Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.720 views

Verwijderd

Kijk dat vind ik nou weer best wel grappig
ik kan tijdelijk even geen post maken,
ik lig op mijn buik op de grond in de keuken met de eindafrekening 2011 in mijn kont
naked
ik maak wel af een toe geluidjes,
iets van " you loose" en "ke-tsjing"

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SpiceWorm schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:55:
Van de kolen-lobby krijg je gratis astma medicijnen als je binnen 200 mile van een kolencentrale woont:

http://www.coalcares.org/index.html
Hilarische site. Dat is uiteraard een hoax.

In de US heb je een organisatie die zich de American Coalition for Clean Coal Electricity noemt, en zich sterk verzet TEGEN de EPA die na iets van 10 of 20 jaar het wel eens tijd vond worden om emissie-eisen aan kolencentrales af te gaan dwingen. En dan gaat om echt nasty stuff als kwik en cadmium. 8)7

Het maakt niet uit hoe zwaar je je satire aanzet, de werkelijkheid overtroeft je keer op keer.
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:28:
ik lig op mijn buik op de grond in de keuken met de eindafrekening 2011 in mijn kont
Tja, al eens gebeld met de BNN? Ze willen je vast wel in een van hun shows hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Anne vdr Bom op 15-12-2011 22:30 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:28:
[...]

ik kan tijdelijk even geen post maken,
naked
ik maak wel af een toe geluidjes,
iets van " you loose" en "ke-tsjing"
Mag ik meedoen? Ik heb nog steeds een smile op m'n gezicht van de afrekening _/-\o_ 2kWh op de dagteller. 455 op de nachtteller. En vanaf nu t/m 01-01-2012 gaat er weer wat veranderen in huis waardoor we weer 37W continu zakken in stroomverbruik. *HUP* weer 360kWh minder :)

Bijna niemand wil geloven dat ons maandbedrag nu 50 euro is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:38:
[...]

Mag ik meedoen? Ik heb nog steeds een smile op m'n gezicht van de afrekening _/-\o_ 2kWh op de dagteller. 455 op de nachtteller. En vanaf nu t/m 01-01-2012 gaat er weer wat veranderen in huis waardoor we weer 37W continu zakken in stroomverbruik. *HUP* weer 360kWh minder :)

Bijna niemand wil geloven dat ons maandbedrag nu 50 euro is.
Is ook wel veel natuurlijk. ;)

A'dam PVOutput

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
ericplan schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:41:
[...]

Is ook wel veel natuurlijk. ;)
Als ik de Vattenfall / NUON stadswarmte nota (zwaar vergiftigd door kolossale, niet vermijdbare vastrechten) buiten beeld houd, mag ik dan ook meedingen met voorschotbedrag van 12 Euri bij GC voor elektra plus kookgas? :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
aaargh.. some naked tweakers banging their utility services...wiht bills in their hands/bums
can't sleep... dat is te veel... >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14
Wat kolen betreft, daar kijkt blijkbaar niemand naar als er gesproken wordt over "schone" kolencentrales... iemand die toevallig de afgelopen weken de serie "Coal" heeft gevolgd op Discovery Channel? Shit wat een kloteleven hebben die lui en wat een moeite moet er gedaan worden om een beetje steenkool uit die bergen te halen. Hele generaties met stoflongen, maar tja... "all I can do is mining coal".

• zonnigtype
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:57:
Wat kolen betreft, daar kijkt blijkbaar niemand naar als er gesproken wordt over "schone" kolencentrales... iemand die toevallig de afgelopen weken de serie "Coal" heeft gevolgd op Discovery Channel? Shit wat een kloteleven hebben die lui en wat een moeite moet er gedaan worden om een beetje steenkool uit die bergen te halen. Hele generaties met stoflongen, maar tja... "all I can do is mining coal".
Da's bekende koek. Worden heel wat Chinezen jaarlijks voor over de kling gejaagd. Hun dood is er niet eentje die je je ergste vijand toe zou wensen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:50:
Lekker ben jij. Ik "mag" me d'r wel tegenaan bemoeien, maar als puntje bij paaltje komt laten de hulptroepen het afweten...
:(
Rustig rustig poldermans, een beker op zonnestroom verwarmde chocomelk doet wonderen :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:05:
[...]

Rustig rustig poldermans, een beker op zonnestroom verwarmde chocomelk doet wonderen :9
_O-

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Mijn vrouw is een tof wijf.

Begin van de avond ging de deurbel en ze deed open. Ik kon het gesprek vanuit de woonkamer horen. Hieronder de strekking van het gesprek.

Aanbeller (hierna te noemen Verkoophufter:) Goedenavond, ik ben van Oxxio en ik zou u graag een aanbieding willen doen. [gevolgd door standaard leugenverhaal wij zijn goedkoop, wij zijn de beste, wij zijn duurzaam, bla bla bla]

Mijn vrouw: Als ik u mag onderbreken, heeft u ons dak gezien?

Verkoophufter: Uw dak? Hoe bedoelt u?

Mijn vrouw: Ons dak ligt vol met zonnepanelen. Wij verdienen veel geld aan onze energieleverancier.* Ik denk niet dat Oxxio ons als klant wil.

Verkoophufter: Stamel... stotter... weifel... aarzel [is volledig de weg kwijt, heeft dit nog nooit gehoord en het staat ook niet in zijn script]

Mijn vrouw: Veel succes met uw rondje. Kunt u ons voorgoed uit uw bestand schrappen? Dank u. Een goedenavond. *BAM* deur dicht.

_/-\o_

* Is technisch niet helemaal waar maar in the heat of the moment prima gedaan!

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 15-12-2011 23:18 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

• NielsTn
JeroenH schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:16:

Begin van de avond ging de deurbel en ze deed open. Ik kon het gesprek vanuit de woonkamer horen. Hieronder de strekking van het gesprek.

Aanbeller (hierna te noemen Verkoophufter:) Goedenavond, ik ben van Oxxio en ik zou u graag een aanbieding willen doen. [gevolgd door standaard leugenverhaal wij zijn goedkoop, wij zijn de beste, wij zijn duurzaam, bla bla bla]

Mijn vrouw: Ons dak ligt vol met zonnepanelen. Wij verdienen veel geld aan onze energieleverancier.* Ik denk niet dat Oxxio ons als klant wil.

Verkoophufter: Stamel... stotter... weifel... aarzel [is volledig de weg kwijt, heeft dit nog nooit gehoord en het staat ook niet in zijn script]

Mijn vrouw: Veel succes met uw rondje. Kunt u ons voorgoed uit uw bestand schrappen? Dank u. Een goedenavond. *BAM* deur dicht.

_/-\o_

Super respons!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Nog toekomstige Corsica gangers hier? (mooi eiland)

Dit is wel een leuk berichtje (mijn vetdruk):
Mr. Segaar, thank you for your interest in our recent post. To answer your comment, we did involve the local community during the entire construction period. Operation and maintenance during the entire power plant lifetime is also going to employ locals. Allowing the local population to visit the site is now being considered by the plant’s stakeholders.
Gaat over mogelijke openstelling nieuwste, 4,5 MWp grote Corsicaanse zonnestroompark in nabijheid Ajaccio (zuid west Corsica) voor "local population". Ik vind dat je als toerist ook zo beschouwd mag worden, toch? (zelfs al verblijf je zoals wij regelmatig in een tent, "very local"...) Niet geschoten is altijd mis. Meer info hier. (reacties...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Gister is Liander geweest om de meter gratis om te ruilen de eindstand is een goede 900kWh negatief in het laatste half jaar. De vriendelijke monteur kreeg er buikpijn van toen ik de klapper tevoorschijn haalde om de kopie van de verwisseling in weg te leggen :F

Op deze brief stonden natuurlijk ook de laatst bekende meterstanden die dus nog steeds gewoon fictief gegokt zijn door Liander. ben heel benieuwd wat de eindafrekening gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

_/-\o_

Geniaal! _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMa beboet Greenchoice
DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft energieleverancier Greenchoice een boete opgelegd van 7,2 miljoen euro.

Het bedrijf heeft jarenlang te laat of helemaal geen eindafrekeningen verstuurd aan consumenten die hun leveringsovereenkomst hebben beëindigd. Dat maakte de NMa vrijdag bekend.
Da's weer niet zo mooi... (in meerdere opzichten...). :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
leuke commercial over windenergie
http://www.greenchoice.nl...te-promoten!.aspx#comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
...
[.
Mijn vrouw: Veel succes met uw rondje.

_/-\o_

Wat het eerste punt betreft: dito.
En het tweede: dito.

Ach, die aardige verkopers. Ze willen niet blijven ;w. Nadat ze weten dat er geen bips te verdienen is aan ons en we het netwerk grotendeels als accu gebruiken is de liefde snel voorbij *O*. De speksteenkachel zal daar nu ook geen verbetering in aanbrengen. En meneer, weet u dat onze wtw-douche grote besparingen oplevert? "ke-tsjing" (leuk hoor cars!)

Ik wil d'r nog wel eentje voor de kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:17

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

En hier nog een linkje over Greenchoice.

http://www.energieenwater...sk=view&id=1839&Itemid=50

Triest.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Bij ons is Oxxio ook langs geweest. Ben benieuwd wat de addertjes zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hmm, heeft het daarom zo lang geduurd tot ik de eindafrekening mocht ontvangen? :X. Kreeg na overstap ook iets van 400 euro terug, heeft 2 maand mogen duren, en vervolgens nog een maand voordat het geld op de rekening stond.
Overigens wel pluspunt van GreenChoice: alhoewel ik nu geen klant meer ben, kan ik nog steeds inloggen op de website en alle rekeningen online inzien. Ik heb alleen geen toegewezen produkten, betalingen en termijnbedrag meer staan. Heb ook altijd alles goed online kunnen regelen met GreenChoice toen ik klant was. Heeft ook meegespeeld met overstappen, Eneco doet ook alles via Internet, kan NUON nog wat van leren (ik moet een 0900 nummer bellen om automatische incasso voor Liander te regelen bijvoorbeeld, dat vertik ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Mag ik vragen waarom je overgestapt bent naar Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:09
Netbeheerders 8)7

Ik bel even met Endinet (onderdeel van Liander) om te vragen naar verzwaring. Waar men vorig jaar nog beweerde dat ik een 25A aansluiting had (heb de notities hier nog liggen) kon men nu vertellen dat die in 1999 al verzwaard was naar 35A.

Tja, dan houd ik de 200+ euro voor verzwaring (+aanpassing groepenkast) naar 3x25A maar in m'n zak, want voor dat verschil kan ik zelfs nog wel het risico van een geklapte hoofdzekering nemen.

N.a.v. de discussie hier ook maar eens gevraagd naar teruglevering en dat zou bij de huidige (domme) meter niet mogelijk zijn. Op doorvragen of er dan een terugloopbeveiliging/-blokkade op zat werd niet echt ingegaan. Met een eventuele nieuwe slimme meter zou teruglevering standaard wel mogelijk zijn.

De echte grap was trouwens dat er gisteren niemand beschikbaar was om m'n vraag te beantwoorden omdat de afdeling op pad was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Greenchoice gooide de prijzen fors omhoog, Eneco was fors goedkoper met hun internet-actietarief. Daarnaast nog iets van 180 euro korting, dus dat kon wel uit. Verder is Eneco ook redelijk groen en hebben ze geen ambities om kern- en kolencentrales te gaan bouwen hier, dus ik vind het allemaal best.

Verder hoef ik nu niet alles na te rekenen of het wel klopt met afdrachten naar netbeheerder, want daar krijg ik gewoon rechtstreeks afrekeningen van. Wat ik dan wel weer jammer vind is dat Nuon/Liander geen specificatie geeft, maar gewoon "dit is uw maandbedrag, dokken binnen 14 dagen" elke maand een acceptgiro stuurt.

Enexis was wat dat betreft wat duidelijker en gaf bij de eerste acceptgiro een overzicht waar dat geld nou op was gebaseerd en bood ook de mogelijkheid om online de automatische incasso te regelen. Toen ik de maand erop een acceptgiro kreeg en deze uit onzekerheid betaalde en de volgende dag een automatische incasso gedaan werd, hebben ze de maand erop gewoon geen incasso gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Begrijp ik goed dat je zowel met Eneco als met Liander afrekent? Dus steeds 2x per maand een rekening/voorschot? Lijkt me niet echt handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klaver 4 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:01:
Begrijp ik goed dat je zowel met Eneco als met Liander afrekent? Dus steeds 2x per maand een rekening/voorschot? Lijkt me niet echt handig...
Eneco (transport en levering), Liander (stroom vastrecht) en Enexis (gas vastrecht). Drie partijen dus. Het vaste deel krijgen de netbeheerders, het variabele deel gaat volledig naar Eneco. Alleen als ik in een ander capaciteitstarief ga vallen worden de bedragen aan Liander en Enexis anders, en zo gek gaat dat niet worden hier.

Voor de beeldvorming:
Enexis: 13,00 / maand
Liander: 18,44 / maand
Eneco: 110,00 / maand

Is ook meteen duidelijk waar je maandbedrag aan op gaat als je zelf opwekt, ik zie hier mensen met een maandbedrag van 50 euro, daarvan is dus 60% vastrecht.

Dat maandbedrag bij Eneco is overigens het oude maandbedrag van GreenChoice met aftrek van netbeheerdersbedragen. De jaarafrekening krijg ik komend jaar in februari, wat betekent dat ik vnml de wintermaanden afreken (september t/m januari). Ik heb het maandbedrag dus gewoon laten staan wat het was, maar het lijkt erop dat ik in februari niet eens bij hoef te betalen :). In November heb ik 400 euro van GreenChoice teruggekregen over de zomermaanden (mei t/m augustus), had verwacht dat ik die bij Eneco vervolgens weer mocht bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Rukapul schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:44:
Netbeheerders 8)7

Ik bel even met Endinet (onderdeel van Liander) om te vragen naar verzwaring. Waar men vorig jaar nog beweerde dat ik een 25A aansluiting had (heb de notities hier nog liggen) kon men nu vertellen dat die in 1999 al verzwaard was naar 35A.

Tja, dan houd ik de 200+ euro voor verzwaring (+aanpassing groepenkast) naar 3x25A maar in m'n zak, want voor dat verschil kan ik zelfs nog wel het risico van een geklapte hoofdzekering nemen.
ik weet niet wat je van plan bent.
maar deze gegevens leken mij wel handig voor jouw.
http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting
ik zit in de zelfde situatie heb ook 1x 35A
ik weet ook al dat er maar 1 fase kabel binnen komt.
afgelopen week heb ik de meterkast laten vervangen.(was hard nodig).
ik heb nu wel een kast met 3 fase hoofdschakelaar op een 1 fase meter voor eventueel toekomstige uitbreiding.(ik moeste toch al naar 3 aardlekschakelaars)
op dit moment heb ik dus 1x 16A voor zonnepanelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het uitstel van de vergunningaanvraag van Borsele2 heeft bij mij een uitstekende stemming opgeleverd! :D :D

PS:
Ben de markt een beetje aan het verkennen voor een geplande vervanging van de schuifpui in de woonkamer.
Kunnen jullie een partij aanraden die:
- Ook gepassioneerd is omtrent energiebesparing
- Mee wil denken
- No redelijk betaalbaar is
- In de buurt van Den Haag zit?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier ook maar vast een dubbele leiding trekken naar de inbouwkast onder het schuine dak op de zuidkant. Heb nu alle wanden van de slaapkamers eruit liggen, dus zou zonde zijn om het nu niet te doen. Tegen de tijd dat er PV komt mogen ze dan ook mijn hele stoppenkast gaan vervangen en die leidingen aansluiten.
Zit nu nog met 5 oude smeltzekeringen en een 50mA aardlek die pas afslaat als je dood bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Op de site van SolarNRG staat dat als je een 35A 1-fase aansluiting hebt, je maximaal 25A (5750 W) kan invoeden. Maar je kunt toch ook gewoon 2x een 16A groep monteren waardoor je (2x 3680 =) 7360W kan invoeden? Stel dat ze beide maximaal leveren, dan kom je nog maar aan de 32A (= lager dan 35A hoofdzekering) waar eventueel verbruik nog vanaf gaat.
Met een installatie op het oosten en eentje op het westen zou misschien 2x 20A wel lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 16-12-2011 11:34 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
migjes schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:17:
[...]

ik weet niet wat je van plan bent.
maar deze gegevens leken mij wel handig voor jouw.
http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting
ik zit in de zelfde situatie heb ook 1x 35A
ik weet ook al dat er maar 1 fase kabel binnen komt.
Dan wordt een toekomstige overstap naar 3 fase prijzig. Ik heb de mazzel dat kabels en kast geschikt is voor 3x25A.
afgelopen week heb ik de meterkast laten vervangen.(was hard nodig).
ik heb nu wel een kast met 3 fase hoofdschakelaar op een 1 fase meter voor eventueel toekomstige uitbreiding.(ik moeste toch al naar 3 aardlekschakelaars)
Dit is in principe strijdig met de norm. Technisch werkt het uiteraard perfect, maar een 1-fase aansluiting dient een 1-fase hoofdschakelaar te hebben.

Puur voor voeding van m'n interesse: zijn de 3 aardleks (mechanisch) onderling gekoppeld met een enkele verbinding naar de hoofdschakelaar of zijn de invoeren van de hoofdschakelaar onderling gekoppeld met de aardleks gekoppeld aan de 3 respectievelijke uitvoeren? (foto?)
op dit moment heb ik dus 1x 16A voor zonnepanelen.
of 2x 16A (extra groep), of 1x 25 (zwaarder afzekeren binnen de grens van je hoofdaansluiting). Mogelijkheden genoeg :)
antonboonstra schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:29:
Op de site van SolarNRG staat dat als je een 35A 1-fase aansluiting hebt, je maximaal 25A (5750 W) kan invoeden. Maar je kunt toch ook gewoon 2x een 16A groep monteren waardoor je (2x 3680 =) 7360W kan invoeden? Stel dat ze beide maximaal leveren, dan kom je nog maar aan de 32A (= lager dan 35A hoofdzekering) waar eventueel verbruik nog vanaf gaat.
Dat lijkt me correct :)
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:24:
Hier ook maar vast een dubbele leiding trekken naar de inbouwkast onder het schuine dak op de zuidkant. Heb nu alle wanden van de slaapkamers eruit liggen, dus zou zonde zijn om het nu niet te doen. Tegen de tijd dat er PV komt mogen ze dan ook mijn hele stoppenkast gaan vervangen en die leidingen aansluiten.
Zit nu nog met 5 oude smeltzekeringen en een 50mA aardlek die pas afslaat als je dood bent.
Precies mijn situatie voordat ik de groepenkast heb vervangen. Alleen was ik zo suf om maar 2 extra aansluitingen naar zolder te leggen en geen 4 :P

Overigens zat de groep waar het grootste deel van het huis achter zat niet achter de aardlek en was ook de schakelaar gaar. Uiteraard ook gare smeltzekeringen en natuurlijk geen hoofdschakelaar. Bij het openmaken van de groepenkast was ik niet echt amused :X

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Moet hier sowieso alle stroom opnieuw doen. Ik heb op dit moment geen enkel idee welke groepen welke contactdozen en lampen doen. Laatst een dimmer die begon te vonken omdat ik dacht dat de stroom eraf was tijdens het monteren, vorig jaar aan de stroom gehangen omdat contactdoos stroomloos was maar de schakelaar erboven niet... Nee, het is hier een grote prutszooi, en bij het slopen van de wanden in de slaapkamers kwam ik nog een buis tegen met afgedopte aarddraad waar vervolgens ongeaarde stopcontacten op waren aangesloten... Dan nog een badkamer met stopcontacten zonder aarding en je weet hoe erg het hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:48:
Moet hier sowieso alle stroom opnieuw doen. Ik heb op dit moment geen enkel idee welke groepen welke contactdozen en lampen doen. Laatst een dimmer die begon te vonken omdat ik dacht dat de stroom eraf was tijdens het monteren, vorig jaar aan de stroom gehangen omdat contactdoos stroomloos was maar de schakelaar erboven niet... Nee, het is hier een grote prutszooi, en bij het slopen van de wanden in de slaapkamers kwam ik nog een buis tegen met afgedopte aarddraad waar vervolgens ongeaarde stopcontacten op waren aangesloten... Dan nog een badkamer met stopcontacten zonder aarding en je weet hoe erg het hier is.
mooi project om inderdaad in 1 keer alles goed en conform de normen aan te leggen :)
zelfs met mijn recente woning heb ik nu al zoiets van : hmmm had ik maar wat extra loze leidingen en groepen 'dr bij gehad... tja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:29:
Met een installatie op het oosten en eentje op het westen zou misschien 2x 20A wel lukken.
ik zelf heb ook geen problemen met 2x 16A op een 35A hoofdzekering.
maar 2 x 20A ga ik niet aanraden.
je kunt makelijk iets meer als 40A voor een uur door de hoofdzekering laten gaan van 35A.
maar het moet alleen niet veel langer als een uur zijn.
(ik vind dit een te gevaarlijke uitspraak. niet doen zou ik zeggen)
Rukapul schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:40:
Dit is in principe strijdig met de norm. Technisch werkt het uiteraard perfect, maar een 1-fase aansluiting dient een 1-fase hoofdschakelaar te hebben.

Puur voor voeding van m'n interesse: zijn de 3 aardleks (mechanisch) onderling gekoppeld met een enkele verbinding naar de hoofdschakelaar of zijn de invoeren van de hoofdschakelaar onderling gekoppeld met de aardleks gekoppeld aan de 3 respectievelijke uitvoeren? (foto?)
3 fase hoofdschakelaar op een 1 fasemeter is geen probleem volgens de normen.
mijn groepenkast heeft er zelfs een speciale doorverbind beugel voor.
word wel vaker gedaan.

iedere aardlek is bij mij verbonden door middel van een 6mm2 kabel naar de hoofdschakelaar.
van de hoofdschakelaar naar de 35A hoofdstop is ook 6mm2.

mijn meter houdt trouwens op bij de 40A.
dus meer als 40A hoofdstop heb ik ook een andere meter nodig.
(ik heb op dit moment 3x 16A groepen nog leeg, maar ik heb er nog 1 nodig voor de schuur en 1 voor de keuken. ik heb nog ruimte voor 3 extra groepen van 16A of iets anders)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...als je bij eem groepenkasten zo`n witte kast neemt, bijv de 9 groeps,
dan heeft die voldoende ruimte intern om plugwise IN de meterkast te integreren,
inclusief alles 6mm2.
http://www.eem-groepenkas...V-24N1-2-4S%20(Small).jpg
of als aparte 2e pv kast naast de hoofdkast.
ik heb deze geinstalleerd staan : (3f)
http://www.eem-groepenkas...V-24N3-3-10%20(Small).jpg
de kasten zijn lekker diep, dus je kunt door de vele uitbreekpoorten ook van alles erin kwijt,
in tegenstelling tot de bekende merken, die vrij ondiep zijn.

mijn netimpedantie is na de installatie fors gedaald. (0,35 ohm minder)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:25:
dan heeft die voldoende ruimte intern om plugwise IN de meterkast te integreren,
inclusief alles 6mm2.
de kasten zijn lekker diep, dus je kunt door de vele uitbreekpoorten ook van alles erin kwijt,
ik zelf wou voor deze gaan:
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html
maar ze zijn niet op voorraad.
pas weer in januari.
wel in een aparte kast, een kast voor 24+ modules paste niet meer in mijn meterkast.

edit:
ik zie dat ik het fout zeg. effe tellen in de meterkast.
aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-12-2011 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 00:14
Vandaag de nieuwe voorschotten ontvangen van SDE2010 stroom wordt volgens agenschap goedkoper!

De prijs gaat van 2011 22.5ct naar 2012 21.8ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

silvester6 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:38:
Vandaag de nieuwe voorschotten ontvangen van SDE2010 stroom wordt volgens agenschap goedkoper!

De prijs gaat van 2011 22.5ct naar 2012 21.8ct
Vrouwtje van Oxxio zij dat de prijzen omhoog zouden gaan. Ik zei al: "dat roept men al jaren, dus ik blijf lekker bij variabel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

De energiebelasting gaat omhoog. De prijzen van stroom nog niet. Daarvoor moet er nog even wat meer onrust ergens komen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:25:
inclusief alles 6mm2.

mijn netimpedantie is na de installatie fors gedaald. (0,35 ohm minder)
Klopt idd van die groepenkasten die EEM levert, ook leveren ze veel type's KW/h meters
met S.0 signaal voor inbouw voor diezelfde kasten ( dinrail ).
En vooral dat je met een telefoontje in een week de kast 100% volledig voor gemonteerd
naar je wensen thuis bezorgd krijgt. _/-\o_

Zelf heb ik gekozen voor het type met doorzichtig beschermings dekseltjes, omdat e,e,a,
open en bloot in de gang is geplaatst ( zie foto en filmpje )

http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%205/P1010453.JPG

http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%205/Zonnestroom%202.1.wmv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WTF? die dingen kosten bijna niks. Als ik mensen hoor over de prijzen van groepenkasten... voor 160 euro een complete kast met 7 groepen, beltrafo en stopcontact... dan te bedenken dat mijn buren de installatie een paar maand terug hebben uitgebreid met nog zo'n rampenkast als wat ik nu heb hangen, omdat "het niks mocht kosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:06:
De energiebelasting gaat omhoog. De prijzen van stroom nog niet. Daarvoor moet er nog even wat meer onrust ergens komen.
Iran staat te trappelen, en van Noord-Korea hebben we ook alweer veel te lang niets gehoord.

Olieprijs omhoog -> aardgasprijs omhoog -> elektriciteitsprijs omhoog.

De prijzen zijn op dit moment al lager dan veel mensen verwachtten, vnl. vanwege de crisis/recessie.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ja, valt me nog beetje tegen. Van mij mogen ze verdubbelen.. :*)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel even wachten tot volgende week.
Dan komen er 14 panelen 240Wp op het dak.
Hierna mag het stijgen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Hoe weet je dat de energiebelasting omhoog gaat? Volgens mij is dit nog niet vastgesteld. Het enige wat ik kan vinden is op de site van de belastingdienst. Hier staat dat de belasting voor 2012 waarschijnlijk € 0,1140 per kWh (0-10000kWh) zal worden. Aangezien dit op het zakelijke gedeelte staat, zal de BTW hier nog bij op moeten -> € 0,1357. Volgens mij is dit gelijk aan 2011.
Deze tarieven staan nog niet vast. Ze kunnen nog worden aangepast in de politieke besluitvorming. Eind december 2011 worden de tarieven definitief vastgesteld.
Edit: Ik zie nu dat in 2011 de belasting € 0,1121 ex BTW was. De belasting gaat waarschijnlijk dus met zowaar 1,7% omhoog. Dat had van mij wel 17% mogen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 16-12-2011 16:16 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
SunshineCompany schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:34:
Ja, valt me nog beetje tegen. Van mij mogen ze verdubbelen.. :*)
Nee! Een jaartje of 2 nog a.u.b.... Ik heb net een bouwstroomaansluiting aangevraagd zodat we zeer binnenkort jaar kunnen beginnen met de bouw van ons passiefhuis. PV komt helaas pas aan het eind; dat geld houden we tijdens de afbouw als buffer...

Op dit moment zijn we bezig met het uitzoeken van de warmtepomp... Even uitrekenen wat voordeliger is, een dure warmtepomp met hoge COP of een goedkopere met lage COP en wat meer PV (of zonneboiler)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niemand heeft geloof ik door, dat greenchoice een boete krijgt voor het NIET afrekenen van fake verzonnen geschatte netbeheer standen.
de nma is dus een lor van een organisatie, of duivels verbonden met de gevestigde fossiele orde.
stel dat het 100 afrekeningen betreft, hoeveel zou daartussen zitten wat geschat en dus feitelijk onwaar is ?
al zou het al 1 afrekening zijn op basis van geschatte standen, hoe zit het dan met onze rechtsstaat ?
en nee, de slimme meter lost dit niet op,
er dient met juiste en correcte standen gewerkt te worden, en dat is niet gebeurt.
de uitspraak is er nu wel, maar eigenlijk is de hele keten verrot.

ook ik heb dit jaar weer te maken gehad met het casino netbeheer,
men doet maar wat, nog steeds kan men niet omgaan anno 2011 met negatieve standen, maar wel met negatieve bedragen (ahum) al 5 jaar lang niet.

greenchoice heeft november nog eens wederom tot wel 80.000 kWh van mijn kant door de netbeheerder doorgemeld gekregen, en ik kan dat bewijzen ook. wake up people, it one big fossil-f*ckup
zijn zij verplicht dat bij mij te incasseren, als ik nu overstap; of is dit complete waanzin ?
http://van.wijk.net/pvt/netbeheer-nma.jpg

als je de grafiek omkeert, is dat precies mijn gesaldeerde verbruik, en meterstand,
een nieuwe manier van ballon blaas boekhouden joepeieieie enron enron enron alert.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 16:53 . Reden: * en nederland slaapt rustig verder * ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft er hier iemand al eens zelf een radiator booster gebouwt.

Ik zit er aan te denken om morgen 4 of 6x een 8cm case fan te plaatsen aan de onderkant van mijn paneel radiator van 120x60cm zodat er meer warmte afgifte kan plaatsvinden en de radiator dus een hoger vermogen heeft.

Het geheel wil ik aansturen met een fan-controller die ik ga aansluiten op een tijdschakelaar.

Ik denk dat dit gaat werken :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
revolution-nl schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:30:

Ik zit er aan te denken om morgen 4 of 6x een 8cm case fan te plaatsen aan de onderkant van mijn paneel radiator van 120x60cm zodat er meer warmte afgifte kan plaatsvinden en de radiator dus een hoger vermogen heeft.

Het geheel wil ik aansturen met een fan-controller die ik ga aansluiten op een tijdschakelaar.

wel eens getest, maar was verre van positief....
een groter vermogen uit de radiator haal je door:
- hogere temperaturen te handhaven
- oppervlak van de radiator te vergroten.

ik denk dat het niet het gewenste resultaat gaat geven (naast een extra geluidsbron in de leefruimte) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 16-12-2011 17:42 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsTn schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:38:
[...]

wel eens getest, maar was verre van positief....
Was dat de "officiele" radiator booster met één lullig fannetje?
Dat is natuurlijk niet te vergelijk met 6 8cm case fan's die de boel doorblazen om meer warmte afgifte te genereren.

Zeker bij lage temperatuur kan dit denk best veel schelen.
Jaga DBE werkt ook (wetenschappelijk bewezen)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
revolution-nl schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:40:
[...]

Was dat de "officiele" radiator booster met één lullig fannetje?
Dat is natuurlijk niet te vergelijk met 6 8cm case fan's die de boel doorblazen om meer warmte afgifte te genereren.

Zeker bij lage temperatuur kan dit denk best veel schelen.
Jaga DBE werkt ook (wetenschappelijk bewezen)
Jaga heeft wel wat meer oppervlak om warmte af te geven dan een normale radiator....
je gaat dus appels en peren vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:44:
niemand heeft geloof ik door, dat greenchoice een boete krijgt voor het NIET afrekenen van fake verzonnen geschatte netbeheer standen.
de nma is dus een lor van een organisatie, of duivels verbonden met de gevestigde fossiele orde.
stel dat het 100 afrekeningen betreft, hoeveel zou daartussen zitten wat geschat en dus feitelijk onwaar is ?
al zou het al 1 afrekening zijn op basis van geschatte standen, hoe zit het dan met onze rechtsstaat ?
en nee, de slimme meter lost dit niet op,
er dient met juiste en correcte standen gewerkt te worden, en dat is niet gebeurt.
de uitspraak is er nu wel, maar eigenlijk is de hele keten verrot.

ook ik heb dit jaar weer te maken gehad met het casino netbeheer,
men doet maar wat, nog steeds kan men niet omgaan anno 2011 met negatieve standen, maar wel met negatieve bedragen (ahum) al 5 jaar lang niet.

greenchoice heeft november nog eens wederom tot wel 80.000 kWh van mijn kant door de netbeheerder doorgemeld gekregen, en ik kan dat bewijzen ook. wake up people, it one big fossil-f*ckup
zijn zij verplicht dat bij mij te incasseren, als ik nu overstap; of is dit complete waanzin ?
http://van.wijk.net/pvt/netbeheer-nma.jpg

als je de grafiek omkeert, is dat precies mijn gesaldeerde verbruik, en meterstand,
een nieuwe manier van ballon blaas boekhouden joepeieieie enron enron enron alert.
Ik schrik niet zo van die grafiek, zo eentje heb ik nu ook op de site van GC. Gewoon software.
Belangrijker is dat mijn zaakjes goed zijn afgehandeld en dat telt. Ik kan alleen beoordelen over zaken die ik zelf kan overzien.
Ooit, jaren geleden een akkefietje gehad met Essent bij de verkoop van het vorige huis. ging over geschatte meterstanden en " zoekgeraakte" meteropnameformulier dat samen met de koper was ingevuld en opgestuurd.
Keurig door GC voor mij opgelost na een aanzienlijke mailwisseling met Essent. De kopie daarvan is mij zelfs toegezonden. Geweldig!

Even something completely different:

In de garage heb ik op een stopcontact een Plugwise zitten om het verbruik te meten van boormachines, compressor en o.a. de frituurpan. Die laatste werkt met een thermostaat. Als je die op nul zet, dan is het verbruik 0W, gemeten over een aantal weken....Tot nu toe....
Vanacht van 01.00 - 02.00 uur was er een verbruik van 19 Wh en vamiddag van 15.00 - 16.00 uur nog eens een verbruik van 17 Wh.
Waarschijnlijk ligt dit aan de actuele omgevingstemperatuur/ thermostaat?

Waarom trek ik die frituurpan er niet gewoon uit?

De Plugwise heeft een kindvriendelijke aansluiting. Heel fijn, maar nu krijg ik vaker de stekker er bijna niet meer in. Ik heb zelfs een aantal keren met een priem even moeten voorsteken! Die is trouwens goed geïsoleerd. Ik heb voorlopig de stekker er maar in laten zitten (ook meerdere andere pluggen vertonen dit manco),

maar vanaf vandaag niet meer!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
revolution-nl schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:30:

nog nooit gedaan met een radiator.
wel met een oude gaskachel.

of het hielp?
had wel het idee dat het sneller warm werd in huis.
maar had ook het idee dat het dan sneller afgekoeld was.
maar ja ik had daar enkel glas geen spouw en het mooiste van alles stalen kozijnen. 8)7 8)7 8)7

(ik had daar nooit last van condens, wel ijsbloemen aan de binnenkant.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-12-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsTn schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:43:
[...]

Jaga heeft wel wat meer oppervlak om warmte af te geven dan een normale radiator....
je gaat dus appels en peren vergelijken ;)
Als je met 6x 8cm fans een type22 radiator doorblaast dan zal dat zeker meer vermogen opleveren dus een lagere retourtemperatuur

Dat een radiator booster met één 5cm fannetje niet werkt kan ik idd begrijpen :P

Even ter vergelijking een 5cm fan zal 15cfm verplaatsen
6 8cm fans zullen 185 cfm verplaatsen.

Ik ga morgen eens shoppen bij de lokale computer boer.
Word vervolgt :)

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
revolution-nl schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:17:
[...]

Als je met 6 fans een type22 radiator doorblaast dan zal dat zeker helpen, zeker onder een aanvoer temp van 75c.

Dat een radiator booster met één 5cm fannetje niet werkt kan ik idd begrijpen :P

Ik ga morgen eens shoppen bij de lokale computer boer.
Word vervolgt :)
ik hoop dat je een leuke computerboer in de buurt hebt.
ik vind ze vaak veelste duur om er een fan te kopen.
en als je er 6 nodig hebt is zelfs de verzending van alternate of iets anders leuker.

ik heb een electraboer in tilburg die erg goedkoop goeie fans levert.
iets van 2,50 per stuk en dan zegt i ook nog dat met de koffie er bij hij nog winst maakt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Quinny schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:23:
[...]

Nee! Een jaartje of 2 nog a.u.b.... Ik heb net een bouwstroomaansluiting aangevraagd zodat we zeer binnenkort jaar kunnen beginnen met de bouw van ons passiefhuis. PV komt helaas pas aan het eind; dat geld houden we tijdens de afbouw als buffer...

Op dit moment zijn we bezig met het uitzoeken van de warmtepomp... Even uitrekenen wat voordeliger is, een dure warmtepomp met hoge COP of een goedkopere met lage COP en wat meer PV (of zonneboiler)...
Als je een passiefhuis bouwt is je warmtevraag al zo laag, dat je de extra investering in een WP met een grondbron oid er nooooooooooit uit zult halen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mightym schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:37:
[...]

Als je een passiefhuis bouwt is je warmtevraag al zo laag, dat je de extra investering in een WP met een grondbron oid er nooooooooooit uit zult halen.
erg scherp opgemerkt mightym.
ik heb zelfs het idee dat ik dat niet eens red met 600m3 aan gas.

edit(de gemeente heeft een grond onderzoek gedaan en ons huis staat op een plek waar het mogenlijk is)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 16-12-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik kan mij nog een filmpje herinneren van iemand met muren van piepschuim die lachend zijn verwarming liet zien. Een kleine kubus wat leek op een elektrische verwarmer. Bij extreem goede isolatie heb je idd geen behoefte aan een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:58:
Ik kan mij nog een filmpje herinneren van iemand met muren van piepschuim die lachend zijn verwarming liet zien. Een kleine kubus wat leek op een elektrische verwarmer. Bij extreem goede isolatie heb je idd geen behoefte aan een warmtepomp.
je bedoeld ab veerman.
dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=78FIxvMM-OU

heb je zijn laatste project gezien?
ergens bij Maastricht?
heb effen geen link die woonboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schrik niet zo van die grafiek, zo eentje heb ik nu ook op de site van GC. Gewoon software.
totdat het van je rekening afvliegt in december....
greenchoice gaat daar gelukkig goed mee om, mijn ervaringen met de rest zijn niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ga eerst maar met een simpele fan controller beginnen maar als het daadwerkelijk werkt dan is het natuurlijk schitterend om een uitgebreide fan controller aan te schaffen met temperatuur sensoren.

Hiermee kan je aanvoer en retour aflezen en kan je direct de hoeveelheid RPM instellen bij een bepaalde temperatuur.

De voeding ga ik verzorgen met een oude externe behuizing :P

Scythe Kaze Server 5.25″ Fan Controller
Afbeeldingslocatie: http://waycoolmodz.com/images/products/panels/kaze_server_1.jpg

Als dit voor een paneel radiator werkt dan kan ik voor mijn jaga convector een zelfbouw DBE bouwen die aanzienlijk goedkoper is :P

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
revolution-nl schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 19:29:
Ik ga eerst maar met een simpele fan controller beginnen maar als het daadwerkelijk werkt dan is het natuurlijk schitterend om een uitgebreide fan controller aan te schaffen met temperatuur sensoren.
Hiermee kan je aanvoer en retour aflezen en kan je direct de hoeveelheid RPM instellen bij een bepaalde temperatuur.
[geile fancontroller]
Als dit voor een paneel radiator werkt dan kan ik voor mijn jaga convector een zelfbouw DBE bouwen die aanzienlijk goedkoper is :P
BRIL-JANT!
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
migjes schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:43:
[...]

erg scherp opgemerkt mightym.
ik heb zelfs het idee dat ik dat niet eens red met 600m3 aan gas.

edit(de gemeente heeft een grond onderzoek gedaan en ons huis staat op een plek waar het mogenlijk is)
Weet ik ook zeker! 600 kuub kost je nu 500 euro of zo.. Een warmtepomp met een COP van 4 heeft ongeveer 1150 kWh elektrische energie nodig, een lucht-water warmtepomp heeft gemiddeld in de wintermaanden een COP van 2,5-3 dus 1550-1850 kWh. In het meest extreme geval een een verschil van 700kWh, dus 175 euro per jaar. Dit verschil maak je (zonder rentederving) in 57 jaar goed... komt niet goed dus.. In het slechtste geval ben je 475 euro aan elektriciteit kwijt ipv de genoemde 500 euro gas.

NB over een aantal maanden hoop ik al wat ervaringen te kunnen delen, ik ben bezig met het aansluiten van een warmtepomp en een warmtepompboiler. Ik verbruik tot op heden ook iets van 600-700 kuub gas per jaar.
antonboonstra schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:58:
Toch heb ik enige aversie tegen verwarmen met een 'normale' elektrische kachel. Dan kun je net zo goed met gas verwarmen. Sterker nog, dan is gas energetisch gunstiger en wellicht minder vervuilend. Met een warmtepomp kun je de strijd met gas aan, of je nu zelf PV hebt of niet. Alleen koop je een lucht-water warmtepomp al voor een bedrag wat vergelijkbaar is met een doorsnee CV ketel, een grondbron is ontzettend duur.

[ Voor 8% gewijzigd door mightym op 16-12-2011 20:20 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mightym schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:16:
[...]

Weet ik ook zeker! 600 kuub kost je nu 500 euro of zo.. Een warmtepomp met een COP van 4 heeft ongeveer 1150 kWh elektrische energie nodig, een lucht-water warmtepomp heeft gemiddeld in de wintermaanden een COP van 2,5-3 dus 1550-1850 kWh. In het meest extreme geval een een verschil van 700kWh, dus 175 euro per jaar. Dit verschil maak je (zonder rentederving) in 57 jaar goed... komt niet goed dus.. In het slechtste geval ben je 475 euro aan elektriciteit kwijt ipv de genoemde 500 euro gas.

NB over een aantal maanden hoop ik al wat ervaringen te kunnen delen, ik ben bezig met het aansluiten van een warmtepomp en een warmtepompboiler. Ik verbruik tot op heden ook iets van 600-700 kuub gas per jaar.

[...]

Toch heb ik enige aversie tegen verwarmen met een 'normale' elektrische kachel. Dan kun je net zo goed met gas verwarmen. Sterker nog, dan is gas energetisch gunstiger en wellicht minder vervuilend. Met een warmtepomp kun je de strijd met gas aan, of je nu zelf PV hebt of niet. Alleen koop je een lucht-water warmtepomp al voor een bedrag wat vergelijkbaar is met een doorsnee CV ketel, een grondbron is ontzettend duur.
Maar omdat je bij een passiefhuis een zeer klein koel/verwarmvermogen nodig hebt hoeft dit toch ook lang niet zoveel te kosten?
Of maken de materiaalskosten niet veel verschil?

Ik begrijp ongeveer hoe zo'n apparaat werkt maar heb het eigenlijk nog nooit energetisch vergeleken met een CV/zonneboiler/kachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.anode.nl/klantworden/p/nl

als je net doet of je hier klant word, verschijnt hier ineens je aansluitwaarde van je aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:36:

als je net doet of je hier klant word, verschijnt hier ineens je aansluitwaarde van je aansluiting
Vreemd. Weet zeker dat ik 1 X 40A heb en geen 3 X 25A.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mike70 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:51:
[...]

Vreemd. Weet zeker dat ik 1 X 40A heb en geen 3 X 25A.
klopt boy's.
je hebt geen 3x25A misschien.
maar de kabel ligt er wel.
dus je hebt 3 x X. en dat is waarschijnlijk 25 in dit geval.
dat er maar 1 fase is aangesloten op een 40A zekering is een ander geval.

edit:
anode geeft in mijn geval 1x25A aan.
wat klopt mijn kabel is 1 fase. de andere zit bij de buren.
alleen heeft het locale bedrijf mij een 35A hoofdzekering gegeven.
dus het is hun verantwoordelijkheid dat het kan op de lokale schakelkast.
na de hoofdzekering is het mijn probleem niet meer, maar die van hun.

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 16-12-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
godgodgodgodgodgod..........

Had net m'n meterstanden doorgegeven.

Volgens mij gaat Eneco ze nu in een keer naar binnen kachelen en hebben ze d'r weer gratis duizenden klanten bij. (gaat diezelfde NMa dan vervolgens als "officiële switch" inboeken om zo "marktwerking" aan te tonen, "goh, wat zijn er opeens weer een hoop mensen spontaan geswitcht"... :X )

HVC Energie dan maar? Laatste redding, wel van afval huize???

Gatverdamme, weer een weekend naar de filistijnen... :r

Morgen maar weer eens wat knotwilgen te lijf, even wat frustraties van me af zagen...

:( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:29:
[...]

godgodgodgodgodgod..........

Had net m'n meterstanden doorgegeven.

Volgens mij gaat Eneco ze nu in een keer naar binnen kachelen en hebben ze d'r weer gratis duizenden klanten bij. (gaat diezelfde NMa dan vervolgens als "officiële switch" inboeken om zo "marktwerking" aan te tonen, "goh, wat zijn er opeens weer een hoop mensen spontaan geswitcht"... :X )

HVC Energie dan maar? Laatste redding, wel van afval huize???

Gatverdamme, weer een weekend naar de filistijnen... :r

Morgen maar weer eens wat knotwilgen te lijf, even wat frustraties van me af zagen...

:( :( :(
zouden we onze groene leverancier (Greenchoice) niet kunnen helpen door bv. voor komend jaar een percentage van teruggeleverde energie te schenken? zijn ze sneller uit die 7 miljoen boete... en misschien slagvaardig om het andere deel (de netbeheerder) eens publiekelijk aan te grijpen?
just a thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:40:
[...]

zouden we onze groene leverancier (Greenchoice) niet kunnen helpen door bv. voor komend jaar een percentage van teruggeleverde energie te schenken? zijn ze sneller uit die 7 miljoen boete... en misschien slagvaardig om het andere deel (de netbeheerder) eens publiekelijk aan te grijpen?
just a thought....
Je klinkt errug naief NielsTn.

Ik heb al twee keer geld terug gekregen omdat ze vastrechten gas verkeerd hadden berekend (echt blunders van ongekende orde, laten we hopen dat die "fouten" niet vaker bij meer mensen zijn gemaakt :X ). En ik als een van weinigen in staat ben om mijn volledige nota tot op de komma terug te rekenen...

(heb ik eerder al over gepost)

M.a.w., met deze nieuwste zwijnerij is mijn vertrouwen heftig geknakt, als u me vat.

Bovendien saldeert de Ferraris automatisch, exacte invoeding is hier niet bekend. Maar dat is verder kul discussie. Wat daar aan de hand is is, mede gezien de gruwelijke historie lijst bij Sweegers, van byzonder ernstige aard. Dacht je dat de directie om niks is afgetreden???

Eric met de mooie nota tussen de billen mag straks mogelijk ook op zoek naar een nieuwe melkkoe.

Zal iets lastiger gaan worden, vrees ik... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:46:
[...]

Ik heb al twee keer geld terug gekregen omdat ze vastrechten gas verkeerd hadden berekend (echt blunders van ongekende orde, laten we hopen dat die "fouten" niet vaker bij meer mensen zijn gemaakt :X ). En ik als een van weinigen in staat ben om mijn volledige nota tot op de komma terug te rekenen...

M.a.w., met deze nieuwste zwijnerij is mijn vertrouwen heftig geknakt, als u me vat.

Bovendien saldeert de Ferraris automatisch, exacte invoeding is hier niet bekend. Maar dat is verder kul discussie. Wat daar aan de hand is is, mede gezien de gruwelijke historie lijst bij Sweegers, van byzonder ernstige aard. Dacht je dat de directie om niks is afgetreden???

Eric met de mooie nota tussen de billen mag straks mogelijk ook op zoek naar een nieuwe melkkoe.

tweaker-buy aan accu-packs zodat we massaal off-grid gaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
flippo765 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:32:
[...]

Maar omdat je bij een passiefhuis een zeer klein koel/verwarmvermogen nodig hebt hoeft dit toch ook lang niet zoveel te kosten?
Of maken de materiaalskosten niet veel verschil?

Ik begrijp ongeveer hoe zo'n apparaat werkt maar heb het eigenlijk nog nooit energetisch vergeleken met een CV/zonneboiler/kachels.
Materiaalkosten blijven hetzelfde. Helaas moet het ding ook door een officieel erkende/getrainde installateur worden neergezet, anders geeft de fabrikant geen garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:46:
[...]

Ik ben er ook van geschrokken. Dit is geen administratieve fout, maar opzet. Niet goed te praten. Geef mij maar weer een nutsbedrijf. Geld haalt niet het beste in mensen naar boven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
NielsTn schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:40:
[...]

just a thought....
aha, laat maar...

[ Voor 28% gewijzigd door Lardman op 16-12-2011 21:54 . Reden: Ik had niet goed genoeg gelezen, sorry ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik snap ook niet helemaal hoe je jarenlange stelselmatige benadeling van consumenten kunt goedpraten door te verwijzen naar een derde partij. Als dat daadwerkelijk zo was geweest dan had GC dat maar op moeten lossen met die derde partij. Daarnaast legt de NMa - een van de weinige toezichthouders in NL die nog enigszins functioneert - niet zomaar boetes op en al zeker niet van deze hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:47:
[...]

tweaker-buy aan accu-packs zodat we massaal off-grid gaan? ;)
Doe er maar luchtig over. Ik ben pissed!

Zoveel vertrouwen naar de filistijnen geholpen. Knap hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zou die andere ex directeur R. van Rees er ook van geweten hebben?
Is inmiddels bezig in Duitsland en Belgie.

[ Voor 50% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-12-2011 22:30 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal iets lastiger gaan worden, vrees ik...
no problem, ik heb 3 outs
nhec hvc eneco (of gewoon een warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 22:17:
Zou die andere ex directeur R. van Rees er ook van geweten hebben?
Is inmiddels bezig in Duitsland en Belgie.
Het zou me niets verbazen...

... hij zit trouwens ook bij het nieuwste initiatief waar - hoe is het toch mogelijk - wederom de grootste netbeheerder van Nederland een dikke vinger in de pap heeft te brokkelen ...

http://www.e-decentraal.com/view.cfm?page_id=20375

Waar we trouwens ook nog een andere bekende naam tegenkomen.

Een organisatie die zich zou gaan inspannen om zelfleveringsconcepten via vage groene dealtjes met de (r)overheid er door te krijgen...

... de (r)overheid die net buiten de "pilot" verenigingen van eigenaren (dat worden administratieve drama's) elke (andere) vorm van "kropje sla" buiten de aansluiting om bij monde van Verhagen impliciet de grond in heeft getrapt, Diederik Samsom's motie die dat probeerde uit te lokken werd immers met nipte meerderheid in de Tweede Kamer richting Armageddon verwezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geen stopcontact? Geen probleem!

Afbeeldingslocatie: http://thereifixedit.files.wordpress.com/2011/12/white-trash-repairs-electric-electric-hybrid.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Rukapul schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:57:
Ik snap ook niet helemaal hoe je jarenlange stelselmatige benadeling van consumenten kunt goedpraten door te verwijzen naar een derde partij. Als dat daadwerkelijk zo was geweest dan had GC dat maar op moeten lossen met die derde partij. Daarnaast legt de NMa - een van de weinige toezichthouders in NL die nog enigszins functioneert - niet zomaar boetes op en al zeker niet van deze hoogte.
Reactie van GC n.a.v. "de affaire". Doe ermee wat u wil:

http://greenchoice.pressd...nten-af-en-betreurt-boete

* edit *

Meer:

http://www.greenchoice.nl...hoice/pers/over-boete-nma

Ze zijn in paniek, dat is wel duidelijk. Niet geheel onterecht, als je het mij vraagt. Iets van "eigen schuld dikke bult"?

Andersoortige reactie bij Paulus Jansen (SP energie specialist), van R. van B. Kwam bij mij ook op, maar heb ik (voorlopig) verworpen, want te grotesk (zie ook mijn reply):

http://paulusjansen.sp.nl...mel-met-eindafrekeningen/

Vraag is: hoe grotesk kan het tegenwoordig nog worden? Ik ben de superlatieven voorbij... ;(

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 17-12-2011 00:41 . Reden: meer GC... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ook handig als je een koophuis op het oog hebt. Je krijgt bovendien alvast de EAN nummers van de meters. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Gaat niet helemaal vlekkeloos, hij meld bij mij: Aansluitwaarde - 3x25A en ik weet toch echt 100% zeker dat ik 1x35A heb.

Ik heb wel de mogelijkheid om naar 3 fasen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

mkleinman schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 08:21:
[...]

Gaat niet helemaal vlekkeloos, hij meld bij mij: Aansluitwaarde - 3x25A en ik weet toch echt 100% zeker dat ik 1x35A heb.
Same here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is met het oog op zuinigheid verstandiger: koelvriescombo of 2 losse apparaten?

Zit een beetje rond te kijken wat ik het beste kan nemen mocht ik ooit een eigen woning kunnen krijgen. Als het een combo wordt, wordt het waarschijnlijk http://www.indesit.nl/pro...AAAN_10/pid_57164NL/25.do , tenzij iemand een model weet met een kleinere koelkast die (hopelijk) ook nog eens zuiniger is. Is maar voor een 1-persoons huishouden namelijk dus groot hoeft ie niet te zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 17-12-2011 10:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En BP stapt uit de zonne-business: http://solarbusiness.com.au/solar/?p=1265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
een combi koel/vries zijn meestal zuiniger, kijk gewoon op kieskeurig kan je gelijk wat gebruikerservaringen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij moet je kijken wat je tot in de meterkast krijgt aangeleverd en niet wat je achter de hoofdzekering hebt hangen.

als er staat 3x25A dan betekent dit dat (als je de hoofzekeringbedekking verwijderd) je drie fasen ziet zitten.
Dat er via de hoofdzekering slechts 1 fase is doorgetrokken naar je meterkast, met daartussen je 1-fase ferraris, is niet relevant.

Anders gezegd: als je ECHT een 1-fase aansluiting zou hebben, dan moet wanneer je 3-fase wilt hebben, de straat/tuin/stoep opengegraven worden en er een aantal extra kabels moeten worden gelegd.
Duur grapje dus.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Waarom? Zodat ie dan ook op diesel, biobrandstof of gas kan rijden ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:14:
[...]

als er staat 3x25A dan betekent dit dat (als je de hoofzekeringbedekking verwijderd) je drie fasen ziet zitten.
Dat er via de hoofdzekering slechts 1 fase is doorgetrokken naar je meterkast, met daartussen je 1-fase ferraris Kamstrup, is niet relevant.
Ja, 1x 35A hoofdzekering en 4x16A aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zalco failliet. Tja, nog een jaartje of twee dan zouden die hun daken volgelegd hebben met panelen. Panelen die 30 jaar werken, slordige 6 cent per kwh. Kunnen ze nog een paar cent subsidie opstrijken van Verhagen ook.
Maar ik betwijfel of het enkel de stroomprijs is die hun de das om gedaan heeft. Hoeveel gebruikt een aluminium fabriek per jaar aan kwh? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kwh

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
is dat schadelijk? denk dat de kosten voor productie vanuit het Oosten (Azie) het voor een dergelijk westers bedrijf het niet meer rendabel kan zijn.
En aangezien de PV-bedrijven hun ding al geruime tijd verfijnd hebben, heeft BP ook een mogelijke hindernis om dezelfde kwaliteit en hoeveelheid te kunnen produceren.
just a thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:50:
Zalco failliet. Tja, nog een jaartje of twee dan zouden die hun daken volgelegd hebben met panelen. Panelen die 30 jaar werken, slordige 6 cent per kwh. Kunnen ze nog een paar cent subsidie opstrijken van Verhagen ook.
Maar ik betwijfel of het enkel de stroomprijs is die hun de das om gedaan heeft. Hoeveel gebruikt een aluminium fabriek per jaar aan kwh? Iemand enig idee?
933 Kelvin=smeltpunt aluminium.
dus zeg van kamer temp (20 graden C naar 933 Kelvin (=660 graden C)= delta van 640 graden Celsius
geeft al een heel aardig beeld... en dan moet ie dus 24/7 op temperatuur gehouden worden.
grofweg als je met water zou rekenen bij wat zal het zijn 5 ton aan massa: Q=5000 x 4170 x 640 = 13761 MJ.
Met 5000kg alu is soortelijke warmte: 880 : Q= 2,9MJ
ehh.... too much...

[ Voor 0% gewijzigd door NielsTn op 17-12-2011 12:29 . Reden: typefout smeltpunt = 933 K. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:04:
[...]

293 Kelvin=smeltpunt aluminium.
dus zeg van kamer temp (20 graden C naar 293 Kelvin (=660 graden C)= delta van 640 graden Celsius
(...)
Eh, pardon, 293 Kelvin = smeltpunt aluminium? Foutje bedankt, dat is ca. 20 graden Celcius. ;)
273,15 K = 0 graden C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greenchoice ging eens groen uit varen
om de kool uitstoot te bedaren
de weg was recht, de weg was krom
oh wat deed GC toch stom

1,2,3,4,5,6,7 waar is greenchoice nu gebleven
Ze werden rijk en wilden geld
Toen werd fraude snel gemeld

1234567 was greenchoice maar groen gebleven
ze waren groen maar niet zo trouw
betalen zich nu helemaal blauw

1234567 waar is groene stroom gebleven
je zoekt het hier je zoekt het maar
Een paneeltje hier, een molen daar

Groene stroom die blijft maar komen
dat kan Verhagen niet intomen
Het dak gaat vol, het gas eraf
dan staat land en minister paf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

NielsTn schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:04:
[...]

293 Kelvin=smeltpunt aluminium.
Dan zullen de clickfit systemen niet veel hellingshoek overhouden in de zomer!
Wikipedia: Kelvin (eenheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg over Zalco

Hoe gebruiken ze stroom om aliminium te smelten dan? Is niet veel praktischer om met kolen te doen(uiteraard zeer milieuonvriendelijk weet ik), dat zie ik ook regelmatig in filmmateriaal van fabrieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flippo765 schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:13:
[...]

Dan zullen de clickfit systemen niet veel hellingshoek overhouden in de zomer!
Wikipedia: Kelvin (eenheid)
rustig maar, typefout hersteld hoor!
* NielsTn onthutst over GC affaire

Pagina: 1 ... 202 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.