BvDorp schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:28:Appartement aangekocht!
Vorige week ben ik ingetrokken in een appartement uit '93, en nu dus druk bezig met klussen (verven, vloer, etc.). Dit appartement wil ik graag zo energiezuinig mogelijk aanpakken. Ik volg dit topic al een tijdje, en heb wel eens wat van die lijsten met tips&trics doorgenomen. Ik wil graag even met jullie checken wat nu handig en minder handig is. Alvast bedank voor input!
Huis
Appartement op bovenste verdieping van 5-etages hoog appartementsgebouw. 90m2, gesitueerd op zuid tot oost. Zon schijnt vanaf ~9u in, draait vervolgens hele dag om beide gevels. Ik verwacht vanaf half maart tot eind oktober daardoor geen CV-vraag te hebben. Dit is 's ochtends niet bijzonder warm, maar dat is goed te overkomen. Koken gebeurt nu op een keramische plaat. Huis is voorzien van mechanische afzuiging, bediening in keuken schakelt tussen standje 1 en 3. Verder zijn alle ramen voorzien van roosters. Historisch verbruik: 1170 m3 gas, 1780 kWh electra. Ik schat in dat dit huis nauwelijks bewoond was, maar de verwarming wel geregeld aanstond.
Als ik het goed lees heb je dus enkel aan de voor, achter en bovenkant van je appartement warmteverlies, de andere muren worden verwarmd door de buren. Ik vind 1170 m3 gas voor een appartement wat aan 3 kanten is ingebouwd niet echt zuinig.
Je kan met beperkte kosten de isolatiegraad van je appartement flink verhogen door deze relatief minder goed geïsoleerde muren tot passiefhuis graad isolatie op te waarderen. Een passiefhuis behoeft in principe geen verwarmingsinstallatie.
Dat zal gepaard moeten gaan met (automatische) zonnewering om overtollige warmteopbouw in de zomer te voorkomen. Als je geluk hebt en je buren zijn geen zuinige stokers, hoef je zelf helemaal niet meer te verwarmen.
Nog twee ideeen: douche wtw (-40-50% op warmwaterverbruik voor douchen) en / of een warmtepompboiler op de afzuiging. De warmte van de afgezogen lucht wordt dan gebruikt om het tapwater (voor) te verwarmen. Deze staan voor een habbekrats zgan op marktplaats omdat mensen die dingen niet begrijpen (ze zien enkel het stroomverbruik).
De pomp van de verwarming kan zo laag mogelijk, je hebt geen hoogteverschil in je appartement en beperkte leidinglengte.
Dat geldt sowieso in de pompendiscussie: de pompsnelheid hoeft pas omhoog op het moment dat de capaciteit van het systeem (of enkel van radiatoren ver weg) te laag is. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter het verschil tussen aanvoer en afvoer, hoe beter de condenserende werking van de ketel. Daarnaast scheelt het natuurlijk in stroomverbruik als de pomp lager staat.
Bij m'n ouders heb ik de pomp van de vloerverwarming met een stekker op de pomp van de ketel gezet (soort van pompschakelaar) en de klokthermostaat ingesteld op 4x een uur verwarmen per dag, aangestuurd door de temperatuur in het stookhok. Dit leverde een leuke stroombesparing op en een veel rustiger stokende ketel. Scheelde (icm met de pompsnelheid van standje 3 naar standje 1) 3 kwh/ dag.