Persoonlijk ben ik meestal een voorstander van belastingen boven regulering, daar waar het mogelijk is. Regulering = bureaucratie. Dan heb je ook weer een legertje aan ambtenaren nodig om op naleving toe te zien (Chemiepak anyone?). En al die regeltjes leiden maar al te vaak tot kromme situaties en willekeur.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:33:
Natuurlijk zijn er quick-wins, het is beter deze af te dwingen door voorschriften dan door energiebelasting.
Als je uitzonderingen maakt voor situaties waarvoor geen alternatief bestaat, zal dat alternatief er ook nooit komen.De EB is namelijk generiek en valt ook daar waar er geen alternatief of besparingsmogelijkheid bestaat.
Energie is energie. Als een bepaald product of dienst veel energie kost, moet dat gewoon in de prijs tot uitdrukking komen en moet je niet die bedrijven een hand boven het hoofd gaan houden.
Voor het staal in een auto is geen alternatief. Volgens jouw redenering zou het dan logisch zijn om dat staal te subsidiëren. (vrijstelling van een belasting vind ik een vorm van subsidie)
Als een economische activiteit onrendabel is vanwege het hoge energiegebruik is de oplossing niet die energie te subsidiëren, maar om het energiegebruik terug te dringen danwel de activiteit te staken. We hebben arbeiders in de kledingindustrie ook geen vrijstelling gegeven van loonbelasting om de bedrijfstak te kunnen laten concurreren met goedkope arbeid uit het verre oosten.
Dat betekent simpelweg een verplaatsing van de werkgelegenheid naar minder energie-intensieve activiteiten die wel rendabel zijn.Dat betekent simpelweg een afname van de werkgelegenheid.
Daar zijn we het met elkaar over eens. Een financiële prikkel blijft voor mij de meest elegante optie. Dan geef je bedrijven de vrijheid om oplossingen te gebruiken of ontwikkelen die het best bij hun situatie past. Bij regulering ga je bepaalde oplossingen voorschrijven.Er zou wel meer gedaan moeten worden om energiebesparing te bevorderen, uit milieuoverweging maar ook omdat dit kan bijdragen aan de concurrentiekracht van Nederland en de onafhankelijkheid van buitenlandse energie.