Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt die meter niet nodig,
standen heb ik gewoon doorgebeld, en bevestigd per mail+foto van meter.
1000kWh is best leuk, laat het vastleggen, zwart op wit.
later krijg je de slimme meter ?gratis, dus dan komt het wel goed.

ik zie het verschil niet tussen -1000 op een schijfmeter,
of na saldering digitaal -1000
het is gewoon gegoochel met getallen.
hermann scheer noemde dat bullshit.
en dat is het ook, kijk maar naar woodski en NLenergie,
met een schijf had ie wel kunnen salderen, terwijl NLenergie het simpelweg weigert.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 22:17 . Reden: is er een blijf van mijn schijfhuis ? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

silvester6 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 20:32:
Ik hoop wel dat liander v.a augustus gewoon negatieve meterstanden door geeft met hun nieuwe systeem.
Wat iemand mij nog eens moet uitleggen is dat gedoe met die netbeheerder. Ik heb letterlijk in mijn hele leven nog geen meteropnemer gezien. Wel kreeg ik soms nota's op basis van geschatte verbruiken, maar meestal heb ik gewoon zelf de meterstanden doorgegeven. Wat heeft Liander er eigenlijk mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Woodski schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 18:45:
Misschien strepen ze het weg bij afnemers ?.
Dat mogen ze niet, tenminste, een anderhalf jaar terug mocht dat niet. Ze moeten voor alle gebruikers energiebelasting afdragen.
Als ze dan zelf beslissen om stroom in te kopen boven de kale kwh prijs mogen ze dat zelf weten.

Trouwens: de Windvogel geeft aan dat ze een nieuwe ingang zien voor het zelfleveringsmodel en zijn op zoek naar afnemers die mee willen draaien in een pilot (aldus de laatste windvaan). Stroom van windmolens op land kost zo'n 6 ~8 cent / kwh en is dus flink goedkoper dan pv stroom. Omdat je via de stichting gedeeltelijk eigenaar bent van de productiefacaliteit is er sprake van eigen opwekking en daarover hoef je geen energiebelasting te betalen. Voor 50 euro ben je levenslang lid, en ze groeien hard.

[ Voor 39% gewijzigd door SpiceWorm op 23-03-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Greenchoice is heel ondeugend bezig in het project BoerZoektBuur. Boer gooit dak vol, gesponsord door de lokale groenen zonder dak. Op 1 hoofdaansluiting. Greenchoice saldeert dat bij de 'buren'. Die een andere meter hebben.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag, wie kan mij adviseren wat ik moet doen.

Ik heb een zonneboiler, 3 panelen van HQsolar met een 300 liter vat en een intergas cv ketel.
In deze zonnige tijden is de boiler boven de 60 graden. Ik wil deze warmte vooral gebruiken voor verwarming.

Momenteel is het zo dat de CV aanspringt, gaat verwarmen en op het moment dat de retour temperatuur boven de 40 graden is, springt de cv weer uit. Ook al is er nog warmte vraag. De pomp van de CV zou dan nog een tijdje door moeten blijven lopen (volgens de instalateur wat ik betwijfel)

Hiermee zou de warmte uit het boilervat gebruikt moeten worden.

Is er geen andere mogelijkheid om de warmte in het boilervat te gebruiken zonder dat de cv daarvoor moet aanspringen, en dus gas verbruiken?

Ik heb bedacht (maar niet uitgevoerd); een verbinding tussen boilervat en CV leiding na de CV waarbij een pomp op een tijdschakelaar het water rondpompt. Zo wordt de warmte in het vat gebruikt zonder dat de CV daarbij komt kijken.

Wie kan mij adviseren hierin en kan mij erbij helpen dit op de juiste manier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Anne vdr Bom schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:26:
[...]

Wat iemand mij nog eens moet uitleggen is dat gedoe met die netbeheerder. Ik heb letterlijk in mijn hele leven nog geen meteropnemer gezien. Wel kreeg ik soms nota's op basis van geschatte verbruiken, maar meestal heb ik gewoon zelf de meterstanden doorgegeven. Wat heeft Liander er eigenlijk mee te maken?
Zo, da's knap. Bij ons komt 'ie elk jaar in december. En da's slechts een paar kilometer van jouw huis, in hetzelfde netgebied. En die meteropnemer (vaak studentje viaviaviaviavia) wordt door Liander aangestuurd. Want zij hebben immers "de meetgemachtigden status", al is ook dat nog steeds een grote zwijnerij van vaagheden (met als gevolg: recht van de sterkste geldt). Zoals alles op energiegebied in ons land.

Zie daarvoor ook het uitstekende tweeluik van Sweegers op Energieenwater.net:

http://www.energieenwater...-allemaal-precies-in.html

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:46:
[...]

Trouwens: de Windvogel geeft aan dat ze een nieuwe ingang zien voor het zelfleveringsmodel en zijn op zoek naar afnemers die mee willen draaien in een pilot (aldus de laatste windvaan). Stroom van windmolens op land kost zo'n 6 ~8 cent / kwh en is dus flink goedkoper dan pv stroom. Omdat je via de stichting gedeeltelijk eigenaar bent van de productiefacaliteit is er sprake van eigen opwekking en daarover hoef je geen energiebelasting te betalen. Voor 50 euro ben je levenslang lid, en ze groeien hard.
Als er een zelflevermodel komt zal de prijs hoger uitvallen dan 6 a 8 cent.
Ten eerste wordt de stroom momenteel door subsidie aangevuld tot iets van 11,7 cent.
Ten tweede er moet dan nog eens BTW over, dan kom je op 13,9 cent in totaal

En als laatste het zijn informele gesprekjes met CDA bewindslieden......
Stel je voor dat ze eerlijk ;) zijn,.... bij een nadere beschouwing zal EL & I de effecten hiervan in kaart brengen.
Mislopen energiebelasting, verstoring vrije marktwerking...., gelijkheidsbeginsel

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zelflevermodel ooit van de grond komt.
En wie gaat er in hemelsnaam naar een nieuwjaarsreceptie van het CDA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 23:12:
Greenchoice is heel ondeugend bezig in het project BoerZoektBuur. Boer gooit dak vol, gesponsord door de lokale groenen zonder dak. Op 1 hoofdaansluiting. Greenchoice saldeert dat bij de 'buren'. Die een andere meter hebben.
Hoezo? Als ik al die lege schuren zie; dan heb ik ook wel eens gedacht dat een coöperatie van localen daar iets mee zou kunnen doen, zeker als je zelf niet over een leuk dak geschikt.

Alleen zou ik de administratie willen ontwijken. Ideaal zou zijn dat de boer zelf het initiatief neemt en de afhandeling verzorgt. Een variant op dit dus: http://www.windparkkubbeweg.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 24-03-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 09:30:
[...]

Hoezo? Als ik al die lege schuren zie; dan heb ik ook wel eens gedacht dat een coöperatie van localen daar iets mee zou kunnen doen, zeker als je zelf niet over een leuk dak geschikt.
Ik denk dat Sunshinecompany bedoeld dat het nog niet conform de wet/regels is te salderen op een andere meter dan waar de productie is.
Het BzB project geeft ook aan op de website dat ze hiermee stellingname willen uitlokken.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Mijn SB-3000 geeft aan dat ik door de 1000kWh grens ben gegaan. Dit na 1631 uur.
De installatie was op 3 september 2010 aan het einde van de middag opgeleverd.
Het gaat om 3075Wp (15x suntech STP205).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 23:13:
Momenteel is het zo dat de CV aanspringt, gaat verwarmen en op het moment dat de retour temperatuur boven de 40 graden is, springt de cv weer uit. Ook al is er nog warmte vraag. De pomp van de CV zou dan nog een tijdje door moeten blijven lopen (volgens de instalateur wat ik betwijfel)

Is er geen andere mogelijkheid om de warmte in het boilervat te gebruiken zonder dat de cv daarvoor moet aanspringen, en dus gas verbruiken?
Als je warmte uit een vat wilt gebruiken zal je het eruit moeten halen. Dus daarvoor moet inderdaad je pomp pompen een nadraai tijd is zeker een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het laatste paneeltje ( 190Wp ) is ook aangesloten, op een Gridfit250LV. Ook de logging met de Arduino werkt inmiddels.

Was wel een rotwerk om de kabels door het dak heen te krijgen, maar het is gelukt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

8 stuks hoogrendement poly panelen van Yingli; YL260C-30b Panda. Paneel afmeting 1650 x 990mm. STC vermogen 260Wp. Dat is dus een paneelrendement van 15,92%. En dat voor de prijs die maar 6,5% hoger ligt dan de YL230P-29b.

[ Voor 114% gewijzigd door ZonneStroom op 24-03-2011 16:48 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Terwijl mijn 700Wp lekker ligt te braden in de zon en ondanks de oost-ligging, bomen en daken in het afgelopen jaar toch nog een 490kWh (70% rendement dus') heeft weten op te brengen heb ik mijn tijd ook nuttig besteed om een nieuwe A-label auto uit te zoeken.

Los van de keuze, die gaat over lekker zitten, confort, ruimte en prijs, wilde ik hier toch even mijn ervaring met het brandstofverbruik (met mijn rijstijl en routes) van de door mij geteste auto's delen 8), want daar kwam toch wat anders uit dan ik in 1ste instantie had verwacht.

Ik heb een paar honderd km rondgereden in een Prius (14% bijtelling), Passat 1.4TSI (20% bijtelling) en een Peugeot 508 1.6THP (25% bijtelling) en kwam uit op het volgende afgeronde gemiddelde verbruik:
  1. Peugeot 508 --> 1:17
  2. Prius --> 1:16
  3. Passat --> 1:13
De 20% Passat wijkt daarmee enorm af van het normverbruik. De Prius en de 508 zitten dicht bij elkaar en de 508 zit met de 1:17 zelfs net boven het normverbruik. Van de Prius had dacht ik Anne al eens laten zien dat als je wat harder rijd dan 100-120 het verbruik flink toeneemt.

Uit de boekjes kun je halen dat het door de fabrikant opgegeven lage verbruik (waarop bijtelling is gebaseerd) voornamelijk komt door het verlagen van het verbruik in de stad, iets waar ik niets aan heb op de snelweg. Sterker nog: in het geval van de Passat is de 25% bijtellings versie zuiniger op de buitenweg dan de 20% versie!

Via collega's en kennissen weet ik dat bovenstaande cijfers best goed kloppen en dat de 1.6 turbomotor in de 508 echt heel zuinig is: zij halen op 80km wegen zelfs 1:22 of meer.

Dus nog even wachten, maar dan wordt mijn C-label diesel vervangen door een lekker zuinige A-label :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Mars Warrior schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 16:35:
Ik heb een paar honderd km rondgereden in een Prius (14% bijtelling), Passat 1.4TSI (20% bijtelling) en een Peugeot 508 1.6THP (25% bijtelling) en kwam uit op het volgende afgeronde gemiddelde verbruik:
Ik weet niet wat je met je gaspedaal doet maar mijn Prius rijdt 4,5 liter per 100 kilometer (in de zomer nog beter) volgens de boordcomputer. Dat is dus 1:22,2 wat aanzienlijk verschilt van de 1:16 die jij haalt. Ter info: ik rij voornamelijk snelwegkilometers (dagelijks Dongen => regio Den Haag en 's avonds weer terug).

Beoefen je het nieuwe rijden al? Dat scheelt aanzienlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door robkds op 24-03-2011 16:45 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Van de Prius had dacht ik Anne al eens laten zien dat als je wat harder rijd dan 100-120 het verbruik flink toeneemt.
Ik denk niet dat de Prius hier een uitzondering vormt. Bij de meeste auto's is dit het geval.

Die 1:16 is dat de huidige Prius of het voorgaande model? Als het om het huidige model gaat, is er echt iets mis. Tenzij je een loden voetje hebt, is het vrijwel onmogelijk om met het huidige model Prius 1:16 te rijden. Met een normale rijstijl (rustig maar wel vlot en goed anticiperen) is 1:20 makkelijk haalbaar.

De cijfers van fuelly.com voor het huidige model. Gemiddeld zo rond de 46-47 mpg, dat is bijna 1:20.

Wanneer heb je die ritten gemaakt? Het weer heeft veel invloed op het verbruik.
Via collega's en kennissen weet ik dat bovenstaande cijfers best goed kloppen en dat de 1.6 turbomotor in de 508 echt heel zuinig is: zij halen op 80km wegen zelfs 1:22 of meer.
Dat is ongeveer gelijk aan de Prius.

Een belangrijke motivatie voor mij om voor een Prius te kiezen is het feit dat het een traploze automaat is. Ge-wel-dig.

[ Voor 23% gewijzigd door Anne vdr Bom op 24-03-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag weer een foto gekregen van een mooi setje van 4 x 190Wp Kingsun in Maastricht. Gisteren geplaatst. Netjes bovenin geplaatst, kan er in de toekomst nog wat meer bij.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/maastricht2-scaled.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 16:50:
[...]
Die 1:16 is dat de huidige Prius of het voorgaande model? Als het om het huidige model gaat, is er echt iets mis. Tenzij je een loden voetje hebt, is het vrijwel onmogelijk om met het huidige model Prius 1:16 te rijden. Met een normale rijstijl (rustig maar wel vlot en goed anticiperen) is 1:20 makkelijk haalbaar.
Volgens werkelijkverbruik.nl verbruikt prius:
Model <2010 6.1 l/100km --> 1 op 16
Model >2010 5.8 l/100km --> 1 op 17
Deze website is een samenwerking tussen leasemaatschappijen die deze gegevens verzamelen a.d.v de tankpas.
Dus ik ben het niet helemaal met je eens, leaserijders zijn ook een afspiegeling van de maatschappij. Dus daar heb je ook de plankers/slakken en normale rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:40:
[...]

Had je hier de bypass diodes los gesoldeerd? Die zien er in elk geval niet helemaal jofel uit op de plek waar ze nu zitten. :)

Ik heb nagenoeg de identieke panelen gehad, Conergy A165P, Die zijn qua opzet identiek aan deze Photowatts

Voor zover ik weet zou het zo aangesloten moeten zitten met de bypass diodes.

[afbeelding]

Als je 15V meet dan lijkt het erop alsof de helft van het paneel niets doet. Je kan in de junctionbox ook per 2 rijen cellen meten of per 4/6/8 uiteraard. Misschien dat je zo kan herleiden in welke rijen de problemen zitten?
De foto toont de losgesoldeerde diodes, om goed te kunnen meten. Ze zijn alle 4 goed.Daarna zijn ze weer vastgesoldeerd, en blijkt de startspanning c.a. 7 volt (paneel vol in de zon) In c.a. 1 minuut loopt de spanning langzaam op naar de genoemde 15 volt. Ik heb het paneel een paar keer kortgesloten, en de metingen herhaald. zelfde resultaat.

Normaal zie je bij lostrekken van een kortgesloten paneel wel vonkvorming, nu dus niet. Er zij n 4 strings van elk 18 cellen, en allemaal geen spanning. Als er nu eentje het niet doet, OK, maar alle 4 de strings ??

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:20:
[...]

Deze website is een samenwerking tussen leasemaatschappijen die deze gegevens verzamelen a.d.v de tankpas.
Dus ik ben het niet helemaal met je eens, leaserijders zijn ook een afspiegeling van de maatschappij. Dus daar heb je ook de plankers/slakken en normale rijders.
Natuurlijk is de categorie leaserijders een combinatie van slakken en neuroten, maar het zwaartepunt ligt duidelijk meer naar de laatste categorie. Meer dan in een doorsnee van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:30:
[...]

Natuurlijk is de categorie leaserijders een combinatie van slakken en neuroten, maar het zwaartepunt ligt duidelijk meer naar de laatste categorie. Meer dan in een doorsnee van de bevolking.
Ik begrijp dat je er (blijkbaar) moeite mee hebt dat een Prius niet zo zuinig blijkt in de praktijk dan je zou verwachten. Zoals al is aangegeven heeft de autokiezer een aantal 100 km gereden met ongeveer gelijke rijstijl. Aangezien er nadruk op wordt gelegd dat de reductie op papier in de stad niet veel zoden aan de dijk zet voor de kiezer, mag je aannemen dat voornamelijk buiten de bebouwde kom wordt gereden.

Daarnaast is ook nog te lezen dat de Prius dorstiger wordt boven de 100.

Ik vind een verbruik van 1:16 niet slecht voor een benzine 1.8 motor. Dat je snel rond de 1:20 kan rijden wanneer je bijvoorbeeld 90 a 100 km/u gaat rijden gelooft iedereen...alleen is dat minder relevant.

Je stelt dat leaserijders geen afspiegeling zijn van "doorsnee" chauffeurs. Heb je daar nog bewijs van of is dat ook onderbuikgevoel?

De prius is gewoon minder uitzonderlijk op de snelweg dan hij in de stad en in de provincie is. Zo schokkend is dat niet. Wel schokkend dat de waardes zoveel afwijken ten opzichte van de "test" waardes, maar dat is een andere discussie denk ik.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De 20% Passat wijkt daarmee enorm af van het normverbruik. De Prius en de 508 zitten dicht bij elkaar en de 508 zit met de 1:17 zelfs net boven het normverbruik. Van de Prius had dacht ik Anne al eens laten zien dat als je wat harder rijd dan 100-120 het verbruik flink toeneemt.
Erg apart.

Welke Prius, generatie 1 zeker?

Met een tweede generatie moet er om 1:16 te halen toch wel het volgende aan de hand zijn (of een combinatie):
- Continu 150km/h+ rijden (1:19 bij 120km/h).
- Winter, koude temperaturen, en korte ritjes.
- Als een dolle malloot rijden (max. acceleratie, max. remmen (zodat er op gewone remmen wordt geremd)).

Eens in de zomer met 4 volwassenen + bagage door Zweden heen gereisd, over een hele tank; 1:23 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De verbruikscijfers van auto's worden met een rijtest (new european driving cycle) in een test cel gemeten. De auto fabrikanten zijn tegenwoordig zo slim, dat ze de auto afstellen zuinig te zijn precies in het belastings gebied van de test. Daarbij wordt de test gereden door een rijder van de fabrikant. Iemand die dus al 100 keer in dat type auto, diezelfde test heeft 'gereden' en dus weet hoe het verbruik (co2 uitstoot) zo laag mogelijk te krijgen.

Er is vanuit verschillende organisaties ondertussen een hoop commentaar op de test omdat het geen goede weerspiegeling is van het huidige verkeer. En dus kloppen de verbruiks cijfers niet met de werkelijkheid.

Daarbij speelt ook nog dat de testen met hybrides het lastig maken of er nou getest moet worden met een volle accu of een lege accu. Aangezien dit een hoop verschil maakt in het verbruik.

En 1 op 16 is zeker wel mogelijk met een Prius. Als de accu's leeg zijn, of er staan veel gebruikers aan dan stijgt het verbruik navenant. Op de snelweg heeft de Prius alleen nog de traploze automaat die in het voordeel is ten opzichte van andere auto's. Pas bij accelereren doet de elektromotor iets.

Ik ken overigens ook mensen die het niet voor elkaar krijgen om hun voet in 1 stand te houden. Dat is nog meer nadelig voor het verbruik dan constant 150 rijden.

Over de lease rijders.
De tankpas is het probleem. Ze willen 14% bijtelling, want dat scheelt ze geld. Maar er is helemaal geen prikkel om zuinig te rijden met welke auto dan ook. Ik verbaas me dan ook niet meer over het hoge aandeel hybrides dat op de linker baan achter elkaar aan racet.

Oh trouwens, al die milieu meuk heeft het verbruik juist doen laten stijgen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Wat heeft het vergelijken van het verbruik van benzine- & dieselauto's met duurzame energie te maken? Als kernenergie niet hier thuis hoort, dan dit zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Derby schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 19:51:
Daarbij speelt ook nog dat de testen met hybrides het lastig maken of er nou getest moet worden met een volle accu of een lege accu. Aangezien dit een hoop verschil maakt in het verbruik.
Ze kunnen toch gewoon de SOC meten? Die mag dan binnen bepaalde marge afwijken. En als het een lange test is convergeert het nut van een volle accu naar 0.
En 1 op 16 is zeker wel mogelijk met een Prius. Als de accu's leeg zijn, of er staan veel gebruikers aan dan stijgt het verbruik navenant. Op de snelweg heeft de Prius alleen nog de traploze automaat die in het voordeel is ten opzichte van andere auto's. Pas bij accelereren doet de elektromotor iets.
1 op 11 is ook mogelijk als je 170 rijdt.

En op de snelweg heeft de Prius wel meer dingen dan alleen de e-CVT in het voordeel.
Bijvoorbeeld de Atkinson cycle benzinemotor met een hoger thermodynamisch rendement, en het kiezen van bepaalde geoptimaliseerde werkpunten (en het surplus/gebrek respectievelijk naar en van de accu). De nieuwe heeft zelfs een soort recuperator dacht ik (maar dit weet ik niet zeker).
Ik ken overigens ook mensen die het niet voor elkaar krijgen om hun voet in 1 stand te houden. Dat is nog meer nadelig voor het verbruik dan constant 150 rijden.
Nou... het benodigd vermogen om de drag te overwinnen neemt kubisch toe, dus dat zou ik niet te stellig beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
asvogel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:15:
Wat heeft het vergelijken van het verbruik van benzine- & dieselauto's met duurzame energie te maken? Als kernenergie niet hier thuis hoort, dan dit zeker niet!
En al helemaal niet omdat vervoer een eigen topic heeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Het valt mij op, dat na de afgelopen winter, én de soladin omruil, mijn opbrengst in maart nog geen één keer de 500Watt heeft aangetikt, terwijl dat vorig jaar meerdere malen het geval was. Ik heb 5x125W aan mijn soladin hangen.

Afbeeldingslocatie: http://mystery.reinieren.net/rrdsolar/solar_power_last_week.png

Nu zijn er flink wat brokken ijs van onze dakkapel met zonneboiler geschoven, die op de PV panelen kletterden. Ik vraag me nu af of de zon hier toch minder optimaal is, of mijn panelen misschien toch zijn beschadigd, of dat de omvormer toch minder presteert dan de vorige.

Hoe kom ik daarachter? Ik heb geen idee hoe ik de prestaties per paneel kan bepalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 24-03-2011 21:19 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Eneco neemt Oxxio over

http://www.nu.nl/economie/2476181/eneco-neemt-oxxio.html

Door de overname groeit het aantal klanten van Eneco met ruim 400.000 naar 2.1 miljoen.

Eneco verklaart dat met de overname het duurzame leveringsbedrijf van het bedrijf groeit. Oxxio levert onder andere groene stroom en gas aan consumenten, maar ook aan bedrijven.

[ Voor 62% gewijzigd door Gasschuif op 24-03-2011 21:32 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijft een raar verhaal dat verhandelen van stroom tussen burgers niet mag.
geef ik neanderthaler 4 lekkere kroppen sla uit eigen tuin,
kijkt hij mijn aangifte nog even door, niks aan de hand.
maar als ik hem 1000 kWh wil geven, (zelf geoogste zonnestroom uit eigen tuin)
dan is er ineens een probleem, we moeten dus omgekeerd redeneren,
hoe is dit zo gekomen, dat energiebedrijven zich dit alleenrecht hebben verschaft ?
hebben we zitten slapen ?
ik wil best wat betalen voor een energiecooperatie die de administratieve afhandeling doet namelijk.

ook een doordenkertje : ik heb vandaag een gehandicapte kennis met een elektrische rolstoel eens even wat power gegeven, apart gezicht op de toekomst, hij rijd nu 2 dagen op zonnestroom.
die rolstoel trok op snelladen dik 1600 watt, en er verdween bijna 4 kWh in.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:36:
Ik begrijp dat je er (blijkbaar) moeite mee hebt dat een Prius niet zo zuinig blijkt in de praktijk dan je zou verwachten.
Dat is nou ook niet echt een toffe insinuatie om mee te beginnen.

Ik heb heel veel ervaring met de Prius en ook op ritten dat ik 120-130 op de linker baan met het verkeer meerij heb ik het nog niet klaargespeeld slechter dan 1:20 te rijden. Daarom lijjkt mij 1:16 onbegrijpelijk voor iemand die op dit forum post en op zoek is naar een zuinige auto, en waarvan je dus mag verwachten dat hij ook een zuinige rijstijl heeft.
Zoals al is aangegeven heeft de autokiezer een aantal 100 km gereden met ongeveer gelijke rijstijl.
'Met gelijke rijstijl' werd niet expliciet vermeld, maar daar ga ik ook wel van uit. Over een korte afstand van een paar honderd kilometer kan er ontzettend veel misgaan bij het goed meten van het verbruik. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben.
Dan wil ik ook aan jou vragen: Heb je daar nog bewijs van of is dat ook onderbuikgevoel?
Ik vind een verbruik van 1:16 niet slecht voor een benzine 1.8 motor. Dat je snel rond de 1:20 kan rijden wanneer je bijvoorbeeld 90 a 100 km/u gaat rijden gelooft iedereen...alleen is dat minder relevant.
1:16 is slecht voor een Prius. Heb je de link naar fuelly.com bekeken? Er zijn daar vrijwel geen mensen die 1:16 rijden, bijna iedereen zit rond de 1:19 a 1:20. Bij 90-100 km/u rij je al snel 1:23.

En als je de genoemde Peugeot 508 1.6 thp bekijkt, zie je op werkelijkverbruik.nl een gemiddelde van 8 l/100km (1:12,5). Dat valt niet te rijmen met de 1:17 die Mars Warrior zegt ermee gereden te hebben. En hij heeft in de Prius 1:16 gereden, terwijl die volgens werkelijkverbruik.nl 1:17 rijdt. Dan is er toch iets aan de hand zou je niet zeggen?
Je stelt dat leaserijders geen afspiegeling zijn van "doorsnee" chauffeurs. Heb je daar nog bewijs van of is dat ook onderbuikgevoel?
Laten we het erop houden dat ik ervaringsdeskundige ben :)
Wel schokkend dat de waardes zoveel afwijken ten opzichte van de "test" waardes, maar dat is een andere discussie denk ik.
Dat ben ik met je eens, kennelijk is die test nogal makkelijk te foppen door de fabrikanten. De EPA-test zit veel beter in de buurt van het werkelijke verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ego+otootje ander topic please.

http://www.castricum.nl/i...d=2&pagid=10&stukid=58645
Vanaf 31 maart kunnen particuliere woningeigenaren in Castricum weer subsidie aanvragen voor diverse energiebesparende maatregelen zoals zonnepanelen en isolatiematerialen.

Inwoners kunnen tot een maximum van € 500,- per woning gebruikmaken van deze subsidieregeling. Het gaat dan om technieken zoals vermeld in de Duurzame Energie-lijst die zijn gekocht en geplaatst in de periode dat de regeling van kracht is. Lees de subsidieregeling voor een toelichting op reikwijdte en criteria (zie onderstaande bijlage). De aanvraagformulieren zijn hier te downloaden vanaf 31 maart.

De regeling eindigt op 31 december 2011 of eerder wanneer het budget van € 22.000,- op is. Aanvragen die vóór 31 maart binnenkomen worden niet in behandeling genomen. Behandeling van aanvragen gebeurt op volgorde van datum van binnenkomst en daarna op volgorde van datum van installatie van de techniek.

De regeling wordt officieel gepubliceerd op woensdag 30 maart 2011 op de gemeentelijke Infopagina in het Nieuwsblad voor Castricum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:30:
[...]

De foto toont de losgesoldeerde diodes, om goed te kunnen meten. Ze zijn alle 4 goed.Daarna zijn ze weer vastgesoldeerd, en blijkt de startspanning c.a. 7 volt (paneel vol in de zon) In c.a. 1 minuut loopt de spanning langzaam op naar de genoemde 15 volt. Ik heb het paneel een paar keer kortgesloten, en de metingen herhaald. zelfde resultaat.

Normaal zie je bij lostrekken van een kortgesloten paneel wel vonkvorming, nu dus niet. Er zij n 4 strings van elk 18 cellen, en allemaal geen spanning. Als er nu eentje het niet doet, OK, maar alle 4 de strings ??
Dat is idd vreemd. Op geen enkele plus en minpool combinatie krijg je meer spanning? Ik heb zo geen enkel idee meer. Misschien dat x21r nog een idee heeft? Of energeiastic?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
SpiceWorm schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:46:
Leuk initiatief.
Hellaas heb ik niet kunnen ontdekken of ze dit zelfleveringsmodel nu nog steeds toepassen. De pilot is geweest, maar ik kon geen recentere berichten meer vinden dan de afronding van het pilotproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:15:
Maar dan heeft het vergelijken van isolatiemaatregelen om gas te besparen ook niets met duurzame energie te maken. Besparen is besparen, of het nu met je auto is of met je huis, dat maakt voor mij geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:31:
het blijft een raar verhaal dat verhandelen van stroom tussen burgers niet mag.
geef ik neanderthaler 4 lekkere kroppen sla uit eigen tuin,
kijkt hij mijn aangifte nog even door, niks aan de hand.
maar als ik hem 1000 kWh wil geven, (zelf geoogste zonnestroom uit eigen tuin)
dan is er ineens een probleem, we moeten dus omgekeerd redeneren,
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Als jij 1000 kWh wil geven aan neanderthaler, dan mag dat - voor zover ik weet - best. Maar dan moet je dat zelf aftappen en langsbrengen. Wat jij wil is je energie op het net gooien, en daar geld voor krijgen omdat iemand anders die energie, wellicht op een heel ander moment, afneemt. Dat is net zoiets als de kropjes sla uit je eigen tuin bij jouw groenteboer afgeven en verwachten dat die je wel zijn verkoopsprijs daarvoor betaalt, omdat neanderthaler belooft heeft bij een andere groenteboer een andere krop sla te kopen op enig later moment dit jaar.

Begrijp me niet verkeerd: ik zou het mooi vinden als het zelf verhandelen van energie via het bestaande transportnet mogelijk is.
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:32:
[...]
Maar dan heeft het vergelijken van isolatiemaatregelen om gas te besparen ook niets met duurzame energie te maken. Besparen is besparen, of het nu met je auto is of met je huis, dat maakt voor mij geen verschil.
Misschien ben ik het wel met je eens, maar dat is niet heel relevant. Kernenergie is ook niet on-topic, of je daar nou aardolie mee bespaart of niet. En ik kan me best voorstellen dat in sommige gevallen je kunt verdedigen dat je verbruikscijfers gaat vergelijken, maar wat mij betreft had dit niets met besparen te maken.

Verder ben ik geen moderator en krijg ik de indruk dat het ook niet de bedoeling is om al te uitgebreid over het beleid te gaan discussieren. Als anderen het wel hier thuis vinden horen moeten ze gewoon met de discussie doorgaan totdat de moderator ingrijpt. Mijn bericht was maar een neerslag van mijn zienswijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dit is wel een interessant filmpje dat de achterliggende fysica van een c-Si PV cell op een toegankelijke wijze uitlegt. Voor de geïnteresseerden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

flitspaal.nl schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:57:
[...]

Dat is idd vreemd. Op geen enkele plus en minpool combinatie krijg je meer spanning? Ik heb zo geen enkel idee meer. Misschien dat x21r nog een idee heeft? Of energeiastic?
Het kapotte paneel is er een uit een set van vier. Het voornemen is om binnenkort een goed paneel van het dak te halen en dit ook eens te bekijken en te testen, inclusief het lossolderen van de bypass diodes, om daarna te meten wat dan de spannigen en kortsluit stromen zijn. Wordt dus vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een zonneboiler, 3 panelen van HQsolar met een 300 liter vat en een intergas cv ketel.
In deze zonnige tijden is de boiler boven de 60 graden. Ik wil deze warmte vooral gebruiken voor verwarming.

Hoe heb je nu het cv-circuit aangesloten? En hoe is de regeling uitgevoerd (om te voorkomen dat de cv het boilerwater gaat opwarmen)?

Bij onze cv-ketel kan ik op de ketel een keuze maken om alleen de cv-pomp te laten draaien (continue). De verwarming en warmwatervoorziening op de ketel gaat bij goede boilertemperatuur uit, de cv-retourleiding wordt met twee handkleppen omgezet en zo hebben we al dagen zonnewarmte in huis. Nog niet helemaal optimaal maar wel redelijk effectief in het besparen van gas. Ik probeer een indicatie te krijgen hoe vaak per jaar dit zinvol is (voor 2011 al 8 keer) en wat daarvoor de hoogte van een investering om dit geautomatiseerd te krijgen mag zijn.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of een driewegregelklep voor cv-installaties is die op basis van een kamerthermostaat kan zorgen dat een deel van het retourwater van de cv gemengd wordt met het retourwater dat via een spiraal door de boiler loopt. Hiermee wil ik kunnen voorkomen dat hogere boilertemperaturen in huis gedumpt worden terwijl LTV genoeg is. De instelling van de regelklep moet dan ook nog weersafhankelijk zijn zodat een "zo laag mogelijke" cv-watertemperatuur rondgepompt gaat worden om ons huis te verwarmen. En dat allemaal voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
leuk filmpje...
zelfs ik begrijp het op deze manier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijp me niet verkeerd: ik zou het mooi vinden als het zelf verhandelen van energie via het bestaande transportnet mogelijk is.
ik volg je, eigenlijk is het salaris bij de bank een saldering van jouw tijd, voor geld van de werkgever,
daar doet de bank niet moeilijk over, is accuraat, en het werkt.
het spastische gedrag van energiebedrijven is echt tenenkrommend, stel je voor dat de bank net zo met jouw euros omgaat als NLenergie met jouw kWh`s.

mijn leverancier weet precies wat ik doe als ze een nul-rekening opsturen, dan doe ik meteen aangifte van diefstal. wettelijk heb ik geen poot om op te staan, in neederland, maar voor de rechter houd ik wel stand met : er is mij geen kans geboden mijn eigen stroom op te maken.
leveranciers weten wel waar het wringt, en dat is na de saldering.
na de saldering blijkt stroom 8x zoveel waard te zijn dan gas&vastrecht, hun verdienmodel gaat dan in 1 klap helemaal stuk, en daar zit een zwakke plek, en niemand mag het weten.
we zijn allemaal opgevoed met het idee dat dit allemaal normaal is, maar als je reboot en opnieuw gaat denken, blijkt het allemaal erg ranzig in elkaar te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 23:28:
[...]

Het kapotte paneel is er een uit een set van vier. Het voornemen is om binnenkort een goed paneel van het dak te halen en dit ook eens te bekijken en te testen, inclusief het lossolderen van de bypass diodes, om daarna te meten wat dan de spannigen en kortsluit stromen zijn. Wordt dus vervolgd.
Hoe oud zijn de panelen eigenlijk? Misschen heb je nog recht op productgarantie op de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
quote:
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:43
Dan wil ik ook aan jou vragen: Heb je daar nog bewijs van of is dat ook onderbuikgevoel?
Bewijs de pruis techniek helpt ondersteunen tot 60km/uur snelheden daar boven zijn altijd alleen op de zeer conventioneel 1.8 benzine motor aangedreven.
Dus op de snelweg is de prius mede door de zware accu's gewoon een zware 1.8 auto met idem dito verbruik.
Een pruis in de stad is gewoon erg goed.

Als je weet dat je veel snelwegkilometers moet maken en weinig stad is een zuinige diesel met 6 of 7 traps automaat beter.

De Honda hybride techniek ondersteund wel bij hogere snelheden omdat deze gebasseerd is op acceleratie ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 23:07:
En ik kan me best voorstellen dat in sommige gevallen je kunt verdedigen dat je verbruikscijfers gaat vergelijken, maar wat mij betreft had dit niets met besparen te maken.
Begint besparen niet met de goede keuzes maken bij aanschaf van een product? Daar is ook het hele idee van die energielabels op gebaseerd.
Verder ben ik geen moderator en krijg ik de indruk dat het ook niet de bedoeling is om al te uitgebreid over het beleid te gaan discussieren. Als anderen het wel hier thuis vinden horen moeten ze gewoon met de discussie doorgaan totdat de moderator ingrijpt. Mijn bericht was maar een neerslag van mijn zienswijze.
Ik ben ook geen moderator, maar Tijd voor nog een poll? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 08:58:
Bewijs de pruis techniek helpt ondersteunen tot 60km/uur snelheden daar boven zijn altijd alleen op de zeer conventioneel 1.8 benzine motor aangedreven.
Dus op de snelweg is de prius mede door de zware accu's gewoon een zware 1.8 auto met idem dito verbruik.
Tegenbewijs ;) . Een Prius heeft geen gewone 1.8 motor, maar een Atkinson met hoog rendement. Door de e-CVT kan deze altijd op een optimaal toerental worden gehouden. De aerodynamica van de Prius is zeer goed (Cw 0,25), dit merk je vooral bij hoge snelheden. Het extra gewicht van de accu's wordt gecompenseerd door gewichtsbesparing op andere punten. De Prius weegt minder dan de genoemde Peugeot 508. Bij constante snelheden op de snelweg heeft de massa erg weinig invloed op het gebruik.

Zullen we verder gaan via dm? Het bespreken van het brandstofverbruik van auto's wordt hier als off-topic beschouwd geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 23:40
Mistraller schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:18:
Het valt mij op, dat na de afgelopen winter, én de soladin omruil, mijn opbrengst in maart nog geen één keer de 500Watt heeft aangetikt, terwijl dat vorig jaar meerdere malen het geval was. Ik heb 5x125W aan mijn soladin hangen.

[afbeelding]

Nu zijn er flink wat brokken ijs van onze dakkapel met zonneboiler geschoven, die op de PV panelen kletterden. Ik vraag me nu af of de zon hier toch minder optimaal is, of mijn panelen misschien toch zijn beschadigd, of dat de omvormer toch minder presteert dan de vorige.

Hoe kom ik daarachter? Ik heb geen idee hoe ik de prestaties per paneel kan bepalen.
Vergelijk je wel met dezelfde periode van vorig jaar? Die 450W output lijkt me op het eerste gezicht niet zo gek. Je hebt een 625Wp systeem en in deze tijd vh jaar haalt de zon zo'n 700W/m², dan kan je dus 700/1000x625=437.5W output verwachten.
Heb je de panelen al bekeken? Als het glas onbeschadigd is denk ik dat er niet veel aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Laatste opmerking van mijn kant mbt auto's

Een Atkinson hoog-rendements benzine motor heeft nog altijd een lager rendement dan een moderne direct ingespoten diesel motor.
Daardoor is het verschil in verbruik op de snelweg tussen prius en een moderne diesel in het voordeel voor de diesel is.

De techniek van een prius is heel mooi en gaat ons zeker helpen in de toekomst.
Maar als je bijna alleen veel snelwegkilometers maakt is een diesel bewezen zuiniger.

Golf 2009 1.6TDI 103 pk 5.5 l/100km
Opel Astra 2010 95 pl 1.3 CDTI 5.7 l/100km
PS Allemaal afkomstig van Werkelijkverbruik.nl, dus zelfde soort bestuurders.

Ik denk dat het belangrijker is dat een auto voor het gebruiksdoel is afgestemd. Kilometervreters zijn eigenlijk beter uit met een diesel en niet een prius omdat de belastingregels dat stimuleren.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 25-03-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:21:
Daardoor is het verschil in verbruik op de snelweg tussen prius en een moderne diesel in het voordeel voor de diesel is.

Maar als je bijna alleen veel snelwegkilometers maakt is een diesel bewezen zuiniger.

Golf 2009 1.6TDI 103 pk 5.5 l/100km
Opel Astra 2010 95 pl 1.3 CDTI 5.7 l/100km
Geen appels met peren vergelijken. Diesel en benzine zijn verschillende brandstoffen. Diesel is zwaarder dan benzine en je kunt ze dus niet liter-voor-liter vergelijken. Het kost meer olie om een liter diesel te produceren, een liter diesel bevat meer energie, en er wordt per liter meer CO2 uitgestoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Laatst online: 23:08
[...]

Als je weet dat je veel snelwegkilometers moet maken en weinig stad is een zuinige diesel met 6 of 7 traps automaat beter.

De Honda hybride techniek ondersteund wel bij hogere snelheden omdat deze gebasseerd is op acceleratie ondersteuning.
Een Prius wordt ten alle tijden aangedreven door 1 electro motor op hoge snelheden. De tweede wordt dan als dynamo gebruikt. Er is dus altijd ondersteuning voor de benzine motor beschikbaar.

Ik rij er zelf in een Prius. Het verbruik is wat je er zelf van maakt. Als je normaal rijd met legale snelheden dan is een gemiddeld verbruik van 4,5 - 5L/100km heel normaal. Doe je veel snelweg (zoals ik) dan neemt het verbruik wat toe natuurlijk. Mijn ervaring varieert tussen de 5,2 - 5,8L/100km. De 5,2 is bij legale snelheden, de 5,8 bij kruissnelheden van rond de 140 - 150.

Alle waardes hierboven zijn gemiddelden. Als je beter je best doet (wat ik niet vaak doe) kan het nog veel beter.

Uiteindelijk bepaald de mix, Rechtervoet, snelweg, binnenweg en stad je uiteindelijke verbruik.

Als je na een proefrit van 100 km een gemiddeld verbruik hebt van 1:16 (6,25l/100km) dan heb je in ieder geval flink doorgetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Dude... ;
1 - Lees jij niet ofzo?
Bartjuh schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:28:
[...]
En op de snelweg heeft de Prius wel meer dingen dan alleen de e-CVT in het voordeel.
Bijvoorbeeld de Atkinson cycle benzinemotor met een hoger thermodynamisch rendement, en het kiezen van bepaalde geoptimaliseerde werkpunten (en het surplus/gebrek respectievelijk naar en van de accu). De nieuwe heeft zelfs een soort recuperator dacht ik (maar dit weet ik niet zeker).
En hij heeft idd een recuperator. En een vrij lage CW (dat juist uitmaakt bij hogere snelheden, maar niet inherent is aan hybride techniek. En een relatief kleine accu van 35kg kaal, waardoor de Prius ongeveer even zwaar is als een nieuwe Golf

2 - Twee, verdiep je eens in de techniek voordat je zulke stellige, in deze pseudo-wijze, uitspraken doet.
3 - Er is inderdaad al gemeld dat auto-techniek niet wenselijk is in dit topic (ja, ik heb mij daar ook even schuldig aan gemaakt, sorry).

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 25-03-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gasschuif schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:58:
Afgelopen weekend ben ik bij de buurman langs geweest voor een probleem geval.
Het paneel levert totaal geen vermogen meer. Ook niet op de soldeer klemmen met losgesoldeerde bypass diodes
De diodes doorgemeten met een Fluke, en OK bevonden. Vervolgens weer vastgesoldeerd. Als de Fluke op de aansluitsnoeren is aangesloten loopt langzaam de spanning op tot c.a 15 V. Bij kortsluiten nul stroom.
Alle soldeerstrippen zien er goed uit, geen brandsporen te zien. Totaal 72 cellen. Ra Ra wat is hier aan de hand?
Balen. In Photon nov. 2009 stond uitgebreide reportage over hotspots bij dit type modules (PW 1650), en moeizaam verlopende reclamatie acties vanuit Duitsland. In januari nummer 2010 vervolg rapportage nadat Photon op bezoek is geweest bij Photowatt: eindelijk reactie en actie bij de Franse producent. Echt nergens hot-spots gezien? In 2005 is een fundamentele productiewijze verandering geweest bij het solderen van de verbindingen tussen de cellen. Als je pech hebt, zijn er wellicht verbindingen verbroken die je niet makkelijk kunt zien [onderkant van de cellen?] zonder het module kapot te maken? Als er soldeer fouten zijn gemaakt, zou ik ook zeer kritisch naar de strips kijken die de strings verbinden, het probleem is natuurlijk dat de hele zooi is geseald en je het niet goed in detail kunt bekijken.

Indien nog een garantie geval, contact opnemen met Photowatt zelf: sav@photowatt.com

(mail adres voor claims richting Photowatt nadat Photon druk had uitgeoefend om klantgerichter te gaan werken)

Je weet mijn mail adres als je de [Duitstalige] artikelen wilt lezen (moet ik eerst scannen).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Laat ik nu eens praten vanuit een gebruikers perspectief: Ik heb een (USA) prius III. Met deze auto kan je tussen de 1:16 en de 1:27 rijden.
Ik zelf haal de 1:25 regelmatig en met gemak. Ik doe dan ook aan het nieuwe rijden. De powerbutton word nooit door mij gebruikt (de auto is voorzien van 3 knoppen, electra,eco en power mode) Ik trek altijd zodra dit mogelijk is op in de electra modus, op de snelweg rijd ik niet sneller dan 95 km/pu. Ik rijd het laatste stuk in de onze woon wijk altijd elektrisch dit om de batterij zoveel mogelijk leeg te trekken. De (USA)prius heeft altijd een startupcyclus om de catalysator te verwarmen. De brandstof die daarbij gebruikt word kan dan aangewend om de batterij enigzins vol te maken. Kortom de Prius is een ingewikkeld stuk techiek die je goed moet kennen om het maximale eruit te halen. Lease rijders hebben in het algemeen geen belang om zuinig te rijden, de benzine word toch betaald door de lease maatschappij. Helaas is dit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afgelopen paar dagen op een zakelijke beurs gestaan, uiteindelijk heel veel zakelijke mensen vertelt over hoe ze particulier hun rekening op nul kunnen zetten. Er zit geld bij de groep, en ze hebben vaker grote schuren / huizen waar veel PV op kan.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nou, nou, ben je even weg, ontstaat er een hele discussie vanuit een goed bedoelde post :? :? :?

Om nog maar even verder te gaan met "duurzaam denken door brandstof te besparen": Net vanochtend een Twingo (1:12) ingeruild voor een bijna nieuwe C1 (1:18 naar verwachting), dus er gaat weer heel wat CO2 bespaard worden!

En om nog even terug te komen op de door mij gestarte discussie:
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:43:
[...]
Ik heb heel veel ervaring met de Prius en ook op ritten dat ik 120-130 op de linker baan met het verkeer meerij heb ik het nog niet klaargespeeld slechter dan 1:20 te rijden. Daarom lijjkt mij 1:16 onbegrijpelijk voor iemand die op dit forum post en op zoek is naar een zuinige auto, en waarvan je dus mag verwachten dat hij ook een zuinige rijstijl heeft.
Het kan zijn (er was iets mis met de afspraak gegaan) dat ik een oude Prius heb meegekregen. Geen idee eerlijk gezegd want ik zou het verschil tussen de oude en nieuwe niet weten.
De Prius heb ik in de winter gereden (Januari), de Passat in Februari en de 508 in Maart.

Ik heb redelijk doorgereden (100 - 140 op de snelweg), dus niet absurd hard. Ik wilde de diverse auto's wat uittesten en daarnaast was ik natuurlijk nieuwsgierig naar het verbruik. Heb dat tussentijds (behalve bij de 508, daar heb ik wel gezien dat-ie 1:20 bij 100 doet op de cruisecontrol) niet gecontroleerd, dus was zelf al behoorlijk verbaasd naar wat ik heb gemeten.

Daar echter anderen met die auto's rond hetzelfde verbruik uitkwamen heb ik me verder ook niet afgevraagd of het wel klopte wat ik heb gemeten. Dit geld ook voor de 508 waarvan ik weet dat anderen die al een 4 tot 5 duizend hebben gereden en houden van doorrijden (130-150) toch gemiddeld op een 1:16 - 1:17 uitkomen volgens de boordcomputer.
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 22:32:
[...]
Daar kan ik me goed in vinden. Ik heb met het in mijn post ook bewust niet over vermogen en andere typische auto-dingen gehad, maar meer over het gemeten verbruik met mijn rijstijl en type weggebruik en hoe dat totaal niet matched met de theorie (en bijtelling).
Ik ben uiteindelijk (er waren meer redenen natuurlijk) uitgekomen op de zuinigste auto van de auto's die op mijn shortlist stonden en bespaar hierdoor in de komende jaren veel meer CO2 dan ik redelijkerwijs door isolatie en PV voor elkaar zou kunnen krijgen!

Toch staan er inmiddels weer in de schuur wat vierkante meters HR++ glas en grotere (efficientere) radiatoren klaar staan om, als het eenmaal een stukje warmer is, gemonteerd te worden _/-\o_

Wat lagere autokosten al niet kunnen betekenen voor andere uitgaven!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag, wie kan mij adviseren wat ik moet doen.

Ik heb bedacht (maar niet uitgevoerd); een verbinding tussen boilervat en CV leiding na de CV waarbij een pomp op een tijdschakelaar het water rondpompt. Zo wordt de warmte in het vat gebruikt zonder dat de CV daarbij komt kijken.

Wie kan mij adviseren hierin en kan mij erbij helpen dit op de juiste manier te krijgen.
Wat voor zonneboiler heb je? HQ Solar zegt me niets, maar een HR Solar wel.
Welk type Intergas cv ketel heb je? Heeft deze een aan/uit of modulerende thermostaat?
Ik kan verschillende oplossingen bedenken. Eventueel kun je met een dT regeling, een CV pomp en een extra thermostaat je zonneboiler optimaal benutten zonder dat je CV bijspringt als het niet hoeft.

Ik ben het namelijk helemaal eens met het feit dat de zonneboiler de master moet zijn en de cv ketel de slave. Een van mijn ideeen is dan ook een module te maken die tussen de modulerende thermostaat en de CV inkomt en de zonneboiler energie eerst gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand trouwens of je een Remeha Calenta altijd moet "ombouwen" voor een zonnebloier? Bij remeha moet je namelijk een aansluitset en een uitbreidingsprint kopen voor een Calenta. Of is dit overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 13:00:
Weet iemand trouwens of je een Remeha Calenta altijd moet "ombouwen" voor een zonnebloier? Bij remeha moet je namelijk een aansluitset en een uitbreidingsprint kopen voor een Calenta. Of is dit overbodig?
De CV vlam zal bij warmwater gebruik aanslaan en terug moduleren.
Als het goed is zelfs uitschakelen als de aanvoer warm genoeg is.

Met die print voorkom je die ontbranding.
Ik heb het zelf gemaakt voor een paar euro met een schakeling van Conrad en een onderbreking van de flowswitch. Dat is goed terug te vinden op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Laatst online: 26-09 12:14
z704w40 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:32:
... op de snelweg rijd ik niet sneller dan 95 km/pu.
Dat is misschien goed voor je eigen portemonnee, maar op een groter niveau qua duurzaamheid verkeerd; juist verschillen in snelheid (met het verkeer om je heen) zorgen voor remmen (verlies van energie) en acceleratie (extra verbruik). Je kunt beter anticiperen en meegaan met de stroom. (En ja, in een ideale wereld zou iedereen jouw zuinige tempo rijden, maar dat is helaas niet de praktijk).
Lease rijders hebben in het algemeen geen belang om zuinig te rijden, de benzine word toch betaald door de lease maatschappij. Helaas is dit zo.
Onzin. 'Leaserijders' (wat heb ik toch een hekel aan hokjes...) zijn ook onderdeel van deze maatschappij en net als ieder ander ook gebaat bij een schonere wereld. Er is meer dan alleen een financiële prikkel (voor mij dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
MalleEppie71 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 13:30:

Onzin. 'Leaserijders' (wat heb ik toch een hekel aan hokjes...) zijn ook onderdeel van deze maatschappij en net als ieder ander ook gebaat bij een schonere wereld. Er is meer dan alleen een financiële prikkel (voor mij dan).
Dat gevoel bekroop mij ook al bij het lezen van de opmerking over leaserijders. Ik heb zelf ook sinds twee maanden de Prius III, via mijn werk. Dus ik betaal geen benzine, maar daar gaat het mij niet om, ik probeer zoveel als het kan zuinig om te springen met de energiebronnen. Heb ook gekeken naar de zuinige diesels, maar ben ook voor de Prius gegaan om de technologie voor electrisch en hybride rijden te steunen. Helaas is een totaal electrische auto met mijn werk nog net niet haalbaar, maar hoop dat de volgende auto het wel wordt!

Overigens is mijn gemiddelde verbruik, waarvan het meeste snelweg is, volgens de boorcomputer van de Prius 4.6l/100km. Ik rij gewoon mee met het verkeer, pas wel het nieuwe rijden toe. Kortom de zuinigheid is geen probleem! Auto staat altijd in de ECO stand en ik hou me netjes aan de snelheden.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Alleen waarom is die Prius zo foeilelijk, en heeft 'ie zo'n typisch imago..? Ik wacht wel op een echte elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 14:50:
Alleen waarom is die Prius zo foeilelijk, en heeft 'ie zo'n typisch imago..? Ik wacht wel op een echte elektrische auto.
Tesla :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
TLer schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:19:
[...]

Een Prius wordt ten alle tijden aangedreven door 1 electro motor op hoge snelheden. De tweede wordt dan als
Sla de website van toyota er eens op na die zeggen zelf dat de ondsteunings techniek tot 70km/uur is.
(Ik dacht 60km/uur)

Ps De Auris Hybrid is wel een mooi model.

Knip plak toyo website
V: Hoe lang kan een Toyota Hybride volledig elektrisch rijden?
A: Er kan twee kilometer volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot max. 50 km/uur. Wordt er veel geremd, bijvoorbeeld in de file of de stad, dan laadt de batterij zich voortdurend op en kan dus langer elektrisch worden doorgereden. Bij constante snelheid kan de hybride aandrijflijn ook op snelheden tussen de 50 en 70 kilometer per uur automatisch overschakelen op elektrisch rijden.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 25-03-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Haha, ja, graag zelfs. Alleen net buiten m'n budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Laatst online: 23:08
leonbong schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:20:
[...]

Sla de website van toyota er eens op na die zeggen zelf dat de ondsteunings techniek tot 70km/uur is.
(Ik dacht 60km/uur)

Ps De Auris Hybrid is wel een mooi model.

Knip plak toyo website
V: Hoe lang kan een Toyota Hybride volledig elektrisch rijden?
A: Er kan twee kilometer volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot max. 50 km/uur. Wordt er veel geremd, bijvoorbeeld in de file of de stad, dan laadt de batterij zich voortdurend op en kan dus langer elektrisch worden doorgereden. Bij constante snelheid kan de hybride aandrijflijn ook op snelheden tussen de 50 en 70 kilometer per uur automatisch overschakelen op elektrisch rijden.
Dat klopt, volledig elektrisch rijden kan t/m 72 km/h (met beetje wind in de rug). Daarboven schakelt de benzine motor bij wat niet het zelfde is als de elektromotor uit. Deze blijft ondersteunen ook op hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn otootje
jouw otootje
mijn otootje
jouw otootje
mijn otootje
jouw otootje
mijn otootje
jouw otootje
mijn otootje
jouw otootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Voor de geïnteresseerden, hier een ebook over olie en die relatie tot mobiliteit.
http://www.peakoil.nl/201...nd-ontkent-de-oliecrisis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:20:
[...]

Haha, ja, graag zelfs. Alleen net buiten m'n budget.
Moet je dan ook flink wat zonnepaneeltjes extra bijplaatsen, dan kun je het waarschijnlijk wel betalen (en neen, ik hoef geen testritje, ik houd niet zo van de grauwe sleur van de snelweg...). ;)

Dit plaatje van Bundesnetzagentur vond ik ook weer erg leuk, heb het wat verder opgeleukt (uitleg op mijn site):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/Graphs_Germany_2009/EEG_tariff_degression.gif

Laatste bedrag wat ik er rechtsboven in groen bij heb gezet [25,87 eurocent/kWh], geldend voor categorie tm. 30 kWp, is als door marktgroei eerste jaarhelft dit jaar er een degressie percentage van 10% per 1 juli zal worden ingevoerd voor nieuwe installaties in Duitsland (maximaal gaat er opnieuw 15% van huidige tarieven af als marktgroei extreem is geweest). De kolommen zelf zijn de gemiddeldes die voor ALLE installaties werden betaald (grijze kolommen 2008, blauwe kolommen 2009), waarbij dus nog ook de duurste (oudste) installaties zitten. Bij PV is de kost/kWh het sterkst aan erosie onderhevig.

Onder de grafiek de oude data voor 2006 en eronder het verschil in gemiddelde kWh tarief per optie met de situatie eind 2009. Alleen wind en vooral PV gaan omlaag, de rest van de opties stijgen zelfs nog qua gemiddelde tarief uit te betalen voor alle in het EEG systeem aanwezige installaties.

Prognose van BDEW is nog mooier voor komende jaren:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/BDEW_EEG_kostenontwikkeling.gif

Let op stagnatie andere bronnen, PV "average cost/kWh" blijft verder zinken (all-in prijs inclusief alle oudere installaties, waarvan de oudste nog 9 jaar feed-in hebben, waarna ze uit het systeem verdwijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zijn dat de bedragen die in DE uitgekeerd worden per energie bron?

Is dat voor bedrijven en particulieren gelijk?

Edit:
Dankje voor de uitleg. Ik was even in de veronderstelling dat uitkeringen simpel zouden zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Derby op 25-03-2011 17:35 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Derby schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:50:
Zijn dat de bedragen die in DE uitgekeerd worden per energie bron?

Is dat voor bedrijven en particulieren gelijk?
Neen, dat zijn (kolommen eerste grafiek en verwachte bedragen tweede grafiek) de bedragen die er GEMIDDELD [zullen] worden uitgekeerd per bron voor alle installaties bij elkaar opgeteld (dus inclusief alle installaties die al lang in het EEG zitten, en die duurdere tarieven claimen). En dus niet de actuele bedragen die er per feed-in periode cq. nu worden uitgekeerd. Voor zonnestroom zie de groen weergegeven tarieven in de eerste grafiek. Of mijn EEG Einspeise Vergütungen tabel voor PeeVau:

http://www.polderpv.nl/te...Einspeise_Verguetung_2010

Rood zijn de actuele tarieven zoals die tussen 1 januari en 30 juni 2011 gelden. Gestaffeld per optie.

Voor biomassa is er een heel spectrum aan [actuele] tarieven, diverse soorten "bonussen" mogelijk, voert veel te ver hier om dat allemaal uit te splitsen.

Bij PV is er géén onderscheid naar "bedrijf" of "particulier". Er is altijd onderscheid geweest naar systeemgrootte (0-30 kWp, 30-100 kWp, 100 kWp - 1 MWp, > 1 MWp, resp. "vrije veld installaties"). Soms ook weer met specifieke substaffeling (zie vrijeveld categorie).

Uiteraard is er wel degelijk onderscheid naar "impact op de belastingdienst status". In theorie is iedereen in Duitsland een "ondernemer" als hij/zij een PV-installatie onder EEG condities beheert. Dan kun je in theorie BTW van aanschaf bedrag terugvragen van het Finanzministerium daar. Maar dat heeft natuurlijk ook weer andere repercussies. Daar heb ik vooralsnog niet veel verstand van. Wel dat het systeem retegoed lijkt te werken, met (volgens BSW Solar) 840.000 PV installaties...

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 25-03-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Wij hebben alweer een prijs verlaging gekregen voor pv panelen.

t.o.v. mijn installatie augustus 2010 is het materiaal nu een kleine 15% goedkoper geworden.

kan der alweer ruim 1,5 jaar van de tvt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 18:12:
Wij hebben alweer een prijs verlaging gekregen voor pv panelen.

t.o.v. mijn installatie augustus 2010 is het materiaal nu een kleine 15% goedkoper geworden.

kan der alweer ruim 1,5 jaar van de tvt af.
Ik neem aan dat dat 15% goedkoper is bij een bedrijf die wat duurder in de markt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:47:
Om nog maar even verder te gaan met "duurzaam denken door brandstof te besparen": Net vanochtend een Twingo (1:12) ingeruild voor een bijna nieuwe C1 (1:18 naar verwachting), dus er gaat weer heel wat CO2
Dat gaat je zeker lukken als je een beetje normaal rijd, met mijn C1 red ik 1:18 in de winter en 1:22 in de zomer. In de winter laat ik hem nog wel eens (ja heel slecht ik weet het) warm draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:52:
[...]
Ik neem aan dat dat 15% goedkoper is bij een bedrijf die wat duurder in de markt zit?
PV ontwikkelingen, schaalvergroting (economies of scale), alsmede daling prijzen zeer puur Si door meer aanbod halen te prijzen omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Laatst online: 14-09 13:18
Goedenavond,

Heb ik net besloten om - na lang meegelezen te hebben hier - zonnepanelen te plaatsen, komt deze aanbieding van Greenchoice in de mailbox:

Geachte NN,

Zou u graag zonne-energie op uw eigen dak opwekken maar vindt u de investering nog te hoog? Of maakt u zich zorgen over de terugverdientijd? Dan heeft Greenchoice - in samenwerking met de Zonnefabriek en Stichting DOEN - nu een uniek aanbod voor u; Zonnestroom van eigen dak zonder dat u zelf investeert.

Wij plaatsen op uw dak 10 zonnepanelen ter waarde van € 7.920,-, zonder dat u hiervoor zelf hoeft te investeren. Voor de zonnestroom die u zelf verbruikt betaalt u 20 jaar een vaste prijs van 23 cent per kWh (incl. belastingen). Zonnestroom van eigen dak is alleen mogelijk bij klanten die beschikken over een eigen, voldoende groot en schaduwvrij dak.

Met deze aanbieding willen we onze vaste klanten laten profiteren van de voordelen van zonne-energie. De aanbieding is beperkt. Er kunnen maximaal 500 trouwe klanten aan deelnemen. En net als bij uw overstap naar Greenchoice hoeft u ook hiervoor niets te doen.

-------------------------------------------------

Het gaat om 230 Wp panelen, en omdat jullie altijd zo snel op actuele zaken reageren, was ik benieuwd of iemand al een mening heeft over deze aanbieding ? Mijn aarzeling zit vooral in het feit dat alleen de "direct verbruikte" electriciteit tegen 23 cent verkregen wordt, het overschot gaat terug het net in ten gunste van GC. Ben je dus voor een flink deel onbezoldigd voor GC aan het oogsten ?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Bijzondere constructie, wie wordt eigenaar van de panelen? Blijft GC eigenaar? Hoe zit dat dan met de verkoop van je huis? En na die 20 jaar, van wie zijn dan de panelen?
Alhoewel een leuke aanbieding, kun je hier door zelf in te kopen wel onder deze prijs komen. En kun je 30 of 40 jaar plezier hebben van de panelen.

Is dat wel toegestaan om een contract van 20 jaar te hebben? En waarom maar 500 klanten, is dat bij wijze van pilot? Want als ze hier op verdienen is kunnen ze opschalen.

[ Voor 21% gewijzigd door SpiceWorm op 25-03-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
500 zal te maken hebben met de investering die ze moeten maken.
En idd pilot om de risico's in te schatten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Laatst online: 14-09 13:18
GC blijft eigenaar de eerste 20 jaar, daarna gaat de eigendom over op de huis(dak-)eigenaar. Bij verkoop / verhuizing etc. verkoopt GC de installatie tegen dagwaarde (afschrijving 33 euro /mnd).
Het interessante zit 'm inderdaad niet in de aanschafprijs, maar in het feit dat de huiseigenaar niet hoeft te investeren en geen risico loopt. En na 20 jaar dus voor 0 euro eigenaar wordt van de installatie. . .

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich lijkt het me geen slechte aanbieding, zeker als er wat kapot gaat en hun lossen dat op.....jij stroom voor een vaste prijs.....hun 20 jaar een klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:56:
[...]

Dat gaat je zeker lukken als je een beetje normaal rijd, met mijn C1 red ik 1:18 in de winter en 1:22 in de zomer. In de winter laat ik hem nog wel eens (ja heel slecht ik weet het) warm draaien.
Tja wat is slecht, motor slijtage is het grootst bij een koude motor. Dus snel weg met een koude motor is slechter dan even warm draaien (ruiten krabben bij een auto) en dan weg rijden. Of wel, eerder defecte motor door hogere slijtage. Ik ben geen rekenaar en weet dus niet wat het slechtste/beste is voor het milieu, maar ik weet wel dat ik met mijn rijstijl meer kilometers haal uit motorblokken (motorfiets) dan menig andere rijder. 300.000Km met een olie verbruik van 1:2300Km is best wel goed als er andere motorfietsen zijn die dit verbruik al hebben bij 60.000Km.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 09:11:
Als er een zelflevermodel komt zal de prijs hoger uitvallen dan 6 a 8 cent.
1 kwh uit een grote windturbine kost een 5-8 cent. Als consument (en dus ook als vereniging) moet je idd BTW betalen over de aanschaf van de windmolen, dus valt deze een 19% duurder uit. Dit zal zich grofweg vertalen in een 19% hogere kostprijs per kwh (iets meer aangezien de financiering ook meer geld kost). Ik zie geen redenen waarom het duurder zou moeten zijn dan 5-8 cent excl. BTW.
Ten eerste wordt de stroom momenteel door subsidie aangevuld tot iets van 11,7 cent.
Voor molens gebouwd voor het zelfleveringsmodel wordt er geen subsidie aangevraagd, dat is ook niet nodig.
Ten tweede er moet dan nog eens BTW over, dan kom je op 13,9 cent in totaal

En als laatste het zijn informele gesprekjes met CDA bewindslieden......
Stel je voor dat ze eerlijk ;) zijn,.... bij een nadere beschouwing zal EL & I de effecten hiervan in kaart brengen.
Mislopen energiebelasting, verstoring vrije marktwerking...., gelijkheidsbeginsel

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zelflevermodel ooit van de grond komt.
En wie gaat er in hemelsnaam naar een nieuwjaarsreceptie van het CDA
Ik denk dat je gelijk hebt, ben er bang voor. Maar volgens de huidige regelgeving is het mogelijk. Dus als het kleinschalig blijft (helaas) komt er geen regelgeving die het verbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Enschede komt er naast het grote park op een transportcentrum nog een grote bij en wel op het dak van de nieuwbouw van het ziekenhuis (MST).
Er is op dit moment wel een discussie gaande dat ze de aanvliegende trauma-helikopters gaan verblinden door schittering en deze dus iets verderop moeten landen.

http://www.tctubantia.nl/...nden-op-nieuwbouw-MST.ece

Zonnepanelen gaan er echter wel komen omdat dit een voorwaarde is waaronder de hypotheek is verstrekt.
Jammer dat het vermogen nergens genoemd wordt maar dat heeft Poldermans vast wel paraat.

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-03-2011 00:27 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Tinuz___ schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:09:
[...]

Vergelijk je wel met dezelfde periode van vorig jaar? Die 450W output lijkt me op het eerste gezicht niet zo gek. Je hebt een 625Wp systeem en in deze tijd vh jaar haalt de zon zo'n 700W/m², dan kan je dus 700/1000x625=437.5W output verwachten.
Heb je de panelen al bekeken? Als het glas onbeschadigd is denk ik dat er niet veel aan de hand is.
Uiteraard.
2008: eerste dag de maximum op 27 Feb, en daarna diverse dagen in maart
2009: eerste dag maximum op 8 maart
2010: eerste max op 1 maart

En dan in 2011 nog steeds geen maximum terwijl de zon goed geschenen heeft.

Dat valt toch wel enigszins op.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:24:
In Enschede komt er naast het grote park op een transportcentrum nog een grote bij en wel op het dak van de nieuwbouw van het ziekenhuis (MST).
Er is op dit moment wel een discussie gaande dat ze de aanvliegende trauma-helikopters gaan verblinden door schittering en deze dus iets verderop moeten landen.

http://www.tctubantia.nl/...nden-op-nieuwbouw-MST.ece
Zucht. Wat een stelletje truttobollo's toch hier in dit achterlijke landje. ;(

Die Amerikanen moeten hier met hun straaljagers tussen landen. En die machines zijn wel heel wat meer geld waard dan een traumahelikopter (die ook nog zeer wendbaar is)...

Afbeeldingslocatie: http://cleantech.com/news/ctcfiles/uploaded_images_throug_imce/Nellis-from_above.jpg

Nellis Air Force Base, 14,2 MWp bloedmooie Sunpower trackers all over the place... _/-\o_

... gewoon tussen de airstrippies door, niet lullen, zonnepanelen vullen!

"This photo cleared by military censors"... :P
Zonnepanelen gaan er echter wel komen omdat dit een voorwaarde is waaronder de hypotheek is verstrekt.
Jammer dat het vermogen nergens genoemd wordt maar dat heeft Poldermans vast wel paraat.
Not ... yet. Ik weet niet alles maar kom het wel graag te weten, indien voorradig. Dus s.v.p.: enlighten me, please!

Hoe veel arroganter kun je nog worden?

http://www.rijksoverheid....krijgt-nieuwe-energie.pdf

Wat een burgers hatende blaaskaak hors categorie... :r

Of deze dan, over "Green Deal met de samenleving":

http://www.rijksoverheid....011-en-16-maart-2011.html
Omdat de Green Deal zich richt op projecten die op zichzelf rendabel zijn, denk ik
in principe niet direct aan een vorm van investeringssteun vanuit de
Rijksoverheid. Het realiseren van de financiering van energieprojecten wordt
echter door bedrijven wel als knelpunt genoemd. Ik ben daarom bereid te kijken
naar budgettair realistische oplossingen voor dat knelpunt. Daarbij merk ik op dat
in het Regeerakkoord geen extra budget voor de Green Deal is gereserveerd.
Als ik zo tussen de sierlijk neergepende bewoordingen heen lees, wordt dat dus gewoon GEEN Deal met die samenleving.

Kuddes ambtenaren om te "adviseren" wil Verhagen wel een paar blikken voor opentrekken. Wat ze dan gaan "adviseren" is nog niet bekend. ("U kunt beter verhuizen naar Duitsland of Vlaanderen, mevrouwtje"???).

Dat wordt fijn "bottom-up". We gaan het zien. :/

Of deze dan, toe maar, Engelstalig nog wel, het kan niet op:

http://www.rijksoverheid....y-in-the-netherlands.html
In 2011 the Netherlands will gear its renewable energy policy to meeting the binding EU
target of 14 percent renewable energy use in 2020 in a more cost-effective way. The
improved support scheme, called “SDE+”, builds on 15 years of experience of stimulating
renewable energy
. The SDE+ addresses several flaws of previous schemes, in particular by
promoting competition among technologies and projects.
** PROEST ** 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Europa/Europa_2009/Share_Energy_consumption_2009_EU27.gif

(positie NL bij rode pijl in ranglijst "aandeel duurzame energie in bruto binnenlandse verbruik" in EU27, onderaan is het slechtst..., Eur'ObservER rapport 2009)

Als ze zich op die "15 jaar ervaring" gaan beroepen kunnen ze die SDE "plus" meteen door de plee trekken. Juist door die 15 verloren jaren van eeuwig door EZ gedicteerd stalinistisch prutswerk, kruideniers gemaximeer, en continue sabotage van voor burgers toegankelijke opties, is Nederland inmiddels in het rioolputje van Europa beland. Dankzij EZ/EL&I.

Je vraagt je echt af in wat voor waanzinnig zelf vergenoegde wereld die gasten leven...

[ Voor 51% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2011 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
Zijn deze panelen wat, ook qua vraagprijs:

http://www.bva-auctions.com/auction/category/3151/140268

Er komt nog BTW en veilingkosten bovenop.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:47:

Ik heb redelijk doorgereden (100 - 140 op de snelweg), dus niet absurd hard. Ik wilde de diverse auto's wat uittesten en daarnaast was ik natuurlijk nieuwsgierig naar het verbruik. Heb dat tussentijds (behalve bij de 508, daar heb ik wel gezien dat-ie 1:20 bij 100 doet op de cruisecontrol) niet gecontroleerd, dus was zelf al behoorlijk verbaasd naar wat ik heb gemeten.

Daar echter anderen met die auto's rond hetzelfde verbruik uitkwamen heb ik me verder ook niet afgevraagd of het wel klopte wat ik heb gemeten. Dit geld ook voor de 508 waarvan ik weet dat anderen die al een 4 tot 5 duizend hebben gereden en houden van doorrijden (130-150) toch gemiddeld op een 1:16 - 1:17 uitkomen volgens de boordcomputer.
Als je een proefrit maakt van 100-150 km kun je niet verbruik echt niet vaststellen. En voor elke boordcomputer geldt dat die absoluut niet te vertrouwen zijn. Afwijkingen tot 30% zijn GEEN uitzondering.
De enige echt manier om je eigen verbruik vast te stellen is afstand meten (niet met je km-teller) en het verbruik kan nog aan de tank (tanken zijn redelijk, worden periodiek ge-eikt).
Die 508 rijdt voor een leaserijder die op z'n boordcomputer kijkt zuinig, lekker voor het gevoel, maar het echte verbruik valt toch bij de werkgever neer en zal wel wat hoger zijn.

''vroeger'' huurde ik altijd 1 specifieke Mercedes Sprinter bij het verhuurbedrijf voor internationale ritten.
Ja ik wist nou eenmaal dat die een afwijking op de afstandsmeter had van dik 10% en de huur werd deels afgerekend in de gereden kilometers.

Verder is 140km/h geen normaal milieu vriendelijke snelheid en heeft het nauwelijks invloed op je reistijd, maar kost het wel bakken kWh's in brandstof.

Succes met je keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

vandermark schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 07:28:
Zijn deze panelen wat, ook qua vraagprijs:

http://www.bva-auctions.com/auction/category/3151/140268

Er komt nog BTW en veilingkosten bovenop.
Deze panelen zijn 210 Watt...........................
Voor de rest staat er niets bij qua merk en al helemaal geen specs. Dan kunnen het goedkope panelen worden als ze goed blijken te zijn, maar hele dure als er iets mee aan de hand is (in de toekomst)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tokyo/Bonn (WWEA) – According to data provided by the Japan Wind Power Association, no wind turbine in Japan was damaged by the recent earthquake and by the tsunami.
een 100% score.

bron : http://www.wwindea.org/ho...ask=view&id=300&Itemid=40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:21:
[...]

1 kwh uit een grote windturbine kost een 5-8 cent. Als consument (en dus ook als vereniging) moet je idd BTW betalen over de aanschaf van de windmolen, dus valt deze een 19% duurder uit. Dit zal zich grofweg vertalen in een 19% hogere kostprijs per kwh (iets meer aangezien de financiering ook meer geld kost). Ik zie geen redenen waarom het duurder zou moeten zijn dan 5-8 cent excl. BTW.

[...]

Voor molens gebouwd voor het zelfleveringsmodel wordt er geen subsidie aangevraagd, dat is ook niet nodig.

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, ben er bang voor. Maar volgens de huidige regelgeving is het mogelijk. Dus als het kleinschalig blijft (helaas) komt er geen regelgeving die het verbied.
Het gaat niet om de BTW van de aanschaf van de molen. Het is andersom.
Bij de verkoop van de stroom zal er BTW moeten worden berekend. (EU recht, NL kan dat niet eens aanpassen), dus ligt het voor de hand dat je dan de molen in de BTW exploiteert en de BTW van de aanschaf terugvordert.

Je noemt een prijs van 5 a 8 cent per kwh, ik ken die bedragen. Alleen kun je zien dat de kostprijs van een kwh bij de Windvogel eerder op 10 cent ligt (als je extreem goed doorspit). Wat ik dus bedoelde met de vorige post is dat als je de Windvogel een vergoeding van 8 cent zou geven voor een Kwh ze failliet zullen gaan.
Dit is overigens heel slecht afleesbaar uit de jaarrekening van de Windvogel.
Dit was overigens ook (een van) de punten van kritiek op de vorige jaarvergadering waarbij de jaarrekening niet eens door de kascommissie kon worden ''goedgekeurd''

Moet je overigens nagaan dat de hypothecaire lening van de Amstelmolen tegen een rente van 2,5% staat.
Nu zal dat niet opnieuw lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 08:08:
[...]
Als je een proefrit maakt van 100-150 km kun je niet verbruik echt niet vaststellen. En voor elke boordcomputer geldt dat die absoluut niet te vertrouwen zijn. Afwijkingen tot 30% zijn GEEN uitzondering.
De enige echt manier om je eigen verbruik vast te stellen is afstand meten (niet met je km-teller) en het verbruik kan nog aan de tank (tanken zijn redelijk, worden periodiek ge-eikt).
Die 508 rijdt voor een leaserijder die op z'n boordcomputer kijkt zuinig, lekker voor het gevoel, maar het echte verbruik valt toch bij de werkgever neer en zal wel wat hoger zijn.
Ik heb telkens toch wel een halve tank leeggereden. Voor de 508 was dat bijna 35liter en gaf de boordcomputer aan dat ik nog circa 600km kon rijden. Ik heb er 590km in gereden en moest 34,8l tanken (had zelf voor aanvang afgetankt, en heb bij dezelfde pomp weer afgetankt), da's dus gemiddeld 1:16,9!
De boordcomputer gaf inderdaad een lager verbruik aan, 34liter oftewel 1:17,3.

Voor mij dus representatief genoeg om iets over het verbruik te zeggen.
Verder is 140km/h geen normaal milieu vriendelijke snelheid en heeft het nauwelijks invloed op je reistijd, maar kost het wel bakken kWh's in brandstof.
Klopt, maar dit geeft mij wel een goed beeld hoe gevoelig de motor is voor verschillende snelheden. Ik heb liever een motor die over een breed snelheidsgebied piekt, dan eentje die bij 100km/h 1:40 loopt en net daarboven moeite heeft om de 1:10 te halen: in ons kikkerlandje red ik het echt niet altijd om in de spits op de cruisecontrol lekker 100 of 120km/h te rijden!

Is wat analoog aan de keuze voor PV die het alleen bij felle zon goed doet, of eentje die het bij felle zon minder doet, maar bij bewolking het ook nog goed doet. De laatste kan het zo maar beter doen over een jaar gemeten!

Maar we zullen zien wat er in de praktijk uit zal komen en hoe 'groen' die 508 is. De meer duurzame (hybride) variant komt pas volgend jaar meen ik, dus ik zal het gaan doen met een fossiele variant.

Hopelijk kunnen we over een jaar of 4 flink kiezen uit hybrides in dit segment, en wordt het ook mogelijk om echt duurzaam te rijden door je auto te vullen met PV stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

zonnigtype schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 01:27:
[...]
Die Amerikanen moeten hier met hun straaljagers tussen landen. En die machines zijn wel heel wat meer geld waard dan een traumahelikopter (die ook nog zeer wendbaar is)...
Dat ziet er inderdaad er mooi en indrukwekkend uit.
Maar toch denk ik dat ze bij die heli een punt hebben: De heli moet op het dak landen en doet dat altijd tegen de wind in. De kans is dus inderdaad aanwezig dat je dan moet landen met de schittering van de panelen in je gezicht. Op vliegveld Lelystad, Schiphol en meer plaatsen gebeurt dit vaak aan het einde van de dag. De baan ligt richting zuidwest omdat dat de overheersende windrichting in Nederland is en dan heb je de ondergaande zon in het verlengde van de baan recht in je gezicht. Dat maakt landen echt een stuk moeilijker maar die banen zijn allemaal best wel lang. Een traumaheli moet op een dak landen, ik moet er niet aan denken dat ik dan spiegels op het dak heb staan die de zon in mijn gezicht reflecteren.

Kijk nog eens naar die foto van die airfroce base: De panelen staan met hun vlak dwars op de baan waardoor de reflectie niet in het verlengde van de baan komt maar naar het punt waar je downwind vliegt, dat is niet zo erg.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb dus nog lang niet alles gelezen.
Binnenkort hoop ik 2 sets zonnepanelen via WWZ te ontvangen.
Bij deze sets zitten Chint omvormers.
Van die sets wil natuurlijk een hoop plezier hebben. Monitoring van de gegevens is dus een must.
Ik heb al besloten om 2 finder energiemeters via conrad te bestellen. Hiermee meet je onafhankelijk van de
omvormers het afgegeven vermogen en ze hebben ook nog een pulsuitgang voor elke WATT.
Die pulsuitgangen zijn makkelijk via een K8055 boardje van Velleman naar je PC te brengen.(Zolang het besturingssysteem maar 32 Bits is). Je zou er dus een netbookje aan de K8055 kunnen hangen en via VNC kun je overal in huis het afgeven vermogen bekijken.
Systemen van Plugwise en Ecowatt lijken mij te storingsgevoelig en trouwens ik wil mijn eigen programma maken.
Je zou ook de DSR en CTS lijn van een COM-poort kunnen gebruiken om de WATTS te tellen, dan kun je het K8055 boardje overslaan. Heeft iemand dit al eens gedaan? Weet iemand of de huidige RS232 to ethernet convertors die lijnen ook nog hebben?
Een hoop gepruts zou ik kunnen overslaan als ik het RS232 communicatie protocol van die CHINT omvormers had. Ik zie op internet wel dat CHINT daar een interlink kastje voor heeft, maar ik zie nergens een prijs etc.
Ik heb wel documentatie van de omvormers als ze zijn uitgevoerd met een RS485 uitgang maar niet van RS232.
Weet iemand hier iets meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:15:
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb dus nog lang niet alles gelezen.
Binnenkort hoop ik 2 sets zonnepanelen via WWZ te ontvangen.
Bij deze sets zitten Chint omvormers.
Van die sets wil natuurlijk een hoop plezier hebben. Monitoring van de gegevens is dus een must.
Ik heb al besloten om 2 finder energiemeters via conrad te bestellen. Hiermee meet je onafhankelijk van de
omvormers het afgegeven vermogen en ze hebben ook nog een pulsuitgang voor elke WATT.
Die pulsuitgangen zijn makkelijk via een K8055 boardje van Velleman naar je PC te brengen.(Zolang het besturingssysteem maar 32 Bits is). Je zou er dus een netbookje aan de K8055 kunnen hangen en via VNC kun je overal in huis het afgeven vermogen bekijken.
Systemen van Plugwise en Ecowatt lijken mij te storingsgevoelig en trouwens ik wil mijn eigen programma maken.
Je zou ook de DSR en CTS lijn van een COM-poort kunnen gebruiken om de WATTS te tellen, dan kun je het K8055 boardje overslaan. Heeft iemand dit al eens gedaan? Weet iemand of de huidige RS232 to ethernet convertors die lijnen ook nog hebben?
Een hoop gepruts zou ik kunnen overslaan als ik het RS232 communicatie protocol van die CHINT omvormers had. Ik zie op internet wel dat CHINT daar een interlink kastje voor heeft, maar ik zie nergens een prijs etc.
Ik heb wel documentatie van de omvormers als ze zijn uitgevoerd met een RS485 uitgang maar niet van RS232.
Weet iemand hier iets meer van?
Ik maak gebruik van de S0 puls die de digitale kWh-meter afgeeft (voor de zonnestroompanelen), en vertaal die met een microcontroller (Arduino Uno/duemillenove) verder naar de website.
In de openingspost staan nog meer leden op GoT die logging hebben (gemaakt).
Sinds gisteren is overigens ook mijn Q-Solar zonneboiler aan het internet geknoopt en live te volgen!
Uitbreiding volgt nog met een 2 sensoren, zodat ook de CV-aanvoer en retourtemperatuur te volgen is :)

De kWh-meters heb ik bij Eprotech gehaald (maar ook andere leveranciers kunnen ze hebben). 1.000 impuls voor 1 kWh.

Wat betreft het helicopter/vliegtuig item op dit topic.... de PV-panelen zijn veelal juist niet verblindend: weerkaatsen van licht is zover ik weet verlies van opbrengst. Daarom zijn ze veelal ook behoorlijk mat als in dat ze moeilijk licht direct terugkaatsen. Het probleem wordt door onkunde en onbegrip zwaar overdreven. Maar da's mijn mening.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 26-03-2011 14:37 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
In mijn SDE beschikking staat dat de subsidie voor 15 jaar geldt, vanaf de datum die ik destijds had opgegeven als vermoedelijke datum dat de installatie in bedrijf zou zijn. Dat duurt allemaal wat langer, maar ik vroeg me af of iemand hier weet of die 15 jaar meeschuift met de datum van inbedrijfstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:50:
In mijn SDE beschikking staat dat de subsidie voor 15 jaar geldt, vanaf de datum die ik destijds had opgegeven als vermoedelijke datum dat de installatie in bedrijf zou zijn. Dat duurt allemaal wat langer, maar ik vroeg me af of iemand hier weet of die 15 jaar meeschuift met de datum van inbedrijfstelling?
Heb je al uitstel aangevraagd? Deze link geeft een pdf met FAQ. C6 is jou vraag.
Vmu schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 11:00:
[...]

Maar toch denk ik dat ze bij die heli een punt hebben: De heli moet op het dak landen en doet dat altijd tegen de wind in. De kans is dus inderdaad aanwezig dat je dan moet landen met de schittering van de panelen in je gezicht. Op vliegveld Lelystad, Schiphol en meer plaatsen gebeurt dit vaak aan het einde van de dag. De baan ligt richting zuidwest omdat dat de overheersende windrichting in Nederland is en dan heb je de ondergaande zon in het verlengde van de baan recht in je gezicht. Dat maakt landen echt een stuk moeilijker maar die banen zijn allemaal best wel lang. Een traumaheli moet op een dak landen, ik moet er niet aan denken dat ik dan spiegels op het dak heb staan die de zon in mijn gezicht reflecteren.

Kijk nog eens naar die foto van die airfroce base: De panelen staan met hun vlak dwars op de baan waardoor de reflectie niet in het verlengde van de baan komt maar naar het punt waar je downwind vliegt, dat is niet zo erg.
Kan je mij een keer reflecterende panelen laten zien? Als dat zo is dan neem ik alles terug wat ik hierna schrijf.
Reflectie is opbrengstverlies. Ik heb er op zonnige daken bij installaties nooit last van en dan zie ik de panelen ook in hoeken tov van de zon die ik liever niet heb omdat het soms nogal wat spierspanning vereist.
Hooguit het alu frame kan wat schittering geven maar bij de gebruikte SunPower panelen is dat altijd zwart en voor de rest meestal geanodiseerd dus dof.
Het is het zoveelste kul verhaal om alternatieven buiten de deur te houden.

[ Voor 58% gewijzigd door ZonneStroom op 26-03-2011 16:26 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daarnet dakdekker over de vloer gehad omdat we lekkage hebben in de dakgoot ( bitumen ). Dakgoot wordt gefixed en ook onze schuur + bijkeuken achter wordt opnieuw gedaan. Daar komt 6cm extra PIR schuim (rd 2.6 ) bovenop de bestaande isolatie van 4cm.

Gaat weer wat schelen in warmteverlies en koudeval in de bijkeuken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
vanavond vanaf 20.30u wel allemaal meedoen met Earth Hour
info: www.earthhour.org

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:36:
vanavond vanaf 20.30u wel allemaal meedoen met Earth Hour
info: www.earthhour.org
Volgens mij staat daar over 1 uur en 6 minuten...dan is het hier nog licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:28:
[...]
Heb je al uitstel aangevraagd? Deze link geeft een pdf met FAQ. C6 is jou vraag.
Even nagezocht: In mijn aanvraag staat een 'beoogde datum van ingebruikname' en er staat dat ik wil dat de subsidie automatisch start op het moment dat ik bij Certiq sta geregistreerd.

De FAQ zegt: Met ingang van de SDE-2010 kunt u bij een aanvraag in de categorie zon-PV klein
kiezen of u zelf een (beoogde) startdatum opgeeft of dat u wilt dat Agentschap NL de
gereedmeldingsdatum bij CertiQ als startdatum hanteert.

Dat klopt dus niet: Beide vragen hebben in de aanvraag een *, wat aangeeft dat invullen verplicht is. Dus je moest zowel opgeven of de startdatum via Certiq moest gaan, en een beoogde startdatum.

Ze maken het niet echt eenvoudiger... Ik zal ze maar eens mailen wat nou de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie net dat 1 set wat achterblijft met opbrengst.....blik op het dak zegt genoeg....1 paneel zit vol met vocht achter het glas......maandag maar even bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik werd als 'producent van PV' gequote in een artikel over dat Heli-gebeuren:
Het is onzin dat zonnepanelen hinderlijk reflecteren. Dat zegt een zonnepanelenfabrikant tegenover Enschede FM naar aanleiding van het plan van het Medisch Spectrum Twente om op het dak van de nieuwbouw zonnepanelen te plaatsen. Het zonlicht wordt volgens de zonnepanelenfabrikant geabsorbeerd en niet gereflecteerd. Op zonnepanelen wordt zonlicht even sterk gereflecteerd als op een normaal raam of net gewassen auto, aldus de fabrikant. Volgens de ANWB kan de bemanning van een traumaheli verblind worden door de reflectie van zonnepanelen
Ze weten dingen wel anders te schrijven dan ik ze vertelde, maargoed.. :P

Verder wist ik inderdaad dat GC 'gratis' PV weg ging geven. Leuke actie, wel met risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:52:
Zie net dat 1 set wat achterblijft met opbrengst.....blik op het dak zegt genoeg....1 paneel zit vol met vocht achter het glas......maandag maar even bellen
Vocht achter het glas? Wat voor merk/type paneel?

Pagina: 1 ... 55 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.