Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.176.765 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 14:16
Anoniem: 351376 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:56:
[...]
@Yilar: Mogen we je al feliciteren? Heb je bamboeluiers overwogen? Dat scheelt 1500 kilo aan afval per kind. Dat zou in heel Nederland 135 miljoen kilo afval per jaar kunnen schelen!

Het belast het milieu dus veeeeeeeel minder qua productie en afvalberg en voor je eigen portemonnee is het ook nog goed
Helemaal mee eens. Na de geboorte van onze dochter gingen wij van één naar twee vuilniszakken per week, alleen door luiers. Wasbare luiers zijn er in allerlei soorten en maten en zijn er ook in heel gebruiksvriendelijke en prettige varianten. De bamboeluiers hebben wij ook getest, maar wij hebben toch voor een ander katoen systeem gekozen (Bum Genius), omdat die veel sneller drogen. Scheelt met wassen en benodigd aantal luiers. Meeste ook tweedehands gekocht, wat natuurlijk nog duurzamer is.

En terug naar de gebruikelijke Tweakers-taal: heb dit weekend alle radiatoren van Tonzon radiatorfolie voorzien. Nu a.s. woensdag de glaszetters nog en dan moeten we weer een stapje hebben gezet in comfort en duurzaamheid!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:04

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 13:16:
...

Grind moet vrijdag op het dak komen. Nog een spannend momentje dus.
Ai....
Goede instructies geven aan de dakbedekkers!
Desnoods zelf mee het dak op?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 30-06 20:15
JeroenH schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:47:
[...]

Hier wordt iets heel waars gezegd. Ik zie die hele CO2-handel als windhandel. Mijn mening: begin aan het andere eind van de keten: laat al het fossiele spul in de grond zitten, dan worden onduurzame zaken vanzelf duur en worden er alternatieven gezocht. Maar echte duurzaamheid is moeilijk omdat het gedrag dan aangepast moet worden en wordt nog steeds ontweken. We gaan onszelf tegenkomen, dat is zeker. Dan zijn een paar zonnepaneeltjes en een zuinige koelkast niet meer genoeg.

Nog een andere kant van het begrip duurzaamheid: bevokingsgrootte. Interessante documentaire, nog een paar dagen gratis te bekijken. Iets om over na te denken.
Bedankt!
Interessant!

Ook mooi om te zien dat ze zo'n simpele oplossing voor de bevolkingsgroei presenteren: Goed onderwijs en keuzevrijheid voor vrouwen. Dat is natuurlijk wel iets waarmee je mensen over de streep trekt om ook werkelijk dingen gerealiseerd te krijgen!

En v.w.b. die CO2 handel, ik zou best bereid zijn mijn eigen CO2 uitstoot op die manier te compenseren, als ik zeker wist dat het ook effect heeft. Met al die uitzonderingsregels en andere loopholes in de emissiehandel geloof ik daar echter niets van. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 13:16:
Updeetje "PPV weer on-line" gedaan, onder de tongue-in-cheek subtitel: "Linkse hobby gecontinueerd"....

Leuk plaatje d'r bij:

[afbeelding]

Linker paneeltjes tijdelijk nog ff beschaduwd door zeildoeken op stellage, maar die gaan hopelijk z.s.m. weg. Screendump was van half vier 's middags, dus toen stond de zon al zeer ongunstig in het westen, en er was veel bewolking (systeem output kan hier op zonnige momenten ver over de 1.000 Watt AC komen, maar daarvoor moeten we even op het voorjaar wachten). Paneeltjes helemaal rechts in de matrix staan naar pal zuid cq. iets west van zuid georiënteerd (totale kWh output over langere tijd ontloopt die van de rest echter weinig).

Grind moet vrijdag op het dak komen. Nog een spannend momentje dus.
Mooi Zonnigtype, en mooi dat ze het dak niet in juni vervangen hebben. Echt veel heb je niet gemist in oktober.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 10:41
[...]
@Yilar: Mogen we je al feliciteren? Heb je bamboeluiers overwogen? Dat scheelt 1500 kilo aan afval per kind. Dat zou in heel Nederland 135 miljoen kilo afval per jaar kunnen schelen!
Wij hebben al een aantal variaties qua luiers geprobeerd. Helaas hebben wij toch geconstateerd dat de echte pampers simpelweg het beste scoren op drooghouden van de billen.

Erg veel luiers lekken door (dus nat beddengoed als je het niet op tijd ziet, blijven klam, en na diverse potjes sudocrem voor alle schrale billen zijn we toch maar weer terug bij de pampers, en blijven de billen lelieblank. Blije kinderen, blije ouders. En de pampers gaan keurig gescheiden in de luiercontainer, die als het goed is nog steeds op milieugunstige manier worden afgebroken.

Katoenen luiers betekent kookwas. (JA, dat wil je, als je weet wat een rotavirus aanricht met je kindje ;))

Bij veel andere luiers merk je dat er veel meer materiaal nodig is voor dezelfde absorptie. Dat telt dus zowel bij de aanvoer als afvoer.

Onze verdere duurzame bijdrage op luiergebied; bij pampers kan je goed zien hoe vol ze zitten, omdat de absoberende laag dikker wordt. Zodoende wordt de luier pas verwisseld als ie echt vol zit.

Tot zover onze duurzame kinderen...(Oh ja ze spelen met (4e hands ;))blokken ipv electrisch spul)

Oh ja, en met zindelijkheid moet je niet wachten tot ze er zelf achter komen. Mijn dochtertje van 1 3/4 jaar plast al keurig op de pot tussen iedere luierwissel, en "zeurt" ook regelmatig om het potje, om te poepen.

Tegen de tijd dat ze 2 is, denk ik dat ze nog maar heel weinig luiers nodig heeft. Ik lees her en der dat men als gemiddelde zindelijkheids-leeftijd 3 jaar en 2 maanden aanhoudt. Lijkt mij in elk geval erg hoog, de meeste ouders die ik ken hadden die klus al ver voor de 3e verjaardag geklaard...

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 31-10-2010 21:19 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:11
ericplan schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:02:
[...]

Echt veel heb je niet gemist in oktober.
Om precies te zijn : 71,24 kWh/kWp (viel me nog niet tegen na zo'n maand meteorologische ellende..)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Punkrocker schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:57:
[...]

Ai....
Goede instructies geven aan de dakbedekkers!
Desnoods zelf mee het dak op?
Ja, ik zit er letterlijk en figuurlijk bovenop. Ben ook meteen gaan kijken toen die giga compressor het grind er af begon te zuigen en me meteen voorgesteld. Was geen probleem. Maar daarna is er dus wel iets misgegaan toen de dakhazen met panelen gingen schuiven tijdens hun werkzaamheden. Ben tussentijds gaan kijken, dak stond bomvol spullen, dus ik kan me voorstellen dat ondanks alle suggesties en aangeboden hulp, er dingen toch niet helemaal gingen zoals ik me die had voorgesteld. Het had erger kunnen zijn natuurlijk, ik moet nog zien of de kleine schades daadwerkelijk impact zullen hebben.

Probleem met dit soort grote klussen is dat je heel veel partijen hebt: verhuurder, hun opzichter, grind afzuig/opbreng bedrijf, dakdekkers (weer een ander bedrijf), schilders, kozijn/sluitwerk herstellers, daar weer een hoofdaannemer boven. Ga d'r maar aan staan om dat allemaal in de gaten te houden.

Nou ja. Vandaag in ieder geval weer 336 Wattuurtjes binnen geharkt, dat schiet lekker op... ;(
Mooi Zonnigtype, en mooi dat ze het dak niet in juni vervangen hebben. Echt veel heb je niet gemist in oktober.
Ik zal het je sterker vertellen: twee weken voordat we op vakantie gingen kreeg ik te horen dat ze midden in onze vakantie de start van de dakwerkzaamheden hadden gepland... Direct overleg gepleegd, en ik kreeg het gelukkig gedaan, in samenspraak met hoofdaannemer en dakdekkersbedrijf, dat ik direct na onze vakantie pas de panelen hoefde af te koppelen, en ze de dag erna zouden beginnen met grind zuigen. Toen we terugkwamen, stond de dakbeveiliging er al, dus beetje schaduw in die week gehad op deel panelen, maar in ieder geval hebben we de vakantie dip mooi kunnen meenemen (alles thuis uit inclusief leeggegeten koelkast, Ferrarismeter was 50 kWh teruggedraaid ondanks slecht weer hier en mechanische ventilatie op basis stand).

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 31-10-2010 22:03 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Binnenkort is er weer een algemene ledenvergadering van de Zonnestroom Producenten Vereniging
(www.zonnestroomproducenten.org) Bij deze de oproep die verstuurd is per email.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Graag nodigen wij u uit voor de algemene ledenvergadering van de ZPV.

De ALV 2010 van de ZPV wordt gehouden op zaterdag 13 november a.s. in Apeldoorn, in het Kruispunt - Open Huis aan de Zilverschoon 114, 7322 GK in Apeldoorn. De ALV begint precies om 11:00 uur en duurt tot 14:00 uur. De zaal is open vanaf 10:30 en verse koffie/thee staat voor u klaar.

Naast veel nieuws en ontwikkelingen is de bijeenkomst in het bijzonder belangrijk omdat er diverse bestuursfuncties vrijkomen. Bent u geïnteresseerd of denkt u hierover, dan kunt u dit ter plaatse of liefst van te voren per e-mail melden bij de voorzitter (voorzitter@zonnestroomproducenten.org). We hebben dringend versterking nodig van het bestuur en mensen die meer of mindere tijd willen assisteren bij de steeds uitbreidende promotie activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

Kwoot van Zonnigtype:
Ga d'r maar aan staan om dat allemaal in de gaten te houden.
Ik vermoed dat we je dat wel kunnen toevertrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik vul net mijn maandopbrengst in op Sonnenertrag, en daar is iets vreemds aan de hand. Voor Nederland geeft hij 85 kWh/kWp gemiddelde opbrengst over de maand oktober, meer dan september.

Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1po2O8MwjhYZIc8qGZNAmjBJhCzgGhJvVWToXyxTLGN1KJ7OJsZ8XRooSAnf5hPz39bhQjplS_0qT4hNosFIokHOW5t3nG9-k2/sonnenertrag.jpg?psid=1

Maar als ik de 'Bestenliste' voor Nederland okt 2010 opvraag, zie ik maar 1 installatie die boven de 85 kWh/kWp uitkomt, de rest is onder de 80. Aan de linkerkant staat nog oktober 2009 met 50 kWh/kWp. Weet iemand wat hier aan de hand is? :?

Mijn opbrengst was trouwens 61 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
mightym schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:47:
[...]

Om precies te zijn : 71,24 kWh/kWp (viel me nog niet tegen na zo'n maand meteorologische ellende..)
Anne vdr Bom schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:40:
Weet iemand wat hier aan de hand is? :?

Mijn opbrengst was trouwens 61 kWh/kWp.
71,45 kWh/kWp hier in Eindhoven.
Ik had al gezien dat er niets van die waardes klopten. Zowel voor NL als voor Noord Brabant.
Misschien gaat er ergens iets mis in het mechanisme voor de berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Dat is wel vaker aan het begin / eind van de maand, dat de totaalgegevens van de afgelopen maand nergens op slaan. Ik zie hier in Friesland een gemiddelde over oktober van 101,44 kWh/kWp. Da's erg knap, omdat het in het Noorden juist relatief somberder was dan in de rest van NL. Mijn eigen Friese installatie haalde slechts een schamele 55,1 Kwh/kWp... :| Afgelopen woensdag een voor mij all-time-low voor de maand oktober, met slechts 0,1kWh/kWp dagopbrengst... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

help

enige tijd geleden is er al een discussie geweest over hetvolgende

je heb een sde beschikking maar wilt meer kWp op je dak monteren.

conclusie was dacht ik destijds dat mag maar niet meer dan 15kWp van wege klein en groot.

nu krijg ik een brief van agentschap NL met daarin de volgende tekst (ingekort)

in 2009 hebben WIJ u subsidie verleent voor 5500wp

uit gegevens van certiq is gebleken dat u 7000wp heeft geinstalleerd

IK zal uw subsidiebedrag niet verhogen

wel is het toegestaan het geinstalleerd vemogen te verhogen tot 0,007mw

moet ik hier nu lezen max. 7000wp
of het je mag verhogen tot (15000wp categorie klein)???

voordat ik eventueel bezwaar ga maken wat is jullie mening of is er al een evaringsdeskundige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Je mag dus wel meer installeren, wordt blijkbaar ook geregistreerd (wil je nu toch 14kWp, dan 'moet' je dat weer doorgeven) Je krijgt alleen subsidie over het goedgekeurde gedeelte, 5,5kWp dus. Zo lees ik het tenminste.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Haha, zelfs over luiers wordt nagedacht. En terecht, blijkbaar. Ik ben (nog) geen vader, maar ik ben me er nu iig van bewust. Volgens mijn collega moet je gewoon katoenen luiers gebruiken. Dat voelt zo rot, dat ze zo uit de luiers zijn.. :P

Mijn PV systeem is zelfs al opgestart. Had ik niet verwacht met die dichte mist. Tussen 0800 en 0900 is er 0,6 kWh opgewekt.

De PV-borrel van mijn bedrijf is trouwens de 26ste van november om 15:00 uur in Wierden. Voor degenen die eens kennis willen maken, mijn systeem willen zien of gewoon andere GoT'ers willen ontmoeten, jullie zijn van harte welkom. Laat het me wel even via PM weten, dan stuur ik je een officiele uitnodiging.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Mistraller schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:13:
[...]

Wij hebben al een aantal variaties qua luiers geprobeerd. Helaas hebben wij toch geconstateerd dat de echte pampers simpelweg het beste scoren op drooghouden van de billen.

Erg veel luiers lekken door (dus nat beddengoed als je het niet op tijd ziet, blijven klam, en na diverse potjes sudocrem voor alle schrale billen zijn we toch maar weer terug bij de pampers, en blijven de billen lelieblank. Blije kinderen, blije ouders.
Dat gaat wel op voor sommige katoenen luiers, maar niet voor bamboeluiers. Bamboe absorbeert tot 70% beter dan katoen. Zie dit filmpje. Dit in combinatie met de zachtheid van het materiaal en de eigenschap dat het van nature antibacterieel is, voorkomt juist schrale billen (mijn broer gebruikt ze voor zijn dochter en bevestigt dit).
En de pampers gaan keurig gescheiden in de luiercontainer, die als het goed is nog steeds op milieugunstige manier worden afgebroken.
Hoe goed de scheiding via de luiercontainer in de praktijk werkt, weet ik niet. In het artikel van Trotse Moeders staat er over luierafval in het algemeen:
omdat er veel kunststoffen in de luiers zijn verwerkt, duurt het minstens 200 jaar voordat ze zijn vergaan. Daarom gaat het overgrote deel van het luierafval in de verbrandingsoven, met alle nare milieugevolgen van dien (uitstoot van het broeikasgas CO2 en het giftige dioxine).
Katoenen luiers betekent kookwas. (JA, dat wil je, als je weet wat een rotavirus aanricht met je kindje ;))
Bamboe is van nature antibacterieel.
Bij veel andere luiers merk je dat er veel meer materiaal nodig is voor dezelfde absorptie. Dat telt dus zowel bij de aanvoer als afvoer.
Zoals gezegd absorbeert bamboe juist tot 70% beter dan katoen. Bovendien is bij de productie van katoen heel erg veel water nodig en bij bamboe niet. Bamboe is biologisch afbreekbaar Overigens is de suggestie van VincentH, 2e hands luiers, natuurlijk nog beter.
Ik lees her en der dat men als gemiddelde zindelijkheids-leeftijd 3 jaar en 2 maanden aanhoudt. Lijkt mij in elk geval erg hoog, de meeste ouders die ik ken hadden die klus al ver voor de 3e verjaardag geklaard...
Zou best kunnen. Ik heb en wil geen kids, dus heb geen idee wat gemiddeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SunshineCompany schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:45:
Haha, zelfs over luiers wordt nagedacht. En terecht, blijkbaar.
Tja, het is goed om bezig zijn met je eigen elektriciteitsverbruik verminderen, maar uiteraard is het minstens even belangrijk om je bewust te zijn van de elektriciteit, olie en water die verbruikt wordt (en de CO2-uitstoot) die komt kijken bij de productie en afvalverwerking van aankopen die je doet. Met bewuste keuzes kan er op die manier ook heel wat bespaard worden.

[ Voor 196% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 01-11-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:52
quote:
Katoenen luiers betekent kookwas. (JA, dat wil je, als je weet wat een rotavirus aanricht met je kindje )

Ecowoman schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:13:
Bamboe is van nature antibacterieel

Ik heb iets te lang bij unilever wasmiddelen gewerkt om te weten dat koken echt alleen werkt. Voor het doden van bacterien werkt thuis eigenlijk alleen kookwas in de industrie zijn er wel lage temperatuur wasprocessen die de normen halen.
Antibacterieel ≠ Geen bacterien.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 01-11-2010 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Nog niemand dit gezien? Eneco baas stelt voor alle subsidie op energie af te schaffen
Kijk nu gaat het ergens op lijken!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Goed nieuws. Zo moet het verder. En de Energiebelasting moet de VVD niet afschaffen, maar juist verhogen.Grootverbruikers ( > 50.000 kWh / jaar) betalen nog maar 0,01 cent / kWh Energiebelasting. Schandalig. Juist bij deze bedrijven kan er vaak relatief makkelijk bespaard worden. Door de Energiebelasting in de bovenste groep te vergroten gaat men juist nadenken over besparen. Nu is die stimulans er absoluut niet bij veel bedrijven.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SunshineCompany schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:20:
[...]

Goed nieuws. Zo moet het verder. En de Energiebelasting moet de VVD niet afschaffen, maar juist verhogen.Grootverbruikers ( > 50.000 kWh / jaar) betalen nog maar 0,01 cent / kWh Energiebelasting. Schandalig. Juist bij deze bedrijven kan er vaak relatief makkelijk bespaard worden. Door de Energiebelasting in de bovenste groep te vergroten gaat men juist nadenken over besparen. Nu is die stimulans er absoluut niet bij veel bedrijven.
Het gaat bij de VVD om de BTW die over de energiebelasting wordt geheven.
Niet om de belasting zelf.
Zoals ik hier eerder al had aangegeven.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mike70 schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:41:
[...]

Het gaat bij de VVD om de BTW die over de energiebelasting wordt geheven.
Niet om de belasting zelf.
Zoals ik hier eerder al had aangegeven.
Oh, verkeerd gehoord op de radio. Vond het al apart dat hij het over 'belasting over belasting' had. Nu snap ik het. :)

Maargoed, prima dat de BTW vervalt, dat trekken ze wel weer op de Energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leonbong schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:42:
Ik heb iets te lang bij unilever wasmiddelen gewerkt om te weten dat koken echt alleen werkt. Voor het doden van bacterien werkt thuis eigenlijk alleen kookwas in de industrie zijn er wel lage temperatuur wasprocessen die de normen halen.
Antibacterieel ≠ Geen bacterien.
Ik ben wel benieuwd naar jullie testresultaten met bamboestof, aangezien dat in Nederland nog relatief onbekend is. Deze testresultaten van bamboestof heb ik tot nu toe kunnen vinden zonder dat er een was aan te pas is gekomen:
A study by the CTITC (China Textile Industry Testing Centre) showed that after introducing bacteria to a sample of bamboo fabric a 99.8 reduction in bacteria occurred over a 24-hour period.
Onze eigen ervaring is wel dat 100% bamboe dekbedhoezen op 30C wassen even goed werkt tegen huismijt als katoenen dekbedhoezen wassen op 60C *O* , terwijl het veel minder jeuk oplevert door de thermowerking en doordat het beter ademt en vocht opneemt en meteen weer afgeeft . Alleen voorkwam die was op 60C van het katoenen beddengoed naast alle koude wasjes wel dat er vetluis in de wasmachine kwam -O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Maar, maar, als alle bamboe voor luiers wordt gebruikt, wat eten de pandabeertjes dan nog? ;( ;(

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 01-11-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SunshineCompany schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:56:
Maar, maar, als alle bamboe voor luiers wordt gebruikt, wat eten de pandabeertjes dan nog? ;( ;(
Voor bamboestof wordt Moso, Dragon and Ci bamboe gebruikt en dat is niet het soort bamboe dat panda's eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SunshineCompany schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:56:
Zijn toch al gedoemd om uit te sterven. :'(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmmmmmmmm.
De bomen van de buren hebben mijn opbrengst flink toegetakeld: 26 kWh/kWp over oktober.
Het goede nieuws is dat de grootste boom echt gekapt gaat worden en de andere boom flink gesnoeid gaat worden, dus de opbrengst zal niet slechter worden 8)

Los hiervan nog een andere vraag: ik zoek nog een zuinige switch vanwege het sterk toenemen van internet-enabled apparatuur, en ik dacht dat dat hier al eens langs was gekomen, maar ik kan de posts niet meer vinden, dus als iemand nog een zuinig ding weet, dan hou ik me aanbevolen :9~

Laat maar, al wat gevonden op hardwareinfo:

Resultaten: energieverbruik
In het dagelijkse gebruik ga je deze verschillen in snelheid niet merken. De metingen van het energieverbruik leverden een wat gevarieerder beeld op en die zal je op jaarbasis wél merken, zij het marginaal. Het verschil in verbruik bij alle modellen tussen load en idle is verwaarloosbaar. De onbetwiste winnaar qua zuinigheid is de D-Link 8-poorts switch. Met vier aangesloten PC's verbruikt deze 4,9 Watt onder load, terwijl hij zonder aangesloten PC's slechts 1,8 Watt verbruikt. Vergeleken met het 8-poorts model van Belkin, welke 9,6 Watt respectievelijk 7,9 Watt verbruikt, is dat fors zuiniger. Maar aangezien het een besparing op jaarbasis van een euro of acht betekent, is de enige reden om de D-Link boven de Belkin te verkiezen de gemiddeld vijf euro lagere prijs van de eerste...

Die 1,8W overleef ik wel en compenseert in ruime mate het kunnen disablen van de draadloze adapters van de TV/PS3/Wii, want die verstoken juist de nodige watts extra als je draadloos aanzet...

[ Voor 52% gewijzigd door Mars Warrior op 01-11-2010 12:59 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oeh, leuk solar speeltje:

http://www.logitech.com/n...ard/devices/k750-keyboard

Misschien toch wel leuk voor in 't kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Voor de Bühne dus, alles wat er nu is afschaffen en een andere belasting instellen met een bepaald effect.
Dramatischer gesteld natuurlijk, voor het media effect.

Ik ben natuurlijk wel voor een Co2 heffing waar dit natuurlijk op neer komt.

Subsidie
".... In zekere zin mogen gunstige fiscale maatregelen ook beschouwd worden als subsidievormen. "

Die BTW over de EB opmerking van de VVD. Wat een kansloze opmerking. Inderdaad maak er EB van per saldo hetzelfde. Wat maakt dat rechtvaardiger dan het nu is?
In ieder geval is duidelijk dat in een tijd van bezuinigen dit niet kan worden doorgevoerd zonder compensatie van het gemis aan inkomsten door diezelfde overheid. (terecht ook)

2 a 3 cent extra EB SVP!!! (goed voor de staatskas, goed voor grid-pariteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik wens ze veel "succes" toe met de besprekingen (**not**, want dan wordt de gesaldeerde waarde van mijn zonnestroom ook minder... 8)7 ).

Is immers standaard voor alle producten, en hun eigen ConsuWijzer zegt dit:
Wat is BTW?

Bij bijna alle producten die u koopt, betaalt u belasting: BTW (Belasting Toegevoegde Waarde). Bij energie betaalt u 19% BTW. U betaalt deze BTW aan uw energiebedrijf en netbeheerder. Daarna betalen uw energiebedrijf en uw netbeheerder het geld aan de overheid.
BTW over het totaalbedrag

U krijgt een rekening van uw energiebedrijf. U betaalt 19% BTW over het eindbedrag van deze rekening. Dit betekent dat u ook BTW betaalt over de energiebelasting. Waarom is dit zo?

In de wet staat dat een verkoper BTW moet heffen over het totaalbedrag dat hij vraagt aan de koper. Daardoor betaalt u over de hele rekening BTW, ook over de energiebelasting. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij benzine. Voor benzine betaalt u benzineaccijns, en hierover betaalt u ook BTW.
En hun eigen Rijksoverheid site meldt:
Betaal ik btw over mijn energiebelasting?

U betaalt 19 % belasting over toegevoegde waarde (btw) over de energiebelasting. Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw of omzetbelasting over de totale verkoopprijs van een product. Dit is geregeld in de Wet op de omzetbelasting. U betaalt dus btw over zowel de energie als over de energiebelasting.

Betaalwijze btw over energiebelasting

U betaalt de btw aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier draagt de btw vervolgens weer af aan de Belastingdienst.
En hier:
Belasting Toegevoegde Waarde (BTW)
Zoals over bijna alle producten betalen consumenten ook over energie 19% BTW. Energieleveranciers en netbeheerders brengen deze BTW bij u in rekening en dragen deze vervolgens af aan de belastingdienst.

Er wordt ook BTW geheven over de Energiebelasting. Dit komt door artikel 8 van de Wet op de omzetbelasting 1986. Dit artikel bepaalt dat bij levering van goederen en diensten door een ondernemer, omzetbelasting geheven moet worden over het totaal van de door de leverancier in rekening gebrachte vergoeding. Dit betekent dat wanneer de verkoopprijs van een product is opgebouwd uit de kostprijs, accijns en winstmarge, de BTW wordt berekend over de totale prijs. Als u bijvoorbeeld benzine koopt, betaalt u dus BTW over de benzineaccijns. Andere voorbeelden waarbij dit geldt zijn rookwaar en alcoholische dranken.
Voor energie geldt dus dat over de gehele rekening, inclusief de Energiebelasting, BTW betaald moet worden. Op vastrecht, periodieke aansluitvergoeding en de meterhuur is hetzelfde van toepassing. Deze wijze van berekening is voorgeschreven door een richtlijn van de Europese Unie.
Dat wordt een robbertje met opgestroopte mouwen vechten in Brussel, beste meneer Rutte...

... en als je dat gevecht onverhoopt met wat kleerscheuren gaat winnen, beste Mark, eerste even dit recente documentje van de EU doornemen (bomvol excise duties waar overheen door alle lidstaten BTW/VAT wordt geheven). Dan meteen, Recht Door De Zee Der Vrijheid, beste Mark, óók de afroming over de accijns op tabak én de BTW over de alcohol accijns ÉN de Belasting Toegevoegde Waarde over de benzineaccijns ALLEMAAL afschaffen. Dat schijnt in jullie Haagse terminologie immers "Level Playing Field" te heten.

Kijken of 't ie tegen die tijd ook nog een Rechte Rug weet te houden, of dat hij eigenlijk wel stiekem een beetje van die zeer lucratieve inkomstenbronnen houdt waarmee hij extra snelwegen en kerncentrales op onze kosten kan betalen.

Of gewoon skippen dat plannetje...

(Misschien is hij inmiddels gealarmeerd door het feit dat de SDE PLUS weer zo veel geld bij zijn arme onderdanen weg gaat roven, dat hij probeert er iets tegenover te stellen "om de pijn te verzachten". Of zoiets)

En die opmerking van Jeroen de Haas van Eneco over de CO2 "rechten". Emissietrading is uitsluitend in het voordeel van de e-bedrijven. Als "we" het daarvan zouden moeten hebben, hoeft de burger alleen maar in zijn/haar luie stoel te blijven zitten, "en wordt alles wel door de e-sector geregeld".

Zoals wijlen Hermann Scheer reeds heeft voorspeld: dat gaat beslist géén duurzame energie revolutie brengen, maar blijft de sector als monopolist in de kaart spelen. Eneco heeft nog steeds een paar punten voor, maar ik zou gaarne de rol van de burger uitvergroot zien, ten koste van de door hen vertegenwoordigde sector... Gewoon, om de verhoudingen weer iets beter in balans te brengen. Die zijn ver te zoeken momenteel, je word knettergek van de proef ballonnetjes gevuld met zwaar gehypte CO2 onzin...

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 01-11-2010 15:19 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zeker een hoog gadget gehalte, maar als de accu van je tobo vol zit dan zitten die zonnecellen een beetje niks te doen. Als je een tobo neemt met oplaadbare batterijen dan weet je zeker dat ze met je eigen zonnestroom zijn opgeladen en de rest gaat weer het net in.

Maar het ziet er natuurlijk wel leuk uit op je bureau ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Laatst online: 07-07 13:00
[...]

Erg veel luiers lekken door (dus nat beddengoed als je het niet op tijd ziet, blijven klam, en na diverse potjes sudocrem voor alle schrale billen zijn we toch maar weer terug bij de pampers, en blijven de billen lelieblank. Blije kinderen, blije ouders. En de pampers gaan keurig gescheiden in de luiercontainer, die als het goed is nog steeds op milieugunstige manier worden afgebroken.

Onze verdere duurzame bijdrage op luiergebied; bij pampers kan je goed zien hoe vol ze zitten, omdat de absoberende laag dikker wordt. Zodoende wordt de luier pas verwisseld als ie echt vol zit.

Tot zover onze duurzame kinderen...(Oh ja ze spelen met (4e hands ;))blokken ipv electrisch spul)

Oh ja, en met zindelijkheid moet je niet wachten tot ze er zelf achter komen. Mijn dochtertje van 1 3/4 jaar plast al keurig op de pot tussen iedere luierwissel, en "zeurt" ook regelmatig om het potje, om te poepen.

Tegen de tijd dat ze 2 is, denk ik dat ze nog maar heel weinig luiers nodig heeft. Ik lees her en der dat men als gemiddelde zindelijkheids-leeftijd 3 jaar en 2 maanden aanhoudt. Lijkt mij in elk geval erg hoog, de meeste ouders die ik ken hadden die klus al ver voor de 3e verjaardag geklaard...
Het bedrijf Knowaste uit Arnhem heeft een periode luiers gerecycled. Gestart in 2007 maar ondertussen gestopt. Waarom weet ik niet. Het initiatief was goed.

En zindelijk maken voordat ze twee worden kan best, maar dan moet je wel een erg regelmatige leefritme hebben en het liefst zonder externe opvang. Bij ons, twee werkende ouders, met gastouderopvang was 3 jaar en twee maanden realistisch. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379370

Installatie is 8 oktober in gebruik genomen. Opbrengst deze maand 74,9 kWh. Dat is 63.7 kWh/kWp. Ben ik erg tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Hm juist ja, ik had het laatst over mijn 40 jaar oude koelkast die zo'n 330kWh verbruikt per jaar. Valt opzich mee voor zo'n oud ding, maar kan natuurlijk beter.

Nu kom ik er net achter dat mijn livebox (modem van Orange, nu Online) met een pcmcia draadloos netwerkkaartje erin 30W continue gebruikt!
Dat is dus 263kWh per jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:01
Ikke! schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:18:
Nu kom ik er net achter dat mijn livebox (modem van Orange, nu Online) met een pcmcia draadloos netwerkkaartje erin 30W continue gebruikt!
Dat is dus 263kWh per jaar 8)7
De oplossing is altijd simpel:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/05/20080709doordrukstekker.jpg

Gewoon uitzetten als je heb niet gebruikt. Ik blijf het zeggen: de maatregel die in ons huishouden de meeste elektriciteit bespaarde was het simpelweg 100% uitbannen van sluipverbruik. Als wij slapen of niet aanwezig zijn is ons huis elektrisch gezien dood - op de koelkast, CV-ketel en zonnestroompanelen na.

Het kan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

Er gaat van alles mis bij sonnenertrag.eu. Hoewel ik toch echt mijn (lage) opbrengst voor oktober (zo'n 63kWh) goed heb ingegeven (gaat automatisch) maakt ie er nu 66.3 kWh/kWp van. Daar klopt niets van. Gisteren klopte de getallen nog... erg raar. Iemand anders ook dit soort dingen gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ikke! schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:18:
Hm juist ja, ik had het laatst over mijn 40 jaar oude koelkast die zo'n 330kWh verbruikt per jaar. Valt opzich mee voor zo'n oud ding, maar kan natuurlijk beter.
Ikke! jij hebt toch die zelfbouwzonneboiler? Hoe bevalt die nou je hem al een tijdje in gebruik hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 239001 schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:39:
Er gaat van alles mis bij sonnenertrag.eu.
Ik ben er ook me gestopt. Ze hebben twee keer mijn account gewist (per ongeluk, voor zover ik weet) en toen vond ik het mooi geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 01-11-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

JeroenH schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:31:
Gewoon uitzetten als je heb niet gebruikt.
Ja, ga ik vannacht maar eens proberen, kijken of hij zijn instellingen onthoudt. Ben ik alleen niet bereikbaar op mijn vaste nummer, maar die weet toch bijna niemand :+
Erasmo schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:55:
[...]

Ikke! jij hebt toch die zelfbouwzonneboiler? Hoe bevalt die nou je hem al een tijdje in gebruik hebt? :)
Klopt ja. Hij was niet bepaald praktisch, maar dat wist ik van tevoren. Hij is niet aangesloten op de boiler oid, kon er iets meer dan 10l water aftappen met een kraantje en dan weer bijvullen.
Helaas bleef het water wat roestig, doordat ik een tweedehands radiator gebruikt heb. Heb hem echt maar een paar keer gebruikt. De laatste 2 maand doet hij weinig meer kwa temperatuur, warmt vast wel wat op af en toe, maar niet heet genoeg. Zal eens meten hoe warm het water nog wordt als de zon wel goed schijnt, maar het heel koud is buiten.

Conclusie van het verhaal is dat het prima mogelijk is om een zonneboiler te maken met radiatoren als collectors, zeker voor gebruik in de zomer. Denk dat heatpipes het bij kouder weer beter doen.

Heb laatst eens uitgerekend (met gedeeltelijk geschatte kosten) wat het kost om een beetje vermogen aan collectors zelf te maken, met nieuwe radiatoren, houten behuizingen en (veiligheids)glasplaten erop ipv polycarbonaat. Kwam erop neer dat je voor hetzelfde geld net zo goed kant en klare heatpipe collectoren kon kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:03:
[...]

Ik ben er ook me gestopt. Ze hebben twee keer mijn account gewist (per ongeluk, voor zover ik weet) en toen vond ik het mooi geweest.
Als dat zo door gaat hoef ik niets te doen om bovenaan de lijst te komen :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:54:
[...]

Als dat zo door gaat hoef ik niets te doen om bovenaan de lijst te komen :+
Zet nog een spiegeltje voor je Sunpowers.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mike70 schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:11:
[...]

Zijn toch al gedoemd om uit te sterven. :'(
Luiers van pandaberen-vacht 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ikke! schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:53:
[...]
Klopt ja. Hij was niet bepaald praktisch, maar dat wist ik van tevoren. Hij is niet aangesloten op de boiler oid, kon er iets meer dan 10l water aftappen met een kraantje en dan weer bijvullen.
Helaas bleef het water wat roestig, doordat ik een tweedehands radiator gebruikt heb. Heb hem echt maar een paar keer gebruikt. De laatste 2 maand doet hij weinig meer kwa temperatuur, warmt vast wel wat op af en toe, maar niet heet genoeg. Zal eens meten hoe warm het water nog wordt als de zon wel goed schijnt, maar het heel koud is buiten.

Conclusie van het verhaal is dat het prima mogelijk is om een zonneboiler te maken met radiatoren als collectors, zeker voor gebruik in de zomer. Denk dat heatpipes het bij kouder weer beter doen.

Heb laatst eens uitgerekend (met gedeeltelijk geschatte kosten) wat het kost om een beetje vermogen aan collectors zelf te maken, met nieuwe radiatoren, houten behuizingen en (veiligheids)glasplaten erop ipv polycarbonaat. Kwam erop neer dat je voor hetzelfde geld net zo goed kant en klare heatpipe collectoren kon kopen :P
Ik denk dat ik binnenkort iets vergelijkbaars ga bouwen op het afdakje mijn bijkeuken. Op marktplaats moet wel ergens een goedkoop expansievat+radiator op te pikken zijn en dan heb je een makkelijke oplossing voor een emmertje water in de zomer.

En het is natuurlijk leuk om een beetje aan te klussen :P De simpelheid van je idee staat me iig wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Net mailtje van ons drinkwaterbedrijf (Dunea), of we de meterstanden ff door willen geven.

Linkje door naar hun site gevolgd, meter code stond al klaar, meterstand afgelezen en opgegeven, naar volgende elektronische pagina waar resultaat verbruik voor periode van bijna een jaar reeds klaar staat: 23 kuub in 1 jaar en 8 dagen.

En dat tegen een tarief van 1,16 euri/kuub incl. 6% BTW, plus 16,6 euricent/kuub waterbelasting (incl. BTW).

Dah kénne we wel lije, zouden ze in Leiden zeggen... Althans, als het over de pure waterkosten zou moeten gaan. Wat natuurlijk, helaas pindakaas, niet het hele verhaal is. Over de vastrecht kosten van 60,95 Euripegels zouden we het liever niet hebben, daar blijven we ons blauw aan betalen, met daar bovenop nog eens vette precario á raison van 31,80 Euri incl. BTW voor de Leidse gemeentekas. Op basis van de tarieven voor 2010 zou dat betekenen dat we met ons superlage verbruik op variabele (door gedrag beïnvloedbare) kosten komen van 30,50 Euri. Vastrecht incl. precario hakt er zoals gebruikelijk vet in met 92,75 Euri schoon aan de haak. Verhouding beïnvloedbare/niet beïnvloedbare kosten een absurde factor een staat tot drie. Lekker prikkelend voor verdere besparing, maar niet heus... Zou mevrouw Neppérus van de VVD daar nou ook van vinden dat die waterbelasting dan maar BTW-loos geheven moet gaan worden? En dan? Nog meer vastrecht laten heffen om de kosten via de linkerzijde dan maar weer terug te laten halen?

Na invoer optie versturen resultaat naar eigen mail adres, nota volgt automatisch.

Het invoeren/verwerken van de meterstand gaat heel wat soepeler, sinds het bedrijf de eigen administratie weer is gaan voeren en ze (hopelijk definitief) weg zijn bij de toko van het bekende "customer care center" van een inmiddels Zweeds staatsbedrijf in energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 10:41
Anoniem: 351376 schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar jullie testresultaten met bamboestof, aangezien dat in Nederland nog relatief onbekend is. Deze testresultaten van bamboestof heb ik tot nu toe kunnen vinden zonder dat er een was aan te pas is gekomen:
[...]
Onze eigen ervaring is wel dat 100% bamboe dekbedhoezen op 30C wassen even goed werkt tegen huismijt als katoenen dekbedhoezen wassen op 60C *O* , terwijl het veel minder jeuk oplevert door de thermowerking en doordat het beter ademt en vocht opneemt en meteen weer afgeeft . Alleen voorkwam die was op 60C van het katoenen beddengoed naast alle koude wasjes wel dat er vetluis in de wasmachine kwam -O- .
Dat soort onderzoeken kan je met een heeeele grote korrel zout nemen als je het mij vraagt. Want ik lees hier dus eigenlijk dat de opvolger van penicilline is gevonden....bamboe in tabletvorm en de bacteriën verdwijnen als sneeuw voor de zon.... 8)7 Niet dus. Bacteriën uit ontlasting zijn a) omringt door voedingsstoffen, en b) kunnen vaak extreem goed overleven. En vanwege puntje b is buikgriep zo lastig te bestrijden. Onze dochter heeft met het Rotavirus in het ziekenhuis gelegen. Dat virus gaat pas kapot bij hoge temperaturen, en kan zelfs in de lucht overleven.
Als bamboeluiers zo goed absorberen, moet je wel flink wassen om alles eruit te krijgen en gaat het sneller-zindelijk verhaal dus al helemaal niet op trouwens.
Maar goed, dit gaat allemaal redelijk offtopic, en de discussie over wassen op bepaalde temps is al eens gevoerd.
Op dit gebied is het daarnaast het allermoeilijkste om op duurzaam gebied iets te bereiken. Ouders willen altijd het beste voor hun kind, pas op de 2e plaats wil men daar comfort voor inleveren. Luiers wassen is nou niet het meest prettige klusje wat ik mij kan voorstellen. Vooral als ze vaste hap gaan eten :r

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

Vraagje: zijn er al NoordHollanders die energie betrekken van de NoordHollandse Energie Coöperatie ?
Over een paar maandjes ben ik bevrijd van de ketenen van Varkenstal en zoek een groen alternatief. Deze coöperatie lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Erasmo schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:46:
[...]

Ik denk dat ik binnenkort iets vergelijkbaars ga bouwen op het afdakje mijn bijkeuken. Op marktplaats moet wel ergens een goedkoop expansievat+radiator op te pikken zijn en dan heb je een makkelijke oplossing voor een emmertje water in de zomer.

En het is natuurlijk leuk om een beetje aan te klussen :P De simpelheid van je idee staat me iig wel aan :)
Leuk :)
Ik heb een 10liter koperen boilervat gekregen van een collega. Die vervolgens geisoleerd (mal gemaakt met karton en daar pur schuim ingespoten). Viel nogal tegen hoeveel schuim er uit zo'n spuitbus kwam, maar af en toe wat water eroverheen tijdens het expanderen scheelde veel.
Probeer wel een roestvrije radiator te vinden.
Als je het vat hoger plaatst dan de radiator, heb je een pomp niet nodig, mits je warm water leiding omhoog blijft lopen. Vraag me af of dit ook zo goed zou werken als je een gescheiden systeem maakt met een spiraal erin. Weet niet of er dan voldoende circulatie optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 329780 schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:39:
Vraagje: zijn er al NoordHollanders die energie betrekken van de NoordHollandse Energie Coöperatie ?
Over een paar maandjes ben ik bevrijd van de ketenen van Varkenstal en zoek een groen alternatief. Deze coöperatie lijkt me wel wat.
Ze benaderden mij of ik iets over ze wilde schrijven op mijn website. Na wat doorvragen bleken hun voorwaarden voor mensen met een zonnestroomoverschot (zoals ik) niet zo gunstig als bij Greenchoice. Hoewel ik het een sympathiek initiatief vind ga ik dus niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-07 14:36
[...]

Het belast het milieu dus veeeeeeeel minder qua productie en afvalberg en voor je eigen portemonnee is het ook nog goed, want het schijnt je 500 Euro op jaarbasis te kunnen besparen. Het is ook veel prettiger voor je baby omdat bamboe zacht als zijde voelt aan je huid. Het is ook antibacterieel en antiallergisch, dus ook geen luieruitslag of huidiritatie voor je kindje. Mijn broer gebruikt ze voor zijn dochter en is er erg enthousiast over. In dit artikel lees je er meer over en bij deze webshop is het nu met 50% korting te koop omdat die webshop stopt, dus dan bespaart het al helemaal veel geld! Het is als het goed is ook te koop bij Prenatal, maar dan dus niet met korting.
Voor het eerst weer op het forum vanavond :) Ja, je mag me feliciteren! Vorige week dinsdagochtend 26 okt om 03:33 is mijn dochter Stella geboren! *O* Alles helemaal goed met vriendin en kleintje. Daarna een paar hele zware nachten gehad, maar de afgelopen vier nachten is het ritme een beetje gevonden en kijk ik niet meer scheel van slaap gebrek uit mijn ogen :)

We zijn heel lang bezig geweest met kijken naar allerlei soorten luiers. Aangezien we helemaal nieuw zijn in het kinder gebeuren, hebben we gezocht naar een luier die in eerste instantie even het 'gemak' bracht. Dat werd dus deze: http://www.naty.com/nl/Pr.../11/SubId/46/Default.aspx, doekjes e.a. ook van hun lijn: http://www.naty.com/nl/Producten/tabid/159/Default.aspx. Tot nu toe zijn we er tevreden mee, alhoewel de randjes bij de beentjes nu helemaal top zijn, maar goed..

Zodra we een klein beetje thuis zijn in de hele baby verzorging willen we inderdaad overstappen naar het bamboe product, wist niet dat die shop (helaas) ermee stopt, dus ik ga snel met vriendin overleggen en bestellen!

Leuke is wel dat we een kraamzorg hebben die onze duurzaamheid helemaal steunt, dus niet gek op keek van lage temperatuurswassen, letten op warm water gebruik en gelijk alle foto's van zonnepanelen en boiler wilde zien en weten hoe het allemaal werkte.. Zo zie je maar; in alle hoeken van de maatschappij leeft het, nu de politiek nog!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

41kWh met 660Wp op zuid zonder schaduw, over oktober, lijkt me reëel, toch?

Op een bewolkte dag gewoon 1 a 2 kWh.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Oh nog even mijn opbrengst voor oktober, panelen zijn vanaf 8 oktober officieel in de lucht en heb in dit niet volledige maandje 124.67 kWh opgewekt of 40.87kWp (hoop dat ik de eenheden nu goed heb weergegeven voor mijn, terecht, uber kritische mede-tweakers) :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323576

Yilar schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:05:
[...]
Voor het eerst weer op het forum vanavond :) Ja, je mag me feliciteren! Vorige week dinsdagochtend 26 okt om 03:33 is mijn dochter Stella geboren! *O* Alles helemaal goed met vriendin en kleintje. Daarna een paar hele zware nachten gehad, maar de afgelopen vier nachten is het ritme een beetje gevonden en kijk ik niet meer scheel van slaap gebrek uit mijn ogen :)
Yilar, gefeliciteerd met Stella. Dat ze naast een duurzame wereld ook in een liefdevolle en rechtvaardige wereld mag opgroeien.
Wij hebben alweer meer dan tien jaar geleden de katoenen Noppies gebruikt. Beide kids zijn er erg groot in geworden - zijn alleen niet altijd even blij met eco-ouders / de tofu's - maar nog steeds zeer loyaal aan het mee helpen beperken van energiegebruik (zoals langere douche bij voldoende warm water in de zonneboiler..)
Misschien een tip: we gebruikten inlegdoekjes die vocht doorlieten en de billen droger hielden. Ook uitwasbaar, maar vooral handig om de grotere boodschapjes er even uit te wippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Yilar schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:12:
Oh nog even mijn opbrengst voor oktober, panelen zijn vanaf 8 oktober officieel in de lucht en heb in dit niet volledige maandje 124.67 kWh opgewekt of 40.87kWp (hoop dat ik de eenheden nu goed heb weergegeven voor mijn, terecht, uber kritische mede-tweakers) :)
Ik neem aan dat je 40,87 kWh/kWp specifieke opbrengst voor een 3,05 kWp installatie voor de maand oktober zult bedoelen... ? ;)

... en van mij ook van harte, en zowel voor jullie zelf, als natuurlijk voor het kersverse kroost een duurzame, vrolijke, en schone toekomst gewenst.

... een van die überkritische mede-tweakers (die het allemaal niet zo slecht bedoelt, maar gewoon wat sleets begint te raken ... }:O. Hoogste tijd voor een nieuwe, frisse generatie...).

... daarbij "kWh/kWp" lezen als "kilowattuur opgewekte AC-zijdige stroom per kilowattpiek opgesteld nominaal geflasht, DC-zijdig [STC] PV-module vermogen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Anoniem: 323576 schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:32:
[...]

Yilar, gefeliciteerd met Stella. Dat ze naast een duurzame wereld ook in een liefdevolle en rechtvaardige wereld mag opgroeien.
Wij hebben alweer meer dan tien jaar geleden de katoenen Noppies gebruikt. Beide kids zijn er erg groot in geworden - zijn alleen niet altijd even blij met eco-ouders / de tofu's - maar nog steeds zeer loyaal aan het mee helpen beperken van energiegebruik (zoals langere douche bij voldoende warm water in de zonneboiler..)
Misschien een tip: we gebruikten inlegdoekjes die vocht doorlieten en de billen droger hielden. Ook uitwasbaar, maar vooral handig om de grotere boodschapjes er even uit te wippen.
Dankjewel Cantecleer! Ga ik me dan toch ook nog eens in verdiepen, dank voor de tip!
zonnigtype schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:05:
[...]

Ik neem aan dat je 40,87 kWh/kWp specifieke opbrengst voor een 3,05 kWp installatie voor de maand oktober zult bedoelen... ? ;)
Oeps, toch weer een foutje gemaakt :)
... en van mij ook van harte, en zowel voor jullie zelf, als natuurlijk voor het kersverse kroost een duurzame, vrolijke, en schone toekomst gewenst.
Dankjewel, gaan we met z'n 3-en hard aan werken!
... een van die überkritische mede-tweakers (die het allemaal niet zo slecht bedoelt, maar gewoon wat sleets begint te raken ... }:O. Hoogste tijd voor een nieuwe, frisse generatie...).
Don't ever stop zonnigtype, is altijd goed als de mensen (mezelf incluis) scherp gehouden worden!
... daarbij "kWh/kWp" lezen als "kilowattuur opgewekte AC-zijdige stroom per kilowattpiek opgesteld nominaal geflasht, DC-zijdig [STC] PV-module vermogen".
Lol :) Respect.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Yilar gefeliciteerd!
De inleggers die wij gebruiken heten Popli. Is viscose en idd wasbaar. Overigens zijn de gewone billedoekjes (na een plasluier) ook prima wasbaar.

Luiers wassen valt best mee. Het is van je eigen kind dus dan kun je het wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Kun je voor een zelfbouw 10L boilertje niet gewoon een losse heatpipe kopen en daar een geisoleerd vaatje aanbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Als één heatpipe genoeg is voor 10 liter water, lijkt het me van wel. :)
Je moet alleen even dat gat namaken waar je die heatpipe in steekt/schroeft. Heb je ook geen last van roestig water.

Je zou dan ook een stapje verder kunnen gaan en een soort collector met evt 2 of 3 heatpipes kunnen maken. Dan ben je wat vrijer in het plaatsen van de heatpipes. Wel nog het vat hoger monteren, dat scheelt je een pomp.

[ Voor 15% gewijzigd door Ikke! op 02-11-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heatpipes kosten iets van 10-15 euro per stuk. En de verhouding is idd 1 vacuumbuis op 10 liter water.

Overigens de startpost is bijgewerkt, warmtepomp informatie is uitgebreid.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:51:
Fijn! Dat blijft het onderwerp waar ik maar moeilijk grip op kan krijgen en dan is zo een kort maar krachtig stukje even prettig om te lezen. Ik vraag mij ook nog steeds af of lucht warmtepompen zin hebben in huizen die geen balansventilatie hebben. Dus aangesloten op het ventilatiekanaal naar buiten; normale afzuiglucht van het huis, badkamer/douche afzuig en keuken afzuig. Waarschijnlijk kun je dan toch nog wat warmte terugwinnen of is dit gerommel in de marge?

Verder zijn er ook waterwarmtepompen; zijn die niet interessant voor zonneboiler bezitters? Die in de winter een redelijk groot boilervat hebben staan met een betrekkelijk lage temperatuur. Deze kan dan opgewaardeerd worden naar een temperatuur waarmee het huis (LTV) te verwarmen is? In combinatie met een CV-houtkachel moet dat helemaal aardige mogelijkheden kunnen scheppen, omdat de exacte temperatuur in het vat minder van belang is maar juist meer de totale energetische waarde van het vat. In de zomer kan dan de zonneboiler tapwater verwarmen en in de winter helpt de cv-houtkachel mee :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:55
Uit de (vernieuwde) startpost:
Men vergeet hierbij echter dat de energiekosten van een woning met een warmtepomp al gauw 50% lager liggen.
Ik dacht dat een van de praktijkbezwaren met warmtepompen juist was dat dit nogal eens tegen kon vallen, of heb ik het totaal mis. Is er hier iemand die echt daadwerkelijk cijfers heeft?

Leuk dat de startpost wordt bijgewerkt trouwens, dat is een interessant naslagwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door feelthepower op 02-11-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Misschien kan het stukje over de warmtepomp worden uitgebreid door een ervaringsdeskundige met een warmtepompboiler.
Aan tapwater ben ik hoofdzakelijk nog de GJ's van de stadsverwarming kwijt en overweeg in de toekomst een wp-boiler aan te schaffen.

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-11-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 17:02
Het probleem van warmtepompen is dat elektriciteit veel duurder is dan gas voor dezelfde hoeveelheid energie.

Een kuub Gronings aardgas levert in een condenserende ketel 9,8 kWh/m3 aan warmte.(bron Wikipedia: Aardgas). Dit kost je ongeveer 55 cent. Dus 5,6 cent per kWh.

Stroom kost al snel 20 cent per kWh. Dus zit je pas bij een COP van 20/5,6=3,6 op dezelfde prijs variabele prijs voor de warmte. Hier komt bij dat sommige warmtepompen (luch/lucht en lucht/water) het aanzienlijk slechter doen (veel lagere COP) op de hele koude dagen waar je juist net het meeste warmte nodig hebt.

Dus als je een warmtepomp wilt gebruiken om geld te besparen zorg dan dat de COP heel hoog is en niet in zakt op de hele koude dagen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

ice-T106 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:45:
Het probleem van warmtepompen is dat elektriciteit veel duurder is dan gas voor dezelfde hoeveelheid energie.

Een kuub Gronings aardgas levert in een condenserende ketel 9,8 kWh/m3 aan warmte.(bron Wikipedia: Aardgas). Dit kost je ongeveer 55 cent. Dus 5,6 cent per kWh.

Stroom kost al snel 20 cent per kWh. Dus zit je pas bij een COP van 20/5,6=3,6 op dezelfde prijs variabele prijs voor de warmte. Hier komt bij dat sommige warmtepompen (luch/lucht en lucht/water) het aanzienlijk slechter doen (veel lagere COP) op de hele koude dagen waar je juist net het meeste warmte nodig hebt.

Dus als je een warmtepomp wilt gebruiken om geld te besparen zorg dan dat de COP heel hoog is en niet in zakt op de hele koude dagen.
Wij verwarmen nu ons huis met een warmtepomp.
Het is moeilijk precies te vergelijken met onze vorige woning. Een halfvrijstaande woning, huidige woning is geheel vrijstaand maar weer wel beter geïsoleerd. Doordat er helemaal geen gas aanwezig is hier koken we ook elektrisch. In ons vorige huis heb ik de verbruiken niet bijgehouden dus ook dat vergelijkt lastig.
Maar de Gas/Water/Elektra rekening was zes jaar geleden twee tientjes per maand meer dan de Water/Elektra/Warmte(=huur warmtepomp e.d.) rekening van tegenwoordig. Tegenwoordig is zoon immiddels puber met PC, radio op zijn kamer en een gameconsole op de TV beneden...

Kortom: Lastig vergelijken maar ik ben positief over de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ice-T106 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:45:

Je vergeet dat het je door de WP de gasaansluiting achterwege kunt laten. Dit scheelt vastrecht. Je kunt dan stellen dat dit bij een hoog gasverbruik marginaal is, maar juist bij een hoog verbruik heb je weer het voordeel dan je met een WP boven de 10MWh komt en minder EB gaat betalen.

Dus juist bij een heel laag gasverbruik zijn de variabele kosten van elektriciteit gunstig (vanwege vastrecht op de gasaansluiting), maar ook bij een heel hoog verbruik zijn de variabele kosten gunstig (vanwege de lagere EB).

Het kijken naar de COP van een air-source WP is een beetje onzin, want dat zijn sowieso geen serieuze systemen IMHO.

Wat trouwens ook niet vergeten mag worden zijn de comfort verbeteringen/luxe van een WP. Het inherente gebruik van ZLTV is pure luxe en daar komt de (bijna gratis) koeling in de zomer nog bij. En comfort is nou eenmaal een héél belangrijk argument (vaak zelfs belangrijker dan de besparing/kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@Punkrocker, @pcmadman

Ik denk dat ik het helemaal met jullie eens ben. Als je een warmtepomp neemt moet je het ook goed dan. Dus goede COP (en dus geen air-source) en het gas er helemaal uit gooien.
(Gast vastrecht levering is maar 23,88 per jaar, maar alle vaste kosten voor een gas aansluiting bij elkaar gaat al aardig richting de 200 euro)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:51:
Heatpipes kosten iets van 10-15 euro per stuk. En de verhouding is idd 1 vacuumbuis op 10 liter water.

Ik meen dat je voor die prijs alleen de glazen buis hebt en niet de heatpipe met absorbervin erbij.
Weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:13:
[...]

Ik meen dat je voor die prijs alleen de glazen buis hebt en niet de heatpipe met absorbervin erbij.
Weet het niet zeker.
Hmmz. dat weet ik ook niet inderdaad :) :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

M'n houthok is zo goed als klaar.
Kan meer dan 15m3 opslaan, verdeeld in vakken zodat ik per jaar (drogen) apart kan houden.
Hout komt zaterdag.
Nu de kachel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:05:
... is mijn dochter Stella geboren!
Gefeliciteerd!
Leuke is wel dat we een kraamzorg hebben die onze duurzaamheid helemaal steunt, dus niet gek op keek van lage temperatuurswassen, letten op warm water gebruik en gelijk alle foto's van zonnepanelen en boiler wilde zien en weten hoe het allemaal werkte.. Zo zie je maar; in alle hoeken van de maatschappij leeft het, nu de politiek nog!
Veel mensen willen wel, maar helaas blijft het meestal bij de makkelijke, voor de hand liggende zaken. Spaarlampje in de hal, oud papier en gft apart.

Het lijkt soms wel op die verhalen dat er iemand te water raakt en niemand van de toeschouwers te hulp schiet. Iedereen denkt "er is vast wel iemand anders die beter kan zwemmen dan ik". Enig verschil is dat nu ons klimaat in het water ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[knip]

[ Voor 162% gewijzigd door Anne vdr Bom op 02-11-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:13:
[...]

Weet het niet zeker.
Ik wil niemand zijn business kapot maken maar deze spullen zijn in china echt heel veel goedkoper dan je denkt:
7$ voor een complete heatpipe:
http://www.diytrade.com/c...eat_Pipe_Vacuum_Tube.html

Of 88$ voor een complete kit met buffervat en alles.
http://www.diytrade.com/c...d_Solar_Water_Heater.html

Dit alles natuurlijk ex import en verzendkosten. Misschien tijd voor een groepsinkoopactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ice-T106 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:09:
Gast vastrecht levering is maar 23,88 per jaar......
Vastrecht stadsverwarming is maar € 225,- per jaar, komt nog huur warmtewisselaar tapwater € 150,- bij.
Dan nog geen druppel warm water verbruikt 8)7
Graag een foto als het zover is :)
Tip, bespaar niet op massa van de kachel dit i.v.m. warmteopslag, zelf had ik 'm achteraf bekeken beter 1000kg zwaarder kunnen nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-11-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Om zijdelings in te haken op de 'luier-discussie': hier een artikel uit de praktijk over iets wat ik altijd al heb vermoed.

Why public transportation is good for kids.

Duurzaam is meer dan kWh's alleen, duurzaam is ook een gezonde, robuuste, flexibele en sociale generatie opvoeden. Ik ben sterk van mening dat kinderen altijd maar verstoppen in de auto dit doel tegenwerkt.

Paar weken terug nog met twee kids van twee en bijna vier op stap geweest - met de trein natuurlijk. Ze vonden het prachtig! En ze zijn veel actiever dan in een auto, vastgesnoerd in een zitje van deur naar deur. Raar toch dat overgewicht bij kinderen zo'n groot probleem wordt...

Wij hebben nog geen kinderen dus voor ons is het makkelijk praten. Maar mijn ervaringen met kinderen (we passen regelmatig op kinderen van vrienden, we vinden het leuk en het is stiekum nog handig ook om ervaring op te doen) maken mijn mening steeds sterker dat het ook zonder auto prima te doen is - mits je aan een paar voorwaarden voldaan hebt, waarvan de belangrijkste toch wel is dat je op een handige plek gaat wonen.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 02-11-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Veel buiten laten spelen heeft naast veel beweging ook een sociaal aspect (vriendjes en vriendinnetjes) en sporten natuurlijk ook.
Spelcomputer minimaal gebruiken, alleen bij guur weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus teken allemaal even de petitie om toiletten in treinen te eisen! In de nieuwe Sprinters (stoptreinen) komen namelijk geen toiletten, tenzij we er tegen in actie komen. Geen toiletten is niet de manier om duurzame ouders met kleine kinderen de trein in te krijgen, laat staan de vele mensen met bijv. een chronische darmziekte die direct naar het toilet moeten kunnen. Ook voor het NS-personeel is het uiteraard van belang om naar het toilet te kunnen tijdens hun werk. Hier lees je de brandbrief die naar de Tweede Kamer is gestuurd en hier kun je de petitie tekenen.

@Yilar: gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Om maar niet te spreken van de fiets. Weinig mensen beseffen dat kinderen in Nederland bevoorrecht zijn omdat ze op jonge leeftijd al een grote autonomie hebben en de wereld zelfstandig kunnen leren kennen. In m.n. de US zijn kinderen tot hun 16e vaak afhankelijk van hun ouders om gebracht en gehaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dankzij ons platte landje d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Dankzij ons platte landje.......

Vergeet hierbij ook niet, dat ons land klein is.
Dat heeft ook voordelen. _/-\o_

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zie ze in Liechtenstein nog niet zo 123 fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 21:21
pcmadman schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:45:
[...]

Het kijken naar de COP van een air-source WP is een beetje onzin, want dat zijn sowieso geen serieuze systemen IMHO.
Dat zien ze hier in Finland toch heel anders. Een lucht-lucht warmte pomp kost in verhouding niks terwijl je een stuk minder energie verbruikt dan met standaard electrische verwarming (tvt een jaar of 4, sommige positievelingen denken 2 jaar). In de winter bij buiten temperaturen onder -20 zal de warmtepomp het niet alleen af kunnen of het zelfs totaal af laten weten, maar daarvoor hebben de meesten een houtkachel.

Natuurlijk is de situatie hier ook anders dan in Nederland, centrale verwarming is hier een uitzondering en zeker niet geliefd, terwijl electrische verwarming buiten de paar grote steden de staandaard is.

Het grootste nadeel is het geluid en het feit dat je woonruimte er geschikt voor moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@MacMF:
Tja, elektrisch verwarmen is natuurlijk ook wel een heel erg slechte uitgangspositie. Dan is alles zo'n beetje efficiënt en goedkoper. Maar het ging hier natuurlijk om Nederland met zijn uitgebreide gasnetwerk. Als het ter vervanging van elektrisch verwarmen is, dan is het nog wel interessant, hoewel een grondbron ook dan nog beter kan zijn. Imho is een air-source WP alleen écht een optie in gematigde klimaten. Lees middellandse zee e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben nog aan het nadenken over vloerisolatie in een jaren 30 woning met kruipruimte van 40cm diep met een balkenvloer. Nu werd mij tonzon aangeraden en een ruwe inschatting van het laten uitvoeren hiervan op 50 vierkante meter komt in de buurt van de 2000 euro. Nu vind ik dit wel een behoorlijk hoog bedrag en twijfel hierover.

Nu besprak ik dit met vrienden en onder hen is wel interesse om isolatiewerkzaamheden uit te voeren voor een veel lager bedrag (wat?? 2000 euro?? Dat doen we makkelijk voor de helft!) Zij hadden het dan wel over van die rockwool rollen tussen de balken plaatsen en de folie onderaan aan de balken te bevestigen. Ik zag toevallig vandaag een aanbieding in de bouwkrant van dat spul met een RC van 3 voor 7,5 euro per vierkante meter. Dus dat lijkt op zich best het overwegen waard.

Waar ik echter geen zicht op heb is of dat nu wel verstandig is om deze soort toe te passen in een kruipruimte. Gaat dit goed werken met vocht en dergelijke? De kruipruimte lijkt altijd droog te zijn en staat op duingrond.

Heeft er iemand tips hierover? Op zich lijkt het me wel zinnig. Die balken staan precies 60cm uit elkaar, dus er past precies van die rollen van dat spul tussen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:53

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik zou hem zelf zeker niet kopen, maar nu is ie er dan eindelijk.

De Evita HRE ketel van Remeha. Als je naar het eerste filmje kijkt vertelt de dame dat hij ongeveer 3500 euro moet kosten. hij kan 1 kW 230 AC leveren met 24 kW verwarming.

http://duurzaamwonen.nu/info/duurzame-energie/micro-wkk

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gasschuif schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:27:
Ik zou hem zelf zeker niet kopen, maar nu is ie er dan eindelijk.

De Evita HRE ketel van Remeha. Als je naar het eerste filmje kijkt vertelt de dame dat hij ongeveer 3500 euro moet kosten. hij kan 1 kW 230 AC leveren met 24 kW verwarming.

http://duurzaamwonen.nu/info/duurzame-energie/micro-wkk
Is dat met of zonder subsidie

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

pcmadman schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:45:
[...]

Je vergeet dat het je door de WP de gasaansluiting achterwege kunt laten. Dit scheelt vastrecht. Je kunt dan stellen dat dit bij een hoog gasverbruik marginaal is, maar juist bij een hoog verbruik heb je weer het voordeel dan je met een WP boven de 10MWh komt en minder EB gaat betalen.
10MWh !?

Daar blijf ik gelukkig ruim onder!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrScratch schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:21:
Ik ben nog aan het nadenken over vloerisolatie in een jaren 30 woning met kruipruimte van 40cm diep met een balkenvloer. Nu werd mij tonzon aangeraden en een ruwe inschatting van het laten uitvoeren hiervan op 50 vierkante meter komt in de buurt van de 2000 euro. Nu vind ik dit wel een behoorlijk hoog bedrag en twijfel hierover.

Nu besprak ik dit met vrienden en onder hen is wel interesse om isolatiewerkzaamheden uit te voeren voor een veel lager bedrag (wat?? 2000 euro?? Dat doen we makkelijk voor de helft!) Zij hadden het dan wel over van die rockwool rollen tussen de balken plaatsen en de folie onderaan aan de balken te bevestigen. Ik zag toevallig vandaag een aanbieding in de bouwkrant van dat spul met een RC van 3 voor 7,5 euro per vierkante meter. Dus dat lijkt op zich best het overwegen waard.
Tonzon kun je ook zelf aanbrengen. Voor een ruimte van 54 m2 kwam ik op 726 Euro, terwijl ik bovenop die 54 m2 nog heel veel extra meters heb gerekend zowel voor het bodemfolie als voor de thermoskussens omdat ik om een aantal pijpen heen moet en ik liever voor de zekerheid alles ruim wilde nemen. Je kunt je vrienden dus ook vragen of ze Tonzon willen aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:53

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Cyberpope schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:43:
[...]

Is dat met of zonder subsidie
Geen idee, zoeken naar verkoop prijzen levert niets op.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dames en heren, ik kreeg pas een vraag van een boer over LEKSPANNING van de PV panelen op 't dak van z'n schuur. Zouden z'n koeien niet tegen kunnen. Nu heb zoiets van; in Duitsland staat elke boerenschuur er vol mee, dus 't zal wel. Maar dat is niet echt een tactisch antwoord. Iemand hier een meer wetenschappelijke onderbouwing voor?

Verder; hoe is het over 30 jaar, als je je PV panelen kwijt wilt? Gaat het dan veel geld kosten, of staat er naast de witgoedcontainer gewoon een PV container? Gaat het verwerken van PV panelen duur worden?

[ Voor 11% gewijzigd door SunshineCompany op 02-11-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@SunshineCompany:
Lekspanning?

Lijkt me niet dat je daar last van hebt, maar als je het zeker wil weten, dan hang je de frames toch gewoon aan de aarde?

En PV panelen lijkt me niet zo'n probleem om die kwijt te worden. Daar is tzt natuurlijk een grote recycling bussiness voor, als er een goede reden is om er vanaf te willen. Naar waarschijnlijkheid doen ze het tzt nog steeds gewoon, misschien wat minder goed, maar ze zijn afgeschreven, dus is het letterlijk gratis stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Bedankt. :) Mensen vragen de raarste dingen soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Whoeha! gigantische performance verbetering in jSunnyreports. Verzenden van bestanden via FTP werkt nu idioot veel sneller.

Is meteen ook duurzaam, nu draait jSunnyreports veel korter en verbruikt dus minder CPU cycles en dus minder stroom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:27:
[...]
Tonzon kun je ook zelf aanbrengen. Voor een ruimte van 54 m2 kwam ik op 726 Euro, terwijl ik bovenop die 54 m2 nog heel veel extra meters heb gerekend zowel voor het bodemfolie als voor de thermoskussens omdat ik om een aantal pijpen heen moet en ik liever voor de zekerheid alles ruim wilde nemen. Je kunt je vrienden dus ook vragen of ze Tonzon willen aanbrengen.
Ik ben een probleem vergeten te melden. De houten (onder)vloer zit in de planken gespijkerd. Ik heb begrepen van de electricien dat het er vanonder als een spijkerbed uitziet. Dit lijkt me voor dat wolgebeuren niet zo'n probleem, want dat schuift er gewoon over. Voor tonzon dat met luchtkussens werkt, lijkt me het op zich wel een probleempje. Dat perforeert al die luchtkussens, denk ik. Vandaar dat ik eerder aan van die glaswolmatten zat te denken. Anders moet het spijker voor spijker kromgeslagen worden of eigenlijk afgeslepen met een slijptol ofzo.

Het probleem is dat als ik op internet hiernaar zoek ik het eigenlijk alleen voor verdiepingsvloeren tegenkom, maar geen/weinig melding van gebruik in kruipruimte. En dat maakt me achterdochtig, want misschien levert het wel problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"Afgekochte emissierechten betaald door de overheid"

Uitstekende reportage op EenVandaag van gisteren over hoe met gemeenschapsgeld kolenstroom gesubsidieerd wordt. "Grappig" hoe met het korten van de de subsidies op de publieke omroepen ook dit soort kritische geluiden de mond gesnoerd worden, want dit zie je niet terug bij Vijf in het land....

Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@MrScratch:
Het nadeel van glaswol is dat het vocht opneemt en daarbij zijn isolerende werking verliest. In een kruipruimte moet je er vanuit gaan dat het daar zeer vochtig kan zijn, dus is glaswol gewoon niet geschikt om daar toe te passen. Je moet dan dus denken aan materialen die niet door water beïnvloed worden, zoals EPS (piepschuim).

Een nadeel wat je trouwens hebt als je tussen de balken isoleert, is dat de balken dan de koudebrug gaan vormen. Als je balken 7cm dik zijn en 60cm tussenruimte hebben, dan is dit meer dan 10% van je oppervlak. De warmtegeleiding van droog naaldhout is ongeveer 4x zo groot als die van EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

pcmadman schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:09:
@MrScratch:
Het nadeel van glaswol is dat het vocht opneemt en daarbij zijn isolerende werking verliest. In een kruipruimte moet je er vanuit gaan dat het daar zeer vochtig kan zijn, dus is glaswol gewoon niet geschikt om daar toe te passen. Je moet dan dus denken aan materialen die niet door water beïnvloed worden, zoals EPS (piepschuim).
Ok, dat is dus een heel duidelijk nadeel, waarom ik dat dus niet zou moeten doen. Nu snap ik dan ook waarom ik het nergens lees, het is niet geschikt ervoor. Is EPS ook isolerend of veel minder dan glaswol. En bij tonzon doen ze een zeil op de kruipruimtegrond tegen vocht. Heeft dat nog nut?
Een nadeel wat je trouwens hebt als je tussen de balken isoleert, is dat de balken dan de koudebrug gaan vormen. Als je balken 7cm dik zijn en 60cm tussenruimte hebben, dan is dit meer dan 10% van je oppervlak. De warmtegeleiding van droog naaldhout is ongeveer 4x zo groot als die van EPS.
Ok, dat is inderdaad suboptimaal. Maar het alternatief is dat ik niets doe. Weegt het op tegen niets doen ten opzichte van het plaatsen van EPS tussen de balken. En kan er misschien dan iets wat minder dik is nog tegen de balken aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323576

JeroenH schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:32:
Duurzaam is meer dan kWh's alleen, duurzaam is ook een gezonde, robuuste, flexibele en sociale generatie opvoeden. Ik ben sterk van mening dat kinderen altijd maar verstoppen in de auto dit doel tegenwerkt.
...
Wij hebben nog geen kinderen dus voor ons is het makkelijk praten. Maar mijn ervaringen met kinderen (we passen regelmatig op kinderen van vrienden, we vinden het leuk en het is stiekum nog handig ook om ervaring op te doen) maken mijn mening steeds sterker dat het ook zonder auto prima te doen is - mits je aan een paar voorwaarden voldaan hebt, waarvan de belangrijkste toch wel is dat je op een handige plek gaat wonen.
Wij hebben nooit geen auto gehad en komen overal met onze beide kinderen (12 en 14). In eerste instantie in de fietskar (met 2,5 maand vakantie vieren op 40 kilometer van huis). Altijd dikke lol of een lekker dutje onderweg. Later op een aanhangfiets tot in Limburg, Zweden, Engeland en Frankrijk. En nu alweer jaren ieder op eigen benen. Het 'geheim' zit voor een belangrijk deel in het maken van 'beleving'. Wadlopen combineren met kamperen en dus vanaf Groningen of Leeuwarden fietsen en onderweg weer naar dat café gaan waar de chocolademelk zo lekker was. Of bij de wachttijd van een trein op Amsterdam CS even met het pontje heen en weer het IJ over. Of zonder 'gezeur' een uur lopen in de Drentse binnenlanden om het ponykamp te bereiken - kids een leuk doel, wij een mooie wandeltocht. We wonen gunstig op 20 minuten loopafstand van het station en zelf kan ik kiezen of ik lopend (45 min.) of fietsend (20 min.) naar mij werk ga. M'n vrouw reist (on-)regelmatig door het hele land met trein en bus. Auto rijden is zoals alles een keuze en de keuze om niet-auto-rijden bevalt me prima. En de kids ... die zijn weerbaar en hebben energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@MrScratch:
Ik heb geen ervaring met Tonzon op de bodem, maar het klinkt me heel logisch in de oren. Door de bodem van de kruipruimte dicht te maken kan er geen vocht meer naar boven trekken. Hooguit kan er vocht onder het zeil komen, waardoor het zeil gaat drijven, maar het komt er niet op te staan. Daardoor is er ook geen vocht om te verdampen. Verdampen kost heel veel energie. Deze energie wordt natuurlijk voor een groot deel aan de woning onttrokken.

V.w.b. tussen de balken: Je kunt de isolatie ook aanbrengen op de bodem van je kruipruimte, het hoeft namelijk niet direct te de vloer aan te zitten. Ik weet dat er bedrijven zijn die je kruipruimte vullen met thermoparels, net zoals ze deze in de spouw blazen. Ook kan een vloer van onder met PUR bespoten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Anoniem: 323576 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:34:
[...]

Wij hebben nooit geen auto gehad en komen overal met onze beide kinderen (12 en 14). In eerste instantie in de fietskar (met 2,5 maand vakantie vieren op 40 kilometer van huis). Altijd dikke lol of een lekker dutje onderweg. Later op een aanhangfiets tot in Limburg, Zweden, Engeland en Frankrijk. En nu alweer jaren ieder op eigen benen. Het 'geheim' zit voor een belangrijk deel in het maken van 'beleving'. Wadlopen combineren met kamperen en dus vanaf Groningen of Leeuwarden fietsen en onderweg weer naar dat café gaan waar de chocolademelk zo lekker was. Of bij de wachttijd van een trein op Amsterdam CS even met het pontje heen en weer het IJ over. Of zonder 'gezeur' een uur lopen in de Drentse binnenlanden om het ponykamp te bereiken - kids een leuk doel, wij een mooie wandeltocht. We wonen gunstig op 20 minuten loopafstand van het station en zelf kan ik kiezen of ik lopend (45 min.) of fietsend (20 min.) naar mij werk ga. M'n vrouw reist (on-)regelmatig door het hele land met trein en bus. Auto rijden is zoals alles een keuze en de keuze om niet-auto-rijden bevalt me prima. En de kids ... die zijn weerbaar en hebben energie.
Mag ik me aansluiten! Twee kids, inmiddels 15 en 18. Opgegroeid in katoenen luiers zijn we (ik denk dat mijn ouders niet eens een keuze hadden) overal gekomen met fiets, trein en bus. En de laatste mijlpaal, van al weer een tijdje terug: In één dag vanuit Amsterdam op de fiets naar Vlieland, over de Afsluitdijk. Kicken en ontzag voor de mensen die de afsluitdijk hebben gemaakt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schandalige situatie, mag dit eigenlijk wel volgens de wet?
Ik snap nu dat Econcern in het geweer komt, wat een bedragen op jaarbasis dat die kolenboeren wordt kwijt gescholden.
Schande!

Pagina: 1 ... 4 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.