Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
flippo765 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:18:
[...]

Alle ketels zijn toch beveiligd tegen te hoge druk/thermisch?
als je het woordje alle zou weg laten ja.
normaal zijn ze allemaal beveiligt.
maar in het open veld kom je soms wel eens iets anders tegen.
(bij mij thuis b.v.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

migjes schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:20:
[...]

normaal zijn ze allemaal beveiligt.
(bij mij thuis b.v.)
Je hebt gelijk, aanname's zijn funest. Net zoals ik dacht dat alle pompen ook instelbaar waren op afgifte/vermogen.

edit: ontlastklep ertussen misschien een idee, zo speel je het veilig en regel je modulerend.

[ Voor 10% gewijzigd door flippo765 op 08-12-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 21:36
SunshineCompany schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:13:
Zijn nu partijen die Jingko panelen aanbieden. Tja. Die worden gedumpt, niemand wil ze. Behalve die goedgelovige boer. Kan d'r boos om worden.
Ja, hier!
http://link.marktplaats.nl/503106979

Is idd wel erg goedkoop. Ik denk:dat zijn goedkope chineesjes? maar is goed spul enkel de fabrikant lapt regels aan de laars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 14:54
Gisteren met een warmtebeeld camera door het huis gelopen en beperkt aan de buitenkant i.v.m. de wind. Nu was er hier laatst iemand die een camera wilde huren en dan in 1 avond meerdere huizen bekijken. Daar zou ik nog even over nadenken. Tot nu toe is mijn gevoel dat je er al minimaal een paar uur mee moet spelen om er prettig mee te kunnen werken. Er zijn enorm veel interpretatie fouten te maken en voor zover ik het nu zie moet je na afloop nog met de software aan de slag. Krijg je die er niet bij en sla je de plaatjes niet als .bmp op dan heb je op het eind nog niets. Maar we zijn hier natuurlijk wel op tweakers dus afhankelijk van je (meet) ervaring kan het misschien wel.
Ik ben aan het testen voor op het werk, waarbij we er dan geen huizen mee gaan bekijken maar de basis is niet veel anders en als je er toch een ter beschikking hebt is je huis bekijken wel leuk.

Ik zal nog wel eens wat plaatjes neer zetten maar wat ik al verwachte was de beltrafo, wat ik niet verwachte was de dimmer in de woonkamer. Alle 2 warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is idd wel erg goedkoop.
dat is helemaal niet goedkoop, duur zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xs2tom schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:00:
Gisteren met een warmtebeeld camera door het huis gelopen en beperkt aan de buitenkant i.v.m. de wind. Nu was er hier laatst iemand die een camera wilde huren en dan in 1 avond meerdere huizen bekijken. Daar zou ik nog even over nadenken. Tot nu toe is mijn gevoel dat je er al minimaal een paar uur mee moet spelen om er prettig mee te kunnen werken. Er zijn enorm veel interpretatie fouten te maken en voor zover ik het nu zie moet je na afloop nog met de software aan de slag. Krijg je die er niet bij en sla je de plaatjes niet als .bmp op dan heb je op het eind nog niets. Maar we zijn hier natuurlijk wel op tweakers dus afhankelijk van je (meet) ervaring kan het misschien wel.
Ik ben aan het testen voor op het werk, waarbij we er dan geen huizen mee gaan bekijken maar de basis is niet veel anders en als je er toch een ter beschikking hebt is je huis bekijken wel leuk.

Ik zal nog wel eens wat plaatjes neer zetten maar wat ik al verwachte was de beltrafo, wat ik niet verwachte was de dimmer in de woonkamer. Alle 2 warm.
Hoe meer reacties ik erover lees, hoe minder ik erover nadenk om zo'n ding te gaan huren samen met collega's. Het is ook niet dat die huizen even dichtbijelkaar liggen, collega's zijn verspreid over Bolsward, Joure, Heerenveen en Langezwaag.
Collega die ermee kwam had zoiets van "huren we wel even", zonder nog te weten wat voor camera's er te huur zijn en wat er allemaal bij dat ding komt kijken. Leuk om verschillende kleurtjes te zien, maar meer ook niet in dat geval.

Overigens wel logisch dat je dimmer warm wordt: een groot deel van het verbruik op je lampen die je bespaart door te dimmen wordt omgezet naar warmte in de dimmer. Het is niet voor niks dat die dingen vaak vermogens hebben van 300W of nog hoger.

Net nog even de CV-ketel opengehad: draadbrug tussen 4-5 weggehaald, nu kan de kamerthermostaat warmwater regelen. De ketel heeft een ecostand daarvoor, op de kamerthermostaat wordt de tapcomfortfunctie nu helemaal uitgeschakeld als deze op het slaapprogramma overgaat.
migjes schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:20:
[...]
normaal zijn ze allemaal beveiligd.
(bij mij thuis b.v.)
Hier in huis was zowel op tapwater als op CV-leiding geen overdrukventiel aanwezig. Lekker veel waterdruk op het tapwater als de ketel voluit aan het stoken was. Nu zit daar een inlaatcombinatie op die soms wel eens begint te lopen, helemaal bij waterslag als je ineens de kraan dichtgooit.
Op de aanvoerleiding van CV zit nog voor de eerste bocht een overdrukventiel die open gaat bij 3bar, dan loopt het water zo de condensafvoer in. Waterdruk is nu koud 2.0 bar, als de ketel aan het stoken is wil dat wel eens naar 2.2-2.3 gaan, maar heel erg is dat niet.

Overigens bij mijn ouders met nefit ketel ook geen overdrukventiel destijds. Tijdje terug stond pijltje helemaal in het rood op 4bar. Boiler lek, gooide water het CV-circuit in, waardoor de druk opliep. Met een overdrukventiel kan je die druk dan tenminste kwijt.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 08-12-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harde woei. Al iemand paneeltjes voorbij zien waaien?
Nee , maar wel voorbijvliegende gevelbelettering hier in Noord-Holland en omgewaaide lantarenpanelen !
Die lag hier gewoon branden op de straat met spaarlamp en al..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik mocht net van eneco en vestas kijken onderin de molen 2 van de stad van de zon
KIPPEVEL jezus wat cool is dat
2,3MW molen 2,242MW eruit en een hele heftige diepe heftige brom
het meterhuisje was 44 graden intern (!)
de wieken gaan gewoon meer in vaanstand bij deze wind,
uitzetten ?
de duitse meneer van vestas moest even lachen om mijn oerstomme hollandse opmerking,
aber das hier sehen wir in deutchland niemals 10 beaufort, warum haben sie nicht viel mehr ?

uhm wir haben verhagen

(ze waren daar om de fundering en kabels te controleren, en ik was zo opportuun gewoon even te vragen)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 19:33 . Reden: JEZUS wat is dat cool zo`n vestas ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:53
SunshineCompany schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:21:
Helaas wel. Op het dak van ons kantoorgebouw is in september 30,08 KWp neergelegd, en vanmorgen lagen er vier panelen niet meer op hun plek. De Noordwest 9 was nog wel te doen, maar vermoedelijk zijn de windstoten de panelen fataal geworden. NW is recht van achteren, en de panelen steken 15cm uit tov het frame. het alu is gewoon gescheurd en ik heb vier panelen kunnen wegdragen. Twee gaten in de dakbedekking en een 5e paneel met een ster.
Meteen gemeld bij SolarTotal, en die stuurde direct twee man en nog twee van Esdec langs voor damage-control en om de boel te stabiliseren voor komende nacht. Gelukkig is de wind nu ZW, en beukt dus niet tegen de botte achterkant.
Uiteraard foto's gemaakt, 'k zal kijken of ik die morgen hier kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php
ze gaan dus niet uit bij windkracht 6,7,8,9...
dat is een telegraaf/verhagen myth

myth busted
Windkracht: 9 bft storm
Molens met productie: 17
Huidige parkproductie 34029kW

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:52

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

flippo765 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:56:
[...]
Ketel condenseerd naar mijn idee optimaal (weinig condens uit de uitlaat) en dit zorgt er weer voor dat het rendement boven de 100% blijft.
Dat heb ik mij eigenlijk altijd al afgevraagd.
Hoe kun je controleren of de ketel goed condenseert? Een witte pluim uit de schoorsteen doet vermoeden dat het waterdamp betreft die dus niet gecondenseerd is (?).
Bij mij is er altijd wel witte "rook" zichtbaar. Kennelijk geen goed teken...
Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen?

Om er maar voor te zorgen dat het retourwater niet te warm is heb ik de pomp een paar dagen geleden op de laagste stand (stond op stand 2) gezet. Mede ingegeven door het feit dat ik de nadraaitijd niet kan instellen. Die is hier maar liefst 7 minuten en dat lijkt me veel te lang.
De retour is nu inderdaad veel koeler en het opwarmen 's ochtends duurt niet merkbaar langer.
Normaal stook ik op 60c. Nu het wat kouder is heb ik de temperatuur verhoogd naar 70c. Aangezien de ketel modulerend brandt (via een door de fabriek ingesteld programma, eerst 8 minuten minimum vermogen, daarna steeds 2kW/min meer) bereikt hij de 70 graden maar kortstondig.
Ketel is een Agpo HMC 32.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-PVT

Dat is toch machtig mooi ... 2.3 MW

Hoeveel energiebelasting zou dat Mr. Verhagen wel niet opleveren eigenlijk nu alles op volle kracht draait van die windmolens... die worden schatrijk deze dagen bij de staat der Nederlanden a 11 cent per kWh + 19 % B.T.W. ! En dan de arme burgers maar wijs maken dat de SDE+ betaald moet worden uit de energienota.

Ik gaat er nog eens aan rekenen .... als ik die blonde kuif dan nog is wat schreeuwt hier kunnen we hem weer eens wat stof geven tot nadenken in het debat ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat duitsland die mooie noordzeestroom nu wel zou willen,
feed-mooi-in.
d`r staat alleen niets.

ik denk dat de bovenkamer van verhagen alleen werkt als shell een kwartje in zijn gleuf stopt,
en hij tegelijk een diepe snuif gas uit siberie mag teugen, het liefst tijdelijk weggerommelt onder mijn huis.

dat windpark kubbeweg blaast nu dus 3x jouw jaarproduktie van je pv weg in..... 1 uurtje.(!)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, Borssele doet 485MW, daar heb je 210 windmolens voor nodig en dan moeten ze ook nog draaien zoals in December. Tel daarbij dat Verhagen hierna bij een energieboer gaat werken en dat wij ons geen zorgen hoeven te maken over kernafval (dat doen onze kleinkinderen maar als de wereld dan nog niet vergaan is), en je snapt toch dat onze minister niks van windmolens moet hebben?

Nee, ik vind het prachtige apparaten die windmolens. Laatst nog door de Flevopolder over binnenwegen gereden, daar stikt het van die dingen. Is het landschapsvervuiling? Vind ik persoonlijk niet. Voor de mensen die dat wel vinden: ik stel voor om dan maar per direct de afsluitdijk op te heffen en de dijken rond Flevoland te slopen, aangezien Flevoland oorspronkelijk helemaal geen landschap was en de natuur ooit heeft besloten dat het water moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:08:
[...]

Als je die 12 in 1 string legt dan gaat dat toch prima met de SMA 3000 TL-20 ? ( Ik ga ervan uit dat de 32 volt open klemspanning is ? ). We hebben er nog 15 op voorraad want er is momenteel een nijpend tekort voor SMA omvormers.

Mastervolt maakt trouwens geen lawaai, maar je hoort hem wel.... Maar ja , dat doe je de compressor van de koelkast ook... Zolang hij niet in de slaapkamer hangt komt het wel goed ;-)
Dank voor de heads up. Als hij besluit dat het toch een SMA moet zijn en zijn panelenboer heeft die boel niet liggen dan kun je een DM tegemoet zien. ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
wmeester schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:32:
[...]

Ja, hier!
http://link.marktplaats.nl/503106979

Is idd wel erg goedkoop. Ik denk:dat zijn goedkope chineesjes? maar is goed spul enkel de fabrikant lapt regels aan de laars?
Lijkt goedkoop, maar die prijzen zijn excusief montage systeem a minimaal 100 euro per setje van 3. Vind de website van het bedrijf ook niet echt geruststellend

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kets_One schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:46:
Toen ik zonet mijn CV installatie wat beter aan het bekijken was viel het mij op dat de temperatuur op het rtour zo hoog was, ondanks het feit dat ik de voetventielen van alle radiatoren zo heb afgesteld dat de temperatuur van het water dat de rediator verlaat flink lager is (handwarm) dan het water wat erin gaat.

Daarop ben ik naar mijn kast met de twee verdelers gaan kijken en het viel mij op dat er een crosslink bestaat tussen de warme verdeler en de koude! :? Is dit normaal? Ik kan de zin van de X-link wel begrijpen in een opstatsituatie, maar bij normaal gebruik heeft zo'n verbinding toch geen zin? Wil je niet een regelbare begrenzer op deze verbinding hebben of hem helemaal afkoppelen?

Wie heeft er ervaring mee?

[afbeelding]
Heet water overstorten van aanvoer naar retour is zinloos.
Er is een situatie waarin dit wel gewenst is en dat is als alle radiatoren dicht staan, dan is het handig om een drukgeregeld overstort ventiel te monteren, deze opent net voordat de pomp zijjn blinddruk bereikt. Als alternatief hiervoor kun je er een ballofix in monteren, en een haartje open zetten.

Moderene ketels ploffen nooit, daar zijn meerdere beveiligingen voor ingebouwd. Als de flow te laag wordt, stijgt de dT, en bij meer als 32 K dT stopt de brander, en gaat in storing of stopt gewoon. Werkt dit niet, dan is er altijd de maximum aanvoertemp. beveiliging, grijpt in bij c.a. 105 C Werkt dit alles nog niet, dan gaat bij 3 bar de overdruk beveiliging open, en blaast het systeem zich zelf leeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 08-12-2011 20:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Gasschuif schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:57:
[...]
Moderene ketels ploffen nooit, daar zijn meerdere beveiligingen voor ingebouwd. Als de flow te laag wordt, stijgt de dT, en bij meer als 32 K dT stopt de brander, en gaat in storing of stopt gewoon. Werkt dit niet, dan is er altijd de maximum aanvoertemp. beveiliging, grijpt in bij c.a. 105 C
Wil geen knuppel in het hoenderhok gooien maar het is mij toch een keer gelukt om tijdens een warm watervraag de cv over de rooie te krijgen. Stoom aan alle kanten en de hoofdzekering van de CV vloog eruit en het heeft een aantal spannende minuten gekost om te kijken of ik hem nog aan de praat kreeg.
Was een test maar de CV is met vlag en wimpel gezakt.

Ik heb eens gekeken of het mogelijk is om voordat je de warmwaterkraan opendraait een commando te geven aan de CV om het water alvast voor te verwarmen. Dat kan als je de flowsensor van het warmwater kortsluit. De cv denkt dan dat je warm water tapt en begint vrolijk het water te verwarmen. De temperatuursensor aan de uitgaande zijde van de CV werd dus niet warmer en het apparaat verwarmde mooi door. Na een seconde of twintig begon de automatische ontluchter te spuiten, de zekering vloog erdoor en het apparaat vloog in storing. Op zich is dit niet erg ware het niet dat de sensor die ik heb kortgesloten ook defect kan raken en spontaan kortgesloten word. Ik weet dan wat er gaat gebeuren. ;)

Maar goed dit ging over de CV en niet over tapwater.
ik heb ook vloerverwarming en een bypassventiel.
Gewoon voor de zekerheid. Als iemand aan de knoppen gaat draaien dan blijft er in iedergeval flow.
Maar bij Kets_One lijkt het erop dat zijn bypass goedkoper is dan de mijne.

[ Voor 8% gewijzigd door Mike70 op 08-12-2011 20:12 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Wie weet wat de voor- en nadelen zijn van een hoge dan wel lage CV-druk? Wat zijn de te verwachten verschillen tussen bijv. 1,3 en 1,7 bar? Is hoger beter? Of juist lager (maar wel boven de 1 bar)? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:41:
@Eric-PVT

Dat is toch machtig mooi ... 2.3 MW

Hoeveel energiebelasting zou dat Mr. Verhagen wel niet opleveren eigenlijk nu alles op volle kracht draait van die windmolens... die worden schatrijk deze dagen bij de staat der Nederlanden a 11 cent per kWh + 19 % B.T.W. ! En dan de arme burgers maar wijs maken dat de SDE+ betaald moet worden uit de energienota.

Ik gaat er nog eens aan rekenen .... als ik die blonde kuif dan nog is wat schreeuwt hier kunnen we hem weer eens wat stof geven tot nadenken in het debat ? ;-)
Ik zal jou eens wat stof tot nadenken geven.....

Maar 20% van de elektriciteit wordt afgenomen door particulieren. Alleen die betalen 11 cent EB
http://www.belastinggemak.nl/opbouw-energiebelasting
Gemiddeld 3 cent opbrengst als we royaal doen, heel royaal.
De subsidie op die molen is waarschijnlijk bijna 8 cent.

BTW? Op alle elektriciteit wordt BTW geheven. Dat maakt geen biet uit.

Ik denk dat Verhagen (hem kennende) wel slecht zal slapen met zo'n winderige nacht waarbij de windmolens zijn zakken rollen...

Dit had je natuurlijk ook zelf wel kunnen bedenken..., nog los van het feit dat het bepaald niet vaak dit weer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Vuurtje?

Afbeeldingslocatie: http://p.twimg.com/AgKmzQLCMAAyhlV.png

-edit-

Harde wind in Schotland.

-edit 2-

Meer pics.

[ Voor 74% gewijzigd door JeroenH op 08-12-2011 20:43 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTW? Op alle elektriciteit wordt BTW geheven.
en dat zou niet moeten, de windmolen levert voldoende toegevoegde waarde,
het is heel hippe techniek en schoon, de rest mag belast worden zoals nu recent ook met verkeersboetes gedaan is, ingreepje van niks, ongewenst gedrag enzo, zo geregeld.
niemand vind vervuiling cool of hip, vergelijkbaar met aso gedrag op straat,
aso gedrag in het stroomnet.

je noemt 8 cent subsidie met negatieve inslag,
echter is het een schijntje en slechts compensatie tov de giga vrijheden van kolen centrales,
een faktor 18 meer dan duurzaam was al bewezen, je hoeft dit dus zo niet te noemen, tenzij je jezelf graag geweld aandoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:54:
[...]

Dank voor de heads up. Als hij besluit dat het toch een SMA moet zijn en zijn panelenboer heeft die boel niet liggen dan kun je een DM tegemoet zien. ;)
Of koop deze: http://www.ebay.de/itm/We...43ab9f9be8#ht_2175wt_1344 (voor de duidelijkheid dit is geen IG TL maar de +)
Verzenden naar NL is gratis bij die prijs.

Dit kan ook, maar lees wel even de datasheet bij de fabrikant en niet in de tekst erbij, die is overgeknipt van een andere. http://www.ebay.de/itm/Ef...2c614a7e30#ht_1501wt_1139
Moet dus wel daadwerkelijk een ES3300 zijn dan.
Effekta is Duits, Fronius is Oostenrijks

Power-one kan ook, maar de prijs daarvan is inmiddels teruggeschoten naar een hoger niveau.
Kan me niet voorstellen dat die voor meer dan 1000 gaat, mits niet uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:42:
en dat zou niet moeten, de windmolen levert voldoende toegevoegde waarde,
het is heel hippe techniek en schoon, de rest mag belast worden zoals nu recent ook met verkeersboetes gedaan is, ingreepje van niks, ongewenst gedrag enzo, zo geregeld.
niemand vind vervuiling cool of hip, vergelijkbaar met aso gedrag op straat,
aso gedrag in het stroomnet.

je noemt 8 cent subsidie met negatieve inslag,
echter is het een schijntje en slechts compensatie tov de giga vrijheden van kolen centrales,
een faktor 18 meer dan duurzaam was al bewezen, je hoeft dit dus zo niet te noemen, tenzij je jezelf graag geweld aandoet.
De stelling was dat verhagen wel rijk zou worden van die wind.
Verhagen gives a rat's ass about environmental effects. Dus die telt hij niet.
Maar hij wordt er dus niet rijker van ondanks EB inkomsten (die er anders ook wel zijn overigens).

Ik hang graag even de tegenwind uit, dat wel.
Verder ben ik heel erg tegen kolen, en dat weet je.

Helaas kan een windmolen met een gemiddeld extra voordeel van 3 cent niet draaien. Dus als ze zouden doen wat je voorstelt (geen subsidie + geen EB) zouden de windmolens op de fles gaan.
EB is minder dan 3 cent gemiddeld effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Wie
Is het allemaal gelukt met het plaatsen van je installatie?
Ik zag dat je je installatie had toegevoegd op de GOT verzamellijst.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:20:
[...]
dat is helemaal niet goedkoop, duur zelfs
Kan je links geven waar dergelijke kleine sets goedkoper zijn?
Of wellicht PV en inverter apart goedkoper, of van Duitse shop wellicht...
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:37:
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php
ze gaan dus niet uit bij windkracht 6,7,8,9...
dat is een telegraaf/verhagen myth
myth busted
[...]
Cut-off speed is doorgaans 25m/s, en dat wordt slechts sporadisch bereikt in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:09
25 m/2 is ca. 10bf, dat is inderdaad zeldzaam, zeker continu

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je links geven waar dergelijke kleine sets goedkoper zijn?
dat is niet gepast vind ik, en volgens de forumregels,
maar 58 a 62 cent ex btw is nu wel vrij normaal wat ongeveer een consumentenprijs van ~1 eur/Wp geeft,
kale prijs doe het zelf, OEM china mono paneel.
ik heb 1,5kWp gekocht op 17 oktober voor 1,04 eur/Wp, een een 2.5kWp omvormer voor 539 euro,
dat zou inmiddels verder gedaald moeten zijn.

de installatiekosten zijn altijd individueel, ik heb nogal een zware bevestiging aan de kust, maar wel zelf gedaan, dat was best wel fors duurder, maar daarom blijft het nu stevig op het dak liggen, en niet in de tuin.

er gaat op dit moment een volle 9 over de installatie : (alkmaar)
http://www.buienradar.nl/...?soort=wind&tijd=0&bron=2
die 9 extra clickfit haken waren eigenlijk niet zo duur.....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Je zal PV hebben is Scotland met windstoten van 264 kph
brrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:56:

ik heb 1,5kWp gekocht op 17 oktober voor 1,04 eur/Wp, een een 2.5kWp omvormer voor 539 euro,

de installatiekosten zijn altijd individueel, ik heb nogal een zware bevestiging aan de kust, maar wel zelf gedaan, dat was best wel fors duurder, maar daarom blijft het nu stevig op het dak liggen, en niet in de tuin.
Is dat die Tenesol (cq Delta si2500) waar je het over had of weer een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat is die tenesol 2500

/edit :
http://www.tenesol.com/do.../1C_Energrid_v1101_Gb.pdf

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:59:
Je zal PV hebben is Scotland met windstoten van 264 kph
brrrrr
Echte RUK.. RUK ... RUKWINDEN of WINDstootjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoor hier nu de pannen geluid maken, (gerammel) ben toch niet erg gerust op de pannen waar geen pv overheen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 20:55
_JGC_ schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:50:
Mja, Borssele doet 485MW, daar heb je 210 windmolens voor nodig
Ach ja
Hemweg centrale doet lachend 1200MW normaallast 600MW
Muiden doet 1200MW.
Conclusie borssele is een watje, ik heb liever een kolenrookkanon ipv ook maar één kernapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@afstandssturing thermostaat

De honeywell chronotherm heeft de mogelijkheid om een externe temperatuursensor aan te sluiten.
Is het niet mogelijk om deze (NTC) sensor te simuleren en daarmee je CV op afstand modulerend aan te sturen?
Je leest dan met de externe besturing de kamertemperatuur af en stelt de weerstandswaarde bij.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Pic/NTC.jpg

Ik heb wel een beetje electronicakennis maar niet zoveel om zoiets te produceren

[ Voor 9% gewijzigd door flippo765 op 08-12-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:56:
[...]
dat is niet gepast vind ik, en volgens de forumregels,
maar 58 a 62 cent ex btw is nu wel vrij normaal wat ongeveer een consumentenprijs van ~1 eur/Wp geeft,
kale prijs doe het zelf, OEM china mono paneel.
Laagste prijs die ik tot nu toe heb kunnen vinden is 0,927 per Wp incl. btw. , en dat is, naar je reactie over de prijs waarop jij paneeltjes heb gekocht, geen slechte prijs? (of is dat ook alweer "duur"? want dan ben ik de wanhoop nabij :P )

Goede prijzen voor omvormers (en beetje verkrijgbaar) van ca 1200W (of 2400 met 2 mpp) is echter een crime om te vinden. 1200W lijkt overal praktisch even duur als 2,5kW 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, jij heb die onderbreker er vast wel ingezet (DC zijde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37
Het gaat niet altijd goed met deze hoge windsnelheden. Gelukkig gebeurd dat niet vaak.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7024/6477395953_f00bf4f025.jpg
IMG_0203_adj by md93, on Flickr

http://www.flickr.com/pho...34022703/with/6477416641/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:11:

Goede prijzen voor omvormers (en beetje verkrijgbaar) van ca 1200W (of 2400 met 2 mpp) is echter een crime om te vinden. 1200W lijkt overal praktisch even duur als 2,5kW 8)7
Ik zeg Power-one 3.0 (2 mmp)
of de Effekta met 2 mmp's. Die heb je in een 2000W en een 3000W variant.

Zou zelf liever die Power one hebben, ... gut heb er zelf ook een ;)
Kan je geen garantie daarop geven, maar ik denk 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:50:
Mja, Borssele doet 485MW, daar heb je 210 windmolens voor nodig en dan moeten ze ook nog draaien zoals in December.
De nieuwste zeeturbines zijn 5 MW en doen zo'n 3500 vollasturenkWh/kWp per jaar. Dat is 3500 h * 210 * 5 MW = 3,7 GWhTWh. Dat is weinig minder dan een Borssele. Dat valt eigenlijk best wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:20:
[...]

De nieuwste zeeturbines zijn 5 MW en doen zo'n 3500 vollasturenkWh/kWp per jaar. Dat is 3500 h * 210 * 5 MW = 3,7 GWh. Dat is weinig minder dan een Borssele. Dat valt eigenlijk best wel mee.
Ik meen dat Borssele meer dan 4 TWh per jaar produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jape schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:16:
Het gaat niet altijd goed met deze hoge windsnelheden. Gelukkig gebeurd dat niet vaak.

http://www.flickr.com/pho...34022703/with/6477416641/
Bij deze storm .... (januari 2007)

Afbeeldingslocatie: http://media.rtvutrecht.nl/media/photo_new/a/a/aa37ad7009/aa37ad7009_720.jpg

Draaide de Amstelvogel gewoon door....
Wel even parapluutje gepakt voor die rondwaaiende huizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:17:
[...]
Ik zeg Power-one 3.0 (2 mmp)
of de Effekta met 2 mmp's. Die heb je in een 2000W en een 3000W variant.

Zou zelf liever die Power one hebben, ... gut heb er zelf ook een ;)
Kan je geen garantie daarop geven, maar ik denk 1000 euro.
Power-One is een optie, maar is dan wel veel te zwaar voor wat ik ik in de planning heb (ca 2500W) op ZO.
Dan lijkt me iets van 2000 of 2200W beter qua overall rendement.

Ik moest even zoeken, maar ik moet dus die ES 5000-serie hebben (ik dacht dat het 5000W was 8)7 ). Bedankt, dat is inderdaad een goede optie!
Anne vdr Bom schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:20:
[...]
De nieuwste zeeturbines zijn 5 MW en doen zo'n 3500 vollasturenkWh/kWp per jaar. Dat is 3500 h * 210 * 5 MW = 3,7 GWh. Dat is weinig minder dan een Borssele. Dat valt eigenlijk best wel mee.
Capacity factor op zee is iets van 0,3 denk? Dus 5*0,3=1,5MW. 1,5*24*365=13140MWh totaal per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jape schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:16:
JeroenH in "Duurzame Energie deel 18"

;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, jij heb die onderbreker er vast wel ingezet (DC zijde)?
er zit een dc-cover op, geen circuit breaker hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:24:
[...]

Ik "meen" niet met dat soort getallen, maar zoek ze op.

Max. 4 TWh in 2009.

Pagina 9 jaarverslag resultaten 2007-2009:

2007 - 3.994 GWh
2008 - 3.934 GWh
2009 - 4.019 GWh

Gemiddeld die 3 jaar: 3.982 GWh/jaar

Lijkt me leuk om dat soort getallen op het eigen Ferrarisje bij de PV invoeding te zien...

Dan zijn die vonken van die hier voor getoonde Schotse windturbine wellicht van het niveau een aansteker ophouden tijdens de finale van Feuer Frei! van Rammstein... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:55:
[...]

Ik "meen" niet met dat soort getallen, maar zoek ze op.

Max. 4 TWh in 2009.

Pagina 9 jaarverslag resultaten 2007-2009:

2007 - 3.994 GWh
2008 - 3.934 GWh
2009 - 4.019 GWh

Gemiddeld die 3 jaar: 3.982 GWh/jaar

Lijkt me leuk om dat soort getallen op het eigen Ferrarisje bij de PV invoeding te zien...

Dan zijn die vonken van die hier voor getoonde Schotse windturbine wellicht van het niveau een aansteker ophouden tijdens de finale van Feuer Frei! van Rammstein... >:)
Jij mag van mij geen kerncentrale op je dak zetten :N , eerst die PV opmaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:58:
[...]

Hoeft niet op het dak.

Hij "staat" er al, namelijk, stukkie hoger.
Afstand 149.597.870 km.
Type reactor: "kernfusie".
Aantal mijnen nodig voor grondstof: -
Transportkosten mijn >>> reactor gebouw: niet van toepassing.
Levensduur: onvoorstelbaar voor een simpelmans zoals ik.
Afvalprobleem: geen.
Ambtelijke procedures te doorlopen: 0.
Klachten over "horizonvervuiling" uit de samenleving: zilch.
Veiligheids-issues: bij gevoelige huid factor 20, of langmouw T-shirt.

:+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:58:
[...]

En een kerncentrale met PV op het dak, mag dat dan weer wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
Toen ik zonet mijn CV installatie wat beter aan het bekijken was viel het mij op dat de temperatuur op het rtour zo hoog was, ondanks het feit dat ik de voetventielen van alle radiatoren zo heb afgesteld dat de temperatuur van het water dat de rediator verlaat flink lager is (handwarm) dan het water wat erin gaat.

Daarop ben ik naar mijn kast met de twee verdelers gaan kijken en het viel mij op dat er een crosslink bestaat tussen de warme verdeler en de koude! :? Is dit normaal? Ik kan de zin van de X-link wel begrijpen in een opstatsituatie, maar bij normaal gebruik heeft zo'n verbinding toch geen zin? Wil je niet een regelbare begrenzer op deze verbinding hebben of hem helemaal afkoppelen?

[afbeelding]
waarom heb je de retour niet geisoleerd eigenlijk?
en als je toch iets zou doen met je aansluitingen , je kunt overwegen om dan hier de "voetventielen" te plaatsen. kun je op 1 plek inregelen. en misschien flowmeters. de X-links is een overstort. nu is die bij jou wel heel erg basaal/rudimntair. meestal zit er een regelbaar drukventiel op, dat dus open gaat bij bijvoorbeeld een druk van 2 bar.
voor ontluchting zou je nog een automatisch ontluchtingsventiel kunnen gebruiken.
ik vraag me hier wel van af hoeveel voordeel dat oplevert.
sinds vorig jaar regelmatig de ontluchtin op de ketel ( hoogste punt) nog open gedraaid. nooit lucht meer gehad. druk is goed.
dus als het goed werkt, heb je hem niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18

[afbeelding]
waarom heb je de retour niet geisoleerd eigenlijk?
en als je toch iets zou doen met je aansluitingen , je kunt overwegen om dan hier de "voetventielen" te plaatsen. kun je op 1 plek inregelen. en misschien flowmeters. de X-links is een overstort. nu is die bij jou wel heel erg basaal/rudimntair. meestal zit er een regelbaar drukventiel op, dat dus open gaat bij bijvoorbeeld een druk van 2 bar.
voor ontluchting zou je nog een automatisch ontluchtingsventiel kunnen gebruiken.
ik vraag me hier wel van af hoeveel voordeel dat oplevert.
sinds vorig jaar regelmatig de ontluchtin op de ketel ( hoogste punt) nog open gedraaid. nooit lucht meer gehad. druk is goed.
dus als het goed werkt, heb je hem niet nodig?

overigens is het zo dat ook een normaal tehromostatisch ventiel op je radiator nooit echt helemaal dicht kan..
er zit nog een vorstbeveiliging op, en nog verder dicht draaien betekent nog steeds niet helemaal dicht.
dat vertelde de levrancier van mijn vvloerverwarming tenminste. daar zit bij mij ook een bypass gemonteerd, maar dat was eigenlijk niet nodig volgens de leverancier, omdat de themostaatknop van de verdeler altijd nog een klein beetje water doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
even stemmen op duurzame woningen op de uitzending te krijgen:
http://energiesprong.nl/oproep-klus-je-rijk/

(stemmen kan tot 11 december a.s., dus ik zeg DOEN!) ;)

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 08-12-2011 23:43 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op donderdag 08 december 2011 @ 23:27:
[...]

En een kerncentrale met PV op het dak, mag dat dan weer wel ?
Die zijn er al lang...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/stralend_2006.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 19:33
zonnigtype schreef op donderdag 08 december 2011 @ 23:12:
[...]

Hoeft niet op het dak.

Hij "staat" er al, namelijk, stukkie hoger.
Afstand 149.597.870 km.
Type reactor: "kernfusie".
Aantal mijnen nodig voor grondstof: -
Transportkosten mijn >>> reactor gebouw: niet van toepassing.
Levensduur: onvoorstelbaar voor een simpelmans zoals ik.
Afvalprobleem: geen.
Ambtelijke procedures te doorlopen: 0.
Klachten over "horizonvervuiling" uit de samenleving: zilch.
Veiligheids-issues: bij gevoelige huid factor 20, of langmouw T-shirt.

:+
Maar als hij BOEM gaat dan is de hele aarde uit het heelal weg gevaagd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
TLer schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:12:
[...]

Maar als hij BOEM gaat dan is de hele aarde uit het heelal weg gevaagd :+
Da's fijn, want dat hoort er allemaal bij...

... en dat gaat de mensheid allemaal absoluut niet meemaken. Zij we veel te dom voor om het zo lang uit te houden. Ik wil niet weten hoe onze planeet er uit ziet als de laatste Homo sapiens destructor de laatste adem uitblaast ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@ Engelbertus

Goede vraag over die isolatie... De heb ik er voor de foto afgehaald. Ik vraag me trouwens wel af of isolatie op de retour niet contraproductief is. Het rendement van de ketel neemt toe naarmate de ΔT tussen aanvoer en retour toeneemt.

Ik had zelf ook al het gevoel dat er ofwel een handmatig regelbaar ventiel ofwel een automatisch drukgeregeld ventiel op die bypass moest zitten. Dank voor de bevestiging. ;)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kets_One schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 08:20:
@ Engelbertus

Goede vraag over die isolatie... De heb ik er voor de foto afgehaald. Ik vraag me trouwens wel af of isolatie op de retour niet contraproductief is. Het rendement van de ketel neemt toe naarmate de ΔT tussen aanvoer en retour toeneemt.

Ik had zelf ook al het gevoel dat er ofwel een handmatig regelbaar ventiel ofwel een automatisch drukgeregeld ventiel op die bypass moest zitten. Dank voor de bevestiging. ;)
automaties druk ventiel is waarschijnlijk een goed idee.
maar effen voor de veiligheid.
heb je thermostaat kranen op de radiatoren?
iets van vloer verwarming?
is dit het enige verdeel punt?

edit:
o ja welke ketel heb je?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het verdeelpunt op de foto is voor de bovenverdieping, beneden zit er ook nog zo een. Deze heeft echter geen bypass, wat wel logisch is. Je wileen bypass zover mogelijk bij de ketel; vandaan om grote lekstromen te voorkomen.

Boven heb ik vier radiatoren, waarvan er drie zijn uitgerust met een thermostaatkraan en één dus niet. Verder geen vloerverwarming, maar tradiationele HTV radiatoren door het hele huis. Ketel is een NEFIT Smartline HRC24 CW3. Hoewel deze een interne bypass heeft is deze volgens mijn loodgieter geen vervanging voor een externe bypass.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kets_One schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 09:12:
Het verdeelpunt op de foto is voor de bovenverdieping, beneden zit er ook nog zo een. Deze heeft echter geen bypass, wat wel logisch is. Je wileen bypass zover mogelijk bij de ketel; vandaan om grote lekstromen te voorkomen.

Boven heb ik vier radiatoren, waarvan er drie zijn uitgerust met een thermostaatkraan en één dus niet. Verder geen vloerverwarming, maar tradiationele HTV radiatoren door het hele huis. Ketel is een NEFIT Smartline HRC24 CW3. Hoewel deze een interne bypass heeft is deze volgens mijn loodgieter geen vervanging voor een externe bypass.
het is lastig om tegen een pro in te gaan.
mischien heeft i iets gezien wat je niet vertelt waardoor je beter de bypass van de ketel niet moet gebruiken.

2 opties:
1. een druk bypass in de crosslink.
nadeel: die dingen kunnen ook kapot gaan.
dus laat de radiator zonder thermostaat gewoon open staan.
dan gaat het nooit fout.

2. de crosslink link verwijderen.
en 1 radiator kraan verwijderen die van de radiator zonder thermostaat kraan.
nadeel: de ruimte die de radiator zonder kraan word dan wel max verwarmt.
geen idee of dat een probleem is.
misschien is dat juist de bedoeling. (gebeurt trouwens ook bij optie 1)

misschien heeft engelbertus of gasschuif nog een betere oplossing.
bij warmteservice willen ze best wel effe de bijpass met wat kabel voor je maken zodat je hem zelf kunt installeren. (als je het daar lief vraagt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 09:32:
[...]
het is lastig om tegen een pro in te gaan.
mischien heeft i iets gezien wat je niet vertelt waardoor je beter de bypass van de ketel niet moet gebruiken.
Gewoon hem daarnaar vragen?

Mijn zwager wordt in de familie ook gezien als pro. Ketels en radiatoren ophangen kan ie prima, maar inregelen blijft erbij. Heb hem gevraagd naar de pompstand, daar heeft ie nog nooit naar gekeken, en heb hem gevraagd naar de booster functie, hij wist niet eens wat het was. Blijkbaar is die booster functie weer een drukfout in de installatiehandleiding, want als hij niet weet wat het is snap ik niet waarom het standaard aan staat in de handleiding, maar uit op mijn ketel. Starttoerental ventilator was ook al zo'n drukfout, stond in de handleiding op 100% standaard, in de ketel op 70%, maar bij mijn ouders in een nieuwe revisie van de handleiding is het idd 70%.
Als ik straks de boel naar volle tevredenheid heb ingeregeld wil ik ook eens gaan meten en afregelen bij mijn ouders, die kunnen ook nog fors besparen als ik daar de wirwar aan radiatoren zie. Ben alleen bang dat ik dan zowel mijn zwager als mijn oom op de tenen ga trappen (radiatoren opgehangen en vorige ketel geïnstalleerd door oom, nieuwe ketel en thermostaat geïnstalleerd door zwager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 07:52
@ familieperikelen met ooms etc

Laat uw ouders zelf kiezen. Als zij denken dat uw inregelen hen kan helpen, waarom zouden ze dat niet doen?
Ieder zijn meuk: oom zet de ketel, zwager hangt de radiatorpanelen, jij regelt in.

Ik ken ook zo 2 installateurs. Heel bedreven in hun vak: buizen trekken en ketels plaatsen. De techniek die erin zit, daar kennen ze niets van wat dat zijn kompie-joeters.
Standaard temp van ketel en boiler (2 aparte toestellen) staat op 90°. Ja, hallo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 20:55
90 graden is de geen gezeur van klant altijd goed instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ leonbong

zou kunnen,
maar als installateur laat je wel een gouden kans liggen om uw expertise te verkopen.
In het slechtste geval word je als installateur gedegradeerd tot buizenlegger, dan kan een buitenlander (Pool, ...) ook wel.
Het inregelen laat je dan iemand doen die er wél verstand van heeft. En die vraagt een premiumprijs. Een slecht afgestelde condensatieketel (90°) bespaart niet echt veel é.

Bij het vervangen van onze pomp heb ik onze installateur (ik kan niet lassen, ...) heel duidelijk gezegd wat ie moest doen, welke pomp ik wilde en welke buis waar moest komen. Gek genoeg ging ie er klakkeloos mee akkoord. Ik had me voorbereid op een stellingenoorlog :).
Een vriend van me is een bouwkundig ingenieur, en die had me wat tips gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
morele dilemma!
gisteren is mijn stoppenkast vervangen.
ik heb nu 3x 40a aardlek met 9x 16A
een 3 fase hoofdschakelaar.
binnen draden zijn vervangen voor 6mm2.
(dit was hard nodig want er zaten veelste veel foutjes in de oude kast.)
gedaan door http://www.groepenkast-meterkast-vervangen.nl/

dit is aangesloten op een 1 fase 35A.
dat komt nu het huis binnen.

nu heb ik mooi 1x16A voor mijn eerste pannelen. cool :*)

als ik nu meer pannelen wil. (denk dat ik dat in de toekomst wel leuk ga vinden)
dan moet de meter + de kabel vervangen worden. (3x 25A)
ik wil geen slime/domme meter.
zelfs de administratieve opt out vind ik eng.

zou het verstandig zijn of dom om het nu maar te doen voordat er weer regels veranderen en ik niet iets anders kan dan een slime/domme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:24:
:? 3,7 TWh kan bij bij mij wel doorgaan voor 'weinig minder dan 4 TWh'.

Edit: De oorzaak van de verwarring: ik had GWh geschreven ipv TWh. En 3,7 GWh is effe een stukkie minder dan 4 TWh.
Bartjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:29:

Capacity factor op zee is iets van 0,3 denk? Dus 5*0,3=1,5MW. 1,5*24*365=13140MWh totaal per jaar.
Eerder iets van 0,4. 0,4 * 8760 uur is dus ongeveer 3500 van die door sommigen hier vervloekte want met fossiele/nucleaire energie geassocieerde term 'vollasturen'.

Jouw 13140 MWh is voor 1 molen. De case was 210 molens.

[ Voor 7% gewijzigd door Anne vdr Bom op 09-12-2011 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
leonbong schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:15:
90 graden is de geen gezeur van klant altijd goed instelling.
Wat ik mij nu afvraag is of de levensduur van het expansievat een relatie heeft met de ingestelde temperatuur. Bij hogere temperaturen is het expansievolume groter. Met een aangesloten zonnecollector heb je nog hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Karelprior schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:36:
[...]

Helaas wel. Op het dak van ons kantoorgebouw is in september 30,08 KWp neergelegd, en vanmorgen lagen er vier panelen niet meer op hun plek. De Noordwest 9 was nog wel te doen, maar vermoedelijk zijn de windstoten de panelen fataal geworden. NW is recht van achteren, en de panelen steken 15cm uit tov het frame. het alu is gewoon gescheurd en ik heb vier panelen kunnen wegdragen. Twee gaten in de dakbedekking en een 5e paneel met een ster.
Meteen gemeld bij SolarTotal, en die stuurde direct twee man en nog twee van Esdec langs voor damage-control en om de boel te stabiliseren voor komende nacht. Gelukkig is de wind nu ZW, en beukt dus niet tegen de botte achterkant.
Uiteraard foto's gemaakt, 'k zal kijken of ik die morgen hier kan plaatsen.
Bij deze dan een selectie:
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/SAM_0052.jpg
Even in een oppertje gelegd
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/SAM_0057.jpg
krom en gescheurd aluminium Flatfix
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/SAM_0066.jpg
Hier komt Carglass niet voor
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/SAM_0071.jpg
pijnlijke open plekken

Afgelopen nacht is goed gegaan. De 'gederfde opbrengst' krijgen we zelfs terug (al zal dat niet veel zijn gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:51
had me voorgenomen niet meer teveel te ergeren aan me CV + gasverbruik, omdat de tijd voor onderzoek niet opweegt tegen besparing, en me tijd is zeer kostbaar met een eigen bedrijf...

maarja toch ergert het me oplopende gasverbruik waarvan ik niet weet waardoor het echt komt, het is al zo'n zachte winter: verbruik per week van afgelopen 5 weken:
41 m3
57 m3
52 m3
59 m3
66 m3

En dat het zo'n eeuwigheid duurt om onze kamer van 19,5 naar 20 graden te stoken met vloerverwarming en 2 radiatoren. Volgens programma moest het om 10.00 20 graden zijn en dat is het dan pas om 11:30 -12:00... Stel ik zou 22 willen stoken dan zou dat pas om 4 uur 's middags zijn ofzo...

Net om 10:33 was het nog 19,5 graden maar slaat de ketel toch al uit... Meent die Nefit 400/Ecomline dat met rest warmte het nog doorwarmt tot 20 graden en dus voortijdig uitschakelt? Tien minuten later springt die dan weer aan, lijkt me niet zuinig, of noemen ze dit nu moduleren????

Ik neem aan dat die intern nog preciezer rekent dan met stappen van 0,5 graden? Want ook als het in de middag dan eindelijk 20 graden is, slaat die ketel nog zeker zo'n 4-5x per uur aan voor enkele minuten, is dit ook moduleren?

Vorige week installateur gehad en die kwam me niet heel technisch over maar kwam met deze dingen:
- iets van een bypass bij de verdeler vloerverwarming, was volgens hem ook te weinig stroming?
- vloerverwarming kwam volgens hem ook langzaam op temperatuur
- Nefit 400 van vloerverwarming op radiatoren gezet, volgens hem was de vloerverwarming ook bedoeld als bijverwarming.. Geen idee of dit zuiniger leek?
Al met al ook geen passend advies...

dus al met al een jaar door de bomen het bos niet meer zien. Zit te denken CVTuning eens langs te laten komen.

Zijn die ook technisch goed genoeg om mijn installatie te doorgronden en te kijken waar het mis gaat? Om te zien of het ook initieel goed berekend is / goede buiswerk etc is gebruikt?

Deze posting omdat iemand op Fok een 150m2 vloerverwarming had op een redelijk groot huis, constant op 21,5 graden en toch maar een maand verbruik in november had van 115 m3 gas. (Ik zat ruim tegen de 200m3 en ik stook slechts tot 20 graden overdag en van 21:00 - 10:00 maar 19,5).

Is het eigenlijk beter constant 20 te stoken met vloerverwarming of bespaar ik toch door 's avonds terug naar 19,5 te gaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ iemand op Fok

Je kan huizen moeilijk 1:1 vergelijken, misschien heeft ie über isolatie, of stookt ie bij met een houtkachel/speksteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:51
Alleen vloerverwarming en volgens hem isolatie niveau k34.

Wat goed zo zijn maar zegt me niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:41:
[...]
Eerder iets van 0,4. 0,4 * 8760 uur is dus ongeveer 3500 van die door sommigen hier vervloekte want met fossiele/nucleaire energie geassocieerde term 'vollasturen'.

Jouw 13140 MWh is voor 1 molen. De case was 210 molens.
Ja, je had GWh staan, maar je bedoelde TWh, bracht mij een beetje in de verwarring want dan zou die ene molen van mij meer produceren dan je hele park ;)

0,4 wel? Ok, gezien ook park dynamics enzo toch best wel heel aardig...

Beste park in Denemarken doet 46,7%:
Wikipedia: List of offshore wind farms in Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:13:
@ familieperikelen met ooms etc

Laat uw ouders zelf kiezen. Als zij denken dat uw inregelen hen kan helpen, waarom zouden ze dat niet doen?
Ieder zijn meuk: oom zet de ketel, zwager hangt de radiatorpanelen, jij regelt in.

Ik ken ook zo 2 installateurs. Heel bedreven in hun vak: buizen trekken en ketels plaatsen. De techniek die erin zit, daar kennen ze niets van wat dat zijn kompie-joeters.
Standaard temp van ketel en boiler (2 aparte toestellen) staat op 90°. Ja, hallo?
Heb gisteren de installatiehandleiding er nog even op nageslagen, daar stond letterlijk in: "Controleer na inschakeling of het verschil tussen aanvoer en retour ongeveer 20 graden is".
Ik heb nog nooit een installateur dat zien meten. Over het algemeen leggen ze wat buizen door het hele huis en tappen ze hier en daar wat af aan radiatoren. Die radiatoren en benodigde leidingdiktes hebben ze overigens wel goed berekend dan.

Bij mij was bij de ketel retour en aanvoer bijna gelijk, bleek dus aan de radiator in kantoor te liggen die het voetventiel tot lekken aan toe open had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Karelprior schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:55:
[...]

Bij deze dan een selectie:
[afbeelding]
Even in een oppertje gelegd
[afbeelding]
krom en gescheurd aluminium Flatfix
[afbeelding]
Hier komt Carglass niet voor
[afbeelding]
pijnlijke open plekken

Afgelopen nacht is goed gegaan. De 'gederfde opbrengst' krijgen we zelfs terug (al zal dat niet veel zijn gelukkig)
Wel apart dat de schades allemaal middenin zijn zo te zien. Of worden de buitenste rijen nog beschermd door de dakrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb tot hiertoe enkel de pomp vervangen door een zuiniger en efficiënter model en ik heb de temperatuur verlaagd.
Wat valt er in te regelen aan een "voetventiel"? De snleheid waarmee het water uit de radiator stroomt?
Warmt de volgende radiator in het circuit dan ook niet trager op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:41:
[...]

:? 3,7 TWh kan bij bij mij wel doorgaan voor 'weinig minder dan 4 TWh'.
In dit geval lees ik wikipedia voor: Wikipedia: Kerncentrale Borssele

In 2007, 2008 en in 2009 wat de productie hoger dan 4 TWh volgens Wiki.

Ik controleer ook niet elke letter die ik typ. ;)
In 2006 is de nieuwe turbine erin gegaan, sinds dien wordt die 4TWh wat vaker gerealiseerd. 2010 en 2011 heeft te maken met de vraag van stroom (crises he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Roamor schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:23:
[...]
Wel apart dat de schades allemaal middenin zijn zo te zien. Of worden de buitenste rijen nog beschermd door de dakrand?
De laatste foto laat het een beetje zien: waarschijnlijk door turbulente rukwinden over de rand van het gebouw is het eerste paneel van die rij gaan trillen/bewegen (Esdec denkt aan een al wat losse klem) en na verloop van tijd is het stukgegaan. Twee panelen van die rij waaien met de wind mee en beschadigen op hun pad de panelen midden in de volgende rij die ook weer loslaten. Toen ik er bij kwam zat er wel meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:24:
Ik heb tot hiertoe enkel de pomp vervangen door een zuiniger en efficiënter model en ik heb de temperatuur verlaagd.
Wat valt er in te regelen aan een "voetventiel"? De snleheid waarmee het water uit de radiator stroomt?
Warmt de volgende radiator in het circuit dan ook niet trager op?
Voetventiel regelt de doorstroom door een radiator. Als ie te ver open staat krijg je dus kortsluiting tussen aanvoer/afvoer omdat water veel te snel doorstroomt. Bij mij stond ie zelfs zo ver open dat het lekte. Had al eens wat vochtigheid geconstateerd in die hoek, maar kon het nooit vinden en vaak was het alweer verdampt.

Ik denk dat een goed ingeregeld voetventiel juist positieve invloed heeft op de opwarming van andere radiatoren: de doorstroom voor andere radiatoren neemt toe. Alleen bij slecht aangesloten systemen waarbij radiatoren op elkaar worden doorgelust krijg je problemen, maar dat kan je beter oplossen door de installatie fatsoenlijk aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 09:44
@ Karelprior

Wow, dat is behoorlijk wat schade.
Mijn pa zat er over te denken om ook zonnepanelen te nemen, maar die leveren hun geld pas op na 10 jaar.
Maar als dit dan gebeurt, heeft het toch totaal geen zin? Of wordt dit vergoed?
Anders ben je meer kwijt dan dat je opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:52

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Klaver 4 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:41:
[...]

Dat heb ik mij eigenlijk altijd al afgevraagd.
Hoe kun je controleren of de ketel goed condenseert? Een witte pluim uit de schoorsteen doet vermoeden dat het waterdamp betreft die dus niet gecondenseerd is (?).
Bij mij is er altijd wel witte "rook" zichtbaar. Kennelijk geen goed teken...
Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen?

Normaal stook ik op 60c. Nu het wat kouder is heb ik de temperatuur verhoogd naar 70c. Aangezien de ketel modulerend brandt (via een door de fabriek ingesteld programma, eerst 8 minuten minimum vermogen, daarna steeds 2kW/min meer) bereikt hij de 70 graden maar kortstondig.
Ketel is een Agpo HMC 32.
Mogelijk is mijn bericht Duurzame Energie deel 18 van gisteren door het stormgeweld "ondergesneeuwd".
Daarom hier nogmaals de vraag hoe je kunt controleren of de condensatie goed/optimaal is.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WilliamP schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:34:
@ Karelprior

Mijn pa zat er over te denken om ook zonnepanelen te nemen, maar die leveren hun geld pas op na 10 jaar.
Verzekeringskwestie? Daarvoor heb je toch een woonhuisverzekering? Dit is gewoon stormschade. Als er een boom omwaait dwars door je dak is dat ook stormschade.

Wat die 10 jaar betreft: ja, dat is lang, maar als je niks doet kost het je na 10 jaar nog veel meer. Zo heb ik vorige maand 5% van mijn hypotheek afgelost. Tvt van die aflossing is 20 jaar met 5% rente, los je niet af, zit ik over 20 jaar met nog steeds hetzelfde hypotheekbedrag en betaal ik nog steeds die rente. Al met al is de tvt nog veel langer als je naar HRA kijkt, maar je weet niet hoe lang die nog blijft en die 1,2% vermogensbelasting moet je ook nog rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ voetventiel

Hoe moet je dat instellen? Hoe bepaal je hoe ver je dat voetventiel open of toe zet?

Wij hebben een oude installatie (zowel ketel als verwarmingen, ...) van 25jaar, vanavond eens zien of onze radiatoren ook een ventiel hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
WilliamP schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:34:
@ Karelprior

Dit is allemaal garantiewerk. We hebben van tevoren duidelijk aangegeven dat er hier wel eens veel wind staat en daar is de installatie op uitgerekend en aangelegd. De ballast is trouwens keurig blijven liggen, wellicht toch een montagefout.

Bovendien hebben we bij SolarTotal een ZorgelozeWerkingsGarantie afgesloten (een soort verzekering voor een paar promille van de aanschafprijs per jaar) waarbij ook de misgelopen opbrengst wordt vergoedt.

Maar voor mijn thuisinstallatie die ik zelf heb neergelegd heb ik dat niet gedaan (schuin dak op het zuiden) en die heeft geen krimp gegeven met de storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:16:
Ja, je had GWh staan, maar je bedoelde TWh, bracht mij een beetje in de verwarring want dan zou die ene molen van mij meer produceren dan je hele park ;)
Oeps, daar moest ik even wat posts aanpassen. Wat een beschamende vertoning. :$
0,4 wel? Ok, gezien ook park dynamics enzo toch best wel heel aardig...

Beste park in Denemarken doet 46,7%:
Wikipedia: List of offshore wind farms in Denmark
Ja, wind op zee is effe wat anders dan op land. Kost meer per MW om te installeren, maar je krijgt er ook meer voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 09:44
Ah oke, dus dit zou dan kostenloos gerepareerd moeten worden (behalve eigen risico natuurlijk)

Maar ik zag ergens laatst staan dat er zonnepanelen komen met een rendement van 95%, wanneer komen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Karelprior schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:41:
[...]

Dit is allemaal garantiewerk. We hebben van tevoren duidelijk aangegeven dat er hier wel eens veel wind staat en daar is de installatie op uitgerekend en aangelegd. De ballast is trouwens keurig blijven liggen, wellicht toch een montagefout.
De ballast was voldoende zo te zien, alleen het volgende 'zwakste' punt wordt dan getroffen, het aluminium. Ik heb het bij die beugel van mij ook gezien, niet normaal wat voor krachten daarop hebben moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WilliamP schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:42:
Maar ik zag ergens laatst staan dat er zonnepanelen komen met een rendement van 95%, wanneer komen die?
Verwar laboratorium-resultaten alsjeblieft niet met de realiteit, en begrijp ook dat dergelijke hoge rendementen vrijwel altijd gehaald worden onder geconcentreerd zonlicht.

Laat het je alsjeblieft niet tegenhouden om nu zonnestroompanelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Neanderthaler71
pluto's
wat was jij van plan om met 5 pluto's te gaan doen?
wat voor omvormer dacht je aan?

ik zat eigenlijk aan 7 panelen te denken op een sunyboy 1200.
sunny design begint daar nog niet over te piepen maar ik heb wel mijn twijfels.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 09-12-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:41:
@ voetventiel

Hoe moet je dat instellen? Hoe bepaal je hoe ver je dat voetventiel open of toe zet?

Wij hebben een oude installatie (zowel ketel als verwarmingen, ...) van 25jaar, vanavond eens zien of onze radiatoren ook een ventiel hebben :).
Dat is een kwestie van instellen en meten. Ik heb hiervoor een IR-thermometer besteld, die richt ik straks op de aanvoer en vervolgens de afvoer, en dan moet er ongeveer 20 graden verschil in zitten. Is het meer, draai je het ventiel een klein beetje open, is het minder, draai je hem iets verder dicht. Vervolgens wacht je even tot er wat doorstroom geweest is en herhaal je de meting. Ik ben gisteren gewoon op de gok aan de slag geweest, aanvoertemperatuur was 56 graden, dan zou de retour gewoon handwarm moeten zijn. Als je vervolgens je handen brandt aan de retourleiding staat er toch iets te ver open lijkt me.

Als je radiator geen voetventiel heeft maar wel een vaste knop, en je hebt niet de behoefte om die knop open of dicht te zetten, kan je het regelen met die knop. Ik heb thuis in kantoor een voetventiel plus knop, in de hal alleen een knop. Persoonlijk ben ik van mening dat je met voetventiel een stuk beter kunt inregelen dan met een oude knop die al jaren op je radiator zit en mogelijk is vastgerot, maar als je niks anders hebt...

Overigens, afhankelijk van het vermogen van de radiator en in hoeverre dat nodig/gewenst is kan het zijn dat je en kleiner verschil moet inregelen. Ook rekening houden met verliezen in leidingen, als je door slechte leidingisolatie ineens 30 graden verschil hebt tussen aanvoer en retour moet je voetventielen iets verder open zetten. Verder kan je pomp misschien nog een stand lager als je leidingen beginnen te suizen na inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ah oke, dus dit zou dan kostenloos gerepareerd moeten worden (behalve eigen risico natuurlijk)

Nooit?

Met uitstekende stabiele laboratoriumcondities op extreem lage omgevingstemperatuur, bekend niet-varierend spectrum, met concentrator-cells die superchilled worden, en weet ik hoeveel junctions GaAs panelen, haal je zoiets bij lange na niet.

Daar zou ik niet op wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Klaver 4 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:37:
[...]

Mogelijk is mijn bericht Duurzame Energie deel 18 van gisteren door het stormgeweld "ondergesneeuwd".
Daarom hier nogmaals de vraag hoe je kunt controleren of de condensatie goed/optimaal is.
sorrie die had ik kunnen beantwoorden.
je kunt simple een temperatuur meter in de afvoer hangen.
vaak zit daar een toegang gaatje voor. (word ook gebruikt voor co2 meting)
(ik zelf doe dit soort dingen niet. heb ik te weinig verstand van.
om het dan af testellen moetje dingen doen die buiten de garantie vallen enzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42

Die zonnepanelen bestaan al miljoenen jaren: het bladgroen in plantjes. Jammer alleen dat het lastig is om dat in stroom om te zetten. Maar het laat wel zien hoe nietig de menselijke innovatie kracht is ten opzichte van die van de natuur.

http://korthof.blogspot.c...inefficientie-van_09.html

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:49:
@Neanderthaler71
pluto's
wat was jij van plan om met 5 pluto's te gaan doen?
wat voor omvormer dacht je aan?

ik zat eigenlijk aan 7 panelen te denken op een sunyboy 1200.
sunny design begint daar nog niet over te piepen maar ik heb wel mijn twijfels.
Een konijnenhokje bouwen... ;)

Op zich niets mis met 7 Pluto op een SMA 1200, maar heb je niet iets meer ruimte?
8 is een even getal... en een mooier getal (in dit specifieke geval...)

(11 is het gekkengetal, dus 11 is helemaal te gek)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 12:10:
Die zonnepanelen bestaan al miljoenen jaren: het bladgroen in plantjes. Jammer alleen dat het lastig is om dat in stroom om te zetten. Maar het laat wel zien hoe nietig de menselijke innovatie kracht is ten opzichte van die van de natuur.
Wij zijn ook schepsels van diezelfde evolutie. Dus alles wat wij maken is uiteindelijk ook een wonder der natuur.

Ik ben meestal niet zo nederig, wij mensen zijn niet zo nietig. Want 'wij mensen' zijn er wel mooi in geslaagd een ander hemellichaam te bewandelen. Probeer dat eens met bladgroenkorrels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:06:
[...]

Een konijnenhokje bouwen... ;)

Op zich niets mis met 7 Pluto op een SMA 1200, maar heb je niet iets meer ruimte?
8 is een even getal... en een mooier getal (in dit specifieke geval...)

(11 is het gekkengetal, dus 11 is helemaal te gek)
als je dan meteen een verwarmings-element in bouwt heb je meteen echologies geroosterde konijn. >:)

7 is voor mijn platen dak het max.
9 op het schuine gedeelte ben ik bang dat ik dat te weinig vind.
het zonnetje schijnt dus ik zal er zo eens op klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:15:
Want 'wij mensen' zijn er wel mooi in geslaagd een ander hemellichaam te bewandelen. Probeer dat eens met bladgroenkorrels. ;)
Dat schijnt zelfs primitieve eencelligen wel gelukt te zijn (meeliften op meteoroïden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ ventiel op een radiator

Kan je de absolute temperatuur en dus het verschil vaststellen met zo'n warmteverliesmeter (Black & Decker)?

Iemand ervaring met zo'n toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:39:

Kan je de absolute temperatuur en dus het verschil vaststellen met zo'n warmteverliesmeter (Black & Decker)?

met IR-meters in elk geval de te meten radiator een deel afplakken met schilderstape.
verf/metaal reflecteert en geeft onjuiste meetresultaten heb ik vernomen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
welja, dat las ik ook in een test van de Consumentenbond.
Dan plak ik op elke "aanvoer" en "afvoer" buis van alle radiatoren tijdelijk een stukje schilderstape.

Maar op die manier kan ik wel absolute temperatuursmetingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:39:

Die doet in principe hetzelfde als wat ik handmatig ga doen met mijn IR meter. Zo te zien in de demonstratievideo krijg je ook gewoon de temperaturen op je display. De instelbare gevoeligheid voor het verkleuren is beperkt tot max 5.5 graden, dus je zult gewoon de display af moeten lezen.
Prijs van dit ding is 2x de prijs die ik heb gegeven voor mijn IR thermometer, maar verder lijkt het me een prima apparaat.
Pagina: 1 ... 196 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.