Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:08:
Maart, 1400kWh, 103kWh/kWp.. :) (Twente)

Jullie?

't gemiddelde in Nederland was slechts 78,88kWp/kWp.. volgens Sonnenertrag. Of kijk ik er verkeerd?
Antieke PPV systeem all-in 92,9 kWh/kWp

1,02 kWp deelsysteem 90,2 kWh/kWp
Dat laatste is geen record voor maart voor dat langjarige deelsysteem, verre van, zie 2003 opbrengst.
Maar ja, de olieboer paneeltjes worden wellicht wat krakkemikkig in de spieren, kan de beste overkomen... (eerste 4 modules 11 jaar oud, de overige 6 uit die groep 10 jaar). OK4tjes zijn ook niet de meest geweldig efficiënte apparaatjes...

Best presterende paneeltjes uiteraard weer Kyocera: 102,3 kWh/kWp

Negatieve meterstand op het enkeltarief Ferrarisje deze maand. Geht gut so... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
Anne vdr Bom schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:54:
[...]

Die afgebroken wiek kenden we al. ;)

Ik had datadevil expliciet gevraagd naar ongelukken met slachtoffers (helaas vergeten dat in de 3e herhaling nog eens te vermelden). Een wiek die afbreekt en in een weiland terechtkomt telt niet echt. Dat is een verzekeringsgeval, geen ongeval.

De kans dat een wiek afbreekt is al klein en de kans dat het ding dan precies op iemands kop terechtkomt is nog kleiner. Vermenigvuldig die twee met elkaar en je komt op een vrijwel onnoemelijk kleine kans uit. Dit wordt ondersteund door het feit er na ±40 jaar moderne windindustrie nog geen dodelijke slachtoffers te betreuren zijn onder omwonenden of passanten.
Ik kan geen dodelijke ongevallen vinden, maar vind het een beetje raar om het lot te tarten nog steeds. Vraag me ook af hoeveel windmolens nu echt op plekken staan waar veel mensen langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:37:
[...]

Interessante opmerking, zou ook nog wel eens waar kunnen zijn.......
Welke van de drie ben je zelf eigenlijk :?
Ik heb zelf geen PV-panelen geïnstalleerd.
Aan de ene kant ben ik me wel bewust van de enorme footprint van mezelf op deze aarde, anderzijds is deze voor NL begrippen echt een van de kleinere.

In een betere wereld zouden mensen gelukkig moeten kunnen zijn met minder dan het gebruikelijke in NL.
En toch ben ik ook zelf dol op iets als een nieuw mobieltje. (een consumentistisch trekje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

:(

[ Voor 100% gewijzigd door Mike70 op 01-04-2011 08:36 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

@Zonnigtype; Het zal vast meer aan de omvormers liggen dan aan de paneeltjes? Mijn Shell panelen deden na 10 jaar nog precies hetzelfde als 10 jaar ervoor..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 07:37:
Ik kan geen dodelijke ongevallen vinden, maar vind het een beetje raar om het lot te tarten nog steeds. Vraag me ook af hoeveel windmolens nu echt op plekken staan waar veel mensen langskomen.
Risico's zijn meetbaar. Je hebt de kans dat jij overlijdt aan een hart- of vaatziekte, een verkeersongeval, misdaad, noem maar op. De kans dat jij door een afgebroken wiek (wat op zich al een uitermate zeldzaam verschijnsel is, we hebben tot nu toe in Nederland welgeteld 1 voorbeeld) van een van die molens geraakt wordt is nihil. Laat je niet bang maken..

Ik kan je het overzicht wel geven: ongelukken in de windenergie. Het is geloof ik van een anti-wind actiegroepje, dus ga ik er vanuit dat ze echt alles geteld hebben.

Wat als eerste opvalt is dat de laatste vier jaar, ondanks de enorme uitbouw van windenergie, het aantal ongelukken niet meer stijgt, of zelfs lijkt te dalen. Windmolens worden steeds beter.

Verreweg het grootste aantal slachtoffers betreft werknemers in de industrie. Van de 21 slachtoffers die als 'public' vermeld worden, moet je weten wat precies de omstandigheden waren. Dat zijn niet allemaal (of misschien helemaal geen) 'onschuldige voorbijgangers'. Bovenaan de pagina staat een link naar een overzicht van alle ongevallen. Zo worden de 4 inzittenden van een vliegtuigje geteld dat tegen een molen was gevlogen... Of de 3 doden t.g.v. een ongeluk dat was veroorzaakt door een bestuurder op de snelweg die was afgeleid omdat hij naar de windturbines zat te kijken. 8)7 Ook louter de beschadiging van een wiek door blikseminslag wordt al als 'blade failure' meegeteld, dus ze zijn wel een beetje erg ruimhartig. Verder worden ook alle ongelukken bij het transport van turbineonderdelen meegeteld, ook niet echt van toepassing op jou.

Ik word niet echt nerveus als ik de lijst bekijk, ik kan niets vinden van verongelukte passanten door rondvliegende onderdelen, maar je mag de lijst doorspitten wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik doe het wat bescheidener dan jullie.

Maart was hier ook geweldig met 170kWh ruim opwek. De deelsystemen deden:

* Solarmax: 55kWh/kWp
* Steca: 47kWh/kWp
* Soladin: 54kWh/kWp
* OK4E: 65kWh/kWp
* Gridfit: 13kWh/kWp ( sinds 1 week online ).

Zonneboiler deed het wel geweldig met meer dan 75% aandeel in heet water.

Gasverbruik was 137m3 voor maart en electriciteitsverbruik was netto: 53kWh.

Vanaf april dus hier ook weer neggie. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 08:57:
[...]

Risico's zijn meetbaar. Je hebt de kans dat jij overlijdt aan een hart- of vaatziekte, een verkeersongeval, misdaad, noem maar op. De kans dat jij door een afgebroken wiek (wat op zich al een uitermate zeldzaam verschijnsel is, we hebben tot nu toe in Nederland welgeteld 1 voorbeeld) van een van die molens geraakt wordt is nihil. Laat je niet bang maken..

Ik kan je het overzicht wel geven: ongelukken in de windenergie. Het is geloof ik van een anti-wind actiegroepje, dus ga ik er vanuit dat ze echt alles geteld hebben.

Wat als eerste opvalt is dat de laatste vier jaar, ondanks de enorme uitbouw van windenergie, het aantal ongelukken niet meer stijgt, of zelfs lijkt te dalen. Windmolens worden steeds beter.

Verreweg het grootste aantal slachtoffers betreft werknemers in de industrie. Van de 21 slachtoffers die als 'public' vermeld worden, moet je weten wat precies de omstandigheden waren. Dat zijn niet allemaal (of misschien helemaal geen) 'onschuldige voorbijgangers'. Bovenaan de pagina staat een link naar een overzicht van alle ongevallen. Zo worden de 4 inzittenden van een vliegtuigje geteld dat tegen een molen was gevlogen... Of de 3 doden t.g.v. een ongeluk dat was veroorzaakt door een bestuurder op de snelweg die was afgeleid omdat hij naar de windturbines zat te kijken. 8)7 Ook louter de beschadiging van een wiek door blikseminslag wordt al als 'blade failure' meegeteld, dus ze zijn wel een beetje erg ruimhartig. Verder worden ook alle ongelukken bij het transport van turbineonderdelen meegeteld, ook niet echt van toepassing op jou.

Ik word niet echt nerveus als ik de lijst bekijk, ik kan niets vinden van verongelukte passanten door rondvliegende onderdelen, maar je mag de lijst doorspitten wat mij betreft :)
Ook wel wat geknakte windmolens te vinden in Nederland....
http://www.webregio.nl/no...elystad-geen-primeur.aspx
http://www.volkskrant.nl/...n-staat-weer-stevig.dhtml

Maar goed zoals ik al aangaf zit ik zelf ook meer met de herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Opbrengst in maart: een vette 99 kWh/kWp, meer dan de 4 maanden die eraan voorafgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 08:00:
In een betere wereld zouden mensen gelukkig moeten kunnen zijn met minder dan het gebruikelijke in NL.
'In een betere wereld' :? Ja, geef de wereld maar weer de schuld 8)7

Je hebt zelf een keuze om van je leven maken wat je wilt. Om tevreden zijn met minder hoef je echt niet op de wereld te gaan zitten wachten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Hier 102,8 kWh/kWp voor een installatie ten oosten van Arnhem.
Aan energie voor verwarming en warm water 340kWh gebruikt voor de warmtepomp wat ruwweg overeenkomt met 39 kuub gas, niet slecht voor een gezin met 2 kinderen :9

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 10:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
WK100 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:23:
De natuur is en blijft de grootste vervuiler.

Het probleem met groene stroom is dat je niet bespaart op je uitgaven. Als bijvoorbeeld een zonnepaneel 20000 uren mee kan gaan en het kost €17500,- euro per zonnepaneel, dat is €1,14- per uur. Net als het zonnepaneel zichzelf bijna terugverdient, gaat het stuk. Jammer dan, je hebt alsnog verlies. Dan kun je wel zeggen: "Maar als je je stroom van de centrales haalt is het duurder!", dan heb je het fout, aangezien ik het nog maar over 1 zonnepaneel heb.

Als wij bijvoorbeeld ons hele dak vol laten bouwen met zonnepanelen, dat kost sowieso al 7 ton. Waarom? Wij hebben een gigantisch dak (niet voor ons huis). Gaat het eens een keer stormen, en raakt er een dakpan van een huis of gebouw in de buurt los, knalt tegen een zonnepaneel op, dan heb je aardig wat schade. Als je je stroom van het elektriciteitsnet haalt, heb je dit probleem niet.
Ik weet niet waar jij de prijzen op baseert :) Een gemiddeld 190Wp zonnepaneel kost op dit moment tussen de 325 en 400 euro per stuk inclusief BTW. Mijn hele dak ligt vol met panelen en ik heb echt geen 7 TON uitgegeven aan de panelen 8)7.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

In Berkel en Rodenrijs in maart 92,1 kWh/kWp.
Echter last van schaduw van de eik en de schoorsteen van de buurman in de morgen.
Dit nadelig effect gaat vanaf nu steeds minder worden. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier (A'dam) begin maart nog last van een beetje schaduw maar toch een hele goede 85kWh/kWp over de vier strings (beste 89, slechtste 79). Zonneboiler dekte 65% van het gebruik. Deze maand net niet negatief met electra.... vanaf volgende maand wel :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hier ook heel druk. Kan de panelen bijna niet aangesleept krijgen. Mooi om te zien hoe tevreden klanten zijn met onze Kingsun panelen. Verschillende klanten die nu al een jaar de Kingsuns op dak hebben liggen komen nu terug voor meer. Bij mij liggen ze nu ook 1 jaar op dak.

De maand maart kwam mijn systeem op 99,46 kWh/kWp uit. Als het goed is heb ik vanaf nu geen last meer van schaduw van de 2 bomen voor mijn deur. Toevallig vandaag Enexis langsgeweest om mijn meters op te nemen. Die man had netjes alle papieren bij om van mijn 3 meters de 4 tellers te noteren. Meteen een copy gemaakt van zijn papieren. Mijn teruglevertelwerk kwam voor afgelopen jaar boven de 6000 kWh uit, dus voor 1000 kWh krijg ik dan maar 9 cent van Greenchoice en de overige 5000 kWh de volle hap. Ik ben benieuwd.

Hierbij weer een foto van een klant in Velden die vorige week met lokale aanschafsubsidie meteen 8 x 190Wp kingsun heeft geplaatst en in de toekomst nog wel zo'n set erbij wilt.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/velden2scaled.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

WK100 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:23:
De natuur is en blijft de grootste vervuiler.
Onzin. Vervuiling is per definitie de verstoring van natuurlijke processen.
Gaat het eens een keer stormen, en raakt er een dakpan van een huis of gebouw in de buurt los, knalt tegen een zonnepaneel op, dan heb je aardig wat schade. Als je je stroom van het elektriciteitsnet haalt, heb je dit probleem niet.
Gaat het eens een keer stormen en komt er een dakpan op je auto, dan heb je een boel schade. Beter maar geen auto kopen en met de trein gaan. 8)7 Tip: voor stormschade kun je jezelf prima verzekeren.

Maar uuhhh, informeer jezelf vooral niet en blijf lekker uitgekleed worden door steeds duurdere stroom van het net te kopen. Ik zit prima met mijn 1110 Wp vasteprijscontract: 22 cent, 25 jaar lang.

[ Voor 4% gewijzigd door Anne vdr Bom op 01-04-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Zakenpartner? Familiebedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:26:
[...]

'In een betere wereld' :? Ja, geef de wereld maar weer de schuld 8)7

Je hebt zelf een keuze om van je leven maken wat je wilt. Om tevreden zijn met minder hoef je echt niet op de wereld te gaan zitten wachten hoor.
Ik wijs de wereld niet aan als schuldige..... >:) .
Ik wacht ook zeker niet op de wereld, mijn footprint is veeeel kleiner dan de gemiddelde footprint van een NL-er.
Wellicht zelfs kleiner dan die van jou.

Echter iedereen heeft zijn tekortkomingen en ook ik, en dat is ook ten aanzien van het milieu.
Ik heb een auto, en zoals gezegd een mobieltje gaat ook maar een jaartje mee.
Ik heb ook geen PV paneel op het dak.
Zoals door andere ook wel eens gesteld, de totale belasting is niet alleen mijn kWh meter of GJ meter, maar ook verplaatsingenergie, vleesconsumptie, verbruik gebruiksartikelen, vakantiegedrag en ga zo maar door.

Van 100% elektra wordt 20% particulier gebruikt. Mijn aandeel daarin is door een laag individueel gebruik laag. Belangrijker is echter mijn aandeel in die 80%. De industrie maakt uiteindelijk dingen voor consumenten inclusief mijn persoontje. Ook daarin is mijn aandeel relatief gering.
De vraag is welk niveau van consumptie als duurzaam is aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Weet iemand trouwens of het echt scheelt om een andere kamer thermostaat te nemen? Ik heb nu zo'n standaard rond Honeywell ding van nieuwbouw, maar iemand zei me dat die niet efficient zijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen tijdsklok op zit, maar verder zou het toch niet uit moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
SolarKing schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:59:

Hierbij weer een foto van een klant in Velden die vorige week met lokale aanschafsubsidie meteen 8 x 190Wp kingsun heeft geplaatst en in de toekomst nog wel zo'n set erbij wilt.

[afbeelding]
Zie ik daar schaduw op het bovenste paneel van de dak doorvoer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Vraag over graaddagen.

Op de site van KWA vond ik mooie excel lijsten van graaddagen.

Nu zie ik daar ongewogen en gewogen graaddagen staan, welke moet ik nu nemen dan in de berekening om mijn eigenlijke verbruik te kunnen schatten,

Kan ik dan het beste een jaar nemen dat ik nog geen gas besparing had en dit tegen de graaddagen van dat jaar nemen, vervolgens kan ik zien wat ik dan het jaar daarop had moeten verbruiken zonder mijn genomen besparende middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:28:
Weet iemand trouwens of het echt scheelt om een andere kamer thermostaat te nemen? Ik heb nu zo'n standaard rond Honeywell ding van nieuwbouw, maar iemand zei me dat die niet efficient zijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen tijdsklok op zit, maar verder zou het toch niet uit moeten maken?
Sterker nog, in mijn optiek verhoogt zo'n klokthermostaat het verbruik. De verleiding is groot om hem zo in te stellen dat elke ochtend het huis lekker warm is als je opstaat. Doordat ik ook een handmatige thermostaat heb, heeft het geen zin 's ochtends het huis op te warmen. Eerdat ik iets ga voelen, sta ik al weer buiten. Dus blijft dat stukje comfort maar achterwege... Met een lekker laag verbruik tot gevolg :*)

master30 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:47:
Zie ik daar schaduw op het bovenste paneel van de dak doorvoer :+
Weerspiegeling van de schoorsteen?

[ Voor 11% gewijzigd door Anne vdr Bom op 01-04-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:16:
[...]

Sterker nog, in mijn optiek verhoogt zo'n klokthermostaat het verbruik. De verleiding is groot om hem zo in te stellen dat elke ochtend het huis lekker warm is als je opstaat. Doordat ik ook een handmatige thermostaat heb, heeft het geen zin 's ochtends het huis op te warmen. Eerdat ik iets ga voelen, sta ik al weer buiten. Dus blijft dat stukje comfort maar achterwege... Met een lekker laag verbruik tot gevolg :*)
Ja dat idee had ik ook eerlijk gezegd, wij doen hem alleen s'ochtends aan als we thuis blijven. Enige verschil bij mij is dat ik hem s'avonds nog niet echt eerder uitzet dan dat ik ga slapen, daar zou het kunnen helpen, maar als het inderdaad ook s'ochtends aanspringt.
Maar qua meten/inschakelen van ketel, dat maakt denk ik weinig verschil per model/merk? Weinig winst te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01

WouterB

3680 Wp

datadevil schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:18:
[...]

Ja dat idee had ik ook eerlijk gezegd, wij doen hem alleen s'ochtends aan als we thuis blijven. Enige verschil bij mij is dat ik hem s'avonds nog niet echt eerder uitzet dan dat ik ga slapen, daar zou het kunnen helpen, maar als het inderdaad ook s'ochtends aanspringt.
Maar qua meten/inschakelen van ketel, dat maakt denk ik weinig verschil per model/merk? Weinig winst te behalen?
Waar je wel even naar moet kijken is of het een modulerende thermostaat is (als je ketel kan moduleren, maar daar ga ik wel even van uit bij een nieuwbouwhuis)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:18:
Mijn ketel kan ik horen aanspringen. Als ik dat 's avonds hoor, en het is bijna bedtijd, zet ik hem meestal gelijk weer uit om dat opwarmen vlak voor de nacht te voorkomen.
Een intelligente, modulerende thermostaat zou nog winst kunnen brengen, evt. gekoppeld aan een buitentemperatuurvoeler. Maar hoeveel het is, moet je mij niet vragen. Als het een simpele aan/uit-thermostaat is, is er geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
Ik twijfel tussen 2 zonneboiler combi installaties

1. collectoren op het oosten:
:Het Bosch Solar Heating-pakket bestaat uit:
Bosch Condens 6000W 30 HRC Solar Heating ketel
Zonneboiler van 200 liter
3 solarpanelen
(ik heb ook naar de ATAG Qsolar gekeken maar die is te hoog voor mijn CV hok)

2. vacuumbuizen: 24 op oost en 30 op west met een 200liter boiler en nefit topline30 met weersafhankelijke regeling

ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de bosch en of de oost-west opstelling een duidelijk hogere opbrengst gaat hebben. het lijkt er op dat op papier in GJ het vergelijkbaar is.

Bedankt!
Barry

[ Voor 41% gewijzigd door BarryH op 01-04-2011 19:06 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tip: op Olino een leuk artikel over het gasverbruik van je CV ketel in standby (95m3 in dit voorbeeld) en het bouwen van een isolatiekast waar 25% meer bespaart kan worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SolarKing schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:59:
De maand maart kwam mijn systeem op 99,46 kWh/kWp uit. Als het goed is heb ik vanaf nu geen last meer van schaduw van de 2 bomen voor mijn deur.
Hier in Aduard (vlakbij Groningen) toch een iets lagere opbrengst 90,40 kWh/kWp voor de maand maart. Had alleen de eerste helft van maart nog een beetje last van schaduw, dus had iets hogere opbrengsten verwacht. Misschien was het gewoon wat meer bewolkt in het noorden.
Eind mei zal ik pas kunnen zien wat de jaaropbrengst is. Ik verwacht dat ik de 900 kWh/kWp wel ga halen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:41:
Ik heb nu mijn oog op een Zentasol [...] neem ik 1 of 2 collectoren? Door de EUR 320,00 extra subsidie bij 2 collectoren is het prijsverschil 130 euro [...] Totaal dus 170 euro
Voor dat geld zou ik meteen een 2e collector op het dak zetten.

Overigens kom ik op een iets ander bedrag uit (293,= verschil), maar ook dat maakt het niet uit zou ik denken.

Ik vraag me wel af waarom er zo'n verschil zit met bijvoorbeeld het Ferroli systeem dat aan mij geoffreerd is. Een minimaal systeem heeft bij hen al een bruto adviesprijs van 2091,= ex.
http://www.ferroli.nl/sta...jst_2011_ferroli_Lres.pdf

Met de marge van de leverancier (die moet tenslotte ook eten) en de BTW zit je dan al op zo'n 3000,=

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 16:42:
[...]

Hier in Aduard (vlakbij Groningen) toch een iets lagere opbrengst 90,40 kWh/kWp voor de maand maart. Had alleen de eerste helft van maart nog een beetje last van schaduw, dus had iets hogere opbrengsten verwacht. Misschien was het gewoon wat meer bewolkt in het noorden.
Eind mei zal ik pas kunnen zien wat de jaaropbrengst is. Ik verwacht dat ik de 900 kWh/kWp wel ga halen.
Het noorden had inderdaad een stuk minder zonuren dan midden en zuiden; hier in Friesland kom ik niet verder dan 84,7 kWh/kWp. Maar da's toch prima voor maart, toch weer driekwart van het eigen verbruik afgedekt...! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2011 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
BarryH schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 16:29:
Tip: op Olino een leuk artikel over het gasverbruik van je CV ketel in standby (95m3 in dit voorbeeld) en het bouwen van een isolatiekast waar 25% meer bespaart kan worden.
Een kwart van het standbyverbruik dus, wat op zich maar een heel klein deel is van het totaal denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@datadevil: dat is waar, hoewel de test een zeer moderne ketel zonder tapvat betrof, en het is kleine , goed zelf uit te voeren aanpassing. (wat isolatiemateriaal en hout....)

mijn ketel met een tapvat van 15 liter zal een stuk slechter scoren.

en als je weet dat een eenvoudige zonneboiler je ca. 100-200 m2 gas bespaart (afh. van je gedrag) en dan ca. 1000-2000 eur kost...
dan lijkt met 25-75m3 besparen (afh. van je ketel) met wat isolatie, hout en zweet....

[ Voor 31% gewijzigd door BarryH op 01-04-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:19:Voor die tijd zijn het alleen early adopters / gewetens sussers / milieu vrienden die iets installeren.
Vergeet de techneuten niet.

Voor mij is de techniek toch een belangrijke factor.

Vandaar dat het meten == weten principe voor mij ook belangrijk is.

Op termijn wil ik dan ook zeker net als Mistraller, NielsTn en schj een klein pc-tje met interface (arduino of labjack) en diverse sensoren in het systeem opnemen.

Maar omdat ik mijzelf ken weet ik dat het nog wel eens kan duren voordat ik daadwerklijk tot uitvoer kom, ga ik in eerste instantie voor de wat makkelijre variant. Of desnoods (als die variant toch wat te duur blijkt) voor het voorbereiden zodat later eenvoudig de sensoren kunnen worden toegevoegd.

Weet iemand toevallig of een Linksys WRTxx54Gx met een LabJack gekoppeld kan worden ?

Ik zie trouwens in de voorbeelden nergens dompelbuizen gebruikt worden.
Zijn de gemeten temperaturen dan nog wel representatief?

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
AnneTweaks schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 17:55:
[...]
De sensoren die ik benut (DS18S20) kunnen in een range van -15 C tot +125C meten (waarbij de afwijking in gebied -15 tot +85 een halve graad is). Ze werken overigens volledig digitaal, waar de LM35/PT100 vaak met analoge spanningen werken.
Advies is wel om bij hoge temperaturen (90+) met een echte voedingslijn te werken (zie datasheets).

Temperatuur gemeten door sensor is gelijk aan de vloeistof, alleen zorgt het medium (de buis) dat opwarming/afkoelen geleidelijker verloopt.
Ik zie in elk geval zover ik kan vergelijken op de Qsolar geen afwijking tussen wat ik met de sensor extern meet, en wat de Qsolar zelf aangeeft via het PARA menu.

Hmm ik zal nog eens met een stuk tape op de leiding meten, ware het niet dat alles goed geisoleerd is (buisisolatie, met daartussen de sensor + leiding, aangevuld/omwonden met Tonzon radiatorfolie).

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 01-04-2011 18:07 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
AnneTweaks schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 17:55:
[...]

Anne.
Afbeeldingslocatie: http://www.zoninamsterdam.nl/images/stories/picocal.jpg
De sensoren zitten bij mij inderdaad niet in een dompelbuis, maar direct in het water. Op de foto zie je de twee sensoren (met een roestbruine kabel). Aan de rechterkant ongeveer middenin de inlaat en op de foto aan de onderkant, middenin, de sensor op de boileruitlaat. Ook op de foto de Picocal, die vast zit aan z'n behuizing die een watermeter bevat.

Ik heb overigens nog twee Multicals 66 met sensoren liggen, die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken. Heb ik EUR 55 voor betaald. Als je interesse hebt... stuur me dan even een DM

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 18:38
402kwh hier in Gelderland de afgelopen maand, ofwel 93.1kwh/kwp
De Sanyo's deden 99kwh/kwp met een vrij lage hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 18:38
datadevil schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:28:
Moduleren inderdaad
Het automatisch inschakelen ziet men hier als een nadeel.

Het voordeel is wel dat je de boel wat rustiger kan opwarmen wat iets gas scheelt
En je kan de boel zo een uurtje voor bedtijd ook automatisch uitschakelen he, dat scheelt ook veel.
ieder nadeel heeft z'n voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het automatisch inschakelen ziet men hier als een nadeel.
nadat ik van manueel (mad brain), naar een brainq automaat ben gegaan, is mijn gasverbruik ernstig gedaald.
de automaat houd rekening met mijn leefritme en thuiskomst, en verwarmd dus rustiger.
het verschil is wel ~20% minder warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 19:32:
[...]

nadat ik van manueel (mad brain), naar een brainq automaat ben gegaan, is mijn gasverbruik ernstig gedaald.
de automaat houd rekening met mijn leefritme en thuiskomst, en verwarmd dus rustiger.
het verschil is wel ~20% minder warmtevraag
20% is fors...ik denk dat ik het gewoon ga proberen, maar dan volgend jaar. Dan heb ik hier een jaar de slimme meter gehad, en dan kan ik het leuk vergelijken. Moeten we wel even met zijn allen hopen dat de winter precies hetzelfde is, en even vergeten dat er nog een baby komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BarryH

Als de opbrengst van beide systemen vergelijkbaar is, zou ik gaan voor de opstelling die economisch het meest verantwoord is. Dan houd je geld over voor andere energiebesparende maatrelgelen. Als je het zelf gaat installeren zijn vlakke platen lastiger dan een vacuumbuis collector.

Houd er rekening mee dat een oost-west opstelling een hogere prijs met zich meebrengt ivm extra pomp of klep(pen) en uitgebreidere besturing. Ik zou dan toch kijken of alleen oost of alleen west niet economisch beter te verantwoorden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Dennis: capaciteit is vergelijkbaar van beide systemen. ik heb nogal een flinke schoorsteen/dakkapel waardoor op de oostzijde de zon tot ca. 1400 uur schaduwloos schijnt en op de westzijde vanaf dat moment.
bij systeem 2 is de collector-capaciteit over beide dakhelften verdeeld, dus worden meer zonuren benut.

bij systeem 1 is er - denk ik - meer geïntegreerde elektronica en schakeling. dus wellicht meer instelbaar en wat hogere effectiviteit.

kortom: ik twijfel er flink over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
BarryH schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 21:23:
@Dennis: capaciteit is vergelijkbaar van beide systemen. ik heb nogal een flinke schoorsteen/dakkapel waardoor op de oostzijde de zon tot ca. 1400 uur schaduwloos schijnt en op de westzijde vanaf dat moment.
bij systeem 2 is de collector-capaciteit over beide dakhelften verdeeld, dus worden meer zonuren benut.

bij systeem 1 is er - denk ik - meer geïntegreerde elektronica en schakeling. dus wellicht meer instelbaar en wat hogere effectiviteit.

kortom: ik twijfel er flink over.
Je gaat voor een aardige collector-capaciteit / boiler verhouding. Ga je de zonneboiler ook voor ruimteverwarming gebruiken? In dat geval zou ik zeker voor de west-oost opstelling met vacuumbuizen gaan. Vacuumbuizen hebben een iets constantere opbrengst over de seizoenen met een voordeel dus in de winter tov vlakke plaat. Als je de boiler alleen voor warm water gaat gebruiken zou ik zo'n collector capaciteit (hoeveel GJ?) alleen aanraden als je een groot gezin hebt, en dan liever met een 300 liter boiler.

Even ter vergelijking, wij hebben een dak pal oost met 5 m2 HR-solar (vlakke plaat), 200 liter boiler, en dat is voor met z'n viertjes prima. Een extra collector zou een iets langer seizoen geven, maar zou ook meer stagnatie in de zomer geven en die is nu al behoorlijk. Die kleine winst van een iets langer seizoen zou in ons geval niet opwegen tegen de hogere aanschaf/installatiekosten.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en even vergeten dat er nog een baby komt
kraamzorg gaat je vertellen dat een babykamer het best 16-18c is,
een thermostaatknop volstaat dan.(hr++ glas houd ook warmte buiten in de zomer)
langdurig laag stoken met verhoging op woon-aanwezigheids momenten geeft een enorme besparing.
mijn thermostaat kent een aantal override standen :
party vakantie zomer etc
het is er aangenaam veel beter door geworden, omdat ik mijn eigen non-verstand overrule door een automaat.

noemenswaardig is ook, altijd uit om 21:30u met een nadraaifase op de cv van 60 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@joba: het is inderdaad een zonne combi boiler, duszowel warm tapwater als verwarmen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Zo, de prijzen voor het tweede kwartaal 2011 zijn bekend. Toch wel een redelijk prijsdoorbraak. Zeker voor de Suntech STP190S en de STP195S panelen.

[ Voor 37% gewijzigd door ZonneStroom op 02-04-2011 09:19 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
glambalk schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 06:52:
Zo, de prijzen voor het tweede kwartaal 2010 zijn bekend. Toch wel een redelijk prijsdoorbraak. Zeker voor de Suntech STP190S panelen.
2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 22:03:
[...]

kraamzorg gaat je vertellen dat een babykamer het best 16-18c is,
een thermostaatknop volstaat dan.(hr++ glas houd ook warmte buiten in de zomer)
langdurig laag stoken met verhoging op woon-aanwezigheids momenten geeft een enorme besparing.
mijn thermostaat kent een aantal override standen :
party vakantie zomer etc
het is er aangenaam veel beter door geworden, omdat ik mijn eigen non-verstand overrule door een automaat.

noemenswaardig is ook, altijd uit om 21:30u met een nadraaifase op de cv van 60 minuten.
Ik ga binnenkort dan maar eens klokthermostaten vergelijken. Die BrainQ lijkt me specifiek op Atag ketels gebouwd of lees ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, die is specifiek voor atag, maar wat er achter de klok zit lijkt me erg belangrijk voor andere thermostaten als je de handleiding leest dan zie je wat voor opties er allemaal nog meer inzitten.
er zijn eigenlijk maar 2 maanden die niet scoren, en dat je `fout` stookt, en dat zijn december en januari,
en dat zijn ook de grootste probleem maanden voor duurzame energie(/isolatie/besparing)
het enige wat flink scoort is een douche wtw in die maanden icm een (zonne)boiler.
(waarbij de boiler ook meedoet in de cv)

het effect van de wtw zie je hier :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
de enige wijziging is hier de wtw geweest voor 01-2011
de douche wtw komt nu in mijn opinie nog zelfs voor isolatie qua volgorde waarin je een aanval op je energie verbruik zou kunnen starten, zeer zeker bij een gezin groter dan 2 personen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2011 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een moxa e1210 gekocht om mijn kwhmeters met So uitgang uit te kunnen lezen en zo de data op de pc te krijgen.

het werkt maar krijg onhandige lijst in exel bestand kan iemand mij verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 10:20:
ik heb een moxa e1210 gekocht om mijn kwhmeters met So uitgang uit te kunnen lezen en zo de data op de pc te krijgen.
het werkt maar krijg onhandige lijst in exel bestand kan iemand mij verder helpen
Waarmee moeten wij je verder helpen? Waar wil je heen? In excel kun je er toch formules op los laten en grafieken van maken? Of wil je automatische grafieken en deze op internet publiceren?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het bijgeleverde programma telt hij in 1 regel de pulsen op zou hij dat ook doen in exel dan zou het makkelijk zijn.

maar als ik de gegevens probeer te importeren in een exel werkblad maakt hij per meter van elke wijziging een nieuwe regel max 16 kwh meters x 2000pulsen per kw zijn veeeel regels!!!

die grafieken zien er gelikt uit zoiets wil ik ook

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Kun je ook de huidige tellerstand opvragen van alle 16 ingangen? Dan kun je geautomatiseerd elke 5 minuten de tellerstand opslaan in een csv-bestand. Ik doe dit bijvoorbeeld met geplande taken in windows en maak mbv php en flash vervolgens de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste Anton,
even gekeken bij taakplanner maar is voor mij nog acadabra

het programma van moxa slaat de bestanden op als mdb files

wat is php en flash?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:45:
beste Anton,
even gekeken bij taakplanner maar is voor mij nog acadabra

het programma van moxa slaat de bestanden op als mdb files

wat is php en flash?
Wikipedia: PHP

Wikipedia: Adobe Flash

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Ik heb net de enymate besteld, ben hier ff aan het prutsen geweest met een labjack u12 vond dit toch allemaal iets te lastig.

ik heb staks een solarlog voor mijn PV installatie te monitoren en een enymate voor mijn eigen verbruik. Als de zon weg is plaats ik een nieuwe kwh-meter in de meterkast voor mijn eigen verbruik zodat ik die kan meten met de enymate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
silvester6 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 17:04:
Ik heb net de enymate besteld, ben hier ff aan het prutsen geweest met een labjack u12 vond dit toch allemaal iets te lastig.

ik heb staks een solarlog voor mijn PV installatie te monitoren en een enymate voor mijn eigen verbruik. Als de zon weg is plaats ik een nieuwe kwh-meter in de meterkast voor mijn eigen verbruik zodat ik die kan meten met de enymate
Je weet dat de Enymate de mist in gaat met teruglevering tgv de zonnestroompanelen?
Ik heb Enymate getest en daarover al vroeg over geinformeerd.

Vandaag de eerste bij gespot die in mijn bijenhotel heeft plaatsgenomen!
Binnen paar minuten was het gaatje dicht gemetseld met stuifmeel (?).

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 03-04-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 17:59:
[...]

Dat is toevallig, ik ben net vanmiddag ook bezig geweest om een kleine boomstronk ervoor geschikt te maken. Bijen hebben het helaas nogal moeilijk, dus ik was ook van plan achterin de tuin een 'bijenhotel' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Je weet dat de Enymate de mist in gaat met teruglevering tgv de zonnestroompanelen?
Ik heb Enymate getest en daarover al vroeg over geinformeerd.

Ja dit weet ik daarom een solarlog die een realtime monitor maakt van mijn opbrengsten pv.
Een nieuwe kwh-meter die mijn eigen gebruik bijhoud waar ik de sensor op zet
een liander meter die vooruit en achteruit draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Roamor schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:05:
[...]

Dat is toevallig, ik ben net vanmiddag ook bezig geweest om een kleine boomstronk ervoor geschikt te maken. Bijen hebben het helaas nogal moeilijk, dus ik was ook van plan achterin de tuin een 'bijenhotel' te maken.
voor tweakers die ook een bijenhotel gaan bouwen: wat leesvoer http://www.tuinwild.nl/pdf/bouwtekeningen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier had ik mijn inspiratie vandaan: http://www.plantaardigheden.nl/art_div/bijenhotels.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
NielsTn schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:38:
[...]

voor tweakers die ook een bijenhotel gaan bouwen: wat leesvoer http://www.tuinwild.nl/pdf/bouwtekeningen.pdf
Thanks! Ik ga er gelijk een paar maken! Ik weet nog een hele kastanjeboom aan stukken waar ik wel wat moten van mag 'lenen', als ik het goed lees is dat hout heel geschikt voor een bijenhotel!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:38:
[...]

Mijn Duits is niet opperbest, maar als ik het goed heb is met een houtboor losgaan op een stronk voldoende?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was vandaag in kassen, de dag was "kom in de kas".
het probleem met bijen is heel ernstig, zonder bijen geen eten.
ik ben redelijk geschrokken.
http://www.komindekas.nl/

verder heb ik langs een heatpipe collector gelopen, die ongeveer 400 meter lang was,
met een boiler zo groot als een woonhuis.
een wkk installatie is ook echt het bekijken waard.
morgen kan je ook nog langs, het is 2 en 3 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Erasmo schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:40:
[...]

Mijn Duits is niet opperbest, maar als ik het goed heb is met een houtboor losgaan op een stronk voldoende?
ja, houtboor in diverse diameter is toereikend. en dan bv boorlengte diep boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op zondag 03 april 2011 @ 00:50:
[...]

ja, houtboor in diverse diameter is toereikend. en dan bv boorlengte diep boren.
Heb hier toevallig nog een stronk liggen in de tuin, kleine moeite om er dan even een bijenhotel van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Heeft iemand weleens gekeken naar de inventum ecolution? mechanisch afgezogen lucht wordt benut voor het verwarmen van water.

Het lijkt me wel een slim idee, maar wat is de toegevoegde waarde tov/ icm een zonnecombiboiler. zeker gezien de prijs (eur 3200 adviesprijs) en de beperkte subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:05:
Bijen hebben het helaas nogal moeilijk, dus ik was ook van plan achterin de tuin een 'bijenhotel' te maken.
Op het platteland. In steden schijnen ze juist te floreren. Dankzij boomstronktweakers en hotelbouwers. Ik heb ook nog een stammetje liggen. Ik denk dat ik dat ga modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...ean-ondanks-olieramp.html

een bonus zegt dus : goed zo, ga zo door, een incentative bla bla bla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 11:56:

Ik vind bonussen van enkele miljoenen heel normaal voor "uber"mensen....ze zullen tenslotte ook studerende kinderen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Laatst online: 24-04 19:19
Mensen ik heb hier dringend raad nodig. We hebben hier de energiefactuur gekregen. Het verbruik is rond de 14000kw. Een lichte stijging tov vorig jaar. De afgelope jaren hebben we onze energie factuur omlaag gekregen met 6000kw. Weet iemand nog efficientere manieren om dat nog drastischer omlaag te krijgen?
-5 gezindsleden
-We hebben geen gas. Dus het verbruik elektriciteitsverbruik zal altijd wel iets hoger liggen dan normaal.
-Diepvries en 1ste koelkast A++, 2de koelkast A+, grote en kleine boiler op electriciteit.
-4 pc's, waarvan er 3 notebooks zijn.
-Geen elektrische verwarming maar stookolie.
-3 airco's op elektriciteit. Ze draaien enkel wanneer het extreem warm is.
-Droogkast A+
-Geen zonnepanelen of zonneboilers.
-80% van de verlichting zijn spaarlampen en LED's.
-Koken op inductie.
-Vaatwasmachine.

We zouden dit graag omlaag krijgen. Ik heb begrepen dat veel mensen stukken minder gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@edmunt:
0. elektrameters (gewoon voor op stopcontact) om je verbruik beter te begrijpen.
1. isolatie van vloer, dak , muur en leidingen
2. stookgedrag: goed instellen thermostaat
3. overstappen naar zonne(combi)boiler/luchtwarmteboilers, volgens mij is stookolie relatief duurder dan gas, dus een flinke zonne(combi)boiler moet flink helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:01:
[...]
Ik vind bonussen van enkele miljoenen heel normaal voor "uber"mensen....ze zullen tenslotte ook studerende kinderen hebben ;)
Daarom falen ze ook zo hard ;(

Als er ergens veel incompetentie (of oplichterij) voorkomt dan is het wel in de top bij bedrijven ;(

Als een ingenieur een brug verkeerd ontwerpt en hem in laat storten kan hij fluiten naar zijn baan, en wellicht aangeklaagd worden. Als een topmanager dat doet kan hij hooguit vertrekken met equivalent van de loterij winnen (miljoenen vertrekpremie). Maar waarschijnlijk mag hij blijven en krijgt na een jaar een miljoenenbonus omdat hij de overheid heeft overgehaald om miljardensteun van belastinggeld te geven |:(

De wereld is vrij ziek aan het worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edmunt schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:37:
Mensen ik heb hier dringend raad nodig. We hebben hier de energiefactuur gekregen. Het verbruik is rond de 14000kw. Een lichte stijging tov vorig jaar. De afgelope jaren hebben we onze energie factuur omlaag gekregen met 6000kw. Weet iemand nog efficientere manieren om dat nog drastischer omlaag te krijgen?
-5 gezindsleden
-We hebben geen gas. Dus het verbruik elektriciteitsverbruik zal altijd wel iets hoger liggen dan normaal.
-Diepvries en 1ste koelkast A++, 2de koelkast A+, grote en kleine boiler op electriciteit.
-Droogkast A+
-Koken op inductie.
-Vaatwasmachine.

We zouden dit graag omlaag krijgen. Ik heb begrepen dat veel mensen stukken minder gebruiken.
Heb je ergens elektrische vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
5 maal 60inch plasma nog in het huis staan toevallig, een aquarium formaat zwembad, wasdroger 4 maal per dag aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
marz01 schreef op zondag 03 april 2011 @ 13:05:
5 maal 60inch plasma nog in het huis staan toevallig, een aquarium formaat zwembad, wasdroger 4 maal per dag aan??
Lol, nee we hebben jammer genoeg geen 5 plasma's, maar we hebben wel 3 lcd tv's staan. Geen zwembad. Ja de wasdroger staat wel regelmatig aan.

@Snoekie2, geen electrische vloerverwarming. Voor verwarming is het uitsluitend stookolie.

@BarryH, zonneboilers en zonnepanelen hebben we aan gedacht maar het probleem is dat ons huis niet zo goed staat. Het dak staat naar het oosten of het zuid-west, west. Tenzij men dat aan een muur kan hangen. Windenergie zou wel gaan maar hoe zit dat met geluidsoverlast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

-5 gezindsleden
-Droogkast A+
-Koken op inductie.
-Vaatwasmachine.

14000 kw is wel extreem veel zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
lex schreef op zondag 03 april 2011 @ 13:40:
[...]

14000 kw is wel extreem veel zeg :X
Dit is nu al een hoop minder. 4-5 jaar geleden zaten we aan 18000-20000kw. Geen spaarlampen enzo. De diepvries was een E of F model. Die classificatie bestond toen nog niet. Was meer dan 20 jaar oud. Ik had het verbruik eens gemeten met zo een teller en ik kwam uit op 175watt.

Hoeveel verbruik zou men besparen als men een desktop(quad) met een 19inch scherm vervangt door een notebook? Desktop staat gemiddeld 8 uur per dag op.

[ Voor 4% gewijzigd door edmunt op 03-04-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
edmunt schreef op zondag 03 april 2011 @ 13:31:
[...]

@BarryH, zonneboilers en zonnepanelen hebben we aan gedacht maar het probleem is dat ons huis niet zo goed staat. Het dak staat naar het oosten of het zuid-west, west. Tenzij men dat aan een muur kan hangen. Windenergie zou wel gaan maar hoe zit dat met geluidsoverlast?
@edmunt:

ik heb 2880 PV op bijna pal oost (104 graden): en ca. 2200 KWH opbrengst per jaar. Oftewel 80% van de opbrengst op pal zuid. Zonneboiler is nog minder gevoelig voor de instralingshoek dan PV.
Dit jaar ga ik denk ik ook nog een zonne combi plaatsen.

Waarschijnlijk is isoleren zoiezo beter qua terugverdientijd.

Wellicht is anders een lucht-warmtepomp nog een efficientere manier om het water in boilers heet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
BarryH schreef op zondag 03 april 2011 @ 14:32:
[...]

@edmunt:

ik heb 2880 PV op bijna pal oost (104 graden): en ca. 2200 KWH opbrengst per jaar. Oftewel 80% van de opbrengst op pal zuid. Zonneboiler is nog minder gevoelig voor de instralingshoek dan PV.
Dit jaar ga ik denk ik ook nog een zonne combi plaatsen.

Waarschijnlijk is isoleren zoiezo beter qua terugverdientijd.

Wellicht is anders een lucht-warmtepomp nog een efficientere manier om het water in boilers heet te krijgen.
Zeer interessant gegevens die je me geeft. Men zei hier altijd dat we nooit een degelijk rendement gingen halen. Isoleren hebben we sowieso al gedaan. Over die lucht-warmtepomp heb ik nogal gehoord maar ik snap de werking er niet goed van. Zuigt dat gewoon omgevingslucht in dat toestel en wordt uit die wame lucht warm water mee gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@edmunt:
die warmtepompen snap ik ook niet niet goed. je hebt modellen voor ventilatielucht en buiten lucht, maar verder?

bij metdezon.nl en op een aantal andere plekken is een instralingsdiagram te vinden (goed zoeken :) ) waarop je kan zien bij welke windrichting en dakhelling je welk rendement kan verwachten van PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/instralingsdiagram.png

Zolang je niet op 't noorden plaatst, heb je altijd voldoende opbrengst met PV.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 10:05
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 17:26:
[...]

Het noorden had inderdaad een stuk minder zonuren dan midden en zuiden; hier in Friesland kom ik niet verder dan 84,7 kWh/kWp. Maar da's toch prima voor maart, toch weer driekwart van het eigen verbruik afgedekt...! 8)
Ik kom hier ook niet verder dan 82 kWh/kWp, Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik zou beginnen met elke dag de meterstand te noteren, dat kost niets en je krijgt enig inzicht in wat je gebruikt. Ook interessant is wat je verbruik in de nacht is, dus neem 'ns de meter op voordat je naar bed gaat en de volgende ochtend weer. Is het veel? Kan je het verklaren?
Hoe oud is je CV ketel. Wij hadden vroeger een CV-ketel (oliestook) waar een enorme centrifugaal branderpomp aan zat. Maar dat was nog in een tijd dat energie geen issue was.
Is gas uitgesloten? Eventueel een gastank in de tuin? Is wel veel schoner en zuiniger, maar ik weet helaas niets van de prijs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:56:
[...]
Is gas uitgesloten? Eventueel een gastank in de tuin? Is wel veel schoner en zuiniger, maar ik weet helaas niets van de prijs.
Dan kun je beter voor een pelletkachel gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 08:27:
@Zonnigtype; Het zal vast meer aan de omvormers liggen dan aan de paneeltjes? Mijn Shell panelen deden na 10 jaar nog precies hetzelfde als 10 jaar ervoor..
Sorry voor late reactie, heb ff wat rustiger aan gedaan laatste tijd (OK, even afgezien van het bijwerken van verschillende statistieken natuurlijk, was al heftig genoeg).

Ja, waarschijnlijk wel aan omvormers liggend, die worden er natuurlijk ook niet echte "beter" op na die al die tijd (ook al stond er op de oorspronkelijke datasheets een MTBF van >20 jaar... :/ ). Zeker in de zomer heb ik af en toe dropouts van een van die OK4tjes (valt weg gedurende een dagdeel, meestal na flinke hitte), maar ze starten volgende dag gewoon weer op. Vorig jaar vielen resultaten met name in juni en juli tegen (Siderea controleert prestaties van het systeem, en had dat ook al rap in de gaten).

Vandaar dat experimentje met dat speelgoed ventilatortje onder een van de OK4 batterijen. Tot nu toe een echte drop-out gezien op een dag dat ik dat fannetje nog niet had draaien. Uitval valt allemaal trouwens nog best mee, ik haal nog steeds relatief hoge specifieke opbrengsten op jaarbasis, zeker voor zo'n oud systeem (in laatste Bode stonden opbrengsten van een systeem in Den Haag, nota bene nog dichter bij zonnige kust, met een bizarre 854 kWh/kWp voor een ZZW systeem op 38 graden bij Aarde-Werk, mogelijk schaduw?).

Modules zelf heb ik nooit iets opvallends aan gezien (geen hot-spots, delaminatie achtig gedoe, etc.; als ik al het dak op ga neem ik altijd emmertje mee en poets de zooi schoon). Moet nog wel een licht beschadigd exemplaar van wat kit aan achterzijde voorzien (is tijdens dak renovatie geschied).

Hoe monitorde jij die Shell beestjes van jou? Met het logging programma'tje van NKF/iQue?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Een overzicht van de zonuren van de knmi-stations in maart. Zeeland spant, zoals gebruikelijk, de kroon met meer dan 200 zonuren. In relatieve zin scoorden het oosten en zuiden van ons land het beste. In Twente scheen de zon maar liefst 68% meer dan gemiddeld over de jaren 1981-2010.

StationZonurenGemiddelde%
Valkenburg196134146
De Kooy163135121
Schiphol190126151
Berkhout177--
Terschelling182--
De Bilt185122152
Stavoren172--
Lelystad176130136
Leeuwarden181126144
Deelen190116164
Hoogeveen170--
Eelde173117148
Hupsel192132146
Nieuw Beerta168134125
Twenthe192114168
Vlissingen207134154
Westdorpe204--
Wilhelminadorp205137149
Rotterdam188124151
Cabauw194--
Gilze-Rijen192119161
Herwijnen189135140
Eindhoven194121160
Volkel199--
Arcen198--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

We zouden dit graag omlaag krijgen.
Meten is weten. Koop acuut een setje van Plugwise en begin te meten. Dat setje verdien je binnen een jaar terug als je ongeveer 4% op je elektriciteitsverbruik weet te besparen.

Als ik het lijstje zo bekijk denk ik dat de elektrische boiler de grootste boosdoener is. Als ik het me goed herinner is het gasverbruik voor warm water voor een gezin van 4 personen gemiddeld 400 m3 per jaar. Bij jou zijn het er 5, dus zeg 500 m3. Als jij daarvoor een simpele elektrische boiler gebruikt (dus geen warmtepompboiler), gebruikt die 4000 kWh per jaar. Als jullie lustige badderaars zijn, zou dat net zo makkelijk 6000 kWh per jaar kunnen wezen. Voor zuinige douchers ligt het verbruik uiteraard lager.

Als jullie voornamelijk douchen, en wilt besparen op warmwaterkosten zijn er aantal mogelijkheden, eventueel gecombineerd toe te passen:
1. Waterbesparende douchekop
2. Douche-wtw
3. Warmtepompboiler
4. Zonneboiler

Een warmtepompboiler vervangt je mechanische ventilatie en onttrekt de warmte aan de afgezogen lucht, volgens hetzelfde principe als een koelkast, en warmt daarmee het water op. Volgens de fabrikant heeft hij een COP van 3, en verbruikt dus 1/3 van de elektriciteit. De grootste is echter 120 l, is dat genoeg voor jullie?

Een droogtrommel die elke dag draait is ook zo 1000 kWh per jaar. Heb je gelegenheid de was op te hangen?

Een diepvries en twee koelkasten. Waar laat je het allemaal? Kun je niet terugschalen? :)

Heb je nog settop boxen, internet modems en dat soort dingen? Ze gebruiken misschien op het eerste gezicht niet veel, maar omdat ze permanent aanstaan loopt het behoorlijk op.

Air conditioners zijn stroomvreters. Kunnen met zonneschermen, een strategisch geplaatste boom en/of dakisolatie die air conditioners niet de deur uit?

Edit: die air conditioners moeten de warmte afvoeren die overal in huis geproduceerd wordt met al dat elektriciteitsverbruik. Dus besparen op je verbruik telt bij jou extra omdat het ook betekent dat je air conditioners minder hard hoeven te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anne vdr Bom op 03-04-2011 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn zonnepanelen op oost en west maken elke airco in de zomer overbodig.
de opbrengsten zijn prima, en wijken slechts marginaal af van zuid.
in de buurt van de kust is panelen op west zelfs een aanrader.
meten is weten : http://van.wijk.net:444

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 20:37 . Reden: "men" is dat dezelfde persoon als "niemand" bij nuon ? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@edmunt:

Als je verbruik zo hoog is zal je ongetwijfeld een aantal grootverbruikers in je huis hebben.
Zoals Anne al noemde de elektrische boilers zullen daar wel bij horen.

Ik zou voor je dingen gaat kopen adviseren een "rondrekening" op te stellen.

Per apparaat het verbruik bepalen vertalen naar het jaarverbruik. Energiemeter zoals de voltcraft energy monitor 3000 (deze is in testen nauwkeurig) is daarbij bijna onmisbaar en kost niet veel.
Dit sommetje moet uitkomen op die 14000 kwh van je factuur.

Dan kun je daarmee gericht aan de gang.

Heb je een waterbed met elektrische verwarming, een aquarium?
Je zult verstelt staan wat voor sluipverbruik je hebt. Echt alles met een stekker moet je wantrouwen.
Zonder dat je weet waar het vandaan komt kun je eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14.000 kWh is continu last van 1600Watt
dat is bijna belachelijk voor een gezin.

(14000/365)/24=1598 baseload / 5 = 300watt continu per persoon
(terwijl een gezin dingen deelt als cv en koelkast)
als je die energie lokaal in de schuur zou opwekken met kolen,
dan zou je huis en 5km2 mistig&giftig zijn.

mijn huishouden doet het met 97watt continu
per persoon is dat 1.1 kWh per dag ofwel 48watt continu per persoon.
en dat vind ik nog veel te veel.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

De makkelijkste methode om energie te besparen is het niet uit te geven:

Verwarming:
's Nachts de thermostaat terugzetten en vooral overdag niet te hoog. Elke graad lager bespaart energie. Let op: niet onder 14 graden en wel regelmatig ventileren. Teveel vocht in huis is niet gezond en kost veel energie om op te warmen.

Douchen:
Zeker met vijf personen is de kans groot dat er bij zijn die erg langdurig douchen: hang een zandloper in de douche op zodat men dit zelf kan zien.

Isoleren:
Je hebt geisoleerd, maar daar zijn vele gradaties in. Wat heb je gedaan?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Waarom niet onder de 14graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
leonbong schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:37:
[...]

Ik kom hier ook niet verder dan 82 kWh/kWp, Flevoland
Mijn eerste maand maart met het PV systeem.. 91.91 kWh/kWp, in Den Haag. Ook flink in de min gegaan in deze maand. Ik kijk uit naar de rest van de zomer dus! :P

Wel nog steeds last van een klein beetje schoorsteen schaduw. |:( Heb geprobeerd door het wat creatief heen en weer schuiven van de panelen dat weg te werken, maar helaas..
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 11:56:

Stond een goed artikel in de groene amsterdammer van Hoogleraar financiële geografie Ewald Engelen http://www.groene.nl/2011/13/verslaafd-aan-geld helaas alleen voor abbonees, maar klein stukje eruit: “Het bancaire bedrijfsmodel is door en door verrot. Banken doen niet wat ze moeten doen – huishoudens en bedrijven degelijke kredieten verstrekken – en doen wél wat ze moeten laten: elkaar opgepompte onzin verkopen waar niemand wat aan heeft. Dat was voor de crisis zo en is – helaas – nog steeds zo. De voorgestelde regulering is een lachtertje.”
Bartjuh schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:51:
[...]
De wereld is vrij ziek aan het worden..
De beste manier om dit soort praktijken te stoppen is wat mij betreft het voorkomen van de bij wet verbieden van de huidige bedrijfsconstructies. M.a.w. hoofdelijke verantwoordelijkheid. Golf van Mexico loopt vol met olie? Alle directeuren, commisarissen en andere toezichthouders/managers voor het gerecht en dan geen civiele maar strafrecht toepassen. Moet je eens opletten hoe snel men anders gaat handelen als je hele hebben en houden op het spel staat.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:35:
mijn zonnepanelen op oost en west maken elke airco in de zomer overbodig.
de opbrengsten zijn prima, en wijken slechts marginaal af van zuid.
in de buurt van de kust is panelen op west zelfs een aanrader.
meten is weten : http://van.wijk.net:444
Daar ben ik ook erg benieuwd naar.. Ik woon in een dubbel bovenhuis, plat dak en slaap direct onder het dak. Vorige jaren in de zomer was het erg warm. Ik heb net voor de winter mijn dak geisoleerd (omgekeerd warm dak) en zonnepanelen geplaatst. In de winter het verschil zeer goed kunnen merken, het bleef zonder verwarming heerlijk behaaglijk boven. *O* (in slaapkamers staat de verwarming bij mij altijd uit). Maar ben vooral benieuwd of het in de zomer nu een stuk koeler zal blijven?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
24zeven schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:40:
Waarom niet onder de 14graden?
Waarschijnlijk kost het dan meer energie om het huis weer op temperatuur te krijgen dan het kleine beetje bijverwarmen om het op 14 graden te houden door de nacht heen. Ik kan me wel voorstellen dat dit behoorlijk afhankelijk is van de isolatie van de woning? Ben benieuwd of daar rekenmodellen voor zijn? (slaat aan het googlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Yilar schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:47:
[...]

Waarschijnlijk kost het dan meer energie om het huis weer op temperatuur te krijgen dan het kleine beetje bijverwarmen om het op 14 graden te houden door de nacht heen. Ik kan me wel voorstellen dat dit behoorlijk afhankelijk is van de isolatie van de woning? Ben benieuwd of daar rekenmodellen voor zijn? (slaat aan het googlen)
het is heel goed mogeliijk dat je woning niet eens zo ver kan afkoelen gedurende de nacht.
daarom kun je je thermostaat op 12 graden zetten, zodat de cv-ketel daadwerkelijk zwijgt tijdens de nacht.

in de ochtend kan de woning dan daadwerkelijk van 20 naar bv 17 graden afkoelen, dat het opwarmen alsnog tijdig en efficient gebeurd.
het bijverwarmen in de nacht vreet energie, daarom ook snachts gewoon maar laten koelen.
tip van cv tuning gehad, en het werkt daadwerkelijk.
dus ipv tiwjfelen eens gewoon proberen :)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 03-04-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
Dat is wel even verschieten. 6000kw voor een electrische boiler. Ik had het verbruik geschat op 3000kw per jaar. Daar moet dringent iets aangedaan worden. We maken nogal veel gebruik van de douche/bad. Oke, op de douche vliegt een spaarzame douchekop op. Ken je pertoeval een goed model? Hoeveel kun je hiermee besparen? Zouden we met een douchekop een reductie van 50% mogen verwachten of is dit te optimistisch?

De CV ketel zal nu iets meer dan 20 jaar zijn. Oke, dit is zeker veel te oud? De isolatie in huis is orde. Dubbele steen met isolatie tussen. Dubbel glas en rolluiken. We hebben ook zoiets als een pelletkachel maar dan ingebouwd in de schoorsteen. Werkt goed, maar verwarmt enkel de leefruimte. De rest van het huis geniet niet van deze warmte.

Als je met 5 gezindsleden bent is een 2de koelkast niet overbodig. De 1ste koelkast is een inbouwkoelkast in de keuken en is niet zo groot.

Het probleem bij de airco is dat we gigantische velux ramen hebben. Er hangt zonnewering op, maar dat voorkomt niet dat er geen broeikaseffect optreed. Als de lucht buiten 28 graden is, ben je niet zoveel met een zonnewering. We hebben al gedacht aan rolluiken op de velux ramen te zetten. 2000 euro voor 2 veluxen te voorzien. Ook in de winter zou dit wel tof zijn want de omgevingstemperatuur daalt door die veluxen enorm.(Wanneer de zon weg is want als de zon schijnt warmt dit de kamer op.)

@Anne vdr Bom, het is nog niet zo erg dat al die elektrische apparaten een sauna veroorzaken. De desktop computer hebben we al lang verlaten.(buiten 1) Maar je hebt wel een punt.

Ik heb hier zo een meettoestel liggen maar onder de 10watt meet het niks. Waardeloos voor sluipverbruik. Buiten 1 stekker trekken we nooit de stekker uit.

Ik heb geen waterbed met elektrische verwarming. We hebben ook geen elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@yilar bij cvtuning staat een test met mdf boxen op een dak,
tav de ideale nachttemperatuur.

afgelopen zomer waren mijn panelen erg heet, en de pannen eronder gewoon handwarm.
voorheen waren de blauwe sneldekkers bloedje heet, even erop spugen, en het kookte weg.
(zo kom je op een eureka moment <waarom sta ik de ketel op te fikken terwijl het dak kookt>)

@edmunt
als je alle energie herleid in kWh, dus ook olie of gas kom je achter een aantal dingen.
8Kw warmte is in stroom al snel 2 euro
8Kw warmte uit gas is 52 cent (hbo/mazout is ongeveer 1,5 keer zo duur)
8Kw warmte uit een warmtepomp boiler (met zon ondersteuning) is een schijntje (over 20 jaar)

als in je elektrische boiler het element is aangetast, zal de boiler blind doorstoken op 3000 Watt,
terwijl het element nauwelijks warmte afgeeft.
je stookt letterlijk voor de straat, en het kan uren doorgaan.

voorbeeld:
http://www.stiebel-eltron...p-zonneboiler-sbb-wp-sol/
een zonneboiler en warmtepomp ineen die ook kan koelen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 22:23 . Reden: eenhedenpolitie : typo`s aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

We zijn weer compleet. Zoals jullie weten is de opbrengst van mijn panelen aardig gereduceerd door een dakopbouw van de buren. Daar is nu verandering in gekomen. Nee, ik heb de dakopbouw niet in de fik gestoken.
Van een buurman twee huizen verder mag ik zijn dak gebruiken. Inruil daarvoor krijgt hij, in bruikleen, een basis set van 4 x Sharp NA-F128 op een Soladin 600.
Zelf heb ik 900Wp (3 SunPower 300) geplaatst en aangesloten op een prachtig oud maar nog nooit gebruikte omvormer; de Sunny Boy SWR 700. Aardingskit ingebouwd en de fik erin.
Ik moet alleen de aarde foutmelding nog uit zetten maar heb nog geen contact met het moederbord gehad. Komt van de week wel hij doet het evengoed wel.
Door het bijplaatsen van de 3 SunPower 300 panelen hebben we in ieder geval onze beoogde opbrengst weer terug en ook SDE 2008 subsidie veilig gesteld.
Binnenkort zal ik een mooie foto op de website zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 03-04-2011 22:26 ]

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 58 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.