Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.822 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Zonnigtype
Mag het nieuw geinstalleerde vermogen op Curaçao ook bij het vermogen in Nederland worden opgeteld?
Leuke vergoeding daar voor je stroomoverschot >:)
Ze gaan er daar van uit dat een gezin 600Kwh per maand gebruikt 8)7
http://www.rnw.nl/caribia...ert-aanschaf-zonnepanelen

Voor platdak montage even in Belgie gaan kijken :o
http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleid=FL3IR9LC

[ Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-11-2011 21:43 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:59:
[...]

Je hebt ook weer een DM met de foutmelding
Ik mail je even het pakket wat in de naam map ZONZIEN zit. waar zonPHP naar verwijst
Je hebt een mail terug, koste even tijd om alles netjes op te schrijven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
mkleinman schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:57:
Nog een kleine update over de 3350MX

http://robosavvy.com/forum/viewtopic.php?t=7479

Also I captured the effective consumption (pretty low!):
-Bios, Windows Boot: 4.1 - 4.6W
-Normal operation inside Windows XP: 4.7 - 4.8W
-Turn off your pc screen (I guess VGA mode, and idle): 3.6 - 3.7W

Dus normaal gebruik binnen Windows zonder monitor 3,6 - 3,7W. WHOEHA..
Kan je hier gewoon xp opzetten (xplite oid)
Ik zou zoiets willen gebruiken als download pc, ism een ext hd.
Zoiets als spotnet (download, par en rar automatich) gaat dat (fatsoenlijk) draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:11:
[...]

Zijn wel meer systemen die zonder of bijna zonder ballast werken.
Alleen een oost west systeem zou ik in jou situatie niet overwegen. Dus wel op zuid richten ivm met vrije of niet vrije hemel.

Ook is het op die aanbouw niet al te hoog, bij mij staat het wel 10m hoog. Dat is een ander verhaal dan als je op 2,5 meter zit met een rugdekking vanuit het huis.
Even nagevraagd en zijn bedoeling was unisolar wat inderdaad super dun en flexibel is.

Opbrengst 50 watt per m² is dus wel heel laag ivm normale panelen???

Edit: lees weinig positiefs over unisolar, of het zou heel goedkoop moeten zijn....

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 27-11-2011 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:31:
Voordelen dit systeem:
- Als er warmtevraag is dan komt het primair uit de boiler
- Boiler wordt niet met gas verwarmd (om vervolgens weer af te koelen)
- Verwarmen met enkel zonnewarmte is mogelijk door extra thermostaat 'Zo warm mogelijk op zon'
- Pompen draaien enkel wanneer nuttig
- Warmte zonneboiler wordt enkel gebruikt wanneer er vraag is (van één van beide thermostaten)
- Naadloze overgang van CV warmte en ZB warmte
- Geen warmteverbruik als je geen behoefte hebt
- Geen extra pompen of warmtewisselaars aanschaffen.
- Niet enkel warmte wanneer de ZB draait
- Zoveel mogelijk gebruik bestaande installatie
- Weinig onderdelen dus goedkoop en simpel

Twee thermostaten, één die enkel de zonnewarmte regelt en één die de originele functie houdt.
Ik ben even een tijdje niet aangesloten geweest...
Als nadeel zie ik nog dat op een zonnige dag overdag geen warmtevraag is en de boilertemperatuur naar b.v. +70 graden Celsius oploopt. Deze hoge temperatuur wordt bij ruimtewarmtevraag gelijk aangesproken. Op deze momenten wil je eigenlijk de temperatuur in de boiler (via wisselaar) mengen met cv-retourwater zodat je op een ideale(re) stooklijn de ruimte verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
trekker22 schreef op zondag 27 november 2011 @ 00:25:
[...]

Even nagevraagd en zijn bedoeling was unisolar wat inderdaad super dun en flexibel is.

Opbrengst 50 watt per m² is dus wel heel laag ivm normale panelen???

Edit: lees weinig positiefs over unisolar, of het zou heel goedkoop moeten zijn....
Oh, je hebt het over de dunnelaag membranen met UniSolar triple junction amorf Si cellen die verschillende fabrikanten in "matten" voor plat op het dak produceren (o.a. Alwitra/BRD, WeKa/NL)?

Dat is laag rendement spul en alleen maar interessant voor groot-industriële daken met enorm veel dakoppervlakte (lichte daken waar niet teveel gewicht op mag).

Da's spul met rendementen ("per membraan") van maximaal iets van 7%. Niet te vergelijken met kristallijn silicium. Gezien je stroom verbruik ga je het daar nooit mee redden volgens mij.

En ik moet nog zien of UniSolar het gaat redden. Ze zijn na First Solar nog de grootste dunnelaag producent dit jaar, maar dat gaat volgend jaar veranderen, en nogmaals: hun rendement is laag. CIGS spul (Global Solar) gaat hun business case zeer rap hoogst onzeker maken (veel hoger rendement).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
master30 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 23:06:
[...]

Kan je hier gewoon xp opzetten (xplite oid)
Ik zou zoiets willen gebruiken als download pc, ism een ext hd.
Zoiets als spotnet (download, par en rar automatich) gaat dat (fatsoenlijk) draaien
Ik was van plan TinyXP te installeren of MicroXP ( nog verder uitgekleed ). Dan de drivers van de 3350MX erop. En dan de rest installeren ( Java/SVN/ solarmaxService ).

Om heb voor usenet te gebruiken weet ik nog niet zeker. Dat was wel in eerste instantie de bedoeling met m'n nieuwe servertje. Maar om daar die 32gb SD kaart voor te gebruiken?!?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
mkleinman schreef op zondag 27 november 2011 @ 09:05:
[...]

Ik was van plan TinyXP te installeren of MicroXP ( nog verder uitgekleed ). Dan de drivers van de 3350MX erop. En dan de rest installeren ( Java/SVN/ solarmaxService ).

Om heb voor usenet te gebruiken weet ik nog niet zeker. Dat was wel in eerste instantie de bedoeling met m'n nieuwe servertje. Maar om daar die 32gb SD kaart voor te gebruiken?!?
Voor usenet sluit ik dan een ecogreen hd aan waarop alles word gedownload.
Zat die sdcard erbij of heb je die los gekocht.
Heb je de originele voeding erbij meebesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Ik heb mijn (NAS) gemaakt van de xtreamer ultra met een ssd er in deze ondersteunt namelijk ook meteen hdmi 1.4a via teamviewer overal benaderbaar stroomverbruik heb ik nog niet gemeten. heb er wel W7 en 4 linux boots in duo er op geplaatst tot nu toe ben ik er zelf zeer tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Enkele vergelijkende cijfers van verbruik van mijn elektro:
Wasmachine:
  • Was doen op 30°: 0,60 kWh
  • Was doen op 90°: 1,71 kWh
Koelkast
  • Energieklasse A, 250 liter: 0,53kWh per dag
  • Onbekende energieklasse, 90 liter: 0,48 kWh per dag
Diepvries
  • Energieklasse A++, 330 liter: 0,48kWh
Data van de metingen genomen over 2 weken tijd, in deze herfst-periode.
De bedoeling is om 365 dagen te meten, om te zien hoe sterk dat het verbruik van diepvries en koelkast stijgen in de zomer.
In onze huurwoning staat de oven pal boven de koelkast. Als we enkele keren de oven niet gebruiken, ben ik eens nieuwsgierig of we dat ook kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
master30 schreef op zondag 27 november 2011 @ 10:36:
[...]

Voor usenet sluit ik dan een ecogreen hd aan waarop alles word gedownload.
Zat die sdcard erbij of heb je die los gekocht.
Heb je de originele voeding erbij meebesteld?
Ik heb een losse SDHC kaart gekocht. Sandisk 32gb Class6. Ik meen 18Mb/s lezen en schrijven. Ik heb er wel een originele 2A/5V voeding bijbesteld. En omdat hij maar 3 USB poorten heeft heb ik ook een aparte USB hub besteld.

Ik gebruik nu af en toe mijn laptop als download bak. Die staat heel af en toe 's nachts aan. Zoveel download ik namelijk niet. Ik vraag me even af wat zuiniger is, mijn PC af en toe een nacht aan laten staan ( 40W ) of een aparte greenpower HD of misschien zelfs een SSD als externe schijf die 24/7 aanstaat aan het servertje.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:52
Ik had destijds een 500GB WD Passport disk aan mijn sheevaplug hangen, die disk stond bijna de hele dag in slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Net eens gegevens van de power one 3.0 vergeleken met de plugwise en daar zit over de maand November een afwijking in van een paar kwh. Moet ik dan de plugwise geloven of de power one?

Volgens plugwise is er tussen 28 oktober en vandaag 98kwh opgewekt volgens de power one 101

[ Voor 20% gewijzigd door haakjesluiten op 27-11-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:31:
@Zonnigtype
Mag het nieuw geinstalleerde vermogen op Curaçao ook bij het vermogen in Nederland worden opgeteld?
Ik zou niet weten waarom niet. Officieel onderdeel van Koninkrijk der Nederlanden. Frankrijk scoort ook erg goed mede door de forse projecten in hun neokoloniale overzeese bezittingen (DOM-TOMs), in de statistieken van EurObserv'ER, dus why not?

Wie gaat de eerste meldingen doen? CBS zal wel weer paar jaar achter gaan lopen schat ik in. Kan me niet voorstellen dat die iets doen met die "Nederlandse" markt aan de andere kant van de Atlantische Oceaan...

** edit **
Het zou natuurlijk extra zuur gaan worden als daar enkele slimme Duitse bedrijven even een paar dikke PV-parken uit de Curaçao'se klei zouden gaan trekken en dat eiland binnen no-time Neerlands' vasteland zou gaan inhalen met de geaccumuleerde capaciteit. 2x 50 MWp, 4x 25 MWp, desnoods 20 parkjes van 5 MWp: dat is tegenwoordig niks meer... >:)

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 27-11-2011 12:14 . Reden: Onzalige plannetjes in de NL tropen... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb even snel een berekening gemaakt. Wanneer ik 's nachts download met m'n laptop staat hij gemiddeld 10 uur aan en verbruikt dan 40W. Omgerekend dus 0,4kWh.

Een 2,5inch schijf verbruikt gemiddeld 2,5W bij lezen/schrijven. Deze schijf zou 160 uur nonstop kunnen lezen/schrijven ten opzichte van m'n laptop.

Anders gesteld, ik zou elke week 1 nacht moeten downloaden wil dit uit kunnen. En dat kan het dus niet :)

Er komt overigens waarschijnlijk wel een externe HDD als externe opslag aan te hangen, de machine wordt ook een simpel fileservertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
mkleinman schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:31:
Ik heb een losse SDHC kaart gekocht. Sandisk 32gb Class6. Ik meen 18Mb/s lezen en schrijven. Ik heb er wel een originele 2A/5V voeding bijbesteld. En omdat hij maar 3 USB poorten heeft heb ik ook een aparte USB hub besteld.

Ik gebruik nu af en toe mijn laptop als download bak. Die staat heel af en toe 's nachts aan. Zoveel download ik namelijk niet. Ik vraag me even af wat zuiniger is, mijn PC af en toe een nacht aan laten staan ( 40W ) of een aparte greenpower HD of misschien zelfs een SSD als externe schijf die 24/7 aanstaat aan het servertje.
denk er wel aan dat je de swap file van windows uit zet.
sdhc kaartjes vinden een swap file niet leuk.
in mijn router heb ik zelfs de logfiles in het geheugen gezet.(linux)
dan gaan ze een stuk langer mee.

hd of ssd. lastige keuze.
een ssd gebruikt minder stroom als i werkt.
maar een hd heeft een powerdown die nog minder gebruikt. (met de huidige prijzen zou ik effe wachten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:44
zonnigtype schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:11:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Officieel onderdeel van Koninkrijk der Nederlanden. Frankrijk scoort ook erg goed mede door de forse projecten in hun neokoloniale overzeese bezittingen (
Is toch anders bij frankrijk zijn het echt departementen en geen apart land.
Curacao is land binnen het koningkrijk. Maar ach alle statestiek heeft een aftelpunt waarmee je gaat rekenen dus je kan best dat punt herdefineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:16:
[...]

Is toch anders bij frankrijk zijn het echt departementen en geen apart land.
Curacao is land binnen het koningkrijk. Maar ach alle statestiek heeft een aftelpunt waarmee je gaat rekenen dus je kan best dat punt herdefineren.
Dank voor de verheldering. Elk land zo weer zijn eigen "indelingen". Blijft mistige materie. Heeft vast te maken met het nodige calvinistische schuldgevoel bij de Nederlanders, of zoiets. En/of heimwee van de tropische bevolking naar het moederland?

In ieder geval houdt het de statistici weer van de straat... ;)

** edit **
Ook de "administratieve status" van de Franse overzeese bezittingen is niet uniform, zo Wikipedia. Verschillende typen:

Wikipedia: Overseas departments and territories of France

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 27-11-2011 12:22 . Reden: Franse invulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar ach de scheidingslijn is dun hoor Aqualectra moet bijvoorbeeld in NL verantwoording afleggen mbt drinkwater kwaliteit. Is overgens al jaren top maar dat is ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@Zonnigtype, PV installaties op Bonaire, Saba en st. Eustatius zou je als Nederlands kunnen rekenen.
Maar Aruba, Curacao en st. Maarten zijn zelfstandige landen binnen het Koninkrijk. Bovendien ligt alles wat hun zelfstandigheid lijkt aan te tasten bij sommige mensen gevoelig. Kan je van de registratie niet het Koninkrijk der Nederlanden maken en het dan opsplitsen per land binnen het Koninkrijk?
Nog een mooie om te weten langs de noord kust van Curacao staat een prachtige rij windmolens om elektriciteit op te wekken maar helaas staan ze vaak stil. Ik ben er nog steeds niet achter wat et probleem is (de politiek, gebrek aan onderhoud?) weet jij het leonbong?

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
PvPower schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:07:
@Zonnigtype, PV installaties op Bonaire, Saba en st. Eustatius zou je als Nederlands kunnen rekenen.
Maar Aruba, Curacao en st. Maarten zijn zelfstandige landen binnen het Koninkrijk. Bovendien ligt alles wat hun zelfstandigheid lijkt aan te tasten bij sommige mensen gevoelig. Kan je van de registratie niet het Koninkrijk der Nederlanden maken en het dan opsplitsen per land binnen het Koninkrijk?
Nog een mooie om te weten langs de noord kust van Curacao staat een prachtige rij windmolens om elektriciteit op te wekken maar helaas staan ze vaak stil. Ik ben er nog steeds niet achter wat et probleem is (de politiek, gebrek aan onderhoud?) weet jij het leonbong?
Ja, "dat zou ik kunnen doen". Maar ik heb nog geen info en ik houd al enorm veel statistieken bij die een groot deel van mijn aandacht opeisen. Wat niet is kan nog komen...

Windturbines Curaçao zijn uit 1993 en 2000. Zouden vervangen gaan worden door 2 windparken van elk 15 MW (Vestas Benelux turbines) die 20% van jaarlijkse stroombehoefte van Curaçao zouden moeten gaan dekken (Energeia 28 okt. 2011). Problemen bestaande turbines wordt niet over gerept, maar vervanging zal niet zonder reden gebeuren schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Begin januari 18x240Wp Yingli op Kostal Piko plaatsen bij een meneer (held) van 76.. _/-\o_

Letterlijke quote:
"De kans is groot dat ik dood ga voordat ik 't systeem heb terugverdient, maar ik kan 't financieel hebben en ik wil gewoon zonnepanelen.."

Prachtig.

[ Voor 49% gewijzigd door SunshineCompany op 27-11-2011 13:31 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even over het succes van passiefhuizen. In Rotterdam is er een renovatieproject geweest in de Sleephellingstraat waar in september 2009 14 boven- en benedenwoningen zijn opgeleverd die volgens passiehuis technieken waren opgeknapt. New-Energy.tv heeft hier nog een video item over gemaakt wat op 31-01-2011 op hun website is gezet: 'Passief Renoveren in Rotterdam'

We zijn inmiddels 2 jaar verder en op <passiefbouwen.nl> zijn er nu resultaten gepubliceerd die spectaculair te noemen zijn:
Metingen Sleephellingstraat maken prognoses waar

Grote energiebesparingen na passief renoveren

Het renovatieproject Sleephellingstraat in Rotterdam is anderhalf jaar na oplevering gemeten op energiegebruik. De resultaten worden zowel spectaculair als overeenkomstig de prognoses genoemd.

Spectaculair, omdat het gemiddelde energiegebruik voor ruimteverwarming van de woningen beperkt is gebleven tot 190 m3 aardgas per jaar, hetgeen 83% onder het landelijk gemiddelde voor bestaande woningen ligt. En overeenkomstig de prognoses, omdat de rekenmethode PHPP-NL bewezen heeft een betrouwbare voorspelling vooraf te geven.

Op alle punten zuinig
Bij het vooraf berekenen van het energiegebruik van passief bouwen -en in dit geval passief renoveren- beperken de prognoses zich tot ruimteverwarming, dus het verwarmen van alle ruimtes. Los hiervan wordt er natuurlijk ook energie gebruikt voor warm tapwater en huishoudelijke zaken, zoals elektriciteit voor apparaten etc. Dankzij de geïnstalleerde zonneboilers werden de kosten van warm waterverbruik tot de helft van de landelijke norm gereduceerd.

De omvang van het energiegebruik voor huishoudelijke apparatuur is sterk afhankelijk van bewonersgedrag. Bij de metingen in Sleephellingstraat is men, energiebewust als men is geworden, op huishoudelijk gebied 25% onder het landelijk gemiddelde gebleven.

Energielabel
Als de energieresultaten van Sleephellingstraat vergeleken worden met bijvoorbeeld het hoogste Energielabel in Nederland (label A), dan gebruiken de bewoners van deze gerenoveerde woningen slechts 34% van het energiegebruik dat staat voor een bestaande (top)woning met A-label.

Tientjes
De metingen geven aan, dat de meeste bewoners van het project Sleephellingstraat ongeveer
10 euro per maand betalen voor ruimteverwarming. Met behulp van de zonneboilers komen ook de maandelijkse kosten voor warm tapwater in de meeste gevallen niet boven de 10 euro.

Zoals altijd zijn er bij het huishoudelijk energiegebruik uitschieters, waarbij in dit project de meest zuinige bewoner ongeveer de helft onder het gemiddelde bleef en een 'grootgebruiker' een verdubbeling van het gemiddelde liet zien.

Voorbeeld
Het renovatieproject aan de Rotterdamse Sleephellingstraat bestond uit 7 historische panden met een beschermde voorgevel. De 7 panden werden omgebouwd tot 14 boven- en benedenwoningen en werden in september 2009 opgeleverd.

Het was het eerste renovatieproject in Nederland waarbij het Energiezuinig Wonen-concept werd toegepast. En het eerste renovatieproject in Nederland waaraan het keurmerk PassiefBouwen Keur werd verstrekt. Enkele maanden na de oplevering gevolgd door de eerste PassiefBouwen Award van ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@Zonnigtype als ze 1993 en in 2000 geplaatst zijn kan dat toch niet nu al de normale periode zijn voor afschrijving. Zelfs niet met zee klimaat op Curacao waardoor apparatuur snel word aangetast. Als je bedenkt hoelang er al op zee Windmolens worden geplaatst lijkt me dat daar wel rekening mee is gehouden.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
mkleinman schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:13:
Ik heb even snel een berekening gemaakt. Wanneer ik 's nachts download met m'n laptop staat hij gemiddeld 10 uur aan en verbruikt dan 40W. Omgerekend dus 0,4kWh.

Een 2,5inch schijf verbruikt gemiddeld 2,5W bij lezen/schrijven. Deze schijf zou 160 uur nonstop kunnen lezen/schrijven ten opzichte van m'n laptop.

Anders gesteld, ik zou elke week 1 nacht moeten downloaden wil dit uit kunnen. En dat kan het dus niet :)

Er komt overigens waarschijnlijk wel een externe HDD als externe opslag aan te hangen, de machine wordt ook een simpel fileservertje.
Ik download wel 2 nachten per week, dit doe ik nu ook met mijn laptop.(ook 40w ongeveer)
Heb meerdere hd's met content die kan ik hierop aansluiten, hoef ik niet meer heen en weer met die dingen.
Overal wel een stekker schakelaar tussen en alleen aan wanneer nodig.

Welke virusscanner gaat op dit kastje? zijn die er ook in lite uitvoeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SunshineCompany schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:07:
Wat is hier 'brekend' aan? En verder kun je geen Vamil / MIA toepassen. Verder; vergeet je niet dat ze winstbelasting moeten betalen over de opgewekte stroom? Oh, en minder MKB vrijstelling. Eventueel variabel deel zorgtoeslag meerekenen bij IB.
Ik vind minder dan 5 cent/kWh voor zonnestroom een behoorlijke doorbraak! Maar hoezo kun je geen Vamil / MIA toepassen? Zonnepanelen staan toch op de milieulijst? En waarom moet er winstbelasting betaald worden over de opgewekte stroom? Je hoeft toch ook geen winstbelasting te betalen over de output van een machine? Hooguit omzetbelasting?

En de zorgtoeslag? Loop je nu te dollen? Ik snap het niet. Het gaat over twee keer een B.V.
MajoorFataal schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:52:
Even over het succes van passiefhuizen.
[...]
We zijn inmiddels 2 jaar verder en op <passiefbouwen.nl> zijn er nu resultaten gepubliceerd die spectaculair te noemen zijn:
Leuk te lezen!
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 00:56:
Ik ben even een tijdje niet aangesloten geweest...
Als nadeel zie ik nog dat op een zonnige dag overdag geen warmtevraag is en de boilertemperatuur naar b.v. +70 graden Celsius oploopt. Deze hoge temperatuur wordt bij ruimtewarmtevraag gelijk aangesproken. Op deze momenten wil je eigenlijk de temperatuur in de boiler (via wisselaar) mengen met cv-retourwater zodat je op een ideale(re) stooklijn de ruimte verwarmt.
Als de boiler 70c wordt dan zie je dat wel aankomen en kun je de Zonneboiler thermostaat alvast aanzetten. Wanneer de boiler dan warm is begint de verwarming met draaien, zonder dat de ketel mee stookt. Of bedoel je dat niet?
migjes schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 18:01:
@SpiceWorm
in jouw systeem zul je regelmatig water van 25 graden moeten rond pompen. (delta t van 5)
met mijn voorstel denk ik dat je een 30 tot 40 graden haalt. (delta t van 10-20)
dat is veel interessanter om elektra te gebruiken voor het rond pompen.

zeker als je bedenkt dat de boiler in de moeilijke maanden amper over de 25 graden komt.
dan is het eigenlijk al niet meer waart om het rond te gaan pompen.

(ook als je vloerverwarming hebt, want dan wil je een pomp schakelaar en die reageren pas bij +/- 26 graden)
Hier heb je wel een punt. Wanneer de pomp toch al draait kun je met een kleine delta t (1 of 2 graden) al de boiler aanspreken, maar niet als de pomp er speciaal voor draait. Dat zou je mee kunnen nemen in je schakeling (pomp aan ja/nee). 25 graden in je vloer dat warmt je huis wel op lijkt me.

Nog wat grafiekjes om trots op te zijn :9 (cijfers 2011 zijn van november 2010 tot november 2011).

Elektriciteitsverbruik 60% af (totaal verbruik), na toepassing PV: 87% minder(!)
elec verbruik

Gasverbruik (2001 was eerste stookjaar, ivm bouwvocht dus vanaf 2002) - 55%
gas geesloo
Zonneboiler in augustus 2009 online gekomen.

Water -45%
water

Feestje: volgend jaar komt het gasverbruik onder de 500 m3 gas, wat bijna 60 euro per jaar aan capaciteitstarief scheelt(!)
Van deze 500 m3 gaat er 100(!) naar het gasfornuis, zo'n italiaans boretti met mega branders. Daarnaast nog geschat 3 maanden warm water, a 20 m3 p/maand, dus zeg 60 m3.
Blijft over 340 m3 gas voor ruimteverwarming (en 6m3 hout).
Hoewel heel netjes is het geen 160 m3 ala een gerenoveerd passiefhuis. Maar de zonneboiler en de CV + vloerverwarming optimalisatie werpen zeker hun vruchten af en dat is leuk.

[ Voor 72% gewijzigd door SpiceWorm op 27-11-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

PvPower schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:07:
Nog een mooie om te weten langs de noord kust van Curacao staat een prachtige rij windmolens om elektriciteit op te wekken maar helaas staan ze vaak stil. Ik ben er nog steeds niet achter wat et probleem is (de politiek, gebrek aan onderhoud?)
Sterker nog: ze zijn al afgebroken!

Verder kun je rustig alle zonnepanelen op Curacao mee rekenen nl. +0 8)7
Ze zijn nauwelijks aanwezig en wanneer aanwezig staan ze op een lantaarnpaal (niet op het net)

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

SpiceWorm schreef op zondag 27 november 2011 @ 14:55:
[...]

Ik vind minder dan 5 cent/kWh voor zonnestroom een behoorlijke doorbraak! Maar hoezo kun je geen Vamil / MIA toepassen? Zonnepanelen staan toch op de milieulijst? En waarom moet er winstbelasting betaald worden over de opgewekte stroom? Je hoeft toch ook geen winstbelasting te betalen over de output van een machine? Hooguit omzetbelasting?

En de zorgtoeslag? Loop je nu te dollen? Ik snap het niet. Het gaat over twee keer een B.V.
Wellicht moet je eerst je fiscale kennis wat gaan updaten voordat je van alles gaat roepen / opperen / vragen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SunshineCompany schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:48:
Wellicht moet je eerst je fiscale kennis wat gaan updaten voordat je van alles gaat roepen / opperen / vragen.
Ik heb van jou begrepen dat je mia / vamil / eia kan toepassen...? En daar is toch juist een forum voor: wat is er mogelijk en hoe kunnen we het gebruiken? Dus misschien kun je het een en ander uitleggen ipv enkel flauw te reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 13:08

WouterB

3680 Wp

Crazyanz schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:06:
Net eens gegevens van de power one 3.0 vergeleken met de plugwise en daar zit over de maand November een afwijking in van een paar kwh. Moet ik dan de plugwise geloven of de power one?

Volgens plugwise is er tussen 28 oktober en vandaag 98kwh opgewekt volgens de power one 101
Volgens mij hebben we een vrij vergelijkbare set (Yingli panda 260 Wp met een Power One PVI 3.0). Ik meet ook met plugwise en ik zie hetzelfde:

Sinds 8 november 61 kWh volgens de inverter en plugwise zegt 59,5 kWh. Kan deels verklaard worden door het gebruik van plugwise zelf (toch 1 watt aan sluipverbruik= 19 * 24Wh = +/- .5 kWh), maar dan houden nog een kWh over..

Niet iets om me over druk te maken, maar zou wel interessant zijn om te weten wie ik moet geloven :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus ik met mijn biertje even wat bijlezen, kom ik langs de post van spiceworm,
leg mijn grafieken eroverheen, en dat is bijna een match.
interessant !

die post van sunshinecompany is dan daarna weer een beetje een smet op deze pagina, jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
WouterB schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:12:
[...]

Volgens mij hebben we een vrij vergelijkbare set (Yingli panda 260 Wp met een Power One PVI 3.0). Ik meet ook met plugwise en ik zie hetzelfde:

Sinds 8 november 61 kWh volgens de inverter en plugwise zegt 59,5 kWh. Kan deels verklaard worden door het gebruik van plugwise zelf (toch 1 watt aan sluipverbruik= 19 * 24Wh = +/- .5 kWh), maar dan houden nog een kWh over..

Niet iets om me over druk te maken, maar zou wel interessant zijn om te weten wie ik moet geloven :)
Klopt ik heb 11 Yingli panelen liggen, maar ik vind een afwijking van +/- 3% best flink op jaar basis gaat het dan om 75 kwh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:06:
[...]

Klopt ik heb 11 Yingli panelen liggen, maar ik vind een afwijking van +/- 3% best flink op jaar basis gaat het dan om 75 kwh :+
Ik denk dat er 3 dingen zijn om aan te denken.

Het eigen verbruik van de omvormer (circa 8 watt als hij in bedrijf is, en reken maar dat een omvormer veel uren maakt)
Het verbruik van een Plugwise (geloof dat ik eens had gelezen dat het 1 a 1.2W betreft)

De leidingverliezen (mits daar sprake van is), bij een directe aansluiting op Plugwise zal dat zo goed als niets zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat er 3 dingen zijn om aan te denken.

Het eigen verbruik van de omvormer (circa 8 watt als hij in bedrijf is, en reken maar dat een omvormer veel uren maakt)
Het verbruik van een Plugwise (geloof dat ik eens had gelezen dat het 1 a 1.2W betreft)

De leidingverliezen (mits daar sprake van is), bij een directe aansluiting op Plugwise zal dat zo goed als niets zijn.
plugwise zit in de omvormer gebouwd dus dat laatste is inderdaad nihil maar beste is dus om waardes van plugwise aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:53:
[...]
Ik heb van jou begrepen dat je mia / vamil / eia kan toepassen...? En daar is toch juist een forum voor: wat is er mogelijk en hoe kunnen we het gebruiken? Dus misschien kun je het een en ander uitleggen ipv enkel flauw te reageren?
Ondanks dat het wat cru gesteld werd.
Ik heb PV inderdaad niet in de 2011 Vamil/Mia lijst gezien.
Volgens mij was dat wel zo in 2010, kan me vergissen daar niet van.

De opmerking zorgverzekering stond duidelijk bij mits IB.
En als het een IB situatie is, ja dan maakt dat wel degelijk uit.

Dit onderwerp is wel degelijk toegelicht door Sunshine. Zelfs het lezen van zijn website geeft op dit punt veel informatie. Wellicht een tip voordat je wat gaat adviseren naar een derde. ;)

Edit; O ja elke verhoging van de winst zorgt voor extra belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 18:14 . Reden: Alle winst = extra tax ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:18:
plugwise zit in de omvormer gebouwd...
Hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:18:
[...]

plugwise zit in de omvormer gebouwd dus dat laatste is inderdaad nihil maar beste is dus om waardes van plugwise aan te houden.
In retrospectief...

Ik vind het geleverde in de meterkast het meest zuiver. Dat bespaar ik echt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraagje over CV ketels en aanvoer/retourtemperatuur van water. Ik heb een Atag Blauwe Engel II HR ketel. Ik vind de temperatuurschommeling in de huiskamer te groot, waardoor het onbehagelijk is. Na veel leeswerk op internet heb ik begrepen dat een HR ketel het meest efficient is als de retourwatertemp < 55 graden is, dan condenseert de ketel het beste. Bij mij heb ik eens gemeten en kwam er achter dat de aanvoer 80 graden was en retour na een poosje 75. Ik heb hier 2 dingen uit geconcludeerd:
1) de cv kan zijn warmte niet kwijt. (op zich te verklaren, want er staan meestal maar 2 of 3 radiators open in m'n huis),
2) de watertemperatuur is te hoog om optimaal efficient te zijn

Ik heb nu twee zaken aangepast:
1) maximale pompcapaciteit teruggeschroeft van 100% naar 50%. Water zit dus langer in de radiator en heeft meer tijd om zijn warmte af te geven
2) aanvoertemperatuur verlaagd naar 70 graden. Hierdoor zit de retourtemp rond de 60 graden.

Ik merk in elk geval dat de de temperatuurschommeling in de woonkamer nu een stuk minder is, het is continu behagelijker.
Concrete vraag: ben ik zo op de goede weg of kan ik nog meer dingen aanpassen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
@microkid: temperatuur nog ver der omlaag. anders heb je geen HR effect, ik had op deze ketel op het laatst een aanvoertemp. van 40 graden (stand 2).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@microkid
heb je de handleiding nog ?
zo ja, kan ik je helpen met de parameters.
mogelijk heb je zelfs een shr II blauwe engel, dan is er veel mogelijk.
welke thermostaat heb je erbij (smart / brainq)

plugwise verbruik hier per plug 0,4 watt continu (2.17 versie juli 2011)
met het schakelschema kan je hem inactief zetten, dan verbruikt de plug minder dan 0,1 watt, en de omvormer erachter is dan ook uit, en beschermd tegen schakelpieken in de nacht.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is onderstaande Delta T over de CV-ketel goed?, zowel bij het voor de eerste keer opwarmen van de koude radiotor als het verwarmen van een warme radiator.

-CV maximale temperatuur 70°C
-pompsnelheid laagste stand (35 Watt), vanuit de fabriek op de hoogste stand (stand 3)
-Alleen de radiator in de woonkamer open (zo wordt er voor 95% verwarmt)
-Geen LTV
-Relatief kleine radiator
-Bouwjaar van het huis ~1980

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2u95zwg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Dre schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:39:
Is onderstaande Delta T over de CV-ketel goed?, zowel bij het voor de eerste keer opwarmen van de koude radiotor als het verwarmen van een warme radiator.

-CV maximale temperatuur 70°C
-pompsnelheid laagste stand (35 Watt), vanuit de fabriek op de hoogste stand (stand 3)
-Alleen de radiator in de woonkamer open (zo wordt er voor 95% verwarmt)
-Geen LTV
-Relatief kleine radiator
-Bouwjaar ~1980

[afbeelding]
bij hoge temperaturen mag de delta T 20 graden zijn.
LTV is vaak 5-10 graden verschil.
ik zou het gaan meten met alle radiatoren open. Niet 1 geopend laten.
Of wel: inregelen (waterzijdig)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 27-11-2011 18:48 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:30:
Begin januari 18x240Wp Yingli op Kostal Piko plaatsen bij een meneer (held) van 76.. _/-\o_

Letterlijke quote:
"De kans is groot dat ik dood ga voordat ik 't systeem heb terugverdient, maar ik kan 't financieel hebben en ik wil gewoon zonnepanelen.."

Prachtig.
Respect voor die meneer! :)
Ik vind dat een geweldige quote. Als mijn ouders er nou ook zo over zouden denken. Nee, die zijn nog lang geen 76. Maar ze gaan wel volgend jaar met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 17:17
Zo, vanmiddag tussen de buien door mijn nieuwe zonnepanelen geplaatst. Ik had twee keer drie panelen in landscape geplaatst, nu staan er op ongeveer dezelfde breedte zes in portrait mode en nog drie in landscape (die heb ik gewoon laten liggen).

Van 1110 Wp naar 1695 Wp.Nog even een update naar Anton Boonstra sturen en klaar weer. Volgens mij is het dak nu echt vol maar er is ook nog een plat dak op de aanbouw... Nog maar even niet tegen mijn vrouw vertellen ;)

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:44:
@microkid
welke thermostaat heb je erbij (smart / brainq)
Jazeker, dit ligt al een paar dagen naast de ketel. Ik ben behoorlijk thuis in de parameters. Als je nog tips hebt hoor ik het graag. Ik heb geen BrainQ meer, heb nu al een jaar een Honeywell EvoHome systeem.
Doe maar even via DM, wel zo handig. Het is trouwens een S-HR 24T.

O, en ik heb de aanvoertemp ondertussen verder verlaagd naar 60 graden. Da's voldoende om de retourtemp onder de 55 te krijgen, dus optimale condensatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 27-11-2011 21:35 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robkds schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:28:
Zo, vanmiddag tussen de buien door mijn nieuwe zonnepanelen geplaatst. Ik had twee keer drie panelen in landscape geplaatst, nu staan er op ongeveer dezelfde breedte zes in portrait mode en nog drie in landscape (die heb ik gewoon laten liggen).

Van 1110 Wp naar 1695 Wp.Nog even een update naar Anton Boonstra sturen en klaar weer. Volgens mij is het dak nu echt vol maar er is ook nog een plat dak op de aanbouw... Nog maar even niet tegen mijn vrouw vertellen ;)
Goed bezig!

Morgen komen ze bij mij nog een inverter plaatsen (SB1700) en dan heb ik er ook weer 8x 240Wp er bij. :)
Foto's zal ik dan ook online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
bevalt dat evo home systeem? heb je ook verschillende zones / radiatoren / vloerverwarming?
met of zonder open therm?

had je met een brainq niet veel meer / leukere info en mogelijkheden qua programeren dan bij evo-home?

het grootste nadeel van evo home, is dat het standaard een aan-uit ding is, en volgens mij alleen als "extra" heeft dat het zones kan programmeren.
met een aan uit systeem is dat ook relatief makkelijk met normale themostaten te doen te doen. en dan vint ik het evo hom zo op het eerste gezicht een beetje overpriced... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm tsja, dat dacht ik ook al, de zelflerendheid en stooklijn kan alleen via de atag modulatie bus worden aangestuurd, en niet via welk ander merk dan ook.
das jammer, want aan-uit is hier dan wel van erg hoge impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
engelbertus schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:25:
bevalt dat evo home systeem? heb je ook verschillende zones / radiatoren / vloerverwarming?

had je met een brainq niet veel meer / leukere info en mogelijkheden qua programeren dan bij evo-home?

het grootste nadeel van evo home, is dat het standaard een aan-uit ding is, en volgens mij alleen als "extra" heeft dat het zones kan programmeren.
met een aan uit systeem is dat ook relatief makkelijk met normale themostaten te doen te doen. en dan vint ik het evo hom zo op het eerste gezicht een beetje overpriced... ?
Dat was misschien zo, maar dat is niet meer zo. Er is ook een Evohomeversie voor Opentherm
BDR91A1000 (aan/uit) of R8810A1018 (modulerend met OpenTherm)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dat maakt voor een atag shr dus niet uit,
Werken alle modulerende cv-ketels met OpenTherm®?
Niet alle modulerende cv-ketels werken met OpenTherm®. Atag en Nefit/Fasto hebben een eigen protocol (communicatievorm). Dit heeft tot gevolg dat een modulerende thermostaat van Honeywell hier niet op kan worden toegepast.
tenzij je dus aan/uit gebruikt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

engelbertus schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:25:

Bevalt erg goed. Het zit zowel bij mij als bij m'n ouders. Ik heb 4 zone's, in het huis van m'n ouders 8 zones met 13 HR80 kranen, In beide gevallen dit jaar al 28% minder gas dan vorig jaar. Ook al is het aan/uit, door het zeer gericht zone stoken bespaar je significant veel gas. De warmte volgt immers de gebruiker. Elke zone heeft z'n eigen temperatuur, op elk gewenst tijdstip, en altijd op tijd warm. Dat kan je met normale thermostaten echt niet realiseren. Een gewone thermostaat kan je niet even automatisch open of dichtdraaien. Dus als de ketel brand verwarm je met normale thermostaten automatisch alle zone's, wat vaak niet nodig is. Ik heb berekend dat ik het in 3 jaar terugverdiend hebt. En met de stijgende gasprijzen kan dat zelfs nog wel eens sneller zijn. :)

Honeywell EvoHome + EvoTouch is gewoon het meest geavanceerde thermostaat systeem dat er nu te krijgen is om met een CV ketel zo duurzaam mogelijk te stoken. Handiger en zuiniger zal je niet vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 27-11-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 27 november 2011 @ 14:55:
[...]
Als de boiler 70c wordt dan zie je dat wel aankomen en kun je de Zonneboiler thermostaat alvast aanzetten. Wanneer de boiler dan warm is begint de verwarming met draaien, zonder dat de ketel mee stookt. Of bedoel je dat niet?
Je (ik) wilt bij voorkeur de boiler op temperatuur hebben om te kunnen douchen én de ruimte mee te verwarmen. Op een mooie dag is zeker in het voor- en najaar overdag geen verwarming nodig. 's Avonds wel. Op het moment dat je bij een boilertemperatuur die naar 70 graden Celsius is opgelopen de ruimteverwarming via de boiler met een driewegklep inschakelt ben je met een (te) hoge temperatuur de ruimte aan het verwarmen. Hiermee consumeer je de warmte om nog te kunnen douchen (boiler is slechts 300 liter) zonder naverwarming en sla je een onnodig groot gat in de warmtevoorraad die je mogelijk de volgende dag weer nodig hebt.
Eén "ideale" installatie - waarschijnlijk zoiets als de Qsolar - werkt met een mengventiel die de warmte uit de 2e warmtewisselaar in de boiler mengt met het retourwater. Voor het wegwerken van zomerse overschotten (tegengaan van stagnatie bij vacuumbuizeninstallatie) moet de klep geforceerd kunnen worden waarbij juist de maximale hoeveelheid warmte de radiator ingepompt wordt.
Oja, en bij het automatiseren zou ook nog een prioriteit "zomer of winterprogramma" ingesteld moeten worden waarbij 's winters de voorkeur naar ondersteuning van ruimteverwarming moet gaan en buiten het winterseizoen de voorkeur op warmtapwatervoorziening moet staan (o.a. om te voorkomen dat de pompschakeling die iedere dag even de cv-pomp laat draaien kostbare warmte verspilt). In de zomerstand mag de driewegklep wat mij betreft het cv-water nooit automatisch via de boiler laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wie weet waar ik een goede vergelijking tussen de steca 500 en de soladin 600 kan vinden?
ik heb op het dak nogal wat schaduw en wil begin volgend jaar 3 of 4 maal een 600-770 WP neerleggen, zonder dat 1 schaduwpuntje het hele systeem nekt.
bedankt
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is geen vergelijking mogelijk, omdat de stroom (A) bepaald welke omvormer je neemt.
heb je geluk, dan is het ~ 5A en heb je een mooie efficiente stackable tl omvormer zonder geluid, de steca.
heb je geluk met de panelen, mooie krachtige, van al snel 230 Wp of meer,
dan moet je haast wel de soladin nemen, omdat de steca de stroom niet kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
zonnigtype schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 00:15:
[...]

Kijken of Woodski morgen op tijd op is om zijn visie op dat verhaal te geven...

Hij had daar meermalen over gepost.

O.a. deze.
En deze.

... O-)
Woodski is net pappa geworden en is nu een beetje druk.
NLe doet niets zonder juridische druk

In mijn geval (Liander) heb ik trouwens 1 meter die ze als 2 meters zien
1 voor afname en 1 voor terugleveren.
NLe zal dit niet zonder slag of stoot erkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt: en de paneelkeuze is belangrijker dan de omvormerkeuze zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woodski deed meer dan alleen iets op het dak HOERA!

@barry het zijn alle variabelen samen, afmeting, ruimte etc
en welke aanbieding je kiest.
je kan hier altijd vragen welke omvormer het beste matched, misschien is in jouw geval de 1 paneels sma al beschikbaar, of een compleet nieuw ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Woodski gefeliciteerd!
Microkid schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:22:
Vraagje over CV ketels en aanvoer/retourtemperatuur van water.
Goed op weg; de retour temperatuur kan nog verder omlaag, de retour mag zomaar 20c lager zijn dan de aanvoer. Dat kun je bereiken door de flow verder te knijpen, bijvoorbeeld met het inregelen van de voetventielen. Het bedrijf cv tuning is hierin gespecialiseerd maar ik denk dat je met zelfstudie en wat handigheid een heel eind komt. Ook kan het comfortabel zijn om de brander terug te moduleren: je krijgt minder heftige schommelingen in de temperatuur in de radiatoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.gaswarmtepompboek.nl/wp-content/uploads/2010/11/image2P17.jpg

@ Zonnepanelen Vamil/ MIA
Vanwege geklooi op de website van de overheid was de energielijst 2011 niet te downloaden. In een verwoede zoektocht ben ik per abuis bij die van 2010 uitgekomen. Mijn excuses voor het ongemak, blijkt toch ook een mens te zijn die in al zijn enthousiasme wel eens wat over het hoofd ziet :+.

[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 27-11-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mijn radiators hebben helaas geen voetventielen. Don't ask why...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@microkid: dan afknijpen met de gewone radiatorkraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

@Woodski.

Gefeliciteerd *O*
blauw of roze?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Goed voor de tvt van de zonneboiler en de hotfill van de wasmachine.
Verder is er weinig duurzaams aan :)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/358te0j.jpg

En dit is de babykamer en nee ik heb geen Harry Potter dekbedhoes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@Woodski. Van harte. Kinderen zijn de manier om van je energieoverschot af te komen :-)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Van harte met je prachtige dochter.
Geniet er van want voor je het weet zijn het tieners ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok. dus er zijn zeg maar twee ontvangsmodules voor aansturing van de ketel... moet je die appart kopen, naast de evo home. muurplaat laadstation en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
mijn ketel kan bijvoorbeeld wel tegelijkertijd een aan/uit en ene opentherm aansturing hebben..
welke er dan voorrang krijgt weet ik niet, ( intergas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 11:24
Hey Woodski gefeliciteerd met de aanwinst :)

@Evohome nadeel is dat thermostaat zonder encryptie zn commando's verstuurd.
Met juiste kennis is gewoon op afstand de temperatuur enz te veranderen.
Ook krijg je geen extra info bij opentherm module die je bv met normale honeywell wel krijgt, zoals % brander en cv of ww vraag icoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

engelbertus schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:53:
ok. dus er zijn zeg maar twee ontvangsmodules voor aansturing van de ketel... moet je die appart kopen, naast de evo home. muurplaat laadstation en zo?
EvoHome bestaat uit 3 componenten:
- EvoTouch basis station. Deze staat/hangt in je woonkamer en is het centrale brein. De EvoTouch vertelt tegen elke radiatorregelaar hoe warm hij het moet maken.
- Ketelmodule om de ketel aan te sturen. Bijv de aan/uit schakelaar BDR91 of de R8810 OpenTherm module
- Radiatorregelaar HR80. Deze stuurt elke afzonderlijke radiator aan. Ze meten de temperatuur en geven aan de EvoTouch door of er warmte nodig is. De EvoTouch combineert alle warmtevragen en geeft dat dan weer door aan de ketelmodule.

Een starterskit bestaat meestal uit de EvoTouch, een ketelmodule en een aantal HR80's. Zie bijv http://www.waakzaamwonen.com/verwarming-evohome-c-86_89.html. Je kan natuurlijk zelf daarnaast diverse modules toevoegen, al naar gelang je wens.

Voor meer info over EvoHome en de toepassingen, zie http://www.evohome.info/evohomeapplicationmanual_nl.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 27-11-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Woodski schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:25:

Woodski gefeliciteerd!! Mooie meid! En een beetje cliché, geniet er van (ondanks de gebroken nachten!), want ze worden vlug groot!
@duurzaamheid : Als jij besluit om het bij 2 ipv 3 of 3 ipv 4 kinderen te houden is dat enorm duurzaam!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Woodski:
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! *O* *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eeuwige band... best duurzaam.

Gefeliciteerd !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

@Woodski, Gefeliciteerd! Geweldig!

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Is er iemand bekend met het Greenwave Reality systeem.
Is een mogelijk een zeer geduchte concurrent voor plugwise.
Sterker nog het systeem heeft imiddels ook al de koppeling naar je elektricitietsmeter en gasmeter. Nuon biedt het aan onder naam Emanager met iphone applicatie voor logging en bediening.

Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Kwa verwarming. Ik ben thuis ook nog een beetje aan het experimenteren. Ik denk dat ik van die conrad regelbare thermostaatkranen ga plaatsen. Verder verwarmen we het huis vooral met de hout CV, maar de CV capaciteit is beperkt. Ik heb de CV temperatuur extreem laag gezet (45 graden) terwijl we 'gewone' radiatoren hebben. Zodoende gaat de CV ketel pas aan wanneer die temperatuur daar beneden komt.
Enige zorg die ik daarover heb is dat de CV pomp veel langer loopt en dat is geen heel zuinige. We heben een vaillant HR solide CV ketel. Geen idee of het zinvol is die standaard pomp te vervangen of dat er andere mogelijkheden zijn. Iemand ideeen?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Greenwave klinkt leuk maar lijkt nog niet op de markt te zijn.....

Geeft wel een leuk ideetje met goedkope microcontrollers....

Deze ebay seller heeft af en toe een Wechselrichter Ingecon 3 TL NEU für 3,2 - 4 KWp
http://www.ebay.nl/itm/We...lagen&hash=item5ae3c22f17
en die is al een paar keer onder de €300 weg gegaan Ik heb zelf nog geen panelen en kan er dus niet van profiteren, maar misschien dat iemand anders dat kan ....
En stiekum wil ik ook wel een beetje weten of het wat is als je er maar 2kwp aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Jawel Nuon levert het aan klanten.

Meterlezer voor gas en elektriciteit
Stroompluggen voor apparaten (ala plugwise) die je kan schakelen
Netwerk logger

http://www.nuon.nl/energi...er/apparatuur-en-apps.jsp

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 28-11-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:44:
@microkid
@eric-pvt: ik heb nu de max aanvoer op 60 staan, nu zie ik op de ketel regelmatig 6 46, ofwel "brander uit bij vragende thermostaat". Geen idee waarom hij het water niet op 60 houdt, hij laat het regelmatig terugzakken naar 46 voordat hij weer aanspringt. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:09:
[...]

Respect voor die meneer! :)
Ik vind dat een geweldige quote. Als mijn ouders er nou ook zo over zouden denken. Nee, die zijn nog lang geen 76. Maar ze gaan wel volgend jaar met pensioen.
Respect! _/-\o_

Mijn ouders, gepensioneerd, hebben anderhalf jaar gelden ook PV panelen laten leggen. welliswaar over de streep getrokken door de subsidie maar het begin is er. Nu probeer ik ze nog lid te maken van Zeeuwind ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ evo touch etc: ik heb vloerverwarming op de bggm die regelaar is nogal duur. wel leuk als je meerdere zones hebt, maar bij mij is het 1 zone, waar d thermostaat toch ook al hangt.

voor de radiatoren op de verdieping kan ik dan evo touch nemen, maar zolang ik maar 1 slaapkamer gebruik.. is de tvt van evo touch zeer lang ben ik beng :) en ik vind de info die ik nu op de chronotherm 4 krijg toch ook wel leuk. dan liever nog zo'n grote touchscreen thermostaat van honeywell dan een evo touch.

danfoss heeft volgens mij ook goed draadloos systeem, ik weet alleen niet of die ook meerdere zones heeft. echter, met aan / uit regeling maakt dat eigenlijk geen bal uit volgens mij? moet je wel uitgaan van een efficiente modulatie van de brander zonder open therm. als je toch al zeer "wisselend" per ruimte wilt kunnen stoken doet open therm modulerend toch niet heel erg veel als je ook nog af gaat wijken van je programma lijkt mij. draai je een radiator bij, loopt de retour temp maar weinig terug, zodat je ketel niet merkt dat je in een koude ruimte bent gaan zitten die ASAP warm moet worden?

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Microkid schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:33:
[...]

@eric-pvt: ik heb nu de max aanvoer op 60 staan, nu zie ik op de ketel regelmatig 6 46, ofwel "brander uit bij vragende thermostaat". Geen idee waarom hij het water niet op 60 houdt, hij laat het regelmatig terugzakken naar 46 voordat hij weer aanspringt. Suggesties?
retourtemperatuur misschien te warm? dan gaat ie pendelen ? -> antipendel stand zorgt er dan voor dat de brander 5 minuten uit lijft en dan pas weer gaat verwarmen, om het aantal branderstarts te beperken ( die kosten relatief veel energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:41:
Jawel Nuon levert het aan klanten.

Meterlezer voor gas en elektriciteit
Stroompluggen voor apparaten (ala plugwise) die je kan schakelen
Netwerk logger

http://www.nuon.nl/energi...er/apparatuur-en-apps.jsp
is deze geschikt voor teruglevering? meerdere quadranten ? kun je schakelschemas maken?en hoe is de ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
zit je meteen weer vast aan een abbo van 3 euro in de maand laat enymate maar is uit de kast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46

[afbeelding]

En dit is de babykamer en nee ik heb geen Harry Potter dekbedhoes
Gefeliciteerd Woodski, geniet ervan en succes qua slapen de komende tijd, het wordt langzaam aan beter, echt! (mijn dochter is net 1 :) )

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

engelbertus schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:42:
[...]
is deze geschikt voor teruglevering?
De volgende zaken zijn belangrijk voor het gebruik van de Nuon E-manager:
...
U wekt niet zelf energie op (bijvoorbeeld door zonnepanelen).
De Nuon E-manager kan nog geen onderscheid maken tussen afgenomen en teruggeleverde elektriciteit. De informatie zal dus niet juist zijn.
Nee dus :X

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zeg ook niet dat het product er al is. Maar de potentie is er overgens het abbo is niet noodzakelijk alleen voor de directe koppeling aan je Nuon factuur.

Ik ben ook eigenlijk alleen geintresseerd in het product direct van de fabrikant, niet hernoemde nuon product.
Ik vroeg me alleen af of iemand hier al meer van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
engelbertus schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:36:
@ evo touch etc: ik heb vloerverwarming op de bggm die regelaar is nogal duur. wel leuk als je meerdere zones hebt, maar bij mij is het 1 zone, waar d thermostaat toch ook al hangt.
Je kan ook gewoon op de aanvoerleiding van je vloerverwarming een thermostatisch ventiel plaatsen met zo'n motertje heb je niet die dure multizoneontvanger nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat klopt, maar ik vraag me af of die dan niet teveel zich bemoeit met de aanvoertemperatuur? nu i sdie bijvoorbeeld begrensd, door de knop die er nu op zit, op 50 graden geloof?
maar voorlopig stook ik alleen op de woonkamer, en de knop op de verdieping staat op 17 graden. haalt ie dat niet dan is het jammer... maar dat haalt ie wel als ik niet alle ramen en deuren op de verdieping open zet.
het enige nadeel is dat ik die dan niet op tijd kan schakelen. maar het hoeft er de hele ag niet lager te worde. met 17 graden verdampt er nog wat vocht zodat het kan worden weggeventileerd. en dat is nodig omdat de vochtigheid anders te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zeg ook niet dat je temperatuurbegrenzer moet verwijderen.
Je moet een extra themostatisch ventiel plaatsen met daarop zo'n motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op maandag 28 november 2011 @ 13:28:
Ik zeg ook niet dat het product er al is. Maar de potentie is er overgens het abbo is niet noodzakelijk alleen voor de directe koppeling aan je Nuon factuur.

Ik ben ook eigenlijk alleen geintresseerd in het product direct van de fabrikant, niet hernoemde nuon product.
Ik vroeg me alleen af of iemand hier al meer van weet.
Het apparaat werd ook al reclame voor gemaakt in de "wintergids" van Vattenfall/NUON.

http://www.nuonemanager.nl/

Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/316345_282528395122517_100000960762682_820077_1161992957_n.jpg?v=1322490512301

(afbeelding uit een van de posts op bovengenoemde link, "Saskia&Bas", daar nog meer foto's van componenten beschikbaar)

Heel "apart"...

NB: let op opschrift op die meter: "knippert bij teruglevering". Dus als het gezin door alle besparingen enthousiast geworden aan de zonnepanelen gaat, zullen hun grafiekjes wat ruis gaan veroorzaken.

Maar wat niet is kan nog gaan komen uit der aard.

Jammer dat de gegevens het net op gaan. Dat is nu net juist wat sommigen hier en wellicht elders niet zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daarom heb ik ook meer intresse in het origeel dan die van Nuon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik ga zo even met stedin bellen om door te geven dat we pv op het dak hebben. Nou hebben we al met oxxio gebeld en daar hebben we alleen maar spijt van gehad want die begon gelijk over terglever meter ook al hebben wij al een ferrarismeter die ook terug kan lopen. Maar goed we hebben nou al gebeld en nu moeten we dus een ontvangstbevestiging van stedin kunnen overleggen.

Nou zal stedin daar dus ongetwijfeld ook over beginnen kan je hier nog wat tegen in brengen?

Als het overigens aan mij ligt gebeurt er helemaal niets wij wekken +/- 50% op van wat we verbruiken dus het is voor oxxio/stedin helemaal niet relevant om te weten wat wij precies opwekken.

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 28-11-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Crazyanz schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:14:
ik ga zo even met stedin bellen om door te geven dat we pv op het dak hebben. Nou hebben we al met oxxio gebeld en daar hebben we alleen maar spijt van gehad want die begon gelijk over terglever meter ook al hebben wij al een ferrarismeter die ook terug kan lopen. Maar goed we hebben nou al gebeld en nu moeten we dus een ontvangstbevestiging van stedin kunnen overleggen.

Nou zal stedin daar dus ongetwijfeld ook over beginnen kan je hier nog wat tegen in brengen?

Als het overigens aan mij ligt gebeurt er helemaal niets wij wekken +/- 50% op van wat we verbruiken dus het is voor oxxio/stedin helemaal niet relevant om te weten wat wij precies opwekken.
Daar kan je simpel tegenin brengen dat je geen teruglever meter wil. De wet stelt duidelijk dat het jouw keuze is, tenzij de meter niet meer voldoet (zie de lijst in de startpost). Zeker als je minder teruglevert dan je verbruikt, dan zou ik helemaal niets melden.

Ik heb zelf alleen gemeld aan Greenchoice en de kabelboer gewoon in het ongewisse gelaten. Niets aan de hand.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Vandaag met 5,3075kWh de hoogste opbrengst van November tot nu toe.
Edit: 2,82kWh/kWp :)

4 November was hier 'slechts' 4,177kWh = 2,22kWh/kWp

[ Voor 39% gewijzigd door Gé Brander op 28-11-2011 16:54 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
c70070540 schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:37:
Vandaag met 5,3kWh de hoogste opbrengst van November tot nu toe.
vandaag "slechts" 3,6kwh hier. 4 nov was veruit de beste dag deze maand met 6,8kwh (2,38 kWh/kWp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Microkid schreef op zondag 27 november 2011 @ 21:03:
[...]

Bevalt erg goed. Het zit zowel bij mij als bij m'n ouders. Ik heb 4 zone's, in het huis van m'n ouders 8 zones met 13 HR80 kranen, In beide gevallen dit jaar al 28% minder gas dan vorig jaar. Ook al is het aan/uit, door het zeer gericht zone stoken bespaar je significant veel gas. De warmte volgt immers de gebruiker. Elke zone heeft z'n eigen temperatuur, op elk gewenst tijdstip, en altijd op tijd warm. Dat kan je met normale thermostaten echt niet realiseren. Een gewone thermostaat kan je niet even automatisch open of dichtdraaien. Dus als de ketel brand verwarm je met normale thermostaten automatisch alle zone's, wat vaak niet nodig is. Ik heb berekend dat ik het in 3 jaar terugverdiend hebt. En met de stijgende gasprijzen kan dat zelfs nog wel eens sneller zijn. :)

Honeywell EvoHome + EvoTouch is gewoon het meest geavanceerde thermostaat systeem dat er nu te krijgen is om met een CV ketel zo duurzaam mogelijk te stoken. Handiger en zuiniger zal je niet vinden.
Het Honeywell is zo ontzettend duur, dat het volgens mij alleen rendeert als je nu ongebreideld alles open hebt staan. Als je boven maar incidenteel stookt, zijn de voordelen niet groot genoeg om die enorme kostenpost van aanschaf te dekken.

Het verbaast me wel dat er zo weinig voor op de markt is (en tegen redelijke prijzen). Waarom stookt iedereen nou zijn huis warm op basis van een thermostaat in de woonkamer.
In mijn geval verziekt de houtkachel dit spelletje compleet 's avonds. De badkamer wordt dus nooit warm, tenzij je de boel handmatig open en dicht zet en de thermostaat op 25'C zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

JakeNL schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:52:
[...]
Waarom stookt iedereen nou zijn huis warm op basis van een thermostaat in de woonkamer.
Omdat daar 9 van de 10 mensen hun tijd doorbrengen.
De rest is niet zo interessant, slaapkamer hoeft niet warm te zijn, daar hebben we dekens voor (en de vrouw >:) )

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6 46, ofwel "brander uit bij vragende thermostaat"
hij wacht op terugkoppeling van de kamerthermostaat,
maar die is aan-uit, en niet van atag.
zodra de minumum cv temperatuur (default 20c) is bereikt slaat de ketel weer aan,
of je moet dat zelf doen, om hem hoger te zetten (aan/uit)

de honeywell geeft de temperatuur niet door van de kamer,
dus weet je ketel van niets, en kan dus ook niet zelf lerend op of neer moduleren,
of de stooklijn leren vwb het jaargetijde.
en precies hier zit de super efficiency in van de brainq.(of buitensensor)

tussen 20 en 60c max, moet je de ketel een code 3 zien geven,
en hoe kouder het buiten word, en steeds hoger getal,
dan leert de ketel dat het kouder word.

ik sta nu op code
6 33
3 42
6 33
3 42
en vanmiddag 9 33 (zon)
de ketel is aangeslagen om 16:44u

6=ketel
9=spontaan optredende verwarming in het cv circuit (een collector of externe hout cv)

of je echt een slim systeem hebt, kun je testen door een electrische radiator 1 dag in de huiskamer te zetten,
om te zien of de stooklijn naar de zomer waarden teruggaat (1,1 - 1,75)
(swinters is de stooklijn adaptatie 1,2 - 2,2)

/very late edit :
http://www.gaswarmtepompb...ads/2010/11/image2P17.jpg
maakt alles duidelijk

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_O-
MieJuul schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:35:
[...]

Omdat daar 9 van de 10 mensen hun tijd doorbrengen.
De rest is niet zo interessant, slaapkamer hoeft niet warm te zijn, daar hebben we dekens voor (en de vrouw >:) )
Had ik even nodig naar deze dag.. _O-

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Iemand anders laatste tijd nog activiteit rond de nieuwe Sparqel/enymate vernomen?
Ik probeer een reactie te krijgen van 1 van hen via de mail. Helaas blijft het stil aan de andere kant.
Wil toch wel een keer een werkend systeem voor mijn 200 euro die ik nu betaald heb voor een niet werkende logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
silvester6 schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:46:
Iemand anders laatste tijd nog activiteit rond de nieuwe Sparqel/enymate vernomen?
Ik probeer een reactie te krijgen van 1 van hen via de mail. Helaas blijft het stil aan de andere kant.
Wil toch wel een keer een werkend systeem voor mijn 200 euro die ik nu betaald heb voor een niet werkende logger.
sinds ik enymate getest heb voor hen, en feedback (oa over de PV) heb achtergelaten.... is alles stil.
Men was toen al bezig met een plug voor PV, en ik mocht die testen.
Dat is alweer ehhh 2 jaar terug... dus 'do the math' ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 187 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.