Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Geachte heer/mevrouw,
Ik zat met bewondering te kijken naar de grote installatie welke door jullie is opgeleverd bij Van Geest International. Bijna 100 kWp is een flinke installatie!
Ik was uiteraard ook benieuwd naar de opbrengsten. Ik zag echter dat op 7 en 8 februari, toen in heel Nederland geen wolkje te bekennen was, de genormeerde opbrengst op slechts 3,88 kWh/kWp kwam. Dit terwijl mijn kleine installatie, die zelfs nog last heeft van schaduw, op ruim 5 kWh/kWp kwam. Ook een kennis met een installatie van bijna 14 kWp en slechts een helling van 20° haalde deze waarden.
Ik vrees dat de geprognotiseerde jaaropbrengst van 900 kWh/kWp bij lange na niet gehaald gaat worden. Is al naar de oorzaak gezocht van deze lage opbrengsten? Vooral bij zo'n groot systeem gaat het natuurlijk om flink wat kW-uren die niet worden opgewekt.
Met vriendelijke groet,
Anton Boonstra
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zelfaangebrachte voorzieningen
Een huurder die een zelfaangebrachte voorziening (ZAV) realiseert, kan onder voorwaarden bij het
einde van de huurovereenkomst een vergoeding krijgen. Eén voorwaarde is dat de verhuurder door de
voorziening is verrijkt.
Het Gerechtshof Amsterdam stelt dat er geen sprake is van verrijking wanneer de ZAV in strijd is met
de Woningwet en het geldende bestemmingsplan. De verhuurder heeft dan geen profijt van de
voorziening en is dus niet verrijkt.
In deze casus verbouwde de huurder illegaal slaapkamers om de woning geschikt te maken voor
verhuur aan Polen. De huurder kreeg geen vergoeding voor deze ZAV.
[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 11-03-2011 11:33 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Aha, kijk eens aan, daar had ik nog niet mee gespeeld met die string opties. Wat vreemd dat die mogelijkheid dan niet als default wordt gekozen???glambalk schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 06:40:
[...]
2 Stringen van 12 panelen op iedere ingang (3 x), orientatie Zuid, hh 30o, onderdimensionering van 0,8 (ipv de standaard 0,85) en alles staat in het groen volgens de SysCalc van Mastervolt.
Je zou toch verwachten van zo'n calculator dat 'ie eerst de optimale situatie gaat berekenen? En niet met een all-red-flag alternatief komt?
Maar bedankt, toch weer gerustgesteld, het systeem lijkt zo goed te kunnen werken.
Alleen die lage voorspelde jaaropbrengst vind ik vreemd. Indekken door de leverancier? Gebeurt wel vaker. In België wordt ook vaak belachelijk laag geprognosticeerd. Kan de installateur later aan de meer dan tevreden klant laten zien: "Goh, wat presteert onze installatie bovenmatig goed"?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
http://bit.ly/h6npXR
Verhagen: 'een erkenning voor haar kwaliteiten en inzet als minister voor onder andere energie, een terrein waarop ze ook internationaal haar sporen heeft verdiend..'

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Joba schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:24:
Dacht dat we voorlopig niet zoveel meer te duchten hadden van mevr vd Ho!-even, maar lees en huiver, ze heeft in haar nieuwe rol vast nog wel wat in de melk te brokkelen:
Verhagen: 'een erkenning voor haar kwaliteiten en inzet als minister voor onder andere energie, een terrein waarop ze ook internationaal haar sporen heeft verdiend..'

Dat "carriëre" pad is al lang door andere EZ *** geëffend...
http://archief.nrc.nl/ind...vertrekt+naar+IEA/check=Y
Dutch Economic Affairs Ministry rules the International Nuclear Utopia Armageddon...
Commentaar nota bene op Elsevier site:
Hoe is het mogelijk!! Overal waar ze gezeten heeft, heeft ze een spoor van bureaucratie achter zich gelaten. Vooral het ministerie van Onderwijs heeft flink puin moeten ruimen. Onwaarschijnlijk hoe deze schooljuf overal door heen is gefietst. Hopelijk is het een onbeduidende job!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
CDA is 1 grote kliek van regenten die naar de pijpen van de internationale belangen dansen; in de hoop daar de leuke baantjes mee te pikken. Nou, gefuckingfeliciteerd mevrouw van der Hoeven, nu mag je ook internationaal Kyoto gaan ondermijnen.Joba schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:24:
Dacht dat we voorlopig niet zoveel meer te duchten hadden van mevr vd Ho!-even, maar lees en huiver, ze heeft in haar nieuwe rol vast nog wel wat in de melk te brokkelen:

geen wonder dat ik als duurzaam ingestelde CDA-er mij eenzaam voel in een grote landelijke partij....
dus hup sluit je aan en laten we zo eens aktie van binnenuit organiseren.
Groen Links en consorten hoef je niet te overtgen.... het gaat om de grote partijen die fossiel denkende burgers maar bkijven stemmen...
en per 1 mei gaat hier de auto de deur uit en ga ik met OV het woon-werkverkeer afleggen naar een regionalere werkgever. Besluit is genomen
[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 11-03-2011 14:21 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Maar goed, als je in onzin zoals intelligent design (creationisme) gelooft (van der Hoeven) dan moet er toch iets geestelijk niet helemaal 100% zijn lijkt me.
http://cot.ag/eZKS7A
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Leuk, keep us updated.antonboonstra schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 10:46:
Hebben meer mensen die nieuwsbrief van SolarNRG gekregen? Hierin vertellen ze o.a. over een installatie van bijna 100 kWp welke ze hebben geïnstalleerd bij Van Geest International. Ik heb hun naar aanleiding hiervan even een mailtje geschreven.
[...]
Ik heb even mijn Sunnyportal pagina voor je ge-update, nu kun je ook de kWp/kWh van mijn installatie eenvoudig zien. Als je naar februari kijkt is het gemiddelde van Nederland 28,9 kWh/kWp, ik zat op 39,8 kWh/kWp en die van Van der Geest zat op 26,6 kWh / kWp. Daar is de afwijking nog niet heel groot. De afwijking is inderdaad een stuk groter op de mooie dagen. Vreemd.
[ Voor 40% gewijzigd door SunshineCompany op 11-03-2011 14:38 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik zag het
nogmaals mijn vraag: wat is nu de goedkoopste en simpelste manier om de data van een rs232 of rs485(?) poort te loggen met het laagste energiegebruik.
Er worden hier vele (bewerkelijke) methoden beschreven maar op de een of andere manier heb ik er nog niet de juiste tussen kunnen ontdekken, wie helpt me even op weg met een verzicht?
er hadden al mensen op gereageerd hoorBadger001 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:39:
[...]
Ik zag het![]()
nogmaals mijn vraag: wat is nu de goedkoopste en simpelste manier om de data van een rs232 of rs485(?) poort te loggen met het laagste energiegebruik.
Er worden hier vele (bewerkelijke) methoden beschreven maar op de een of andere manier heb ik er nog niet de juiste tussen kunnen ontdekken, wie helpt me even op weg met een verzicht?
asvogel schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 10:36:
[...]
Door de vraag goed te stellen ben je al een flink eind op weg naar het goede antwoord. Heb je nou rs232 of rs485 nodig? Zoek je de goedkoopste manier, de simpelste manier of de manier met het laagste energieverbruik? Net als dat er geen goedkoopste snelste en zuinigste auto bestaat, geldt dat hierbij ook. Wat zijn de andere randvoorwaarden? En wil je daadwerkelijk alleen de rs232/485 data loggen?
alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen
Gefeliciteerd, WW is nu xx KM?NielsTn schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:19:
....en Roamer gaat de wereld mokkend op het forum veranderen...?
<KNIP>
en per 1 mei gaat hier de auto de deur uit en ga ik met OV het woon-werkverkeer afleggen naar een regionalere werkgever. Besluit is genomen
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Toen ik het artikel las moest ik meteen aan zonnigtype denken... weet niet of hij het waardeert dat ie geestelijk met Maria geassocieerd wordt.Joba schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:24:
Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
* proest *Bahviaan schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:05:
[...]
Toen ik het artikel las moest ik meteen aan zonnigtype denken... weet niet of hij het waardeert dat ie geestelijk met Maria geassocieerd wordt.
Ach. We zijn allen slechts sterrenstof, dus als je het op dat grondstoffelijke niveau bekijkt kan het kloppen.
Verder zie ik niet zoveel overeenkomsten...

Further on-topic
Liander kan dit niet voor mij regelen, ze konden wel zien dat NLEnergie geen aanvraag heeft gedaan voor enkeltarief per 19/03.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 23:32:
[...]
Ik heb destijds het verzoek tot wijziging tussen enkel/dubbel tarief bij Liander (=mijn netbeheerder) moeten indienen en dat ging vlekkeloos. Ook heeft deze leverancier dat, en de standen, naadloos overgenomen en goed verwerkt.![]()
Maar inderdaad, bellen heeft geen zin, en een reactie verwachten nog minder. Alleen iets indienen via de website "mijn energie" werkte!![]()
Als je een warmtepomp hebt om je huis te verwarmen is de variabele post voor stroom toch echt de goedkoopste. Je blijft een forse netto afnemer. Helaas wordt door deze leverancier je TVT van je PV wel fors langer...
NLEnergie zal niet meer uitbetalen dan je afneemt
Wanneer u meer teruglevert aan het netwerk dan dat u zelf heeft verbruikt, krijgt u enkel een vergoeding voor het verbruik wat u zelf heeft gehad. U kunt dus niet meer terugleveren dan dat u zelf aan elektra verbruikt. Als u bijvoorbeeld 5000 kWh teruglevert, en zelf 3000 kWh verbruikt, krijgt u 3000 kWh vergoed
Volgens het ketenteam terugleveren van Liander is dit tegen de wet en moeten ze tot 3000KWH gewoon uitbetalen. Ik hoop dit wetsartikel van ze per email te krijgen
Weet iemand daar meer over ?
Ik heb een digitale meter met teruglever teller
Volgens mij stonden deze gegevens al onder het kopje "Specific yield".SunshineCompany schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:28:
Ik heb even mijn Sunnyportal pagina voor je ge-update, nu kun je ook de kWp/kWh van mijn installatie eenvoudig zien.
Pas liever de FTP gegevens aan in die Webbox. Dat scheelt mij het continu handmatig uploaden van die zip-files...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nee, daar komen we er niet mee. Daarom probeer ik mij lokaal positief in te zetten voor GroenLinks.NielsTn schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:19:
....en Roamer gaat de wereld mokkend op het forum veranderen...?
Misschien het partijlidmaatschap eens heroverwegen? Het lijkt mij vrij moeilijk om zo'n oude partij een radicaal andere koers te laten varen t.o.v. het beleid in de afgelopen decennia.geen wonder dat ik als duurzaam ingestelde CDA-er mij eenzaam voel in een grote landelijke partij....
dus hup sluit je aan en laten we zo eens aktie van binnenuit organiseren.
Groen Links en consorten hoef je niet te overtgen.... het gaat om de grote partijen die fossiel denkende burgers maar bkijven stemmen...
Maar goed; milieuoogpunten is natuurlijk slechts een deel van een politieke partij; maar voor mij wel een vrij belangrijk deel.
&%^$@ ^$%@ #$%^\$^@ !:&^%+$Joba schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:24:
sorry
Het is niet "onwettig". Want daar staat niks over in "de Wet" (bedoeld wordt natuurlijk de Elektriciteitswet). Het is echter wel degelijk in tegenspraak met de "dictaten" die de NMa heeft uit doen gaan in die (verder bezopen) Beleidsregel van 25 april 2006:Woodski schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:16:
[...]
Liander kan dit niet voor mij regelen, ze konden wel zien dat NLEnergie geen aanvraag heeft gedaan voor enkeltarief per 19/03.
NLEnergie zal niet meer uitbetalen dan je afneemt
Wanneer u meer teruglevert aan het netwerk dan dat u zelf heeft verbruikt, krijgt u enkel een vergoeding voor het verbruik wat u zelf heeft gehad. U kunt dus niet meer terugleveren dan dat u zelf aan elektra verbruikt. Als u bijvoorbeeld 5000 kWh teruglevert, en zelf 3000 kWh verbruikt, krijgt u 3000 kWh vergoed
Volgens het ketenteam terugleveren van Liander is dit tegen de wet en moeten ze tot 3000KWH gewoon uitbetalen. Ik hoop dit wetsartikel van ze per email te krijgen
Weet iemand daar meer over ?
Ik heb een digitale meter met teruglever teller
http://www.energiekamer.n...g/beleidsregels/index.asp
Let op: Beleidsregel zou elk jaar herzien worden, is nooit gebeurd. Vandaar dat de laatste zin niet meer geldig is, omdat per 1 jan. 2009 het capaciteitstarief is ingegaan, je dus ook GEEN variabele transportkosten meer betaalt. En er dus ook helemaal niks meer aan netbeheer verschuldigd is, en al helemaal niet aan de leverancier. Die moet gewoon die (bezopen) "marktconforme prijs maal dempingsfactor" betalen (resultaat is "redelijke terugleververgoeding"), lees daarvoor de hele zooi goed door.De tweede mogelijkheid is dat de afnemer meer heeft ingevoed dan
hij aan het net heeft onttrokken. In dat geval heeft de afnemer recht op een redelijke
terugleververgoeding van de vergunninghouder voor de gesaldeerde levering aan het net.
Overigens moet de afnemer over dit zogenoemde negatieve verbruik transportkosten betalen.
Dat laatste betekent dus absoluut niet dat er "niks" geboden mag worden. "Het" moet "een redelijke terugleververgoeding" zijn. Maar wat "redelijk" is laat NMa in het midden. Feit is dat het altijd uit zal draaien op een bezopen lage prijs die totaal onvergelijkbaar zal zijn aan een 100 procent salderingsresultaat binnen de nieuwe 5.000 kWh invoeding/jaar grens (daar zit nl. energiebelasting en BTW ook in, dus veel hoger eindresultaat).10. Hierboven is aangegeven dat de vergunninghouder verplicht is om een aanbod tot
teruglevering te aanvaarden. Dat houdt in dat een vergunninghouder aan een afnemer die
teruglevert geen bijzondere voorwaarden mag stellen die alleen voor dit soort afnemers
gelden. Een koppeling bijvoorbeeld aan uitsluitend een bepaald type overeenkomst met een
lange looptijd is niet toegestaan. Uiteraard mag een vergunninghouder wel voorstellen doen
waarover onderhandeld kan worden.
Maar "laag" is natuurlijk nog altijd meer dan "niets". Met "niets" zit NL-Energie echt heel goed vet fout. En die zullen daar op aangepakt moeten worden. Met een procedure, als ze niet buigen.
3.000 kWh voor volledige all-in prijs te vergoeden in je voorbeeld. 2.000 kWh voor "een redelijke marktconforme prijs maal dempingsfactor" te vergoeden.
Beleidsregel is 27 april 2006 in de Staatscourant gepubliceerd (nr. 2006 - 82).
Nogmaals: "beleidsregel" is niet hetzelfde als "Wet".
gennep - nieuwgein (huidige opdracht, maar detaching dus kan ook elders in NL zijn)
ca 100 km enkele reis
straks
gennep - mook fietsen, mook-nijmegen-arnhem trein
ca 40 km volgens routeplanner met auto enkele rreis volledig met auto
valt mee, er zijn in de provincie hier nog een aantal die zich op een van de eerste posities op de PS2011 staan en ook een hart hebben voor zon/duurzaamheid.Roamor schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:36:
[...]
Nee, daar komen we er niet mee. Daarom probeer ik mij lokaal positief in te zetten voor GroenLinks.
[...]
Misschien het partijlidmaatschap eens heroverwegen? Het lijkt mij vrij moeilijk om zo'n oude partij een radicaal andere koers te laten varen t.o.v. het beleid in de afgelopen decennia.
Maar goed; milieuoogpunten is natuurlijk slechts een deel van een politieke partij; maar voor mij wel een vrij belangrijk deel.
in de gemeente zie ik 1-2-3 niet een goede partij waar ik iets meer mee heb.
Groenlinks en SP zijn in de gemeente nog niet actief al lokale poltieke partij zeg maar.
ik begin gewoon lokaal in de gemeente
En het werkt inmiddels geruisloos:Roamor schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:47:
Even op zo'n sombere dag na het werken nog even voorbereidingen getroffen voor de zomer:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het 12V paneeltje (dat nog onderweg is) komt in het raam te hangen, vóór de zonwering.
Ingredienten:
1 latje
1 12V pc fan (pabst)
2 tiewraps
1 maal dubbelzuidig plakband
1 C-vormig stuk plastic dat precies om de balk heen klemde.
Laat de zomer maar komen.
Bedankt aan Paul die het even voor mij even op zijn account wilde uploaden.
Energiezuinig met een slimme stekker in elk stopcontact (feb 2009)
Met slimme stekkers de hele wereld over (mrt 2011)
Not my cup of tea...
[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 11-03-2011 19:51 . Reden: links aangepast ]
A'dam PVOutput
Ja, zag ik ook later. En morgenochtend fix ik het.antonboonstra schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:21:
[...]
Volgens mij stonden deze gegevens al onder het kopje "Specific yield".
offtopic:
Pas liever de FTP gegevens aan in die Webbox. Dat scheelt mij het continu handmatig uploaden van die zip-files...
40Km mooie afstand, dat is beter dan 250Km gemiddeld per dag (50K/200werkdgn).NielsTn schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 16:10:
[...]
gennep - nieuwgein (huidige opdracht, maar detaching dus kan ook elders in NL zijn)
ca 100 km enkele reis
straks
gennep - mook fietsen, mook-nijmegen-arnhem trein
ca 40 km volgens routeplanner met auto enkele rreis volledig met auto
Tot 7 jaar geleden ook weken van 1500Km per week, daarna omgeschakeld naar 650Km per week.
En nu 165Km per week.
Of wel ik zit binnen fietsafstand!!, jammer dat dat nog niet kan omdat ik ook nog deels onze zoon naar school breng en dan haal ik het jammer genoeg niet met de werktijden.
Maar zodra hij zelfstandig naar school kan gaan, gaat de fiets (en ik natuurlijk) veel meer kilometers maken.
Oh ja, je gaat de komende tijd zwaarder worden ........ spier opbouw van het fietsen of was die conditie er al?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
conditie en spieren waren voor de winter goed...ollie1965 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:08:
[...]
40Km mooie afstand, dat is beter dan 250Km gemiddeld per dag (50K/200werkdgn).
Tot 7 jaar geleden ook weken van 1500Km per week, daarna omgeschakeld naar 650Km per week.
En nu 165Km per week.
Of wel ik zit binnen fietsafstand!!, jammer dat dat nog niet kan omdat ik ook nog deels onze zoon naar school breng en dan haal ik het jammer genoeg niet met de werktijden.
Maar zodra hij zelfstandig naar school kan gaan, gaat de fiets (en ik natuurlijk) veel meer kilometers maken.
Oh ja, je gaat de komende tijd zwaarder worden ........ spier opbouw van het fietsen of was die conditie er al?
morgen een rit naar eindhoven transition town en terug ( ca 100km)
dus dat ga ik merken
heb een ligfiets, en met 30km/u average is dat lekker stoempenSunshineCompany schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:59:
Gennep - Arnhem, dat zou qua afstand prima op de fiets kunnen. Alleen moet je dwars door Nijmegen, daardoor is het niet te doen, teveel oponthoud. Ik deed 3x / week 37km (heen en terug) op de fiets. 1 grote vereiste; een lekkere douche! En temperaturen boven de 3-4 graden zijn ook wel prettig.
via duitsland fietsen dan kom je zo bij de waalbrug binnen en koers je naar Arnhem
maar of ik kan douchen daar... geen idee...
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 11-03-2011 23:11 ]
Dit is toch zo'n paneeltje amorph van de Action? Hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt in elk geval. Ik heb dit in de zomer ook gebruikt voor een fannetje inderdaad. Werkt prima.Roamor schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 17:31:
[...]
En het werkt inmiddels geruisloos:
[video]
Laat de zomer maar komen.Ik heb overigens wel vertrouwen in de Sunnyboy hoor; maar schaadt het niet....
Bedankt aan Paul die het even voor mij even op zijn account wilde uploaden.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Onder andere daar te verkrijgen idd, volgens mij noemde iemand in dit topic eens een prijs van rond de 12 euro? Deze van mij kwam van een rommelmarkt voor 3 euro.Mistraller schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:35:
[...]
Dit is toch zo'n paneeltje amorph van de Action? Hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt in elk geval. Ik heb dit in de zomer ook gebruikt voor een fannetje inderdaad. Werkt prima.
Kun je die beugels dan niet meer plaatsen nadat de isolatie is aangebracht? Dat zou vervelend zijn. Ik wil ook op dezelfde manier laten isoleren, en dan later nog zonenpanelen plaatsen op dat dak.flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 08:19:
Yes, isolatie komt tussen dakpan en dakbeschot. Alle zonnepanelen + de rails gaan van het dak af, ik kan/mag de beugels laten zitten. Mogelijk plaats ik voor de zekerheid nog beugels tussen de beide dakramen mochten we daar nog wel ooit 3 panelen bij willen.
Het piepschuim vormt een harde laag onder je dakpannen. Wil je dan je beugels plaatsen voor clickfit dan moet je dat piepschuim dus beschadigen / gedeeltelijk weghalen.Anne vdr Bom schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 09:16:
[...]
Kun je die beugels dan niet meer plaatsen nadat de isolatie is aangebracht? Dat zou vervelend zijn. Ik wil ook op dezelfde manier laten isoleren, en dan later nog zonenpanelen plaatsen op dat dak.
Daarom ben ik nu blij met de instelbare clickfit beugels. Ik moet alles inclusief de rails weghalen maar ik kan/mag de beugels laten zitten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ah, tof! Ik deed het 'gewoon' op de racer. Via Duitsland is wel tikkie om..NielsTn schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:10:
[...]
heb een ligfiets, en met 30km/u average is dat lekker stoempen
via duitsland fietsen dan kom je zo bij de waalbrug binnen en koers je naar Arnhem
maar of ik kan douchen daar... geen idee...
zit er al isolatie onder je dakpannen? en hoeveel cm wordt erbij gespoten? laat je voor en na nog warmtebeelden maken?flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 09:34:
[...]
Het piepschuim vormt een harde laag onder je dakpannen. Wil je dan je beugels plaatsen voor clickfit dan moet je dat piepschuim dus beschadigen / gedeeltelijk weghalen.
Daarom ben ik nu blij met de instelbare clickfit beugels. Ik moet alles inclusief de rails weghalen maar ik kan/mag de beugels laten zitten.
Ik zit zelf in een tussenwoning van 1990 maar zit ook te kijken naar de mogelijkheden om isolatiewaarde van het dak te verhogen.
Ik heb nu, van binnen naar buiten, 22mm spaanplaat, 30mm PIRschuim, 7cm luchtspouw, betonnen dakpan.marz01 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:09:
[...]
zit er al isolatie onder je dakpannen? en hoeveel cm wordt erbij gespoten? laat je voor en na nog warmtebeelden maken?
Ik zit zelf in een tussenwoning van 1990 maar zit ook te kijken naar de mogelijkheden om isolatiewaarde van het dak te verhogen.
Huidige Rc waarde is ongeveer 0,9. Straks wordt dit dus 2,3 + 0,9 + nieuw overgangs R waarden = ongeveer 3,2 a 3,3.
Ik heb warmtebeelden van mijn dak, van het najaar wil ik inderdaad nieuwe warmtebeeldfotos laten maken, ik ben dan benieuwd naar het verschil.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik ben bezig de zolder te verbouwen en moet onze nieuwe soladin op een andere plaats hangen.
Nu zijn dus de kabels een stuk te kort.
Is er iemand die mij kan voorzien van 2x twee meter kabel met stekers om de bestaande kabels te verlengen?
Natuurlijk zullen ze worden betaald.
www.mijnzon.info
Tuurlijk kan dat. Stuur me even een mailtje met je naw gegevens? info@zonnestroom.euMike70 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:42:
Balen...![]()
Ik ben bezig de zolder te verbouwen en moet onze nieuwe soladin op een andere plaats hangen.
Nu zijn dus de kabels een stuk te kort.
Is er iemand die mij kan voorzien van 2x twee meter kabel met stekers om de bestaande kabels te verlengen?
Natuurlijk zullen ze worden betaald.
Het knmi heeft zojuist de nieuwe langjarige gemiddelden gepubliceerd. Werd tot vorig jaar voor klimaatgegevens alles tegen het gemiddelde van het tijdvak 1971-2000 afgezet, nu is dat 1981-2010. Ik heb voor twee stations het gemiddeld aantal zonuren in een tabel gezet (De Bilt en Valkenburg, dat het dichtst bij Leiden ligt). Wat blijkt? Het aantal zonuren stijgt, vooral in de eerste 4 maanden van het jaar, maar ook voor de andere maanden met uitzondering van augustus.
Over het jaar is de toename 80 uur, oftewel 5%. Dat is al gauw 50 kWh.
De Bilt
Maand | 1971-2000 | 1981-2010 |
jan | 52 | 62 |
feb | 79 | 86 |
maa | 114 | 122 |
apr | 158 | 174 |
mei | 204 | 207 |
jun | 187 | 194 |
jul | 196 | 206 |
aug | 192 | 188 |
sep | 133 | 138 |
okt | 106 | 113 |
nov | 60 | 63 |
dec | 44 | 49 |
totaal | 1524 | 1602 |
Valkenburg
Maand | 1971-2000 | 1981-2010 |
jan | 54 | 66 |
feb | 83 | 90 |
maa | 121 | 134 |
apr | 173 | 191 |
mei | 224 | 229 |
jun | 211 | 216 |
jul | 218 | 227 |
aug | 212 | 207 |
sep | 140 | 147 |
okt | 104 | 110 |
nov | 58 | 61 |
dec | 44 | 49 |
totaal | 1642 | 1726 |
Gegevens 1971-2000
Gegevens 1981-2010
Hà, nog even en het is Costa del Glanerbrug...Anne vdr Bom schreef op zondag 13 maart 2011 @ 11:41:
Nederland wordt zonniger! En warmer, maar dat is oud nieuws.
Helaas voor de rest ten oosten van Glanerbrug (heel nederland dus), jullie houden het niet droog.
www.mijnzon.info
Verschuift de aarde soms langzaam richting de zon?Anne vdr Bom schreef op zondag 13 maart 2011 @ 11:41:
Nederland wordt zonniger! En warmer, maar dat is oud nieuws.
Het knmi heeft zojuist de nieuwe langjarige gemiddelden gepubliceerd. Werd tot vorig jaar voor klimaatgegevens alles tegen het gemiddelde van het tijdvak 1971-2000 afgezet, nu is dat 1981-2010. Ik heb voor twee stations het gemiddeld aantal zonuren in een tabel gezet (De Bilt en Valkenburg, dat het dichtst bij Leiden ligt). Wat blijkt? Het aantal zonuren stijgt, vooral in de eerste 4 maanden van het jaar, maar ook voor de andere maanden met uitzondering van augustus.
Over het jaar is de toename 80 uur, oftewel 5%. Dat is al gauw 50 kWh.
Gegevens 1971-2000
Gegevens 1981-2010
De zon neemt in kracht af, dus dat zou best raar zijn.
Is dat ook onderwerp van de tests?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Nee, het is minder bewolkt, dus meer directe straling. De zonneconstante blijft nog wel effies 1367 W/M2, ondanks nuke-problems, aardbeving, en wat je maar aan ellende kan bedenken.SasJo schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:32:
[...]
Verschuift de aarde soms langzaam richting de zon?
Een toenemend aantal zonuren is een gevolg van afnemende bewolking, niet direct van de afnemende kracht van de zon over de afgelopen jaren door de 11-jarige zonnecyclus. Het zou in theorie wel kunnen omdat de zon het klimaat ook beïnvloedt, maar een 11-jarige cyclus kan weinig invloed hebben op een 30-jarig gemiddelde. Ik denk dat klimaatverandering de enige verklaring is.SasJo schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:32:
Verwijderd
En helaas heeft Japan ook veel last van typhoons waardoor het grootschalig exploiteren van zonnepanelen ook wel eens niet erg rendabel zou kunnen zijn.
Het wordt voorjaar en dan zomer: we gaan juist weer wat verder van de zon af ons rondje draaien om vervolgens in het najaar en de winter weer naar de zon toe te bewegen.SasJo schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:32:
[...]
Maar zo bedoelde je het vast niet
"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
Zoals ik het nu kan inzien, met nog 1 maand te gaan is ons jaarverbruik gas met 1100 kuub gedaald, was 2440, komt nu uit op ongeveer 1300. Nu wil ik verder gaan, heb het huis zowel voorzien van spouwmuur isolatie en bodem isolatie. Een zonneboiler is een logische stap hierin, vind ik. Er zijn mij nog wel een aantal onduidelijkheden, mogelijk dat hier een aantal mensen hierin mij kunnen helpen. We hebben een Nefit Topline HR, ons dak is ZZW, 4 personen en dagelijks gaat de douche 2 a 3 keer gebruikt worden.We wonen in Vlissingen. Concreet:
1. Wat zou de inhoud van de boiler moeten zijn.
2. Onze installateur verteld ons dat we bij de Nefit 2-110 ook een buffervat moeten hebben, was niet duidelijk naar ons toe waarom.
3. Wat gebeurd er als de maximale temperatuur is bereikt, stopt de pomp dan, of is er een andere beveiliging.
4. Wat is beter, collector of heat-pipes.
Ik heb al verschillende zaken onderzocht, en ik zie op den duur door de bomen het bos niet meer, hopenlijk kan men hier mij helpen.
Alvast bedankt.
Christian
Verwijderd
Waarom geen PV in plaats van een zonneboiler?
Voor de gas kant kun je eventueel een douche-WTW toepassen.
Hou er in ieder geval rekening mee dat je kinderen niet permanent thuis zullen blijven wonen
en dat als je op vakantie gaat in de zomer je geen voordeel behaald met een zonneboiler en wel met een PV installatie.
Het zijn maar ideeen hoor...
Met een zonneboiler kan je max 200 kuub besparen, tenzij je voor groot gaat en ook de verwarming hiermee gaat ondersteunen. LTV (lage temperatuur verwarming, bijv vloerverwarming) is dan een 'vereiste'. Als je voor alleen warm water gaat zou ik voor 4 personen voor minimaal een 200 liter boiler gaan. Met buffervat wordt ws drukvat bedoelt, is om drukverschillen in collectorleiding op te vangen, zo'n vatje heb je waarschijnlijk ook voor je cv. Als max temperatuur is bereikt slaat inderdaad je pomp uit. Voor vlakke plaat of collector zijn veel voors en tegens te noemen. Als je voordelig aan heat-pipes kunt komen en je hebt er voldoende ruimte voor op je dak zou ik dat zeker overwegen.
Als je echt nog een grote slag wilt slaan in je gasverbruik zou je aan een hout-/pelletkachel kunnen denken.
[ Voor 41% gewijzigd door Joba op 14-03-2011 16:13 ]
zelf heb ik er nog geen last van mijn ferraris meter draait gewoon terug en ik gebruik nog meer dan ik opwek.
http://www.trosradar.nl/678/
Verwijderd
Het probleem met de "slimme meter" is dat mijn draaischijfmeter veel slimmer is als het gaat om salderen. De slimme meter is alleen slim voor de energiebedrijven.CopperCAT schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:33:
Zelfde verhaal voor residentiële PV installaties. Dat is nu al hier en daar problematisch door de hoge piekinjectie. Een "slimmer net" kan hierbij helpen maar slimme meters moet men ook al nietIk kan hier nog wel even op doorgaan denk ik...
Verder geen problemen met die meter hoor
Ook denk ik dat de problemen in Japan veel groter zijn dan in het nieuws komt, een soort moerdijkje zeg maar.
Zo zijn er projecten met:
- batterijen (denk ook aan auto accu's)
- Grote vliegwielen (zoals wiliams in z'n auto wilde bouwen, allen dan veel groter)
- chemische opslag,
- thermische opslag,
- opslag door zwaartekracht.
- compressie opslag kost te veel ruimte.
Het gaat erom dat al deze modules flexibel zijn en dus pieken kunnen opvangen.
Enkele andere nu meer gebruikte methoden zijn brandstof gestuurde centrales die snel opstarten.
Opstarten kost tijd. het mooiste is dus een soort opslag die stroom opneemd bij 240V en stroom afgeeft bij 230V automatisch en direct zonder schakelen.
Je bedoelt dat die meter gewoon achteruitdraait als je produceert? Het spreekt voor zich dat het krijgen van dezelfde prijs voor de energie die je in het net stopt als voor deze die je afneemt niet realistisch is. Grote aanbieders moeten gewoon op de dayahead en intraday markt handelen en worden daarvoor afgerekend als ze niet aan hun commitments voldoen (hetgeen wat ze afgesproken hebben te leveren of af te nemen). Dat is logisch want het zorgt voor imbalans. In Belgie is windenergie hiervan zelfs vrijgesteld (in Duitsland kan je zelfs negatieve energieprijzen hebben daardoor).Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:00:
[...]
Het probleem met de "slimme meter" is dat mijn draaischijfmeter veel slimmer is als het gaat om salderen. De slimme meter is alleen slim voor de energiebedrijven.
Verder geen problemen met die meter hoor![]()
Ook denk ik dat de problemen in Japan veel groter zijn dan in het nieuws komt, een soort moerdijkje zeg maar.
Samengevat zijn wind- en zonnenergie op dit moment overgesubsidieerd. Dat is op termijn niet houdbaar.
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Mee eens,CopperCAT schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:30:
Samengevat zijn wind- en zonnenergie op dit moment overgesubsidieerd. Dat is op termijn niet houdbaar.
Alleen heb je het dan wel over hele lange termijn bij het huidige energienetwerk.
dan moet wind en zon wel eerst een substanieel deel van de merkt uitmaken. momenteel is het dat nog lang niet.
En als toevoeging ook eens de (al dan niet) verborgen subsidies voor kernenergie mee nemen in de vergelijking.24zeven schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:36:
[...]
Mee eens,
Alleen heb je het dan wel over hele lange termijn bij het huidige energienetwerk.
dan moet wind en zon wel eerst een substanieel deel van de merkt uitmaken. momenteel is het dat nog lang niet.
Hierbij de eerste foto's van een 24 x 190Wp Kingsun systeem op een Sungrow 4000TL. Afgelopen zaterdag geïstalleerd in Beek zonder SDE subsidie en alleen een aanschafsubsidie van 1000 euro van de provincie Limburg. Bij elkaar 4560Wp.

In Emmeloord wordt een 22.800 Wp systeem geplaatst. (120 x 190Wp Kingsun) Foto's volgen nog.
Aanstaande zaterdag wordt er nog een 24 x 190Wp set geplaatst in Limburg op een leiendak. Uiteraard gaan we hier weer foto's van maken.
www.sunsolar.nl
Wat is daarvoor nodig? Alleen voor iedereen de mogelijkheid om de actuele prijzen uit te lezen. De rest laat ik graag aan de markt over. Dus niet perse een Essent slimme handelaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 15-03-2011 08:52 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Blijf maar doorkomen, altijd leuk om opgeleverde installaties te zienSolarKing schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:03:
Afgelopen 2 weken erg druk gehad met leveren van zonnepanelensystemen.
Hierbij de eerste foto's van een 24 x 190Wp Kingsun systeem op een Sungrow 4000TL. Afgelopen zaterdag geïstalleerd in Beek zonder SDE subsidie en alleen een aanschafsubsidie van 1000 euro van de provincie Limburg. Bij elkaar 4560Wp.
[afbeelding]
[afbeelding]
In Emmeloord wordt een 22.800 Wp systeem geplaatst. (120 x 190Wp Kingsun) Foto's volgen nog.
Aanstaande zaterdag wordt er nog een 24 x 190Wp set geplaatst in Limburg op een leiendak. Uiteraard gaan we hier weer foto's van maken.
Verwijderd
Christian
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:08:
[...]
Waarom geen PV in plaats van een zonneboiler?
Voor de gas kant kun je eventueel een douche-WTW toepassen.
Hou er in ieder geval rekening mee dat je kinderen niet permanent thuis zullen blijven wonen
en dat als je op vakantie gaat in de zomer je geen voordeel behaald met een zonneboiler en wel met een PV installatie.
Het zijn maar ideeen hoor...
Hoeveel gas verbruik je per jaar? En in de zomer?(dan gaat alles richting tapwater)Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:16:
Wel ik zit te twijfelen waarin te investeren, zonnepanelen of zonneboiler. Gemiddeld gebruiken we 4000 kWh per jaar. Douche WTW is moeilijk aan te brengen, zit aardig ingebouwd, zijn de kosten behoorlijk hoog.In ider geval bedankt voor het meedenken.
Christian
[...]
In Nederland hebben we al jaren problemen met netinstabilitiet in het westland (kassen-gebieden) door de WWK's die terugleveren aan het net in de wintermaanden.zonnigtype schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:31:
Bron? Nederland? Met dat beetje PV-grut wat we hier fijn verdeeld over het hele land hebben? Broodje @@p lantarenpalen Amersfoort Nieuwland overdag aan, wat echter met zeer ernstige problemen kampt met kabel aansluitingen PV en gruwelijk slecht presteert qua output?
Stad van de Zon op ontploffen? Harde data alstublieft. Of heb je het over Duitsland? Juist geen problemen in stedelijke gebieden, daar wordt meeste PV productie toch direct weer opgezopen. Eerste problemen in landelijke gebieden. Gelukkig hebben netbeheerders uitbreidingsplicht. Tja, retegoeie wetgeving, nietwaar?
Ik heb er geen bron van maar het is wel algemeen bekend. Extra investeren in net kan hier natuurlijk uitkomst bieden Tennet is daar gelukkig al mee bezig.
Verwijderd
Erasmo schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:19:
[...]
Hoeveel gas verbruik je per jaar? En in de zomer?(dan gaat alles richting tapwater)
Alleen maar zeggen dat het zo is, is nog geen bewijs.CopperCAT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:04:
Omdat dit onhaalbaar is.
He? 'Duurzame energie' is niet 1 soort energievoorziening, het is een verzamelnaam voor een handvol totaal verschillende technologieën: wind, zon, biomassa, geothermie, waterkracht, getijden, golven. Elk van deze heeft weer een aantal subtechnologieën.Teveel afhankelijkheid van 1 soort energievoorziening is riskant, dat heb je trouwens zelf gezegd enkele posts hierboven.
Ik geloof inderdaad dat België achterloopt met investeringen in hun net en met name internationale verbindingen. Vorige week was daar nog een uitzending over van Panorama.Een klare kijk daarop: http://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=JF37EM0N
Wat het elektriciteitsnet betreft, dat is momenteel niet voorzien op sterk decentrale productie. Vroeger was het principe enkele grote centrales verbonden via hoogspanningsnetten die dan energie leveren via een radiaal uitspreidend netwerk tot bij de eindgebruikers. De capaciteiten van de lijnen zijn dus ook eveneens hierarchisch.
De grootste investeringen in de elektriciteitsnetten dateren van de jaren '70 en '80 wat er op neerkomt dat er dus binnen afzienbare tijd opnieuw een vernieuwingsgolf zal moeten plaatsvinden. Dus van die gelegenheid moet gebruikt gemaakt worden om het direct "goed" te doen en die decentrale productie zijn plaats te geven. Dit is meer een politiek/sociaal probleem dan technisch. Slimme netten passen in dit plaatje.
[afbeelding]
Maar hoe precies ondersteunt dat jouw stelling?
Ik ga er nog steeds vanuit dat die duurzame energiebronnen op termijn gewoon geïntegreerd kunnen worden. Niet nu, niet morgen, het gaat over een omschakeling die zich uitstrekt over decennia.
heb je al evt. apparatuur vervangen (oude koelkast of vrieskist etc vervangen door recent energie A-klasse produkt) of besparingen gerealiseerd op sluipverbruik?Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:16:
Wel ik zit te twijfelen waarin te investeren, zonnepanelen of zonneboiler. Gemiddeld gebruiken we 4000 kWh per jaar. Douche WTW is moeilijk aan te brengen, zit aardig ingebouwd, zijn de kosten behoorlijk hoog.In ider geval bedankt voor het meedenken.
Christian
[...]
dat kan al een aanzienlijke stap in elektriciteitsverbruik zijn.
Vandaar dat de rest van de post er nog na komtAnne vdr Bom schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:52:
[...]
Alleen maar zeggen dat het zo is, is nog geen bewijs.
Je hebt nucleair, fossiel en hernieuwbaar. Dit wordt uiteengezet in het artikel.He? 'Duurzame energie' is niet 1 soort energievoorziening, het is een verzamelnaam voor een handvol totaal verschillende technologieën: wind, zon, biomassa, geothermie, waterkracht, getijden, golven. Elk van deze heeft weer een aantal subtechnologieën.
Ik geloof inderdaad dat België achterloopt met investeringen in hun net en met name internationale verbindingen. Vorige week was daar nog een uitzending over van Panorama.
Maar hoe precies ondersteunt dat jouw stelling?
De grafiek was niet voor Belgie, maar de situatie is gelijkaardig in Europa. Dit ondersteunt de stelling dat ons netwerk momenteel niet klaar is voor grootschalige hernieuwbare bronnen, omdat deze inherent een sterker decentraal aspect hebben.
Daar zijn we het wel eens denk ik. Vandaar dat dus kernenergie nog niet kan afgeschreven worden. Over 50 jaar zal dat misschien wel verantwoord kunnen gebeuren.Ik ga er nog steeds vanuit dat die duurzame energiebronnen op termijn gewoon geïntegreerd kunnen worden. Niet nu, niet morgen, het gaat over een omschakeling die zich uitstrekt over decennia.
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Verwijderd
TU Delft
Waardoor de prijs omlaag zou kunnen. Iets dat de amorrfe techniek onderhand wel nodig heeft.
Interessant artikel maar ik lees er helaas niet in terug hoeveel €'s het minder per paneel zou kosten.Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:24:
Verbetering techniek amorfe zonnepanelen.
TU Delft
Waardoor de prijs omlaag zou kunnen. Iets dat de amorrfe techniek onderhand wel nodig heeft.
Verwijderd
maar kan nog nergens handelsmaten en prijzen vinden
er is hier vast leverancier en of ervaringsdeskundige
oskomera in Deurne heeft ze zover ik weet. Gewoon daar eens contact opnemen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:06:
ik ben steeds op zoek naar doorzichtige transparante pv panelen voor serre
kunnen we nu misschien weer over duurzame energie gaan tweakeren?
de discussie over kerncentrales ja/nee is deels valide maar begint zowat de overehand te voeren.
voor de voorstanders van kernenergie, ik zou zeggen make your point en ga vlak langs zo'n reactor wonen om aan te tonen dat alles wel mee valt.
dan houd ik het wel bij mijn zonnepanelen en windmolens
[ Voor 33% gewijzigd door NielsTn op 15-03-2011 18:16 ]
Via mijn groothandel Oskomera. Oskomera heeft vele gevelconstructie gebouwd met (transparante) zonnepanelen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:06:
Welke afmetingen zoek je? Wat mag het kosten?
[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 15-03-2011 18:32 ]
Verwijderd
right on !kunnen we nu misschien weer over duurzame energie gaan tweakeren?
mijn gasverbruik is volledig aan het stagneren, en de kwhtjes op de meter zijn in duikvlucht,
wat bijzonder dat men zich helemaal afkeert (oogkleppen) van de mogelijkheden, zoals hernieuwbare middelen, de oplossing is zo simpel.
stralend weer, maar dan schoon & echt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 19:43 . Reden: fuckupshima slechte tvt trouwens, & liever legionella dan cesium in je waterleiding ]
/me mompelt iets over hardnekkige bewolking in het noordenVerwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:39:
[...]
en de kwhtjes op de meter zijn in duikvlucht
Verwijderd
mooie foto trouwens : http://blog.antonboonstra.nl/index.php?showimage=5
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 19:52 . Reden: alles van waarde is weerloos ]
Die zijn er niet veel hoor, het is toch vaak maatwerk, en dat gaat al snel in de papieren lopen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:06:
Oskomera levert o.a. de oude MSK producten, die naar het Chinese Suntech zijn overgegaan.
Kijk ook eens bij ons eigen Scheuten Solar, die hun Optisol BIPV modules in Venlo produceert.
http://www.scheutensolar..../optisol-bipv-oplossingen
http://www.windenergie-nieuws.nl/nieuws/2011#artikel697
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dit zijn eigenlijk geen offshore windturbines. Op de zee kan je windmolens plaatsen voor hoge windsnelheden, om cutouts te vermijden (wanneer de windsnelheid te hoog wordt er geremd en uit de wind gedraaid en heb je geen output meer).Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:03:
Daarom een paar honderd van deze rakkers plaatsen verspreid over de Europese Noordzee.
http://www.windenergie-nieuws.nl/nieuws/2011#artikel697
“Dit jaar introduceren wij onze 6-MW direct drive windturbine, die met name geschikt is voor grote windenergieparken op zee”, aldus Stiesdal."CopperCAT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:09:
[...]
Dit zijn eigenlijk geen offshore windturbines. Op de zee kan je windmolens plaatsen voor hoge windsnelheden, om cutouts te vermijden (wanneer de windsnelheid te hoog wordt er geremd en uit de wind gedraaid en heb je geen output meer).
Fijn, het grootste deel van het artikel gaat over de 2.3MW variant.Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:14:
[...]
“Dit jaar introduceren wij onze 6-MW direct drive windturbine, die met name geschikt is voor grote windenergieparken op zee”, aldus Stiesdal."
Je ziet ze zijn er in allerlei soorten en maten, je moet het echter wel willen zien.CopperCAT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:16:
[...]
Fijn, het grootste deel van het artikel gaat over de 2.3MW variant.
Dus je post een artikel dat gaat over introductie van een windmolen voor op het land. Op het einde staat een zinnetje dat er later een 6MW versie komt voor op zee. Ja, dan is het echt wel duidelijk dat je die bedoelde met die eerste postSpeksteenkachel schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:52:
[...]
Je ziet ze zijn er in allerlei soorten en maten, je moet het echter wel willen zien.
Laten we nog meer zonnepanelen plaatsen en het goede voorbeeld geven dat we geen kernenergie nodig hebben.
Hierbij foto's van een typisch Limburgs setje die afgelopen zondag is geplaatst in Maastricht.
4 x 190Wp Kingsun op een Stecagrid 500 en leveren maar.

Ik zal de klant eens voorstellen om die ventilatiebox te vervangen voor een zuinigere model.
Komend weekend ga ik nog eens 14 setjes afleveren. Heerlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door SolarKing op 16-03-2011 00:54 ]
www.sunsolar.nl
[ Voor 95% gewijzigd door Sprite_tm op 16-03-2011 16:21 ]
Oooh, ik zie nog uitbreidingsmogelijkheden tot 12 panelenSolarKing schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 23:38:
Tjonge, door die hele kernenergiediscussie en die verschrikkelijke ramp in Japan worden zonnepanelen posts hier helemaal ondergesneeuwd.
Laten we nog meer zonnepanelen plaatsen en het goede voorbeeld geven dat we geen kernenergie nodig hebben.
Hierbij foto's van een typisch Limburgs setje die afgelopen zondag is geplaatst in Maastricht.
4 x 190Wp Kingsun op een Stecagrid 500 en leveren maar.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zal de klant eens voorstellen om die ventilatiebox te vervangen voor een zuinigere model.
Komend weekend ga ik nog eens 14 setjes afleveren. Heerlijk.
Verwijderd
Maar nu vind ik het niet meer om te lezen. Nu wordt het naar mijn mening een beetje een puinhoop hier. Ik kan het niet meer opbrengen om er de tijd in te steken om deze discussies te volgen.
Ik weet dat er al veel vaker over is gesproken om dit topic te verdelen in verschillende delen. En dat toen is besloten om dat niet te doen. Daar was ik het toen ook helemaal mee eens. Maar nu zou ik toch voor willen stellen om dat toch te doen. Ik stop er in ieder geval mee om proberen alles wat hier wordt geschreven door te lezen. En dat vind ik ontzettend jammer. Maar het lukt mij niet meer om de voor mij interessante berichtjes er nog uit te filteren.
Bedankt aan al die genen die hier zo ontzettend veel tijd en moeite in hebben gestoken.
Het is nu even wat chaotischer door de dreigende? kernramp. That's it. Ik filter het er keurig uit. Zon / wind / isolatie etc. staat even op een laag pitje.
Het artikel ging met name over de introductie van direct drive technologie. Dat is met name geschikt voor zeeturbines door de lagere onderhoudsbehoefte. Vandaar denk ik het enthousiasme van Speksteenkachel voor dit artikel.CopperCAT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 23:01:
Dus je post een artikel dat gaat over introductie van een windmolen voor op het land. Op het einde staat een zinnetje dat er later een 6MW versie komt voor op zee. Ja, dan is het echt wel duidelijk dat je die bedoelde met die eerste post
Ik snap je reactie in het geheel niet. Zijn argument (en ook mijn argument) tegen kernenergie is dat de winsten naar de "Nuons" gaan, terwijl de risico's bij de belastingbetaler gelegd worden. En zoals we nu zien heeft dat een prijs.CopperCAT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 21:57:
[...]
Het is veelzeggend in die zin dat het net zo'n subjectief verhaal is als wat Tepco ons vertelt. Op groene technologie wordt ook stevig big bucks gemaakt. Ik vind het dus nogal opportunistisch om zoiets te plaatsen. Het ruikt naar van die complottheorieën.
A'dam PVOutput
Moet het hele idee van laadpalen en accu's niet overboord?
Het lijkt me veel makkelijker dat de oplaadunit aan de onderzijde zit.
En accu's is voor het nu iets wat je kunt bedenken, maar opladen via een magnetisch veld zal wellicht veel makkelijker op meer locaties toepasbaar zijn. Ik verwacht dat je straks minimaal zo snel kunt opladen als dat je nu 60 liter tankt.
De infrastructuur (tankstations) is er daarvoor al, die kunnen dan bijna autonoom werken met zonne-energie/etc.
Wat CopperCAT bedoelde was dat bij duurzame energie de subsidies (invoedingspremies) door de belastingbetaler betaald worden, terwijl de winsten van de windparken naar de investeerders (energiebedrijven, banken) gaan. In dat opzicht begrjip ik CopperCAT wel.ericplan schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:28:
Ik snap je reactie in het geheel niet. Zijn argument (en ook mijn argument) tegen kernenergie is dat de winsten naar de "Nuons" gaan, terwijl de risico's bij de belastingbetaler gelegd worden. En zoals we nu zien heeft dat een prijs.
Waar ik een verschil zie is dat de invoedingspremies heel duidelijk een tijdelijk karakter hebben om duurzame energie versneld concurrentiewaardig te maken met fossiele opwek. Gezien de prijsdalingen van windenergie en pv over de afgelopen jaren blijkt het te werken en is er zicht op dat deze energiebronnen het geheel zonder subsidie afkunnen. Voor kernenergie is er geen sprake van een tijdelijke situatie, deze zal tot in eeuwigheid door de overheid ondersteund moeten worden.
Een magnetisch veld aan de onderkant lijkt met niet wenselijk ivm bijvoorbeeld pacemakers en iets simpels als een blikje op straat zal richting je auto vliegen.SasJo schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:45:
En accu's is voor het nu iets wat je kunt bedenken, maar opladen via een magnetisch veld zal wellicht veel makkelijker op meer locaties toepasbaar zijn. I
De technologie voor inductief laden bestaat al. En het is nog verbazingwekkend efficiënt ook, als ik het bericht mag geloven.SasJo schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:45:
iets anders, Elektrisch Vervoer (en dan met name auto's);
Moet het hele idee van laadpalen en accu's niet overboord?
Het lijkt me veel makkelijker dat de oplaadunit aan de onderzijde zit.
En accu's is voor het nu iets wat je kunt bedenken, maar opladen via een magnetisch veld zal wellicht veel makkelijker op meer locaties toepasbaar zijn. Ik verwacht dat je straks minimaal zo snel kunt opladen als dat je nu 60 liter tankt.
De infrastructuur (tankstations) is er daarvoor al, die kunnen dan bijna autonoom werken met zonne-energie/etc.
Gezien de gemakzucht van mensen (mezelf als 1e op die ranglijst plaatsend), is het veel gedoe om steeds een kabeltje in te pluggen bij het parkeren. Want door de nog steeds beperkte accucapaciteit is dat de bedoeling: dat je je auto altijd inplugt als je parkeert, waar dan ook.
Het tanken van 60 liter kost schat ik minder dan 2 minuten. Om een 30 kWh accu vol te laden in zo weinig tijd heb je zowat 1 MW vermogen nodig. Bij het laden treden er verliezen op, reken op een paar procent. Dat betekent dat er gedurende die 2 minuten zo'n 30 kW aan warmte in die accu wordt geproduceerd. Dat moet dan ook afgevoerd kunnen worden door het koelsysteem.
Naar mijn idee is het genoeg als snelladen betekent: 80% in 10 minuten. Het zou in het normale leven toch uitzondering moeten zijn, omdat je geacht wordt de auto in te pluggen steeds als je hem neerzet. De accu zal dan meestal niet helemaal leeg zijn en tevens hoef je er niet op te wachten. Dus wat maakt het dan uit als het een paar uur duurt.
Waarom zouden laadstations autonoom moeten werken? Dan heb je daar ook weer een heleboel accu's nodig en hoe komen ze de winter door, als de zon maanden achtereen nauwelijks schijnt? Nee ik zie meer in alles aan het netwerk koppelen en alle energie delen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 16-03-2011 12:58 ]
De (Nederlandsche) regering is zeer beducht voor open eind regelingen. Vrijwel altijd is er sprake van een vastgesteld budget voor een bepaalde stimuleringsmaatregel.Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:40:
[...]
Wat CopperCAT bedoelde was dat bij duurzame energie de subsidies (invoedingspremies) door de belastingbetaler betaald worden, terwijl de winsten van de windparken naar de investeerders (energiebedrijven, banken) gaan. In dat opzicht begrjip ik CopperCAT wel.
Waar ik een verschil zie is dat de invoedingspremies heel duidelijk een tijdelijk karakter hebben om duurzame energie versneld concurrentiewaardig te maken met fossiele opwek. Gezien de prijsdalingen van windenergie en pv over de afgelopen jaren blijkt het te werken en is er zicht op dat deze energiebronnen het geheel zonder subsidie afkunnen. Voor kernenergie is er geen sprake van een tijdelijke situatie, deze zal tot in eeuwigheid door de overheid ondersteund moeten worden.
Met kernenergie is er sprake van een zeker risico, met zoals nu blijkt in Japan, zeer hoge en vrijwel niet te beheersen kosten. Niet echt vergelijkbaar in mijn optiek.
A'dam PVOutput
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, maar ik zie niet hoe die bronnen nu rendabel zouden blijven als de subsidies (en niet in het minst door de lagere vereisten qua balancing) weggenomen worden. Het is de taak van de regulator (en dus de overheid) om de energiemarkt hierop echt aan te passen, hoe moeilijk dat ook is. Hier in Belgie is de markt na liberalisering nog altijd teveel gedomineerd door 1 speler.Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:40:
[...]
Wat CopperCAT bedoelde was dat bij duurzame energie de subsidies (invoedingspremies) door de belastingbetaler betaald worden, terwijl de winsten van de windparken naar de investeerders (energiebedrijven, banken) gaan. In dat opzicht begrjip ik CopperCAT wel.
Ik heb het artikel niet gelezen, maar een collega hier werkt samen met Bombardier op een inductief laadproject voor trolleybussen of trams en overdrachtsefficienties voor het hele systeem lagen boven 95% als ik mij het goed herinner. Dat had ik niet verwacht.Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:51:De technologie voor inductief laden bestaat al. En het is nog verbazingwekkend efficiënt ook, als ik het bericht mag geloven.
Mag ik de link naar dat artikel (over Bombardier)?[b][message=35694408,noline]Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:51:De technologie voor inductief laden bestaat al. En het is nog verbazingwekkend efficiënt ook, als ik het bericht mag geloven.
Ik heb het artikel niet gelezen, maar een collega hier werkt samen met Bombardier op een inductief laadproject voor trolleybussen of trams en overdrachtsefficienties voor het hele systeem lagen boven 95% als ik mij het goed herinner. Dat had ik niet verwacht.
Ik ben ook zo'n gemakzuchtig wezen.
Je moet niet aan de huidige technologie denken. Renault schermt ermee dat ze, voor max 50kW, in 2012 met een systeem komen dat in 10min (!) kan opladen. Verwacht nu ook niemand.
Ik ga ervan uit dat toekomstige (inductieve) laders dat gewoon kunnen straks.
Hier zit nu de halve wereld bovenop, dan kunnen de ontwikkelingen best snel gaan.
(er zijn namelijk nogal wat partijen die bang zijn om hun omzet te verliezen)
Heb nu antwoord op de mail. Op zich netjes natuurlijk, maar of ik nou blij wordt van het antwoord...antonboonstra schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 10:46:
Hebben meer mensen die nieuwsbrief van SolarNRG gekregen? Hierin vertellen ze o.a. over een installatie van bijna 100 kWp welke ze hebben geïnstalleerd bij Van Geest International. Ik heb hun naar aanleiding hiervan even een mailtje geschreven.
[...]
Volgens mij kun je op basis van 2 dagen waarin het in heel Nederland de hele dag onbewolkt was prima inschatten of een installatie naar behoren werkt. Tuurlijk kun je er niet exact een volledige jaaropbrengst mee voorspellen, maar als je meer dan 25% achterblijft zou ik toch even controleren of er iets mis is. Daarnaast zijn ook gewoon de laatste 6 maandopbrengsten structureel lager dan is te verwachten en zouden de Sharp NA-F121 (amorf) juist buiten de zomerperiode (met meer difuus licht) beter moeten presteren dan kristallijne panelen.Geachte heer Boonstra,
De installatie is eind augustus opgeleverd en heeft dus nog geen zomerperiode meegemaakt.
Nú al een oordeel vellen is dus erg voorbarig. Zeker op basis van slechts twee zonnige dagen.
Ik stel u voor even rustig af te wachten.
Vind het vreemd om pas na een jaar “een oordeel te vellen”. Alsof je niet kunt voorspellen welke opbrengst de installatie buiten de zomerperiode zou moeten opbrengen. Stel dat er wel een probleem is, dan heeft de installatie dus een jaar lang niet naar behoren gewerkt.
Verwijderd
we zitten beide aan de kust.
je kunt echt niet nu even zeggen op basis van 2 dagen wat de jaaropbrengst is,
dat is een kwestie van dimensionering.
ik verwacht mijn piekvermogen pas rond 20 april
(wanneer de dagen langer worden en de blauwe hoek onder de zon doorkijkt)
mijn dimensionering is dan ook >45c + en mpp dc 85%
snappen jullie mijn punt in vergelijking tot het solarnrg antwoord ?
we eindigen ongeveer gelijk aan het eind van het jaar, omdat de situatie gewoon anders is, dakhoek bijvoorbeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2011 15:54 ]
Er wordt alleen stroom gezonden als er een tram voorbij rijdt. Het systeem kan zonder problemen in voetgangersgebieden worden gelegd, aldus Carsten Struve die bij Bombardier verantwoordelijk is voor de draadloze tram. ''Van de stroom wordt 98 procent gebruikt, twee procent verdwijnt in de overdracht. Desondanks is de Primove vijf procent zuiniger dan een gewone tram."
In aanschaf en aanleg is de Primove volgens Struve twintig tot dertig procent duurder. Maar dat verdient zich volgens Bombardier terug 'in zes tot tien jaar' doordat geen onderhoud meer nodig is aan bovenleiding. Bij reguliere trams moet de stroomafnemer regelmatig vervangen worden.
De kans op kabelbreuk is bovendien veel kleiner dan bij een bovenleiding. De eerste trams kunnen in 2010 worden geleverd. Ook bestaande trams en tramlijnen kunnen van inductieaandrijving worden voorzien.
''De techniek is later ook toe te passen bij metro's", zegt Struve. ''En in vijf tot tien jaar zijn we ver genoeg voor gewone treinen en de HSL. Je kunt ook denken aan bussen en auto's."
In Nederland rijden Bombardier trams in Rotterdam en Den Haag. Bombardiers grootste concurrent, Siemens, zegt ook aan draadloze trams te werken. Siemens is onder meer leverancier van Amsterdamse trams.
>>> eindelijk komen de zwevende auto's dichterbij...

En elektriciteit kan er genoeg zijn.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.