Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.803 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn agenda;

dec/jan optimalisatie kroegenroute (kleine stapjes, bij hoge stoepranden zeer gevaarlijk)
feb/maart (begin): bijkomen van december
Dan ook geestelijk alles weer op orde krijgen. Ik vind mkleinman's pc wel leuk, dat dus even afwachten.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SunshineCompany schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:10:
Zakelijk PV systeempje (erg dicht op elkaar geplaatst, ik weet het, de TVT is toch heel kort, dus dan kun je wat experimenteren..) opgeleverd. Klein verschil voor & na: Een stelletje &*#*$^&@ heeft een WEEK nadat wij PV hebben geplaatst een lantaarnpaal voor de schuur gezet..

[afbeelding]

:(
Hoort zoiets niet een paar weken/maanden daarvoor in de lokale huis aan huis krant te staan zodat je bezwaar kan indienen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan dit systeem in mijn woning te installeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.ithodaalderop.nl/vsk2012/wp-content/uploads/qualityflow.jpg
Ik kan de beneden verdieping bereiken via een koof die ik al heb. De slaapkamers bereik ik via knieschot op zolder. Betekent 3 x 85mm boren, dat is wel te doen. Inblaas op de overloop, dat is een makkie omdat mijn WTW op zolder bij het trapgat komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
op zich wil ik wel de warmte uit de ventlatielucht weer nuttig gebruiken. de minst ingrijpende ( qua qonstructie) zou een warmtepompboiler zijn, aar ik heb het idee dat die veel meer enrergie gebruikt dan de normale ventilatiebox, en het water op 60 graden probeert te houden, en dus de woning afkoelt. ik gebruik geen 100 liter heet water op een dag bijvoorbeeld.

als ik het met balansventilatie zou willen doen, dan heb ik idd ingrijpend veel leidingen nodig en gaten in de vloer, standleidingen etc. dan zou de makkelijkste optie zijn om alleen de slaapkamers te voorzien van opgewarmde ventilatielucht, maar ik gebruik nu toch ook maar 1 slaapkamer, en dus lijkt me dat niet zeer nuttig om nu te gaan doen. en om nou voor een beetje voorverwarming van het water dat wel door de cv moet vind ik het een beetje overdreven om een warmtepompboiler te nemen, dan is een zonnecollector wellicht handiger, maar dat bespaart niets op de ventilatielucht, en heb ik er 's winters weinig aan, en zou k het liever ook voor de cv willen gebruiken. en mijn cv ketel is ook nog lang niet aan vervanging toe. dus ik denk dat voor mij het handist is om PV te nemen zodat hetgeen ik dan wel nodig heb voor verwarming, en heet water electrisch kan doen, zodat ik op die manier het gas bespaar. dat gaat dan weer niet erg hard met weinig heet water gebruiker. electrisch verwarmen (cv) is ook weer niet mijn voorkeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
SunshineCompany schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:54:
Tip van de dag: Mastervolt XS6500 geeft 2x15A uit, goed bruikbaar thuis dus.. en kost werkelijkwaar geen drol.
Had jij niet een keer bericht van een systeem mt 2* Delta Solivia 5 omvormers ?

( hoe zijn die aangesloten, met welke waarde gezekerd ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:19:
Mijn agenda;

dec/jan optimalisatie kroegenroute (kleine stapjes, bij hoge stoepranden zeer gevaarlijk)
feb/maart (begin): bijkomen van december
Dan ook geestelijk alles weer op orde krijgen. Ik vind mkleinman's pc wel leuk, dat dus even afwachten.
Je vergeet:

- de kip voeren
- de kip beschermen rondom kerst O-)

- vandalistisch worden tov straatmeubilair, lantaarnpalen in het bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:20:
[...]

Hoort zoiets niet een paar weken/maanden daarvoor in de lokale huis aan huis krant te staan zodat je bezwaar kan indienen?
_O- _O- _O- Leuk geval van: je leest wat je wilt lezen. Ik dacht namelijk toen ik dit las dat het een reactie was op een latere post van Sunshine, namelijk deze:
SunshineCompany schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:19:
Mijn agenda;

Dus Sunshine: wel even aankondigen als je je kroegentocht gaat optimaliseren, hoor, zodat mensen gewaarschuwd zijn en eventueel bezwaar kunnen aantekenen :X !

Mijn agenda:
Vanaf nu: beter lezen ;)
Heden tot .....: wijk en gemeente mobiliseren voor buitengevelisolatie
Deze maand: beter worden en op leuke nieuwe werkplek op fietsafstand starten
Dec/jan: eindelijk Plugwise in gebruik nemen
Deze winter: laagterecord gasverbruik realiseren met zonneboiler en Tonzon kruipruimteisolatie
Februari/maart: 2280-2400Wp op het dak
Hopelijk in de zomer al: buitengevelisolatie aan laten brengen
Komend jaar: eindelijk rookmelders ophangen :D
Voornemen voor hele jaar: laptop vaker uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgezien van de energiewinst: die systemen zijn, zeker als ze niet goed worden onderhouden, niet zo best voor de luchtkwaliteit. Voor mij zou het met mijn longen geen optie zijn, bij kennissen die balansventilatie hebben vind ik de luchtkwaliteit vaak niet zo heel goed als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de volgende keer geef je ze een tegoedbon voor een setje nieuwe filters voor hun balansapparaat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:38:
Afgezien van de energiewinst: die systemen zijn, zeker als ze niet goed worden onderhouden, niet zo best voor de luchtkwaliteit. Voor mij zou het met mijn longen geen optie zijn, bij kennissen die balansventilatie hebben vind ik de luchtkwaliteit vaak niet zo heel goed als ik eerlijk ben.
Als goed onderhouden is het een voordeel voor mensen met luchtwegklachten.
Veel gehoorde constatering bij passiefhuizen is dat het binnenhuisklimaat er erg goed is.
Die huizen hebben (bijna) standaard een WTW vent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Kets_One schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:15:
@JeroenH:

Wauw, kan je me vertellen hoe je dat doet? Ik doe ruim 12.000 km / jaar, waarbij het voornamelijk woon-werk verkeer en huis-school verkeer voor de kinderen betreft.
Ik heb dat hier een keer uitgebreid beschreven: http://www.solarwebsite.n...-auto-hoe-doe-je-dat-nou/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verhagen's "advies" aan branche organisaties om glijmiddelen te gaan gebruiken om de sluwe meters in zoveel mogelijk meterkasten te krijgen, maar ook herbevestiging van het goede nieuws:

http://www.rijksoverheid....-slimme-energiemeter.html

Vetdruk van mijn hand:
Of u nu een intermediaire rol speelt of verantwoordelijk bent voor het daadwerkelijk ophangen van de meter: helder communiceren over keuzevrijheid en privacyaspecten van de slimme meter is van cruciaal belang voor de consument. Wanneer consumenten aan de beurt zijn voor plaatsing van een slimme meter, dienen zij tijdig duidelijke en volledige informatie te krijgen waarmee zij een afgewogen en vrije keuze kunnen maken: om de meter op te laten hangen, het uitlezen op afstand uit te laten zetten of om de meter te weigeren."
en in bijlage:
Consumenten zijn niet verplicht de meterstanden op afstand te laten uitlezen. Ook kunnen zij besluiten de slimme meter te weigeren. Dan blijven zij de meterstanden zelf doorgeven en ontvangen ze geen tweemaandelijkse verbruiksoverzichten.
Goed gelezen, engelbertus? Dit zijn de woorden van Verhagen.

Hij kan zich natuurlijk ook schromelijk vergissen in al die potentiële weigeraars, maar ook deze brief gaat in de meterkast hier, "voor het geval dat"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren hoorde ik van kennissen dat Greenchoice letterlijk tegen hen heeft gezegd dat hun negatieve saldo niet meer wordt uitbetaald "omdat zij de enigen zijn die een negatief saldo hebben". Dus Eric-Pvt, NielsTn en andere neggies: jullie bestaan volgens Greenchoice niet.... Ze verbruiken maar 750KWh en wekken zo'n 2000 kWh op en gaan nu dus ook maar een elektrisch kacheltje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het zal me niet verbazen dat er na deze kabinetsperiode weer een andere jojo zit die de slimme meter er door wil rammen.
Misschien verlang je dan nog wel terug naar Verhagen :$

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Ik heb GreenChoice gemaild met de vraag of ze bij de eindafrekening van mijn ferraris naar digitale meter voor de allerlaatste keer de standen negatief willen vergoeden incl. belastingen.

Het antwoord vandaag binnen gekregen maar ik krijg geen ja en geen nee eerst de standen afwachten geven ze nu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:37:
[...]

Het zal me niet verbazen dat er na deze kabinetsperiode weer een andere jojo zit die de slimme meter er door wil rammen.
Misschien verlang je dan nog wel terug naar Verhagen :$
Er mag hier niet worden gevloekt...

okok, geeft toe dat 'ie soms ook het schuim van de lippen moet vegen. Zorrie...

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2011 18:48 . Reden: zelfmutilatie ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:31:
Gisteren hoorde ik van kennissen dat Greenchoice letterlijk tegen hen heeft gezegd dat hun negatieve saldo niet meer wordt uitbetaald "omdat zij de enigen zijn die een negatief saldo hebben". Dus Eric-Pvt, NielsTn en andere neggies: jullie bestaan volgens Greenchoice niet.... Ze verbruiken maar 750KWh en wekken zo'n 2000 kWh op en gaan nu dus ook maar een elektrisch kacheltje kopen.
Dan laat de leverancier eerst maar eens in dialoog treden als ze toch de voorwaarden willen wijzigen (ten nadele van duurzame energie productie).

* NielsTn tikt de 1500 Watt elektrische kachel nog een standje hoger, ipv 3 uur nu maar 5 uur affakkelen...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En ik gooi nog een blokje gestolde zonne-energie op het vuur :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:38:
Dat is natuurlijk het 'wereldberoemde' Vathorst verhaal herkauwd. Het komt altijd neer op oorzaken als: slecht aangelegd, niet het juiste vermogen, nooit schoongemaakte filters, etc.

Op 'The Internets' zijn er verschillende verhalen te lezen van mensen die zelf een balansventilatiesysteem hebben aangelegd:
http://www.jive.nl/~tenkink/WTW/default.htm
Of op de site van onze vrienden van Olino:
http://www.olino.org/articles/2010/03/08/aanleg-en-ervaringen-met-balansventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kets_One schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:38:
Goede voornemens 2012:
Ik heb eens even zitten brainstormen over mijn goede voornemens voor 2012. Ik ben van plan om de volgende veranderingsen/verbeteringen door te voeren:

Voornemen 1:
WTW systeem voor ventilatielucht installeren. Dit wordt ofwel een Climarad (lokale ventilatie met wtw), maar beter een Inventum Ecolution, afhankelijk van het aanbod op Marktplaats ;) Verwachte kosten: 300-400 euro.
Mooi ding die Inventium Ecolution, maar ik schrok van de prijs van >3000 euro :'( Hoe jij dat voor 300-400 euro denkt te doen weet ik niet. Je bedoelt zeker 3000-4000 euro? :) En ik heb er geen ruimte voor. :(
Bestaan er geen kleine WTW systemen die je alleen voor het tapwater kan gebruiken?

Ik verbaas me dat er eigenlijk nog geen oplossingen zijn voor bestaande bouw. Denk aan het vervangen van die bekende mechanische afzuiginstallatie door een WTW afzuiginstallatie die 50 liter water voorverwarmt. Schot in de roos, denk ik. Welke fabrikant pakt dit op? :)

Neem nou dit ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.bespaarenergiemetdewoonbond.nl/art/uploads/image/mechanische%20ventialtie%20goed.jpg.
Je blaast de warmte zo naar buiten Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn om hier een warmtewisselaar in te bouwen en de warmte over te dragen aan een vat met tapwater?

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 06-12-2011 19:30 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus Eric-Pvt, NielsTn en andere neggies: jullie bestaan volgens Greenchoice niet
jaja
ik weet het
ik ben namelijk reeds lang geleden gestorven aan de legionella in mijn wtw
ik kan er gelukkig om lachen, en de afrekening komt er gewoon,
alle positieve posten worden door de pv van de rekening gebeukt.
power to the peupel

@woodski een baby kamer saldeert ook erg goed !

@wtw er staat er eentje op marktplaats, een ecolution

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Microkid schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:13:
Ik verbaas me dat er eigenlijk nog geen oplossingen zijn voor bestaande bouw. Denk aan het vervangen van die bekende mechanische afzuiginstallatie door een WTW afzuiginstallatie die 50 liter water voorverwarmt. Schot in de roos, denk ik. Welke fabrikant pakt dit op? :)
Ik verbaas me er niet over, de warmtecapaciteit van lucht is nihil in vergelijking met water. Je mag een behoorlijke bult lucht er langsstromen op een behoorlijk temperatuursverschil, en met een groot oppervlak in de wisselaar, wil het water ook maar iets opwarmen. Dat wordt nooit rendabel.

Gewoon houden bij balansventilatie, douche WTW, e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]Ik verbaas me dat er eigenlijk nog geen oplossingen zijn voor bestaande bouw. Denk aan het vervangen van die bekende mechanische afzuiginstallatie door een WTW afzuiginstallatie die 50 liter water voorverwarmt. Schot in de roos, denk ik. Welke fabrikant pakt dit op? :)

Neem nou dit ding:
[afbeelding].
Je blaast de warmte zo naar buiten Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn om hier een warmtewisselaar in te bouwen en de warmte over te dragen aan een vat met tapwater?
Dan heb je lucht over een wisselaar lopen, en dan? Je tapwater koelt er waarschijnlijk alleen maar vanaf, met een luchttemperatuur van circa 20 graden. Daarbij is lucht veel makkelijker op te warmen dan water, dus vandaar balansventilatie. Je hebt uiteraard systemen die tapwater of CV verwarmen, maar dan meteen icm een luchtwarmtepomp, om de juiste temperatuur te bereiken.

En begin niet over Vathorst. Daar zijn de systemen verkeerd ontworpen en/of verkeerd aangelegd en/of verkeerd gebruikt en/of verkeer onderhouden. Vaak een combinatie van allemaal. Iets wat overigens te vaak gebeurd met installatie systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als je met een ferrarismeter met dubbele meterstand met hoog onder nul gaat, en met laag niet, dan heb je dus ook een probleem?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Moet nog een f-je achteraan de link, ftfy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
[...]

Mooi ding die Inventium Ecolution, maar ik schrok van de prijs van >3000 euro :'( Hoe jij dat voor 300-400 euro denkt te doen weet ik niet. Je bedoelt zeker 3000-4000 euro? :) En ik heb er geen ruimte voor. :(
Bestaan er geen kleine WTW systemen die je alleen voor het tapwater kan gebruiken?

Zoiets heb ik op de laatste energie beurs zien staan bij een duitse firma.
Maar....... dan wel in combinatie met een warmtepomp.
Volgens de uitleg word in Duitsland nauwelijks gewerkt met een warmte terugwin installaties op de ventilatie lucht. Dit omdat Duitsers niet gesharmeerd zijn en er bijn altijd voor word gekozen te ventileren per ruimte mbv roosters. Via het systeem werd dan ook alleen lucht afgezogen. De warmte uit deze lucht werd vervolgens via een warmtewisselaar zoveel mogenlijk benut voor het voorverwarmen van het water dat de warmtepomp in ging. Het rendement lag wel behoorlijk wat lager als dat van een reguliere warmteterugwin installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Oja de slimme meter. Net nog even gecheckt, kan nog steeds op mijn oude adres (ben 9 maanden geleden verhuisd) per uur zien wat het gas- en electriciteitsverbruik is. :X
Ondanks dat ik Oxxio een maand geleden gebeld heb dat me dat niet echt de bedoeling leek. Ze zouden het ook uitschakelen. Gebeurt blijkbaar pas aan het eind vh jaar, als het 3 jarig abonnement voor die meter is afgelopen. Jaja, ik betaal nog steeds voor een meter waar iemand anders nu gebruik van maakt.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
  • Laatst online: 20-04 07:36
Vandaag m'n "Verrekening teruglevering" van GC gekregen (prijs incl. belasting):

-1022 kWh x 0,2309 = -235,98
-463 kWh x 0,2047 = -94,57

Dit is bij netto saldering hoog tarief van 741 min 1022 kWh, laag tarief sta ik niet in de min. Het leuke is dat ik meer krijg voor m'n teruggeleverde stroom dan dat ik moet betalen voor m'n gebruikte (tarief GC): 0,082 vs. 0,0756 (hoog) en 0,0599 vs. 0,0499 (laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
leonbong schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:48:
[...]

Bestaat wel in 25A variant is wel een stuk compacter dan een CEE stekker.
En niemand weet zonder hem uit elkaar te halen hoe de draadjes zitten aangesloten........
VERGEET de perilex.

ps als zo'n 125A stekker in de hens gaat gaat daar iets meer dan 125A door, of hij moet ranzig zijn aangesloten.... de dikte van de pennen is gedimensioneerd op herhaaldelijk belast plaatsen en verwijderen.

in die solarkooker 350 zit wel een alleraardigst minipannetje.
en ben ook wel benieuwd hoe het koken erin bevalt. Mocht de temperatuur niet willen kun je er altijd nog over nadenken om de sous-vide bereidingswijze toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gerb bestaat ook al niet meer
wat zijn call centers toch leuk
nou gerb nu even zo`n lekker vast kontraktje nemen zoals ik, voor stroom,
dat rekent nog fijner af.

vaste kontrakten kun je ook muteren, als je maar niet weggaat,
herbevestigen heet dat in bonus graai taal.
altijd herbevestigen als de prijs stijgt !
je bent hollandse producent, dus ranzig gedrag hoort daarbij

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 21:31 . Reden: * even wat typisch hollands gedrag * ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voor mensen die van mooie natuurfilms houden kijk dan op dinsdagavond eens naar "Frozen Planet" om 20.30 uur bij de EO op NED.1
Schitterende opnamen van zowel Noord als Zuid-pool. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gerb schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:13:
[...]

Vandaag m'n "Verrekening teruglevering" van GC gekregen (prijs incl. belasting):

-1022 kWh x 0,2309 = -235,98
-463 kWh x 0,2047 = -94,57

Dit is bij netto saldering hoog tarief van 741 min 1022 kWh, laag tarief sta ik niet in de min. Het leuke is dat ik meer krijg voor m'n teruggeleverde stroom dan dat ik moet betalen voor m'n gebruikte (tarief GC): 0,082 vs. 0,0756 (hoog) en 0,0599 vs. 0,0499 (laag).
Eenzelfde post heb ik een aantal dagen geleden gedaan n.a.v. mijn jaarafrekening, maar daar reageert niemand op. Vreemd.
Als alles perfect wordt geregeld door GC dan is het stilte aan het front. :?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:32:
Voor mensen die van mooie natuurfilms houden kijk dan op dinsdagavond eens naar "Frozen Planet" om 20.30 uur bij de EO op NED.1
Schitterende opnamen van zowel Noord als Zuid-pool. _/-\o_
Inderdaad schitterend, alleen jammer dat het nagesynchroniseerd is. Op de BBC kijk ik het liever in HD met David Attenborough als commentator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37
engelbertus schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:52:
[...]

er hangt hier biuiten in een kast een G40, waar ik de meterstand nu elke maand van opschrijf.
is alleen voor een kantoorgebouw. 4 brink luchtverwarmingsketels ( 6 oude, 2 "nieuwere") en die gebruiken een behoooorlijke hoeveelheid gas... die G40 hang je er met twee man niet zomaar even in denk ik...
vorig jaar zijn we daar wel wat van geschrokken. nu gebruiken we nog maar twee van die oude ketels om de verdieping waar we nu op zitten (+/-300m2) warm te houden itt vorig jaar, de benedenverdieping, die denk ik wel 800 m2 was.
het gebouw is denk ik niet erg duurzaam, was vroeger een loods, dus waasrchijnlijk niet erg goed geisoleerd... de bovenverdieping is rondom 95% glas. 'szomers airco nodig, 's winters dus de kachel...
G40 is inderdaad wel een zware meter, ik heb vorige week nog met G25's lopen sjouwen, maar dat ben je erg snel zat.

Waarschijnlijk is jullie verbruik nog behoorlijk fors en is terugstappen naar een kleinere meter niet nodig. In de winter wel een voordeel als je meter buitenhangt. Door de lagere temperatuur neemt het volume van het gas af, maar dat wordt niet geregistreerd door de meter. :+ In de zomer is het uiteraard andersom, maar dan is de gasconsumptie ook een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:47
Mafketel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:17:
[...]

En niemand weet zonder hem uit elkaar te halen hoe de draadjes zitten aangesloten........
VERGEET de perilex.
Bij het aansluiten van een perilex is het inderdaad een probleem dat het slecht gedefinieerd is.
Maar dat is in mijn optiek voor een thuissituatie niet zo'n groot probleem. Anders werden ze niet nog steeds toegepast voor bijvoorbeeld kookplaten.
Een 32A CEE stekker is echt behoorlijk groot.
ps als zo'n 125A stekker in de hens gaat gaat daar iets meer dan 125A door, of hij moet ranzig zijn aangesloten.... de dikte van de pennen is gedimensioneerd op herhaaldelijk belast plaatsen en verwijderen.
Wel lezen is bij mij op het werk nooit gebeurt was bij iemand anders. Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Vandaag is bij ons dan 600kg 3-voudig veiligheidsglas afgeleverd. 6 ruitjes van 2m2, dus 50kg / m2 :D

Ben blij dat ik dat niet zelf hoef te verwerken. Hopelijk heeft de aannemer sterke mannen in dienst en wordt het af en toe nog even droog de komende dagen zodat het glas ook gezet kan gaan worden :Y :Y in het nieuwe 9cm dikke kozijn _/-\o_ _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:59:
Vandaag is bij ons dan 600kg 3-voudig veiligheidsglas afgeleverd. 6 ruitjes van 2m2, dus 50kg / m2 :D

Ben blij dat ik dat niet zelf hoef te verwerken. Hopelijk heeft de aannemer sterke mannen in dienst en wordt het af en toe nog even droog de komende dagen zodat het glas ook gezet kan gaan worden :Y :Y in het nieuwe 9cm dikke kozijn _/-\o_ _/-\o_
Daar zat ik ook van te kijken vorig jaar. Het enkelzijdig raampje tilde ik met één hand op. Het HR++ glas moesten we met z`n tweeën tillen. Eerlijk gezegd voelde dat best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Goede daad van vandaag ook op de valreep nog gedaan.

Weer een hard werkende (lees: echte) parlementariër aan het werk gezet.

Die wat "vraagjes" gaat stellen.

Over sluwe meters enzo... ;)

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Goed bezig ;)

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Aha, hartelijk dank voor de zeer rappe reply. Is doorgestuurd (anoniem)...

Slechts één op de drie co-vergisters had in 2010 een positief rendement

Er is NOGAL wat voor covergisting aangevraagd binnen SDE 2011...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/SDE/SDE2011/Aangevraagd_budget_progressie_SDE2011.gif

Gaat mogelijk weer erg gezwellig worden met "de uitvoering". Laat staan bij "de economische realiteit van de exploitatie"... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:44:
[...]
Inderdaad schitterend, alleen jammer dat het nagesynchroniseerd is. Op de BBC kijk ik het liever in HD met David Attenborough als commentator.
if God/Allah/whatever ;) had a voice, it would sound like David Attenborough ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:15:
Verhagen's "advies" aan branche organisaties om glijmiddelen te gaan gebruiken om de sluwe meters in zoveel mogelijk meterkasten te krijgen, maar ook herbevestiging van het goede nieuws:

http://www.rijksoverheid....-slimme-energiemeter.html

Vetdruk van mijn hand:

[...]

en in bijlage:

[...]

Goed gelezen, engelbertus? Dit zijn de woorden van Verhagen.

Hij kan zich natuurlijk ook schromelijk vergissen in al die potentiële weigeraars, maar ook deze brief gaat in de meterkast hier, "voor het geval dat"...
ik heb het goed gelezen, en ik snap niet wat dit te maken heeft met het geval dat wanneer je een andere capaciteit of aansluiting wenst. je hebt simpel een keus. er wordt je niets verplicht, en als je geen bezwaar hebt tegen een slimme meter ( hetgeen nog steeds ook geen misdrijf is) is de hele grap gratis, in plaats van dat je anders moet betalen voor de overstap.
Ik kan er geen verboden kopppelverkoop in zien. als je een mobieltje gratis bij je abonement krijgt heb je ook een keus. de andere keus is zwaar betalen voor je abonnement.

als je bij de bakker een cake en een brood verkoopt is dat dan koppelverkoop? s het koppelverkoop als je twee broden koopt, met de tweede voor de helft van de rpijs? of de derde gratis? dat heet volgens mij marketing.
dat consumenten niks weten van slimmem metershebben ze aan hunzelf te danken, en het privacy risico.. tja.. hoe ernstig is dat? je kunt het altijd later nog laten blokkeren, en zoals je zet, "beschermt" de overheid de consument al tegen zijn onwetendheid door regels te maken waarmee de consument eenvoudig moet kunnen bereieken wat hij wil. als hij daar eindelijk is achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Jape schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:08:
[...]

G40 is inderdaad wel een zware meter, ik heb vorige week nog met G25's lopen sjouwen, maar dat ben je erg snel zat.

Waarschijnlijk is jullie verbruik nog behoorlijk fors en is terugstappen naar een kleinere meter niet nodig. In de winter wel een voordeel als je meter buitenhangt. Door de lagere temperatuur neemt het volume van het gas af, maar dat wordt niet geregistreerd door de meter. :+ In de zomer is het uiteraard andersom, maar dan is de gasconsumptie ook een stuk lager.
tja
voorheen zaten er twee loodsen op. maar sinds die appart verhuurd worden, heeft de andere lods, waar van die grote luchtheaters aan het plafond hangen, op een apparte meter gekomen.

ik zal eens kijken of ik nog ergens meterstandenterug kan vinden m aar ik geloof dat het wel 6000 m3 was...

de meter veranderen in verband met lager capaciteitstarief zou wel eens flink duur kunnen worden denk ik? in die kast komt alleen eendikke pijp de grond uit, rond 100? 120? dan de meter, dan nog een ander apparaat, en dan gaat ie weer de grond in. het zal in ieder geval vast zo zijn dat een vervanging van e meter geld gaat kosten, en je zit zonder gas.

dan hoop ik trouwens wel dat ze het goed doen. de doe het zelver die de waterleiding van de twee loodsen heeft opgedeeld was wel zo slim om in het eerste gebouw de doorgehaalde leiding tbv van dat eerste gebouw ( dat wij dus huren) af te doppen.

toen er mensen in dat ander gebouw kwamen, en ook een wateraansluiting wilden ( uiteraard) ontstond er ergens in ons gebouw een waterval.... de leiding die het gewbouw uitging richting dat tweede gebouw was niet afgedopt.

we hadden zelf eerst geen idee wat er aan de hand was.. en maar dweilen, sta je danmet de regenjas aan je af te vragen waar het water vandaan kwam.

in dat andere gebouw zaten ze zich al een tijdje af te vragen waarom ze geen druk op de leiding kregen...

pas na een tijdje werd 1+1 2... hahaha je kunt wat beleven... (zoals "hete" kabels, niet meer wegewerkt, met het eind bloot in een kabelgoot.....) levensgevaarlijk dus .. " zeg maar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 15:30
Mars Warrior schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:59:

Glas en kozijnen niet bij dezelfde leverancier? Ik ben ook nog steeds zoekende naar een betaalbaar passiefkozijn, toch maar op duitse forums ervaringen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 15:30
750kwh? Geen tv ,wasmachine ,droger en nooit thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
@Meter koppelverkoop.

Het is inderdaad koppelverkoop. Ik heb laatst nagevraagd wat een teruglevermeter mij zou kosten. Er werd direct een slimme/domme meter aangeboden. Als ik zeg dat ik die niet wil, dan begint het.....ooh, ugh, zucht en men weet niet of het anders kan..en bla, bla, geen antwoord en een raar gevoel verder. Over een paar maanden nog eens proberen

Geluk bij een ongeluk, ik heb hem nog niet nodig. Maar het geeft wel aan hoe de netbeheerders erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
never mind...

[ Voor 88% gewijzigd door Roamor op 07-12-2011 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik heb nu een klus bedacht waarover ik twijfel over de uitvoering. Ik heb onze zolder voor 70% geisoleerd, maar een deel nog niet. Ik wil nog even controleren of daar isolatie zit, maar ik denk het niet. Probleem is dat dat deel afgetimmerd is met hout. Ik zal dat dus open moeten maken om de isolatie aan te kunnen brengen. Is er een goede manier om houten aftimmering te verwijderen, isolatie aan te brengen en weer terug te plaatsen? Moet dat dan met een cirkelzaag bv? Hebben jullie daar ideeen over?
Ik heb ook even nagedacht over het maken van een gat waarin ik dan EPS korrels giet. Maar, is dat wel een oplossing denken jullie? Tussen die EPS korrels kan natuurlijk nog gewoon (koude) lucht stromen.

@ecowoman Wij zijn ook een Greenchoice neggie. Weliswaar zitten we 'maar' 250 kWh in de min maar toch. Dit jaar was dat voor het eerst en toen hebben we dat geld wel gewoon teruggekregen. Ik ben inderdaad wel huiverig voor 2012.
Toch maar een lucht - water warmtepomp kopen...?

[ Voor 16% gewijzigd door windfreak op 07-12-2011 08:37 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:42:
[...]

Eenzelfde post heb ik een aantal dagen geleden gedaan n.a.v. mijn jaarafrekening, maar daar reageert niemand op. Vreemd.
Als alles perfect wordt geregeld door GC dan is het stilte aan het front. :?
Ook bij mij is alles goed gegaan. Eén van de twee aansluitingen licht negatief (met ferraris) en bijna zonder gasverbruik. Capaciteitstarief voor gas (onder 500 m3) keurig toegepast. Maandbedrag is het zogenaamde leegstandstarief, maar uiteindelijk krijgen we ook dat in z'n geheel terug. Andere aansluiting met een net verbruik, iets hoger dan vorig jaar, vooral omdat we afgelopen jaar vaker thuis waren.

Komend jaar hoop ik m'n verbruik af te dekken met de PV. Het verbruik is al flink gedaald nu er sinds september een kind het huis uit is.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 07-12-2011 08:41 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]

Neem nou dit ding:
[afbeelding].
Die Ecolution doet precies wat je hierboven omschrijft. ;) Die prijs is meer de prijs die ik ervoor wil betalen. Er worden af en toe echter wel van dit soort apparaten aangeboden door mensen die ze uit hun nieuwbouwhuis gesloopt hebben. Vaak vinden ze het maar een 'vervelend ding'. >:)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
internet4me schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:35:
@Meter koppelverkoop.

Het is inderdaad koppelverkoop. Ik heb laatst nagevraagd wat een teruglevermeter mij zou kosten. Er werd direct een slimme/domme meter aangeboden. Als ik zeg dat ik die niet wil, dan begint het.....ooh, ugh, zucht en men weet niet of het anders kan..en bla, bla, geen antwoord en een raar gevoel verder. Over een paar maanden nog eens proberen

Geluk bij een ongeluk, ik heb hem nog niet nodig. Maar het geeft wel aan hoe de netbeheerders erin zitten.
Ik ga vloeken hier
Ik snap best dat netbeheerders elk moment aangrijpen om de meter te vervangen. Zo vaak hebben ze niet de kans niet om achter de voordeur te komen. Dan snap ik ook nog dat ze meteen naar de modernste stand der techniek willen. (modern volgens hun visie)
Netbeheerders willen steeds beter kunnen voorspellen wat de te verwachten verbruiken/opwek zijn.

Ik zie dat hier op het werk ook.
Wij worden tegenwoordig wel eens gekort op het stroomvermogen aangezien de netbeheerder meet dat we meer gebruiken dan toegestaan. Vroeger deden ze dan niks. Tegenwoordig schakelen ze gewoon het trafostation op het terrein af. Dit dwingt ons om beter te kijken naar onze pieken in verbruik.

Dit geldt voor gas trouwens ook daar worden we ook wel eens afgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
NielsTn schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:24:
[...]
Of Patrick Steward. Heeft ook een goede, duidelijk Engels accent.
Heeft ook Earth ingesproken.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 24-09 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

marz01 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 03:08:
[...]

Glas en kozijnen niet bij dezelfde leverancier? Ik ben ook nog steeds zoekende naar een betaalbaar passiefkozijn, toch maar op duitse forums ervaringen lezen
Komt wel van hetzelfde timmerbedrijf. Die maakt de kozijnen natuurlijk zelf (90x90mm) en plaatst ook het glas.
Geen idee of het voldoet aan de passiefhuis norm oid. Glas wel geloof ik, maar dat was niet ons doel...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:02:
Ik ga vloeken hier
Ik snap best dat netbeheerders elk moment aangrijpen om de meter te vervangen. Zo vaak hebben ze niet de kans niet om achter de voordeur te komen. Dan snap ik ook nog dat ze meteen naar de modernste stand der techniek willen.
Netbeheerders willen steeds beter kunnen voorspellen wat de te verwachten verbruiken/opwek zijn.

Ik zie dat hier op het werk ook.
Wij worden tegenwoordig wel eens gekort op het stroomvermogen aangezien de netbeheerder meet dat we meer gebruiken dan toegestaan. Vroeger deden ze dan niks. Tegenwoordig schakelen ze gewoon het trafostation op het terrein af. Dit dwingt ons om beter te kijken naar onze pieken in verbruik.

Dit geldt voor gas trouwens ook daar worden we ook wel eens afgeknepen.
Ik kan je volgen en ben het met je eens.
Ook moet je je bedenken dat er X PV installaties zijn en 1000 X fraudeurs met wietplantages, illegaal kamerverhuur met elektrische verwarming enz enz.

Het is in het belang van de netbeheerders EN in het belang van het milieu dat dat soort uitwassen worden teruggedrongen. 2 maandelijkse cijfers direct uit de meter kan hierbij goed helpen.

En het enige voordeel van een ferraris boven mijn 4-telsmeter is de directe saldering. Iets anders kan ik niet bedenken. Het verschil tussen mijn 4-telsmeter en de slimme meter is dat hij meer zou kunnen (zelf aflezen e.d.) Maar dat kan ik wel weigeren (mocht ik dat willen).
Als ik dat weiger dan is er feitelijk geen verschil met mijn meter.
(inderdaad heb ik er vertrouwen in dat ze dat niet doen als ik dat aangeef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:13:
[...]
En het enige voordeel van een ferraris boven mijn 4-telsmeter is de directe saldering. Iets anders kan ik niet bedenken. Het verschil tussen mijn 4-telsmeter en de slimme meter is dat hij meer zou kunnen (zelf aflezen e.d.) Maar dat kan ik wel weigeren (mocht ik dat willen).
Mijn oude digitale meter (mét 4 telwerken) is op mijn verzoek door Enexis vervangen door een andere digitale meter met 4 telwerken. De eerste kon terug geleverde energie namelijk niet meten/registreren. Ik heb het nog nagevraagd of ik een slimme meter zou krijgen, maar dit was niet het geval. Volgens mij zijn de meeste 'slimme' meters namelijk niet zo slim dat ze ook terug geleverde energie kunnen meten, al lees ik op de site van Liander dat hun meter dit wel kan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:39:
Of een pan stoofperen :9
Mooi apparaat trouwens, als je wilt post hier eens je gebruikers-ervaringen.
Dat doe ik zeker! Wij hebben alleen in deze tijd van het jaar geen zon in de achtertuin, dus het wordt pas maart/april eer ik kans zie hem te testen. Uiteraard schrijf ik er een artikel over op mijn website. Ik hoop dat het op de Solar Days mooi weer is, het is een superleuke eyecatcher daarvoor.

Je kunt er zelfs taart mee bakken. Dat is pas echt solar taart!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:21:
[...]

Mijn oude digitale meter (mét 4 telwerken) is op mijn verzoek door Enexis vervangen door een andere digitale meter met 4 telwerken. De eerste kon terug geleverde energie namelijk niet meten/registreren. Ik heb het nog nagevraagd of ik een slimme meter zou krijgen, maar dit was niet het geval. Volgens mij zijn de meeste 'slimme' meters namelijk niet zo slim dat ze ook terug geleverde energie kunnen meten, al lees ik op de site van Liander dat hun meter dit wel kan.
Dat moeten ze dan maar even regelen lijkt me. Mijn opstelling werkt dus daar zit ik voorlopig niet aan (de meter). Met een niet slimme meter met 4 telwerken die werken zit je voorlopig goed lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
marz01 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 03:11:
[...]

750kwh? Geen tv ,wasmachine ,droger en nooit thuis?
1 persoon huishouden,
nieuwbouw woning,
4,8 kWp PV
geen droger wel wasmachine + vaatwasser
geen auto
wel fiets
fulltime baan (38u p w).
tv formaat 83cm glasbak , geen flatscreen/led/lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:43:
[...]

Dat moeten ze dan maar even regelen lijkt me. Mijn opstelling werkt dus daar zit ik voorlopig niet aan (de meter). Met een niet slimme meter met 4 telwerken die werken zit je voorlopig goed lijkt me.
Over de hele registratie en meter discussie:

Volgens liander ( and i quote een aardige dame van het terugleverteam): "Als u een PV installatie achter een ferraris meter heeft hoeven wij dat niet te weten en doen wij NIETS met deze informatie. Als u onder de nul komt bij afrekening gaat dat bij ons standaard fout, dat is uw probleem. Als u neggie drijgt te gaan moet u ons bellen.[das dan wel weer netjes] Het vervangen van welke meter voor welke reden dan ook kost u minimaal 126 euro". en bedankt netbeheerder waar ik geen keuze in heb.

Beetje sneu dat ze niets willen weten en vervolgens wel 1 van de mede-intekenaars van die energieteruglever website waar je zonder beveiliging de leukste data kunt invullen.... (challenge?)

Het is toch eigenlijk van de zotte dat we met zijn allen groene stroom gaan affakkelen? Dat je niet onbeperkt 20+ cent terugkrijgt voor de stroom snap ik, maar er klopt toch iets niet. 8)7

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Lardman schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:58:
[...]
Het vervangen van welke meter voor welke reden dan ook kost u minimaal 126 euro". en bedankt netbeheerder waar ik geen keuze in heb.
Ik heb ook moeten betalen voor het laten vervangen van mijn meter door Enexis, maar volgens mij nog geen half jaar later hebben ze dit gratis gemaakt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ligt natuurlijk wel wat je bedoelt met slim. Particulieren kunnen afsluiten enzo vind ik onbelangrijk.
Meterstand op zich is oninterressant.
Actueel stroom en voltage is interresant want dat kunnen ze gebruiken om te sturen/regelen.

Voorbeeld op mijn werk
Door de moderne toepassing van telemetrie op onze meters kunnen wij tegenwoordig voorkomen dat we onze contractvermogens overschrijden.
We schakelen er bewust machines mee aan of uit.
Daardoor nemen we veel constanter stroom/gas af en dat is voor iedereen beter.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 07-12-2011 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 10:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik sta niet onwelwillend tegenover de "Slimme meter". Alleen moeten er dan wel een aantal zaken worden aangepast.

Ik wil ook, zonder tussenkomst van de netbeheerder, mijn meter kunnen uitlezen, al dan niet met een aantal s0 uitgangen of een netwerkaansluiting over TCP/IP. En dat laatste dan ook aangevuld dat "IK" als klant ook de instellingen kan bepalen of de netbeheerder wel of geen toegang heeft tot de data.

Met andere woorden dan kan ik als klant besluiten wanneer ik mijn meterstanden doorgeef.

Een andere aanpassing zou ook kunnen zijn dat je t display kan aanpassen van kWh naar W. En dat je dus het wattage wat op elke teller wordt verbruikt/teruggeleverd ook kan zien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:08:
Ligt natuurlijk wel wat je bedoelt met slim. Particulieren kunnen afsluiten enzo vind ik onbelangrijk.
Meterstand op zich is oninterressant.
Actueel stroom en voltage is interresant want dat kunnen ze gebruiken om te sturen/regelen.

Voorbeeld op mijn werk
Door de moderne toepassing van telemetrie op onze meters kunnen wij tegenwoordig voorkomen dat we onze contractvermogens overschrijden.
We schakelen er bewust machines mee aan of uit.
Daardoor nemen we veel constanter stroom/gas af en dat is voor iedereen beter.
Voorlopig zie ik geen tijdsafhankelijk tarifering voor particulieren en ook geen afname policy binnen de ruimte van de aansluiting voor particulieren.

Wanbetalers en fraudeurs op afstand kunnen afsluiten is goed voor het algemeen belang.
Meterstanden 2 maandelijks uitlezen is een middel in het opspeuren van wietplantages e.d.
Ook goed in het algemeen belang. Het belang van de netbeheerder, maar secundair ook voor mij. Vanuit de kosten (iemand betaald dit toch -> anders consument) en vanuit het oogpunt van de veiligheid (iemand nog een brandje?) .

Het zou prachtig zijn als de meter ook voor de gebruiker goed zou zijn af te lezen, Voorlopig komt hij er hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PVX spotmarket index

Afgelopen maand een daling van 8% !! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het altijd al gezegd: slimme meter, prachtig apparaat met zeer veel mogelijkheden voor peak shaving, verbruikssturing, inzicht in verbruik, tijdsafhankelijke tarifering, virtual PV-power plans, V2G, noem maar op.

Maar.

Zolang het belang van de consument niet voorop staat is die meter maar één kant op 'slim', en dat is richting netbeheerder/leverancier/overheid. Als consument (en daarmee bedoel ik ook: producent) lever je er alleen maar op in.

Zolang dat systeem niet verandert zal ik me er zo lang mogelijk tegen verzetten. Draaischijfmeter FTW (voorlopig)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 24-09 16:35
Tjonge, die grafiek!
Afbeeldingslocatie: http://www.pvxchange.com/joomla/images/stories/thumbnails/images-stories-beitragsbilder-kristalline_module-440x318.jpgWanneer zou die stabiliseren? Dit zal ook velen aanzetten om nog niet te kopen, zolang die prijzen zo hard dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:25

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:42:
[...]
Tjonge, die grafiek!
[afbeelding]Wanneer zou die stabiliseren? Dit zal ook velen aanzetten om nog niet te kopen, zolang die prijzen zo hard dalen.
Procentueel daalt het nog hard, maar in absolute zin wordt het steeds minder.
Dat kun je zetten tegenover de gemiste opbrengst van het niet plaatsen.

Nu schrijven de meeste producenten rode cijfers, de daling houdt niet aan op de lange duur. (niet dit tempo).
Komend voorjaar, prima plaatsmomentje !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
windfreak schreef op woensdag 07 december 2011 @ 08:35:
Ik heb nu een klus bedacht waarover ik twijfel over de uitvoering. Ik heb onze zolder voor 70% geisoleerd, maar een deel nog niet. Ik wil nog even controleren of daar isolatie zit, maar ik denk het niet. Probleem is dat dat deel afgetimmerd is met hout. Ik zal dat dus open moeten maken om de isolatie aan te kunnen brengen. Is er een goede manier om houten aftimmering te verwijderen, isolatie aan te brengen en weer terug te plaatsen? Moet dat dan met een cirkelzaag bv? Hebben jullie daar ideeen over?
Ik heb ook even nagedacht over het maken van een gat waarin ik dan EPS korrels giet. Maar, is dat wel een oplossing denken jullie? Tussen die EPS korrels kan natuurlijk nog gewoon (koude) lucht stromen.
als het gespijkerd is doet een breekijzer wonderen.
bij schroeven een schroeven draaier. >:)
vullen met eps korrels kan.
ik zelf vind als je een klus doet doe hem dan goed.
dan zou ik wel voor iets anders kiezen.
denk wel aan een damp scherm om vocht problemen te voorkomen.
en let op dat de koudebrugen aangepakt worden anders zal daar het vocht van het huis condenseren.

@ecolution/warmtepomp, WTW
jep ik begrijp dat een WTW unit gewoon het beste werkt.
past allen niet in mijn huis. (krijg de terug voer van de lucht niet aangelegd)
nu heb ik geen verstand van dit soort berekeningen en moet ik het doen met mijn boeren domme verstand doen.

de inventum ecolution doet volgens de spec's 1,4 kWh met 400W
als ik die 24 uur per dag laat werken kost me dat 9,6 kWh aan electra (ongeveer. 2,11€)
dat zou mij 33,6 kW per dag op moeten leveren.
mijn c.v. staat ongeveer 3 uur per dag aan in laagst modulerende stand.
wat ongeveer 6 kWh zou moeten opleveren. dus dat zou ongeveer 18kW per dag zijn.
geen idee hoeveel gas ik daar voor nodig heb.
(in november 2,5 m3 per dag. januari 3,5m3 per dag inc tap water ongeveer 600m3 per jaar)

dit vertelt mij dat als ik de ecolution ongeveer 14 uur per dag heb aanstaan mijn huis warm is.
(ik zelf heb erg mijn twijfels er over of dat het wel kan kloppen. wat zie ik toch over het hoofd)
de kost prijs is hoog. ja.
het idee dat ik dan 24 uur per dag een iets warmere vloer heb staat me wel aan.
(het is nu 19,5 graden in huis dus ik zet de verwarming niet aan, toch voelt mijn vloerverwarming nu koud aan.)
het electra gebruik wat compenseren met pv panelen en een zelf lever contract windvogel geen probleem lijkt mij. (niet dat ik een voorstander ben van s'winters een warmte pomp laten draaien(op kolen stroom) en s'zomers stroom op wekken met pv panelen.)
als ik toch zo rond kijk naar mensen met een login op hun pv pannelen zie ik toch best aardige op brengsten in de winter. der zijn er best een aantal die meer als 400w doen. bij ericplan zie ik zelfs dat i soms de 10kWh per dag haalt.

iemand er al ervaring mee?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Ik ben benieuwd of de zonnepanelen hier morgen nog op het dak staan :+

Windkracht 9 en windstoten tot 110km/h worden hier verwacht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:09

Punkrocker

Mostly harmless

NielsTn schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:24:
[...]

*grinnik*

Ook Attenborough maakt wel eens een foutje:
In aflevering één beweerde hij nog dat pinguins alleen op het zuidelijk halfrond voorkomen...
8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Iemand enig idee hoeveel uur op jaarbasis een lamp bij een gemiddeld afgestelde schemerschakeling aan is? Zijn daar ergens gegevens over te vinden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 22:09

WouterB

3680 Wp

ericplan schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:07:
Iemand enig idee hoeveel uur op jaarbasis een lamp bij een gemiddeld afgestelde schemerschakeling aan is? Zijn daar ergens gegevens over te vinden?
Als ik uitga van aangaan bij zonsondergang en uitgaan bij zonsondergang, dan kom ik op het volgende uit:
(Ergens van internet een overizchtje van de gemiddelde daglengte gehaald)

maand Daglengte Nachtlengte Uren donker per maand
januari 8 16 496
februari 9,7 14,3 400,4
maart 11,8 12,2 378,2
april 13,8 10,2 306
mei 15,3 8,7 269,7
juni 16,4 7,6 228
juli 16,2 7,8 241,8
augustus 14,6 9,4 291,4
september 12,7 11,3 339
oktober 10,7 13,3 412,3
november 8,8 15,2 456
december 7,6 16,4 508,4
Som: 4327,2

Dit komt inderdaad dicht in de buurt van 12 uur per dag

[ Voor 3% gewijzigd door WouterB op 07-12-2011 14:47 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prof. Ad van Wijk houdt zo meteen 15:00uur) zijn inaugurale rede over 'duurzame energie voor iedereen.' Live meekijken kan hier via de webcam van TUdelft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

Punkrocker schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:20:
[...]

*grinnik*

Ook Attenborough maakt wel eens een foutje:
In aflevering één beweerde hij nog dat pinguins alleen op het zuidelijk halfrond voorkomen...
8)
Uhhhhh. Heb ik iets gemist? Of denk je aan de dierentuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:07:
Ik ga in mijn berekeningen uit van 12 uur aan 12 uur uit gemiddeld per dag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:36:
Prof. Ad van Wijk houdt zo meteen 15:00uur) zijn inaugurale rede over 'duurzame energie voor iedereen.' Live meekijken kan hier via de webcam van TUdelft.
Ah ja. Ad van Wijk. De voormalige CEO van mijn voormalige werkgever.

Duurzaamheid heeft vele facetten zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:09

Punkrocker

Mostly harmless

aip schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:46:
[...]

Uhhhhh. Heb ik iets gemist? Of denk je aan de dierentuin ;)
De Galapagos pinguin wordt ook op het noordelijk halfrond gesignaleerd.
Het noordelijke deel van de Galapagos Eilanden ligt op het Noordelijk Halfrond.
Vandaar.

Edit: even gecontroleerd

[ Voor 26% gewijzigd door Punkrocker op 07-12-2011 15:51 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zojuist de datasheets van de Suntech STP195S en de Suntech Pluto195-Ade eens naast elkaar gelegd.
Aan de naam is al te zien dat ze hetzelfde STC vermogen hebben, maar er zijn wel interessante verschillen. Zo levert het Pluto paneel hogere vermogens bij lagere instraling (bewolking), wat natuurlijk vaak voorkomt in Nederland. Zo ligt het geleverde vermogen bij 200W/m2 ruim 15% hoger, bij 400W/m2 ruim 10% hoger en bij 600W/m2 zo’n 8% hoger. Ook is de vermogensafname bij hoge paneel temperaturen 20% lager (-0,38 % / °C t.o.v. -0,48 % / °C).

Al met al gok ik dat een Pluto paneel op jaarbasis makkelijk 5% meer opbrengt t.o.v. een 'standaard' Suntech paneel bij een gelijk STC vermogen. Dan moet zelfs in Groningen 1000 kWh/kWp op jaarbasis mogelijk zijn. Misschien moet ik mijn ouders maar eens interesseren in een setje met 3x een 200Wp Pluto op een Steca 500 (hoef ik in ieder geval geen nieuwe groep aan te leggen naar de zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@WouterB, @mkleinman, bedankt. Ik zal in m'n berekeningen voor het gemak 4400 uur hanteren, dat zal het wel ongeveer zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Zojuist 3 artikelen bij Conrad besteld:

- Voltcraft Energy Check 3000 - handig om te weten hoeveel stroom je verbruikt. Ook handig voor bedrijf, aangezien ik nog wel eens wat servers moet plaatsen waarvan achteraf alleen een 2 verandert in een 4 op de APC powerbar.
- Voltcraft IR 260-8S IR-thermometer - om radiatoren in te regelen thuis.
- Analoge thermo/hygro/comfortmeter - vriendin is nogal van "raam dicht, het tocht", als je dan vergeet die dingen weer open te zetten kom je in een bedompte ongezonde ruimte terecht. Handig om te weten wanneer je extra moet luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:36:
Interessant verhaal.
Is het ook mogelijk om die slides van de ppt te downloaden >:) Er zaten een aantal bij die ik graag zou willen hebben.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op woensdag 07 december 2011 @ 15:49:
Interessant verhaal.
Is het ook mogelijk om die slides van de ppt te downloaden >:) Er zaten een aantal bij die ik graag zou willen hebben.
Kun je aangeven wat je er zo interessant aan vond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Interessant was o.a. de hoeveelheden energie slide(begin vd rede) en het omdenken van verbruik naar opwekking en niet andersom. Vandaar dat ik die slides een aantal bekenden van mij zou willen toesturen.
Over het waterstof verhaal heb ik zo een eigen opvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet het hele verhaal gevolgd, maar met techniek kan er heel veel. Best inspirerend verhaal. Zoals hij aangeeft, er is voldoende energie, nu nog juist inzetten. Ik neem aan dat deze presentatie wel gedeeld wordt op bijvoorbeeld zijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je even wachten, momenteel is de Pluto meestal uitverkocht, tenzij tegen topprijzen.
Ik wil ook wel 5 Pluto's, ookal is het niet zo zinvol in mijn geval. Met de nieuwe strip erbij krijg ik enorme overproductie. (wij pluto geïnteresseerden richten ons op de Pluto 200)

Het is maar een hobby natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Crazyanz schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:13:
Ik ben benieuwd of de zonnepanelen hier morgen nog op het dak staan :+

Windkracht 9 en windstoten tot 110km/h worden hier verwacht :X
Ik ben benieuwd wanneer ik kan gaan plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Zonnepanelen/IMG00285-20111207-0722.jpg
Met dit weer wordt het letterlijk vliegen op zonne-energie....

Al heb ik niet het idee dat ik veel mis aan opbrengst.

[ Voor 5% gewijzigd door flippo765 op 07-12-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ schemerschakelaar

Ik gebruik al jaren de freelux schemerschakelaar. Deze volgt het invallen van de schemering, en gaat in de avond om ongeveer 12.00 h uit. Makkelijk in gebruik, snel te overrullen. In de zomer zijn de lampen ongeveer 2 uur in bedrijf, in de winter 8 uur. Er zit ook een random fuctie op voor in de nacht, zodat het huis bewoond lijkt.

http://www.freelux.nl/www/templates/page.asp?menuID=349

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Als je hierin interesse hebt dan staan heeft de TU Delft nog wel meer van dit soort dingen.

Bijvoorbeeld http://ocw.tudelft.nl/cou.../solar-cells/course-home/. Is een master vak over zonnepanelen. Je kan dan gewoon de colleges van het vak zien aangezien het een open course ware vak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:14:
@ schemerschakelaar

Ik gebruik al jaren de freelux schemerschakelaar. Deze volgt het invallen van de schemering, en gaat in de avond om ongeveer 12.00 h uit. Makkelijk in gebruik, snel te overrullen. In de zomer zijn de lampen ongeveer 2 uur in bedrijf, in de winter 8 uur. Er zit ook een random fuctie op voor in de nacht, zodat het huis bewoond lijkt.

http://www.freelux.nl/www/templates/page.asp?menuID=349
Het gaat in mijn geval om galerijverlichting van een klein appartementencomplex. Daar is 's nachts uit niet echt een optie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:02:
Ik snap best dat netbeheerders elk moment aangrijpen om de meter te vervangen.
Misschien zou Opel ook wel willen weten hoeveel kilometers jij met welke snelheid precies waarheen rijdt. Toch is dat privé-informatie waar ze niks mee te maken hebben. Gedachtenexperiment: Stel je voor dat de overheid een wet zou maken die jou verplicht die gegevens aan Opel te geven? Hoe zou jij daarop reageren?

Netbeheerders zijn feitelijk monopolisten op hun stukje Nederland en zich gedragen zich daarnaar. Dat is wat hier de wrevel oproept.
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:13:
Ook moet je je bedenken dat er X PV installaties zijn en 1000 X fraudeurs met wietplantages, illegaal kamerverhuur met elektrische verwarming enz enz.
De wietplantages zitten niet op de meter aangesloten. Die moet je eruit halen door ook op diverse punten in het netwerk tussenmetingen te doen en dan boekhoudkundig proberen de zaak rond te krijgen. Verdwijnt er ergens energie? Dan is er wellicht een wietplantage. Maar die slimme meter gaat jou niet vertellen waar dat is. En al helemaal niet als er in het netwerk een x aantal mensen is met een slimme meter die geen toestemming heeft gegeven om die meter op afstand uit te lezen.

En wat heeft een energiebedrijf te maken met illegaal kamerverhuur? Moeten zij daartegen optreden?
Het is in het belang van de netbeheerders EN in het belang van het milieu dat dat soort uitwassen worden teruggedrongen. 2 maandelijkse cijfers direct uit de meter kan hierbij goed helpen.
Dus PV is een van de uitwassen die moet worden teruggedrongen? ;)
Hoe lang kun je weigeren? Als iedereen een slimme meter heeft, ben je nog maar 1 wetswijzigingetje verwijderd van het scenario dat er per 2 maanden afgerekend en dus ook per 2 maanden gesaldeerd wordt. Dat is niet in jouw belang en het mijne en de meeste bezoekers hier op het forum en ook niet in het belang van het milieu.

Gezien de informatielekken bij de overheid (Diginotar, ov-chipkaart) heb ik er helemaal geen vertrouwen in dat mijn meter voldoende hack-proof zou zijn. Dat wil dus zeggen dat ik er vanuit moet gaan dat inbrekers hem op afstand kunnen uitlezen en dus precies weten wanneer er iemand thuis is bij mij of niet. Dat risico wil jij misschien lopen, ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ericplan schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:47:
[...]
Het gaat in mijn geval om galerijverlichting van een klein appartementencomplex. Daar is 's nachts uit niet echt een optie.
Beweging en schemerschakelaar? zijn ook in combi te verkrijgen.
De wietplantages zitten niet op de meter aangesloten. Die moet je eruit halen door ook op diverse punten in het netwerk tussenmetingen te doen en dan boekhoudkundig proberen de zaak rond te krijgen. Verdwijnt er ergens energie? Dan is er wellicht een wietplantage.
En ik stond met volle verbazing te kijken dat dat dus nog steeds niet gebeurd, elk trafohuisje is niet meer dan een trafo met dubbele automaat om spanningsvrij te maken(ringleiding). Het enige stukje automatiek is hier de te schakelen automaat en de dag/nacht pulsregeling voor de straatverlichting.

Bij vernieuwing word dit uiteraard wel ingebouwd (afstand schakelen/bemetering) maar ook hier is nog een hele lange weg te gaan. Ik denk dat wijkbemetering beter is dan persoonlijk en hier kan ook perfect een slim net mee opgebouwd worden zonder de problemen met de privacy aspecten of een meteropnemer.

[ Voor 58% gewijzigd door flippo765 op 07-12-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Laatst online: 23-09 17:33
Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 18:04:
[...]

Misschien zou Opel ook wel willen weten hoeveel kilometers jij met welke snelheid precies waarheen rijdt. Toch is dat privé-informatie waar ze niks mee te maken hebben. Gedachtenexperiment: Stel je voor dat de overheid een wet zou maken die jou verplicht die gegevens aan Opel te geven? Hoe zou jij daarop reageren?

Netbeheerders zijn feitelijk monopolisten op hun stukje Nederland en zich gedragen zich daarnaar. Dat is wat hier de wrevel oproept.

[...]
De wietplantages zitten niet op de meter aangesloten. Die moet je eruit halen door ook op diverse punten in het netwerk tussenmetingen te doen en dan boekhoudkundig proberen de zaak rond te krijgen. Verdwijnt er ergens energie? Dan is er wellicht een wietplantage. Maar die slimme meter gaat jou niet vertellen waar dat is. En al helemaal niet als er in het netwerk een x aantal mensen is met een slimme meter die geen toestemming heeft gegeven om die meter op afstand uit te lezen.

En wat heeft een energiebedrijf te maken met illegaal kamerverhuur? Moeten zij daartegen optreden?

[...]
Dus PV is een van de uitwassen die moet worden teruggedrongen? ;)

[...]

Hoe lang kun je weigeren? Als iedereen een slimme meter heeft, ben je nog maar 1 wetswijzigingetje verwijderd van het scenario dat er per 2 maanden afgerekend en dus ook per 2 maanden gesaldeerd wordt. Dat is niet in jouw belang en het mijne en de meeste bezoekers hier op het forum en ook niet in het belang van het milieu.

Gezien de informatielekken bij de overheid (Diginotar, ov-chipkaart) heb ik er helemaal geen vertrouwen in dat mijn meter voldoende hack-proof zou zijn. Dat wil dus zeggen dat ik er vanuit moet gaan dat inbrekers hem op afstand kunnen uitlezen en dus precies weten wanneer er iemand thuis is bij mij of niet. Dat risico wil jij misschien lopen, ik niet.
De netbeheerders en energiebedrijven leveren een produkt aan de consument, Waarom zouden ze niet mogen weten hoeveel ze wanneer en op welk adres afleveren?

Ik woon in Zweden en hier heeft iedereen allang zo'n "slimme meter" en maandelijkse afrekening van feitelijk gebruikte energie. Er zijn zelfs al plannen voor een afrekening per uur, maar dat kan nog wel even duren.

Interessant dat er zo'n grote verschillen zijn tussen twee landen die toch eigenlijk best veel op elkaar lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flippo765 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 18:06:
En ik stond met volle verbazing te kijken dat dat dus nog steeds niet gebeurd, elk trafohuisje is niet meer dan een trafo met dubbele automaat om spanningsvrij te maken(ringleiding). Het enige stukje automatiek is hier de te schakelen automaat en de dag/nacht pulsregeling voor de straatverlichting.
En toen ik ontdekte dat straatverlichting wordt gemeten door een bepaald lichaamsdeel te bevochtigen en omhoog te steken, wist ik ook niet wat ik hoorde..... En alles wat niet klopt wordt simpelweg onder het kopje 'netverliezen' weggeboekt. Mogen u en ik collectief betalen.
Jovaro schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:08:
De netbeheerders en energiebedrijven leveren een produkt aan de consument, Waarom zouden ze niet mogen weten hoeveel ze wanneer en op welk adres afleveren?
Wat is er gebeurd met 'klant is koning'? Ze leven wel van mijn geld. Een soort van belastingheffing in de vorm van 'capaciteitstarief'. Dan mag ik hopen dat ik ook nog wat in de melk te brokkelen heb.

We leven tenslotte in een democratie. De staat is van mij, de netbeheeerders zijn van de staat. En dus zijn de netbeheerders van mij.

Het eerste probleem is het gebrek aan concurrentie. Iedere netbeheerder heeft een keurig afgebakend stukje van de markt waar niemand aan kan komen.

Ten tweede wil ik ook graag weten wat ik er mee opschiet. Want Ik weet al precies wat ik per maand aan energie gebruik. Dat kost met 2 minuten om even de standen op te nemen. Wat is de toegevoegde waarde van een slimme meter voor mij, de betalende klant? Ik hoef geen maandelijkse afrekeningen. Een keer per jaar die ellende lijkt me genoeg.

En zoals ik al aangaf: mijn donkerbruine vermoeden is dat je bij maandelijkse afrekeningen niet meer je zomeropwek kan salderen met je winterverbruik. Dat is niet gunstig voor de rentabiliteit en dus acceptatie van PV in dit land.

[ Voor 49% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-12-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 18:04:
[...]
Op de lange termijn (dus met een hoge penetratiegraad van duurzame (en variabele) energie) zijn twee scenarios denkbaar;
- We gaan aan de smart-grids+meters+apparatuur i.c.m. een soort real-time pricing om demand beter af te stemmen op supply. Gemiddeld goedkoper.
- Energie blijft centraal geregeld, en je krijgt simpelweg veel minder voor je ingevoede elektriciteit, en elektriciteit afnemen wordt duurder. Balanceren kan immers dan alleen maar aan de supply zijde, peakers en load-shapers moeten bijgebouwd worden, en op relatief dure brandstof draaien. Of (als dat tegen die tijd een beetje economisch mogelijk is) bufferen van elektriciteit. Gemiddeld duurder.

Dus either way gaat er een moment komen waar je (relatief) minder gaat krijgen voor je ingevoerde PV stroom. Nu kunnen ze nog mooi consumententarief afdwingen omdat de penetratiegraad toch nihil is, maar dit wordt heel anders als dit niet meer zo is.

Maar aangezien #2 (dure energie) ongunstig is vanuit het oogpunt van economische groei, gaat #1 er gewoon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:11:
- We gaan aan de smart-grids+meters+apparatuur i.c.m. een soort real-time pricing om demand beter af te stemmen op supply. Gemiddeld goedkoper.
Voor grootverbruikers geldt dit al. Maar voor particulieren zijn de mogelijkheden beperkt. Je kunt een wasje wat later draaien, maar je moet dat vaak toch al in een dagplanning zien in te passen omdat je wel thuis moet zijn als de machine klaar is.

Ik zie alleen maar visioenen van nog ondoorgrondelijker facturen, hoofdbrekens over tariefstructuren en onmogelijke keuzes tussen verschillende prijsplannen. Dan wordt het net zo'n oerwoud als mobiele abonnementen. :r

Wat in de toekomst wel zoden aan de dijk zet zijn elektrische auto's. Maar die komen voor het grootste gedeelte op straat aan openbare laadpalen te hangen. Daar is in mijn huis geen slimme meter voor nodig.
- Energie blijft centraal geregeld, en je krijgt simpelweg veel minder voor je ingevoede elektriciteit, en elektriciteit afnemen wordt duurder. Balanceren kan immers dan alleen maar aan de supply zijde, peakers en load-shapers moeten bijgebouwd worden, en op relatief dure brandstof draaien. Of (als dat tegen die tijd een beetje economisch mogelijk is) bufferen van elektriciteit. Gemiddeld duurder.
Ik denk dat je de belangrijkste vergeet: geografische spreiding. Daardoor worden veel fluctuaties in de opwek al tegen elkaar uitgemiddeld. Als bonus krijg je toegang tot de in Europa her en der aanwezige waterkracht.

Kortom: de theorie van de slimme meter klinkt mooi, maar ik ben bang dat er concreet erg weinig te halen valt bij huishoudens. Maar je verliest wel weer een stukje vrijheid. Langzaamaan, plakje voor plakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
[b]zonnigtype schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:15:Hij kan zich natuurlijk ook schromelijk vergissen in al die potentiële weigeraars, maar ook deze brief gaat in de meterkast hier, "voor het geval dat"...
Enexis gaat er iig netjes mee om bij mij in de buurt, meters zijn pas vervangen, kreeg een folder met daarin uiteraard "we komen een slimme meter installeren" met pas ergens op de laatste pagina in de kleine lettertjes de mededeling dat je dit kunt weigeren.

Als je ze daar dan echter over belt dan is het geen probleem en zetten ze gewoon in de planning dat ze een conventionele meter installeren. Geen enkel gezeur verder.
Pagina: 1 ... 194 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.