Ik zal proberen mijn bezwaren eens toe te lichten. Al eerder heb ik een bijzonder punt toegelicht, namelijk het feit dat niet elk bedrag in elk jaar dezelfde waarde vertegenwoordigd.
Een brood was 20 jaar geleden goedkoper dan hetzelfde brood nu kost. Dus met deze lange termijnen heb je flink last van dit effect. Maar dit terzijde, als je alles nominaal op de eindwaarde beoordeeld heeft dit voor de onderlinge vergelijking geen effect.
optie 1 zonnepanelen
Volgens jou: opbrengst 6.072,19 euro
De elektriciteitsprijs die je neemt is 22,5 cent. Kijk bij
Greenchoice het is momenteel onder de 20,5 cent
Je gaat uit van een stijging van de elektraprijs van 3%. Dit lijkt mij veel te hoog, de laatste jaren is de prijs gedaald (met het bouwtempo dat wordt aangekondigd van kern en kolencentrales.... zal het niet snel stijgen).
Verder ga je uit van 20 jaar, aangezien er een degradatie garantie van 25 jaar op bijna alle panelen zit vind ik een levensduur van 25 tenminste aannemelijk. In de praktijk zullen ze zelf na 30 jaar nog werken.
Verder ga je uit van een all-in prijs van net onder de 2,50 per Wp (6.939,11/(2500/0,9)).
Je noemt de installatie wel ad 500 euro, maar verwerkt die niet in de berekening.
Een heel belangrijk verschil is het feit dat je moet kijken naar de opbrengsten.
Die bestaan uit Elektra en uit rente over de opbrengsten. Jij haalt daar de aanschaf vanaf, dat kan maar dan moet je daar wel correct mee omgaan. Bij de kolom voor de bank doe je dat namelijk ook.
Bij PV heb je je elektra opbrengsten en de rente daarover.
Bij de bank heb je je rente, maar aan het einde van de rit ook nog je beginsaldo !!!! Foutje ad 6.939 euro.
Ga ik uit van het volgende: 20,5cent / 25 jaar / stijging prijzen 2% (gelijk aan inflatie)
herbelegging opbrengsten ad 4% (minder dan de 4,5% omdat je niet altijd alles belegd kunt krijgen in ronde getallen. Voorts van een Wp prijs van 3 euro en 500 installatiekosten.
Resultaat is 18.614,77 euro
Optie 2 de bank pas ik aan naar de periode en bij de bank krijg ik als ik het zo lang vast leg echt wel die 4,5%. Makkelijk Excel en dan : =TW(4,5%;25;0;6939,11;0) -> 20.855,04 euro
Optie 3 aflossen van de hypotheek. En inderdaad dat is niet iets stoppen in het spaardeel van een bankspaarhypotheek. Dat is niet aflossen, voor een spaarhypotheek kun je alleen kiezen bij het afsluiten van de hypotheek, anders niet.
Wat levert dat op aan het eind: minder hypotheek ad 10.000. De som van de bedragen die je niet hebt betaald en daarover de rente.
Oftewel: =-TW(4%;25;221,3576;0;0) plus 10.000 euro -> 19.218,64 euro
Dit wijkt ook af van eerdere berekeningen van mij, maar dat is het gevolg van het feit dat ik een aantal uitgangspunten van jou heb overgenomen.
Zoals hypotheekrente ad 5,5% en het feit dat de elektraprijs blijft stijgen over de hele periode. Lijkt me niet reëel omdat PV voor de particulier steeds interessanter wordt.
Sparen bij de bank is hier beter dan je hypotheek aflossen, in de praktijk hangt dat af van de verdere box 3 vermogen.
Het lijkt me overigens leuk om een lijst van factoren op te stellen die relevant zijn voor de tvt berekening. Dan kan er meer een consensus worden gevonden omtrent de factoren waardoor de berekening preciezer kan worden.
Aftrapje
- Prijs installatie per Wp (wat mij betreft 3 euro per Wp, optimistisch bij deze maat)
- installatiekosten, incl meterkast (500 euro)
- vervanging omvormer (per hoeveel jaar) (eens per 12,5 jaar, optimistisch)
- Levensduur panelen (25 jaar, gelijk aan de degradatie garantie, dus wat pessimistisch)
- degradatie panelen (10% over 25 jaar)
- opbrengstfactor kWh/Wp (0,9 kWh per Wp)
- prijs kWh, ontwikkeling van de prijs, eventueel een maximale prijs (20,5 cent stijging 2% per jaar met een max van 25 cent)