Prachtige statistieken hoor! Daar hebben heel wat ontwikkeluurtjes aan ten grondslag gelegen. En die 1435 panelen zetten tenminste wat zoden aan de dijkwindfreak schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:17:
Een leuk systeem in Nederland waarvan de monitoring openbaar is. De zonnepanelen op het districtsgebouw van het waterschap Velt en Echt. 265 kWp
http://tiny.cc/na5sf
Op dit ogenblik rolt er 153.44 killoWatt uit. Heerlijk toch
Gefeliciteerd Waterschap Velt en Echt!
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Aha, hij doet het nu dus goed (ik heb eerder gekeken maar toen liep het helemaal niet).windfreak schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:17:
Een leuk systeem in Nederland waarvan de monitoring openbaar is. De zonnepanelen op het districtsgebouw van het waterschap Velt en Echt. 265 kWp
Op dit ogenblik rolt er 153.44 killoWatt uit. Heerlijk toch
Gefeliciteerd Waterschap Velt en Echt!
Het is trouwens Waterschap Velt en Vecht, in Sleen, heb ik uitgebreid artikel over geschreven.
Ben ik aan het aanpassen, er worden een paar iets andere data opgegeven dan de uitvoerder VolkerWessels Telecom had gegeven (waarom toch dat mistige gedoe met die harde getallen?).
Bizar: er wordt een DUITS CO2 emissiegetal uit 2008 gebruikt van 0,596 kg CO2/kWh, wat natuurlijk onzin is als je op actuele nationale cijfers zou moeten beroepen. En die zijn inmiddels (Protocol Monitoring Duurzame Energie 2010) 0,608 kg CO2/kWh afgeleverd aan eindverbruiker. Dus ook VenV lijkt zichzelf alweer ietsje "klein" te rekenen...
Ook heel apart: er wordt met een "feed-in" tarief gerekend van .... € 0,14/kWh ...

Maar dank voor de link, kan ik mijn specificaties verder aanvullen!
@antonboonstra:
Meteocontrol is al vele jaren bezig met die ontwikkelingen. Ik heb destijds nog meegedaan aan het PV-SAT project wat van vergelijkbare apparatuur gebruik maakte, en waarvan de ervaringen door Meteocontrol weer zijn gebruikt voor verdere verbeteringen.Prachtige statistieken hoor! Daar hebben heel wat ontwikkeluurtjes aan ten grondslag gelegen. En die 1435 panelen zetten tenminste wat zoden aan de dijk
... mijn zakjapanner komt trouwens maar op 1.431 stuks voor WWZ te dure Yingli's...
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 04-03-2011 15:09 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Er zeker al heel vaak alarm geweest ...Een leuk systeem in Nederland waarvan de monitoring openbaar is. De zonnepanelen op het districtsgebouw van het waterschap Velt en Echt. 265 kWp
..
... het dak zijn een aantal referentie cellen geplaatst, op basis waarvan een bewakingsysteem voorspelt hoeveel energie er per zonnecel opgewekt moeten worden. Elke cel wordt op deze manier bewaakt. Zodra er significante afwijkingen zijn slaat het systeem alarm.
Er staat een gigantiesche BOOM voor(voor zo ver ik nu kan zien..lijken wel meerdere )
En de dag grafiek heeft geen mooie kromming...maarja zal allen maal wel krommig zijn... de hele wereld
Er zeker vast verteld dat de zon wel om de boom heen draait .... toch
Beste aardige, lieve ,leuke, mooie, slimme,grote,linke, * antonboonstraantonboonstra schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:03:
[...]
Prachtige statistieken hoor! Daar hebben heel wat ontwikkeluurtjes aan ten grondslag gelegen. En die 1435 panelen zetten tenminste wat zoden aan de dijk
(* door strepen welke niet van toepassing zijn).
Wat vind jij dan zo mooi aan die site.. behalve de blauwe kleur...dat dat zo prachtig is ,en zo veel ontwikkel uurtjes heeft gekost?
Zal je zeggen wat ik niet zie
-de afzonderlijke systemen
- Stroom
-Spanning
-Temperatuur panelen
Die jongens hebben zeker steeds een koffie pauze van 15 minuten voor dat ze weer eens een cijfertje plaatsen
En ga zo maar door
Kijk een terug draaien de teller kunnen we allemaal(sommige) van ons ook wel zien
En waarom is soms de instraling soms lager dan het geproduceerde vermogen ??????????????
Hebben ze daar dan iets van FREE GRATIS electra.. die zomaar door de omvormer heen wandeld ?
Dit duid op negatieve schaduw ..... dat word een mooie .. is daar ook nog een norm voor ?? behalve de -
Gehele plaatje ..... en schijnbaar (n)iets weg geknipt..

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 04-03-2011 15:32 ]
Vorig jaar Pasen was hij na een korte Douche "leeg" met dagen zoals dit
Nu gaat dat een stuk beter.
Remeha heeft een vaag systeem met een opslagvat met warm water waar je tapwaterleiding
met een warmtewisselaar doorheen loopt. Enyway, het werkt nu best goed.
Leuk om te zien hoe weinig stroom een zonneboiler verbruikt.
Het verbruik valt weg tegen de opbrengst van m'n afdakje boven de tuindeur.
En dan gebruik ik dat plugwise plugje in de winter ook nog voor de kerstverlichting aan het balkon
Een enkel paneeltje kan dat dus prima dekken.
Aanrader voor wie z'n zonneboiler simpel wil monitoren is gewoon een plugwise plug.,
Je kan dat het goed zien wanneer en hoe hard de pomp loopt.
Op die manier kan je goed inschatten wanneer er veel opbrengst is en wanneer er stagnatie is. (snel de wasmachine aan)
[ Voor 26% gewijzigd door Woodski op 04-03-2011 15:41 ]
Die grote boom lijkt al te zijn weggehaald al moet de kettingzaag wel klaarstaan voor als het kleine grut aan de voorzijde dit voorjaar d'r zin an heeft. Foto © van Waterschap Vecht en Velt zelf, in mijn artikel geplaatst:X21r schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:10:
lol
[...]
Er zeker al heel vaak alarm geweest ...
Er staat een gigantiesche BOOM voor(voor zo ver ik nu kan zien..lijken wel meerdere )
En de dag grafiek heeft geen mooie kromming...maarja zal allen maal wel krommig zijn... de hele wereld
Er zeker vast verteld dat de zon wel om de boom heen draait .... toch

En het exemplaar van © Guido Hansman van Stichting Sleen Web, van fotopagina, om de linkerhoek iets beter te bekijken:

... en het zijn Amerikaanse omvormers (Aurora Power-One). Misschien ligt het daar wel aan...
@X21r
Je weet nog niks over aard en kwaliteit en hellingshoek van die referentiecellen, dus zegt nog niet veel. Daarbij ook nog: er zijn behoorlijke verschillen gemeten door Photon (maandelijks bijgehouden) tussen diverse referentiecel systemen. Afwijkingen t.o.v. referentiemeting m.b.v. nauwkeurige (NEDERLANDSE!) Kipp & Zonen BV Thermosäulenpyranometer: minus 14,05 procent tot plus 15,15%. Referentiecel types geven ALLEMAAL lagere waarden aan dan de thermozuilenbikkel van Kipp & Zonen...En waarom is soms de instraling soms lager dan het geproduceerde vermogen ??????????????
Hebben ze daar dan iets van FREE GRATIS electra.. die zomaar door de omvormer heen wandeld ?
Dus misschien zijn die Yingli's in Sleen wel een betere referentie?
[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 04-03-2011 15:49 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik ben er meerdere dagen per week niet en dan is er op de vriezer na 0 verbruik. Op de dagen dat ik er wel ben gebruik misschien 1 á 2 kWh extra. Het scheelt natuurlijk ook dat de afgelopen weken goed koud en zonnig waren.Joba schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:23:
[...]
Of je woont op het zuidelijk halfrond, of je hebt een waanzinnig laag verbruik, of je hebt een waanzinnig groot systeem.
Ik ben met ons systeem op weekbasis nog niet negatief, op jaarbasis wel, met een relatief laag verbruik van 1600 KWh per jaar (4 personen). Stand van half december heb ik pas half juni weer in het vizier.
Edit, zie net dat je 12*185Wp hebt, prognose rond 2000 KWh. Wel knap dan dat je in 2 1/2 week bijna een kwart (3 maanden) van je verbruik produceert.
9x 235 Wp Yingli op SB 2000 HF met Sunny Beam. TVT 15 jaar, particulier aangeschaft.
8x 235 Yingli op SB 2000 HF met Sunny Beam. Zakelijk. TVT normaal 3 jaar, maar vanwege schaduw en 15 graden plaatsing waarschijnlijk 5-6 jaar. Zonder subsidie.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
ter saldering aan een andere greenchoice klant.(neandertaler bijvoorbeeld)
op naar de saldeergrens van 5000kWh ! de tvt is toch al lang voorbij.
verbruik is nu 1 a 2 kWh per dag, opwek 10-15 kWh per dag, en stijgende....
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 18:18 . Reden: 6250 Wp PV, 8Kw thermisch op het dak. ]
Verwijderd
maar vis steeds achter het net.
Ligging Z-O 36 graden dak.
De zonnepanelen 600w/p deden ± 1.8 kw
Een mooie dag ;-)

Parkeer ik hem onder m'n solarcarport (maar dan met laadpunt), ben ik klaar. Diesel vandaag 1,30

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Da's geen bullshit. Dat is het plebs zo diep minachten dat 'ie de ***** verdient...
Volgens mij krijg je dat als je teveel met de absurde "logica" van de economen-waanzin bent grootgebracht. En geen benul hebt van ecologische principes.
Trek die opmerking van die gast effe door naar salderen van zonnestroom, en je weet dat het bij die idioten binnenkort in de bovenkamer zal gaan knappen, die willen echt alleen maar het geld een kant op zien gaan. Richting duh haag...
Uit "Duurzaam nieuws van NUON" nieuwsbrief (mail partner die af en toe gespamd wordt):
Mag ik ff een emmertje. De slippendrager die openlijk loopt te verkondigen dat de kolencentrale "multifuel" centrale bouwer zo geweldig misleidende doch oh zo "heldere" jaarverslagen weet te schrijven?????Nuon is door het Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie verkozen tot meest transparante energieleverancier, vanwege haar heldere maatschappelijke verslaggeving.
(hebben ze weer een zoveelste uit belastinggeld betaald programma voor lopen, "Transparantiebenchmark", met als hoofdprijs "De Kristal"....)
EL& I en Vattenfall zijn gewoon van hetzelfde laken een pak en steken elkaar af en toe mooie pluimen in het haar.
Gat-ver-dam-me, het loopt me dun door de broek hiero.

[ Voor 61% gewijzigd door zonnigtype op 04-03-2011 18:58 ]
het is alsof een complot zich onttrekt rondom EricPVT, de berlingo en de fossiele bedrijvenVerwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 18:28:
ik heb al 3x een bod gedaan bij de domeinen op die berlingo`s electrique,
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
vorig jaar op de fiets/elektrische scooter naar het werk(12km enkele reis), en een fossiele vergoeding ontvangen, dit jaar doen ze dat dus niet meer... iedereen wat geleerd.
alle fossiele contractuele voorwaarden blijken ineens niet meer te betalen zijn >> escooter en werkgever
greenchoice en betalen onder 0.
ik hoop op een nieuw markt-verdien-model waarbij gezond verstand het wint van tv reclame,
en achterlijk vervuilen erg duur word.
Moet er niet aan denken dat dat op mijn paneeltjes zou komen.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
http://www.bouwendnederla.../Brief%20Lenteakkoord.pdfKort en goed komt dit voorstel op het volgende neer. De Autoriteit Financiële Markten
(AFM) hanteert momenteel een toetsingskader van 4,5 maal het inkomen voor alle woningen
en handhaaft in ons voorstel dit toetsingskader in de toekomst voor bestaande woningen.
Specifiek voor nieuwbouwwoningen (en eventueel ook voor woningen met energielabel
A of hoger) bepleiten wij een verruiming van het toetsingskader tot tenminste 5,2 maal
het bruto jaarinkomen.
hopelijk heeft hij het niet te druk met tvt loze beach landings met heli`s in een souvereine staat met machinegeweren betaald van oa energiebelasting op kolen waar ook al een moord voor werd gepleegd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 20:42 . Reden: *lekker scherp weer* ]
Kan je helaas niet pm-en, mag ik vragen wat je budget is?Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 18:28:
ik heb al 3x een bod gedaan bij de domeinen op die berlingo`s electrique,
Beter had je het niet kunnen verwoorden. Wat een bullshit. Sjesus. Enige waar die man aan kan denken is geld....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ah da's inderdaad een krap budget voor een elektrische auto.Anders was bv. een elektrische 2cv eventueel nog een oplossing.Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:44:
max 3000 eurie voor zo`n berlingo, primair bedoeld om te leren.
ze gaan weg voor 4500+
Het echte probleem is echter dat in "die kringen" het absoluut GEEN "bullshit" wordt gevonden, maar een volstrekt "legitieme" wijze van handelen.flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:48:
[...]
Beter had je het niet kunnen verwoorden. Wat een bullshit. Sjesus. Enige waar die man aan kan denken is geld....
Dat is geen "miscommunicatie vanwege de Toren van Babel" meer. Het is een diepgaande kloof die met de dag breder wordt. Een definitieve "Scheiding der Geesten". Ik heb het al vaker gezegd: Multatuli numero II zou op het huidige oorlogstoneel tussen het plebs en De Regenten niet misstaan.
Gaaf een elektrische 2cv! Heb je daar een adresje voor?Erasmo schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:51:
[...]
Ah da's inderdaad een krap budget voor een elektrische auto.Anders was bv. een elektrische 2cv eventueel nog een oplossing.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik stel voor dat wij even via pm verder gaanmightym schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:05:
[...]
Gaaf een elektrische 2cv! Heb je daar een adresje voor?
50 Watt halogeen vervangen door 1 watt LED ?Petje72 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:08:
Alle kleine beetjes helpen, in ons nieuwe huisje zaten maarliefst 16 stuks 50W Halogeen spots. Deze heb ik vervangen voor 16 stuks 1W LED. Scheelt weer 784W
Dat wil ik ook wel. Wat heb je dan aangeschaft ?
Nee, niet doen; ik wil 't ook horen/lezen!
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Dit is een mooi beginnetje:
http://www.zerauto.nl/blo...-de-gier-en-zijn-2cvolt-1
Door de simpelheid van een 2CV kun je het in principe in je garage doen met een beetje kennis.
Burton is al aardig op weg met de elektrische Burton(op basis van een 2CV)

De factuur over 2010 klopte weer niet voor wat betreft de Stedin post die Eneco inhoudt. Ik belde Eneco:JakeNL schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:37:
[...]
Het Stedin tarievenblad zegt het volgende:
code:
1 2 3 G4 of G66 <= 10 m3/h (<500 m3/jaar) tarief 1 (45 euro) G4 of G66 <= 10 m3/h (>=500 <4000 m3/jaar) tarief 1 x 2 G4 of G66 <= 10 m3/h (>=4000 m3/jaar) Tarief 1 x 4
Met een gasverbruik onder de 500m3 krijg je inderdaad het 'kookgas & warmwater abonnement' tarief, maar dit hoeft dus niet afhankelijk te zijn van de meter. Zo te zien heeft 'iedereen' een G4 of G6 meter.
- Hallo, ik wil graag de specificaties van het Stedin bedrag
- Kijkt u even op hun website, daar staat het op
- Ik heb die PDF voor mij, maar als ik alle bedragen optel, klopt het eindbedrag niet. Ik heb teveel betaald voor het variabele deel van de aanslag, omdat ik <500m3/jaar verbruik
- Ik verbind u door met Stedin
- Hallo met 'x' van Eneco Stedin, zei ze toch???
Meneer, dit kan niet, Stedin rekent een vast bedrag, afhankelijk van uw gasmeter
- Leest u even mee op pagina 'x' van het Stedin document, daar staat bij dezelfde gasmeter 3 verschillende tarieven opgesomd, afhankelijk van het verbruik
- .....
- We gaan het voor u uitzoeken
- Controleer dan wel 2010 EN 2009, want daar is het ook niet goed gegaan.
- Uiteraard, want deze regeling loopt vanaf 2009, dus we kijken beide facturen na
Wat schetst mijn verbazing? Na 2 weken een gecorrigeerde nota over.... 2010. en 2009 dan? Daar moest ik opnieuw voor bellen en dat geld heb ik nog niet teruggehad. OK, OK, het gaat maar om 2x 45 Euro, maar toch, in een digitale wereld is het 1 'if .. then... else' om onderscheid te maken tussen de 3 tariefgroepen qua verbruik.
Verwijderd
made in holland !
http://www.autoblog.nl/ga...s/Burton_Electric_003.jpg
Het is dan ook geen raketwetenschap: http://www.evpermanent.com/en/info3en.phpVerwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:34:
@erasmo ja die is goed ! het elektrische blok is al helemaal af heb ik begrepen,
made in holland !
http://www.autoblog.nl/ga...s/Burton_Electric_003.jpg
(Ik heb dezelfde). Weet je wat nu het irritante aan dit 'vage systeem' is? Het hele vat koelt af als je warm water gebruikt. Wanneer de temperatuur onder de WW temperatuur komt, slaat je ketel (op een laag pitje) aan.Woodski schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:33:
...
Remeha heeft een vaag systeem met een opslagvat met warm water waar je tapwaterleiding
met een warmtewisselaar doorheen loopt. Enyway, het werkt nu best goed.
...
Als het hele vat vol zou zitten met warm tapwater, dan zou het nieuwe water aan de onderkant binnenkomen en het aanwezige WW omhoogduwen (water mengt niet zo makkelijk in temperatuur). Hierdoor heb je de volle 100 ltr. als heet water tot je beschikking. (OK, daarna is het wel gelijk koud, maar je heb in ieder geval meer energie uit het vat getrokken)
Voordeel is wel weer dat het een leegloopconstructie is en dus geen expansievaten en speciaal medium nodig heeft. Bij stagnatie en vorst loopt het paneel gewoon leeg.
Ik heb nooit een 2cv gehad, een jongensdroom die nog niet is verwezenlijkt, maar een elektrische eend is natuurlijk helemaal niet te versmaden! Ik ben wel benieuwd welke componenten albert de gier heeft gebruikt en welk prijskaartje hier aan hangt.Erasmo schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:31:
[...]
Dit is een mooi beginnetje:
http://www.zerauto.nl/blo...-de-gier-en-zijn-2cvolt-1
Door de simpelheid van een 2CV kun je het in principe in je garage doen met een beetje kennis.
Burton is al aardig op weg met de elektrische Burton(op basis van een 2CV)
[afbeelding]
de pomp kan dan toch gewoon uit?
of kunnen de collectoren oververhit raken of stuk gaan oid?
Ik ben altijd erg benieuwd geweest waar het getal van kgCO2eq/kWh vandaan komt. Er circuleren verschillende waarden op het interweb (elke energieproducent heeft ook weer zijn eigen waarde), maar heb toch een snelle poging gedaan om zelf een getal te berekenen, bovengenoemd getal is immers alweer op data uit 2008 gebaseerd. (PS: van broeikasgassen alleen CO2 meegenomen omdat anderen bij elektriciteitsopwekking niet relevant zijn).zonnigtype schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:04:
Bizar: er wordt een DUITS CO2 emissiegetal uit 2008 gebruikt van 0,596 kg CO2/kWh, wat natuurlijk onzin is als je op actuele nationale cijfers zou moeten beroepen. En die zijn inmiddels (Protocol Monitoring Duurzame Energie 2010) 0,608 kg CO2/kWh afgeleverd aan eindverbruiker. Dus ook VenV lijkt zichzelf alweer ietsje "klein" te rekenen...
a. Jaaremissie elektriciteitsopwekking: 47.740.000.000 kgCO2
(bron: Emissieregistratie.nl, CO2-emissie naar lucht per subdoelgroep,juli 2010, data van 2009)
b. Jaarproductie elektriciteit: 69.121.000.000 kWh
(bron: Energiebalans CBS Statline, 4 november 2010, data van 2009)
CO2-emissie/kWh = a / b
Resultaat: 0,691 kgCO2/kWh
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Eerst zaterdag bij Solarking 14 stuks op halen.. die dan netjes neer leggen..dan het web bij werken

Om een ingenieur te citeren die zich al vele jaren op het risico van een hartinfarct pimpelpaars, blauw, groen en geel ergert aan het jarenlange "gereken", "geherbereken", en "gesjoemel" met dat soort WEZENLIJKE basisfactoren in NL (die in Duitsland heilig zijn en het fundament onder hun emissie rapportages etc.):Kets_One schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 23:12:
[...]
Ik ben altijd erg benieuwd geweest waar het getal van kgCO2eq/kWh vandaan komt. Er circuleren verschillende waarden op het interweb (elke energieproducent heeft ook weer zijn eigen waarde), maar heb toch een snelle poging gedaan om zelf een getal te berekenen, bovengenoemd getal is immers alweer op data uit 2008 gebaseerd. (PS: van broeikasgassen alleen CO2 meegenomen omdat anderen bij elektriciteitsopwekking niet relevant zijn).
a. Jaaremissie elektriciteitsopwekking: 47.740.000.000 kgCO2
(bron: Emissieregistratie.nl, CO2-emissie naar lucht per subdoelgroep,juli 2010, data van 2009)
b. Jaarproductie elektriciteit: 69.121.000.000 kWh
(bron: Energiebalans CBS Statline, 4 november 2010, data van 2009)
CO2-emissie/kWh = a / b
Resultaat: 0,691 kgCO2/kWh
Er wordt gewoon gerekend met dat lagere getal, in ieder geval bij/door Agentschap NL (niet voor niks volle dochter van EL&I, mag niet teveel geld kosten al dat ge-emitteer...). Een van talloze grove sabotagepogingen van onze Rekenmeesters die namens onze hyper-hypocriete machthebbers dagelijks de Verenigde Naties moeten voorliegen over de vreselijke zwarte waarheid van ons land (gelogen emissie cijfers). Ik krijg regelmatig schokkende VN rapportages e.d. van genoemde ingenieur toegestuurd waar je spontaan de haren van uit je baard gaat rukken...... in Duitsland gaat het over energie en milieu, in Nederland gaat het over Politiek en Geld
Hohohoho. Effe ingrijpen (had die CBS link niet gelezen, andere link werkt trouwens niet). Je moet natuurlijk niet alleen fossiel opgewekte elektra rekenen (die link)! Er wordt natuurlijk ook nogal wat windstroom e.a. "CO2 arme" stroom ingevoed op het net. Je moet ALLE op het net gezette stroom productie nemen in NL, en DAT als basis gebruiken voor de CO2 uitstoot. Je gebruikt immers overal een "stroommix", en daar zitten hernieuwbaren bij (en helaas ook nukestroom), ook al heb je een donkergroen zonnestroom contract bij Greenchoice.
2009: 113.503 miljoen kWh CBS Statline (een ander schema)
Uitleg "decentraal" daar:
Decentraal
De productie van elektriciteit door thermische installaties die leveren
aan een bedrijfsnetwerk of aan het openbare midden- of laagspanningsnet,
plus alle productie van elektriciteit uit windenergie, waterkracht en
zonne-energie.
Het openbare midden- of laagspanningsnet bestaat uit de netten met een
spanning lager dan 110 kV.
Thermische centrales wekken elektriciteit op door het verbranden van
brandstoffen als aardgas, steenkool en biomassa.
[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 04-03-2011 23:51 . Reden: ingreepje nav stroomMIX ]
Je hebt natuurlijk gelijk... Ik moet mij donkergroen gaan schamen. Hier ga ik nog wel eens een nieuwe rekesom van maken. Wordt nu een beetje te laat. Geeuw.
Voor smeuïge rapportages over gesjoemel met cijfer krijg ik het altijd erg warm
Mochten ze openbaar zijn, dan hou ik mij aanbevolen
Wellicht voer voor een nieuw relletje waarover dit mooie gedoogkabinet met haar walgelijke kernenergie-plannetjes kan struikelen?
[ Voor 21% gewijzigd door Kets_One op 04-03-2011 23:47 ]
Zie post boven (aangepast).Kets_One schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 23:46:
@zonnigtype
Je hebt natuurlijk gelijk... Ik moet mij donkergroen gaan schamen. Hier ga ik nog wel eens een nieuwe rekesom van maken. Wordt nu een beetje te laat. Geeuw.
Voor smeuïge rapportages over gesjoemel met cijfer krijg ik het altijd erg warm![]()
Mochten ze openbaar zijn, dan hou ik mij aanbevolen![]()
Wellicht voer voor een nieuw relletje waarover dit mooie gedoogkabinet met haar walgelijke kernenergie-plannetjes kan struikelen?
Kranten zijn al paar keer benaderd. Ze snappen er door de bank genomen geen reet van en vinden het "te moeilijk" (of te oninteressant???) om een internationaal schandaal bloot te leggen. Liever WikiLeaks kopiëren, da's lekker makkelijk. Hoef je zelf niet te graven...
Over genoemde ingenieur, lees o.a. deze post maar eens (nr. 6):
http://weblogs.nrc.nl/klimaatblog/2010/12/14/2086/
Overigens, voor diegenen die zich op dit forum verbazen over soms ietwat uit de hand lopende discussies, moet je daar eens verder gaan lezen bij de reacties (gaat weer eens over CO2, klimaat, temperatuurstijgingen etc.). Daar worden bijna letterlijk met bijlen zeer weledelgeleerde schedels gekliefd.
Daar zijn wij pap-kindjes bij vergeleken...
[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 05-03-2011 00:04 ]
Als ik het rekensommetje opnieuw doe met gebruikmaking van jouw elektriciteitsproductiewaarde van 113.503 miljoen kWh, dan kom ik uit op 0,421 (afgerond) kgCO2/kWh. Zie ik iets over het hoofd?
Ik kwam zelf uit op 10.147 miljoen kWh voor opwek uit duurzame bronnen. (bron)
Tel ik dit op bij 69121 miljoen kWh onduurzame productie en delen we de CO2 uitstoot door de som van beiden dan kom ik op een mooie 0,602 kgCO2/kWh. Ik vraag me alleen af of in de opwek duurzame bronnen geïmporteerde groene stroom uit Noorwegen mee wordt genomen?
PS: Zat net de discussie onder de link naar het NRC forum te lezen.. Inderdaad hard tegen hard.
[ Voor 6% gewijzigd door Kets_One op 05-03-2011 00:20 ]
Heb ik ff niet zo helder eerste deel, mag je zelf nazoeken (net een zwaar artikel geproduceerd over PV in Europa, dus excuus). Tweede: NEEN, groene papieren import certificaatjes "mogen" niet mee worden gerekend voor de nationale productie. Want dan kan Rutte helemaal achterover leunen in zijn blauwe pluche...Kets_One schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 00:03:
@zonnigtype
Als ik het rekensommetje opnieuw doe met gebruikmaking van jouw elektriciteitsproductiewaarde van 113.503 miljoen kWh, dan kom ik uit op 0,421 (afgerond) kgCO2/kWh. Zie ik iets over het hoofd?
Ik kwam zelf uit op 10.147 miljoen kWh voor opwek uit duurzame bronnen. (bron)
Tel ik dit op bij 69121 miljoen kWh onduurzame productie en delen we de CO2 uitstoot door de som van beiden dan kom ik op een mooie 0,602 kgCO2/kWh. Ik vraag me alleen af of in de opwek duurzame bronnen geïmporteerde groene stroom uit Noorwegen mee wordt genomen?

2-3 4,74 kWh/kWp
3-3 4,81 kWh/kWp
4-3 4,51 kWh/kWp
Verder heb ik een nieuwe provider en dus ook een nieuw modem.
Oude situatie:
Thomson Speedtouch ST706 verbruik 9,5 Watt (83 kWh per jaar)
Linksys WRT54GL verbruik 6 Watt (53 kWh per jaar)
Totaal 136 kWh
Thomson TG712 verbruik 10,2 Watt (105 kWh per jaar)
Verschil 31kWh = 6,50 euro.
TVT = 0, modem is bruikleen, oude wifi router + oude modem kunnen op marktplaats
Het ziet er naar uit dat PV Esteren mij van de 1e plaats heeft gestoten in Brabant. Proficiat!
of ik vergis me en het is iemand anders, helaas is dat lastig te achterhalen op zonnestroomopbrengst
[ Voor 25% gewijzigd door HellevUUr op 05-03-2011 00:45 ]
Weet je het zeker? Als ik jullie vergelijk dan scoor je bijna 30% meer. Verbaast me ook niet want jou systeem ligt bijna pal Z en PV Esteren op ZOHellevUUr schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 00:34:
Het ziet er naar uit dat PV Esteren mij van de 1e plaats heeft gestoten in Brabant. Proficiat!
edit:
of ik vergis me en het is iemand anders, helaas is dat lastig te achterhalen op zonnestroomopbrengst
Verwijderd
Dat is aardig!Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 18:17:
ter saldering aan een andere greenchoice klant.(neandertaler bijvoorbeeld)
Ik ga heel netjes om met die kWh-tjes wetende dat jij ze met zorg hebt opgewekt
Om deze zo te bevestigen dat toekomstige uitbreiding mogelijk is, is het noodzakelijk om deze 15cm van de nok af te monteren. Zo heb ik precies genoeg ruimte (5 cm van mastiekrib tot onderkant paneel) om boven de dakkapel ook panelen te monteren. Uitgezonderd die op de dakkapel zou ik later tot max. 3 kWp kunnen uitbreiden. Op de garage heb ik een sedumdak dus daar kan ik niet op uitbreiden.
Zien jullie nog betere mogelijkheden?
Bij mij werkt de link niet, dus weinig te zien.Dmartino schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:23:
[afbeelding]
Als ik nu op " afbeelding" klik in dit bericht loopt ie wel door.
Ik zou gaan voor nog 3 panelen in portret rechts naast de dakrand. De schaduw van de dakkapel treedt wel op, laat in de middag denk ik.
[ Voor 26% gewijzigd door Gasschuif op 05-03-2011 12:42 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Waarom zou je niet op een sedum dak zonnepanelen kunnen monteren? Dat is/wordt al gedaan. Er zijn hele speciale consoles voor maar je kan ook de lightbox van Oskomera gebruiken.Dmartino schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:23:
Op de garage heb ik een sedumdak dus daar kan ik niet op uitbreiden.
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 05-03-2011 15:42 ]
of in de woonkamer, dan is de warmte opeens geen verlies, maar 100% winst!X21r schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 23:32:
Komend dagen komt er meer info en foto ..DIY
Eerst zaterdag bij Solarking 14 stuks op halen.. die dan netjes neer leggen..dan het web bij werken
[afbeelding]
leuk voor je buren, die schaduw van je dakkapel....Dmartino schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:23:
Het is zo ver. Vanuit het Deventerse Zonnehoven project zal ik komende weken 1kWp kopen a 2000 euro. Dit is een compleet pakket, met Steca's, 5 Shuco's en Clickfit rails.
Om deze zo te bevestigen dat toekomstige uitbreiding mogelijk is, is het noodzakelijk om deze 15cm van de nok af te monteren. Zo heb ik precies genoeg ruimte (5 cm van mastiekrib tot onderkant paneel) om boven de dakkapel ook panelen te monteren. Uitgezonderd die op de dakkapel zou ik later tot max. 3 kWp kunnen uitbreiden. Op de garage heb ik een sedumdak dus daar kan ik niet op uitbreiden.
[afbeelding]
[ Voor 88% gewijzigd door engelbertus op 05-03-2011 13:45 ]
Begrijp ik goed dat je met 5 panelen links-bovenaan, links van de dakkapel, begint, met later optioneel uitbreiding van 2 rijen eronder, en 1 rij boven de dakkapel, en nog panelen op de platte dak van de dakkapel? Even voor de duidelijkheid:Dmartino schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:23:
Het is zo ver. Vanuit het Deventerse Zonnehoven project zal ik komende weken 1kWp kopen a 2000 euro. Dit is een compleet pakket, met Steca's, 5 Shuco's en Clickfit rails.
[afbeelding]
1: rij 5 panelen links bovenin
2: rij 5 panelen links midden (toekomst)
3: rij 5 panelen links onder (toekomst)
4: rij 5 panelen boven dakkapel (toekomst)
5: rij 2 panelen op platte dak dakkapel (toekomst)
- (5) gaat een flinke schaduw geven op (2),(3) en (4)
- De dakkapel zelf gaat een schaduw geven op de 2 rechter panelen van (2) en (3): De ruimte onder de zonnecollector lijkt me geschikter dan (2) en (3), maar daar passen geen 5 naast elkaar en geeft een rommeliger beeld.
Kortom, ik zou na (1) eerst met (4) uitbreiden, daarna (2) en (3) (eventueel eerst schaduwverlies laten berekenen, bij ondergetekende
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
De weerstand van de stroomspoel 20,8* 10-3 Ohm en volle schaal 5A. De spanningspoel is 1440 ohm met een spanningsbereik van 25 V. De schaalwaarden ga ik uiteraard ook aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 05-03-2011 17:06 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik heb net de 2e kWhmeter voor de Gridfit gemonteerd. Het extra paneeltje komt morgen binnen. Extra spullen voor de Arduino en logging zijn ook besteld. Extra weerstanden en universeel print met eilandjes. Dan kan ik een mooie print solderen met daarop de optocouplers, connectoren voor de kabeltjes etc. Dan ziet het er stukken netter uit.
Oja. Uiteraard ook leds zodat ik weet of er pulsjes binnenkomen
Het meterbordje op de vliering is nu ook netjes gesloten, Sander Vunderink Projects, waar ik de spullen weg heb, stuurde het afdekbordje ietsje later naar ons toe.
Alles op de vliering is afgewerkt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Inderdaad, veel vintage hier in huis, beetje fanaat dus. De foto toont slechts een deel, in alle 7 strings zit 0-5 A analoog, veel mooier als al die digitale meters. Een kleine uitzondering is natuurlijk de plugwise, als backup voor de Steca afstand module.flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 17:11:
Nice! Vintage!

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 05-03-2011 17:39 ]
Doe je trouwens ook mee met de Solardays 2011? Jou installatie schreeuwt gewoon om getoond te worden aan iedereen.
Verwijderd
http://beta.uitzendinggem.../1061927-slimme-netwerken
zie vanaf minuut 9
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/news/606?page=0
1 woord... Wow!Gasschuif schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 17:37:
[...]
Inderdaad, veel vintage hier in huis, beetje fanaat dus. De foto toont slechts een deel, in alle 7 strings zit 0-5 A analoog, veel mooier als al die digitale meters. Een kleine uitzondering is natuurlijk de plugwise, als backup voor de Steca afstand module.
[afbeelding]
Hoe zit het met de temperatuur van die Steca's? Kan me voorstellen dat in de zomer de boel behoorlijk warm word...
@Joba, dat is idd de bedoeling. Eerst maar vlak 1, en daarna vlak 4. Jij raad vlak 2 en 3 af vanwege de ochtendschaduw. Ik zou idd een extra vlak onder de zonneboiler kunnen maken.Joba schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 14:15:
[...]
Begrijp ik goed dat je met 5 panelen links-bovenaan, links van de dakkapel, begint, met later optioneel uitbreiding van 2 rijen eronder, en 1 rij boven de dakkapel, en nog panelen op de platte dak van de dakkapel? Even voor de duidelijkheid:
1: rij 5 panelen links bovenin
2: rij 5 panelen links midden (toekomst)
3: rij 5 panelen links onder (toekomst)
4: rij 5 panelen boven dakkapel (toekomst)
5: rij 2 panelen op platte dak dakkapel (toekomst)
- (5) gaat een flinke schaduw geven op (2),(3) en (4)
- De dakkapel zelf gaat een schaduw geven op de 2 rechter panelen van (2) en (3): De ruimte onder de zonnecollector lijkt me geschikter dan (2) en (3), maar daar passen geen 5 naast elkaar en geeft een rommeliger beeld.
Kortom, ik zou na (1) eerst met (4) uitbreiden, daarna (2) en (3) (eventueel eerst schaduwverlies laten berekenen, bij ondergetekendeen kijken of 3 ipv 5 panelen beter gaat) en daarna ruimte onder de collector benutten. (5) lijkt me geen goed idee.
Bedank voor het advies, ik dacht dat ik het helemaal had doorgedacht, maar moet weer terug naar de tekentafel zodra ik vlak 1 en 4 vol heb. Komende tijd eerst maar vlak 1 vullen
Dat valt reuze mee, de hele set hangt in de garage, de koelste plek in huis. De woonkamer is op de 1e etageErasmo schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 18:28:
[...]
1 woord... Wow!
Hoe zit het met de temperatuur van die Steca's? Kan me voorstellen dat in de zomer de boel behoorlijk warm word...
Op vol vermogen 3300 W AC. Een garage verwarming van 160 W dus.
@flitspaal: Op de solardagen heb ik andere bezigheden.
[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 05-03-2011 19:35 ]
Wat een fantastische opstelling. Een echte "toy for the boy" opstelling.Gasschuif schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 17:37:
[...]
Inderdaad, veel vintage hier in huis, beetje fanaat dus. De foto toont slechts een deel, in alle 7 strings zit 0-5 A analoog, veel mooier als al die digitale meters. Een kleine uitzondering is natuurlijk de plugwise, als backup voor de Steca afstand module.
[afbeelding]
Dat zijn ze niet, en toevallig is er bij mijn buurman van de week een in de stress gegaan. Brandsporen op de print.glambalk schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 19:32:
[...]
Zijn de Steca's ook gemodificeerd? Dwz de leidingen over de printplaten verzwaard zodat ze minder warm worden. De laatse voor de netwerkaansluiting krijgt het aardig voor zijn kiezen.
en dat is al de 2e bij hem in ca. een jaar. Ik sta dus in dubio.
a: openmaken en modificeren. (waarschijnlijk verlies van garantie??)
b: nietsdoen en afwachten. (mogelijk risico op aardlek trip, en hopelijk niets ergers.) bij c.a.14 A (AC) is I kwadraat 196, 0,1ohm weerstand is dan al een kleine soldeerbout. Heb al vaker over dit "probleem"? gehoord.
[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 05-03-2011 20:05 ]
Verwijderd
Lijkt.. want op 1:06 wordt gemeld dat het mogelijk is de BTW aan het einde van het jaar terug te vorderen.
Aangezien de BTW ''europese'' wetgeving is....
Denk ik... op grond waarvan is dat daar mogelijk?
Iemand die hiervan meer weet? Als dit waar is (dat in D de BTW kan worden teruggevorderd).. dan
zou het interessant zijn te onderzoeken wat er hier mogelijkheden zouden zijn.
Edit: Gevonden hoe dat werkt:
Vertaald:Folgen der Umsatzsteuer-Pflicht
Die Umsatzsteuerpflicht führt zunächst zu einer Erstattung der in den Herstellungskosten ausgewiesenen Umsatzsteuer durch das Finanzamt. Im Gegenzug hat der Anlagenbetreiber beim Verkauf des erzeugten Solarstromes die Umsatzsteuer in der Rechnung auszuweisen und an das Finanzamt abzuführen. Die garantierte Einspeisevergütung ist ein Nettowert, auf den bei bestehender Umsatzsteuerpflicht die Umsatzsteuer aufgeschlagen wird.
Unterliegt man der Umsatzsteuerpflicht – dann ist die Mehrwertsteuer in Rechnung zu stellen und abzuführen. Unterliegt man ihr nicht, hat der PV-Anlagenbetreiber logischerweise auch keinen Anspruch auf eine Erstattung der Steuer.
An die getroffene Option (Umsatzsteuerpflicht oder Befreiung), ist der Anlagenbetreiber fünf Jahre lang gebunden. Danach kann er sich, z.B. nach anfänglicher Umsatzsteuerpflicht, nunmehr für die Kleinunternehmeroption und dem damit verbundenen Wegfall der Umsatzsteuerpflicht entscheiden.
BTW ondernemer worden, einde jaar BTW terugvorderen, 5 jaar BTW afdragen en dan opteren voor de KOR (kleine ondernemers regeling)
Klinkt verrukkelijk!
Weet alleen niet of dit nog actueel is...
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 21:43 ]
Je laat de meteropnemer toch wel toe in je woning?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik bedoelde de temperatuur van de Steca's zelf, immers ook voor omvormers geld hoe warmer hoe slechter het rendement(toch?).Gasschuif schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 18:51:
[...]
Dat valt reuze mee, de hele set hangt in de garage, de koelste plek in huis. De woonkamer is op de 1e etage
Op vol vermogen 3300 W AC. Een garage verwarming van 160 W dus.
@flitspaal: Op de solardagen heb ik andere bezigheden.
>Dag meneer, ik kom de meterstanden opnemen.Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 22:18:
[...]
Je laat de meteropnemer toch wel toe in je woning?
<Welke van de 10?
Verwijderd
Ik vroeg me dat een paar weken geleden ook af. Er waren 2 antwoorden met: geen probleem bij mij. Nadere bestudering wees uit dat de reactors gemodificeerd waren. Dus nam ik het zekere maar voor het onzekere: er is nog een derde mogelijkheid, iedere Steca apart op een stopcontact.Gasschuif schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 19:46:
[...]
Dat zijn ze niet, en toevallig is er bij mijn buurman van de week een in de stress gegaan. Brandsporen op de print.
b: nietsdoen en afwachten. (mogelijk risico op aardlek trip, en hopelijk niets ergers.) bij c.a.14 A (AC) is I kwadraat 196, 0,1ohm weerstand is dan al een kleine soldeerbout. Heb al vaker over dit "probleem"? gehoord.
Bij mij zitten de 9 Steca's ieder op een eigen stopcontactje, toegegeven: het ziet er niet zo strak uit. Het functioneert tot op heden in ieder geval probleemloos.Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:32:
[...]
Ik vroeg me dat een paar weken geleden ook af. Er waren 2 antwoorden met: geen probleem bij mij. Nadere bestudering wees uit dat de reactors gemodificeerd waren. Dus nam ik het zekere maar voor het onzekere: er is nog een derde mogelijkheid, iedere Steca apart op een stopcontact.
De inwendige temperatuur kan ik niet meten, wel natuurlijk de buitenzijde. Ze worden flink warm, zal vanmiddag op de top er een alchol thermometer bovenop leggen en de waarde hier melden, met het momentele AC vermogen.Erasmo schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 22:45:
[...]
Ik bedoelde de temperatuur van de Steca's zelf, immers ook voor omvormers geld hoe warmer hoe slechter het rendement(toch?).
De stecas hebben een omgevingspecificatie van -20 tot +45 C Zo koud en zo warm wordt het niet in de (inpandige) garage. Winter c.a.12 C zomer 25 C. Ruim binnen de toleranties. Ik denk ook dat het rendement niet wordt beinvloed door de temperatuur. Door component keuze, ontwerp en layout ontstaat een rendement van c.a. 95 %. De rest van de energie komt vrij als warmte (en miniem geluid). En het rendement als funtie van het vermogen is vrijwel altijd een kromme met een optimum punt. Lager of hoger als dit optimum is dus enkele procenten minder. En dan heb ik het nog niet eens over het slechte cos phi gedrag van de stecas bij lage belasting.
Ik zou ook alle stecas apart aan kunnen sluiten, maar dan heb ik niets maar aan mijn remote display en control unit.
Ik wacht dus nog even af. Hier (rotterdam) staat de zon op het punt van doorbreken, het gaat weer een mooie PV dag worden denk ik.
[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 06-03-2011 10:52 ]
1Kw bij 5 panelen 200Wp per paneel.. tochDmartino schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:23:
Het is zo ver. Vanuit het Deventerse Zonnehoven project zal ik komende weken 1kWp kopen a 2000 euro. Dit is een compleet pakket, met Steca's, 5 Shuco's en Clickfit rails...
[afbeelding]
de stecca omvormers bestaan in de 300W 500W en 2000W
Dus welke gebruik je ??
de 2000W ..niet interessant
de 500W .. dat kan bij een 1kw installatie .....Alleeeeeen hoe verdeel je 5 panelen evenredig over 2 omvormers ??
de 300W ...erg onder gedimensioneerd .. en te hoge stroom??
Bovendien de meeste panelen> 190W leveren meer dan 5A.( de steca 300 en 500 kunnen maar 5A aan?
Jouw dak ligt ZW(lijkt) ongeveer dus best gunstig .. ga niet verder dan 110% over dimensioneren .....
( en de helling?)
Dus verhaal ..meer info .. (via web site niet concreets te vinden)..
……voor dat je correct advies kan verwachten ..toch.?
Ps rechts van dak kapel heeft meer uren en sterker zonlicht dan linker zijde kapel).
Eigenlijk is het een ontwerpfout bij die Steca. Eén binnenbrand met flinke schade en ook Steca moet een recall actie houden.Gasschuif schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 19:46:
[...]
Dat zijn ze niet, en toevallig is er bij mijn buurman van de week een in de stress gegaan. Brandsporen op de print.
A'dam PVOutput
2 panelen op een Steca 300 en 3 panelen op een Steca 500 misschien?X21r schreef op zondag 06 maart 2011 @ 10:51:
[...]
1Kw bij 5 panelen 200Wp per paneel.. toch
de stecca omvormers bestaan in de 300W 500W en 2000W
Dus welke gebruik je ??
Lekker zonnig hier in Groningen. Af en toe een wolk, maar ik heb al een 5-minuten piek gemeten van 492W. En dat uit één Steca 500! Helaas lijkt er meer bewolking te komen, dus ik verwacht zo'n 2,5 kWh vandaag (4,50 kWh/kWp)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wordt al jaren over gerapporteerd in Photon en is beslist het geval bij veel betrokkenen, al weet ik niet hoeveel. Is ingewikkeld (zoals alle belastingwetgeving), maar in theorie is elke invoeder (van de volgens BSW 840.000 installaties) van zonnestroom in Duitsland een "kleine" of grotere ondernemer of zou het naar verkiezing kunnen worden. En is dus - in theorie - de aanschaf BTW terug te vorderen. Wat ondanks de inmiddels halfjaarlijkse forse degressies de business-case nog steeds interessant doet zijn. Waarom denk je dat Duitsland wereldkampioen is? Omdat alles daar meezit en met daadkracht alles door de autoriteiten tot in detail is geregeld. En als er nog steeds interpretatieproblemen zijn van de actuele wetgeving, is daar dan ook nog eens de bij Wet voorgeschreven Clearing Stelle van het verantwoordelijke ministerie. Uiteraard beslist niet het Wirtschaftsministerium. Maar het Bundesumweltministerium...Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:52:
Bijgaand is een heel normaal duits filmpje over zonnepanelen....
Lijkt.. want op 1:06 wordt gemeld dat het mogelijk is de BTW aan het einde van het jaar terug te vorderen.
Aangezien de BTW ''europese'' wetgeving is....
Denk ik... op grond waarvan is dat daar mogelijk?
Iemand die hiervan meer weet? Als dit waar is (dat in D de BTW kan worden teruggevorderd).. dan
zou het interessant zijn te onderzoeken wat er hier mogelijkheden zouden zijn.
Edit: Gevonden hoe dat werkt:
[...]
Vertaald:
BTW ondernemer worden, einde jaar BTW terugvorderen, 5 jaar BTW afdragen en dan opteren voor de KOR (kleine ondernemers regeling)
Klinkt verrukkelijk!
Weet alleen niet of dit nog actueel is...
http://www.clearingstelle-eeg.de/
De Clearing Stelle heeft zich ook al bezig gehouden met het extreem complexe thema "belastingen", EEG, zonnestroom, en de sinds 1 januari 2009 geldende "Eigenverbrauch" mogelijkheid (naar verkiezing, en zelfs per maand te wijzigen door de Anlagenbetreiber):
http://www.clearingstelle-eeg.de/node/592
http://www.erneuerbare-energien.de/inhalt/42895/43981/
Zal vast nog wel meer over komen, het Finanzministerium daar heeft mogelijk zijn eigen opvattingen, en het Duitse EEG is geen eeuwig blijvertje (en mag dat natuurlijk ook helemaal niet zijn, dat weet iedereen daar). Zeker niet voor zonnestroom. Zou wel eens sneller kunnen verdwijnen (NB: voor NIEUWE installaties) dan menigeen heeft bevroed.
Hier piek voorbij zien komen van 1.056 Watt (AC) uit 1,336 kWp (STC nominaal opgesteld vermogen). Regelmatig tussen de 900 en 1.000 Watt, afhankelijk van interrupties door die mooie cumuluswolkjes die voorbij komen drijven.
Straks lekker naar de moestuin, An die Arbeit!
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 07-03-2011 01:26 ]
Verwijderd
Het is natuurlijk ook ideaal weer voor record-momentane-opbrengsten. Lekker fris, paar minuten een wolk voor de zon en daarna dan even 100% knallen! Mijn 3 Steca's 500 komen daarmee samen op een max van 1,48 kW volgens Plugwise, en dat gedurende een minuut of 2. Daarna gaat het naar 1,47 (of is de volgende wolk er alweer). Dit in een opstelling met 555 + 555 + 604 Wp.antonboonstra schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:41:
[...]
2 panelen op een Steca 300 en 3 panelen op een Steca 500 misschien?
Lekker zonnig hier in Groningen. Af en toe een wolk, maar ik heb al een 5-minuten piek gemeten van 492W. En dat uit één Steca 500! Helaas lijkt er meer bewolking te komen, dus ik verwacht zo'n 2,5 kWh vandaag (4,50 kWh/kWp)
4,50 kWh/kWp zou een mooie score zijn vandaag; het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf of je panelen net de grote gaten in de bewolking zien of er toch de schaduw van meekrijgen.
Edit: Die 4,50 ga ik hier dan ook niet redden; tot nog toe (13:00) 3,76 kWh; dat zou dan nog meer dan verdubbeld moeten worden en dat zie ik niet gebeuren met de Friese bewolking.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 13:11 ]
Hangt natuurlijk ook van oriëntatie/hellingshoek modules af. Bij veelal 30-36 graden hellingshoeken liggen de pieken meer richting april, mits het koud genoeg is. Als het te warm is, gaat het bij de meest gebruikte kristallijne modules waarschijnlijk niet lukken vanwege de "relatief hoge" temperatuur coëfficiënt.Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:57:
[...]
Het is natuurlijk ook ideaal weer voor record-momentane-opbrengsten. Lekker fris, paar minuten een wolk voor de zon en daarna dan even 100% knallen! Mijn 3 Steca's 500 komen daarmee samen op een max van 1,48 kW volgens Plugwise, en dat gedurende een minuut of 2. Daarna gaat het naar 1,47 (of is de volgende wolk er alweer). Dit in een opstelling met 555 + 555 + 604 Wp.
Blauwe Hoek zat alweer boven zijn nominale STC vermogen op max. vandaag, 2.712 Watt AC uit opgesteld nominaal STC vermogen van 2,7 kWp (volgens spec's SolarWorld). Opvallend: module temperatuur was momenteel slechts 24 graden C bij buitentemperatuur van 2 graden in Spijkenisse. Ergo: celtemperatuur zal waarschijnlijk zo'n beetje rond de "STC temperatuur van 25 graden" hebben gelegen.
Heb vanmiddag even een foto genomen van de thermometer, c.a. 30 C max. T ruimte 12 C Valt wel mee dusericplan schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:10:
[...]
Eigenlijk is het een ontwerpfout bij die Steca. Eén binnenbrand met flinke schade en ook Steca moet een recall actie houden.
Vermogen AC tussen 2,5 en 2,7 kW
Ook een paar fotos van de kapotte steca van de buurman erbij. Duidelijk zijn de hittesporen op de printbanen te zien. Moet ik mij zorgen gaan maken ?

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 06-03-2011 15:21 ]
Hoe komt dit fenomeen eigenlijk? Ik zag net mijn Sunnyboy voor het eerst dit jaar ook maxen na een wolk; maar waarom houdt hij dat met volle instraling niet vol?Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:57:
[...]
Het is natuurlijk ook ideaal weer voor record-momentane-opbrengsten. Lekker fris, paar minuten een wolk voor de zon en daarna dan even 100% knallen! Mijn 3 Steca's 500 komen daarmee samen op een max van 1,48 kW volgens Plugwise, en dat gedurende een minuut of 2. Daarna gaat het naar 1,47 (of is de volgende wolk er alweer).
Omdat hij dan opwarmt en het rendement minder word.Roamor schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:25:
[...]
Hoe komt dit fenomeen eigenlijk? Ik zag net mijn Sunnyboy voor het eerst dit jaar ook maxen na een wolk; maar waarom houdt hij dat met volle instraling niet vol?
Heb vandaag m'n hoogste vermogen ooit (sinds nov 2010) gehaald: 1,93 kW. Da's 97,5 % van m'n Wp vermogen. Het moet niet gekker wordenzonnigtype schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:19:
[...]
Hangt natuurlijk ook van oriëntatie/hellingshoek modules af. Bij veelal 30-36 graden hellingshoeken liggen de pieken meer richting april, mits het koud genoeg is. Als het te warm is, gaat het bij de meest gebruikte kristallijne modules waarschijnlijk niet lukken vanwege de "relatief hoge" temperatuur coëfficiënt.
M'n Wattcher stond zelfs even op 2020 W! Door al die wolken wordt het helaas geen superdag.
Ok, bedankt. Toch wel apart dat het afkoelen dan zo snel gaat; zo groot was die wolk immers niet. Misschien dat er een seconde of tien iets minder zon was.Erasmo schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:28:
[...]
Omdat hij dan opwarmt en het rendement minder word.
Wat ik me dan afvraag:zonnigtype schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:19:
[...]
<KNIP>
Blauwe Hoek zat alweer boven zijn nominale STC vermogen op max. vandaag, 2.712 Watt AC uit opgesteld nominaal STC vermogen van 2,7 kWp (volgens spec's SolarWorld). Opvallend: module temperatuur was momenteel slechts 24 graden C bij buitentemperatuur van 2 graden in Spijkenisse. Ergo: celtemperatuur zal waarschijnlijk zo'n beetje rond de "STC temperatuur van 25 graden" hebben gelegen.
- Is zijn werkelijk geleverde vermogen (modules) veel hoger dan de gemiddelde module
- de orientatie is toch niet pal zuid of heb je het over het momentele vermogen en was het tijdstip van opname 90 graden naar de zon (vanuit het dakvlak)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
( behalve natuurlijk de ideale hoek op je panelen)
Nu bij deze koude temperatuur kan je behoorlijk hoog komen
(zelfs boven je STC vermogen uit gedurende lange tijd)
(omdat je temperatuur van je panelen laag is)
Je kan nog hoger komen gedurende korte tijd....
je krijgt meer EXTRA licht van de wolken aan de hemel.
(buurman heeft schaduw...)
Panelen worden niet snel genoeg opgewamt dus kortstondige pieken kunnen nog hoger.
Achter het rode rondje zit de zon..als die tevoorschijn komt ..hebbie veeel.

Het is uiteindelijk toch geen 2,5 kWh geworden, maar altijd nog een nette 2,30 kWh (4,14 kWh/kWp). Beste dagopbrengst sinds 29 september.Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:57:
[...]
4,50 kWh/kWp zou een mooie score zijn vandaag; het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf of je panelen net de grote gaten in de bewolking zien of er toch de schaduw van meekrijgen.
Edit: Die 4,50 ga ik hier dan ook niet redden; tot nog toe (13:00) 3,76 kWh; dat zou dan nog meer dan verdubbeld moeten worden en dat zie ik niet gebeuren met de Friese bewolking.
Maar TheSunshineCompany heeft het met zijn 5,14 kWh/kWp toch een stuk beter gedaan. Aan de grafiek te zien, was er geen wolkje aan de lucht.
[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 06-03-2011 18:59 ]
hier liep het ook erg goed.antonboonstra schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:54:
[...]
Het is uiteindelijk toch geen 2,5 kWh geworden, maar altijd nog een nette 2,30 kWh (4,14 kWh/kWp). Beste dagopbrengst sinds 29 september.
Maar TheSunshineCompany heeft het met zijn 5,14 kWh/kWp toch een stuk beter gedaan. Aan de grafiek te zien, was er geen wolkje aan de lucht.
totaal kom ik uit op 5,48 kWH/kWp (9367 Wh uit 1710 wp)
laat deze dagen maar aanhouden
zoals zonnigtype al aangeaf, de hoek is ook belangrijk. Bij sandoz op een steiler dak, bij mij onder ca 25 graden plat gelegd.
sandoz zit ook erg lekker : 11610 Wh uit 1480 Wp : 7,8 kWh/kWp
(bron onder voorbehoud de pachube koppeling)
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 06-03-2011 19:17 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hier in Amsterdam best wel wat wolken, toch 12,8 kWh of 4,3 kWh/kWp. Die 7,8 kWh/kWp van Sandoz lijkt me erg hoog.NielsTn schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:05:
[...]
hier liep het ook erg goed.
totaal kom ik uit op 5,48 kWH/kWp (9367 Wh uit 1710 wp)
laat deze dagen maar aanhouden
zoals zonnigtype al aangeaf, de hoek is ook belangrijk. Bij sandoz op een steiler dak, bij mij onder ca 25 graden plat gelegd.
Sinds kort de beschikking over twee geijkte kWh meters en dat valt niet tegen. De opbrengst lijkt zo'n 5% hoger dan de SB 1700 aangeeft, al is het nog iets te vroeg (een week) voor conclusies.
A'dam PVOutput
4.83 kwh/kwp hier, ook een recordRoamor schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:08:
Hier genormaliseerd 3.79 op een installatie pal west. Beste dag van het jaar.
Wel een rare dip even voor 11 uur
De print banen die door gebrand zijn..zijn van het ingansg circuit !!Gasschuif schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:01:
[...]
Ook een paar fotos van de kapotte steca van de buurman erbij. Duidelijk zijn de hittesporen op de printbanen te zien. Moet ik mij zorgen gaan maken ?
En ik las hier dat sommige iets over de uitgang(230V) hadden ??
Dus ben wel benieuwt wat voor panelen en welke configuratie aan gesloten was?
(Ingangs circuit bestaat uit twee parallelle trappen)
Lijkt mij dat schakel tor(fet) door geslagen is. .. en ja dan fungeert het print spoor als zekering
Maar nu weet ik waar ik op moet letten..heb zelf ook 7 stecca...zal wel kijken als de zon schijnt
[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 06-03-2011 20:08 ]
Dat is idd het plan. Veel andere keus is er gezien de eisen van de Steca's en de spanningen van de panelen.antonboonstra schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:41:
[...] 2 panelen op een Steca 300 en 3 panelen op een Steca 500 misschien?
Voor wie interesse heeft, de hele aanbieding bevat het volgende:
Onderconstructie PV systeem: Schuindak pannen
Orientatie dak: 30° ZuidWest
Hoek PV systeem t.o.v horizon: 60°
Montage panelen: portret
Type bevestiging systeem: Click-fit
Verwachte jaaropbrengst (kWh): 775
Dimensionering bevesting systeem: Windgebied III
De levering omvat:
Zonnepanelen 5 Schüco MPE190MS05
Omvormer 1 Stecagrid 500
Omvormer 1 Stecagrid 300
DC Bekabeling (m): 16 Solar kabel incl. stekkers
Aarding (m): 8 Aardedraad 6 mm2 blank
Montage systeem: 1 Click-fit
Verwijderd
er komt al 5.3 A uit bij 35,5 volt @30c
1 string van 2 panelen in de zon geeft dan 73 volt bij 5,3 A,
de steca 300 kan maar 4,16 A verwerken bij dat voltage
dat is een beetje zonde.
Aangesloten was een set van 3 panelen a 185 W van Solarking . 555 Wp totaal op 230 graden en c.a 10 graden helling. Valt ruim binnen de specs naar mijn idee. Dit is al de 2e in een jaar tijd. Mischien een slechte serie ?X21r schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:05:
[...]
De print banen die door gebrand zijn..zijn van het ingansg circuit !!
En ik las hier dat sommige iets over de uitgang(230V) hadden ??
Dus ben wel benieuwt wat voor panelen en welke configuratie aan gesloten was?
(Ingangs circuit bestaat uit twee parallelle trappen)
Lijkt mij dat schakel tor(fet) door geslagen is. .. en ja dan fungeert het print spoor als zekering
Maar nu weet ik waar ik op moet letten..heb zelf ook 7 stecca...zal wel kijken als de zon schijnt
Ontdekt door aardlek trip in de hoofdvoeding.
sander817(aka sandoz) hier...nee, 7,8 kWh/kWp is het niet geworden helaas, was het maar waarNielsTn schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:05:
[...]
Daar zal mijn arduino een steekje hebben laten vallen. Werkelijk resultaat zal ik morgen posten, dat zal rond de 4,8 kWh/kWp liggen
of... je hebt fiks wat panelen op voorraad erbij aangesloten?sander817 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:06:
[...]
sander817(aka sandoz) hier...nee, 7,8 kWh/kWp is het niet geworden helaas, was het maar waar
Daar zal mijn arduino een steekje hebben laten vallen. Werkelijk resultaat zal ik morgen posten, dat zal rond de 4,8 kWh/kWp liggen
it scared the #### out of me, zulke prestaties
na ja... mijn Arduino verrast mij met een onverwacht dag-rapport
ik zie dat er max. 1456 watt gebakken is op tijdstip 11:47:15 (gesynced met NTP).
[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 06-03-2011 23:14 ]
Laten we hopen dat ze dat dan doen vóór die binnenbrand...Is er van de Soladin bekend dat deze een echte brand veroorzaakt heeft, voorafgaand aan de recall?ericplan schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:10:
[...]
Eigenlijk is het een ontwerpfout bij die Steca. Eén binnenbrand met flinke schade en ook Steca moet een recall actie houden.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Niets van gehoord. Wat geen drol hoeft te zeggen. Ik weet (gelukkig) niet alles.Mistraller schreef op maandag 07 maart 2011 @ 00:11:
[...]
Laten we hopen dat ze dat dan doen vóór die binnenbrand...Is er van de Soladin bekend dat deze een echte brand veroorzaakt heeft, voorafgaand aan de recall?
Van Philips is bekend dat hun oude PSI's (voorloper van EVO - die Blauwe Hoek heeft, die weer de basis is van de Steca) soms rookten, na een "knal" (verslaggeving bij ZPV, in 2005). Philips heeft toen redelijk snel ingegrepen en de hele zooi laten vervangen, en zeer ruimhartig gemiste opbrengsten vergoed. Kan alleen een groot bedrijf doen wat ook nog zijn klanten serieus neemt. Veel andere bedrijven reageren slecht tot laks op problemen. Ik hoop niet dat er op omvormer niveau zaken echt fout gaan (en dan denk ik niet alleen aan "Chinese omvormers"!), want dan kan het dus inderdaad goed fout gaan. Een fik veroorzaakt door een malheur aan een slecht apparaat, en de pleuris kan uitbreken...
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.