Toon posts:

Duurzame Energie deel 18 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.104.361 views

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022
pcmadman schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:44:
1:12, is dat de gemiddelde efficiëntie van de hedendaagse personenauto in UK dan?
In Nederland ook.
Maar ik redeneer volgens een andere weg:
Als het ketenrendement van een elektrische auto 80% is (windmolen tot wiel), dan is die bij een factor 4 voor al het fossiele transport 20% en bij een factor 3 is het ketenrendement dan 26,7%.

Denk zelf dan ook dat het een factor 3 à 4 zal zijn. Eerder drie als we de komende jaren meer zuinige auto's gaan rijden, want 1:12 is wel bizar slecht eigenlijk!
Je kunt het uitrekenen zonder het huidige brandstofverbruik van auto's. We leggen per jaar ongeveer 100 miljard autokilometers af. Bij 6 km/kWh heb je ca. 17 TWh electriciteit per jaar nodig. Dat kan geleverd worden door 5 GW aan offshore wind. Kosten, ongeveer € 2000 per auto.

Maar het wordt nog beter. Het winnen en produceren van benzine kost ook energie. Dat wordt meestal niet meegerekend. Je kunt de energie-inhoud van een liter benzine gerust met 20% verhogen om hiermee rekening te houden. In werkelijkheid denk ik dat de winst zelfs meer dan een factor 6 gaat zijn.
Ja, dat is leuk voor de kleine vrachtwagens, maar ik moet dat nog gaan zien voor de grote vrachtwagens.
Waarom niet? Gewoon opschalen: een grotere motor en grotere accu. De grotere motor is geen probleem, dat wordt al veelvuldig toegepast in diesel-electrische locs bijvoorbeeld. De grotere accu is een kwestie van veel cellen samenvoegen tot een groot pakket.
Dan geloof ik meer in een bovenleiding op de rechter baan van de snelweg of misschien magneetlussen. Niet alles, maar wel genoeg, zodat vrachtwagens met beperkte accu capaciteit toch kunnen blijven rijden.

Aan de andere kant hebben vrachtwagens wel een maximale rijtijd van 4:30u, dus zou snelladen wellicht een uitkomst bieden als een vrachtwagen 4:30 haalt op een accu.
Gestandaardiseerde accu's en wisselen bij de pit stops. Voor personenauto's heb je bijvoorbeeld project Better Place. Dat kan voor trucks ook.

Het gaat wel langer duren. Vrachtvervoerders kijken heel kil naar de kosten/baten. Die zijn nog niet zo gunstig voor batterijvoertuigen. Voor electrische personenauto's is het wat anders. Die worden ook wel verkocht als het wat duurder is. Gewoon voor de heb, om de eerste in de straat te zijn.
Maar hoe denk je dat trouwens (in Nederland niet zo'n probleem) op te lossen met vrachtwagens in bergachtig gebied. Daar is het verbruik gewoon gigantisch als je met een vrachtwagen de berg op moet?
En regeneratief remmen bij het bergaf rijden. Daar zul je dus juist groot voordeel hebben van een electrische truck t.o.v. een diesel die al die energie moet wegremmen.
Meestal toch een vrij aardige benadering. Veel meer kun je toch niet doen, want het blijft allemaal koffiedik kijken. :)
Yep, we weten nog niet eens of het allemaal gaat lukken met die electrische auto. Misschien blijkt de accutechnologie toch een te groot obstakel. Is er toch te weinig lithium. Gewoon aan de slag gaan en dan dienen de oplossingen zich vanzelf aan. Soms zal het tegenvallen, maar vooruitgang zal er altijd zijn.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 18:31

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ericplan

Wat is dan gedetailleerd denk ik dan?
Heeft hij een berekening van je woning (warmteverlies)? Of gaat hij deze maken (natte vingerwerk aan de hand van M2 en zichtbare gebruikte materialen en bouwjaar woning)
Heeft hij huidige radiatoren opgemeten (formaat) type (1/2/3 plaat), met/zonder lamellen en op hoeveel platen.

Bij snelle adviezen gaat het meestal fout op snelle aannames, en het zal niet de eerste keer zijn dat er weer iemand over 2 jaar met een iets koudere winter het binnen niet warm krijgt (of jij toch naar 70/50 graden moet).

Bij "mijn" installateur deze winter weer 3 gevallen.
Ik zelf heb die ervaring bij het vorige huis ook gehad (zelf verbouwen van een woning waarin nog gaskachels stonden bij de aankoop), resultaat te krappe (dunne) leidingen en daardoor traag opwarmen van de woonkamer. En vervangen van de leidingen? Tja in de vloer .........

En daarom heb ik voor dit huis een volledige open berekening laten maken (verwarming en ventilatie huis 450M3 12 ruimtes en aan en afvoer capaciteit van leidingen) voor € 500,--. Hierna kon ik een eerlijke vergelijking maken bij offertes omdat ik de touwtjes in handen had en appelen met appelen kon vergelijken.

Zo maar wat info voordat jij ook "door schade en schande" moet leren.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

SolarKing schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 18:58:
[...]
Nog over je groepen verhaal.
Waar het mij om gaat is of het verzekeringstechnisch een probleem geeft als je op 3 x 25A hoefgroep ook 3 x 25A groepen toepast, traag of snel. Want ik ken klanten die ook zoiets willen en die komen dan uiteraard met deze vraag dat mocht er om wat voor reden de boel afbranden de verzekeringsmaatschappij moeilijk kan doen als deze groepenverhaal officieel niet mag.
Als de bekabeling is uitgelegd op 25A, zullen er bij overbelasting of kortsluiting naast de groepenzekeringen ook de hoofdzekeringen er door gaan.
Netwerkbeheerder zal dit niet leuk vinden.
Sunshine weet je zeker dat de hoofdzekering 25A is?

Voor het geval je een smeltveiligheid hebt, achteraan de smeltveiligheid zit een stip. Deze is gekleurd, zodat je kunt zien voor welke maximale stroom hij geschikt is.

- Roze is 2 ampère.
- Bruin is 4 ampère.
- Groen is 6 ampère.
- Rood is 10 ampère.
- Grijs is 16 ampère.
- Blauw is 20 ampère.
- Geel is 25 ampère.
- Zwart is 35 ampère.
- Wit is 50 ampère.
- Koper is 63 ampère.

[Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-10-2010 23:04]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Maasluip schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 14:02:
Dat komt overeen met een CO2 besparing van 19.125 ton (op basis van stroom uit aardgas: 0.45 kg CO2/kWh).
Kun je die factor 0,45 kg s.v.p. toelichten?

Nieuwe Protocol Monitoring "hernieuwbare" energie van 2010 heeft het namelijk over 0,608 kg CO2/kWh uit de nationale stroommix, ijkjaar 2008, bij uitgangspunt aflevering aan eindgebruiker (lees: netverliezen etc. zouden daar al in zijn verdisconteerd). We hebben weliswaar aardig wat gasgestookte centrales, maar de mix wordt wel verpest door o.a. kolen, wat die factor fors naar boven opdrijft. En je zou wel met de all-in mix moeten rekenen, niet alleen met "relatief minder CO2 uitstotend gasgestookte elektra".

... of zie ik dit verkeerd?

Maar weer wat leuks dan. Duitsland PV markt update is klaar en beschikbaar op PPV. Voorbeeldje:

Categorie indeling (legenda) is in kWp.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 08:15
Nou...

Volgens dit rapport, pagina 19, zijn er weldegelijk verschillende waarde voor vermeden CO2 uitstoot toe te kennen aan verschillende vormen van duurzame energie.

Maar weer wat leuks dan. Duitsland PV markt update is klaar en beschikbaar op PPV. Voorbeeldje:

[afbeelding]
Categorie indeling (legenda) is in kWp.
Ik zal eens gaan lezen, ben benieuwd!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08-2022
Kandidaten gezocht voor tv-programma over energiebesparing.
Het gaat om het programma Klusjerijk! wat te zien zal zijn bij Omroep Zeeland.
Te vinden op de meer met minder pagina.

Verder is het introductiedossier van het ministerie van economische zaken hier te vinden.
Ik ga er zelf niet teveel aandacht besteden maar ik weet dat er hier mensen zitten die graag dit soort documentatie doorakkeren.
SDE info begint op pagina 183.
Tevens info over windenergie (land en zee).

Gaat de energierekening nu 20 of 50 euro omhoog?
Meer met Minder schrijft er dit over en verwijst daarbij naar de bron van de NOS.

Er is ook nog informatie over 10voorenergie wat in bepaalde gemeentes van Brabant van start is gegaan.
Hierbij is het mogelijk om kortingen te krijgen op zonnepanelen en bepaalde zuinige apparaten middels geselecteerde aanbieders.

Dan nog iets over de gemeente Dalfsen waarbij je geld kan krijgen als je je huis een paar dagen openstelt voor publiek.

Al met al, meer dan genoeg informatie op de MMM website.
Wat me overigens wel een beetje verbaast!

Zijn er mensen die aanwezig zijn op de informatie avond van Eerste hulp bij energie besparen van de gemeente Eindhoven?
Ik doel dan op mensen die e.e.a. al gerealiseerd hebben maar ook op mensen die zich hebben ingeschreven om informatie in te winnen.
Daarnaast kunt u de gehele avond de informatiemarkt bezoeken. Hier vindt u aannemers, installateurs en energieadviseurs. Zij beantwoorden vrijblijvend uw vragen. Ook inwoners die al maatregelen hebben getroffen vertellen u graag over hun ervaringen en beantwoorden vragen.

[Voor 114% gewijzigd door HellevUUr op 28-10-2010 03:02]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:40
ollie1965 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:07:
@ericplan

Wat is dan gedetailleerd denk ik dan?
Heeft hij een berekening van je woning (warmteverlies)? Of gaat hij deze maken (natte vingerwerk aan de hand van M2 en zichtbare gebruikte materialen en bouwjaar woning)
Heeft hij huidige radiatoren opgemeten (formaat) type (1/2/3 plaat), met/zonder lamellen en op hoeveel platen.
@ollie1965
Hij heeft de huidige radiatoren opgemeten met type. Daar moeten we een eind mee komen. Het kan uiteraard gedetailleerder.
Bij snelle adviezen gaat het meestal fout op snelle aannames, en het zal niet de eerste keer zijn dat er weer iemand over 2 jaar met een iets koudere winter het binnen niet warm krijgt (of jij toch naar 70/50 graden moet).
In mijn situatie ken ik de uitgangssituatie, ik woon ruim twintig jaar in dit appartement. De dimensionering van de huidige installatie is al ruim voldoende, op één kamer na en die is opnieuw ingemeten. Heb jij trouwens een tabel van de warmteafgifte van Jaga bij lage temperatuur? Ik heb gezocht op hun site, maar kon het niet vinden en het lukte me niet om een login aan te maken.
Bij "mijn" installateur deze winter weer 3 gevallen.
Ik zelf heb die ervaring bij het vorige huis ook gehad (zelf verbouwen van een woning waarin nog gaskachels stonden bij de aankoop), resultaat te krappe (dunne) leidingen en daardoor traag opwarmen van de woonkamer. En vervangen van de leidingen? Tja in de vloer .........
De installateur (M&O uit Wormer) is een tip van eric-pvt. Maar ik hou me aanbevolen voor installateurs met een goede naam. Verder hoeft er aan het leidingwerk niets te veranderen, ze lopen in het zicht, dus het kan altijd nog
En daarom heb ik voor dit huis een volledige open berekening laten maken (verwarming en ventilatie huis 450M3 12 ruimtes en aan en afvoer capaciteit van leidingen) voor € 500,--. Hierna kon ik een eerlijke vergelijking maken bij offertes omdat ik de touwtjes in handen had en appelen met appelen kon vergelijken.
Heb je adres van die firma/adviseur? Ik heb getwijfeld om een transmissieberekening te laten maken en als ik de offerte niet vertrouw zal ik dat alsnog laten doen.
Zo maar wat info voordat jij ook "door schade en schande" moet leren.
Bedankt.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Saurus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 23:46
Anne vdr Bom schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:56:
[...]
Waarom niet? Gewoon opschalen: een grotere motor en grotere accu. De grotere motor is geen probleem, dat wordt al veelvuldig toegepast in diesel-electrische locs bijvoorbeeld. De grotere accu is een kwestie van veel cellen samenvoegen tot een groot pakket.
[...]
Het gaat wel langer duren. Vrachtvervoerders kijken heel kil naar de kosten/baten.
[...]
En regeneratief remmen bij het bergaf rijden. Daar zul je dus juist groot voordeel hebben van een electrische truck t.o.v. een diesel die al die energie moet wegremmen.
Even inhaken op deze interessante discussie:
Ook DAF ontwikkelt een hybride op basis van de LF-serie. Dit is het kleinste model en is bedoeld voor distributievervoer. Van stad naar stad met veel optrekken en stoppen. Hier komt het hybride concept zoals het nu toepasbaar is, goed tot zijn recht. Er zijn dan ook goede winsten te boeken op het brandstofvebruik.

v.w.b. het langeafstandsvervoer: Je geeft zelf het antwoord al. Kosten vs. baten. Het komt allemaal neer op netto laadvermogen. Als iets niet samen gaat, dan is het: Grotere accupakketten <==> meer netto laadvermogen. Voor deze tak van vervoer zullen we nog wel wat jaren nodig hebben, voordat er hybride-achtige oplossingen economisch redabel zijn.

• ollie1965

ollie1965

@EricPlan

Een tabel heb ik waarschijnlijk thuis ergens (digitaal) liggen. Deze zal dan wel van 2008 zijn, maar de convectors van Jaga zijn al jaren niet meer gewijzigd.
Ik zal hem naar het zichtbare mailadres in je profiel mailen.
Installateurs in jouw omgeving heb ik geen weet van, ikzelf woon (voor jou) ver in het zuiden.
Ik zal ook even kijken naar een tabel voor plaatradiatoren
EDIT: Hier is een handig overzicht

[Voor 13% gewijzigd door ollie1965 op 28-10-2010 11:36]

Dit , hierom en hierom

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 12:18
HellevUUr schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 02:21:

Gaat de energierekening nu 20 of 50 euro omhoog?
Meer met Minder schrijft er dit over en verwijst daarbij naar de bron van de NOS.

[...]
Ik dacht dat we jaren terug al de ecotax hiervoor bij hadden gekregen
komt dit er nu weer apart bij, zeker weer bij het vastrecht,

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-11-2022

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

0,7 kWh bij bewolking. Nou ja, alle beetjes helpen, toch? :) De eerste week heeft de installatie ongeveer 130 kWh opgewekt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

HellevUUr schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 02:21:
Kandidaten gezocht voor tv-programma over energiebesparing.
Het gaat om het programma Klusjerijk! wat te zien zal zijn bij Omroep Zeeland.
Ja, ik heb de oproep ook gezien bij Omroep Zeeland; had alleen 20 jaar geleden moeten zijn, toen ik mijn huis kocht ;) in die tijd veel gedaan: nieuwe buitenmuren + isolatie, nieuw dak + isolatie, dubbel glas woonkamer, nieuwe kozijnen+deuren enz....
Oh Ja, en natuurlijk PV :Y

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:56

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Drie stukken glas aan de achterkant van het huis vervangen voor HR++ glas. Huis weer een stukje duurzamer :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08-2022
JAN-B schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:52:
[...]

Ja, ik heb de oproep ook gezien bij Omroep Zeeland; had alleen 20 jaar geleden moeten zijn, toen ik mijn huis kocht ;) in die tijd veel gedaan: nieuwe buitenmuren + isolatie, nieuw dak + isolatie, dubbel glas woonkamer, nieuwe kozijnen+deuren enz....
Oh Ja, en natuurlijk PV :Y
Misschien kan je je alsnog aanmelden? Wellicht om aan te tonen wat je in 20 jaar al bespaart hebt.
Dit in tegenstelling tot de verhalen wat mensen nog gaan besparen.
Niet geschoten is altijd mis.

• ericplan
Net besloten om de circulatiepomp van de CV te vervangen. Dat moet de ketel weer een stukje zuiniger maken, er zit nu een standaard Wilo slurpertje (RS 15/5-3) in met drie standen (30, 42 en 65 W).
Hij wordt vervangen door een Laing Ecocirc E4 Auto.

Omdat Laing vrijwel niets doet in NL heb ik deze pomp besteld bij http://pumpen-heizung.de/index.html
Alternatieven waren er in mijn situatie vrijwel niet, omdat zowel de Grundfos Alpha2 en de Wilo Picostar te groot zijn en niet in de ketelbehuizing passen.

Ik snap trouwens niet, waarom ketelfabrikanten nog steeds conventionele pompen mogen monteren. Als ze in de EU de gloeilamp kunnen verbieden, dan moet een verbod hierop toch ook niet zo moeilijk zijn.

A'dam ZonPHP PVOutput

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 17:14

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik snap trouwens niet, waarom ketelfabrikanten nog steeds conventionele pompen mogen monteren. Als ze in de EU de gloeilamp kunnen verbieden, dan moet een verbod hierop toch ook niet zo moeilijk zijn.
Temeer omdat een installateur mogelijk de neiging heeft een goedkope pomp (in aanschaf) te plaatsen aangezien dat zijn offerte kan drukken. En, een leek gaat de installateur echt niet vertellen dat hij een andere pomp moet gebruiken.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
windfreak schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:31:
[...]

Temeer omdat een installateur mogelijk de neiging heeft een goedkope pomp (in aanschaf) te plaatsen aangezien dat zijn offerte kan drukken. En, een leek gaat de installateur echt niet vertellen dat hij een andere pomp moet gebruiken.
Klopt, zo werkt het inderdaad. Toevallig laatst nog een installateur gesproken. Het schijnt dat bij oudere CV installaties met stalen buizen het verstandig is om een waterfilter op de retour aan te sluiten. Dit wordt alleen nooit op de offerte gezet omdat er dan 80- 100 euro bij komt. En dan gaat de offerte vaak naar een ander.

En dan een paar jaar later vastzittende voetventielen, radiatorknoppen etc. Hier ervaringsdeskundige. Er zaten twee voetventielen hopeloos vast bij het waterzijdig inregelen.

* mkleinman overweegt om alsnog zo'n waterfilter te monteren op de retour van de CV.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 09:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

slurper noem je dat?
In de avanta zit een 115 watt slurper, niet in 3 standen instelbaar en niet toerental geregeld.. 8)7
en niet vervangbaar

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
sander817 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:58:
slurper noem je dat?
In de avanta zit een 115 watt slurper, niet in 3 standen instelbaar en niet toerental geregeld.. 8)7
en niet vervangbaar
+1 :(. HIj is wel te vervangen. voor net zo'n slurpende vervanger :(

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:35:
[...]

Als de bekabeling is uitgelegd op 25A, zullen er bij overbelasting of kortsluiting naast de groepenzekeringen ook de hoofdzekeringen er door gaan.
Netwerkbeheerder zal dit niet leuk vinden.
Sunshine weet je zeker dat de hoofdzekering 25A is?
De netwerkbeheerder heeft er geen problemen mee dat de hoofdzekering in je huisaansluiting er door gaan >:). Vervangen doen ze over het algemeen niet kosteloos. En tegenwoordig wordt steeds meer automaten toegepast waardoor de klant zelf de zekering kan resetten.

Wij hebben thuis al >20 jaar 1x25A (smeltveiligheid=voor ons niet vervangbaar) zitten dus waarom zou 3x25A niet kunnen?

• Joba
  • Laatst online: 01-06 16:50
Bij ons staat de CV-temperatuur op 45 graden ingesteld, waardoor de ketel heel weinig vermogen hoeft te geven. Vloerverwarming beneden. Nu twijfel ik of ik het vermogen van de ketel moet terug gaan schroeven, naar bijvoorbeeld 10 KW ipv 25 KW (Remeha Calenta).

- kan iemand me uitleggen of en waarom dit besparend zou zijn?
- wat betekent dat voor warm water, want een koude douche heeft een zeer lage WAF.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• ericplan
ollie1965 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:31:
@EricPlan

Een tabel heb ik waarschijnlijk thuis ergens (digitaal) liggen. Deze zal dan wel van 2008 zijn, maar de convectors van Jaga zijn al jaren niet meer gewijzigd.
Ik zal hem naar het zichtbare mailadres in je profiel mailen.
Installateurs in jouw omgeving heb ik geen weet van, ikzelf woon (voor jou) ver in het zuiden.
Ik zal ook even kijken naar een tabel voor plaatradiatoren
EDIT: Hier is een handig overzicht
Laat maar, m'n login is gelukt en ik heb nu een correctietabel. Ik laat trouwens alles doorrekenen naar 60/40. Ik kan m'n ketel toch niet lager instellen.
sander817 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:58:
slurper noem je dat?
en niet vervangbaar
Wat is er zo bijzonder aan die pomp dat er geen ander type in zou kunnen?

[Voor 54% gewijzigd door ericplan op 28-10-2010 17:50]

A'dam ZonPHP PVOutput

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dre schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 17:11:
[...]

Wij hebben thuis al >20 jaar 1x25A (smeltveiligheid=voor ons niet vervangbaar) zitten dus waarom zou 3x25A niet kunnen?
Kan zeker wel maar het is niet logisch om hier onder nog weer 3 groepen te hangen die ook met 25A zijn afgezekerd, daar ging het om.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:38

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Joba schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 17:14:
Bij ons staat de CV-temperatuur op 45 graden ingesteld, waardoor de ketel heel weinig vermogen hoeft te geven. Vloerverwarming beneden. Nu twijfel ik of ik het vermogen van de ketel moet terug gaan schroeven, naar bijvoorbeeld 10 KW ipv 25 KW (Remeha Calenta).

- kan iemand me uitleggen of en waarom dit besparend zou zijn?
- wat betekent dat voor warm water, want een koude douche heeft een zeer lage WAF.
Hoe lager een ketel in vermogen draait hoe hoger is het rendement, begrenzen loont dus.
Nadeel: de aanwarmtijd wordt langer.

Hoe dat kan? Bij lager vermogen (lees fan toerental) is de tijd dat de hete rookgassen in de ketel verblijven langer, hierdoor is de overdracht naar het CV water beter.

Voor de CV pomt geldt : opvoerhoogte in kPa is kwadratisch met het toerental en het vermogen in W is een derde macht met het toerental.

Ideaal is een CV pomp met constant delta P bedrijf, als de radiator ventielen gaan knijpen toert de pomp terug. alweer winst. Nadeel: deze pompen meten de dP met een sensor en zijn dus duurder.

Aftoeren loont dus. Bijkomend voordeel bij aftoeren van de pomp is dat de delta T groter word (bij gelijk ketel vermogen) Ook hierdoor neemt het rendement weer toe omdat de verblijftijd van het doorstromende water langer wordt. De truc is om de uitgaande rookgassen zo dicht mogelijk naar de uittrede water temperatuur te krijgen
Super goede ketels hebben zelfs rookgassen welke kouder zijn als de uitrede WW (op minimum vermogen)

Bij bijna alle moderne ketels is het mogelijk het CV vermogen te begrenzen, maar bij tap bedrijf komt de ketel in vol vermogen in bedrijf, hangt natuurlijk af van het ingestelde WW setpoint

[Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 28-10-2010 20:41]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• ollie1965

ollie1965

@ericplan

Hé jammer had ik net je postbus willen verzwaren met 80MB aan documenten (volledige catalogus incl boutjes moertjes enz) ;)

Dit , hierom en hierom

• ericplan
flitspaal.nl schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:43:
[.

* ericplan overweegt om alsnog zo'n waterfilter te monteren op de retour van de CV.
Plaats dan direct kogelafsluiters in de aanvoer en retour, dichtbij de ketel. Dan hoef je bij een klusje aan je ketel (filter schoonmaken, pomp vervangen, expansievat vervangen) niet je hele installatie af te tappen.
Gasschuif schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 20:00:
[...]

Voor de CV pomp geldt : opvoerhoogte in kPa is kwadratisch met het toerental en het vermogen in W is een derde macht met het toerental.

Ideaal is een CV pomp met constant delta P bedrijf, als de radiator ventielen gaan knijpen toert de pomp terug. alweer winst. Nadeel: deze pompen meten de dP met een sensor en zijn dus duurder.
En dat is precies wat de Grundfos Alpha2 en de Laing Ecocirc E4 Auto doen. De Ecocirc is niet eens zo gek duur, voor EUR 157.37 wordt hij bij mij thuis gebracht.
ollie1965 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:11:
@ericplan

Hé jammer had ik net je postbus willen verzwaren met 80MB aan documenten (volledige catalogus incl boutjes moertjes enz) ;)
Ach, of het nu in m'n mailbox zit of op m'n harde schijf staat in de map "downloads"......

[Voor 13% gewijzigd door ericplan op 28-10-2010 21:27]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:20:

En dat is precies wat de Grundfos Alpha2 en de Laing Ecocirc E4 Auto doen. De Ecocirc is niet eens zo gek duur, voor EUR 157.37 wordt hij bij mij thuis gebracht.
Mag ik vragen naar de tvt? :P

• ericplan
Dre schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:03:
[...]

Mag ik vragen naar de tvt? :P
Nee, daar doe ik niet aan. Ik vind tvt de grootst mogelijke onzin. Wat is de tvt van een set plugwise spullen?

Maar hier kan je er iets over lezen.

[Voor 17% gewijzigd door ericplan op 28-10-2010 22:26]

A'dam ZonPHP PVOutput

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

HellevUUr schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:25:
[...]

Misschien kan je je alsnog aanmelden? Wellicht om aan te tonen wat je in 20 jaar al bespaart hebt.
Dit in tegenstelling tot de verhalen wat mensen nog gaan besparen.
Niet geschoten is altijd mis.
Nee, Dank je, ik hoef niet zo nodig op TV :9

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 23:45
windfreak schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:31:
[...]

Bij veel HR ketels zit de pomp in het ketelhuis. Onze ketel is helaas zonder modulerende pomp, omdat de vorige bewoners het model mét een modulerende pomp te duur vonden denk ik. Nu ga ik er misschien een grundfos alpha2 in zetten, maar ik moet het nog opmeten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:21
HellevUUr schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:45:
[...]

Anne, bedankt.
Het moet uiteraard nog blijken of ik voldoende heb aan 123 liter vriesruimte.
We gaan het gewoon proberen en als blijkt dat het te weinig is kopen we een zuinige vriezer erbij (ten opzichte van de oude situatie zou dit nog steeds een enorme verbetering zijn).

Ik was eigenlijk niet van plan om een hermeting te doen maar je zet me aan het denken en eigenlijk wil ik het wel zeker weten.
Ik ga dat ding weer aansluiten en zal over 2 dagen het resultaat posten (moet ik wel even m'n circle van de HR ketel weer terug aansluiten op de vrieskast).

[...]

De meting is van 1-9 t/m 20-10. Hiermee heb ik uitgerekend dat het jaarlijkse verbruik op 283kWh zit.
Als ik de dag pak waar het meeste verbruik zit (toevallig 1-9) dan zit ik aan 1.09 voor die dag x 365 = 398kWh.
Als ik ga kijken naar de temperatuur op 1-9 dan zit ik op een max van 18c.
Als ik de gemiddelde temperatuur opzoek dan kom ik op 11.2 graden.
Als ik 2-10-2010 pak dan zit de temperatuur overdag tussen de 13 en 16 graden, dan kom ik uit op een dag verbruik van 0.73kWh x 365 = 266kWh.
Ik denk dat die 283kWh welke ik "werkelijk verbruik" heb genoemd dan toch zeker niet te hoog gegrepen is.
Of ik moet het uitrekenen met behulp van graaddagen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ik blijf het interessante materie vinden :)
meestal staat een koelkast binnen. in de keuken of de woonkamer, of evt bijkeuken, maar toch vaak wel in een geisoleerde en verwarmde ruimte.

de uitentemperatuur is bij een verwarmde ruimte denk ik niet erg interesant voor berekeningen aan een koelkast. de koelkast heeft te maken met de binnentemperatuur, en die wordt vaak door een thermostaat elke dag ongeveer "gelijk" gehouden.
voor de
het enige wt je dan van de koelkast kunt zeggen is dat ie op een warme dag een groter aandeel van de ruimteverwarming voor zijn rekening neemt dan op een koude dag.
de delta t van de koelkast naar het vertrek is dan per dag gelijk.

het verbruik van een koelkast kan dan voornamelijk fluctueren door vaker open en dicht, en door er bijvoorbeeld warm eten in te doen, of gewoon boodschappen van 15 graden bijvoorbeeld. die moet dan allemaal opeens terug gekoeld worden naar 7 graden.

heeft je nieuwe koelkast ene goeie thermometer en zo? dan kun je hem ook nog eens op "precies"de temperatuur zetten die jij wilt, in plaats van op standje zoveel.... een graadje warmer in de koelkast of kouder in het vertrek, kan al een aardige besparing opleveren.. een delta t van 13 of een delta t van 14 graden is een aardig percentage...

• engelbertus
dan nog over de A pompen. wilo heeft ook een zuinige variant.
wat maakt die laing zo anders dan wilo of grundfoss? die pompen hebben toch standaardafmetingen?

weet je misschien ook meer over hoe die pompen zelf automatisch iets kunnen regelen? ik kan bijvoorbeeld niet begrijpen hoe een automatische stand automatisch kan "bedenken" wat mijn waterbehoefte is, of de opvoerhoogte etc.

ik heb me trouwens door intergas EN grundfoss laten vertellen dat de pompen in de ketels vaak wel eruit zien als een "gewone" pomp, maar dat ze wel degelijk voor een bepaalde ketel zijn gemaakt, en dus wel afgestemd zijn op de ketel. nieuwe ketels hebben ook pompen met eeen door de cv geregeld toerental.
de motor techniek zelf kan zuiniger zijn, maar hoe een pomp dus kan bepalen hoe veel water of met welke druk dat verpompt moet worden is mij een raadsel. je zult toch wel een pomp moeyten hebben die bij je systeem past, en dus is afgestemd of afgesteld op een bepaalde debiet/opvoerhoogte etc? net zoals je een pomp normaal op een van de drie standen zet, die bij je installatie of de tijd van het jaar past.

de pop kan bijvoorbeeld niet registreren of de kamer mooi snel op temperatuur komt, of dat de kamer rustiog op temperatuur komt, omdat je je ketelvermogen terug hebt geschroefd zodat ie beter condenseert.

dus ik zelf was eigenlijk al afgestapt van het idee de ketelpomp te vervangen, en de pomp van de vloerverwarming.. tja. die draait nu met een vast toerental dat bij mijn situatie past. dat een zuiniger pomp die iets zelf regelt dan dus eigenlijk minder kwh gaat verbruiken voor hetzelfde debiet, noem ik niet echt automatisch, maar gewon ziniger. mijn besparing is dan maximaal 45-7 =38 watt, als de pomp van de pompschakelaar mag draaien
maar dan nog. wat nu als dei 45 wat ( standje 2) nu eens echt nodig is, en de zuiniger pomp het daar mee eens is, kan ik me niet voorstellen dat de zuinige pomp dat zoveel efficienter kan leveren.
( nog zon onzekerheid. hoe werkt de auto-functie als je een pompschakelaar gebruikt?)

ik denk trouwens verder dat grundfoss voor een vloerverwarming zal adviseren de auto stand niet te gebruiken maar gewoon een a, b, of c stand in te stellen, komt overeen met de öuderwetse" pompstanden, maar dan wat efficienter door de betere motor, en aftemming op het werkelijke debiet dat nodig is.. nadeel bij vloerverwarming is dan weer dat het debiet altijd constant is. er worden geen groepen of ventielen gesloten bij het regelen van de temperatuur in de kamer.

het idee alpha 2 en zo begint bij mij te lijken op de zogenaamde stop en go techniek bij auto's. als je sil staat gaat de motor uit.. ( behalve als je de aitco aan hebt, of de radio, of dimlicht....) oh wait.. de motor slaat dus nooit af eigenlijk.. en het komt er op neer dat het aanwezig zijn van een techniek die theoretisch iets kan besparen, er voor zorgt dat je een bepaalde claim, of een label op je pomp mag plakken, zonder dat je iets zegt over de daadwerkelijke prestaties...

[Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 29-10-2010 02:55]

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Brinkman braakt.

[Voor 114% gewijzigd door ZonneStroom op 29-10-2010 06:43]

ZonneStroom

Anoniem: 281733

Hiero Brinkman is Don Quichote?

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 21:50
Het is maar weer eens bewezen: de pvv draait op wind, niet op verstand.

[Voor 25% gewijzigd door kockie op 29-10-2010 08:13. Reden: mooier zo]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:13
engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 02:46:
wat maakt die laing zo anders dan wilo of grundfoss? die pompen hebben toch standaardafmetingen?

weet je misschien ook meer over hoe die pompen zelf automatisch iets kunnen regelen? ik kan bijvoorbeeld niet begrijpen hoe een automatische stand automatisch kan "bedenken" wat mijn waterbehoefte is, of de opvoerhoogte etc.
Deze pompen werken heel eenvoudig ze meten de persdruk. Als je meer radiatoren open zet daalt de druk gevolg pomp harder draaien om de persdruk constant te houden.
Driewegklep voor warmwater schakeld om druk stort in --> pomp max toerental.
ik heb me trouwens door intergas EN grundfoss laten vertellen dat de pompen in de ketels vaak wel eruit zien als een "gewone" pomp, maar dat ze wel degelijk voor een bepaalde ketel zijn gemaakt, en dus wel afgestemd zijn op de ketel. nieuwe ketels hebben ook pompen met eeen door de cv geregeld toerental.
de motor techniek zelf kan zuiniger zijn, maar hoe een pomp dus kan bepalen hoe veel water of met welke druk dat verpompt moet worden is mij een raadsel. je zult toch wel een pomp moeyten hebben die bij je systeem past, en dus is afgestemd of afgesteld op een bepaalde debiet/opvoerhoogte etc? net zoals je een pomp normaal op een van de drie standen zet, die bij je installatie of de tijd van het jaar past.
Grundfos en Wilo ook hebben uitwisseltabellen vul de je huidige type grundfos in en de juiste alpha rolt er zo uit.
PS Grundfos type nummers werken heel eenvoudig vb 15-50 130 (15 m opvoerhoogte 500 l uur max-mediumtemp 130 grad c.)
de pop kan bijvoorbeeld niet registreren of de kamer mooi snel op temperatuur komt, of dat de kamer rustiog op temperatuur komt, omdat je je ketelvermogen terug hebt geschroefd zodat ie beter condenseert.

dus ik zelf was eigenlijk al afgestapt van het idee de ketelpomp te vervangen, en de pomp van de vloerverwarming.. tja. die draait nu met een vast toerental dat bij mijn situatie past. dat een zuiniger pomp die iets zelf regelt dan dus eigenlijk minder kwh gaat verbruiken voor hetzelfde debiet, noem ik niet echt automatisch, maar gewon ziniger. mijn besparing is dan maximaal 45-7 =38 watt, als de pomp van de pompschakelaar mag draaien
maar dan nog. wat nu als dei 45 wat ( standje 2) nu eens echt nodig is, en de zuiniger pomp het daar mee eens is, kan ik me niet voorstellen dat de zuinige pomp dat zoveel efficienter kan leveren.
( nog zon onzekerheid. hoe werkt de auto-functie als je een pompschakelaar gebruikt?)

ik denk trouwens verder dat grundfoss voor een vloerverwarming zal adviseren de auto stand niet te gebruiken maar gewoon een a, b, of c stand in te stellen, komt overeen met de öuderwetse" pompstanden, maar dan wat efficienter door de betere motor, en aftemming op het werkelijke debiet dat nodig is.. nadeel bij vloerverwarming is dan weer dat het debiet altijd constant is. er worden geen groepen of ventielen gesloten bij het regelen van de temperatuur in de kamer.
Eens voor een vloerverwarmingunit zonder zonnekleppen op de verdeler voegt deze pompen nauwelijks iets toe.
Maar als je wel zonnekleppen op je verdeler gebruikt
het idee alpha 2 en zo begint bij mij te lijken op de zogenaamde stop en go techniek bij auto's. als je sil staat gaat de motor uit.. ( behalve als je de aitco aan hebt, of de radio, of dimlicht....) oh wait.. de motor slaat dus nooit af eigenlijk.. en het komt er op neer dat het aanwezig zijn van een techniek die theoretisch iets kan besparen, er voor zorgt dat je een bepaalde claim, of een label op je pomp mag plakken, zonder dat je iets zegt over de daadwerkelijke prestaties...
Deze pompen zijn bewezen zuiniger.

• sander817

sander817

ericplan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 17:47:

[...]

Wat is er zo bijzonder aan die pomp dat er geen ander type in zou kunnen?
geen idee, volgens warmteservice hier gaat het (alleen) bij de Avanta niet lukken de pomp te vervangen. Afwijkende maat met de aansluitingen zeiden ze?

• ericplan
engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 02:46:
De maten van het pomphuis zijn inderdaad standaard 130 of 180 mm. Het probleem bij veel ketels is ongetwijfeld de ruimte eromheen. Zoals je op het plaatje in een paar posts terug kan zijn heeft de Wilo een enorme toeter met electronica, dat past bij mij niet binnen de ketelmantel. De Grundfos Alpha2 is iets kleiner en zou strak tegen de mantel aankomen en de display zou alleen met een tandartsspiegeltje kunnen worden bekeken. De Laing is kleiner en past er gewoon goed in.
De pomp registreert drukverschil en past daarop z'n toerental aan, meer drukverschil, lager toerental.
Natuurlijk hoort een bepaald type pomp bij een ketel, maar zo'n pomp is altijd universeel. Ketelfabrikanten leveren dezelfde ketel voor een appartement (opvoerhoogte 2 m.) en voor een eengezinswoning (opvoerhoogte 7 meter) maar met dezelfde pomp.
Vergelijk de conventionele mechanische ventilatie met de Itho Ecobox, precies hetzelfde.
Ach, datzelfde heb ik met labels over tvt.........

A'dam ZonPHP PVOutput

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 12:08
ericplan schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:53:
Natuurlijk hoort een bepaald type pomp bij een ketel, maar zo'n pomp is altijd universeel. Ketelfabrikanten leveren dezelfde ketel voor een appartement (opvoerhoogte 2 m.) en voor een eengezinswoning (opvoerhoogte 7 meter) maar met dezelfde pomp.
Even voor het begrip: Wat maakt de opvoerhoogte van een CV pomp uit? Je systeem staat toch onder druk, juist met als grote voordeel dat je water in een gesloten circuit rondpompt en de opvoerhoogte er dus niet meer toe doet? Of verwar ik dingen met elkaar?

• Anne vdr Bom
ericplan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:15:
Nee, daar doe ik niet aan. Ik vind tvt de grootst mogelijke onzin.
En daar tegen zeg ik altijd: elke schatkist heeft een bodem :'( , dus ook die van mij en de meeste anderen op dit forum. Je moet daarom altijd kiezen voor de besparingsmogelijkheden met de kortste tvt = meeste 'bang for the buck'. We willen allemaal zoveel mogelijk besparen voor een gelimiteerd budget, tvt is een simpel economisch/boekhoudkundig instrument dat je helpt bij het bepalen wat je beste opties zijn.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
leonbong schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:45:
[...]

Grundfos en Wilo ook hebben uitwisseltabellen vul de je huidige type grundfos in en de juiste alpha rolt er zo uit.
PS Grundfos type nummers werken heel eenvoudig vb 15-50 130 (15 m opvoerhoogte 500 l uur max-mediumtemp 130 grad c.)
In een Remeha Avanta zit een Grundfos UPR 15-60 pomp. Ik kan zo die uitwisseltabel niet vinden. Is er een mogelijke vervanger beschikbaar?

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:40:
[...]

En daar tegen zeg ik altijd: elke schatkist heeft een bodem :'( , dus ook die van mij en de meeste anderen op dit forum. Je moet daarom altijd kiezen voor de besparingsmogelijkheden met de kortste tvt = meeste 'bang for the buck'. We willen allemaal zoveel mogelijk besparen voor een gelimiteerd budget, tvt is een simpel economisch/boekhoudkundig instrument dat je helpt bij het bepalen wat je beste opties zijn.
Eens met "elke schatkist heeft een bodem". Maar ik vind niet dat iemand anders tegen mij zou mogen zeggen dat ik MOET kiezen voor kortste tvt bij het kiezen tussen besparingsmogelijkheden. Dat mag jouw afweging zijn, maar dat hoeft het niet te zijn van een ander! Mogelijkheden in het huis hebben invloed, maar ook interesse van diegene die wil investeren in de maatregel. Als iemand liever een pomp koopt dan bijvoorbeeld radiatorfolie ondanks dat folie in het betreffende geval een kortere tvt zou hebben omdat diegene pomptechniek interessant vindt, mag dat nooit veroordeeld worden. Je kan dan alleen zeggen dat jij dat budget aan een andere maatregel zou besteden.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Anne vdr Bom
Jammer dat de PVV 4 eeuwen geleden niet bestond, dan was dit ons bespaard gebleven:

En waren we op school ook niet lastiggevallen met die 'Gouden Eeuw'.

• Anne vdr Bom
Cheese_man schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:17:
Eens met "elke schatkist heeft een bodem". Maar ik vind niet dat iemand anders tegen mij zou mogen zeggen dat ik MOET kiezen voor kortste tvt bij het kiezen tussen besparingsmogelijkheden. Dat mag jouw afweging zijn, maar dat hoeft het niet te zijn van een ander! Mogelijkheden in het huis hebben invloed, maar ook interesse van diegene die wil investeren in de maatregel. Als iemand liever een pomp koopt dan bijvoorbeeld radiatorfolie ondanks dat folie in het betreffende geval een kortere tvt zou hebben omdat diegene pomptechniek interessant vindt, mag dat nooit veroordeeld worden. Je kan dan alleen zeggen dat jij dat budget aan een andere maatregel zou besteden.
Mee eens, dat 'moet' was niet zo strikt bedoeld. Iedereen moet het uiteindelijk voor zichzelf uitmaken.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:33:
[...]

Mee eens, dat 'moet' was niet zo strikt bedoeld. Iedereen moet het uiteindelijk voor zichzelf uitmaken.
Verder zullen veel mensen naast TVT ook eventuele comfort winst sterk meenemen in hun overwegingen.
Kruipruimte isolatie? Ha, heerlijk! minder koude vloer dus minder koude voeten.
HR+ Glas? Minder herrie van buiten.

• asvogel
Ik zou de nadruk, vanwege het sentiment hier, net wat anders leggen: Stel ik heb 1000 euro om aan besparende maatregelen. Maatregel A heeft een tvt van 2 jaar, maatregel B van 3 jaar en maatregel C van 5 jaar. Alle maatregelen leveren een even grote besparing aan bijv. CO2 op. Als ik nu eerst A doe, dan kan ik over 2 jaar B doen, en over 5 jaar C. Over 10 jaar gezien heb ik dan een besparing gerealiseerd van 10+8+5 = 23. Doe ik eerst C, dan B en dan A, dan is dat maar 10+5+2 = 17.

Met andere woorden, met een korte tvt kan ik mijn geld eerder opnieuw inzetten om te besparen, en gaan al die besparingen dus ook eerder accumuleren.

• ericplan
[...]

Laten we het er maar op houden, dat ik besparing op energie belangrijker vind.
Bij elke terugverdientijdberekening worden zoveel aannames gedaan dat elke gewenste uitkomst mogelijk is, afhankelijk van de gewenstheid van het produkt. Ik ga uit van wat het me nu kost, of ik het geld heb en of ik het de moeite waard vind. De CV-ketel is, op de koelkast na, de grootste verbruiker in huis en de pomp vervangen is een redelijk simpele klus.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:07:
[...]

In een Remeha Avanta zit een Grundfos UPR 15-60 pomp. Ik kan zo die uitwisseltabel niet vinden. Is er een mogelijke vervanger beschikbaar?
De uitwisseltabel zit een beetje verstopt. Ga naar www.grundfos.nl en klik dan op Webcaps. Daar staat het bij.
Ook op de Wilo pagina is een soortgelijke tabel te vinden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• engelbertus
[...]

Deze pompen werken heel eenvoudig ze meten de persdruk. Als je meer radiatoren open zet daalt de druk gevolg pomp harder draaien om de persdruk constant te houden.
Driewegklep voor warmwater schakeld om druk stort in --> pomp max toerental.

[...]

[...]

Eens voor een vloerverwarmingunit zonder zonnekleppen op de verdeler voegt deze pompen nauwelijks iets toe.
Maar als je wel zonnekleppen op je verdeler gebruikt
[afbeelding]

[...]

Deze pompen zijn bewezen zuiniger.
ik dacht dat de 130 in de pompaanduiding voor de maat stond.. weer wat geleerd.

de pomp is wel zuiniger( ik zeg ook niet dat dat niet zo is) maar als de pomp besluit netzoveel te moeten draaien dan de geowne drie standen pomp, dan is de besparing waarschijnlijk een stuk kleiner, en heb je voor vloerverwarming niets aan het automatische / intelligente systeem, en werkt de nachtverlaging ook niet.

ze kunnen dan net zo goed een simpele 3 standen pomp maken, zonder auto-functies en misschien een traploze instelling ipv 3 standen.

de robot verdeler heeft bijvoorbeeld ook een grundfoss pomp, met energie label A, maar is geen ingewikkelde dure alpha.

het verwonderde me verder zelf ook wel dat ze aangaven dat je een pomp in een ketel niet zomaar zou kunnen vervangen. je zegt dat dit eigenlijk altijd kan, als de aansturing maar hetzelfde is, en hij er in past ( een toerengeregelde pomp kan dan dus wat lstiger zijn om te vervangen, omdat de aansturing door de ketelleverancier is bedacht? )

eigenlijk komt het er dan op neer dat wanneer ik iets wil, ik dus beter toch wel de pomp in de ketel kan vervangen, en de pomp van de verdeler ook als ik een simpelere zuinige A label pomp kan vinden die past.

voor een apparetment zet je dan normaal de pomp op stand 3 ( af fabriek zo geleverd) en oor een woninkje op stand 2 of 1, omdat ze de ketel met 1 en dezelfde pomp willen leveren?

als ik dan wel een zuiniger zelfregelende pomp wil kopen, dan moet ik wel een nemen die ik zelf op een bepaalde opvoerhoogte oid moet instellen, en niet op de stand "auto" moet laten?

• leonbong
Je kan ook eventueel nog de exacte maatvoering zien door de gegevens in PDF te laten zetten.
Als je hier kijkt kan je ook zien in praktijk hoe de regeling werkt.

[Voor 45% gewijzigd door leonbong op 29-10-2010 13:21]

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ericplan schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:45:
[...]

De uitwisseltabel zit een beetje verstopt. Ga naar www.grundfos.nl en klik dan op Webcaps. Daar staat het bij.
Ook op de Wilo pagina is een soortgelijke tabel te vinden.
Thanks, Er is een vervanger beschikbaar voor de Grundfos UPS 15-60. Ik heb Remeha een mailtje gestuurd of dit ook geldt voor de UPR pomp.

• leonbong
Waarschijn gaat het bij UPR dat het een klantspecifieke pomp voor rehema is. Scheelt meestal niks met de originele.
Ik zou het op duurven te gokken als je maar de juiste inbouwlengte/gasdraad/debiet/opvoerhoogte.

• Mike70
  • Laatst online: 29-05 15:39

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:31:
[...]

Jammer dat de PVV 4 eeuwen geleden niet bestond, dan was dit ons bespaard gebleven:

[afbeelding]

En waren we op school ook niet lastiggevallen met die 'Gouden Eeuw'.
Deze hebben we toch ook bijna allemaal de nek omgedraaid.

www.mijnzon.info

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

Wel opvallend trouwens...ik heb veel reacties gelezen op www.nhd.nl over het Brinkman gewauwel. Als ik goed tussen de regels doorlees zijn de mensen goed gehersenspoeld dat Windenergie een subsidieslurper is, niet rendabel is, dat windmolens vaker niet draaien dan wel, enz, enz.

Daarnaast is men voor kernenergie omdat:
- geen last van te veel / te weinig wind
- je ziet de centrale niet (opmerking waarbij de HVC Alkmaar werd gebruikt als voorbeeld 8)7)
- zou goedkoop zijn
- afval is geen probleem meer
- geen CO2 uitstoot dus groen

Samenvattend kan dus gezegd worden dat zolang energieopwekking geen negatieve effecten heeft in de eigen achtertuin:

- ziet hem niet vanuit de achtertuin (letterlijk)
- geen CO2 uitstoot van de centrale zelf
- het afval niet zien uit de tuin
- zou geen subsidie kosten (waarschijnlijk alleen directe subsidie van de provincie bedoeld waarvan de naam direct in relatie gebracht kan worden tot de opwekking/bouw van de centrale)

is men voor. Wanneer onder de streep een vorm van energieopwekking moeite kost of zichtbaar is in woord en daad, is het een linkse hobby. De domheid en de laksheid vind ik overweldigend. Daar sta ik dan als zelfbenoemd semi intelligente liberaal. Mijn (in mijn ogen redelijk gefundeerde) meningen over energieverbruik, -opwekking, afhankelijkheid van buitenland, luchtverontreiniging (natuurlijk ook grond en water)....blijkbaar een domme, linkse, subsidie verslindende hobby die niet economisch rendabel is. Zo....lekker zo vlak voor het weekeinde!! ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

• Anne vdr Bom
Mike70 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:05:
Deze hebben we toch ook bijna allemaal de nek omgedraaid.
En het bescheiden restant koesteren we als een pasgeboren baby. We verdienen er nog steeds miljoenen mee.

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 13:39

Vmu

Rotatate

Het is hier natuurlijk wel preken voor eigen parochie, maar weghalen zou nu echt waanzin zijn. Ook al dragen ze minder bij aan de niet-fossiele opwekking dan we zouden willen en ook al staan ze wel eens in de weg, ze kunnen ook heel mooi zijn. Als die dingen echt zo slecht zijn dan zouden al die boeren in de polder geen windboeren worden. De molens staan ook symbool voor de wil om te veranderen en ik zie persoonlijk liever die molens in het avondlicht dan smog tegen een inversielaag, kijk maar eens naar de lucht op de horizon.

http://picasaweb.google.c...Km9xt1E2Q?feat=directlink

Vmu

Anoniem: 292798

Ik heb bijvoorbeeld een Intergas HR36-30 CV zonder 3-wegklep. Zou het dan voor mij iets uitmaken om de pomp te vervangen door een stukje pijp en de pomp extern te plaatsen?

• ericplan
Anoniem: 292798 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:00:
Ik heb bijvoorbeeld een Intergas HR36-30 CV zonder 3-wegklep. Zou het dan voor mij iets uitmaken om de pomp te vervangen door een stukje pijp en de pomp extern te plaatsen?
Lijkt me geen probleem, heb ik zelf ook over gedacht, maar in mijn geval wel een driewegklep en nog steeds weinig ruimte. Voor de meeste pompen zijn ook isolerende omhulsels te krijgen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Anne vdr Bom
Cheese_man schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:24:
Maar men wil de windmolens op zee ook weghebben 8)7
Wanneer onder de streep een vorm van energieopwekking moeite kost of zichtbaar is in woord en daad, is het een linkse hobby. De domheid en de laksheid vind ik overweldigend. Daar sta ik dan als zelfbenoemd semi intelligente liberaal. Mijn (in mijn ogen redelijk gefundeerde) meningen over energieverbruik, -opwekking, afhankelijkheid van buitenland, luchtverontreiniging (natuurlijk ook grond en water)....blijkbaar een domme, linkse, subsidie verslindende hobby die niet economisch rendabel is. Zo....lekker zo vlak voor het weekeinde!! ;)
Helaas is duurzame energie een twistpunt geworden. In plaats van gewoon een technologie is het een links symbool geworden. Dat betekent dat tegen duurzame energie zijn een stukje rechtse identiteit is. Het trieste van deze situatie is dat mensen (aan beide kanten) zeer emotioneel gaan reageren, op voorhand een stelling innemen en het zicht op de feiten verliezen. Jammer jammer jammer.

• sander817

sander817

NielsTn heeft overigens slechte ervaring met het vervangen van een pomp >:)

Eventueel een Liang Ecocirc E6 kopen en dan met een flowmeter kijken of ik voldoende flow door mijn vloerverwarming kan krijgen zonder vloerverwarmingspomp. Deze staat nu in serie met de pomp van de CV (niet hydraulisch neutraal). Dan kan ik nog een pomp elimineren.

De wandverwarming boven werkt nog wel hydraulisch neutraal met thermische motoren. Nog een eventueel te elimineren pomp! Ik zal in het systeem dan ook een paar flowmeters installeren om eea goed in te regelen. De wandverwarmings groepen zijn veel korter dan die van de vloerverwarming beneden.

Graag jullie commentaar.
Vergeet niet dat hij naast het weghalen van windturbines ook zogenaamd onrendabele buslijnen wil schrappen. Het daardoor toenemende autogebruik verbruikt dan misschien nog wel meer fossiele energie dan al die windturbines opwekken. Slechte zaak.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• engelbertus
als ik het plaatje dus bekijk van de grundfoss alpha, gaat die ervan uit dat wanner hij zo weinig mogelijk werstand in het systeem waarneemt, hij voluit gaat pompen, en dan eigenlijk vervolgens bij de helft aan weerstand, ook maar de helft van de druk gaat opbouwen van de maximale druk ( of , de optredende druk bij minimale weerstand in het systeem als basis nemen, en deze constant houden. met meer weerstand in het systeem kan dat door minder hard te pompen.

dan gaat de auto adapt functie er volgens mij ten onrechte vanuit dat bij systeem helemaal open, de pomp voluit moet werken. dat hoeft niet zo te zijn.
ook hoeft het niet zo te zijn dat bij minder radiatoren open, het systeem ook automatisch in de zelfde mate minder heet water nodig heeft..
opentherm en de ketel maken hun eigen watertemperatuur, en dan krijg je opeens minder energie per m3 water, en daar houdt de pomp geen rekening mee.

de nachtverlagingsfunctie lijkt me verder een tijdklok te zijn.. die zelf bepaalt wanneer het nacht is, en wanneer dag. als er geen warmtevraag is en de thermostataen dicht zijn, gaat de pomp zonder nachtverlaging ook al bijna op minimum pompen, en bij nachtverlaging zal hij waarschijnlijk op het allerlaagst actief blijven, en misschien zelfs monitoringzaken of bijsturingsinterval gaan aanpassen om energie te besparen.

uit zal niet kunnen bij nachtverlaging, omdat dan geen drukmeting gedaan kan worden, en je dus je dag-nachtritme niet meer bijgewerkt wordt.

voor een vloerverwarming heb jdan de pomp alsnog op stand 1 2 of 3 nodig. en zoals ik het nu bekijk, gebruit die dan maximaal 22 watt tegenover de normale pomp met 60 Watt. en op stand 2nog 8 watt tegenover de normale pomp met 45 watt. en op stand 1 7 watt tegeover 30 watt voor de normale pomp.

of is er toch iets voor te zeggen de pomp op autoadapt te zetten bij vloerverwarming?
en hoe reageert de pomp op de pompschakelaar? hij aat dan tussentijds telkens uit. is een correcte drukmeting dan wel mogelijk, ? blijft de data bewaard bij stroomuitval voor de pomp?

ik heb ook een intergas, en hydraulisch neutraal is wel belangrijk, om stroming door het toestel te voorkomen, zo ook is een terugslagklep, of driewegklepset nodig. volgens de handleiding. ik weet niet waarom het kwaad kan stroming door het toestel te krijgen als er geen warmtevraag is. maar het lijkt me in ieder geval onwenselijk dat op een gegeven moment de pomp van een ander toestel de waterstroom in het systeem van d ketel zou gaan bepalen.

een pomp uitsparen lijkt me ook wel wat verder, of paralel laten schakelen met de ketelpomp. ik zit bijvoorbeeld te denken aan vloerverarming in de badkamer, maar dan moet ik voor 1 lullig groepje, weer een dure pomp kopen, die " net zoveel stroom" verbruikt als bij een grotere verdeler, wat het stroomverbruik voor vloerverwarming in de badkamer behoorlijk opkrikt, en inefficient zou maken.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:54
engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:20:
ik zit bijvoorbeeld te denken aan vloerverarming in de badkamer, maar dan moet ik voor 1 lullig groepje, weer een dure pomp kopen, die " net zoveel stroom" verbruikt als bij een grotere verdeler, wat het stroomverbruik voor vloerverwarming in de badkamer behoorlijk opkrikt, en inefficient zou maken.
Bij mij ligt de retour van de radiator in de badkamer door de vloer, daardoor is er geen extra pomp nodig en is de vloer toch warm.

• 4Reload
  • Laatst online: 10:32
engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:20:
<knip>
voor een vloerverwarming heb jdan de pomp alsnog op stand 1 2 of 3 nodig. en zoals ik het nu bekijk, gebruit die dan maximaal 22 watt tegenover de normale pomp met 60 Watt. en op stand 2nog 8 watt tegenover de normale pomp met 45 watt. en op stand 1 7 watt tegeover 30 watt voor de normale pomp.

of is er toch iets voor te zeggen de pomp op autoadapt te zetten bij vloerverwarming?
en hoe reageert de pomp op de pompschakelaar? hij aat dan tussentijds telkens uit. is een correcte drukmeting dan wel mogelijk, ? blijft de data bewaard bij stroomuitval voor de pomp?
<knip>
Ik heb een Grundfos Alpha2 op mijn vloerverwarming zitten. De gebruikt 9 a 10 watt (Dit geeft het display aan), nacht verlaging blijkt alleen de te werken als de temp. zakt (redelijk snel) wat dus bij vloerverwarming nooit zal gebeuren vanwege het mengen van retourwater met aanvoerwater.

Waarom zou je een pompschakelaar willen gebruiken?
De pomp gebruikt heel weining stroom en in de zomer mag de pomp helemaal uit omdat hij vermogen
genoeg heeft on in het najaar weer te kunnen starten (staat in de handleiding van Grundfos zelf).

Daarnaast moet de pomp minimaal 1 week aanstaan zodat hij zich kan inleren, hierna kan de pomp
uit en aan hij onthoudt namelijk zijn vorige waarde...

• 4Reload
  • Laatst online: 10:32
deejeebv schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:27:
[...]

Bij mij ligt de retour van de radiator in de badkamer door de vloer, daardoor is er geen extra pomp nodig en is de vloer toch warm.
Vergeet niet dat je wel een RTL Kraan moet plaatsen, anders gaat je vloer kapot bij een temp boven
de 50 graden...

Mijn pompen van de verdelers worden sowiezo door de CV geschakeld, tegelijk met de CV pomp. Hydraulisch neutraal hoeft dus niet.

Er zijn bedrijven die warmtepompen verkopen die ook aangeven dat de pomp sterk genoeg is voor vloerverwarming en je dus geen pompen nodig hebt op je verdelers.

Dus, een Ecocirc E6, met een grotere opvoerhoogte dan de standaard pomp, zou het moeten kunnen lijkt mij. Uitproberen en meten maar. Thermometer op retour en aanvoer en een flowmeter erop.

Mocht het niet voldoende zijn, kan ik altijd nog een van beide pompen laten zitten.

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 12:18
Morgenvroeg ga ik even kijken op de energie beurs in Enschede (stadion)
kijken of er wat leuks is te zien.

• Anoniem: 334569
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Cheese_man schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:24:
Wel opvallend trouwens...ik heb veel reacties gelezen op www.nhd.nl over het Brinkman gewauwel. Als ik goed tussen de regels doorlees zijn de mensen goed gehersenspoeld dat Windenergie een subsidieslurper is, niet rendabel is, dat windmolens vaker niet draaien dan wel, enz, enz.

Samenvattend kan dus gezegd worden dat zolang energieopwekking geen negatieve effecten heeft in de eigen achtertuin:

- geen CO2 uitstoot van de centrale zelf
- het afval niet zien uit de tuin
- zou geen subsidie kosten (waarschijnlijk alleen directe subsidie van de provincie bedoeld waarvan de naam direct in relatie gebracht kan worden tot de opwekking/bouw van de centrale)

is men voor. Wanneer onder de streep een vorm van energieopwekking moeite kost of zichtbaar is in woord en daad, is het een linkse hobby. De domheid en de laksheid vind ik overweldigend. Daar sta ik dan als zelfbenoemd semi intelligente liberaal. Mijn (in mijn ogen redelijk gefundeerde) meningen over energieverbruik, -opwekking, afhankelijkheid van buitenland, luchtverontreiniging (natuurlijk ook grond en water)....blijkbaar een domme, linkse, subsidie verslindende hobby die niet economisch rendabel is. Zo....lekker zo vlak voor het weekeinde!! ;)
Hmmmm... ik ben lid van een Windmolenvereniging. Dus daar ligt het niet aan.

Afgezien van het gegeven van de externe kosten.
Een windmolen heeft wel subsidie nodig, anders kunnen ze niet gebouwd worden.
Financieel rendabel, toch niet helemaal dus. Kijk dat argument klopt wel.

Niet een argument geen windmolen te hebben. WEL een erkenning van een gegeven waarop geen antwoord wordt gegeven door de PRO-club.

Ja leg dat maar eens uit en niet om mij te overtuigen (ik ben al lid he..) maar voor het overtuigen van een tegenstander.

• Mistraller
Volgens mij moet je met een alpha2 wel je installatie (voor wat betreft de radiatoren die altijd openstaan) waterzijdig inregelen. Bij lagere druk zal anders de verst verwijderde radiator nóg slechter warm worden.

---------------

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mistraller schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:31:
Volgens mij moet je met een alpha2 wel je installatie (voor wat betreft de radiatoren die altijd openstaan) waterzijdig inregelen. Bij lagere druk zal anders de verst verwijderde radiator nóg slechter warm worden.
Waterzijdig ingeregeld.... CHECK! :)

• zonnigtype
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:32:

Niet een argument geen windmolen te hebben. WEL een erkenning van een gegeven waarop geen antwoord wordt gegeven door de PRO-club.
Alle energie draait op subsidie en/of verborgen cq. niet in de "prijs" doorberekende kosten.

Politici draaien op vele miljarden aan energiebelasting, BTW, etc., zonder daarvoor een poot te hoeven uitsteken (draaien doen ze ook, maar dan anders, en heel wat minder richting gevoelig dan een onschuldige wind turbien).

Streep tegen elkaar weg en je begint in de verste verte iets te krijgen wat mogelijk met veel mitsen en maren als een "level playing field" mag worden gezien.

Voor wie het wil (ik geloof nooit dat er zo'n veel met de politieke lippen beleden "level playing field" gaat komen, energie is immers GELD = MACHT = PO-LI-TIEK). In de tussentijd gewoon uitbouwen die hernieuwbare energie, en de druk op Dûh Haag maximaliseren s.v.p. Ergens moet er eens wat gaan knappen daar.

Net binnen: Duitsland bouwde er in september alweer 493 MWp aan zonnestroom installaties bij (ze zitten de eerste drie kwartalen van dit jaar nu op 5,4 Gieg nieuwbouw). 21.273 nieuwe installaties in september, 709 stuks nieuw per dag. Gemiddelde systeem grootte van deze bijbouw: 23,2 kWp per installatie... Niet gek staan te kijken dat de volumes net als tijdens de rush vorig jaar in het laatste kwartaal nog eens vet gaan toenemen.

Vandaag zware klus: met mijn partner de PV-modules terug geplaatst op hun uiteindelijke plek, nadat dak is gerenoveerd. De voor onze modules gebruikte frames zijn niet bepaald ideaal, want je moet de grindtegels d'r zijdelings inschuiven (had natuurlijk geen zin om 20 modules te gaan zitten los- en weer vastschroeven), is een rot klus. Maar het is volbracht, vlak voordat schemer intrad. Morgen hopelijk beginnen met weer aansluiten. Wel 1 paneel met kras over de glasplaat ontdekt, en 1 met frame rand verbogen :( (dakdekkers hebben zitten slepen met die dingen, en er is e.e.a. aan zware materialen heen en weer gesjouwd, dus ik kan me de incidentjes wel voorstellen daar). Tedlar van laatstgenoemde lijkt craquelé te vertonen aan achterzijde. Iemand met een mogelijke oplossing voor voorzichtige reparatie? Gewoon iets van siliconenkit op spuiten of zo? Zo ja, wat voor type?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cheese_man schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:24: Als ik goed tussen de regels doorlees zijn de mensen goed gehersenspoeld dat Windenergie een subsidieslurper is, niet rendabel is, dat windmolens vaker niet draaien dan wel, enz, enz.

De domheid en de laksheid vind ik overweldigend.
Goed geformuleerd, @ Cheese man _/-\o_
Trouwens, elke keer bij windmolen-discussies lees je dat ze alleen maar draaien op subsidie; klopt dit verhaal nu eigenlijk of toch niet?
En hoe zit dat met die corporaties, zoals Zeeuwind -bij ons hier- , krijgen die dan ook subsidie als ze ergens een windmolen / windmolen-park aanleggen?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
zonnigtype schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:53:
[...]

Wel 1 paneel met kras over de glasplaat ontdekt, en 1 met frame rand verbogen :( (dakdekkers hebben zitten slepen met die dingen, en er is e.e.a. aan zware materialen heen en weer gesjouwd, dus ik kan me de incidentjes wel voorstellen daar). Tedlar van laatstgenoemde lijkt craquelé te vertonen aan achterzijde. Iemand met een mogelijke oplossing voor voorzichtige reparatie? Gewoon iets van siliconenkit op spuiten of zo? Zo ja, wat voor type?
Heb je foto/voorbeeld wat je bedoeld?

Als je het zelf gaat oplossen neem dan goede water en UV bestendige siliconenkit. Ik heb er hier eventueel nog wel 1 of twee bussen liggen.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:53:
[...]
Wel 1 paneel met kras over de glasplaat ontdekt, en 1 met frame rand verbogen :( (dakdekkers hebben zitten slepen met die dingen, en er is e.e.a. aan zware materialen heen en weer gesjouwd, dus ik kan me de incidentjes wel voorstellen daar). Tedlar van laatstgenoemde lijkt craquelé te vertonen aan achterzijde. Iemand met een mogelijke oplossing voor voorzichtige reparatie? Gewoon iets van siliconenkit op spuiten of zo? Zo ja, wat voor type?
"Krassen" aan de voorkant veroorzaakt door alu frames? Heb ik een prachtig gummetje voor wat ook in de tegelzetterij gebruikt wordt om alu te verwijderen.
Is Tedlar niet de tussenlaag? Dan kom je er niet bij maar is er ook geen noodzaak om er iets aan te doen.

ZonneStroom

• zonnigtype
glambalk schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:54:
[...]

"Krassen" aan de voorkant veroorzaakt door alu frames? Heb ik een prachtig gummetje voor wat ook in de tegelzetterij gebruikt wordt om alu te verwijderen.
Is Tedlar niet de tussenlaag? Dan kom je er niet bij maar is er ook geen noodzaak om er iets aan te doen.
Ik heb nog niet heel goed gekeken, maar met mijn nagel kreeg ik het (de kras) niet weg (dat lukt met ander vuil altijd wel). Morgen even verder bekijken, de kras is/lijkt niet het ergst (is vrij dun, ik denk niet met al te vreselijke gevolgen), de verbogen frame rand van het andere module wel.

Tedlar is beslist de backsheet folie (Dupont product, is jarenlang zo'n beetje monopolist geweest van dat spul), EVA is de folie waarin de cellen worden ingebed (doorzichtig), daar kom je sowieso niet bij (als glasplaat en Tedlar op orde zijn). Doordat de rand is verbogen, is de reeds dik 10 jaar oude Tedlar gaan "kraken" op het buigpunt. Althans, zo lijkt het. Ook dat moet ik verder nog goed bekijken, prioriteit vandaag was eerst de hele zooi op de goede plaats terugzetten, was alweer een hele klus. Pas vrijdag zou het grind weer op het dak komen, weder dienende. Er is toegezegd dat de modules worden ingepakt in o.a. noppenplastic om te voorkomen dat er grind tegen de modules wordt geblazen. Ik zal proberen er bij te mogen wezen om de boel in de gaten te houden. Blijft tricky allemaal, maar ja, het is dan ook niet mijn dak. Ik wist natuurlijk dat ooit die dak renovatie er aan zat te komen, op een gegeven moment moet je toch zaken "uit handen geven". Al lang blij dat de panelen niet van het dak af hoefden, dat had veel grotere risico's op beschadigingen gegeven, mogelijke problemen bij de opslag, en sowieso een nog grotere "operatie met allerlei potentiële pitfalls" opgeleverd...

@flitspaal
Als je het zelf gaat oplossen neem dan goede water en UV bestendige siliconenkit. Ik heb er hier eventueel nog wel 1 of twee bussen liggen.
Dank voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd. Ik zal het in gedachten houden, mocht het nodig zijn.

• engelbertus
ik had liever geen rtl ventiel. di emoet weer ergens in de muur gebouwd, en dat vond ik niet zo mooi, en onpractisch, die inbouw boxen zijn vrij groot, en de tussenwand is slechts 70 mm gasbeton. ook is een verwarmin met rtl ventiel niet altijd goed te regelen, vooral met ltv watertemperaturen lijkt het me dat er te weinig water door gaat stromen? of valt dat mee? retour bij ltv is niet veel warmer dan 30 graden, en dea is pas de aanvoer voor de vloerverwarming op dat moment.

hydraulisch neutraal moet denk ik te zorgen dat er geen doorstroming of terugloop kan plaatsvinden als de pomp van de vloerverwarming wel aan staat, maar die van de ketel niet.

als je de cvloerverwarminspomp tegelijk met de ketelpomp schakelt kan dat niet gebeuren, dus dan heb ej dat probleem denk ik inderdaad ook niet.
als je een bestaande verdeler hebt, dan kun je daar soms niet makkelijk een hydraulisch actieve verdeler van maken, als die daarvoor neutraal was.

bij een warmtepomp is het ook niet zo erg als er stroming ontstaat denk ik. voor de ketel of de wisselaar zou het schadelijk zijn, en ik denk dat de besturing en sesors in de war zouden kunnen raken als er zomaar stroming ontstaat. of het licht er aan dat de intergas twee wisselaars heeft, en maar 1 brander, en bij taowatervraag er normaal gesproken geen warm cv water wordt geleverd. anders zou er zomaar te heet water je verwarming in gaan, of teveel, wardoor je kamer weer te warm kan worden.
vooralsnog wordt e,e,a, aangegeven,in de handleiding. en ook wordt vaak een overstort/bypassventiel aangeraden. al heb ik me laten vertellen dat dat bij mijn verdeler niet noodzakelijk is, omdat de thermostaat die daar op zit, blijkbaar altijd een heel klein stukje open zou staan, zodat er altijd stroming mogelijk zou zijn...

een pompschakelaar wil je gebruiken om uitkoeling van de vloer tegen te gaan, de pomp eens per dag evn te laten draaien, en om er automatisch voor te zorgen dat er zonder warmtevraag vanaf de thermostaat, en dus geen warm wateraanvoer, de pomp uit gaat.

het argument dat dat onnodig is omdat de pomp maar weinig energie gebruikt vind ik een beetje raar op dit forum overigens.

volgens mij moet de branche zich nog een tijdje verder ontwikkelen, zodat het aansturen van pompen, verdelers, groepen keels, en zonneboilers door een regelaar aangestuurd kunnen worden, odat je eht het maximale rendement kunt halen, en je je systeem ook echt gecontroleerd kunt laten werken, zoals e zelf wilt.

nu ben je wel een beetje overgeleverd aan wat mensen "standaard" leveren.

dan heb je geen pompschakelaar nodig, en word het pompvermogen afgestemd op de echte warmtevraag, en wordt het ook makkelijker complexere systemen makkelijk te maken, een verdeler zou je dan makkelijke hydraulisch actief kunnen aansluiten, en zo een pomp kunnen uitsparen, en kun je de temperaturen en stroomsnelheid van het water nauwkeurig aansturen aan de hand van het setpoint, de buitentemperatuur en het ingestelde programma, en kun je voor je zelf bepalen wat je wilt. comfortabel, zuinoger sneller of langzamer opwarmen, en integratie van een zonneboiler of warmtepomp, of houtkachel wordt dan makkelijker..

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
zonnigtype schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:33:
[...]

. Doordat de rand is verbogen, is de reeds dik 10 jaar oude Tedlar gaan "kraken" op het buigpunt. Althans, zo lijkt het. Ook dat moet ik verder nog goed bekijken, prioriteit vandaag was eerst de hele zooi op de goede plaats terugzetten, was alweer een hele klus.
@flitspaal

Dank voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd. Ik zal het in gedachten houden, mocht het nodig zijn.
Dat klinkt vrij serieus, het gehele backpanel van je zonnepaneel heeft dus onder behoorlijke stress gestaan. Hopelijk is dat de enige schade die je hebt aan het paneel. Meet voor de zekerheid eerst de Voc van je paneel door voordat je hem weer aansluit op je omvormer/lichtnet

Misschien zijn ook de cel connects beschadigd? Anders voorzichtig overleggen met de aannemer? Hij is hier als het goed is voor verzekerd. :)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:33:
[...]

Doordat de rand is verbogen, is de reeds dik 10 jaar oude Tedlar gaan "kraken" op het buigpunt. Althans, zo lijkt het.
Tjesus, dat je glasplaat nog heel is. Dat is toch minder buigzaam als de backsheet.

ZonneStroom

• zonnigtype
Helaas een roepende in een door domheid verblinde samenleving, de Staat incluis, weet Jurgen Sweegers het weer prachtig en snoeihard in de roos te verwoorden:
Overheden moeten zich niet bemoeien met de interne gang van zaken van bedrijven, maar alleen met het scheppen van goede institutionele kaders, niet alleen voor innovatieve bedrijven, maar voor alle bedrijven.
en:
Mogelijk kunnen al die ondernemers die geen subsidie krijgen zich verenigen, om een juridische procedure te starten tegen de overheid wegens het geven van ongeoorloofde staatssteun en het bevoordelen van bedrijven die iets doen wat toevallig in de smaak valt bij een toevallig groepje ambtenaren in Den Haag.
Ik vrees dat het aan dovemansoren gericht zal zijn, maar dit prima stuk ligt vast in de geschiedschrijving. Voor wie het horen wil.

Ik refereer hierbij natuurlijk aan o.a. de absurde focus op "innovatie" subsidies voor duurzame energie (denk aan het straks wellicht weggegooide geld voor Helianthos), terwijl exploitatie subsidies, die in het buitenland tot zeer goede resultaten hebben geleid (mits met goede Wetgeving ingekaderd), en die jaarlijks al bewezen vele miljarden kWh aan fysieke productie hebben opgeleverd, door Den Haag worden uitgekotst dan wel met talloze caps worden gemarginaliseerd.

En om het helemaal af te maken ook op zijn site een stuk over een van de meest omineuze stalinistische ingrepen in onze schijndemocratie: EZ wil het kernenergie dossier definitief naar zich toe trekken (lees: dan worden die krengen er onherroepelijk door geramd, en wordt alle verzet ertegen met Regenteske directieven, en misbruik van "crisis en herstel" wetgeving kapot gemaakt):
Ook de verantwoordelijkheid voor kernenergie zal in principe bij de nieuwe minister van het ministerie van ELI komen te liggen, zo zegt de woordvoerder.
Het Super Ministerie van EL&I als nieuwe energie dictator van het polderland. Als dat gaat gebeuren, zal hernieuwbaar voor zeer lange tijd volledig worden gemarginaliseerd. Kun je vergif op innemen.

[Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 30-10-2010 10:54]

• leonbong
engelbertus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:58:
[...]

de robot verdeler heeft bijvoorbeeld ook een grundfoss pomp, met energie label A, maar is geen ingewikkelde dure alpha.
Vergroot het plaatje eens uit het is een Alpha2

[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 30-10-2010 10:54]

• leonbong
Mistraller schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:31:
Volgens mij is juist de kracht van deze pomp dat je overal thermostatisch kranen kan toepassen. Omdat de pomp vanzelf minder hard gaat draaien als bijna alle radiatoren dicht staan.
Die ene die wel open staat krijgt dan automatisch al het water aangeboden. Dus wordt gewoon goed warm.

Als je de handleiding doorneemt:
Adviseren ze op minimaal toerental pomp je bypass af te stellen.

[Voor 25% gewijzigd door leonbong op 30-10-2010 11:04]

Anoniem: 47200

lama, is al langs gekomen in andere topic...

[Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 47200 op 30-10-2010 11:25]

• ericplan
sander817 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:24:
NielsTn heeft overigens slechte ervaring met het vervangen van een pomp >:)
En? Wat was/is het verhaal?
leonbong schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 11:00:
[...]

Volgens mij is juist de kracht van deze pomp dat je overal thermostatisch kranen kan toepassen. Omdat de pomp vanzelf minder hard gaat draaien als bijna alle radiatoren dicht staan.
Die ene die wel open staat krijgt dan automatisch al het water aangeboden. Dus wordt gewoon goed warm.

Kwam in dit verband ook nog een plaatje tegen in de Jaga folder.

Laat zien hoe je met thermostaatventielen toch waterzijdig kan/moet inregelen zodat je huis gelijkmatig warm wordt.

[Voor 64% gewijzigd door ericplan op 30-10-2010 17:28]

A'dam ZonPHP PVOutput

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 23:29
ericplan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:37:
[...]

En? Wat was/is het verhaal?
....dat er nu eerder dan gepland gewoon een magnifeke Atag Qsolar de eer van verwarming op zich neemt :)
[...]

Kwam in dit verband ook nog een plaatje tegen in de Jaga folder.
[afbeelding]

Laat zien hoe je met thermostaatventielen toch waterzijdig kan/moet inregelen zodat je huis gelijkmatig warm wordt.
hmmm leuk te zien dat ik al veel eerder de radiatoren waterzijdig heb ingeregeld en de scepsis nu doorbroken lijkt te gaan worden... :)
kleine moeite, veel plezier, tot je je radiatoren gaat vervangen/verplaatsen (dan mag t opnieuw gebeuren).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

http://www.ad.nl/ad/nl/10...Nederlanders-stroom.dhtml

Iets in mij zegt dat dit windpark nog wel geschrapt gaat worden, zou bijzonder jammer zijn.

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2022

2 weken geleden de OWL 160 aangeschaft.

Ik vind het fijn om in de woonkamer te zien ten eerste of hij het doet en hoeveel mijn zonnepanelen opbrengen.

Totaal nu 15,2 (met 2x280 op zzw).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• Mistraller
leonbong schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 11:00:
[...]

En dat is dus weer niet te doen, in een huis dat daar totaal niet op berekend is. Met een centraal geplaatste thermostaat in de woonkamer, dat bij ons tevens het enige verwarmde vertrek is (ok de badkamer staat soms ook aan) is het ook onzin om een bypass aan te leggen.

Wij hebben zogezegd 2 radiatoren die meestal open staan. De radiator voor in de kamer is wat geknepen, anders krijgt de radiator achter niet zoveel water. Het scheelt immers ruim 25 meter leiding (heen en terug) en vanwege die afstanden hebben ze ook de diameter weer dunner gekozen...

Daarnaast staat onze pomp ook gewoon vaak uit, omdat er geen voldoende wamtevraag is.

Daarnaast zie ik het niet te zitten om 's avonds met het handje alle kranen dicht te moeten draaien...want anders krijg je weer de situatie dat onze thermostaat keurig om 22:30 de ketel en tapwater terugschroeft, maar omdat de thermostaatkranen in dat geval nog open staan, en de pomp in dit geval in 24 uurs bedrijf zou draaien, er dus ineens een situatie ontstaat dat de kranen verder opengaan, de pomp harder draait, en de ketel niet stookt. Daar gaat je winst...

Toch?

Volgens mij zou het bij ons gewoon zijn; kranen goed inregelen voor en achter het huis, en verder niks.

Maar als het niet zo is hoor ik het graag ;)

Leuk: Koop je eigen CO2 uitstootrechten, en trek daarmee een emissierecht uit de wereldhandel.
CO2markt is een nieuwe vorm om CO2 te compenseren en is ontwikkeld door Natuur en Milieu. Op CO2markt kan je als particulier of bedrijf op een eenvoudige manier CO2-uitstootrechten van de Europese industrie wegkopen en deze rechten vervolgens laten vernietigen. Voor elk recht dat je koopt voorkom je gegarandeerd dat er een ton CO2 minder de lucht in gaat.

CO2markt ontwikkelt geen losse projecten voor het terugdringen van CO2, maar zorgt voor minder CO2-uitstoot binnen het bestaand Europees systeem voor het terugdringen van de CO2-uitstoot van de Europese industrie: het Europese emissiehandelssysteem.

http://www.co2markt.eu/home

[Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 30-10-2010 21:13]

---------------

Anoniem: 329780

Helaas worden emissierechten net zo snel bijgedrukt als dollars ...

• asvogel
Mistraller schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:06:
Daarnaast staat onze pomp ook gewoon vaak uit, omdat er geen voldoende wamtevraag is.
Daarnaast zie ik het niet te zitten om 's avonds met het handje alle kranen dicht te moeten draaien...want anders krijg je weer de situatie dat onze thermostaat keurig om 22:30 de ketel en tapwater terugschroeft, maar omdat de thermostaatkranen in dat geval nog open staan, en de pomp in dit geval in 24 uurs bedrijf zou draaien, er dus ineens een situatie ontstaat dat de kranen verder opengaan, de pomp harder draait, en de ketel niet stookt. Daar gaat je winst...
Toch?
Volgens mij zou het bij ons gewoon zijn; kranen goed inregelen voor en achter het huis, en verder niks.
Ik weet het ook niet precies, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat de ketel nog steeds de pomp bestuurt, in de zin van dat de ketel zegt of de pomp moet draaien. De pomp bepaalt vervolgens zelf hoe hard, op grond van het drukverschil. In de gevallen dat de 'oude' pomp uit zo staan, staat de vervangende pomp dan ook uit.

In jouw situatie staat de ketel na half elf uit, en de pomp dus ook. Alleen als de ketel aan staat, en deze de pomp ook inschakelt, gaat de pomp draaien. Als alle kranen van de radiatoren open staan, omdat het overal (te) koud is, is het drukverschil klein en draait de pomp snel. Als maar één radiator open staat, dan is het drukverschil groot en draait de pomp langzaam.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 23:29
Let wel, een te zware pomp gaat wel geluiden creeeren in de cv-leidingen. Maar goed gelukkig is de qsolar volledig uitgerust met modulerende pompen aangestuurd door de qsolar zelf. :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Anoniem: 329780 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:50:
Helaas worden emissierechten net zo snel bijgedrukt als dollars ...
Hier wordt iets heel waars gezegd. Ik zie die hele CO2-handel als windhandel. Mijn mening: begin aan het andere eind van de keten: laat al het fossiele spul in de grond zitten, dan worden onduurzame zaken vanzelf duur en worden er alternatieven gezocht. Maar echte duurzaamheid is moeilijk omdat het gedrag dan aangepast moet worden en wordt nog steeds ontweken. We gaan onszelf tegenkomen, dat is zeker. Dan zijn een paar zonnepaneeltjes en een zuinige koelkast niet meer genoeg.

Nog een andere kant van het begrip duurzaamheid: bevokingsgrootte. Interessante documentaire, nog een paar dagen gratis te bekijken. Iets om over na te denken.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• zonnigtype
Zo, polderpeuk a.k.a. zonnigtype (zelfbevlekking in barre tijden is een manier om de sjeu er een beetje in te houden) is inmiddels ook weer zijn eigen "CO2-rechten" aan het bakken (althans, morgen weer). Vandaag de hele zooi hier aangesloten (ook paneeltje met de verbogen frame rand), en het spul stond vanmiddag onder een flets zonnetje alweer wat wattjes te produceren. Was alweer een hele klus, dat krijg je met oud spul zonder kant en klaar stekers en een ietwat ingewikkelde bekabeling set-up. (en natuurlijk: 20 modules om parallel aan te sluiten...)

Nog twee probleempjes: er hangt nog een stevig zeil aan de zuidzijde schaduw te werpen op de voorste rij, dus opbrengst daarvan zal nog even tegenvallen totdat het zeil door de aannemer wordt weggehaald (ga ik niet aan zitten prutsen, ik wil geen ruzie). Tweede probleempje: vrijdag gaat het grind weer op het dak. Dat gebeurt met zo'n giga compressor, met natuurlijk risico op rondvliegend grind. Er is toegezegd dat de modules eerst ingepakt gaan worden in o.a. noppenplastic om schade te voorkomen, dus tijdens de operatie zal ik de zooi even uit moeten zetten.

Daarna: weer een jaartje of tien-twintig winterzonnestroom bakken geblazen maar weer. Als ik voor die tijd niet afscheid heb genomen van dit fossiele moeras.

Leuke compensatie voor de "geleden schade": mechanische ventilatie units waren drie weken lang afgekoppeld, dus daarvan geen "sluipverbruik" gehad. En de hoofdkranen van de stadsverwarming staan nog steeds uit.

JeroenH: ik vind het idee van N&M (CO2 "rechten" wegkopen) echter wel een hele goeie. Als we nu de bijdrukkers van die troep een paar decennia lang "kort" kunnen houden, en we zo de druk "via de rechterzijde" richting onze fossiele verslinders op kunnen voeren, lijkt me dat zeker geen onzalige, en zelfs humoristische gedachte. Moet natuurlijk wel keihard worden afgespijkerd, want belazerd zijn we de laatste jaren al meer dan genoeg.

Verder ben ik ook al van meet af aan fel tegen dat super vage, en nu al aantoonbaar extreem fraudegevoelige emissiehandel (en "clean development mechanism") gedoe, Hermann Scheer heeft het ook altijd te vuur en te zwaard bestreden. Ik zou in ieder geval het liefst zien dat het deelwoord "recht" in dat belachelijke construct "emissierecht" als verboden begrip wordt verklaard. Hmmm. dat brengt me trouwens op een idee... :*)

[Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 31-10-2010 01:03]

Anoniem: 356499

[...]

Leuk: Koop je eigen CO2 uitstootrechten, en trek daarmee een emissierecht uit de wereldhandel.

quote:
CO2markt is een nieuwe vorm om CO2 te compenseren en is ontwikkeld door Natuur en Milieu. Op CO2markt kan je als particulier of bedrijf op een eenvoudige manier CO2-uitstootrechten van de Europese industrie wegkopen en deze rechten vervolgens laten vernietigen. Voor elk recht dat je koopt voorkom je gegarandeerd dat er een ton CO2 minder de lucht in gaat.

CO2markt ontwikkelt geen losse projecten voor het terugdringen van CO2, maar zorgt voor minder CO2-uitstoot binnen het bestaand Europees systeem voor het terugdringen van de CO2-uitstoot van de Europese industrie: het Europese emissiehandelssysteem.

http://www.co2markt.eu/home
Weet wat je koopt...:

Voor elk recht dat je koopt voorkom je gegarandeerd dat er een ton CO2 minder de lucht in gaat.

Dus ik draag dan juist bij aan meer CO2 in de lucht... :P

Euh, hoezo supervaag, fraudegevoelig en belachelijk construct! :+

Overigens, op hun site staat het (inmiddels blijkbaar) nu wel goed...

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 356499 op 31-10-2010 07:11]

• Anne vdr Bom
Ik sluit me bij de skeptici aan.

Die emissierechten zijn slechts een middel om de CO2-uitstoot te reduceren. Zodra een of andere pennenlikker erachter komt dat de CO2-uitstoot lager is dan verwacht (bijvoorbeeld omdat een clubje goedbedoelende burgers op grote schaal emissierechten heeft zitten opkopen), dan wordt die 'meevaller' natuurlijk fluks aangewend om de een of andere energie-intensieve-industrie-in-zwaar-vaarwater een steuntje in de rug geven.

Helaas, want in principe zou het zo'n goed idee kunnen zijn omdat je hiermee als burger een extra instrument krijgt om direct zelf actie te ondernemen. Je bent niet afhankelijk van een overheid om de aanleg van windparken goed te keuren of een goede invoedingsregeling in te stellen of een belasting op CO2 te heffen.

Voor mij is het vergelijkbaar met het compenseer-je-vliegreisje-door-wat-boompjes-aan-te-planten spelletje. Goedbedoeld, maar wie garandeert mij dat die bomen voor altijd blijven staan? Je kunt nu al op je vingers natellen dat door de groei van de wereldbevolking en diens welvaart (vleesconsumptie!) de druk op onze landbouw alleen maar gaat toenemen en vroeg of laat dat compensatiebos gekapt gaat worden om plaats te maken voor verbouw van voedsel.

• zonnigtype
Updeetje "PPV weer on-line" gedaan, onder de tongue-in-cheek subtitel: "Linkse hobby gecontinueerd"....

Leuk plaatje d'r bij:

Linker paneeltjes tijdelijk nog ff beschaduwd door zeildoeken op stellage, maar die gaan hopelijk z.s.m. weg. Screendump was van half vier 's middags, dus toen stond de zon al zeer ongunstig in het westen, en er was veel bewolking (systeem output kan hier op zonnige momenten ver over de 1.000 Watt AC komen, maar daarvoor moeten we even op het voorjaar wachten). Paneeltjes helemaal rechts in de matrix staan naar pal zuid cq. iets west van zuid georiënteerd (totale kWh output over langere tijd ontloopt die van de rest echter weinig).

Grind moet vrijdag op het dak komen. Nog een spannend momentje dus.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Idee:

Is het wat om onze twitter accounts op te nemen in de openingspost?

• engelbertus
[...]

waarom werken die benamingen van "gewone" grundfos pompen dan helemaal anders dan de grundfos alpha pompen?

daar is bijvoorbeeld de benaming 25-40 130 : diameter aansluiting (25), opvoerhoogte in dm (40) en aansluitlengte (afstand tussen de aansluitingen) 130 mm

het lijkt me onwaarschijnlijk dat het bij andere grundfos type anders zou zijn. je kunt dus vrij eenvoudig een alpha kiezen, het enige dat meestal onbekend is, is de opvoerhoogte die nodig is voor je systeem.

• engelbertus
[...]

En dat is dus weer niet te doen, in een huis dat daar totaal niet op berekend is. Met een centraal geplaatste thermostaat in de woonkamer, dat bij ons tevens het enige verwarmde vertrek is (ok de badkamer staat soms ook aan) is het ook onzin om een bypass aan te leggen.

Wij hebben zogezegd 2 radiatoren die meestal open staan. De radiator voor in de kamer is wat geknepen, anders krijgt de radiator achter niet zoveel water. Het scheelt immers ruim 25 meter leiding (heen en terug) en vanwege die afstanden hebben ze ook de diameter weer dunner gekozen...

Toch?

[...]
waterzijdig inregelen is altijd handig natuurlijk. maar heeft denk ik op zich niet veel te maken met de pomp die je toepast. het zorgt er alleen voor dat ook de veraf gelegen radiators warm kunnen worden, zonder dat je van de dichtbij gelegen radiatoren de knop enigsinds moet dichtdraaien. je kunt altijd thermostaatkranen gaan gebruiken. daarbij hoe je niet zelf de dichtbij gelegen kraan dicht te draaien om de veraf gelegen radiator warm te laten worden. nadeel is dan dat de dichtbij gelegen radiator alle warmte opsnoept voor de verafgelegen radiator op sommige momenten. daarvoor pas je voetventielen toe zodat je waterzijdig kunt afregelen.
waterzijdig inregelen was vooral bij grotere gebouwen met weersahankelijke regeling belangrijk, het was naast de stooklijn de enige manier om iets af te kunnen stellen.

ik denk ook dat de pomp ook gewoon uit gaat als de ketel dat zegt. EN je kunt met de automatische nachtveragingsstand er voor zorgen dat de pomp snachts minimaal zou draait, als hij bijvoorbeeld niet door de jetel wordt geschakeld. (zoals bij vloerverwarming, maar ik denk dat je bij vloerverwarming toch wel gewoon een pompschakelaar kunt gebruiken.)

[Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 31-10-2010 18:42]

Anoniem: 351376

Yilar schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:55:
Is wel zo dat ergens deze week ik vader ga worden. *O* Dus kan zijn dat ik de komende tijd net even wat minder aanwezig ben. :+
@Yilar: Mogen we je al feliciteren? Heb je bamboeluiers overwogen? Dat scheelt 1500 kilo aan afval per kind. Dat zou in heel Nederland 135 miljoen kilo afval per jaar kunnen schelen!

Het belast het milieu dus veeeeeeeel minder qua productie en afvalberg en voor je eigen portemonnee is het ook nog goed, want het schijnt je 500 Euro op jaarbasis te kunnen besparen. Het is ook veel prettiger voor je baby omdat bamboe zacht als zijde voelt aan je huid. Het is ook antibacterieel en antiallergisch, dus ook geen luieruitslag of huidiritatie voor je kindje. Mijn broer gebruikt ze voor zijn dochter en is er erg enthousiast over. In dit artikel lees je er meer over en bij deze webshop is het nu met 50% korting te koop omdat die webshop stopt, dus dan bespaart het al helemaal veel geld! Het is als het goed is ook te koop bij Prenatal, maar dan dus niet met korting.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 31-10-2010 18:17]

• leonbong
engelbertus schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:58:
[...]

waarom werken die benamingen van "gewone" grundfos pompen dan helemaal anders dan de grundfos alpha pompen?

daar is bijvoorbeeld de benaming 25-40 130 : diameter aansluiting (25), opvoerhoogte in dm (40) en aansluitlengte (afstand tussen de aansluitingen) 130 mm

het lijkt me onwaarschijnlijk dat het bij andere grundfos type anders zou zijn. je kunt dus vrij eenvoudig een alpha kiezen, het enige dat meestal onbekend is, is de opvoerhoogte die nodig is voor je systeem.
Het is een tijdje geleden dat werkelijk een pomp heb aangeschaft dus ik kan het mij verkeerd herinneren.
Mijn punt is er zit een systeem in dus je kan een soortgelijke Alpha uit het systeem toveren.

Ps oude post aangepast omdat ik nu twijfel.
Pagina: 1 2 3 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee