Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.702 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken: vannacht toen ik naar bed wilde gaan kon ik tijdens het tandenpoetsen niet laten om even aan een paar plankjes van dat schuine plafond te trekken...
Ten eerste: wat een prutszooi kwam daar achterweg
Ten tweede: wat een koude vochtige schimmelzooi was het daar

Ik heb vanmorgen een plaat op maat gemaakt en erin geprutst, de kleine stukjes onder en boven de gording had ik nog wat passend restmateriaal van (snijafval van 120x20cm, was 18cm nodig). Nu dus het plafond er weer inknutselen, best nog wat werk :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Speksteenkachel schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:31:
Zo werkt het principe van een grote speksteenkachel of finoven ook.
Stop je met stoken dan kunnen ze tot wel 24uur nog warmte afgeven.
Het nadeel van radiatoren is dan ook dat ze totaal geen warmte-opslag hebben.
Je kunt ook zeggen: Het voordeel van radiatoren is dan ook dat ze totaal geen warmte-opslag hebben.

Het hangt allemaal af van je gebruik. Als ik alleen 's ochtends en 's avonds kort thuis ben, dan is het beter om de boel met radiatoren even warm te stoken dan dat ik een enorme warmte-opslag moet vullen voordat ik er profijt van heb. Ben je het grootste deel van de week thuis, dan kun je met zo'n warmte-opslag juist een stuk efficienter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:59
In Den Haag schijnt inmiddels een lekker zonnetje, dus ik denk het dak op mijn zonnepanelen sneeuwvrij te maken.. Niet dus.Het resultaat van een goed geisoleerd dak is dus ook dat op mijn dak ongeveer twee keer zoveel sneeuw ligt als bij de buren :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarstraks weer even het garagedak opgegaan om de panelen sneeuwvrij te maken.
Grappig om de theorie in de praktijk te zien werken: eerst schoonvegen van 2 panelen van 1 string (van 3 panelen), vervolgens eerst panelen van een andere string sneeuwvrij maken en daarna pas het 3e paneel van de eerste string: daar veegde ik het toen zo vanaf omdat het van onderen af al aan het dooien was vanwege de stroom die de eerste 2 panelen er al doorheen probeerden te persen (dus warmte vanwege de weerstand van het nog bedekte paneel). En dat terwijl op de panelen waar ik mee begon het veel meer moeite kostte omdat de sneeuw daar echt nog op gevroren zat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daarnet een ongelofelijke priegelklus gedaan. Ik heb de lat bij de schuifpui verwijderd en met heel veel pijn en moeite buisisolatie rond de buizen heen geprutst.

Maar het is gelukt. 2x2 meter cv-leiding voorzien van isolatie, hopelijk minder uitstraling richting de buitenkant en een paar m3 gasbesparing per jaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
flitspaal.nl schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:37:
Daarnet een ongelofelijke priegelklus gedaan. Ik heb de lat bij de schuifpui verwijderd en met heel veel pijn en moeite buisisolatie rond de buizen heen geprutst.

Maar het is gelukt. 2x2 meter cv-leiding voorzien van isolatie, hopelijk minder uitstraling richting de buitenkant en een paar m3 gasbesparing per jaar.
ook nog afgevuld met isover of ander materiaal? of alleen de foam isolatiemantel geplaatst?

...niet dat ik je op ideeen wil brengen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vanmorgen dus het plafond in de douche eruitgesloopt, zit er nu weer helemaal in. Afgezonderd van wat schroeven en spijkers die in ex-schroefgaten zitten zie je eigenlijk niet dat het eruit is geweest. Shit wat een gedoe zeg, heb het nu eerst wel gehad.
Nu hopen dat de warmte een beetje in de douche blijft hangen. Zolder moet nog, die doe ik komende week. Daarna de rest van de overloop en de voorste slaapkamer met dakkapel. Ik denk alleen niet dat ik voldoende platen heb, maar dat zien we ook wel, ik heb er nog 14, daarmee moet ik nog een zolder, een slaapkamer en een halve overloop doen, ik had er 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:40:
[...]

ook nog afgevuld met isover of ander materiaal? of alleen de foam isolatiemantel geplaatst?

...niet dat ik je op ideeen wil brengen ;)
Met die isolatie rond de leidingen zit die ruimte praktisch helemaal vol :).

Daarnet nog wat rotklusjes gedaan. katteluik is weer voorzien van radiatorfolie, tevens het luikje zelf gemod. Het tocht nu stukken minder! Er zat een beweegbaar stukje plastic op waaraan je kan zien in welke richting de laatste kat is gegaan.

Langs dat stukje plastic kwam behoorlijk wat lucht langs, ding eraf gesloopt en netjes dichtgemaakt. Nu stukken minder tocht.

Ook aan de voorkant een aantal kieren gekit bij de schuifpui, daar kwam nog redelijk wat koude lucht langs. Nu niet meer :)

Edit

En de eerste dag in lange tijd dat de zonnepanelen helemaal NIETS hebben geproduceerd. 3 van de 4 omvormers hebben niet eens de moeite genomen om wakker te worden vandaag. Alleen de Solarmax heeft een poging gewaagd.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 18-12-2010 16:22 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
flitspaal.nl schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:08:
[...]

En de eerste dag in lange tijd dat de zonnepanelen helemaal NIETS hebben geproduceerd. 3 van de 4 omvormers hebben niet eens de moeite genomen om wakker te worden vandaag. Alleen de Solarmax heeft een poging gewaagd.
Hier ook helemaal niets opgeleverd, heb nog wel een poging gewaagd om er wat sneeuw vanaf te vegen maar zat deels vastgevroren, dat poets je er met de bezem niet af.

Er wordt nog veel meer sneeuw voorspelt, als dat zo doorgaat ben ik half januari pas weer aan het leveren...

Het is hier nu wel helemaal opgeklaart en vriest al aardig zo zonder wolkendekje; -4.1

De kachel staat de hele dag zo'n beetje zachtjes te zoemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kachel staat hier de hele dag al op 16 graden continu. Gisteravond vergeten terug te zetten op automatisch toen ik thuiskwam, vind het eigenlijk wel best zo. Heb de hele dag lopen klussen, dan is 19,5-20 graden gewoon extreem onprettig. Afgelopen donderdag kwam ik beneden na het isoleren van de slaapkamer en overloop, had de kachel het ondertussen opgestookt naar 20 graden. Wat een warmte als je net bezig bent geweest :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:20

WouterB

3680 Wp

In het kader van de aankomende verbouwing, iemand nog tips voor een goede glaszetter die ook wat kozijnen kan herstellen en een dakkapel kan plaatsen in de regio Utrecht? (Ik heb wel een voorkeur voor een lokaal bedrijf)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wie heeft vandaag z'n zonnepanelen wel schoongemaakt? Ik niet, was niet op 't kantoor. Maar 1,5 kWh opgewekt met 13940 Wp. Da's niet zo mooi natuurlijk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 19:46

NoUser

For Real ?

flitspaal.nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:11:
Er viel me wat op in mijn jaarcijfers. Sinds 2006 loopt voor het meetstation Lelystad het aantal graaddagen gestaag op, en dus is de gemiddelde jaartemperatuur ook elke keer lager. Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, of winter in dit geval, maar toch.

Kan het zijn dat door klimaatveranderingen de gemiddelde temperatuur in Nederland naar beneden gaat?
Het is maar welk jaar je als referentie neemt, tov van 1996 is het fors gedaald
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/18/1292678963-780.png

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

1996 was dus gewoon een uitschieter, en het aantal graaddagen is dus redelijk stabiel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:38
SunshineCompany schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:11:
Wie heeft vandaag z'n zonnepanelen wel schoongemaakt? Ik niet, was niet op 't kantoor. Maar 1,5 kWh opgewekt met 13940 Wp. Da's niet zo mooi natuurlijk.
Ikke! Alleen is hier de teller bij 3kWh (5 kWp) blijven steken, toen de panelen grotendeels schoon waren kwam er wat bewolking. Het schoonmaken ging trouwens wel makkelijk, met een lange steel en een borstel gleed de sneeuw zo van het dak in mijn nek..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

asvogel schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:51:
[...]
Je kunt ook zeggen: Het voordeel van radiatoren is dan ook dat ze totaal geen warmte-opslag hebben.
Dat is natuurlijk geen voordeel want je moet op die manier constant blijven stoken
Het hangt allemaal af van je gebruik. Als ik alleen 's ochtends en 's avonds kort thuis ben, dan is het beter om de boel met radiatoren even warm te stoken dan dat ik een enorme warmte-opslag moet vullen voordat ik er profijt van heb.
:?
Met een kachel van voldoende massa volstaat 1 stookbeurt per 24 uur.
In jouw geval 's avonds 3 uur stoken en 's morgens als je wakker wordt heb je een nog steeds een warm huis en als je 's avonds thuis komt is het nog warm.
Die "enorme" warmte opslag hoef je dan natuurlijk niet helemaal meer te vullen omdat die dan nog gedeeltelijk opgeladen is van de vorige dag.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Speksteenkachel schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 20:14:
Dat is natuurlijk geen voordeel want je moet op die manier constant blijven stoken
Nee, want als ik er niet ben hoef ik ook niet te stoken. Of beter gezegd, warmte over te dragen aan de buitenlucht.
:?
Met een kachel van voldoende massa volstaat 1 stookbeurt per 24 uur.
In jouw geval 's avonds 3 uur stoken en 's morgens als je wakker wordt heb je een nog steeds een warm huis en als je 's avonds thuis komt is het nog warm.
Die "enorme" warmte opslag hoef je dan natuurlijk niet helemaal meer te vullen omdat die dan nog gedeeltelijk opgeladen is van de vorige dag.
Nee, maar ik heb dan wel energie verbruikt voor een hele dag i.p.v. dat ik maar 2 keer kort energie verbruik. Er stroomt meer warmte mijn huis uit als dat op 20 graden wordt verwarmd dan wanneer dat op 15 graden is.

Voorbeeld: Stel ik stook een grote boiler met hout heet. Vervolgens ben ik alleen 's ochtend even thuis en 's avonds. Dan kan ik de boiler isoleren en met radiatoren aangesloten op die boiler mijn huis alleen tijdens die uren verwarmen. Als ik die boiler ingeisoleerd midden in mijn woonkamer zet, dan is het huis ook warm, maar wel de hele dag. Uiteindelijk zal ik op die laatste manier meer energie verbruiken, simpelweg omdat ik de hele dag energie aan de boiler onttrek i.p.v. alleen op de momenten dat ik het nodig heb. De ongeisoleerde boiler midden in de kamer zal aan het eind van de dag dan ook kouder zijn dan wanneer ik met radiatoren alleen op de momenten verwarm dat ik de warmte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

asvogel schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 20:43:
[...]
Nee, want als ik er niet ben hoef ik ook niet te stoken. Of beter gezegd, warmte over te dragen aan de buitenlucht.
Nee maar als je er wel bent moet je 2x zo hard stoken om je woning weer op temperatuur te krijgen daar zit 'm de crux.
Zoals je zelf al aangeeft 's ochtends moet wederom de gaskraan opengedraaid worden.

Warmte afgifte door een grote boiler in je woonkamer kun je natuurlijk niet vergelijken met warmte afgifte door een massakachel want deze geeft de warmte veel gelijkmatiger af.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-12-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
wmeester schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:35:
[...]

Hier ook helemaal niets opgeleverd, heb nog wel een poging gewaagd om er wat sneeuw vanaf te vegen maar zat deels vastgevroren, dat poets je er met de bezem niet af.

Er wordt nog veel meer sneeuw voorspelt, als dat zo doorgaat ben ik half januari pas weer aan het leveren...

Het is hier nu wel helemaal opgeklaart en vriest al aardig zo zonder wolkendekje; -4.1

De kachel staat de hele dag zo'n beetje zachtjes te zoemen....
Vandaag 15 kilometer door de sneeuw gebanjerd en e.e.a. aan zonne-energiesytemen onder het witte spul tegengekomen. Deze bewoners hadden wat geprobeerd maar kwamen niet hoog genoeg vanaf de begane grond. Ik raad ook al te acrobatische toeren streng af, in Duitsland zijn er doden gevallen bij levensgevaarlijke sneeuw op PV-systemen reinigingswerkzaamheden op schuine daken...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF2778.jpg

Meer foto's via deze link op mijn "PV en sneeuw" pagina. O.a. op zelfde dak een vet vacuümbuis systeem met 75 buizen...

Ik ga in de winter het dak niet op, en probeer ik sowieso hier zoveel mogelijk te vermijden. Laat maar lekker staan zo, in december wekken de langjarig gemonitorde modules slechts 2% van de hele jaaropbrengst op, en dat voor de hele maand. Nogal zinloos dus, tenzij je 31 dagen volle zon hebt. Trek uw eigen conclusies.

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 18-12-2010 22:07 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Speksteenkachel schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 20:56:
Nee maar als je er wel bent moet je 2x zo hard stoken om je woning weer op temperatuur te krijgen daar zit 'm de crux.
Zoals je zelf al aangeeft 's ochtends moet wederom de gaskraan opengedraaid worden.
Warmte afgifte door een grote boiler in je woonkamer kun je natuurlijk niet vergelijken met warmte afgifte door een massakachel want deze geeft de warmte veel gelijkmatiger af.
Ik geloof niet dat ik je duidelijk kan maken wat ik bedoel. Het gaat niet om de massakachel, het gaat om de radiator. Jij stelde dat die als nadeel heeft dat die weinig massa heeft. Als je 'm wilt gebruiken als substituut voor een speksteenkachel, dan heb je gelijk. Maar in sommige andere gevallen is het voordelig dat hij weinig massa heeft. Hij warmt namelijk wel snel op.

Als jij me kunt voorrekenen dat het snel opwarmen in het door mij genoemde geval (of bijv. in het geval van een matig geisoleerd huis met een (goed functionerende) conventionele CV-installatie met radiatoren) geen voordeel is, dan neem ik natuurlijk mijn woorden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:55

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hartelijk dank namens de kritische PV-community (ik neem die dankzegging even op me, gaarne melden als u daar niet achter staat...).

Helikopterview op mijn site... ;)

fscd:

Katherina Reiche (CDU, Duitse Bondsdag) in speech:
Wir rechnen damit, dass in diesem Jahr Photovoltaikanlagen mit einer Leistung von bis zu 8.500 Megawatt. installiert werden.
Op Duurzame Energie Thuis site werd recent studie aangehaald van SEMI (silicium branche, begonnen met computerchips) dat er slechts 7,2 GWp neergezet zou zijn/worden in 2010. Ik zou zeggen: houdt uw adem in als een conservatieve politica al met het hierboven geciteerde getal komt...

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2010 02:01 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Operatie buizen isoleren bij de schuifpui is zo goed als geslaagd. Er zijn nog twee plekjes waar de sneeuw aan de buitenkant is gesmolten. Die twee plekken komen overeen met de twee plekken waar ik de meeste moeite moest doen om de isolatie eromheen te krijgen. Dat zit dus daar denk ik niet helemaal lekker.

Misschien kan ik beter de buisisolatie eruit halen en daarna de hele strook vullen met of EPS parels en anders met PUR schuim. Dan komt het helemaal rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik denk toch niet dat de oorlog wordt gewonnen op deze manier (hoewel het best therapeutisch kan zijn om dingen van je af te schrijven). Maar als je wat wilt veranderen dan werkt op hoofdlijnen kritiek leveren naar mijn mening vaak beter. En zeker met onjuiste informatie wordt het lastig:
"Als zonnepanelen meer stroom produceren dan op dat moment wordt gebruikt, kunnen ze stroom leveren aan het elektriciteitsnet."
Dit is juist, hoewel dit zoals ik beschreef in mijn commentaar op het 'zij-artikeltje' alleen geldt voor installaties zonder SDE. Installaties met SDE leveren altijd aan het net, onafhankelijk van hoeveel er in de woning verbruikt wordt.
Ook bij een installatie met SDE is of er aan het net geleverd wordt afhankelijk van het stroomgebruik van de woning. Alleen administratief is dit gescheiden. De opbrengst van de installatie wordt gemeten (los van het verbruik van de woning), terwijl in andere gevallen het netto verbruik van installatie+woning wordt gemeten.

Belangrijker: Zo'n technisch onderscheid is totaal niet interessant voor de meeste consumenten. Dat de CB dat onderscheid dan ook niet maakt lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
asvogel schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:53:
Ik denk toch niet dat de oorlog wordt gewonnen op deze manier (hoewel het best therapeutisch kan zijn om dingen van je af te schrijven). Maar als je wat wilt veranderen dan werkt op hoofdlijnen kritiek leveren naar mijn mening vaak beter.
Ik begrijp dat de consumentenbond niet een enorm artikel met alle technische en administratieve details kan (of beter: wil) plaatsen. Maar als ze dan een versimpeld artikel plaatsen, laat ze dan wel de juiste informatie als basis nemen.
En zeker met onjuiste informatie wordt het lastig:

[...]

Ook bij een installatie met SDE is of er aan het net geleverd wordt afhankelijk van het stroomgebruik van de woning. Alleen administratief is dit gescheiden. De opbrengst van de installatie wordt gemeten (los van het verbruik van de woning), terwijl in andere gevallen het netto verbruik van installatie+woning wordt gemeten.

Belangrijker: Zo'n technisch onderscheid is totaal niet interessant voor de meeste consumenten. Dat de CB dat onderscheid dan ook niet maakt lijkt me geen probleem.
Dat is helemaal waar en dat heb ik dan ook aangepast.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Laatst online: 26-07 02:33
Bij de terugverdientijd van zonnepanelen is het maar net de vraag waar je van uit gaat.
Maar hieronder laat ik zien dat het, ook als je alleen van financiele voordelen uitgaat, een uitstekende investering is.

Ik heb (op basis van mijn facturen van Nuon over de periode 1999 t/m 2009) berekend dat de all-in (prijs per kWh inclusief vastrecht) electriciteitsprijs over die periode met gemiddeld 11% per jaar is gestegen.
De grootste stijging is in de laatste jaren opgetreden sinds onze overheid daar een nieuwe melkkoe heeft ontdekt.
Gezien de toenemende schaarste van fossiele brandstoffen en de wens van onze overheid om de belastingen meer te 'vergroenen' verwacht ik dat de prijsstijging de komende jaren minstens 10% per jaar zal zijn.
Dat is inclusief inflatie.
Als ik uit ga van een huidige prijs per kWh exclusief vastrecht van 0,25 euro en een prijsstijging van 10% per jaar betekent dat over 25 jaar een prijs van 2,46 euro per kWh. Bijna 10x zo duur dus.
Dat lijkt erg veel maar 50 jaar geleden kostte een gemiddeld huis maar 2400 euro (uit overlevering) en nu ongeveer 250.000 euro. Dat is ook 10% per jaar.

Opbrengsten in de toekomst zijn minder waard dan opbrengsten nu dus die moet je verminderen met de cumulatieve rente. Stel je hebt nu 1 euro en je zet die op de bank tegen 4% rente dan heb je over 25 jaar een stuk meer.
Daarom is die euro nu meer waard dan die uit de toekomst.
Zoals hier al eerder werd betoogd zit in de rente de inflatie al inbegrepen (rente is inflatie-compensatie + een vergoeding (winst) voor de uitlener). Dus we hoeven de prijsstijging niet apart te corrigeren voor inflatie.

De prestatie van zonnepanelen neemt af naarmate ze ouder worden maar de resultaten met kristallijne (cSi) panelen zijn erg goed tot nog toe. Ik ga uit van een afname van 0,25% per jaar.
Er is geen reden om aan te nemen dat die panelen er na 25 jaar ineens mee ophouden daarom ga ik er van uit dat ze het daarna nog zeker 15 jaar volhouden.
Met deze afname daalt de opbrengst in 25 jaar van 0,85kWh/Wp naar 0,8kWh/Wp. Nog steeds een prima waarde.

Helaas moet je wel elke 10 jaar je omvormers vervangen dus dat zijn terugkerende kosten van ongeveer 0,50 euro/Wp elke 10 jaar dus 0,05euro/Wp/jaar. Neem ik niet mee in de berekening (valt binnen de nauwkeurigheid van de schattingen en aannames).

Ik ga er van uit dat we de panelen na 25 jaar nog 15 jaar laten liggen (als je genoeg hebt aan de opbrengst).
Nieuwe panelen en het vervangen zelf kosten extra geld.

Nu kunnen we bepalen wat die panelen na 25 jaar nog waard zijn.
1Wp levert dan 0,8kWh per jaar a 2,46 = 1,968 euro (als we die nog maar hebben tegen die tijd :P ).
De netto contante waarde (de waarde nu) daarvan is met 4% rente: 0,74 euro.
Op de beurs wordt een aandeel gemiddeld gewaardeerd op 15x de winst.
Met die maatstaf is die 1Wp dan nog 11 euro waard. Op dezelfde basis is die 1Wp nu 3,18 euro waard.
Oftewel ze nemen in waarde toe in plaats van af 8) . Hoezo terugverdientijd?

Nu zullen tegen die tijd nieuwe panelen wel een stuk goedkoper zijn en moet je daar mee vergelijken.
Niemand gaat jou 11 euro betalen als je ze ook voor 1 euro kunt kopen.
Maar dan nog zijn die panelen tegen die tijd nog een redelijk bedrag waard en dat maakt heel veel uit in de berekening van de tvt.

Gezien het grote verschil tussen de kostprijs van panelen en de waarde van de opbrengsten verwacht ik dat daar tegen die tijd wel een belasting op geheven zal worden.... :(

Zonnepanelen zijn dus behalve goed voor het milieu een prima investering en een goede manier om je in te dekken tegen toekomstige electricteitsprijs stijgingen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben daarnet, noodgedwongen door rioolproblemen, onder de vloer geweest. De piepschuimplaten zitten perfect vast. Ik moest een stuk onder de vloer doorkruipen en ik heb een aantal stutten moeten weghalen.

Wat me opviel is dat bij een gedeelte er vochtdruppels onder het isolatie hangen. kan dat kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeer goed verhaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ware het niet dat alle vastrechten noch vaste, niet kWh of m3 gerelateerde "teruggaveposten" NIET in tvt berekeningen e.d. horen terug te komen omdat het geen drol uitmaakt of je nu invoedt of niet, en of je nu 100 kWh op jaarbasis verbruikt of 9.999. Je betaalt vastrechten altijd, en dus heb je er nooit voordeel van noch nadeel als je invoedt (of als je niet invoedt).

Derhalve: NIET met 25 eurocent/kWh rekenen. Maar, UITSLUITEND met de variabele (beïnvloedbare) kosten rekenen. Bij Vattenfall/NUON momenteel 21,77 eurocent/kWh incl. BTW en energiebelasting, volgend jaar alweer lager. Bij NL Energie zit je op 18 eurocent/kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:42:
Ik ben daarnet, noodgedwongen door rioolproblemen, onder de vloer geweest. De piepschuimplaten zitten perfect vast. Ik moest een stuk onder de vloer doorkruipen en ik heb een aantal stutten moeten weghalen.

Wat me opviel is dat bij een gedeelte er vochtdruppels onder het isolatie hangen. kan dat kwaad?
Of het erg is, hangt denk ik van de oorzaak af. Piepschuim heeft niet zoveel last van druppels die eraan hangen, dus wat dat betreft is het geen punt. Als de oorzaak is dat de lucht onder de vloer is afgekoeld en daarom is gaan condenseren, dan is dat niet zo erg. Ik denk dat de luchtvochtigheid buiten vrij hoog is. Als die daalt en je ventilatie is in orde, dan zullen die druppels ook weer opdrogen. Als het water van boven komt, dan is het natuurlijk wel een probleem. Als die rioolproblemen nog extra vocht in de kruipruimte brengen, dan speelt dat natuurlijk ook mee.

Ik zou gewoon als het weer aantrekt nog eens even kijken. Vocht op zich is nooit zo'n punt, problemen ontstaan pas als het langdurig kan inwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@ZonnigType
Ik ben begin dit jaar verhuisd en heb nog geen nieuwe afrekening gehad waar ik e.a. op kan baseren.
De 0,25ct/kWh waren mijn variabele kosten in 2009 bij een verbruik van 4500kWh. Voor de all-in kosten kwam ik uit op 0,30ct/kWh.
Dus de hele berekening is gebaseerd op mijn variabele kosten. :)
De prijsstijging die ik heb gehanteerd is wel gebaseerd op de all-in kosten.
Niemand kan met zekerheid de toekomst voorspellen daarom ga ik uit van resultaten uit het verleden, beter heb ik niet... ;)
Alles is relatief en subjectief maar je moet ergens van uit gaan.

De exacte waarde van de variabele kosten maakt niet veel uit voor het punt van het betoog.
Het gaat erom dat de discussie terugverdientijd niet zinvol is maar dat als je toch van financiele uitgangspunten uitgaat (zoals veel mensen) dat het dan een uitstekend idee is om in zonnepanelen te investeren.
Met deze redenering kun je naar de bank als je een lening wil aanvragen... >:)
Omdat dit is zoals ze zelf rekenen ben ik benieuwd wat ze hier tegenin te brengen hebben... :)

Gezien de prijzen die je noemt is het duidelijk tijd om eens rond te kijken naar een andere energieleverancier.. :)

Als ik nieuwe cijfers heb zal ik mijn spreadsheet updaten.

[ Voor 96% gewijzigd door Dutchtraveller op 19-12-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Laatst online: 21-09 05:52
Dutchtraveller schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:38:

....

Zonnepanelen zijn dus behalve goed voor het milieu een prima investering en een goede manier om je in te dekken tegen toekomstige electricteitsprijs stijgingen!!
Leuke manier om er naar te kijken en een goede conclusie. Een vlgs. mij gebruikelijke garantie mbt afname van de performance is 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar. Dat lijkt me een betere aanname. Neem je de kosten van aanleggen van een extra groep en aanleg andere meter ook mee? Hoe zit het eigenlijk met verzekering, of valt (automatisch) dat onder je opstal?
Ik had het idee dat je de stijging van de elektriciteitsprijzen wel erg enthousiast inschatte maar je zit er niet heel veel naast volgens de cijfers van het CBS; ik kom op gemiddeld ruim 8% per jaar sinds 1996.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dutchtraveller schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:55:
@ZonnigType
Ik ben begin dit jaar verhuisd en heb nog geen nieuwe afrekening gehad waar ik e.a. op kan baseren.
De 0,25ct/kWh waren mijn variabele kosten in 2009 bij een verbruik van 4500kWh. Voor de all-in kosten kwam ik uit op 0,30ct/kWh.
Ik heb alle tariefbladen hier liggen vanaf 2005 (van Vattenfall/NUON). Ik ga nooit [blind] uit van getallen op nota's, omdat die aantoonbaar fout kunnen zijn. Alleen als ze voor de volle honderd procent door mij zijn gecontroleerd en in orde bevonden op basis van de snoeiharde gegevens op de tariefbladen van zowel de netbeheerder als van de leverancier, maar die data heb ik al direct aan het begin van het jaar of per juli van de tweede jaarhelft.

All-in prijzen Vattenfall/NUON voor 2009 eerste jaarhelft/2009 tweede jaarhelft/2010 I/2010 II. Vooral daling per 2010 I is spectaculair: 9,4% voor continu tarief (all-in):

continutarief 24,61/24,07/21,80/21,77 ct/kWh
nachtactief tarief dubbel laag 21,65/21,25/19,63/19,59 ct/kWh
nachtactief tarief dubbel hoog 26,75/26,05/23,33/23,29 ct/kWh
avondactief tarief dubbel laag 22,00/21,62/19,90/19,86 ct/kWh
avondactief tarief dubbel hoog 30,04/26,60/23,70/23,66 ct/kWh

Trend all-in continu tarief prijs met eerdere gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Stroomprijs_ontwikkeling_Vattenfall-NUON.gif
Dus de hele berekening is gebaseerd op mijn variabele kosten. :)
De prijsstijging die ik heb gehanteerd is wel gebaseerd op de all-in kosten.
Niemand kan met zekerheid de toekomst voorspellen daarom ga ik uit van resultaten uit het verleden, beter heb ik niet... ;)
Alles is relatief en subjectief maar je moet ergens van uit gaan.
Prima, maar ik zet geen cent op "10% prijsstijging per jaar", mede gezien het verloop van bovenstaande grafiek, en al bij een all-in prijs van een halve Euro per kWh is (hopelijk) al lang de pleuris uitgebroken (let wel: van mij "mag het"), dus ik ga niet uit van "een" kWh prijs van 2,46 Euri over 25 jaar. Ik vind dat zeker gezien de extreem dynamische markt, die per jaar volledig andere trends kan laten zien (prijsverlagingen, vier grootste energie aanbieders bij elektra per 1 januari, ook al zijn ze matig), nogal gewaagd gespeculeer.
De exacte waarde van de variabele kosten maakt niet veel uit voor het punt van het betoog.
Het gaat erom dat de discussie terugverdientijd niet zinvol is maar dat als je toch van financiele uitgangspunten uitgaat (zoals veel mensen) dat het dan een uitstekend idee is om in zonnepanelen te investeren.
Met deze redenering kun je naar de bank als je een lening wil aanvragen... >:)
Ben benieuwd wat ze hier tegenin te brengen hebben... :)
Om talloze andere redenen, en om de fysieke, aangetoonde opbrengsten van mijn eigen antieke shelltjes natuurlijk volledig mee eens, maar kom niet met speculatieve details voor in een verre toekomst, omdat daarvan niets maar dan ook niets vast staat. Het is nu al een goede investering, exact van tevoren berekenen wat het je oplevert is onder de NEEderlandse condities blijvend onmogelijk, tenzij je uitsluitend van de TE VERWACHTEN opbrengsten, de TE VERWACHTEN levensduur, geen calamiteiten, en TE VERWACHTEN omvormer vervangingen (die dingen gaan trouwens steeds goedkoper worden, dus nog "lucratiever"), en als enige zekere variabele de GEDANE investering uitgaat. Dan kun je leuk cijferen. Maar zekerheden heb je nooit. Ook dat moet duidelijk blijven gemaakt. Maar zekerheden hebben we vrijwel nergens meer, dus dat is verder geen enkel probleem dunkt me.
Gezien de prijzen die je noemt is het duidelijk tijd om eens rond te kijken naar een andere energieleverancier.. :)
Je weet de voorkeur van de meesten op dit forum. Geeft standaard korting op de grijze variabele tarieven van (foutief benoemd) "de regioleverancier". Een kwart eurocent/kWh, als je zonnestroom opwekker bent en dat als zodanig gedocumenteerd aantoont, een halve eurocent/kWh incl. BTW. Als je nog maar weinig restverbruik (na salderen) overhebt op jaarbasis, zit je dan dus snor. En ze doen leuke groene dingen, alleen moeten ze nog helderder worden met de vastrecht berekeningen (heb alweer correspondentie lopen n.a.v. laatste jaarnota, de derde maal op rij).
Als ik nieuwe cijfers heb zal ik mijn spreadsheet updaten.
Cijfer ze. Je krijgt binnenkort nog mail [ander onderwerp].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je betaalt vastrechten altijd
niet ik, maar nog wat extra paneeltjes betalen nu het vastrecht,
zo kan dat dus ook. de gasrekening betalen de paneeltjes ook, nieuwe omvormers betalen de paneltjes ook.
budget en milieu neutraal noem ik dat.

wat ik erg mis bij de consumentebond is de eenvoudige stelpost : wat niets doen met zich meebrengt.
oversteken met je ogen dicht zeg maar....
het verdampen van geld voor energie, met een spaarekening ernaast, is een leuke berekening.
je hebt niets over, en je houd ook niets over (een mooi paneeltje bijvoorbeeld)
verder is het natuurlijk zo dat van elke 100 euro netto er veel brutoloon word vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
MalleEppie71 schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:27:
[...]
Ik had het idee dat je de stijging van de elektriciteitsprijzen wel erg enthousiast inschatte maar je zit er niet heel veel naast volgens de cijfers van het CBS; ik kom op gemiddeld ruim 8% per jaar sinds 1996.
Klik op hoofdje "Elektriciteit" daar en wat zie je dan:
Elektriciteit

Tarief is opgebouwd uit de kostencomponenten netwerkkosten, levering,
en transport.
Tarief is exclusief Btw en exclusief teruggave energiebelasting.
Dus wel alle niet geoormerkte vastrechten er in pleuren. Maar vanwege de absurde explosie van die vastrechten door invoering capaciteitstarief per 1 januari 2010, en het desondanks NIET in die "tarieven" opnemen van de ook daardoor explosief verhoogde post teruggave energiebelasting, liegt ook het CBS wat het gedrukt staat over de werkelijke, ter zake doende tariefcomponenten trends. En zegt het geen drol over de waarde bij terugleveraars, waarvoor uitsluitend de variabele kosten zullen tellen (als je teeveeteetje zou willen gaan doen)...

Ergo, ook de door collegae gebruikte leugenachtige grafiek van het PBL, die 100 procent is afgeleid van die apert misleidende CBS gegevens, waarin "een prijs van 25 eurocent per kWh" wordt geïllustreerd, waarmee vervolgens voor die belachelijk slecht gedocumenteerde teeveeteetjes wordt gerekend, is een zeer slecht referentiekader wat niet de TVT "waarheid" vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@MalleEppie71
Dit is geen terugverdientijd berekening maar slechts een stukje van het verhaal.
Ik kwam er op omdat ik een percentage wilde bepalen voor de afschrijving en ik probeer de dingen altijd van zoveel mogelijk verschillende kanten te bekijken.

Wat je hier ziet is dat 'waarde' een heel subjectief begrip is.
Wat is de waarde van effecten van vermeden CO2 uitstoot?
De waarde van het levensgeluk of het gebrek eraan van toekomstige generaties?
De lol die je hebt als je de meter ziet terugdraaien?

Je ziet in mijn berekening dat er een waarde van de panelen (over 25 jaar) uitkomt die veel hoger ligt dan de te verwachten prijs tegen die tijd. Dus daar zie je ook al dat waarde geen simpel begrip is.
Misschien is dat het wel voor een financieel iemand. Ik hou me aanbevolen.

Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik mijn spreadsheet uitbreiden.
Dan kan iedereen zijn eigen cijfertjes invullen. Iedereen blij :).

Ik heb zelf nog geen ervarings gegevens dus input over de bijkomende kosten is welkom.
Ik heb nu een vrijwel ongeisoleerd huis uit de jaren 50 dus ik heb een paar andere prioriteiten: eerst isoleren en opknappen en dan komen de panelen. Ik heb buren die ook interesse hebben. Dus wanneer het zo ver is ga ik dit voor meer mensen organiseren.

Je weet wat ze over statistiek zeggen: lies, dammned lies en statistics.
En dat klopt helemaal. De huidige inflatie berekeningen kloppen niet...
De hele (in elk geval ervaren) prijsstijgingen van de gulden naar euro overgang zie je helemaal niet terug...
En er zijn stapels zaken die niet worden meegenomen.
In de US (en het zal hier niet veel anders zijn) rekenen ze bijvoorbeeld als volgt:
als een computer 2x zo snel wordt bij dezelfde prijs dan is die computer voor de inflatie 2x zo goedkoop geworden. Zo komen ze op die mooie lage cijfers uit terwijl je in de energie kosten al een veel hogere stijging ziet.
Bekijk de crashcourse op http://www.chrismartenson.com/ maar eens dan zie je hoe de dingen werkelijk gaan.

Hier in NL net zo. Als de werkeloosheid te hoog oploopt passen we gewoon de definitie aan... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dutchtraveller schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:20:
Hier in NL net zo. Als de werkeloosheid te hoog oploopt passen we gewoon de definitie aan... :(
Als "duurzaam" niet meer "in" is (of het maar niet opschiet), dan noemen we het opeens "hernieuwbaar", en dan is het blijkbaar opeens weer "goed"...

:X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tet de tet,
sil, wat is dit ?
dat is de energierekening ?
maar waarom is ie zo laag ?
omdat ik gewoon wel saldeer onder 0 voor 26 cent.
tet de tet, in 2010.
mag ik weer in 2011 ?
http://van.wijk.net/pvt/gc2010.jpg
tet de tet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:44:
tet de tet,
sil, wat is dit ?
dat is de energierekening ?
maar waarom is ie zo laag ?
omdat ik gewoon wel saldeer onder 0 voor 26 cent.
tet de tet, in 2010.
mag ik weer in 2011 ?
http://van.wijk.net/pvt/gc2010.jpg
tet de tet
hmm... what happened to Natas? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@Zonnigtype

Prachtige grafiek. Ik zie dat ik mijn prijs precies op de top heb vastgezet...

Ik ben het helemaal met je eens dat je niks met zekerheid kunt zeggen over de toekomst.
Maar je kunt altijd aannames maken :D Dan heb je toch wat te rekenen.. :)

En als je mensen over streep wil trekken dan helpen dit soort berekeningen wel.
We moeten ook tegengas geven tegen prutswerk zoals van de Consumentenbond.
Zoals door diverse mensen van dit forum ook al gedaan is.
Ik reik gewoon wat extra munitie aan >:)

Maar we bereiken toch vooral de mensen die al bekeerd zijn vrees ik... ;)
We zouden met een paar mensen samen een flink stuk in diverse kranten kunnen schrijven.
Support voor deze ontwikkelingen komt niet van boven in NL maar zal van de mensen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@eric-pvt

Geweldig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dutchtraveller schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:02:
@Zonnigtype

Prachtige grafiek. Ik zie dat ik mijn prijs precies op de top heb vastgezet...
Dank, ik heb er nog veel meer, maar het is complexe materie en wil geen fouten maken. En natuurlijk: de tijd, die verd**de tijd...
Maar we bereiken toch vooral de mensen die al bekeerd zijn vrees ik... ;)
We zouden met een paar mensen samen een flink stuk in diverse kranten kunnen schrijven.
Support voor deze ontwikkelingen komt niet van boven in NL maar zal van de mensen moeten komen.
Dat moet zeer goed in elkaar steken, er mogen absoluut geen fouten in staan. En verwacht een spervuur van bloedhonden die op alle mogelijke "veronderstellingen" en "vermeende feiten" kanonskogels gaan afschieten. Waar je wel weer parate verdediging op moet hebben. Dit vereist professie, en betaalde krachten. En een zeeeeer lange adem.

* edit * Je hebt als het goed is "de spullen" inmiddels binnen... ;)

Eric: feli, maar je weet dat je nog steeds een van de weinigen bent. Greenchoice gaat beslist geen duizenden klanten de energiebelasting en BTW door de nul heen salderen die ze nooit zullen terugkrijgen van Ministerie van Financiën. Forget it but (ik geloof niet in sprookjes).

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat de consumentenbond nu weer met ransigheid komt, is opvallend,
want het toont de verhoogde interesse aan, het zou mij trouwens niets verbazen als het deels gesponsort is.
verder weten ze natuurlijk wel, gezien andere wijze artikelen, hoe de toekomst eruit ziet...
-belasting&css&sde opslag&kerncentrale&transportnet uitbreiding&etc etc
consumenten rekenen gewoon uiteindelijk met het netto jaarbedrag, en de toekomst ziet er nu al slecht uit,
nederland heeft extreem onnodig dure stroom.(3e van europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat het vastrecht omhoog gaat om al die mooie nieuwe centrales te kunnen bekostigen; om vervolgens met relatief goedkope stroom (plotseling veel meer aanbod) de consument te kunnen verleiden.

2 punten
- het frustreert kleine leveranciers, door het enorme overschot aan productie. (Alleen te verhelpen door bijv. een voorrangsregeling. Ziet iemand al een groen kabinet aan de horizon?)
-omdat de variabele kosten relatief laag blijven; wordt de noodzaak voor veelgebruikers om over hun energievoorziening na te denken veel minder. Typisch een geval van de kikker en het langzaam aan de kook rakende water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NoUser schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:24:
[...]

Het is maar welk jaar je als referentie neemt, tov van 1996 is het fors gedaald
[afbeelding]
Ah! THANKS! Interessante grafiek die kende ik nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:27:
consumenten rekenen gewoon uiteindelijk met het netto jaarbedrag, en de toekomst ziet er nu al slecht uit,
nederland heeft extreem onnodig dure stroom.(3e van europa)
De overheid heeft nou eenmaal geld nodig, niets misdadigs aan hoor.
Betalen ze allerlei soorten uitkeringen van (AOW, WWB Wajong..) Verder ziekenhuizen, scholen enz.
Dat is dus normaal. Linksom en rechtsom heeft de overheid dat nodig. Dat is 1.

Je kunt de belastingen ook inzetten als sturingsinstrument. Je maakt ongewenst gedrag duurder door accijnzen en aanvullende belastingen, Normaal hoor, accijns op sigaretten, alcohol en benzine.

Dus ook op elektriciteit, dit stimuleert het efficient omgaan met elektriciteit. Gevolg is ook dat we dan op de 3e plaats staan van europa met de elektriciteitsprijs. PRIMA, hoe hoger die prijs des te eerder zitten we op de grid-pariteit (we zijn er bijna).

HEEL ERG GOED, ZONDER subsidies worden zonnepanelen interessant. Zonder geld verslindende bureaucratie. Ik hoop van harte dat de SDE+ toeslag op het variabele deel van de stroomprijs komt. Dan zijn we er! Eigenlijk zijn we er al, juist door die "extreem onnodig dure stroom". :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
FYI de radiatorbooster staat nu bij olino.org als getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchtraveller schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:38:
Bij de terugverdientijd van zonnepanelen is het maar net de vraag waar je van uit gaat.
Maar hieronder laat ik zien dat het, ook als je alleen van financiele voordelen uitgaat, een uitstekende investering is.
De uitgangspunten die je hanteert zijn ... volgens mij...irrieeel.
Prijs van elektriciteit is volgens mij niet 25 cent. Bij Greenchoice is de prijs nu 20,87 cent voor 3 jaar vast. Toch even makkelijk 16.5% lager.
Een stijging van 10% gemiddeld per jaar? Dat zou een prijsstijging zijn van een factor 6 (exclusief inflatie ad 2,5%). Dat zou een heel heftig effect hebben op de bestedingsruimte van mensen.
Lang voor die tijd zullen mensen overgaan tot forse besparingen, investeringen in PV die dan extreem gaan renderen. Gevolg hiervan de vraag van particuliere huishoudens naar elektriciteit halveert met gemak.
Gevolg voor de prijs... die stijging van de prijs wordt in de aanloop naar die situatie toe afgevlakt.

De vergelijking met de huizenprijs: Onjuist, de huizenprijs is een markt met een kunstmatige krapte. Huizen zijn in die periode overigens gemiddeld heel anders geworden, namelijk een stuk groter.
Stijging van de prijzen 1970-2006 voor hetzelfde huis is bijvoorbeeld maar 6%.
Elektriciteit is in ieder geval gelijk gebleven 1 kwh toen is hetzelfde als een van nu.

De waarde van je zonnepaneel na 30 jaar? Gezien de lange periode naar dat moment is de invloed van inflatie en prijsontwikkeling supergroot. De techniek zal zich ontwikkelen en daardoor zal de prijs van een nieuwe Wp dan hoger zijn als van een 30 jaar oude Wp. Waarschijnlijk zijn de panelen van dan in staat veel meer te produceren per m2 dan nu.

Waar is je berekening dan. Onder staat mijn berekening:

Uitgaande van een beginnerssetje ad 555 Wp: Prijs nu is 2,45 euro
Dan maak ik de vervanging van de omvormers contant met 4% rente:
=(282/1,04^11)/555 € 0,33
=(282/1,04^21)/555 € 0,22

Totaal is dan 3 EURO/WP Inclusief 2 keer vervangen van de omvormers.
.=-BET(4%;30;3;0;0) € 0,17

1Wp levert 0,9Kwh per jaar Dus € 0,17 / 0.9 = € 0,19 per kwh. _/-\o_

Dan is nu dus iets goedkoper dan bij greenchoice. Op elk moment in de toekomst kan ik nog panelen installeren ook dat moment waarop de Wp prijs iets verder is gedaald.

Maar als je nu 25 cent betaald, dan zijn PV panelen helemaal zinvol.

(zonder rekening te houden met opbrengstvermindering over de jaren heen)
Edit: =(-BET((4%+(1-(0,9^(1/25))));30;3;0;0))/0,9 = € 0,2027 per kwh Dit is incl opbrengstvermindering 10% over 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Ik heb na het rumoerige weekend mijn blogpost over de Consumentenbond en de zonnepanelen nog een beetje aangepast. Nu inclusief simpele antwoorden op de vragen waarmee consumenten naar de bond zijn gegaan.

Floris Mokveld
www.duurzaamroermond.nl/blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:26:
[...]

Lang voor die tijd zullen mensen overgaan tot forse besparingen, investeringen in PV die dan extreem gaan renderen. Gevolg hiervan de vraag van particuliere huishoudens naar elektriciteit halveert met gemak.
Gevolg voor de prijs... die stijging van de prijs wordt in de aanloop naar die situatie toe afgevlakt.
Hier ben ik het niet mee eens. Als er minder wordt afgenomen zal de prijs naar mijn idee juist stijgen. Minder massa = duurdere opwekking. En ze moeten toch hun boterham kunnen betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik denk eerder dat ze het vastrecht verhogen en de KWh prijs verlagen in die gevallen. Ook met PV-installaties moet je vastrecht betalen, en als een KWh in verhouding geen drol kost, zullen veel mensen zoiets hebben van "besparing minimaal, doen we niet".
Mijn ouders zitten bijvoorbeeld nog altijd bij de Nuon voor stroom en bij Eneco voor gas. Er is tig keer aangeboden om tegen fikse korting over te stappen naar geheel Nuon of geheel Eneco, en ook diverse groene stroomverkopers hebben het geprobeerd, maar mijn ouders willen gewoon niet over. Voor 100 euro besparing, voor 200 euro gedonder zeggen ze. Samen met mijn ouders zijn er tig gezinnen die datzelfde denken, en dus nooit over gaan stappen op groene stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als ze zo doorgaan heeft iedereen over een paar jaar een stroomrekening van 1000 euro vast. Alleen maar vastrecht.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
dat zou niet eens zo onmogelijk zijn. aan het begin van het jaar een bundel kopen voor bijvoorbeeld 2000 kWh, en daarboven extra betalen.
of gewoon als consument elke kilowatt daar inkopen waar je zelf wilt.

elke maand ergens anders, of een basispakket perjaar , en bij meer behoefte ergens nog er iets bij.

het is maar net welke verkoopvorm je wilt hanteren als energie verkoper.
de aanvullende zorgverzekering hoeft immers ook niet bij de zelfde verzekeraar als de basisverzekering worden afgesloten.

fair use en zoveel euro per aansluiting van zoveel ampere is niet onmogelijk.( als de tariefprijs zeer laag wordt, is dat feitelijk al het geval)

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 20-12-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:05:
Als ze zo doorgaan heeft iedereen over een paar jaar een stroomrekening van 1000 euro vast. Alleen maar vastrecht.. :P
Mooi moment om off-grid te gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:48:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Als er minder wordt afgenomen zal de prijs naar mijn idee juist stijgen. Minder massa = duurdere opwekking. En ze moeten toch hun boterham kunnen betalen..
Als de vraag daalt door het toenemen van de prijs denk ik niet dat de energieproducenten als reactie de prijs verhogen. Dat zou de vlucht naar PV alleen versterken.

Vraag maar eens aan de TNT. Het volume post neemt af, neemt de prijs omgekeerd evenredig toe?
Ookal wordt het steeds duurder voor de TNT door het afnemen van het volume.

Als elektriciteit in reeele termen een factor 6 duurder wordt in 25 jaar(10% stijging minus 2,5% inflatie = 7,5% pj). Op dat moment kost een Kwh bij een nuon 1,28 euro en de contante waarde van 1Wp zou zijn opgelopen tot ruim 5 euro voor een periode van 5 jaar (4% rente).

Prijzen van PV zie ik voorlopig niet stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitzending brandpunt

In de uitzending stond Brandpunt ook stil bij de plannen voor het windmolenpark bij Urk. Van de molens die op land komen te staan, zijn er 30 dan eigendom van boeren. Een boer die zo’n molen heeft verdient er goed aan: 1 tot ruim 2 miljoen euro per jaar (bij een investering van 15 miljoen).
Minister Verhagen vindt niet dat hij zo met de 1 miljard europ subsidie voor het park bij Urk voor Sinterklaas speelt. Hij vindt het park een belangrijke bijdrage aan de betrouwbaarheid van de energievoorziening. ’Urk’ produceert straks stroom voor 1 miljoen mensen, benadrukt

conclusie die boeren zijn zo gek nog niet.

Als je dit leest of gisteravond gezien hebt, vraag je, je af waarom toch nog de subsidie.

En waarom er niet meer windvogels zijn, dan krijgt de doorsnee goedwillende burger ook nog een graantje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:53:
uitzending brandpunt

In de uitzending stond Brandpunt ook stil bij de plannen voor het windmolenpark bij Urk. Van de molens die op land komen te staan, zijn er 30 dan eigendom van boeren. Een boer die zo’n molen heeft verdient er goed aan: 1 tot ruim 2 miljoen euro per jaar (bij een investering van 15 miljoen).
Minister Verhagen vindt niet dat hij zo met de 1 miljard europ subsidie voor het park bij Urk voor Sinterklaas speelt. Hij vindt het park een belangrijke bijdrage aan de betrouwbaarheid van de energievoorziening. ’Urk’ produceert straks stroom voor 1 miljoen mensen, benadrukt

conclusie die boeren zijn zo gek nog niet.

Als je dit leest of gisteravond gezien hebt, vraag je, je af waarom toch nog de subsidie.

En waarom er niet meer windvogels zijn, dan krijgt de doorsnee goedwillende burger ook nog een graantje!!
Maar dan moeten die windmolens wel langer mee gaan dan de gene die Nuon gebruikt...
http://www.destentor.nl/r...n-den-Kroonenbergpark.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, heb jij wel eens geprobeerd om een vergunning te krijgen voor een windmolen? Gemeente Dongeradeel was van plan om de oude kleine molens bij boeren op te ruimen, en bij Metslawier een "groot" park van een molen of 6 neer te zetten. Joekels van molens. Gemeenteraad was natuurlijk voor, want die zagen het subsidiegeld alweer stromen, maar de omwonenden zien er geen heil in en protesteren zoveel als ze kunnen.
Maargoed, zeg nou zelf... als je een groot windmolenpark op zee gaat bouwen nog geen 20km verderop, waarom kunnen die 6 molens daar dan niet bij? Misschien omdat die 6 molens dan buiten de gemeentegrenzen liggen en Dongeradeel dan geen subsidie opstrijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 20-09 11:50
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:53:
Een uitzending waarbij ze een hoogleraar aan het woord laten die voorzitter is van stichting kernvisie en dit onvermeld laten, is niet betrouwbaar. Ik geloof dus helemaal niets van wat er in die uitzending werd gezegd.

Overigens kunnen particulieren in de NOP/Urk/Lemmer participeren in het park.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:55
SunshineCompany schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:48:
[...]

De prijs gaat dan wel dalen. Het is namelijk nog steeds een vrije markt van vraag en aanbod. Er zit nu al een redelijk aandeel elektriciteit met bijna geen marginale kosten, die er dus tegen bijna iedere prijs uit moet. Dat aandeel wordt dan groter, omdat het totale verbruik daalt. Dan blijft er nog de middenmoot over van afgeschreven centrales met lager marginale kosten die ook wel met de prijs kunnen zakken, maar ook voor hele dure centrales die nog niet afgeschreven zijn kan het interessant zijn, want leveren onder de kostprijs, maar nog steeds omzet draaien kan best wel eens goedkoper zijn dan de hele plant sluiten en afschrijven. En de duurste opwekeenheden kunnen natuurlijk helemaal uitblijven, wat de prijs ook zal drukken.

Dit is trouwens ook meteen de reden dat ik denk dat de stroomprijs de komende jaren niet echt zal gaan stijgen. Er wordt namelijk gigantisch veel vermogen bijgebouwd aan traditioneel spul wat gaat concurreren in de normale markt, waardoor die markt krapper wordt, maar aan de andere kant komt er ook in een gigantisch tempo duurzaam vermogen bij wat vanwege de Europees geregelde voorrang voor duurzaam de markt ook nog eens rap kleiner maakt. Als daar dan van de bovenkant ook nog eens significante negawatts bijkomen, dan wordt het héél interessant allemaal! :P

Of de EB of het vastrecht gaat stijgen, dat weet ik natuurlijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@FicoF

Als het net zo'n participatie is als in dat Belgische windpark dat door GreenChoice wordt gepromoot dan laat maar....
Je krijgt wel een (potentieel) hoog percentage per jaar op je geinvesteerde geld maar wat ze niet zo goed duidelijk maken is dat je aan het eind van de rit je geld kwijt bent.
Men gaat er van uit dat na afloop het windmolenpark wordt afgebroken en daar is ook de financiele constructie op gebaseerd.
Ik heb het prospectus een paar keer moeten doorspitten voordat dat duidelijk werd.
Ik vindt het verlakkerij, hele slechte beurt van GreenChoice, daarom zit ik daar nog niet bij.

De stichting Windvogel is een betere manier om in wind te investeren.
Daar heb je transparantie en als lid kun je meepraten.
Op hun website kun je (bij de verslagen van de jaarvergadering als ik het me goed herinner) het hele financiele verslag lezen.
Dan zie je ook dat ze zo'n 6-7% rente vergoeden op je partipicatie in de stichting. Je bent mede-eigenaar.
En ook dat ze feitelijk een veel hoger rendement maken op de ingelegde gelden.
Ongeveer 28% in 2008, waarvan dan 6-7% wordt uitgekeerd.
En dat is met slechts 1 molen van 2MWp, 1 van 600kWp en een paar hele kleintjes die te verwaarlozen zijn.
Dus geen schaalvoordelen in aanschaf en onderhoud zoals bij die megaparken.

Verder zijn windmolens rendabeler naarmate ze hoger en groter worden.
Hoe hoger je komt hoe harder het waait. En de energie die een windmolen uit de wind kan halen gaat als de 3e macht van de windsnelheid. 20% hogere windsnelheid -> 73% meer opbrengsten.
De opbrengst van een 7,5MWp molen per MWp veel hoger als die van een 2MWp molen terwijl de kostprijs per MWp ongeveer gelijk blijft (bij verder gelijke omstandigheden).
Grote parken met grote molens zijn dus veel rendabeler dan die paar kleine molens van de Windvogel.
Dit is dus een uiterst lucratieve business voor de eigenaren van grote parken, met name die op land.

Waarom denk je dat een of meerdere Nederlandse energie maaschappijen naar de rechter zijn gestapt toen minister Verhoeven de bouw van enkele windmolenparken aan een Duits bedrijf had gegund.
Zouden ze dat doen als er niets aan te verdienen was?

En dan geeft Verhoeven nog eens extra subsidie omdat het zo vernieuwend park is met zulke grote nieuwe molen... Onzin, in Belgie staat al zo'n park met precies dezelfde molens.
Ik ben er geweest en heb naast zo'n draaiende molen gestaan en hij maakte minder geluid dan de wind zelf.
Het waaide toen niet echt hard maar het viel me echt op.

Het probleem van de Windvogel en soortgelijke initiatieven is dat ze geen ruimte krijgen om molens te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchtraveller op 20-12-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@Neanderthaler

Je mist helaas het punt van mijn betoog...
Het gaat erom dat de waarde van zonnepanelen groter is dan iedereen denkt.
Lees ook mijn andere posts waarin ik dit punt probeer duidelijk te maken...

Jouw berekening is een kosten berekening vanuit het zicht van de consument.
En prijs is niet hetzelfde als waarde en kun je dus niet direct vergelijken.
De waarde hangt van meer factoren af.
Wat is bijvoorbeeld de waarde van een mens: de mineralen die in zijn lichaam zitten of de bijdragen die bijvoorbeeld Moeder Theresa of Albert Einstein hebben geleverd?

Je neemt de stijgende prijs van electriciteit niet mee in je berekening maar dat is correct omdat het hier alleen om de kostprijs gaat, niet om de opbrengsten.
Maar ik mis in je berekening wel de restwaarde. Die moet je ook contant maken en aftrekken van de kosten.

Mijn betoog gaat erom dat de restwaarde hoog is maar ik maak daar nog wel een fout: ik vergeet die berekende restwaarde te corrigeren voor de rente.
Van die 11 euro blijft dan een NCW van ongeveer 4 euro over.

Met jouw voordeel t.o.v de huidige kostprijs (voor jou) van electriciteit van slecht 0,006 euro per kWh trek je weinig mensen over de streep... Mij in elk geval niet.
Over mijn hele verbruik in 25 jaar zou ik dan zo'n 300 euro besparen en daar moet ik 10.000 voor investeren?
Met alle onzekerheden en risico's een hele slechte businesscase.

Uiteindelijk moet je zelf je eigen cijfertjes en verwachtingen invullen, daar ga je van uit.
Ik heb andere toekomst verwachtingen dan jij en daarom kunnen we die niet 1:1 vergelijken.

Ik verwacht wel een prijsstijging van 10% (incl. inflatie) op jaarbasis.
Waarom? PeakOil, PeakCoal en nog veel meer zaken zoals de vergrijzing.
Energie maakt een groot deel uit van de kostprijs van heel veel producten.
Als die stijgen dan loopt de inflatie flink op.
Verder is electriciteit nu erg goedkoop vergeleken met de waarde die ik er aan toe ken.
Ik heb ergens gelezen dat een gemiddeld huishouden 100 slaven in dienst zou moeten hebben om het gebruik van electra te vervangen...

Volgens economische analyses gaan de staatschulden de komende jaren flink toenemen in bijna alle landen en onze overheid wil de belastingen vergroenen.
Meer belasting op arbeid holt onze concurrentiepositie uit dus daar zal men het niet zoeken.
Ik verwacht nog hogere belastingen op consumptie en dus ook op energie.

Verder weer ik niet of het gebruik in de toekomst zal stijgen of zal dalen.
Enerzijds worden apparaten zuiniger maar we krijgen er wel steeds meer van.
Met de komst van de electrische auto kan het verbruik flink toenemen.
Maar als panelen binnenkort weer veel goedkoper worden dan heeft iedereen tegen die tijd zijn dak en zijn tuin misschien wel helemaal volliggen..
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
http://energiemanagement....nergiemanagement-project/

ik zie in dat filmpje een mooie plug. ik zie er een plugwise plug in. de overzichten die er op de schermen komen zien er leuk uit, en bieden leuke dingen die niet in source zitten.
ik mis in source bijvoorbeeld meerdere grafieken tegelijk tonen. of staafgrafieken met de verschillende apparaten gestapeld, of dat je dagen makkelijk kunt vergelijken op uurbasis oid. nu kan dat gewoon niet.

in het filmpje was wel te zien dat er grafieken naast elkaar te zien waren vanverschillende apparaten. lijkt me leuk.

wat ik hiermee bedoel is.
waarom wordt pluigwise wel degelijk in veel richtingen uitgebreid, maar wordt het niet aan consumenten aangeboden? onder de naam plugwise "gebeurt" niet zo veel voor particulieren.

op die manier is plugwise voor particulieren gewoon een doodlopende weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, effe alle tvt berekeningen gelaten voor wat die waard waren (ze worden wel steeds interessanter, gaat zo door!). Ik had er genoeg van om tegen een OK4 matrix aan te kijken waarin alleen maar "grijze vlakjes" te zien waren. Dus stoute (sneeuw)schoenen aangetrokken, é voila!

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF2839.jpg

Ik houd wel van een matrix met gele vlakjes op zonnige momenten...

... in ieder geval al een kWh opgewekt vandaag met een 1,34 kWp systeempje, en modules waren pas ver na het middaguur vrij van wit plakspul... _/-\o_

Verhaaltje met foto's hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eerlijkgezegd zou ik voor 1KWh het dak niet opgegaan zijn als het mijn zonnepanelen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:46:
Zo, effe alle tvt berekeningen gelaten voor wat die waard waren (ze worden wel steeds interessanter, gaat zo door!). Ik had er genoeg van om tegen een OK4 matrix aan te kijken waarin alleen maar "grijze vlakjes" te zien waren. Dus stoute (sneeuwschoenen) aangetrokken, é voila!

[afbeelding]

Ik houd wel van een matrix met gele vlakjes op zonnige momenten...

... in ieder geval al een kWh opgewekt vandaag met een 1,34 kWp systeempje, en modules waren pas ver na het middaguur vrij van wit plakspul... _/-\o_

Verhaaltje met foto's hier.
Respect _/-\o_

Ik kom mijn dak niet op. Er ligt zoveel sneeuw op het dak dat ik het dakraam niet open krijg zonder een lawine aan sneeuw naar binnen te krijgen.

Alleen het afdakje is schoon, die heeft vandaag 0,144kWh geproduceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 20-12-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, gelukkig zijn manuren dan bij jou in je vrijetijd niet in euro's uit te drukken. maar t blijft veel werk voor 1 kWh :) als het nu ook schoonblijft stijgt de tvt wel met sprongen tegelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Erasmo schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:30:
[...]

Mooi moment om off-grid te gaan.
Ja, krijg je dat, een gigantische stijging in accu-systemen.. zonnepanelen op 't dak, en voor in de winter een aantal kleine windmolentjes op je dak. Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
@engelbertus
Hoezoe stijgt de tvt dan :o , hij daalt dan mag ik hopen... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchtraveller op 20-12-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hmmm zou de sneeuw rond de panelen ook genoeg reflecteren zodat er een boost is in opbrengst?
Ook hier de panelen schoongeveegd, eind van de middag: ontdaan van ca 30 cm sneeuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
Sneeuw reflecteert prima maar wel diffuus natuurlijk, het is geen spiegel.
De impact op je opwekking is afhankelijk van het type panelen wat je hebt.
Hoe die op diffuus licht reageren.

Van wikipedia: Albedos of typical materials in visible light range from up to 0.9 for fresh snow

Dat betekent een reflectie van 90%!!

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchtraveller op 20-12-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijkgezegd zou ik voor 1KWh het dak niet opgegaan zijn als het mijn zonnepanelen waren.
kijk en dat is nu net auto wassen in de lente, ik snap dat wel....
/edit ik snap zowieso die hele tvt discussie niet meer,
je bent vrij om te kiezen, kies je geen zonneenergie, dan kies je dus voor helemaal geen / totaal geen terugverdientijd, maar het verdampen van geld voor licht en warmte; je bent zelfs beter af, en goedkoper uit.
prima toch ? ...

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2010 20:17 . Reden: tvt is een single issue voor one track donkeys ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op maandag 20 december 2010 @ 18:02:
[...]

Ja, krijg je dat, een gigantische stijging in accu-systemen.. zonnepanelen op 't dak, en voor in de winter een aantal kleine windmolentjes op je dak. Zoiets?
Ja of een flinke waterstoftank in de achtertuin. Als je 1000 euro per jaar moet betalen wordt er veel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als de zon gaat schijnen morgen, maak ik ze schoon. Bij deze beloofd. M'n dak is goed bereikbaar, de loper ligt uit.. :)

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQ-rfsPMFtI/AAAAAAAAJ2g/mnqZId8njVA/s640/P1060425.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier trouwens een kleine wip van mijn idee om de omvormers aankomende zomer wat koeler te houden:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/ixa9ux.jpg
Het is nog een beetje rommelig maar dit is meer een poc om te kijken of de 2 cellen genoeg sap opbrengen om de ventilator te doen draaien. Nu nog wachten op zon om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:01:
Je vergeet dat die ene kWh pas werd gerealiseerd nadat ik het spul had schoongemaakt, alles zo'n beetje pas vrij van sneeuw vanaf half twee 's middags. Als je de ochtend erbij neemt op zo'n dag, is de productie ook weer een stuk hoger. En het is een relatief klein systeem, dus die ene kWh in de middag is beslist geen katten urine. Het hoogst gelogde wattage (AC output) van de 1,34 kWp opgesteld STC vermogen was vandaag na "de schoonmaak" 574 Watt AC (0,42 Watt momentaan AC vermogen per Wp opgesteld nominaal DC vermogen bij 30 graden hellingshoek op ongeveer zuid en laag staande zon). Zonder schoonmaak had dat 0,0 Watt/Wp geweest.

En: niet vergeten dat ik per jaar maar iets van 3 kWh per dag gemiddeld verbruik. In de winter meer natuurlijk (zeker als ik voor PPV weer zit te nachtbraken). Dus dan is die 1-2 kWh op een winterse dag zonder meer meegenomen. Een "gemiddeld" huishouden zit op zo'n 10 kWh gemiddeld per dag verbruik, dus dan is 1-2 kWh "niet zoveel". Maar: het is niet niks.

En: het is een plat dak en ik kan er gezien de woonsituatie "redelijk makkelijk" op komen met een laddertje. En ik wilde het dak onder deze condities wel eens zien. Toen ik er eenmaal op stond dacht ik: dan kan ik net zo goed mijn handen laten wapperen (uiteraard had ik de zachte borstel wel al meegenomen, "voor het geval dat" ;) ) ...

En: ik kon mijn "behoefte" om weer gele paneel symbooltjes op de OK485 manager matrix op de computer te zien echt niet meer onderdrukken...

En: ik ben natuurlijk eigenlijk chronisch verslaafd aan zonnestroom. Ik kan het allemaal niet helpen... Moet ik misschien van mijn verslaving worden afgeholpen? :*)

En: Wie een kilowattuurtje eigen opwek niet eert, is een duurzame energievoorziening niet weert... >:)

Als de zon gaat schijnen morgen, maak ik ze schoon. Bij deze beloofd. M'n dak is goed bereikbaar, de loper ligt uit.. :)
Doe je voorzichtig s.v.p., en zeker geen geklop en getik op je zwaar onderkoelde paneeltjes. Alleen: vegen met bij voorkeur een zachte borstel o.i.d. Panelen zijn kwetsbaar bij lage temperaturen. Lees mijn aanwijzingen bij het "sneeuw opruim artikel" op PPV. Blijf VER weg van dakranden als je niet volkomen zeker van je zaak bent. Een slippertje op zo'n dak is zo gemaakt!!!

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 20-12-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 17:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja dan ben je aan het rondkijken wat je precies op je dak gaat leggen (eerste gesprek met architect gehad voor de verbouwing), kom je weer iets tegen waar je het bestaan van wist maar niet dat het bijna productierijp is voor de grote markt.

Wat had ik gevonden multijunction solar cells (III V solarcells) maar dan bijna productierijp voor de “normale” markt. Ik had er wel van gelezen op allerlei sites maar dat was allemaal in preproductie fase. Nu dus volgend jaar de eerste productietest als ik het goed begrijp.

Ben ik te vroeg met kiezen volgens jullie of wordt het weer jaren voordat dit echt in productie gaat?

Bedrijf: www.suncycle.nl (spin off an TU/e als ik het goed heb)
YouTube: Green Dream District Seizoen 2: Suncycle voor een filmpje

Probleem is als ik nu het dak vol leg dan heb ik overcapaciteit, echter als er op termijn een warmtepomp komt schiet ik behoorlijk in de min (gerekend vanuit het standpunt dat we 0 Kwh/h op de eindrekening willen hebben) Met dit systeem zou het beter worden met vermogen per M2 en zou misschien een vol dak net uit komen.

Bijkomend mogelijk nadeel is de vergunning. Ik mag zonnestroompanelen plaatsen, maar de letter van de onderliggende wet is niet bekend en ik vraag me af om men deze ronde boxen zou kunnen weigeren omdat het niet een “aan een sluitend geheel is van zonnecellen” en niet gelijk met het dakvlak is (die ronde boxen).

Wat denken/vinden jullie er van?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:38

vanDaal

-ismeereentje

Iemand hier verstand van (verwarmings)installaties?

Bij onze verbouwing moeten we verwarming gaan plaatsen. Op zich op de meeste plekken duidelijk, maar de grootste uitdaging komt nog: de woonkamer en slaapkamer. Deze zijn namelijk verbonden door een open vide, zie plattegrond hieronder (aanklikbaar).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jTYpr9VvndZ8fYgvXUXEzgxa/medium.jpg

Het idee is tot nu toe om te werken met twee sterke convectorputten op de begane grond (zie hier voor plattegrond) en een radiator op de 1e verdieping. Echter, we waren laatst bij een bedrijf en zij beweerden dat je met deze opstelling last gaat hebben van een koudeluchtstroming over de vloer van de begane grond. De warme lucht gaat namelijk als eerste door de vide omhoog en daardoor ontstaat circulatie over de vloer. Zij raadden aan om met een andere manier van verwarming te werken, bijvoorbeeld plintverwarming. Nu is dat hun eigen product, dus ik was wat achterdochtig over de oprechtheid van dit advies.

Kan iemand dit beamen?

-edit-
De Tonzon wordt waarschijnlijk de komende weken gelegd, ik plaats hier wel foto's.
vanDaal in "Duurzame Energie deel 18"
-/edit-

[ Voor 21% gewijzigd door vanDaal op 21-12-2010 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Interessant concept wat al jaren in de lucht hangt. Bedenk echter ook wel dat het een mechanische aandrijving heeft. Ook al is dat nog zo grondig uitgetest: het is en blijft zeker op een schuin dak, wat jaaaaaaren lang mee moet, een risicofactor die standaard modules niet hebben.

Sinds alles wat "afwijkt" van de "normen" die VROM er op het laatste moment ook nog door heeft geramd ("bor regelgeving"), "verdacht" is, zou je aan de willekeur van welstandscommissies overgeleverd kunnen worden. Daarom alles van tevoren op schrift vast laten leggen voordat je opdrachten geeft. Het is een nieuw systeem en iemand moet "de eerste" zijn. Ik zou in dat geval zeker flink korting bedingen. Vergeet ook niet dat concentratie van zonlicht op zeer kleine cellen een kunst apart is. Ook dat is een zeer gevoelig element in de opzet. Mechanische spanningen op daken zijn schering en inslag onder de NL klimaatcondities. Houdt daar rekening mee. Voor je het weet wordt het geconcentreerde zonlicht naast de cel gericht, ik heb geen idee hoe gevoelig dat richt mechanisme zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Even de gevolgen grafisch uitgezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/sneeuw_veegtest_vermogen_grafiek.gif

:*)

(paneeltjes groene curves eerste gereinigd, anderen iets later)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dutchtraveller

Ehhmm...
"... ook als je alleen van financiele voordelen uitgaat....."
Daar reageerde ik op. Ik reken gewoon uit wat de opbrengst dan voor prijs heeft.
Uit TVT discussies en een goede analyse kun je zien dat de kracht van PV-panelen niet zit
in een korte TVT, maar in een gegarandeerde vaste prijs voor een zeer lange looptijd.
PV vraagt gewoonweg (relatief) een zeer hoge initiële investering vooraf in combinatie met de zeer lange levensduur zorgt dit voor een hele grote component rentekosten.

De componenten van een berekening kunnen in het forum redelijk worden benoemd.
De berekening kan goed worden opgesteld.
Wellicht vergroot dat het inzicht.

Ik ben in ieder geval niet uit op een businesscase die voor jou overtuigend is. Een restwaarde van een Wp over 30 jaar is mij veel te onzeker. 8)7
Het zal echt geen 4 euro per Wp zijn hoor. De richting van de aanschafprijs van een een Wp is altijd omlaag geweest, ondanks inflatie nog wel, gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 17:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@zonnigtype

Vanwege de veranderingen in de vergunning/vrijstellingsbeleid van bijvoorbeeld het (niet meer mogen) plaatsen op de gevel en andere kleine puntjes was ik ook daar huiverig over. Wat betreft het parabool effect en de mogelijke vervormingen had ik ook mijn bedenkingen. Ik was eerder panelen met vaste "vergrootglazen" tegen gekomen, maar ook dit sudderde al 5 jaar.

@VanDaal
Jammer je hebt de vloer (balken) er al in liggen als ik het goed zie. Mijn oplossing was vloer verwarming (LTV beton).
Het effect van opstijgende warme lucht en de vide klopt. Afhankelijk van de afkoeling van je glaswand krijg je een koude luchtstroom terug langs je slaapkamerraam/vide. Hoe hoger de capaciteit van de convertoren en aanvoertemperatuur (en dus luchtstroom) hoe groter het effect (en weer mede afhankelijk van het afkoelend effect van de glaswand).
Het valt te berekenen maar dat kost geld, maar dan wel alleen ergens de (open) berekening laten doen en niet "gratis" als onderdeel van een offerte waar je de onderliggende berekening niet te zien krijgt.
Ik zie 1 ander verwarmingspunt in de kamer met zoveel capaciteit voor het raam zie ik niet een gelijkmatige verwarming ontstaan in de kamer. Als eens gedacht aan wandverwarming? Of mogen de muren niet "nog verder" op je af komen?

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 20-12-2010 23:05 . Reden: <niet> te zien krijgt ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

_JGC_ schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:59:
Ik denk eerder dat ze het vastrecht verhogen en de KWh prijs verlagen in die gevallen. Ook met PV-installaties moet je vastrecht betalen, .
Gebeurd ook al met vastrecht voor de stadsverwarming.
Bij ons in de wijk zijn diverse mensen die zich hebben laten afsluiten, maar moeten nog steeds vastrecht betalen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:38

vanDaal

-ismeereentje

ollie1965 schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:01:
@VanDaal
Jammer je hebt de vloer (balken) er al in liggen als ik het goed zie. Mijn oplossing was vloer verwarming (LTV beton).
Ja, er liggen al balken op de begane grond. Er worden er op dit moment wel een paar vervangen, maar de bedoeling is wel om de balkenvloer te behouden. Een ondervloer op de balken ligt er op dit moment overigens nog niet. Voor beton is even geen geld.
Ik zie 1 ander verwarmingspunt in de kamer met zoveel capaciteit voor het raam zie ik niet een gelijkmatige verwarming ontstaan in de kamer. Als eens gedacht aan wandverwarming? Of mogen de muren niet "nog verder" op je af komen?
Ja, de woning is al relatief smal (4,5m), dus smaller maken doen we liever niet. Maar denk je dat plintverwarming hier, in plaats van wandverwarming, dan niet een optie is?

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 20-12-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 19:28
Was ook van plan om eens te vegen.
Toch maar niet gedaan. Het dakterras waar ik mijn laddertje op zet om het echte dak te bereiken was spiegelglad. Wat me wel opviel was dat de Soladins weer begonnen te knipperen toen de zon eenmaal goed doorbrak, ondanks de minstens 15 cm sneeuw op de panelen (natuurlijk zet dat overigens geen zoden aan de dijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ElectricAlex schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:43:
Was ook van plan om eens te vegen.
Toch maar niet gedaan. Het dakterras waar ik mijn laddertje op zet om het echte dak te bereiken was spiegelglad. Wat me wel opviel was dat de Soladins weer begonnen te knipperen toen de zon eenmaal goed doorbrak, ondanks de minstens 15 cm sneeuw op de panelen (natuurlijk zet dat overigens geen zoden aan de dijk).
Ik heb op het dak nogmaals goed naar de achterzijde gekeken van mijn modules. Shell Solar: volkomen ondoorzichtig, zeer stevig Tedlar aan achterzijde. Kyocera paneeltjes: duidelijk doorzichtige backfoil, tegen zon in kijkend. Kan dat bij jouw modules ook het geval zijn? Alle modules staan hier op open frames, ik vermoed dat door reflectie op de grote hoeveelheid sneeuw er via de achterzijde }:O van de Kyocera's licht naar binnen treedt en "iets" doet (niet veel natuurlijk). De Kyocera's waren de laatste dagen de enige die de OK4 omvormer even uit de winterslaap wisten te sussen (al ging die meteen weer onderuit toen het ietsje somberder werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SunPower SPR-315 hebben een paneel rendement van 19,4%. Dat geeft een opbrengst van minstens 165kWh/m²/Jaar. Dat is meer dan de panelen van SunCycle. Overigens beweren ze op hun website dat in NL meer geproduceerd wordt/m² dan in Zuid Duitsland en Noord Frankrijk
SunPower is bewezen techniek zonder mechanische delen. Vraag me af hoe SunCycle werkelijk produceert in NL klimaat. Lijkt mij dat ze pas echt tot hun recht komen bij direct zonlicht en dat bij diffuus licht de opbrengst behoorlijk terug valt.

[ Voor 54% gewijzigd door ZonneStroom op 21-12-2010 07:31 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:38
zonnigtype schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:04:
[...]

En: ik ben natuurlijk eigenlijk chronisch verslaafd aan zonnestroom. Ik kan het allemaal niet helpen... Moet ik misschien van mijn verslaving worden afgeholpen? :*)

En: Wie een kilowattuurtje eigen opwek niet eert, is een duurzame energievoorziening niet weert... >:)

[...]
Haha,

Je bent echt niet de enige verslaafde! Een kwartiertje werk levert bij mij toch weer 5kWh op! *O*
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16326067/PC200007.JPG
En no way dat ik het dak op ga... dan maar met een hulpwerktuigje.. 75% van het sneeuw er af en de paneeltjes doen zelf de rest.. Binnen een uur is de rest van de sneeuw ook weggesmolten.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 20 december 2010 @ 20:50:
Hier trouwens een kleine wip van mijn idee om de omvormers aankomende zomer wat koeler te houden:
[afbeelding]
Het is nog een beetje rommelig maar dit is meer een poc om te kijken of de 2 cellen genoeg sap opbrengen om de ventilator te doen draaien. Nu nog wachten op zon om het te testen.
Cool :) Laat je weten of het werkt? Bij ons thuis hebben we simpelweg twee ventilatoren aan een adapter geknoopt om in de zomermaanden de omvormer wat meer frisse lucht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:04:
[...]

Doe je voorzichtig s.v.p., en zeker geen geklop en getik op je zwaar onderkoelde paneeltjes. Alleen: vegen met bij voorkeur een zachte borstel o.i.d. Panelen zijn kwetsbaar bij lage temperaturen. Lees mijn aanwijzingen bij het "sneeuw opruim artikel" op PPV. Blijf VER weg van dakranden als je niet volkomen zeker van je zaak bent. Een slippertje op zo'n dak is zo gemaakt!!!
Ik heb ze zachtjes zonder druk afgeveegd met een bezem! En al mijn panelen staan > 2 meter van de rand.. ;)

Zon is helaas weer weg.. en FlashView staat nog gewoon op 0 Watt.. :{

Ze zijn nog wit trouwens, maar zonder 10 cm sneeuw erop. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 10:43:
[...]

Ik heb ze zachtjes zonder druk afgeveegd met een bezem! En al mijn panelen staan > 2 meter van de rand.. ;)

Zon is helaas weer weg.. en FlashView staat nog gewoon op 0 Watt.. :{

Ze zijn nog wit trouwens, maar zonder 10 cm sneeuw erop. Ben benieuwd.
Er is vannacht hier weer verse sneeuw gevallen... :(

Maar goede nieuws is dat ik wel nu contact met alle omvormers heb (al is het vermogen momenteel nul Watt), dus blijkbaar is het een relatief dun laagje. Nu maar hopen dat de zon snel doorbreekt, en dat laagje aan het smelten weet te krijgen. Verwachting is echter pet. Ach ja, ik heb in ieder geval genoten op het dak, en dat kilowattuurtje neemt niemand me meer af... (ja, ja, lachen jullie maar... :X ;) )

mightym: feli met jouw Big Snow Cleansing Operation. Leuk gadget in ieder geval, ik heb hier een filmpje met nog veel leuker ding, maar moet dat eerst nog zien te traceren (kreeg het toegestuurd van iemand die dat ooit eens heeft gedownload en niet meer weet waar hij dat vandaan had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vermogen: 0 W
Dagopbrengst: 11 Wh

En dat voor koude handen en natte voeten.. pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 20 december 2010 @ 20:50:
[afbeelding]
Bij mij werkte dit niet (volgens mij met precies dezelfde cellen), ik heb er derde bijgeplaatst, waardoor ze ongeveer 8 volt gaven in de zon. Veel van deze PC-fans hebben namelijk minimaal een startvoltage van 5V nodig. Verder ben ik nog niet gekomen, moet nog een fatsoenlijk schema hebben om het te laten werken. Heb jij die toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:45
Admiral Freebee schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 07:43:
[...]

Cool :) Laat je weten of het werkt? Bij ons thuis hebben we simpelweg twee ventilatoren aan een adapter geknoopt om in de zomermaanden de omvormer wat meer frisse lucht te geven.
Ook leuk om te meten of de omvormers hierdoor efficiënter hun werk zullen doen. Afgelopen zomer was er duidelijk een verbetering zichtbaar in opbrengst door het koelen van de 4 (normaliter passief gekoelde) omvormers. Heb echter niet echt accuraat gemeten, dus misschien leuk om een keer netjes op te zetten. Hetzelfde idee heb ik met de panelen zelf, die worden volgens mij ook minder efficiënt bij meer warmte. Heeft het geen zin om die vanaf een bepaalde temp actief te koelen? Of nog beter; waterkoeling?! Maar goed ik weet niet hoe warm de achterkant van een PV paneel precies wordt op een beetje zomerdag.

De achterkant met wat warmtegeleidend materiaal uitrusten en daar wat slangen water doorheen laten lopen, die vervolgens weer door de boiler loopt, kan misschien nog best een aardig idee zijn :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Banjy schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:51:
[...]
Heeft het geen zin om die vanaf een bepaalde temp actief te koelen? Of nog beter; waterkoeling?! Maar goed ik weet niet hoe warm de achterkant van een PV paneel precies wordt op een beetje zomerdag.
Blauwe Hoek meet als een beest, dus ook achterkant van zijn zonnecellen (sensor op tedlar achterzijde geplakt). Record: 64,4 graad C op 18 juli 2006. Dat is op een schuin dak met luchtspleet, valt dus wel mee.

http://www.pv-solar24.info/records.html
De achterkant met wat warmtegeleidend materiaal uitrusten en daar wat slangen water doorheen laten lopen, die vervolgens weer door de boiler loopt, kan misschien nog best een aardig idee zijn :)
Idee wordt al door diverse firma's in PVT achtige systemen uitgewerkt, zie o.a. deze, maar er zijn er al aardig wat meer (zie ook deze Wikipedia pagina en OliNo artikel), maar zijn/schijnen duur (te zijn) en als je voldoende dakruimte hebt is gescheiden (geoptimaliseerde) dubbel optie PV naast thermische zonnecollector een veel beter idee. Maar vooral verder prutsen, en belangrijker: zeer goed meten of het allemaal wel zin heeft. Meeropbrengst afzetten tegen meer investering (en te voorziene problemen bij bevriezing van de waterdragende delen, dus ook hier energie in steken om dat te voorkomen). Hobbywerk geldt "natuurlijk" niet als "investering", dus ga je gang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ben nog steeds niet uit de inbouwspotjes. Bij de bouwmarkt hebben ze niets van mijn gading. Maar misschien dat het volgende wel een oplossing is: Je hebt van die halogeenspotjes waarbij het halogeenlampje in de zijkant van het armatuur vast zit en dus in feite naar de zijkant straalt (er zit dan ook een reflector achter). Door deze opbouw is de inbouwhoogte beperkt, omdat het lampje 'ligt' i.p.v. 'staat' en het deel waar je het lampje in prikt dus aan de zijkant i.p.v. aan de achterkant zit. Ze adviseren wel ruimte vrij te houden boven het armatuur, vermoedelijk wegens de warmteontwikkeling.

Als ik daar nou zo'n G4-platte-LED-lamp (voorbeeld) inzet, dan zal die warmteontwikkeling wel meevallen en valt de totale inbouwhoogte ook binnen waar ik ruimte voor heb. Maar, heeft iemand ervaring met deze lampen? Ze komen hier in een plafond, en moeten dus niet al te gefocussed zijn. Ik kon zou gauw geen review vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Banjy schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:51:
Ook leuk om te meten of de omvormers hierdoor efficiënter hun werk zullen doen. Afgelopen zomer was er duidelijk een verbetering zichtbaar in opbrengst door het koelen van de 4 (normaliter passief gekoelde) omvormers. Heb echter niet echt accuraat gemeten, dus misschien leuk om een keer netjes op te zetten. Hetzelfde idee heb ik met de panelen zelf, die worden volgens mij ook minder efficiënt bij meer warmte. Heeft het geen zin om die vanaf een bepaalde temp actief te koelen? Of nog beter; waterkoeling?! Maar goed ik weet niet hoe warm de achterkant van een PV paneel precies wordt op een beetje zomerdag.

Of de omvormer er efficiënter van wordt weet ik niet, maar de belangrijkste motivatie was om te proberen de levensduur van de omvormer te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Admiral Freebee schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 07:43:
[...]

Dan moet er wel eerst wat zon komen hier :P
Roamor schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:34:
[...]
Bij mij werkte dit niet (volgens mij met precies dezelfde cellen), ik heb er derde bijgeplaatst, waardoor ze ongeveer 8 volt gaven in de zon. Veel van deze PC-fans hebben namelijk minimaal een startvoltage van 5V nodig. Verder ben ik nog niet gekomen, moet nog een fatsoenlijk schema hebben om het te laten werken. Heb jij die toevallig?
Geen idee wat voor cellen dit zijn, heb gewoon de 2 goedkoopste 6 volt cellen van Ebay af geplukt. Voor de fan eraan hing heb ik ongeveer 7 Volt kunnen meten onder de keukenlamp, ben benieuwd wat er gebeurd als de zon erop gaat schijnen.
Mocht het niet genoeg zijn dan ga ik een stapje verder met wat AA-tjes en een tijdschakelklok oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:52:
Wat had ik gevonden multijunction solar cells (III V solarcells) maar dan bijna productierijp voor de “normale” markt. Ik had er wel van gelezen op allerlei sites maar dat was allemaal in preproductie fase. Nu dus volgend jaar de eerste productietest als ik het goed begrijp.
...
Bijkomend mogelijk nadeel is de vergunning. Ik mag zonnestroompanelen plaatsen, maar de letter van de onderliggende wet is niet bekend en ik vraag me af om men deze ronde boxen zou kunnen weigeren omdat het niet een “aan een sluitend geheel is van zonnecellen” en niet gelijk met het dakvlak is (die ronde boxen).
Wat denken/vinden jullie er van?
Ik denk dat als die ronde concentratoren in een platte bak van zeg 2x2 m geplaatst zouden worden, er nog steeds sprake is van één paneel die op of in het dakvlak geplaatst kan worden. Als zo'n bak straks hooguit 10 cm dik zou zijn wijkt dat niet echt af van de zonnecollectoren. Grote kans dat dat acceptabel zou zijn...
Maar hoe zit het met diffuus licht? Ik krijg (naar schatting) zo'n 30% van de energie over het jaar heen uit diffuus licht, en niet van directe zonnestraling. (heel vaak een beetje). Dat diffuse licht kun je -lijkt me- niet zo gemakkelijk concentreren als direct zonlicht. Ik zou de te verwachten resultaten wel eens doorgerekend willen zien voor onze klimaat-condities.
Al met al, er zitten nog wel een paar haken en ogen aan t.a.v. de statisch opgestelde domme cellen waar we wél bijna het hele oppervlak mee kunnen vullen.
Overigens kun je zo'n systeem altijd nog als dakraam plaatsten, zit je installatie binnen ;)
Pagina: 1 ... 19 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.