Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.727 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
flippo765 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:18:
[...]
...@adapters
Is er een makkelijke manier te achterhalen op je te maken hebt met een spoeltrafo of geschakelde voeding?
Heb een Cresta-energiemeter maar weet niet of de Cos-phi veel veranderd bij hetzelfde voedende apparaat(na voeding).
wat leesvoer ;)

meestal zegt het gewicht van het voedingsblok al heel wat! veel massa, trafo.
soms staat het er op ('switching mode supply' oid).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

NielsTn schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:28:
[...]

wat leesvoer ;)

meestal zegt het gewicht van het voedingsblok al heel wat! veel massa, trafo.
soms staat het er op ('switching mode supply' oid).
Altijd leuk leesvoer, bedankt voor de tip!

PS. voordat ik alle blogs doorgelezen heb is de fossiele brandstof al op........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
sbrzon schreef op woensdag 14 december 2011 @ 17:06:

Gister heb ik de definitieve bevestiging gekregen van het nieuwe EPC label na herkeuring.
Resultaat herbeoordeling: EPC van 0,56 Energielabel: A+
Dus een EPC verlaging > 0,75 en dat is goed voor de meermetmindersubsidies (mag ook wel om de investering wat te dempen).
Beoogd doel verbruik over heel 2011: E: 1 kwh en G < 500 m3 (gaat lukken!).
Feli!! *O*

Ons is het met behulp van een EPA adviseur ook gelukt om van een B naar een A+ te gaan. Nu EPC van 0,65.
Maar zoals al door velen gemeld: 't is een virus en dat raak je niet zomaar kwijt.
Volgende project: gasverbruik aanpakken.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 14 december 2011 @ 18:40:
[...]

betreft het een offerte vraag? ik zou zeggen: mail maar rond naar leveranciers, evt. met hulp van de Solar Top 50
Is meer een vraag voor een bierviltje berekening voor een kennis met een zorgboerderij, hij heeft al wat panelen maar genoeg ruimte voor meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_jorrit_ schreef op woensdag 14 december 2011 @ 14:35:
Over die ventilatiekanalen. Ik las hier laatst iemand op dit forum die ze achter de knieschotten op zolder in de verdiepingsvloer had/ging laten diamantzagen. Althans de gaten voor de uitblaasopeningen. Dat vond ik wel slim. Dan zit je gegarandeerd ver verwijderd van de ventilatiekieren onder de deur voor optimale ruimteventilatie en het meerendeel van het leidingwerk is uit het zicht.
En als je achter het knieschot een T-stuk aan het eind zet, dan heb je ook nog een schoonmaakpunt. Net als een ontstoppingspunt voor een riool bedoel ik. Het lastigste is waarschijnlijk 1 dikke pijp naar de begane grond /woonkamer zien te krijgen.
Houdt er rekening mee dat je zo snel mogelijk je kanaal moet opsplitsen. Dus niet één kanaal naar beneden maken en dan pas opsplitsen, maar zo snel mogelijk onder de unit. Dit in verband met overspraak (geluid). Dit geldt zeker voor je toevoerkanaal, afvoer heeft daar minder last van. Er zijn geluidsdempers op de markt, maar dan krijg je nog dikkere kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister heb ik de definitieve bevestiging gekregen van het nieuwe EPC label na herkeuring.
Dus een EPC verlaging > 0,75 en dat is goed voor de meermetmindersubsidies (mag ook wel om de investering
Die MMM-subsidie, krijg je die enkel als je gebruik maakt van een MMM-partner? Ik wil die subsidie wel, maar het energiezuiniger maken wil ik zelf doen. Label moet natuurlijk wel via erkend bureau, maar dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

revolution-nl schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:14:
[...]

Die nadraaitijd heb ik eigenlijk bewust zo gedaan ter ondersteuning van het anti-pendel programma. Dus eigenlijk om zoveel mogelijk warmte kwijt te raken tijdens de anti-pendeltijd.

Vollast dT bedoel je de uiteindelijk dT als de ketel +/- 30 min aan het stoken is? Dat loopt langzaam op tot +/50 graden bij een max aanvoer van 60c. De ketel schiet dan in het antipendel programma. Ik ben gewoon bang dat ik te weinig radiator oppervlakte heb voor lagentemperatuur verwarming :-(

Ik ben bang dat als ik de radiatoren in de woonkamer uitgaand ga knijpen dat de druk voor de pomp te hoog word en dat ik het vermogen knijp. De pomp staat nu in de laagste stand

Mijn ketel staat nu als volgt ingesteld

Parameters
Installatie type 1 : 0
CV Pomp continu 2: 0
CV Vermogen 3: 20
max ww vermogen 4: 99
min aavoer temp stooklijn 5: 25
min buiten temp stooklijn 6 -7
max buiten temp stooklijn 7: 25
CV nadraatijd 8: 10
Boiler nadraatijd 9: 1
Stand driewegklep A; 0
Booster: 0
Stappenmodulatie C: 1
Min toerental CV c: 20
Min toerental WW d: 30
Min aanvoertemp tijdens OT vraag E: 40
OT Reactie E. 0
Starttoerental CV F: 50
Starttoerental ww F.: 70
Max toerental ventilator h: 44
Regeltemp boiler n 85
Tapvraag beantwoorden o 0
Antipendeltijd P 10
Met de vollast dT bedoel ik het verschil tussen aanvoer en retour als de brander op vol vermogen draait. (parameter 3 moet dan 99 zijn)

Pas als je dat weet kun je iets zeggen over de waterhoeveelheid door de ketel. Naarmate de aanvoer temp. regeling terug gaat regelen wodt de dT natuurlijk kleiner.

Omdat bij jouw parameter 3 op 20 staat, evenals parameter c, houdt dit in dat jou ketel niet meer moduleert, maar altijd op 20 % vermogen draait, zodra de OT vraag over de 40 gaat. En uiteraard is de dT een vaste waarde.

Dus nogmaals mijn vraag(en), wat is nu de dT (bij 20 % vermogen) en wat als ie op 99 (100) draait.
Heb je een HR 22 of HR 28 type?
Is er een boiler aan gekoppeld?
Wat voor type thermostaat bestuurd de ketel?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:55
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:15:
Is meer een vraag voor een bierviltje berekening voor een kennis met een zorgboerderij, hij heeft al wat panelen maar genoeg ruimte voor meer.
Door.... negatieve ervaringen uit het verleden liggen dit soort vragen (of eigenlijk: de antwoorden er op) wat gevoelig. Ik denk dat ik in Niels zijn antwoord meega.

(tip: als één van de weinige aanbieders - volgens mij zelfs enige - biedt SolarNRG op zijn website een prijslijst aan voor systeemgroottes van klein tot groot. je zou daar eens kunnen snuffelen. full disclosure: ik ben klant bij ze en ze hebben een banner op mijn website)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gasschuif schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:34:
[...]

Met de vollast dT bedoel ik het verschil tussen aanvoer en retour als de brander op vol vermogen draait. (parameter 3 moet dan 99 zijn)

Pas als je dat weet kun je iets zeggen over de waterhoeveelheid door de ketel. Naarmate de aanvoer temp. regeling terug gaat regelen wodt de dT natuurlijk kleiner.

Omdat bij jouw parameter 3 op 20 staat, evenals parameter c, houdt dit in dat jou ketel niet meer moduleert, maar altijd op 20 % vermogen draait, zodra de OT vraag over de 40 gaat. En uiteraard is de dT een vaste waarde.

Dus nogmaals mijn vraag(en), wat is nu de dT (bij 20 % vermogen) en wat als ie op 99 (100) draait.
Heb je een HR 22 of HR 28 type?
Is er een boiler aan gekoppeld?
Wat voor type thermostaat bestuurd de ketel?
Het gaat om een HR28 zonder boiler aangestuurd door een Honewell Chronotherm Vision Modulation.
Hoe kan ik dit het best testen?

Parameter 3 op 99 zetten aanvoer verhogen naar 75c booster inschakelen en kijken wat de retourtemp is en bij deellast bij paramter 3 20 zetten met 75c aanvoer en kijken wat de retourtemp is.

Mijn idee was dat ik bij 75c ongeveer 5.5kwh beschikbaar radiator vermogen heb waardoor de ketel nooit meer dan <20% van zijn totale vermogen kan afstaan.

/edit, is het een idee om de max aanvoer op bijv. 90c te zetten bij 20% vermogen en dan zonder booster de kamer op te warmen. Op een gegeven moment moet je dan toch vanzelf zien tot hoeveel graden de retour stabiel is (dus niet meer oploopt) als je dan kijk wat op dat moment de aanvoer temp was dan moet dat dus nieuwe maximale aanvoer temp worden. De waterinhoud van het systeem is overigens wel afgenomen door de vervanging van één 3kw radiator in de woonkamer voor een 3kw Jaga lowh2o radiator.

Als ik nu de kamer namelijk op warm zonder booster dan start de ketel met een lage aanvoer temperatuur en loopt deze samen met de retour gelijkmatig op.

Onder de streep ben ik gewoon een n00b die het allemaal een beetje probeert te begrijpen en gewoon wil tweaken :P

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 14-12-2011 21:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
In England, wales is het best wel beroerd als je het gaat vergelijken met de NL.
Op dit moment is er een programma op de bbc waarin is aangegeven hoeveel mensen in de problemen zitten, >20% van het inkomen aan energie kwijt zijjn.

Daar komt bij dat de laatste jaren de energiemaatschappijen de winst hebben zien stijgen met 10tallen procenten. En dat terwijl er zoveel aanbieders zijn.

Bah, bah, bah, :r :r :r

[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 14-12-2011 21:03 . Reden: voorzetselprobleem, gelukkig zit ik niet bij het nationaal dictee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
tw_eek schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:03:
In England, wales is het best wel beroerd als je het gaat vergelijken met de NL.
Op dit moment is er een programma op de bbc waarin is aangegeven hoeveel mensen in de problemen zitten, >20% van het inkomen aan energie kwijt zijjn.

Daar komt bij dat de laatste jaren de energiemaatschappijen de winst hebben zien stijgen met 10tallen procenten. En dat terwijl er zoveel aanbieders zijn.

was in Juli al bekend.... 1 op de 5 :) nu zijn we wat verder, dus zal dat ook blijkbaar hoger zijn geworden :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoe bewust is men in England over hun energie verbruik. Betaald men de energie rekening en klaagt men alleen maar of probeert men ook daadwerkelijk het verbruik te minimaliseren.

Als ik ergens allergisch voor ben dan is het wel voor mensen die klagen over de energieprijzen maar wel iedere dag nodeloos energie verspillen door sluipverbruik etc.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:24:
Houdt er rekening mee dat je zo snel mogelijk je kanaal moet opsplitsen. Dus niet één kanaal naar beneden maken en dan pas opsplitsen, maar zo snel mogelijk onder de unit. Dit in verband met overspraak (geluid). Dit geldt zeker voor je toevoerkanaal, afvoer heeft daar minder last van. Er zijn geluidsdempers op de markt, maar dan krijg je nog dikkere kanalen.
Ongehinderd door enige ervaring was ik van plan om onder 1 knieschot een kanaal met meerdere T stukken te gebruiken, elk op de plek van de gaten in het beton. Die kant van het huis heeft 3 gaten nodig: 2 voor kamers direct onder het gat, en 1 voor doorvoor via koof naar volgend gat verdieping lager.

De uitblaasopeningen zouden dan komen ongeveer 10 cm van de raamkant, maar wel in het midden.

Hoe zou je het handigst moeten opsplitsen? Ik kwam laatst een dempende verdeelkast tegen. Ik kom wel een hoop huilende mensen tegen met luidruchtige balansventilatie, al dan niet zelf aangelegd, dus misschien toch de extra investering waard?
Dus WTW -> Dempende verdeelkast -> 4 parallelle kanalen
Of met T-stukken. Dus: WTW -> 4x T-stuk +kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
revolution-nl schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:09:
[...]

Hoe bewust is men in England over hun energie verbruik. Betaald men de energie rekening en klaagt men alleen maar of probeert men ook daadwerkelijk het verbruik te minimaliseren.

Als ik ergens allergisch voor ben dan is het wel voor mensen die klagen over de energieprijzen maar wel iedere dag nodeloos energie verspillen door sluipverbruik etc.
Dat is iets te kort door de bocht voor mij. De kans was groot geweest dat als jij of ik in het grote England was geboren en getogen je niet anders zou doen als elke andere inwoner van dat land.

Ik denk niet dat de mensen in de uk anders zijn dan in nederland of waar dan ook. Het is typisch iets lokaals waar je mee bent opgegroeid.

Als de heer Scheer het niet was gelukt de pv te stimuleren was het bij onze oosterburen zeker niet zo vol met pv en windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

revolution-nl schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:53:
[...]

Het gaat om een HR28 zonder boiler aangestuurd door een Honewell Chronotherm Vision Modulation.
Hoe kan ik dit het best testen?

Parameter 3 op 99 zetten aanvoer verhogen naar 75c booster inschakelen en kijken wat de retourtemp is en bij deellast bij paramter 3 20 zetten met 75c aanvoer en kijken wat de retourtemp is.

Mijn idee was dat ik bij 75c ongeveer 5.5kwh beschikbaar radiator vermogen heb waardoor de ketel nooit meer dan <20% van zijn totale vermogen kan afstaan.

Onder de streep ben ik gewoon een n00b die het allemaal een beetje probeert te begrijpen en gewoon wil tweaken :P
OK OK. Dat maakt het al veel meer inzichtelijk. met 5,5 kW radiatoren zal de dT veel te klein zijn, laat maar staan zoals ie stond, een HR 22 is dan nog veel te groot, laat staan een HR 28. Dat is dus 28 kW vollast!! Op een zo laag mogelijk pitje blijven draaien. Als het niet warm genoeg wordt een (of meerdere) radiatoren erbij plaatsen, of de huidige vergroten in capaciteit/warmteoverdracht. Note:Boven de 60 graden aanvoer is het ketel rendement snel dalend!!

Wat betreft de Honeywell Modulation:

Parameter 24 (low load selectie)

Deze staat standaard op 0, en die kun je op 1 zetten, de low load is dan actief, dit houd in dat de ketel 6 starts per uur gaat maken. (6 is niet instelbaar) Als je dit wilt natuurlijk, doe je dat niet, dan bepaald Parameter P in het ketel menu (Anti- pendel CV) bedrijf het aantal starts.

Hoe staat parameter 17 ?? Dit is een hele belangrijke.

0=ruimtetemperatuur regeling
1=weersafhankelijk met ruimte temperatuur compensatie
2=weersafhankelijk zonder ruimte temperatuur compensatie

Advies is hier parameter1 in te stellen, de OT vraag varieert en op BL en op verschil gewenst gemeten ruimte temperatuur.

Hoe staat parameter 22??

Dit is de aansluiting van je buitenlucht sensor.
0=via open therm.
1=via klem RT-RT op de montageplaat.

En als laatste parameter 1=aanwarmgedrag.

1=adaftief(zelf lerend)
2=vaste aanwarmsnelheid 3 K/h.
3=niet adaptief, conventioneel.

Mijn advies is om de Honeywell parameterlijst eens kritisch door te lopen, en de huidige waardes op te schrijven, ga er dan eens mee aan de gang. :9

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_jorrit_ schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:16:
[...]

Ongehinderd door enige ervaring was ik van plan om onder 1 knieschot een kanaal met meerdere T stukken te gebruiken, elk op de plek van de gaten in het beton. Die kant van het huis heeft 3 gaten nodig: 2 voor kamers direct onder het gat, en 1 voor doorvoor via koof naar volgend gat verdieping lager.
Kun je niet twee kanalen kwijt onder je knieschot?
1 voor de slaapkamers
1 voor de woonkamer

Voor de berekening van de capaciteit kun je hier eens kijken, als de normen niet tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Vorig jaar november heb ik een energielabel op mijn huis laten afgeven. Het resultaat was label C met een EPC waarde van 1,33.
Daarna ben ik gaan investeren:
De woning heeft na de Energielabel inspectie een verbouwing ondergaan, die bestaat uit:
 Dakopbouw (2e verdieping), die bovenop de bestaande 1e verdieping is geplaatst (juli 2011) met een goed geisoleerd dak en HR++ ramen.
 HR++ beglazing begane grond aangebracht (februari 2011)
 Zonnepanelen geplaatst in jan 2011 (eerst 14 en later nog 4 dus 18 panelen met in totaal 3060 WP)
 Zonnepanelen erbij in december 2011 (9 panelen a 185 WP, de installatie wordt dan in totaal 4725 WP)
 Ventilatieunit vervangen door een energiezuinige gelijkstroom versie in december 2010 (Itho CVE Eco fan)
 Voordeur met enkle glas vervangen door een voordeur met HR++ glas (januari 2011), op marktplaats op de kop getikt!
 Verder nog spaar en gewone lampen vervangen door andere spaarlampen en LED lampen.
 Plasma TV vervangen door LCD TV (van 300 W naar 125 W).
 7 jaar oude inbouw koelkast met vriesvakken vervangen door A+ label exemplaar
 Op de 2 e verdieping (nieuwe etage) worden 4 econoheat panelen van 400 Watt geplaatst. Dit is een energiezuinige elektrische verwarming die i.p.v. CV gaat fungeren (in de praktijk staan die nooit aan).
 Op de begane grond in de woonkamer zijn 2 econoheat 400 W panelen geplaatst om het overschot aan zonnenergie te gebruiken voor verwarming (ter aanvulling CV).

Dus een EPC verlaging > 0,75 en dat is goed voor de meermetmindersubsidies (mag ook wel om de investering wat te dempen).
Beoogd doel verbruik over heel 2011: E: 1 kwh en G < 500 m3 (gaat lukken!).

Plannen:
Kerstvakantie: meterkast in orde maken.
2013: Gasaansluiting eruit (scheelt een bak vastrecht voor gas die elk jaar met 8 % omhoog gaat) en deze vervangen door elektrische boiler > 110 liter en 2 zonneboilers (voor hot fill van de elektrische boiler). ;)
Sjeemigdepeemig: RESPECT! _/-\o_

Daar mag inderdaad wel de nodige "Meer Met MINDER" subsidie tegenaan worden gegooid. DIK verdiend!

Zomaar een slingerend citaatje uit de binnenkomende e-mail:
SDE weg en nog nooit zoveel geplaatst/verkocht.
O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gasschuif schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:45:
[...]

OK OK. Dat maakt het al veel meer inzichtelijk. met 5,5 kW radiatoren zal de dT veel te klein zijn, laat maar staan zoals ie stond, een HR 22 is dan nog veel te groot, laat staan een HR 28. Dat is dus 28 kW vollast!! Op een zo laag mogelijk pitje blijven draaien. Als het niet warm genoeg wordt een (of meerdere) radiatoren erbij plaatsen, of de huidige vergroten in capaciteit/warmteoverdracht. Note:Boven de 60 graden aanvoer is het ketel rendement snel dalend!!

Wat betreft de Honeywell Modulation:

Parameter 24 (low load selectie)

Deze staat standaard op 0, en die kun je op 1 zetten, de low load is dan actief, dit houd in dat de ketel 6 starts per uur gaat maken. (6 is niet instelbaar) Als je dit wilt natuurlijk, doe je dat niet, dan bepaald Parameter P in het ketel menu (Anti- pendel CV) bedrijf het aantal starts.

Hoe staat parameter 17 ?? Dit is een hele belangrijke.

0=ruimtetemperatuur regeling
1=weersafhankelijk met ruimte temperatuur compensatie
2=weersafhankelijk zonder ruimte temperatuur compensatie

Advies is hier parameter1 in te stellen, de OT vraag varieert en op BL en op verschil gewenst gemeten ruimte temperatuur.

Hoe staat parameter 22??

Dit is de aansluiting van je buitenlucht sensor.
0=via open therm.
1=via klem RT-RT op de montageplaat.

En als laatste parameter 1=aanwarmgedrag.

1=adaftief(zelf lerend)
2=vaste aanwarmsnelheid 3 K/h.
3=niet adaptief, conventioneel.

Mijn advies is om de Honeywell parameterlijst eens kritisch door te lopen, en de huidige waardes op te schrijven, ga er dan eens mee aan de gang. :9
Bedankt voor je hulp het is toch prettig als iemand met je meedenkt :)

Waar kan ik de Honey Well parameters vinden op de thermostaat vind ik ze niet. Naar mijn weten beschik ik niet over een weersafhankelijke inregeling of een buitenlucht sensor.

Ik denk dat ik de instellingen nu laat zoals ze zijn. Ik krijg de boel goed warm en de maximale retourtemperatuur is nu 52 wanneer de boel weer afkoelt naar <40c. Qua rendement ben ik wat dat betreft al veel opgeschoten volgens mij.

Jammer dat ze in een 2009 woning zo belachelijk grote ketel installeren. Mijn nieuwe Jaga lowh2o convector ga ik nu voorzien van DBE dat is iig zeker. Wellicht dat ik de normale radiator in de keuken ook maar moet vervangen voor een Jaga lowh2o met meer capaciteit. Hiermee zou ik op 55/45 4.5kw radiator afgifte in de woonkamer hebben daarmee zou ik voor de hele woning net aan de 5.6kw komen wat exact de 20% vermogen van mijn ketel is. Op 75/65c zou ik dan op 8kw komen.

Wat voor invloed heeft een kleinere waterinhoud van het systeem eigenlijk op de capacitiet is dit voordelig of nadelig.

Ik zal dit weekend eens kijken hoe de ketel nu opwarmt van nachttemper naar dag temp. Wellicht dat het pendelen wel minder snel voorkomt met het lagere vermogen. Ik kan dat nu niet zien omdat het huis al warm is als ik terug kom van het werk.
.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 14-12-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
mkleinman schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:44:
Daarnet even mezelf een "kadootje" gedaan omdat we geld van Greenchoice terugkregen. Ik heb twee geschakelde voedingen gehaald. Een voor een netwerkswitch die 24/7 aan staat en een voor onze Tele2 modem/router.

Even 10 minuten pielen met polariteit en dan werken ze.

Met de energiemeter het verbruik gemeten. Het verschil is 7W continu opgeteld over beide adapters. Dat scheelt me 0,168kWh per dag en 61.3kWh op jaarbasis. Totale kosten 27,80. Verwachte tvt iets meer dan 2 jaar.
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe netwerk switch via ibood gekocht 2 stuks
Zyxel gs108B nieuwste model
Met alleen de adapter erop meet ik 0 watt
met 3 poorten in gebruik 0,3 watt

ik meet overigens met een conrad energy 3000 checker

Hiervoor had ik een netgear gs108b die deed met alleen de adapter 3,4 watt en 3 poorten 4,2 watt
En een linksys sd2008, die deed alleen met de adapter 6watt en 3 poorten 6,6watt

Net vandaag mijn telfort internet abbo veranderd, krijg nu een ander modem (Zyxel P-2601HN)
Nu heb ik alles in 1, dit scheelt mij voor mijn basis apparaten die vaak aanstaan, een draadloos routertje ((5watt) en een switch aanzetten.
Wat is het verbruik van dit model? ik krijg hem over enkele weken maar ben benieuwd wat hij dus verbruikt.

ik heb nu ook een telfort modem overigens, nu 6,3 watt wat scheelt zo'n geschakelde voeding dan en wat is de investering? waar koop ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets minder gevoelige vraag. Optimale plaatsing richting zuiden/plat dak levert ongeveer een 0.9 kwh per jaar per geinstalleerd wp. Hoe zit dat globaal met west en oost? Lever je dan veel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:39:
Even iets minder gevoelige vraag. Optimale plaatsing richting zuiden/plat dak levert ongeveer een 0.9 kwh per jaar per geinstalleerd wp. Hoe zit dat globaal met west en oost? Lever je dan veel in?
Mwagh.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Een groot deel van de huizen in Groot-Brittannië wordt nog steeds op olie gestookt. Dat is duurder dan gas, maar niet heel erg veel. Kost ongeveer 85 eurocent per liter.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gemiddeld huishouden in de UK 800 gallons per jaar verstookt. Dat is 3500 l. De energieïnhoud van een liter stookolie is grofweg gelijk aan een kubieke meter gas. In Nederland is het gemiddelde slechts 1500 m3 per jaar. Dus het lijkt dat slechte isolatie en een groter percentage vrijstaande huizen de grootste oorzaak zijn van de hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2013: Gasaansluiting eruit (scheelt een bak vastrecht voor gas die elk jaar met 8 % omhoog gaat) en deze vervangen door elektrische boiler > 110 liter en 2 zonneboilers (voor hot fill van de elektrische boiler). ;)
Elektrische boiler duurzaam? Is bovendien het nadeel van een zonneboiler voor warm water/verwarming niet dat wanneer het meest aan warme gevraagd wordt, 's winters dus, het rendement het laagst is? Ga je dan ook inderdaad besparen tov gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 23:05:
[...]

Elektrische boiler duurzaam? Is bovendien het nadeel van een zonneboiler voor warm water/verwarming niet dat wanneer het meest aan warme gevraagd wordt, 's winters dus, het rendement het laagst is? Ga je dan ook inderdaad besparen tov gas?
Ik heb ooit gehoord dat ze in Engeland de seizoensinvloeden meenemen in de besparingsberekeningen, maar heb me er nooit in verdiept.

Voor tapwater kun je die seizoensinvloeden enigszins nuanceren. Je zonneboiler wordt minder warm, maar je water komt ook kouder binnen. Als je zonneboiler 'maar' 35 graden is en je inkomende water is bijvoorbeeld 5C, heb te toch een deltaT van 30C. Gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 23:05:
[...]

Elektrisch stoken is niet duurzaam, tenzij dit gebeurt met een COP boven de 1.

Een zonneboiler icm een lucht(of bij een groot huis grond) warmtepomp lijkt mij de ideale vervanging voor de gasgestookte ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

flippo765 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 23:29:
[...]

Elektrisch stoken is niet duurzaam, tenzij dit gebeurt met een COP boven de 1.

Een zonneboiler icm een lucht(of bij een groot huis grond) warmtepomp lijkt mij de ideale vervanging voor de gasgestookte ketel.
ik zal het nog uitzoeken, zijn hier forumleden die het gas hebben laten afsluiten en overgegaan zijn op 100% elektrisch (in combinatie met andere technieken)?
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:32:
[...]

Die MMM-subsidie, krijg je die enkel als je gebruik maakt van een MMM-partner? Ik wil die subsidie wel, maar het energiezuiniger maken wil ik zelf doen. Label moet natuurlijk wel via erkend bureau, maar dat is prima.
wat ik heb gedaan:
- MMM voor energielabel met advies (start) (200 euro, werd in 2010 nog volledig gesubsidieerd)
- Zelf alles uitgezocht, gekocht, aangelegd en geinstalleerd, behalve dan het HR++ glas (en uiteraard de dakopbouw)
- MMM aanbieder voor herkeuring en administatieve afhandeling met MMM ivm subsidie, kosten ongeveer 100 euro

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Verwijderd

sbrzon schreef op woensdag 14 december 2011 @ 23:50:
[...]wat ik heb gedaan:
- MMM voor energielabel met advies (start) (200 euro, werd in 2010 nog volledig gesubsidieerd)
- Zelf alles uitgezocht, gekocht, aangelegd en geinstalleerd, behalve dan het HR++ glas (en uiteraard de dakopbouw)
- MMM aanbieder voor herkeuring en administatieve afhandeling met MMM ivm subsidie, kosten ongeveer 100 euro
Ik lees dat ik zo`n 700 euro subsidie kan krijgen. Die keuringen kan ik wel goedkoop regelen in mijn netwerk. Heb je ook offertes e.d. moeten indienen? Zal die heren van MMM morgen eens bellen.

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 00:12:
[...]

Ik lees dat ik zo`n 700 euro subsidie kan krijgen. Die keuringen kan ik wel goedkoop regelen in mijn netwerk. Heb je ook offertes e.d. moeten indienen? Zal die heren van MMM morgen eens bellen.
ik krijg 750 rijkspremie en 1000 mmm utrecht, die in mei dit jaar is afgeschaft (wordt misschien nog 1250, in dec 2010 aangevraagd). MMM gedaan via energielabel holland.
Ik heb geen offerte hoeven laten zien. Foto's en beschrijvingen / handleidingen / specificaties en waarbij duidelijk wordt aangetoond dat het mijn huis is is voldoende (foto's voor en foto's na de aanpassing). Een en ander heb ik gedocumenteerd met behulp van het start EPA rapport (mooie hoofdstukindeling om een en ander te documenteren.
By the way: het was een mooi project en veel deelnemers op dit forum hebben mij behoorlijk geinspireerd _/-\o_ (het is inderdaad net een virus!). Op mijn werk is CO2 reductie ook een aspect van mijn functie (in oktober 2011 op de CO2 prestatieladder van SKAO niveau 5 (hoogste niveau) behaald!)

[ Voor 15% gewijzigd door sbrzon op 15-12-2011 00:46 ]

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

• _jorrit_
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:11:
Kun je niet twee kanalen kwijt onder je knieschot?
1 voor de slaapkamers
1 voor de woonkamer

Voor de berekening van de capaciteit kun je hier eens kijken, als de normen niet tot je beschikking hebt.
Ah bedankt. Ja de normen. Rekenen! Hoera! Bedoel je daarme bouwbesluit 2012? Ik zie daarin artikel 3.37 en verder over ventilatie in bestaande bouw. Ik herken daarin dingen in de link die je postte.
Of bedoel je betaalware ISSO publicaties?

Ik denk dat er wel 2 parallelle ventilatieleidingen achter knieschot kunnen. Dan is wel een aardig idee inderdaad!
Over parallelle leidingen gesproken: praktisch en estetisch is het fijn om een aantal smallere buizen parallel in een platte maar brede koof te hebben op de 1e verdieping vanaf zolder voor de uitblaas in woonkamer beneden. Dus 2 buizen van 10 cm diameter ipv 1 van 16 cm. Het liefst zou ik een rechthoeking kanaal hebben van 8x25 cm. Het komt allemaal net rottig uit met ramen en verwarming. Het gaat naar woonkamer + open keuken dus heeft wel een sloot lucht nodig zie ik.

Verwijderd

Kan iemand een indicatie geven hoeveel zuiniger schakelende adapters zijn dan de trafo-varianten?

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
net een eitje gekookt en puur voor de interesse vroeg ik me af:

zou een elektrische eierkoker duurzamer zijn dan op gas?

Op gas gebruik je een liter water die tot kookpunt moet komen en dan nog 3,5 minuut voor een half hard eitje (doe ei er meteen in en niet wachten tot kookt wat sommige doen). Liter water gebruik dus en daarna gooi ik die liter kokend water door het putje en dan nog eitjes onder de koude kraan om ze te laten schrikken...

Is dit op enige manier te vergelijken met elektrisch koken?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:38:
Kan iemand een indicatie geven hoeveel zuiniger schakelende adapters zijn dan de trafo-varianten?
Het scheelt hier ongeveer 7W continu volgens mijn eerste meting. Vooral de netwerkswitch lijkt een stuk efficienter te werken nu. Voorheen 4 a 5W. nu 2 a 3. Daar is het dus 50%. Mijn modem router bespaard me 3 a 4W. Dat was eerst 10W. Nu dus 6 a 7.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Ok, dank je! Dat is wel het overwegen waard. En gefeliciteerd ;)

• JeroenH
Ei koken weet ik niet, maar water koken heb ik ooit eens vergeleken: http://www.solarwebsite.nl/2008/11/fluitketel-vc-waterkoker/

Ik kan me voorstellen dat het goed vergelijkbaar is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Verwijderd

trekker22 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:49:
net een eitje gekookt en puur voor de interesse vroeg ik me af:

zou een elektrische eierkoker duurzamer zijn dan op gas?

Op gas gebruik je een liter water die tot kookpunt moet komen en dan nog 3,5 minuut voor een half hard eitje (doe ei er meteen in en niet wachten tot kookt wat sommige doen). Liter water gebruik dus en daarna gooi ik die liter kokend water door het putje en dan nog eitjes onder de koude kraan om ze te laten schrikken...

Is dit op enige manier te vergelijken met elektrisch koken?
Zal ik eens de meter aan de eierkoker hangen?
In ieder geval verwarm je veel te veel water bij het koken van een ei. Dat riekt naar inefficient.

Overigens bij normaal koken kook ik het water ook altijd vooraf in de waterkoker. Dat is ook een stuk efficienter dan op de (elektrische) kookplaat. Tevens veel sneller.

Eigenlijk jammer dat er geen geisoleerde kookpannen zijn. Kokend water erin, even wachten en klaar...
Lijkt me wel wat. :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
Alsof een waterkoker wel geisoleerd is... misschien die van jou, maar wat op het gemiddelde aanrecht staat niet.

Heb hier nog altijd een fluitketeltje. Water afmeten met litermaat, fluitketel vullen, op middengrote pit zodat vlammen eronder blijven en in korte tijd een liter water opgestookt. Met koken doe ik dat net zo, als ik water moet koken voor pasta of de stoompan gooi ik dat eerst in de fluitketel. Op een of andere manier gaat dat met een afgeronde bovenkant veel sneller dan een gewone pan met deksel.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 19:20

WouterB

3680 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:20:
[...]

Zal ik eens de meter aan de eierkoker hangen?
In ieder geval verwarm je veel te veel water bij het koken van een ei. Dat riekt naar inefficient.

Overigens bij normaal koken kook ik het water ook altijd vooraf in de waterkoker. Dat is ook een stuk efficienter dan op de (elektrische) kookplaat. Tevens veel sneller.

Eigenlijk jammer dat er geen geisoleerde kookpannen zijn. Kokend water erin, even wachten en klaar...
Lijkt me wel wat. :)
Pan (/overige ei-container) met kokend water in een hooikist (of een ander goed geisoleerd iets?) En dan expirimenteren met de benodigde tijden voor je eitje de gewenste hardheid heeft :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• JeroenH
Wikipedia: Hooikist

-edit-

Al genoemd :)

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 15-12-2011 10:31 ]

• trekker22
toch grappig om te zien dat ook aan zoiets gerekend kan worden...

maar inderdaad wordt een waterkoker aan de buitenkant ook extreem heet. Maar misschien toch eens een elektrische eierkoker overwegen, zeker omdat de eitjes denk ik nog perfecter er uit komen!

Verder toch knoop doorgehakt en zoveel mogelijk panelen op dak zetten en Limburg subsidie gebruiken (vorig jaar maart 2011 al toegekend, maar nu snel een verlenging aangevraagd... toen tijd op laag pitje staan)

vandaag ook meteen aanvraag voor warmtecheck.nl en cvtuning.nl doen!

• trekker22
Verder heb ik een offerte binnen voor 1880 WP met 8 panelen GE Solar + Danvoss omvormer, Avasco bevestiging systeem voor plat dak. Inclusief montage zit ik dan op € 2,77 Wp incl btw.

Is dit aan de hoge kant of is 2 euro Wp incl montage nergens te vinden lijkt me?

• _JGC_
Overigens al eens eerder genoemd, maar koken doe ik al een halfjaar met stoompan. Gewoon een liter water aan de kook brengen met fluitketel, in de kookpan gooien, 2 stoominzetten erop met aardappelen en groente, deksel erop en vuur op laag.

• _jorrit_
WouterB schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:29:
Pan (/overige ei-container) met kokend water in een hooikist (of een ander goed geisoleerd iets?) En dan expirimenteren met de benodigde tijden voor je eitje de gewenste hardheid heeft :)
Verrek dat heb ik laatst gedaan. Ben ik nou een nerd?
Exacte waterhoeveelheid afmeten. Water koken in waterkoker. Kokend water in plastic bakje met deksel. Ei erin. Plastic bakje in zelfgeknutselde vierkante doos van 5cm bouwmarkt piepschuim.
20 minuten wachten. Temperatuur op het eind was iets rond de 60 graden.
Voila 1 gekookt ei.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het ei aan de contactranden van het bakje vaak niet gestold was. Het eigeel was wel altijd hardgekookt bij 20 minuten.

Daarna geen zin meer gehad om het bakje met kokend water + ei als een Matruschka in groter bakje kokend water te zetten, voor homogenere temperatuur in het binnenste bakje. En dus eiwit dat wel aan alle kanten stolt.

Daarnaast viel het me op dat de eieren verschrikkelijk lastig te pellen waren. Schil plakte enorm aan eiwit.

Verwijderd

trekker22 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:35:
toch grappig om te zien dat ook aan zoiets gerekend kan worden...

maar inderdaad wordt een waterkoker aan de buitenkant ook extreem heet. Maar misschien toch eens een elektrische eierkoker overwegen, zeker omdat de eitjes denk ik nog perfecter er uit komen!

Verder toch knoop doorgehakt en zoveel mogelijk panelen op dak zetten en Limburg subsidie gebruiken (vorig jaar maart 2011 al toegekend, maar nu snel een verlenging aangevraagd... toen tijd op laag pitje staan)

vandaag ook meteen aanvraag voor warmtecheck.nl en cvtuning.nl doen!
De eierkoker gebruikt circa 66 cc water en heeft een vermogen van 350w elektrisch.
Qua verbruik gaat dat wel lukken denk ik. Als iemand het cradle-to-cradle wil uitrekenen, be my guest!
Meting verbruik volgt nog.

• Gasschuif

Gasschuif

revolution-nl schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:12:
[...]

Bedankt voor je hulp het is toch prettig als iemand met je meedenkt :)

Waar kan ik de Honey Well parameters vinden op de thermostaat vind ik ze niet. Naar mijn weten beschik ik niet over een weersafhankelijke inregeling of een buitenlucht sensor.
Ik heb je een DM gestuurd, dan kan ik de installateur versie van de modulation naar je toe mailen.

• trekker22
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:39:
[...]

De eierkoker gebruikt circa 66 cc water en heeft een vermogen van 350w elektrisch.
Qua verbruik gaat dat wel lukken denk ik. Als iemand het cradle-to-cradle wil uitrekenen, be my guest!
Meting verbruik volgt nog.
ja qua productie van die eierkoker zal het zeker minder zitten dan een ordinair steelpannetje helaas...

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:10:
Ei koken weet ik niet, maar water koken heb ik ooit eens vergeleken: http://www.solarwebsite.nl/2008/11/fluitketel-vc-waterkoker/

Ik kan me voorstellen dat het goed vergelijkbaar is.
Ja, jouw experiment had ik al eens eerder gelezen, maar nu viel me de volgende triviale conclusie ineens op: ;)

Als we naar de eerste drie meetwaarden kijken lijkt het er op dat de kosten van het koken van water in een fluitketel en in een fluitketel elkaar nauwelijks ontlopen. :+

Verwijderd

Nieuws

Subsidie 2011
Zaanstad wil in 2020 klimaatneutraal zijn. Dat betekent dat handelingen in onze gemeente per saldo geen negatief effect meer hebben op het klimaat
De subsidie is bestemd voor woningeigenaren die de zonnepanelen aanbrengen op de eigen woning, waar ze zelf wonen. De maximale subsidie is € 2,00 per Watt-piek.....
eeeuuuh ? ik vond mijn 1 eurie al riant, bij 1,04 eur/Wp...

http://www.zaanstad.nl/re...dfs/mv/voorwaardenzonnigz

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 11:35 . Reden: *al verlopen actie* ]

• NielsTn
Erikpvt krijgt geld toe dan ;) wat is dan de TVT? ;)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

trekker22 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:37:
Verder heb ik een offerte binnen voor 1880 WP met 8 panelen GE Solar + Danvoss omvormer, Avasco bevestiging systeem voor plat dak. Inclusief montage zit ik dan op € 2,77 Wp incl btw.

Is dit aan de hoge kant of is 2 euro Wp incl montage nergens te vinden lijkt me?
Gewoon, aardige prijs. Stuk voor stuk geen dure merken. Hoeft ook niet, trouwens. Ik red die prijs niet met Yingli / SMA / Flatfix. Dan ben ik 10% duurder.

Binnenkort trouwens wel 56 kWp zetten op een bedrijfsdak met Avasco lichtgewicht.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• trekker22
SunshineCompany schreef op donderdag 15 december 2011 @ 12:03:
[...]

Gewoon, aardige prijs. Stuk voor stuk geen dure merken. Hoeft ook niet, trouwens. Ik red die prijs niet met Yingli / SMA / Flatfix. Dan ben ik 10% duurder.

Binnenkort trouwens wel 56 kWp zetten op een bedrijfsdak met Avasco lichtgewicht.
thanks voor de input, heb ik een beetje een idee!
Is wel dat bij redelijk schaalvergroting de prijs omlaag gaat? Zeg 4000Wp ipv 1880, wat doet dit voor de Wp prijs?

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 11:23:
Ja, jouw experiment had ik al eens eerder gelezen, maar nu viel me de volgende triviale conclusie ineens op: ;)

Als we naar de eerste drie meetwaarden kijken lijkt het er op dat de kosten van het koken van water in een fluitketel en in een fluitketel elkaar nauwelijks ontlopen. :+
Een waarheid als een }:O , toch? Geen speld tussen te krijgen. ;)

Ongelooflijk, dat me dat drie jaar lang niet opvalt. Ik heb het aangepast, dank voor de heads-up!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:24:
Ik heb tot hiertoe enkel de pomp vervangen door een zuiniger en efficiënter model en ik heb de temperatuur verlaagd.
Een quote van een hele tijd geleden, maar welke pomp heb je toegepast? Ik lees namelijk dat Wilo ook met een extreem zuinige pomp op de markt is gekomen. Een 4W circulatiepomp: Wilo-Stratos PICO.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:47
Zo extreem zuinig is ze niet :).
Het is een Grundfoss Alpha Pro 2 60. Met hulp van enkele intelligente mensen hier op het forum heb ik het effectieve verbruik nog wat verminderd.

Voordien hadden we een "lineaire" pomp van 160W. 24/7 160W als de CV aan stond, zeg maar van oktober tot april.
Vorig jaar januari die nieuwe Grundfoss laten steken en dan ging ie naar 45W. Als de ketel op temperatuur was en er was warmtevraag, dan verminderde het verbruik. Vroegen we geen warmte, was het verbruik 45W. Contradictorisch leek me, maar ik was al lang blij met 24/7 115W winst :).
Nu heb ik de instellingen aangepast en nu is het veel logischer. 's Morgens is het huis 16-17° en wil ik 19-20° krijgen en dan pompt ie aan 17-23W. Als we niets vragen (bv haard stoken) dan staat de pomp idle op 5W. 5W is ook het laagste dat ie kan als ie aan staat.

Een investering (de nieuwe pomp) die je er zo uit haalt. Voordien deden we 3,8kWh per dag enkel om het water rond te pompen. Vorig jaar januari was dat nog 0,8-0,9kWh. Met de nieuwe instelling is dat nog 0,2kWh. Dat scheelt wel 3,6kWh! Per.Dag. Dat is 1300kWh per jaar. Dat is vlot €200 per jaar! Ik heb de pomp ergens gevonden voor €557... (heb de pomp niet zelf geïnstalleerd, geen idee wat mijn pomp exact gekost heeft)

EDIT.
Uw Wilo-pomp ziet er niet zo gelikt uit als die Grundfoss pomp, maar
  • nog zuiniger in idle (3W <> 5W)
  • nog krachtiger (meer m³/h)
  • nog krachtiger (kan hoger pompen)
Verbruik in actie heb ik niet kunnen terugvinden

[ Voor 15% gewijzigd door Cafe Del Mar op 15-12-2011 13:13 ]

Verwijderd

trekker22 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:37:

Ik vind het veel te veel.
Het is makkelijk goedkoper te krijgen.

Koop die omvormer overigens even zelf, scheelt ook een bom duiten.
TST Photovoltaikshop
Is dezelfde omvormer.

Voor een 3 kWp installatie kan het voor die 2 euro, maar dan met beter spul.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Cafe Del Mar schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:08:
Ik heb de pomp ergens gevonden voor €557... (heb de pomp niet zelf geïnstalleerd, geen idee wat mijn pomp exact gekost heeft)
De Wilo Stratos PICO 15/1-6 kan ik kopen voor 256 euro incl BTW. De 15/1-4 is nog twee tientjes goedkoper. Ik zal eens kijken of die in mijn ketel past (Avanta is nogal klein...)

Edit: Ik heb nog even het verbruik opgezocht van mij ketel. De pomp verbruikt zo'n 50W. Bij 2000 draaiuren per jaar (?) zou dat op 100 kWh uitkomen. Stel dat de Wilo pomp 5W zou doen, dan heb ik een jaarverbruik van 10 kWh. Een besparing van 90 kWh (20 euro) verdien je dan niet snel terug. Bij vloerverwarmingspomp (zonder pompschakelaar) heb je 4x zoveel draaiuren en dus ook een besparing die 4x zo groot is. Dan is het wel interessant.

[ Voor 33% gewijzigd door antonboonstra op 15-12-2011 13:42 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Cafe Del Mar
Mijn pomp staat buiten de ketel (installatie van 25-26 jaar oud), dus formaat was geen probleem.
Ik had nog nooit van Wilo gehoord, Grundfoss kende ik want de vorige (lineaire) pompen waren Grundfoss en hebben op 24-25-jaar nooit problemen geleverd.
Een kennis raadde me die Alpha pomp aan.
Nu nog veranderen naar die Wilo is doodzonde :).

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:15:
[...]

TST Photovoltaikshop
Is dezelfde omvormer.

let wel: genoemde prijs is INCL. montage (aanpassingen meterkast conform NEN1010, monteren op het dak etc.)
vind het dan nog wel meevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 15-12-2011 13:37 ]

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In mijn CV-ketel; een NEFIT Smartline HRC 24 uit 2007 zit een Grundfos UPER 15-60.
Volgens NEFIT is dit een modulerende pomp, maar volgens mij met een aantal vaste setpoints.
Weet niet of deze kan veranderen en of dit verstandig is...

Ik kan echter nergens vinden of deze drukgeregeld is. Heeft een vervanging door een Alpha2 zin in mijn geval? Ik heb namelijk traditionele HTV verwarming met radiatoren.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• NielsTn
Kets_One schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:57:
In mijn CV-ketel; een NEFIT Smartline HRC 24 uit 2007 zit een Grundfos UPER 15-60.
Volgens NEFIT is dit een modulerende pomp, maar volgens mij met een aantal vaste setpoints.
Weet niet of deze kan veranderen en of dit verstandig is...

Ik kan echter nergens vinden of deze drukgeregeld is. Heeft een vervanging door een Alpha2 zin in mijn geval? Ik heb namelijk traditionele HTV verwarming met radiatoren.
alles is mogelijk, denk dat je sneller voordeel gaat halen met goed inregelen van de CV + radiatoren,
temperatuur verlaging (misschien zelfs naar LTV radiatoren).
zou de pomp pas eigenlijk vervangen als het noodzakelijk is (defect). maar da's mijn mening.

• zonnigtype
Mij is het lachen wel vergaan in Fukushima.
Samenvatting van een stukje ellende daar.

Natuurlijk van zeer verdachte bron, doet er mee wat u wil.

Prins Kernafval zal z'n schouders d'r wel weer over ophalen. "Gaan met die nucleaire banaan"!

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:36:
[...]
let wel: genoemde prijs is INCL. montage (aanpassingen meterkast conform NEN1010, monteren op het dak etc.)
Ik bedoelde ook incl montage en ex meterkast. Dat laatste hoeft niet veel te kosten, een automaat kost ruim 20 euro. Als je een vrije plek hebt is het geen moeite. Kabel trekken hangt er vanaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 14:19 ]

• trekker22
[...]

TST Photovoltaikshop
Is dezelfde omvormer.

ik vond het ook aan de hoge kant; wil ook een uitgespecifeerde offerte in panelen/omvormers/montage. Als ik ergens een hekel aan heb is 10 regels op een offerte zetten en onderaan een totaal prijs neer knallen, kun je toch niks mee...

• trekker22
NielsTn schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:36:
[...]

er hoeven ook geen honderden euro's vanaf, maar wil vanuit de offerte ook graag weten waar het aan besteed word. Maar ze komen eerst nog eens op het dak kijken in januari.

• zonnigtype
trekker22 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:23:
[...]

er hoeven ook geen honderden euro's vanaf, maar wil vanuit de offerte ook graag weten waar het aan besteed word. Maar ze komen eerst nog eens op het dak kijken in januari.
Vergeet de originele flashdata van je modules niet op te vragen. Is in NL bij heel veel bedrijven geen normale gang van zaken, moet derhalve afgedwongen worden. Je hebt recht op die data, ze vertellen je exact wat je op je dak krijgt... (en hoeveel nominaal vermogen je exact gaat kopen). Is ook in evt. garantie gevallen essentieel basis document. Geen lulkoek verhaaltjes hierover: opeisen die handel.

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Vraagje over mijn cv en de badkraan.

De waterdruk gaat langzaam harder en zachter en suist een beetje en het water word niet heel warm.
Badkraan is een thermostatische kraan op de warmste stand, ik kan er nog onderstaan. ook niet echt een lekkere harde straal.
Ik heb een andere thermostaatkraan erop gezet, zonder bad uitloop kraan eraan.
Water werd heel iets warmer, druk ietsje beter.
Ik heb de waterbesparende douche kop (grohe eco) er afgehaald en weerde oude erop gedaan.
Druk werd nog wat beter.
Maar het is nog steeds niet heel warm,
De wasbak met normale kraan word wel goed warm, als ik alleen de warme kraan opendraai kan ik mijn hand er niet lang onderhouden.
Overige installatie:
mijn cv is een nefit smartline hrc24/cw3
De zonneboiler (nefit 1-110) heb ik met het mengventiel voor de cv aangesloten, ik vertrouwde de directe aansluiting niet, en dan het mengventiel erna.
De wasmachine heb ik ook op warm water aangesloten en de warm en koud waterleiding voorzien van extra terugslagklep.
De vaatwasser zit rechtstreeks op de warmwaterleiding.

Ik heb geen idee waar dit probleem in zit, ik heb totaal 3 badkamer thermostaatkranen getest om defect hierin uit te sluiten.
Is er iets defect aan de cv?

• zonnigtype
Gaia die in de Heemelen Zijdt.

De Grote Slachting is nu echt begonnen.

SOLON vraagt insolvency aan.

Dat is/was een grote Duitse speler. Ik was van de zomer nog in hun fantastische Erlasee 12 MWp park met die vette trackers van ze...

Dat gaat een moordpartij worden in Duitsland als dit een voorteken is.

Conergy de volgende???

Ik vrees ook het ergste voor de overgebleven relicten van de Nederlandse hardware boys...

• trekker22
zonnigtype schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:26:
[...]

Vergeet de originele flashdata van je modules niet op te vragen. Is in NL bij heel veel bedrijven geen normale gang van zaken, moet derhalve afgedwongen worden. Je hebt recht op die data, ze vertellen je exact wat je op je dak krijgt... (en hoeveel nominaal vermogen je exact gaat kopen). Is ook in evt. garantie gevallen essentieel basis document. Geen lulkoek verhaaltjes hierover: opeisen die handel.
thanks voor de tip, wat zegt mij niks zo :) maar zal het doorgeven!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
master30 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:27:
Vraagje over mijn cv en de badkraan.

De waterdruk gaat langzaam harder en zachter en suist een beetje en het water word niet heel warm.
Badkraan is een thermostatische kraan op de warmste stand, ik kan er nog onderstaan. ook niet echt een lekkere harde straal.
Ik heb een andere thermostaatkraan erop gezet, zonder bad uitloop kraan eraan.
Water werd heel iets warmer, druk ietsje beter.
Ik heb de waterbesparende douche kop (grohe eco) er afgehaald en weerde oude erop gedaan.
Druk werd nog wat beter.
Maar het is nog steeds niet heel warm,
De wasbak met normale kraan word wel goed warm, als ik alleen de warme kraan opendraai kan ik mijn hand er niet lang onderhouden.
Overige installatie:
mijn cv is een nefit smartline hrc24/cw3
De zonneboiler (nefit 1-110) heb ik met het mengventiel voor de cv aangesloten, ik vertrouwde de directe aansluiting niet, en dan het mengventiel erna.
De wasmachine heb ik ook op warm water aangesloten en de warm en koud waterleiding voorzien van extra terugslagklep.
De vaatwasser zit rechtstreeks op de warmwaterleiding.

Ik heb geen idee waar dit probleem in zit, ik heb totaal 3 badkamer thermostaatkranen getest om defect hierin uit te sluiten.
Is er iets defect aan de cv?
probeer eens met een gewone kraan in huis of de ketel genoeg water geeft. (zonder thermostatische kraan)
pak daar voor een emmer/soeppan etc als je maar weet hoeveel liter dat is met een stopwatch/klokje.
als het goed is zal de installatie 6 liter/minuut van 60 graden moeten leveren.(cw 3)
(ik neem aan dat de temperatuur in de zonneboiler laag is)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

trekker22 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:20:
ik vond het ook aan de hoge kant; wil ook een uitgespecifeerde offerte in panelen/omvormers/montage. Als ik ergens een hekel aan heb is 10 regels op een offerte zetten en onderaan een totaal prijs neer knallen, kun je toch niks mee...
Helaas zien ze er zo over het algemeen uit.
Niets van aantrekken en zelf narekenen.
:)

• migjes
zonnigtype schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:26:
[...]

ha die zonnigtype

wat is dat eigenlijk die flashdata?
hoe ziet dat er uit en zo?

kun me me een voorbeeld geven?
is dat op papier of is dat digitaal?
ik heb er geen idee van.

grt

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

[...]

TST Photovoltaikshop
Is dezelfde omvormer.

Kwam ook deze ergens in m'n history tegen: http://www.solar-agentur....olarshop&sub=solar_module

Erg lage prijzen, jammer dat ze zover weg zitten :P

• zonnigtype
migjes schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:46:
[...]

ha die zonnigtype

wat is dat eigenlijk die flashdata?
hoe ziet dat er uit en zo?

kun me me een voorbeeld geven?
is dat op papier of is dat digitaal?
ik heb er geen idee van.

grt
(Uitgewerkte) voorbeelden hier:

http://www.polderpv.nl/basics2.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Flashdata_Kyocera.gif

Rode kolom heb ik zelf ingevoegd (afwijking individuele modules van totaal gemiddelde Wp sticker vermogen).

Grafiek van zelfde zending, met zowel plus als min toleranties (tegenwoordig wordt vaak om marketingtechnische redenen alleen "plus tolerantie" geleverd):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Flashdata_Kyocera_spread.gif
De gele en de lichtblauwe groepen hebben alleen plus toleranties t.o.v. het "sticker" vermogen.

Je kunt het op papier krijgen (lijkt me wel zo safe, hoeft niet). Zal waarschijnlijk steeds vaker digitaal verstuurd worden, maak dan wel meteen een hardcopy voor in je administratie, zijn belangrijke systeemdata.

Ik zou stellen: bij eerste vooruitbetaling moeten die flashdata bij de afnemer geleverd worden. Dat is de documentatie (met natuurlijk ook alle garantie documenten) voor de hardware waar je voor betaalt.

Gaat de koop om wat voor reden niet door: alle reeds geleverde papierwinkel retour aanbieder (je zult sowieso niks aan de flashdata hebben als je het systeem onverhoopt toch niet koopt).

• migjes
zonnigtype mega dank.

ik zal het er over hebben met mijn leverancier. >:)
kunnen we mooi de mindere paneeltjes voor mij der uit zoeken.
ik heb het idee dat dat wel goed komt.

als ik het goed begrepen heb was de ketting zo sterk als de zwakste schakel.
dus alle zwakke schakels bij elkaar houden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 14:58:
[...]

Kwam ook deze ergens in m'n history tegen: http://www.solar-agentur....olarshop&sub=solar_module

Erg lage prijzen, jammer dat ze zover weg zitten :P
Ja en dat DIE toevallig niet in NL verkoopt ;)
Dat zijn 2012 prijzen overigens, de eerste die ze zo publiceert.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2012 kan wel eens een leuk jaar worden: VEH (vereniging eigen huis) is bezig met een zonnepanelenactie, de werkgever van mijn vriendin geeft Plugwise kits en evt slimme meters aan hun medewerkers. Heb me voor die VEH actie vrijblijvend ingeschreven, ben benieuwd wat er uit gaat komen: ze pakken dat soort acties van begin tot einde goed aan is mijn ervaring.

Dit jaar hebben we onze kruipruimte geïsoleerd: behalve het wcraampje is alles geïsoleerd of dubbel glas :+

We waren er ook wel trots op dat we geld terugkregen op de energierekening, ondanks IRcabine en veel nachtjes de elektrische oven aan (chefje in huis, hehe) en de koude winter: 2149 kwh en 1349 m3 gas was de score voor onze standaard tussenwoning uit 1980: zeker niet slecht vinden we :) De besparing kwam door minder gasgebruik, elektra moet je wel bizarre dingen doen wil je dat "honderden" euro's opleveren.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:33:
[...]

Ja en dat DIE toevallig niet in NL verkoopt ;)
Dat zijn 2012 prijzen overigens, de eerste die ze zo publiceert.
Ik heb een adres in Duitsland voorhanden, als 'ie het daar af laat leveren is het mij ook best :+ Vraag me dan wel weer af hoe het met de garantie zit..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 15:49 ]

• Gasschuif

Gasschuif

antonboonstra schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:27:
[...]

De Wilo Stratos PICO 15/1-6 kan ik kopen voor 256 euro incl BTW. De 15/1-4 is nog twee tientjes goedkoper. Ik zal eens kijken of die in mijn ketel past (Avanta is nogal klein...)

Edit: Ik heb nog even het verbruik opgezocht van mij ketel. De pomp verbruikt zo'n 50W. Bij 2000 draaiuren per jaar (?) zou dat op 100 kWh uitkomen. Stel dat de Wilo pomp 5W zou doen, dan heb ik een jaarverbruik van 10 kWh. Een besparing van 90 kWh (20 euro) verdien je dan niet snel terug. Bij vloerverwarmingspomp (zonder pompschakelaar) heb je 4x zoveel draaiuren en dus ook een besparing die 4x zo groot is. Dan is het wel interessant.
De Wilo Stratos PICO 15/1-4 is hier 199 Euro. Komen nog 15 euro bij voor verzenden.

http://www.pumpendiscount...3b9ea1b16c429fa57a9390849

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
Heerlijk! Delta stelt vergunningsaanvraag Borsele 2 uit! Financiele risico's te groot. :)
http://www.volkskrant.nl/...Borssele-uitgesteld.dhtml

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Beethere schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:01:
Heerlijk! Delta stelt vergunningsaanvraag Borsele 2 uit! Financiele risico's te groot. :)
Je bent me net voor.!!!

www.mijnzon.info

Verwijderd

terugverdientijd niet goed he...hahaha kansloos
net als die alu fabriek daar, ik las transport kosten te hoog.
verhagen, je fossiele vrienden worden boos, je beleid slaat in je gezicht terug,
duurzaam zal je rechts inhalen met 130km/h

http://www.energieenwater...euwen-tegen-borssele.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 17:14 ]

• Cafe Del Mar
@ Wilo Stratos Pico

Leistungaufnahme: 3W-20W
Krijgt dus dat vermogen bij elkaar met enkel 20W. De Grundfoss heeft er nog 45 voor nodig :).
Wie biedt minder...

• zonnigtype
Beethere schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:01:
Aaaaaaaghhhhh. Ik krijg een s.p. moment...

_/-\o_

Moet ik nu wel of niet die inspraak procedure voor de MER gaan verzilveren? (brief van EL&I n.a.v. mijn "zienswijze" tegen die tweede nuke, waar trouwens ook talloze Duitsers zienswijzen over hadden ingediend...).

Verwijderd

Aanvullende info voor mijn artikel op Tros Radar zijn welkom
http://forum.www.trosrada...108812&p=1410956#p1410956

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Van de kolen-lobby krijg je gratis astma medicijnen als je binnen 200 mile van een kolencentrale woont:

http://www.coalcares.org/index.html

[ Voor 84% gewijzigd door SpiceWorm op 15-12-2011 17:58 ]

• zonnigtype
Leuk. Ben benieuwd wanneer er bijtend zure reacties op komen. Laat je niet afschrikken, is normale praktijk in Nederland.

Dank voor de promo arbeid... ;)

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

SpiceWorm schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:55:
Van de kolen-lobby krijg je gratis astma medicijnen als je binnen 200 mile van een kolencentrale woont:

Gelukkig geven ze zelf toe vervuilend te zijn met hun astma-troep, nog nooit gehoord van voorkomen/genezen.

Net alsof stilstaande platen op je dak een bedreiging voor iets vormen? (kolencentrale's en broeikaseffect daargelaten)
If, as scientists state, a mere butterfly can cause a tornado so many thousands of miles away, imagine what a hill-full of Coal Gasses can do.
Zo!

Ook zonder Kyoto komen ze er wel (mag wel ff duren) http://www.forbes.com/sit...-2011-but-outlook-gloomy/

[ Voor 10% gewijzigd door flippo765 op 15-12-2011 18:37 ]

• NielsTn
zonnigtype schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:18:
[...]

Leuk. Ben benieuwd wanneer er bijtend zure reacties op komen. Laat je niet afschrikken, is normale praktijk in Nederland.

Dank voor de promo arbeid... ;)
oh zonnigytpe: op tros radar is al iemand die het duits model subsidie noemt....
do you take the first headshot? ;)

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:17

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Er staat al een reactie die dringend om een passend antwoord vraagt!

Oeps, Niels, je was me al voor...

[ Voor 5% gewijzigd door Klaver 4 op 15-12-2011 18:33 . Reden: reeds gesignaleerd ]

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Roamor
  • Niet online

WTF, ik zit dit echt met open mond te lezen. En die 200 mijl radius die wordt genoemd, daarmee bedek je per kolencentrale vrijwel heel Nederland. :/

• _JGC_
Kan me wel wat vinden in die reactie hoor... het saldeerverhaal in dit land word je gewoon helemaal kriegel van. Als ze dat eens aanpakken en duidelijke wetten voor opstellen kunnen ze alle subsidie wel afschaffen. PV is rendabel, ook zonder subsidie, maar als je geen zekerheid hebt over salderen kan dat zomaar ineens over zijn.

Verder nog een mailwisseling met collega net voordat we naar GreenChoice overstapten en ik hem uitlegde dat we over de laatste 8500KWh van ons verbruik nagenoeg geen energiebelasting betalen:
> Snap je nu ook waarom het voor grootverbruikers niet interessant is om
> te investeren in duurdere zuinige apparatuur of zonne-energie? Zoiets
> moet je al belastingvoordeel opleveren, maar anders kan het nooit uit.

Argh, dat scheelt nogal.

Als je dmv besparingsmaatregelen weer onder de 10k kwh kunt komen dan
zou het wel interessant zijn, maar dat zijn wsch. alleen de kleinere
MKB'ers zoals [bedrijf] en iets groter en iets kleiner.. Grotere
bedrijven lukt dat never niet indd.
Wat mij betreft: dood aan de hoge vastrecht en de lage grootverbruikers-energiebelasting.

• JeroenH

Het is natuurlijk niet echt maar wel heel goed gemaakt.
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:52:
Wat mij betreft: dood aan de hoge vastrecht en de lage grootverbruikers-energiebelasting.
Ik heb het zelden beter horen zeggen. Helaas... dit is tegen de fossiele belangen in dus het zal naar mijn verwachting eerst slechter worden voordat het beter wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 15-12-2011 19:20 ]

• NielsTn
Klaver 4 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:32:
[...]

Er staat al een reactie die dringend om een passend antwoord vraagt!

Oeps, Niels, je was me al voor...
geen probleem,
ik zie dat het weer een niveau heeft waar ik me niet toe ga verleiden ;)

Verwijderd

Over energiezuinig gesproken, ik heb vier van deze setjes gehaald:

http://www.hema.nl/winkel...20-lampjes-%2825542341%29

Op 3 AA'tjes doen dingen het avonden lang. Daarna was de truck simpel: neem een usb-kabel en soldeer die aan het snoer (weerstandje ff overnemen). Tada, USB-kerstverlichting die effectief onder de watt zit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 19:55 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Bedankt GoT'ers, weer een forum waar ik me moet registreren.. :P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 15 december 2011 @ 19:48:
[...]

geen probleem,
ik zie dat het weer een niveau heeft waar ik me niet toe ga verleiden ;)
Lekker ben jij. Ik "mag" me d'r wel tegenaan bemoeien, maar als puntje bij paaltje komt laten de hulptroepen het afweten...

:(

(ik heb daar ook al "nogal wat gepost" in het verleden, je kunt het ook te gek maken, ik zit al op te veel fora...)

• NielsTn
zonnigtype schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:50:
[...]

Lekker ben jij. Ik "mag" me d'r wel tegenaan bemoeien, maar als puntje bij paaltje komt laten de hulptroepen het afweten...

:(

(ik heb daar ook al "nogal wat gepost" in het verleden, je kunt het ook te gek maken, ik zit al op te veel fora...)
ik ben nog maar een newby wat die duitse regelgeving rondom de EEG... en dan is het wijselijk een pas opzij te doen.
ik wil wel in training gaan hoor, hoe krachtiger dergelijke vragen juis correct en volledig beantwoord worden hoe beter...

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik doe dagelijks niets anders. Geen probleem. Wordt alleen af en toe wat moe van dat 'ja maar in Duitsland..'. Ja, dat WETEN we..! We wonen alleen in NEEderland.

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:17:
[...]

ik ben nog maar een newby wat die duitse regelgeving rondom de EEG... en dan is het wijselijk een pas opzij te doen.
ik wil wel in training gaan hoor, hoe krachtiger dergelijke vragen juis correct en volledig beantwoord worden hoe beter...
Even het gezeur over Duitsland gelaten voor wat het was.

Wel "ff" het toetsenbord laten roken met die andere 12 "vermeende probleempjes".

Nu jullie. O-)

We wonen alleen in NEEderland.
Ik ga maar eens copyright aanvragen. Elke keer dat "het" wordt gebruikt paar euricent overmaken naar Leiden... >:)

@SpiceWorm:

Deze lijkt me wel geinig... :X

Afbeeldingslocatie: http://www.coalcares.org/assets/images/inhalerart-emo-lg.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door zonnigtype op 15-12-2011 22:00 . Reden: Vaak gebruikte ppv frase... ]

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:17

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Uitstekend van repliek gediend.
Niets aan toe te voegen. Maar dat is jou wel toevertrouwd. ;)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:18:
Nou, en die komen dan ook prompt.

Sorry, maar ik kan die onwetende ultra-skeptici die zich o zo verschrikkelijk bij de pinken voelen niet verdragen. Petje af voor je geduldige antwoord.
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
duurzaam zal je rechts inhalen met 130km/h
Kijk dat vind ik nou weer best wel grappig.
Pagina: 1 ... 201 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.