Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.176.958 views

Anoniem: 334569

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:27:
[...]
leuke vergelijk, ik heb 10.000 in zonnepanelen zitten, en 10.000 in het huis (duurzame verbouwing & isolatie)
en 10.000 afgelost.
de cv zonneboiler is het aan het winnen, en fors ook.
daarna de hypotheek aflossing (5% niet betalen, 2% niet meer krijgen)
en als laatste pas een beetje de pv.(toch beter dan sparen nog)
A 10.000 in PV
B 10.000 in je huis, duurzame verbouwing & isolatie
C 10.000 afgelost

En dan zeg je dat je cv zonneboiler wint??? Maar die maakt deel uit van het pakket B. Nee je isolatie rendeert goed.
Je boiler kun je niet uit dat pakket van maatregelen pakken en zeggen , die is het geweest.

Aflossen op je hypotheek is zeker minder rendabel dan PV, hypoteek aflossen is pas zinvol als het rendement op je eigen vermogen onder de 2,9% ligt (5% hyp rente 42% aftrek).
En in het geval van VRH +1.2% = 4,1%

PV rendement in de vorige berekening 6,2%.

Anoniem: 387772

Anne vdr Bom schreef op donderdag 16 december 2010 @ 08:48:
[...]

Welkom.

[...]

Daarom worden er ook slimme laders ontwikkeld die 's nachts pas starten op commando van het energiebedrijf. Voordeel voor de berijder: een lagere kWh-prijs. Op deze manier kunnen fluctuaties in duurzame energie dmv vraagsturing ook effectief opgevangen worden en is er op termijn minder, of wellicht helemaal geen, opslag nodig.

[...]

Je zegt het alsof het een waarheid is als een koe. Dat is niet zo. Er zit volgens deze bron 230 miljard ton lithium in zeewater. Er hoeft dus alleen maar een bruikbare technologie ontwikkeld te worden om dat te winnen. Je kunt nooit voorspellen of en wanneer dat gebeurt. Over landvoorraden zijn verschillende meningen over bij de experts. Blijf altijd een beetje voorzichtig met dit soort boude beweringen, niemand heeft een kristallen bol.

De tweede fout die je maakt is doen alsof lithium een voorwaarde is, alsof er geen andere stoffen gebruikt kunnen worden om accu's te maken voor een elektrische auto. Zink-lucht bijvoorbeeld kan driemaal de capaciteit van huidige lithiumaccu's halen. Dat is voldoende voor een bruikbare auto.

[...]

Ook dit is niet juist. Een accu gaat niet kapot na 3 jaar. De capaciteit neemt geleidelijk af. Je kunt een accu meer dan 10 jaar gebruiken, zolang je de afgenomen actieradius voor lief neemt. De snelheid waarmee de capaciteit daalt is afhankelijk van welke accuchemie je gebruikt. Voor lithium zijn er dat vele. Juist de nanotube batterijen die jij noemt staan bekend om hun lange levensduur.

[...]

Hier is al op gecommentarieerd, je hebt sterk verouderde prijzen in je hoofd.

[...]

He, wat jammer, zo'n vage opmerking/insinuatie. Daarover is hier al genoeg gediscussieerd. De energetische terugverdientijd van kristallijn Si-panelen in Nederland ligt in de orde grootte van 2 - 4 jaar. Bij een verwachte (economische) levensduur van 20 jaar betekent dat dat een paneel vijf- à tienmaal zoveel energie zal opleveren als de fabricage heeft gekost. Fabrikanten verminderen voortdurend het energieverbruik, gewoon om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren. Het maken van de ingots kost minder energie en ze worden in steeds dunnere wafers gesneden. Daarbij heeft schaalgrootte meestal ook een positief effect op energieverbruik per geproduceerd zonnepaneel.

Dus waarschijnlijk is het inmiddels al veel beter dan zelfs ik denk.

[...]

Dank voor de wijze les. Maar uh, je klinkt alsof je het tegen een kleuterklasje hebt. ;)

[...]

Waarom?

[...]

Die betere oplossingen komen er niet door op je handen te gaan zitten en mensen te gaan ontmoedigen. Oplossingen komen er ook niet door wat geleerden in een laboratorium op te sluiten. Oplossingen komen vooral uit de praktijk.

Over de noodzaak van opslag wordt er nu ook al heel anders gedacht dan een paar jaar geleden toen dat plan voor een energie-eiland circuleerde. Nu en voor de komende 20 jaar is er geen opslag nodig. Het regelen van STEG's, uitwisseling met het buitenland (denk aan de NorNed-kabel die toegang geeft tot Noorse waterkracht), diversificatie in verschillende energiebronnen (wind/zon/biomassa/getijde/geothermie) en vraagsturing zijn bij het te verwachten aandeel van duurzame energie in 2030 meer dan genoeg. Vooruit kijken is goed, maar je kunt ook te ver vooruit kijken en daardoor de oplossingen over het hoofd zien die we nu al hebben.
Ik zeg ook niet dat accu's na 3 jaar kapot zijn, Maar ik zeg een accu die heeft bepaalde voorwaarde, en vooral als je praat over lithium. Ten eerste als je met lithium accu's gaat gebruiken moet je voorzichtig mee zijn.
Bij lithium zit je met de laadcycli van 1200 keer. Dus je kan een accu maar 1200 ontladen en laden! en dus stel je voor dat je naar je werk rijdt en terug, 5 keer per week. is 10 keer per week.
10 keer de aantal weken dat je werk (gemiddeld 48 weken) 480 keer per jaar. is gemiddeld 3 á 4 jaar! Dan moet je alweer een andere nieuwe accu in je auto plaatsen.
En dan heb ik ook niet de uitje om te winkelen enz..
Dus je zit daar wel aan vast.
En ik wil alleen maar duidelijk maken dat bepaalde mensen erg gemakkelijk denken over het elektrische rijden. maar de techniek staat niet stil. 8)
Ik heb geleerd uit het project dat de techniek er wel is. alleen de kosten zijn erg duur om zo'n systeem in een auto te plaatsen. En een solarboat haalde een gemiddelde snelheid van 14 km/h. dit is redelijk snel.
En we haalde gemiddeld 100 watt bij mooi weer, en 60 watt gemiddeld bij slecht weer. Dus ik heb ook onderzoek gepleegd naar koeling van de solarpanelen. en dit help erg goed! gemiddeld 10 watt meer.
Rekensom.
Paneel staat in de volle zon. wordt rond de 60 graden.
0.5% verlies boven de 20 graden.
40 keer 0.5% = 20% verlies.
100watt bij 20 graden.
80 watt bij 60 graden.
Bij koeling scheelde het 20 graden. dus in de volle zon werd de paneel 40 graden.
Dus 10% verlies.
90 watt bij 40 graden.
10 watt meer per paneel.

Wij hadden 5 panelen
5 x 10 watt = 50 watt extra door koeling!
glambalk schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:56:
[...]
Als je nu eerst eens begint met echt jezelf echt te informeren over prijzen. Een paneel van 175Wp €800? Onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
Vraag een een serieuze offerte aan, dan kunnen we verder praten. Ik zal je dan voorrekenen dat de tvt rond de 10 jaar ligt voor een gemiddeld systeem van 4000Wp.
dat je zonnepanelen kan nemen dus stukke goedkoper zijn dan ik in mijn berekening had. Maar er blijven verschillen in kwaliteit.
Je kan een zonnepaneel hebben die 200 euro kost en de zelfde Wp heeft, maar de graden coëfficiënt zit verschil de kwaliteit van de soldeer sporen & glas kwaliteit en enz.
Dus je kan een zonnepaneel kopen en die staat in de zomer vol in de zon. dus wordt het paneel rond de 100 graden. dus 30% verlies!
Of je neemt een paneel die iets duurder is. en die staat in de volle zon en deze wordt 60 graden. Dus rendement verlies van 20%.
Kijk maar eens goed naar de graden coëfficiënt. Dit heb ik zelf mee gemaakt! ;)
Maar je kan ook een goedkopere paneel nemen. en dan neem je er meer. dan kan je de rendement verlies overbruggen.

En vooral als je het hebt over omzetten na het net! je kan een goedkope omzetter hebben. Maar houd goed in je achterhoofd dat je altijd rekening moet houden met de rendement. je kan een omzetter nemen van 200 euro die een rendement heeft van 85%. of je neemt een omzetter met een rendement van 96% en die kost 1000 euro.

Natuurlijk er zijn meerdere wegen naar Rome.

Bergende

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Trebbors schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:57:
Hoelang duurt het bij jullie voordat de woonkamer afgekoeld is, bij een verlaging op de thermostaat van laten we zeggen 20 naar 16 graden? Bij de actuele weersomstandigheden?
Hij gaat nu van 19,6 's avonds ( 20:45 ) terug naar ongeveer 17 graden rond 5:30 wanneer ik vertrek.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Zucht....

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 16-12-2010 11:50 ]

Anoniem: 387772

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-07 21:15
Hoelang duurt het bij jullie voordat de woonkamer afgekoeld is, bij een verlaging op de thermostaat van laten we zeggen 20 naar 16 graden? Bij de actuele weersomstandigheden?
Veel minder lang dan ik wil :-) Maar ik weet het niet precies, je komt daar alleen achter door in de afkoelende ruimte te blijven totdat die thermostaat eindelijk 16 graden aangeeft. Dan heb ik wel wat beters te doen (zoals slapen).

Maar als ik een uur nadat de verwarming uit gaat nog op ben, dan is het zeker een graad afgekoeld. Ik hoop dat dat met de nog te nemen maatregelen de komende jaren wat verbetert.

Lees eens een stukje van het forum voordat je een lesje geeft hoe het zit.
Er zijn hier mensen op het forum die echt stukken meer weten van duurzame energie dan jij.

Hoef je mij niet toe te rekenen hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 16-12-2010 12:19 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 387772 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:34:

dat je zonnepanelen kan nemen dus stukke goedkoper zijn dan ik in mijn berekening had. Maar er blijven verschillen in kwaliteit.
Je kan een zonnepaneel hebben die 200 euro kost en de zelfde Wp heeft, maar de graden coëfficiënt zit verschil de kwaliteit van de soldeer sporen & glas kwaliteit en enz.
Dus je kan een zonnepaneel kopen en die staat in de zomer vol in de zon. dus wordt het paneel rond de 100 graden. dus 30% verlies!
Of je neemt een paneel die iets duurder is. en die staat in de volle zon en deze wordt 60 graden. Dus rendement verlies van 20%.
Maar je kan ook een goedkopere paneel nemen. en dan neem je er meer. dan kan je de rendement verlies overbruggen.

En vooral als je het hebt over omzetten na het net! je kan een goedkope omzetter hebben. Maar houd goed in je achterhoofd dat je altijd rekening moet houden met de rendement. je kan een omzetter nemen van 200 euro die een rendement heeft van 85%. of je neemt een omzetter met een rendement van 96% en die kost 1000 euro.
Er zit wel verschil in temperatuur coeficient alleen nooit zo groot zoals jij beweerd. En een verschil van 60 of 100 graden gaat niet gebeuren tussen twee verschillende panelen op dezelfde manier gemonteerd.

De praktijk is dat alle zonnepanelen goedkoper worden, mijn panelen hebben 1,7 euro/Wp gekost ( 185Wp panelen 0 tot +3% afwijking ). Deze goedkope panelen zijn qua constructie beter dan de gerenomeerde Conergy panelen die ik eerder heb gehad. Qua rendement doen deze panelen het geweldig.

Bij diverse partijen kan je al voor 2,1 - 2,3 euro/Wp Sharp of andere kwaliteitpanelen krijgen, nog steeds mijlenver weg van de 5,23 euro/Wp waar je het eerder over had in het topic.

Verder ken ik geen 1 omvormer die een rendement heeft van slechts 85%, alle omvormers die ik ken zitten dik in de 90+%, zelfs mijn stokoude OK4E omvormer uit het jaar kruik zit al op meer dan 90% omzettingsrendement.

Ook omvormers worden hard goedkoper, mijn Solarmax 2000S ( transformatorloos ) heeft maar een kleine 1000 euro gekost.

Wat ik probeer aan te geven is dat je in een topic bent beland met ervaren mensen op PV gebied :) En dat je je argumenten die je aangeeft al door diverse mensen zijn ontkracht :)

Trouwens welkom in dit topic _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 387772 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:34:

Ik zeg ook niet dat accu's na 3 jaar kapot zijn, Maar ik zeg een accu die heeft bepaalde voorwaarde, en vooral als je praat over lithium. Ten eerste als je met lithium accu's gaat gebruiken moet je voorzichtig mee zijn.
Bij lithium zit je met de laadcycli van 1200 keer. Dus je kan een accu maar 1200 ontladen en laden!
Als ik het zo lees, zeg jij dat er een soort 'tellertje' in zo'n accu en als die op 1200 komt, dan stopt hij ermee. Ik denk het niet. Hij zal gewoon een geleidelijke afname van de capaciteit te zien geven. En dat begint onmiddellijk, al bij de eerste laadcyclus.

De tweede aanname die je maakt is dat elke laadbeurt hetzelfde telt. Naarmate de ontlading dieper is, heb je meer veroudering. Dus bijvoorbeeld 3000 halve cycli zorgen voor net zoveel veroudering als 1200 volledige cycli. Bijna niemand zal zijn accu dagelijks helemaal leegrijden. Zeker als je ook op je werk kunt laden, zul je zien dat zo'n accu in de praktijk te maken krijgt met veel ondiepe cycli. Dat is zeer bevorderlijk voor de levensduur.

En kun je de 8 jaar/ 160000 km garantie van Nissan verklaren?
En ik wil alleen maar duidelijk maken dat bepaalde mensen erg gemakkelijk denken over het elektrische rijden. maar de techniek staat niet stil. 8)
Ik heb geleerd uit het project dat de techniek er wel is. alleen de kosten zijn erg duur om zo'n systeem in een auto te plaatsen.
En toch komt volgend jaar de Nissan LEAF op de markt voor rond de 30000 euro. Duur, maar niet onbetaalbaar. Als eerste stap helemaal niet gek. Een paar jaar geleden zou het nog als een sprookje klinken: een volwaardige electrische auto voor 30000 euro. De technologie staat inderdaad niet stil.

De temperatuurcoëfficient wordt grotendeels bepaald door de natuurwetten van de gebruikte techniek (kristallijn of amorf, N-type of P-type, CdTe, CIGS, etc), niet de 'kwaliteit'. Ook kwaliteitspanelen kosten bij lange na geen 800 euro voor 175 W.

De verschillen in prijs worden met name gemaakt door het rendement. Zeer efficiënte panelen van bijv. SunPower of Sanyo zijn per W duurder dan recht-toe-recht-aan silicium panelen van bijv Sharp of Suntech. En die zijn niet eens zo gek veel duurder dan de goedkoopste OEM-panelen uit China.
Het prijsverschil tussen inverters wordt vooral bepaald door het vermogen dat ze kunnen leveren. Binnen dezelfde vermogensklasse zitten ze doorgaans erg dicht bij elkaar wat betreft rendement en prijs. De populaire Steca 500 bijv haalt 94% en kost 300 euro.

Anoniem: 356499

In mijn 2-onder-1-kap nieuwbouwhuis (één jaar geleden opgeleverd) is de temperatuur op het display van de thermostaat deze winter nog niet onder de 17 graden geweest. 's Avonds rond 22:00 gaat hij de nachtverlaging in (15,0, vanaf de avondtemp van 20,0) en als ik dan 's ochtends beneden kom dan is het dus nog minimaal 17 graden of warmer. En dan zet ik hem weer op 19,5 als ie zelf nog niet wakker is geworden.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
SunshineCompany schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:58:
[...]

Rij een BMW 118-serie, uit 2005, met een 2.0 liter diesel motor. Het verbruik gaat bijzonder weinig omhoog bij hogere snelheden, zelf bij 210km/uur is het slechts 8.3 liter / 100km. Verder kijk ik naar m'n gemiddelde verbruik, dat staat nu op 1 op 15,6 liter = 6,4 liter / 100 km. Volgens de specs zou dat gemiddeld 5,7 moeten zijn. Ik had het eerst op 6.0, verbruik is gestegen omdat ik meer korte afstanden ben gaan rijden, en meer in Nederland rij.

<KNIP> Autoweek praat <KNIP>

Maargoed, 17 minuten op 100km = een uur op 350km.. dat kost me 3,5 tot 7 liter meer 4 - 8 euro. Goedkoop uurtje eerder thuis dus. Risico? Iedereen rijdt 150+ in Duitsland :) Mooie rechte lege wegen.

In Nederland rij ik altijd 130, dan is 't overigens 5,0 - 5,5 liter / 100km. Met 80 achter een vrachtwagen is 4,0 / 100 km.

<KNIP> Autoweek praat <KNIP>

Conclusie; bij moderne auto's die niet 1 op 30 specs hebben zit er bijzonder weinig verschil in verbruik bij hogere snelheden. Als je echter een 1 op 30 auto hebt, en je rijdt er wat mee door zit je echt meteen op 1 op 20.
Gadverdamme, een zonnepaneelverkoper die zich uitleeft op de snelweg. Ik hoop niet dat je je bedrijfsnaam op je auto hebt, want je laat dan zeker geen goede indruk achter bij je doelgroep. Je conclusie slaat ook helemaal nergers op, want een post later:
SunshineCompany schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:04:
[...]

Mijn auto:

Topsnelheid 210 = 8,4 liter / 100km
Snelheid 100 = 5,0 liter / 100

Verbruik neemt toe met factor 1,7, terwijl de snelheid verdubbeld..
Noem jij een dergelijk verschil bijzonder weinig?? |:(

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:38
Anoniem: 356499 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:34:
[...]

In mijn 2-onder-1-kap nieuwbouwhuis (één jaar geleden opgeleverd) is de temperatuur op het display van de thermostaat deze winter nog niet onder de 17 graden geweest. 's Avonds rond 22:00 gaat hij de nachtverlaging in (15,0, vanaf de avondtemp van 20,0) en als ik dan 's ochtends beneden kom dan is het dus nog minimaal 17 graden of warmer. En dan zet ik hem weer op 19,5 als ie zelf nog niet wakker is geworden.
Mijn huis koelt op dit moment van 21 grad C 21:00 af tot
20,5 grad C volgende dag 6:50
18,5 grad C volgende dag 16:00

Zeer weinig dus, tussenwoning 2009.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SunshineCompany schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:04:
[...]
Mijn auto:

Topsnelheid 210 = 8,4 liter / 100km
Snelheid 100 = 5,0 liter / 100

Verbruik neemt toe met factor 1,7, terwijl de snelheid verdubbeld..
Misschien dat dit typisch is voor dieselmotoren? Ik rij al ruim 10jr diesel, en ook mijn huidige auto wijkt niet af van de vorige diesels met een factor van rond de 1,8 bij verdubbeling van de snelheid. Lang niet in de buurt van de genoemde factor 4!
Mijn huidige auto doet ongeveer het volgende:
9l/100km bij 230km/h en rond de 5l/100km bij 120km/h. Bij 80km/h zakt dit naar 3l/100km.

En dat alles voor een 1500kg zware auto met (middels eco-tuning) 180pk en 400nm aan koppel :9~
SunshineCompany schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:58:
[...]
Rij een BMW 118-serie, uit 2005, met een 2.0 liter diesel motor. Het verbruik gaat bijzonder weinig omhoog bij hogere snelheden, zelf bij 210km/uur is het slechts 8.3 liter / 100km. Verder kijk ik naar m'n gemiddelde verbruik, dat staat nu op 1 op 15,6 liter = 6,4 liter / 100 km. Volgens de specs zou dat gemiddeld 5,7 moeten zijn.
In het algemeen haal ik de afgelopen 10jr het normverbruik, en ga ik daar middels (eco)tuning nog een 10% onderzitten (men claimt 15%, maar dat heb ik nooit weten te halen).
Nu rij ik dus heel veel snelweg, en weinig stadsverkeer, dus dit geld zuiver voor mijn wegprofiel en rijgedrag.
Verder slijten banden / remmen / motor echt niet meer bij hogere snelheden. Vorige set banden reed ik Een 320d doet volgens de specs 4,9 liter / 100km, dat zou dus in praktijk 5,5 zijn. Zit nu op 6,4. Een nieuwe 1 serie 4,7 liter / 100km.. bijzonder weinig verschillen dus.
Een Golf en een Passat zitten ook maar 5% uit elkaar qua verbruik, iets dat je op die site van werkelijkverbruik ook goed kan zien, terwijl het gewichtsverschil toch zo'n 300kg is...
[...]
Alhoewel ik pas mijn oom sprak, nieuwe VW Passaat station, die haalt in praktijk 1 op 25.. :o Dat is dan wel weer erg interessant.
Besef dat VAG motoren zo ongeveer de zuinigste dieselmoteren zijn. Gemiddeld scoren ze zo'n 1l/100km lager in verbruik. Zowel in de theorie als in de praktijk (ff op die site weer kijken). Zelf heb ik het verbruik van een Passat (nog zonder eco/green label of wat dan ook, maar natuurlijk wel met eco-tuning) bij 80km/h van 2,5l/100km nog met geen ander merk auto (Opel/Ford/Peugeot) weten te verbeteren...

Overigens: welke motor is dat? De 1.6TDI of de 2.0TDI?
Conclusie; bij moderne auto's die niet 1 op 30 specs hebben zit er bijzonder weinig verschil in verbruik bij hogere snelheden. Als je echter een 1 op 30 auto hebt, en je rijdt er wat mee door zit je echt meteen op 1 op 20.
Inderdaad. Ik heb voorlopig met elke niet eco/green auto het normverbruik weten te halen, maar met die nieuwe, superzuinige bakken lukt me dat dus echt niet. Het verbeterde verbruik lijkt voornamelijk in stadsverkeer te zitten met hulp van de start/stop automaat, een ding dat op de snelweg wat mij betreft in de UPOM (of UPOS voor de minder subtiele mensen) categorie valt...

Zo heb ik in een Prius gereden, kwam ik uit op 6l/100km en wordt de Prius daarmee door elke diesel die ik de laatste 10jr heb gereden vierkant in zijn koplampjes uitgelachen (helaas) :X
Ik kom daarmee dus uit op het zgn 'Travelcard' verbruik (5,88l/100km tegen normverbruik van 4.0l/100km)! Als eco-tuning mogelijk zou zijn voor een Prius en ik trek even mijn ervaringen door dan zou ik gemiddeld 3,6l/100km (bijna 1 op 28!!) moeten halen...

Een nieuwe Passat 1.6TDI heb ik nog niet kunnen/mogen rijden, dus of die in de praktijk voor mij zuiniger is dan de oude 1.9/2.0TDI weet ik niet. Het zou natuurlijk wel krom zijn aan de andere kant dat een 10jr oude 1.9TDI van 160PK het op zuinigheid wint van een 1.6je met 105PK, waarbij de laatste wel door alle truken en wijze van meten een A label krijgt (en dus 20% bijtelling), waar de 1ste daar absoluut niet voor in aanmerking komt :(

Maar stel dat ik die 1 op 25 zou halen met een nieuwe Passat, dan zou dat betekenen dat 10jr ontwikkeling in dieselmotoren geresulteerd heeft in een 20% lager verbruik.
Wat een vooruitgang zeg |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Aan de andere kant: een ander merk zit iha met een stuk hoger verbruik, dus is zo'n VAG diesel eigenlijk, als je toch veel kilometers moet afleggen, een zeer groene keuze :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 16-12-2010 14:38 . Reden: Burp voor de Prius! ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 15:45
leonbong schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:19:
[...]

Mijn huis koelt op dit moment van 21 grad C 21:00 af tot
20,5 grad C volgende dag 6:50
18,5 grad C volgende dag 16:00

Zeer weinig dus, tussenwoning 2009.
Vrijstaande woning met grote erker. Bouwjaar 2010

20,0 grad C om 21u
19,0 grad C om 6u
18,5 grad C om 9u

• sander817
  • Laatst online: 23-07 20:51

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hier van 21 gr 21:45 tot 18,5 7:00 graden, vrijstaande woning 1991

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Anoniem: 334569 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:40:
[...]
De prijs van elektra is tussen 1970 en 2005 gemiddeld met minder dan 1% gestegen.
Graag bronvermelding
Leuk dat je zelf aanhaalt met de Solarchallengen mee te hebben gewerkt. Mijn bedrijf is leverancier geweest van de panelen voor een van de boten. SunPower panelen. Panelen met het hoogste rendement (opbrengst/m²) wat op dit moment in de markt te krijgen en een T-coefficient van;
Power -0.38% / K,
Voltage (Voc) -176.6mV / K,
Current (Isc) 3.5mA / K
Die kosten echte geen €800/175=€4,57/Wp

In de zelfde catogerie deden ook boten mee die zelf de cellen hadden samengesmeed tot panelen. Cellen afkomstig van ..........SunPower.

[ Voor 15% gewijzigd door ZonneStroom op 16-12-2010 14:51 ]

ZonneStroom

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben aan het plakken gegaan met wat radiatorfolie, ik kan alleen moeilijk achter een van de radiatoren komen. Nu heb ik het er wel achter kunnen frommelen, door de kromming van de rol zit het op zijn plaats maar het zit wel tegen de radiator aan. Is dit erg voor de werking of valt het wel mee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-07 13:30
de oplossing voor de euro crisis werd door sommige mensen als zijnde terug gaan naar elk land zijn eigen munt.

wie weet wat voor impact dat dan gaat hebben op pv priijzen.
dus een spreekbeurt 11 jaar geleden, die rekent met 21,7 cent.. het zegt op zich niets. zover kun je niet in de toekomst zien.

mijn huis heeft vloerverwarming, en op verschillende dagen andere programmas. weekend eerder aan en warmer, maandag later even aan, omdat ik dan ook savonds maar heel even thuis ben.

hoe ver het afkoelt kan ik niet zien, maar er zit grote variatie in wanneer de ketel weer aanslaat ( om aan te warmen voor de ochtend), dus op zich denk ik dat de laagste temperatuur niet makkelijk te bepalen is.
e.e.a. komt door de programmas ook. in het weekend nooit moeite om de temperatuur te halen. maandag's en dinsdag geregeld dat de temperatuur niet op tijd of (net) niet gehaald wordt.

reden is dat de afkoeling van de ruimte langzaam gaat, omdat na het inschakelen van nachtverlaging de vloerverwarming nog een hele tijd in staat is de kamer boven de ingestelde temperatuur te houden. op het moment dat de ketel denkt dat die aan moet is de overcapaciteit, of buffer in je vloer verdwenen, en moet er dus flink worden gestookt om de vloer weer te vullen (vergelijk het met een boiler.) de eerste uren van stoken zal de energie in de vloer iet zo snel toegenomen zijn om direct veel extra warmte aan de ruimte af te kunnen geven. vooral als het buiten dan koud is blijft de kamer langer te koud. savonds merk je wel het omgekeerde. hij haalt de temperatuur op 1 graad, of een halve graad, maar na inschakelen van de nachtverlaging om 22:30 duurt het nog minstens tot 24:00 voordat ik echt kan zien dat het een of een een halve graad afgekoeld is
Erasmo schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:21:
Ben aan het plakken gegaan met wat radiatorfolie, ik kan alleen moeilijk achter een van de radiatoren komen. Nu heb ik het er wel achter kunnen frommelen, door de kromming van de rol zit het op zijn plaats maar het zit wel tegen de radiator aan. Is dit erg voor de werking of valt het wel mee?
Wat voor radiatorfolie heb je gekozen? Die troep die je tegen de muur plakt, of folie die je rechtstreeks op de verwarming plakt?
Ik heb vorige week het laatste stukje folie op de radiator geplakt, muur blijft nu gewoon koud achter de verwarming. Het is de bedoeling dat je muur niet opwarmt waardoor de warmte in je radiator blijft, dus als je folie ergens tegen de radiator zit is dat op zich niet zo'n probleem.

Anoniem: 309539

Erasmo schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:21:
Als je het over warmtestraling hebt, (dus geen geleiding) is de afstand voor grotere oppervlaktes niet belangrijk meer. De warmte straling wordt toch terug geketst, of er nu 2, 5 of 20 cm lucht tussenzit. Wel zal er door geleiding (via het contact) ietsje meer verlies optreden, maar de folie zit toch al op een laagje schuim oid?

Maar als er geen lucht meer aan de achterkant van je radiator kan stromen, is de capaciteit van je radiator wel met 20-50% afgenomen, afhankelijk van de temperatuur en uit hoeveel platen/convectoren deze bestaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 16-12-2010 15:59 ]

Anoniem: 309539

Zouden ze dan toch echt de vergunningen voor de kolencentrales Eemshaven en Rotterdam moeten gaan intrekken op last van de EU?
Vergunning kolencentrales onterecht

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Joba schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:41:
[...]

Gadverdamme, een zonnepaneelverkoper die zich uitleeft op de snelweg. Ik hoop niet dat je je bedrijfsnaam op je auto hebt, want je laat dan zeker geen goede indruk achter bij je doelgroep. Je conclusie slaat ook helemaal nergers op, want een post later:

[...]

Noem jij een dergelijk verschil bijzonder weinig?? |:(
Uitleven? Dat is normaal rijden, in Duitsland. Gewoon, met het verkeer mee. Wat een onzin dus. En als je in de PV zit, moet je dan verplicht een Prius rijden, 90km max, rechtskan van de snelweg? Ik rui een zuinige auto, met roetfilter. Ik wil ook wat comfort en veiligheid hebben, als je het niet erg vind. Oh, en wat plezier. Mag ook wel als je per jaar 50k rijdt, niet waar?

Verder is degelijk verschil inderdaad bijzonder weinig, gezien de snelheidsverschillen. 'Officieel' neemt je verbruik KWADRATISCH toe, als je snelheid verdubbelt. Bij mij verdubbelt mijn verbruik niet eens. Dus het verschil is inderdaad bijzonder weinig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb vanavond iets om mee te spelen:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10879917/IMAG0060.jpg

55 Wattpiek paneeltje + Steca accuregelaar. Voor op die palen, langs de snelweg.

[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 16-12-2010 16:51 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

SunshineCompany schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:21:
[...]
Uitleven? Dat is normaal rijden, in Duitsland. Gewoon, met het verkeer mee. Wat een onzin dus.
Verder is degelijk verschil inderdaad bijzonder weinig, gezien de snelheidsverschillen.
Het verschil tussen 100 km/h en 140 km/h richtsnelheid levert veel minder op dan de 17 minuten per 100 km. Het gaat om de gemiddelde snelheid. Je winst is stukken kleiner.

Voorbeeld: ik was in Wenen en moest snel naar huis ivm een ziekenhuis opname van mijn zoontje.
Richtsnelheid 190 km/h (waar toegestaan) en gem snelheid 126 km/h (boordcomputer).
(Verbruik hierbij was 1 op 11 euro95)

Als je 100 rijdt is het aandeel wat je daarvan realiseert als gemiddelde snelheid veel groter dan bij 150 km/h.
Je rijdt in de praktijk niet op een 'oval'.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb het over gemiddelde snelheden. Navi geeft 3:18 minuten aan, over 350km. Dat is gemiddeld 106km/u. Ik doe het in de avond in 2:28, dat is gemiddeld 140. En dan overtreed ik nergens snelheidslimieten. Verbruik van 106km/u is 5,5 liter / 100km, verbruik van 140 is 6,4 liter / 100km.

Dus tijdwinst van 50 minuten kost me 1,1 liter / 100km.. 1,1 * 3,5 * 1,15 = 4,40. Dus als ik een uur eerder aan zou komen, kost me dat 5,20. Is te overzien, vind ik zelf.

En 140 = 2400 toeren, in z'n 6.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10879917/IMAG0058.jpg

Ik heb trouwens wel het idee dat het verbuik omhoog is gegaan door het wisselen naar winterbanden. Of misschien door de kou (stoelverwarming _/-\o_ wellicht..? ). Aan de andere kant is dat maar paar honderd Watt, terwijl het vermogen van zo'n auto 90.000 Watt is.

[ Voor 31% gewijzigd door SunshineCompany op 16-12-2010 17:35 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-07 13:30
hmm.. ik rij vaak niet overdreven veel te hard, maar volgens de tomtom reis ik toch in de tijd. :) Ik rij ook geen grote afstanden. 100 km is al ver. tijdens de reis zie ik toch vaak de geschatte aankomsttijd steeds korter worden ( en nee, mijn navigatie rekent niet met vbvertragingen of iq routes, maar puur met de snelheid die geld voor mijn route.)

volgens mij is het verschil in brandstofverbruik bij een diesel minder groot dan bij benzine, omdat een dieselauto relatief gezien veel vermogen heeft bij lage toerentallen, en dus met een betere versnelling kan rijden, lijkt mij, zodat je langer gebruik kunt maken van de optimale werkingspunt van de motor. vooral met een extra 6 e versnelling of automatische versnelling met soms nog meer, kun je makkelijker in het efficiente gebied van de motor blijven.
ials ik heel snel rij (diesel) kom ik net aan 3000 toeren geloof ik. Bij een benzine is 3000 al snel bereikt.
Ik kan al bij een redelijk laag toerental schakelen, en 50 kan ook in de 5e versnelling. met benzine is dat wat lastiger.

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 16-12-2010 17:29 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 15:52
Heerlijk hoe het topic meer een auto-topic wordt met "ik rij de dikste auto" gereutel....
Kunnen we weer on topic gaan en die zuinigheid discussie in de auto maar naar een passend topic uitrangeren?

Beetje wrang dat een bedrijf in duurzame energie kennelijk maar lukraak raakt plankt en niet verder denkt dan zijn/haar rijplezier.... :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Mja, wat is er wrang aan? Als je voor 5 euro aan brandstof over 300km een zonder regels te overtreden een uur kunt besparen op je reistijd, dan mag je zelf weten of je dat doet. Verder zegt het leveren van duurzame energie niks over hoe je het met het milieu op hebt, het is de enige manier om zelf energie op te wekken... of zie jij jezelf al een kolencentrale in je achtertuin bouwen?
Alsof iedereen hier in een 14% bijtellingauto rijdt en niet harder dan 80km/h over de snelweg gaat om het milieu te sparen...

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-07 09:02
Tussenwoning 1990, dubbelglas, tonzon folie op alle radiators sinds 3 dagen, 20 jaar oude ketel;
21:00 temp ;20 graden, temp 06:00; 17,5 (buitentemp 0 graden)

To-do list; zaterdag remeha calenta ophangen en inregelen, leidingen isoleren op zolder.
vurenhouten voordeur met 80% glas vervangen voor een hardhout/merbau voordeur zonder glas en betere 3 puntssluiting en tochtwering.

Jan 2011 , 1.5meter diepe kruipruimte met 20cm grondwater opvullen met zand tot 50cm en evt kruipruimte waar al piepschuim op betonnenvloer zit aanvullen met tonzon folie
voor/noordkant vurenhoutkantelraam met dubbelglas vervangen voor kunstofkozijn met hr++glas en rooster

Verder in 2011 al het vurenhoutkozijn met dubbelglas raam voor raam vervangen voor kunstof met hr++ glas en hier rolluiken voor kou/warmte/geluid/inbraak.
Meer inlezen op dit forum om het gedeeltelijk platte dak(16m2) te versieren met een zonneboiler/pv/energydak aan zuidkant

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Was deze fijne (...) brochure van ex-VROM al gepasseerd hier?

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Update augustus, nieuwe "voorwaarden" (lees: inperkingen) voor plaatsen zonnestroompanelen en thermische collectoren.

Zo ja dan excuus. Flits: kun jij die in de openingspost zetten? Of leg deze dombo even uit hoe dat moet via mail... }:O

Misschien onder apart hoofdje "regelgeving" of zo (al loopt dat al snel uit de hand gezien de jungle die dat is, zie mijn links pagina).

Heb er weer een vlammend stukje op eigen site aan gewijd, met referenties naar stukken van Paulus Jansen (SP) die nog heeft geprobeerd in te grijpen ... tevergeefs...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@Sunshinecompagny. Graag brandstofbonnen met kilometerstanden bij de tankbeurten. Wel in ander topic graag. Dit is een topic over duurzaamheid. Daar past het laten zien van hoe "zuinig" je autotje op fossiel, niet duurzame brandstof, rijdt niet bij. Hoe zuinig dan ook. Misschien kan je ook eens proberen die 50k km/jaar laten we zeggen eens te halveren door je werk anders aan te pakken. Je bent per slot van rekening eigen baas en moet dus goed in staat zijn om te beoordelen of die rit door Duitsland nu wel echt noodzakelijk is (met de auto).

ZonneStroom

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:44

Trebbors

Failure is no option!

marz01 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:25:
Tussenwoning 1990, dubbelglas, tonzon folie op alle radiators sinds 3 dagen, 20 jaar oude ketel;
21:00 temp ;20 graden, temp 06:00; 17,5 (buitentemp 0 graden)
Om zelf ook aan te geven:

Hoekwoning 1956, dubbelglas waarvan gedeeltelijk HR++, geen spouwmuurisolatie en geen kruipruimte. Gedeeltelijk dakisolatie.

23:00u 20 graden
06:00u 14,5 graden

Het opvallende is, onder de 14,5 komt het niet gedurende de dag.

Anoniem: 238103

En dan zeg je dat je cv zonneboiler wint???
ja, want gas is 75% van je rekening, en milieu belasting thuis.
ik had de qsolar 1 jaar eerder dan de verbouwing,
die beukte zowieso al 50% van mijn gasverbruik af.
nu is het helemaal leuk geworden door ltv en isolatie.
maar inderdaad, ik heb vet gelogen,
niets kan op tegen het wegdoen van de auto.
veeg alle energie maar eens op een hoop,
en dan in maateenheid euro, inclusief auto.
nou... is dat even een achterlijk bedrag of niet ?

nog meer nieuws waar hollanders zuur van worden :
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=28699
ik heb familie in portugal en noemde dit al eens,
en wij maar boterzuur zijn op financien....met onze crematorium energie.
bah bah bah.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-12-2010 20:07 . Reden: innovatie zum kotsen ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
glambalk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:59:
@Sunshinecompagny. Graag brandstofbonnen met kilometerstanden bij de tankbeurten. Wel in ander topic graag. Dit is een topic over duurzaamheid. Daar past het laten zien van hoe "zuinig" je autotje op fossiel, niet duurzame brandstof, rijdt niet bij. Hoe zuinig dan ook. Misschien kan je ook eens proberen die 50k km/jaar laten we zeggen eens te halveren door je werk anders aan te pakken. Je bent per slot van rekening eigen baas en moet dus goed in staat zijn om te beoordelen of die rit door Duitsland nu wel echt noodzakelijk is (met de auto).
Oké, maar dan moeten we ook ophouden over hoe we aardgas besparen door het tunen van de CV installaties, want dat is ook per slot van rekening fossiel. Het laten zien hoe "zuinig" je CV keteltje op fossiel, niet duurzame brandstof, werkt hoort hier niet thuis. ;)

En voor een CV zijn er dan nog veel meer en veel beter toepasbare alternatieven dan voor een auto.

Punt is meer dat er hier (natuurlijk) mensen zitten met verschillende insteek t.o.v. duurzaamheid. Sommige mensen vinden het niet erg om wat comfort in te leveren t.b.v. duurzaamheid en andere vinden dat geen optie.

Ik geloof er zelf niet in om op comfort in te leveren om de duurzaamheid te verhogen. Ik geloof zelfs dat duurzaamheid comfortverhoging moet betekenen. Dat is ook heel goed mogelijk. Een goed geïsoleerd huis is bijvoorbeeld veel behaaglijker dan een tochtkeet uit de jaren 50. Een zonneboiler betekend praktisch onbeperkt warm water en dus snel een vol bad plus nog eens een reserve buffer voor noodgevallen. Een elektrische auto kan beschikken over een ongekende acceleratie. Verse biologische groente uit eigen tuin zijn gegarandeerd vrij van gifstoffen en gewoon lekkerder. :9 Het OV is in mijn woonplaats en bescheiden mening gewoon ronduit gebrekkig.

En dit is met alle, zegmaar heel veel, respect naar alle mensen die wel comfort opgeven voor meer duurzaamheid zonder daartoe gedwongen te worden. Ik ben echter helemaal niet heilig en behoor dan ook niet tot die groep, net zoals >95% van Nederland overigens.

• Joba
SunshineCompany schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:21:
[...]

Uitleven? Dat is normaal rijden, in Duitsland.
Maar 130 is niet normaal in Nederland.
Gewoon, met het verkeer mee. Wat een onzin dus. En als je in de PV zit, moet je dan verplicht een Prius rijden, 90km max, rechtskan van de snelweg? Ik rui een zuinige auto, met roetfilter. Ik wil ook wat comfort en veiligheid hebben, als je het niet erg vind. Oh, en wat plezier. Mag ook wel als je per jaar 50k rijdt, niet waar?
Je moet helemaal niks, maar BMW-fanboy praat verwacht ik gewoon niet in een duurzame energie forum. Als je comfort en veiligheid wilt moet je juist eens proberen wat rustiger te rijden.
Verder is degelijk verschil inderdaad bijzonder weinig, gezien de snelheidsverschillen. 'Officieel' neemt je verbruik KWADRATISCH toe, als je snelheid verdubbelt. Bij mij verdubbelt mijn verbruik niet eens. Dus het verschil is inderdaad bijzonder weinig.
Nogmaals, een factor 1,7 is niet bijzonder weinig. Zeg je ook tegen je klanten als de prijs bijzonder weinig lager is dan die van de concurrent als jouw prijs maar iets meer dan de helft is? 5l/100 km tegen 8.4. Met 50.000 kilometer is dat 1700 liter per jaar extra. Met onze reletief onzuinige auto (1:14) is dat goed voor 24000 kilometer, 2 keer meer dan wat wij jaarlijks met het hele gezin rijden. Dus mag ik vragen wat jouw motief is om in zonnepanelen te gaan handelen???

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 19:47:
[...]

ja, want gas is 75% van je rekening, en milieu belasting thuis.
ik had de qsolar 1 jaar eerder dan de verbouwing,
die beukte zowieso al 50% van mijn gasverbruik af.
Het ging erom dat je zei: Ik doe A,B en C
en vervolgens concludeert dat D heel goed rendeert, maar dat was een onderdeel van een pakket (.B).
Dus wat je opschreef was niet zo logisch.

Is gas 75% van je rekening, nou niet bij mij hoor, slechts 50%.

rekensom
Gas 49,46 ct/kuub (eneco 2010 prijs)
Besparing volgens Atag bij gem.gezin tot 400 kuub, 197,82 euro per jaar bij 7000 (?) investering

PV 7000/2.5 euro per Wp = 2800WP -> 0,9 opbrengst factor 2520 kWh per jaar -> elektra 0,21 ct/kWh -> 529,20 euro
------------
Andersom hoeveel zou een Qsolar moeten opbrengen om dat te matchen?
529,20 euro / prijs gas = 1070 kuub..... Ja maar dat is meer dan ik verbruik met mijn gezin.

Volgens mij hangt het dus echt af van je situatie.
Hoe beter geisoleerd des te minder zin heeft het om voor de Qsolar te gaan. Dat klopt wel, ... toch? O-)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er viel me wat op in mijn jaarcijfers. Sinds 2006 loopt voor het meetstation Lelystad het aantal graaddagen gestaag op, en dus is de gemiddelde jaartemperatuur ook elke keer lager. Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, of winter in dit geval, maar toch.

Kan het zijn dat door klimaatveranderingen de gemiddelde temperatuur in Nederland naar beneden gaat?

Dat klopt wel, ... toch
nee, het klopt echt helemaal niet, maar ik ga dat niet meer uitleggen,
eerder poste ik mijn afrekening, dat zegt genoeg.
het is blijkbaar niet uit te leggen, alhoewel het kwartje bij diverse bezoekers hier,
oa uit dit forum, wel duidelijk viel.
niet jouw fout, maar ik heb blijkbaar te maken met een gecultiveerde mindset, gemaakt door energiebedrijven&marketing, en ernstige nablaat van totaal niet kloppende cijfers.
ik ervaar niets unieks, ik heb gewoon gedaan, met een blanco state of mind.
misschien een goede tip : luister eens naar een vrouw, dan hoor je goeie dingen,
mannen kunnen dit echt helemaal niet, blader maar wat pagina`s terug.
zoals je bij flitspaal al las, ik wilde dat ik dit allemaal 10 jaar eerder had gedaan, met mijn luie mannenreet.

je bent altijd welkom he, voor een voor-na kijk-bezoekje en de centjes eromheen,
ik gun iedereen namelijk het inzicht, maar weet zelf niet niet hoe dat te vertellen.(nog)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-12-2010 21:19 ]

• asvogel
flitspaal.nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:11:
Er viel me wat op in mijn jaarcijfers. Sinds 2006 loopt voor het meetstation Lelystad het aantal graaddagen gestaag op, en dus is de gemiddelde jaartemperatuur ook elke keer lager. Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, of winter in dit geval, maar toch.
Kan het zijn dat door klimaatveranderingen de gemiddelde temperatuur in Nederland naar beneden gaat?
Dat kan natuurlijk, maar dat kun je niet aan het aantal graaddagen afleiden. Wat namelijk ook kan is dat er meer dagen < 18 graden zijn, terwijl de gemiddelde temperatuur niet daalt, omdat er ook meer warme of warmere dagen zijn.

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:11:

Met de grafiek van eindhoven valt het wel mee:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/28kugyf.png
Nog niet echt een duidelijke trend naar kouder weer...

• Joba
asvogel schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:28:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar dat kun je niet aan het aantal graaddagen afleiden. Wat namelijk ook kan is dat er meer dagen < 18 graden zijn, terwijl de gemiddelde temperatuur niet daalt, omdat er ook meer warme of warmere dagen zijn.
KNMI:
2009: 10,5 graden
2008: 10,6
2007: 11,2
2006: 11,2
2005 10,7
1971 - 2000: 9,8

Gemiddelde temperatuur <<lijkt>> dus toe te nemen. Wereldwijd is 2010 inmiddels uitgeroepen tot een van de warmste jaren sinds 1850.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Joba schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:00:
[...]

Maar 130 is niet normaal in Nederland.

[...]

Je moet helemaal niks, maar BMW-fanboy praat verwacht ik gewoon niet in een duurzame energie forum. Als je comfort en veiligheid wilt moet je juist eens proberen wat rustiger te rijden.

[...]

Nogmaals, een factor 1,7 is niet bijzonder weinig. Zeg je ook tegen je klanten als de prijs bijzonder weinig lager is dan die van de concurrent als jouw prijs maar iets meer dan de helft is? 5l/100 km tegen 8.4. Met 50.000 kilometer is dat 1700 liter per jaar extra. Met onze reletief onzuinige auto (1:14) is dat goed voor 24000 kilometer, 2 keer meer dan wat wij jaarlijks met het hele gezin rijden. Dus mag ik vragen wat jouw motief is om in zonnepanelen te gaan handelen???
Zoals eerder gezegd, alle bezuinigingen zijn een afweging tussen comfort en prijs. Sunshinecompany wil graag wat meer comfort (=sneller thuis) en zal dus een iets hogere prijs betalen. Nou niet gelijk iedereen afbranden omdat iemand dit doet.

Ik zou nog wel graag iets rechtzetten; er wordt steeds gezegd dat het verbruik kwadratisch zou toenemen bij verdubbelen van de snelheid. Het verbruik is echter van meerdere factoren afhankelijk.
De stelregel is dat de luchtweerstand neemt kwadratisch toe bij verdubbelen van de snelheid

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zoals hier al eerder geopperd, geld dat je over houdt door besparingen weer investeren in andere besparingen.
Als dat vliegwiel eenmaal loopt gaat het vanzelf.
In mijn geval:

- Aanschaf speksteenkachel geeft me een jaarlijkse besparing aan stadsverwarmingskosten van €500.
Hier is al rekening gehouden met de kosten van lokaal gewonnen hout.

- Na 4 jaar heb ik een tweede hands Daihatsu Cuore 750cc gekocht voor €2000
Dit leverde een grote besparing op aan openbaarvervoerskosten voor ons gezin en geeft meer flexibiliteit.
Karretje loopt 1 op 20, kan me niet voorstellen dat dit slechter voor het milieu is dan een kwalmende
dieselbus of een op fossiele-stroom rijdende trein.

- Dit jaar door bovenstaande besparingen de voorkant van onze woning laten voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas en voorzien van rolluiken.

- Aankomend jaar is de achterzijde aan de beurt, offerte ligt reeds in huis.
Tevens pijpjes aan zuidzijde van het dak verplaatst zodat het dak nu helemaal vrij is voor pv

Het probleem bij veel mensen zit hem echter in het startkapitaal om een eerste besparing te kunnen doen, daardoor wordt het vaak op de lange baan geschoven en gaat men door met de waan van de dag.
Als echter de eerste besparing gerealiseerd is ontstaat er vanzelf meer ruimte om te investeren in een volgende. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype
nog meer nieuws waar hollanders zuur van worden :
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=28699
ik heb familie in portugal en noemde dit al eens,
bah bah bah.
Neen hoor, waarom zouden we daar "zuur" van moeten worden? Hartstikke mooi toch?

Wel bij vertellen dat Portugal een van de beste wind regimes van Europa heeft, zo lekker vet aan de open Atlantische Oceaan. Dus dat heet dan "laaghangend fruit". Natuurlijk zijn ze ook gaan "plukken", dus dat is alleen maar toe te juichen en mag worden gewaardeerd. Ook in de smiezen houden dat de bevolking klein is en het energieverbruik relatief laag (niet zwaar geïndustrialiseerd), dus dan kom je al snel op hoger aandeel duurzaam op totaal verbruik. Verder geen probleem mee, maar wel even die relativerende effecten in het achterhoofd blijven houden.

Bijbouw van PV in Portugal ging trouwens in 2009 achteruit t.o.v. 2008: 34,2 i.p.v. 50,1 MWp (EurObserv'er). Accumulatie eind 2009 was volgens dezelfde rapporteur in dat land 102,2 MWp, 7e plaats tussen Frankrijk en ..... Nederland in. Per inwoner zat Portugal eind dat jaar op zo'n 9,6 Wp, Nederland op 3,9 Wp, België op 33,6 Wp, Duitsland op 119,9 Wp. Is dit jaar allemaal natuurlijk alweer fors gewijzigd (Duitsland zou eind dit jaar al minstens op zo'n 220 Wp/inwoner kunnen komen, Vlaanderen alleen is eind november net boven de 100 Wp/inwoner gekomen), maar die getallen zijn nog lang niet bekend. Maar dit geeft al aardig beeld van de verhoudingen (NL zinkt steeds dieper weg omdat er nauwelijks bijbouw van enige grootteorde plaatsvindt, misschien dit jaar iets van 10 MWp aan SDE en ??? aan niet SDE installaties d'r bij).

Overigens leuke side-note is dat onze grote zeewater vervuiler (zonder bedoeling) "beyond petroleum" aanvankelijk er snel bij was, in Moura, maar het project uiteindelijk moest laten schieten (niets meer over te vinden op site BP Solar). Acciona is nu de eigenaar van een 46 MWp centrale met enorme dubbelassige trackers in Moura (bouwt ook vet windturbines, CSP centrales en dergelijk leuk spul), zie project pagina. Specifieke jaaropbrengst die is voorspeld: 1.957 kWh/kWp.jaar...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Aha ik hoor het al, jij hebt het WARE geloof gevonden ... mag hoor.

Op je afrekening staat bijna 300 kuub gas voor 168 dagen , laag hoor.
Om een Qsolar even rendabel te maken als PV heb ik in mijn situatie een negatief verbruik nodig.

Ik zeg je een Qsolar kan niet voldoende besparing opleveren om even goed te renderen als PV.
En dat komt omdat mijn verbruik al laag is, door goede isolatie.
Ik luister beste wel eens naar mijn vrouw... als ze vraagt of de verwarming op 21 graden kan. ;)

Waar ik wat moeite mee hebt is dat je telkens algemene conclusies trekt. Dat kan niet. Het hangt altijd af van de situatie.

Ons verbruik is overigens maar fractioneel hoger dan dat van jou.
Als ik die 294 extrapoleer (in jouw voordeel) is dat 639 kuub per jaar.
Ik zit op 790. Verschil 151 kuub. (doe ik ook mijn kinderen nog onder de douche :*) )

Je verbruik is laag, maar PV rendeert gewoonweg een stuk beter in het geval van een goed geisoleerd huis.

• Mars Warrior

Mars Warrior

glambalk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:59:
@Glambalk. Graag afrekeningen met meterstanden per kwartaal. Wel in ander topic graag. Dit is een topic over duurzaamheid. Daar past het laten zien van hoe "zuinig" je huisje op fossiel, niet duurzame brandstof, verwarmd wordt niet bij. Hoe zuinig dan ook. Misschien kan je ook eens proberen die woning van 500m3 inhoud te verruilen voor laten we zeggen een half zo grote door je woonruimte anders in te delen. Je bent per slot van rekening eigen baas en moet dus goed in staat zijn om te beoordelen of dat grote huis nu wel echt noodzakelijk is.

* Mars Warrior is de beta functionaliteit find "auto" & replace by "huis" opTweakers aan het testen O-)

@neanderthaler
ik kom van 2500-3000 m3 en topte ooit 6800kwh
vandaar dat ik voor "ooit vuilspuiters" zoals ik,
de qsolartje wel degelijk zie als een nuttig apparaat.(way beyond pv)
de woning is trouwens 129m2 en uit 1974.
het laat goed zien wat er mogelijk is op een vervangmoment.
ik deel je mening dat het minder uit kan in een mooie lage epc woning uit 2005,
maar dan nog altijd beter dan een hr keteltje.
de algemene conclusies zijn gebaseert op het feit dat de woning voorraad in nederland voornaelijk zit in de regio 1965-1980, en die zijn er niet best aan toe.
voor deze mensen is doorgaan op de oude voet echt waanzin.
Ik zeg je een Qsolar kan niet voldoende besparing opleveren om even goed te renderen als PV.
de stroom besparing op een electrolux hot&cold & afwasmachine is groter dan een beetje pv set,
die krijg ik er gewoon kado bij.
voor die afreken link zat deze nog:
http://van.wijk.net/pvt/gc2010.jpg en zo gaat dat dus nu gewoon door.
ik zie de vervang/investering feitelijk werken en renderen, en ja daarom geloof ik erin,
waarom niet ?
(niet zwaar geïndustrialiseerd),
nogal wel, omdat veel auto`s ervandaan komen, zoals corsa`s polo`s etc,
vooral in de regio sacavem en setubal staan deze enorme fabrieken,
en saint gobain (glas) ook.
deze produceren dus mooi op >20% schone energie.
Hoelang duurt het bij jullie voordat de woonkamer afgekoeld is
meestal is het smorgens 17 graden om een uur of 7, ik stook tot 21:30u op 19,5,
hierna volgt nog een nadraai fase van 30 minuten.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-12-2010 22:57 . Reden: afkoel antwoord toegevoegd ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 17:44
2 onder 1 kap: we stoken 19,5 graden tot 22:30. Daarna in nachtstand (14 graden). Meestal komen we niet aan de 16 graden, dan moeten we een hele dag de deur uit zijn of zo met de kachel uit.
Woning van 86, standaard isolatie en gewoon dubbelglas. Geen mechanische ventilatie, de afzuiger in de keuken buiten beschouwing gelaten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-07 08:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oude motor fietsen is een hobby van mij, evenals de 3,5 kWp PV op het dak, met alle metertjes.

Toch rij ik al sinds 2002 met veel plezier in mijn Lupo 3L. Een zeer zuinige diesel, mijn persoonlijk record is 2,5 l/100 km. (over een afstand van 300 km)
Normaal echter is het verbruik rond de 3,2 l/100 km. Ik ben ingeschaald in het zg "nul tarief" voor de wegenbelasting.

Al in 2002 is de 1 L auto ontwikkeld door volkswagen. Wikipedia: Volkswagen 1-litre car

Komt in 2013 op de markt?? Rijd je met 1 liter diesel toch 100 km!

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Poldermans, als ik op bovenstaande link klik, komt er een advertentie in beeld van een benzine slurpende BMW X3.
Had ik niet achter je gezocht O-)

edit: bij de tweede keer de gelinkte pagina bezoeken komt de advertentie niet meer in beeld :)

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-12-2010 23:23 ]

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:43:

nogal wel, omdat veel auto`s ervandaan komen, zoals corsa`s polo`s etc,
vooral in de regio sacavem en setubal staan deze enorme fabrieken,
en saint gobain (glas) ook.
deze produceren dus mooi op >20% schone energie.
Energy Dependency tabel op EU Energy Portal site:

Portugal 25,3 Mtoe in 2008, iets lager dan Hongarije (27,8), België 60,4, Nederland ... 80,5 (3x zo veel bij een anderhalf maal zo grote bevolking!), etc.

Valt wel mee, dus...

Nederland is overigens het land met de hoogste CO2 [eq.] uitstoot per vierkante kilometer ter wereld. Way beyond die "vieze" U.S.A. of China... Factor 12 resp. 9 maal zo hoog...

Rapportage verplichtingen aan de Verenigde Naties kloppen voor geen vierkante kilometer, het Internationale Schandaal wat er gegarandeerd aan staat te komen gaat hopelijk de Aartsleugenaars in ons ranzige landje zo spoedig mogelijk verpletteren onder hun walgelijke, jarenlange cijfer manipulaties...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik hoor Verhagen al zeggen "Een gemiddelde van 14% duurzame energie in heel de EU volstaat ook"
Op deze manier meeliftend op het succes van onze buren. 7(8)7

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-12-2010 23:31 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mars Warrior schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:33:
[...]

@Glambalk. Graag afrekeningen met meterstanden per kwartaal. Wel in ander topic graag. Dit is een topic over duurzaamheid. Daar past het laten zien van hoe "zuinig" je huisje op fossiel, niet duurzame brandstof, verwarmd wordt niet bij. Hoe zuinig dan ook. Misschien kan je ook eens proberen die woning van 500m3 inhoud te verruilen voor laten we zeggen een half zo grote door je woonruimte anders in te delen. Je bent per slot van rekening eigen baas en moet dus goed in staat zijn om te beoordelen of dat grote huis nu wel echt noodzakelijk is.

* Mars Warrior is de beta functionaliteit find "auto" & replace by "huis" opTweakers aan het testen O-)
:D In de roos. Zolang ik geen 50k km / jaar rij met een Amerikaan die 1 op 3 slurpt zie ik het probleem niet.

Overigens wonen m'n schoonouders in (een plaatsje in de middle of nowhere in) Duitsland, dus geloof me, ik ga er zo weinig mogelijk heen. En de trein is 3x zo duur met 2 personen, en duurt 3-4x zo lang. En is 130 op de teller 122 op de GPS.. dus dat is een keurige snelheid :) En dikke auto's heb ik nog niet voorbij zien komen. Wil eigenlijk wel een andere auto, wat groter, en zuiniger. Gewoon, vanwege de kostenbesparing.

Vanavond een 55Wp paneel met accuregelaar getest. Op de achterkant van het paneel staat: "Maixmum zoveel X". Ja, echt. Maixmum. 1 keer raden waar het paneel vandaan komt.. :+

Goed, we hadden natuurlijk een zon nodig (300Watt bouwlamp):
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10879917/IMAG0062.jpg

Een lampje, om te kijken of die uitgang werkt:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10879917/IMAG0063.jpg

En na het meten bleek alles te werken! De accu werd opgeladen, het lampje werkte.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10879917/IMAG0065.jpg

Met die lamp erop wekten we 2 Watt op.. :)

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:17:
[...]

Poldermans, als ik op bovenstaande link klik, komt er een advertentie in beeld van een benzine slurpende BMW X3.
Had ik niet achter je gezocht O-)

edit: bij de tweede keer de gelinkte pagina bezoeken komt de advertentie niet meer in beeld :)
Ja, het blijft moeilijk om die *** reclame blijvend te ontwijken.

Had ik al in 2005 erg veel last van. Meteen de virtuele UZI gebruikt:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV8.htm#28nov2005popupkiller

>:)
Ik hoor Verhagen al zeggen "Een gemiddelde van 14% duurzame energie in heel de EU volstaat ook"
Op deze manier meeliftend op het succes van onze buren. 7(8)7
Waarom denk jij dat zowel de energiebedrijven als EZ EL&I zo Mega Geil zijn om de aandacht af te leiden van ons prutslandje en voor "beleid" in te zetten "op een stevige markt in noordwest Europa"....???

Lekker alles uitmiddelen, dat is krentenwegersbeleid en schraalhansdenken uit historische VOC tijden ten top. Hoef je zelf feitelijk niks te doen, je laat gewoon anderen het werk doen, en zelf haal je achter hun rug om de krenten uit de pap... :r

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:54
Voor de lief hebbers hier http://www.gfxtechnology.com/EFF.pdf
wat documentatie ( mooie grafieken) WTW .

Pijp lengte verdubbelen van 40”naar 80 “ (101 naar 203 cm) ( 100%meer lengte)
Geeft max 12 tot 18% meer rendement

Als je de pijp breder maakt van 3”naar 4 “ (7 naar 10 cm ) krijg je 10% meer rendement
Binnen wand omtrek gaat van 22 cm naar 31,4cm ( 42% meer omtrek)

Ter info 3GPM is 11,36 liter per minuut

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 16-12-2010 23:44 ]

• Dutchtraveller
  • Laatst online: 22-07 11:24
Ik keek net weer eens op de website van een van de bedrijven (Silicon Genesis) die ik volg.
En daar las ik dat ze in September hun technologie om hele dunne Silicium wafers (van 156mm ongeveer vierkant) te maken zonder zagen in productie hebben genomen.
Ze zijn maar 85 micron dik terwijl je met zagen zo'n 400-500 micron (dat was een paar jaar geleden nog 750 micron voor 150mm diameter wafers) per wafer kwijt bent waarvan van het zagen, slijpen en polijsten maar de helft over blijft. :)
En dat betekent dat je zo'n 4x minder Silicium nodig hebt.
Op het moment kost Silicium voor wafers ongeveer $72/kg en gebruiken we ongeveer 6gram/Wp (uitgaande van 20% rendement).
Dat kost dus ongeveer $0,43/Wp. Dat kan hiermee dus naar $0,11/Wp.
Verder is het proces goedkoper ($1/wafer minder kosten dus ongeveer $0,22/Wp minder).
Totaal zouden de wafers dus $0,52/Wp goedkoper te produceren moeten zijn.
En dat is een groot deel (40-60%) van de huidige kosten voor cSi cellen. Dat zegt natuurlijk nog niet dat deze kostprijs daling ook aan de klanten doorgegeven gaat worden. Maar de potentie voor een flinke kostendaling is er.

De productie van zuiver Silicium is duur en kapitaalsintensief waardoor deze niet zo snel te schalen is.
Dat hebben we een paar jaar geleden gezien toen de prijzen opliepen tot bijna $500/kg.
Vooral in China heeft men zich toen massaal gestort op de productie omdat er goud mee te verdienen was (de kostprijs is maar $20-$35/kg).
Daardoor was afgelopen zomer de prijs gedaald tot $50/kg maar is intussen weer flink opgelopen omdat enerzijds de Chinese overheid de productie aan banden heeft gelegd en anderzijds de vraag fors blijft groeien.

Helaas wordt het process alleen nog in-house toegepast en zal het dus wel een hele tijd gaan duren voordat we dit in de prijzen gaan zien.
Een presentatie (die wel wat gedateerd is): http://www.sigen.net/imag...20Thin%20Wafers%20_LT.pdf

Een iets nieuwere (maart 2009) presentatie: http://www.sigen.net/imag...%20wafer%20production.pdf

De manier waarop het proces werkt is het implanteren van protonen op een bepaalde diepte (door de snelheid van de protonen te regelen) gevolgd door klieven.
Dat is wat ik uit de minimale informatie op de site afleidt.
In het lab van SiGen haalt men trouwens al diktes van 20 micron.

Als ze zo dun worden gemaakt worden ze ook flexibel. Je kunt ze probleemloos buigen (zoals je een glasvezel kunt buigen zonder breken maar een stuk vensterglas niet).

Zo zijn er vele grote en kleine verbeteringen in ontwikkeling waardoor de prijs de komende jaren blijft dalen.
Dat is ook wel nodig als we volgens de prognoses van de EIA in 2050 wereldwijd maar liefst 3000GWp hebben opgesteld.... Zolang de productie jaarlijks maar blijft verdubbelen is dat geen enkel probleem ;)
Dan kun je in 10 jaar van 0,1% van de wereldenergievoorziening naar 100%... :P

[ Voor 2% gewijzigd door Dutchtraveller op 17-12-2010 00:08 . Reden: Nieuwere presentatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dank voor meer achtergronden. Ik heb wel een artikel uit Photon voor je, wel Duitstalig selbstverständlich... :)
Zo zijn er vele grote en kleine verbeteringen in ontwikkeling waardoor de prijs de komende jaren blijft dalen.
Dat is ook wel nodig als we volgens de prognoses van de EIA in 2050 wereldwijd maar liefst 3000GWp hebben opgesteld.... Zolang de productie jaarlijks maar blijft verdubbelen is dat geen enkel probleem ;)
Dan kun je in 10 jaar van 0,1% van de wereldenergievoorziening naar 100%... :P
Lang daarvoor zullen de grote e-jongens vet zijn gaan muiten, omdat ze niet snel genoeg op grote schaal mee kunnen doen en het spul voor exorbitante prijzen aan de van niks wetende klanten kunnen verkopen. In Duitsland is het inmiddels al oorlog, met minimaal 8,3 GWp in een jaartje d'r bij gepleurd (buiten de macht van de e-molochs om). Laat onverlet, dat "het" gewoon moet gaan gebeuren, maar denk niet dat die enorme hoeveelheden zonder slag of stoot geplaatst zullen kunnen (blijven) worden. Er zijn vele pijngrenzen op het gebied van energie. Vooral veel economische. Niet bij de opwekkers, maar bij de gevestigde orde. De Staat incluis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Mars Warrior schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:33:
[...]

Sick!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
Over de afkoeling van het huis:
's avonds wordt er tot 21.30 gestookt op 19 graden.
's ochtends om 06.30 is het meestal afgekoeld tot 17 graden, zonder dat de ketel is opgestart
vanochtend hoorde ik toevallig de ketel even aanslaan om 06.00 uur.
tussenwoning uit 1984 met dubbelglas (geen HR++) wel een PS vloer.

Deze temperatuur is in de woonkamer. De overige vertrekken zijn wel iets kouder.

Nog een stukje over isolatie en ventilatie:
Op zolder stoken wij niet. Maar slapen daar wel. Laatst met die harde oostenwind had ik het raam wat daar altijd op een kier staan, enkel op de ventilatiestand gezet. (anders kwam de temp onder de 10 graden in de slaapkamer)
Resultaat: grote plas water onder de ramen/ in de vensterbank. Ik denk dat er wel een kopje water lag.
Schoongemaakt, en raam weer op een kiertje gezet.
Zo zie je maar hoe belangrijk ventilatie is.

[ Voor 37% gewijzigd door wmeester op 17-12-2010 08:32 . Reden: isolatie en ventilatie stukje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
wmeester schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 08:28:
Op zolder stoken wij niet. Maar slapen daar wel. Laatst met die harde oostenwind had ik het raam wat daar altijd op een kier staan, enkel op de ventilatiestand gezet. (anders kwam de temp onder de 10 graden in de slaapkamer)
Resultaat: grote plas water onder de ramen/ in de vensterbank. Ik denk dat er wel een kopje water lag.
Schoongemaakt, en raam weer op een kiertje gezet.
Zo zie je maar hoe belangrijk ventilatie is.
Wat is er bij jou dan mis met de ventilatie? Je zegt dat het raam op de ventilatiestand stond, maar toch ging het mis. Blijkbaar is er meer aan de hand dan alleen dat raampje. Wat heb je verder aan ventilatievoorzieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:43:
meestal is het smorgens 17 graden om een uur of 7, ik stook tot 21:30u op 19,5,
hierna volgt nog een nadraai fase van 30 minuten.
Bedoel je hiermee dat je het water nog ruim 30 min. door de CV pomp laat rond draaien?

Wat is hiervan het voordeel ten opzichte van stilstaand water wat zijn warmte nog kan afgeven,
nu blijf je water mengen....
asvogel schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:26:
[...]

Wat is er bij jou dan mis met de ventilatie? Je zegt dat het raam op de ventilatiestand stond, maar toch ging het mis. Blijkbaar is er meer aan de hand dan alleen dat raampje. Wat heb je verder aan ventilatievoorzieningen?
Ik heb momenteel ook last van lichte condens op de ramen in de hoekjes en krijg dit ook niet weg met
de ventilatie, vermoed dat dit nog water is van de 4000 liter bouwvocht, met een doekje gaat het natuurlijk wel weg... :+

[ Voor 38% gewijzigd door 4Reload op 17-12-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Ik heb het ook. Vermoedelijk zijn de randen van het HR++ glas een beetje een koudebrug (metaal), waardoor het dus lang de rand wat kan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
asvogel schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:26:
[...]

Nou, de was drogen a/d lijn levert ook aardig van vocht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
De rand van dubbelglas is inderdaad een behoorlijke koudebrug. Sowieso zijn ramen al snel een van de koudste plekken in huis, omdat standaard HR++ nog steeds een U heeft van 1,1 W/m²K, wat relatief veel is t.o.v. bijvoorbeeld een simpele 6cm nageïsoleerde spouwmuur met een U van ongeveer 0,45 W/m²K. Als de relatieve luchtvochtigheid hoog is, dan zal het vocht al snel op de koudste plekken gaan condenseren. Als wmeester inderdaad niet verwarmt op zijn slaapkamer, dan is de kans hierop natuurlijk erg groot, omdat hij de vochtige lucht uit zijn huis laat afkoelen, waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt.

Hier een voorbeeld van een simpel dubbelglas raam:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Ramen.jpg

En deze van tripleglas is ook interessant:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Tripleglas.jpg
Hier is ook goed te zien dat bij hoog kwaliteit glas de kozijnen in verhouding relatief zwak zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul C op 17-12-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-07 09:02
bovenstaande foto geeft dus aan dat hardhout beter isoleert dan kunstof, echter hoe herken je goed en slecht geisoleerd kunstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is hiervan het voordeel ten opzichte van stilstaand water wat zijn warmte nog kan afgeven,
nu blijf je water mengen....
kleine radiatoren bevatten meer warmte dan de snel afkoelende grote lvt convectoren.
zo laad je de warmte door over de hele installatie, en koelt het huis egaal af.
maar ook de warmtewisselaars in ketel en boiler, koelen langzaam af, en dat komt de levensduur ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even iets anders. Ik ben niet zo thuis in het PC gebeuren, maar ik zoek een NAS oplossing met 2 harde schijven (kopie van elkaar) voor dataopslag en back-up. Deze mag praktisch geen energie gebruiken in idle en is bij voorkeur in gebruik ook heel zuinig. Wat moet ik daarvoor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Anoniem: 292798 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:46:
Even iets anders. Ik ben niet zo thuis in het PC gebeuren, maar ik zoek een NAS oplossing met 2 harde schijven (kopie van elkaar) voor dataopslag en back-up. Deze mag praktisch geen energie gebruiken in idle en is bij voorkeur in gebruik ook heel zuinig. Wat moet ik daarvoor hebben?
Kijk eens naar dit type: http://www.synology.com/enu/products/DS211j/index.php
( Power Consumption3: 25W(Access); 10W(HDD Hibernation) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 09:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

<KNIP OVERIGE>
bah bah bah.
En dan nu een leuke ethische vraag. Het is dus even een kromme omzetting van de zin van Eric maar......

Wat doen we met het overschot van de energie uit een crematorium?
Ik weet toevallig dat ze een mega overschot aan warmte hebben en dat koelen op sommige momenten noodzakelijk is. Het wordt ieder geval in de mij bekende situatie absoluut niet hergebruikt en de installatie is pas 1,5 jaar oud.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meetdienst elektriciteit voor 2011 weer anderhalf procent "inflatie gecorrigeerd" hoger volgens NMa.

http://www.energiekamer.n...dt_maximaal_EUR_25_71.asp

Dat is 45,22 eurocent hoger (incl. BTW) dan in 2010.

Iemand nog een ijsje? :P

Het is hier erg wit, we gaan straks voor de lol de stad maar eens in lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die had ik ook al gezien. Ziet er OK uit. Maar, zijn er zuinigere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:15

Punkrocker

Mostly harmless

ollie1965 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:04:
[...]

En dan nu een leuke ethische vraag. Het is dus even een kromme omzetting van de zin van Eric maar......

Ik weet toevallig dat ze een mega overschot aan warmte hebben en dat koelen op sommige momenten noodzakelijk is. Het wordt ieder geval in de mij bekende situatie absoluut niet hergebruikt en de installatie is pas 1,5 jaar oud.
WKK met teruglevering aan het net?
8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Punkrocker schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:03:
[...]

WKK met teruglevering aan het net?
8)
Dus jij hebt er geen problemen mee om deze energie (het verbranden van personen) voor eigen gebruik in te zetten?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zo, de 280Wp Suntech blauwe platen zijn nu officieel netgekoppeld!
uiteraard even nog sneeuwvrij gemaakt, maar... hij snort!

Mbt het hergebruik van energie uit crematorium: heb ik geen problemen mee. Echt niet.
maar duurzame gasten als ons laten ons gewoon toch in moeder aarde koesteren? toch?

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 17-12-2010 15:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik herinner me die voordeur van flitspaal … die moest geïsoleerd worden of zo ….

Nu is sneeuw een goed isolator .. dus heb ik een voorbeeldje gemaakt..

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/17/1292583172-240.jpg

Dus gelijk maar twee vliegen in een klap .. nee 3 vliegen….

De straat schoon .
Voorbeeld voor flitspaal.
En je begrijpt natuurlijk wel van wie die voor deur was …. De directie .. wij eisen loonsverhoging !!!!

Kijk staken heeft weinig nut .. dan komt nog minder geld binnen dus geen reden voor loons verhoging.
Dus dan maar een BLOKADE … en zeker een op vrijdag middag( als de directie vroeger naar huis gaat).
Dus de deur geblokkeerd ..tot iets boven neus hoogte ( dan halen ze hun neus niet meer op voor ons :O

Ik probeer video nog te plaatsen http://www.dailymotion.com/video/xg606d_video0015_fun

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 17-12-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
marz01 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:46:
bovenstaande foto geeft dus aan dat hardhout beter isoleert dan kunstof, echter hoe herken je goed en slecht geisoleerd kunstof?
Huh :? Hoe kom je daar nou weer bij? Beide kozijnen zijn van hout afaik. Deze beelden zijn hier dan ook alleen bedoeld om te de koudebrug aan de rand van een raam te illustreren.

Merk trouwens op, als het nog niet opgevallen was, dat de bovenst van buiten is gemaakt en de onderste van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
wmeester schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:25:
Nou, de was drogen a/d lijn levert ook aardig van vocht op.
Ja, ik kan me voorstellen dat je dat beter in een geventileerde ruimte kunt doen. Ik was bang dat je bedoelde dat het van alleen het slapen kwam, maar met die was kan ik me het wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Weer terug van leuke sneeuwwandeling naar het centrum, incl. wat bio boodschappen halen.

We liepen langs het nagelneu verbouwde winkelcentrum langs de Vijf Meilaan.

Huilen met de pet op: het overgrote merendeel van de nieuwe, goed geïsoleerde (?) winkels had de deuren tijdens de sneeuwbuien OPEN staan. Geen enkele schaamte: gewoon open die verwarmde winkelzooi. De hele stoep langs de winkels was zeiknat. Alle sneeuw was d'r weggesmolten onder de overhangende luifel, op een meter afstand lag nog een paar centimeter sneeuw buiten de luifel waar de door de winkels verwarmde buitenlucht niet meer bij "kon" komen...

Neen, we gaan niet eens die bezopen 1% besparing per jaar halen als dat zo door gaat in onze "hypermoderne nieuwe winkelcentra". |:( ;(

En de 40-50% kolenwarmte direct in de lucht/plomp gooiende energiebobo's lachen zich helemaal een breuk met weer de nodige leuke gas nota's voor domme middenstanders de deur uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
X21r schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:51:
Ik herinner me die voordeur van flitspaal … die moest geïsoleerd worden of zo ….

Nu is sneeuw een goed isolator .. dus heb ik een voorbeeldje gemaakt..

[afbeelding]
GENIAAL! _/-\o_ _O-

Ik zal het voorstellen hier aan de ballotagecommissie :)

Edit:

Ballotagecommissie gaat akkoord mits ik het raam er ook goed in weet te krijgen en de isolatielaag ook automatisch mee open en dichtgaat. Ik voel nog wat implementatieprobleempjes aankomen :P

[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 17-12-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Plankje aan je deur timmeren :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lachen zich helemaal een breuk
ik lachte me net ook een breuk,
voor het eerst is de sneeuw tegen de muur blijven liggen, en bij de nieuwe duitse schmidt pui ook.
mijn gefreubel pays off. http://van.wijk.net/pvt/pui.jpg
ik kan me herinneren dat er wel 30cm dooi vanaf de gevel en pui stond.
de hoeveelheid sneeuw op de panelen is wel zorgelijk, als dat gaat schuiven, hoop ik er echt niet onder te staan, het helt helemaal over.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-12-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Laatst online: 24-07 16:41
Anoniem: 292798 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:10:
Die had ik ook al gezien. Ziet er OK uit. Maar, zijn er zuinigere oplossingen?
Je hebt waarschijnlijk meer succes in Het grote NAS Overzicht Topic, daar zit nogal wat NAS-specifieke kennis. Ook wordt het over het algemeen gewaardeerd als je ff aangeeft welk vooronderzoek je zelf al gedaan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:15

Punkrocker

Mostly harmless

ollie1965 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:34:
[...]

Dus jij hebt er geen problemen mee om deze energie (het verbranden van personen) voor eigen gebruik in te zetten?
Nee.
Mag je met mij ook doen als het zover is.

Alhoewel ik ook aan vriesdrogen en sonisch verpulveren denk...
Maar dan kost ik alleen energie. Brandend kan ik ook nog wat terugleveren.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-07 15:14

WouterB

3680 Wp

Ik heb een 'nieuw' huis gekocht! Huis is een hoekhuis uit 1972 en qua bouwkundige situatie ook nog steeds in die staat... Maar goed, dan valt er flink wat te verduurzamen! :)

Plannen:

* al het glas vervangen door HR++
* (nieuwe keuken met A++ apparatuur)
* muren, vloer en dak naisoleren
* Zonneboiler
* Vloerverwarming

* Wanneer er weer budget is: Kachel

* En daarna een set PV op de garage (zuidgericht) (en eventueel ook nog op het zuiddak naast de zonneboiler)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@WouterB
Gefeliciteerd!

Er is inderdaad genoeg te verbeteren. Klein voordeeltje: huizen uit de jaren 60 en de vroege jaren 70 zijn doorgaans goed te verduurzamen omdat er bij de bouw relatief weinig aandacht aan is besteed. :P

Mooie lijst trouwens. Ik neem aan dat de nieuwe keuken met A++ apparatuur in die lijst staat vanwege de hoge WAF? >:)
Succes!

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WouterB schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:36:
Ik heb een 'nieuw' huis gekocht! Huis is een hoekhuis uit 1972 en qua bouwkundige situatie ook nog steeds in die staat... Maar goed, dan valt er flink wat te verduurzamen! :)

Plannen:

* al het glas vervangen door HR++
* (nieuwe keuken met A++ apparatuur)
* muren, vloer en dak naisoleren
* Zonneboiler
* Vloerverwarming

* Wanneer er weer budget is: Kachel

* En daarna een set PV op de garage (zuidgericht) (en eventueel ook nog op het zuiddak naast de zonneboiler)
Feli!
Als je toch aan het verbouwen gaat, denk ook aan een WTW voor je douche, en een extra hotfill tappunt bij vaatwasser en wasmachine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-07 15:14

WouterB

3680 Wp

De keuken en badkamer zijn nog 'origineel' en dus al minstens 10 jaar aan vervanging toe. Daar kan ik het dus ook meteen goed doen, dus inderdaad meteen voldoende tappunten realiseren. Wasmachine komt zeer waarschijnlijk naast de boiler te staan, dus dat is geen probleem. In de keuken dacht ik aan een quooker (of variant, ook hoge WAF :)), die dan meteen de VW van warm water kan voorzien. Een WTW voor de douche stond ook al op de lijst, maar was ik in de eerdere lijst vergeten te vermelden.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@WouterB:
Gefeliciteerd! En mooie plannen!

Een Quooker gebruiken om je vaatwasser te vullen heeft geen zin. De Quooker verwarmt elektrisch en de vaatwasser ook. Allebei aansluiten op een hotfill vanuit de boiler is wel zinvol.

Verder wil ik je nog tippen om en balansventilatie aan te leggen, dat is ook het meest praktisch tijdens een verbouwing en als je dan meteen zorg voor een erg tochtdicht huis, dan krijg je een ideaal binnenklimaat plus een forse energiebesparing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat zou er nu gaan gebeuren met de 3 kolencentrales met die onterechte vergunning?
De bouw is al een aardig eindje op streek.
Laat me raden: die worden gewoon afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 17:44
Anoniem: 292798 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:46:
Qnap is iets zuiniger volgens de specs dan synology, en ondersteunt wake on lan, disk spin-down, etc.

Ik heb hier een TS219P+ staan, een wat luxere variant. Ook 2 disk.

Vergeet vooral de disken niet; die vreten ook heel wat. Ik heb er Samsung Ecogreen 2TB disks in zitten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:30:
[...]de hoeveelheid sneeuw op de panelen is wel zorgelijk, als dat gaat schuiven, hoop ik er echt niet onder te staan, het helt helemaal over.
Gooi er voorzichtig wat sneeuwballen op, dan schuift het meeste er wel af, denk ik. :)

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Punkrocker schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:00:
[...]

Nee.
Mag je met mij ook doen als het zover is.

Alhoewel ik ook aan vriesdrogen en sonisch verpulveren denk...
Maar dan kost ik alleen energie. Brandend kan ik ook nog wat terugleveren.
Nou dan moeten die crematoria er maar eens een gaan bouwen voor de duurzame onder ons. Men heeft systemen om de hete gassen die bij het cremeren vrij komen op te vangen (waterbakken) en de warmte terug te winnen. Echter op het ethische punt bleef het steken. Men vond het niet gepast (ook niet na klankborden) om deze energie terug te winnen om bijvoorbeeld de grote aula te verwarmen.
En ze hadden net de grootste verbrandingsoven van NL geplaatst (voor van die soortgenoten die lijden aan obesitas).
NielsTn schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:40:
<KNIP>
Mbt het hergebruik van energie uit crematorium: heb ik geen problemen mee. Echt niet.
maar duurzame gasten als ons laten ons gewoon toch in moeder aarde koesteren? toch?
Ondanks dat het energie kost om mij te verbranden kies ik er toch voor anders gaan ze alleen maar op en neer rijden naar het graf :+

[ Voor 20% gewijzigd door ollie1965 op 17-12-2010 22:14 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-07 19:16
Goed nieuws. Vandaag een brief ontvangen van de provincie Limburg, de aangevraagd (LES)subsidie is goedgekeurd ! Mooi even 1500 euro van de provincie voor mijn zonnepanelen! In januari 2011 wordt alles geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ollie1965 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:04:
[...]

Vreemd, ik dacht dat een mens toch voor een procent of 70 uit water bestond. (oudjes wat minder).
Het lijkt me vreemd als je daarmee een goed fikkie kan stoken.
Die 6 plankjes zet toch ook geen zoden aan de dijk.
---------------------
Het afkoelen van de tussenwoning uit 2005:
In de avond stoken tot 22:00 uur ad 20,6 graden.
In de ochtend beginnen we hier om 7:00 uur.
De daling van de temperatuur over nacht is circa 0,8 graden.
Begane grond 100% vloerverwarming (waarschijnlijk heeft de vloer een behoorlijke accu werking)
--------------------
Koud weer, goed weer voor een vriezer ontdooi actie. Kan het eten naar buiten.
In 2005 de best mogelijke vriezer, maar het ontbreekt overduidelijk aan een no-frost systeem. (baal :( )
Ik denk dat zoiets belangrijker is dan de laatste kwh minder jaarverbruik.

Verder 2 schakelstrips vervangen door een versie met een voetschakelaar aan een verlengsnoer van 1,5meter.
Met het verhoogde bedieningsgemak hoop ik dat het lukt dat de dame het bed (travo's) in de nacht uit kan zetten. Scheelt toch weer 18 w gedurende een hele nacht. Ecoline schakelaar
Achteraf was die goedkoper op een ander adres : redcoon
Dit werkt natuurlijk ook. enkele uitvoering
Ben er goed over te spreken.
-----------------------------
Meting vloerverwarmingspomp draaiuren. Die is over de eerste 2 weken van december op circa 3,5 uur per 24h uitgekomen. Iets meer dan verwacht. Maar voor de vloerverwarming hier geen kosten efficiënte optie om te vervangen (itt enkele CV's in het forum). Bij vervanging kan het eigenlijk ook niet uit, maar dan kies ik toch wel voor de beste optie, ookal is die iets te duur.
Bij die Grundfos pompen is het overigens mogelijk alleen de voorkant te vervangen en de achterkant te laten zitten, da's wel makkelijk bij vervanging.

Fijn weekend mensen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:55:
[...]
Begane grond 100% vloerverwarming (waarschijnlijk heeft de vloer een behoorlijke accu werking)
Zo werkt het principe van een grote speksteenkachel of finoven ook.
Stop je met stoken dan kunnen ze tot wel 24uur nog warmte afgeven.
Het nadeel van radiatoren is dan ook dat ze totaal geen warmte-opslag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kets_One schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 21:10:
@WouterB
Gefeliciteerd!

Er is inderdaad genoeg te verbeteren. Klein voordeeltje: huizen uit de jaren 60 en de vroege jaren 70 zijn doorgaans goed te verduurzamen omdat er bij de bouw relatief weinig aandacht aan is besteed. :P

Mooie lijst trouwens. Ik neem aan dat de nieuwe keuken met A++ apparatuur in die lijst staat vanwege de hoge WAF? >:)
Succes!
Totdat het verkocht wordt aan iemand die er "toch maar 5 jaar in gaat wonen", en vervolgens verbouwingen doet waarbij er totaal niks aan isolatie gedaan wordt. Ik zit nu met een verlaagd plafond waar destijds geen isolatie is aangebracht. Vanuit de zolder krijg ik de vloerplaten niet los, en vanuit de slaapkamer/badkamer gaat het hele plafond naar de maan als ik dat los ga trekken. Dus: dan de zolder zelf maar isoleren.
Helaas kan ik ook niet bij het schuine stukje dak in de badkamer zonder het hele plafond daar te slopen, denk dat ik binnenkort maar eens ga kijken of ik dat voorzichtig los kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:32:
[...]

Totdat het verkocht wordt aan iemand die er "toch maar 5 jaar in gaat wonen", en vervolgens verbouwingen doet waarbij er totaal niks aan isolatie gedaan wordt. Ik zit nu met een verlaagd plafond waar destijds geen isolatie is aangebracht. Vanuit de zolder krijg ik de vloerplaten niet los, en vanuit de slaapkamer/badkamer gaat het hele plafond naar de maan als ik dat los ga trekken. Dus: dan de zolder zelf maar isoleren.
Helaas kan ik ook niet bij het schuine stukje dak in de badkamer zonder het hele plafond daar te slopen, denk dat ik binnenkort maar eens ga kijken of ik dat voorzichtig los kan trekken.
Kun je niet vragen of zo'n naisolatie bedrijf wat gaten in je zoldervloer boort en de ruimte tussen het plafond en de zolder vol spuit met van EPS parels? Lijkt me dat daar een heel behoorlijk pak in kan en ik zie zo geen enkele reden waarom dat niet een goede oplossing zou zijn?

@Neanderthaler71:
Waarom doe je nog aan nachtvelaging als de temperatuur toch niet meer dan 0,8C daalt? Dan heeft het toch geen toegevoegde waarde?

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 18-12-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kent die Centraal beheer reclame wel met die lui met die betonmixer en dat muizenholletje wel toch?
Als ik dat ga doen heb ik de slaapkamer vol, over de balken hebben ze een zwart papier-achtig iets gespannen en daar planken overheen geslagen. In dat papier zitten hier en daar gaten vanwege verlichting.
De balken die ze gebruikt zijn zijn >10cm dik, terwijl mijn PIRschuim platen 6cm zijn, dat moet makkelijk passen.

Misschien gewoon een gat boren in de vloer en dan met de decoupeerzaag een stuk eruit zagen, als je eenmaal een begin hebt met die gespijkerde platen krijg je de rest met wat sloopwerk ook wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]pcmadman schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:59:
@Neanderthaler71:
Waarom doe je nog aan nachtvelaging als de temperatuur toch niet meer dan 0,8C daalt? Dan heeft het toch geen toegevoegde waarde?
Daardoor heb ik (iets) minder draaiuren van de vloerverwarmingspomp.
Het voelt ook iets warmer aan als de pomp daadwerkelijk loopt, dus dat heb ik liever overdag.
Dat iets warmer is niet zozeer de temperatuur, als het het feit dat de vloer dan wat warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zou er nu gaan gebeuren met de 3 kolencentrales met die onterechte vergunning?
De bouw is al een aardig eindje op streek.
Laat me raden: die worden gewoon afgebouwd.
3 gascentrales zouden enorm fijn zijn, de vervuiling was ook meteen 50% minder.
fugro dhv en arcadis hebben dat ook in 2006 geadviseerd,
http://vorige.nrc.nl/econ...centrales_zijn_niet_nodig
toch was eon er binnen 2 minuten bij na deze uitspraak om als echte wc eend adviseert wc eend te zeggen,
dat hun kolen niet vies zijn, en stelt zichzelf boven de wet.
3 gascentrales komen duurzame bronnen ook ten goede, want die kunnen aan en uit.
"niemand" snapt waarom dit moet, tenzij het gas een beetje op is,
en dan is dit topic ineens heel nuttig.
een gasrotonde is toch een mooi middel voor gascentrales en windmolenparken....
eentje bij beverwijk (die is er al) en eentje bij groningen waar de norned en windmolenparken aan land komen.
energieraad :
'Vergunning kolencentrales onterecht' 17 december 2010
De staat had geen milieuvergunningen mogen afgeven voor drie kolengestookte elektriciteitscentrales (Eemshaven en Rotterdam). Aldus het advies vanuit het Europese Hof van Justitie.

E.ON: vergunning kolencentrale níet in strijd met advies 17 december 2010
De vergunning voor de centrale die E.ON op de Maasvlakte bouwt, is níet in strijd met het advies van de Advocaat-Generaal aan het Europese Hof van Jusititie, zegt E.ON.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-12-2010 09:59 . Reden: erg domme mensen hebben de macht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:30:
[...]

ik lachte me net ook een breuk,
voor het eerst is de sneeuw tegen de muur blijven liggen, en bij de nieuwe duitse schmidt pui ook.
mijn gefreubel pays off. http://van.wijk.net/pvt/pui.jpg
ik kan me herinneren dat er wel 30cm dooi vanaf de gevel en pui stond.
de hoeveelheid sneeuw op de panelen is wel zorgelijk, als dat gaat schuiven, hoop ik er echt niet onder te staan, het helt helemaal over.
Hier nu voor 10-15cm dooi bij de pui, achter in de hoek nog wat meer, het is duidelijker te merken dat er warmte onder de pui doorkomt. straks ff de buizen aan de binnenkant isoleren die onder de schuifpui doorlopen.

Pagina: 1 ... 18 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.