Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
glambalk schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:55:
Een goeie richtlijn is over het hoogste punt van de panelen een denkbeeldige lijn te trekken met een hellinghoek van 20o. Je hebt dan denkbeeldige zonne stralen op het hoogste punt op ongeveer midden november en eind januari. In die periode zullen de onderste rij cellen in de schaduw van de voorste panelen komen. Dat is acceptabel. Wil je dat niet dan zal je een denkbeeldige lijn aan moeten houden met een hellinghoek van 14o. Dat is namelijk de stand van de zon 's middags op 21 december.
Je krijgt dan wel een onderlinge afstand die bijna 1,5 keer groter is. Het nuttige oppervlak van een plat dak wordt dan erg klein en weegt niet op tegen de meeropbrengst tenzij je natuurlijk genoeg plat dak hebt.
Die 20o verklaart inderdaad de regel van 4x de hoogte als tussenruimte.

Maar hoe valt jouw laatste vergelijking (over het nuttig oppervlak van het uit voor het geval je minder dan 4x die hoogte kunt vrijhouden? Of, in dit geval, kun je beter die 6 panelen plaatsen met 25 cm tussenruimte, of kun je dan net zo goed 4 panelen neerzetten? Of als je de regels wat minder strikt interpreteert en de panelen met 50 cm tussenruimte neerzet? Oftewel: Hoeveel opbrengst verlies je met hoeveel tussenruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:39:
[...]

gegoogled naar een vraag over geruchten over onze installatie in de mail van sonnertrag

We hebben gekocht 16 paneeltjes van 185 Wp
En die zijn ons geleverd zie foto volgens de spec achter op panelen [afbeelding]

We zijn zelf ook erg verrast door de opbrengst, want bij aanschaf gingen we ervanuit jaarlijks 2500 kWh op te wekken. Dus nu zijn we opeens leverancier geworden ipv verbruiker. Als we dit hadden geweten hadden we slechts 14 ipv 16 geinstalleerd.
Zie ook mijn post daarover.

Er staat toch beslist 185 Wp op die sticker van je, en niet 195 Wp. En de code P6-54. Dat is weer niet hetzelfde als "180-P6 S" voor een 195 Wp module (met tolerantie plus of min 5%). Zou het dan wellicht het equivalent van de "180-P6 A" zijn geweest, die een module vermogen van 185 Wp plus of min 5% heeft volgens het Duitse datasheet wat ik hier heb?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was er zelf vanuit gegaan dat we panelen aan de positieve kant van de tolerantie hebben in combinatie met een perfecte ligging. Alleen van okt - mrt hebben we 's ochtends gedurende 1 uur enige schaduw op het dak,maar de rest van het jaar heeft de zon vrij spel.

Maar op de site van siderea zie ik dat we in vergelijking met systeem daar in winter slechter zijn (circa 95% van ref. systeem daar (maanden zonder sneeuw)) en in voorjaar en zomer fors beter scoren (circa 10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 22:13:
Ik was er zelf vanuit gegaan dat we panelen aan de positieve kant van de tolerantie hebben in combinatie met een perfecte ligging.
Met +5% tolerantie zit je toch al bijna aan de 195 Wp. Even goed heb je waarschijnlijk inderdaad bijna de perfecte ligging voor de regio Eindhoven en eigenlijk ben ik dus ook een beetje jaloers O-)

Ik merk met mijn steile helling dat je vooral op bewolkte dagen achterblijft. Dit wordt ook op siderea geschreven. De optimale helling is niet, wat veel gezegd wordt, 36 graden, maar iets vlakker om meer diffuse straling in te vangen.

Mvg

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:20:
Vraagje over radiatorfolie:

Heeft het voor een volledig geïsoleerde nieuwbouwwoning ook nog nut om HR radiatorfolie achter de radiators te plakken?
Volgens opgave zou dit in een EPC 0,8 woning (gemiddeld) resulteren in een besparing van 4 kuub gas per jaar per m2. Dat komt neer op een terugverdientijd van 1,75 jaar!

En als je voelt achter je radiator op de muur... dan weet je dat het klopt! Altijd doen! ;) (Tonzon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zonlichtstad schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 23:20:
De optimale helling is niet, wat veel gezegd wordt, 36 graden, maar iets vlakker om meer diffuse straling in te vangen.

Mvg

Gerbrand
Ben ik blij dat ik 30 graden heb. En ik maar foeteren toen ik na een jaar of vijf pas ontdekte (door te meten) dat het die hellingshoek was, i.p.v. de altijd door mij "veronderstelde optimale 36 graden". Ach ja, het kan verkeren. Met dank aan de mannen van Encore Advies, overigens. Volle dochter destijds van NUON (en al lang weer in de ruis van de historie verdwenen).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

asvogel schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:42:
[...]

Die 20o verklaart inderdaad de regel van 4x de hoogte als tussenruimte.

Maar hoe valt jouw laatste vergelijking (over het nuttig oppervlak van het uit voor het geval je minder dan 4x die hoogte kunt vrijhouden? Of, in dit geval, kun je beter die 6 panelen plaatsen met 25 cm tussenruimte, of kun je dan net zo goed 4 panelen neerzetten? Of als je de regels wat minder strikt interpreteert en de panelen met 50 cm tussenruimte neerzet? Oftewel: Hoeveel opbrengst verlies je met hoeveel tussenruimte?
Bij 20o is het niet 4x de hoogte maar 2,74 de hoogte. Bij een paneel van 1m breed landscape opgesteld onder een hh van 30o (hoogte van de bovenrand is dan precies 0,5m) moet bij een instralingshoek van 20o 1,37m tussen ruimte aangehouden worden.
Wat bereft de verliezen. Dat hangt ervanaf hoeveel banen van de panelen worden beschaduwd en of de by-passdiodes goed werken. Voor het gemak ga ik er dan maar vanuit dat 3 by-pass diodes gemonteerd zijn voor steeds twee banen in de lengte richting van het paneel. Als alleen de onderste twee banen worden beschaduw zou je maximaal 1/3 van het vermogen bij de gegeven instraling verliezen in de periode half november - eind januari bij een 2,74xhoogte opstelling.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we zijn ons aan het onrienteren voor een houtkachel.

Na enig zoeken kwamen we uit bij de voordelen van een pelletkachel!

Goed te regelen en goed rendement.

Heeft hier iemand ervaring met een pelletkachel (zitten weer bewegende delen in)

En zou je hiermee ook houtsnippers kunnen stoken ?? (die we regelmatig gratis kunnen krijgen)!!

ps
Met vertrouwen op de goede afloop gisteren de radiatoren uit het huis gesloopt.
De elektrische vloervewarming ligt al klaar om de overtollige zonnestroom op te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 07:40:
De elektrische vloervewarming ligt al klaar om de overtollige zonnestroom op te stoken.
Het is bekend dat elektrische vloerverwarming energieslurpers zijn. Hoeveel overschot heb je dan wel niet weg te stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de meter staat nu al negatief en de zomer moet nog komen.

en koude voeten is ook niet fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 08:15:

Nee, maar ik maak me zorgen dat het overschot van je zonnestroom je niet veel warme voeten geeft met elektrische vloerverwarming.

Stel je hebt 300 kWh overschot. Stel dat de elektrische vloerverwarming 3 kW is. Dan kun je op 100 winterse dagen dat ding een uurtje aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 23:25:
[...]

Volgens opgave zou dit in een EPC 0,8 woning (gemiddeld) resulteren in een besparing van 4 kuub gas per jaar per m2. Dat komt neer op een terugverdientijd van 1,75 jaar!

En als je voelt achter je radiator op de muur... dan weet je dat het klopt! Altijd doen! ;) (Tonzon)
Dank. Heb Tonzon ook even een mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nog te winnen valt; overigens stoken wij op een vrij lage CV temperatuur (d.w.z. laag voor 'gewone' radiatoren dan). Max 53 graden (55 bij strenge vorst). Dus relatief weinig stralingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 06:43:
Bij 20o is het niet 4x de hoogte maar 2,74 de hoogte. Bij een paneel van 1m breed landscape opgesteld onder een hh van 30o (hoogte van de bovenrand is dan precies 0,5m) moet bij een instralingshoek van 20o 1,37m tussen ruimte aangehouden worden.
Wat bereft de verliezen. Dat hangt ervanaf hoeveel banen van de panelen worden beschaduwd en of de by-passdiodes goed werken. Voor het gemak ga ik er dan maar vanuit dat 3 by-pass diodes gemonteerd zijn voor steeds twee banen in de lengte richting van het paneel. Als alleen de onderste twee banen worden beschaduw zou je maximaal 1/3 van het vermogen bij de gegeven instraling verliezen in de periode half november - eind januari bij een 2,74xhoogte opstelling.
Ik zat gisteren blijkbaar te slapen. Maar goed, die 4x de hoogte komt dus van 15o, en 2.7x de hoogte van 20o.
De berekening voor de verliezen snap ik alleen nog niet. Die 20o is het hoogste punt van de zon midden november en eind januari, en het maximale verlies als alleen de onderste twee banen schaduw vangen is dan 1/3 van het vermogen. Maar dan kijk je alleen naar de hoogste stand, terwijl de rest van de dag meer banen in de schaduw kunnen liggen (oftewel: je maximale verlies van 1/3 van het vermogen geldt alleen op het moment dat de zon op zijn hoogste punt staat en is dus eigenlijk het minimale maximale verlies :) ). En het verlies na eind januari en voor half november speelt natuurlijk ook mee.

Om het goed te berekenen heb je, denk ik, een lijst met drie kolommen nodig: De tijd/dag (bijv. ieder uur gedurende het hele jaar), de stand van de zon en de instraling. Dan kun je vrij eenvoudig (met wat aannames) bekijken hoe erg die schaduw doorwerkt. Maar ik vroeg me dus af of iemand anders dat al had gedaan (of dat iemand zo'n lijst heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Over het tussenruimte verhaal; ik hou heel simpel de specificaties en 'eisen' van Esdec aan. Die hebben een rekensheet uitgebracht, waarin je het paneel wat je gebruikt zet, en alle hoogtes / afstanden en oppervlaktes rollen er zo uit. Ik hou me er niet altijd aan, dit systeem:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TXEYJF4wxYI/AAAAAAAAKQs/e1UlF0VKiQE/s512/P1070072%20%28Large%29.JPG

Is een 15 graden systeem. Tussenruimte 80cm ipv 100cm. Denk niet dat die 20 cm minder opbrengt dan 2 panelen extra.. ;)

Durft er nog iemand een uitspraak te doen over deze vraag:
SunshineCompany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:28:
Vraagje;

Systeem op schuin dak op 't zuiden, 20 graden, Twente. 19.440 Wattpiek Suntech's. Op 1 Mastervolt 15000 omvormer. Dat is toch niet logisch? Heeft rendement gehaald van 84%. Had volgens mij hoger kunnen zijn als de omvormer niet zo ongelooflijk over gedimensioneerd was..? Wat vinden jullie daarvan?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:28:
Vraagje;

Systeem op schuin dak op 't zuiden, 20 graden, Twente. 19.440 Wattpiek Suntech's. Op 1 Mastervolt 15000 omvormer. Dat is toch niet logisch? Heeft rendement gehaald van 84%. Had volgens mij hoger kunnen zijn als de omvormer niet zo ongelooflijk over gedimensioneerd was..? Wat vinden jullie daarvan?
Het *klinkt* als een redelijke mismatch. Normaal zit inverterdimensionering (3x woordwaarde) tussen de 90 en 110%. Deze set zit op 77%

Heb je de exacte specs van de omvormer en van de Suntechs? Eventueel via DM? Dan voer ik die informatie hier in in een Excelsheet die controleert of de set goed aansluit met de omvormer. Ik heb zo'n vermoeden dat er iets niet klopt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 08:58:
[...]

Dank. Heb Tonzon ook even een mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nog te winnen valt; overigens stoken wij op een vrij lage CV temperatuur (d.w.z. laag voor 'gewone' radiatoren dan). Max 53 graden (55 bij strenge vorst). Dus relatief weinig stralingswarmte.
Je hebt gelijk dat je met een lagere CV temperatuur minder voordeel zult hebben.
Echter, laat de tvt 2 keer zo lang zijn, is het nog steeds maar 3 jaar.
Het zijn kleine winsten, maar wel heel rendabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 08:15:

Ik zag in een eerdere post dat je 7000 Wp hebt. Stel dat levert 6300 KWh, minus eigen elektra verbruik (stel, conservatief, 2000 KWh), dan houd je 4300 KWh over. Dat is equivalent voor grofweg 500 kuub gas. Daar moet je met een redelijk gedimensioneerde houtkachel wel mee weg komen.

Ter vergelijk, wij verbruiken per jaar 400 kuub gas, vnl als bijverwarming naast de houtkachel, en voor ww in de winter.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

flitspaal.nl schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 09:53:
[...]

Het *klinkt* als een redelijke mismatch. Normaal zit inverterdimensionering (3x woordwaarde) tussen de 90 en 110%. Deze set zit op 77%

Heb je de exacte specs van de omvormer en van de Suntechs? Eventueel via DM? Dan voer ik die informatie hier in in een Excelsheet die controleert of de set goed aansluit met de omvormer. Ik heb zo'n vermoeden dat er iets niet klopt.
Ik kom er morgen even op terug, dan ben ik bij desbetreffend persoon en maak ik even wat foto's.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Hier ook grijze haren van de overcapaciteit.
Gelukkig gaat Dong er goed mee om na wat aandringen.

Ik heb nu in 11 maanden dik 300kwh weggestookt in m'm Inventum warmtepomp.
Wat ben ik toch blij dat ik deze achter m'n zonneboiler heb hangen :)

Daarbij heb ik me ingehouden met dat ding omdat ik dacht dat gas tijdens de hele koude winter gas goedkoper zou zijn dan de warmtepomp. Die warmtepomp gaat vanaf nu dus nog vaker aan (plugwise scheduler).

Dan hou ik straks nog een paar honderd KWH over en zal dat elektrische kacheltje er nu toch echt moeten komen. Nu maar hopen dat het wetsvoorstel er door komt dat we straks onbeperkt mogen salderen.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2aij66d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Woodski

Je kunt ook een circulatiepompje tussen koud en warm zetten van je warmtepomp met daartussen een warmtewisselaar. Kun je af en toe de CV retour voorverwarmen. Gebruik je je inventum boiler dubbel. Zo krijg je overschot aan electriciteit wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 23-09 20:12
Als je een paar kWh overhebt, kun je natuurlijk ook een dealtje met de buren sluiten. Kabel naar de wasmachine/droger van de buren, kWH meter ertussen en klaar!

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kan nu met mijn Arduino en een java compoortpoller mijn Steca500 uitlezen. Het grappige is dat de grafieken van de Steca500 en de Solarmax2000s extreem gelijk lopen, het is net een siamese tweeling.

zie http://morpheus.flitspaal.nl/graphs

Ik heb/had alleen nog sporadisch last van spikes. Ik heb mijn code wat verbeterd en ik hoop dat die nu ook weg zijn. In elk geval moet ik nog een andere voeding gebruiken, mijn huidige 12V adapter heeft een kabelbreuk ergens in de kabel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:36:
Ik kan nu met mijn Arduino en een java compoortpoller mijn Steca500 uitlezen. Het grappige is dat de grafieken van de Steca500 en de Solarmax2000s extreem gelijk lopen, het is net een siamese tweeling.

zie http://morpheus.flitspaal.nl/graphs

Ik heb/had alleen nog sporadisch last van spikes. Ik heb mijn code wat verbeterd en ik hoop dat die nu ook weg zijn. In elk geval moet ik nog een andere voeding gebruiken, mijn huidige 12V adapter heeft een kabelbreuk ergens in de kabel.
Schön. Sehr schön! Ik ben jaloers (ook een gezonde eigenschap, mits met mate gepraktizeerd)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik zat even te kijken of het nou gezichtsbedrog was, maar je analoge meters zijn ovaal in plaats van rond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:48:
[...]

Schön. Sehr schön! Ik ben jaloers (ook een gezonde eigenschap, mits met mate gepraktizeerd)!
Waarom jaloers? Je kan ook jSunnyreports gebruiken hoor, hij kan overweg met de logbestanden die uit de ok4emanager komen. Enige wat ik nog niet heb getest is wat er gebeurd als er meerdere ok4e's worden gelogged. Dat zou overigens een kwestie van wat tweaken worden om dat op te lossen.. PolderPV met JSunnyreports _/-\o_
asvogel schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:50:
[...]

Ik zat even te kijken of het nou gezichtsbedrog was, maar je analoge meters zijn ovaal in plaats van rond...
Lol, dat was mij nog niet opgevallen, het kan komen door de DIV's waarin de plaatjes komen dat hij ietsje schaalt.

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 09-03-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:58:
[...]

Waarom jaloers? Je kan ook jSunnyreports gebruiken hoor, hij kan overweg met de logbestanden die uit de ok4emanager komen. Enige wat ik nog niet heb getest is wat er gebeurd als er meerdere ok4e's worden gelogged. Dat zou overigens een kwestie van wat tweaken worden om dat op te lossen.. PolderPV met JSunnyreports _/-\o_
Lijkt me nou juist een mooi project voor ene flitspaal.

Ga alvast maar even rekenen hoeveel op zonnestroom gebakken appeltaarten dat gaat kosten (er is er gisteren weer net eentje als ruilhandels-object uitgegaan en als het goed is vandaag verorberd...). :9

Owjaa. Ik heb momenteel 13 okaviertjes draaien (op 14 modules, 1x raden hoe dat kan).

... en als je dan toch bezig bent, kan die Soladin600 van de gemeenschappelijke voorzieningen (in een andere ruimte in het complex) er dan ook op de een of andere manier bij? Hoef ik niet meer met het leptoppie heen en weer eens in de zoveel tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:03:
[...]

Lijkt me nou juist een mooi project voor ene flitspaal.

Ga alvast maar even rekenen hoeveel op zonnestroom gebakken appeltaarten dat gaat kosten (er is er gisteren weer net eentje als ruilhandels-object uitgegaan en als het goed is vandaag verorberd...). :9

Owjaa. Ik heb momenteel 13 okaviertjes draaien (op 14 modules, 1x raden hoe dat kan).

... en als je dan toch bezig bent, kan die Soladin600 van de gemeenschappelijke voorzieningen (in een andere ruimte in het complex) er dan ook op de een of andere manier bij? Hoef ik niet meer met het leptoppie heen en weer eens in de zoveel tijd...
Zou je mij wat ok4e logs kunnen sturen? Dan kan ik kijken of ik daar nu al mee overweg kan of dat ik nog wat moet aanpassen aan de code.

Ik kan overigens alleen grafieken maken van dagen die gelogged zijn ;). Dat beantwoord denk ik ook de vraag van de Soladin600. Zonder logfiles geen grafieken. Ik heb zelf 24/7 een energiezuinig servertje draaien die alles bij mij logt.

Met een Arduino zou het eventueel mogelijk zijn ( mits er een SDkaart shield bijkomt ) om hem remote te loggen en af en toe uit te lezen. Alle logs blijven dan op de SDkaart staan totdat hij wordt uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Ok, ik geeft het toe. Het is verslavend. Ik dacht eerst leuk, paar paneeltjes, maar nu ook al zonneboiler (dat is nog lekkerder douchen), en wil nu ook gaan isoleren (daar stond ik niet zo bij stil 5 jaar geleden toen we het huis kochten (er zaten op de 1ste verdieping nog zwarte spanplafonds in....en alles moest binnen 4 weken klaar zijn ivm baby op komst :-) ).

Vorm van het dak:

Afbeeldingslocatie: http://www.bpvcentrumbussum.nl/fotos/dakvorm.jpg

Ik kan makkelijk het schuine gedeelte op zolder isoleren, uitdaging ligt bij het platte gedeelte. Kan via zolder enigzins bij ca 50% hiervan, maar wat is de beste isolatie hiervoor?

Afbeeldingslocatie: http://www.bpvcentrumbussum.nl/fotos/badkamer.jpg

Anders wordt het toch tzt stukje plafond eruit en dan isoleren.

Hoor jullie meningen/ideeen graag!

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 09:31:
De berekening voor de verliezen snap ik alleen nog niet. Die 20o is het hoogste punt van de zon midden november en eind januari, en het maximale verlies als alleen de onderste twee banen schaduw vangen is dan 1/3 van het vermogen. Maar dan kijk je alleen naar de hoogste stand, terwijl de rest van de dag meer banen in de schaduw kunnen liggen (oftewel: je maximale verlies van 1/3 van het vermogen geldt alleen op het moment dat de zon op zijn hoogste punt staat en is dus eigenlijk het minimale maximale verlies
Als de zon niet op het hoogste punt staat, staat hij ook niet exact zuid, dus worden de panelen vanuit een andere hoek beschenen en is de afstand tussen de panelen (in de richting van het invallend licht) ook groter.

Dus als de zon 's-ochtends in het zuidoosten staat (135º op de windroos), dan is de schijnbare afstand tussen de panelen 1,37 m * √ 2 = 1,94 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:04:
@Woodski

Je kunt ook een circulatiepompje tussen koud en warm zetten van je warmtepomp met daartussen een warmtewisselaar. Kun je af en toe de CV retour voorverwarmen. Gebruik je je inventum boiler dubbel. Zo krijg je overschot aan electriciteit wel op.
Dennis, ik snap denk wat je wil maar dat lijkt me een hoop extra bende erbij.
En ik had laatst al lekkage door een geknapte Remeha koppeling.

Eerst maar eens een jaartje kijken met met meer draaiuurtjes voor de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

buldogwtf schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:50:
Ok, ik geeft het toe. Het is verslavend. Ik dacht eerst leuk, paar paneeltjes, maar nu ook al zonneboiler (dat is nog lekkerder douchen), en wil nu ook gaan isoleren (daar stond ik niet zo bij stil 5 jaar geleden toen we het huis kochten (er zaten op de 1ste verdieping nog zwarte spanplafonds in....en alles moest binnen 4 weken klaar zijn ivm baby op komst :-) ).

Vorm van het dak:

[afbeelding]

Ik kan makkelijk het schuine gedeelte op zolder isoleren, uitdaging ligt bij het platte gedeelte. Kan via zolder enigzins bij ca 50% hiervan, maar wat is de beste isolatie hiervoor?

[afbeelding]

Anders wordt het toch tzt stukje plafond eruit en dan isoleren.

Hoor jullie meningen/ideeen graag!
Misschien is een 'omkeerdak' het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:13:
[...]

Zou je mij wat ok4e logs kunnen sturen? Dan kan ik kijken of ik daar nu al mee overweg kan of dat ik nog wat moet aanpassen aan de code.
Sie haben e-mail! :P
Ik kan overigens alleen grafieken maken van dagen die gelogged zijn ;). Dat beantwoord denk ik ook de vraag van de Soladin600. Zonder logfiles geen grafieken. Ik heb zelf 24/7 een energiezuinig servertje draaien die alles bij mij logt.
OK, da's duidelijk. No problemo. Trend van dat systeempje is sowieso wel duidelijk (zie grafiek in dit artikel), dus af en toe doe ik, als ik er aan toekom eens in de week, een uitlezing om een tussenwaarde te genereren. Het systeem doet het prima (nu dus met de vervangen Soladin600).
Met een Arduino zou het eventueel mogelijk zijn ( mits er een SDkaart shield bijkomt ) om hem remote te loggen en af en toe uit te lezen. Alle logs blijven dan op de SDkaart staan totdat hij wordt uitgelezen.
Mwogh. Ik denk dat dat voor dat systeem niet aan de orde is. Afgezien van mijn "interesse" wordt hier niemand echt warm of koud van de opbrengsten, en werd mijn mededeling dat het systeem zich vorig jaar al lang weer had "terugverdiend" (* duikt in elkaar, schichtig om zich heen kijkend of er geen Einheiten usw. Polizei op de been is* >:) ) "ter kennisgeving" aangenomen zonder vragen... :/

Alvast hartelijk dank voor de aandacht aan mijn prehistorische logfiles... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
even een update van mijn duurzaamheids offensief mbt werk/nieuwe job:
vandaag een concreet aanbod gekregen wat op eerst blik interessant is.
Moet de details nog even doorrekenen, maar met beetje geluk gaan lease-auto (en 50k km /jaar, met navenante uitstoot) vervangen worden door dagelijks woon-werkverkeer met fiets en trein...

het KAN dus wel ;)

to be continued :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Koston is hier net langsgeweest.

Kosten voor het na-isoleren van het dak aan de buitenkant, E 2082,01. Als de buren meedoen gaat er 100 euro per huis vanaf. De luchtspouw is 7cm die volgespoten kan worden. Nieuwe Rc komt boven de 3 uit van het dak.

Nadeel: Alle panelen moeten van het dak af en de zonneboiler wordt een uitdaging.

Hopelijk doen de buren mee, wij gaan het in elk geval doen. We zijn in elk geval al ingepland in september, net voor het begin van het nieuwe stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
NielsTn schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:19:
even een update van mijn duurzaamheids offensief mbt werk/nieuwe job:
vandaag een concreet aanbod gekregen wat op eerst blik interessant is.
Moet de details nog even doorrekenen, maar met beetje geluk gaan lease-auto (en 50k km /jaar, met navenante uitstoot) vervangen worden door dagelijks woon-werkverkeer met fiets en trein...

het KAN dus wel ;)

to be continued :)
Nice, gefeliciteerd onder voorbehoud! Moet zeggen dat ik het ook sterk overweeg. Werk nu het grootste gedeelte van de week in Parijs (heen en weer met de Thalys), in de ochtend vanuit hotel naar werk lopen of met de metro en ik moet zeggen dat ik de stress van het filerijden kan missen als kiespijn.

Overigens heb ik sinds begin dit jaar een Prius (vorige auto was diesel) en dat maakt de belofte qua besparing wel waar.. Gemiddeld 750 km per 35 liter benzine.. Bij normaal rijgedrag (nieuwe rijden, niet scheuren)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gasschuif schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:31:
[...]

Ja, maar jij rijdt zeer waarschijnlijk niet in een 3L Lupo :) Freude am fahren!
Ik rijd nu ff in een Saxo Diesel die makkelijk boven de !:20 zit. Maar als je ruim 600 km per week maakt hakt het er alsnog in. :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Auto's.. dat is zo moeilijk, en de techniek verbeterd zo snel. Echt niet bij te houden. Verder vind ik veiligheid en comfort flink meetellen. Vorige maand, extreme gladheid in Twente. Ik zag letterlijk de auto's links en rechts van de snelweg gaan, vangrail in, over de kop, etc. Heb mensen uit een auto 'gered', die hingen op z'n kop in de auto. (Grappig detail: het meiske van 12 had al 112 gebeld, met d'r mobiel, terwijl ze nog op d'r kop in de auto hing.. :D). Goed, ik bleef op de weg door elektronica en goede wegligging. Had ik nu een of ander mini-dieseltje gereden, was ik ook van de weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik haalde vandaag 3,5l op 100km, trip Rijswijk --> Lelystad. dus 1:28,5
SunshineCompany schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:04:
Auto's.. dat is zo moeilijk, en de techniek verbeterd zo snel. Echt niet bij te houden. Verder vind ik veiligheid en comfort flink meetellen. Vorige maand, extreme gladheid in Twente. Ik zag letterlijk de auto's links en rechts van de snelweg gaan, vangrail in, over de kop, etc. Heb mensen uit een auto 'gered', die hingen op z'n kop in de auto. (Grappig detail: het meiske van 12 had al 112 gebeld, met d'r mobiel, terwijl ze nog op d'r kop in de auto hing.. :D). Goed, ik bleef op de weg door elektronica en goede wegligging. Had ik nu een of ander mini-dieseltje gereden, was ik ook van de weg gegaan.
Dat hangt er vanaf hoor, ik heb ook zo'n mini diesel ( Seat Ibiza Ecomotive ) maar wel met alle drie letter afkorting die er zijn mbt veiligheid ( ABS / ESP etc ).

[ Voor 86% gewijzigd door mkleinman op 09-03-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energeia.nl/pr...n-Nuon-of-Tata-Steel.html

het rapport blijft geheim.. eet smakelijk uit je moestuin.
big boys, dirty toys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Vraagje;

Ik wil graag mijn gasverbruik naast de maandelijkse temperatuur gaan zetten in een grafiek.

Heeft iemand van jullie een voorbeeld hiervan (zelf al even zitten freubelen, maar krijg dan een grafiek met hoge gas standen met daaronder lage temperatuurwaarden).

Thanks,

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
buldogwtf schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:22:
Vraagje;

Ik wil graag mijn gasverbruik naast de maandelijkse temperatuur gaan zetten in een grafiek.

Heeft iemand van jullie een voorbeeld hiervan (zelf al even zitten freubelen, maar krijg dan een grafiek met hoge gas standen met daaronder lage temperatuurwaarden).

Thanks,
hier al gekeken?
http://www.olino.org/arti...et-rekenen-met-graaddagen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:04:
Ik haalde vandaag 3,5l op 100km, trip Rijswijk --> Lelystad. dus 1:28,5
De 3L Lupo doet het met minder, als ik onder de 100 km/h rijdt blijft het verbruik onder de 3L/100 km (1:33)

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/4677/dsc02052tr5.jpg

Dit is een foto van het verbruik door de versnellingen. (uit het instructie boekje) Tip 4 is een goede!
Ter lehring ende Vermaeck

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Grafiekje is op basis van een constante snelheid.
Wanneer je bij 50km/u extra gas moet geven is mijn ervaring, ook met zuinige diesels, dat dit meer brandstof kost als dat ik even terugschakel.
Daardoor is in de praktijk de zuinigste snelheid ongeveer 75-85 km/u in de hoogste versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/ax/ax-fuel.jpg
weinig innovatief allemaal tov 1983 / TU motor van P.S.A.
maar we geloven in de goede bedoelingen van de auto producenten toch ?
het word echt veel zuiniger allemaal ... </not>
na 28 jaar innovatie is de TU motor nog steeds niet verslagen.

wikipedia :
In 1989 a naturally aspirated diesel AX, using the 1360 cc all aluminium alloy TUD engine, managed a figure of 2.7 litres per 100 kilometres (100 mpg-imp; 87 mpg-US), totalling over 1,000 miles (1,609 km) from Dover to Barcelona

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Na de hier breed uitgemeten negatiefverbruikperikelen komt dit nieuws: Greenchoice krijgt 2 miljoen boete van NMA. Dus laten we een beetje lief voor ze zijn. 2 miljoen is wel erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:45:
Na de hier breed uitgemeten negatiefverbruikperikelen komt dit nieuws: Greenchoice krijgt 2 miljoen boete van NMA. Dus laten we een beetje lief voor ze zijn. 2 miljoen is wel erg veel geld.
Klopt. NMa heeft het echte originele nieuws:

http://www.nmanet.nl/nede..._colportagepraktijken.asp

Voor diegenen die het commentaar van Rexwinkel op de boete wil lezen, er staat een artikel in het niet voor publiek toegankelijke domein bij Energeia. Mail me als je dat wilt lezen.

Ik heb al meermalen in het verleden met NADRUK gewaarschuwd dat ze d'r werk van moesten maken. Blijkbaar niet hard genoeg hun best gedaan. Al is het natuurlijk retezuur. Dat gaat misschien wel een hoger "vastrecht levering" worden om de zooi weer te gaan betalen. Rexwinkel gaat trouwens in hoger beroep, maar dat kan een lang proces worden. Extra sh*t is natuurlijk dat de roofpiranha's op de energiemarkt met hun kolenstof miljarden hun kans schoon gaan zien en bij een financieel verzwakt Greenchoice het bedrijf naar binnen zullen gaan harken voor je met je ogen kunt knipperen. Dat zal het begin van het einde van duurzaamheid zijn, alleen HVC blijft dan nog over. De rest stelt geen reet voor en is uitsluitend voor de bühne schaamgroen (OK, Eneco op het randje, maar ook daar blijven ze liever "leveren" dan dat ze hartstochtelijk decentraal zullen gaan bevorderen).

Kort citaat uit het Energeia artikel:
De boete volgt volgens Van der Rest uit formules die daarvoor bestaan. Het komt voor Greenchoice neer op 15 promille van de omzet, en dat twee keer omdat de overtreding zowel op de stroommarkt als op de gasmarkt is gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 09-03-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we alles onder 0 aan greenchoice kado doen dit jaar, kunnen ze in hoger beroep de proces kosten van betalen; winnen gaan ze het toch niet, het tapijt is bij de NMA toch al versleten door het lobbien van het ancien regime.
het oordeel stinkt naar kolengruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:56:
laten we alles onder 0 aan greenchoice kado doen dit jaar, kunnen ze in hoger beroep de proces kosten van betalen; winnen gaan ze het toch niet, het tapijt is bij de NMA toch al versleten door het lobbien van het ancien regime.
het oordeel stinkt naar kolengruis.
daar zat ik ook al aan te denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 21:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:07:
http://www.energeia.nl/pr...n-Nuon-of-Tata-Steel.html

het rapport blijft geheim.. eet smakelijk uit je moestuin.
big boys, dirty toys.
Mooi he? Ik woon daar dus en heb 2 autos die beschadigd zijn door die roestregen en ingebrande putjes in mijn kozijnen van woning. Op kosten van Nuon zijn de autos en de kozijnen schoongemaakt en nu willen ze die rekening waarschijnlijk doorschuiven naar de bewoners zelf. En dan zeggen dat ze graag een goede buur willen zijn.

En die roetregen komt niet van Nuon of Tata. Ja, vast. Die komen natuurlijk zomaar uit de lucht vallen ineens. Zou mooi zijn als we die smerige centrales van Nuon niet meer nodig hebben. Zonnepanelen en windmolens zullen mijn kozijnen niet vernaggelen met roestregens, lijkt me.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Als je echt fijne lectuur tot je wilt nemen:

Beleidsregels van de Minister van Economische Zaken voor het opleggen van bestuurlijke boetes door de NMa 2009

Daar staat alles keurig uitgeschreven.

Zijn weer de nodige EZ ambtenaren toen weer een boel kantooruurtjes mee bezig geweest op kosten van de belastingbetaler...

Boetes voor Greenchoice en trouwens ook Energie:Direct (= prijsstunter van Essent, en is dus gewoon bruinkolenboer RWE) behoren tot de hoogste die NMa kan uitdelen.

* edit * Greenchoice 2 miljoen, Energie:Direct 1 miljoen boete.

...

Wat doet die ultra-fossielo lobbyist van een Wientjes van de mega-conservatieve VNO-NCW trouwens in het reactionaire maar oh zo gasrijke Qatar? Me dunkt niet alleen om de sleep van ons aller Hare Majesteit vast te houden? Hij is volgens Hotel Terminus blog "de invloedrijkste Nederlander" van het jaar geworden (Volkskrant). Die vind dat we momenteel "een droomkabinet" hebben.

Citaat Hotel Terminus:
En daar gaan wij onze business uitbreiden, onder leiding van een naar eigen zeggen ambassadeur van mensenrechten. In Nederland mogen wij het vanwege ons beschavingsvernisje niet meer, gastarbeiders uitbuiten, dus wijken we uit naar het buitenland. Want met onze koopmansgeest is de keuze tussen fatsoen en geld verdienen, over de ruggen van uitgebuite armoedzaaiers, niet moeilijk.
Daar kan alleen maar een gepast stilzwijgen op volgen...

Uit der aard hebben beide hier genoemde zaken totaal geen relatie tot elkander. Hoe komt u erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

SunshineCompany schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:04:

<KNIP>
Goed, ik bleef op de weg door elektronica en goede wegligging. Had ik nu een of ander mini-dieseltje gereden, was ik ook van de weg gegaan.
Op de weg blijven doe je door "de weg te lezen", ervaring en kilometers maken (en soms ook fouten).
Eerst aanpassen aan de omstandigheden, niet vertrouwen op (electronische) hulpmiddelen deze kunnen het namelijk ook niet oplossen als het echt fout gaat.
Zo heb ik heel wat kilometers veilig afgelegd op de motor (ja ook in de winter bij min nog wat), en dan leer je de weg wel lezen.
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:41:
[afbeelding]

wikipedia :
[...]
Ja, het klopt (deels) dat de techniek niet hard vooruit gaat in de autoindustrie.
Verbruik lijkt niet te dalen (zie je overzicht). Dat dacht ik ook, maar die AX (zelf bekend met de 1.1 TRE) woog ook 2x niks ten opzichte van een huidige 1.1L auto.
Zo dacht ik ook: oude Nissan Micra 1.3 1 op 13 (oude rijstijl) in de stad en de nieuwe 1.2 Bluemotion 1 op 15 (nieuwe rijden). Dat scheelt ook niks..... nou niks wel 400KG! en lager verbruik (en meer verbruikers in de auto).
Als je kijkt naar motorvermogen per liter (en verbruik) is de autotechniek ten opzichte van motortechiek echt lachen ;) (maar je hoort nu een motorrijder praten)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:41:
[afbeelding]

wikipedia :
[...]
De eisen aan de auto zijn in die periode ook wel verandert hè. (Comfort, veiligheid, koppel etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:27:
Ondertussen ben ik nog steeds dagelijks aan het bellen met NLenergie (de NEM)
Ze verstoppen zich achter een grote muur en bevestigen niets en "kunnen" niet terugbellen.
...
Ik heb verzocht om naar enkel tarief terug te gaan.
...
Ik heb destijds het verzoek tot wijziging tussen enkel/dubbel tarief bij Liander (=mijn netbeheerder) moeten indienen en dat ging vlekkeloos. Ook heeft deze leverancier dat, en de standen, naadloos overgenomen en goed verwerkt. :)
Maar inderdaad, bellen heeft geen zin, en een reactie verwachten nog minder. Alleen iets indienen via de website "mijn energie" werkte! :(
Als je een warmtepomp hebt om je huis te verwarmen is de variabele post voor stroom toch echt de goedkoopste. Je blijft een forse netto afnemer. Helaas wordt door deze leverancier je TVT van je PV wel fors langer... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de Lupo 3L

Wij hebben december vorig jaar een Lupo3L uitgerust met LPG! Het systeem vervangt een gedeelte van de luchtovermaat van de dieselmotor door LPG tot een maximum van 30% van de dieselhoeveelheid. Effect is heel duidelijk. Dieselklop met een vlamfront door de cilinder zoals bij een benzinemotor. De motor is veel stiller en door het vlamfront verbrand de diesel beter in de cilinder. Minder fijnstof en lagere brandstofkosten. Alleen maar voordeel, alleen de aanschaf is prijzig (iets minder dan een normaal LPG systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of er al voortgang is op het duurzame warmte subsidie front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:13:
Over de Lupo 3L

Wij hebben december vorig jaar een Lupo3L uitgerust met LPG! Het systeem vervangt een gedeelte van de luchtovermaat van de dieselmotor door LPG tot een maximum van 30% van de dieselhoeveelheid. Effect is heel duidelijk. Dieselklop met een vlamfront door de cilinder zoals bij een benzinemotor. De motor is veel stiller en door het vlamfront verbrand de diesel beter in de cilinder. Minder fijnstof en lagere brandstofkosten. Alleen maar voordeel, alleen de aanschaf is prijzig (iets minder dan een normaal LPG systeem).
Hoeveel Diesel en LPG verbruik je nu per 100 km?
Kost dit niet enorm veel ruimte in die toch al kleine kofferbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je maar een klein deel LPG toevoegt, kun je uit met een klein tankje. Verder moet je rekenen dat je 1l diesel vervangt door 1l LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTW, eigenlijk is het best een topweek geweest. Mijn warmtepomp draait pas weer sinds 9 uur vanmorgen omdat de zonnecollectoren niet meer voldoende warmte leveren en de 500L nu toch echt flink kouder is. Dus een week lang tapwater verwarmd door de zon en bijverwarmd vvanuit mijn 200L vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik probeer al ongeveer een jaar toestemming te krijgen van woningbouwvereniging De Alliantie om zonnepanelen op mijn dak te plaatsen.
Via een aardige mevrouw die daar iets met duurzaamheid doet kreeg ik een lijstje met voorwaarden zoals verzekering en werd ik in contact gebracht met een opzichter.
Daar ging het helemaal mis. Voor iedere oplossing die ik geef komt die man met nieuwe problemen. Hij haalde er op een gegeven moment bij dat het gevaarlijk is voor mij omdat ik het dak op moet en ik die hele installatie toch nooit terugverdien.
Hij wint uiteindelijk omdat hij zegt dat hij geen gaten in het dak wil voor de draden en er geen doorvoeren zijn vanaf de zolder naar twee hoog (zit een verdieping tussen). Ik geef het voorlopig maar weer op.
Heb 'm foto's en websites laten zien van dakdoorvoeren en gevraagd waarom mijn zonnepanelen wel een probleem zijn maar het duivenhok van mijn bovenbuurman niet. Geen antwoord.
Mijn neef werkt ook daar ergens in een soortgelijke functie, die heb ik een sms gestuurd. Vijf minuten later een pissig mailtje van die man dat ik het niet moet wagen om achter zijn rug om naar collega's te gaan sms-en.
Beetje jammer dit, hij is er gewoon tegen vanwege dus en daarom.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 24-09 09:25

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik zit ook al een tijdje naar zon lupo te kijken, maar daar vragen ze nog erg veel geld voor, al tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 19:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vmu schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 10:16:
Ik probeer al ongeveer een jaar toestemming te krijgen van woningbouwvereniging De Alliantie om zonnepanelen op mijn dak te plaatsen.
Als je niet bang bent wat stennis te schoppen: ze zullen ZAV regels hebben (Zelf Aangebrachte Voorzieningen). Wettelijk mag namelijk veel meer dan je als huiseigenaar leuk vindt. Het komt er op neer dat zolang het niet gevaarlijk is en de verhuurbaarheid niet duidelijk aantast alles mag. De verhuurder moet er zelfs bij oplevering een vergoeding voor betalen. Ja, ook als ze het niet willen hebben, dat is hun probleem.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

...en ik die hele installatie toch nooit terugverdien.
Dus mag jij ook geen nieuwe keuken plaatsen, want die verdien je nooit terug. 8)7

De symptomen zijn duidelijk: een klein keizertje met een zeer sterke mening over de wereld. Jammer. Ik wens je veel sterkte. Ik zou het nog niet opgeven, uiteindelijk kan hij ook niet zijn eigen regels maken en heeft hij ook maar te doen wat hem opgedragen wordt. Er zijn genoeg huurders met zonnepanelen (bijv. zonnigtype), dus het moet kunnen. En zo links en rechts googelend zie ik genoeg woningstichtingen die plaatsing van zonnepanelen toestaan (onder voorwaarden uiteraard). Dus er is geen enkele reden voor hem om zo hysterisch te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 10:32:
ik zit ook al een tijdje naar zon lupo te kijken, maar daar vragen ze nog erg veel geld voor, al tijden.
Toen vooruitstrevend, een tol die daar bij hoort is wel dat er wat probleempjes in die auto zitten.
Los van de praktische, bijvoorbeeld de niet al te beste robot versnellingsbak. (duur!)

Eigenlijk is de Twingo diesel een stuk beter, ookal verbruikt die 0.6l op 100km meer.
En kost maar een fractie meer dan een gebruikte 3l VW, dan wel nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:07
Via een aardige mevrouw die daar iets met duurzaamheid doet kreeg ik een lijstje met voorwaarden zoals verzekering en werd ik in contact gebracht met een opzichter.
Daar ging het helemaal mis. Voor iedere oplossing die ik geef komt die man met nieuwe problemen. Hij haalde er op een gegeven moment bij dat het gevaarlijk is voor mij omdat ik het dak op moet en ik die hele installatie toch nooit terugverdien.
Hij wint uiteindelijk omdat hij zegt dat hij geen gaten in het dak wil voor de draden en er geen doorvoeren zijn vanaf de zolder naar twee hoog (zit een verdieping tussen). Ik geef het voorlopig maar weer op.
Heb 'm foto's en websites laten zien van dakdoorvoeren en gevraagd waarom mijn zonnepanelen wel een probleem zijn maar het duivenhok van mijn bovenbuurman niet. Geen antwoord.
Mijn neef werkt ook daar ergens in een soortgelijke functie, die heb ik een sms gestuurd. Vijf minuten later een pissig mailtje van die man dat ik het niet moet wagen om achter zijn rug om naar collega's te gaan sms-en.
Dit soort dingen werken pas wanneer er van bovenaf druk wordt uitgeoefend om duurzaam te worden, dan moeten de beheerders wel mee. Zou het dus eerder via de duurzaamheidsmevrouw spelen.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Anne vdr Bom schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:05:
[...]
Dus mag jij ook geen nieuwe keuken plaatsen, want die verdien je nooit terug.
Hier ben ik het niet mee eens. Een auto en een keuken zijn toch echt zaken waar je nu juist wel de terugverdientijd van kan berekenen. Indien je geen keuken hebt, en dus geen afwasmogelijkheid, kookgelegenheid en koelkast, dan ben je geheel afhankelijk van kant-en-klaar maaltijden. En dat kost geld.
Ook het reizen met Ov kost geld en tijd, wat je kan omrekenen.
Het wordt een stuk moeilijker met parfum, sieraden en kleding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dmartino schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:23:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Een auto en een keuken zijn toch echt zaken waar je nu juist wel de terugverdientijd van kan berekenen. Indien je geen keuken hebt, en dus geen afwasmogelijkheid, kookgelegenheid en koelkast, dan ben je geheel afhankelijk van kant-en-klaar maaltijden. En dat kost geld.
al is je keuken nog zo mooi/duur... de volgende eigenaar kan met de moker het spul er zo uit trekken...
/niet zo duurzaam
keuken is per definitie dus niet echt waardevermeerderend op de woning.... IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Mja, en wat nou als je al een spaanplaatblad met 3 kastjes en een kraantje boven een wasbak hebt in je huurhuis? Overige apparatuur heb je ook staan, is gewoon losse apparatuur. De terugverdientijd om dat eruit te slopen en te vervangen door een keuken met inbouwapparatuur is oneindig.

Overigens, terugverdientijd op luxe produkten zoals een keuken of vaatwasser bestaat eigenlijk gewoon niet. Ik heb nu een Bosch vaatwasser die nog met guldens is betaald door de vorige bewoners, dat ding draait 2x per week en verbruikt misschien 20% meer stroom en water dan een moderne A-min-zoveel-label vaatwasser. Dan pak ik het foldertje van de Expert, en staat daar een geweldige berekening waarbij ik 3 tientjes per jaar bespaar op mijn huidige vaatwasser. Dan staat er een sterretje bij, en gaan ze ervanuit dat ik elke dag de vaatwasser draai. Voor mij betekent dat een besparing van 10 euro per jaar die ik never de nooit niet ga terugverdienen binnen 50 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
_JGC_ schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:55:
[...]
Mja, en wat nou als je al een spaanplaatblad met 3 kastjes en een kraantje boven een wasbak hebt in je huurhuis? Overige apparatuur heb je ook staan, is gewoon losse apparatuur. De terugverdientijd om dat eruit te slopen en te vervangen door een keuken met inbouwapparatuur is oneindig.
Dat klopt. Dan is het namelijk ook een puur cosmetische ingreep, net zoals borstvergroting of parfum. En dat soort zaken heeft ook meestal een oneindig lange terugverdientijd. Misschien is dat ook wel meteen het verschil: wil je samenwonen met een vrouw, dan heb je meteen te maken met de WA Factor (Wife Acceptance factor). Deze is eigenlijk zonder uitzondering kostbaar, en soms onbetaalbaar. En geeft daarvoor met een beetje geluk wat gezelligheid (en er zijn gelukkigen die er ook nog regelmatig de oudste beweging van de wereld mee mogen maken). De terugverdientijd hiervan is onmogelijk te berekenen, de kosten zijn gewoonlijk: salaris - vaste kosten = WAF kosten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:25:
[...]

al is je keuken nog zo mooi/duur... de volgende eigenaar kan met de moker het spul er zo uit trekken...
/niet zo duurzaam
keuken is per definitie dus niet echt waardevermeerderend op de woning.... IMHO
Dus alles wat ik kort en klein kan slaan met een moker draagt niet bij aan de waarde van een woning? .. :?

Hahaha... (de woning)
Wil je een korreltje zout of een kopje nuancering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anne vdr Bom schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:05:
[...]
Dus mag jij ook geen nieuwe keuken plaatsen, want die verdien je nooit terug. 8)7
Behalve dan als het alternatief is dat je elke dag uit eten moet dan is de nieuwe keuken snel terugverdiend :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:56:
[...]

Dus alles wat ik kort en klein kan slaan met een moker draagt niet bij aan de waarde van een woning? .. :?

Hahaha... (de woning)
Wil je een korreltje zout of een kopje nuancering?
de waardebepaling van woning/object is erg subjectief.... wat de een meer-waarde vindt geven (ligging/orientatie op het zuiden, bosrijke omgeving, inrichting) kan voor de ander juist dat niet zijn.
zolang je niet OBJECTIEF eea kan vaststellen dat het waarde toevoegd, blijf je net als die TVT-discussie die opdringt in een welles-nietes spelletje....
:P

ps: smilies benutten om een knipoog oid te benadrukken kan geen kwaad, Neanderthaler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Ben vandaag weer gebeld door greenchoice en ze blijven bij het punt dat ik mijn meter moet vervangen naar een teruglever meter

link naar de hele tekst van greenchoice
Wat u moet regelen om te kunnen salderen
Het salderen van zonnestroom is mogelijk geworden dankzij een lobby van de Vereniging Zonnestroom in samen - werking met Greenchoice en een hierop ingediend amendement van de heer Samsom (PvdA). Om voor saldering in aanmerking te komen, dient u aan de volgende eisen te voldoen;
* U dient te beschikken over een elektriciteitsmeter met terugleverregistratie. Dit is één elektriciteitsmeter die naast uw elektriciteitsverbruik ook de teruggeleverde zonnestroom registreert. Dit is een andere meter dan een bruto productiemeter, welke u nodig heeft voor de SDE regeling of de opbrengstmeter die eventueel is bijgeleverd bij uw zonnepanelen. De meter moet u aanvragen bij uw netbeheerder.
* U dient aan Greenchoice de meterstanden van de teruggeleverde energie doorgeven. Mocht u nog geen elektriciteitsmeter met terugleverregistratie hebben dan kunt u deze bestellen bij uw netbeheerder.
Als u nog een zogenaamde draaischijf elektriciteitsmeter heeft dan wordt de teruggeleverde energie automatisch verrekend. De meter zal immers terugdraaien als u meer opwekt dan uzelf verbruikt. Let wel op, om voor een SDE subsidie in aanmerking te komen heeft u een elektriciteitsmeter met teruglever registratie of een zogenaamde officiële zonnestroom productiemeter nodig. Deze laatste is ook tebestellen bij uw netbeheerder.

Bij het laatste tekst tabel (onderstreept) voegt greenchoice telefonisch er aan toe dat dit tot het 0 punt is en niet voor negatieve waarden.

Kan ik het juridisch hard maken dat hier staat dat ik geen nieuwe meter met teruglever registratie á 110 euro moet aanschaffen maar dat ze mijn negatieve standen moeten gebruiken?

Er is mij 3x telefonisch verteld dat bij greenchoice het geen probleem is totdat ik het nu op papier bevestigd wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
nah..
een keuken is een subjectief iets.
de waarde van "zon" ook. maar die kun je niet "verbouwen"

in dat opzicht is zon "priceless" en kost een keuken een peuleschil.

tvt van zon kun je oneindig noemen, maar feit is dat die alleen bij de koop of bouw van een huis "gekocht" kan ( of hoeft) te worden, en dat is dus directe waarde voor een woning. je moet er wel een koper voor vinden, maar dat is niet een kriterium.

een nieuwe keuken is nooit meer waarde. hooguit minder waarde als het echt een waardeloze keuken is die echt per direct aan vervanging toe is.

immers. een koper hoeft maar te zeggen dat het niet zijn smaak is, en je bent uitgeluld met je waardevermeerdering.

het gaat er ook niet om wat je het waard vindt, maar wat er voor betaald wordt als je hem toch koopt. het is vaak niet de lelijke keuken waarom een koop over gaat, maar het kan kopers wel degelijk over de streep trekken. wat met zon misschien in de toekomst ook vaker zal gebeuren met het oog op energievoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

:? Het was humoristisch bedoeld. En over auto's had ik het helemaal al niet...

En wat als je als blondje met je dure parfum een miljonair aan de haak slaat? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 10-03-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Of door borstvergroting :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

silvester6 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:53:
Ben vandaag weer gebeld door greenchoice en ze blijven bij het punt dat ik mijn meter moet vervangen naar een teruglever meter

link naar de hele tekst van greenchoice
Wat u moet regelen om te kunnen salderen
Het salderen van zonnestroom is mogelijk geworden dankzij een lobby van de Vereniging Zonnestroom in samen - werking met Greenchoice en een hierop ingediend amendement van de heer Samsom (PvdA). Om voor saldering in aanmerking te komen, dient u aan de volgende eisen te voldoen;
* U dient te beschikken over een elektriciteitsmeter met terugleverregistratie. Dit is één elektriciteitsmeter die naast uw elektriciteitsverbruik ook de teruggeleverde zonnestroom registreert. Dit is een andere meter dan een bruto productiemeter, welke u nodig heeft voor de SDE regeling of de opbrengstmeter die eventueel is bijgeleverd bij uw zonnepanelen. De meter moet u aanvragen bij uw netbeheerder.
* U dient aan Greenchoice de meterstanden van de teruggeleverde energie doorgeven. Mocht u nog geen elektriciteitsmeter met terugleverregistratie hebben dan kunt u deze bestellen bij uw netbeheerder.
Als u nog een zogenaamde draaischijf elektriciteitsmeter heeft dan wordt de teruggeleverde energie automatisch verrekend. De meter zal immers terugdraaien als u meer opwekt dan uzelf verbruikt. Let wel op, om voor een SDE subsidie in aanmerking te komen heeft u een elektriciteitsmeter met teruglever registratie of een zogenaamde officiële zonnestroom productiemeter nodig. Deze laatste is ook tebestellen bij uw netbeheerder.

Bij het laatste tekst tabel (onderstreept)t voegt greenchoice telefonisch er aan toe dat dit tot het 0 punt is en niet voor negatieve waarden.

Kan ik het juridisch hard maken dat hier staat dat ik geen nieuwe meter met teruglever registratie á 110 euro moet aanschaffen maar dat ze mijn negatieve standen moeten gebruiken?

Er is mij 3x telefonisch verteld dat bij greenchoice het geen probleem is totdat ik het nu op papier bevestigd wil hebben.
Ik heb een vergelijkbaar probleem hier, ik verwacht toch wel een paar kWh in de min te gaan dit jaar. Wil ik onder de nul salderen moet mijn hele meterboel vervangen worden.
Misschien toch maar eens kijken naar een elektrische scooter om het nog een beetje zinvol af te fakkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Balen. Is de verhouding erg verstoord? Bij ons werd door de verhuurder (Portaal) gewoon mantelbuis langs de gevel en in het grind aan de buitenkant van de terrassen geadviseerd. Nooit problemen mee gehad. Zie:

http://www.polderpv.nl/PV-systeem5.htm#gevelbekabeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien toch maar eens kijken naar een elektrische scooter om het nog een beetje zinvol af te fakkele
kan, of je moet even je netbeheerder mailen wat ze nu eigenlijk doormelden aan greenchoice,
dat is namelijk de basis om negatief uitbetaald te krijgen.

2010 ging al het geld dat ik ontving van greenchoice onder 0 trouwens naar brooke animal hospital,
en dat weten ze ook. niet uitbetalen, kan dan ook zomaar een immorele daad worden.
het moet namelijk ook een beetje nuttig, leuk en sociaal blijven.(zonder tvt maar dan nuttig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb daarnet een mail richting Greenchoice gestuurd over het niet verwerken van negatieve meterstanden. Ik ben benieuwd naar het antwoord

Trouwens, ik heb de krabbel gezet onder de offerte van Koston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 24-09 09:25

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wat gaan ze nu doen? isolatie onder de dakpannen spuiten, tussen dakbeschot en pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ben vanaf 1 april (nieuwe) klant bij Greenchoice. Nu nog zonnepanelen op m'n nieuwe woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 20:54:
Ik ben vanaf 1 april (nieuwe) klant bij Greenchoice. Nu nog zonnepanelen op m'n nieuwe woning :)
Doe ze ff een bonus van je lucratieve zonnepaneel systeem verkopen om die groene leveranciers met onzinnig hoge (doch terechte) boetes op zadelende, onder het kolenstof zittende juristen van de NMa af te betalen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:03:
[...]

Doe ze ff een bonus van je lucratieve zonnepaneel systeem verkopen om die groene leveranciers met onzinnig hoge (doch terechte) boetes op zadelende, onder het kolenstof zittende juristen van de NMa af te betalen... :o
Hmm.. lucratief? Moeilijke, hele moeilijke markt op dit moment.. helemaal als starter ;) Maar zal 't onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:53:
.........nieuwe meter met teruglever registratie á 110 euro........
Ik heb vorige week deze discussie ook gehad met Greenchoice en toch maar besloten om m'n meter te laten vervangen. Enexis komt nu binnenkort mijn meter vervangen en dit kost me helemaal niets. Raar dat er zoveel verschil zit tussen de verschillende netbeheerders.

Maar wat is nu eigenlijk het nadeel van zo'n meter met teruglever telwerk? (behalve dan natuurlijk die € 110,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:06:
[...]

Hmm.. lucratief? Moeilijke, hele moeilijke markt op dit moment.. helemaal als starter ;) Maar zal 't onthouden.
Ik heb nu niet zo snel de indruk dat het je erg slecht afgaat, gezien de smullenbrullen posts van lekker nieuw blauw spul op dit forum. Of vind je zelf het tempo te traag? Vind ik eigenlijk ook, maar zisziszzsenezzerlenzs, vat u? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:17:
keuken is per definitie dus niet echt waardevermeerderend op de woning

de waardebepaling van woning/object is erg subjectief.... wat de een meer-waarde vindt geven (ligging/orientatie op het zuiden, bosrijke omgeving, inrichting) kan voor de ander juist dat niet zijn.
zolang je niet OBJECTIEF eea kan vaststellen dat het waarde toevoegd, blijf je net als die TVT-discussie die opdringt in een welles-nietes spelletje....
:P
Waardebepaling is individueel subjectief en collectief objectief.

;) (voor jou)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:41:
[...]

Waardebepaling is individueel subjectief en collectief objectief.

;) (voor jou)
Ja, filosofie ontbrak er nog aan op dit forum... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:03:
[...]

Ik heb geen medelijden met boete voor een bedrijf dat zich misdraagt (ookal ben ik er klant).

Maar wou je stellen dat (kolenstof) de NMa niet onafhankelijk is?
Zeg je dat alleen maar of heb je hier ook concrete aanwijzingen voor? Tell me more please... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:52:
[...]

Ik heb geen medelijden met boete voor een bedrijf dat zich misdraagt (ookal ben ik er klant).

Zeg je dat alleen maar of heb je hier ook concrete aanwijzingen voor? Tell me more please... _/-\o_
Vind het ook jammer dat GC zich met zaken als colportage inlaat, lijkt me meer iets voor NLenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:52:
[...]

Laat ik het zo zeggen: ik heb de NMa nog nooit kunnen betrappen op groen adrenaline in de aderen brengende vooruitstrevende uitspraken of regelgeving die ons zielige landje vooruit zou moeten brengen in de duurzame (decentrale) revolutie op energiegebied...

... en ik kan het weten. Ik denk dat ik een van de weinige eenvoudige lieden op dit forum ben die zijn eigen tien maanden durende strijd met - toen nog - Continuon tot in het Heilige Der Heiligen, het sjieke NMa bastion aan de Hagenese Wijnhaven heb mogen voeren. Ik heb er nog een aardig pak papier aan over gehouden. Ik kreeg zelfs een brief van de dames van de markt waakhond die het schuim op de lippen bracht van de top jurist van "onze" netbeheerder (die me eerst slinks in de hoek getrapt dacht te hebben). Maar ze wisten me desondanks toch als "niet ontvankelijk" af te doen (op aangeven van diezelfde jurist). Dus dat was weer tien maanden van mijn leven (op dat vlak, niet op andere vlakken) weggegooid. Ach ja, je moet alles ooit eens meegemaakt hebben, toch? (het ging hierbij over het rete-illegaal door Continuon bij volstrekt onwetend gehouden slachtoffers geïnde dubbele vastrecht, wat nog steeds als een etterende zweer boven de "markt" hangt, omdat de NMa heeft geweigerd het illegaal te verklaren)

Als de NMa het over "duurzaamheid" heeft, komt er meestal niet veel meer uit dan die vreselijke, rillingen op je rug brengende Elektriciteitswet frase "milieuhygiënisch verantwoord functioneren van de elektriciteitsvoorziening". Of ze het zelf begrijpen dan wel menen blijft onduidelijk. Nogmaals: ik heb ze nooit kunnen betrappen op integrale "duurzaamheid". Maar dat zal hun "taak" dan ook wel niet zijn. Wiens taak het dan wel is is in ons land complete mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:24:
[...]

Ik heb vorige week deze discussie ook gehad met Greenchoice en toch maar besloten om m'n meter te laten vervangen. Enexis komt nu binnenkort mijn meter vervangen en dit kost me helemaal niets. Raar dat er zoveel verschil zit tussen de verschillende netbeheerders.

Maar wat is nu eigenlijk het nadeel van zo'n meter met teruglever telwerk? (behalve dan natuurlijk die € 110,-)
Een nadeel kan zijn dat jou energie --> gebruik 20 ct kost per kw en je <-- teruglevering 6 ct voor geven

Dit kan met een ferarrismeter niet omdat deze automatisch saldeert

Wie weet wat Nederland brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:31:
[...]

Ik heb nu niet zo snel de indruk dat het je erg slecht afgaat, gezien de smullenbrullen posts van lekker nieuw blauw spul op dit forum. Of vind je zelf het tempo te traag? Vind ik eigenlijk ook, maar zisziszzsenezzerlenzs, vat u? ;)
Kom anders eens koffie drinken, dit is wat off-topic. Binnenkort wellicht nog een leuke PV-newbee voor je. 100% ongesubsidieerde prive installatie van 4700Wp.. :)

Ontopic: mijn omvormerbord:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TXlAdCNmtEI/AAAAAAAAKTA/LdB0sv1ysTQ/s640/P1060995%20%28Large%29.JPG

En was vandaag even kijken bij een boer met 72x 270Wp Suntech op een Mastervolt Sunmaster XL15. Maximum input power 16.800 Watt, zit 19.440 Wattpiek op. Dit is dus geen systeem van mijn bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TXlBFYMZFgI/AAAAAAAAKTQ/IC-reVzSYGU/s640/P1070076%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TXlBGFbFECI/AAAAAAAAKTU/wyxeXJsrG7o/s640/P1070074%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TXlBFfb27TI/AAAAAAAAKTI/21edku7nvhs/s512/P1070073%20%28Large%29.JPG

Wat een bakbeest die Mastervolt! :o Weinig sexy als je het vergelijkt met de ranke, slanke SMA'tjes.

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 10-03-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is zo'n bord niet wat voor bij jou aan de gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:28:

En was vandaag even kijken bij een boer met 72x 270Wp Suntech op een Mastervolt Sunmaster XL15. Maximum input power 16.800 Watt, zit 19.440 Wattpiek op. Dit is dus geen systeem van mijn bedrijf.

Wat een bakbeest die Mastervolt! :o Weinig sexy als je het vergelijkt met de ranke, slanke SMA'tjes.
Meen je niet?

Met de februari 2011 versie van SysCalc van Mastervolt zelf kom ik met 30 graden SE tm. SW oriëntatie op een heleboel rode vlaggen uit met die configuratie.

Veel te hoge onderdimensionering (alle keuzes in menu, UDF factor 0,7 tm. 1,0).
Power limiting leidend tot suboptimale opbrengsten.
Hoge energieverliezen bij maximale instraling.
MPP voltage en Voc bij -10 graden C te hoog.

Lekker weer...

... en dan staat er apentrots "Interpolis - Glashelder" op dat display verstrekt vanwege de provincie?

... zouden die weten wat ze hier lijken te hebben "verzekerd"???? :X

Heb net ff zitten kijken bij de leverancier. Die beweert op een foto zelfs 74 stuks te hebben geplaatst daar...

Oh ja. En ze claimen opbrengst van 16.000 kWh/jaar. met 19,44 kWp? Maar 823 kWh/kWp.jaar? Tja, met zo'n configuratie zou dat kunnen ja...

En de ondernemer die geïnterviewd werd, als ik het goed heb (asfalt van het dak deelnemer):
Ik verbruik zo’n 60.000 Kwh aan energie per jaar op mijn bedrijf. De grootste stroomverbruiker is denk ik de waterinstallatie; daarnaast zit de energievraag voornamelijk in verlichting.
Nog een hoop kWh te gaan...

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 11-03-2011 01:03 . Reden: na wat nazoek arbeit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:50:
[...]

Meen je niet?

Met de februari 2011 versie van SysCalc van Mastervolt zelf kom ik met 30 graden SE tm. SW oriëntatie op een heleboel rode vlaggen uit met die configuratie.

Veel te hoge onderdimensionering (alle keuzes in menu, UDF factor 0,7 tm. 1,0).
Power limiting leidend tot suboptimale opbrengsten.
Hoge energieverliezen bij maximale instraling.
MPP voltage en Voc bij -10 graden C te hoog.
2 Stringen van 12 panelen op iedere ingang (3 x), orientatie Zuid, hh 30o, onderdimensionering van 0,8 (ipv de standaard 0,85) en alles staat in het groen volgens de SysCalc van Mastervolt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
sander817 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 20:51:
wat gaan ze nu doen? isolatie onder de dakpannen spuiten, tussen dakbeschot en pannen?
Yes, isolatie komt tussen dakpan en dakbeschot. Alle zonnepanelen + de rails gaan van het dak af, ik kan/mag de beugels laten zitten. Mogelijk plaats ik voor de zekerheid nog beugels tussen de beide dakramen mochten we daar nog wel ooit 3 panelen bij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2018
SunshineCompany schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 20:54:
Pas maar op dat het niet net zo gaat asl in je grafieken, je mist een dag (10-3) en 11-3 wil nog niets doen en het is toch echt al lang licht

edit (of eigenlijk toevoeging): wat is nu de goedkoopste en simpelste manier om de data van een rs232 of rs485(?) poort te loggen met het laagste energiegebruik.

Er worden hier vele (bewerkelijke) methoden beschreven maar op de een of andere manier heb ik er nog niet de juiste tussen kunnen ontdekken, wie helpt me even?

[ Voor 31% gewijzigd door Badger001 op 11-03-2011 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Badger001 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 08:24:
[...]

Pas maar op dat het niet net zo gaat asl in je grafieken, je mist een dag (10-3) en 11-3 wil nog niets doen en het is toch echt al lang licht
Werk in uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

edit (of eigenlijk toevoeging): wat is nu de goedkoopste en simpelste manier om de data van een rs232 of rs485(?) poort te loggen met het laagste energiegebruik.

Er worden hier vele (bewerkelijke) methoden beschreven maar op de een of andere manier heb ik er nog niet de juiste tussen kunnen ontdekken, wie helpt me even?
Dat hangt heel erg af van je installatie, met name je omvormer, en je handigheid met ICT en eventueel soldeerbout. Als je alle uren die Flitspaal besteedt heeft aan z'n jSunnyReports zou moeten doorberekenen is het een onbetaalbaar systeem. Maar het is tenslotte een hobby.
Voor sommigen is Plugwise de oplossing, voor anderen een Solarlog.
Er is dus geen pasklaar antwoord, helaas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
[...]
Door de vraag goed te stellen ben je al een flink eind op weg naar het goede antwoord. Heb je nou rs232 of rs485 nodig? Zoek je de goedkoopste manier, de simpelste manier of de manier met het laagste energieverbruik? Net als dat er geen goedkoopste snelste en zuinigste auto bestaat, geldt dat hierbij ook. Wat zijn de andere randvoorwaarden? En wil je daadwerkelijk alleen de rs232/485 data loggen?
Pagina: 1 ... 51 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.