Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:33:
Natuurlijk zijn er quick-wins, het is beter deze af te dwingen door voorschriften dan door energiebelasting.
Persoonlijk ben ik meestal een voorstander van belastingen boven regulering, daar waar het mogelijk is. Regulering = bureaucratie. Dan heb je ook weer een legertje aan ambtenaren nodig om op naleving toe te zien (Chemiepak anyone?). En al die regeltjes leiden maar al te vaak tot kromme situaties en willekeur.
De EB is namelijk generiek en valt ook daar waar er geen alternatief of besparingsmogelijkheid bestaat.
Als je uitzonderingen maakt voor situaties waarvoor geen alternatief bestaat, zal dat alternatief er ook nooit komen.

Energie is energie. Als een bepaald product of dienst veel energie kost, moet dat gewoon in de prijs tot uitdrukking komen en moet je niet die bedrijven een hand boven het hoofd gaan houden.

Voor het staal in een auto is geen alternatief. Volgens jouw redenering zou het dan logisch zijn om dat staal te subsidiëren. (vrijstelling van een belasting vind ik een vorm van subsidie)

Als een economische activiteit onrendabel is vanwege het hoge energiegebruik is de oplossing niet die energie te subsidiëren, maar om het energiegebruik terug te dringen danwel de activiteit te staken. We hebben arbeiders in de kledingindustrie ook geen vrijstelling gegeven van loonbelasting om de bedrijfstak te kunnen laten concurreren met goedkope arbeid uit het verre oosten.
Dat betekent simpelweg een afname van de werkgelegenheid.
Dat betekent simpelweg een verplaatsing van de werkgelegenheid naar minder energie-intensieve activiteiten die wel rendabel zijn.
Er zou wel meer gedaan moeten worden om energiebesparing te bevorderen, uit milieuoverweging maar ook omdat dit kan bijdragen aan de concurrentiekracht van Nederland en de onafhankelijkheid van buitenlandse energie.
Daar zijn we het met elkaar over eens. Een financiële prikkel blijft voor mij de meest elegante optie. Dan geef je bedrijven de vrijheid om oplossingen te gebruiken of ontwikkelen die het best bij hun situatie past. Bij regulering ga je bepaalde oplossingen voorschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

12,5 GW :)

http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-03-2011 15:58 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik wil graag eens een 2dehands omvormer kopen om wat mee te experimenteren.
Eerst met windopwekking en dan mss later een paneel (of 2)

Welke goede en vooral goedkope zouden jullie aanraden.

En wat data-logging is dat dan meestal achteraf via rs-232 uitleesbaar van een aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook tegen subsidies, echter het toepassen van een bepaald tarief EB voor grootverbruikers is geen korting op een belasting en staat dus meilenver van subsidie.

Slim beleid op dit vlak (Japan) resulteert in een lagere energieintensiteit van de industie wat 80% vertegenwoordigd van de elektra.
Als Duitsland op 100% wordt gezet staat Japan op 60%. En dat komt niet door het niet hebben van energieintensieve industrie. 0.8 (aandeel totaal) x 0.4 (bespaarpotentieel) = 32%. Meer dan 1 1/2 van het totale verbruik van de particuliere markt.

Ambtenaren heb je nodig voor een gericht beleid, maar ook voor een generiek beleid met uitzonderingen wat jij voorstelt. Voorlopig zijn er genoeg rendabele besparingen binnen de industrie om je geen zorgen te hoeven maken over die activiteiten waarvoor (momenteel) onvoldoende energiezuinige alternatieven zijn.

Als het hier niet meer mogelijk is iets te produceren zal het product zeker wel worden geproduceerd. Dus is dat alleen een verplaatsing waarbij de totaal vervuiling doorgaans niet minder, maar meer wordt.
(zie handhaving milieuvoorschiften in China of de Filipijnen)

De energie intensieve economische activiteit kan heel normaal rendabel zijn, maar juist als gevolg van een extra EB heffing dat niet meer zijn. Dat is dus fundamenteel niet te vergelijken met de kleding industrie.
Die was niet rendabel, en die kan je juist daarom niet gaan steunen.
Steunen kan je overigens helemaal niet doen via de loonheffing, dat geld is niet van het bedrijf, maar draagt het bedrijf voor de werknemer af (is van de werknemers).
Steunen doe je dan door Vpb afspraken of andere fiscale maatregelen die in verband staan met het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Hoi Allemaal.

Al vanaf 1991 heb ik zonnepanelen op boten gehad, toen ideaal. Elk weekend als je weg ging waren de accu's vol. De laatste jaren woon ik per jaar 6/7 maanden op mijn boot, dan heb je wel een beetje behoefte aan comfort, wil dan ook van alle gemakken voorzien zijn en niet op de stroom te willen letten.

Was vorig jaar bezig mijn oude blauwe silicium zonnepanelen te verkopen van de 12 heb ik er nog 5 over waarvan ik er 4 tijdelijk heb aangesloten door gekoppeld in 24 volt laad net 6 ampère bij 24 volt.

Na lang opmeten vergelijken uitrekenen is vandaag dus de kogel door de kerk? Vandaag heb ik 6 Kingsun JYM220 zonnepanelen besteld van elk 220 watt 44 volt totaal 30 ampère laadstroom. Deze panelen hebben 88 cellen 44 volt, deze panelen hoeven niet door gekoppeld te worden voor 24 volt wat bij die oude 36 cel panelen wel moest. Enkel daardoor al een verdubbeling qua opbrengst en oppervlakte benutting.

Aangesloten word een Morningstar Tristar 45 ampère MPPT laadregelaar. "Behoorlijk prijzig in Nederland" bijna €500,- Via E-bay bijna de helft goedkoper maar als hij onverhoopt kapot mocht gaan dan zit je met de garantie te kloten.

Met de installatie word een 24 volt tractie accu opgeladen 600 ampère "2 volt cellen."

Voor de zomer is dit een overkill aan stroom maar vooral in het voor het en najaar, en winter maanden ga ik echt het verschil merken mede al omdat dit monokristal panelen zijn in plaats van de oude silicium panelen dus meer rendement bij bewolkt weer. De totale extra capaciteit zorgt er dan voor dat mijn generator minder vaak en lang hoeft te draaien.

Op de accu's is / word aangesloten een Victron 24/350 en 24/3000 Sinus omvormers. De kleine is voor dagelijkse lichte stroom verbruikers als "notebook + accessoires" en de zware voor o,a, wasmachine, magnetronoven, boiler 500 watt element, Senseo apparaat.

Hoop de panelen rond eind mei binnen te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door LEX63 op 29-03-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Heel leuk om te lezen! Voordeel van KingSun is inderdaad dat je tegen schappelijke kosten speciale maten kunt bestellen.

Heb ik toch een vraag. Als je zegt "24 volt tractie accu opgeladen 600 ampère", bedoel je dan een accu met een capaciteit van 600 Ah? Of is 600 A de maximale stroom die hij kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
mightym schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:06:
[...]

Hier in zeeland zit ik al over de 100 kWh/kWp! (en vandaag nog zo'n mooie dag in het verschiet!)
Jammer dat je niet al in 2003 paneeltjes had, dan had je echt steil achterover geslagen (zie mijn maandoverzicht).

Tot en met kwart voor drie vanmiddag zat ik met het hele systeem op 88 kWh/kWp sinds begin deze maand (inclusief oudste 93 Wp modules).

Kyocera'tjes (2x50 Wp in serie op OK4E-100) scheuren als vanouds met 98 kWh/kWp. 7 km. van de zon rijke Zuid-Hollandse kust, iets west van zuid, open frames, 30 graden hellingshoek, plat dak boven op 4e verdieping. En prehistorische, aftandse module omvormertjes met max. rendement van 94%.

Vandaag experimentje gestart met flexibel amorf Si (5 Wp) paneeltje buiten, snoertje naar binnen naar een speelgoed ventilatortje onder een van de OK4 opstellingen voor wat extra convectie langs de binnen hangende omvormers. Moet het flexibele, op raamwerk gespannen ding niet teveel op de zon draaien, anders draait dat ventilatortje zichzelf aan gort.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

browsers beïnvloeden het energieverbruik

Dat is geen nieuws natuurlijk, maar ik zie wat getallen. Hé, leuk.

In de praktijk blijkt het door de bank genomen een paar W te schelen. Laten we zeggen 3 W. Als er gemiddeld 500 miljoen mensen aan het surfen zijn, is dat 1,5 GW x 8760 uur = 13 TWh per jaar. 13 TWh is minder dan 1 ‰ van het mondiale elektriciteitsverbruik. Maar om het in perspectief te zetten, de mondiale bijbouw van PV in 2009 (7,5 GW) zal jaarlijks minder electriciteit genereren dan wat een clubje nerds bij Microsoft met een beetje prutsen aan wat source code voor elkaar krijgt.

Dat geeft twee dingen aan: energiebesparing is niet voor niets stap 1 van de Trias Energetica. Het blijkt keer op keer weer dat er veel mogelijkheden zijn om met weinig inspanning veel te winnen. En de bijdrage van PV is nog steeds gerommel in de marge als een paar honderd mensen in Redmond met wat programmeerwerk hetzelfde kunnen bereiken als een hele industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:13:
browsers beïnvloeden het energieverbruik

Dat is geen nieuws natuurlijk, maar ik zie wat getallen. Hé, leuk.
Of veel effectiever; een ad/flashblocker installeren. ;) Dat scheelt nog veel meer processorkracht, zowel op je eigen pc als op de internetservers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

De spijker op zijn kop:

Afbeeldingslocatie: http://cmsimg.burlingtonfreepress.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Site=BT&Date=20110323&Category=OPINION04&ArtNo=303230001&Ref=AR&MaxW=640&Border=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 14:43
ja..mooie uitleg..heb jij al een molen in je achtertuin? Ik krijg er een op 150 meter, en ik heb niks tegen die dingen maar we hebben best wat alternatieve plekken om die dingen neer te zetten die minder dicht op achtertuinen zitten me dunkt.
Sterker nog, hier in Houten komen ze midden tussen bedrijven, sportvelden, fietspaden en kinderdagverblijven (www.gigawiek.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:10:
ja..mooie uitleg..heb jij al een molen in je achtertuin? Ik krijg er een op 150 meter,
150 m is wel erg dichtbij, heb je niet twee getallen verwisseld, is dat niet de hoogte van de molens? Ik geloof nooit dat ze molens zo dicht bij bestaande bebouwing gaan plaatsen.
en ik heb niks tegen die dingen maar we hebben best wat alternatieve plekken om die dingen neer te zetten die minder dicht op achtertuinen zitten me dunkt.
Daar wonen ook mensen die denken: "maar we hebben best wat alternatieve plekken om die dingen neer te zetten" ;)

Hoeveel mensen wonen op minder dan 50 m van een walmende, lawaaiige snelweg? Daar halen we vaak gemakkelijk de schouders over op als iets wat er gewoon bijhoort. Ik herinner me een tijdje terug ook zo'n gedoe over die molen langs de A9 bij Heemskerk. Sommige van die huizen liggen op krap 100 m van een 3-baans snelweg. Als ik daar woonde zou ik me geen zorgen gaan maken over die molen.
Sterker nog, hier in Houten komen ze midden tussen bedrijven, sportvelden, fietspaden en kinderdagverblijven (www.gigawiek.nl)
Er zijn veel meer plaatsen waar molens zo dicht bij wegen/huizen/voorzieningen staan. Ik ben me niet bewust van ongelukken met windmolens. Is dat echt zo onveilig? Hoe groot is precies de kans op ongelukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 11:22
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:39:
Ik ben me niet bewust van ongelukken met windmolens. Is dat echt zo onveilig? Hoe groot is precies de kans op ongelukken?
Net zo groot als de kans op een meltdown in een kernreactor? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

voil schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:30:
[...]
Net zo groot als de kans op een meltdown in een kernreactor? ;)
Kleiner, ik ken maar 1 geval van een windmolen die in een storm niet uit ging nadat de cut-off speed was bereikt en zodanig werd ge-exiteert dat hij uit elkaar knalde, brake deed het niet. En ik ken al 3 gevallen waar het mis ging (gaat) in een kerncentrale :P

En dat is slechts kans. Aangezien risico = kans * impact, en de impact is overduidelijk een stuk groter bij kerncentrales dan weet je wel waar je het meeste risico loopt O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Deze dus:

En toch zie ik liever dit oneindig liever in mijn achtertuin gebeuren, dan 1 kerncentrale in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:22:
[...]

Heel leuk om te lezen! Voordeel van KingSun is inderdaad dat je tegen schappelijke kosten speciale maten kunt bestellen.

Heb ik toch een vraag. Als je zegt "24 volt tractie accu opgeladen 600 ampère", bedoel je dan een accu met een capaciteit van 600 Ah? Of is 600 A de maximale stroom die hij kan leveren?
Bedoel inderdaad een opslagcapaciteit van 600 Ampère uur. Waar uiteindelijk maar 300 ampère van overblijft omdat een accu ook een tractieaccu liefst niet verder ontladen mag worden dan 50% 23,5 volt.

Kingsun heeft een groot aanbod tegen een betaalbare prijs. Of de veel duurdere panelen van de concurrentie nu veel beter zijn, ik betwijfel het, maar hier over zijn de meningen natuurlijk sterk verdeeld. Ieder prijst zijn/haar panelen natuurlijk de hemel in.

Zou blij zijn als ze op mijn dak liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door LEX63 op 29-03-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

@Ollie & Neander: Thanks!

Hier, vanwege het zonnige weer wellicht, super-super-super-druk. Kan de offerte / informatie aanvragen voor PV niet aan.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Grid parity is begonnen :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wim Sinke (vrij geciteerd):
Met het bereiken van grid-pariteit [consumer-level] is nog geen zelfdragende markt bereikt
Maar dat zei hij alweer 2 jaar geleden, ik denk dat hij graat ziet dat 'ie ongelijk gaat krijgen... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Fingerlicking' installaties:
http://www.solen-energy.nl/installatievoorbeelden.html

Jammer dat dat in Nederland niet kan.. ik heb er de klanten / daken voor.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
[...]

150 m is wel erg dichtbij, heb je niet twee getallen verwisseld, is dat niet de hoogte van de molens? Ik geloof nooit dat ze molens zo dicht bij bestaande bebouwing gaan plaatsen.
Inderdaad, het is iets verder weg (net 500meter) maar nog steeds vlakbij zoals je op dat kaartje kan zien. Die bedrijven en andere activiteiten komen wel dichter bij..
Daar wonen ook mensen die denken: "maar we hebben best wat alternatieve plekken om die dingen neer te zetten" ;)
Zit een behoorlijk stuk weiland tussen a'dam rijnkanaal en Schalkwijk, woont niemand..
Er zijn veel meer plaatsen waar molens zo dicht bij wegen/huizen/voorzieningen staan. Ik ben me niet bewust van ongelukken met windmolens. Is dat echt zo onveilig? Hoe groot is precies de kans op ongelukken?
"De 45 meter lange wieken van deze turbines draaien over dubbele rijbanen (op- en afrit A27) en fietspaden, waarlangs dagelijks duizenden passanten moeten vrezen voor de gevolgen van bijvoorbeeld afvallende wieken (zie rijksweg A6 in mei 2009, N245 in januari 2010), oszittende onderdelen, vuil en afvallend ijs;"
Uit de brief aan de 2e kamer op die site, maar goed, dat heb ik niet nagekeken. Klinkt ernstig genoeg.

Lees net in de krant dat het ook verouderde turbines/molens (Vestas V90) worden omdat dat zo in de inmiddels enorm oude vergunningsaanvraag staat die ze niet volledig opnieuw durven te doen.
Nieuwe turbines zijn stiller en efficienter, maar ze willen perse dit proces doorzetten om niet van 'onbehoorlijk bestuur' beschuldigd te worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:54:
Fingerlicking' installaties:
http://www.solen-energy.nl/installatievoorbeelden.html

Jammer dat dat in Nederland niet kan.. ik heb er de klanten / daken voor.
FirstSolar (CdTe) kun je sowieso vergeten (al wordt er aan gewerkt om het toch mogelijk te maken, maar ik zie het somber in).

Klanten genoeg. Wil genoeg. Geld zat. Nu de ambtenarij nog opruimen, andere regering, al die draconische regelgeving door de papierversnipperaar. Netbeheerders aan kettingen leggen. WETgeving die iedereen BEGRIJPT (en waar geen misverstanden over kunnen ontstaan) verordonneren...

Nog "wat te doen", dus. :/

Zo, dat is ook weer achter de rug. Definitieve SDE correctie bedragen (en dus ook de definitieve subsidiebedragen = basisbedrag minus correctiebedrag) voor het jaar 2010 zijn bekend. Uitgewerkt at your service, met voorbeeld berekening voor een SDE 2008 beschikte (een van talloze varianten, van diverse factoren afhankelijk). Ik hoor wel als ik fouten heb gemaakt (niet ondenkbaar, ik hoop van niet).

http://www.polderpv.nl/ni...sidiebedragen_2010_bekend

Owjaa: gaat "natuurlijk" bij mij alleen om PV, rest mag je zelf uitzoeken... :o

Nog niks gezien bij Agentschap NL... En die worden er nota bene nog voor betaald... ;)

Ik wil trouwens best wel een windturbien van 2-3 MW bij ons in het park, right in my front yard. Maar ik vrees met grooten vreeze dat de omwonenden daar "wellicht" anders over zullen denken...

... dan maar verder gaan waar die 2 arme eenzame 2 MW Enercon turbientjes langs de extreem drukke en lawaaiierige A4 alweer een paar jaar staan te draaien, bij Zoeterwoude? Ruimte zat...

[ Voor 47% gewijzigd door zonnigtype op 29-03-2011 23:58 . Reden: esdeeee-gedoe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

LEX63 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:57:
[...]

Bedoel inderdaad een opslagcapaciteit van 600 Ampère uur. Waar uiteindelijk maar 300 ampère van overblijft omdat een accu ook een tractieaccu liefst niet verder ontladen mag worden dan 50% 23,5 volt.

Kingsun heeft een groot aanbod tegen een betaalbare prijs. Of de veel duurdere panelen van de concurrentie nu veel beter zijn, ik betwijfel het, maar hier over zijn de meningen natuurlijk sterk verdeeld. Ieder prijst zijn/haar panelen natuurlijk de hemel in.

Zou blij zijn als ze op mijn dak liggen.
Heb je geinformeerd naar prijzen van andere panelen dan?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
glambalk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 00:12:
[...]

Heb je geïnformeerd naar prijzen van andere panelen dan?
Ben al weken aan het surfen over het internet, of de panelen waren te- groot of te klein ten opzichte van de afmetingen van het dak of te duur.

De belangrijkste vraag die ik mij zelf stelde, Met welke afmetingen, type en merk panelen haal ik het meeste vermogen uit mijn dak tegen een betaalbare prijs?

Worden het een panelen met 72, 88 of 96 109 cellen niet onbelangrijk als je 24 volt accu's gaat laden.

Voor zoiets ga je echt niet over een nacht ijs, tenminste ik niet.

Uiteindelijk alles tegen elkaar te hebben afgewogen heb ik een beslissing genomen vandaag.

Zoek alleen nog een goedkoop adres voor een MPPT regelaar 45 ampère.

[ Voor 17% gewijzigd door LEX63 op 30-03-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
timterhorst schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 20:26:
Het gaat om 230 Wp panelen, en omdat jullie altijd zo snel op actuele zaken reageren, was ik benieuwd of iemand al een mening heeft over deze aanbieding ?
Tja het heeft zijn voor en nadelen :)

Nadeel is dat je met een plat dak niet mee mag doen.
Ik heb specifieke voorwaarden dus niet gezien omdat ik zoiezo al afviel.

Het is vooral een actie om mensen over de streep te trekken.
Het lijkt een beetje op een soort lease constructie.
Voordeel daarvan zou zijn dat het systeem niet van jou is, dus als er wat mee is is dat in principe ook niet jouw probleem.

Nadeel is dat je aan eventuele grotere voordelen niet veel hebt.

De kWh prijs is niet zo heel slecht gezien de 20 jarige garantie.

Dat is overigens wel weer een probleem; een actie die 20 jaar duurt. Daarvan zijn er niet veel die ongeschonden de eindstreep halen.

Als je geinteressserd bent in een PV systeem, je niet bang bent dat het hele systeem elke week door &^%$* meeuwen stuk gebombadeerd wordt, en de mogelijkheid hebt om een systeem via een hypotheek constructie te financieren, dan zou ik niet voor de Greenchoice variant kiezen, maar zelf 'het risico' nemen.

Als je toch wat huiverig bent om zelf de risico's te dragen zijn er eigenlijk geen nadelen tov gewone groene energie afnemen. Dat hangt natuurlijk wel nog een beetje af van wat je precies moet ondertekenen.

En zoals we allemaal weten; zodra je maar eenmaal zo'n systeem hebt staan wordt je vanzelf heel enthousiast.

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
Het lijkt er nu toch echt van te komen (vandaar dat ik weer even hier langs kwam).
Na 2 (of is het intussen al weer 3?) jaar heb ik eindelijk iemand gevonden (Wassink) die toch weldegelijk een zonneboiler op mijn dak wil komen zetten.

Enige punt is nog het meten-is-weten aspect.
Volgens de aanbieder zou een warmte opbrengst meter vrij duur zijn; rond de 1150,= voor een eenvoudig model.

En inderdaad heb ik nog niet ergens een apparaat gevonden die wat goedkoper mijn meet-wens kan vervullen.
De enige die ik ben tegen gekomen is een Kamstrup MultiCal 402. Maar daar staat alleen op een engelse site een prijs van, niks in NL te vinden.
Verder alleen een aantal goedkope varianten op ebay.de maar daar is niet duidelijk van of die wel voldoen.

En ook in dit topic kom ik 'warmte opbrengst meter' niet veel tegen.

Dus nog maar even de vraag; waar staat wat informatie over hoe ik op een beetje betaalbare manier kan bijhouden wat de zonneboiler bijdraagt. Mag een wat technische oplossing zijn.

Overigens heeft de gemeente Den Haag nog twee andere stimuleringsregelingen waar we, nu we toch bezig zijn, wellicht ook meteen gebruik van maken; groendak en vloerisolatie. En als eenmaal die dakdoorvoer er is en er al een stellage op het dak staat is een 2e stellage natuurlijk een veel kleinere stap :)

Dan alleen nog uitzoeken hoe je een PV systeem beschermt tegen bombardementen van meeuwen en ander vliegtuig.

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
AnneTweaks schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 00:46:
Het lijkt er nu toch echt van te komen (vandaar dat ik weer even hier langs kwam).
Na 2 (of is het intussen al weer 3?) jaar heb ik eindelijk iemand gevonden (Wassink) die toch weldegelijk een zonneboiler op mijn dak wil komen zetten.

Enige punt is nog het meten-is-weten aspect.
Volgens de aanbieder zou een warmte opbrengst meter vrij duur zijn; rond de 1150,= voor een eenvoudig model.

En inderdaad heb ik nog niet ergens een apparaat gevonden die wat goedkoper mijn meet-wens kan vervullen.
De enige die ik ben tegen gekomen is een Kamstrup MultiCal 402. Maar daar staat alleen op een engelse site een prijs van, niks in NL te vinden.
Verder alleen een aantal goedkope varianten op ebay.de maar daar is niet duidelijk van of die wel voldoen.

Dus nog maar even de vraag; waar staat wat informatie over hoe ik op een beetje betaalbare manier kan bijhouden wat de zonneboiler bijdraagt. Mag een wat technische oplossing zijn.

Overigens heeft de gemeente Den Haag nog twee andere stimuleringsregelingen waar we, nu we toch bezig zijn, wellicht ook meteen gebruik van maken; groendak en vloerisolatie. En als eenmaal die dakdoorvoer er is en er al een stellage op het dak staat is een 2e stellage natuurlijk een veel kleinere stap :)

Dan alleen nog uitzoeken hoe je een PV systeem beschermt tegen bombardementen van meeuwen en ander vliegtuig.

Anne.
kan mijn arduino oplossing iets betekenen?
morgen verwacht ik extra sensoren voor cv circuit te monitoren ( naast huidige temperaturen solar circuit en buffervat cv/tapwater).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
Anne.
Ik meet de temperatuur van het in en uit de boiler stromende water en hou bij hoeveel water er doorheen stroomt. Dat geeft een aardig nauwkeurige opbrengst meting. (zie http://fitzcarraldo.xs4al...lar/Zonneboiler+opbrengst). Is wel wat knutselen. Ik heb daarna ooit op-bay relatief goedkope all-in systemen gezien (ongeveer 200 euro). Ik heb geen link meer maar het is de moeite waard om even te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

Ik heb nu twee jaar een Kamstrup Picocal, en meet aan de drinkwaterkant. Ik heb daardoor precies in beeld hoeveel liters heetwater gebruikt worden en ook hoeveel kWh's er hiermee doorgaan. Die Picocal heeft twee pt100 sensoren die in koudwateraanvoer en de boileraansluiting zitten. De Picocal heeft een S0-aansluiting die bij elke kWh een puls geeft. (het realtime loggen hiervan is het volgende project)
Principieel heb je vier dingen nodig, twee temperatuursensoren, een debietmeter(watermeter) en iets computerigs. Als je aan de collectorkant meet zou je het debiet kunnen schatten aan de hand van de draaiuren van de pomp. Die dingen die je op Ebay.de ziet zouden prima kunnen voldoen, maar komen vaak uit stadsverwarmingsinstallaties en zijn in principe niet geschikt voor drinkwater. Daarmee kan je alleen aan de collectorkant meten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Vraagje over de zonneboiler (110ltr) en legionella,

Nu het weer warmer word, mijn zonneboiler gaat naar 70 graden de laatste dagen, kan ik de cv uitschakelen?
Gisteren dit getest en merkte geen verschil met de cv aan,
Echter nu is het water weer afgekoeld naar 39 graden.
Ideale temp voor legionella.
Maar als het water vandaag weer boven de 60 komt, dan is er toch geen gevaar?
Er word dagelijks gebruik gemaakt van dit water, het staat dus niet lang stil.

Heb ik ook nog een technische vraag, sinds ik een pelletkachel heb, word mijn cv eigenlijk niet meer gebruikt voor verwarming, is dit schadelijk voor het apparaat of de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
Dan vervang/spoel je toch één keer per 3/5 jaar het water in het systeem krijg je geen kalk afzettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Net is de meneer van Liander langsgeweest om de meterstanden op te nemen ( O ja, zei hij, hier moet ik veel standen opnemen :) )

Deze maand net onder mijn 5 jarig gemiddelde qua energie (dag en nacht), ondanks aanschaf van afwasmachine afgelopen oktober, dus zie het resultaat van de zonnepanelen die in augustus 2010 zijn geplaatst nu pas echt.

Heb dus mooie verwachtingen van de komende zonnige maanden (vooral het als pijltje van de Iskra meter nog meer naar links staat).

En ik wordt hier nu ook erg blij van mijn gasstanden. De nieuwe Bosch HR35II ketel met zonneboiler die eind februari 2011 is geplaatst ((ipv VR) heeft er toe geleid dat ik in de deze maand net onder de 150m3 uit ga komen (5 jarig gemiddeld 250m3), dus reken maar uit :-), graadagen 5 jarig gemiddeld 314 (deze maand ongeveer 375)

:9~ Grafiekjes maken is nog nooit zo leuk geweest.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38
Wie heeft er hier verstand van spaarlampen ?
Ik wil een vloerlamp (staande lamp) kopen met een spaarlamp uplighter en leeslamp

Nu zie ik verschillende types met een dimbare 55 watt ronde TL buis erin.
Ik heb zo'n ding ook gratis gekregen via Blokker en die bevalt me erg goed.

De dimbare "zuinige' lampen van 55 watt die ik zie zijn TL5 met de GR10Q voet.
Nou is 55 watt voor mij gevoel nog best wel veel.

Geven die dingen nou echt zoveel meer licht dan b.v. een niet dimbare tornado spaarlamp van 20 watt

Edit, handig dat google
TL5 cicline claimt ca 300 watt lichtopbrengst
Een 20 watt tornado claimt 100 watt lichtopbrengst

De ronde TL5 cicline lijkt dus een goede keuze

[ Voor 20% gewijzigd door Woodski op 30-03-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ah, zojuist mijn arduino-setup verrijkt met (nee geen splijtstof ;) ) twee extra sensoren: CV aanvoer-temperatuur en CV-retourtemperatuur.
:)
nu nog wellicht eens de buitentemperatuur embedden :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
NielsTn schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 01:19:
kan mijn arduino oplossing iets betekenen?
Daarbij worden de diverse temperaturen gemeten.

Als ik deze uitleg Wikipedia: Wärmezähler – Wikipedia
en schj en ericplan goed volg dan is ook een debiet meter van belang om de warmteopbrengst te meten.
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 07:14:
Ik meet de temperatuur van het in en uit de boiler stromende water en hou bij hoeveel water er doorheen stroomt. Dat geeft een aardig nauwkeurige opbrengst meting. (zie http://fitzcarraldo.xs4al...lar/Zonneboiler+opbrengst). Is wel wat knutselen. Ik heb daarna ooit op-bay relatief goedkope all-in systemen gezien (ongeveer 200 euro). Ik heb geen link meer maar het is de moeite waard om even te gaan zoeken.
Ik heb intussen denk ik wel door waar de valkuilen bij de units op ebay zitten.

1) Incompleet
Meestal wordt alleen de rekeneenheid met voelers aangeboden het zgn 'Messkapsel'.
Het huis waar het in hoort de 'EAT' zit er over het algemeen niet bij

2) 2e hands
Veel 2e hands units die naast wellicht het verkeerde type zijn (warmtepomp ipv zonneboiler), ook een accu hebben die bijna op kan zijn en blijkbaar niet of niet eenvoudig te vervangen.

3) Niet (lang) meer ge-ijkt
Zelfs nieuwe units die al wat langer op de plank liggen hebben een ijkdatum die afloopt waarna ze niet meer officieel gebruikt mogen worden.

4) Oude techniek.
Oudere units gebruik reed contacten die blijkbaar last kunnen krijgen van opbouwend magnetisme. En dus zou je dan een magnetisch filter moeten gaan inbouwen.
Nieuwere units kunnen gebruik maken van een rad-wieltje die natuurlijk na verloop van tijd (jaren ?) stuk kan gaan.
De nieuwste (en duurste) units maken gebruik van ultrasoon geluid.

Overigens ben ik nog steeds nergens een Kamstrup *cal online te koop tegen gekomen.

Maar wel deze aanbeiding:
http://www.pumpendiscount...Sonderangebot-Allmes.html
samen met http://www.pumpendiscount...Allmess-Einbausatz-E.html en de 15,= verzendkosten zou ik dan toch voor rond de 205,= klaar moeten zijn ?

Of mis ik iets ?
Is een Qn 2,5 unit te licht/te zwaar, de hele unit zoiezo niet te gebruiken ?

De unit is later voor zo'n 70,= uit te breiden met een module waarmee pulsen kunnnen worden uitgelezen. Maar voor mij wordt dat stap 2. Eerst maar eens het systeem echt op het dak met een makkelijk afleesbare meter er aan.

Anne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AnneTweaks schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:20:
[...]

Daarbij worden de diverse temperaturen gemeten.

Als ik deze uitleg Wikipedia: Wärmezähler – Wikipedia
en schj en ericplan goed volg dan is ook een debiet meter van belang om de warmteopbrengst te meten...
klopt, je hebt de flow ook nog nodig.
delta T is goed geautomatiseerd te meten.
als je de mate van pompmodulatie weet en de max. realiseerbare vloeistofverplaatsing, dan ben je er denk ik.

maar goed... ik kan de nodige zaken desnoods uit de atag aflezen, ik wil vooral weten hoe eer gestookt wordt met welke temperaturen, en hoe de boiler zich vult met warmte overdag.
daarna trek ik hem wel wel leeg/koel voor de volgende oplaadcyclus de next day :)
maximaal oogsten. pluk de dag krijgt nieuwe betekenis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Interressante voordracht van Bill Gates over de energieuitdagingen van de toekomst:
YouTube: Bill Gates on energy: Innovating to zero!

Past wel in het thema duurzame energie dacht ik :)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:45:
[...]

klopt, je hebt de flow ook nog nodig.
delta T is goed geautomatiseerd te meten.
als je de mate van pompmodulatie weet en de max. realiseerbare vloeistofverplaatsing, dan ben je er denk ik.
Aan een Qn van 1,5 heb je denk ik genoeg. 1,5 m3/h is een aardige plas water. Waar je nog niets over gezegd hebt is waar je gaat meten.
Het is natuurlijk leuk om te weten dat je xx GJ geoogst hebt (collectorkant) maar als dat warme water verder niet gebruikt wordt, heb je weinig aan dat getal. Ik meet (vrij bewust) aan de drinkwaterkant. Geen ronkende cijfers, maar echte besparing meet je dan.
In dat geval moet je debietmeter geschikt zijn voor drinkwater. Als je aan de collectorkant wil meten, dan kan dat ook.
Maar bij de gemiddelde zonneboiler zal het nog een flinke klus zijn om de draaiuren (en eventueel modulatie) te loggen. Bovendien is dit geen meting maar een (zeer grove) schatting. De Atag gebruikers moeten het er mee doen, maar het is jammer dat ook zo'n apparaat niets beters heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 30-03-2011 20:07 . Reden: foute zinsbouw ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:36:
[...]

Aan een Qn van 1,5 heb je denk ik genoeg. 1,5 m3/h is een aardige plas water. Waar je nog niets over gezegd hebt is waar je gaat meten.
Het is natuurlijk leuk om te weten dat je xx GJ geoogst hebt (collectorkant) maar als dat warme water verder niet gebruikt wordt, heb je weinig aan dat getal. Ik meet (vrij bewust) aan de drinkwaterkant. Geen ronkende cijfers, maar echte besparing meet je dan.
In dat geval moet je debietmeter geschikt zijn voor drinkwater. Als je aan de collectorkant wil meten, dan kan dat ook.
Maar bij de gemiddelde zonneboiler zal het nog een flinke klus zijn om de draaiuren (en eventueel modulatie) te loggen. Bovendien is dit geen meting maar een (zeer grove) schatting. De Atag gebruikers moeten het er mee doen, maar het is jammer dat ook zo'n firma apparaat beters heeft.
daarom staat in de qsolar ook drie parameters in GJ.
GJ totaal = GJ tapwater + GJ verwarming

dus omrekenen naar m3 gas besparing is dan ook goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:14

Punkrocker

Mostly harmless

Al bijna 25 duizend handtekeningen in amper een dag.

_/-\o_

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Ik vind dat altijd van die domme initiatieven. Ook al hebben 200.000 mensen hun naam achtergelaten op die site, wat dan nog? Er doen politieke partijen mee aan dit initiatief, dus logischerwijs halen ze een groot aantal.

Als de PVV en VVD zoiets maakt voor Verlaag de brandstofprijs heb je ook binnen no-time 100.000 mensen.

Zegt niet zoveel, om je naam achter te laten op zo`n site. Het is toch bekend dat de helft voor en de andere helft tegen kernenergie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Systeem voor Angola (tja, je krijgt af en toe vreemde aanvragen) aan het doorrekenen. Optimale hoek: 15 graden. Optimale richting: Noord. En dan 1650 kWh/kWp.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Kernenergie past niet in een schone toekomst. Het is onveilig, duur en zadelt ons 240.000 jaar op met levensgevaarlijk afval
Waw dat is nogal kort door de bocht zeg :P

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:23:
Systeem voor Angola (tja, je krijgt af en toe vreemde aanvragen) aan het doorrekenen. Optimale hoek: 15 graden. Optimale richting: Noord. En dan 1650 kWh/kWp.. :D
hmm zijn het van die spammers met een Western Union transactievoorstel? ;)
spamming becomes sustainable LOL
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

NielsTn schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:50:
[...]

hmm zijn het van die spammers met een Western Union transactievoorstel? ;)
spamming becomes sustainable LOL
:9
Nou, het was wel een vreemde dag vandaag. Ik werd eerst dus echt gebeld door een Nigeriaan. Echt. Met een telefoonnummer uit Amsterdam. Miste de oproep, ik belde terug. Epson hoofdkantoor. Even later belt hij weer, neem hem op. Heel verhaal, in het Engels. Ik noem wat prijzen, hij meteen moeilijk doen. Heb Epson maar even ingelicht dat ze niet echt met hun werk bezig zijn daar. Meneer Malcolm King werkte dus echt bij Epson.

Even later wordt ik gebeld door een Nederlander met een Portugees nummer, voor een project-aanvraag voor Angola. Lijkt op Google nette gast. Letter of credit / bankgarantie / vooruit betalen geen probleem. Dan wil ik wel even offerte tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

SunshineCompany schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:58:
[...]
Nou, het was wel een vreemde dag vandaag. Ik werd eerst dus echt gebeld door een Nigeriaan. Echt. Met een telefoonnummer uit Amsterdam. Miste de oproep, ik belde terug. Epson hoofdkantoor. Even later belt hij weer, neem hem op. Heel verhaal, in het Engels. Ik noem wat prijzen, hij meteen moeilijk doen. Heb Epson maar even ingelicht dat ze niet echt met hun werk bezig zijn daar. Meneer Malcolm King werkte dus echt bij Epson.

Even later wordt ik gebeld door een Nederlander met een Portugees nummer, voor een project-aanvraag voor Angola. Lijkt op Google nette gast. Letter of credit / bankgarantie / vooruit betalen geen probleem. Dan wil ik wel even offerte tikken.
Blijft wel vaag eigenlijk. Maar een gewaarschuwd man is er twee waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CopperCAT schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:30:
[...]
Waw dat is nogal kort door de bocht zeg :P
I.p.v. kernenergie hadden ze beter "hedendaagse kernsplijting" kunnen gebruiken. Want die hebben exact de nadelen die er benoemt worden. Er gaat wereldwijd meer subsidie naar kernenergie dan alle duurzame technieken bij elkaar (en dat is om het kosteneffectief te maken, dus niet naar onderzoek). Dus duur is het sowieso, en in de toekomst wordt het alleen maar duurder doordat we het afvalprobleem doorschuiven naar de toekomst (en die kosten zijn niet meegenomen).

Zelf ben ik voor heel veel fund naar nieuwe kernenergietechnieken, zowel fusie als splijting (al ziet dat er met bezuinigen op wetenschappelijk onderzoek van het huidige kabinet niet naar uit, sja, dat JSF speeltje moet toch ergens van betaald worden). Maar geen nieuwe centrales meer bouwen met de huidige techniek. Dus gewoon een stop voor kernenergie tot ze met iets fatsoenlijks komen (testcentrales voor nieuwe techniek in the middle of nowhere uitgezonderd).

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 30-03-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ik ben al enige tijd enthousiast lezer op dit topic. Echt goeie info en allemaal professionals hier.

Nu heb ik zelf een vraag. Ik ga een zonneboiler aanschaffen. Mijn dak ligt op ZZO, en we zijn (en blijven) met z'n tweetjes. 's avonds wordt er dus door max. 2 mensen gedouched of wordt de tweepersoons jacuzzi gevuld. Ik heb nu mijn oog op een Zentasol, omdat ik ook een Remeha Calenta wil. Nou gaat het mij niet om de productkeuze, maar wel om de vraag: neem ik 1 of 2 collectoren? Door de EUR 320,00 extra subsidie bij 2 collectoren is het prijsverschil 130 euro (op adviesprijzen), installatie zal misschien een 40 euro extra kosten voor de 2e collector gok ik. Totaal dus 170 euro. Zou het dat waard zijn? Of krijg ik met 1 collector op de meeste zonnige dagen de boiler ook op 60 graden of meer?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen bij deze keuze.

Groet,
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Bartjuh schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:01:
[...]

I.p.v. kernenergie hadden ze beter "hedendaagse kernsplijting" kunnen gebruiken. Want die hebben exact de nadelen die er benoemt worden. Er gaat wereldwijd meer subsidie naar kernenergie dan alle duurzame technieken bij elkaar (en dat is om het kosteneffectief te maken, dus niet naar onderzoek). Dus duur is het sowieso, en in de toekomst wordt het alleen maar duurder doordat we het afvalprobleem doorschuiven naar de toekomst (en die kosten zijn niet meegenomen).

Zelf ben ik voor heel veel fund naar nieuwe kernenergietechnieken, zowel fusie als splijting (al ziet dat er met bezuinigen op wetenschappelijk onderzoek van het huidige kabinet niet naar uit, sja, dat JSF speeltje moet toch ergens van betaald worden). Maar geen nieuwe centrales meer bouwen met de huidige techniek. Dus gewoon een stop voor kernenergie tot ze met iets fatsoenlijks komen (testcentrales voor nieuwe techniek in the middle of nowhere uitgezonderd).
Waarom altijd maar streven naar centrales? Das alleen maar geconcentreerde macht. De 3 d's gaat hem om.
Duurzaam = Decentraal = Democratisch. Ander volgorde mag ook.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

glambalk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:43:
[...]

Waarom altijd maar streven naar centrales? Das alleen maar geconcentreerde macht. De 3 d's gaat hem om.
Duurzaam = Decentraal = Democratisch. Ander volgorde mag ook.
Ah jij bedoelt natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: http://images.thetruthaboutcars.com/2008/12/mr-fusion.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:41:
Hoi allemaal,

Ik ben al enige tijd enthousiast lezer op dit topic. Echt goeie info en allemaal professionals hier.

Nu heb ik zelf een vraag. Ik ga een zonneboiler aanschaffen. Mijn dak ligt op ZZO, en we zijn (en blijven) met z'n tweetjes. 's avonds wordt er dus door max. 2 mensen gedouched of wordt de tweepersoons jacuzzi gevuld. Ik heb nu mijn oog op een Zentasol, omdat ik ook een Remeha Calenta wil. Nou gaat het mij niet om de productkeuze, maar wel om de vraag: neem ik 1 of 2 collectoren? Door de EUR 320,00 extra subsidie bij 2 collectoren is het prijsverschil 130 euro (op adviesprijzen), installatie zal misschien een 40 euro extra kosten voor de 2e collector gok ik. Totaal dus 170 euro. Zou het dat waard zijn? Of krijg ik met 1 collector op de meeste zonnige dagen de boiler ook op 60 graden of meer?

Groet,
Michiel
Leuk, maar wat maakt die 40, 100 of 200 euro nou uit.

Waar gaat het jou om? Milieu, techniek of 40 euro? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

SunshineCompany schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:04:
Hier, vanwege het zonnige weer wellicht, super-super-super-druk. Kan de offerte / informatie aanvragen voor PV niet aan.
Oh, je wilt het wat minder druk hebben, dan zal ik als er geld over is na de dakrenovatie geen offerte bij je opvragen :+ :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onvoorstelbaar, je kan daar een affiche ophalen om te printen, h.e.l.e.m.a.a.l zwart !!
Wat een inkt gaat dat kosten ! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:41:
Hoi allemaal,

Groet,
Michiel
bij minder zonnige dagen (najaar) heb je met groter collectorvlak iets meer te oogsten... je seizoen wordt dus ruimer, en je drukt langer je gasverbruik voor je jacuzzi-festijn....
in het hoogseizoen is de boel in. notime super-heated (bij wijze van spreken), dusss...
als je het doet doe je het goed... ik verwacht niet dat een tweede collector extra installatiekosten meebrengt, zal veelal op dezelfde rails geplaatst worden.

het achteraf spijt hebben en na-installeren gaat je veel meer kosten ;)

* NielsTn heeft drie collectoren op zijn dak staan.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 30-03-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:11:
Zit een behoorlijk stuk weiland tussen a'dam rijnkanaal en Schalkwijk, woont niemand..
Maar dan gebruiken ze alleen maar andere argumenten. Bijvoorbeeld "Landschappelijk karakter". Denk je dat zo'n Eneco ook niet de weg van de minste weerstand zou kiezen en die molens in de polder neer zou zetten als er zo weinig bezwaar was?
"De 45 meter lange wieken van deze turbines draaien over dubbele rijbanen (op- en afrit A27) en fietspaden, waarlangs dagelijks duizenden passanten moeten vrezen voor de gevolgen van bijvoorbeeld afvallende wieken (zie rijksweg A6 in mei 2009, N245 in januari 2010), oszittende onderdelen, vuil en afvallend ijs;"
Uit de brief aan de 2e kamer op die site, maar goed, dat heb ik niet nagekeken. Klinkt ernstig genoeg.
Klinkt het ernstig of is het ernstig? Iedereen kan met de juiste woordkeuze iets ernstig laten klinken. Heb je het zelf uitgezocht? Het is, helaas, de modus operandi van de meeste actiegroepen. Dik aanzetten van van allerlei onbetekenende zaken.

Op het moment dat er een goede storm over Nederland waait, ligt het hele land bezaaid met omgevallen bomen en afgebroken takken. Toch vreemd dat je daar nooit iemand over hoort als ze ergens bomen gaan planten.

Kun je zeggen hoeveel argeloze passanten er de afgelopen 30 jaar ernstig gewond of gedood zijn door een windturbine? Over de hele wereld? En er draaien hier en daar toch al heel wat oude beestjes, niet te vergelijken met de moderne turbines van nu. Denk je niet dat het gevaar hier schromelijk overdreven wordt?
Lees net in de krant dat het ook verouderde turbines/molens (Vestas V90) worden omdat dat zo in de inmiddels enorm oude vergunningsaanvraag staat die ze niet volledig opnieuw durven te doen.
Nieuwe turbines zijn stiller en efficienter, maar ze willen perse dit proces doorzetten om niet van 'onbehoorlijk bestuur' beschuldigd te worden....
Kijk, het proces klopt niet. Ergens draait het er altijd op uit dat mensen het gevoel krijgen dat een groot, anoniem bedrijf die windmolens hun door de strot wil duwen. En dan zetten ze de hakken in het zand en wordt het een eindeloze strijd die vooral op emotie gevoerd wordt. Zie bijvoorbeeld het openingsstatement op die gigawiek site: "De gemeente Houten is van plan om Eneco drie 150 meter hoge windturbines te laten plaatsen!
Maar dat laten we natuurlijk niet gebeuren." Vol emotie en strijdlust. Het gaat helemaal niet meer over argumenten en feiten. Het is gewoon een stammenstrijd: wij tegen hun.

De overheid laat hier iets liggen. Die zou het tactischer moeten spelen en ervoor zorgen dat de mensen in de buurt die, hoe dan ook, nadeel hebben van die molens (of het veel is of weinig laat ik even in het midden), daar ook wat voordelen tegenover krijgen. Bijvoorbeeld door te participeren in die molens en zodoende mee te delen in de opbrengst. In de Stad van de Zon komen er windmolens die veel dichter bij huizen en wegen en bedrijven staan. Waarom protesteert men daar niet? Niet omdat ze zulke andere mensen zijn als die in Houten wonen, maar omdat het proces anders was.

Aanvulling. De houding tegenover windmolens wordt m.i. nog het beste geïllustreerd door dit interview van de bekende Britse milieujournalist George Monbiot. Hij vraagt de voorzitter van de 'Campaign to Protect Rural England' waarom ze bezwaar maken tegen zowat elk windmolenpark, en nooit tegen de open kolenmijnen die grote oppervlakten aan land volledig verwoesten door ze van hun toplaag te ontdoen.

Aanvulling 2. Ik ben even naar de pagina van de gemeente Houten geweest over die windturbines. Daar valt te lezen:
"Bij de realisatie van het windpark wordt o.a. rekening gehouden met kans op ijsvorming op de rotorbladen. Indien deze kans er is, worden de turbines stilgezet. De rotorbladen worden evenwijdig aan de weg gedraaid, zodat passanten in de directe omgeving niet door ijs geraakt kunnen worden." Waarom wordt er dan nog steeds gerept over het gevaar van afvallend ijs vraag ik me af.

[ Voor 13% gewijzigd door Anne vdr Bom op 31-03-2011 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50

Met 1-wire kan je bijzonder goedkoop meten. Een simpele linux server (bv een nasje, routertje oid) kan alles keurig binnenhengelen. Digitemp is een opensource project waarmee je onder linux al je 1-wire sensoren kan uitlezen. Een DS18S20 tempsensor kan je zelfs gratis ontvangen bij Maxim. (Als sample)

De DS18S20 heeft een prima bereik (volgens mij tot 125 graden), als je hem met een derde draadje aansluit met spanning erop.

Het ligt hier allemaal klaar, maar nog niet zover gekomen dat het werkt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:03:
[...]

Leuk, maar wat maakt die 40, 100 of 200 euro nou uit.

Waar gaat het jou om? Milieu, techniek of 40 euro? :?
Dat maakt in zoverre uit dat ik bespaarde euro's aan de ene energiebesparende maatregel weer aan een andere kan uitgeven... En als het met 1 collector voldoende zou zijn dan doe ik het dus met 1.

Het gaat mij om het milieu, ik vervang ook een VR ketel van 5 jaar oud voor een HR. Ik heb dit huis net gekocht en ben druk aan het isoleren en energiebesparen.

NielsTn schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:22:
[...]
bij minder zonnige dagen (najaar) heb je met groter collectorvlak iets meer te oogsten... je seizoen wordt dus ruimer, en je drukt langer je gasverbruik voor je jacuzzi-festijn....
in het hoogseizoen is de boel in. notime super-heated (bij wijze van spreken), dusss...
als je het doet doe je het goed... ik verwacht niet dat een tweede collector extra installatiekosten meebrengt, zal veelal op dezelfde rails geplaatst worden.

het achteraf spijt hebben en na-installeren gaat je veel meer kosten ;)
Zoiets had ik al vermoed, dat het voornamelijk het seizoen verlengt Dat op zich vind ik al reden genoeg om voor de 2e collector te gaan....

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 07:37 . Reden: Typfout door ipad :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Anne vdr Bom schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:36:
[...]

Maar dan gebruiken ze alleen maar andere argumenten. Bijvoorbeeld "Landschappelijk karakter". Denk je dat zo'n Eneco ook niet de weg van de minste weerstand zou kiezen en die molens in de polder neer zou zetten als er zo weinig bezwaar was?
Tuurlijk, er zijn altijd bezwaren, maar in mijn (ja mijn) ogen was dat een betere plek geweest.
Klinkt het ernstig of is het ernstig? Iedereen kan met de juiste woordkeuze iets ernstig laten klinken. Heb je het zelf uitgezocht? Het is, helaas, de modus operandi van de meeste actiegroepen. Dik aanzetten van van allerlei onbetekenende zaken.
Klopt. Mijn punt is ook, en dat stip je zometeen aan, vooral van het proces. De gemeente wil nu eigenlijk ook niet meer maar draagt nu zaken aan van 'onbehoorlijk bestuur'...
Straks zitten we met molens die niemand daar meer wil maar die moeten omdat ze bang zijn voor Eneco claims. Draagkracht onderzoeken stammen uit 2000, toen er niemand aan deze kant woonde.
Op het moment dat er een goede storm over Nederland waait, ligt het hele land bezaaid met omgevallen bomen en afgebroken takken. Toch vreemd dat je daar nooit iemand over hoort als ze ergens bomen gaan planten.
Maken die ook herrie s'nachts? Of klopt dat ook niet?
Kun je zeggen hoeveel argeloze passanten er de afgelopen 30 jaar ernstig gewond of gedood zijn door een windturbine? Over de hele wereld? En er draaien hier en daar toch al heel wat oude beestjes, niet te vergelijken met de moderne turbines van nu. Denk je niet dat het gevaar hier schromelijk overdreven wordt?
Heb je de lokatie van die middelste windmolen gezien? Midden tussen sportvelden en gebouwen.
Kijk, het proces klopt niet. Ergens draait het er altijd op uit dat mensen het gevoel krijgen dat een groot, anoniem bedrijf die windmolens hun door de strot wil duwen. En dan zetten ze de hakken in het zand en wordt het een eindeloze strijd die vooral op emotie gevoerd wordt. Zie bijvoorbeeld het openingsstatement op die gigawiek site: "De gemeente Houten is van plan om Eneco drie 150 meter hoge windturbines te laten plaatsen!
Maar dat laten we natuurlijk niet gebeuren." Vol emotie en strijdlust. Het gaat helemaal niet meer over argumenten en feiten. Het is gewoon een stammenstrijd: wij tegen hun.

De overheid laat hier iets liggen. Die zou het tactischer moeten spelen en ervoor zorgen dat de mensen in de buurt die, hoe dan ook, nadeel hebben van die molens (of het veel is of weinig laat ik even in het midden), daar ook wat voordelen tegenover krijgen. Bijvoorbeeld door te participeren in die molens en zodoende mee te delen in de opbrengst. In de Stad van de Zon komen er windmolens die veel dichter bij huizen en wegen en bedrijven staan. Waarom protesteert men daar niet? Niet omdat ze zulke andere mensen zijn als die in Houten wonen, maar omdat het proces anders was.
Grotendeels mee eens, zie ook bv. het probleem dat ze nu niet meer betere molens kunnen plaatsen. Er is in Houten inmiddels een goed initiatief ook (volgens mij ook met gemeente deelname) om *samen* groene stroom op te wekken, dus dat lijkt de goede kant op te gaan. (http://www.ademhouten.nl/projecten)
Aanvulling 2. Ik ben even naar de pagina van de gemeente Houten geweest over die windturbines. Daar valt te lezen:
"Bij de realisatie van het windpark wordt o.a. rekening gehouden met kans op ijsvorming op de rotorbladen. Indien deze kans er is, worden de turbines stilgezet. De rotorbladen worden evenwijdig aan de weg gedraaid, zodat passanten in de directe omgeving niet door ijs geraakt kunnen worden." Waarom wordt er dan nog steeds gerept over het gevaar van afvallend ijs vraag ik me af.
Die pagina lijkt me verouderd dan gezien de middelste windmolen, want met wegen/objecten aan alle zijden lijkt me dat moeilijk zo te draaien?

Overigens is er nog een windmolen plan in Houten, waarbij de meeste omwonenden het er mee eens zijn en ook deelnemer zijn, maar de gemeente wil eerst dit project doen, vermoedelijk ook weer door claimdruk van Eneco. (http://www.windparkgoyerbrug.nl/)

Hier overigens de 2 berichten uit de krant:
http://www.groentje.nl/ww...page=artikel&artid=933716
http://www.groentje.nl/ww...page=artikel&artid=933965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:57:
[...]

daarom staat in de qsolar ook drie parameters in GJ.
GJ totaal = GJ tapwater + GJ verwarming

dus omrekenen naar m3 gas besparing is dan ook goed te doen.
Dan ga je er vanuit dat alle warmte nuttig gebruikt wordt. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zeker in de periode dat het huis geen bijverwarming nodig heeft heb jij op warme dagen een warmteoverschot en zal er warm water ongebruikt afkoelen. Voor zover ik het begrepen heb, meet de Qsolar aan de collectorkant en wordt het debiet berekend door de draaiuren van de pomp te nemen. Hoe men dan aan die GJ van tapwater en GJ verwarming komt is mij nog niet duidelijk. Waarschijnlijk ook aan de collectorkant, want aan de tapwaterkant zit niets om het debiet te meten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38
SunshineCompany schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:58:
[...]

Een kennis van me verkocht zijn huis aan dat volk. Vooruit betalen ook geen probleem.
Kwamen alleen vast te zitten bij overstappen in Londen met hun vlucht naar Amsterdam.
Iets met een visum, of er even geld konden lenen om een visum te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:04:
Straks zitten we met molens die niemand daar meer wil maar die moeten omdat ze bang zijn voor Eneco claims. Draagkracht onderzoeken stammen uit 2000, toen er niemand aan deze kant woonde.
Je zegt dat niemand die molens meer wil, maar hoeveel mensen in Houten zijn eigenlijk voor en tegen?

Als ik op Google Maps kijk, zie ik dat de dichtstbijzijnde huizen nog in aanbouw waren niet al te lang geleden. In 2005 stond al vast dat die molens er zouden komen. Gaan die mensen die die huizen gekocht hebben in de wetenschap dat er 3 windturbines geplaatst zouden gaan worden nu toch nog bezwaar maken?
Maken die ook herrie s'nachts? Of klopt dat ook niet?
Die bomen had ik als voorbeeld aangehaald om te laten zien hoe automatisch we veel grotere risico's accepteren. Het ging niet over het geluid.
Heb je de lokatie van die middelste windmolen gezien? Midden tussen sportvelden en gebouwen.
Huh, ik zie op Google Maps alleen maar weilanden. Hebben we het wel over hetzelfde project?

Jij lijkt te zeggen: die molens horen niet dicht bij de gebouwen, punt uit. Maar wat is het issue nu in de realiteit? Is het echt een probleem? Er staan in Nederland zoveel molens tussen gebouwen en naast wegen en fietspaden. Dus nogmaals mijn vraag: heeft dat al ongelukken (met letsel) opgeleverd? Zo ja, hoe veel?
Grotendeels mee eens, zie ook bv. het probleem dat ze nu niet meer betere molens kunnen plaatsen.
Dat is inderdaad jammer. Die procedures duren zo lang dat de technologie waarop ze ooit de vergunningsaanvraag hebben gedaan al verouderd is op het moment dat tot realisatie wordt overgegaan. Daar zou misschien wat flexibiliteit ingebouwd kunnen worden zodat je in een later stadium met een vereenvoudigde en snelle procedure betere molens kunt plaatsen.
Die pagina lijkt me verouderd dan gezien de middelste windmolen, want met wegen/objecten aan alle zijden lijkt me dat moeilijk zo te draaien?
Kende je die pagina nog niet? Wist je van alle voorzorgen die genomen gaan worden om veiligheid en nachtrust te waarborgen?

Misschien zie ik het dan niet goed, maar waar komen die molens dan precies? Ze komen toch pal aan het Amsterdam-Rijnkanaal? Als ik op Google Maps kijk, zie ik een polder van zo'n 500 m tussen de verkeersweg De Rede en het Amsterdam Rijnkanaal, dus is de afstand tot de dichtstbijzijnde gebouwen nog altijd een paar honderd meter. Als je de wieken in de goede stand zet, (1 wiek op 12 uur, 1 op 4 uur en 1 op 8 uur) , dan streken ze maar 22,5 meter uit. Kun je verduidelijken wat je hiermee bedoelt? Want ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 07:34:
[...]

Dat maakt in zoverre uit dat ik bespaarde euro's aan de ene energiebesparende maatregel weer aan een andere kan uitgeven... En als het met 1 collector voldoende zou zijn dan doe ik het dus met 1.

Het gaat mij om het milieu, ik vervang ook een VR ketel van 5 jaar oud voor een HR. Ik heb dit huis net gekocht en ben druk aan het isoleren en energiebesparen.

[
"Het gaat me om het milieu", "Efficiente investeringsvolgorde" en "ben druk aan het isoleren en energiebesparen"

Een jacuzzi vraagt heel veel elektrische en heel veel thermische energie.
Dus als het om het milieu gaat, geen zonneboiler + geen jacuzzi is stukken beter dan allebei wel, en een stuk voordeliger.

Bij normaal warmwatergebruik is een zonneboiler voor 2 personen minder zinvol dan PV panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
[quote]Anne vdr Bom schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:28:
[...]
Je zegt dat niemand die molens meer wil, maar hoeveel mensen in Houten zijn eigenlijk voor en tegen?
De partij die er tegen is heeft bij de laatste verkiezingen het meeste aantal stemmen gehaald, en is alleen niet in de raad gekomen doordat de andere partijen een coalitie hebben gevormd buiten hen om.
Onderzoek naar cijfers: http://gigawiek.nl/docs/veerwagenweg.doc
Als ik op Google Maps kijk, zie ik dat de dichtstbijzijnde huizen nog in aanbouw waren niet al te lang geleden. In 2005 stond al vast dat die molens er zouden komen. Gaan die mensen die die huizen gekocht hebben in de wetenschap dat er 3 windturbines geplaatst zouden gaan worden nu toch nog bezwaar maken?
Vast is wat lastig..ze zijn al 2 keer eerder afgekeurd door de RvS, dus veel mensen hoopten of gingen er zelfs van uit dat het uberhaupt niet door zou gaan. Dit gecombineerd met het feit dat hier gewoon de boel vol is gebouwd en je dus weinig keuze hebt dan het risico te nemen.
Huh, ik zie op Google Maps alleen maar weilanden. Hebben we het wel over hetzelfde project?

Jij lijkt te zeggen: die molens horen niet dicht bij de gebouwen, punt uit. Maar wat is het issue nu in de realiteit? Is het echt een probleem? Er staan in Nederland zoveel molens tussen gebouwen en naast wegen en fietspaden. Dus nogmaals mijn vraag: heeft dat al ongelukken (met letsel) opgeleverd? Zo ja, hoe veel?
Staan er veel vlakbij inderdaad? Ook zo dichtbij als kaartje onderin? En zijn dat ook zulke grote jongens?
Dat is inderdaad jammer. Die procedures duren zo lang dat de technologie waarop ze ooit de vergunningsaanvraag hebben gedaan al verouderd is op het moment dat tot realisatie wordt overgegaan. Daar zou misschien wat flexibiliteit ingebouwd kunnen worden zodat je in een later stadium met een vereenvoudigde en snelle procedure betere molens kunt plaatsen.
eens..maar dat is nu ff niet anders...
Kende je die pagina nog niet? Wist je van alle voorzorgen die genomen gaan worden om veiligheid en nachtrust te waarborgen?
Jawel, maar sinds een jaar ongeveer is mijn een nieuw gebied aan het plannen waar die molens ook komen, vanwege ruimtegebrek elders. Die kaart is hier: http://www.gigawiek.nl/custom/Voorziening.jpg . Die verandering lijkt nog niet te zijn verwerkt in die pagina als ik het zo lees.
Misschien zie ik het dan niet goed, maar waar komen die molens dan precies? Ze komen toch pal aan het Amsterdam-Rijnkanaal? Als ik op Google Maps kijk, zie ik een polder van zo'n 500 m tussen de verkeersweg De Rede en het Amsterdam Rijnkanaal, dus is de afstand tot de dichtstbijzijnde gebouwen nog altijd een paar honderd meter. Als je de wieken in de goede stand zet, (1 wiek op 12 uur, 1 op 4 uur en 1 op 8 uur) , dan streken ze maar 22,5 meter uit. Kun je verduidelijken wat je hiermee bedoelt? Want ik zie het niet.
Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

ollie1965 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:12:
[...]

Oh, je wilt het wat minder druk hebben, dan zal ik als er geld over is na de dakrenovatie geen offerte bij je opvragen :+ :)
:P Nee, nee! Het is vandaag al aanzienlijk rustiger. Lijkt wel of ik ijsjes verkoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:42:
Staan er veel vlakbij inderdaad? Ook zo dichtbij als kaartje onderin? En zijn dat ook zulke grote jongens?
Kijk naar het Windpark van Luna, daar staan ze midden in een recreatiegebied, vlakbij een weg. Of molen Heemskerk. Op steenworp afstand van een industrieterrein. Dat zijn zomaar de molens die ik uit mijn hoofd ken. Er zijn vast nog veel meer voorbeelden.

Maar je blijft mijn vraag ontwijken: kun je echte probleemgevallen noemen, ongelukken of zoiets. Als er zo'n groot gevaar is, zoals jij zegt, dan moeten er toch al eens slachtoffers gevallen zijn? Er staan al een paar honderdduizend windturbines op de wereld.
Jawel, maar sinds een jaar ongeveer is mijn een nieuw gebied aan het plannen waar die molens ook komen, vanwege ruimtegebrek elders. Die kaart is hier: http://www.gigawiek.nl/custom/Voorziening.jpg . Die verandering lijkt nog niet te zijn verwerkt in die pagina als ik het zo lees.
Ah, er zijn dus nog plannen om na het neerzetten van de windmolens nog andere bebouwing neer te zetten. Maar zouden de bewoners zich niet moeten beperken tot de invloed op hun eigen situatie? Ik denk dat toekomstige bebouwing hierin geen argument heeft. Degenen die dat gaan bouwen en bewonen zullen gewoon met die molens rekening moeten houden. Dat is toch geen argument voor jullie?

Als ik daar woonde, zou mijn enige zorg geluidshinder zijn. Het gevaar is theoretisch. Andere tegenwerpingen zou ik niet kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Anne vdr Bom schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:01:
[...]

Kijk naar het Windpark van Luna, daar staan ze midden in een recreatiegebied, vlakbij een weg. Of molen Heemskerk. Op steenworp afstand van een industrieterrein. Dat zijn zomaar de molens die ik uit mijn hoofd ken. Er zijn vast nog veel meer voorbeelden.

Maar je blijft mijn vraag ontwijken: kun je echte probleemgevallen noemen, ongelukken of zoiets. Als er zo'n groot gevaar is, zoals jij zegt, dan moeten er toch al eens slachtoffers gevallen zijn? Er staan al een paar honderdduizend windturbines op de wereld.
Nee, maar je hoeft het gevaar niet op te zoeken. Mijns inziens is dat een betere wijze van plannen. Overigens boeit het gevaar mij ook minder, ik zal daar gewoon eventueel niet veel te vinden zijn, hoop alleen dat mijn kind dan niet op hockey wil wat daar onder plaats gaat vinden.
Ah, er zijn dus nog plannen om na het neerzetten van de windmolens nog andere bebouwing neer te zetten. Maar zouden de bewoners zich niet moeten beperken tot de invloed op hun eigen situatie? Ik denk dat toekomstige bebouwing hierin geen argument heeft. Degenen die dat gaan bouwen en bewonen zullen gewoon met die molens rekening moeten houden. Dat is toch geen argument voor jullie?

Als ik daar woonde, zou mijn enige zorg geluidshinder zijn. Het gevaar is theoretisch. Andere tegenwerpingen zou ik niet kunnen bedenken.
Ondertussen loop de bebouwing vooruit op de windmolens, dat is blijkbaar makkelijker plannen, maar inderdaad, dat is ook geen argument voor de bewoners hier. Er zijn echter ook bewoners dichter bij die masten, aan het kanaal (paar losse huizen) en die hebben die bezwaren wel.
Mijn voornaamste zorg is eventuele slagschaduw en vooral geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:34:
[...]
"Het gaat me om het milieu", "Efficiente investeringsvolgorde" en "ben druk aan het isoleren en energiebesparen"

Een jacuzzi vraagt heel veel elektrische en heel veel thermische energie.
Dus als het om het milieu gaat, geen zonneboiler + geen jacuzzi is stukken beter dan allebei wel, en een stuk voordeliger.

Bij normaal warmwatergebruik is een zonneboiler voor 2 personen minder zinvol dan PV panelen.
Het bubbelbad heeft zuinige ledverlichting hoor O-) Als het je geruststelt, gebruiken we de bubbel- en circulatiefunctie nooit, maar we gebruiken het als een gewoon 2-persoons bad. Ik had even niet door dat een jacuzzi hier ongewenst is :) Anders had ik het gewoon een bad genoemd.

Ik wil sowieso de ketel vervangen want de huidige is niet modulerend en dan vind ik de investering in het evohome systeem weer wat minder nuttig. Dus daarom gaat ook de zonneboiler meteen mee, de installateur is er toch :) En met de evohome stop ik met onnodig mijn woonkamer stoken als ik 's ochtends alleen de keuken en de badkamer warm wil hebben... Ik vind echt dat de ouderwetse kamerthermostaat in veel huishoudens niet meer voldoet...

Ik gebruik nu per jaar ongeveer 1500 kwh, en ook ongeveer 1500 m3 gas. Naar zonnepanelen ga ik ook nog kijken, ik doe dit jaar echter eerst de zonneboiler, daar zit in 2011 voorlopig voor 't laatsts subsidie op. Mijn budget is niet onbeperkt namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:17:
hoop alleen dat mijn kind dan niet op hockey wil wat daar onder plaats gaat vinden.
En je kind wel op de fiets naar hockey laten gaan... 8)7 Zelfs met de auto brengen en halen geeft meer risico.
Mijn voornaamste zorg is eventuele slagschaduw
Lees de informatie:
"Windturbines kunnen slagschaduw geven. Dit is de bewegende schaduw die optreedt wanneer de zon achter de rotorbladen staat. Wettelijk is geregeld dat er niet meer dan 17 dagen per jaar meer dan 20 minuten slagschaduw op een omliggende woning mag komen. Eneco heeft echter besloten dat woningen zo optimaal mogelijk beschermd moeten worden en zorgt ervoor dat de turbines worden stilgezet zodra er slagschaduw optreedt op woningen. "

Dus weer een bezwaar van je lijstje gestreept? ;)

En over geluidshinder zeggen ze dit:
"Om te zorgen dat de windturbines niet te hard draaien als het beneden nauwelijks waait, wordt het windpark uitgerust met een speciaal meetsysteem. Door continu de windsnelheid (en –richting) te meten, kan ervoor worden gezorgd dat de windturbines niet meer geluid produceren dan bij die windsnelheid mag."

Tja, dat komt neer op het vertrouwen dat de gemeente Houten woord houdt. Hoe is het gesteld met je vertrouwen in je gemeentebestuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Anne vdr Bom schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:48:
[...]

En je kind wel op de fiets naar hockey laten gaan... 8)7 Zelfs met de auto brengen en halen geeft meer risico.

[...]

Lees de informatie:
"Windturbines kunnen slagschaduw geven. Dit is de bewegende schaduw die optreedt wanneer de zon achter de rotorbladen staat. Wettelijk is geregeld dat er niet meer dan 17 dagen per jaar meer dan 20 minuten slagschaduw op een omliggende woning mag komen. Eneco heeft echter besloten dat woningen zo optimaal mogelijk beschermd moeten worden en zorgt ervoor dat de turbines worden stilgezet zodra er slagschaduw optreedt op woningen. "

Dus weer een bezwaar van je lijstje gestreept? ;)

En over geluidshinder zeggen ze dit:
"Om te zorgen dat de windturbines niet te hard draaien als het beneden nauwelijks waait, wordt het windpark uitgerust met een speciaal meetsysteem. Door continu de windsnelheid (en –richting) te meten, kan ervoor worden gezorgd dat de windturbines niet meer geluid produceren dan bij die windsnelheid mag."

Tja, dat komt neer op het vertrouwen dat de gemeente Houten woord houdt. Hoe is het gesteld met je vertrouwen in je gemeentebestuur?
slecht, ik hoop dat dit soort zaken niet alleen in dat soort web pagina's is vastgelegd, maar ook in de officiele vergunningen of andere papieren waar we mee naar de rechter kunnen stappen mocht het niet zo blijken te gaan.
Vaak genoeg zo dat er genoeg vooraf beloofd wordt wat later 'vergeten' wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
overigens hier wat ongelukken met windmolens gedocumenteerd, inclusief onderdelen die honderden meters wegvliegen:
"
Lichtenau (WB) Na het afbreken van een 60 meter hoge windturbine in Lichtenau (Kreis Paderborn) heeft de Bundesverband Landschaftsschutz vrijdag omheining van windturbines met een veiligheidsafstand van 300 meter geëist. Turbines die dichter bij wegen en paden staan zouden afgebroken moeten worden zegt woordvoerder Dieter Krämer die verwijst naar talrijke ongelukken. Het is puur toeval dat er tot nu toe geen slachtoffers zijn gevallen."

http://home.planet.nl/~hzwarber/wind/veilig.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Die pagina wordt overigens al 7 jaar niet meer bijgehouden. De blikseminslag langs de A6 in de flevopolder staat er niet bij bijvoorbeeld. Nuon sloopt dat park omdat die dingen met houten wieken niet veilig zijn: http://www.nuon.com/nl/pers/nieuwsfeiten/20101214/
Als ik de pagina bekijk die je noemt zie ik veel foto's van kapotgeslagen windmolens met houten wieken. Toevallig van hetzelfde type met dezelfde problemen?

Edit:
Heerenveen gaat ook kijken of ze nog wat met hun waardeloze industrieterrein kunnen doen:
http://www.nom.nl/artikel...ergiepark_bij_Heerenveen_

Paar jaar geleden gigantisch veel grond opgekocht voor een massaal industrieterrein, subsidie geven om bedrijven daar te laten vestigen, maar niemand die dat wil of die er na het opstrijken van de subsidie blijft zitten. Nu hopen dat het onderzoek positief uitvalt, dan kunnen ze dat financiele fiasco misschien weer een beetje gladstrijken.

[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 31-03-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand antwoord op deze vraag:
Of zonnepanelen wel zo goed zijn voor het milieu omdat je warmte "onttrekt van de aard"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Zou niet weten waarom dat schadelijk zou zijn. Of die warmte nou in je zonnepanelen gaat zitten, of in de isolatie van je dak (of zelfs de kamer eronder waardoor je met airco moet gaan koelen :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:08:
Of zonnepanelen wel zo goed zijn voor het milieu omdat je warmte "onttrekt van de aard"?
Zonnepanelen werken met licht, niet met warmte. ;) En dan nog; alle energie zou alleen omgezet worden in andere energie, dus er verdwijnt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Uiteindelijk wordt alle elektrische energie die de zonnepanelen uit fotonen trekt toch weer warmte... Met behulp van onze zonnepaneeltjes doen we er tussendoor nog iets nuttigs mee! *O*

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt genoeg toegevoegd.... (iets van verbranding van 1.000.000.000 barrels olie enzo...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Groot genoeg dat het al tenminste 1 maal is gebeurd in Nederland (2009): Wiek van windmolen valt op snelweg, bij max. windkracht 5 (hoogste uurgemiddelde van die dag). Dus vast geen "runaway" zoals in het hier geposte filmpje, zal metaalmoeheid zijn geweest?

Hoe groot de kans is vergeleken met bv. een boom die op je auto valt, geen idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 31-03-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
De nieuwste 7MW molens van Vestas:
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/03/vestas-windturbine-03-31-2011.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi he zo'n wiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk ook aan de collectorkant, want aan de tapwaterkant zit niets om het debiet te meten.
uhm....het zit in de gasket output module bij de 3weg klep.
waardes zijn zeer secuur en exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wat je eigenlijk doet is dat je een photon omzet in een elektrische stroom (een lading (e-) die met een bepaalde snelheid reist).

Energie in werk, elektrische stroom of warmte is allemaal equivalent uit te drukken met de nodige formules. Dat wil niet zeggen dat ze equivalent zijn in 'waarde', in 'nuttigheid'.

Zo zou je kunnen zeggen dat elektriciteit meer waard is dan werk, en werk meer waard dan warmte(verschil). Met exergie druk je bijvoorbeeld uit hoeveel werk je kan halen uit een het verschil aan energie tussen een warmtebron en koudebron (of bijvoorbeeld de hoeveelheid werk die een bepaalde hoeveelheid gas maximaal kan opleveren).

Uiteindelijk blijft energie altijd behouden, maar gaat wel 'omlaag' in de keten vanwege entropy. Dus photon -> elektrische stroom -> computer -> warmte. Uiteindelijk wordt het toch wel weer warmte ;)
En ik vind 1,5MW al gigantisch :D

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 31-03-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 09:56
De natuur is en blijft de grootste vervuiler.

Het probleem met groene stroom is dat je niet bespaart op je uitgaven. Als bijvoorbeeld een zonnepaneel 20000 uren mee kan gaan en het kost €17500,- euro per zonnepaneel, dat is €1,14- per uur. Net als het zonnepaneel zichzelf bijna terugverdient, gaat het stuk. Jammer dan, je hebt alsnog verlies. Dan kun je wel zeggen: "Maar als je je stroom van de centrales haalt is het duurder!", dan heb je het fout, aangezien ik het nog maar over 1 zonnepaneel heb.

Als wij bijvoorbeeld ons hele dak vol laten bouwen met zonnepanelen, dat kost sowieso al 7 ton. Waarom? Wij hebben een gigantisch dak (niet voor ons huis). Gaat het eens een keer stormen, en raakt er een dakpan van een huis of gebouw in de buurt los, knalt tegen een zonnepaneel op, dan heb je aardig wat schade. Als je je stroom van het elektriciteitsnet haalt, heb je dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt jezelf overtroffen en overtuigd, mij niet.
het is een beetje carglass verhaal, het kost zogenaamd niets daar,
net zoals bij je energiebedrijf.......
ze handelen daar niet in jouw belang, maar in het hunne.
wees wat zuiniger op jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

WK100 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:23:
Wow, huh? Zulke vage redenaties hoor ik niet vaak.

€17.500 per zonnepaneel? Wil je space-grade GaAs zonnepanelen op je dak plaatsen ofzo? 8)7

Zonnepanelen gaan makkelijk 25 jaar mee, dat is wat ze garanderen. Ik zie niet in waarom dat niet VEEL langer zou worden in de praktijk (op wellicht enkele incidenten na, meteorieten e.d.).

De EPBT (Energy Payback Time) ligt afhankelijk van het type paneel doorgaans tussen 1,5 en 3 jaar. Dus het is sowieso nuttig vanuit een energetisch perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het probleem met hollanders en zonnepanelen is,
dat de argumenten al veranderen als de buurman ze wel neemt.
(otootje effect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Iemand ooit nog wat gehoord over die dakpannen die energie opwekten uit wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
nee :) maar morgen wellicht weer in het nieuws?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WK100 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:23:

Het probleem met groene stroom is dat je niet bespaart op je uitgaven. Als bijvoorbeeld een zonnepaneel 20000 uren mee kan gaan en het kost €17500,- euro per zonnepaneel, dat is €1,14- per uur. Net als het zonnepaneel zichzelf bijna terugverdient, gaat het stuk. Jammer dan, je hebt alsnog verlies. Dan kun je wel zeggen: "Maar als je je stroom van de centrales haalt is het duurder!", dan heb je het fout, aangezien ik het nog maar over 1 zonnepaneel heb.

Als wij bijvoorbeeld ons hele dak vol laten bouwen met zonnepanelen, dat kost sowieso al 7 ton. Waarom? Wij hebben een gigantisch dak (niet voor ons huis). Gaat het eens een keer stormen, en raakt er een dakpan van een huis of gebouw in de buurt los, knalt tegen een zonnepaneel op, dan heb je aardig wat schade. Als je je stroom van het elektriciteitsnet haalt, heb je dit probleem niet.
"Milieuverontreiniging of -vervuiling is aantasting van het milieu door menselijke activiteiten." bron wiki
Grappig he. :*) In dit geval een juiste omschrijving en dus kan het milieu zelf nooit de grootste vervuiler zijn, omdat zij geen mens is.

Niet besparen op de uitgaven? Volgens mij wel anders. En wat een paneel kost per uur is verre van boeiend. Het gaat erom wat een paneel oplevert in kWh.
Volgens mij is de prijs van een standaard paneel 180 Wp iets van 350 euro.
Die 7 ton staat in geen verhouding tot je eigen huishoudelijke verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
BarryH schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:07:
nee :) maar morgen wellicht weer in het nieuws?
hehe...
Weinig nieuws kan ik slechts vinden: http://www.duurzamegemeen...ereldwijde-belangstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:50:
het probleem met hollanders en zonnepanelen is,
dat de argumenten al veranderen als de buurman ze wel neemt.
(otootje effect)
Zonnepanelen worden in Nederland een succes als de business case goed is.
Ongeveer net zoals zonnepanelen in Duitsland succesvol zijn omdat de business case goed is.

Voor die tijd zijn het alleen early adopters / gewetens sussers / milieu vrienden die iets installeren.

Het gaat echt altijd om de klinkende munt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Maart, 1400kWh, 103kWh/kWp.. :) (Twente)

Jullie?

't gemiddelde in Nederland was slechts 78,88kWp/kWp.. volgens Sonnenertrag. Of kijk ik er verkeerd?

[ Voor 56% gewijzigd door SunshineCompany op 31-03-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Maart: 562 kWh, 108,5kWh/kWp

Lekker hoor!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maart : 135 kWh 103 kWh/kWp in Meijel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
sinds 18 mei 2010 nu 1926 KWH uit 2880 PW (obv meter in Fronius IG30).
dit valt me flink mee, ik kon weleens op ca. 2300 KWH uit 2880 PW komen voor het eerste jaar, terwijl de panelen op OZO liggen en ook nog een klein beetje schaduw pakken.
maart: 72 KWH/KWP

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 31-03-2011 22:16 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alkmaar west kust 113,62 kWh/kWp
gasverbruik extreem veel lager dan 2010 (>50%)
Maart was een zeer zonnige maand met gemiddeld over het land ruim 185 zonuren tegen 125 normaal.
In Zeeland werd de zon het meest gezien, met op het KNMI-station Vlissingen 205 zonuren.
bron knmi

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10
Winterswijk was de zon ook goed zichtbaar in maart 116,0kWhp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:10:
[...]
Maart: 562 kWh, 108,5kWh/kWp

Lekker hoor!
JA lekker, hierzo (ander stukje Zeeland >:) ) opbrengst 54,5 Kwh = 103,8 Kwh/Kwp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:19:
Voor die tijd zijn het alleen early adopters / gewetens sussers / milieu vrienden die iets installeren.
Interessante opmerking, zou ook nog wel eens waar kunnen zijn.......
Welke van de drie ben je zelf eigenlijk :?
Ikzelf de laatste, ik denk de meeste hier ook.(toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Wilke schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 18:15:
Groot genoeg dat het al tenminste 1 maal is gebeurd in Nederland (2009): Wiek van windmolen valt op snelweg, bij max. windkracht 5 (hoogste uurgemiddelde van die dag). Dus vast geen "runaway" zoals in het hier geposte filmpje, zal metaalmoeheid zijn geweest?

Hoe groot de kans is vergeleken met bv. een boom die op je auto valt, geen idee.
Die afgebroken wiek kenden we al. ;)

Ik had datadevil expliciet gevraagd naar ongelukken met slachtoffers (helaas vergeten dat in de 3e herhaling nog eens te vermelden). Een wiek die afbreekt en in een weiland terechtkomt telt niet echt. Dat is een verzekeringsgeval, geen ongeval.

De kans dat een wiek afbreekt is al klein en de kans dat het ding dan precies op iemands kop terechtkomt is nog kleiner. Vermenigvuldig die twee met elkaar en je komt op een vrijwel onnoemelijk kleine kans uit. Dit wordt ondersteund door het feit er na ±40 jaar moderne windindustrie nog geen dodelijke slachtoffers te betreuren zijn onder omwonenden of passanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
tja, ik zal ook maar mijn productiecijfers/besparingscijfers posten ;)

Gas bleef steken op 65 m3.

PV poepte er 108,59 kWh/kWp uit in zonnig Noord-Limburg :)

Zodra KWA de graaddagen beschikbaar heeft ga ik uiteraard nog even naar mijn basis-jaar herberekenen dat gasverbruik.

PS: ondanks 1-april gepost, zijn het gewone/serieuze cijfers :)

en ook Sonnenertrag.eu is bijgewerkt, doch ik overweeg om daar mee te kappen.

Update: ik gooi die Sonnenertrag.eu meuk er maar uit: een per abuis opgevoerd systeem is NIET te verwijderen.... je kan alleen optie 'toevoegen' kiezen. Tot zo ver de user-friendlyness... ach scheelt mij weer tijd :P (ID 14428 kan niet verwijderd worden, support ticket kan niet aangemaakt worden... tja)

[ Voor 36% gewijzigd door NielsTn op 01-04-2011 00:32 . Reden: sonnenertrag.eu updated ]

Pagina: 1 ... 57 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.