die zijn toch meer voor de sier dan warmte produktie?Erasmo schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:26:
Wat dacht je van een ethanol haard?
Het begint inderdaad met isoleren. Die vloer lijkt me nog wel een bron van kou. Bovendien moet je de ruimte warmer stoken dan anders, omdat je met je voeten op die koude vloer staat. Maar als dat even geen optie is, dan ontkom je toch aan een extra warmtebron. Ik zou als eerste denken aan een houtkachel. Je hoeft dan alleen een luchtafvoer aan te (laten) leggen en kunt 'm gebruiken wanneer het jou het beste uitkomt. Zeker als je 'm alleen voor het opwarmen van de ruimte wilt gebruiken heb je niets speciaals nodig (zoals een speksteenkachel).master30 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:16:
[...]
Heb destijds een voorzetwandje gemaakt met panlatten op de muur, met piepschuim platen gevuld en van die noppenfolie (Tonzon kende ik helaas nog niet) hierover en toen weer extra panlatten en hier zitten gipsplaten aan geschroefd.
Het plafond is met glaswol geïsoleerd.
De schuur is van 1950, de vloer is zo koud op het zand gestort.
Hierover heb ik tegels gedaan.
Ja ik weet het de isolatie is niet perfect,
Maar goed het is nu eenmaal zo en voorlopig kom ik niet aan verbouwen toe.
Ik heb nog wel een 3kw werkplaats kachel, die zou ik voor de ergste koude kunnen inzetten,
Maar dan krijg ik gewoon tranen in de ogen als ik zie hoe snel mijn meter gaat draaien![]()
Maar ik vroeg mij dus af of een zibro kachel niet voordeliger is.
Ik weet niet precies wat zo'n zibro kachel is, maar als het zo'n open petroleumbrander is dan moet je als je het veel gebruikt wel uitkijken met vocht. Alle verbrandingsgassen (in het schoonste geval CO2 en water) komen gewoon in de ruimte terecht. Ik weet niet of de ventilatie van je praktijk daarop berekend is.
Ja, zibro is een petroleum kachel.asvogel schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:44:
[...]
Het begint inderdaad met isoleren. Die vloer lijkt me nog wel een bron van kou. Bovendien moet je de ruimte warmer stoken dan anders, omdat je met je voeten op die koude vloer staat. Maar als dat even geen optie is, dan ontkom je toch aan een extra warmtebron. Ik zou als eerste denken aan een houtkachel. Je hoeft dan alleen een luchtafvoer aan te (laten) leggen en kunt 'm gebruiken wanneer het jou het beste uitkomt. Zeker als je 'm alleen voor het opwarmen van de ruimte wilt gebruiken heb je niets speciaals nodig (zoals een speksteenkachel).
Ik weet niet precies wat zo'n zibro kachel is, maar als het zo'n open petroleumbrander is dan moet je als je het veel gebruikt wel uitkijken met vocht. Alle verbrandingsgassen (in het schoonste geval CO2 en water) komen gewoon in de ruimte terecht. Ik weet niet of de ventilatie van je praktijk daarop berekend is.
Denk dat vocht geen probleem is, je stapt van buiten zo direct naar binnen,
Tevens heb ik een extra ventilatie kanaal in het plafond naar buiten toe gemaakt.
Houtkachel zou misschien ook kunnen, maar ben bang dat dat erg snel te veel capaciteit is voor die kleine ruimte.
Een houtkachel bespaart natuurlijk wel weer, dan kan de airco uit voor verwarmen, scheelt weer kw'tjes.
Misschien toch maar eens kijken naar een kleine kachel, zag iets staan van potkachel en barbas kachel.
[ Voor 9% gewijzigd door master30 op 24-12-2010 21:32 ]
Hoe zit t met verschil tussen isolatie piepschuim of bv isover unipan 10cm (R=2,7 of 2,8 uit mijn hoofd)
Je kan misschien vrij snel een beter isolerend medium er tussen zetten, ik verwacht dat de isover unipan meer lucht vasthoudt en dus isoleren zal dan een piepschuim plaat. (denk ook aan zaken als dampwerende folie etc)
Of dat zo is weet ik niet, wellicht kun je de dikte van het isolatiepiepschuim vermelden?
Je kan misschien vrij snel een beter isolerend medium er tussen zetten, ik verwacht dat de isover unipan meer lucht vasthoudt en dus isoleren zal dan een piepschuim plaat. (denk ook aan zaken als dampwerende folie etc)
Of dat zo is weet ik niet, wellicht kun je de dikte van het isolatiepiepschuim vermelden?
[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2010 21:27 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Houtkachel plaatsen en je hebt het zo heerlijk warm
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Voor de geïnteresseerden, al door Eerste Kamer goedgekeurd, de hele zooi Belastingplan vind je hier:Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:43:
[...]
Dat er wel wat belasting op zit was me wel bekend en dat is ook prima!
Jij weet ook wel van mij dat ik heel erg hoop dat het integrale tarief zo snel mogelijk stijgt.
Gelukkig stijgt de EB iets van 0,1114 naar 0.1121 ct/kwh.
Al was het gratis, dan zou ik nog zoveel mogelijk besparen.
http://www.rijksoverheid....g-van-1-januari-2011.html
Stijging is alleen met de "indexatiefactor", al pakt 'ie beslist iets anders uit voor alle categorieën: plus 0,61% voor aardgas tm. 5.000 kuub/jaar, en plus 0,63% voor elektra tm. 10.000 kWh/jaar, lagere percentages voor hogere verbruiken (wie zei er ook alweer dat zuipers "gestraft" moeten worden?). Hoogste aardgas zuipers boven 10 miljoen kuub/jaar zakelijk betalen niks extra's (blijft 0,82 cent/kuub), en ook de elektra zuipers boven 10 miljoen kWh/jaar blijven hetzelfde als vorig jaar betalen (5 honderdste van een eurocent per kWh energiebelasting voor zakelijke grootverbruikers, 2x zo "veel" voor niet-zakelijke grootverbruikers).
Surprise? Geen surprise: de teruggave energiebelasting blijft op exact hetzelfde niveau als vorig jaar, dus alweer (tweede jaar op rij) NIET "geïndexeerd". Stapje voor stapje wordt de zuinige verbruiker zo stelselmatig benadeeld t.o.v. de veelzuiper. Dit kabinet maakt alle zwarte scenario's waar, er wordt helemaal niks serieus gedaan aan hoog verbruik. Zolang het afgenomen blijft worden (ook na saldering zonnestroom) verdienen ze goud geld aan de energiebelasting op verbruik.
Kolenbelasting gaat 8 honderdste cent per 1.000 kg omhoog, een stijging van een verpletterende indexatie volgende 0,6%, en geen fractie meer. Tja. De schoorsteen bij de Vattenfall's, RWE's, Electrabel's, E.ON's etc. moet blijven roken, natuurlijk...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
en daaronder kan dan :
bron: volkskrant/energieraadIn 2012 zou de nieuwe gascentrale van Eneco net zo goed niet kunnen draaien, zei bestuurslid Kees-Jan Rameau van Eneco donderdag. Want: Eneco moet voor de uitstoot van CO2 gewoon uitstootrechten kopen, terwijl het bedrijf was toegezegd dat dat niet nodig zou zijn. (...)
Tot en met 2012 hoeven oude elektriciteitscentrales geen uitstootrechten te kopen. Ze krijgen een gratis hoeveelheid toegewezen op basis van hun uitstoot in het verleden. Nieuwe centrales, zonder verleden dus, zouden de benodigde rechten ook krijgen, was het idee. Maar anderen (Delta met zijn Sloecentrale, Electrabel met zijn Maximacentrale) waren Eneco voor, en toen waren de gratis rechten op.
Heb een vraag:
ideale temperatuur voor vloerverwarming is zeker moeilijk te bepalen? Ik woon nu ene half in een bestaand huis met vloerverwarming dat gekoppeld is aan stadsverwarming. Echter welke temperatuur is nu het beste? Ik had gelezen dat de beste temperatuur, de temperatuur is van je omgeving. Dus tussen de 18 en 20 graden?
Tevens loop ik steeds te spelen met de invoerknop en de rtl knop en vraag mij af wat gunstiger (financieel) is: de rtl knop meer openzetten of de invoerknop meer openzetten. Via google kom ik alleen maar op reclame terecht.
ideale temperatuur voor vloerverwarming is zeker moeilijk te bepalen? Ik woon nu ene half in een bestaand huis met vloerverwarming dat gekoppeld is aan stadsverwarming. Echter welke temperatuur is nu het beste? Ik had gelezen dat de beste temperatuur, de temperatuur is van je omgeving. Dus tussen de 18 en 20 graden?
Tevens loop ik steeds te spelen met de invoerknop en de rtl knop en vraag mij af wat gunstiger (financieel) is: de rtl knop meer openzetten of de invoerknop meer openzetten. Via google kom ik alleen maar op reclame terecht.
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Verwijderd
ik snap echt niet wat je vraag is.isomis schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:59:
Heb een vraag:
de ideale temperatuur hangt af van hoe warm jij het wilt hebben
Hier lijkt (bijna?) alle sneeuw alweer van de modules gesmolten. Had alweer ver over de 500 Watt AC uit de 13 OK4 omvormertjes, ze stonden lekker te snorren tijdens felle zon instraling. Nu maar hopen dat het niet meer gaat sneeuwen, dan kan december nog even een klein eindspurtje inzetten in "het Leidse land".
Bij Blauwe Hoek is het niet best met de december opbrengst tot nu toe, en te zien aan zijn live power grafiek ligt het dak nog vol sneeuw daar. Dat gaat mogelijk een recordmaand brengen in Spijk City. Laagste december opbrengst sinds hij in 2003 is begonnen?
* edit * Nog geen paar minuten nadat ik dit had getypt, begint het weer dikke vlokken te regenen (AC power nu 4 Watt) ...
Hopen maar dat het kort duurt en de modules zo warm zijn, dat het spul niet blijft liggen...
Bij Blauwe Hoek is het niet best met de december opbrengst tot nu toe, en te zien aan zijn live power grafiek ligt het dak nog vol sneeuw daar. Dat gaat mogelijk een recordmaand brengen in Spijk City. Laagste december opbrengst sinds hij in 2003 is begonnen?
* edit * Nog geen paar minuten nadat ik dit had getypt, begint het weer dikke vlokken te regenen (AC power nu 4 Watt) ...

Hopen maar dat het kort duurt en de modules zo warm zijn, dat het spul niet blijft liggen...
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 25-12-2010 15:27 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
ik zat eens in de opbrengst parameters te gluren voor dit koude jaar,
van de zonneboiler ja... oei, jemig... wat veel, wat een knaller dit jaar....
het stickervermogen is dik uit de collector gekomen.
ik heb minder gas verbruikt dan in 2009.... superleuk !
al dat hotfillen is erg goed voor de opbrengst, jammer dat ik nu een loeiende fossiele ketel heb staan raggen,
maar goed, dat is een inhaalslag van 8 maanden geen verbruik, een soort salderen eigenlijk.
al dat hotfillen is erg goed voor de opbrengst, jammer dat ik nu een loeiende fossiele ketel heb staan raggen,
maar goed, dat is een inhaalslag van 8 maanden geen verbruik, een soort salderen eigenlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 16:33 . Reden: *eric geeft qsolar een hollands tvt-kusje* ]
Ik heb hier vandaag 10,6 kWh binnengeharkt (iets meer dan 2kWh/kWp). December heeft tot op heden 16,79kWh/kWp opgeleverd... hopelijk krijgen we de laatste week nog een paar van dit soort dagen..zonnigtype schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 15:18:
Hier lijkt (bijna?) alle sneeuw alweer van de modules gesmolten. Had alweer ver over de 500 Watt AC uit de 13 OK4 omvormertjes, ze stonden lekker te snorren tijdens felle zon instraling. Nu maar hopen dat het niet meer gaat sneeuwen, dan kan december nog even een klein eindspurtje inzetten in "het Leidse land".![]()
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Nice hoeveel GJ heb je uit je collector gehaald?Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 16:31:
ik zat eens in de opbrengst parameters te gluren voor dit koude jaar,
Mijn meetmethode is aangepast, van mijn opbrengstcijfers klopt geen biet helaas meer
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Hier in een jaar tijd 7,8MWh met de ZB, dat komt overeen met 28,1 GJ gemeten met eigen opbrengstmeting.
Volgens testrapport moet dit 25,2GJ zijn.
Let wel, ik woon in Limburg waar wel veel minder zon schijnt dan bij eric-pvt
Verwijderd
er is 5,5 Gj uitggekomen (5=sticker)
vandaag sloeg de collector ook goed aan, onderaan zit nog sneeuw, maar dat smolt snel weg omda het een vlakke plaat is, het circuleert dan onder het besneeuwde deel door, en dat smelt dan erg snel.
helaas net weer flink sneeuw hier.
vandaag sloeg de collector ook goed aan, onderaan zit nog sneeuw, maar dat smolt snel weg omda het een vlakke plaat is, het circuleert dan onder het besneeuwde deel door, en dat smelt dan erg snel.
helaas net weer flink sneeuw hier.
Nou, niet als het aan NielsTn ligt, hoor, die zit aan een hoge max. kWh/kWp.jaar voor "zo ver oostelijk in het land". Dus misschien zitten jullie echt in een solar oasis daar.Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:17:
Hier in een jaar tijd 7,8MWh met de ZB, dat komt overeen met 28,1 GJ gemeten met eigen opbrengstmeting.
Weer effe heul veul werk verzet met Kerst, moest al een tijdje. Veel prijsevolutie grafieken tariefcomponenten elektriciteit gezet op mijn site. Inclusief de aangepaste energiebelasting grafieken, nu de nieuwe cijfers officieel zijn gepubliceerd door Min. Fin., voor volgend jaar (goedkeuring 1e Kamer). De belangrijkste (inclusief nieuwe energiebelasting tarief voor 2011):

Alleen voor continutarief de all-in bedragen genoemd om te voorkomen dat het een getallenbrei wordt. Op basis van laatstgenoemde tarief weet ik al wat Greenchoice mij in rekening gaat brengen met - voor mij - halve eurocent/kWh korting (incl. BTW), per 1-1-2011: 21,61 - 0,50 = 21,11 Eurocent/kWh enkeltarief, all-in. Dat wordt mijn nieuwe "marktwaarde voor gesaldeerde zonnestroom op enkeltarief telwerk tot en met 30 juni 2011"...
Ik blijf er ook nog steeds bij: géén "7 procent gemiddelde stijging per jaar" van "het" kWh tarief bij Vattenfall/NUON, want nu alweer de VIERDE (geringe) all-in prijsdaling op rij (per 1 januari 2011), voor de voor zonnestroom bakkers meest belangrijke tarieven: continutarief en de HOGE deeltarieven voor dubbeltarief. Let op de slinkse wijze om de LAGE tarieven (ook geldig in weekend) in de loop der jaren op te schroeven, en het verschil met de "hoge" zustertarieven onder dubbeltarief te marginaliseren. Dat zijn de enige tarieven die iets omhoog zijn gegaan (doch minder sterk dan de "hoge" dubbeltarief componenten omlaag zijn gegaan...), en dat zijn de voor zonnestroom bakkers de MINST interessante tarieven...
Energiebelasting evolutie grafieken elektra (en teruggavepost, is voor zowel elektra als gas) en analyse vind je hier. Voor energiebelasting gas, zie deze pagina, met nog meer interessante grafieken (nog veel meer van plan, maar nu ff genoeg).
Uiteraard zijn de echte stijgingen op de nota grotendeels vastrecht-gerelateerd, en die mogen niet in teeveetee'tjes meegenomen worden, zoals nog steeds gebeurt met het gebruik van die belachelijke PBL grafiek en het op basis daarvan uitgaan van een onzinnige "actuele kWh prijs van 25 eurocent"...

Verwijderd
Zal wel komen omdat we dichtbij de echte solaire oase wonen: Duitslandzonnigtype schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 23:57:
Nou, niet als het aan NielsTn ligt, hoor, die zit aan een hoge max. kWh/kWp.jaar voor "zo ver oostelijk in het land". Dus misschien zitten jullie echt in een solar oasis daar.
Verwijderd
de afrekening van het jaar 2000 naast die van 2010 leggen geeft een aardig inzicht,Ik blijf er ook nog steeds bij
je getallen kloppen, maar deze 2 afrekeningen ook.
opvallend is de prijs van warmte, die vliegt in deze 10 jaar met 250km/h uit de tarzanbocht.
als dit model staat voor de komende 10 jaar... poeh...
vooral de periode 2005 tot 2010 is heel vreemd, mijn verbruik daalde toen al,
en het maandbedrag ging skyhigh (verdubbelde)
waarom niet ? het is gewoon een jaarpost, die helpt mensen alert te worden hierop, en helpt zinnige dingen te gaan doen. bij een auto is de wegenbelasting ook een vaste post, die de prijs per kilometer mede bepaald, dus dit doen we dan ook gewoon bij hernieuwbare & isolatie middelen.op de nota grotendeels vastrecht-gerelateerd, en die mogen niet in teeveetee'tjes meegenomen worden
maar dan valt wel op : kleinere a label auto (lager verbruik) lagere wegenbelasting.
de wegenbelasting op a label stroom&gas&sv is irreeel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 09:40 ]
Verwijderd
En in het achterhoofd hebbende dat de olieprijs (met vastgekoppeld de gasprijs) weer stijgende is.
Daarom heb ik me nu een cv-houtkachel aangeschaft (moet hem nog gaan plaatsen).
Daarbij natuurlijk extra comfort en sfeer.
Daarom heb ik me nu een cv-houtkachel aangeschaft (moet hem nog gaan plaatsen).
Daarbij natuurlijk extra comfort en sfeer.
Met PV panelen spaar je toch geen vastrecht uit? Dan zou ik die ook niet meenemen in de tvt. Je rekent alleen wat je minder moet betalen dankzij een investering.Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 09:37:
[...]
waarom niet ? het is gewoon een jaarpost, die helpt mensen alert te worden hierop, en helpt zinnige dingen te gaan doen. bij een auto is de wegenbelasting ook een vaste post, die de prijs per kilometer mede bepaald, dus dit doen we dan ook gewoon bij hernieuwbare & isolatie middelen.
maar dan valt wel op : kleinere a label auto (lager verbruik) lagere wegenbelasting.
de wegenbelasting op a label stroom&gas&sv is irreeel.
Tenzij je off-grid gaat, dan hoef je geen vastrecht meer te betalen.
Klik mee voor GoT!........
Verwijderd
meterstand diep onder 0 = ook vastrecht betaald.(het "hoe" vind ik niet zo boeiend)
`t is maar wat je uitgangspunt is, onder 0 kan je dus ook je vastrecht wegpoetsen.
niet te moeilijk over doen, als van 100 euro 20 euro vastrecht is, moet je gewoon 100 euro opwekken.
velen zeggen dan : maar dat is niet efficient ?
maar vastrecht doorbetalen is zeker ook niet efficient.
ik zou die 3 paneeltjes extra ook gewoon kopen, want met betalen alleen houd je namelijk helemaal niets over, zelfs geen lief klein paneeltje, 10 jaar lang.
niet veel mensen delen mijn mening, maar het bevalt mij erg goed zo.
try or die.
jammer is wel dat indien je in nee-derland op -2000kWh/+400m3 komt, met veel moeite, je dus waarschijnlijk netto 0 euro per maand betaald. erg oneerlijk is dat, de vastrechtpost is dan echt diefstal.
/edit:
want 2000x0,22 = 440 euro & 400x0,52= 208 euro => het verlies is het stijgende vastrecht/belasting
je kunt zien hoe slim ze in den haag zijn, echt vreselijk slim.(leep eigenlijk)
`t is maar wat je uitgangspunt is, onder 0 kan je dus ook je vastrecht wegpoetsen.
niet te moeilijk over doen, als van 100 euro 20 euro vastrecht is, moet je gewoon 100 euro opwekken.
velen zeggen dan : maar dat is niet efficient ?
maar vastrecht doorbetalen is zeker ook niet efficient.
ik zou die 3 paneeltjes extra ook gewoon kopen, want met betalen alleen houd je namelijk helemaal niets over, zelfs geen lief klein paneeltje, 10 jaar lang.
try or die.
jammer is wel dat indien je in nee-derland op -2000kWh/+400m3 komt, met veel moeite, je dus waarschijnlijk netto 0 euro per maand betaald. erg oneerlijk is dat, de vastrechtpost is dan echt diefstal.
/edit:
want 2000x0,22 = 440 euro & 400x0,52= 208 euro => het verlies is het stijgende vastrecht/belasting
je kunt zien hoe slim ze in den haag zijn, echt vreselijk slim.(leep eigenlijk)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 10:50 ]
Verwijderd
Zojuist de gasstand opgenomen voor deze week.
96m3 verbruikt, 26m3 meer dan het 10jarig gemiddelde.
De afgelopen 13 weken al 210m3 meer verbruikt dan vorig jaar.
2010 is koud.
2010 is koud.
Of eerst nadenken, berekenen en dan pas doen. Ook geen gekke mantra, en bovendien klinkt het een stuk vriendelijker.Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:42:
try or die.
Totaal onzinnig om naar je netto-verbruik te kijken. Vastrecht is niet ideaal, maar vangt dat wel deels op. Eigenlijk zou je per kWh dat door de kabel van/naar het net stroomt moeten betalen. Als jij 3000 kWh gebruikt en 5000 kWh opwekt, waarbij 1000 kWh gelijktijdig wordt opgewekt en verbruikt, dan zou je gewoon (3000-1000)+(5000-1000) = 6000 eenheden transportkosten moeten betalen aan de eigenaar van het net. Plus een klein vastrechtbedrag voor vaste kosten (zoals administratie).jammer is wel dat indien je in nee-derland op -2000kWh/+400m3 komt, met veel moeite, je dus waarschijnlijk netto 0 euro per maand betaald. erg oneerlijk is dat, de vastrechtpost is dan echt diefstal.
Inderdaad koud... In 2009 net geen 800 m3 gas verbruikt, in 2010 kom ik op zo'n 950 m3! In december 2010 ga ik waarschijnlijk meer verbruiken dan in januari 2010. Ik denk dat het januari kouder was, maar ik ben deze maand 2 weken vrij waardoor er een boel meer gas doorheen gaat...Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:51:
Zojuist de gasstand opgenomen voor deze week.
2010 is koud.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
prettige kerst en een zonnig nieuwjaar toegewenst
vraagje
ik heb geen website
kan ik dan hier toch fotoos teovoegen??
vraagje
ik heb geen website
kan ik dan hier toch fotoos teovoegen??
Verwijderd
@kavermeer,
http://www.nhec.nl/producten--tarieven/calculator
zo bedoelde ik het, deze calculator kan voor iedereen werken, je kunt ook negatieve getallen invoeren.
daarna kun je je doelstelling bepalen, bijv -300 gas besparen en -1000 stroom besparen.
je ziet direkt de impact. daarna kun je zeggen : dat wil ik.(en rekenen)
zo bedoelde ik het, deze calculator kan voor iedereen werken, je kunt ook negatieve getallen invoeren.
daarna kun je je doelstelling bepalen, bijv -300 gas besparen en -1000 stroom besparen.
Als je een internetprovider hebt heb je ongetwijfeld ook webruimte daarbij gekregen.Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:03:
ik heb geen website
www.photobucket.comkan ik dan hier toch fotoos teovoegen??
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Of als je genoeg karma hebt, gewoon hier op tweakers: http://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum
Ook hier aardig aan het affakkelen, maar goed de vlakkeplaatcollectoren zijn mooi steil gemonteerd en erg snel sneeuwvrijantonboonstra schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:00:
[...]
Inderdaad koud... In 2009 net geen 800 m3 gas verbruikt, in 2010 kom ik op zo'n 950 m3! In december 2010 ga ik waarschijnlijk meer verbruiken dan in januari 2010. Ik denk dat het januari kouder was, maar ik ben deze maand 2 weken vrij waardoor er een boel meer gas doorheen gaat...
[afbeelding]
Moet eerlijk bekennen dat ik met deze periode juist de Qsolar aan het ontdekken ben met betrekking op LTV verwarming met normale radiatoren. Dus daar is ook een moment dat er mogelijk meer gefakkeld wordt dan noodzakelijk. But hey, nog een paar weken en de Qsolar staat weer autonoom op zon te broeden
PV_panelen ook sneeuwvrij gemaakt. Mooi om te zien dat ze ongemerkt toch warmte produceren bij het mistige daglicht, want de laatste 'ijskristallen' smelten erg vlot zodat je ze er met de hand kan afvegen.
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 26-12-2010 13:39 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik moet zeggen ik ben ook van de try or die methodiek, mede aangestoken door Eric-PVT, en ik moet zeggen dat bevalt primaasvogel schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:24:
[...]
Of eerst nadenken, berekenen en dan pas doen. Ook geen gekke mantra, en bovendien klinkt het een stuk vriendelijker.
[...]
Totaal onzinnig om naar je netto-verbruik te kijken. Vastrecht is niet ideaal, maar vangt dat wel deels op. Eigenlijk zou je per kWh dat door de kabel van/naar het net stroomt moeten betalen. Als jij 3000 kWh gebruikt en 5000 kWh opwekt, waarbij 1000 kWh gelijktijdig wordt opgewekt en verbruikt, dan zou je gewoon (3000-1000)+(5000-1000) = 6000 eenheden transportkosten moeten betalen aan de eigenaar van het net. Plus een klein vastrechtbedrag voor vaste kosten (zoals administratie).
Het probleem is dat er tegelijkertijd OF teveel OF te weinig door mensen wordt nagedacht en dat er uiteindelijk ( dus? ) niets gebeurd.
Overigens, die regeling die je voorstelt met vastrecht/transport per kWh die hebben we gehad alleen is afgeschoten en vervangen voor een capaciteitstarief
Ik zit hier trouwens ook al behoorlijk hoog met gas deze maand. Deze maand gaat uitkomen op waarschijnlijk net geen 300m3 gas. En zoveel gas heb ik nog nooit in 1 maand verbruikt. Het aantal graaddagen gaat hoger uitkomen dan januari 2010 is de prognose hier tot vandaag.
Kleine ijstijd?
[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 26-12-2010 14:47 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zal over paar dagen mijn maandelijks verbruik van de afgelopen maanden (sinds ik hier woon) posten. Moet zeggen dat mijn verbruik van december weinig hoger is t.o.v. november. Komt misschien omdat ik vrijwel elke avond de kachel aan heb, en dus de verwarming op 15 gaat.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Wat is de terugverdientijd om helemaal van het stroomnet af te gaan? Hoeveel vastrecht betalen we voor stroom? Dan de kosten voor de accu's . Nog eens nadenken over een WKK op hout of biogas om de lange winters door te komen. Gelijk geen gas meer nodig.
Ik zou naar een straalkachel kijken. Als je die strategisch opstelt, zodat het voordeel voor de klant is, voelt die helemaal niet zo snel dat het koud is. De gevoelstemperatuur gaat enorm omhoog. Zo'n ding is supersnel 'op temperatuur' dus je hoeft helemaal niet voor te verwarmen of zo. Gewoon als de klant komt, kacheltje aan, als hijzij weggaat kachteltje uit. Goedkoop ook nog.master30 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:24:
Ik heb een vraag over verwarmen van een ruimte.
[...]
Ik zoek dus een goedkope en zuinige manier van bij verwarmen, om snel te kunnen opwarmen en dan de airco weer de boel op temp te laten houden.
Verwijderd
Mmm, zelf even op gegoogled. Accu's verhogen de prijs per kwh behoorlijk, dan reken je in euro's ,niet in centen! Beter investeren in warmtepomp en isolatie, eventueel zonnepanelen. Die vastrechten voor stroom nemen we maar voor lief nietwaar
Voor mij is het belangrijkste dat mijn PV panelen extra groene energie leveren, die bovenop de 'van overheidswege' geproduceerde groene energie komt. Volgens mij worden er niet meer windmolens in Nederland gebouwd als er meer consumenten groene energie afnemen. De besluitvorming rond die dingen zit toch muurvast rond onwelwillende overheden en burgers (de zg. NIMBY's). Biomassa als bron van duurzame energie vind ik een tweede keus, om maar te zwijgen van het verbranden van afval dat geloof ik ook al als duurzame energie aangemerkt mag worden. Dus door zelf panelen op je dak te monteren doe je iets extra, dat anders niet tot stand gekomen was.Joba schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:34:
Wat anders, ik krijg soms de vraag waarom het hebben van eigen zonnepanelen milieutechnisch nu zoveel beter is dan het afnemen van groene energie. Ik kan dan wel wat brabbelen over bewustwording en problemen rondom certificering van duurzame energie etc, maar echt concrete argumenten heb ik niet. Iemand die hier een poging toe wil doen?
Het tweede wat in mijn ogen PV op- of aan gebouwen milieutechnisch zo voordelig maakt is dat je een bestaand landschapselement, te weten: de bebouwde omgeving, een dubbelfunctie geeft. Het geeft geen enkel ruimtebeslag en tast op geen enkele wijze wat voor bestaand gebied dan ook aan. Het levert ook geen gevaar op voor vliegende dieren. Ook al wordt de impact van windturbines nogal eens overdreven, helemaal negeren kun je dat niet.
Nee, de afnemer betaalt de transportkosten. Je betaalt dus alleen voor de binnenstromende kWh's, voor 2000 dus. Die 4000 die je er uitstuurt, worden door iemand anders gebruikt en die betaalt dan de transportkosten. Jij wil het de netbeheerders wel erg makkelijk maken: dubbel transportkosten vangen.asvogel schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:24:
Totaal onzinnig om naar je netto-verbruik te kijken. Vastrecht is niet ideaal, maar vangt dat wel deels op. Eigenlijk zou je per kWh dat door de kabel van/naar het net stroomt moeten betalen. Als jij 3000 kWh gebruikt en 5000 kWh opwekt, waarbij 1000 kWh gelijktijdig wordt opgewekt en verbruikt, dan zou je gewoon (3000-1000)+(5000-1000) = 6000 eenheden transportkosten moeten betalen aan de eigenaar van het net. Plus een klein vastrechtbedrag voor vaste kosten (zoals administratie).
Maar aan de andere kant is het toch wel een daadwerkelijke prijs? De netbeheerder maakt kosten puur om het feit dat je aangesloten zit. Of er nou een kWh gesnoept wordt of niet; de apparatuur moet er staan (KLM-economie). Daarbij moet de apparatuur ook nog eens geschikt zijn om teruglevering aan te kunnen. De hoogte van deze vaste component is uiteraard wel discutabel!flitspaal.nl schreef op zondag 26 december 2010 @ 14:45:
[...]
Overigens, die regeling die je voorstelt met vastrecht/transport per kWh die hebben we gehad alleen is afgeschoten en vervangen voor een capaciteitstarief. Ik zou graag weer een verrekening van de vastrechtposten in de kWhprijs willen zien. Of het dan exact de berekening is die je voorstelt weet ik niet maar alles beter dan die extreem hoge vastrechtkostenposten ( 3x woordwaarde ) die uiteindelijk duurzame mensen behoorlijk straft.
Ik zit hier trouwens ook al behoorlijk hoog met gas deze maand. Deze maand gaat uitkomen op waarschijnlijk net geen 300m3 gas. En zoveel gas heb ik nog nooit in 1 maand verbruikt. Het aantal graaddagen gaat hoger uitkomen dan januari 2010 is de prognose hier tot vandaag.
Kleine ijstijd?
Persoonlijk denk ik dat het niet realistisch is om volledig zonder elektriciteitsaansluiting te opereren zonder exorbitante investeringen te moeten doen. De gasaansluiting de deur uit lijkt mij echter wel haalbaar. Waterwarmtepomp/verwarmer (al dan niet incl. ventilatie en of extra grondbron), zonneboiler voor de zomer en cv-houtkachel voor in de winter. Dat scheelt toch alweer een aansluiting en dus vastrechtkostenpost. Zeker bij weinig gasgebruik kan het misschien leuk zijn om door te rekenen wat er aan additionele investeringen nodig is om zonder gasaansluiting te kunnen
Misschien toch een lichtpuntje beste mensen...
http://digitaleeditie.nrc.nl/NH/2010/11/20101222___/2_17/article6.html
Zou toch mooi zou om het jaar af te sluiten!
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Yilar schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:11:

www.mijnzon.info
Zijn er misschien twee Verhagens? De ene en nog een tweelingbroer, die na geboorte zijn gescheiden en in totaal verschillende milieus opgegroeid, gezien de nogal verschillende visies van deze twee Verhagens?Yilar schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:11:
Als Verhagen van Nederland een topland wil maken op het gebied van wind, mag hij wel vaartmaken. En niet denken dat hij voor een dubbeltje gratis op de eerste rang kan zitten. In de verte zien we de volgwagens van het peloton en we zullen hard moeten trappen om nog bij te komen. Zeker met de huidige economische tegenwind.
Gespleten persoonlijkheid? Had dat niet iets te maken met ernstig trauma, iets wat ik me bij een CDA-er best kan voorstellen na de laatste verkiezingen!!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
natuurlijk is het de daadwerkelijke prijs.Banjy schreef op zondag 26 december 2010 @ 18:51:
[...]
Maar aan de andere kant is het toch wel een daadwerkelijke prijs? De netbeheerder maakt kosten puur om het feit dat je aangesloten zit. Of er nou een kWh gesnoept wordt of niet; de apparatuur moet er staan (KLM-economie). Daarbij moet de apparatuur ook nog eens geschikt zijn om teruglevering aan te kunnen. De hoogte van deze vaste component is uiteraard wel discutabel!
Persoonlijk denk ik dat het niet realistisch is om volledig zonder elektriciteitsaansluiting te opereren zonder exorbitante investeringen te moeten doen. De gasaansluiting de deur uit lijkt mij echter wel haalbaar. Waterwarmtepomp/verwarmer (al dan niet incl. ventilatie en of extra grondbron), zonneboiler voor de zomer en cv-houtkachel voor in de winter. Dat scheelt toch alweer een aansluiting en dus vastrechtkostenpost. Zeker bij weinig gasgebruik kan het misschien leuk zijn om door te rekenen wat er aan additionele investeringen nodig is om zonder gasaansluiting te kunnen?
elke afnemer betaalt mee om alle kosten te dekken.. dius alle kosten worden gedeeld door het aantal aansluitingen/afnemers/ met verschillende tarieven.
als je terug gaat leveren, hoeft er geen extra apparatuur te staan. er hoeft juist op het hoofdnet minder te worden getranspoteerd..
het zou dus echt dubbel vangen worden door de netbeheerder als jou opgewekte stroom zo bij de buurman wordt verbruikt. pas als een te groot deel van de nederlanders allemaal zonnestroom hebben kan er mogelijk ergens een probleempje ontstaan. het heeft niet zo zeer met apparaten te maken, maar met de capaciteit van de kabels lijkt mij. en hier en daar nmisschien een zwaardere zekering.
de stroombehoefte staat immers los van de pv panelen, of daalt zelfs wanneer je je eigen stroom gebruikt.
dus het net kan op sommige plaatsten wat meer worden belast. dat kist geen apparatuur. mischien ergens een zwaardere trafo, als er lokaal niet genoeg stroomvraag is en er wel 5 boeren op de trafo zitten, die allemaal al hun dakken hebben volgegooid.
Ik ben bezig met het maken van de "eindafrekening" van 01-07-2010 t/m 31-12-2010 van Greenchoice.
Ik ben nu al een mooi poosje aan het knoeien en ik kom er niet echt uit. Ik hoop dat onderstaand verhaal een beetje is te volgen...
Verbruik t/m 25-12-2010 is:
Hoog: 131kWh
Laag: 265kWh
Gas: 465m3
Energietarieven waarmee ik reken:
Hoog: 0,2304
Laag: 0,1934
Gas: 0,5637
Reken ik dat om naar verbruikkosten dan kom ik uit op:
Hoog: 30,18
Laag: 51,25
Gas: 262,31
Voor vastrecht kom ik uit op ( 6 maanden uitgangspunt ), Liander PDFS voor de prijzen inclusief BTW:
Electriciteit: 102,56
Gas: 77,02
Dan nog de teruggaaf energiebelasting A 31,59 per maand terug. = 31,59 * 6 = 189,54 teruggaaf.
Ik kom dan uit op:
Verbruik : 343,75
Vastrecht : 181,06
Teruggaaf EB : 189,54
Verbruik + vastrecht = 524,81
- Teruggaaf EB = 335,27
Voorschot : 78 * 6 = 468
Energierekening: 335,27 - 468 = -132,73 ( ik krijg dus geld terug ).
Klopt dit?
Ik ben nu al een mooi poosje aan het knoeien en ik kom er niet echt uit. Ik hoop dat onderstaand verhaal een beetje is te volgen...
Verbruik t/m 25-12-2010 is:
Hoog: 131kWh
Laag: 265kWh
Gas: 465m3
Energietarieven waarmee ik reken:
Hoog: 0,2304
Laag: 0,1934
Gas: 0,5637
Reken ik dat om naar verbruikkosten dan kom ik uit op:
Hoog: 30,18
Laag: 51,25
Gas: 262,31
Voor vastrecht kom ik uit op ( 6 maanden uitgangspunt ), Liander PDFS voor de prijzen inclusief BTW:
Electriciteit: 102,56
Gas: 77,02
Dan nog de teruggaaf energiebelasting A 31,59 per maand terug. = 31,59 * 6 = 189,54 teruggaaf.
Ik kom dan uit op:
Verbruik : 343,75
Vastrecht : 181,06
Teruggaaf EB : 189,54
Verbruik + vastrecht = 524,81
- Teruggaaf EB = 335,27
Voorschot : 78 * 6 = 468
Energierekening: 335,27 - 468 = -132,73 ( ik krijg dus geld terug ).
Klopt dit?
Op dit moment over 2010 al 3300 gewogen graaddagen. Denk dat we de 3400 dit jaar wel halen.
Vorig jaar rond de 2900, dus 2010 is echt een heel stuk kouder geweest met 17% meer graaddagen.
Gasverbruik is ongeveer 12% lager, en dat is natuurlijk wel leuk!
Vorig jaar rond de 2900, dus 2010 is echt een heel stuk kouder geweest met 17% meer graaddagen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Een enquete voor / over duurzaam wonen, wellicht handig om massaal (nuttige, bruikbare) input te geven:
http://prod.femresearch.n...l?I.Project=DUURZAAMWONEN
Dit is voor een onderzoek naar wensen en behoeften omtrent het wonen in een duurzaam huis.
Come on tweakers, let give some useful feedback!
http://prod.femresearch.n...l?I.Project=DUURZAAMWONEN
Dit is voor een onderzoek naar wensen en behoeften omtrent het wonen in een duurzaam huis.
Come on tweakers, let give some useful feedback!
ehh 'wind'vlaag van verstandsverbijsteringmightym schreef op maandag 27 december 2010 @ 12:47:
[...]
Gespleten persoonlijkheid? Had dat niet iets te maken met ernstig trauma, iets wat ik me bij een CDA-er best kan voorstellen na de laatste verkiezingen!!
Het gaat hem nu wel 'voor de wind' zeker
But hey, they can beat our advice in de wind he
Gaat het duurzame tijdperk aanbreken nu er protesten omtrent het verplichten van een energielabel
'roet in het eten' gooit? http://www.z24.nl/economi..._zonder_energielabel.html
[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 27-12-2010 19:09 ]
Het idee om zoveel extra op te wekken dat je je vaste kosten uit de opbrengst daarvan kunt betalen is wel sympathiek. Maar meer dan een psychologisch effect is het niet. Of je nou de euro's voor je vastrecht terugverdient of euro's voor het etentje van vorige week maakt weinig uit.Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:06:
@flitspaal.nl:
Natuurlijk is het belangrijk dat je niet alleen denkt maar ook wat doet. Het ging me meer om dat 'try or die' een aanpak is die niet bij iedereen in goede aarde valt. Ik vind het een vrij agressieve aanpak (in negatieve zin), die ook mensen kan afschrikken. Als iedereen toch al duurzaam wil dan is dat niet zo'n punt, maar zover zijn we helaas nog niet.
Wat betreft het vastrecht per kWh was mijn grootste punt niet dat het per kWh moet, maar dat het niet onredelijk is om niet alleen naar je netto-verbruik te kijken. Hier heerst vaak de mening dat het oneerlijk is dat je zoveel vastrecht betaalt als je netto weinig verbruikt, en dat zie ik dus anders.
@AnnevdrBom:
Ik vind het niet onredelijk dat het energiebedrijf wat 'regelgeld' krijgt voor het verhandelen van energie die je zelf niet kunt gebruiken. Maar goed, zoals hierboven ook al gezegd gaat het er vooral om dat alleen kijken naar netto-verbruik en daar je vastrecht naast te houden geen reeel beeld geeft.
Verwijderd
Zeg... heb jij wel eens van Excel gehoord....flitspaal.nl schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:05:
Ik ben bezig met het maken van de "eindafrekening" van 01-07-2010 t/m 31-12-2010 van Greenchoice.
...........(just kidding)...........

Vergeet vastrecht leverancier niet. Bij Greenchoice komt dat neer op hetzelfde vastrecht wat de "regioleverancier" hanteert, in jouw geval Vattenfall/NUON, die in 2010 1,99 Euro incl. BTW/maand voor elektra, en 2,49 Euro incl. BTW/maand voor gas hanteert. Moet je dus ook nog meerekenen.
Overigens verhoogt Vattenfall/NUON stiekem per 1 januari die niet gereguleerde "vastrecht" posten: elektra gaat voor het eerst in lange tijd 2,25 Euro incl./maand worden (stijging 13,1%), gas vastrecht levering gaat alweer verhoogd worden naar 2,75 Euro incl./maand (stijging van 10,4%). De schoorsteen moet blijven roken natuurlijk, als ze de variabele kosten strategisch gaan drukken... (vastrecht niet meer beïnvloedbaar, alleen variabele leveringskosten zijn door gedrag te beïnvloeden, en dat wordt een steeds kleiner onderdeel van de totale tarieven pyramide)
Verwijderd
= probeer het, anders zul je het positieve/negatieve niet ervaren.try or die
natuurlijk niet "ga maar dood", zo bedoel ik het niet.
geld ook voor koopjes...
"aaah wat een goedkope netbook zonder doos, voor 100 euro - try or die"
[quote] Of je nou de euro's voor je vastrecht terugverdient of euro's voor het etentje van vorige week maakt weinig uit.[/quote]
uhm dat is dan dus weer wel netto verbruik
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 22:16 ]
Thanks, die post snapte ik al niet. wat ik overigens nog steeds niet snap, ik heb geen vastrecht leverancier post bij Electra bij GC maar wel bij Gas.zonnigtype schreef op maandag 27 december 2010 @ 21:45:
[...]
Vergeet vastrecht leverancier niet. Bij Greenchoice komt dat neer op hetzelfde vastrecht wat de "regioleverancier" hanteert, in jouw geval Vattenfall/NUON, die in 2010 1,99 Euro incl. BTW/maand voor elektra, en 2,49 Euro incl. BTW/maand voor gas hanteert. Moet je dus ook nog meerekenen.
Overigens verhoogt Vattenfall/NUON stiekem per 1 januari die niet gereguleerde "vastrecht" posten: elektra gaat voor het eerst in lange tijd 2,25 Euro incl./maand worden (stijging 13,1%), gas vastrecht levering gaat alweer verhoogd worden naar 2,75 Euro incl./maand (stijging van 10,4%). De schoorsteen moet blijven roken natuurlijk, als ze de variabele kosten strategisch gaan drukken... (vastrecht niet meer beïnvloedbaar, alleen variabele leveringskosten zijn door gedrag te beïnvloeden, en dat wordt een steeds kleiner onderdeel van de totale tarieven pyramide)
Die bij Electra staat wel opgegeven maar staat op 0.000
Je moet langzamerhand wel een universitaire graad hebben om wijs te worden uit de energierekening

Al een paar keer de panelen schoongeveegd, en er ook al een paar keer wat ijs afgetikt. Na de post van zonnigtype was ik even bang dat dat niet zo slim was. Tot ik vandaag zag dat het toch niks uitmaakte...een klomp ijs viel pardoes van de dakkapel/zonnecollector, op één van de panelen. Dat was toch wel een harder "tikje". Bonk, zeg maar. En er komen zo te zien nog meer klompen, dus ik wacht het maar gewoon af. Ik kan er toch niet bij. Waarschijnlijk is dat al vaker gebeurd eerdere jaren, en maak ik mij zorgen om niks.
De vallende vuurpijlen hebben ook nog nooit schade veroorzaakt, en het is en blijft gehard glas....
De vallende vuurpijlen hebben ook nog nooit schade veroorzaakt, en het is en blijft gehard glas....
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nou, ook zonder die graad had ik me steeds meer met die rekening bemoeid hoor. Ondertussen snap ik hem volledig, maar GC is niet erg sterk in het helder informeren van de klanten (bijna geen enkel bedrijf weet dat over te brengen). Heeft me ook de nodige jaren zelfstudie gekost. En ik heb ruim de tijd uitgetrokken om mijn volledige nota compleet uit te kunnen rekenen, zoals gebruikelijk. Er ligt nog steeds (voor het derde achtereenvolgende jaar) een twistpunt...flitspaal.nl schreef op maandag 27 december 2010 @ 22:34:
[...]
Thanks, die post snapte ik al niet. wat ik overigens nog steeds niet snap, ik heb geen vastrecht leverancier post bij Electra bij GC maar wel bij Gas.
Die bij Electra staat wel opgegeven maar staat op 0.000
Je moet langzamerhand wel een universitaire graad hebben om wijs te worden uit de energierekening
Het is uitermate bizar dat je geen "vastrecht levering" in rekening gebracht krijgt. Heb je je jaarnota uitsplitsingen er op nagelopen? Op de elektronische nota zou dat te zien moeten zijn. Als het niet in rekening is gebracht heb je een gelukkie. Scheelt (in Liander gebied) toch weer 23,88 Euro incl. BTW per jaar, in 2011 als GC de NUON verhoging overneemt zelfs 27 Euro per jaar...
Weet ik, van dat geharde glas. Maar met mijn dik 10 en een half jaar oude modules, temperaturen ver onder het vriespunt, en het feit dat die dingen toch nog steeds een hoop geld waard zijn, neem ik liever geen risico's...Mistraller schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:15:
Al een paar keer de panelen schoongeveegd, en er ook al een paar keer wat ijs afgetikt. Na de post van zonnigtype was ik even bang dat dat niet zo slim was. Tot ik vandaag zag dat het toch niks uitmaakte...een klomp ijs viel pardoes van de dakkapel/zonnecollector, op één van de panelen. Dat was toch wel een harder "tikje". Bonk, zeg maar. En er komen zo te zien nog meer klompen, dus ik wacht het maar gewoon af. Ik kan er toch niet bij. Waarschijnlijk is dat al vaker gebeurd eerdere jaren, en maak ik mij zorgen om niks.
DIT is wat er geschiedde toen een monteur tijdens een Sunpower (energiebedrijven actie) renovatie (herfst 2006) probeerde zachtjes tikkend tegen de zijkant van een ingebouwde module het ding los te krijgen uit de inbouw constructie. In warmer jaargetijde... (NB: standaard Shell module met doorzichtige glasplaat, nu dus in duizenden brokjes versplinterd, zie het craquelé patroon...)

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 27-12-2010 23:46 ]
voor zover ik kon zien had ik na de ijsklomp geen zichtbare schade. Zeker geen verbrijzeld glas of zo. Ik ben het wel met je eens hoor, dat je geen risico moet nemen als dat niet hoeft. Een voorruit is in de winter ook kwetsbaarder, en dat is dikker en sterker dan een PV paneel. Maar daar worden ook projectielen met snelheden ver boven de 100km/u op afgevuurd.zonnigtype schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:36:
Weet ik, van dat geharde glas. Maar met mijn dik 10 en een half jaar oude modules, temperaturen ver onder het vriespunt, en het feit dat die dingen toch nog steeds een hoop geld waard zijn, neem ik liever geen risico's...
DIT is wat er geschiedde toen een monteur tijdens een Sunpower (energiebedrijven actie) renovatie (herfst 2006) probeerde zachtjes tikkend tegen de zijkant van een ingebouwde module het ding los te krijgen uit de inbouw constructie. In warmer jaargetijde... (NB: standaard Shell module met doorzichtige glasplaat, nu dus in duizenden brokjes versplinterd, zie het craquelé patroon...)
[afbeelding]
Het paneel op jouw foto was wellicht onder spanning ingebouwd, of had misschien al een onzichtbare contructiefout. Normaliter zou zoiets niet mogen gebeuren lijkt me?
[ Voor 30% gewijzigd door Mistraller op 28-12-2010 00:03 ]
---------------
Zou niet mogen gebeuren, maar ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ken de precieze omstandigheden niet. Mogelijk zat er een braam tegen de alu omlijsting, en was de tik net ongelukkig geplaatst. Motto blijft: als het niet persé hoeft, afblijven van modules, hageltesten etc. of niet. Leggen, en dertig jaar (of wellicht langer): afblijven en zonnestroom bakken, alleen af en toe een keer per jaar (afhankelijk van vervuilingsgraad) even een natte lap d'r overheen... (en in het geval van zonnestroom verslaafden pas bij veilige werkomstandigheden: als het dan persé moet: met zachte borstel de sneeuw verwijderen...Mistraller schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:01:
[...]
voor zover ik kon zien had ik na de ijsklomp geen zichtbare schade. Zeker geen verbrijzeld glas of zo. Ik ben het wel met je eens hoor, dat je geen risico moet nemen als dat niet hoeft. Een voorruit is in de winter ook kwetsbaarder, en dat is dikker en sterker dan een PV paneel. Maar daar worden ook projectielen met snelheden ver boven de 100km/u op afgevuurd.
Het paneel op jouw foto was wellicht onder spanning ingebouwd, of had misschien al een onzichtbare contructiefout. Normaliter zou zoiets niet mogen gebeuren lijkt me?
Hier een deel van mijn rekeningzonnigtype schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:36:
[...]
Nou, ook zonder die graad had ik me steeds meer met die rekening bemoeid hoor. Ondertussen snap ik hem volledig, maar GC is niet erg sterk in het helder informeren van de klanten (bijna geen enkel bedrijf weet dat over te brengen). Heeft me ook de nodige jaren zelfstudie gekost. En ik heb ruim de tijd uitgetrokken om mijn volledige nota compleet uit te kunnen rekenen, zoals gebruikelijk. Er ligt nog steeds (voor het derde achtereenvolgende jaar) een twistpunt...
Het is uitermate bizar dat je geen "vastrecht levering" in rekening gebracht krijgt. Heb je je jaarnota uitsplitsingen er op nagelopen? Op de elektronische nota zou dat te zien moeten zijn. Als het niet in rekening is gebracht heb je een gelukkie. Scheelt (in Liander gebied) toch weer 23,88 Euro incl. BTW per jaar, in 2011 als GC de NUON verhoging overneemt zelfs 27 Euro per jaar...

Vastrecht leverancier electriciteit is gesteld op 0,0000. Vastrecht netbeheer per dag op 0,5713. Ik kom uit op 0,5619 uit.
- Aansluitdienst : 18,96
- Vastrecht transport : 21,48
- Capaciteit ( 1x35A ) : 134,53
- Meetdienst: 30,1428

Vastrecht gas komt uit op 0,4220 en dat komt wel weer overeen met de afrekening.
Maar dus geen vastrecht leverancier voor electra wel voor gas..
@flitspaal.nl:
Waarschijnlijk heb je gebruikt gemaakt van een actie bij Greenchoice uit 2009 waarbij ze een aanbieding hadden met een vastrecht tarief van 0€.
Waarschijnlijk heb je gebruikt gemaakt van een actie bij Greenchoice uit 2009 waarbij ze een aanbieding hadden met een vastrecht tarief van 0€.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om m'n panelen schoon te vegen, zat eerst twee weken zonder internet door een fout bij m'n provider en nu ook al 12 dagen zonder zonnestroom
De Solarlog heeft wel doorgelopen, maar helaas heeft de firmware geen voorziening voor het opnieuw uploaden van daggegevens, hoewel ze lokaal nog beschikbaar zijn
En daar gaat ZonPHP vervolgens ook de mist in. Maar zo heeft elk nadeel z'n voordeel, want door de sneeuw zijn er maar 6 dagen die handmatig hersteld moeten worden. Maar het is wel een K-werk, alle dagen vanuit CSV-data met meerdere zoek en vervang acties geschikt maken voor uploaden. Er zitten nogal wat syntax verschilletjes.
@Flitspaal
http://forum.fok.nl/topic/1562853
@Flitspaal
http://forum.fok.nl/topic/1562853
A'dam PVOutput
Net tijdens het luisteren van de Top2000
was er reclame voor zonnepanelen(.nl).
( http://www.zonnepanelen.n...elen-nl-op-3fm-en-radio2/ )
Volgens mij is deze reclame niet goed;
In de radio spot wordt gezegt dat ze enkele honderden euro's besparen per maand (!).
Een gemiddeld gezin in Nederland verbruikt ~ 3500 kWh per jaar, dit is ~ € 600,- per jaar op de energie rekening. Kortom 50 euro per maand.
Om enkele honderden euro's te kunnen besparen zou er dus minimaal een verbruik moeten zijn
van meer dan 14.000 kWh per jaar.
Of er zouden zoveel panelen geinstalleerd moeten worden dat hierin het eigen verbruik weggepoetst
wordt en tevens nog eens genoeg extra groene stroom om op een plus van "enkele honderden euro's" per
maand. En dat bij kolenboeren die tot 5.000 willen salderen....
Kortom, reclame voor zonnepanelen is goed, maar dan wel met een goed verhaal....
In de radio spot wordt gezegt dat ze enkele honderden euro's besparen per maand (!).
Een gemiddeld gezin in Nederland verbruikt ~ 3500 kWh per jaar, dit is ~ € 600,- per jaar op de energie rekening. Kortom 50 euro per maand.
Om enkele honderden euro's te kunnen besparen zou er dus minimaal een verbruik moeten zijn
van meer dan 14.000 kWh per jaar.
Of er zouden zoveel panelen geinstalleerd moeten worden dat hierin het eigen verbruik weggepoetst
wordt en tevens nog eens genoeg extra groene stroom om op een plus van "enkele honderden euro's" per
maand. En dat bij kolenboeren die tot 5.000 willen salderen....
Kortom, reclame voor zonnepanelen is goed, maar dan wel met een goed verhaal....
[ Voor 4% gewijzigd door 4Reload op 28-12-2010 12:10 ]
Ik heb inmiddels ook Tonzon Radiatorfolie besteld (2 pakketjes omdat ik 12,8m nodig heb.
Tevens heb ik een aktiecode gevonden die 10% korting geeft. ESP2010
Ik vond ook nog wat tips op natuurenmilieuheusden.nl in deze pdf.
Tevens heb ik een aktiecode gevonden die 10% korting geeft. ESP2010
Ik vond ook nog wat tips op natuurenmilieuheusden.nl in deze pdf.
Energiebesparende maatregelen voor zelf doen
Het is zinvol om efficiënt met energie om te gaan uit het oogpunt van kosten. Ook de eindigheid van fossiele brandstoffen en voorzorg tegen de (mogelijke) klimaatverandering speelt een rol. Om minder energie uit het net af te nemen, is energiebesparing veel goedkoper dan de aanschaf van zonnecollectoren of panelen met zonnecellen.
Hieronder een aantal eenvoudige maatregelen met een korte terugverdientijd die u zelf kunt nemen. Eventueel kan een klussenbedrijf deze maatregelen uitvoeren, in het bijzonder de maatregelen 16 en 19 en 20.
1. Breng een isolerende ommanteling aan rondom leidingen van de verwarming en warm water in ruimten en op plekken die niet verwarmd behoeven te worden. U kunt dan denken aan de zolder, de doorgaande leidingen in slaapkamers op de eerste etage en de leidingen in garage. Vergeet eventueel ook niet het verdeelblok van de vloerverwarming. De groene leidingisolatie van de Praxis is wat duurzamer dan de zwarte leidingisolatie van de Gamma. Na het aanbrengen krimpt de leidingisolatie. Breng de isolatie om die reden aan op een iets grotere lengte van strikt noodzakelijk is. Vul de isolatie waar nodig nog aan na het krimpen. Ten slotte kunt u de leidingisolatie omwikkelen met reflecterende bandagefolie. Reflecterend materiaal kan moeilijk warmte opnemen en warmte afstaan. Dit leidt tot een aanvullend isolerend effect. Een verpakking bandagefolie kunt u via internet bestellen via www.tonzon.nl .
2. Breng op de muur achter de radiatoren radiatorfolie aan. De folie isoleert zelf en reflecteert de warmte van de radiatoren de woonkamer in. Radiatorfolie is verkrijgbaar bij een bouwmarkt.
3. Breng op de radiatoren aan de kant die gericht is naar de muur, reflecterend papier aan. Dit materiaal is onder andere verkrijgbaar via www.energiekisolatie.nl en www.tonzon.nl
4. Bevestig op de overgordijnen, aan de kant gericht naar het raam, energievoering aan. Het gaat in feite om een isolerende dunne laag rubber. Bovendien ontstaat tussen het gordijn en de energievoering een extra spouwtje. Energievoering is verkrijgbaar bij een fourniturenzaak.
5. Breng brede vensterbanken boven de radiatoren aan, met een zodanige breedte dat deze vensterbanken over de radiatoren heen steken. Voorzie de onderkant van deze vensterbanken ook van reflecterend materiaal. Dergelijke vensterbanken zijn verkrijgbaar bij een bouwmarkt.
6. Laat de (over-)gordijnen net boven de brede vensterbanken eindigen. Zorg er voor dat de gordijnen niet voor de radiatoren hangen. Als dat wel het geval wordt de ruimte tussen de radiatoren en het glas verwarmd in plaats van de woonkamer.
7. Verbeter de tochtwering. Breng tochtstrips aan rondom deuren en ramen. Aan de kant die naar buiten gaat kunnen rubberen flappen dienstig zijn. Aan de binnenkant voldoet een strip in een kunststof vatting. Verkrijgbaar bij een bouwmarkt.
8. Maak andere mogelijke tochtgaten dicht met wat kit uit een kitspuit.
9. Hang voor de ramen beweegbare raamisolatie. Het gaat om een soort luxaflex van geplisseerd reflecterend materiaal dat op bestelling op maat voor het betrokken raam wordt gemaakt. De koudestraling bij het raam wordt kleiner met behulp van deze raamisolatie. Zie www.tonzon.nl
10. Voorzie de onderkant van het luik boven de waterput van vloerisolatie bijvoorbeeld een thermoskussen. Leg op de bodem van de put bodemafsluiter. Als gevolg hiervan komt minder vocht in huis, dat u ook niet behoeft weg te ventileren. Zie voor thermoskussens en bodemafsluiter www.energiekisolatie.nl en www.tonzon.nl .
11. Bezie of u voorzetramen kunt (laten) aanbrengen voor ramen die u niet kunt laten vervangen door extra isolerend glas. Leverancier onder andere glaszettersbedrijf Nelis in de Stationsstraat in Drunen.
12. Breng spaarlampen aan. In de consumentengids staan regelmatig vergelijkbare warenonderzoeken naar spaarlampen die er ondertussen in allerlei soorten en maten zijn. U kunt ook nog denken aan LED-lampen die minder elektriciteit gebruiken, maar momenteel tamelijk duur zijn.
13. Gebruik een schakelbaar stekerblok voor alle stekers van bijvoorbeeld de muziekinstallatie en de computerapparatuur. Al deze apparatuur kunt u dan in een keer compleet uitschakelen zonder dat sluipverbruik overblijft. Op een zelfde manier kunt u de transformatoren van de halogeen lampen schakelen.
14. Voorzie de buitenverlichting van een bewegingsmelder, zodat deze verlichting alleen brandt als een persoon bij uw voordeur of in uw tuin komt.
15. Breng een pompschakelaar aan voor de pomp van de vloerverwarming. Zie www.wth.nl De schakelaar wordt u dan per post toegestuurd.
16. Laat een circulatiepomp met A-label aanbrengen. Bestel meteen bij de bestelling de isolatieschalen mee. Zie voor meer informatie de internetsite www.top10.hier.nu
17. Als u een oudere verwarmingsketel heeft die u nog een poos wilt gebruiken, komt het voor dat de ketel geen pompschakelaar heeft. Ook dan kan het aanbrengen van een pompschakelaar zinvol zijn.
18. Voorzie een TL-buisarmatuur van hoogfrequent voorschakelapparaat. Dit leidt tot een elektriciteitsbesparing van ongeveer veertig procent. Zie www.memostar.nl
19. Gebruik het warm water van de c.v.-ketel voor de wasmachine en de afwasmachine. Dit leidt tot een energiebesparing van ongeveer achttien procent. Voor de wasmachine heeft u dan een voorschakelapparaat nodig. Zoek met een zoekmachine en de term voorschakelapparaat. De afwasmachine kan warm water toegevoerd krijgen met een maximale temperatuur van zestig graden Celsius via een thermostatische regelaar. Verder is een geïsoleerde warmwaterleiding van de c.v.-ketel naar de wasmachine en de afwasmachine nodig. Het verdient aanbeveling in de leiding naar de wasmachine een waterslagdemper aan te brengen. Zie onder andere www.flamco.nl .
20. Breng in de uitgaande warmwaterleiding van de c.v.-ketel een thermisch doseerventiel aan. Zie www.dtb.nl . Het ventiel kan u per post worden toegestuurd. In de opwarmfase van de c.v.-ketel stroomt dan weinig water naar de douche en de kranen. Als de watertemperatuur hoger is dan 37 °C stroomt de normale waterhoeveelheid door.
21. Voorzie de wateruitstoomopeningen van eenvoudige doorstroombegrenzers. Zie www.lieventum.nl Dit bespaart (warm) water en dus ook energie.
22. Voorzie de douche van een waterbesparende douchekop. Ook die bespaart warm water en dus ook energie.
Zie voor meer mogelijkheden voor meer energie-efficiëntie onder andere de internetsite www.milieucentraal.nl
Dakpannen als zonnepanelen, ik wist niet dat dat bestond.
Wel handig.
http://www.srsenergy.com/
Helaas geen info over opbrengst etc. Lijkt vooralsnog alleen in USA (Californië) beschikbaar?
Aart
Wel handig.
Helaas geen info over opbrengst etc. Lijkt vooralsnog alleen in USA (Californië) beschikbaar?
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
17Wp per tegel volgens een van de factsheets.
Ik ben nog niet echt thuis in de zonnepanelen, ben me nog een beetje aan het inlezen, maar op de site vind ik http://www.srsenergy.com/...cifications%200903101.pdf met wat specificaties.aartw99 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:38:
Wel handig.
Aart
Ben het wel al eens eerder tegengekomen op www.pva-energy.be (plaatjes: http://www.pva-energy.be/data/pdf/SolarTile.pdf). De dakpan op de site die jij hebt gevonden vind ik trouwens veel mooier.
Ben benieuwd naar de prijs/opbrengst verhouding in vergelijking met normale zonnepanelen.
...
dure oplossing denk ik, als je gaat omrekenen naar prijs per Wp STC vermogen (ook arbeidsintensief: elke dakpan aansluiten aan een volgende, of bij storingen zoeken....)aartw99 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:38:
Wel handig.
Aart
Zou zelf mooi kiezen voor een opdak/indak systeem van PV, en 'grote meters' maken
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 28-12-2010 16:27 ]
Je ziet het wel meer voorbij komen, PV in dakpannen. Is zelfs al ergens in NL toegepast, waar weet ik zo niet.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Mooie meterkast
ik denk dat eelde wel over de 3600 graaddagen gaat komen dit jaar, gewogen...Mars Warrior schreef op maandag 27 december 2010 @ 16:29:
Op dit moment over 2010 al 3300 gewogen graaddagen. Denk dat we de 3400 dit jaar wel halen.
die houdt ik aan als dichtsbijzinde meetstation. ik weet zo niet hoe het met graaddagen van andere jaren zit voor eelde.
er zijn zelfs meerder soorten/leveranciers van....aartw99 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:38:
Wel handig.
Aart
ook in NL.
Zo gisteren maar de meterstanden doorgegeven. Oef...gasverbruik gaat door het dak! Gewoon ruim 20% meer dan vorig jaar. Elektra wel netjes rond het verbruik van vorig jaar (ondanks extra draaiuren van cv ketel).
Elektra: tussen 1500-1600kWh
Gas: rond 1300m3 (was vorig jaar rond 1050m3). + 23,8%
Graaddagen (http://weerstationalkmaar.nl gebruik ik daarvoor):
2009: 3142
2010 (inclusief nog gok ik 50 graaddagen t/m eind van dit jaar): 3570
2010 is 13,6% kouder geweest dan 2009 in Alkmaar (station staat in Overdie zo te zien)
Extra verbruik zal veroorzaakt zijn door 9 dagen overdag extra stoken voor bezichtigingen van mijn huis (november en december) en vriendinlief was ruim een weekje ziek tijdens de extreme kou krappe twee weken geleden. Ook de zolderkamer moeten stoken door te veel vocht wat met alleen ventilatie niet weg wilde (was droogt daar en veel vocht na het douchen vindt zijn weg naar boven)
Ben heel benieuwd in het nieuwe (nieuwbouw)huis met vloerverwarming en hopelijk temperatuuraansturing per kamer (wens) wat de resultaten komend jaar zullen zijn!
Elektra: tussen 1500-1600kWh
Gas: rond 1300m3 (was vorig jaar rond 1050m3). + 23,8%
Graaddagen (http://weerstationalkmaar.nl gebruik ik daarvoor):
2009: 3142
2010 (inclusief nog gok ik 50 graaddagen t/m eind van dit jaar): 3570
2010 is 13,6% kouder geweest dan 2009 in Alkmaar (station staat in Overdie zo te zien)
Extra verbruik zal veroorzaakt zijn door 9 dagen overdag extra stoken voor bezichtigingen van mijn huis (november en december) en vriendinlief was ruim een weekje ziek tijdens de extreme kou krappe twee weken geleden. Ook de zolderkamer moeten stoken door te veel vocht wat met alleen ventilatie niet weg wilde (was droogt daar en veel vocht na het douchen vindt zijn weg naar boven)
Ben heel benieuwd in het nieuwe (nieuwbouw)huis met vloerverwarming en hopelijk temperatuuraansturing per kamer (wens) wat de resultaten komend jaar zullen zijn!
reserveringshouder Tesla Model 3
Ik weet niet of master30 daar wat aan heeft:Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:11:
@master30 - pedicure salon
http://www.aklimaat.nl/3panatron-monoblock-kleur-p-464.html
Uit de specs: "Verwarmen, tot een buitentemperatuur rond 7gr C."
Als ik deze graaddagen calculator mag geloven, zit het station in Eelde met 28 december meegeteld al op 3636 gewogen graaddagen. Met nog 3 dagen te gaan komen we heel dicht in de buurt van 3700 graaddagen (vorig jaar 3100). Dus 19,3% kouder, terwijl ik (960m3/800m3) 20% meer gas heb verbruikt.engelbertus schreef op woensdag 29 december 2010 @ 01:10:
[...]
ik denk dat eelde wel over de 3600 graaddagen gaat komen dit jaar, gewogen...
die houdt ik aan als dichtsbijzinde meetstation. ik weet zo niet hoe het met graaddagen van andere jaren zit voor eelde.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ja, je hebt nl. vastrecht uit periode 17 sep. 2009 tm. 31 dec. 2009, en ander vastrecht over periode 1 jan. 2010 tm. 30 juni 2010. Op basis van tariefbladen Liander over die twee jaren en een gewogen gemiddelde berekening met een 1x35 Ampère aansluiting (vallend onder de "categorie t/m 3x25 A"), kom ik op een daggemiddeld incl. BTW tarief van 56,83 eurocent/dag (uitgaande van 106 dagen in 2009 en 180 dagen in 2010). Nog steeds niet kloppend, dus, maar een eind in die richting. Controleer op je uitsplitsingen op de elektronische jaarnota wat voor getallen ze hebben gebruikt voor de afzonderlijke deelposten (die foutief zijn benoemd en verkeerd zijn gelumpt, capaciteitstarief bevat namelijk twee posten...).flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:43:
[...]
Hier een deel van mijn rekening
[afbeelding]
Vastrecht leverancier electriciteit is gesteld op 0,0000. Vastrecht netbeheer per dag op 0,5713. Ik kom uit op 0,5619 uit..
Ik kom dan uit op 205,12. Dat is 0,5619 per dag en niet 0,5713. Of het moet zitten in twee tariefperiodes.
- Aansluitdienst : 18,96
- Vastrecht transport : 21,48
- Capaciteit ( 1x35A ) : 134,53
- Meetdienst: 30,1428
Anders zou ik sowieso maar eens gaan vragen hoe exact dat daggemiddelde tarief is berekend.
Ik zit momenteel op een kalenderjaar verbruik van ruim 12 GJ stadswarmte en 124 kWh gesaldeerd op de enkeltarief Ferrarismeter (kookgas tel ik verder niet mee, dat zit al vele jaren stabiel rond de 30-31 kuub op jaarbasis). Warmte is dus ook 20% meer verbruik dan vorig jaar, en is sowieso gestegen omdat we ook wat ouder worden
[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 29-12-2010 13:10 ]
Volgens mij kun je die site prima vertrouwen, want gebruikt zo te zien gewoon de gemiddelde waarden die het KNMI publiceert per weerstation (heb enkele waarden vergeleken en ze waren steeds hetzelfde). Check hier bv. Eelde, kun je zelf vergelijken.antonboonstra schreef op woensdag 29 december 2010 @ 12:51:
Als ik deze graaddagen calculator mag geloven, zit het station in Eelde met 28 december meegeteld al op 3636 gewogen graaddagen. Met nog 3 dagen te gaan komen we heel dicht in de buurt van 3700 graaddagen (vorig jaar 3100). Dus 19,3% kouder, terwijl ik (960m3/800m3) 20% meer gas heb verbruikt.
Leuke isolatie-projectjes heeft die gast trouwens ook gedaan, zie de rest van z'n homepage.
Zonnigtype, heb je mijn mail over de Consumentenbond gezien? Ik zou de mail graag willen versturen, maar wil het niet doen met jouw naam er onder zonder dat je jouw reactie gegeven hebt...
Laat het even weten AUB, dan kan de mail de deur uit. Thanks!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Hoi JeroenH, heb inmiddels mail naar je verstuurd. Ben ff weg geweest, en er was iets mis met incoming mail server, inmiddels (hopelijk) hersteld. Permissie bij dezen!JeroenH schreef op woensdag 29 december 2010 @ 13:42:
Zonnigtype, heb je mijn mail over de Consumentenbond gezien? Ik zou de mail graag willen versturen, maar wil het niet doen met jouw naam er onder zonder dat je jouw reactie gegeven hebt...
Zonnigtype, wordt bij jou ook het tapwater opgewarmd middels stadswarmte?
die calculator gebruik ik ook, gister toen ik het bericht typte stonden de waardes van 28 december er nog niet op. ze worden meestal een of twee keer per week aangevuld. maar nu kan ik ze meteen in mij excel erbij zetten!
ik moet trouwens wel zeggen dat mensen me waarschuwden dat de kuubs per graaddag hoger zouden worden nu het kouder werd, maar daar kan ik nog niet echt iets van merken, als ik naar de gemiddelde kuubs per graaddag kijk vanaf maart dit jaar.
het gas wordt bijna uitsluitend gebruikt voor verwarming, niks via hotfill en douchen gaat voorlopig nog elders.... voor alleen evrwarming kom ik op 0,290 m3 per graaddag.
ik gebruik dan wel de standaard definitie van een graaddag ( referentietemperatuur) van die calcultor, terwijl mijn programma tussen 18,5 en 21,5 zit. de ketel op laa vermogen, en maximale aanvoertemperatuur van 47 graden. dan gaat de ketel met dit koude weer wel in antipendelstand, maar daarvan heb ik de tijd op 4 minuten gezet. (door voornamelijk vloerverwarming met begrensde aanvoertemperatuur heeft een hogere instelling op de ketel geen zin. al zou hij dan minder vaak in de antipendelstand hoeven komen) het optimum zul je nooit vinden, omdat het vlgens mij met de lage temperatuur, en relatoef grote fluctuaties per dag, niet bij te houden is wat de exacte rekenwaardes moeten zijn om de efficientie uit te rekenen. daar is het systeem te traag voor, en wisselt ook de benodigde aavoerteperatuur te veel.)
ook dat de klokthemostaat 's ochted een tijdje in de zon hangt maakt een eerlijk vergelijk lastig.
ik moet trouwens wel zeggen dat mensen me waarschuwden dat de kuubs per graaddag hoger zouden worden nu het kouder werd, maar daar kan ik nog niet echt iets van merken, als ik naar de gemiddelde kuubs per graaddag kijk vanaf maart dit jaar.
het gas wordt bijna uitsluitend gebruikt voor verwarming, niks via hotfill en douchen gaat voorlopig nog elders.... voor alleen evrwarming kom ik op 0,290 m3 per graaddag.
ik gebruik dan wel de standaard definitie van een graaddag ( referentietemperatuur) van die calcultor, terwijl mijn programma tussen 18,5 en 21,5 zit. de ketel op laa vermogen, en maximale aanvoertemperatuur van 47 graden. dan gaat de ketel met dit koude weer wel in antipendelstand, maar daarvan heb ik de tijd op 4 minuten gezet. (door voornamelijk vloerverwarming met begrensde aanvoertemperatuur heeft een hogere instelling op de ketel geen zin. al zou hij dan minder vaak in de antipendelstand hoeven komen) het optimum zul je nooit vinden, omdat het vlgens mij met de lage temperatuur, en relatoef grote fluctuaties per dag, niet bij te houden is wat de exacte rekenwaardes moeten zijn om de efficientie uit te rekenen. daar is het systeem te traag voor, en wisselt ook de benodigde aavoerteperatuur te veel.)
ook dat de klokthemostaat 's ochted een tijdje in de zon hangt maakt een eerlijk vergelijk lastig.
@ollie1965, Dennis D, engelbertus, thanks voor de input!
De huidige situatie is dat we voor vloerverwarming willen gaan als basisverwarming. En dan inderdaad een droogbouw systeem. We zijn hierbij aan het twijfelen tussen een systeem van Therminon of Variokomp. Therminon heeft een hogere opbouw (36mm in plaats van 20mm voor Variokomp), maar is een stuk betaalbaarder (iets meer dan de helft van Variokomp). Verder heb ik nog een verschillen gevonden.
De opbouw van onze vloer op de begane grond wordt dan als volgt:

We schrikken zelf een beetje van de totale hoogte van de ondervloer (bijna 11cm). Nu hebben we een vrij hoge verdiepingshoogte (bijna 300cm), maar eigenlijk wilden we dat zo hoog mogelijk houden...
De huidige situatie is dat we voor vloerverwarming willen gaan als basisverwarming. En dan inderdaad een droogbouw systeem. We zijn hierbij aan het twijfelen tussen een systeem van Therminon of Variokomp. Therminon heeft een hogere opbouw (36mm in plaats van 20mm voor Variokomp), maar is een stuk betaalbaarder (iets meer dan de helft van Variokomp). Verder heb ik nog een verschillen gevonden.

We schrikken zelf een beetje van de totale hoogte van de ondervloer (bijna 11cm). Nu hebben we een vrij hoge verdiepingshoogte (bijna 300cm), maar eigenlijk wilden we dat zo hoog mogelijk houden...
Ja, geïntegreerde tapwaterunit in het SV apparaat. Goddank geen separate "tapwater unit", waar je ook nog bezopen extra vastrecht voor betaalt, zoals in Almere het geval schijnt te zijn (en elders ook). Vandaar - bij ons - eenmalig (nog steeds bezopen) vastrecht, en eenmalige GJ post. Verder niet. Let wel dat a.g.v. een "vervelend" uitpakkende Warmtewet "uitleg" door de vele bureaucraten die daar over gaan ons vastrecht nog hoger zou kunnen gaan worden dan het nu al is. Ik kan nog steeds niet goed doorzien hoe dat exact uit gaat pakken, het gaat zoals gebruikelijk weer om een excessief dik en onleesbaar dossier. Met als expliciete bedoeling: de consumenten mogen nooit begrijpen hoe onwaarschijnlijk ingewikkeld die bende allemaal in elkaar steekt, want ze zouden er eens achter kunnen komen hoe vet ze elke keer weer ge-jeweetweld worden.Speksteenkachel schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:46:
Zonnigtype, wordt bij jou ook het tapwater opgewarmd middels stadswarmte?
All-in tarieven voor Leiden (dus incl. warm tapwater) vind je hier.
Bij ons in Enschede wijk Helmerhoek per 1-7-2010:
Warmte per GJ: 21,38
Vastrecht warmte excl. warmtapwaterapparaat (3x woordwaarde) 0,7559 per dag (275,90 per jaar)
Dit wordt sinds kort weergegeven per dag, dan lijkt het bedrag lager voor de consument en maakt verhogingen minder opvallend.
Warmtapwaterapparaat 131,- per jaar
Vastrechtkwestie van woningen die zich hebben laten afsluiten blijft zich voort slepen in onze wijk.
Door hoge advocaat-/proceskosten wordt veelal de handdoek in de ring gegooid, wat zeer begrijpelijk is.
Warmte per GJ: 21,38
Vastrecht warmte excl. warmtapwaterapparaat (3x woordwaarde) 0,7559 per dag (275,90 per jaar)
Dit wordt sinds kort weergegeven per dag, dan lijkt het bedrag lager voor de consument en maakt verhogingen minder opvallend.
Warmtapwaterapparaat 131,- per jaar
Vastrechtkwestie van woningen die zich hebben laten afsluiten blijft zich voort slepen in onze wijk.
Door hoge advocaat-/proceskosten wordt veelal de handdoek in de ring gegooid, wat zeer begrijpelijk is.
..
[ Voor 100% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-12-2010 19:05 ]
over mijn comfort liep ik tegen een probleem aan. Ik heb een wand achter mijn bank die maar niet warm wil worden. De meeste van mijn muren meten aan de binnenzijde 18 graden. Halve graad meer of minder. Ook de buitenmuren meestal 1 graadje lager.
De muur achter mijn bank is ook 17,5 graad op hoogte van de bovenkant bank. Daarboven blijft hij mooi op die temperatuur. Echter hoe meer ik naar beneden zak, hoe lager de temperatuur wordt tot ongeveer 7 graden boven de plint. Plint zelf en vloer is warmer.
De vloer is in die aanbouw geisoleerd met tempex platen. En is over het algemeen ook een graad op 18. Ook tot aan de plint. (onder de kruipruimte gecheckt. De tempex loopt tot aan de muur...)
De muur is niet vochtig.
Omdat die muur aan de onderkant zou koud is, krijg je het effect dat hier snel de verwarming hoger gezet wordt. Want je hebt een koude tocht achter je nek, die niet prettig is.
Iemand enig idee hoe dit te tackelen zonder direct een voorzet want ervoor te plaatsen? Ik vind het ook vreemd wat het is gewoon een geisoleerde spouwmuur. Andere delen van de buitenmuur worden ook niet zo koud.
Er ligt wel sneeuw tegen die muur aan, maar die smelt niet?? Zou denken dat als ik daar warmte lek, die sneeuw wel zou laten smelten.
De muur achter mijn bank is ook 17,5 graad op hoogte van de bovenkant bank. Daarboven blijft hij mooi op die temperatuur. Echter hoe meer ik naar beneden zak, hoe lager de temperatuur wordt tot ongeveer 7 graden boven de plint. Plint zelf en vloer is warmer.
De vloer is in die aanbouw geisoleerd met tempex platen. En is over het algemeen ook een graad op 18. Ook tot aan de plint. (onder de kruipruimte gecheckt. De tempex loopt tot aan de muur...)
De muur is niet vochtig.
Omdat die muur aan de onderkant zou koud is, krijg je het effect dat hier snel de verwarming hoger gezet wordt. Want je hebt een koude tocht achter je nek, die niet prettig is.
Iemand enig idee hoe dit te tackelen zonder direct een voorzet want ervoor te plaatsen? Ik vind het ook vreemd wat het is gewoon een geisoleerde spouwmuur. Andere delen van de buitenmuur worden ook niet zo koud.
Er ligt wel sneeuw tegen die muur aan, maar die smelt niet?? Zou denken dat als ik daar warmte lek, die sneeuw wel zou laten smelten.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
misschien dat de bank juist de wand isoleert, en dat daardoor de wand niet opwarmt.
heb voor 50 euro en 12,95 verzenden een zgan petroleum kachel van marktplaats,Anne vdr Bom schreef op woensdag 29 december 2010 @ 12:13:
[...]
Ik weet niet of master30 daar wat aan heeft:
Uit de specs: "Verwarmen, tot een buitentemperatuur rond 7gr C."
gisteren even getest, start temperatuur 2,1 graden.
in een half uur was het al ruim 21 graden, na goed een uur zat ie al op 29 graden,
Mijn airco krijgt het na een uur of 3 pas richting de 20 graden met deze koude.
Nu ga ik voor verwarmen met de kachel en als het aangenaam warm is, kan de airco het overnemen en makkelijk bijhouden.
Scheelt me ook nog stroom verbruik.
Geurarme petroleum gekocht, maar het ruikt toch iets.
Verbruik kachel is ongeveer 0,3 ltr per uur.
De petroleum kost 2 euro per liter,
bij een tankstation kan ik ook normale kopen, voor 75cent per liter, maar ben bang dat die te veel stinkt in de salon
Geurarme petroleum is iets anders als geurvrij
ik verwacht dat de petroleum bij de pomp nog meer ruikt (of misschien zelfs meer verontreinigingen bevat die kanaaltjes kunnen verstoppen. Maar dat zijn gedachten, geen ervaringen fyi.
Wat is de onderbouwing om de Fermacell plaat te nemen? Puntdruklast (indrukbaarheid)? Als je het voor de isolatiewaarde doet kijk dan ook eens naar Rockwool zwevende vloerplaat veel betere waarde en ook een redelijk hoge vloerlast mogelijk (je balken begeven het eerder denk ik).vanDaal schreef op woensdag 29 december 2010 @ 18:13:
@ollie1965, Dennis D, engelbertus, thanks voor de input!
[afbeelding]
Er zijn zeker nog wel meer leveranciers te vinden voor de vloerverwarming (droogbouw), het is alleen even zoeken. Maar Google is je vriendje en ik zag er met een snelle blik al 4 aantrekkelijke voor je.
(Komt mijn stokpaardje advies weer) Laat je het wel (door) berekenen vloerverwarming geeft max 100W per M2 af en je huis is niet het jongste (dus geen hoge isolatiewaarde muren).
Mooie plafondhoogte, helaas hebben we dat in ons nieuwe huis niet (vorige huis was ook 300cm).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik zit hier met 2 al wat oudere installaties in huis, een VR-ketel en een geiser met waakvlam.
Omdat deze niet echt zuinig te noemen zijn wil ik ze vervangen door of een combiketel of een hr-ketel en een nieuwer type geiser. Beide staan aan verschillende kanten van het huis en voor de installatie van een combiketel zal er aardig wat breekwerk plaats moeten vinden.
Nu ben ik vaak langere periodes weg waar de warmtevraag dan niks zal zijn of wat nodig is voor de vorstbeveiliging. Als je toch aan het investeren gaat kun je net zo goed een zonneboiler erbij doen, maar het is zo zonde als ik niet thuis ben en er een flink buffervat staat met warmte waar niks mee gebeurd...
De mogelijkheden voor warmteopslag zijn nog beperkt tenzij je een flinke tank in je achtertuin begraaft.
Zouden er verder mogelijkheden zijn om wat nuttigs met je overschot te kunnen doen?
Omdat deze niet echt zuinig te noemen zijn wil ik ze vervangen door of een combiketel of een hr-ketel en een nieuwer type geiser. Beide staan aan verschillende kanten van het huis en voor de installatie van een combiketel zal er aardig wat breekwerk plaats moeten vinden.
Nu ben ik vaak langere periodes weg waar de warmtevraag dan niks zal zijn of wat nodig is voor de vorstbeveiliging. Als je toch aan het investeren gaat kun je net zo goed een zonneboiler erbij doen, maar het is zo zonde als ik niet thuis ben en er een flink buffervat staat met warmte waar niks mee gebeurd...
De mogelijkheden voor warmteopslag zijn nog beperkt tenzij je een flinke tank in je achtertuin begraaft.
Zouden er verder mogelijkheden zijn om wat nuttigs met je overschot te kunnen doen?
@erasmo: mede door het overschot aan warmte heb ik gekozen voor een atag qsolar systeem. Daarmee kan ik de warmte die overdag gebufferd wordt inzetten voor centrale verwarming. Mooi alles geïntegreerd. Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat 
Wellicht anders een tussenoplossing toepassen, waarom zo'n grote afstand tussen de geiser en ketel?
Je zou voor wat tapwater in de keuken evt. Een kleine (elektrische) boiler kunnen installeren, naast je nieuwe HR ketel?
Overschot uit zonneboilere is ook voor hotfill te gebruiken (wasmachine, vaatwasser), of eens extra te poetsen
Wellicht anders een tussenoplossing toepassen, waarom zo'n grote afstand tussen de geiser en ketel?
Je zou voor wat tapwater in de keuken evt. Een kleine (elektrische) boiler kunnen installeren, naast je nieuwe HR ketel?
Overschot uit zonneboilere is ook voor hotfill te gebruiken (wasmachine, vaatwasser), of eens extra te poetsen
Mijn reserve wl500gx router gaat de verkoop in. Iemand interesse in een superzuinig linux servertje? Je kan er prima je soladin mee loggen bijvoorbeeld, of een simpele fileserver/webserver etc etc van maken.
DM voor info.
DM voor info.
---------------
Met lang weg bedoel ik weken, soms maanden, ben militair dus vaak lang afwezig. Aan de andere kant misschien wens ik teveel door alle warmte te willen gebruiken, was er maar een eenvoudige manier om een stirling met netvoeding op het vat aan te sluiten...NielsTn schreef op donderdag 30 december 2010 @ 00:10:
@erasmo: mede door het overschot aan warmte heb ik gekozen voor een atag qsolar systeem. Daarmee kan ik de warmte die overdag gebufferd wordt inzetten voor centrale verwarming. Mooi alles geïntegreerd. Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat
Mijn huis komt uit de periode voor de cv, geiser of aardgas aansluiting, alles is later aangelegd. De CV-ketel staat op zolder en de geiser hangt in de bijkeuken. Alle tappunten(keuken&badkamer) zijn dicht bij de geiser, dus die locatie is zo slecht niet. Er kan in principe wel een combiketel in de bijkeuken komen maar dan moet het CV-gedeelte op een dunnere zijtak van de hoofdleiding aangesloten worden.
Ik heb een lokale installateur een offerte laten maken voor een Atag E en een Atag Q solar met zonneboiler maar de Q-oplossing is dubbel zo duur. Wellicht beter om voor een meer eenvoudiger model te gaan, zodat ik iig een oplossing heb voor het tapwater in de zomer.
Verwijderd
Een stelregel is dat een simpele ZB circa 60% van je WW vraag kan dekken.Erasmo schreef op donderdag 30 december 2010 @ 01:52:
[...]
Met lang weg bedoel ik weken, soms maanden, ben militair dus vaak lang afwezig. Aan de andere kant misschien wens ik teveel door alle warmte te willen gebruiken, was er maar een eenvoudige manier om een stirling met netvoeding op het vat aan te sluiten...
Een ZB met verwarmingsondersteuning kan 30% van je verwarming en 70% van je WW vraag dekken.
Als je veel van huis bent (en alleen woont..?) is het daarom (financieel) niet gunstig te kiezen voor een ZB.
PV werkt ook door als jij van huis bent, dat kan in jouw situatie daardoor (financieel) interessanter zijn.
(o ja, gemiddeld is het gasverbruik 150 kuub per persoon voor warmwater)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 09:07 ]
ronduit misleidend, erger me er constant weer aan4Reload schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 11:26:
Net tijdens het luisteren van de Top2000was er reclame voor zonnepanelen(.nl).
Laatste waarden maar vast ingevuld: In jaar 2010 heeft uw installatie 1002,25 (kWh/kWp) gegenereerd.
Dit terwijl de installatie pas op 28 februari het net op is gegaan. Er is dus toch nog iets in Den Helder
Dit terwijl de installatie pas op 28 februari het net op is gegaan. Er is dus toch nog iets in Den Helder
Gasloos
150 kuub per persoon voor warm water, waar is dat op gebaseerd?
Het lijkt me niet een erg hoge waarde, of is dat bij 5 minuten douchen per dag? er zijn hier mensen die gerust een half uur onder de douche staan.... dan gaat dat van 150 kuub denk ik niet meer op?
oor mijn sporadische warm water vervbruik in de keuken moet het water vanaf de zolder komen, wat vrij lang duurt. er komt vaak langer koud water uit dan warm water. zonder ZB is dat pure verspilling van koud water, en van gas. als de kraan wer dicht gaat zit er veel energie in de leidingen die niet meer gebuikt worden.
een kleine electrische boiler lijkt me daarom al snel op energie te besparen ( maar is vaak wel een dure investering, omdat je er een duur apparaat voor moet kopen, waarvan de tvt in ieder geval niet erg kort zal zijn. voordat e op dat beetje water 700 euro aan gas en water hebt bespaard, en je het electraverbrik meerekent, ben je wel even verder.
als het dan nog een kokend water kraan is, dan vervalt mogelijk wel de senseo, waterkoker en het kofiezetapparaat, en ben je korter bezig met koken, en hoef jeminder te wachten
ook voor hotfill vraag ik me af goeveel het bespaart als er de eerste halve minuut toch koud water uit komt. dat is al 5 liter bijvoorbeeld.
een afwasmachine gebruikt slechts 15 liter water geloof ik, en dat kan al in anderhalve minuut getapt worden.
als het langer duurt kan het zijn dat je ketel niet over de tapdrempel komt en niet gaat verwarmen.
ook als het langer duurt of met tussenpozen, komt er relatief koud water in je afwasmachine, vanwege het afkoelen van het water ind e leidingen.
ik heb hier nu wel een hoekstopkraan liggen met extra aansluiting, waarmee ik de hoekstpkraan die nu onder de gootsteen zit wil vervangen. dan kan ik het met de afwaqsmachine in iedergeval eens uitproberen.
en misschien is het een voordeel dat het water niet meteen loeiheet binnenkomt, vanwege de gebruikelijke koude spoelbeurt voor het oplossen van zetmeelresten, en wellicht voor de afkoeling tbv droogproces..
Het lijkt me niet een erg hoge waarde, of is dat bij 5 minuten douchen per dag? er zijn hier mensen die gerust een half uur onder de douche staan.... dan gaat dat van 150 kuub denk ik niet meer op?
oor mijn sporadische warm water vervbruik in de keuken moet het water vanaf de zolder komen, wat vrij lang duurt. er komt vaak langer koud water uit dan warm water. zonder ZB is dat pure verspilling van koud water, en van gas. als de kraan wer dicht gaat zit er veel energie in de leidingen die niet meer gebuikt worden.
een kleine electrische boiler lijkt me daarom al snel op energie te besparen ( maar is vaak wel een dure investering, omdat je er een duur apparaat voor moet kopen, waarvan de tvt in ieder geval niet erg kort zal zijn. voordat e op dat beetje water 700 euro aan gas en water hebt bespaard, en je het electraverbrik meerekent, ben je wel even verder.
als het dan nog een kokend water kraan is, dan vervalt mogelijk wel de senseo, waterkoker en het kofiezetapparaat, en ben je korter bezig met koken, en hoef jeminder te wachten
ook voor hotfill vraag ik me af goeveel het bespaart als er de eerste halve minuut toch koud water uit komt. dat is al 5 liter bijvoorbeeld.
een afwasmachine gebruikt slechts 15 liter water geloof ik, en dat kan al in anderhalve minuut getapt worden.
als het langer duurt kan het zijn dat je ketel niet over de tapdrempel komt en niet gaat verwarmen.
ook als het langer duurt of met tussenpozen, komt er relatief koud water in je afwasmachine, vanwege het afkoelen van het water ind e leidingen.
ik heb hier nu wel een hoekstopkraan liggen met extra aansluiting, waarmee ik de hoekstpkraan die nu onder de gootsteen zit wil vervangen. dan kan ik het met de afwaqsmachine in iedergeval eens uitproberen.
en misschien is het een voordeel dat het water niet meteen loeiheet binnenkomt, vanwege de gebruikelijke koude spoelbeurt voor het oplossen van zetmeelresten, en wellicht voor de afkoeling tbv droogproces..
[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 30-12-2010 16:29 ]
Mijn eerste gedachte was ook; ga voor een PV-systeem. Verwarm desnoods elektrisch (met een warmtepomp systeem) nog wat bij voordat het water de CV-ketel ingaat om gas te besparen. De extra electriciteit die je hiervoor nodig hebt genereer je in tijden dat je afwezig bentErasmo schreef op donderdag 30 december 2010 @ 01:52:
[...]
Met lang weg bedoel ik weken, soms maanden, ben militair dus vaak lang afwezig. Aan de andere kant misschien wens ik teveel door alle warmte te willen gebruiken, was er maar een eenvoudige manier om een stirling met netvoeding op het vat aan te sluiten...
Weet je dat zeker? Ik ga uit van 18m3 per maand voor 3 personen. Voordat we de zonneboiler hadden gebruikten we 18-20m3 gas per maand in de zomermaanden. 18x12 = 216m3 water voor 3 personen per jaar.Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:06:
[...]
(o ja, gemiddeld is het gasverbruik 150 kuub per persoon voor warmwater)
Ik heb afaik nog nooit 150m3 per persoon per jaar gebruikt voor warm water?
Ook hier 20 m3 per maand in de zomermaanden, voor het zonneboilertijdperk, 4 personen. In de winter zal het ook met zonneboiler ietsje meer zijn door kouder leidingwater. 8 graden de laatste weken. Iemand enig idee hoe warm leidingwater in de zomer is?flitspaal.nl schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:27:
[...]
Weet je dat zeker? Ik ga uit van 18m3 per maand voor 3 personen. Voordat we de zonneboiler hadden gebruikten we 18-20m3 gas per maand in de zomermaanden. 18x12 = 216m3 water voor 3 personen per jaar.
Ik heb afaik nog nooit 150m3 per persoon per jaar gebruikt voor warm water?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik kom in de zomer op een graad of 12 uit, in de winter 8 a 10.Joba schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:30:
[...]
Ook hier 20 m3 per maand in de zomermaanden, voor het zonneboilertijdperk, 4 personen. In de winter zal het ook met zonneboiler ietsje meer zijn door kouder leidingwater. 8 graden de laatste weken. Iemand enig idee hoe warm leidingwater in de zomer is?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.