Ik kan het niet goed zien vanaf de grond maar het paneel is doffer en het lijkt alsof er vocht op of achter zit....ook lijkt het alsof het paneel wat boller staat....merk hou ik nog even voor me, eerst even kijken hoe het wordt opgelostflitspaal.nl schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:45:
[...]
Vocht achter het glas? Wat voor merk/type paneel?
Provinciale CDA begint de zaak al aan te kaarten bij de landelijke tak van CDA in Den Haag.zonnigtype schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 01:27:
[...]
Not ... yet. Ik weet niet alles maar kom het wel graag te weten, indien voorradig. Dus s.v.p.: enlighten me, please!
't is altijd weer dezelfde K*T partij die de zaak loopt te verstieren.
In Overijssel ook forse verliezen geleden met de provinciale verkiezingen maar gewoon voor de muziek uit blijven lopen, bah.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
De kostprijs van een kWh zal inderdaad op ca. 10 ct liggen. De opbrengst bestaat echter uit de verkoop van kWh plus SDE-subsidie (of MEP voor een oudere turbine). In de praktijk zal een windturbine-exploitant nu ca. de APX-vergoeding krijgen, minus een afslag voor 'programma verantwoordelijkheid'. 'All-in' (verkopen plus subsidie) zullen de inkomsten per kWh rond de 11 ct / kWh liggen (bij een moderne turbine met 15 jaar SDE).Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 09:57:
[...]
Je noemt een prijs van 5 a 8 cent per kwh, ik ken die bedragen. Alleen kun je zien dat de kostprijs van een kwh bij de Windvogel eerder op 10 cent ligt (als je extreem goed doorspit). Wat ik dus bedoelde met de vorige post is dat als je de Windvogel een vergoeding van 8 cent zou geven voor een Kwh ze failliet zullen gaan.
Dit is overigens heel slecht afleesbaar uit de jaarrekening van de Windvogel.
Dit was overigens ook (een van) de punten van kritiek op de vorige jaarvergadering waarbij de jaarrekening niet eens door de kascommissie kon worden ''goedgekeurd''
Moet je overigens nagaan dat de hypothecaire lening van de Amstelmolen tegen een rente van 2,5% staat.
Nu zal dat niet opnieuw lukken!
Als je er vanuit gaat dat de molen subsidie krijgt dan moet dus een verkoopprijs van 5-8 ct. per kWh voldoende zijn om niet failliet te gaan
(Een en ander is wel sterk afhankelijk van de grootte van turbine, het aantal vollasturen en de financiering (hoofdmoot van de kosten)).
Hier was het aardig donker, behalve de straatlantaarns natuurlijk. Iemand ervaringen met gemeentes die de mogelijkheden onderzoeken om het zonder die lantaarns te doen?
Verwijderd
Spiceworm had het over een situatie zonder EB en zonder subsidie. Jij gaat wel uit van de subsidie.MalleEppie71 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:16:
[...]
De kostprijs van een kWh zal inderdaad op ca. 10 ct liggen. De opbrengst bestaat echter uit de verkoop van kWh plus SDE-subsidie (of MEP voor een oudere turbine). In de praktijk zal een windturbine-exploitant nu ca. de APX-vergoeding krijgen, minus een afslag voor 'programma verantwoordelijkheid'. 'All-in' (verkopen plus subsidie) zullen de inkomsten per kWh rond de 11 ct / kWh liggen (bij een moderne turbine met 15 jaar SDE).
Als je er vanuit gaat dat de molen subsidie krijgt dan moet dus een verkoopprijs van 5-8 ct. per kWh voldoende zijn om niet failliet te gaan
Dat zou alleen kunnen voor molens die er al staan.
Of jij wilt zowel subsidie aan de opwek kant, als een subsidie door het ontbreken van de EB aan de verbruikers kant. Dat zou wel heel makkelijk prijsschieten worden voor de anti-windmolen lobby.
Zonder subsidie en zonder EB is de som volgens mij:
11,7 cent voor de windvogel tbv financiele status quo + programma kosten + BTW = ?? 15 a 16 cent...
Ik zie wel steeds meer nieuwe hippe groene led-lantaarns verschijnen...Roamor schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:53:
Hier was het aardig donker, behalve de straatlantaarns natuurlijk. Iemand ervaringen met gemeentes die de mogelijkheden onderzoeken om het zonder die lantaarns te doen?
Ah op die manier, dat had ik nog niet begrepen. In een situatie zonder subsidie lijken jouw getallen me juist.Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:59:
[...]
Spiceworm had het over een situatie zonder EB en zonder subsidie. Jij gaat wel uit van de subsidie.
Dat zou alleen kunnen voor molens die er al staan.
Of jij wilt zowel subsidie aan de opwek kant, als een subsidie door het ontbreken van de EB aan de verbruikers kant. Dat zou wel heel makkelijk prijsschieten worden voor de anti-windmolen lobby.
Zonder subsidie en zonder EB is de som volgens mij:
11,7 cent voor de windvogel tbv financiele status quo + programma kosten + BTW = ?? 15 a 16 cent...
Windvogel heeft alleen maar oudere turbines. De recentste is de 2 MW Amstelvogel en die is van 2005.MalleEppie71 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:16:
[...]
De kostprijs van een kWh zal inderdaad op ca. 10 ct liggen. De opbrengst bestaat echter uit de verkoop van kWh plus SDE-subsidie (of MEP voor een oudere turbine). I
SDE ging pas 1 april 2008 in, dus ze kunnen alleen MEP subsidie vangen (die veel te lucratief bleek voor wind).
@Snoekie2
Zie dat er zo ongeveer uit? (bovenste module)Ik kan het niet goed zien vanaf de grond maar het paneel is doffer en het lijkt alsof er vocht op of achter zit....ook lijkt het alsof het paneel wat boller staat....merk hou ik nog even voor me, eerst even kijken hoe het wordt opgelost

Ik hoop het niet voor je. Want als je dichterbij komt slaat de schrik je om het hart...

(twee voorbeelden van gezien in ouder project, volgens mij weten de bewoners het niet eens)
[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 27-03-2011 00:40 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Hoe heb jij het ze dan verteld? Zo weten we nog niets.SunshineCompany schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:56:
Ze weten dingen wel anders te schrijven dan ik ze vertelde, maargoed..![]()
Verder wist ik inderdaad dat GC 'gratis' PV weg ging geven. Leuke actie, wel met risico.
Misschien toch maar een aparte verzekering afsluiten op je panelen?!zonnigtype schreef op zondag 27 maart 2011 @ 00:24:
[...]
......................................
Zie dat er zo ongeveer uit? (bovenste module)
.................
Met dit bericht ben je trouwens wel gek als je niet je eigen groene elektriciteit gaat opwekken.
[ Voor 48% gewijzigd door ZonneStroom op 27-03-2011 08:35 ]
ik vind die trouwens echt rot licht geven...maar misschien moet ik er aan wennen. Is de opbrengst wel gelijk uberhaupt aan een normale lantaarn?Erasmo schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:43:
[...]
Ik zie wel steeds meer nieuwe hippe groene led-lantaarns verschijnen...
Verwijderd
Dat lijkt er wel op ja, wat is daar gebeurd? is er iets op gevallen?zonnigtype schreef op zondag 27 maart 2011 @ 00:24:
[...]
Windvogel heeft alleen maar oudere turbines. De recentste is de 2 MW Amstelvogel en die is van 2005.
SDE ging pas 1 april 2008 in, dus ze kunnen alleen MEP subsidie vangen (die veel te lucratief bleek voor wind).
@Snoekie2
[...]
Zie dat er zo ongeveer uit? (bovenste module)
[afbeelding]
Ik hoop het niet voor je. Want als je dichterbij komt slaat de schrik je om het hart...
[afbeelding]
![]()
(twee voorbeelden van gezien in ouder project, volgens mij weten de bewoners het niet eens)
Verwijderd
@snoekie
zijn het je eerste panelen of je latere 2e set panelen ?
het zou namelijk een brok ijs van een vliegtuig kunnen zijn geweest, ik heb er hier ook 2 in de tuin gehad,
van wel 10cm2.
en dat alles 54km van de polderbaan af..... (met de groeten van minister, euh, directeur eurlings)
op je paneel is nog daaraantoe, maar er spelen hier ook kinderen....
het zou namelijk een brok ijs van een vliegtuig kunnen zijn geweest, ik heb er hier ook 2 in de tuin gehad,
van wel 10cm2.
en dat alles 54km van de polderbaan af..... (met de groeten van minister, euh, directeur eurlings)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2011 09:39 ]
Verwijderd
Dat meld ik later nog wel, eerst eens kijken wat er precies aan de hand is. Ik kan wel zien (plugwise) dat het gister is gebeurd. gelukkig werkt die string nog wel, alleen als de zon er loodrecht op staat blijft de productie iets achter, daarna trekt dat weer bij.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 09:39:
@snoekie
van wel 10cm2.
Vanmorgen viel het op dat al mijn plugwise pluggen tussen 02.00 en 03.00 geen data hebben. (winter-zomertijd)
Enyone else?
Enyone else?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
'Gasschuif schreef op zondag 27 maart 2011 @ 09:59:
Vanmorgen viel het op dat al mijn plugwise pluggen tussen 02.00 en 03.00 geen data hebben. (winter-zomertijd)
Enyone else?
Hier ook
Ik vind het terechte bezorgdheid. Maar als jij zeker weet dat geen een paneel reflecteert dan zou dat wel eens zo kunnen zijn. Klinkt ook wel logisch. Geen reden om zo te bijten gelijk, ik leg gewoon uit waarom het wel degelijk een probleem zou kunnen zijn.glambalk schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:28:
[...]
Kan je mij een keer reflecterende panelen laten zien? Als dat zo is dan neem ik alles terug wat ik hierna schrijf.
Reflectie is opbrengstverlies. Ik heb er op zonnige daken bij installaties nooit last van en dan zie ik de panelen ook in hoeken tov van de zon die ik liever niet heb omdat het soms nogal wat spierspanning vereist.
Hooguit het alu frame kan wat schittering geven maar bij de gebruikte SunPower panelen is dat altijd zwart en voor de rest meestal geanodiseerd dus dof.
Het is het zoveelste kul verhaal om alternatieven buiten de deur te houden.
Maar weet je, voordat je toestemming krijgt voor panelen onder een helikopterplatform kan ik je verzekeren dat ze dit eerst gaan uitzoeken of zelf gaan testen om aan te tonen en dat er geen reflecties zijn voordat er toestemming gaat komen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Misschien wil jij ze wel helpen en verklaren dat ze gegarandeerd geen reflecties geven. Je begrijpt toch zeker zelf ook wel dat ze daar geen risico mee gaan nemen. Wel jammer, daar hadden ze vast niet aan gedacht toen dat allemaal werd gepland en ik hoop dat ze het op gaan lossen zodat die panelen er alsnog komen.
Dit heeft helemaal niets met obstructie te maken, da's gewoon voorzichtigheid. En dan ben ik nog een voorstander van zo veel mogelijk panelen op zo veel mogelijk plaatsen.
Stel nou dat de bevinding is dat ze het frame mat zwart moeten spuiten dan is het toch opgelost.
Vmu
Mensen hier ervaring met losse centrifuges? Kan er eentje kopen voor 60 euro, en deze gaat tot 2800 toeren. Er wordt beweerd dat de was hier nagenoeg droog uit komt.
Klopt dat? En blijft de kleding wel netjes of sloop je deze? Want dat klinkt als een prima aanvulling op een goedkopere 1200 rpm wasmachine, zonder de hoofdprijs te betalen voor een 1600 rpm wasmachien. Met een beter resultaat.
Reflecties e.d. de multi-kristallijne panelen van BP 160S reflecteren wel degelijk, je wil niet in de richting van die panelen kijken.
Klopt dat? En blijft de kleding wel netjes of sloop je deze? Want dat klinkt als een prima aanvulling op een goedkopere 1200 rpm wasmachine, zonder de hoofdprijs te betalen voor een 1600 rpm wasmachien. Met een beter resultaat.
Reflecties e.d. de multi-kristallijne panelen van BP 160S reflecteren wel degelijk, je wil niet in de richting van die panelen kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door SpiceWorm op 27-03-2011 10:45 ]
Wat een waanzinnig weer is het, er komt op dit moment ruim 1.8kW uit mijn panelen.
Wat me nu trouwens opvalt is dat de Steca500 en de Solarmax2000S nagenoeg identieke opbrengsten geven ( genormeerd ) terwijl de Gridfit250LV met 1 paneel iets achterblijft terwijl dakligging etc gelijk is.
Wat me nu trouwens opvalt is dat de Steca500 en de Solarmax2000S nagenoeg identieke opbrengsten geven ( genormeerd ) terwijl de Gridfit250LV met 1 paneel iets achterblijft terwijl dakligging etc gelijk is.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Heb ik al gedaan kan alleen dat rot usb-snoertje nergens vinden.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:09:
@snoekie
je kan even een foto maken en op de computer ver inzoomen
Mocht inderdaad het glas kapot zijn gegaan doordat er een steen/klomp ijs op is gevallen dan is de kans heel groot dat dit gewoon door je opstalverzekering vergoed gaat worden.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:13:
[...]
Heb ik al gedaan kan alleen dat rot usb-snoertje nergens vinden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Weet ik, heb de meest uitgebreide verzekering en toen goed geinformeerd, ook alle van buitenkomend onheil.flitspaal.nl schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:19:
[...]
Mocht inderdaad het glas kapot zijn gegaan doordat er een steen/klomp ijs op is gevallen dan is de kans heel groot dat dit gewoon door je opstalverzekering vergoed gaat worden.
Heb er ook alle vertrouwen in dat het goed komt en gelukkig werkt alles nog.
Over 2 weken worden trouwens alle ramen vervangen door HR++ glas.....zal toch weer iets gaan schelen.....nu dubbelglas van 30 jaar oud en hier en daar nog wat kleine stukjes enkelglas.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2011 11:40 ]
Je eerste bod is meteen 315, je kan niet 295 beiden als eerste. Er komt ongeveer 40% bij ! Ze tellen eerst 16% veilingkosten bij het bedrag en dan nog een keer de BTW over het totaal. 315 + 16% = 365,40 + 19% BTW = 434,83. Houd hier dus rekening mee. Maar ja, misschien is het super goed merk en heb je ze voor een nette prijs. Ik zou altijd gaan kijken op de kijkdagen. Verder handelt BVA Auctions alles netjes af, ik heb er ook ooit wat gekocht.vandermark schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 07:28:
Zijn deze panelen wat, ook qua vraagprijs:
http://www.bva-auctions.com/auction/category/3151/140268
Er komt nog BTW en veilingkosten bovenop.
Ervaring van vroeger (eind jaren 60) en recente ervaring (wasserette bij camping). De was komt inderdaad vrijwel droog uit de centrifuge en bij zorgvuldig beladen heb je geen schade aan de was. Het enige nadeel is de extra handeling.SpiceWorm schreef op zondag 27 maart 2011 @ 10:43:
Mensen hier ervaring met losse centrifuges? Kan er eentje kopen voor 60 euro, en deze gaat tot 2800 toeren. Er wordt beweerd dat de was hier nagenoeg droog uit komt.
A'dam PVOutput
Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar bedoel je de BP4160? Daar heb toevallig afgelopen week nog wat STP190 naast geplaatst. Was maandag, dus een zonnige dag. Geen last gehad van reflectie.SpiceWorm schreef op zondag 27 maart 2011 @ 10:43:
Heeft niet zo veel zin tov een wasmachine met een grote trommel en 1200 of 1400 toeren.
Centrifugeren gaat om centrifugaalkracht losse centrifuges hebben altijd een beperkte diameter dus heel veel toeren nodig voor dezelfde kracht als een trommel met grote diameter.
Uit eindelijk is omtreksnelheid belangrijk
PS 2500 toeren is heel weinig voor zo'n ding. Mijn moeder heeft ook nog één en die doet 10000 á 12000 en ja dat is droger dan de wasmachine op 1400 toeren.
Centrifugeren gaat om centrifugaalkracht losse centrifuges hebben altijd een beperkte diameter dus heel veel toeren nodig voor dezelfde kracht als een trommel met grote diameter.
Uit eindelijk is omtreksnelheid belangrijk
PS 2500 toeren is heel weinig voor zo'n ding. Mijn moeder heeft ook nog één en die doet 10000 á 12000 en ja dat is droger dan de wasmachine op 1400 toeren.
Ok, na heel lang in dit topic te zitten lurken. Wil ook graag zonnepanelen op me dak. Nu zag ik dat mijn gemeente nog een subsidie geeft van 1000Euro dus dat is een mooie offset.
Nu weet ik alleen niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ten eerste ik woon in een appartement, 3 hoog met schuin dak op zzw. Ik ben eigenaar van de zolder, maar ben ik dan ook eigenaar van het dak? Heeft iemand daar ervaring mee?
Verder, hoe lastig is het plaatsen van zonnepanelen op een schuin dak op 3 hoog?
Ten eerste ik woon in een appartement, 3 hoog met schuin dak op zzw. Ik ben eigenaar van de zolder, maar ben ik dan ook eigenaar van het dak? Heeft iemand daar ervaring mee?
Verder, hoe lastig is het plaatsen van zonnepanelen op een schuin dak op 3 hoog?
Het dak is van de VvE. Die moet dus toestemming geven.Dogooder schreef op zondag 27 maart 2011 @ 13:42:
Ok, na heel lang in dit topic te zitten lurken. Wil ook graag zonnepanelen op me dak. Nu zag ik dat mijn gemeente nog een subsidie geeft van 1000Euro dus dat is een mooie offset.
Het plaatsen van panelen op drie hoog, schuin dak is geen probleem. Je orientatie op ZZW is prima. Wat is je dakhelling?
Uitslag in de Duitse deelstaat verkiezingen gaat er slecht uitzien voor de kernenergiefanaten
http://www.nu.nl/buitenla...-duitse-verkiezingen.html
http://www.nu.nl/buitenla...-duitse-verkiezingen.html
Verwijderd
Zie burgerlijk wetboek 5 titel 9Dogooder schreef op zondag 27 maart 2011 @ 13:42:
In principe ben je medeeigenaar van het gehele appartementencomplex en heb je het gebruiksrecht op een bepaald deel van het complex (je woning).
Je bent dus met de andere eigenaren ook mede-eigenaar van het dak. Je kunt hierdoor niet zelf beslissen wat je met een onderdeel van het complex (het dak) doet. De andere bewoners zullen je toestemming moeten geven.
En die kunnen je prima toestemming geven, zoals dat ook bij ons gedaan is. De zonnepanelen staan bij ons voor eigen rekening en risico.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 15:02:
[...]
Zie burgerlijk wetboek 5 titel 9
In principe ben je medeeigenaar van het gehele appartementencomplex en heb je het gebruiksrecht op een bepaald deel van het complex (je woning).
Je bent dus met de andere eigenaren ook mede-eigenaar van het dak. Je kunt hierdoor niet zelf beslissen wat je met een onderdeel van het complex (het dak) doet. De andere bewoners zullen je toestemming moeten geven.
A'dam PVOutput
Indringende film over Borssele en nogal wat bijna catastrofes in de afgelopen 30 jaar.
YouTube: Borssele 26-3-2011 na Fukushima.
YouTube: Borssele 26-3-2011 na Fukushima.
Verwijderd
ericplan schreef op zondag 27 maart 2011 @ 15:18:
[...]
En die kunnen je prima toestemming geven, zoals dat ook bij ons gedaan is. De zonnepanelen staan bij ons voor eigen rekening en risico.
Of niet natuurlijk.
Bij keuzes tussen wel of niet zijn er eigenlijk altijd 2 mogelijkheden!
Heb je wel een punt natuurlijkVerwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 17:21:
[...]
jaja
Of niet natuurlijk.
Bij keuzes tussen wel of niet zijn er eigenlijk altijd 2 mogelijkheden!
A'dam PVOutput
Mijn gridfit blijft ook achter bij de stringsflitspaal.nl schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:11:
Wat een waanzinnig weer is het, er komt op dit moment ruim 1.8kW uit mijn panelen.
Een string is sowieso beter dan een enkele inverter en de gridfit is misschien niet zo efficiënt.
Anyway, leuk om erbij te hebben toch. Zeker als je daar last hebt van schaduw
Vandaag een goed PV dagje met bijna 25kwhGasschuif schreef op zondag 27 maart 2011 @ 09:59:
Enyone else?
Maar vannacht had ik tussen 2 en 3 totaal geen PV opbrengst

[ Voor 21% gewijzigd door Woodski op 27-03-2011 19:15 ]
Mijn buurvrouw heeft dakramen geplaatst, ik ga eens met haar praten hoe zij dit gedaan heeft.ericplan schreef op zondag 27 maart 2011 @ 15:18:
[...]
En die kunnen je prima toestemming geven, zoals dat ook bij ons gedaan is. De zonnepanelen staan bij ons voor eigen rekening en risico.
Ok, eerlijk gezegd kan ik er niet wakker van liggen, die Gridfit is een leuk extraatje / toetje.Woodski schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:16:
[...]
Mijn gridfit blijft ook achter bij de strings
Een string is sowieso beter dan een enkele inverter en de gridfit is misschien niet zo efficiënt.
Anyway, leuk om erbij te hebben toch. Zeker als je daar last hebt van schaduw
[...]
Vandaag een goed PV dagje met bij 25kwh
Vandaag hier op ruim 10.2kWh uitgekomen en 22.6MJ extra in de zonneboiler. Een heerlijke dag dat is een ding wat zeker is.
mijn plugwise heeft waarschijnlijk ook wel een gat van afgelopen nacht.
op zich is dat logisch.
het is alleen wel jammer dat er in oktober ook weer iets met de tijd gebeurt, waardoor er geen gat optreed, maar er een uur date in het niets zal gaan verdwijnen...
de greenchoice actie lijkt weel leuk, maar wat is het voordeel voor de klant?
eigenlijk leen je je dak uit, en krijg je daar niets voor terug.
stroom kost nu minder dan 23 cent, dus betaal je extra.
over twintig jaar kun je die 1840 Wp voor een fractie van die 7950 euro kopen.
en je ziet de eerste 20 jaar niks van de extra opgewekte energie terug. ook niet als je zelf de rest van je jaarlijkse energiebehoefte gaat dekken met je eigen set PV op je dak.
voor na die 20 jaar.. dat is wel leuk natuurlijk. en voor het duurzame effect natuurlijk ook.
maar verder.. leen je alleen je dak uit, en dat kan ook zonder contract met greenchoice.
verder denk ik dat het greenchoice niet alleen om het duurzame gaat. 500 *8000 is 4 miljoen euro. investering
het is wel zo dat greenchoice hierdoor niet meer elders die 0,65*1840*500=598000 kWh hoeft in te kopen, de komende 20 jaar, en dat verkopen ze dan aan andere klanten voor het dan geldende tarief ( wat lager zal zijn dan 23 cent). En dat het ze die 20 jaar, laten we zeggen 598000 kWh *23 cent = 137.540 euro per jaar oplevert (2,75 miljoen in 20 jaar) of reken ik dan verkeerd?
TVT is dan bijna 30 jaar ?
op zich is dat logisch.
het is alleen wel jammer dat er in oktober ook weer iets met de tijd gebeurt, waardoor er geen gat optreed, maar er een uur date in het niets zal gaan verdwijnen...
de greenchoice actie lijkt weel leuk, maar wat is het voordeel voor de klant?
eigenlijk leen je je dak uit, en krijg je daar niets voor terug.
stroom kost nu minder dan 23 cent, dus betaal je extra.
over twintig jaar kun je die 1840 Wp voor een fractie van die 7950 euro kopen.
en je ziet de eerste 20 jaar niks van de extra opgewekte energie terug. ook niet als je zelf de rest van je jaarlijkse energiebehoefte gaat dekken met je eigen set PV op je dak.
voor na die 20 jaar.. dat is wel leuk natuurlijk. en voor het duurzame effect natuurlijk ook.
maar verder.. leen je alleen je dak uit, en dat kan ook zonder contract met greenchoice.
verder denk ik dat het greenchoice niet alleen om het duurzame gaat. 500 *8000 is 4 miljoen euro. investering
het is wel zo dat greenchoice hierdoor niet meer elders die 0,65*1840*500=598000 kWh hoeft in te kopen, de komende 20 jaar, en dat verkopen ze dan aan andere klanten voor het dan geldende tarief ( wat lager zal zijn dan 23 cent). En dat het ze die 20 jaar, laten we zeggen 598000 kWh *23 cent = 137.540 euro per jaar oplevert (2,75 miljoen in 20 jaar) of reken ik dan verkeerd?
TVT is dan bijna 30 jaar ?
[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 28-03-2011 12:16 ]
Het is wel interessant als je zelf het geld niet hebt om die investering te doen natuurlijk. En wat gebeurt er als je je huis verkoopt?
Verwijderd
co2 word snel duurder, (japan) en 2012 gaan de kolenboys die rechten zelf kopen, ipv krijgen.
nu nog niet, en daarom denken we nog in 21 cent.
verder kan misschien greenchoice ook iets doen met eia,
en dan is het kassa.
nu nog niet, en daarom denken we nog in 21 cent.
verder kan misschien greenchoice ook iets doen met eia,
en dan is het kassa.
Goed lezen is vandaag de dag een kunstje wat klaarblijkelijk niet iedereen beheerstWoodski schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:16:
[...]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
Tja, makkelijker gezegd dan gedaan.... Laat ik het zo zeggen: de druk loopt hier in huis op meerdere fronten op als het systeem in stagnatie gaat... Het boilervat stond deze week al op 80 graden, terwijl het ook voor de vloerverwarming wordt gebruikt en de pomp ook 's nachts aan staat omdat we nu zonder controller zitten. Dus als we in de zomer een maand weg zijn gaan we geheid stagnatie krijgen.leonbong schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:11:
@Ecowoman
Ik zou me er niet zo druk om maken mijn stads-CV levert standaard 4,5 á 5 bar.
Inmiddels een 25l i.p.v. 8l expansievat geinstalleerd en vandaag opnieuw uitgetest wat er gebeurt als het systeem in stagnatie gaat. Nu liep de druk minder snel op, maar stond rond 12 uur toch al op 4 bar (dus nog niet op het heetste punt van de dag en ook niet bepaald op het heetste tijdstip in het jaar). Toen begon het uit een aansluiting al te sissen, dus de test stopgezet en de pomp weer aan. We hebben een convector gekocht om als koellus te kunnen gaan monteren, maar dan nog gaan we niet met een gerust gevoel op vakantie.
Donderdag een voorproefje gehad. Ik kwam thuis en trof een waterval in mijn huis aan. Het water stroomde keihard van boven naar beneden. Er was een kraan in de badkamer blijkbaar slecht door de vorige bewoner gemonteerd (de bewapening van de flexibele slang was kapot) met als gevolg 4,5 kuub water in huis
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2011 23:02 ]
Neen, dat lijkt me uitermate onwaarschijnlijk. Die puien hebben een hele steile hellingshoek. Ik weet bijna zeker dat het een gevolg van de montage techniek is. Modules zijn in metalen cassettes ingeklemd. Volgens mij misschien bij sommige te strak passend >>> thermische uitzetting cycli, mogelijk gepaard gaand met vervuiling tussen modulerand en metalen cassette in >>> druk >>> glas gebarsten. Nogmaals: denk ik. Het was twee maal raak bij het bovenste module. Die staat het meest bloot aan de hoogste temperatuur gradiënten.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 09:09:
[...]
Dat lijkt er wel op ja, wat is daar gebeurd? is er iets op gevallen?
In ieder geval beslist te verhalen op de aannemer, ik heb een dame die toevallig in dezelfde straat woonde kunnen aanspreken. Daar was de hele gevel vernieuwd (en ze heeft andere modules, gekregen toen bij de renovatie een van die dingen werd stuk gestoten). Er waren weer eens lekkages vastgesteld... Heb d'r gewezen op die kapotte modules en haar verzocht het bekend te maken in de straat. Ze hebben ook al eerder omvormer vervanging gehad, en de nieuwe omvormer was een Soladin600 die .... nou ja, je snapt het wel. Beetje sneu allemaal.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Pfoe, nog niet echt een gelukkig huwelijk met de zonneboiler en dan druk ik mij denk ik nog netjes uit. Opvallend trouwens is dat ik de eerste stagnatie nog moet meemaken in onze boiler. Overigens de druk die je meet is toch het collectorcircuit?Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 22:39:
[...]
Tja, makkelijker gezegd dan gedaan.... Laat ik het zo zeggen: de druk loopt hier in huis op meerdere fronten op als het systeem in stagnatie gaat... Het boilervat stond deze week al op 80 graden, terwijl het ook voor de vloerverwarming wordt gebruikt en de pomp ook 's nachts aan staat omdat we nu zonder controller zitten. Dus als we in de zomer een maand weg zijn gaan we geheid stagnatie krijgen.
Inmiddels een 25l i.p.v. 8l expansievat geinstalleerd en vandaag opnieuw uitgetest wat er gebeurt als het systeem in stagnatie gaat. Nu liep de druk minder snel op, maar stond rond 12 uur toch al op 4 bar (dus nog niet op het heetste punt van de dag en ook niet bepaald op het heetste tijdstip in het jaar). Toen begon het uit een aansluiting al te sissen, dus de test stopgezet en de pomp weer aan. We hebben een convector gekocht om als koellus te kunnen gaan monteren, maar dan nog gaan we niet met een gerust gevoel op vakantie.
Donderdag een voorproefje gehad. Ik kwam thuis en trof een waterval in mijn huis aan. Het water stroomde keihard van boven naar beneden. Er was een kraan in de badkamer blijkbaar slecht door de vorige bewoner gemonteerd (de bewapening van de flexibele slang was kapot) met als gevolg 4,5 kuub water in huis! Wonder boven wonder geen schade op een kapotte router na. Maar dus niet iets wat we willen herhalen...
De druk in het normale circuit van warm/koud water loopt ook altijd iets op, als het goed is heb je hiervoor een overdrukventiel / inlaatcombinatie zitten voor de zonneboiler. In de zomer lekt deze enkele druppels per minuut om de druk niet te hoog op te laten lopen. Wanneer we de warme kraan open doen merken we ook een hogere startdruk die erg snel weg is. Ik denk dat die flexibele slang een geval pech is te noemen.
Hoe ziet jullie systeem er exact uit? Hoeveel collectoren met hoeveel buizen? En hoeveel meter leiding zit er in het collectorcircuit met wat voor diameter? Ik heb hier een sheet liggen waarin ik kan berekenen hoe groot het expansievat zou moeten zijn voor in het collectorcircuit.
Zit er wel een overdrukventiel als beveiliging in je circuit? Ik vraag me dat af omdat je daardoor nooit boven de 3bar uit kunt komen en jij hebt het over 4bar.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 22:39:
[...]
Tja, makkelijker gezegd dan gedaan.... Laat ik het zo zeggen: de druk loopt hier in huis op meerdere fronten op als het systeem in stagnatie gaat... Het boilervat stond deze week al op 80 graden, terwijl het ook voor de vloerverwarming wordt gebruikt en de pomp ook 's nachts aan staat omdat we nu zonder controller zitten. Dus als we in de zomer een maand weg zijn gaan we geheid stagnatie krijgen.
Donderdag een voorproefje gehad. Ik kwam thuis en trof een waterval in mijn huis aan. Het water stroomde keihard van boven naar beneden. Er was een kraan in de badkamer blijkbaar slecht door de vorige bewoner gemonteerd (de bewapening van de flexibele slang was kapot) met als gevolg 4,5 kuub water in huis! Wonder boven wonder geen schade op een kapotte router na. Maar dus niet iets wat we willen herhalen...
Ik denk overigens dat je expansievat van 25L nog steeds te klein is. Hangt natuurlijk van het circuitvolume af maar Rivusol heeft bij een system met 60 pipes en een vat van 200L al een expansievat van 25L en bij 90 pipes/300L vat een van 35L. Bij een systeem met 120 pipes/600L zitten ze al op 50L. Wat is de statische hoogte van de heatpieps tov het expansievat? Welke voordruk heeft het expansievat wat je nu hebt gemonteerd?
Beter te groot dan te klein. De voordruk kan je eventueel zelf regelen maar de overdruk bij stagnatie moet toch echt door het expansievat worden opgelost zonder dat de overdrukbeveiliging van 3bar in werking treed; onder alle omstandigheden.
Overigens denk ik dat 72 pipes op een vat van 500L misschien wel te veel is. Kan je niet een deel van de pipes afkoppelen todat je een groter of tweede vat hebt?
En als je op vakantie gaat de pipes afdekken met radiatorfolie.............aan de voorkant deze keer.
[ Voor 8% gewijzigd door ZonneStroom op 28-03-2011 08:19 ]
8l is inderdaad te klein. Ik heb wat aannames gedaan.Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 15:14:
Het heeft even geduurd, maar sinds ongeveer 2 weken hebben we onze zonneboiler in gebruik! 72 Sunsystems heatpipes op een 500 liter boiler. De 1e dag stond de snelheid van de pomp te laag en ging het systeem in stagnatie. Daarbij liep de druk op tot 6 bar.
Is het normaal dat de druk zo hoog oploopt als het systeem in stagnatie gaat?
We hebben een expansievat van 8 liter. Is dat misschien te klein?
.
- 3 Collectoren, 1,6l vloeistofinhoud per stuk
- Boiler heeft een warmtewisselaar waar 9,6l in verdwijnt
- 4meter opvoerhoogte van onderkant boiler t/m bovenkant collector
- 25meter collectorleiding met 22mm diameter.
- Veiligheidsklep in collectorcircuit gaat open bij 6bar
Ik kom dan uit op een expansievat van minimaal 18l, 0,9bar voordruk erin, vuldruk van het systeem 0.9bar. En je zou iets van 24 liter vulmiddel nodig hebben in je collector.
Verwijderd
Kan je plugwise niet vertellen in GMT te loggen? Dan heb je dat soort gedoe niet.engelbertus schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:56:
mijn plugwise heeft waarschijnlijk ook wel een gat van afgelopen nacht.
op zich is dat logisch.
Niet erg verrassend nieuws hier in Belgie
Wie betaalt voor groene stroom? Kleine gebruikers betalen grootste deel subsidiekosten
http://www.standaard.be/a...l.aspx?artikelid=6L381HG3
Wie betaalt voor groene stroom? Kleine gebruikers betalen grootste deel subsidiekosten
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Verwijderd
Berichtje over de zonnepanelenactie van GC staat nu ook op nu.nl:
Energiemaatschappij deelt zonnepanelen uit
De titel van het berichtje klinkt wel heel erg mooi.
P.S. Mooiste zou natuurlijk zijn om zo'n setje naast je bestaande installatie te leggen en zo netto terugleveraar te worden a 23ct / kWh (die vlieger zal echter niet op gaan vrees ik).
Energiemaatschappij deelt zonnepanelen uit
De titel van het berichtje klinkt wel heel erg mooi.
P.S. Mooiste zou natuurlijk zijn om zo'n setje naast je bestaande installatie te leggen en zo netto terugleveraar te worden a 23ct / kWh (die vlieger zal echter niet op gaan vrees ik).
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2011 11:04 ]
Ik had nooit begrepen dat je de druk van het drinkwater bedoelde. Dat is namelijk niet normaal en je inlaatcombinatie zou dat moeten oplossen.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 28-03-2011 11:35 ]
het mij nog niet duidelijk waar nou hoge druk ontstaat? In het collector deel of waterleiding?
Kwam ik in mijn RSS stream tegen, wel even leuk om te delen:
http://www.guardian.co.uk...station-approved-hebrides
http://www.guardian.co.uk...station-approved-hebrides
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Verwijderd
Hahaha... en daar is onder andere dit te lezen: "Het idee is om al wie het voordeel van een installatie heeft, te laten meebetalen in de kosten van de subsidie."CopperCAT schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:08:
Niet erg verrassend nieuws hier in Belgie![]()
Oftewel: "Mag ik even belasting vangen om uw subsidie te betalen?"
Overigens ben je in Belgie toch nog aanzienlijk minder kwijt voor elektra dan in Nederland
Als ik het goed heb onthouden is alleen de nachtstroom goedkoop (ca 15 cent), de dagstroom is duurder (25 cent). Dat zijn kleinverbruikersprijzen. Doordat ze jaren geen investeringen gedaan hebben in nieuwe centrales en hun internationale verbindingen ook niet opgewaardeerd hebben, is er regelmatig een elektriciteitstekort in België, met als gevolg spotprijzen (no pun intended) van € 800/MWh. Dat is 80 cent per kWh! Dat is voor energie-intensieve bedrijven niet te dragen.Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:36:
Hahaha... en daar is onder andere dit te lezen: "Het idee is om al wie het voordeel van een installatie heeft, te laten meebetalen in de kosten van de subsidie."
Oftewel: "Mag ik even belasting vangen om uw subsidie te betalen?"![]()
Overigens ben je in Belgie toch nog aanzienlijk minder kwijt voor elektra dan in Nederland
Overigens betalen ook in Nederland de kleinverbruikers het meest. Dan geen groene opslag, maar energiebelasting. Het is overal hetzelfde. Als je een groot bedrijf bent, heb je nu eenmaal de macht en het geld om politici te laten doen wat je wilt. Corruptie kent vele gezichten.
[ Voor 13% gewijzigd door Anne vdr Bom op 28-03-2011 14:59 ]
Verwijderd
Het is ook het enige losse paneel bij mij, dus 1 paneel op 2 korte rails. Ik zie ook verder geen beschadigingen dus denk ook aan spanning in het paneel. Nouja, het wordt binnenkort opgelost neem ik aan....zonnigtype schreef op zondag 27 maart 2011 @ 23:44:
[...]
Neen, dat lijkt me uitermate onwaarschijnlijk. Die puien hebben een hele steile hellingshoek. Ik weet bijna zeker dat het een gevolg van de montage techniek is. Modules zijn in metalen cassettes ingeklemd. Volgens mij misschien bij sommige te strak passend >>> thermische uitzetting cycli, mogelijk gepaard gaand met vervuiling tussen modulerand en metalen cassette in >>> druk >>> glas gebarsten. Nogmaals: denk ik. Het was twee maal raak bij het bovenste module. Die staat het meest bloot aan de hoogste temperatuur gradiënten.
Verwijderd
Waar kan je dan zien wat de druk in je drinkwatersysteem is? Boven op mijn boiler zit een veiligheidventiel die open gaat als de druk hoger wordt dan 3 bar, bij jou ook en werkt die wel?Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 22:39:
[...]
Verwijderd
vandaag veelvuldig maar ook langdurig meer dan 3600 watt ac door een plugwise plug.
(as designed op 3 fase)
niks aan het handje, plugwise meet ook meer dan 3680 watt ac teruglevering
ook veelvuldig 97,4% van het stickervermogen gezien, bij een rustig noorden windje.
de oostzijde heeft meer dan 20 minuten boven stc gedraaid@11:40u, als we aannemen dat plugwise vrij secuur meet.
(as designed op 3 fase)
niks aan het handje, plugwise meet ook meer dan 3680 watt ac teruglevering
ook veelvuldig 97,4% van het stickervermogen gezien, bij een rustig noorden windje.
de oostzijde heeft meer dan 20 minuten boven stc gedraaid@11:40u, als we aannemen dat plugwise vrij secuur meet.
Verwijderd
Goddank voor de energiebelasting, anders zou grid-pariteit nog ver weg zijn en de prikkel om te besparen bijna nihil. Energiebelasting is een van de fundamenten onder de toekomstige groei van PV in Nederland.Anne vdr Bom schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:25:
[...]
Overigens betalen ook in Nederland de kleinverbruikers het meest. Dan geen groene opslag, maar energiebelasting. Het is overal hetzelfde. Als je een groot bedrijf bent, heb je nu eenmaal de macht en het geld om politici te laten doen wat je wilt. Corruptie kent vele gezichten.
Het is logisch dat bedrijven veel minder betalen.
Overigens heb ik de huidige prijs van Eletrabel voor 2500 kwh jaarlijks vergeleken met mijn huidige rekening. Circa 200 euro goedkoper in Belgie.
Mja, aan de andere kant... voor grote bedrijven is de energiebelasting relatief laag dus hoeven ze niet te investeren in duurzaamheid of besparing.
Ik heb laatst thinclients geleverd aan een bedrijf en ben daarbij uitgegaan van normale energietarieven. Een systeem dat 60W zuiniger is dan een ander systeem maar wel 30 euro duurder is, duurt anderhalf jaar om terug te verdienen. Maar wat nou als dat bedrijf een grote fabriekshal heeft met een superzware aansluiting omdat de netbeheerder anders de stroom niet aan kan slepen... dan is de energiebelasting ineens een stuk lager en is de prikkel om meer uit te geven voor een zuiniger systeem niet bestaand.
Uiteindelijk geen commentaar gehad over de voorgerekende stroombesparing, het feit dat die systeempjes 100% passief gekoeld waren en dus veel meer rust op de werkplek bezorgen was de doorslag.
Ik heb laatst thinclients geleverd aan een bedrijf en ben daarbij uitgegaan van normale energietarieven. Een systeem dat 60W zuiniger is dan een ander systeem maar wel 30 euro duurder is, duurt anderhalf jaar om terug te verdienen. Maar wat nou als dat bedrijf een grote fabriekshal heeft met een superzware aansluiting omdat de netbeheerder anders de stroom niet aan kan slepen... dan is de energiebelasting ineens een stuk lager en is de prikkel om meer uit te geven voor een zuiniger systeem niet bestaand.
Uiteindelijk geen commentaar gehad over de voorgerekende stroombesparing, het feit dat die systeempjes 100% passief gekoeld waren en dus veel meer rust op de werkplek bezorgen was de doorslag.
Ik probeer de effectiviteit van zonnepanelen op mijn Westelijk (284graden) dak (op 36 graden) met een schaduw van een dakkapel in te schatten. wie weet waar ik een grafiek kan vinden met de opbrengst per uur op de dag van een set panelen met die ligging? dan kan ik nagaan of de schaduw op uren zit met veel opbrengst of op uren met weinig opbrengst
bedankt!
Barry
bedankt!
Barry
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Bedrijven worden geprikkeld door fiscale faciliteiten. Dat is beter want de gekozen constellatie tast de concurrentiekracht van bedrijven niet aan, terwijl een dikke EB voor bedrijven dat wel zou doen._JGC_ schreef op maandag 28 maart 2011 @ 19:48:
Mja, aan de andere kant... voor grote bedrijven is de energiebelasting relatief laag dus hoeven ze niet te investeren in duurzaamheid of besparing.
De tool van PVGIS kan misschien handig zijn:BarryH schreef op maandag 28 maart 2011 @ 20:21:
Ik probeer de effectiviteit van zonnepanelen op mijn Westelijk (284graden) dak (op 36 graden) met een schaduw van een dakkapel in te schatten. wie weet waar ik een grafiek kan vinden met de opbrengst per uur op de dag van een set panelen met die ligging? dan kan ik nagaan of de schaduw op uren zit met veel opbrengst of op uren met weinig opbrengst
bedankt!
Barry
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
(Schaduw zoals die kapel kan 'ie niet hoor, maar toch al info over richting en helling)
[ Voor 7% gewijzigd door CopperCAT op 28-03-2011 20:34 ]
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Het gebeurd hier 1x in de drie jaar dat de electriciteit uitvalt. Om op zonnige dagen toch van je eigen zonnestroom gebruik te kunnen maken moet je een aantal eisen voldoen:
- de hoofschakelaar moet uit zodat je geen spanning op het net zet;
- je moet de inverters 'foppen' door ze een signaal aan te bieden;
De vragen die dan ontstaan:
- Ontstaat er niet een loop, waar de ups ziet dat er geen netspanning is en dus aan schakeld, de inverters de netspanning ziet en ook aan schakelen, de ups de spanning van de inverter ziet, en uitschakeld, waardoor de inverters uitschakelen, en terug naar het begin?
- Zou je dat laatste kunnen doen met een Ups? Kan je dan voorkomen dat deze leeggezogen wordt, of zorgen de inverters voor een net iets hogere spanning zodat de ups enkel ern signaal hoeft te leveren?
- Zou je een ups kunnen bedenken die 3 jaar na wegzetten direct functioneel is (misschien met en lage ontladingsaccu)?
- Hoe verbind ik de ups met mijn net?
- de hoofschakelaar moet uit zodat je geen spanning op het net zet;
- je moet de inverters 'foppen' door ze een signaal aan te bieden;
De vragen die dan ontstaan:
- Ontstaat er niet een loop, waar de ups ziet dat er geen netspanning is en dus aan schakeld, de inverters de netspanning ziet en ook aan schakelen, de ups de spanning van de inverter ziet, en uitschakeld, waardoor de inverters uitschakelen, en terug naar het begin?
- Zou je dat laatste kunnen doen met een Ups? Kan je dan voorkomen dat deze leeggezogen wordt, of zorgen de inverters voor een net iets hogere spanning zodat de ups enkel ern signaal hoeft te leveren?
- Zou je een ups kunnen bedenken die 3 jaar na wegzetten direct functioneel is (misschien met en lage ontladingsaccu)?
- Hoe verbind ik de ups met mijn net?
Panelen onder de dakkapel? Hoef je je geen zorgen om te maken, ik heb laatst voor een klant met dak pal west 45 graden berekend dat het verlies door de dakkapel slechts 5% (ten opzichte van optimum) was. Als je naast (noord-west kant) de dakkapel gaat dan wordt het vervelender. Zie http://bit.ly/fWfEid voor soortgelijke schaduwberekeningen (helaas niet het geval met de dakkapel)BarryH schreef op maandag 28 maart 2011 @ 20:21:
bedankt!
Barry
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
@joba:
onder de dakkapel (5 meter), maar ook 5 meter naar het noorden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb je een direct message gestuurd, wellicht kan je me een foto / schets sturen, dan kan ik aan de hand daarvan verder met je meedenken.BarryH schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:24:
@joba:
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
Je aannames zitten aardig in de goede richting.flitspaal.nl schreef op maandag 28 maart 2011 @ 08:14:
[...]
8l is inderdaad te klein. Ik heb wat aannames gedaan.
- 3 Collectoren, 1,6l vloeistofinhoud per stuk
- Boiler heeft een warmtewisselaar waar 9,6l in verdwijnt
- 4meter opvoerhoogte van onderkant boiler t/m bovenkant collector
- 25meter collectorleiding met 22mm diameter.
- Veiligheidsklep in collectorcircuit gaat open bij 6bar
Ik kom dan uit op een expansievat van minimaal 18l, 0,9bar voordruk erin, vuldruk van het systeem 0.9bar. En je zou iets van 24 liter vulmiddel nodig hebben in je collector.
- 1,5l vloeistofinhoud per stuk volgens Johan
- Die 9,6l zal wel kloppen
- 4,5 meter opvoerhoogte
- 26meter collectorleiding (zowel de aanvoer als de retour zit in de manifold met 22 diameter, daarna 14 meter met 15mm diameter zelf aangelegde collectorleiding)
- Veiligheidsklep in collectorcircuit gaat inderdaad open bij 6bar, niet bij 3bar
Johan heeft n.a.v. onze vragen over de drukproblemen een 18l expansievat aangeraden. Voor de zekerheid zijn we nog ruimer gaan zitten en hebben we gekozen voor 25l. In het systeem zit geen voordruk (op aanraden van Johan), het expansievat heeft een voordruk van 2,5bar. We hebben ongeveer 18 liter vulmiddel.
Nee ik bedoel de druk in het collectorcircuit. Sorry voor de verwarring.leonbong schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:35:
[...] Ik had nooit begrepen dat je de druk van het drinkwater bedoelde. Dat is namelijk niet normaal en je inlaatcombinatie zou dat moeten oplossen.
De inlaatcombinatie drupte bij ons nu al (2 dagen voor de overstroming). Het was de flexibele slang die op de koudwateraansluiting zit die geklapt is en aangezien de bewapening kapot was, gaan we er vanuit dat dit veroorzaakt is door te lompe montage door de vorige bewoner en dat deze lekkage los staat van de problemen met de zonneboiler en de slang het toevallig nu heeft begeven.flitspaal.nl schreef op maandag 28 maart 2011 @ 06:52:
[...]...De druk in het normale circuit van warm/koud water loopt ook altijd iets op, als het goed is heb je hiervoor een overdrukventiel / inlaatcombinatie zitten voor de zonneboiler. In de zomer lekt deze enkele druppels per minuut om de druk niet te hoog op te laten lopen. Wanneer we de warme kraan open doen merken we ook een hogere startdruk die erg snel weg is. Ik denk dat die flexibele slang een geval pech is te noemen.
6bar haalde hij zelfs met het vorige expansievat van 8l op de 1e dag toen hij in stagnatie ging. Het overdrukventiel gaat pas in werking bij 6bar en hebben we nog niet in werking gezien. De 4bar haalde hij met het expansievat van 25l en toen hebben we de stagnatietest stopgezet, dus ik weet niet hoeveel hoger de druk daarna nog zou zijn opgelopen.glambalk schreef op maandag 28 maart 2011 @ 07:58:
[...]Zit er wel een overdrukventiel als beveiliging in je circuit? Ik vraag me dat af omdat je daardoor nooit boven de 3bar uit kunt komen en jij hebt het over 4bar.
Misschien blijkt 72 pipes inderdaad teveel te zijn. Het staat pal op het zuiden zonder schaduw en op een plat dak (dus ook nog hitteontwikkeling op het dak zelf). Een groter vat of 2e vat kunnen we niet echt kwijt, dus heatpipes verwijderen zou dan desnoods een oplossing zijn. Ik heb er geen vertrouwen in dat radiatorfolie windbestendig genoeg is om een maand te blijven zitten.Overigens denk ik dat 72 pipes op een vat van 500L misschien wel te veel is. Kan je niet een deel van de pipes afkoppelen todat je een groter of tweede vat hebt?
En als je op vakantie gaat de pipes afdekken met radiatorfolie.............aan de voorkant deze keer.
Nog een vraag over stagnatie: dit is slecht voor de levensduur van je systeem, maar voor welk onderdeel? De heatpipes? Ik neem aan dat het ook slecht is als de heatpipes ongevuld op het dak staan?
Heeft iemand ervaring met PVT panelen? (dus combi van zonneboiler en PV?)
in de subsidieregeling van de gemeente worden ze genoemd, maar ik kan er verder niet veel over vinden?
in de subsidieregeling van de gemeente worden ze genoemd, maar ik kan er verder niet veel over vinden?
Ik ben hier namens de Zonnestroom Producenten Vereniging mee bezig. Ik wil in kaart brengen welke terugleververgoedingen de energiebedrijven hanteren. Ik hoop voor de zomer een overzicht te publiceren. Tevens wil ik een overzicht samenstellen van de kosten die gevraagd worden voor het op verzoek van de zonnestroomproducent vervangen van de meter door een 'meter met terugleverregistratie', ik weet al dat het bij Enexis gratis is.Roamor schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 11:41:
[...]
quote:
silvester6 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:29:
Het energiebedrijf is verplicht om een redelijke vergoeding te geven voor je teruglevering dat onder je 0 punt zit
Is er ergens een overzicht welke leveranciers er op welke manier mee omgaan?
Als je het doet omdat je te weinig ruimte hebt voor PV en een Zonnecollector dan zou ik het doen, anders los van elkaar is mijn idee, omdat PVT een combinatie is met een vlakke plaat collector en deze leveren meer op in de zomer maanden, maar minder in het voorjaar en najaar (t.o.v vacuumbuizen). En dit terwijl in de zomer er meestal een overcapaciteit is met collectoren.BarryH schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:01:
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Volgens mij is de voordruk van het expansievat te hoog. Hierdoor loopt de druk snel op. In ieder geval sneller als bij een voorduk van 1 of 1,5 bar. Eerst gaat de druk oplopen tot 2,5 bar en dan pas gaat de volume uitbreiding mogelijkheid gebruikt worden van het expansievat.Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:42:
Johan heeft n.a.v. onze vragen over de drukproblemen een 18l expansievat aangeraden. Voor de zekerheid zijn we nog ruimer gaan zitten en hebben we gekozen voor 25l. In het systeem zit geen voordruk (op aanraden van Johan), het expansievat heeft een voordruk van 2,5bar. We hebben ongeveer 18 liter vulmiddel.
[...]
6bar haalde hij zelfs met het vorige expansievat van 8l op de 1e dag toen hij in stagnatie ging. Het overdrukventiel gaat pas in werking bij 6bar en hebben we nog niet in werking gezien. De 4bar haalde hij met het expansievat van 25l en toen hebben we de stagnatietest stopgezet, dus ik weet niet hoeveel hoger de druk daarna nog zou zijn opgelopen.
Andersom betekend het dat als je direct de expansie wilt gebruiken de vuldruk 2,6bar moet zijn.
Het veiligheidsventiel gaat pas werken bij 6 bar. Zijn alle, maar dan ook echt alle onderdelen van het systeem hierop berekend? Bekende verhaal van de zwaktste schakel.
[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 28-03-2011 22:19 ]
10,2 GW als piek op onderstaande link vandaag.
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Eigenlijk is dit geen goede combinatie. De zonneboiler wil zoveel mogelijk warmte hebbenBarryH schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:01:
de pv wil het eigenlijk zo koel mogelijk hebben. Aan het begin van de dag zal het nog wel
gaan maar richting het warmste punt van de dag zal de pv minder gaan opleveren omdat
deze het gewoon te warm heeft... je blijft immers warm water door de collector pompen...
Als ruimte het probleem is kan je het beste alleen voor pv gaan die leveren meer op en hebben
minder onderhoudt nodig in 20 jaar.
Wat een mooie dagen zijn dit! Vandaag mijn record sinds oktober gehaald. 15.71kWh oftwel 5.15kWh/kWp.. helaas nog steeds een klein stukje schaduw van een schoorsteen in de namiddag.. Ik weet niet wat de ervaring van de gezamenlijke tweakers is, maar maart is een goeie maand tot nu toe.. Bijna 85kWh/kWp (bijna 260kWh), dit wordt mijn eerste PV-zomer dus dit soort getallen zijn voor mij nog helemaal fantastisch.. De CV staat ook al de helft van de maand weemoedig toe te kijken tijdens het douchen
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Wat is het verschil tussen een SB3000 TL 20 en een SB3000 HF 30 behalve de trafo.
Hoe zit het met het geluid wat beide omvormers produceren.
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
HF is de serie met een meer intelligente schakeling tbv schaduw effecten
OK, dank voor de snelle reaktie.
Ik bedoelde niet te zeggen dat burgers teveel energiebelasting, maar bedrijven te weinig. 80% van de elektriciteit wordt door bedrijven gebruiikt. Vooral ook doordat ze zo lang de prikkel om te besparen niet gevoeld hebben. Het lijkt me dat daar nu juist veel laaghangend fruit is.Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 19:07:
Goddank voor de energiebelasting, anders zou grid-pariteit nog ver weg zijn en de prikkel om te besparen bijna nihil. Energiebelasting is een van de fundamenten onder de toekomstige groei van PV in Nederland.
Hou me niet langer in spanning en doe je logica eens uit de doeken. Ben benieuwd.Het is logisch dat bedrijven veel minder betalen.
De winst van bedrijven is geen absoluut argument. Het verbod op kinderarbeid kost Nederlandse bedrijven ook veel goedkope arbeidskrachten en tast dus hun winstgevendheid aan. Dat schaffen we toch ook niet af? Over energiebelasting kun je vast ook wel een genuanceerd argument bedenken.Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 20:28:
Bedrijven worden geprikkeld door fiscale faciliteiten. Dat is beter want de gekozen constellatie tast de concurrentiekracht van bedrijven niet aan, terwijl een dikke EB voor bedrijven dat wel zou doen.
Voor mij was gisteren beter: 5,62 kWh/kWp.Yilar schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:22:
Wat een mooie dagen zijn dit! Vandaag mijn record sinds oktober gehaald. 15.71kWh oftwel 5.15kWh/kWp.. helaas nog steeds een klein stukje schaduw van een schoorsteen in de namiddag.. Ik weet niet wat de ervaring van de gezamenlijke tweakers is, maar maart is een goeie maand tot nu toe.. Bijna 85kWh/kWp (bijna 260kWh), dit wordt mijn eerste PV-zomer dus dit soort getallen zijn voor mij nog helemaal fantastisch.. De CV staat ook al de helft van de maand weemoedig toe te kijken tijdens het douchen
Maart 2011 gaat in de top 5 van zonnigste maarten eindigen.
Belangrijkste verschil naast trafo en trafo loos is de koeling; de eerste is convectie de tweede is geforceerd. Beiden hebben Optitrack (schaduw). De HF30 maakt meer lawaai. Ook een ander topologi mogelijkheid van de strings is een verschil overigens.Speksteenkachel schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:40:
Wat is het verschil tussen een SB3000 TL 20 en een SB3000 HF 30 behalve de trafo.
Iemand enig idee?
ik was op zoek naar een manier om MC4 connectoren zonder tang te bevestigen en kwam op YouTube: Multi-Contact MC4QUICK
Zijn de MC4Quick connectoren al in NL te koop?
Je kan gewone MC4 stekkers ook prima zelf monteren hoor zonder speciale tang. Enige wat je nodig hebt is een normale puntbektang een stanleymes en een soldeerbout.Ik heb alle connectoren netjes vastgesoldeerd op de connector en daarna kan je ze met wat moeite zelf in elkaar drukken.oldegrieze schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 07:23:
ik was op zoek naar een manier om MC4 connectoren zonder tang te bevestigen en kwam op YouTube: Multi-Contact MC4QUICK
Hier in zeeland zit ik al over de 100 kWh/kWp! (en vandaag nog zo'n mooie dag in het verschiet!)Yilar schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:22:
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Deze zonnige maartmaand zijn er grote regionale verschillen: het noorden had vaak te kampen met binnenschuivende wolkenvelden of juist mist die de halve dag bleef hangen, terwijl midden, zuiden en westen dan een 100% zonnige dag hadden.mightym schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:06:
[...]
Hier in zeeland zit ik al over de 100 kWh/kWp! (en vandaag nog zo'n mooie dag in het verschiet!)
Maar vooruit, ik mag niet klagen, tot en met gisteren toch 76 kWh/kWp gescoord, en dat is al een heel aardige waarde voor de maand maart. En vandaag gaat daar hopelijk nog een stuk of 5 bij op doen.
Hier in Duiven bij Arnhem ook niet bepaald slecht, tot gisteren 94,18 kWh/kWp over maart met op zondag de hoogste opbrengst sinds 30 juli vorig jaar. En dan zit ik hier volgens de kaartjes in een ongunstig gebied. Ik ben heel benieuwd wat ik ga halen op jaarbasis. Sinds vorig jaar 27 juli zit ik op 431kWh/kWp maar ik kan me moeilijk een voorstelling maken van de opbrengsten over april, mei, juni en juli.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:26:
[...]
Deze zonnige maartmaand zijn er grote regionale verschillen: het noorden had vaak te kampen met binnenschuivende wolkenvelden of juist mist die de halve dag bleef hangen, terwijl midden, zuiden en westen dan een 100% zonnige dag hadden.
Maar vooruit, ik mag niet klagen, tot en met gisteren toch 76 kWh/kWp gescoord, en dat is al een heel aardige waarde voor de maand maart. En vandaag gaat daar hopelijk nog een stuk of 5 bij op doen.
Even afwachten nog maar.
Jerry
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Het solderen van de Tyco en MC3 ging me zeer goed afoldegrieze schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 07:23:
Kabeltje strippen en in de pin duwen, verhitten en soldeer erbij en het zat als een huis.
De MC4 ken ik niet maar dat zal toch niet veel moeilijker zijn.
Verwijderd
Natuurlijk zijn er quick-wins, het is beter deze af te dwingen door voorschriften dan door energiebelasting. De EB is namelijk generiek en valt ook daar waar er geen alternatief of besparingsmogelijkheid bestaat.Anne vdr Bom schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:57:
[...]
Ik bedoelde niet te zeggen dat burgers teveel energiebelasting, maar bedrijven te weinig. 80% van de elektriciteit wordt door bedrijven gebruiikt. Vooral ook doordat ze zo lang de prikkel om te besparen niet gevoeld hebben. Het lijkt me dat daar nu juist veel laaghangend fruit is.
Het klopt dat circa 80% van de elektra naar bedrijven vloeit. Zoals gemeld is er niet in elke geval een alternatief voor dit verbruik (vaak wel iets ...). Door het invoeren van een EB op de hoogte van particulier verbruik neemt de integrale kostprijs van de productie toe. En dan kom je snel uit in verplaatsing van de bedrijfsactiviteit of bij onmogelijkheid hiervan doorberekening (uiteindelijk de finale consument).Hou me niet langer in spanning en doe je logica eens uit de doeken. Ben benieuwd.
Dat betekent simpelweg een afname van de werkgelegenheid.
Winst is geen absoluut argument, mee eens.[...]
De winst van bedrijven is geen absoluut argument. Het verbod op kinderarbeid kost Nederlandse bedrijven ook veel goedkope arbeidskrachten en tast dus hun winstgevendheid aan. Dat schaffen we toch ook niet af? Over energiebelasting kun je vast ook wel een genuanceerd argument bedenken.
Het verbod op kinderarbeid kost Nederlandse bedrijven echter zo goed als niets.
Bedrijven zouden geen kinderarbeid hier kunnen wegzetten omdat er geen (relevante) vraag naar kinderarbeid is op de arbeidsmarkt. En aan de andere kant kunnen Nederlandse bedrijven (en dat doen ze ook) prima in het buitenland met kinderarbeid produceren.
Er zou wel meer gedaan moeten worden om energiebesparing te bevorderen, uit milieuoverweging maar ook omdat dit kan bijdragen aan de concurrentiekracht van Nederland en de onafhankelijkheid van buitenlandse energie.
(terwijl we zo ongeveer een ''oliestaat'' van het noorden zijn (olie = energie = gas).
Het actief sturen op een lage energie intensiteit van de industrie is een beleid dat kan werken, zie Japan waar die intensiteit veel lager is dan in NL en D.
En omdat daar 80% van de energie wordt verbruikt is dat ook veel effectiever dan feed-in tarieven.
(dit laatste schrijf ik er ook bij voor de leuke reacties....
Die vraag is er nauwelijks omdat het niet is toegestaan. Maar de supermarkten hebben er in economische zin vast geen moeite mee om vakken te laten vullen door kinderen. En in de landbouw is ook altijd wat te doen. In feite komt alle ongeschoolde arbeid in aanmerking. Maar omdat het niet mag wijken we uit naar Poolse arbeiders of andere 'gastarbeiders'. Dat lijkt mij de groep waar kinderen mee zouden concurreren als kinderarbeid niet verboden zou zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:33:
Het verbod op kinderarbeid kost Nederlandse bedrijven echter zo goed als niets.
Bedrijven zouden geen kinderarbeid hier kunnen wegzetten omdat er geen (relevante) vraag naar kinderarbeid is op de arbeidsmarkt.
Ik heb al wat antwoorden van ollie & Neanderthaler gelezen over zonnepanelen en de invloed op je WOZ waarde.. alleen het is me nog niet duidelijk. Is er iemand die (officiele) documentatie heeft of het nu wel of niet bij de waarde van je huis komt? Is beetje zelfde (ingewikkelde) verhaal als het roerend/onroerend gebeuren.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Wat is jou ervaring tot het geluid van een HF30?glambalk schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:16:
[...]
Belangrijkste verschil naast trafo en trafo loos is de koeling; de eerste is convectie de tweede is geforceerd. Beiden hebben Optitrack (schaduw). De HF30 maakt meer lawaai. Ook een ander topologi mogelijkheid van de strings is een verschil overigens.
De omvormer zal bij ons op zolder komen te hangen.
Op zolder zit echter ook de slaapkamer van m'n dochter, naast de WAF heb ik hier dus ook te maken met een DAF factor
In het datablad van de omvormer staat jammer genoeg niets over het te produceren geluid.
Nou de vlag kan uit.Na ruim 2 maanden aandringen het ik een reactie van NLenergie gekregen.
Ze vergoeden niet meer dan ik verbruik, dat wist ik al.
Niet rechtsgeldig maar dat is een ander verhaal.
Ze verreken hoog/laag niet dus kom je met dubbeltarief in de knoei.
Nou vraag ik al maanden om dan maar naar enkel tarief terug te gaan.
Mevrouw Susan Silva van NLenergie heeft besloten dat gezien mijn meterstanden het niet nodig is om naar enkel tarief terug te gaan. Er is een kleine kans dat ze me misschien naar enkeltarief terugzetten in Mei.
Ter info, volgens Liander kan het vandaag nog als NLenergie even de moeite neemnt.
De vraag loopt overigens nog bij de geschillencommissie van de energiekamer.
Edit Niets dan lof voor het teruglever team van Liander
Die snappen de materie en zijn altijd zeer behulpzaam. Zonder hun was ik echt reddeloos verloren
Ze vergoeden niet meer dan ik verbruik, dat wist ik al.
Niet rechtsgeldig maar dat is een ander verhaal.
Ze verreken hoog/laag niet dus kom je met dubbeltarief in de knoei.
Nou vraag ik al maanden om dan maar naar enkel tarief terug te gaan.
Mevrouw Susan Silva van NLenergie heeft besloten dat gezien mijn meterstanden het niet nodig is om naar enkel tarief terug te gaan. Er is een kleine kans dat ze me misschien naar enkeltarief terugzetten in Mei.
Ter info, volgens Liander kan het vandaag nog als NLenergie even de moeite neemnt.
De vraag loopt overigens nog bij de geschillencommissie van de energiekamer.
Edit Niets dan lof voor het teruglever team van Liander
Die snappen de materie en zijn altijd zeer behulpzaam. Zonder hun was ik echt reddeloos verloren
[ Voor 9% gewijzigd door Woodski op 29-03-2011 13:36 ]
Verwijderd
In de TS staat dat zonnepanelen in de zomer 6 tot 10 keer zoveel elektriciteit produceren als in de winter. Nu woon ik zelf in de tropen, op 12 graden noorderbreedte, met dus een flink hoge zonnesterkte. Zo ongeveer 8 maanden per jaar is het ook daadwerkelijk zonnig tot zeer zonnig. Als ik wil berekenen wat de opbrengst zal zijn van panelen kan ik dan voor de zonnige maanden uitgaan van 100% opbrengst? Wat de opbrengst zal zijn voor de resterende 4 maanden is misschien lastiger te voorspellen. Wat doen panelen hier bijv op zwaar bewolkte dagen? Dat zou wel handig zijn om te weten want dan kan bepaald worden hoeveel panelen er aangeschaft zouden moeten worden om het totale jaarverbruik te compenseren.
Ik vermoed dat de panelen hier sneller terugverdiend worden dan in Nederland, ondanks dat de prijs van elektriciteit hier ongeveer de helft is van die in Nederland. Hoe zit het echter met de levensduur van panelen die de meeste tijd in de brandende zon liggen?
Een probleem hier kan de installatie zijn. Wellicht doen we dat liever zelf. Is dat aan te raden? Met name vanwege het aansluiten op het lichtnet. Er hangt een analoge meter. Voorlopig betreft het nog een oriëntatie op de mogelijkheden.
*edit*
Ik lees net een alternatief: de thermoelectric generator. Met deze techniek kun je warmte-energie direct omzetten in elektriciteit. Foto-voltaïsche cellen schijnen minder rendabel te worden als de temperatuur van de cel toeneemt. Dan is misschien een techniek die juist baat heeft bij die warmte een beter alternatief. En misschien ook nog goedkoper maar dat moet ik nog uitzoeken.
Ik vermoed dat de panelen hier sneller terugverdiend worden dan in Nederland, ondanks dat de prijs van elektriciteit hier ongeveer de helft is van die in Nederland. Hoe zit het echter met de levensduur van panelen die de meeste tijd in de brandende zon liggen?
Een probleem hier kan de installatie zijn. Wellicht doen we dat liever zelf. Is dat aan te raden? Met name vanwege het aansluiten op het lichtnet. Er hangt een analoge meter. Voorlopig betreft het nog een oriëntatie op de mogelijkheden.
*edit*
Ik lees net een alternatief: de thermoelectric generator. Met deze techniek kun je warmte-energie direct omzetten in elektriciteit. Foto-voltaïsche cellen schijnen minder rendabel te worden als de temperatuur van de cel toeneemt. Dan is misschien een techniek die juist baat heeft bij die warmte een beter alternatief. En misschien ook nog goedkoper maar dat moet ik nog uitzoeken.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 10:26 ]
Voor mij ook het eerste keer de maand maart zit nu op 106,3kWhp verwacht 177% van verwacht te draaienYilar schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:22:
Als het hele jaar zo is ben ik echt meer dan zeer tevreden

Er zijn b.v. Sanyo's die beter tegen hitte kunnen.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:11:
het klinkt mij alsof je eerder een faktor van 200 dan 100 kan verwachten.
Gemeente zal niet snel je WOZ-waarde verhogen omdat je zonnepanelen hebt. Ik heb gisteren het WOZ-taxatierapport van mijn huis gezien, die hebben ze gewoon getaxeerd op de verkoopprijs waar ik dat huis vorig jaar voor gekocht heb.SunshineCompany schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:42:
Ik heb al wat antwoorden van ollie & Neanderthaler gelezen over zonnepanelen en de invloed op je WOZ waarde.. alleen het is me nog niet duidelijk. Is er iemand die (officiele) documentatie heeft of het nu wel of niet bij de waarde van je huis komt? Is beetje zelfde (ingewikkelde) verhaal als het roerend/onroerend gebeuren.
In het taxatierapport staat: 2-onder-1-kap, dakkapel, aangebouwde stenen berging. Dan nog het woonoppervlak, de inhoud en het perceeloppervlak erbij en daarop baseren ze de WOZ-waarde.
Het feit dat ik geisoleerd heb, een HR-ketel geplaatst heb en hier al 13 jaar een houten garage op het erf staat is niet meegenomen in de berekening. Tegen de tijd dat ik mijn huis verkoop kan dat wel meewegen, en dan baseren ze dan de WOZ-waarde daar wel weer op.
Nu is dit in een gemeente die elk jaar de eindjes wel aanelkaar kan knopen, als je in een verliesgevende gemeente woont waar ze elk jaar op wat voor manier dan ook weer hun begroting sluitend moeten krijgen, dan kan je verwachten dat ze juist wel mee gaan tellen voor de WOZ-waarde.
Nope, volgens de WOZ taxateur ergens in Zuid-west Nederland niet (in de vorige discussie hierover even feedback gevraagd aan een WOZ taxateur).SunshineCompany schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:42:
Het is zoals het al vele keren is uitgelegd een deel "nagelvast", een deel opmerkzaamheid taxateur (meestal bureau onderzoek), een deel beleid van de lokale gemeente.
Het grootste rekendeel voor de waardevaststelling is bureau werk: M2, M3, ligging, openbare voorzieningen, leeftijd woning, achterstalligonderhoud. Dit alles aan referentiepanden teruggerekend (verkoop bedrag kadaster, eerdere vraagprijs op websites (soms al auto import)).
Overigens snap ik de hele discussie soms niet over een te hoge WOZ waarde, ja alles is er aan gerelateerd en ik kan dan meer/minder betalen. Maar als ik de werkelijke kosten soms eens kijk die het verschilt .... en het werk dat ik er soms voor moet doen. Alleen als het heel gek wordt dien ik een bezwaar in, maar dat stamt bij mij nog uit de tijd dat het een meer jaarlijkse vaststelling was (toen wel een keer 45.000EURO eraf kunnen krijgen bij de bestuursrechter).
EN
Een hogere WOZ waarde kan soms korting betekenen op je rentetarief van je hypotheek!!!
Als je namelijk nog maar een 75% leenbedrag hebt ten opzichte van de WOZ waarde krijg je korting op je rentepercentage van de lening (bij heel veel Hypo verstrekkers en alleen na aanvraag).
Dus eigenlijk wil ik een hoge WOZ waarde (Marktwaarde) want bij mij is de korting op de Hypo meer dan de laatste stap naar deze 25%
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
WOZ waarden worden bijna geheel bepaald door de computer op basis van transactiegegevens van het kadaster. Dus in de praktijk is de gemiddelde transactieprijs per m2 in jouw gebied bepalender dat heel specifieke kenmerken van jouw huis. (of jij laminaat hebt of een jatoba houten vloer ofzo)SunshineCompany schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:42:
Huiseigenaren voeren doorgaans specifieke minposten aan voor een correctie (bezwaar) op die waarde.
Dat zullen ze niet doen met plusposten (zo van de waarde moet hoger want ik heb een 'onroerend' PV paneel)
De manier waarop dit in de transactiewaarde gaat lopen als veel huizen worden verkocht incl PV waarbij men dat in de transactieprijs laat zitten (wat weer fiscaal gezien dom zou zijn).
De praktische invloed op de WOZ waarde is voorlopig dus verwaarloosbaar. Het handvat voor de WOZ waarde is de m2 prijs uit de transacties.
Verwijderd
Die vraag is er nauwelijks omdat de bijna alle nederlanders in welvaart leven.asvogel schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:39:
[...]
Die vraag is er nauwelijks omdat het niet is toegestaan. Maar de supermarkten hebben er in economische zin vast geen moeite mee om vakken te laten vullen door kinderen. En in de landbouw is ook altijd wat te doen. In feite komt alle ongeschoolde arbeid in aanmerking. Maar omdat het niet mag wijken we uit naar Poolse arbeiders of andere 'gastarbeiders'. Dat lijkt mij de groep waar kinderen mee zouden concurreren als kinderarbeid niet verboden zou zijn.
Ik laat mijn kinderen geen kinderarbeid uitvoeren omdat ik en mijn vrouw dat niet nodig hebben.
Het is namelijk ook een afweging of ik dat wil.
Die wet is ingehaald door de welvaart.
En kinderarbeid is iets anders dan een bijbaantje ofzo..
OK, dan is dat een definitieverschil. Dat blijft lastig, want wat je nu onder kinderarbeid verstaat is anders dan wat je daar 100 jaar geleden onder verstond, anders dan wat je over 100 jaar onder zal verstaan, en anders dan wat men daar nu in andere landen onder verstaat.
Ik denk dat er op het gebied van kinderen en arbeid wel degelijk dingen zijn die van de overheid niet mogen en die anders wel zouden gebeuren. Maar goed, met duurzame energie heeft het weinig te maken.
Ik denk dat er op het gebied van kinderen en arbeid wel degelijk dingen zijn die van de overheid niet mogen en die anders wel zouden gebeuren. Maar goed, met duurzame energie heeft het weinig te maken.
Verwijderd
Mee eens, definitie kwestie en natuurlijk zouden er dan wel wat dingen gebeuren die nu niet gebeuren.asvogel schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:22:
OK, dan is dat een definitieverschil. Dat blijft lastig, want wat je nu onder kinderarbeid verstaat is anders dan wat je daar 100 jaar geleden onder verstond, anders dan wat je over 100 jaar onder zal verstaan, en anders dan wat men daar nu in andere landen onder verstaat.
Toch is kinderarbeid iets waar heel veel kanten aan zitten. Er wordt wel eens te makkelijk over gedacht.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.