Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is eigenlijk de terugverdientijd van helemaal niets doen ?
(en van een hr ketel)

ik doe 10 jaar niets, ik spaar wat,
en wat heb ik dan na 10 jaar ?
verhoogde koopkracht van mijn niet besteede geld ?
i guess not.
het mogen hebben van een spaarrekening bij abn-amro kost al 1 zonnepaneel in 10 jaar
Hogere grondstofprijzen
Volgens Trichet is het oplopen van de inflatie vooral een gevolg van de hogere grondstoffenprijzen en in het bijzonder de stijgende prijzen van energie
http://www.nu.nl/economie...2011-boven-2-procent.html

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2011 19:08 . Reden: just beat my advice in the wind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:45:
wat is eigenlijk de terugverdientijd van helemaal niets doen ?
(en van een hr ketel)

ik doe 10 jaar niets, ik spaar wat,
en wat heb ik dan na 10 jaar ?
verhoogde koopkracht van mijn niet besteedde geld ?
Ik ben toch meer van de "autobezitter" benadering. Ach, hij staat voor de deur, verzekering en wegenbelasting zijn al betaald, dus hij kost me niets.
Bij mij liggen die panelen ook al op het dak, ze zijn al (met eigen geld) betaald, dus de stroom die door de panelen wordt opgewekt kost me niets.

(En dan begrijp je direct waarom ik helemaal niets heb met TVT. Door die gratis stroom is elke besparing op electriciteitsgebruik door LED-lampen, tijdklokken of schakelaars nooit terug te verdienen, het kost alleen maar geld, terwijl de stroom toch gratis is.... :+ )

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 03-02-2011 19:58 . Reden: syntax ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
ericplan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 19:35:
[...]

Ik ben toch meer van de "autobezitter" benadering. Ach, hij staat voor de deur, verzekering en wegenbelasting zijn al betaald, dus hij kost me niets.
Bij mij liggen die panelen ook al op het dak, ze zijn al (met eigen geld) betaald, dus de stroom die de panelen opwekt kost me niets.

(En dan begrijp je direct waarom ik helemaal niets heb met TVT. Door die gratis stroom is elke besparing op electriciteitsgebruik door LED-lampen, tijdklokken of schakelaars nooit terug te verdienen, het kost alleen maar geld, terwijl de stroom toch gratis is.... :+ )
d:)b

... en ondertussen gaat er iemand naar China om nog een paar centen extra te sprokkelen voor de paar megawattjes die er afgezet gaan worden. En hopelijk krijgt deze persoon dan een lesje "niet voor een halve eurocent op de eerste rang willen zitten, alstublieft, jullie krijgen al meer dan genoeg korting" van de module fabrikanten die enkele honderden MWp-en per jaar afzetten... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
alleen door de zon opgewekt stroom is gratis. niet iedereen heeft zoveel panelen op het dak. of de mogelijkheid zoveel panelen te plaatsen.
Bij mij zou het simpelweg gewoon niet passen tenzij ik met 2m2 1000kWh op jaarbasis kan opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
[...]

Bij mij liggen die panelen ook al op het dak, ze zijn al (met eigen geld) betaald, dus de stroom die door de panelen wordt opgewekt kost me niets.

Klopt, zonnepanelen zijn sunk-cost als ze er eenmaal liggen, dan maakt het niet uit wel percentage van de zonnestroom je gebruikt. Dat is echter nadat de investering is gedaan, maar voor de investering maakt het wel uit. Je kunt daar echter wel op anticiperen en gewoon te weinig zonnepanelen investeren, zodat je niet meer opwekt dan je streefverbruik. Dat is ook wat wij hier hebben gedaan. Ons verbruik moet ook gewoon nog naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
pcmadman schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:07:
[...]

Klopt, zonnepanelen zijn sunk-cost als ze er eenmaal liggen, dan maakt het niet uit wel percentage van de zonnestroom je gebruikt. Dat is echter nadat de investering is gedaan, maar voor de investering maakt het wel uit. Je kunt daar echter wel op anticiperen en gewoon te weinig zonnepanelen investeren, zodat je niet meer opwekt dan je streefverbruik. Dat is ook wat wij hier hebben gedaan. Ons verbruik moet ook gewoon nog naar beneden.
Dat is het bij ons natuurlijk ook, ik ben doorlopend bezig om ons verbruik te beperken en ik hoop dit jaar net door de nul te gaan, dus net zoveel opwekken als verbruiken. Of 't lukt, geen idee, maar vandaag was een onverwachte meevaller.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, vandaag was een knaller, ik heb redelijk vreemd veel meer opgewekt dan de laatste zonnige dag van januari, terwijl het niet zo helder en zonnig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:14:
[...]

Het duizelt me, bedankt voor de les Banjy! _/-\o_ Misschien had ik toch beter mijn Havo met economie moeten afmaken :X
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.

Nog één vraag: in mijn verhaal ga ik neutraliseer ik andere financien zoals inkomen en andere uitgaven. Ceterus paribus heet dat geloof ik.

Bijvoorbeeld,Jan en Piet leven prima zelfvoorzienend met een groentetuintje en wat vissen in de zee. Geld kenden ze niet en hebben ze verder nog steeds niet nodig. Maar ze willen wel graag een radio en tv laten draaien op stroom. Hun hele kapitaal is 8000 euro. En verder geen inkomsten of uitgaven, alleen voor aanschaf van panelen of
rekening voor stroom. Het aantal relevante factoren heb ik dus tot minimum beperkt. Met mijn boerenwijsheid zie ik twee mensen die beiden stroom gebruiken voor hun tv en radio. De een gebruikte zijn vermogen in zonnepanelen , de ander laat het staan op de bank(een gedeelte vast) en betaalt daar de factuur mee. De een heeft elk jaar geen kosten of inkomen dankzij zonnepanelen, maar ook niks op de bank. Afschrijving doet hij niet aan, over 25 jaar ziet hij wel weer. Als hij zo doorleeft gebruikt hij 25 jaar stroom voor niks, maar wordt er ook niet beter van. Dus dat bespaarde zonnestroom bedrag waar jij het over hebt steeds, waar blijft dat dan??De ander zet dus op de bank, krijgt er rente over en betaalt dus elk jaar de energienota.
Verder: beiden willen stroom, het is een basisbehoefte. Ze zullen hoe dan ook geld uitgeven om die stroom te krijgen. De een betaalt vooraf, de ander gedoseerd. Wie is beter af.
Bij die twee opties zullen PV-panelen waarschijnlijk al snel het meest interessant zijn, wat zich vertaald in een langere periode waarin ze zich van stroom kunnen voorzien. Echter kunnen ze die €8000 dus ook beleggen, met een hoger rendement en dan ziet het plaatje er toch weer anders uit. De bespaarde zonnestroom opbrengsten zijn zoals je aangeeft namelijk inderdaad geen feitelijke liquide opbrengsten. In de berekeningen neem je de 'besparingen' echter mee als opbrengsten, om het verschil te illustreren met het alternatief. Bedrijfseconomisch zal er namelijk ook afgeschreven moeten worden, om de panelen over 25 jaar te kunnen vervangen. Normaliter geeft een organisatie/persoon niet enkel geld uit, maar genereert het ook geld. Doordat een persoon nu niet €400 per jaar meer uitgeeft, houd hij/zij dat in principe over (voorheen was het immers ook te betalen). Dat is de besparingsopbrengst, en die zal weggestopt moeten worden om t.z.t. nieuwe panelen aan te schaffen. In jouw voorbeeld is dat uiteraard niet mogelijk, maar doet ook weinig recht aan de werkelijkheid ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

raceneus968 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:45:
Pffffffffffff, een ketel en zonneboiler van Nuon.
Ik moet even stoom afblazen...150c+ ?
Ben nog in onderhandeling maar....
3 verschillende dagen montage, 3 snipperdagen
Eindmontage vandaag: ze waren nog maar net weg of ik merkte dat de pomp bloedheet werd.
rest volgt als ik gekalmeerd ben!
Dan ga je naar het menu, kies je 'Settings', vervolgens 'Sources', dan knop 'Advanced' dan 'Next' en daar kun je de optie 'kolenbijstook' uitvinken. :+

Maar natuurlijk gefeliciteerd met je duurzamewarmteapparaat. Laten we hopen dat het snel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:31:
ja, vandaag was een knaller, ik heb redelijk vreemd veel meer opgewekt dan de laatste zonnige dag van januari, terwijl het niet zo helder en zonnig was.
Hier niet. Iets boven de 3 kWh, hele systeem 2,26 kWh/kWp (vandaag).
Kyocera paneeltjes, oriëntatie iets W. van zuid weer beste prestatie met 2,54 kWh/kWp.

Forse happen uit de opbrengst curve op de Visi'Sol door de cirrus bewolking die weer slecht weer aankondigde voor vannacht. Als die er niet was geweest had het een hele goede dag geweest in Leiden. Lokaal verschil in bedekkingsgraad van die cirrus kan zeer veel uitmaken natuurlijk.

27 januari had hier net iets betere hoogste geregistreerde opbrengst van de laatste tijd, 3,1 kWh (2,51 kWh/kWp, Kyocera: 2,65 kWh/kWp op die dag).

Voorlaatste hoge opbrengst van de laatste tijd was bij ons geregistreerd (ik kan een dag gemist hebben) 16 november met ook iets boven de 3 kWh voor het hele systeem.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Pas hebben wij nog wat extra HR++ glas laten plaatsen en ik heb de glaszetter toen ook meteen gevraagd of hij deze met Thermix afstandhouders kon leveren. Dat zijn plastic afstandhouders i.p.v. de standaard metalen die je in 99% van het dubbel glas in Nederland ziet. Het voordeel daarvan is minder warmtegeleiding door de randen van het glas. 0,041 W/mK voor Thermix tegen 0,051W/mK voor standaard metalen afstandhouders. Intussen zit het glas er goed en wel in en heb ik ook tijd gevonden om de nieuwe ruiten te vergelijken met de bestaande ruiten. En de conclusie is dat het nieuwe glas een stuk beter is dan het oude glas en dat de Thermix afstandhouders een goede keus waren.

Hieronder twee warmtebeelden. Binnen gemaakt, dus warmer = beter. Beide in dezelfde ruimte, dus onder dezelfde omstandigheden. De bovenste is het nieuwe raam en de onderste is uit 2001 (zou ook HR++ moeten zijn).
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2011/02/IR_3607.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2011/02/IR_3608.jpg

Het hele verhaal is hier te lezen:
http://nieuws.warmtecheck...fstandhouders-in-hr-glas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Mag ik jullie wijzen op het rapport van Ecofys en WWF: 'The Energy Report - Wereldwijd volledig duurzame energie tegen 2050 is haalbaar' Erg mooi rapport dat vandaag is uitgekomen. Geeft veel inzicht in hoe de toekomst eruit kán zien en biedt mogelijk inspiratie voor velen.

http://www.ecofys.nl/nl/p...ergy-Report-Ecofys-NL.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
FicoF schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:01:
Mag ik jullie wijzen op het rapport van Ecofys en WWF: 'The Energy Report - Wereldwijd volledig duurzame energie tegen 2050 is haalbaar' Erg mooi rapport dat vandaag is uitgekomen. Geeft veel inzicht in hoe de toekomst eruit kán zien en biedt mogelijk inspiratie voor velen.

http://www.ecofys.nl/nl/p...ergy-Report-Ecofys-NL.asp
Mooi. Kunnen ze meteen hun nieuwe broodheer (Eneco) overtuigen dat het binnen 39 jaartjes "gepiept" moet zijn. En dat Ecofys zichzelf dan zal mogen opheffen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Nu online
zonnigtype schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:06:
[...]

Mooi. Kunnen ze meteen hun nieuwe broodheer (Eneco) overtuigen dat het binnen 39 jaartjes "gepiept" moet zijn. En dat Ecofys zichzelf dan zal mogen opheffen... ;)
Die broodheer Eneco is wel één van de weinige grote partijen die duurzaam redelijk serieus neemt en investeert duurzame technieken. Bij zo`n grote speler gaat het natuurlijk niet op één dag, maar ze zitten in ieder geval in een proces naar meer duurzaam. Kun je van de overige energieleveranciers in NL niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:06:
Mooi. Kunnen ze meteen hun nieuwe broodheer (Eneco) overtuigen dat het binnen 39 jaartjes "gepiept" moet zijn.
Dan ben ik 84, dat ik dat nog mag meemaken :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:03:
[...]

Dat is leuk! Dus je kunt jezelf op deze manier toch (tijdelijk) autonoom maken, met een beetje goede wil en vooral: zon. 8)

Weet je ook hoeveel kWh je 'kwijt' bent aan het opgeladen houden van die UPS?

Is zo'n UPS trouwens wel beveiligd tegen overladen vanaf de noodstroomkant? (als je in volle zon continu > 1000W erin stopt zonder af te nemen).
Is allemaal heel leuk, maar jouw UPS kan het geleverde vermogen niet altijd opsouperen, terwijl de soladin verwacht een oneindig verbruik neer te kunnen zetten.
Het zal in theorie allemaal best wel kunnen werken, maar als de boel uit elkaar klapt moet je hier niet komen klagen.
Niet met dit soort dingen experimenteren als je geen flauw benul hebt waar je eigenlijk mee bezig bent.

Als je dan toch autonoom wilt draaien: koop een extra acculader en omvormer voor autonoom bedrijf, en prik je panelen om naar de andere setup als het echt nodig is.

Hoe vaak komt het nou voor in NL dat de stroom er zolang af is dat het "pijn" gaat doen. Dat is echt maar zelden. Daarnaast, het moment dat je echt om stroom verlegen zit om fatsoenlijk te kunnen wonen is in de avond/nacht, en dan heb je niks aan je panelen.
glambalk schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:20:
[...]

Ik zou gewoon je oude eigen omvormers terug eisen. Je hebt de serienummers dus die moeten ze dan maar repareren en weer omruilen.
Er valt natuurlijk niks te eisen, want je bent op voorhand accoord gegaan met de omruilvoorwaarden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
FicoF schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:16:
[...]

Die broodheer Eneco is wel één van de weinige grote partijen die duurzaam redelijk serieus neemt en investeert duurzame technieken. Bij zo`n grote speler gaat het natuurlijk niet op één dag, maar ze zitten in ieder geval in een proces naar meer duurzaam. Kun je van de overige energieleveranciers in NL niet zeggen.
Klopt (was eigenlijk cynisch bedoeld, ik weet van de "groene drive" daar). Maar hun uitgangspositie was natuurlijk ook veel gunstiger dan "die anderen". Want Eneco had en heeft geen kolencentrales en geen nuke. Wel behoorlijk wat windpower, en ook veel klanten. Door sommige analisten wordt dat als een "liability" gezien, omdat ze veel moeten inkopen, en dat is een fors risico (vinden veel van de markt watchers). En ze werken ook al innig administratief samen met dat brutale atoomjochie "uit het zuidwesten des lands", wat een veel te grote nucleaire broek heeft aangetrokken met hun megalomane Borssele II (etc.) plannen (op onze kosten en risico's), en nu [financieel] hulp zoekt bij die monopoloïde Atoom Reus uit die napoleontische staat...

http://www.energeia.nl/pr...-Belgische-interesse.html

http://www.nmanet.nl/nede...esluiten_2010/7016BCM.asp

http://www.fdselections.n...t-weer-op-tekentafel.aspx

http://www.delta.nl/over_...orandum_of_understanding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:31:
Het was hier wat opbrengst betreft geen topdag, maar ik vond het wel opvallend dat het systeem geruime tijd een vermogen leverde van 4400Watt. (met 5180Wp) Dat heb ik op de topdagen vorige week niet voorbij zien komen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Windpark de Kubbeweg gaat op dit moment als de brandweer met de harde wind. De 17 molens produceren nagenoeg op topvermogen ( 33904MW ) Dus bijna 2MW per molen!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 08:25:
Windpark de Kubbeweg gaat op dit moment als de brandweer met de harde wind. De 17 molens produceren nagenoeg op topvermogen ( 33904MW ) Dus bijna 2MW per molen!
En die harde wind blijft komende dagen nog wel even aan, ook bij onze buurlanden waar nog een stuk meer molens staan opgesteld. Kunnen een paar fossiele centrales het rustig aan gaan doen.
Bestaat hier ook een kaart voor in Duitsland wat al die windmolens samen op het net zetten komende dagen?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@solarking:
http://www.transparency.e...wind%20power%20generation

Tussen 6u en 7u >20GW gemiddeld, dat is lekker toch! :o

Met 27,215GW geïnstalleerd eind 2010 (http://www.wind-energie.d...tik_Jahresbilanz_2010.pdf)

[ Voor 37% gewijzigd door Paul C op 04-02-2011 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, bedankt voor alle feedback. Mijn artikel gaat weer grondig in revisie en voorlopig offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik heb zojuist dubbele beglazing gekregen in een van de slaapkamers en de voordeur. Volgens de offerte zou ik SGG Climaplus N moeten hebben met Argon-vulling. Echter, als ik in de spouw kijk, lijkt het alsof de ruiten met zo'n geperforeerde metaalstrip bevestigd zijn. Is dit dan gewoon dubbelglas? Heeft iemand dit glas en is het herkenbaar aan bijvoorbeeld een logootje ergens in de hoek?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:27:
Ik heb zojuist dubbele beglazing gekregen in een van de slaapkamers en de voordeur. Volgens de offerte zou ik SGG Climaplus N moeten hebben met Argon-vulling. Echter, als ik in de spouw kijk, lijkt het alsof de ruiten met zo'n geperforeerde metaalstrip bevestigd zijn. Is dit dan gewoon dubbelglas? Heeft iemand dit glas en is het herkenbaar aan bijvoorbeeld een logootje ergens in de hoek?.
Als het goed is staat er ergens tekst op die metalen strip, daaruit kan je halen wat voor soort glas er is geinstalleerd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bedankt. Beetje trage website lijkt het.
Meer dan 20.000 MW en stijgende. Lekker. Prognose is boven de 22.000 MW.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
hetzelfde glas heb ik, en is herkenbaar aan de tekst op de metalenstrip tussen de twee glazen delefn ( zoals flitspaal zegt)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:46:
[...]

[...]

Er valt natuurlijk niks te eisen, want je bent op voorhand accoord gegaan met de omruilvoorwaarden.
Alleen natuurlijk niet als die in strijd zijn met consumentenrecht. De dame aan de telefoon was vriendelijk alleen heb ik niet het idee dat er echt wat gaat gebeuren...

Het gaat mij er absoluut niet om dat ik perse nieuwe wil. Maar het moet wel vergelijkbaar zijn en daar lijkt het niet op:

De refurbished omvormers zijn ergens tussen de twee en vier jaar oud (altans dat zijn de ingeleverde, ik neem even aan dat ze deze gebruiken om te refurbishen). Die van mij heb ik minder dan een jaar gelden aangeschaft en hebben ongeveer een jaar gelopen. De kans is dan erg groot dat ik omvormers terug heb gekregen die aanzienlijk meer hebben gedraaid. Laten we voor het gemak aannemen dat ze drie jaar oud zijn. Als we ervan uitgaan dat de levensduur van de omvormer 12 jaar is dan ben ik 2/12 deel (zeg maar 16%) van de verwachtte levensduur kwijt. Dat is niet echt leuk... En niet redelijk

Ter info, wat foto's van de refurbished omvormers op: http://fitzcarraldo.xs4all.nl/display/solar/Refurbished...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SolarKing schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 08:49:
En die harde wind blijft komende dagen nog wel even aan, ook bij onze buurlanden waar nog een stuk meer molens staan opgesteld. Kunnen een paar fossiele centrales het rustig aan gaan doen.
Bestaat hier ook een kaart voor in Duitsland wat al die windmolens samen op het net zetten komende dagen?
Denemarken doet op dit moment 2,9 GW. Dat is ruim meer dan 50% van het elektriciteitsverbruik aldaar.

Duitse wind levert 20 GW.

Hier kun je de informatie voor de day ahead market zien.

Groot-Brittannië is er ook nog. Ruim 900 MW op dit moment. Maar ja, ze hebben maar 2,6 GW aan opgesteld windvermogen daar.

[ Voor 8% gewijzigd door Anne vdr Bom op 04-02-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:32:
Als het goed is staat er ergens tekst op die metalen strip, daaruit kan je halen wat voor soort glas er is geinstalleerd.
Dankjewel. Met een loupe heb ik inderdaad de codering kunnen ontwaren. Het blijkt dat ze Scheuten Isolide Superplus hebben geleverd met argon en een U-waarde van 1.6. Dat is volgens de specs, alleen dat ze dan SGG Climaplus op de offerte hebben gezet vind ik niet netjes. Daar ga ik ze nog op aanspreken.

Trouwens, hoe kun je zo'n metalen strip met ventilatiegaatjes hebben als je argon vulling hebt? De ruiten moeten toch luchtdicht en elastisch (ivm veranderingen luchtdruk) aan elkaar bevestigd zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Anne vdr Bom op 04-02-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.herbergpv.nl/Images/hr++closeup.jpg
Wij hebben vorig jaar ongeveer 15 stuks HR++ ruiten laten plaatsen. In de 15 mm spouw zit inderdaad zo'n geperforeerde strip als afstandhouder. Bij de meeste ruiten zat op de strips een code (incl. "AR" (Argon) en "HR++") geprint, maar bij enkele niet. Volgens mij is er verder geen uiterlijke herkenning dat het glas HR++ glas is.
Je kunt de aansteker-test doen: houd (in huis) op tien centimeter van het dubbel glas een brandende aansteker. Kijk naar buiten: u ziet dan vier vlammetjes reflecteren. Als er een coating op het glas zit, heeft de tweede of derde vlam een afwijkende kleur (meestal blauw/roze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:32:
Wij hebben vorig jaar ongeveer 15 stuks HR++ ruiten laten plaatsen. In de 15 mm spouw zit inderdaad zo'n geperforeerde strip als afstandhouder. Bij de meeste ruiten zat op de strips een code (incl. "AR" (Argon) en "HR++") geprint, maar bij enkele niet. Volgens mij is er verder geen uiterlijke herkenning dat het glas HR++ glas is.
Je kunt de aansteker-test doen: houd (in huis) op tien centimeter van het dubbel glas een brandende aansteker. Kijk naar buiten: u ziet dan vier vlammetjes reflecteren. Als er een coating op het glas zit, heeft de tweede of derde vlam een afwijkende kleur (meestal blauw/roze)
Een aansteker heb ik niet, wel lucifers. Dat gaf geen kleurverschil. Volgens de u-waarde van 1.6 (het glas is geen HR++ omdat het in een draaiend raam geplaatst is). Dus het zou een coating moeten hebben, anders haal je dat niet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even in de berekening. Als je de inflatie meeneemt, wat reeel is, dan veranderd het plaatje ook. Namelijk geld op de bank met spaarrente wordt minder waard door die 2% inflatie. Energie wordt duurder, ook bovenop de inflatie! Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Mistraller schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:46:
Was er een keuze dan? Als je niet akkoord ging kon je geen gebruik maken van de omruilactie. Juridische haarkloverij maar een rechter maakt gehakt van die omruilvoorwaarden als daarbij de garantievoorwaarden worden genegeerd. Voor die laatste heb je namelijk geopteerd toen je het product kocht.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:09:
[...]

Dankjewel. Met een loupe heb ik inderdaad de codering kunnen ontwaren. Het blijkt dat ze Scheuten Isolide Superplus hebben geleverd met argon en een U-waarde van 1.6. Dat is volgens de specs, alleen dat ze dan SGG Climaplus op de offerte hebben gezet vind ik niet netjes. Daar ga ik ze nog op aanspreken.

Trouwens, hoe kun je zo'n metalen strip met ventilatiegaatjes hebben als je argon vulling hebt? De ruiten moeten toch luchtdicht en elastisch (ivm veranderingen luchtdruk) aan elkaar bevestigd zijn?
Weet niet of je bij de plaatsing was en dus het glas hebt gezien, maar dubbelglas wordt met kit opelkaar geplakt. Die strip die je ziet is om ervoor te zorgen dat je niet in de lelijke zwarte kitrand kijkt, maar naar een nette geperforeerde strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:15

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:09:
[...]

<KNIP>

Volgens mij is het niet geperforeerd maar vervormd (delen metaal naar buiten) maar nog wel lucht/gas dicht.
De vervorming is volgens mij gedaan om een betere sterkte te krijgen van het materiaal.

Het zou wat zijn dan "loopt het bij iedereen leeg".

Dan zou bij mij in de buurt Superman dood gaan, immers mijn vulling is krypton :+

Ik kan er echt niks aan doen het heet echt krypton (Krypton_(element)) en deels gemixt met Argon en nog wat, om bij 3 laags een Ug van 0,5 te krijgen.
Semco

----------------------EDIT---------------

Oh ja, _JGC_ dat is waar ook nog die kit rand aan de buiten zijde. Zou het dan echt geperforeerd zijn?
link aanpassing

[ Voor 16% gewijzigd door ollie1965 op 04-02-2011 12:23 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:52:
Even in de berekening. Als je de inflatie meeneemt, wat reeel is, dan veranderd het plaatje ook. Namelijk geld op de bank met spaarrente wordt minder waard door die 2% inflatie. Energie wordt duurder, ook bovenop de inflatie! Of zie ik het verkeerd?
Rente van een bank bestaat uit:

- inflatie compensatie
- risico opslag
- winst opslag

Dus het zit er al in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-09 12:31
huh ???
dat de rente van de bank bestaat uit inflatiecorrectie heeft niks met de berekening te maken. de rente van de bank heb je alleen nodig om te kijken hoeveel geld op de bank oplevert. daar moet je gewoon de inflatie vanaf trekken om de waarde van het geld te bepalen. als je geld uitgeeft aan iets dat duurder gaat worden, wordt de waarde van het ged dat je hebt geinvesteerd elk jaar hoger.

de waarde van het geld op de bank wordt elk jaar verlaagd met de inflatie.
het is te hopen dat de rente die je krijgt hoger is dan de inflatie, anders wordt de waarde van het geld op de bank elk jaar lager. maar thuis in een sok levert het natuurlijk nog minder op.

verder als de rente bestaat uit inflatiecorrectie en winst en risico, lijkt het me dat winst en risico theoretisch elk jaar hetzelfde zijn, en de rest slechts inflatiecorrectie zijn. dan is inflatiecorrectie het enige dat je van de bank krijgt, en de rst zijn immers kosten voor de bank, en die betaal je dus.

dus alle drie de bestanddelen werken in het nadeel vande klant, en de rente zou dan dus negatief worden, of slechts precies op 0 uitkomen vanwege de inflatiecorrectie. waarom zou je het dan op de bank zetten?
volgens jou is de waarde van geld op de bank dus constant, terwijl je juist een rendement hebt. dus ergens klopt er iets niet.
het kan me helemaal niet schelen hoe een bank erbij komt dat ik 2,5% rente krijg. ik weet wel dat de waarde 2,5-inflatie is aan het eind van het jaar. als het om veel geld gaat moet ik dan ook nog 1,33% van de waarde van een deel van het geld ( boven de vrijstelling) als belasting gaan afdragen. als het dus een heel groot bedrag is, dan ga je er momenteel echt op achteruit, met geld op de bank. inflatie was meende ik bijna 2 procent, dus je bent al 3,3% "kwijt" als je rente lager is, schiet je er dus bij in als je niet iets meer renderends met je geld hebt gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 04-02-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-09 12:31
Anne vdr Bom schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:55:
[...]
Dan ga je naar het menu, kies je 'Settings', vervolgens 'Sources', dan knop 'Advanced' dan 'Next' en daar kun je de optie 'kolenbijstook' uitvinken. :+

Maar natuurlijk gefeliciteerd met je duurzamewarmteapparaat. Laten we hopen dat het snel goed werkt.
die pomp moet toch ook heet worden? de pomp van mijn vloerverwarming wordt ook erg heet,
plus. als die hitte wordt toegevoegd aan je water, is dat toch juist opbrengst? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog steeds plannen voor nieuwe artikels. Ik heb nog wat vraagjes.

Kan iemand mij zeggen hoeveel % de jaarlijkse afname van de opwek van normale kwaliteits zonnepanelen zijn vanwege de veroudering? Is daar iets zinnigs over te zeggen? Wat is de praktijkervaring?
Als ik toch wat vraag dan ook maar deze vragen:
prijs per wattpiek gemiddeld voor 2000 wp inclusief bijhorend spul zoals omvormer.
Schatting van de installatie kosten
aansluiting extra groep stoppenkast.
(geen offerte aub, gewoon een schatting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 08:55:
@solarking:
http://www.transparency.e...wind%20power%20generation

Tussen 6u en 7u >20GW gemiddeld, dat is lekker toch! :o

Met 27,215GW geïnstalleerd eind 2010 (http://www.wind-energie.d...tik_Jahresbilanz_2010.pdf)
De windjongens mogen daar wel opschieten met off-shore (alleen voor de Real Big Guys) en/of repowering (Duitse variant van "op-MEP-pen", maar dan veel serieuzer), anders halen de zonnestroom boys (and few girls) ze linksom of rechtsom in met de nominale capaciteit. OK, dan is er natuurlijk ook nog de "arbeidsfactor", maar in Vlaanderen dreigt zelfs de output van zonnestroom die van wind in te gaan halen als ze op zee niet op gaan schieten. Voor de goede orde: ik ben uiteraard voorstander van beide, er mot op alle fronten duurzaam (= geen nukes) gebouwd gaan worden, en die nieuwe kolencentrales mogen niet eens het net op. Maar ja, wie ben ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:54:

Groot-Brittannië is er ook nog. Ruim 900 MW op dit moment. Maar ja, ze hebben maar 2,6 GW aan opgesteld windvermogen daar.
BritNed ("Dutch I/C") staat daar ook al genoteerd. Doet nog niets (zichtbaars)... Verwachten ze [nog] geen bakken "CCS capture ready" kolenstroom uit ons vieze landje, of anticiperen ze alvast op die gratis nukes die EDF, RWE, Vattenfall, Electrabel, en noem ze allemaal maar op over onze ruggen zo graag hier willen neerplempen naast onze omvangrijke zeewater koelbassins?

Kan iemand mij zeggen hoeveel % de jaarlijkse afname van de opwek van normale kwaliteits zonnepanelen zijn vanwege de veroudering? Is daar iets zinnigs over te zeggen? Wat is de praktijkervaring?
Niet structureel aantoonbaar bij ISE in Freiburg. Heeft al lang geleden artikel in Photon over gestaan, problemen in het begin waren vooral aan defecte omvormers toe te schrijven. Harde metingen aan dertig jaar oude (!) modules lieten wel verkleuringen van de inbeddingsfolies zien (zal ook van fabrikaat afhangen, toen was er vrijwel geen keus), degradatie van het nominale vermogen kon nauwelijks worden aangetoond. Er gaat uiteraard wel degelijk opbrengst verloren bij slecht gemaakte modules, hotspots treden soms op (gegarandeerd lagere opbrengst), delaminaties treden soms op (weet flitspaal alles van, maar recent in Duitslan ook bij .... Shell Solar modules aangetoond, mind you, vooralsnog niet de in NL bekende), dus ook daar kan het mis gaan. Maar nogmaals: fysieke degradatie van "het silicium" en/of de zonnecellen zelf is vooralsnog een onbewezen zaak. Maar neem gerust 1 procent per jaar. Zit je safe, en kan het altijd meevallen. Bodemscenario zeg maar...

Uiteraard geldt dit niet zomaar voor dunnelaag. Daar is nog te weinig ervaring mee, er wordt met zeer verschillende grondstoffen gewerkt, en ook - of juist vooral - daar, is de laatste stap, het maken van het "verbond" fotovoltaïsch materiaal, glasplaat, backfoil, en module frame (indien van toepassing, First Solar doet het zonder) übercruciaal. Als er daar iets fout gaat, moet ik nog zien of die modules 20 jaar foutloos mee zullen gaan. Maar dat is even een ander verhaal. Kristallijn is nog steeds de bulk van de markt.

[ Voor 56% gewijzigd door zonnigtype op 04-02-2011 15:05 . Reden: degradatie hype of realiteit? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:11
Vanavond komt de leverancier de Soladin uitlezen. Ik doe dat nu met behulp van een simpele meter van de gamma. Een collega van me attendeerde me er op dat deze meter wellicht niet goed omgaat met een zogenaamde faseverschuiving die optreed bij lagere opbrengsten. Hij meet namelijk ook een (redelijk) verschil met zijn Wattson meter tov de gamma meter. Dat zou dus betekenen dat de gamma meter, die gelijk is ingestoken bij het aansluiten, een lagere opbrengst laat zien dan de werkelijkheid. Zou dit zomaar kunnen? Dat deze goedkope meters daar geen rekening meehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Over de gaatjes in het lucht dichte raam:
Ik denk dat dit een hol profiel is, dat tegen het glas en aan de buitenkant voorzien is van een laag (luchtdichte) kit. Het profiel zelf is gevuld met iets dat vocht opneemt, zodat het dubbelglas nooit kan beslaan van binnen. de gaatjes die je ziet zij dan alleen om het vocht bij de korrels te krijgen, en het geheel is dus wel weer lucht dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
O085105116N schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:24:
Vanavond komt de leverancier de Soladin uitlezen. Ik doe dat nu met behulp van een simpele meter van de gamma. Een collega van me attendeerde me er op dat deze meter wellicht niet goed omgaat met een zogenaamde faseverschuiving die optreed bij lagere opbrengsten. Hij meet namelijk ook een (redelijk) verschil met zijn Wattson meter tov de gamma meter. Dat zou dus betekenen dat de gamma meter, die gelijk is ingestoken bij het aansluiten, een lagere opbrengst laat zien dan de werkelijkheid. Zou dit zomaar kunnen? Dat deze goedkope meters daar geen rekening meehouden?
Het antwoord is kort maar krachtig: ja. Veel goedkope typen meters kunnen niet omgaan met die faseverschuiving. Ergo: die meten niet correct, maar dat valt ook niet te verwachten van niet geijkte meters die voor een prikkie zijn te verkrijgen.

Lees derhalve ook eens dit, met de smakelijke titel: "Als je niet weet wat je meet, weet je nog geen r**t"... :+

Heb een stapel zonnestroom boeken van Amazon binnen (moest snotverdrie*** wel custom gelden betalen, vergeten te melden... 8)7 ). Fotovoltaïsche enthousiastelingen: smullen geblazen, zeker de 384 dikke bladzijden tellende "Fully revised & updated second edition Planning & Installing Photovoltaic Systems. A guide for installers, architects and engineers" van DGS/Earthscan.

Ook "Photovoltaic Design & Installation for Dummies" is leuk. (en 366 pp. dik)

Belangstellenden welkom hier, wie weet staat er dan ook op zonnestroom gebakken appeltaart klaar.

Wel eerst handen wassen ... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 04-02-2011 15:50 . Reden: books, books, and books... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Heb geprobeerd uit te rekenen wat nu handig is om te doen qua investering, en kom tot de conclusie dat je eerst hypotheek wilt aflossen, dan wilt investeren in duurzame energie en als laatste optie geld op de bank wil wegzetten. Dit laatste simpelweg omdat de inflatie (bijna) altijd harder gaat dan de bankrente, en dan heb ik het nog niet eens over Box 3 kapitaal.

Ben benieuwd wat anderen hiermee kunnen, krijg graag feedback:
Excel-berekening NPV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
zonnigtype schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:44:
[...]

Het antwoord is kort maar krachtig: ja. Veel goedkope typen meters kunnen niet omgaan met die faseverschuiving. Ergo: die meten niet correct, maar dat valt ook niet te verwachten van niet geijkte meters die voor een prikkie zijn te verkrijgen.

Lees derhalve ook eens dit, met de smakelijke titel: "Als je niet weet wat je meet, weet je nog geen r**t"... :+
Dat is dan goed om te weten en daar ben ik ook blij om ook, want dat zou dus betekenen dat de opbrengst veel hoger is dan ik denk. Dat je dit niet mag verwachten van zo'n meter... hoe kun je dat nu weten? Het is niet dat er een waarschuwing in de handleiding staat.

Ik denk dat ik ook maar zo'n uitlees kabel ga bestellen voor de soladin. Dan kan die meter er tussenuit.

Edit: Tevens net het gelinkte stuk gelezen. Dat verduidelijkt een hoop.

[ Voor 3% gewijzigd door O085105116N op 04-02-2011 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:53:
[...]

BritNed ("Dutch I/C") staat daar ook al genoteerd. Doet nog niets (zichtbaars)... Verwachten ze [nog] geen bakken "CCS capture ready" kolenstroom uit ons vieze landje, of anticiperen ze alvast op die gratis nukes die EDF, RWE, Vattenfall, Electrabel, en noem ze allemaal maar op over onze ruggen zo graag hier willen neerplempen naast onze omvangrijke zeewater koelbassins?

[...]

Niet structureel aantoonbaar bij ISE in Freiburg. Heeft al lang geleden artikel in Photon over gestaan, problemen in het begin waren vooral aan defecte omvormers toe te schrijven. Harde metingen aan dertig jaar oude (!) modules lieten wel verkleuringen van de inbeddingsfolies zien (zal ook van fabrikaat afhangen, toen was er vrijwel geen keus), degradatie van het nominale vermogen kon nauwelijks worden aangetoond. Er gaat uiteraard wel degelijk opbrengst verloren bij slecht gemaakte modules, hotspots treden soms op (gegarandeerd lagere opbrengst), delaminaties treden soms op (weet flitspaal alles van, maar recent in Duitslan ook bij .... Shell Solar modules aangetoond, mind you, vooralsnog niet de in NL bekende), dus ook daar kan het mis gaan. Maar nogmaals: fysieke degradatie van "het silicium" en/of de zonnecellen zelf is vooralsnog een onbewezen zaak. Maar neem gerust 1 procent per jaar. Zit je safe, en kan het altijd meevallen. Bodemscenario zeg maar...

Uiteraard geldt dit niet zomaar voor dunnelaag. Daar is nog te weinig ervaring mee, er wordt met zeer verschillende grondstoffen gewerkt, en ook - of juist vooral - daar, is de laatste stap, het maken van het "verbond" fotovoltaïsch materiaal, glasplaat, backfoil, en module frame (indien van toepassing, First Solar doet het zonder) übercruciaal. Als er daar iets fout gaat, moet ik nog zien of die modules 20 jaar foutloos mee zullen gaan. Maar dat is even een ander verhaal. Kristallijn is nog steeds de bulk van de markt.
Bedankt Peter. Ik ga uit van 0,8% dat lijkt me conservatief genoeg.
Kan ik voor onderstaande voorwaarden een degelijk systeem krijgen?
Aanschaf : 2,75 euro per wattpiek: 5500 euro
Installatiekosten plus aanpassingen meterkast: 1500 euro
Vervanging/Garantieverlenging omvormer in de loop van de jaren: 1000 euro. Veel mensen vergeten dat dit een extra kostenpost is die vroeg op laat opduikt.

UPDATE: mijn artikel over de prijs van zonnestroom per kwh is bijgewerkt 8)
http://financieel.infonu....-zonnestroom-per-kwh.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2011 17:15 . Reden: klaar met een update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
O085105116N schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:06:
[...]

Dat is dan goed om te weten en daar ben ik ook blij om ook, want dat zou dus betekenen dat de opbrengst veel hoger is dan ik denk. Dat je dit niet mag verwachten van zo'n meter... hoe kun je dat nu weten? Het is niet dat er een waarschuwing in de handleiding staat.

Ik denk dat ik ook maar zo'n uitlees kabel ga bestellen voor de soladin. Dan kan die meter er tussenuit.
als ere niet expliciet "geijkt" bij staat dan ga er vanuiit dat ie niet geiijkt is.
kijk maar eens bij conrad op de site, er zijn soorten meters, waarbij aangegeven wordt dat e wel of niet geijkt zijjn.

het blijft de vraag of de interne kwh meter van de soladin wel nauwkeurig is.. en uitlezen is alleen mogelijk indien de PV in bedrijf is....

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 04-02-2011 16:13 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
NielsTn schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:12:
[...]

als ere niet expliciet "geijkt" bij staat dan ga er vanuiit dat ie niet geiijkt is.
kijk maar eens bij conrad op de site, er zijn soorten meters, waarbij aangegeven wordt dat e wel of niet geijkt zijjn.

het blijft de vraag of de interne kwh meter van de soladin wel nauwkeurig is.. en uitlezen is alleen mogelijk indien de PV in bedrijf is....
Met vanavond bedoel ik dan om 17.00 uur, hij werkt dan nog wel, maar het is nu wel heel erg bewolkt. Anders morgen maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Bij deze nog wat foto's van het installeren van een PV systeem. Dit keer wel een asbestdak, we kunnen echter de bestaande stokschroeven gebruiken, er hoeft dus niet geboord te worden.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TUwg8Wdi0dI/AAAAAAAAKCM/Y5JoPRO0VT0/s640/P1060795%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TUwg8fL25vI/AAAAAAAAKCQ/USfUVcGEqsM/s640/P1060801%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TUwg8jN0YGI/AAAAAAAAKCU/5byyQtdstKw/s640/P1060800%20%28Large%29.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:57:
Bij deze nog wat foto's van het installeren van een PV systeem. Dit keer wel een asbestdak, we kunnen echter de bestaande stokschroeven gebruiken, er hoeft dus niet geboord te worden.
Kompelementen voor het tuig, al moet die valkabel natuurlijk wel gespannen staan*. Vanaf dik twee meter op de grond vallen doet nog steeds veel pijn, als het mis gaat met de zekering van bovenaf ...

... en een valhek onderaan zoals de Duitsers standaard aanbrengen zou ook prettig zijn.

Ik mag hopen dat de boer in kwestie een goed afsluitbaar terrein heeft, gezien die dikke dozen vol mooi Chinese modules, die daar zo voor het grijpen staan? Honden aanwezig?

Verder weer mooi dakkie. Straks strak in het blauw?

* zonnigtype heeft in het verre verleden ook wel eens een paar bergsport cursussen gevolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online

Dank je wel Anne!
Ik denk dat ik die optie wel kan vinden ;)

[ Voor 72% gewijzigd door raceneus968 op 04-02-2011 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
die pomp moet toch ook heet worden? de pomp van mijn vloerverwarming wordt ook erg heet,
plus. als die hitte wordt toegevoegd aan je water, is dat toch juist opbrengst? :)
Maar de pomp als verwarmingselement vond ik toch wel minder 8)7
Het bleek dat de pomp was vastgelopen !
Ik had de instructieboekjes al uitgebreid bestudeerd en het leek op iets wat ik met kerst 2009 had meegemaakt met de cv-ketel.
Door de schroef op de pomp los te draaien begon de boel te ontluchten en weer te draaien.
Moet nog wel goed ontluchten als de zon weer even stevig gaat schijnen.
De monteurs had het wel draaiend achtergelaten maar de zon moet ook wel meewerken.
Ik heb nog een "klein" financieel meningsverschil met de verkoper maar dat zou volgende week opgelost gaan worden.
Laten we tevreden zijn met in ieder geval gratis zon .... :O

[ Voor 199% gewijzigd door raceneus968 op 04-02-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

......ben nog steeds bezig met de wtw, de aansluiting, de doorstroom en de bronnen ernaartoe,
interessante materie, en moeilijk te meten......als je eenmaal ziet hoeveel warmte je wegspoelt,
dan wil je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:21:
huh ???
dat de rente van de bank bestaat uit inflatiecorrectie heeft niks met de berekening te maken. de rente van de bank heb je alleen nodig om te kijken hoeveel geld op de bank oplevert. daar moet je gewoon de inflatie vanaf trekken om de waarde van het geld te bepalen. als je geld uitgeeft aan iets dat duurder gaat worden, wordt de waarde van het ged dat je hebt geinvesteerd elk jaar hoger.

de waarde van het geld op de bank wordt elk jaar verlaagd met de inflatie.
het is te hopen dat de rente die je krijgt hoger is dan de inflatie, anders wordt de waarde van het geld op de bank elk jaar lager. maar thuis in een sok levert het natuurlijk nog minder op.

verder als de rente bestaat uit inflatiecorrectie en winst en risico, lijkt het me dat winst en risico theoretisch elk jaar hetzelfde zijn, en de rest slechts inflatiecorrectie zijn. dan is inflatiecorrectie het enige dat je van de bank krijgt, en de rst zijn immers kosten voor de bank, en die betaal je dus.

dus alle drie de bestanddelen werken in het nadeel vande klant, en de rente zou dan dus negatief worden, of slechts precies op 0 uitkomen vanwege de inflatiecorrectie. waarom zou je het dan op de bank zetten?
volgens jou is de waarde van geld op de bank dus constant, terwijl je juist een rendement hebt. dus ergens klopt er iets niet.
het kan me helemaal niet schelen hoe een bank erbij komt dat ik 2,5% rente krijg. ik weet wel dat de waarde 2,5-inflatie is aan het eind van het jaar. als het om veel geld gaat moet ik dan ook nog 1,33% van de waarde van een deel van het geld ( boven de vrijstelling) als belasting gaan afdragen. als het dus een heel groot bedrag is, dan ga je er momenteel echt op achteruit, met geld op de bank. inflatie was meende ik bijna 2 procent, dus je bent al 3,3% "kwijt" als je rente lager is, schiet je er dus bij in als je niet iets meer renderends met je geld hebt gedaan.
Hetgeen wat werd geopperd was "wat gebeurd er als je de inflatie meeneemt"
En aan de kant van de rente doet dat niets. Wou dat nog even verduidelijken.
Aangezien de opbrengsten al met 1,75% per jaar stijgen nam en neem ik aan dat de inflatie daarin al verwerkt was. Overigens, de prijzen dalen de laatste tijd eerder dan ze stijgen.

Juist omdat ik begrijp dat er een wezenlijk verschil zit tussen waarde en geld maak ik de opbrengsten contant (met een langjarig gemiddelde).

Ik zet mijn geld dan ook niet op de bank.
Iemand vertelde me eens dat zij haar geld op de bank had staan en dat het daar nooit minder kon worden.
Mijn repliek was: Is niet juist. Rente 2,5% minus VRH 1,2% (nog altijd) en inflatie 2% (conservatief) geeft een negatief rendement van 0,7% per jaar. Vraag eens een gemiddelde Amerikaan wat inflatie met zijn pensioen heeft gedaan.

Mijn rentabiliteitseis is daarom ook 7% minimum want dan hou je een waarde stijging over van 3,8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:29:

Mijn rentabiliteitseis is daarom ook 7% minimum want dan hou je een waarde stijging over van 3,8%.
Photon rekent met 7,4% als minimale voorwaarde voor een, let wel, onder EEG condities gekocht (en terug te verdienen) "rendabel te exploiteren zonnestroom systeem". De invoedings-wetgeving heet daar formeel van meet af aan immers al een "Kostendeckende Einspeise Vergütung". Gerekend met twintig ("plus") jaar incasseren van vaste invoedings-tarieven. KEV is trouwens een Zwitserse uitvinding, maar werd daar geen succes, omdat de atoomboeren en hydropower tyconen oppermachtig waren. Duitsland heeft er het meest succesvolle systeem ter wereld van gemaakt. Maar: teveel succes is ook niet goed, het gaat er dit jaar echt maximaal om spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 17:19:
[...]

Kompelementen voor het tuig, al moet die valkabel natuurlijk wel gespannen staan*. Vanaf dik twee meter op de grond vallen doet nog steeds veel pijn, als het mis gaat met de zekering van bovenaf ...

... en een valhek onderaan zoals de Duitsers standaard aanbrengen zou ook prettig zijn.

Ik mag hopen dat de boer in kwestie een goed afsluitbaar terrein heeft, gezien die dikke dozen vol mooi Chinese modules, die daar zo voor het grijpen staan? Honden aanwezig?

Verder weer mooi dakkie. Straks strak in het blauw?
Ik ben allang blij dat ze in 't tuig hangen.. ;) Die keuze is echt aan hen zelf. In dit geval een ouder dak (sneller er door heen vallen) + regen (glad!), dus keuze was snel gemaakt. Zo'n hekwerk komt er inderdaad wel, die hang je simpelweg in de dakgoot. Goed, die zullen ze alleen gebruiken bij de hoge daken denk i.

Verder heeft de boer in kwestie inderdaad een flinke blafhond.. ;) Panelen liggen er overigens nu al stevig op, daar heb ik nog geen foto's van. Komen nog.

Wordt strak blauw + extra sjiek montagesysteem; Lorenz Plus. Heeft speciale afdeklijsten, waardoor het een volledig gesloten systeem wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 04-02-2011 18:49 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
BvDorp schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:06:
Heb geprobeerd uit te rekenen wat nu handig is om te doen qua investering, en kom tot de conclusie dat je eerst hypotheek wilt aflossen, dan wilt investeren in duurzame energie en als laatste optie geld op de bank wil wegzetten. Dit laatste simpelweg omdat de inflatie (bijna) altijd harder gaat dan de bankrente, en dan heb ik het nog niet eens over Box 3 kapitaal.

Excel-berekening NPV
Interessante spreadsheet! Enkel waarom zonnepanelen aanschaffen met geleend geld? Het uitgangspunt is toch dat er geld op de bank staat waar je iets mee kan. Hoe los je anders je hypotheek af, ook met geleend geld? Idem voor het banksparen, als ik het zo zie gebeurt dat met geleend geld door de verwijzing bij kosten naar de leenrente. Dat is natuurlijk per definitie een onverstandige optie! Verder viel me op dat de inleg op de bank lager is dan de andere twee (installatiekosten niet meegenomen), maakt voor de conclusie weinig uit. Verder mis ik het belastingtechnische voordeel/nadeel bij het aflossen van de hypotheek. Zeker voor de 52% belasting betalers.

Als laatste vraag ik mij af, twijfel hier al een tijdje over, of het noodzakelijk is inflatie mee te rekenen? Dit omdat ik zou zeggen dat alle bedragen/kosten aan inflatie onderhevig zijn. Grosso modo zou het bij oppertunity costs dan toch weinig moeten uitmaken? Om te zien wat het geld feitelijk nog 'waard' is na een bepaalde periode is het uiteraard interessant. Maar daar is relatief ook moeilijk een echte voorstelling bij te maken, wat het dan concreet betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Banjy schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:33:
Als laatste vraag ik mij af, twijfel hier al een tijdje over, of het noodzakelijk is inflatie mee te rekenen? Dit omdat ik zou zeggen dat alle bedragen/kosten aan inflatie onderhevig zijn. Grosso modo zou het bij oppertunity costs dan toch weinig moeten uitmaken? Om te zien wat het geld feitelijk nog 'waard' is na een bepaalde periode is het uiteraard interessant. Maar daar is relatief ook moeilijk een echte voorstelling bij te maken, wat het dan concreet betekent.
Geen overhaaste conclusies met die inflatiecorrectie. Datgene wat je betaalt aan energiebelasting bijvoorbeeld (op kWh, op m3, op GJ) is altijd inflatie gecorrigeerd. De "vaste teruggave post energiebelasting" die je van Min. Fin. "terugkrijgt" (vanwege "hoge energiekosten voor elektra en aardgas", en dus beslist niet als "teruggave vanwege miljeuheffing" o.i.d.), is NIET geïndexeerd.

Dus er zijn ook daar weer uitzonderingen. Die zouden in theorie kunnen gaan aantikken als je teeveeteetjes e.d. gaat uitvogelen over zeer lange, onzekere periodes, waarin van alles kan gebeuren. Als daar "componenten" in zitten die ook met die selectieve indexatie verschillen te maken hebben of krijgen...

Daarbij moet wel weer gezegd worden dat juist die teruggave post energiebelasting geen drol invloed heeft op wat voor teeveetee dan ook (uitvoerig becommentarieerd op dit forum). Als je die tenminste goed doet. Sommige lieden rekenen nog steeds die teruggave post als "voordeel" bij zonnestroom addicts, namelijk. Via onnavolgbare juridische gedachtekronkels. Dat dan weer wel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excel-berekening NPV
Sorry hoor wil niet negatief zijn, maar dit gaat werkelijk nergens over. })

Zolang je op je geld meer dan 3,25% kunt maken zou ik niet adviseren je hypotheek af te lossen.
Ik heb mijn leven nog nooit afgelost en dat bevalt me prima. Dat werkt zo: per 100.000 euro, 2% inflatie en looptijd 30 jaar
100.000 x (100/102)^30 = 55.207 euro. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:57:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Bedankt, het ziet er zo een stuk professioneler uit. Zonnigtype heeft natuurlijk gelijk, het touwtje mag wel wat strakker. En verder natuurlijk dat verschrikkelijk onvoorspelbare karakter van Eternitplaten, je gaat er volstrekt zonder waarschuwing doorheen. Eigenlijk moet je daar niet op lopen zonder er hout op te leggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Excel-berekening NPV
Hoe kom je bij de optie sparen in vredesnaam aan een verlies van 8771,71? Volgens mij heb je ergens een minteken teveel of te weinig in vakje H36. En dat gedoe met inflatie? Dat verlaagt je spaarsaldo niet, je hoeft dat niet ergens aan een bureau te betalen. Het is een virtueel begrip. Ik zou die inflatie er helemaal uithalen en gewoon kijken hoeveel euro's je na 20 jaar hebt. Wat je er tzt van kunt kopen dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 12:59
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:11:
[...]

Bedankt Peter. Ik ga uit van 0,8% dat lijkt me conservatief genoeg.
Kan ik voor onderstaande voorwaarden een degelijk systeem krijgen?
Aanschaf : 2,75 euro per wattpiek: 5500 euro
Installatiekosten plus aanpassingen meterkast: 1500 euro
Ik vind de installatie kosten wel heel erg hoog genomen. De installatie van mijn 13 zonnepanelen, heeft mij bijvoorbeeld 500 euro gekost. Plaatsen panelen, kabels door dak naar binnen, ophangen omvormer en meterkast aanpassing. Alles keurig afgewerkt! Bij SolarNRG kostte de installatie (waar de zonnepanelen zijn gekocht) 1000 euro. (niet gedaan vanwege de 500 euro optie)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 12:59
SolarKing schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 08:49:
[...]

Volgens mij waait het nu toch te hard voor de windmolens, althans ik heb (ben niet echt bekend met molentjes) wel eens gelezen dat ze het bij te harde wind niet doen, aangezien er dan gevaar bestaat dat ze kapot gaan. Wat ik me wel afvraag, je ziet dat de nieuwe windmolens rotobladen hebben die kunnen draaien; De apparaten langs de A12 bijvoorbeeld, als die onderhoud hebben, zie dat de brede kant van het blad helemaal weggedraad wordt zodat de bolle kant van het blad in de wind staat en dus niet genoeg oppervlakte levert voor het draaien van de molen. Je zou denken dat die bladen dan ook in delen kunnen worden gedraaid zodat bij hevige wind de molen wel draait, maar niet te hard?

Edit: Dat kunnen ze dus ook :) http://www.windparkkubbew...p=19&subgroep=28&taalid=1

[ Voor 4% gewijzigd door Yilar op 04-02-2011 21:47 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:43:
Volgens mij waait het nu toch te hard voor de windmolens, althans ik heb (ben niet echt bekend met molentjes) wel eens gelezen dat ze het bij te harde wind niet doen, aangezien er dan gevaar bestaat dat ze kapot gaan.
Dat gebeurt pas bij een windsnelheid van 25 m/s. Windkracht 10 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

ericplan schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 20:15:
[...]

Bedankt, het ziet er zo een stuk professioneler uit. Zonnigtype heeft natuurlijk gelijk, het touwtje mag wel wat strakker. En verder natuurlijk dat verschrikkelijk onvoorspelbare karakter van Eternitplaten, je gaat er volstrekt zonder waarschuwing doorheen. Eigenlijk moet je daar niet op lopen zonder er hout op te leggen.
Klopt. Volgende week meer foto's.. ;)

Nog aardig verhaal even tussen door. Ik was eergisteren bij een lokaal bedrijf, werkelijkwaar prachtig dak, precies op 't zuiden. Gloednieuw. 60 meter lang,14 meter breed. Alleen wat verder weg van de hoofdzekeringen, geen probleem; er ligt een 10" kabel! Dus ook dat probleem getackeld. Dus naar de meter kijken. Ferraris! Perfect! Hoofdzekeringen dan het probleem? Nee, 3x50A. Kun je toch al snel 150+ panelen op kwijt. Terugverdientijd? Zeker onder de 7 jaar te realiseren. Kortom; ik dacht; dit dak gaan we vullen!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TUx83JCeQtI/AAAAAAAAKC4/fNK89RCuYoQ/s640/P1060771%20%28Large%29.JPG

Verbruik? 7000kWh/jaar..! :P Dan ben je dus klaar met een paneel of 35.. ;) Keurig rijtje wat werkelijkwaar in 't niets verdwijnt. Dus die man; nou, ik wil wel wat meer.. en dan moet je dus gaan uitleggen dat dat niet interessant is in Nederland. :F

[ Voor 55% gewijzigd door SunshineCompany op 04-02-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
Dus die man; nou, ik wil wel wat meer.. en dan moet je dus gaan uitleggen dat dat niet interessant is in Nederland. :F
Op dit moment in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 23:21:

Verbruik? 7000kWh/jaar..! :P Dan ben je dus klaar met een paneel of 35.. ;) Keurig rijtje wat werkelijkwaar in 't niets verdwijnt. Dus die man; nou, ik wil wel wat meer.. en dan moet je dus gaan uitleggen dat dat niet interessant is in Nederland. :F
Greenchoice of HVC benaderen met: "We hebben hier straks wat donkergroene stroom over, en of jullie seffekes wat willen schuiven voor 20 euricent per kWh overschot, 20 jaar lang" ???? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
glambalk schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:46:
[...]

Was er een keuze dan? Als je niet akkoord ging kon je geen gebruik maken van de omruilactie. Juridische haarkloverij maar een rechter maakt gehakt van die omruilvoorwaarden als daarbij de garantievoorwaarden worden genegeerd. Voor die laatste heb je namelijk geopteerd toen je het product kocht.
Zeker zeker, maar het lastige is alleen dat je lastig kan aantonen hoe oud het device is, als ie gereset is. En als Mastervolt aangeeft dat het apparaat gecontroleerd is, en technisch in orde is, dan kan je daar niet zo heel veel tegenin brengen denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
2010 was hier het jaar van het lezen en rekenen; wat is er mogelijk, wat gaat dat kosten, wat gaat dat besparen. Heel veel hier gelezen!

2011 wordt het jaar van de uitvoering:
Rond kerstmis is de nieuwe CV-ketel geplaatst, een ATAG a244ec.
Begin januari is de open haard gesloopt en is er een mooie Jacobus 9 houtkachel geplaatst. Eergisteren zijn de spouwmuren geisoleerd met Supafil (glaswol), en
volgende week wordt de zonneboiler geplaatst door Door Zon en Wind, een HR Solar 200 liter/5 m².

Voor de statistiek:
Ons stroomverbruik nu: 3832 kWh/jaar,
ons gasverbruik 1854 m³/jaar;
gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen (6 en 8 jaar oud).

Ik ben benieuwd wat de invloed van al deze maatregelen zal zijn! Ze zullen vooral het gasverbruik beïnvloeden natuurlijk. Aan het stroomverbruik wordt ook gewerkt; alle apparatuur rond de televisie e.d. zit nu op één stekkerblok met schakelaar (verbruik was in standby nog zo'n 35 W), de pc is al jaren een laptop (mmm, dus daar valt weinig extra te halen), veel spaarlampen en halogeenlampen in huis. Aan zonnepanelen heb ik wel gedacht, maar bovenstaande maatregelen leken voor onze situatie het gunstigst, misschien komen ze er in de nabije toekomst alsnog. Ik las hier iets over nog steeds dalende prijzen en zo... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
Hkuit schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:07:
2010 was hier het jaar van het lezen en rekenen; wat is er mogelijk, wat gaat dat kosten, wat gaat dat besparen. Heel veel hier gelezen!

2011 wordt het jaar van de uitvoering:
Rond kerstmis is de nieuwe CV-ketel geplaatst, een ATAG a244ec.
Begin januari is de open haard gesloopt en is er een mooie Jacobus 9 houtkachel geplaatst. Eergisteren zijn de spouwmuren geisoleerd met Supafil (glaswol), en
volgende week wordt de zonneboiler geplaatst door Door Zon en Wind, een HR Solar 200 liter/5 m².

Voor de statistiek:
Ons stroomverbruik nu: 3832 kWh/jaar,
ons gasverbruik 1854 m³/jaar;
gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen (6 en 8 jaar oud).

Ik ben benieuwd wat de invloed van al deze maatregelen zal zijn! Ze zullen vooral het gasverbruik beïnvloeden natuurlijk. Aan het stroomverbruik wordt ook gewerkt; alle apparatuur rond de televisie e.d. zit nu op één stekkerblok met schakelaar (verbruik was in standby nog zo'n 35 W), de pc is al jaren een laptop (mmm, dus daar valt weinig extra te halen), veel spaarlampen en halogeenlampen in huis. Aan zonnepanelen heb ik wel gedacht, maar bovenstaande maatregelen leken voor onze situatie het gunstigst, misschien komen ze er in de nabije toekomst alsnog. Ik las hier iets over nog steeds dalende prijzen en zo... :)
Goed bezig. Misschien valt het stroomverbruik nog te verlagen mbv LED verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hkuit schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:07:

Yep, heel goed bezig! Besparen way to go, alles wat je dan nog overhoud wordt dan meteen zoveel goedkoper.

En wat die prijzen voor PV betreffen, Solarbuzz is your best friend, al moet je wel even de achterliggende berekeningswijze tot je nemen. De beroemdste aller grafieken is in een nieuw jasje gestoken, en hij ziet er momenteel zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarbuzz.com/sites/default/files/facts_figs/modules_trend.PNG
© Solarbuzz

Europe through the bottom! U.S.A. following rapidly!

Dat wordt weer een al lang verwachte aanpassing van de Y-as nul coördinaat... _/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Yilar schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:43:
[...]
Volgens mij waait het nu toch te hard voor de windmolens, althans ik heb (ben niet echt bekend met molentjes) wel eens gelezen dat ze het bij te harde wind niet doen, aangezien er dan gevaar bestaat dat ze kapot gaan.
De cut-out speed is vaak pas bij 25m/s of in die richting, dus bij 3,6*25 = 90km/h. Dat gebeurt niet zo vaak.
Dan staan ze slechts stil en produceren ze geen energie. Dat doen ze omdat de wind te turbulent wordt, en je nare vibraties kan krijgen.

De meeste windmolens hebben een gegarandeerde survival speed van 50-60m/s (dan staan ze dus wel allang stil), dus zo'n vaart loopt het niet.
Wat ik me wel afvraag, je ziet dat de nieuwe windmolens rotobladen hebben die kunnen draaien; De apparaten langs de A12 bijvoorbeeld, als die onderhoud hebben, zie dat de brede kant van het blad helemaal weggedraad wordt zodat de bolle kant van het blad in de wind staat en dus niet genoeg oppervlakte levert voor het draaien van de molen. Je zou denken dat die bladen dan ook in delen kunnen worden gedraaid zodat bij hevige wind de molen wel draait, maar niet te hard?
Boven een bepaalde windsnelheid, zeg 15m/s, zit de windmolen meestal al aan zijn maximum 'rated' capacity. Omdat overdimensionering vaak gevolgen heeft voor de kosten, en het niet zo vaak zo snel waait (economisch ongunstig). De windsnelheid waarschijnlijkheid wordt vaak weergegeven in een weibull distributie (shape factor k=1,5 in Nederland zo'n beetje), daaruit kan je wel opmaken dat zulke windsnelheden weinig voorkomen. De shaft work wordt dan gecontroleerd door de pitch van de bladen. De pitch geeft de hoek aan waarmee de bladen in de richting van de wind staan.
zonnigtype schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:32:
[...]
Yep, heel goed bezig! Besparen way to go, alles wat je dan nog overhoud wordt dan meteen zoveel goedkoper.
En wat die prijzen voor PV betreffen, Solarbuzz is your best friend, al moet je wel even de achterliggende berekeningswijze tot je nemen. De beroemdste aller grafieken is in een nieuw jasje gestoken, en hij ziet er momenteel zo uit:

[afbeelding]
© Solarbuzz
Europe through the bottom! U.S.A. following rapidly!
Dat wordt weer een al lang verwachte aanpassing van de Y-as nul coördinaat... _/-\o_ *O*
Ja, solar wordt echt BOOMING! Ik heb nog wel mooie projecties/grafieken die laten zien in welke EU-landen op welk moment economisch turn-over krijgen, ofwel; een no-brainer om PV op je dak te zetten. Landen waar energieprijzen hoog liggen en de irradiance ook hoog is komen binnen luttele jaren uitlopend tot maximaal 2020 voor landen met lage energieprijzen en weinig zon. En dat is bij een heel conservatieve energieprijzen stijging.

[ Voor 25% gewijzigd door Bartjuh op 05-02-2011 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Na een mailwisseling met mijn provider is het hier gesignaleerde "http://polderpv.nl" probleem opgelost. Alles wordt nu doorgezet naar de "actuele" website. Dus ook de luiaards zouden geen problemen meer moeten hebben. :+

Een groot applaus voor mijn provider die dit even snel tussen zijn razend drukke bezigheden heeft gefixt (hij zit diep in de RFID technologie, zijn brood). Zonder hem is mijn site nergens...

Ron: hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:31
Dus die man; nou, ik wil wel wat meer.. en dan moet je dus gaan uitleggen dat dat niet interessant is in Nederland. :F
Ik zou zeggen breng die man eens in contact met de Zonvogel, wie weet wat die twee voor elkaar kunnen betekenen (hoewel ik eerlijk gezegd niet helemaal het businessmodel van ZV snap, maar dat kunnen ze zelf vast erg goed uitleggen).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Mistraller schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 23:43:
[...]

Zeker zeker, maar het lastige is alleen dat je lastig kan aantonen hoe oud het device is, als ie gereset is. En als Mastervolt aangeeft dat het apparaat gecontroleerd is, en technisch in orde is, dan kan je daar niet zo heel veel tegenin brengen denk ik.
Juist omdat je er niets tegen in kunt brengen èn omdat Mastervolt het serienummer van de referbished kennelijk wijzigd (dat vind ik eigenlijk niet kunnen omdat je dan niets meer over de ouderdom van het apparaat kunt zeggen) kan je terug vallen op de garantievoorwaarden. Die zeggen gewoon dat of je eigen omvormer wordt gerepareerd en dus met behoud van het oorspronkelijke serienummer (en niet een serienummer beginnend met B ) of dat je een nieuwe krijgt als de omvormer niet ouder is dan 2 jaar (aanschafdatum bij de leverancier dient door Mastervolt te worden gehanteerd). De "verlengde" garantievoorwaarden spreken pas van een "referbished" omvormer na twee jaar).
Als je een auto hebt gekocht hoef je ook geen genoegen te nemen met een auto waarvan het serienummer is gewijzigd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Klopt. Volgende week meer foto's.. ;)

Nog aardig verhaal even tussen door. Ik was eergisteren bij een lokaal bedrijf, werkelijkwaar prachtig dak, precies op 't zuiden. Gloednieuw. 60 meter lang,14 meter breed. Alleen wat verder weg van de hoofdzekeringen, geen probleem; er ligt een 10" kabel! Dus ook dat probleem getackeld. Dus naar de meter kijken. Ferraris! Perfect! Hoofdzekeringen dan het probleem? Nee, 3x50A. Kun je toch al snel 150+ panelen op kwijt. Terugverdientijd? Zeker onder de 7 jaar te realiseren. Kortom; ik dacht; dit dak gaan we vullen!

[afbeelding]

Terugverdientijd van minder dan 7 jaar!? Met of zonder subsidie? Is het voor bedrijven zo interessant dan? Van welke gegevens ga je uit?

Hier mijn volgende poging een TVT voor particulieren te schatten. Uitgaande van conservatieve scenario's, 2000 wp. Lange adem is nog steeds nodig, geen gouden bergen dus!
http://financieel.infonu....nepanelen-inschatten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
zonnigtype schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:53:
[...]

Geen overhaaste conclusies met die inflatiecorrectie. Datgene wat je betaalt aan energiebelasting bijvoorbeeld (op kWh, op m3, op GJ) is altijd inflatie gecorrigeerd. De "vaste teruggave post energiebelasting" die je van Min. Fin. "terugkrijgt" (vanwege "hoge energiekosten voor elektra en aardgas", en dus beslist niet als "teruggave vanwege miljeuheffing" o.i.d.), is NIET geïndexeerd.

Dus er zijn ook daar weer uitzonderingen. Die zouden in theorie kunnen gaan aantikken als je teeveeteetjes e.d. gaat uitvogelen over zeer lange, onzekere periodes, waarin van alles kan gebeuren. Als daar "componenten" in zitten die ook met die selectieve indexatie verschillen te maken hebben of krijgen...
Goed punt! Zat er net nog eens over na te denken, maar inflatie kan in het geval van een investering ook goed uitpakken. De kWh prijs zal namelijk aan inflatie onderhevig zijn (verwerkt in de elektriciteitsprijs/stijging). De door een PV-paneel geproduceerde kWh'tjes zijn dat niet. Over 20 jaar betaald een PV-eigenaar nog steeds de 0,20 ct/kWh (of welk bedrag dan ook) die het was bij aanschaf. Vrij van inflatie dus en de opgewekte stroom wordt dus relatief steeds 'goedkoper'. Omdat een euro over 20 jaar toch beduidend minder waard zal zijn, dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Laatst online: 22-02 09:23
Ik heb geprobeerd met de zoekmachine wat te vinden over dit onderwerp, maar dat lukt niet. Wie heeft er ervaring of kennis over IR-panelen? Een kennis van mij wil zijn kantoor loskoppelen van het gas en alleen met stroom (hoofdzakelijk opgewekt met zonnepanelen) zijn ruimtes verwarmen. Hij kreeg de suggestie IR-panelen te gebruiken van www.ecoverwarming.nl. Over beide zaken kan ik weinig vinden. Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fmokveld schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:39:
Ik heb geprobeerd met de zoekmachine wat te vinden over dit onderwerp, maar dat lukt niet. Wie heeft er ervaring of kennis over IR-panelen? Een kennis van mij wil zijn kantoor loskoppelen van het gas en alleen met stroom (hoofdzakelijk opgewekt met zonnepanelen) zijn ruimtes verwarmen. Hij kreeg de suggestie IR-panelen te gebruiken van www.ecoverwarming.nl. Over beide zaken kan ik weinig vinden. Wie weet raad?
kijk eens hier of op het forum van Radar
http://www.olino.org/arti...ing-met-infrarood-panelen

Lijkt me toch een vorm van elektrisch verwarmen zonder warmtepomp, dus prijzig. Alleen duurzaam als je extra stroom verbruik met zonnepanelen dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:57:
[...]
kijk eens hier of op het forum van Radar

Lijkt me toch een vorm van elektrisch verwarmen zonder warmtepomp, dus prijzig. Alleen duurzaam als je extra stroom verbruik met zonnepanelen dekt.
Stond mij ook bij dat het vrij prijzig is. Duurzaam is elektrisch echter wel erg vaak volgens mij. De energie omzetting (energie -> warmte) gebeurt namelijk met een zeer hoog rendement. Verliezen ontstaan in de productie wijze van elektriciteit en de infrastructuur om het bij het verwarmingsapparatuur bestaan. Het zou zelfs met die verliezen in het achterhoofd nog steeds een zeer efficiënte wijze van verwarmen zijn, echter relatief duur door de aanwezigheid van goedkoop gas in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
@Neanderthaler je komt een beetje over als die oom waar niemand meer op het verjaardagsfeestje komt. Het is natuurlijk stoer om te zeggen dat je altijd meer dan 3,25% op je geld vangt, maar mag ik vragen hoe je dat realiseert? Op het moment is voor veel particulieren beleggen niet interessant, en volgens Elsevier vorige week is hypotheek aflossen juist wel handig. Ik probeerde daar een vergelijk mee te maken. Maar vertel vooral meer, ik ben benieuwd!

@Banyi dank voor je reactie, hier kon ik wat mee! Ik heb de sheet bijgewerkt en ben er nu inderdaad vanuit gegaan dat de inleg al vrij beschikbaar kapitaal is. Hiermee wordt het vergelijk makkelijker. Inflatiecorrectie heb ik er ook uitgehaald. Bij het aflossen van de hypotheek ga ik nu uit van BankSparen van de Rabo: hierbij wordt het geld op een rekening gezet (sparen) en hiervoor krijg je hetzelfde percentage rente als je aan hypotheek betaalt. Daardoor blijf je hypotheekrenteaftrek genieten, maar je ontvangt natuurlijk geen extra rente over schuld die je terugbetaald hebt. Ik heb een HRA van 42% aangenomen, opbrengsten worden gebruikt om verder af te lossen en het verschil in maandlasten wordt positief meegenomen naar het eind. Over dit laatste ben ik onzeker; in feite is het geld dat je moet betalen, en dus niet binnenkomt naar je inleg. Hoe rekenen anderen hiermee?

In mijn optiek kom ik er nu op uit dat, voor zowel korte als lange termijn, het afbetalen van de hypotheek erg handig is, en investeren in zonnepanelen zich na een tijd pas uitbetaalt. Ik denk wel dat dit interessant om voor het onderhoud; ik heb begrepen dat panelen vaak kapotgaan op de electrische aansluitingen (roest) en met dit sommetje in het achterhoofd is een beurtje om de zoveel jaar handig, schat ik in?

@Tanadi, kun jij hier misschien eens naar kijken? Ben benieuwd!

Excel-sheet zonnepaneel economie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
fmokveld schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:39:
Elektrisch verwarmen is erg duur en inefficiënt.

(Elektrisch, dan bedoel ik gewoon met een weerstand, dus niet een warmtepomp, want dat kán dan juist weer wel heel efficiënt zijn.)

Zie ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvDorp schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:45:
@Neanderthaler je komt een beetje over als die oom waar niemand meer op het verjaardagsfeestje komt. Het is natuurlijk stoer om te zeggen dat je altijd meer dan 3,25% op je geld vangt, maar mag ik vragen hoe je dat realiseert? Op het moment is voor veel particulieren beleggen niet interessant, en volgens Elsevier vorige week is hypotheek aflossen juist wel handig. Ik probeerde daar een vergelijk mee te maken. Maar vertel vooral meer, ik ben benieuwd!
Het is mooi dat je me in een hokje probeert te stoppen. Eerlijk gezegd is dat niet nodig hoor. Dank je wel.

Het is niet de eerste berekening in dit soort die voorbij komt. Als je een klein stukje terug leest kom je nog een dergelijke berekening tegen.

Wat je doet in de berekening (excel) is bijvoorbeeld uitgaan van een prijsstijging en van inflatie.
Dan moet de eerste wel de reeele prijsstijging zijn. Opgeteld is het % in ieder geval heel erg hoog.
Reken je rijk, ga je gang.

Als je een 10 jarige deposito afsluit krijg je 4,5%.
Aflossen levert een rendement op van 3,25% (5% hypotheekrente, verhouding eigen geld in de woning 67% en 42% IB tarief)

Aangezien 4,5% meer is dan 3,25% doe je er beter aan die bijvoorbeeld 10.000 euro op een deposito te zetten en na 10 jaar pas af te lossen dan direct af te lossen.
Lijkt me gewoon helder en gewoon nederlands.

PV levert bij een all in prijs ad 3 euro per Wp een rendement op dat afhankelijk is van de berekening (of course)
Uitgaande van een berekening met tijdsvoorkeur (25 jaar, 0,9 opbrengstfactor, 0,9 opbrengstvermindering over 25 jaar, stroom ad 21 cent met een prijsstijging van 1% per jaar met een max van 25 cent) geeft ->
2,18%

Uitgaande van een berekening zonder tijdsvoorkeur (25 jaar, 0,9 opbrengstfactor, 0,9 opbrengstvermindering over 25 jaar, stroom ad 21 cent met een prijsstijging van 1% per jaar met een max van 25 cent) geeft ->
5,37%

Dus Redement aflossen 3,25%
Deposito 4,5%
PV rendement afhankelijk van berekening enz enz tussen de 2,18% en 5,37%

De volgorde wordt daarmee wel heel erg anders dan jij aangeeft.

En Elsevier gaf waarschijnlijk 10 jaar terug ook aan dat een beleggingshypotheek een goed idee was. Heb ik ook niet naar geluisterd. Het hangt dus af van de alternatieven die je hebt.
Overigens Elsevier is ook tegen windmolens en voor kernenergie waarschijnlijk, weer een reden dat blaadje NIET te lezen.

Als je echt geen 3,25% kunt realiseren, ja dan zou ik je ook aanraden af te lossen.
Ook kan het zijn dat je door een klein stukje af te lossen je rente over de rest minder wordt, dan kan het ook een optie zijn. Dat kun je allemaal uitrekenen.
Het kan ook zijn dat je die 10.000 euro die je zou willen aflossen in de VRH zit, dan kan het ook eerder uit.
In ieder geval hangt het erg sterk af van de situatie en het aflossen op je hypotheek heeft initieel een vrij gering rendement.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, kWhmeter met S0 uitgang is besteld, Verder wat weerstandjes besteld, zodra dat binnen is pielen met arduino en kwhlogging van de Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
HellevUUr schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 10:34:
Zojuist een meting afgerond m.b.t. mijn telefoons (Philips 211 Dect).
Het gaat om 2 toestellen met een basis station en een extra laadstation.
Het basis station en het laadstation vragen iets meer dan 1 watt (0,001kWh).
Tijdens het opladen meet ik 2 watt (0,002kWh) op het extra laadstation.
Het basis station heb ik niet kunnen meten omdat het laden niet meer werkt.

[...]
Ik twijfel nu tussen de volgende sets.
Siemens Gigaset AS285 Duo, A400A Duo, C300A Duo, Panasonic KX-TG7322, Panasonic KX-TG8022.
Ik heb de Siemens A400A duo vorige week op de kop getikt voor 58 euro.
Stroomverbruik is iets onder 1 watt (0,6 - 0,7) en tijdens opladen rond 2,2.
Het scheelt me dus 0,5 watt.
TVT = 58 jaar.
Maar ik had toch een nieuw toestel nodig dus blijdschap prefereert en ik heb minder storing op wifi en plugwise (schijnt).

edit:
ik heb ook nog een extra laadstation. Dus TVT=29 jaar :-)

[ Voor 3% gewijzigd door HellevUUr op 05-02-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Banyi dank voor je reactie, hier kon ik wat mee! Ik heb de sheet bijgewerkt en ben er nu inderdaad vanuit gegaan dat de inleg al vrij beschikbaar kapitaal is. Hiermee wordt het vergelijk makkelijker. Inflatiecorrectie heb ik er ook uitgehaald. Bij het aflossen van de hypotheek ga ik nu uit van BankSparen van de Rabo: hierbij wordt het geld op een rekening gezet (sparen) en hiervoor krijg je hetzelfde percentage rente als je aan hypotheek betaalt. Daardoor blijf je hypotheekrenteaftrek genieten, maar je ontvangt natuurlijk geen extra rente over schuld die je terugbetaald hebt. Ik heb een HRA van 42% aangenomen, opbrengsten worden gebruikt om verder af te lossen en het verschil in maandlasten wordt positief meegenomen naar het eind. Over dit laatste ben ik onzeker; in feite is het geld dat je moet betalen, en dus niet binnenkomt naar je inleg. Hoe rekenen anderen hiermee?

In mijn optiek kom ik er nu op uit dat, voor zowel korte als lange termijn, het afbetalen van de hypotheek erg handig is, en investeren in zonnepanelen zich na een tijd pas uitbetaalt. Ik denk wel dat dit interessant om voor het onderhoud; ik heb begrepen dat panelen vaak kapotgaan op de electrische aansluitingen (roest) en met dit sommetje in het achterhoofd is een beurtje om de zoveel jaar handig, schat ik in?

Het wordt te ingewikkeld voor mijn simpele brein. Je berekeningen zien er wel gelikt uit. Hoeveel wp vermogen heb je als uitgangspunt genomen? 2700?
Ik zal er later eens naar kijken moet nu aan het huishouden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy

Hypotheken blijven voor mij nog ingewikkelde materie, dus ik durf niet te zeggen of dit nou verstandig is of niet. Gevoelsmatig lijkt het mij nog steeds weinig interessant, zeker voor vermogende mensen (52% belastingschfij). Echter kan het wel een nodige hoeveelheid 'rust' geven doordat de schuld al verder afgelost is, maar het draait hier volgens mij enkel om harde cijfers.

Wat mij echter alleen nog opvalt in de nieuwe spreadsheet is dat er van de spaarrekening geen elektriciteitsrekeningen worden betaald. Deze genereert nu enkel rente als ik het zo snel bekijk. Leuk trouwens dat je bij het PV-systeem nu de afschrijving hebt meegenomen. Het is normaliter netter om deze gewoon in de economische levensduur periode (20 jaar in dit geval) af te schrijven. Het gereserveerde geld (in principe zou opbrengst (bespaarde stroomkosten) > afschrijving moeten zijn. Dit bedrag wordt natuurlijk ook weer op een spaarrekening gezet, zodat na 20 jaar nieuwe panelen aangeschaft kunnen worden. Ik zou deze dus niet als actuele inleg meenemen. Nu is het best even zoeken waar sommige bedragen vandaan komen, al zal je hem primair voor jezelf gemaakt hebneem ik aan dus dat is relatief een non-issue ;) Als ik binnenkort tijd heb wil ik ook wel eens een excel poging ondernemen, leuke materie dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal proberen mijn bezwaren eens toe te lichten. Al eerder heb ik een bijzonder punt toegelicht, namelijk het feit dat niet elk bedrag in elk jaar dezelfde waarde vertegenwoordigd.
Een brood was 20 jaar geleden goedkoper dan hetzelfde brood nu kost. Dus met deze lange termijnen heb je flink last van dit effect. Maar dit terzijde, als je alles nominaal op de eindwaarde beoordeeld heeft dit voor de onderlinge vergelijking geen effect.

optie 1 zonnepanelen
Volgens jou: opbrengst 6.072,19 euro
De elektriciteitsprijs die je neemt is 22,5 cent. Kijk bij Greenchoice het is momenteel onder de 20,5 cent
Je gaat uit van een stijging van de elektraprijs van 3%. Dit lijkt mij veel te hoog, de laatste jaren is de prijs gedaald (met het bouwtempo dat wordt aangekondigd van kern en kolencentrales.... zal het niet snel stijgen).
Verder ga je uit van 20 jaar, aangezien er een degradatie garantie van 25 jaar op bijna alle panelen zit vind ik een levensduur van 25 tenminste aannemelijk. In de praktijk zullen ze zelf na 30 jaar nog werken.
Verder ga je uit van een all-in prijs van net onder de 2,50 per Wp (6.939,11/(2500/0,9)).
Je noemt de installatie wel ad 500 euro, maar verwerkt die niet in de berekening.
Een heel belangrijk verschil is het feit dat je moet kijken naar de opbrengsten.
Die bestaan uit Elektra en uit rente over de opbrengsten. Jij haalt daar de aanschaf vanaf, dat kan maar dan moet je daar wel correct mee omgaan. Bij de kolom voor de bank doe je dat namelijk ook.
Bij PV heb je je elektra opbrengsten en de rente daarover.
Bij de bank heb je je rente, maar aan het einde van de rit ook nog je beginsaldo !!!! Foutje ad 6.939 euro.

Ga ik uit van het volgende: 20,5cent / 25 jaar / stijging prijzen 2% (gelijk aan inflatie)
herbelegging opbrengsten ad 4% (minder dan de 4,5% omdat je niet altijd alles belegd kunt krijgen in ronde getallen. Voorts van een Wp prijs van 3 euro en 500 installatiekosten.
Resultaat is 18.614,77 euro

Optie 2 de bank pas ik aan naar de periode en bij de bank krijg ik als ik het zo lang vast leg echt wel die 4,5%. Makkelijk Excel en dan : =TW(4,5%;25;0;6939,11;0) -> 20.855,04 euro

Optie 3 aflossen van de hypotheek. En inderdaad dat is niet iets stoppen in het spaardeel van een bankspaarhypotheek. Dat is niet aflossen, voor een spaarhypotheek kun je alleen kiezen bij het afsluiten van de hypotheek, anders niet.
Wat levert dat op aan het eind: minder hypotheek ad 10.000. De som van de bedragen die je niet hebt betaald en daarover de rente.
Oftewel: =-TW(4%;25;221,3576;0;0) plus 10.000 euro -> 19.218,64 euro

Dit wijkt ook af van eerdere berekeningen van mij, maar dat is het gevolg van het feit dat ik een aantal uitgangspunten van jou heb overgenomen.
Zoals hypotheekrente ad 5,5% en het feit dat de elektraprijs blijft stijgen over de hele periode. Lijkt me niet reëel omdat PV voor de particulier steeds interessanter wordt.
Sparen bij de bank is hier beter dan je hypotheek aflossen, in de praktijk hangt dat af van de verdere box 3 vermogen.

Het lijkt me overigens leuk om een lijst van factoren op te stellen die relevant zijn voor de tvt berekening. Dan kan er meer een consensus worden gevonden omtrent de factoren waardoor de berekening preciezer kan worden.

Aftrapje ;)

- Prijs installatie per Wp (wat mij betreft 3 euro per Wp, optimistisch bij deze maat)
- installatiekosten, incl meterkast (500 euro)
- vervanging omvormer (per hoeveel jaar) (eens per 12,5 jaar, optimistisch)
- Levensduur panelen (25 jaar, gelijk aan de degradatie garantie, dus wat pessimistisch)
- degradatie panelen (10% over 25 jaar)
- opbrengstfactor kWh/Wp (0,9 kWh per Wp)
- prijs kWh, ontwikkeling van de prijs, eventueel een maximale prijs (20,5 cent stijging 2% per jaar met een max van 25 cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:26:
[...]
Je gaat uit van een stijging van de elektraprijs van 3%. Dit lijkt mij veel te hoog, de laatste jaren is de prijs gedaald (met het bouwtempo dat wordt aangekondigd van kern en kolencentrales.... zal het niet snel stijgen).
Ik denk dat het wel een stuk harder dan 3% zal stijgen, we zitten nu bovenop peak oil. Niet alleen olie gaat een stuk duurder worden, kolen, gas, uranium, fosfor, lithium...

We hebben in 2007-2008 geluk gehad met de economische recessie, met name in Amerika. Dit macro-economische effect heeft ervoor gezorgd dat de vraagkant afnam en de olieprijzen niet boven de $150 uitkwamen. We hebben tijd gekocht.

Nu krabbelt de economie er een beetje bovenop (niet overal even snel) en je ziet gelijk de prijzen al stijgen.

Fossiele brandstofprijzen hebben de gigantische groei in welvaart de afgelopen 100 jaar mogelijk gemaakt, en nu zet dat een cap op de groei.

Kolen is overigens niet goedkoop, het wordt in Nederland zelfs gesubsidieerd (met dank aan Balkenende).

Ook zou ik maar niet al te hoog rendement verwachten met je geld op de bank zetten de komende 10 jaar, en zeker niet in een deposito. Ik vertrouw de banken sowieso voor geen meter (en de laatste jaren blijkt dat wantrouwen gegrond). Afgelopen jaar was de reële rente zelfs praktisch 0. De hele financiële wereld is op zijn retour, en met alle schaarste voor de deur, zou ik mijn geld niet zetten op piramidespelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:50:
[...]

We hebben in 2007-2008 geluk gehad met de economische recessie, met name in Amerika. Dit macro-economische effect heeft ervoor gezorgd dat de vraagkant afnam en de olieprijzen niet boven de $150 uitkwamen. We hebben tijd gekocht.
Ik denk dat we eerder tijd verloren hebben. Door die dalende prijzen is er alweer 3 * 365 dagen * 85Mbarrel/dag aan olie verdwenen, zonder dat er ook maar een begin is gemaakt met veranderingen. Dat valt niet in de categorie 'geluk gehad'.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:27:
[...]
Ik denk dat we eerder tijd verloren hebben. Door die dalende prijzen is er alweer 3 * 365 dagen * 85Mbarrel/dag aan olie verdwenen, zonder dat er ook maar een begin is gemaakt met veranderingen. Dat valt niet in de categorie 'geluk gehad'.
In de zin van investeringen door overheden, landen, particulieren, bedrijven geef ik je gelijk. Maar zat meer te denken aan wetenschappelijk onderzoek. Dat kost veel tijd.

Die domme economen denken altijd dat een oplossing direct op de plank ligt. Als er grote schaarste is dan fixen we toch kernfusie en creëren we materialen en energie tot in het oneindige? Hallo, het is geen geld dat je met één druk op de knop kan regelen. Dit is het echte werk, aan de uiterste rand van de onzekere wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

en de windmolens maar doorscheuren.
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php
Ik heb ze afgelopen jaar nog nooit zoveel uren achter elkaar op max gezien. Bij de buurlanden is de wind al flink afgenomen maar Nederland blijft nog een dagje in het flinke windveld zitten.
Jammer dat Amalia park niet te volgen is via internet.

Hopelijk krijgen we na het weekend weer wat meer zon te zien.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Laatst online: 22-02 09:23
perfecte link naar een relevante discussie over dit onderwerp. Thanks! :)

Dat IR-panelen niet zuiniger zouden zijn dan gasverwarming verbaast me niets. MAAR als je geen gas wilt gebruiken (is niet duurzaam, niet renewable) en geheel van het gas zou willen loskoppelen en alle benodigde elektrische energie met zonnepanelen wilt opwekken, wordt het wellicht een ander verhaal. Blijft natuurlijk dat je grootste verbruik in de winter zit en je grootste productie in de zomer, maar goed. je bent wel 100% afhankelijk van de saldering, anders gaat de vlieger niet op.
De test op Olino beschreven maakt me wel wat bezorgd over de haalbaarheid in verband met hoeveelheid panelen en groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:34
SolarKing schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:49:
en de windmolens maar doorscheuren.
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php
Ik heb ze afgelopen jaar nog nooit zoveel uren achter elkaar op max gezien. Bij de buurlanden is de wind al flink afgenomen maar Nederland blijft nog een dagje in het flinke windveld zitten.
Jammer dat Amalia park niet te volgen is via internet.

Hopelijk krijgen we na het weekend weer wat meer zon te zien.
Dat gaat goed! Iedere turbine is 2 MW, dus ze draaien nu op volle kracht. 2010 was een slecht windjaar, hopelijk wordt 2011 weer wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog steeds een fantastisch rendement op je geld ?
besteed het dan hier :
http://www.noordzee.nl/no.../product_detail.php?id=92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Weet iemand iets over het soort camera's dat gebruikt wordt voor thermografie? Zijn deze vrij verkrijgbaar? Kan ik ergens merken, prijzen en specificaties vinden?

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft pcmadman er zijn specialiteit van gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:31
Vmu schreef op zondag 06 februari 2011 @ 11:00:
Weet iemand iets over het soort camera's dat gebruikt wordt voor thermografie? Zijn deze vrij verkrijgbaar? Kan ik ergens merken, prijzen en specificaties vinden?
Fluke maakt een aantal modellen: http://www.fluke.com/Fluk...s/Warmtebeeldtechniek.htm

Adviesprijs staat er bij na doorklikken. Dure apparaten hoor.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik log net in op de Sunny Portal, systeem wat afgelopen week is geinstalleerd heeft nog geen data verstuurd. Nu heb ik de webbox nog niet zo geconfigureerd dat hij een alarm verstuurd, dus weet niet wat er aan de hand is. Webbox zit achter proxy, dus kan ook niet van buitenuit inloggen op de webbox. Irritant..

Pagina: 1 ... 37 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.