Vorig jaar november heb ik een energielabel op mijn huis laten afgeven. Het resultaat was label C met een EPC waarde van 1,33.
Daarna ben ik gaan investeren:
De woning heeft na de Energielabel inspectie een verbouwing ondergaan, die bestaat uit:
Dakopbouw (2e verdieping), die bovenop de bestaande 1e verdieping is geplaatst (juli 2011) met een goed geisoleerd dak en HR++ ramen.
HR++ beglazing begane grond aangebracht (februari 2011)
Zonnepanelen geplaatst in jan 2011 (eerst 14 en later nog 4 dus 18 panelen met in totaal 3060 WP)
Zonnepanelen erbij in december 2011 (9 panelen a 185 WP, de installatie wordt dan in totaal 4725 WP)
Ventilatieunit vervangen door een energiezuinige gelijkstroom versie in december 2010 (Itho CVE Eco fan)
Voordeur met enkle glas vervangen door een voordeur met HR++ glas (januari 2011), op marktplaats op de kop getikt!
Verder nog spaar en gewone lampen vervangen door andere spaarlampen en LED lampen.
Plasma TV vervangen door LCD TV (van 300 W naar 125 W).
7 jaar oude inbouw koelkast met vriesvakken vervangen door A+ label exemplaar
Op de 2 e verdieping (nieuwe etage) worden 4 econoheat panelen van 400 Watt geplaatst. Dit is een energiezuinige elektrische verwarming die i.p.v. CV gaat fungeren (in de praktijk staan die nooit aan).
Op de begane grond in de woonkamer zijn 2 econoheat 400 W panelen geplaatst om het overschot aan zonnenergie te gebruiken voor verwarming (ter aanvulling CV).
Gister heb ik de definitieve bevestiging gekregen van het nieuwe EPC label na herkeuring.
Resultaat herbeoordeling: EPC van 0,56 Energielabel: A+
Dus een EPC verlaging > 0,75 en dat is goed voor de meermetmindersubsidies (mag ook wel om de investering wat te dempen).
Beoogd doel verbruik over heel 2011: E: 1 kwh en G < 500 m3 (gaat lukken!).
Plannen:
Kerstvakantie: meterkast in orde maken.
2013: Gasaansluiting eruit (scheelt een bak vastrecht voor gas die elk jaar met 8 % omhoog gaat) en deze vervangen door elektrische boiler > 110 liter en 2 zonneboilers (voor hot fill van de elektrische boiler).
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB