Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
heeft iemand ervaring met de:

DAALDEROP HP COOLCUBE

dit is een combi van eenlucht/warmtepomp met een cv.
kost paar kwartjes.. (eur 4000), maar ja, heb je er wat aan?

[ Voor 197% gewijzigd door BarryH op 09-04-2011 18:31 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Opvolger van de Combinair, die nogal wat kinderziektes had als ik verschillende bronnen mag geloven.

Qua techniek is het zeer interessant, helemaal als je PV hebt. Jammer genoeg is de subsidie voor warmtepompen opgeteerd...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Beste dag sinds 19 juli vorig jaar! 6,06 kWh/kWp. Wie heeft betere cijfers?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Erasmo schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:41:
Opvolger van de Combinair, die nogal wat kinderziektes had als ik verschillende bronnen mag geloven.

Qua techniek is het zeer interessant, helemaal als je PV hebt. Jammer genoeg is de subsidie voor warmtepompen opgeteerd...
Onze gemeente gaat nog eur 230 of 300 per kw condensorvermogen vergoeden (waarschijnlijk) dit jaar.

Wat weer leidt tot een nieuwe zoektocht, want ja, ""condensorvermogen" staat natuurlijk niet benoemd in de folder van daalderop.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 11:30:
Interessante serie (14 delen) van Technisch Weekblad: Kunnen we overschakelen op duurzame energie?

- Deel 1 (22 maart): Het verbruik per Nederlander per dag.
- Deel 2 (5 april): Windturbines op land.
Oh nee he, daar gaan we weer. Een MacKay-kloon die thermische kWh'en en elektrische kWh'en lekker op een hoop gooit en dan de conclusie trekt dat we nooi op duurzame energie kunnen leveren. Never mind dat een moderne warmtepomp een COP heeft van 5 en dat een elektrische auto 5x zover rijdt op een kWh elektriciteit. Bah. Wanneer begrijpen mensen dat eindelijk eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 20:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ze vragen expliciet om commentaar. Stuur een onderbouwd mailtje? Blijkbaar liggen bepaalde redenaties voor de hand als je nog niet zo thuis bent in de materie.

[ Voor 42% gewijzigd door Milmoor op 09-04-2011 22:11 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Anne vdr Bom
Ik weet niet wat er precies in de volgende delen aan bod komt, maar het zou mij niets verbazen als ze ook warmtepompen en warmteopslag systemen en energiebesparing zullen bespreken. Stuur anders een mailtje naar de auteur met je kritiek.

Misschien is dit wel een leuk tijdverdrijf. http://www.yeon.nl/congre...euwe-kerncentrales-in-nl/
Daar zullen genoeg mensen zijn die het niet met ons eens zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
antonboonstra schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:28:
Beste dag sinds 19 juli vorig jaar! 6,06 kWh/kWp. Wie heeft betere cijfers?
hier vandaag op 6,245 kWh/kWp gekomen. goed genoeg dunkt me.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:33:
[...]
en dat een elektrische auto 5x zover rijdt op een kWh elektriciteit. Bah. Wanneer begrijpen mensen dat eindelijk eens?
De enige elektrische auto van enige betekenis is de Nissan Leaf.
De eerste geluiden over het verbruik zijn toch een beetje anders. Verbruik 28,75 kWh per 100 km.

Mijn eigen auto doet 60 kWh. 2002/1260 kg/1,6 benzine

Dus een factor 2 is al optimistisch genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Zojuist tijdens een fietstocht een sportclub ontdekt die opeens het dak vol heeft gelegd met PV.

even navragen:
omvormer SMA minicentral 6000
30 PV-panelen (merk/model onbekend, kon men in het gesprek niet aanreiken).
buiten de SDE-regelingen gebleven zover ik vernomen heb, maar met steun van lokale overheid;

Orientatie: geheel pal zuid, hele dag zon, schaduwvrij.

klik

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aan alle zonneboilerbezitters.

Wat is jullie deltaT instelling op de zonneboiler? Die van mij stond standaard op 8 aan 4 uit. Ik heb hem nu op 10 aan 4 uit gezet om het verschil in temperatuur iets groter te maken.

Hoe staat die van jullie afgesteld?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier 8 aan 4 uit, werkt volgens mij prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8 aan 2 uit.

even een vis aan een stokje voor onze commercielen :
provincie noord-holland :
Naar verwachting gaat de subsidieregeling 15 februari 2011 open en zal twee maanden later sluiten. De zonnestroominstallaties moeten in de periode van mei tot eind oktober geïnstalleerd worden. De afhandeling van subsidie-aanvragen gaat in volgorde van ontvangst.

Voor het uitvoeren van deze regeling heeft de Provincie € 1.000.000 beschikbaar gesteld. Dat betekent dat tussen de 50 en 90 scholen in aanmerking komen voor de subsidie.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2011 17:42 . Reden: the big 5 vragen maandag 1.74 Eur voor 1 litertje euro95 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 07:59:
[...]

De eerste geluiden over het verbruik zijn toch een beetje anders. Verbruik 28,75 kWh per 100 km.

Vergeet niet de factor luchtkwaliteit in drukke gebieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Hier ook 8 aan 4 uit. Waarom wil je anders? Het zou mooier zijn als je de pomp uitgebreid kon moduleren, afhankelijk van de ΔT.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ericplan schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:01:
Hier ook 8 aan 4 uit. Waarom wil je anders? Het zou mooier zijn als je de pomp uitgebreid kon moduleren, afhankelijk van de ΔT.
Bij ons 10 aan en 3 uit. Ik heb indertijd gevraagd of ze modulerende systemen hadden. Het antwoord was: toen er nog subsidie op zat (voor 2005) waren ze druk bezig met onderzoek voor dit soort systemen maar omdat er geen subsidie meer was was dit in de ijskast gezet. Ik zal het deze week eens vragen. Ben wel benieuwd. heb indertijd al aangegeven dat ik er interesse in had.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de pomp hoeft ook niet echt te moduleren,
als ie rustig draait komt het water gewoon nog heter retour.
ik heb het allemaal uitgetweaked en het maakt allemaal niet zoveel uit.

ik heb 2 uit, omdat ik een terugloopsysteem heb,
als die te snel stopt, moet eerst de collector+leiding weer gevuld worden.
bij heatpipes heb je direkt flow.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:01:
Gewoon nieuwsgierig, ik wil er eens wat mee pielen en was nieuwsgierig naar iedereen zijn instelling. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 10 april 2011 @ 19:40:
[...]

Gewoon nieuwsgierig, ik wil er eens wat mee pielen en was nieuwsgierig naar iedereen zijn instelling. :)
Het staat nu op 8 aan 4 uit, in de winter draai ik het naar 6 aan 3 uit om het laatste beetje energie te oogsten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Vorige week mijn greenchoice contract omgezet naar 3 jaar vast.
krijg ik een email vrijdag dat daarmee mn korting (voor het zelf opwekken) vervalt :(

ze maar even gevraagd waar ik dat had kunnen lezen...

ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een halve cent....per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:54
JAN-B schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:25:
[...]

@xs2tom: hoe gaat dan nu de afvoer met je oude open geiser :?
Dat blaast hij 'gewoon' naar boven je keuken in. Daarom moet je dus altijd je raam open hebben en een CO melder is ook geen overbodige luxe. Een ander nadeel is de hoeveelheid vocht die vrijkomt bij de verbranding. De cursus eidster van mijn BHV cursus noemde het laatst eng te vinden als ze al die beslagen ramen in schotel wijken zag. Zeker 's winter zie je toch dat men het raam dicht heeft tijdens douchen etc. met alle mogelijke gevolgen.

Dit is toch wel een lastig probleem in dit type huizen. Een zonne boiler of (prive)CV kun je niet kwijt, de afzuiging zou eventueel nog iets verbeterd kunnen worden door het huidige systeem zonder motor te vervangen door een systeem met centrale motor op het dak. Oude blokverwarming gaat vervangen worden door een moderner systeem deze zomer.
Isoleren is al gedaan, gevel en glas maar daarna is het lastig. Misschien PV maar binnen een VvE en 2 verdiepingen boven je is het niet heel makkelijk en maximaal 1 x 500 omdat ik dan maar bij 1 groep kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nuon.nl/energi...verhoging-energieprijzen/

gas +16procent, dat is fors, ik bespaar het dan gewoon weg,
geen betere tijd voor isolatie dan de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:54:
[...]

Vergeet niet de factor luchtkwaliteit in drukke gebieden :)
Op zich is dat een punt, alleen daar ging het niet over. De stelling was dat een elektrische auto zuiniger is, en wel 5 keer. Ik denk dat het minder is dan dat.

Anderzijds zou je overigens ook de luchtkwaliteit in niet drukke gebieden mee kunnen nemen.
Neem Groningen, waar toch nog wat kolencentrales op stapel staan.
Kon wel eens zo zijn dat mijn stokoude auto incl. het voortraject minder uitstoot dan die fijne kolencentrale incl voortraject die ze nu bouwen. Normen voor commerciële installaties liggen altijd wat anders dan die voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:35:

gas +16procent.

Hela, had je het zelf ook al gezien

[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 10-04-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:16:
krijg ik een email vrijdag dat daarmee mn korting (voor het zelf opwekken) vervalt :(

ben benieuwd.
Meer pv plaatsen zodat je netto teruglevert :P
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:50:
[...]

Op zich is dat een punt, alleen daar ging het niet over. De stelling was dat een elektrische auto zuiniger is, en wel 5 keer. Ik denk dat het minder is dan dat.

Anderzijds zou je overigens ook de luchtkwaliteit in niet drukke gebieden mee kunnen nemen.
Neem Groningen, waar toch nog wat kolencentrales op stapel staan.
Kon wel eens zo zijn dat mijn stokoude auto incl. het voortraject minder uitstoot dan die fijne kolencentrale incl voortraject die ze nu bouwen. Normen voor commerciële installaties liggen altijd wat anders dan die voor particulieren.
Prima maar neem dan ook het affakkelen in Nigeria mee voor de benzine auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mijn vergelijking was een gemiddelde auto, 1:12. Daarbij gaat er veel energie zitten in de winning, transport en raffinage van olie, dat moet je er ook bijtellen. Cijfers lopen uiteen, maar reken gemiddeld op +20%. Volgens de EPA doet de LEAF ~20 kWh/100 km, de EPA komt meestal redelijk dicht bij de praktijk. Dat was de basis voor mijn schatting.

Edit: Effe goegelen geeft bijv. deze pagina, waar het verbruik van de LEAF wordt bijgehouden. Gemiddeld is 31,3 kWh per 100 miles, iets minder dan 20 kWh/100 km.

[ Voor 19% gewijzigd door Anne vdr Bom op 10-04-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Een lastige vraag: Ik zit nog op een SDE2010 subsidie, waarvoor ik vóór eind oktober de boel rond moet hebben wil ik er gebruik van kunnen maken. Nou betekent dat in mijn planning dat de panelen uiterlijk in augustus op het dak moeten. Voor die tijd laat ik nog een schoorsteen slopen zodat ik op het schuine dak minder last heb van schaduw. Schaduw blijft, vanwege de beperkte ruimte, echter wel een probleem, met name op het platte dak.

Maar nu de vraag: Staan er tussen nu en juli/augustus nog dingen aan te komen waar ik op zou kunnen/moeten wachten? Qua panelen zal het alleen om mogelijke prijsdalingen gaan, maar wellicht staan er nieuwe omvormers aan te komen die beter met schaduw om kunnen gaan? Of van die 'decentrale' omvormers? Of wordt er niets spannends verwacht en maakt het niet veel uit of ik het nu of later (laat) doen? Ik begrijp natuurlijk dat niemand in de toekomst kan kijken, maar sommigen hier hebben natuurlijk meer informatie dan de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

[...]

Vriendin ging vandaag met de tesla naar Amsterdam en terug (171Km).
Gemiddeld voor de heenreis :166 Wh /km en terug 149 Wh /km. => 15,75 kWh /100km
26,9 kWh voor de hele trip.

Afbeeldingslocatie: http://stegen.com/pub/teslatrip.jpg

Net geen factor 4 ;)
Moet er wel bij zeggen dat het ook makkelijk factor 2-3 had kunnen zijn als je je rechtervoet niet in bedwang kan houden..

Zonnepanelen deden vandaag 30kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

stegen schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:42:
Gemiddeld voor de heenreis :166 Wh /km en terug 149 Wh /km. => 15,75 kWh /100km
26,9 kWh voor de hele trip.

[afbeelding]

Net geen factor 4 ;)
Moet er wel bij zeggen dat het ook makkelijk factor 2-3 had kunnen zijn als je je rechtervoet niet in bedwang kan houden..

Zonnepanelen deden vandaag 30kWh :)
Maar dat is gemeten aan de uitgang van de batterij, klopt dat? In de lader en accu gaat ook energie verloren, dus het 'wall socket to wheel' verbruik zal iets hoger uitvallen.

Btw, houd je ook het gemiddelde verbruik bij, gemeten aan de lader?

[ Voor 4% gewijzigd door Anne vdr Bom op 10-04-2011 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

stegen schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:42:
[...]

Daar koop je natuurlijk geen Tesla voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
De meesten zullen toch geïnteresseerd zijn in de kosten, niet in de energie. Dan valt het helaas iets ongunstiger uit. Uitgaande van een verbruik van 16 km/l en een kostprijs van 1,62 €/l en 0,23 €/kWh kom ik op een prijs van 15,75 * 0,23 / 100 = 0,0362 €/km voor elektrisch en 1,62 / 16 = 0,1013 €/km voor benzine. Dat is nog geen factor 3 - niet dat dat slecht is, overigens!

(En met de 226 Wh/km wordt dat 0,226 * 0,23 = 0,0519 €/km, oftewel ongeveer een factor 2.)

Ik ga al met het OV naar mijn werk en als ik met de auto zou gaan vallen de brandstofkosten in het niet bij de parkeerkosten. Nog even geen Tesla voor mij...

[ Voor 6% gewijzigd door asvogel op 11-04-2011 00:00 . Reden: Verbruik stopcontact toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Anne vdr Bom schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:48:
[...]

Maar dat is gemeten aan de uitgang van de batterij, klopt dat? In de lader en accu gaat ook energie verloren, dus het 'wall socket to wheel' verbruik zal iets hoger uitvallen.

Btw, houd je ook het gemiddelde verbruik bij, gemeten aan de lader?
Klopt inderdaad, dit is gemeten bij het ontladen van de accu. Bij het laden gaat er ook energie verloren aan koeling van de accu etc.
Ik heb een meter in de meterkast zitten, speciaal voor de EV, deze staat nu op 1604 kWh.
Km teller staat op 7080 km => 226 Wh /km gemiddeld.

De enkele keer dat ik in Amsterdam een paar kwh's heb geladen niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

asvogel schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:32:
Een lastige vraag: Ik zit nog op een SDE2010 subsidie, waarvoor ik vóór eind oktober de boel rond moet hebben wil ik er gebruik van kunnen maken. Nou betekent dat in mijn planning dat de panelen uiterlijk in augustus op het dak moeten. Voor die tijd laat ik nog een schoorsteen slopen zodat ik op het schuine dak minder last heb van schaduw. Schaduw blijft, vanwege de beperkte ruimte, echter wel een probleem, met name op het platte dak.

Maar nu de vraag: Staan er tussen nu en juli/augustus nog dingen aan te komen waar ik op zou kunnen/moeten wachten? Qua panelen zal het alleen om mogelijke prijsdalingen gaan, maar wellicht staan er nieuwe omvormers aan te komen die beter met schaduw om kunnen gaan? Of van die 'decentrale' omvormers? Of wordt er niets spannends verwacht en maakt het niet veel uit of ik het nu of later (laat) doen? Ik begrijp natuurlijk dat niemand in de toekomst kan kijken, maar sommigen hier hebben natuurlijk meer informatie dan de gemiddelde consument.
FemToGrid, binnenkort via ZonneStroom leverbaar, is een oplossing om je panelen in partiele beschaduwing beter te laten functioneren. Je moet dan wel denken aan een installatie van rond de 2000Wp om optimaal gebruik te maken van de "domme " omvormer.
De werking is als volgt; Ieder paneel krijgt zijn eigen MPP achter(op) het paneel aangebracht. Daar wordt er 400V DC van gemaakt en parallele aangesloten op een "ringleiding" die naar de omvormer gaat en er 230V AC van maakt.
Ze zijn op dit moment ook bezig met testen om windmolens aan te sluiten op dezelfde ring.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
De installatie wordt, afhankelijk van de kosten en hoe ik uiteindelijk met de ruimte uitkom, 2500 a 3000 Wp. Die femtogrid noemde je vorig jaar al eens, maar hoe binnenkort is binnenkort? En is al iets bekend over de prijs, vergeleken met 'conventionele' omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 08:37:
De installatie wordt, afhankelijk van de kosten en hoe ik uiteindelijk met de ruimte uitkom, 2500 a 3000 Wp. Die femtogrid noemde je vorig jaar al eens, maar hoe binnenkort is binnenkort? En is al iets bekend over de prijs, vergeleken met 'conventionele' omvormers?
Er kunnen beperkt systemen worden geleverd. Wij zijn op dit moment bezig een installatie voor te bereiden op een huis met schaduw van diverse bomen eromheen. Zo concreet is het dus. Een van de issues daarbij is wat de overdimensionering van je systeem mag zijn tov de omvormer. Als niet alle panelen gelijktijdig optimaal leveren dan zou natuurlijk meer STC vermogen aangesloten kunnen worden dan dat de omvormer aan kan. Dat wordt mede bepaald dooor de ligging en de manier waarop schaduw op het dak aanwezig is.
Een andere optie in jou situatie zou Enecsys kunnen zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

In de 'moeilijke' PV situaties zou het toch een stuk eenvoudiger en goedkoper zijn 'gewoon' een stuk dak + PV te huren van een boer, via bijv. de BoerZoektBuur constructie.

De enige hobbel in het BZB gebeuren is de Energiebelasting. In Lochem zijn ze er nu al 3 jaar mee bezig, om dit op te zetten. Goed, we zien wel.

Dus 20 kWh / 100km, de Leaf. Ik kijk ook geïnteresseerd toe. Ik vind hem niet eens heel erg lelijk. Alleen de 'range' is nog wat klein. Zo rij ik a.s. zaterdag naar Simmern, Hunsruck voor de (laatste) verjaardag van de opa van m'n vrouw. Dat is 350km, one way. Met het OV zou het 8-10 uur duren, en het zou me 100-150 euro kosten. Dat is dus geen optie. Hoe los je dat op? 2 auto's vind ik te gek.

Verder; 1 PV paneel doet 200kWh / jaar. Dat is dus 1000km met de Leaf. Stel dat je er 25.000km mee doet.. 25 PV panelen.. :o Investering van nog eens 15.000 - 20.000 EUR. Rij je wel 30 jaar 'gratis'. Leuk om aan te rekenen. Ik zie het overigens wel zitten. Mooie solarcarport naast 't huis, met laadpunt eronder. Dan nog extra PV op 't dak.. lijkt me wel wat.

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 11-04-2011 10:24 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:13:
Ik vind hem niet eens heel erg lelijk.
LOL. Haha, altijd positief blijven.
Alleen de 'range' is nog wat klein. Zo rij ik a.s. zaterdag naar Simmern, Hunsruck voor de (laatste) verjaardag van de opa van m'n vrouw. Dat is 350km, one way. Met het OV zou het 8-10 uur duren, en het zou me 100-150 euro kosten. Dat is dus geen optie. Hoe los je dat op? 2 auto's vind ik te gek.
Alleen te doen als ze op alle tankstations langs de snelweg snelladers installeren. Wordt het nog een beetje stop-and-go. 100 km rijden, half uur laden, 100 km rijden, half uur laden, etc.

Voor dit moment is de enige optie een auto huren voor de lange ritten of inderdaad twee auto's. Veel huishoudens hebben natuurlijk al twee auto's, dus als Nissan zich in eerste instantie op die markt richt, kunnen ze voorlopig genoeg van die dingen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Anne vdr Bom schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:38:
[...]

LOL. Haha, altijd positief blijven.

[...]

Alleen te doen als ze op alle tankstations langs de snelweg snelladers installeren. Wordt het nog een beetje stop-and-go. 100 km rijden, half uur laden, 100 km rijden, half uur laden, etc.

Voor dit moment is de enige optie een auto huren voor de lange ritten of inderdaad twee auto's. Veel huishoudens hebben natuurlijk al twee auto's, dus als Nissan zich in eerste instantie op die markt richt, kunnen ze voorlopig genoeg van die dingen kwijt.
;) Vooral 't interieur is best cool. En de achterkant is best mooi. De voorkant.. :X Goed, daar kan ik mee leven. Het is verreweg de mooiste electrische auto die er is, op de Tesla na natuurlijk. Over 3 jaar heeft BMW pas een elektrische auto op de markt. Jammer dat die zo laat zijn. Ben bang dat rond die tijd de fiscale voordelen een stuk kariger zijn. Op dit moment krijg je grof subsidie voor de Leaf, als je in A'dam woont. Zou er bijna een flat voor huren, voor een half jaar. Puur voor de subsidie ;)

Wat zou de TVT zijn? Als ik hem als 2e auto koop, en er 25.000km mee rij? En dus 25.000km minder diesel Km's rij (15,3l/100km). Natuurlijk fiscale voordelen meegenomen, en alle km's met PV opgewekt.En dan een 2e rekensommetje als ik er 40.000km mee rij (dan moet ik echt PV gaan proppen! :P), en 2x / maand een auto huur.. want 4x stoppen onderweg om te laden is natuurlijk ietwat onpraktisch.

Hmm:
Een koper van een Leaf, of een vergelijkbare elektrische auto, doet er zekerheidshalve goed aan jaarlijks twee- à drieduizend euro apart te leggen voor vervanging van de batterijen. Daarmee zijn alle voorgespiegelde financiële voordelen van elektrisch rijden in een keer volledig verdampt.
En het klimaat?
Geen uitlaat, geen uitstoot van CO2 en geen fijnstof. Dat klinkt goed maar gaat voorbij aan het feit dat elektriciteit natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. Indien opgewekt in een elektriciteitscentrale vindt er slechts een verplaatsing van de uitstoot plaats, van de uitlaat van de auto naar de schoorsteen van de centrale. Een moderne centrale heeft een rendement van hooguit 40 procent. Daarvan blijft na transport naar- en de opslag van die elektriciteit in de auto circa 85 procent over. Prikken we het rendement van de elektrische motor wederom op 80 procent, dan is de netto energie- en CO2-winst nihil.
Als het volledige Nederlandse wagenpark straks elektrisch gaat rijden, zouden er bovendien minimaal twintig elektriciteitscentrales van 300 MW elk bijgebouwd moeten worden om aan de vraag te voldoen. Duurzaam opwekken dan, die stroom? Makkelijker gezegd dan gedaan. Het huidige Nederlandse windmolenpark (op land en zee) zou in dat geval minstens veertien keer zo groot moeten worden.
Het is om deze redenen dat Duitse milieugroeperingen er onlangs bij bondskanselier Angela Merkel op hebben aangedrongen de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden te staken. Volgens de milieuclubs kan de schaarse duurzame stroom beter voor andere doeleinden worden gebruikt en is het milieu meer gebaat bij verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor.
Bron

[ Voor 43% gewijzigd door SunshineCompany op 11-04-2011 11:49 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 08:37:
Vanaf eind mei leverbaar. Voor prijzen moet je toch echt even direct contact met me opnemen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 21:12
Als het volledige Nederlandse wagenpark straks elektrisch gaat rijden, zouden er bovendien minimaal twintig elektriciteitscentrales van 300 MW elk bijgebouwd moeten worden om aan de vraag te voldoen.
Zonder ook maar enige vorm van onderbouwing neem ik dit soort statements niet serieus.

300MW voor een bij te bouwen elektriciteitscentrale? Dat lijkt me een lage inschatting, moderne centrales leveren een veelvoud.

Volledige nederlandse wagenpark minimaal 20*300 MW nodig?
Dat zou volgens de beste man dus 6000 MW voor het nederlandse wagenpark betekenen?
Ik heb geloor ik Anne al eens een onderbouwde berekening zien maken, en die kwam voor zover ik me kan herinneren lager uit. Misschien kan Anne die in zijn archief nog even opsnorren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

feelthepower schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:56:
onder ook maar enige vorm van onderbouwing neem ik dit soort statements niet serieus.
Groot gelijk, er wordt zoveel onzin verteld, het is niet bij te houden.

Waarschijnlijk zijn het 0 centrales, omdat ze overwegend 's nachts opgeladen zullen worden. Op afstand bestuurd mbv intelligente laders die door het energiebedrijf worden aangestuurd.
300MW voor een bij te bouwen elektriciteitscentrale? Dat lijkt me een lage inschatting, moderne centrales leveren een veelvoud.

Volledige nederlandse wagenpark minimaal 20*300 MW nodig?
Dat zou volgens de beste man dus 6000 MW voor het nederlandse wagenpark betekenen?
Ik heb geloor ik Anne al eens een onderbouwde berekening zien maken, en die kwam voor zover ik me kan herinneren lager uit. Misschien kan Anne die in zijn archief nog even opsnorren?
Bij deze:
We rijden in Nederland ca. 100 miljard autokilometers per jaar. Met 20 kWh per 100 km, betekent dat 20 TWh extra. We gebruiken nu (uit m'n hoord) ~110 TWh/jaar. Dus nog geen 20% extra.

Het overschakelen op elektrische auto's duurt decennia. Zoveel tijd hebben we dus om die 20% extra te regelen. Van 1998 tot 2008 is het verbruik van elektriciteit al 20% gestegen, dus dat is geen enkel probleem.

Als je kijkt naar de afgelopen eeuw, zie je dat er steeds nieuwe apparaten zijn geweest die de groei van het elektriciteitsverbruik hebben gedreven: gloeilampen, radio's, koelkasten, wasmachines, televisies, wasdrogers, vaatwassers, magnetrons, computers. De laatste in dat rijtje wordt de elektrische auto. Ik zie die 20% dus niet bovenop de 'natuurlijke' groei komen, maar de voortzetting van de groei met een procentje of 2 per jaar garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:48:
Vanaf eind mei leverbaar. Voor prijzen moet je toch echt even direct contact met me opnemen.
OK, ik blaas binnenkort onze emaildiscussie weer nieuw leven in. Ik heb vandaag de opdrachtbevestiging gestuurd voor het slopen van de schoorsteen (en het aanhelen van het dak daarna :)) en als dat achter de rug is kan er definitief gepast en gemeten worden. Moet ik zelf alleen nog even aan de slag met de elektrische installatie.

Wat betreft die elektrische installatie: Als ik het goed begrijp mag ik een smal meterbord (165 mm) plaatsen. Ik zag een Eaton HMG275 voor zo'n 30 euro. Nou vroeg ik me af: Wat heb ik verder nog nodig? Moet ik nog losse invoeren kopen voor dat meterbord? En er moet volgens Stedin in de meterkast een schakelaar tussen de omvormer en de BPM komen. Wat voor schakelaar moet dat zijn? Een gewone zoals je ook voor je licht gebruikt, of een tweepolige? (Ik neem aan dat de aarde wel gewoon door mag lopen...)

En tot slot: Is het zinvol om voor 4 mm^2 draden te gaan? Het is een lastig traject om draden in te trekken (er zitten nog wel wat bochten in). Het gaat om een afstand van zo'n 15 meter. Als ik het nareken kom ik met 2.5 mm^2 (7 mOhm/m) uit op een verlies in de kabels van 39 W en bij 4 mm^2 (4.68 mOhm/m) op 26 W als ik een vermogen van 3000 W haal. Dat lijkt mij niet zo schokkend, of reken ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:42
asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:11:
[...]

OK, ik blaas binnenkort onze emaildiscussie weer nieuw leven in. Ik heb vandaag de opdrachtbevestiging gestuurd voor het slopen van de schoorsteen (en het aanhelen van het dak daarna :)) en als dat achter de rug is kan er definitief gepast en gemeten worden. Moet ik zelf alleen nog even aan de slag met de elektrische installatie.

Wat betreft die elektrische installatie: Als ik het goed begrijp mag ik een smal meterbord (165 mm) plaatsen. Ik zag een Eaton HMG275 voor zo'n 30 euro. Nou vroeg ik me af: Wat heb ik verder nog nodig? Moet ik nog losse invoeren kopen voor dat meterbord? En er moet volgens Stedin in de meterkast een schakelaar tussen de omvormer en de BPM komen. Wat voor schakelaar moet dat zijn? Een gewone zoals je ook voor je licht gebruikt, of een tweepolige? (Ik neem aan dat de aarde wel gewoon door mag lopen...)

En tot slot: Is het zinvol om voor 4 mm^2 draden te gaan? Het is een lastig traject om draden in te trekken (er zitten nog wel wat bochten in). Het gaat om een afstand van zo'n 15 meter. Als ik het nareken kom ik met 2.5 mm^2 (7 mOhm/m) uit op een verlies in de kabels van 39 W en bij 4 mm^2 (4.68 mOhm/m) op 26 W als ik een vermogen van 3000 W haal. Dat lijkt mij niet zo schokkend, of reken ik niet goed?
Je moet ook even uitrekenen hoeveel de spanning gaat oplopen ter plaatse van je omvormer. Als dit namelijk te hoog wordt, dan kan het zijn dat de overspanningsbeveiliging aan springt op een zonnige dag. Bij mij gebeurde dit in het begin soms toe ik de omvormers tijdelijk met 2,5mm² aangesloten had. Daarna 6mm² toegepast (voor het deel waar ik bij kon) en nu wordt de spanning nog max. 248V, wat nog net op het randje is. E.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de netspanning.

De aarde mag je trouwens niet onderbreken natuurlijk en de schakelaar moet dubbelpollig zijn afaik.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 11-04-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mijn berekening geeft exact hetzelfde antwoord.

Laten we even aannemen dat je installatie max 500 uur per jaar in de buurt van het maximale vermogen levert (het verlies loopt kwadratisch terug met het dalen van het vermogen, dus bij lage instraling is het al gauw te verwaarlozen), dan is een verschil van 13 W dus ~6 kWh per jaar. Wat kost die kabel extra? Gezien de prijs van koper is het al snel onrendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zelfs bij een grote installatie was het om 't even (over een periode van 25 jaar) om bekabeling wel / niet te vervangen. Nieuwe kabel kostte 800 EUR ofzo, inclusief de grond in. Dan mag je flink wat kWh's opwekken. En er stond ook nog een melkkoeling in de schuur, die nam ik niet eens mee in de berekening.

CampinaFriesland is z'n leden blij aan 't maken met een dode mus: Wij kopen uw groencertificaten! Gaat het in de praktijk om 60-100 EUR / jaar (3 EUR/1000kWh). Die boer denken dat hij er dik geld voor krijgt.. mooi niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
pcmadman schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:26:
[...]
Je moet ook even uitrekenen hoeveel de spanning gaat oplopen ter plaatse van je omvormer. Als dit namelijk te hoog wordt, dan kan het zijn dat de overspanningsbeveiliging aan springt op een zonnige dag. Bij mij gebeurde dit in het begin soms toe ik de omvormers tijdelijk met 2,5mm² aangesloten had. Daarna 6mm² toegepast (voor het deel waar ik bij kon) en nu wordt de spanning nog max. 248V, wat nog net op het randje is. E.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de netspanning.
Met 3000 W en 220 V kom ik uit op een stroom van 13.6 A. Over 15 meter kabel (2.5 mm^2 koper) is dat een spanningsval van 1.43 V. Dat heb je dan op de 0 en op de fase, dus in totaal 2.9 V. Geen idee wat de werkelijke spanning bij mij is, maar ik kan me haast niet voorstellen dat die 2.9 V een probleem is. En met 4 mm^2 koper heb je een totale spanningsval van 1.9 V, dus je wint maar 1 V. Het lijkt me niet dat ik op dat punt problemen hoef te verwachten, en al zeker niet dat ik dat oplos met 4 mm^2 koper. Ik denk dat jij een wat brutere installatie hebt dan ik voor ogen heb :)
Anne vdr Bom schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:57:
Laten we even aannemen dat je installatie max 500 uur per jaar in de buurt van het maximale vermogen levert (het verlies loopt kwadratisch terug met het dalen van het vermogen, dus bij lage instraling is het al gauw te verwaarlozen), dan is een verschil van 13 W dus ~6 kWh per jaar. Wat kost die kabel extra? Gezien de prijs van koper is het als snel onrendabel.
500 uur per jaar? Dat lijkt me al heel erg fors. Ik kan me voorstellen dat je op een mooie dag 5 uur op maximaal vermogen haalt, maar daar heb je er geen 100 van in een jaar. Maar zelfs met die 6 kWh per jaar is het niet de kosten waard. En zeker niet de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:10:
500 uur per jaar? Dat lijkt me al heel erg fors. Ik kan me voorstellen dat je op een mooie dag 5 uur op maximaal vermogen haalt, maar daar heb je er geen 100 van in een jaar. Maar zelfs met die 6 kWh per jaar is het niet de kosten waard. En zeker niet de moeite!
100 zonnige dagen per jaar haal je wel denk ik. Totaal schijnt de zon ongeveer 1700 uur. Daglengte is gemiddeld 12 uur. 1700/12 = 142 dagen. Daarbij was de bedoeling van mijn berekening ook om iets van een bovengrens te stellen.

500 uur in de buurt van het maximale vermogen levert minder dan 500 kWh/kWp/jaar op, de helft van wat je kunt verwachten van een installatie in Nederland. Die andere helft moet hij dus bijeen zien te sprokkelen bij bewolkt weer en in de ochtend en avond als de zon laag staat. Ik denk dat die 500 uur heel aardig klopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anne vdr Bom op 11-04-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 18:38

WouterB

3680 Wp

[...]

Ik zie even geen mogelijkheid om een PM/DM te sturen? Anyways, in mijn huis wil ik ook van een schoorsteen af. Kun je me wat meer over jouw opdracht vertellen? Mag via PM/DM/email :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:46
Mooi, we krijgen zonnepanelen op het dak van het werk, zal waarschijnlijk ook een stuk warmte schelen aangezien wij onder een plat dak zitten..(37graden vorig jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Smal bord is geen probleem de digtale meters passen daar ook op . Ik gebruik als het ingebouwd kan worden Hager SB225 schakelaars als lastonderbreker. Zit meteen een verklikker ledje in. Als dat niet past dan kan je een andere 4-polige schakelaar nemen die zowel fase als nul onderbreekt en die tussen omvormer en BPM plaatsen. Hou rekening met voldoende lengte, ongeveer 15-20cm, van de draden die uit het meterbord komen.
4mm² is inderdaad beter en past nog steeds door een 5/8 buis. Draai alles schroeven goed aan. Heb laatst zelf nog mogen ondervinden wat er gebeurd als je dat vergeet; overgangsweerstand wordt wel groot en dus het zooitje erg warm.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 11-04-2011 15:50 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:48:
[...]
Smal bord is geen probleem de digtale meters passen daar ook op . Ik gebruik als het ingebouwd kan worden Hager SB225 schakelaars als lastonderbreker. Zit meteen een verklikker ledje in. Als dat niet past dan kan je een andere 4-polige schakelaar nemen die zowel fase als nul onderbreekt en die tussen omvormer en BPM plaatsen. Hou rekening met voldoende lengte, ongeveer 15-20cm, van de draden die uit het meterbord komen.
4mm² is inderdaad beter en past nog steeds door een 5/8 buis. Draai alles schroeven goed aan. Heb laatst zelf nog mogen ondervinden wat er gebeurd als je dat vergeet; overgangsweerstand wordt wel groot en dus het zooitje erg warm.
Die schakelaar kan ik nergens inbouwen - dan zou ik speciaal daarvoor nog weer een kastje moeten ophangen. Of begrijp ik je verkeerd? Een losse tweepolige schakelaar kan overigens ook met een LED (bijv. hier).

Maar nog over dat meterbord: Moet ik daar nog invoeren voor hebben, of kunnen de buizen er zo in? En nu ik er zo over nadenk: De tekeningen laten altijd een invoer aan de boven- en onderkant zien, met dan de elektraleiding die van onder de BPM dan weer naar boven geleid wordt (langs de BPM). Kun je die twee leidingen er niet via de bovenkant op aansluiten?
WouterB schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:33:
Ik zie even geen mogelijkheid om een PM/DM te sturen? Anyways, in mijn huis wil ik ook van een schoorsteen af. Kun je me wat meer over jouw opdracht vertellen? Mag via PM/DM/email :)
Email komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:04
Lander schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:10:
Aangezien ik toch ook mij gehele verbruik een keer in kaart wilde brengen heb ik toch maar besloten om een plugwise setje aan te schaffen. Aangezien het toch een aardige investering is ben ik druk op zoek gegaan naar een kortingscode en uiteindelijk gevonden. Bijna 20% korting bij het invoeren van de code: SWITCH geldig tot 15 April 2011. Dus aarzel niet om hem te gebruiken :9
Thx! nog maar even een uitbreiding aangeschaft. Voornamelijk voor het monitoren van de rest van mijn apparatuur. De zonnepanelen zitten al een poosje aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:02:
[...]

Die schakelaar kan ik nergens inbouwen - dan zou ik speciaal daarvoor nog weer een kastje moeten ophangen. Of begrijp ik je verkeerd? Een losse tweepolige schakelaar kan overigens ook met een LED (bijv. hier).

Maar nog over dat meterbord: Moet ik daar nog invoeren voor hebben, of kunnen de buizen er zo in? En nu ik er zo over nadenk: De tekeningen laten altijd een invoer aan de boven- en onderkant zien, met dan de elektraleiding die van onder de BPM dan weer naar boven geleid wordt (langs de BPM). Kun je die twee leidingen er niet via de bovenkant op aansluiten?

[...]

Email komt eraan!
Het moet een vier-polige schakelaar zijn; 0 en Fase moeten beiden worden onderbroken althans dat zijn de eisen die ik tot nu toe steeds heb gezien van verschillende netbeheerders.
Invoeren zitten niet bij het meterbord inbegrepen die moet je los aanschaffen. Normaal bijna niet nodig omdat het meterbord tussen kast met hoofdzekering en hoofdschakelaar/zekeringen kast zit ingeklemd.
Het maakt niet uit waar jij de leidingen/kabels invoerd, als het elektrische schema maar klopt; omvormer > vierpolige lastonderbreker > BPM > zekeringautomaat (bovenkant :9 )

Wat zijn de beste houtpelletkachels geschikt voor CV en eventuele aansluiting van een zonneboiler? Ook nog met subsidie verkrijgbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 11-04-2011 16:20 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:16:
Het moet een vier-polige schakelaar zijn; 0 en Fase moeten beiden worden onderbroken althans dat zijn de eisen die ik tot nu toe steeds heb gezien van verschillende netbeheerders.
Invoeren zitten niet bij het meterbord inbegrepen die moet je los aanschaffen. Normaal bijna niet nodig omdat het meterbord tussen kast met hoofdzekering en hoofdschakelaar/zekeringen kast zit ingeklemd.
Toch even eigenwijs: vier-polig betekent dat er '4 verbindingen geschakeld worden'. Dat wordt dus gebruikt voor het schakelen van de nul en 3 fasen tegelijk. Voor het schakelen van de nul en één fase heb je een tweepolige schakelaar nodig.
De zekeringkast en de kast met de digitale meter van het energiebedrijf zitten al tegen elkaar aan - de BPM zal dus daarnaast komen. Eigenlijk zoals ook in de tekeningetjes van Stedin. Maar bij Stedin gaat de leiding links naar de omvormer, terwijl die bij mij weer naar boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

China schroeft doel zonne-energie fors op na Japanse kernramp
11-04-2011

De ramp met de kerncentrale in Fukushima heeft China doen besluiten fors in te zetten op zonne-energie. Het land dat al de grootste exporteur van zonnepanelen ter wereld is, wil tegen het midden van het decennium een capaciteit van 10 GW aan zonne-energie neerzetten, anno 2011 staat er 1 GW opgesteld zon-pv vermogen.

De Chinese krant China Daily meldt dit. Tevens geeft de krant aan dat deze beslissing een stimulans kan betekenen voor de overcapaciteit van de Chinese producenten van zonnepanelen. Die sector is op dit ogenblik vooral gericht op export, maar zou door de maatregelen van de overheid kunnen rekenen op een belangrijke binnenlandse vraag, aldus de krant.

Dit jaar wordt een lastig jaar voor Chinese producenten van zonnepanelen, want de vraag vanuit Europa is sterk gedaald, aldus de China Daily. "Alleen al op de Duitse markt lag de activiteit tijdens het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 50 procent lager dan tijdens dezelfde periode vorig jaar."

Zon-pv neemt overigens maar een kleine plaats in in de totale capaciteit van duurzame energie; die ligt op 103 GW, waar 17 GW aan wind.

Bron: Express.be/zita.be

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:11:
[...]

De zekeringkast en de kast met de digitale meter van het energiebedrijf zitten al tegen elkaar aan - de BPM zal dus daarnaast komen. Eigenlijk zoals ook in de tekeningetjes van Stedin. Maar bij Stedin gaat de leiding links naar de omvormer, terwijl die bij mij weer naar boven gaat.
Als ik dat artikel van Stedin goed interpreteer ben je dus 30 Euro/jaar kwijt voor een BPM meter? Dan toch alleen in het geval als je met de SDE meedoet, zeker?
Die andere 30 Euro/jaar voor de teruglevermeter is waarschijnlijk dezelfde huur als voor een gewone meter, hij komt er dus niet nog een keer bij?

De installatie kosten van 2x 95 Euro hakken er wel in zeg! Zeg maar ;w tegen de opbrengst van het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een dezer dagen zal het weer los gaan in Italie, hoorde ik. Dan wordt er meer bekend over de hoogte van het Feed-inn tarief. Op dit moment is er relatief veel voorraad in Antwerpen, dat zal de komende dagen naar verwachting de deur uit vliegen.

Waar is Zonnigtype eigenlijk? Is die bedolven onder PV data door iemand hier, waar hij nog mee aan het worstelen is? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door SunshineCompany op 11-04-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
JakeNL schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:56:
Als ik dat artikel van Stedin goed interpreteer ben je dus 30 Euro/jaar kwijt voor een BPM meter? Dan toch alleen in het geval als je met de SDE meedoet, zeker?
Die andere 30 Euro/jaar voor de teruglevermeter is waarschijnlijk dezelfde huur als voor een gewone meter, hij komt er dus niet nog een keer bij?
De installatie kosten van 2x 95 Euro hakken er wel in zeg! Zeg maar ;w tegen de opbrengst van het eerste jaar.
Als je met de SDE meedoet, dan moet je zo'n meter hebben. Anders mag het natuurlijk ook wel.

Die meterhuur heb je volgens mij overal wel. En ik heb nu al een digitale meter die geschikt is voor terugleveren, dus daar verandert in principe niets. Wat wel suf is: Ik ga nog over op 3x25A (van 1x35A nu). Vorig jaar hebben ze die oude analoge meter vervangen door een digitale. Ik heb toen al aangegeven of het niet handig was dat te combineren met het omzetten naar 3 fasen. Volgens hen niet, maar nu ik daadwerkelijk naar 3 fasen over wil, komen ze wel weer die net nieuwe meter vervangen (tegen weer een flink bedrag). Dat zal ook wel niet te combineren zijn met het installeren van die BPM. Tsja, bureaucratie...

Maar goed, ik zit voor de SDE dus aan eenmaalig 95 € en jaarlijks 30 €. Jammer dat het moet, maar de opbrengsten (ongeveer 0,25 €/kWh, dus toch iets van € 700 per jaar) wegen wel ruimschoots op tegen de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat is het nut eigenlijk van die schakelaar?
Om de installatie spanningsloos te maken kun je
a) de stekker van de omvormer op zolder uit de wandcontactdoos halen.
b) de automaat in de meterkast van de zonnegroep uitzetten om te voorkomen dat er via het net nog spanning op de kabel naar zolder staat.

Bezopen vastrecht overigens voor die 2 meters, die 60 euro per jaar en stijgende let maar op.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-04-2011 22:59 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
BarryH schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:16:

ben benieuwd.
Is al tijd geleden "gepasseerd" op GoT, vast contract geen korting. Hier standaard variabel contract (ik leg me nergens vast), dus standaard (omdat ik zonnepanelen heb) halve eurocent incl. BTW korting/kWh voor het beetje restverbruik (jammer dat daarmee gros van de opwek ook iets minder wordt bij saldering, maar dat is centen geneuzel bij grofweg 1.200 kWh opwek/jaar - 2 biertjes).

Net terug uit Zeeland (Haamstede), leuk 100 kWp zonnestroom avontuurtje meegemaakt, moet nog fotoreportage maken. Terug naar Leiden gefietst via Maasvlakte langs de bestaande en al ver gevorderde nieuwe "ultra efficiënte" mega kolenstokerd van E.ON, daar gaan (al jaren) heul veul ceeohtwee moleculen de lucht in, en het nodige kwik uit - mogelijk - bloedkolen as we speak. Ook wat fraai windturbine grut d'r omheen, maar die zijn van Eneco (meeste). Soort schaamlap zeg maar. Alles wat daar wordt opgewekt gaat direct weer in vlammen in de zware industrie in dat gebied, extreem uitgebreid met de tweede Maasvlakte in aanbouw, waar nog vreselijk veel meer kolen en andere fossiele stroom direct in consumentengoederen in spé omgezet gaan worden. Waarvan wellicht een fors gedeelte veel te vroeg wordt weggefl*****d in de trashbin, zodat het straks in afvalverbranders nog wat vijftiendegraads "reststroom" kan opleveren.... Al die kolenstokerij is van geen enkele betekenis voor burgers, komt alleen bedrijven ten goede, maar we betalen wel mee aan die forse hoogspannings-straten daaro (en niet te vergeten de gezondheidszorg lasten, de "geëxternaliseerde" kosten zeg maar).

Thuis gekomen wat ik al had voorspeld ontdekt dat de cumulatieve 10 MWh opbrengst inmiddels binnen is. *O* Let wel, van een 11 jaar geleden als microsetje begonnen 372 Wp systeempje, in de loop der jaren met goedkope bijplaatsingen uitgebreid tot nog steeds een minisetje van 1,34 kWp:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PPV_10_MWh_productie.gif
Aangezien we vanaf vrijdag weg waren, moest ik reconstrueren vanwege ontbrekende data, maar vrijdag is "het" waarschijnlijk geschied (meterstand is van begin van betreffende dag = eind meterstand vorige dag) .

Let op het aantal "regels" van de spreadsheet. Begint een beetje "zwaar" te worden, dat excelletje, na 11 jaar (bijna) dagelijkse registraties van - inmiddels - 13 OK4 omvormers...

Op naar de volgende 10 MWh... :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Speksteenkachel schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:46:
Wat is het nut eigenlijk van die schakelaar?
Om de installatie spanningsloos te maken kun je
a) de stekker van de omvormer op zolder uit de wandcontactdoos halen.
b) de automaat in de meterkast van de zonnegroep uitzetten om te voorkomen dat er via het net nog spanning op de kabel naar zolder staat.

Bezopen vastrecht overigens voor die 2 meters, die 60 euro per jaar en stijgende let maar op.
Die schakelaar is zodat je vanuit je hal of waar je meterkast ook is gemonteerd, zeker kunt weten dat je de boel spanningsloos maakt. In principe schakelt je omvormer af als er geen sinus op de draden staat, maar die omvormer kan natuurlijk ook een keer stuk zijn. Vandaar een mechanische schakelaar aan die kant. Aan de andere kant zit inderdaad de schakelaar van je groepenkast, dus daar hoeft geen extra schakelaar tussen.

Wat betreft die 60 euro: 30 euro heb je sowieso al, daar komt dan nog 30 bij voor de BPM. Dat is allemaal niets nieuws, volgens mij gaat dat al zo zolang de SDE er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:58:
Een dezer dagen zal het weer los gaan in Italie, hoorde ik. Dan wordt er meer bekend over de hoogte van het Feed-inn tarief. Op dit moment is er relatief veel voorraad in Antwerpen, dat zal de komende dagen naar verwachting de deur uit vliegen.

Waar is Zonnigtype eigenlijk? Is die bedolven onder PV data door iemand hier, waar hij nog mee aan het worstelen is? ;)
Rustig maar, ben een paar dagen weg en ze lopen meteen weer te muiten hier... :+

Italië gaat Spanje en Tsjechië achterna. Er komen terecht draconisch verlagingen van de invoedingstarieven (die volslagen bezopen veel te hoog waren), en alle vrije veld installaties worden uit het systeem geflikkerd (de nieuwe). Er kan tussen de 5 en 6 GW bij zijn gekomen vorig jaar, en de stroomverbruiker gaat daar vele miljardjes aan Euri voor bloeden. Hoeveel miljardjes is nog niet bekend omdat ze het vergoedingensysteem extreem ingewikkeld hebben gemaakt en er nog een paar duizend e-mails moeten worden nagevlooid op "rechtmatig" uiterlijk 31 dec. 2010 aangemelde mega-installaties (die nog tot en met eind juni 2011 de tijd hebben om aan het net te koppelen...). Puglia (zuidoost Italië) schijnt helemaal vol te zijn gepompt met gigantische PV-projecten, er is veeeeeeeeeel meer bijgeplaatst dan zelfs de meest optimistische analisten (Photon International) ooit hebben bevroed. Dat gaat dus een mega crash geven. En: die enorm toegenomen Aziatische productie moet straks "ergens" anders naar toe. Ik ben zeer benieuwd wie er echt vele Gigawattpieken gaat zuipen dit jaar... :/

(Photon artikel in maart nummer, wat ik pas vorige week in de bus kreeg)

@kavermeer:
Als je met de SDE meedoet, dan moet je zo'n meter hebben. Anders mag het natuurlijk ook wel
Het is niet verplicht (wel handig, gezien de voorwaarden).

Uit de beroemde SDE FAQ lijst van Agentschap NL (ex SenterNovem):
4. Ben ik verplicht een brutoproductiemeter te plaatsen?
Nee, het is niet verplicht een brutoproductiemeter te plaatsen. Bij kleine installaties zal
een groot gedeelte van de opgewekte elektriciteit worden verbruikt door huishoudelijke
apparaten. Met de brutoproductiemeter kunt u subsidie ontvangen over de
brutoproductie inclusief het eigen verbruik. Zonder brutoproductiemeter ontvangt u
alleen subsidie over de aan het net geleverde elektriciteit. U mist dan subsidie over het
deel dat u zelf verbruikt. De kosten voor het plaatsen van de brutoproductiemeter
liggen tussen de €80,- en €110,-. Bij een kleinverbruikers aansluiting worden door de
regionale netbeheerder afleeskosten in rekening gebracht. Deze gedragen circa €30,-
per jaar.
(typevaud niet van mij)

@eric-pvt:

Mooi, mijn inschatting bij genoemde 4% toename stroomprijs (NB: dat is slechts het leveringsdeel van Vattenfall/NUON) vanaf 1 juli 2011: 21,44 eurocent/kWh, is nu nog 21,11 eurocent/kWh all-in. Onder onze contract condities. Echte stijging wordt dus slechts 1,6% (all-in, EB verandert namelijk niet, tenzij onze nette meneer Verhagen opeens per 1 juli SDE plus [alleen ten goede komend aan bedrijven, burgers zullen mee moeten bloeden] heffing gaat laten innen door zijn dikke vrindjes genaamd de energieboeren).

16% extra voor leveringsdeel gas. Dat zou dan 59,69 i.p.v. nu 54,20 eurocent/m3 gaan worden per 1 juli, all-in (voor ons Greenchoice contract met kwart eurocent/kWh (incl. BTW) korting, inclusief identieke regiotoeslag als voor eerste half jaar; kookgas valt ruimschoots onder de 500 kuub/jaar grens, goedkoopste tarief). Op jaarbasis voor 31 kuub kookgasverbruik 1,70 Euro meer, koop je een lekker groen Gagel biertje voor. Dat kan dit bruintje nog wel trekken. Stadswarmte is een ander verhaal (gekoppeld aan gasprijs). Maar weer een dikkere trui aantrekken dan, komende winter...

[ Voor 43% gewijzigd door zonnigtype op 12-04-2011 01:08 . Reden: FAQ Agentschap NL ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Gasschuif schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:14:
China schroeft doel zonne-energie fors op na Japanse kernramp
11-04-2011

De ramp met de kerncentrale in Fukushima heeft China doen besluiten fors in te zetten op zonne-energie. Het land dat al de grootste exporteur van zonnepanelen ter wereld is, wil tegen het midden van het decennium een capaciteit van 10 GW aan zonne-energie neerzetten, anno 2011 staat er 1 GW opgesteld zon-pv vermogen.
Duitsland zette er alleen vorig jaar al 7,4 GW erbij, terwijl diens economie nog niet eenderde van die van China is. Dus een erg magere doelstelling mag ik wel zeggen. Bedoelden ze misschien dat in 2015 de jaarlijkse bijbouw het niveau van 10 GW moet bereiken?
LOL

[ Voor 9% gewijzigd door Anne vdr Bom op 12-04-2011 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:43:
Aangezien we vanaf vrijdag weg waren, moest ik reconstrueren vanwege ontbrekende data, maar vrijdag is "het" waarschijnlijk geschied (meterstand is van begin van betreffende dag = eind meterstand vorige dag) .
Gefeliciteerd met de eerste 10!

Mijn opbrengsten van deze periode waren (eenheid is kWh/kWp):
do 7: 3,51
vr 8: 5,83
za 9: 5,68
zo 10: 5,47
ma 11: 5,28

Kun je je opbrengsten intrapoleren.

Edit:
Trouwens, ik zit nog eens naar jouw cijfers te kijken, maar weet je wel of dat klopt? (tussen haakjes staan jouw opbrengsten)

ma 4: 4,47 (2,44)
di 5: 0,67 (4,05)
woe 6: 4,34 (0,90)

[ Voor 15% gewijzigd door Anne vdr Bom op 12-04-2011 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

asvogel schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:45:
[...]

Die schakelaar is zodat je vanuit je hal of waar je meterkast ook is gemonteerd, zeker kunt weten dat je de boel spanningsloos maakt.
De stekker van de omvormer werkt hetzelfde als een werkschakelaar, stekker uit de wandcontactdoos is omvormer van het net.
Daarnaast in de meterkast de desbetreffende automaat uitzetten.
Maar als het een eis is van je netbeheerder zul je er wel niet aan ontkomen.

Vrijdag komt er een bedrijf bij ons langs om twee pijpjes op het dak te verplaatsen.
Een is van het centrale afzuigsysteem en de ander is het beluchtingspijpje van de afvoer.
Daarnaast plaats ik zelf een groep bij in de meterkast voor PV, zonder werkschakelaar en zonder produktiemeter van het netwerkbedrijf.
Gelukkig ben ik nog in het bezit van zo'n degelijke draaischijfmeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
xs2tom schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 21:03:
Weet je dat van de 2 kuub gas per week zeker? [waakvlam geiser]
Late reactie, maar: ja! Er zijn geen andere verbruikers in huis behalve de gaskookplaat. Als ik de waakvlam uitschakel verschuift de gasmeter zelfs nog niet eens een liter in de week, dus (gelukkig maar) ook geen lekken o.i.d. En heb het gemeten over 3 weken vakantie waarbij ik voor vertrek de meterstanden eens had genoteerd, omdat ik idd juist eens benieuwd was naar elektrisch/gasverbruik als er niemand thuis is.

Als je even zoekt zul je ook zien dat een gasverbruik in de orde van ~100 m3/jaar voor een waakvlam zo ongeveer standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:56:
[...]

Inderdaad, zeg maar dag...
Dat had ik dus met mijn SDE 2008 installatie van '604' Wp op mijn vorige woning...
Kosten vanaf november 2008:
92,75 voor de installatie van de BPM.
ca. 100,00 voor zelf uitgevoerde noodzakelijke aanpassingen meterkast + trekken leiding voor aparte groep.
+ 29,12 meterhuur (jaarlijks).

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bikker_meterkast.jpg
Mijn meterkast: meterbord naast het bestaande; geen officiële kabelinvoeren maar zelf iets gefabriceerd; zowel 'in' als 'uit' aan de bovenkant. Verplichte schakelaar is goedkope dubbelpolige buitenschakelaar. MAARRRR: Daar kom je niet overal mee weg, want sommige netbeheerders stellen een officiële lastscheider verplicht.

Dat werd bij mij voor het eerste jaar een netto subsidie van -58,46. Tel uit je verlies... :'(

Want toen ging ik verhuizen (SDE meeverhuisd) en kon de BPM weer verwijderd gaan worden... kosten: 92,75!

Tegen dat laatste heb ik net zolang bezwaar gemaakt dat de meter uiteindelijk heel 'coulant' gratis is verwijderd. Anyway, had ik in 2008 geweten dat ik al zo snel zou verhuizen, dan had ik al die kosten in mijn vorige woning natuurlijk niet gemaakt.

Met de door schade en schande opgedane kennis heb ik het in mijn nieuwe woning anders aangepakt: géén BPM meer laten installeren en de subsidie laten tellen op de (reeds aanwezige) teruglevermeter. Maar de teruglevermeter telt toch de PV-opbrengst niet mee die je zelf gebruikt? Nee, dat is waar, maar er zitten inmiddels dan ook al wat meer paneeltjes aan de installatie waardoor ik uiteindelijk toch ruim meer teruglever dan de gemaximeerde SDE-limiet voor mijn destijds aangevraagde kleine setje. 8)

Ah, de zon komt weer door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

asvogel schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:32:

Enecsys kunnen wij ook leveren. Zijn niet goedkoop vergeleken met conventionele omvormers maar de fabrikant geeft er erg lange garantie op. Voor prijzen mail me maar.
Onze electriciën kan je hele meterkast aapassing doen voor SDE en installeren kan ook voor gezorgd worden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:05:
[...]

De stekker van de omvormer werkt hetzelfde als een werkschakelaar, stekker uit de wandcontactdoos is omvormer van het net.
Daarnaast in de meterkast de desbetreffende automaat uitzetten.
Maar als het een eis is van je netbeheerder zul je er wel niet aan ontkomen.

Vrijdag komt er een bedrijf bij ons langs om twee pijpjes op het dak te verplaatsen.
Een is van het centrale afzuigsysteem en de ander is het beluchtingspijpje van de afvoer.
Daarnaast plaats ik zelf een groep bij in de meterkast voor PV, zonder werkschakelaar en zonder produktiemeter van het netwerkbedrijf.
Gelukkig ben ik nog in het bezit van zo'n degelijke draaischijfmeter ;)
Ik wil ook onze pijperij in verband met PV naar de andere kant van het huis hebben.
Hoe heet dat bedrijf die dat doet en wat kost het eventueel.
PM mag

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vrijdag komen ze hier en geef ik het door, ik heb met hun de afspraak dat ze komen kijken, prijsopgave doen en als het me aanstaat ze meteen kunnen beginnen.
Kunnen ze wat mij betreft toch al want ik wil hoe dan ook die pijpjes weghebben. :)
Naar de achterzijde (noord) gaat bij mij niet lukken want daar zit over de hele breedte een dakkapel, bewust al aan de noordzijde laten plaatsen i.v.m. toekomstige pv.
Ontluchtingspijpje afvoer is meer een veredelde dakpan met een knobbel, deze gaat zo ver mogelijk richting dakgoot.
Afzuigpijp wil ik aan de zijkant van ons huis door de muur laten uitkomen.
Er is dan ruimte voor 10x een Sharp NU-E245-J5 in combinatie met een SB 2500 HF 30 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Speksteen:
Weet je zeker dat die ontluchting dan überhaupt wel verplaatst moet worden? Kunnen de panelen daar niet gewoon overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Gaan er nog mensen naar de manifestatie tegen kernenergie aanstaande zaterdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

pcmadman schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:27:
@Speksteen:
Weet je zeker dat die ontluchting dan überhaupt wel verplaatst moet worden? Kunnen de panelen daar niet gewoon overheen?
Ontluchting zou misschien kunnen, wat is de gebruikelijke afstand tussen dakpan en pv paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:38:
[...]

Ontluchting zou misschien kunnen, wat is de gebruikelijke afstand tussen dakpan en pv paneel?
De hoogte van je beugel + de dikte van je ligger is de afstand tussen de onderkant van het frame van het paneel en het diepste punt van je pan in een horizontale lijn ~20cm van de bovenkant. Voor je ontluchting heb je echter waarschijnlijk nog wel meer ruimt, want als hij niet precies ter plaatse van een modulerand of junctionbox zit heb je ook nog de diept van je paneel als ruimte. Al met al heb je best veel ruimte, als het een beetje dit idee is, zou je meer dan genoeg plek moeten hebben onder je panelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.dakpannen-medemblik.nl/Diversen/ovh%20ventilatiepan%20rood%20Koramic.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan er nog mensen naar de manifestatie tegen kernenergie aanstaande zaterdag?
Present ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 08:11:
[...]

Gefeliciteerd met de eerste 10!

Mijn opbrengsten van deze periode waren (eenheid is kWh/kWp):
do 7: 3,51
vr 8: 5,83
za 9: 5,68
zo 10: 5,47
ma 11: 5,28

Kun je je opbrengsten intrapoleren.
Dank, als ik tijd heb kijk ik daar naar (ik volg het allemaal niet meer zo in detail, met 11 jaar continu volgen van de productie, en ik krijg al maand updates van Siderea.nl).
Edit:
Trouwens, ik zit nog eens naar jouw cijfers te kijken, maar weet je wel of dat klopt? (tussen haakjes staan jouw opbrengsten)

ma 4: 4,47 (2,44)
di 5: 0,67 (4,05)
woe 6: 4,34 (0,90)
Zoals ik al in het onderschrift had geschreven: de dagproductie in mijn spreadsheet staat in de regel onder de regel met de dag aanduiding, da's de verwarring hier. Dus maandag de 4e bij mij 4,05 kWh/kWp voor die "paarse" groep (dat zijn de 6 eerst gekochte 108 Wp modules, waarvan er vier in achterste rij), dinsdag de 5e 0,9, woensdag de 6e was bij mij voor die deelgroep 3,56. Er zitten een paar zwakkere broeders in die achterste groep, en het lijkt er op dat de 25 meter lange DC bekabeling voor de 108 Wp modules een beperkende factor is. Is hier niet eenvoudig te wijzigen, met de complexe installatie/huur situatie.

De waarden voor de twee Kyoceratjes waren trouwens (niet in die screendump te zien): 4,30, 0,98, resp. 4,26 kWh/kWp op genoemde dagen. Die twee staan bij mij iets westelijk van zuid georiënteerd (hellingshoek 30 graden) en presteren o.h.a. het best. Sowieso doen nieuwe modules het in de begintijd vaak het best, daarna is productie iets minder, maar blijvend op hoog niveau. Ook voor die panelen geldt bij ons echter: lange DC bekabeling, dus meer verlies dan bij jou. En natuurlijk een antieke OK4 omvormer met max. rendement van 94%.

Uiteraard is zonnigtype ook zaterdag van de partij. Partner komt mee. Die is al vele, vele jaren de "stille motor" achter de duurzame revolutie hier. Van haar heb ik het vegetarisme geleerd. Hoezo "WAF" factor? PPV drijft op de MAF-factor! >:)

Slurp. Wel halve minuut lang continu meer dan 1.100 Watt AC continu vermogen. Witte wolkenranden, felle zon, loodrechte instraling, afkoelende flinke wind. Speeksel van scherm vegend... :P

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 12-04-2011 12:58 . Reden: slurp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:39:
Zoals ik al in het onderschrift had geschreven: de dagproductie in mijn spreadsheet staat in de regel onder de regel met de dag aanduiding, da's de verwarring hier.
Verhip, het staat er inderdaad. Lekker logisch. 8)7 Na jaren SDE-exegese gaat het steeds moeilijker je verstand te bewaren, niet? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Ik doe nooit mee aan demonstraties. Ik laat mijn stem wel horen in het stemhokje en koop geen kernenergie in. Men weet toch allang dat de helft voor en de helft tegen kernenergie is? Waarom dan nog een rondje lopen met een spandoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wat een zaagtand grafiek vandaag zeg! Wolken worden afgewisseld met stralende momenten waardoor ik een nieuwe all-time-high 5-minuten piek heb mogen noteren... 498W uit 555Wp achter een Steca 500.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

FicoF schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:17:
Ik doe nooit mee aan demonstraties. Ik laat mijn stem wel horen in het stemhokje en koop geen kernenergie in. Men weet toch allang dat de helft voor en de helft tegen kernenergie is? Waarom dan nog een rondje lopen met een spandoek?
Je kunt ook gewoon er zijn. Opkomst is wat telt. Ik ga ook niet met een spandoek lopen.

Het recht op demonstreren is een fundamenteel onderdeel van een democratie, net als vrijheid van meningsuiting en vrije verkiezingen. Koester dat voorrecht en maak er gebruik van.

De publieke opinie wordt in sterke mate beïnvloed door dit soort manifestaties.

Hoge opkomst --> dan zullen wel veel mensen tegen kernenergie zijn --> dan gaan de politieke partijen hun programma daarop afstemmen om aansluiting te houden bij de kiezer. Beetje idealistisch gesteld, want de lobbymacht van bedrijven is ook groot, maar helemaal machteloos is de kiezer zeker nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:32:
[...]

Verhip, het staat er inderdaad. Lekker logisch. 8)7 Na jaren SDE-exegese gaat het steeds moeilijker je verstand te bewaren, niet? })
Neen hoor. Dat was zo ingesleten in de loop der jaren. Ik ben de enige die over die al bijna 20 MB grote spreadsheet "gaat". Hoeven andere mensen zich niet druk over te maken. Als ik het maar begrijp... :+

(ik ben toch slechts een "fossiel", jullie whizzkids zijn de toekomst ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Ik wilde hier heel graag bij zijn, maar ben op eco/bio-vakantie (I kid you not) vanaf vrijdagmiddag. Maar die vakantie gaat richting het noorden, dus wie weet krijg ik vriendin zo gek om met kind en mij een tussenstop in A'dam te maken :)
zonnigtype schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:45:
[...]

Neen hoor. Dat was zo ingesleten in de loop der jaren. Ik ben de enige die over die al bijna 20 MB grote spreadsheet "gaat". Hoeven andere mensen zich niet druk over te maken. Als ik het maar begrijp... :+

Nou niet teveel jezelf naar de achtergrond schuiven als 'fossiel', onze cultuur gaat soms iets teveel uit van het feit dat oud niets goeds is en nieuw of jong het beste is.. In jouw geval bekt het woord fossiel ook niet zo lekker (iets met de brandstoffen) dus eerder een eh.. fussiel? 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Yilar op 12-04-2011 15:50 . Reden: zonnigtype berichtje reactie toevoegen ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Sta nu in de schuur bij de BPM en die staat op 1999kWh terwijl er nog ruim 500watt uit de omvormers komt. Spannend dus! :p

Edit: de zon komt door en nu weer ruim 2kW!

[ Voor 16% gewijzigd door Paul C op 12-04-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Wat dacht je? We spelen thuis :-)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
voor die gene die wat willen weten over de enymate

Nu ik een week de enymate in huis heb wil ik een 1e reactie er op geven.
De reden waarom ik zo lang getwijfeld heb is de actueelheid van de site, deze is al va 12 augustus 2010 niet meer actief en er staan ontwikkelingen op die al meer dan 1 jaar geleden gepost zijn en nog niet zijn uitgebracht.

het pakketje is netjes en naar mijn mening redelijk snel geleverd. bij het uitpakken van de enymate zag ik dat er maar 2 van de 4 schroefjes in zitten en dat de onderkant beschadigd is door een schroevendraaier van het wrikken op hem open te krijgen. Dit was jammer maar ik was te enthousiast om hem terug te sturen.

Natuurlijk ben ik als enthousiast meterkast uit lezer meteen begonnen om de sensoren op de goede plaatsen te plakken.

De elektra meter was een eitje deze heb ik op een extra kwh meter geplaatst die alleen mijn verbruik meet en een ledpuls geeft.

De gasmeter was ook goed te doen alleen zit er onder de 6 bij de 7 nog een klein reflectievakje maar met een beetje schuiven is deze net niet meer in zicht.

De watermeter die ik heb is echter niet gemaakt voor het uitlezen met reflectie en is tot nu toe een groot drama. De sensor zit nu goed maar als die ook maar iets wordt aangeraakt is het fout.

De software is echt heel basic en kan ook niet meer dan gegevens instellen en uitlezen naar een .dat bestand.

Voor een betere ervaring kan ik nu nog niet veel zeggen. Voor mijzelf mis ik de volgende dingen:

1 Een reader voor android die mijn huidige verbruik direct thuis uitleest en die ik als een
fullscreen op de kast zou kunnen zetten, zoals het losse display.

2 Een auto export via een ingebouwde ftp functie in de software naar de site van enymate, dan kan de software gewoon op de achtergrond draaien op een systeem . hierbij zou dan de mogelijkheid kunnen zijn om dit in te stellen per 5min tot 1x per dag/week wat de gebruiker zelf wilt.
Ik doe dit op dit moment ook met mijn solarlog en geniet elke dag weer van het direct overal kunnen zien van mijn opbrengsten via een website.

3 Via de software direct een export naar .csv per sensor of alle 3 samen dit zou ook weer kunnen met deze auto export en een ftp instelling voor mensen die zelf een eigen website draaien.

Mijn conclusie nu is dat het product nu stil lijkt te liggen en niet doorontwikkeld wordt om volop in te spelen op de gebruikers wensen. Dit soort loggers zijn op dit moment een hard groeiende economie, kortom er is veel vraag naar maar er bied eigenlijk nog geen 1 product een totaal plaatje dat af is voor een niet technisch iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:47:
Ik wilde hier heel graag bij zijn, maar ben op eco/bio-vakantie (I kid you not) vanaf vrijdagmiddag. Maar die vakantie gaat richting het noorden, dus wie weet krijg ik vriendin zo gek om met kind en mij een tussenstop in A'dam te maken :)
Past heel goed in het thema van je vakantie.
zonnigtype schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:45:
Met een beetje gevoel voor PR noem jij jezelf een wegbereider, een voorloper, een early adopter, een visionair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Je bedoeld de manifestatie tegen atoomstroom? Natuurlijk is ZonneStroom daar aanwezig. Laten zien dat je ergens vóór bent is ook een recht en veel leuker.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:54
Wilke schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:15:
[...]

Late reactie, maar: ja! Er zijn geen andere verbruikers in huis behalve de gaskookplaat. Als ik de waakvlam uitschakel verschuift de gasmeter zelfs nog niet eens een liter in de week, dus (gelukkig maar) ook geen lekken o.i.d. En heb het gemeten over 3 weken vakantie waarbij ik voor vertrek de meterstanden eens had genoteerd, omdat ik idd juist eens benieuwd was naar elektrisch/gasverbruik als er niemand thuis is.

Als je even zoekt zul je ook zien dat een gasverbruik in de orde van ~100 m3/jaar voor een waakvlam zo ongeveer standaard is.
Bedankt, googelen was ik nog niet aan toegekomen omdat ik 1. al zat te denken over een cascade close in boiler systeem zat te denken (maar dat gaat hem niet worden :? ) maar vooral omdat ik liever een antwoord heb van iemand die echt gemeten heeft. Maar ik ga je links nog wel bekijken, misschien staan daar nog goede tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Site/teller http://www.schoongenoegvankernenergie.nl/ lijkt gehacked of problemen te hebben. "Meterstand" (aantal ondertekenaars) ligt absurd veel lager als op de screendump die ik eerder vandaag maakte (bijdrage), toen nog bijna 65.000 stuks. En hij telt momentaan als een gek door. Veel sneller volgens mij dan intekeningen (op dit tijdstip) zouden kunnen bijtikken.

Of is er wellicht iets anders aan de hand? Heb al mailtje naar WISE gestuurd om er naar te (laten) kijken.

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:17:
Met een beetje gevoel voor PR noem jij jezelf een wegbereider, een voorloper, een early adopter, een visionair.
... ben een beetje calvinistisch opgevoed (verder geen "last" van). Kompelementen mogen "anderen" doen... (maar: dank!) :)

Discussie n.a..v "Zonvast mag ik effe uw dak met onze PV-modules bedekken" [20 jaar lang] concept van Greenchoice:

http://www.duurzameenergi...nlijk-lucratief-6547.html

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 13-04-2011 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Zojuist op BNR:
RWE-topman baalt van milieuregels
13 APRIL 2011 09:01 | BNR.NL

RWE-topman Jurgen Grossmann is uit de school geklapt over een besloten bijeenkomst die gisteravond in Berlijn is gehouden in aanwezigheid van de Koningin. De bestuursvoorzitter van de Duitse Energiereus, die onder meer eigenaar is van Essent, vindt dat de vele milieuprocedures in ons land nieuwe investeringen ontmoedigen.
RWE bouwt een kolencentrale in de Eemshaven, maar heeft te maken met fel verzet van onder meer Greenpeace. Volgens de RWE-topman deelt ook Shell zijn ongenoegen over de vele milieuprocedures.

Tijdens de bijeenkomst waren negen Nederlandse en zes Duitse CEO's aanwezig, evenals minister Verhagen van Economische Zaken. Volgens de RWE-topman deelt ook Shell zijn ongenoegen over de vele milieuprocedures.
#fail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
gelukkig hebben wij een vrije pers. Wat een idioten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Zoals ik enkele dagen geleden alhier melde, heb ik nu een digitale meter.
Ik heb nu 4 telwerken;
1 verbruik laag/ 2 verbruik hoog en 6 opbrengst laag en 7 opbrengst hoog

Echter nu heb ik een vraag over de meterstanden.

Ik probeer het even te omschrijven.
Mijn ferraris meter die direct na de omvormers zit telt netjes de opgewekte kw'tjes.
De digitale meter in de meterkast geeft echter veel minder aan, dan op die meter staat!

Heb ik het juist als ik stel dat; als ik meer stroom verbruik dan de opbrengst voor een moment, dan gaat de verbruiksmeter wel tellen. het word dus direct verrekend.
Ik heb dus geen bruto productie meter, de meter geeft alleen de netto-opbrengst weer.

Mijn excel lijsten worden steeds uitgebreider zo met al die standen.
(r.i.p. mijn ferraris metertje van 1961, ik mis hem nu al)

mvg, Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

master30 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:13:
Zoals ik enkele dagen geleden alhier melde, heb ik nu een digitale meter.
Ik heb nu 4 telwerken;
1 verbruik laag/ 2 verbruik hoog en 6 opbrengst laag en 7 opbrengst hoog

Echter nu heb ik een vraag over de meterstanden.

Ik probeer het even te omschrijven.
Mijn ferraris meter die direct na de omvormers zit telt netjes de opgewekte kw'tjes.
De digitale meter in de meterkast geeft echter veel minder aan, dan op die meter staat!
http://gathering.tweakers...ote_message/35862250/last
Heb ik het juist als ik stel dat; als ik meer stroom verbruik dan de opbrengst voor een moment, dan gaat de verbruiksmeter wel tellen. het word dus direct verrekend.
Ik heb dus geen bruto productie meter, de meter geeft alleen de netto-opbrengst weer.

Mijn excel lijsten worden steeds uitgebreider zo met al die standen.
(r.i.p. mijn ferraris metertje van 1961, ik mis hem nu al)

mvg, Marcel
Een bruto productiemeter doet hetzelfde als jouw ferrarismeter, namelijk alle opbrengst meten die je zonnepanelen produceren. Op je nieuwe digitale hoofdmeter wordt alleen gemeten wat van en naar het elektriciteitsnet gaat. Als je dus 300W verbruikt en 1000W produceert, meet deze meter 700W teruglevering. De 300W verbruik wordt dus gelijk afgenomen van je zonnepanelen en wordt dus niet gemeten door de hoofdmeter.
Hierdoor zie je dus niet dezelfde meterstanden op je ferrarismeter en de hoofdmeter. Het verschil tussen beide waarden heb je zelf gelijk verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:45:
gelukkig hebben wij een vrije pers. Wat een idioten!
vrije pers... In theorie. Ook in de vrije pers schrikken bedrijven en rijke individuen er niet voor terug op wat voor manier dan ook hun macht te laten gelden teneinde de publieke opinie te manipuleren. De manier waarop Rupert Murdoch zijn ultrakapitalistische idealen verspreidt via zijn media-imperium is een mooi voorbeeld van hoe corrupt de vrije pers ook kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Anne vdr Bom schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:03:
[...]

vrije pers... In theorie. Ook in de vrije pers schrikken bedrijven en rijke individuen er niet voor terug op wat voor manier dan ook hun macht te laten gelden teneinde de publieke opinie te manipuleren. De manier waarop Rupert Murdoch zijn ultrakapitalistische idealen verspreidt via zijn media-imperium is een mooi voorbeeld van hoe corrupt de vrije pers ook kan zijn.
Klopt, maar gelukkig is hij niet het enige pers medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
antonboonstra schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:26:
[...]

Een bruto productiemeter doet hetzelfde als jouw ferrarismeter, namelijk alle opbrengst meten die je zonnepanelen produceren. Op je nieuwe digitale hoofdmeter wordt alleen gemeten wat van en naar het elektriciteitsnet gaat. Als je dus 300W verbruikt en 1000W produceert, meet deze meter 700W teruglevering. De 300W verbruik wordt dus gelijk afgenomen van je zonnepanelen en wordt dus niet gemeten door de hoofdmeter.
Hierdoor zie je dus niet dezelfde meterstanden op je ferrarismeter en de hoofdmeter. Het verschil tussen beide waarden heb je zelf gelijk verbruikt.
Bedankt voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
*** Herhaalde oproep ***

Willen mensen die problemen hebben met het salderen van zonnestroom zich s.v.p. melden bij TROS Radar.

http://www.trosradar.nl/678/

Ik werd vandaag weer gebeld door de contactpersoon, en hij vraagt uitdrukkelijk om probleemgevallen in zuid-oost Nederland. Bij voorkeur Limburg, zodat hij de "saldering" in NL kan vergelijken met de "Alles In Ordnung" vaste invoeding situatie (volledig en extreem gedetailleerd in Wet vastgenageld, invoeding en afname fysiek gescheiden bemeterd, onvergelijkbaar met NL situatie) in het aanpalende Duitsland. Ze hebben op mijn aanraden o.a. contact gezocht met Solar-energie Förderverein (SFV), die in Aachen zit, en altijd bovenop de pers zit als er onzin wordt verkondigd. En die goed kan verwoorden hoe briljant het Duitse systeem in elkaar steekt (al wordt er heftig aan geknaagd de laatste 2 jaar).

Ze (TROS Radar) hebben ook al een Eneco klant die al jaren onder druk wordt gezet om Ferrarismeter betaald te laten vervangen omdat er negatief verbruik is (meer opwek dan afname, ik ken dit specifieke geval ook al lang). Contactpersoon wil aandacht besteden aan de rare fratsen in NL (alle invoeding "achter" de meter, regelmatig problemen), en vergelijking met Duitse situatie maken. Uitgebreid gesprek mee gehad.

Je kunt mij ook mailen als je contact met deze persoon wilt, en je contact gegevens (mail adres, evt. telefoonnummer) doorgespeeld mogen worden naar deze meneer bij TROS Radar (reacties naar info at polderpv punt nl).

Woodski: ik heb je een mail gestuurd, indien niet aangekomen gaarne contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_zQRAVgZPsmg/TaVJ_J6mrbI/AAAAAAAAGuc/fuMe4m08Prc/s720/IMG_0953.JPG

160x (ofzo) Suntech 210 (?) op het dak van een gemeentegebouw in Enschede. Dat is minimaal 30 graden.. met bijzonder weinig tussenruimte. Niezo netjes. Ik had ze onder 15/20 graden geplaatst.

Pagina: 1 ... 62 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.