Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.715 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In hoeverre vinden jullie trouwens dat WijWillenZon installateurs zouden moeten voorlichten over het hoe en wat van zonnepanelen? Ik word gebeld door mensen hier in mijn omgeving, of mijn personeel kan komen installeren. Prima natuurlijk. Maar vervolgens krijg ik vragen over terugverdientijden, garanties, rendementen, optimale plaatsing, hoeveel panelen ze moeten kopen, wat voor merken het zijn, wat ik aanraad, wat de kwaliteit is, of ik langs kan komen om alles te inspecteren, of de meterkast wel geschikt is, of het dak het wel aan kan, of de buren het wel goed vinden, of de welstand het wel goed vind, of de huurbaas het wel goed vind, of ze hun dak niet aan mij kunnen verhuren ( ), of er ook zwarte panelen zijn, of je ze ook mee kunt verhuizen, of ze ook 8 panelen kunnen krijgen in plaats van 6 en aan het eind natuurlijk of het installeren niet goedkoper kan, en dat het voor 1 juli moet ivm de 6% BTW regeling. Oh, en of ik alles even op papier kan zetten en per post toe kan sturen.

Ik verdien echt niet veel op het laten installeren van zo'n setje. Kleingeld. Vervolgens wil men dus wel 100+1 adviezen hebben, terwijl ik vind dat die verantwoordelijkheid bij de stichting ligt. Het is hun product. Als ik op Marktplaats een racefiets koop ga ik ook niet naar de lokale fietsenmaker of hij mij even gratis advies kan geven, en even gratis mij op moet meten zodat ik zeker weet dat ik op Marktplaats lekker goedkoop een racefiets kan kopen. Aan de andere kant wil ik mensen van dienst zijn. Het vervelende is, dat op het moment dat ik vind dat ze over de grens van gratis informatie zijn en ik dat aangeef, dat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt: "Van de stichting hoorde ik dat de installateurs daar maar antwoord op moeten geven!" Kortom; ze schuiven het werk door, maar niet de baten.

Verder komt er nog bij dat mijn installateurs dus echt niet van de te voren hoeven te weten hoe de situatie is. Die gaan er heen, kijken eens naar het dak, kijken eens op hun kompas, krabben zich achter hun oren, drinken een kop koffie, en aan het eind van de ochtend ligt het strak op het dak. Of het nou linksom of rechtsom moet, het gaat erop. Het zijn stuk voor stuk kleine 'standaard' installaties, waar echt niets bijzonders bij komt kijken. Moeilijk.
Gewoon niet doen. Wij vragen € 125,- voor een thuisbezoek en verrekenen deze met de klant op het moment dat er daadwerkelijk word besteld. Dat werkt prima. Mensen die serieus zaken met je willen doen komen toch wel op het moment dat je goede referenties hebt etc. Als ze dan toch voor WijWillenZon gaan dan kan je ze voorzien van een gedegen advies, een tekeningetje hoe te plaatsen en nog wat andere tips etc en toch je kosten een beetje afdekken.

De laatste keer dat ik het niet deed konden we het hele land door voor iemand die aangaf voor 4 set's te gaan van tezamen +/- 10 Kw. Uiteindelijk ter plekke kwam eruit dat hij een 555 Wp wilde en er niemand wilde komen voor zo'n klein setje .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

windfreak schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:25:
Dat hele digitale TV is toch een nachtmerrie wat betreft sluipverbruik, of heb ik het mis. Kent iemand digitale TV oplossingen zonder sluipverbruik waar je wel een (eigen) harddiskrecorder aan kan koppelen?
Ik heb een Samsung met ingebouwde digitale ontvanger. Ideaal, geen losse kastjes. 0,1 W in standby. Misschien zijn er ook hard disk recorders die dat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 12-02-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:35:
[...]

Gewoon niet doen. Wij vragen € 125,- voor een thuisbezoek en verrekenen deze met de klant op het moment dat er daadwerkelijk word besteld. Dat werkt prima. Mensen die serieus zaken met je willen doen komen toch wel op het moment dat je goede referenties hebt etc. Als ze dan toch voor WijWillenZon gaan dan kan je ze voorzien van een gedegen advies, een tekeningetje hoe te plaatsen en nog wat andere tips etc en toch je kosten een beetje afdekken.

De laatste keer dat ik het niet deed konden we het hele land door voor iemand die aangaf voor 4 set's te gaan van tezamen +/- 10 Kw. Uiteindelijk ter plekke kwam eruit dat hij een 555 Wp wilde en er niemand wilde komen voor zo'n klein setje .....
Goed advies, thanks.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 08:41:
[...]

Heb je een link voor me naar de dat artikel? Ik lees het anders namelijk:

[...]

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html

Voor de rest, als je ZZP'er aan huis bent, kun je geen gebruik maken van EIA, omdat het een toevoeging aan privepand is.
Ik weet dat hier enkele weken geleden al over is gediscusieerd. Is hier al jurispridentie over? Zo nee, dan is "naar aard en inrichting" voor velerlei uitleg vatbaar. Er moeten dus eerst maar uitspraken komen van inspecteurs op basis van DGB2010/921. Vervolgens beroep aantekenen etc.
Mijn uitleg; Het maakt niet meer uit of het een platdakinstallatie met losse consoles is, een clickfit systeem waar ook geen schroeven aan te pas komen of dat je het systeem met chemische ankers met je huis hebt verbonden.
Aard; het (voor langere periode) zelf opwekken van elektriciteit tbv de eigen woning.
Inrichting; middels kabels en omvormer is de installatie aan de huisinstallatie gekoppeld en niet aan het openbare net.
Ik zou me voor kunnen stellen dan advocaten nog veel leukere argumenten voor "aard en inrichting" zouden kunnen vinden.
Ik heb een klant waar we panelen gaan plaatsen op een plat dak. Die worden geplaatst op een dakopbouw (nee niet de buurman aan de ander kant van mijn huis). De financiering van de dakopbouw gebeurd middels een uitbreiding van de hypotheek waarbij de panelen dus ook worden inbegrepen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:16:
[...]
Ik weet dat hier enkele weken geleden al over is gediscusieerd. Is hier al jurispridentie over?
Ik heb een klant waar we panelen gaan plaatsen op een plat dak. Die worden geplaatst op een dakopbouw (nee niet de buurman aan de ander kant van mijn huis). De finaciereing van de dakopbouw gebeurd middels een uitbreiding van de hypotheek waarbij de panelen dus ook worden inbegrepen.
In het kader van bedrijfsruimte aan huis is er een hele berg met jurisprudentie.
Ook over roerend en onroerend.
Je kunt er vanuit gaan dat een PV installatie op een plat dak geplaatst mbv ballast zal worden aangemerkt als roerend.

Dus kan je het invullen of dat kan in die situatie. Ik zou persoonlijk voor een miniem voordeel van HRA over de prijs van een PV (prive/huis) installatie geen risico nemen. (ik mag ook nog eens niet, vanuit mijn werkgever).
Echter in de praktijk is de kans zeer groot dat je er mee wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:46:
[...]

Je kunt er vanuit gaan dat een PV installatie op een plat dak geplaatst mbv ballast zal worden aangemerkt als roerend.
Ook op basis van DGB2010/921? Die is iets meer als een half jaar oud. En waar kan ik de jurisprudentie vinden met name mbt plat dak?

[ Voor 8% gewijzigd door ZonneStroom op 12-02-2011 15:02 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is beide kanten op uit te leggen, dat is het probleem. Roerend of onroerend. Aan de andere kant; het zonnescherm aan je huis (vastgeschroefd!) is ook roerend. Die neem je mee als je gaat verhuizen. Je zonnepanelen ook.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:20

WouterB

3680 Wp

SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 16:05:
Het is beide kanten op uit te leggen, dat is het probleem. Roerend of onroerend. Aan de andere kant; het zonnescherm aan je huis (vastgeschroefd!) is ook roerend. Die neem je mee als je gaat verhuizen. Je zonnepanelen ook.
De makelaar vertelde me juist dat iets als een zonnescherm als onroerend wordt aangemerkt aangezien die 'op maat' gemaakt is voor het huis (zelfs al is 90% van de zonneschermen een standaard maat en past het op bijna elk standaard rijtjeshuis in NL...)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:14:
In hoeverre vinden jullie trouwens dat WijWillenZon installateurs zouden moeten voorlichten over het hoe en wat van zonnepanelen? Ik word gebeld door mensen hier in mijn omgeving, of mijn personeel kan komen installeren. Prima natuurlijk. Maar vervolgens krijg ik vragen over terugverdientijden, garanties, rendementen, optimale plaatsing, hoeveel panelen ze moeten kopen, wat voor merken het zijn, wat ik aanraad, wat de kwaliteit is, of ik langs kan komen om alles te inspecteren, of de meterkast wel geschikt is, of het dak het wel aan kan, of de buren het wel goed vinden, of de welstand het wel goed vind, of de huurbaas het wel goed vind, of ze hun dak niet aan mij kunnen verhuren ( 8)7 ), of er ook zwarte panelen zijn, of je ze ook mee kunt verhuizen, of ze ook 8 panelen kunnen krijgen in plaats van 6 en aan het eind natuurlijk of het installeren niet goedkoper kan, en dat het voor 1 juli moet ivm de 6% BTW regeling. Oh, en of ik alles even op papier kan zetten en per post toe kan sturen.

Ik verdien echt niet veel op het laten installeren van zo'n setje. Kleingeld. Vervolgens wil men dus wel 100+1 adviezen hebben, terwijl ik vind dat die verantwoordelijkheid bij de stichting ligt. Het is hun product. Als ik op Marktplaats een racefiets koop ga ik ook niet naar de lokale fietsenmaker of hij mij even gratis advies kan geven, en even gratis mij op moet meten zodat ik zeker weet dat ik op Marktplaats lekker goedkoop een racefiets kan kopen. Aan de andere kant wil ik mensen van dienst zijn. Het vervelende is, dat op het moment dat ik vind dat ze over de grens van gratis informatie zijn en ik dat aangeef, dat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt: "Van de stichting hoorde ik dat de installateurs daar maar antwoord op moeten geven!" Kortom; ze schuiven het werk door, maar niet de baten.

Verder komt er nog bij dat mijn installateurs dus echt niet van de te voren hoeven te weten hoe de situatie is. Die gaan er heen, kijken eens naar het dak, kijken eens op hun kompas, krabben zich achter hun oren, drinken een kop koffie, en aan het eind van de ochtend ligt het strak op het dak. Of het nou linksom of rechtsom moet, het gaat erop. Het zijn stuk voor stuk kleine 'standaard' installaties, waar echt niets bijzonders bij komt kijken. Moeilijk.
(a) Ik zou voorzichtig zijn met al te expliciete stellingnames, want opportunisme ligt direct om de hoek, en dat is terecht eerder hier ook al aangegeven.

(b) Wat ik al op mijn eigen site heb gepost (uitgebreid, 1 februari), een tale-telling uitspraak van de hoofd vertegenwoordiger, en daar wil ik het nu even bij laten, wel met mijn vetdruk:
"De actie heeft ze tienduizenden uren aan installatiewerk bezorgd. Wees dan blij met die uren die je van ons krijgt en probeer je marges ergens anders vandaan te halen."

Marjan Minnesma van Urgenda in Energie+ nr. 31(1)/feb. 2011: 18-21.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben begonnen met het aanpassen van de omvormers op de vliering. Er komt een Gridfit 250LV bij.
Ik heb maar twee stopcontacten en er moet dus een 3e bij. En ik wil de Gridfit en de Steca gaan loggen via een kWhmeter met S0 uitgang. Die wil ik graag netjes in een meterkast achtige kast hebben.

Kort gezegd, er moet nogal wat gebeuren.

Om nu alles helemaal netjes te doen wil ik ook eerst een mooie vlakke ondergrond hebben waar alles op komt. De eerste van twee 18mm MDF platen zit nu tegen het dakbeschot aan. De tweede doe ik morgen, daarvoor moeten eerst de Steca en de Soladin van het dak af.

Daarna wordt het creatief met buizen, bochten etc.

Pix volgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
trekker22 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:06:
net 6 weken een woning gekocht uit 2002 die toch redelijk geisoleerd /afgewerkt moet zijn. Maar regelen van verwarming en andere zaken valt me nog ene beetje tegen.

Paar dingen waar ik tegen aanloop / me bezig wil houden:

- huis heeft vloerverwarming in woonkamer, hal, keuken en bijkeuken. In woonkamer (rond de 50m2 denk ik) hangt de thermostaat en hier zijn ook nog een grote verwarming bij de voorraam. (Erker) en nog eentje los. Achter ook openslaande deuren van glas. Woonkamer en rest heeft Leisteen vloer, in de keuken een marmersteen.

- keuken is geheel van glas naar buiten toe. Dit zal wel een zeker een meter of 4 - 5 breed zijn. En dan van boven tot beneden.

Op zolder een Nefit EcomLine HR ketel. Deze zorgt ook voor de vloerverwarming en radiatoren. Grootste probleem waar ik nu tegen aan loop: hoe stel ik de vloerverwarming in: stond bij betreden woning op 25 graden (het water door de slangen). In de woonkamer wordt het dan al rap 20 graden, maar dan loopt de keuken nog een graad of 2-3 achter! Zeker 's morgens als je lekker in de keuken wil ontbijten is het er gewoon te fris en is de verwarming al uitgesprongen. (keuken heeft ook nog ene kleine normale radiator).
Wordt de radiator in de keuken wel warm? Het lijkt erop dat de capaciteit van de vloer + de radiator in de keuken te weinig is. Het helpt om de aanvoertemperatuur hoger te zetten, daar de capaciteit van de keuken ten opzichte van de kamer hoger wordt (vanwege de extra radiator). Maar wordt deze radiator ook warmer? En is dat een LTV radiator? Op 40c doet een gewone radiator niet zo heel veel.

Wat ook kan is dat je de vloer in de keuken meer warm water geeft en die in de kamer wat knijpt (via de verdeler). Al is de radiator in de keuken geplaatst om precies dat probleem op te lossen wat je omschrijft. Als deze goed warm wordt gaat een grotere sowieso (flink) helpen.
Komt het nu door het glas in de keuken dat de temperatuur zo achter blijft? Ook de vloerverwarming lijkt daar veel "frisser". Heb gehoord dat dit door de marmer kan komen die langzamer warmt als leisteen?
Glas isoleert slechter dan goed geisoleerde muur. Wat ook kan is dat de vloer in die frequentie IR uitstraalt dat deze doorgelaten wordt door het glas.
Zelf heb ik de vloerverwarming op 40 graden gezet maar geen idee of dit nu echt wat uitmaakt. En wat is mijn beste programma om 's nachts te laten draaien? Mijn kamerthermostaat doet nu dit:
8:00 naar 20 graden
11:00 terug naar 18 graden
15:30 naar 20 graden
23:00 naar 18 graden
Werk zelf de hele dag thuis vanuit een slaapkamer/kantoor, dus geen idee wat ene gunstig programma is?
Geen idee of ik verder nog iets moet doen met mijn (vloer)verwarming.

Ook getwijfeld of glas wel goed rendeert. Er zou "thermische" beglazing inzetten, zegt me niks. In de raam zelf zie je Isopane staan... Is investeren in HR++ icm met subsidie regeling nog de moeite
Investeringen in super deluxe dubbel glas kunnen meestal matig uit ten opzichte van HR glas, voor jou iets voor onderaan je lijstje dus.
Heb ook nog ene platdak boven bijkeuken/keuken/afdak (legt allemaal dakbituum op, geen idee wat er onder zit). Gericht op Zuid/West, 9x3 meter en zit te denken om hier PV panelen op te gooien. (max 1500 subsidie van gemeente).

Verder heb ik geen idee of het nuttig is iets van een andere ketel/zonneboiler te nemen?
Zonneboiler + douche wtw is een koningsoplossing, super gevoel, en CW6, en terugverdientijd < 8 jaar is prima mogelijk.
Huis is hier nog te bezichtigen met foto's van vorige eigenaar:
http://www.jaap.nl/niet-t...t+47/8758385/fotos-video/

Oja meterstanden vanaf 01-1-2011 (echt woonachtig vanaf 22-01-2011)

electriciteit: 702 kwh (ja dit ligt heel hoog, heb wat computers die verplicht 24/7 aanstaan;vorige huurwoning had ik ook 6600 kwh per jaar)
gas: 472 m2.... lijkt me ook erg hoog voor een vrijstaande woning?? of komt dit door winter tijd?
water: 8 m3
Bizar veel electriciteit en gas voor 3 weken. Een huis uit 2002 zou een jaar moeten kunnen doen met 1000 m3 gas, heb jij er in 6 winterweken door.
Elec is 12000 kwh op jaarbasis, wat kost dat? (red.: ruim 2000 euro p/j). Ookal heb je dure hardware, misschien kan het lachend uit om het te vervangen door zuinige hardware. Niet doen is dan duurder.
Ik wil best graag milievriendelijke investeringen doen, maar kijk ik wel altijd meteen naar rendement op investering op lange termijn! Moet ik dringend stappen nemen?
Over het algemeen is isoleren de investering met het hoogste rendement, spouw, dak, vloer etc. Aangezien dit een huis van 2002 is zou je verwachten dat dit goed is gebeurt. Gezien het gasverbruik vraag ik me af of het goed gedaan is.
Heb je mechanische ventilatie met warmteterugwinning? Dan zou je een blowerdoor test kunnen doen -> vind een lek in de luchtdichte laag.
Wat ook kan is dat er constructietechnische fouten zijn gemaakt, dat het bijvoorbeeld waait tussen de isolatie (het geval bij m'n ouders), waardoor de isolatie (30 a 40 cm dik) z'n werk niet doet.
Dit soort fouten kun je vinden met de warmtecamera (IR camera), er zijn wel mensen in het topic die je hier meer over kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
trekker22 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:27:
ik heb de radiator alleen in de keuken aan gelaten, zodat het daar sneller bijwarmt. Echter om 8:00 als die aanslaat, is die radiator om 8:30 nog steeds niet overdreven warm. (onderaan zelfs koud nog). Vloerverwarming nu op 45 gezet. Temperatuur die bij slangen aangegeven wordt is echter maar 33 graden?
Lees dit bericht nu pas. Ik snap denk ik waar het mis gaat: de ketel temperatuur is niet hoog genoeg.
Voor enkel vloerverwarming hoeft je ketel maar een graad of 25 aanvoer te hebben. Een gewone radiator doet daar niet zoveel mee. Je kan de vloerverwarming wel op 45 graden zetten (bij het verdelerblok), maar als de ketel maar water van 33c aanvoer levert schiet het niet op.
Ik denk dat de sleutel is om de keteltemperatuur te verhogen tot een 75c. De vloerverwarming kun je op een graad of 25c laten staan, de vloer in de kamer had genoeg capaciteit gaf je aan in je eerste post. Kijk of de keuken dan wel warm genoeg wordt en voldoende verarmingscapaciteit heeft. Is dat (ruim) voldoende, kun je de keteltemperatuur weer met stapjes omlaag brengen, zodat je wat zuiniger stookt, hoe lager de keteltemperatuur, hoe lager de retour, hoe beter de ketel kan condenseren en hoe meer deze in HR bedrijf werkt (+/- 10% meer warmte uit een eenheid gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mike70 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 03:23:
[...]

P.s. nu we hier toch bezig zijn. De firma waar ik voor werk gaat eind dit jaar verhuizen. Aangezien onze machines (lasers) veel warmte produceren, hebben wij overdag een overschot. 's nachts komen we dus warmte te kort. We hebben een offerte aangevraagd voor duurzame middelen maar vinden 280.000 euro veel te veel.
Heeft iemand een suggestie om warmte overdag op te slaan en deze 's avonds weer te gebruiken, of zijn er nog andere alternatieven. Graag jullie mening en tips hierover. :)
Ik neem aan dat jullie te veel warmte hebben in de vorm van lucht (afzuigkappen boven de lassers).
Deze kun je zoals door andere al aangegeven laten afkoelen via warmtewisselaars met water waarna het water boilersystemen gaan verwarmen waarin PCM materiaal (voorbeeld) zit. Dit zorgt voor een gestage afgifte van warmte op een bepaalde temperatuur en een grotere opslag capaciteit dan water.

Aangezien je het had over 1500M2 vloer oppervlak had zal er in die hal (75x20M?) best wel een deel van de vloer iets minder druk hoeven te verwerken zodat er een prefab keldertje onder kan voor de boilertanks.
Als jullie echt een nieuw hal plaatsen van 1500M2 kan die investering er ook wel vanaf (met dank aan EIA IA enz)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ollie1965 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:19:
[...]

Ik neem aan dat jullie te veel warmte hebben in de vorm van lucht (afzuigkappen boven de lassers).
Deze kun je zoals door andere al aangegeven laten afkoelen via warmtewisselaars met water waarna het water boilersystemen gaan verwarmen waarin PCM materiaal (voorbeeld) zit. Dit zorgt voor een gestage afgifte van warmte op een bepaalde temperatuur en een grotere opslag capaciteit dan water.

Aangezien je het had over 1500M2 vloer oppervlak had zal er in die hal (75x20M?) best wel een deel van de vloer iets minder druk hoeven te verwerken zodat er een prefab keldertje onder kan voor de boilertanks.
Als jullie echt een nieuw hal plaatsen van 1500M2 kan die investering er ook wel vanaf (met dank aan EIA IA enz)
@ollie.
Bedankt voor de tips. Het gaat om Lasers en niet om lassers. Maar dat maakt niet uit in dat geval omdat we 100% gebruik maken van koelen van de machines met water. Het pand moet nog ontworpen en gebouwd worden. Dus alles is nog bespreekbaar. Mijn baas hecht aan warmte terugwinning in verband met het milieu.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mike70 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:55:
Mijn baas hecht aan warmte terugwinning in verband met het milieu.
Top, zo'n baas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Heeft elektrisch vervoer, met grijze elektriciteit, wel toekomst? Lijkt op kind met een waterhoofd. Bron moet dan duurzaam zijn, toch?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
SasJo schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 21:41:
Heeft elektrisch vervoer, met grijze elektriciteit, wel toekomst? Lijkt op kind met een waterhoofd. Bron moet dan duurzaam zijn, toch?
De CO2-uitstoot wordt al wel een stuk minder. Maar goed, ik denk dat de meeste mensen die nu EV rijden ook groene stroom hebben (en overheden doen dat zeker, als het goed is)

(overigens is op veel plekken specifiek met EV begonnen vanwege de NOx-uitstoot, en niet direct de CO2-uitstoot, dus dan is het weer een iets anders verhaal)

[ Voor 16% gewijzigd door Bahviaan op 12-02-2011 21:47 ]

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SasJo schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 21:41:
Een betere vraag is: heeft grijze elektriciteit toekomst?

Op dit moment is het voordeel nog klein, maar de logica om nu met elektrische auto's te beginnen is dat de technologie een lange tijd nodig heeft om ontwikkeld en uitgerold te worden. Het duurt zeker tot 2040 voordat de elektrische auto een significant deel van het wagenpark uitmaakt. Daarbij kunnen al die auto-accu's in de tussentijd al gebruikt worden om fluctuaties in duurzame energie op te vangen, door sturing op afstand van het laadproces, of zelfs door het tijdelijk terugleveren aan het net (bekend onder het acroniem V2G).

Dus: groene elektriciteit en elektrische auto's moeten parallel ontwikkeld en uitgerold worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 11:45
Bahviaan schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 21:46:
[...]

De CO2-uitstoot wordt al wel een stuk minder. Maar goed, ik denk dat de meeste mensen die nu EV rijden ook groene stroom hebben (en overheden doen dat zeker, als het goed is)

(overigens is op veel plekken specifiek met EV begonnen vanwege de NOx-uitstoot, en niet direct de CO2-uitstoot, dus dan is het weer een iets anders verhaal)
Daarnaast kan er op die manier ook gecontroleerd worden waar de uitstoot plaatsvindt. Zo kun je de luchtkwaliteit in met name steden drastisch verbeteren door de overstap op Elektrisch. Dus uiteraard liever met groene energie, elektrische auto's van energie voorzien maar ook met grijze elektriciteit lijkt het mij nastrevenswaardig; efficiënter en betere luchtkwaliteit :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.archos.com/pro...x.html?country=us&lang=en
ideaal als opbrengst display, in combinatie met de plugwise website,
prijzen dalen al onder de 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:55
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 09:30:
http://www.archos.com/pro...x.html?country=us&lang=en
ideaal als opbrengst display, in combinatie met de plugwise website,
prijzen dalen al onder de 150 euro.
Waar zijn ze zo goedkoop dan in die 10" uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhm dat zei ik niet.
Archos 7 Home Tablet 2 GB 139 euroheel leuk als plugwise display, tov de duurdere sma oplossingen.
ik heb er eentje te leen, en ook jsunnyreports ziet er erg goed uit.
https://dynabyte.nl/artik...cker&utm_medium=affiliate

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Gisteren stond een berichtje in het katern "Economie" met de kop "Vergunning kerncentrales in aantocht".

Verhagen wil in 2014 een vergunning verlenen. De voorwaarden: de exploitanten moeten alle kosten dragen en uiterlijk 2012 een vergunningsaanvraag inclusief MER inleveren. De bouw kan dan in 2014 of 2015 van start gaan en in 2019 of 2020 afgerond worden.

Begin eerst maar eens alle termijnen op te rekken, kennende de voorliefde van de nucleaire industrie voor het missen van deadlines. Dus 2013 indiening aanvraag, 2016 verlenen vergunning, 2018 start bouw, 2025 oplevering. Tegen die tijd kost PV-stroom 5 cent en gaat de hele boel failliet omdat niemand zit te wachten op atoomstroom van 15 cent. Let op mijn woorden: die centrale gaat er nooit komen, niemand gaat in deze wankele onderneming miljarden storten. Verhagen heeft maar 1 keuze om die kerncentrale erdoor te drukken: subsidiëren door middel van garanties. Je zult geen enkele financier vinden die dit risico wil en kan dragen.

Opvallend:
Ook schrijft Verhagen dat hij de nucleaire kennis in Nederland wil versterken. Hoe is niet duidelijk.
.Hmmm, gebrek aan visie. Wie? Verhagen? Neeeee, dat zal toch niet?
Verhagen schrijft dat het ontwerp van de kerncentrale gebaseeerd moet zijn op de laatste stand van de techniek.
O leuk, het het-volgende-ontwerp-is-echt-perfect-syndroom waar de nucleaire industrie aan lijdt. Nooit lijkt het volwassen te worden, iedere nieuwe kerncentrale is weer een prototype voor de een of andere nieuwe technologie die de bezwaren in de vorige generatie moet wegnemen. Het bouwen van een kerncentrale wordt nooit routine, de Finnen weten er alles van. Bij nader inzien denk ik dat die centrale in 2030 misschien klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Anne vdr Bom schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:06:
Gisteren stond een berichtje in het katern "Economie" met de kop "Vergunning kerncentrales in aantocht".
Ook zo geruststellend is dat het afval in ieder geval tot 2102 bovengronds opgeslagen wordt bij de Covra, dat staat in ditzelfde bericht. En ondertussen gaan ze onderzoek doen naar definitieve ondergrondse opslag. We zadelen dus mooi onze (achter)kleinkinderen op met deze rotzooi. CDA, rentmeesterschap? Anyone?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 11:45
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 10:25:
uhm dat zei ik niet.
Archos 7 Home Tablet 2 GB 139 euroheel leuk als plugwise display, tov de duurdere sma oplossingen.
ik heb er eentje te leen, en ook jsunnyreports ziet er erg goed uit.
https://dynabyte.nl/artik...cker&utm_medium=affiliate
Op GoT loopt ook een topic Android Tablets. Zo zijn er ook diverse varianten uit China te halen. Mijn persoonlijke conclusie; wees voorzichtig. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het handig kan zijn om nog even een half jaar te wachten op snellere hardware (nu vaak net OK) en belangrijker; Android 3.0 Desalniettemin is het natuurlijk een prachtige gadget en inderdaad erg handig voor monitor doeleinden! Ik wacht echter nog even :) . Zijn er eigenlijk al interessante dedicated Apps bekend m.b.t. duurzaamheid/monitoring?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Banjy schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:41:
[...]

Op GoT loopt ook een topic Android Tablets. Zo zijn er ook diverse varianten uit China te halen. Mijn persoonlijke conclusie; wees voorzichtig. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het handig kan zijn om nog even een half jaar te wachten op snellere hardware (nu vaak net OK) en belangrijker; Android 3.0 Desalniettemin is het natuurlijk een prachtige gadget en inderdaad erg handig voor monitor doeleinden! Ik wacht echter nog even :) . Zijn er eigenlijk al interessante dedicated Apps bekend m.b.t. duurzaamheid/monitoring?
Snellere hardware heb je imho echt niet nodig om wat simpele displaytaken uit te voeren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Er is een App van SMA, dat je Webboxen kunt monitoren. Alleen voor de iPhone helaas, (nog) niet voor Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iemand interesse in een gratis warmtepompboiler?

http://doe-het-zelf-verbo...FgLnkw%3D&fta_ind=27&fs=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Die dingen worden geregeld goedkoop aangeboden op marktplaats.
Iemand enig idee of ze matig presteren?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het voorlopig alleen aantrekkelijk is als je een overschot aan kwhtjes hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ericplan schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:24:
[...]
Ook zo geruststellend is dat het afval in ieder geval tot 2102 bovengronds opgeslagen wordt bij de Covra, dat staat in ditzelfde bericht. En ondertussen gaan ze onderzoek doen naar definitieve ondergrondse opslag. We zadelen dus mooi onze (achter)kleinkinderen op met deze rotzooi. CDA, rentmeesterschap? Anyone?
Ach ja, er is toch nog een lichtpuntje, de huidige prognoses voor de Uranium voorraden variëren van 2026 tot 2060. Plus het feit dat er maar in 5 landen Uranium wordt gewonnen (en binnen 6 jaar op is in Rusland) maakt het straks een onbetrouwbare en dure bron voor brandstof (geopolitiek). En natuurlijk lang voordat het op is wordt het schrijnend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Aangezien de zomer eraankomt ben ik aan het kijken waar ik zonnepanelen op mijn huis kan plaatsen. Optie 1) 3x sharp nd-220-e1f op mijn zuiddak (hellingshoek 60 graden) plaatsen met 1x soladin eraan = 660 Wp. Dat is simpel te doen, past op 1 bestaande elektragroep, en de soladin is uit te lezen met een kabel aan een Linux machine en een script. Optie 2) 3x sharp nd-245-j5 op mijn zuiddak + 3x sharp nd-245-j5 platliggend op mijn dakkapel, met een sma Sunny Boy 1200eraan = 1225 Wp. De sunny boy is uit te lezen met rs485 en de API die op de sma website staat. Daar moet wel een aparte elektragroep voor gemaakt worden.

Mijn vraag is : Bij optie 2 hebben de panelen een verschillende hellingshoek. De Sunny Boy heeft 2 strings, maar slechts 1 MPP tracker. Gaat de verschillende hellingshoeken problemen opleveren met de MPP tracker, ondanks dat beide strings 3 panelen aangesloten hebben ?

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bartjuh schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:19:
[...]

Ach ja, er is toch nog een lichtpuntje, de huidige prognoses voor de Uranium voorraden variëren van 2026 tot 2060. Plus het feit dat er maar in 5 landen Uranium wordt gewonnen (en binnen 6 jaar op is in Rusland) maakt het straks een onbetrouwbare en dure bron voor brandstof (geopolitiek). En natuurlijk lang voordat het op is wordt het schrijnend duur.
Even advocaat van de duivel spelen (gaat me meestal niet zo goed af, maar je moet ooit eens alles hebben geprobeerd }) ) - stukkie over Urenco in Financieele Dagblad van 4 februari:
"Duurder uranium zal de kostenvoordelen van kernenergie niet tenietdoen, zegt directeur Rakhorst. Hij wijst erop dat er maar weinig uranium nodig is voor een kerncentrale zodat de prijs weinig invloed heeft op de prijs van stroom".
Verder ook wellicht relevant, in dit van kernsplijting renaissance ademende artikel (natuurlijk: het is en blijft het Financieele Dagblad, en die willen eigenlijk al jaren stiekem veel meer nukes...), Prins Friso van Oranje wordt nieuwe financiële topman bij Urenco, het bedrijf gaat 1 miljard Euro bij elkaar harken voor uitbreiding, en wil "de grootste" gaan worden in de verrijking van het giftige spul. De Nederlandse Staat heeft 33,3% belang in Urenco, de Britse overheid (die er van af wil) heeft 33,3%, en de combinatie Duitse Molochs RWE en E.ON hebben de rest. Het bedrijf heeft een order boek van 20 miljard Euro voor een looptijd tot na 2025. RWE wil er ook een eigen exemplaar door rammen in ons zieltogende, doch koelwater rijke landje. E.ON sterft van de radioactiviteit in zowel U.K. als in Duitsland.

Waarom denken jullie dat Verhagen als de Nieuwste Haagse Energie Dictator (van de Grootste Verliezende partij bij de laatste verkiezingen) er desondanks minimaal een, en als het aan hem ligt zeker twee of nog meer nukes er door wil laten rammen, desnoods via onze achterste kringspier?

Het energiewereldje is doodziek beste mensen. Wen er maar aan. Wat mij betreft is de oorlog door "hen" gestart. Ik zal het ze nooit vergeven.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

remoc schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:47:
Aangezien de zomer eraankomt ben ik aan het kijken waar ik zonnepanelen op mijn huis kan plaatsen. Optie 1) 3x sharp nd-220-e1f op mijn zuiddak (hellingshoek 60 graden) plaatsen met 1x soladin eraan = 660 Wp. Dat is simpel te doen, past op 1 bestaande elektragroep, en de soladin is uit te lezen met een kabel aan een Linux machine en een script. Optie 2) 3x sharp nd-245-j5 op mijn zuiddak + 3x sharp nd-245-j5 platliggend op mijn dakkapel, met een sma Sunny Boy 1200eraan = 1225 Wp. De sunny boy is uit te lezen met rs485 en de API die op de sma website staat. Daar moet wel een aparte elektragroep voor gemaakt worden.

Mijn vraag is : Bij optie 2 hebben de panelen een verschillende hellingshoek. De Sunny Boy heeft 2 strings, maar slechts 1 MPP tracker. Gaat de verschillende hellingshoeken problemen opleveren met de MPP tracker, ondanks dat beide strings 3 panelen aangesloten hebben ?
Optie 2 kan niet. Omdat verschillenden hellinghoeken verschillende vermogens op het zelfde tijdstip leveren zal de MPP daar wel wat van maken maar zeker niet het maximaal haalbare op dat moment. Bovendien haal je de minimale opstart voltages niet als je twee strings aansluit op een SB1200. Je zal sowiezon alles in één string moeten plaatsen.
Is er een bepaalde reden dat je voor Sharp kiest?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

glambalk schreef op zondag 13 februari 2011 @ 22:34:
[...]
Is er een bepaalde reden dat je voor Sharp kiest?
Nee, andere merken mogen ook wel. Ik ben begonnen met een aantal verschillende merken en uitvoeringen in een tabel te zetten, vervolgens de maten te bekijken, en te kijken wat er maximaal aan Wp/m2 nogelijk is. Vandaar bij optie 2 de 245 Wp panelen. Waar ik veel meer mee zit is de buitenafmetingen van panelen. Ik moet echt puzzelen om alles op het zuiddak en de dakkapel te krijgen.

Bij de inverters is het een eis dat deze uit te lezen zijn via een kabel en dat deze onder Linux uit te lezen zijn. Ik wil dit soort grafieken hebben: http://solar.reinieren.net/p/historische-gegevens.html. En bij voorkeur ook maar 1 inverter.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
remoc schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:14:
[...]

Nee, andere merken mogen ook wel. Ik ben begonnen met een aantal verschillende merken en uitvoeringen in een tabel te zetten, vervolgens de maten te bekijken, en te kijken wat er maximaal aan Wp/m2 nogelijk is. Vandaar bij optie 2 de 245 Wp panelen. Waar ik veel meer mee zit is de buitenafmetingen van panelen. Ik moet echt puzzelen om alles op het zuiddak en de dakkapel te krijgen.
Even registreren op http://www.photovoltaikforum.com Daar hebben ze die tabel al gemaakt :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 03:23:
[...]

THNX voor de info. Vrouw is ook voor,
Ik ga eens rondkijken.
Op het net zie ik dat de Sensa 56cm hoog is.
Ik heb maar 59 cm vanaf de grond. is dit voldoende in verband met de aanzuiging?

P.s. nu we hier toch bezig zijn. De firma waar ik voor werk gaat eind dit jaar verhuizen. Aangezien onze machines (lasers) veel warmte produceren, hebben wij overdag een overschot. 's nachts komen we dus warmte te kort. We hebben een offerte aangevraagd voor duurzame middelen maar vinden 280.000 euro veel te veel.
Heeft iemand een suggestie om warmte overdag op te slaan en deze 's avonds weer te gebruiken, of zijn er nog andere alternatieven. Graag jullie mening en tips hierover. :)
Climarad kun je gewoon bellen voor technische vragen.

Voor de warmtebuffering kun je misschien een PCM toepassen. Autarkis is een firma die hier in doet oa.

Zo wordt de warmte overdag opgenomen en 'snachts weer afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 22:50
Vanmorgen verscheen een interessant linkje op ons intranet: de monitor van het zonnedak in Sleen waar ik eerder over berichtte.
@ zonnigtype: om je verhaal compleet te maken: hier de link naar de monitor

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje. Heeft iemand gedetailleerde informatie over de ATAG Q-solar functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
VincentH schreef op maandag 14 februari 2011 @ 09:36:
Vanmorgen verscheen een interessant linkje op ons intranet: de monitor van het zonnedak in Sleen waar ik eerder over berichtte.
@ zonnigtype: om je verhaal compleet te maken: hier de link naar de monitor
Hartelijk dank, maar bij bezoek van die https site krijg ik vraag naar een "benutzername" en een "kennwort". Met de mededeling:
Sehr geehrter Kunde. Aus Sicherheitsgründen wird eine Sitzung nach einer bestimmten Zeit ohne Aktivität beendet.

Bitte melden Sie sich erneut an.
Wir bitten um Ihr Verständnis.
:'(

Je hebt die data zeker wel ergens liggen? Mag ook via mail (liever zelfs). Sommige zaken zijn zelfs bij mij veilig... ;)

Moeder zei altijd: vertrouw nooit vreemde meneren die je op straat aanspreken...

@remoc/ericplan:
Even registreren op http://www.photovoltaikforum.com Daar hebben ze die tabel al gemaakt :)
... of direct naar Photon Module database, zonder registratie staan daar (momenteel) 27.464 module types met alle relevante data netjes voor het grijpen. 7(8)7

Lees wel de voorwaarden...

Even een vraagje. Heeft iemand gedetailleerde informatie over de ATAG Q-solar functionaliteit?
... kom d'r maar in, eric-pvt (of Niels)

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 14-02-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
SpiceWorm schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 17:38:
[...]

Lees dit bericht nu pas. Ik snap denk ik waar het mis gaat: de ketel temperatuur is niet hoog genoeg.
Voor enkel vloerverwarming hoeft je ketel maar een graad of 25 aanvoer te hebben. Een gewone radiator doet daar niet zoveel mee. Je kan de vloerverwarming wel op 45 graden zetten (bij het verdelerblok), maar als de ketel maar water van 33c aanvoer levert schiet het niet op.
Ik denk dat de sleutel is om de keteltemperatuur te verhogen tot een 75c. De vloerverwarming kun je op een graad of 25c laten staan, de vloer in de kamer had genoeg capaciteit gaf je aan in je eerste post. Kijk of de keuken dan wel warm genoeg wordt en voldoende verarmingscapaciteit heeft. Is dat (ruim) voldoende, kun je de keteltemperatuur weer met stapjes omlaag brengen, zodat je wat zuiniger stookt, hoe lager de keteltemperatuur, hoe lager de retour, hoe beter de ketel kan condenseren en hoe meer deze in HR bedrijf werkt (+/- 10% meer warmte uit een eenheid gas).
Loodgieter is geweest en heeft meteen ketel schoongemaakt en kwam met volgende adviezen:

- thermosthaat altijd op 19,5-20 laten staan. Niet 's nachts terug laten gaan vanwege het langzame effect van vloerverwarming
- wel de radiatoren gebruiken zowel woonkamer als keuken
- indien nodig de toevoeren vloerverwarming beetje dichtdraaien en die van de keuken maximaal open
- vloerverwarming aanvoer staat nu op 30 graden.
- aanvoeren ketel op 65 graden

Verder heb ik wat zitten rekenen aan me gas meter standen en ik denk dat ik op 3000m3 per jaar zal uitkomen. Lijkt me toch ook niet heel raar voor een groot vrijstaand huis?
Nu na 45 dagen stoken is de prognose voor gebruik 4000m3, maar er zit geen zomer periode in verwerkt, dus schat dat ik daar 1000m3 terug verdien.

- HR++ glas vervangen lijkt me dus niet echt aan de orde? (is op een manier na te gaan hoe goed mijn glas nu effectief is?
- ketel is een 8 jaar oude Nefit Ecomline. Volgens hem was het niet interessant om deze al te vervangen. (Ook geen nut om met een zonneboiler/warmtepomp te gaan werken?)

Meteen ook ff hele huis nagelopen op electriciteit: (overal prognoses gemaakt van het gebruik en het aantal uren dat iets aan is)
- verbruik apparaten ligt rond de 2400 kwh per jaar (tv, vaatwasser, droger, wasmachine etc etc)
- verbruik verlichting ligt rond de 700 kwh (ik heb weinig met spaarlampen en wil ze ook pas vervangen als een gloeilamp echt kapot springt dan overwegen een zuinigere er in te zetten

Die 3100kwh, geen idee of het aan de hoge kant is? Binnen de groep apparaten zijn dit de grootste posten:
droger 400kwh (geteld op 2 droogbeurten per week)
cv ketel 400kwh (dit heb ik ergens van internet, 45 watt 24/7, geen idee of het klopt)
tv meubel iddle mode 400 kwh (20 uur 50watt; subwoofer pakt 10 watt? onkyo versterker pakt iddle 15-20 watt? humax 5050c pakt 10 watt idle, logitech harmony 8 watt). Op dit moet zo 100 euro per jaar te besparen zijn, raar dat alles zoveel gebruikt bij uitstand.
tv meubel alles aan 250kwh (tv, versterker, humax etc)

in verlichting is het 350kwh voor 2 ikea lampen met ieder 3x40watt lampjes. Deze branden met tijdklok van 18:00-23:00. In de zomer is dit van 21:00 tot 23:00. Hier dus duidelijk spaarlampen wel in!

- verbruik voor mijn werk is extreem hoog, zo rond de 6000kwh (niet zeker moet nog ff tijd hebben om servers uit te zetten en door te meten), en hier ga ik niet op bezuinigen want dit is mijn werk en levert aan pure winst minstens het 20-voudige op het komende jaar. Volgend jaar zie ik of ik wat dingen kan uitzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 22:50
zonnigtype schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:34:

Je hebt die data zeker wel ergens liggen? Mag ook via mail (liever zelfs). Sommige zaken zijn zelfs bij mij veilig... ;)

Moeder zei altijd: vertrouw nooit vreemde meneren die je op straat aanspreken...

Ik zal je even mailen en de webbeheerder inseinen, want dezelfde link staat op de website, met (soms) hetzelfde resultaat.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

E.ON heeft ook een goede truc om niet te hoeven salderen. Ze verbinden je gewoon net zo vaak door tot dat het ergens fout gaat, of totdat ik weer bij de receptie uit kom. Die vervolgens vertelt dat door een 'systeemfout' er niet meer doorverbonden kan worden. Poging 4 5. :F

Gelukt! Uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die het niet wist. ;( Of ik even een mail kon sturen (in het zwarte gat wat EON heet).

Nadeel is dat meneer na plaatsing van PV nog 60.000 tot 90.000 kWh gaat afnemen, en tussen de 60.000 en 90.000 kWh gaat terugleveren. Van belang is dus a) een scherpe stroomprijs, b) een goed teruglevertarief.

Het is heel moeilijk om in te schatten hoeveel meneer gaat terugleveren. Hij wil 140kWp op z'n dak, en heeft nu 's nachts de osmose apparatuur aanstaan vanwege de lage kWh prijs 's nachts. Die kan hij dus overdag laten draaien. Of niet.

[ Voor 51% gewijzigd door SunshineCompany op 14-02-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

trekker22 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:15:
[...]
- verbruik voor mijn werk is extreem hoog, zo rond de 6000kwh (niet zeker moet nog ff tijd hebben om servers uit te zetten en door te meten), en hier ga ik niet op bezuinigen want dit is mijn werk en levert aan pure winst minstens het 20-voudige op het komende jaar. Volgend jaar zie ik of ik wat dingen kan uitzetten!
Begrijpelijk, er moet berekend worden en dat kost nou eenmaal energie. Maar wellicht kun je kijken naar je setup of je bepaalde componenten kan vervangen zodat je dezelfde rekenkracht hebt maar met minder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Trouwens hier nog een kleine wip van mijn dak vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2lkved0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:20:
tja... wat wil je weten?
Kijk eens op mijn site rond, ik probeer ervaringen daar van mijn kant neer te zetten.
Wellicht kun je daarmee vooruit :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17
Nu we het er toch over hebben. Ik heb een Blauwe Engel II van Atag, met zonnecollector. Nu maakt de collector wat lawaai, knikker in de leiding zeg maar en af en toe borrelt het. Ik heb net op de site van ATAG gekeken, maar daar staat nergens iets over bijvullen van het systeem. Ook zag ik gisteravond dat de waterdruk gezakt isvan 1.9 naar 1.6. De druk is over de afgelopen 2 jaar gezakt, maar zit nu tegen de grens aan.

In de handleiding van de qsolar staat netjes beschreven waar de vulpluggen zitten, maar voor de BE kan ik dat niet vinden. (voor de collecter alswel de CV, tenzij de CV gelijk de collector vult).

Iemand enig idee? Wie heeft er trouwens een BE II hier het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
VincentH schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:31:
[...]

Ik zal je even mailen en de webbeheerder inseinen, want dezelfde link staat op de website, met (soms) hetzelfde resultaat.
Dank. Is errug leuk!!!

Voor de nieuwsgierigen: de Google cache met de beruchte TROS Radar discussie over de WWZ actie is inmiddels ook niet meer beschikbaar. Mochten er geïnteresseerden zijn: ik heb hem hier nog wel "ergens liggen slingeren"...

Morgen zouden de klanten volgens de eigen voorwaarden van WWZ definitief een bindend contract moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
O085105116N schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:21:
Nu we het er toch over hebben. Ik heb een Blauwe Engel II van Atag, met zonnecollector. Nu maakt de collector wat lawaai, knikker in de leiding zeg maar en af en toe borrelt het. Ik heb net op de site van ATAG gekeken, maar daar staat nergens iets over bijvullen van het systeem. Ook zag ik gisteravond dat de waterdruk gezakt isvan 1.9 naar 1.6. De druk is over de afgelopen 2 jaar gezakt, maar zit nu tegen de grens aan.

In de handleiding van de qsolar staat netjes beschreven waar de vulpluggen zitten, maar voor de BE kan ik dat niet vinden. (voor de collecter alswel de CV, tenzij de CV gelijk de collector vult).

Iemand enig idee? Wie heeft er trouwens een BE II hier het forum?
HIer?
http://www.atagverwarming...auwe%20engelii%20s-hr.pdf

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 14:00
Vol interresse volg ik dit forum. Soms vrij technisch, dus moeilijk.
Iedereen kent natuurlijk de horizontale-as wind turbine, maar laatst vond ik op internet de verticale-as wind turbine, ofwel VAWT.

Helaas lees ik daar weinig van op dit forum.
Is dit niet een serieus/betaalbaar alternatief of zitten er aan de VAWT teveel nadelen ?

Het volgende heb ik gevonden: link1
Bijkomend voordeel zou zijn dat deze al energie kan leveren bij een zeer lage windsnelheid - zie link
De VAWT werkt dus ook goed in een bebouwde omgeving.

Er is ook een nederlandse leverancier (www.lucaswindenergy.nl) die beweert dat je de investering in circa 8 jaar terugverdient.
Zijn voorbeeld:
- type 1.2kW - link
- kosten:circa 9000 euro,- (excl. installatiekosten)
- opbrengst: 3150 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 4,5 m/s)
- levensduur: circa 20 jaar

Note: Goedkopere of duurdere varianten zijn ook mogelijk. (met natuuurlijk andere specificaties)

Kan iemand mij daar meer over vertellen en of dit nu een serieus alternatief is?

[ Voor 3% gewijzigd door CAD-tekenaar op 14-02-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Oeps...

Ik zat in de verkeerde handleiding, maar hier staat nik over het collector systeem

[ Voor 15% gewijzigd door O085105116N op 14-02-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Neerlands trots in bewolkte dagen

Ik dacht we kunnen wel wat positief nieuws uit de Dutch Silicon Valley gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
CAD-tekenaar schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:13:
Iedereen kent natuurlijk de horizontale-as wind turbine, maar laatst vond ik op internet de verticale-as wind turbine, ofwel VAWT.

Is dit niet een serieus/betaalbaar alternatief of zitten er aan de VAWT teveel nadelen ?

Bijkomend voordeel zou zijn dat deze al energie kan leveren bij een zeer lage windsnelheid - zie link

Er is ook een nederlandse leverancier (www.lucaswindenergy.nl) die beweert dat je de investering in circa 8 jaar terugverdient.
Zijn voorbeeld:
- type 1.2kW - link

Note: Goedkopere of duurdere varianten zijn ook mogelijk. (met natuuurlijk andere specificaties)

Kan iemand mij daar meer over vertellen en of dit nu een serieus alternatief is?
Opbrengst lijkt me erg hoog. Een "normale" molen met een diameter van 4 meter zal bij 4.5 m/s zal een vergelijkbare opbrengst hebben, en deze is slechts 2 meter groot. Bovendien staat in een van de links dat een nadeel van deze VAWT's is dat de opbrengst 50% lager is dan normele molens.

De terugverdientijd vind ik ook knap. Even uitgaande van 3150 kwh/jaar zou je de komende 8 jaar een gemiddelde energieprijs moeten hebben van 35.7 cent/KWh, en dan heb je de installatiekosten nog niet meegerekend. Uitgaande van 7%/jaar kom je op een gemiddelde van 30 cent voor de komende 8 jaar en heb je slechts 7500 euro terugverdient. Maar ik vermoed dat je die 3150 dus niet gaat halen en dat deze verkooppraatjes wel heel positief gekleurd zijn. Zoek ook eens op "zeeland" en "test kleine windmolens".

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
O085105116N schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:20:
[...]

Oeps...

Ik zat in de verkeerde handleiding, maar hier staat nik over het collector systeem
en het installatievoorschrift nog bekeken?

http://www.atagverwarming...20engel%20en%20enigma.pdf

anders maar de vakman informeren??

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 14-02-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
NielsTn schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:59:
[...]

en het installatievoorschrift nog bekeken?

http://www.atagverwarming...20engel%20en%20enigma.pdf

anders maar de vakman informeren??
Mijn god, hoe heb ik er overheen kunnen lezen..... :X Zal wel aan de duffe lucht op kantoor liggen.

Ik weet alweer waarom ik de installatiehandleiding ben vergeten. De omschrijving voor het bijvullen is vaag en de afbeelding (exploded view) lijkt helemaal niet op mijn BE. En ik lees niks over het collector systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door O085105116N op 14-02-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

CAD-tekenaar schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:13:

Zijn voorbeeld:
- type 1.2kW - link

Ik sluit me bij Joba aan. Er is nergens zoveel opgeklopte verkooppraat als bij kleine windturbines. Helaas.

Het voordeel van de VAWT in een bebouwde omgeving is dat ze minder last hebben van turbulentie. De lagere aanloopsnelheid is meer een theoretisch voordeel omdat je bij lage windsnelheden toch al weinig vermogen kunt opwekken. Wat heb je er aan als hij al bij 2 m/s start en dan 4 W levert? (voorbeeldcijfers om mijn punt te illustreren).

Aanvulling: 1.2 kW en 3150 kWh per jaar is een capaciteitsfactor van maar liefst 30%! Daar zouden de grote jongens nog jaloers op worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 14-02-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:44:
Neerlands trots in bewolkte dagen

Ik dacht we kunnen wel wat positief nieuws uit de Dutch Silicon Valley gebruiken.
Ja, gaat lekker daar. Mag ook wel met een injectie van 49 miljoen Euro vanuit de provincie (lucratieve verkoop van Essent aan RWE geld...).

Gaat een leuke strijd worden tussen Verhagen's Limbabwe en dat andere CDA bolwerk Noord-Brabant, wie doet het het best...

... en dan uiteindelijk ook graag de "afzet in eigen land" van al dat high silicon moois, s'ils vous plaît... Met de zegen van boven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 08:57
even iets anders. werkt atag qua verwarming net hetzelfde als met keukenzaken?

de bovenbplaat van mijn atag gasstel (rvs) is vies, en bekrast. ik een keukenzaak gemaild of die plaat nieuw te krijgen is.
antwoord was dat die nieuw te krijgen was, maar de vraag was of ik het het geld waard vond. in NL moest die 171 euro kosten . die man had ook naar atag belgie gebeld, en daar was ie dan maar 88 euro.

dat scheelt dus gewoon de helft! beide bij verkoop vanaf atag.

dan kom je ook een stuk goedkoper aan je atag qsolar in belgie, zou ik zeggen...? of is dit teveel wishfull thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
Lang niet gepost hier maar dit is toch interessant.

Ik ben ik Maart 2010 overgestapt van Eneco naar Dong
Dong had toen 2 EAN codes (meters) en heeft er 1 geaccepteerd.
Eneco wilde toen (nog) niet mijn teruglevering salderen.

Nu bijna 1 jaar later blijkt dat Liander in mijn gebied 2 EAN codes uitgeeft voor mijn meter.
Een voor afname ne een voor terugleveren.

Nu ben ik klant bij Eneco voor terugleveren en klant bij Dong voor afname.
Hierdoor kan ik niet salderen en verlies ik iets van 12-8=14 cent per kwh

Dong wil dit rechtzetten door alsnog mijn teruglevering te accepteren.
maar niet met terugwerkende kracht...

Nu wisten ze dat ik teruglever en ik heb wettelijk recht op saldering.
Het is hun fout en ze kunnen (willen) dit niet rechtzetten.

Vandaag uren aan de telefoon gehangen bij Dong, Liander en Eneco met als resultaat
een klacht van mij richting Dong die een week of 3 gaat duren.
Ik hoop dat dit goedkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Succes, ik mag hopen dat je krijgt waar je recht op hebt.

Alles ligt hier, morgen foto's *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Erasmo schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:06:
Succes, ik mag hopen dat je krijgt waar je recht op hebt.

Alles ligt hier, morgen foto's *O*
Het begin is goed, en het scheelt vast een hoop gesjouw met zo'n bakkie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Denk dat het volgende plaatje hier ook wel gequote kan worden.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:04:
[...]

Het begin is goed, en het scheelt vast een hoop gesjouw met zo'n bakkie.
De voorkant zat er op voor je fotovoltaïsch kon zeggen. Scheelt ook dat het maar 2 brede rijen waren.
De achterkant duurde wel even voor die erop zat vanwege de wat creatievere opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:24:

Nu bijna 1 jaar later blijkt dat Liander in mijn gebied 2 EAN codes uitgeeft voor mijn meter.

Vandaag uren aan de telefoon gehangen bij Dong, Liander en Eneco met als resultaat
Herkenbaar, want wetgeving is en blijft een zooitje. Maar je moet wettelijk verplicht worden gesaldeerd door de leverancier, alleen moet de netbeheerder in kwestie de "te salderen meterstanden" doorgeven. Als partijen in dit conflict niet thuisgeven, laatste reactie termijn geven. Geen reactie, dan direct naar Consuwijzer (netbeheer) en/of Geschillencommissie Energie en water. Sterkte! Mocht het echt in de soep gaan lopen: parlement aan het jasje trekken. Zij zijn immers voor de volle honderd procent verantwoordelijk voor het instandhouden van deze belachelijke puinhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ah, ze hebben weer eens een onnavolgbaar document uitgepoept. Goh, 4 maart 2010 alweer. Goh, wat zien ik daar:
... recht op saldering en terugleververgoeding voor de klant bestaat alleen indien de registratie in het portal is gedaan en verwerkt in het aansluitingenregister. Dit is conform McE 4.1.5 (“alleen saldering door netbeheerder indien voornemen tot invoeding kenbaar is gemaakt”). De leveranciers kunnen in hun leveringsvoorwaarden opnemen dat, indien dit voornemen NIET kenbaar is gemaakt (en doorgevoerd in het aansluitingenregister), er geen saldering en vergoeding van teruglevering plaats vindt.
Goh, waarom weten we dat eigenlijk allemaal niet?

Goh, zouden ze in Den Haag wel weten wat er allemaal op die sjieke kantoren wordt bedisseld over hun duurzaamste onderdanen?

Goh, moeten we dit zo maar pikken?

Goh, zouden ze die 30.000 oude saldeerders met PV-systeempjes gekocht bij energiebedrijven ook gaan lastig vallen met dreigende taal als er ooit "vastgesteld" zou gaan worden dat al die duurzame huishoudens nooit van hun leven hebben "gemeld", omdat ze nog nooit van vage organisaties als EDSN hebben gehoord, en al helemaal nooit van who-ever info hebben ontvangen dat ze "hadden moeten melden"?

Goh, het is alweer van maart vorig jaar. Goh ik lees niets in kranten. Goh, hoe gaan ze dat nu toch de samenleving in communiceren? Of wordt het weer een draak van een aanpassing bij de NMa, en gaat de pleuris uitbreken als de eerste gevallen van "geconstateerd: niet melding, dus u heeft geen recht op administratieve saldering van uw op de digitale meter geregistreerde netinvoeding" pus naar buiten gaat stromen?????

Goh:
Gasterra heeft eind 2009 een succesvolle pilot afgesloten en verwacht dat er in de periode tot 2020 1,4 miljoen HRe-installaties geplaatst worden
_O-

Goh, van Paulus Jansen (SP):
Als ik dus dit jaar, op advies van minister van energiebesparing Verhagen, een nieuwe energiezuinige HR-ketel aanschaf, zal die tot 2030 op mijn zolder blijven hangen. Tenzij in 2020 een andere gasspecificatie wordt ingevoerd en mijn nieuwe energiezuinige ketel opeens niet meer goed functioneert. Dan kan ik halverwege de rit een nieuwe aanschaffen.
;(

Goh, ik doe het steeds vaker in mijn broek als ik die "geweldige" stukken van de onvoorstelbare, en oh zo wereldvreemde ambtenarij lees in dit waanzinnige landje.

En neen. Ik ga me niet aanmelden. Ze bekijken het maar. Want ze hebben er om gevraagd.

Geen tweede "eannetje" voor zonnigtype. No way. Zou me niets verbazen als ze d'r dan ook nog "gratis" een slimbo meter bij leveren. Onder dwang... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Woodski schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:24:

Heel herkenbaar dit.

Ik ben 1-2-2011 overgestapt van Eneco naar --> greenchoice

Gas is goed gegaan

Elektra niet heb een draaischijfmeter die zelf saldeert
toch staat er bij eneco een teruglevermeter heb nu een maanbedrag van -26 euro
greenchoice heeft de teruglevermeter ingehuisd maar is wat mis gegaan gaan ze nu opnieuw proberen.
Eneco wil niet meer helpen die vinden het best zo

liander veranderd mijn negatieve stand naar een geschatte stand en is niet te veranderen volgens hun
greenchoice heeft opnieuw mijn standen doorgegeven van 2-1-2011 en weer heeft liander ze veranderd naar hun geschatte waarde ipv mijn negatieve verbruik.

nu een mail naar greenchoice gestuurd met een foto er bij van mijn meter met standen lager dan dat liander beweert.

heb nog geen reactie gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
zonnigtype schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 00:06:
[...]

Herkenbaar, want wetgeving is en blijft een zooitje. Maar je moet wettelijk verplicht worden gesaldeerd door de leverancier, alleen moet de netbeheerder in kwestie de "te salderen meterstanden" doorgeven. Als partijen in dit conflict niet thuisgeven, laatste reactie termijn geven. Geen reactie, dan direct naar Consuwijzer (netbeheer) en/of Geschillencommissie Energie en water. Sterkte! Mocht het echt in de soep gaan lopen: parlement aan het jasje trekken. Zij zijn immers voor de volle honderd procent verantwoordelijk voor het instandhouden van deze belachelijke puinhoop.
Je hebt het weer exact goed
Salderen is verplicht maar ze accepteren mij meter niet...
Liander heeft het iedere maand steeds maar weer goed doorgegeven aan Dong die er niets mee gedaan hebben.
Dong geeft geen thuis en willen mijn klacht niet eens aannemen omdat hij volgens Dong zelf ongegrond is.

Dus nu inderdaad van Cosuwijzer het advies gekregen dit officieel en schriftelijk te doen.
Als dit binnen 2 weken geen gehoor geeft dan naar de geschillencommisie energie en water.

Ik kom er trouwens achter dat ik negatief zal salderen voor hoog tarief.
Weinig stroom verbruiken en overdag veel opwekken gaat met dus ook geld kosten.
Ik zal dus terug moeten naar enkel tarief.

Voor de hele ellende begon had ik een enkel tarief ferraris meter die wegmoest ivm dubbel tarief
Als je alles van tevoren weet....

[ Voor 12% gewijzigd door Woodski op 15-02-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:35:
[...]

Je hebt het weer exact goed
Dank, maar het schijnt zelfs in het Wilde Westen van dit poldermoeras nog steeds "gebruikelijk" te zijn dat we moeten leven volgens "de Wet". Al is die nog zo onwaarschijnlijk bezopen in elkaar geknutseld door een stelletje amateurs...

... en zijn ze nog te beroerd ook om voor de absurde gevolgen van hun gepruts op te draaien.

"Zoekt u het maar uit allemaal, de e-markt is geliberaliseerd, wij komen d'r niet meer an".

Of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:51
Afgelopen week weer wat aanpassingen gedaan:
- temperatuur CV aanvoer van 80 naar 75 graden. De laatste keer met 70 was geen succes
- temperatuur tapwater van 65 naar 60 graden, wat boeit die 5 graden als het toch door de gootsteen gaat
- plat dak van dakkapel geisoleerd

Kwam alleen nog wat narigheden tegen bij die laatste: het blijkt dat er voor in de hoek lekkage is, het spaanplaat is daar helemaal nat. Komende week maar even het dak op. Onder de vensterbank bleek ook het een en ander zacht te zijn van eerdere lekkage, daar kon ik met de vinger zo doorheen steken. Nou blijkt dus dat er tussen de 2cm spaanplaat en de buitenwand helemaal niks zit qua isolatie... binnenkort dus alles maar opentrekken en overal gips op, is die lelijke combinatie van spaanplaat, hardboard en triplex ook weg.
Enige waar ik eigenlijk tegenaan kijk is het aftappen van de CV-installatie en het verwijderen van de radiator in die slaapkamer. De buizen zijn gelast aan de hoofdleiding, hoop dat die las niet gaat barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_JGC_ schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:58:
...Enige waar ik eigenlijk tegenaan kijk is het aftappen van de CV-installatie en het verwijderen van de radiator in die slaapkamer. De buizen zijn gelast aan de hoofdleiding, hoop dat die las niet gaat barsten.
of gelijk upgraden naar LTV-verwarming (met oversized radiatoren)?
als je dan toch bezig bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Even terugkomen op mijn vorige bericht

Ik wek de meeste KWH's op bij hoog tarief
En ik vebruik het meeste bij laag tarief

Nu heb ik straks 1000Kwh hoog verbruikt en 1500 teruggeleverd
500 negatief

En bij laag 1500 verbruikt en 500 teruggelevered
Dat is 1000 positief

Over die 500 krijg ik denk ik alleen de 8 cent en niet de volledige 22 cent,
Dus moet ik zo snel als ik kan naar een meter zonder dubbeltarief en de komende maand
tot de afrekening vooral veel stroom verbruiken met hoog tarief... wat een bende

klopt dit of mis ik ergens iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Woodski schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 15:53:

500 negatief

Dat is 1000 positief

Dus moet ik zo snel als ik kan naar een meter zonder dubbeltarief en de komende maand
tot de afrekening vooral veel stroom verbruiken met hoog tarief... wat een bende

@Woodski: Ik hoop voor jou dat dit goed komt :*) Als ik je verhaal zo lees, wat een puinhoop.....
over die 500 negatief: enkele weken geleden nog een leuke discussie gehad;
jij wilt 22 cent terug, vergeet niet dat in die 22 cent al 11 cent energie-belasting zit meegerekend en iedereen een teruggave krijgt van 379,16 euro/jaar. Dus die 8 cent is zo slecht nog niet.
Ik kan het zo snel even niet vinden, maar hoeveel PV had je ook alweer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:06:
[...]

@Woodski: Ik hoop voor jou dat dit goed komt :*) Als ik je verhaal zo lees, wat een puinhoop.....
jij wilt 22 cent terug, vergeet niet dat in die 22 cent al 11 cent energie-belasting zit meegerekend en iedereen een teruggave krijgt van 379,16 euro/jaar. Dus die 8 cent is zo slecht nog niet.
Die vaste teruggavepost krijgt iedereen terug en heeft nulkomma-generlei invloed op de waarde van de kilowatturen die gesaldeerd moeten worden beste Jan-B. Is al vaker hier gepasseerd: de teruggavepost s.v.p. buiten deze specifieke discussie houden.

De variabele post die is relevant, en dat is de "energiebelasting op stroom", berekend als (status 1 januari 2011): 11,21 eurocent/kWh ex BTW tot een verbruik van 10.000 kWh/jaar. Daar overheen komt nog 19% BTW. En vergeet ook die beruchte BTW bij het salderen (van volumes, dus weer: kilowatturen) niet, die ook honderd procent moet worden gesaldeerd. Alleen gaat het vaak mis bij (tijdelijke) negatieve verbruiken op bepaalde telwerken, en is de Wet zo slecht geformuleerd, dat een willekeurige leverancier daar "zo zijn eigen ideeën over zou kunnen hebben hoe hij dat dan zal gaan doen". Soms word je gematst. Andere keren word je belazerd. Althans, zo zie ik het. Maar ja, ik ben maar zonnigtype. Niets om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 15:53:

500 negatief

Dat is 1000 positief

Dat klopt niet. Die 500 negatief in hoog tarief moet kwa bedrag gesaldeerd worden met je laag tarief. Je krijgt er zelfs iets meer laagtarief mee gesaldeerd omdat laagtarief goedkoper is dan hoog tarief.
Je hebt daar gewoon recht op en hoeft helemaal geen enkel tarief daarvoor te nemen. Volgens mij zijn er meerdere in dit forum die laag tarief salderen met opwek in hoogtarief?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JAN-B schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:06:
[...]

Jan ik snap deze reply niet echt, wat bedoel je ?
Woodski 1.330 + 2.940 = 4.270 Wp + zonnecollector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Deze meneer is ook groen bezig.

6 zonnecollectoren (1000 liter vat):
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVqyNFhG2KI/AAAAAAAAKJg/Xwy9N1gr2ms/s800/P1060909%20%28Large%29.JPG

57 meter hoge windmolen:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVqyNWUl16I/AAAAAAAAKJk/RMtoxAuDMdI/s512/P1060908%20%28Large%29.JPG

En nu het dak vol met PV:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVqyNS6jc9I/AAAAAAAAKJo/4PRkB8mOgg8/s800/P1060912%20%28Large%29.JPG

Omvormers hangen al. Is iemand flink creatief geweest met buisjes trouwens.. :P
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVqy2jMiCCI/AAAAAAAAKJw/nVW-7M6SC4A/s800/P1060907%20%28Large%29.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik besluit maar niet te reageren op de salderingsperikelen,
maar het kan echt anders, zoals ik toonde, al 4 jaar lang, en onder 0.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 18:26 . Reden: cor kempers shows the way : http://www.polderpv.nl/Articles/News/NHD_2sep09_Kempers_25pct.gif ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SolarKing schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:44:
[...]

Dat klopt niet. Die 500 negatief in hoog tarief moet kwa bedrag gesaldeerd worden met je laag tarief. Je krijgt er zelfs iets meer laagtarief mee gesaldeerd omdat laagtarief goedkoper is dan hoog tarief.
Je hebt daar gewoon recht op en hoeft helemaal geen enkel tarief daarvoor te nemen. Volgens mij zijn er meerdere in dit forum die laag tarief salderen met opwek in hoogtarief?
Volgens Liander moeten energie bedrijven verplicht salderen.
Vaak hoor je 3000 maar 5000 kwh is heel normaal.
Onder de nul salderen doen ze niet, dan krijg je maar 8 cent

Dat je laag en hoog kan mixen wist ik niet.
Kan ik dat ergens teruglezen ?

Morgen maar weer eens bellen en kijken of ze dat accepteren en schriftelijk willen bevestigen.
Dit jaar moet maar een leerjaar voor me worden met veel verlies door fouten en ellende.
Het komende jaar moet nu echt goed gaan.

Nog een mazzel dat ik veel eigen vermogen heb kunnen wegduwen in m'n warmtepomp waardoor ik gas heb kunnen besparen.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:17:
ik besluit maar niet te reageren op de salderingsperikelen,
maar het kan echt anders, zoals ik toonde, al 4 jaar lang, en onder 0.
Doe eens gek en reageer toch.
Ik zit bij Dong en het een digitale meter met 4 tellers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik hier post ... leest de vijand mee, ik gun ze dat voordeel niet.
we mailen ok ?

you`ve got mail.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 19:38:
als ik hier post ... leest de vijand mee, ik gun ze dat voordeel niet.
we mailen ok ?

you`ve got mail.
Ok email ontvangen. Waar kan ik die sterke magneten kopen die ik op de meter moet leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Woodski schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:30:
[...]

Ok email ontvangen. Waar kan ik die sterke magneten kopen die ik op de meter moet leggen ?
Ik heb ze hier gekocht. Die waren het aantrekkelijkst.
http://www.magnets2buy.com/acatalog/alnico.html
Afbeeldingslocatie: http://www.magnets2buy.com/acatalog/minor-horse-no-logo.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:23:
[...]Een betere vraag is: heeft grijze elektriciteit toekomst?

Op dit moment is het voordeel nog klein, maar de logica om nu met elektrische auto's te beginnen is dat de technologie een lange tijd nodig heeft om ontwikkeld en uitgerold te worden. Het duurt zeker tot 2040 voordat de elektrische auto een significant deel van het wagenpark uitmaakt. Daarbij kunnen al die auto-accu's in de tussentijd al gebruikt worden om fluctuaties in duurzame energie op te vangen, door sturing op afstand van het laadproces, of zelfs door het tijdelijk terugleveren aan het net (bekend onder het acroniem V2G).

Dus: groene elektriciteit en elektrische auto's moeten parallel ontwikkeld en uitgerold worden.
Wie is eigenlijk de grootste accu leverancier van de wereld?
Daar zal de ontwikkeling ook een stukje vandaan komen?

En volgende vraag, worden die duurzaam geproduceerd?
Dit gaat een enorme impact krijgen.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@SunshineCompany
Staatssecretaris Atsma wil vanaf 2024 voor zowel particulieren als bedrijven het nog voorhanden hebben van asbestdaken of asbestgolfplaten verbieden.
http://www.blikopnieuws.n...taalverbod_op_asbest.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 19:16:

Dat je laag en hoog kan mixen wist ik niet.
Kan ik dat ergens teruglezen ?
Neen, bij mijn weten staat dat nergens. En dat is een van slechts vele parlementaire blunders op dit gebied. Absoluut geen prioriteit in Den Haag, "dat zoeken de netbeheerders en de NMa wel uit". (lees: hebben wij domme politiekers helemaal geen zin in om daar harde dictaten over op te stellen). De consument heeft gewoon te slikken wat netbeheer en NMa juristen bedisselen. Gewoon stalinisme (overdrachtelijk bedoeld).

Er zijn trouwens leveranciers die "het doen". Maar dat is dus pure willekeur, en het leidt feitelijk ook nog eens tot het "discriminatoir behandelen" van wat feitelijk niet anders gezien kan worden als hetzelfde type eindgebruikers (lees: part-time netinvoeders). Dat schijnt bij de NMa op veel andere gebieden een doodzonde te zijn waar strafmaatregelen voor worden afgekondigd en boetes voor uitgedeeld als dat toch gebeurt (bijv. netbeheerders mogen absoluut nooit "discrimineren"). Bij zonnestroom invoeders en bij "geliberaliseerde leveranciers" mag - blijkbaar - alles wat Gaia verboden heeft.

Sterkte met de magneten. Kijk wel uit met je vullingen... >:)

@ericplan
Staatssecretaris Atsma wil vanaf 2024 voor zowel particulieren als bedrijven het nog voorhanden hebben van asbestdaken of asbestgolfplaten verbieden.
Ach, heb je nog 13 jaar, daarna verkoop je de nog prima modules aan een opbouw project in Afrika (doneren mag ook), je koopt dan spotgoedkope high-power SunPowers met SolarExcel folie (als het geen hoax blijkt te zijn, zie mijn site), en je krijgt dan misschien wel asbest verwijdering subsidie investerings-ondersteuning van het kabinet Wilders III. Als hier nog mensen wonen tegen die tijd...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:59:
[...]

Ook op basis van DGB2010/921? Die is iets meer als een half jaar oud. En waar kan ik de jurisprudentie vinden met name mbt plat dak?
Jij legt het op een bepaalde manier uit. Mag je doen, ik geef alleen maar aan waar je vanuit kunt gaan.
Dat Ministeriële Besluit geeft richting aan de problematiek. Overigens niet geheel noodzakelijk het voorafgaande Besluit had dezelfde strekking. Het is gewoon de verwijzing naar het BW.

De jurisprudentie heeft ook betrekking op de eigenwoningschuld in combinatie met de aftrekbaarheid in de IB.
Een koelkast is reuze roerend, ookal zit er een stekker aan. Een inbouwkoelkast is onroerend.
Ik heb die inbouwkoelkast sneller uitgebouwd dan jij een PV-installatie (van wat voor soort dan ook) van het dak.

Een zonnescherm, dat hangt dus af van de aard en omstandigheden.

Om terug te komen op die koelkast, ik zet de koelkast op mijn dak, al leg ik een enorme stapel stoeptegels in de koelkast, hij blijft roerend, maar hij zal niet wegwaaien.

Kijk als jij een Ferrari als bedrijfsauto wil rijden, dat kan dat is aftrekbaar (incl. trekhaak).
Wil je een helicopter als bedrijfsvervoer, dat is niet op te voeren als kosten in je bedrijf.
Is er een regel tegen helicopters? Nee het is een uitleg van algemene regels.

Voorlopig zal er weinig (of helemaal geen) jurisprudentie zijn die ingaat op PV-installaties. Voorlopig komt een PV installatie minder voor dan een Tapis-parket of een inbouwkeuken. ;)

Anyway, je kunt als je mij niet gelooft dit voorleggen (die tekst) aan een fiscalist en die zal het zo uitleggen. Wat ook een optie is, leg deze vraag voor aan de belastingdienst.
De Belastingdient in NL kun je dit gewoon vragen. Sterker nog de NL Belastingdienst is hierom wereldwijd bekent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Even een berichtje tussendoor (alleen voor de optimisten natuurlijk) :P

Het voorjaar van 2011 wordt zonnig en relatief droog met temperaturen rond normale waarden voor de tijd van het jaar, gemiddeld zo'n veertien graden Celsius in De Bilt in maart, april en mei. Dat voorspelt Meteovista maandag.
Vroeg voorjaarFotoserie video Hoewel het een voorspelling blijft, zegt het weerbedrijf dit keer "relatief zeker" te zijn van de prognose. "Alle theorieën en modellen zijn met elkaar in overeenstemming", vertelt Rolf Schuttenhelm van Meteovista aan NU.nl.

Volgens meteoroloog Hans Roozen wordt het zachte lenteweer veroorzaakt door de relatief lage temperaturen van het water in de Noordzee en delen van de Atlantische Oceaan. Oorzaak hiervan is het klimaatfenomeen La Niña, dat voor kouder zeewater rond de evenaar zorgt.

Rond de Noordzee valt volgens Meteovista de komende maanden weinig neerslag en is er veel ruimte voor de zon. De lente begint volgens de verwachtingen ook vroeg, vooral in maart en april is er veel kans op zon.

“Er wordt minder vocht aangevoerd en dus is er minder bewolking. Bovendien zien we dit voorjaar een grote kans op hoge luchtdruk boven West-Europa. Ook dat komt rustig en zonnig weer ten goede”,

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pv is woningverbetering, maakt het niet meer uit hoe roerend de zaak is...
De belastingdienst ziet het plaatsen van zonnepanelen als woningverbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 21:41:
pv is woningverbetering, maakt het niet meer uit hoe roerend de zaak is...

[...]
Ja dat maakt wel uit.

"Als een belastingplichtige een lening afsluit voor de aanschaf van een zonnepaneleninstallatie kan hij deze schuld als eigenwoningschuld aanmerken mits de zonnepaneleninstallatie onroerend is geworden."

Ik wil het wel voorlezen als je wilt....let vooral op het woord 'mits'.
Valt niet mee he?

ps: Eric hoe is het met je virtuele schichtenspeicher?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gasschuif schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 21:39:
Even een berichtje tussendoor (alleen voor de optimisten natuurlijk) :P

“Er wordt minder vocht aangevoerd en dus is er minder bewolking. Bovendien zien we dit voorjaar een grote kans op hoge luchtdruk boven West-Europa. Ook dat komt rustig en zonnig weer ten goede”,
Optimist die ik daar altijd ben: dan kan Erwin Kroll dus naar huis? :z

ff wat OK4tjes klaar leggen, voor het geval er een paar gaan bezwijken aan al die zon... :*)

WWZ algemene voorwaarden:
ARTIKEL 3: TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

3.1
Verkoper zal uiterlijk op 15 februari 2011 aan Koper het definitief worden van het Voorlopig Koopcontract bevestigen, waarmee het Voorlopig Koopcontract een (definitieve) Overeenkomst wordt met alle rechten en verplichtingen die de wet aan overeenkomsten op afstand verbindt, met inachtneming van al hetgeen in de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden tussen Verkoper en Koper verder nog is overeengekomen.
Iemand al wat vernomen over bericht van hen? Anyone hier die de duik in het diepe heeft gemaakt?

Minnesma op Twitter: "Goede week in China gehad. High tech fabrieken gezien; goed management, dat met ons meedacht. Deze week meer goed nieuws!".

Wat zou het "goede nieuws" dan wel zijn? Dat de actie op de een of andere wijze "doorgang" zal hebben? Dat is natuurlijk geen nieuws, dat zat er wel in. De vraag is alleen: hoe? Ik heb al van een installateur vernomen dat 'ie juist vanwege deze actie gestopt is met de handel. Die heeft geen zin om aan alle koopjesjagers (na het aflopen van de WWZ actie) uit te moeten leggen waarom hij "zulke dure systemen aanbiedt". Dan kun je wel tegen een blok beton gaan praten, uitgelegd krijg je het toch niet...

@Neanderthaler

Leg het er niet te dik bovenop s.v.p. Iedereen heeft zijn merkwaardigheden (ik als geen ander, mij mag je gerust bespotten). We moeten zuinig zijn op eric-pvt. Slechts weinigen kunnen het navertellen dat ze op "riante wijze" door de nul heen zijn gesaldeerd (en het ook nog hebben overleefd EN er financieel op vooruit zijn gegaan). En dat mag best worden gewaardeerd, ook al kan niet iedereen zijn "logica" volgen (energie dossiers zijn best ingewikkeld, zei de ervaringsdeskundige). Daar willen we beslist meer praktijkervaringen van blijven horen, uit Alkmaar. Toch? Dus s.v.p. iets minder die kant op fleemen. Ieder huisje zijn kruisje. Ik tors er ook elke dag een. Een zwaar exemplaar... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil het wel voorlezen als je wilt....let vooral op het woord 'mits'.
Valt niet mee he?
ps: Eric hoe is het met je virtuele schichtenspeicher?
het gaat prima met me, ik hoop dat het met jouw ook goed gaat.
met de schichtenspeicher gaat het ook goed.
het valt allemaal reuze mee, echt waar, maak je maar geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:12:
[...]

het gaat prima met me, ik hoop dat het met jouw ook goed gaat.
met de schichtenspeicher gaat het ook goed.
het valt allemaal reuze mee, echt waar, maak je maar geen zorgen.
De zorgen nemen toe. Het lezen gaat al minder en nu....
Je hebt toch juist helemaal geen schichtenspeicher..... ijlen??

112 bellen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 21:13:
[...]

Voorlopig zal er weinig (of helemaal geen) jurisprudentie zijn die ingaat op PV-installaties. Voorlopig komt een PV installatie minder voor dan een Tapis-parket of een inbouwkeuken. ;)
Dat biedt dus mogelijkheden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SasJo schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:44:
[...]

Wie is eigenlijk de grootste accu leverancier van de wereld?
Dat hangt een beetje van de soort batterij af. Gewone AA-batterijtjes denk ik Energizer of Duracell. Wat betreft lithium-ion accu's is het denk ik Panasonic, dat onlangs een andere grote, Sanyo, heeft opgekocht. Zij leveren aan Tesla. En niet te vergeten het Chinese BYD. Maar Nissan maakt nu ook zijn eigen accu's voor de LEAF. Moeilijk te zeggen wie de grootste is.
Daar zal de ontwikkeling ook een stukje vandaan komen?
Ja, er wordt op dit moment door alle autobedrijven en toeleveranciers (bijv. Bosch) enorm veel geld geïnvesteerd in onderzoek naar batterijen. Vrijwel alles gaat naar lithiumtechnologie.
En volgende vraag, worden die duurzaam geproduceerd?
Dat zal voornamelijk afhangen van de recycling van de afgedankte batterijen. Het Belgische Umicore heeft hier een grote naam mee opgebouwd. Als voorbeeld geeft Toyota $200 statiegeld op de accu uit de Prius om te garanderen dat hij wordt ingeleverd voor recycling. Ik denk dat het alleen al uit economische overwegingen zeer profijtelijk is afgedankte lithiumaccu's te recyclen.

Als alle energie in de levenscyclus duurzaam wordt opgewekt, heb je in principe een duurzaam concept.
Dit gaat een enorme impact krijgen.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Woodski:Ik bedoel dus dat-volgens mij- je niet kan rekenen met die 21 of 22 cent; ook niet bij Terugverdientijd berekeningen, omdat hier al die 11 cent energie-belasting = meegerekend;
Zonnig type is het hier niet mee eens, maar ja, dit is mijn mening.

JA,JA, ik kan me nu ineens iets herinneren; was jij dat niet met dat verhaal van die boze buurvrouw en dat ronde dak en die draadeinden :? Mooi project trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:43:
[...]

@Woodski:Ik bedoel dus dat-volgens mij- je niet kan rekenen met die 21 of 22 cent; ook niet bij Terugverdientijd berekeningen, omdat hier al die 11 cent energie-belasting = meegerekend;
Zonnig type is het hier niet mee eens, maar ja, dit is mijn mening.
De "grap" is nu juist dat door het salderingsartikel er beslist WEL met het volle pond gerekend moet worden beste Jan-B. Zelfde prijs voor afname en teruglevering ("netinvoeding"). En dat is je contractprijs. En daar zit onherroepelijk die energiebelasting in verdisconteerd. Voorbeeldje Polder PV: huidige contractprijs Greenchoice 21,11 Eurocent (= Vattenfall/NUON prijs ex BTW plus energiebelasting ex BTW minus - voor mij - korting zonnestroom klant van 0,42 eurocent/kWh ex BTW, dat geeft subtotaal, daarover heen 19% BTW = eindresultaat):

http://www.polderpv.nl/ni...rieven_2011_spielerei_PPV

Die 21,11 eurocent neem ik af en omdat ik enkeltarief Ferraris heb, saldeer ik voor het volle pond dat bedrag, volautomatisch, 100 procent naar de letter van de wet, zonder ambtelijk gezeur. Zou ook zo moeten zijn in ALLE ANDERE gevallen, dus ook bij dubbeltarief. Voor de daarvoor specifiek geldende "hoog/laag" all-in (inclusief energiebelasting en BTW!!!) geldende "te salderen" tarieven.

De crux is wat, vanwege de totale afwezigheid van wettelijke bepalingen over ALLE mogelijke "praktijksituaties" bij met name dubbeltarief telwerken en contracten (maar ook in byzondere gevallen als digitale meters die twee afname telwerken hebben, en maar een teruglevertelwerk [zoals volgens mij in gebied van atoomsplijter-gerelateerd netbedrijf van Delta mogelijk deels het geval schijnt te zijn]) de leverancier gaat doen met negatieve "verbruiken" op enig telwerk of op enig tarief (meestal in eerste instantie op het "hoge" dagtarief). Omdat alleen DAT zeer belangrijke aspect niet in Wet is geregeld, blijft het daar dus spannend en een piraten moeras. Totdat een rechter daar eindelijk eens een zware hamer voor op het dure parket kletst met "het verlossende woord". Hopelijk in de welbespraakte, van mooi ABN doorspekte juridische betogen in de volkse trant van: "en nou is dat gez**k afgelopen, iedereen gelijk behandelen, en wel op DEZE wijze en niets anders" O-) . Eerder niet. De rest blijft eeuwige speculatie.

Quelle symbolique!

Requiem voor een windpark. Weer 13,4 MW aan windvermogen uit de portfolio. (stond alweer anderhalf jaar stil vanwege het beruchte ongeluk met afgebroken wiek). Gaat lekker zo.

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 16-02-2011 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:51
NielsTn schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:43:
[...]
of gelijk upgraden naar LTV-verwarming (met oversized radiatoren)?
als je dan toch bezig bent ;)
Voor de bovenverdieping niet van toepassing. De radiator die er hangt is al redelijk overbemeten. Verder is die dakkapel helemaal geisoleerd straks en zit het raam op de zuidkant. Als ik over ga op LTV-verwarming, dan moet ik de radiators in de woonkamer vervangen. Dat zijn nu al dubbele platen van 3,50x0.50m elk, met 70 graden water redden die het niet in de winter.
Komende zomer denk ik de vloer te gaan isoleren, denk dat de watertemperatuur dan nog wel wat omlaag kan. Op zich zijn de radiators groot genoeg voor LTV, je moet alleen zorgen dat alle warmte die ervanaf komt ook binnen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
trekker22 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:15:
[...]

Loodgieter is geweest en heeft meteen ketel schoongemaakt en kwam met volgende adviezen:

- thermosthaat altijd op 19,5-20 laten staan. Niet 's nachts terug laten gaan vanwege het langzame effect van vloerverwarming
- wel de radiatoren gebruiken zowel woonkamer als keuken
- indien nodig de toevoeren vloerverwarming beetje dichtdraaien en die van de keuken maximaal open
- vloerverwarming aanvoer staat nu op 30 graden.
- aanvoeren ketel op 65 graden
Nachtverlaging met vloerverwarming kan wel, mits deze op tijd begint met verwarmen. Zonder nachtverlaging ga je vooral flink meer gas verbruiken (warmteverlies is evenredig aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, dus hoe lager je gemiddelde temperatuur, hoe minder gas). Als je om 8:00 uur de boel warm wil hebben, moet je wellicht al om 5 uur beginnen (afhankelijk van de verwarmingscapaciteit, dikte van de vloer), daarmee kun je experimenteren. Zo kun je ook 3 uur voordat je gaat slapen de nachtverlaging in laten gaan. Het klopt dat de ketel die periode 'hard' moet stoken, maar hij heeft de gehele nacht minder hoeven doen.

Volgens mij moet wat jij wil prima kunnen, zonder idiote maatregelen zoals de komende 10 jaar onnodig gasverbruik omdat de installateur z'n werk niet kan doen, en wel met de volgende maatregelen:

Knijpen toevoer vloer kamer, al dan niet in combinatie met het vergroten van de capaciteit van de radiator in de keuken. In beide gevallen verander je de verhouding van de verwarmingscapaciteit kamer / keuken.
Het vergroten van de verwarmingscapaciteit van de radiator in de keuken kan op twee manieren, 1 een grotere radiator plaatsen, 2 de keteltemperatuur omhoog schroeven, zodat er warmer water door de radiator stroomt.
Verder heb ik wat zitten rekenen aan me gas meter standen en ik denk dat ik op 3000m3 per jaar zal uitkomen. Lijkt me toch ook niet heel raar voor een groot vrijstaand huis?
Nu na 45 dagen stoken is de prognose voor gebruik 4000m3, maar er zit geen zomer periode in verwerkt, dus schat dat ik daar 1000m3 terug verdien.
Ja, dat is veel. Voor een vrijstaand huis uit 2002 zou een 1500 m3 haalbaar moeten zijn. De helft dus waar jij op uit denkt te komen. EPC 0.8 uit m'n hoofd?
- HR++ glas vervangen lijkt me dus niet echt aan de orde? (is op een manier na te gaan hoe goed mijn glas nu effectief is?
- ketel is een 8 jaar oude Nefit Ecomline. Volgens hem was het niet interessant om deze al te vervangen. (Ook geen nut om met een zonneboiler/warmtepomp te gaan werken?)
Vermoedelijk een HR ketel, en van 107% naar 109% is maar een klein verschil, kost vooral veel geld. En installateurs die zeggen dat een zonneboiler of warmtepomp niets op leveren moeten bijgeschoold worden. 8~9 maanden per jaar 100% tapwater dekking uit een zonneboiler kan lachend.
Die 3100kwh, geen idee of het aan de hoge kant is? Binnen de groep apparaten zijn dit de grootste posten:
droger 400kwh (geteld op 2 droogbeurten per week)
3100 is gemiddeld voor een huishouden, maar gemiddeld wordt er ook flink wat verspilt, bijv. aan oud witgoed. Uit de cijfers in je vorige post had ik uitgerekend dat je 12.000 kwh op jaarbasis kwijt bent, dus wat zijn de goede cijfers? Koelapparatuur ouder dan 10 jaar kan meestal uit om vervangen te worden, of het moest toen al A++ zijn.
cv ketel 400kwh (dit heb ik ergens van internet, 45 watt 24/7, geen idee of het klopt)
Kan kloppen, met een pompschakelaar voorkom je dat je vloerpomp 24/7 draait, enkel wanneer het nodig is en voorkomt vastlopen door elke 24 uur in ieder geval even 10 seconden te draaien. Kost iets van 50 euro, tvt= binnen een jaar x 10 jaar, of 20 jaren.
Idd soms moet er gewoon gerekend worden, en of dat bij jou of elders gebeurt maakt niet zoveel uit.

Doe bij alle besparingen het bedrag keer 10 jaar, of keer 20 jaar, en zie of je dan opeens wat moeite wil doen om iets goed en zuinig voor elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aankomende vrijdag wordt het huis van mijn schoonvader beter geisoleerd. Koston komt dan langs voor het isoleren van de spouwmuur.

Ik heb gisteren ook een afspraak gemaakt met Koston, ze komen 9 maart langs voor een inventarisatie voor het dak, wat moet er af en wat kan blijven liggen. Hopelijk kunnen ze dan bij ons ook snel beginnen met het na-isoleren vna het dak.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1 ... 41 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.