5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Jep, klopt. Hier 37,3 kWh/kWp, onder 20 graden.The Wizard schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:51:
Ik zit hier op 30,68 kWh/kWp, je merkt dat de panelen onder een hoek van 20 graden staan, dat nekt de opbrengst...
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
's zomers 20' , herfst en voorjaar 35' en 's winters 50'.
Voor platte daken of grondopstellingen zou dat een leuke bijkomstigheid zijn.
Is er niet zoiets in de handel?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Foei toch, SSC, ben ik niet van je gewend.SunshineCompany schreef op woensdag 30 november 2011 @ 22:55:
[...]
Jep, klopt. Hier 37,3 kWh/kWp, onder 20 graden.
Misschien kun je de net gecertificeerde SunWeb® modules van Solland gaan bijplaatsen, kijken of je in de winter nog wat kunt opkrikken...
Leuke, sexy paneeltjes. Maar ja, dat MWT spullie van Canadian Solar (ook al lang gecertificeerd) ziet er ook wel naar uit of je daar iets mee zou kunnen (voor klanten met iets teveel geld...).
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Hier in Zeeland (eiland Walcheren) heb ik een opbrengst van 13,7kWh gehaald. Dat is genormeerd:Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:20:
Hier in Zeeland (eiland Zuid-Beveland) heb ik een opbrengst van 89kWh gehaald. Dat is genormeerd : 26,49 kWh/kWp.
26,09 kWh/kWp.

@EnergiebewustZL: Proficiat met je uitbreiding, ziet er strak uit;EnergiebewustZL schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:23:
Zoals beloofd zou ik vandaag foto's plaatsen van mijn nieuwe extra installatie op het ONO.
[afbeelding]
heb je al reacties gehad van voorbijgangers trouwens
http://www.zonnestroomopb...lantier3/15118/15009.html
jep zo iets ben ik wel van plan.
niet om recors te halen maar wel om er voor te zorgen dat ik s'winters ook op brengst heb.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je zit alweer boven de nieuwe SDE subsidecap (SDE 2011 ff.) van 1.000 kWh/kWp.jaar ...Gerb schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:44:
42,93 kWh/kWp hier, Noordwijkerhout (kustgebied), 40 graden, ZW, gemeten aan brutoproductiemeter.
http://www.zonnestroomopb...lantier3/15118/15009.html
Voor jou geldt echter slechts 850 kWh/kWp.jaar aan "via SDE te subsidiëren" opbrengst ...
Wat zijn het toch een ongelofelijke kruideniers en schraalhanzen in dûh haag...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Vorig jaar was het 10,41 kWh met toen nog 555 Wp. Dat is 18,76 kWh/kWp.
Goed man!
Verwijderd
In Friesland zaten we weken onder een deken van mist, daarom 'slechts' 26 kWh/kWp op onze installatie. Nou ja, toch 4 meer dan vorig jaar! (ZO, hellingshoek = 25 graden).
@verstelbare hellingshoek om de hoek in de winter te verhogen: vaak zal dat niet uithalen; wanneer de panelen in meerdere rijen achter elkaar staan werp je dan juist schaduw op de achterste rijen. In mijn opstelling begint die schaduw midden in de winter zelfs bij 25 graden al te spelen.
@Solarking Ik heb sinds september 2009 12 Sunpower BLK panelen 220p Wp. Ik overweeg om er nog 2 BLK modules bij te leggen. Ik kreeg laatst ook een prijs binnen van mijn Duitse leverancier destijds. (Aken). Ze vroegen toen EUR 1,70 inc. BTW per Wp voor de nieuwere 225 BLK modulen.
Prachtige dingen trouwens en wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard. Ik doe ondanks mijn WZW ligging en installatie nabij Arnhem goed mee kwa prestaties. Zit nu rond 920 kWh/kWp per jaar.
[ Voor 32% gewijzigd door windfreak op 01-12-2011 09:44 ]
Afgelezen van de aparte ferrarismeter die ik geplaatst heb bij de omvormers.
Dat maakt, als ik het goed uitreken 11,304 kWh/kWp.
Heb eerlijk gezegd geen flauw idee of het nu ondermaats is of niet.
Nou moet ik zeggen dat er pas geproduceerd wordt vanaf 11-11-2011, dus ik mis een aantal dagen.
En daar de panelen op de garage liggen hebben ze, zeker nu, veel last van schaduw
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
De helft van de panelen hebben schaduw van het huis. Mijn eigen nota bene!
De andere helft zit de ene rij de andere rij in de weg door de plat dak constructie.
Al met al 21.9 kWh/kWp in november.
Verwijderd
Er is wel zoiets in de handel. het is echt minder zinvol dan je denkt.Speksteenkachel schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:11:
Eigenlijk zou er voor platdakopstellingen iets moeten zijn van steunen met verstelbare hoek.
's zomers 20' , herfst en voorjaar 35' en 's winters 50'.
Voor platte daken of grondopstellingen zou dat een leuke bijkomstigheid zijn.
Is er niet zoiets in de handel?
Een winterstand ad 50 veroorzaakt veel schaduw om die juist dan niet te hebben wordt de verhouding
panelen tov m2 heel laag.
Een lagere hellingshoek maakt het juist mogelijk de ruimte zo goed mogelijk te gebruiken. (veel panelen tov m2)
Een standaard tegenstelling tussen winterverlies en zomerwinst (de winst van de extra panelen).
Opbrengst hier is zwaar bagger, maar dat was wel te verwachten 15 graden hh en afstand tussen de panelen 2x de hoogte geeft dus veel schaduw - > 23kWh/kWp

Opbrengst in Wh.
Ik kom hiermee uit op gemiddeld 21.9 kWh/kWp voor de gehele opstelling, 42,84 kWh/kWp voor het PV paneel, en 13,84 kWh/kWp voor de windmolen. Niet slecht
Windmolen heeft het wel wat minder gedaan deze maand, maargoed, zoals gezegt, vrij weinig wind deze maand:

In de maand oktober zat ik bijvoorbeeld al op 22 kWh/kWp, terwijl de gemiddelde snelheid maar een halve meter per seconde hoger lag.
[ Voor 27% gewijzigd door wesleytjuh op 01-12-2011 11:53 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Laten we het collateral damage noemen

Dit gebeurde bij het maken van een isoduct rookkanaal. In een bestaand huis weet je nooit wat je tegen gaat komen. Voor de zekerheid het gas afgesloten en rekening houden met het doorboren van elektrakabels.
1 wcd aansluitpunt heb ik op moeten geven. Dat viel best wel mee. Maar daar krijg je wel wat voor terug
Dit is de speksteenkachel in stukjes, netjes rij voor rij

Stapelen maar:

Kleine stookruimte voor max 35cm hout.

En dan in de avond een warme kachel

Zoals speksteenkachel al eerder heeft aangegeven. Met 345kg ga ik het niet redden als hoofdverwarming. Deze kachel als bijverwarming met een rendement van 85% is wel erg lekker. De speksteen zuigt als het ware de warmte op van het vuur en dat merk je vooral in het begin. Na een half uur is de speksteen opgewarmd en voel je de 'warme' warmte.
Kan je aangeven in welke situatie de windmolen zijn uurtjes maakt?wesleytjuh schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:19:
...
Windmolen heeft het wel wat minder gedaan deze maand, maargoed, zoals gezegt, vrij weinig wind deze maand:
In de maand oktober zat ik bijvoorbeeld al op 22 kWh/kWp, terwijl de gemiddelde snelheid maar een halve meter per seconde hoger lag.
De urban windmolens doen het over het algemeen niet zo best dus die heb je waarschijnlijk niet.
Ik heb een Air Breeze van Soutwest Windpower op het dak staan. Staat op zo'n 2.5 meter hoogte op een pand van een meter of 8-10 hoog. De generator staat constant een accu te laden, welke weer ook constant ontladen wordt zodat de accu niet vol raakt. De accu kan je waarschijnlijk over <1 jaar weggooien, maar dat is geen probleem, het gaat puur om de metingen.tw_eek schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:43:
[...]
Kan je aangeven in welke situatie de windmolen zijn uurtjes maakt?
De urban windmolens doen het over het algemeen niet zo best dus die heb je waarschijnlijk niet.

Om een idee te geven van de productie bij een bepaalde windsnelheid:
Windsnelheid oktober:

Productie oktober:

Wind snelheid november:

Productie november(zelfde plaatje als eerder):

Je ziet dus wel dat er redelijk wat wind moet staan wil je noemenswaardige opbrengst hebben. Vandaag staat de meter bijvoorbeeld al weer op 285Wh.
Ook een duidelijk verschil tussen oktober en november in wind opbrengst, 23kWh/kWp tegen 13kWh/kWp.
[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 01-12-2011 11:52 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Ik zat te denken aan het verhogen per rij. De eerste laten staan, de 2e rij 5 cm verhogen de 3e rij 10cm verhogen en de 4e rij 15cm verhogen. Elke rij schuif ik gelijktijdig iets naar rechts ivm de daklijn links.
Dus evenveel naar rechts als opgehoogd.
De panelen staan op lightboxes.->

Iemand ideeën over mogelijke materialen? Of andere oplossingen?
Verwijderd
Stoeptegels eronder leggen om het op te hogen? De buurman van Gasschuif kan trouwens frames maken die in hoogte verstelbaar zijn.Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:56:
Ik wil toch wat ondernemen tegen de lage opbrengst.
Ik zat te denken aan het verhogen per rij. De eerste laten staan, de 2e rij 5 cm verhogen de 3e rij 10cm verhogen en de 4e rij 15cm verhogen. Elke rij schuif ik gelijktijdig iets naar rechts ivm de daklijn links.
[afbeelding]
wat dacht je er van om het ballast wat nu in de lightboxes zit er onder te leggen.Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:56:
Ik wil toch wat ondernemen tegen de lage opbrengst.
[afbeelding]
met er een flinke bout door de stoeptegel heen natuurlijk.
als je meerdere stoeptegels stapelt kun je er wat cement tussen doen.
denk wel dat je dan eigenlijk over de grens gaat van wat mag op het dak.
(maar dat heb ik niet gezien
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2011 12:13 ]
Verwijderd
Iedereen moet aan de zonnepanelen... Nee jullie niet buurtjes. Mag ik jullie dak lenen ?Rukapul schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:13:
De echte oplossing hier is het dak van de buren lenen. In ruil verwijder jij het blad 2x per jaaredit: geen bomen

Vandaag de jaarafrekening van GC ontvangen. Alles netjes verwerkt:
hoogtarief: het negatief verbruik netjes berekend volgens het hoge tarief.
laagtarief: het positief verbruik netjes berekend volgens het lage tarief.
No problemo.
Alleen het nieuwe voorschotbedrag is veeeeeel te hoog, maar dat kan ik aanpassen op de site.
Uit eigen berekening gaat het voorschotbedrag van € 180,- naar € 95,-
Volgens GC zou dit €151,- zijn
Alleen het geschatte jaarverbruik voor electra en gas heeft GC niet aangepast.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wat levert dat nou op? Zoals ik al zei wonen we in een oud heren huis van 100 jaar dus isolatie = 0 we hebben nu sinds een paar jaar voorzetramen (anders moesten alle kozijnen vervangen worden) en dat scheelde al gigantisch
Bedankt voor deze foto reportage.tw_eek schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:19:
Zoals speksteenkachel al eerder heeft aangegeven. Met 345kg ga ik het niet redden als hoofdverwarming. Deze kachel als bijverwarming met een rendement van 85% is wel erg lekker. De speksteen zuigt als het ware de warmte op van het vuur en dat merk je vooral in het begin. Na een half uur is de speksteen opgewarmd en voel je de 'warme' warmte.
Mag ik vragen wat de kosten hiervan bij benadering zijn?
Alleen voor een rookkanaal ben je volgens mij al 100 euro per meter kwijt nietwaar?
Het gaat mij niet zozeer om tvt enzo, maar zo'n kachel heeft wel een giga WAF.
Het dak is ongeveer 200 x 390 cm, met de lange kant naar het zuiden gericht. Ik wil er ongeveer 600 Wp op leggen.
Ik zit nu te denken hoe ik de panelen het best op kan stellen. De panelen die ik tegen kom zijn volgens mij allemaal ongeveer 80 x 160 cm, ik heb dus grofweg 2 mogelijkheden:
- 3 panelen naast elkaar, in portrait opstelling: dit is denk ik met makkelijkste en ik heb geen schaduw van de ene rij op de volgende. Ik moet dan nog wel frames vinden die in portrait kunnen staan op plat dak, kan dat bijvoorbeeld met flatfix? Ik zou dan bijvoorbeeld 3*190 Wp kunnen plaatsen
- ik kan ook 2 rijen met ieder 2 panelen plaatsen (of een rij van 2 en een losse ervoor of erachter). Het voordeel is dan dat ze gewoon in landscape kunnen, maar is 2 meter genoeg om 2 rijen achter elkaar te plaatsen?. En dan kan ik weer kiezen: 2+2 panelen op 1 omvormer (bijv 4 keer 190 Wp, of wordt dat te gek voor die arme omvormer? Of 2 + 1 van 190 Wp, of misschien zelfs 2 + 2 230 Wp panelen op 2 omvormers?
Kortom, commentaar en ideeën zijn welkom.
De kosten van een rookkanaal zijn afhankelijk van een aantal factoren. Als ik uitga van een dubbelwandige pijp vanaf de verdiepingvloer waarvan de kachel op de begane grond staat dan moet je rekening houden met;wmeester schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:21:
[...]
Bedankt voor deze foto reportage.
Mag ik vragen wat de kosten hiervan bij benadering zijn?
Alleen voor een rookkanaal ben je volgens mij al 100 euro per meter kwijt nietwaar?
Het gaat mij niet zozeer om tvt enzo, maar zo'n kachel heeft wel een giga WAF.
-de lengte van het kanaal
-aantal bochten, hoe minder hoe beter voor de trek en je knip
-moet je door betonvloeren
-de fabrikant, de ene pijp is de andere niet
-doe je het zelf of niet.
Ik heb gekozen voor isoduct, een materiaal dat een brandje kan hebben en niet extra aan de buitenkant met brandwerende materialen omlijst moet worden.
Ik heb ook gekozen om het door een geadviseerde installateur van isoduct te laten doen, zo weet ik zeker dat het goed komt. Je weet dan wel dat je de adviesprijzen betaald voor de materialen. Adviesprijzen liggen minimaal 20% boven de internetwinkelprijzen.
Met 100 euro de meter ben je er bij lange na niet. Je vergeet de beugels, bochten, nisbus, trekkende kap enzo. Ga je beunen met materiaal of doe je het zelf wat op zich mogelijk is vergewis je er dan wel van dat je verzekering het dekt bij een calamiteit.
Wat de kachelprijzen betreft kan je een prijsopgave doen bij huitema-kachels die verkopen de noorse speksteenkachels in de NL. Is het een dure kachel? Op termijn niet. Is het veel geld? Ja, dat wel.
De terugverdientijd is niet echt relevant omdat je ook stukje comfort verhoging krijgt. Achteraf is het wel te berekenen met het kengetal van 0,38 m3 gas per graaddag (nov-2010/okt-2011). Natuurlijk moet je ook bekijken of je meer/minder thuis bent geweest. De bezettingsgraad heb ik niet in mijn administratie zitten. Kijk eens naar het domoticaforum of daar oplossingen voor zijn (chip in de arm van alle gezindsleden of aanwezigheidsdetector met tijdregistratie
Volgens mij wordt portrait en landscape doorelkaar gehaald. Of ik heb de situatie niet door. Je omschrijft dat de "lange" kant naar het zuiden is.RikTW schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:02:
Ik heb nog een plat schuurdakje zonder PV, en daar moet natuurlijk snel verandering in komen.
Het dak is ongeveer 200 x 390 cm, met de lange kant naar het zuiden gericht. Ik wil er ongeveer 600 Wp op leggen.
Ik zit nu te denken hoe ik de panelen het best op kan stellen. De panelen die ik tegen kom zijn volgens mij allemaal ongeveer 80 x 160 cm, ik heb dus grofweg 2 mogelijkheden:
- 3 panelen naast elkaar, in portrait opstelling: dit is denk ik met makkelijkste en ik heb geen schaduw van de ene rij op de volgende. Ik moet dan nog wel frames vinden die in portrait kunnen staan op plat dak, kan dat bijvoorbeeld met flatfix? Ik zou dan bijvoorbeeld 3*190 Wp kunnen plaatsen
- ik kan ook 2 rijen met ieder 2 panelen plaatsen (of een rij van 2 en een losse ervoor of erachter). Het voordeel is dan dat ze gewoon in landscape kunnen, maar is 2 meter genoeg om 2 rijen achter elkaar te plaatsen?. En dan kan ik weer kiezen: 2+2 panelen op 1 omvormer (bijv 4 keer 190 Wp, of wordt dat te gek voor die arme omvormer? Of 2 + 1 van 190 Wp, of misschien zelfs 2 + 2 230 Wp panelen op 2 omvormers?
Als je drie panelen op portrait naast elkaar doet is dat 240, dat is 40 cm meer als je dak breed is.
Dakisolatie kan ook zonder je plafond open te breken, als je dak aan bepaalde voorwaarden voldoet kan je vanbuiten isoleren, evt met thermoparels zodat niet al je pannen eraf hoeven. Er zijn mensen in dit topic die dit met thermoparels door Koston hebben laten toen.Crazyanz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:09:
Ik lees net dat we in den haag schijnbaar aanspraak kunnen maken op 70% subsidie voor vloer en dak isolatie. Nou gaat dat laatste dus echt niet gebeuren ivm sierplafonds en dat soort toestanden (huis van ruim 100 jaar) Maar vloer isolatie lijkt ons dan wel weer wat.
Wat levert dat nou op? Zoals ik al zei wonen we in een oud heren huis van 100 jaar dus isolatie = 0 we hebben nu sinds een paar jaar voorzetramen (anders moesten alle kozijnen vervangen worden) en dat scheelde al gigantisch
Vloerisolatie zal altijd helpen, maar denk dat je bij zo'n herenhuis met extra hoge woonlagen meer hebt aan dakisolatie. Warme lucht stijgt op, je moet al een heel stuk bovenin verwarmen, en als dat dan ook nog door het dak lekt duurt het nog langer voordat het onder warm wordt.
De bovenste etage wordt eigenlijk het minst gebruikt. Deuren van verschillende kamers blijven zoveel mogelijk gesloten dus vloerisolatie onder de woonkamer leek me eigenlijk het meest interessant aangezien daar het meest gestookt wordt._JGC_ schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:16:
[...]
Dakisolatie kan ook zonder je plafond open te breken, als je dak aan bepaalde voorwaarden voldoet kan je vanbuiten isoleren, evt met thermoparels zodat niet al je pannen eraf hoeven. Er zijn mensen in dit topic die dit met thermoparels door Koston hebben laten toen.
Vloerisolatie zal altijd helpen, maar denk dat je bij zo'n herenhuis met extra hoge woonlagen meer hebt aan dakisolatie. Warme lucht stijgt op, je moet al een heel stuk bovenin verwarmen, en als dat dan ook nog door het dak lekt duurt het nog langer voordat het onder warm wordt.
mmmm, ik was inderdaad nogal onduidelijk:wmeester schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:10:
[...]
Volgens mij wordt portrait en landscape doorelkaar gehaald. Of ik heb de situatie niet door. Je omschrijft dat de "lange" kant naar het zuiden is.
Als je drie panelen op portrait naast elkaar doet is dat 240, dat is 40 cm meer als je dak breed is.
De kant van 390 cm ligt naar het zuiden, dus ik kan 3 keer portrait naast elkaar kwijt (240 cm) of 2 keer landscape (320 cm)
Dan zou ik het niet moeilijker maken dan het is: 4 x naastelkaar in portrait onder 20 graden en klaar ben je.RikTW schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:34:
[...]
mmmm, ik was inderdaad nogal onduidelijk:
De kant van 390 cm ligt naar het zuiden, dus ik kan 3 keer portrait naast elkaar kwijt (240 cm) of 2 keer landscape (320 cm)
Voordeel:
Je zit niet te knoeien met onderlinge afstanden en moeilijke draagsystemen
Ikzelf heb zo'n situatie maar dan 3 x portrait naast elkaar.

Als ik ruimte had voor een 4e had ik hem erbij geplakt.
Oeps. Enigszins "foute" opmerking op een duurzaam (energie) forum...wesleytjuh schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:49:
[...]
Ik heb een Air Breeze van Soutwest Windpower op het dak staan. Staat op zo'n 2.5 meter hoogte op een pand van een meter of 8-10 hoog. De generator staat constant een accu te laden, welke weer ook constant ontladen wordt zodat de accu niet vol raakt. De accu kan je waarschijnlijk over <1 jaar weggooien, maar dat is geen probleem, het gaat puur om de metingen.
Verder geinig, maar toch tegenvallende productie vind ik.
Dak met molentje lijkt een beetje op het dak van Sunergy in Rijswijk toen daar nog van alles proefdraaide, inclusief windturbien. Is toen allemaal weg gehaald, Sunergy/TH is naar Delft verkast.
En ook daar was het turbientje geen succes, stond continu op/af te toeren en te zwabberen, en de buren gingen klagen over herrie... (daar zaten misschien een honderdtal meters tussen, flat aan de overkant).
Verwijderd
Als je echt in de buurt van die 600wp wilt blijven zou ik denken aan 3 x STP210-18/Ud aan een Soladin 600.RikTW schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:02:
Ik heb nog een plat schuurdakje zonder PV, en daar moet natuurlijk snel verandering in komen.
hellingshoek 20 graden. Deze panelen zijn in de maat 1,49m x 1,0m dus kunnen er dan landscape op.
Echter... is het ook mogelijk 6 van die panelen in een vlak (landscape) te doen, achterkant wordt iets hoger.
Bij 20 graden iets minder dan 70 cm en
bij 15 graden net iets over de 50 cm.
Als je 6 van deze panelen neemt kan dat goed aan een SMA 1200. (ik weet er wel een te liggen)
2 x zo groot, lijkt me nooit verkeerd als het om PV gaat. Moet je wel iets voor de groep regelen, aansluiten enz.
Als je nu met een paar balken een stelling maakt van 20 graden en dan 4 panelen portrait erop legt, net alsof het een schuin dak zou betreffen kun je 4 panelen naast elkaar kwijt; hoogteverschil is dan 54 cm.RikTW schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:02:
dan heb je geen schaduw op de panelen. Ikzelf ga op mijn carport van 3 meter breed en 5 meter lang op deze manier 12 panelen van 180 wp plaatsen op 15 graden; ik heb nu een hoogteverschil van 20 cm, ik ga dat 77 cm maken met een paar balken die ik aan de constructie vastzet.
edit: na een halfuur gezocht te hebben naar mijn inloggegevens van 5 jaar geleden, ben in de 2de met hetzelfde berhaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Beethere op 01-12-2011 16:33 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:21:
Denk wel aan de vergunningsvrij-regels...: hoogte van het hoogste punt bepaalt de minimale afstand tot de dakrand (voldoen trouwens wel meer niet aan).

600 Wp is wel de max, de schuur zit niet aan het huis vast dus een extra groep is teveel gedoe.
Het liefste gebruik ik ook bestaande frames, alhoewel een oplossing met balkjes eventueel ook nog te doen is, niet aan gedacht eigenlijk dat dat ook gewoon kan natuurlijk
Verwijderd
De rand van de schuur met de verhoging zit naar de binnenzijde van het perceel als het ware.Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:21:
Denk wel aan de vergunningsvrij-regels...: hoogte van het hoogste punt bepaalt de minimale afstand tot de dakrand (voldoen trouwens wel meer niet aan).
Lijkt me wat anders dan een zichtsituatie.
Verwijderd
De panelen op mijn garage staan als je de regeltjes letterlijk interpreteert ook te dicht op de rand trouwens.
Zonder vergunning zou ik in de toekomst bijna niets op mn dak kwijt kunnen, scheelt zeker 4 panelen qua ruimte.
Totale opbrengst 87.31 kWh op een 2.1kWp systeem, geeft 41.6 kWh/kWp.
Gemeten met Plugwise
Niet verkeerd volgens mij als ik de andere opbrengen hier zo zie.
Aangezien wij pas sinds dit jaar beetje alert zijn geworden op de energie kosten na een jaar rekening van bijna 5000 euro hebben we het hiervoor eigenlijk nooit bijgehouden. (we hebben een praktijk in huis dus ons verbruik ligt wat hoger dan gemiddeld)
Dat was wel de winter waarbij we veel geschaatst hebben.Crazyanz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:53:
Zit hier iemand met een goed geheugen? Ik probeer een stijging in ons gasverbruik te verklaren van 03-2009 - 03-2010. Ons gebruik is gelijk gebleven maar het verbruik van het aantal M2 gas is in deze periode met ruim 40% gestegen (verbruik in deze periode was 3320M2)! Hierna is ons verbruik weer gedaald tot normaal niveau. Nu vroeg ik me af of de winter van 09/10 nou dermate streng was dat de stookkosten zo hard gestegen zouden kunnen zijn?
Aangezien wij pas sinds dit jaar beetje alert zijn geworden op de energie kosten na een jaar rekening van bijna 5000 euro hebben we het hiervoor eigenlijk nooit bijgehouden. (we hebben een praktijk in huis dus ons verbruik ligt wat hoger dan gemiddeld)
[ Voor 72% gewijzigd door Gé Brander op 01-12-2011 18:26 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik wist dat ik daar een gevaarlijke opmerking maakte, sterker nog zelfs, de energie die we opwekken gaat een 50W autolamp in, een beetje licht, en grotendeels warmte dus. Als ik nog een kleine betaalbare inverter tegen kom zal ik die ook zeker overwegenzonnigtype schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:31:
[...]
Oeps. Enigszins "foute" opmerking op een duurzaam (energie) forum...
Verder geinig, maar toch tegenvallende productie vind ik.
Dak met molentje lijkt een beetje op het dak van Sunergy in Rijswijk toen daar nog van alles proefdraaide, inclusief windturbien. Is toen allemaal weg gehaald, Sunergy/TH is naar Delft verkast.
En ook daar was het turbientje geen succes, stond continu op/af te toeren en te zwabberen, en de buren gingen klagen over herrie... (daar zaten misschien een honderdtal meters tussen, flat aan de overkant).
Productie van het zonnepaneel valt mij zeker niet tegen, ben toch wel erg overtuigd geraakt door dit paneeltje. Een 70Wp paneel, staat sinds oktober op het dak, en heb toen zelfs nog pieken van 75Wh gezien. Nu, begin december, doet deze zelfs nog steeds 40Wh op een zonnige dag, had ik zeker niet verwacht
De windmolen ben ik persoonlijk ook nog niet van overtuigd. Het heeft inderdaad alle nadelen die je noemt. Met weinig wind spint hij alleen maar op en af, en is hij maar een beetje aan het zwabberen. En wanneer je op een rustige zaterdag of zondag op het industrieterein komt hoor je al van ver de molen draaien. Zeer hinderlijk wanneer het in de buurt van huizen komt te staan, maar dat komt deze gelukkig niet
De productie valt tot nu ook nog wel tegen, hij is rated op 180W, en die pieken komen ook echt wel voorbij, maar dan moet het toch al stevig waaien, en het blijft dan nog steeds vooral bij pieken. Windkracht 2-3 levert niks op, windkracht 4 <100Wh per dag over het algemeen. Wel blijkt uit de gegevens van de afgelopen 30 jaar dat de windsnelheid pas vanaf oktober wat gaat toenemen, mijn aanname is dat dit dit jaar wat later is(wat we ook terug zien in de "late herfst"), waardoor we nog maar weinig wind energie hebben kunnen opwekken.
De komende maanden zal het windmolentje zich dan ook moeten bewijzen, aangezien de productie door het PV paneel flink zal gaan afnemen en de windmolen dan meer productie opzich zal moeten gaan nemen met de toenemende wind. Ik heb er tot nu toe in ieder geval vertrouwen in
Edit: ik kan morgen wel eens een grafiekje maken van hoe de productie van dit windmolentje eruit ziet op een dag als vandaag met veel wind, misschien wel leuk om te zien
[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 01-12-2011 18:53 ]
Fijn dat het zonnepaneeltje er zo goed van afkomt, ik had niet anders verwacht...wesleytjuh schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:44:
[...]
Ik wist dat ik daar een gevaarlijke opmerking maakte, sterker nog zelfs, de energie die we opwekken gaat een 50W autolamp in, een beetje licht, en grotendeels warmte dus. Als ik nog een kleine betaalbare inverter tegen kom zal ik die ook zeker overwegen.
Productie van het zonnepaneel valt mij zeker niet tegen, ben toch wel erg overtuigd geraakt door dit paneeltje. Een 70Wp paneel, staat sinds oktober op het dak, en heb toen zelfs nog pieken van 75Wh gezien. Nu, begin december, doet deze zelfs nog steeds 40Wh op een zonnige dag, had ik zeker niet verwacht.
De windmolen ben ik persoonlijk ook nog niet van overtuigd. Het heeft inderdaad alle nadelen die je noemt. Met weinig wind spint hij alleen maar op en af, en is hij maar een beetje aan het zwabberen. En wanneer je op een rustige zaterdag of zondag op het industrieterein komt hoor je al van ver de molen draaien. Zeer hinderlijk wanneer het in de buurt van huizen komt te staan, maar dat komt deze gelukkig niet.
De productie valt tot nu ook nog wel tegen, hij is rated op 180W, en die pieken komen ook echt wel voorbij, maar dan moet het toch al stevig waaien, en het blijft dan nog steeds vooral bij pieken. Wel blijkt uit de gegevens van de afgelopen 30 jaar dat er een dip in de gemiddelde windsnelheid zit tussen oktober en november, mijn aanname is dat deze dip dit jaar wat later is(wat we ook terug zien in de "late herfst"), waardoor we nog maar weinig wind energie hebben kunnen opwekken.
De komende maanden zal het windmolentje zich dan ook moeten bewijzen, aangezien de productie door het PV paneel flink zal gaan afnemen en de windmolen dan meer productie opzich zal moeten gaan nemen met de toenemende wind. Ik heb er tot nu toe in ieder geval vertrouwen in.
Edit: ik kan morgen wel eens een grafiekje maken van hoe de productie van dit windmolentje eruit ziet op een dag als vandaag met veel wind, misschien wel leuk om te zien.
Maar stel je er de komende twee maanden niet teveel van voor s.v.p. Dan kan het alleen maar meevallen...

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm
(2010 niet representatief hier vanwege dakrenovatie, 2011 gaat wel straks in deze grafiek opgenomen worden)
Dat is wel een erg mooi grafiekje om het verschil tussen de seizoenen te laten zien. Had natuurlijk al vaker grafiekjes gezien met de productie per maand en weet dat december en januari echt maar een fractie van de energie opwekt maar zo'n grafiek met percentages is erg goed te gebruiken!zonnigtype schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:51:
[...]
Fijn dat het zonnepaneeltje er zo goed van afkomt, ik had niet anders verwacht...![]()
Maar stel je er de komende twee maanden niet teveel van voor s.v.p. Dan kan het alleen maar meevallen...
[afbeelding]
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm
(2010 niet representatief hier vanwege dakrenovatie, 2011 gaat wel straks in deze grafiek opgenomen worden)
Als je makkelijk bij je panelen kunt komen is dat ideaal.migjes schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:50:
@Speksteenkachel
jep zo iets ben ik wel van plan.
niet om recors te halen maar wel om er voor te zorgen dat ik s'winters ook op brengst heb.
Een soort van 3 standen steun zeg maar, naar het ligstoel idee
Inderdaad wel rekening houden met schaduw.
@tw_eek
Mooie kachel, de eerste paar dagen rustig instoken en daarna weer af laten koelen.
Als het instoken achter de rug is kun je deze kachel voor de benedenverdieping prima als hoofdverwarming gebruiken hoor.
Rustig door stoken op de wandtemperatuur deze is prima te meten met een infrarood thermometer.
Kortom:
Kachel van 2000kg volstaat met 1 a 2 stookbeuren per dag met veel hout.
Kachel < 500kg gebruikt per 24 uur niks meer of minder dan een zware kachel, echter de kachel af en toe bijvoeren met een 2 blokjes hout gaat ook prima om de zaak op temperatuur te houden.
Voordeel bij een lichtere kachel is dat je continu kunt genieten van het vlammenspel
[ Voor 53% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-12-2011 19:37 ]
Houdt wel rekening met het feit dat dit voor een vrijwel pal zuid 1 kWp (deel)systeem is, met vrijwel geen schaduw (wel iets op 4 van de tien modules, parallel geschakeld, in wintermaanden, max. iets van 2% verlies op jaarbasis t.o.v. "geen schaduw"), vrije horizon, en hellingshoek 30 graden.wesleytjuh schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:55:
[...]
Dat is wel een erg mooi grafiekje om het verschil tussen de seizoenen te laten zien. Had natuurlijk al vaker grafiekjes gezien met de productie per maand en weet dat december en januari echt maar een fractie van de energie opwekt maar zo'n grafiek met percentages is erg goed te gebruiken!
Figuur zal er iets anders uitzien bij met name van zuid flink afwijkende azimuth (ZW, ZO), dan verschuift het maximum iets naar links of naar rechts. Trend is natuurlijk wel - met prudentie - op veel PV-systemen van toepassing. Bij structurele beschaduwing zal er natuurlijk ook forse impact zijn.
maandverbruik novemeber ; 54m3 = 0,16m3/graaddag
Zijn er mensen met een lager verbruik?
Heeft iemand ervaring met andere programma's voor mijn elec en water verbruik te bewaken?
-ECOhome
-besparingsmeter.nl
-Simpel Huishoudboekje
-http://www.zuinig.info/meterstanden.php
of een handige app ?
Verwijderd
Onder de genoemde oplossing met 1,5 x 1 m panelen gaat gewone bevestiging. En worden landscape bevestigd.RikTW schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:47:
Thanks voor de suggesties.
600 Wp is wel de max, de schuur zit niet aan het huis vast dus een extra groep is teveel gedoe.
Het liefste gebruik ik ook bestaande frames, alhoewel een oplossing met balkjes eventueel ook nog te doen is, niet aan gedacht eigenlijk dat dat ook gewoon kan natuurlijk
Die maat Suntech is bepaald niet duur. Sun systems levert die Soladin schijnbaar voor 300 (herrie maakt niet uit in dit geval). Gezien de ruimte die je hebt hoef je niets aan te passen.
Hier voor november: 47 m3 = 0,15 m3/graaddagmarz01 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:34:
Heb sinds kort de site mindergas.nl gevonden en vul dagelijks de stand in;
maandverbruik novemeber ; 54m3 = 0,16m3/graaddag
Zijn er mensen met een lager verbruik?
Heeft iemand ervaring met andere programma's voor mijn elec en water verbruik te bewaken?
-ECOhome
-besparingsmeter.nl
-Simpel Huishoudboekje
of een handige app ?
Daarnaast gebruik ik ECOhome, bevalt goed. Het is jammer dat het erg ouderwets aandoet, maar het volstaat.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Verwijderd
woonde je niet in alkmaar ?RikTW schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:47:
Thanks voor de suggesties.
ik ga binnenkort renoveren, en het oost dak volleggen met 1 maatvoering, zonnesteek 2011
dan komen er diverse maten vrij, van shell klein 95Wp tot bijna standaard groot
ik zou je de diverse maten kunnen mailen, kan jij kijken wat het beste past.
oa dan over :
photowatt 124x82 nog 2 over 110Wp
shell 133x71 nog 6 over 95Wp
luxor 127x83 nog 3 over 135Wp black
uiteraard voor de alkmaarse zonnesteek waardige marktvernietigende prijs
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2011 20:42 . Reden: dit bericht is voor ricktw, aquisitie nav dit bericht word niet op prijs gesteld ]
Verwijderd
iets geks misschien maar bij mij werkt het.Iemand ideeën over mogelijke materialen? Of andere oplossingen?
ik weet precies in welke rijen mijn kingsuns diodes hebben, en vanaf 27 oktober zijn die rijen beschaduwd.
mijn mpp spanning daalt dan van 10x35 volt naar 10x27,7 volt +16volt, want de voorste 2 staan nog vol in de zon. als ik dan controleer of in de gemeten kWh/kWp en de afgenomen Wp waarde de opbrengst klopt,
dan zie ik in november duidelijk dat de diodes goed werken.
dit was me al eerder opgevallen, en ik compenseerde dat met het getal 10.
eerder had ik dus 1x8 panelen
de meerwaarde van de 2 panelen compenseert vrijwel op 0 het verlies tussen 21 oktober en 20 februari.
daarna is het knallen geblazen, met die 20 graden hoek; je mpp moet wel zo laag kunnen vallen <> maar ook zo hoog kunnen zijn in de zomer, in mijn geval in juni gewoon 377 volt DC
dus :
inschuiven en bijplaatsen = meeropbrengst puur op Wp waarde.
vreemd advies, maar hier werkt het, het verlies van november tot februari is minimaal,
de meerwaarde erbuiten is enorm geweest in 2011.
opvallend :
de diodes werken alleen bij zon,
in diffuus licht werken de panelen gewoon op alle cellen en 10 kingsunnetjes rammen er dan gewoon de dagbaseload van het huis uit, ook in de regen, en dat is hoger dan 8 onbeschaduwde kingsunnetjes in 2009,
in dezelfde periode
ik heb wel eens uit de pure en bekende winter frustratie de voorste 2 op een steca 300 gezet,
maar de meerwaarde daarvan is niet eens meetbaar, zo weinig verschil maakt het momenteel.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2011 21:07 . Reden: het systeem slaapt tot 21 februari, de zon ook ]
Gebruik http://energiemanageronline.nl/ voor gas water en electramarz01 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:34:
-ECOhome
-besparingsmeter.nl
-Simpel Huishoudboekje
of een handige app ?
http://www.renewable-ener...-zonnepanelenstimulering/
dus ehh... doe eens wat moois, duurzaams, nuttigs met evt. spaarloon/geld
want na 31 december vervalt alles en OF er nog iets in 2012 gaat komen, dat vrees ik ten zeerste...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ja, naadje. Ik kan geen enkele fatsoenlijke reden bedenken voor zo'n cap. Waar is dat in godsnaam op gebaseerd?zonnigtype schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:50:
[...]
Je zit alweer boven de nieuwe SDE subsidecap (SDE 2011 ff.) van 1.000 kWh/kWp.jaar ...![]()
Voor jou geldt echter slechts 850 kWh/kWp.jaar aan "via SDE te subsidiëren" opbrengst ...![]()
Ik kan m'n productie qua SDE uitbreiden tot sept 2012, dan ligt dat vast voor de komende 13 jaar.
Als ik dat doe met 3x Sharp 185's op m'n dakkapel levert dat, uitgaande van ca. 1000 kWh/kWp bij mij, en uitgaande van ca. 35 cent subsidie per kWh en 22 cent per kWh saldering, op:
3*185*0,85*0,35 + 555*0,22 = E 287 per jaar.
Zou een zonneboiler efficienter zijn in gasverbruikreductie? Dat zou dan bij ca. 50 cent per m3 meer dan 500 m3 gas moeten schelen, oftewel 1/3 van m'n gasverbruik.
Als zo'n zonneboiler veel bespaart kan ik nog wat goedkopie panelen plaatsen op m'n noord-oostelijke dakvlak om m'n kWp te verhogen en daarmee, vanwege de lagere opbrengst, meer in de buurt van de 850 kWh/kWp te komen. Of klinkt dat eh...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
maximeren, maximeren, maximeren, en nog eens Maximiliaans maximeren.Gerb schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:03:
[...]
Ja, naadje. Ik kan geen enkele fatsoenlijke reden bedenken voor zo'n cap. Waar is dat in godsnaam op gebaseerd?
Heeft met hoofdpijn MEP regeling te maken die volledig ontspoorde (door eigen schuld, maar ze lijken er nog trauma's van te hebben). Lees: never ever nooit niet meer een "open einde" regeling (wat "de politiek" betreft). En DUS overal een zeer stevig beerput deksel op. Maximeren dus, where-ever you can. Budgetten vaststellen, en vooral: "budget plafonds". En DUS: loterijen en verschrikkelijke inteken procedures en kuddes ambtenaren om in de gaten te houden dat er niet een eurocent overtekend wordt. Niet uit te leggen in het naburige buitenland, die krijgen na een paar zinnen uitleg al glazige ogen...
Voor de exacte bedragen zie mijn SDE tabel.Ik kan m'n productie qua SDE uitbreiden tot sept 2012, dan ligt dat vast voor de komende 13 jaar.
Als ik dat doe met 3x Sharp 185's op m'n dakkapel levert dat, uitgaande van ca. 1000 kWh/kWp bij mij, en uitgaande van ca. 35 cent subsidie per kWh en 22 cent per kWh saldering, op:
3*185*0,85*0,35 + 555*0,22 = E 287 per jaar.
Net geactualiseerd ("voorlopige correctiebedragen voor 2012").
Tja. Ik zou zeggen, reken lekker verder. SDE is zo mistig, je kunt je zelf nergens op vastpinnen. Variabiliteit ten top... Meer PV is altijd leuk (but watch the neggie trap). Zonnecollector ook, maar vaak behoorlijk bewerkelijk en het hangt zeer sterk van het tapwater verbruik gedrag af. Zou voor ons, als het al mogelijk zou zijn (fysiek hier niet inpasbaar zonder pleuris van de verhuurder) totaal onrendabel zijn gezien het zeer spaarzame tapwater gebruik...Zou een zonneboiler efficienter zijn in gasverbruikreductie? Dat zou dan bij ca. 50 cent per m3 meer dan 500 m3 gas moeten schelen, oftewel 1/3 van m'n gasverbruik.
Als zo'n zonneboiler veel bespaart kan ik nog wat goedkopie panelen plaatsen op m'n noord-oostelijke dakvlak om m'n kWp te verhogen en daarmee, vanwege de lagere opbrengst, meer in de buurt van de 850 kWh/kWp te komen. Of klinkt dat eh...
Het is nu zo dat de woonkamer als meetpunt wordt gebruikt. Er is hier een praktijk in huis en dat is overdag eigenlijk de enige ruimte waar verwarmt hoeft te worden. Maar om die warm te krijgen moet de woonkamer dus ook warm gestookt worden.
dan moet je zonneboiler wel bij voorkeur LTV-verwarming geven. Ik vrees dat je qua douche/badgedrag die besparing niet zult realiseren om de zonneboiler qua investering te 'rechtvaardigen' .Gerb schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:03:
[...]
....Zou een zonneboiler efficienter zijn in gasverbruikreductie? Dat zou dan bij ca. 50 cent per m3 meer dan 500 m3 gas moeten schelen, oftewel 1/3 van m'n gasverbruik.
Als zo'n zonneboiler veel bespaart kan ik nog wat goedkopieere panelen plaatsen op m'n noord-oostelijke dakvlak om m'n kWp te verhogen en daarmee, vanwege de lagere opbrengst, meer in de buurt van de 850 kWh/kWp te komen. Of klinkt dat eh...
en dan natuurlijk ook goed gedimensioneerde LTV-radiatoren/vloer/wandverwarming. En goede isolatie.....
just my 2 drachmen.
* NielsTn zegt dat met een fikse Qsolar installatie op een 1-persoonshuishouden (formaat giganticus...) *kuch*
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 01-12-2011 22:28 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Tja... hier zijn vele wegen voor die naar rome leiden. Maar dan is er iets meer info nodig van de lay-out van je woning.Crazyanz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:21:
Heeft er hier iemand ervaring met slimme thermostaten die radiatoren per ruimte kunnen aansturen?
Het is nu zo dat de woonkamer als meetpunt wordt gebruikt. Er is hier een praktijk in huis en dat is overdag eigenlijk de enige ruimte waar verwarmt hoeft te worden. Maar om die warm te krijgen moet de woonkamer dus ook warm gestookt worden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Diverse grote leveranciers hebben daar oplossingen voor. Meestal zijn die erg duur als je kijkt naar de tvt. Wat ook van belang is je huidige ketel. Wij hebben een nefit en die hebben een eigen thermostaat protocol, geen opentherm protocol.Crazyanz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:21:
Heeft er hier iemand ervaring met slimme thermostaten die radiatoren per ruimte kunnen aansturen?
Verwijderd
Ik heb een programmeerbare thermostaat in de badkamer. Maar dat kan hier vrij makkelijk wel werken omdat ik hier SV heb.Crazyanz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:21:
Bg kamerthermostaat op vloerverwarming en in de rest van het huis allemaal themostaatkranen waarvan in de badkamer een programmeerbare.
Bij een CV wordt het een stuk ingrijpender.
Ik heb verhalen uit Spanje gehoord dat er daar werd ingevoed met op rode diesel draaiende generatoren.Gerb schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:03:
Ja, naadje. Ik kan geen enkele fatsoenlijke reden bedenken voor zo'n cap. Waar is dat in godsnaam op gebaseerd?
Opbrengst werd als zijnde zonnestroom opgevoerd.
Misschien dat daar de oorsprong ligt van die cap.
Er zijn wel degelijk fraude gevallen geconstateerd, maar tot nu toe heb ik nog geen gedocumenteerde gevallen gezien. Ja, er is e.e.a. mis gegaan. Het gros van de installaties is gewoon normaal aan het net gegaan (de dikke stront kwam pas later, toen bleek hoe massaal de uitbouw was geweest in met name 2008). En toen greep de toen al heftig in problemen verkerende staat keihard in. Ze zijn er nog van aan het bijkomen daar.Speksteenkachel schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:59:
[...]
Ik heb verhalen uit Spanje gehoord dat er daar werd ingevoed met op rode diesel draaiende generatoren.
Opbrengst werd als zijnde zonnestroom opgevoerd.
Misschien dat daar de oorsprong ligt van die cap.
Heeft niks met caps in Nederland te maken. Dat is typisch hollands kruideniers-geschraap wat geen moer met buitenlands beleid (of wanbeleid) heeft te maken.
KPN heeft niet het eerste (geplande) PV-Privé project zoals hoog geschatte collega Sweegers claimde. Zonnigtiepje stuurde een verklarende mail naar hem toe...
http://www.energieenwater...taren-energie/1803-i.html
Uitgaande van 45 graden daken, zonder schaduw en deze schijf
Zuiddak: 100% rendement
Noorddak: 60%
Bij een oost-west huis:
West: 90%
Oost: 80%
Dus als je elke centimeter wilt benutten (warmtepomp, EV etc), dan ben je beter af met een Oost-West huis.
18 m3 = 0,03 m3/graaddagThe Wizard schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:39:
[...]
Hier voor november: 47 m3 = 0,15 m3/graaddag
als ik het goed invul is het 0m3
ik gebruik geen gas voor verwarmen, dankzij de pelletkachel
[ Voor 19% gewijzigd door master30 op 01-12-2011 23:39 ]
Toch kan ik me een of andere cap wel voorstellen om fraude tegen te gaan.zonnigtype schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:22:
Er zijn wel degelijk fraude gevallen geconstateerd...
De cap van 850 kWh/kWp is alleen veel te laag, als ze die nu is verhogen naar 1100 kWh/kWp dan is er al veel minder gekrakeel.
Niet mee doen met de SDE lijkt me trouwens nog beter, scheelt ook weer vastrecht van een produktiemeter
Overigens zoek ik nog iets om fatsoenlijk CV waterzijdig in te regelen. Dan heb ik de keuze tussen stickers die je op in/uitgang van je radiator plakt, maar een temperatuurmeter lijkt me iets duurzamer en levert ook sneller en exacter meetresultaat op. Ik heb alleen mijn twijfels over normale buitentemperatuurmeters, die dingen moeten nml in bereiken van 40-80 graden gaan meten, en daar zijn die dingen niet op gebouwd.
Iemand nog een idee welke temperatuurmeters daar voor een fatsoenlijke prijs wel geschikt voor zijn? Mogelijkheid is een HWg-STE met 2 temperatuursensors, kan je ze via SNMP uitlezen, maar moet ook goedkoper kunnen lijkt me, 200 euro ex BTW is een beetje teveel van het goede.
In Vlaanderen wordt volautomatisch ingave van de meterstanden van de productiemeters gecontroleerd. Als de ingegeven waarde "buitenproportionele" opbrengst voor de betreffende lokatie / oriëntatie / dakhelling weergeeft, gaan alle alarmbellen af en moet de producent verantwoording afleggen voor die cijfers.Speksteenkachel schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:33:
[...]
Toch kan ik me een of andere cap wel voorstellen om fraude tegen te gaan.
De cap van 850 kWh/kWp is alleen veel te laag, als ze die nu is verhogen naar 1100 kWh/kWp dan is er al veel minder gekrakeel.
Niet mee doen met de SDE lijkt me trouwens nog beter, scheelt ook weer vastrecht van een produktiemeter
Ergo: caps zijn nergens voor nodig, je moet wel goed monitoren. Daarvoor zijn tegenwoordig diverse instrumenten voorhanden. Dus nog steeds: vind ik absoluut geen legitiem middel. Fraude is anders op te sporen, geen paardenmiddelen inzetten s.v.p.
In NL zou je in theorie met een tracker boven die 1.100 kWh/kWp uit kunnen komen, zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Daarvoor is goede project documentatie noodzakelijk EN een goed en ruimhartig invoedingsregime. We hebben geen van beide, we hebben CHAOS.
Niet meedoen met SDE lijkt me sowieso erg handig voor je geestelijke gezondheid. Om 3,5 eurocent/kWh subsidie via ambtelijke ellende netwerken zien te scoren voor volgend jaar, en in SDE 2012 in fase I nog maar iets van anderhalve cent gaat niemand blij van worden. Het is en blijft een bagger regeling, zoals ik al eind 2007 heb voorspeld en uitgebreid gedocumenteerd.
** edit **
Overigens IS de SDE normeringscap al vanaf SDE 2011 verhoogd naar 1.000 kWh/kWp.jaar. Maar pas NADAT alle particulieren uit die regeling zijn geknikkerd. Zo zijn ze ook wel weer in duh haag...
[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 01-12-2011 23:52 . Reden: Staatscourant lezen is weinigen gegeven... ]
mbt cv tuning, gewoon dat bedrijf cvtuning.nl uitnodigen. niet moeilijk doen.
Gaat om een oud herenhuis met 2 etages. Werkruimtes bevinden zich op de eerste etage. Begane grond is een woonetage maar die wordt overdag nauwelijks gebruikt. De 2e etage wordt ook nauwelijks gebruikt overdag en hoeft dus ook niet verwarmt te worden.Cyberpope schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:38:
[...]
Tja... hier zijn vele wegen voor die naar rome leiden. Maar dan is er iets meer info nodig van de lay-out van je woning.
Eigenlijk is het dus zo dat als de werkruimte verwarmd moet worden het rest van het huis niet verwarmt hoeft te worden en als de rest van het huis verwarmt moet worden de werkruimte niet verwarmt hoeft te worden. Het meetpunt zit in de woonkamer dus dit gaat nu niet. Wat ideaal zou zijn is dat de werkruimte apart te regelen is zodat er geen andere ruimtes onnodig verwarmd worden.
Om even een voorbeeld te geven de woonkamer is uit mijn naaktehoofd 12 meter lang en 4 meter breed en 3 meter hoog. Ook al zou dat zomaar hoger kunnen zijn dat zou ik moeten nameten
[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 02-12-2011 02:20 ]
De meest storende fouten:
1) Voor 1750 kWh per jaar heeft U circa 20 m2 zonnepanelen nodig. Dit oppervlak levert volgens mij rond de 2750 kWh op voor monokristallijne panelen.
2) Het zonnepaneel sluit U aan op een omvormer en de stekker van de omvormer steekt U gewoon in het stopcontact. Was daar geen maximum aan? Vanaf 600 W moet je toch echt een aparte groep gebruiken.
3) De besparing is het groots als de panelen op het zuidoosten of zuidwesten worden geplaatst. Dit lijkt me toch echt het zuiden. Natuurlijk is alles tussen zuidoost en zuidwest goed.
4) Salderen mag tot een maximum van 5000 kWh. Hier ben ik niet zeker van, maar is het wettelijk maximum niet nog steeds 3000 kWh of is dat intussen gewijzigd?
Ze gaan wel iets regelen waardoor het gebruik van zonne-energie voor leden gemakkelijker wordt. Dat lijkt me dan wel weer een goed initiatief (zie http://eigenhuismagazine.nl/123zonne-energie/, al deed deze site het bij mij nog niet.)
Voelt iemand zich geroepen om een briefje te schrijven om eea recht te zetten... ?
Gerbrand
YepCrazyanz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:21:
Microkid in "Duurzame Energie deel 18"
Microkid in "Duurzame Energie deel 18"
[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 02-12-2011 06:47 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
zonnigtype schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:50:
Je zit alweer boven de nieuwe SDE subsidecap (SDE 2011 ff.) van 1.000 kWh/kWp.jaar ...![]()
Voor jou geldt echter slechts 850 kWh/kWp.jaar aan "via SDE te subsidiëren" opbrengst ...![]()
Gerb schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:03:
zonnigtype schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:15:
maximeren, maximeren, maximeren, en nog eens Maximiliaans maximeren.
Waarom steeds weer dat geklaag over die zogenaamde 'cap'? Uitgangspunt van de SDE (in zijn 'gloriedagen', voor zover dat woord van toepassing zou kunnen zijn) was simpelweg dat de installatie in een bepaalde tijd (ca. 12-15 jaar volgens de gehanteerde prijzen) terug te verdienen moest zijn. Daarom werd / wordt de stroomprijs aangevuld tot een bepaald bedrag, zodat die terugverdientijd ook gehaald wordt. Zou je geen maximum hebben dan krijg je volgens dit principe dus 'teveel' subsidie, en van teveel subsidie hebben we in dit land helaas al teveel voorbeelden gezien.zonnigtype schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:22:
Er zijn wel degelijk fraude gevallen geconstateerd, maar tot nu toe heb ik nog geen gedocumenteerde gevallen gezien. Ja, er is e.e.a. mis gegaan. Het gros van de installaties is gewoon normaal aan het net gegaan (de dikke stront kwam pas later, toen bleek hoe massaal de uitbouw was geweest in met name 2008). En toen greep de toen al heftig in problemen verkerende staat keihard in. Ze zijn er nog van aan het bijkomen daar.
Heeft niks met caps in Nederland te maken. Dat is typisch hollands kruideniers-geschraap wat geen moer met buitenlands beleid (of wanbeleid) heeft te maken.
Kortom: zie ook eens het goede in van die 'cap'! Als je ondanks 850 kWh/kWp maximering toch, zeg, 1000 kWh/kWp binnenharkt met je installatie, heb je toch alsnog je winst vanwege het grotere aandeel teruggeleverde stroom? (net zoals al die andere landgenoten die naast de SDE plank hebben geslagen).
En een belangrijk extra voordeel is dat je - dankzij de cap - je installatie mag uitbreiden zonder het recht op subsidie te verliezen. Dat hadden ze zeker niet toegestaan als er geen maximum opbrengst aan de te subsidiëren installatie was gekoppeld.
Uhm, er loopt hier ook iemand rond op het forum met zo'n camera, maakt er dan ook gelijk mooie overzichtjes van en helpt met het begrijpen van de foto's. Kost zo'n 150 euro per huis._JGC_ schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:44:
Vandaag kwam collega ineens met leuk idee: met zijn allen voor een dag een infrarood warmtecamera huren. Als je voor een paar uurtjes dat ding gebruikt ben je het volle bedrag kwijt, en die dingen zijn niet goedkoop. Binnenkort dus samen met wat collega's van diverse huizen warmtefoto's maken zodat we kunnen zien waar nog isolatie verbeterd kan worden.
Edit: het is pcmadman
http://www.dynaxdigital.c...-to-infrared-photography/
Deze gaat over KonikaMinolta camera's en hun opvolgers van Sony. Ik denk dat als je Googelt je wel meer merken vind. Op zich is de juiste DSLR met lens en filter dus genoeg verder een driepoot en je ben klaar.
Tegenwoordig hebben veel mensen een DSLR in bezit daar zullen ongetwijfeld een aantal tussen zitten die hier geschikt voor zijn.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Nu moet ik dus echt afscheid nemen van mijn directe saldering. Daar tegen over staat dat GC nu wel mijn negatieve standen gaat uitkeren incl. belastingen.
Dit is dan het eind resultaat na 1 jaar lang bellen met netbeheerder en leverancier over verkeerde negatieve standen.
Jawel, dat moet wel. Er is verschil tussen kort- en langgolvig infrarood. Met een aangepaste DSLR zie je geen warmtebeeld.PvPower schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:45:
Het is hoeft niet speciaal een infrarood camera te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 02-12-2011 10:58 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Al heel goed is gewoon met de hand_JGC_ schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:44:
Overigens zoek ik nog iets om fatsoenlijk CV waterzijdig in te regelen.
Wil je het elektronisch ....
Een microcontroller .... of als je goed met bitbanging bent en een pc voldoet een serieel naar usb ook wel alleen is bijvoorbeeld deze net zo goedkoop....http://www.embeddedadventures.com/usb_to_serial_plt-1003.html ook op ebay.
En dan voor veel sensors, wat altijd wat lastiger is.... Maar ik denk dat dit de snelste en netste oplossing is.
1-Wire Digital Thermometer Hiervoor moet je wel zelf het protocol schrijven al kun je hier een voorbeeld vinden.
http://www.piclist.com/techref/microchip/ds1820-code.htm of http://solar-blogg.blogsp...ire-driver-for-ccs-c.html en er zijn er nog wel meer.
sensors zijn voor weinig hier te krijgen. http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item2567d50c6f
Wel hoge verzendkosten maar je hebt er waarschijnlijk meer dan 10 nodig en dan is $1,52 per 5 niet veel plus $6 verzend.
Zou je voor 10 radiators ex kabel .... 2 plt1003 a 15eur 20x ds18b20 a 12eur ofzo ... al zie ik net dat nu de shipping weer meer wordt bij meerdere pakketjes .... Moet je even goed zoeken naar een die wel shipping combineert.
Even op een andere noot ....
Hoeveel extra zon kunnen de "betaalbare" 200w/m2 zonnepanelen aan? Of anders gevraagd levert een paneel voor 5 of 6 panelen als je er 6 spiegels op laat schijnen?
Ik heb al een beetje lopen zoeken maar vind bitter weinig over maximale hoeveelheid zonne energie input en helemaal niets over efficiëntie bij hogere input dan die 1000W/m2 waar op ze getest worden.
Ik heb het even niet over de moeilijkheid om dit alles werkelijk te implementeren, ik wil eigenlijk alleen even weten hoeveel een zonnepaneel maximaal aankan.
@crazyanz ... Ik weet niet of je een aan/uit thermostaat hebt? Zo ja een tweede kopen en die in de werkkamer ophangen en de radiator dichtdraaien waar je niet bent en natuurlijk open waar je wel bent
[ Voor 7% gewijzigd door Mafketel op 02-12-2011 11:11 ]
Verwijderd
Ze kunnen probleemloos in de Sahara staan dus heel wat aan.Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:04:
Hoeveel extra zon kunnen de "betaalbare" 200w/m2 zonnepanelen aan? Of anders gevraagd levert een paneel voor 5 of 6 panelen als je er 6 spiegels op laat schijnen?
Ik heb al een beetje lopen zoeken maar vind bitter weinig over maximale hoeveelheid zonne energie input en helemaal niets over efficiëntie bij hogere input dan die 1000W/m2 waar op ze getest worden.
Ik heb het even niet over de moeilijkheid om dit alles werkelijk te implementeren, ik wil eigenlijk alleen even weten hoeveel een zonnepaneel maximaal aankan.
Wat jij voorstelt zie ik het praktische nut niet in. Wil je onafgebroken het licht op het PV paneel schijnen dat heb je uitgebreide tracking apparatuur nodig. Ook de ruimte die daarvoor nodig is (alle spiegels moeten dan over een groot aantal uren zonder hinder op het paneel schijnen).
Lijkt me dus ongelooflijk duur en zeer onderhoudsintensief.
Het kan goed zijn dat de spiegel die je daarvoor nodig hebt (incl onderstel) duurder is dan een paneel.
Voor iets van 225 euro koop je een 1,6 x 0,8 paneel.
dat is er al van pcmadam....PvPower schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:14:
@JeroenH bedankt voor de correctie en informatie. Als pcmadam de juiste camera heeft, kan ze er een bedrijfje bij beginnen.
www.warmtecheck.nl
pcmadMan is het en ze=hij
en hij is hier al eens geweest
[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 02-12-2011 11:16 ]
je vergeet ook nog de set stelsleutels voor de radiator-knop en/of voetventielen..... en nee met een baco kun je niet fijn afregelen.Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:04:
[...]
Al heel goed is gewoon met de hand60C pijn 50c heel heet 40c erg warm 30c warm 20c lauw.
Wil je het elektronisch ....
Een microcontroller .... of als je goed met bitbanging bent en een pc voldoet een serieel naar usb ook wel alleen is bijvoorbeeld deze net zo goedkoop....http://www.embeddedadventures.com/usb_to_serial_plt-1003.html ook op ebay.
En dan voor veel sensors, wat altijd wat lastiger is.... Maar ik denk dat dit de snelste en netste oplossing is.
1-Wire Digital Thermometer Hiervoor moet je wel zelf het protocol schrijven al kun je hier een voorbeeld vinden.
http://www.piclist.com/techref/microchip/ds1820-code.htm of http://solar-blogg.blogsp...ire-driver-for-ccs-c.html en er zijn er nog wel meer.
sensors zijn voor weinig hier te krijgen. http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item2567d50c6f
Wel hoge verzendkosten maar je hebt er waarschijnlijk meer dan 10 nodig en dan is $1,52 per 5 niet veel plus $6 verzend.
Zou je voor 10 radiators ex kabel .... 2 plt1003 a 15eur 20x ds18b20 a 12eur ofzo ... al zie ik net dat nu de shipping weer meer wordt bij meerdere pakketjes .... Moet je even goed zoeken naar een die wel shipping combineert.
@crazyanz ... Ik weet niet of je een aan/uit thermostaat hebt? Zo ja een tweede kopen en die in de werkkamer ophangen en de radiator dichtdraaien waar je niet bent en natuurlijk open waar je wel bentAls dat teveel werk is zou je ook nog een driewegklep in de aanvoer kunnen plaatsen en die laten schakelen al naar gelang je de thermostaat aan hebt staan.
maar voor die ene keer (tenzij je radiatoren gaat vervangen bij verbouwing) gewoon ff cvtuning.nl laten langskomen.
* NielsTn heeft van cvtuning de stelsleutels zelf gekregen
Nee? een voetventiel dopje is er inderdaad niet met een engelse of verstelbare of dop sleutel af te draaien. Het ventiel zelf is meestal een inbus, is ook zeker niet zelf te doenNielsTn schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:23:
[...]je vergeet ook nog de set stelsleutels voor de radiator-knop en/of voetventielen..... en nee met een baco kun je niet fijn afregelen.
* Mafketel vraagt zich af wat voor bijzondere sleutes NielsTn heeft gekregen, aka wil graag een fotootje zienmaar voor die ene keer (tenzij je radiatoren gaat vervangen bij verbouwing) gewoon ff cvtuning.nl laten langskomen.
* NielsTn heeft van cvtuning de stelsleutels zelf gekregen![]()
helaas...Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:37:
[...]
Nee? een voetventiel dopje is er inderdaad niet met een engelse of verstelbare of dop sleutel af te draaien. Het ventiel zelf is meestal een inbus, is ook zeker niet zelf te doenKan je niet met gereedschap omgaan .... moet je ook niet naar dit soort dingen vragen lijkt mij.
[...]
* Mafketel vraagt zich af wat voor bijzondere sleutes NielsTn heeft gekregen, aka wil graag een fotootje zien
de voetventielen zijn idd imbus, maar de draaiknoppen op de radiatoren hebben afhankelijk van merk een eigen stelsleutel om o.a. de slag en de doorstroming separaat FIJN in te stellen. it's all in the details.
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 02-12-2011 11:48 ]
We hebben een hoekhuis, dus denk dat er extra baat bij is om het te doen.
Wat ik me afvraag; wat is het beste materiaal voor in de spouw?
En welke rd-waarde hoord daarbij?
Iemand misschien nog goede ervaringen met een bedrijf?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Beste..,
Wij moeten tot onze spijt meedelen dat de productie voor een onbepaalde tijd is opgeschort.
Onze welgemeende excuses voor de overlast.
Met vriendelijke groet,
(Dhr) ....
Office manager
Thuis heb ik geen geschikte voetventielen, maar moet het met de knop geregeld worden. Zijn geen thermostaatkranen, en ik kom er ook nooit aan (eentje zit zelfs niet meer een knop op, moet je met een tang open/dichtdraaien). Op de bovenverdieping staan alle thermostaatkranen op vorstbeveiliging, wat mij betreft hoeven die ook niet verder open dan dat.
Edit:
Binnenkort vensterbanken ook maar eens aanpakken. Heb ouderwetse kleine vensterbanken waar vervolgens een MDF-vensterbank overheen gekit is. Op zich lijkt het mooi, maar die dingen dekken de hele radiator af waardoor warmte allemaal onder de vensterbank blijft hangen.
[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 02-12-2011 12:14 ]
Dat is grappig. Als ik zoiets bij Liander wil kost dat 126 euro. Zo zie je maar weer dat er in Nederland met 2 maten gemeten wordt en alleen als je lang zeurt komt men de boel gratis vervangen. ( gun em je van harte hoor Silvester6, je hebt er hard genoeg voor moeten knokken, daar gaat mijn gezever niet om)silvester6 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:46:
Vandaag ben ik gebeld door Liander, en binnen nu en 4 weken wordt mijn ferrarismeter vervangen door een digitale (kosteloos).
Als er mensen zin hebben om hier kritische vragen over te stellen belt u met Liander team Teruglevering:
023-5464682. U heeft het niet van mij ( ze willen dat nummer niet online zetten wegens een of andere reden. Vaag hoor)
Ik hou mijn analoge automatische saldeer unit voorlopig wel.
Minpuntje voor Liander imho.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Hebben het recentelijk laten doen, zit nu glaswol (niet die jeukvariant, ik ben zo allergies als een zakdoek) in de spouw en dat bevalt prima. Degelijke R waarde (kan het een x voor je uitzoeken, nu geen tijd) , maar het belangrijkste wat ik je op je hart wil drukken is: Iedere situatie is uniek, dus wat bij de 1 geweldig werkt is bij de ander af te raden. Pur kan geweldig zijn en precies wat je zoekt, maar bij ons thuis zou dat een ramp zijn, 65 jaar oud huis met naden, kieren en gaten. Pur was er overal uitgelopen met alle geweldige druipsteen effecten van dien.MieJuul schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:55:
Even wat anders: Wij zitten te denken aan spouwmuurisolatie.
Zou je dus willen adviseren een mannetje/vrouwtje van een erkend bedrijf langs te laten komen en in je spouw te laten kijken. Als ze je een offerte durven te sturen zonder te kijken zou ik niet met ze in zee willen gaan.
succes en een warme winter gewenst!
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Het ging er bij mij om dat ik constant negatieve waardes heb. Ik was ook een "proefcase" dus wie weet dat ze het binnenkort voor meerdere doen die consequent negatief staan op een ferrarismeter.Lardman schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 12:39:
[...]
Dat is grappig. Als ik zoiets bij Liander wil kost dat 126 euro. Zo zie je maar weer dat er in Nederland met 2 maten gemeten wordt en alleen als je lang zeurt komt men de boel gratis vervangen. ( gun em je van harte hoor Silvester6, je hebt er hard genoeg voor moeten knokken, daar gaat mijn gezever niet om)
Als er mensen zin hebben om hier kritische vragen over te stellen belt u met Liander team Teruglevering:
023-5464682. U heeft het niet van mij ( ze willen dat nummer niet online zetten wegens een of andere reden. Vaag hoor)
Ik hou mijn analoge automatische saldeer unit voorlopig wel.
Minpuntje voor Liander imho.
[ Voor 66% gewijzigd door silvester6 op 02-12-2011 12:48 ]
Voetventielen die ik tot nu toe heb gezien allemaal inbus en geen verdere fijn afstemming.
radiatorknoppen ... draai je lekker zelf en soms kun je idd een stop toevoegen maar is vaak een plastiek piel dingetje.
radiator thermostaat kranen zitten ook vaak plastiekpieldingetjes in om slag te beperken en de fijnafstemming gebeurt daarmee automatisch aan de hand van de ruimtetemperatuur of watertemperatuur al naar gelang type. Alleen maximale flow moet beperkt worden en dat gebeurt in voetventiel.
Maar dit is in de knoppen/voetventielen die ik heb gezien, niet alle die op de markt zijn.
Wat betreft spiegels en zonnepanelen.
Uit Wikipedia: Zonne-energie haal ik even de 1 staat tot 3,5 verhouding van evenaar tot Nl.
En ik denk dat ik hier niet de juiste waarde te pakken heb omdat dit gemiddelde waardes zijn en ik op zoek was naar het maximum. Als ik daarentegen kijk dat maar 30% van de energie op de aarde beland en dan maximaal 1,4kW/m2 in de ruimte bij de aardbol heb zit die waarde er dan toch niet zo heel veel vanaf.
Aan de andere kant .... met alle verliezen ... in de blauwe hoek 150wp van 1,1m2 18 maal 3,1kW dat is 155W per m2 maar die dingen geven 150W af als ze beschenen worden met minimaal 1000W dus ik snap die wiki pagina niet.... want deze meting geeft aan dat de hoeveelheid zonne-energie die deze setup heeft bereikt een 1000W zou moeten bedragen en niet 100 zoals de kaart suggereert.
Alles daargelaten had ik het over minimaal 6 maal de hoeveelheid energie per zonnepaneel dus 6kW licht op een paneel, misschien zelfs 10maal de hoeveelheid licht.
En over de moeilijkheid .... Het kan ook een hoop schaduw problemen oplossen, en ook nog wat andere dingen zoals uv licht er uit filteren met een koude spiegel dus je de temp van het paneel binnen de perken houd.
Maar alles houd een beetje op als de zonnecel niet netjes omgaat met een hoop extra licht. En die info kan ik dus niet vinden. Alle csp systemen die ik ken gaan van de zon in hitte in energie en zijn echt geconcentreerd aka meer dan 10:1.
En ik heb blijkbaar niet goed genoeg gezocht .... aka enigzins wat antwoorden Wikipedia: Concentrated photovoltaics en het lijkt erop dat het toch nog wel meer zin heeft dan ik dacht.
tot 100:1 "geen" extra koeling nodig.
Verwijderd
Edit, ik denk niet dat ik je kan volgens...weet dat zeker nu.Mafketel schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 12:52:
Aan de andere kant .... met alle verliezen ... in de blauwe hoek 150wp van 1,1m2 18 maal 3,1kW dat is 155W per m2 maar die dingen geven 150W af als ze beschenen worden met minimaal 1000W dus ik snap die wiki pagina niet.... want deze meting geeft aan dat de hoeveelheid zonne-energie die deze setup heeft bereikt een 1000W zou moeten bedragen en niet 100 zoals de kaart suggereert.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 13:17 ]
Ikzelf heb destijds mijn spouwmuur laten vullen met thermoparels+ van de firma Koston en ben daar tot op heden (1 jaar in gebruik) tevreden mee. Merkte meteen de eerste dag al dat het de volgende ochtend 3 graden warmer was in huis en het voelde niet meer waterkoud aan, hooguit wat frisjes.MieJuul schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:55:
Even wat anders: Wij zitten te denken aan spouwmuurisolatie.
Heel wat verhalen gelezen over prutswerk in de jaren 80 en dat materiaal als steenwol/glaswol door de jaren heen inzakt door het vocht en je dus onderin je muur een grote blubber massa krijgt die zorgt voor vochtproblemen en een bovenkant die niet meer geisoleerd is. Of dit ook echt waar is weet ik niet maar de parels gaven mij het beste gevoel en de redenaties vond ik het meest aannemelijk. Tevens liggen de parels ook in matrasvorm in de kruipruimte.
Gasverbruik is van 1923 (-3 mnd zomer) naar 1331 gegaan en volgens mij zitten daar nog 3 wintermaanden bij dat het niet geisoleerd was.
P.S> Hoekhuis van 1969 met een (nu niet meer) lege spouw van 6cm
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.