Misschien dat dit typisch is voor dieselmotoren? Ik rij al ruim 10jr diesel, en ook mijn huidige auto wijkt niet af van de vorige diesels met een factor van rond de 1,8 bij verdubbeling van de snelheid. Lang niet in de buurt van de genoemde factor 4!
Mijn huidige auto doet ongeveer het volgende:
9l/100km bij 230km/h en rond de 5l/100km bij 120km/h. Bij 80km/h zakt dit naar 3l/100km.
En dat alles voor een 1500kg zware auto met (middels eco-tuning) 180pk en 400nm aan koppel

SunshineCompany schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:58:
[...]
Rij een BMW 118-serie, uit 2005, met een 2.0 liter diesel motor. Het verbruik gaat bijzonder weinig omhoog bij hogere snelheden, zelf bij 210km/uur is het slechts 8.3 liter / 100km. Verder kijk ik naar m'n gemiddelde verbruik, dat staat nu op 1 op 15,6 liter = 6,4 liter / 100 km. Volgens de specs zou dat gemiddeld 5,7 moeten zijn.
In het algemeen haal ik de afgelopen 10jr het normverbruik, en ga ik daar middels (eco)tuning nog een 10% onderzitten (men claimt 15%, maar dat heb ik nooit weten te halen).
Nu rij ik dus heel veel snelweg, en weinig stadsverkeer, dus dit geld zuiver voor mijn wegprofiel en rijgedrag.
Verder slijten banden / remmen / motor echt niet meer bij hogere snelheden. Vorige set banden reed ik Een 320d doet volgens de specs 4,9 liter / 100km, dat zou dus in praktijk 5,5 zijn. Zit nu op 6,4. Een nieuwe 1 serie 4,7 liter / 100km.. bijzonder weinig verschillen dus.
Een Golf en een Passat zitten ook maar 5% uit elkaar qua verbruik, iets dat je op die site van werkelijkverbruik ook goed kan zien, terwijl het gewichtsverschil toch zo'n 300kg is...
[...]
Alhoewel ik pas mijn oom sprak, nieuwe VW Passaat station, die haalt in praktijk 1 op 25..

Dat is dan wel weer erg interessant.
Besef dat VAG motoren zo ongeveer de zuinigste dieselmoteren zijn. Gemiddeld scoren ze zo'n 1l/100km lager in verbruik. Zowel in de theorie als in de praktijk (ff op die site weer kijken). Zelf heb ik het verbruik van een Passat (nog zonder eco/green label of wat dan ook, maar natuurlijk wel met eco-tuning) bij 80km/h van 2,5l/100km nog met geen ander merk auto (Opel/Ford/Peugeot) weten te verbeteren...
Overigens: welke motor is dat? De 1.6TDI of de 2.0TDI?
Conclusie; bij moderne auto's die niet 1 op 30 specs hebben zit er bijzonder weinig verschil in verbruik bij hogere snelheden. Als je echter een 1 op 30 auto hebt, en je rijdt er wat mee door zit je echt meteen op 1 op 20.
Inderdaad. Ik heb voorlopig met elke niet eco/green auto het normverbruik weten te halen, maar met die nieuwe, superzuinige bakken lukt me dat dus echt niet. Het verbeterde verbruik lijkt voornamelijk in stadsverkeer te zitten met hulp van de start/stop automaat, een ding dat op de snelweg wat mij betreft in de UPOM (of UPOS voor de minder subtiele mensen) categorie valt...
Zo heb ik in een Prius gereden, kwam ik uit op 6l/100km en wordt de Prius daarmee door elke diesel die ik de laatste 10jr heb gereden vierkant in zijn koplampjes uitgelachen (helaas)
Ik kom daarmee dus uit op het zgn 'Travelcard' verbruik (5,88l/100km tegen normverbruik van 4.0l/100km)! Als eco-tuning mogelijk zou zijn voor een Prius en ik trek even mijn ervaringen door dan zou ik gemiddeld 3,6l/100km (bijna 1 op 28!!) moeten halen...
Een nieuwe Passat 1.6TDI heb ik nog niet kunnen/mogen rijden, dus of die in de praktijk voor mij zuiniger is dan de oude 1.9/2.0TDI weet ik niet. Het zou natuurlijk wel krom zijn aan de andere kant dat een 10jr oude 1.9TDI van 160PK het op zuinigheid wint van een 1.6je met 105PK, waarbij de laatste wel door alle truken en wijze van meten een A label krijgt (en dus 20% bijtelling), waar de 1ste daar absoluut niet voor in aanmerking komt
Maar stel dat ik die 1 op 25 zou halen met een nieuwe Passat, dan zou dat betekenen dat 10jr ontwikkeling in dieselmotoren geresulteerd heeft in een 20% lager verbruik.
Wat een vooruitgang zeg
Aan de andere kant: een ander merk zit iha met een stuk hoger verbruik, dus is zo'n VAG diesel eigenlijk, als je toch veel kilometers moet afleggen, een zeer groene keuze
[
Voor 4% gewijzigd door
Mars Warrior op 16-12-2010 14:38
. Reden: Burp voor de Prius! ]