Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zo even snel een picasa account aangemaakt

En als we dan toch mooie foto's plaatsen vandaag dan kunnen deze er ook nog wel bij.
@ZonnigType
Hij/zij heeft zeker een beschikking (bronnen in NL)

Enfin even snel geteld, waarschijnlijk worden het 280 panelen 10 hoog en 14 breed tot de helft (aanname dat de middelste regenwater afvoer ook in het midden zit.

En wie durft een gok te doen hoeveel WattPiek dit is?

Hij had al een "kleine" installatie.
[afbeelding]

Maar wilde wat groter
[afbeelding]

En hij is pas op de helft met leggen
[afbeelding]

---------------------
EDIT: direct image link lukte niet dus even gespiekt, maar nu lukt het nog niet wie geeft me even aanwijzingen hoe het wel moest

[ Voor 22% gewijzigd door ollie1965 op 08-02-2011 20:47 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Enkellaags montagesysteem, maar komt toch redelijk netjes uit. Mooi gedaan, en goedkoper dan de dure dubbellaags montagesystemen. Mooi systeem. Erg benieuwd naar de omvormers / panelen trouwens. En hoe hij afgezekerd is. 11x29 panelen, als ik het goed tel.. :o 319 stuks, vast en zeker 200Wp of hoger. Heb je zeker 4x een Tripower 17000 voor nodig, moet je minimaal 3x 100A afgezekerd zijn.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik heb ook vandaag zo'n overzicht gehad. Het opwek totaal klopt wel ongeveer, al hebben ze de 4 maanden waar het over ging niet helemaal in gelijke porties verdeeld (augustus en oktober 0.273 MWh, september en november 0.264 MWh).

Ook bij mij staat "Geleverd aan het electriciteitsnet" op 0 MWh. Niet zo gek, want dat kunnen ze natuurlijk niet meten met de BPM en is ook niet van belang voor SDE. Waarom ze het toch vermelden? Zal er wel mee te maken hebben dat wij simpele SDE'rs in een pasvorm gegoten worden die ze ook in andere situaties gebruiken.
Zonlichtstad schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:52:
Hoi,

Vandaag ontving ik van Certiq een overzicht van de meterstanden zoals mijn netbeheerder ze heeft doorgegeven. Ik heb een BPM en saldeer door middel van een draaischijfmeter.

Nu worden er per maand twee standen vermeld:
1. Totale opwek in de productieperiode
2. Geleverd aan het elektriciteitsnet in de productieperiode

Bij 1 staat 1/12 van mijn jaarproductie.
Bij 2 staat consequent 0.

Is dit zoals het zijn moet?

BVD,

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
Als het een domme vraag is, of ik eerst meer informatie moet inwinnen op een andere manier hoor ik het graag.
Ik wil graag weten of er op een erg goed geisoleerd nieuwbouwhuis (4 maanden oud) een redelijke terugverdientijd te behalen is met zonnepanelen of een zonneboiler.
Ik woon in Houten, geloof dat de provincie Utrecht ook een subsidie heeft maar dat is vreselijk ondoorzichtig, dan moet je eerst weer een adviseur over de vloer hebben en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
datadevil schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:02:
of er op een erg goed geisoleerd nieuwbouwhuis (4 maanden oud) een redelijke terugverdientijd te behalen is met zonnepanelen of een zonneboiler.
Domme vragen bestaan (bijna) niet, maar de allereerste wedervraag moet zijn: wat vind jij een redelijke terugverdientijd? En moet het uitsluitend in Euro's of zijn geluk, een zelfvoldaan gevoel, het gevoel van zelfstandigheid, het gevoel deel uit te maken van een oplossing in plaats van een probleem ook onderdeel van die terugverdientijd?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
Als het een domme vraag is, of ik eerst meer informatie moet inwinnen op een andere manier hoor ik het graag.
Ik wil graag weten of er op een erg goed geisoleerd nieuwbouwhuis (4 maanden oud) een redelijke terugverdientijd te behalen is met zonnepanelen of een zonneboiler.
Ik woon in Houten, geloof dat de provincie Utrecht ook een subsidie heeft maar dat is vreselijk ondoorzichtig, dan moet je eerst weer een adviseur over de vloer hebben en dergelijke.
Des te beter je huis is geïsoleerd, des te groter zal procentueel het energieverbruik voor tapwater zijn. Het is altijd aan te raden om eens te informeren naar de mogelijkheden. Provincie Utrecht heeft volgens mij een regeling lopen voor labelstappen. Stel je huis is nu label B en je gaat naar label A, dan vang je een behoorlijk bedrag.

Nodig eens een MeermetMinder mannetje uit, die beheren die subsidie.

http://www.energiesubsidiewijzer.nl/

Hier nog meer info

[ Voor 5% gewijzigd door FicoF op 08-02-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
JeroenH schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:13:
[...]

Domme vragen bestaan (bijna) niet, maar de allereerste wedervraag moet zijn: wat vind jij een redelijke terugverdientijd? En moet het uitsluitend in Euro's of zijn geluk, een zelfvoldaan gevoel, het gevoel van zelfstandigheid, het gevoel deel uit te maken van een oplossing in plaats van een probleem ook onderdeel van die terugverdientijd?
Terugverdientijd ligt ook deels aan de investering. Stel je investeerd 10.000, dan is dat een redelijk grote hap uit ons spaargeld waardoor je sneller terug wilt verdienen dan wanneer je bijvoorbeeld 5.000 investeerd.
En ja, geluk telt ook mee omdat het inderdaad een oplossing is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de subsidie van de provincie Utrecht gaat het om een verbetering van de EPC.
Ik (uit het hoofd) dacht dat je tenminste 2 stappen moet maken. Lijkt me redelijk onhaalbaar.
Ik heb hem bekeken en die subsidie is gericht op huizen waar besparing te halen valt. Jou huis hoort daar niet bij en die van mij ook niet (ergo ik heb het eens bekeken)

Het rendement van een zonneboiler hangt sterk af van het warmwaterverbruik.
Aantal personen en of ze wel of niet voor de gein de warmwaterkraan open zetten, douche of bad.
Denk er ook aan dat eventuele kinderen vaak niet nog eens 20 jaar thuis wonen.
In een 2010 huis hoef je niet te verwachten dat verwarmingsondersteuning van een zonneboiler veel oplevert.

Bij zonnepanelen zijn er een massa variabelen. De meest optimistische personen komen nog niet onder de 10 jaar. (voor een particulier)

Nou heb ik gehoord dat PV-panelen wel erg leuk zijn..... :*)

Wil ik van jou eens weten wat jou voorspelling is van de elektriciteitsprijs over de komende 25 jaar.

Edit: Je huis heeft een EPC van 0,8 volgens de nieuwbouwnorm 2010
Een subsidie van 1000 euro krijg je bij een verlaging van 0,5.
Dan moet je uitkomen op een EPC van 0,3.
Dat gaat niet lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
datadevil schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:19:
[...]

Terugverdientijd ligt ook deels aan de investering. Stel je investeerd 10.000, dan is dat een redelijk grote hap uit ons spaargeld waardoor je sneller terug wilt verdienen dan wanneer je bijvoorbeeld 5.000 investeerd.
En ja, geluk telt ook mee omdat het inderdaad een oplossing is..
Kijk eerst eens naar je energieverbruik. Waar zijn de grootverbruikers? Als je dat weet, kun je die aanpakken, meestal heb je dan ook meteen de beste tvt te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
FicoF schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:14:
[...]

Des te beter je huis is geïsoleerd, des te groter zal procentueel het energieverbruik voor tapwater zijn. Het is altijd aan te raden om eens te informeren naar de mogelijkheden. Provincie Utrecht heeft volgens mij een regeling lopen voor labelstappen. Stel je huis is nu label B en je gaat naar label A, dan vang je een behoorlijk bedrag.

Nodig eens een MeermetMinder mannetje uit, die beheren die subsidie.

http://www.energiesubsidiewijzer.nl/

Hier nog meer info
ik heb denk ik wel makkelijk een A label met zo'n nieuwe tussenwoning. Ons huis heeft op de eerste verdieping ook nog eens een buitenmuur die uit dik isolatiemateriaal bestaat met een laagje witte stuc, dus ook nog beter geisoleerd dan een gewone spouwmuur.

Dat zou qua subsidie dus misschien niks opleveren:

€ 1.000,- Verbetering EI 0,5 (ca. 1 labelsprong)

Ik kan nergens heenspringen lijkt me..?

Ik heb nog gekeken bij de 2e subsidie, "Subsidieregeling Duurzame warmte (warmtesystemen)" maar dan moet je huis ouder zijn dan ons huis.

Die MeerMetMinderMannetjes (MMMM) kosten ook geld denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Panelen zijn zeer, zeer verslavend. Vooral als je een Ferrarismeter hebt.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Waarschijnlijk is je woning met een EPC van 0,8 opgeleverd. Dat is ongeveer vergelijkbaar met label A. Je zou in theorie naar A+ of A++ kunnen gaan, maar dan moet je wel forse ingrepen doen (lees: fors investeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:23:

Wil ik van jou eens weten wat jou voorspelling is van de elektriciteitsprijs over de komende 25 jaar.
Durf ik me niet aan te wagen. Ik werk bij een bedrijf wat veel voor oliebedrijven doet, en alle peakoil rampenscenarios worden daar nog steeds keihard ontkend...
Edit: Je huis heeft een EPC van 0,8 volgens de nieuwbouwnorm 2010
Een subsidie van 1000 euro krijg je bij een verlaging van 0,5.
Dan moet je uitkomen op een EPC van 0,3.
Dat gaat niet lukken.
balen....ze maken het niet erg aantrekkelijk helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
SunshineCompany schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 18:29:

Superstrak, al zeg ik 't zelf. Echt een mooi montagesysteem. Wel heul veul werk, met boutjes, latjes, stripjes en dekseltjes..
Het ziet er inderdaad erg mooi uit, maar heb je nou tijdens zomerse dagen geen rendementsverlies omdat de warmte iets meer blijft hangen onder al die panelen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Durf ik me niet aan te wagen.
de toekomst is vaag, het verleden duidelijk.
pak eens je eerste 2001 afrekening in euro, das toch wel effe leuk.

ik zou zelf een ouder goedkoop huisje met grond&zuiddak nemen, en daar een passief duurzaam paleisje van maken, maar dat is omdat ik het "doen" leuk ben gaan vinden.
van een F`je naar een A`tje geeft je al over de eerste ton zomaar 1% rentekorting,
http://www.triodos.nl/nl/...ypotheken/groenhypotheek/
en je kan mogelijk jaren lang je investering aftrekken.
en daar word de neanderthaler zelfs vrolijk van (of niet?)

discutabel is wel, als je er net woont, en je meteen 300 euro energie betaald in de maand,
je tvt enorm kort word, je deelt gewoon de investering door de vermeden maandlast, en telt er de gemiste spaarente bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mistraller schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:44:
[...]

Het ziet er inderdaad erg mooi uit, maar heb je nou tijdens zomerse dagen geen rendementsverlies omdat de warmte iets meer blijft hangen onder al die panelen?
Het is niet meer afgesloten dan met een normaal dubbellaagssysteem. Wel minder open dan een enkellaagssysteem. Dubbellaags ligt echter hoger op 't dak, dus waait lekker door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Gloeiende gloeiende,
vandaag weer een uur aan opbrengst verdwenen in het zwarte gat dat plugwise heet.
Ik vrees dat ik mijn bezwaren overboord moet gooien en een vinkje aan moet zetten om mijn update binnen te harken (volgens mij had niemand hier een handmatig update programma voor de circles?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:46:
[...]

en daar word de neanderthaler zelfs vrolijk van (of niet?)
Wat prachtig dat je aan me denkt! Korting is leuk als je hem krijgt!
Maar op een nieuwbouw krijg je vaak een leuke project of nieuwbouwkorting, vaak 0,2% over alles.

Dus als je een nieuw huis koopt ben je ook nog niet zo slecht af zeker omdat alles al op 0,8 EPC zit (2010).
Dus dan kan je direct een pilsje pakken.... :P

(he eric psst waar kan ik die panelen kopen tegen die superrrrrprijzen.....) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, die panelen, ik begon bij esdec, toen zelf gehaald uit duitsland, en daarna kingsun.
dat esdec er niet meer is is echt vreselijk jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En ook: hoe goed zitten ze vast? Als er een paar los zouden schieten, liggen ze over de panelen heen, dus forse verliezen door schaduw. Kunstof op de lange termijn op een warm dakje in de volle UV-zon... Ik zie het (technische) voordeel eigenlijk nog niet. En moet zo'n boerendak nu ook echt mooi zijn? Neem dan ook de omgeving mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Zonlichtstad schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:52:
Hoi,

Vandaag ontving ik van Certiq een overzicht van de meterstanden zoals mijn netbeheerder ze heeft doorgegeven. Ik heb een BPM en saldeer door middel van een draaischijfmeter.

Nu worden er per maand twee standen vermeld:
1. Totale opwek in de productieperiode
2. Geleverd aan het elektriciteitsnet in de productieperiode

Bij 1 staat 1/12 van mijn jaarproductie.
Bij 2 staat consequent 0.

Is dit zoals het zijn moet?

BVD,

Gerbrand
Dat heet ambtelijke logica die voortvloeit uit weer zo'n karakeristiek stukkie hopeloze parlementaire "geschiedenis".

Dat was het gevolg van steeds indringender vragen van enkele (pissige) SDE klanten to be, die het eeuwige gezeur m.b.t. hun prima Ferrarismeter zat waren. Die zou volgens netbeheer namelijk gedwongen vervangen moeten gaan worden voor een hypermodern blingbling ding. Tegen betaling. En daar werden die mensen terecht zeer boos over, en stuurden nette doch boze mails naar Den Haag.

Diederik schreef daarop maar weer eens een brief over het gestoethaspel, en van der Hoeven moest uiteindelijk door het stof (al zal ze dat nooit zo toegeven):
http://www.polderpv.nl/SDE_regeling6.htm

Maar dat had ook weer consequenties over "hoe om te gaan met toe te kennen groencertificaten cq. daar uit volgende Garanties Van Oorsprong voor eigen verbruik cq. voor netlevering". Dat leidde bijvoorbeeld tot dit zoveelste stuk in de Staatscourant om e.e.a. "te repareren" dan wel "te verduidelijken".
http://www.polderpv.nl/ni..._Meter_Mag_Blijven_Hangen

Ik heb daar vervolgens nog een stukkie over geschreven, staat op mijn CertiQ overzicht als voetnoot (al sinds 2009), mijn vetdruk:
Voor het eerst is door CertiQ een splitsing in deze twee categorieën gemaakt in het overzicht voor maart 2009. SDE klanten die om wat voor (wettelijk legitieme) redenen dan ook hebben geweigerd de automatisch salderende Ferrarismeter in hun meterkast tegen betaling te laten omruilen voor een viertelwerk meter (die invoeding en afname op aparte telwerken kan registreren), worden door CertiQ behandeld "als zouden ze al hun zonnestroom opwek in eigen huis hebben geconsumeerd". De typisch ambtelijke formulering die het gevolg is van het door de knieën gaan van van der Hoeven (EZ) voor druk uit de samenleving om de prima werkende Ferrarismeter te laten hangen, vindt u in de tekst van een zoveelste "ministeriële regeling". Gepubliceerd in de Staatscourant van 3 november 2008 (zie elektronisch exemplaar).

De meest pregnante frase daar vindt u in de vorm van een nieuw "lid" (5) van artikel 4, in een prachtige, uit maar liefst 67 woorden bestaande zin die eindigt met de veelzeggende (...) frase: "... wordt, in afwijking van het vierde lid, de hoeveelheid duurzaam opgewekte elektriciteit die door de betreffende productie-installaties op een net wordt ingevoed steeds gesteld op nul kWh." Hier wordt dus gesteld "dat er niets op het laagspanningsnet zou worden ingevoed ten bate van de verstrekking van groencertificaten", terwijl dat fysiek gesproken uiteraard wel degelijk het geval is bij overschot van zonnestroom (bij alle netgekoppelde zonnestroom producenten, maakt niet uit welke meter je hebt). Dit is dan ook Nederland, waar continu aan compleet waanzinnige regelgeving wordt gevingerd, om weer eventjes wat opgeflakkerde paniek de kop in te drukken. De "wetgeving" in Nederland is dan ook een grote ramp van bij elkaar geschraapte gelegenheids-regelgeving waar absoluut geen gezond en doordacht in en in duurzaam beleid van valt te verwachten...

@Sunshine Company: mooi dakkie. Ik vind die sierlijsten ook totaal overbodig, maar was dat misschien de insteek van de boer in kwestie? Geen hond die het lijkt te zien, als ik "de groene omgeving" zo zie op die mooie foto's... :?

En de Duitsers noemen zo'n dubbele frame constructie trouwens "Kreuzverband".

@ollie1965: thank your VERY much, leuke foto's. Ik kom meer in de richting van 16x10 voor de (op de foto) complete rijen = 160, en volgens mij is dat al iets over de helft (nog niet complete kolom even niet meegeteld voor dat hele vlak). Maar goed, totaal max. 320 modules, bij 200 Wp per stuk max. 64 kWp. Meer als er zwaardere modules zijn ingezet.

En ja, deze boer heeft een SDE beschikking. 2009 "groot". Dus max. 100 kWp "te realiseren", maar dat is afhankelijk van wat 'ie heeft aangevraagd. Ik heb de beschikkingenlijst, vandaar dat ik het wist. Al staat daar dan weer niet op hoeveel kWp er per project is beschikt. Stelletje geheimdoeners daar bij "de instanties". In Vlaanderen staat alles gewoon openbaar genoteerd. Wordt immers uit de zakken van alle Vlamingen betaald, die 670,242 MWp die ze daar al hebben gerealiseerd. Dan mag die Vlaamse burger ook weten waar dat dan allemaal op de daken is gepleurd. Toch? :Y

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 09-02-2011 00:27 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Essent saldeert nu trouwens ook gewoon tot 5000kWh, en betaalt daarboven 100% kWh-prijs. Net als Greenchoice. Verder hoorde ik dat Oxxio al tijden probeert de boel te verkopen, maar dat dat maar niet lukt. Zwaar weer?

@Zonnigtype: De boer vond het mooi.. :D Dat is de enige reden. En er blijft wat minder vuil / sneeuw etc. in de randjes zitten.

Gisteren weer iets 'moois'. Had offerte uitgebracht voor een systeem op een schuin dak, Tripower 10000 met 48 panelen. Belt meneer in kwestie: 'We gaan met WijWillenZon in zee'. Want die zijn zoveel goedkoper. Ja, dat is niet gek als ze 185Wp modules leveren t.o.v. de 235's die ik lever. Omgerekend naar Wp prijs was ik 2-3000 EUR duurder, inclusief 40 meter grondkabel, webbox en SMA omvormer.

Dus ik vraag of de montagesystemen wel geschikt zijn voor de opstelling zoals we (ik) bedacht hadden, welke omvormers ze gebruiken, of ze wel genoeg bekabeling erbij leveren, welke bekabeling er van de schuur (40 meter) naar het huis gaat komen, of dat doorgerekend is, en of de hoofdzekeringen wel zwaar genoeg zijn voor de omvormers.

Nou zegt die man: 'Dat los jij dan toch wel op?'

:X

Zonnig dagje gisteren trouwens.. 48,43 kWh / 13940 Wp = 3,47kWh/kWp. :9

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 09-02-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
HellevUUr schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:00:
Gloeiende gloeiende,
vandaag weer een uur aan opbrengst verdwenen in het zwarte gat dat plugwise heet.
Ik vrees dat ik mijn bezwaren overboord moet gooien en een vinkje aan moet zetten om mijn update binnen te harken (volgens mij had niemand hier een handmatig update programma voor de circles?).
De software zelf kun je gewoon van de site downloaden en over je huidige versie heen installeren. Hoef je geen enkele concessie aan je privacy voor te doen. Wel eerst even een backup maken, hoewel ik het nog nooit fout heb zien gaan.

Iets anders wat ik je aan kan raden is de firmware van de pluggen updaten. Dit moet vanuit de source en daarvoor is het noodzakelijk dat je het privacy-aantastingsvinkje (tijdelijk) aanzet. Ik heb een valse naam opgegeven ("Ben Gesteld op Privacy"). Na de firmware update zet je dat vinkje weer uit. Ik had geen problemen, het heeft bij mij niets veranderd.

-edit-

Ugh, de source downloaden kan dus niet meer. Nou ja, dat kan dus in één moeite door met de firmware-update van de pluggen.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 09-02-2011 09:57 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:27
HellevUUr schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:00:
Gloeiende gloeiende,
Dat hoeft schijnbaar niet, je kunt de updates van de site downloaden en dan handmatig updeeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
O085105116N schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:59:
Dat hoeft schijnbaar niet, je kunt de updates van de site downloaden en dan handmatig updeeten.
Waar dan precies? Ik kan dat niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
Het is goed verstopt, maar hier staat het:
http://www.myplugwise.com/source/pwsetup.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
O085105116N schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:59:
[...]

Dit klopt, maar hiermee kan je alleen source updaten en dat had ik al gedaan.
De firmware van de pluggen updaten kan blijkbaar alleen via de update optie in source.
Dan moet je dus alsnog verbinding maken met plugwise.
Ik heb mijn circles nu geupdate en ik heb ook een mail naar plugwise gestuurd.
Maar ik heb e.e.a. iets te snel uitgevoerd want met het updaten van de firmware verwijder je tevens de meetgegevens van de circles.
Let hier dus voor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb even een vraag van een andere orde. Stel ik heb 2 platte daken, van ongeveer 60m x 10m, dus in totaal zo'n 1200m2. Daar gaan nog wat m2 vanaf ivm schoorstenen e.d kom ik op 1000m2. De daken liggen vrij van schaduw en vol op het zuiden met de lange weg (dus de 60m).

Stel ik wil dat volleggen met 200Wp panelen. Wat zou hiervan de jaaropbrengst ongeveer kunnen zijn? Ik vraag niet naar prijzen, maar alleen wat de opbrengst ongeveer zou zijn en om hoeveel panelen het ongeveer zou gaan.

De mitse en de maar mbt rendement van de omvormer en welk type panelen even daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

O085105116N schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:19:
Ik heb even een vraag van een andere orde. Stel ik heb 2 platte daken, van ongeveer 60m x 10m, dus in totaal zo'n 1200m2. Daar gaan nog wat m2 vanaf ivm schoorstenen e.d kom ik op 1000m2. De daken liggen vrij van schaduw en vol op het zuiden met de lange weg (dus de 60m).

Stel ik wil dat volleggen met 200Wp panelen. Wat zou hiervan de jaaropbrengst ongeveer kunnen zijn? Ik vraag niet naar prijzen, maar alleen wat de opbrengst ongeveer zou zijn en om hoeveel panelen het ongeveer zou gaan.

De mitse en de maar mbt rendement van de omvormer en welk type panelen even daargelaten.
Ik heb je ook een PM gestuurd, maargoed; als we geen rekening houden met de hoofdzekeringen passen er tussen de 250 en 400 panelen op, afhankelijk van de hoek waaronder ze geplaatst worden. Meer is altijd mogelijk, dan ga je naar (relatief) dure oplossingen als bijv. Solyndra. Per paneel (van 235Wp) wek je per jaar, afhankelijk van de hoek waaronder geplaatst wordt, ongeveer 200kWh op.

Als je ze onder een hoek van 30 graden plaatst moet het tussenpad ongeveer 1m90 zijn, plaats je ze onder 15 graden is een tussenpad van 1m00 ruim voldoende!

Terugverdientijd is volledig afhankelijk van de stroomafname en belastingtariefgroep. Denk bij BV's aan 7-20 jaar, bij VOF/Eenmanszaken aan 4-10 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 09-02-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik denk dat je wat nullen vergeet. 200kWh??
sorry er staat per paneel

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 09-02-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
SunshineCompany schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:36:
[...]
Terugverdientijd is volledig afhankelijk van de stroomafname en belastingtariefgroep. Denk bij BV's aan 7-20 jaar, bij VOF/Eenmanszaken aan 4-10 jaar.
Kun jij eens wat meer info posten over eenmanszaken/VOF en de belastingvoordelen? Ik neem aan dat je mede bedoelt dat je het geinvesteerde bedrag van de winst afhaalt, maar wellicht zijn er nog meer leuke regels die hier betrekking op hebben.

Ik ken namelijk iemand die geld teveel heeft en een mooie loods heeft staan. Je kunt alles pompen in aandelen, maar PV is natuurlijk veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is relatief simpel; zie de zonnestroominstallatie als bedrijfsmiddel, pak de belastingvoordelen die hiermee standaard gemoeid zijn, plus EIA, en voila! :)

Als het over gemeentes / overheidsinstanties gaat; die betalen geen belasting, dus hebben ook geen belastingvoordelen. Gemeente kWh prijs is 6-10 cent (inc. belastingen!), dus TVT is 25+ jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door SunshineCompany op 09-02-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
SunshineCompany schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:03:
Het is relatief simpel; zie de zonnestroominstallatie als bedrijfsmiddel, pak de belastingvoordelen die hiermee standaard gemoeid zijn, plus EIA, en voila! :)
Het bedrijf waar ik werk wil ook meer doen met groene zaken, dus dit kan wel interessant zijn voor ons. Hebben 2 panden met aardig wat dakoppervlak, dus ik zal het eens laten vallen hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

't Dakoppervlak is vaak het probleem niet. Het is vaak de terugverdientijd, die bij grote BV's gewoon heel hoog is (15 jaar), of de hoofdzekeringen die niet zwaar genoeg zijn.

Men denkt vaak (ten onrechte, helaas): groot dak + veel verbruik = ideale situatie voor zonnepanelen. Helaas klopt dat niet. Laag verbruik is een stuk interessanter.. :) En dat dak oppervlak is het probleem vrijwel nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:03:

Als het over gemeentes / overheidsinstanties gaat; die betalen geen belasting, dus hebben ook geen belastingvoordelen. Gemeente kWh prijs is 6-10 cent (inc. belastingen!), dus TVT is 25+ jaar.
Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld en blijf het een vaag verhaal vinden met belastingaftrek. De PV-installatie trek je af van de belasting als bedrijfskosten, maar stroomverbruik (als je geen pv hebt) niet. Of zie ik dat verkeerd?

Ook zie ik op je site staan dat een particulier zonnestroom heeft voor 13 cent kWh-prijs. Met als voorbeeld een systeem van € 12000 dat 3000 kWh per jaar levert. Als ik even kort door de bocht reken met 25 jaar levensduur kom ik uit op € 12000/75000 kWh = 16 cent per kWh. Maar dat is niet reëel omdat ik de rente niet meereken. En waarschijnlijk een nieuwe omvormer ergens halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
SunshineCompany schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:19:
't Dakoppervlak is vaak het probleem niet. Het is vaak de terugverdientijd, die bij grote BV's gewoon heel hoog is (15 jaar), of de hoofdzekeringen die niet zwaar genoeg zijn.

Men denkt vaak (ten onrechte, helaas): groot dak + veel verbruik = ideale situatie voor zonnepanelen. Helaas klopt dat niet. Laag verbruik is een stuk interessanter.. :) En dat dak oppervlak is het probleem vrijwel nooit..
mm...t'is een aardig groot pand, maar er komt ook een stukje image bij kijken, dus die terugverdientijd is dan misschien niet eens zo'n probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:01:
[...]

Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld en blijf het een vaag verhaal vinden met belastingaftrek. De PV-installatie trek je af van de belasting als bedrijfskosten, maar stroomverbruik (als je geen pv hebt) niet. Of zie ik dat verkeerd?
Belastingen zijn toch niet vaag.....!
De PV installatie trek je af en het netto stroomverbruik daalt door de opbrengsten uit de PV.
Voordien had je dus meer kosten aan stroom dan na de installatie van de PV.
Ook zie ik op je site staan dat een particulier zonnestroom heeft voor 13 cent kWh-prijs. Met als voorbeeld een systeem van € 12000 dat 3000 kWh per jaar levert. Als ik even kort door de bocht reken met 25 jaar levensduur kom ik uit op € 12000/75000 kWh = 16 cent per kWh. Maar dat is niet reëel omdat ik de rente niet meereken. En waarschijnlijk een nieuwe omvormer ergens halverwege.
Berekenen kan alle kanten op. Ik denk dat heel simpel gezegd het zo is gedaan:
12000 = 3000kWh -> In 30 jaar 90.000kWh
12.000 euro / 90.000 kWh = 13,33 cent per kWh

Correct me if i am wrong ;) (tis mijn gues hoe hij aan zijn 13 cent komt, verder niets)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, het is een richtlijn. Om mensen een idee te geven. Daarom staat er ook ONGEVEER bij. En ben ws. uitgegaan van 30 jaar, of van een grotere installatie die wat goedkoper is. Maargoed, particulier is sowieso moeilijk met de huidige WijWillenZon actie. Dus ik maak me daar niet echt druk om, is mijn markt niet. Af en toe verkoop ik er wat, maar dat is meer toeval. :)

@Anne, PM me maar als je vragen hebt over de belastingvoordelen.

En nieuwe omvormers..? SMA vertelde me net dat sowieso de Tripowers 'gereviseerd' kunnen worden.. dus geen nieuwe, maar een reparatie. Maargoed, dat was 'maar' een verkoper..?
datadevil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:01:
[...]

mm...t'is een aardig groot pand, maar er komt ook een stukje image bij kijken, dus die terugverdientijd is dan misschien niet eens zo'n probleem
Een dak vullen kost al snel > 100.000 EUR. Dat is vaak net wat te duur voor een 'imageverbeteraar', als de TVT 20 jaar is.. ;) Maargoed, dat is mijn ervaring. Ik zou het graag anders zien, en dat ik daken kan vullen met TVT van < 10 jaar. Zou ik stuk meer verkopen. Helaas werkt de Nederlandse overheid niet echt mee. En dan heb ik het niet over subsidie, maar over de achterlijk lage energiebelasting die bedrijven moeten betalen.

[ Voor 56% gewijzigd door SunshineCompany op 09-02-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis D, de huiskamer blijft warm omdat de vloerverwarming eenmaal opgewarmt de hele dag warmte afgeeft. De CV slaat dus niet meer aan omdat de thermostaat in de huiskamer hangt. De radiatoren in de andere kamers blijven natuurlijk niet de hele dag warm, dus die kamers koelen na een paar uur behoorlijk af.
Als ik het goed begrijp, wordt de vloer in de ochtend flink opgestookt waardoor deze veel warmte accumuleert en deze gedurende de dag afgeeft.
Je past dus nachtverlaging toe; hoeveel graden? Als dit te veel is, wordt dit effect zeker versterkt. Als dit 2-3 graden is, wordt de vloer makkelijker warm in de ochtend en zal de CV later ook af en toe aanslaan om nog warmte toe te voeren.
Heb je dan de kranen in de slaapkamers dicht gedraaid of staan deze gewoon open? Staan deze open en het wordt in de ochtend ook niet warm op de slaapkamers is je systeem niet goed ingeregeld.

Alles staat of valt met een goed ingeregeld systeem. Dus, alle radiatoren en de vloerverwarming moeten afgesteld zijn zodat elke ruimte voldoende verwarmingsvermogen heeft om te verwarmen.

Heb je dan nog specifieke eisen dat je boven en beneden apart kunt verwarmen, dan is dit prima te doen met een zoneregeling. Simpelst is:
  • 2-wegklep op vloerverwarming aanvoer en deze laten aansturen door de kamerthermostaat,
  • 2-wegklep tussen aanvoer verdieping en CV aan laten sturen door een 2de thermostaat op de verdieping.
Als je je CV ketel aan/uit aanstuurt, kun je 2 kamerthermostaten gewoon parallel aansluiten op de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Subsidies kun je vergeten. De overheid vind het niet interessant om jouw huis verder te verbeteren, maar stopt dat geld liever in oude huizen waar erg veel te vebeteren valt. Ikzelf heb net geluk gehad dat mijn huis met EPC0,8 in 2007 is opgeleverd, dus de dikke zonneboier van 10m^2 is er wel gekomen.

Neemt niet weg dat je wel aardig wat kunt verbeteren. PV is gewoon concreet besparen elke maand. Systeem 2x zo groot -> besparing 2x zo groot; iig todat je systeem je verbruik dekt.
Afhankelijk van waar/wat je koopt en hoeveel je zelf doet, is de TVT 10-20 jaar

Ook een zonneboiler is interessant, alleen hoef je dan niet perse voor een groot systeem te gaan voor de subsidie, maar kun je deze beter afpassen op je (toekomstige) situatie.
Afhankelijk van waar/wat je koopt en hoeveel je zelf doet, is de TVT zonder subsidie hier ook 10-20 jaar

Ook dik kans dat de CV installatie helemaal niet ingeregeld is (fabrieksinstellingen) en dat de radiatoren niet waterzijdig zijn ingeregeld. Hier valt ook nog gas te besparen zonder dat je iets hoeft aan te schaffen! Aleen een 1-malige dienst die je moet laten uitvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 14:13:
[...]
Ook dik kans dat de CV installatie helemaal niet ingeregeld is (fabrieksinstellingen) en dat de radiatoren niet waterzijdig zijn ingeregeld. Hier valt ook nog gas te besparen zonder dat je iets hoeft aan te schaffen! Aleen een 1-malige dienst die je moet laten uitvoeren.
Dat maar eens laten doen dan, heb sowieso het idee dat zowel CV als ventilatie totaal niet afgeregeld zijn. Zou je dat kunnen uitzoeken, moet de bouwer daar bv. iets voor af kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Ik denk dat het misschien juist beter werkt bij zo'n groot oppervlak. De convectie luchtstroom van onder naar boven komt beter op gang en heeft geen valse trek doordat er een onderbreking in zit. Misschien kan je daar wel klein windmolentjes op laten draaien. :*)

[ Voor 27% gewijzigd door ZonneStroom op 09-02-2011 15:36 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ze het niet gedaan hebben. Heb je trouwens balansventilatie of gewoon centrale afzuiging met roosters boven de ramen?

Je kunt ook beneden een climarad installeren zodat je roosters dicht kunnen. Ipv koude lucht die naar binnen komt, wordt deze via de WTW in het climarad voorverwarmd door de afvoerlucht. Ook ventileert zo'n climarad alleen wanneer dat nodig is.

Nog een mogelijkheid is het combineren van een warmtepompboiler met een zonneboiler. Deze zijn tegenwoordig ook beschikbaar voor een losse boiler en vervangen je ventilatiebox. Ze halen de restwarmte uit je afvoerlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:55:
[...]

Als ik het goed begrijp, wordt de vloer in de ochtend flink opgestookt waardoor deze veel warmte accumuleert en deze gedurende de dag afgeeft.
Je past dus nachtverlaging toe; hoeveel graden? Als dit te veel is, wordt dit effect zeker versterkt. Als dit 2-3 graden is, wordt de vloer makkelijker warm in de ochtend en zal de CV later ook af en toe aanslaan om nog warmte toe te voeren.
Heb je dan de kranen in de slaapkamers dicht gedraaid of staan deze gewoon open? Staan deze open en het wordt in de ochtend ook niet warm op de slaapkamers is je systeem niet goed ingeregeld.

Alles staat of valt met een goed ingeregeld systeem. Dus, alle radiatoren en de vloerverwarming moeten afgesteld zijn zodat elke ruimte voldoende verwarmingsvermogen heeft om te verwarmen.

Heb je dan nog specifieke eisen dat je boven en beneden apart kunt verwarmen, dan is dit prima te doen met een zoneregeling. Simpelst is:
  • 2-wegklep op vloerverwarming aanvoer en deze laten aansturen door de kamerthermostaat,
  • 2-wegklep tussen aanvoer verdieping en CV aan laten sturen door een 2de thermostaat op de verdieping.
Als je je CV ketel aan/uit aanstuurt, kun je 2 kamerthermostaten gewoon parallel aansluiten op de CV.
Het gaat niet om 2 verdiepingen maar om een bungalow, al zal dat in de praktijk niet zoveel uitmaken.

De radiatoren in de kamers staan gewoon open. De kamers worden 's ochtends prima warm (met 1 uitzondering, zie hieronder).
Bedankt voor de tip om de nachtverlaging aan te pakken: op dit moment staat de thermostaat 's nachts op 14 graden (wat we in de praktijk zelden of nooit halen), minder nachtverlaging zou wel eens een stuk kunnen helpen!

Wat het probleem iets complexer maakt is dat 1 (kantoor)kamer relatief kouder wordt dan de andere kamers omdat die kamer meer "buitenmuur" heeft (wel geisoleerd overigens). Deze kamer met 1 relatief kleine radiator zou wel eens gewoon te weinig radiatorvermogen kunnen hebben.

Als ik de reacties teruglees liggen er dus 2 mogelijkheden voor de hand:
1. Oplossing met twee 2-wegkleppen en 2 thermostaten.
2. Oplossing met stelaandrijving per radiator + thermostaat per kamer,

De eerste oplossing het volgens mij het simpelste te realiseren.
De laatste oplossing is vooral interessant om de "koude kantoorruimte" ook op temperatuur te houden.

Bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:46:
Ik denk dat ze het niet gedaan hebben. Heb je trouwens balansventilatie of gewoon centrale afzuiging met roosters boven de ramen?

Je kunt ook beneden een climarad installeren zodat je roosters dicht kunnen. Ipv koude lucht die naar binnen komt, wordt deze via de WTW in het climarad voorverwarmd door de afvoerlucht. Ook ventileert zo'n climarad alleen wanneer dat nodig is.

Nog een mogelijkheid is het combineren van een warmtepompboiler met een zonneboiler. Deze zijn tegenwoordig ook beschikbaar voor een losse boiler en vervangen je ventilatiebox. Ze halen de restwarmte uit je afvoerlucht.
ik heb centrale afzuiging met roosters boven de ramen, en daarbij de opmerking dat ik 1 van de 2 ventielen in de keuken heb afgedicht, dat lijkt me ook reden om het opnieuw af te stellen.

Climarad is denk ik geen oplossing, wij hebben alleen eventueel in de slaapkamer daar de mogelijkheid voor, omdat de woonkamer bijna volledig een glazen pui heeft, evenals de keuken...

Zo'n warmtepompboiler+zonneboiler klinkt dan weer als een behoorlijke investering, of heb ik dat mis?

[ Voor 9% gewijzigd door datadevil op 09-02-2011 16:01 . Reden: even op climarad gegoogled ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een climarad zit rond de 2500 euro, afhankelijk van de radiator die erbij moet. Het is een balansventilatie unit voor 1 ruimte, decentraal dus, en wordt op de gevel gemonteerd met 2 doorvoeren naar buiten. Omdat deze de ventilatie regelt, kunnen de afvoerroosters dicht en de roosters boven je ramen ook. Je hebt dus geen koude trek meer door het huis.

Ik heb dit gedaan omdat ik vloerverwarming heb en de koude trek hierdoor dus veel erger was dan bij een radiator. Voor mij is het een stuk comfortabeler en ik bespaar nog gas ook. Het enige nadeel is het geluid. Bij mij hangt hij op 1m hoogte, naast de bank, dus ik hoor het ding aardig als hij staat te ventileren in de hoogste stand. Ik kan me voorstellen dat wanneer hij laag hangt achter een radiator, het geluidseffect veel minder is.

Een zonneboiler levert concreet ook geldbesparing op. Voor 3500 euro heb je al een aardig systeem geinstalleerd. Mocht je daar meer over willen weten/zien, stuur me maar een PM.

Een warmtepompboiler vermijd gasverbruik, hergebruikt een groot deel van je afvoerwarmte en kost electriciteit. Weliswaar is de hoeveelheid energie die je gebruikt veel minder, kostentechnisch levert het weinig op omdat electriciteit veel duurder is per kWh dan gas. Het is zo'n beetje kostenneutraal. Tenzij je natuurlijk voldoende PV hebt om het te dekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://financieel.infonu....-zonnestroom-per-kwh.html

Ik kom zelf op de kostprijs van 19,5 cent per kwh. Dat is inclusief vervanging omvormer en installatie. Maar het is een conservatieve schatting, er kan nog wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
De Brabant Bespaart subsidie is per 1-2-2011 overgegaan naar Meer met Minder.
Er is dus vanuit de provincie Brabant subsidie beschikbaar gesteld ondanks dat de rijks subsidies op zijn.

De vraag is of je nadat je de Brabant Bespaart en/of meer met minder subsidies hebt ontvangen, je ook mee mag dingen naar de "nieuwe" "Meer Met Minder Noord-Brabant 2011" subsidies.
500 euro voor 1 labelstap (dus niet EI).
950 euro voor 2 labelstappen.

Ik heb nog tonzon isolatie nodig in de kruipruimte :-)

Op de website van Brabant staat het ook het volgende:
Zuid-Oost Brabant wordt nummer één in Europa op het gebied van zonne-energie en innovatie. Dit is de ambitie van kennisinstellingen, bedrijven en overheden.

Maandag 13 december lichtten Solliance, KIC InnoEnergy en de Stichting FOM hun plannen toe op het provinciehuis. Provinciale Staten hebben afgelopen vrijdag 10 december deze plannen à € 48,7 miljoen goedgekeurd als onderdeel van de investeringsagenda voor Brabant.
Meer informatie in het betreffende artikel.

[ Voor 53% gewijzigd door HellevUUr op 09-02-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Vraagje over Energie-belasting: Hoe wordt dit bedrag bepaalt :?
Vorig jaar april had ik een teruggave van 314,26 euro, terwijl mijn vriendin 323,86 euro teruggave had;
Heeft het te maken met je jaarverbruik o.i.d??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Als ik jou was zou ik me niet al te druk maken over TVT; je ziet hier op het forum de meest fantastische berekeningen langskomen, compleet met een excell-pagina erbij, die zijn zo ingewikkeld dat ik ze zelfs niet begrijp 8)
Waarom begin je niet met een start-pakket(je) PV van bijv. 3x 175 of 3x 185Wp :? ben je voor +-2000 euro klaar - of minder als je montage zelf regelt. Als het goed bevalt kun je later altijd nog uitbreiden ook.
Ik kan je verzekeren: het is een HELE leuke hobby en geeft een ontzettend goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:59:
Als ik jou was zou ik me niet al te druk maken over TVT; je ziet hier op het forum de meest fantastische berekeningen langskomen, compleet met een excell-pagina erbij, die zijn zo ingewikkeld dat ik ze zelfs niet begrijp 8)
Waarom begin je niet met een start-pakket(je) PV van bijv. 3x 175 of 3x 185Wp :? ben je voor +-2000 euro klaar - of minder als je montage zelf regelt. Als het goed bevalt kun je later altijd nog uitbreiden ook.
Ik kan je verzekeren: het is een HELE leuke hobby en geeft een ontzettend goed gevoel.
Kijk, hier zegt iemand goede dingen. Ik zeg doen! Ik heb maar van één ding spijt en dat is dat ik het niet eerder gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
datadevil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:01:
[...]

Dat maar eens laten doen dan, heb sowieso het idee dat zowel CV als ventilatie totaal niet afgeregeld zijn. Zou je dat kunnen uitzoeken, moet de bouwer daar bv. iets voor af kunnen geven?
Tot 2005 was men (bouwbedrijf) verplicht een inregelstaat af te geven bij niuewbouw, daarna is het meen ik een advies geworden.
En je weet wat men met adviezen doet? Juist, niet opvolgen/achterwege laten...

goede ervaring hier met Cvtuning.nl (voor waterzijdig inregelen, CV tunen)
(evenals Flitspaal).
op mijn site staat ook nog wat over het inregelen van mechanische ventilatie.
Dus ga er maar vanuit dat het gros NOOIT is ingeregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 09-02-2011 17:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wauw. Zonneboiler is vandaag tot 42 graden gekomen. De combinatie wtw en zonneboiler versterkt elkaar. Nog nooit hadden we zo vroeg als meer dan 40 graden in de boiler.

Twee dagen mooi weer en veel zon. Ik meteen merken dat ik me stukken beter voel. En met het geknetter op het dak is dat nog een leuk toetjr. Ehehehehehe

Hoe doen de diverse zonneboilers het hier?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneboiler al twee dagen op 65 graden als ik thuis kom, in de ochtend weer 30 dus de warmte wordt netjes verbruikt in het huis.Ook de paneeltjes doen het goed, gister meer dan 5 kwh en vandaag net er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik zit hier een beetje gek te worden 8)7 En wel hierom:

We zitten een weekje op Texel in het vakantiehuis van vrienden. Hartstikke leuk. Maar ook hier op Texel klopt mijn groene hart gewoon door ;)

In het huis hangt een Nefit cv ketel, type 3030V Combi. In de kamer hangt een thermostaat, type Nefit Modulator (dat is er een met draaiknop om de gewenste temperatuur in te stellen, maar je kunt niet aflezen wat de temperstuur is, omdat er geen thermometer in zit :(
Momenteel staat de thermostaat ingesteld op 20 graden. De ketel springt aan, brandt een minuut of 4, gaat dan gedurende 1 à 2 minuten uit en begint dan weer te brenden :?
Aanvankelijk dacht ik dat de ketelthermostaat de oorzaak was maar 's ochtends brandt de ketel wel minstens een uur achter elkaar om het van 15 naar 20 graden te verwarmen. Nu zit ik meer aan de Modulator te denken. Probleem is ook nog dat het ding vol zit met electronica die gevoed wordt door de 2 draden vanuit de ketel. Er is ook geen relais, waardoor ik niet kan constateren of hij schakelt. Mogelijk is de differentiatie te krap?? Ik heb hem open gemaakt en zie alleen een potmeter om de temperatuur te corrigeren (bijv. als hij in een koude hoek van de kamer zou hangen) en een potmeter waar de nachtverlaging mee ingesteld kan worden. Op deze "eenvoudige" Modulator heeft die echter geen functie volgens mij. Er zit immers geen tijdklok op. Uitsluitend de eerder genoemde draaiknop.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik de ketel "rustiger" kan krijgen met langere brand- en rusttijden?

Overigens heb ik al wel een kleine verbetering aan de ketel aangebracht: de temperatuur van het tapwater stond op 55 graden, die heb ik i.v.m. legionellagevaar verhoogd naar 60 graden. En het cv water verlaagd van 80 naar 75 graden.
Verder stond de pomp ingesteld op continue. Dat betekent 365 dagen 24/7 een draaiende pomp à 85 Watt!
Minischakelaar omgezet naar pompschakeling, resetknop ingedrukt. Maar volgens mij draait hij nog steeds constant. Slecht te horen omdat er boven in het toestel ook nog een ventilator langzaam lijkt te draaien.
O ja, de temperatuurmeter in de ketel is defect. Alleen de druk is af te lezen, een keurige 2 bar.

Kortom, een "vreemde" cv-installatie en dat stoort me...
Als ik het simpel op kan lossen zou dat mooi zijn. En de vrienden ook weer blij...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:46:
Wauw. Zonneboiler is vandaag tot 42 graden gekomen. De combinatie wtw en zonneboiler versterkt elkaar. Nog nooit hadden we zo vroeg als meer dan 40 graden in de boiler.

Twee dagen mooi weer en veel zon. Ik meteen merken dat ik me stukken beter voel. En met het geknetter op het dak is dat nog een leuk toetjr. Ehehehehehe

Nefit 2-110 kwam gisteren tot 51 graden, boven- en onderin. Vandaag tot 48 graden. Goed gebruikt door op beide dagen laat te douchen :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:22:
[...]

Nefit 2-110 kwam gisteren tot 51 graden, boven- en onderin. Vandaag tot 48 graden. Goed gebruikt door op beide dagen laat te douchen :)
Netjes!

Ik kan nu per dag merken dat de zon beter op de panelen en de zonneboiler komt. Vanaf 21 maart gaan we weer echt los. Vanaf dat moment tot 21 oktober is de hoek boven de panelen goed voor hoge opbrengsten.

Magoed. Gisteren 35 graden, vandaag 42 graden .Life is good!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

het buffervat hier is nu 52 graden C, waarbij dus al enkele uren de verwarming mee gestookt is (kamertemp nu 20 graden).
CV circuit draait met 49 graden aanvoer/retour rond dus gratisssss warmte :)
zal in de middag wat warmer zijn geweest, maar ik kom dan ook oas rond 1900-1930u thuis he?

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 09-02-2011 20:11 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:18:
[...]
op mijn site staat ook nog wat over het inregelen van mechanische ventilatie.
Dus ga er maar vanuit dat het gros NOOIT is ingeregeld.
Tijdens de oplevering 6 jaar geleden werd er met geen woord gerept over inregelen van CV, CA of wat dan ook.
Precies daarom heb ik 3 weken geleden onze centrale afzuiging laten inregelen.
Kost 150 euro maar dan heb je ook wat.

Resultaat:
De afzuiging in de keuken is opgeschroefd van 30 naar 55 M3 per uur.
De afzuiging in de wc is van 0 naar 25 gegaan.
De afzuiging in de douche van 25 naar 65
Het gevolg, de douche is veel sneller condens vrij.
In de keuken kan de afzuigkap een standje lager.
En de wc.... tja.... ;)

Onze vloerverwarming heb ik vorig jaar zelf ingeregeld.

Heb ook een energiescan laten doen.
Heb al een A ;label.
Om A+ te krijgen zouden we een warmtepomp moeten laten installeren.
WTW met douchewater zet weinig zoden aan de dijk omdat het inbouwen bij ons een kostbare zaak wordt.
De adviseur zat op dezelfde gedachte als ik, een lucht lucht warmtepomp voor de afgezogen ventilatielucht.
Hierboven zag ik echter de climarad en dat kan mij ook wel bekoren omdat de vrouw, ondanks vloerverwarming, vaak koude benen heeft in de winter.
Dus ik heb weer wat te doen de komende tijd. Bedankt voor de tips.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Gisteren boven de 45 graden en vandaag meer dan 51 graden. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Ons huis is zo kort geleden opgeleverd dat ik gewoon de bouwers nog kan aanspreken, die lopen hier nog rond dus dat ga ik maar eens doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
datadevil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:09:
Ons huis is zo kort geleden opgeleverd dat ik gewoon de bouwers nog kan aanspreken, die lopen hier nog rond dus dat ga ik maar eens doen...
waarop aanspreken?
inregelen van radiatoren is niet langer meer verplicht.... het is medio 2005 vsn verplichting naar advies gegaan.
helaas

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 09-02-2011 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
NielsTn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:12:
[...]

waarop aanspreken?
inregelen van radiatoren is niet langer meer verplicht.... het is medio 2005 vsn verplichting naar advies gegaan.
helaas
aanspreken in de zin van vragen of het is gebeurd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn 200 liter boiler (Q-solar) had vandaag de 52 graden bereikt, ondanks de schaduw van een boom aan de overkant van de straat die vanaf 13:30 uur over een groot deel van het zonnepaneel komt te liggen. Gisteren had de boiler zelfs 54 graden bereikt, maar dat kwam natuurlijk omdat de zon nog zuiverder doorkwam gisteren.

Ik heb voor de lol ook nog zojuist de info parameters in mijn Q-solar uitgelezen en in een excel bestand gezet. De laatste keer had ik dat op 2 januari gedaan. Het totaal aantal draaiuren van de collectorpomp was tussen 2 januari en vandaag 9 februari (7436-7339) = 97 uren. Dus in 40 dagen heeft de collector nog 97 uren gedraaid. Dat is toch nog gemiddeld een kleine 2,5 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
datadevil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:23:
[...]

aanspreken in de zin van vragen of het is gebeurd..
tel er maar niet meer op... but you can try :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mike70

Warmtepompboilers zat te vinden op MP. Gewoon tussen de zonneboiler en de CV in zetten. Als je hier vragen over hebt, PM me maar (ik heb deze opstelling).

Climarad heb ik ook. Nooit meer koude benen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal dit nog betaalbaar zijn ook?

De unieke kunststoffolie van SolarExcel is geschikt voor toepassing op alle nieuwe en bestaande typen zonnepanelen, waaronder mono- en polykristallijn en dunne film. In het productieproces van panelen levert toepassing van de folie kostenvoordelen op doordat bepaalde (milieuonvriendelijke) stappen in het proces kunnen worden weggelaten. De folie kan ook worden aangebracht op reeds geplaatste zonnemodules. Bijkomend voordeel is dat de folie het invallende licht kan modificeren en zo kan aanpassen naar de kleur waarop het zonnepaneel het beste reageert en dus het beste presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lijkt mij dus een actieve folie; wat dus een levensduur en onderhoud met zich mee brengt? Heb je iets meer informatie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Klaver 4 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:19:

We zitten een weekje op Texel in het vakantiehuis van vrienden. Hartstikke leuk. Maar ook hier op Texel klopt mijn groene hart gewoon door ;)

In het huis hangt een Nefit cv ketel, type 3030V Combi. In de kamer hangt een thermostaat, type Nefit Modulator (dat is er een met draaiknop om de gewenste temperatuur in te stellen, maar je kunt niet aflezen wat de temperstuur is, omdat er geen thermometer in zit :(
Momenteel staat de thermostaat ingesteld op 20 graden. De ketel springt aan, brandt een minuut of 4, gaat dan gedurende 1 à 2 minuten uit en begint dan weer te brenden :?
Aanvankelijk dacht ik dat de ketelthermostaat de oorzaak was maar 's ochtends brandt de ketel wel minstens een uur achter elkaar om het van 15 naar 20 graden te verwarmen. Nu zit ik meer aan de Modulator te denken. Probleem is ook nog dat het ding vol zit met electronica die gevoed wordt door de 2 draden vanuit de ketel. Er is ook geen relais, waardoor ik niet kan constateren of hij schakelt. Mogelijk is de differentiatie te krap?? Ik heb hem open gemaakt en zie alleen een potmeter om de temperatuur te corrigeren (bijv. als hij in een koude hoek van de kamer zou hangen) en een potmeter waar de nachtverlaging mee ingesteld kan worden. Op deze "eenvoudige" Modulator heeft die echter geen functie volgens mij. Er zit immers geen tijdklok op. Uitsluitend de eerder genoemde draaiknop.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik de ketel "rustiger" kan krijgen met langere brand- en rusttijden?

Overigens heb ik al wel een kleine verbetering aan de ketel aangebracht: de temperatuur van het tapwater stond op 55 graden, die heb ik i.v.m. legionellagevaar verhoogd naar 60 graden. En het cv water verlaagd van 80 naar 75 graden.
Verder stond de pomp ingesteld op continue. Dat betekent 365 dagen 24/7 een draaiende pomp à 85 Watt!
Minischakelaar omgezet naar pompschakeling, resetknop ingedrukt. Maar volgens mij draait hij nog steeds constant. Slecht te horen omdat er boven in het toestel ook nog een ventilator langzaam lijkt te draaien.
O ja, de temperatuurmeter in de ketel is defect. Alleen de druk is af te lezen, een keurige 2 bar.

Als ik het simpel op kan lossen zou dat mooi zijn. En de vrienden ook weer blij...
Heeft die cv een display waarop hij aangegeeft wat hij doet? De mijne vertoont een enigszins vergelijkbaar gedrag als het water op temperatuur is. Omdat ik in de slaapkamers, de hal en op zolder de radiatoren dicht heb, koelt het water maar een klein beetje af. De delta T wordt dan te klein voor de ketel (het minimale vermogen is uit mijn hoofd 40%), en de ingestelde watertemperatuur wordt dan overschreden en slaat af. Vervolgens start een branderinschakelvertraging van een x aantal minuten (dit is instelbaar). In de tussentijd blijft de pomp lopen en kan het water verder afkoelen. Tot de branderinschakelvertraging voorbij is en dan begint een nieuwe poging, net zolang tot de ketel het water netjes op de ingestelde temperatuur kan brengen. Al deze stappen worden op het display aangeduid d.m.v. een code. Ook de watertemperatuur wordt getoond dus met de gebruiksaanwijzing in de hand kun je het allemaal prima volgen.

Trouwens, een continu draaiende pomp van 85 watt is 750 kWh per jaar. Dachten die vrienden nooit eens: wat een energie gaat er doorheen in ons vakantiehuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:53:
Lijkt mij dus een actieve folie; wat dus een levensduur en onderhoud met zich mee brengt? Heb je iets meer informatie hierover?
www.energieportal.nl/Nieu...n-Noord-Limburg-7001.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:31:
@mike70

Warmtepompboilers zat te vinden op MP. Gewoon tussen de zonneboiler en de CV in zetten. Als je hier vragen over hebt, PM me maar (ik heb deze opstelling).
Afhankelijk van het type natuurlijk kan de minimale luchtverplaatsing van de WP meer zijn dat de ventilatiebehoefte in het huis. Dus hier moet je wel goed op letten.

Zitten er eigenlijk gelijkstroom ventilatoren in die WP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:31:
@mike70

Climarad heb ik ook. Nooit meer koude benen hier.
Ik heb op de energiebeurs in Enschede deze WP van inventum gezien.
Is vooral handig met CV en sprak me zeer aan.
Ik heb gelezen op de site van climarad dat als je een vloerverwarming hebt, je toch nog een HTV moet hebben voor de climarad. Heb jij ook vloerverwarming?
Wat heeft de climarad jou gekost?

@Neanderthaler71
Zie de link van Inventum. Ja er zit een gelijkstroom motor in. Deze werkt gewoon als een ventilatorbox van ITHO.

[ Voor 8% gewijzigd door Mike70 op 09-02-2011 22:00 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

glambalk schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat het misschien juist beter werkt bij zo'n groot oppervlak. De convectie luchtstroom van onder naar boven komt beter op gang en heeft geen valse trek doordat er een onderbreking in zit. Misschien kan je daar wel klein windmolentjes op laten draaien. :*)
Daar hebben ze bij ECN al veel leukere dingen op bedacht (ja ze doen veel meer dan alleen die opzichtige kernreactor die ook medische isotopen maakt alhoewel het budget wel op raakt voor de leukste dingen).
Ik zit er ook aan te denken om dit mee te nemen voor de verbouwing (nieuw dak en van het geld wat overblijft PV op het dak).
Ofwel gestroomlijnde opstelling met de zijden afgeschermd en zorgen voor een soort venturi welke regelbaar is en vervolgens de warme lucht oppakken voor de balansventilatie of een lucht warmtepomp.

Enfin kijk zelf maar, een beeld (document) zegt meer dan woorden
http://www.ecn.nl/docs/library/report/2002/rx02065.pdf

En dan voor die gene die zo aan het genieten waren van de opbrengst van al die Duitse en Deense windmolen parken.
Nog wat mooie beelden van onze fietsvakantie in Denemarken (nee niet ik op de fiets met mijn zoon).

Turboprop?
[afbeelding]
Helaas kreeg ik ze net niet in lijn vanaf de positie die ik had

Oh nee een paar windmolentjes
[afbeelding]

Oh wacht nog wat meer (ik ben opgehouden met tellen),
[afbeelding]

Maar voor die gene die wel willen tellen zie ook
http://www.dongenergy.com/Nysted/EN/Pages/index.aspx

En dit is geen lucht/landschap vervuiling in mijn ogen.

_________
EDIT waarom werkt de foto presentatie nou (weer) niet? Wie het weet mag het zeggen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Mike70 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:48:
[...]

Ik heb gelezen op de site van climarad dat als je een vloerverwarming hebt, je toch nog een HTV moet hebben voor de climarad. Heb jij ook vloerverwarming?
Wat heeft de climarad jou gekost?

@Neanderthaler71
Zie de link van Inventum. Ja er zit een gelijkstroom motor in. Deze werkt gewoon als een ventilatorbox van ITHO.
Spreekt mij eveneens aan, vooral omdat er vaak ook in de douche veel warme lucht wordt weggezogen tijdens het douchen. Toch betwijfel ik of er wel voldoende lucht wordt afgezogen, zeker als hij (zoals in de meeste huizen) op een laag toerental wordt ingesteld. Verder is de afvoer van het koken vaak apart en gaat niet via het centrale afzuigsysteem, terwijl dat juist ook in potentie een flink warme bron is. Misschien dat hij in de zomer ook direct warme lucht kan aanzuigen met een intake naar de buitenmuur?

Tevens zou dit natuurlijk gecombineerd moeten worden met een warmwater warmtepomp, zonneboiler en douche wtw :P Al zijn er volgens mij ook lucht WTW's die tevens het water direct opwarmen, waarna deze de warmwater warmtepomp in kan.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Banjy schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:06:
[...]

Spreekt mij eveneens aan, vooral omdat er vaak ook in de douche veel warme lucht wordt weggezogen tijdens het douchen. Toch betwijfel ik of er wel voldoende lucht wordt afgezogen, zeker als hij (zoals in de meeste huizen) op een laag toerental wordt ingesteld. Verder is de afvoer van het koken vaak apart en gaat niet via het centrale afzuigsysteem, terwijl dat juist ook in potentie een flink warme bron is. Misschien dat hij in de zomer ook direct warme lucht kan aanzuigen met een intake naar de buitenmuur?

Tevens zou dit natuurlijk gecombineerd moeten worden met een warmwater warmtepomp, zonneboiler en douche wtw :P Al zijn er volgens mij ook lucht WTW's die tevens het water direct opwarmen, waarna deze de warmwater warmtepomp in kan.
Klinkt ook interessant, en makkelijker in te bouwen dan de meeste andere oplossingen. Hing er ook al een prijskaartje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:46:Hoe doen de diverse zonneboilers het hier?
Gisteren 54 graden (boiler via jaga-ltv 's avonds leeg getrokken) en vandaag 51 graden om straks mee te douchen. Kan dan mooi vergelijken wat het verschil in gasverbruik is om boiler voor ruimteverwarming of voor warmwatervoorziening te gebruiken. Collector ligt rond middaguur overigens nog steeds een stuk in de schaduw van bebouwing maar over een maand is die handicap nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb besloten de ventilator in mijn badkamer er gewoon helemaal uit te slopen. De huidige is kapot, bromt alleen maar. Aangezien ik ook gewoon een raam open kan zetten zie ik geen noodzaak in een loeiend ding boven mijn hoofd tijdens het douchen. Goed afzuigen heeft dat ding afgelopen halfjaar nog niet echt gedaan, ik had vanmorgen met het raampje op een kier minder damp op de spiegel staan dan normaal met het raampje dicht en de fan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-09 12:31
@inregelen: ze regelen het idd niet in. voetventielen staan allemaal helemaal open, en de rediatorkraan is niet ingeregeld. de ventielen voor de afzuiging zijn waarschijnlijk wel door de installateur berekend, er is volgens mij een ventilatieberkening noodzakelijk voor de epc, en dan heb je het dus toch al uitgerekend. het gaat immers dan ook over de benodigde ventilatieroosters, en de ingestelde stand van de ventilatiebox. de ventielen kunnen dus eenvoudig op een van de 7 in te stellen standen worden geinstalleerd. ( lees, in het gat gedrukt worden) de ventilatiebox die ik heb moet ook ingeregeld worden op een draadloze zender, dus de ïnstallatiestappen"moeten toch al worden doorlopen door de aannemer/installateur. en zijn bij seriematige bouw toch overal hetzelfde.

@ vakantiehuis:

dat is de antipendelstand. je kunt waarschinlijk de tijd instellen die er tussen het afslaan en weer opnieuw starten van de brander zit, als die uitging doorat de ingestelde temperatuur van het water werd overschreden.
de thermostaat heeft geen relais als het een modulerend type is, omdat in dat gevl de thermostaat niet aan of uit schakelt, maar een war,tevraag neerlegt bij de ketel. dus er gaat data heen en weer.een nachtverlaging zou misschien gehaald kunnen worden uit een aan/uit ritme oid.?

de ventilator kan ook zijn om e.e.a. af te koelen, zodat na een volgende start, de brander langer kan branden en zo dus later de ingestelde temperatuur bereikt zodat op dat moment het vermogen van het systeem iets toeneemt, doordat er langere tijd warmte wordt geleverd aan de vertrekken.

@warmtepompboiler. in de ecolution combi50 zit missschien een gelijkstroommotor, in de zuinige afzuigunits ook, maar ik vraag me af of er bij de"andere" warmtepompboilers wel een gelijkstroommotor in zit.

bij een WP moet de ventilator denk ik toch meer druk opbouwen dan bij een apparaat dat met zo weinig mogelijk weerstand de lucht moet verversen. de WP moet de lucht door een wisselaar duwen.. ik weet niet of gelijkstroom motors daar wel zo goed in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Anne vdr Bom schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:01:
[...]

Heeft die cv een display waarop hij aangegeeft wat hij doet? De mijne vertoont een enigszins vergelijkbaar gedrag als het water op temperatuur is. Omdat ik in de slaapkamers, de hal en op zolder de radiatoren dicht heb, koelt het water maar een klein beetje af. De delta T wordt dan te klein voor de ketel (het minimale vermogen is uit mijn hoofd 40%), en de ingestelde watertemperatuur wordt dan overschreden en slaat af. Vervolgens start een branderinschakelvertraging van een x aantal minuten (dit is instelbaar). In de tussentijd blijft de pomp lopen en kan het water verder afkoelen. Tot de branderinschakelvertraging voorbij is en dan begint een nieuwe poging, net zolang tot de ketel het water netjes op de ingestelde temperatuur kan brengen. Al deze stappen worden op het display aangeduid d.m.v. een code. Ook de watertemperatuur wordt getoond dus met de gebruiksaanwijzing in de hand kun je het allemaal prima volgen.
Tja, hier staan minstens 5 radiatoren open. Maar het vermogen van 29 kW van de ketel lijkt me aan de hoge kant.
Er zit een display op van 1 cijfer. In rust toont die een - (horizontale streep).
Volgens de handleiding: = geen warmtevraag.
Volgt er warmtevraag dan verschijnt er eerst gedurende 3 sec een cijfer 7. Dan heel snel een 0 en dan ontsteekt de brander en verschijnt een -. (streep en punt) Handleiding: = in bedrijf.
Aan het eind van de brandcyclus gedurende 1 sec een 0 en dan weer de - (streep).
Geen storingscodes dus.
Trouwens, een continu draaiende pomp van 85 watt is 750 kWh per jaar. Dachten die vrienden nooit eens: wat een energie gaat er doorheen in ons vakantiehuis!
Denk het niet. Hebben ze helaas niet zo'n oog voor. :'(
Jammer dat de pomp maar 1 toerental heeft...

Ik denk dat ik ze maar adviseer eens een goede installateur te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:43:
Vraagje over Energie-belasting: Hoe wordt dit bedrag bepaalt :?
Vorig jaar april had ik een teruggave van 314,26 euro, terwijl mijn vriendin 323,86 euro teruggave had;
Heeft het te maken met je jaarverbruik o.i.d??
Standaard teruggave per kalenderjaar, hier vind je ze allemaal:

http://www.polderpv.nl/financien5.htm

Derde grafiek betreft de teruggave post.

Stel: je hebt nota met deel over 2008 tot en met deel over 2010.

Teruggave post EB was per kalenderjaar:
2008 199,00 Euro ex BTW
2009 318,62 Euro ex BTW
2010 318,62 Euro ex BTW.

2008 had 366 dagen, 2009 en 2010 365 dagen.

Post komt dus per dag neer op:
2008 199/366 = 54,37 eurocent/dag ex BTW
2009 en 2010 318,62/365 = 87,29 eurocent/dag ex BTW

Stel, je boekingsperiode voor je vastrechten (en dus ook "teruggavepost EB" die ook per dag wordt genoteerd op je nota) was van 1 november 2008 tot en met 23 februari 2010.

Aantal dagen tellen:
1 nov. tm. 31 dec. 2008 = 61 dagen van 366
1 jan. tm. 31 dec. 2009 = 365 dagen van 365
1 jan. tm. 23 feb. 2010 = 54 dagen van 365
Totaal aantal dagen boekingsperiode: 480 dagen.

Berekening voor teruggave EB boekingsperiode nota:

(61/366 * 199) + (365/365 * 318,62) + (54/365 * 318,62) = 33,17 + 318,62 + 47,14 = 398,93 ex BTW.

Dat is 474,73 Euro incl. BTW. Het bedrag wat je van Ministerie van Financiën over die periode terugkrijgt, en wat je leverancier hoogstwaarschijnlijk (zoals bedoeld) onder je post "elektra" factureert (met een min ervoor, niet betalen maar ontvangen).

Omdat dat over een boekingsperiode van 480 dagen is gerekend, zal op je nota (inclusief BTW berekening) een daggemiddelde waarde voor de teruggavepost van 474,73/480 = 0,9890 Euro/dag, of 98,9 eurocent/dag (incl. BTW) komen te staan. Met een min ervoor (of er achter, whatever the administration guys have).

Makkelijk hé! :o

Overigens: alle belasting tarieven zijn op een pdf van Min. Fin. te vinden via deze webpagina. De energie belasting tarieven (incl. de teruggave post) staan helemaal rechtsboven op de pdf:

http://www.rijksoverheid....ngtarieven-2008-2011.html

De post waar je op doelt heet daar officieel: "Belastingvermindering EB per aansluiting (€ p/j)". Let op dat de tarieven daar ex BTW staan vermeld.

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 09-02-2011 23:28 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-09 12:31
de 0 zou kunnen betkenen dat de temperatuur is bereikt.vervolgens antipendelstand of wachtend o warmtevraag (-)
ik heb
mijn ketel geeft tijdens in bedrijf een temperatuur aan, soms is dat de gavraagde temperatuur volgens mij, maar soms ook de actuele temperatuur, dan loopt die langzaam op.

als ht geen groot vakantiehuis is is 30 kW wel veel idd, of hij moet gekozen zijn vanwege cw6 ( dus voor veel warm tapwater.
nadeel is dan idd dat er tot bijvoorbeeld 40% gemoduleerd kan worden, en dat is dan altijd nog 12 kW.
wat betekent dat de gevraagde temperatuur snel gehaald wordt. mijn ketel is maar 24 kW en kan tot 6,7 kW moduleren. dat betekent dus bijna twee keer zo "rustig." , maar wel slechts cw4. het grote vermogen kan ook de reden zijn dat de pomp 85 wattgebruikt. mijn pomp doet in stand drie "slechts" 60 maar het kan ook nog zijn dat de pomp ook kan moduleren,. dan zijn er geen pompstanden in te stellen ,maar gebruikt hij lang niet altijd 85 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

engelbertus schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:04:
@ vakantiehuis:

dat is de antipendelstand. je kunt waarschinlijk de tijd instellen die er tussen het afslaan en weer opnieuw starten van de brander zit, als die uitging doorat de ingestelde temperatuur van het water werd overschreden.
de thermostaat heeft geen relais als het een modulerend type is, omdat in dat gevl de thermostaat niet aan of uit schakelt, maar een war,tevraag neerlegt bij de ketel. dus er gaat data heen en weer.een nachtverlaging zou misschien gehaald kunnen worden uit een aan/uit ritme oid.?

de ventilator kan ook zijn om e.e.a. af te koelen, zodat na een volgende start, de brander langer kan branden en zo dus later de ingestelde temperatuur bereikt zodat op dat moment het vermogen van het systeem iets toeneemt, doordat er langere tijd warmte wordt geleverd aan de vertrekken.
Ik kan in de handleiding niets vinden over het instellen van de antipendeltijd.
Overigens zou de ketel in combinatie met de modulator moeten moduleren. Dat gebeurt echter niet. Hij brandt voluit, of hij is uit!
Er staat: "Als de ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt zorgt de sensor ervoor dat de gashoeveelheid terug moduleert, waardoor pendelen wordt voorkomen." Zou die sensor defect zijn?

Heb net ontdekt dat de ventilator altijd draait! De handleiding: "Na einde warmtevraag: de ventilator schakelt terug naar laag toerental. Dit om er voor te zorgen dat de rookgasafvoerleiding droog blijft" De ventilator draait dus altijd, 365 dagen 24/7.
Pfff, 't zou mijn ketel niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:09:
Kijk, hier zegt iemand goede dingen. Ik zeg doen! Ik heb maar van één ding spijt en dat is dat ik het niet eerder gedaan heb.
_/-\o_ Ik ben ooit met PV begonnen doordat iemand mij enorm inspireerde, een zekere JH uit H,sum, je kent hem vast wel :Y
Heb je ook nog een reactie op mijn energie-belasting vraag, of is dat zelfs voor jou te ingewikkeld?
Ik heb intussen begrepen dat ieder huishouden een bedrag van 379,16 euro terugkrijgt;
klopt dat bij jou/jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:41:
[...]

_/-\o_ Ik ben ooit met PV begonnen doordat iemand mij enorm inspireerde, een zekere JH uit H,sum, je kent hem vast wel :Y
Heb je ook nog een reactie op mijn energie-belasting vraag, of is dat zelfs voor jou te ingewikkeld?
Ik heb intussen begrepen dat ieder huishouden een bedrag van 379,16 euro terugkrijgt;
3 posts naar boven beste Jan-B... :+

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Klaver 4 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:37:
[...]
Overigens zou de ketel in combinatie met de modulator moeten moduleren. Dat gebeurt echter niet. Hij brandt voluit, of hij is uit!
Er staat: "Als de ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt zorgt de sensor ervoor dat de gashoeveelheid terug moduleert, waardoor pendelen wordt voorkomen." Zou die sensor defect zijn?
Kijk eens of de thermostaat wel op de juiste aansluiting in de ketel zit. Mijn modulerende thermostaat en mijn modulerende ketel kunnen beiden ook in aan/uit modus werken. De thermostaat bepaalt dat zelf a.d.h.v. of hij de ketel kan bereiken, en de ketel aan de hand van op welke gaatjes de kabel van de thermostaat aangesloten is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Mike70 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:48:
[...]

(...)
Volgens mij zijn er wel forumlezers / posters die al ervaring hebben met die Ecolution.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de beloofde COP van 4,2 ook gehaald wordt over een heel jaar; hoe goed is het rendement 's winters of juist 's zomers? En als je CV-temp op 55 graden (of hoger) ligt, over welke COP praten we dan? En als je je opgewarmde warme water 's zomers (niet bruikbaar voor CV) niet afneemt, wat doet dit met je totale COP?
M.a.w. ik zou graag willen weten welke besparingen er nu in de praktijk worden gehaald.
Voorlopig houd ik het nog even op mijn net vervangen simpele mechanische ventilatie (Ecofan); mocht ik in de toekomst nog eens flink de PV uitbreiden dan kijk ik ook opnieuw naar dit soort mooie Ecolution apparaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 09:13 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dank je. Prachtig dat Limburg er pro-actief mee omgaat; hopelijk maken ze van ooit de "zwartste" provincie de groenste. :)

• JeroenH
[...]

Wel eens van gehoord ;)

Over die teruggave energiebelasting: een diep respect voor zonnigtype. Ik doe mijn eigen belastingen niet eens, ik weet dat het niet bijster ingewikkeld is maar zodra ik bedragen zie gaat het me duizelen. Laat mij maar rekenen met kWh's en kubieke meters, dat kan ik wel. Ook vind ik geld helemaal niet zo interessant, eerlijk gezegd. Ik weet dat dat ook mijn zwakte is, want veel mensen zien ook een financiële kant aan besparen/duurzaam opwekken en ik heb dat nauwelijks. Die groep mensen zal ik niet of nauwelijks inspireren, het zij zo.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zonaanbidders:
Het is wellicht een beetje vroeg, maar met de aanstaande lente begint het bij mij alweer te kriebelen en droom ik wederom over de mooie zaken die ik op de laatste Intersolar heb gezien. Ik zit er serieus over te denken om dit jaar weer te gaan en vraag me af of er anderen zijn die ook interesse hebben en het leuk vinden om samen over de beursvloer te slenteren. >:)

FYI: Intersolar 2011 vindt plaats van 8 tot 10 juni 2011

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Hier ook, door het beroemde zonne-afdakje is hier ook het PV virus ongenadig toegeslagen in huis :)

* mkleinman bows for JeroenH

• JeroenH
Nounounou, ik bloos er van. Ik doe ook maar gewoon wat mij goed lijkt.....

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Klaver 4 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:19:

Een modulerende ketel heeft een bepaald minimumvermogen. Als de thermostaat opdracht geeft om op lager vermogen te stoken dan dat minimum, zou het kunnen dat de ketel in zgn. proportioneel bedrijf gaat. Om op de helft van het minimumvermogen te komen, brandt hij dan bijvoorbeeld steeds x minuten op minimum vermogen en gaat hij vervolgens x minuten in rust. Als het vakantiehuis niet zo groot is, zou ik me voor kunnen stellen dat het minimumvermogen van de ketel nog te hoog is om de temperatuur constant te houden, en dat hij dus proportioneel draait.

Met een aan/uit thermostaat met een maximum aantal schakelmomenten per uur (mijn Chronotherm IV heeft dat) heb je langere brand- en rusttijden, maar wel een minder constante temperatuur in huis.

Op de Modulator kan een losse klokmodule worden aangesloten. Die zal wel nodig zijn om iets met de nachtverlaging te kunnen doen. Op markplaats staan er nog wel een paar ;).

Staat de pomp soms op continu om de installatie tegen vorst te beschermen? Met de pomp op continu, alle radiatoren open en de thermostaat op een graad of tien zorg je ervoor dat er geen leidingen of radiatoren bevriezen als het huis 's winters onbewoond is.

• Klaver 4
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

[...]
@ Milmoor
Kijk eens of de thermostaat wel op de juiste aansluiting in de ketel zit. Mijn modulerende thermostaat en mijn modulerende ketel kunnen beiden ook in aan/uit modus werken. De thermostaat bepaalt dat zelf a.d.h.v. of hij de ketel kan bereiken, en de ketel aan de hand van op welke gaatjes de kabel van de thermostaat aangesloten is.
Zowel in de Modulator als in de ketel lijken de draden juist aangesloten
Een modulerende ketel heeft een bepaald minimumvermogen. Als de thermostaat opdracht geeft om op lager vermogen te stoken dan dat minimum, zou het kunnen dat de ketel in zgn. proportioneel bedrijf gaat. Om op de helft van het minimumvermogen te komen, brandt hij dan bijvoorbeeld steeds x minuten op minimum vermogen en gaat hij vervolgens x minuten in rust. Als het vakantiehuis niet zo groot is, zou ik me voor kunnen stellen dat het minimumvermogen van de ketel nog te hoog is om de temperatuur constant te houden, en dat hij dus proportioneel draait.
Het punt is dat de ketel NIET moduleert. Hij is aan (klinkt als op vol vermogen) of hij is uit.
Met een aan/uit thermostaat met een maximum aantal schakelmomenten per uur (mijn Chronotherm IV heeft dat) heb je langere brand- en rusttijden, maar wel een minder constante temperatuur in huis.
Volgens de handleiding zou de aangesloten Modulator de ketel moeten laten moduleren. Ik heb steeds meer het vermoeden dat de sensor die dit regelt defect zou kunnen zijn (maar ik ben ook maar een leek ;) ).
Staat de pomp soms op continu om de installatie tegen vorst te beschermen? Met de pomp op continu, alle radiatoren open en de thermostaat op een graad of tien zorg je ervoor dat er geen leidingen of radiatoren bevriezen als het huis 's winters onbewoond is.
Die stond inderdaad op continue! (zie mijn eerdere reactie) Dat heb ik met de dipswitsch veranderd naar pompschakeling en de cv gereset. Gevaar voor bevriezing is er volgens mij niet met alle kranen open en de Modulator op 13 graden bij vertrek.
Ik kan echter niet constateren dat de pomp nu na 5 minuten stopt door het geluid en trilling van de ventilator, die continue langzaam draait in rust. Volgens mij draait de pomp nog steeds continue door...
Zojuist geconstateerd (met m'n oor tegen de pomp ;) dat de pompschakeling toch wel werkt!
(dan heeft deze excercitie toch iets opgeleverd)

Ik denk dat ik me maar overgeef aan de geneugten van Texel en mijn vrienden adviseer om eens een installateur te raadplegen voor een betere afstelling.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaver 4 op 10-02-2011 13:41 . Reden: Stukje over pompschakeling gewijzigd ]

• HellevUUr
Ik kwam gisteren Livarno Lux spaarlampen tegen bij de Lidl in Eindhoven (WC Woensel).
Het gaat om type E14 (7watt) en op het bord stond dat het om reflector lampen ging.
Ik ben al heel lang op zoek naar spaarlampen voor de opbouw spots in de keuken (voorbeeld).
Het gaat om E14 fittingen die ik al diverse malen heb proberen te voorzien van spaarlampen (o.a. ikea maar ook andere merken).
Om een of andere reden wilden die lampen niet werken.
Toen ik die reflectorlampen zag heb ik ze direct gekocht voor 3,99 per stuk (3 stuks nodig).
Diezelfde avond bleken die Livarno Lux lampen prima te werken!
Ze hebben mijn 3 gloeilampen (a 30 Watt) vervangen en het licht komt in de buurt van TL lampen (kwa kleur).
Voor ons voldoende voor de keuken.

Specificaties:
Watt: 7W
cd: 70cd
T [kelvin]: 2700 K
Ra: >80
Quick light: 60 s = 60% light
on/off: > 20.000
Hg: 2.00 mg
V: 220-240 V
t[h]: 10.000 h

TVT: voorheen 3x 30 Watt, nu 3x 7 Watt, verschil 69 Watt.
14,5 uur x 69 watt = 1kWh
kosten 3 spaarlampen = 11,97 euro.
11,97 : 0,21 = 57 kWh
57 x 14,5 = 826,5 branduren nodig om de lampen terug te verdienen.
34 dagen continu.
De TVT kan versneld worden als de lampen het langer uit houden dan de gemiddelde 3 maanden dat de gloeilampen het vol hielden.

[ Voor 3% gewijzigd door HellevUUr op 10-02-2011 15:54 ]

• JeroenH
HellevUUr schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:51:
als de lampen het langer uit houden dan de gemiddelde 3 maanden dat de gloeilampen het vol hielden.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik weet dat (goede) spaarlampen een langere levensduur hebben dan een gemiddelde gloeilamp, maar zo kort gaan ze toch niet mee? Ik hoop maar niet dat het aan 'vuile' netspanning ligt, want dan zullen de spaarlampen wellicht ook niet zo'n lange levensduur hebben.

• HellevUUr
JeroenH schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:00:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik weet dat (goede) spaarlampen een langere levensduur hebben dan een gemiddelde gloeilamp, maar zo kort gaan ze toch niet mee? Ik hoop maar niet dat het aan 'vuile' netspanning ligt, want dan zullen de spaarlampen wellicht ook niet zo'n lange levensduur hebben.
Er zit geen aardingspunt of iets dergelijks op het armatuur. Wellicht dat het daar aan ligt.
Is dat wat je bedoeld met 'vuile' netspanning?
Al mijn andere spaarlampen heb ik in 4 jaar tijd nooit hoeven te vervangen.
De enige lampen die weleens kapot gaan zijn die gloeilampen en een aantal G4 (of G6, moet ik opzoeken) lampen.

Ik was nog vergeten om te melden dat digitenne 8 Watt in standby verbruikt.
Te veel naar mijn smaak.

[ Voor 6% gewijzigd door HellevUUr op 10-02-2011 16:35 ]

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:17:

Standaard teruggave per kalenderjaar, hier vind je ze allemaal:

Makkelijk hé! :o
@zonnigtype: _/-\o_ Thanks!
inderdaad erg makkelijk als je eenmaal weet hoe je het moet uitrekenen :*)
dat bedrag van 314,26 kon ik niet verklaren, maar ging over een jaar min 5 dagen ; dus 314,26 / 360 maal 365 dagen = 318,62 ex Btw = 379,16 euro incl Btw = :Y

• HellevUUr
Ik was even op de Greenchoice website aan het kijken (ik zal overstappen van E.on zodra mijn volgende jaarrekening komt) en vond daar een lijst van stroom leveranciers waaruit je kan kiezen.
Ik kan dus een willekeurige opwekker in Eindhoven aanklikken die mij van stroom gaat voorzien.

http://www.greenchoice.nl...choice/kies-uw-stroombron

Best leuk!

Ik zag links en rechts wel dat Oxxio 2000 kWh stroom weg geeft bij minimaal een 1 jarig contract.
Das toch zo'n 420 euro!
Tegen die tijd heb ik ook wel uitgerekend wat de FNV korting teweeg brengt bij Greenchoice (zal heus niet zo veel zijn).
Pagina: 1 ... 39 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.