Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.806 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Gasschuif schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:50:
[...]

Aangesloten was een set van 3 panelen a 185 W van Solarking . 555 Wp totaal op 230 graden en c.a 10 graden helling. Valt ruim binnen de specs naar mijn idee. Dit is al de 2e in een jaar tijd. Mischien een slechte serie ?
Ontdekt door aardlek trip in de hoofdvoeding.
Ik ben benieuwd wat de fabrikant hier van zegt. Ik heb 9 keer deze configuratie op mijn dak liggen... Gelukkig zit er 5 jaar garantie op die steca's.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Mistraller schreef op maandag 07 maart 2011 @ 00:11:
[...]

Laten we hopen dat ze dat dan doen vóór die binnenbrand...Is er van de Soladin bekend dat deze een echte brand veroorzaakt heeft, voorafgaand aan de recall?
Twee weken geleden heb ik een techneut van Mastervolt gesproken. Volgens hem is er geen brand ontstaan door een Soladin onvormer maar er zijn wel exemplaren geweest waarvan condensatoren doorgeslagen en inwendig gesmolten zijn.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:30:
2 van die schuco`s 190 op een steca 300 geven een vermogens rendement van minder dan 80%
er komt al 5.3 A uit bij 35,5 volt @30c. 1 string van 2 panelen in de zon geeft dan 73 volt bij 5,3 A, de steca 300 kan maar 4,16 A verwerken bij dat voltage en dat is een beetje zonde.
Idd zo had ik het nog niet bekeken. Helaas is de drempelspanning van de Steca 500 net te hoog voor 2 panelen. Ik heb dus de vervelende maar onvermijdelijke conclusie getrokken dat er een paneel bij moet, en dus 2 steca 500 omvormers moeten komen. Bedankt allen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:06
Gasschuif schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:50:
[...]

Aangesloten was een set van 3 panelen a 185 W van Solarking . 555 Wp totaal op 230 graden en c.a 10 graden helling. Valt ruim binnen de specs naar mijn idee. Dit is al de 2e in een jaar tijd. Misschien een slechte serie ?
Ontdekt door aardlek trip in de hoofdvoeding.
ik heb net vanochtend even snel gekeken ..lijkt spoor naar de diode te zijn ...dus spoor kan NOOIT doorbranden.

Tenzij .... en nu komt ie ... sluiting naar ground.. (aardedraad.. chassis)

...doorslag spanning in isolatie plaatjes achter de diode..naar GROUND .. vandaar dat je aardlek er uit knalt ..

Normaal loopt daar eff 2,5 A dus dat spoor gaat niet stuk .... tenzij je de ene kant van de diode aan de aluminium plaat door verbind(ground).. dan kan er ook stroom lopen uit de zonne cellen maar ook uit het NET ... en dan loopt er VEEL meer stroom.

Dus hoe ziet het isolatie plaatjes er uit ... kijk eerst .. zit hij er recht achter ..(zit hij er wel ?)
Kan een van de pinnen van de diode (op de print)sluiting maken naar het aluminium chassie ??
Het klemmende veer klepje ??
Soldeer klodders( bruggentjes)??
en dan pas uit elkaar monteren ... zeg maar ....

Op het chassis moet je dan ergens zwarte puntjes vinden.. daar was het eerste contact.

PS hoe oud waren de omvormers ongeveer .

vele vragen.... :?

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 07-03-2011 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

|:(
Republikeinse partij heeft nu een ruime meerderheid. En dat gaat de wereld merken. De volksvertegenwoordigers stemden afgelopen zaterdag voor het schrappen van Amerika's bijdrage aan het IPCC, het panel van de Verenigde Naties dat wetenschappelijke kennis over het klimaat bundelt in vijfjaarlijkse rapporten. ... de bedoeling is om alles wat naar klimaatwetenschap riekt, de mond te snoeren. Twijfel zaaien over klimaatwetenschap is vervangen door keiharde ontkenning.
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/lees/war-on-science.htm

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ik zie binnenkort de reclame leus komen; Koop nu zonnepanelen voor het te laat is!! als ik dit de berichtgeving gaat worden de komende weken/maanden.

[ Voor 31% gewijzigd door ZonneStroom op 07-03-2011 09:35 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
glambalk schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:20:
Ik zie binnekort de reclame leus komen; Koop nu zonnepanelen voor het te laat is!! als ik dit de berichtgeving gaat worden de komende weken/maanden.
Het zou mij in elk geval niets verbazen. Voor een duurzame evolutie/revolutie zou een 3e oliecrisis niet slecht zijn. Alleen voor de toch al fragiele economie gaat dit een doodsteek worden.

Ik vrees in elk geval het ergste. :/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:36:
[...]

Het zou mij in elk geval niets verbazen. Voor een duurzame evolutie/revolutie zou een 3e oliecrisis niet slecht zijn. Alleen voor de toch al fragiele economie gaat dit een doodsteek worden.

Ik vrees in elk geval het ergste. :/
Precies; waarschijnlijk kunnen we beter nu al met de neus op de feiten worden gedrukt. Des te sneller zullen we (=Den Haag) inzien dat de enige stabiele energiebron voor de lange termijn de zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Heel misschien stellen wij ons huis ook wel open tijdens de solardays. Ik heb alleen een vraagje aan degenen die dat eerder gedaan hebben. Is het uberhaupt wel leuk voor de bezoekers als ze de omvormer niet kunnen zien? Die van ons is namelijk helemaal in een uithoek van het huis (achter een schot waar je dus heen moet kruipen) weggewerkt.

We hebben uiteraard ook nog wel onze zonneboiler en CV - houtkachel, maar vooral die laatste heeft niet veel met solardays te maken.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
windfreak schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:15:
Heel misschien stellen wij ons huis ook wel open tijdens de solardays. Ik heb alleen een vraagje aan degenen die dat eerder gedaan hebben. Is het uberhaupt wel leuk voor de bezoekers als ze de omvormer niet kunnen zien? Die van ons is namelijk helemaal in een uithoek van het huis (achter een schot waar je dus heen moet kruipen) weggewerkt.

We hebben uiteraard ook nog wel onze zonneboiler en CV - houtkachel, maar vooral die laatste heeft niet veel met solardays te maken.
Vorig jaar waren mensen niet zo heel erg geinteresseerd in de omvormer. Iemand zei gekscherend "is toch maar een doos met wat electronica". Dus nee, ik denk niet dat dat erg is ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@ Dmartino
Zo als eric_pv als zei en ik al vroeg ? die stecca 300
En de max stroom …. Max Spanning .. bovendien rendement is slechter :stecca 300 ..93% ipv 95% van de 500.

Dus WAAROM…
En dan nog 775Kwh op jaarbasis ….
190Wp x2 * instralings schijf a 80%=380W *0,93 *0,70*0,85=210Kwh per jaar
190Wp x3 * instralings schijf a 80%=570W *0,95 *1,0*,085=460Kwh per jaar
Maakt 210+450=660Kwh op jaar basis ..is wel wat anders dan 775 ..toch ??
Stecca 300 heb ik op 70% gezet ( slechte match).

Dus WAAROM…
Ik zou zeggen maak 2x setje van 3 panelen op een stecca 500.. meer rendement..meer opbrengst tegen MINIMALE kosten( je heb voldoende ruimte)( reken zelf maar uit op het totaal !!!).

Maar nu andere vraag cq voorstel…ik kan niet in je portemonnee kijken.. maar stel
Ik zie dat je op 16 panelen geen schaduw heb… dus gedachte.. 2 strings a 8 panelen op een sb2500/ ( misschien 18 bij sb3000.. of andere fabrikant)
18x190w=3420W x instralings schijf a 80%=2736Wp (netjes voor de sb2500) * 0,95 * 0,85=2209Kwh op jaarbasis
Je kan beginnen met 8 panelen .. en binnen een jaar (je moet de zelfde panelen kopen) de rest er bij leggen.
Volgens mij ben je dan in ieder geval TOTAAL 600 euro goedkoper uit …(ivm de omvormers) de rest (4) mag je met de stecca’s doen
( 600 euro is +/-10% van de aanschafprijs is ongeveer 1jaar sneller terug verdient ..toch)

@ Joba hoe kan jij advies geven als je niet alles weet ..? toch .. zelfs twee vreemde strings configuraties

Over dimensioneren leesvoer:
http://zonstraal.forumup....08&mforum=zonstraal#70908

Note… jaarlijkse opbrengst is ongeveer gerekend,, je kan er altijd over discuteren..maar je moet ergens beginnen. En ik denk dat ik dicht bij de waarheid zit met deze methode..exclusief schaduw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
@ X21r: Zoals ik in mijn post van 8.45 uur aangeef, zie ik nu ook in dat het onvermijdelijk is om een paneel extra bij te plaatsen ;) Jouw mooie berekening zal mij vrouw zeker ook over de streep trekken, alhoewel ze ook kan tegensputteren met het argument om dan maar 3 panelen aan te schaffen...

Het aanschaffen van 6 panelen is al kostbaar genoeg, dus een uitbreiding naar meer panelen zit er niet in. Gezien de prijsdaling de afgelopen jaren is het nog steeds beter om het geld in de zak te houden, omdat de opbrengst de afschrijving niet goed maakt. Ga maar na, 3 jaar geleden kostte het nog 5 euro/Wp, en nu is dat 2,50. In die drie jaar heb je maximaal 3 Kwh/Wp opgewekt, en dus 60 cent terug verdiend (afschrijving van de omvormer niet mee gerekend). Je kan nu voor het zelfde geld dus 2x zoveel Wattpiek kopen. Gezien de resultaten behaald in het verleden zou het beter zijn te wachten met aanschaf...

De vraag is hoe dit prijsverloop komende jaren zal verlopen. Duitsland heeft dit natuurlijk allemaal mogelijk gemaakt, maar daar is een einde aan de pret gekomen, net zoals Frankrijk. Misschien is de prijs/Wp wel op een dieptepunt gekomen, wie zal het zeggen. De olieprijs is weer fors gestegen, als dit nog zo is in de zomer, dan stijgen de energieprijzen ook weer. Dus is de terugverdientijd verkort en zal de interesse in de panelen toenemen. Dan zal de prijs van een paneel waarschijnlijk (bij gelijkblijvende productie) ook toenemen. Heeft iemand hier een visie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 07:19
Roamor schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:00:
[...]
Precies; waarschijnlijk kunnen we beter nu al met de neus op de feiten worden gedrukt. Des te sneller zullen we (=Den Haag) inzien dat de enige stabiele energiebron voor de lange termijn de zon is.
Ik neigde nog wel eens naar windenergie, maar die lijkt het misschien toch te gaan afleggen. Al zal het op zee, zeker met die joekel molens toch wel redelijk blijven waaien is mijn vermoeden (zoals ook in het artikel, niet al te expliciet aangegeven). Zelf blijf ik echter opslag van zonne energie een belangrijk probleem vinden, net als de overdimensionering die nodig is om in de wintermaanden iedereen van stroom te te voorzien. Mondial/intercontinentaal moet hier echter wel wat op bedacht kunnen worden. Dan lijkt mij het lokaal micro vergisten van mest bij boeren nog een aardige tussenoplossing :)
windfreak schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:15:

Juist die laatste twee lijken mij als niet-bezitter uiterst interessant. Zonnepanelen (PV) zullen de meeste Nederlanders toch wel aardig begrijpen nu?; stroom is nou eenmaal stroom :+ Een zonneboilersysteem zit al wat complexer in elkaar, en een cv-houtkachel is ook uiterst interessant om in de praktijk te zien. Helaas ben ik nog geen eigen woning/fulltime werk bezitter en als dusdanig probeer ik er nog maar niet al teveel tijd aan te besteden. Hier met een schuin oog meelezen heb ik inmiddels wel erg veel ideeën opgedaan, voor als dat moment met een 1-2 jaar aanbreekt. Dan hoop ik t.z.t. ook zeker eens een aantal mooie installaties in de praktijk te kunnen zien :)

[ Voor 36% gewijzigd door Banjy op 07-03-2011 11:24 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Banjy schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:20:
[...]
Zelf blijf ik echter opslag van zonne energie een belangrijk probleem vinden, net als de overdimensionering die nodig is om in de wintermaanden iedereen van stroom te te voorzien.
Opslag hoeft in principe geen probleem te zijn, overproductie kun je makkelijk parkeren in Noorwegen dmv de NorNed-kabel

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17
X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 08:48:
[...]

ik heb net vanochtend even snel gekeken ..lijkt spoor naar de diode te zijn ...dus spoor kan NOOIT doorbranden.

...doorslag spanning in isolatie plaatjes achter de diode..naar GROUND .. vandaar dat je aardlek er uit knalt ..

Normaal loopt daar eff 2,5 A dus dat spoor gaat niet stuk .... tenzij je de ene kant van de diode aan de aluminium plaat door verbind(ground).. dan kan er ook stroom lopen uit de zonne cellen maar ook uit het NET ... en dan loopt er VEEL meer stroom.

Dus hoe ziet het isolatie plaatjes er uit ... kijk eerst .. zit hij er recht achter ..(zit hij er wel ?)
Kan een van de pinnen van de diode (op de print)sluiting maken naar het aluminium chassie ??

Op het chassis moet je dan ergens zwarte puntjes vinden.. daar was het eerste contact.

Ik ben benieuwd wat hieruit komt? Of er inderdaad contact is geweest met het chassis. Ik heb er ook 2 hangen en wil wel waten wat er aan de hand is. Ik heb 4x 185wp per omvormer op 10graden op het zw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
silvester6 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 08:56:
2-1-2011 heb ik mijn meterstanden netjes door gegeven aan greenchoice.
Liander heeft er zelf 600kw bij hoogverbruik bij opgedrukt omdat deze negatief was.....

Heb netjes gebeld dat het niet klopt en dat ze het moeten veranderen.
Dit kon door greenchoice opnieuw de meterstanden door te laten geven.

Na 2 weken bericht met weer de foute stand.
Heb nu niet telefonisch maar via de mail een mail gestuurd met foto van de meterstand dat deze lager is dan dat liander beweert. wacht nu nog op antwoord.

Heb er van geleerd dat ik de volgende keer bij het opnemen een foto maak met de krant er naast voor de datum (dit doe ik nu ong 1x per 2 maand)
Ik ga zeker geen andere meter nemen met een terugtelwerk ze moeten gewoon doen wat ze moeten doen net zoals de rekeningen iets hier boven en in hun voorwaarden op de site.
Kreeg zaterdag maar liefst 4 brieven van nuon heb ze even op volgorde gelegd:

1 nieuwe jaarafrekening die in september goed afgerekend was waar stond dat ik op 24 juni 2010 16.520 kwh op de hoge meterstand had staan --> is nu veranderd naar een geschatte waarde van 16.456 kwh op 16 jan 2011 :o

2 nieuwe eindafrekening gas geen veranderingen

3 nieuwe eindafrekening van mijn BPM stand 0 geen verandering

4 nieuwe eindafrekening elektriciteit, hier is weer wat verranderd -->Laag klopt nog steeds omdat deze niet negatief is.
hoog heb ik nu een nieuwe geschatte beginstand op 16 jan 2011 van 16.456 kwh en een eindstand geschat van 16.488 op 1 jan 2011 met een verbruik van 32kwh

Het rekensommetje is heel makkelijk als ik hem zelf doe 16.488 - 16520 = -32kwh dus heb ik 32kwh overgeproduceerd in de periode van 24 juni 2010 tot 2 jan 2011 op hoog tarief

Ben nu dus zover dat mijn eindafrekening klopt voor de overstap naar een andere leverancier op 1-2-2011. Maar mijn standen er voor worden veranderd.

Heb nu weer gebeld met liander waarom ze niet gewoon de standen ingeven, morgen wordt ik terug gebeld

Ik ben heel benieuwd wat liander in augustus gaat doen als beide telwerken een negatieve stand hebben van totaal +- 1200kwh

Ook ben ik dan zeer benieuwd wat greenchoice doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dmartino schreef op maandag 07 maart 2011 @ 08:45:
Ik heb dus de vervelende maar onvermijdelijke conclusie getrokken dat er een paneel bij moet...
8)7

Ok, dat gaan we even herformuleren:

"Ik heb dus de heuglijke conclusie getrokken dat het onvermijdelijk is om er een paneel bij te plaatsen."

Zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Erasmo schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:29:
Opslag hoeft in principe geen probleem te zijn, overproductie kun je makkelijk parkeren in Noorwegen dmv de NorNed-kabel
Noorwegen heeft 'maar' een 30 GW aan waterkracht (uit m'n hoofd). Daar kun je veel mee doen, maar niet heel West-Europa op laten draaien 's-nachts. Dan heb je toch echt wel wat windmolens nodig. Om maar te zwijgen over seizoensopslag. De zomer/winter mismatch blijft een groot en voorlopig onopgelost probleem voor zonne-energie. Daar is nog wel een doorbraak voor nodig.

Voorlopig is opslag geen probleem, maar in een situatie met een substantieel aandeel duurzame energie (> 50%), zullen we toch wel iets van een oplossing moeten hebben, zeker als we veel zonneënergie willen gebruiken. Bij windenergie is het probleem minder nijpend omdat de distributie (dag/nacht, zomer/winter) zo verschrikkelijk veel beter is.

[ Voor 20% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-03-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Hoe bereken jullie het warmwaterverbruik? Is zo'n site als deze een goed uitgangspunt: http://www.junkers.be/TipTrickDetail.aspx?TipTrickID=46 ?

Hiermee kom ik op zo'n 150 liter warm water per dag voor 3,5 personen.

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 07-03-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

glambalk schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:20:
Ik zie binnenkort de reclame leus komen; Koop nu zonnepanelen voor het te laat is!! als ik dit de berichtgeving gaat worden de komende weken/maanden.
Maar dan moeten er wel elektrische auto's komen!

Ik denk eerder dat we een versnelde switch gaan zien van diesel naar aardgas. Dan blijft de economie tenminste draaien. Die automobilistjes zijn sowieso niet belangrijk (dat vinden ze wel, maar dat zijn ze niet). Die hebben genoeg alternatieven: fietsen/treinen/telewerken/carpoolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Roamor schreef op maandag 07 maart 2011 @ 12:53:
Hoe bereken jullie het warmwaterverbruik? Is zo'n site als deze een goed uitgangspunt: http://www.junkers.be/TipTrickDetail.aspx?TipTrickID=46 ?

Hiermee kom ik op zo'n 150 liter warm water per dag voor 3,5 personen.
Ik heb een aparte meter en kwam over 2010 op 55 m3 warm water met 4 volwassenen, dus 150 liter per dag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:40:
@ Joba hoe kan jij advies geven als je niet alles weet ..? toch .. zelfs twee vreemde strings configuraties
:? Verklaar je nader, X21r.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

* SunshineCompany is even z'n Ferrarismeter blussen!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:40:
@ Dmartino
Zo als eric_pv als zei en ik al vroeg ? die stecca 300
En de max stroom …. Max Spanning .. bovendien rendement is slechter :stecca 300 ..93% ipv 95% van de 500.

Dus WAAROM…
En dan nog 775Kwh op jaarbasis ….
190Wp x2 * instralings schijf a 80%=380W *0,93 *0,70*0,85=210Kwh per jaar
190Wp x3 * instralings schijf a 80%=570W *0,95 *1,0*,085=460Kwh per jaar
Maakt 210+450=660Kwh op jaar basis ..is wel wat anders dan 775 ..toch ??
Stecca 300 heb ik op 70% gezet ( slechte match).
:? Hoe kom je bij 70%? Als een omvormer ondergedimensioneerd is, kun je niet met zo'n simpel sommetje de invloed op de jaaropbrengst berekenen. Ik heb met een tijdje geleden met échte waarden berekend, dat je zelfs met 4x 185 Wp op een Steca 500 een verlies hebt van zo'n 3% antonboonstra in "Duurzame Energie deel 17"

@ SunshineCompany: Leuk, een piekvermogen van meer dan 11 kW 8)

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 07-03-2011 15:11 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op maandag 07 maart 2011 @ 12:57:
[...]

Maar dan moeten er wel elektrische auto's komen!

Ik denk eerder dat we een versnelde switch gaan zien van diesel naar aardgas. Dan blijft de economie tenminste draaien. Die automobilistjes zijn sowieso niet belangrijk (dat vinden ze wel, maar dat zijn ze niet). Die hebben genoeg alternatieven: fietsen/treinen/telewerken/carpoolen.
Mijn gedachten gingen te snel. Forse verhoogde benzineprijs als gevolg van forse verhoogde olieprijs, betekende forse verhoogde gasprijs in NL en dat betekend een onvermijdelijke forse verhoging van de elektraprijs per 1 juli. Grid pariteit komt dan dichterbij en zullen de zonnepanelen wel eens sneller op gaan raken dan dat er bij geproduceerd kan worden. Overigens ook weer geproduceerd met verhoogde energieprijzen. Ik zou zeggen nog dit jaar zonnepanelen aanschaffen en je eigen energie opwekken voor het te laat is. Ik verwacht niet dat de Arabische lente op korte termijn over is. Daarnaast begint iedereen ook een hekel te krijgen aan Chavez nu hij openlijk de killer Gadverdaffi steunt. Dan heb je toch wel een groot deel van de olieproducerende landen te pakken.

[ Voor 20% gewijzigd door ZonneStroom op 07-03-2011 17:07 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
antonboonstra schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:49:
[...]

:? Hoe kom je bij 70%? Als een omvormer ondergedimensioneerd is, kun je niet met zo'n simpel sommetje de invloed op de jaaropbrengst berekenen. Ik heb met een tijdje geleden met échte waarden berekend, dat je zelfs met 4x 185 Wp op een Steca 500 een verlies hebt van zo'n 3% antonboonstra in "Duurzame Energie deel 17"

@ SunshineCompany: Leuk, een piekvermogen van meer dan 11 kW 8)
Hele leuke berekening.. ziet er goed uit ..
Dan kan ik je nog vertellen dat je er nog meer Kwh uit krijgt op jaar basis ,omdat je meer tijd in het "gunstige"gedeelte van de rendement gebied van je omvormer gaat werken.
Dus zo gezegd GEEN verlies (of maar 1%)..

Grandioos idee ...
Waarom komt de rest van de wereld er dan niet op ??.. er zijn toch nog vast wel meer knappe koppen... toch?

Bij SMA zitten er toch wel behoorlijk veel.. kijken en rekenen om hun product nog beterder te krijgen als de concurrent...
die link.. http://zonstraal.forumup....99&mforum=zonstraal#64899
Betreft data van SMA ….
90 to 110 % is het beste .. waarom dan geen 125% ??..dat zullen die jongen bij SMA wel eens uitgedokterd hebben.

Dus simpel even de data /4 *3 max 500 …. Werkt niet zo maar…(je werk punt van je panelen ga je namelijk veranderen)

De verschillende factoren( in willekeurige volgorde)
Hellingshoek,Richting,Rendement curve omvormer
Max stroom string ,Vmpp string, FFfactor

En ik kan je ook vertellen dat er praktijk situaties zijn die precies het OMGEKEERDE laten zien..Wp<omvormer max.en toch meer Kwh( en geen fatsoenlijk tegen antwoord gevonden ).

Dus geheel zware materie.. veel factoren.
En ik ga geen gouden bergen verkopen… vandaar 70%
(mischien wel 80% als je nergens een grens overschrijd)

Maar ja de stroom ..en die word alleen maar meer als de temperatuur stijgt..
Dus dat is een der belangrijkste grenzen.. vandaar dat ik daar wat over zeg.

Ik hoef niet te scoren met verkoop .. bovendien is er in ZIJN (Dmartini) een veel betere(financiële) oplossing.

@ Joba
Kijk welke informatie er niet is.. als iemand iets zegt…
Natuurlijk kan je met een fiets 120Km per uur rijden…( bakfiets ,race fiets.. etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn zonneboiler staat al weer op 80 graden! Vanavond lekker douchen van de zon en mijn his naverwarmen van de zon. Hij is al door de ZW ligging tot 19,5 gaden opgewarmd.

Zonnepanelen hebben vandaag 6,1kWh gedaan (nu maar 37W ivm schaduw).Omgerekend is dat 4,6kWh/Wp.

Overigens, iemand argumenten waarom niet voor een Remeha Zentasol te gaan maar voor bijvoorbeeld een HR solar systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 08:48:
[...]

Om mee te beginnen zijn de beide kapotte omvormers niet van mij, maar van mijn overbuurman. de eerste had andere symptomen. Groene led uit , en ampere meter in de string op nul A. Gebeurde vorig jaar zomer, Steca 500 c.a. half jaar oud.

De omvormer (ook steca 500) met de verbrande printbanen (als je goed kijkt zie je op twee plaatsen schade) is c.a. 1 jaar oud, en is nu richting leverancier voor vervanging onder garantie, dus verdere optische inspectie is niet meer mogelijk, behalve de onderstaande foto van de alu afdekplaat.

Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/272/dscf4982.jpg

Hierop is slechts wat rookschade te zien. Ik mag hopen dat in een later stadium, als de nieuwe er is, er meer bekend wordt over de oorzaak, na inspectie door de leveverancier. Dan zal ik deze kennis hier delen, nog even geduld dus, wordt vervolgd.

Vandaag hebben mijn 6 Steca 500 en 1 steca 300 er weer flink aan gesleurd, een absolute topdag!! Richting 4,4 kWh/kWp. Op de top 2,5 kW (draai nu nog 300 W)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
sodeknetter.. 28,4 kWh (5,5kWh/kWp)!! Wat een prachtige dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kom je bij 70%? Als een omvormer ondergedimensioneerd is,
vermogens rendement is heel iets anders dan opbrengst in kWh per jaar.
vermogens rendement is het aangeboden DC vermogen, tov het uitgeleverde Pac vermogen.
als je 2x 190Wp dc@stc vermogen in een steca 300 stopt, komt er nooit meer uit dan 300Watt.
het aantal keren dat je stc vermogen haalt is niet heel groot, op jaarbasis

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 18:23 . Reden: /edit plugwise kan ook erg heet worden..... 17338 Wh geproduceert.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Gasschuif schreef op maandag 07 maart 2011 @ 17:41:
[...]

Om mee te beginnen zijn de beide kapotte omvormers niet van mij, maar van mijn overbuurman. de eerste had andere symptomen. Groene led uit , en ampere meter in de string op nul A. Gebeurde vorig jaar zomer, Steca 500 c.a. half jaar oud.

De omvormer (ook steca 500) met de verbrande printbanen (als je goed kijkt zie je op twee plaatsen schade) is c.a. 1 jaar oud, en is nu richting leverancier voor vervanging onder garantie, dus verdere optische inspectie is niet meer mogelijk, behalve de onderstaande foto van de alu afdekplaat.
oke.. dus wachten op de volgende BOEM :O

Zaten er metalen plaatjes in de beide gele plastic eind kappen??
Het lijkt of ik ze niet zie op de foto ??

Schade lijkt ook in de eerste trap te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Vandaag bijna 3 KWh/KWp. Ja lachen jullie maar :+ dak WNW, dus zo gek is het nog niet.
X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 17:27:

@ Joba
Kijk welke informatie er niet is.. als iemand iets zegt…
Natuurlijk kan je met een fiets 120Km per uur rijden…( bakfiets ,race fiets.. etc).
Mijn respect voor je doortastendheid, ik gaf inderdaad alleen antwoord op de primaire vraag (toekomstige uitbreidingsmogelijkheden) en liet het rechercheurswerk (match panelen - inverter) voor jou. Maar elkaar aanvullen is toch een redelijke standaard werkwijze in een technisch forum, of zit ik er nu naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
antonboonstra schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:49:
[...]

Beste lieve aardig ….antonboonstra
Ik heb je data in je zip files eens bekeken.
Het lijkt er op dat jouw 3 panelen bijna PLAT liggen …
Normaal heeft men een piek van 1 a 2 uurtjes..en zakt de grafiek weer .
Jouw vroegste piek zit om11:00 en je laatste 15:30 to 16:00 …. Dat erg laat !!!!! (>450W)

Van de 30630 kwartiertjes ( 3maanden) zit je 126 kwartiertjes hoger dan 450W
Dit is totaal 58092/12/1000=4,8Kwh in die kwartiertjes dat je meer dan 450W produceert
Dit is minder dan 4.8/258,3=1,8 % van je jaarlijkse opbrengst( plus een beetje)
(en maar 6 x op max vermogen van je omvormer).

Dus kan ik zeggen …in JOUW situatie ben je ONDER gedimensioneerd..en er mag dus rustig een paneel bij ..
Je omvormer doet dit slapend …op zijn sokke ..27 keer komt hij >480W..zo gaat hij wel 60 jaar mee.

Onder voorbehoud dat de data klopt natuurlijk.
Kan je begrijpen dat dit te maken heeft met je lage hellingshoek.
Volgens mij kan je financiële winst halen door er een bij te leggen.

Wp panelen maal % instralings diagram.. dan zit je ongeveer in de buurt .
190Wpx3x80%=456W
190Wpx4x80%=608W ( eindelijk een beetje over gedimensioneerd)

Nog bedankt voor de file ..en het weer woord. _/-\o_
Het was weer leerzaam vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Joba schreef op maandag 07 maart 2011 @ 19:32:
Mijn respect voor je doortastendheid, ik gaf inderdaad alleen antwoord op de primaire vraag (toekomstige uitbreidingsmogelijkheden) en liet het rechercheurswerk (match panelen - inverter) voor jou. Maar elkaar aanvullen is toch een redelijke standaard werkwijze in een technisch forum, of zit ik er nu naast?
Alleszzz hoort er bij .. snapje hem.
Als je een auto verkoopt.. en de klant vraag ik wil 160Km/h kunnen rijden..
En jij verkoopt hem een auto.. die 160Km/h rijd

Komt de klant terug na twee dagen terug .. hardstikke boos .. ik kan niet harder dan 80Km/h

na veel gebabbel...kom je er achter dat DIE klant met een grote caravan rijd ....ja dan is alles vanzelf sprekend...

Wie is dan schuldig .... de verkoper ... ;w

Er zijn overal regels ....maar ook de uitzonderingen moet JIJ weten ....JIJ advies geven.. JIJ gedegen advies geven

En niet alleen ...bij mij werkt het ....
(ik hoop dat anderen hier ook wat van op pikken ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 23-09 20:12
Vandaag 5.6 kWh/kWp binnengehengeld. Nog eventjes en ik heb op sonnenertrag de nummer 1 van Eindhoven van zijn troon gestoten :P (http://www.zonnestroomopb...ntry=150&bz=852&year=2011). En dan negeer ik "zoninhuis" maar eventjes, want zijn MultiSol 180S paneeltjes zijn in werkelijkheid 195 Wp, vandaar zijn on-brabants hoge jaaropbrengst..

Vorige week heb ik mijn SMA van nieuwe firmware voorzien, dus heb ik ook nauwelijk last meer van het laatste restje schaduw.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Zonlichtstad schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:00:
Vorige week heb ik mijn SMA van nieuwe firmware voorzien, dus heb ik ook nauwelijk last meer van het laatste restje schaduw.
Nieuwe firmware op je omvormer en hij heeft dan minder last van schaduweffecten? Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 19:48:
[...]

Alleszzz hoort er bij .. snapje hem.
Als je een auto verkoopt.. en de klant vraag ik wil 160Km/h kunnen rijden..
En jij verkoopt hem een auto.. die 160Km/h rijd

Komt de klant terug na twee dagen terug .. hardstikke boos .. ik kan niet harder dan 80Km/h

na veel gebabbel...kom je er achter dat DIE klant met een grote caravan rijd ....ja dan is alles vanzelf sprekend...

Wie is dan schuldig .... de verkoper ... ;w

Er zijn overal regels ....maar ook de uitzonderingen moet JIJ weten ....JIJ advies geven.. JIJ gedegen advies geven

En niet alleen ...bij mij werkt het ....
(ik hoop dat anderen hier ook wat van op pikken ) :)
Eventjes voor de goede orde, volgens mij krijgt niemand hier op het forum BETAALD voor posts, en maakt iedereen gebruik van de info op dit forum OP EIGEN RISICO. Dat is nu net het grote verschil. Maar voor mij even #GoTexit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 17:28:
Mijn zonneboiler staat al weer op 80 graden! Vanavond lekker douchen van de zon en mijn his naverwarmen van de zon. Hij is al door de ZW ligging tot 19,5 gaden opgewarmd.

Zonnepanelen hebben vandaag 6,1kWh gedaan (nu maar 37W ivm schaduw).Omgerekend is dat 4,6kWh/Wp.

Overigens, iemand argumenten waarom niet voor een Remeha Zentasol te gaan maar voor bijvoorbeeld een HR solar systeem?
Met remeha praat niet met de CV, de vlam gaat dus altijd aan bij warmwater gebruik.
Hij is niet afleesbaar, gebrek aan sensors
Het Remeha systeem met een opslag van warm water een een WW werkt niet fijn
110 liter water is weinig.

Ik ken de Remeha Zentasol niet maar dat zijn mijn argumenten tegen mijn mijn Remeha

5.1 kwh/kwp hier in Gelderland met een lage hellingshoek.
Ben erg blij met m'n Sanyo's en Delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Roamor schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:02:
Nieuwe firmware op je omvormer en hij heeft dan minder last van schaduweffecten? Of begrijp ik dat verkeerd?
Inderdaad :) De nieuwere SMA omvormers kunnen dmv Optitrac (http://download.sma.de/sm...ECHOPTITRAC-AEN082412.pdf) zich beter aanpassen aan gedeeltelijk beschaduwde panelen. Het idee is dat er tgv schaduw meerdere maxima optreden in de powercurve. Een traditionele MPP tracker vindt niet altijd het hoogste maximum. Optitrac doet dit beter ten koste van een klein beetje opbrengst in het geval van volledige bezonning.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

X21r schreef op maandag 07 maart 2011 @ 19:39:
[...]

Beste lieve aardig ….antonboonstra
Ik heb je data in je zip files eens bekeken.
Het lijkt er op dat jouw 3 panelen bijna PLAT liggen …
Normaal heeft men een piek van 1 a 2 uurtjes..en zakt de grafiek weer .
Jouw vroegste piek zit om11:00 en je laatste 15:30 to 16:00 …. Dat erg laat !!!!! (>450W)

Van de 30630 kwartiertjes ( 3maanden) zit je 126 kwartiertjes hoger dan 450W
Dit is totaal 58092/12/1000=4,8Kwh in die kwartiertjes dat je meer dan 450W produceert
Dit is minder dan 4.8/258,3=1,8 % van je jaarlijkse opbrengst( plus een beetje)
(en maar 6 x op max vermogen van je omvormer).

Dus kan ik zeggen …in JOUW situatie ben je ONDER gedimensioneerd..en er mag dus rustig een paneel bij ..
Je omvormer doet dit slapend …op zijn sokke ..27 keer komt hij >480W..zo gaat hij wel 60 jaar mee.

Onder voorbehoud dat de data klopt natuurlijk.
Kan je begrijpen dat dit te maken heeft met je lage hellingshoek.
Volgens mij kan je financiële winst halen door er een bij te leggen.

Wp panelen maal % instralings diagram.. dan zit je ongeveer in de buurt .
190Wpx3x80%=456W
190Wpx4x80%=608W ( eindelijk een beetje over gedimensioneerd)

Nog bedankt voor de file ..en het weer woord. _/-\o_
Het was weer leerzaam vandaag
M'n panelen staan toch echt onder een hoek van 35° netjes naar het zuiden (foto's) en m'n metingen komen gevaarlijk dicht bij de hoofdmeter van Enexis (klik) dus zijn volgens mij wel nauwkeurig genoeg. Niet echt een uitzonderlijke situatie lijkt mij. Ik heb de data nog even uitgebreid tot en met 31 december 2010.

Voor daggrafieken kun je hier kijken. Leuk om te zien dat ondanks de wolkenloze dag, er toch nog twee dipjes te zien zijn. Helaas zorgen de puntjes van twee bomen nog steeds voor wat schaduw. Desondanks een nette 5,18 kWh/kWp.

offtopic:
Vanwaar ben ik ineens zo lief? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Zonlichtstad schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:18:
[...]

Inderdaad :) De nieuwere SMA omvormers kunnen dmv Optitrac (http://download.sma.de/sm...ECHOPTITRAC-AEN082412.pdf) zich beter aanpassen aan gedeeltelijk beschaduwde panelen. Het idee is dat er tgv schaduw meerdere maxima optreden in de powercurve. Een traditionele MPP tracker vindt niet altijd het hoogste maximum. Optitrac doet dit beter ten koste van een klein beetje opbrengst in het geval van volledige bezonning.

Gerbrand
Interessant, maar dan vraag ik me toch af waarom ze dat niet by default op de omvormers inbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 22:08
Hèhè, eindelijk hier in het noordwesten een volledig zonnige dag. Afgelopen dagen lichtelijk jaloers naar alle 'daguitslagen' gekeken terwijl er hier wolken te zien waren, maar het wachten is beloond: de SB2100 draaide 5,78 kWh/kWp, en de Soladin 5,32. Volgens Plugwise dan, want de SB beweert zelf 5,98 maar dat nemen we met een schep zout...
Helaas verwerkt SonnenErtrag mijn bijdragen niet goed, anders zou ik weer iets stijgen in de rankings. 2011 staat nu op 94,01 kWh/kWp voor de nieuwste set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Roamor schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:30:
Interessant, maar dan vraag ik me toch af waarom ze dat niet by default op de omvormers inbakken.
Het kost natuurlijk gewoon tijd zoiets te ontwikkelen. Dan kan je beter alvast wat omvormertjes verkopen en de verbeterde software naleveren.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik sta op het punt een nieuw huis (nieuwbouw) te kopen en overweeg daar zonne panelen te gaan plaatsen, hier heb ik een aantal motitivaties voor, waar financieën niet direct de boventoon voert:

- Mijn steentje bijdragen
- Niet afhankelijk zijn van energie maatschappijen (Zo ver als het kan)
- Nieuwe techniek is leuk!

Als IT'er hecht ik ook veel waarde aan mijn elektrische voorziening, zo wil ik bijvoorbeeld in mijn meterkast een mogelijkheid tot het aansluiten van een noodstroom voorziening, mocht de "pleuris" uitbreken, dan heb ik nog stroom.

Hier zag ik icm zonne energie een mogelijkheid, ik kwam zelf tot:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.widodh.nl//docs/energy_supply_house/elektra_nieuwe_huis_1.png

In 2012 hoop ik mijn Tesla Model S te mogen ontvangen, dat is de reden dat ik een 3-fase aansluiting in het huis zal nemen, zo moet ik op 3x16A kunnen laden, wellicht zelfs 3x25A danwel 3x30A.

Door het plaatsen van accu's hoop ik ook mijn noodstroom voorziening in te kunnen bouwen, mocht de stroom uitvallen, dan ik mijn huis nog even door op de accu's.

De tekening die ik heb gemaakt is simplistisch en mist uiteraard de specifieke componenten, maar is dit een haalbare situatie? Waar moet ik hier bij aan gaan denken?

Zelf wil ik het niet gaan aanleggen, daar moet uiteraard een goede installateur voor langs komen, maar wel wil ik van te voren al zo veel mogelijk informatie inwinnen.

Na 3 jaar te wonen in mijn huidige huis heb ik 3700kWh verbruikt, zelf zit ik te denken aan een zonnepanelen set wat zo'n 2400kWh per jaar oplevert, dit omdat ik verwacht meer energie te gaan verbruiken.

Mijn concrete vragen:
- Is het gebruik van accu's zinvol? Of kan ik voor die éne keer dat de stroom uitvalt beter een aggregaat inzetten? (Wel voorbereiding in de meterkast er voor dan)
- Is zoiets als dit haalbaar met een 3-fase aansluiting waar een auto bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet eenvoudig je auto als accu gebruiken als de 'pleuris' uitbreekt?

Persoonlijk lijkt het me wat overdreven om thuis een noodstroomvoorziening te hebben. Ik zou zeggen zorg dat je wat kaarsen of een gaslampje in huis hebt en die ene keer dat de stroom dan uit valt heb je alsnog licht. En alle rest kun je volgens mij wel even zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

In Engeland zegt men:

Hope for the best, prepair for the worst

Met al die olie tekorten weet je het maar nooit, nu al boven de 1,70 euro (per liter dus) *O*

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 07-03-2011 22:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snow_king

http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_solsafe_xxen
gewoon gridfeed doen, en outage afwenden met zo`n dingetje.
(of je tesla als alternate power source)
dbcom.nl heeft ervaring met dit soort installaties.

!? idee krijg ik ineens wel, in mijn e-scooter zit al 1.5 kWh 48 volt,
daar kan het licht ook al 3 maanden van branden....../campinglader....
ik heb dus al een leuke accubank

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:46:
Kun je niet eenvoudig je auto als accu gebruiken als de 'pleuris' uitbreekt?

Persoonlijk lijkt het me wat overdreven om thuis een noodstroomvoorziening te hebben. Ik zou zeggen zorg dat je wat kaarsen of een gaslampje in huis hebt en die ene keer dat de stroom dan uit valt heb je alsnog licht. En alle rest kun je volgens mij wel even zonder.
Nee, bij een EV is dat wat lastig. Wel heb ik ook een Toyota Auris Hybride, die moet je wel met wat aanpassingen om kunnen bouwen tot een generator, kan met een Prius ook heel makkelijk.

Ik voel me er fijn bij om te weten dat ik ook zonder het "net" kan, niet dat het in Nederland veel voor komt, maar dat betekend niet dat het in de toekomst niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:19:

Door het plaatsen van accu's hoop ik ook mijn noodstroom voorziening in te kunnen bouwen, mocht de stroom uitvallen, dan ik mijn huis nog even door op de accu's.

Mijn concrete vragen:
- Is het gebruik van accu's zinvol? Of kan ik voor die éne keer dat de stroom uitvalt beter een aggregaat inzetten?
Een systeem wat kan overschakelen naar eilandbedrijf is vreselijk duur.

Die ene keer dat je stroom uitvalt kun je ook proberen je bier op te drinken voor die warm geworden is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:07:
[...]

Een systeem wat kan overschakelen naar eilandbedrijf is vreselijk duur.

Die ene keer dat je stroom uitvalt kun je ook proberen je bier op te drinken voor die warm geworden is. ;)
Manueel is uiteraard ook prima, er moet toch wel een schakelaar zijn die je kan omdraaien en zo kiest voor een bepaalde invoer?

Maar in mijn tekening staan het net en de zonnepanelen parallel aan elkaar, als het net niet meer levert is een diode toch prima? Dan voorkom ik dat ik terug lever aan het net op dat moment (Wat mijn installatie verbrand dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gasschuif schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:00:
In Engeland zegt men:

Hope for the best, prepair for the worst

Met al die olie tekorten weet je het maar nooit, nu al boven de 1,70 euro (per liter dus) *O*
Zo *O* vind ik dat eigenlijk niet... :-(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Snow_King schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:01:
Nee, bij een EV is dat wat lastig. Wel heb ik ook een Toyota Auris Hybride, die moet je wel met wat aanpassingen om kunnen bouwen tot een generator, kan met een Prius ook heel makkelijk.

Ik voel me er fijn bij om te weten dat ik ook zonder het "net" kan, niet dat het in Nederland veel voor komt, maar dat betekend niet dat het in de toekomst niet gaat gebeuren.
Waar baseer je dat precies op? Heb je gisteren naar Panorama gekeken op de BRT? ;)

Mijn advies: geef je geld uit aan iets dat werkelijk zin heeft. Vergeet ook niet dat een aggregaat/accupakket geproduceerd moet worden, waarbij grondstoffen en energie zijn gebruikt. Als dat dan (imo) geen zin heeft, is dat net zulke zinloze vervuiling als die settopboxjes die standby gewoon staan te feesten à raison van 10 W.

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Vandaag 5.6 kWh/kWp binnengehengeld. Nog eventjes en ik heb op sonnenertrag de nummer 1 van Eindhoven van zijn troon gestoten :P (http://www.zonnestroomopb...ntry=150&bz=852&year=2011). En dan negeer ik "zoninhuis" maar eventjes, want zijn MultiSol 180S paneeltjes zijn in werkelijkheid 195 Wp, vandaar zijn on-brabants hoge jaaropbrengst..

Gerbrand
Ah, het "Your d*ck is bigger than mine" (of vice versa) syndroom. Fijn, het flakkert elke keer weer op zodra er een mooie dag is. Geen problemo, onschuldig oude/jongejongensvertier. Is al van uit de prehistorie, zit in de genen blijkbaar. Niets aan het handje.

Alleen de Kyocera'tjes hier haalden 5,18 kWh/kWp, hele systeem bij elkaar zat op 4,76 kWh/kWp vandaag. Ik biggel grote tranen, met een glimlach op de mondhoeken, want 6,4 kWh opbrengst is bijna het drievoudige van het normale verbruik (al staat er nu een op WKK stroom te genereren appeltaart te bakken, maar dat hoor je morgen wel, T. ... :9 ;) ).

And what's more: mijn meest prehistorische ouwelullen-olieboerpaneelkes (4x 93 Wp ACN2000E Shell Solar) stonden gisteren precies 11 jaar op het dak (de 13e maart 2000 zijn ze daadwerkelijk aangesloten). En die deden het voor zijn olieboers toch nicht schlecht met 4,68 kWh/kWp, vervuild en (vermeend?) gedegradeerd als ze na al die tijd zouden moeten zijn (als je de "vermogensdegradatie small-talk" op de blauwe ogen zou moeten geloven).

De Visi'sol waarop alle modules in de voorste rij plus de Kyocera's staan geschakeld, vertoonde vandaag een vlekkeloze parabool (voorzover je van "vlekkeloos" kunt spreken natuurlijk).

Kun jij even toelichten hoe dat precies zit met die Multisol paneelkes gebakken in Gelsenkirchen? Sticker vermogen 180 Wp, maar flashdata 195 Wp??? Ik vind nergens, bij Scheuten Solar niet, bij Photon module database niet, en bij Photovoltaikforum module database niet "een Scheuten Solar MultiSol 180S" module... Klopt dat wel???

Bedoel jij wel wat ik bedoel, of heb je het over een heel ander type module van een andere leverancier???

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
zonnigtype schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:25:
[...]

Ah, het "Your d*ck is bigger than mine" (of vice versa) syndroom. Fijn, het flakkert elke keer weer op zodra er een mooie dag is. Geen problemo, onschuldig oude/jongejongensvertier. Is al van uit de prehistorie, zit in de genen blijkbaar. Niets aan het handje.
Ach, nu kan ik er even van genieten. Over een paar maandjes word ik aan alle kanten ingehaald omdat mijn dak nogal steil is. Inderdaad: my d*ck is bigger (eventjes), maar binnenkort wacht het ijsbad ;).
Kun jij even toelichten hoe dat precies zit met die Multisol paneelkes gebakken in Gelsenkirchen? Sticker vermogen 180 Wp, maar flashdata 195 Wp??? Ik vind nergens, bij Scheuten Solar niet, bij Photon module database niet, en bij Photovoltaikforum module database niet "een Scheuten Solar MultiSol 180S" module... Klopt dat wel???

Bedoel jij wel wat ik bedoel, of heb je het over een heel ander type module van een andere leverancier???
Het viel me laatst op dat gebruiker "zoninhuis" in Eindhoven volgens sonnenertrag rond de 970 kWh/kWp per jaar haalt. Dit is toch wel ruim boven verwachting voor deze kant van het land. Toen viel mij op dat de MultiSol 180 S panelen volgens http://www.ecocalc.com/ma...Multisol+180+S?ep=1&prid= eigenlijk 195 Wp paneeltjes zijn en dat het dus een 3120 Wp installatie is ipv 2960 Wp.

Dat maakt het wat lastig vergelijken. Verder ligt zijn installatie wel redelijk onder de ideale hoek, maar volgens sidereal.com kom je daarmee toch niet veel verder dan 950 kWh/kWp.

Even voor de duidelijkheid: het maakt mij verder niet uit wat iemand haalt of invult. Ik heb alleen me serieus een tijdje afgevraagd of mijn eigen installatie wel naar behoren presteerde omdat het vergelijk niet klopte.

Daarnaast zou het wel fijn zijn als een getal in de typeaanduiding van een paneel ook gewoon de STC waarde weergeeft.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Snow_King schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:09:
[...]

Manueel is uiteraard ook prima, er moet toch wel een schakelaar zijn die je kan omdraaien en zo kiest voor een bepaalde invoer?

Maar in mijn tekening staan het net en de zonnepanelen parallel aan elkaar, als het net niet meer levert is een diode toch prima? Dan voorkom ik dat ik terug lever aan het net op dat moment (Wat mijn installatie verbrand dan).
Standaard omvormers schakelen af bij uitval van het net. Ze gebruiken de netfrequentie voor/als sync.
Dat is niets voor niets als het net terug komt en jij loopt voor/achter op het net heb jij (en je directe omgeving) en probleem.
Ik heb ooit wel eens, in het analoge tijdperk met dikke electromotoren, een mis-sync gehad bij het terugkoppelen aan het net van 2Hz. De rotklap die dat gaf werd in het gehele gebouw (3 verdiepingen) gehoord en gevoelt. Electromotor los op de sokkel en ik had wat uit te leggen :o

Ofwel kosten zijn te hoog, aansluiting geschikt maken voor een klein aggregaat van 2000W ( en die gamma dingen niet langer dan 24h laten draaien) en klaar is kees (snow king).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zonlichtstad schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:47:

Het viel me laatst op dat gebruiker "zoninhuis" in Eindhoven volgens sonnenertrag rond de 970 kWh/kWp per jaar haalt. Dit is toch wel ruim boven verwachting voor deze kant van het land. Toen viel mij op dat de MultiSol 180 S panelen volgens http://www.ecocalc.com/ma...Multisol+180+S?ep=1&prid= eigenlijk 195 Wp paneeltjes zijn en dat het dus een 3120 Wp installatie is ipv 2960 Wp.

Dat maakt het wat lastig vergelijken. Verder ligt zijn installatie wel redelijk onder de ideale hoek, maar volgens sidereal.com kom je daarmee toch niet veel verder dan 950 kWh/kWp.

Even voor de duidelijkheid: het maakt mij verder niet uit wat iemand haalt of invult. Ik heb alleen me serieus een tijdje afgevraagd of mijn eigen installatie wel naar behoren presteerde omdat het vergelijk niet klopte.

Daarnaast zou het wel fijn zijn als een getal in de typeaanduiding van een paneel ook gewoon de STC waarde weergeeft.
Met het laatste helemaal mee eens. Nogmaals: die type aanduiding met "S" kon ik niet bij Scheuten Solar en de grootste databases terugvinden. Maar nu komt het: ik heb nog in mijn elektronische archief gesnuffeld, en verrek, daar komt een datasheet van de Duitse Scheuten Solar site uit, met nota bene twee modules:

DATENBLATT MULTISOL® 180-P6 SOLARMODUL:

180-P6 A Nennleistung [Wp] 185 ± 5%
180-P6 S Nennleistung [Wp] 195 ± 5%

Het lijkt er dus op dat het systeem waar jij naar refereert ("zoninhuis") het oude (niet meer bij Scheuten gevoerde) module type "180-P6 S" heeft, en daarvan is inderdaad het nominale sticker vermogen 195 Wp met een tolerantie van plus of min 5% (dus minimaal 185,25 en maximaal 204,75 Wp, een brede spreiding). Inderdaad slaat dat getal in de type aanduiding zo te zien nergens op. Zou topicstarter JeroenH "Soladin600 kriebels" van kunnen krijgen... :z

Het is tevens een extra waarschuwing aan een ieder die van (fascinerende) databases als Sonnenertrag gebruik maakt: mensen kunnen invulfouten maken of datgene wat is ingevuld kan verkeerd worden geïnterpreteerd. Vooral ook omdat Sonnenertrag volautomatisch genormeerde (kWh/kWp) grafieken maakt, moet je oppassen en kritisch blijven bij wat je denkt te zien. Gaat vooral vaak fout als er tussentijds een installatie is uitgebreid, zodat met de nieuwe totale vermogensopgave van het opgestelde STC vermogen, de resultaten voor het "oude" systeem in de grafieken worden verminkt en niet meer kloppen - bij kWh/kWp weergave. Zonnestroom opbrengsten universeel, toegankelijk, begrijpelijk en "foutloos" presenteren blijft een lastige klus. En als het dan ook nog eens om duizenden installaties gaat waarvan de invoer van particulieren komt die niet eenvoudig zijn "te controleren" (dat willen we ook helemaal niet) weet je dat fouten een belangrijke storingsbron kunnen zijn. Goed om dat te beseffen als je met die gegevens daar gaat spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 07-03-2011 23:34 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Als ik zo de opbrengsten lees, merk je toch wel dat de hellingshoek (zeker in deze maanden) uitmaakt. Ik had vandaag een prachtige curve en haalde 4.1 kWh/kWp. Op een systeem wat 3055Wp is maar helaas op 15 graden staat aangezien de panelen elkaar anders beschaduwen.. Toch een beetje jaloers op alle 5+ waardes die ik hier voorbij zie komen.

Ben alleen wel heel benieuwd of dat rechtgetrokken gaat worden in de zomermaanden als de zon daardoor weer wel een betere hoek heeft dan de 35 graden systemen? Mag in elk geval niet klagen, de meter draait heerlijk achteruit en de zonneboiler zit bomvol heet water :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar

Gerbrand
Hmm.. welke omvormers is dat bij mogelijk want dat kan ik dan weer niet vinden op de SMA site? Zou dat goed kunnen gebruiken met de uitstekende schoorstenen hier. Het wordt nu gelukig steeds minder.. Denk dat het over twee/drie weken geen invloed meer heeft, maar door de wintermaanden heen mis ik toch net wat opbrengst door de schaduw.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

De Visi'sol waarop alle modules in de voorste rij plus de Kyocera's staan geschakeld, vertoonde vandaag een vlekkeloze parabool.
Het is geen parabool, maar een (halve) sinus. *)

* De eenhedenpolitie flitst tegenwoordig ook voor wiskundige overtredingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 08-03-2011 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op maandag 07 maart 2011 @ 23:59:
[...]

Hmm.. welke omvormers is dat bij mogelijk want dat kan ik dan weer niet vinden op de SMA site? Zou dat goed kunnen gebruiken met de uitstekende schoorstenen hier. Het wordt nu gelukig steeds minder.. Denk dat het over twee/drie weken geen invloed meer heeft, maar door de wintermaanden heen mis ik toch net wat opbrengst door de schaduw.
Hoi: Nieuw hier; lees al een tijdje mee; weet wel wat van PV etc 8)

SMA heeft dit al bijna een jaar op de nieuwere serie omvormers: 3000Tl-20/4000Tl-20 , HF-serie ; en Tripowers.
je kan dit zeer eenvoudig inschakelen door in je sunnyexplorer als installateur in te loggen.

Het wordt door SMA alleen aangeraden om de functie aan te schakelen als je inderdaad last van schaduw hebt. De MPP tracking wordt iets minder efficiënt door de optitrack in te schakelen (daarom zet men dit standaard ook niet aan)

Hier meer achtergrond info: http://www.sma.de/en/prod...optitrac-global-peak.html

Werkt fantastisch volgens onze zuiderburen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 07:48:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Best off-topic maar ik zit hier nu met een dikke smile op mijn gezicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[...]

:D

Vanochtend om 07:15 al 36 Watt vermogen! Dat is mooi vroeg. Ik had gisteren met m'n 20 graden set 5,18 kWh/kWp. Verder is tegenwoordig de live-monitor op m'n website de best bezochte pagina. Leuk.

Ik ben trouwens aan het verhuizen! Naar een huis uit '59. Vloerisolatie, dakisolatie en overal dubbel glas. Nieuwe ketel uit 2007. Hoekhuis met garage en carport. Daar komen asap 6-10 PV panelen op, het lessenaarsdak van het huis zelf is niet geschikt voor PV. Het enige wat ik tot nu toe tegenkwam wat erg slecht was, was de kruipruimte. Probeerde het houten luik te openen, volledig vastgeklemd door uitzetting door vocht. M'n vinger kwam nat uit het gat waarmee je hem moet openen. Kortom; kletsnatte kruipruimte. Ga eerst controleren of het wel kan doortochten. Een kruipruimte moet toch altijd door kunnen waaien? Verder nog tips voor de kruipruimte?

[ Voor 41% gewijzigd door SunshineCompany op 08-03-2011 12:17 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Ondertussen ben ik nog steeds dagelijks aan het bellen met NLenergie (de NEM)
Ze verstoppen zich achter een grote muur en bevestigen niets en "kunnen" niet terugbellen.

Mijn EAN codies zijn aangekomen en ik moet afwachten of het terugleveren goed gaat.
Bevestigen doen ze dat niet

Mijn vraag of mijn hoog overschot te compenseren is met een laag tekort willen ze niet beantwoorden.
Of het dan zin heeft om naar enkeltarief terug te gaan willen ze niet beantwoorden.

Ik heb verzocht om naar enkel tarief terug te gaan.
Dat zou gedaan zijn maar ze "kunnen" het niet bevestigen.
Vragen naar de managers heeft geen zin, ze "kunnen" je niet doorverbinden.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2aij66d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Woodski schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:27:
..............
Probeer je ons iets duidelijk te maken?? 7(8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Alle vaste bezoekers hier bovenstaande even quoten O-)

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-03-2011 13:09 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Woodski schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:27:
Ze verstoppen zich achter een grote muur en bevestigen niets en "kunnen" niet terugbellen.

Mijn EAN codies zijn aangekomen en ik moet afwachten of het terugleveren goed gaat.
Bevestigen doen ze dat niet

Mijn vraag of mijn hoog overschot te compenseren is met een laag tekort willen ze niet beantwoorden.
Of het dan zin heeft om naar enkeltarief terug te gaan willen ze niet beantwoorden.

Ik heb verzocht om naar enkel tarief terug te gaan.
Dat zou gedaan zijn maar ze "kunnen" het niet bevestigen.
Vragen naar de managers heeft geen zin, ze "kunnen" je niet doorverbinden.

[afbeelding]

Daarom zit ik bij Greenchoice.. Toko's zoals NEM e.d. is altijd goedkoep-duurkoop..

[ Voor 2% gewijzigd door Yilar op 08-03-2011 13:39 . Reden: plaatje toegevoegd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 07:49:
[...]

Hoi: Nieuw hier; lees al een tijdje mee; weet wel wat van PV etc 8)

SMA heeft dit al bijna een jaar op de nieuwere serie omvormers: 3000Tl-20/4000Tl-20 , HF-serie ; en Tripowers.
je kan dit zeer eenvoudig inschakelen door in je sunnyexplorer als installateur in te loggen.

Het wordt door SMA alleen aangeraden om de functie aan te schakelen als je inderdaad last van schaduw hebt. De MPP tracking wordt iets minder efficiënt door de optitrack in te schakelen (daarom zet men dit standaard ook niet aan)

Hier meer achtergrond info: http://www.sma.de/en/prod...optitrac-global-peak.html

Werkt fantastisch volgens onze zuiderburen
Thanks Stapelstenen! Als ik de info van SMA zie, zou dat perfect zijn voor mijn installatie door die *(&^*( schoorstenen.. Maar ik lees op de pagina:

The SMA inverters Sunny Boy 3000TL, 4000TL and 5000TL will be equipped as standard with OptiTrac Global Peak as of the second quarter in 2010. For older devices there will be a software update available.

Ik heb zelf een Sunny Boy 3000, wat dus een 'older' (4 maanden oud) model is.. Nu maar hopen dat daar ook een update voor uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
[...]

lol _/-\o_ we moeten wel heel erg op onze tellen gaan passen hier, als zelfs zonnigtype al door de eenheden politie op zijn vingers wordt getikt.. Is maar goed dat er nog geen boetes op staan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Boetes in de vorm van te salderen kWh's.. :+

Werd net gebeld, of 'ik' een setje van 6 panelen op een plat dak kon komen zetten. Voor WijWillenZon. Geen probleem natuurlijk. Klein detail; het dak is 4x4 meter. 8)7 Meneer had al besteld.. :F Dat krijg je nu dus. Mensen die zonder advies zonnepanelen hebben besteld om 10-20% te besparen. Vervolgens legt WijWillenZon het bij de installateurs neer. Die moeten de problemen maar oplossen :) Oh, en dat mag natuurlijk niets kosten, want WijWillenZon heeft richtprijzen op de website gezet!

[ Voor 84% gewijzigd door SunshineCompany op 08-03-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
SunshineCompany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:45:
Werd net gebeld, of 'ik' een setje van 6 panelen op een plat dak kon komen zetten. Voor WijWillenZon. Geen probleem natuurlijk. Klein detail; het dak is 4x4 meter. 8)7
Omdat ik geen installateur ben maar wel graag bijleer: Wat is precies het probleem? Als zo'n paneel 1 bij 1.5m is, dan passen er toch 2 naast elkaar, en kun je er 3 achter elkaar zetten met een helling van 15 graden en een tussenafstand van 50 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:38:
[...]

Ik heb zelf een Sunny Boy 3000, wat dus een 'older' (4 maanden oud) model is.. Nu maar hopen dat daar ook een update voor uitkomt.
Indien je een SB3000 hebt (die met trafo en 32kg) zal er daarvoor geen update komen (helaas) de "oudere" types hebben niet de mogelijkheid om up te daten en/of om overweg te kunnen met de optitrac software.
Er zit in jou omvormer helaas geen SD slot om hem een update te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

[...]
And what's more: mijn meest prehistorische ouwelullen-olieboerpaneelkes (4x 93 Wp ACN2000E Shell Solar) stonden gisteren precies 11 jaar op het dak (de 13e maart 2000 zijn ze daadwerkelijk aangesloten). En die deden het voor zijn olieboers toch nicht schlecht met 4,68 kWh/kWp, vervuild en (vermeend?) gedegradeerd als ze na al die tijd zouden moeten zijn (als je de "vermogensdegradatie small-talk" op de blauwe ogen zou moeten geloven).
Inderdaad! Ik heb er ook 4 staan en zelfs al een halfjaartje langer.
Ze zien er nog perfect uit! Terwijl bij de RSM110 en S105 en S115 van diezelfde olieboer toch hier en daar wat vlekjes komen op de cellen, begrijp me goed ze doen het nog perfect maar de kwaliteit lijkt minder. Zal ook wel te maken hebben met de prijs, alles moet tegenwoordig goedkoper.
Al mijn panelen van Shell staan onder een hoek van 30 graden, de overige panelen staan vlakker en dat merk je nu met de winterzon, ze leveren nu 10% meer dan de moderne SPR300's van Sunpower. Dat wordt in de zomer overigens wel weer goed gemaakt.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:07:
[...]

Indien je een SB3000 hebt (die met trafo en 32kg) zal er daarvoor geen update komen (helaas) de "oudere" types hebben niet de mogelijkheid om up te daten en/of om overweg te kunnen met de optitrac software.
Er zit in jou omvormer helaas geen SD slot om hem een update te geven.
Hmm, dat is erg jammer.. Beetje minder dat dit soort opties tijdens het besteltraject niet wat duidelijker worden aangegeven. Ben heel erg tevreden over mijn leverancier, maar de extra kosten voor de TL versie hadden gerekend over het aantal jaren misschien de moeite waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
SunshineCompany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:03:
[...]

:D

. Kortom; kletsnatte kruipruimte. Ga eerst controleren of het wel kan doortochten. Een kruipruimte moet toch altijd door kunnen waaien? Verder nog tips voor de kruipruimte?
kijk even of deze ventilatieroosters niet verstopt zitten met bladeren etc.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/House_vent.jpg/220px-House_vent.jpg

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

asvogel schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:05:
[...]

Omdat ik geen installateur ben maar wel graag bijleer: Wat is precies het probleem? Als zo'n paneel 1 bij 1.5m is, dan passen er toch 2 naast elkaar, en kun je er 3 achter elkaar zetten met een helling van 15 graden en een tussenafstand van 50 cm?
Klopt. Alleen WijWillenZon levert standaard 30 graden opstellingen, en je moet officieel ook nog (in geval van 15 graden) 26cm van de rand blijven. En de officiële tussenruimte voor 15 graden opstelling is 1 meter. Dus het kan allemaal wel, mits je maatwerk koopt en die extra schaduw voor lief neemt.
Speedfightserv schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:38:
[...]

kijk even of deze ventilatieroosters niet verstopt zitten met bladeren etc.
[afbeelding]
Thanks, zal dat als eerste checken.

@Zonnigtype; Ik heb pas 6x105 Wp Shell op Marktplaats verkocht. Die had ik net 2-3 maanden daarvoor terugverdiend.. :) Moesten plaats maken voor m'n nieuwe installatie. Goed, die deden na 10 jaar dus nog precies hetzelfde als in het eerste jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door SunshineCompany op 08-03-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over radiatorfolie:

Heeft het voor een volledig geïsoleerde nieuwbouwwoning ook nog nut om HR radiatorfolie achter de radiators te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:20:
Vraagje over radiatorfolie:

Heeft het voor een volledig geïsoleerde nieuwbouwwoning ook nog nut om HR radiatorfolie achter de radiators te plakken?
Ik heb in de nieuwbouwwoning gewoon de tonzon-folie er achter gemonteerd.
Grootste gasbesparing tot nu toe is toch het waterzijdig inregelen en uiteraard de Qsolar zonneboiler :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vraagje;

Systeem op schuin dak op 't zuiden, 20 graden, Twente. 19.440 Wattpiek Suntech's. Op 1 Mastervolt 15000 omvormer. Dat is toch niet logisch? Heeft rendement gehaald van 84%. Had volgens mij hoger kunnen zijn als de omvormer niet zo ongelooflijk over gedimensioneerd was..? Wat vinden jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Vandaag eindelijk toegekomen aan het volledig slopen van de binnenaftimmering van de dakkapel. Dingen die ik tot nu toe tegen ben gekomen:
- combinatie van multiplex en spaanplaat
- na-isolatie met steenwol, glaswol en piepschuim, op sommige plaatsen gepropt, op sommige plaatsen helemaal niks
- veel sporen van lekkage, isolatiemateriaal is kletsnat op sommige plaatsen

En dan ben je klaar met slopen, wordt het tijd om weer op te bouwen: isolatie. Op de meeste plaatsen kan ik 6cm isolatie kwijt zonder daarbij de achterwand te raken. Op sommige plaatsen is dit beperkt tot 4cm. Ik dus vanmiddag naar de bouwmarkt... enige wat ik daar kon krijgen waren EPS, XPS en steen- of glaswol
- Steen- en glaswol valt af,want vanwege de vochtige buitenmuur zoek ik een vormvaste plaat die niet na verloop van tijd tegen de buitenmuur komt te zitten. Verder is steenwol niet vochtongevoelig.
- EPS is lekker goedkoop, maar geeft maar een Rd waarde van 1.1 bij 4cm dikte
- XPS is stervensduur en doet het niet veel beter dan EPS

Ofwel: komende week maar weer afreizen naar Hallum voor 6 stuks 120x60 4cm PIR-schuimplaten. Ik heb hier nog isolatieplaten liggen van 6cm, daar kan ik het grootste gedeelte gewoon mee isoleren, maar de plaatsen waar steunbalken voor de buitenaftimmering zitten zijn smaller.

Verder ben ik not-amused over de dakbedekking... wat een zooi ligt er hier op het dak. Het is nu weer dicht, maar over een maandje of 2 slopen we het er helemaal af, steken we de bestaande isolatie van het dak af en komt er nieuwe dakbedekking op. Ik heb inmiddels aan de binnenkant al geisoleerd, dus zoals het nu zit is het hout opgesloten tussen 6cm PIR-schuim en 5cm stilstaande lucht aan de ene kant, en 3cm XPS aan de andere kant. Het blijkt achteraf dus dat de helft van mijn dak is voorzien van XPS met waardeloze isolatiewaarde...

Van zonnepanelen komt het helaas nog niet, maar dat staat voor volgend jaar in de planning. Verder werd ik vanmorgen nog door Essent gebeld, of ik wilde overstappen naar zakelijke stroom, aangezien ik een "kantoor aan huis" heb. Heb eerst de boot maar afgehouden, maar ik vraag me af: met een hokje van 3x2.5m als kantoorruimte op 110m2 woonoppervlak, kom ik dan als eenmanszaak met "kantoor aan huis" dan eigenlijk wel in aanmerking voor zakelijke stroom en daarbij BTW-teruggave? Niet dat ik van plan ben om naar Essent over te stappen, die zijn stervensduur nml, maar GreenChoice zal daar ook vast wel interessante aanbiedingen voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
SunshineCompany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:09:
Klopt. Alleen WijWillenZon levert standaard 30 graden opstellingen, en je moet officieel ook nog (in geval van 15 graden) 26cm van de rand blijven. En de officiële tussenruimte voor 15 graden opstelling is 1 meter. Dus het kan allemaal wel, mits je maatwerk koopt en die extra schaduw voor lief neemt.
Ik ben zelf ook aan het puzzelen, vandaar mijn interesse. Ik kwam tegen dat de bedoeling was dat je 2 keer de hoogte als tussenruimte aanhoudt. Jij noemt die 1 meter, wat voor een paneel van 1 meter onder een hoek van 15 graden neerkomt op 4 keer de hoogte. Hoe is die 1 meter bepaald?
En hoe wordt die minimale afstand tot de rand bepaald? En die rand, dat geldt toch alleen voor de 'zijkant' van het platte dak, d.w.z. daar waar je in een schuin dak overgaat? Dus als dit platte dak doorloopt naar de buren, dan kun je toch gewoon tot aan de grens met de buren doorgaan met plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
kun je de panelen niet gewoon plat op dat dak van 4 bij 4 leggen? geen last van schaduw, wel iets minder opbrengst. of een helling van 15 graden, maar dan geen 2 "bokjes"achterelkaar, maar 1 bok, waar de 4 panelen (2x2) op kunnen liggen, in portrait is de totale hoogte dan 60 cm of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
asvogel schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:58:
[...]

Ik ben zelf ook aan het puzzelen, vandaar mijn interesse. Ik kwam tegen dat de bedoeling was dat je 2 keer de hoogte als tussenruimte aanhoudt. Jij noemt die 1 meter, wat voor een paneel van 1 meter onder een hoek van 15 graden neerkomt op 4 keer de hoogte. Hoe is die 1 meter bepaald?
En hoe wordt die minimale afstand tot de rand bepaald? En die rand, dat geldt toch alleen voor de 'zijkant' van het platte dak, d.w.z. daar waar je in een schuin dak overgaat? Dus als dit platte dak doorloopt naar de buren, dan kun je toch gewoon tot aan de grens met de buren doorgaan met plaatsen?
zie hier voor de 'spelregels'... tja nee-derland he!
http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
[...]

is het wel een -halve- sinus??

er zal toch aan begin en eind ook wel een heel kleine oploop zitten, zodat het eigenlijk een gaus-kromme wordt en dus op een hele sinus lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Net gebeld met liander ketenteam teruglevering.

Het systeem kan niet overweg met negatieve standen bij een ferrarismeter omdat dit dan gezien wordt als een volle ronde verbruik.

Als alles goed gaat worden nu de goede standen doorgegeven aan eneco voor de eindafrekening en aan greenchoice voor de start. niet via de normale weg maar via de mail omdat de stand negatief is.

Liander is bezig met een nieuw systeem wat ook met negatieve standen overweg kan. dit is dus goed nieuws voor de mensen die terugleveren aan het net met een ferrarismeter.

Krijg net ook het antwoordt van greenchoice op me mail wat ze doen met negatieve standen:

copy mail:
Om tevens uw vraag te beantwoorden: Greenchoice maakt geen negatieve nota’s op tenzij er sprake is van een aparte teruglevermeter die de door u opgewekte energie apart registreert.

Voor uw gewone draaischijfmeter kunnen wij dan ook geen negatieve jaarafrekening opmaken. Als u aan het eind van het jaar meer opgewekt zou hebben dan verbruikt (en de huidige standen ten opzichte van onze beginstanden negatief zijn), brengen wij een 0-verbruik in rekening.

Als voorbeeld zou dit dan als volgt in rekening gebracht worden:

Uw meterstand 2-1-2011
Elektra hoog: 16488
Elektra laag: 24658

Uw meterstand 2-1-2012

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Ze beweren nu dus dat mijn 1200kwh negatief verbruik gratis het net op gaat.

Is hier iemand die bij greenchoice zit met een ferrarismeter en een negatief verbruik waar wel door de 0 heen wordt uit betaald???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat ze toch altijd willen met die aparte meters, moedeloos word je er van.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zojuist bericht gehad van de buurman omtrent de verbrande printsporen op de Steca 500

De leverancier stuurt de kapotte netinverter rerug naar de fabriek, voor garantieclaim. Het zal denk ik dus niet duidelijk worden wat nou de preciese storings oorzaak is.

De complimenten voor Solar NRG uit ’s-Gravenzande voor de vlotte afhandeling van de garantie claim, zonder problemen een nieuwe. Super service dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Erasmo schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:09:
[...]

Zo *O* vind ik dat eigenlijk niet... :-(
Ja, maar jij rijdt zeer waarschijnlijk niet in een 3L Lupo :) Freude am fahren!

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 08-03-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is hier iemand die bij greenchoice zit met een ferrarismeter en een negatief verbruik waar wel door de 0 heen wordt uit betaald???
@speksteen
tsja, ik reageer maar even niet, ben in dit forum al summier voor leugenaar uitgemaakt nietwaar.
en... ik heb het al 10x verteld. "have it your way NEEderland"

noord hollanders hebben ook een andere way out trouwens :
http://www.nhec.nl/news/35/64/Interview

u haalt uw leverancier rechts in met uw linkse hobby en eindigt in de eerste week van maart al op -90kWh voor 2011.
mag dat ?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 18:57 . Reden: liander liegt als geen ander ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Jij zou een goede moderator zijn. Voordeel is dat er dan heel wat minder bij te lezen zal zijn. Meeste posts worden dan immers gedumpt in het digitale zwarte gat... :o Afgekeurd door de Einheiten Polizei... ;)

we moeten wel heel erg op onze tellen gaan passen hier, als zelfs zonnigtype al door de eenheden politie op zijn vingers wordt getikt.. Is maar goed dat er nog geen boetes op staan
Eigenlijk zou ik nu dus moeten gaan dreigen om met woedende rooie kop dit *&^%*(&+ forum met den vlam in den pijp te verlaten...

... wat vinden jullie. Wel of niet doen?

... en anders ga ik wel een potje matten daaro in de Leidse Merenwijk, ik weet zijn paneeltjes te hangen (lekker handig voor het grijpen, zo aan die bor-verboden gevel...), en ik heb nog wel ruimte voor wat extra's op het polderdak... >:) >:) >:)

Vandaag in Wateringse Veld rondgefietst, project uit begin van de eeuw. Aardig. Vol geplempt met 4 ouwe - denk ik - Shell Solar moduultjes per woning in wisselende "architectonische inpassing" per blok. Ook heel veel schaduwgevalletjes gezien (grotendeels slechte inpassing in dak t.o.v. bestaande dakkapellen, maar soms ook is er een kapel geplaatst op een plek waar die niet had moeten komen).

Paar gebarsten panelen (mat uitziend, is waarschijnlijk een grote aan elkaar hangende glaskorrel geworden, op een hellend vlak, dus dat gaat gewoon op den duur helemaal mis met water/vorst schade etc. En uitgebreid met een mevrouw staan kletsen wier hyper gelikte hellende gevel in dezelfde straat na volledige renovatie nog steeds bleek te lekken (en rotte aftimmering blijkt te hebben na jaren van lekkages, peperdure gevel, niet eenvoudig te renoveren). De 4 oorspronkelijke modules zijn bij haar door anderen vervangen. En kers op de taart: ze hebben na een eerdere omvormer renovatie een Soladin600 gekregen. Die nu nog steeds omgeruild moet gaan worden, want zitten in de "getroffen" serie. Monitoring van alle fraais in de wijk? Mwagh.... Oh ja, ze vertelde ook dat destijds aanschaf subsidie voor een deel in de zakken van de aannemer zou zijn verdwenen, terwijl deze voor de bewoners was bedoeld. Ach ja. Het kan verkeren. Mij maken ze niks meer wijs uit het "rijke historische Nederlandse PV-verleden", al is en blijft het elke keer weer schrikken wat dat allemaal wel heeft opgeleverd aan "toestanden"...

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 08-03-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 19:39:
[...]

greenchoice saldeert altijd 5000kwh en daarna 9 cent per kwh.
als je vooraf aangeeft wat er gaat gebeuren.
als je dat niet krijgt moet je echt op zoek gaan naar de reden.
veelal is dit de netbeheerder die vliegensvlug compleet idioot geschatte standen doormeld aan greenchoice,
en dan is er geen weg meer terug.
in noord holland is dit liander -> greenchoice moment altijd tussen 21 oktober en 21 december.
wees dat voor, en meld je standen zelf (*)
als later liander dan komt, heeft liander een probleem.
maak het greenchoice makkelijk met een foto van je meter.
greenchoice kan dan een punt maken bij liander/netbeheerder.
(*) altijd standen melden en afrekenen op de dag van de meteropnemer.(of eerder)

ik wou dat ik een credit card had van liander,
die komt nooit onder 0, lijkt me erg makkelijk,
saldo altijd boven nul, en geschat.

bron, ikzelf :
http://van.wijk.net/pvt/gc122009.jpg
http://van.wijk.net/pvt/gc2010.jpg
http://van.wijk.net/pvt/gc122010.jpg
gewoon met een schijfmeter, elk telwerk gesaldeerd voor het tarief wat ik afneem,
ook onder 0.
Hoe kan greenchoice dit bij jou wel doen en bij mij niet, de beste meneer beweert 99% zeker te weten dat ze niet door 0 gaan met een schijfmeter. 8)7

dit bewijst toch echt het tegendeel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jja schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:22:
[...]

Inderdaad! Ik heb er ook 4 staan en zelfs al een halfjaartje langer.
Ze zien er nog perfect uit! Terwijl bij de RSM110 en S105 en S115 van diezelfde olieboer toch hier en daar wat vlekjes komen op de cellen, begrijp me goed ze doen het nog perfect maar de kwaliteit lijkt minder. Zal ook wel te maken hebben met de prijs, alles moet tegenwoordig goedkoper.
Al mijn panelen van Shell staan onder een hoek van 30 graden, de overige panelen staan vlakker en dat merk je nu met de winterzon, ze leveren nu 10% meer dan de moderne SPR300's van Sunpower. Dat wordt in de zomer overigens wel weer goed gemaakt.
Dan heb ik geen goed nieuws voor je. Photon rapporteerde in decembernummer 2010 dat er delaminatie verschijnselen zijn vastgesteld bij S115 (of: "RSM115") en S 105 exemplaren (tale-telling foto's). Reclamanten krijgen bij het nu verantwoordelijke SolarWorld (wat in 2006 de hele kristallijne divisie van Shell Solar heeft overgenomen) slechts met moeite zaken ingeruild (gaat natuurlijk een drama worden bij krap bemeten daken, want die module formats bestaan al lang niet meer), en zeker niet alles blijkt te worden ingeruild ("selectieve inruil", zeg maar). Als je interesse hebt in scan van het artikel, mail me dan (info at polderpv punt nl aan elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
silvester6 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:29:
[...]

Hoe kan greenchoice dit bij jou wel doen en bij mij niet, de beste meneer beweert 99% zeker te weten dat ze niet door 0 gaan met een schijfmeter. 8)7

De wegen der energieleveranciers zijn en blijven nu eenmaal "ondoorgrondelijk". Ik denk dat het pijn begint te doen bij Greenchoice (had ik al in een vroeg stadium voorspeld). Mij hebben ze 2 rekeningen geleden wel door de nul heen gesaldeerd met een oerdegelijke enkeltarief Ferraris (slechts weinig, waren maar een paar kWh, maar het ging me toen beslist om het principe). Laatste jaren helaas niet meer van gekomen omdat ik teveel achter den kompjoet zit en dus een licht positief restverbruik over heb gehouden (Hear, Hear, ik vermoed dat ik nu ook nog eens bij de "Energieverspilling Inquisitie van GoT zal worden uitgenodigd... }) ). Toch maar een paar paneeltjes bijkopen dan? Oh nee, die zou ik in de Merenwijk gaan "halen"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
OK, ik legde even niet de link tussen de 26 cm en de regel dat de afstand tot de dakrand gelijk moet zijn aan de hoogte van het paneel - beetje dom van mij, zullen we maar zeggen.

Maar die afstand tussen de panelen: Wat is de aanbevolen afstand t.o.v. de hoogte van de panelen? Of beter nog: Heeft iemand een plotje van het verband tussen de ratio afstand/hoogte en het verlies op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 17:18:
is het wel een -halve- sinus??

er zal toch aan begin en eind ook wel een heel kleine oploop zitten, zodat het eigenlijk een gaus-kromme wordt en dus op een hele sinus lijkt?
Goed gezien, de kleine oploop is denk ik van het diffuse licht en het grote verlies door reflecties bij zeer kleine instralingshoek. Als de zon dan echt op het paneel valt, begint pas de sinus-curve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
asvogel schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:19:
[...]

OK, ik legde even niet de link tussen de 26 cm en de regel dat de afstand tot de dakrand gelijk moet zijn aan de hoogte van het paneel - beetje dom van mij, zullen we maar zeggen.

Maar die afstand tussen de panelen: Wat is de aanbevolen afstand t.o.v. de hoogte van de panelen? Of beter nog: Heeft iemand een plotje van het verband tussen de ratio afstand/hoogte en het verlies op jaarbasis?
ik heb de panelen rond 20 december destijds opgesteld, met laagstaande zon zodat de slagschaduw de panelen niet (of zo min mogelijk) raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:19:
[...]

Een goeie richtlijn is over het hoogste punt van de panelen een denkbeeldige lijn te trekken met een hellinghoek van 20o. Je hebt dan denkbeeldige zonne stralen op het hoogste punt op ongeveer midden november en eind januari. In die periode zullen de onderste rij cellen in de schaduw van de voorste panelen komen. Dat is acceptabel. Wil je dat niet dan zal je een denkbeeldige lijn aan moeten houden met een hellinghoek van 14o. Dat is namelijk de stand van de zon 's middags op 21 december.
Je krijgt dan wel een onderlinge afstand die bijna 1,5 keer groter is. Het nuttige oppervlak van een plat dak wordt dan erg klein en weegt niet op tegen de meeropbrengst tenzij je natuurlijk genoeg plat dak hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 08-03-2011 20:57 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
silvester6 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 17:36:
Net gebeld met liander ketenteam teruglevering.

Het systeem kan niet overweg met negatieve standen bij een ferrarismeter omdat dit dan gezien wordt als een volle ronde verbruik.

Als alles goed gaat worden nu de goede standen doorgegeven aan eneco voor de eindafrekening en aan greenchoice voor de start. niet via de normale weg maar via de mail omdat de stand negatief is.

Liander is bezig met een nieuw systeem wat ook met negatieve standen overweg kan. dit is dus goed nieuws voor de mensen die terugleveren aan het net met een ferrarismeter.

Krijg net ook het antwoordt van greenchoice op me mail wat ze doen met negatieve standen:

copy mail:
Om tevens uw vraag te beantwoorden: Greenchoice maakt geen negatieve nota’s op tenzij er sprake is van een aparte teruglevermeter die de door u opgewekte energie apart registreert.

Voor uw gewone draaischijfmeter kunnen wij dan ook geen negatieve jaarafrekening opmaken. Als u aan het eind van het jaar meer opgewekt zou hebben dan verbruikt (en de huidige standen ten opzichte van onze beginstanden negatief zijn), brengen wij een 0-verbruik in rekening.

Als voorbeeld zou dit dan als volgt in rekening gebracht worden:

Uw meterstand 2-1-2011

Uw meterstand 2-1-2012

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Ze beweren nu dus dat mijn 1200kwh negatief verbruik gratis het net op gaat.

Ik heb vandaag hier exact hetzelfde mailtje gekregen.. bah.

Ik ben naar gc verhuist omdat ze niet moeilijk deden over zonnestroombezitters.. nu zijn we dus alsnog de lul......

Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
silvester6 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:29:
[...]

Hier bij mij ook. -200 na veel gezeur verrekend, wel met de opmerking dat ik in de problemen ga komen als ik van leverancier zou gaan switchen. Paar weken geleden nog hier regeltjes van Greenchoice gepost en was men het niet eens met mijn interpretatie dat ze bij negatief verbruik salderen toestaan, mits teruglevering geregistreerd wordt.

Tip: effe doorzeuren....

Umpf, lees nu ook post van Flitspaal, blijkbaar gaan ze hun beleid wat harden handhaven... Morgen maar eens bellen om problemen te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joba op 08-03-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Tweede Derde* artikel van mijn hand bij SolarPlaza gepubliceerd, over Belgische PV-markt ontwikkeling.

http://www.solarplaza.com...ing-down-following-end-of

Zit nog wel een foutje in, mogen jullie zelf zien te achterhalen (was niet mijn schuld, heb al correctie verzoekje nagestuurd).

Was wel weer een crime om "de juiste" cijfers boven tafel te krijgen (3 deelmarkten, 3 regulatoren, twee daarvan veelal in Frans rapporterend, en "nogal" een bureaucratie daar, zoals bekend...).

... en heel erg laat kwam ik tot de ontdekking dat de VREG niet Wp vermogen publiceert (zoals altijd gedacht en door mij ook gerapporteerd). Maar max. inverter AC vermogen (wat ze nergens duidelijk hebben gecommuniceerd). Sterker nog, na een e-mail daarover aan de marktwaakhond kreeg ik vandaag reply: "we weten nog niet, wat er aan MWp staat opgesteld". Gegevens van de generator (DC) blijken namelijk in meeste oude installaties geregistreerd door VREG te ontbreken...

Afijn. Weer wat geleerd. Koppie weer met een heuglijk feitje verblijd (zelfde blijkt te gelden voor de Engelse markt, waar ik alweer tijdje "zoet" mee ben). Elke dag weer feest... *O*

* Ik word echt seniel. Had al twee eerdere stukken gepubliceerd daar...
1 april 2010 België/Vlaanderen
30 augustus 2010 Duitsland (selbstverständlich)

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 08-03-2011 21:54 . Reden: slijtage verschijnselen hier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerbrand
gegoogled naar een vraag over geruchten over onze installatie in de mail van sonnertrag

We hebben gekocht 16 paneeltjes van 185 Wp
En die zijn ons geleverd zie foto volgens de spec achter op panelen Afbeeldingslocatie: http://jacomien75.hyves.nl/album/25212438/Vrienden/JuIRXZV9/fotos/1252822651/0/QFfX/

We zijn zelf ook erg verrast door de opbrengst, want bij aanschaf gingen we ervanuit jaarlijks 2500 kWh op te wekken. Dus nu zijn we opeens leverancier geworden ipv verbruiker. Als we dit hadden geweten hadden we slechts 14 ipv 16 geinstalleerd.
Pagina: 1 ... 50 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.