Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.736 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Misschien een handig overzicht: diverse mogelijke oplossingen om je energiegebruik te meten (a la plugwise, enymate, zjools etc.etc.etc.): LINK!

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 10-12-2011 23:25 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:54:
Ik ben eigenlijk op zoek naar Isolatiedekens met folie aan 1 kant. In de bouwmarkten ligt voor zover ik weet alleen materiaal met een R waarde van 2,5. Weet iemand waar ik dikker materiaal kan kopen als particulier? (omg Wageningen, Arnhem, Nijmegen)
Ik heb de zolder geïsoleerd met dekens van bij de Praxis. R waarde van 3.5 met folie aan 1 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
wmeester schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:21:
[...]

Check de "ubb codes" kopje als je een bericht typt. Wel eerst de foto online neerzetten
Ja dat had ik gevonden, maar hoe moet je een foto online zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BRAAK schreef op zondag 11 december 2011 @ 07:17:
[...]

Ja dat had ik gevonden, maar hoe moet je een foto online zetten?
Bijvoorbeeld http://tinypic.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik lees al een tijd mee maar heb nu toch maar eens een account aangemaakt om mee te posten in dit geweldige topic :)

Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig met het minimaliseren van ons dagelijks verbruik (2 personen, eensgezinswoning uit 2009) zonder daarvoor hoeven in te leveren op comfort

De eindafrekening van 2011 :)
Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pU4VZ3tONtbZ643_H9-6E0El57GIQ7O2yYDnUHxTkzItE2e38z7Jak2MBmlbbAv2gJavupEp9IRxtol5Zd-1SvQ/verbruik%202011.JPG?psid=1

In 2012 wil ik mijn verbruik minimaliseren tot 1350kwh en over gaan tot de aanschaf van een aantal zonnepanelen voor mijn dak op het zuiden.

Gister heb ik een poging gedaan om mijn CV te optimaliseren het gaat om een Intergas HR28/24

Ik ben eerst eens aan het meten geslagen. Ik heb nu een temperatuur meter zitten op de retourleiding die de ketel in gaat

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pAGXGVUbL2k2NBng07_ErJ8pnytlwYUhdjZFha-hTw7ZKusiBP9rOTtFftiIpzTiWWqYzG658ojqZKbgobWlfkg/WP_000211.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1piCUMl7-5z91pQAUtyElL7B8aETi0qfSbU0R6YOL_hnMbFcBfM1F6hUUnjmsIHbyxRxIbIAm-3dQvUxP8SdU7vQ/WP_000207.jpg?psid=1

Alle instellingen op de ketel stonden tot mijn grote verbazing standaard volgens het boekje. Zo stond de pomp op stand III (hoogste stand) stond het vermogen op 70% en stond de nadraaitijd op 1 minuut.

Door deze instellingen was er slechts 5 graden verschil in aanvoer en retour. (60/55)
De pomp heb ik in de laagste stand gezet, vermogen heb ik teruggezet op 30% (7kw), bij 40% icm met de lage pompsnelheid ging de ketel pendelen. De nadraaitijd van de pomp en de antipendeltijd heb ik naar 10 minuten gezet. De booster functie heb ik uitgeschakeld. .

Daarnaast heb ik de radiator in de badkamer en in de hal geknepen.
De retourtemperatuur is nu 10-15 graden lager dan de aanvoertemperatuur. Ik hoop dat de temperatuur nog verder daalt met de aanschaf van een DBE unit voor mijn Jaga convector :)

Weet iemand of ik de stooklijn nog moet aanpasen. Max buitentemp staat nu op 25c. terwijl ik in de praktijk pas de CV aanzet als het buiten max 13c is

Ik ben erg benieuwt hoe de ketel de komende dagen gaat presteren. Hij is in iedergeval aanzienlijk stiller geworden :) Wellicht dat ik de aanvoer nog verhoog naar 65c als de de retour dan niet al teveel stijgt heb ik meer capaciteit tegen hetzelfde rendement :)

Aankomende week ga ik een tweede temperatuur meter aanschaffen zodat ik iedere radiator nauwkeurig kan meten en gaan afregelen.

.

[ Voor 68% gewijzigd door revolution-nl op 11-12-2011 11:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vervangende Sunways NT2500 was nog erger beschadigd dan de 1e, dus het wordt opnieuw zoeken naar een omvormer helaas.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 19:14:
harde wind en +10 graden heeft een grotere impact op mijn gasvevrbruik dan vorst -5
mindergas.nl gaat daar goed mee om, als je je woonplaats goed kiest bij instellingen.
:? Op de site van Mindergas.nl staat dat ze werken met gewogen graaddagen, berekend op basis van de temperatuurinstelling van het betreffende meetstation, dus wind wordt hier niet in meegenomen volgens de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
revolution-nl schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:29:

Weet iemand of ik de stooklijn nog moet aanpasen. Max buitentemp staat nu op 25c. terwijl ik in de praktijk pas de CV aanzet als het buiten max 13c is

Ik ben erg benieuwt hoe de ketel de komende dagen gaat presteren. Hij is in iedergeval aanzienlijk stiller geworden :) Wellicht dat ik de aanvoer nog verhoog naar 65c als de de retour dan niet al teveel stijgt heb ik meer capaciteit tegen hetzelfde rendement :)

Aankomende week ga ik een tweede temperatuur meter aanschaffen zodat ik iedere radiator nauwkeurig kan meten en gaan afregelen.

.
je merkt vanzelf of de stooklijn toereikend is: als de gewenste temperatuur niet meer behaald wordt binnen een acceptabele tijd (even kort door de bocht).

voordeel van intergas is dat ie zelf goed te onderhouden en te tweaken is. (zegt formerly-owner van intergast HR22 Kombikompakt).

ps: nu nog de aanvoer-en retourtermperatuur per (LTV) radiator meten om te zien of eea in evenwicht is :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 11-12-2011 14:44 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:38
@revolution.nl

kun je wat meer vertellen over wat je allemaal aan bezuinigingen heb gedaan? super laag verbruik van gas en stoom!!
Tussenwoning?wat voor isolatie?wat voor verwarming?wat voor stand staat termostaat?vaak koken? vaak thuis?kort douchen?wat voor droger/wasmachine/tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Ik lees al een tijd mee maar heb nu toch maar eens een account aangemaakt om mee te posten in dit geweldige topic :)

Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig met het minimaliseren van ons dagelijks verbruik (2 personen, eensgezinswoning uit 2009) zonder daarvoor hoeven in te leveren op comfort

[afbeelding]

In 2012 wil ik mijn verbruik minimaliseren tot 1350kwh en over gaan tot de aanschaf van een aantal zonnepanelen voor mijn dak op het zuiden.

Gister heb ik een poging gedaan om mijn CV te optimaliseren het gaat om een Intergas HR28/24

Ik ben eerst eens aan het meten geslagen. Ik heb nu een temperatuur meter zitten op de retourleiding die de ketel in gaat

[afbeelding]

[afbeelding]

Alle instellingen op de ketel stonden tot mijn grote verbazing standaard volgens het boekje. Zo stond de pomp op stand III (hoogste stand) stond het vermogen op 70% en stond de nadraaitijd op 1 minuut.

Door deze instellingen was er slechts 5 graden verschil in aanvoer en retour. (60/55)
De pomp heb ik in de laagste stand gezet, vermogen heb ik teruggezet op 30% (7kw), bij 40% icm met de lage pompsnelheid ging de ketel pendelen. De nadraaitijd van de pomp en de antipendeltijd heb ik naar 10 minuten gezet. De booster functie heb ik uitgeschakeld. .

De retourtemperatuur is nu 10-15 graden lager dan de aanvoertemperatuur. Ik hoop dat de temperatuur nog verder daalt met de aanschaf van een DBE unit voor mijn Jaga convector :)

.
handig, automatische ontluchter :) wil ik ook nog eens doen/
de stooklijn hoef je niet aan te passen als je geen buitenvoeler hebt, anders kan het helpen.
heb je een open therm thermostaat, dan wordt de stooklijn ( ook met buitenvoeler) door de thermostaat bepaald, dus dan heeft het geen zin om daar zelf iets aan te doen.

heb ej met het bekijken van je vermogen wel gewacht totdat de retour was afgekoeld? anders is het logich dat de ketel gaat pendelen.
ik heb ivm toch al trgae vloerverwarming de antipendeltijd op 5 minuten gelaten, en de nadraaitijd op 2 minuten gezet, zodat er nog 2 minuten geprobeerd wordt het warme water in de aancvoerleiding, de vloerverwarming in te pompen. ik denk dat ik dat ook eens moet verhogen, al vraag ik me af.. stopt de pomp na die tijd als de ketel in anti-pendelstand gaat? of blijft de pomp dan draaien? er is immers wel nog vraag, de antipendeltijd stopt dan alleen de brander...

ik ben benieuwd naar je bevindingen, want dan kan ik het vermogen misschien ook nog naar beneden schroeven. ik kan me voorstellen dat een erg laag vermogen er voor kan zorgen dat ook het "vermogen"van je radiatoren aanzienlijk kan verlagen.

besef verder wel dat een lagere retourtemperatuur ook betekent dat de gemiddelde temperatuur in de radiatoren ook lager wordt, en zo ook minder makkelijk de warmte kan afstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:25:
[...]
Geen ervaring mee. Maar is hetzelfde als de Chint, Phoenixtec en Eaton.
De mpp range van de Schneider, Chint en de Phoenixtec zijn anders allemaal verschillend.
Eaton heb ik niet opgezocht. Waaruit blijkt dat dit dezelfde omvormers zijn?

Chint mpp 150 - 450v
Schneider 200 - 370v
Phoenixtec 184 - 264,5v

(2000W varianten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:07

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

.
Hm interessant ik heb hier ook een HR28 hangen valt er veel te winnen door zulke zaken te fine tunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmorgen de installatie in het appartement van mijn vriendin een beetje aangepast:
- Intergas HRE 24/18 CW3
- designradiator in badkamer
- 2 dubbelpanelen in woonkamer
- 1 drievoudig paneel in slaapkamer

Liefst zou ik die radiatoren uit slaapkamer en woonkamer omwisselen, die in de slaapkamer wordt nml niet gebruikt. Het is alleen een huurappartement, dus slopen gaat niet gebeuren ;).

Dingen aangepast aan radiatoren:
- voetventiel designradiator bijna helemaal dichtgedraaid. Ding ging lekken, teruggedraaid en in combinatie met aanvoerknop flow beperkt
- voetventiel radiator woonkamer deels dichtgedraaid, wel meetbaar verschil tussen aanvoer/afvoer, maar durf niet te ver te gaan, appartement is vrij oud en heeft nagenoeg geen isolatie.
- slaapkamer: stond bijna niet open, bovenkant was warm, onderkant koud: niks aan gedaan

Vervolgens op de ketel:
- pompstand van 3 naar 2. Suist nog steeds als de ziekte, dus mogelijk naar 1 binnenkort.
- nadraaitijd pomp van 1 naar 2
- booster uitgezet
- max temp van 80 naar 70
- vermogen stond al op 50% ipv 70%, dit laten staan (zal wel iemand berekend hebben)

Dingen op mijn todo-lijst:
- thermostaatkraan op designradiator. Ik ging in de badkamer bijna van mijn stokje tijdens het inregelen. Die designradiator zit het dichtst bij de ketel en verpest het hele rendement. Ook na afregelen was het nog niet heel veel beter.
- Tonzon radiatorfolie op radiator in woonkamer. Op dit moment stookt ie naast de woonkamer ook het keukenkastje :X.
- Kijken of pompstand nog naar 1 kan

Overigens een hel om bij de pompregeling te komen in de HRE 24/18, bij mijn 28/24 is die vrij bereikbaar, bij de kleinere variant hangt er een of ander onderdeel voor. Het moet wat compacter in die kleine dingen, dan krijg je dat...

Overigens, tijdens het inregelen gestookt van 18 naar 21 graden, dat had ie in 30 minuten gedaan :X. Capaciteit zat dus, wat voor mij ook reden was om van 80 naar 70 graden aanvoertemperatuur te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:58:
- voetventiel radiator woonkamer deels dichtgedraaid, wel meetbaar verschil tussen aanvoer/afvoer, maar durf niet te ver te gaan, appartement is vrij oud en heeft nagenoeg geen isolatie.
Waarom heb je die deels dichtgedraaid als ik vragen mag?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

_JGC_ schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:58:
Vanmorgen de installatie in het appartement van mijn vriendin een beetje aangepast:

[...]

Vervolgens op de ketel:
[...]
- booster uitgezet
[...]
Wat doet de booster en waarom heb je die uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een booster maakt van je hr ketel een geiser, en gaat een kwartiertje later nog eens nadenken of ie misschien beter nog wat slimmer te werk kan gaan, zeg maar net zo dom als hard optrekken voor een stoplicht, op naar het volgende stoplicht.
het belast je installatie ook onnodig, koppelingen e.d. vooral na nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chint mpp 150 - 450v
Schneider 200 - 370v
Phoenixtec 184 - 264,5v
pas altijd goed op de folders voordat je definitief een omvormer koopt,
vaak blijkt dat het mpp bereik anders is dan op het eerste gezicht.

er is een bereik onder de mpp Vpv start (minimum dc)
en dc max, Vpv max bijvoorbeeld bij -10 schaatstijd en volle zon.
je panelen moeten in ieder geval van 1 februari tot 1 november altijd in de mpp voltages vallen,
en dan het liefst onder de nominale spanning, dat is de ideale mpp spanning waarbij het maximum vermogen word geleverd bij de hoogste efficiency.
veel vage omvormers noemen het dc max als maximum mpp, en dat is geen goed uitgangspunt.
zelfs bij sma moet je doorgraven,
e.g. sma sb 1100 mpp max 320 volt -> dc max 400 volt -> ideaal = 180 volt.
dan volgen de noct cijfers van je panelen. (wat doen ze bij 45 of 48 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marz01 schreef op zondag 11 december 2011 @ 13:20:
@revolution.nl

kun je wat meer vertellen over wat je allemaal aan bezuinigingen heb gedaan? super laag verbruik van gas en stoom!!
Tussenwoning?wat voor isolatie?wat voor verwarming?wat voor stand staat termostaat?vaak koken? vaak thuis?kort douchen?wat voor droger/wasmachine/tv?
Ik ben er ook erg blij met het behaalde verbruik. Nu nog zonnepanelen :9

Energiebesparende maatregelen

Vaatwasser op warm water aansluiting
A++ vriezer
A++ warmtepomp droger
A Wasmachine
A Koelkast
A LED TV
Hele huis voorzien van LED verlichting (ook in de koelkast en vriezer :o )
Standbye killer op alle apparaten
Modulerende klok thermostaat
Tijdschakelaar op wifi-router-modem-coax versterker
Tijdschakelaar op mechanische ventilatie
Mechanische ventilatie op gelijkstroom
Douche WTW

Isolatie woning
Tussenwoning is uit 2009 met volgens mij met een EPC van 0.8
HR++ Beglazing
Kunstofkozijnen
Vloerisolatie
Dakisolatie
Spouw van 15cm

Door de weeks staat de verwarming aan op 18.5 graden van 17:00 tot 22:00, in het weekend eigenlijk de hele dag op 18.5. Douchen 30 min per dag. Koken gewoon op gas :)

Nu is het gas van afgelopen jaar wel wat lager omdat we veel met de bioethanol gestookt hebben. Over 2011 zat ik op 0.11m3 per graaddag volgens minder gas. Ik denk dat we dit jaar rond de 0.16m3 gaan uitkomen omdat we de bioethanol haard wat minder gebruiken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:22:
een booster maakt van je hr ketel een geiser, en gaat een kwartiertje later nog eens nadenken of ie misschien beter nog wat slimmer te werk kan gaan, zeg maar net zo dom als hard optrekken voor een stoplicht, op naar het volgende stoplicht.
het belast je installatie ook onnodig, koppelingen e.d. vooral na nachtverlaging.
Ik heb de booster vanmiddag uitgezet.

Net zette ik de verwarming een graad hoger. Normalite zou de CV dan met de maximaal ingestelde watertemperatuur gaan verwarmen (in mijn geval met 60c) nu ging de ketel modulerend verwarmen, beginnend met 41 toen 48 toen 51 toen 55 en toen weer 48.

Naar mijn idee komt dan wel langzamer op temperatuur maar gebeurt het process wel een stuk efficienter.
Gezien ik toch een klok thermostaat heb is het geen gemis als ik de booster functie uit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juup schreef op zondag 11 december 2011 @ 17:15:
[...]

Waarom heb je die deels dichtgedraaid als ik vragen mag?
Omdat als uitgaand en ingaand dezelfde temperatuur hebben er teveel water doorheen gaat er teveel warmte retour naar de ketel gaat. Met een paar graden verschil (al is het maar 3-5) tussen aanvoer en afvoer weet je iig dat er niet meer water doorheen gaat dan dat de radiator op kan nemen.
Dre schreef op zondag 11 december 2011 @ 17:27:
[...]
Wat doet de booster en waarom heb je die uitgezet?
Die booster verhoogt de temperatuur enorm bij inschakeling. Als zonder booster dat appartement met buitentemperatuur van 3 graden binnen een halfuur onaangenaam verwarmd kan worden van 18 graden naar 21 graden, dan hoeft die booster niet aan.
Booster kan bij zo'n klein keteltje het verschil zijn tussen net wel voldoende of net niet voldoende. Vergelijk het maar met een driesterren vriezer: daarmee krijg je vlees niet ingevroren. Aangezien het een extreem kleine installatie is, is deze ketel al overkill, helemaal met booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crazyanz schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:47:
[...]

Hm interessant ik heb hier ook een HR28 hangen valt er veel te winnen door zulke zaken te fine tunen?
De installatie is nu aanmerkelijk stiller, daarnaast is de retourtemperatuur al wel een heel stuk gedaald.
Door de nadraaitijd te verlengen blijft er ook minder warmte in de installatie hangen.

Ik ben benieuwt wat het gasverbruik volgende week per dag is. Over de laatste 8 dagen zat ik op 2.5m3 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien er hier nog meer Intergas gebruikers zijn: valt me op bij zowel mijn eigen HRE 28/24 als bij de HRE 24/18 van mijn vriendin dat de ketel nogal wat tikgeluiden maakt na het afnemen van tapwater. Is dit normaal bij die ketels, of heb ik last van een verkeerde instelling of ander hardwareprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

engelbertus schreef op zondag 11 december 2011 @ 15:00:
[...]

handig, automatische ontluchter :) wil ik ook nog eens doen/
de stooklijn hoef je niet aan te passen als je geen buitenvoeler hebt, anders kan het helpen.
heb je een open therm thermostaat, dan wordt de stooklijn ( ook met buitenvoeler) door de thermostaat bepaald, dus dan heeft het geen zin om daar zelf iets aan te doen.

heb ej met het bekijken van je vermogen wel gewacht totdat de retour was afgekoeld? anders is het logich dat de ketel gaat pendelen.
ik heb ivm toch al trgae vloerverwarming de antipendeltijd op 5 minuten gelaten, en de nadraaitijd op 2 minuten gezet, zodat er nog 2 minuten geprobeerd wordt het warme water in de aancvoerleiding, de vloerverwarming in te pompen. ik denk dat ik dat ook eens moet verhogen, al vraag ik me af.. stopt de pomp na die tijd als de ketel in anti-pendelstand gaat? of blijft de pomp dan draaien? er is immers wel nog vraag, de antipendeltijd stopt dan alleen de brander...

ik ben benieuwd naar je bevindingen, want dan kan ik het vermogen misschien ook nog naar beneden schroeven. ik kan me voorstellen dat een erg laag vermogen er voor kan zorgen dat ook het "vermogen"van je radiatoren aanzienlijk kan verlagen.

besef verder wel dat een lagere retourtemperatuur ook betekent dat de gemiddelde temperatuur in de radiatoren ook lager wordt, en zo ook minder makkelijk de warmte kan afstaan.
Thnx. Door het terugzetten van de pompstand van 3 naar 1 ging de ketel gister wel 1x uit terwijl de ruimte nog niet op temperatuur was. De pomp draaide toen wel door.

Ik heb de anti-pendeltijd op 10 min staan en de nadraaitijd ook op 10 min, hierdoor kan er zoveel mogelijk warmte uit de installatie getransporteerd waarna de ketel weer een lange tijd kan draaien. Of klopt deze redenering niet?

Het probleem is een beetje dat ik ongeveer 6.5kwh constant open heb staan aan radiatoren. Eigenlijk is de ketel dus te groot voor het aantal radiatoren.Vandaar dat de ketel nu dus op de minimale stand staat op 30%
Ik wil nog even meten wat de maximale retour temperatuur is als ik de aanvoertemp verhoog. Het zou best kunnen dat die gelijk blijft omdat er meer warmte afgifte plaatsvind.

Mooiste is natuurlijk een DBE setje voor mijn jaga convector.

Anyway... word vervolgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:06:
Aangezien er hier nog meer Intergas gebruikers zijn: valt me op bij zowel mijn eigen HRE 28/24 als bij de HRE 24/18 van mijn vriendin dat de ketel nogal wat tikgeluiden maakt na het afnemen van tapwater. Is dit normaal bij die ketels, of heb ik last van een verkeerde instelling of ander hardwareprobleem?
hmm klinkt niet bekend. Nu heb ik de tapcomfort functie wel helemaal uit staan en de tapwater temperatuur slechts ingesteld staan op 45c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:53:
[...]
Tijdschakelaar op mechanische ventilatie
Als ik dit lees gaat er bij mij in het achterhoofd toch een alarmbelletje rinkelen, met name qua leefklimaat en besparing op gas.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:06:
Dat tikken zegt me niets, wel heb ik regelmatig storing 11 (sensor 1 problemen volgens het boekje) en dat direct na het douchen met een paar harde klappen in de cv-leidingen.....en dan niets meer (storing dus)

sensor wordt donderdag vervangen...

op kieskeurig.nl staan wel reviews met tikkende geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die tikgeluiden deed ie overigens ook al met fabrieksinstellingen, dus is niet een recente instelling die ik veranderd heb. Verder geeft de ketel geen storingen aan, dus had er verder ook niet veel mee gedaan, vooral ook omdat die van mijn vriendin ook tikt, en als 2 vergelijkbare ketels dezelfde kuren hebben ga je ervanuit dat het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:29:
[...]

pas altijd goed op de folders voordat je definitief een omvormer koopt,
vaak blijkt dat het mpp bereik anders is dan op het eerste gezicht.

er is een bereik onder de mpp Vpv start (minimum dc)
en dc max, Vpv max bijvoorbeeld bij -10 schaatstijd en volle zon.
je panelen moeten in ieder geval van 1 februari tot 1 november altijd in de mpp voltages vallen,
en dan het liefst onder de nominale spanning, dat is de ideale mpp spanning waarbij het maximum vermogen word geleverd bij de hoogste efficiency.
veel vage omvormers noemen het dc max als maximum mpp, en dat is geen goed uitgangspunt.
zelfs bij sma moet je doorgraven,
e.g. sma sb 1100 mpp max 320 volt -> dc max 400 volt -> ideaal = 180 volt.
dan volgen de noct cijfers van je panelen. (wat doen ze bij 45 of 48 graden)
Vind het mpp bereik goed te vinden, of zit er een foutje in hetgeen ik meld? Ik hou bij de afstemming hiermee natuurlijk rekening. Het verschil tussen een design tool en mijn afweging is juist het afstemmen dat het geheel binnen het mpp bereik valt. Scheelt wel opbrengst, zoals je terecht aangeeft.

Het marktsegment dat in NL een behoorlijke rol speelt is het 3kw minus gedeelte.
Vandaar dat ik wel eens kijk, met een zo ruim mogelijke blik, wat er te krijgen is.
Wat de ervaringen zijn van anderen, wat werkt wel en wat werkt na een tijdje niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erasmo schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:16:
[...]

Als ik dit lees gaat er bij mij in het achterhoofd toch een alarmbelletje rinkelen, met name qua leefklimaat en besparing op gas.
De mechanische ventilatie staat snachts uit ivm de lage buiten temperatuur. Sochtend van 8 tot 10 staat hij aan en van 15:30 tot 0:00.

Daarnaast houd ik de luchtvochtigheid altijd in de gaten en probeer deze altijd onder de 60% te houden.
Als de luchtvochtigheid te hoog word gaan de ventilatie sleuven boven de ramen even open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of zit er een foutje in hetgeen ik meld?
zeker niet, er zit een foutje op internet,
de meeste omvormers blijken vaak anders te zijn dan wat er zoal op internet word gesmeten,
buiten je mpp werken is zeker niet het efficiency cijfer van de folder.

zo hoort het dus niet : http://www.sustainable.co...b1100-solar-inverter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik had ook tikkende geluiden.
had te maken met afkoeling / opwarmen van de wisselaar en de afdekplaat, of de montage van de wisselaar aan de rest van de ketel. het is in ieder geval een bekend probleem bij interhas.
een intergasmonteur heeft bij mij de pakking vervangen en met een momentsleutel de schroeven weer vastgedraaid, dat luistert blijkbaar nauw.

deze monteur keek ook nog naar de ophanging van de wisselaar, daar zit aan de achterkant blijkbaar een plaatje of zo dat kon gaan tikken..

het probleem was daarna in ieder geval verholpen.

volgens mij is er niks mis mee dat je ketel in anti pndelstqand gaat. het gaat erom hoe je installatie daar wel of niet mee om kan gaan.

een hele lange nadraaitijd.. ja. die paar liter water die in de ketel zit, en een beetje in je aanvoerleiding.. dat is niet zo veel om daar 10 minuten voor te pompen als je verwarmt met radiatoren.
uiteraard is de retour na 10 minuten weer helemaal koud, en ga je geen last hebben van weer pendelen, als je ook een laag vermogen hebt en lage aanvoertemperatuur, dan diirt het wel een tijdje voor de retour weer zo heet is dat de brander uit moet.
maar ik ben benieuwd naar het effect komende week.
( ik heb dezelfde ketel als jou btw)

@ventilatie:
ik heb de schuiven meestal wel even open, en ik heb met plugwise een schakelschema.. de ventilatie draait niet er niemand thuis is, dus tijdens kantooruren zeg maar.
in die uren moeten de ventiltieschuiven hun werk maar doen door overdruk/ onderdruk op de gevel door de wind. en anders even t raam open.

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 11-12-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een hele lange nadraaitijd.. ja. die paar liter water die in de ketel zit, en een beetje in je aanvoerleiding.. dat is niet zo veel om daar 10 minuten voor te pompen als je verwarmt met radiatoren.
ik heb nu een nadraaitijd van 45 minuten, en een zeer zuinige pomp.
hierdoor blijft de warmte zich goed door het huis verdelen, zodat eerder koude plaatsen toch prettig blijven.
hoe meer ik bijleer, hoe haakser mijn instelling word op wat ik waarheid of feit vond.
als dan in deze nadraaitijd er weer warmtevraag optreed, gaat heel gestaag de aanvoer weer omhoog,
zo is het heel comfortabel wonen, de atag moduleert in % langzaam omhoog, pendelen doet ie helemaal nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 16:06:
Hoe zit het eigenlijk met die Powerstocc omvormers? Iemand ervaring mee?

Weinig zaken die ze verkopen, maar als ik ze tegen kom zijn ze spot goedkoop (Nederland niets te vinden?):
http://www.photovoltaik-s...0519f1ec1d98faf7d955f76cc
347 euro voor 2kW.
http://sisol-energie.de/a...tocc-excellent-im-angebot
1,2kW voor 240 euro.

Ik ben even aan het rondkijken hoe of wat met PV hier thuis, en zo'n 1200W zou perfect zijn voor mij. Zoek iets met 2 strings (of 2 inverters met 1 string) en ca 1100-1200W per string.
Dit zijn omvormers gelijk aan die van Danfoss. Die zijn wel algemeen bekend. Deze zijn als OEM geproduceerd voor Centrosolar. Geen torenhoog rendement, maar niet minder dan een SMA 1200.
Kijk anders naar ervaringen met de Danfoss. Deze serie is ook door IBC verkocht. Ik geloof dat er wel mensen zijn met ervaring met een Servemaster.

Lijkt mij een uitstekende aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom moet de retourtemp zo laag mogelijk zijn? Enerzijds snap ik dat de radiatoren dat hun werk hebben gedaan door warmte een de ruimte af te geven, anderszijds moet de cv harder stoken om dezelfde uitvoortemperatuur aan te kunnen houden.

Begrijp ik het verder goed dat een langere draaitijd van de pomp, de warmte uit de cv-ketel transporteert naar de radiatoren?

Ik zal eens kijken of ik mijn Agpo op 100% stoken staat. Ik zal die zeker lager willen zetten. Mijn vrouw snapt temp verhogen met halve graden nog niet zo. Altijd vol gas stoken...

Wat zijn nog meer tips om te besparen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

algemeen :
welke thermostaat waar en hoe aansluiten :
http://www.regelvisie.nl/pdf/woningen/aansluittabel.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PcDealer schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:36:
Waarom moet de retourtemp zo laag mogelijk zijn? Enerzijds snap ik dat de radiatoren dat hun werk hebben gedaan door warmte een de ruimte af te geven, anderszijds moet de cv harder stoken om dezelfde uitvoortemperatuur aan te kunnen houden.

Begrijp ik het verder goed dat een langere draaitijd van de pomp, de warmte uit de cv-ketel transporteert naar de radiatoren?

Ik zal eens kijken of ik mijn Agpo op 100% stoken staat. Ik zal die zeker lager willen zetten. Mijn vrouw snapt temp verhogen met halve graden nog niet zo. Altijd vol gas stoken...

Wat zijn nog meer tips om te besparen?
Bij een lagere retourtemperatuur werkt de HR ketel op een hoger rendement omdat er meer condensatie optreed (zie onderstaande tabel)

rendement tov een rookgastemperatuur van 100 °C voor aardgas. Retour temperatuur:
80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

De nadraatijd is inderdaad om de restwarmte na het stoken te transporteren naar de radiatoren dus de ruimte die verwamt word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:11:
[...]
Dit zijn omvormers gelijk aan die van Danfoss. Die zijn wel algemeen bekend. Deze zijn als OEM geproduceerd voor Centrosolar. Geen torenhoog rendement, maar niet minder dan een SMA 1200.
Kijk anders naar ervaringen met de Danfoss. Deze serie is ook door IBC verkocht. Ik geloof dat er wel mensen zijn met ervaring met een Servemaster.

Lijkt mij een uitstekende aanbieding.
Bedankt voor de info! Dan is het inderdaad wel een goede aanbieding, de 3000MV heeft zelfs 2 mppt's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
zelfs toch maar eens proberen mijn EcomLine HRC 22 te doorgronden en zit met vraagjes:

EDIT Ecomline HRC30 is het

http://www.nefit.nl/SiteC...InstalEcomLineClassic.pdf

"Warmtapwatertemperatuur
Om veiligheidsredenen is de hoogste temperatuur bij de Nefit EcomLine HR
Combi toestellen via de UBA gefixeerd op 60 °C.
Bij de singletoestellen met externe boiler is de warmtapwatertemperatuur wel
instelbaar volgens onderstaande tabel."

Staat dus op 60 graden, echt er voor legionella tot stand 8 52 graden uitgesloten; waarom zou ik dan tapwater niet op stand 8 zetten? En bespaart dit veel in het tapwater gebruik?

Ik lees veel over de ECO modus van tapwatervoorziening. In de handleiding van deze ketel kom ik er niks van tegen, heeft die deze wel??

Heb in ieder geval al de pomp op 1 gezet (10 minuten nawerken ipv 24 uur!)

"Aanvoertemperatuur
De instelknop, aangeduid met een radiator, dient om de
cv-watertemperatuur in te stellen. Deze is instelbaar tussen 40 en 90 °C.
De standaard instelling is 80 ºC en werkt onafhankelijk van warmwaterbedrijf."

Nefit 400 module staat op stand "vloerverwarming", ook nog 2 radiatoren en vloerverwarming op 40 graden max en pomp op stand 2; hoe heet moet ik de ketel nu zetten? Staat nu op 80 graden; wat is meest efficient?

"Deellast (achter het klepje)
De instelknop aangeduid met een vlam dient om het maximale vermogen in te
stellen. De hoogste stand correspondeert met een vermogen van 100%, de
laagste stand met een vermogen van 30%."

Moet je hier iets mee doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

trekker22 schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:50:
zelfs toch maar eens proberen mijn EcomLine HRC 22 te doorgronden en zit met vraagjes:

http://www.nefit.nl/SiteC...InstalEcomLineClassic.pdf

"Warmtapwatertemperatuur
Om veiligheidsredenen is de hoogste temperatuur bij de Nefit EcomLine HR
Combi toestellen via de UBA gefixeerd op 60 °C.
Bij de singletoestellen met externe boiler is de warmtapwatertemperatuur wel
instelbaar volgens onderstaande tabel."

Staat dus op 60 graden, echt er voor legionella tot stand 8 52 graden uitgesloten; waarom zou ik dan tapwater niet op stand 8 zetten? En bespaart dit veel in het tapwater gebruik?

Ik lees veel over de ECO modus van tapwatervoorziening. In de handleiding van deze ketel kom ik er niks van tegen, heeft die deze wel??

Heb in ieder geval al de pomp op 1 gezet (10 minuten nawerken ipv 24 uur!)

"Aanvoertemperatuur
De instelknop, aangeduid met een radiator, dient om de
cv-watertemperatuur in te stellen. Deze is instelbaar tussen 40 en 90 °C.
De standaard instelling is 80 ºC en werkt onafhankelijk van warmwaterbedrijf."

Nefit 400 module staat op stand "vloerverwarming", ook nog 2 radiatoren en vloerverwarming op 40 graden max en pomp op stand 2; hoe heet moet ik de ketel nu zetten? Staat nu op 80 graden; wat is meest efficient?

"Deellast (achter het klepje)
De instelknop aangeduid met een vlam dient om het maximale vermogen in te
stellen. De hoogste stand correspondeert met een vermogen van 100%, de
laagste stand met een vermogen van 30%."

Moet je hier iets mee doen??
Meten is weten, hoe presteert de installatie nu, wat is de retourtemperatuur en hoeveel radiator / verwarming vermogen heb je.

Voordat je begint af te stellen moet je eerst weten met wat voor variabelen je te maken hebt, anders doe je aanpassingen die nergens op gefundeert zijn.

Ik dacht overigens dat met vloerverwarming het wel verstandig is om de pomp continu te laten draaien om de warmte optimaal te verspreiden.

Hoe werkt de vloerverwarming eigenlijk als deze op 40c staat en de ketel op 80c zit er soms een soort warmtewisselaar tussen?

Anders radiatoren vervangen voor Jaga Low H20 radiatoren zodat deze mee kunnen draaien op LTV waardoor de ketel temperatuur naar 40c kan.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 11-12-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
revolution-nl schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:56:
[...]

Meten is weten, hoe presteert de installatie nu, wat is de retourtemperatuur en hoeveel radiator / verwarming vermogen heb je.

Voordat je begint af te stellen moet je eerst weten met wat voor variabelen je te maken hebt, anders doe je aanpassingen die nergens op gefundeert zijn.

Ik dacht overigens dat met vloerverwarming het wel verstandig is om de pomp continu te laten draaien om de warmte optimaal te verspreiden.

Hoe werkt de vloerverwarming eigenlijk als deze op 40c staat en de ketel op 80c zit er soms een soort warmtewisselaar tussen?

Anders radiatoren vervangen voor Jaga Low H20 radiatoren zodat deze mee kunnen draaien op LTV waardoor de ketel temperatuur naar 40c kan.
Even heel kort want moet naar bios, installateur melde dat LTV radiatoren alleen kunnen bij bepaald leiding werk? Slaat dit ergens op??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

trekker22 schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:59:
[...]

Even heel kort want moet naar bios, installateur melde dat LTV radiatoren alleen kunnen bij bepaald leiding werk? Slaat dit ergens op??
Geen idee :P
Bij mijn orientatie naar LTV radiatoren heb ik er niks over gelezen, ik zou ook niet weten waarom een Jaga Low h2o niet op een bepaald type leiding werk aangesloten zou kunnen.

Ik kan er naast zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
verschillend leidingwerk slaat volgens mij op of raditoren in serie staan, of parallel.

vloerverwarming staat idd nooit op 80 graden, is begrensd op maximaal 50, dan gaat de pomp uit.

er zit een thermostatische knop op ( net als bij een raditor kan) die er voor zorgt dat er niet teveel warm water bij het koude retourwater ( uit de vloer) wordt gemixt. dat warme water wordt er door de pomp van de ketel zeg maar in geduwd. met de knop bepaal je dus de watertemperatuur die je vloer in gepompt word.

daarom zit de aanvoer van de vloerverwarming mestal direct boven de pomp, zodat het gemengde water in de retourbalk weer in de vloer wordt gepompt, en het niet gemengde water ubn dde retourbalk afgevoerd wordt richting ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/r/rjia2a/5

Hoeveel zonnepanelen passen op het platdak? (maximale wp)

Dak bijkeuken 4,00 diep bij 2,25 breed (aan de muurzijde hangen een tweetal airco-units, dus iets minder dan 4 meter beschikbaar). Dak garage 4,00 diep bij 2,75 breed. Het geheel 100% op het zuiden.
Tussen deze twee zit een verhoging en het platdak garage is iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Vraag is of dat die 80 graden alleen hw matige limiet?

Nefit modulerende thermostaat op stand vloerverwarming zal ketel toch niet zo opjagen? Zal morgen ketelaanvoer eens bekijken tijdens opwarmen woning.

Nu ook eens verwarming continu op 20 graden en kijken of dat zuiniger is dan 's nachts terug schakelen. Op termijn ook maar cv tuning & warmtecheck laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik zou van het weekeinde het condenseren meten...heb ik nog niet gedaan. Wel heb ik tijdens het bedrijf gecontroleerd wat de rookgastemp was tijdens warmtevraag van cv. Volgens de ketel zelf lag die temperatuur rond de waarde van wat de ketel het systeem inpompt. Dat ziet er dus ook goed uit.

Verder blijkt dat mijn vloerverwarmingspomp staat te "klapperen" tijdens een brandcyclus van de ketel. Blijkbaar is de OptiControl van JK Vloerverwarming afgesteld op 35 graden. De ketel wil graag tussen de 30 en 38 uitsturen in overleg met de thermostaat. Gevolg....de vloerverwarmingspomp schakelt vaak (zeker aan het begin en aan het einde van een cyclus) aan en uit. Dat kan niet goed zijn voor de pomp. En ik loop warmte "mis" in de ruimte waar de thermostaat hangt omdat er geen water van 30-35 graden mijn vloer inkomt.

Helaas is een OptiControl blijkbaar niet in te stellen door een simpele sterveling...geen interface op gezien en geen instructie gevonden hoe de minimale temperatuur aan te passen voordat de pomp aanslaat. Mocht iemand hier weten of dit aangepast kan worden en zo ja of een gebruiker dat zelf kan...ik hou me aanbevolen. Morgen maar een mailtje naar JK sturen in de hoop dat het aanpassen kan....en belangrijker...of ze het willen uitvoeren ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 13:05:
Ik zie zo her en der omvormers van het merk Schneider, de serie Sunezy.

Schijnt een normale duitse omvormer te zijn. Qua rendement niet super (94% euro), maar
wel in een 2 en een 2,8 kw variant. Leuke prijzen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Schneider (Electric) is van oorsprong Frans (oorspr. staalindustrie, volledig omgegooid richting elektrische infrastructuur uitbater), heeft hoofdkantoor in Parijs, en heeft in 2008 de Canadese omvormer fabrikant Xantrex overgenomen. Uiteraard zitten ze ook in Duitsland, net als in 189 andere landen.

http://www2.schneider-ele...ic-history-animation.page

Zelf geen ervaring mee. Schneider heeft wel al aardig wat grote PV parken met enorme omvormer stations beleverd, dus ze zijn geen kleintje.

Een Xantrex GT 5.0-SP omvormer werd door Photon begin 2009 getest, kreeg het predikaat "befriedigend" (aangepaste waardering per begin 2011), met Photon rendement van 94,1% (voor landen op gematigde breedte zoals BRD, NL).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jippie... nu van 0,29 m3/gewogen graaddag (2007, mijn 'basisjaar') naar 0,18 m3/gewogen graaddag.
helaas haal ik niet <500m3 maar ben eigenlijk best tevreden met de standaard normale Thermrad radiatoren en deze setup.

http://www.renewable-ener...and-gewogen-11dec2011.png

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 11-12-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nou, die instelling voor de pomp van m'n keten op 50% en de temp op 70 zetten hielp niet echt. Duurde veel te lang om op te warmen. Ik heb dit nu hersteld en in plaats daarvan het vermogen van de ketel teruggeschroeft van 23kW naar 10kW. Nu blijft hij tijdens het opwarmen keurig achter elkaar doorbranden in plaats van steeds te pendelen. Dit maar weer eens uitproberen de komende dagen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad een fransoos, wel een productievestiging in D overigens.
Was een mededeling van een venter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

BRAAK schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:42:
[afbeelding]

Dak bijkeuken 4,00 diep bij 2,25 breed (aan de muurzijde hangen een tweetal airco-units, dus iets minder dan 4 meter beschikbaar). Dak garage 4,00 diep bij 2,75 breed. Het geheel 100% op het zuiden.
Ik krijg alleen een link te zien als plaatje... dit is hem?

Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/rjia2a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel zonnepanelen passen op het platdak?
Maximale wp? Meestal is het een mix uit maximaal gebruik van de ruimte en redelijke prijs.
Anders kom je snel in de hoek van Sunpower en Sanyo uit.

Als ''iets minder'' 3,6 is zou je kunnen denken voor de bijkeuken aan 2 rijen van 2 panelen in de maat 1,45 x 1,06 onder een hellingshoek van 15 graden. (900Wp). Of hetzelfde aantal in de vorm van een schans. 2 x 2
De schuur...? ik zie de schuur niet, alleen de bijkeuken.

Aha, die ligt ernaast ;) , dacht eerst dat het de schuur van de buren was ofzo.
1 schans van 9 stuks 1.06 x 1.56 in landscape geplaatste panelen. Dat wordt 110cm hoog aan de achterkant bij 20 graden. Ik denk niet dat 2 rijen van 5 stuks portrait gaat passen, maar dat is ook te onderzoeken. 10 x panda - > 2600wp.

Kun je niet op je dak van je huis?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/r/rjia2a

Hoogteverschil kun je goed overbruggen:
  • op maat maken van frames (zo de hoogte grotendeels compenseren)
  • met vulmateriaal (van die rubberen tegels bv) werken
Zelf heb ik deze combinatie met aardig succes op de 12 x 260 Kingsun panelen toegepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
zojuist ook maar eens met mijn remeha calenta lopen spelen nav al de voorgaande berichten.
eco-modus ingeschakeld
cv temp van 80max naar 60 max
nadraaitijd pomp van 1 min naar 10min

radiators waar enkel een aanvoerknop op zit en geen voetventiel met de hand ingesteld in en uitgaande temp.

iemand verder ervaring met remeha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

marz01 schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:44:
zojuist ook maar eens met mijn remeha calenta lopen spelen nav al de voorgaande berichten.
eco-modus ingeschakeld
cv temp van 80max naar 60 max
nadraaitijd pomp van 1 min naar 10min

radiators waar enkel een aanvoerknop op zit en geen voetventiel met de hand ingesteld in en uitgaande temp.

iemand verder ervaring met remeha?
Ja, is er ergens een site van de remeha waar je dingen op kunt teruglezen?
Overigens eco-mode betekent toch dat hij geen water warm houdt? En merk je dat?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
ik heb eenmalig de warmwater kraan open gezet, snelheid lijkt niet minder
verder zal de site mindergas.nl me wel aangeven of het zin heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cheese_man schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:56:
Ik zou van het weekeinde het condenseren meten...heb ik nog niet gedaan. Wel heb ik tijdens het bedrijf gecontroleerd wat de rookgastemp was tijdens warmtevraag van cv. Volgens de ketel zelf lag die temperatuur rond de waarde van wat de ketel het systeem inpompt. Dat ziet er dus ook goed uit.

Verder blijkt dat mijn vloerverwarmingspomp staat te "klapperen" tijdens een brandcyclus van de ketel. Blijkbaar is de OptiControl van JK Vloerverwarming afgesteld op 35 graden. De ketel wil graag tussen de 30 en 38 uitsturen in overleg met de thermostaat. Gevolg....de vloerverwarmingspomp schakelt vaak (zeker aan het begin en aan het einde van een cyclus) aan en uit. Dat kan niet goed zijn voor de pomp. En ik loop warmte "mis" in de ruimte waar de thermostaat hangt omdat er geen water van 30-35 graden mijn vloer inkomt.

Helaas is een OptiControl blijkbaar niet in te stellen door een simpele sterveling...geen interface op gezien en geen instructie gevonden hoe de minimale temperatuur aan te passen voordat de pomp aanslaat. Mocht iemand hier weten of dit aangepast kan worden en zo ja of een gebruiker dat zelf kan...ik hou me aanbevolen. Morgen maar een mailtje naar JK sturen in de hoop dat het aanpassen kan....en belangrijker...of ze het willen uitvoeren ;)
Er was op dit forum iemand die de voeler van de pompschakelaar met koelpasta aan de leiding had vastgemaakt, misschien helpt dit.
Anders het temperatuursverschil(CV) iets hoger maken om het klapperen te voorkomen.
Leidingisolatie zorgt ook voor een groter temperatuurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is wel even wennen voor vriendin, die boosterfunctie uit in de ketel. Voorheen zette ze de thermostaat een half graadje warmer (18 naar 18.5) en ervaarde ze dat als warm. Ze zit met de bank direct naast een radiator, en kan me voorstellen dat als dat ding 80 graden wordt, dat je dat als warm ervaart.
Gisteren kwam ze dus thuis, schroeft kachel van 18.0 naar 18.5, paar minuten later gaf de thermostaat idd 18.5 aan, maar dat ervaarden we niet als warm.

Vanmorgen nog even getest overigens, toen ik uit bed kwam stond kachel op 19, opgeschroefd naar 20, ding verwarmde in 1 loop door en in een paar minuten was het 20 graden en vond ik het zelfs aan de warme kant terwijl ik nog in ondergoed liep :X. Designradiator in de douche werd gewoon lekker warm, voorheen kon je daar je handen aan branden zo heet werd die.

Wat mij betreft een succesvolle inregeling. Of en hoeveel gas het zal besparen zal ik nooit weten, vriendin huurt "all-in" en heeft gedeelde gas/stroom/watermeter met de rest van het pand. Verder is de verhuurder geniepig genoeg om wel aan te kloppen voor een tientje extra energiekosten, maar als ie terugkrijgt hoor je hem niet.

Misschien binnenkort nog een klokthermostaat ophangen zodat vriendin aan effectieve nachtverlaging kan doen. Die 19.5 -> 18 graden die ze nu doet heeft weinig nut. Verder stookt nu de ketel 4x per uur op om die 18 graden te houden 's nachts, met 15 graden zou dat al een stuk minder moeten zijn. Ze heeft op dit moment een Honeywell Round Modulation, wordt dan waarschijnlijk een Honeywell Chronoterm Modulation, of zijn er goedkopere alternatieven met OpenTherm die het ook goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
En zo staan wij in het buitenland bekend

http://m.spiegel.de/wirts...html#spRedirectedFrom=www

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:17:

Wat mij betreft een succesvolle inregeling. Of en hoeveel gas het zal besparen zal ik nooit weten, vriendin huurt "all-in" en heeft gedeelde gas/stroom/watermeter met de rest van het pand. Verder is de verhuurder geniepig genoeg om wel aan te kloppen voor een tientje extra energiekosten, maar als ie terugkrijgt hoor je hem niet.
Je kunt om splitsing van de all-in huur vragen en om de werkelijke stookkosten. Dan kun je de jaren er voor wellicht vergelijken. Maar goed, met een centrale meter weet je nog niet het persoonlijke gebruik. Zie verder op www.woonbond.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vergeet niet de volgende keer naar de stembus te gaan!!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

flippo765 schreef op maandag 12 december 2011 @ 07:28:
[...]

Er was op dit forum iemand die de voeler van de pompschakelaar met koelpasta aan de leiding had vastgemaakt, misschien helpt dit.
Anders het temperatuursverschil(CV) iets hoger maken om het klapperen te voorkomen.
Leidingisolatie zorgt ook voor een groter temperatuurverschil.
Leuke tip....heb nog wel wat liggen...maar ik denk niet dat het gaat helpen. Als de ketel geen water aanvoert dat warmer is dan 30-35 graden, gaat de pomp niet draaien....koelpasta erop of niet. Ik snap je opmerking over het temperatuurverschil ook niet...sorry.

De ketel stuurt in overleg met de OpenTherm thermostaat water door het systeem met een temperatuur die de thermostaat nodig denkt te hebben. Het verhogen van het "verschil" (neem aan dat je aanvoer/retour bedoelt) verhoogt misschien heel licht het rendement van de ketel. Echter is de dT meer dan acceptabel op dit moment.

Het "probleem" is dat de pomp van de vloer pas bij een net iets te hoge temperatuur wil beginnen met pompen. Als het buiten -10 is, zal het probleem zich waarschijnlijk niet voordoen, maar vanaf half oktober tot nu toch wel regelmatig.

De hoofdleidingen naar de verdeler zijn geïsoleerd (zowel aanvoer als retour) de radiatorleidingen lopen door de dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cyberpope schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:46:
[...]

Ja, is er ergens een site van de remeha waar je dingen op kunt teruglezen?
Overigens eco-mode betekent toch dat hij geen water warm houdt? En merk je dat?
Ik heb ook de eco modus in de zomer aangezet. Wat heb ik er aan om 24x7 warm water te hebben. Ik heb maar twee keer per dag of zo warm water nodig. En koud water is er toch wel in de eerste meters van de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheese_man schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:50:
[...]

Leuke tip....heb nog wel wat liggen...maar ik denk niet dat het gaat helpen. Als de ketel geen water aanvoert dat warmer is dan 30-35 graden, gaat de pomp niet draaien....koelpasta erop of niet. Ik snap je opmerking over het temperatuurverschil ook niet...sorry.

De ketel stuurt in overleg met de OpenTherm thermostaat water door het systeem met een temperatuur die de thermostaat nodig denkt te hebben. Het verhogen van het "verschil" (neem aan dat je aanvoer/retour bedoelt) verhoogt misschien heel licht het rendement van de ketel. Echter is de dT meer dan acceptabel op dit moment.

Het "probleem" is dat de pomp van de vloer pas bij een net iets te hoge temperatuur wil beginnen met pompen. Als het buiten -10 is, zal het probleem zich waarschijnlijk niet voordoen, maar vanaf half oktober tot nu toch wel regelmatig.

De hoofdleidingen naar de verdeler zijn geïsoleerd (zowel aanvoer als retour) de radiatorleidingen lopen door de dekvloer.
Misschien ben ik gek ofzo, maar is het geen optie om je thermostaat of ketel te vertellen dat ie minimaal 40 graden moet aanvoeren? Verder is die koelpasta vnml om de snelheid en betrouwbaarheid van je sensor te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:38:
[...]

De mpp range van de Schneider, Chint en de Phoenixtec zijn anders allemaal verschillend.
Eaton heb ik niet opgezocht. Waaruit blijkt dat dit dezelfde omvormers zijn?

Chint mpp 150 - 450v
Schneider 200 - 370v
Phoenixtec 184 - 264,5v

(2000W varianten)
De manier van uitlezen van de data is allemaal hetzelfde. Mooier nog. Als je een Chint omvormer hebt en de data uitleest, Dan staat er Phoenixtec. En de behuizingen lijken erg veel op elkaar. Het enige verschil zit hem in de kleur.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik hink op dit moment ontzettend op twee gedachten. De dT is bij ons op dit moment tussen de 6 en 8 graden ( 55 max aanvoer.. 47 retour ).

Inmiddels hebben we bijna alle radiatoren vervangen in huis voor Radson Compact radiatoren. In de woonkamer echter heb ik nog een orignele radiator uit het jaar kruik, afmetingen 30x290 type 21. Deze radiator heeft de aansluitingen aan dezelfde kant zitten. Hierdoor is de linkerkant veel warmer dan de rechterkant.

Nu de twijfel:

Een vervangende radiator van Radson kost ongeveer 300 euro voor een type 22. De warmtecapaciteit stijgt dan behoorlijk in de woonkamer plus dat ik verwacht dat de dT ook dan hoger wordt omdat deze radiator meer warmte kan afvoeren.

Anderzijds twijfelen we ook aan het aanleggen van vloerverwarming op termijn. Nadeel daarvan is alleen dat het heel veel werk is.

Als ik nu eerst die radiator vervang en over 2 jaar alsnog vloerverwarming ga aanleggen dan is het zonde om die 300 euro te investeren in het vervangen van die radiator.

Wat is nu wijsheid. Die radiator achter vervangen voor 300 euro en op termijn dus geen vloerverwarming? Of deze laten hangen om over 2 jaar vloerverwarming aan te leggen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:02:

Een vervangende radiator van Radson kost ongeveer 300 euro voor een type 22. De warmtecapaciteit stijgt dan behoorlijk in de woonkamer plus dat ik verwacht dat de dT ook dan hoger wordt omdat deze radiator meer warmte kan afvoeren.

Anderzijds twijfelen we ook aan het aanleggen van vloerverwarming op termijn. Nadeel daarvan is alleen dat het heel veel werk is.

Als ik nu eerst die radiator vervang en over 2 jaar alsnog vloerverwarming ga aanleggen dan is het zonde om die 300 euro te investeren in het vervangen van die radiator.

Wat is nu wijsheid. Die radiator achter vervangen voor 300 euro en op termijn dus geen vloerverwarming? Of deze laten hangen om over 2 jaar vloerverwarming aan te leggen?
Waarschijnlijk al op marktplaats gekeken? Hoe vast zit je aan de maat? Heb je eventueel ook gedacht aan twee kleinere identieke radiatoren die je aan elkaar vastmaakt, daar is meer tweedehands van te vinden. Of komende zomer die radiator afkoppelen en meenemen naar een autosloper die er een tweede aansluiting aanlast.
Een nieuwe zou ik nu (bij mij dezelfde twijfel) ook niet kopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:49:
Vergeet niet de volgende keer naar de stembus te gaan!!!
Ik stem bij elke gelegenheid die ik heb, ik heb sinds ik mag stemmen geen enkele gelegenheid voorbij laten, hoe wazig de betreffende verkiezing me ook lijkt. Ik ben dan ook zeer sterk van mening dat als je niet stemt, zeker als met een lamme reden als "het maakt toch niets uit", je dan flink wat 'zeurrechten' verspeelt.

Ik kan niet begrijpen dat we opkomstpercentages van 30-40% hebben in dit land en dat toch iedereen zeikt op de overheid. Waarom is dat geen 80-90-100%?

Het blijkt echter dat zelfs onder de mensen die stemmen duuzaamheid (milieu, energie, financiën) een zeer lage prioriteit heeft, en dus ook bij de mensen die we kiezen. Het is allemaal volstrekt logisch en simpel - en daardoor zo frustrerend.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:16:
[...]

Ik stem bij elke gelegenheid die ik heb, ik heb sinds ik mag stemmen geen enkele gelegenheid voorbij laten, hoe wazig de betreffende verkiezing me ook lijkt. Ik ben dan ook zeer sterk van mening dat als je niet stemt, zeker als met een lamme reden als "het maakt toch niets uit", je dan flink wat 'zeurrechten' verspeelt.

Ik kan niet begrijpen dat we opkomstpercentages van 30-40% hebben in dit land en dat toch iedereen zeikt op de overheid. Waarom is dat geen 80-90-100%?

Het blijkt echter dat zelfs onder de mensen die stemmen duuzaamheid (milieu, energie, financiën) een zeer lage prioriteit heeft, en dus ook bij de mensen die we kiezen. Het is allemaal volstrekt logisch en simpel - en daardoor zo frustrerend.
De opmerking was meer in zijn algemeenheid bedoeld.
Nederland krijgt wat het wilt (?) en dat frustreert ook mij mateloos.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

_JGC_ schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:53:
[...]

Misschien ben ik gek ofzo, maar is het geen optie om je thermostaat of ketel te vertellen dat ie minimaal 40 graden moet aanvoeren? Verder is die koelpasta vnml om de snelheid en betrouwbaarheid van je sensor te verbeteren.
De betrouwbaarheid lijkt wel goed te zitten momenteel, maar bedankt voor de tip! De temperatuur wat de OptiControl meet komt aardig overeen met wat de ketel zegt uit te sturen.

Een minimale temperatuur instellen heb ik ook aan gedacht, maar geen optie voor kunnen vinden in het menu/handleiding van de ketel. Bovendien zou dat ook eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn aangezien het kiezen van een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur nu automatisch gebeurt via OpenTherm.

Het contactformulier is verzonden naar JK Vloerverwarming...eens kijken wat dat oplevert :). Wanneer dat is afgehandeld, zal ik eens bekijken of ik een dikke 170 euro wil uitgeven aan een klokthermostaat (wat een geld :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:02:
Vloerverwarming is de echte LTV oplossing. Hier ligt vloerverwarming en circuleert het water met 26 graden. Ik zou de radiator niet nu vervangen. Het is beter zo nu en dan een tussenstapje over te slaan.
Wat staat er nog meer op je lijstje? Bekijk de andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
jk heeft welk ergens een handleiding over de functies die het opticontrol kent e.d. dus je zou zelf kunnen kijken of er een mogelijkheid is de temperatuur te wijzigen, maar ik denk dat je dat dan alsnog niet zelf kunt doen.

overigens gaat de kamerthermostaat vanzelf die gewenste temperatuur omhoog doen, als die merkt dat de kamer met de eerder berekende aanvoertemperatuur niet snel genoeg warm wordt. het lijkt mij dat dat binnen een half uur opgemerkt is door de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

engelbertus schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:49:
jk heeft welk ergens een handleiding over de functies die het opticontrol kent e.d. dus je zou zelf kunnen kijken of er een mogelijkheid is de temperatuur te wijzigen, maar ik denk dat je dat dan alsnog niet zelf kunt doen.

overigens gaat de kamerthermostaat vanzelf die gewenste temperatuur omhoog doen, als die merkt dat de kamer met de eerder berekende aanvoertemperatuur niet snel genoeg warm wordt. het lijkt mij dat dat binnen een half uur opgemerkt is door de thermostaat.
Als GoT'er heb ik natuurlijk de handleiding gelezen....helaas is het instellen van de OptiControl iets wat sowieso niet door een particulier uitgevoerd kan worden. Staat ook zo in de handleiding...ook het eigenwijs bekijken van het apparaat bood geen mogelijkheden daartoe. Het probleem is niet dat het niet snel genoeg warm wordt beneden, maar dat de pomp van de vloer heel veel schakelt tijdens een verwarmcyclus omdat de OptiControl staat ingesteld op een te hoge minimale temperatuur. Wanneer deze rond de 30 graden zou staan, zal het beter gaan. In ieder geval is het beter voor de duurzaamheid van de pomp zelf natuurlijk.

De posts over mijn vloerverwarming begonnen omdat ik me afvroeg of mijn verbruik normaal was voor mijn situatie. Het is vanuit de "tweaker" gedachte leuk om de ervaringen en tips van anderen te lezen. Er wordt veel met vloerverwarming en cv ketels getweakt om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen.

De afgelopen paar posts over mijn systeem zijn meer "bugfix" achtig geworden en vind ik even te ver afgaan van dit topic. Ik zal dit onderwerp laten rusten en zodra ik na het verder inregelen interessante resultaten heb geboekt, zal ik dit weer melden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Die opticontrol is niks meer dan een pompschakelaar met inschakeltemperatuur en uitschakeltemperatuur.
Kan je ook gewoon deze nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst dacht ik dat het kwam door het door mij geplaatste PV ....

blijkt het toch het effect van nieuwe kolen en gascentrales te zijn... :X

Recordproductie elektriciteit

Volgend jaar beter !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 13:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

_JGC_ schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:28:
Die tikgeluiden deed ie overigens ook al met fabrieksinstellingen, dus is niet een recente instelling die ik veranderd heb. Verder geeft de ketel geen storingen aan, dus had er verder ook niet veel mee gedaan, vooral ook omdat die van mijn vriendin ook tikt, en als 2 vergelijkbare ketels dezelfde kuren hebben ga je ervanuit dat het normaal is.
Ik had ook last van tikkende geluiden uit mijn CV. Heb de inbusbouten iets losser gedraaid. Nu is het probleem verholpen. De inbusbouten zijn van staal en zetten meer uit dan het aluminium van de CV vandaar het tikken tijdens het opwarmen van het branderblok.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:54:
Die opticontrol is niks meer dan een pompschakelaar met inschakeltemperatuur en uitschakeltemperatuur.
Kan je ook gewoon deze nemen
welke?

maar dat opticontrol is een kastje op de verdeler met temperatuuraanduiding etc. het is niet een los kastje.
je zult hem dan moeten "slopen" om er iets mee te doen.
zie ook de webpagina van Janssen - krop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:01:
@JeroenH en JAN_B: WMJTMADEA? IDNTTB? :?
@Schinnen-groen: Omdat ik zo nieuwsgierig ben, verklaar je nader??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JAN-B schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:21:
[...]

@Schinnen-groen: Omdat ik zo nieuwsgierig ben, verklaar je nader??
Wat Moeten Jullie Toch Met Al Die Engelstalige Afkortingen?
Is De Nederlandse Taal Te Beperkt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
engelbertus schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:47:
[...]

welke?

maar dat opticontrol is een kastje op de verdeler met temperatuuraanduiding etc. het is niet een los kastje.
je zult hem dan moeten "slopen" om er iets mee te doen.
zie ook de webpagina van Janssen - krop...
Als je de beschrijving leest is het niks meer dan luxe pompschakelaar zeker de één kanaalsversie.
Met apart instelbare inschakeltemperatuur en uitschakeltemperatuur.
Dat laatste heeft als gevolg dat hij al eerdere de pomp uitschakelt dan reguliere dus minder koud water door de vloer pompt.

http://www.tercal-shop.nl...mpschakelaar-11e-antistop
Met deze kan je hetzelfde bereiken. Door de hysterese slim te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:52:
Dat is forumjargon... en voor mij persoonlijk, ik communiceer op mijn werk voor ongeveer 50% in het Engels en ik run mijn website tweetalig. Ik overweeg om op uitsluitend Engels over te gaan omdat ik daarmee een grotere doelgroep bereik. Sorry als er daardoor wat Engels doorheen glipt.

Maar dit is Tweakers, waar enige kennis van de Engelse taal (en grootheden/eenheden, maar laten we het daar nu niet over hebben) toch wel verondersteld mag worden? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:52:
[...]

OK, Thanks Bedankt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Niet online
Okee, Bedankt!
Mijn Duits is echt slecht, maar volgens mij lees ik in de meeste reacties op dit bericht dat er toch wel een hoop Duitsers het eensch zijn met het Nederlands beleid, omdat ze vinden/denken dat het Duitse beleid op bangmakerij is gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:18:
ik run mijn website tweetalig. Ik overweeg om op uitsluitend Engels over te gaan omdat ik daarmee een grotere doelgroep bereik.
@Jeroen: Dat zou ik persoonlijk een drama vinden als jouw website Engelstalig zou worden :(
Het leesplezier zou verdwijnen, dus ik zeg: Doe maar NIET! (heb trouwens al genoeg slecht nieuws gehad van jou - snap je hem??)
Alhoewel ik best begrijp dat jij dan meer bezoekers trekt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Vooruit omdat er nieuws is en er nog over is doorgesproken. De OptiControl is inderdaad een pompschakelaar met wellicht wat overige functies. De luxere varianten kunnen ook babbelen met thermostaten, etc. Ik heb de 1 kanaals. Deze heb ik inderdaad gekocht met als doel 'het voorkomen dat de pomp koud water de vloer in pompt en buiten het stookseizoen onnodig uurtjes maakt.'

Inmiddels heb ik een zeer net mailtje gehad van JK _/-\o_ met de instructie hoe de temperatuur in te stellen in de OptiControl. Ik ga dat vanavond direct proberen natuurlijk. :)

Er hoeft niets gesloopt te worden gelukkig. Ik kreeg wel netjes de opmerking gemaild dat de temperatuur niet te laag moet worden ingesteld, maar dat lijkt me ook logisch. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Met het verlagen van de hellingshoek (zie post) moet ook de zonneboiler mee. Helaas moeten daarvoor de leidingen losgekoppeld en daarna het systeem weer bijgevuld. Daarmee had ik eerder zitten kl....en met zo'n pompje voor de boormachine maar dat was geen succes, hoewel het gelukt was.
Toen al bedacht dat ik het anders wilde. Bij de Praxis lag toen (2 jaar geleden) deze drukspuit voor EUR 15,- in het rek.

De gardena drukspuit leek me wel geschikt, omdat deze een uitneembare aluminium spuitlans heeft. Deze kan er gewoon uitgeschoven worden als je een borgmoer losdraait. Deze aluminium buis heeft een diameter van 8 mm. Dat is een maat die in de caravans veel gebruikt wordt voor de butagasleiding, dus daar zijn allerlei fittingen voor te koop. Omdat ik gebruik als plantenspuit niet wil uitsluiten heb ik de aluminium buis vervangen door een stuk roodkoper 8mm. Aan de andere kant zit een 8 mm. knelfitting en een schroefkoppeling die aan de vulkraan past.
In de drukspuit past 5l. De inhoud van mijn zonneboilersysteem is ongeveer 17 liter, dus met 4x bijvullen is het systeem helemaal gevuld.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7003/6499359199_59ca61a7dd_z.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:18:
[...]

Dat is forumjargon... en voor mij persoonlijk, ik communiceer op mijn werk voor ongeveer 50% in het Engels en ik run mijn website tweetalig. Ik overweeg om op uitsluitend Engels over te gaan omdat ik daarmee een grotere doelgroep bereik. Sorry als er daardoor wat Engels doorheen glipt.

Maar dit is Tweakers, waar enige kennis van de Engelse taal (en grootheden/eenheden, maar laten we het daar nu niet over hebben) toch wel verondersteld mag worden? Of niet?
Ik denk niet dat het Engels voor mij een probleem is, maar een aantal van die afkortingen zijn wel nieuw voor mij, Zeg maar een leermoment imho ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:48:
@Jeroen: Dat zou ik persoonlijk een drama vinden als jouw website Engelstalig zou worden :(
Het leesplezier zou verdwijnen, dus ik zeg: Doe maar NIET!
Nounounou, zo erg is het toch niet? Ik mag toch aannemen dat je wel een beetje Engels kunt lezen? Zo ingewikkeld schrijf ik niet.

Ik ben er nog niet uit omdat ik, als ik dat zou doen, ook vind dat ik uit de Solar Top 50 moet stappen (die is alleen voor Nederlandstalige sites) en dat zou ik jammer vinden. Maar het zou me enorm veel werk schelen i.v.g. met het schrijven in twee talen, en zoals gezegd bereik ik er een grotere doelgroep mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
David MacKay's without the hot air berekening voor Nederland, 't ken net.

http://www.joswassink.nl/inzicht/?p=1267
Ik kan er zo gauw geen grove fouten in herkennen; hij maakt in zijn berekening geen onderscheid tussen huishoudens en industrie; en gaat er dus vanuit dat er in de industrie dezelfde besparingen te halen zijn als bij huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, als ik mijn benzine, gas en electraverbruik bij elkaar tel, dan kom ik op zo'n 18500kwh/jaar (uitgaande van 1000l benzine, 800m3 gas en 2500kwh stroom). Dit is relatief ruim geschat, oftewel effectief zo'n 94 zonnepanelen. Mja, dat ga ik niet op mijn huisje krijgen ghehe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vorige week dinsdag de 570Wp-set van MetDeZon opgehaald met de Soladin 600.
Gisteravond net voor zonsondergang neergezet maar ruim na zonsondergang aangesloten.
Vandaag om 4 uur het systeem kunnen meten en constateren dat de omvormer DOA (dead on arrival) is.
Open klemspanning was rond 4u nog 90VDC, echter de omvormer doet helemaal niks na inschakelen netspanning (215VAC).
Contact opgenomen en blijkt dat zelfs zonder panelen er een LED moet gaan branden, dit is niet zo.
Hoop dat daar morgen hetzelfde word geconstateerd en ik hem kan omwisselen.

Sinds ik het setje heb lijkt elke dag wel een verloren dag qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:36:
Grappig, als ik mijn benzine, gas en electraverbruik bij elkaar tel, dan kom ik op zo'n 18500kwh/jaar (uitgaande van 1000l benzine, 800m3 gas en 2500kwh stroom). Dit is relatief ruim geschat, oftewel effectief zo'n 94 zonnepanelen. Mja, dat ga ik niet op mijn huisje krijgen ghehe :P
Goed dat je benzine meerekent _/-\o_ Dat doet bijna niemand en als je iemand daar op wijst ligt de irritatie heel dicht onder de oppervlakte.

Compliment! d:)b
flippo765 schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:48:
Sinds ik het setje heb lijkt elke dag wel een verloren dag qua opbrengst.
Gefeliciteerd met je aankoop! En wacht maar tot je een goede zomer (niet zo eentje als die van 2011) meegemaakt hebt, en dan in het najaar de opbrengst weer tot bijna nul ziet kelderen. Zonnestroominstalaltiebezitters zijn periodiek gefrustreerde mensen :P

Hoe ga je de opbrengst monitoren?

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb trouwens de solar cooker in huis:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/12/SK14_solar_cooker.jpg

Ik hoop er in april, als de zon in onze achtertuin reikt, mee aan de gang te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:22:

[afbeelding]

Ik hoop er in april, als de zon in onze achtertuin reikt, mee aan de gang te kunnen gaan.
mooie hoogtezon voor moeders de vrouw! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Hoe ga je de opbrengst monitoren?
In ieder geval analoog met een ferraris (dan blijft de stand tenminste bewaard bij een storing tenzij er een meteoriet inslaat).
Digitaal ben ik nog niet uit.
- een arduino dmv stroom en spanning meten.
- heb ergens gelezen dat de utp poort ook uit te lezen is.
- plugwise maar dat vind ik duur voor wat je ervoor terugkrijgt en hoef niet te schakelen.
-een cresta verbruiksmeter (nadeel: handmatige meteropneming).

De panelen staan op een schuurtje 12 meter achter het huis dus bereik is ook belangrijk.

Heb weleens wat met programmeren gedaan alleen was dit niet meer als een Z-80 laten piepen en met een PLC-simulator heel sumier een uitleg.
Het voordeel van de arduino is dat voor een voordelige prijs er gelijk meerdere dingen gemeten kunnen worden (vriezer/buitenlamp).

@solar cooker
tijd voor een paal op hoogte en een pannentakel om ook in de winter de snert gaar te krijgen?
Zonder gekheid, leuk ding. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippo765 op 12-12-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:36:
....en dan hebben we nog niet het aandeel van energie in onze voedselvoorziening (transport, kassenkweek, bestrijdingsmiddelen, bemesting) nog niet eens meegeteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Mooi ding!

Ben beniewd hoe bruikbaar hij zal zijn in Nederland.
Bij een heldere dag in de zomer zie ik zo'n 900-1000W/m2 op m'n instralingsmeter.
Schotel heeft diameter van 1,4 meter, dus zo'n 1,5 m2 , dat zou betekenen dat je max zo'n 1500W tot je beschikking hebt. Dat moet inderdaad wel genoeg zijn... :)

[ Voor 7% gewijzigd door stegen op 12-12-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:56:
[...]

Nounounou, zo erg is het toch niet? Ik mag toch aannemen dat je wel een beetje Engels kunt lezen? Zo ingewikkeld schrijf ik niet.

Ik ben er nog niet uit omdat ik, als ik dat zou doen, ook vind dat ik uit de Solar Top 50 moet stappen (die is alleen voor Nederlandstalige sites) en dat zou ik jammer vinden. Maar het zou me enorm veel werk schelen i.v.g. met het schrijven in twee talen, en zoals gezegd bereik ik er een grotere doelgroep mee.
pssst... moet je wel weer de dutch solar top 50 gaan verlaten, zie voorwaarden.
" De presentatie op de site dient in de Nederlandse taal te zijn - The site presentation has to be in Dutch - Die Presentation auf der Seite muß in der Niederländischen Sprache sein."
>:) ;)

ik blijf gewoon hollands bloggen. Genoeg parochiewerk te verrichten in dit fossiele land ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 12-12-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:41:
[...]

De mechanische ventilatie staat snachts uit ivm de lage buiten temperatuur. Sochtend van 8 tot 10 staat hij aan en van 15:30 tot 0:00.

Daarnaast houd ik de luchtvochtigheid altijd in de gaten en probeer deze altijd onder de 60% te houden.
Als de luchtvochtigheid te hoog word gaan de ventilatie sleuven boven de ramen even open.
Ok dus er is wel over nagedacht, het zou erg zonde zijn om je huis te vathorstificeren.

[afbeelding]

Da's nog een flink ding :o Heb afgelopen zomer een beetje geklooid met een schoenendoos en wat aluminiumfolie en daarmee kon je al aardappels koken. Ben benieuwd wat je er allemaal op klaar gaat maken, zo'n ding is natuurlijk wel een mooi middel om bv. voedingswaren te drogen en te wecken voor de winter :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Aantal grote PV fabrieken in China draaien op halve kracht of minder (van horen zeggen). Zowel Canadian als Yingli hebben afgelopen Q verlies gedraaid, kostprijs ligt hoger dan verkoopprijs door overschot. Door productie terug te schroeven probeert men de prijs op te krikken.

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 12-12-2011 19:41 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

[afbeelding]

Dat wordt dan weer, net als vroeger, tussen de middag warm eten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Aangezien we een donker huis hebben, en de verlichting vaak aan staat, wil ik graag meer lampen door LED opties gaan vervangen.
We gebruiken al bijna overal spaarlampen of halogeen, maar dat zet met niet genoeg zoden aan de dijk.
Heeft iemand goeie ervaringen met LED verlichting, aanraders voor sites of winkels?

Liefst zou ik bijvoorbeeld in de keuken mijn halogeen lampjes (6*10 watt) van IKEA wel het armatuur behouden, maar daar naar een minder stroomslurpende optie gaan, en ook de lamp in de tuin (nu tl lampje) die bijna 24/7 aanstaat omdat ie het altijd te donker vind ook door LED vervangen
Pagina: 1 ... 198 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.