Ik sta op het punt een nieuw huis (nieuwbouw) te kopen en overweeg daar zonne panelen te gaan plaatsen, hier heb ik een aantal motitivaties voor, waar financieën niet direct de boventoon voert:
- Mijn steentje bijdragen
- Niet afhankelijk zijn van energie maatschappijen (Zo ver als het kan)
- Nieuwe techniek is leuk!
Als IT'er hecht ik ook veel waarde aan mijn elektrische voorziening, zo wil ik bijvoorbeeld in mijn meterkast een mogelijkheid tot het aansluiten van een noodstroom voorziening, mocht de "pleuris" uitbreken, dan heb ik nog stroom.
Hier zag ik icm zonne energie een mogelijkheid, ik kwam zelf tot:
In 2012 hoop ik mijn Tesla Model S te mogen ontvangen, dat is de reden dat ik een 3-fase aansluiting in het huis zal nemen, zo moet ik op 3x16A kunnen laden, wellicht zelfs 3x25A danwel 3x30A.
Door het plaatsen van accu's hoop ik ook mijn noodstroom voorziening in te kunnen bouwen, mocht de stroom uitvallen, dan ik mijn huis nog even door op de accu's.
De tekening die ik heb gemaakt is simplistisch en mist uiteraard de specifieke componenten, maar is dit een haalbare situatie? Waar moet ik hier bij aan gaan denken?
Zelf wil ik het niet gaan aanleggen, daar moet uiteraard een goede installateur voor langs komen, maar wel wil ik van te voren al zo veel mogelijk informatie inwinnen.
Na 3 jaar te wonen in mijn huidige huis heb ik 3700kWh verbruikt, zelf zit ik te denken aan een zonnepanelen set wat zo'n 2400kWh per jaar oplevert, dit omdat ik verwacht meer energie te gaan verbruiken.
Mijn concrete vragen:
- Is het gebruik van accu's zinvol? Of kan ik voor die éne keer dat de stroom uitvalt beter een aggregaat inzetten? (Wel voorbereiding in de meterkast er voor dan)
- Is zoiets als dit haalbaar met een 3-fase aansluiting waar een auto bij zit?