Bij de terugverdientijd van zonnepanelen is het maar net de vraag waar je van uit gaat.
Maar hieronder laat ik zien dat het, ook als je alleen van financiele voordelen uitgaat, een uitstekende investering is.
Ik heb (op basis van mijn facturen van Nuon over de periode 1999 t/m 2009) berekend dat de all-in (prijs per kWh inclusief vastrecht) electriciteitsprijs over die periode met gemiddeld 11% per jaar is gestegen.
De grootste stijging is in de laatste jaren opgetreden sinds onze overheid daar een nieuwe melkkoe heeft ontdekt.
Gezien de toenemende schaarste van fossiele brandstoffen en de wens van onze overheid om de belastingen meer te 'vergroenen' verwacht ik dat de prijsstijging de komende jaren minstens 10% per jaar zal zijn.
Dat is inclusief inflatie.
Als ik uit ga van een huidige prijs per kWh exclusief vastrecht van 0,25 euro en een prijsstijging van 10% per jaar betekent dat over 25 jaar een prijs van 2,46 euro per kWh. Bijna 10x zo duur dus.
Dat lijkt erg veel maar 50 jaar geleden kostte een gemiddeld huis maar 2400 euro (uit overlevering) en nu ongeveer 250.000 euro. Dat is ook 10% per jaar.
Opbrengsten in de toekomst zijn minder waard dan opbrengsten nu dus die moet je verminderen met de cumulatieve rente. Stel je hebt nu 1 euro en je zet die op de bank tegen 4% rente dan heb je over 25 jaar een stuk meer.
Daarom is die euro nu meer waard dan die uit de toekomst.
Zoals hier al eerder werd betoogd zit in de rente de inflatie al inbegrepen (rente is inflatie-compensatie + een vergoeding (winst) voor de uitlener). Dus we hoeven de prijsstijging niet apart te corrigeren voor inflatie.
De prestatie van zonnepanelen neemt af naarmate ze ouder worden maar de resultaten met kristallijne (cSi) panelen zijn erg goed tot nog toe. Ik ga uit van een afname van 0,25% per jaar.
Er is geen reden om aan te nemen dat die panelen er na 25 jaar ineens mee ophouden daarom ga ik er van uit dat ze het daarna nog zeker 15 jaar volhouden.
Met deze afname daalt de opbrengst in 25 jaar van 0,85kWh/Wp naar 0,8kWh/Wp. Nog steeds een prima waarde.
Helaas moet je wel elke 10 jaar je omvormers vervangen dus dat zijn terugkerende kosten van ongeveer 0,50 euro/Wp elke 10 jaar dus 0,05euro/Wp/jaar. Neem ik niet mee in de berekening (valt binnen de nauwkeurigheid van de schattingen en aannames).
Ik ga er van uit dat we de panelen na 25 jaar nog 15 jaar laten liggen (als je genoeg hebt aan de opbrengst).
Nieuwe panelen en het vervangen zelf kosten extra geld.
Nu kunnen we bepalen wat die panelen na 25 jaar nog waard zijn.
1Wp levert dan 0,8kWh per jaar a 2,46 = 1,968 euro (als we die nog maar hebben tegen die tijd

).
De netto contante waarde (de waarde nu) daarvan is met 4% rente: 0,74 euro.
Op de beurs wordt een aandeel gemiddeld gewaardeerd op 15x de winst.
Met die maatstaf is die 1Wp dan nog 11 euro waard. Op dezelfde basis is die 1Wp nu 3,18 euro waard.
Oftewel ze nemen in waarde toe in plaats van af

. Hoezo terugverdientijd?
Nu zullen tegen die tijd nieuwe panelen wel een stuk goedkoper zijn en moet je daar mee vergelijken.
Niemand gaat jou 11 euro betalen als je ze ook voor 1 euro kunt kopen.
Maar dan nog zijn die panelen tegen die tijd nog een redelijk bedrag waard en dat maakt heel veel uit in de berekening van de tvt.
Gezien het grote verschil tussen de kostprijs van panelen en de waarde van de opbrengsten verwacht ik dat daar tegen die tijd wel een belasting op geheven zal worden....
Zonnepanelen zijn dus behalve goed voor het milieu een prima investering en een goede manier om je in te dekken tegen toekomstige electricteitsprijs stijgingen!!