Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 15:14:
Het heeft even geduurd, maar sinds ongeveer 2 weken hebben we onze zonneboiler in gebruik! 72 Sunsystems heatpipes op een 500 liter boiler. De 1e dag stond de snelheid van de pomp te laag en ging het systeem in stagnatie. Daarbij liep de druk op tot 6 bar.

Is het normaal dat de druk zo hoog oploopt als het systeem in stagnatie gaat?
We hebben een expansievat van 8 liter. Is dat misschien te klein?

Op dit moment zitten we even zonder controller omdat die niet werkte.
Ik heb hetzelfde systeem alleen met 300 liter boiler, bij mij gaat hij nooit in stganatie omdat ik een koellus heb. Dit doen een hoop mensen bv. met een radiator. Als de temperatuur van de boiler op maximum ingestelde temperatuur komt gaat er een klep open in het collectorcircuit en gaat de warmte ergens anders heen (in mijn geval naar de vijver)

Zelf zou ik er niet gerust op zijn als ik zie hoeveel warmte er wordt opgewekt door de collectoren. 1 keer een stroomuitval gehad van een uur maar toen stond de zon gelukkig nog schuin op de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan word je vijver nu warm snoekie,
want mijne staat nu bijna op max, dwars tegen de (erdoorheen) draaiende cv in.
bijna lente, nog 6 uurtjes, ik sluit de winter af met een negatief stroomverbruik van -44kWh (sinds 21-12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:25:
[...]...
Zelf zou ik er niet gerust op zijn als ik zie hoeveel warmte er wordt opgewekt door de collectoren. 1 keer een stroomuitval gehad van een uur maar toen stond de zon gelukkig nog schuin op de collectoren.
Precies, wij zijn er op dit moment ook absoluut niet gerust op, zeker omdat de druk opliep tot boven de 6 bar. Daarom vragen we ons ook af of die hoge druk normaal is bij stagnatie en of ons expansievat wel groot genoeg is. Aan het begin van de zomer zijn we een maand weg en dan willen we toch met een gerust gevoel op vakantie kunnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:44:
dan word je vijver nu warm snoekie,
want mijne staat nu bijna op max, dwars tegen de (erdoorheen) draaiende cv in.
bijna lente, nog 6 uurtjes, ik sluit de winter af met een negatief stroomverbruik van -44kWh (sinds 21-12)
Dat klopt, iedere dag 1,5 graad omhoog de laatste 2 dagen en s'nacht weer een 0,5 graad er af. Ik kan zien dat de koellus ongeveer 3 uur wordt gebruikt en in die tijd gaat 10.000 liter water dus 1 graad omhoog. ( die andere 0,5 graad komt door de buiten temperatuur, vijver ligt niet in de zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Precies, wij zijn er op dit moment ook absoluut niet gerust op, zeker omdat de druk opliep tot boven de 6 bar. Daarom vragen we ons ook af of die hoge druk normaal is bij stagnatie en of ons expansievat wel groot genoeg is. Aan het begin van de zomer zijn we een maand weg en dan willen we toch met een gerust gevoel op vakantie kunnen gaan...
500 liter zal iets langer duren maar er is een moment van maximum temperatuur, wordt het ook gebruikt voor de cv? en hoe draait het nu dan zonder controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Anne vdr Bom schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:20:
[...]
Goed punt. Een variabele energiebelasting. Moet wettelijk goed dichtgetimmerd worden, en wordt ook best wel bureaucratisch vrees ik. Maar ja, daar hebben we computers voor, dus het moet kunnen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de belasting afhankelijk wordt van wat voor stroom het betreft. Of dat je als extra stimulans 'langzame stroom' (uit slecht stuurbare bronnen) minder belast en 'snelle stroom' meer. Het is in ieder geval een instrument waar de overheid mee kan sturen.

Je kunt je wel afvragen wat het als eindgebruiker uitmaakt: Betalen voor de stroom zelf of voor de belasting erop. Het antwoord is natuurlijk dat dat helemaal niets uitmaakt. Dus als je het hebt over een variabele prijs, kan dat wat mij betreft een combinatie zijn van energie, transport en belasting. Dat klinkt ingewikkeld, maar voor de consument telt alleen de totale prijs.

Wat betreft dat transport: Als ik elektriciteit van de buurman afneem, kan daar in principe natuurlijk een lager tarief voor gerekend worden dan wanneer ik het uit een kerncentrale haal aan de andere kant van het land. Of via een kabel uit Scandinavie of uit de Sahara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:58:
[...]

500 liter zal iets langer duren maar er is een moment van maximum temperatuur, wordt het ook gebruikt voor de cv? en hoe draait het nu dan zonder controller?
Die 500 liter warmt nu al razendsnel op. Ja, het wordt ook gebruikt voor de vloerverwarming. Om te voorkomen dat hij boven de maximum temperatuur komt, laten we hem nu maar nu dag en nacht doorpompen, want zonder controller blijft het systeem dus ook doordraaien bij een te hoge temperatuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:46
@Ecowoman
Normale CV spullen zoals radiatorkranen/koppelingen/zoneafsluiters zijn eigenlijk allemaal ontworpen voor pn10 ofwel 10-bar werkdruk dan mag je zelfs nog hogere piekken hebben. Ik zou me er niet zo druk om maken mijn stads-CV levert standaard 4,5 á 5 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:11

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
buldogwtf schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:40:
Vraagje van beginner:

Mijn zonneboiler staat standaard afgesteld op 60 graden, is dit voldoende of is het beter om deze iets hoger te zetten?

(edit : net even gekeken op de cv, warmwater staat ook ingesteld op 60 graden)
Hoe ziet je installatie er uit? Wat voor CV-ketel heb je? Waar zit het mengventiel? Bij mij staat alles op 95, maar dat wil niet zeggen dat jouw installatie dat ook kan hebben. Kan je een foto en wat meer details plaatsen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
ericplan schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:33:
[...]

Hoe ziet je installatie er uit? Wat voor CV-ketel heb je? Waar zit het mengventiel? Bij mij staat alles op 95, maar dat wil niet zeggen dat jouw installatie dat ook kan hebben. Kan je een foto en wat meer details plaatsen?
1-zie signature :-) (Bosch HRC35II met Bosch Solar 1-110 )
2-mengventiel zit gelijk naast de boiler

Heb het vanavond even in de gaten gehouden toen vrouwlief ging douchen. Boilertemperatuur was 59 graden en gasmeter sloeg even aan bij het openen van warme kraan, maar ging na 5 seconden weer uit en de gasmeterstand is gelijk gebleven toen ze klaar was met douchen.

Maar misschien kan ik nog iets meer besparen als ik de boiler iets hoger instel?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
buldogwtf schreef op zondag 20 maart 2011 @ 19:38:
[...]

1-zie signature :-) (Bosch HRC35II met Bosch Solar 1-110 )
2-mengventiel zit gelijk naast de boiler
Sorry, niet goed gelezen. Het gaat er even om waar je mengventiel in de installatie zit. Als het tussen de zonneboiler en je CV-ketel zit, dan kan de zonneboiler zonder problemen naar 85 of 90 graden. Als het mengventiel na de CV-ketel zit kan dit niet, omdat je CV ketel mogelijk niet tegen heet water kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wauw, wat een visie.

Wie van jullie kent deze Auke?
http://www.cleantechstrategies.com/energie-in-overvloed.html

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Wat bedoel je met Auke?
Inhoud van de link lijkt me gelijklopend aan het WWF/Ecofys rapport dat hier al voorbij kwam.

Btw, er staat een typo in je sig

[ Voor 13% gewijzigd door CopperCAT op 20-03-2011 22:43 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 20:01

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ik heb vandaag om 15:00 een interessante lezing:
Presentatie Kennisbeheer Duurzaamheid over Smart Grids en Intelligente energienetten

zal kijken of ik eventuele kan delen.ik werk trouwens bij de Rijksgebouwendienst.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Heeft iemand hier ervaring met de Remeha Evita?
- Is het financieel al interessant?
- Is de technologie al goed genoeg getest?

Mijn installatiebureau is er nog zeer huiverig voor. Vooral tav de Stirling motor.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
In 2010 18.2GW aan PV geinstalleerd wereldwijd.
Een groei van 139% t.o.v 2009!!

http://www.solarbuzz.com/...28March%2021%2C%202011%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Het expansievat moet gekozen worden om de inhoud van de collectoren en een gedeelte van het leidingwerk (het deel dat boven het kookpunt kan raken dus). Ik zou een groter expansievat of een extra expansievat monteren, dan haal je deze drukken zeker niet meer. Zelf heb ik 5 vlakke platen en een expansievat van 35L oid. Vorig jaar ook al stagnatie gehad en geen problemen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-09 13:06

vanDaal

-ismeereentje

Onze CV-ketel (Junkers Eurostar ZWC 24-3 MFA van 10+ jaar oud) moet vervangen gaan worden :/ . Tijdens de huidige verbouwing zijn we er langzaam meer verwarming op aan het aansluiten en ik geloof dat ie het allemaal niet meer trekt. Het begon al meteen met het feit dat we te weinig waterdruk hebben (pisstraaltje onder de douche). De laatste weken, voornamelijk met het aansluiten van de vloerverwarming, lopen we tegen problemen aan. De ketel valt nu regelmatig uit. Kan ook zijn omdat de vorige bewoners al jaren geen onderhoud hebben laten plegen...

Anyway, we zijn dus aan het oriënteren. De specs van ons huis:
  • Tussenwoning van 155m2 (3 verdiepingen)
  • CV ketel staat op 2e etage
  • Op de BG hebben we vloerverwarming van 60m2, een convectorput van 8000W en de keuken
  • Op de 1e verdieping en aantal radiatoren en in de toekomst willen we daar een badkamer (incl bad) realiseren
  • Op de 2e verdieping ook een aantal radiatoren, een washok en een badkamer (alleen douche)
  • Bovenop de 2e verdieping ligt een plat dak, dus we hebben de mogelijkheid om hier in de toekomst zonnestroompanelen te leggen. Dus de CV ketel moet daar wel een mogelijkheid voor hebben.
Nu ben ik benieuwd wat jullie zouden adviseren qua specs? Zaken zoals: gaskeur (CW5 of 6 waarschijnlijk), vermogen, warmwatercapaciteit, merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vanDaal:

Dan moeten we toch meer weten denk ik. Hoe is je huis geisoleerd? Bouwjaar? Wat wil je bereiken met je CV ketel (qua warmwater)? Wil je eventueel ook een zonneboiler, dan heb je waarschijnlijk niet een CW6 ketel nodig.
Is je CV systeem nog wel goed ingeregeld? Na allerlei verbouwingen met aankoppelen van radiatoren en nu vloerverwarming, kan het allemaal redelijk in het honderd lopen. Misschien is het vermogen te laag? Misschien kan hij het niet kwijt omdat het warme CV water teveel door 1 radiator loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-09 13:06

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:13:
@vanDaal:

Dan moeten we toch meer weten denk ik.
En ik maar denken dat ik genoeg had beschreven :D

"Hoe is je huis geisoleerd?"
De verbouwing is behoorlijk grondig gedaan. Dus ook qua isolatie. Links en rechts hebben we buren. De achtergevel is zo'n beetje helemaal van glas (HR++). De voorgevel is geïsoleerd, was nog nooit gedaan. Dak was wel al gedaan. Vloer van begane grond met Fermacell en Tonzon (en nog vloerverwarming dus). Vloer van 1e verdieping ook Fermacell.

"Bouwjaar?"
+/- 1900

"Wat wil je bereiken met je CV ketel (qua warmwater)?"
In ieder geval dat de douche een beetje fatsoenlijk water afgeeft en dat het mogelijk is om op de 2e verdieping te douchen (geen regendouche) en tegelijk op de begane grond warm water in de keuken te gebruiken. In de toekomst moeten we er ook wel een bad mee kunnen vullen.

"Wil je eventueel ook een zonneboiler, dan heb je waarschijnlijk niet een CW6 ketel nodig."
Niet over nagedacht eigenlijk, maar wat mij betreft sluiten we geen mogelijkheden uit. Ik weet niet precies wat de vereisten voor een zonneboiler zijn (ruimte bv?). Ons CV ketel hok op de 2e verdieping is niet groot, maar er is zeker nog wel ruimte voor wat zaken. Bijkomend voordeel is dat de zon dichtbij is (een meter boven de CV ketel).

"Is je CV systeem nog wel goed ingeregeld? Na allerlei verbouwingen met aankoppelen van radiatoren en nu vloerverwarming, kan het allemaal redelijk in het honderd lopen. Misschien is het vermogen te laag? Misschien kan hij het niet kwijt omdat het warme CV water teveel door 1 radiator loopt?"
Alle leidingen (waren nog van ijzer) zijn vervangen door flexibele leidingen en alles is opnieuw aangelegd, dus dat mag het probleem hopelijk niet zijn. De vloerverwarming is vorige week aangelegd en loopt direct naar de ketel. Dat is het voordeel dat nu nog alles open ligt :P

Met betrekking tot de huidige ketel lopen we tegen de volgende overwegingen aan:
  • De waterdruk is te laag zoals gezegd
  • Het vermogen, volgens mij is ie 24kW en dat lijkt me onvoldoende voor het hele huis
  • De leeftijd en staat. Als we de huidige zouden houden, is er sowieso onderhoud nodig. En daarnaast waarschijnlijk iets van uitbreiding. En dat is een flinke investering. En gezien de twee bovenstaande punten is de vraag of dat het waard is.

[ Voor 10% gewijzigd door vanDaal op 21-03-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Is hij afgesteld door een expert? Hij is niet kapot natuurlijk. Dat het leidingwerk goed is, dat zal wel. Maar wellicht kunnen er in de opties van 't apparaat zaken veranderd worden waardoor je nog best een paar jaar uitkunt met 't beestje. 10 jaar oud is niet echt schokkend natuurlijk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
vanDaal schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:36:
[...]

Met betrekking tot de huidige ketel lopen we tegen de volgende overwegingen aan:
  • De waterdruk is te laag zoals gezegd
  • Het vermogen, volgens mij is ie 24kW en dat lijkt me onvoldoende voor het hele huis
Waterdruk voor warmwater heeft niet alleen met je ketel te maken, maar ook met de dimensionering van je leidingen. Als de ketel voorheen wel voldeed, kan alleen je leidingnetwerk de boosdoener zijn (of de waterleverancier heeft de waterdruk van het netwerk omlaag gedraaid).

24kW voor een geisoleerd huis lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JakeNL schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:15:
[...]
24kW voor een geisoleerd huis lijkt me prima.
Zeker met vloerverwarming, heb je veel minder 'piek-vermogen' nodig, omdat het een verwarmingsysteem is wat continu doordraait. Kies je een te grote ketel, dan kan deze niet ver genoeg terug moduleren waardoor deze onnodig vaak in/uit wordt geschakeld.
Voor een flinke douche is een CW4 ketel al voldoende. Bij het gelijktijdig gebruiken van 2 douches of het heel snel willen laten vollopen van een bad heb je misschien een CW5 nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 21-03-2011 12:07 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Laatst online: 11:22
Misschien interessant voor sommige? Van 11 maart dus best recent.

http://www.energie-nederl...euwbare-elektriciteit.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@van daal

Nog meer info nodig ;)

Doe eens testen:
- douche koud, aantal liters per minuut
- douche warm, aantal liters per minuut
- andere kraan koud, aantal liters per minuut
- andere kraan warm, aantal liters per minuut

Daarmee kan je kijken of de leidingdruk gewoon laag is (alle 4 laag) of dat er een specifiek probleem zit in het leidingwerk / cv-ketel / douchekop (al ontkalkt?).

Verder, je stelt je vraag in het topic Duurzame Energie, mogen we daaruit afleiden dat je openstaat voor vooral duurzame oplossingen? Hoe groot is je cv-hok (foto?), want nieuwe ketel direct combineren met een zonneboiler lijkt wel een aantrekkelijke en duurzame oplossing. Atag Q-Solar misschien?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

vanDaal schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:05:
KNIP Heel veel tekst welke je zelf kent
Aha, het project loopt op zijn einde.
24KW met je renovatie onderdelen moet meer dan voldoende zijn (maak mijn vinger nat en houdt hem in de lucht ;) )

Warmwater leidingen van ketel naar verbruikers goed gedimensioneerd?
Waterdruk wordt geleverd door de leverancier jij voegt niks toe dus als het eerst goed was (zoals eerder opgemerkt) moet je het eerst daar zoeken. "Stomme opmerking" maar alle leidingen nagekeken/doorgespoeld, je zult de eerste niet zijn waarbij "afval" de leiding verstopt.

Vloerverwarming: ik neem aan dat er een extra pomp tussen staat, want een ketel alleen met het hele huis en vloerverwarming dat wordt kritiek. Ik lees namelijk, "De vloerverwarming is vorige week aangelegd en loopt direct naar de ketel. Dat is het voordeel dat nu nog alles open ligt "

CW5 en je zit goed voor 2 tappunten (geen regendouche maar dat gaf je zelf al aan)

Toch even die berekening laten maken (warmtelast) om een juist advies te krijgen als je de ketel moet vervangen. Dan gelijk wel inregelen van radiatoren (flow) en lage temperatuur (volgens mij heb je capaciteit genoeg als ik me alle vorige berichten nog kan herinneren).

EDIT:

En voor die gene die Peak Oil hoog hebben
http://www.treehugger.com/.......-peak-oil-clock.......

Treehugger een leuke bron voor de duurzame onder ons :+

[ Voor 9% gewijzigd door ollie1965 op 21-03-2011 12:53 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 09:46
JakeNL schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:15:
[...]
(of de waterleverancier heeft de waterdruk van het netwerk omlaag gedraaid).
Onwaarschijnlijk het waterleidingbesluit schrijft als druk 18meter waterkolom boven maaiveld voor op afleveringspunt. In praktijk is dit moeilijk veilig te realiseren waardoor de meeste distributiebedrijven 25 meter hanteren als einddruk (2,5bar). Bedrijven worden beboet voor te lage distributiedruk en de statestieken van de vewin laten zien dat te lage druk maar enkele keren per jaar voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@voil, zeker een interessant stuk.

Wat opvalt is dat men de besparing voor NL inschat op 1 miljard in geval van inkoop van groene stroom certificaten alleen in NL en op 6 miljard ingeval van koppeling met Zweden.
Die besparing voor NL lijkt me vooral in de zakken van de grote electriciteitsproducenten en natuurlijk met name hun bestuurders terecht te komen.

Het Duitse FIT systeem wordt afgekraakt omdat dat leidt tot meer kleine (lees zonnestroom) producenten.
Dat zou hoge kosten veroorzaken omdat het een aantrekkelijke oplossing is voor particulieren... 8)7
Het is maar net vanuit wiens positie je dit beoordeelt..

Indanks dat is het aandeel zonnestroom in alle 3 de scenario's gelijk (1%)... 8)7
Verder staan er nog meer fouten in het rapport zoals de netto contante waarde die in beide gevallen 1 miljard bedraagt terwijl de opbrengsten 1,6 en 6,6 miljard zijn.. :?

Ik denk dat als we onze stroommarkt samenvoegen met die van Zweden (oplossing 3) dan zullen de electriciteitsproducenten vooral goedkope waterkracht inkopen in Zweden en geen of nauwelijks zonnestroom uit NL. :(

Wiens brood men eet wiens woord men spreekt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchtraveller op 21-03-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Heeft iemand ook ervaring met lucht - water of lucht - lucht warmtepompen? Ik overweeg een kleine aan te schaffen voor het voor- en naseizoen of winterdagen wanneer de temperatuur boven de 10 graden uitkomt.

Ik ben benieuwd naar jullie tevredenheid en naar het geluidsniveau binnen.
Heb je overigens een bouwvergunning nodig voor het plaatsen van een buitenunit?

De belangrijkste reden voor mijn interesse op dit moment is dat ik een ferrarismeter bezig i.c.m. een negatief energieverbruik (200-300 kWh) op jaarbasis.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Laatst online: 11:22
Dutchtraveller schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:14:
@voil, zeker een interessant stuk.

Wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Nu heb ik misschien niet de inhoudelijke kennis maar dat zijn inderdaad punten waar ik ook aan mij bedenkingen bij heb. Er is volgens mij niet (of vermeden) berekend wat voor effect dat heeft in een industrie die dan opleeft. Als je dan kijkt naar die link wat je net een paar posts hierboven plaatst, hoeveel het in opkomst is in sommige landen. Die zullen toch geen geld in zulke initiatieven steken als het niet rendabel is.

Maarja logisch, het is een verslag van de complete NLse energie industrie, je lijkt wel gek als ze iets gaan adviseren wat hun marktaandeel verkleint. Ben benieuwd hoeveel politieke invloed zij daarmee uitoefenen.

Wat is er nodig? Een tegenovergesteld orgaan?

En een interessant punt wat een stuk hierboven aangehaald wordt, het terugleveren van zelf opgewekte groene (toch?) energie wat niet meer groen is als het terug geleverd wordt. Krom.

[ Voor 46% gewijzigd door voil op 21-03-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

windfreak schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:41:
Heeft iemand ook ervaring met lucht - water of lucht - lucht warmtepompen? Ik overweeg een kleine aan te schaffen voor het voor- en naseizoen of winterdagen wanneer de temperatuur boven de 10 graden uitkomt.

Ik ben benieuwd naar jullie tevredenheid en naar het geluidsniveau binnen.
Heb je overigens een bouwvergunning nodig voor het plaatsen van een buitenunit?

De belangrijkste reden voor mijn interesse op dit moment is dat ik een ferrarismeter bezig i.c.m. een negatief energieverbruik (200-300 kWh) op jaarbasis.
Eigen ervaring nee, wel al veel onderzocht omdat we alles via een Warmtepomp willen gaan doen (verwarming/warmwater/warmte bufferen).
Lucht/water is goed als de buitentemp niet te laag is maar daar geef je zelf al een goede minimum temp aan.
Lucht/lucht, heb je al een balans ventilatie of iets dergelijks? En lucht heeft maar een relatief eigen "opneembaar vermogen", lucht/lucht unit uit is geen warmte meer (lees snellere afkoeling dan verwarmingselementen)

Bouwvergunning nodig voor de buitenunit: Ja, maar als je tegen de achtergevel plaatst (of op een plat dak uit het zicht vanaf de voorgevel) en je voldoet aan de geluidsnormen is het een ABC'tje.

Oké, begin ik erover? Oké, omdat het altijd zo veel discussie oplevert......... TVT

300Kwh is niet veel aan vermogen (al heb je een COP van 5) en dan het investeringsbedrag erbij. Maar dat is maar net wat je eigen insteek is. Ik wordt ook voor gek verklaard met 3 laags glas, extra isolatieschil enz enz.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnepanelen december 2010 geplaatst in opdracht van wooncooperatie Bo-EX in Utrecht Kanaleneiland.

Zie 0:25 van het filmpje, lekker wandsysteempje! :9

Die flat wordt er in ieder geval niet minder mooi van, dat is uitgesloten!
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:22
Is dat een beetje rendabel, verticale montage? Bij mij in de straat is er ook iemand die dat heeft op zijn woonhuis, maar ik heb het idee dat ie het veel beter op zijn schuine dak had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:55:
Is dat een beetje rendabel, verticale montage? Bij mij in de straat is er ook iemand die dat heeft op zijn woonhuis, maar ik heb het idee dat ie het veel beter op zijn schuine dak had kunnen doen.
Beter is het wel, maar als je geen andere keus hebt blijft het imho een prima oplossing. Die flats worden er in ieder geval een stuk fleuriger op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:50:
Zonnepanelen december 2010 geplaatst in opdracht van wooncooperatie Bo-EX in Utrecht Kanaleneiland.
Overvecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:55:
Ongeveer 70% als het pal zuid is. Dus dat valt nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
ericplan schreef op zondag 20 maart 2011 @ 20:24:
[...]

Sorry, niet goed gelezen. Het gaat er even om waar je mengventiel in de installatie zit. Als het tussen de zonneboiler en je CV-ketel zit, dan kan de zonneboiler zonder problemen naar 85 of 90 graden. Als het mengventiel na de CV-ketel zit kan dit niet, omdat je CV ketel mogelijk niet tegen heet water kan.
Handleiding maar eens uitvoerig doorgenomen :D (Maar mengventiel zit na de CV Ketel). Ga hem eerst maar eens op 65 graden zetten.

4.1.2Instellingen regeling
De regelaar staat standaard ingesteld op een watertemperatuur van 60 °C. Om de opbrengst van de zonneboiler te verhogen, kunt u deze op maximaal 85 °C instellen.

OPGELET!
SCHADE AAN DE INSTALLATIE
Door te hoge watertemperatuur
De maximale watertemperatuur van de zonneboiler mag nooit hoger ingesteld worden dan 85 'C. Dit om schade aan het cv-toestel te voorkomen.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Je kunt naar een nog hogere temperatuur in de zonneboiler, door een extra mengventiel tussen de boiler en de ketel te plaatsen.
Dit is niet zo'n kostbare oplossing, aan onderdelen zo rond de 30 euro. (Duco)
Dan kun je tot zo rond de 95 graden in de boiler toestaan.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij foto's binnen gekregen van een klant die afgelopen weekend een setje van 4 x 190Wp Kingsun zonnepanelen heeft geplaatst in Geleen. Klant zag zijn hoofdmeter achteruit draaien en was helemaal gelukkig.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/img_3762.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/img_3764.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

zonnigtype schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 19:06:
[...]

Balen. Is de verhouding erg verstoord? Bij ons werd door de verhuurder (Portaal) gewoon mantelbuis langs de gevel en in het grind aan de buitenkant van de terrassen geadviseerd. Nooit problemen mee gehad. Zie:

http://www.polderpv.nl/PV-systeem5.htm#gevelbekabeling
Mja ik ben wel een beetje teleurgesteld maar ik geef het nog niet op. Binnenkort gaan ze mijn ketel vervangen en krijg ik toegang tot het ventilatiekanaal. Ik vermoed dat ik dan een draad erlangs kan trekken tot de zolder. Dan is hij weer een argument kwijt, namelijk dat de bedrading naar twee hoog onmogelijk is.
Daarna trek ik maar weer eens aan de bel daar. Misschien moet ik vragen of hij zich in het licht van de gebeurtenissen in Japan en Libië misschien al bedacht heeft. Ik vind het buitengewoon jammer dat zo een man dit in zijn eentje zo kan traineren. Anders waag ik nog eens een poging via die duurzaamheidsmevrouw van de woningbouwvereniging.
Ondertussen hang ik binnenkort wel mijn derde paneel aan de vensterbank. Die andere twee hangen er al ruim een jaar.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
CopperCAT schreef op zondag 20 maart 2011 @ 12:36:
Verder kunnen, in de totale prijs/kWh, de transmissiekosten ook mee gaan variëren in functie van de piekmomenten. Verbruik gedurende de piek belast de infrastructuur immers meer dan erbuiten.
Als je met die "transmissiekosten" bedoelt: "transportkosten", vergeet dat dan maar.

Netbeheerders hebben immers per 1 jan. 2009 het voor elkaar gekregen dat ze alleen nog maar (absurde) capaciteitstarieven en andere vastrechten door hoeven rekenen en de variabele transportkosten component is overboord gesodemieterd. Betrouwbare business case: direct aan begin van het jaar al weten hoeveel inkomsten je gaat krijgen (met af en toe paar nieuwe aansluitingen nieuwbouw d'r bij, en paar gashaters afsluitingen d'r af, peanuts).

En netbeheer is eigendom van provincie en gemeentes. "Lagere" overheden, waarover de Staat der Nederlanden nauwelijks controle heeft (op dat heftige deel van de energienota). Of ze moeten de NMa op gaan zitten jutten om nog meer vastrecht door te laten rekenen en dat dan door laten sluizen naar 's Rijks Onverzadigbare Schatkist. Maar dan nog: het is geen variabele component.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[b]kavermeer schreef op zondag 20 maart 2011 @ 17:58:[/b

Wat betreft dat transport: Als ik elektriciteit van de buurman afneem, kan daar in principe natuurlijk een lager tarief voor gerekend worden dan wanneer ik het uit een kerncentrale haal aan de andere kant van het land. Of via een kabel uit Scandinavie of uit de Sahara.
Daar heb je wel politieke ballen en het beste invoedings-systeem ter wereld voor nodig.

Duitse politieke ballen. Want daar worden al van meet af aan de vermeden netkosten afgetrokken van de aan hernieuwbare stroom producerende lieden en buitenlui uitgekeerde Einspeise Vergütungen. Netzentgelte heet dat.

Of beter: door decentrale opwekking van hernieuwbare elektriciteit "vermiedene Netzentgelte".

Die bedroegen in de door accountants gecontroleerde en al in de zomer van 2010 afgespijkerde jaarrekening 2009, bij BDEW al .....

321,88 miljoen Euro.

Uitsluitend door toepassing van de dictaten van het succesvolle Erneuerbare Energien Gesetz. :)

@Dutchtraveller:
In 2010 18.2GW aan PV geinstalleerd wereldwijd.
Een groei van 139% t.o.v 2009!!

http://www.solarbuzz.com/...28March%2021%2C%202011%29
Hahahaha. iSuppli voorspelde slechts 16 GWp (12% lager). EPIA, de Europese brancheorganisatie had het over slechts 13,6 GWp world-wide (25% lager).

Voor de zoveelste maal is duidelijk dat de ontwikkelingen op dit gebied retehard blijven gaan (en dat politici en fossiel-atomaire energie bobo's er van in hun broek doen).

Benieuwd wie er in de kristallen bol gaat turen voor 2011. Zullen wel weer de meest onwaarschijnlijke scenario's gaan worden is mijn inschatting (sterk uit elkaar liggend, vooral ook door de enorme ingrepen in invoedingstarieven van de afgelopen tijd). ;)

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 21-03-2011 18:41 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op maandag 21 maart 2011 @ 18:32:
[...]
Hahahaha. iSuppli voorspelde slechts 16 GWp (12% lager). EPIA, de Europese brancheorganisatie had het over slechts 13,6 GWp world-wide (25% lager).
Ik vraag mij af of hierin wel de kleine, niet gesubsidieerde setjes zitten. Hoe weten zij nou dat ik in 2010 3 paneeltjes op mijn dak heb geplaatst? In het artikel staan twee getallen.
Worldwide solar photovoltaic (PV) market installations reached a record high of 18.2 gigawatts (GW) in 2010.
en
Worldwide solar cell production reached 20.5 GW in 2010
Tenzij enorme voorraden zijn aangelegd, neem ik aan dat de volledige 20,5 GW ook geplaatst is/wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 21-03-2011 20:06 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
SolarKing schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:25:
Hierbij foto's binnen gekregen van een klant die afgelopen weekend een setje van 4 x 190Wp Kingsun zonnepanelen heeft geplaatst in Geleen. Klant zag zijn hoofdmeter achteruit draaien en was helemaal gelukkig.

[afbeelding]

[afbeelding]
Raad je dat nu ook pal zuid aan, 4 kingsun panelen op een steca? Ik zou het zelf niet zo snel adviseren, overdimensionering van 50 %! Of is dat toevallig in Limburg toch nog aantrekkelijk, vanwege de subsidieregeling?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
zonnigtype schreef op maandag 21 maart 2011 @ 18:32:
[...]
Daar heb je wel politieke ballen en het beste invoedings-systeem ter wereld voor nodig.
Ach, je kunt je focussen op de mogelijkheden of de onmogelijkheden... Als maar duidelijk is wat de voordelen zijn van het veranderen van de regels, dan heb je kans dat het ook daadwerkelijk gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Joba schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:01:
[...]

Raad je dat nu ook pal zuid aan, 4 kingsun panelen op een steca? Ik zou het zelf niet zo snel adviseren, overdimensionering van 50 %! Of is dat toevallig in Limburg toch nog aantrekkelijk, vanwege de subsidieregeling?
Natuurlijk heel aantrekkelijk. 2 euro/Wp subsidie bij LES subsidie is het eenvoudig rekenen dat paneel 4 er gratis bijzit. Uiteraard krijg je wat last van piekverliezen op mooie zonnige dagen maar op de totale opbrengsten van een heel jaar vallen die verliezen reuze mee. De Steca omvormer kan er ook prima tegen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raad je dat nu ook pal zuid aan
nu 1x4 en volgend jaar 1x2 geeft mooi 1000wp op 2 steca`s
gebeurt hier in alkmaar veelvuldig.
het is nu niet de tijd een beginner erop te wijzen,
het pv virus zal snel toeslaan, en de correcte dimensionering dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk! Eigenlijk reed ik langs een andere flat in Kanaleneiland waar ook zonnepanelen geïnstalleerd zijn. Vandaar het linkje. Het filmpje had ik nog niet meer dan 30 sec bekeken.
Die flats zijn ook van Bo-ex, vandaar.

Die in Kanaleneiland staan overigens wel op het dak.
-------------------------------------------------------------------------
Dit is eigenlijk een veel leuker project.. passief-huur-huis

Aramis AlleeWonen heeft onlangs besloten 244 gezinswoningen volgens dit concept te renoveren. De extra renovatiekosten voor het passief-bouwenconcept bedragen 25.000 tot 30.000 euro per woning.

Ook dat valt wel mee voor een EPC 0,4 bij benadering...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
buldogwtf schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:48:
[...]

Handleiding maar eens uitvoerig doorgenomen :D (Maar mengventiel zit na de CV Ketel). Ga hem eerst maar eens op 65 graden zetten.
Ik zou de installateur vragen het mengventiel te verplaatsen. Na de CV-ketel is het tamelijk zinloos, tenzij je CV-ketel hogere temperaturen aankan. Als de koudwateraanvoer van je Bosch 85 graden aankan is het terecht, maar anders is het gewoon een installatiefout.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:27:
...gebeurt hier in alkmaar veelvuldig....
O he, jij zit in Alkmaar. Weet jij of er dit jaar nog een actie zonnesteek komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op maandag 21 maart 2011 @ 19:57:
[...]

Ik vraag mij af of hierin wel de kleine, niet gesubsidieerde setjes zitten. Hoe weten zij nou dat ik in 2010 3 paneeltjes op mijn dak heb geplaatst? In het artikel staan twee getallen.
Niet. CBS statistieken zijn notoir onbetrouwbaar, en Solarbuzz doet eigen onderzoek en kan nooit aan die gegevens komen. Schattingen dus, en totaal verzuipend in de mondiale statistieken. NL komt vrijwel nergens in de grote statistieken voor.

Uit het Solarbuzz stuk zou Duitsland 42% van de 18,2 GW hebben, dat is 7,64 GW(p).

Bundesnetzagentur heeft net vandaag de cijfers voor december 2010 gepubliceerd.

Eindresultaat voor 2010: 7,25 GWp nieuwbouw. Dat is 5 procent minder dan het Solarbuzz cijfer. Dat is voor een wereldmarkt geen gering onderscheid (dat zijn toch weer 29 Wijwillenzon acties verschil).

In ieder geval is 2010 nu "voorlopig bekend" (pas in maart 2012 worden definitieve cijfers gepubliceerd, gecontroleerd door accountants). Resultaat BRD:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/Graphs_Germany_2010/Jaaraccumulatie_BRD_tm2010.gif
Tenzij enorme voorraden zijn aangelegd, neem ik aan dat de volledige 20,5 GW ook geplaatst is/wordt.
Ja, er liggen enorme voorraden klaar. Zodra een nieuwe markt opent met lucratieve tarieven, worden d'r modules van gemaakt en die vervolgens daar gedumpt, sterk afhankelijk van de markt omstandigheden. Gaat dit jaar feest worden, want steeds meer Europese markten worden stevig afgeknepen qua feed-in tarieven, dus het wordt steeds slimmer rekenen geblazen voor zowel grote projectontwikkelaars als voor de systeem aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@Antonboonstra

De 20,5GW gaat over de productie van zonne-cellen, dat zijn dus nog geen panelen.
Die kunnen best in de US geproduceerd zijn en daarna verscheept worden naar China om er panelen van te maken. Dat duurt wel even. Dus daar zit een deel van het verschil.
Voordat de panelen vanuit China hier aankomen per boot gaat ook nog behoorlijk wat tijd verloren.
Dus daar zit nog een deel.
De groei is zo sterk dat de keten niet perfect afgestemd kan zijn dus helemaal 'just in time' zal de productie wel niet zijn.
Er moeten dus (bij sommige partijen) voorraden zijn als buffers tussen de stappen in het proces.
En last but nog least moet er natuurlijk ook nog voorraad zijn bij de handel.
Als je het allemaal optelt is een procent of 10 best mogelijk.

Op de hele wereld is nu ongeveer 40GWp geinstalleerd waarvan het meeste in Duitsland.
Als ik uitga van gemiddeld 1,2kWh/Wp dan komt dat overeen met capaciteitsfactor van 13,5%.
Dus die 40GWp wekt net zo veel op als 5,4GW continue.
Dat is nog niet zo veel. Ik schat dat jaarlijks zo'n 125-150GW (continue) aan opwekkingscapaciteit gebouwd wordt (groei + vervanging oude centrales).

Een wild idee:
Misschien kunnen we op termijn grote spiegels in de ruimte hangen die zonlicht naar naar grote zonnefarms weerkaatst. Daarmee zou je veel langer licht kunnen hebben en overdag 2x zo veel.
Concentreren is te risico-vol. Je zou ook selectief alleen het deel van het spectrum kunnen weerkaatsen wat de zonnecellen kunnen benutten. Dan blijven de temperaturen nog enigzins haalbaar.
Daarmee zou 3-4x zo veel energie kunnen opwekken
Omdat een 1GWp zonnecentrale enkele miljarden euro kost zou dit kosten-effectief kunnen zijn.
Zo'n spiegel hoeft maar een heel dun folie te zijn met gewichtjes op de randen, laten roteren en je spiegel wordt vlak. In principe dan, de praktijk is een stuk lastiger (hij blijft niet vlak als je gaat manouvreren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:50:

Zie 0:25 van het filmpje, lekker wandsysteempje! :9

Die flat wordt er in ieder geval niet minder mooi van, dat is uitgesloten!
.
Henriëttedreef, ZW oriëntatie, loodrecht, plm. 70% van maximaal haalbare opbrengst. Ach, voor 44 multi's en (bij 185 Wp/stuk grofweg 8,1 kWp) en een te verwachten opbrengst van plm. 8,1 x 900 kWh/kWp x 0,7 = ruim 5.000 kWh (en een contract voor ???? 12 eurocent/kWh ????), misschien een jaaropbrengst van ruim 600 Euro?

Wat kost een lift in zo'n 10 verdiepingen tellende flat aan elektra? Aan capaciteitstarief zijn ze voor die lift waarschijnlijk het veelvoudige kwijt aan de netbeheerder, compleet onafhankelijk van de "geselecteerde energieleverancier op de vrije markt", en daar kom je nooit (meer) vanaf... :X

Maar toch vooral doen hoor, hoe meer hoe beter, en goed idee om zonnepanelen zo zichtbaar mogelijk in de openbare ruimte te hangen. Typisch voorbeeld daarvan is trouwens al "eeuwen" oud. In Freiburg zijn van twee flats de zuid gevels al in 2000 van modules voorzien, 27 kWp totaal (pagina 2 rechts van deze pdf). Renovatieproject wat destijds meerdere prijzen heeft mogen ontvangen.

Of Hotel Stadthalle in Wenen (2009).

Of Kamer van Koophandel in Wenen met 55 kWp geïntegreerd in de gevel (2008).

Of geïntegreerd in ZW fassade in Linz, Oostenrijk (2008), 636 kWh/kWp.jaar specifieke opbrengst.

Nog veel meer mooie (geïntegreerde) fassade projecten daar op deze website.

@Dutchtraveller
De 20,5GW gaat over de productie van zonne-cellen, dat zijn dus nog geen panelen.
Die kunnen best in de US geproduceerd zijn en daarna verscheept worden naar China om er panelen van te maken. Dat duurt wel even. Dus daar zit een deel van het verschil.
Denk het niet hoor. Chinezen zijn de grootste celfabrikanten, en als ze hoge kwaliteit willen halen ze het wel uit Taiwan. In de top 12 staan de Chineze reuzen Suntech en JA Solar bovenaan, Trina Solar staat op plaats 9, en het Canadese Canadian Solar (plaats 12) produceert de bulk ook in China. Ik denk niet dat Chinezen massa's Sunpower "cellen" hun kant op laten komen om daar modules van te maken. Sunpower is bezig met uitbreiding van hun Fab 3 productie complex in Maleisië. Waar al cellen met een efficiëntie van 22,5% worden gemaakt, en wat in 2013 al een capaciteit van 1,4 GW moet gaan krijgen...

En het ook al Amerikaanse First Solar maakt z'n eigen (dunnelaag CdTe) modules, en zit ook al met vette capaciteit in Maleisië, waar de goedkoopste productie kosten op deze planeet worden gehaald (momenteel).

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 22-03-2011 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:27:
[...]

nu 1x4 en volgend jaar 1x2 geeft mooi 1000wp op 2 steca`s
gebeurt hier in alkmaar veelvuldig.
het is nu niet de tijd een beginner erop te wijzen,
het pv virus zal snel toeslaan, en de correcte dimensionering dus ook.
Dat klopt inderdaad. Vaak wordt er uitgebreid door er 2 panelen en een Steca 500 bij te nemen als een klant eenmaal de smaak naar meer geproefd heeft.

Hier iemand in Nieuw-Vennep die vorige week gelijk 6 x 190Wp Kingsun heeft geplaatst op 2 x Steca 500.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/nieuw-vennep1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/nieuw-vennep2.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door SolarKing op 22-03-2011 07:05 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet jij of er dit jaar nog een actie zonnesteek komt?
in een raadsstuk wat ik eerder heb gepost stond het erin, 1 euro/Wp voor 2011,
maar nu de gemeenteraad naar huis is gestuurd moeten we maar hopen dat er nu geen fossieltjes aan de macht komen.
het budget is 50.000 euro per jaar tot en met 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 00:43:
[...]

(en een contract voor ???? 12 eurocent/kWh ????), misschien een jaaropbrengst van ruim 600 Euro?
Ik volg je berekening, prima... maar in het filmpje stellen ze een besparing per bewoner
van 3 a 5 euro per maand bij 58? wooneenheden. 3 x 12 x 58 = 2088 euro
Dat sluit voor geen meter aan op 5000. Terwijl ik juist die 5000 kWh wel een normale schatting vind.

En dan het feit dat 12 ct per kWh best hoog is :X .

Wat denk jij dat een groot zakelijk afnemer normaal betaald? Ik krijg het gevoel dat je daar een verkeerde voorstelling van hebt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Ok het gaat niet goed komen met NLenergie.
Hun advies is af te wachten tot de jaarafrekening.

Er gaat een klacht naar de energiekamer (geschillencommissie).
Hierin het hele verhaal met de dramatische communicatie en deze punten op het einde.
Dank zonnigtype voor je hulp :)

Mijn geschillen met NLenergie:

NLenergie wil niet bevestigen dat ik stroom teruglever en een tweede EAN code heb.
Ik ben bang hierdoor mijn terugleververgoeding en/of saldering mis te lopen

NLenergie wil mij niet uitleggen hoe ze met saldering van een laag tekort en een hoog overschot omgaan. Ik weet als klant niet waar ik met de jaarafreking aan toe ben.

NLenergie wil mij niet meer salderen dat ik afneem, dat is niet rechtsgeldig

NLenergie wil mij niet omzetten naar enkeltarief
Voor de duidelijkheid, ik heb veel liever dubbel tarief maar NL energie dwingt mij naar enkeltarief te gaan door hun niet rechtsgeldige salderingsvoorwaardes en volledig ontbrekende communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Om nog even terug te komen op het gediscussieer over kernenergie hier: de poll staat nu zo.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=369752&layout=2&sort=prc
Ik voeg mij bij de 3/4e meerderheid: in-depth gediscussieer over de voor- en nadelen van kernenergie is prachtig, maar zodra iemand de behoefte voelt om dat te doen, gelieve er een nieuwe thread voor op te starten (in het goede subforum, that is: EL is er eigenlijk niet de plaats voor.)

Prachtig weer trouwens... tis echt jammer dat ik niet echt genoeg geld heb om in zonnepanelen te investeren.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sprite_tm schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:18:
Prachtig weer trouwens... tis echt jammer dat ik niet echt genoeg geld heb om in zonnepanelen te investeren.
Een mooi setje van ongeveer 500 Wp hoeft je echt de kop niet te kosten tegenwoordig :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Erasmo schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:49:
Een mooi setje van ongeveer 500 Wp hoeft je echt de kop niet te kosten tegenwoordig :)
En als je een gunstig dak hebt produceert het goedkopere stroom dan van het energiebedrijf. 25 jaar vaste prijs. Dus juist doen als je krap bij kas zit.

Sprite_tm, zeker weten dat je niet ergens een groene lening hiervoor kunt krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door Anne vdr Bom op 22-03-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:28
Ik ben nu voorbereidend aan het rondneuzen dat ik zodra er een huis gekocht is (druk aan het kijken en bieden!) ik ook een zonne-installatie op het dak kan plaatsen.

Ik zoek nu vooral bevestiging voor een aantal vermoedens die ik heb aangaande zonnestroom.

- In nederland is het nu verstandiger om een installatie te hebben die minder levert als het totale jaargebruik van het huishouden. Vooral vanwege de onwil (of onkunde) van de verschillende energieleveranciers. :X

- De huidige converters leveren geen 230V als er geen netspanning aanwezig is, dus erg onhandig in geval van een storing op het openbare net 8)7 (misschien op te vangen met een UPS????).

- Er zijn geen converters beschikbaar in 19" rackformaat, alleen muurmodules of in het geval van hele grote installaties, vrijstaande kasten (zoals bij de zonneboer van gisteren).

Als er iemand is die een helder licht kan werpen op mijn stellingen zou ik dat zeer waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 12:24
DavidZH schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:03:
- De huidige converters leveren geen 230V als er geen netspanning aanwezig is, dus erg onhandig in geval van een storing op het openbare net 8)7 (misschien op te vangen met een UPS????).
Ik weet niet of UPS's er blij van worden als er langs de andere kant stroom ingevoerd word.

En een gemiddelde levensduur van een kleine UPS bij mijn PC's was 3, maximaal 4 jaar wat het een hele dure hobby kan maken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

DavidZH schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:03:
Ik ben nu voorbereidend aan het rondneuzen dat ik zodra er een huis gekocht is (druk aan het kijken en bieden!) ik ook een zonne-installatie op het dak kan plaatsen.

Ik zoek nu vooral bevestiging voor een aantal vermoedens die ik heb aangaande zonnestroom.

- In nederland is het nu verstandiger om een installatie te hebben die minder levert als het totale jaargebruik van het huishouden. Vooral vanwege de onwil (of onkunde) van de verschillende energieleveranciers. :X
Klopt. Particuliere, ongesubsidieerde zonnestroom in Nederland drijft op twee dingen:
1. De verplichting van energiebedrijven om tot 5000 kWh/jaar te salderen.
2. De energiebelasting.

Zodra je onder nul komt, valt er niks meer te salderen en je krijgt geen 'negatieve energiebelasting', dus wat overblijft is de groothandelsprijs, iets van een stuiver per kWh.
Klopt, dit is een wettelijk voorgeschreven veiligheidsvoorziening. Dus d:)b en niet: 8)7 ( ;) )

Vraag je af: wanneer heb je de laatste storing gehad. Ik kan het me van de afgelopen 20 jaar niet herinneren. "Een mensch lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, enz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Wie zou me kunnen verklaren waarom een netinnverter geen energie kan leveren bij een blackout?

Dat lijkt me toch een enorm voordeel van een dergelijk apparaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Monstarr076 op 22-03-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Monstarr076 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 16:12:
Wie zou me kunnen verklaren waarom een netinnverter geen energie kan leveren bij een blackout?
Dat is om veiligheidsredenen niet toegestaan. Als de brandweer de hoofdschakelaar omgooit, of de elektricien, moeten ze er vanuit kunnen gaan dat de installatie ook echt spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 16:13:
[...]

Dat is om veiligheidsredenen niet toegestaan. Als de brandweer de hoofdschakelaar omgooit, of de elektricien, moeten ze er vanuit kunnen gaan dat de installatie ook echt spanningsloos is.
Ok. Dat klinkt inderdaad logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er is nog een andere reden dat het niet mag of kan.
Als de PV gewoon blijft werken, zou die proberen om het hele net te voeden.
Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Maar het is dan ook gevaarlijk voor iedereeen buiten de betreffende woning.
En ook een theoretische mogelijkheid: Stel er is een overbelasting, waardoor een zware smeltveiligheid van een kabel kapot gaat.
Dan zou er nog steeds voeding vanuit de PV kunnen komen. (Wel een groot systeem natuurlijk)
Als die stoom groot genoeg is, zal er alsnog brand komen. (En dat is wat de smeltveiligheid had moeten voorkomen.

Los van voorgaande verklaringen, is het best mogelijk om op een veilige manier toch eiland bedrijf te kunnen hebben.
Maar er is (nog) geen goedgekeurde apparatuur beschikbaar voor de nodige beveiliging.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Thanx iedereen voor de antwoorden.

- @ Anne vdr Bom, toevallig heb ik de afgelopen twee jaar wel een paar donkere dagen meegemaakt, waaronder een 10kV schakelfout van Eneco, en die kon pas na 3 uur worden opgelost.

- wat betreft "het proberen voeden van het net"; daar zijn voldoende slimme oplossingen voor. Zoek maar eens op ATS (automatic transfer switch) buiten NL heel gewoon bij kleine noodgeneratoren, ook bij huizen!

- noodschakelaar voor de brandweer is zeker logisch, ik hoor van een aantal kennissen bij de brandweer dat ze er behoorlijk huiverig voor zijn, maar ook die is in de ATS te integreren.

Kom ik onherroepelijk weer terug bij mijn laatste punt van mijn vorige post, 19"racks en geïntegreerde oplossingen. Wat ik zo zie zijn de omvormers an sich mooie apparaten met vooral loggingmogelijkheden, maar verdere automatisering is nog niet echt mogelijk zonder hacks. Jammer.

Laat ik wel voorop stellen dat de technische kant mij zeker niet zal weerhouden om als de mogelijkheid er is mijn dak te bedekken met blauwe tegels. De hoeveelheid zie ik tegen die tijd wel aan de hand van de regels.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Whoopie! 67 graden in de boiler! Vandaag weer waanzinnige opbrengst! :) WHOopie :D

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51
Ook een leuk installatietje me dunkt? http://inhabitat.com/chic...me-a-vertical-solar-farm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
@DavidZH
Welk voordeel zie je eigenlijk in 19" racks? Ik vermoed niet dat veel mensen een serverrack thuis hebben staan waar je deze simpel in zou hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 22-03-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vandaag is m'n 12v adapter ermee opgehouden die m'n arduino en tijdelijke optocoupler van prik voorzag.

Vandaag dus maar alles netjes gemaakt en in een fatsoenlijke box gestopt en een nieuwe, zuinigere, 12V adapter geregeld. Alles draait nu weer, enige wat ik nu nog moet doen is de Arduino sketch aanpassen dat hij ook de Gridfit kan loggen.

Morgen kijken of de logger nu weer stabiel is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whoopie!
goed om te horen, het is hier whoepie zomer warm in huis,
23c zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
@ Roamor,
mijn interresse in 19" racks ligt vooral in het compact kunnen installeren in plaats van een groot bord waar alles naast elkaar zit.

Daar zou dan ook makkelijk de intelligente aansturing bij kunnen als er ontwikkelingen in die richting zijn.

En daarbij zijn er genoeg mogelijkheden om een klein rack in elkaar te klussen met losse profielen van 8 of 12U hoog. Er hoeft zeker geen 40U hoge kast in mijn huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Joba schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:01:
[...]

Wat zegt Steca trouwens over de garantie? Lijkt me dat een overdimensionering niet echt goed is, met name voor een Steca, die van nature al heetgebakerd is. Beetje jammer om mogelijk je garantie te verspelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 10x shell rsm 95 op een steca 500 gehad, een jaar lang,(beginperiode)
die krengen gaan niet stuk en worden ook niet warm.
dat was zegge 930 watt op de dc zijde.
hij doet het nog steeds, en er zitten nu 6 shells op.(al 2,5 jaar)
een steca negeert de input gewoonweg, en boven 45 graden negeert een steca nog meer stroom.

19" racks lijken me geen goed idee gezien de warmteontwikkeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:31:
ik heb 10x shell rsm 95 op een steca 500 gehad, een jaar lang,(beginperiode)
die krengen gaan niet stuk en worden ook niet warm.
dat was zegge 930 watt op de dc zijde.
hij doet het nog steeds, en er zitten nu 6 shells op.(al 2,5 jaar)
een steca negeert de input gewoonweg, en boven 45 graden negeert een steca nog meer stroom.

19" racks lijken me geen goed idee gezien de warmteontwikkeling.
Daarvoor hebben we toch verhoogde vloeren met airconditioning :P :*) >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Afgelopen weekend ben ik bij de buurman langs geweest voor een probleem geval.
Het paneel levert totaal geen vermogen meer. Ook niet op de soldeer klemmen met losgesoldeerde bypass diodes
De diodes doorgemeten met een Fluke, en OK bevonden. Vervolgens weer vastgesoldeerd. Als de Fluke op de aansluitsnoeren is aangesloten loopt langzaam de spanning op tot c.a 15 V. Bij kortsluiten nul stroom.
Alle soldeerstrippen zien er goed uit, geen brandsporen te zien. Totaal 72 cellen. Ra Ra wat is hier aan de hand?

Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/7822/dscf5028r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/8061/dscf5027.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/3576/dscf5026l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img847.imageshack.us/img847/9100/dscf5029h.jpg

Kijk ook even hier voor een schema voor 18 cellen in serie.

http://solarlog-home.eu/lugh/PV-module/PV-module_bypass.png

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 22-03-2011 22:03 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

ericplan schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:25:
[...]

Wat zegt Steca trouwens over de garantie? Lijkt me dat een overdimensionering niet echt goed is, met name voor een Steca, die van nature al heetgebakerd is. Beetje jammer om mogelijk je garantie te verspelen.
Beetje jammer om nu zo negatief te gaan doen over de Steca 500. Heb je er zelf wel 1 hangen zodat je weet waar je over praat?
Die aparaten zijn namelijk helemaal niet van nature heetgebakerd met hun hoge rendement van 95%. De Soladin is een ander verhaal. Die produceert veel meer warmte.
Ook de garantie is prima in orde, ook bij 4 panelen. Je hoeft je nergens ongerust over te maken. Alles is al prima uitgezocht.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:50:
Klopt. Particuliere, ongesubsidieerde zonnestroom in Nederland drijft op twee dingen:
1. De verplichting van energiebedrijven om tot 5000 kWh/jaar te salderen.
2. De energiebelasting.
Zodra je onder nul komt, valt er niks meer te salderen en je krijgt geen 'negatieve energiebelasting', dus wat overblijft is de groothandelsprijs, iets van een stuiver per kWh.
@Anne: Leg dit nog eens iets gedetaileerder uit.......
wat is precies ''negatieve energiebelasting" :?
in eerdere discussies is toch al bewezen-door mij en ook zonnig type- dat je wel de volle 21 cent krijgt als je onder nul komt.
dus die stuiver per Kwh :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 10:14

NoUser

For Real ?

Via Groenhuis gesurft naar comparemysolar. dmv het klikken op een g maps (kaart) op je eigen dak, een PV set bij elkaar zoeken. Met de prijzen van 'lokale' installateurs. Ook de tvt berekening is aanwezig ;)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:34:
@Anne: Leg dit nog eens iets gedetaileerder uit.......
wat is precies ''negatieve energiebelasting" :?
Ik probeerde te zeggen dat als je de volle prijs (21 cent) zou krijgen voor netto teruggeleverde stroom (hoog + laag bij elkaar), dat dat dan eigenljik zou betekenen dat de overheid jou energiebelasting gaat betalen. Dat noemde ik 'negatieve energiebelasting'. Maar dat bestaat helemaal niet natuurlijk. Dus voor netto teruglevering loop je minimaal de energiebelasting mis.
in eerdere discussies is toch al bewezen-door mij en ook zonnig type- dat je wel de volle 21 cent krijgt als je onder nul komt.
dus die stuiver per Kwh :N
Ik bedoelde als je onder nul voor je totaalverbruik. Als je onder nul komt op je hoogverbruik, dan wordt dat eerst gesaldeerd met je laagverbruik. Als je voor hoog + laag bij elkaar opgeteld onder de 0 komt, krijg je wat een gek er voor geeft. En dat is meestal maar een stuiver of daaromtrent. Of helemaal niks, het energiebedrijf is niet verplicht je daarvoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Het energiebedrijf is verplicht om een redelijke vergoeding te geven voor je teruglevering dat onder je 0 punt zit

Greenchoice beweert op de site dat ze er de volledige prijs voor geven (moet je wel voldoen aan hun dubbele voorwaarden die niet vastgelegd zijn) en de medewerkers vertellen elk ook andere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:58:
Afgelopen weekend ben ik bij de buurman langs geweest voor een probleem geval.
Het paneel levert totaal geen vermogen meer. Ook niet op de soldeer klemmen met losgesoldeerde bypass diodes
De diodes doorgemeten met een Fluke, en OK bevonden. Vervolgens weer vastgesoldeerd. Als de Fluke op de aansluitsnoeren is aangesloten loopt langzaam de spanning op tot c.a 15 V. Bij kortsluiten nul stroom.
Alle soldeerstrippen zien er goed uit, geen brandsporen te zien. Totaal 72 cellen. Ra Ra wat is hier aan de hand?
Had je hier de bypass diodes los gesoldeerd? Die zien er in elk geval niet helemaal jofel uit op de plek waar ze nu zitten. :)

Ik heb nagenoeg de identieke panelen gehad, Conergy A165P, Die zijn qua opzet identiek aan deze Photowatts

Voor zover ik weet zou het zo aangesloten moeten zitten met de bypass diodes.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/junctionbox.png

Als je 15V meet dan lijkt het erop alsof de helft van het paneel niets doet. Je kan in de junctionbox ook per 2 rijen cellen meten of per 4/6/8 uiteraard. Misschien dat je zo kan herleiden in welke rijen de problemen zitten?

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 23-03-2011 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

silvester6 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:29:
Het energiebedrijf is verplicht om een redelijke vergoeding te geven voor je teruglevering dat onder je 0 punt zit
Dat wist ik niet. Ik ging er vanuit dat, omdat je geen contract hebt met je energiebedrijf voor levering en alleen maar een contract voor afname, zij vrij zijn om te handelen zoals ze goeddunkt. Wordt er ook bij gezegd wat een 'redelijke vergoeding' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anne vdr Bom schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:14:
[...]

Dat wist ik niet. Ik ging er vanuit dat, omdat je geen contract hebt met je energiebedrijf voor levering en alleen maar een contract voor afname, zij vrij zijn om te handelen zoals ze goeddunkt. Wordt er ook bij gezegd wat een 'redelijke vergoeding' is?
Voor die redelijke vergoeding wordt een formule gehanteerd die per leverancier kan variëren van 6 cent tot 9 cent.

Greenchoice is een ander verhaal. Als je bij hun een digitale meter met 4 telwerken hanteerd krijg je sowieso tot max 5000kWh op je teruglevertelwerk de volledige consumentenprijs uitbetaald ongeacht wat je afneemt.
Dus zelfs als je alleen maar terugleverd en nooit wat afneemt krijg je toch mooi die 21 of 22 cent per kWh uitbetaald.
In mijn situatie keren ze meer dan 1000 euro uit over die 5000kWh die ik teruglever met mijn vette systeem en niet die grijpstuiver. *O*

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SolarKing schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:37:
Voor die redelijke vergoeding wordt een formule gehanteerd die per leverancier kan variëren van 6 cent tot 9 cent.

Greenchoice is een ander verhaal. Als je bij hun een digitale meter met 4 telwerken hanteerd krijg je sowieso tot max 5000kWh op je teruglevertelwerk de volledige consumentenprijs uitbetaald ongeacht wat je afneemt.
Dus zelfs als je alleen maar terugleverd en nooit wat afneemt krijg je toch mooi die 21 of 22 cent per kWh uitbetaald.
In mijn situatie keren ze meer dan 1000 euro uit over die 5000kWh die ik teruglever met mijn vette systeem en niet die grijpstuiver. *O*
Maar waar betalen ze dat van? Ze kunnen die energiebelasting toch niet uit eigen zak gaan betalen? Ik zou denken dat ze het niet van de overheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Daarom denk ik dat Greenchoice een keer goed 'op z'n bek' gaat, met alle Energiebelasting die ze 'zomaar' terugbetalen.

Zelfs Essent betaalt trouwens 'gewoon' boven de 5000kWh hetgeen waarvoor je het van ze afneemt (ex. BTW, ex. Energiebelasting). Binnenkort plaats ik bij een Essentklant een systeem van 96 panelen, 2x een SMA omvormer. Meneer heeft 2 hoofdaansluitingen. Op elke aansluiting komt 1 omvormer, zodat hij op beide aansluitingen de 5000kWh kan salderen.. :) Bij Essent. En boven de 5000kWh betaalt Essent de klant gewoon 8,7 cent.

Waarom trouwens weer een paar lekkere solardagen.. :9

Wat is trouwens hier het hoogst gehaalde Wattage uit panelen, uitgedrukt in % ? Ik heb 13940 Wattpiek, heb een piek gehad van 11045 Watt, 79% dus. Wat kan ik in de zomer verwachten?

[ Voor 18% gewijzigd door SunshineCompany op 23-03-2011 10:02 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:59:
Wat is trouwens hier het hoogst gehaalde Wattage uit panelen, uitgedrukt in % ? Ik heb 13940 Wattpiek, heb een piek gehad van 11045 Watt, 79% dus. Wat kan ik in de zomer verwachten?
Ik heb in maart een piek gemeten van 936 watt (84%). Een piek is bij mij een gemiddelde over 10 minuten. Mijn panelen hangen op 40º, dus dat kan verklaren waarom ik hoger zit dan jij. Met de hogere paneeltemperaturen in de zomer ga ik dat voorlopig niet meer zien. Normaal voor mij in de zomer is een piek van 850-870 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
80%, een piek van 2460 Watt op 3075Wp.
Met het blote oog in de gaten gehouden, dus kan best hoger zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
silvester6 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:29:
Is er ergens een overzicht welke leveranciers er op welke manier mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Voor korte pieken van tientallen seconden kan het aantal Watts best boven het geinstalleerde vermogen uitkomen.
Bij mij wordt het begrenst door de omvormer. Het hoogste wat ik heb gelogd is 5520W op een installatie van 5400Wp (102%)

Vandaag staat de piek op 5481W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

SunshineCompany schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:59:
Mijn hoogste 5 minuten piek is 492 W uit 555 Wp, dus ruim 88%. Hoger dan 500 W zal lastig gaan met een Steca 500. Daarnaast ben ik het volgens mij nog niet tegengekomen dat ik dit vermogen 2 meetwaarden achter elkaar heb gemeten (dus over 10 minuten). Beste uurgemiddelde was 457,5 W (82,4%).

Vandaag wel een dieptepunt. Stroomstoring van bijna 2 uur lang, net in de zonnigste periode van de dag... Kan ik de verloren kWh'tjes claimen bij Enexis? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Anne vdr Bom schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:47:
[...]

Maar waar betalen ze dat van? Ze kunnen die energiebelasting toch niet uit eigen zak gaan betalen? Ik zou denken dat ze het niet van de overheid krijgen.
Ja, dat betalen ze uit eigen zak. Als je daar navraag naar gaat doen worden ze steeds chagrijniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Vandaag weer een driehoekje NLenergie, Dong, Liander gedaan.
Kot me weer een uur van m'n leven.

Liander bevalt me goed met hulp en persoonlijk advies
Ze hebben veel problemen met terugleveren bij NLenergie en Oxio

Dong bevalt me ook alleen hebben ze nog steeds niet goed door dat ik een teruglever meter heb.
Dat is de vorige keer goedgekomen en zal nu ook wel weer goedkomen

NLenergie kan ik niets goeds over bedenken.
Ze hebben ook geen afdeling klantenservice, maar een afdeling klanten contact waar ze volgens de interne regels geen service mogen bieden. Geschil via de energiekamer loopt
SpiceWorm schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:44:
[...]

Ja, dat betalen ze uit eigen zak. Als je daar navraag naar gaat doen worden ze steeds chagrijniger.
Misschien strepen ze het weg bij afnemers ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Roamor schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 11:41:
[...]

Is er ergens een overzicht welke leveranciers er op welke manier mee omgaan?
Neen.

Want er is niks in Wet vastgelegd, en voor je het weet is het "beleid" bij de leverancier weer veranderd. Zelfs bij Greenchoice. Ik heb jaren geleden al gewaarschuwd dat de paar klanten die ze toen nog "door de nul heen saldeerden" vooral bedoeld leek te zijn om ze te behouden en geen moeilijkheden te zoeken. Nu het echt "structureel" gaat worden, gaat er snel iets breken natuurlijk (ze moeten straks ook nog 2 miljoen euri boete aan NMa betalen als ze pech hebben). Ze gaan echt geen vele duizenden Euri aan energiebelasting PLUS 19% BTW daarover (...) voorschieten. Krijgen ze nooit terug van de Jager van Min. Fin. Vergeet het maar.

Ik krijg regelmatig zeer wisselende signalen van Greenchoice. Op papier ligt er niets vast, en medewerkers doen tegenstrijdige uitspraken.

Alleen WET kan hier helderheid in brengen (lees: dictaat voor iedereen die het betreft, en voor alle metersituaties tot in detail uitgeschreven). Er is net een absurd pak wijzigingsvoorstellen door de Eerste Kamer geaccepteerd. Voordat zoiets in Wet zou komen (als Den Haag het "licht" gaat zien :/ ) zijn we vrees ik weer vijf jaar verder (Diederik S. stelde 5.000 kWh grens al in 2006 voor...).

Hoogste "piek" uit diverse OK4E-100 omvormertjes is 94 Watt geweest. Meermalen gezien, 93 Watt frequenter. Kort, secondenlang, bij loodrechte instraling op koude voorjaarsdagen, met reflecties op witte wolkenranden (en zeker bij door regenbuitje afgekoelde modules). Dus max 94% (wat max. omvormer rendement zou zijn). Lager m.b.t. module rendement (als de sticker waarde tenminste klopt). 108 Wp, max 94 Watt AC, dus max. 87% DC >>> AC. Bij opgewarmde modules en in zomer veeeeeel lager. Data log interval hier is 5 minuten als de logger aan staat.

@SSC
Zelfs Essent betaalt trouwens 'gewoon' boven de 5000kWh hetgeen waarvoor je het van ze afneemt (ex. BTW, ex. Energiebelasting). Binnenkort plaats ik bij een Essentklant een systeem van 96 panelen, 2x een SMA omvormer. Meneer heeft 2 hoofdaansluitingen. Op elke aansluiting komt 1 omvormer, zodat hij op beide aansluitingen de 5000kWh kan salderen.. :) Bij Essent. En boven de 5000kWh betaalt Essent de klant gewoon 8,7 cent.
Wat betaalt meneer aan capaciteitstarief voor die twee hoofdaansluitingen? :/

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/BNA_2009_2010_capacity.gif

Totaal geplaatst in 2010 in BRD: 7,25 GWp. (3,80 GWp in 2009). Valt me toch een beetje tegen... :P

Volledige grafiek update op mijn site...

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 23-03-2011 19:34 . Reden: lekker plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Ik had dit al eens eerder gepost, maar door die kernramp discussie is het misschien niet overgekomen.

Misschien voor iemand wel interessant hier.

Op tros radar hadden ze het over problemen met salderen, ook met greenchoice

http://www.trosradar.nl/678/

Oproep: Zonne-energie salderen

Wij zijn op zoek naar mensen die zonnepanelen op hun dak hebben en daarmee energie terugleveren aan hun energiemaatschappij, maar die desondanks niet mogen salderen of slechts een deel mogen salderen. Heeft u hier ervaring mee, laat het ons dan weten via dit formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Vandaag een zeer prettig gesprek gehad met iemand van Greenchoice.
Na dat ik 2x door de helpdesk werd verteld dat hun collega het goed heeft uitgelegd 3 weken geleden en dat er niets aan gedaan kan worden en dat er geen negatieve rekening kon bestaan bij een ferrarismeter.

Werd ik dan toch terug gebeld door een andere medewerker waar ik al een terugbelverzoek had staan van 3 weken geleden.

Deze persoon vertelde en bevestigde dit per mail:

Geachte heer,

Hierbij geef ik u een korte samenvatting van het telefoongesprek van zojuist;

U geeft aan een ferrarismeter te hebben en op jaarbasis meer terug te leveren dan af te nemen. Uw vraag is of het mogelijk is dat Greenchoice u een nota stuurt op basis van een negatief verbruik.

Het verbruik dat Greenchoice in rekening brengt is afhankelijk van het verbruik dat de netbeheerder op uw aansluiting bepaald. In de huidige situatie communiceren netbeheerders geen negatieve verbruiken op ferrarismeters.

Omdat jaarlijks het verbruik van klanten met zonnepanelen kan fluctueren en daardoor in sommige perioden negatief kan uitvallen, hanteert Greenchoice het beleid dat we negatieve nota’s sturen die op jaarbasis niet meer dan 1.000kWh per jaar negatief uitvallen. Bij een netto teruglevering van >1.000kWh wordt er afgerekend op basis van een 0-verbruik omdat ook wij u dan zien als energieproducent en niet meer als een klant die ongeveer net zoveel produceert als wat u verbruik is.

Tot slot het volgende;

Dit is een beleidsmaatregel en staat niet zo in de wetgeving vermeld. Het is dus mogelijk dat Greenchoice in de toekomst op een andere manier met deze situatie om zal gaan.

Wanneer netbeheerders hun communicatie in het berichtenverkeer aanpassen waardoor zij wel negatieve verbruiken communiceren richting leveranciers, dan zal dit waarschijnlijk betekenen dat wij onze verrekening zullen aanpassen conform wat de netbeheerder aan negatief verbruik communiceert.

Uw situatie is zeer uitzonderlijk. Ik kan helaas dus niet garanderen dat u in de toekomst geen nota’s op basis van nul verbruik verstuurd krijgt. U kunt dan met deze mail een correctieverzoek indienen bij mijn collega’s.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Een negatief verbruik tot max 1000 kw per jaar is dus mogelijk met een ferraris meter.
Ik ben blij dat ik vol heb gehouden en niet toe heb gegeven aan het vervangen van mijn meter a 127 euro wat mij 3 weken geleden is verteld en vandaag nog 1x door de helpdesk.

Ik hoop wel dat liander v.a augustus gewoon negatieve meterstanden door geeft met hun nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga niet herhalen wat ik al heb getoond en heb gezegd.
ik ga nog wel even vertellen dat ik een terugleverkontrakt heb met greenchoice voor 3 jaar,
a 9 ct per kwh boven de 5001 kWh (die kun je gewoon aanvragen)
greenchoice kan en mag ook niet meer de voorwaarden veranderen in mijn 3 jarige kontrakt, wat ik op 1 juli jongstleden heb herbevestigd.(opnieuw ingaan van een kontraktperiode)

terugverdienen is toch zo belangrijk ?
waarom dan niet gewoon je huiswerk doen.
als zo`n eikel als ik het kan, kan jij het ook.

@sylvester6 ik heb afgelopen jaar veel meer gesaldeerd dan 1000kWh@marktprijs
je kan bij greenchoice ook per halfjaar afrekenen, zo blijven de getallen lager,
en gaan er geen alarmbellen af.
neem gewoon een lekker duur rotkontrakt, en saldeer het, onder 0.
vergeet je niet alles zwart op wit te krijgen ?

greenchoice doet dit natuurlijk om klanten te krijgen, voor 1 avondspotje van NLenergie,
kan je heel wat woodski`s salderen, if you get my point.

nogmaals : terugverdientijd staat of valt bij het exact en correct verwerken van de meterstanden door de netbeheerder, let daar verschrikkelijk goed op.
ook al worden de standen correct opgenomen, dan nog worden geschatte standen verwerkt.
controleer dat ook.
controleer ook of greenchoice de standen krijgt zoals de meteropnemer opname.
laat dus de meteropnemer altijd een verklaring tekenen die je thuis goed bewaard.
pas dan kan je echt salderen, en verder niet.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 22:01 . Reden: alle energiebedrijven zijn ruk, daarom ben ik nu klant van mezelf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
@eric-pvt

het is wel mogelijk om meer dan 1000 negatief te verrekenen maar dan heb ik een teruglevermeter nodig en dat wou ik nu nog niet gaan veranderen.
Geef je dan aan bij greenchoice dat je per half jaar je standen door wilt geven? of hoe heb je dit dan gedaan?
Pagina: 1 ... 54 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.