Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.695 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
de concentratie van het difuse licht is denk ik net zo hoog? alleen.. waarom heb je in dat suncycle geval slechts elke keer 1cel, van 2 bij 2 cm? werkt zo'n paraboolspiegel en fresnell lens zo goed dan? per m2 daadwerkelijke cellen is het een behoorlijke factor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
engelbertus schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:06:
de concentratie van het difuse licht is denk ik net zo hoog? alleen.. waarom heb je in dat suncycle geval slechts elke keer 1cel, van 2 bij 2 cm? werkt zo'n paraboolspiegel en fresnell lens zo goed dan? per m2 daadwerkelijke cellen is het een behoorlijke factor...
Omdat die cellen pepahduug zijn (Spectrolab van Boeing, beste ter wereld, multijunction), en omdat je moet voorkomen dat je die dingen oververhit. In een vroeg krantenartikel over de uitvinders stelde een van hen het ding op in de zon, de concentrator stond niet goed afgericht, en onder de ogen van de verbouwereerde journalist kwam de geconcentreerde bundel net naast de cel terecht ... PATS, weg pepahdure zonnecel...

Neen, ik denk niet dat concentratie van het hier veelvuldig voorkomende diffuse licht een succes dan wel dijenkletser gaat worden bij die cellen. CSP centrales, die parabolische spiegels gebruiken (lees: concentratie van zonlicht), staan niet voor niks in kristalheldere condities in zuid Europa, woestijnachtig U.S.A., of in Afrika, op enkelzijdige of zelfs dubbelzijdige (Stirling motor bevattende) trackers: economisch rendement in noordelijker streken nekt ze, werkt niet (goed genoeg).

Ik laat me natuurlijk gaarne van het tegendeel overtuigen. An die Arbeit voor x21r of siderea.nl??? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:45
zonnigtype schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:09:
[...]

Blauwe Hoek meet als een beest, dus ook achterkant van zijn zonnecellen (sensor op tedlar achterzijde geplakt). Record: 64,4 graad C op 18 juli 2006. Dat is op een schuin dak met luchtspleet, valt dus wel mee.

http://www.pv-solar24.info/records.html

[...]

Idee wordt al door diverse firma's in PVT achtige systemen uitgewerkt, zie o.a. deze, maar er zijn er al aardig wat meer (zie ook deze Wikipedia pagina en OliNo artikel), maar zijn/schijnen duur (te zijn) en als je voldoende dakruimte hebt is gescheiden (geoptimaliseerde) dubbel optie PV naast thermische zonnecollector een veel beter idee. Maar vooral verder prutsen, en belangrijker: zeer goed meten of het allemaal wel zin heeft. Meeropbrengst afzetten tegen meer investering (en te voorziene problemen bij bevriezing van de waterdragende delen, dus ook hier energie in steken om dat te voorkomen). Hobbywerk geldt "natuurlijk" niet als "investering", dus ga je gang...
Interessant, bedankt voor de info! Helaas ben ik niet in staat hier zelf op het moment wat mee te doen. Woon op kamers, dus dat is voor mij iets op de lange baan helaas. Door het lezen hier gaat het wel steeds meer en meer jeuken, geduld is echter een schone zaak zegt men :+ .

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
zonnigtype schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:17:]An die Arbeit[/i] voor x21r of siderea.nl??? ;)
Rendement al gezien van die cellen .. 30 % ... en meer ..
Dan mag ie van mij rustig het diffuus licht links laten liggen .( we hebben toch een rechtse koers ….)

En dat je moet werken met concetrators …..is namelijk per Cm2 erg duur spul
lees voer
http://www2.nijmegen.nl/m...7651AEE1E3A0F590B016C088B

zoek op iii-v zonnecel

Behalve het licht is ook de warmte is gelijk geconcentreerd (hogere temp).. dus afvoeren die warmte.. en in de boiler slaan die dingen.
Ik zie wel slangetjes lopen aan de zijkant … antivries ..of gelijk koelen met -20 graden net zo als in de ruimte … daar kwamen ze toch vandaan O-)

Ja maar met -20 graden kan ik ook mijn panelen een leuke boost geven ;)

Nadeel MOET op zuiden gericht staan en volledig hemel zicht …( zonder nespresso cupjes)
Een op het westen gericht paneel zal alleen de verkoper spekken . (sunhunter ??)
( wat zijn de openings hoeken ?? … data ..need info ?? base hoek panel ?? )

Maar die twee schijven draaien en zo de zon volgen .. knap bedacht hoor .
Lijkt een beetje op moeders ..hebben ook altijd ogen in hun achter hoofd en aan de zijkant …..
( hee misschien ideetje .. doorzichtige teflar .. en aan de achter zijde licht .. o ja hebben we het net over gehad een paar postings terug :X

Close up binnenzijde .... snaren .. lijkt wel een grote platen speler YouTube: Zonnepaneel dat met de zon meedraait

En ja hoor de koeling slangetjes gezien .

[ Voor 6% gewijzigd door X21r op 21-12-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:17:
[...]

Omdat die cellen pepahduug zijn (Spectrolab van Boeing, beste ter wereld, multijunction), en omdat je moet voorkomen dat je die dingen oververhit. In een vroeg krantenartikel over de uitvinders stelde een van hen het ding op in de zon, de concentrator stond niet goed afgericht, en onder de ogen van de verbouwereerde journalist kwam de geconcentreerde bundel net naast de cel terecht ... PATS, weg pepahdure zonnecel...

Neen, ik denk niet dat concentratie van het hier veelvuldig voorkomende diffuse licht een succes dan wel dijenkletser gaat worden bij die cellen. CSP centrales, die parabolische spiegels gebruiken (lees: concentratie van zonlicht), staan niet voor niks in kristalheldere condities in zuid Europa, woestijnachtig U.S.A., of in Afrika, op enkelzijdige of zelfs dubbelzijdige (Stirling motor bevattende) trackers: economisch rendement in noordelijker streken nekt ze, werkt niet (goed genoeg).

Ik laat me natuurlijk gaarne van het tegendeel overtuigen. An die Arbeit voor x21r of siderea.nl??? ;)
ik denk dat die lenzen en die paraboolspiegel
net zo goed werken voor difuus licht als het gebundelde licht.

dat is omdat difuus licht ook gewone lichtstralen zijn, en net zoveel energe bevatten als een andere lichtstraal. het verschil is dat ze niet rechtstreeks van de zon komen, maar via via via via, op de collector vallen.

als die zelfde straal in die lens/parabool valt op zon manier dat je er bij een conventioneel paneel iets aan hebt ( minder, door ongunstiger hoek op paneel) zal dat evengoed door de parabool worden weerkaatst naar de zonnecel. misschien dat een groter deel van de difuse stralen zijn doel mist of met een te kleine hoek op het paneel valt om energie op te wekken, mar dat is denk ik niet spectaculeir veel minder. ook is de vraag of de cel zelf erg hoge efficientie heeft voor difuus licht.

volgens mij staan die mega zonnetroggen in de sahara, juist omdat daar de energie wordt opgewekt door de warmte, en het in de sahara nu eenmaal lekker warm wil worden, en de grond er waarschijnlijk een klein beetje meinder kost dan in nl. en de sahara valt niet onder de regering van NEE derland. dus hoeven ze daar geen zorgen te maken over woelmuizen of horizonvervuiling en planschade.
de nl overheid zit denk ik ook niet op zulke initiatieven te wachten, omdat warmte direct erg tegenvalt als het een beetje bewolkt wordt ( itt PV ook bij mindere dagen heb ej nog opbrengst.) met minder energie dan in de sahara krijg je misschien de turbine niet aan de gang die gewoon oor een bepaalde situatie is ontwikkeld, tegenover dat de omvormer alleen maar dc-ac hoeft te doen, en dat al bij zeer weinig zon kan doen, tot de maximale belasting.
PV doet het in de ahara denk ik ook minder goed als het daar zonder donkere panelen al 40 graden is, en de lucht ook niet echt een verkelende bries meer kan verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ verwarming.
Als je een krachtige convector neemt zorg je er juist voor dat idd je luchtstroom via de slaapkamer gaat die daardoor via de woonkamer verwarmd moet worden. de luchstroming vormt 1 circulerende stroming, die vrij fors zal zijn vanwege de grote capaciteit die je onder de vide plaatst.
de kans dat de woonkamer of slaapkamer een te hoge temperatuur krijgen is ook aanwezig.
een manier om er voor te zorgen dat de warme lucht uit de woonkamer niet naar de slaapkamer hoeft, is te het vermogen van de radiator/convector beneden kan dan kleiner, evenals de temperatuur van de opstijgende lucht, dat dan eerder al onder de verdiepingsvloer langs kan circuleren.

een plintradiator onderaan het hek van de vide lijkt me dus een goeie plek. een gewone radator is niet echt mooi natuurljk, op die plek.
verder vraag ik me af of een radiator aan het hoofdeind van je bed wel een goeie keus is. de warmste lucht ( en dus de (droogste) heb je dan rond je hoofd. en dat is snachts denk ik niet prettig, ook de luchtstroming gaat daar langs, wat je als vervelend kunt ervaren. ook eventueel alergene onder je bed reizen al snel mee door de hele woning.

langs de glaswand is misschien een radiator nodig tegen koude lucht die langs de pui naar beneden stroomt,, maar ik zou daar niet de hoofdverwarming van de woonkamer maken.
die kun je denk ik beter zo maken dat de circulatie op de beganegrond juist dwars door de kamer gaat en niet in de lengte.
aanvoertemperatuur kan dan lager, omdat de lucht sneller weer terug bij de raduator is
maar langs de hele lange kant van de woning nu een radiator te maken is weer niet zo mooi denk ik. zelfs niet als het een plintradiator is.
misschien is het toch een idee om iets met vloerverwarming te doen, zodat je voorkomt dat de warme lucht allemaal naar je slaapkamer gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 21-12-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
X21r schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:23:

Maar die twee schijven draaien en zo de zon volgen .. knap bedacht hoor .
Lijkt een beetje op moeders ..hebben ook altijd ogen in hun achter hoofd en aan de zijkant …..
Ik dacht al, waar blijf je? >:)

Dat draaimechanisme is inderdaad reteknap bedacht en uitgevoerd. Nu de levensduur nog.
( hee misschien ideetje .. doorzichtige teflar .. en aan de achter zijde licht .. o ja hebben we het net over gehad een paar postings terug :X
Daar hebben ze bij Sanyo al wat op gevonden, double-sided HIT modules, natuurlijk wel met hun eigen bifaciale cellen...

http://www.sanyo-solar.eu/en/products/hit-doubler/ :*)

(het is trouwens Tedlar®, product van chemie gigant Dupont, er zijn tegenwoordig meer alternatieven).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Nu online
engelbertus schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:24:
[...]

ik denk dat die lenzen en die paraboolspiegel
net zo goed werken voor difuus licht als het gebundelde licht.

volgens mij staan die mega zonnetroggen in de sahara, juist omdat daar de energie wordt opgewekt door de warmte, en het in de sahara nu eenmaal lekker warm wil worden,
Ik denk dat jouw boot vast gevroren staat in het ijs ..
ik denk dat jij nog even verder moet lezen.
Ik denk dat jouw 2 boven staande gedachtes niet waar zijn.
Ik bedoel ... ik denk .... ik weet zeker ....

Licht is straling .. gaat recht door ...diffuus licht komt van alle kanten .. en zal aan de andere kant van de lens op een geheel verkeerde plaats terecht komen ..en dus niets opleveren ( zet je lens van je camera maar eens verkeerd)

Hogere temp zorgt er voor dat rendement van je panelen zakt

Veel lees plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 19:28
zonnigtype schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:50:
[...]

Ik heb op het dak nogmaals goed naar de achterzijde gekeken van mijn modules. Shell Solar: volkomen ondoorzichtig, zeer stevig Tedlar aan achterzijde. Kyocera paneeltjes: duidelijk doorzichtige backfoil, tegen zon in kijkend. Kan dat bij jouw modules ook het geval zijn? Alle modules staan hier op open frames, ik vermoed dat door reflectie op de grote hoeveelheid sneeuw er via de achterzijde }:O van de Kyocera's licht naar binnen treedt en "iets" doet (niet veel natuurlijk). De Kyocera's waren de laatste dagen de enige die de OK4 omvormer even uit de winterslaap wisten te sussen (al ging die meteen weer onderuit toen het ietsje somberder werd).
Ben nog steeds niet op het dak geweest maar het zijn Suntech panelen en volgens mij hebben ze een ondoorzichtige witte achterkant. De frames zijn wel open: zgn. aluminium light boxes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Roamor schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:34:
[...]

Bij mij werkte dit niet (volgens mij met precies dezelfde cellen), ik heb er derde bijgeplaatst, waardoor ze ongeveer 8 volt gaven in de zon. Veel van deze PC-fans hebben namelijk minimaal een startvoltage van 5V nodig. Verder ben ik nog niet gekomen, moet nog een fatsoenlijk schema hebben om het te laten werken. Heb jij die toevallig?
Ik heb gewoon zo'n action paneeltje van 10 euro aan een 120mm pc fan (12v) gehangen, en dat koelt prima. Zonder enige electronica :)

Afbeeldingslocatie: http://i38.photobucket.com/albums/e147/henniebodde/paneel2.jpg

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:05:
[...]

Ik heb gewoon zo'n action paneeltje van 10 euro aan een 120mm pc fan (12v) gehangen, en dat koelt prima. Zonder enige electronica :)

[afbeelding]
Interessant. :) Hoe maak je de connectie tussen het paneeltje en de fan? Gewoon gesoldeerd of kwam er een passend verloopstukje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

[afbeelding]
Dat is zeker interessant, was dat een tijdelijke aanbieding?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
[...]

[afbeelding]
Die heb ik ook, is dat niet een druppellader?
Bij mij werkt dat niet rechtstreeks met een fan erop,
heb je wat meer technische info hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het paneeltje van mistraller heb ik ook, met een 5vDC fan,
de hele zomer heb ik mpp peak gezien, maar nooit meer derating.
het paneeltje geeft een mooi constante stroom, en de fan gaat lekker hard bij hoge instraling.

vanmiddag is mijn hele sneeuwdek gaan schuiven van de collector en de pv,
zowaar weer opbrengst sinds een week.
het is alleen niet op de grond terecht gekomen, maar als een enorme spoiler over de goot.
ik hoop dat ik de achterdeur morgen niet te hard dichtdoe als ik vertrek ;-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik zag de sneeuwruimavonturen van zonnigtype, en dacht, daar moet ik wat tegenover stellen: zelfreinigende panelen.

Kijk, dit is mijn grafiek van 20 december, en daarvoor hoefde ik dus niet het dak op met een borsteltje :P

Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1p4EU22k_CPpsDl9WXPQBgaTCTdcLhJhdFK6JIbnah32xlAR69RGJwU1YNDH1jYR6Ztvwon4DYftoOnmrpHeGvophUlK4cXtKR/opbrengst%2020-12-2010.png?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:11:
Ik zag de sneeuwruimavonturen van zonnigtype, en dacht, daar moet ik wat tegenover stellen: zelfreinigende panelen.

Kijk, dit is mijn grafiek van 20 december, en daarvoor hoefde ik dus niet het dak op met een borsteltje :P

[afbeelding]
Zeker een slecht geïsoleerde gevel achter de "van Opa bor niet meer mogende" paneeltjes... >:)

... of had je soms zo'n soort apparaat voor het uitbesteden van het schoonvegen?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2008/DSCF5671.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

SunshineCompany schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:21:
Ik wil binnenkort trouwens een openings- en PV-netwerk-borrel organiseren. Voor mensen hier die mijn PV systeem eens van dichtbij willen bekijken, of gewoon eens kennis willen maken, stuur maar een PM met je e-mail adres, dan stuur ik je een uitnodiging! Mijn pand staat in Wierden, Overijssel.

[afbeelding]
Hé dat is verdomt dicht bij :P (Raalte)
M'n mail adres is on the way :)

Edit: Verrek, het word tijd dat ik naar bed ga |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Hekking op 21-12-2010 22:37 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanavond 23:38u is het zonnewende
nog een uurtje.
Wikipedia: Zonnewende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@VanDaal
Plintverwarming geeft ook een"versmalling" van de kamer, je kunt namelijk je meubels niet tegen de muur plaatsen. Ik weet niet wat de isolatiewaarde van je muren is maar als die in orde is dan hoeft wandverwarming niet meer dan 1 tengel +1 gipsvezelplaat dik te zijn (infrezen en lijmtechnieken zijn er ook maar dan dus hoge isolatiewaarden).
Zie bv http://www.technea.nl/home/cat=182/ Oke je moet je elektra plannen en gaatjes in de muur zijn niet altijd overal mogelijk, maar schilderij ophangrails levert vele oplossingen
Oh ja plint verwarming voorbeeld http://www.technea.nl/home/cat=189/ maar www.jaga.com weet ook wel hoe het zit.

Laat er een slechte isolatiewaarde van je wand zijn en je moet een voorzet wand plaatsen van totaal 10cm en 4,4M breedte doe ik het ook voor en dan houd je een egale vlakke wand over zonder onderaan een uitstekende "plint" van 12 cm (of meer) breed.

Laat de afkoeling van de glazenwand goed berekenen, een koude luchtstroom is zeer irritant. Of plaats je Ug 0,5 (3 laags glas) dan los je al veel problemen op

@ZonnigType @Energiastic @Engelbertus @x21r (enz als ik iemand vergeten ben)
Bedankt voor het meedenken en redeneren.
Toch maar de productietest afwachten dus, naar daadwerkelijk resultaten en levensduur van de bewegende delen. Ik heb wel vertrouwen in de gedachte erachter en laat die kosten voor die multijunction cellen maar eens dalen..... 40% opbrengst voor de beste cellen... Overigens vond ik de opbrengst relatief ook laag, maar de opstelling was vrij ruim dus het kan altijd hoger.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dutchtraveller schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:32:
Als het net zo'n participatie is als in dat Belgische windpark dat door GreenChoice wordt gepromoot dan laat maar....
Je krijgt wel een (potentieel) hoog percentage per jaar op je geinvesteerde geld maar wat ze niet zo goed duidelijk maken is dat je aan het eind van de rit je geld kwijt bent.
Men gaat er van uit dat na afloop het windmolenpark wordt afgebroken en daar is ook de financiele constructie op gebaseerd.
Ik heb het prospectus een paar keer moeten doorspitten voordat dat duidelijk werd.
Ik vindt het verlakkerij, hele slechte beurt van GreenChoice, daarom zit ik daar nog niet bij.
Dit is niet waar. Dit is de toepasselijke passage uit het prospectus:
De basis van de intrinsieke waarde van Zeewind 1
is de waarde van de belegging in het specifieke
zeewindproject. De intrinsieke waarde zal
maandelijks bepaald worden. Aangezien Zeewind 1
in slechts één park belegt, waarvan de waarde
gedurende de jaren door onder andere
afschrijvingen vermindert en Zeewind 1 de som van
behaalde resultaten en afschrijvingen zoveel
mogelijk uitkeert (zie Voor uitkeringen beschikbare
winsten), zal de intrinsieke waarde naar het einde
van de looptijd van Zeewind 1 naar nul gaan. Het
boven aangeduide rendement is een omgerekend
gemiddeld rendement, rekening houdend met deze
daling tot nul.

De uitkeringen tijdens de looptijd betreffen
derhalve niet alleen de behaalde resultaten, maar
ook – waar het de met de afschrijvingen samen-
hangende liquiditeiten betreft – terugbetalingen
op het gestort vermogen.
Kortom, je krijgt per jaar 7-10% rendement plus een procentje of 4 afschrijving van je participatie. Totaal dus 11-15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:23:
Zeker een slecht geïsoleerde gevel...
:/
...achter de "van Opa bor niet meer mogende" paneeltjes... >:)
Ik ben Opa bor te slim af geweest. :*), met wat hulp van mijn forumgenoten d:)b

Maar serieus: mijn panelen zitten op een inclinatie van 40 graden. Zou dat net een omslagpunt zijn? Wat is bij jou de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:11:
Er viel me wat op in mijn jaarcijfers. Sinds 2006 loopt voor het meetstation Lelystad het aantal graaddagen gestaag op, en dus is de gemiddelde jaartemperatuur ook elke keer lager. Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, of winter in dit geval, maar toch.

Kan het zijn dat door klimaatveranderingen de gemiddelde temperatuur in Nederland naar beneden gaat?
Volgens het knmi waren 2006 en 2007 de warmste jaren uit hun meetreeks. De daaropvolgende jaren waren iets minder warm dan die piek en 2010 gaat flink kouder uitpakken door de koude januari, mei en vooral december.

Er is zojuist op RealClimate een artikeltje verschenen over de mogelijkheid dat door het verminderde zeeijs in het Noordpoolgebied andere weerpatronen ontstaan, die de kans op koud winterweer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:03:
[...]

:/

[...]

Ik ben Opa bor te slim af geweest. :*), met wat hulp van mijn forumgenoten d:)b

Maar serieus: mijn panelen zitten op een inclinatie van 40 graden. Zou dat net een omslagpunt zijn? Wat is bij jou de hoek?
30 graden. Let op: sneeuw kan niet makkelijk afschuiven, de op het platte dak liggende sneeuwplaat houdt het afschuivende spul van de laag bij de grond gemonteerde panelen tegen (sneeuwlaag kwam boven de onderrand van de modules uit of er tegenaan), dus dat bleef er grotendeels op liggen. Bij iets minder heftige omstandigheden smelt het redelijk snel af (omdat er veel minder dik pak op het dak zelf ligt) maar omdat het dak nu echt helemaal afgeladen is met sneeuw, kan het "makkelijk afschuiven" van de panelen zelf niet meer plaatsvinden. Bij combinatie met ook nog eens forse nachtvorst, vriest aan de onderste helft van het paneel de sneeuw vast en is er van "makkelijk afschuiven" geen sprake meer. Dus een steeds dikker pakket sneeuw en afwachten op betere tijden...

Bij jouw dondert het spul zo omlaag natuurlijk, geen afschuiven-werende sneeuwlaag onder je vrij in de ruimte hangende "[pré-]bor paneeltjes"... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
X21r schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:46:
[...]

Ik denk dat jouw boot vast gevroren staat in het ijs ..
ik denk dat jij nog even verder moet lezen.
Ik denk dat jouw 2 boven staande gedachtes niet waar zijn.
Ik bedoel ... ik denk .... ik weet zeker ....

Licht is straling .. gaat recht door ...diffuus licht komt van alle kanten .. en zal aan de andere kant van de lens op een geheel verkeerde plaats terecht komen ..en dus niets opleveren ( zet je lens van je camera maar eens verkeerd)

Hogere temp zorgt er voor dat rendement van je panelen zakt

Veel lees plezier.
doe niet zo raar. natuurlijk DENK ik dat, want er is verder geen feit te vinden over die lenzen.
maar als je het zo goed weet zie ik graag alle relefante gegevens even opgesomd...

Niet elke straal difuus licht levert iets op op een polycristalijn paneel, niet elke difuse straal levert iets op op een monocristalijn paneel, niet elke difuse straal levert iets op op een amorf paneel. die difuse stralen komen uit een TE verkeerde hoek. die die wel onder een acceptabele hoek vallen, benaderen in meer of mindere mate de invalshoek van loodrechte stralen, of stralen vanaf de zon.
Net zoals de stralen die volgens jou op de verkeerde plek komen.
de vraag is dus of het percentage bij die spiegel andesrs zal zijn dan bij een regulier paneel.
daar weet jij helemaal niks over. en je hebt er blijkbaar helemaal niet goed over nagedacht. je WEET dus feitelijk ook niks over die suncycle panelen. en roept ook maar wat jij denkt over die parabool en die lenzen.

en dat vamn die hoge temperatuur dat weet ik ook wel. mijn reactie daarover was een reactie op zonnigtype, die het had over de sahara, en de reden dat ze daar die grote velden met spiegels hebben e.d.
de reden dat daar die spiegels staan is een hele andere dan die parabool in die suncycle panelen. en heeft dus niets te maken met het rendement van suncycle panelen in nederland. het is in de sahara een voordeel dat het heet wordt, in nederland is het feit dat het relatief koud blijft, juist positief voor de suncycle panelen, dus bewijst zonnigtypes stelling over de sahara juist het tegendeel. denk daar maar eens over na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:55:
Niet elke straal difuus licht levert iets op op een polycristalijn paneel, niet elke difuse straal levert iets op op een monocristalijn paneel, niet elke difuse straal levert iets op op een amorf paneel. die difuse stralen komen uit een TE verkeerde hoek. die die wel onder een acceptabele hoek vallen, benaderen in meer of mindere mate de invalshoek van loodrechte stralen, of stralen vanaf de zon.
Net zoals de stralen die volgens jou op de verkeerde plek komen.
de vraag is dus of het percentage bij die spiegel andesrs zal zijn dan bij een regulier paneel.
daar weet jij helemaal niks over. en je hebt er blijkbaar helemaal niet goed over nagedacht. je WEET dus feitelijk ook niks over die suncycle panelen. en roept ook maar wat jij denkt over die parabool en die lenzen.

en dat vamn die hoge temperatuur dat weet ik ook wel. mijn reactie daarover was een reactie op zonnigtype, die het had over de sahara, en de reden dat ze daar die grote velden met spiegels hebben e.d.
de reden dat daar die spiegels staan is een hele andere dan die parabool in die suncycle panelen. en heeft dus niets te maken met het rendement van suncycle panelen in nederland. het is in de sahara een voordeel dat het heet wordt, in nederland is het feit dat het relatief koud blijft, juist positief voor de suncycle panelen, dus bewijst zonnigtypes stelling over de sahara juist het tegendeel. denk daar maar eens over na dan.
CPV kan alleen direct zonlicht gebruiken, geen diffuus licht. Je kunt een CPV-systeem zien als een camera die de lucht in beeld heeft en zodanig gericht wordt dat de zon precies wordt afgebeeld op de zonnecel. Al het andere licht valt erbuiten en levert niets op. Google maar eens op 'CPV solar', en je vindt verschillende artikelen. Of gewoon Wikipedia: "Diffuse light, which occurs in cloudy and overcast conditions, cannot be concentrated. To reach their maximum efficiency, CPV systems must be located in areas that receive plentiful direct sunlight."

Ook is CPV is vrijwel niet temperatuurgevoelig en dus uitermate geschikt voor de Sahara. Quote uit dit artikel: "While it would be easy to assume that high solar resource regions are ideal for all solar, that is not the case. When it gets hot, silicon PV and thin films both suffer temperature degradation, resulting in a much lower energy production as temperature rises. On the contrary, the multi-junction cells used in CPV systems do not suffer from significant temperature degradation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn panelen staan onder 20 graden. Daar schuift echt niets af.

Van MainEnergie:
Jaarafrekening
U vraagt ons of u geld terugkrijgt voor de energie die u teruglevert. Bij consumenten wordt tot 5.000 kWh de teruggeleverde energie gesaldeerd. Dit is inclusief energiebelasting en BTW. De wet schrijft voor dat boven de 5.000 kWh er een ‘redelijke terugleververgoeding’ gebruikt moet worden. Redelijk hierin is de prijs die een willekeurige energieleverancier zou betalen op de markt. Ook mag een leverancier een dempingfactor toepassen op de teruglevering. Over de terugleveringvergoeding wordt geen energiebelasting en BTW berekend. Bij zakelijke aansluitingen of inkoopcombinaties met een eigen opwek is de teruglevering 80% van de geldende markttarieven.

U vraagt ons of hoog- en laagtarieven gesaldeerd of afzonderlijk berekend worden.
Het salderen van het verbruik en de teruglevering vindt plaats over het totale verbruik en de teruglevering, ongeachte of dit hoog- of laagverbruik is, te beginnen bij het hoogverbruik. Concreet betekent dit dat de teruglevering eerst wordt verrekend met het hoogverbruik. Pas als de totale teruglevering hoger is dan het hoogverbruik dan wordt daarna het laagverbruik gesaldeerd.
Hoog,- en laagverbruik worden dus wel gesaldeerd maar eerste het hoogverbruik en daarna het laagverbruik. Is de totale teruglevering hoger dan het totale verbruik, dan wordt het totale verbruik gesaldeerd en het restant van de teruglevering wordt verrekend met de ‘redelijke terugleveringvergoeding’.

Teruglevermeter
Een belangrijk punt waar we tegen aan lopen is dat de meters geen terugleverregistratie hebben. MAINEnergie heeft dit als één van de voorwaarden gesteld om aan energie teruglevering te kunnen voldoen. Op deze manier kunnen wij als energieleverancier namelijk de hoeveelheid energie die wordt teruggeleverd, registreren. En zodoende inzichtelijk maken op de facturen. U geeft zelf al aan dat de meters eventueel worden vervangen naar nieuwe meters met 4 telwerken wat wij bij aansluitingen met een door u genoemde terugleverhoeveelheid ten zeerste aanbevelen.

Vergoeding teruglevering
Tot 5.000 kWh is de saldering inclusief de energiebelasting en de BTW. Daarboven wordt er een tarief gehanteerd tot conform de markttarieven is. De 80% regeling boven de 5.000 kWh is van toepassing op consumenten die in de regel en stuk minder terugleveren dan dat een MKB-klant dat kan. Bij een MKB-klant geldt de regel van de ‘redelijke terugleververgoeding’. Dit is 80% van de dan geldende markttarieven.

Tot slot
Een heleboel tekst en een heleboel informatie. Mocht u nog vragen hebben of concreet willen nadenken over de energieteruglevering dan horen wij dat graag van u. Voor vragen ben ik altijd bereikbaar.
Ik kom aan het eind van 't jaar op -2000 kWh (geschat). Zal GreenChoice eens bellen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@VanDaal

Uponor heeft een vloer/wand verwarmingssysteem wat ik ook gebruikt heb op de slaapkamers die ik op zolder het gemaakt: Siccus. Dit is opgebouwsd uit EPS platen met sleuven. Hierin komen alumunium profielen voor de warmtegeleiding en daarin weer slang. Afwerken met gipsvezelplaat (fermacell bv) en het geheel is dan niet dikker dan 4 a 5 cm. Dit droogbouw systeem kun je ook voor de vloeren gebruiken als je geen tegels wilt. Opbouw dan hetzelfde met waarschijnlijk een extra laag gipsvezelplaat en dan bv hout erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:34:
vanavond 23:38u is het zonnewende
nog een uurtje.
Wikipedia: Zonnewende
Let op, dat waren UTC tijden. Het was dus 00:38 uur NL tijd. Maar, hij is achter de rug. Een periode van productiegroei licht voor ons :-)

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:51:
Mijn panelen staan onder 20 graden. Daar schuift echt niets af.
Van MainEnergie:
[...]
Ik kom aan het eind van 't jaar op -2000 kWh (geschat). Zal GreenChoice eens bellen.
Mijn panelen staan onder 35 graden. Daar schuift ook echt niets af.

Het antwoord van MainEnergie strookt helemaal met wat ik een jaar of 2 geleden al ben tegengekomen. Is dus -imho-helemaal correct, m.u.v dat de genoemde 5000kWh nog niet helemaal wettelijk is vastgelegd. 3000kWh wel. Da's nog een extra meevaller dus.

Overigens bleek ik bij NLEnergie 2 aparte EAN nummers te hebben, één voor levering en één voor teruglevering (?!?). En per EAN konden ze aparte contracten koppelen, dus x-jaar vast of variabel, en dus verschillende tariefstructuren. Hoe ze in zo'n situatie de administratie zouden gaan uitvoeren is mij een raadsel... Voorlopig ga ik niet door de nul (na saldering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anne vdr Bom schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:47:
[...]

CPV kan alleen direct zonlicht gebruiken, geen diffuus licht. Je kunt een CPV-systeem zien als een camera die de lucht in beeld heeft en zodanig gericht wordt dat de zon precies wordt afgebeeld op de zonnecel. Al het andere licht valt erbuiten en levert niets op. Google maar eens op 'CPV solar', en je vindt verschillende artikelen. Of gewoon Wikipedia: "Diffuse light, which occurs in cloudy and overcast conditions, cannot be concentrated. To reach their maximum efficiency, CPV systems must be located in areas that receive plentiful direct sunlight."

Ook is CPV is vrijwel niet temperatuurgevoelig en dus uitermate geschikt voor de Sahara. Quote uit dit artikel: "While it would be easy to assume that high solar resource regions are ideal for all solar, that is not the case. When it gets hot, silicon PV and thin films both suffer temperature degradation, resulting in a much lower energy production as temperature rises. On the contrary, the multi-junction cells used in CPV systems do not suffer from significant temperature degradation"
CPV wordt dius in de sahara gebouwd omdat ze daar plentyfull direct zonlicht hebben.
er staat op wikipedia dat je aan (alleen) difuus licht niet genoeg hebt (omdat het met warmte werkt, en met een beetje warmte gaat dat ssyteem helemaal niet werken.) In tegenstelling tot een PV cel. die doet het wel bij een beetje (difuus) licht. het levert dan natuurlijk maar weinig op, maar dat is meer dan niks bij cpv.
dat is dus de reden dat dat niet in nederland wordt gebouwd, daar is teveel bewolking en te weinig direct licht.

dat alles zegt niks over of difuus zonlicht in de suncycle ook iets oplevert. de suncycle is niet een cpv systeem. suncycle gebruikt ook "gewoon" een PV cel, die dus ook iets doet met difuus licht. een zonnecel kan niet een verschil zien tussen de ene en de andere zonnestraal.

er staat dan op wikipedia ook dat je difuus licht niet zo kunt concentreren dus alle stralen van difuus opeens allemaal op 1 punt convergerend) iemand had het over lezen. lezen en begrijpend lezen zijn twee dingen.
dat je difuus licht niet allemaal op een plek kunt focussen, betekent niet dat een parabool of lens er DUS niks mee doet (let maar op de cameralens waar X21r het overhad. een fotocamera werkt bijna uitsluitend met difuus licht! anders zou je slechts fotos kunnen maken van lichtbronnen. er gebeurt dus wel iets met difuus licht, en je kunt het wel focussen, anders un je met je fotocamera geen scherp beeld krijgen. een deel van het difuus licht zal dus wel in het brandpunt een lichtere vlek plrojecteren bij een parabool spiegel. net zoals een deel van het difuse licht op een normale pv cel wel zorgt voor energieopwekking.

lezen is dus wat anders als klekkeloos overnemen wat je kunt lezen op wikipedia. je moet je ook afvragen of hetgeen daar staat ook een antwoord was op de vraag die je stelt, of dat het op iets anders betrekking heeft, en dus geen volledig en absoluut antwoord is op de vraag die je wilt beantwoorden.

de combinatie vanparabool en fresnellenzen/prismas die suncycle gebruikt zorgt er volgens mij gewoon voor dat AL het invallend zonlicht op een kleiner oppervlak wordt geprojecteerd. dat betekent niet dat al het licht op de cel gaat vallen. maar al het difuus licht dat onder een hoek binnenvalt waarmee de cel normaalgesproken iets zou doen, door de parabool en de lenzen wel degelijk ook op dat kleine stukje cel geprojecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:36:
[...]

Mijn panelen staan onder 35 graden. Daar schuift ook echt niets af.

Het antwoord van MainEnergie strookt helemaal met wat ik een jaar of 2 geleden al ben tegengekomen. Is dus -imho-helemaal correct, m.u.v dat de genoemde 5000kWh nog niet helemaal wettelijk is vastgelegd. 3000kWh wel. Da's nog een extra meevaller dus.

Overigens bleek ik bij NLEnergie 2 aparte EAN nummers te hebben, één voor levering en één voor teruglevering (?!?). En per EAN konden ze aparte contracten koppelen, dus x-jaar vast of variabel, en dus verschillende tariefstructuren. Hoe ze in zo'n situatie de administratie zouden gaan uitvoeren is mij een raadsel... Voorlopig ga ik niet door de nul (na saldering).
saldering werkt toch hetzelfde als levering en teruglevering appart afrekenen, tegen hetzelfde tarief? dan zie ik geen probleem met twee verschillende contracten. dat een leverancier e.e.a. doorgaans op 1 overzicht wil zetten betekent niet dat het niet op 2 losse overzichten kan. het lijkt me dan dezelfde situatie als dat jij energie afneemt, en je "buurman" teruglevert.dan krijg je ook twee overzichten. in het geval van jij en de buurman, krijgt de buurman wel ng energiebelasting terug, omdat dat wettelijk zo is bepaald. ook krijg hij het bedrag inclusief belasting en btw terugbetaald. pas boven de 5000 krijg hij slechst een redelijke vergoeding.

de situatie van twee verschillende contracten zal in nl nog wel niet zijn voorgekomen. maar het enige waar rekening mee gehouden hoeft te worden is dat per adres/aansluiting maar 1 keer energiebelasting wordt teruggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:02:
CPV wordt dius in de sahara gebouwd omdat ze daar plentyfull direct zonlicht hebben.
er staat op wikipedia dat je aan (alleen) difuus licht niet genoeg hebt (omdat het met warmte werkt, en met een beetje warmte gaat dat ssyteem helemaal niet werken.) In tegenstelling tot een PV cel. die doet het wel bij een beetje (difuus) licht. het levert dan natuurlijk maar weinig op, maar dat is meer dan niks bij cpv.
dat is dus de reden dat dat niet in nederland wordt gebouwd, daar is teveel bewolking en te weinig direct licht.
Je haalt wat dingen door elkaar. CPV staat voor 'Concentrated Photo Voltaics', en zijn dus geen solar thermal die vloeistof opwarmen om een turbine aan te drijven.
dat alles zegt niks over of difuus zonlicht in de suncycle ook iets oplevert.
Het artikel gaat over dezelfde technologie. Het verschil is niet PV of thermisch, maar geconcentreerd of niet. De Suncycle modules hebben gewoon een kleine multi-junction PV-cel waarop door het lenzensysteem een plaatje van de zon geprojecteerd wordt. Bij bewolkt weer gaat dat echt niet werken, dan valt er niets te concentreren.
de suncycle is niet een cpv systeem.
Wel dus, zie mijn opmerkingen boven.
suncycle gebruikt ook "gewoon" een PV cel, die dus ook iets doet met difuus licht. een zonnecel kan niet een verschil zien tussen de ene en de andere zonnestraal.

er staat dan op wikipedia ook dat je difuus licht niet zo kunt concentreren dus alle stralen van difuus opeens allemaal op 1 punt convergerend) iemand had het over lezen. lezen en begrijpend lezen zijn twee dingen.
dat je difuus licht niet allemaal op een plek kunt focussen, betekent niet dat een parabool of lens er DUS niks mee doet (let maar op de cameralens waar X21r het overhad. een fotocamera werkt bijna uitsluitend met difuus licht! anders zou je slechts fotos kunnen maken van lichtbronnen. er gebeurt dus wel iets met difuus licht, en je kunt het wel focussen, anders un je met je fotocamera geen scherp beeld krijgen. een deel van het difuus licht zal dus wel in het brandpunt een lichtere vlek plrojecteren bij een parabool spiegel. net zoals een deel van het difuse licht op een normale pv cel wel zorgt voor energieopwekking.
Heb jij ooit in je jeugd wel eens geprobeerd met een vergrootglas een papiertje in brand te zetten? Herinner je je dat dat alleen lukte bij zonnig weer? Waarom?

Ik heb niet gezegd dat een lens niets doet met diffuus licht, maar wel dat een lens geen diffuus licht kan veranderen in geconcentreerd licht. Dus licht dat diffuus een lens ingaat, gaat er ook diffuus weer uit.
lezen is dus wat anders als klekkeloos overnemen wat je kunt lezen op wikipedia. je moet je ook afvragen of hetgeen daar staat ook een antwoord was op de vraag die je stelt, of dat het op iets anders betrekking heeft, en dus geen volledig en absoluut antwoord is op de vraag die je wilt beantwoorden.
Heb je het nu tegen mij?
de combinatie vanparabool en fresnellenzen/prismas die suncycle gebruikt zorgt er volgens mij gewoon voor dat AL het invallend zonlicht op een kleiner oppervlak wordt geprojecteerd. dat betekent niet dat al het licht op de cel gaat vallen. maar al het difuus licht dat onder een hoek binnenvalt waarmee de cel normaalgesproken iets zou doen, door de parabool en de lenzen wel degelijk ook op dat kleine stukje cel geprojecteerd.
Kun je laten zien hoe dat precies gebeurt? Misschien een schematische weergave?

Op de site van Suncycle kan ik er nergens iets over vinden. Het systeem met fresnel/parabool is om een goedkoper tracking-systeem te maken, niet om diffuus licht te concentreren. Als ze dat konden, had het wel met grote letters op hun site gestaan, want dat zou een doorbraak zijn.

Edit: Wacht even ik begrijp de verwarring nu. Geloof ik.

Theoretisch gezien is het waar wat je stelt. Praktisch gezien wordt er dan bij bewolkt weer misschien 1/10000 deel van het beschikbare licht op de zonnecel geprojecteerd en kun je de output zo goed als op 0 stellen. Maar je kunt dan ook meer spreken van concentreren. De zonnecel pakt alleen maar het minieme stukje licht dat er toevallig op valt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anne vdr Bom op 22-12-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:55:
[...]

Dit is niet waar. Dit is de toepasselijke passage uit het prospectus:

[...]

Kortom, je krijgt per jaar 7-10% rendement plus een procentje of 4 afschrijving van je participatie. Totaal dus 11-15%.
Ik heb zelf laatst overwogen om hierin te investeren maar heb daarvan afgezien. Je participatie is dan in een nog op te zetten windpark op het nederlandse grondgebied. Met het (grofweg) wegvallen van SDE voor wind op zee en de grotendeels al afgegeven vergunningen voor buitenlandse investeerders zie ik daar een te groot risico.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:09:
Ik heb zelf laatst overwogen om hierin te investeren maar heb daarvan afgezien. Je participatie is dan in een nog op te zetten windpark op het nederlandse grondgebied. Met het (grofweg) wegvallen van SDE voor wind op zee en de grotendeels al afgegeven vergunningen voor buitenlandse investeerders zie ik daar een te groot risico.
Het park is al af en de subsidie staat zwart op wit. Dus wat is dan het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik had net zo goed m'n panelen niet kunnen vegen. Blijkbaar werkt het ontdooien bij een grote(re) installatie wat minder makkelijk..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
@Anne,

je hebt gelijk. Mijn fout.
Als je 11-15% per jaar krijgt is dat prima.
Je krijgt je geld gewoon eerder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@engelbertus
Je kunt een CPV het beste vergelijken met een brandglas.
Pak maar eens een brandglas een schijn er met een zaklamp van verschillende kanten doorheen.
Dan zie je dat het brandpunt zich verplaatst als je de zaklamp verplaatst.
Lichtstralen die uit de juiste richting (de lijn van de zonnecel door het midden van de lens) komen worden op de zonnecel (die in het brandpunt staat) geconcentreerd.
Lichtstralen die uit een andere richting komen gaan ook door de lens maar vallen naast de zonnecel.
Hoe sterker de concentratie hoe groter dit effect.
Het maakt niet uit of je concentreet met een lens of spiegel, het principe blijft gelijk.
Vergelijk het ook met een telelens of telescoop. Hoe hoger de vergroting hoe kleiner stukje dat je ziet.
Je ontvangt alleen licht van dat kleine stukje.
Als het compleet bewolkt is verdeelt het licht zich over het hele hemeloppervlak maar die CPV neemt alleen dat mee wat van een heel klein stukje daarvan komt. De rest valt naast de zonnecel.
Van al het diffuse licht wordt dus maar een heel klein beetje meegenomen.

Je hebt CPV systemen die het licht een factor 1000 concentreren.
Die moeten heel precies de zon volgen ook bij flinke wind anders werken ze niet optimaal.
Dus je moet ze heel stevig uitvoeren.
Dat maakt die systemen weer prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja ik snap het ook, het gaat mij om het laatste stukje, waarvan anne van der brom ook de "verwarring" begrijpt.
hij stelt echter dat difuus licht bijvoorbeeld 1/1000 van direct zonlicht is. toch doet een normale pv cel daar iets mee. ik denk dat de cel van suncycle er precies hetzelfde mee doet. dus wat dat betreft kun je denk ik zeker niet stellen dat suncycle systemen geen baat hebben bij difuus licht.

ik denk /vind zelf dat de parabool het difuus licht alsnog wel concentreert, , maar natuurlijk niet al het dufuse licht opeens een bundel maakt) en dus dat het voor en na de parabool of fresnellens het difuse gedeelte van het licht dat richting de zonnecel gaat, (nagenoeg) hetzelfde zal zijn.

in effecttieviteit van het difuse licht bij een suncycle systeem is er dan geen verschil tov een paneel zonder die lenzen en parabool. in de praktijk zal niet het "plaatje" van de zon exact op de cel passen, en zal dus ook een deel van het difuse licht naast de cel vallen, en zo toch iets minder effectief zijn.

de werking van de fresnellens is eigenlijk makkelijk voor te stellen. gedurende de dag staat de zon niet altijd even hoog. door twee prismas te gebruiken ( de fresnellens) kun je invalhoek zo exact positioneren dat de invallende stralen richting de cel gaan. je kunt dus de hoogte van de zon corrigeren. of ze dat ook doen voor de orientatie qua oost-zuid-west is me niet duidelijk. de aansturing van de lenzen is wel tegelijk de reden dat de panelen op zuid moeten staan. blijkbaar is in de aansturing geen variabele hiervoor aangebracht.
het wordt dan nl denk ik vrij ingewikkeld om aan te sturen (de baan van de zon voor elke dag in het jaar etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SunshineCompany schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:18:
Ik had net zo goed m'n panelen niet kunnen vegen. Blijkbaar werkt het ontdooien bij een grote(re) installatie wat minder makkelijk..
Ik heb eergisteren mijn 3 paneeltjes wel schoon geveegd en gelukkig is hier in het noorden weinig extra sneeuw gevallen. Ze zijn dus nog steeds schoon en ruim 0,7 kWh/kWp voor de kortste dag van het jaar (mét schaduw vanaf 12.30 uur :/ ) valt mij nog mee.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:53

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:35:
[...]

Dat draaimechanisme is inderdaad reteknap bedacht en uitgevoerd. ...
Dat is voor (amateur)astronomen natuurlijk bekende materie ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
engelbertus schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:17:
in effecttieviteit van het difuse licht bij een suncycle systeem is er dan geen verschil tov een paneel zonder die lenzen en parabool. in de praktijk zal niet het "plaatje" van de zon exact op de cel passen, en zal dus ook een deel van het difuse licht naast de cel vallen, en zo toch iets minder effectief zijn.
Een paneel ontvangt diffuus licht van de hele omgeving die zichtbaar is vanuit het paneel.
Een CPV systeem 'kijkt' maar naar een heel klein stukje daarvan (telelens effect) en krijgt dus veel minder diffuus licht binnen.
Het diffuse licht is al veel zwakker dan het directe licht en je krijgt er ook nog eens maar een klein stukje van op je zonnecel.
Het aandeel van het diffuse licht is bij CPV systemen daardoor te verwaarlozen t.o.v. het directe zonlicht.
Ik schat dat het aandeel minder is dan 1/10000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

U vraagt ons of hoog- en laagtarieven gesaldeerd of afzonderlijk berekend worden.
Het salderen van het verbruik en de teruglevering vindt plaats over het totale verbruik en de teruglevering, ongeachte of dit hoog- of laagverbruik is, te beginnen bij het hoogverbruik. Concreet betekent dit dat de teruglevering eerst wordt verrekend met het hoogverbruik. Pas als de totale teruglevering hoger is dan het hoogverbruik dan wordt daarna het laagverbruik gesaldeerd.
Hoog,- en laagverbruik worden dus wel gesaldeerd maar eerste het hoogverbruik en daarna het laagverbruik. Is de totale teruglevering hoger dan het totale verbruik, dan wordt het totale verbruik gesaldeerd en het restant van de teruglevering wordt verrekend met de ‘redelijke terugleveringvergoeding’.
Hela, dat wist ik niet. Doen andere leveranciers zoals Greenchoice dat ook?
Als het salderen begint met het hoge tarief is dat als er sprake is van minder productie dan verbruik natuurlijk gunstig.
Mocht de productie ongeveer even groot zijn als je verbruik in het hoogtarief dan is dat wat meer waard.
Onder aftrek van een eventueel nadeel door toepassing van het dubbeltarief.

Kan iemand zeggen of Greenchoice dit ook zo doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Anne vdr Bom schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:16:
[...]

Het park is al af en de subsidie staat zwart op wit. Dus wat is dan het risico?
Uit de financiele bijsluiter:
Beleggingscriteria

Zeewind 1 zal (na de aanloopperiode) uitsluitend beleggen in een offshore windpark op het
Nederlandse deel van de Noordzee, dat aan de rendementsdoelstelling kan voldoen. In de praktijk
betekent dit dat de SDE-subsidie (Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie, hierna SDE)
toegewezen moet zijn.
Van de greenchoice site:
Scenario 1. Als de ontwikkelfase overgaat in realisatie (2012/2013) wordt aan u gevraagd om de resterende negenhonderd euro bij te storten. Op moment van realisatie zijn de verwachte rendementen natuurlijk veel hoger dan nu. Een dergelijke bijstorting is overigens nooit een verplichting voor u, omdat Greenchoice hiervoor garant staat richting Meewind. Indien u niet bijstort ontvangt u dit scenario de honderd euro zelfs retour.

Scenario 2. Als de ontwikkelfase niet overgaat in realisatie. Dan ontvangt u uw honderd euro terug minus de gemaakte kosten in de ontwikkelfase. Uw risico is nooit groter dan honderd euro.
En ook uit bronnen die dit van heel dichtbij meemaken en de website zelf van Meewind begrijp ik dat ze naarstig op zoek zijn naar een windmolenpark om de investering ten gelde te maken. Ik weet niet hoe jij erbij komt dat dit subfonds al gerealiseerd is. Misschien participeer je in Belwind, en daarmee in het nu net gerealiseerde belgische windmolenpark? Of misschien dat subfonds zeewind 1 ook daarin heeft gefinancieerd? Dat zou vreemd zijn want dat wijkt af van de beleggingscriteria. Kortom, voor mij veel te wazig om hierin te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:30:
[...]
de hoeveelheid sneeuw op de panelen is wel zorgelijk, als dat gaat schuiven, hoop ik er echt niet onder te staan, het helt helemaal over.
SasJo schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 21:57:
[...]

Gooi er voorzichtig wat sneeuwballen op, dan schuift het meeste er wel af, denk ik. :)
Gisteren avond hoorde ik een luid donderend geluid. Even later constateerde ik dat een groot gedeelte van het sneeuw van mijn panelen was afgedonderd, een berg sneeuw op het trottoir achterlatend.
Een uur later viel de resterende sneeuw naar beneden.
Nu heb ik geen voortuin en is het trottoir voor mijn huis van de gemeente.
Ik zou toch niet mee willen maken dat er op dat moment iemand langs mijn huis loopt.
Heeft iemand enig idee hoe het zit met aansprakelijkheid? Ben ik nu min of meer verplicht om er zorg voor te dragen dat sneeuw niet zomaar naar beneden kan denderen (met alle gevolgen van dien)?
Ik zit in ieder geval te denken om wat waarschuwingen aan te brengen.
Wellicht het gebruiken van een lint (mag dit uberhaupt?).
Ik kan uiteraard proberen om z.s.m. de sneeuw te verwijderen door met sneeuwballen te gooien, maar de onderste laag kan ook vastvriezen aan de panelen waarmee het effect van sneeuwballen omlaag gaat.

Zijn er mensen met ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
Een paar vragen.

Wat voor materiaal wordt gebruikt voor de montage van zonnepanelen op een schuin dak?
Is dat RVS?
Zo nee, hoe wordt dat dan tegen corrosie beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met sneeuwballen gooien naar mijn zonnepanelen heb ik wel ervaring. Ik dacht ook dat ik met een paar sneeuwballen de sneeuw wel van m'n panelen zou krijgen. Maar dat lukte me dus niet. Van de andere kant kan het nooit kwaad om te proberen en het is toch ook wel leuk om je weer even kind te voelen. Misschien zijn er ook wel een paar buurkinderen te vinden die je willen helpen. (geen pubers want dan kan er wel eens meer van het dak komen dan de bedoeling was) ;)

Ik denk dat als er sneeuw van jouw dak op iemand zijn hoofd terecht komt, jij wel gewoon aansprakelijk gesteld wordt. Ik meen zoiets ook wel eens ooit te hebben gehoord over ijspegels die iemand verwondde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchtraveller schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:02:
Een paar vragen.

Wat voor materiaal wordt gebruikt voor de montage van zonnepanelen op een schuin dak?
Is dat RVS?
Zo nee, hoe wordt dat dan tegen corrosie beschermd?
Hoe werkt dat ook alweer...

aluminium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Nu online
Suncycle modules

Kom op mensen .. wat praktijk ervaring laten zien ..
Hier een 2n3055 vermogen transitor als zonnecel ( de 2n7..73 is iets beter meer oppervlakte minder contact banen ;-) en daar voor zit de lens gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/22/1293013292-810.jpg

Barstens veel woorden .. wie begrijpt wie en op wat waar :) centraal door de lens …bla bal
Dus dan maar de tekening ….
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/22/1293013341-680.jpg

Fig 1 normale situatie . alle licht en ook diffuus licht valt op het paneel.
( diffuus licht van de wolken woning etc komt bij de zon vandaan).

Als we nu een lens er tussen zetten dan breken de stralen zich volgens figuur 2.
Even ter herinnering ..als je door een bolle lens kijkt zie je alles op zijn kop en links en rechts zijn omgedraaid(fig 3).

Dus diffuus licht valt naast de zonnecel.(bij spiegels en lenzen).

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/22/1293013405-820.jpg
Als je de lens en zonnecel laat stil staan dan gebeurt dit in fig 4 ..dus moet je de lens vervormen om die zon op 14:00 op de goede plek te krijgen fig 5 (ongeveer ..getekend..).

Dus een eenvoudig tijd draai mechanisme zoals in de astronomie gebruikt word kan je hier niet zomaar toepassen.
(Dit hier is behoorlijk ingewikkeld vervormde lens en vervormde parabool).

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/22/1293013452-650.jpg
Nu als de lens groot is tov de zonnecel dan moet je een redenlijke grote afstand hebben tussen de lens en de zonne cel. ( zoals in mijn foto voorbeeld 8) .
Daar gebruiken ze in fig 6 en 7 een spiegel voor om de afstand in te korten.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/22/1293013498-890.jpg
Van de lens weten we dat met het fresnell princiepe dat we een dikke lens plat kunnen krijgen fig 8.
Nu samen met een speciaal gevormde parabool spiegel kunnen we een mooi kort systeem maken fig 9.
Normaal ga je bij fresnel lenzen een patroon maken van de lens en die 360 graden draaien( cirkels).
Je begrijpt dit is geen gewone lens .. ergens moet die verdikking zijn .
Dus ik vermoet dat ze de cirkel in vierkantje van 2mm apart uitgerekend hebben en zo ongeveer op de zonnecel terecht komen.
Dan krijg je dus kleine prisma’s die het licht breken.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/22/1293013566-360.jpg

Nu de grote vraag…. Hoe groot kunnen de hoeken zijn .. fig 11 fig 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:20:
En ook uit bronnen die dit van heel dichtbij meemaken en de website zelf van Meewind begrijp ik dat ze naarstig op zoek zijn naar een windmolenpark om de investering ten gelde te maken. Ik weet niet hoe jij erbij komt dat dit subfonds al gerealiseerd is. Misschien participeer je in Belwind, en daarmee in het nu net gerealiseerde belgische windmolenpark? Of misschien dat subfonds zeewind 1 ook daarin heeft gefinancieerd? Dat zou vreemd zijn want dat wijkt af van de beleggingscriteria. Kortom, voor mij veel te wazig om hierin te investeren.
Het Zeewind I subfonds heeft mijn geld inderdaad geïnvesteerd in het Belwind park. Het was oorspronkelijk de bedoeling van Meewind om uitsluitend in Nederlandse parken te investeren, maar vanwege de stroperigheid van de Nederlandse regering is in 2009 besloten naar een andere mogelijkheid uit te kijken en dat werd Belwind. Dat is gedaan met instemming van de participanten. De Nederlandse parken komen (misschien) later. Maar met de huidige regering heb ik daar een hard hoofd in.

Deze mail kreeg ik trouwens een kleine week geleden:
Utrecht, 16 december 2010

Beste heer of mevrouw,

Zeekracht is in twee jaar uitgegroeid tot een succesvolle beweging van 10.000 mensen voor meer windmolens op zee. Die missie is relevanter dan ooit nu windmolens de politieke wind tegen hebben. Daarom is het belangrijk dat de positieve krachten zich bundelen. Zeekracht gaat dat doen door samen te werken met Meewind.

Meewind is een organisatie met hetzelfde doel als Zeekracht, namelijk meer windenergie van onze Noordzee. 'Wind is duurzaam en altijd beschikbaar. Windenergie veroorzaakt geen CO2-uitstoot en draagt niet bij aan klimaatverandering. Wind is van iedereen: er hoeven geen oorlogen om gevoerd te worden.', aldus Meewind.

Zeekracht is een krachtige beweging voor maatschappelijk en politiek draagvlak en Meewind is mede-eigenaar van een windmolenpark voor de Belgisch-Nederlandse kust. Zeekracht en Meewind vullen elkaar dus naadloos aan. Zeekracht heeft altijd als doel gehad om het voor haar leden mogelijk te maken om mede-eigenaar te worden van een windmolenpark; en Meewind staat achter de campagne en lobby voor meer windmolens op zee.

Zeekracht en Meewind gaan dus samenwerken. Zo kunt u als lid van Zeekracht op korte termijn via Meewind participeren in het nieuwe windmolenpark. Meewind zal u hier spoedig voor benaderen. U kunt er dan voor kiezen om 'molenaar' te worden en ook op die manier bij te dragen aan het draagvlak voor duurzame energie. Wij verwachten dat we u de komende jaren meer mogelijkheden kunnen bieden om mede-eigenaar te worden of stroom te krijgen van een 'eigen' windmolen.

Zeekracht zal zich met hart en ziel blijven inzetten voor meer duurzame energie. En hoe meer mensen meedoen als lid of als molenaar, hoe succesvoller we zullen zijn.

Met vriendelijke groet,

Ron Wit,
Voorzitter Zeekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Nu online
engelbertus schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:02:
[...]

iemand had het over lezen. lezen en begrijpend lezen zijn twee dingen.
dat je difuus licht niet allemaal op een plek kunt focussen, betekent niet dat een parabool of lens er DUS niks mee doet (let maar op de cameralens waar X21r het overhad. een fotocamera werkt bijna uitsluitend met difuus licht! anders zou je slechts fotos kunnen maken van lichtbronnen. er gebeurt dus wel iets met difuus licht, en je kunt het wel focussen, anders un je met je fotocamera geen scherp beeld krijgen.
Aiiiiiii
definitie van difuus licht : komende uit alle richtingen.. (fig1) (natuurlijk kan het ook gereflecteerd licht zijn).
Ga je met lenzen.spiegels etc werken dan worden die licht stralen buiten het doel geprojecteerd.

Zie figuur 1 en 2 en 3 .. bij fig 2 is de foto gevoelige plaat heel klein en past alleen de zon er op
Neem je een grotere fotogevoelige plaat dan past zelfs de omgeving er op ( huis wolken etc )direct licht.

Stel je voor je neemt een foto van de vrouw …. En daar even naast staat een grote licht bron…. DAN heb je het over licht wat buiten je lenzen geprojecteerd word,,, en dus gereflecteerd word binnen in je lenzen behuizing) en zo je vrouw (gedeeltenlijk)onzichtbaar maakt (..alleen op die foto hoor .. niet in het echt hoor)( of alleen ringen.. zoals van de zon die binnen schijnt in je lenzen systeem)

Staat de licht bron nog dichterbij dan krijg je te maken met verstrooiing .. vrouw blijft onzichtbaa :)

Hier een foto .. waar vandaan zou een (normaal ouderwets) paneel zijn diffuus licht vandaan kunnen krijgen (panelen onder verschillende hoeken )(zon is omcirkeld met rode lijn)(klik voor groter beeld)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/08/1247077483-650.jpg

komt bij http://zonstraal.forumup....07&mforum=zonstraal#32907 vandaan

[ Voor 69% gewijzigd door X21r op 22-12-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

LDK moet trouwens van containers af, zowel in Hamburg als in R'dam worden containers 'gedumpt', LDK 180Wp, 624 stuks in een container. 1,30 / Wp, een paar dagen geleden.

Hier staan ze nog voor 1,50 CIF:
http://www.solarplaza.com...0-190-wp-mono-in-europe-n

:)

[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 22-12-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@X21r
Mooie plaatjes! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat als er sneeuw van jouw dak op iemand zijn hoofd terecht komt, jij wel gewoon aansprakelijk gesteld wordt. Ik meen zoiets ook wel eens ooit te hebben gehoord over ijspegels die iemand verwondde.
Geldt dat dan ook voor de ijspegels aan de lantaarnpalen op de algemene parkeerplaatsen. Is dan de gemeente aansprakelijk voor schade aan de auto of mijn hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 20:29

WouterB

3680 Wp

Vandaag hebben we de bouwkundige keuring gehad. Staat van het huis is redelijk, dus goed nieuws. Nu nog even wachten op het rapport.

Waar ik wel achter kwam is dat er een Atag Q25S HR Ketel in zit. Warm water gaat nog met een huurboiler. De Atag is een ketel die alleen verwarmingswater verwamt, en geen tapwater.

Als ik echter op de atag-site kijk naar de QSolar, lijkt het alsof deze ketel ook in de QSolar zit. Zou ik dan met de bestaande ketel en een zonneboiler-opslagvat (en uiteraard een serie vlakke platen of heatpipes op het zuiddak) een QSolar kunnen maken?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
WouterB schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:50:
Vandaag hebben we de bouwkundige keuring gehad. Staat van het huis is redelijk, dus goed nieuws. Nu nog even wachten op het rapport.

Waar ik wel achter kwam is dat er een Atag Q25S HR Ketel in zit. Warm water gaat nog met een huurboiler. De Atag is een ketel die alleen verwarmingswater verwamt, en geen tapwater.

Als ik echter op de atag-site kijk naar de QSolar, lijkt het alsof deze ketel ook in de QSolar zit. Zou ik dan met de bestaande ketel en een zonneboiler-opslagvat (en uiteraard een serie vlakke platen of heatpipes op het zuiddak) een QSolar kunnen maken?
Bij installatie van mijn qsolar is duidelijk te zien hoe de atag hr ketel met stevige verbindingen aan de kast met leidingwerk en pompen wordt gemonteerd (die wee aan het buffervat zit).
Dus je zou je huidige ketel er aan kunnen laten sluiten, vraag is of een installatiebdrijf je daarmee wil helpen (met oog op garanties, storingen (je weet het nooit)). En bij twijfel: even de vraag voorleggen bij Atag zelf.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@X21r
Ik kan in zoverre met je meegaan over difuus licht, dat in mijn optiek difuus licht ook echt van alle kanten komt. dus niet alleen van een wolkje ergens naast de zon, zodat het onder een heel andere hoek op je lens gaat vallen.

dat je fel licht naast je lens voor problemen kan zorgen is niet zozeer een nadeel voor difuus licht bij een zonnepaneel, wel op een foto natuurlijk..

feit is dan wel dat het blikveld van de paraboolspiegel in dit geval inderdaad een stuk kleiner is dan open zicht zoals bij een normaal PV paneel, en dat beperkt dan inderdaad wel het aandeel difuus licht.

Over de fresnel lenzen, ik vraag me af of het daadwerkelijk lenzen zijn, en het licht dus verschillend breken. ik kan me zo voorstellen dat het met 2 "prismas"ook kan, en het invallende licht van de zon, dat evenwijdig binnenkomtook weer evenwijdig op de parabool laat schijnen, echter dan in een andere hoek.

de invalshoek is afhankelijk van de hoogte van de zon en de tijd van de dag.
zeg maar x en y richting. met twee fresnellenzen (prismas) kun je voor beide richtingen dus een bepaalde hoekverdraaiing realiseren, die afzonderlijk een vaste hoek is, maar door de prismas te draaien heb je een oneindige combinatie, die zowel horizontaal als vertikaal kan corrigeren. je hebt wel een bereik dat begrensd is, afhankelijk van de maximale breking die 1 lens kan geven.

in het geval van prismas en dus een vast hoekverdraaiing per fresnellens moet de parabool dan wel zo gemaakt zijn dat die in zijn eentje de concentratie van het evenwijdig invallend zonlicht moet kunnen verzorgen. dat zorgt er dan voor dat de fresnel zeer eenvoudig blijft, en de parabool die toch al ingewikkeld was. misschien iets minder eenvoudig te maken is. het zorgt er wel voor dat de nauwkeurigheid waarmee de fresnellens gemaakt kan worden toeneemt.
als de fresnellenzen wel het licht al concentreren, lijkt me dat erg lastig, krijg je danniet juist dat de parabool dan voor elke stand van de lenzen anders zou moeten zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 22-12-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja hoor, dat kan, alle shr blauwe engels kunnen op de qsolar vented versie, en alle atag q ketels kunnen op de non vented. je hoeft slechts het rack en boiler erbij te nemen, en de ketel erop te hangen.
het nz logo krijgt zo ineens een heel leuke extra betekenis.
ik ben atag niet, dus vraag wel even na of je ketel software door atag geupdate kan worden, naar de juiste versie.(externe cv boiler variant)
uitzondering is echter wel dat je niet een blauwe engel met voorraad vat hebt, dat kan dan helaas weer niet.

ook als je voor vervanging staat kun je alvast een ketel kiezen, die qsolar compatibel is.
zo heb je nu nog niet de aanschaf, maar later wel goed gekozen.
ook nefit heeft een dergelijk modulair systeem.
een qsolar is niets meer dan een patchkast met een boiler, cv ketel en 3 spiralen in de boiler,
ook zonder collector doet een qsolar het, je krijgt gewoon code bl13 (geen zonmodule)
verder werkt alles prima.

`t is een bouwdoos, en geen rocket science.
http://www.atagverwarming...0q-solar%202011%20int.pdf

@demping teruglevering :
http://www.energiekamer.n...rgoedingen_tcm7-86623.pdf
wtf ? het bestaat ? alleen in nederland denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 20:14 . Reden: als het kalf verdronken is, gaan we dempen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 20:29

WouterB

3680 Wp

Volgens de stikker zat er een Q25S in, dat is een verwarmingsketel zonder boiler. Als het inderdaad een bouwdoos is en ik 'm kan combineren met een boiler om mijn eigen QSolar te bouwen, dan zou dat best een prima oplossing kunnen zijn :)

Ik zal het inderdaad 's voorleggen aan ATAG

@dempingsfactor:
"De Raad vindt het redelijk om ook voor de huidige terugleververgoeding uit
te gaan van een dempingsfactor van minstens 0,7. Een dergelijke factor wordt toegepast om
het risico op te vangen dat vergunninghouders dragen, en dat inhoudt dat zij onvoldoende
kunnen voorspellen hoeveel elektriciteit afnemers daadwerkelijk zullen terugleveren en
hoeveel elektriciteit de vergunninghouder zonodig moet bijkopen."

[ Voor 28% gewijzigd door WouterB op 22-12-2010 20:26 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.edilio.it/media/edilio/prodotti/img/atag/qSolar_3.jpg
;-)
ik kon het zelf, en had het daarvoor nog nooit gedaan.
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
ik heb nog een shr II versie met terugloop collector.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:38
SunshineCompany schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:18:
Volgens mij hangt dat niet af van de grootte van de installatie. Het is denk ik wel belangrijk dat er een redelijk deel echt schoon is en dat de zon een beetje schijnt! Als alle panelen nog enigszins bedekt zijn dan zal er niet veel stroom gaan lopen en derhalve weinig warmteontwikkeling zijn. Dan kan je inderdaad lang wachten..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.duurzameenergi...op-zee%e2%80%9d-6029.html
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=28866

tourette of dementie ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 20:51 . Reden: crude oil vandaag boven $90 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ze spreken zichzelf en elkaar continue tegen. Maargoed, met of zonder regering, in Nederland gaat het groot worden, binnen een paar jaar al. Zwolle nu weer met een mega-project, energieleveranciers die ze 'weggeven' aan hun klanten.. het gaat er komen. Maar dan niet geregistreerd, gaat chaos worden. Eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:55:
Ik hoop dat je Duits kunt lezen, anders wil ik het wel vertalen. Eerst de ruwe versie:

Photon september 2010:
Viele Forscher und Entwickler aus der CSP-Sparte vertreten allzu gerne den Standpunkt, die solarthermische Technologie sei für Regionen mit hoher direkter Sonneneinstrahlung stets die erste Wahl, die Photovoltaik hingegen besser für Gebiete mit hoher indirekter Einstrahlung wie Deutschland oder Kanada geeignet. Doch der Kostenvergleich in Nordamerika zeigt, dass ein Anbieter wie First Solar auch im trockenen, sonnenreichen Südwesten der Vereinigten Staaten ein ernst zu nehmender Konkurrent für die Hitze-und-Dampf-Fraktion ist.
In het bijschrift bij de foto van de research CSP tower bij Jülich (Aachen):
Der Sonnenturm von Jülich an einem seiner besseren Tage: Das solarthermische Kraftwerk braucht einen hohen Anteil direkten Sonnenlichts. Das gibt es zwischen Köln und Aachen jedoch vergleichsweise wenig. Mit Solarforschern ist die Gegend hingegen reich gesegnet.
en uit het november 2008 nummer van Photon (vergelijking voorwaarden CSP versus PV):
Klare Luft und ein wolkenfreier Himmel: Das ist für solarthermische Kraftwerke extrem wichtig. Denn nur dann trifft die Sonnenstrahlung ungestreut auf die Spiegel, die sie auch nur dann auf das Receiverrohr oder den Solarturm reflektieren können. Fällt die Strahlung hingegen »irgendwie« ein, so funktioniert der Brennglaseffekt nicht, denn dann streuen die Spiegel die Sonnenstrahlen in alle Himmelsrichtungen. Diese Standortbedingung gilt zwar auch für konzentrierende Photovoltaikmodule, nicht aber für konventionelle kristalline oder Dünnschichtmodule. Für staubige Wüstenregionen, die Tropen oder auch das Umfeld großer Städte mit ihren Dunstglocken sind solarthermische Kraftwerke daher nicht gut geeignet.
... en er zijn nog meer redenen waarom CSP centrales in woestijnen (bij voorkeur dicht bij hoogspanningsleidingen) worden neergezet: bedrijfseconomische redenen. Grote oppervlaktes, CSP centrales dienen om economisch te renderen zo groot mogelijk te zijn. En: voor het meest gebruikte type, de paraboolspiegel centrale, heb je grote oppervlaktes met VLAKKE ondergrond nodig. Minimaal 50 MW per blok, anders rendeert het niet. Zelfs niet in Spanje wat een lucratief invoedingstarief had (nog heeft, voor zolang als dat duurt). Ook daarom al zijn ze niet realiseerbaar in noordelijker streken, maar het belangrijkste blijft: te weinig directe instraling en teveel vocht en verstrooiing in de lucht (incl. wolken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[b][message=35248525,noline]eric-pvt schreef op woensdag 22 december 2010 @

@demping teruglevering :
http://www.energiekamer.n...rgoedingen_tcm7-86623.pdf
wtf ? het bestaat ? alleen in nederland denk ik.
Heb ik eeuwen geleden al commentaar op geleverd. Die polderkolder kwam zomaar uit de lucht vallen, niemand in overleg betrokken, gewoon Staatsgreep van NMa. Gevolg ervan was dat in Goede Aarde in Boxtel voordat de 3.000 kWh netinvoeding bereikt ging worden in extreem energiezuinig gebouwde huizen (5 kWp, sommige met meer op het dak) de stekker van de omvormer uit het stopcontact moest omdat vanwege die waanzin de bewoners zouden moeten gaan BETALEN i.p.v. een fooi ONTVANGEN... Dat is een leuk relletje geweest, en dat is door Essent destijds even snel afgevangen door "tot 5.000 kWh/jaar" te tolereren (maar het was natuurlijk de schuld van de marktwaakhond NMa).

En vergeet niet "randnummer" 18:
De Raad zal deze beleidsregel eenmaal per jaar evalueren.
U raadt het al: is noooooit meer aandacht aan besteed, en met invoering van het capaciteitstarief door de netbeheerders feitelijk doodgebloed: Geen ranzige ellende meer met "variabele transportkosten salderen" of "meer betalen aan de netbeheerder dan aan 'redelijke vergoeding' voor overschotten ontvangen van je leverancier"... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Roamor schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:57:
[...]

Volgt íemand dit kabinet nog?
Ja hoor. Verhagen is waarschijnlijk "overvallen" door het zeer professioneel in elkaar gezette offensief wat provincie Noord Brabant met Solliance en twee andere grote daar aan verknoopte research projecten in zonnestroom naar zich toe heeft gehaald, gefinancierd met een hoop geld wat is verdiend van de ook door Den Haag "getolereerde" uitverkoop van Essent aan Bruinkolen, Poederkolen, en Atoomboer RWE.

En dat is zo'n fors initiatief, waarin vele miljoenen in rond gaan, dat Verhagen natuurlijk graag "mee" wil doen, "kijk ons daar toch eens een geweldig innovatief ministerie zijn" (die "I" is niet voor niets aan de nieuwe naam van een van de machtigste ministeries van NEEderland gehangen, EL&I). Lees: hij kon het gewoon niet verkroppen dat een "provincietje" dingen ging opzetten die "zijn" ministerie al vele jaren lang geleden had moeten doen. Maar het vertikte omdat de Staat teveel inkomsten misloopt bij al te voortvarende uitbouw van het succes van de PV sector.

Het is "gelukkig" maar een research project, dus daar kan Maxime straks lekker mee gaan scoren door her en der lintjes te gaan knippen. Maar eigen afzet markt condities optimaliseren in eigen land, over his dead body. Dus wie weet gaan alle mooie uitvindingen en spullen die in/rond Eindhoven gemaakt gaan worden straks wel weer allemaal naar het buitenland toe.

En die "geluidsschermen met zonnepanelen" waar in het stukkie over werd gerept? Die werden in het walgelijke "overleg" op 6 december door onze Super Draaier Verhagen niet OK bevonden, en hij ontraadde met klem een motie in die richting, nota bene van zijn eigen partijgenoot Verburg en de VVD-er met de mooie achternaam. Die motie werd wel ingediend, en tot ieders grote verbazing werd 'ie recent aangenomen, zodat er in ieder geval "in overleg moet worden getreden" met Rijkswaterstaat en betreffende gemeentes. Die motie is echter boterzacht, typisch CDA retoriek, en ze kunnen zich nergens een buil aan vallen. Als er ergens beren op de weg komen, wordt die motie gewoon niet uitvoerbaar verklaard. En "innovatief" is het natuurlijk al helemaal niet, er zijn al zat snelwegen met PV op geluidsschermen (of misschien wordt het innovatieve wel dat ze vertikaal geïntegreerd worden, bij een noord-zuid verlopende snelweg: lekker laag rendement en weinig financiële schade voor de Staat...).

Verhagen = CDA = MACHTSpolitiek = draaien tot je scheel ziet.

• engelbertus
zonnigtype schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:56:
[...]

Ik hoop dat je Duits kunt lezen, anders wil ik het wel vertalen. Eerst de ruwe versie:

Photon september 2010:

[...]

In het bijschrift bij de foto van de research CSP tower bij Jülich (Aachen):

[...]

en uit het november 2008 nummer van Photon (vergelijking voorwaarden CSP versus PV):

[...]

... en er zijn nog meer redenen waarom CSP centrales in woestijnen (bij voorkeur dicht bij hoogspanningsleidingen) worden neergezet: bedrijfseconomische redenen. Grote oppervlaktes, CSP centrales dienen om economisch te renderen zo groot mogelijk te zijn. En: voor het meest gebruikte type, de paraboolspiegel centrale, heb je grote oppervlaktes met VLAKKE ondergrond nodig. Minimaal 50 MW per blok, anders rendeert het niet. Zelfs niet in Spanje wat een lucratief invoedingstarief had (nog heeft, voor zolang als dat duurt). Ook daarom al zijn ze niet realiseerbaar in noordelijker streken, maar het belangrijkste blijft: te weinig directe instraling en teveel vocht en verstrooiing in de lucht (incl. wolken).
ik kan het mis hebben, maar volgens mij zei ik toch hetzelfde. er is daar ruimte en het wordt er lekker heet (vanwege de zon die daar zo mooi naar beneden schijnt) het heeft dus niet met aan of afwezigheid van difuus licht te maken in de sahara, maar wel met ontbreken van betrouwbaar direct zonlicht in nl. plu dat de neederlandse regeringen ondernemers in nl volgens mij ook niet een instelling hebben dat zo'n park, ook al zou je willen, van de grond zal komen.

• sander817
  • Laatst online: 21-09 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

en weer 5 cm sneeuw erbij hier in noordlimburg....

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
sander817 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:53:
en weer 5 cm sneeuw erbij hier in noordlimburg....
En er komt nog veel meer ellende aan als ik de buienradar en voorspelling mag geloven. :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
hmmm leuke discussie op GoT in ander topic over de slimme energiemeter....
geluiden "vooral gaan doen" als ik het zo snel lees...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ben weer wezen vegen. Wat een werk.. :P En dat voor 0,1 kWh. Maargoed, ze moesten even schoon voor een klant.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
HellevUUr schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:54:
[...]
Heeft iemand enig idee hoe het zit met aansprakelijkheid? Ben ik nu min of meer verplicht om er zorg voor te dragen dat sneeuw niet zomaar naar beneden kan denderen (met alle gevolgen van dien)?
[...]
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:28:
[...]
stresstak schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:41:
[...]

Geldt dat dan ook voor de ijspegels aan de lantaarnpalen op de algemene parkeerplaatsen. Is dan de gemeente aansprakelijk voor schade aan de auto of mijn hoofd ?
Ik kwam dit tegen. Dit gaat over aansprakelijkheid van onroerend goed. In dit artikel staat nog meer informatie.
De aard van de zaak kan meebrengen dat het risico niet behoeft te worden weggeno­men en dat daarvoor slechts behoeft te worden gewaarschuwd. Zo kan bij gebouwen die tevens een monument zijn, de aard van de opstal een bezwaar vormen tegen een ver­plichting om het risico weg te nemen, indien daarmee het histori­sche karakter van het pand wordt aangetast. Gedacht kan worden aan smalle trapjes, verra­derlijke afstapjes en lage doorgangen. In deze gevallen kan de aansprakelij­ke persoon de onveilig­heid laten voortbestaan mits hij de bezoeker daar­voor duidelijk en afdoende waarschuwt.
De vereiste veiligheid van een opstal wordt niet alleen bepaald door de aard van de zaak maar ook door de plaatselijke omstandigheden. Zo dienen in sneeuwgebieden bouw­kundige voorzieningen aan gebouwen te voorkomen dat pakken sneeuw en ijs van het dak op de weg vallen. In Frankrijk geldt deze verplichting bijvoorbeeld niet in Parijs, waar zelden (veel) sneeuw valt: een dergelijke investering weegt daar niet op tegen de omvang van het risico.[14] Voor Nederland kan uiteraard hetzelfde worden aangenomen.
Ik kan nog niet met zekerheid vaststellen wat mijn verplichtingen zijn al heb ik wel het vermoeden dat ik als ik op de hoogte ben van het gevaar van schuivend sneeuw, ik in ieder geval passanten moet waarschuwen.
Ik ga even contact opnemen met de gemeente Eindhoven over borden met "lawinegevaar" erop.

Zojuist gesproken met de gemeente Eindhoven en volgens de gebiedsbeheerder is er geen beleid m.b.t. sneeuw gevaar. Ik mag waarschuwingen aanbrengen maar het is niet mogelijk om die vanuit de gemeente geleverd danwel aangebracht te krijgen. Vervolgens heb ik gevraagd of ik de boel mocht afzetten met een lint.
Dit is in eerste instantie niet toegestaan maar gezien het mogelijke gevaar mag een klein gebied afgezet worden (waarschijnlijk ter verduidelijking van het door mij aan te brengen waarschuwingsbord).

[ Voor 8% gewijzigd door HellevUUr op 23-12-2010 16:42 ]

• engelbertus
dood door bedelving oner sneeuw.
:)

• Roamor
  • Niet online
Zit u stevig?
De Nederlandse oud-minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) wil de nieuwe voorzitter worden van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het kabinet zal haar kandidatuur naar verwachting in januari ondersteunen en indienen bij het VN-agentschap in Parijs.
Daar zijn de CDA'ers best goed in, internationale posten meepikken als ze maar genoeg nationaal naar de pijpen van de multinationals kunnen dansen. :/

• NielsTn
Roamor schreef op donderdag 23 december 2010 @ 20:31:
Zit u stevig?

[...]

Daar zijn de CDA'ers best goed in, internationale posten meepikken als ze maar genoeg nationaal naar de pijpen van de multinationals kunnen dansen. :/
En helaas blijft dat zo als het gros van het volk niet verder komt dan klagen op fora, en wegblijft bij stemmingen....
Dus hop begin de groene golf/revolutie en sluit je aan bij partijen die nog niet duurzaam denken (de groenere partijen zijn zo wel voor duurzame energie etc.).

• zonnigtype
Jullie ook nog een rustige, mooie, gezellige, en vooral witte rose kerst gewenst...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Pink_X-mas_2010.gif

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg een mailtje van Greenchoice.

Ik krijg de indruk dat zijn voor 2011 een zonnepanelen actie zullen doen.
Even afwachten....

Verder melden zij dat de tarieven voor 2011 (weer) zullen dalen.

............................

Frohe Weihnachten und einen guten Rutsch ins Neue Jahr! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.greenchoice.nl/Content/Images/diagrammen-cirkel.gif
de tarieven = die marginale 27% van de stroom dan ....
ik zou vol gaan voor het vermijden van die andere 73%

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:50:
[afbeelding]
Dat er wel wat belasting op zit was me wel bekend en dat is ook prima!
Jij weet ook wel van mij dat ik heel erg hoop dat het integrale tarief zo snel mogelijk stijgt.

Gelukkig stijgt de EB iets van 0,1114 naar 0.1121 ct/kwh.

Al was het gratis, dan zou ik nog zoveel mogelijk besparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:41:

Even afwachten....

Verder melden zij dat de tarieven voor 2011 (weer)
Frohe Weihnachten und einen guten Rutsch ins Neue Jahr! *O*
Dat Rutschen gaat wel lukken hier met ca 30cm sneeuw. Zelfs met winterbanden is het nu glijden, dus motto is : ik zit die snowblizzard wel uit ;)

Denk dat GC idd een PV actie gaat lanceren. 2011 wil ik toch even sparen om de westkant dicht te leggen. Omvormers liggen er al, nu de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
zonnigtype schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:49:
Jullie ook nog een rustige, mooie, gezellige, en vooral witte rose kerst gewenst...

[afbeelding]

:F
Volgens onze systemen bij het RIVM is er niet zoveel aan de hand:
http://www.rivm.nl/milieu...uchtkwaliteit/resultaten/

Deze gegevens komen uit het landelijk meetnet luchtkwaliteit, met ruim 50 meetstations door Nederland. Ik ben samen met een aantal collega's verantwoordelijk voor de ICT- component hiervoor en voor een aantal andere milieumeetnetten (bodem en waterkwaliteit, geluid, en zelfs lichthinder, alhoewel ik zelf als zonnepaneel bezitter licht niet als hinderlijk ervaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.temis.nl/airpo...2/no2total20101223_r9.png
al je 50 punten normaal, omdat ze allemaal onder een deken van fossiele damp hangen,
groter dan die van china.
het grotere plaatje, laat een ander beeld zien.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:50:
[afbeelding]
in bovenstande wordt wel de belasting meegerekend, maar ik vind dat je de belastingteruggaaf in het kostenplaatje wel moet meenemen....
wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat meer besparen altijd beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:55:
[...]

in bovenstande wordt wel de belasting meegerekend, maar ik vind dat je de belastingteruggaaf in het kostenplaatje wel moet meenemen....
wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat meer besparen altijd beter is.
Zit ook een vastrecht in... dacht ik zo... en dan gecombineerd met een ''gemiddeld'' verbruik van 3350 kwh.
Samengevat..... nietszeggend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Ik heb een vraag over verwarmen van een ruimte.
In mijn schuur heb een gedeelte verbouwd tot pedicure salon, deze word 1 a 2 dagen per week gebruikt.
In de toekomst meer.
Deze word verwarmt en gekoeld door een energie klasse A airco.

De Salon ligt een meter of 8 van mijn woning, dus cv door leggen heb ik niet gedaan,
overigens de cv voor verwarmen gebruik ik nog nauwelijks dankzij mijn pelletkachel.

Nu met deze koude heeft de airco erg veel tijd nodig om de ruimte te lekker warm voor dat de 1e klant komt,
Ik ga daar niet dag en nacht de boel warm houden, dat vind ik zonde van mijn kw'tjes

Ik zoek dus een goedkope en zuinige manier van bij verwarmen, om snel te kunnen opwarmen en dan de airco weer de boel op temp te laten houden.
Ik dacht aan een zibro/ petroleumkachel o.i.d.
Het moet wel veilig zijn en energie zuinig natuurlijk.

Een pelletkachel heb ik overwogen, maar is mij veel te duur en te onhandig voor die ruimte.
De afmetingen zijn ongeveer lxbxh 350cmx210cmx210cm.

Als iemand hier een goed idee heeft hoor ik het graag.

(Goedkoopst is natuurlijk om de mensen de jas aan te laten houden, maar dat is niet de bedoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
master30 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:24:
In mijn schuur heb een gedeelte verbouwd tot pedicure salon, deze word 1 a 2 dagen per week gebruikt.
In de toekomst meer.

De Salon ligt een meter of 8 van mijn woning, dus cv door leggen heb ik niet gedaan,
overigens de cv voor verwarmen gebruik ik nog nauwelijks dankzij mijn pelletkachel.

Nu met deze koude heeft de airco erg veel tijd nodig om de ruimte te lekker warm voor dat de 1e klant komt,
Ik ga daar niet dag en nacht de boel warm houden, dat vind ik zonde van mijn kw'tjes

Ik zoek dus een goedkope en zuinige manier van bij verwarmen, om snel te kunnen opwarmen en dan de airco weer de boel op temp te laten houden.
Ik dacht aan een zibro/ petroleumkachel o.i.d.
Het moet wel veilig zijn en energie zuinig natuurlijk.

Een pelletkachel heb ik overwogen, maar is mij veel te duur en te onhandig voor die ruimte.
De afmetingen zijn ongeveer lxbxh 350cmx210cmx210cm.

Als iemand hier een goed idee heeft hoor ik het graag.

(Goedkoopst is natuurlijk om de mensen de jas aan te laten houden, maar dat is niet de bedoeling)
Wat is er reeds aan isolatie-maatregelen genomen? Hoe kleiner het warmteverlies naar buiten toe, hoe minder capaciteit voor de warmtebron je nodig gaat hebben.

Bij enkelsteens-schuur misschien een binnenwandje optrekken (gasbeton/gipsbeton blokken) met spouw (en evt. ook spouwmuurisolatie), en natuurlijk het dak voorzien van bv. 10cm glaswol/rockwool/isover unipan, gaat al de goede kant op.
Voordeel: in de zomer is de salon/schuur ook langer koel door de isolatiemaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:41:

Even afwachten....
Klopt. Greenchoice gaat bij vaste klanten gratis panelen plaatsen, mits je voor 15 jaar de stroom bij ze afneemt, voor een vaste prijs. Tenminste, dit is wat ik ervan begrepen heb.. :) Ze zijn in gesprek met International Solar en uhm.. nog een grote partij.

[ Voor 12% gewijzigd door SunshineCompany op 24-12-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master30 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:24:
In de toekomst meer.
...
Allereerst kijken wat je met isolatie kunt bereiken, dat levert 100% comfort op en is op korte termijn terugverdiend. In de winter, maar ook in de zomer, dus 3-dubbelvoordeel!

Daarnaast kunnen de meeste airco's niet meer verwarmen als de buitentemperatuur onder de 5 graden Celcius komt, dus kun je net zo goed (of beter zelfs) bij vorst een extra (electrische) kachel inzetten.
Een gas/gevelkachel is andere goede optie zonder al te veel ingrijpende ingrepen, behalve de aanleg van een gasleiding dan en een rookgas afvoer.
Kijk ook eens (het gaat maar om een paar weken in het jaar?) naar mobiele oplossingen die ze bijvoorbeeld in een camper gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:33:
http://www.temis.nl/airpo...2/no2total20101223_r9.png
al je 50 punten normaal, omdat ze allemaal onder een deken van fossiele damp hangen,
groter dan die van china.
het grotere plaatje, laat een ander beeld zien.
Dan kunnen we het er in ieder geval op houden dat de onderste luchtlagen, de luchtlagen waarin wij leven, nu redelijk schoon zijn. Dat wordt wat anders als straks weer voor tonnen aan vuurwerk afgeschoten gaat worden, dan zal er weer flinke smog-vorming zijn, vooral als er weinig wind is.

Wat anders, ik krijg soms de vraag waarom het hebben van eigen zonnepanelen milieutechnisch nu zoveel beter is dan het afnemen van groene energie. Ik kan dan wel wat brabbelen over bewustwording en problemen rondom certificering van duurzame energie etc, maar echt concrete argumenten heb ik niet. Iemand die hier een poging toe wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Joba schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:34:
[...]

Wat anders, ik krijg soms de vraag waarom het hebben van eigen zonnepanelen milieutechnisch nu zoveel beter is dan het afnemen van groene energie. Ik kan dan wel wat brabbelen over bewustwording en problemen rondom certificering van duurzame energie etc, maar echt concrete argumenten heb ik niet. Iemand die hier een poging toe wil doen?
Alles wat je opbrengt en meteen verbruikt heeft geen transportenergie gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Roamor schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:53:
[...]

Alles wat je opbrengt en meteen verbruikt heeft geen transportenergie gekost.
Geldig argument, 1 tot 2% verlies. Maar dat is wel weer een economisch argument. Milieutechnisch kom ik vooral uit op het feit dat je nog wel wat kan opmerken op de energiemix voor groenestroom. Hoe groen is bijvoorbeeld het (bij)stoken van biomassa? Deze site geeft wel een aardig inzicht:
http://www.groenestroomjagraag.nl/stroometiket

[ Voor 6% gewijzigd door Joba op 24-12-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Joba schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 17:16:
[...]

Geldig argument, 1 tot 2% verlies. Maar dat is wel weer een economisch argument. Milieutechnisch kom ik vooral op dat je nog wel wat kan opmerken op de energiemix voor groenestroom. Deze site geeft wel een aardig inzicht:
http://www.groenestroomjagraag.nl/stroometiket
Dat rijtje "Zon" is best triest....

Maar om verder op je punt in te gaan; van de eigen zonnepanelen weet je tenminste zeker dat ze groene energie opwekken. Van energiebedrijven moet je maar hopen dat hun definitie van 'groen' overeenkomt met de jouwe.

En ja, het produceren van PV belast ook het milieu, maar als je het nu niet doet, zul je over 100 jaar geen keus meer hebben. We moeten nu eenmaal even door die 'zure' appel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:04:
[...]

Zit ook een vastrecht in... dacht ik zo... en dan gecombineerd met een ''gemiddeld'' verbruik van 3350 kwh.
Samengevat..... nietszeggend!
... en blijvend leugenachtig bovendien. Ongeschikt voor uitgangspunt enige relevante waarde voor tvt berekeningen: de variabele, niet door vastrechten en ander gespuis verziekte kilowattuur prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Nu online
Beste heren en dames.
Van deze kant nog een aardige bespaar tip .
Zo meteen bij het kerstmaal kook het eten niet ,maar kleed het leuk aan
Zoals hier de wortel .. een klein vlakje er af voor de nagel..daarop doet U wat wit spul uit de tube van dr Oetker (spul in 4 kleuren tubes met welke je op de taart kan schrijven )(eetbaar).
Op de andere zijde van de wortel wat rood spul uit de rode tube.

En de verbeelding doet de rest ….. de vinger

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/24/1293196675-930.jpg

Zeg nu zelf ….Dit staat toch prachtig tijdens de gourmet

1 ) U bespaart de energie om het eten te koken.
2 ) U heeft niet de veestapel aan getast.
3 ) Eindelijk geen kalkoen voor sommige onder ons.
4 ) U heeft wat leuks te bespreken onder het eten.
5 ) Verder op in de week kunt u opscheppen.. “het was zo lekker dat we de vingers eerst hebben afgelikt en toen hebben op gegeten ”.
6 ) Kinderen zullen zich zeker wel vermaken.
7 ) U zult wat minder lucht vervuiling produceren zodat de kaarten in eerdere posting meer oranje gekleurd worden.
8 ) Mocht U voor het Koningshuis zijn, dan zult U de volgende dag op de w.c er nog met vreugde aan herinnerd worden .
9 ) Mocht U tegen het Koningshuis zijn dan heeft u er de volgende dag er letterlijk sch….t aan.

Natuurlijk is er ook EEN nadeel.. kinderen zullen het gedrag van hun ouders kopiëren.
En overal vingers vandaan weten te halen( dus niet al te diep slapen..messen en kettingzagen goed opruimen).

Bij deze wens ik U een paar prettige dagen.

Mvg familie Hand ,Pink ,Ring , ,Wijs en Duim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
X21r schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:33:
Beste heren en dames.
Van deze kant nog een aardige bespaar tip .
Zo meteen bij het kerstmaal kook het eten niet ,maar kleed het leuk aan
Zoals hier de wortel .. een klein vlakje er af voor de nagel..daarop doet U wat wit spul uit de tube van dr Oetker (spul in 4 kleuren tubes met welke je op de taart kan schrijven )(eetbaar).
Op de andere zijde van de wortel wat rood spul uit de rode tube.

En de verbeelding doet de rest ….. de vinger

[afbeelding]

Zeg nu zelf ….Dit staat toch prachtig tijdens de gourmet

1 ) U bespaart de energie om het eten te koken.
2 ) U heeft niet de veestapel aan getast.
3 ) Eindelijk geen kalkoen voor sommige onder ons.
4 ) U heeft wat leuks te bespreken onder het eten.
5 ) Verder op in de week kunt u opscheppen.. “het was zo lekker dat we de vingers eerst hebben afgelikt en toen hebben op gegeten ”.
6 ) Kinderen zullen zich zeker wel vermaken.
7 ) U zult wat minder lucht vervuiling produceren zodat de kaarten in eerdere posting meer oranje gekleurd worden.
8 ) Mocht U voor het Koningshuis zijn, dan zult U de volgende dag op de w.c er nog met vreugde aan herinnerd worden .
9 ) Mocht U tegen het Koningshuis zijn dan heeft u er de volgende dag er letterlijk sch….t aan.

Natuurlijk is er ook EEN nadeel.. kinderen zullen het gedrag van hun ouders kopiëren.
En overal vingers vandaan weten te halen( dus niet al te diep slapen..messen en kettingzagen goed opruimen).

Bij deze wens ik U een paar prettige dagen.

Mvg familie Hand ,Pink ,Ring , ,Wijs en Duim
_/-\o_

Kalkoen? Wat is dat?

Ik ga eten, veggie natuurlijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:56:
[...]

_/-\o_

Kalkoen? Wat is dat?

Ik ga eten, veggie natuurlijk... ;)
Kerst ? Wat is dat?
Gewoon lekker weekend en ingesneeuwd zijn: heeeeerlijk ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
NielsTn schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:39:
[...]

Wat is er reeds aan isolatie-maatregelen genomen? Hoe kleiner het warmteverlies naar buiten toe, hoe minder capaciteit voor de warmtebron je nodig gaat hebben.

Bij enkelsteens-schuur misschien een binnenwandje optrekken (gasbeton/gipsbeton blokken) met spouw (en evt. ook spouwmuurisolatie), en natuurlijk het dak voorzien van bv. 10cm glaswol/rockwool/isover unipan, gaat al de goede kant op.
Voordeel: in de zomer is de salon/schuur ook langer koel door de isolatiemaatregelen.
Heb destijds een voorzetwandje gemaakt met panlatten op de muur, met piepschuim platen gevuld en van die noppenfolie (Tonzon kende ik helaas nog niet) hierover en toen weer extra panlatten en hier zitten gipsplaten aan geschroefd.
Het plafond is met glaswol geïsoleerd.
De schuur is van 1950, de vloer is zo koud op het zand gestort.
Hierover heb ik tegels gedaan.
Er zitten 2 kleine ramen in met enkelglas en een schuurdeur, ook met enkelglas

Ja ik weet het de isolatie is niet perfect,

Maar goed het is nu eenmaal zo en voorlopig kom ik niet aan verbouwen toe.

Ik heb nog wel een 3kw werkplaats kachel, die zou ik voor de ergste koude kunnen inzetten,
Maar dan krijg ik gewoon tranen in de ogen als ik zie hoe snel mijn meter gaat draaien :'(

Maar ik vroeg mij dus af of een zibro kachel niet voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:25:
[...]

Allereerst kijken wat je met isolatie kunt bereiken, dat levert 100% comfort op en is op korte termijn terugverdiend. In de winter, maar ook in de zomer, dus 3-dubbelvoordeel!

Daarnaast kunnen de meeste airco's niet meer verwarmen als de buitentemperatuur onder de 5 graden Celcius komt, dus kun je net zo goed (of beter zelfs) bij vorst een extra (electrische) kachel inzetten.
Een gas/gevelkachel is andere goede optie zonder al te veel ingrijpende ingrepen, behalve de aanleg van een gasleiding dan en een rookgas afvoer.
Kijk ook eens (het gaat maar om een paar weken in het jaar?) naar mobiele oplossingen die ze bijvoorbeeld in een camper gebruiken.
ja paar weken dat de airco het moeilijk heeft, ik dacht zelf dat het makkelijkste/ voordeliger is om een zibro/ petroleum kacheltje erbij te plaatsen, ipv een electrisch kacheltje.
al hoewel ik al een werkplaats kacheltje heb dus van 3,3kw en die ander nog moet kopen.
Maar het gaat me er ook een beetje om de kw meterstand zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat dacht je van een ethanol haard?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 20 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.