Meten is weten. Koop acuut een setje van Plugwise en begin te meten. Dat setje verdien je binnen een jaar terug als je ongeveer
4% op je elektriciteitsverbruik weet te besparen.
Als ik het lijstje zo bekijk denk ik dat de elektrische boiler de grootste boosdoener is. Als ik het me goed herinner is het gasverbruik voor warm water voor een gezin van 4 personen gemiddeld 400 m
3 per jaar. Bij jou zijn het er 5, dus zeg 500 m
3. Als jij daarvoor een simpele elektrische boiler gebruikt (dus geen warmtepompboiler), gebruikt die 4000 kWh per jaar. Als jullie lustige badderaars zijn, zou dat net zo makkelijk 6000 kWh per jaar kunnen wezen. Voor zuinige douchers ligt het verbruik uiteraard lager.
Als jullie voornamelijk douchen, en wilt besparen op warmwaterkosten zijn er aantal mogelijkheden, eventueel gecombineerd toe te passen:
1. Waterbesparende douchekop
2.
Douche-wtw
3. Warmtepompboiler
4. Zonneboiler
Een
warmtepompboiler vervangt je mechanische ventilatie en onttrekt de warmte aan de afgezogen lucht, volgens hetzelfde principe als een koelkast, en warmt daarmee het water op. Volgens de fabrikant heeft hij een COP van 3, en verbruikt dus 1/3 van de elektriciteit. De grootste is echter 120 l, is dat genoeg voor jullie?
Een droogtrommel die elke dag draait is ook zo 1000 kWh per jaar. Heb je gelegenheid de was op te hangen?
Een diepvries en twee koelkasten. Waar laat je het allemaal? Kun je niet terugschalen?
Heb je nog settop boxen, internet modems en dat soort dingen? Ze gebruiken misschien op het eerste gezicht niet veel, maar omdat ze permanent aanstaan loopt het behoorlijk op.
Air conditioners zijn stroomvreters. Kunnen met zonneschermen, een strategisch geplaatste boom en/of dakisolatie die air conditioners niet de deur uit?
Edit: die air conditioners moeten de warmte afvoeren die overal in huis geproduceerd wordt met al dat elektriciteitsverbruik. Dus besparen op je verbruik telt bij jou extra omdat het ook betekent dat je air conditioners minder hard hoeven te werken.
[
Voor 7% gewijzigd door
Anne vdr Bom op 03-04-2011 20:27
]