Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 199 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.732 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
datadevil schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:37:
Aangezien we een donker huis hebben, en de verlichting vaak aan staat, wil ik graag meer lampen door LED opties gaan vervangen.
We gebruiken al bijna overal spaarlampen of halogeen, maar dat zet met niet genoeg zoden aan de dijk.
Heeft iemand goeie ervaringen met LED verlichting, aanraders voor sites of winkels?

Liefst zou ik bijvoorbeeld in de keuken mijn halogeen lampjes (6*10 watt) van IKEA wel het armatuur behouden, maar daar naar een minder stroomslurpende optie gaan, en ook de lamp in de tuin (nu tl lampje) die bijna 24/7 aanstaat omdat ie het altijd te donker vind ook door LED vervangen
Olino heeft sinds kort een database waar je het nodige kan selecteren en meetrapporten bekijken: http://www.olino.org/advice

evt. incl linkjes naar de winkel & product
ps: er is nog een apart topic over LED-verlichting.... could be worth having a look over there too...

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 12-12-2011 20:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:24
topic gemergd IVM de beperkte discussiewaarde. En het idee er achter; duurzaam met energie omgaan past goed in dit topic.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/iog9c2.jpg
No more programming, no more constantly changing the temperature. The Nest™ Learning Thermostat™ programs itself in a week to keep you comfortable and save energy.

Nest is de nieuwe uitvinding van Tony Fadell, de voormalig Apple medewerker die generaties lang de iPod heeft ontwikkeld, en 3 generaties van de iPhone.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=5thQRIX3Rio]

Kort gezegd is Nest een thermostaat die je niet vooraf hoeft te programmeren, maar zich vanzelf jouw patroon aanleert, ook als dat veranderd. Verder is Nest vanaf je iPhone te bedienen, vanaf een Android device of vanaf het web.
Persoonlijk vind ik hem ontzettend gaaf en hoef ik hem niet eens vanwege het besparende effect; hoe hij eruit ziet en de functies om hem op afstand te bedienen alleen al zijn reden genoeg om hem te bestellen.
Helaas is Nest momenteel niet buiten de US te koop en is hij momenteel uitverkocht.

Nest specs:
LCD Display:
  • 24 bit color
  • 320 x 320 pixel display
  • 1.75" diameter
Languages:
• English
Sensors:
  • Temperature
  • Humidity
  • Proximity
  • Far-field activity
  • Near-field activity
  • Ambient light
  • Wireless
Wifi - 802.11b/g/n @ 2.4GHz
Zigbee - @ 2.4GHz
Battery:
• Built-in rechargeable lithium ion battery
Warranty:
• 5 year limited hardware
Meer specs: Nest Inside and out

Mijne is momenteel onderweg vanuit de US naar het zonnige Nederland, om hem vervolgens hier aan de muur te sleutelen.
Zijn er andere Tweakers die Nest hebben gekocht?

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 12-12-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:40:
... could be worth having a look over there too...
Da bin Ich ganz deiner Meinung!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30
Zolang de NEST het opentherm protocol niet ondersteund, ga ik 'm niet gebruiken op m'n modulerende ketel. Mijn Honeywell vision blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelfs mogelijk met een baby in huis sinds juli 2011
en die heeft het echt niet koud.
http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg

maatregelen sinds 2009 :
douche wtw invoer op zonneboiler
extra isolatie tussen spouw en dakgoot op beton na warmtebeeld foto`s.
spouw isolatie sluit nu aan op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

und jezt bitte nicht auch nog kürzel im Deutch.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Pourquoi pas?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Jammergenoeg is dit ding in Nederland nauwelijks praktisch te gebruiken, hij ondersteunt (nog) niet eens graden in Celcius. Ik zou dus niet aanraden dit apparaat dat voor de Amerikaanse markt is bedoeld hier te gaan gebruiken en gewoon te wachten tot er een Europese versie is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37
NielsTn schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:40:
[...]

Olino heeft sinds kort een database waar je het nodige kan selecteren en meetrapporten bekijken: http://www.olino.org/advice

evt. incl linkjes naar de winkel & product
ps: er is nog een apart topic over LED-verlichting.... could be worth having a look over there too...
Dankje. Kon bij de wizard niet echt de lampensoorten vinden die ik zocht, maar in de winkel wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
nu vrouwlief nog duidelijk maken dat 40 euro op jaarbasis voor 3 lampen best leuk meegenomen is, en we de spaarlampen dus best mogen vervangen voor ze versleten zijn..(toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Johnny schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:58:
Jammergenoeg is dit ding in Nederland nauwelijks praktisch te gebruiken, hij ondersteunt (nog) niet eens graden in Celcius. Ik zou dus niet aanraden dit apparaat dat voor de Amerikaanse markt is bedoeld hier te gaan gebruiken en gewoon te wachten tot er een Europese versie is.
Dat is het mooie, je kan dus wel switchen tussen fahrenheit of celcius. Anders had ik hem niet besteld ;) (zie bijvoorbeeld hier)

Tevens kun je online op hun website een check doen of hij wel geschikt is voor je CV.
Looney11 schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:55:
Zolang de NEST het opentherm protocol niet ondersteund, ga ik 'm niet gebruiken op m'n modulerende ketel. Mijn Honeywell vision blijft hangen.
Dan heb je er inderdaad niet veel aan. Ik heb deze Honeywell en dat ding is afzichtelijk. Icm een simpel CV systeem voor de vloeren en de rest van het huis, zou hij hier prima moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door thaan op 12-12-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
datadevil schreef op maandag 12 december 2011 @ 21:10:
nu vrouwlief nog duidelijk maken dat 40 euro op jaarbasis voor 3 lampen best leuk meegenomen is, en we de spaarlampen dus best mogen vervangen voor ze versleten zijn..(toch?)
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf welke uitgave je moet doen om die besparing te realiseren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ericplan schreef op maandag 12 december 2011 @ 21:26:
[...]

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf welke uitgave je moet doen om die besparing te realiseren.
66 euro voor 3 peer vervangers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

SunshineCompany schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:41:
Aantal grote PV fabrieken in China draaien op halve kracht of minder (van horen zeggen). Zowel Canadian als Yingli hebben afgelopen Q verlies gedraaid, kostprijs ligt hoger dan verkoopprijs door overschot. Door productie terug te schroeven probeert men de prijs op te krikken.
Denk je dat het een opdrijvend effect heeft op de prijzen op korte termijn (zeg 1-2 maanden) ?

Over een maandje of 2 wil ik panelen aanschaffen, maar als de prijzen gaan stijgen kan ik het wellicht beter nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is zo'n NEST ook aan te sluiten op een speksteenkachel O-)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bartjuh schreef op maandag 12 december 2011 @ 21:57:
[...]

Denk je dat het een opdrijvend effect heeft op de prijzen op korte termijn (zeg 1-2 maanden) ?

Over een maandje of 2 wil ik panelen aanschaffen, maar als de prijzen gaan stijgen kan ik het wellicht beter nu doen?
wie het weet mag het zeggen?
wellicht komen er andere zaken naar voren. Wie weet kan je nog subsidie benutten, die er over 2 maanden niet meer is... (Limburgers: tot en met 31 dec. nog de subsidie per woning te verkrijgen!!! bij de Provincie Limburg)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
thaan schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:42:
Persoonlijk vind ik hem ontzettend gaaf en hoef ik hem niet eens vanwege het besparende effect;
Die Nest is mooi en vind ik gaaf als gagdet liefhebber, maar waarom associeert iedereen dit soort dingen altijd met besparen? Ik wil wel eens een onderzoek doen die dit bevestigd. Ik heb tijdens een verjaardag eens navraag gedaan, 8 van de 10 gezinnen bedienen de thermostaat handmatig wegens onregelmatige werktijden.

Met Nest: 8 gezinnen gaan via de Ipad op kantoor tegen de thermostaat zeggen dat het over 1/2 uur warm moet zijn.

Zonder Nest: 8 Gezinnen draaien de thermostaat pas omhoog als ze thuis komen.

Ik zet dus mijn vraagtekens bij die besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
FicoF schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:03:
[...]

Die Nest is mooi en vind ik gaaf als gagdet liefhebber, maar waarom associeert iedereen dit soort dingen altijd met besparen? Ik wil wel eens een onderzoek doen die dit bevestigd. Ik heb tijdens een verjaardag eens navraag gedaan, 8 van de 10 gezinnen bedienen de thermostaat handmatig wegens onregelmatige werktijden.

Met Nest: 8 gezinnen gaan via de Ipad op kantoor tegen de thermostaat zeggen dat het over 1/2 uur warm moet zijn.

Zonder Nest: 8 Gezinnen draaien de thermostaat pas omhoog als ze thuis komen.

Ik zet dus mijn vraagtekens bij die besparing.
Tuurlijk, als jij hem nu aan gaat zetten op momenten dat je hem anders nooit aan hebt, ga je het tegenovergestelde van besparen doen. Echter als je hem normaal blijft gebruiken, en het advies van Nest opvolgt (dat hele gedoe met de green leaf opzoeken) dan zou je toch echt moeten besparen (aldus Nest).

Mij maakt het geen bal uit, ik vind het fijn genoeg dat ik niet meer naar beneden hoef te lopen om hem uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
marz01 schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:44:
zojuist ook maar eens met mijn remeha calenta lopen spelen nav al de voorgaande berichten.
eco-modus ingeschakeld
cv temp van 80max naar 60 max
nadraaitijd pomp van 1 min naar 10min

radiators waar enkel een aanvoerknop op zit en geen voetventiel met de hand ingesteld in en uitgaande temp.

iemand verder ervaring met remeha?
Ja, ik heb een Remeha Avanta CW4 en zit rond de 250 m3 per jaar. Misschien dat ik na de plaatsing van de zonneboiler voor tapwater dit jaar in de buurt van de 200 m3 aardgasverbruik uit kan komen. Dat moet welhaast de ondergrens zijn... ;)

Uiteraard op ecomodus en de aanvoertemperatuur verlaagd van 80 graden naar 58 graden nadat ik alle normale ijzeren radiatoren van tonzonfolie heb voorzien. Ik realiseer me dat het een extreem laag verbruik is. Dit komt vooral omdat ik fulltime werk en de verwarming niet aan doe als ik er niet ben en een huis op maat (80 m2 vloeroppervlak voor een persoon). Er is gewoon heel veel mogelijk met een normale ketel, de juiste instelling, een normale trui tijdens stilzitten en radiatorfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:37
stegen schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:45:
Mooi ding!

Ben beniewd hoe bruikbaar hij zal zijn in Nederland.
Bij een heldere dag in de zomer zie ik zo'n 900-1000W/m2 op m'n instralingsmeter.
Schotel heeft diameter van 1,4 meter, dus zo'n 1,5 m2 , dat zou betekenen dat je max zo'n 1500W tot je beschikking hebt. Dat moet inderdaad wel genoeg zijn... :)
De hete matzwarte pan straalt ook flink wat warmte uit naar de omgeving, dat moet je weer van de 1500W aftrekken. Maar we gaan het meemaken zodra de zon in onze achtertuin schijnt!
Ja, het viel nog niet mee om die thuis te kregen. Veel te veel fossiele brandstoffen voor verstookt :(
Heb afgelopen zomer een beetje geklooid met een schoenendoos en wat aluminiumfolie en daarmee kon je al aardappels koken. Ben benieuwd wat je er allemaal op klaar gaat maken, zo'n ding is natuurlijk wel een mooi middel om bv. voedingswaren te drogen en te wecken voor de winter :P
Ik hoop dat we een zonnige lente en zomer (en liefst ook najaar krijgen), ik hoop er in het weekend flink wat mee te kunnen doen. Een echt grote besparing zie ik het niet opleveren, kookgas is slechts een heel klein deel van onze gasrekening, maar het is übercool en een hele leuke eyecatcher voor bv. met de Solar Days.
ericplan schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:42:
Dat wordt dan weer, net als vroeger, tussen de middag warm eten.
Nou dat hoeft niet per sé. Ik maak er wellicht ook nog wel een hooikist bij zodat het eten 's avonds ook nog warm is. Maar eerst maar eens een paar keer dingen bereiden die we direct opeten. Solar BBQ anyone?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:51:
[...]

pssst... moet je wel weer de dutch solar top 50 gaan verlaten, zie voorwaarden.
" De presentatie op de site dient in de Nederlandse taal te zijn - The site presentation has to be in Dutch - Die Presentation auf der Seite muß in der Niederländischen Sprache sein."
>:) ;)

ik blijf gewoon hollands bloggen. Genoeg parochiewerk te verrichten in dit fossiele land ;)
D'r zijn wel meer "voorwaarden" daar waar de nodige websites op de eerste pagina niet aan lijken te voldoen bij nadere inspectie...

Ach ja, het is een site als geen ander...

(al tijden iets onder de tien zittend, ik slaap er niet slechter van...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:56:
Nounounou, zo erg is het toch niet? Ik mag toch aannemen dat je wel een beetje Engels kunt lezen?
ik overdreef een beetje, mijn Engels is best wel redelijk, alleen het leest in het Nederlands net iets makkelijker weg :*)
Zo ingewikkeld schrijf ik niet.
juist daarom, je schrijft heel "makkelijk" leesbaar, soms tegen het briljante aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:22:
Ik heb trouwens de solar cooker in huis:

[afbeelding]

Ik hoop er in april, als de zon in onze achtertuin reikt, mee aan de gang te kunnen gaan.
Leuk ding voor gebakken aardappeltjes mmmmmmm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 13:18
nest had ik ook eens gezien nav DWDD uitzending over stev jobs of zo.

ik heb nu een klok thermostaat die ik zelf heb geprogrammeerd. en dat is het enoge nadeel dat de klokthemostaat heeft tov NEST denk ik.

en de klokthermostaat deed het programma al meteen na programmeren en niet pas een week later.
ook vraag ik me af hoe goed die aanwezigheidsdetectie is. dan moet je de thermostaat op een plek hebben hangen waar dat uberheupt kan werken.

ook het met de hand moeten bedienen om te bewerstelligen dat hij zelf iets aanleert lijkt mij nog wat dubieus.

alleen de mogelijkheid die je hebt om van afstand te bedienen, en het uiterlijk spreken mij in positieve zin aan.

ik denk dat NEST zeker wel bespaart, aangezien hij vast zelf lerend is, en netjes probeert vroeg te bgiennen met stoken om het op een bepaald tijdstip warm te krijgen. een half uurtje eerder warm moet dan denk ik ook niet vroo grote problemen zorgen. vooral als je zonder de nest slechts op vol vermogen probeerde de temp zo snel mogelijk na thuiskomst op de gewenste temperatuur te krijgen door de thermostaat een flinke slinger te geven
ten opzichte van een juist geprogrammeerde klokthermostaat is er denk ik alleen een voordeel te behalen als je op tijd kunt aangeven dat je later of juist veel eeerder thuis zult zijn.

qua comfort is het eigenlijk helemaal niet wenselijk om de thermostaat nog te bedienen.
en dat doe ik in de practijk dan ook weinig, omdat mijn programma netjes is afgestemd op mijn werktijden, en door de loerverwarming heeft het weinig zin om hier nog elke 5 minuten die mogelijk zijn, van af te snoepen.
het enige wat ik nog wel eens doe is de thermostaat al vast lager zetten als ik weet dat ik savond toch niet thuis ben, of wanneer ik onverwachts thuis ben, EN ik het te koud vindt, wat overdag niet snel voor zal komen.

als NEST mijn aanwezigheid dan meteen een redenvind om toch meteen de comforttemperatuur te gaan bereiken, dan is dat geen besparing meer.

kun je trouwens ook een buitevoeler op de nest aansluiten? en kan ie met open therm overweg?

@ JK / OptiControl

zeer netjes van JK!

de opticontrol kan dan een ordinaire pompschakelaar zijn. deze kun je niet zomaar bypassen. je verliest dan ook de mx temp beveiliging bijvoorbeeld. een extra pompschakelaar aansluiten kan kan ook niet omdat dean de opticontrol nog steeds werkt.

daarom kun je alleen een alternatieve pompschakelaar gebruiken als je de opticcontrol eerst sloopt.
wellicht dat dan blijkt dat in dat kastje ook slechts een cominatie van die dingen zit, zodat je alleen de pompschakelfunctie zou kunnen by-passen, maar daarvoor moet ie eerst uit elkaar.
en ik verwacht dat het niet zo simpel is, omdat de opticontrol een eigen alles in 1 systeem lijkt te zijn. 5 voegt slechts 5 kanalen en wat functies toe aan de firmware.
het sprak mij wel aan totdat bleek dat ze niet echt mee wilden werken aan mijn gedachtenexperiment met twee thermostaten, 1 voor boven en 1 voor onder.

het digitale display en de combinatie van functues, en dus slechts 1 kabel met stekker om aan te sluiten spraken mij best wel aan. de analoge thermometer die ik nu heb is best wel traag en onnauwkeurig volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 12-12-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 12 december 2011 @ 21:57:
[...]

De eerste prijsaankondiging voor het nieuwe jaar is toch lager dan de prijzen momenteel.
Prijzen van PV stijgen nauwelijks als de subsidies ervoor dalen.
Ook is dit eenzijdig, het gaat niet alleen om het aanbod in de markt, maar ook om de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:24

NoUser

For Real ?

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:50:
[...]

Als ''iets minder'' 3,6 is zou je kunnen denken voor de bijkeuken aan 2 rijen van 2 panelen in de maat 1,45 x 1,06 onder een hellingshoek van 15 graden. (900Wp). Of hetzelfde aantal in de vorm van een schans. 2 x 2
De schuur...? ik zie de schuur niet, alleen de bijkeuken.

1,45 x 1,06
Welke panelen heb je hier op het oog? Ik ben zelf ook opzoek naar dit formaat maar kom niet verder dan de Kingsun panelen. Heb je nog een tip?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Wij hebben een nieuwbouw tussenwoning, 110m2 uit 2011, wonen er met 3 a 4 personen (sinds paar maanden een baby) en ons energieverbruik is als volgt:

stroom
1602 kWh laag
2198 kWh hoog

gas
1398 m³

Is dit een redelijk verbruik, of zou het lager moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:16:
Wij hebben een nieuwbouw tussenwoning, 110m2 uit 2011, wonen er met 3 a 4 personen (sinds paar maanden een baby) en ons energieverbruik is als volgt:

stroom
1602 kWh laag
2198 kWh hoog

gas
1398 m³

Is dit een redelijk verbruik, of zou het lager moeten zijn?
Het zou een stuk lager moeten kunnen, tenminste aan de gas kant, elektriciteit hangt ook af van persoonlijke keuzes zoals wel of geen wasdroger, aquarium, waterbed enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
was ik al bang voor..denk dat het deels door bad veroorzaakt is, hoewel dat ook wel mee moet vallen. Denk dat ik toch maar eens zelf nog naar de CV ga kijken (zelfde type als iemand hierboven had bijgesteld) of iemand laat langskomen...

Hoeveel lager moet ik dan ongeveer zitten denk je? Ik heb geen wtw in douche btw (helaas niet op dit type huis, wel op andere), en mechanische ventilatie, ook geen wtw daar..

[ Voor 27% gewijzigd door datadevil op 13-12-2011 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 17:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

datadevil schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:19:
was ik al bang voor..denk dat het deels door bad veroorzaakt is, hoewel dat ook wel mee moet vallen. Denk dat ik toch maar eens zelf nog naar de CV ga kijken (zelfde type als iemand hierboven had bijgesteld) of iemand laat langskomen...

Hoeveel lager moet ik dan ongeveer zitten denk je? Ik heb geen wtw in douche btw (helaas niet op dit type huis, wel op andere), en mechanische ventilatie, ook geen wtw daar..
Ik woonde tot vorig jaar in een tussenwoning van 110m3 uit 2002 met 3 personen en zat op 850m3 gas. Dus ik zou zeggen dat het tussen de 800 en 1000 zou moeten kunnen. Voor die 850m3 deden wij niets speciaals, gewoon verwarmen, douchen en koken. Verschil is misschien dat ik geen bad had.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
MrScratch schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:30:
[...]

Ik woonde tot vorig jaar in een tussenwoning van 110m3 uit 2002 met 3 personen en zat op 850m3 gas. Dus ik zou zeggen dat het tussen de 800 en 1000 zou moeten kunnen. Voor die 850m3 deden wij niets speciaals, gewoon verwarmen, douchen en koken. Verschil is misschien dat ik geen bad had.
Bizar groot verschil toch wel, en dan heb ik nog een modernere ketel ook ...we zijn dit jaar wel laatste kwartaal met zijn allen thuis geweest, dat scheelt misschien ook nog wat...

[ Voor 9% gewijzigd door datadevil op 13-12-2011 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoUser schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:09:
[...]
1,45 x 1,06
Welke panelen heb je hier op het oog? Ik ben zelf ook opzoek naar dit formaat maar kom niet verder dan de Kingsun panelen. Heb je nog een tip?
Het meeste in die maat is max. 220wp. De merken zijn niet bekend en worden niet vertegenwoordigd in NL.
Panelen in 1,0 x 1,5 komen wel meer voor zou dat ook kunnen? (kyocera, suntech)
Het voorbeeld was inderdaad aan de hand van Kingsun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 17:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

datadevil schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:31:
[...]

Bizar groot verschil toch wel, en dan heb ik nog een modernere ketel ook ...we zijn dit jaar wel laatste kwartaal met zijn allen thuis geweest, dat scheelt misschien ook nog wat...
Tjsa, nu zit ik in een 2onder1kap uit 1935 en had vorig jaar 2200m3. Dus het kan altijd erger natuurlijk. :)

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
MrScratch schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:37:
[...]

Tjsa, nu zit ik in een 2onder1kap uit 1935 en had vorig jaar 2200m3. Dus het kan altijd erger natuurlijk. :)
Ja, maar dan heb je geen buren aan 1 kant, en een veel ouder type huis...mijn huis is als het goed is aan alle kanten goed geisoleerd...
Ik heb een huur appartement gehad waar ik op 2500 zat, daar waaide echt letterlijk alle warmte het huis uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:31:
[...]

Je waardes zijn zo gek nog niet hoor. Hier een document waarin wordt aangetoond dat gasverbruik ondanks EPC maatregelen vaak niet onder de 1000m3 komt. Ik heb overigens wel grote vraagtekens bij dat verhaal, zeker het stukje over de nulwoning.

Persoonlijk vind ik het wel veel voor een 110m2 woningen, ik neem daarbij aan dat het een EPC0,8 woning is. Verwarm je de gehele woning? Pas je nachtverlaging toe? Kijk ook eens naar je aanvoer en retour temperatuur van je CV ketel, die kun je meestal aflezen in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:41:
[...]

Je waardes zijn zo gek nog niet hoor. Hier een document waarin wordt aangetoond dat gasverbruik ondanks EPC maatregelen vaak niet onder de 1000m3 komt. Ik heb overigens wel grote vraagtekens bij dat verhaal, zeker het stukje over de nulwoning.

Persoonlijk vind ik het wel veel voor een 110m2 woningen, ik neem daarbij aan dat het een EPC0,8 woning is. Verwarm je de gehele woning? Pas je nachtverlaging toe? Kijk ook eens naar je aanvoer en retour temperatuur van je CV ketel, die kun je meestal aflezen in het menu.
We hebben overal thermostaatkranten, behalve in de woonkamer , en die staan in de badkamer, slaapkamer, zolder en gang op zo'n niet vries symbooltje. S'nachts gaat de ketel op 18 graden, en dat zou eigenlijk een uur voor het slapen gaan moeten, dus ik wil nog een klokthermostaat omdat we het anders vergeten.
Ga straks dan eens kijken naar aanvoer en retour temperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 20-09 11:50
datadevil schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:44:
[...]

We hebben overal thermostaatkranten, behalve in de woonkamer , en die staan in de badkamer, slaapkamer, zolder en gang op zo'n niet vries symbooltje. S'nachts gaat de ketel op 18 graden, en dat zou eigenlijk een uur voor het slapen gaan moeten, dus ik wil nog een klokthermostaat omdat we het anders vergeten.
Ga straks dan eens kijken naar aanvoer en retour temperatuur...
Moet je ketel vaak aanslaan om die 18 graden te handhaven `s nachts? Als je radiatoren hebt beneden, zou ik eens overwegen om de temperatuur `s nachts lager in te stellen. Maar dat is ook afhankelijk van je isolatie e.d.

Je kunt ook tegen je buren zeggen dat ze vooral geen nachtverlaging moeten toepassen, en dat zelf wel doen. Scheelt je best wat m3 gas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:45:
[...]

....en dan hebben we nog niet het aandeel van energie in onze voedselvoorziening (transport, kassenkweek, bestrijdingsmiddelen, bemesting) nog niet eens meegeteld....
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt, ik zie dat meer als verantwoordelijkheid van de leverancier en de overheid; zodra de overheid verplicht x percentage duurzame energie te gebruiken zullen deze kosten worden verrekend. Anders wordt het al helemaal zo demotiverend :P

Maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben, is er een soort van Pricewatch voor zonnepanelen en aanverwante artikelen? Ik krijg maar verdomd moeilijk een overzicht van leveranciers, laat staan dat ik weet welke ik kan vertrouwen en welke prijzen ze hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
FicoF schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:50:
[...]

Moet je ketel vaak aanslaan om die 18 graden te handhaven `s nachts? Als je radiatoren hebt beneden, zou ik eens overwegen om de temperatuur `s nachts lager in te stellen. Maar dat is ook afhankelijk van je isolatie e.d.
Ja ik heb radiatoren, normale en convectoren, en qua aanslaan, dat weet ik niet eerlijk gezegd.
Je kunt ook tegen je buren zeggen dat ze vooral geen nachtverlaging moeten toepassen, en dat zelf wel doen. Scheelt je best wat m3 gas. :P
Ik zal het eens voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:54:
Maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben, is er een soort van Pricewatch voor zonnepanelen en aanverwante artikelen? Ik krijg maar verdomd moeilijk een overzicht van leveranciers, laat staan dat ik weet welke ik kan vertrouwen en welke prijzen ze hanteren.
Bij Solarnrg staat alles gewoon op de website.
Dan heb je in ieder geval een richtlijn.

[ Voor 68% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-12-2011 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:55
engelbertus schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:41:
@ JK / OptiControl

zeer netjes van JK!

de opticontrol kan dan een ordinaire pompschakelaar zijn. deze kun je niet zomaar bypassen. je verliest dan ook de mx temp beveiliging bijvoorbeeld. een extra pompschakelaar aansluiten kan kan ook niet omdat dean de opticontrol nog steeds werkt.

daarom kun je alleen een alternatieve pompschakelaar gebruiken als je de opticcontrol eerst sloopt.
wellicht dat dan blijkt dat in dat kastje ook slechts een cominatie van die dingen zit, zodat je alleen de pompschakelfunctie zou kunnen by-passen, maar daarvoor moet ie eerst uit elkaar.
en ik verwacht dat het niet zo simpel is, omdat de opticontrol een eigen alles in 1 systeem lijkt te zijn. 5 voegt slechts 5 kanalen en wat functies toe aan de firmware.
het sprak mij wel aan totdat bleek dat ze niet echt mee wilden werken aan mijn gedachtenexperiment met twee thermostaten, 1 voor boven en 1 voor onder.

het digitale display en de combinatie van functues, en dus slechts 1 kabel met stekker om aan te sluiten spraken mij best wel aan. de analoge thermometer die ik nu heb is best wel traag en onnauwkeurig volgens mij.
Het is natuurlijk zonde om een bestaande verdeler te slopen als er al opticontrol op zit.
Ik geef alleen maar aan dat je eventueel ongeveer hetzelfde kan bereiken met slimme pompschakelaar.
Het is dus niet noodzakelijk om je hele unit te vervangen.

PS Onderstaand is mogelijk een interessant systeem
http://www.qualitherm.nl/
Een vloerverwarming met een warmtesturing.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 13-12-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:41:
Ik zit er anders stukken onder en heb een standaard epc 1.0 huis.
Op het forum zijn er ook diverse voorbeelden van lagere verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:39:
[...]

jep.
ik duik onder de 600m3.
en dat voor een tussen woning uit 1987.
6 cm glaswol spouw.
2 personen.
vloerverwarming.
(het grootste vermoeden wat ik heb voor het laagste verbruik is dat de vloer niet op de fundering rust aan de achter- en voorkant. dat is een flinke koude brug minder.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:39:
[...]

Dat stuk gaat over gemiddeld verbruik. Dus er zijn mensen die veel meer gebruiken, en mensen die veel minder gebruiken. In dit topic verwacht ik ook vooral die tweede groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:21:
[...]

Het is natuurlijk zonde om een bestaande verdeler te slopen als er al opticontrol op zit.
Ik geef alleen maar aan dat je eventueel ongeveer hetzelfde kan bereiken met slimme pompschakelaar.
Het is dus niet noodzakelijk om je hele unit te vervangen.

PS Onderstaand is mogelijk een interessant systeem
http://www.qualitherm.nl/
Een vloerverwarming met een warmtesturing.
overigens meen ik mij te herinneren dat er op de intergasketels een parameter was, waarmee je kon instellen dat een warmtevraag van de thermostaat altijd minimaal beantwoord werd met een aanvoertemperatuur van 40 graden oid. Dit zou je in de handleiding moeten nakijken. Maar als je de opticontrol nu al op bijv. 30 graden kunt instellen is het probleem ook opgelost, en stook je mogelijk toch iets zuiniger dan met 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:46:
[...]

Dat stuk gaat over gemiddeld verbruik. Dus er zijn mensen die veel meer gebruiken, en mensen die veel minder gebruiken. In dit topic verwacht ik ook vooral die tweede groep.
mijn buren doen helemaal niks aan besparing en geen enkele komt boven de 900m3 uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en dta is inclusief koken op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Begrijp ik , maar thuis is het bij mij boven de 20 graden en er is NIETS aan het huis gedaan het verbruik te beperken. Hoe moeilijk is het een laag verbruik (in een relatief nieuw huis) te hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ehh tegen mij?
ja met koken + douchen + bad.
geen zonnecollector etc.
gewoon een Altijd Grote Problemen Object als c.v. (agpo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kookgas is peanuts ivg met tapwaterverwaming en woningverwarming.

Hier een tweepersoons huishouden (allebei fulltime werkend), tussenwoning uit 1926, matig tot goed geïsoleerd (wel overal dubbel glas, moderne uitbouw goed geïsoleerd, voorkant moet nog spouwisolatie, dak matig geïsoleerd, vloer nog niet geïsoleerd)

Aardgasverbruik:

2008 : 590 kuub
2009: 606 kuub
2010: 800 kuub
2011: 464 kuub (t/m november)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:57:
Kookgas is peanuts ivg met tapwaterverwaming en woningverwarming.

Hier een tweepersoons huishouden (allebei fulltime werkend), tussenwoning uit 1926, matig tot goed geïsoleerd (wel overal dubbel glas, moderne uitbouw goed geïsoleerd, voorkant moet nog spouwisolatie, dak matig geïsoleerd, vloer nog niet geïsoleerd)

Aardgasverbruik:

2008 : 590 kuub
2009: 606 kuub
2010: 800 kuub
2011: 464 kuub (t/m november)
WTF. Stook je wel?

(/me verstookt 2400+m2 gas met een jaren '70 woning, 2-persoonshuidhouden fulltime werkend. In de koude weken vorig jaar stookte ik tot 100m3 gas per week weg. En met verandering in de gezinssituatie gaat dat nog erger worden al komt betere isolatie eraan.)

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als je beiden fultime werkend bent hoef je overdag ook niet te stoken.
Misschien wel elektrisch koken erbij et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:59:
[...]
(/me verstookt 2400+m2 gas met een jaren '70 woning)
Juist ja, nu moet je er wat aan gaan doen, dit kunnen we niet accepteren, anders bonjouren we je van dit forum !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:51:
[...]

Begrijp ik , maar thuis is het bij mij boven de 20 graden en er is NIETS aan het huis gedaan het verbruik te beperken. Hoe moeilijk is het een laag verbruik (in een relatief nieuw huis) te hebben dan?
Ik heb die cijfers uit dat artikel niet verzonnen, ik vraag me ook af hoe betrouwbaar die zijn. Hier betrouwbare info: http://senternovem.databa...b6-4fff-83e4-ebafa7c69728

Bouwjaar na 2000 = 1200m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

WTF. Stook je wel?

(/me verstookt 2400+m2 gas met een jaren '70 woning, 2-persoonshuidhouden fulltime werkend. In de koude weken vorig jaar stookte ik tot 100m3 gas per week weg. En met verandering in de gezinssituatie gaat dat nog erger worden al komt betere isolatie eraan.)
ja jij bent zoon geval waar zelfs de nuon reclame wel eens gelijk kan hebben.

(brrrr het is frisjes in huis 19,5. denk dat ik zo de verwarming maar eens aan ga zetten.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 13-12-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:01:
[...]

Juist ja, nu moet je er wat aan gaan doen, dit kunnen we niet accepteren, anders bonjouren we je van dit forum !! ;)
Hoho! Ik heb vorig jaar m'n voordeur vrijwel tochtvrij gemaakt :P Dat was dus tot en met gisteren want toen heeft de TNT postbodepostbezorger met een pakje van Bol.com (max omvang) de binnenklep er finaal uitgebeukt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorige bewoners fakkelden hier ook gewoon 3300m3/jaar weg. Ik doe het dit jaar met iets minder dan de helft. Wat me wel is opgevallen is dat de thermostaat die ze zo mooi in de hoek van binnen+buitenmuur hadden gezet enorm afwijkt van de realiteit. Ik heb afgelopen weekend mijn thermostaat maar eens 30cm uit de hoek gehangen en op 1.5m hoogte gehangen ipv 1.2m, en daardoor is ie wel beter geworden. Toch wordt ie nog steeds beinvloed door tocht vanaf de buitenmuur, maar als die binnenkort vol zit met EPS is dat ook opgelost. Afgelopen weekend gemeten met de IR thermometer: binnenmuur 22 graden, buitenmuur 17 graden, en ja, dan denkt de thermostaat dat het nog geen 20 graden in huis is en stookt rustig door.

Edit: werkgever is aan het kijken naar een andere leverancier voor energie. Moest ik gisteren even voor hem uitzoeken. Voorheen: Essent, tegenwoordig: EnergieDirect, maar overstappen levert toch weer voordeel op. Zoals het nu lijkt komen we bij GreenChoice uit.
Kreeg vandaag mail van werkgever dat hij er niet over uit was of het idd voordeliger was, want de berekeningen klopten van geen kant volgens hem. Met 18.500KWh stroom en 7000m3 gas zijn we er nu uit dat je over 8500KWh nog niet eens de helft EB betaalt, terwijl GreenChoice een all-in prijs adverteert op basis van <=10MWh.

Overigens niet schrikken van de verbruikscijfers... we hebben met wat maatregelen zoals thermostaat beter inregelen en buizen isoleren al 2000m3 van het gasverbruik afgehaald, stroomverbruik was in het verleden ook fors hoger dan wat er nu op de teller staat.

[ Voor 37% gewijzigd door _JGC_ op 13-12-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

engelbertus schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:48:
[...]

overigens meen ik mij te herinneren dat er op de intergasketels een parameter was, waarmee je kon instellen dat een warmtevraag van de thermostaat altijd minimaal beantwoord werd met een aanvoertemperatuur van 40 graden oid. Dit zou je in de handleiding moeten nakijken. Maar als je de opticontrol nu al op bijv. 30 graden kunt instellen is het probleem ook opgelost, en stook je mogelijk toch iets zuiniger dan met 40 graden.
Dit is parameter E (puntje) De OT reactie. In de parameter lijst van mijn intergas combi HR 28

0=OT negeren indien kleiner dan E
1=OT set begrenzen indien kleiner dan E
2=OT aan/uit

Met OT wordt hier bedoeld de warmtevraag in graden C wat de ketel moet gaan maken.

Staat standaard op 1, kun je beter op 0 zetten. De pomp stopt dan (na de nadraaitijd) als de OT waarde daalt onder parameter E , dit is de minimum aanvoer temperatuur tijdens OT vraag. Advies is deze te verlagen van standaard 40C naar b.v. 32 C

De ketel start dan bij OT vraag groter dan 32 C, en komt in bedrijf met rookgas temperaturen van ongeveer 30 C!!
Beter kan niet. :9

Advies is ook om parameter c (minimaal toerental CV) te verlagen van 30 naar 20, het modulatie gebied wordt dan groter. (van 20 naar 100 %) De ketel blijft dan langer in bedrijf op het laagste vermogen, en daarmee super rendement.

Als je dan toch bezig bent, verlaag parameter F (starttoerental CV) van 70 naar 50, hierdoor heb je minder overshoot in aanvoer temperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2011 11:35 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, als we thuis zijn (de meeste avonden en in het weekeinde) stoken we. En mijn vrouw werkt af en toe thuis. Maar:

* Overdag en 's nachts stoken we niet, ik zet de thermostaat omlaag naar 12 of 13 graden . Dat wordt het overigens bijna nooit.
* De thermostaat staat 's avonds op 19, soms 19,5. Hoog genoeg. Overdag vind ik 18 graden wel genoeg.
* We stoken bewust. Daarmee bedoel ik: 's ochtend voor dat half uurtje dat we thuis rondlopen gaan we de verwarming niet aanzetten. 's Avonds zetten we de verwarming ongeveer drie kwartier voordat we gaan slapen uit. Het blijft lang zat warm.
* Ik houd een oogje op de stooktemperatuur van de CV-ketel. In het voor- en najaar redt hij het met 60 graden wel, in deze tijd staat hij toch op 70 of 75 graden anders duurt het te lang voordat het warm is. Ik moet duidelijk andere convectoren.
* We stoken zelden op de bovenverdieping. Ik hou van koel (mijn vrouw zegt: koud) slapen. Mijn vrouw heeft een elektrische deken. Als het echt koud is laten we het elektrische kacheltje een half uurtje voor het slapen gaan draaien op de slaapkamer, dat brengt de temperatuur makkelijk een graad of vier, vijf omhoog.
* We koken op gas, behalve als we iets in de oven maken, die is elektrisch.
Vorig jaar was ook een heftige winter. Dit jaar valt het tot nu toe erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Omdat geld moet rollen, ga ik ook aan de zonnepanelen. De kolen/atoomboer en de slechte reclames op tv zijn niet duurzaam en een slechte investering. Alleen moet ik nog een keuze maken. Ga ik het zelf plaatsen of niet(heb een groep die niet in gebruik is), welk merk paneel/omvormer/oriëntatie?

huidig verbruik is 900 kuub gas en 2000 kWh. In een tussenwoning uit 1955 met 2 personen. Vloer geïsoleerd R=2 + zolder gedeeltelijk R=4,5/5,5 + Hr-ketel + dubbel glas. Volgend jaar komt er nog een extra laag isolatie in de vloer zodat ik op R=4 kom. Er zijn nog meer plannen om hier en daar te isoleren.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:10:
Kreeg vandaag mail van werkgever dat hij er niet over uit was of het idd voordeliger was, want de berekeningen klopten van geen kant volgens hem. Met 18.500KWh stroom en 7000m3 gas zijn we er nu uit dat je over 8500KWh nog niet eens de helft EB betaalt, terwijl GreenChoice een all-in prijs adverteert op basis van <=10MWh.
http://www.rijksoverheid....-de-energiebelasting.html

Staffel EB: boven de 10.000 kWh inderdaad lager tarief. Greenchoice opgave is dan dus onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:42:
[...]

http://www.rijksoverheid....-de-energiebelasting.html

Staffel EB: boven de 10.000 kWh inderdaad lager tarief. Greenchoice opgave is dan dus onjuist.
Sowieso snap ik niet waarom GreenChoice een prijs incl BTW adverteert aan zakelijke gebruikers, maargoed. Het verschil is uitgediept en het blijkt gewoon allemaal te kloppen in die energievergelijker. Ik heb hier prive al afrekeningen van GreenChoice gehad, daar zetten ze gewoon de losse prijzen op de afrekening, dus dat gaat wel goedkomen.
Inmiddels is de aanvraag de deur uit, vanaf 2 januari zou GreenChoice de levering moeten gaan doen. Scheelt weer 18.5MWh stinkstroom en 7000 kuub stinkgas per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen maand het gasverbruik bekeken. Als ik het winterbruik goed inschat stoken we 20 kuub per maand voor tapwater/koken en 40 tot 50 voor gas, volgens mij is dat vrij laag??
Nu verwarmen wij maar tot 20, soms tot 19 en stoken vrij weinig, alleen de woonkamer/keuken.
Vorig jaar stookten we 850 kuub in het jaar, als ik van dit jaar zou extrapoleren dan zou het 500 worden, maar ik denk dat afgelopen 42 dagen nog niet echt winterstookweer is geweest dus wordt het denk ik toch hoger, tenzij in februari de lente uitbreekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

[...]

WTF. Stook je wel?

Ik denk dat jij nog wel wat kan besparen. Wij hadden tot voor een paar jaar ook dat verbruik, zij het dat we wel wat vaker thuis waren.
Met isolatie en tochtstrips enz. is het al beter geworden.
Nu stook ik in de winter ook regelmatig enkel op hout (dat ik gratis krijg tot nog toe) en weet daar het hele huis redelijk mee warm te houden. (geen CV koppeling)

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:49:
Afgelopen maand het gasverbruik bekeken. Als ik het winterbruik goed inschat stoken we 20 kuub per maand voor tapwater/koken en 40 tot 50 voor gas, volgens mij is dat vrij laag??
Nu verwarmen wij maar tot 20, soms tot 19 en stoken vrij weinig, alleen de woonkamer/keuken.
Vorig jaar stookten we 850 kuub in het jaar, als ik van dit jaar zou extrapoleren dan zou het 500 worden, maar ik denk dat afgelopen 42 dagen nog niet echt winterstookweer is geweest dus wordt het denk ik toch hoger, tenzij in februari de lente uitbreekt...
Dat lijkt me wel heel erg laag.
Wij komen (2 volwassenen, 3 kleine kinderen op ongeveer 25-30 kuub per maand voor tapwater)
Je maandverbruik in de wintermaanden november-maart is ongeveer 70% van je jaarverbruik. (tenminste bij mij wel) Deze novembermaand was nog redelijk in lijn met voorgaande jaren qua temperatuur. Voor december is het tot nu toe redelijkwarm m.i. maar dat kan ik pas bevestigen per 2-1-2012

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Klopt. Net alle meterstanden doorgegeven.

Elektra (Ferraris-gesaldeerd) restverbruik over 404 dagen 148 kWh. Grotendeels veroorzaakt door dagelijks intensief computer gebruik, groot deel van de dag. Thuis werkend.
Kookgas verbruik over 404 dagen 40 m3 (nog niet calorisch gecorrigeerd, zal weinig uitmaken).
Stadswarmte verbruik over iets meer dan een jaar* 8,888 GJ. Dat is ruimteverwarming plus bescheiden tapwater verbruik. Bij aanname 31,6 m3 equivalent voor 1 GJ zou dat neerkomen op 281 kuub gas. Met kookgas mee komen we dan in die periode op grofweg 320 kuub equivalenten uit in ruim een jaar. Vooral niet stoken is het devies hier, een GJ is duur genoeg. (zon schijnt hier weer gratis naar binnen en tuindeur staat open voor ventilatie intermezzo)

2-persoons huishouden, begane grond appartement 73 m2

* Koude winter 2010/2011 vanaf begin dec. 2010 inclusief.

NB: netbeheerder meetboy neemt alleen nog maar meterstand op van elektra en kookgas, stadswarmte voor het eerst in lange tijd nu separaat per internet aan Vattenfall/NUON doorgeven, doet Liander niks meer mee.
Meetjongen wilde dat ik de meterkast openmaakte (hij heeft gewoon de moedersleutel), no problem. Ik zat nog beetje te plagen "zal wel weinig zijn vanwege de zonnepanelen". Ging hij niet op in, ook niet "dat ik dus een andere meter zou moeten". Ook niet dat ik me "dan dus aan zou moeten melden". Of whatever. Het opnemen was in een paar seconden gepiept. No problems whatsoever.

Voor de zekerheid toch maar snel direct bij Greenchoice de meterstanden ingeklopt voordat ze daar weer gekke dingen van de netbeheerder binnen gaan krijgen. Ik zie de nota's met vertrouwen tegemoet.

De drinkwater nota was in ieder geval in een vloek en zucht voor elkander, en zoals alle andere nota's blijven we hier onder vastrechten en precario onzin zuchten en kreunen. Want drinkwater kost geen drol (1,32 Euro/m3 incl. 6% BTW) en we verbruiken vrijwel niks. 26 kuub in een jaar tijd, betalen we 120 Euro voor, het gros: vastrechten (71% van totaal).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WTF? 120 euro vastrecht drinkwater en dan ~20 kuub verbruik? Afgelopen jaar betaalde ik iets minder dan 100 euro voor het hele jaar, en daar zat 50 kuub verbruik bij in :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Leon303 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:41:
Omdat geld moet rollen, ga ik ook aan de zonnepanelen.
Dan doe je iets verkeerd. Als geld moet rollen, koop dat een auto of zo ;) Bij zonnestroompanelen rolt het geld naar je toe!
Alleen moet ik nog een keuze maken. Ga ik het zelf plaatsen of niet
Daarvoor zul je jezelf vooral de vraag moeten stellen: durf je het aan? Ik heb het op ons schuine dak laten doen, en toen de mannen bezig waren was ik daar maar wat blij mee.
(heb een groep die niet in gebruik is),
Dat is mooi, dan kan er een grote installatie geplaatst worden! :D
welk merk paneel/omvormer/oriëntatie?
Lastig te zeggen. Bijna iedereen die je spreekt is tevreden met wat hij of zij op het dak hebben liggen. Daarnaast lopen er hier een paar leveranciers rond die ook.... extreem tevreden zijn over wat ze verkopen.

Mijn tip is altijd: kijk in de Solar Top 50. Stel een goede, serieuze en duidelijke offerte-aanvraag op (foto's, tekeningen), kies een aantal leveranciers uit, benader die en kijk hoe ze reageren.

-edit-

Oriëntatie is makkelijk: zuid als het kan, alles tussen zuidoost en zuidwest is goed en zelfs oost of west scheelt niet eens zo heel veel. Sowieso beschaduwing vermijden.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 13-12-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Commander69 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:05:
[...]
Wij komen (2 volwassenen, 3 kleine kinderen op ongeveer 25-30 kuub per maand voor tapwater)
Je maandverbruik in de wintermaanden november-maart is ongeveer 70% van je jaarverbruik. (tenminste bij mij wel) Deze novembermaand was nog redelijk in lijn met voorgaande jaren qua temperatuur. Voor december is het tot nu toe redelijkwarm m.i. maar dat kan ik pas bevestigen per 2-1-2012
Ik verbruik in de zomer nog geen 4m3 per maand voor tapwater en koken (1 volwassene) zonder zonneboiler. Qua gasverbruik komt bij mij het jaar 2011 bijna precies overeen met 2009 (grafieken). In 2009 werd het pas in de 2e helft van december koud, dus als de kou nu uitblijft, dan kom ik nog wel wat lager uit dat het jaarverbruik van toen (756 m3).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:23:
[...]

Dan doe je iets verkeerd. Als geld moet rollen, koop dat een auto of zo ;) Bij zonnestroompanelen rolt het geld naar je toe!
Nog beter koop ze dan voor een ander :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:22:
WTF? 120 euro vastrecht drinkwater en dan ~20 kuub verbruik? Afgelopen jaar betaalde ik iets minder dan 100 euro voor het hele jaar, en daar zat 50 kuub verbruik bij in :X.
Neen, als volgt. Meetperiode 31 oktober 2010 tm. 10 november 2011. Dunea (duin) drinkwater bedrijf.

drinkwater verbruik 26 kuub á 1,09 ex BTW 28,34 Euro
drinkwater belasting 26 kuub á 0,158 ex BTW 4,11 Euro

vastrecht kalenderjaar ex BTW 58,08 Euro

korting automatisch betalen ex BTW - 4,00 Euro

Precario gemeente Leiden ex BTW 26,80 Euro

6% BTW over alle zaken 6,80 Euro

Totaal kosten inclusief 6% BTW: 120,13 Euro. (dus: verbruikskosten PLUS vastrechten)

Daarvan zijn de beïnvloedbare drinkwater kosten ("verbruik per eenheid") de 28,34 voor verbruik sec plus de drinkwaterbelasting van 4,11, totaal 32,45 Euro ex BTW = 34,40 Euro incl. 6% BTW. En dat is slechts 28,6% van het totaal te betalen bedrag.

Die [betalings-]korting is natuurlijk ook "beïnvloedbaar", maar zet nauwelijks zoden aan de dijk. Kun je voor kiezen of niet. De vastrechten (drinkwaterbedrijf) en precario (gemeente) nekken je als bewust gebruiker met (zeer) lage afname. Zoals bij alle verbruiks-georiënteerde producten als elektra, gas, stadswarmte, telefonie, en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je die 26m3 water op alternatieve wijze geleverd zou willen hebben dan zou je nog wel wat meer kwijt zijn aan transport ed ;) En dan zou je waarschijnlijk nog meer betalen voor het water zelf ook :P

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:35:
[...]

Neen, als volgt. Meetperiode 31 oktober 2010 tm. 10 november 2011. Dunea (duin) drinkwater bedrijf.

drinkwater verbruik 26 kuub á 1,09 ex BTW 28,34 Euro
drinkwater belasting 26 kuub á 0,158 ex BTW 4,11 Euro

vastrecht kalenderjaar ex BTW 58,08 Euro

korting automatisch betalen ex BTW - 4,00 Euro

Precario gemeente Leiden ex BTW 26,80 Euro

6% BTW over alle zaken 6,80 Euro

Totaal kosten inclusief 6% BTW: 120,13 Euro. (dus: verbruikskosten PLUS vastrechten)

Daarvan zijn de beïnvloedbare drinkwater kosten ("verbruik per eenheid") de 28,34 voor verbruik sec plus de drinkwaterbelasting van 4,11, totaal 32,45 Euro ex BTW = 34,40 Euro incl. 6% BTW. En dat is slechts 28,6% van het totaal te betalen bedrag.

Die [betalings-]korting is natuurlijk ook "beïnvloedbaar", maar zet nauwelijks zoden aan de dijk. Kun je voor kiezen of niet. De vastrechten (drinkwaterbedrijf) en precario (gemeente) nekken je als bewust gebruiker met (zeer) lage afname. Zoals bij alle verbruiks-georiënteerde producten als elektra, gas, stadswarmte, telefonie, en noem maar op.
Hier Vitens in Friesland:

Drinkwater verbruik: 51m3 a 1,055/m3: 53,81
Belasting: 23m3 a 0,157/m3: 3,61
Belasting: 28m3 a 0,158/m3: 4,42
Vastrecht drinkwater: 397 dagen a 25,00/j: 27,19
BTW: 5,34
Totaal: 94,37

Dat is over een periode van 13 maanden. Moest een paar euro bijbetalen voor het eerste jaar vanwege de langere periode, maar het kwartaalbedrag is met 41 cent verlaagd.

En dan te bedenken dat de provinciale politiek Vitens wil inlijven zodat ze zelf grip houden op de waterprijzen. Wat mij betreft mogen de waterprijzen verdubbelen als ze het vastrecht laag houden/maken. Misschien dat dat een prikkel geeft om te besparen, want eerlijk gezegd boeit water mij geen zak op deze manier, alleen als het verwarmd wordt ga je het voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:46:
[...]

Hier Vitens in Friesland:

Drinkwater verbruik: 51m3 a 1,055/m3: 53,81
Belasting: 23m3 a 0,157/m3: 3,61
Belasting: 28m3 a 0,158/m3: 4,42
Vastrecht drinkwater: 397 dagen a 25,00/j: 27,19
BTW: 5,34
Totaal: 94,37

Dat is over een periode van 13 maanden. Moest een paar euro bijbetalen voor het eerste jaar vanwege de langere periode, maar het kwartaalbedrag is met 41 cent verlaagd.

En dan te bedenken dat de provinciale politiek Vitens wil inlijven zodat ze zelf grip houden op de waterprijzen. Wat mij betreft mogen de waterprijzen verdubbelen als ze het vastrecht laag houden/maken. Misschien dat dat een prikkel geeft om te besparen, want eerlijk gezegd boeit water mij geen zak op deze manier, alleen als het verwarmd wordt ga je het voelen.
Zit bij jullie dus vooral in het veel goedkopere vastrecht, en ik zie bij jou geen precario post staan. Zijn jullie gemeentes zo rijk dat ze niet zo'n leuk afroompostje voor zichzelf hebben verzonnen?

@Rukapul. Tuurlijk wordt het ander verhaal als ik bij de supermarkt van dat walgelijke, met veel inzet van fossielen hierheen versleepte flessenwater zou gaan halen (ik vrees dat de fietskar daar onder zal bezwijken). Het enige wat ik wilde signaleren is dat de besparingsprikkel voor velen op dit forum nihil of zeer laag is geworden als je puur naar de financiële verhoudingen variabele posten / vastrechten gaat kijken (bij meerdere verbruiks-modaliteiten, in mijn actuele voorbeeld drinkwater). Dat systeem omgooien zal verschrikkelijk veel politieke energie kosten en de nodige weerstand gaan opleveren (zeker bij de grotere partijen die geen drol voor hun zeer aanzienlijke verbruiken betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:56:
[...]
Zit bij jullie dus vooral in het veel goedkopere vastrecht, en ik zie bij jou geen precario post staan. Zijn jullie gemeentes zo rijk dat ze niet zo'n leuk afroompostje voor zichzelf hebben verzonnen?
Verschilt per gemeente. Opsterland heeft het hoog op met sociale voorzieningen en lastenverlichting, een exta bedrag voor een wateraansluiting hoort daar niet echt bij. Verder is de afvalstoffenheffing hier variabel: basisbedrag laag, maar per lichting betaal je 5,50 en de vuilstort is qua kosten ook aan de forse kant.

Edit: als ik kijk naar Dongeradeel, waar mijn ouders zich scheelbetalen aan afvalstoffenheffing maar niet hoeven te betalen per lichting of per bezoek aan de vuilstort, dan zie ik dat ze daar 2,20 euro per strekende meter leiding heffen. Lijkt me dat het waterbedrijf dat moet betalen en dat vervolgens doorrekent aan de eindgebruiker.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 13-12-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Leuke top tien lijstjes bij de collega's van SolarPlaza.

Zal vast wel e.e.a. aan discussie over ontstaan, maar bedrijven die vinden dat ze onterecht niet in de lijstjes staan kunnen daar reageren...

Aardige pagina om in m'n linklijst op te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ook wel opmerkelijk om te zien dat Sharp het enige bedrijf in de top tien is wat in de 20e eeuw ook al PV produceerde: "In production since: 1963"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben benieuwd hoever je het lijstje "Top 10 World's Biggest PV Markets" naar beneden moet doortrekken voordat je Nederland tegekomt... en welke, uhm, 'onverwachte' landen je eerst nog tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:46:
[...]

Ook wel opmerkelijk om te zien dat Sharp het enige bedrijf in de top tien is wat in de 20e eeuw ook al PV produceerde: "In production since: 1963"
Ja, die heeft de markt lange tijd gedragen. Nu zijn er nogal wat concurrenten van reuzen formaat die ze al lang voorbij zijn gestreefd. De dure Yen in Japan draagt ook niet echt bij tot aggressieve uitbouw van productie in eigen Post-Fukushima land. Er zijn al zeer serieuze plannen (o.a. door Panasonic) om in omliggende Aziatische landen voor Japan te gaan produceren (dat zal zo'n beetje als een cultuurschok overkomen, denk ik). Ben benieuwd of Sharp vergelijkbare plannen heeft, al hebben ze natuurlijk al diverse buitenlandse vestigingen (waaronder een gloednieuwe dunnelaag fabriek op Sicilië waarvan de business case met vraagtekens is omgeven (recent Photon artikel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:23:
[...]

Daarvoor zul je jezelf vooral de vraag moeten stellen: durf je het aan? Ik heb het op ons schuine dak laten doen, en toen de mannen bezig waren was ik daar maar wat blij mee
Mooi filmpje!
Op het oosten kan ik een paar panelen op een makkelijk manier zelf plaatsen. Tevens heb ik een dakkapel waar ik een paar panelen kwijt kan (zaag ik meteen de schoorsteen van de buren er af :P ). Het dak op het westen wordt even lastig, daar is een steiger handig.

Laatst was ik nog op het dak en dan heb je een mooi uitzicht en kom je er achter dat je niet de eerste bent met het idee van zonnepanelen.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Gasschuif schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:18:
[...]

Dit is parameter E (puntje) De OT reactie. In de parameter lijst van mijn intergas combi HR 28

2=OT aan/uit

Met OT wordt hier bedoeld de warmtevraag in graden C wat de ketel moet gaan maken.

Staat standaard op 1, kun je beter op 0 zetten. De pomp stopt dan (na de nadraaitijd) als de OT waarde daalt onder parameter E , dit is de minimum aanvoer temperatuur tijdens OT vraag. Advies is deze te verlagen van standaard 40C naar b.v. 32 C

De ketel start dan bij OT vraag groter dan 32 C, en komt in bedrijf met rookgas temperaturen van ongeveer 30 C!!

Advies is ook om parameter c (minimaal toerental CV) te verlagen van 30 naar 20, het modulatie gebied wordt dan groter. (van 20 naar 100 %) De ketel blijft dan langer in bedrijf op het laagste vermogen, en daarmee super rendement.

Als je dan toch bezig bent, verlaag parameter F (starttoerental CV) van 70 naar 50, hierdoor heb je minder overshoot in aanvoer temperatuur.
ik had hier al eens naar gekeken inderdaad en dacht dat ik alles nu zo zuinig mogelijk had gemaakt, zonder risicos t egaan lopen. ik had hierover ook een keer met intergas gebeld, en die was dus blijkbaar toch nog wel conservatief, gezien jou aanbevelingen.

ik zal ook nog eens kijken of de intergas kombikompact hr 28/24 dezelfde parameters heeft. of bedoel je ook die hr 28/24?

dean hoop ik dat ie ook minder gaat pendelen. de info op het schermpje is hierover niet altijd even duidelijk.
staat normaal op de aximale aanvoer temp of zo in bedrijfsstand 5, ( of 1 tijdens anti pendeltijd of zo), en wanneer hij dan aanslaat zie je de temp wee rbeginnen bij bijvoorbeeld 40 en oplopen naar 52 ( mijn huidige instelling max aanvoer temp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:50:
Ik ben benieuwd hoever je het lijstje "Top 10 World's Biggest PV Markets" naar beneden moet doortrekken voordat je Nederland tegekomt... en welke, uhm, 'onverwachte' landen je eerst nog tegenkomt.
Voor Europa/EU27 zie dit deplorabele verhaal (is in 2011 niet veel beter geworden, groei blijft slakkentraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
antonboonstra schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:26:
[...]

Ik verbruik in de zomer nog geen 4m3 per maand voor tapwater en koken (1 volwassene) zonder zonneboiler. Qua gasverbruik komt bij mij het jaar 2011 bijna precies overeen met 2009 (grafieken). In 2009 werd het pas in de 2e helft van december koud, dus als de kou nu uitblijft, dan kom ik nog wel wat lager uit dat het jaarverbruik van toen (756 m3).
koud water is in de zomer aanmerkelijk warmer dan in d ewinter, waardoor kook / tapwater opwarmer ook een stuk meer verbruikt. het kan wel 10 graden schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ook opvallend aan dat SolarPlaza overzicht bij grootste producenten:

LDK Solar, die door Minnesma was gedumpt voor de veel over de tong gaande WWZ actie, staat daar qua productie capaciteit (let wel: dat is nog geen fysieke productie!) voor eind van dit jaar op numero uno.
Sharp staat nota bene op twee. En pas op drie wereldkampioen 2010 (fysieke productie, volgens Photon) Suntech...

China Sunergy / CEEG, de "keuze van Minnesma" staat niet in dat lijstje (maar is ook een hele grote trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Commander69 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:05:
[...]

Mmm als ik jouw rekensom volg dan kom ik ongeveer uit op het zelfde als vorig jaar, 850 kuub. Te vroeg gejuichd, bovendien: de winter moet nog komen.
Ik ben in elk geval dankbaar dat we zuinig stoken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:22:
een booster maakt van je hr ketel een geiser, en gaat een kwartiertje later nog eens nadenken of ie misschien beter nog wat slimmer te werk kan gaan, zeg maar net zo dom als hard optrekken voor een stoplicht, op naar het volgende stoplicht.
het belast je installatie ook onnodig, koppelingen e.d. vooral na nachtverlaging.
Als je een aan/uit thermostaat hebt blijft de ketel dan langer branden dan wat de thermostaat wilt? Het vermogen is immers begrenst door het ingestelde maximumvermogen en eventueel modulatie op Taanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij niet. als de thermostaat geen vraag meer heeft gaat de brander uit. het is immers warm genoeg volgens de thermometer.
pas als de temperatuur dan 1 of een halve graad is gedaald, geeft de thermostaat weer aan dat er warmtevraag is, en gaat de ketel aan. de brander moduleert dan zelf. als het te lang duurt voordat de thermometer aangeeft dat het warm genoeg is, gaat de brander telkens op een hoger vermogen branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Duitsland dit jaar waarschijnlijk evenveel (of wat meer) productie van hernieuwbare elektriciteit als atoomstroom
(PPV story).

Natuurlijk wel mede gevolg van heftige ingreep om nukes stil te leggen "post-Fukushima". Maar wis en waarachtig ook door gigantische verdere progressie van fysieke productie van "die Erneuerbaren".

Stijging zonnestroom opwek verwacht dit jaar: 58% t.o.v. productie 2010...

Ich sage: noch ein Sonnenstrom gewürztes Bier, bitte! Zum Wohl! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

En wat zag ik toen ik vandaag bij Burgerveen links uit mijn raampje keek... 1 of misschien 2 nieuwe windmolens in aanbouw.. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

flippo765 schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:48:
Vorige week dinsdag de 570Wp-set van MetDeZon opgehaald met de Soladin 600.
Gisteravond net voor zonsondergang neergezet maar ruim na zonsondergang aangesloten.
Vandaag om 4 uur het systeem kunnen meten en constateren dat de omvormer DOA (dead on arrival) is.
Open klemspanning was rond 4u nog 90VDC, echter de omvormer doet helemaal niks na inschakelen netspanning (215VAC).
Contact opgenomen en blijkt dat zelfs zonder panelen er een LED moet gaan branden, dit is niet zo.
Hoop dat daar morgen hetzelfde word geconstateerd en ik hem kan omwisselen.

Sinds ik het setje heb lijkt elke dag wel een verloren dag qua opbrengst.
Heb vandaag de omvormer gewisselt maar ook deze doet hetzelfde.
Heeft iemand een verklaring hoe dit kan behalve dat ook deze defect is?
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ook deze defect is.
Volgens MDZ zou de LED ten alle tijde moeten gaan branden, maar hier in huis doet hij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik overweeg sterk om mijn lidmaatschap van zowel de ODE als de ZPV op te zeggen. Reden? Ik ben van beide organisaties al jaren lid en ik zie simpelweg het voordeel niet.

Reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:47:
Ik overweeg sterk om mijn lidmaatschap van zowel de ODE als de ZPV op te zeggen. Reden? Ik ben van beide organisaties al jaren lid en ik zie simpelweg het voordeel niet.

Reacties?
herkenbaar, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flippo765 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:45:
[...]

Heb vandaag de omvormer gewisselt maar ook deze doet hetzelfde.
Heeft iemand een verklaring hoe dit kan behalve dat ook deze defect is?
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ook deze defect is.
Volgens MDZ zou de LED ten alle tijde moeten gaan branden, maar hier in huis doet hij niks.
en jouw omvormer bij zijn panelen? doet ie wel wat?
misschien onjuist gekoppeld (dat de min aan de plus is geklonken zeg maar, of wel : polariteit van de PV-kabels gecontroleerd en matchen met de juiste lokatie oop de omvormer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

NielsTn schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:49:
[...]

en jouw omvormer bij zijn panelen? doet ie wel wat?
misschien onjuist gekoppeld (dat de min aan de plus is geklonken zeg maar, of wel : polariteit van de PV-kabels gecontroleerd en matchen met de juiste lokatie oop de omvormer?)
Niet geprobeerd, kon nog net voor sluitingstijd daar aankomen om vervolgens net voor etenstijd weer thuis te zijn.
Maar zoals ik al zeg, zelfs zonder panelen(niets aangesloten) zou er iets moeten gaan branden(volgens MDZ).
De omvormer ligt hier nu al een uur op de kast, maar nog geen leven gesignaleerd.

Ik heb nog nooit een omvormer levend gezien dus kan ook niet weten hoe hij moet opstarten/werken.

[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 13-12-2011 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:47:

Reacties?
Ik ben er ook niet echt mee opgeschoten.
Behalve dat ik er een aantal tweakers tegenkom.
Misschien moeten we zelf één keer per jaar bijeenkomen.
Zit er ook aan te denken om het op te zeggen.

@flippo.
Volgens mij doet hij inderdaad niets als je hem in het stopcontact steekt.
Pas als er spanning op de panelen zit moet hij het doen.
Ga nog even naar boven en probeer het uit.
Kom ik op terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Mike70 op 13-12-2011 18:58 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gasschuif schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:18:
[...]

2=OT aan/uit

Bedankt voor de tips!

Ik heb je parameters overgenomen met uitzondering van parameter E. De ketel zal bij mij nooit zo snel op 32c graden starten omdat mijn retour meestal al rond die temperatuur zit.

Na het wijzigen van de parameters merkte ik op dat ik ook meteen het CV vermogen verder kon verlagen deze staat nu dus op 20% ipv 30%.

Ik vraag me nog af wat het minimaal toerental CV en het starttoerental inhoudelijk betekend. Wat doet de CV dan precies en wat voor nadelige gevolgen heeft dit!?

De installatie werkt na mijn vorige aanpassingen naar mijn idee al een stuk zuiniger. Zo heb ik gister 2m3 verbruikt terwijl ik de laatste weken rond de 2.4 - 2.7m3 zat.

Opwarmen gaat nog steeds redelijk snel echter schiet hij wel 1x in het anti-pendel programma doordat de retourtempratuur dan >50c komt met een aanvoer van 60c. Doordat het anti-pendel programma samenen met de nadraaitijd op 10min staat is het opzich niet zo'n punt. Eigenlijk word het huis in 2 etapes verwarmt :P

Ik hoop dat met het verder verlagen van de het cv vermogen de retour temp nu wel onder de 50c blijft maar ik ben bang dat ik gewoonweg te weinig radiator capaciteit heb,

Toch die DBE units dan maar :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flippo765 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:52:
[...]

Niet geprobeerd, kon nog net voor sluitingstijd daar aankomen om vervolgens net voor etenstijd weer thuis te zijn.
Maar zoals ik al zeg, zelfs zonder panelen(niets aangesloten) zou er iets moeten gaan branden(volgens MDZ).
De omvormer ligt hier nu al een uur op de kast, maar nog geen leven gesignaleerd.

Ik heb nog nooit een omvormer levend gezien dus kan ook niet weten hoe hij moet opstarten/werken.
heb er nog even naar gekeken.
Zolang er geen spanning op de panelen staat, zal de omvormer ook niets doen.
Deze doet het pas als er een drempelspanning van de panelen komt.
Het enige wat je kunt doen is het ding aansluiten en wachten tot hij morgen aanspringt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Mike70 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:01:
[...]

heb er nog even naar gekeken.
Zolang er geen spanning op de panelen staat, zal de omvormer ook niets doen.
Deze doet het pas als er een drempelspanning van de panelen komt.
Het enige wat je kunt doen is het ding aansluiten en wachten tot hij morgen aanspringt.
Dat ga ik zo gelijk doen, alleen vind het raar dat er totaal geen indicatie is van aansluiting op netvoeding wanneer het donker is.
Ik kan dus ook niet controleren of het aan de connectoren ligt of aan de omvormer(paneelspanning was gister goed).
Heb nieuwe connectoren mee, deze gelijk maar solderen en kijken hoe ze door te meten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flippo765 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:11:
[...]

Dat ga ik zo gelijk doen, alleen vind het raar dat er totaal geen indicatie is van aansluiting op netvoeding wanneer het donker is.
Ik kan dus ook niet controleren of het aan de connectoren ligt of aan de omvormer(paneelspanning was gister goed).
Heb nieuwe connectoren mee, deze gelijk maar solderen en kijken hoe ze door te meten zijn.
Vind het inderdaad ook vreemd.
Maar ja wie wil zo'n ding dan ook uitproberen als er geen zon schijnt. ;)

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 199 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.