Wat is het ventilatiesysteem in je huis? Woonhuisventilator voor centrale afzuiging?Erasmo schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:51:
Ik zit hier met 2 al wat oudere installaties in huis, een VR-ketel en een geiser met waakvlam.
Omdat deze niet echt zuinig te noemen zijn wil ik ze vervangen door of een combiketel of een hr-ketel en een nieuwer type geiser. Beide staan aan verschillende kanten van het huis en voor de installatie van een combiketel zal er aardig wat breekwerk plaats moeten vinden.
Nu ben ik vaak langere periodes weg waar de warmtevraag dan niks zal zijn of wat nodig is voor de vorstbeveiliging. Als je toch aan het investeren gaat kun je net zo goed een zonneboiler erbij doen, maar het is zo zonde als ik niet thuis ben en er een flink buffervat staat met warmte waar niks mee gebeurd...
De mogelijkheden voor warmteopslag zijn nog beperkt tenzij je een flinke tank in je achtertuin begraaft.
Zouden er verder mogelijkheden zijn om wat nuttigs met je overschot te kunnen doen?
Zo ja, kies dan voor een warmtepompboiler icm PV. Heeft in principe hetzelfde effect als een zonneboiler, alleen gebruik je zonnestroom om je warmtepompboiler aan te drijven en het overschot kan het net op voor later gebruik. De buffer is dan altijd groot genoeg! Een warmtepompboiler kun je gewoon uit zetten en warm water laten bereiden volgens een programma dat jij wilt.