Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Na een jaar lang gas en elektra verbruik heb ik een eindafrekening van 290 euro
Minus de overstopbonus van 280 euro is mijn jaarverbruik dus 10 euro geweest :)
Dat is een maandbedrag van 83 cent :)

En dat in een jaar waarin ik nog wat maanden PV mis
Dit jaar gaat dus nog beter worden. Jammer alleen dat ik bij NLenergie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Niet te geloven, Nuon schrapt kolencentrale in de Eemshaven

http://www.nu.nl/economie...encentrale-eemshaven.html

Helaas gaan de andere centrales wel door :(

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:14
Woodski schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:09:
Na een jaar lang gas en elektra verbruik heb ik een eindafrekening van 290 euro
Minus de overstopbonus van 280 euro is mijn jaarverbruik dus 10 euro geweest :)
Dat is een maandbedrag van 83 cent :)

En dat in een jaar waarin ik nog wat maanden PV mis
Dit jaar gaat dus nog beter worden. Jammer alleen dat ik bij NLenergie zit.
en je investering was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
En jouw CO2 bijdrage is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 17:08
terechte vraag toch?

Ik zelf zou graag ook z'n energie rekening willen hebben maar heb helaas niet de mogelijkheid om te investeren..:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
ProudElm schreef op donderdag 07 april 2011 @ 15:44:
terechte vraag toch?

Ik zelf zou graag ook z'n energie rekening willen hebben maar heb helaas niet de mogelijkheid om te investeren..:(
begin met kleine dingen:
isoleren
energiezuinige apparatuur plaatsen
sluipverbruik elektrische apparaten uitschakelen middels een schakelaar,
goed onderhoud aan je HR-ketel, dus jaarlijk reiniging van warmtewisselaar en natuurlijk waterzijdig inregeken (eenmalige actie tot je radiatoren gaat vervangen/verplaatsen)
timer op pomp vloerverwarming

etc.
etc.
wil je snel aan zonnestroompanelen/zonneboilers starten,
tja bv keer de dertiende maand/vakantiegeld ervoor inzetten?

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2011 16:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Voor de rekenaars die hier (zonnepanelen) aan bedrijven verkopen,
veranderingen van de percentages voor 2011.

VAMIL: willekeurige afschrijving kan niet meer volledig, maar slechts tot 75%.
EIA: percentage daalt van 44 naar 41,5%
MIA: percentages van 40, 30, 15 worden resp. 36, 27, 13,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 17:08
ja, sluipverbruik wil ik binnen kort iets aan gaan doen. alleen wordt dat lastiger met de upc box natuurlijk ivm opnemen.:) Maar ja.. we zullen zien.

verder geen gas hier in huis, dus geen ketel gezeur gelukkig.:) Wel dus stadsverwarming. maar die gaat gelukkig niet meer aan als het weer zo door zet.;)

zou graag zonnepannelen op me dak willen jah, alleen moet ik de vrouw eerst overtuigen, is nog al lastig.:)

Verder ligt ons huis niet echt ideaal hier voor.:( Daken op 286 graden (achterkant) en 106 graden (voorkant)..

Wie weet in de toekomst..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
die is prima, maak je daar maar geen zorgen over. Ben gewoon benieuwd.
Ik heb gisteren besloten mijn eerste jaar af te wachten in dit nieuwe nieuwbouwhuis, en dan te gaan bekijken wat ik nuttige veranderingen vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:30
NielsTn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:00:
[...]

begin met kleine dingen:
isoleren
energiezuinige apparatuur plaatsen
sluipverbruik elektrische apparaten uitschakelen middels een schakelaar,
goed onderhoud aan je HR-ketel, dus jaarlijk reiniging van warmtewisselaar en natuurlijk waterzijdig inregeken (eenmalige actie tot je radiatoren gaat vervangen/verplaatsen)
timer op pomp vloerverwarming

etc.
etc.
wil je snel aan zonnestroompanelen/zonneboilers starten,
tja bv keer de dertiende maand/vakantiegeld ervoor inzetten?
Kijk hier ben ik dus ook over aan het nadenken. Ik wil namelijk voor DEwiki een goed algemeen plan van aanpak proberen te schrijven. Een plan van aanpak dus waar ik iedereen die de site binnen komt naartoe kan verwijzen. Het dreigt nu namelijk veel droge stof te worden en dat is goed voor achtergrond informatie, maar het is nuttiger om veel dingen als handleiding te beschrijven en dan te verwijzen naar de achtergrond informatie. Zo zie ik het dus dat er een algemeen plan van aanpak moet komen wat dan de overwegingen bevat en kan door verwijzen naar meer specifieke handleidingen, zoals bijv. "Hoe breng ik mijn elektriciteitsverbruik in kaart" of "Hoe isoleer ik CV-leidingen".

Het probleem is echter dat er heel veel factoren meespelen, zowel op het gebied van de uitgangssituatie, maar ook meningen over wat het beste is. Zo zeg jij: begin met de kleine dingen, maar is het niet juist beter om met de grote dingen te beginnen, daar valt namelijk het snelst veel resultaat te halen? Moet er misschien onderscheid komen tussen de verschillende invalshoeken? Kan er überhaupt wel een algemeen plan van aanpak opgesteld worden?

Wat raden jullie aan als structuur voor een algemeen plan van aanpak voor verduurzaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pcmadman schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:52:
[...]

Kijk hier ben ik dus ook over aan het nadenken. Ik wil namelijk voor DEwiki een goed algemeen plan van aanpak proberen te schrijven. Een plan van aanpak dus waar ik iedereen die de site binnen komt naartoe kan verwijzen. Het dreigt nu namelijk veel droge stof te worden en dat is goed voor achtergrond informatie, maar het is nuttiger om veel dingen als handleiding te beschrijven en dan te verwijzen naar de achtergrond informatie. Zo zie ik het dus dat er een algemeen plan van aanpak moet komen wat dan de overwegingen bevat en kan door verwijzen naar meer specifieke handleidingen, zoals bijv. "Hoe breng ik mijn elektriciteitsverbruik in kaart" of "Hoe isoleer ik CV-leidingen".

Het probleem is echter dat er heel veel factoren meespelen, zowel op het gebied van de uitgangssituatie, maar ook meningen over wat het beste is. Zo zeg jij: begin met de kleine dingen, maar is het niet juist beter om met de grote dingen te beginnen, daar valt namelijk het snelst veel resultaat te halen? Moet er misschien onderscheid komen tussen de verschillende invalshoeken? Kan er überhaupt wel een algemeen plan van aanpak opgesteld worden?

Wat raden jullie aan als structuur voor een algemeen plan van aanpak voor verduurzaming?
ik doel op "kleine dingen" zeg maar het low hanging fruit...

om nu gelijk de knip te plunderen en zonnepanelen/boilers te plaatsen is leuk,
maar je kan met betaalbaardere oplossingen ook al aanzienlijk eea besparen.
misschien had ik het zo moeten verwoorden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NielsTn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:01:
[...]

ik doel op "kleine dingen" zeg maar het low hanging fruit...

om nu gelijk de knip te plunderen en zonnepanelen/boilers te plaatsen is leuk,
maar je kan met betaalbaardere oplossingen ook al aanzienlijk eea besparen.
misschien had ik het zo moeten verwoorden.
Het is ook geen aanval ofzo, maar ik zag in jouw post gewoon een mooi aanknopingspunt om een discussie te starten over een vraag waar ik simpelweg zelf mee zit, omdat het mij nog niet duidelijk is en omdat ik daar dus een goed artikel over wil schrijven.

Low hanging fruit is zeker interessant, maar het kan ook premature optimization zijn?

Vandaar de vraag wat een goed stappenplan is? Trias Energetica, daar zullen de meeste het wel mee eens zijn, maar hoe ziet er dat in iets meer detail in de praktijk uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 07-04-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Enige tijd geleden stond er in de regionale krant hier een stukje over Ruud Koornstra, een groene ondernemer, die zegt dat hij - voor 5 MW aan zonnepanelen bij zijn huis heeft leggen - ;mmmmm.
zeg nou eens dat 5 panelen 1000 W = 1 KW zijn, 5 MW = 5.000.KW dus dat betekent dat hij (even rekenen)
25 000 (25 duizend) panelen heeft :?
Ken dit of overdrijft de beste man een beetje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@pcmadman: geen probleem, zag het ook niet als een aanval hoor :) been here way too long for that.

@jan-b: of doelt ie op een 5 kWp installatie...
of dit: http://www.p-nuts.nu/inze...etuin-van-ruud-koornstra/

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ProudElm schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:17:
ja, sluipverbruik wil ik binnen kort iets aan gaan doen. alleen wordt dat lastiger met de upc box natuurlijk ivm opnemen.:) Maar ja.. we zullen zien.
Waarom binnenkort? Als je vandaag nog een energiemeter en tussenschakelaars bestelt/koopt heb dit weekend al een overzicht van je sluipverbruik.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

SolarKing schreef op donderdag 07 april 2011 @ 13:21:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je de Soladin 600 (500W AC) want op de Stecagrid 500 (500W AC) zijn die 235Wp Yingli modules niet geschikt.
Ja, ik las Steca, schreef Steca, maar bedoelde Soladin 600. :) Thanks.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
BvDorp schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:28:
Appartement aangekocht!
Vorige week ben ik ingetrokken in een appartement uit '93, en nu dus druk bezig met klussen (verven, vloer, etc.). Dit appartement wil ik graag zo energiezuinig mogelijk aanpakken. Ik volg dit topic al een tijdje, en heb wel eens wat van die lijsten met tips&trics doorgenomen. Ik wil graag even met jullie checken wat nu handig en minder handig is. Alvast bedank voor input!
Huis
Appartement op bovenste verdieping van 5-etages hoog appartementsgebouw. 90m2, gesitueerd op zuid tot oost. Zon schijnt vanaf ~9u in, draait vervolgens hele dag om beide gevels. Ik verwacht vanaf half maart tot eind oktober daardoor geen CV-vraag te hebben. Dit is 's ochtends niet bijzonder warm, maar dat is goed te overkomen. Koken gebeurt nu op een keramische plaat. Huis is voorzien van mechanische afzuiging, bediening in keuken schakelt tussen standje 1 en 3. Verder zijn alle ramen voorzien van roosters. Historisch verbruik: 1170 m3 gas, 1780 kWh electra. Ik schat in dat dit huis nauwelijks bewoond was, maar de verwarming wel geregeld aanstond.
Als ik het goed lees heb je dus enkel aan de voor, achter en bovenkant van je appartement warmteverlies, de andere muren worden verwarmd door de buren. Ik vind 1170 m3 gas voor een appartement wat aan 3 kanten is ingebouwd niet echt zuinig.
Je kan met beperkte kosten de isolatiegraad van je appartement flink verhogen door deze relatief minder goed geïsoleerde muren tot passiefhuis graad isolatie op te waarderen. Een passiefhuis behoeft in principe geen verwarmingsinstallatie.
Dat zal gepaard moeten gaan met (automatische) zonnewering om overtollige warmteopbouw in de zomer te voorkomen. Als je geluk hebt en je buren zijn geen zuinige stokers, hoef je zelf helemaal niet meer te verwarmen.

Nog twee ideeen: douche wtw (-40-50% op warmwaterverbruik voor douchen) en / of een warmtepompboiler op de afzuiging. De warmte van de afgezogen lucht wordt dan gebruikt om het tapwater (voor) te verwarmen. Deze staan voor een habbekrats zgan op marktplaats omdat mensen die dingen niet begrijpen (ze zien enkel het stroomverbruik).
De pomp van de verwarming kan zo laag mogelijk, je hebt geen hoogteverschil in je appartement en beperkte leidinglengte.

Dat geldt sowieso in de pompendiscussie: de pompsnelheid hoeft pas omhoog op het moment dat de capaciteit van het systeem (of enkel van radiatoren ver weg) te laag is. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter het verschil tussen aanvoer en afvoer, hoe beter de condenserende werking van de ketel. Daarnaast scheelt het natuurlijk in stroomverbruik als de pomp lager staat.

Bij m'n ouders heb ik de pomp van de vloerverwarming met een stekker op de pomp van de ketel gezet (soort van pompschakelaar) en de klokthermostaat ingesteld op 4x een uur verwarmen per dag, aangestuurd door de temperatuur in het stookhok. Dit leverde een leuke stroombesparing op en een veel rustiger stokende ketel. Scheelde (icm met de pompsnelheid van standje 3 naar standje 1) 3 kwh/ dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
pcmadman schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:08:
[...]

Het is ook geen aanval ofzo, maar ik zag in jouw post gewoon een mooi aanknopingspunt om een discussie te starten over een vraag waar ik simpelweg zelf mee zit, omdat het mij nog niet duidelijk is en omdat ik daar dus een goed artikel over wil schrijven.

Low hanging fruit is zeker interessant, maar het kan ook premature optimization zijn?

Vandaar de vraag wat een goed stappenplan is? Trias Energetica, daar zullen de meeste het wel mee eens zijn, maar hoe ziet er dat in iets meer detail in de praktijk uit?
Je hebt verschillende types van optimalisatie: tvt, absolute investeringsgrootte, hoeveelheid werk benodigd. Je kan al een redelijke lijst maken waarbij de tvt kort is, de investeringsgrootte mee valt en de hoeveelheid werk ook. Wellicht kun je drie knoppen maken: ik wil vooral geld verdienen, ik wil beperkt investeren of ik wil beperkt tijd investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:52:
[...]

Kan er überhaupt wel een algemeen plan van aanpak opgesteld worden?

1) Neem kennis van het trias energetica concept
2) Breng je electra verbruik in kaart en sluit dit aan op je factuur van je energieleverancier.
3) Breng je warmtegebruik in kaart en splits dit in een warmwater en verwarmingsconponent.
4) Doe er wat aan...... ,maar dat hangt af van hoe jou verbruik en prioriteiten in elkaar steken.

Mensen in Utrecht kunnen in ieder geval bij mij een energiemeter lenen als ze aan de slag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:17:

Morgen als de zon schijn ga ik maar een uurtje bij de meter zitten, die terug draaiende meter ga ik wel missen, (snik)
Als het pijltje straks naar links staat van je digitale meter kan je er ook van genieten hoor!

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

SpiceWorm schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:53:
[...]

Dat geldt sowieso in de pompendiscussie: de pompsnelheid hoeft pas omhoog op het moment dat de capaciteit van het systeem (of enkel van radiatoren ver weg) te laag is. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter het verschil tussen aanvoer en afvoer, hoe beter de condenserende werking van de ketel. Daarnaast scheelt het natuurlijk in stroomverbruik als de pomp lager staat.
Om (beter) te begrijpen wat er in een pomp gebeurt een interactirve tool. Bedien eerst de radiator knoppen, daarna de pomp instelling.

http://net.grundfos.com/d.../gnl/alpha2_explorer.html

Probeer met een modulerende HR ketel op een zo laag mogelijk debiet te draaien.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MakTheEco
kan je de parameter/info waardes eens uitlezen van 200 en hoger ?
dan weet je precies wat gas was, en wat de collector deed.
in de handleding staat hoe.

Info-Mode
INFO Factory Description
. . . .
21 GJ consumption total in GJ (.. x 33 = .. m3)
22 GJ consumption CH in GJ (.. x 33 = .. m3)
23 GJ consumption DHW in GJ (.. x 33 = .. m3)

200 °C Solar-Cylinder - Temperature T6
201 °C Solar-Absorber-Temperature T7
202 °C Solar-Cylinder-Temperature Heating coil T8
203 °C Solar-Cylinder-Return temperature Heating T9
204 h Solar pump running hours
205 h Total number of hours solar contribution to heating

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tweakers Duurzaam Advies B.V.

Goud geld..

Ik verbaas me elke keer weer over de kennis die hier aanwezig is.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ik heb nu mijn HR ketel maar eens op 70C graden gezet voor de verwarming, en de tapwaterstand op ECO (of hij stond daar al op, dat kon ik niet helemaal goed zien).
Dan binnenkort maar eens kijken of ik uit de aanwijzingen in het filmpje kan komen van het inregelen van de ketel die iemand hiervoor linkte, en anders maar eens kijken of we toch niet iemand in moeten huren om het een en ander in te regelen voor de volgende winter, misschien tegelijk met een beurt voor de ketel, ding is dan tenslotte alweer een jaar oud ;-)
Kunnen we ook nog overwegen de ventilatie unit te vervangen door een zuiniger/stillere versie, ook niet vervelend. Zijn die stillere alleen stiller in de zin dat je de motor minder hoort van de ventilatie unit zelf, of bereik je er ook stillere afzuiging bij de ventielen mee (lijkt me niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
datadevil schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:17:
ik heb nu mijn HR ketel maar eens op 70C graden gezet voor de verwarming, en de tapwaterstand op ECO (of hij stond daar al op, dat kon ik niet helemaal goed zien).
Dan binnenkort maar eens kijken of ik uit de aanwijzingen in het filmpje kan komen van het inregelen van de ketel die iemand hiervoor linkte, en anders maar eens kijken of we toch niet iemand in moeten huren om het een en ander in te regelen voor de volgende winter, misschien tegelijk met een beurt voor de ketel, ding is dan tenslotte alweer een jaar oud ;-)
Kunnen we ook nog overwegen de ventilatie unit te vervangen door een zuiniger/stillere versie, ook niet vervelend. Zijn die stillere alleen stiller in de zin dat je de motor minder hoort van de ventilatie unit zelf, of bereik je er ook stillere afzuiging bij de ventielen mee (lijkt me niet)?
de motor /ventilator is stiller,
het afzuiggeluid en zuigvolume is afhankelijk van o.a. de ventielen en motorvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 20:41:
@MakTheEco
kan je de parameter/info waardes eens uitlezen van 200 en hoger ?
dan weet je precies wat gas was, en wat de collector deed.
in de handleding staat hoe.

Info-Mode
INFO Factory Description
. . . .
21 GJ consumption total in GJ (.. x 33 = .. m3)
22 GJ consumption CH in GJ (.. x 33 = .. m3)
23 GJ consumption DHW in GJ (.. x 33 = .. m3)

200 °C Solar-Cylinder - Temperature T6
201 °C Solar-Absorber-Temperature T7
202 °C Solar-Cylinder-Temperature Heating coil T8
203 °C Solar-Cylinder-Return temperature Heating T9
204 h Solar pump running hours
205 h Total number of hours solar contribution to heating
Ik heb de data gevonden.
Ik weet niet zeker of de data van het hele jaar is. de printplaat is namelijk een keer vervangen. Gezien het totale verbruik van 1056m3 + iets van 40m3 kookgas = 1100m3 komt het wel overeen, dus geen data verlies.

21 verbruik totaal: 1056 m3
22 verbruik cv: 858 m3
23 verbuik ww: 198 m3
25 branduren cv: 779 uur
26 branduren ww: 176 uur
204 aantal draaiuren ZonLichtCollectorpomp: 1708 uur
205 aantal draaiuren CV voor zon: 89 uur

Kun je hier wat mee eric-pvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProudElm schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:17:

verder geen gas hier in huis, dus geen ketel gezeur gelukkig.:) Wel dus stadsverwarming. maar die gaat gelukkig niet meer aan als het weer zo door zet.;)
Die UPC box die hoeft in de nacht toch niet te draaien? Die zou je zelfs nog met een aparte tijdschakelaar dus aan en uit kunnen laten zetten. Wij hebben in ons huis al 6 jaar de TV, digitenne / ziggo / mediaspeler, verlichting op 1 grote stekkerdoos. Iedereen weet dat zodra je de woonkamer verlaat deze uitgezet moet worden. Nu kijken we tegenwoordig vooral via de mediaspeler en dus de hardeschijf en zou eigenlijk ook nog de digitenne een aparte knop moeten krijgen, maar dat is teveel van het goede.

Over je stadsverwarming, in deze serie heb ik daar ook over bericht: wij hebben daar ook een tijdschakelaar tussen laten plaatsen. Deze draait om 24:00 alles uit en om 06:00 alles weer aan.

Deze grootschakelaars kan je echt voor 5 euro bij de gamma halen en die kosten heb je er volgens mij binnen 2 maanden al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan er niets mee, maar dat komt omdat ik met niemand kan vergelijken, behalve niels.
dus heel erg bedankt.
ik heb de 25sc380V met ltv radiatoren, ook met vlakkeplaat collector op west/zuidwest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je kunt mijn data niet met die van jouw vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het nadeel van je mediaspeler die 's nachts uitstaat; hij download niet automatisch de nieuwste serie's. Hoeveel kWh scheelt het op jaarbasis als je al je mediaspullen op een schakelaar doet? 100? 200? Die orde van grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jawel, maar huis/gezin/gewoonte is zo anders.....ik heb er heel erg veel aan, maar het laat zich nauwelijks vergelijken.

je kan in april eens je cv temp verlagen naar 50c (mode step - - - tot 50 store)
je zal zien dat ie het red op zon, en het aantal uren aandeel cv neemt toe.
verhoog niet te snel, maar met 0,5 graad per uur, er komt dan nauwelijks nog gas aan te pas ;)
de warmtevraag curve mag niet te stijl worden, anders slaat de ketel aan (bij)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mijn scores van de Qsolar tot op dit moment (eind mei staat ie exact een jaar):

21 consumption total in GJ -> 29 GJ
22 consumption CH (Central Heating / CV) in GJ -> 28 GJ
23 consumption DHW (Domestic Hot Water/ warm tapwater) in GJ -> 1 GJ

25 branduren CV -> 1068 uur
26 branduren tapwater -> 46 uur

204 Solar pump running hours -> 1400 uur
205 Total number of hours solar contribution to heating -> 450 uur

en zoals EricPVT aangaf: erg lastig vergeljkbaar.
Ik ben single, werk fulltime, dus weinig thuis doordeweeks.
etc.etc.etc.

edit: ik zie dat bijna 50% solar-support op CV gegeven is (1068 uur CV en 450 uur solar contribution) :)

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2011 22:11 . Reden: edit: ik zie dat bijna 50% solar-support op CV gegeven is (1068 uur CV en 450 uur solar contribution) :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
NielsTn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:23:
[...]

de motor /ventilator is stiller,
het afzuiggeluid en zuigvolume is afhankelijk van o.a. de ventielen en motorvermogen.
Ok. Nou de ventielen zijn in december gecontroleerd door het bedrijf wat ook het systeem heeft geplaatst in dit huis, soort nacontrole. Dat was allemaal prima in orde volgens de man met de blauwe toeter.
Qua herrie heb ik niet veel last van de motor/ventilator, omdat dat ding op zolder hangt en we niet vaak boven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:36:
Het nadeel van je mediaspeler die 's nachts uitstaat; hij download niet automatisch de nieuwste serie's. Hoeveel kWh scheelt het op jaarbasis als je al je mediaspullen op een schakelaar doet? 100? 200? Die orde van grootte?
Ik heb best wel veel moeite met mensen die niet 6 uur kunnen wachten op een serie. Als jouw serie om 00:23 gepost in je NZB clubje of torrent tracker, dan staat die er om 14:00 ook nog en kan je hem dan toch downloaden. IMHO kan je ook kijken om je hardware het meest efficient in te zetten. In 3 uur alles achter elkaar doorstampen en daarna uit of 23 uur een beetje idlen en af en toe wat activiteit. (bij wijze van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:32:
[...]

Die UPC box die hoeft in de nacht toch niet te draaien? Die zou je zelfs nog met een aparte tijdschakelaar dus aan en uit kunnen laten zetten. Wij hebben in ons huis al 6 jaar de TV, digitenne / ziggo / mediaspeler, verlichting op 1 grote stekkerdoos. Iedereen weet dat zodra je de woonkamer verlaat deze uitgezet moet worden. Nu kijken we tegenwoordig vooral via de mediaspeler en dus de hardeschijf en zou eigenlijk ook nog de digitenne een aparte knop moeten krijgen, maar dat is teveel van het goede.

Over je stadsverwarming, in deze serie heb ik daar ook over bericht: wij hebben daar ook een tijdschakelaar tussen laten plaatsen. Deze draait om 24:00 alles uit en om 06:00 alles weer aan.

Deze grootschakelaars kan je echt voor 5 euro bij de gamma halen en die kosten heb je er volgens mij binnen 2 maanden al uit.
ga even langs "Action"
stekker schakelaars voor 89 cent,
stekkerdozen met schakelaar voor 1,89 ofzo
ik heb elk kastje bij de tv of pc op een aparte schakelaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Die intelligente pomp is wel geinig. Ik begrijp 'm nog niet helemaal, maar daar wordt aan gewerkt. De vraag is alleen: Is dat nou een standaard maat zodat je de pomp in je CV ketel door zo'n exemplaar kunt vervangen? Of zit dat er niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
asvogel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:14:
Die intelligente pomp is wel geinig. Ik begrijp 'm nog niet helemaal, maar daar wordt aan gewerkt. De vraag is alleen: Is dat nou een standaard maat zodat je de pomp in je CV ketel door zo'n exemplaar kunt vervangen? Of zit dat er niet in?
afhankelijk is de maatvoering van de lengte van de pomp (vaak 130 mm),
en de aansluiting ( 2 a 3 verschillende maatvoeringen).

En natuurlijk de hoogte afmetingen van de pomp, die moet wel passen in je behuizing van de ketel bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:36:
Kun je die niet gewoon downloaden op je werkcomputer die toch aanstaat overdag? Of je moet natuurlijk je favoriete serie bij het ontbijt willen zien :P

Dat ligt er natuurlijk aan welke apparatuur je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Niels: ik denk dat het krant-verhaal inderdaad over de energietuin gaat, alleen wordt op die site gesproken over 4MW, i.p.v. 5MW; ik vraag mij wel af: is dat project van die tuin nou al klaar of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
NielsTn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:21:
[...]
afhankelijk is de maatvoering van de lengte van de pomp (vaak 130 mm),
en de aansluiting ( 2 a 3 verschillende maatvoeringen).
En natuurlijk de hoogte afmetingen van de pomp, die moet wel passen in je behuizing van de ketel bv.
Dat is zo'n beetje zeggen dat hij past als de maten juist zijn... Ik vroeg me juist af of het meestal dezelfde maat is (zoals de meeste flesjes bier dezelfde afmetingen hebben, met enkele uitzonderingen), of dat het eigenlijk altijd anders is (zoals bij mokken).

Ik zag net dat hij wel minimaal 300 euro moet kosten. Dan moet ik toch eerst zeker weten dat mijn pomp nu echt zo onzuinig is. Ik hoef er niet op te verdienen, maar het moet allemaal niet al te gek worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
asvogel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:40:
[...]

Dat is zo'n beetje zeggen dat hij past als de maten juist zijn... Ik vroeg me juist af of het meestal dezelfde maat is (zoals de meeste flesjes bier dezelfde afmetingen hebben, met enkele uitzonderingen), of dat het eigenlijk altijd anders is (zoals bij mokken).

Ik zag net dat hij wel minimaal 300 euro moet kosten. Dan moet ik toch eerst zeker weten dat mijn pomp nu echt zo onzuinig is. Ik hoef er niet op te verdienen, maar het moet allemaal niet al te gek worden...
altijd anders, afhankelijk van je ketel dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op woensdag 06 april 2011 @ 00:06:
Ik zie in de gebruiksaanwijzing dat hij maximaal 115 W gebruikt: pomp 85 + ventilator 25 + nog 5 voor de branderautomaat denk ik. Vette kans dat die 5 W gelijk ook het standby-verbruik is. Maar ik gebruik hem ook voor warm water, de 28.01 W is alleen voor cv. Hoeveel m3 gas verstookt hij per jaar?

Nou, dat ding heeft echt geen waakvlam meer. Dat is heeeel ouderwets.
@Anne: OK, daar maak je wel blij mee - geen waakvlam dus, wist ik veel, heb ook geen verstand van CV,s en heb zelfs niet eens CV :*) (heb gezellige ouderwetse gaskachels)
Voor alle duidelijkheid: ben bezig om elektra verbruik in vriendin,s huis in kaart te brengen, vandaar de CV-vraag; gas verbruik is trouwens(bij haar dus) rond de 1000 kuub- incl.kookgas.
oh ja, als die waakvlam zooo ouderwets is, waarom hebben keukengeisers dan nog steeds een waakvlam :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Mja, keukengeiser hang je vaak op om een reden: de oude is stuk en moet vervangen worden, geen zin in een boiler in de keukenkast of een cv-combiketel. Dan maar weer een geiser, en als je dan kunt kiezen tussen een geiser van 350 euro met waakvlam, of een geiser van 600+ euro met elektrische ontsteking, dan kies je sneller voor de waakvlam.
Mijn Intergas VR-ketel uit 1997 had ook nog een waakvlam, afgelopen zomer had ik ineens geen warm tapwater meer, was de waakvlam uitgegaan. Ding ligt nu ergens bij een oud ijzerboer, ik heb nu mooi een HRE 28/24 hangen, mooi met elektrische ontsteking, geen boiler die elke 15 minuten opgestookt wordt naar 90 graden en ook geen driewegklep die vast kan komen te zitten. Verder ben ik nu een bakbeest van een ketel kwijt en hangt er nu een mooi compact keteltje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:47:
oh ja, als die waakvlam zooo ouderwets is, waarom hebben keukengeisers dan nog steeds een waakvlam :?
Ja, nou je het zegt. Ik kan dat wel begrijpen. Een cv-ketel moet een een elektriciteitsaansluiting hebben, al was het alleen maar voor de pomp. Een keukengeiser niet, dat is een puur mechanische aangelegenheid. Dus een elektronische ontsteking maakt hem niet alleen duurder, je moet ook een stopcontact in de buurt hebben.

Maar ook bij keukengeisers is de waakvlam geen lang leven meer beschoren. Geiser met elektronische ontsteking op waterkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:14:
Klik op http://www.grundfos.nl/

Daarna doorklikken op grundfos CAPS, en vul je huidige pomp in, de rest wijst zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
master30 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:50:
[...]

Toevallig leg ik net de telefoon neer,
Morgenvroeg word ik zsm gebeld door de technische dienst die mij kan vertellen welke meter er geplaatst gaat worden.
Mocht ik niet de juiste meter krijgen dan kunnen ze misschien alsnog de juiste dan meenemen als ze hier morgenmiddag komen.
Ik zal dat gelijk even aankaarten over dat EAN nummer.
Vanmorgen gebeld en ook een bevestigings email gekregen,

Geachte heer ,

Naar aanleiding van uw aanmelding "teruglevering" op 8 april jl, kan ik u het volgende antwoorden.

Enexis verleent u toestemming voor het terugleveren van elektriciteit op het net. De aangemelde PV-installatie
betreft 1740 wattpiekvermogen en wordt/is geplaatst op het volgende adres.

******straat
****** ENSCHEDE
Eancode: **********

Mocht u de PV-installatie eventueel gaan uitbreiden kunt u dit doorgeven via onderstaand emailadres of telefoonnummer.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

De meter die word geplaatst is hier geschikt voor, mocht dit niet zo zijn dan word hij kosteloos vervangen.

Nu Essent maar bellen, voordat daar weer iets misgaat.

Ik post later nog wel hierover, altijd handig ,als hier iemand ook in deze situatie komt, voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enexis verleent u toestemming voor het terugleveren van elektriciteit op het net.
?? enexis is namelijk sinds 1 januari 2011 een staat in een staat met zijn eigen wetten. ??

NEE enexis heeft de wet te volgen, en MOET je teruglevering accepteren,
de taal en toon staat mij helemaal niet aan.
er word je iets toegeschreven, wat je vanaf dan gaat geloven ?
nee toch ?
Artikel 95c
Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.
brief opsturen naar consuwijzer, klacht indienen.

(aka upc/ziggo verleent u geen toestemming meer tot uploaden, u mag als uw moeder belt niets meer terugzeggen/u mag op de a2 niet meer dezelfde weg terug volgen/u mag op tweakers niet meer posten, alleen nog lezen)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Gasschuif schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:39:
[...]
Klik op http://www.grundfos.nl/
Daarna doorklikken op grundfos CAPS, en vul je huidige pomp in, de rest wijst zichzelf.
Ah, mooi! Ik zal vanavond kijken of ik kan vinden wat voor pomp er in mijn Combifort 24/50+ zit. Die automatische nachtverlaging lijkt me overigens niet zo zinvol als je je CV regelt op warmtevraag. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie dat bijna 50% solar-support op CV gegeven is
mijn teller staat op 9701 uur sinds mei 2007
de ltv cv draait op 18 ~ 50 graden stooklijn <2> 1.00 differentiatie 3c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:45:
[...]

Ah, mooi! Ik zal vanavond kijken of ik kan vinden wat voor pomp er in mijn Combifort 24/50+ zit. Die automatische nachtverlaging lijkt me overigens niet zo zinvol als je je CV regelt op warmtevraag. Of zie ik dat verkeerd?
Linksboven in de blauwe balk onder pompen even kijken, staat alles uitgelegd, ook nachtverlaging. :)

http://net.grundfos.com/d.../alpha2_speedcontrol.html

Dit haal ik net van Teletext . Snel nog wat PV erbij zou ik zeggen.

122 Teletekst vr 08 apr
Kort nieuws binnenland

` Energieleverancier Nuon verwacht dat
de energierekening vanaf juli een stuk
hoger wordt.Volgens Nuon gaan de kosten
voor een gemiddeld huishouden per jaar
met 110 euro omhoog.Dat komt door de
hogere prijzen van olie,steenkool en
gas.De energiebedrijven Essent en Eneco
willen nog niet zeggen hoeveel duurder
de energie bij hen wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 08-04-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:57:
[...]

mijn teller staat op 9701 uur sinds mei 2007
de ltv cv draait op 18 ~ 50 graden stooklijn <2> 1.00 differentiatie 3c
met de kanttekening dat eea specifiek voor jouw woning is, met uiteraarde de oversized LTV-radiatoren er aan gekoppeld en ingeregeld. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, en een electrolux hot en cold wasmachine met timer start om stagnatie te voorkomen, (14:00u meestal)
en de brainq zo ingeregeld dat in voor en naseizoen er zoveel mogelijk warmte het huis ingaat.
het warmteaandeel cv is veel hoger, als je toestaat dat <35c ook in de cv mag, en langdurig ook,
ook zonder warmtebehoefte, want avond; en kouder dat word het toch wel.
overdag en zeker na 14:00u staat mijn cv altijd aan op 18,5 graden.
ik noem het maar langdurig ltv.
bijstook is marginaal, minder dan 400m3 nu sinds 1 oktober,
een warmtepomp is nu binnen handbereik.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gasschuif schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:18:
[...]

Linksboven in de blauwe balk onder pompen even kijken, staat alles uitgelegd, ook nachtverlaging. :)

http://net.grundfos.com/d.../alpha2_speedcontrol.html

Dit haal ik net van Teletext . Snel nog wat PV erbij zou ik zeggen.

122 Teletekst vr 08 apr
Kort nieuws binnenland

Grappig, vorige week keek ik nml bij GreenChoice naar de tarieven, en toen was 3 jaar vast goedkoper dan wat ik nu voor 1 jaar vast betaal. Blijkbaar valt het allemaal wel mee met de verwachte verhogingen, of GreenChoice is gewoon knettergek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
[...]
Ik kan niet meer vinden dan dat hij zijn 'output' kan verminderen zodra het verwarmingssysteem in nachtverlaging gaat. Maar dat begrijp ik dus niet: Mijn 'nachtverlaging' is gewoon een lagere temperatuur dan overdag. Ik neem aan dat als mijn thermostaat geen warmtevraag heeft, dat de CV dan gewoon niets levert. Dat heeft niets met dag/nacht te maken, dus begrijp ik niet wat die pomp nog minder dan niets kan doen gedurende de nacht.
Anderzijds: Als ik de animatie bekijk, en ik zet 'm op nacht, dan staat de pomp nog lekker te draaien. Mijn huidige pomp doet dat niet. Nou schakelt de CV de pomp in en uit, dus ik zie niet hoe zo'n Alpha2 dan zelf kan besluiten toch te gaan draaien, maar goed.
Al met al: Ik begrijp het niet. Ik zie wel wat er op de website staat, maar ik snap het toch niet. Misschien ben ik te dom, misschien is de uitleg te veel vereenvoudigd (of fout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De energiebedrijven Essent en Eneco
op de beurs is de prijs van co2 gestegen.(japan?)
op de beurs is de prijs van ketelkolen verdubbelt in 2010 en nog eens 30% gestegen sinds 1 januari (australie grote schade aan kolenmijnen en hoge vraag van india en azie aan andere landen die dus de prijs verhogen)
de beslissing van nuon en haar kolenmonster moet je dus ook in perspectief zien.
een gascentrale is nu slimmer.(en de kolenoptie is zo weer terug "as market requires")

http://www.geld.nl/experts/explosie_kolenprijs_onafwendbaar

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

110 euro voor een gemiddeld gezin met 3500 kWh per jaar, dat is ongeveer 3 cent per kWh. Fors, als je het relateert aan de groothandelsprijs (exclusief transport en belasting).
_JGC_ schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:52:
[...]

Grappig, vorige week keek ik nml bij GreenChoice naar de tarieven, en toen was 3 jaar vast goedkoper dan wat ik nu voor 1 jaar vast betaal. Blijkbaar valt het allemaal wel mee met de verwachte verhogingen, of GreenChoice is gewoon knettergek.
Als ze niet knettergek zijn, dekken ze zich in tegen dit soort risico's. Doorverkopen van risico, hoe was die financiële crisis ook al weer begonnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 08-04-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mwah, zie al waar het verschil zit in dat 3jarig contract: laagtarief is iets duurder geworden, hoogtarief goedkoper. Binnenkort maar even bellen voor een swap naar enkeltarief, ik kom dit jaar op 1000 hoog tegen 1500 laag, maar als het verschil zo klein wordt wil ik me niet meer in allerlei bochten wurmen om dat ene tientje per jaar te besparen.
Maargoed, dat kolen fors duurder zijn geworden zou GreenChoice geen last van moeten hebben, groene stroom komt niet van kolen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de dip in mijn plugwise oost-grafiek vandaag om 11 uur, dat ben ik zelf geweest (schaduw)
ik heb een merel nestje onder de panelen !

ik ben hun held, en ik deed ook al niet voor het geld....
YouTube: BCC Held funny commercial

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:34:
de dip in mijn plugwise oost-grafiek vandaag om 11 uur, dat ben ik zelf geweest (schaduw)
ik heb een merel nestje onder de panelen !

ik ben hun held, en ik deed ook al niet voor het geld....
YouTube: BCC Held funny commercial
En jij moest even een uitzettingsbevel bezorgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
_JGC_ schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:25:
Maargoed, dat kolen fors duurder zijn geworden zou GreenChoice geen last van moeten hebben, groene stroom komt niet van kolen ;).
Nee, maar stroom is stroom, dat wordt allemaal voor dezelfde prijs verhandeld. Tenzij er misschien een tekort aan groene stroom is, dan zal de prijs misschien stijgen, of als mensen perse grijze stroom willen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En jij moest even een uitzettingsbevel bezorgen....
nee hoor, een stukje gaas tegen de eksters, en een handvol droog pampusgras, ze bouwen nu driftig verder, en ik kom er voorlopig niet meer.
erg leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:51:
nee hoor, een stukje gaas tegen de eksters, en een handvol droog pampusgras, ze bouwen nu driftig verder, en ik kom er voorlopig niet meer.
erg leuk om te zien.
Nou, als je papa geworden bent, laat je het maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag weer een foto gekregen uit Limburg van een 24 x 190Wp Kingsun op een SG4KTL systeem in Munstergeleen op een leiendak. Was veel werk maar ligt er mooi bij.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/24-x-190-munstergeleen2scaled.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Mooi nieuwe experimentele centrale waarbij opslag van zonne-energie plaats vindt!!

http://www.sciencenewslin...ad?f=2011040103170000&n=2

Samenwerking van een Spaans Nutsbedrijf en een Duitse firme..Wanneer zullen we dit soort dingen nou eens in NL gaan zien.. Visie, experimenten, vooruitgang!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
SolarKing schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:45:
Vandaag weer een foto gekregen uit Limburg van een 24 x 190Wp Kingsun op een SG4KTL systeem in Munstergeleen op een leiendak. Was veel werk maar ligt er mooi bij.
Mooi systeem, even uit interesse, waarom is het meer werk? Geeft een leiendak meer problemen bij het monteren van de bevestigingssystemen? Onder welke hoek liggen de panelen, het lijkt op de foto een graad of 20?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Yilar schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:48:
Mooi nieuwe experimentele centrale waarbij opslag van zonne-energie plaats vindt!!

http://www.sciencenewslin...ad?f=2011040103170000&n=2

Samenwerking van een Spaans Nutsbedrijf en een Duitse firme..Wanneer zullen we dit soort dingen nou eens in NL gaan zien.. Visie, experimenten, vooruitgang!
Omdat we relatief weinig direct zonlicht hebben in Nederland, en veel diffuus licht. Dan werkt het voor geen meter.

Maar idd, in het algemeen moeten we meer innovatie in de conservatieve energie sector zien!

Ik had laatst op zich wel een leuk project gezien; eendenkroos verwerken tot eiwit-rijk veevoer. Hiervoor gebruiken ze het digestaat na vergisten (biogas productie). Het schijnt heerlijk te groeien hierop, zeer snel.
Zodoende kunnen ze én vergisten overall economisch concurrerender maken, én het bespaart energie vanwege minder benodigd veevoer uit niet-eendenkroosbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 07:59:
Ja, nou je het zegt. Ik kan dat wel begrijpen. Een cv-ketel moet een een elektriciteitsaansluiting hebben, al was het alleen maar voor de pomp. Een keukengeiser niet, dat is een puur mechanische aangelegenheid. Dus een elektronische ontsteking maakt hem niet alleen duurder, je moet ook een stopcontact in de buurt hebben.
Alle gesloten geisers (en dat zijn eigenlijk de meeste omdat het verboden is om nog langer open geisers te installeren) hebben een ventilator voor luchtaanvoer. En ik vermoed dat zelfs de hele oude modellen die dat niet hebben, alsnog stroom nodig hebben voor flowdetectie (in/uitschakelen dus). Dat laatste weet ik niet zeker.

Er zijn idd al ontstekingen op waterkracht, of sowieso waarom zo moeilijk, gewoon op 230V zou ook prima kunnen.

Maar ja, dat zal wel 10 euro extra kosten voor de trafo, dus beter de gebruiker opschepen met 70 euro/jaar voor de waakvlam. Die van mij verbruikte ruim 2 kuub/week, zo'n 110 m3/jaar - eens getest toen ik een paar weken met vakantie was. Oh ja, omdat ik daar blokverwarming had, was dat ongeveer de helft van m'n gasverbruik. Daarnaast was het vastrecht dan alsnog hoger dan de kosten voor verbruik.

Yup, het energiebedrijf, bukt u maarrrrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:59:
[...]

Ik kan niet meer vinden dan dat hij zijn 'output' kan verminderen zodra het verwarmingssysteem in nachtverlaging gaat. Maar dat begrijp ik dus niet: Mijn 'nachtverlaging' is gewoon een lagere temperatuur dan overdag. Ik neem aan dat als mijn thermostaat geen warmtevraag heeft, dat de CV dan gewoon niets levert. Dat heeft niets met dag/nacht te maken, dus begrijp ik niet wat die pomp nog minder dan niets kan doen gedurende de nacht.
Anderzijds: Als ik de animatie bekijk, en ik zet 'm op nacht, dan staat de pomp nog lekker te draaien. Mijn huidige pomp doet dat niet. Nou schakelt de CV de pomp in en uit, dus ik zie niet hoe zo'n Alpha2 dan zelf kan besluiten toch te gaan draaien, maar goed.
Al met al: Ik begrijp het niet. Ik zie wel wat er op de website staat, maar ik snap het toch niet. Misschien ben ik te dom, misschien is de uitleg te veel vereenvoudigd (of fout).
De werking van de nachtstand berust op het volgende principe:

Als er warmtevraag komt van de thermostaat start de ketel met de pomp op minimum toetental.
Hierdoor blijft de ketel op minimum modulatie draaien met dus een zeer hoog rendement.
De radiator thermostaat ventielen staan alle open, en normaal had de pomp dus opgetoerd.
Er is dus twee keer winst, minder gas en minder E verbruik.
Het radiator net warmt dus langzaam op. Hierdoor is er dus ook minder doorschieten in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Wilke schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:04:
Alle gesloten geisers (en dat zijn eigenlijk de meeste omdat het verboden is om nog langer open geisers te installeren) hebben een ventilator voor luchtaanvoer. En ik vermoed dat zelfs de hele oude modellen die dat niet hebben, alsnog stroom nodig hebben voor flowdetectie (in/uitschakelen dus). Dat laatste weet ik niet zeker.
Nee hoor, ik heb een keukengeiser gehad zonder stroomaansluiting. Ook die geisers van nefif zijn zonder stekker. Vroeger hadden we thuis ook een badgeiser. Die had geen ventilator. De luchtaanvoor gaat door middel van convectie. Flowdetectie gaat op de waterstroom, mechanisch.
Er zijn idd al ontstekingen op waterkracht, of sowieso waarom zo moeilijk, gewoon op 230V zou ook prima kunnen.
Omdat de mensen dan de kosten uitsparen van een stopcontact aanleggen alleen maar voor de geiser.
Maar ja, dat zal wel 10 euro extra kosten voor de trafo, dus beter de gebruiker opschepen met 70 euro/jaar voor de waakvlam.
Ik denk dat het meer is dan een trafo. Zodra het een elektrisch apparaat is, komen er ineens een stel extra veiligheidseisen en keuringen. Helemaal als het ding in een natte ruimte moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Gasschuif schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:38:
Als er warmtevraag komt van de thermostaat start de ketel met de pomp op minimum toetental.
Hierdoor blijft de ketel op minimum modulatie draaien met dus een zeer hoog rendement.
De radiator thermostaat ventielen staan alle open, en normaal had de pomp dus opgetoerd.
Er is dus twee keer winst, minder gas en minder E verbruik.
Het radiator net warmt dus langzaam op. Hierdoor is er dus ook minder doorschieten in temperatuur.
Maar mijn thermostaat & ketel claimen juist dat ze zich aanpassen aan hoe de ruimte opwarmt. Dus als de thermostaat blijft zeggen dat er warmtevraag is, gaat de ketel dan niet harder stoken, net zo lang totdat de radiatoren voldoende warmte afgeven, zelfs bij die lage pompsnelheid? Ik heb ergens het idee dat alle slimmigheid elkaar gaat tegenwerken, omdat ze van elkaar niet weten wat ze doen en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 10:20
Wilke schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:04:
[...]

<KNIP>

Maar ja, dat zal wel 10 euro extra kosten voor de trafo, dus beter de gebruiker opschepen met 70 euro/jaar voor de waakvlam. Die van mij verbruikte ruim 2 kuub/week, zo'n 110 m3/jaar - eens getest toen ik een paar weken met vakantie was. Oh ja, omdat ik daar blokverwarming had, was dat ongeveer de helft van m'n gasverbruik. Daarnaast was het vastrecht dan alsnog hoger dan de kosten voor verbruik.

Yup, het energiebedrijf, bukt u maarrrrrrr.
Weet je dat van de 2 kuub gas per week zeker? Wij doen hier in totaal zo'n 14 a 15 kuub per maand voor zo'n 5 a 6 kuub water (warm en koud). Dan zou dat vlammetje zo'n 40% van het totaal verantwoordelijk zijn.
Nu weten we hier allemaal van het electrische sluipverbruik dat dit door de ruim 8700 uur per jaar toch erg op kan lopen, misschien gaat dat hier ook op.
Ik heb het niet kunnen controleren tot nu toe omdat hier het gas dicht gaat bij afwezigheid.

Waarom er hier ook nog steeds een oude open geiser hangt is:
1. alle nieuwe, zuinigere en hoger vermogens geisers hebben een afvoer naar buiten nodig. Dat kan hier niet.
2. als je zelf een jaarlijkse controlle op je 'nieuwe' geiser laat doen ben je het zelfde bedrag kwijt bent als huren incl. onderhoud. (hoewel dat ook ieder jaar rap toeneemt.)
3. de ruimte die een electrische boiler in neemt veel te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:00:
[...]

Maar mijn thermostaat & ketel claimen juist dat ze zich aanpassen aan hoe de ruimte opwarmt. Dus als de thermostaat blijft zeggen dat er warmtevraag is, gaat de ketel dan niet harder stoken, net zo lang totdat de radiatoren voldoende warmte afgeven, zelfs bij die lage pompsnelheid? Ik heb ergens het idee dat alle slimmigheid elkaar gaat tegenwerken, omdat ze van elkaar niet weten wat ze doen en waarom.
Dat tegenwerken gaat niet gebeuren. De warmtevraag naar de ketel is een getal in graden C. Zodra in de nacht deze warmte vraag boven de drempel komt (b.v. 35 C is instelbaar) start ie. Als de ruimte waarin de (modulerende) thermostaat hangt opwarmt, zal na een tijdje de warmte vraag zakken tot 34 C. De ketel stopt dan weer, en komt na een of twee uur weer in bedrijf, afhankelijk van bl. tenp, wind en isolatie van het huis.

De truck is juist het minimum bedrijf van pomp, en dus ook ketel.

Aanpassen van ketel en thermostaat aan de ruimte is het juiste start tijdstip berekenen zodat bij aanvang dagbedrijf de ruimte op setpoint is. de zg optimiser functie. Heeft niets met minimum nachtbewaking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@de keukengeiserdiscussie: Ik heb hier een keukengeiser met waakvlam maar heb er eigenlijk geen problemen mee. Ik zet hem even aan voor de afwas of de douche en daarna gaat hij weer uit. De rest van het warm water gebruik kun je redelijk goed dekken met een zonnestroom affakkelende waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 07:59:
Een cv-ketel moet een een elektriciteitsaansluiting hebben, al was het alleen maar voor de pomp. Een keukengeiser niet, dat is een puur mechanische aangelegenheid. Dus een elektronische ontsteking maakt hem niet alleen duurder, je moet ook een stopcontact in de buurt hebben.
@Anne: die geiser in mijn vriendin haar huis heeft wel degelijk een elektra-aansluiting, volgens mij om de rookgassen naar buiten te krijgen o.i.d.; als de stroom in huis uitvalt, stopt de geiser automatisch-waakvlam gaat dan uit- is beveiliging.
en dat stopcontact is toch niet zo,n probleem :? de meeste keukens hebben stopcontacten hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

xs2tom schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 21:03:
Waarom er hier ook nog steeds een oude open geiser hangt is:
1. alle nieuwe, zuinigere en hoger vermogens geisers hebben een afvoer naar buiten nodig. Dat kan hier niet.
@xs2tom: hoe gaat dan nu de afvoer met je oude open geiser :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Yilar schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:31:
[...]

Mooi systeem, even uit interesse, waarom is het meer werk? Geeft een leiendak meer problemen bij het monteren van de bevestigingssystemen? Onder welke hoek liggen de panelen, het lijkt op de foto een graad of 20?
Leien dak is veel meer werk dan gewone dakpannen.
Je moet namelijk alle leipannen er voorzichtig afhalen en kan er niet overheen lopen want ze breken dan meteen. De leihaken moeten ook allemaal in een rechte lijn in het dakbeschot geschroefd worden.
Deze klus koste 2 dagen met 2 ervaren installateurs.
Hellingshoek zal wel iets van 20 of 25 graden zijn. Goed voor hoge opbrengsten in de zomer.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Erasmo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:37:
@de keukengeiserdiscussie: Ik heb hier een keukengeiser met waakvlam maar heb er eigenlijk geen problemen mee. Ik zet hem even aan voor de afwas of de douche en daarna gaat hij weer uit. De rest van het warm water gebruik kun je redelijk goed dekken met een zonnestroom affakkelende waterkoker.
@Erasmo: Slim bedacht _/-\o_ (bedoel je nu echt dat je voor en na elk afwasje de gaskraan open/dicht zet om gas te besparen)
maar heb je nog nooit problemen gehad met het aanzetten? geisers staan er om bekend dat ze nogal moeilijk aan te krijgen zijn= meestal een stof-probleem bij/rond de brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:22:
@Anne: die geiser in mijn vriendin haar huis heeft wel degelijk een elektra-aansluiting, volgens mij om de rookgassen naar buiten te krijgen o.i.d.; als de stroom in huis uitvalt, stopt de geiser automatisch-waakvlam gaat dan uit- is beveiliging.
en dat stopcontact is toch niet zo,n probleem :? de meeste keukens hebben stopcontacten hoor :9
Ik zeg ook niet dat er geen geisers zonder elektrische aansluiting bestaan, maar dat het in veel gevallen onpraktisch is. Waarom zou Nefit dat anders op de website als een voordeel van hun geiser noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
eerste weekje zonder gasverbruik, maar met elke avond een opgewarmde woonkamer op 22-23 graden ivm het dumpen van de zonnewarmte in mijn radiatoren :)

Hmm heerlijk, deze vorm van 'local warming' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik hoef rond het middaguur alleen maar even de vouwgordijnen omhoog te trekken om het de hele dag stikheet in huis te krijgen... voorgevel op het zuiden. Gelukkig kunnen ze ook helemaal naarbeneden, wel zo lekker als het straks wat warmer wordt.
Kachel heeft weinig gedraaid afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_JGC_ schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:12:
Ik hoef rond het middaguur alleen maar even de vouwgordijnen omhoog te trekken om het de hele dag stikheet in huis te krijgen... voorgevel op het zuiden. Gelukkig kunnen ze ook helemaal naarbeneden, wel zo lekker als het straks wat warmer wordt.
Kachel heeft weinig gedraaid afgelopen week.
HR glas isoleert oook van buiten, zelfs met een open glazen pui zonder gordijnen....
en ach.... deze warmte kost niets, en verspillen van duurzame energie in je eigen woning mag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, mijn voorgevel is wel dubbelglas, maar slechts deels HR++. Kozijn bestaat uit 2 gedeeltes, 80x175 is HR++, 200x175 is gewoon ouderwets dubbelglas. Als het buiten goed koud is kan je het verschil voelen. Ik vind het alleen een beetje zonde om een nog steeds isolerend dubbelglas van dat formaat eruit te slaan en te vervangen door HR++ (dat andere raam zat een barst in en is wel vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JAN-B schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:33:
[...]

@Erasmo: Slim bedacht _/-\o_ (bedoel je nu echt dat je voor en na elk afwasje de gaskraan open/dicht zet om gas te besparen)
maar heb je nog nooit problemen gehad met het aanzetten? geisers staan er om bekend dat ze nogal moeilijk aan te krijgen zijn= meestal een stof-probleem bij/rond de brander.
Ik was maar 1x per dag af dus dat valt wel mee :) Bij mijn geiser zit voorop een soort van draaiknop om het gas aan te zetten en als je die draait dan komt er een stevige vonk, hij is meestal al aan na 2x vonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Leuk artikel in de Volkskrant over het effect van schaduw op panelen;
Ik plaats het hier maar als tekst want je moet een abonnement hebben of betalen voor dit artikel.

BARD VAN DE WEIJER − 09/04/11, 00:00
Het zelf installeren van zonnepanelen is een fluitje van een cent. Dat was de strekking van het artikel dat ik een aantal weken geleden schreef. De aanleiding: een mooie subsidie van de gemeente Amsterdam en mijn behoefte om energiezuiniger te leven. Dit culmineerde in drie zonnepanelen op het platte dak van mijn woning. Trots had ik de eerste kilowattuurtjes binnengehaald en had daarvan verslag gedaan op deze pagina, inclusief een grafiekje met de opbrengsten van de eerste week zonnestroom.

Een dag later kreeg ik een mailtje van Guus Lambalk, de leverancier van de panelen. Hij had mijn artikel gelezen en hij vond de opbrengst wat tegenvallen. Of hij mocht komen kijken of alles wel goed stond.

Enkele dagen later verscheen hij op zijn elektrische fiets om de zaak eens door te meten. De laptop werd aangesloten op de omvormer, en hoewel de zon aardig scheen, leverden de panelen slechts 105 watt. Toen we even later op het dak stonden, zag Lambalk meteen wat er mis was: door de opstelling die ik had gekozen, viel er een klein reepje schaduw over de onderzijde van twee van de drie panelen. Ik had dat wel gezien, maar ik dacht dat het nauwelijks invloed zou hebben op de stroomproductie. Dat bleek een misvatting.

Als een cel in de schaduw ligt, wordt een hele rij in serie geschakelde cellen uitgeschakeld. Dat komt zo: door de schaduw neemt de weerstand in deze cel toe, waardoor die ook toeneemt in alle achterliggende cellen, legde Lambalk uit. 'Zie het als de Coentunnel waar net een ongeluk is gebeurd en één rijbaan is afgesloten.' Een zogenoemde bypassdiode zorgt ervoor dat de stroom die door de andere rijen cellen wordt gemaakt, wordt omgeleid, zodat deze nog wel elektriciteit leveren. Maar het netto-effect van deze omleiding is wel dat de onderste twee rijen van het paneel uitgeschakeld worden, hoewel maar een klein deel in de schaduw ligt.

Het is dus zaak een goede opstelling te maken, en dat betekent dat de panelen exact naast elkaar moeten staan, waardoor ze geen schaduw op elkaar kunnen werpen. Na de nieuwe opstelling bleek het vermogen gestegen tot maar liefst 360 watt. Dat is meer dan je zou verwachten, maar doordat het een heiige dag was, kan het zijn dat in de tussentijd ook de zonnekracht is toegenomen. Niettemin zal de opbrengst nu flink hoger liggen en kan ik maximaal oogsten.

Oproep: wat zijn uw tactieken om de opbrengst van uw panelen te maximaliseren? Heeft u bomen gesnoeid of zelfs gerooid om slagschaduwen te voorkomen? Of zelf een ingenieus meedraaisysteem ontwikkeld? Mail uw ervaringen: b.vandeweijer@volkskrant.nl

De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooie gratis reclame zo :P

Schaduw zat ik gisteren trouwens over te denken toen ik langs een boerderij met zonnepanelen reed die ook in de buurt van een windmolen stond. Wat zou de invloed zijn van de wieken op de panelen? Je hebt telkens heel even schaduw, en dat constant. Hoe gaat een omvormer daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de omvormer vangt dat op net zoals bij een meeuw die even overvliegt.
het is wel een mooi geluidje in een sunny boy.
ik heb nooit voor die korte periode een dipje gezien, elco`s vangen het op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 09:34:
de omvormer vangt dat op net zoals bij een meeuw die even overvliegt.
het is wel een mooi geluidje in een sunny boy.
ik heb nooit voor die korte periode een dipje gezien, elco`s vangen het op denk ik.
Wat voor een geluid is dat dan?

Ander vraagje. Ik heb sinds een week een SWR700 in gebruik met een powerline communicatie kaart erin. Nou moet ik mazzel hebben om nog een powerline modem, de SWR-COM of de SWR-COMUSB, van SMA te kunnen vinden. Zal wel moeilijk zijn. Weet iemand of er andere modems zijn waarmee ik het signaal van mijn elektriciteits netwerk op kan pikken en via com poort of usb aan kan sluiten op mijn laptop. De software pikt het dan wel weer op van de com poort.
Ik heb begrepen dat er ooit ook een Sunny Boy Data control (Light) is geweest die via de powerline communiceerde. Als iemand nog zo'n apparaat weet dan kan dat ook alhoewel het een beetje overkill is voor één SWR 700.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

glambalk schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 09:28:
Leuk artikel in de Volkskrant over het effect van schaduw op panelen;
I

Volgens mij geldt hetzelfde bij vogelpoep
dus regelmatig wassen helpt!

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:52
NielsTn schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:17:
[...]
HR glas isoleert oook van buiten, zelfs met een open glazen pui zonder gordijnen....
en ach.... deze warmte kost niets, en verspillen van duurzame energie in je eigen woning mag >:)
Zelf had ik daar juist twijfels bij. Volgens mij sluit goed glas namelijk ook veel warmte op in de woning. In de zomer zou het dan wel eens erg heet kunnen worden? In de winter is het juist erg prettig:

HR-glas

Om ook de langgolvige stralingswarmte (alle warmte die in een huis opgewekt wordt is langgolvig) tegen te houden, wordt het glas steeds vaker van een dun metaallaagje voorzien. Dit type beglazing heet HR-glas. Het laagje metaal is zo dun, dat het nauwelijks waar te nemen is, het laat het zichtbare licht voor het grootste deel door (lichttransmissie LTA circa 79%). Hoe effectiever dit metaallaagje werkt, hoe beter de isolatiewaarde. Om het verschil in werking aan te duiden wordt het HR, HR+ of HR++ glas genoemd. Modern HR++ glas (5-15-4, argongas gevuld) heeft een U-waarde (warmte transmissie) van 1,1 W/m2K volgens de norm EN 1279.
Zonlicht is kortgolvig en wordt door de coating voor het grootste deel doorgelaten(zontoetredingsfactor ZTA = ± 63%). Zodra zonlicht op een voorwerp valt wordt het omgezet in langgolvige warmte.
De coating wordt onder vacuüm op het glas gesputterd. Het werkzame metaal is zilver, maar er worden andere metalen gebruikt voor de hechting op het glas en tegen de zichtbare reflectie, bijvoorbeeld zink.
Dubbel glas kan ook zonwerend zijn. De metaallaagjes zijn dan dikker en uit meerdere metalen opgebouwd. De zontoetredingsfactor (ZTA) kan dan teruggebracht worden tot wel 20 %. De lichttransmissie (LTA) gaat dan echter ook omlaag. Wikipedia

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor een geluid is dat dan?
het is een soort schraap geluid.
juist bij de swr 700 is het nog ouderwets heel goed hoorbaar,
het geluidjeis hetzelfde als wanneer de zon achter een lekker dikke wollige wolk vandaag komt.
misschien is het wel een schraap-stuiter geluid.
je gaat het vanzelf een keer horen.
(de swr 700 zie je daarna ook vaak gewoon even 780Watt Ac leveren,
daarom vind ik de 700 ook nog steeds een erg leuke omvormer, ik had ooit 2x5 rsm95 shell op een swr 700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog een vrachtwagen met zonnepanelen besteld? Die liggen nu op de snelweg was net op het nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 10:29:
[...]

het is een soort schraap geluid.
juist bij de swr 700 is het nog ouderwets heel goed hoorbaar,
het geluidjeis hetzelfde als wanneer de zon achter een lekker dikke wollige wolk vandaag komt.
misschien is het wel een schraap-stuiter geluid.
je gaat het vanzelf een keer horen.
(de swr 700 zie je daarna ook vaak gewoon even 780Watt Ac leveren,
daarom vind ik de 700 ook nog steeds een erg leuke omvormer, ik had ooit 2x5 rsm95 shell op een swr 700)
Maar dan ken ik het geluid al wel. Soms is het er wel en soms, ook bij hoge productie, niet?
Gisteren inderdaad over de 700W AC heen gegaan. Ik wil natuurlijk alles weten wat er in de omvormer gebeurd dus ook DC zijdig, vandaar mijn zoektocht naar een powerline modem. Ik kan een RS485 kaartje erin doen maar dan begin ik al met slopen want dan moeten twee weerstanden van het MB worden losgeknipt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante serie (14 delen) van Technisch Weekblad: Kunnen we overschakelen op duurzame energie?

- Deel 1 (22 maart): Het verbruik per Nederlander per dag.
- Deel 2 (5 april): Windturbines op land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kun je een open haard als airco gebruiken? We weten dat een open haard enorm veel ballastlucht gebruikt en daarmee alle warmte uit huis zuigt. Een groot nadeel in de winter, maar in de zomer zou je dit toch kunnen gebruiken om het huis koel te houden?

Bij ons komt het grootste deel van de vervangende lucht namelijk uit de kruipruimte; dat heb ik provisorisch ingeschat adhv tochtplekken. Iemand anders een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:52
Roamor schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 13:58:
Kun je een open haard als airco gebruiken? We weten dat een open haard enorm veel ballastlucht gebruikt en daarmee alle warmte uit huis zuigt. Een groot nadeel in de winter, maar in de zomer zou je dit toch kunnen gebruiken om het huis koel te houden?

Bij ons komt het grootste deel van de vervangende lucht namelijk uit de kruipruimte; dat heb ik provisorisch ingeschat adhv tochtplekken. Iemand anders een idee hierover?
Voor het ideale lucht aanzuig effect zal er wel een vuurtje moeten branden neem ik aan? Aangezien in de winter het netto resultaat in principe ook extra warmte in huis is (met luchttoevoer van buiten en dus niet uit het huis), zal dat in de zomer niet veel anders zijn denk ik? Wel interessante methode om goed te ventileren in de kruipruimte trouwens, zeker in de winter :) !

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Roamor schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 13:58:

In de zomer zet ik 's nachts gewoon de afzuiging op standje 3, waardoor warme binnenlucht wordt vervangen door koele buitenlucht. Het aantal m3 lucht wat wordt afgezogen met een standaard woonhuisventilator is beperkt, maar in 8 uren wordt uiteindelijk toch best wat lucht afgezogen.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 10:37:
Iemand nog een vrachtwagen met zonnepanelen besteld? Die liggen nu op de snelweg was net op het nieuws
Als ik op http://www.bndestem.nl/re...ekantelde-vrachtwagen.ece kijk, lijkt het er niet op dat alle panelen op de snelweg zijn gevallen. Hopelijk valt het met de schade dus mee...

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 09-04-2011 16:03 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
het kan dus l bij woningbouwcooperaties: upgraden naar energiezuinige woningen.
Hier in Noord-Limburg heeft Destion eea aangepakt en gemiddeld van energielabel D/E naar B
gegroeid:

http://www.destion.nl/Bas...3&QUERY=WMU_Nieuws.Id=137

of de huurders komende jaren niet via een hogere huurprijs worden doorberekend moet dus blijken :)

enne of de huurders instructies krijgen om efficient met de maateregelen om te gaan is vers 2...

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 09-04-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:29
Vandaag door de 2000 kwh grens:

326 dagen na de installatie van 2880PW op OZO.
:)

[ Voor 2% gewijzigd door BarryH op 09-04-2011 18:23 . Reden: */ eenheden foutje /* ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BarryH schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:36:
Vandaag door de 2000 kwh grens:

326 dagen na de installatie van 2880 KWH op OZO.
:)
eenhedenpolizei 2880 Wp mag ik aannemen ?
:o :9

Pagina: 1 ... 61 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.