Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Kets_One schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:51:
Heeft iemand de volgende advertentie op MP al gezien? Er worden een aantal warmtepompboilers aangeboden voor aantrekkelijke prijzen. Ik heb alleen geen idee welk merk of wat de specs zijn.
komt mij niet bekend voor, maar... zomaar iets kopen zonder dat je exact weet hoeveel kW (thermisch/elektrisch) je nodig hebt lijkt me niet zo raadzaam...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Kets_One schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:27:
Ja, dat opzeggen van de gasaansluiting is al jaren mijn droom.
Met rond de 1200 m3 gas voor ruimteverwarming en tapwater moet ik rekenen op een elektraverbruik van 2650 kWh bij een COP van 3,5. Naast mijn beperkte ruimte op de plaats waar de huidige CV ketel staat zie ik technisch niet zo heel veel belemmeringen.

Wie heeft de haalbaarheid (m.n. kosten) al eens uitgerekend?
wel eens wat geprobeerd te berekenen, maar ik kom er ook niet echt uit.
wel maar 600m3 aan gas hier.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Mijn vraag heeft kennelijk een hoop losgemaakt _/-\o_ . Ik heb nu bij daglicht even de meterkast gedeeltelijk opengeschroefd om e.e.a. te bekijken. Ik ga maandag, zoals jullie hebben aanbevolen, even de netbeheerder bellen. Het is in ieder geval 1 fase (1 bruine en 1 blauwe draad richting groepen). Ik denk dat ik dezelfde aansluiting dan heb als speksteenkachel (1 x 35 A of 1 x 40 A) want ik heb ook een elektrische kookgroep en die is door de vorige bewoner geplaatst zo'n 10 jaar na de bouw van het huis (bouwjaar huis 1989). Op een factuur van essent van vorig jaar staat: capaciteit t/m 3x25 of t/m 1 x 80 A.
Ik denk dat de hoofdzekering van de netbeheerder een trage 25 of 35 of 40 A is. Zelfs als het een trage 25 A is zou je een groep kunnen maken met een snelle 20 A (die dus snel uitschakelt bij overbelasting).
PS: die hager groepenkast heeft de vorige bewoner zo creatief geplaatst....

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2a8gs2u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2vxm0kg.jpg

PS door de te plaatsen overcapaciteit aan PV ga ik mijn gasverbruik lekker onder de 500 m3 drukken dmv elektrische bijverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door sbrzon op 03-12-2011 16:07 ]

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:31
tw_eek schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:19:
Zoals speksteenkachel al eerder heeft aangegeven. Met 345kg ga ik het niet redden als hoofdverwarming. Deze kachel als bijverwarming met een rendement van 85% is wel erg lekker. De speksteen zuigt als het ware de warmte op van het vuur en dat merk je vooral in het begin. Na een half uur is de speksteen opgewarmd en voel je de 'warme' warmte.
En hoe bevalt de kachel na wat echte stookbeurten ipv het instoken?
Hoeveel hout stook je in 1 keer en hoe snel?
Hebben ze de blokken gelijmd of staat alles los in elkaar?

Zit nu lekker bij de kachel van mn pa, net weer tot de nok toe gevuld voor vanavond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12

NoUser

For Real ?

Gasschuif schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:54:
Gisteren ben ik na een weekje verblijf in het noordoosten van het land weer thuis. Onder andere bij een oude vriend op visite geweest, die 4,6 kWp op het dak geeft gelegd. In de voorbereidende fase is er veel E mail overleg geweest over de details van de installatie. Een deel van de panelen is gekoppeld aan een boiler systeem voor koeling van de panelen.
Zou je/iemand wat meer info kunnen geven over dit boiler systeem?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
sbrzon schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:58:
want ik heb ook een elektrische kookgroep en die is door de vorige bewoner geplaatst zo'n 10 jaar na de bouw van het huis (bouwjaar huis 1989).
gezien de inhoud van de kast ..... zal ik daar maar niet van uit gaan. ziet er erg creatief uit en wat mij betreft iets teveel zwart 2,5mm2.. ach ja gaat pas bij 800A als smeltzekering spelen.
Kun je er wat geld aan uitgeven, dan zou ik toch echt wat 4mm2 of 6mm2 in blauw en bruin halen
Een hoofdschakelaar
daar 2 aardlekschakelaar achter
vanuit die apart naar de witte kast alwaar je 8 16A kwijt kunt.
Wil je meer extra aardlek. En ik denk ook dat je wat smallere zekeringen wilt plaatsen dan want dat gaat niet meer passen.
Op een factuur van essent van vorig jaar staat: capaciteit t/m 3x25 of t/m 1 x 80 A.
apart dat daar tot 80A staat .... maar hier kun je verder weinig uit afleiden behalve dat je niet meer hebt ;) en ook niet een 1x6A aansluiting.
Dat is niet het enige wat creatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
sbrzon schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:58:
Mijn vraag heeft kennelijk een hoop losgemaakt _/-\o_ . Ik heb nu bij daglicht even de meterkast gedeeltelijk opengeschroefd om e.e.a. te bekijken. Ik ga maandag, zoals jullie hebben aanbevolen, even de netbeheerder bellen. Het is in ieder geval 1 fase (1 bruine en 1 blauwe draad richting groepen). Ik denk dat ik dezelfde aansluiting dan heb als speksteenkachel (1 x 35 A of 1 x 40 A) want ik heb ook een elektrische kookgroep en die is door de vorige bewoner geplaatst zo'n 10 jaar na de bouw van het huis (bouwjaar huis 1989). Op een factuur van essent van vorig jaar staat: capaciteit t/m 3x25 of t/m 1 x 80 A.
Ik denk dat de hoofdzekering van de netbeheerder een trage 25 of 35 of 40 A is. Zelfs als het een trage 25 A is zou je een groep kunnen maken met een snelle 20 A (die dus snel uitschakelt bij overbelasting).

[afbeelding]
[afbeelding]

PS door de te plaatsen overcapaciteit aan PV ga ik mijn gasverbruik lekker onder de 500 m3 drukken dmv elektrische bijverwarming.
Ik zou eerst investeren in een nieuwe groepenkast. Het is me een raadsel waarom er een 3-fasen aardlekschakelaar geplaatst is. En ook de kookgroep begrijp ik niet helemaal. Dat is meestal een gekoppeld stel, bij 2 x 230 een dubbele automaat of een 4-polige bij een 3-faseaansluiting. Inderdaad een hoofdschakelaar (laten) plaatsen en kijken hoe je verder gaat, met minimaal 2 aardlekschakelaars of met aardlekautomaten. Anders loop je kans dat jouw kast er net zo uit ziet als die van eric-pvt. (plaatje kan ik helaas niet meer vinden)

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 03-12-2011 21:01 . Reden: typo ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mijn installatie ligt nu bijna een jaar op het dak(2220Wp op oost en west 3x Steca 500) en ik sta bijna 800kWh in de min op mijn ferrarismeter, blijkbaar heb ik mijn verbruik toch iets te hoog in geschat toen ik m'n huis betrok :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
Heeft iemand het meewind project, waaraan je via greenchoice kan meedoen al eens uitgespit?
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders loop je kans dat jouw kast er net zo uit ziet als die van eric-pvt. (plaatje kan ik helaas niet meer vinden)
die was mooi he, nu een erg mooie witte meterkast, van eem groepenkasten,
met een gepoetste ferraris uit 2003 eronder en heel veel dik koperdraad.
tijd voor een meterkast serie foto ?

in feite moeten we als we wat veranderen allemaal aan de norm voldoen,
maar ik denk dat er maar erg weinig voldoet, pv en een groep erbij is toch een wijziging.

deze leest lekker weg voor een decemberavond met fossiele visite, die met 130km/h aan kwam rijden :
http://labs.ti.bfh.ch/fil...1/pv/vmpp_barcelona05.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:25:
Heeft iemand het meewind project, waaraan je via greenchoice kan meedoen al eens uitgespit?
Barry
Ik was toevallig laatst in de buurt van het park, vlakbij wordt er nog een park uit de grond eh zee gestampt, mooi om te zien.
Zelf participeer ik trouwens niet in Meewind maar wel in de Windvogel. Is qua minimale participatie iets haalbaarder voor de meeste mensen(€50 in plaats van >€1000)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 11:22:
[...]

Ik heb mijn afrekening er maar even bijgehaald, je hebt gelijk. Het capaciteitstarief staat onder de post transportkosten. Ik was in de war met de energiebelasting. Het enige wat nu nog interessanter wordt is het afsluiten van het aardgas en alles elektrisch doen. Sla je twee vliegen in één klap, vastrecht voor gas kwijt, overcapaciteit PV benut dmv warmtepomp oid.
Dat kan je doen. Het klinkt zeker leuk in de oren. Maar ik denk, dat het voor op dit moment nog geen zin heeft.

Voor mij was de grootste kosten post elektriciteit. Dat is nu verholpen met behulp van de zonne-panelen. De volgende kostenpost is gas. Wanneer ik het geld er voor gespaard heb, ga ik dat aanpakken.

Daarna kan ik altijd nog overgaan tot losgekoppeld worden van zowel gas als elektriciteit.
Alleen betekent dat wel een enorme, enorme, enorme en (had ik het al gezegd?) enorme voorrraad aan accu-systemen, waar alle opgewekte zonne-energie is in opgeslagen. Want met die voorraad aan accu-systemen moet ik ook de donkere, koude winterdagen mee doorkomen.

Als het zover is, dan zal ik toch eerst een eigen huis moeten hebben. Want ik woon op dit moment in een huurhuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:31:
[...]

die was mooi he, nu een erg mooie witte meterkast, van eem groepenkasten,
met een gepoetste ferraris uit 2003 eronder en heel veel dik koperdraad.
tijd voor een meterkast serie foto ?

in feite moeten we als we wat veranderen allemaal aan de norm voldoen,
maar ik denk dat er maar erg weinig voldoet, pv en een groep erbij is toch een wijziging.

deze leest lekker weg voor een decemberavond met fossiele visite, die met 130km/h aan kwam rijden :
http://labs.ti.bfh.ch/fil...1/pv/vmpp_barcelona05.pdf
Is wel een verschil of de situatie onveilig is of niet. Het lijkt of beide linkergroepen ooit overbelast zijn geweest, zowel fase- als nuldraad zijn verkleurd. En van de draadbrug van de automaat naast de aardlek (fase) lijkt de isolatie gesmolten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

ericplan schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 20:53:
Ik zou eerst investeren in een nieuwe groepenkast. Het is me een raadsel waarom er een 3-fasen aardlekschakelaar geplaatst is. En ook de kookgroep begrijp ik niet helemaal. Dat is meestal een gekoppeld stel, bij 2 x 230 een dubbele automaat of een 4-polige bij een 3-faseaansluiting. Inderdaad een hoofdschakelaar (laten) plaatsen en kijken hoe je verder gaat, met minimaal 2 aardlekschakelaars of met aardlekautomaten. Anders loop je kans dat jouw kast er net zo uit ziet als die van eric-pvt. (plaatje kan ik helaas niet meer vinden)
Daar sluit ik me van harte bij aan, 't is wel een ratjetoe in je meterkast ;)
Op die link die Eric-pvt eerder plaatste kun je vast wel een geschikt type groepenkast vinden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of op deze link : http://www.eem-groepenkasten.nl/
als je een witte kast wilt, of goed bereikbaar en uitbreidbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Ben vandaag in de kruipruimte geweest en de onderkant van de vloer zag er goed uit.
Overal piepschuim, het huis is van 1997.
Behalve bij de zogenaamde convectorput. Dat is dus een verzonken bak (4 meter lang in ons geval) met een houten rooster er over heen met daar in een radiator. Daar zit totaal geen isolatie omheen.
Ik wil die bak in de kruipruimte graag isoleren. Zelf denk ik dan aan dikke platen piepschuim. Maar hoe kan ik dat het beste vast zetten, montage kit ? Of heeft er iemand betere tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 14:54
ElectricAlex schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 22:12:
Daar zit totaal geen isolatie omheen.
Ik wil die bak in de kruipruimte graag isoleren. Zelf denk ik dan aan dikke platen piepschuim. Maar hoe kan ik dat het beste vast zetten, montage kit ? Of heeft er iemand betere tips ?
Bij mijn ouders hebben we het ook gewoon met de goedkoopste montage kit gedaan. Natuurlijk wel eerst even testen of jouw kit het piepschuim niet aantast. Als je een lange spanband hebt dan kun je die er even omheen trekken. Als je houten balkjes wilt gebruiken om tijdelijk te ondersteunen dan kan je die het beste daarna wel weer weghalen. Zie een andere post over schimmels hier in dit topic, zelf (gelukkig) geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ElectricAlex schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 22:12: Daar zit totaal geen isolatie omheen.
Als je al een aanhechtpunt hebt, sateprikkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
windfreak schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:02:
Ik overweeg om onze CV ketel en zonneboiler 's nachts een aantal uren uit te zetten middels plugwise bijvoorbeeld. Hebben jullie enig idee of dergelijke apparaten ertegen kunnen wanneer de stekker er dagelijks uitgetrokken wordt. (want dat is het eigenlijk).
Ze verbruiken standby 9 respectievelijk 3 Watt.
gaat hier al 2 jaar goed
CV staat zelfs maanden uit in de zomer
De boiler is allee ovrdag aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
windfreak schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:02:
Ik overweeg om onze CV ketel en zonneboiler 's nachts een aantal uren uit te zetten middels plugwise bijvoorbeeld. Hebben jullie enig idee of dergelijke apparaten ertegen kunnen wanneer de stekker er dagelijks uitgetrokken wordt. (want dat is het eigenlijk).
Ze verbruiken standby 9 respectievelijk 3 Watt.
Tijdens onze zomervakantie had ik de zonneboiler uitgezet (leegloopsysteem). Achteaf had ik dat net zo goed niet kunnen doen, het regende toch alleen maar.
De stekker van de zonneboiler zit naast de cv-ketel )2008), dus vooruit, die er ook maar uit. Scheelt weer 10 Whr.

Na onze vakantie de stekkers er weer in en tada: de cv-ketel sloeg niet meer aan. Het heeft me uiteindelijk zo'n 90 Euro gekost (voorrijkosten + nieuwe print + benzine + een hele berg vrije tijd). Een nieuwe print was 350 Euro, ik heb een nieuwe-in-doos via Marktplaats voor 50 Euro overgenomen van een beunhaas die ging stoppen. Alles werkt weer als een zonnetje, maar ik laat die 10Whr gewoon doorlopen bij de volgende vakantie.

'Kan gebeuren' zegt de installateur. Fijn als dat bij de jaarlijkse servicebeurt je overkomt :|

[ Voor 0% gewijzigd door JakeNL op 07-12-2011 21:58 . Reden: hmm, eenheden politie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:37
JakeNL schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:03:
Tijdens onze zomervakantie had ik de zonneboiler uitgezet
Ik zet onze CV-ketel altijd uit als we langer dan twee dagen weg zijn. Zit sowieso op een plugwise plug. Doe dit al vijf jaar, nooit problemen mee gehad. YMMV
10W/hr
Au...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Ben vandaag in de kruipruimte geweest en de onderkant van de vloer zag er goed uit.
Behalve bij de zogenaamde convectorput. Dat is dus een verzonken bak (4 meter lang in ons geval) met een houten rooster er over heen met daar in een radiator. Daar zit totaal geen isolatie omheen.
Toevallig dat ik vandaag met de convectorput bezig ben geweest.

Zelf heb ik het met reflecterende folie (tonzon) gedaan. Ik had hiervoor gekozen omdat er maar heel weinig ruimte was tussen bak en gevel. Helaas blijkt het er op een punt toch helemaal tegenaan te zitten zodat ik aan de gevelkant het niet kan omsluiten. Beetje halve oplossing nu dus temeer omdat het aan die zijde ook nog niet vast zit. Wellicht dat ik er voor zover mogelijk ook nog een piepschuimen bak omheen maak.

Voor wat betreft montage kun je kitten met de juiste kit, maar daar zou ik terughoudend mee zijn. Wellicht dat je er bijna net zo goed een bak omheen kunt maken die op de grond staat met wat prikkers of tape.

Andere vraag is hoeveel warmte je via die bak verliest. Ik heb gevoeld aan die bak toen ik dacht dat hij aansprong, maar vond hem niet warm. Zelf is hij er natuurlijk voor gemaakt om niet te veel warmte te verliezen en aan de binnenkant zit bij mij een of andere zwarte mat.

Voor de rest vandaag de zelfplakkende plakpennen zonder en met extra kit maar eens getest. Lijkt erop dat op een stoffige ondergrond het lastig wordt. Stuk zelfklevende tape eraf krabben en kit gebruiken geeft de grootste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Grappig ik heb recent exact hetzelfde gedaan.
Je kan er Tonzon folie omheen plakken met plakband
Ikzelf heb er piepschuim blokken onder geklemt en ook weer met plakband tegenaan geplakt/klemt
Eigenlijk gewoon omdat ik er toch bezig was. Het leek me niet zo warm te worden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Omvormers van Aurora, iemand al ervaring mee?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:22

Punkrocker

Mostly harmless

Erasmo schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:46:
[...]

Ik was toevallig laatst in de buurt van het park, vlakbij wordt er nog een park uit de grond eh zee gestampt, mooi om te zien.
Zelf participeer ik trouwens niet in Meewind maar wel in de Windvogel. Is qua minimale participatie iets haalbaarder voor de meeste mensen(€50 in plaats van >€1000)
Of van Zeeuwind !
Niet alleen voor Zeeuwen. ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

O ja Nu heb ik van ATAG eindelijk een contractnummer gekregen voor mijn Q, staat ie op 5 maanden EERDER.

Want ik ben al heel jaar bezig om dat via veel vragen/pushen via mijn installateur voor mekaar te krijgen.
Wordt daar helemaal simpel van, zo'n duur apparaat en geen fatsoenlijke sales service bij Atag.

Van de week gebeld, en dan krijg je een Duitse dame aan de lijn, en die vindt het normaal dat je het gesprek voortzet in het Duits. Nu kan ik dat wel, maar heb het afgebroken puur uit droefheid/kwaadheid.

Ik weet ook nog niet of ik 10-jarig of 15-jarig contract ga krijgen, want mijn installateur heeft nog geen rekening gestuurd. qua geld leuk, maar ja geen zekerheid.

Wordt vervolgd.
Verder is die Q gewoon geweldig, behalve waterverlies "ergens" Ik moet 2-3 x per jaar bijvullen.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ElectricAlex,Rukapul
dat je geen warmte voelt rond de convector put betekend niet dat je daar geen onnodige warmte verliest.

@ElectricAlex
eps vast zetten met bison heavy duty montage kit als je een vrij vochtige tot natte kruipruimte hebt.
anders het goedkoopste huismerk variant.
check effe hoe dik de eps laag is die er nu tegen de vloer zit.
alles dunner als 10 cm gewoon nog een laag tegenaan zetten.
als je eps op eps wil vast zetten kun je dat met lijm doen en dan bij de albert hein bamboe sate prikkers halen.
(hornbach had volgens mij de goedkoopste eps, check effe goed rond als je veel wil gebruiken prijzen lopen ver uit elkaar.)
ik zelf ben niet een voorstander van allemaal verschillende materialen door elkaar te gebruiken.
het brengt een aantal onzeker heden met zich mee over hoe de materialen op elkaar gaan reageren.
het moet wel 20 jaar mee kunnen.

@tw_eek, Speksteenkachel
ik zit ook al een tijdje te kijken naar zoon soort kachel.
vind het wel mooi.
ik ben allen bang dat mijn huis te geisoleert is en dat ze al gouw te veel warmte leveren voor het huis.
hoeveel gas verstookte je eigenlijk voor de kachel?
wat is jullie ervaring eigenlijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:21:
Omvormers van Aurora, iemand al ervaring mee?
Je bedoelt power one. Ik heb er een hangen.
Power ons is de op een na grootste fabrikant van omvormers ter wereld.

Ik heb een 3.0 outdoor bijzonder is dat hier 2 trackers in zitten bij een relatief laag vermogen.
Momenteel heb ik er maar 1 tracker in gebruik, ook dat kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

migjes schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:21:
ik ben allen bang dat mijn huis te geisoleert is en dat ze al gouw te veel warmte leveren voor het huis.
hoeveel gas verstookte je eigenlijk voor de kachel?
wat is jullie ervaring eigenlijk?
Hier geen gas maar stadsverwarming, het scheelt ons 25-30GJ op jaarbasis.
Als je niet een te zware kachel neemt kun je de temperatuur prima regelen met het stoken.
Gewoon op tijd stoppen met bijvullen van hout, maar dat leer je vanzelf :)
Wel altijd zorgen dat je een rooster open hebt staan in de woonkamer voor luchttoevoer.
Als je dat niet hebt zijn er ook kachels verkrijgbaar die de verbrandingslucht van buiten halen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ook ik doe sinds 21 okt mee met de productie van zonnepanelen.
De set bestaad uit 1560WP (6x yingli 260wp panelen met een sunnyboy 1600TL omvormer op een aparte groep)
Oorspronkelijk wilden we 3 rijen van 2 panelen landscape plaatsen, maar de maten van het dak die op de bouwtekening stonden bleken niet juist. Het dak bleek veel smaller te zijn.

Uiteindelijk zijn het 2 rijden van 3 panelen portrait geworden.
Onder de panelen liggen zakken met grind.
Sinds 21 okt 87,23 Kwh opgewekt.
Om schaduw werking van de rand te voorkomen zijn de panelen iets hoger geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/6975/p1050859c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/8286/p1050860t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/9942/plugwise.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door jhead22 op 04-12-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:01:
O ja Nu heb ik van ATAG eindelijk een contractnummer gekregen voor mijn Q, staat ie op 5 maanden EERDER.

Want ik ben al heel jaar bezig om dat via veel vragen/pushen via mijn installateur voor mekaar te krijgen.
Wordt daar helemaal simpel van, zo'n duur apparaat en geen fatsoenlijke sales service bij Atag.
iets met installeren door een ATAG select dealer of beun de haas/DHZ.
;)

hier pas na 1,5 jaar eens een beetje bijgevuld.

hier altijd nederlandstaligen aan de lijn gehad. En de atag dealer is rap met antwoorden (binnen 5 werkdagen).
Dus het kan wel.

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 04-12-2011 12:42 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sasjo
ik heb een vaste kontaktpersoon daar(lichtenvoorde), heb helemaal zo`n kontrakt niet,
want alle onderdelen zijn los verkrijgbaar en simpel te vervangen.
voor de ketel heb ik ook geen kontrakt want die heeft nog geen 3000m3 in 5 jaar verstookt.
gewoon fabrieksgarantie en klaar.
het meeste kan je gewoon zelf, of we kunnen hier helpen.
op kapotte onderdelen heb je zowieso 5 jaar garantie.

er zijn maar 2 echte specialisten daar, de rest spreekt duits of italiaans,
gek he ?
of toch weer niet ?
wie koopt er nou zo`n ding in gasland, zonne energie werkt niet in neederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jhead22

Mooie set. Op basis van de foto's ( kan vertekend beeld zijn ) denk ik niet dat er 2.5 x hoogte van het frame is aangehouden als afstand tot de volgende panelen. Klopt dit en heb je geen mogelijkheid om ze wat verder uit elkaar te zetten ?

De omvormer ( 1600 TL ) heeft geen Optitrack van SMA , dus die is nogal allergisch voor slagschaduw ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
migjes schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:21:
eps vast zetten met bison heavy duty montage kit als je een vrij vochtige tot natte kruipruimte hebt.
Let er op dat de goedkoopste vaak niet gezond is om in slecht geventilleerde ruimtes te gebruiken.

Op de kit zelf staat wel of het voor eps gebtuikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:43
Wat kun je doen om de warmte in je radiator langer vast te houden?vervangen door een groter model> 280cm of stukken speksteen eraan vastplakken?
Ik heb nu in de woonkamer nog maar een 20 jaar oude radiator over van 30cm hoog bij 190 cm lang t33 met tonzonfolie

Ik had tot vorige week een vloerverwarming (onder een tegelvloer die is blijven zitten en waaroverheen een quick step largo vloer met Quickstep Unisound Combi ondervloer is geplaatst) echter na elke maand 4 bar bijvullen was het van de week na 2 dagen naar 0bar gegaan dus bij deze is hij overleden en afgekopeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhead22 schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:35:
Ook ik doe sinds 21 okt mee met de productie van zonnepanelen.
De set bestaad uit 1560WP (6x yingli 260wp panelen met een sunnyboy 1600TL omvormer op een aparte groep)
Oorspronkelijk wilden we 3 rijen van 2 panelen landscape plaatsen, maar de maten van het dak die op de bouwtekening stonden bleken niet juist. Het dak bleek veel smaller te zijn.

Uiteindelijk zijn het 2 rijden van 3 panelen portrait geworden.
Onder de panelen liggen zakken met grind.
Sinds 21 okt 87,23 Kwh opgewekt.
Om schaduw werking van de rand te voorkomen zijn de panelen iets hoger geplaatst.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat ziet er netjes uit. Goed bezig. Tevens een leuke opbrengst tot nu toe. :)

Ga zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speksteenkachel schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:25:
Hier geen gas maar stadsverwarming, het scheelt ons 25-30GJ op jaarbasis.
Als je niet een te zware kachel neemt kun je de temperatuur prima regelen met het stoken.
Gewoon op tijd stoppen met bijvullen van hout, maar dat leer je vanzelf :)
Wel altijd zorgen dat je een rooster open hebt staan in de woonkamer voor luchttoevoer.
Als je dat niet hebt zijn er ook kachels verkrijgbaar die de verbrandingslucht van buiten halen.
ben wel gewend om met hout te stoken maar dat was altijd in huizen zonder waardige isolatie. (zeg maar totaal zonder.)
ik vroeg mij af of een goed geisoleert huis de warmte niet te veel zou worden.
uiteindelijk gebruik ik maar +/-2,5 m3 aan gas per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:25:
[...]

Let er op dat de goedkoopste vaak niet gezond is om in slecht geventilleerde ruimtes te gebruiken.

Op de kit zelf staat wel of het voor eps gebuikt kan worden.
als je eps lijm/kit gebruikt heb je al een zo i zo die gevaarlijke soorten niet.
(anders smelt de eps.)
dan kun je ook het goedkoopste huismerk pakken.
die zijn allen wat meer aangelengd maar dat is voor eps niet zoon probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
marz01 schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:26:
Wat kun je doen om de warmte in je radiator langer vast te houden?vervangen door een groter model> 280cm of stukken speksteen eraan vastplakken?
Ik heb nu in de woonkamer nog maar een 20 jaar oude radiator over van 30cm hoog bij 190 cm lang t33 met tonzonfolie

Ik had tot vorige week een vloerverwarming (onder een tegelvloer die is blijven zitten en waaroverheen een quick step largo vloer met Quickstep Unisound Combi ondervloer is geplaatst) echter na elke maand 4 bar bijvullen was het van de week na 2 dagen naar 0bar gegaan dus bij deze is hij overleden en afgekopeld
pompsnelheid verlagen zodat het CV-water rustiger (en dus langer) door de radiator kan stromen en warmte afgeven?

20 jaar oude radiator? formaat gietijzer? ;)
ik zou bijna zeggen... overstappen/upgrade naar LTV ;)

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 04-12-2011 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik heb onlangs een paar panelen op onze garage gelegd, te weten:
2 keer 2 105Wp panelen op een Gridfit HV (dus 2 omvormers).
Ik heb het geheel nu op een analoge kWh-meter aangesloten om de opbrengst te registreren.

Is er een (betaalbare) mogelijkheid om de opbrengsten digitaal in de pc te krijgen?
Het liefst per set, maar mag ook als totaal geheel.

Heb wel enige kennis van electro, dus iets bouwen gaat wel lukken (denk ik).
Alleen als er iets van software geschreven moet worden heb ik toch hulp van "derden" nodig.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MieJuul schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:55:
Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik heb onlangs een paar panelen op onze garage gelegd, te weten:
2 keer 2 105Wp panelen op een Gridfit HV (dus 2 omvormers).
Ik heb het geheel nu op een analoge kWh-meter aangesloten om de opbrengst te registreren.

Is er een (betaalbare) mogelijkheid om de opbrengsten digitaal in de pc te krijgen?
Het liefst per set, maar mag ook als totaal geheel.

Heb wel enige kennis van electro, dus iets bouwen gaat wel lukken (denk ik).
Alleen als er iets van software geschreven moet worden heb ik toch hulp van "derden" nodig.
Openingspost al gelezen daar staat al iets over,
ook nog wat zoek-acties (google is your friend) gedaan?
en voor arduino: pm maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:24:
@jhead22

Mooie set. Op basis van de foto's ( kan vertekend beeld zijn ) denk ik niet dat er 2.5 x hoogte van het frame is aangehouden als afstand tot de volgende panelen. Klopt dit en heb je geen mogelijkheid om ze wat verder uit elkaar te zetten ?

De omvormer ( 1600 TL ) heeft geen Optitrack van SMA , dus die is nogal allergisch voor slagschaduw ...
De afstand tussen de 2 rijen is erg groot en ruim voldoende. De foto geeft een beetje een vertekend beeld.
Zelfs nu de zon zo laag staat komt er geen schaduw op de achterste rij.

De enige schaduw die er op komt is de schaduw van de linker rand als de zon smiddags onder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

NielsTn schreef op zondag 04 december 2011 @ 14:03:
[...]

Openingspost al gelezen daar staat al iets over,
ook nog wat zoek-acties (google is your friend) gedaan?
Zoek-acties op google heb ik gedaan, maar waarschijnlijk de verkeerde zoektermen gebruikt, want ik krijg niks concreets te zien.
De openingspost heb ik ook doorgenomen, maar ik zal er wel overheen kijken, ik zie geen links naar hoe zoiets te bouwen. ( of ik heb teveel speciaalbier achter de kiezen om nog helder te kijken :) )

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
c70070540 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:08:
Ik zie wat eigenaardigheden in mijn Plugwise web rapportage:
[afbeelding]
Total Power Usage voor deze dag is ~6,2kWh
In de tabel rechts, staat een Total van ~4,5kWh
In de tabel rechts, staat voor opbrengst PV een waarde van 0
Via mijn Steca software, en via de rapportage binnen de Plugwise software zie ik dat ik ~1,7kWh heb opgewekt...

Laat 1,7 + 4,5 nou ook 6,2 zijn, maar dan kloppen de waarden daar dus niet.

Hebben anderen met Plugwise vergelijkbare waarden of heb ik ergens wat fout geconfigureerd?
Ik zie in je grafiek dat je die rode lijn er in hebt, ik heb deze niet, ik heb dan ook geen pv, dus ook geen opwek, maar ik heb ook die tabel rechts niet, daar staat bij mij altijd iets van extended scripting,

heb jij dat "gehacked" of heb je een pro versie, of heeft plugwise de extended scripting voor je aangezet?
of heb je zelf die webpagina gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MieJuul schreef op zondag 04 december 2011 @ 14:25:
[...]

Zoek-acties op google heb ik gedaan, maar waarschijnlijk de verkeerde zoektermen gebruikt, want ik krijg niks concreets te zien.
De openingspost heb ik ook doorgenomen, maar ik zal er wel overheen kijken, ik zie geen links naar hoe zoiets te bouwen. ( of ik heb teveel speciaalbier achter de kiezen om nog helder te kijken :) )
hier kun je je inlezen incl source code ;)
http://www.wijhebbenzon.n...-arduino-meterkastlogging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Dank u, dank u!!!
Ik ga me eens inlezen in de materie..............morgen ofzo.
(ben momenteel niet helder van geest, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kom er net achter dat ik een rekenfoutje heb gemaakt met hoeveel mensen jSunnyreports gebruiken. Blijkt dat we al een tijdje boven de 300kWp :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
migjes schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:27:
[...]

ben wel gewend om met hout te stoken maar dat was altijd in huizen zonder waardige isolatie. (zeg maar totaal zonder.)
ik vroeg mij af of een goed geisoleert huis de warmte niet te veel zou worden.
uiteindelijk gebruik ik maar +/-2,5 m3 aan gas per dag.
Wij hebben ook een houtkachel in een goed geisoleerd huis, het wordt inderdaad vlug warm. Met één keer vullen (met 2 blokken hout van ca 30cm, en 20cm omtrek oid per vulling) per uur wordt het hier dan al 23 a 24 graden. Het vermogen van de kachel is niet bijzonder hoog, uit mijn hoofd iets van 5kW.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
mightym schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:16:
[...]

Wij hebben ook een houtkachel in een goed geisoleerd huis, het wordt inderdaad vlug warm. Met één keer vullen (met 2 blokken hout van ca 30cm, en 20cm omtrek oid per vulling) per uur wordt het hier dan al 23 a 24 graden. Het vermogen van de kachel is niet bijzonder hoog, uit mijn hoofd iets van 5kW.
Dan is het waarschijnlijk ook handig om aan te geven hoe groot de woonkamer is en hoe ver de temperatuurmeter van de kachel af staat. Onze kachel is 6-8kw en ik moet 'm aardig vullen om 50-60m2 warm te krijgen.
Leren stoken is een waarheid, dat is iets dat ik bijvoorbeeld nog goed moet leren.

[ Voor 36% gewijzigd door tw_eek op 04-12-2011 21:27 . Reden: plaatje verwijderd, was niet wat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
[quote]migjes schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:21:
@ElectricAlex,Rukapul
dat je geen warmte voelt rond de convector put betekend niet dat je daar geen onnodige warmte verliest.

@ElectricAlex
check effe hoe dik de eps laag is die er nu tegen de vloer zit.
alles dunner als 10 cm gewoon nog een laag tegenaan zetten.
als je eps op eps wil vast zetten kun je dat met lijm doen en dan bij de albert hein bamboe sate prikkers halen.
(hornbach had volgens mij de goedkoopste eps, check effe goed rond als je veel wil gebruiken prijzen lopen ver uit elkaar.)
ik zelf ben niet een voorstander van allemaal verschillende materialen door elkaar te gebruiken.
het brengt een aantal onzeker heden met zich mee over hoe de materialen op elkaar gaan reageren.
het moet wel 20 jaar mee kunnen.

Bedankt voor je reactie. Montagekit is dus de beste optie voor onze convectorput. Daar zit nog geen EPS tegenaan in de kruipruimte. Sate prikkers werken daar dus niet. Ik zal overigens eens controleren hoe dik de eps laag is in de rest van de kruipruimte.
Vochtig is het hier niet gelukkig. Ik heb eens gekeken op http://www.ahn.nl/postcodetool
Het zegt niet alles maar we zitten hier hoog en droog op 15,9 meter boven NAP. :)
Ik zal nog proberen wat fotootjes te maken van voor en na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dat zonnepanelen besmettelijk zijn, wisten wij natuurlijk allang. Dat het nu ook door wetenschappers is bewezen, is bij mijn weten nieuw:

Peer Effects in the Diffusion of Solar Photovoltaic Panels

Voor elke toename van het aantal huizen met zonnepanelen in een postcodegebied met 1% neemt de snelheid waarmee de overige bewoners installeren met 1% toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kets_One schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:27:
Ja, dat opzeggen van de gasaansluiting is al jaren mijn droom.
Met rond de 1200 m3 gas voor ruimteverwarming en tapwater moet ik rekenen op een elektraverbruik van 2650 kWh bij een COP van 3,5. Naast mijn beperkte ruimte op de plaats waar de huidige CV ketel staat zie ik technisch niet zo heel veel belemmeringen.

Wie heeft de haalbaarheid (m.n. kosten) al eens uitgerekend?
2650 kWh is te laag. Dit baseer ik op je aandeel tapwaterverbruik in het totaal verbruik.
Onder tapwaterbedrijf zal de COP van de WP erg laag zijn.

Ook heb je een boiler nodig, een boiler lekt ook bij goede isolatie toch warmte, hoeveel?
Ik heb wel eens 2,7 kWh / 24h gelezen. Maar als je uitgaat van 2 kWh is dat toch nog eens ruim 700 kWh extra. Vervelend is dat deze ook bij de slechte COP kant erbij komen.
Verbruik alleen stroom is dan al over de 3200 kWh en dat kost dan 678 euro.
Terwijl je gasrekening nu 765 kan zijn.

Van dat verschil (87 euro) kun je geen investering doen.
De besparing van een DWTW is dan groter (in jou geval) en die kost je zeker weten minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Na afgelopen kerst vorig jaar een nieuwe ketel; Intergas hre 36/30 en eind januari dit jaar een zonneboiler van Nefit met één collector en 110 litervat was ik vandaag nieuwsgierig naar de gasmeterstand.
Over afgelopen 5 jaar gem 1337 m3 gas per jaar.
Hoekhuis van rijtjeswoning bouwjaar 1972, inhoud ± 430m3.
6 jaar geleden compleet nieuwe voor/achtergevels met o.a. hr++ glas.
2 personen en 2 katten.
Vorige ketel was een Vr Agpo 324 met waakvlam.
Sinds laatste meteropname 31/01/11 tot nu toe op 04/12/11 nog maar "verbazingwekkend" 545m3 gebruikt!
Ben erg benieuwd naar de jaarafrekening volgend jaar februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
tw_eek schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:26:
[...]

Dan is het waarschijnlijk ook handig om aan te geven hoe groot de woonkamer is en hoe ver de temperatuurmeter van de kachel af staat. Onze kachel is 6-8kw en ik moet 'm aardig vullen om 50-60m2 warm te krijgen.
Leren stoken is een waarheid, dat is iets dat ik bijvoorbeeld nog goed moet leren.
Kamer en open keuken zijn samen 60 m2, de thermometer hangt 6 meter van de kachel.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

engelbertus schreef op zondag 04 december 2011 @ 14:25:
[...]

Ik zie in je grafiek dat je die rode lijn er in hebt, ik heb deze niet, ik heb dan ook geen pv, dus ook geen opwek, maar ik heb ook die tabel rechts niet, daar staat bij mij altijd iets van extended scripting,

heb jij dat "gehacked" of heb je een pro versie, of heeft plugwise de extended scripting voor je aangezet?
of heb je zelf die webpagina gemaakt?
Hoi, die rode lijn is het totale verbruik minus de opwekking. De tabel rechts is onderdeel van de pro versie die je voor 19,95 kunt aanschaffen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raceneus968 schreef op maandag 05 december 2011 @ 00:24:
Na afgelopen kerst vorig jaar een nieuwe ketel; Intergas hre 36/30 en eind januari dit jaar een zonneboiler van Nefit met één collector en 110 litervat was ik vandaag nieuwsgierig naar de gasmeterstand.
Over afgelopen 5 jaar gem 1337 m3 gas per jaar.
Hoekhuis van rijtjeswoning bouwjaar 1972, inhoud ± 430m3.
6 jaar geleden compleet nieuwe voor/achtergevels met o.a. hr++ glas.
2 personen en 2 katten.
Vorige ketel was een Vr Agpo 324 met waakvlam.
Sinds laatste meteropname 31/01/11 tot nu toe op 04/12/11 nog maar "verbazingwekkend" 545m3 gebruikt!
Jammer dat je niet vaker hebt gekeken, had je inmiddels je maandbedrag daarop af kunnen stellen. Overigens moet je een VR-ketel met waakvlam (en boiler?) niet onderschatten qua verspilling, ik weet nog dat mijn Intergas VR ketel er ongeveer 1m3/dag doorheen stookte zonder dat de kachel aan stond en zonder dat er ook maar een liter warmwater getapt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

raceneus968 schreef op maandag 05 december 2011 @ 00:24:
Natuurlijk moeten de twee koudste maanden nog komen, maar het lijkt mij dat je wel een flink lager verbruik gaat krijgen. Je kunt dit vrij goed voorspellen door je standen in te vullen op mindergas.nl Zo heb ik, nadat ik in februari 2009 mijn CV ketel heb vervangen, de afgelopen 3 jaar een vrij constant verbruik als je rekent naar graaddagen.
Gasverbruik 2009/2010/2011 (mindergas.nl)
Halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 05-12-2011 14:03 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg goed nieuws! Vanochtend is mijn vriend nogmaals met iemand van de Welstandscommissie gaan praten om hen te overtuigen van het belang van buitengevelisolatie van onze woning, ook al wil niet het hele rijtje meedoen. Het gesprek verliep erg goed en we mogen dus zelfstandig buitengevelisolatie gaan toepassen!
Een mooier kado had ik niet kunnen krijgen op deze 5e december! *O* *O* *O* *O* *O* *O*

De bedoeling is dat dit een voorbeeld wordt voor de wijk, want in totaal zijn er hier 160 doorwaai-jaren 70-woningen met hetzelfde oerlelijke grijsgrauwe uiterlijk met hoge stookkosten. We weten zeker dat velen ons voorbeeld zullen volgen als ze eenmaal zien hoe mooi het wordt. We gaan ook verder praten binnen de gemeente om te kijken of we subsidie of andere hulp voor dit pilotproject kunnen krijgen, om meteen al meer mensen over de streep te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 11:28:
Heel erg goed nieuws! Vanochtend is mijn vriend nogmaals met iemand van de Welstandscommissie gaan praten om hen te overtuigen van het belang van buitengevelisolatie van onze woning, ook al wil niet het hele rijtje meedoen. Het gesprek verliep erg goed en we mogen dus zelfstandig buitengevelisolatie gaan toepassen!
Een mooier kado had ik niet kunnen krijgen op deze 5e december! *O* *O* *O* *O* *O* *O*

De bedoeling is dat dit een voorbeeld wordt voor de wijk, want in totaal zijn er hier 160 doorwaai-jaren 70-woningen met hetzelfde oerlelijke grijsgrauwe uiterlijk met hoge stookkosten. We weten zeker dat velen ons voorbeeld zullen volgen als ze eenmaal zien hoe mooi het wordt. We gaan ook verder praten binnen de gemeente om te kijken of we subsidie of andere hulp voor dit pilotproject kunnen krijgen, om meteen al meer mensen over de streep te trekken.
GEFELICITEERD!!

Zou je trouwens een foto van je woning willen plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit zien. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 11:28:

tegek!!!

ja fototje van de voor situatie.
buiten gevel isolatie is een zwaar onderschatte manier van isoleren.
vooral bij renovatie.
weten jullie al welke methodes jullie willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:43
van harte met je toewijzing om je gevel aan te passen, dat geeft ook hoop om in de toekomst iets met mijn tussenwoning te doen.
http://www.new-energy.tv/..._huis_van_piepschuim.html
http://www.isorast.de/
http://www.passiefhuis.nl/sleephelling_rotterdam.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
c70070540 schreef op maandag 05 december 2011 @ 08:13:
[...]

Hoi, die rode lijn is het totale verbruik minus de opwekking. De tabel rechts is onderdeel van de pro versie die je voor 19,95 kunt aanschaffen.
hmm.. voor slechts 19,95 de pro versie aanschaffen.. daar wist ik niets van. voor zover ik wist kon je die alleen krijgen bij een PRO versie voor bedrijven, en met die versie van plugwise / source zat je dan ook meteen vast aan een abonement van jaarlijks een bedrag per device dat je hebt, wat dan naast de aanschaf elk jaar nog eens flink in de papieren zou lopen..

waar kan ik de pro versie dan bestellen? direct bij plugwise? of via een webshop oid?

die rode lijn, is die standaard als je ook opwek hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 09:46:

Voor gas is volgens mij dat nog iets anders. Want bij een laag verbruik van gas, kan je in een lager capaciteitstarief terecht komen.

Reacties op mijn denken zijn zeker welkom.
@EnergiebewustZL: het is jouw dus bekend dat als je onder een jaarverbruik van 500 kuub zit, je in een lagere tariefgroep zit? scheelt toch 38,70 euro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:47:

Voor mij was de grootste kosten post elektriciteit.
Vrij logisch als je een jaarverbruik van 5000! kWh hebt/had.
Dat is nu verholpen met behulp van de zonne-panelen.
Vergeet je niet dat dit jouw ruim 13.000 euro heeft gekost.
De volgende kostenpost is gas. Wanneer ik het geld er voor gespaard heb, ga ik dat aanpakken.
Je gaat nu dus weer geld sparen en uitgeven, om je gasrekening te verlagen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ja, GMAB (Give Me A Break ;) ), heb inderdaad gezocht op Google, maar ik kon het verband niet vinden tussen deze YMMV en de CV ketel uit discussie zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik kwam dit lijstje tegen op het internet.
maar is dit niet wat te optimistisch?

Ampères hoofdverzekeringMaximaal vermogen per één installatie(omvormer)Maximaal vermogen per hoofdverzekering
1 x 25A3.680Wp5.750 Wp
1 x 35A5.750Wp8.050 Wp
1 x 45A6.900Wp9.200 Wp
3 x 25A11.040Wp17.250 Wp
3 x 35A17.250Wp24.150 Wp
3 x 40A20.700Wp27.600 Wp
3 x 50A24.150Wp34.500 Wp
3 x 63A27.600Wp43.470 Wp
3 x 80A34.500Wp55.200 Wp

wat denken jullie?
(ben er nu wel achter dat ik 1 fase 35A heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH en JAN_B: WMJTMADEA? IDNTTB? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 05-12-2011 15:03 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:01:
@JeroenH en JAN_B: WMJTMADEA? ISNTTB?
WEG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

idd!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
migjes schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:01:
ik kwam dit lijstje tegen op het internet.
maar is dit niet wat te optimistisch?

Ampères hoofdverzekeringMaximaal vermogen per één installatie(omvormer)Maximaal vermogen per hoofdverzekering
1 x 25A3.680Wp5.750 Wp
1 x 35A5.750Wp8.050 Wp
1 x 45A6.900Wp9.200 Wp
3 x 25A11.040Wp17.250 Wp
3 x 35A17.250Wp24.150 Wp
3 x 40A20.700Wp27.600 Wp
3 x 50A24.150Wp34.500 Wp
3 x 63A27.600Wp43.470 Wp
3 x 80A34.500Wp55.200 Wp

wat denken jullie?
(ben er nu wel achter dat ik 1 fase 35A heb.)
Ik heb net gebeld met liander, ik heb een 40A hoofd aansluiting, maar heb een groep nodig van 32A voor mijn nieuw gekochte omvormer voor mijn te plaatsen PV set. Om dit te kunnen doen moet ik naar 3*25A aansluiting.Als de kabel van de straat naar het huis goed is dan zou dit zo'n 200euro gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

engelbertus schreef op maandag 05 december 2011 @ 13:38:
[...]

hmm.. voor slechts 19,95 de pro versie aanschaffen.. daar wist ik niets van. voor zover ik wist kon je die alleen krijgen bij een PRO versie voor bedrijven, en met die versie van plugwise / source zat je dan ook meteen vast aan een abonement van jaarlijks een bedrag per device dat je hebt, wat dan naast de aanschaf elk jaar nog eens flink in de papieren zou lopen..

waar kan ik de pro versie dan bestellen? direct bij plugwise? of via een webshop oid?

die rode lijn, is die standaard als je ook opwek hebt?
Ik weet niet zeker of het ook Pro genoemd wordt, maar om die functionaliteit te laten zien moet je dus 19,95 betalen. Even een mail naar Plugwise dan krijg je een factuur en na betaling wordt het automatisch omgezet.

De rode lijn is totaal verbruik (in mijn geval dus verbruik - oplever)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jp73 schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:08:
Ik heb net gebeld met liander, ik heb een 40A hoofd aansluiting, maar heb een groep nodig van 32A voor mijn nieuw gekochte omvormer voor mijn te plaatsen PV set. Om dit te kunnen doen moet ik naar 3*25A aansluiting.Als de kabel van de straat naar het huis goed is dan zou dit zo'n 200euro gaan kosten.
32A ?
wat voor omvormer is het dan eigenlijk?
(bij mij zei enexis dat ik gratis naar 3x 25 kon.
nu het aapje uit de mouw. krijg je er meteen een slimme/domme meter bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op maandag 05 december 2011 @ 14:22:
[...]

@EnergiebewustZL: het is jouw dus bekend dat als je onder een jaarverbruik van 500 kuub zit, je in een lagere tariefgroep zit? scheelt toch 38,70 euro.....
Greenchoice houdt mijn ouders weer voor dat ze dan een andere gasmeter moeten laten plaatsen
(G3 ipv G6 of zo).
Ouders stoken jaren kachel en komen dankzij 't forum ook hier achter dat ze wat geld tegoed hebben.....
<zucht> je weet wel wie mag gaan bellen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 05 december 2011 @ 14:48:
Ja, GMAB (Give Me A Break ;) ), heb inderdaad gezocht op Google, maar ik kon het verband niet vinden tussen deze YMMV en de CV ketel uit discussie zeg maar.
Ik schreef dat om aan te geven dat in mijn geval het regelmatig uitschakelen van onze CV-ketel met een plugwise plug tot nu toe geen nadelige effecten heeft gehad, maar dat ik het voor mensen die dit ook gaan doen niet kan garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

jp73 schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:08:
Jammer dat je de omvormer al hebt gekocht, anders waren twee kleinere omvormers op elk een eigen 16A groep makkelijker geweest. Ben ook wel benieuwd naar welke omvormer je hebt. Een >25A 1-fase omvormer lijkt mij niet echt gebruikelijk...

Ik lees dat je een Delta Solivia 5.0 hebt gekocht. Die doet 22A aan AC zijde, dus een 25A zekering moet voldoende zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 05-12-2011 16:23 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 16:39
Op 3x25A kan je nooit een 32A groep hebben.
Je zal dus moeten uitwijken naar 3-fase omvormer of twee omvormers.

Een sunnyboy 5000 is enkel fase 22A
Een mastervolt XS6500 is enkel fase 25A

Je hebt dan alleen geen stekker maar vast aansluiting of deze gebruiken in 32A variant gebruiken als stekker en stopcontact.

Afbeeldingslocatie: http://www.blade-ups.com/images/produktgruppen/PCS385_FRONT.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 05-12-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik nu de discussies over groepen, groepenkasten, aantal fasen en grootte van omvormers zou samenvatten als:

- laat een vakman met zegelrecht je meterkast aanpassen. De onderdelen kan je eventueel zelf al aanschaffen (bij voldoende kennis van zaken).
- je hoeft niet meteen naar een drie-fase systeem. Een een-fase groepenkast biedt best wat mogelijkheden qua uitbreiding. Wel even de hoofdsekering checken.
- een grote omvormer is goedkoper dan een aantal kleinere. Echter je bent met de kleinere omvormers veel flexibeler en bij schaduwvorming kan je, door het slim kiezen van welke panelen op welke omvormer, een hoop rendement verdienen.
- bij problemen met een omvormer is de financiële schade minder als je een aantal kleinere omvormers gebruikt, i.p.v. een grote.
- Meten vasn opbrengsten kost energie. Bij gebruik van een Plugwise systeem met veel modules is het eigen verbruik aanzienlijk.
- de omvormer die het opgewekt vermogen weergeeft (en dat is hetzelfde als een Sunny Beam weergeeft) is niet het correcte opgewekte vermogen. De omvormer geeft teveel aan (misschien geeft hij wel het DC vermogen weer?...). Meting d.m.v. een Plugwise is ook niet accuraat. Een oude ferrarismeter ertussen zetten is ook geen oplossing want meestal tweedehands en niet geijkt(?).
- eigenlijk is het meten van de exacte opbrengst van het aantal kWh zeer moeilijk, want als je een geijkte meter achter de omvormer plaatst, dan heb je weer leidingverliezen naar de kWh-meter in de groepekast...
- bekabeling tot een vermogen van ca. 3680kWh (NEN 1010) kunnen op een 2,5 mm2 bekabeling naar de meterkast (binnen niet al te lange afstanden). Beter is een 4 mm2 bekabeling. Het verlies is dan minder.
- de grootste ellende met PV is schaduw. Dit moet zoveel mogelijk vermeden worden, de impact is zeer aanzienlijk. Om dit probleem het hoofd te bieden (in situaties waarin aan schaduwwerking niet te doen valt) kan je overstappen op omvormers met meerdere MPP's of op meerdere omvormers. Elke omvormer zet je dan op een deel van je installatie: een string genaamd.

Zit ik dan een beetje in de goede richting?
Ik schrijf dit omdat ik dit een kennis ga vertellen die ook het licht heeft gezien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 16:39
Vergeet niet dat plugwise pluggen maar tot 16A gaan en enkelfasig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:19:
Een oude ferrarismeter ertussen zetten is ook geen oplossing want meestal tweedehands en niet geijkt(?).
ik zag van de week dat er gewoon ferrarismeters te koop waren bij een bouwmarkt.
kon allen niks vinden op de verpakking over het geijkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:25:
[...]

ik zag van de week dat er gewoon ferrarismeters te koop waren bij een bouwmarkt.
kon allen niks vinden op de verpakking over het geijkt zijn.
Ga er maar vanuit dat ze niet zijn geijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

leonbong schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:23:
Een DIN rail kWh meter die ik gebruik gaat tot 32A enkelfase. Doordat ik zowel mijn verbruik als opbrengst meet, kan ik dit vergelijken met mijn hoofdmeter en hieruit blijkt dat ze erg nauwkeurig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 05-12-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:19:
- Meten vasn opbrengsten kost energie. Bij gebruik van een Plugwise systeem met veel modules is het eigen verbruik aanzienlijk.
Ik vind dat nogal meevallen. Zeg drie pluggen (drie omvormers) = 30-40 kWh/jaar. Bij een grote installatie (bv. 5000Wp) is dat veel minder dan 1% van de opbrengst. Voor nauwkeurige logging zou ik dat wel over hebben. Ik zou geen systeem (behalve een in de omvormer ingebouwd systeem) weten wat het voor minder energie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

leonbong schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:23:
Ja, dat ook nog. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:27:
[...]

Een DIN rail kWh meter die ik gebruik gaat tot 32A enkelfase. Doordat ik zowel mijn verbruik als opbrengst meet, kan ik dit vergelijken met mijn hoofdmeter en hieruit blijkt dat ze erg nauwkeurig zijn.
Dat is waarschijnlijk een van de beste opties qua bemetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:27:
[...]

Ik vind dat nogal meevallen. Zeg drie pluggen (drie omvormers) = 30-40 kWh/jaar. Bij een grote installatie (bv. 5000Wp) is dat veel minder dan 1% van de opbrengst. Voor nauwkeurige logging zou ik dat wel over hebben. Ik zou geen systeem (behalve een in de omvormer ingebouwd systeem) weten wat het voor minder energie doet.
Zelf heb ik nogal wat pluggen in huis. Meten van de opbrengst doe ik via de SunnyBeam (of de omvormer).
Het meten van verbruik (en ik heb er nogal een aantal in huis) kost je een deel van je opbrengst. Persoonlijk heb ik hier geen probleem mee.
Maar het ging even over het exact meten van opbrengsten. Dat is hier op het forum al legio keren langs gekomen.
De aanpak van antonboonstra is waarschijnlijk de beste.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 05-12-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoeveel verbruikt zo'n ferraris eigenlijk? en idd bij sommige gamma's liggen ze voor een habekrats had ik volgens mij al eens eerder gemeld hier.

even een wtf momentje ....
voorpagina 9 slimme gebieden.
in de Haarlemmermeer een gelijkstroomnet aangelegd wordt met gebruik van wind- en zonne-energie.
Was dat al niet lang lang geleden een keer geprobeerd.... en niet zo bevallen.

En waarom zegt een energieleverancier dat je een 3x25A nodig hebt bij zo'n 1fase 5kW apparaat. Dat is nog steeds te weinig. 25A afzekeren => hoofdzekering minimaal 35A ofzo

[ Voor 17% gewijzigd door Mafketel op 05-12-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:08
Schinnen-groen schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:26:
[...]

Ga er maar vanuit dat ze niet zijn geijkt!
Bij Conrad kun je voor een paar tientjes gereviseerde meters kopen. De mijne is uit 1968 (gekocht in 2010) en wijkt ongeveer 1% van de waarde van plugwise af. Zie artikelnummer 622508-89.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

consumenten plugwise is 16A ja, het tussen stekkertje,
maar niet de hele produktrange.
Je gaat nu dus weer geld sparen en uitgeven, om je gasrekening te verlagen
ja, en wat ga jij doen ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
leonbong schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:05:
Op 3x25A kan je nooit een 32A groep hebben.
Je zal dus moeten uitwijken naar 3-fase omvormer of twee omvormers.

Een sunnyboy 5000 is enkel fase 22A
Een mastervolt XS6500 is enkel fase 25A

Je hebt dan alleen geen stekker maar vast aansluiting of deze gebruiken in 32A variant gebruiken als stekker en stopcontact.

[afbeelding]
Wat moet ik hebben om een groep van 32A te kunnen aansluiten ?

Ik heb nu een hoofdzekering van 40A. Deze zou dan nog hoger kunnen ?

(volgens de handleiding van de Delta Solivia 5 moet er 32A gezekerd worden)

[ Voor 5% gewijzigd door jp73 op 05-12-2011 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn hier ook wel monitoringsspecialisten. Ik wil een douche WTW plaatsen daarbij de ingaande en uitgaande temperatuur meten.

Iemand ervaring met temperatuur meten en dit weergeven op de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30
Sinterklaas is hier net over de zonnepanelen gestruikeld :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
De EAN code kan ik gemakkelijk online opzoeken via het EAN-code boek. Is er een soortgelijke online applicatie waarmee ik de capaciteit van een elektriciteitsaansluiting kan opzoeken? Ik weet dat ik het terug kan vinden op de energiefactuur en ook een blik in de meterkast kan werpen, maar is er niet een eenvoudigere methode om dit soort gegevens te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Crazyanz schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:28:
Sinterklaas is hier net over de zonnepanelen gestruikeld :F
Neen, erger nog... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jp73 schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:22:
[...]

Wat moet ik hebben om een groep van 32A te kunnen aansluiten ?

Ik heb nu een hoofdzekering van 40A. Deze zou dan nog hoger kunnen ?

(volgens de handleiding van de Delta Solivia 5 moet er 32A gezekerd worden)
Zie o.a. http://www.walravenenzn.n...b-t-de-hoofdzekering.html . Er schijnt een factor 1.6x aangeraden te worden. 1.6x 32A = 51.2. (Op dezelfde wijze komt 16A op een mooie standaard 25A uit.)

Bij dergelijke aansluitingen ga je echter een kapitaal betalen aan capaciteitstarief afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nihiles schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:31:
De EAN code kan ik gemakkelijk online opzoeken via het EAN-code boek. Is er een soortgelijke online applicatie waarmee ik de capaciteit van een elektriciteitsaansluiting kan opzoeken? Ik weet dat ik het terug kan vinden op de energiefactuur en ook een blik in de meterkast kan werpen, maar is er niet een eenvoudigere methode om dit soort gegevens te achterhalen?
ik kwam er niet uit.
www.eancodeboek.nl gaf mij ook de info niet.
nog dat ik 100% zekerheid uit mijn meterkast kon hallen op een 1 of andere manier.
nog dat ik het voor 100% zeker wist van uit de energiefactuur.
netbeheerder gebeld en die dame kon me simple vertellen dat ik afgezekert was met 35A met 1 fase.
(meteen vertelde ze me dat ik kostenloos naar 3x 25 kon. maar dan wel met een slime/dome meter.)

(had iemand nog een betere methode om dat uit te zoeken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

een goedkope energiemeter met S0 uitgang met <1% afwijking die ik gebruik (2 tellers, 1 kun je steeds resetten, bijv aan het begin van de maand). Voor iets meer dan 30 euro ben je helemaal klaar. Ik heb deze en bevalt uitstekend. Geschikt tot 50A.
http://www.bg-etech.de/
http://www.ebay.de/itm/LC...chnik&hash=item1c2180d401

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
migjes schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:36:

(meteen vertelde ze me dat ik kostenloos naar 3x 25 kon. maar dan wel met een slime/dome meter.)
Hebben ze dat echt zo geprobeerd?

Dat riekt naar hoogst dubieuze, waarschijnlijk rete-illegale koppelverkoop!

Indien ja >>> direct melden bij Paulus Jansen en/of Diederik Samsom (de enige die zich er nog iets bij voor kunnen stellen). Want dat "kan niet".
(had iemand nog een betere methode om dat uit te zoeken?)
Ik zou niet weten hoe. Netbeheerders hebben blijkbaar een nogal groot belang om vooral niet het achterste van hun tong te laten zien. Bizar eigenlijk.

(Ik weet hier nog dat in de database van de netbeheerder te hoge capaciteiten voor de gasmeters zijn vastgesteld. We zijn echter nooit te weten gekomen hoeveel fouten het heeft betroffen, want daar over wilden ze niet uit de school klappen...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Hier wat foto. van mijn installatie.
Vandaag geplaats.

Panelen zijn van znshine solar omvormer SMA SB 5000 tm

Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/jelle.j.talsma/IMG_4227.JPG
Pagina: 1 ... 192 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.