Gewoon niet doen. Wij vragen € 125,- voor een thuisbezoek en verrekenen deze met de klant op het moment dat er daadwerkelijk word besteld. Dat werkt prima. Mensen die serieus zaken met je willen doen komen toch wel op het moment dat je goede referenties hebt etc. Als ze dan toch voor WijWillenZon gaan dan kan je ze voorzien van een gedegen advies, een tekeningetje hoe te plaatsen en nog wat andere tips etc en toch je kosten een beetje afdekken.In hoeverre vinden jullie trouwens dat WijWillenZon installateurs zouden moeten voorlichten over het hoe en wat van zonnepanelen? Ik word gebeld door mensen hier in mijn omgeving, of mijn personeel kan komen installeren. Prima natuurlijk. Maar vervolgens krijg ik vragen over terugverdientijden, garanties, rendementen, optimale plaatsing, hoeveel panelen ze moeten kopen, wat voor merken het zijn, wat ik aanraad, wat de kwaliteit is, of ik langs kan komen om alles te inspecteren, of de meterkast wel geschikt is, of het dak het wel aan kan, of de buren het wel goed vinden, of de welstand het wel goed vind, of de huurbaas het wel goed vind, of ze hun dak niet aan mij kunnen verhuren ( ), of er ook zwarte panelen zijn, of je ze ook mee kunt verhuizen, of ze ook 8 panelen kunnen krijgen in plaats van 6 en aan het eind natuurlijk of het installeren niet goedkoper kan, en dat het voor 1 juli moet ivm de 6% BTW regeling. Oh, en of ik alles even op papier kan zetten en per post toe kan sturen.
Ik verdien echt niet veel op het laten installeren van zo'n setje. Kleingeld. Vervolgens wil men dus wel 100+1 adviezen hebben, terwijl ik vind dat die verantwoordelijkheid bij de stichting ligt. Het is hun product. Als ik op Marktplaats een racefiets koop ga ik ook niet naar de lokale fietsenmaker of hij mij even gratis advies kan geven, en even gratis mij op moet meten zodat ik zeker weet dat ik op Marktplaats lekker goedkoop een racefiets kan kopen. Aan de andere kant wil ik mensen van dienst zijn. Het vervelende is, dat op het moment dat ik vind dat ze over de grens van gratis informatie zijn en ik dat aangeef, dat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt: "Van de stichting hoorde ik dat de installateurs daar maar antwoord op moeten geven!" Kortom; ze schuiven het werk door, maar niet de baten.
Verder komt er nog bij dat mijn installateurs dus echt niet van de te voren hoeven te weten hoe de situatie is. Die gaan er heen, kijken eens naar het dak, kijken eens op hun kompas, krabben zich achter hun oren, drinken een kop koffie, en aan het eind van de ochtend ligt het strak op het dak. Of het nou linksom of rechtsom moet, het gaat erop. Het zijn stuk voor stuk kleine 'standaard' installaties, waar echt niets bijzonders bij komt kijken. Moeilijk.
De laatste keer dat ik het niet deed konden we het hele land door voor iemand die aangaf voor 4 set's te gaan van tezamen +/- 10 Kw. Uiteindelijk ter plekke kwam eruit dat hij een 555 Wp wilde en er niemand wilde komen voor zo'n klein setje .....