nest had ik ook eens gezien nav DWDD uitzending over stev jobs of zo.
ik heb nu een klok thermostaat die ik zelf heb geprogrammeerd. en dat is het enoge nadeel dat de klokthemostaat heeft tov NEST denk ik.
en de klokthermostaat deed het programma al meteen na programmeren en niet pas een week later.
ook vraag ik me af hoe goed die aanwezigheidsdetectie is. dan moet je de thermostaat op een plek hebben hangen waar dat uberheupt kan werken.
ook het met de hand moeten bedienen om te bewerstelligen dat hij zelf iets aanleert lijkt mij nog wat dubieus.
alleen de mogelijkheid die je hebt om van afstand te bedienen, en het uiterlijk spreken mij in positieve zin aan.
ik denk dat NEST zeker wel bespaart, aangezien hij vast zelf lerend is, en netjes probeert vroeg te bgiennen met stoken om het op een bepaald tijdstip warm te krijgen. een half uurtje eerder warm moet dan denk ik ook niet vroo grote problemen zorgen. vooral als je zonder de nest slechts op vol vermogen probeerde de temp zo snel mogelijk na thuiskomst op de gewenste temperatuur te krijgen door de thermostaat een flinke slinger te geven
ten opzichte van een juist geprogrammeerde klokthermostaat is er denk ik alleen een voordeel te behalen als je op tijd kunt aangeven dat je later of juist veel eeerder thuis zult zijn.
qua comfort is het eigenlijk helemaal niet wenselijk om de thermostaat nog te bedienen.
en dat doe ik in de practijk dan ook weinig, omdat mijn programma netjes is afgestemd op mijn werktijden, en door de loerverwarming heeft het weinig zin om hier nog elke 5 minuten die mogelijk zijn, van af te snoepen.
het enige wat ik nog wel eens doe is de thermostaat al vast lager zetten als ik weet dat ik savond toch niet thuis ben, of wanneer ik onverwachts thuis ben, EN ik het te koud vindt, wat overdag niet snel voor zal komen.
als NEST mijn aanwezigheid dan meteen een redenvind om toch meteen de comforttemperatuur te gaan bereiken, dan is dat geen besparing meer.
kun je trouwens ook een buitevoeler op de nest aansluiten? en kan ie met open therm overweg?
@ JK / OptiControl
zeer netjes van JK!
de opticontrol kan dan een ordinaire pompschakelaar zijn. deze kun je niet zomaar bypassen. je verliest dan ook de mx temp beveiliging bijvoorbeeld. een extra pompschakelaar aansluiten kan kan ook niet omdat dean de opticontrol nog steeds werkt.
daarom kun je alleen een alternatieve pompschakelaar gebruiken als je de opticcontrol eerst sloopt.
wellicht dat dan blijkt dat in dat kastje ook slechts een cominatie van die dingen zit, zodat je alleen de pompschakelfunctie zou kunnen by-passen, maar daarvoor moet ie eerst uit elkaar.
en ik verwacht dat het niet zo simpel is, omdat de opticontrol een eigen alles in 1 systeem lijkt te zijn. 5 voegt slechts 5 kanalen en wat functies toe aan de firmware.
het sprak mij wel aan totdat bleek dat ze niet echt mee wilden werken aan mijn gedachtenexperiment met twee thermostaten, 1 voor boven en 1 voor onder.
het digitale display en de combinatie van functues, en dus slechts 1 kabel met stekker om aan te sluiten spraken mij best wel aan. de analoge thermometer die ik nu heb is best wel traag en onnauwkeurig volgens mij.
[
Voor 21% gewijzigd door
engelbertus op 12-12-2011 23:48
]