Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.673 views

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Kets_One schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:38:
zonaanbidders:
Het is wellicht een beetje vroeg, maar met de aanstaande lente begint het bij mij alweer te kriebelen en droom ik wederom over de mooie zaken die ik op de laatste Intersolar heb gezien. Ik zit er serieus over te denken om dit jaar weer te gaan en vraag me af of er anderen zijn die ook interesse hebben en het leuk vinden om samen over de beursvloer te slenteren. >:)

FYI: Intersolar 2011 vindt plaats van 8 tot 10 juni 2011
Uit der aard. Maar ik neem natuurlijk ook de Biohummerd® mee onder de voeten, daar kan geen ervaring tegenop*.

Het lijkt me beslist leuk om samen eens een dag daar te slenteren, je weet m'n meeladres. Ik zal zoals gebruikelijk op de camping aan de Isar in Thalkirchen neerstrijken. We zouden ook s avonds ergens iets kunnen eten in het centrum, maar natuurlijk eerst een dikke pul Rheinheitsgebot Bier op de Viktualienmarkt om het helemaal "af" te maken! :9

* Update op mijn site: november 2010 BRD is net bekend geworden. "Tegenvallend" 360 MWp bijbouw gemeld in die maand. Bayern zat eind van die maand al over de 2 GWp nieuwbouw aan alleen al PV voor 2011. Dat zijn 10 miljoen nagelneue paneeltjes van 200 Wp het stuk in 11 maanden tijd (meer als gemiddelde per module lager is geweest). Dus daar zou je bij wijze van spreken inmiddels over moeten struikelen in das schöne bayerische Landschaft...**

Ben zeer benieuwd naar december....

** En nu maar hopen dat de zakjapanner de eenheden politie te slim af is geweest... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
-Pieter-471 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:35:
Ik ben al wat langer op zoek naar een betaalbare oplossing voor onze woning met vloerverwarming in de huiskamer en radiatoren in de andere kamers. Probleem is dat de thermostaat in de woonkamer er 's ochtends voor zorgt dat de vloerverwarming netjes opwarmt, maar dat de CV ketel daarna uit blijft (huiskamer blijft immers op temperatuur) en de "radiator kamers" dus enorm afkoelen.

Het "evo home" concept lijkt dit op te kunnen lossen maar is inderdaad afschuwelijk duur. Is dit probleem ook op te lossen met homematic setjes, of weet iemand een andere oplossing?
[...]
Ik denk dat er best wel meer mensen zijn die bovenstaand probleem hebben. Vloerverwarming (+ in mijn geval een houtkachel) & een Opentherm thermostaat zijn met huidige spullen bijna niet te combineren met separaat aangestuurde radiatoren van andere vertrekken.

Aangezien je door het Opentherm gedoe niet kan achterhalen of de woonkamer thermostaat nu wel/niet warmte vraagt, kan je de pomp van de vloerverwarming niet controleren.
De beste oplossing (door per kamer een eigen aan-uit thermostaat + radiatorbediening a la Conrad te gebruiken) heeft als nadeel dat je ook je vloer in de woonkamer op zal warmen.

Als er een module beschikbaar zou zijn die uit het Opentherm signaal kan afleiden of er warmtevraag is, zou het probleem opgelost zijn. Ik ben er via Google wel achtergekomen dat Opentherm niet zo 'open' is dat je een heel scala aan producten aantreft, al dan niet van hobbyisten.

PS: in mijn geval heeft het niet zoveel zin om de Celcia 20 uit de woonkamer om te ruilen voor aan-uit, aangezien ik er juist in geinvesteerd heb om mbv het extra kastje van Remeha de temperatuur van de ZB uit te kunnen lezen op het Celcia display.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Gaat de cv dan voor lange tijd niet meer aan? of maar voor even?

hier ook vloerverwarming, geen hoofdverwarming(vv+2 radiatoren), maar de cv gaat de rest van de dag nog vaak genoeg aan
Probleem van het niet meer goed warm krijgen boven hebben we ook, ik denk mede doordat de max temp laag staat ivm de VR ketel die er voorheen hing
ik ga de radiatoren boven flink vergroten. Aparte thermostaten is helaas niet mogelijk zonder grote ingrepen

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
net 6 weken een woning gekocht uit 2002 die toch redelijk geisoleerd /afgewerkt moet zijn. Maar regelen van verwarming en andere zaken valt me nog ene beetje tegen.

Paar dingen waar ik tegen aanloop / me bezig wil houden:

- huis heeft vloerverwarming in woonkamer, hal, keuken en bijkeuken. In woonkamer (rond de 50m2 denk ik) hangt de thermostaat en hier zijn ook nog een grote verwarming bij de voorraam. (Erker) en nog eentje los. Achter ook openslaande deuren van glas. Woonkamer en rest heeft Leisteen vloer, in de keuken een marmersteen.

- keuken is geheel van glas naar buiten toe. Dit zal wel een zeker een meter of 4 - 5 breed zijn. En dan van boven tot beneden.

Op zolder een Nefit EcomLine HR ketel. Deze zorgt ook voor de vloerverwarming en radiatoren. Grootste probleem waar ik nu tegen aan loop: hoe stel ik de vloerverwarming in: stond bij betreden woning op 25 graden (het water door de slangen). In de woonkamer wordt het dan al rap 20 graden, maar dan loopt de keuken nog een graad of 2-3 achter! Zeker 's morgens als je lekker in de keuken wil ontbijten is het er gewoon te fris en is de verwarming al uitgesprongen. (keuken heeft ook nog ene kleine normale radiator).

Komt het nu door het glas in de keuken dat de temperatuur zo achter blijft? Ook de vloerverwarming lijkt daar veel "frisser". Heb gehoord dat dit door de marmer kan komen die langzamer warmt als leisteen?

Zelf heb ik de vloerverwarming op 40 graden gezet maar geen idee of dit nu echt wat uitmaakt. En wat is mijn beste programma om 's nachts te laten draaien? Mijn kamerthermostaat doet nu dit:
8:00 naar 20 graden
11:00 terug naar 18 graden
15:30 naar 20 graden
23:00 naar 18 graden
Werk zelf de hele dag thuis vanuit een slaapkamer/kantoor, dus geen idee wat ene gunstig programma is?
Geen idee of ik verder nog iets moet doen met mijn (vloer)verwarming.

Ook getwijfeld of glas wel goed rendeert. Er zou "thermische" beglazing inzetten, zegt me niks. In de raam zelf zie je Isopane staan... Is investeren in HR++ icm met subsidie regeling nog de moeite

Heb ook nog ene platdak boven bijkeuken/keuken/afdak (legt allemaal dakbituum op, geen idee wat er onder zit). Gericht op Zuid/West, 9x3 meter en zit te denken om hier PV panelen op te gooien. (max 1500 subsidie van gemeente).

Verder heb ik geen idee of het nuttig is iets van een andere ketel/zonneboiler te nemen?

Huis is hier nog te bezichtigen met foto's van vorige eigenaar:
http://www.jaap.nl/niet-t...t+47/8758385/fotos-video/

Oja meterstanden vanaf 01-1-2011 (echt woonachtig vanaf 22-01-2011)

electriciteit: 702 kwh (ja dit ligt heel hoog, heb wat computers die verplicht 24/7 aanstaan;vorige huurwoning had ik ook 6600 kwh per jaar)
gas: 472 m2.... lijkt me ook erg hoog voor een vrijstaande woning?? of komt dit door winter tijd?
water: 8 m3

Ik wil best graag milievriendelijke investeringen doen, maar kijk ik wel altijd meteen naar rendement op investering op lange termijn! Moet ik dringend stappen nemen?

Verwijderd

Mike70 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:48:
[...]

Ik heb op de energiebeurs in Enschede deze WP van inventum gezien.
Is vooral handig met CV en sprak me zeer aan.
Ik heb gelezen op de site van climarad dat als je een vloerverwarming hebt, je toch nog een HTV moet hebben voor de climarad. Heb jij ook vloerverwarming?
Wat heeft de climarad jou gekost?

@Neanderthaler71
Zie de link van Inventum. Ja er zit een gelijkstroom motor in. Deze werkt gewoon als een ventilatorbox van ITHO.
'
Ik heb een sensa uitvoering, dus zonder radiator. Minder aansluitwerk dus. Ik heb hem via MP gekocht nieuw. Je moet alleen wel durven om een gat van rond 110mm door je gevel te boren (2x).

Verwijderd

Ik wil best graag milievriendelijke investeringen doen, maar kijk ik wel altijd meteen naar rendement op investering op lange termijn! Moet ik dringend stappen nemen?
het antwoord zit in de vraag.

• trekker22
hoe bedoel je die precies?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
niets doen gaat je op lange termijn NOG meer kosten? perhaps...:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVQ7m5TYsTI/AAAAAAAAKHA/svxg7sLFPH8/s800/P1060859%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVQ7nbZAnoI/AAAAAAAAKHE/WTmTzMmw5wM/s800/P1060864%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVQ7njeUIZI/AAAAAAAAKHM/sOXvB-W-4H8/s800/P1060877%20%28Large%29.JPG

Vandaag online gegaan! 31020 Wattpiek (132x Yingli van 235Wp) op 2x SMA Tripower 15000. Huber+Suhner bekabeling, Lorenz Plus montagesysteem. Webbox Bluetooth (ging wonderlijk goed, over 40 meter en door 3 muren!) monitoring. Als omvormer 1 meer dan 20% afwijkt van omvormer 2 krijg ik trouwens ook mail, nieuwe optie.

[ Voor 34% gewijzigd door SunshineCompany op 10-02-2011 22:33 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

hoe bedoel je die precies?
omdat je je iets afvraagt is dat al het antwoord.
vwb de terugverdientijd, moet je ook rekenen of je dit wel 10 jaar wilt volhouden.
met niets doen heb je in ieder geval niets, met iets doen heb je na 10 jaar wellicht betere isolatie, een zonneboiler en pv.
stel dat je terugverdientijd 20 jaar is, dan heb je 20 jaar mooie spullen in je nieuwe huis, met niets doen heb je helemaal niets, een soort doorlopend krediet zonder resultaat naast je hypotheek.
ik vind persoonlijk je gebruik erg hoog voor een woning uit 2002

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 20:45 ]

• trekker22
nou de vraag is dan waarin? bouwkundig/technisch kan ik beter achter mijn bureau gaan zitten...

enige wat ik kan bedenken is een zo'n deskundig energielabel type vinden die ook echt betrouwbaar en deugdelijk advies geeft :)

• trekker22
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:39:
[...]

omdat je je iets afvraagt is dat al het antwoord.
vwb de terugverdientijd, moet je ook rekenen of je dit wel 10 jaar wilt volhouden.
met niest doen heb je in ieder geval niets, met iets doen heb je na 10 jaar wellicht betere isolatie, een zonneboiler en pv.
stel dat je terugverdientijd 20 jaar is, dan heb je 20 jaar mooie spullen in je nieuwe huis, met niets doen heb je helemaal niets, een soort doorlopend krediet zonder resultaat naast je hypotheek.
ik vind persoonlijk je gebruik erg hoog voor een woning uit 2002
verbruik qua stroom ligt echt aan de computers, maar ik heb vooral geen idee waar te beginnen/wat mogelijk is. Zelf weinig tot geen deskundige kennis, laat mij maar achter mijn computer geld verdienen:D

Verwijderd

ik host 3 servers op een eeepc(ssd)+hyper-v met core edition en 45 mailboxen en 42 websites, waaronder oa mijn eigen en plugwise-pv site. dat verbruikt 18,8 watt = 164 kwh per jaar ik wek dat zelf op.

energieraad.nl
VEMW: 'Duurzame energie betalen via belasting'
Minister Verhagen wil de kosten voor duurzame energie direct verhalen op de gebruiker. VEMW is het hiermee oneens en wil de kosten laten betalen via de energiebelasting. Aldus meldt Energiebeurs Bulletin.
De kosten voor energie stijgen dit jaar explosief. Dit kan desastreuze gevolgen hebben voor grote afnemers, waardoor bedrijven uiteindelijk hun deuren moeten sluiten.
natuurlijk want die vrijstelling is er al boven de 10.000kwh, de burgers moeten het betalen, hier is een aardige collition course aan de gang.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 20:49 ]

• trekker22
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:43:
ik host 3 servers op een eeepc(ssd)+hyper-v met core edition en 45 mailboxen en 42 websites, waaronder oa mijn eigen en plugwise-pv site. dat verbruikt 18,8 watt = 164 kwh per jaar ik wek dat zelf op.
nou met mijn main computers verdien ik ook echt mijn goede boterham en deze zijn samen wel 600watt = 5256 kwh per jaar= zo'n 1500 euro perjaar. Maar hier verdien in minimaal het 20 voudige mee terug. Dus voor mij is dat ene bedrijfseconomische afweging :)

Verwijderd

@ trekker22

De aanvoertemperatuur kun je idd het beste op 45 graden zetten. Zo heb je het hoogste vermogen van je vloerverwarming. Het kan zijn dat de verschillende groepen niet goed op elkaar afgesteld zijn. Als de groepen in de kamer minder weerstand hebben, dan gaat er minder water naar de groepen in de keuken waardoor it slechter opwarmt.

Ik zou iig de radiatoren in de kamer dichtdraaien, want deze zorgen voor een snelle stijging van de luchttemperatuur in de kamer

Is de keuken later aangeblouwd? Heeft deze een kruipruimte? Hoe is deze geisoleerd? Als dit een stuk minder is, dan verlies je veel warmte wat de vloerverwarming niet kan bijstoken.

Ik zou eerst het volgende proberen:
- Radiatoren in de woonkamer uit
- Vloerverwarming temperatuur op 45 graden

Nachtverlaging zou ik trouwens ook eerder in laten gaan. (uur voor slapen gaan)

Verwijderd

kwh per jaar= zo'n 1500 euro perjaar
1500 euro moet je bruto >8x omzetten om netto te verdienen,
je zou eens kunnen rekenen op je carport wat eigen belastingvrij stroom zou doen (met eia aftrek)
of je dan het 30 voudige kan verdienen.
http://regelingen.agentsc...ie-investeringsaftrek-eia

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 20:57 ]

• trekker22
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:50:
@ trekker22

De aanvoertemperatuur kun je idd het beste op 45 graden zetten. Zo heb je het hoogste vermogen van je vloerverwarming. Het kan zijn dat de verschillende groepen niet goed op elkaar afgesteld zijn. Als de groepen in de kamer minder weerstand hebben, dan gaat er minder water naar de groepen in de keuken waardoor it slechter opwarmt.

Ik zou iig de radiatoren in de kamer dichtdraaien, want deze zorgen voor een snelle stijging van de luchttemperatuur in de kamer

Is de keuken later aangeblouwd? Heeft deze een kruipruimte? Hoe is deze geisoleerd? Als dit een stuk minder is, dan verlies je veel warmte wat de vloerverwarming niet kan bijstoken.

Ik zou eerst het volgende proberen:
- Radiatoren in de woonkamer uit
- Vloerverwarming temperatuur op 45 graden

Nachtverlaging zou ik trouwens ook eerder in laten gaan. (uur voor slapen gaan)
- keuken is meteen initeel meegebouwd in 2002. Zit gewoon kruipruimte onder en lijkt me net zo geisoleerd als rest van woning

- ik lees wel eens dat bepaald moet worden of vloerverwarming voldoende is als hoofdverwarming / bijverwarming. Ik neem aan dat in dit huis ook bedoeld is om de radiatoren te gebruiken en niet alleen de vloerverwarming? (kan het wel eens ene paar dagen proberen...) Kijken of dat wat in gas scheelt.

• trekker22
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:
[...]

je zou eens kunnen rekenen op je carport wat eigen belastingvrij stroom zou doen (met eia aftrek)
* ik kan niet via bedrijf investeren in energie aftrek

* dit hoog stroom gebruik blijft nog max 1 a 2 jaar

* en is geen omzet die het levert, puur 30.000 winst

dus er komen al wat mensen langs om te kijken of er panelen op het platte dak kunnen. Maar zou hier niet meer als 5.000-8.000 in willen investeren. (als er al zoveel op kan!)

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:39:
[...]

Hier ook, door het beroemde zonne-afdakje is hier ook het PV virus ongenadig toegeslagen in huis :)

* Mike70 bows for JeroenH
En vanaf de eerste topic ben ik ook verslaafd.
Jeroen je wordt bedankt.!!! _/-\o_
WAF is ook zeer groot hier.

www.mijnzon.info

Verwijderd

jeroenh rules, ik moest nog even aan hem denken toen ik vandaag tankte bij amstelveen voor 163,8 cent, met een polo blue motion, waar 85 euro in verdween, na 602 kilometer.(niet mijn auto, bedrijfsauto, ik heb namelijk geen auto meer)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 21:11 ]

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:13:
[...]

'
Ik heb een sensa uitvoering, dus zonder radiator. Minder aansluitwerk dus. Ik heb hem via MP gekocht nieuw. Je moet alleen wel durven om een gat van rond 110mm door je gevel te boren (2x).
Hier zit dus een warmtepomp in?
Is hij geluidsarm?
Wat is de COP ongeveer en hoeveel verbruikt hij?
Vragen, vragen, vragen.
Maar ik ben er steeds enthousiaster over.

www.mijnzon.info

Verwijderd

http://www.nu.nl/internet...giebedrijven-gehackt.html
Shell
Een woordvoerder van olieconcern Shell wil geen commentaar geven op een mogelijke computerinbraak. Wel verklaart hij dat Shell uitermate veel aandacht besteedt aan IT-veiligheid
net zoals het milieu zeker ... ughe ughe
/edit en duurzame energie natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 21:53 ]

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:50:
http://www.nu.nl/internet...giebedrijven-gehackt.html

[...]

net zoals het milieu zeker ... ughe ughe
/edit en duurzame energie natuurlijk.
Wis en waarachtig wel duurzaam. Maar dan in het verre Japan.

In NEEderland mogen ze gewoon doorgaan met Mega fossielen handel. Omdat onze gezegende Staat mee kan afromen roven...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
@trekker22:
Ik weet niet of je het al overwogen hebt, maar de meeste PC's kun je véél zuiniger maken. Ook kun je zuinige randapparatuur gebruiken. Een standaard monitor verbruikt zomaar 50W, terwijl een vergelijkbaar zuinig model soms al met 10W genoeg heeft.

Voor wat inspiratie kun je misschien hier kijken:
Over kunst, cultuur en techniek: 10W i3-systeem: nu voor maar 8.5W!

Een Core i3 desktop(!) systeem op 8,5W! Dat is dus gewoon een snelle computer, maar dan getweaked om maar 8,5W te gebruiken in Idle.

• trekker22
pcmadman schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:38:
@trekker22:
Ik weet niet of je het al overwogen hebt, maar de meeste PC's kun je véél zuiniger maken. Ook kun je zuinige randapparatuur gebruiken. Een standaard monitor verbruikt zomaar 50W, terwijl een vergelijkbaar zuinig model soms al met 10W genoeg heeft.

Voor wat inspiratie kun je misschien hier kijken:
Over kunst, cultuur en techniek: 10W i3-systeem: nu voor maar 8.5W!

Een Core i3 desktop(!) systeem op 8,5W! Dat is dus gewoon een snelle computer, maar dan getweaked om maar 8,5W te gebruiken in Idle.
ik heb helaas speciale vmware servers staan met 48 GB aan geheugen voor bepaalde reken taken. Dual CPU met quadcores hier op. Deze is me te duur in investering geweest om nu om te ruilen:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:
[...]

Eric, je kunt niet zomaar EIA hanteren. Dan moet het wel een bedrijfspand zijn (of een afzonderlijk onderdeel van het pand dat dienst doet als bedrijfshuisvesting).
Ik geloof dat het zijn woonhuis is, dan is er GEEN EIA mogelijk !

Of je doet het wel, maar is het fraude.

Edit: zie nu pas dat dat er al een reactie terzake stond..ach

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 22:49 ]

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:39:

Vandaag online gegaan! 31020 Wattpiek (132x Yingli van 235Wp) op 2x SMA Tripower 15000. Huber+Suhner bekabeling, Lorenz Plus montagesysteem. Webbox Bluetooth (ging wonderlijk goed, over 40 meter en door 3 muren!) monitoring. Als omvormer 1 meer dan 20% afwijkt van omvormer 2 krijg ik trouwens ook mail, nieuwe optie.
Feli!

Maaaarrrrrrrr:

Ik mis deze passage die ik net had gekopieerd en ik nu zie dat je het bericht hebt gewijzigd...:
10.000 boven salderingsgrens, kost hem jaarlijks dus 400EUR omdat hij geen Ferrarismeter heeft. Krijgt echter wel 3EUR per 1000kWh voor groencertificaten, maargoed.
Vertel eens: hoe zat dat nou met die "groencertificaten"?????

Want ik ben nu wel heeeeeeel erg nieuwsgierig geworden hoe dat dan in zijn werk is gegaan, wie die GSC's dan zou krijgen, of die extra kosten voor een BPM wel in de berekeningen zitten, of de jaarlijkse extra meetkosten d'r dan bij zitten, hoe het zit met de registratie bij CertiQ (zonder SDE). En nog zo wat leuke details. Mag ook per mail... ;)

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

nog geen 6w in mijn nieuwe job, en nu al benaderd voor een interne werkgroep; meedenken over laadpunten elektra (en de energie infra structuur erachter). Dat brengen we dan tzt op de markt . . . .
Hmmm, denk dat ik daar JA op ga zeggen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Klaver 4 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:19:
Ik zit hier een beetje gek te worden 8)7 En wel hierom:

We zitten een weekje op Texel in het vakantiehuis van vrienden. Hartstikke leuk. Maar ook hier op Texel klopt mijn groene hart gewoon door ;)

In het huis hangt een Nefit cv ketel, type 3030V Combi. In de kamer hangt een thermostaat, type Nefit Modulator (dat is er een met draaiknop om de gewenste temperatuur in te stellen, maar je kunt niet aflezen wat de temperstuur is, omdat er geen thermometer in zit :(
Momenteel staat de thermostaat ingesteld op 20 graden. De ketel springt aan, brandt een minuut of 4, gaat dan gedurende 1 à 2 minuten uit en begint dan weer te brenden :?
Aanvankelijk dacht ik dat de ketelthermostaat de oorzaak was maar 's ochtends brandt de ketel wel minstens een uur achter elkaar om het van 15 naar 20 graden te verwarmen. Nu zit ik meer aan de Modulator te denken. Probleem is ook nog dat het ding vol zit met electronica die gevoed wordt door de 2 draden vanuit de ketel. Er is ook geen relais, waardoor ik niet kan constateren of hij schakelt. Mogelijk is de differentiatie te krap?? Ik heb hem open gemaakt en zie alleen een potmeter om de temperatuur te corrigeren (bijv. als hij in een koude hoek van de kamer zou hangen) en een potmeter waar de nachtverlaging mee ingesteld kan worden. Op deze "eenvoudige" Modulator heeft die echter geen functie volgens mij. Er zit immers geen tijdklok op. Uitsluitend de eerder genoemde draaiknop.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik de ketel "rustiger" kan krijgen met langere brand- en rusttijden?

Overigens heb ik al wel een kleine verbetering aan de ketel aangebracht: de temperatuur van het tapwater stond op 55 graden, die heb ik i.v.m. legionellagevaar verhoogd naar 60 graden. En het cv water verlaagd van 80 naar 75 graden.
Verder stond de pomp ingesteld op continue. Dat betekent 365 dagen 24/7 een draaiende pomp à 85 Watt!
Minischakelaar omgezet naar pompschakeling, resetknop ingedrukt. Maar volgens mij draait hij nog steeds constant. Slecht te horen omdat er boven in het toestel ook nog een ventilator langzaam lijkt te draaien.
O ja, de temperatuurmeter in de ketel is defect. Alleen de druk is af te lezen, een keurige 2 bar.

Kortom, een "vreemde" cv-installatie en dat stoort me...
Als ik het simpel op kan lossen zou dat mooi zijn. En de vrienden ook weer blij...
Je kan als het goed is op de UBA een aansluiting aanpassen, om hem in modulatie te zetten, ipv aan/uit.

Een aan/uit thermostaat hoort op pin 1 en 2. Een moduline moet op pin 3 en 4, daarbij moeten dan pin 1&2 met een draadje doorgelust worden.

Zo lees ik het in elk geval in mijn installatiemanual van onze Ecomline HR.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Voor 2011 heb ik 2 groene voornemens:
- HoutCV i.c.m. Zonneboiler aanschaffen
- Vloerisolatie aanbrengen

Mijn woning heeft houten vloeren. Tussen de balken zitten ongeveer 70 cm. MIjn voornemen is om de dikste steenwol platen die ik kan vinden er tussen aan te brengen En vervolgens vast te zetten met latjes.
Vraag: kan iemand bevestigen dat dit de beste manier is om het te doen?

Totnogtoe vond ik steenwol van 13,5 cm dikte met een R-waarde van 3,85
Vraag: Heeft iemand dikker/beter steenwol gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 14:02
trekker22 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:40:
[...]

ik heb helaas speciale vmware servers staan met 48 GB aan geheugen voor bepaalde reken taken. Dual CPU met quadcores hier op. Deze is me te duur in investering geweest om nu om te ruilen:)
Als je genoeg werk hebt voor die machine, dan zal hij ook best wel efficiënt zijn. Het wordt pas een probleem als hij >90% van de tijd staat te idlen, dat is pure verspilling.

Weet overigens niet of het zelfbouw is of iets professioneels waar je niets aan wilt veranderen, maar een efficiënte voeding en goed powermanagement (software) kan al veel schelen (als je dat nog niet hebt).

Verder lijkt me dit gewoon iets wat je dan met stap twee van de trias energetica moet oplossen:
Duurzaam opwekken >> Zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Een vraagje over de salderingsregel waar nu bij de meeste leveranciers tot max 5000 kWh gegaan mag worden. Geldt deze regel alleen voor huishoudens of ook voor bedrijven?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:00
aukema schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:20:

Mijn woning heeft houten vloeren. Tussen de balken zitten ongeveer 70 cm. MIjn voornemen is om de dikste steenwol platen die ik kan vinden er tussen aan te brengen En vervolgens vast te zetten met latjes.

Ik heb Isover platen genomen (12cm) en vastgezet (tegen het naar beneden vallen) met electrabuis en spijkerclips.
Veel makkelijker en goedkoper dan latjes en daarbij kan je de buizen makkelijker in 1 lengte in je kruipruimte krijgen.
Staat best grappig rijen buizen netjes op een rij.

Ik heb begrepen dat glaswol wat langer meegaat (?) mogelijk beter tegen vocht kan maar helaas veel minder prettig te verwerken valt. (Was hier een enorme uitdaging, beetje claustrofobie en een kruipruimte hoogte van 40 cm gemiddeld gehuld in een maanpak...
Maar het zit erin met voelbaar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:21:
[...]

Hier zit dus een warmtepomp in?
Is hij geluidsarm?
Wat is de COP ongeveer en hoeveel verbruikt hij?
Vragen, vragen, vragen.
Maar ik ben er steeds enthousiaster over.
Dat is het mooie, niks warmtepomp maar balansventilatie!
Het is een decentrale unit met 2 geveldoorvoeren. 1 voor aanvoer van schone lucht van buiten en 1 voor afvoer van vuile lucht van binnen. De truc is alleen dat dit via een WTW loopt, dur de aangevoerde lucht wordt verwarmd door de afgevoerde lucht. Rendement is ongeveer 80%.

Ook is deze vraaggestuurd. Dus, alleen als je CO2 niveau onder de ingestelde waarde komt, gaat hij ventileren. Een soort automatisch raam.

Geluid hangt nogal af van de plaatsing en woonoppervlak. Ik heb hem in de woonkamer voor 55m^2. Als we een tijdje in de keuken zitten, duurt het voordat er CO2 gemeten wordt en hij dus begint te ventileren. Begint de ventilatie eenmaal, dan meet hij meer CO2 doordat de lucht in beweging is gekomen en gaat hij op de hoogste stand staan. Ook 55m^2 is eigenlijk te groot. Climarad zelf raadt max 50m^2 aan.

Op de hoogste stand maakt hij wel aanwezig geluid. Dit went eigenlijk wel moet ik zeggen omdat het nogal monotoon is. Ik merk dat ik hem ook zelf als raam gebruik. Dus af en toe zelt ik hem bewust op maximaal (0,5 uur) als ik even de kinderen naar bed doe of als ik sta te koken. Ook laat ik hem pauzeren (1 uur) als ik rustig even TV wil kijken.

Verbruik is vrij laag, er zitten 2 DC motoren in. (exact moet ik even nakijken wat het maximale verbruik is)

Verder zit er een nachtventilatiefunctie op. Arg handig voor nachtkoeling in de zomer.

Kijk maar eens op climarad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
trekker22 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:39:
nou de vraag is dan waarin? bouwkundig/technisch kan ik beter achter mijn bureau gaan zitten...

enige wat ik kan bedenken is een zo'n deskundig energielabel type vinden die ook echt betrouwbaar en deugdelijk advies geeft :)
6600kWh is heel erg hoog. Ik zat hier in het begin rond de 5500-5800kWh per jaar. Dat is nu, zonder zonnepanelen, nog maar 2400kWh.

Grootste verbruiker heb je al genoemd. Je servertjes, vraag jezelf af waarom die 24/7 aan moeten staan. Vraag je daarna af of je met een bescheiden investering dat verbruik kan terugdringen.

Ik had een P4 2.8Ghz, 8 schijven, UPS etc hier staan als server. Stroomverbruik per jaar 1300kWh. Ik heb nu een HP Compaq laptop met 2x 1.83Ghz cores draaien als server. Stroomverbruik per jaar 200kWh. En daarbij de laptop is nog sneller ook en neemt veel minder ruimte in.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:
[...]

- keuken is meteen initeel meegebouwd in 2002. Zit gewoon kruipruimte onder en lijkt me net zo geisoleerd als rest van woning

- ik lees wel eens dat bepaald moet worden of vloerverwarming voldoende is als hoofdverwarming / bijverwarming. Ik neem aan dat in dit huis ook bedoeld is om de radiatoren te gebruiken en niet alleen de vloerverwarming? (kan het wel eens ene paar dagen proberen...) Kijken of dat wat in gas scheelt.
Als je huis zo nieuw is, kan het zijn dat zelfs een HOH van 15cm (afstand tussen slangen) voldoende is voor hoofdverwarming. Kijk eens naar de verdeler hoeveel groepen erop zitten en deel de vloeroppervlakte eens door dit aantal groepen. Rond 10m^2 per groep is de HOH 10 cm, rond de 15m^2 = HOH 15cm en verder.

Je moet het zo zien:
De thermostaat stuurt de CVaan, immers je wilt dat de temperatuur 2 graden stijgt.
De radiatoren en de vloerverwarming krijgen heet water aangevoerd
De radiatoren hebben de temperatuur in de kamer, waar je thermostaat hangt, binnen no time op 20 graden.
Aanvoer stopt, luchttemperatuur in kamer 20 graden, vloertemperatuur matig en keuken koud.

Doe je dus de radiatoren dicht, dan heeft de vloer meer tijd om aan te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aukema schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:20:

Je moet je wel afvragen of steenwol geschikt is voor de kruipruimte ivm vochtopname. Anders moet je deze op zijn minst nog voorzien van een dampdoorlatende folie zodat eventueel binnengedrongen vocht er weer uit kan. EPS wordt wel veelvuldig toegepast, maar is misschien minder makkelijk in de kruipruimte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 08:50:
[...]

6600kWh is heel erg hoog. Ik zat hier in het begin rond de 5500-5800kWh per jaar. Dat is nu, zonder zonnepanelen, nog maar 2400kWh.

Grootste verbruiker heb je al genoemd. Je servertjes, vraag jezelf af waarom die 24/7 aan moeten staan. Vraag je daarna af of je met een bescheiden investering dat verbruik kan terugdringen.

Ik had een P4 2.8Ghz, 8 schijven, UPS etc hier staan als server. Stroomverbruik per jaar 1300kWh. Ik heb nu een HP Compaq laptop met 2x 1.83Ghz cores draaien als server. Stroomverbruik per jaar 200kWh. En daarbij de laptop is nog sneller ook en neemt veel minder ruimte in.
nou die servers blijven voorlopig nog staan en ga kijken of ik andere plekken kan bezuinigen. Zijn ESXi servers en zie dat die wel cpu kan laten verlagen bij veel idle, kijken of ik van die 500-600wat continue wat af kan snoepen! Als ik een energiemeter wil kopen, voldoet zo'n ding van de Gamma? Ooit op Kassa gezien dat die goedkoopste net zo goed werken als hele dure.

Heb in ieder geval de loodgieter gebeld om naar mijn vloerverwarming/ketel/radiatoren te laten kijken, want heb de vloerverwarming op 45 gezet en alle radiatoren uit, behalve die in de keuken. Maar die na een half uur opstaan brandt die verwarming maar zachtjes en wordt het in de woonkamer niet hoger dan 19,5 wat te laag is. Dus vraag me af hoe deze vloerverwarming bedoeld is, als bijverwarming denk ik. En of de steen er wel geschikt voor is. Vorige eigenaar was iemand die alles wel prima vond, maar ik kan me aan zoiets ergeren.

Verder heb ik mijn werk pc hele dag aan van 8:00 - 0:00 en laat die dan 's nachts maar aan omdat al die programma's me opstarten me teveel tijd kosten. Nu moet ik naar de Sleep modus gaan kijken om daar toch mee te besparen. Heb alleen een draadloos logitech muis+tb en wil die niet uit sleep komen 8)7 8)7 Maar eens aan puzzelen dan. (Als ik na sleep op de power knop druk dan begint die gewoon te booten??)

Maar ik ga me inderdaad richten en op besparen en op zelf opwekken. Nu heb ik alleen van solarking begrepen dat me platdak toch meer in de schaduw ligt dan gedacht, misschien even afwachten tot de zomer om te kijken hoe het zit qua bomen/schaduw/zon etc (Al kan ik die 1500 euro subsidie op zijn minst wel meepakken en beginnen met ene kleine opstellling die op plat dak kan!)

[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 11-02-2011 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@trekker22

Die 1500 euro subsidie is voor een zonneboiler (of is er voor PV een lokale subsidie?). Deze heeft minder last als een gedeelte in de schaduw staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk trouwens dat je systeem niet goed ingeregeld is. Hiervoor heb je een deskundige installateur nodig. Veel begrijpen hier ook niets van.

Een stenen vloer moet de warmte juist perfect geleiden en er kan bijna geen verschil tussen beiden zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 08:59:
[...]

Als je huis zo nieuw is, kan het zijn dat zelfs een HOH van 15cm (afstand tussen slangen) voldoende is voor hoofdverwarming. Kijk eens naar de verdeler hoeveel groepen erop zitten en deel de vloeroppervlakte eens door dit aantal groepen. Rond 10m^2 per groep is de HOH 10 cm, rond de 15m^2 = HOH 15cm en verder.

Je moet het zo zien:
De thermostaat stuurt de CVaan, immers je wilt dat de temperatuur 2 graden stijgt.
De radiatoren en de vloerverwarming krijgen heet water aangevoerd
De radiatoren hebben de temperatuur in de kamer, waar je thermostaat hangt, binnen no time op 20 graden.
Aanvoer stopt, luchttemperatuur in kamer 20 graden, vloertemperatuur matig en keuken koud.

Doe je dus de radiatoren dicht, dan heeft de vloer meer tijd om aan te warmen.
ik heb de radiator alleen in de keuken aan gelaten, zodat het daar sneller bijwarmt. Echter om 8:00 als die aanslaat, is die radiator om 8:30 nog steeds niet overdreven warm. (onderaan zelfs koud nog). Vloerverwarming nu op 45 gezet. Temperatuur die bij slangen aangegeven wordt is echter maar 33 graden?

Verder heb ik 6 groepen in vloerverwarming kastje zitten en gerekend dat ik ongeveer 75m2 aan oppervlakte. Maar hoever de slangen uit elkaar liggen geen idee. Van de vloerverwarming is geen documentatie of niks.

Om aan te geven hoe "niet" de vorige eigenaar er mee bezig was:
in de keuken, badkamer beneden en bijkeuken was overal luchtafvoer naar boven (platdak). In de keuken / badkamer zelf met een ventilator die je aan of uit kan zetten. Deze gaten stonden naar buiten aangesloten zonder een valklep als de ventilator niet gebruikt werd. Er waaide gewoon koude lucht gewoon naar binnen, zeker als je de afzuigkap aanzette trok het als een gek. Die mensen hebben dit gewoon 8 jaar volgehouden. (aannemer is een prutser, waarvan ik veel slecht werk ben tegen gekomen, lekkage badkamer, alle tegels los op badkamer. Verfwerk van zeer slechte kwaliteit)
Nog gebeld met leverancier van die ventilatoren en vertelt doodleuk dat er een te goedkope ventilator is geplaatst die alleen voor horizontaal gebruik is en de afsluitklep vergeten is. Nu heb ik ze alle drie maar afgesloten van buiten af met schuimrubber... Al met al had ik best een goeie bouwkundige mee mogen nemen bij aankoop, maar ging uit van een niet te oud huis waar van er ongeveer 8 stuks zijn gebouwd. (Zelf al zo vaak tegen iedereen gezegd dat huidige bouwkwaliteit om te huilen is en kom het bij deze aannemer dus ook tegen.)

Verder een top huis, maar moet echt uitgaan zoeken of er op energie flink te besparen valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:23:
@trekker22

Die 1500 euro subsidie is voor een zonneboiler (of is er voor PV een lokale subsidie?). Deze heeft minder last als een gedeelte in de schaduw staat.
die 1500 euro is voor 750Wp zonnepanelen, maar hier is echt wel genoeg zon voor te vinden. Zonneboiler krijg je max 10% subsidie.

En over dat inregelen, daarom wilde ik niet graag met me lokale loodgieter bellen (expliciet bij gezegd dat ik denk dat vloerverwarming niet goed geregeld is.) maarja ik heb geen idee wie ik hier zo hiervoor in de buurt voor kan vragen... (wie doet zoiets? zag wel cvtuning.nl uit nijmegen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat het zijn woonhuis is, dan is er GEEN EIA mogelijk !
Of je doet het wel, maar is het fraude.
>
Zonne-energie wordt door de fiscus als roerend goed gezien en is daarmee onafhankelijk van het eigendom van het pand [belangrijk voor kantoor aan huis].
Voor bedrijven gelden, naast de regeling Duurzame Warmte en de SDE, een paar fiscale investeringsregelingen:
- IA (Investeringsaftrek): voor alle bedrijfsmatige investeringen. Minimaal € 2200 op jaarbasis investeren. Het percentage loopt van maximaal 25% af tot 0% (bij investeringen op jaarbasis van meer dan € 240000).
- EIA (Energie Investeringsaftrek): voor investeringen in Duurzame energie en energiebesparing. 44% (tarief 2009; minimaal € 2200 investering, geen maximum bedrag). Vanaf 2008 is de aftrek voor Zon-PV begrensd op € 3000/kWp.
De IA en EIA mogen bij elkaar opgeteld worden.
De hoogte van de aftrek kunt u in mindering brengen op de fiscale winst, in het jaar van aanschaf, of het jaar van aangaan van de verplichting tot aanschaf. Onder de aftrek vallen nog diverse kosten die u en uw bedrijf zelf maken in het kader van aanschaf van een duurzame energie installatie. Daaronder vallen bijvoorbeeld verwervings-, montage-, en onderzoekskosten.
Hiernaast geldt uiteraard dat u de investering gewoon kunt afschrijven.
Afhankelijk van de belastingdruk kan het voordeel oplopen tot een teruggave van wel 80% van de investering!

indien je kantoor aan huis definieert wel eia,
indien je gewoon thuis werkt in loondienst geen eia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:39:
Een vraagje over de salderingsregel waar nu bij de meeste leveranciers tot max 5000 kWh gegaan mag worden. Geldt deze regel alleen voor huishoudens of ook voor bedrijven?
Ook voor bedrijven.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:46:
[...]

>
Zonne-energie wordt door de fiscus als roerend goed gezien en is daarmee onafhankelijk van het eigendom van het pand [belangrijk voor kantoor aan huis].
Voor bedrijven gelden, naast de regeling Duurzame Warmte en de SDE, een paar fiscale investeringsregelingen:
- IA (Investeringsaftrek): voor alle bedrijfsmatige investeringen. Minimaal € 2200 op jaarbasis investeren. Het percentage loopt van maximaal 25% af tot 0% (bij investeringen op jaarbasis van meer dan € 240000).
- EIA (Energie Investeringsaftrek): voor investeringen in Duurzame energie en energiebesparing. 44% (tarief 2009; minimaal € 2200 investering, geen maximum bedrag). Vanaf 2008 is de aftrek voor Zon-PV begrensd op € 3000/kWp.
De IA en EIA mogen bij elkaar opgeteld worden.
De hoogte van de aftrek kunt u in mindering brengen op de fiscale winst, in het jaar van aanschaf, of het jaar van aangaan van de verplichting tot aanschaf. Onder de aftrek vallen nog diverse kosten die u en uw bedrijf zelf maken in het kader van aanschaf van een duurzame energie installatie. Daaronder vallen bijvoorbeeld verwervings-, montage-, en onderzoekskosten.
Hiernaast geldt uiteraard dat u de investering gewoon kunt afschrijven.
Afhankelijk van de belastingdruk kan het voordeel oplopen tot een teruggave van wel 80% van de investering!

indien je gewoon thuis werkt in loondienst geen eia.
Kleine toevoeging: er mag officieel niet worden afgeschreven op inventaris, en zonnepanelen vallen onder inventaris als je kantoor aan huis hebt, en die kantoorruimte niet als zakelijk op de balans staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CV tuning doet dat idd.

Landelijke subsidie voor een zonneboiler is maximaal 1500 euro. Met een >6m^2 systeem zit je daar zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komen bedrijven ook in aanmerking voor de "duurzame warmte" subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

HellevUUr schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:26:
[...]

Ik was nog vergeten om te melden dat digitenne 8 Watt in standby verbruikt.
Te veel naar mijn smaak.
Dat hele digitale TV is toch een nachtmerrie wat betreft sluipverbruik, of heb ik het mis. Kent iemand digitale TV oplossingen zonder sluipverbruik waar je wel een (eigen) harddiskrecorder aan kan koppelen?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een standby knop die alle apparaten uitschakelt als we deze niet gebruiken. Werkt prima, behalve dat dat UPC aparaat daarna weer van alles moet terug updaten waardoor deze de eerste 5-10 minuten niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

windfreak schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:25:
[...]
Dat hele digitale TV is toch een nachtmerrie wat betreft sluipverbruik, of heb ik het mis. Kent iemand digitale TV oplossingen zonder sluipverbruik waar je wel een (eigen) harddiskrecorder aan kan koppelen?
Gewoon een tv met DVB-c ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:10:
jeroenh rules, ik moest nog even aan hem denken toen ik vandaag tankte bij amstelveen voor 163,8 cent, met een polo blue motion, waar 85 euro in verdween, na 602 kilometer.(niet mijn auto, bedrijfsauto, ik heb namelijk geen auto meer)
Eric,

Reken ik nou fout of heb je zo'n zware voet?
85 EUR en 1,638 voor een liter Euro benzine is 51,9 Liter
602 Kilometer met 51,9 Liter is 1:11,6, volgens het boekje is een Polo Blue Motion toch echt wel wat zuiniger, stadsverkeer 1:14,7

Oke die meetmethode is wel erg ruim/slecht (of wat je er van vindt), maar het is een meetmethode die gestandaardiseerd is.
Bij ons lijkt hij overigens aardig te kloppen om dit moment (boordcomputer auto). Maar of dat altijd zo blijft is nog maar de vraag, de eerste volle tank is nog niet leeg gereden.
Dat afslaan/starten van de motor voor een stoplicht is trouwens ook even wennen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik reed slechts alkmaar-mijdrecht viceversa, de rest heb ik er niet mee gereden,
die auto is helemaal niet zuinig, tenzij je snapt wat de rijstijl moet zijn, maar ik kreeg hem niet beter dan 5.2 liter/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:10:
Een Polo heeft een tankinhoud van 45 liter. Hoe krijg je daar 51,9 liter in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:46:
[...]

Zit daar geen addertje onder het gras?
Moet dat kantoor geen eigen voordeur e.d. hebben?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 17-09 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:01:
ik reed slechts alkmaar-mijdrecht viceversa, de rest heb ik er niet mee gereden,
die auto is helemaal niet zuinig, tenzij je snapt wat de rijstijl moet zijn, maar ik kreeg hem niet beter dan 5.2 liter/100km.
Dat verbaast mij wel, want mijn Octavia Combi 2.0TDI heeft dat zelfs al wel eens gehaald en die is heel wat groter en zwaarder en kent geen slimme bespaarfoefjes als start-stop.
Gemiddeld rij ik daarmee 5,6l/100km en ik rij niet echt als een slak.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
VincentH schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:42:
[...]

Dat verbaast mij wel, want mijn Octavia Combi 2.0TDI heeft dat zelfs al wel eens gehaald en die is heel wat groter en zwaarder en kent geen slimme bespaarfoefjes als start-stop.
Gemiddeld rij ik daarmee 5,6l/100km en ik rij niet echt als een slak.
Da's appels en peren vergelijken. TSI = Benzine. TDI = Diesel. Diesel is per definitie per km zuiniger dan een benzine.

Ik rij nu gemiddeld ergens tussen de 1:22 en 1:24 met mijn 1.2TDI ecomotive. Mijn record staat nu op 1:28.4 met deze auto.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kleine 'zuinige' benzine auto's kunnen heel zuinig zijn. Grotere moderne diesel auto's die niet het 'zuinige' label hebben zijn in praktijk een stuk minder gevoelig voor doorrijgedrag. Ik heb m'n verbruik ondanks doorrijden nog steeds keurig op 1op15,3 staan, met een 2.0 liter motor. Ik ben dan ook erg blij dat ik diesel rij.

Volgende auto wordt weer een diesel, eentje die minimaal 1op20 doet. Geen kleine auto trouwens, mag wel een station zijn ofzo. Kan ik m'n fietsen tenminste achterin gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 11-02-2011 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:50:
behalve dat dat UPC aparaat daarna weer van alles moet terug updaten waardoor deze de eerste 5-10 minuten niet werkt.
...en daarom bij ons geen digitale TV. Ik die bij anderen alleen maar problemen met die UPC kastjes - en dan laat het gros hem nog 24/7 aan staan.

Het voegt ook niet echt wat toe, het is niet alsof ik bij anderen betere televisieprogramma's op zie staan. Het is bijna alleen maar meer van hetzelfde (vind ik).

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 11-02-2011 13:09 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 17-09 22:41
flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:03:
[...]

Da's appels en peren vergelijken. TSI = Benzine. TDI = Diesel. Diesel is per definitie per km zuiniger dan een benzine.

Ik rij nu gemiddeld ergens tussen de 1:22 en 1:24 met mijn 1.2TDI ecomotive. Mijn record staat nu op 1:28.4 met deze auto.
O ik dacht dat bluemotion altijd een diesel was! Weer iets geleerd vandaag! :)

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:53

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:08:
[...]

...en daarom bij ons geen digitale TV. Ik die bij anderen alleen maar problemen met die UPC kastjes - en dan laat het gros hem nog 24/7 aan staan.

Het voegt ook niet echt wat toe, het is niet alsof ik bij anderen betere televisieprogramma's op zie staan. Het is bijna alleen maar meer van hetzelfde (vind ik).
Dan kan ik je toch een beetje geruststellen.
Wij hebben digitale tv van Ziggo. Daarop aangesloten een Humax decoder met ingebouwde harddisk.
Als we niet kijken (of opnemen!) staan alle apparaten helemaal uit, dus ook niet op standby. Zodra we de Humax aanzetten is er binnen 2 sec. (digitaal) beeld.

En ach, wij kijken ook niet veel maar sommige regionale zenders krijg je alleen met zo'n digitale aansluiting. ;)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Klaver 4 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:38:
[...]

Dan kan ik je toch een beetje geruststellen.
Wij hebben digitale tv van Ziggo. Daarop aangesloten een Humax decoder met ingebouwde harddisk.
Als we niet kijken (of opnemen!) staan alle apparaten helemaal uit, dus ook niet op standby. Zodra we de Humax aanzetten is er binnen 2 sec. (digitaal) beeld.

En ach, wij kijken ook niet veel maar sommige regionale zenders krijg je alleen met zo'n digitale aansluiting. ;)
Ik zet onze KPN interactieve tv decoder (en de tv en de surround) ook uit met een stekkerblok als we er geen gebruik van maken, maar dat vergt wel het nodige geduld: opstarten van dat ding duurt 5+ minuten(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Nu online
zo hadden we het van de week nog over oplevering van nieuwbouwhuizen en het al dan niet afstellen van de ventilatie, en nu krijgen we vandaag een brief dat men onze ventiatie komt meten en afstellen.
Hopelijk doen ze niet moeilijk over het feit dat we in de keuken 1 ventiel hebben dichtgemaakt omdat dat niet uitkwam met de keuken plaatsing, en stellen ze het overige gewoon goed in.
Mooie meevaller in dat geval, dan hoef ik alleen nog maar de CV een keer goed in te laten stellen.

Is dat cvtuning.nl wat, of zijn er andere aanraders? Cvtuning.nl klinkt goed, kost dan +- 300 euro met een besparing van soms 10% volgens hen, dus dat is wel ff kwa terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tankinhoud is officeel 45L maar als je het ontluchtingsnippeltje indrukt kun je er bijna 60 liter in kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dan heb je hem dus wel goed gereden want Alkmaar-Mijdrecht is niet echt constant te doen en veel optrekken/afremmen.
Dan hebben je collega's toch wel een behoorlijk "doorgereden" (het is maar wat je als standaard hanteert (rijstijl)). Overigens zijn de blue motion modellen echt niet zuinig(er) dan de andere modellen van Volkswagen als je de rijstijl die geadviseerd wordt niet hanteert.
De eerste 100 KM (boekje nog niet gelezen) gaf de boardcomputer ook 1:11 aan.

Zoals ik het heb begrepen uit het +/- 400 pagina's tellende instructieboekje heb begrepen, vlot/snel optrekken naar de kruissnelheid en overschakelen naar de hoogste versnelling (indicator in dashboard met een bolletje). Ik vond hem de eerste keer ook "bokkig" overkomen door de lage toeren ten opzichte van de vorige auto. Oké de respons is dan niet je van het, maar ja dit is een auto die gebouwd is voor een zo zuinig mogelijk gebruik.

Als ik respons wil hebben pak ik de motor wel (3,4 sec. naar 100Km/h en toch bij 120Km/h 1:18)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

Samsung DCB-H380R (HD ontvanger) voor Ziggo, 1,9W in diep standby. Is weer 'wakker' na 10 seconden.
antonboonstra in "Onderzoekje - Wat verbruikt jouw DTV/HD ..."

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
datadevil schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:01:
zo hadden we het van de week nog over oplevering van nieuwbouwhuizen en het al dan niet afstellen van de ventilatie, en nu krijgen we vandaag een brief dat men onze ventiatie komt meten en afstellen.
Hopelijk doen ze niet moeilijk over het feit dat we in de keuken 1 ventiel hebben dichtgemaakt omdat dat niet uitkwam met de keuken plaatsing, en stellen ze het overige gewoon goed in.
Mooie meevaller in dat geval, dan hoef ik alleen nog maar de CV een keer goed in te laten stellen.

Is dat cvtuning.nl wat, of zijn er andere aanraders? Cvtuning.nl klinkt goed, kost dan +- 300 euro met een besparing van soms 10% volgens hen, dus dat is wel ff kwa terugverdientijd.
ik ben er mee begonnen, op mijn site staat info er over.
kosten ca 200 eur afhankelijk van afstand tot nijmegen en soort ketel en radiatoren.
je cv-pomp kan je dan langzamer laten draaien zeg maar, en een optimale gelijkmatige warmteafgifte door het huis heen is ook lekker :)

doe Joep de groeten maar :)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 11-02-2011 14:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:39:
Ik geef toe dat (Nederlandse) wetgeving een complete ramp is, maar het lijkt me zeker als installateur essentieel als je over dat soort fundamentele zaken gewoon even de [actueel geldende] Elektriciteitswet bekijkt, want dan weet je meteen het antwoord:

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_11-02-2011
Artikel 31c

*

1.De in artikel 31, eerste lid, onderdeel b, bedoelde voorwaarden staan toe dat er op verzoek van een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, een meter ter beschikking wordt gesteld, waarmee zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit kan worden gemeten, indien het een afnemer betreft die duurzame elektriciteit opwekt.
*

2.Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die per jaar minder dan 3000 kWh duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de netbeheerder de stand van de in het eerste lid bedoelde meter, ten behoeve van de jaarlijkse rekening van de leverancier, door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit.
Verwijzing naar art. 95a lid 1:
Artikel 95a

*

1.Het is verboden zonder vergunning elektriciteit te leveren aan afnemers die beschikken over een aansluiting op een net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80 A.
Staat niks over "particulieren", "huishoudens", "bedrijven" of whatever. Er staat: max. 3x 80 Ampère "doorlaatwaarde" van de aansluiting (die ook nog eens "op een net" moet zijn gekoppeld). Dat is de wettelijk bepaalde grens tussen "kleinverbruik" resp. "grootverbruik". NIET de grens tussen "particulier" en "bedrijf" o.i.d.

Duidelijk, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RWE op zoek naar Nederlanders voor bouw kolencentrale Eemshaven
Het Duitse energiebedrijf RWE heeft aangegeven te gaan kijken of er Nederlandse bouwvakkers ingezet kunnen worden bij de bouw van haar kolencentrale in de Eemshaven. Momenteel werken er voornamelijk buitenlandse vakmensen mee aan de bouw van de centrale.
Het UWV in Delfzijl heeft al aangegeven genoeg beschikbare mensen in het bestand te hebben. Binnenkort gaat RWE in gesprek over het inzetten van Nederlands bouwpersoneel.
Bron: RTV Noord
liepen ze niet te brullen over banen en werkgelegenheid ?
dat valt dan ook weer een `beetje` tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NielsTn schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:54:
[...]

ik ben er mee begonnen, op mijn site staat info er over.
kosten ca 200 eur afhankelijk van afstand tot nijmegen en soort ketel en radiatoren.
je cv-pomp kan je dan langzamer laten draaien zeg maar, en een optimale gelijkmatige warmteafgifte door het huis heen is ook lekker :)

doe Joep de groeten maar :)
Nee, hoor. Joep heeft zijn prijs verhoogd. Kost nu 300 euro. :)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Cyberpope schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:28:
[...]

aha dan zijn de early adapters like me and flitspaal ook eens gematst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:22
ollie1965 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:53:
[...]

Eric,

Reken ik nou fout of heb je zo'n zware voet?
85 EUR en 1,638 voor een liter Euro benzine is 51,9 Liter
602 Kilometer met 51,9 Liter is 1:11,6, volgens het boekje is een [.
Dat is belabberd zeg in mijn opel Corsa rij ik gewoon 6,2 l /100km --> 1:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alkmaar is een duurzaam stadje, maar dit gaat dan wel weer wat ver :
http://www.nufoto.nl/foto...angeduwd-bij-alkmaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punkrocker schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:34:
[...]

Zit daar geen addertje onder het gras?
Moet dat kantoor geen eigen voordeur e.d. hebben?
Of bij een administratieve splitsing worden voldaan aan de inkomenseis.
Nog los van het feit dat de fiscus een PV installatie NIET altijd als roerend aanmerkt. Zie staatscourant

Hij zegt maar wat hij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, Gridfit 250LV is binnen. Nu wachten totdat het paneeltje binnen is en dan weer stoelendans op het dak.

De onderdelen van Conrad zijn ook binnen, kWhmeter met S0 uitgang. Daarnet 20m kabel gekocht. Straks eerst resten met de Arduino en de kWhmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Alweer een klomp gebroken hier.

Zit net een bericht van onze Nederlandse "Mededingings" Autoriteit te lezen (pdf):
Na onderzoek is vastgesteld dat Land Baden-Württemberg, één van de 16 staten van de Bondsrepubliek Duitsland, via haar 100 % aandeel in Neckarpri GmbH, voornemens is zeggenschap te verkrijgen, in de zin van artikel 27, eerste lid, onder b, van de Mededingingswet, over EnBW Energie Baden-Württemberg AG.

Op 9 februari 2011 heeft de Raad van Bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit besloten dat voor het tot stand brengen van de hierboven genoemde concentratie geen vergunning is vereist. Dit besluit 7107/9 is aan de meldende partijen op 9 februari 2011 bekendgemaakt.
(a) Wat heeft ons nationale marktwondertje NMa in Gaia's naam te maken met oordelen over het DERDE grootste Duitse energiebedrijf, met een omzet van 15,5 miljard Euro in 2009, waar het volgens mij uitsluitend een 100 procent Duits avontuur betreft, nota bene met een van de grootste deelstaten daar? 8)7

(b) Wat had dat alles met een al dan niet af te wijzen Nederlandse vergunning te maken?

(c) Ik heb nergens gezien dat EnBW plannen voor Nederland heeft (waarom zouden ze ook, Duitse markt is groot genoeg?).

(d) Hebben ze bij de NMa belastinggeld te veel om te verbranden voor nutteloze vergaderingen door vet betaalde topjuristen?

(e) Of zou het iets te maken hebben met EL&I dochter TenneT die echter niet het hoogspanningsnet van EnBW, maar dat van E.ON (Transpower) in Duitsland met geleend geld (miljarden) heeft overgenomen?

(f) Of misschien met de dikke vrindjes politiek tussen EnBW en het aanpalende (Elsas, Vogezen) Franse atoomwonder EDF, wat door het Nederlandse provinciaaltje Delta naar binnen is geharkt om hier een tweede nuke neer te gaan zetten en de financiële risico's te laten dragen?

(g) Of heeft de NMa het gewoon veel te hoog in de bol en hebben ze te diep in het vrijdagmiddag borrelglaasje gekeken?

:?

Anyone?

Kunnen ze weer ff normaal gaan doen daar in dat dure Den Haag? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:07:
[...]

Je moet je wel afvragen of steenwol geschikt is voor de kruipruimte ivm vochtopname. Anders moet je deze op zijn minst nog voorzien van een dampdoorlatende folie zodat eventueel binnengedrongen vocht er weer uit kan. EPS wordt wel veelvuldig toegepast, maar is misschien minder makkelijk in de kruipruimte te krijgen.
Grappig, wil ik Steenwol doen, krijg ik reacties over glaswol en EPS...

Wat bedoel je met vocht? dat het echt nat wordt of condens?

graag zou ik nog war meer praktijkervaringen zien met houten vloeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:24:
[...]

Ik geef toe dat (Nederlandse) wetgeving een complete ramp is, maar het lijkt me zeker als installateur essentieel als je over dat soort fundamentele zaken gewoon even de [actueel geldende] Elektriciteitswet bekijkt, want dan weet je meteen het antwoord:

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_11-02-2011

[...]

Verwijzing naar art. 95a lid 1:

[...]

Staat niks over "particulieren", "huishoudens", "bedrijven" of whatever. Er staat: max. 3x 80 Ampère "doorlaatwaarde" van de aansluiting (die ook nog eens "op een net" moet zijn gekoppeld). Dat is de wettelijk bepaalde grens tussen "kleinverbruik" resp. "grootverbruik". NIET de grens tussen "particulier" en "bedrijf" o.i.d.

Duidelijk, toch?
Sorry hoor als ik hier iets vraag. Ik had gewoon even geen tijd om al die regels door te pluizen en verder hou ik me vooral bezig op de particulieren markt en daar weet ik alles van. Vandaar de vraag. in ieder geval bedankt voor je gedetailleerde antwoord. Hopelijk dat die salderingsgrens een keer afgeschafd wordt en zoveel mag salderen als je wilt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Moet je de dieselvariant eens bij aanklikken gebruikt ie 26,3 l/100km. 8)7

http://www.volkswagen.nl/...o_Trendline_D0Lnl,00.html

Wat een kneiter van een fout op die site zeg.
Energielabel A hebben ze dan wel weer goed maar past dus niet bij het opgegeven verbruik.
Hij zal wel gemiddeld 1:26,3 rijden, iets voor de eenhedenpolitie :)

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-02-2011 18:16 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
datadevil schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:01:

hier ben ik dus ook geinteresseerd naar. Nijmegen is wel niet ver weg, dus is wel te overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Nu online
Cyberpope schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:28:
[...]

Meer zelfs nog:

Een gewone woning kost € 260,-, exclusief € 0,25 per gereden kilometer en 19% BTW.

Komt voor mij dus op 308 incl btw, en daar komen die kilometers nog bij naar Utrecht, dus dat schiet aardig op :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
als je garantie op je ketel hebt kun je ze ook eens bellen en zeggen dat ie het niet goed doet of zo... wie weet kan de man die langskomt e.e.a wat bijstellen zodat het al een stuk zuiniger is.
of je haalt de ketel open en kijkt zef even op welke stand de pomp staat.
enmisschien staat er in het boekje bij de cv wel wat de installateurscode is, en dan kun je zelf watertemperatuur, nadraaitijd, antipendeltijd, max vermogen etc instellen.

@vloerverwarming:
de groepen in de keuken moeten relatief ook meer m3 verwarmen, omdat er onder keukenkastjes geen verwarming ligt, en er waarschijnlijk mechanische venttilatie draait in de keuken?

met lagere temperaturen verwar,en dan heeft zon wel meer invloed, en ramen koelen meer af dan een geisleerde muur,
dus alle beetjes bij elkaar, klopt het dat de keuken kouder blijft.

je kunt kijken welke groepen er naar de keuken gaan en welke naar de overige groepen.
dan draai je de groepen in de woonkamer een slagje dicht, als er tenminste ventelen op de retour van de groepen zit.
dan komt er meer warm water naar de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
engelbertus schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:26:
als je garantie op je ketel hebt kun je ze ook eens bellen en zeggen dat ie het niet goed doet of zo... wie weet kan de man die langskomt e.e.a wat bijstellen zodat het al een stuk zuiniger is.
of je haalt de ketel open en kijkt zef even op welke stand de pomp staat.
enmisschien staat er in het boekje bij de cv wel wat de installateurscode is, en dan kun je zelf watertemperatuur, nadraaitijd, antipendeltijd, max vermogen etc instellen.

@vloerverwarming:
de groepen in de keuken moeten relatief ook meer m3 verwarmen, omdat er onder keukenkastjes geen verwarming ligt, en er waarschijnlijk mechanische venttilatie draait in de keuken?

met lagere temperaturen verwar,en dan heeft zon wel meer invloed, en ramen koelen meer af dan een geisleerde muur,
dus alle beetjes bij elkaar, klopt het dat de keuken kouder blijft.

je kunt kijken welke groepen er naar de keuken gaan en welke naar de overige groepen.
dan draai je de groepen in de woonkamer een slagje dicht, als er tenminste ventelen op de retour van de groepen zit.
dan komt er meer warm water naar de keuken.
dat van die kraantjes had ik zelf al begrepen. maandag ff aan de loodgieter doorgeven dat die dat aanpast!

ventilatie keuken heb ik afgedicht, niet nodig en verkeerde ventilators er op. Afzuigkap doet genoeg zijn werk!

[ Voor 29% gewijzigd door trekker22 op 11-02-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

antonboonstra schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:42:
[...]

Samsung DCB-H380R (HD ontvanger) voor Ziggo, 1,9W in diep standby.
Dat is al een stuk beter dan ons Samsung Digitenne kastje: (ooit van TV-flevoland gekregen)
aan: 8.8W, standby: 5.5W
De LED op het kastje is juist uit als het apparaat aan staat, en hij heeft dus een paar jaar aan gestaan, omdat digitenne hier geen succes was. (alleen NL1 werkte, die we ook al op de schotel hadden).
Uiteraard is de stekker er nu definitief uit :-)
Het (oude) radio/cd-spelertje bleek ook 7,7W te gebruiken op standby. Die heeft sinds kort een extra knopje, die vlak voor de trafo de 240V onderbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat van die kraantjes had ik zelf al begrepen. maandag ff aan de loodgieter doorgeven dat die dat aanpast
dat kan je zelf, steeksleuteltje, en een inbus.
eerst plaatje eraf, de inbus eronder regelt de doorstroom.
rechtsom -> minder water erdoor, linksom meer water erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
JeroenH schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:08:
[...]

Zodra wij een platte tv kopen (als de oude versleten is) dan nemen we zo'n ingebouwde ontvanger. Ik verwacht niet dat onze recorder dan al aan vervanging toe is, dus die haalt zijn signaal maar lekker van de coaxkabel. Hopen dat tegen die tijd nog steeds zowel digitaal als analoog wordt aangeboden....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:46:
[...]

dat kan je zelf, steeksleuteltje, en een inbus.
eerst plaatje eraf, de inbus eronder regelt de doorstroom.
rechtsom -> minder water erdoor, linksom meer water erdoor.
Hangt beetje af van type afsluiter, ik heb hier een aantal verschillende, sommige met inbus andere met een speciaal sleuteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Hier een Rebox 4000 (satelliet). Diep standby: 1 Watt (maar staat hier helemaal uit). Opstarttijd: plm. 30 seconden. Zit USB-poort in waar je bijv. een stick in kan pluggen of een HD om op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, weer ff een zooi achterstallige grafieken ververst op mijn site.

Twee voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Yearly_yields/NJOcorr_renov.gif

2010 niet in gemiddeldes helemaal rechts opgenomen vanwege de ingrijpende dak renovatie in oktober (driekwart maand productie niet gerealiseerd, en nog een week of drie schaduwproblemen door steigers voor de werkzaamheden). De Kyocera's (2x50 Wp SSW, in serie op 1 OK4) stonden pas sinds 19 april (grasgroene kolom), dus nog niet representatief voor een heel jaar, deden het wel retegoed.

Ook leuk:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Daily_yields/CDOstacked.jpg

Noot: laatste grafiek is dagopbrengsten van bijna 11 jaar (indien vastgelegd), X-as geeft maand-jaar weer, "09-03" is september 2003.

Verder zelf grasduinen in bijna elf jaar opwek en registratie ervaring... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 08:43:
[...]

Dat is het mooie, niks warmtepomp maar balansventilatie!
Het is een decentrale unit met 2 geveldoorvoeren. 1 voor aanvoer van schone lucht van buiten en 1 voor afvoer van vuile lucht van binnen.......
THNX voor de info. Vrouw is ook voor,
Ik ga eens rondkijken.
Op het net zie ik dat de Sensa 56cm hoog is.
Ik heb maar 59 cm vanaf de grond. is dit voldoende in verband met de aanzuiging?

P.s. nu we hier toch bezig zijn. De firma waar ik voor werk gaat eind dit jaar verhuizen. Aangezien onze machines (lasers) veel warmte produceren, hebben wij overdag een overschot. 's nachts komen we dus warmte te kort. We hebben een offerte aangevraagd voor duurzame middelen maar vinden 280.000 euro veel te veel.
Heeft iemand een suggestie om warmte overdag op te slaan en deze 's avonds weer te gebruiken, of zijn er nog andere alternatieven. Graag jullie mening en tips hierover. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mike70 op 12-02-2011 03:28 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:09:
[...]

Nog los van het feit dat de fiscus een PV installatie NIET altijd als roerend aanmerkt. Zie staatscourant
Heb je een link voor me naar de dat artikel? Ik lees het anders namelijk:
3.8.1. Zonnepaneleninstallaties

Als een belastingplichtige een lening afsluit voor de aanschaf van een zonnepaneleninstallatie kan hij deze schuld als eigenwoningschuld aanmerken mits de zonnepaneleninstallatie onroerend is geworden. Er bestaan verschillende zonnepaneleninstallaties. Zo zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen die als het ware ‘los op de daken gelegd worden’ en panelen die slechts met een viertal schroeven worden bevestigd. Deze installaties zijn niet onroerend geworden. Een installatie is onroerend geworden als deze duurzaam met de woning is verenigd in de zin van artikel 3:3 juncto 3:4 van het BW doordat de installatie naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven. Hierbij is het niet meer van belang dat technisch de mogelijkheid bestaat om het bouwsel te verwijderen. Uitgaven voor een onroerende zonnepaneleninstallatie kunnen worden aangemerkt als eigenaarslasten. De beoordeling of de zonnepaneleninstallatie onroerend is, is civielrechtelijk van aard en afhankelijk van de feiten en omstandigheden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html

Voor de rest, als je ZZP'er aan huis bent, kun je geen gebruik maken van EIA, omdat het een toevoeging aan privepand is.

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 12-02-2011 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 03:23:
[...]

THNX voor de info. Vrouw is ook voor,
Ik ga eens rondkijken.
Op het net zie ik dat de Sensa 56cm hoog is.
Ik heb maar 59 cm vanaf de grond. is dit voldoende in verband met de aanzuiging?

P.s. nu we hier toch bezig zijn. De firma waar ik voor werk gaat eind dit jaar verhuizen. Aangezien onze machines (lasers) veel warmte produceren, hebben wij overdag een overschot. 's nachts komen we dus warmte te kort. We hebben een offerte aangevraagd voor duurzame middelen maar vinden 280.000 euro veel te veel.
Heeft iemand een suggestie om warmte overdag op te slaan en deze 's avonds weer te gebruiken, of zijn er nog andere alternatieven. Graag jullie mening en tips hierover. :)
Is die warmte niet op te slaan dmv een warmtewisselaar in een boilervat? Zo koel je effectief overdag het pand en kan je die warmte 's nachts weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 08:41:
[...]

Heb je een link voor me naar de dat artikel? Ik lees het anders namelijk:

[...]
In de tweede regel van dat stuk staat mits. Er is dus wel sprake van zowel de ene verschijningsvorm als de andere verschijningsvorm. Dus roerende en onroerende PV installaties zijn mogelijk.
Ik heb aan de hand van dat artikel ook eens toegelicht dat installaties roerende of onroerende kunnen zijn afhankelijk van de manier waarop deze worden bevestigd.

Een PV installatie op een privehuis zal inderdaad in 99% van de gevallen niet in het bedrijf kunnen (en dus geen EIA).
Maar uiteindelijk zijn dat toch kleine installaties waarbij het toch gaat om ''kleingeld''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, maar nu koop ik zakelijk een elec. auto. Ik krijg EIA, IA en mag afschrijven op de auto. Deze auto wil ik opladen met zonnepanelen, deze plaats ik op mijn garage waarin ik ook mijn kantoortje heb. Die garage is prive-bezit. Nu zou ik dus die zonnepanelen niet alszijnde zakelijk mogen afschrijven. Krijg ik nu wel of geen EIA? En IA? Het is allemaal zeer krom.

Deze maand plaats ik overigens nog 8 panelen 'kleingeld-installatie' op een garage van iemand, die het dus wel lekker allemaal zakelijk doet. Ik heb hem volgens beste weten voorgelicht, maar hij weet het beter.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

In hoeverre vinden jullie trouwens dat WijWillenZon installateurs zouden moeten voorlichten over het hoe en wat van zonnepanelen? Ik word gebeld door mensen hier in mijn omgeving, of mijn personeel kan komen installeren. Prima natuurlijk. Maar vervolgens krijg ik vragen over terugverdientijden, garanties, rendementen, optimale plaatsing, hoeveel panelen ze moeten kopen, wat voor merken het zijn, wat ik aanraad, wat de kwaliteit is, of ik langs kan komen om alles te inspecteren, of de meterkast wel geschikt is, of het dak het wel aan kan, of de buren het wel goed vinden, of de welstand het wel goed vind, of de huurbaas het wel goed vind, of ze hun dak niet aan mij kunnen verhuren ( 8)7 ), of er ook zwarte panelen zijn, of je ze ook mee kunt verhuizen, of ze ook 8 panelen kunnen krijgen in plaats van 6 en aan het eind natuurlijk of het installeren niet goedkoper kan, en dat het voor 1 juli moet ivm de 6% BTW regeling. Oh, en of ik alles even op papier kan zetten en per post toe kan sturen.

Ik verdien echt niet veel op het laten installeren van zo'n setje. Kleingeld. Vervolgens wil men dus wel 100+1 adviezen hebben, terwijl ik vind dat die verantwoordelijkheid bij de stichting ligt. Het is hun product. Als ik op Marktplaats een racefiets koop ga ik ook niet naar de lokale fietsenmaker of hij mij even gratis advies kan geven, en even gratis mij op moet meten zodat ik zeker weet dat ik op Marktplaats lekker goedkoop een racefiets kan kopen. Aan de andere kant wil ik mensen van dienst zijn. Het vervelende is, dat op het moment dat ik vind dat ze over de grens van gratis informatie zijn en ik dat aangeef, dat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt: "Van de stichting hoorde ik dat de installateurs daar maar antwoord op moeten geven!" Kortom; ze schuiven het werk door, maar niet de baten.

Verder komt er nog bij dat mijn installateurs dus echt niet van de te voren hoeven te weten hoe de situatie is. Die gaan er heen, kijken eens naar het dak, kijken eens op hun kompas, krabben zich achter hun oren, drinken een kop koffie, en aan het eind van de ochtend ligt het strak op het dak. Of het nou linksom of rechtsom moet, het gaat erop. Het zijn stuk voor stuk kleine 'standaard' installaties, waar echt niets bijzonders bij komt kijken. Moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 09:57:
Ja, maar nu koop ik zakelijk een elec. auto. Ik krijg EIA, IA en mag afschrijven op de auto. Deze auto wil ik opladen met zonnepanelen, deze plaats ik op mijn garage waarin ik ook mijn kantoortje heb. Die garage is prive-bezit. Nu zou ik dus die zonnepanelen niet alszijnde zakelijk mogen afschrijven. Krijg ik nu wel of geen EIA? En IA? Het is allemaal zeer krom.

Deze maand plaats ik overigens nog 8 panelen 'kleingeld-installatie' op een garage van iemand, die het dus wel lekker allemaal zakelijk doet. Ik heb hem volgens beste weten voorgelicht, maar hij weet het beter.. ;)
De werkruimte aan huis.... daar is circa 3 meter fiscale jurisprudentie over.
Nogal logisch ook.... het oprekken van de waarheid ligt op de loer.

Maar wat je zegt ten aanzien van prive huizen (zzp'ers) dat klopt in ieder geval 99% niet aan de orde.

Als hij dat wel in zijn bedrijf stopt zal dat doorgaans niet opvallen. Zo gaan er wel meer dingen in de praktijk. Sterker nog als je een bezoek krijgt van de fiscus (kennismaking) geven ze dat ook aan. Niet alles gaat 100% volgens de regels dat weten zij ook, je moet het echter niet te gek maken.

Wel is de "werkruimte aan huis" een bijna berucht fiscaal thema in de IB sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is voor mij erg moeilijk mensen daarover te informeren. Bedrijven adviseren, geen probleem. Maar zodra er prive-pand bij komt kijken worden situaties al heel snel zeer specifiek heb ik gewoon onvoldoende kennis. En de boekhouder vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 09:27:
[...]

Is die warmte niet op te slaan dmv een warmtewisselaar in een boilervat? Zo koel je effectief overdag het pand en kan je die warmte 's nachts weer gebruiken.
Dat is inderdaad een mogelijkheid maar het is een redelijk groot pand, ongeveer 1500m2. En das best wel veel pand voor een boilervat.
Ik neem hem in ieder geval mee in de mogelijke oplossingen. Bedankt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mike70 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:11:
[...]

Dat is inderdaad een mogelijkheid maar het is een redelijk groot pand, ongeveer 1500m2. En das best wel veel pand voor een boilervat.
Ik neem hem in ieder geval mee in de mogelijke oplossingen. Bedankt.
Boilervaten zijn er zo groot als je zelf wilt :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Erasmo schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:54:
[...]

Boilervaten zijn er zo groot als je zelf wilt :)
Klopt. Misschien een bassin met water onder het pand.
Het is toch nieuwbouw.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:14:
In hoeverre vinden jullie trouwens dat WijWillenZon installateurs zouden moeten voorlichten over het hoe en wat van zonnepanelen? Ik word gebeld door mensen hier in mijn omgeving, of mijn personeel kan komen installeren. Prima natuurlijk.
Installatieprijs particulieren verhogen :) Enerzijds om de vraag te reduceren, anderzijds is er zo meer ruimte voor nog wat advieswerk. Verder, uitgaande van jouw verhaal, is het natuurlijk aan de verkoper van de producten zelf om adviezen te geven.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Pagina: 1 ... 40 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.