Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.420 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:10:

Graag een foto als het zover is :)
Tip, bespaar niet op massa van de kachel dit i.v.m. warmteopslag, zelf had ik 'm achteraf bekeken beter 1000kg zwaarder kunnen nemen.
Komt goed.
Ben er alleen nog niet uit wat het nu definitief gaat worden.
Een vrijstaande kachel, die mooi in de hoek past (minder werk) of een inzethaard waar een muur voor gemetseld of gelijmd en gestucd moet worden.
Het voordeel van de inzethaard is meer power.
Natuurlijk wel hoog rendement en de nieuwste duitse uitstooteisen (tot 2024 geldig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De tonzon folie hangt aan de onderkant van de balken en niet er tussen.
Dan heb je geen last van de spijkers denk ik.
Ze melden dat het prima samen gaat met een houten vloer, qua vochthuishouding.
En met die houten balken heb je een ander voordeel.
Je kunt de folie, met een folieversterker, gewoon op z'n plaats nieten.
Het weegt namelijk bijna niets.
Zo is het dan ook heel eenvoudig om obstakels te omzeilen.
Je onderbreekt gewoon een kussen. Eromheen plooien is dan onnodig omdat de bevestiging zo eenvoudig is.
En omdat de boel zacht is, kun je het ook omhoog duwen als je nog eens in de kruipruimte moet zijn.
Aan materiaal ben je dan niet zo veel geld kwijt.

Tip: Koop bij de kleine aarde een "duurzame waardekaart"
Dit geeft 10% korting op de Tonzon folie.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:38
Zo de glaszetters zijn er. Ze zijn nu bezig de 80 jaar oude ramen uit te kappen.
Vanavond is het hele huis HR++!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

80 jaar oude ramen.. :o

Over 80 jaar hebben sommige mensen nog 80 jaar oude PV panelen op hun dak liggen, gewoon, omdat ze nooit verwijderd zijn.. :D

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Na dagenlang grijs weer en belabberd slechte dagopbrengsten (<0,50 kWh/kWp) breekt eindelijk de zon weer eens door. En de schaduw van de bomen wordt gelukkig ook steeds minder nu de blaadjes beginnen te vallen.

Valt mij toch wel tegen hoe weinig de panelen doen bij bewolkt weer. Maandopbrengst van oktober was 52,56 kWh/kWp.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bron: nu.nl
Minister wil brede invoering energiemeter
Uitgegeven: 3 november 2010 12:38
Laatst gewijzigd: 3 november 2010 12:38

DEN HAAG - De regering streeft naar invoering op grote schaal van de zogenoemde energiemeter, een apparaat dat op afstand kan worden bediend en uitgelezen.

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) hoopt dat in 2020 vier op de vijf huishoudens zo'n slimme meter hebben, zei hij woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Een slimme energiemeter stuurt digitale informatie naar de netwerkbeheerder. Het idee erachter is dat deze betere informatie kan geven aan de consument. Dat zou moeten leiden tot energiebesparing.

Een eerder voorstel van de vorige minister Maria van der Hoeven werd door de Eerste Kamer afgewezen omdat het inbreuk zou maken op de privacy.

Het nieuwe voorstel voorziet in een betere bescherming van persoonsgegevens en kan niet verplicht worden opgelegd aan consumenten. De Consumentenbond steunt het nieuwe voorstel.
Nu moet alleen nog even dat schuingedrukte stukje bewaarheid blijken! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
SunshineCompany schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:42:
Dames en heren, ik kreeg pas een vraag van een boer over LEKSPANNING van de PV panelen op 't dak van z'n schuur. Zouden z'n koeien niet tegen kunnen. Nu heb zoiets van; in Duitsland staat elke boerenschuur er vol mee, dus 't zal wel. Maar dat is niet echt een tactisch antwoord. Iemand hier een meer wetenschappelijke onderbouwing voor?
Koeien hebben inderdaad een gruwelijke hekel aan lekspanning; dan moet je denken aan een paar volt! Ik heb wel eens meegemaakt dat het melken in een nieuwe melkstal ontzettend slecht ging; koeien onrustig, veel uierontstekingen en andere ellende. Daar bleek ook een paar volt spannningsverschil tussen hekwerk en aarde te zijn. Een paar kilo koperdraad heeft alles aan aarde gelegd en: koeien rustig, resultaten beter, boer blij!

Als je zorgt dat de panelen op dak een eigen aardleiding krijgen en niet aan de constructie van de stal "geaard" wordt, verwacht ik geen problemen. (nieuwe stallen zijn niet veel meer dan een dak op poten...)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 21:42:
Bedankt. :) Mensen vragen de raarste dingen soms.
Breek me de bek niet open, de meelbox stroomt er dagelijks vol mee... :/

Uit het lokale nieuws-sufferdje over heibel over plan voor windturbines op het terrein van de grootste bierbrouwer van Europa (zelf geen liefhebber van dat spul, natuurlijk wel van die turbines):
"Windturbines hebben grote invloed op de omgeving. We zijn voor duurzame energie, juichen initiatieven zelfs toe. maar passen turbines van deze omvang wel aan de rand van de Grote Polder?"
(van een wethouder van de partij - CDA - die er mede voor zorg heeft gedragen dat al onze "polders" inmiddels verzuipen in de mest, maar dat heeft vast geen "grote invloed op de omgeving"...)

en
"Voor de VVD hoefde dat niet, de liberalen willen geen grote windturbines"
Misschien wil die VVD wel van die hyper inefficiënte micro molentjes die vrijwel niks produceren op de eenvormige VINEX huisjes van hun onderdanen???

Oh nee, ze willen nukes. Die gaan ze in tien jaar (???) uit de grond rammen en de elektra voor nop (energiebelasting betalen ze ook al vrijwel niet) aan andere grootverbruikers door laten verkopen?

Geen wonder dat Jopie Wijn (CDA) zijn "9% duurzame elektriciteit in 2010" nog steeds niet zeker is (en vergiftigd wordt door massale biomassa bijfik in kolen/gas centrales). Zijn schandalige CO2 deal met de grootverslinders in ons land zal in ieder geval heel wat meer geld de verkeerde kant op laten vloeien dan er nu naar wind op land gaat...

[ Voor 74% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2010 14:10 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Here we go again, de volgende slimme meter.. http://www.nu.nl/economie...voering-energiemeter.html Schijnbaar zonder privacy probleem, sure.. Daarbij het argument van die &*( van een Verhagen;
''Op een zaterdag, na een lange week hard werken, hoef je niet meer met een zaklamp in de kruipruimte om de meterstand op te nemen. Van je rust genieten in plaats van door de spinnenwebben te kruipen."
8)7

In mijn idee zitten energiemeters gewoon in een kastje in de gang.. Denk dat ie in de war is met de watermeter? Je mag aannemen dat Verhagen zijn meter niet uitleest en zich niet echt bewust is van energie en verbruik.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Yilar schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:58:
Here we go again, de volgende slimme meter.. http://www.nu.nl/economie...voering-energiemeter.html Schijnbaar zonder privacy probleem, sure.. Daarbij het argument van die &*( van een Verhagen;

[...]

8)7

In mijn idee zitten energiemeters gewoon in een kastje in de gang.. Denk dat ie in de war is met de watermeter? Je mag aannemen dat Verhagen zijn meter niet uitleest en zich niet echt bewust is van energie en verbruik.
Ik geloof ook nooit dat ene meneer Verhagen "na een ELKE lange week hard werken" de moeite neemt om zijn meterstand op te nemen. Die zit dan denk ik op een terras in Maastricht gezellig te pimpelen, en weet hij waarschijnlijk niet wat 'ie verbruikt op jaarbasis... Waarom zou je ook. De fossiele energie blijft veel te goedkoop, en straks ook nog de BTW over de EB er af slopen, houd je helemaal geen incentive meer over tot besparen...

Mijn meterkast frequenteer ik geregeld, ondanks de tientallen meters verwijderd van mijn voordeur. Geen spinnenweb te bekennen daar...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Yilar schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:58:

[...]

8)7

Ik weet niet waar Verhagen zijn meter heeft maar 99% van Nederland heeft toch gewoon een meterkast?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar VINEX huisjes zijn helemaal zo eenvormig niet.
Alsof ze 100 jaar terug voor de normale man geheel unieke woningen creeerden.

Vinex huisjes, ja ik woon er in eentje, zijn in ieder geval gemiddeld goede en energiezuinige huizen.
Of heb je wat tegen energiebesparing? >:)

Kom eens kijken zou ik zeggen en TEL ZE. Je komt nog niet tot 10 zelfs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op woensdag 03 november 2010 @ 14:15:
[...]

Ik weet niet waar Verhagen zijn meter heeft maar 99% van Nederland heeft toch gewoon een meterkast?
Hij heeft het duidelijk over een watermeter in de kruipruimte. Laat drinkwater nou net absurd goedkoop zijn (heb ik recent over gepost, het kost geen drol). En hoe belangrijk ook op basis van milieutechnische gronden, de economische voordelen van het hebben van een "slimme" bemetering voor drinkwater zullen volgens mij een extreem NEGATIEVE business-case opleveren voor de BV Nederland. Tenzij drinkwater een factor duizend maal zo duur wordt. Pas dan gaan we verder praten over "slimme bemeting" van water en zou het in byzondere gevallen wellicht nut kunnen hebben (absoluut niet in de meeste gevallen). Het slaat natuurlijk nergens op. Zoals al vele jaren lang bijna alles wat over de dagelijkse gang van zaken gaat m.b.t. energie en waterverbruiken in ons land helemaal nergens over gaat. Zeker uit de koker van Den Haag (een enkele uitzondering daargelaten, die ik net weer even over een gerelateerd item heb ingelicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 16:37
antonboonstra schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:49:
Na dagenlang grijs weer en belabberd slechte dagopbrengsten (<0,50 kWh/kWp) breekt eindelijk de zon weer eens door. En de schaduw van de bomen wordt gelukkig ook steeds minder nu de blaadjes beginnen te vallen.

Valt mij toch wel tegen hoe weinig de panelen doen bij bewolkt weer. Maandopbrengst van oktober was 52,56 kWh/kWp.
De omvormer valt toch niet uit? Er is een omvormer die met oude firmware uitvalt als het licht te fel wordt, dan valt deze in veiligheidsmode (piekvermogen wordt bereikt). In de zomer krijg je dan telkens problemen van zodra er een wolk passeert. De wolk gaat weg, zon komt zeer fel terug en de omvormer schakelt voor 200sec uit

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:51
Speksteenkachel schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:53:
Ik snap nu dat Econcern in het geweer komt,
Econcern? Die is al bijna anderhalf jaar failliet... ik denk dat je wat anders bedoelt. Of niet?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:06
Gasschuif schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:27:
Ik zou hem zelf zeker niet kopen, maar nu is ie er dan eindelijk.

De Evita HRE ketel van Remeha. Als je naar het eerste filmje kijkt vertelt de dame dat hij ongeveer 3500 euro moet kosten. hij kan 1 kW 230 AC leveren met 24 kW verwarming.

http://duurzaamwonen.nu/info/duurzame-energie/micro-wkk
Sorry jongens, niet te betalen, niet met subsidei en niet zonder subsidie.

antwoord van 1 van de gecertificeerde installateurs op de Remeha Website:

Geachte heer,

//Dit toestel heeft nog een zeer lange levertijd, de kosten plaatsen van dit toestel bedragen ca. 12.000,-- excl. Subsidie van ca 2000.—

Wij raden aan een ander type te kiezen van onze site, bv de Remeha Avanta 28 CW 4 bedrijfsklaar gemonteerd met Isense … 1699.-- euro//

En dan na te hebben gebeld naar dez installateur te horen gekregen dat het niet rendabel is om een Hre te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

Argh, de jaarnota van Eneco is weer binnen, en ja hoor, er klopt werkelijk weer helemaal niets van. :X

Mijn eigen berekeningen gingen uit van een overschot van 500 kWh, maar volgens de jaarnota heb ik 516 kWh verbruikt..
Na het zorgvuldig nalopen van de gegevens kom ik tot de volgende conclusie:
Meterstanden levering laag en hoog tarief kloppen.
Meterstanden teruglevering: laag tarief is verwisseld met hoog tarief .
Eindstanden zijn geschat (terwijl ik een "slimme meter" heb) en natuurlijk veel te laag geschat.

Vorig jaar aan mezelf beloofd ze nog een kans te geven, die hebben ze bij deze verspeeld. Greenchoice heeft er binnenkort een klant bij.

Als je tegenwoordig Eneco belt, dan moet je bij de "Zondesk" zijn, want bij de normale klantenservice hebben ze geen verstand van terugleveren/salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:45:
[...]

Econcern? Die is al bijna anderhalf jaar failliet... ik denk dat je wat anders bedoelt. Of niet?
:$ Eh..., Eneco natuurlijk.
Heeft volgens mij wel delen overgenomen uit failliete boedel van Econcern.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:39:
:$ Eh..., Eneco natuurlijk.
Heeft volgens mij wel delen overgenomen uit failliete boedel van Econcern.
Dat klopt, ik heb dat van dichterbij gezien dan me lief is... (ik werk voor één van die bedrijfsonderdelen).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Valt wel op het ge#$##$#et op de politiek, maar wie o wie van de duurzame gasten staat zelf actief in de politiek, hetzij lokaal of regionaal??
Hij die zonder zonde is, laat hem opstaan ;)

Goede nieuws van Siderea ontvangen: mijn Suntechjes schijnen overrated te zijn met +4% :)
dus vandaar mijn opbrengsten van aardig formaat :P
1778,4 Wp ipv 1710 Wp. 8)

Siderea/Rob: _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 03-11-2010 21:22 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Wanneer krijgen ze tegengas! Vreselijk, die rechtse hobbies.

http://nos.nl/artikel/195...rale-stap-dichterbij.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

"De kosten van de kerncentrale worden geraamd op vier miljard euro." 8)7
En wat er nog bij gaat komen + uiteindelijke opruimkosten (zie Doodewaard)

Daar kan heel wat duurzame energie voor geplaatst worden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 03 november 2010 @ 14:07:
[...]

Ik geloof ook nooit dat ene meneer Verhagen "na een ELKE lange week hard werken" de moeite neemt om zijn meterstand op te nemen. Die zit dan denk ik op een terras in Maastricht gezellig te pimpelen, en weet hij waarschijnlijk niet wat 'ie verbruikt op jaarbasis...
Ben zeer benieuwd hoe Verhagen gaat reageren als bijvoorbeeld een kopietje van zijn eindafrekening voor energie op het net wordt geplaatst. Ik vrees dat ie daar niet zo blij mee zou zijn (ben wel benieuwd naar dat rode hoofd dan). Hmmmm.... wellicht heeft ie al een slimme meter (feestje!). En zoals wij hier wel weten is een demonstratie altijd zeer overtuigend zoals onze vrienden van de stemmachines hebben aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Nuon is er vroeg bij dit jaar. Het bedrijf maakte eind vorige bekend dat het de tarieven per 1 januari 2011 gaat verlagen. Het bedrijf verlaagt de gasprijzen met ongeveer 5% en de elektriciteitsprijzen met 1%. De kosten van de levering van energie (dus exclusief die netwerkkosten) gaan hierdoor met 3% omlaag, zo stelt het bedrijf.
Dat is de DERDE opvolgende verlaging (zei het ditmaal met "maar" 1% voor elektra) door de kerncentrale/bruinkolen exploitant Vattenfall (in NL bekend onder de eigenlijk af te schaffen naam NUON).

Ik lees nog steeds zeer regelmatig dat de energieprijzen flink omhoog gaan op talloze sites die dat blind blijven overpennen.

"Grid parity" zou zogenaamd het "bijna bereikte doel" zijn van de PV industrie.

Oh. Da's makkelijk, zeggen de energie monopolisten. Aan de mondiaal in gang gezette kostprijs reductie van zonnestroom kunnen we niks meer doen. Maar: Dan laten we de all-in consumentenprijs toch lekker wat zakken, de marge halen we wel uit wat gratis verkregen emissie"rechten" of uit de rijkelijk rondgestrooide Europese CO2 subsidies.... Dan drukken we dat omineuze netpariteit tijdstip nog effe een tijdje de toekomst in. En ondertussen wordt het ene na het andere centralistische plannetje d'r door gedrukt en kolen/gasgestookte Magnum monsters het al berstensvolle net op gedrukt in het arme Noord Nederland. Straks is er geen net capaciteit meer over voor "hernieuwbaar". Althans: zeker niet voor flinke uitbouw er van, wat wel zou moeten.

[/cynisme modus]

Het citaat kwam natuurlijk weer van Sweegers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Een lichtpuntje uit Californië: prop 23 is met ruime meerderheid weggestemd.

Proposition 23 was een referendum dat poogde de vooruitstrevende klimaatwetgeving in Californië terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Speksteenkachel schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:03:
"De kosten van de kerncentrale worden geraamd op vier miljard euro." 8)7
Als de Nederlandse belastingbetaler het risico wil nemen. Anders krijg je dit soort prijzen.

"AECL's $26 billion bid was based on the construction of two 1,200-megawatt Advanced Candu Reactors, working out to $10,800 per kilowatt of power capacity."

"Crown-owned AECL, however, complied with Ontario's risk-sharing requirement but was instructed by the federal government to price this risk into its bid. "Which is why it came out so high," said Stevens."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
De reden om als Delta-Klant definitief over te stappen naar GreenChoice (voor hen die nog klant DURVEN te zijn op zo'n kern-verslaafde leverancier)

Hit them where it hurts the most: in their wallet!! ;)

* NielsTn thinking about nearby airbase with US nukes.... nou ja.. een flits en ik verdamp toch wel.... :(

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 03-11-2010 23:15 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Afgelopen weekeind naar de energiebeurs in Enschede geweest.
Daar had Essent een kwis met multiple choice vragen voor de mensen bedacht.
Vandaag de uitslag gekregen in de vorm van een presentatie die gehouden is tijdens de beurs.
Helaas was ik er niet bij anders had ik even mijn zegje gedaan over de volgende tekst.

Duurzame techniek
Photo-voltaïsche zonnecellen
1 m2 zonnecellen levert: 80 kWh per jaar (€ 20,-)
1 zonnepaneel (1 m2) kost circa € 800,- TVT = 40 jaar!
(Met SDE-subsidie TVT = 10-15 jaar)

De laatste regel klopt in ied rgeval redelijk.
De regel ervoor dus totaal niet.
Zucht...... wel vermoeiend die energiereuzen....

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik schreef ruim twee jaar geleden al tongue-in-cheek over de Carte Blanche voor de Acta Atomica.

Dus neen, het verbaast mij niets meer. Zoveel minachting voor de menselijke maat in zo korte tijd gaat je echter niet in de kouwe kleren zitten...

Napoleon had het niet erger kunnen verzinnen, maar ja, de coeur van onze wetgeving was toch al Frans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
gevonden op Marktplaats: een BrainQ klokthermostaat (kan zelf zeggen: top dingetje icm mn Qsolar);
http://link.marktplaats.nl/392285081

85 eur is echt geen geld

enne.. bij deze blijf je schaterlachen: http://link.marktplaats.nl/391984956

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 03-11-2010 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
Ik heb deze zomer nog ruim 8.000Wp tegengas geïnstalleerd!

Meende dat jij je van hetzelfde soort beleid bediende? :9

Maar ik geef al tegengas zoveel als ik de kans krijg. Door de discussie aan te gaan met mensen die in de illusie leven over windmolens Subsidiemolens* en denken dat kernenergie de oplossing is.

En als de tijd rijp is (lees de plannen meer concreet), dan wil ik ook best mee op andere manieren tegengas geven. (Of zijn er nu al goede tegengas initiatieven waar ik aan kan bijdragen?) Tot die tijd iig, zal ik mijn best doen om tegengas te geven door de implementatie van echte oplossingen.

* Roep het niet te hard, want dan heeft de PVV er weer zo'n lekker bekende maar afschuwelijke kreet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
NielsTn schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:36:
gevonden op Marktplaats: een BrainQ klokthermostaat (kan zelf zeggen: top dingetje icm mn Qsolar);
http://link.marktplaats.nl/392285081

85 eur is echt geen geld

enne.. bij deze blijf je schaterlachen: http://link.marktplaats.nl/391984956
wat is er zo leuk aan die tweede advertentie dan?

en eehm
ik werd gebeld door iemand van allesoverbesparen, die rekende uit dat overstappen naar energiedirect mij 175 euro per jaar zou opleveren en dat je een laagsteprijs garantie certifikaat zou krijgen.
ik heb ze oestemming gegeven dat energie direct mijn gegevens bij greenchoice opvraagt, om een vergelijkend overzicht voor me op te mogen stellen. ik ook maar eens gekeken op de site van energie direct
ik kom er met geen mogelijkheid op een besparing van 175 euro.

wel zeg ik dat het echt om bijna niets ging, en je bij vergelijking tussen energiedirect en een andere leverancier, direct egbruik moest worden gemaakt van de laagtse prijs garaantie, om nog voordeel te halen.
dat zeggen ze er niet bij, en het lijkt dan alsof energie direct de goedkoopste is. maar dat is niet zo ze geven een extra korting afhankelijk van bij welke leverancier je zat, of zo. ben nog wel benieuwd naar die voorwaarden.

maar verder zag ik wel dat gewoon de prijzen hoger zijn dan bij mijn huidige leverancier, dus ik ga mijn contract toch maar niet over laten ztten

verder wel grappig dat het telefoongesprek 45 minuten heeft geduurd.. je zou toch zeggen dat zo;n website daar geen geld meer aan kan ovrhouden...

cerder zei die man dar essen 100% groende stroom verkoopt, greenchoice niet zukke groene stroom verkoopt, omdat biomassa de slechtste vorm van groend stroom was, en greenchoice alleen maar biomassa stroom had.
toch had de man aan de telefoon wel een aardig woordje klaar met feiten en zo, alleen klopte e.e.e.a op belangrijke punten toch helemaal niet.

ook dacht hij dat je met een dubbele meter extra voordeel had want je kreeg dan 2 keer energiebelasting terug....

toch jammer ...

ik had graag een keer 175 euro op mijn energierekening willen besparen..
helaas zal essent wel bedoelden dat ze aan de nieuwe klanten llen groende stroom verkopen, en de overige mensen krijgen dus gewoon slechts 2% groende stroom en de rest grijs

ook was het wel leuk dat de man aan de telefoon zichzelf tegensprak. er was aan de ene kant iet veel groene stroom, maar aan de andere kant verkocht essent ( de grootste producent in nl ) alleen maar groene stroom, zelfs zoveel dat ze het ook verkochten aan het buitenland. we hebben dus in nederland een overschit aan groene stroom.. wel biar eigenlijk dat zulke gedachtes spelen.

andere leuke arumeneten om de prijs vast te zetten waren prijsstijgingen die elk jaar zouden komen. iddd ook dat de prijzen dit jaar ook weer gingen stijgen( de leveringstarieven dus)
en dat dit door de overheid zou worden beapaald. en hij dat met zekerheid kon zeggen, omdt alles gekoppeld is aan een vat olie.... ook leuk om te horen van een energiedeskudige,
ik ehb hem uitgelegd dat de tearieven van elke leverancier gewoon ":in de concurentie"worden bepaald door de leveranciers zelf, en dat we al zn twee jaar achtereen tovh wel dalingen hebben gehad bij leevrancoers. hij was het er niet mee eens en zei dat de prijs allen maar was gestegen de afgelopen 35 jaar.
hij vroeg ook of ik mijn benzine prijs bijvoorbeeld vast zou zetten vanwege de prijsstsijgingen. hij zou dat zeker doen! al zou hem dat dan eenmalig duizend euro kosten. toen ik hem voorrrekende dat dat alleen zin heeft als je heeeel erg veel rijdt, zei die dat dat dan wel klopte omdat hij een eigen bedrijf had,

een webshop nl. hij had niet echt een goed antwoord waarom hij dat zoveel moest rijden als hij vanuit huis kon werken.....
zrlf bezorgen lijkt me niet de goeie manier om de prijs lager te krijgen dan bij de regulieren winkels in de stad. ook is het wel raar dat ie dan in een callcener werkte...
ook leuk om te horen was dat het een familiebedrijf betrof

en dat allesoverbesparen niets wil verkopen en onafhankelijk is. toch sluit ik een :contract"af als ik ergens accoord mee ga en krijgen ze een of andere provisie uit betaald.

oed ik zal de vergelijking en de voorwaarden van het laagsteprijs garantiecertificaat eens afwachten want ik was wel benieuwd naar hoe dat dan allemaal in elkaar zou zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:12
Shameless linkse rants hier, kan er ook een neutraal wetenschappelijk topic over duurzame energie komen?

Kan iemand mij bijvoorbeeld voorrekenen wat beter voor de wereld is duizenden euro's aan solar panelen of bijvoorbeeld dat geld investeren in behoud van regenwoud of aanleg van een stuk duurzaam bos. Minder kinderen nemen geen auto, groep bewoning van huizen een dieet dat de aan beide kanten bespaard (in en output).

We nemen vaak ongefundeerde emotionele beslissingen waar we ons goed bij voelen noem het dan ook zo. En wijs die vinger evenveel naar jezelf als naar een ander.

Maar ik kan niet ontkennen het is een hobby topic en iedereen mag zeggen wat hij wil het komt alleen erg eenzijdig, predikent tegen het koor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op donderdag 04 november 2010 @ 01:45:
[...]

wat is er zo leuk aan die tweede advertentie dan?
een boiler voor zonnepanelen... Got it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
EnderQ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 01:48:
Shameless linkse rants hier, kan er ook een neutraal wetenschappelijk topic over duurzame energie komen?

Kan iemand mij bijvoorbeeld voorrekenen wat beter voor de wereld is duizenden euro's aan solar panelen of bijvoorbeeld dat geld investeren in behoud van regenwoud of aanleg van een stuk duurzaam bos. Minder kinderen nemen geen auto, groep bewoning van huizen een dieet dat de aan beide kanten bespaard (in en output).

We nemen vaak ongefundeerde emotionele beslissingen waar we ons goed bij voelen noem het dan ook zo. En wijs die vinger evenveel naar jezelf als naar een ander.

Maar ik kan niet ontkennen het is een hobby topic en iedereen mag zeggen wat hij wil het komt alleen erg eenzijdig, predikent tegen het koor over.
Zonnepanelen vergelijken met het beschermen van oerwoud is een lastige vergelijking. Als je echter gaat kijken wat beter werkt: Bos voor biomassa of PV, dan komt bos er waarschijnlijk wel kosten gunstiger uit, maar het benodigde oppervlakte is gigantisch. Als je oerwoud verder alleen ziet als CO2 opslag, dan is het ook een erg inefficiënte manier, omdat je dan verplicht bent om tot in de eeuwigheid dat perceel bebost te laten. Nou is dat in principe niet zo erg voor oerwoud, maar we kunnen niet oneindig oerwoud aan blijven planten om on CO2 uitstoot te compenseren. Ik denk zelfs dat we op een dergelijke wijze maar heel kort onze CO2 uitstoot kunnen compenseren. PV in tegenstelling tot bos kan op hetzelfde stuk grond (of dak bijvoorbeeld en daar kun je geen bomen planten) tot in de eeuwigheid uitstoot blijven vermijden, terwijl een bos na verloop van tijd is uitgegroeid en dat stuk voor altijd bos moet blijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.holzgibtgas.com/Diverse/renewable_energy.png
http://www.esf.edu/WILLOW...0and%20Volk%20%202005.pdf
Er is ongeveer 2 orde grotes meer oppervlak nodig voor biomassa, dan voor PV!

Die andere dingen die je noemt zijn besparen. Dat is altijd de beste oplossing. Trias Energetica. De vraag is alleen hoe ver wil je hier mee gaan en wanneer wordt je leef patroon (teveel) aangepast. Ik ben persoonlijk zelfs van mening dat verduurzaming samen hoort te gaan met een verbetering van het comfort. Dit is ook vaak het geval, zo zorgt een zonneboiler voor een luxe voorraad warm water, isolatie voor een meer comfortabele warmte ervaring, vloerverwarming is esthetischer en comfortabeler.

Verder moet er niet gezocht worden naar één algemene oplossing die voor iedereen het beste zou zijn. Grootschalig wind is veel goedkoper dan PV, maar is voor de gemiddelde Nederlander niet toe te passen, dus valt de keuze op the next best thing en dat is dan PV. Als de buurman een ongeïsoleerde vloer heeft en jij hebt een klein beetje geïsoleerde vloer, dan wil dat ook niet zeggen dat je jouw eigen vloer niet moet verbeteren, omdat diezelfde maatregel bij je buurman meer oplevert. Punt is dat er gewoon heel vaak goede economische, maar vaak ook andere redenen zijn om voor suboptimale oplossingen te kiezen.

Maar als we hier teveel eenzijdig prediken, dan sta ik open voor gefundeerde tegengeluiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
NielsTn schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:14:
[...]

De reden om als Delta-Klant definitief over te stappen naar GreenChoice (voor hen die nog klant DURVEN te zijn op zo'n kern-verslaafde leverancier)

Hit them where it hurts the most: in their wallet!! ;)

* NielsTn thinking about nearby airbase with US nukes.... nou ja.. een flits en ik verdamp toch wel.... :(
Eeuuuhm, ik ben overall (gas+elek+water-eigen opwek PV) neggie bij de Delta, zal ik dan nog maar even blijven?? >:) Ik doe ze pas een plezier als ik naar een ander ga!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Welke domoor betaalt slimme meter?
http://www.trouw.nl/groen...etaalt_slimme_meter_.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Je bent van harte welkom om met je eigen argumenten tegenwicht te bieden.

In de echte wereld is het nu eenmaal zo dat duurzame energie iets typisch links is en kernenergie rechts. Dat is ook zo in veel andere landen. Ik weet niet precies waarom, maar je zult daarom automatisch zien dat voorstanders van duurzame energie al snel kritisch over rechts worden omdat rechts niet zoveel opheeft met duurzame energie.

Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om zelf een berekening te posten en dan om commentaar vragen. Dat werkt over het algemeen beter dan zomaar een vraag 'in de groep te gooien'. Een gangbare maatstaf anno 2010 is een prijs per uitgespaarde ton CO2.

Bijvoorbeeld: 1000 W zonnepanelen kosten 3000 euro. Kosten per jaar (10% rente + afschrijving): 300 euro. Ze genereren per jaar ca. 1000 kWh aan stroom. Gemiddelde CO2-uitstoot per kWh: 0,6 kg. [edit] Aanvulling: ik ben vergeten de kosten van gegenereerde stroom eraf te halen. Groothandelsprijs van 1000 kWh is ca. 70 euro, dus netto kosten zijn 230 euro. Komt dus grofweg op 500 370 euro per ton. Kun jij nu een berekening doen op een van de andere opties?

Overigens wil ik wel zeggen dat kosten per ton CO2 maar één maatstaf is. Het is niet alles. Als je bijvoorbeeld bos wilt aanplanten, zul je ook een garantie moeten hebben dat het bos nooit meer gekapt wordt. In mijn ogen maakt dat investeren in bosaanplant minder zeker dan direct uitstoot voorkomen door opwekking met zonnepanelen. Aan de andere kant kan bosaanplant ook veel andere postitieve effecten hebben voor bijvoorbeeld biodiversiteit. Kortom: de echte wereld is zeer complex, en daarom moet je op een gegeven moment maar iets doen waarvan je denkt dat het helpt (=ratio) en het nog leuk vindt ook (=emotie).

[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 04-11-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Had iemand al eens van Transform Solar gehoord?

Ze maken monokristallijne zonnepanelen van duizenden 1 à 2 mm smalle strookjes zonnecel, die ook nog eens zeer dun zijn (< 50 μ). Daardoor hebben ze maar 1/5 van de hoeveelheid silicium nodig. Door de opbouw van het paneel hebben ze ook minder last van beschaduwing. Nadeel is het rendement. Dat is lager dan een doorsnee monokristallijn paneel. Hun beste paneel is 173 W met dezelfde oppervlakte als bijv. de hier nogal populaire 185 W Kingsunnetjes. Ik heb helaas nog geen prijzen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Subtiel. Praten over het doen van iets waarvan behalve jezelf ook anderen profijt hebben is direct een "linkse rant"? Nogmaals: subtiel.

Ik blijf het zeggen: duurzaamheid is meer, véél meer, dan kWhtjes, zonnepaneeltjes en het planten van bos. Duurzaam is ook netjes met elkaar omgaan en binnen komen vallen met de opmerking "Shameless linkse rants hier" valt daar naar mijn mening niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:26:
[...]

Ben zeer benieuwd hoe Verhagen gaat reageren als bijvoorbeeld een kopietje van zijn eindafrekening voor energie op het net wordt geplaatst. Ik vrees dat ie daar niet zo blij mee zou zijn (ben wel benieuwd naar dat rode hoofd dan). Hmmmm.... wellicht heeft ie al een slimme meter (feestje!). En zoals wij hier wel weten is een demonstratie altijd zeer overtuigend zoals onze vrienden van de stemmachines hebben aangetoond.
Misschien wel op te vragen via Wet openbaarheid Bestuur. Als hij zijn eigen prive-aangelegenheden zo in de pers etalleert dan zou hij zich niet meer mogen verschuilen achter dat dit "prive" is. ;)
Je bent altijd vrij om zelf een topic te starten he, zo gaat dat hier. Succes. Vraag me overigens ook af waarom ik me dan (als poster in dit topic), zo zou moeten schamen. Heb met mijn eigen centen iets aan mijn huis gedaan waar ik me goed bij voel. Of zijn we weer terug in het oude Nederland waar je je goed voelen een overbodige luxe is?

[ Voor 27% gewijzigd door Joba op 04-11-2010 10:17 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Anne vdr Bom
[/quote]
In de echte wereld is het nu eenmaal zo dat duurzame energie iets typisch links is en kernenergie rechts. Dat is ook zo in veel andere landen. Ik weet niet precies waarom, maar je zult daarom automatisch zien dat voorstanders van duurzame energie al snel kritisch over rechts worden omdat rechts niet zoveel opheeft met duurzame energie.
[quote]

Mag ik nu niet meer posten in dit forum :+
Ik stem al 25 jaar rechts (nee geen populisme partij(en)), maar ben wel (redelijk) duurzaam bezig.
Oké ik heb 4 op benzine werkende vervoermiddelen, maar ik kan er maar 1 tegelijk rijden....maar op vakantie en binnen de woonplaats met de fiets.
Verder zijn we met het huidige huis ook "goed" bezig om het te verduurzamen, in onze ogen beter dan een nieuwe woning kopen.

Of wel niet altijd is alles zwart/wit :) maar dat wist je zelf ook wel.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

ollie1965 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:54:
@Anne vdr Bom
[/quote]
[quote]

Mag ik nu niet meer posten in dit forum :+
Ik stem al 25 jaar rechts (nee geen populisme partij(en)), maar ben wel (redelijk) duurzaam bezig.
Oké ik heb 4 op benzine werkende vervoermiddelen, maar ik kan er maar 1 tegelijk rijden....maar op vakantie en binnen de woonplaats met de fiets.
Verder zijn we met het huidige huis ook "goed" bezig om het te verduurzamen, in onze ogen beter dan een nieuwe woning kopen.

Of wel niet altijd is alles zwart/wit :) maar dat wist je zelf ook wel.
Ik had gehoopt dat mijn bewoordingen dat wel duidelijk maakten ('typisch'). Voor de duidelijkheid: natuurlijk is het niet zwart/wit. Ik haat zwart/wit-denken. Het was een poging te verklaren waarom commentaren hier al te gemakkelijk als 'linkse rants' geïnterpreteerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anne vdr Bom schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:39:
Als de Nederlandse belastingbetaler het risico wil nemen.
Inderdaad dus. Vanochtend hoorde ik op de radio dat Delta had gevraagd of de Nederlandse overheid garant wilde staan omdat ze zelf het risico niet kunnen dragen. En partner EDF zal ook niet staan te springen om dat risico op zich te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik vind het eigenlijk scheef om bos te vergelijken met PV. Tenminste zolang je niet twee zaken door elkaar haalt:
- energieopbrengst (opbrengst aan energie minus kosten om het te produceren)
- vermeden CO2 uitstoot

Simpel gezegd zou je dan moeten vergelijken tussen een boom die wordt opgefikt en de warmte moet je dan omzetten naar elektriciteit en een PV paneel die 30 jaar lang direct elektriciteit uit zonlicht maakt. De boom kan je waarschijnlijk maar 1 keer per 30 jaar opfikken. Een PV paneel heeft een x tijd nodig op de energie die in het productieproces is geinvesteerd op te brengen. Uiteraard zal de energie die voor het kappen van de boom, het transport naar de elektriciteitscentrale etc aan die zijde moeten worden afgetrokken.

Bij vermeden CO2 is het lastiger omdat de locatie van de boom op aarde bepaald wat het netto CO2 effect is geweest van de boom. Een boom stoot immers CO2 uit in de nacht.

Het blijft een beetje appels met peren vergelijken. Bovendien....what's the point! Huishoudens verbruiken flink wat energie. Waarom moeten er financiele zaken bijgehaald worden en hele bossen wanneer sommigen het op andere gronden verstandig vinden dat huishoudens minder energie zouden gaan gebruiken en misschien zelfs energieverbruik compenseren door eigen productie. :?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 13-09 18:46
zonnigtype schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:31:
[...]
Kerncentrale/bruinkolen exploitant Vattenfall (in NL bekend onder de eigenlijk af te schaffen naam NUON).
Zit niet zo te trollen het bedrijf heet NUON hier. Men koopt ook bij C1000 spullen en niet bij Schuitema of men koopt bij Albert Heijn en niet Ahold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Besparen is natuurlijk altijd nummer 1.
Minder kinderen is een vraag met een morele afweging erachter. Je kunt in een vrij land nooit bepalen hoeveel kinderen iemand anders moet nemen. Dit is een afweging die je voor jezelf maakt en een afweging waarmee je niet het handelen van anderen kunt beoordelen.

Bij het bos vs PV speelt ook wat je zelf kunt doen. Het aanleggen van een stuk duurzaam bos is in NL niet
iets dat je in je eigen hand kunt nemen.

Voorts is het zo dat ik op mijn dak geen duurzaam bos kan aangeleggen, maar wel PV panelen kunnen worden geplaatst. (wellicht in 2011 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Ik zie een aantal interessante reakties met name de inhoudelijke.

Mijn scheve vergelijking poneerde ik om het blikveld te verbreden, de gemaakte keuzen hebben inderdaad ook met lifestyle te maken dat is een zeer subjectief goed.

Een van de reakties is what is de point, buiten blikveld verbreeding is het zo dat we ons met duurzaamheid bezighouden dat moet wel ergens op gefundeerd zijn, duurzaamheid heeft veel met effecientie en opbrengsten te maken. Als je vergelijkingen maakt met slechte oplossingen moet je wel je goede oplossingen kunnnen stafen en niet "we doen het omdat anderen het doen". Ik heb persoonlijke veel profijt gehad van onafhankelijk proberen te denken, dan komen er nieuwe oplossingen en houden we niet gewoon een markt in stand.

Het financiele aspect is juist wat een weegschaal brengt, je kan aan diverse zaken geld uitgeven als je dat in het kader van duurzaamheid wilt doen doe je dat met een bewust doel, dan kan je niet blind zijn voor de effecten van die keuze tenzij je het alleen doet omdat je het leuk vindt, wat een goed recht is.

Jeroenh zijn opmerking over subtiel had ik niet verwacht, ik had iets meer zelfreflectie verwacht, en ja het was niet subtiel van mij. Gezien zijn eerdere stelling over een samenzwering van rechts om de media het zwijgen op te leggen wat totaal ridicuul is, buiten het feit dat die opmerking meteen stelt dat het subsidie geld voor de media direct de links agenda bedient. Maar ik wil juist van de politieke discussie af ik wil graag cijfers oplossingen etc. En dat mensen als ze er achter komen dat investeren in iets anders dan PV panelen "beter is" dan ook hun gedrag kunnen aanpassen.

Ik vermoed dat het (gebruik PV zonne radiator etc.) dichter bij zelf beschikking komt en individuele expressie omdat het een stukje is waar jezelf invloed op hebt en in je handen kan houden en je resultaat kan meten. Als ik iets zou creeren dat die zelfde eigenschappen zou hebben en efficienter is dan zou iedereen zo overgaan.

Verder is het prima beleidskeuzen inhoudelijk te bekritiseren maar niet omdat het van rechts of links komt anders is het politiek bedrijven.

Ik had nog het idee een duurzaam computeren topic te beginnen om voor elk euro hardware een euro in PV te stoppen om de energie slurpende lifestyle van een highend computer gebruiker iets bij te sturen. Andere mensen ideen hiervoor? Of misschien een Tweakers community windmolen zonder subsidie, gegeven dat dit dan een duurzame oplossing is fabricage onderhoud levensduur etc.

Inhoudelijk tegen geluiden wil ik graag brengen maar gezien de complexiteit zou dit erg veel tijd kosten maar ik vind het wel interessant om inhoudelijk na te denken over wind PV kernenergie en misschien interessanter nog genetisch gemanipuleerde biomassa om elektriciteit te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

EnderQ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:09:

Mijn scheve vergelijking poneerde ik om het blikveld te verbreden, de gemaakte keuzen hebben inderdaad ook met lifestyle te maken dat is een zeer subjectief goed.

Een van de reakties is what is de point, buiten blikveld verbreeding is het zo dat we ons met duurzaamheid bezighouden dat moet wel ergens op gefundeerd zijn, duurzaamheid heeft veel met effecientie en opbrengsten te maken. Als je vergelijkingen maakt met slechte oplossingen moet je wel je goede oplossingen kunnnen stafen en niet "we doen het omdat anderen het doen". Ik heb persoonlijke veel profijt gehad van onafhankelijk proberen te denken, dan komen er nieuwe oplossingen en houden we niet gewoon een markt in stand.

Het financiele aspect is juist wat een weegschaal brengt, je kan aan diverse zaken geld uitgeven als je dat in het kader van duurzaamheid wilt doen doe je dat met een bewust doel, dan kan je niet blind zijn voor de effecten van die keuze tenzij je het alleen doet omdat je het leuk vindt, wat een goed recht is.

Jeroenh zijn opmerking over subtiel had ik niet verwacht, ik had iets meer zelfreflectie verwacht, en ja het was niet subtiel van mij. Gezien zijn eerdere stelling over een samenzwering van rechts om de media het zwijgen op te leggen wat totaal ridicuul is, buiten het feit dat die opmerking meteen stelt dat het subsidie geld voor de media direct de links agenda bedient. ...
...
Inhoudelijk tegen geluiden wil ik graag brengen maar gezien de complexiteit zou dit erg veel tijd kosten maar ik vind het wel interessant om inhoudelijk na te denken over wind PV kernenergie en misschien interessanter nog genetisch gemanipuleerde biomassa om elektriciteit te genereren.
Ik vond je opmerking over het ranten ook niet subtiel. Persoonlijk vind ik het erg leuk om te lezen hoe iedereen met zijn/haar eigen achtergrond en voorkeur zijn/haar mening kleurt. Ik lees er maar een beetje doorheen. Tot slot wil ik nog opmerken dat ik ook vind dat de lobby van "de makkelijkste oplossing" en de lobby van "alleen bij duurzame energie kijken we naar terugverdientijd" wel erg gesteund worden door personen die te veel onder invloed staan van (energie)bedrijven. De een noemt het een samenzwering ik noem het het bovenstaande.

Daarnaast valt het me op dat de term duurzaam nogal voor verschillende zaken wordt gebruikt.

Duurzaam:
energie (grondstoffen raken niet op)
luchtvervuiling (geen schadelijke uitstoot zoals NOx, fijnstof, etc)
verminderen van de snelheid waarmee de aarde opwarmt (uitstoot broeikasgassen waaronder CO2)
bouwstoffen (grondstoffen raken niet op)
milieuschade (grond, water door giftige afvalstoffen of opwarming van water door lozen warm koelwater)
afhankelijkheid (grondstoffen uitsluitend uit buitenland; duurzame toevoer dus)

Als je €1000 euro als bedrag wilt investeren als overheid, dan zal je eerst moeten kiezen in de bovenstaande lijst in welke "duurzaam" je wilt investeren. Dan kies je voor de oplossing die het meeste biedt binnen de gekozen duurzaam. Naar mijn mening levert dan het investeren in een kerncentrale bijvoorbeeld wel wat op in de "CO2" categorie, echter scoort die optie weer slechter op het gebied van afhankelijkheid, milieuschade, beschikbare grondstoffen. Biomassa scoort weer redelijk bij afhankelijkheid en energie, maar slecht bij luchtvervuiling en CO2 uitstoot.

Als particulier ben je een dief van je eigen portemonnee als je niet kritisch WILT kijken naar je energieverbruik. Bijna ieder huishouden kan 10-30% reductie realiseren zonder dat er comfort wordt ingeleverd. Daarna kan je nog verder kijken naar het opwekken van je energie. Reductie kan geld kosten en opwekken kost zeker geld. Mensen die alleen willen investeren als al het geld binnen x aantal jaar wordt terugverdiend zullen andere keuzes maken dan mensen die andere afwegingen hebben. Een investering in reductie zal financieel relatief snel wat op kunnen leveren. Echter....een investering in reductie of opwekking kan ook wat opleveren wat niet in geld is uit te drukken....comfort bijvoorbeeld, of het idee dat er wordt bijgedragen aan "duurzaam" (zie boven) of gewoon omdat het stoer is :).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

genetisch gemanipuleerde biomassa om elektriciteit te genereren.
Misschien van de week iets te hard gewerkt, of gaat het stormen... Wil je nu investeren in genetisch gemanipuleerde regenwouden en de grote diversiteit om zeep helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het beroemde/beruchte GOT overzicht is weer bijgewerkt :) ( doorhalen wat niet van toepassing is ) :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
n zijn eerdere stelling over een samenzwering van rechts om de media het zwijgen op te leggen wat totaal ridicuul is,
Dat is inderdaad ridicuul en dat heb ik ook nergens zo beweerd.
Maar ik wil juist van de politieke discussie af
Grappig:
Weer een stukje afbraak van dit topic. Jammer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
NielsTn schreef op donderdag 04 november 2010 @ 02:52:
[...]

een boiler voor zonnepanelen... Got it?
je moet toch wat met de W's die uit je panelen komen, je kunt daar mooi een pomp voor laten draaien.....

maar verder vindt ik het niet zo grappig, die "verwarring."
een zonnecollector of zonnepaneel. die termen zijn sowieso discutabel.
dus eigenlijk onbelangrijk, en als ze al belangrijk zijn, vind ik het gebruik van Watt en kWh belangrijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:07:
een zonnecollector of zonnepaneel. die termen zijn sowieso discutabel.
Daarom zeg ik ook altijd zonnestroompaneel, meteen alle verwarring de wereld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
JeroenH schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:02:
"Afgekochte emissierechten betaald door de overheid"

Uitstekende reportage op EenVandaag van gisteren over hoe met gemeenschapsgeld kolenstroom gesubsidieerd wordt. "Grappig" hoe met het korten van de de subsidies op de publieke omroepen ook dit soort kritische geluiden de mond gesnoerd worden, want dit zie je niet terug bij Vijf in het land....

Bah.
Voor het geheugen, de implicatie in je statement lijkt duidelijk.

Ja ik blijf erbij dat ik liever geen politiek zie in een topic dat fundamenteel technisch is, en het was een reaktie op de geconstateerde wind lijkt uit een hoek te komen conclusie die ik trok uit de laatste pagina's reakties.
De aanvallen/oordelen werden veel geassocieerd met politiek(e) partijen.

Eenzijdige benaderingen doen meestal geen goed aan het vinden van oplossingen.

Ik weet dat ik je direct aansprak Jeroenh maar ik wil dit topic niet verwateren met een een op een discussie die inhoudelijk toch hoogst waarschijnlijk niet convergeert.

Als ik je persoonlijk beledigd zou hebben mijn excuses daarvoor.

edit: d moest t zijn fout stukje zinsbouw geen strekking

[ Voor 3% gewijzigd door EnderQ op 04-11-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over de slimme meter:

ik vind het niet kunnen dat de prijs van stroom afhankelijk wordt van hoeveel andere mensen er stroom willen hebben, en dat de energiebedrijven dat online, direct en on the fly mogen vaststellen.
stel je zet de wasmachine sochtends aan zodat die om 6 uur klaar is. kom je thuis, netjes de was klaar, maar die energie eas me toch duur!! je hebt dus geen inzicht van te voren, en dat is onterecht.

de machine aan laten zetten door het energiebedrijf zou ook niet mogen. je zou als consument bijvoorbeeld moeten kunnen kiezen de mas te doen op het moment dat de stroom minder dan zoveel cent kost, of op het moment dat er daadwerkelijk minder mensen stroom gebruiken, of op het moment dat er een stroomoverschot is, met een afgesproken prijs.

de "macht" moet bij de gebruker liggen en niet bij de leverancier.

nu is dat al mogelijk, maar zelfs het monitoren van ej eigen verbuik is onmogelijk, doordat functies uit meters worden geblokkeerd, en software of uitleeshardware niet wordt gemaakt of aangeboden, of alleen tegen belachelijke prijzen. de leveranciers hebben het monopolie op d meters, en maken hier misbruik van.

het zou best mogelijk moeten zijn, om dmv usb of ethernet gewoon een kabelte inprikken, dat je dan kunt zien wat de meter doet, en een historisch overzicht moet kunnen laten zien, etc. dat kan best zonder gelijk een "computer"van ej meter te maken, en dus ook zonder dat de meter te hacken is.

hoogstens kan de monitoring gekraakt worden. ook kun je dan zelf bepalen hoevaak je een mailtje naar deleverancier stuurt.

dan kan de leverancier er ook wel een leuk tariefplan aan koppelen. ipv dubbeltariefmeter gewoon per uur de stand opslaan en koppellen aan het vooraf bepaalde tarief. dan komen we uiteindelijk ook wel op een situatie dat er geen stroomoverschotten meer optreden, en er overdag DUS minder tekorten ontstaan.

e
pas dan, als ik ook zelf de volledige controle, en de volledige voordelen van de meter kan benutten, zou ik hem zelf gaan betalen. dus dat je de meter zelf kunt programmeren om de wasmachine onder bepaalde voorwaarden aan te zetten, en zonder dat exact per minuut kan worden gezien wat er binnen gebeurt ( tegen de ïnbrekers"etc.)

ook zonder dat ieder afzonderlijk vertelt wat het actuele verbruik is, kan de energiemaatschappij dat nu immers ook "live" vast tsellen.en dus ook vaststellen wat er "gebeurt" ze kunnen er alleen geen directe absolute controle over hebben, slechts sturen dmv tarieven.

mogelijk dat je voor de tarieven een maximum en minimum prijs opgeeft aan de klant, en dat een vastgetelde curve verder bepaalt/ interpoleert, wat het tarief is op welk moment.

een probleem dat optreed bij het beter verdelen van het gebruik van energie is dat mensen, ook als ze zuden willen, niet de apparaten kunnen aan of uit zetten tijdens afwezigheid, er is simpelweg geen aansturing voor. daar kun je consumenten niet voor straffen. of verwachten dat ze meteen zulke apparaten zullen kopen als ze wel beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JeroenH schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:09:
[...]

Daarom zeg ik ook altijd zonnestroompaneel, meteen alle verwarring de wereld uit.
zo kun ej het oplossen idd, of zonnepaneel/zonnecollector hanteren, maar feitelijk is het alleen vanuit gangbaarheid, dat je daarmee iets duidelijk aanmerkt als het een of ander...

PV is duidelijk, maar zoiets dat echt duidelijk ( en simpel) is, is er niet voor een zonnecollector. een zonne"collector" is ook een paneel op je dak, als het geen vacuumbuizen zijn...

en als je een boiler verkoopt kan ik me voorstellen dat iemand die de advertentie heeft geplaats absoluut niet ïngelezen"is in de problematiek zonnestroom / zonthermisch ( wat ook een heel breen begrip is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Ik lees verder wel weer mee, maar dat er soms erg links-rechts gedaan wordt ja valt me ook erg op, het steekt elke keer weer erg de kop op. mensen die gelijk "afgerekend" worden op hun verbruik omdat de meninggever zo laag heeft moet de ander dat ook maar... Ook leveranciers afrekenen is zoiets. ik heb getracht stroom af te nemen bij de firma vatteval -of zoiets- maar het blijkt dat deze helemaal niet in Nederland bestaat. Noem het bedrijf gewoon zoals het hier heet en niet anders.. In dit geval was het Nuon dacht ik zo.. zeg dan ook Nuon. Dan krijg je ook die links-rechts discusies niet.. hoe simpel.

Maar een andere om in te brengen. Kijk en daar moet je dan over communiceren, dat is waar het om gaat...

In de plannen die we hebben om panelen te plaatsen is er contact met de verhuurder deze prefereerd in hun mails om groen te zijn met papier als je wil printen, nah ja je kent het vast wel zoiets. Maar wanneer ik over panelen begin is het heel moeilijk, dan zijn we daar doorheen en vraagt men een tekening in te vullen dan kan het rond gemaakt worden krijg ik ineens weer de onderstaande tekst via de mail...:

Geachte heer........,
Ik heb het verzoekschrift doorgenomen en ik heb de volgende vragen.
Graag zou ik stukken ontvangen waaruit blijkt dat de dakconstructie de extra dakbelasting van de zonnepanelen kan dragen.
Dit kan door een constructeur berekend worden.
Tevens maken wij ons enigszins zorgen over de druk die op de dakpan wordt uitgeoefend door de Clickfit montage.
Aangezien de dakpannen al enige jaren oud zijn verwachten wij dat er enkele dakpannen kapot zullen gaan.
Kunt u navraag doen wat hier de ervaringen mee zijn?
Met vriendelijke groet,

De pannen zijn sneldekkers op een normale tussenwoning (1973) zoals we deze overal zien in Nederland.

Maar wat moet je hier nu mee aan, ze remmen het niet echt, maar men maakt het wel erg moeilijk allemaal, waardoor ik zelf nu iets heb, geef mij maar gegarandeerde grijze stroom, maar dan echt gegarandeerd zonder spatje groen...
Mede omdat ik in de financierings ronde ook ineens tegengeluid krijg door de overheid.

Ik wordt erg moedeloos van het vele papierwerk wat men minder zou maken, het lijkt me eerder meer geworden heden ten dage. En denk er dus ook erg over helemaal niet meer mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:09:
[...]

Kijk eens naar je signature ;)
webcamjan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:26:

Geachte heer........,
Ik heb het verzoekschrift doorgenomen en ik heb de volgende vragen.
Graag zou ik stukken ontvangen waaruit blijkt dat de dakconstructie de extra dakbelasting van de zonnepanelen kan dragen.
Dit kan door een constructeur berekend worden.
Tevens maken wij ons enigszins zorgen over de druk die op de dakpan wordt uitgeoefend door de Clickfit montage.
Aangezien de dakpannen al enige jaren oud zijn verwachten wij dat er enkele dakpannen kapot zullen gaan.
Kunt u navraag doen wat hier de ervaringen mee zijn?
Met vriendelijke groet,

De pannen zijn sneldekkers op een normale tussenwoning (1973) zoals we deze overal zien in Nederland.
Zorg ervoor dat je een stapeltje reservepannen hebt, mochten er een paar sneuvelen tijdens het aanleggen kun je ze gelijk vervangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@webcamjan

Dat punt van de sneldekkers gaat wel op, dakpannen gaan gemiddeld tussen de 30 en 50 jaar mee. Sneldekkers (die grijze betonnen) zijn na 40 jaar wel op. Breuk treed regelmatig op bij een beetje druk en vervuiling van de goten door afschilfering.
Maar als woningbouw vereniging dacht ik er nu toch wel aan om te vervangen (sneldekkers beton, 40 jaar), en dan vervangen door keramische omdat deze lichter zijn en minder snel afbrokkelen (goede pannen gaan + 50 jaar mee).

Het verschil in gewicht (+ paneel 20 kilo / - keramische pannen) zal elkaar niet veel uitmaken, maar helaas je zit in een tussenwoning.
Daarbij vraag ik me af of de extra belasting van sneeuw op een sneldekkersdak ook ooit wel eens is berekend door de woningbouwvereniging.....sneeuw blijft beter en langer liggen op zo'n dak en de neerslag is iets anders dan vroeger, met de huidige rekennorm zou het gelijk afgekeurd worden.
Maar als je dat gaat roepen naar hun zijde denk ik dat je gelijk bot vangt.

Hoe dan wel, toch maar langs een constructeur, €300,-- investeren en ze zijn tevreden. En als je het in het grijze circuit doet met een extra attentie wordt het stukken goedkoper. Zo'n berekening stelt niks voor.

Wel even alles opnemen en meenemen.
Balk dikte/hoogte, overspanning van de balk, gebruikte dakplaten (vezelplaat veel gebruikt in die periode), isolatie aan de binnenzijde (wat voor soort)? en natuurlijk de dakpan (maat/gewicht of merk/type).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad vooral jouw post,
hoe desolater de posts van nieuwkomers, en hoe vaker het gebeurt, deste beter.
want dat betekend spontane interesse, hoe meer hoe beter, ook negatief.
deste slechter en deste vaker het voorkomt, hoe eerder ik de beslissing maak, er mijn beroep van te maken.
dus dank voor je post.

ik lees weer een paar weekjes gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
EnderQ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:19:
Voor het geheugen, de implicatie in je statement lijkt duidelijk.
Ik impliceer helemaal niets, ik zie het als een ongelukkig bij-effect.
Als ik je persoonlijk beledigd zou hebben mijn excuses daarvoor.
Mij beledigen lukt je niet :)
Scherp! Aangepast.

Zonnestroompanelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NielsTn schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:14:
Beste :( @Niels: wil niet brutaal zijn, Maar bemoei je met je eigen zaken.
Sinds wanneer ga jij bepalen bij welke energie-mij ik zit? ik zit prima bij Delta en dat er nu plannen zijn voor een nieuwe kerncentrale verandert daar niets aan.
Voor alle duidelijkheid: ik ben OOK tegen de bouw, maar als je logisch nadenkt , snap je wel dat die er nooit komt - te duur/te lange bouwtijd enz.
Vorige week nog geschreven over Greenchoice - welgeteld Nul reacties - en de problemen met salderen en negatieve meterstanden; vreemd, bij Delta geen probleem hoor, negatief verbruik dag-tarief wordt gewoon verrekend met nacht-tarief, ohja, niet kinderachtig 11 cent, maar gewoon 24 cent wat ik ook betaal voor levering.
Komt nog bij dat een Zeeuw niet graag overstapt en Delta is natuurlijk Zeeuws :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:13:
Had iemand al eens van Transform Solar gehoord?

Ze maken monokristallijne zonnepanelen van duizenden 1 à 2 mm smalle strookjes zonnecel, die ook nog eens zeer dun zijn (< 50 μ). Daardoor hebben ze maar 1/5 van de hoeveelheid silicium nodig. Door de opbouw van het paneel hebben ze ook minder last van beschaduwing. Nadeel is het rendement. Dat is lager dan een doorsnee monokristallijn paneel. Hun beste paneel is 173 W met dezelfde oppervlakte als bijv. de hier nogal populaire 185 W Kingsunnetjes. Ik heb helaas nog geen prijzen gezien.
Ja, die heb ik op Intersolar zien staan (foto in dit artikel, ik heb meer als je geïnteresseerd bent). En uitgebreid gesprek mee gehad. Ze zeggen dat ze klaar zijn voor begin massaproductie, maar bij een collega nagevraagd, en die stelde dat ze al een paar jaar dat verhaal zouden vertellen.... Verder natuurlijk hartstikke leuk concept, maar de crux is en blijft zo snel mogelijk door de proeffase en de pilot heen, met reproduceerbare, en aantoonbaar goed presterende producten. Dat heb ik van hen nog niet gehoord, maar ik geef meteen toe dat ik zeer gecharmeerd was van het concept...

Volledige update Duitse PV markt ontwikkeling tot en met september 2010 inmiddels afgerond bij PPV. Inclusief nieuwe (niet sterk afwijkende) data voor eerdere maanden, status: 21 oktober 2010. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/Graphs_Germany_2010/BNA_2010_TOTAAL_capaciteit.gif

Van januari tot en met september 2010: 5,37 GWp bijgebouwd, meer dan hon-derd-en-vier-en-ne-gen-tig-dui-zend nieuwe PV-installaties. In september is de 15 GWp geaccumuleerde PV-capaciteit inmiddels doorbroken. Santé! Of was het: Prosit?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dat de sneeuw op dat dak van die huurwoningen wel degelijk is berekend. de dakpannen voldoen soweiso voor sneeuwbelasting. het dak zelf waarschijnlijk ook wel. wellicht dat sinds 1973 de normen wel zijn aangescherpt, maar als je niets aan je dak doet hoef je dat vanzekfsprekend ook niet aan te tonen.

sneeuwbelasting op een dakpan "werkt" ook heel anders dan een klikfit klem die een puntlast veroorzaakt.

de vragen zijn terecht. stel er hgaat een pan stuk. dan kan de woningbouwvereniging maar aantreden voor vervanging, ( er is in ieder geval dat jij in dat geval klakkeloos het probleem bij de woningbouw neelegt.
de woningbouwvereniging dekt zich natuurlijk ook in. ze hebben enigszins verstand van gebouwen en berekeningen, maar niet zoveel dat ze zelf kunnen bedenken hoeveel hun dak kan dragen.
als ze zelf hun daken willen volleggen met PV oid, zullen ze ook allerlei berekeningen moet laten maken, etc. wat ook best veel zou kosten.
het is ook de laatste tijd wel eens in het nieuws geweest dat daken misschien niet sterk genoeg zouden zijn voor PV panelen, dus dat er een vraag over gesteld wordt is niet zo vreemd, en heeft idd niet met afremmen of tegenhouden te maken. misschien dat een beetje installateur of leverancier vaker met dit soort bijltjes heeft gehakt, en wel iemand weet die een schetsje, schema, en berkeningetje op een paar A4tjes kan maken, zodat de woningbouwvereniging gerustgesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:29:
[...]

Zit niet zo te trollen het bedrijf heet NUON hier. Men koopt ook bij C1000 spullen en niet bij Schuitema of men koopt bij Albert Heijn en niet Ahold.
Ik trol niks, ik vertel de aankomende waarheid, en dat schijnt te mogen (volgens sommigen, we kunnen niet iedereen tevreden houden).

Eerstens:
Energiebedrijf Nuon komt voor 8,5 miljard euro in handen van het Zweedse Vattenfall. In eerste instantie krijgt het energieconcern een minderheidsaandeel van 49 procent, maar dat belang zal in zes jaar worden uitgebreid. Dit maakten de twee bedrijven maandag bekend.
Ergo: NUON wordt gewoon geïncorporeerd in het concern wat (nu nog) Vattenfall heet, en daarom mag ik het gewoon (al) Vattenfall/NUON noemen. Geen wet die mij dat verbiedt (hoop ik, maar ja, net als alle andere Nederlanders ken ik niet alle nauwelijks wetsteksten, bovendien veranderen die even snel als de kleur en de gedachten van de wipkippers in Den Haag). ;)
Nuon zal nog minstens vier jaar verder gaan onder haar eigen naam.
Prima, maar ik neem qua naamgeving alvast een volledig vrij verkiesbaar voorschotje. Als ik bij de grootste kruidenier van het land boodschappen zou doen (wat ik nooit heb gedaan en ook nooit zal doen), zou "het" bij Appie zijn, niet bij Albert Hein. Mensen verzinnen continu lekker bekkende namen, maak ik me ook schuldig aan. Vrijheid blijheid.
Alliander, het netwerkbedrijf van Nuon, is geen onderdeel van de fusie.
Klopt, is inmiddels verzelfstandigd en heeft NIETS meer met de leverings- of productie onderdelen te maken. Jammer dat ze nog steeds administratie bij het bekende call-center hebben uitbesteed, en scheuren de meetboys "namens het netbedrijf" rond in paars-gele jasjes in paars-gele auto'tjes. Wat al bij menig kritisch klant tot vraagtekens en verwarring heeft geleid ("ze waren toch uit elkaar"????).
De nieuwe combinatie wil in 6 jaar tijd 6 keer zoveel stroom produceren uit windenergie (15 TWh in 2015).
Chapeau! Wel opschieten, de tijd schrijdt voort met grote schreden (eerst die gas/biomassa/kolen-Magnum af).
Andere alternatieve energiebronnen als zonnecelfolie en golf- en getijdentechnologie maken ook deel uit van beide bedrijven.
Ik hoef wellicht niet te herhalen wat de plannen (lijken te) zijn met Helianthos.

Verder gaat NUON gewoon veel meer radioactiviteit in de mix krijgen, als het aan moeder Vattenfall ligt, de mix van het moederbedrijf is al erg paars (oranje in het plaatje, p. 3) ...

... en blijf ik het meeste geld kwijt raken aan een bedrijf waar ik maar niet van af kom (je weet wel, stadswarmte uit de E.ON centrale alhier, doorgeleverd door Vattenfall/NUON, al staat de hoofdkraan nu nog steeds uit).

We hoeven elkaar niet lief te hebben. Maar ieder mag binnen "redelijke grenzen" zijn taalgebruik hanteren zoals hij/zij gewend is. Energie = techniek, ja. Maar energie is ook: heel veel geld, en heel veel macht, dus politiek. Dat stukje "waarheid" mag (ook) hier beslist worden blijven verkondigd.

Tot slot: ik ben een van de weinige Nederlanders die een protestbrief naar de NMa heeft gestuurd om te eisen dat een onzalige fusie van Essent met NUON niet door zou gaan. Argument: ik heb niks te zoeken bij een kerncentrale exploitant, als gebonden warmteklant van de laatste (toen nog nuke-productie vrij, natuurlijk wel in de inkoop mix). Je weet inmiddels dat via de achterdeur (lees: Vattenfall) die wens van mij openlijk wordt verkracht, zonder dat ik er iets tegen kan doen. Zeg maar: dat steekt. Een taalkundig grapje is dan feitelijk extreem slap en volstrekt onschuldig verweer tegen zaken waar ik me "maar bij neer heb te leggen". Zeker gezien de vreselijke "vrije markt" retoriek, die nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:15:
Ja, die heb ik op Intersolar zien staan (foto in dit artikel, ik heb meer als je geïnteresseerd bent). En uitgebreid gesprek mee gehad. Ze zeggen dat ze klaar zijn voor begin massaproductie, maar bij een collega nagevraagd, en die stelde dat ze al een paar jaar dat verhaal zouden vertellen.... Verder natuurlijk hartstikke leuk concept, maar de crux is en blijft zo snel mogelijk door de proeffase en de pilot heen, met reproduceerbare, en aantoonbaar goed presterende producten. Dat heb ik van hen nog niet gehoord, maar ik geef meteen toe dat ik zeer gecharmeerd was van het concept...
Het slimme is dat ze gepartnerd hebben met Micron, een bekende naam uit de chipindustrie. Die heeft blijkbaar nog een stuk of wat fabrieken staan met overjarige apparatuur die natuurlijk allang niet meer geschikt is voor de gigabit geheugenchips of multicore processoren van de 21e eeuw. Maar om zonnepanelen te maken voldoen ze kennelijk nog prima. Wat je noemt een win-win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:49:
[...]

Beste :( @Niels: wil niet brutaal zijn, Maar bemoei je met je eigen zaken.
Sinds wanneer ga jij bepalen bij welke energie-mij ik zit? ik zit prima bij Delta en dat er nu plannen zijn voor een nieuwe kerncentrale verandert daar niets aan.
Voor alle duidelijkheid: ik ben OOK tegen de bouw, maar als je logisch nadenkt , snap je wel dat die er nooit komt - te duur/te lange bouwtijd enz.
Vorige week nog geschreven over Greenchoice - welgeteld Nul reacties - en de problemen met salderen en negatieve meterstanden; vreemd, bij Delta geen probleem hoor, negatief verbruik dag-tarief wordt gewoon verrekend met nacht-tarief, ohja, niet kinderachtig 11 cent, maar gewoon 24 cent wat ik ook betaal voor levering.
Komt nog bij dat een Zeeuw niet graag overstapt en Delta is natuurlijk Zeeuws :Y
Ik ga voor jou niets bepalen JanB. Ik ben van mening dat het nogal naief is om zonnepanelen op het dak te plempen, maar wel steun te geven (=financieel dus) aan een bedrijf wat maar lekker op los 'nuked'.
Hit them where it hurts the most: in their wallet.
Als je zelf logisch nadenkt: zoals klanten weglopen van een bank/verzekeraar, zo kun je ook andere bedrijven (zoals hier energiebedrijven met een ongewijzigde koers voor kernenergie) tot knieval dwingen/brengen.

Hmmm vorige week iets van Greenchoice? nou ja kan ik gemist hebben maar salderen gaat hier goed, OOK met negatieve meterstanden.
Zeeuw is stug volk: de bewoners rondom Doodewaard vonden het geen probleem een 2e reactor te hebben brommen, en windmolens zijn lelijk en renderen niet. Do the math....onbekend maakt onbemind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

NielsTn schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 08:34:
Zeeuw is stug volk: de bewoners rondom Doodewaard vonden het geen probleem een 2e reactor te hebben brommen, en windmolens zijn lelijk en renderen niet. Do the math....onbekend maakt onbemind.
Dodewaard ligt in Gelderland en die reactor is al gesloten. Je bedoelt waarschijnljik Borssele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
zonnigtype schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 01:37:
[...]

Ik trol niks, ik vertel de aankomende waarheid, en dat schijnt te mogen (volgens sommigen, we kunnen niet iedereen tevreden houden).

Eerstens:
Zonnigtype het is een beetje hetzelfde als die mensen die Microsoft -> Mickeysoft -> M$ noemen je wordt er een beetje flauw van.
Als lezer van een forum denk je dan heb je hem weer. Je geeft nu ook weer een zeer lange reactie over niks eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Wij willen binnenkort onze koelvries-combi vervangen. Er staat nu een 15 jaar oude inbouw Ariston. Ongetwijfeld niet erg zuinig en met een vervelende indeling. In plaats hiervan willen we een vrijstaande A++ koelvries-combi aanschaffen. Nu zie ik dat sommige koelkasten een zogenaamd No-Frost systeem hebben dat ijsafzetting in het vriesdeel voorkomt. Dit zou zuiniger moeten zijn.
Heeft iemand enig idee hoe goed dit echt zou werken? Zou een A+ koelkast met No-Frost in de praktijk zuiniger kunnen zijn dan een A++ kast waar ijsafzettingen in ontstaan?

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je kan nooit A++ halen zonder een no-frost systeem. Meestal werkt het door het verwarmen van de wand zodat het ijs eraf smelt. Water komt dan door een gootje in bakje terecht wat op de compressor zit gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Wat ik begrijp van de sites van Liebherr en Bosch is dat het (bij hen iig) werkt met een geforceerde luchtstroom die het vocht uit het vriesdeel haalt.
Maar als ik productinfo op die sites en op Kieskeurig bekijk zijn er een heleboel koelvries-combi's zonder no-frost systeem die wel een A++ label hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@NielsTn en @JAN-B
Is het niet zo dat het voor Delta (producent) eigenlijk maar extra papierwerk is en ze er netto bij JAN-B heel weinig op verdienen. Immers hij is een "Neggie" als ik het goed lees en het verschil van betalen en leverprijs is aardig gering. Het overschot gaat zo naar Tennet/Delta (heet de lokale netbeheerder zo?), en Delta mag het overnemen omdat het een klant van ze is (als ik een stuk van die strekking goed begrepen heb).

En als Zeeuw geef ik hem ook geen ongelijk, de Zeeuwen (provincie, gemeenten enz) hebben beheer van dingen meestal beter geregeld.

En nee ik ben een Brabo, maar ik heb lang genoeg met Zeeuwen (in Zeeland en daarbuiten) samengewerkt in de vastgoed/ontwikkel sector om uit ervaring te mogen spreken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
VincentH schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:11:
Wat ik begrijp van de sites van Liebherr en Bosch is dat het (bij hen iig) werkt met een geforceerde luchtstroom die het vocht uit het vriesdeel haalt.
Maar als ik productinfo op die sites en op Kieskeurig bekijk zijn er een heleboel koelvries-combi's zonder no-frost systeem die wel een A++ label hebben.
Koelkasten die het zonder no-frost halen. Halen dat alleen in gecontroleerde lab omgevingen.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 05-11-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Koelkasten die het zonder no-frost halen. Halen dat alleen in gecontroleerde lab omgevingen.
Betekent dit dat je dus in de praktijk zuiniger af bent met een A+ koelkast met No-Frost, of is dit te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 08:03:
[...]

Het slimme is dat ze gepartnerd hebben met Micron, een bekende naam uit de chipindustrie. Die heeft blijkbaar nog een stuk of wat fabrieken staan met overjarige apparatuur die natuurlijk allang niet meer geschikt is voor de gigabit geheugenchips of multicore processoren van de 21e eeuw. Maar om zonnepanelen te maken voldoen ze kennelijk nog prima. Wat je noemt een win-win situatie.
Ik wens ze heel veel succes. Maar wel een vingerwijzing: samenwerking met veelbelovende bedrijven uit de chips industrie is niet altijd een garantie dat het een succes wordt. Zo heeft het Duitse Centrosolar niet zo lang geleden hun joint-venture Itarion gedumpt en is dat bedrijf net als de Duitse chipfabrikant Qimonda waar ze mee samenwerkten failliet gegaan. Ze kregen gewoon de business-case niet rond. Ik hoop dat Transform Solar onder een beter gesternte zal gaan samenwerken met Micron. En natuurlijk: dat hun producten op meerdere punten zullen kunnen concurreren met de almaar goedkoper (en stapsgewijs beter) wordende "klassieke" kristallijne zusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Jammer dit. Vanaf de bovenverdieping is er een hoop water door het huis gelekt.
Slechte beurt van Remeha

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/im6jcl.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 05-11-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Woodski schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 13:44:
Slechte beurt van Remeha

[afbeelding]
Ouch... -O- Waar zat die koppeling tussen? Zo te zien is ie gewoon helemaal door midden gescheurd? Moet zeggen dat ik dat echt nog zelden heb gehoord of heb meegemaakt.. Te veel spanning op het koppelstuk misschien?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Maar liefst 9 Watt AC uit de 14 paneeltjes. Tja, november hé?

Vanochtend is het grind op het dak gespoten. Ik hield m'n hart vast. Ze hadden enorme lappen noppenfolie over alle modules heen gespannen en vastgetaped, maar met de spuitslurf van de enorme compressor kwamen ze wel akelig dichtbij de panelen. Ik zag soms steentjes in de rondte vliegen... :D

Aanfijn, het lijkt desondanks allemaal goed te zijn verlopen, geen (verdere) schade aan de paneelkes. Heb zelf de noppenfolie weggehaald (zelf kwamen ze niet op het idee blijkbaar). Nu nog dat zeildoek voor de voorste rij weg, dan ziet het dak er weer decennium bestendig uit. Het is trouwens nieuw grind (behoorlijk modderig, dus ik verwacht wat modderstromen vanaf de bovenste verdieping omlaag de regenton in komende regenachtige dagen). Oude grind wordt "denken ze" (zal wel) hergebruikt, bijv. in de wegenbouw.

En nu nog die Zon, alstublieft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Slechte beurt van Remeha
Vaak is dit het gevolg van een te strak aangedraaide schroef. Komt mij helaas bekend voor.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Nauwe samenwerking tussen business units van atoomboer [EDF-]Delta en "duurzame grote jongen" Eneco is niet problematisch, vindt de NMa. Ergo: geen "vergunning" nodig voor de samenwerking (in ambtelijk jargon: "concentratie")...

Ben benieuwd hoe Jeroen de Haas dat aan zijn klanten gaat uitleggen. Al gaat het nu nog "slechts" over bundeling van "programmaverantwoordelijkheid". Straks Greenchoice ook nog bij het "PV" cluppie? Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
zonnigtype schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:06:
Oude grind wordt "denken ze" (zal wel) hergebruikt, bijv. in de wegenbouw.
Gelukkig zijn ze niet beschadigd, je panelen.
Grind zal denk ik inderdaad in de wegenbouw worden hergebruikt aangezien ze door al die jaren op het dak redelijk verkleefd zijn met de bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik wil ook weer wat zon. Opbrengst is wat matig op het moment.. :P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Slechte beurt van Remeha

[afbeelding]
Dit is typisch een geval van een te strak aangedraaide verbinding. Het lijkt wel een beetje op een terugslag klep
klopt dat?

Zelf heb ik ook wel eens een knelkoppeling te vast aangedraaid, na twee weken brak ie doormidden.
gelukkig in de badkamer, schade nul :)

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 05-11-2010 17:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Amen.

Mijn opbrengst vandaag: 110 Wh/kWp. Een record! -O-

Ook goed nieuws: mijn jaarrekening van Greenchoice gekregen. Ik krijg 330 euro terug en mijn voorschot gaat van € 109 naar € 79. *O* Niet uitsluitend te danken aan mijn zonnepanelen, maar ook besparing van gas & elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:59:
Ik wil ook weer wat zon. Opbrengst is wat matig op het moment.. :P
Zon! Zon? wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Ik wil nu winter!!!
Vandaag hebben ze mijn woning na geïsoleerd.
Ruim 100m2 spouwmuur volgespoten met isolatie.
Lekker regen weer erbij vandaag tijdens de werkzaamheden, scheelde wel in het stof dat van het gaatjes boren kwam,

overigens kwam ik erachter dat toen ze weg waren enkele gaatjes niet dicht waren gemaakt.
beetje slordig, maar ik denk dat ik ze zelf maar ff dicht maak.

Omdat de buren niet mee gedaan hebben, zouden ze schotjes plaatsen, maar deden niet niet aan de achterkant, onder hebben ze een uitbouw, dus dat zit wel goed, boven een balkon deur, volgens hun, sloot de isolatie de boel wel af. tot aan hun deur, ruim een meter uit mijn kant.
ik zag zelf dat de machine afsloeg en de muur goed gevuld was.
Moet ik me nu zorgen maken over een ev. verzakking richting de buren in de loop der tijd?
De buren hebben nu dus wel gratis een paar m2 geïsoleerd hierdoor.

Mijn label nu van E naar B (bijna A) kunnen krijgen, door alle gedane besparende investeringen het afgelopen jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door master30 op 06-11-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:04:
[...]

Gelukkig zijn ze niet beschadigd, je panelen.
... op de kras in het glas en de verbogen frame rand na ... :X
Grind zal denk ik inderdaad in de wegenbouw worden hergebruikt aangezien ze door al die jaren op het dak redelijk verkleefd zijn met de bitumen.
Niet verkleefd hier, alle oude grind was gewoon makkelijk "bezembaar". Ik weet niet of er "bitumineuze" en "niet bitumineuze" vormen van dakleer zijn? Spul moet er al sinds eind tachtiger jaren gelegen hebben, bij oplevering van het complex. Het stonk wel als je weer eens onder een paneeltje dook om een OK4tje te vervangen en wat grind opzij veegde ("the good 'ol days"...). Er komt een hoop rommel tussen in de loop der jaren, waaronder de nodige vogel excrementen gecombineerd met wat mos, en dat gaat lekker rotten (beetje een vies vis luchtje). Maar goed, dat is nu dus weg. Schoon grind op het dak (na de nodige regen). :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NielsTn schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 08:34:
Ik ben van mening dat het nogal naief is om zonnepanelen op het dak te plempen, maar wel steun te geven (=financieel dus) aan een bedrijf wat maar lekker op los 'nuked'.
@Niels: Ja, wat moet ik hier mee :? dat betekent dus als je klant bij Delta bent, het ongepast is om PV op je dak te plaatsen (8>
Nu ben ik heel fanatiek wat duurzaamheid betreft, maar het gaat me iets te ver om dan over te stappen;
het zal ook niet veel indruk maken als ze 1 klant zien vertrekken; jij bedoelt zeker als er nu eens duizenden/tienduizenden klanten opstappen, dat dit meer indruk maakt, en dat klopt ook, echter in de praktijk krijg je dit niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op donderdag 04 november 2010 @ 07:03:
Eeuuuhm, ik ben overall (gas+elek+water-eigen opwek PV) neggie bij de Delta, zal ik dan nog maar even blijven?? >:) Ik doe ze pas een plezier als ik naar een ander ga!
@mightym: eeeeeuhm, wat betekent " overall '' neggie :?
elektra begrijp ik wel, maar gas en water?? bedoel je dat je met gas +water ook een negatief verbruik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:25:
[...]
@Niels: Ja, wat moet ik hier mee :? dat betekent dus als je klant bij Delta bent, het ongepast is om PV op je dak te plaatsen (8>
Nu ben ik heel fanatiek wat duurzaamheid betreft, maar het gaat me iets te ver om dan over te stappen;
het zal ook niet veel indruk maken als ze 1 klant zien vertrekken; jij bedoelt zeker als er nu eens duizenden/tienduizenden klanten opstappen, dat dit meer indruk maakt, en dat klopt ook, echter in de praktijk krijg je dit niet voor elkaar.
JanB: en als iedereen besluit maar niet te gaan, gebeurd er zowiezo geen zier...

Iets als de vijf kikkers zittend op een hekwerk.
1 er van besluit te springen
Hoeveel zitten er nog op het hek?

Juist 5, want slechts 1 besloot, maar geen een heeft daadwerkelijk gesprongen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja
als je bij delta bespaart kun je daarvan zonnepanelen op je dak leggen...

of je nu bij delta of greenchoice bent. er wordt nog steeds dezelfde hoeveelheid energie gebruikt en er is geen particulier die besluit in duurzaamheid te investeren, en energie groen op te wekken, omdat bijvoorbeeld greenchoice er een klant bij heeft gekregen ten nadele van een leverancier die een kerncentrale zou willen bouwen ( die er dus nog helemaal niet is)

dus dat geld besparen zorgt er voor dat een consument investeren kan in groene energie ls hij bespaart door bij delta te zitten..
ik vind het dus alles behallve ongepast.

ik kan me echter wel voorstellen dat ene purist er ook iets voor over heeft om te invetseren in duurdere stroom als dat betekent dat "zijn"energie wel duurzaam wordt opgewekt ( wat helaas maar heel beperkt de waarheid zal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
JAN-B schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:30:
[...]
@mightym: eeeeeuhm, wat betekent " overall '' neggie :?
elektra begrijp ik wel, maar gas en water?? bedoel je dat je met gas +water ook een negatief verbruik hebt?
Haha, ja ik pomp 'biogas' en regenwater terug in het net!! 8)7
Nee ik bedoel hiermee dat ik op een negatief maandbedrag ga uitkomen! Uit mijn overschot aan elektrische energie kan ik mijn gas en water betalen. (en dan zou er nog iets over moeten blijven!)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Heeft iemand nog tips voor duurzaam beleggen? Wij zijn voor ons spaargeld op zoek naar mogelijkheden met een vrij laag "risicoprofiel" zoals dat zo mooi heet, maar we hebben nog geheel geen ervaring met beleggen. Opties die ik nu op het oog heb:

- participatie in Meewind (7 - 10% rendement), via Greenchoice. Inleg 100 euro waarbij tot de realisatie van het windpark Greenchoice garant staat voor de overige 900 euro.
- certificaten Triodos (3 - 5 %)
- Zeeuwind (4%)
- Windvogel (4 - 5% rendement)

Rendementcijfers zijn grotendeels schattingen van mijn kant,als jullie andere praktijkcijfers hebben dan hoor ik het graag!

Uitbreiding van onze zonnepanelen laat ik ook nog even als optie open, want uitgaande van de kosten en opbrengsten van onze eerste installatie kom ik dan toch op een mooi rendement van 10% ... alleen is het geld dan geheel niet meer liquide te maken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Joba schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:45:
Heeft iemand nog tips voor duurzaam beleggen? Wij zijn voor ons spaargeld op zoek naar mogelijkheden met een vrij laag "risicoprofiel" zoals dat zo mooi heet, maar we hebben nog geheel geen ervaring met beleggen. Opties die ik nu op het oog heb:

- participatie in Meewind (7 - 10% rendement), via Greenchoice. Inleg 100 euro waarbij tot de realisatie van het windpark Greenchoice garant staat voor de overige 900 euro.
- certificaten Triodos (3 - 5 %)
- Zeeuwind (4%)
- Windvogel (4 - 5% rendement)

Rendementcijfers zijn grotendeels schattingen van mijn kant,als jullie andere praktijkcijfers hebben dan hoor ik het graag!
Ik heb zelf naast onze al vele jaren oude beleggingen in Triodos Groenfonds (toen nog: Windfonds en Biogrond Beleggingsfonds, begonnen we mee in juni 1998) wat spaargeld in het Renewables Europe Fund van de duurzaamste bank ter wereld (so they say) gestoken. Daar zijn inmiddels zonnestroom parken in Toledo (Spanje) van gefinancierd, maar ook windturbines op de Oosterscheldekering (flinke gaten in de dijk voor gegraven: "Dat was wel even schrikken voor Rijkswaterstaat. Elke dag kwamen medewerkers kijken of het allemaal goed ging"... >:) ) en biovergisters.

Ze claimen 5,6 % gemiddeld over de laatste 3 jaar. Fonds is in 2006 gestart. Laatste kwartaalrapport stelt dat 34% in Nederlandse projecten is geïnvesteerd. Gezien de door de bank genomen deplorabele investering condities hier geen slechte zaak, maar van Triodos had ik ook niet anders verwacht. Daarvoor is duurzaamheid immers geen lege huls of schaamgroen randje, maar core-business en drijfveer. Het 2,7 MWp zonnestroom park in Veurne (Green Fever - Scheuten Solar project), ZW. België, met natuurlijk de toen nog zeer aangename waarde van 45 eurocent per kWh aan groencertificaten, 20 jaar lang, is ook gecofinancierd vanuit dat fonds middels een "achtergestelde lening".

Ben geen medewerker maar wel enthousiast klant daar, om even duidelijk te zijn over mijn positie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Windvogel heeft in de tijd dat ik lid ben (nu drie jaar) zes tot zeven procent rendement gehad. Ik vind het een heel leuke club met dus ook een uitstekend financieel rendement. Ik kan een lidmaatschap van harte aanbevelen. Ik heb mijn neefje en nichtje ook lid gemaakt, gelijk een goede start zeg maar.

(Ook ik ben alleen lid, ben verder niet verbonden aan ze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:22:
[...]

De Windvogel heeft in de tijd dat ik lid ben (nu drie jaar) zes tot zeven procent rendement gehad. Ik vind het een heel leuke club met dus ook een uitstekend financieel rendement. Ik kan een lidmaatschap van harte aanbevelen. Ik heb mijn neefje en nichtje ook lid gemaakt, gelijk een goede start zeg maar.

(Ook ik ben alleen lid, ben verder niet verbonden aan ze)
Ben ook daar "zij-instromer" via (ex-)lidmaatschap Sunergy, de opgeheven eerste zonnestroom vereniging van Nederland waarvan de leden vervolgens "gratis lid van de Windvogel" konden worden. Heb nog geen aandelen daar gekocht, dat kun je dus naast je lidmaatschap doen en is geen verplichting. Er zijn nog diverse andere windenergie coöperaties in het land met vergelijkbare lidmaatschap en/of aandeelhouderschap constructies (mijn overbuurman is lid van Noordenwind, ik krijg het magazine van die club van hem in de bus). Windvogel heeft als interessant "fenomeen" dat ze in Duitse zonnestroom projecten hebben mee geïnvesteerd. Een van die projecten is .... het PV-dak boven de Multisol module plant van Scheuten Solar in Gelsenkirchen... Noordenwind en, vooral ook, Zeeuwind, hebben in lokale PV-initiatieven geïnvesteerd, vaak hulp bij aanschaf van installatie op scholen, gemeentelijke instellingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:25:
Er zijn inmiddels al iets van 200.000 klanten naar Greenchoice overgestapt. Gewoon met 200.000 x 1 klant.

"De eeuwige drup holt zelfs de hardste steen"
engelbertus schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 01:12:
tja
als je bij delta bespaart kun je daarvan zonnepanelen op je dak leggen...

of je nu bij delta of greenchoice bent. er wordt nog steeds dezelfde hoeveelheid energie gebruikt en er is geen particulier die besluit in duurzaamheid te investeren, en energie groen op te wekken, omdat bijvoorbeeld greenchoice er een klant bij heeft gekregen ten nadele van een leverancier die een kerncentrale zou willen bouwen ( die er dus nog helemaal niet is)

dus dat geld besparen zorgt er voor dat een consument investeren kan in groene energie ls hij bespaart door bij delta te zitten..
Greenchoice is veel meer dan administratie van meterstanden. Ze ontwikkelen tal van initiatieven om duurzame-energieprojecten in Nederland van de grond te krijgen. Ik heb via hen bijv. geïnvesteerd in Meewind, laagdrempelig en zonder transactiekosten. Een energieleverancier maakt winst en wat ze met die winst doen is het verschil tussen Delta en Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zoals reeds door me voorspeld: bij het scheppen van twee emmers water uit de regenton bleek het H2O inmiddels flink geel verkleurd te zijn. De regen doet zijn werk en spoelt het kersverse, bemodderde grind op het dak schoon. Straight into ons regenwater reservoir...

Wie weet krijg ik straks wel een extra "boost" van schoongespoeld grind reflecties rondom de zonnepaneeltjes... :*)

Nu onder regenachtige grijze hemel max. 50 Wattjes AC uit 1,34 kWp opgesteld STC vermogen [37 milliwatt per Wattpiek]... ;(

Pagina: 1 ... 5 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.