Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
migjes schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:02:
[...]

als het gespijkerd is doet een breekijzer wonderen.
bij schroeven een schroeven draaier. >:)
vullen met eps korrels kan.
ik zelf vind als je een klus doet doe hem dan goed.
dan zou ik wel voor iets anders kiezen.
denk wel aan een damp scherm om vocht problemen te voorkomen.
en let op dat de koudebrugen aangepakt worden anders zal daar het vocht van het huis condenseren.

@ecolution/warmtepomp, WTW
jep ik begrijp dat een WTW unit gewoon het beste werkt.
past allen niet in mijn huis. (krijg de terug voer van de lucht niet aangelegd)
nu heb ik geen verstand van dit soort berekeningen en moet ik het doen met mijn boeren domme verstand doen.

de inventum ecolution doet volgens de spec's 1,4 kWh met 400W
als ik die 24 uur per dag laat werken kost me dat 9,6 kWh aan electra (ongeveer. 2,11€)
dat zou mij 33,6 kW per dag op moeten leveren.
mijn c.v. staat ongeveer 3 uur per dag aan in laagst modulerende stand.
wat ongeveer 6 kWh zou moeten opleveren. dus dat zou ongeveer 18kW per dag zijn.
geen idee hoeveel gas ik daar voor nodig heb.
(in november 2,5 m3 per dag. januari 3,5m3 per dag inc tap water ongeveer 600m3 per jaar)

dit vertelt mij dat als ik de ecolution ongeveer 14 uur per dag heb aanstaan mijn huis warm is.
(ik zelf heb erg mijn twijfels er over of dat het wel kan kloppen. wat zie ik toch over het hoofd)
de kost prijs is hoog. ja.
het idee dat ik dan 24 uur per dag een iets warmere vloer heb staat me wel aan.
(het is nu 19,5 graden in huis dus ik zet de verwarming niet aan, toch voelt mijn vloerverwarming nu koud aan.)
het electra gebruik wat compenseren met pv panelen en een zelf lever contract windvogel geen probleem lijkt mij. (niet dat ik een voorstander ben van s'winters een warmte pomp laten draaien(op kolen stroom) en s'zomers stroom op wekken met pv panelen.)
als ik toch zo rond kijk naar mensen met een login op hun pv pannelen zie ik toch best aardige op brengsten in de winter. der zijn er best een aantal die meer als 400w doen. bij ericplan zie ik zelfs dat i soms de 10kWh per dag haalt.

iemand er al ervaring mee?
Mijn Ecolution
het verbruik is 2 personen kort douchen en 1x per dag de wasmachine ivm baby
Daarnaast het nodige kleine warmwater verruik voor wassen, babybad etc

Voor dike 100 euro kan je ze kopen.
De installatie zal je meer kosten.
Als ie bij 62 graden is slaat ie af bij een verbruik tegen de 400 watt
Helemaal koud is dit iets van 250 watt

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/s0x1md.png

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 07-12-2011 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat schiet een baby trouwens op met een slimme meter, en oerdomme vuile opwek erachter ?
wat schiet een wietplantage er mee op, die rossen toch die meter van de muur, en plaatsen wat accuklemmen, de slimme meter hangt er dan wat dom "bliep bliep bling" bij.
welke burger schiet er zowieso iets mee op, en wat is nu eigenlijk slim ? voor wie ?
doe het lekker in het middenstation op wijkniveau, of doe het eens in de stad van de zon, om te beginnen.
als je kijkt welke kant het geld oprolt, zie je ineens zoveel meer,
belangen voor burgers en het beschermen ervan, staat niet meer op de agenda, het is datamining wat de klok slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

20x 240Wp Yingli op Mastervolt XS6300 (2 fasig, 2x15A), compleet gemonteerd (schuin dak) 2,00 EUR / Wp inc. BTW.

Leuk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

antonboonstra schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:05:
Ik heb ook moeten betalen voor het laten vervangen van mijn meter door Enexis, maar volgens mij nog geen half jaar later hebben ze dit gratis gemaakt.
Bij mij heeft Enexis deze meter ook gratis aangeboden na m'n melding van PV.
Mijn huidige Ferraris mocht ik echter ook gewoon laten hangen, wat ik ook heb gedaan ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SPAM, ga nou niet weer beginnen met dit gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Woodski schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:06:
SPAM, ga nou niet weer beginnen met dit gedoe
:? Tegen mij? Alsof ik hier ooit iets verkoop.. :D ;w :F Alle Tweakers hier scharrelen zelf alles bij elkaar ALS ze al zelf geen panelen hebben.. de paneeltjes van MP, omvormer van Ebay, en zelf klussen.. Dus puur informatief, het is leuk, de 2,00 EUR grens inc. BTW met A-merk spullen. Kortom, niet zo mekkeren.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:51
Woodski schreef op woensdag 07 december 2011 @ 20:30:
[...]

Mijn Ecolution

[afbeelding]
Zo'n ecolution draait toch 24x7? Of zie ik nou wat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

wmeester schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:15:
Als het boilervat op temperatuur is, slaat de warmtepomp af en hou je alleen een mechanische ventilatie-unit over. DIe draait 24/7, maar niet meer dan 10 of 20 W.
Die dingen kosten nieuw toch 3000? Hoe komen ze dan voor 100 op MP? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-12-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
Lardman schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:58:
[...]

Over de hele registratie en meter discussie:

Volgens liander ( and i quote een aardige dame van het terugleverteam): "Als u een PV installatie achter een ferraris meter heeft hoeven wij dat niet te weten en doen wij NIETS met deze informatie. Als u onder de nul komt bij afrekening gaat dat bij ons standaard fout, dat is uw probleem. Als u neggie drijgt te gaan moet u ons bellen.[das dan wel weer netjes] Het vervangen van welke meter voor welke reden dan ook kost u minimaal 126 euro". en bedankt netbeheerder waar ik geen keuze in heb.

Beetje sneu dat ze niets willen weten en vervolgens wel 1 van de mede-intekenaars van die energieteruglever website waar je zonder beveiliging de leukste data kunt invullen.... (challenge?)

Het is toch eigenlijk van de zotte dat we met zijn allen groene stroom gaan affakkelen? Dat je niet onbeperkt 20+ cent terugkrijgt voor de stroom snap ik, maar er klopt toch iets niet. 8)7
sterker nog, liander rekent ook voor het activeren van een hoog laag tarief op de meter 126 euro, ook als je al een meter hebt die dat allang kan. het gaat er dus bij liander om dat een bezoekje gewoon altijd 126 euro moet opbrengen, om de monteur te betalen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:51
Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:19:
[...]

Als het boilervat op temperatuur is, slaat de warmtepomp af en hou je alleen een mechanische ventilatie-unit over. DIe draait 24/7, maar niet meer dan 10 of 20 W
ok, maar dan draait de warmtepomp dus maar 3-4 uurtjes per dag. Wat doet de mechanische installatie unit naast deze 3-4 uurtjes? Alsnog de "warme" lucht naar buiten blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:09:
We leven tenslotte in een democratie. De staat is van mij, de netbeheeerders zijn van de staat. En dus zijn de netbeheerders van mij.
Even inbreken in je verder zeer interessante en terechte betoog ;) :

Alleen TenneT is "van de Staat". Althans, van Min. Fin., en die "vinden van zichzelf dat ze de Staat zijn".
http://www.tennet.org/tennet/organisatie/holding/index.aspx

De rest van het grut, alles wat "niet hoogspanning" is (onder 110 kV), is "van de provincies en van gemeentes". Lees de Wikipedia link, er zijn wel de nodige complicaties bij het feitelijke "eigendom", maar juridisch en/of uitvoerings-technisch zijn die hoogspanningsnetten bij TenneT ondergebracht. Stedin zou als enige nog formeel eigenaar zijn van hun hoogspanningsnet (Wikipedia). Maar dat gaat vast veranderen.

Voorbeeld aandeelhouders van de grootste, Alliander:
http://www.alliander.com/.../aandeelhouders/index.htm

Aandeelhouders Enexis:
http://www.enexis.nl/site/Images/Enexis_aandelen.pdf

Aandeelhouders Stedin, die helaas nog niet formeel is losgeweekt van de moederholding Eneco Holding NV, dus aandeelhouders van die holding:
http://investorrelations....reholders&MainmenusubID=8

Delta ook nog niet ontkoppeld van de moederholding - aandeelhouders:
http://www.delta.nl/over_DELTA/investor_relations/
http://www.delta.nl/Media..._DELTA/stakeholders/44895

Het niveau "provincie" cq. "gemeente" is weliswaar ook "een overheid", maar natuurlijk beslist niet gelijk aan "de Staat".

Maar reken maar dat ze de (regionale) netbeheerders beslist ook als melkkoeien zien, die gemeente en provincie boys hebben dan ook bijvoorbeeld nooit tegen de invoering van dat extreem lucratieve capaciteitstarief geprotesteerd. Waarom zouden ze ook? Goud geld binnen harken, en ze hoeven d'r geen **** voor te doen.

@engelbertus:
sterker nog, liander rekent ook voor het activeren van een hoog laag tarief op de meter 126 euro, ook als je al een meter hebt die dat allang kan. het gaat er dus bij liander om dat een bezoekje gewoon altijd 126 euro moet opbrengen, om de monteur te betalen of zo.
Dat heet bij de juristen van de Nederlandse Mededingings Autoriteit (die er ook voor de burgermensjes "schijnt" te zijn) vast iets van een "redelijke vergoeding" of zo. ;w

De "bankable" modules zijn inmiddels ook al gearriveerd op € 0,65/Wp. Wel ff iets verder rijden, naar Hamburg... :X

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2011 21:44 . Reden: Wat heet "redelijk" voor een knoppie omzetten? ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:54
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:40:
[...]
woonde je niet in alkmaar ?
ik ga binnenkort renoveren, en het oost dak volleggen met 1 maatvoering, zonnesteek 2011
dan komen er diverse maten vrij, van shell klein 95Wp tot bijna standaard groot
ik zou je de diverse maten kunnen mailen, kan jij kijken wat het beste past.
oa dan over :
photowatt 124x82 nog 2 over 110Wp
shell 133x71 nog 6 over 95Wp
luxor 127x83 nog 3 over 135Wp black
uiteraard voor de alkmaarse zonnesteek waardige marktvernietigende prijs
In Alkmaar inderdaad, ik stuur je even een mailtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
engelbertus schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:21:
[...]

Bij mij was 1 telefoontje genoeg om van 2 telwerken naar administratief 1 telwerk te gaan.
Heb nu normaal traief op beide telwerken. zonder kosten te betalen 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:29:
Alleen TenneT is "van de Staat". Althans, van Min. Fin., en die "vinden van zichzelf dat ze de Staat zijn".
http://www.tennet.org/tennet/organisatie/holding/index.aspx

De rest van het grut, alles wat "niet hoogspanning" is (onder 110 kV), is "van de provincies en van gemeentes".
Dank voor deze .. op de i. Ik heb het niet uitgezocht, maar 'overheid' is goed genoeg. De overheid is van mij en dient mij, de burger. Tenminste, dat is de gedachte achter het concept 'democratie'. In hoeverre het werkelijk zo is.... laten we die discussie voor een politiek forum laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 18:04:
[...]
De wietplantages zitten niet op de meter aangesloten. Die moet je eruit halen door ook op diverse punten in het netwerk tussenmetingen te doen en dan boekhoudkundig proberen de zaak rond te krijgen. Verdwijnt er ergens energie? Dan is er wellicht een wietplantage. Maar die slimme meter gaat jou niet vertellen waar dat is.
Hoe je fraude opspoort hoef je me uit te leggen.
Door sterkere verbanden (meer en preciezere data) is het makkelijker en sneller mogelijk probleemgebieden aan te wijzen. Het opsporen van het adres gaat gericht ism de politie en warmtebeeld opnamen.
Het is niet zo dat je dat overal kunt doen. Dat doe je alleen maar bij duidelijke vermoedens van illigale praktijken.
En al helemaal niet als er in het netwerk een x aantal mensen is met een slimme meter die geen toestemming heeft gegeven om die meter op afstand uit te lezen.
Per saldo wordt het verband een stuk sterker.
En wat heeft een energiebedrijf te maken met illegaal kamerverhuur? Moeten zij daartegen optreden?
Vanuit de netbeheerder gezien alleen dan als ze illegaal elektriciteit aftappen, het gaat bij illegale verhuur overigens niet om kamers, maar om 2e keus onderkomens, containers op erven, schuren enz.
Juist dit soort locaties maken ook gebruik van ''gestolen'' elektriciteit.
Vanuit maatschappelijk en humaan perspectief ook noodzakelijk hier tegen op te treden.
Dus PV is een van de uitwassen die moet worden teruggedrongen? ;)
Nee hoor, heb ik niet gezegd, en ik heb zelf ook PV. Het verschijnsel is alleen kleiner dan dat andere verschijnsel, geloof me maar.
Hoe lang kun je weigeren? Als iedereen een slimme meter heeft, ben je nog maar 1 wetswijzigingetje verwijderd van het scenario dat er per 2 maanden afgerekend en dus ook per 2 maanden gesaldeerd wordt. Dat is niet in jouw belang en het mijne en de meeste bezoekers hier op het forum en ook niet in het belang van het milieu.
Wetswijzigingen gaan altijd langs de volksvertegenwoordiging. Dingen kunnen altijd veranderen in dat opzicht.
Gezien de informatielekken bij de overheid (Diginotar, ov-chipkaart) heb ik er helemaal geen vertrouwen in dat mijn meter voldoende hack-proof zou zijn. Dat wil dus zeggen dat ik er vanuit moet gaan dat inbrekers hem op afstand kunnen uitlezen en dus precies weten wanneer er iemand thuis is bij mij of niet. Dat risico wil jij misschien lopen, ik niet.
Ik ga er op voorhand niet vanuit dat het absoluut hack-proof kan zijn, wat voldoende is, dat is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:48:
[...]

Dank voor deze .. op de i. Ik heb het niet uitgezocht, maar 'overheid' is goed genoeg. De overheid is van mij en dient mij, de burger. Tenminste, dat is de gedachte achter het concept 'democratie'. In hoeverre het werkelijk zo is.... laten we die discussie voor een politiek forum laten.
Graag gedaan, maar het zijn beslist wezenlijke verschillen. Laat ik het verder bij.

FSCD, Energeia Today, mijn vetdruk:
Volgens Van der Veer heeft Nederland straks met de RDA "een van de beste condities in Europa om onderzoek te doen", maar dan moeten energiebedrijven er wel gebruik van gaan maken. Het fiscale instrument is wat hem betreft nog te onbekend. De RDA is namelijk niet uitsluitend bedoeld voor energie-onderzoek maar voor innovatie in het algemeen, dus als de energiesector niet oppast, gaan andere sectoren er met het geld vandoor, impliceerde Van der Veer. De oud Shell-topman is een groot voorstander van het stopzetten van exploitatiesubsidies en volledig inzetten op innovatie.
(NB: "RDA" is "Research en development aftrek (RDA), een nieuwe fiscale regeling die uit de koker komt van het topteam Energie" - van der Veer was daar natuurlijk de drijvende kracht achter, dat "topteam")

U weet welke "belangrijke" posities meneer van der Veer altijd heeft bekleed (tot de NATO aan toe). En die vindt - naast zijn bizarre bevinding dat 'ie iets van 130 moet worden om zijn eigen zonnepaneeltjes terugverdiend te hebben - vast ook wel dat "salderen van zonnestroom" als een "exploitatiesubsidie" gezien moet worden. Wat hem betreft liever gisteren dan morgen afschaffen die "non-innovatieve zooi".

Innovatie gelden mogen wat hem betreft in de miljarden lopen, daar houdt 'ie de sjieke research laboratoria bij de grote jongens (incl. "zijn Shell") wel mee draaiende... :X

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 1% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:52 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
@wmeester, Anne vdr Bom, Woodski
zo ver ik de handleiding begrijp kun je kiezen tussen.
eerst de 50 liter boiler verwarmen en dan de c.v.
of anders om. eerst het huis verwarmen en dan de boiler.
(er is ook een verzie voor alleen een c.v. zonder boiler.)

dat geeft mij een 33,6 kW per dag voor 9,6 kWh.
waarschijnlijk in de winter niet genoeg maar dan kan het gas bij springen.

@woodski
je hebt hem dus niet op de c.v. aangesloten?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:00:

@woodski
Hij verwarmt alleen voor tapwater een voorraadje. Voorportaal a la zonneboiler.
(voor zover ik de folder heb gelezen, Ecolution ventilatiewarmtepomp, niet de optima)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

migjes schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:00:

@woodski
De ecolution is er alleen in 80 of 120 liter. De 'CV'-uitvoering gaat maar tot 55 graden en heeft een CV nodig voor naverwarming. Een ander voordeel van die uitvoering is dat je nog warm kunt douchen ook als de warmwatervoorraad op is. Daar zorgt dan je gewone CV combi ketel voor.

Edit:
Oh, ik begin hem te voelen. Ik haal twee verschillende apparaten door de war. Jij hebt het over de ecolution ventilatiewarmtepomp, ik over de ecolution optima.

[ Voor 8% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-12-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ecolution
a ik begrijp de verwarring.
ik heb het over de Ecolution Ventilatiewarmtepomp.
niet de Ecolution Optima.

edit:
@Anne vdr Bom, Neanderthaler71
jep we typen langs elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 07-12-2011 22:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:06:
[...]

De ecolution is er alleen in 80 of 120 liter. De 'CV'-uitvoering gaat maar tot 55 graden en heeft een CV nodig voor naverwarming. Een ander voordeel van die uitvoering is dat je nog warm kunt douchen ook als de warmwatervoorraad op is. Daar zorgt dan je gewone CV combi ketel voor.

Edit:
Oh, ik begin hem te voelen. Ik haal twee verschillende apparaten door de war. Jij hebt het over de ecolution ventilatiewarmtepomp, ik over de ecolution optima.
Voor de duidelijkheid er zijn dus 5 warmtepomp achtige producten van Inventum.
De optima in 80 en 120 liter en dan weer standaard en in de CV variant -> 4 versies
En de Ecolution ventilatiewarmtepomp die een 50l tank heeft, van wat later is en met een wat hogere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
silvester6 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:45:
[...]

Bij mij was 1 telefoontje genoeg om van 2 telwerken naar administratief 1 telwerk te gaan.
Heb nu normaal traief op beide telwerken. zonder kosten te betalen 2 jaar geleden.
Bij mij heb ik dat gewoon met de leverancier geregeld. Standen doorgegeven en vanaf dat moment word ik administratief gewoon voor 1 tarief afgerekend. Beide tellers draaien nog gewoon door. Was bij Eneco overigens, netbeheerder is Liander.

Bij mijn ouders net zo met NUON, zal ook wel Liander geweest zijn, gewoon belletje naar NUON en het kon meteen geregeld worden zonder bijkomende kosten.

Als ik terugwil naar dubbeltarief is dat wederom een simpel belletje, simpelweg omdat ik al een dubbele teller heb waarbij beide telwerken ook daadwerkelijk lopen op de juiste tariefgroepen. Als je teller dat nog niet doet zal Liander idd 126 euro rekenen om dat even voor je te fixen (en trust me: dat verschil haal je er never de nooit niet uit, want zelfs met extreme verhoudingen in meterstanden is je besparing maximaal 20-30 euro per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:02:
20x 240Wp Yingli op Mastervolt XS6300 (2 fasig, 2x15A), compleet gemonteerd (schuin dak) 2,00 EUR / Wp inc. BTW.

Leuk.
Een maand geleden al een kleinere installatie Suntech/Power-one gemonteerd offerte voor 1,90 euro/Wp

Loop je achter? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Neanderthaler71
morgen komt er iemand langs voor de meterkast.
misschien kan ik daarna ook eens serieus kijken naar die pluto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:20:
@Neanderthaler71
morgen komt er iemand langs voor de meterkast.
misschien kan ik daarna ook eens serieus kijken naar die pluto's
Gezellig? .. Reuze gezellig !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

Mijn Ecolution

[afbeelding]
hoe bedoel je dat, helemaal koud is dat 250 watt?
ik begrijp dat een ecolution een vermogen heeft van 400 watt en dat dat dan 1400 watt vermogen opbrengt in je vat water.

bij jou draait hij 4 uur per dag om het water op 62 graden te krijgen, maar koelt dat dan niet zo snel af dat hij snel weer aan slaat?
bij jou lijkt het er op dat de ecolution maar 1 keer per dag aan gaat.
.

jij gebruikt de ecolution voor tapwater, maar voor verwarming werkt dat andsers, en niet zoals hij bedoeld is?

stel 12 jan 2011 - 19 januari 2011, en gegevens van mijn woning:
graaddagen: 84,7
graaddagen per dag : 12,1, gemiddelde temperatuur: 18-12,1=5,9 dus niet eens super koud.
gasverbruik: 30 kuub
gasverbuik in kWh: 252 kWh (?)
per dag is dit 36 kWh
als je dus 1,4 kW vermogen hebt om op t ewarmen met een ecolution, dan duurt dit 36/1,4=25,7 uur per dag, en kost het je 25,7x0,4 = 10 kWh per dag.

dus eigenlijk heb je dan aan je ecolution te weinig vermogen om je huis te verwarmen. afhankelijk van de temperatuur buiten, wel of niet genoeg uur in een dag om de ecolution op te warmen. het betekent dan dus dat de temp van het water daalt ( je haalt de 62 graden niet). voor verwarming is dat op zich niet zo erg, met vloerverwarming heb je geen hoge watertemperatuur nodig. je moet wel nog je pomp zien te laten draaien.
trouwens, de ene ecolution stopt volgens mij al bij 55 graden? de andere met meer vermogen bij 62?

dan heb je nog wel het verbuik, per die 7 dagen gebruik je 30 kuub gas x 0,57(?) = 17,1 euro
en met de ecolution wordt dat dan: 70 x0,23 = 16,1 euro.
daar moet je dan wel de extra draaiuren van de cv pomp optellen, en de ventilatie die je nu hebt, van af trekken. de buva box draait hier op de laagste stand, en dan doet ie 6,6 watt per 7 dagen is dat verwaarloosbaar. op een hoger standje doet ie 5 keer zoveel, hooguit 5 euro. op de maximale stand hooguit tien euro.

of bereken ik nu iets verkeerd? en hoeveel PV heb je nodig in de wonter om die 30 kWh per dag op te wekken in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo iedereen,

Ik zit er aan te denken om mijn gas-verbruik een beetje terug te dringen. Ergens las ik hier, een soort vuist-regel voor aantal m3 gas tegen over een (aantal) kWh. Wat was dat ook al weer?

Voor mezelf wil ik eens kijken of elektrisch koken interessant kan zijn voor mij in plaats van het koken op gas.
Zodoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
silvester6 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:45:
[...]

dat klopt. daar hoeft de netbeheerder ook niet aan te pas te komen. het omschakelen van de meter, dat hij piek en dal appart telt is een handeleing waar de netbeheerder voor moet langskomen.
als je op beide telwerken hetzelfde tarief wilt hebben hoef je dat alleen nog maar te regelen bij de leverancier. "vroeger" was het dan ook weer verplicht dat de meter op 1 telwerk ging tellen, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:26:
trouwens, de ene ecolution stopt volgens mij al bij 55 graden? de andere met meer vermogen bij 62?
Ben jij. net als ik. in de war? ;) Dit zijn cijfers van de de ecolution optima serie. Dat zijn pure warmtepompboilers. Woodski heeft deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:28:
hallo iedereen,

Ik zit er aan te denken om mijn gas-verbruik een beetje terug te dringen. Ergens las ik hier, een soort vuist-regel voor aantal m3 gas tegen over een (aantal) kWh. Wat was dat ook al weer?

Voor mezelf wil ik eens kijken of elektrisch koken interessant kan zijn voor mij in plaats van het koken op gas.
Zodoende.
Het is ernaar wat je zoekt.
Financieel gezien: 1 m3 gas = 3 kWh
Wetenschappelijk gezien: 1 m3 gas = 9 kWh.
Technisch gezien (omzetting gas --> elektriciteit): 1 m3 gas = 5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

hoe bedoel je dat, helemaal koud is dat 250 watt?
ik begrijp dat een ecolution een vermogen heeft van 400 watt en dat dat dan 1400 watt vermogen opbrengt in je vat water.

bij jou draait hij 4 uur per dag om het water op 62 graden te krijgen, maar koelt dat dan niet zo snel af dat hij snel weer aan slaat?
bij jou lijkt het er op dat de ecolution maar 1 keer per dag aan gaat.
Als je enkel CV wilt gebruiken, kun je de Daalderop HP Cube overwegen. Luchtwarmtepomp gedeelte heeft een vermogen van 4kW, daar kun je redelijk wat mee verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:32:
[...]

Ben jij. net als ik. in de war? ;) Dit zijn cijfers van de de ecolution optima serie. Dat zijn pure warmtepompboilers. Woodski heeft deze.
die foto is de ecolution combi 50 volgens mij.
maar ik dacht toch dat woodski een ecolution had van marktplaats die ik al eens in een trappenhuis heb zien hangen op een foto, of ik ben met de persoon in de war. migjes heeft het volgens mij over de ecolution combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

De omvormerfabrikanten leken tot nu toe de dans te ontspringen. Zouden zij nu aan de beurt zijn voor moordende prijsdalingen? Of waren ze gewaarschuwd en hebben zij minder voorraden opgebouwd dan de PV-fabrikanten?

Een leuke prijsdaling zou best welkom zijn om de prijs van een installatie onder de 1,50 euro te krijgen. All-in. 8)
engelbertus schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:40:
[...]

die foto is de ecolution combi 50 volgens mij.
maar ik dacht toch dat woodski een ecolution had van marktplaats die ik al eens in een trappenhuis heb zien hangen op een foto, of ik ben met de persoon in de war. migjes heeft het volgens mij over de ecolution combi.
I give up. |:(

Time to go :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

mkleinman schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:14:
Een andere aanpassing zou ook kunnen zijn dat je t display kan aanpassen van kWh naar W. En dat je dus het wattage wat op elke teller wordt verbruikt/teruggeleverd ook kan zien.
Onze 15 jaar oude meter kan dat al. Zowel A als W, per fase en totaal, update per seconde. De veel nieuwere digitale meters op m'n werk kunnen dit niet. Leve de voorruitgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die daalderop HP (cool) cube, (waar blijkbaar ook nog een boilrcube moet gaan bestaan) is volgens mij de opvolger van de daalderop combinair die niet zulke lovende kritieken heeft gehad. veel kinderziektes, veel lawaai ( VEEL lawaai)
verder is die wel vergelijkbaar met de ecolution combi 50.

die combi 50 heeft een rendement van 400%, levert warmte voor cv en tapwater, en vervangt de huidige ventilatiebox (geen idee wat hij gebruikt in alleen ventileren stand.

de daalderop levert 2,5 kWh met een verbruik van 1,2 kWh, dat rendement is dus lager, en het wordt alleen gebruikt voor verwarmen.

hoe de cool functie eruit ziet weet ik niet precies, want volgens mij bestaat dat slechts uit het koelen van de woning door ventileren (600m3/h) ( wat dus de ecolutions en andere warmtepompboilers ook doen, maar dan volgens mij met een lagere ventilatiecapaciteit. de daalderop moet ook naast de normale ventilatiebox worden geinstalleerd. (300 m3/h)

in mijn ogen is de combi 50 dan een beter apparaat, o het moet je echt te doen zijn om de cool functie.

de daalderop ziet er wel mooier uit en is wat compacter, en werkt als 1 systeem, maar moet wel naast een bestaande ventilatiebox worden geinstalleerd, wat weer extra ruimte en leidingwerk ( ventilatiekanalen nemen veel ruimte) met zijch meebrengt. zodat een apparte combi 50 op de plaats van de oorspronkelijke ventilatiebox in meer gevallen kan worden gebruikt bij renovatie. in mijn geval is het dan weer zo dat door een schuin dak de combi 50 slecht geplaatst kan worden, en de daalderop combinatie ook niet eenvoudig naast de ventilatiebox past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ondertussen in de (gesubsidieërde) fossiele wereld:
http://www.knmi.nl/cms/co...re_toename_broeikasgassen

[ Voor 7% gewijzigd door flippo765 op 07-12-2011 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
[...]
stel 12 jan 2011 - 19 januari 2011, en gegevens van mijn woning:
graaddagen: 84,7
graaddagen per dag : 12,1, gemiddelde temperatuur: 18-12,1=5,9 dus niet eens super koud.
gasverbruik: 30 kuub
gasverbuik in kWh: 252 kWh (?)
per dag is dit 36 kWh
als je dus 1,4 kW vermogen hebt om op t ewarmen met een ecolution, dan duurt dit 36/1,4=25,7 uur per dag, en kost het je 25,7x0,4 = 10 kWh per dag.

dan heb je nog wel het verbuik, per die 7 dagen gebruik je 30 kuub gas x 0,57(?) = 17,1 euro
en met de ecolution wordt dat dan: 252 x0,23 = 57,96 euro.
Volgens mij klopt die laatst regel niet, want je rekent daar in feite wat het kost als je 'dom' elektrisch stookt (d.w.z. zonder warmtepomp, dus met COP = 1).

Als ik je berekening goed volg, dan is je elektrisch verbuik met de ecolution over die 7 dagen: 7 x 10 = 70 kWh. In jouw berekening wordt de prijs dan 70 x 0,23 = € 16,10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
inderdaad, je hebt gelijk. even de verkeerde waarde genomen, ik vond het ook al een rare uitkomst..
maar er is dan "bewezen( bij juiste aanname van gas / electriciteitsprijs, en kwh per m3 gas ) dat een ecolution uit kan.
het zal er om spannen dus, en bespaart fossielle energie als je pv gebruikt voor de electriciteit. gas->electriciteit is minder efficient dan gas-> warm(tap)water

bij veel lagere temperaturen zul je toch je cv ketel moeten gebruiken neem ik aan?

maar dan nog, hoeveel Wp PV heb je nodig voor 10 kWh per dag in de winter?

al is de combi 50 een stuk efficienter, en doelmatiger, (tegelijk voor tapwater en cv te gebruiken) de performa alleen voor tapwater, en misschien op een oneigenlijke manier voor verwarming.

[ Voor 32% gewijzigd door engelbertus op 07-12-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik lees trouwens net dat de ATAG brainQ thermostaat geen Opentherm kan doen, en dus ook niet met een andere ketel dan bepaalde ATAG ketels kan worden gebruikt.
das op zich wel jammer, maar wat wel een voordeel kan zijn: De brainQ zou "gewoon" RS232 zijn. en dat moet tweakers toch wel bijzonder aanspreken denk ik? of is het alsnog een gesloten protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
antonboonstra schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:21:
[...]

Mijn oude digitale meter (mét 4 telwerken) is op mijn verzoek door Enexis vervangen door een andere digitale meter met 4 telwerken. De eerste kon terug geleverde energie namelijk niet meten/registreren. Ik heb het nog nagevraagd of ik een slimme meter zou krijgen, maar dit was niet het geval. Volgens mij zijn de meeste 'slimme' meters namelijk niet zo slim dat ze ook terug geleverde energie kunnen meten, al lees ik op de site van Liander dat hun meter dit wel kan.
De meter van liander kan het wel zie ook: http://www.liander.nl/sc/...elon_lr_tcm300-172328.pdf

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dat was een VOORWAARDE van de Tweede Kamer dat het ding dat zou kunnen.

Anders hadden ze daarover weer lekker elkaar de tent uit kunnen roken in Den Haag... ;)

Kijk goed naar Bokhoven: hij behoort tot een uitstervend ras: de homo fossilicus; mensen met een onwrikbaar geloof in fossiele energie-technieken, en een complete blinde vlek voor alles wat er buiten hun eigen wereldje afspeelde.
MA-GIS-TRA-LE analyse!!!

De bron kent u inmiddels wel...

_/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 08-12-2011 03:07 . Reden: Sweegers tot de derde macht... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraag aan de verwarmingsspecialisten.

We zijn in het bezit van een Nefit Ecomline Excellent combi HRC30 uit 2006. Daarbij een
Nefit Ecomsolar zonneboiler.

Daarbij MOEST een thermostaat worden gekocht, type Nefit Moduline 30.

Nu is die thermostaat gaar aan het worden en wil ik weer terug naar een Honeywell Chronotherm III of IV.

De ene leverancier zegt dat dit onmogelijk is, de andere zegt dat dit wel kan.

Wie kan mij een eerlijk advies geven???

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je wat te surfen op zonnepanelen krijg je de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/16lmusy.png

Illegal Drugs?? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:49:
Een vraag aan de verwarmingsspecialisten.

We zijn in het bezit van een Nefit Ecomline Excellent combi HRC30 uit 2006. Daarbij een
Nefit Ecomsolar zonneboiler.

Daarbij MOEST een thermostaat worden gekocht, type Nefit Moduline 30.

Nu is die thermostaat gaar aan het worden en wil ik weer terug naar een Honeywell Chronotherm III of IV.
Dat kan, waarschijnlijk heb je hem nu op klem 3+4 aangesloten, dat moet naar klem 1+2 in je ketel. Handig hiervoor is de Honeywell aansluittabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dat had ik niet achter je gezocht. >:)
is het harden of zachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:22
Komt vast door die Autoweek link in je favourites bar ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:35:
[...]

Het is ernaar wat je zoekt.
Financieel gezien: 1 m3 gas = 3 kWh
Wetenschappelijk gezien: 1 m3 gas = 9 kWh.
Technisch gezien (omzetting gas --> elektriciteit): 1 m3 gas = 5 kWh.
Volgens het Gasunie Boek:
1 m3 Gronings aardgas heeft een calorische waarde van 31,65 MJ
1 MJ = 0,2777 kWh
ergo: 1 m3 aardgas = 8,79 kWh
Dit uiteraard de bruto energiepotentie en is exclusief verliezen bij de omzetting.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:20:
[...]
Komt vast door die Autoweek link in je favourites bar ;)
Verdorie! .... betrapt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
wmeester schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:15:
[...]

De mijne niet, zit plugwise tussen met een schakelschema.
Gewoon omdat ik 's nacht niet het zachte koelkast achtige brommen niet wil horen.

Ik heb de ecolution 120 liter, die stookt legionala veilig tot 62 graden.
Dezelfde met CV toevoeging stook tot 55 graden en heeft CV naverwarming nodig.

In princiepe cover ik het hele jaar douche en wasmachine
Alleen bij het nemen van een bad pakken we de CV naverwarming erbij.
Anders duurt het heel lang om de boel weer warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:13:
[...]

Dat kan, waarschijnlijk heb je hem nu op klem 3+4 aangesloten, dat moet naar klem 1+2 in je ketel. Handig hiervoor is de Honeywell aansluittabel.
Als ik dit omzet aan de ketel, werkt dan de electronica nog correct, zoals de adaptieve regeling en rest van de electronica?
Ik wil niet inleveren op het huidige gasverbruik...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:39:
[...]

Als ik dit omzet aan de ketel, werkt dan de electronica nog correct, zoals de adaptieve regeling en rest van de electronica?
Ik wil niet inleveren op het huidige gasverbruik...
ja je verliest dan het modulerend vermogen van de ketel aansturing.
als de ketel goed staat in gesteld zou dit niet al te erg moeten zijn.
moet je zelf effe over nadenken.

ik heb nog wel 2 chronoterm III liggen op zolder.
voor als je wil.
ze zijn wel een beetje bruin geworden in de loop der tijd.
(des noods gebruik je ze allen maar om eens te proberen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 07 december 2011 @ 23:18:
die daalderop HP (cool) cube, (waar blijkbaar ook nog een boilrcube moet gaan bestaan) is volgens mij de opvolger van de daalderop combinair die niet zulke lovende kritieken heeft gehad. veel kinderziektes, veel lawaai ( VEEL lawaai)
verder is die wel vergelijkbaar met de ecolution combi 50.

die combi 50 heeft een rendement van 400%, levert warmte voor cv en tapwater, en vervangt de huidige ventilatiebox (geen idee wat hij gebruikt in alleen ventileren stand.

de daalderop levert 2,5 kWh met een verbruik van 1,2 kWh, dat rendement is dus lager, en het wordt alleen gebruikt voor verwarmen.

hoe de cool functie eruit ziet weet ik niet precies, want volgens mij bestaat dat slechts uit het koelen van de woning door ventileren (600m3/h) ( wat dus de ecolutions en andere warmtepompboilers ook doen, maar dan volgens mij met een lagere ventilatiecapaciteit. de daalderop moet ook naast de normale ventilatiebox worden geinstalleerd. (300 m3/h)

in mijn ogen is de combi 50 dan een beter apparaat, o het moet je echt te doen zijn om de cool functie.

de daalderop ziet er wel mooier uit en is wat compacter, en werkt als 1 systeem, maar moet wel naast een bestaande ventilatiebox worden geinstalleerd, wat weer extra ruimte en leidingwerk ( ventilatiekanalen nemen veel ruimte) met zijch meebrengt. zodat een apparte combi 50 op de plaats van de oorspronkelijke ventilatiebox in meer gevallen kan worden gebruikt bij renovatie. in mijn geval is het dan weer zo dat door een schuin dak de combi 50 slecht geplaatst kan worden, en de daalderop combinatie ook niet eenvoudig naast de ventilatiebox past.
Het zijn twee compleet verschillende apparaten. De Inventum draait enkel op binnenlucht. Er is dus weinig vermogen beschikbaar (hoeveel ventileer jij overdag?), daarmee is hij prima geschikt voor tapwater, maar voor verwarmen is het vermogen te laag.

De Daalderop is ontworpen voor het verwarmen van de woning en gebruikt naast binnenlucht ook buitenlucht. Het vermogen van de luchtwarmtepomp is met 4kW dan ook meteen een stuk hoger. De gelijkwaardigheidsverklaring laat COP`s zien van 5 à 6. Die 2,5 kW is overigens het koelvermogen. Koeling gaat dus via de warmtepomp, dus actieve (top)koeling.

Kortom:
Voor tapwater minder gas verbruiken > Inventum
Voor CV minder gas verbruiken > Daalderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Kets_One schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:22:
[...]
1 MJ = 0,2777 kWh
Dit uiteraard de bruto energiepotentie en is exclusief verliezen bij de omzetting.
Volgens de praktijk (in ons kantoorpand) is met 6376,9 m3 aardgas, 207,67GJ aan warmte geproduceerd wat overeenkomt met 57686 kWh. Dus 9,046 kWh per m3 aardgas.

CV ketel: Remeha Quinta 45
Aanvoertemp. 50-60 °C
Retourtemp. 30-40 °C

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:03:
[...]

ja je verliest dan het modulerend vermogen van de ketel aansturing.
als de ketel goed staat in gesteld zou dit niet al te erg moeten zijn.
moet je zelf effe over nadenken.

ik heb nog wel 2 chronoterm III liggen op zolder.
voor als je wil.
ze zijn wel een beetje bruin geworden in de loop der tijd.
(des noods gebruik je ze allen maar om eens te proberen.)
Bedankt voor je aanbod!
Ik heb echter zelf nog eentje liggen van het vorige huis. Of de ketel goed is afgesteld weet ik eigenlijk niet. Die is gewoon opgehangen en dat was het, samen met de plaatsing van nieuwe radiatoren door het hele huis. Iets op het gebied van regeling is niet gebeurd.

Ik vraag me trouwnes af WAT je op die ketel kunt egelen, buiten de temp voor heet water en verwarming.
Wel heb ik zelf de boilerverwarming via de thermostaat uitgezet, als de ketel op de nachtstand staat.
Scheelt op jaarbasis echt.

We gaan eens experimenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:52
Vanaf 01/01/2012 wordt de subsidie op energiezuinige maatregelen (HR+ glas, nieuwe HR+ ketel, zonnepanelen, ...) heel bruusk afgeschaft. Tot 31/12/2011 blijven de maatrgelen nog wel gelden.
Opgemerkt in de krant vandaag: een PV-verkoper die zijn panelen los verkoopt en ze achteraf komt installeren.
Maar dé prijs voor de originaliteit gaat naar LucMartens van Solar Power Systems uit Schoten. Ik organiseer nu zaterdag een cash&carry van zonnepanelen. De consument die nog de 40procent fiscaal voordeel wil genieten, moet kunnen bewijzen dat hij de zonnepanelen betaald heeft voor het einde van dit jaar. En omdat het vaak toch over een aanzienlijke investering gaat, vragen sommige klanten of ik die panelen al niet bij hen thuis kan leveren. Zo kwam ik op de idee voor deze meeneemdag: wie zaterdag bestelt, krijgt de garantie dat we de panelen plaatsen vóór 30maart en kan de panelen na betaling meteen meenemen.'
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Oh, zo zijn er wel meer hoor. Als het aan mij ligt betaal ik de spouwmuurisolatie ook vooraf zodra ik de offerte heb. Kan ik en nog net subsidie vangen, en nog net over dat bedrag vermogensbelasting "ontduiken".
Dat laatste is overigens niet eens ontduiking, gezien de nieuwe oneerlijke methode die ze vanaf volgend jaar toe gaan passen voor het berekenen van die belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crap, daar belde Liander terug: ferrarismeters worden niet meer geplaatst, dus ik zit met zo'n digitale meter opgescheept. Enige optie die ik heb is om het "slimme" gedeelte uit te zetten zodat er 1x per jaar een meteropnemer langs komt. Dat boeit me dan weer minder, of ze nu 1x per maand uitmeten (dat beweren ze althans) of 1x per jaar een meteropnemer langskomt waarbij de meter niet op afstand wordt uitgelezen (dat beweren ze dan...) boeit me dan weer weinig. Je moet ze in beide gevallen maar op de blauwe ogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik heb trouwens met erg leuke korting een studenten abonnement voor energieenwater.net afgesloten :)

Misschien voor meer mensen een idee!

Is er trouwens al een compleet, plug and play meetsysteem voor stroom en gas en met internet toegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zojuist mijn inbussleutelsetje opgespoord, maar eens begonnen met het inregelen van een tweetal radiatoren. Het viel me laatst al op dat er in het kantoortje soms in de hoek een klein plasje water lag, maar kon nooit vinden waar dat vandaan kwam. Toen ik echter het voetventiel loshaalde zag ik meteen wat er aan de hand was: dat ding is er destijds voor de sier opgezet. Het voetventiel was helemaal opengedraaid, waarschijnlijk zelfs te ver. Heb deze nu op een klein stukje na helemaal dichtgedraaid, en na een halfuurtje verwarming aan is de onderste leiding handwarm en is de bovenste leiding ergens richting de 55 graden (CV ketel is aan het moduleren nu).
Radiator in de hal heeft geen voetventiel, dus die eerst maar met de bovenste knop gedaan. Wat dat betreft vind ik een voetventiel toch praktischer, je kunt veel preciezer afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zijn nu partijen die Jingko panelen aanbieden. Tja. Die worden gedumpt, niemand wil ze. Behalve die goedgelovige boer. Kan d'r boos om worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:13:
[...]

en dan werkt ie noiet als open therm maar als aan - uit thermostaat.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:24:
[...]

Het zijn twee compleet verschillende apparaten. De Inventum draait enkel op binnenlucht. Er is dus weinig vermogen beschikbaar (hoeveel ventileer jij overdag?), daarmee is hij prima geschikt voor tapwater, maar voor verwarmen is het vermogen te laag.

De Daalderop is ontworpen voor het verwarmen van de woning en gebruikt naast binnenlucht ook buitenlucht. Het vermogen van de luchtwarmtepomp is met 4kW dan ook meteen een stuk hoger. De gelijkwaardigheidsverklaring laat COP`s zien van 5 à 6. Die 2,5 kW is overigens het koelvermogen. Koeling gaat dus via de warmtepomp, dus actieve (top)koeling.

Kortom:
Voor tapwater minder gas verbruiken > Inventum
Voor CV minder gas verbruiken > Daalderop
het koelvermogen van de daalderop vind ik wel wat raar, die koelt allen door de warme lucht uit je woning te halen. met 600m3 per uur. dat moet bijna wel lawaai geven, en ik vraag me af of je huidige leidingen dit wel kunnen verwerken, die zijn doorgaans aangesloten op een ventilatiebox die hooguit 300-350 m3 per uur kan doen op de hoogste stand.

de daalderop is dus een verwarmingstoestel die eventueel de warme lucht uit je woning kan afvoeren. en dat laatste noemen ze dan koeling. in de zomer kan het zijn dat de buitenlucht warmer is dan binnen.. daar zit je dan met je topkoeling, die de warme lucht in je woning in laat stromen ?

Ik lees nergens dat het ding een vermogen heeft van 4 kW, maar wel dat hij 2,5 kW vermogen heeft, en bij 1,2 opgenomen vermogen is dan de cop slechts 2,1 ?
http://www.daalderop.nl/zakelijk/file/310/download/310

De inventum doet in feite ook hetzelfde, maar op een lager vermogen, een boiler en is geschikt voor tapwater en cv ondersteuning. het is dus precies maar net wat je wilt. een hoge stroomrekening of gewoon WTW op je ventilatiebox.

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 08-12-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
SunshineCompany schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:13:
Zijn nu partijen die Jingko panelen aanbieden. Tja. Die worden gedumpt, niemand wil ze. Behalve die goedgelovige boer. Kan d'r boos om worden.
Zou je de ongeinformeerden van deze wereld kunnen vertellen waarom die dingen gedumpt worden?
ze hadden een beetje een vervuiling issue, but what else is new ? Ik snap em even niet.
(ben denk ik een goedgelovige boer?)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-09 12:04
Wie o wie kan / wilt mij opweg helpen?
ik probeer dit forum bij te houden, maar ik snap lang niet alles. ( en iemand die je CV komt tunen kennen ze in z-limburg blijkbaar niet)
Vorig jaar ketel laten plaatsen, standaard fabriekinstellingen
Hoe kan ik nu als leek zijnde optimaal de ketel inregelen?

Situatie:
Ketel: Remeha Quinta 28c
Thermostaat:Remeha Celcia 20 (modulerend)
Watertoevoer: 90 graden
Pomp nadraaitijd 1 minuut
Watertap: 60 graden

Toestelregeling:
(fabrieksinstelling: 31 = cv en boiler aan, boosterfunctie uit)
instelbaar als volgt;
x0 Cv uit, warmwater uit
x1 Cv aan, warmwater aan
x2 Cv aan, warmwater uit
x3 Cv uit, warmwater aan
1y Cv modulerend1), boosterfunctie2) op buitentemperatuur
2y Cv hoog / laag
3y Cv modulerend1), boosterfunctie2) uit
4y Cv modulerend1), externe ingang 0 - 10 V* op
aanvoertemperatuur
5y Cv modulerend1), externe ingang 0 - 10 V* op
belastingpercentage
1) = een modulerende ketel past de hoeveelheid geproduceerde
warmte traploos aan op de warmtevraag.
2) boosterfunctie = ketel zorgt dat de aanvoertemperatuur
versnelt bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:13:
En ik kan boos worden om dit soort ongefundeerde kwaadsprekerij. Ja, Jinko heeft fouten gemaakt. Maar die zijn zeer serieus opgepakt en inmiddels opgelost. Lozing van giftige stoffen zoals in september gebeurde, kan niet meer optreden.
Maar blijkbaar wil je dit niet weten, om via een omweg 'jouw' Yingli in een beter daglicht te kunnen plaatsen.

Open een twitter account, dat is bedacht voor het in het wereld sturen van dergelijke persoonlijke opvattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
engelbertus schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:27:
[...]
en dan werkt ie niet als open therm maar als aan - uit thermostaat.... ?
Klopt. De Chronotherm III en IV zijn aan-uit thermostaten. Nefit ketels zijn overigens ook niet Opentherm-compatible. Nefit gebruikt een eigen protocol voor modulerende thermostaten. Als je weer een modulerende thermostaat wilt, moet je op zoek naar een nieuwe Nefit Moduline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:37:
[...]

het koelvermogen van de daalderop vind ik wel wat raar, die koelt allen door de warme lucht uit je woning te halen. met 600m3 per uur. dat moet bijna wel lawaai geven, en ik vraag me af of je huidige leidingen dit wel kunnen verwerken, die zijn doorgaans aangesloten op een ventilatiebox die hooguit 300-350 m3 per uur kan doen op de hoogste stand.

de daalderop is dus een verwarmingstoestel die eventueel de warme lucht uit je woning kan afvoeren. en dat laatste noemen ze dan koeling. in de zomer kan het zijn dat de buitenlucht warmer is dan binnen.. daar zit je dan met je topkoeling, die de warme lucht in je woning in laat stromen ?
Wat ik al schreef, het zijn twee verschillende apparaten, dus ook de werking is niet vergelijkbaar.

In de Inventum zit een ventilator die lucht van binnen haalt, in de Daalderop zit een ventilator die lucht van buiten haalt. Je sluit wel het afvoerkanaal van je ventilatiebox aan op het aanvoerkanaal van de luchtwarmtepomp, zodat je die energie in de winter hergebruikt.

Ik schreef, actieve koeling, dat heeft dus niks met je binnenlucht te maken. De compressor start op en gaat actief koelen, via je LTV circuit. Je gooit dus koud water door je vloerverwarming (kost dus wel energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@pielle007

waarom zou je uw aanvoertemperatuur op 90° zetten?
kan toch prima ook op 60°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Cafe Del Mar schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:56:
@pielle007

waarom zou je uw aanvoertemperatuur op 90° zetten?
kan toch prima ook op 60°?
Daarom heb ik mijn vraag in dit forum geplaatst...
Ik zou echt niet weten waarom het standaard 90° is.
Maar blijkbaar beter om op 60° te zetten begrijp ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
pielle007 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:59:
[...]

Dat doet mijn installateur ook altijd. Bij elke controle is dat het eerste dat hij doet.
Hup, een draai van 60 naar 90 graden. Ik ben maar gestopt met de opmerking dat 60 genoeg zou zijn. Volgens hem is 90 echt veel zuiniger. Verder doet hij het prima hoor, ook de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Nou, zo simpel is het niet. 90c is standaard omdat dat het minste risico is voor de installateur. Het laatste wat hij wil is dat er een verhaal rond gaat dat als je hem een nieuwe ketel laat installeren je huis niet warm wordt. Je zal zelf moeten experimenteren wat de laagste temperatuur is waarop je huis comfortabel is.

Als je huis goed geïsoleerd is, is 90c overkill en is 60c aanvoer een goed begin.

Daarnaast is het belangrijk dat je de flow in de radiatoren beperkt zodat het water goed de tijd heeft om af te koelen; zo kom je in het HR bereik van de ketel. De retourtemperatuur is bepalend voor het ketelrendement.

Trouwens: morgenavond is Energie in de Toekomst: Kolen, gas, wind of zon? In Groningen stad.
http://provinciegroningen.groenlinks.nl/node/76016 Ik ben er bij, wie gaat er mee?

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 08-12-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[...]
Daarom heb ik mijn vraag in dit forum heb geplaatst...
Bij het gebruik van een modulerende thermostaat (Celcia 20) is het niet nodig deze temperatuur te verlagen. De ketel zal terugregelen naar een lagere aanvoertemperatuur op basis van de communicatie met de thermostaat.

Door de maximale aanvoertemperatuur te verlagen, begrens je alleen de aanvoertemperatuur, terwijl de ketel toch al niet aan deze temperatuur komt, tenzij het echt nodig is (strenge vorst).

CV tuning is meer het waterzijdig inregelen van radiatoren waardoor je een goede verdeling krijgt en niet te veel water rondpompt. Te veel water betekent namelijk dat je retourtemperatuur onnodig hoog wordt, waardoor de ketel minder kan condenseren (= minder efficient)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2018
leonbong schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:02:
[...]

Ik ga vloeken hier
Ik snap best dat netbeheerders elk moment aangrijpen om de meter te vervangen. Zo vaak hebben ze niet de kans niet om achter de voordeur te komen. Dan snap ik ook nog dat ze meteen naar de modernste stand der techniek willen. (modern volgens hun visie)
Netbeheerders willen steeds beter kunnen voorspellen wat de te verwachten verbruiken/opwek zijn.

Ik zie dat hier op het werk ook.
Wij worden tegenwoordig wel eens gekort op het stroomvermogen aangezien de netbeheerder meet dat we meer gebruiken dan toegestaan. Vroeger deden ze dan niks. Tegenwoordig schakelen ze gewoon het trafostation op het terrein af. Dit dwingt ons om beter te kijken naar onze pieken in verbruik.

Dit geldt voor gas trouwens ook daar worden we ook wel eens afgeknepen.
Het is toch wat met die netbeheerders en hun slimme meters hé:

http://www.energieexpert....t-twijfelachtige-surprise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb de pompsnelheid sterk verlaagd (dankzij een tip op dit forum)
+ minder verbruik van de pomp (5-12W <> 45W)
+ minder ruis in de buizen
+ verwarmingen krijgen meer tijd om warmte af te geven

Ik heb mijn keteltemperatuur verlaagd naar 60°, zonder dat ik iets gemerkt heb van comfortverschil.
Ik heb nu de keteltemperatuur verlaagd naar 50°, ik merk nog steeds geen verschil in comfort. Die 60° had ik vorig jaar heel de winter, de 50° nog maar een 2-tal weken. Het zou kunnen dat ik de temperatuur wat hgoer moet zetten als het begint te vriezen. Ik wacht af.
De ketel moet met 50-60° niet merkbaar vaker opspringen dan voordien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Cafe Del Mar schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:10:
Ik heb de pompsnelheid sterk verlaagd (dankzij een tip op dit forum)
+ minder verbruik van de pomp (5-12W <> 45W)
+ minder ruis in de buizen
+ verwarmingen krijgen meer tijd om warmte af te geven

Ik heb mijn keteltemperatuur verlaagd naar 60°, zonder dat ik iets gemerkt heb van comfortverschil.
Ik heb nu de keteltemperatuur verlaagd naar 50°, ik merk nog steeds geen verschil in comfort. Die 60° had ik vorig jaar heel de winter, de 50° nog maar een 2-tal weken. Het zou kunnen dat ik de temperatuur wat hgoer moet zetten als het begint te vriezen. Ik wacht af.
De ketel moet met 50-60° niet merkbaar vaker opspringen dan voordien.
Ik had de pompsnelheid verlaagd van stand 3 naar stand 2, wat resulteerde in einde van al het gesuis. Nu heb ik 2 radiatoren ingeregeld op gevoel, als ik mijn IR-thermometer binnen heb ga alles exact inregelen, voor zover dat mogelijk is met de 2 graden meetafwijking van dat ding. Zal vast preciezer zijn dan "dit voelt warm, dat voelt heet, dan zal het zo wel goed zijn"-methode die ik vandaag gebruikt heb.
Als alles ingeregeld is kan de pompsnelheid misschien nog wel een stap terug, scheelt geluid en stroom, als de kachels voldoende warmte kunnen opnemen en het verschil tussen aanvoer/retour ongeveer 20 graden blijft vind ik het prima.

Overigens wat die verlaging betreft: ik heb die van mij op 80 staan, maar vanwege modulerende thermostaat draait ie bij het opstarten van de brander op 80 en zakt dan snel af naar 60 of zoals nu 54 of zelfs 40. Met een beetje fatsoenlijke thermostaat hoef je op zich niet teveel aan de max temperatuurinstelling te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
antonboonstra schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:04:
[...]

Bij het gebruik van een modulerende thermostaat (Celcia 20) is het niet nodig deze temperatuur te verlagen. De ketel zal terugregelen naar een lagere aanvoertemperatuur op basis van de communicatie met de thermostaat.

Door de maximale aanvoertemperatuur te verlagen, begrens je alleen de aanvoertemperatuur, terwijl de ketel toch al niet aan deze temperatuur komt, tenzij het echt nodig is (strenge vorst).

CV tuning is meer het waterzijdig inregelen van radiatoren waardoor je een goede verdeling krijgt en niet te veel water rondpompt. Te veel water betekent namelijk dat je retourtemperatuur onnodig hoog wordt, waardoor de ketel minder kan condenseren (= minder efficient)
Is nog allemaal te volgen , dank jullie.
Dus Omdat de ketel EN de thermostaat modulerend is, hoef ik ondanks de andere tips de warmtetoevoer NIET te verlagen. ( de retour temp. is niet instelbaar, dus alleen de na looptijd van de pomp)

@cafe delmar De pompsnelheid is volgens de handleiding niet instelbaar mits jij de nalooptijd bedoeld, die is instelbaar tussen de 10sec en 15min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Pompstand is afhankelijk van de pomp die je hebt. De Intergas ketel die ik heb heeft een fysieke schakelaar op de pomp zelf zitten, daarvoor moet de ketel open. Sommige ketels hebben een modulerende pomp, waardoor de pomp automatisch geregeld wordt vanuit de ketel.
Als je pomp niet modulerend is en je geen pompschakelaar op de pomp hebt, kan je overigens altijd nog gaan klussen met een condensator ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
_JGC_ schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:26:
Pompstand is afhankelijk van de pomp die je hebt. De Intergas ketel die ik heb heeft een fysieke schakelaar op de pomp zelf zitten, daarvoor moet de ketel open. Sommige ketels hebben een modulerende pomp, waardoor de pomp automatisch geregeld wordt vanuit de ketel.
Als je pomp niet modulerend is en je geen pompschakelaar op de pomp hebt, kan je overigens altijd nog gaan klussen met een condensator ertussen.
En dat "klussen" gaat me dan weer net boven me kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

pielle007 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:28:
[...]
En dat "klussen" gaat me dan weer net boven me kunnen :)
Als je de installateurscode van de ketel hebt, kun je via de instellingen van de ketel de pompsnelheid aanpassen [L.]. Er zit in een Quinta 28c namelijk een PWM gestuurde pomp. Standaard draait de pomp op 70% tijdens CV bedrijf en 30% tijdens nadraaien. (pdf pagina 24 NB. Wees voorzichtig met aanpassingen in het installateursgedeelte!)

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 08-12-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

WouterB

3680 Wp

antonboonstra schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:35:
[...]

Als je de installateurscode van de ketel hebt, kun je via de instellingen van de ketel de pompsnelheid aanpassen [L.]. Er zit in een Quinta 28c namelijk een PWM gestuurde pomp. Standaard draait de pomp op 70% tijdens CV bedrijf en 30% tijdens nadraaien. (pdf pagina 24 NB. Wees voorzichtig met aanpassingen in het installateursgedeelte!)
Interessant, ik heb dezelfde ketel. Is er iemand hier die weet hoe ik aan de installateurscode komen kan?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WouterB schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:08:
[...]
Interessant, ik heb dezelfde ketel. Is er iemand hier die weet hoe ik aan de installateurscode komen kan?
zie pdf in mijn vorig verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok, dus dan koelt ie het water in de vloer / radiatoren. dat had ik niet begrepen, maar dan nog, er staat nergens dat het vermogen van de daalderop 4kWh, maar slechts 2,5 dus zo'n 1/3 van het laagste vermogen van een normale cv ketel (bij maximaal terug gemoduleerd) het vermogen van de cv cube gaat daarentegen niet zo ver terug als mijn intergas.

@Nefit / moduleren

aan uit is een tegenhanger van modulerend.
open therm is een manier waarmee je kunt moduleren / besturingsprotocol dat door veel leveranciers van ketels wordt gebruikt ( open) maar voor anderen is het gesloten als de pest. nefit, en atag dus blijkbaar ook, gebruiken uitsluitend een eigen protocol om een cv ketel modulerend via een thermostaat in de kamer aan te kunnen sturen.

bijna alle ketels moduleren de brander terug als de aanvoertemperatuur op begint te lopen, dus als de temperatuur in het vertrek gehaald begint te worden. (OF wanneer de ketel de warmte dus niet kwijt kan, doordat radiatoren dicht staan, of te weinig op ef ondergedimensioneerd, of te weinig volume vloerverwarming, of te lage pompstand van de vloerverwarming) met het opstarten gaat de ventilator die uiteindelijk het vermogen van de brander bepaalt) maximaal draaien om te garanderen dat hij opstart.

moduleren via de thermostaat betekent dat de thermostaat dus iets dichter bij de waarheid in de kamer kan komen dan de ketel in zijn eentje, en het andere voordeel is dat een modulerende ketel dan vaak ook zelflerend is, of probeert op een bepaalde tijd een temperatuur te halen. een simpele aan uit thermostaat gaat pas aan als het op een bepaald tijdstip kouder is dan het setpoint. ( de ingestelde temperatuur, eventueel dus via een (klok/programma)

nieuwere ketels hebben soms een modulerende pomp, heel veel andere een "gewone" al dan niet met fysiek instelbaar vermogen ( aan of uit) op deze ketels kun je dan vaak de nadraaitijd instellen, en ook de anti-pendelstand.

het instellen van de aanvoertemperatuur is verstandig omdat je daarmee beter kunt instellen dat de ketel gaat condenseren, maar ook dat op een lagere temperatuur stoken efficienter is. het duurt dan wel langer om de kamer op temperatuur te krijgen, maar dat is met een klokthermostaat niet zo erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:49:
[...]

En ik kan boos worden om dit soort ongefundeerde kwaadsprekerij. Ja, Jinko heeft fouten gemaakt. Maar die zijn zeer serieus opgepakt en inmiddels opgelost. Lozing van giftige stoffen zoals in september gebeurde, kan niet meer optreden.
Maar blijkbaar wil je dit niet weten, om via een omweg 'jouw' Yingli in een beter daglicht te kunnen plaatsen.

Open een twitter account, dat is bedacht voor het in het wereld sturen van dergelijke persoonlijke opvattingen.
En ik kan boos worden om mensen die niet kunnen lezen. Welke persoonlijke opvatting? Waar zeg ik dat Jingo niet goed is? Jingko is prima paneel. Maar ze worden gedumpt, dat is een feit. De grote partijen hebben ze staan, maar willen ze niet meer verkopen. Raken de resten aan de straatstenen niet kwijt. Kreeg een container voor 0,60 EUR aangeboden, van een grote Nederlandse partij, die wagen zich er niet meer aan. Via mail krijg je ze ook tegen dumpprijzen aangeboden. De productie van Jingko heeft stil gelegen, de afzetmarkt is gekrompen (door negatief nieuws). Wat denk je zelf? Met deze moordende concurrentiestrijd is de kans klein dat dat nog een gezond bedrijf blijft (of weer wordt).

Kortom; je bent *knip ongefundeerde beschuldiging*

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 08-12-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
SunshineCompany schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:15:
[...]

Waar zeg ik dat Jingo niet goed is? Jingko is prima paneel. Maar ze worden gedumpt, dat is een feit. De grote partijen hebben ze staan, maar willen ze niet meer verkopen. <snip>

Met deze moordende concurrentiestrijd is de kans klein dat dat nog een gezond bedrijf blijft (of weer wordt).
Dank, dit is de verheldering die ik zocht. De tijd zal het leren of Jingko het slachtveld zal overleven.

On a positive note, Mijn schoonvader gaat ook panelen nemen *O* .

De offerte die hij heeft liggen gaat uit van de Mastervolt XS3200, maar hoor spookverhalen over lawaai enzo. Wat zijn de gebruikerservaringen en wie weet er een goed alternatief? van alle SMA alternatieven werd ik niet zo super enthousiast bij 2880Wp poly. (32volt, 7.5 amp 240wp 12 x)

[ Voor 25% gewijzigd door Lardman op 08-12-2011 15:27 . Reden: typo ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kostal Piko 3.0, zal wel wat duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hoe zit het eigenlijk met die Powerstocc omvormers? Iemand ervaring mee?

Weinig zaken die ze verkopen, maar als ik ze tegen kom zijn ze spot goedkoop (Nederland niets te vinden?):
http://www.photovoltaik-s...0519f1ec1d98faf7d955f76cc
347 euro voor 2kW.
http://sisol-energie.de/a...tocc-excellent-im-angebot
1,2kW voor 240 euro.

Ik ben even aan het rondkijken hoe of wat met PV hier thuis, en zo'n 1200W zou perfect zijn voor mij. Zoek iets met 2 strings (of 2 inverters met 1 string) en ca 1100-1200W per string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:14:
ok, dus dan koelt ie het water in de vloer / radiatoren. dat had ik niet begrepen, maar dan nog, er staat nergens dat het vermogen van de daalderop 4kWh, maar slechts 2,5 dus zo'n 1/3 van het laagste vermogen van een normale cv ketel (bij maximaal terug gemoduleerd) het vermogen van de cv cube gaat daarentegen niet zo ver terug als mijn intergas.
Die 2,5kW is nominaal, een gewogen gemiddelde i.v.m. fluctuerende buiten temperatuur. Max vermogen is 4kW. Je kunt dan inderdaad beter die 2,5kW aanhouden.
@Nefit / moduleren
Ik leg het altijd zo uit. Stap op de fiets en rij met 20km/h een afstand van 10km. Doe hetzelfde alleen fiets nu telkens 5 minuten 40km/h en stop daarna even om bij te komen. Waarschijnlijk ben je die tweede keer helemaal kapot, die eerste keer was een makkie.

Ik hoorde (gerucht) dat Bosch, nadat ze van Opentherm zijn afgestapt, duizenden extra thermostaten per jaar verkochten. Dat opentherm protocol komt trouwens bij Honeywel vandaan maar is nu in bezit van de vereniging. Het is overigens niet zo Open als Open doet vermoeden, je moet lid zijn van de vereniging Opentherm om ermee te stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De offerte die hij heeft liggen gaat uit van de Mastervolt XS3200, maar hoor spookverhalen over lawaai enzo. Wat zijn de gebruikerservaringen en wie weet er een goed alternatief? van alle SMA alternatieven werd ik niet zo super enthousiast bij 2880Wp poly. (32volt, 7.5 amp 240wp 12 x)
Als je die 12 in 1 string legt dan gaat dat toch prima met de SMA 3000 TL-20 ? ( Ik ga ervan uit dat de 32 volt open klemspanning is ? ). We hebben er nog 15 op voorraad want er is momenteel een nijpend tekort voor SMA omvormers.

Mastervolt maakt trouwens geen lawaai, maar je hoort hem wel.... Maar ja , dat doe je de compressor van de koelkast ook... Zolang hij niet in de slaapkamer hangt komt het wel goed ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 17:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
open therm is een protocol dat het voor installateurs makkelijk moet maken volgens mij, dan kun je tenminste eens iets standaardiseren. vervolgens kost het licentiekosten.
lood op oud ijzer. voordeel voor de consument die vrije keus heeft in thermostaat.
de ene thermostaat en de andere ondersteunen echter niet altijd alle open therm functies even goed / duidelijk.

open therm was voor honeywell als verkoper van populaire thermostaten natuurlijk erg handig. voor fabrikanten die ook zelf open therm thermostaten verkopen is het denk ik een voordeel als je en marktaandeel hebt, en een eigen protocol.
dan zit je als consument daar aan vast. wat dat betreft is er een klein beetje open aan dat protocol. vrije keus bij consument minder problemen bij ketelfabrikanten. maar verder heb je er weinig aan.

bijvoorbeeld gaat open therm ook over ventilatie. maar ik heb nog geen ventilatiesysteem gezien dat met opentherm kan praten. erg jammer want ik zou dat graag met een kastje aan de muur willen regelen, nu hanger er twee van die lelijke dingen naast elkaar. je zoe er bijna voor overstappen op aan/uit, dan kun je zelf iets maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
engelbertus schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:16:
je zoe er bijna voor overstappen op aan/uit, dan kun je zelf iets maken...
hell yea.
het is dat de openterm voor mij zo goed werkt.
maar de gedachten komen regelmatig ook bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Harde woei. Al iemand paneeltjes voorbij zien waaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
migjes schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:19:
[...]

hell yea.
het is dat de openterm voor mij zo goed werkt.
maar de gedachten komen regelmatig ook bij mij op.
vooral omdat met mijn vloerverwarming ik eigenlijk "constant" vraag heb... en dan kan een nachtverlaging ook nog wel overboord, de opwarming door de zon verzogt de laatste graad of twee wel, en dan is het tot een uurtje of tien nog wel minstens warm genoeg.
anti pendelstand, kom er maar in :)
niet dat ik ook maar iets kan dta met een soldeerbout of IC t emaken heeft, maar toch.

[ Voor 28% gewijzigd door engelbertus op 08-12-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
engelbertus schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:32:
[...]

vooral omdat met mijn vloerverwarming ik eigenlijk "constant" vraag heb... en dan kan een nachtverlaging ook nog wel overboord, de opwarming door de zon verzogt de laatste graad of twee wel, en dan is het tot een uurtje of tien nog wel minstens warm genoeg.
anti pendelstand, kom er maar in :)
niet dat ik ook maar iets kan dta met een soldeerbout of IC t emaken heeft, maar toch.
jep zelfde probleem.
mijn ketel doet ongeveer 6kWh en dat is eigenlijk te veel voor de vloer verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
SunshineCompany schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:21:
Harde woei. Al iemand paneeltjes voorbij zien waaien?
Ik ga ze morgen eens tellen :+ Ik woon op 5 min van Scheveningen dus best een aardig zuchtje meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Kets_One schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:22:
1 MJ = 0,2777 kWh
9 kWh is dus geldig voor alles tussen 8,5 en 9,4 kWh/m3. Dit is de onderwaarde. De bovenwaarde (inclusie condensatief van waterdamp wat de meeste moderne ketels doen) is het 35,17 MJ/m3, bijna 10 kWh/m3.
Daarom had ik 'wetenschappelijk' geschreven. Hoef ik daar geen rekening mee te houden. :)

Omzettingen zijn technische aangelegenheden. Verbranding is een natuurkundig proces dat altijd exact dezelfde hoeveelheid energie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toen ik zonet mijn CV installatie wat beter aan het bekijken was viel het mij op dat de temperatuur op het rtour zo hoog was, ondanks het feit dat ik de voetventielen van alle radiatoren zo heb afgesteld dat de temperatuur van het water dat de rediator verlaat flink lager is (handwarm) dan het water wat erin gaat.

Daarop ben ik naar mijn kast met de twee verdelers gaan kijken en het viel mij op dat er een crosslink bestaat tussen de warme verdeler en de koude! :? Is dit normaal? Ik kan de zin van de X-link wel begrijpen in een opstatsituatie, maar bij normaal gebruik heeft zo'n verbinding toch geen zin? Wil je niet een regelbare begrenzer op deze verbinding hebben of hem helemaal afkoppelen?

Wie heeft er ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7016/6477478873_125b200047.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kets_One op 08-12-2011 17:49 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Roamor op 13-12-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Kets_One schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:46:
Toen ik zonet mijn CV installatie wat beter aan het bekijken was viel het mij op dat de temperatuur op het rtour zo hoog was, ondanks het feit dat ik de voetventielen van alle radiatoren zo heb afgesteld dat de temperatuur van het water dat de rediator verlaat flink lager is (handwarm) dan het water wat erin gaat.

Daarop ben ik naar mijn kast met de twee verdelers gaan kijken en het viel mij op dat er een crosslink bestaat tussen de warme verdeler en de koude! :? Is dit normaal? Ik kan de zin van de X-link wel begrijpen in een opstatsituatie, maar bij normaal gebruik heeft zo'n verbinding toch geen zin? Wil je niet een regelbare begrenzer op deze verbinding hebben of hem helemaal afkoppelen?

Wie heeft er ervaring mee?

[afbeelding]
Het is dat de ketel op temperatuur regelt anders is dit naar mijn idee kapitaalvernietiging(pomp draait nu vrij rond door de bypass).
Wanneer je alle radiatoren dicht zet heb je nog steeds afname en zal de ketel niet in storing vallen. Misschien dat dat de reden is.

@ instelling ketel:
Warmtapwatertemperatuur staat hier op 60 graden ivm legionella.
CV-aanvoertemperatuur op 40 gehad, dit bleek te koud, nu 45 graden en geen verschil in comfort.
Om het bij deze instelling toch behaaglijk te krijgen heb ik wel eerst alle leidingen goed in moeten pakken.
Stooklijn (alleen CV) ingesteld op 45%.
2 condensatoren geplaatst om de pompsnelheid te verlagen (van 90W naar 40W) omdat een vaillant geen knop heeft.
Ketel condenseerd naar mijn idee optimaal (weinig condens uit de uitlaat) en dit zorgt er weer voor dat het rendement boven de 100% blijft.

[ Voor 19% gewijzigd door flippo765 op 08-12-2011 18:13 . Reden: Ketelinstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
flippo765 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:56:
[...]

Het is dat de ketel op temperatuur regelt anders is dit naar mijn idee kapitaalvernietiging(pomp draait nu vrij rond door de bypass).
Wanneer je alle radiatoren dicht zet heb je nog steeds afname en zal de ketel niet in storing vallen. Misschien dat dat de reden is.
die bypass is in sommige gevallen wel nodig.
zeker als je het systeem moet aan leggen en de mensen moeten de zaak bedienen en ze hebben de ballen er geen verstand van.
als je geen bypass hebt en je draait alle radiatoren dicht dan heb je een goede kans dat je c.v. ketel boem doet.
wat gebeurt er als iemand alle radiator krannen vervangt voor termostaat kranen bijvoorbeeld.

sorrie Kets_One
ik weet te weinigen van jouw situatie om een echt goed antwoordt te geven.
maar ik denk dat een bypass ventiel daar wel eens handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

migjes schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:12:
[...]
als je geen bypass hebt en je draait alle radiatoren dicht dan heb je een goede kans dat je c.v. ketel boem doet.
wat gebeurt er als iemand alle radiator krannen vervangt voor termostaat kranen bijvoorbeeld.
Alle ketels zijn toch beveiligd tegen te hoge druk/thermisch?
Pagina: 1 ... 195 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.