dank ik ga me er eens in verdiepen. Zijn er nog vergelijkbare systemen op de markt of is dit gewoon het beste wat er nu te krijgen is?Microkid schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 06:45:
[...]
YepZie mijn reactie over de Honeywell EvoHome een paar pagina's terug.
Microkid in "Duurzame Energie deel 18"
Microkid in "Duurzame Energie deel 18"
Geen koeling nodig klopt ..dan zijn ze al stuk.(silicium)Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 12:52:
En ik heb blijkbaar niet goed genoeg gezocht .... aka enigzins wat antwoorden Wikipedia: Concentrated photovoltaics en het lijkt erop dat het toch nog wel meer zin heeft dan ik dacht.
tot 100:1 "geen" extra koeling nodig.
Germanium kan een hogere temp aan dan silicium(maar is wel verschrikkelijk duur).
Schaduw is net zo erg.En over de moeilijkheid .... Het kan ook een hoop schaduw problemen oplossen, en ook nog wat andere dingen
Uv werd je toch bruin van ;-)zoals uv licht er uit filteren met een koude spiegel dus je de temp van het paneel binnen de perken houd.
Bovendien alle energie (niet alleen IR) word grotendeels (80%) in warmte omgezet.
En Ps ..
20% van je jaarlijkse opbrengst in kWh in deze streken komt van diffuus licht .
Hogere temperatuur is snelle veroudering.
Zonne instraling per m2 van meteorologen is in het platte vlak ..en niet gericht en met hellings hoek)
Zoek eens naar een ronde zonnevolger met concentrator ..uit TU delf geloof ik ..is hier geloof ik ook eens te spraken gekomen .. was een erg leuk model..slim bedacht
Dus de max instraling van een “goedkoop” zonnepaneel(=silicium)is begrenst door de temperatuur en de inwendige weerstand.(rendement zakt steeds verder)
En hij daar naast moet energie opleveren ..dus oneindig koelen werkt ook niet .
Dus ik zou zeggen struin het internet even af …en een vogel maakt nog geen zomer ..dus leg verschillende verhalen naast elkaar.
Ik probeer al meerdere bronnen te bekijken maar eigenlijk vind ik er niet een die echt een jan en alleman paneel met meerdere zonnen belast.
diffuus licht valt best te verspreiden met een spiegel, als jij een spiegel op de hemel richt en een plek met schaduw(als het bewolkt is) dan is er echt meer licht in de schaduw.
Ik ben niet eens zo over de levensduur aan het nadenken, maar meer over het feit dat als je bijvoorbeeld 10 maal meer stroom door de geleiders van de pv cell stuurt dan gaat dat volgen mij al niet goed, laat staan 100 maal. Hoe het silicium germanium organische
materiaal reageert op zoveel licht is ook iets. De temperatuur van zo'n cell ten opzichte van de andere problemen is wel in bedwang te houden.
Even iets minder compact....
Alles wat hieronder staat gaat over vermogen niet over een hoeveelheid energie. Ik weet ook niet alles dus als ik ergens een foutje maak corrigeer me.
In de blauwe hoek liggen 18 panelen met 1,1m2 oppervlak per stuk, deze panelen zijn 150Wp panelen dus in de testopstelling met 1000W beschenen levert 150W stroom op.
record opbrengst 3,1kW dus elk paneel zou dus 3,1kW/18 = 172W leveren En dat is met de inverter verliezen erbij. Dit betekent dat er meer dan 172/150*1000 = 1150W aan licht moet arriveren. Uit diverse teksten haal ik dat de maximale hoeveelheid energie van de zon per m2 op aarde zo'n 1000W is, dat is dus op de evenaar. Ik heb het idee dat er iets niet klopt. Als je nu zegt van de temperatuur van de panelen is anders dan in de test dan zeg ik dat klopt maar dat maakt mijn begrip alleen maar groter. De panelen waren nml niet 25c maar 40c tijdens het record.
Maar ja mijn vraag is dus wat gebeurd er als je niet 1kW zonlicht op een paneel zet maar 6 tot 10kW. en dat is dus min of meer beantwoord in de wiki pagina over geconcentreerde pv systemen.
diffuus licht valt best te verspreiden met een spiegel, als jij een spiegel op de hemel richt en een plek met schaduw(als het bewolkt is) dan is er echt meer licht in de schaduw.
Ik ben niet eens zo over de levensduur aan het nadenken, maar meer over het feit dat als je bijvoorbeeld 10 maal meer stroom door de geleiders van de pv cell stuurt dan gaat dat volgen mij al niet goed, laat staan 100 maal. Hoe het silicium germanium organische
Alles wat hieronder staat gaat over vermogen niet over een hoeveelheid energie. Ik weet ook niet alles dus als ik ergens een foutje maak corrigeer me.
In de blauwe hoek liggen 18 panelen met 1,1m2 oppervlak per stuk, deze panelen zijn 150Wp panelen dus in de testopstelling met 1000W beschenen levert 150W stroom op.
record opbrengst 3,1kW dus elk paneel zou dus 3,1kW/18 = 172W leveren En dat is met de inverter verliezen erbij. Dit betekent dat er meer dan 172/150*1000 = 1150W aan licht moet arriveren. Uit diverse teksten haal ik dat de maximale hoeveelheid energie van de zon per m2 op aarde zo'n 1000W is, dat is dus op de evenaar. Ik heb het idee dat er iets niet klopt. Als je nu zegt van de temperatuur van de panelen is anders dan in de test dan zeg ik dat klopt maar dat maakt mijn begrip alleen maar groter. De panelen waren nml niet 25c maar 40c tijdens het record.
Maar ja mijn vraag is dus wat gebeurd er als je niet 1kW zonlicht op een paneel zet maar 6 tot 10kW. en dat is dus min of meer beantwoord in de wiki pagina over geconcentreerde pv systemen.
[ Voor 24% gewijzigd door Mafketel op 02-12-2011 13:53 ]
Verwijderd
ze houden jullie lekker bezig met zand in de ogen strooien hoor,Het ging er bij mij om dat ik constant negatieve waardes heb. Ik was ook een "proefcase" dus wie weet dat ze het binnenkort voor meerdere doen die consequent negatief staan op een ferrarismeter.
ik ga niet in discussie, gewoon de wet toepassen, basta.
ik wil zeker geen digitale meter, het lijkt net of je 1000kWh gematst word,
maar o wee dat is zoooo niet waar.
pas op de verdienmodellen waar je initieel beter van lijkt te worden,
echter praat wc eend nog steeds zoals wc eend.
vraag je gewoon eens af wanneer de wet was ingevoerd die ongelijkheid definieerde tussen analoge en digitale meters.(inzake burgers en de meter die hun eigendom niet is)
Verwijderd
De hoeveelheid is afhankelijk van de omstandigheden in de atmosfeer en kan flink hoger zijn.Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:44:
Die 1000 kw gematst worden is niet de reden dat ik hem laat vervangen dat is een bijkomst.
De reden van vervangen is dat ik af wil van het continu bellen met die logge instanties en elke keer weer opnieuw je verhaal te moeten doen. ik weet wel dat ze het expres zo wazig mogelijk laten. stel je voor dat alles in 1x duidelijk is.
De reden van vervangen is dat ik af wil van het continu bellen met die logge instanties en elke keer weer opnieuw je verhaal te moeten doen. ik weet wel dat ze het expres zo wazig mogelijk laten. stel je voor dat alles in 1x duidelijk is.
En nu probeer ik dus dat flink hoger te kwantificeren.
10% is flink hoger als je naar energie opbrengst kijkt, maar ik zat ergens anders naar te kijken en dan is een verdubbeling zelfs weinig.
10% is flink hoger als je naar energie opbrengst kijkt, maar ik zat ergens anders naar te kijken en dan is een verdubbeling zelfs weinig.
1150W per 1.1m2, per m2 is dat al lager en zit je al dichter bij die 1kWh per m2. Lijkt me prima te kunnen, het was niet voor niks een "record"Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:44:
Ik probeer al meerdere bronnen te bekijken maar eigenlijk vind ik er niet een die echt een jan en alleman paneel met meerdere zonnen belast.
Ik ben niet eens zo over de levensduur aan het nadenken, maar meer over het feit dat als je bijvoorbeeld 10 maal meer stroom door de geleiders van de pv cell stuurt dan gaat dat volgen mij al niet goed, laat staan 100 maal. Hoe het silicium germanium organischemateriaal reageert op zoveel licht is ook iets. De temperatuur van zo'n cell ten opzichte van de andere problemen is wel in bedwang te houden.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik overweeg om onze CV ketel en zonneboiler 's nachts een aantal uren uit te zetten middels plugwise bijvoorbeeld. Hebben jullie enig idee of dergelijke apparaten ertegen kunnen wanneer de stekker er dagelijks uitgetrokken wordt. (want dat is het eigenlijk).
Ze verbruiken standby 9 respectievelijk 3 Watt.
Ze verbruiken standby 9 respectievelijk 3 Watt.
Ik begrijp al dat gemopper ook niet. Als je het niet wil, dan doe je het niet. Wil je het wel, dan zijn dat de regels. Ook als die ondoorzichtig zijn, dan kun je nog steeds zelf de afweging maken.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 07:14:
Waarom steeds weer dat geklaag over die zogenaamde 'cap'? [...]
Mopperen op het veranderen van regels kan ik dan weer wel begrijpen - dat is gewoon valsspelen.
Verwijderd
Valsspelen is als een bepaald iemand een voordeel heeft dat een ander niet heeft.asvogel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:04:
[...]
Ik begrijp al dat gemopper ook niet. Als je het niet wil, dan doe je het niet. Wil je het wel, dan zijn dat de regels. Ook als die ondoorzichtig zijn, dan kun je nog steeds zelf de afweging maken.
Mopperen op het veranderen van regels kan ik dan weer wel begrijpen - dat is gewoon valsspelen.
Dit soort regels gelden voor iedereen gelijk.
Ondoorzichtig?
Die CAP zorgt ook nog eens ervoor dat de verschillen van het voordeel van de subsidie over het land heen niet te groot worden.
En wij maar panelen plaatsen, isoleren en CV's tunen.
De energiejongens hebben het weer perfect geregeld: inkomsten onafhankelijk van verbruik, een fabuleus idee.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wisten jullie dit?
http://www.edsn.nl/default.asp?id=754
http://www.edsn.nl/default.asp?id=754
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Wij ook...Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:30:
[...]
Ik heb zelfs een briefje thuis gekregen met mijn inschrijvingsgegevens.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat is dan toch juist goed nieuws?, jij verdient sneller je investeringen terug, en duurzame energietechnieken worden rendabeler.Schinnen-groen schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:22:
[...]
De energiejongens hebben het weer perfect geregeld: inkomsten onafhankelijk van verbruik, een fabuleus idee.
????????????????????????????Bartjuh schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:50:
[...]
Dat is dan toch juist goed nieuws?, jij verdient sneller je investeringen terug, en duurzame energietechnieken worden rendabeler.
Misschien niet goed gelezen?
de vraag blijft hoe actueel zo'n register is/blijft...
in 2006 mij gemeld bij toenmalig energiebedrijf, verder nooit wat gezien/gehoord of geverifieerd.
* NielsTn vindt het naar teveel regel-en bemoeizucht in NL ruiken....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Iemand moet die gasrotonde betalen....Schinnen-groen schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:22:
[...]
Verwijderd
Meng het eens met E-gasVerwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:32:
" nutteloze gasrotonde met industrieel H gas van putin "
Heel simple..economisch niet rendabel.(zeker in deze steken).Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:44:
Gaat niet, kan niet, werkt niet ..lees wiki " Diffuse light, which occurs in cloudy and overcast conditions, cannot be concentrated"diffuus licht valt best te verspreiden met een spiegel, als jij een spiegel op de hemel richt en een plek met schaduw(als het bewolkt is) dan is er echt meer licht in de schaduw.
Leg je bredere geleiders aan.Ik ben niet eens zo over de levensduur aan het nadenken, maar meer over het feit dat als je bijvoorbeeld 10 maal meer stroom door de geleiders van de pv cell stuurt dan gaat dat volgen mij al niet goed, laat staan 100 maal.
Niet waar ....Dat is nu het probleem...20 graden verhoging 10% minder aan vermogen.De temperatuur van zo'n cell ten opzichte van de andere problemen is wel in bedwang te houden.
Gedaan en klaar en end.als ik ergens een foutje maak corrigeer me.
Edit: ronde concentrator...
Zie de video
[ Voor 6% gewijzigd door X21r op 02-12-2011 17:29 ]
Om dit een te compenseren heb ik vandaag ook maar een setje besteld.Schinnen-groen schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:22:
[...]
Om te beginnen een platdak systeem voor op het schuurtje.
Totaal 570Wp met een soladin 600 omvormer.
't Is echt een verziekte PV markt ondertussen, vooral bij de grotere systemen. Moddergooien, prijzenslagen, de ene moet nog goedkoper dan de andere, boeren vragen 10+ offertes aan, kijken puur naar prijs (en hopen dat er een leverancier op z'n bek gaat, zodat het lekker goedkoop kan). Deze week 2x gebeld door lokale installatiebedrijfjes die ook PV willen gaan installeren..
Ach.
Ach.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Vraag aan de groep.
Draait er al iemand particulier met suncycle zonnepanelen. (=soort van vergrootglas op je zonnepaneel)
Lijkt mij een zeer dure breekbare oplossing wat niet zoveel oplevert? in verhouding...... of zie ik het verkeerd?
Draait er al iemand particulier met suncycle zonnepanelen. (=soort van vergrootglas op je zonnepaneel)
Lijkt mij een zeer dure breekbare oplossing wat niet zoveel oplevert? in verhouding...... of zie ik het verkeerd?
Mijn mini servertje ( Ebox 3350mx ) is terug naar de webshop. SD kaart werd niet herkend. Sterker nog, geen enkele SD kaart werd herkend 
Overigens is de Hot and Cold wasmachine vandaag binnengekomen. Het eerste wasje zit er nu in
En ik heb mijn tool voor het maken van grafieken van de zonnepanelen ( JSunnyreports ) *IETS* verbeterd. In plaats van ruim 5 minuten te stampen om grafieken te maken is hij nu klaar binnen 30 seconden
.
Kleine performance verbetering noemen we dat
Overigens is de Hot and Cold wasmachine vandaag binnengekomen. Het eerste wasje zit er nu in
En ik heb mijn tool voor het maken van grafieken van de zonnepanelen ( JSunnyreports ) *IETS* verbeterd. In plaats van ruim 5 minuten te stampen om grafieken te maken is hij nu klaar binnen 30 seconden

Kleine performance verbetering noemen we dat
[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 02-12-2011 16:30 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
mkleinman schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:27:
Mijn mini servertje ( Ebox 3350mx ) is terug naar de webshop. SD kaart werd niet herkend. Sterker nog, geen enkele SD kaart werd herkend
offtopic:
Heeft flitspaal een name change ondergaan?
Dat klopt. De website flitspaal.nl stopt er per 01-01-2012 mee, en ik heb mijn nick nu alvast laten aanpassen hierwmeester schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:30:
[...]
offtopic:
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En hoofdletters? Of schrijf je jouw naam met kleine letters?
LOL. Tja eh. ik moet nog een kleine 18 maanden wachten voordat ik mijn nick weer mag veranderen hierSunshineCompany schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:34:
En hoofdletters? Of schrijf je jouw naam met kleine letters?
Je kunt daar nu wel over door blijven zagen, maar waar moeten de boeren anders naar kijken. Kwaliteit bewijst zich pas over >20 jaar. Net als de klantvriendelijkheid/servicebereidheid van bedrijven. Iedereen moet zich nog maar bewijzen in deze relatief jonge markt. Ik hoop dat je zelf ook met fictief moddergooien kunt stoppen.SunshineCompany schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:03:
't Is echt een verziekte PV markt ondertussen, vooral bij de grotere systemen. Moddergooien, prijzenslagen, de ene moet nog goedkoper dan de andere, boeren vragen 10+ offertes aan, kijken puur naar prijs (en hopen dat er een leverancier op z'n bek gaat, zodat het lekker goedkoop kan). Deze week 2x gebeld door lokale installatiebedrijfjes die ook PV willen gaan installeren..
Ach.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
kockie schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 17:12:
[...]
Ik hoop dat je zelf ook met fictief moddergooien kunt stoppen.
Wat trouwens wel interessant is.. mensen hebben het idee dat PV nieuw is, terwijl Duitsland al jaren volstaat. Kortom; als een merk als Sharp / Scheuten / Suntech / Yingli / etc. (die al jaren bestaan) troep zou maken, dan zou dat allang te zien zijn geweest, en zouden ze niet meer bestaan..
[ Voor 35% gewijzigd door SunshineCompany op 02-12-2011 18:04 ]
Meng het eens met O2 gasVerwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:32:
" nutteloze gasrotonde met industrieel H gas van putin "
Er staat een link met de titel; NMa: energierekening huishoudens omhoogSchinnen-groen schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:52:
[...]
????????????????????????????
Misschien niet goed gelezen?
De energie wordt dus duurder, dus, duurzame energie eerder rendabel? Of mis ik nou iets?
Ja... vooral het vastrecht wordt duurder...Bartjuh schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:28:
[...]
Er staat een link met de titel; NMa: energierekening huishoudens omhoog
De energie wordt dus duurder, dus, duurzame energie eerder rendabel? Of mis ik nou iets?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ach, energie en gas wordt ook wel duurder (tenzij de economie helemaal instort)... uiteindelijkCyberpope schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:29:
[...]
Ja... vooral het vastrecht wordt duurder...
Niet alleen vastrecht, elektrisch verbruik stijgt ook met 8% hoor.Cyberpope schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:29:
http://www.elsevier.nl/we...t-volgend-jaar-omhoog.htm
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Totdat je niks meer afneemt maakt dat niet veel verschil dus voor een gemiddeld persoon zal het rendabel zijn.Cyberpope schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:29:
[...]
Pas wanneer je rond of onder nul komt is het verschil vastrecht/verbruik echt belangrijk.
Misschien even de link volgen en de tekst lezen?......Bartjuh schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:28:
[...]
Er staat een link met de titel; NMa: energierekening huishoudens omhoog
Verwijderd
Kan je het ook voorlezen?Schinnen-groen schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:58:
[...]
Misschien even de link volgen en de tekst lezen?......
Nu juiste link ..._JGC_ schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:44:
Iemand nog een idee welke temperatuurmeters daar voor een fatsoenlijke prijs wel geschikt voor zijn? Mogelijkheid is een HWg-STE met 2 temperatuursensors, kan je ze via SNMP uitlezen, maar moet ook goedkoper kunnen lijkt me, 200 euro ex BTW is een beetje teveel van het goede.
http://www.ebay.nl/itm/10...m4cfa7ae516#ht_2732wt_964
10 voor nog geen €2 wel €6 verzendkosten maar word maar een maal gerekend zo te zien.
deze gast heeft sowieso erg aparte dingen ....

Je kraakt het volledig af omdat ik naar informatie op zoek ben
Vervolgens geef je een voorbeeld en prijs je het de hemel in.
Ik begrijp je reactie hierdoor niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
ps ik had het niet over het concentreren van diffuus licht maar over een andere richting geven. Dit is nog steeds niet je van het maar aangezien het bulk van het licht uit de wolken komen lukt het nog enigszins.
Omdat ik blijf vergeten dingen erbij te zetten ...
koperdraad versie lekker dik vd draad dus met gekleurd manteltje voor niet al teveel
10mm2 voor €1,17/m schrik niet van de verzendkosten ... bijna €20 maar ergens anders betaal je minimaal €3 per meter
[ Voor 11% gewijzigd door Mafketel op 02-12-2011 19:41 ]
Ja hoor.
"Niet alleen het vervoer van gas en elektriciteit wordt duurder, energiebedrijven verhogen ook hun tarieven. Nuon verwacht een stijging van 40 euro op jaarbasis, Essent denkt 30 euro meer te vragen. Dit komt door een verhoging van de gasprijs met 2 procent en een verhoging van de prijs van elektriciteit van 8 procent. Deze kosten komen boven op de door de NMa voorspelde stijging van het tarief van de netbeheerders.
Oorzaken van de prijsstijging zijn volgens Nuon en Essent dat grondstoffen duurder worden als gevolg van de onrust in het Midden-Oosten, het Duitse besluit te stoppen met kernenergie en de problemen met de kernreactor in Japan"
Aldus Elsevier.
Die energiebelastingstaffel voor megaverbruikers, die moet aangepakt worden.
Ja, daar zijn we het dan toch over eens? Regels eenzijdig aanpassen is een voordeel dat de een heeft en de ander niet, vandaar mijn benoeming 'valsspelen'.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:09:
Valsspelen is als een bepaald iemand een voordeel heeft dat een ander niet heeft.
Dit soort regels gelden voor iedereen gelijk.
Ik had het niet over die limiet van 850 kWh/kWp, maar over de hele SDE ('subsidie'). Die is niet geheel transparant (subsidie wordt pas achteraf bepaald en het is in ieder geval mij niet bekend dat daar een vooraf bekende objectieve procedure aan ten grondslag ligt), maar zoals gezegd: Dat weet je van tevoren.Ondoorzichtig?Sorry ik herken dat niet.
Die CAP zorgt ook nog eens ervoor dat de verschillen van het voordeel van de subsidie over het land heen niet te groot worden.
Verwijderd
nee, de transportkosten voor energie en gas gaan omhoog. Daar verdienen wij PV-mensen helemaal niks aan en moeten wij ook gewoon betalen.Bartjuh schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:50:
[...]
Dat is dan toch juist goed nieuws?, jij verdient sneller je investeringen terug, en duurzame energietechnieken worden rendabeler.
Het is wel tegen te gaan hoor en heeft ook een lange TVT : je laten afsluiten van het elektriciteitsnet en je energievoorziening via accu's, veeel accu's regelen.
Zojuist mijn meterstanden doorgegeven aan GC (5 december 2010 tot 2 december 2011):
aardgas: 1197 m3
elektriciteit: 1357 kWh
Woning: 1997, vrijwel vrijstaand, wel goed geisoleerd, maar voorzien van dubbel glas in aluminium sponning
Huishouden: 4 personen
Huidige instellingen:
CV-ketel Nefit Smartline HRC24
CV-temperatuur: 70 graden C, nadraaitijd pomp 10 min.
Tapwatertemperatuur: 60 graden C, bewaartemp. 25 graden C.
Leidingen geisoleerd.
Elektriciteit gaat goed. Tot nu toe elk jaar lager verbruik gerealiseerd. Door nieuwe keuken echter dit jaar voor het eerst hoger (vaatwasser en tweede koelkast). Gas gaat minder, het is lastig om het verbruik om laag te krijgen. Ondanks een nieuwe CV-ketel in 2008 geen lager verbruik. Hier heb ik de beperkende factor nog niet gevonden. Zelf denk ik aan twee belangrijke zaken:
1. de ramen en de schuifpui zijn slechts dubbel glas met waarschijnlijk flinke koudebruggen door het aluminium. Komt ook veel kou vanaf.
2. de radiatoren zijn volgens mij behoorlijk krap bemeten. Als ik de temperatuur van het cv-water nog verder verlaag duurt het verwarmen van de kamer echt lang (3 graden Celsius temperatuurverschil wordt in minimaal 2,5 uur overbrugd).
Ik twijfel of ik de schuifpui en de ramen in de woonkamer of de radiatoren moet aanpakken.
http://flic.kr/p/aPmBqH
Woning: 1997, vrijwel vrijstaand, wel goed geisoleerd, maar voorzien van dubbel glas in aluminium sponning
Huishouden: 4 personen
Huidige instellingen:
CV-ketel Nefit Smartline HRC24
CV-temperatuur: 70 graden C, nadraaitijd pomp 10 min.
Tapwatertemperatuur: 60 graden C, bewaartemp. 25 graden C.
Leidingen geisoleerd.
Elektriciteit gaat goed. Tot nu toe elk jaar lager verbruik gerealiseerd. Door nieuwe keuken echter dit jaar voor het eerst hoger (vaatwasser en tweede koelkast). Gas gaat minder, het is lastig om het verbruik om laag te krijgen. Ondanks een nieuwe CV-ketel in 2008 geen lager verbruik. Hier heb ik de beperkende factor nog niet gevonden. Zelf denk ik aan twee belangrijke zaken:
1. de ramen en de schuifpui zijn slechts dubbel glas met waarschijnlijk flinke koudebruggen door het aluminium. Komt ook veel kou vanaf.
2. de radiatoren zijn volgens mij behoorlijk krap bemeten. Als ik de temperatuur van het cv-water nog verder verlaag duurt het verwarmen van de kamer echt lang (3 graden Celsius temperatuurverschil wordt in minimaal 2,5 uur overbrugd).
Ik twijfel of ik de schuifpui en de ramen in de woonkamer of de radiatoren moet aanpakken.
http://flic.kr/p/aPmBqH
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Tansportkosten? Hoe zit dat dan?Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:18:
[...]
nee, de transportkosten voor energie en gas gaan omhoog. Daar verdienen wij PV-mensen helemaal niks aan en moeten wij ook gewoon betalen.
Het is wel tegen te gaan hoor en heeft ook een lange TVT : je laten afsluiten van het elektriciteitsnet en je energievoorziening via accu's, veeel accu's regelen.
Stel ik lever op een dag 6kwh en verbruik er ook 6. Met een draaischijfmeter is het saldo 0 en hoef ik niet te betalen. Is het zo dat in het geval van een digitale meter waar de opbrengst en verbruik is gescheiden je:
-moet betalen voor 6kwh inclusief transportkosten.
-je voor 6kwh ontvangt van je leverancier exclusief transportkosten.
Nu heb ik nog de eenheid dag genomen, maar dat kan ook een ander zijn, week, maand of zelfs uur. In het laatste geval ben je wel erg het haasje.
Wellicht druk ik mijzelf niet goed uit in dit voorbeeld, het is een kleine brainstorm.
Verwijderd
De enige die de regels aanpast is de overheid. Regels worden altijd door de overheid vastgesteld. Wat is daar vals aan? Of vind je dat je bij wijze van spreken met elke agent kan gaan onderhandelen over de maximum snelheid op de A2?asvogel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 20:06:
Ja, daar zijn we het dan toch over eens? Regels eenzijdig aanpassen is een voordeel dat de een heeft en de ander niet, vandaar mijn benoeming 'valsspelen'.
Ik had het niet over die limiet van 850 kWh/kWp, maar over de hele SDE ('subsidie'). Die is niet geheel transparant (subsidie wordt pas achteraf bepaald en het is in ieder geval mij niet bekend dat daar een vooraf bekende objectieve procedure aan ten grondslag ligt), maar zoals gezegd: Dat weet je van tevoren.
Ik vind de overheid redelijk transparant YouTube: Regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) 2011.mov
Het achteraf bepalen van de subsidie is dus gekoppeld aan de stroomprijs, wat is daar dan niet goed aan? Die kun je pas achteraf weten. Je totale vergoeding staat toch wel vast.
neem aan dat hij hier vastrecht bedoelt; dit betaal je voor je aansluiting, aan je netbeheerder, ongeacht je verbruik.tw_eek schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:26:
[...]
Tansportkosten? Hoe zit dat dan?
Stel ik lever op een dag 6kwh en verbruik er ook 6. Met een draaischijfmeter is het saldo 0 en hoef ik niet te betalen. Is het zo dat in het geval van een digitale meter waar de opbrengst en verbruik is gescheiden je:
-moet betalen voor 6kwh inclusief transportkosten.
-je voor 6kwh ontvangt van je leverancier exclusief transportkosten.
Nu heb ik nog de eenheid dag genomen, maar dat kan ook een ander zijn, week, maand of zelfs uur. In het laatste geval ben je wel erg het haasje.
Wellicht druk ik mijzelf niet goed uit in dit voorbeeld, het is een kleine brainstorm.
Verwijderd
Elektriciteit is heel weinig, maar ook het gas is best laag.Kets_One schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:20:
Zojuist mijn meterstanden doorgegeven aan GC (5 december 2010 tot 2 december 2011):
Weet je wat je ongeveer aan tapwater verwarming en ruimteverwarming verstookt?
Bij zuinig douchen zit je met een gas CV zo op 120 m3 pp
Dan hou je 780 over voor ruimteverwarming.
Echter zit je royaal met tapwater, dan kan het zo stukken hoger uitvallen. En zou je met je ruimteverwarming helemaal weinig verbruiken.
Dat helpt toch wel? Iedere kWh die je niet hoeft in te kopen betaal je ook geen transportkosten over. Dus je besparing stijgt als de transportkosten stijgen. Het capaciteitstarief stijgt toch niet?Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:18:
[...]
nee, de transportkosten voor energie en gas gaan omhoog. Daar verdienen wij PV-mensen helemaal niks aan en moeten wij ook gewoon betalen.
NB ik ga er dan wel vanuit dat mijn leverancier gewoon blijft salderen!
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
@mightym: nee hoot, netwerkbeheerder berekent een capaciteitstarieft: een vast bedrag per jaar op basis van het soort aansluiting
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Inderdaad, ik schrok al even, en ben nu gaan kijken op mijn tarieven, en alleen voor gas is er een regiotoeslag afhankelijk van waar je woont, die voor het vervoer van gas is, maar voor stroom is het inderdaad alleen vaste maandelijkse kosten.BarryH schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:45:
@mightym: nee hoot, netwerkbeheerder berekent een capaciteitstarieft: een vast bedrag per jaar op basis van het soort aansluiting
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
hier staat het antwoord op de digitale gratis meter van sylvester, en mijn onwil deze te nemen,NB ik ga er dan wel vanuit dat mijn leverancier gewoon blijft salderen!
zelfs niet bij een "kadootje" van -1000kWh
Wij douchen 2 tot 3x per week, maar als we douchen, dan is dit ook wel wat langer (10-15 min) dan gebruikelijk. Al met al denk ik dat we op een gemiddeld tapwatergebruik uitkomen. Hoe zouden we de verhouding tussen tapwaterverbruik en verbruik voor ruimteverwarming kunnen meten?Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:39:
[...]
Elektriciteit is heel weinig, maar ook het gas is best laag.
Weet je wat je ongeveer aan tapwater verwarming en ruimteverwarming verstookt?
Bij zuinig douchen zit je met een gas CV zo op 120 m3 pp
Dan hou je 780 over voor ruimteverwarming.
Echter zit je royaal met tapwater, dan kan het zo stukken hoger uitvallen. En zou je met je ruimteverwarming helemaal weinig verbruiken.
Hier binnen onze VvE is deze zomer een nieuwe blokverwarming geplaatst. Van 2 x 209 kW VR open verbrandingsketels die cascade kon draaien maar vooral om en om of als backup werkte. dit is vervangen door een cascade opstelling van 3 x 107 HR ketels. Verder zijn de meeste radiator knoppen vervangen en veelal door thermostatische. Nu zijn er nog geen echt heel erg koude periodes geweest dus de conclusie is wat vroeg maar tot nu toe is de besparing na berekening van gewogen graaddagen zo'n 40 %. 3 jaar terug zijn er meters op de radiatoren geplaatst en daarmee is de afgelopen jaren een vermindering van zo'n 10% behaald.
Nu staat ook de hydrofoor installatie op de lijst om te vervangen en dit is ook een erg oud systeem. Er zijn een aantal verbeterde systemen waaronder een frequentie geregeld systeem waarmee naar zeggen van de leverancier 50% aan elektra bespaard zou moeten worden. Met 120 kuub per jaar per huishouden zou dit een besparing van 2000 a 2500 kW/h zijn. Zijn er hier mensen met ervaring op dit gebied?
Nu staat ook de hydrofoor installatie op de lijst om te vervangen en dit is ook een erg oud systeem. Er zijn een aantal verbeterde systemen waaronder een frequentie geregeld systeem waarmee naar zeggen van de leverancier 50% aan elektra bespaard zou moeten worden. Met 120 kuub per jaar per huishouden zou dit een besparing van 2000 a 2500 kW/h zijn. Zijn er hier mensen met ervaring op dit gebied?
Ja die insteek kan ik volgen! Totdat jouw leverancier je gewoon verplicht om een digitale meter te nemen (nadat onze geliefde overheid een wetje heeft aangenomen die dit mogelijk maakt) ben je safe. Maargoed, dat geldt ook voor de wetgeving rondom salderen.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:56:
[...]
hier staat het antwoord op de digitale gratis meter van sylvester, en mijn onwil deze te nemen,
zelfs niet bij een "kadootje" van -1000kWh
Ik zie wat eigenaardigheden in mijn Plugwise web rapportage:

Total Power Usage voor deze dag is ~6,2kWh
In de tabel rechts, staat een Total van ~4,5kWh
In de tabel rechts, staat voor opbrengst PV een waarde van 0
Via mijn Steca software, en via de rapportage binnen de Plugwise software zie ik dat ik ~1,7kWh heb opgewekt...
Laat 1,7 + 4,5 nou ook 6,2 zijn, maar dan kloppen de waarden daar dus niet.
Hebben anderen met Plugwise vergelijkbare waarden of heb ik ergens wat fout geconfigureerd?

Total Power Usage voor deze dag is ~6,2kWh
In de tabel rechts, staat een Total van ~4,5kWh
In de tabel rechts, staat voor opbrengst PV een waarde van 0
Via mijn Steca software, en via de rapportage binnen de Plugwise software zie ik dat ik ~1,7kWh heb opgewekt...
Laat 1,7 + 4,5 nou ook 6,2 zijn, maar dan kloppen de waarden daar dus niet.
Hebben anderen met Plugwise vergelijkbare waarden of heb ik ergens wat fout geconfigureerd?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat gaat nog ff duren. Ze hebben wel een grote vis gevangen (voestalpine groep), maar het tijdpad kost nog wat:internet4me schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:11:
Vraag aan de groep.
http://www.suncycle.nl/
(onder "ontwikkelingen")
Eind 2011 eerste 4.000 modules in proefprojecten
2012-I: proefinstallaties inrichten
2012-II: evaluatie
2012-III & IV: definitieve aanpassing ontwerp
2012-IV: start semi-geautomatiseerde productie
2013 eerste helft: eerste (definitieve) productie installaties voor Europese afzetmarkt
2013 tweede helft: massaproductie start en markt introductie
Nog paar nachtjes slapen, dus.
Gaat trouwens om GaAs (gallium-arsenide) dunnelaag technologie (Radboud Univ. Nijmegen heeft daar veel onderzoek in zitten). Duur maar efficiënt. Vraag is/blijft: duur (???) concept, beweeglijke onderdelen. Crux is: hoe betrouwbaar, willen mensen daar wel aan als er overal absurd goedkope hoogkwalitatieve en steeds hoger rendement hebbende "standaard" paneeltjes zijn te harken? Er zitten kunststoffen in, en je weet wat voor UV load er op een gemiddeld dak valt (veel). Willen mensen dat? De tijd zal het leren.
Ik wens ze veel succes toe. Zullen ze beslist nodig hebben. Zoals ook alle andere initiatieven die met "revolutionaire ontwerpen" zijn gekomen. In PV is evolutie succesvoller gebleken dan revolutie. Want er moet tussentijds wel geld worden verdiend om alle gemaakte kosten/schulden terug te betalen. Zeker in het huidige krakende tijdsgewricht...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
en dan deed de bel het niet,Ja die insteek kan ik volgen! Totdat jouw leverancier je gewoon verplicht om een digitale meter te nemen (nadat onze geliefde overheid een wetje heeft aangenomen die dit mogelijk maakt) ben je safe. Maargoed, dat geldt ook voor de wetgeving rondom salderen.
moest ik net weg,
de baby lag te huilen,
ik was boodschappen doen,
en toen was het alweer 2020
de meterkast zit op slot, alleen ik en vrouwlief hebben de sleutel.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 22:31 ]
Ik ga mijn zonnepaneelinstallatie uitbreiden zodat er meer dan 3680 W kan worden ingevoed. De bestaande speciale zonnepaneelgroep zal ik moeten verzwaren (nu 16 A (230V x 16 A =3680W)) omdat er een omvormer op komt die 4400 W kan invoeden. Ik kan er niet zo een 25 A schakelaar op zetten ter vervanging van de 16A. Vraag: ik kan niet wijs worden uit de gegevens uit de meterkast noch de rekening.
Wellicht is hier iemand die het zeker weet!
- - op de ferrarismeter staat 10 (60) A (single phase meter)
- - op de aardlekschakelaar staat A=40A
- - op de aardlekschakelaar staat een schema die weer suggereert dat het 3 fasen is.
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Heb je een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat of zit er nog een hoofdzekering/automaat onder?sbrzon schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:30:
Zelf vermoed ik dat het een 1 x 40 A aansluiting is, dus dan kan ik gewoon een 25A groep plaatsen (factor 1,6 kleiner dan de verborgen hoofdzekering van de netbeheerder).
helaas op het eancodeboek staat
Ean code aansluiting Straatnaam Huisnr. Huisnr. toev. Woonplaats Postcode Bijzondere aansluiting Markt segment Naam Netbeheerder Ean Netbeheerder
maar geen aansluitwaarde....
Heb je een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat of zit er nog een hoofdzekering/automaat onder?
de gegevens staan op de aardlekautomaat.
de hoofdzekering zit achter de zegel van de netbeheerder dus die sloop ik er niet af.
Ean code aansluiting Straatnaam Huisnr. Huisnr. toev. Woonplaats Postcode Bijzondere aansluiting Markt segment Naam Netbeheerder Ean Netbeheerder
maar geen aansluitwaarde....
Heb je een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat of zit er nog een hoofdzekering/automaat onder?
de gegevens staan op de aardlekautomaat.
de hoofdzekering zit achter de zegel van de netbeheerder dus die sloop ik er niet af.
[ Voor 35% gewijzigd door sbrzon op 02-12-2011 22:41 ]
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Hoeveel groepen heb je in de meterkast en hoeveel aardlekautomaten?
Of anders plaats eens een detail foto.
Of anders plaats eens een detail foto.
[ Voor 78% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-12-2011 22:45 ]
Verwijderd
Door in de zomer te meten wat je verbruik is dit te corrigeren voor kookgas. Hierbij meten wat de temperatuur van het leidingwater gemiddeld is. Dan het verbruik in de winter meten en hiervan het kookgas eraf te trekken en dan het resultaat minus je tapwatergas gecorrigeerd voor de temperatuur van het leidingwater in de winter gemiddeld.Kets_One schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:00:
[...]
Wij douchen 2 tot 3x per week, maar als we douchen, dan is dit ook wel wat langer (10-15 min) dan gebruikelijk. Al met al denk ik dat we op een gemiddeld tapwatergebruik uitkomen. Hoe zouden we de verhouding tussen tapwaterverbruik en verbruik voor ruimteverwarming kunnen meten?
Je kunt dit controleren door uitgaande van je douchetemperatuur, je leidingwater temperatuur, de douchetijd in minuten, het aantal liter per minuut en de soortelijkwarmte van water te combineren met je tapwaterrendement. Dan kun je ook het gasverbruik berekenen.
In principe moet dit bij elkaar uitkomen.
Je kunt ook het gasverbruik in de zomer corrigeren voor kookgas en wel rekening houden met de temperatuur omslaan naar het winterverbruik. Totaal minus kookgas en tapwater is verbruik ruimteverwarming.
foto meterkast
http://imageshack.us/photo/my-images/231/meterkast.png
http://imageshack.us/photo/my-images/231/meterkast.png
Gisteren ben ik na een weekje verblijf in het noordoosten van het land weer thuis. Onder andere bij een oude vriend op visite geweest, die 4,6 kWp op het dak geeft gelegd. In de voorbereidende fase is er veel E mail overleg geweest over de details van de installatie. Een deel van de panelen is gekoppeld aan een boiler systeem voor koeling van de panelen.
Het dak ligt op 183 graden azimuth ,de helling is 17 graden en is met bitumen met daaronder isolatie afgedekt. Om de panelen goed te bevestigen zijn er houten balken op het dak gemonteerd met m8 draadeinden door de balken. Hierover is weer een bitumen laag geplakt. Daarop de alu strips voor de panelen. Het geheel draait al een paar maanden.
De dakbalken zijn 13 meter lang, er is dus nog wel "plaats over" voor uitbreiding. Waarschijnlijk is de architekt zijn tijd ver vooruit met dit soort daken. De eigenaar is zeer blij met de opbrengst tot nu toe.
Er zijn al 2000 kWh binnen geharkt.

Het dak ligt op 183 graden azimuth ,de helling is 17 graden en is met bitumen met daaronder isolatie afgedekt. Om de panelen goed te bevestigen zijn er houten balken op het dak gemonteerd met m8 draadeinden door de balken. Hierover is weer een bitumen laag geplakt. Daarop de alu strips voor de panelen. Het geheel draait al een paar maanden.
De dakbalken zijn 13 meter lang, er is dus nog wel "plaats over" voor uitbreiding. Waarschijnlijk is de architekt zijn tijd ver vooruit met dit soort daken. De eigenaar is zeer blij met de opbrengst tot nu toe.

[ Voor 56% gewijzigd door Gasschuif op 02-12-2011 23:23 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het ziet er naar uit dat je wel een 3 fasen aardlekautomaat hebt die de binnenkomende voeding afzekerd.
Echter je meter is geen 3 fasen meter, het lijkt er op dat er 1 fase (zie de 220V op je meter) wordt doorgezet naar je groepenkast.
Hoeveel groepen zitten er in je meterkast?
4 groepen van 16 A en de vorige bewoner heeft er een groep voor een elektrisch fornuis bijgeplaatst. Zelf heb ik er nog een 16 A groep voor de zonnepanelen bijgeplaatst. niet echt NEN 1010....
Leuk spul! Heb je nog info gekregen over potentieel meer rendement van de modules over langere periode?Gasschuif schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:54:
Gisteren ben ik na een weekje verblijf in het noordoosten van het land weer thuis. Onder andere bij een oude vriend op visite geweest, die 4,6 kWp op het dak geeft gelegd. In de voorbereidende fase is er veel E mail overleg geweest over de details van de installatie. Een deel van de panelen is gekoppeld aan een boiler systeem voor koeling van de panelen.
Het dak ligt op 183 graden azimuth ,de helling is 17 graden en is met bitumen met daaronder isolatie afgedekt. Om de panelen goed te bevestigen zijn er houten balken op het dak gemonteerd met m8 draadeinden door de balken. Hierover is weer een bitumen laag geplakt. Daarop de alu strips voor de panelen. Het geheel draait al een paar maanden. De eigenaar is zeer blij met de opbrengst tot nu toe.
Modules uit Zuid Korea, SolarPark. Hebben Joint Venture met SolarWorld (BRD) gehad, maar die laatste heeft zich weer uit de JV teruggetrokken.
Hoe is die vriend aan die modules gekomen? Via Energiebau in Keulen???
http://www.photovoltaikfo...rpark-module--t56114.html
http://www.pv-tech.org/ne...ory_create_new_equipment_
http://www.energiebau.de/index.php?id=2449&L=1
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
@sbrzon
Achter 1 aardlek mag je officieel 4 groepen plaatsen.
Eigenlijk zou je in de meterkast 2 aardlekschakelaars moeten plaatsen zodat je achter elke aardlek 4 groepen kwijt kunt.
De oorspronkelijke aardlekautomaat van 40A kun je dan als hoofdzekering laten zitten.
Achter 1 aardlek mag je officieel 4 groepen plaatsen.
Eigenlijk zou je in de meterkast 2 aardlekschakelaars moeten plaatsen zodat je achter elke aardlek 4 groepen kwijt kunt.
De oorspronkelijke aardlekautomaat van 40A kun je dan als hoofdzekering laten zitten.
[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-12-2011 23:20 ]
Ga er maar van uit dat je hoofdzekering 25A is, in sommige huizen zit 35A maar dit zijn vooral de nieuwere woningensbrzon schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:30:
Ik ga mijn zonnepaneelinstallatie uitbreiden zodat er meer dan 3680 W kan worden ingevoed. De bestaande speciale zonnepaneelgroep zal ik moeten verzwaren (nu 16 A (230V x 16 A =3680W)) omdat er een omvormer op komt die 4400 W kan invoeden. Ik kan er niet zo een 25 A schakelaar op zetten ter vervanging van de 16A. Vraag: ik kan niet wijs worden uit de gegevens uit de meterkast noch de rekening.Zelf vermoed ik dat het een 1 x 40 A aansluiting is, dus dan kan ik gewoon een 25A groep plaatsen (factor 1,6 kleiner dan de verborgen hoofdzekering van de netbeheerder).
- - op de ferrarismeter staat 10 (60) A (single phase meter)
- - op de aardlekschakelaar staat A=40A
- - op de aardlekschakelaar staat een schema die weer suggereert dat het 3 fasen is.
40A krijg je niet zo maar dus ik weet bijna wel zeker dat je dat niet hebt, als je het echt zeker wil weten>> Netbeheerder bellen!
Aanpassing door liander kost 163 euro ongeveer
Een ander probleem is: boven 25A ga je een stuk meer betalen door de aansluitwaarde, het is vaak beter en goedkoper om je groepen kast aan te passen naar 3 fase (3x25A).
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Als de hoofdzekering maar 25A is heeft het geen nut om een aardlekautomaat van 40A te plaatsen.
Tenzij de automaat geen automaat is maar een aardlekschakelaar,
Tenzij de automaat geen automaat is maar een aardlekschakelaar,
Speksteenkachel en fast-server, bedankt voor jullie antwoorden. Ik neem dan maar aan dat het inderdaad 3 x 25A is. Ik ga het nog maar eens verder inspecteren. Die 40A aardlekschakelaar / automaat zit er al vanaf de bouw van het huis in (1989). Rare installatie. De vorige bewoner heeft wat zitten rotzooien met de elektra. eerst maar de zaak eens aanpassen aan de NEN 1010 geloof ik...
Zoals fast-server zegt even bellen met je netbeheerder dan weet je zeker welke waarde je aansluiting heeft.
De modules zijn 8 solar park SPP 230 panelen. Details over meeropbrengst tot nu toe niet bekend, misschien na de zomer. (er zijn 2 strings toegepast, een gekoeld, een niet) Weet niet of de SMA 4000 TL20 dit afzondelijk kan meten. De installatie is door een lokale installateur aangelegd. (useallenergy)zonnigtype schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:17:
[...]
Leuk spul! Heb je nog info gekregen over potentieel meer rendement van de modules over langere periode?
Modules uit Zuid Korea, SolarPark. Hebben Joint Venture met SolarWorld (BRD) gehad, maar die laatste heeft zich weer uit de JV teruggetrokken.
Hoe is die vriend aan die modules gekomen? Via Energiebau in Keulen???
http://www.photovoltaikfo...rpark-module--t56114.html
http://www.pv-tech.org/ne...ory_create_new_equipment_
http://www.energiebau.de/index.php?id=2449&L=1
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het capaciteitstarief is ongeveer
€ 250 per jaar voor 1-3x25A
€ 750 per jaar voor 1-3x35A
Een groepenkast met 5 normale groepen, kookgroep en een 3 fase groep inclusief 6mm2 bruin en blauw voor naar de hoofdzekeringen is 350 euro
Als je 1 keer 35A of 40A hebt kun je beter "upgraden" naar 3x25A=75A dan heb je 35 tot 40A meer en je bespaart ook een hoop geld.
Heb ik zelf ook gedaan aangezien de oude groepenkast vervangen moest worden en 35A veel te duur is.
@sbrzon
Een aardlek voor reguliere aansluitingen heeft standaard een 40A waarde, zelfde geld voor de hoofdschakelaar.
Bij de meeste huizen is er wel 3x25A beschikbaar maar is er gewoon een enkelfase meter geplaatst waardoor je dus ook maar 1x25A tot je beschikking hebt.
€ 250 per jaar voor 1-3x25A
€ 750 per jaar voor 1-3x35A
Een groepenkast met 5 normale groepen, kookgroep en een 3 fase groep inclusief 6mm2 bruin en blauw voor naar de hoofdzekeringen is 350 euro
Als je 1 keer 35A of 40A hebt kun je beter "upgraden" naar 3x25A=75A dan heb je 35 tot 40A meer en je bespaart ook een hoop geld.
Heb ik zelf ook gedaan aangezien de oude groepenkast vervangen moest worden en 35A veel te duur is.
@sbrzon
Een aardlek voor reguliere aansluitingen heeft standaard een 40A waarde, zelfde geld voor de hoofdschakelaar.
Bij de meeste huizen is er wel 3x25A beschikbaar maar is er gewoon een enkelfase meter geplaatst waardoor je dus ook maar 1x25A tot je beschikking hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door fast-server op 03-12-2011 00:11 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
... lees ik in een advertentie onderaan deze pagina. Ik hoef niet te benadrukken van welke aanbieder die advertentie komt.Goedkoop en CO2-vrij, dàt is de energie van de toekomst.
22 december nieuwe actie tegen de Nieuwe Stalinistische Kernsplijter, Kennisgeving Tweede Kerncentrale Borssele is net in de Staatscourant gepubliceerd:
https://zoek.officielebek...=0&sorttype=1&sortorder=4
Actie 22 december hier.
Gelukkig hoeft een goede vriendin de vergunning voor dan wel de bouw van die nieuwste nucleaire verschrikking niet meer mee te maken. Die heeft aangekondigd dat ze over een half tot max. driekwart jaar niet meer onder ons is vanwege dat andere K-woord wat bij haar is vastgesteld.
Het leven kan zo kort zijn. Helaas vaak ook voor de besten onder ons...
Verwijderd
Zoals ik het begrepen had, stijgen ook de tarieven voor transportkosten van elektriciteit en gas. Op mijn vorige jaarafrekening staat dat vermeld onder "Vaste kosten elektriciteitsnet" en "Vaste kosten gasnet". Dat versta ik onder transportkosten energie en gas. Dat zie ik helemaal los van iedere opgewekte./gebruikte kWh. Want je kan dat niet terugverdienen, omdat het niet gekoppeld is aan je verbruik van energie.mightym schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:43:
[...]
Dat helpt toch wel? Iedere kWh die je niet hoeft in te kopen betaal je ook geen transportkosten over. Dus je besparing stijgt als de transportkosten stijgen. Het capaciteitstarief stijgt toch niet?
NB ik ga er dan wel vanuit dat mijn leverancier gewoon blijft salderen!
Voor gas is volgens mij dat nog iets anders. Want bij een laag verbruik van gas, kan je in een lager capaciteitstarief terecht komen. Echter de prijs daarvan zal daar ook van stijgen en zal je ook gewoon moeten betalen. Ongeacht of je dan 300m3 of 499m3 gas verbruikt.
Voor zowel elektriciteit als voor gas is er een vast bedrag, wat ik moet betalen en dat bedrag gaat omhoog.
Dat kan ik natuurlijk zoveel mogelijk wegstrepen door meer energie op te wekken, dan wat ik nodig heb per jaar. Maar het feit blijft wel, dat ik nog steeds moet betalen voor die transportkosten.
Net als jou hoop ik, dat mijn leverancier nog steeds mee doet aan salderen. Anders moet ik toch eens andere plannen gaan maken.
Reacties op mijn denken zijn zeker welkom.
Verwijderd
als je 1 blauwe en 3 bruine draden in de meterkast ziet komen vanaf de meter, heb je een 3 fase aansluiting,maar is er gewoon een enkelfase meter geplaatst
dit kun je zien door de meterkast open te maken NADAT je de hoofdschakelaar hebt uitgezet.
3 fasen 3x25A is het goedkoopst, qua kosten per maand, en goed voor 12.000 Watt vermogen pv te plaatsen.
je kunt er dan voor kiezen met meer kleinere omvormers te werken, bijv 2kWp per fase.
eigenlijk moet je dit eerst weten, want hier had de netbeheerder ook gewoon 2.5mm2 tussen hoofdstop en meter gebruikt, en toen kwam er 6250Wp op het dak.
plof zei de kabel.
als dat er gelukkig niet in zit, kan de oude aansluiting toch oxidatie hebben op de schroeven of moeren,
= weerstand = warmte = gevaarlijk =opbrengst verlies
ik adviseer je dan ook te testen met zware belasting van je aansluiting, en goed te kijken, luisteren en voelen(warmte) want je pv draait ook als je op vakantie gaat, en brand is het laatste wat je wilt.
tip : bel niet met de netbeheerder, maar bel met een zegel gemachtigde elektro man,
die je opdracht uitvoert, de kosten van de netbeheerders zijn hoger dan een ubergeil nieuw meterkastje, achter de bestaande meter : http://www.goedkopemeterk...ction=list&group=13&cat=9
Nu ik de enymate/sparqel opgegeven heb ben ik opzoek naar een nieuwe logger die een netwerkaansluiting heeft en niet al te lastig is kwa instellingen. dus eigenlijk plug en play maar voor een acceptabele prijs. iemand een idee?
Dank, had deze mogelijkheid over het hoofd gezien. Ik heb even een snelle berekening gemaakt, waarbij ik ervan uit ben gegaan dat het gemeten gasverbruik in juli 2011 maatgevend is voor het tapwater. Dit bedroeg 31 m3. Voor het hele jaar kom ik dan uit op 372 m3 gas voor tapwaterverwarming. Lijkt mij toch wel vrij hoog en neemt een flinke hap uit het totale gasverbruik van 1197 m3 over 2011. Netto heb ik dus maar 825 m3 gas voor ruimteverwarming gebruikt.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:50:
[...]
Je kunt ook het gasverbruik in de zomer corrigeren voor kookgas en wel rekening houden met de temperatuur omslaan naar het winterverbruik. Totaal minus kookgas en tapwater is verbruik ruimteverwarming.
Hier even uitgezet in een grafiek:
Dan zit hij nog wel met het feit dat er een enkel fase kWh meter hangt die niet van hem is maar van de netbeheerder.Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 10:00:
tip : bel niet met de netbeheerder, maar bel met een zegel gemachtigde elektro man,
die je opdracht uitvoert, de kosten van de netbeheerders zijn hoger dan een ubergeil nieuw meterkastje, achter de bestaande meter : http://www.goedkopemeterk...ction=list&group=13&cat=9
Ik heb mijn afrekening er maar even bijgehaald, je hebt gelijk. Het capaciteitstarief staat onder de post transportkosten. Ik was in de war met de energiebelasting. Het enige wat nu nog interessanter wordt is het afsluiten van het aardgas en alles elektrisch doen. Sla je twee vliegen in één klap, vastrecht voor gas kwijt, overcapaciteit PV benut dmv warmtepomp oid.Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 09:46:
[...]
Zoals ik het begrepen had, stijgen ook de tarieven voor transportkosten van elektriciteit en gas. Op mijn vorige jaarafrekening staat dat vermeld onder "Vaste kosten elektriciteitsnet" en "Vaste kosten gasnet". Dat versta ik onder transportkosten energie en gas. Dat zie ik helemaal los van iedere opgewekte./gebruikte kWh. Want je kan dat niet terugverdienen, omdat het niet gekoppeld is aan je verbruik van energie.
Voor gas is volgens mij dat nog iets anders. Want bij een laag verbruik van gas, kan je in een lager capaciteitstarief terecht komen. Echter de prijs daarvan zal daar ook van stijgen en zal je ook gewoon moeten betalen. Ongeacht of je dan 300m3 of 499m3 gas verbruikt.
Voor zowel elektriciteit als voor gas is er een vast bedrag, wat ik moet betalen en dat bedrag gaat omhoog.
Dat kan ik natuurlijk zoveel mogelijk wegstrepen door meer energie op te wekken, dan wat ik nodig heb per jaar. Maar het feit blijft wel, dat ik nog steeds moet betalen voor die transportkosten.
Net als jou hoop ik, dat mijn leverancier nog steeds mee doet aan salderen. Anders moet ik toch eens andere plannen gaan maken.
Volgens mij is het moeilijk rendabel te krijgen, je gasaansluiting er uit.
Plugwise?silvester6 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 10:07:
Nu ik de enymate/sparqel opgegeven heb ben ik opzoek naar een nieuwe logger die een netwerkaansluiting heeft en niet al te lastig is kwa instellingen. dus eigenlijk plug en play maar voor een acceptabele prijs. iemand een idee?
zelfbouw met Arduino (o.a. een solar-logger (3x) draait hier stabiel),
www.zjools.nl
solarlog
http://openenergymonitor.org/emon/
gasaansluiting blijft hier voorlopig wel, mn als backup-functie. Want was Utrecht al niet geregeld door storingen spanningsloos gemaakt? Met gasaansluiting kun je nog wat doen (koken/verwarmen etc).
[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 03-12-2011 11:42 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Het corrigeren voor watertemperatuur maakt het verbruik voor tapester nog wat hoger. Kookgas kun je 36 kuub voor nemen als je geen beter cijfer voor hebt.Kets_One schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 10:10:
[...]
Dank, had deze mogelijkheid over het hoofd gezien. Ik heb even een snelle berekening gemaakt, waarbij ik ervan uit ben gegaan dat het gemeten gasverbruik in juli 2011 maatgevend is voor het tapwater. Dit bedroeg 31 m3. Voor het hele jaar kom ik dan uit op 372 m3 gas voor tapwaterverwarming. Lijkt mij toch wel vrij hoog en neemt een flinke hap uit het totale gasverbruik van 1197 m3 over 2011. Netto heb ik dus maar 825 m3 gas voor ruimteverwarming gebruikt.![]()
Hier even uitgezet in een grafiek:
[afbeelding]
Komt ook door het lage rendement bij tapwaterbedrijf van de cv. Specs en praktijk zijn hier ook niet hetzelfde
Voor die paar kuub gas die ik nog gebruik is het anders relatief prijzig. Als backup heb ik een houtkachel staan, dus koud zal het hier niet worden. Mijn CV ketel is nog jong, maar als hij aan vervanging toe is wordt het zeker een warmtepomp. En dan is het exit gasaansluiting.SunshineCompany schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 11:37:
Volgens mij is het moeilijk rendabel te krijgen, je gasaansluiting er uit.
Vorig jaar heb ik iets van 700 kuub gas verbruikt en alle naar gas toegerekende kosten zijn ca 600 euro. Dus per kuub is dat ongeveer 0,85 euro. Voor 600 euro koop ik 2600kWh, of lever ik zoveel minder terug natuurlijk.
Energetisch komt 1 kuub overeen met 8kWh. Puur door elektrische energie te verstoken in een kacheltje kan ik er niet komen, maar met een eenvoudige warmtepomp gaat het al snel de goede kant op. Zeker als de doemscenario's werkelijkheid worden en terugleveren niets meer oplevert, dan wordt het helemaal snel interessant.
NB Hoe energiezuiniger je huis+huishouden, hoe minder ingrepen rendabel zullen zijn. Dan maar 'gewoon omdat het leuk is en kan!'
[ Voor 6% gewijzigd door mightym op 03-12-2011 12:21 ]
Verwijderd
die conclusie word hier gemaakt, maar is het feitelijk ook zo ?Dan zit hij nog wel met het feit dat er een enkel fase kWh meter hangt die niet van hem is maar van de netbeheerder.
http://style.landisgyr.co...data/pdf1/DanetCM1001.pdf
mmm wie spreekt pools.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 12:57 ]
Ongetwijfeld niet het antwoord wat je wil horen, maar ik kan het toch niet laten:Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 09:46:
[...]
Zoals ik het begrepen had, stijgen ook de tarieven voor transportkosten van elektriciteit en gas. Op mijn vorige jaarafrekening staat dat vermeld onder "Vaste kosten elektriciteitsnet" en "Vaste kosten gasnet". Dat versta ik onder transportkosten energie en gas. Dat zie ik helemaal los van iedere opgewekte./gebruikte kWh. Want je kan dat niet terugverdienen, omdat het niet gekoppeld is aan je verbruik van energie.
De kWh-prijs wordt voor 3/4 deel bepaald door de politiek, slechts voor 1/4 door kosten. Er worden door dit kabinet wetten aangenomen, waarvan het 5 jaar geleden ondenkbaar was, dat ze gemaakt zouden worden. Wat er met BTW, capaciteitstarief en teruggave energiebelasting gaat gebeuren is net zo onvoorspelbaar als de datum waarop dit kabinet valt.
Dat er 230 V staat zegt genoeg. Op een 3-fase meter staat (bij mij, oude meter) 380/220 V.Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 12:44:
[...]
die conclusie word hier gemaakt, maar is het feitelijk ook zo ?
mmm wie spreekt pools.
[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 03-12-2011 13:00 ]
A'dam PVOutput
Ahum....Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 12:44:
[...]
die conclusie word hier gemaakt, maar is het feitelijk ook zo ?
mmm wie spreekt pools.
http://translate.google.n...%2Fpdf1%2FDanetCM1001.pdf
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het is mooi dat dat kan met een gasaansluiting, met stadsverwarming zoals bij ons gaat dat niet zo eenvoudig.mightym schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 12:19:
En dan is het exit gasaansluiting.
Wat dat betreft heb ik te doen met zonnigtype die zit met beiden opgescheept
Nieuwbouw is 1x40A of 3x25A de standaard en dat is het al een paar jaartjes minstens 10.fast-server schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:22:
[...]
Ga er maar van uit dat je hoofdzekering 25A is, in sommige huizen zit 35A maar dit zijn vooral de nieuwere woningen
40A krijg je niet zo maar dus ik weet bijna wel zeker dat je dat niet hebt, als je het echt zeker wil weten>> Netbeheerder bellen!
Aanpassing door liander kost 163 euro ongeveer
Een ander probleem is: boven 25A ga je een stuk meer betalen door de aansluitwaarde, het is vaak beter en goedkoper om je groepen kast aan te passen naar 3 fase (3x25A).
Dat weet ik heel zeker want dat heb ik zelf ook, anders kan je namelijk niet elektrisch koken want de gemiddelde kookplaat is 7,5kW.
Het bouwbesluit schrijft voor dat elke nieuwe woning voorbereid moet zijn voor elektrisch koken (de 19mm pijp naar de keuken). Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om andere apparaten in te schakelen naast je kookplaat.
da's dan zeer recent... in 2005/2006 was er niets over geschreven (weet zeker dat het apart breekwerk wordt hier....)leonbong schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:09:
[...]
Nieuwbouw is 1x40A of 3x25A de standaard en dat is het al een paar jaartjes minstens 10.
Dat weet ik heel zeker want dat heb ik zelf ook, anders kan je namelijk niet elektrisch koken want de gemiddelde kookplaat is 7,5kW.
Het bouwbesluit schrijft voor dat elke nieuwe woning voorbereid moet zijn voor elektrisch koken (de 19mm pijp naar de keuken). Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om andere apparaten in te schakelen naast je kookplaat.
* NielsTn heeft al notitie met 'wishlist' in de meterkast hangen....groepen d'r bij om het overschot via kookeiland bv te plunderen
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 03-12-2011 15:20 ]
In mijn meterkast zit een smeltpatroon met zwarte stip (verklikker) als hoofdzekering, waarde 1x 35A.
Wij koken ook elektrisch en hebben geen gasaansluiting, woning stamt uit 1991.
Voor mensen die ook een smeltpatroon als hoofdzekering hebben zie onderstaande.
Wikipedia: Smeltveiligheid
Een optie kan ook nog zijn om in mijn geval de huidige automaat van de PV groep van 16A te vervangen door een van 20A mocht dat in de toekomst nodig zijn
Selectiviteit blijft dan behouden.
Wij koken ook elektrisch en hebben geen gasaansluiting, woning stamt uit 1991.
Voor mensen die ook een smeltpatroon als hoofdzekering hebben zie onderstaande.
Wikipedia: Smeltveiligheid
Een optie kan ook nog zijn om in mijn geval de huidige automaat van de PV groep van 16A te vervangen door een van 20A mocht dat in de toekomst nodig zijn
Selectiviteit blijft dan behouden.
[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-12-2011 15:27 ]
Ja, dat opzeggen van de gasaansluiting is al jaren mijn droom.
Met rond de 1200 m3 gas voor ruimteverwarming en tapwater moet ik rekenen op een elektraverbruik van 2650 kWh bij een COP van 3,5. Naast mijn beperkte ruimte op de plaats waar de huidige CV ketel staat zie ik technisch niet zo heel veel belemmeringen.
Wie heeft de haalbaarheid (m.n. kosten) al eens uitgerekend?
Met rond de 1200 m3 gas voor ruimteverwarming en tapwater moet ik rekenen op een elektraverbruik van 2650 kWh bij een COP van 3,5. Naast mijn beperkte ruimte op de plaats waar de huidige CV ketel staat zie ik technisch niet zo heel veel belemmeringen.
Verwijderd
Zal later ff reageren. Bij standaard omstandigheden heel lastig.Kets_One schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:27:
Ja, dat opzeggen van de gasaansluiting is al jaren mijn droom.
Heeft iemand de volgende advertentie op MP al gezien? Er worden een aantal warmtepompboilers aangeboden voor aantrekkelijke prijzen. Ik heb alleen geen idee welk merk of wat de specs zijn.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.