Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.641 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
buldogwtf schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:35:
[...]

Mag hem omruilen voor een steca grid 500 of mastervolt soladin 600

Wat is jullie voorkeur?
Nog een vraagje, lees veel verhalen over 'lawaai' van de koeling van de mastervolt, wat is jullie ervaring hiermee?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
buldogwtf schreef op zondag 06 februari 2011 @ 13:14:
[...]

Nog een vraagje, lees veel verhalen over 'lawaai' van de koeling van de mastervolt, wat is jullie ervaring hiermee?
Ik zou het niet weten, bij mij hangt hij op de vliering, dus ik hoor hem zowiezo al niet. Maar ik hoor meer mensen die herrie ervaren van de ventilator.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
[...]

ach je hoort een ventilator, maar ik heb ere nooit problemen mee gehad.
ze hingen gewoon in de garage/schuur en dus niet hinderlijk.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
[...]

Oude beestje was een lawaaierig ding, wat bij ons in de gemeenschappelijke woonkamer hing. Vooral in de zomer best irritant voor diegene die zich daar aan zou willen storen. Zelfs bij het van zonnestroom vergiftigde bloed van schrijver dezes was er soms kippenvel a.g.v. die blauwe lawaaipapagaai te bemerken... :o

Nieuwe exemplaar lijkt rustiger, maar we zullen het vooral bij topdagen gaan merken. Loodrechte zoninstraling afwachten e.d. Situatie bij ons is niet (eenvoudig) te veranderen, vanwege huur situatie en complexe bekabeling langs muren en terrassen heen. Apparaat kan verder nergens anders binnen hangen zonder perforatie van de gevel. En dat wil de verhuurder niet...

Ergo: het is wel een factor om rekening mee te houden, sterk afhankelijk van de woonsituatie. Als je een nachtdienst mens bent en overdag slaapt, wil je zo'n ding niet in je slaapkamer hebben hangen...

iSuppli voorspelt ... 22,2 GWp aan nieuw mondiaal zonnestroom vermogen dit jaar.

Conservatieve aanname: NIEUWE fysieke productie mogelijk van zo'n 20 TWh/jaar, dat zijn weer minimaal VIER Borssele nukes aan jaarproductie d'r bij. Komt wel een dippie achteraan, maar vanaf 2014 is het weer full speed voorwaarts...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 06-02-2011 15:44 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
Vmu schreef op zondag 06 februari 2011 @ 11:00:
Weet iemand iets over het soort camera's dat gebruikt wordt voor thermografie? Zijn deze vrij verkrijgbaar? Kan ik ergens merken, prijzen en specificaties vinden?
Ja, zijn gewoon vrij verkrijgbaar. Alleen als je van Amerikaanse fabrikanten koopt, dan krijg je maximaal 9hz verversingsfrequentie als je je niet laat certificeren, omdat het boven de 9hz onder de Amerikaanse wapenwet valt (ze zijn bang dat terroristen er hittezoekende raketten mee gaan bouwen...) Als je gewoon een chinees of frans product neemt (de chinese hebben trouwens gewoon een franse sensor), dan heb je die beperking niet en kun je er ook gewoon op normale snelheid mee filmen. Flir (maar dat is Amerikaans) heeft zelfs high-speed camera's, maarja, dan moet je een vergunning hebben van het Amerikaanse department of defense... :9

De hierboven gelinkte Fluke camera's zijn leuk, maar naar mijn ervaring wil je daar toch niet al te serieus mee aan de slag. Heb intussen de nodige camera's in de hand gehad, maar ben nog steeds heel blij met mijn Flir. (Ondanks Windows CE wat af en toe kuren vertoond...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In onze huidige woning heb ik geen last van de Soladins omdat ze op zolder hangen. In onze vorige woning hing er eentje op de eerste verdieping en die was in de woonkamer goed hoorbaar als er verder geen geluid in huis was. In de slaapkamer, twee deuren naast de ruimte waar de omvormer hing, was hij duidelijk hoorbaar.

Het geluid vind ik nog niet eens het grootste nadeel van de keuze voor actieve koeling, het is meer dat zo'n fannetje gewoon een consumentenproduct is wat je ook in elke computer tegenkomt, en je kunt er vrij zeker van zijn dat deze fan één van de kwetsbaarste onderdelen van de omvormer zal zijn. Hij is makkelijk te vervangen, maar toch... ik ben een groot voorstander van passieve koeling, stil en niet gevoelig voor storingen. Alleen het is duurder omdat je een groot metaal koelblok nodig hebt, en daar heeft Mastervolt op de kostenbezuinigd.

(Merk op dat onze eerste omvormer direct na aankoop vervangen is omdat de fan te veel lawaai maakte. Toen een refurbished omvormer teruggehad - maar daar kwam ik pas bij de recall van vorige maand achter. Mastervolt heeft hem nu weer omgeruild voor een splinternieuwe!)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:26:
[...]
Aftrapje ;)

- Prijs installatie per Wp (wat mij betreft 3 euro per Wp, optimistisch bij deze maat)
- installatiekosten, incl meterkast (500 euro)
Prijs onder de 3 euro per Wp is inclusief installatie (exclusief meterkast) met A-grade panelen en omvormer gewoon te verkrijgen (ik zal geen reclame maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erger, ik heb sinds mei 2007 nooit meer betaald dan 2.18 eur/wp all-in, maar goed, en daarna nog veel minder, en dan iedereen maar die installatie kosten opdringen, das meer iets persoonlijks, als je het dak niet op durft/kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

HellevUUr schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:38:
[...]

Prijs onder de 3 euro per Wp is inclusief installatie (exclusief meterkast) met A-grade panelen en omvormer gewoon te verkrijgen (ik zal geen reclame maken).
Als je het zelf installeert kan het tegenwoordig onder de 2,50 euro/Wp of lager.
(ik zal geen reclame maken) ;)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vmu schreef op zondag 06 februari 2011 @ 11:00:
Weet iemand iets over het soort camera's dat gebruikt wordt voor thermografie? Zijn deze vrij verkrijgbaar? Kan ik ergens merken, prijzen en specificaties vinden?
ha ha ha, zoveel geld wil je niet uitgeven hoor!
bij mijn vorige baan, waren ze ong 20.000 per stuk.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
SolarKing schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:27:
[...]
(ik zal geen reclame maken) ;)
Kingsun.. zijn deze toevallig ook door jou geleverd (/geinstalleerd)?
Nieuwe installatie in Eindhoven.
http://www.zonnestroomopb...-kingsun/14517/14539.html

p.s. ik zag ergens dat ik op plek nummer 1 sta in Noord-Brabant over 2011, maar waar kan ik die informatie vinden op zonnestroomopbrengst?
Ik krijg het nu te zien via gebruikers menu -> installatiebeheer -> mijn statistiek
In Europa zijn 7698 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1418
In Netherlands zijn 265 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 20
In Noord-Brabant zijn 44 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1
In Gemeente Eindhoven zijn 7 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1
Of heeft dit niets met opbrengst te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

HellevUUr schreef op maandag 07 februari 2011 @ 03:33:
[...]

p.s. ik zag ergens dat ik op plek nummer 1 sta in Noord-Brabant over 2011, maar waar kan ik die informatie vinden op zonnestroomopbrengst?
Ik krijg het nu te zien via gebruikers menu -> installatiebeheer -> mijn statistiek
Gefeliciteerd dat je op nummer 1 staat. Maar het is dan ook een mooie installatie die je hebt met 15 Suntech STP205 (poly) panelen en een SB3000. Door wie zijn die ook al weer geleverd en geinstalleerd? O-)

[ Voor 17% gewijzigd door ZonneStroom op 07-02-2011 07:37 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend even twee upgradejes uitgevoerd.

Allereerst een vervanging van de Soladin 600 omvormer naar een nieuwe StecaGrid 500, naar aanleiding van de Mastervolt omruilactie. Nu is mijn 'omvormerbord' weer wat homogener, met dank aan een zeker forumlid. :)

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/pv1b.jpg

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/pvn.jpg

En nu maar afwachten of het rendement van die set panelen (4 x 151Wp Nuon) een paar procentjes omhooggaat vanwege de hogere efficiency van de Steca...

Daarnaast heb ik onze zo-goed-als-nieuwe mechanische ventilatiebox (StorkAir CMF 14, standaard opgehangen in het nieuwbouwproject) vervangen door een Itho CVE Eco-fan 2. Dat bespaart in ons geval direct zo'n 150 kWh op jaarbasis, plus gasbesparing omdat je bij de Eco-fan het toerental kunt verstellen; standje 1 gaat dan wat omlaag, zodat 's winters niet alle warmte in één nacht het huis uit wordt gezogen.
De Stork gaat op Marktplaats.

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/stork.jpg

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/itho.jpg

Ik hoefde niet eens te boren; de Eco-fan hangt nu muurvast aan 2 van de 4 bevestigingspunten van de Stork. Paste eigenlijk net niet helemaal, maar het kunststof van de Eco-fan was makkelijk te overtuigen. ;)

Gisteren als begininstelling de Eco-fan op de minimale standen afgesteld (25 m3/uur voor stand 1), maar dat blijkt voor 's nachts toch wat te laag. Ik ga hem vanmiddag wat hoger draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:29:
Daarnaast heb ik onze zo-goed-als-nieuwe mechanische ventilatiebox (StorkAir CMF 14, standaard opgehangen in het nieuwbouwproject) vervangen door een Itho CVE Eco-fan 2. Dat bespaart in ons geval direct zo'n 150 kWh op jaarbasis, plus gasbesparing omdat je bij de Eco-fan het toerental kunt verstellen; standje 1 gaat dan wat omlaag, zodat 's winters niet alle warmte in één nacht het huis uit wordt gezogen.
De Stork gaat op Marktplaats.

Oude situatie:
[afbeelding]

Nieuwe situatie:
[afbeelding]

Ik hoefde niet eens te boren; de Eco-fan hangt nu muurvast aan 2 van de 4 bevestigingspunten van de Stork. Paste eigenlijk net niet helemaal, maar het kunststof van de Eco-fan was makkelijk te overtuigen. ;)

Gisteren als begininstelling de Eco-fan op de minimale standen afgesteld (25 m3/uur voor stand 1), maar dat blijkt voor 's nachts toch wat te laag. Ik ga hem vanmiddag wat hoger draaien.
Dat is wel interessant, maar hoe weet je of het hoog genoeg staat? En kun je hem gewoon op je bestaande schakelaars aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drie omvormers en maar twee Plugwise pluggen? :?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:33:
[...]

Dat is wel interessant, maar hoe weet je of het hoog genoeg staat? En kun je hem gewoon op je bestaande schakelaars aansluiten?
Om te weten of hij hoog genoeg staat, moet hij officieel natuurlijk worden ingeregeld (airflow meten enzo). Maar ik ga het gewoon zelf uitproberen; in ieder geval vond ik stand 1 van de Stork (100 m3/h) te hoog; ingeregeld of niet.

Ik heb de versie met Perilex stekker die gewoon op de bestaande 3-standenschakelaar werkt; moet je alleen wel 2 draadjes in de Perilex contactdoos verwisselen, hoezo standaard? 8)
Bij de Eco-fan kun je daarnaast ook nog aparte RF-schakelaars aanmelden (heb ik niet (nodig)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:52:
[...]

Drie omvormers en maar twee Plugwise pluggen? :?
Scherp gezien hoor! ;)

De derde plug hangt in de meterkast; die meet het totaal (dus daarvan leid ik dan weer de specifieke opbrengst van die Plugwise-loze omvormer af). Reden dat ik de derde plug in de meterkast heb hangen is dat ik anders geen 'Plugwise-bereik' heb vanaf mijn PC. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:53:
[...]

Om te weten of hij hoog genoeg staat, moet hij officieel natuurlijk worden ingeregeld (airflow meten enzo). Maar ik ga het gewoon zelf uitproberen; in ieder geval vond ik stand 1 van de Stork (100 m3/h) te hoog; ingeregeld of niet.

Ik heb de versie met Perilex stekker die gewoon op de bestaande 3-standenschakelaar werkt; moet je alleen wel 2 draadjes in de Perilex contactdoos verwisselen, hoezo standaard? 8)
Bij de Eco-fan kun je daarnaast ook nog aparte RF-schakelaars aanmelden (heb ik niet (nodig)).
Ok, dus als ik het zo lees zou ik dat door een bedrijf moeten laten doen die dat kunnen. Los ding kost rond de 180Euro zo te zien, wordt best een lange terugverdien tijd dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:56:
[...]

Scherp gezien hoor! ;)

De derde plug hangt in de meterkast; die meet het totaal (dus daarvan leid ik dan weer de specifieke opbrengst van die Plugwise-loze omvormer af). Reden dat ik de derde plug in de meterkast heb hangen is dat ik anders geen 'Plugwise-bereik' heb vanaf mijn PC. 8)
Zijn die plugwise apparaten nauwkeuriger in het meten van de opbrengst dat de gemiddelde gamma/praxis meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O085105116N schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:10:
Zijn die plugwise apparaten nauwkeuriger in het meten van de opbrengst dat de gemiddelde gamma/praxis meter?
Ik heb de cijfers niet, maar volgens mij wel, zeker bij lage vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:04:
[...]

Ok, dus als ik het zo lees zou ik dat door een bedrijf moeten laten doen die dat kunnen. Los ding kost rond de 180Euro zo te zien, wordt best een lange terugverdien tijd dan...
Ik kreeg hem voor 151,40 thuis bezorgd.
Alleen al op elektriciteit bespaar ik 30 euro per jaar; ik weet niet of je 5 jaar lang vindt?
Bovendien hoop ik dus nog wel meer te gaan besparen (gas).
En de z.g.a.n. 'oude' Stork brengt in mijn geval ook nog wat op (althans dat hoop ik).
Hoeveel laten inregelen door een bedrijf kost weet ik niet...
O085105116N schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:10:
[...]

Volgens specificaties is de cumulatieve nauwkeurigheid 1% ± 0,2 W. En da's (nauw)keurig!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:18:
[...]

Ik kreeg hem voor 151,40 thuis bezorgd.
Alleen al op elektriciteit bespaar ik 30 euro per jaar; ik weet niet of je 5 jaar lang vindt?
Bovendien hoop ik dus nog wel meer te gaan besparen (gas).
En de z.g.a.n. 'oude' Stork brengt in mijn geval ook nog wat op (althans dat hoop ik).
Hoeveel laten inregelen door een bedrijf kost weet ik niet...
Zal eens kijken of ik een bedrijf kan vinden die dat soort dingen doet. Is het ding ook nog stiller dan die Stork, dat zou een goed verkoopargument naar mijn vrouw toe zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:23:
[...]

Zal eens kijken of ik een bedrijf kan vinden die dat soort dingen doet. Is het ding ook nog stiller dan die Stork, dat zou een goed verkoopargument naar mijn vrouw toe zijn ;-)
Jazeker! Dus goed voor de W.A.F. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:18:

Volgens specificaties is de cumulatieve nauwkeurigheid 1% ± 0,2 W. En da's (nauw)keurig!
Dat is alles wat ik wilde weten... Ik denk dat ik me ga orienteren op deze producten, maar ik lees gelijk al dat er geen software voor MAC OSX beschiknbaar is en laat ik nu net in huis geen windows meer hebben... ik bedoel het OS dan, ik heb nog ramen in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Terugverdientijdberekeningen blijven een aanname, hoe je het ook wendt of keert. Daarom vraag ik aan mijn klanten een aantal variabelen zelf in te schatten. Verder hebben de variabelen rente en stroomprijsstijging relatief weinig invloed op de terugverdientijd als je > 50% van het totaalbedrag terugkrijgt van de Belastingdienst. Koop je panelen zakelijk is het fiscale voordeel belangrijker dan de kWh's die je ermee opwekt. In de eerste paar jaren dan. Het verschil tussen 3%, 5% energieprijsstijging is in mijn model precies 1 jaar.

Weet iemand hier of grootverbruikers (> 3x80A) nog steeds transportkosten per kWh betalen? 0,02 EUR had pas iemand het over..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
O085105116N schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:33:
[...]

Dat is alles wat ik wilde weten... Ik denk dat ik me ga orienteren op deze producten, maar ik lees gelijk al dat er geen software voor MAC OSX beschiknbaar is en laat ik nu net in huis geen windows meer hebben... ik bedoel het OS dan, ik heb nog ramen in het huis.
Die ramen kun je ook nog weghalen, scheelt ook veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
O085105116N schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:33:
[...]

Dat, en nog een paar kleine probleempjes met privacy. Een bedrijf dat anno 2011 produkten levert die alleen met MS software gebruikt kunnen worden... Geen roadmap voor native Linux of Mac OS X software. Klinkt toch erg naar een uitspraak van Henry Ford. Kijk ook eens naar Qees, leuk product, maar nog niet leverbaar, (pasen 2011?).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
[...]

Kingsun.. zijn deze toevallig ook door jou geleverd (/geinstalleerd)?
Nieuwe installatie in Eindhoven.
http://www.zonnestroomopb...-kingsun/14517/14539.html
Deze komen inderdaad van Solarking. Ik heb ze zelf geïnstalleerd toen de sneeuw eindelijk was weggesmolten. Ben benieuwd wat mijn bijna pal oost-dak gaat opleveren. Zit er ergens op Sonnenertrag ook iemand met 4 Kingsun panelen (740 Wp) op een Steca 500? Ik zou graag de opbrengsten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

nihiles schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:30:
[...]

Deze komen inderdaad van Solarking. Ik heb ze zelf geïnstalleerd toen de sneeuw eindelijk was weggesmolten. Ben benieuwd wat mijn bijna pal oost-dak gaat opleveren. Zit er ergens op Sonnenertrag ook iemand met 4 Kingsun panelen (740 Wp) op een Steca 500? Ik zou graag de opbrengsten vergelijken.
Ik zit met 3 kingsun 185Wp panelen op een Steca 500, alleen wel een eind uit de buurt van Limburg. Aangezien de grafieken in kWh/kWp zijn, moet het verschil tussen 3/4 panelen niet uitmaken.

http://www.zonnestroomopb...boonstra/12199/12633.html

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
antonboonstra schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:35:
[...]

Ik zit met 3 kingsun 185Wp panelen op een Steca 500, alleen wel een eind uit de buurt van Limburg. Aangezien de grafieken in kWh/kWp zijn, moet het verschil tussen 3/4 panelen niet uitmaken.

http://www.zonnestroomopb...boonstra/12199/12633.html
Leuk, ik ga je volgen. Ik ben benieuwd wat de verschillen over een langere periode zijn. Zeker met mijn oost-dak en de mogelijke verliezen door aftopping in de zomer ivm overdimensionering van het systeem.

Uiteindelijk koos ik voor 4 maal kingsun op een steca omdat het mooi in het vierkant kon liggen. Het oog wil ook wat....

@Solarking ken je nog meer 740 Wp setjes op Sonnenertrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

SunshineCompany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:41:
<KNIP>

Weet iemand hier of grootverbruikers (> 3x80A) nog steeds transportkosten per kWh betalen? 0,02 EUR had pas iemand het over..
Energiekamer heeft natuurlijk het antwoord
elektriciteit/transport/tariefregulering/tariefregulering_transport

Je werkgebied zal geen west-brabant zijn, maar de boeren hier worden ook wakker, volgens mij is er een 'n dakvlak van 40M(b) X 6M(h) aan het vol leggen en dat pal aan de rijksweg A58, gelijk ook nog even promotie voor PV (spreekt meer dan een billboard).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
nihiles schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:54:
[...]

Leuk, ik ga je volgen. Ik ben benieuwd wat de verschillen over een langere periode zijn. Zeker met mijn oost-dak en de mogelijke verliezen door aftopping in de zomer ivm overdimensionering van het systeem.

Uiteindelijk koos ik voor 4 maal kingsun op een steca omdat het mooi in het vierkant kon liggen. Het oog wil ook wat....

Waarom wil je percee 740Wp setjes vergelijken? Je kunt toch gewoon de specifieke opbrengst van alle systemen vergelijken?

Ik sta iig met een 8140Wp KingSun systeem op Sonnenertrag, maar log nu enkel per maand. Wel van de BPM, dus de meting is iig goed. Ook zit ik niet al te ver van Eindhoven.

http://www.zonnestroomopb...nd/brand/13200/13504.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

[...]
Sonnenertrag ist dein Freund: In menu PVopbrengsten/Zoeken kan je orientatie, vermogen en merk invullen (en nog veel meer). Resultaat: precies de lijst die je zoekt!
In Nederland 36 installaties met KingSun panelen

[ Voor 6% gewijzigd door harold65 op 07-02-2011 13:49 ]

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:29:
\Ik hoefde niet eens te boren; de Eco-fan hangt nu muurvast aan 2 van de 4 bevestigingspunten van de Stork. Paste eigenlijk net niet helemaal, maar het kunststof van de Eco-fan was makkelijk te overtuigen. ;)

Hmmmm... ik zou het gewoon echt laten afregelen met een flowmeter.
Sommige bedrijven stellen daarnaast ook de ventielen af, en reinigen de luchtkanalen (indien nodig).
Heb je het gelijk goed staan :)
Ik heb mijn ecofan toch na 2 jjaar goed laten afstellen :) bleek verbeteren: standaard 150m3 /u max (op hoogste stand) ventilerend, nu naar 300 m3/u (totaal, hoogste stand).
En per ruimte gewoon de goede flow.

Bij mij is VEMU langs geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 07-02-2011 14:21 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:56:
[...]

Hmmmm... ik zou het gewoon echt laten afregelen met een flowmeter.
Sommige bedrijven stellen daarnaast ook de ventielen af, en reinigen de luchtkanalen (indien nodig).
Heb je het gelijk goed staan :)
Ik heb mijn ecofan toch na 2 jjaar goed laten afstellen :) bleek verbeteren: standaard 150m3 /u max (op hoogste stand) ventilerend, nu naar 300 m3/u (totaal, hoogste stand).
En per ruimte gewoon de goede flow.
...waarbij ik mij dan afvraag: wat is 'gewoon de goede flow'? Volgens de richtlijnen (uit bouwbesluit) afgesteld? Die richtlijnen houden echter met een heleboel factoren geen rekening, zoals persoonlijk stookgedrag, of er (ook) gelucht wordt met ramen open (boven dan wel beneden), hoe en waar de was gedroogd wordt, hoeveel er gedouched wordt (en hoe lang), wat voor soort afzuigkap er gebruikt wordt, etc.
Ik heb het idee dat de standaard richtlijnen heel erg aan de 'veilige kant' zitten, om maar te voorkomen dat er een ongezond binnenklimaat zou ontstaan. Maar zoals gezegd zijn er veel meer factoren die daar een invloed op hebben. Ik had de Stork nooit op stand 3 (225 m3/h) draaien; totaal niet nodig imho. Op stand 2 was de badkamerspiegel na een serie douchebeurten-op-rij in no-time alweer condensvrij. En op stand 1 zoog hij in winternachten nog zoveel koude lucht naar binnen (en dure warme lucht naar buiten) dat ik maar wat roosters in de ramen heb dichtgezet (ook niet de bedoeling natuurlijk).

Kortom, 'de goede flow' is m.i. niet eenduidig te bepalen. Wel ben ik het ermee eens dat je een betere afstelling kunt bewerkstelligen met de juiste apparatuur. Maar ik roei eerst maar eens even met de riemen die ik heb; ik heb nog een kleine 2 jaar om jouw door jou zelf uitgevoerde advies op te volgen... :P

En oh ja nog een P.S.-je; het gaat hier om 'gewone' afzuigventilatie; als ik een balansventilatie met WTW zou hebben (helaas niet) dan zou ik dit zeker netjes laten inregelen, omdat dat veel complexer is en ook kritischer is m.b.t. gezondheidseffecten.

Edit:
...en waar het me allemaal om begon: het gasverbruik in onze nieuwbouwwoning is net zo hoog als van onze vorige woning uit 1975, terwijl er een enorm verschil in isolatie is. Tja, we konden daar alleen luchten door ramen open te zetten (altijd minimaal op de kierstand) en klapraampjes. Begrijp me goed, ik wil niet bezuinigen op mijn gezondheid, maar wil wel duurzaam bezuinigen op gasverbruik dat eigenlijk niet nodig was geweest. Dat is mijn zoektocht... 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Er zijn heel wat 740Wp setjes verkocht in Nederland en vooral in Limburg. Alleen ik weet niet hoeveel daarvan aangemeld staan in sonnenertrag. De meeste hebben daar geen zin in of gebruiken simpele consumentenmeters zoals de Cresta om opbrengst mee te meten. Niet erg nauwkeurig.

Je kan je systeem vergelijken met die van mij in Tilburg. (Solarking2)
Op dit moment heb ik veel last van schaduw van de 2 bomen voor de deur maar vanaf April (wanneer de opbrengsten echt er toe doen) heb ik daar geen last meer van en kun je goed vergelijken. Misschien kom ik dan op nummer 1 te staan in Noord-brabant. ;)

[ Voor 69% gewijzigd door SolarKing op 07-02-2011 16:18 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:10

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb inderdaad een heel aantal geplaatst, waarvan er helaas maar 1 de moeite wil nemen de opbrengsten op sonnenertag te zetten
http://www.sonnenertrag.e...kerkhoff/14354/14403.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Ik heb al even niet meer ingevuld, maar ik zou er nog op moeten staan met mijn 700Wp set op een Steca500, oostligging, 20graden in Eindhoven, inclusief veel last van bomen zolang de zon laag staat...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Lees net in de technologie krant dat het eerste fietspad met zonnecellen in Krommenie een feit is: fietsers hebben daar nu 100m zonnecellen fietspad. Geschatte opbrengst: 50kWh/jaar/m2.

Mocht de proef slagen, dan denkt men om langs alle wegen (137.000km) dit soort fietspaden te leggen.
Als een fietspad 1m breed is, dan wordt dat dus 137.000km * 50kWh / jaar aan opbrengsten...

Da's veel, 6.850.000 kWh / jaar _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Mars Warrior op 07-02-2011 15:44 . Reden: Pffffff: / m2 toegevoegd ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:09

WouterB

3680 Wp

@mars warrior: je maakt nog een rekenfoutje. Geschatte opbrengst is 50 KWh per m2. Bij een breedte van 1 meter 137.000 km = 137.000.000 meter (* 1 m = 137.000.000 m2. * 50 KWh => 6 850 000 000 KWh = 6850 TWh). Stel dat er op die 1e m2 ongeveer 100 Wp zou liggen (waarvan de helft van de opbrnegst ongeveer verloren gaat), dan gaat het hier om +/- 13,7 GWp hebben...

Volgens zonnigtype dus wat ze in duitsland in een jaartje bijplaatsen? (Hmm, ff op polderpv gekeken, 13.7 GWp is wat er nu in totaal ongeveer ligt? De bijbouw zou op +/- 3-4 GWp liggen.)

[ Voor 11% gewijzigd door WouterB op 07-02-2011 16:08 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@ollie1965, thanks!

[ Voor 93% gewijzigd door SunshineCompany op 07-02-2011 16:30 . Reden: sorry, foutje, ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:30
Ik heb thuis stadsverwarming. Nu worden de kachels nog bediend met thermostaatknoppen :/ En wil ik eigenlijk wel graag een thermostaat in de woonkamer (voor de besparing, maar ook voor het comfort).

Wij draaien de verwarmingen wel altijd trouw uit bij afwezigheid, gaat een centrale thermostaat dan nog wel een significante besparing opleveren?

Nu zijn er systemen van Honeywell (EvoHome en Chronoterm Zones). Maar deze zijn zo duur, dat ze zichzelf nooit terug verdienen ;w

Ik heb het FHT systeem van conrad overwogen deze lijkt mij wel goed. Ik wou in eerste instantie gewoon 3 stelaandrijvingen + thermostaat aanschaffen, maar later misschien uitbreiden met een huiscentrale en meerdere thermostaten+stelaandrijvingen. Alleen ik vind de thermostaat/huiscentrale spuuglelijk :X
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/5000_5999/5700/5700/5700/570055_BB_00_FB.EPS.jpg

Uiteindelijk heb ik ook nog het ETH systeem van gevonden (via ELV.de). Dit systeem lijkt mij iets minder goed, maar is tenminste toonbaar. Dit systeem is van dezelfde fabrikant als die van de conrad, maar kan niet gekoppeld worden aan een huiscentrale.
Afbeeldingslocatie: http://www.elv-downloads.de/bilder/artikel/Produkte/9/958/95800/Internet//normalneu/95800_F01_GeHeizungsreg.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.elv-downloads.de/bilder/artikel/Produkte/8/873/87320/Internet//normalneu/87320_F09_GeETH100.jpg

Heeft iemand toevallig ervaring met een van deze twee producten (of met bestellen bij elv in Duitsland)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16
In mijn toenmalige flat gebruikte ik die van conrad werkt prima het afgebeelde thermostaatkastje is vrij klein.
De huiscentrale moet je niet doen die is afschuwelijk en voegt weinig toe.

Je moet je wel realiseren dat het thermostaatkastje van conrad permanent de ingesteldde temperatuur weergeeft en niet de actueele is ook niet te voorschijn te halen. De huiscentrale kan wel de actueele temp weergeven van alle aangesloten thermostaten.

PS Conrad heeft inmiddels een geupdate versie die homematic heet die wel de actuele temp weergeeft.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 07-02-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
WouterB schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:53:
@mars warrior: je maakt nog een rekenfoutje. Geschatte opbrengst is 50 KWh per m2. Bij een breedte van 1 meter 137.000 km = 137.000.000 meter (* 1 m = 137.000.000 m2. * 50 KWh => 6 850 000 000 KWh = 6850 TWh). Stel dat er op die 1e m2 ongeveer 100 Wp zou liggen (waarvan de helft van de opbrnegst ongeveer verloren gaat), dan gaat het hier om +/- 13,7 GWp hebben...

Volgens zonnigtype dus wat ze in duitsland in een jaartje bijplaatsen? (Hmm, ff op polderpv gekeken, 13.7 GWp is wat er nu in totaal ongeveer ligt? De bijbouw zou op +/- 3-4 GWp liggen.)
Neen, eind oktober 15,5 GWp geaccumuleerd, dat was eind 2009 nog maar 9,8 GWp. Verwacht wordt dat in 2010 tussen de 7 en 8 GWp zal zijn bijgeplaatst, wat accumulatie eind 2010 op zo'n 17-18 GWp gebracht zal kunnen hebben. Kan ook hoger worden, cijfers voor november en december zijn nog steeds niet bekend gemaakt bij Bundesnetzagentur.

De politiek "wens" daar is maximaal 3,5 GWp voor deze en komende jaren (per jaar). De realiteit volgens iSuppli is dat het tussen 7 en 9,4 GWp zou kunnen gaan worden in 2011 (afhankelijk van de politieke ingrepen).

@Sunshinecompany:
Je netbeheerder heeft tariefbladen op de site staan....

... voorbeeld Liander, lees alles s.v.p. goed. Alle nooks & crannies zijn belangrijk, die tariefbladen worden door juristen in elkaar getimmerd!

http://www.liander.nl/lia...tdienst_grootverbruik.htm

Alleen voor LS tm. MS spanningsnetten. Tussen de 0,8 en 3,3 Eurocent/kWh ex BTW, afhankelijk van netvlak en tarief (hoog/laag). Andere netbeheerders >>> zelf zoeken! :+

Alles tm. 3x 80 Amp zit onder kleinverbruikers, en betaalt zich kapot aan capaciteitstarieven sinds 1 jan. 2009 (deels weer door Min. Fin. in de vorm van een serieus verhoogde post "teruggave energiebelasting" gecompenseerd, maar dat is zeker geen "vast in de tijd liggende compensatie", als u me vat...).

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 07-02-2011 17:07 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
die storkair, heeft die niet een gelijkstroommotor dan? o draait die gewoon standaard te snel?

ik heb mechanische ventilatie van buva, die doet op standje afwezig nog 6 tot 7 Wh, maar draait ie sneller dan loopt het ook snel op. heo weet jij dan nu al dat je met die itho ecofan ook echt veel bespaart?
30 euro is 150 kWh ? das best veel.......

mijn ventilatiebox staat verder ook uit als ik niet thuis ben. dan loopt co2 toch ook niet op. met de roosters open heb ik dan ook al natuurlijke ventilatie. (vooral met deze harde wind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

WouterB schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:53:
Correctie op correctie: 6 850 000 000 KkWh = 6850 TGWh. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-02-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Er moet eigenlijk een plaatje voor dit topic komen, met een grote politieagent met daarbij de tekst: "Pas op voor de eenheden politie!" :P

@zonnigtype; thanks :) dat komt de TVT toch zeker 1-2 jaar ten goede.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pssst @ Bizonder

plugwise verkoopt losse wieland plugwise pluggen, die zijn 4cm lang, precies een mooie koelingsafstand, steca op steca, en steca op netsnoer.
kom je met je home starter set toch lekker aan meer pluggen per stuk...
ik heb er al 2 bijgekocht, en ze zijn lekker goedkoop.
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/stealth-w

niet doorvertellen he ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.enercon.de/en-en/754.htm
(storm control system)
de enercons 2.3 bij heerhugowaard krijgen nu beaufort 8+ voor hun kegel,
ik ben even gestopt, en dat is toch wel erg machtig mooi om te zien hoor,
het geluid ook, vanaf de wingtip ging een witte swirl mee achter de wiek,
zoals je dat ook bij een vliegtuig ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dit is de 4e dag op rij dat Windpark Kubbeweg op praktisch vol vermogen draait.

Even rekenen. 33MW continu gemiddeld voor het gehele park.. 33MW * 24 * 4 = 3264MWh .WAUW

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:15:
Er moet eigenlijk een plaatje voor dit topic komen, met een grote politieagent met daarbij de tekst: "Pas op voor de eenheden politie!" :P
Jawel, d'r is weer eens iemand geflitst. })

Maar GWh of TWh, dat scheelt nogal wat. Vette prent. Goed voor m'n bonnenquotum. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:31:
[...]

Energiekamer heeft natuurlijk het antwoord
elektriciteit/transport/tariefregulering/tariefregulering_transport

Je werkgebied zal geen west-brabant zijn, maar de boeren hier worden ook wakker, volgens mij is er een 'n dakvlak van 40M(b) X 6M(h) aan het vol leggen en dat pal aan de rijksweg A58, gelijk ook nog even promotie voor PV (spreekt meer dan een billboard).
Die had ik ook al een tijdje in de kijker, dat wordt een installatie van Duitse afmetingen...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
[...]

Ik heb ze zelf geïnstalleerd toen de sneeuw eindelijk was weggesmolten. Ben benieuwd wat mijn bijna pal oost-dak gaat opleveren. Zit er ergens op Sonnenertrag ook iemand met 4 Kingsun panelen (740 Wp) op een Steca 500? Ik zou graag de opbrengsten vergelijken.
@ zonnigtype: weer een peevee newbie erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:09:
die storkair, heeft die niet een gelijkstroommotor dan? o draait die gewoon standaard te snel?

ik heb mechanische ventilatie van buva, die doet op standje afwezig nog 6 tot 7 Wh, maar draait ie sneller dan loopt het ook snel op. heo weet jij dan nu al dat je met die itho ecofan ook echt veel bespaart?
30 euro is 150 kWh ? das best veel.......

mijn ventilatiebox staat verder ook uit als ik niet thuis ben. dan loopt co2 toch ook niet op. met de roosters open heb ik dan ook al natuurlijke ventilatie. (vooral met deze harde wind)
Volgens specs slurpt de CMF 14 op de laagste stand (100m3/h) 20W continu, is inderdaad een wisselstroommotor. Da's 175kWh op jaarbasis. De Itho draait in de laagste stand (ca. 75m3/h, is instelbaar) 3W continu, komt overeen met 26kWh per jaar. Tel uit je winst/verlies (doorhalen wat niet van toepassing is).
Bij hogere standen wordt het verschil ook hoger (maar dat gebruiken wij alleen bij douchen en in bijzondere gevallen). Uitschakelen mag natuurlijk helemaal niet he... 8) Bovendien is er bij ons een groot deel van de tijd wel iemand thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag zijn in ons complex de watermeters vervangen. De oude waren nog geen 8 jaar oud, maar blijkbaar uit een slechte serie. De nieuwe is een Itron Flodis
Afbeeldingslocatie: http://www.cedeo.fr/ART/14/796/art1479621_nuff01.jpg
Het leuke is dat deze meter met een opzetstukje van een SO-uitgang voorzien kan worden. Het opzetstukje heet Cyble en produceert een mooie strakke puls (pdf)
Een keerzijde is er ook, de prijs. Ik ben de Cyble in één webshop tegengekomen voor ruim EUR 160,-. En ik heb er twee nodig :-(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 02-09 22:42
Ik doe mijn best maar blijf op plaats 2 hangen (30.9 kWh/kWp totaal dit jaar). Het zal er wel mee te maken hebben dat ik 's morgens vroeg wat beschaduwing heb.

http://www.zonnestroomopb...zuid-dak/13436/13688.html

(opbrengst van vandaag 3.44 kWh/kWp staat er morgen pas op)

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:18:
erger, ik heb sinds mei 2007 nooit meer betaald dan 2.18 eur/wp all-in, maar goed, en daarna nog veel minder, en dan iedereen maar die installatie kosten opdringen, das meer iets persoonlijks, als je het dak niet op durft/kan/mag.
2,18 euro per Wp klinkt fantastisch laag. Maar licht eens toe waar hebben we het dan over?

Bij een all-in prijs heb ik het over
- installatie-PV; panelen, omvormer, montagesysteem, bekabeling, het monteren van het geheel
- installatie huis; van meterkast t/m aansluitpunt bij het dak
- vervanging van de omvormer na 12,5 jaar

Zonder subsidie natuurlijk.
Ook niet onbelangrijk dan heb ik het over een installatie van circa 1200-2800 Wp, we hebben het niet over boer'n schuur.

WWZ zit in ieder geval op iets van 2,35 euro per Wp voor een klein pakket
aangevuld met de installatie (750) kom je dan uit op 2,87euro/Wp.
WWZ is niet helemaal een A-merk te noemen

Overigens de Wp prijs zal steeds wijzigen en die pas ik dan ook nu en ook dan aan.

En aan de mensen die denken dat de prijs van elektra sterk zal stijgen......
Ik ga uit in mijn berekening van een stijging ad 2% per jaar.
Gezien het grote aantal centrales dat wordt bijgebouwd lijkt me dat al optimistisch.
Let wel het aandeel van de grondstof in de kostprijs van elektriciteit is (afhankelijk van de soort brandstof) vaak vrij beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
[...]

Hier hangt ie ook op zolder, en ik heb er nooit last van. Resoneerde in het begin een klein beetje, maar dat was simpel op te lossen van buitenaf.
In tegenstelling tot de PC-fannetjes zal je in deze fan veel minder stof opvangen, omdat deze niet tegen de behuizing aan gemonteerd zit, maar intern tegen het koelblok. Mijn omvormer was nog erg schoon in elk geval na 4 jaar runtime, iets wat ik van mijn PC niet kan zeggen.
Ik vind het geluid in elk geval erg meevallen, als je daarover twijfelt, kan je het beste op een zonnige dag bij iemand je oor te luister leggen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:24:
pssst @ Bizonder

plugwise verkoopt losse wieland plugwise pluggen, die zijn 4cm lang, precies een mooie koelingsafstand, steca op steca, en steca op netsnoer.

En hoeveel centjes kost dat dan? Want nou ben ik nieuwsgierig.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2,18 euro per Wp klinkt fantastisch laag. Maar licht eens toe waar hebben we het dan over
werkend op het dak, op aparte groep, duitse merken (luxor alfasolar) op steca omvormers.
ymvk van de bouwmarkt, automaatje van eem groepenkasten.
eea doe het zelf

thinker :
ik denk niet dat de prijs zal stijgen, of niet heel veel. ik denk wel dat de consument er onder de streep meer voor gaat betalen. (vergelijk met euro95 aan de pomp)

48 eurie, incl. >> aanschaffen = bellen, credit card betalen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Zonlichtstad schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:26:
[...]

Ik doe mijn best maar blijf op plaats 2 hangen (30.9 kWh/kWp totaal dit jaar). Het zal er wel mee te maken hebben dat ik 's morgens vroeg wat beschaduwing heb.

http://www.zonnestroomopb...zuid-dak/13436/13688.html

(opbrengst van vandaag 3.44 kWh/kWp staat er morgen pas op)

Gerbrand
Je begint al in te lopen dan, ik had vandaag "slechts" 3.25 kwh/kwp.
Ik vergelijk mijn opbrengsten altijd met die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
robkds schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:52:
[...]

zie mijn post van 8 sept
HellevUUr schreef op woensdag 08 september 2010 @ 00:10:
@ iedereen,
In deze link vind je de Plugwise prijslijst waar ook de Plugwise Screen in staat.
Ietsjes buiten mijn budget :-)
51,17 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:44:
[...]
Gezien het grote aantal centrales dat wordt bijgebouwd lijkt me dat al optimistisch.
Let wel het aandeel van de grondstof in de kostprijs van elektriciteit is (afhankelijk van de soort brandstof) vaak vrij beperkt.
Slotkoers 4 feb 2011:
Gas Cal 2012: 24,10 €/MWh
Elektriciteit Cal 2012: 53,35 €/MWh

Bij deze prijzen heb je een gascentrale met een rendement van 45,2% nodig om alleen al op basis van de brandstofprijs geen verlies te draaien. Denk dat de grondstof een grote factor is in de kostprijs van elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:44:
[...]
Je zit er echt COMPLEET naast. Helemaal voor kolen, daar valt de kosten van de centrale compleet in het niet bij de operationele kosten. Kolen wordt dan ook gesubsidieerd in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/stecawlnd.jpg
51 euro ook goed.

en het wtw-v3 pijpje is ook klaar,
ook al goed gekeurd door een installateur (uneto-vni-kiwa)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/wtw.jpg
legenda : drollen gaan links, onder de douchen plassen gaat rechts

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:40:
Lees net in de technologie krant dat het eerste fietspad met zonnecellen in Krommenie een feit is: fietsers hebben daar nu 100m zonnecellen fietspad.
Volgens mij komt dat pas volgend jaar. Woon er vlak in de buurt, dus ik hou de zaak in de smiezen... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:33:
(storm control system)
Zoiets als dit bedoel je? (Gelukstreffer, ik drukte maar willekeurig af...)

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF1467_detail.jpg

In overzichtsfoto met pijltjes aangegeven. Swirl aan beide kanten, lastig fotograferen tegen een donkere lucht en forse stormwind, whooosh, whoooosh, whoooshhhhhh. 23 augustus (!) 2010, vlak voor bezoek Maatschap Boon (300 kWp PV project met drie SDE beschikkingen "groot") effe op de Eemmeerdijk op de vouwfiets langs paar van de tweewieker Nedwinds gereden (vanaf station Naarden-Bussum). 18 MW project van Vattenfall/NUON, alweer uit 1998 (slechts 63 meter ashoogte). Nummer 19 was al snel omgeknakt, en een van de 18 overgebleven turbines had geen wieken meer aan de gondel. Paar foto's van dat windpark op mijn projectpagina Maatschap Boon, die tegen de dijk aan schurkt.

Inderdaad, imposant gezicht. Ik zou ook wel weer eens langs dat mega apparaat van REPower willen fietsen langs de Deense grens onder dit soort weerscondities. Toen nog "maar" 5 6* MW "het stuk", ashoogte 100 meter, rotor diameter 127 meter. D'r worden nog krachtiger exemplaren (6-7 MW) van gebouwd vlak voor de neus van de boze Urkers, ben benieuwd wat die voor "swirls" onder dit soort condities zullen laten zien... :P

@ollie1965
Lamesraduh.

Zuidkant van Wouw, iets west van afrit 25? Wordt dat een oost en/of westdak, of heeft 'ie daar een nieuwe schuur laten bouwen? Google laat alleen west/oostdaken zien daar. Mag je raden hoe ik dit weet - ik ben nog nooit daar in de buurt geweest, en heb geen namen horen noemen "in de wandelgangen". ;)

Als je nieuws/foto's/details etc. hebt, heb ik belangstelling. Ik probeer de boel een beetje bij te houden hier, en dat lukt in het tempo bij de "leuke grote knapen" (die wel U moeten blijven zeggen tegen de Vlaamse en Bayerische Bauern) nog redelijk...

@Hellevuur:
@ zonnigtype: weer een peevee newbie erbij!
Dank, maar niet op de "newbee" pagina (tenzij nihiles een leuk stukkie opstuurt natuurlijk!), want hij staat al op Sonnenertrag. En daar heeft ondergetekende al een tijd een eigen pagina voor (voor de NL systemen). Die nog wel geupdeet moet worden, maar jullie gaan te hard, en ik heb veel te doen hier. Dus dat komt nog. Nihiles staat nu wel alvast in de spreidscheet, dus bij volgend updeetje van mijn "S.E. pagina" komt 'ie d'r bij... _/-\o_

* ... oeps, net op tijd voordat de "eenheden politie" het in the picture kreeg"... :$

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 07-02-2011 23:54 . Reden: weer een newbee, gaat zo door! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-pvt:

Ik zie dat jij 4 Stecaatjes in serie hebt gezet. Ik kan mij herinneren (maar kan het niet meer in de topics terugvinden) dat de printbanen om de AC door te geven niet van een geweldige dikte waren. Er staat me bij dat dit een degradatie van de performance tot gevolg had bij een serieschakeling van Steca's, immers: de totale weerstand van de banen wordt verhoogd. Het verlies kwam meen ik (hou me ten goede) op een procent of 2. Dit was door iemand gemeten. Die adviseerde de Steca's 500 apart te bedraden. Ik heb dat destijds genoteerd als todo.
Ik heb ze vorige week gescheiden opgehangen.
Bovendien vond ik de units bij topvermogen toch wel erg warm worden. Hoewel ze natuurlijk passief gekoeld zijn denk ik dat, zoals met zoveel electronica, veel warmte de levensduur aanmerkelijk kan verkorten. Warmte kan beter weg als ze niet tegen elkaar geplakt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 23:44:
@eric-pvt:

Ik zie dat jij 4 Stecaatjes in serie hebt gezet. Ik kan mij herinneren (maar kan het niet meer in de topics terugvinden) dat de printbanen om de AC door te geven niet van een geweldige dikte waren. Er staat me bij dat dit een degradatie van de performance tot gevolg had bij een serieschakeling van Steca's, immers: de totale weerstand van de banen wordt verhoogd. Het verlies kwam meen ik (hou me ten goede) op een procent of 2. Dit was door iemand gemeten. Die adviseerde de Steca's 500 apart te bedraden. Ik heb dat destijds genoteerd als todo.
Ik heb ze vorige week gescheiden opgehangen.
Bovendien vond ik de units bij topvermogen toch wel erg warm worden. Hoewel ze natuurlijk passief gekoeld zijn denk ik dat, zoals met zoveel electronica, veel warmte de levensduur aanmerkelijk kan verkorten. Warmte kan beter weg als ze niet tegen elkaar geplakt zitten.
Heeft Blauwe Hoek niet zo'n last van, en die heeft er 6 op rij hangen...

Natuurlijk heb je altijd puristen zoals onze meeuwen bestrijder x21r, maar die mogen hun eigen duit in het zakje doen (weer)... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 07 februari 2011 @ 23:50:
[...]
Heeft Blauwe Hoek niet zo'n last van, en die heeft er 6 op rij hangen...
Ja, het werkt allemaal wel, dat is niet het punt, maar hoe weet ie dat ie er geen last van heeft en wellicht z'n opbrengst nog wat kan verhogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Maar heeft Blauwe hoek ook niet de oorspronkelijke EVO (Philips) omvormers? Die zijn misschien iets degelijker uitgevoerd.
Ik heb ze in ieder geval wel bij mijn groothandel zien liggen met dooorgebrande printbanen vanwege te hoge amperages en dien ten gevolge warmte ontwikkeling.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:24:
pssst @ Bizonder

Grappig, ik kende die Wieland variant inderdaad niet.
Maar losse Circles zijn toch nog goedkoper (ik heb er vorig jaar 1tje los bij gekocht). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

1714 GWp (garagewattpiek) :)

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 08-02-2011 08:56 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik moet het even meedelen, gisteren was een goede dag, 2Kwh teruggeleverd. Ben in mijn nopjes Het blijkt dat die gamma meters er echt naast zitten, de 400Wp had 1Kwh opgeleverd en de 630WP maar 0,7Kwh. Dat is toch minder dan 2. Hoe weet ik dat ik 2Kwh heb teruggeleverd? Ik heb een teruglevermeter in de meterkast...

Ik ben erachter dat, wanneer er niemand thuis is, het huis in rust ongeveer 60 a 100 Watt verbruikt, dan komt dan nog door de koelkast, vriezer en HR ketel met modulerende pomp.

Jippie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O085105116N schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:01:
Ik moet het even meedelen, gisteren was een goede dag, 2Kwh teruggeleverd. Ben in mijn nopjes Het blijkt dat die gamma meters er echt naast zitten, de 400Wp had 1Kwh opgeleverd en de 630WP maar 0,7Kwh. Dat is toch minder dan 2. Hoe weet ik dat ik 2Kwh heb teruggeleverd? Ik heb een teruglevermeter in de meterkast...

Ik ben erachter dat, wanneer er niemand thuis is, het huis in rust ongeveer 60 a 100 Watt verbruikt, dan komt dan nog door de koelkast, vriezer en HR ketel met modulerende pomp.

Jippie!!
Inderdaad, hoe weet je dat je 2kWh hebt teruggeleverd? Mijn teruglevermeter in de meterkast laat geen cijfers 'achter de komma' zien. Als die dus op moment 1 op 730 staat, en op moment 2 op 732, hoeveel kWh is er dan in de tussentijd teruggeleverd? Ergens tussen de >1 en de <3. Uiterste gevallen:
730,99 ==> 732,00: 1,01 kWh teruggeleverd.
730,00 ==> 732,99: 2,99 kWh teruggeleverd.

En het verschil tussen die twee kan ik dus van mijn teruglevermeter niet aflezen (maar gelukkig heb ik Plugwise). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn stecatjes zijn customized, maar dat hoeft niet.
de spanningslijn is geheel 2.5mm2 massief koper, en de dc is ook direct op de print gesoldeert,
dit vanwege brakke losse connectortjes, en dunne dc draadjes.
ook de koelings belemmerende plaatjes zijn eruit.
ik heb ze nog nooit warmer dan 46.4c gezien, omdat ze keurig gedimensioneerd zijn,
en aan een koude noordmuur hangen met tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:23:
[...]

Inderdaad, hoe weet je dat je 2kWh hebt teruggeleverd? Mijn teruglevermeter in de meterkast laat geen cijfers 'achter de komma' zien. Als die dus op moment 1 op 730 staat, en op moment 2 op 732, hoeveel kWh is er dan in de tussentijd teruggeleverd? Ergens tussen de >1 en de <3. Uiterste gevallen:
730,99 ==> 732,00: 1,01 kWh teruggeleverd.
730,00 ==> 732,99: 2,99 kWh teruggeleverd.

En het verschil tussen die twee kan ik dus van mijn teruglevermeter niet aflezen (maar gelukkig heb ik Plugwise). 8)
mmm, had ik niet bij stil gestaan.... Ik heb echt betere meetapparatuur nodig.

Maar het mag de pret niet drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O085105116N schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:27:
mmm, had ik niet bij stil gestaan.... Ik heb echt betere meetapparatuur nodig.
Als je het geld er voor over hebt en je over het privacyprobleem heen kunt zetten is Plugwise echt een heel mooie oplossing, helemaal als je meerdere deelinstallaties hebt, zoals wij. Wellicht is de review die ik schreef interessant voor je.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 08-02-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ai, Esdec (Deventer) meldt op hun website dat ze het pv-bijltje erbij neergooien.. Ze blijven wel actief met hun Clickfit montagesysteem.
Erg spijtig, zijn goeie gasten met veel ervaring en deskundigheid. Mijn panelen komen er ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drie weken min twee dagen en mijn twee Soladin 600 zijn nog steeds niet terug. Net even met Mastervolt gebeld, een inverter is nog steeds kwijt, geen nieuws, de andere nog niet verstuurd zonder dat ze weten waarom.

Het verzendrisiko zou bij Mastervolt liggen, maar nu blijkt dat zij geen vervangend exemplaar versturen zolang het ingestuurde exemplaar niet terecht is. De drie weken limiet heeft daar niets mee te doen.
Kortom, zolang hij kwijt is krijg ik geen nieuwe. Wat mij betreft is dat niets anders dan dat het risiko WEL bij mij ligt. 8)7

Ik heb nu de afgelopen twee weken drie keer gebeld om te vragen wat de status is aangezien Kiala verschillende statussen voor de twee samen ingeleverde pakketten aangaf, en elke keer (zelfs met vermelding van de zaak nummer) kom ik niet verder dan dat ze zullen gaan uitzoeken wat er aan de hand is.

Daarna hoor je niets meer van Mastervolt en als je weer belt weten ze van niks, behalve dat er een case nummer is.

Dat iets een keer mis gaat kan ik begrijpen maar dat de helpdesk helemaal geen actie onderneemt is, samen met de el-cheapo retour verpakking, el-cheapo verzendmethode een erg onplezierige mix.

Geen Mastervolt meer voor mij. Dank U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

zonnigtype schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:52:
[...]

@ollie1965

Lamesraduh.

Zuidkant van Wouw, iets west van afrit 25? Wordt dat een oost en/of westdak, of heeft 'ie daar een nieuwe schuur laten bouwen? Google laat alleen west/oostdaken zien daar. Mag je raden hoe ik dit weet - ik ben nog nooit daar in de buurt geweest, en heb geen namen horen noemen "in de wandelgangen". ;)

Als je nieuws/foto's/details etc. hebt, heb ik belangstelling. Ik probeer de boel een beetje bij te houden hier, en dat lukt in het tempo bij de "leuke grote knapen" (die wel U moeten blijven zeggen tegen de Vlaamse en Bayerische Bauern) nog redelijk...
Om precies te zijn hier

Hij heeft een extra loods gebouwd in het onderste veld (dakvlak pal zuid).
Loods is ongeveer even groot als de westelijke loods.
Ik heb mijn fototoestel meegenomen (ben niet zo modern met mobieltje en camera) en als de batterijen het houden (leeg/roodvlak) heb je vanavond een foto.

En hoe je het weet? Je weet wie ik ben (weet waar mijn huis woont ;) ) en A58 in west-brabant is niet zo lang, tevens is maps.google.nl je vriendje.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:38:
[...]

Slotkoers 4 feb 2011:
Gas Cal 2012: 24,10 €/MWh
Elektriciteit Cal 2012: 53,35 €/MWh

Bij deze prijzen heb je een gascentrale met een rendement van 45,2% nodig om alleen al op basis van de brandstofprijs geen verlies te draaien. Denk dat de grondstof een grote factor is in de kostprijs van elektra.
Bij gas heeft de brandstofprijs een relatief groot aandeel. Bekent
Gas is ook de brandstof voor het snelle vermogen en niet voor base-last.
En de elektriciteitsmix van nu bevat nog wel wat anders...
En in de toekomst met een massa kerncentrales liggen de kaarten nog weer anders.
Bij een kerncentrale is het aandeel brandstof zeer gering. (alles zit dan in de kapitaallast, wat dat betreft bijna een windmolen ;) )

Als ik stel na 3 jaar van prijsdaling dat ik die berekening doe met 2% stijging per jaar. Dan ga ik dus duidelijk
uit van hogere prijzen. Maar ik reken met niet rijk.

Overigens wat denk je van het effect van de integratie van de europese netwerken?
Met Nordned is iedereen wel bekend. Hoe meer windpower, meer aanbod..... lagere prijzen?
Er zijn nog steeds flinke plannen op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:47:
Drie weken min twee dagen en mijn twee Soladin 600 zijn nog steeds niet terug.
Wat slecht zeg... hopelijk komt hij gauw boven water.
Geen Mastervolt meer voor mij. Dank U.
Geheel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Jeroen, heb je de software nog kunnen testen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
JeroenH schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:43:
[...]

Als je het geld er voor over hebt en je over het privacyprobleem heen kunt zetten is Plugwise echt een heel mooie oplossing, helemaal als je meerdere deelinstallaties hebt, zoals wij. Wellicht is de review die ik schreef interessant voor je.
Eigenlijk is plugwise de enige optie, naast de andere tip die ik kreeg Qees, maar dat wordt nog niet verkocht.
Ik ga je review eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:02:
[...]
werkend op het dak, op aparte groep, duitse merken (luxor alfasolar) op steca omvormers.
ymvk van de bouwmarkt, automaatje van eem groepenkasten.
eea doe het zelf
Jij hebt het over doe het zelf, maar BvDorp en ik hadden het over een geinstalleerd systeem.
Dat is dus iets anders. Ik begrijp wel dat het goedkoper uitkan als je het zelf aanlegd en dat zal ik ook nog wel doen ook als de tijd komt.

Moet wel zeggen dat als ik aanbiedingen krijg (forum of elders) die altijd boven de 2.4 euro/Wp liggen.
SolanNRG zit met zijn kleine systemen op 2,90 euro/wp (ex vervoer en ex installatie)
En dan voel ik toch een leuke prijsdaling aan ten opzichte van 2010 Q4.

Die 2.18 euro die jij al in 2007 betaald. Gefeliciteerd.
Jij kunt me duidelijk verder helpen met een adres waar ik een PV installatie kan kopen. Vertel het maar! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O085105116N schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:38:
Eigenlijk is plugwise de enige optie, naast de andere tip die ik kreeg Qees, maar dat wordt nog niet verkocht.
Ik ga je review eens lezen.
Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt. Qees lijkt me leuk en interessant maar ook niet goedkoop en inderdaad nog niet verkrijgbaar.
Trebbors schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:55:
Jeroen, heb je de software nog kunnen testen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
De Masterlog software bedoel je? De test was erg snel voor elkaar: de software wilde beide omvormers niet zien, wat ik ook deed... 't Is een beta dus ik kan er niet veel van zeggen.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 08-02-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik ben al wat langer op zoek naar een betaalbare oplossing voor onze woning met vloerverwarming in de huiskamer en radiatoren in de andere kamers. Probleem is dat de thermostaat in de woonkamer er 's ochtends voor zorgt dat de vloerverwarming netjes opwarmt, maar dat de CV ketel daarna uit blijft (huiskamer blijft immers op temperatuur) en de "radiator kamers" dus enorm afkoelen.

Het "evo home" concept lijkt dit op te kunnen lossen maar is inderdaad afschuwelijk duur. Is dit probleem ook op te lossen met homematic setjes, of weet iemand een andere oplossing?
leonbong schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:55:
In mijn toenmalige flat gebruikte ik die van conrad werkt prima het afgebeelde thermostaatkastje is vrij klein.
De huiscentrale moet je niet doen die is afschuwelijk en voegt weinig toe.

Je moet je wel realiseren dat het thermostaatkastje van conrad permanent de ingesteldde temperatuur weergeeft en niet de actueele is ook niet te voorschijn te halen. De huiscentrale kan wel de actueele temp weergeven van alle aangesloten thermostaten.

PS Conrad heeft inmiddels een geupdate versie die homematic heet die wel de actuele temp weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het "evo home" concept lijkt dit op te kunnen lossen maar is inderdaad afschuwelijk duur. Is dit probleem ook op te lossen met homematic setjes, of weet iemand een andere oplossing?
[...]
Afhankelijk van je regeling kun je een 2de thermostaat aanleggen op de bovenverdieping en zou je 2 2-wegkleppen kunnen installeren. Doe je dit "bedraad", hoeft het niet veel te kosten.

Waarom wordt het boven koud eigenlijk? Draai je de knoppen gewoon dicht? Hoe wil je eea geregeld hebben tussen boven en beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
-Pieter-471 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:35:
Ik ben al wat langer op zoek naar een betaalbare oplossing voor onze woning met vloerverwarming in de huiskamer en radiatoren in de andere kamers. Probleem is dat de thermostaat in de woonkamer er 's ochtends voor zorgt dat de vloerverwarming netjes opwarmt, maar dat de CV ketel daarna uit blijft (huiskamer blijft immers op temperatuur) en de "radiator kamers" dus enorm afkoelen.

[...]
Dit kun je oplossen door iedere kamer te voorzien van FHT8V's (stelaandrijvingen) + bijpassende thermostaat (bijv FHT80B). De ketel voorzien van een FHT8W warmterelais. Dit warmterelais luisterd mee naar de signalen voor de FHT8V's en zet de ketel aan zodra er minimaal een FHT8V open gaat.

Ik weet overigens niet of het FHT systeem ook geschikt is voor vloerverwarming.

FHT8W

[ Voor 6% gewijzigd door Gabriel-LG op 08-02-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:44:
Ai, Esdec (Deventer) meldt op hun website dat ze het pv-bijltje erbij neergooien.. Ze blijven wel actief met hun Clickfit montagesysteem.
Erg spijtig, zijn goeie gasten met veel ervaring en deskundigheid. Mijn panelen komen er ook vandaan.
Dat is ECHT BALEN!!!

Waren/zijn goeie gasten. En dat is echt niet omdat ik altijd koffie mocht komen lurken op Intersolar. Ze wisten waar ze mee bezig waren, met de installatie. Dood en doodzonde, gelukkig hebben ze Clickfit nog. Waar ze geen ene rooie rotcent innovatie subsidie voor hebben mogen ontvangen van onze mooiweerpraters van EZ/EL&I. De Duitsers zijn nu zelfs om en installeren hun beslist innovatieve en BOS ("balance of system") systeemkosten drukkende spul. Ze hadden bij de oosterburen eerst nogal wat koudwatervrees - inmiddels lijkt dat te zijn overwonnen...

@ollie1965
Om precies te zijn hier

Hij heeft een extra loods gebouwd in het onderste veld (dakvlak pal zuid).
Loods is ongeveer even groot als de westelijke loods.
Ik heb mijn fototoestel meegenomen (ben niet zo modern met mobieltje en camera) en als de batterijen het houden (leeg/roodvlak) heb je vanavond een foto.
Dank voor bevestiging. Exact de plek "die ik mij had voorgesteld" op basis van de info die ik had, en natuurlijk "our mutual best friend Google Maps"... ;)
En hoe je het weet? Je weet wie ik ben (weet waar mijn huis woont ;) ) en A58 in west-brabant is niet zo lang, tevens is maps.google.nl je vriendje.
Ik ken niet iedereen (altijd) uit mijn hoofd. Ik heb een "nogal" lange adressenlijst en krijg gigantisch veel mail van talloze mensen, dus sorry als ik je/u even niet kan plaatsen "in het geheel" (hersencellen zijn dan ook al >50 jaar oud, en lijden aan ernstige erosie... :D ). Combi met nicknames is al helemaal teveel om nog te kunnen "volgen".

En dat was dus NIET de aanleiding waarom ik op dezelfde plek uitkwam, als jij fysiek hebt gezien. Ik heb namelijk ook "andere" informatiebronnen. En die zijn in ons informatie-chaotische NEEderland soms errug handig... :)

@glambalk
Maar heeft Blauwe hoek ook niet de oorspronkelijke EVO (Philips) omvormers? Die zijn misschien iets degelijker uitgevoerd.
Ik heb ze in ieder geval wel bij mijn groothandel zien liggen met dooorgebrande printbanen vanwege te hoge amperages en dien ten gevolge warmte ontwikkeling.
Ja, hij heeft klassieke Philips EVO's. En zijn systeem is gepimpt en "in orde bevonden" door een van de beste elektrotechnici die ons land heeft voortgebracht**. Dus dat zit wel snor... 8)

Tot slot, mag hier wel weer eens worden gezegd: Het is weer een BERENmooie dag, de Visi'sol laat een heerlijk parabooltje zien die al "de goede vorm" - en vooral: hoogte - gaat krijgen. Slechts een marginaal dippie. Toppertje!

** ... ik voel alweer een meeltje aankomen ... >:)

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 08-02-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Gabriel-LG schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:16:
[...]

Dit kun je oplossen door iedere kamer te voorzien van FHT8V's (stelaandrijvingen) + bijpassende thermostaat (bijv FHT80B). De ketel voorzien van een FHT8W warmterelais. Dit warmterelais luisterd mee naar de signalen voor de FHT8V's en zet de ketel aan zodra er minimaal een FHT8V open gaat.

Ik weet overigens niet of het FHT systeem ook geschikt is voor vloerverwarming.

FHT8W
Klinkt goed, blijven er 2 onzekerheden over:
- Zoals jij al aangeeft is het de vraag of het FHT systeem ook geschikt is voor vloerverwarming.
- Op de Conrad site geeft een bezoeker aan dat je wel een "bypass ventiel" moet installeren omdat anders de mogelijkheid bestaat dat de CV pomp stukgaat. Dit zie ik mijzelf niet doen.

Dennis D, de huiskamer blijft warm omdat de vloerverwarming eenmaal opgewarmt de hele dag warmte afgeeft. De CV slaat dus niet meer aan omdat de thermostaat in de huiskamer hangt. De radiatoren in de andere kamers blijven natuurlijk niet de hele dag warm, dus die kamers koelen na een paar uur behoorlijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
-Pieter-471 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:25:
[...]
Dennis D, de huiskamer blijft warm omdat de vloerverwarming eenmaal opgewarmt de hele dag warmte afgeeft. De CV slaat dus niet meer aan omdat de thermostaat in de huiskamer hangt. De radiatoren in de andere kamers blijven natuurlijk niet de hele dag warm, dus die kamers koelen na een paar uur behoorlijk af.
Dit probleem ken ik van een vakantiehuisje waar wij regelmatig komen. Erg irritant inderdaad, en daar hebben ze er in ieder geval geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
-Pieter-471 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:25:
[...]

Klinkt goed, blijven er 2 onzekerheden over:
- Zoals jij al aangeeft is het de vraag of het FHT systeem ook geschikt is voor vloerverwarming.
- Op de Conrad site geeft een bezoeker aan dat je wel een "bypass ventiel" moet installeren omdat anders de mogelijkheid bestaat dat de CV pomp stukgaat. Dit zie ik mijzelf niet doen.

Een bypass ventiel is alleen noodzakelijk als het voor kan komen dat de ketel aangeschakeld wordt terwijl hij onvoldoende circulatie kan maken. Je kunt in de installatiehandleiding van de CV kijken of/wanneer dat nodig is. Je kunt uiteraard ook een van de radiatoren altijd (een beetje) open zetten.

Als de thermostaat in de woonkamer een aan/uit type is, kun je deze in principe parallel schakelen met de FTH8W (voor modulerend weet ik het niet). Zorg dan wel dat de vloerverwarming pomp ook geschakeld wordt met de woonkamer thermostaat (anders warmt je woonkamer op als een thermostaat boven aanslaat).

ik ben geen expert, ik kan het mis hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:33:
(storm control system)
Zoiets heet een vortex, (of wervel) is een draaiende beweging in een fluïdum.

Komt ook voor als er op schiphol wordt proefgedraaid met de (straal) motoren op de testbank.
De vortex lijkt als een kronkelende slang de luchtinlaat van de motor in te vliegen (op vol vermogen)

Wikipedia: Vortex (fluïdum)

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 08-02-2011 18:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:45:
** ... ik voel alweer een meeltje aankomen ... >:)
Je kunt natuurlijk ook een virtuele appeltaart hier op het forum plaatsen :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik kom het forum nog even opvrolijken met wat foto's van vandaag.. ;) Wat een heerlijk weer.

Dubbellaags Lorenz montagesysteem zit er dus nu volledig op:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF4OWrFhKI/AAAAAAAAKEY/sG7HLOzUTLk/s640/P1060822%20%28Large%29.JPG

Extra hulp is altijd handig.. :)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF8CEzFZ0I/AAAAAAAAKFo/tFjTeo12-eY/s640/P1060815%20%28Large%29.JPG

De eerste panelen liggen er dus al op. 2 lagen montageframe, dan panelen, dan afdekframe, dan afdeklijst. De zijkant wordt afgedicht met een extra 'deksel'. Voor 't mooi.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF4Oo80XhI/AAAAAAAAKEc/1xcdl5r6FBk/s640/P1060834%20%28Large%29.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF4O_ygPmI/AAAAAAAAKEk/2GqjMSOYuIQ/s640/P1060842%20%28Large%29.JPG

Ook aan de onderkant zit een sierlijst, en worden de profielen afgedicht met een dop.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF5i7Toj1I/AAAAAAAAKFA/enD7YBuF3iU/s640/P1060848%20%28Large%29.JPG

Dubbel mooi uitzicht!
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF5i1IDwbI/AAAAAAAAKFE/erS5AdYfy-k/s640/P1060850%20%28Large%29.JPG

Superstrak, al zeg ik 't zelf. Echt een mooi montagesysteem. Wel heul veul werk, met boutjes, latjes, stripjes en dekseltjes..
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF5r5tfEqI/AAAAAAAAKFQ/Wk7IisP0ZFc/s800/P1060854%20%28Large%29.JPG

Morgen de rest van de panelen, de 2 omvormers (2x SMA Tripower 15000) hangen al (slechte foto, sorry):
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TVF9ORPDW7I/AAAAAAAAKF4/5FqPr4m-bT0/s640/P1060819%20%28Large%29.JPG

Morgen webbox erbij, verwacht het systeem (31kWp) morgen online! O+ Hopelijk zit het weer mee, en kan ik nog wat meer plaatjes schieten. Terugverdientijd onbekend, en moeilijk in te schatten. Afhankelijk van hoeveel men > 5000kWh gaat betalen. Maximaal 10 jaar, maar ik schat het op 5-7 jaar. Volledig subsidievrij, en dus ongeregistreerd.

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 08-02-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom het forum nog even opvrolijken met wat foto's van vandaag.. Wat een heerlijk weer.
Heerlijk inderdaad .... het lijkt wel voorjaar . Een hele mooie installatie en hele mooie foto's.
Waarom maak je geen BLOG aan en zet je je spullen ook daarop , zodat mensen kunnen volgen wat je doet in plaats dat ze hier op een techneuten forum moeten bladeren ? Begrijp me goed , ik heb geen enkel bezwaar , maar of het voor je toekomstige klanten overzichtelijk is ?

Voor de rest ... goed om te horen dat je zo voortvarend te werk gaat.... daar moesten we meer van hebben in NL.... ... niet l**llen maar poetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Op mijn website zijn onder het kopje 'projecten' de foto's ook te zien, in de toekomst. Een goed blog bijhouden is heel moeilijk, tijdrovend en vaak niet succesvol. Maar ik zal er zeker over nadenken.. 't probleem is niet het maken van een blog, het bijhouden gaat ook nog wel.. maar er bezoekers krijgen! :) Dat is reuze moeilijk.. en dan moet je je dus afvragen; waar doe je het voor..!?

Verder vind ik dit een leuk forum, post er graag, en ter compensatie van mijn onzin post ik dus af en toe wat foto's.. ;)

Je hebt wel een idee in m'n hoofd geplant nu.. :P Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 02-09 22:42
Hoi,

Vandaag ontving ik van Certiq een overzicht van de meterstanden zoals mijn netbeheerder ze heeft doorgegeven. Ik heb een BPM en saldeer door middel van een draaischijfmeter.

Nu worden er per maand twee standen vermeld:
1. Totale opwek in de productieperiode
2. Geleverd aan het elektriciteitsnet in de productieperiode

Bij 1 staat 1/12 van mijn jaarproductie.
Bij 2 staat consequent 0.

Is dit zoals het zijn moet?

BVD,

Gerbrand
Pagina: 1 ... 38 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.