Hola, wacht even. Dat was zo maar een schatting, gebaseerd op weer een andere schatting. Trek er geen conclusies uit. Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat het behoorlijk op
kan lopen. Zoals ik zei: meten is weten. Koop een
energiemeter.
Ken je pertoeval een goed model? Hoeveel kun je hiermee besparen? Zouden we met een douchekop een reductie van 50% mogen verwachten of is dit te optimistisch?
Ik weet niet hoeveel l per minuut je huidige douchekop geeft. Je kunt dat vrij gemakkelijk meten: met een stopwatch bij de watermeter. Ik heb zo'n douchekop bij de Gamma gehaald. Kost een tientje of zo, en dan zitten er een paar rubber schijfjes bij met een klein of iets groter gaatje. Daarmee kun je de doorstroming kiezen. Mijn douche gebruikt nu minder dan 5 l per minuut, dat is 60% minder dan de standaard 12 l per minuut. Ik kan me voorstellen dat je het in het begin minder comfortabel vindt. Maar alles went.
Ik zou zeggen, snuffel eens rond op bespaarbazaar.nl of andere van dergelijke sites.
Als je met 5 gezindsleden bent is een 2de koelkast niet overbodig. De 1ste koelkast is een inbouwkoelkast in de keuken en is niet zo groot.
De gouden regel van opslagruimte: of het nu je zolder, je hard disk of kofferbak is, het komt altijd vol. Je past je gedrag aan om het ruimtegebruik te maximaliseren (= alles volplempen en pas opruimen als het krap begint te worden). Als je een van de twee koelkasten wegdoet, zul je merken dat het in het begin lastig is, maar dat je er na verloop van tijd aan went. Alhoewel ik niet weet hoe groot je inbouwkoelkast is. Ik heb een inbouw koelvriescombinatie van totaal 275 l, en heb dat (met 4 gezinsleden) altijd ruim voldoende gevonden. Een derde kind erbij lijkt me niet veel verschil maken.
Het probleem bij de airco is dat we gigantische velux ramen hebben. Er hangt zonnewering op, maar dat voorkomt niet dat er geen broeikaseffect optreed.
Als die zonwering aan de binnenkant zit, helpt het inderdaad niet veel.
Als de lucht buiten 28 graden is, ben je niet zoveel met een zonnewering.
Ik neem aan dat die dakramen dubbel glas zijn. Dat houdt de warmte net zo goed buiten als binnen. Helemaal als er nog een rolluik voor zit. De opwarming vindt vooral plaats door de straling van de zon die binnenvalt, niet door geleiding van de warmte uit de buitenlucht. Als het in de zomer 28 graden wordt, is dat de maximumtemperatuur. Het gemiddelde over een etmaal is veel lager. Door de thermische massa zal je huis niet 28 graden worden. Vooral 's nachts en 's ochtends vroeg ventileren en de rest van de dag de ramen dicht.
We hebben al gedacht aan rolluiken op de velux ramen te zetten. 2000 euro voor 2 veluxen te voorzien. Ook in de winter zou dit wel tof zijn want de omgevingstemperatuur daalt door die veluxen enorm.(Wanneer de zon weg is want als de zon schijnt warmt dit de kamer op.)
Meet van de zomer maar eens hoeveel die airco's verbruiken en je zou die rolluiken best wel eens snel terugverdiend kunnen hebben. En dan spaar je ook nog stookolie.
Toen je zei dat die airco's alleen gebruikt worden als het echt heet is, bedoelde je daarmee binnen of buiten? Als je buiten bedoelde, ok. Het is niet vaak echt heet in Nederland. Maar als je binnen bedoelde, kan ik me voorstellen dat die enorme dakramen zoveel zon vangen dat het binnen heel snel heet wordt en die airco's heel wat draaiuurtjes maken. Heb je bijvoorbeeld in maart de airco al aangehad?
Tot slot: een 20 jaar oude CV-ketel is zeer vervangenswaardig. Aangezien ik begrijp dat je geen gasaansluiting hebt, zou ik het moment aangrijpen om te zien of een warmtepomp tot de mogelijkheden behoort. Wel prijzig, maar stoken op olie lijkt me ook niet bepaald goedkoop. Als je het geld kunt lenen, kijk dan wat die lening je kost per maand en hoeveel energiekosten je bespaart. En hij kan ook warm water leveren, wat gelijk het probleem van je elektrische boiler oplost.