Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 12:42:
[...]

Dit verhaal snap ik niet? Waarom zijn warmtepompen die grote vermogens leveren niet interessant? Ik dacht juist dat warmtepompen wel wat schaalvoordeeltjes kennen?
Het is een beetje een andere volgorde, maar op zich heeft hij wel gelijk.
Een hoog vermogen warmtepomp heb je alleen nodig in een slecht geisoleerd huis. Dan
kun je ook geen (minder goed) LTV toepassen. Zonder LTV is een warmtepomp minder efficient en dus minder interessant.

Een huis zoals hij beschrijft, goed geisoleerd, goed ventilatiesysteem met een warmtepomp werkt prima
en dan zit je direct ook aan een klein vermogen. Zet je een hoger vermogen neer gaat de WP takten wat niet bevorderlijk is voor de levensduur. Met een thermische vraag van 4500 kWh heb je met een 5 kw WP net 900 draaiuren. Dan is ultraruim binnen de marges (eigenlijk al overgedimensioneerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:05:
[...]

Kwestie van geld. :P

Hoe groter de warmtepomp des te duurder de bron, dat loopt behoorlijk op bij grotere vermogens. Die investering in een duurdere warmtepomp en duurdere bron , kun je beter in goede isolatie stoppen, waardoor je dus een kleine WP + bron nodig hebt. Vervolgens heb je ook een lagere energierekening. Precies zoals Trias Energetica bedoeld is dus.

Uiteraard is een WP ook bij grote vermogens interessant, in bijvoorbeeld utiliteit.
Oké, dat is wel een verklarende nuance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
leonbong schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:53:
[...]
Zijn jullie niet in de war met een mantelbuis te bescherming. Daarnaast de standaardisolatie om kunstofleiding is erg minimaal.
Milieucentraal
ISSO
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb het inderdaad over isolatie, niet over een mantelbuis. Die isolatie is inderdaad niet zo dik, maar ik zie niet in waarom dat belangrijk is voor de stelling of isolatie wel of niet mag.

Milieucentraal maakt (gelukkig) de regels niet, en die checklist zegt dat het water niet langdurig warm mag blijven. Met isolatie is binnen een uurtje mijn warme water gewoon weer koud. De isolatie zorgt ervoor dat de wand niet te warm wordt, dat nabijgelegen koudwaterleidingen koud blijven, dat ik geen mantelbuis in de muur nodig heb, en dat ik niet teveel warmteverlies van het warme water heb. Allemaal niet heel erg schokkend, maar ik zag geen reden om het niet te doen.

Nog een andere insteek: Zeker met dunne leidingen (ik heb bijv. 14x2 naar de keuken, dus 10 mm binnendiameter) is de energieinhoud van het stilstaande water in die leiding niet zo groot. Dat betekent dat het water ook vrij snel is afgekoeld, wat voor (gebruikelijke) isolatie je ook toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Leader98 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:31:
Ik vermoed dat we nog wel een keer tot aanschaf van een eigen systeem overgaan maar voor nu kijken we de kat nog even uit de boom.
Dat heeft als voordeel dat we betere technologie kunnen aanschaffen en er nu nog even voor kunnen sparen :-)
Noem je dat een voordeel: nog maar even een 1/2 of 1 jaar uitstellen :? omdat er dan misschien betere technologie beschikbaar is?? je mist bovendien al die tijd een leuke/interessante hobby = niet in geld uit te drukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wie weet het elektra verbruik van een CV ketel (geen Combi) per jaar?
jaren 70 huis, altijd 1 persoon thuis, thermostaat op 19 in huiskamer, ketel 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:13:
Noem je dat een voordeel: nog maar even een 1/2 of 1 jaar uitstellen :? omdat er dan misschien betere technologie beschikbaar is?? je mist bovendien al die tijd een leuke/interessante hobby = niet in geld uit te drukken ;)
Haha dat zeiden mensen ook altijd van een pc. Ik wacht nog een jaar, want dan komt de 80386 uit en die is veel sneller 8)

Groente uit eigen tuin smaakt toch ook veel beter. Dat is niet in geld uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond deze interactieve thriller over het op raken van energie resource op nieuwe beta site van Uitzending gemist.
Aanrader :

http://www.collapsus.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:26:
jaren 70 huis, altijd 1 persoon thuis, thermostaat op 19 in huiskamer, ketel 10 jaar oud.
Wie weet het verbruik van mijn auto (geen busje)?
Ik rij korte afstanden alleen, niet harder dan 120 op de snelweg. Is 10 jaar oud.

Kortom, type, rugnummers etc... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
je CV ketel zal de meeste energie gebruiken in het stookseizoen....
bij mijn oude intergas lag het tussen 10 Watt en ca 90 Watt.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mijn Vaillant HR Solide uit ~2000 trekt 7 W standby. Dat is 60 kWh per jaar, zonder iets te doen. De cv pomp doet er geloof ik nog een kleine 100 kWh bij. Die orde grootte moet je aan denken. Maar eh, meten is weten. Dus hang er eens een energiemeter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, eric-pvt, ik zou je opbrengsten maar eens na gaan kijken
dat kan, maar oeht op sonnenertrag woont echt in castricum,
die haalt mij zelfs rechts in met mijn linkse hobby, en ik doe al lachend 1000kWh/kWp

@anode in boiler
goed om te zien dat iedereen een anode (offering) heeft,
dat zijn goeie leveranciers geweest.
ik had hem niet (tvt he, je weet wel hoe dat gaat als je begint) dus mijn cv wisselaar en boiler waren al in 1 jaar lek. andere gewone gas gestookte boilers in de buurt hier trouwens ook.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 18:11:
[...]

Mijn Vaillant HR Solide uit ~2000 trekt 7 W standby. Dat is 60 kWh per jaar, zonder iets te doen. De cv pomp doet er geloof ik nog een kleine 100 kWh bij. Die orde grootte moet je aan denken. Maar eh, meten is weten. Dus hang er eens een energiemeter aan.
@Annne: OK,moet ik dan denken iets van 150 a 180 Kwh/jaar :?

Is het trouwens verstandig om in de zomermaanden de stekker eruit te trekken?? + de gaskraan dicht?
ik erger mij kapot aan die waakvlammen die nutteloos maar maanden branden;
heb wel eens iets gelezen dat de pomp dan kan vastlopen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:32:

Kortom, type, rugnummers etc... :P
CV-ketel: Merk = AWB; type = 28.01 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:22:
@Annne: OK,moet ik dan denken iets van 150 a 180 Kwh/jaar :?
Hangt natuurlijk van het stookgedrag af, maar ik denk dat dat een redelijke indicatie is. Ik zie in de gebruiksaanwijzing dat hij maximaal 115 W gebruikt: pomp 85 + ventilator 25 + nog 5 voor de branderautomaat denk ik. Vette kans dat die 5 W gelijk ook het standby-verbruik is. Dat komt redelijk overeen met mijn ketel. Maar ik gebruik hem ook voor warm water, de 28.01 W is alleen voor cv. Hoeveel m3 gas verstookt hij per jaar?
Is het trouwens verstandig om in de zomermaanden de stekker eruit te trekken?? + de gaskraan dicht?
ik erger mij kapot aan die waakvlammen die nutteloos maar maanden branden;
heb wel eens iets gelezen dat de pomp dan kan vastlopen o.i.d.
Nou, dat ding heeft echt geen waakvlam meer. Dat is heeeel ouderwets. De stekker eruit trekken gaat alleen wat elektriciteit sparen. Ik denk inderdaad dat hij wel regelmatig even aan moet om de pomp te laten draaien. Dat zou je met een tijdschakelaar kunnen doen. Ik ben geen cv-monteur en kan je niet vertellen hoe vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Leader98 schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:59:
[...]

Zit hier te dubben of we mee gaan proberen te doen met de Greenchoice actie of dat we zelf een set panelen op het dak laten leggen.
Heb op jouw website rond gekeken en kom tot de conclusie dat een set van ongeveer 5000 euro voor ons het best uitkomt.

Echter, wat is de verwachte terugverdientijd van zo'n set ongeveer, als je zoals hier een dak op het zuidwesten (eigenlijk misschien wel west-zuidwesten) als ondergrond gebruikt?
Terugverdientijd is een beetje schatten natuurlijk maar een heel stuk korter dan als je die 20 jaar neemt van Greenchoice. Het is ook gewoon leuk om je eigen stroom op te wekken en waarom zou je wachten met de scherpe prijzen die we nu al hebben en de zomer nog voor de deur. Gewoon doen en genieten. ;)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

SolarKing schreef op woensdag 06 april 2011 @ 01:13:
[...]

Terugverdientijd is een beetje schatten natuurlijk maar een heel stuk korter dan als je die 20 jaar neemt van Greenchoice. Het is ook gewoon leuk om je eigen stroom op te wekken en waarom zou je wachten met de scherpe prijzen die we nu al hebben en de zomer nog voor de deur. Gewoon doen en genieten. ;)
Heb sinds 8 maart 2011 ook 615wp op het dak liggen. En ik heb gemerkt dat mijn vrouw en ik overal lampjes gaan uitzetten en in het algemeen veel zuiniger in het energieverbruik zijn geworden. Het is niet alleen een pv-installatie die je koopt maar ook een manier van denken. Doordat je er zo actief mee bezig bent/gaat zijn, ga je ook meer vraagtekens zetten bij je verbruik.

Ik ben nu aan het kijken of we niet het hele dak vol kunnen leggen.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsOo schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:10:
Vraagje:
In onze nog te bouwen woning bevindt zich op de begane grond een warmtepomp.
Nu zit ik eraan te denken deze in de toekomst eventueel aan te vullen met een zonneboiler.

Zal ik:
-de warmwater leiding vanaf zolder naar de warmtepomp alvast mee laten nemen in het meerwerk (ca 10m), met dus de boiler op zolder

of
-de leidingen van en naar de collector naar de warmtepomp laten meenemen in het meerwerk, met dus de boiler vlak bij de warmtepomp.
De zonneboiler zo dicht mogelijk bij de warmtepomp. Je kunt inderdaad de collectorleiding dik isoleren om verlies te voorkomen.

Een douchepijp WTW is een goede aanvulling die zich het snelst terugverdient.

Verder zou ik eea laten afhangen van het dakoppervlak. Wil je dit vol hebben en zoveel mogelijk profiteren van de zon, zou ik een zonneboiler installeren die vooral voor je tapwater bestemd is en niet teveel zal stagneren en de rest van je dak vullen met PV. De kostenbesparing is namelijk vergelijkbaar per m^2 dakoppervlak voor zonnecollector of zonnepaneel, echter een collector haalt een veel hoger rendement, mits het oppervlak niet te groot gekozen is.

Anders, alleen PV! PV gecombineert met een warmtepomp is ahw ook een zonneboiler toch......
(meest kosteneffectief denk ik)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

NielsOo schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:10:
Vraagje:
In onze nog te bouwen woning bevindt zich op de begane grond een warmtepomp.
Nu zit ik eraan te denken deze in de toekomst eventueel aan te vullen met een zonneboiler.

Zal ik:
-de warmwater leiding vanaf zolder naar de warmtepomp alvast mee laten nemen in het meerwerk (ca 10m), met dus de boiler op zolder

of
-de leidingen van en naar de collector naar de warmtepomp laten meenemen in het meerwerk, met dus de boiler vlak bij de warmtepomp.
Eigenlijk wilde ik hier ook nog een zegje over doen :)

Ik zou aan alle gedoe met een zonneboiler niet beginnen. Je warmtepomp verwarmt het water al heel efficiënt met elektriciteit. Leg gewoon wat PV neer en je spaart jezelf een boel moeite. PV is makkelijk en je kunt altijd een overschot aan elektriciteit kwijt aan het net. Een overschot aan warmte bij een zonneboiler is hoofdpijn (hoe kom ik er vanaf?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
In ons huishouden verbruikte de CV-combi-ketel (sorry, ik heb niets anders) 164kWh. Tweepersoonshuishouden, overdag weg voor werk, weekend altijd wel iemand thuis.Verdeling over het jaar is hier te zien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Poll: wie heeft biogas van Greenchoice? (niet te verwarren met 'groen gas').

[ Voor 5% gewijzigd door Anne vdr Bom op 06-04-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:00
We gaan in eerste instantie voor PV (waarschijnlijk in fases omdat de gemeente Amstelveen ook voor Sinterklaas speelt met 2,50 / Wp subsidie).
Mocht nou blijken dat de warmtepomp regelmatig elektrisch staat bij te verwarmen, dan kunnen we er altijd nog voor kiezen om het systeem aan te vullen met een zonneboiler.
Dankzij de hier aangedragen oplossingen (schachtje van kruipruimte naar vliering) kunnen we t.z.t. alle kanten op.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wellicht interessant voor sommige:

Groupon heeft een aanbieding voor 2x Pharox lamp (1x300 + 1x400) a 25,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

WillemAtHome schreef op woensdag 06 april 2011 @ 08:34:
[...]

Heb sinds 8 maart 2011 ook 615wp op het dak liggen. En ik heb gemerkt dat mijn vrouw en ik overal lampjes gaan uitzetten en in het algemeen veel zuiniger in het energieverbruik zijn geworden. Het is niet alleen een pv-installatie die je koopt maar ook een manier van denken. Doordat je er zo actief mee bezig bent/gaat zijn, ga je ook meer vraagtekens zetten bij je verbruik.

Zonnepanelen zijn erg verslavend.

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 06-04-2011 14:02 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Christoph schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:33:
Wellicht interessant voor sommige:

Groupon heeft een aanbieding voor 2x Pharox lamp (1x300 + 1x400) a 25,-
vergeet niet dat er 4,75 verzenden bij komt.

Ik heb al een paar keer via marktplaats wat van die lampen gekocht, kom met verzenden uit op 8-9 euro per lamp.
(Zowel de dimbare als de normale variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:05:
[...]

vergeet niet dat er 4,75 verzenden bij komt.

Ik heb al een paar keer via marktplaats wat van die lampen gekocht, kom met verzenden uit op 8-9 euro per lamp.
(Zowel de dimbare als de normale variant)
Ah nice, goeie tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
WillemAtHome schreef op woensdag 06 april 2011 @ 08:34:
[...]

Heerlijke en oh zo herkenbare (re)actie. Daar wordt een mens warm van, van binnen.

Veel plezier met de uitbreiding! _/-\o_

@Anne
Poll: wie heeft biogas van Greenchoice? (niet te verwarren met 'groen gas').
Niet. Heeft niet zo veel zin met slechts 31 kuub (na calorische correctie) kookgas verbruik per jaar... Voor het groene gevoel zou het natuurlijk wel kunnen (dat beetje van ons is zogenaamd "klimaatgecompenseerd", Keuringsdienst van Waarde had daar vorige week leuk eerste item over), maar eerst moeten ze leren de vastrechten voor gas correct te berekenen (derde jaar al problemen mee). En ze moeten eerst nog 2 miljoen Euri boete dokken en 9 ton aan Enexis achterstallige facturen betalen... Gaan ze niet redden met meerwinst uit biogas verkoop, vrees ik. :/

... omdat de gemeente Amstelveen ook voor Sinterklaas speelt met 2,50 / Wp subsidie
;(

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 06-04-2011 15:06 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Onlangs heb ik door gegeven dat mijn draaischijf meter niet meer schakelt tussen hoog en laag tarief,
Hij staat vast op laag tarief.
Nu hebben ze mij vandaag gebeld en komen ze hier een nieuwe (digitale) meter plaatsen, de oude meter repareren deden ze niet meer.

Nu baal ik daar van, heb ik net vorig jaar zonnepanelen en loopt mijn schijfje lekker terug met dagen dat er een overschot is.
Ik ben erg bang dat er wat misgaat hier, maar misschien maak ik mij druk om niets.

Hoe gaat dat met terug levering, word het netjes van elkaar afgehaald?
Telt zo'n ding vanzelf de opgewekte stroom weer van het verbruik af?

Iemand nog tips suggesties, ze komen vrijdag middag al.
Bah ik baal er wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Je krijgt een meter met 4 telwerken.. 2 (hoog/laag) voor de stroomafname, 2 (hoog/laag) voor het terugleveren. Alle stroom die je niet direct zelf gebruikt ga je terugleveren, die meter gaat op dat moment dus lopen. Dus alles wat je teruglevert wordt geregistreerd.

Je moet gewoon de kWh's die je afneemt afrekenen, die kWh's die je teruglevert worden aan 't eind van 't jaar terugbetaalt. Voor zover ik weet.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:09:
Bah ik baal er wel van.
Zo'n meter heeft aparte klokjes voor levering en teruglevering.

Weten ze dat je zonnepanelen hebt en dus een meter met teruglevertelwerken moet hebben? Als je dat niet speciaal aangeeft, zit je straks met een meter die geen opbrengst meet. Dat vind je nog minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Snelle reactie

Ik kan dus wel rustig gaan slapen,
Ga ik dat zelf van elkaar aftellen of hoe werkt zoiets dan?

Zijn er ook voordelen dan nu met zo'n slimme meter?

Ik heb 3 sets, welke ik op 2 plaatsen heb liggen, ik heb er 2 ferraris meters tussen voor de opbrengst bij te houden, nu met zo'n digimeter zou het dus van alles samen goed opgeteld worden en zou ik die stand dus voor mijn administratie erbij kunnen nemen.

Morgen als de zon schijn ga ik maar een uurtje bij de meter zitten, die terug draaiende meter ga ik wel missen, (snik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Anne vdr Bom schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:14:
[...]

Zo'n meter heeft aparte klokjes voor levering en teruglevering.

Weten ze dat je zonnepanelen hebt en dus een meter met teruglevertelwerken moet hebben? Als je dat niet speciaal aangeeft, zit je straks met een meter die geen opbrengst meet. Dat vind je nog minder leuk.
Ik heb geen idee, denk dat ik maar even moet bellen, over het type ofzo?

Meter word hier geplaatst door de GEAS in opdracht van Enexis/ Essent.
Die mevrouw die voor de afspraak belde, wist hier niets over, maar volgens haar kon de monteur hier alles over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Die van mij draait met 13.940 ook 'redelijk' hard achteruit.. je mag af en toe wel op Ferrarismeter-visite komen.. :P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:20:
[...]
Die mevrouw die voor de afspraak belde, wist hier niets over, maar volgens haar kon de monteur hier alles over vertellen.
Weer mooi afgeschoven dus, het zou me niks verbazen als de monteur straks op de stoep staat met een meter zonder teruglevertelwerk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 16:24:
Die van mij draait met 13.940 ook 'redelijk' hard achteruit.. je mag af en toe wel op Ferrarismeter-visite komen.. :P
Ik kan nog f een genieten tot vrijdag middag. ;w
maar , mmm Enschede - Wierden is goed te doen, mocht ik heimwee krijgen.

Heb gebeld met Enexis,
Ik zeg ik heb een vraag over die nieuwe meter, ik heb nu een ferraris meter die gewoon netjes mijn opbrengst van mijn verbruik telt.
O zegt ze; Als ik standaard een brutoproduktie meter had dan kwam er ook zo iets weer terug,
Nee, ik heb een ferrarismeter zei ik, als ik dus jaarlijks 3000kwh verbruik en de zonnepanelen leveren 1000kwh op dan staat er dus 2000kwh die ik kan noteren.
O dan dus een brutoproduktie meter 8)7 ; ik zeg nee een draaischijf meter uit 1961 die jullie niet meer willen repareren.
Toen wist ze het niet meer
zucht, morgen was de technische dienst weer aanwezig. (Tot 16:00)
Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Bemoedigende geluiden vanuit de IEA vandaag voor duurzame energie, beetje jammer dat ze nog steeds het kolen en gas gebeuren promoten..

http://www.iea.org/papers/2011/CEM_Progress_Report.pdf

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 16:24:
'redelijk' :) volgens mij moet die meter van jou van de zomer actief gekoeld worden om niet in de fik te vliegen! :9~

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn patatten in de oven, lekker west hoekje zon,
oven 1800watt, metertje achteruit.
sunfrites !
digitaal is niet leuk, niet zichtbaar en niet intiem.
(6250Wp&ferrarisje hoog/laag uit 2003 word met honkbalknuppel bewaakt)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb net zelf ook 82km lang 200-300 Wattuur groene stroom opgewekt. Is dat dan kilometerwattuur?

Nog meer mensen hier die een goed idee hebben ingediend voor de 'Green Deal' ? 1 keer raden wat ik heb ingediend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:17:
Ik heb net zelf ook 82km lang 200-300 Wattuur groene stroom opgewekt. Is dat dan kilometerwattuur?

Nog meer mensen hier die een goed idee hebben ingediend voor de 'Green Deal' ? 1 keer raden wat ik heb ingediend..
Fietsbanen voor velomobielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:17:
Nee dus. Zorg ervoor dat je zeker weet dat de monteur een goede meter bij zich heeft.
Je moet 4 standen doorgeven.
Als je zelf op afstand de standen kunt uitlezen per 10 minuten of per uur, dan wel. Maar anders zie ik het niet.
Ik heb 3 sets, welke ik op 2 plaatsen heb liggen, ik heb er 2 ferraris meters tussen voor de opbrengst bij te houden, nu met zo'n digimeter zou het dus van alles samen goed opgeteld worden en zou ik die stand dus voor mijn administratie erbij kunnen nemen.
Het teruglevertelwerk regiistreert alleen NETTO teruglevering. Aangezien er altijd verbruikers in huis zijn, geeft je teruglevertelwerk minder aan dan de opgewekte zonnestroom. Je kunt wel meten hoeveel % van de zonnestroom je direkt zelf verbruikt en hoeveel het net opgaat. Dat zou ik nog wel leuk vinden om te weten. Maar ja, dat gaat niet met een Ferrarisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:17:

Actieplan vervanging wisselstroom ventilatoren en initiatief ter bevordering van de pompschakelaar op vloerverwarming?
;)
(mocht wel eens wat aandacht voor komen, de eerste vooral bij woningbouw cooperaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, nee, nee.

Ik heb 5 (!) casussen ingediend van mensen die door de saldeergrens niet hun dak vol gooien.. :) Ze hebben het geld, de hoofdzekeringen en een relatief laag verbruik (<50.000 kWh), en kunnen in veel gevallen net zoveel opwekken als ze verbruiken. Door de saldeergrens hebben ze er echter geen zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Anne vdr Bom schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:54:
[...]

Nee dus. Zorg ervoor dat je zeker weet dat de monteur een goede meter bij zich heeft.

[...]

Je moet 4 standen doorgeven.

[...]

Als je zelf op afstand de standen kunt uitlezen per 10 minuten of per uur, dan wel. Maar anders zie ik het niet.

[...]

Het teruglevertelwerk regiistreert alleen NETTO teruglevering. Aangezien er altijd verbruikers in huis zijn, geeft je teruglevertelwerk minder aan dan de opgewekte zonnestroom. Je kunt wel meten hoeveel % van de zonnestroom je direkt zelf verbruikt en hoeveel het net opgaat. Dat zou ik nog wel leuk vinden om te weten. Maar ja, dat gaat niet met een Ferrarisje.
Morgen bel ik weer even, dan is er iemand van de technische dienst bij enexis.
Die kan mij vertellen welke meter ik dan zou krijgen.
Als ik dan maar de goede meter krijg, dan is het wel goed, anders weiger ik gewoon de installateur die vrijdag komt.
Ik heb er niet om gevraagd, even dat relais vervangen die schakelt tussen hoog en laag en mijn ferraris meter kan nog jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Pagina 121 van Teletext van vanavond
Ter info. Met mame december 2010 was de koudste in 40 jaar tijd.

Het energieverbruik in Nederland was
vorig jaar hoger dan ooit tevoren.Het
CBS verklaart dat door het economisch
herstel en de koude winter.Er is vooral
meer aardgas gebruikt en in mindere
mate aardolie.Van het totale verbruik
kwam minder dan 2% van kerncentrales.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 06-04-2011 20:32 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de saldeergrens hebben ze er echter geen zin..
met een schijfje kan dat, maar zodra ze weten dat je pv hebt, komt de meteropnemer altijd in oktober.
slim he...
slim zijn ze, reken maar.
slim meten doen we liever in een midden of wijk station,
maar daar kopen ze niks voor, nee je intimiteit (op de gebruiker afstemmen) ja dat willen ze.
mooie marketing bagger.

/whispermode
ik verbaas me trouwens over de belangrijkheid van de recent geposte beslissing geen pv te nemen,
omwille van de terugverdientijd. nou heeft niets doen helemaal geen tvt dus hoe ernstig is dat dan wel niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30
Mja, als je geen PV neemt ben je over 20 jaar dat geld gewoon kwijt. Neem je wel PV, dan ben je gewoon je geld ineens kwijt en krijg je het verdeeld over 20 jaar weer terug. Als je het geld gewoon kunt missen is TVT gewoon een non-issue, als je denkt het geld voor andere zaken nodig te hebben kan de lange TVT reden zijn om het niet te doen.

Of je het investeert in PV of voor de aflossing van je hypotheek is makkelijk: met 5% rente is de TVT van hypotheek aflossen 20 jaar. Door HRA duurt het nog langer voor je je aflossing bespaard hebt aan betaalde rente. Investeren in PV is dus interessanter dan het aflossen van je hypotheek.
Ik zat er vorig jaar aan te denken om af te lossen, maar heb ervanafgezien omdat ik net een bedrijf ben begonnen waar ik misschien een financiering voor af zou moeten sluiten in de nabije toekomst. Lenen van je spaarrekening is altijd goedkoper dan een bedrijfsfinanciering bij de bank. Als dan je geld 20 jaar op je dak ligt of is geinvesteerd in het aflossen van je hypotheek ben je zuur als je dan naar de bank moet voor een financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Particulier leg ik het geïnteresseerden altijd heel simpel uit. Heb je het geld in je broekzak, en kun je het missen? Doen. Moet je ervoor lenen, en krom voor liggen? Niet doen. Of het nu 3 of 20 panelen zijn, de TVT is gewoon hoog.

Zakelijk overigens hetzelfde. Geld in de BV of in de broekzak, goede jaren en weinig afschrijfposten? PV op je dak. Alles moeten lenen, en krap zitten in een moeilijke markt? Niet doen. PV is natuurlijk wel een vrijwel onderhoudsvrij bedrijfsmiddel wat rendeert zonder personele kosten. En dat is niet verkeerd.

Ik heb binnenkort weer wat leuke projectjes die opgeleverd gaan worden trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
mijn intergas kombikompact 28/24 doet standby slechts 2 watt. (verbuik per uur in de zomermaanden) van 7 maart 2010 tot 6 maart 2011 heeft hij 95 kWh verbruikt.
maximaal verbuikt hij rond de 45 watt, voor de pomp en de ventilator.
ik heb alleen 45 m2 vloerverwarming en een slaapkamer van 15 m2 met een radiator die ik verwarm. dit is het verbuik voor bijna alleen verwarming. slechts een heel klein deel warm water.
ik stook op 50 graden, heb een modulerende klokthermostaat, en de pomp staat op de laagste stand. vaak kan de ketel niet laag genoeg moduleren helaas. overige radiatoren staan op vorstbeveiliging of zo laag dat ze nauwelijk meedriaaen.

gemeten met plugwise. dat is best wel grappig. krijg je eej goed idee van waar je stookdagen en je gas verbuik dus zit. en of dat een beetje met de graaddagen mee gaat of, dat er ergens iets is dat niet zo efficient werkt.

bij vloerverwarming moet je alleen de pomp van de verdeler wel nog meerekenen qua energeverbuik voor het verwarmen van je woning. die staa bij mij ook op de laagste stand, en verbuikt dan 30 watt vorig jaar heeft deze 93 kWh verbuikt, niet het hele jaar stond hij op de laagste stand, ik schat dus dat de pomp 3000 draaiuren heeft. de besparing is dan MAXIMAAL 30-7=23 wat =69 kWh *22 cent= 15 euro beparing per jaar. de tvt van het vervangen van de pomp is dus al snel 20 jaar als de prijzen voor energie gelijk blijk blijven.
staat je pmp op nu op de hoogste stand dan is je besparing bijvoorbeeld MINIMAAL 60-22= 38 watt per uur, wat dan neerkomt 15*38/15=38 euro per jaar. de tvt is dan 8 jaar. als de pomp dan nog terug kan moduleren dan wordt dat nog korter.

zijn er andere mensen hoeveel draaiuren de pomp van hun vloerverwarming per jaar maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:14
zo'n goedkope set van rond de 2000 euro, hoeveel kan ik daarmee ongeveer op mijn stroomrekening besparen, er vanuit gaande dat ik het op mijn dakkant plaats die op het zuidwesten is gericht onder een normale dak hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

datadevil schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:58:
zo'n goedkope set van rond de 2000 euro, hoeveel kan ik daarmee ongeveer op mijn stroomrekening besparen, er vanuit gaande dat ik het op mijn dakkant plaats die op het zuidwesten is gericht onder een normale dak hellingshoek?
3 paneeltjes, opbrengst 500-600kWh / jaar (afhankelijk van vermogen van omvormer / panelen). 1kWh is momenteel ongeveer 0,23 cent waard.. zeg 2000 / (550kWh/jaar * 0,23) = tvt 15 jaar. Stijgt de stroomprijs, en die kans is er, dan is het ongeveer 12-14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:03:
[...]

3 paneeltjes, opbrengst 500-600kWh / jaar (afhankelijk van vermogen van omvormer / panelen). 1kWh is momenteel ongeveer 0,23 cent waard.. zeg 2000 / (550kWh/jaar * 0,23) = tvt 15 jaar. Stijgt de stroomprijs, en die kans is er, dan is het ongeveer 12-14 jaar.
En panelen gaan minstens 30 jaar mee, en verder geen vervanging van onderdelen? En met dat kleine aantal panelen heb ik denk ik niet veel problemen met salderen, want meeste zal ik op kunnen maken (heb slimme meter en wil geen gedoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
leuke actie: win een tesla roadster.....

http://www.q-music.nl/page/tesla

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zon` goedkope set die 500-600kwh oplevert, koop je al voor 1100 euro of minder.
per 1000 euro pv kan de bank niet meer tippen aan het rendement, en het energiebedrijf ook niet meer.
co2 rechten moeten worden gekocht per 2012, de prijs stijgt ervan door japan...
alle seinen voor 23 cent staan op rood, 25 cent en hoger vanaf 2012 lijkt me reeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:05:
Nee, nee, nee.

Ik heb 5 (!) casussen ingediend van mensen die door de saldeergrens niet hun dak vol gooien.. :) Ze hebben het geld, de hoofdzekeringen en een relatief laag verbruik (<50.000 kWh), en kunnen in veel gevallen net zoveel opwekken als ze verbruiken. Door de saldeergrens hebben ze er echter geen zin..
Als ik het goed begrepen heb (wat dat apparaat kan), dan is de powerrouter misschien wel iets voor dergelijke klanten. Afaik kan dat apparaat een deel van de opgewekte stroom naar de accu sturen afhankelijk van de vraag, om zo het eigen gebruik achter de meter te optimaliseren. Als je op deze manier iedere dag een paar kWh van de dag naar de nacht kunt verschuiven in combinatie met 5000kWh salderen, dan moet er ineens toch heel wat meer mogelijk zijn?

http://www.powerrouter.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:18:
per 1000 euro pv kan de bank niet meer tippen aan het rendement, en het energiebedrijf ook niet meer.
alle seinen voor 23 cent staan op rood, 25 cent en hoger vanaf 2012 lijkt me reeler.
mm..gaat vrouw nog eens ondervragen. Dan zouden 2 setjes binnen handbereik komen, verdien je dan in 8 jaar terug als jij gelijk krijgt met je voorspelling qua prijs.
Die 1100 is niet inclusief montage neem ik aan. En hoeveel m2 nemen 3 of 6 panelen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Appartement aangekocht!
Vorige week ben ik ingetrokken in een appartement uit '93, en nu dus druk bezig met klussen (verven, vloer, etc.). Dit appartement wil ik graag zo energiezuinig mogelijk aanpakken. Ik volg dit topic al een tijdje, en heb wel eens wat van die lijsten met tips&trics doorgenomen. Ik wil graag even met jullie checken wat nu handig en minder handig is. Alvast bedank voor input!
Huis
Appartement op bovenste verdieping van 5-etages hoog appartementsgebouw. 90m2, gesitueerd op zuid tot oost. Zon schijnt vanaf ~9u in, draait vervolgens hele dag om beide gevels. Ik verwacht vanaf half maart tot eind oktober daardoor geen CV-vraag te hebben. Dit is 's ochtends niet bijzonder warm, maar dat is goed te overkomen. Koken gebeurt nu op een keramische plaat. Huis is voorzien van mechanische afzuiging, bediening in keuken schakelt tussen standje 1 en 3. Verder zijn alle ramen voorzien van roosters. Historisch verbruik: 1170 m3 gas, 1780 kWh electra. Ik schat in dat dit huis nauwelijks bewoond was, maar de verwarming wel geregeld aanstond.
Wat heb ik gedaan
  • Ketel (niet-HR) CV-temperatuur ingesteld op 70 graden ipv. 90 graden
  • Pomp op standje 2 ipv. standje 3 (verwarming alleen in woonkamer/keuken nodig)
  • GreenChoice 3 jaar vast afgesloten. Mooi, weg bij Nuon met hun abbo's en kolencentrales
  • Gesprek over spaarlampen opgestart met de welstandscommissie O+
  • Wil VvE zonnepanelen gaan voorstellen, nog niets over te zeggen
Vragen
  1. Zijn deze oplossingen handig? (CV)
  2. Wat is handig met de afzuiging en de roosters?
  3. Is een maandbedrag van 80e/maand reëel en haalbaar?
  4. Hoe zit het met zonnepanelen en saldering, is verbruik niet te laag? Delen door VvE misschien? Iemand ervaring?
  5. Vergeet ik verder iets?

[ Voor 3% gewijzigd door BvDorp op 06-04-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@datadevil nee, kale prijs, gewoon 3 velux dakramen zeg maar, hangt van het type af wat je kiest.
ik reken meestal grofweg met 180x80

->
http://www.energieenwater...ven-water-te-krijgen.html
de gasopslag is er niet voor jou en mij,
hoogcalorisch gas gaat niet in je hr-ketel.
verhagen gaat de nederlandse bodem als hoer gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 26-09 10:38
BvDorp schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:28:
Appartement aangekocht!
Vorige week ben ik ingetrokken in een appartement uit '93, en nu dus druk bezig met klussen (verven, vloer, etc.). Dit appartement wil ik graag zo energiezuinig mogelijk aanpakken. Ik volg dit topic al een tijdje, en heb wel eens wat van die lijsten met tips&trics doorgenomen. Ik wil graag even met jullie checken wat nu handig en minder handig is. Alvast bedank voor input!
Goed bezig! Wat voor ventilatie-unit heb je? Daar is veel energie mee te winnen. Daarnaast natuurlijk die ketel z.s.m. vervangen, maar wellicht is dit kostbaar i.v.m. condensafvoer. Als je toch aan het klussen bent, vergeet ook niet om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Goedkope ingreep en bespaart aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Waar dan? Inclusief materialen? 570 W bij Solarking kost nog altijd 1400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
FicoF schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:34:
[...]

Goed bezig! Wat voor ventilatie-unit heb je? Daar is veel energie mee te winnen. Daarnaast natuurlijk die ketel z.s.m. vervangen, maar wellicht is dit kostbaar i.v.m. condensafvoer. Als je toch aan het klussen bent, vergeet ook niet om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Goedkope ingreep en bespaart aanzienlijk.
Die ventilator is een Comair Delta-12, maar daar krijg ik verder geen gegevens van boven tafel, behalve dan dat het een gelijkstroommotor is, en dat vergelijkbare modellen in de lage stand (stand 1) maar een 8 - 14 W verbruiken, dit is acceptabel wat mij betreft.

Wat bedoel je met de condensafvoer? De ketel die er nu hangt is 17 jaar oud, wat is de t.v.t. van een vervanging voor een HR-ketel typisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@JeroenH, ik zag op je website een grafiek met je aardgas verbruik per graaddag. en je uitleg dat die er in de zomer wat raar uitzag. en dat dit komt doordat je dan weinig verwarming nodig hebt en zo..
als je nu een "basishoeveelheid"ga van je gasverbuik per maand aftrekt, ( een geschat deel dat gebruikt wordt voor het verwarmen van tapwater, dan moet de grafiek er toch opeens beter uitzien?

dat lijkt me een beter beeld geven dan nu iig, tenzij je bang bent dat je basisverbriuik gas zo wisselvallig is dat het juist weer negatief zou uitpakken.
ik vermoed echter dat de fluctuaties in je basisverbuik een stuk minder zullen zijn dan voor het verwarmen van je huis per graaddag, dus ik zou een extra grafiek maken gecorrigeerd met een basisverbruik voor tapwater ( en kookgas ook uiteraard)

de grafiek die er nu staat is alleen leuk om verschillende jaren te vergelijken, al zal het dan weer van het totaal aantal graaddagen per jaar afhangen voor wat betreft de juistheid. als je in het ene jaar wel graagddagen hebt in oktober en het ander ejaar niet, dan loopt je grafiek weer uit de pas, en is een vergelijking op basis van graaddagen opnieuw onzin. en dta is het nu in pricipe ook.
het is wel elke maand een getal per graaddag, maar daar wordt je niets wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je al gekeken naar de filters in je ventilatie? Die moeten zo nu en dan worden vervangen maar dat word door sommige bewoners vergeten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als je een hr ketel neemt, dan zou die het hooste rendement halen als deze condenseert. dat is de truuk van een hoogrendement ketel. dit condenseren gebeurt als de retourtemperatuur van ej cv onder de 55 graden blijft.

als je nu geen hr ketel hebt, conenseert deze waarschijnlijk niet, en is er geen afvoer voor het condenswater op de plek van je huidige cv ketel. die moeten aanleggen is natuurlijk een extra kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
engelbertus schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:50:
als je een hr ketel neemt, dan zou die het hooste rendement halen als deze condenseert. dat is de truuk van een hoogrendement ketel. dit condenseren gebeurt als de retourtemperatuur van ej cv onder de 55 graden blijft.

als je nu geen hr ketel hebt, conenseert deze waarschijnlijk niet, en is er geen afvoer voor het condenswater op de plek van je huidige cv ketel. die moeten aanleggen is natuurlijk een extra kostenpost.
Jep, er is wel een afvoer voor condenswater! Dan geldt nu toch ook dat retour onder condenspunt moet blijven?

@Erasmo: ga ik checken, weet zeker dat dit niet nagekeken is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
BvDorp schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:47:
[...]

Die ventilator is een Comair Delta-12, maar daar krijg ik verder geen gegevens van boven tafel, behalve dan dat het een gelijkstroommotor is, en dat vergelijkbare modellen in de lage stand (stand 1) maar een 8 - 14 W verbruiken, dit is acceptabel wat mij betreft.
Schroef hem dan in ieder geval eens open en maak hem schoon, kan ik je als tip geven, dat zijn zaken die in koopwoningen zelden gebeuren.
Wat bedoel je met de condensafvoer? De ketel die er nu hangt is 17 jaar oud, wat is de t.v.t. van een vervanging voor een HR-ketel typisch?
Als jouw ketel 17 jaar oud is, is die technisch toch al aan vervanging toe. Met een HR toestel bespaar je veel, hoeveel precies heb ik zo niet bij de hand. Omdat de rookgassen ver afkoelen, condenseren deze, dit moet afgevoerd worden. Je hebt dus een aansluiting voor je riool nodig. Dan is het beperken van je CV aanvoertemperatuur verstandig, des te hoger de temperatuur, des te lager het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Vergelijk:
FicoF schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:08:
Dan is het beperken van je CV aanvoertemperatuur verstandig, des te hoger de temperatuur, des te lager het rendement.
en
engelbertus schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:50:
dit condenseren gebeurt als de retourtemperatuur van ej cv onder de 55 graden blijft.
Dat is toch weer verwarrend... Neem nou het volgende geval:

Ik kan de snelheid van de CV pomp aanpassen. Als deze hoog is, dan zal de retourtemperatuur (relatief) dicht bij de aanvoertemperatuur liggen, omdat het water weinig tijd heeft om af te koelen. Als ik deze lager zet, gaat de stroomsnelheid omlaag, heeft het water meer tijd om af te koelen, en is het verschil tussen retour- en aanvoertemperatuur dus groter.

De ketel wordt gestuurd op warmtevraag. Dat betekent grofweg dat als ik een aanvoertemperatuur van 50 graden en een retourtemperatuur van 40 graden heb bij een bepaalde pompsnelheid, dat dan bij een lagere snelheid die temperaturen bijv. 55 en 35 worden, om zo evenveel warmte af te kunnen geven. Op een koude dag kan dat 70/60 zijn en 75/55.

Nu is de vraag: Wat is efficienter? De pomp op hoge snelheid laten draaien zodat de ketel het water niet hoog op hoeft te stoken, of de pomp op lage snelheid laten draaien zodat de retourtemperatuur lager ligt en er dus meer gecondenseerd kan worden? Oh, en ik stel een onderbouwing altijd zeer op prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
uiteindelijk gaat het om de retourtemperatuur van het water. die kn je idd beinvloeden door de aanvoertemperatuur te verlagen.

bij normale regimes stook je op een temperatuurverschil van 20 graden, bij ltv is dit vaker 10 graden.
dus als je de aanvoer op maximaal 70, resp 60 zet condenseert de ketel dus waarschijnlijk wel. laat je hem op 90 staan, dan condenseert ie alleen als de ketel moduleert, (of via opentherm, of gewoon door een modulerende brander. ik weet niet of dat 17 jaar geleden al gemeengoed was.

verder is een lagere stooktemperatuur altijd een hoger rendemen, maar uiteraard minder capaciteit.

dus je moet e.e.a afstemmen ( aantal radiators, stooktemperatuur, stookregime, pompstand, klokthermostaatprogramma en inregelen radiators)

toevoeging:

als je aanvoer op 60 graden zet is retour waarschijnlijk altijd wel onder de 55 zijn.
pas als de capaciteit van de radiatoren te laag is, komt het water te warm retour. de ketel gaat dan pendelen.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 06-04-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
engelbertus schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:19:
uiteindelijk gaat het om de retourtemperatuur van het water. die kn je idd beinvloeden door de aanvoertemperatuur te verlagen.

bij normale regimes stook je op een temperatuurverschil van 20 graden, bij ltv is dit vaker 10 graden.
dus als je de aanvoer op maximaal 70, resp 60 zet condenseert de ketel dus waarschijnlijk wel. laat je hem op 90 staan, dan condenseert ie alleen als de ketel moduleert, (of via opentherm, of gewoon door een modulerende brander. ik weet niet of dat 17 jaar geleden al gemeengoed was.

verder is een lagere stooktemperatuur altijd een hoger rendemen, maar uiteraard minder capaciteit.

dus je moet e.e.a afstemmen ( aantal radiators, stooktemperatuur, stookregime, pompstand, klokthermostaatprogramma en inregelen radiators)
Dat is allemaal waar voor een HR ketel, maar de ketel van BvDorp is geen HR en condenseert dus niet.

De watertemperatuur van een niet-HR ketel mag niet te laag staan, juist omdat er dan condensvorming optreedt. Daar is de ketel niet op ontworpen. Bij een niet-HR ketel moet alle waterdamp door de schoorsteen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Cruise Control schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:27:
[...]

Dat is allemaal waar voor een HR ketel, maar de ketel van BvDorp is geen HR en condenseert dus niet.

De watertemperatuur van een niet-HR ketel mag niet te laag staan, juist omdat er dan condensvorming optreedt. Daar is de ketel niet op ontworpen. Bij een niet-HR ketel moet alle waterdamp door de schoorsteen!
dat klopt zeker.. ik "ging er van uit" dat we over een ieuwe ketel praatten....

condens die niet goed wordt afgevoerdm zal voor verstopping in de wisselaar zorgen, en de wisselaar aantasten. (roest)

ook bij een hr ketel is het daarom verstandig de afvoer van tijd tot tijd te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
asvogel schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:18:
De ketel wordt gestuurd op warmtevraag. Dat betekent grofweg dat als ik een aanvoertemperatuur van 50 graden en een retourtemperatuur van 40 graden heb bij een bepaalde pompsnelheid, dat dan bij een lagere snelheid die temperaturen bijv. 55 en 35 worden, om zo evenveel warmte af te kunnen geven. Op een koude dag kan dat 70/60 zijn en 75/55.
Wat Engelbertus dus ook schrijft.

Er zijn veel variabelen in deze, op afstand iets roepen kan dus niet, omdat ik de onderbouwing niet kan aanleveren. Het is een combinatie van.

- pompcapaciteit - bij welk toerental beste rendement?
- ketel - bij welke temperatuur beste rendement? > zie kwaliteitsverklaring
- afgiftesysteem - welke temperatuur?

Als je een HR ketel + HT (hogetemperatuur) radiatoren hebt, vind je ergens de bodem. Je kunt 40C water er door pompen, maar dat heeft nauwelijks zin. Qua rendement zou je dus hoger moeten stoken, terwijl de CV ketel juist beter rendeert op een lagere temperatuur. Daarnaast kom heb je ook nog de CV pomp, hoe hoger de temperatuur, des te minder draaiuren. Kortom, zo simpel is het niet. :)

Vergeet in ieder geval niet je systeem waterzijdig in te regelen. Ik kom zo vaak tegen dat dit niet gebeurt. Zo zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
BvDorp schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:04:
[...]

Jep, er is wel een afvoer voor condenswater! Dan geldt nu toch ook dat retour onder condenspunt moet blijven?
Is er alleen afvoer aangelegd in de ruimte waar je ketel staat of zit de ketel ook daadwerkelijk op de afvoer aangesloten? In het tweede geval zou het kunnen dat het toch een HR-ketel is. (Merk & type?). In een appartementencomplex kan het ook heel goed zijn dat er voor een niet-HR ketel een condensafvoer nodig is omdat het rookgasafvoerkanaal erg lang is. Dan condenseert de rook dus in de rookgasafvoer.

Bij een niet-HR ketel moet je even in de handleiding kijken wat de minimale watertemperatuur mag zijn. Lager dan 70 graden zou ik in dat geval zeker niet gaan. Een niet-HR ketel kan geen warmte terugwinnen door condensatie, dus met verlagen van de watertemperatuur win je in dat geval weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Cruise Control op 06-04-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
idd. als je de radiatoren en zo laat hangen, moet alles daarop worden afgestemd.

als je ze vervangt moet je denken een een ltv systeem. (of vloerverwamring)

het is dan de keus tussen langer in bedrijf, met lagere temperaturen, of korter, met hoge temperaturen.

hoe dan ook, zul je de gevraagde warmte in je kamer moeten krijgen.

je kunt het heel exact benaderen, en prcies de neergiebehoefte bepalen, maar een beetje ruw, en overdimensioneren ,is niet per definitie erg inefficient.
als je systeem bekend is kun je de radiatoren inregeln, en dan heb je ook berkeend hoeveel warmte je moet afleveren, en kun je met een simpel sommetje berekenen hoeveel warmte je per uur nodig hebt, en hoe snel de pomp dan moet draaien bij een bepaalde aanvoertemperatuur.

hoofddoel zal zijn gasbesparing. electriciteit komt op de tweede plaats denk ik. dus de pomp en ventilator(! =is vermogen waarop de ketel werkt, en bepaalt de maximum capaciteit van de ketel)

minder ventilator, meer pomp, en andersom.

pas als een systeem niet goed ingeregeld is, krijg je een inefficient systeem.
e.e.a. is nog afhankelijk van of je voor comfort gaat of voor duurzaamheid.
ltv werkt nu eenmaal wat langzamer.

in veel gevallen is de capaciteit van de radiatoren overbemeten.
dan weet de verkoper zeker dat het huis niet te koud zal zijn. en de kosten van een maat of twee of drie zijn maar heel weinig. je wilt uiteindelijk onder lek raam een radiator, om koudeval tegen te gaan bijvoorbeeld. dan staat een lullig radiatortje ook niet zo mooi.

het andere idee daachter is dat de moderne ketel, toch wel moduleert, dus ontzttend buitensporige gasverbruiken door verkeed gedimensionerde radiatoren met een thermostaatknop komen dan toch ook niet voor. en het verhoogt het "comfort" de ruimte kan in korte tijd op temperatuur zijn. dat is ook de reden dat je vaak de watertemperatuur wel kunt verlagen zonder in de kou te komen te zitten. zelfde geld voor de pompsnelheid.

desnoods zet je de pompsnelheid in de winter een tandje hoger als het aanwarmen te lang duurt, of de temperatuur niet gehaald wordt ( mits het probleem niet bij de capaciteit van de radiatoren ligt, wat dus meestal niet zo is) met vloerverwarming moet je dan wel uitkijken, het kan best zijn dat de capaciteit daarvan niet zo hoog is dat je snel kut opwarmen. of bij extreme kou, de temperatuur niet wordt gehaald. ) even de deur open -> warmte eruit. is dan erg vervelend.

[ Voor 34% gewijzigd door engelbertus op 07-04-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik help het je hopen. Momenteel is mijn Greenchoice prijs gewoon 21,11 eurocent/kWh, en dat was het gevolg van VIER achtereenvolgende halfjaarlijkse omlaag bijstellingen van de leveringstarieven bij (foutief door GC benoemd de "regioleverancier") Vattenfall/NUON, ondanks (lichte) stijging van het energiebelasting tarief.

En er komt bakken aan nieuwe kolen- en gas capaciteit bij, overcapaciteit in de markt. Ik ga het nog zien of die optimistische inschattingen uit gaan komen. Ik wed nergens op. Maar wat mij betreft "mag" die 25 cent natuurlijk best. Is nog steeds veel te goedkoop, zie stijging van het stroomverbruik.

Zomaar een [grote] leverancier, Eneco "GroenVariabel Ecostroom 1 jaar": 21,4 eurocent/kWh all-in (incl. BTW).

Energie:Direct ("prijsstunter" van RWE/Essent) variabel 1 jaar grijs: 21,7 eurocent/kWh all-in voor enkeltarief.

Main Energy (kleintje) zit op 21,9 eurocent/kWh all-in voor groen contract variabel enkel tarief.

HVC zit hoog in de boom met excessief 24,6 Eurocent/kWh all-in voor enkel tarief groen (zie tariefblad via deze pagina).

Interessant contract voor als je nog maar marginaal restverbruik heb. Lekker hoog grootste deel van je verbruik salderen met zonnepaneelkes [zit in het achterhoofd genesteld hier, voor als Greenchoice failliet gaat of wordt opgevroten door een van de fossiele groten]... ;)

Bruinkolenboer RWE-Essent zit hoger met de tarieven (waarom zou je daar sowieso willen zitten, voor de - geïmporteerde - biomassa bijfik in de kolencentrales, of voor de "gratis" viertelwerk meter van het van RWE-Essent afgesplitste Enexis???)

Zelfs zogenaamd prijsdumper NL-Energie zit met hun 3-jarige vast contract (ze hebben geen variabel contract, al erg genoeg) op 22,3 Eurocent/kWh all-in. Maar daar wil je niet dood bij gevonden worden, aan die bloedzuigerij van 6,99 Euro vastrecht "levering" per maand voor zowel elektra als gas. Daar is een vampier niks bij.

Zit ik nog niet onaardig bij Greenchoice. Al zou voor het restverbruik van iets van 100 kWh op jaarbasis een "duur" contract nog niet eens zo'n slecht idee zijn, dan betaal je een eurogeeltje (rondje of 2 met accijns belaste biertjes in het café) voor het restverbruik op de jaarnota en saldeer je voor hoge marktwaarde het grootste gedeelte (met zonnepanelen). Maar met 1.200 kWh/jaar verbruik hier maakt het allemaal eigenlijk niet zo veel uit. Alleen al geen auto (of kinderen) hebben (en geen eigen huis met alle rimram) vermijdt al zoveel kosten (en CO2 uitstoot), dat ik me nergens meer zorgen over maak. Die "schuld" halen de meesten in NL nooit meer in... O-)

(het kan natuurlijk altijd nog beter, voor ieder persoonlijk te bepalen, wel met de juiste informatie)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik hoor juist vaak van telefonistes die mij een contrcat willen verkopen dat de energieprijs enorm gaat stijgen ( elk jaar weer) als ik dan zeg dat de kosten voor levering al 4 keer zijn gedaald beginnen ze over vastrecht, en dat greenchoice zo duur is, en dat het bij hun veel goedkoper is. ik wil ze graag uitleggen dat dat niet waar is, maar hoe doe ik dat?

volgens mij berekenen ze eerst de totale kosten voor en schatting van je verbruik, dan trekken ze daar de energiebelasting die je terug krijgt alvast vanaf, dan trekken ze het bedrag voor levering eraf, en delen het restbedrag eventueel nog door 12, om op een maandtarief ( of delen door 365 voor een dagtarief) voor vastrecht etc te komen. en doordat er in de totaalprijs een fikse korting wordt gegeven op de prijs van de leverancier waarvoor ze bellen, lijkt het alsof hun vastrecht erg goedkoop is.. maar dan het jaar erna.. dan krijg je die eenmalige lok-korting niet meer?

of is greenchoice nu echt zo duur met vastrecht?
ik meende dat hun vtarecht exact hetzalfde was als de "regioleverancier"

ik heb verder nooit zo de behoefte om met ze in discussie te gaan, omdat ondanks dat het hun baan is, en ze alle gegevens, verkooppraatjes en tarieven van en rekenprogrammas voor hun neus hebben staan, mij vaak geen zinnige antwoorden kunnen geven op vragen die ik stel op basis van gegevens die ik slechts toevallig nog in mijn hoofd heb ( omdat ik niet beroepshalve al deze info voor mijn neus kan toveren als ik op een ongelegen moment door hun wordt opgebeld.

ze gaan er gewoon vanuit dat ze je kunnen overrompelen met het een of ander. maar net waar de klant geen verstand van blijkt te hebben, en zo dus een contract binnen slepen.
ik vind het ook ronduit schunnig dat al die voorstellen die ze opsturen, eigenlijk meteen een bindend contract zijn, en je in de kleine lettertjes moet lezen dat je het snel moet doorgeven als je ervan af ziet, omdat je er anders gewoon keihard aan vast zit.

en dan nog, ze berkenen het voor jou persoonlijk, precies zoveel korting wordt gegeven dat jou energieleverancier duurder zou zijn.
ze verdelen hun verkoopprovisies zo efficient mogelijk als kadootjes onde rhun nieuwe klanten, zodat ze niemand ook maar een cent teveel geven, en zelf de rest n hun zak kunnen houden.

dus aan een bewuste klant verdienen ze minder dan een klant die een slecht contract heeft. of wanneer ze nog een contract af moeten kopen, dan verdienen ze er weer wat minder op. maar al ze het niet hoeven af te kopen. dan is dat in hun voordeel, en niet in mijn voordeel. ik vind dat gewoon achterbaks. net doen alsof hun tarieven en gewoon erg goedkoop zijn, terwijl ze je eigenlijk binnen slepen, door de concurent af t ebetalen, en een korting te geven, die je later niet meer krijgt.
idem voor de laagste prijs garantie. je koopt er niks voor. en het kost ze niks. je moet zelf aan de bel trekken als je denkt dat het ergens anders goedkoper was. hoeveel mensen zijn gewoon niet eens in staat uit te rekenen dat het ergens anders goedkoper zou zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op donderdag 07 april 2011 @ 00:23:
ik hoor juist vaak van telefonistes die mij een contrcat willen verkopen dat de energieprijs enorm gaat stijgen ( elk jaar weer) als ik dan zeg dat de kosten voor levering al 4 keer zijn gedaald beginnen ze over vastrecht, en dat greenchoice zo duur is, en dat het bij hun veel goedkoper is. ik wil ze graag uitleggen dat dat niet waar is, maar hoe doe ik dat?
Waarom zou je daar energie in steken? Jij word gebeld, heb je niet voor gekozen, dus de "haak" is dan de enige juiste plek voor de "hoorn" (ik ben een prehistorisch fossiel die nog steeds een vast, veel te duur bij KPN gekocht toestel heeft, "mobiel" heb ik niks mee, en mijn partner ook niet).
volgens mij berekenen ze eerst de totale kosten voor en schatting van je verbruik, dan trekken ze daar de energiebelasting die je terug krijgt alvast vanaf, dan trekken ze het bedrag voor levering eraf, en delen het restbedrag eventueel nog door 12, om op een maandtarief ( of delen door 365 voor een dagtarief) voor vastrecht etc te komen. en doordat er in de totaalprijs een fikse korting wordt gegeven op de prijs van de leverancier waarvoor ze bellen, lijkt het alsof hun vastrecht erg goedkoop is.. maar dan het jaar erna.. dan krijg je die eenmalige lok-korting niet meer?
Waarom zou je je druk maken over hoe ranzig ze hun praatjes proberen te verpakken? Het blijven stalkers. De enige plek voor stalkers is: buiten de deur, en een trap na als ze "praatjes" hebben. Ik word trouwens al lange tijd niet meer gestoord door dat soort piraatjes. Blijkbaar werkt Belmenevereverooitmeer Register beter dan menigeen hoopte (ik was al jaren ingeschreven bij DMSA/DMIN, toen automatisch naar Belmenooitmeer). Alleen krijg ik af en toe, als ex-Vattenfall/NUON klant (al in 2003 voor elektra en kookgas afscheid genomen, aan die verd**de stadswarmte betaal ik me helaas nog steeds ongans en onverkozen), nog steeds af en toe "komt u alstublieft terug in de moederschoot" smeekbedes, die gaan in de ordner om te kijken hoe hun "stunttarieven" zich ontwikkelen. Verder maak ik me niet druk om hun fossiel gestookte geblaat met paars randje (Vattenfall wil hier beslist ook wel een lucratieve nuke neerplempen, desnoods met aartsrivaal RWE co-exploitatie om dat onwillige tuig uit 'olland nucleaire mores te leren).
of is greenchoice nu echt zo duur met vastrecht?
ik meende dat hun vtarecht exact hetzalfde was als de "regioleverancier"
Klopt. Ze hebben geen eigen policy op dit gebied, en nemen gewoon het standaard "vastrecht levering" over van die onterecht als "regioleverancier" benoemde "partij die ooit onderdeel was van dezelfde holding waar de onverkozen netbeheerder deel van uitmaakte" (of, in het geval van Eneco/Stedin, resp. Delta/Delta Netwerkbedrijf B.V.: nog steeds onderdeel is).

Totdat ze er achter komen dat het misschien wel eens handig zou kunnen zijn om een "eigen policy" op dat gebied te gaan voeren, om de boetes (NMa) en achterstallige nota's aan Enexis van te kunnen betalen... :o

Vergeet niet dat de "Grundpreis" (lees: vastrecht) in het door mij zeer hoog geprezen Deutschland al jaren op het niveau ligt wat een piraat op onze mislukte e-markt al lang voert (misbruik makend van de totale onwetendheid van NL burgers over essentiële tarief componenten). Tot aan het Ökostrom initiatief van Greenpeace Duitsland aan toe. Grundgebühr: 8,90 Euro/Monat. :X :X :X

Natuurlijk vergoed het bestaan van het meest briljante incentive systeem voor PV uitbouw in dat land (het door mij hoog geprezen EEG) ontzettend veel. Maar weest gewaarschuwd dat dat soort tariefstellingen (waar je niks aan kunt doen, je moet het gewoon altijd betalen, ongeacht rest verbruik) "een serieuze optie" zullen kunnen worden in een van God en Gaia verlaten markt waar alles mogelijk is, en je echt alles aan al dan niet bewust gekozen (of historisch gegroeide) tarieven piraterij kunt verwachten. Alleen grondige zelfstudie en begripsvorming over al die kl***e tarief componenten kan je duur geld besparen. Moet je dan wel de tijd voor hebben, om dat allemaal uit te gaan zitten pluizen. En die tijd hebben de meesten niet (meer).

Ik geloof in ieder geval nooit dat er veel Tweede Kamerleden zullen zijn die a faintest idea hebben waar ze in Gaia's naam hun geld aan kwijt zijn op die door hen voor het grootste deel bepaalde energienota's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:17:
Snelle reactie

Morgen als de zon schijn ga ik maar een uurtje bij de meter zitten, die terug draaiende meter ga ik wel missen, (snik)
Hoi Master, ik zou me niet zo druk maken over die slimme meter. Dat op afstand aflezen kun je weigeren en af laten zetten. Vroeg of laat zullen we allemaal aan die nieuwe meter moeten geloven.

Bij Enexis krijg je de Iskra meter. Die heb ik ook in de meterkast hangen.
Zit je bij Greenchoice dan zit je goed. Zij betalen namelijk gewoon het volle bedrag tot 5000 kWh op de teruglevertelwerk ongeacht wat je afneemt. Ideaal voor mensen zoals ik die 7000 kWh opwekken en maar 3000 kWh verbruiken. Een gedeelte van die 7000kWh wordt rechtstreeks opgenomen door mijn huis en zal niet op de teruglevermeter zichtbaar zijn. (overdag wassen en boiler opwarmen enz.)
Ideale situatie is dan 5000kWh op teruglevertelwerk en 1000kWh op afnametelwerk en flink geld vangen van Greenchoice. >:)
Met een ferarismeter is dit onmogelijk en krijg je de grootste problemen als je meer wilt opwekken dan dat je zelf verbruikt. Netbeheerder zet je negatieve verbruik op 0 en zo zou ik 4000 kWh gratis weggegeven hebben dan. Zo heeft elke situatie zijn voor en nadelen.
SunshineCompany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:03:
[...]

Voor 1800 euro leg je al 760Wp neer helemaal compleet op schuindak zo op het stopkontakt. (platdak is nog goedkoper met zelfgemaakte aluminium frames) Wek je ongeveer 650 kWh mee op. (van verschillende factoren afhankelijk) tvt zonder subsidie binnen 10 jaar is prima mogelijk.

Zelf verwacht ik dat de stroomprijs gaat toenemen. Inflatie, hoge olie/gasprijzen, gedoe met kerncentrales, SDE+ toevoeging (hopelijk geen vastrecht) en eventuele BTW verhoging. (er is al een keer over van 19% naar 20% gepraat).
We zullen het zien.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:50:
[...]

Heb je al gekeken naar de filters in je ventilatie? Die moeten zo nu en dan worden vervangen maar dat word door sommige bewoners vergeten.
Hij geeft aan een type C ventilatie te hebben (centrale afzuiging, decentrale toevoer). In dergelijke systemen zitten geen ''filters''.
Dat is wel zo bij een type D ventilatie (balansventilatie). Dus over filters hoef je je geen zorgen te maken, het systeem zelf moet wel zo nu en dan worden gereinigd natuurlijk, maar dat kost alleen inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nu een jaar geleden dat de ATAG Q-Solar is geinstalleerd. Q25SC met 200 liter boiler, BrainQ thermostaat en 5m2 zonnecollector. Deze verving de cv-ketel uit 1976 en de boiler uit 1990.
  • De temperatuur in de huiskamer is stabiel, dus zoals ingesteld op de BrainQ.
  • De huiskamertemperatuur is verhoogd van circa 17 naar 18 graden Celsius.
  • Tapwater temperatuur van boiler van 70-75 graden Celsius naar 60 graden Celsius. Hoger is nutteloos omdat er een thermostatische mengkraan in de Q-Solar zit die de tapwater temperatuur begrensd op 60 graden Celsius. Afwassen doen we nog met de hand en dat werkt niet met lauw water, vandaar de relatief, tov andere tweakers, hoge instelling voor de boiler.
  • Gasverbruik omlaag. Van 1700m3 naar 1100m3 gas per jaar.
De zonnecollector heeft ongeveer 150m3 gas bespaart, zeer grove schatting. De collector ligt op het westen, dus niet optimaal.
Het wegvallen van de waakvlammen heeft toch zeker 100m3 bespaart.
De stijging in temperatuur in de huiskamer heeft iets van 80m3 gekost, maar nu dus wel veel meer comfort.

We hebben gewoon ht radiatoren, maar ze werken nu meestal op ltv temperaturen.
Het CV water, bij warmtevraag, heeft op zijn laagst ongeveer 22 graden Celsius gehaald. Dan draait hij dus op de warmte uit de boiler, verwarmd door de zon. Op zijn hoogst heeft hij ongeveer de 65 graden Celsius gehaald, maar toen was het buiten -15. Meestal iets van 40-45 graden Celsius, dus dan werkt de hr functie. Als de CV water temperatuur op 80 graden Celsius was gebleven hadden we net zo goed geen hr ketel kunnen nemen. De oude CV-ketel werkte namelijk nog perfect, alleen de thermostaat was oncomfortabel samen met het feit dat de ketel niet kon moduleren (dus alles of niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hoeveel GJ is die collector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Anne vdr Bom schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:35:
[...]

Waar dan? Inclusief materialen? 570 W bij Solarking kost nog altijd 1400 euro.
En 3x Yingli 235 Wp (705Wp) op een Steca 600 is bij mij duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 08:59:
Het is nu een jaar geleden dat de ATAG Q-Solar is geinstalleerd. Q25SC met 200 liter boiler, BrainQ thermostaat en 5m2 zonnecollector. Deze verving de cv-ketel uit 1976 en de boiler uit 1990.
  • De temperatuur in de huiskamer is stabiel, dus zoals ingesteld op de BrainQ.
  • De huiskamertemperatuur is verhoogd van circa 17 naar 18 graden Celsius.
  • Tapwater temperatuur van boiler van 70-75 graden Celsius naar 60 graden Celsius. Hoger is nutteloos omdat er een thermostatische mengkraan in de Q-Solar zit die de tapwater temperatuur begrensd op 60 graden Celsius. Afwassen doen we nog met de hand en dat werkt niet met lauw water, vandaar de relatief, tov andere tweakers, hoge instelling voor de boiler.
  • Gasverbruik omlaag. Van 1700m3 naar 1100m3 gas per jaar.
De zonnecollector heeft ongeveer 150m3 gas bespaart, zeer grove schatting. De collector ligt op het westen, dus niet optimaal.
Het wegvallen van de waakvlammen heeft toch zeker 100m3 bespaart.
De stijging in temperatuur in de huiskamer heeft iets van 80m3 gekost, maar nu dus wel veel meer comfort.

We hebben gewoon ht radiatoren, maar ze werken nu meestal op ltv temperaturen.
Het CV water, bij warmtevraag, heeft op zijn laagst ongeveer 22 graden Celsius gehaald. Dan draait hij dus op de warmte uit de boiler, verwarmd door de zon. Op zijn hoogst heeft hij ongeveer de 65 graden Celsius gehaald, maar toen was het buiten -15. Meestal iets van 40-45 graden Celsius, dus dan werkt de hr functie. Als de CV water temperatuur op 80 graden Celsius was gebleven hadden we net zo goed geen hr ketel kunnen nemen. De oude CV-ketel werkte namelijk nog perfect, alleen de thermostaat was oncomfortabel samen met het feit dat de ketel niet kon moduleren (dus alles of niets).
alle beetjes helpen :)
eind mei staat mijn Qsolar hier een jaar (380 liter, 10,9 GJ collector), dan zal ik eens kijken wat het apparaat gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een nieuwbouwhuis van 2000m3 plus zwembad (elektrisch verwarmt), dat zal geen laag verbruik worden. Leuk, die saldeergrens.. :X Daardoor zal ik meneer adviseren max. 10.000kWh op te wekken.. en daarmee gaan we ws. al over de 5000 grens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5m2 => 4,7GJ
Kan iemand mij uitleggen waarom 7,5m2 10,9GJ is. 50% meer oppervlak en ruim 100% meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

150 m3 gas bevat 4,7 GJ. Jij denkt dus 100% van de normopbrengst gehaald te hebben. Is dat mogelijk in de praktijk? Met een collector op het westen?
Kan iemand mij uitleggen waarom 7,5m2 10,9GJ is. 50% meer oppervlak en ruim 100% meer opbrengst.
Verschil tussen vlakkeplaatcollector en heat pipes?

[ Voor 23% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-04-2011 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Dat is niet realistisch. Het zal dus eerder richting de 100m3 gas zitten, of niet?

vlakkeplaatcollector 5m2 => 4,7GJ
vlakkeplaatcollector 7,5m2 => 10,9GJ
Zelfde merk en type

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master30 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:09:
Onlangs heb ik door gegeven dat mijn draaischijf meter niet meer schakelt tussen hoog en laag tarief,
Hij staat vast op laag tarief.
Nu hebben ze mij vandaag gebeld en komen ze hier een nieuwe (digitale) meter plaatsen, de oude meter repareren deden ze niet meer.

Nu baal ik daar van, heb ik net vorig jaar zonnepanelen en loopt mijn schijfje lekker terug met dagen dat er een overschot is.
Ik ben erg bang dat er wat misgaat hier, maar misschien maak ik mij druk om niets.

Hoe gaat dat met terug levering, word het netjes van elkaar afgehaald?
Telt zo'n ding vanzelf de opgewekte stroom weer van het verbruik af?

Bah ik baal er wel van.
Bel voor de zekerheid met je netbeheerder of je ook een EAN nummer voot teruglevering hebt met de nieuwe meter, zo niet; laten aanmaken.
Geef je EAN nummer voor teruglevering meteen door aan je energieleverancier, kan er niets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:26:
Nee. Dat is niet realistisch. Het zal dus eerder richting de 100m3 gas zitten, of niet?

vlakkeplaatcollector 5m2 => 4,7GJ
vlakkeplaatcollector 7,5m2 => 10,9GJ
Zelfde merk en type
Als ik zo even rondgoogle, zie ik dat 1 vlakkeplaatcollector van 2,2x1,1 m (=2,5 m2) genormeerd is op 4,7 GJ. Heb jij er twee van, samen 5 m2?

Dan zou 150 m3 wel kunnen kloppen. Volgens een onderzoek van Ecofys naar zonneboilersystemen in de praktijk blijkt dat ze gemiddeld 90% van hun begrote opbrengst halen. Mits de installatie niet te ruim is bemeten en de collector altijd zijn warmte kwijt kan uiteraard. Als je last krijgt van stagnatie, wordt het snel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:37:
[...]

Bel voor de zekerheid met je netbeheerder of je ook een EAN nummer voot teruglevering hebt met de nieuwe meter, zo niet; laten aanmaken.
Geef je EAN nummer voor teruglevering meteen door aan je energieleverancier, kan er niets mis gaan.
Toevallig leg ik net de telefoon neer,
Morgenvroeg word ik zsm gebeld door de technische dienst die mij kan vertellen welke meter er geplaatst gaat worden.
Mocht ik niet de juiste meter krijgen dan kunnen ze misschien alsnog de juiste dan meenemen als ze hier morgenmiddag komen.
Ik zal dat gelijk even aankaarten over dat EAN nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BvDorp
Een zuinige afzuiginstallatie bespaart ook aardig wat kWh-tjes. Eventueel kun je voor je woonkamer een climarad installeren. Dit is een decentrale balansventilatie unit achter een radiator. Heb je veel minder verlies door aangezogen koude buitenlucht en kun je in de zomer "nachtkoeling" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master30 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:50:
[...]

Toevallig leg ik net de telefoon neer,
Morgenvroeg word ik zsm gebeld door de technische dienst die mij kan vertellen welke meter er geplaatst gaat worden.
Mocht ik niet de juiste meter krijgen dan kunnen ze misschien alsnog de juiste dan meenemen als ze hier morgenmiddag komen.
Ik zal dat gelijk even aankaarten over dat EAN nummer.
Vaak zeggen ze dat eea automatisch gaat, maar je kan er maar beter zelf achteraan zodat je zekerheid hebt. Was bij mijn eigen installatie helaas ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:40:
[...]

Als ik zo even rondgoogle, zie ik dat 1 vlakkeplaatcollector van 2,2x1,1 m (=2,5 m2) genormeerd is op 4,7 GJ. Heb jij er twee van, samen 5 m2?

Dan zou 150 m3 wel kunnen kloppen. Volgens een onderzoek van Ecofys naar zonneboilersystemen in de praktijk blijkt dat ze gemiddeld 90% van hun begrote opbrengst halen. Mits de installatie niet te ruim is bemeten en de collector altijd zijn warmte kwijt kan uiteraard. Als je last krijgt van stagnatie, wordt het snel minder.
Ik heb 2 x 2,5m2 = 5m2.
subsidie 4,7GJ x 200euro = 940euro subsidie. We hebben 980 euro gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:28:
k heb 2 x 2,5m2 = 5m2.
subsidie 4,7GJ x 200euro = 940euro subsidie. We hebben 980 euro gekregen.
Maar wat zijn de specs van die collectoren? Misschien heb je wel te weinig subsidie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:00:
[...]

Maar wat zijn de specs van die collectoren? Misschien heb je wel te weinig subsidie gekregen.
Eindelijk iets gevonden waar het staat: link
4,9GJ. Komt dus precies overeen met het subsidie bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:18:
Eindelijk iets gevonden waar het staat: link
4,9GJ. Komt dus precies overeen met het subsidie bedrag.
Ik had deze info gevonden. Daar wordt gerept over een collector van 2,5m2 met een opbrengst van 4,7 GJ. En de set met 2 van dezelfde collectoren is begroot op 6,1 GJ. Wat daar staat is waarschijnlijk de opbrengst van de set, rekening houdend met het feit dat je met 2 collectoren in de zomermaanden sneller vol zit en dus effectief gezien minder kunt oogsten. Hetzelfde zie ik ook op de pagina waar jij naar linkte.

Toen ik een dik jaar geleden nog op zoek was naar een zonneboiler, begreep ik dat de subsidie afhankelijk is van de bruto-opbrengst van de collectoren, zonder rekening te houden met de rest van het systeem. Dus 2x zoveel collectoroppervlak betekent 2x zoveel bruto-opbrengst, betekent 2x zoveel subsidie. Als 2,4 m2 op 3,6 GJ is genormeerd, had jouw set op 7,2 GJ gesteld moeten worden. Misschien is er iets veranderd in de subsidieregels. Ik heb me de laatste tijd niet meer zo bezig gehouden met zonneboilers.

Overigens lijkt mij jouw schatting van 150 m3 wel plausibel aangezien jouw collectoren bruto meer dan 4,7 GJ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de zonnecollectoren van ATAG, in jouw link zijn ze van HRsolar.
Die van mij zijn exact hetzelfde als bij NielsTn, alleen heeft hij er 3 (7,5m2 en 10,9GJ) en ik 2 (5m2 en 4,9GJ).
Het onhandige is dat ik nergens in mijn papieren, offerte en handleiding, heb staan hoeveel GJ het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:54:
Ik heb de zonnecollectoren van ATAG, in jouw link zijn ze van HRsolar.
Die van mij zijn exact hetzelfde als bij NielsTn, alleen heeft hij er 3 (7,5m2 en 10,9GJ) en ik 2 (5m2 en 4,9GJ).
Het onhandige is dat ik nergens in mijn papieren, offerte en handleiding, heb staan hoeveel GJ het is.
3 x 3,6 = 10,8. Dus bij NielsTn lijkt het wel te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:18:
[...]

En 3x Yingli 235 Wp (705Wp) op een Steca 600 is bij mij duurder.
Waarschijnlijk bedoel je de Soladin 600 (500W AC) want op de Stecagrid 500 (500W AC) zijn die 235Wp Yingli modules niet geschikt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op donderdag 07 april 2011 @ 13:12:
[...]

3 x 3,6 = 10,8. Dus bij NielsTn lijkt het wel te kloppen.
Het verschil zit 'm er volgens mij in dat onder de 6m² de set wordt getest en bij 6m² of meer wordt gewoon de opbrengst van één collector genomen en vermenigvuldigd met het het aantal collectoren, zonder rekening te houden met het feit dat de opbrengst per collector lager is, omdat het systeem sneller in stagnatie gaat. De subsidie is daarom echter wel lager bij >6m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op donderdag 07 april 2011 @ 13:26:
Het verschil zit 'm er volgens mij in dat onder de 6m² de set wordt getest en bij 6m² of meer wordt gewoon de opbrengst van één collector genomen en vermenigvuldigd met het het aantal collectoren, zonder rekening te houden met het feit dat de opbrengst per collector lager is, omdat het systeem sneller in stagnatie gaat. De subsidie is daarom echter wel lager bij >6m².
Klinkt lekker onlogisch. Zou dus prima kunnen kloppen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Pagina: 1 ... 60 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.