Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 10:47
Welke IR-meter heb jij dan (besteld)? Ik heb niet zo'n vertrouwen in Black&Decker qua (bouw)kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:12:
Welke IR-meter heb jij dan (besteld)? Ik heb niet zo'n vertrouwen in Black&Decker qua (bouw)kwaliteit.
Simpelste ding met richtlaser die bij Conrad te halen was: Voltcraft IR 260-8S IR-thermometer. Ding heeft wel een opgegeven meetafwijking van 2 graden (waarom de display dan met decimalen werkt is mij een raadsel), dus is wel iets waar je rekening mee moet houden. Bij die B&D die je linkte kan ik de meetafwijking zo 1-2-3 niet eens vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:19:
Ding heeft wel een opgegeven meetafwijking van 2 graden (waarom de display dan met decimalen werkt is mij een raadsel)
Wellicht is die 2 graden afwijking structureel en zijn de metingen wel reproduceerbaar met een veel hogere nauwkeurigheid. Dus kun je wel vergelijken met andere metingen van hetzelfde apparaat, maar niet met die van andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:29:
[...]

Wellicht is die 2 graden afwijking structureel en zijn de metingen wel reproduceerbaar met een veel hogere nauwkeurigheid. Dus kun je wel vergelijken met andere metingen van hetzelfde apparaat, maar niet met die van andere apparaten.
Als er staat -30 tot +280 met nauwkeurigheid van 2 graden, dan kan een meting van 60,5 graden dus betekenen dat het alles tussen 58,5 en 62,5 kan zijn. Die meetafwijking hoeft niet constant te zijn, als ik de ene keer 60 graden meet en de andere keer 60,5 graden kan dat in het echt wel dezelfde temperatuur zijn.

Voor de "ongeveer 20 graden lager" metingen is 2 graden afwijking prima, mijn redelijk vuurvaste handen waarmee ik gisteren heb ingeregeld hebben een grotere afwijking dan dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ Inregelen bypass waterhoeveelheid.

Kost 15,48 euro bij warmteservice, dit is de 3/4 uitvoering, wellicht is er ook een 1/2 duims type.
zoekopdracht: flowindicator.

Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/673/flowindicator.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 09-12-2011 15:44 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:40:
Als er staat -30 tot +280 met nauwkeurigheid van 2 graden, dan kan een meting van 60,5 graden dus betekenen dat het alles tussen 58,5 en 62,5 kan zijn.
Dat is inderdaad precies wat er staat.
Die meetafwijking hoeft niet constant te zijn, als ik de ene keer 60 graden meet en de andere keer 60,5 graden kan dat in het echt wel dezelfde temperatuur zijn.
Maar dat is wat jij erbij denkt.

Ik denk dat als hij de ene dag bij een temperatuur van 60,5 een waarde aangeeft van (bijv) 59, hij dat de dag erna ook zal doen en een week later ook.

En zo zijn we allebei aan het gissen. Het enige is zo'n meter aan een nader onderzoek onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Klaver 4 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:41:
[...]
Hoe kun je controleren of de ketel goed condenseert? Een witte pluim uit de schoorsteen doet vermoeden dat het waterdamp betreft die dus niet gecondenseerd is (?).
Bij mij is er altijd wel witte "rook" zichtbaar. Kennelijk geen goed teken...
Daarover staat hier in de comments bij Olino nuttige info. Comment 61 en verder. Komt erop neer dat je de condensslang van je ketel uit je afvoer haalt en in een maatbeker (zie keukenkastje) laat druppelen. Gecombineerd met je gasstand voor en na meting, en het feit dat 1 kuub gas bij verbranding 1,5 liter water oplevert, kan je dan iets nuttigs zeggen over de mate van condensatie.

De auteur van het artikel meldt 0,58 lilter water te hebben opgevangen voor 1 kuub verbrand gas bij een cv aanvoertemp van 60 graden. Daarna meldt hij voor 70 graden aanvoertemp nog slechts 0,16 liter water per kuub gas te meten. Dag hoog rendement.

Verrassend simpele proef. Ik heb hier daarna nog nooit zo lang op zolder naar druppelend water in een maatbeker gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

_jorrit_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:46:
[...]

Daarover staat hier in de comments bij Olino nuttige info. Comment 61 en verder. Komt erop neer dat je de condensslang van je ketel uit je afvoer haalt en in een maatbeker (zie keukenkastje) laat druppelen. Gecombineerd met je gasstand voor en na meting, en het feit dat 1 kuub gas bij verbranding 1,5 liter water oplevert, kan je dan iets nuttigs zeggen over de mate van condensatie.

De auteur van het artikel meldt 0,58 lilter water te hebben opgevangen voor 1 kuub verbrand gas bij een cv aanvoertemp van 60 graden. Daarna meldt hij voor 70 graden aanvoertemp nog slechts 0,16 liter water per kuub gas te meten. Dag hoog rendement.

Verrassend simpele proef. Ik heb hier daarna nog nooit zo lang op zolder naar druppelend water in een maatbeker gekeken.
Interessante link, bedankt.
Daar kan ik wel wat mee.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
[...]

leuk dat het gesprek met Arie en mij hier naar voren komt :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Komt erop neer dat je de condensslang van je ketel uit je afvoer haalt en in een maatbeker (zie keukenkastje) laat druppelen. Gecombineerd met je gasstand voor en na meting, en het feit dat 1 kuub gas bij verbranding 1,5 liter water oplevert, kan je dan iets nuttigs zeggen over de mate van condensatie.
Kijk dat is nou een handige tip. Ga ik eens proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die tip is inderdaad on the money!
Maar...als ik een modulerende ketel heb, dan is de invloed van de CV aanvoertemp. (kan ik instellen op de CV) naar de radiatoren toch niet erg van belang voor het rendement?
of was het een al te vermoeiende dag vandaag... :?

Oh ja, nog eentje: ik heb 2 radiatoren die in serie zijn aangesloten. Als je dan het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur gaat meten, meet je dan per radiator, of alleen voor de eerste en achter de tweede? En moet je dan ook nog een verschil hebben van 10C?

NielsTN, kom er maar in!

[ Voor 36% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-12-2011 16:41 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dat is een experiment dat ik van het weekeinde ook eens wil uitvoeren....

Ik heb een Agpo Ferroli Megadens 4 SHR ketel in een spiksplinter nieuwbouwhuis. De begane grond is voorzien van vloerverwarming (hoofdverwarming). Ondanks het aanpassen van vele instellingen op de ketel, blijf ik een (naar mijn idee) hoog dagelijks verbruik houden van gas.

Wanneer er warmtevraag is in woonkamer, dan stuurt de ketel water van ongeveer 35-40 graden uit (maximum is ingesteld op 55). Retour is (volgens de ketel) ongeveer 26-28. Thermostaat continu op 20 graden met vrijwel alle radiatoren open (badkamer met thermostaatkranen).

Gemiddeld zit ik dit stookseizoen (vanaf 15 oktober jl.) tussen de 5 en 8m3 per dag te verstoken inclusief een gemiddeld "basis" verbruik (zomerverbruik tapwater) van ongeveer 1m3 per dag.

December tot nu toe (1 t/m 8 ) gemiddeld even meer dan 6m3 per dag (50m3 in totaal, waarvan dus 42 voor verwarming)

De huiskamer is netjes 20 graden....de vloer koelt zelfs af (blijkbaar door goede isolatie verders) en moet blijkbaar meerdere keren per dag weer op de 25 a 30 graden gebracht worden. De slaapkamers zijn zoals het hoort minder warm dan de woonkamer en badkamer.

Bij de overgang van mijn oude huis (jaren 80 tussenwoning met 10 jaar oude Remeha HR) naar het nieuwe (wel grotere tussenwoning) had ik op meer besparing gerekend.....zekers met de vloerverwarming.

Is mijn verbruik nu echt hoger dat wat je mag verwachten??? Of zit ik me vlak voor het weekeinde mezelf rijk te rekenen :?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:56:
[...]

de installatiekosten zijn altijd individueel, ik heb nogal een zware bevestiging aan de kust, maar wel zelf gedaan, dat was best wel fors duurder, maar daarom blijft het nu stevig op het dak liggen, en niet in de tuin.

er gaat op dit moment een volle 9 over de installatie : (alkmaar)
http://www.buienradar.nl/...?soort=wind&tijd=0&bron=2
die 9 extra clickfit haken waren eigenlijk niet zo duur.....
Vergeet niet dat we tussen de huizen zitten, de Helderse panelen staan vol in de wind zo op de foto,s te zien.

Vind het maar niks die harde wind :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@moduleren/aan-uit

Dit is voor ieder apparaat hetzelfde, voor de thermostaat, ketel of pomp. (of zelfs auto....)

Bij een aan-uit regeling schakelt het apparaat alleen aan en uit, dus start bij warmtevraag en stopt bij einde warmtevraag.

Een modulerende regeling start en gaat daarna(wanneer verschiltemperatuur boven de 20 graden komt) terugmoduleren tot het temperatuurverschil in aanvoer/retour boven de 20 graden komt, daarna schakelt hij af.

Dus is het van belang dat de radiatoren zoveel mogelijk warmte-afname hebben (door pompsnelheid te verlagen en flow in de radiator dmv voetventielen) op de plek waar je dat wilt (woonkamer/badkamer en niet verloren gaat in de leidingen op zolder/bijkeuken enz).

Wanneer de radiatoren een te groot temperatuursverschil hebben (55 in en 20 uit) zal het veel langer gaan duren voor de ruimte op temperatuur is. Vandaar minimaal en maximaal 20.

Ik heb het idee dat hoe meer je moduleerd(belastingafhankelijk regelt), hoe meer je bespaard.
Aan de andere kant is de mate van besparing niet altijd genoeg om over te gaan tot aanschaf.
De huiskamer is netjes 20 graden....de vloer koelt zelfs af (blijkbaar door goede isolatie verders) en moet blijkbaar meerdere keren per dag weer op de 25 a 30 graden gebracht worden. De slaapkamers zijn zoals het hoort minder warm dan de woonkamer en badkamer.
De vloer koelt af door goede isolatie? Misschien lees ik verkeerd maar begrijp het in iedergeval niet.

[ Voor 15% gewijzigd door flippo765 op 09-12-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
Cheese_man schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:54:
[knip]
Thermostaat continu op 20 graden met vrijwel alle radiatoren open (badkamer met thermostaatkranen).
[knip]
December tot nu toe (1 t/m 8 ) gemiddeld even meer dan 6m3 per dag (50m3 in totaal, waarvan dus 42 voor verwarming)
Begrijp ik het nou goed dat je 24u per dag de thermostaat op 20 graden hebt, met een verbruik van 6 kuub per dag van 1 december tot nu?

Ruilen? (Tweedehands nieuwbouw uit 2001)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

WilliamP schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:42:
Maar ik zag ergens laatst staan dat er zonnepanelen komen met een rendement van 95%, wanneer komen die?
Waarschijnlijk bedoelen ze 95% van wat er in theorie mogelijk is met een enkel-laags zonnecel. Hoe meer verliezen je meeneemt in je theorie, hoe meer de praktijk bij 100% in de buurt komt ;)
Het percentage van het zonlicht dat omgezet wordt in elektriciteit niet zo interessant, bijna heel Nederland ligt vol met daken die 0% van het zonlicht omzetten in elektriciteit zonder dat veel mensen dat een probleem vinden. Het "verlies" levert alleen warmte op, geen extra afvalstoffen, zoals bij fossiele brandstoffen.
In de ruimtevaart gaat het vooral om de hoeveelheid elektriciteit per kg zonnepaneel. Het daarvoor benodigde oppervlak is alleen een beetje van belang omdat er dan iets meer constructie achter de panelen nodig is.
Op daken gaat het vooral om de hoeveelheid elektriciteit per euro zonepaneel. Het daarvoor benodigde oppervlak is alleen een beetje van belang omdat het meer montage werk is, of als het bestaande dak niet groot genoeg is.
Bij een normale markt werking zit de energie die nodig is voor de productie van een zonnepaneel ook verwerkt in de prijs, dus de verhouding tussen productie / opgewekte energie telt indirect ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
_jorrit_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:05:
[...]

Begrijp ik het nou goed dat je 24u per dag de thermostaat op 20 graden hebt, met een verbruik van 6 kuub per dag van 1 december tot nu?

temperatuur in mijn huis is niet onder de 19 geweest deze maand.
ik werk thuis.
23 m3 in 8 dagen.
iets minder als 3m3 per dag dus.
(inclusief tap water/koken)

(ik krijg het nog steeds niet over mijn hart om de termostaat maar gewoon op 20 te laten staan.
waarschijnlijk gebruik ik dan nog minder gas.)
ik verwarm wel alleen de huiskamer en de badkamer.
het is wel frisjes op zolder nu.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

_jorrit_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:05:
[...]

Ja...van 1 december 2011 t/m 8 december 2011....Ruilen? Dus jij vindt dat ik mij "aanstel" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat we tussen de huizen zitten
dat inspringende huis hier op zuidwest geeft een venturi effect op mijn onderste panelen,
aangevuld met de volle druk van een direkte zuid muur ernaast
tijdens die buienlijn gisteravond was dat best spannend, het dak boog wel 4 cm naar binnen,
kan je nagaan wat die clickfit dan staat vast te houden.

saillant is dat een aantal mensen pannen kwijt zijn in mijn woonerf en ik lekker niks... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
migjes schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:19:
temperatuur in mijn huis is niet onder de 19 geweest deze maand.
ik werk thuis.
23 m3 in 8 dagen.
iets minder als 3m3 per dag dus.
[knip]
ik verwarm wel alleen de huiskamer en de badkamer.
het is wel frisjes op zolder nu.
RESTECP!
Afgelopen februari 6 kuub per 24u om het 18 graden continue te houden vanwege gezamenlijke griepperiode. Was wel hele huis (130 m2 vloeropp). Convectoren hier, geen vloerverwarming. Buitentemperatuur was 5 graden gemiddeld.

Verder haal ik momenteel ook wel 2 kuub per dag. Maarrrrr dan is het overdag beneden 16,5 graden, en boven 18 zonder stoken. Alleen 's avonds cv aan vanwege vrouw. Ik werk ook thuis. Boven, gezien de temperatuur.

Zonder stoken is het hier best uit te houden. Met een dikke trui. Overigens de beste investering die ik ooit heb gedaan. Binnen 150 kuub gas terugverdiend! Als ik mezelf als een warm boilervat beschouw, dan begint isoleren bij jezelf.
Cheese_man schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:24:
Ja...van 1 december 2011 t/m 8 december 2011....Ruilen? Dus jij vindt dat ik mij "aanstel" ;)
Nee nee, meer verbaasd over het geringe warmteverlies van jouw huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

flippo765 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:03:
@moduleren/aan-uit

Dit is voor ieder apparaat hetzelfde, voor de thermostaat, ketel of pomp. (of zelfs auto....)

Bij een aan-uit regeling schakelt het apparaat alleen aan en uit, dus start bij warmtevraag en stopt bij einde warmtevraag.

Een modulerende regeling start en gaat daarna(wanneer verschiltemperatuur boven de 20 graden komt) terugmoduleren tot het temperatuurverschil in aanvoer/retour boven de 20 graden komt, daarna schakelt hij af.

Dus is het van belang dat de radiatoren zoveel mogelijk warmte-afname hebben (door pompsnelheid te verlagen en flow in de radiator dmv voetventielen) op de plek waar je dat wilt (woonkamer/badkamer en niet verloren gaat in de leidingen op zolder/bijkeuken enz).

Wanneer de radiatoren een te groot temperatuursverschil hebben (55 in en 20 uit) zal het veel langer gaan duren voor de ruimte op temperatuur is. Vandaar minimaal en maximaal 20.

Ik heb het idee dat hoe meer je moduleerd(belastingafhankelijk regelt), hoe meer je bespaard.
Aan de andere kant is de mate van besparing niet altijd genoeg om over te gaan tot aanschaf.

[...]

De vloer koelt af door goede isolatie? Misschien lees ik verkeerd maar begrijp het in iedergeval niet.
Bij een ketelregeling is er maar een geregelde waarde en dat is het setpoint van de aanvoer.

Dit sepoint kan een hardware thermostaat zijn, of een digitale waarde via de databus (OT)
De ketel- regelaar die de aanvoertemp regeld is meestal een P regelaar (proportioneel) Soms is het regelproces PI (proportioneel en integrerend) De bandbreedte (Pactie) van de regelaar is meestal 5K

Dus als het verschil tussen de gemeten en gewenste waarde meer is als 5K dan werkt de ketel op 100% vermogen
Komt de aanvoertemp. in het bereik van setpoint -5K dan regelt de ketel terug in vermogen, totdat het setpoint is bereikt, de uitsturing naar de ventilator is dan minimaal, bij de meeste ketels tussen de 10 en 30 % van het vollast vermogen.
Als de proceswaarde hoger wordt als het setpoint stopt de brander, een start de anti pendeltijd.

Vrijwel alle modulerende thermostaten zijn cascade regegelingen, dat zijn 2 teruggekopelde regelprocessen, als eerste de ruimterregelaar, als tweede de ketelregelaar.

De ruimteregelaar bepaald welk (digitaal) setpoint er naar de ketel gaat (tussen b.v. 30 en 60 C) De ketel gaat dit aanvoersetpoint vervolgens maken.

Afhankelijk van de buitentemp, (indien aangesloten) het verschil tussen gemeten en gewenste ruimte temp. gaat er dus een setpoint maar de ketel.

Het grote voordeel van een modulerende ketel is een groter wordend rendemend bij deellast, dit rendemend is maximaal waneer de ketel op minimum vermogen draait, en kan nog verder stijgen door het setpoint van de watertemperatuur te verlagen.

Doel van dit alles is de rookgastemperatuur zo laag mogelijk te krijgen. Iedere tweekert hier zou een klein (bimetaal) thermometertje in het rookgas kanaal moeten monteren, want uit de afgelezen waarde kun je conclusies trekken of je ketel goed draait. Het verschil tussen het retour water en de rookgassen mag maximaal 5 K zijn op minimum vermogen. Is het meer dan is er iets mis. Op vollast is het verschil natuurlijk meer, kan oplopen tot 20 K

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

_jorrit_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:39:
[...]

Nee nee, meer verbaasd over het geringe warmteverlies van jouw huis!
Warmteverlies zou nog lager moeten kunnen.....als je eens wist hoeveel wind er door die brievenbus komt...pffff. Daar moet iets beters dan borstels voor te verzinnen zijn. Verder moet ik nog een "nozzle" op de afvoer van de afzuigkap monteren...dat is nu een open buis en zorgt voor "te veel" ventilatie. Zo ook diverse pvc buisjes voor speakerdraad, coax, etc die een open verbinding hebben met de kruipruimte (iemand nog een goede tip voor het dichtstoppen van die buisjes? formaatje blaaspijp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
Kets_One schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 08:20:
@ Engelbertus

Goede vraag over die isolatie... De heb ik er voor de foto afgehaald. Ik vraag me trouwens wel af of isolatie op de retour niet contraproductief is. Het rendement van de ketel neemt toe naarmate de ΔT tussen aanvoer en retour toeneemt.

Ik had zelf ook al het gevoel dat er ofwel een handmatig regelbaar ventiel ofwel een automatisch drukgeregeld ventiel op die bypass moest zitten. Dank voor de bevestiging. ;)
een druk geregeld ventiel is een heel simpel apparaat, maar moet wel op een bepaalde manier geinstallerd worden, mag niet ergens onderan een slangetje bungelen.

en een koudere retour, doordat je die niet isoleert, levert net zoveel efficientiewinst op als warmte die je door het ontbreken van de isolatie, verliest..
en dan zeg ik dan op een diplomatieke manier. ;)
tenminste dat is mijn insteek, anders zou je de retour beter door de buitenlucht kunnen leggen, of rechstreeks in het riool laten lopen, en gewoon voor aanvoer alleen koud leiding watergebruiken, of een heel groot buffervat installeren, gegarandeerd koude retour :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:24:
Ik heb tot hiertoe enkel de pomp vervangen door een zuiniger en efficiënter model en ik heb de temperatuur verlaagd.
Wat valt er in te regelen aan een "voetventiel"? De snleheid waarmee het water uit de radiator stroomt?
Warmt de volgende radiator in het circuit dan ook niet trager op?
met een voetventiel bepaal je de doorstroomsnelheid. dat was belangrijk toen radiatoren geen thermostatische knop hadden, en zorgde er voor dat elk vertrek / radiator even snel kon opwarmen, zodat niet de ketel uitging als het referentievertek op temperatuur was, en de rest nog niet ( of juist omgekeerd)

nu is dat iets minder belangrijk geowrden als je een thermostatische knop hebt, maar ook dan wil je graag dat het water dat door de pomp van de ketel gelijkmatig over je woning wordt verdeeld, zodat overal een constante stroming plaatsvindt, want dan kan de ketel op een lager standje, langer branden, om dezelfde hoeveelheid energie in je leidingen te krijgen. en op een lager stand werkt de ketel efficienter, dus kost het minder energie, en schommelt de temperatuur in de vertrekken zo weinig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Gasschuif schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:40:
@ Inregelen bypass waterhoeveelheid.

Kost 15,48 euro bij warmteservice, dit is de 3/4 uitvoering, wellicht is er ook een 1/2 duims type.
zoekopdracht: flowindicator.

[afbeelding]
dit is een flowmeyter en geen drukgergeld ventiel. de flowmeter zal altijd water doorlaten toch?
een drukgergeld ventiel alleen als er in je normale systeem niet of te weinig doorstroming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
flippo765 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:03:
@moduleren/aan-uit

[...]

een ketel moduleert bijna altijd wel, hoef j eniks voor te doen, behalve als de ketel het niet kan. dan moet je een andere kopen :)
echter een modulerende thermostaat gaat nog een stapje verder... dus voegt wel iets toe.

als een woning heel goed geisoleer dis, en je "laad" de vloer tot 30 graden celcius, en de vloer staat de warmte langzaam af, dan krijg je door het vertragende effect dat de woonkamer op een gegeven moment 20 graden is, d eketel uit gaat en de kamer nog ietsje warmer wordt dan 20 graden, vervolgens gaat de zon schijnen, en warmt je vertrek verder op. ook het oppervlak van de vloer, maar die blijft doorgaan met afstaan van energie. pa sals de zon weg is, en komt de temperatuur weer onder de 20 graden en gaat de ketel weer aan.

bij een slecht geisoleerd huis heb je ondanks de zon, en met veel kieren, dat je vertek sneller afkoelt dan de vloer kan opwarmen. dus dan blijft de ketel draaien. dan zorgt een goed geisoleerde woning er dus voor dat de vloer tussentijds kan afkoelen.

volgens mij is dat ook weer niet echt ideaal, beter was geweest als je vloer tot 25 opwarmt, en de ketel op een lagere stand kan draaien, zodat de temperaturen constanter blijven.
Alsnog kun je dan door zon opwarming een tijdje hebben dat de ketel niets hoeft te doen. dan is het ook beter dat de pomp van de vloerverwarming uit gaat, omdat je anders de warmte uit je vloer weer over de rest van je buizensysteem laat verdelen, en afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@flippo765...wat engelbertus zegt. De vloer geeft de warmte af en koelt daardoor af tot ongeveer 20 graden. Wanneer er weer warmtevraag is doordat de ruimtetemp onder de 20 graden dreigt te zakken, wordt de vloer opgewarmd met aanvoer van 35 graden (effectief de vloer tot max 29).

De pomp blijft overigens niet draaien....er zit een pompschakelaar aan (jk vloerverwarming noemt dat ding een OptiControl). Deze zorgt er onder andere voor dat de pomp uitgaat wanneer de aanvoertemp onder de 35 graden komt. Aangezien de ketel met ongeveer 37 graden uitstuurt deze dagen, gaat dat meestal wel goed en gaat het pompen (ketel en vloer) redelijk synchroon.

Ik zou graag (nacht)verlaging willen toepassen...daar het constant stoken tot 20 graden natuurlijk zonde is als je slaapt/niet thuis bent. Daar is vloerverwarming niet echt voor geschikt...ondanks dat mijn systeem niet eens zo heel traag is als ik de verhalen op het internet zo lees.

Het teleurstellende zit erin dat vloerverwarming een reductie op het gasverbruik krijgt toegerekend die ik naar mijn gevoel niet realiseer. Helaas kan ik het niet testen, maar ik vermoed wanneer ik gewoon radiatoren zou hebben met een LTV (55 aanvoer) instelling en nachtverlaging zou toepassen ik minder zou verbruiken dan nu.

Het is gewoon vervelend met een dergelijk gevoel te zitten zonder dat je het kan onderbouwen met bewijs ;). Temeer omdat de vloerverwarming in de energiereductie categorie van maatregelen als enige overbleef...daar een WTW in de afvoer niet mogelijk was doordat de standleiding samengesteld is met wasbakken/toiletten en een te grote horizontale verplaatsing had.

Ik blijf wel meten en eens kijken hoe het gaat wanneer het echt koud wordt...daar moet het verschil echt gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
engelbertus schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:01:
[...]

dit is een flowmeyter en geen drukgergeld ventiel. de flowmeter zal altijd water doorlaten toch?
een drukgergeld ventiel alleen als er in je normale systeem niet of te weinig doorstroming is.
Klopt, wat je zoekt is een drukverschilregelaar.
http://www.warmteservice.nl/static/images/pdf/4715-A.pdf

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mijn huis is van 1995. Er zit een normale verwarming in (Atag Blauwe Engel II). Na het lezen van dit topic en met name LTV zit ik te denken om de radiatoren in de woonkamer te vervangen door LTV radiators (Radson Compact). Met name omdat ze meer warmte afgeven en ik dan met een wat lagere temperatuur kan stoken. Heeft dit zin? Kan dit zonder problemen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Microkid schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:34:
Mijn huis is van 1995. Er zit een normale verwarming in (Atag Blauwe Engel II). Na het lezen van dit topic en met name LTV zit ik te denken om de radiatoren in de woonkamer te vervangen door LTV radiators. Met name omdat ze meer warmte afgeven en ik dan met een wat lagere temperatuur kan stoken. Heeft dit zin? Kan dit zonder problemen?
Het is wat je problemen noemt. Wanneer je radiatoren met een grotere capaciteit beneden ophangt en gaat stoken met een lagere temp, dan merk je dat beneden niet. Let wel op dat de overige verwarmde ruimtes in je huis ook een lagere aanvoertemperatuur krijgen. Wanneer de radiatoren daar niet vervangen worden, zullen die ruimtes een lagere temperatuur krijgen wanneer het beneden "op temperatuur" is ten opzichte van je huidige situatie.

Bijvoorbeeld puur hypothetisch:

Huidig: woonkamer 20, slaapkamer 18, badkamer 23
LTV: woonkamer 20, slaapkamer 16, badkamer 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Helder. Uitdaging die ik nu heb ik bepalen werk merk en type radiator er nu in hangt. Heb net al even zitten kijken, maar ik kan nergens een merk vinden helaas.
In vergelijk met de Radson Compact zijn de waterkanalen bij mij een stuk smaller:
Ik heb ongeveer dit:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Radiator.png

Radson
Afbeeldingslocatie: http://www.radson.com/images/products/panels/front-view-Compact.jpg

Hmmm, nu ik er nog eens over nadenk, denk ik dat ik zelfs beter af ben door de radiators te vervangen door radiators met meer vermogen (zoals ThermRad super-8 compact) zodat ze hun warmte sneller afstaan.

[ Voor 66% gewijzigd door Microkid op 09-12-2011 19:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Microkid schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:49:
Helder. Uitdaging die ik nu heb ik bepalen werk merk en type radiator er nu in hangt. Heb net al even zitten kijken, maar ik kan nergens een merk vinden helaas.
simpelste trukje dat ik tot nu toe daar voor heb gevonden is:
zoek het zelfde type radiator op bij warmteservice.
1. de grote.
2. aantal platen.
3. hoeveel lamellen.
dan weet je voor 99% zeker hoeveel watt de radiator is.

edit:
o ja.
bij warmte service staan codes achter de maten.
t11 of t20 belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 09-12-2011 19:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:15:
[...]

Wij zijn ook schepsels van diezelfde evolutie. Dus alles wat wij maken is uiteindelijk ook een wonder der natuur.

Ik ben meestal niet zo nederig, wij mensen zijn niet zo nietig. Want 'wij mensen' zijn er wel mooi in geslaagd een ander hemellichaam te bewandelen. Probeer dat eens met bladgroenkorrels. ;)
Zijn wel godsallemachtig veel fossielen in gedouwd (en voor altijd verloren naar menselijke maatstaven) om die paar wandelingetjes te maken op dat stoffige maantje om de hoek.

Leuk was het, maar nu eerst effe onze eigen leefomgeving redden voordat 'ie op is...

(heeft zelf in een grijs verleden jaar sterrenkunde gedaan omdat 'ie het ook allemaal zo mooi vond, dat maanwandel gedoe, alleen bleek ik te dom voor dat mooie vak :+ ...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

engelbertus schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:01:
[...]

Een flowmeter geeft een flow visueel weer, en is geen drukgeregeld ventiel. :)

Het is een hulpmiddel om een gewenste flow in te stellen. je draait aan een voetventiel, inregelafsluiter watever en ziet gelijk het resultaat van je actie. Voorwaarde is wel dat je hem inbouwt in het hydraulische circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Lardman schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:22:
[...]

De offerte die hij heeft liggen gaat uit van de Mastervolt XS3200, maar hoor spookverhalen over lawaai enzo. Wat zijn de gebruikerservaringen
Geluid maken doet hij alleen op de dag. :P
Bij ons hangt de mastervolt xs3200 op zolder en we horen op de eerste verdieping de ventilator bij zonnig weer lekker zoemen.
Dat geeft op zich een geweldig gevoel. Zo'n gevoel als je bij een pas gekochte ferrari
de motor lekker tevreden hoort ronken. Let wel: het zelfde gevoel, niet hetzelfde geluid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:37:
....

Oh ja, nog eentje: ik heb 2 radiatoren die in serie zijn aangesloten. Als je dan het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur gaat meten, meet je dan per radiator, of alleen voor de eerste en achter de tweede? En moet je dan ook nog een verschil hebben van 10C?

NielsTN, kom er maar in!
ik zou zeggen: je meet de eerste ingaande/aanvoer aansluiting, en bij de uitgaande (nadat deze door de 2e in serie geschakelde radiator zit).
vreemde constructie vind ik het wel, meestal zover ik weet zijn ze parallel aangesloten.

temperatuurverschil tussen aanvoer-en retour is afhankelijk van het verwarmingstraject.
zeg maar bij temperaturen > 60 graden C een delta T van 20 graden (dus bv 70 aanvoer, 50 retour).
bij lage temperaturen (zeg <50 graden) een delta T van ca 5-10 graden C (dus bv aanvoer 35 graden, retour 30).

lees ook eens bij stichting ltv: http://www.stichtingltv.nl/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zonneparkje te koop voor 2 miljard dollar :$
http://www.nuzakelijk.nl/...nepark-van-2-miljard.html
First Solar voorlopig weer gered.

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-12-2011 21:39 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:34:
Mijn huis is van 1995. Er zit een normale verwarming in (Atag Blauwe Engel II). Na het lezen van dit topic en met name LTV zit ik te denken om de radiatoren in de woonkamer te vervangen door LTV radiators (Radson Compact). Met name omdat ze meer warmte afgeven en ik dan met een wat lagere temperatuur kan stoken. Heeft dit zin? Kan dit zonder problemen?
Ik denk dat het effect veel te klein is tov de investering. Een vloerverwarming heeft natuurlijk veel meer effect.
En dat effect is circa 10% op je verwarmingskosten.

Wat is het effect hier dan van? En later moet je voor het echte effect toch weer naar vloerverwarming.
Ik denk dat de timing mogelijk verkeerd is en je beter iets anders kan pakken.

Just a thought ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hebben anderen ook problemen met het inloggen op hun account bij Sonnenertrag.eu/zonnestroomopbrengst.eu ?
OP div. fora van sonnenertrag.eu heb ik nog niets gespot dat er herstel plaats vindt.

vreemd, net weer normaal toegankelijk... darn!

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 09-12-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
's avonds heb ik dat ook vaker, lijkt me een capaciteit probleem bij Sonnenertrag.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Gasschuif schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 20:09:
[...]

Een flowmeter geeft een flow visueel weer, en is geen drukgeregeld ventiel. :)

Het is een hulpmiddel om een gewenste flow in te stellen. je draait aan een voetventiel, inregelafsluiter watever en ziet gelijk het resultaat van je actie. Voorwaarde is wel dat je hem inbouwt in het hydraulische circuit.
dat klopt. die zou ik eigenlijk wel op elke groep van mijn vloerverwarming willen hebben, maar ja :) voor een bypass eheb je dus geen flowmeter nodig, je wilt eigenlijk dat er geen flow is als de verwarming aan is, dacht ik. uiteraard kun je met een flowmeter wel aantonen dat het drukventiel in de bypass goed werkt, en zo zien of je hem goed hebt ingesteld ( want dat kun je niet zien namelijk.) je kunt het alleen merken door te voelen of de uitgaande zijde van het drukventiel ook net zo heet wordt als de aanvoer, en de bypass heb ej liefst zo ver mogelijk van de ketel, zodat ie niet al open gaat als een langer deel ( met weerstand) eigenlijk nog gewoon warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
migjes schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:03:
[...]

simpelste trukje dat ik tot nu toe daar voor heb gevonden is:
zoek het zelfde type radiator op bij warmteservice.
1. de grote.
2. aantal platen.
3. hoeveel lamellen.
dan weet je voor 99% zeker hoeveel watt de radiator is.

edit:
o ja.
bij warmte service staan codes achter de maten.
t11 of t20 belangrijk.
en wat betekenen die die codes? volgens mij is het eerst cijfer het aantal platen, en het tweede cijfer staat voor hoeveel platen dan van die extra ribbels aaan de achterkant/ binnekant hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
@engelbertus: inderdaad, staat bij warmteservice ook uitgelegd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn (design) ltv bij solar-vegro vandaan,
de gevestigde orde en warmteservice in het bijzonder zijn fossiele denkers en heetstokers.
daar moet je echt niet wezen, tenzij je installatie conventioneel is.(*)

de ltv draait hier nog steeds tussen de 29 en 34 graden, vorig jaar rond deze tijd was dat 42-44c,
maar dat komt door het weer.

(*) conventioneel is een gasketel met zware pomp, tikkende en ruizende stalen leidingen,
oncomfortabel warm en koud in huis, trek over de grond, en nutteloos hoog verbruik, die de titel comfort krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb ook een pompschakelaar, jk noemt het indd anders, en bij hun zit het in hun electronische regeling, die op de verdeler gemonteerd is. bij de meeste andere oplossingen is het gewoon een externe schakelaar tussen de pomp en het stopcontact, met een thermostatische voeler op de aanvoerbuis.

ik had ook bij van JK gehad, maar dat kon alleen via een "dealer"die er te veel aan wilde verdienen en ook niet echt mee wilde werken met wat ik wilde, en er ook weinig verstand van had, wat alles ergg frustreend maakte om zelfs maar een offerte te regelen.

dus heb nu een ander, op zich wel jammer dat ik geen opticontrol heb, en geen mooie digitale aflezeing van de temperatuur.

over de nachtverlaging, ik doe dat wel , maar dan slechts 1 graad. geen idee wat het verschil is tov zonder nachtverlaging, het efect is lastig te bepalen, doordat de vv langzaam werkt, en de ene dag zoveel anders is als de andere qua buitentemperatuur, gedrag in huis met ventileren, wel of net veel thuis, wel of niet vaak de deuren open, wel of geen zon etc.

ik heb gewoon wel het idee dat nachtverlaging wel kan helpen als je lange tijd niet thuis en alleen savonds wel thuis bent.
dan is het goedkoper om de temp op 19 te houden dan op 20, en moet je er op vertrouwen dat de verwarming op tijd aan gaat en de temperatuur op het gewenste moment ook echt al gehaald word.

ook het feit dat mijn cv vaak in de anti pendelstand gaat zegt me dat eigenlijk de capacitet van de vloerverwarming iets hoger zou moeten zijn, dat zou kunnen door de pomp sneller te latend raaien of de aanvoer te verhogen, maar das ook weer zo zonde van de stroom , als je er geen last van hebt.

en daarnaast, als de ketel in anti pendelstand gaat is eigenlijk het enige dat je nog beter kunt meken is de ketel, hij kan niet op een lagere temperatuur / minder vermogen werken, dus hij kan niet zuiniger werken.
tenzij je hem niet laat pendelen, maar dan lever je meer vermogen en gaat de teperatuur om hoog, leuk, maar verbrand je ook meer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vereniging Eigen Huis in de zonne-energie (inkoop actie):

http://www.123zonne-energie.nl/home/

Windvogel met eigen actie die pakketten van hier actieve leverancier gebruikt:

http://www.windvogel.nl/2...l-verlengd-tot-eind-2011/

Greenchoice die met Zonvast vet uit wil breiden.

De ene na de andere gemeente die een actie opzet.

ASN en Natuur en Milieu staan in de startblokken met hun eigen actie...

http://www2.natuurenmilieu.nl/projecten/zon-zoekt-dak-2011/

Net hoor ik dat de grootste energiepiraat van allemaal ook een grote inkoop actie gaat doen "met verrekening op de energie nota" volgens Energeia (oppassen, oppassen, oppassen....).

... het wordt een groot gestoord gekkenhuis hier.

... ben benieuwd hoe snel deze site overtekend gaat worden en de alarmklokken in Den Haag uit alle macht aan flarden worden geklingeld, "daar gaat onze kostbare weggesaldeerde energiebelasting en BTW"...

... en hoe "standvastig" het noodartikeltje 31-c dan nog zal blijken te zijn onder de tucht van de neoliberale energie stalinisten in het Haagse ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:31:
ik heb mijn (design) ltv bij solar-vegro vandaan,
de gevestigde orde en warmteservice in het bijzonder zijn fossiele denkers en heetstokers.
daar moet je echt niet wezen, tenzij je installatie conventioneel is.(*)
En welk merk is dat dan? Want zij verkopen meerdere merken!
Wij zijn ook nog op zoek naar een paar mooie radiatoren / convectoren die lagere temps aankunnen.
Folders van Jaga (DBE) en Vasco heb ik gehad van de aannemer, maar een andere keuze is natuurlijk ook mogelijk. De volledig vlakke Jaga/Vasco's zijn ff te strak. Moet nog wat van een horizontaal lijntje oid inzitten om het geheel te 'breken'...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
zonnigtype schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:38:

Ben het met je eens. 2012 wordt in alle opzichten een spannend jaar.

Ons zeeuwen gaan begin volgend jaar ook los. zie : www.hetzoneffect.nl
Zeeuwse Milieu Federatie en Zeeuwind slaan de handen in een voor
een gezamelijk project.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:38:
Vereniging Eigen Huis in de zonne-energie (inkoop actie):

http://www.123zonne-energie.nl/home/

Windvogel met eigen actie die pakketten van hier actieve leverancier gebruikt:

http://www.windvogel.nl/2...l-verlengd-tot-eind-2011/

Greenchoice die met Zonvast vet uit wil breiden.

ASN en Natuur en Milieu staan in de startblokken met hun eigen actie...

http://www2.natuurenmilieu.nl/projecten/zon-zoekt-dak-2011/

Net hoor ik dat de grootste energiepiraat van allemaal ook een grote inkoop actie gaat doen "met verrekening op de energie nota" volgens Energeia (oppassen, oppassen, oppassen....).

... ben benieuwd hoe snel deze site overtekend gaat worden en de alarmklokken in Den Haag uit alle macht aan flarden worden geklingeld, "daar gaat onze kostbare weggesaldeerde energiebelasting en BTW"...

... en hoe "standvastig" het noodartikeltje 31-c dan nog zal blijken te zijn onder de tucht van de neoliberale energie stalinisten in het Haagse ...
Provincie Limburg heeft ca. 4-5 ton nog beschikbaar, maar 'opeens' *kuch* de inschrijfpagina
maar klakkeloos verwijderd
https://portal.prvlimburg....jsp?ref=zonnepanelen2011

http://www.renewable-ener...-zonnepanelenstimulering/

da's ook een manier om even subsidies per 1-1-2012 naar algemene middelen over te hevelen... (terwijl de burger TOT en MET 31-12-2011 subsidies hiervoor mag aanvragen).....
heerlijk uitwas die ambtenarij... (maar dat wisten we al :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Met fossiele subsidies grootgebrachte Jurjus wil de "markt" loslaten op de groene energie.

http://www.energeia.nl/column.php?ID=127

Jurjus, die van het Duitse systeem vast ook wel vindt dat het "zwaar gesubsidieerd" is, zou dus aan de hand van de fossiel-kronkelige gedachten in zijn glibberige stukje moeten concluderen dat dat land "de verduurzaming tegenhoudt". Of zoiets.

Toch wel een beetje gek, die rare gedachten van deze fossiele tycoon, als je de snoeiharde realisatie cijfers (ook op het gebied van donkergroene fysieke [volledig geijkt bemeten] productie, die in vele terawatturen wordt gemeten bij de oosterburen) van Duitsland naast die microscopische "realisatie" in ons landje legt...

... categorie: "recht proberen te praten wat krom is".

Ik denk dat Jurjus, die ook al rabiaat voorstander van een leveranciersverplichting is ("verplicht aandeel duurzaam", vraag niet waar dat "duurzaam" dan volgens hem uit mag bestaan, en waarmee ze Greenchoice kapot gaan maken), geen probleem zal hebben met miljarden aan "onderzoeks- en innovatie geld" voor de energiebedrijven hoe ze een stukkie schaamgroener kunnen worden...

NEEderland subsidieland...

7(8)7

Gelukkig is dat het lijstje "vervallen"...

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 09-12-2011 23:14 . Reden: subsidie waanzin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 23:02:
Denk je echt dat een ambtenaar hierover een beslissing MAG nemen???? (niet dus, dat is een politiek besluit)

Ik ben ambtenaar, dus wat wisten we al? Leg eens uit, stuur me een DM dan hebben we het er eens een keer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@neanderthaler: als ze toch de regeling vervroegd terugtrekken (budget op of andere redeneen) is een transparante verklaring op dergelijke website/pagina het MINSTE wat ze zouden moeten doen.

maar de stijl waarop nu de site onbereikbaar is geworden voor het verstrijken van het termijn (loopt nog ruim 3 weken), doet het ergste vrezen....

tot zover transparant politiek limburg in elk geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 23:02:
[...]

Provincie Limburg heeft ca. 4-5 ton nog beschikbaar, maar 'opeens' *kuch* de inschrijfpagina
maar klakkeloos verwijderd
https://portal.prvlimburg....jsp?ref=zonnepanelen2011

http://www.renewable-ener...-zonnepanelenstimulering/

da's ook een manier om even subsidies per 1-1-2012 naar algemene middelen over te hevelen... (terwijl de burger TOT en MET 31-12-2011 subsidies hiervoor mag aanvragen).....
Volgens mij is de regeling nog gewoon van kracht, getuige de volgende link:
http://www.limburg.nl/e_L...mburgse_zonnepanelen_2011
Wel is het aanvullende potje (door de Limburgse gemeenten) leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vloerverwarming:
Sinds 1977 heb ik al vloerverwarming door mijn hele huis. Dus ook boven.
In het begin veel problemen met cv ketels die stuk gingen en met de indirect gestookte boiler die het ook steeds begaf. Oorzaak wa dat de leidingen niet zuurstof dicht waren.
Ongeveer 25 geleden de ketel vervangen door een Nefit Turbo en warmwatervoorziening via een geiser.
De ketel circuleert het water door een oude LPG Tank en via een extra pomp wordt het water door de de vloerverwarming gepompt.
Alles blijft nu werken.(Waarschijnlijk wordt heel langzaam de LPG tank opgevreten maar daar maak ik mij geen zorgen over, voor 25 euro heb je weer een nieuwe).
Ik heb wel de ervaring dat de ruimtetemperatuur totaal niet belangrijk is voor de behaagelijkheid.
Als de vloer maar warm is dan voelt het behaagelijk aan.
De kunst is dan ook om de vloer in de loop van de dag steeds iets warmer te maken.
Ik bereik dat door s'morgens te beginnen met 18.8 graden en in 3 stappen verdeeld over de dag de temp. op te voeren naar 19,6. Je moet wel een thermostaat hebben die je kunt instellen met 0.1 of 0.2 graden.

Ik zit er aan te denken om de vloertemperatuur te gaan meten en hierop te gaan sturen.
Wij hebben het ook een keer meegemaakt na een vakantie en zeer strenge vorst dat de temperatuur bij thuiskomst was gedaald naar 12 graden en dat het wel 36 uur duurde voor de temperatuur gestegen was naar 19 graden. Echter het voelde in die tijd niet koud aan nee zelfs behaagelijk omdat de vloer lekker op temp was.
Wat gasverbuik betreft zit ik aan de onderkant vergeleken met de huizen bij mij in de buurt.
Voor mij geen andere verwarming dan vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Gisteravond debat over de energietransistie:
Gertjan Lankhorst (Gasterra),
Wijnand Duyvendak (klimaatactivist) en
Ewald Breunesse (energietransitiemanager Shell)

Samenvatting: consensus over mens-initiated-klimaatverandering.
Wijnand: we hebben een ontzettend probleem en we moeten alles op alles zetten
Gertjan: ben bang dat we hopeloos te laat zijn.

Ik wordt er ook steeds banger voor. Zelfs al zouden we nu nog 0 CO2 uitstoten denk ik dat we te laat zijn.
Ewald: koop een elektrische fiets.

Wijnand: de shell's en gasterra's van deze wereld hebben eindeloos belastingen op energie tegen gehouden.
Gertjan & Ewald: ja dat klopt. Het gas moest zo snel mogelijk op. Was niet goed achteraf.
Wijnand: nu doen jullie het weer.
Gertjan & Ewald: ja maar dat is met een reden.

Grootste uitstoot komende 30 jaar zal zijn in india / china, puur vanwege het aantal mensen.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 10-12-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SpiceWorm schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:45:
Grootste uitstoot komende 30 jaar zal zijn in india / china, puur vanwege het aantal mensen.
Helaas wordt deze 'wijsheid' nogal eens gebruikt door mensen die vinden dat wij niks hoeven te doen, want 'het haalt toch allemaal niks uit, in China moet je wezen, dat is de grootste vervuiler'.

Maar het hoeft niet, als wij de techniek stimuleren om ze een ander (niet-fossiel) pad op te sturen. Gebeurt eigenlijk al in China. Daar wordt steeds meer zonne- en windenergie geinstalleerd. Een enorm hefboomeffect van de Duitse EEG (en soortgelijke systemen in andere landen bijv Denemarken, Spanje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Mars Warrior schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:41:
[...]

En welk merk is dat dan? Want zij verkopen meerdere merken!
Wij zijn ook nog op zoek naar een paar mooie radiatoren / convectoren die lagere temps aankunnen.
Folders van Jaga (DBE) en Vasco heb ik gehad van de aannemer, maar een andere keuze is natuurlijk ook mogelijk. De volledig vlakke Jaga/Vasco's zijn ff te strak. Moet nog wat van een horizontaal lijntje oid inzitten om het geheel te 'breken'...
Wij hebben begin dit jaar een radiator gekocht bij: http://www.radiatorenonline.nl/

Ze hebben een groot assortiment, ook ketels en aanverwante artikelen. Tegen erg scherpe prijzen. Prima service, bestelling binnen 2 dagen in huis.

(geen aandelen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie zo her en der omvormers van het merk Schneider, de serie Sunezy.

Schijnt een normale duitse omvormer te zijn. Qua rendement niet super (94% euro), maar
wel in een 2 en een 2,8 kw variant. Leuke prijzen.

Wie heeft hier ervaring mee?

http://files.sma.de/dl/2485/HOMEMANAGER-AEN113110.pdf

Dat is leuke nieuwe techniek in het kader van hoog aandeel eigenverbruik :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Cheese_man schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:54:
Ik heb een Agpo Ferroli Megadens 4 SHR ketel in een spiksplinter nieuwbouwhuis. De begane grond is voorzien van vloerverwarming (hoofdverwarming). Ondanks het aanpassen van vele instellingen op de ketel, blijf ik een (naar mijn idee) hoog dagelijks verbruik houden van gas.

Gemiddeld zit ik dit stookseizoen (vanaf 15 oktober jl.) tussen de 5 en 8m3 per dag te verstoken inclusief een gemiddeld "basis" verbruik (zomerverbruik tapwater) van ongeveer 1m3 per dag.

Is mijn verbruik nu echt hoger dat wat je mag verwachten??? Of zit ik me vlak voor het weekeinde mezelf rijk te rekenen :?
Ik heb een Agpo Econpact 225 met zonneboiler en een label A woning. Bij ons is de basistemperatuur nooit onder de 18 graden en vaak zelfs 19,5-20,5 in de woonkamer. Ons verbruik is zo'n 3-6 kuub per dag. In de zomer 0,3 per dag inclusif koken op gas. Als ik thuis kom, doe ik reeds de verwarming meteen uit omdat het zo warm is dan (vrouw (koukleum) met kids thuis). Ik zal later de cijfers eens er bij pakken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zo meteen door de 3kWh/kWp barrière heen gevlogen :P gaat goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Pfff... zit net op 1 kWh/kWp... :), tsja, een 20 graden dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
The Wizard schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:40:
Pfff... zit net op 1 kWh/kWp... :), tsja, een 20 graden dak...
ik herken het, de 3120 Wp gaat gewoon na februari/maart fiks scoren,
nu maar even de zuid-opstelling met hellingshoek ca 50 graden genieten. Da's de winter-equippe ;)

maar vanavond fakkel ik wel weer wat weg hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Vandaag weer een stapje gezet in de richting van zelfvoorzienendheid. (en het opstoken van het overschot aan kWh-tjes 8) ). Ik heb nu twee mooie warmtepompen in de garage staan, klaar om gemonteerd te worden! Eén warmtepomp om onze LT-verwarming te voeden. En één warmtepompboiler voor ons warm tapwater. Als het bevalt dan kan het aardgas afgesloten worden!
foto's volgen later..
NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:23:
zo meteen door de 3kWh/kWp barrière heen gevlogen :P gaat goed! :)
Dit zijn toch absurd hoge waarden voor de tijd van het jaar, we zitten 11 dagen van de kortste dag!!?? Ik noteer momenteel de meterstanden even met het handje (ethernetshield was ff nodig voor een ander project ;) ) en ik verbaas mij iedere avond over de hoeveelheid opgewekte energie. Ik wek nog steeds ongeveer evenveel op als ik gebruik...vorig jaar was dat iig wel anders.

[ Voor 42% gewijzigd door mightym op 10-12-2011 14:55 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Laatst online: 17:18

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik ben eigenlijk op zoek naar Isolatiedekens met folie aan 1 kant. In de bouwmarkten ligt voor zover ik weet alleen materiaal met een R waarde van 2,5. Weet iemand waar ik dikker materiaal kan kopen als particulier? (omg Wageningen, Arnhem, Nijmegen)

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:49:
...
Dit zijn toch absurd hoge waarden voor de tijd van het jaar, we zitten 11 dagen van de kortste dag!!?? Ik noteer momenteel de meterstanden even met het handje (ethernetshield was ff nodig voor een ander project ;) ) en ik verbaas mij iedere avond over de hoeveelheid opgewekte energie. Ik wek nog steeds ongeveer evenveel op als ik gebruik...vorig jaar was dat iig wel anders.
tja dat zijn dezelfde Suntech Panelen met door Siderea bepaald +4% STC-output.
dus ipv 190 Wp = 197Wp.
en.. de steile hellingshoek geeft bijna loodrechte instraling op deze dagen :)

zolang er maar geen sneeuw gaat vallen... vind ik het prima !

de 1140wp op zuid, hh ca 50 gr: 3kWh/kWp
de 3120wp op zuid, hh 20 gr: ca 0,5 kWh/kWp (slagschaduw....grrrr)
de 570Wp op west, hh ca 50 gr: 0,5 kWh/kWp

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 10-12-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
windfreak schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:54:
Ik ben eigenlijk op zoek naar Isolatiedekens met folie aan 1 kant. In de bouwmarkten ligt voor zover ik weet alleen materiaal met een R waarde van 2,5. Weet iemand waar ik dikker materiaal kan kopen als particulier? (omg Wageningen, Arnhem, Nijmegen)
Misschien Raab Karcher (zit oa in Arnhem)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 15:00:
[...]

tja dat zijn dezelfde Suntech Panelen met door Siderea bepaald +4% STC-output.
dus ipv 190 Wp = 197Wp.
en.. de steile hellingshoek geeft bijna loodrechte instraling op deze dagen :)

zolang er maar geen sneeuw gaat vallen... vind ik het prima !
Nou is het vandaag in Limburg ook erg lekker weer, kom er net vandaan! Lekker fris en een heerlijk zonnetje! Ook het autorijden is dan een plezier.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Elke dag met dit zonnetje staat de Sunny Beam 1120 W aan te geven om 11.00 uur. Dan komen de coniferen in slagorde aanrukken: de rest van de dag is het maximum dan ineens ca. 200 W en dalende.

Tjonge, wat scheelt dat een bom kWh-tjes :'(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 21-09 00:00
Meridiaan schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 21:22:
[...]

Geluid maken doet hij alleen op de dag. :P
Bij ons hangt de mastervolt xs3200 op zolder en we horen op de eerste verdieping de ventilator bij zonnig weer lekker zoemen.
Dat geeft op zich een geweldig gevoel. Zo'n gevoel als je bij een pas gekochte ferrari
de motor lekker tevreden hoort ronken. Let wel: het zelfde gevoel, niet hetzelfde geluid. ;)
Dank, dan kan ik hem ongeveer vertellen waar hij aan toe is. Met een beetje mazzel gaan we van het winter nog het dak op, anders wordt het ergens maart 2012, zolang het maar niet vriest.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jip... in de straat is het PV virus ook gaande!
Weer een 'starters'setje gespot in mijn straat:
http://www.renewable-ener...entrale-in-gennep-gespot/

volgens mij staan er nog 3 panelen + omvormer in de verpakking, aangezien de bewoner aangaf gelijk iets van 6 panelen te willen plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag aluminium hoeklijn opgehaald om de panelen minder schuin te zetten. De voorste rij werpt een bescheiden schaduw op de achterste rij. Alleen de onderste cellen zijn beschaduwd, maar de opbrengst keldert direct. Goed te zien op m'n dagopbrengstgrafiek in de ochtend. De hoek gaat van 35 naar 25 graden.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7005/6486867725_a259c4a2d9.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 13:05:
Ik zie zo her en der omvormers van het merk Schneider, de serie Sunezy.

Schijnt een normale duitse omvormer te zijn. Qua rendement niet super (94% euro), maar
wel in een 2 en een 2,8 kw variant. Leuke prijzen.

Wie heeft hier ervaring mee?

http://files.sma.de/dl/2485/HOMEMANAGER-AEN113110.pdf

Dat is leuke nieuwe techniek in het kader van hoog aandeel eigenverbruik :)
Geen ervaring mee. Maar is hetzelfde als de Chint, Phoenixtec en Eaton.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 15:48:
Vandaag aluminium hoeklijn opgehaald om de panelen minder schuin te zetten. De voorste rij werpt een bescheiden schaduw op de achterste rij. Alleen de onderste cellen zijn beschaduwd, maar de opbrengst keldert direct. Goed te zien op m'n dagopbrengstgrafiek in de ochtend. De hoek gaat van 35 naar 25 graden.
[afbeelding]
en evt. meer tussenruimte creeeren?
zou nog een weekje of zo wachten, dan weet je wat de laagste zonnestand aan schaduw werpt en kun je van daaruit 'optimaliseren' qua tussenafstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Klaver 4 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 12:15:
[...]

Wij hebben begin dit jaar een radiator gekocht bij: http://www.radiatorenonline.nl/

Ze hebben een groot assortiment, ook ketels en aanverwante artikelen. Tegen erg scherpe prijzen. Prima service, bestelling binnen 2 dagen in huis.

(geen aandelen >:) )
eigenaar dan zeker :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:01:
Vloerverwarming:
Sinds 1977 heb ik al vloerverwarming door mijn hele huis. Dus ook boven.
In het begin veel problemen met cv ketels die stuk gingen en met de indirect gestookte boiler die het ook steeds begaf. Oorzaak wa dat de leidingen niet zuurstof dicht waren.
Ongeveer 25 geleden de ketel vervangen door een Nefit Turbo en warmwatervoorziening via een geiser.
De ketel circuleert het water door een oude LPG Tank en via een extra pomp wordt het water door de de vloerverwarming gepompt.
Alles blijft nu werken.(Waarschijnlijk wordt heel langzaam de LPG tank opgevreten maar daar maak ik mij geen zorgen over, voor 25 euro heb je weer een nieuwe).
Ik heb wel de ervaring dat de ruimtetemperatuur totaal niet belangrijk is voor de behaagelijkheid.
Als de vloer maar warm is dan voelt het behaagelijk aan.
De kunst is dan ook om de vloer in de loop van de dag steeds iets warmer te maken.
Ik bereik dat door s'morgens te beginnen met 18.8 graden en in 3 stappen verdeeld over de dag de temp. op te voeren naar 19,6. Je moet wel een thermostaat hebben die je kunt instellen met 0.1 of 0.2 graden.

Ik zit er aan te denken om de vloertemperatuur te gaan meten en hierop te gaan sturen.
Wij hebben het ook een keer meegemaakt na een vakantie en zeer strenge vorst dat de temperatuur bij thuiskomst was gedaald naar 12 graden en dat het wel 36 uur duurde voor de temperatuur gestegen was naar 19 graden. Echter het voelde in die tijd niet koud aan nee zelfs behaagelijk omdat de vloer lekker op temp was.
Wat gasverbuik betreft zit ik aan de onderkant vergeleken met de huizen bij mij in de buurt.
Voor mij geen andere verwarming dan vloerverwarming.
hoe moet ik dat zien met die lpg tank?
en ik ben ook wel benieuwd of dan je hele huis 19 graden is, of alleen beneden, het aantal m2 / m3 en het gasverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:37:
[...]

zou nog een weekje of zo wachten, dan weet je wat de laagste zonnestand aan schaduw werpt en kun je van daaruit 'optimaliseren' qua tussenafstand ;)
Ze kunnen niet verder uit elkaar, dan vallen ze van het dak af. Destijds gekozen voor portrait opstelling, vooral vanwege een rare bepaling in de welstandsnota. Daardoor steken ze erg ver boven het dak uit. Nu is de eerste rij op 25 graden gebracht, de andere rij is iets meer werk vanwege de zonneboiler, maar die gaat ook naar 25 graden.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7020/6487279269_a25c98113e_z.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 15:29:
jip... in de straat is het PV virus ook gaande!
Weer een 'starters'setje gespot in mijn straat:
http://www.renewable-ener...entrale-in-gennep-gespot/

volgens mij staan er nog 3 panelen + omvormer in de verpakking, aangezien de bewoner aangaf gelijk iets van 6 panelen te willen plaatsen!
Ik vraag me af waarom ze de panelen niet op het woonhuis hebben geplaatst. Veel hoger en vrijwel geen last van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Klaver 4 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:50:
[...]

Ik vraag me af waarom ze de panelen niet op het woonhuis hebben geplaatst. Veel hoger en vrijwel geen last van schaduw.
er komen nog panelen bij, op de woning zelf.
vergeet niet dat het najaar is, en de zonnestand zowat op zn laagst staat (tijdstip foto ca 1500u schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan weet je wat de laagste zonnestand aan schaduw werpt en kun je van daaruit 'optimaliseren' qua tussenafstand
yes yes ik schuif en schuif, en heb nu de ideale stand dat de diodes hun werk doen
in landscape zijn nu 2 rijen steeds precies volledig beschaduwd, en de opbrengst 25% hoger dan vorig jaar.
de mpp zakt dan van ideaal 352 volt naar 270 volt,
en dat is precies het optimale bereik van de mpp (%) (150->270nominaal->450 max)
ik wist niet dat dat kon, maar wel dus (als je maar weet waar en wat je diodes doen)
uit de 270 volt volgt ook een mooie 3.2A goed voor een mooie kilowatt rond 1 uur,
precies evenveel als 8 panelen zonder schaduw, maar toch 10 geplaatst.
en dan vanaf medio februari gewoon weer vol knallen.

*kingsun heeft de diodes steeds per 2 lange rijen van 12 zitten
potrait schaduw is killing, landscape schaduw doen ze heel erg goed.
de spanningsval toont dat de diodes goed werken.
en zo was het op 20 juni : http://van.wijk.net/pvt/hh.jpg
de balk toont nu bijna een horizontale schaduw.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 13:37:
[...]

Ik heb een Agpo Econpact 225 met zonneboiler en een label A woning. Bij ons is de basistemperatuur nooit onder de 18 graden en vaak zelfs 19,5-20,5 in de woonkamer. Ons verbruik is zo'n 3-6 kuub per dag. In de zomer 0,3 per dag inclusif koken op gas. Als ik thuis kom, doe ik reeds de verwarming meteen uit omdat het zo warm is dan (vrouw (koukleum) met kids thuis). Ik zal later de cijfers eens er bij pakken.
3,116m3 gas per dag gemiddeld in november.
0,405-0,498m3 per dag in de maanden juni - september per dag.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:05:
[...]
potrait schaduw is killing, landscape schaduw doen ze heel erg goed.
Ik ga ook maar even agenderen dat ik rond kortste dag vh jaar even foto's neem.
Helaas schuiven gaat hier ook niet meer.... het dak is te veel gevuld met PV :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harde wind en +10 graden heeft een grotere impact op mijn gasvevrbruik dan vorst -5
mindergas.nl gaat daar goed mee om, als je je woonplaats goed kiest bij instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:05:
[...]

yes yes ik schuif en schuif, en heb nu de ideale stand dat de diodes hun werk doen
in landscape zijn nu 2 rijen steeds precies volledig beschaduwd, en de opbrengst 25% hoger dan vorig jaar.
de mpp zakt dan van ideaal 352 volt naar 270 volt,
en dat is precies het optimale bereik van de mpp (%) (150->270nominaal->450 max)
ik wist niet dat dat kon, maar wel dus (als je maar weet waar en wat je diodes doen)
uit de 270 volt volgt ook een mooie 3.2A goed voor een mooie kilowatt rond 1 uur,
precies evenveel als 8 panelen zonder schaduw, maar toch 10 geplaatst.
en dan vanaf medio februari gewoon weer vol knallen.

portrait schaduw is killing, landscape schaduw doen ze heel erg goed.
Dat is toch wel een nadeel van een plat dak opstelling. Steeds vraag je je af of het nog beter kan. En als je ruimte hebt om te schuiven, dan is dat een overweging.

Verder onderschrijf ik eric-pvt's stelling dat portrait schaduw de opbrengst onderuit haalt.
NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:37:
[...]

Overigens heeft een weekje wachten niet zo heel veel zin, de zon zakt nog een halve graad tussen nu en de zonnewende, dat is te verwaarlozen.

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 10-12-2011 20:45 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ik herken het, de 3120 Wp gaat gewoon na februari/maart fiks scoren,
nu maar even de zuid-opstelling met hellingshoek ca 50 graden genieten. Da's de winter-equippe ;)

maar vanavond fakkel ik wel weer wat weg hoor :)
Dat is idd een mooie opstelling, 50 graden... Heb je daardoor verminderde opbrengst in de zomer?

Ik moet nog even bedenken wat ik doe met de 2x 600 Wp op 2x Soladin 600. Deze gaan in de zomer in de begrenzer vallen... voor 1200 Wp zijn niet zoveel mooie omvormers. Ook heb ik 3 x 230 Wp (690 Wp) op een Soladin, nu is het erg prettig, hogere opbrengst, maar in de zomer gaat ie ook toppen.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 19:14:
harde wind en +10 graden heeft een grotere impact op mijn gasvevrbruik dan vorst -5
mindergas.nl gaat daar goed mee om, als je je woonplaats goed kiest bij instellingen.
Dat viel mij ook al op, het verbruik is hoger dan je met de buitentemperatuur zou verwachtten.

[ Voor 45% gewijzigd door The Wizard op 10-12-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
The Wizard schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 19:47:
[...]

Dat is idd een mooie opstelling, 50 graden... Heb je daardoor verminderde opbrengst in de zomer?
Ik moet dat nog zien, de panelen op het huis (zuid en westkant) zijn medio september verplaatst en in oktober hergebruikt op de woning. Ze moeten dus nog het eerste seizoen volledig doorbrengen, volledig schaduwvrij op zuid dus.... moet goed komen ;) Hou oa de site en sonnenertrag maar in de gaten ;)
The Wizard schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 19:47:
[...]
...Ik moet nog even bedenken wat ik doe met de 2x 600 Wp op 2x Soladin 600. Deze gaan in de zomer in de begrenzer vallen... voor 1200 Wp zijn niet zoveel mooie omvormers. Ook heb ik 3 x 230 Wp (690 Wp) op een Soladin, nu is het erg prettig, hogere opbrengst, maar in de zomer gaat ie ook toppen.
[...]
een SMA Sunnyboy 1200? Sungrow SG1k5TL?
momenteel hangen de 6 panelen (190Wp) op 1 SMA SB 1700 omvormer,
na uitbreiding gaan ze over op een SMA 1200 omvormer (handig bij de uitbreiding van ouders :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/buitenla...kt-radioactief-water.html

japan is te klein en dichtbevolkt voor dit soort geintjes.
nederland is nog kleiner.

er is geen gevaar, spreekt de papegaai media, maar wat gaan ze nu met die 1800 liter doen ?
dat is dus een gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat ben je als aandeelhouder juist ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:20:
er is geen gevaar, spreekt de papegaai media, maar wat gaan ze nu met die 1800 liter doen ?
Daar doen ze niet ze zo moeilijk dat gaat gewoon geloosd worden in de Grote Oceaan.
Iemand nog sushi?

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-12-2011 20:27 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
dat is dus een gevaar.
1800 liter?? past in 2 kuubskratten; mag toch nooit erg groot probleem zijn??:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Erasmo schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:23:
[...]

Dat ben je als aandeelhouder juist ;)
ehm..
ja en? overdenk je redenering eens? is wel een beetje een klasieke fout hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@schaduwwerking: leuke app Sun Surveyor. Geeft per locatie de zonnebaan incl schaduwfactor

Leuk voor het inzicht! Mooie visualisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Is het trouwens verstandig om Philips omvormers te kopen? De 'oude' steca 500 dingen.
Want ze staan hier erg gunstig (100 euro?); http://doe-het-zelf-verbo...-w-voor-zonnepanelen.html

Er stammen namelijk nog wat horror-verhalen uit 2004 van ploffende omvormers, en een vloog er zelfs in de fik.

Echter, in 2005 is dat aan Steca verkocht, dus moeten die dingen dus minimaal 6 jaar oud zijn? In de advertentie staat dat ze als nieuw zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bartjuh schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:21:
Is het trouwens verstandig om Philips omvormers te kopen? De 'oude' steca 500 dingen.
Want ze staan hier erg gunstig (100 euro?); http://doe-het-zelf-verbo...-w-voor-zonnepanelen.html

Er stammen namelijk nog wat horror-verhalen uit 2004 van ploffende omvormers, en een vloog er zelfs in de fik.

Echter, in 2005 is dat aan Steca verkocht, dus moeten die dingen dus minimaal 6 jaar oud zijn? In de advertentie staat dat ze als nieuw zijn...
bieden per stuk he.. dus die prijs kan/zal zeker nog wel stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou tav een steca het volgende denken :
wat zou ermee gebeurt zijn ?
100 euro versus 267 euro voor een nieuwe, waar niets mee gebeurt is.

`gebeurt is` overbelast aan ac of dc zijde, een spanningspiek oid.
het is gewoon een gok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
Bartjuh schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:21:

Heb er zelf al een van mp gehaald voor 135. Moet hem nog aansluiten, er zit geen sticker meer op dus kan geen sn meer checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik overweeg zonnepanelen op mijn plakdak (garage en bijkeuken) te plaatsen. Diepte bijkeuken 4 meter en 2,25 meter breed. Op dit dak zit aan de muurzijde woning een tweetal airco-units. Daardoor minder dan 4 meter beschikbaar. Dak garage is 4 meter lang en 2,75 meter breed. De garage en bijkeuken zitten aan elkaar, echter het is niet vlak, een paar cm verhoging gevolgd door iets lagere dak. Dak ligt volledig op het zuiden.

Volgens mij passen er in totaal vier panelen op het dak.

Is iemand van mening dat er meer past?
Stel ik kies 2 maal Soladin 600. Stel ik kan kiezen uit twee soorten panelen 260 wp en 300 wp. Is de meer opbrengst wezelijk hoger? Output is maximaal 525 watt van de Soladin.
Of is het handiger om alle panelen op een SunnyBoy 1200 aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsTn schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:28:
[...]
bieden per stuk he.. dus die prijs kan/zal zeker nog wel stijgen.
Dat weet ik, maar aangezien hij er al €100 euro heeft staan... dat is al een goede prijs per stuk.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:29:

het is gewoon een gok
Daar ben ik ook bang voor. Als het nu in de garage kwam te hangen dan had ik de gok gewaagd, maar in huis durf ik zoiets eigenlijk niet aan.
BRAAK schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:54:
Ik overweeg zonnepanelen op mijn plakdak (garage en bijkeuken) te plaatsen. Diepte bijkeuken 4 meter en 2,25 meter breed. Op dit dak zit aan de muurzijde woning een tweetal airco-units. Daardoor minder dan 4 meter beschikbaar. Dak garage is 4 meter lang en 2,75 meter breed. De garage en bijkeuken zitten aan elkaar, echter het is niet vlak, een paar cm verhoging gevolgd door iets lagere dak. Dak ligt volledig op het zuiden.
Een foto van het dak zegt vaak meer dan 1000 woorden ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Bartjuh op 10-12-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:29:

het is gewoon een gok
In dit topic staat meer dan je denkt. Zie oa:
ZonneStroom in "Duurzame Energie deel 18"

zonnigtype in "Duurzame Energie deel 18"

grimson in "Duurzame Energie deel 18"

Zodra ik die van mij hebt aangesloten laat ik het resultaat weten.

Tip voor een koper; check het serienummer!

[ Voor 8% gewijzigd door wmeester op 10-12-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik heb wel een foto, maar ik heb geen idee hoe ik die toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
BRAAK schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:13:
Ik heb wel een foto, maar ik heb geen idee hoe ik die toevoeg.
Check de "ubb codes" kopje als je een bericht typt. Wel eerst de foto online neerzetten
Pagina: 1 ... 197 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.