8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Heb hier dezelfde ketel met dezelfde temperatuur ingesteld, alleen kreeg hier (na overal thermostaten tussen geplaatst te hebben) last van suizende leidingen.windfreak schreef op maandag 28 november 2011 @ 09:39:
Kwa verwarming. Ik ben thuis ook nog een beetje aan het experimenteren. Ik denk dat ik van die conrad regelbare thermostaatkranen ga plaatsen. Verder verwarmen we het huis vooral met de hout CV, maar de CV capaciteit is beperkt. Ik heb de CV temperatuur extreem laag gezet (45 graden) terwijl we 'gewone' radiatoren hebben. Zodoende gaat de CV ketel pas aan wanneer die temperatuur daar beneden komt.
Enige zorg die ik daarover heb is dat de CV pomp veel langer loopt en dat is geen heel zuinige. We heben een vaillant HR solide CV ketel. Geen idee of het zinvol is die standaard pomp te vervangen of dat er andere mogelijkheden zijn. Iemand ideeen?
Op olino.org het volgende artikel gevonden waarmee je redelijk simpel je pompsnelheid kan verlagen (en dus ook het vermogen).
http://olino.org/articles...paciteit-van-mijn-cv-pomp
Hierdoor zal de warmtewisselaar ook minder capaciteit hebben maar ondervindt hier geen last van.
CV regelt nu heel rustig en opwarmtijd valt ook best mee, zelfs met conventionele radiatoren(bj:1974).
Als we even ervan uitgaan dat ik maar 1 radiator heb/ gebruik in mijn huis, is het dan noodzakelijk om deze radiator in de woonkamer waterzijdig in te regelen of is de huidige vrije doorstroming goed/ perfect? Een lagere doorstroming betekend een hogere delta T wat me bij het aanwarmen niet wenselijk lijkt. (denk ikNielsTn schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:47:
[...]
bij hoge temperaturen mag de delta T 20 graden zijn.
LTV is vaak 5-10 graden verschil.
ik zou het gaan meten met alle radiatoren open. Niet 1 geopend laten.
Of wel: inregelen (waterzijdig)
De twee radiatoren die wij sporadisch aan hebben staan zijn in het voetventiel sterk begrenst wat voor die ruimtes voldoende is.
Inregelen is het gehele systeem niet 1 enkele radiator.Dre schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:36:
[...]
Als we even ervan uitgaan dat ik maar 1 radiator heb/ gebruik in mijn huis, is het dan noodzakelijk om deze radiator in de woonkamer waterzijdig in te regelen of is de huidige vrije doorstroming goed/ perfect? Een lagere doorstroming betekend een hogere delta T wat me bij het aanwarmen niet wenselijk lijkt. (denk ik). Een kleinere delta T is alleen mogelijk door de pompsnelheid te verhogen.
De twee radiatoren die wij sporadisch aan hebben staan zijn in het voetventiel sterk begrenst wat voor die ruimtes voldoende is.
begrenzen kan op dv. manieren:
-via de voet-ventielen (aanvoer/retour)
-via de draaiknop (die kan je begrenzen in aantal slagen met speciale sleutels).
moet nu gaan, even presentatie geven aan publiek om duurzame energie te promoten...
hopelijk volle zalen (en anders vroeg aan de bar en vroeg weer thuis
[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 28-11-2011 18:59 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
A'dam PVOutput
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Bedankt voor deze link! Ook wij hebben last van ruisende leidingen sinds we 4 radiatoren uit het circuit hebben gehaald. Aangezien we nu alleen vloerverwarming gebruiken (en heel incidenteel de enig overgebleven radiator in de werkplaats), lijkt me de 95W voor de cv-pomp behoorlijk overkill.flippo765 schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:30:
[...]
Heb hier dezelfde ketel met dezelfde temperatuur ingesteld, alleen kreeg hier (na overal thermostaten tussen geplaatst te hebben) last van suizende leidingen.
Op olino.org het volgende artikel gevonden waarmee je redelijk simpel je pompsnelheid kan verlagen (en dus ook het vermogen).
http://olino.org/articles...paciteit-van-mijn-cv-pomp
Hierdoor zal de warmtewisselaar ook minder capaciteit hebben maar ondervindt hier geen last van.
CV regelt nu heel rustig en opwarmtijd valt ook best mee, zelfs met conventionele radiatoren(bj:1974).
Ik heb geen idee welke bestanden ik nodig heb. Blijkbaar heb ik ze ooit eens verwijderd uit m'n Subversion repositoryericplan schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:10:
Ik heb een Solarlog, Silvester6 ook. Welke bestanden wil je hebben, vanaf 2009? Hoe groot is je mailbox?
Ik heb maar een paar bestandjes nodig
tnx
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De pomp (hier) regelt ook de opwarming van het warmwater dus hij kan niet te veel 'afgevoerd' worden.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:13:
[...]
Bedankt voor deze link! Ook wij hebben last van ruisende leidingen sinds we 4 radiatoren uit het circuit hebben gehaald. Aangezien we nu alleen vloerverwarming gebruiken (en heel incidenteel de enig overgebleven radiator in de werkplaats), lijkt me de 95W voor de cv-pomp behoorlijk overkill.
Verbruik van de pomp is na plaatsing van de condensatoren gezakt naar 40/45W.
Je word steeds cynischer ericplan. Jammer, je had altijd zo'n leuke insteek.ericplan schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:22:
Ik ben zo blij voor Henk en Ingrid. Die mogen van Mw. Schultz vanaf september komend jaar 130 km/h rijden op de snelweg en 100 km/h op de ring van Amsterdam. Gelukkig blijven de snelheidsbeperkingen voor de treinen op de (spoor)ring van Amsterdam gehandhaafd, die dingen maken ook zo'n lawaai als ze harder rijden....
Maar gelijk heb je. Ik heb hier een brief van duurzaam tycoon Paul Cohn aan de Minister voor me liggen. Die is het stadium "cynisme" al heel erg lang geleden definitief gepasseerd. Ook het stadium sarcasme kan niet meer van toepassing worden verklaard. Het is een met snoeiharde FEITEN gelardeerd schotschrift om de lobbyisten die haar dat soort rabiate leugens influisteren openlijk aan het duurzame kruis te nagelen. Ik vrees echter dat die vernietigende "boodschap" helemaal niet aan zal komen.
Begint een erg smerig landje te worden hiero. Er zijn nog maar 2 Waddeneilanden veilig, zo lijkt het... (link werd uiteraard door Paul opgediept, wat die gast voor bagger boven tafel haalt, wil je helemaal niet weten...).
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
en de houding ook op tv... "ik betaal er toch voor ?"
ja, waar betaal je nou voor ?
De natuurlobby is mijn optiek veel te zwart-wit terwijl eigenlijk alles altijd grijs is.
Weer dat meten met 2 maten door Greenchoice.Yilar schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:24:
Ik heb zelf alleen gemeld aan Greenchoice en de kabelboer gewoon in het ongewisse gelaten. Niets aan de hand.
Bij mij wilden ze de melding van PV niet in ontvangst nemen, er moest en zou eerst een bevestiging van Enexis moeten zijn.
Bij Enexis deden ze gelukkig niet moeilijk, Ferraris kon ook gewoon blijven hangen.
Het contact staat gewoon aan (lampje van de Honeywell relais brand, dus in "aan" stand. Meer "aan" kan dus nietVerwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:38:
hij wacht op terugkoppeling van de kamerthermostaat,
maar die is aan-uit, en niet van atag.
zodra de minumum cv temperatuur (default 20c) is bereikt slaat de ketel weer aan,
of je moet dat zelf doen, om hem hoger te zetten (aan/uit)
Ik heb geen stooklijn, aangezien het aan/uit is nu (niet weersafhankelijk)de honeywell geeft de temperatuur niet door van de kamer,
dus weet je ketel van niets, en kan dus ook niet zelf lerend op of neer moduleren,
of de stooklijn leren vwb het jaargetijde.
en precies hier zit de super efficiency in van de brainq.(of buitensensor)
of je echt een slim systeem hebt, kun je testen door een electrische radiator 1 dag in de huiskamer te zetten,
om te zien of de stooklijn naar de zomer waarden teruggaat (1,1 - 1,75)
(swinters is de stooklijn adaptatie 1,2 - 2,2)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik weet niet wat voor koelkast jij hebt, maar veel modellen (zo ook de mijne) regelen de temperatuur in het koelgedeelte met dat lampje. Als de compressor moet werken omdat het vriesgedeelte te warm is, maar het koelgedeelte is op temperatuur, dan laat hij het lampje branden om te voorkomen dat het koelgedeelte bevriest. Een ledlampje produceert te weinig warmte daarvoor.master30 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:34:
Draai ik door? heb zelfs een ledlampje in de koelkast gekocht, haha (2,99 ikea)
?? ... en dus mag er [nog] sneller worden geplank-gast?leonbong schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:21:
Misschien komt dat door de opstelling van de natuurlobby die zijn te weinig genuanceerd. Daardoor neemt niemand ze serieus.
De natuurlobby is mijn optiek veel te zwart-wit terwijl eigenlijk alles altijd grijs is.
Je bedoelt wellicht zo'n soort "natuurlobby" die met harde feiten strooit?
http://www.eea.europa.eu/...ns-to-pm2-5-2000-and-2020
Of de harde metingen van de "linkse natuur rakkers" van het Zwitsers Umwelt Bundesamt (i.p.v. de niet gemeten blaaskakerij uit Den Haag?):
http://www.umweltdaten.de/publikationen/fpdf-l/1933.pdf
p. 20 : NOx
p. 21 : CO2
"Niet serieus te nemen"? 130 km/uur is off-scale in die grafieken...
Gaat wel om onze nationale gezondheid hier. Maar misschien is dat een niet serieus te nemen bijzaak geworden...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
De felheid van je reactie bewijst precies het punt wat ik probeer aan te geven.
Ik heb nergens aangegeven wat mijn standpunt is.
ok. maar met zon motor (is dat een servo? wordt die traploos geregeld, ogf gaat ie gewoon open/ dicht, of werkt dat dmv verwarming van een vloeistof en gaat ie dan langzaam open/dicht) heb ik alsnog een module nodig voor het aansturen van die motoren, dus ik dacht dat je een gewoon HR80 thermostaatkraan bedoeldeleonbong schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:19:
Ik zeg ook niet dat je temperatuurbegrenzer moet verwijderen.
Je moet een extra themostatisch ventiel plaatsen met daarop zo'n motortje.
die zorgt op zih wel oor een begrenzing, maar de "veiligheids"egrenzing is toch altijd een electrische apparaat met thermometer, die de pomp uitschakelt?
dus.. een extra thermostatisch ventiel met stelmotorte kan, maar dan is een "gewone" 2wegklep met motor, en een draadloos relais, zoals
honeywell deze gewoon ook verkoopt. toch handiger?

Verwijderd
Zoals beloofd zou ik vandaag foto's plaatsen van mijn nieuwe extra installatie op het ONO.
De onderste SunnyBoy is er bijgekomen, een SB1700.
De functionaliteit Dagopbrengsten van mijn website werk ik later deze bij met de nieuwe SB1700 er bij. Men kan al wel goed kijken naar de SunnyBeam, die ik ook sindskort er bij heb.
(alleen tussen 07.00 en 21.00. Want daarna is het donker en om energie te 'besparen' schakelen die camera's zich uit.
Weltrusten voor nu. Morgen een lange, boeiende werkdag te gaan.
Verwijderd
dat heeft je ketel wel, die leert het effect op de thermostaat van zijn gestook,Ik heb geen stooklijn, aangezien het aan/uit is nu (niet weersafhankelijk)
blijft de temperatuur te lang achter, dan verandert de ketel de stooklijn.
http://floorp.nl/atag/index.php
leonbong schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:18:
@Zonnigtype
De felheid van je reactie bewijst precies het punt wat ik probeer aan te geven.
Ik heb nergens aangegeven wat mijn standpunt is.
... is dus "geen standpunt" ?De natuurlobby is mijn optiek veel te zwart-wit terwijl eigenlijk alles altijd grijs is.
... gewoon "neutrale" opmerking ?
Verwijderd
ik wens iedereen een scheut schone lucht toe, en de dochter van woodski in het bijzonder.@Zonnigtype
De felheid van je reactie bewijst precies het PUNT wat ik probeer aan te geven.
Ik heb nergens aangegeven wat mijn standPUNT is.
(en die van mij ook)
Dat wens ik ze ook toe. Alle kinderen! Ik ben al ruim over de helft, maar zij hebben nog een heel leven voor zich. En ja cynisch. Of verdrietig. Het tempo waarin dit kabinet zaken afbreekt. Ongenuanceerd en onevenwichtig. Het is zo eenvoudig om iets stuk te maken, terwijl het jaren kost om het weer te repareren.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:27:
[...]
ik wens iedereen een scheut schone lucht toe, en de dochter van woodski in het bijzonder.
(en die van mij ook)
A'dam PVOutput
daarnaast moduleert elke brander ook, dus dat is ook öptimaliserend" echter niet zelf lerend, en daarmee kan die dan niet uitrekenen hoe vroeg er begonnen moet worden met stoken.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:24:
[...]
dat heeft je ketel wel, die leert het effect op de thermostaat van zijn gestook,
@leonbong
die bedoelde ik ja. maar zolang ik boven nog niks actiefs doe met stoken, houd ik het eerst zo.
een betere bespaing zou zijn een zuinigr pomp op de verdeler, en een van de 5 groepen opdelen in 2. eze gaat nu door de gang en de wc, en dan door een deel van de (open) keuken. waardoor deze groep in de gang te veel afkoelt, waardoor de verwarming in de keuken achterblijft.
niet op te lossen dus, behalve als ik alle andere groepen zou gaan knijpen, en dan heb ik te weinig capaciteit( ik heb laminaat over de vloerverwarming liggen..
heb inderdaad ook wel gemerkt, dat het een stuk scheelt als je de pomp op de verdeler sneller laat draaien, de temp van het water in de vloer stijgt met een paar graden en dat is erg veel qua opwarmcapaciteit, en ds ook qua verwarming van de ruimte, en ook op de afkoeling van het retourwater en dus ook minder pendelen van de ketel.
maar zolang ik kan leven met een trager systeem laat ik hem voorlopig nog op de laatste stand. het is nog niet echt koud buiten.
ik heb bij de aanleg van de vv ook een offerte gehad van een ebdirijf die meteen gescheiden circuits wilde maken voor vv en radiatoren en zo, maar de extra funtsionaltiet en de kosten waren niet dermate dat ik dat de moeite waard vond.
En Bosch tafel model koeler (zonder vriesvak) type KTR 16VW30Anne vdr Bom schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:08:
[...]
Ik weet niet wat voor koelkast jij hebt, maar veel modellen (zo ook de mijne) regelen de temperatuur in het koelgedeelte met dat lampje. Als de compressor moet werken omdat het vriesgedeelte te warm is, maar het koelgedeelte is op temperatuur, dan laat hij het lampje branden om te voorkomen dat het koelgedeelte bevriest. Een ledlampje produceert te weinig warmte daarvoor.
Leek mij dus geen probleem om dit e14 lampje om te wisselen.
Overigens heb ik niks tegen mijn wederhelft verteld en die heeft tot op heden niet geklaagd over het licht.
Dus is hij goed door de test gekomen
Gatverdamme zelfs hier in Twente van die smeerlapperij in de lucht.
Ik zie zelfs geen verschil met de Botlek
Nee, want ik heb geen BrainQ. En zie ook de door jou genoemde site:Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:24:
[...]
dat heeft je ketel wel, die leert het effect op de thermostaat van zijn gestook,
Ofwel, er wordt niets aangepast.Indien de installatie voorzien is van een buiten(temperatuur)voeler zal de control tower zelfstandig de watertemperatuur aanpassen. Dit doet hij aan de hand van de ingestelde stooklijn. Als u geen buitenvoeler heeft zal de control tower een fictieve buitentemperatuur aanhouden van 0° C,
[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 28-11-2011 22:52 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik geloof dat ik even een stapje terug moet doen. De opbrengst was slechts 2,9kWh (1,54kWh/kWp)c70070540 schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:37:
Vandaag met 5,3075kWh de hoogste opbrengst van November tot nu toe.
Edit: 2,82kWh/kWp
4 November was hier 'slechts' 4,177kWh = 2,22kWh/kWp
Mijn Steca software gaf heel leuk 5,3075 aan, maar Plugwise en mijn kWh meter geven helaas maar 2,9kWh aan. Ik geloof dat ik meer kan vertrouwen op mijn kWh meter dan op de Steca software...
Iemand ervaring met de Steca software, of je er ook foute waarden uit kan halen?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
@ Zonnigtypezonnigtype schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:25:
[...]
![]()
[...]
... is dus "geen standpunt" ?
... gewoon "neutrale" opmerking ?
Ik geef alleen aan waarom ik denk dat de visie van de milieulobby vaak verloren gaat bij het grote publiek.
Door de zeer sterke stellingname en manier waarop ze dat uitdragen. Daar worden een hoop mensen een beetje moe van.
@Geen standpunt
Dat betrok ik op de discussie mbt 130km/uur. Was blijkbaar niet helemaal duidelijk
Dank voor reply.leonbong schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:03:
[...]
@ Zonnigtype
Ik geef alleen aan waarom ik denk dat de visie van de milieulobby vaak verloren gaat bij het grote publiek.
Door de zeer sterke stellingname en manier waarop ze dat uitdragen. Daar worden een hoop mensen een beetje moe van.
@Geen standpunt
Dat betrok ik op de discussie mbt 130km/uur. Was blijkbaar niet helemaal duidelijk
... maar ik denk dat het veronderstelde "vaak verloren gaan" bij "het grote publiek" wel meevalt gezien het aantal leden. Wat ondanks al de nodige crisisjaren en gebeuk van neoliberalen nog redelijk "op orde" is...
http://www.compendiumvoor...organisaties.html?i=19-21
"Lid zijn" hoeft natuurlijk nog niks te zeggen over standpunten, maar men heeft blijkbaar nog niet massaal opgezegd.
En er is niet "een visie" bij milieu groeperingen. Er zijn er vele, ze liggen regelmatig met elkaar in de clinch.
Verder punt maar laten rusten denk ik voordat het ontspoort.
Heb een leuke presentatie gegeven, kwamen goede reacties met publiek vrij.
En wie weet...
Over het kabinet: we weten hoe het met fossielen gaat he: geen aanpassing, uit laten sterven.... Wordt de wereld alleen maar beter van
misschien geinig: uw nuts-code:
http://www.nutscode.nl/UW/
Nutscode = uw gasrekening + stroomrekening + waterrekening per jaar
Nutsfactor = Nutscode / netto maandinkomen
voor mij (na saldering incl water) ca: 400 eur
nutsfactor = 0,15 (afgerond)
hmmm ben nu benieuwd naar mijn buurt
[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 28-11-2011 23:28 ]
Verwijderd
Dat wil ik ook! Volgens mij hebben wij dezelfde ketel (Vaillant VHR24-28c uit 2003). Welke condensatoren heb je gebruikt?flippo765 schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:37:
De pomp (hier) regelt ook de opwarming van het warmwater dus hij kan niet te veel 'afgevoerd' worden.
Verbruik van de pomp is na plaatsing van de condensatoren gezakt naar 40/45W.
@Woodski: van harte gefeliciteerd! Kinderen duurzaam? Inderdaad niet nee, maar met zo'n duurzame papa geeft het wel weer hoop voor de nieuwe generatie
Nu is er hier een kilometer buiten het dorp aan de weg een boortoren gebouwd die afgelopen weekend 3 dagen onafgebroken heeft zitten loeien. Toen ik daarover klaagde was het "daar wen je na een week wel aan".
Hier ook een mooie opbrengst voor eind november (Nijmegen).NielsTn schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:21:
[...]
ach ik moet met miezerig 3,8 kWh/kWp doen... life sucks
Exacte cijfers heb ik niet. Ik moet het doen met een bruto productie meter van Liander en die geeft geen cijfers achter de komma (kan dat niet anders Liander denk ik dan? ). Nu ja, op de langere termijn is dat voldoende nauwkeurig, ik doe het er maar mee.
Ik kijk even terug naar vorig jaar:
29 nov - 2 dec: panelen bedekt met sneeuw
16 dec - 24 december: panelen wederom continu bedekt met sneeuw.
Een witte kerst is altijd leuk maar van mij mag die sneeuw nog een maandje wegbijven.
Ook "statische" boortorens zijn niet altijd zo "onschuldig" als ze lijken...engelbertus schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:48:
ja, maar er is nog een vogel dood gegaan door die boortoren, er zitten immers geen wieken aanm dus wat zeur je noudat lawaai zie je toch niet als je er naar zitte kijken..
Wel een oudje, maar ook wel weer van een niet "verdachte" (?) bron:
http://www.foxnews.com/story/0,2933,189562,00.html
Ze zijn de laatste paar dagen begonnen met proefboringen die afgefakkeld worden om te kijken of het gas wel van de juiste kwaliteit is. Als vogels sterven door molenwieken, ga ik komende week het weiland in om geroosterde vogels. Steekvlammen van 20 meter zijn niet ongewoon bij affakkelen.engelbertus schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:48:
ja, maar er is nog een vogel dood gegaan door die boortoren, er zitten immers geen wieken aanm dus wat zeur je noudat lawaai zie je toch niet als je er naar zitte kijken..
Kijk hier maar eens naar de effecten van de vervuiling van de A1 en A35 bij je in de buurt, ben je vast ook niet gelukkig mee:Speksteenkachel schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:48:
[...]
Gatverdamme zelfs hier in Twente van die smeerlapperij in de lucht.
Ik zie zelfs geen verschil met de Botlek
http://geodata.rivm.nl/gcn/
Selecteren: stikstofdioxide (NO2) en jaar 2010, en inzoomen met pijltjes/muiswijzer (op hoog niveau verschijnen de plaatsnamen). Maar dat is lang zo erg nog niet als in het autorijke westen met stedelijke agglomeraties. De snelwegen knallen je tegemoet in die emissie presentatie. Ben benieuwd wat de beelden straks gaan vertellen als mevrouw Schulz d'r plannetjes er door gaat drukken...
Zwaveldioxide kaartje 2010 is ook veelzeggend: zelfs rond Borssele is het diep treurig. Kernsplijters trekken zware industrie aan (lekker goedkoop op andermans kosten spotgoedkope elektra zuipen...), dus met de emissies is het daar in Vlissingen ook niet best gesteld.
We zitten hier in Leiden ook al onder de benzeen wasem van Botlek. Kankerverwekkend spullie, dat benzeen. Maar je moet wat over hebben voor de "motor van Nederland", toch? Flink inademen en kop dichthouden maar weer... (ja, Botlek ruiken we bij verkeerde wind inderdaad hier).
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 29-11-2011 00:28 . Reden: Hoezo Borssele "schoon"? ]
maw, als ik een brainq op een andere ketel aansluit, heb ik dan iets aan de extra functies. of mogelijke extra informatie die de brainq uit de ketel haalt?
Verwijderd
Ik kom heel anders uit....maar eerst een vraagje...NielsTn schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:20:
misschien geinig: uw nuts-code:
http://www.nutscode.nl/UW/
Nutscode = uw gasrekening + stroomrekening + waterrekening per jaar
Nutsfactor = Nutscode / netto maandinkomen
voor mij (na saldering incl water) ca: 400 eur
nutsfactor = 0,15 (afgerond)
hmmm ben nu benieuwd naar mijn buurt
- wat is de zin een jaarbedrag te delen op een maandbedrag?
- de uitgave aan voorzieningen als stroom en warmte wordt niet alleen bepaald door de ''nuts'' besteding.
Wat dacht je van de kapitaallasten van je eigen investeringen? Of is dat allemaal a fonds perdu?
Ik kom uit op een nutsfactor van 0,32 (ex kapitaallasten)
...waarvan ik aanneem dat die laatste wel wat lager zullen zijn dan bij jou...
Dat werkt niet. De BrainQ is gemaakt om samen te werken met een Atag ketel. Met een andere ketel zal hij waarschijnlijk niets doen of alleen fungeren als aan/uit thermostaat.engelbertus schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 00:46:
die atag brainq's, gebruikt die dan alleen het OpenTherm protocol, of ook eigen protocollen voor informatieoverdracht?
maw, als ik een brainq op een andere ketel aansluit, heb ik dan iets aan de extra functies. of mogelijke extra informatie die de brainq uit de ketel haalt?
Geeft de verhouding weer in hoeverre de energielasten /NUTS lasten je inkomen 'belasten'.Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 07:48:
[...]
Ik kom heel anders uit....maar eerst een vraagje...
- wat is de zin een jaarbedrag te delen op een maandbedrag?
Zit je tegen de verhouding 1 op 1 dan weet je dat je weinig te consumeren hebt.
Kun je de verhouding optimaliseren (dus naar 0,5 op 1) dan weet je dat elke maand de helft van je inkomen weggesnoept wordt door energielast. etc.
kapitaallasten zijn daar niet in meegenomen. Het gaat om pragmatisch een verhouding tussen je netto maandinkomen uit te zetten tov de vaste (energie)last.- de uitgave aan voorzieningen als stroom en warmte wordt niet alleen bepaald door de ''nuts'' besteding.
Wat dacht je van de kapitaallasten van je eigen investeringen? Of is dat allemaal a fonds perdu?
Ik kom uit op een nutsfactor van 0,32 (ex kapitaallasten)
...waarvan ik aanneem dat die laatste wel wat lager zullen zijn dan bij jou...
Gewoon om mensen bewust te maken dat hun inkomen weggesnoept wordt door o.a. gedrag, sluipverbruik, stijgende energielast/accijnzen etc.
AFAIK praten de BrainQ's in een eigen (Atag) protocol met de ATAG ketel, maar kunnen ze ook OpenTherm praten aan niet-Atag systemen (wel vallen dan enkele functionaliteiten weg, wat me logisch lijkt).engelbertus schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 00:46:
die atag brainq's, gebruikt die dan alleen het OpenTherm protocol, of ook eigen protocollen voor informatieoverdracht?
Voor formeel uitsluitsel: bel / mail de Atag service
[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 29-11-2011 09:13 ]
De NOx zal ongeveer even hoog liggen als bij 20km/h.
Aangezien CO2 uitstoot 1:1 is tov verbruik, kan je uw CO2 uitstoot perfect zelf volgen. Ik haal het laagste verbruik als ik 110-120km/h rijd. Ik kan me voorstellen dat een motor met 6 versnellingen het laagste verbruik heeft op 130-140km/h.
Daarenboven is het gewoon leuk
Laatste wat ik erover zeg.zonnigtype schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:12:
Verder punt maar laten rusten denk ik voordat het ontspoort.
Ik ben het helemaal niet oneens met veel milieuorganisaties. Ik ben het alleen oneens met manier waarop ze dit vaak verkondigen.
Door het harde schreeuwgedrag wat de organisatie vaak hanteren luisteren mensen gewoon niet meer en dat is eigenlijk zonde.
Verwijderd
Misverstand. Ik weet zeker dat ik in jouw auto een lager verbruik zou halen bij 80-90 km/u. Heb wel collega's die menen met 140 in z'n 6 het zuinigst te rijden, maar dat is gewoon onzin. Weerstand (met name luchtweerstand) speelt dan een veel te grote rol.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
(...) Ik haal het laagste verbruik als ik 110-120km/h rijd. Ik kan me voorstellen dat een motor met 6 versnellingen het laagste verbruik heeft op 130-140km/h. (...)
In mijn auto rijd ik het zuinigst bij ca. 60 km/u in z'n 5.
Interessante opmerking; ik heb daar nog nooit van gehoord? Heb je hier ook documentatie over? Ik heb in mijn (combi)koelkast het lampje nog nooit zien branden terwijl de deur dicht was.Anne vdr Bom schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:08:
[...]
Ik weet niet wat voor koelkast jij hebt, maar veel modellen (zo ook de mijne) regelen de temperatuur in het koelgedeelte met dat lampje. Als de compressor moet werken omdat het vriesgedeelte te warm is, maar het koelgedeelte is op temperatuur, dan laat hij het lampje branden om te voorkomen dat het koelgedeelte bevriest. Een ledlampje produceert te weinig warmte daarvoor.
Lijkt het maar zo of hangen je panelen over een stuk van het dak van de buren? Of gaat jouw huis verder dan de regenpijp? Ik hoop 't, anders hoop ik dat je nooit last krijgt van (nieuwe) buren die ook iets willen met panelen, en nu te weinig ruimte hebben, of gewoon hun eigen dak voor zichzelf willen hebben...Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:23:
Zoals beloofd zou ik vandaag foto's plaatsen van mijn nieuwe extra installatie op het ONO.
Haha, no way. Misschien in een zwaar oversized motor en auto met lage luchtweerstand -> een Ferrari.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
Ik haal het laagste verbruik als ik 110-120km/h rijd. Ik kan me voorstellen dat een motor met 6 versnellingen het laagste verbruik heeft op 130-140km/h.
Nee, doorgaans ligt de sweet spot zo rond 90 km/h, het gros van de auto's ligt daar niet ver vanaf. Luchtweerstand neemt kubisch toe, dus het zal eerder "veel" lager zijn dan hoger dan 90km/h.
Snelwegen met 100km/h snelheidslimiet lijkt me netto het zuinigst voor het verbruik (bij moderne auto's). Je kan altijd rustig doortuffen (i.t.t. veel 80km/h wegen).
Mijn vorige wagen was het zuinigst op 60-70km/h in 5de versnelling. Trager rijden ging wel, maar dan liep het verbruik sterk op in 5de. Mijn huidige wagen rijdt niet zuiniger op 80-90 dan op 110, Ford Focus Berline.
Ik meet op langere afstanden, met cruise control op zodat de snelheid constant is.
Waar ik van schrok. In het dagelijkse verkeer doe ik gemiddeld 6L/100km (1 op 16,5). Dagelijkse verkeer is vooral verbindingswegen, hier en daar lokale wegen en hier en daar autosnelwegen.
Op vakantie in Duitsland heb ik op bepaalde stukken 200 km/h gereden op cruise control met een verbruik van 8L/100km. Dat is toch marginaal meer, in vergelijking met de snelheid?
Eerder had ik hetzelfde gedaan met een Peugeot 807. Dagelijkse verkeer: 7-8L/100km. Tegen 180 km/h in Duitsland ging die naar 35L/100km...
@Bartjuh
Ik neem enkel "lege" banen als vergelijking, zodat de cruise control op kan blijven staan om met een constante snelheid te meten.
Snelheidsbeperkingen zijn vaak het gevolg van drukte van het verkeer, niet van ecologische geïnspireerde maatregelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Cafe Del Mar op 29-11-2011 10:14 ]
Mooie redenatie, in jouw voorbeeld zou dat dus betekenen dat de PVV helemaal geen stemmen zou moeten krijgen, die schreeuwen zich kapot. De reden waarom mensen het heel vervelend vinden als milieu organisaties luid en duidelijk de vervelende boodschap verkondigen is dat mensen helemaal geen vervelende boodschappen willen horen en al helemaal niet als ze er niemand anders de schuld van kunnen geven.leonbong schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:30:
[...]
Laatste wat ik erover zeg.
Ik ben het helemaal niet oneens met veel milieuorganisaties. Ik ben het alleen oneens met manier waarop ze dit vaak verkondigen.
Door het harde schreeuwgedrag wat de organisatie vaak hanteren luisteren mensen gewoon niet meer en dat is eigenlijk zonde.
De doorsnee NL'er is een hypocriete, domme Henk/Ingrid. Die wil helemaal niet horen dat ie wellicht wat minder vlees moet eten of langzamer moet rijden of zuiniger moet zijn met energie en al helemaal niet dat ie er voor zou moeten betalen!! Dat bepaalt ie immers zelf wel en natuur genoeg toch, je wordt elke zomer lek gestoken door muggen, ondergescheten door vogels en we schieten het wild af omdat er teveel van is.. /cynic mode off...
Wellicht dat de boodschap best nog beter kan, maar mensen moeten simpelweg geconfronteerd worden met de feiten, van de politiek moeten we het op dat vlak namelijk zeker niet hebben.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Kan ik die 1:1 vervangen voor geschakelde exemplaren mits ik voldoe aan voltage en gevraagd vermogen? Die geschakelde exemplaren kosten 10-12 euro per stuk. Dus het is geen rib uit m'n lijf oid.
Ik heb alle voedingen vervangen, en zonder verbruik van het apparaat zijn deze schakelende voedingen nauwelijks warm.
Dus een erg gemakkelijke bespaarder!
1. Wat is het verschil tussen een "normale" voeding en een "geschakelde" voeding?
2. Kan je die voedingen niet gewoon uitschakelen als je het toestel in kwestie niet gebruikt? Buiten koelkast, diepvries en wekkerradio ken ik maar weinig toestellen die 24/7 moeten opstaan?
Dat is natuurlijk populistisch geblaat niveau verjaardagsfeest is toch net weer anders.Yilar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:14:
[...]
Mooie redenatie, in jouw voorbeeld zou dat dus betekenen dat de PVV helemaal geen stemmen zou moeten krijgen, die schreeuwen zich kapot.
Ik bedoel wel hard schreeuwen met minder populaire onderwerpen vinden mensen vermoeiend.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 29-11-2011 10:38 ]
Klopt, maar het staaft wel mijn redenatie, zolang je schreeuwt wat mensen willen horen of makkelijk vinden, luisteren ze wel..leonbong schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:33:
[...]
Dat is natuurlijk populistisch geblaat niveau verjaardagsfeest is toch net weer anders.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
1 woord: WIFM!Yilar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:34:
[...]
Klopt, maar het staaft wel mijn redenatie, zolang je schreeuwt wat mensen willen horen of makkelijk vinden, luisteren ze wel..
Daarin scoort de PVV hoog, en de milieulobby erg laag.
Hoe je dit even kunt omdraaien weet ik ook niet
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Met een oplossing bedoel ik een realistische oplossingen:
- uitvoerbaar
- betaalbaar
- geen andere negatieve gevolgen (oa voor het milieu)
Er zijn maar weinig "groene" voorstellen die bovenstaande toets doorstaan. Ik ken er 1: minder vlees eten (en niet: vegetarisch eten).
Normale voeding zijn afaik die hele dikke zware blokken, geschakelde voedingen heb je het idee dat je lucht vast hebt.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:32:
@ adaptervoeding
1. Wat is het verschil tussen een "normale" voeding en een "geschakelde" voeding?
2. Kan je die voedingen niet gewoon uitschakelen als je het toestel in kwestie niet gebruikt? Buiten koelkast, diepvries en wekkerradio ken ik maar weinig toestellen die 24/7 moeten opstaan?
Wat betreft het 24/7 verhaal. Mijn servertje draait straks 24/7, daarop zit een switch die 24/7 aan moet zijn en mijn modem/router moet ook 24/7 beschikbaar wezen. Zowel mijn switch als mijn modem/router hebben dus zo'n dik zwaar en warm blok als voeding.
Jij verwoord heel goed wat ik bedoel.
Milieuorganisatie stellen zaken vaak veel te zwart-wit.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 29-11-2011 10:53 ]
Ik heb ooit een zware blok aan een bureaulamp met een 12V of 24V lampje laten vervangen door een klein wit "ding", dat hetzelfde deed en niet kon doorbranden omdat er een thermische zekering in zat.
Klinkt allemaal heel magisch wat mij betreft, maar
- hoe werkt het echt (wikipedia is geen hulp wegens te algemeen)
- waarom worden niet alle voedingen in een "light"-uitvoering gemaakt?
Ik denk ook dat de toon vaak positiever en constructiever kan trouwens.
[ Voor 11% gewijzigd door RikTW op 29-11-2011 11:09 ]
Volgens mij is het verschil dat in een traditionele voeding een standaard transformator zit terwijl een geschakelde voeding werkt met een stuk electronica. Vandaar dat ze ook wat duurder zijn.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:58:
@ schakelende voeding
Ik heb ooit een zware blok aan een bureaulamp met een 12V of 24V lampje laten vervangen door een klein wit "ding", dat hetzelfde deed en niet kon doorbranden omdat er een thermische zekering in zat.
Klinkt allemaal heel magisch wat mij betreft, maar
- hoe werkt het echt (wikipedia is geen hulp wegens te algemeen)
- waarom worden niet alle voedingen in een "light"-uitvoering gemaakt?
Zie meteen de verklaring waarom er nog zoveel standaard voedingen worden verkocht, puur vanwege de prijs.
Meer info:
Wikipedia: Voeding (elektronica)
[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2011 11:30 ]
Dat ze daar niks op verzinnen.
Verwijderd
Als spreker moet je niet gaan klagen over de ontvanger dat hij niet luistert.leonbong schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:41:
Eigenlijk luisteren ze dan ook niet. Iedereen heeft ze mening dan al gevormd over het onderwerp.
Je moet je verplaatsen in de ontvanger en je boodschap op hem afstemmen.
De ontvanger wil niet een verhaal horen dat hij zich moet inspannen of iets moet nalaten wat hij graag doet.
Hij wil juist horen dat hij makkelijk veel geld kan overhouden.
Laat hem dan daarmee beginnen, wie weet krijgt hij de smaak te pakken.
Ik denk dat de milieulobby niet eens moet proberen om het gedrag van 'jou en mij' te beïnvloeden, maar lekker moet gaan lobbyen in Den Haag. Mensen willen inderdaad niet horen dat een vette v8 of 200 gram vlees per dag allerlei problemen met zich mee brengt. Dat is namelijk niet mannelijk. Of voor homo's.RikTW schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:08:
De milieulobby heeft een groot probleem vergeleken met de PVV schreeuwers, waardoor die 2 niet goed vergelijkbaar zijn: Ze moeten het gedrag van "jou en mij" beïnvloeden: het geschreeuw van de PVV gaat altijd over "anderen" (de buitenlanders, de subsidievretende kunstenaars, etc)
Ik denk ook dat de toon vaak positiever en constructiever kan trouwens.
Het is trouwens ook niet dat we dat moeten opgeven. Dat hoeft helemaal nog niet. Dat maakt het lastiger te verkopen. Ik zeg altijd, zoals we het nu doen kunnen we het niet volhouden. De problemen die ermee komen worden steeds zichtbaarder. Er zal simpelweg wat moeten veranderen.
Ik merk dat veel mensen er onbewust vanuit gaan dat er wel een alternatief komt (de markt lost het op). Daarom zie ik ook veel meer potentie in het belasten van vervuiling zodat de externe kost meer beprijst wordt. En daar komt de politiek kijken.
Ik denk dat het slim is dat de milieulobby spotjes voor Henk & Ingrid maakt over dat bijvoorbeeld de gevolgen van klimaatverandering al goed zichtbaar zijn (extreme warmte, mislukkende oogsten, aantal orkanen VS, etc) en zonder daar belerend mee te zijn. Niet: jij doet het verkeerd, nee: dit is wat gebeurt.
We hebben heffingen op alcohol, tabak, stroom, gas, autogebruik, etc. Dat zijn fiscale regelingen om het gebruik te ontmoedigen, omdat ze schadelijk zijn, schaars zijn, of gewoonweg veel publieke kosten met zich mee brengen. Dat is logisch. Waarom heffen we dan in vredesnaam een belasting op arbeid? We hebben een duurzame (als in zichzelf vernieuwend op korte termijn) club mensen die kunnen werken. Werken an sich kan een duurzame bezigheid zijn, maar toch heffen we er belasting op.
Als we in plaats van belasting op arbeid vervuiling of grondstofverbruik flink gaan belasten (en dan uiteraard in zo'n verhouding dat er net zoveel binnen komt) dan slaan we toch 100 vliegen in één klap? We kunnen meer mensen in de zorg betalen, meer blauw op straat en meer of beter opgeleide telefonistes bij het energiebedrijf. Daarnaast wordt duurzaam ondernemen in de breedste zin van het woord gestimuleerd, je kunt je product nu gewoon goedkoper in de markt zetten. En dat kan ook omdat je werknemers goedkoper zijn, dus je hebt meer manuren om een product duurzamer te maken. Een activiteit die er nu vaak bij inschiet omdat het net even wat ingewikkelder of slimmer in elkaar gezet moet worden.
Hoe langer ik er over nadenk hoe beter ik het idee vind worden. En hoe meer ik denk dat we niet onder zo'n belastingsysteem uit kunnen. Als we voor de kudde uit durven te lopen hebben we voordeel op de club die wacht tot het huidige systeem op z'n laatste benen loopt.
Het verschil zit hem in de efficiëntie.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:32:
@ adaptervoeding
Een 'normale' voeding heeft een efficiëntie tussen de 30% en 50%
Een geschakelde voeding tussen de 50% en 70%
Als je b.v. een telefoonoplader hebt van het normale type, dan blijft deze altijd warm als je hem in het stopcontact hebt zitten ook als is de telefoon opgeladen.
Een geschakelde voeding slaat 'af', vaak minder dan 1 Watt, als er geen vraag meer is naar stroom.
Er gaat dus minder warmte verloren.
Dat is zo'n beetje de essentie van het verhaal.
www.mijnzon.info
gefeliciteerd natuurlijk.
@algemeen.
heb vandaag weer een elektro monteur over de vloer gehad voor het vervangen van de meterkast.
de meeste zijn zeer interesseert in de pv plannen.
ik ben eigenlijk gewend dat als je er 4 op belt dat er maar 1 langs komt.
nu zijn ze al alle 4 al langs geweest.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Tegenwoordig is een geschakelde voeding niet alleen efficienter, maar ook goedkoper. Een stukje elektronica is tegenwoordig goedkoper dan het extra koper wat je nodig hebt bij een grote(re) trafo.mkleinman schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:28:
[...]
Volgens mij is het verschil dat in een traditionele voeding een standaard transformator zit terwijl een geschakelde voeding werkt met een stuk electronica. Vandaar dat ze ook wat duurder zijn.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat moet je donderdag naar Velsen...
En voor de elektrische rijders onder ons gaat het ook steeds meer de goede kant op wat oplaadpunten betreft.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Dat is, volgens mij, helemaal niet de gedachte erachter. De gedachte achter belastingen is dat er geld in het laatje moet komen. Op één of andere manier.SpiceWorm schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:03: (...) Dat zijn fiscale regelingen om het gebruik te ontmoedigen, omdat ze schadelijk zijn, schaars zijn, of gewoonweg veel publieke kosten met zich mee brengen. Dat is logisch.
Als er belast werd naar schadelijkheid, zou diesel een torenhoge belasting krijgen en benzine veel minder. In België is het net andersom.
Ik ben het volledig met je eens. Nu worden veel banen verhuisd naar lageloonlanden, om dan veel troep van ginder in te voeren. In de lageloonlanden is er geen controle op milieu, dus de enige verliezer in dit verhaal is het milieu. Transport van A naar B naar C naar ... en vervuilende productie.SpiceWorm schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:03:Als we in plaats van belasting op arbeid vervuiling of grondstofverbruik flink gaan belasten (en dan uiteraard in zo'n verhouding dat er net zoveel binnen komt) dan slaan we toch 100 vliegen in één klap? We kunnen meer mensen in de zorg betalen, meer blauw op straat en meer of beter opgeleide telefonistes bij het energiebedrijf. Daarnaast wordt duurzaam ondernemen in de breedste zin van het woord gestimuleerd, je kunt je product nu gewoon goedkoper in de markt zetten. En dat kan ook omdat je werknemers goedkoper zijn, dus je hebt meer manuren om een product duurzamer te maken. Een activiteit die er nu vaak bij inschiet omdat het net even wat ingewikkelder of slimmer in elkaar gezet moet worden.
Hoe langer ik er over nadenk hoe beter ik het idee vind worden. En hoe meer ik denk dat we niet onder zo'n belastingsysteem uit kunnen. Als we voor de kudde uit durven te lopen hebben we voordeel op de club die wacht tot het huidige systeem op z'n laatste benen loopt.
Als brandstof duurder is, zal automatisch de productie terug naar Europa komen.
Als brandstof duurder is, zal niemand nog garnalen naar Marokko sturen (als het nu niet nog veel verder is), om ze gepeld terug te krijgen.
Als brandstof duurder is, wordt produceren automatisch duurder en wordt er minder rommel gemaakt dat belastend is voor het milieu (plastic voetballen vol ftalaten, ...).
Maar...
Als brandstof duurder is, kan je niet zomaar even een dagje op uitstap.
Als brandstof duurder is, kan je niet zomaar elke 6-9-12 maanden een nieuwe smartphone kopen.
Als brandstof duurder is, kan je niet zomaar even aardbeien eten met kerstmis
De politicus die over zo'n systeem durft praten, is (minstens politiek) dood.
Ik geloof dat je een 2010+ had.c70070540 schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:00:
[...]
Iemand ervaring met de Steca software, of je er ook foute waarden uit kan halen?
Ik weet niet welk Steca software product je gebruikt en wat voor waarde je waaruit wilt halen maar in theorie is het mogelijk om zowel in de Steca logfiles als de Steca omvormer waardes te wijzigen.
Zelf heb ik wel eens met de User software voor mijn gevoel "onmogelijke" waardes gezien maar bij de ontdekking was er al een week om zodat ik dat niet meer kon controleren.
Intussen ruime ervaring met de StecaGrid maar aantoonbaar foutieve waarden heb ik nog niet gezien.
Heb je de opgetelde 10min.waarden opgeteld en vergeleken met de dagopbrengst?
Dat geldt alleen als je geen realistisch alternatief biedt, doe je dat wel dan beloon je automatisch heel veel mensen met hun gedragsverandering en gaat de verandering 'automatisch'...Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:54:
[...]De politicus die over zo'n systeem durft praten, is (minstens politiek) dood.
Maar dat vereist leiderschap en out-of-the-box denken

Voorbeeldje:
Als geld de enige drijfveer is van de mens, dan is dat dus de plek waar je hem moet raken, echter je dient wel te zorgen dat de mens ZELF kan bepalen of en hoe hard hij geraakt wordt.
Het is technisch mogelijk om automotoren zodanig te programmeren dat het brandstofverbruik 10x hoger wordt bij toenemende snelheid, zeg vanaf 120 km/h gaat het verbruik met elke 5km/h quadratisch omhoog.
In de praktijk is allang (tiental jaar geleden) aangetoond dat dit zeer goed werkt namelijk en wel in Amerika: de V8 en V12 motoren hadden hun sweet spot rond de 55 mph. Met het verhogen van de maximum snelheid naar 65 of zelfs 75mph gingen maar weinig mensen dit rijden vanwege de enorme toename in brandstofverbruik
[ Voor 47% gewijzigd door Mars Warrior op 29-11-2011 13:48 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Kan je die bestanden zo uit je Steca halen? Kan je mij een aantal van die bestanden mailen? Dan kan ik jou omvormer ook ondersteunen met jSunnyreportsc70070540 schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:00:
[...]
Steca 2010+ (mogelijk ook 1900 en 2000) bestanden worden normaal via het (zwaar gedateerde) StecaGrid Connect User programma (netwerk verbinding) opgehaald en opgeslagen als onderdeel van een Acces bestand.mkleinman schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:38:
[...]
Kan je die bestanden zo uit je Steca halen? Kan je mij een aantal van die bestanden mailen? Dan kan ik jou omvormer ook ondersteunen met jSunnyreports
In dit bestand staan 10min, dag, maand en jaar waarden (10 min waarden moet je minimaal eens per week ophalen anders ben je ze kwijt).
Indien je met de Access bestanden overweg kan kan idereen je helpen (mijn bestanden bevatten wel alle dag/maand/jaar waarden (sinds dit voorjaar) naar 10min waarden zijn verre van kompleet).
Zelf heb ik op dit moment beta's draaien van een compleet nieuw windows programma welke zelf zijn data ophaalt en wegschrijft naar theoretisch elk mogelijk formaat (nu XML variant).
Tweede beta-beta is een microserver (<2Watt DC, dedicated hardware ) welke aan het netwerk hangt en zelf alle gegevens logt. Voordeel hiervan is dat er geen data verloren gaat en ik alle beschikbare data kan loggen. Uitlezen moet uieindellijk weer via het windows programma gaan (of ftp dump naar server)
[ Voor 4% gewijzigd door W.Wonderland op 29-11-2011 14:19 ]
Nou nee. Als er minder belasting zit op arbeid heb je dus in principe meer inkomen. Maar dat dagje uit zal flink goedkoper zijn met de trein / fiets of wandelend. Een dagje uit met de auto zal inderdaad duurder worden. Maar met de trein of met de fiets flink goedkoper. Maar dat betekent niet dat je het niet kan betalen.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:54:
Maar...
Als brandstof duurder is, kan je niet zomaar even een dagje op uitstap.
Als brandstof duurder is, kan je niet zomaar elke 6-9-12 maanden een nieuwe smartphone kopen.
Als brandstof duurder is, kan je niet zomaar even aardbeien eten met kerstmis
De politicus die over zo'n systeem durft praten, is (minstens politiek) dood.
Je hoeft wellicht niet elke 6-9-12 maanden een nieuwe smartphone te kopen omdat je hem naar een mannetje brengt die de software update zodat hij weer sneller is en je er weer meer mee kan doen. En mocht je wel een nieuwe smartphone kopen, dan wordt de oude wél gerecycled omdat de producten A) zo in elkaar zijn gezet dat ze goed te recyclen zijn en
Natuurlijk kun je aardbeien eten met kerstmis. Ze zullen duurder dan in de winter zijn, maar dat maakt niet uit. Vergeet niet dat aardbeien plukken erg arbeidsintensief is, dus wellicht worden aardbeien in vergelijking met nu wel goedkoper! En de aardbeien waar veel te veel kunstmest overheen is gegaan waardoor ze niet meer smaken zullen zichzelf ook uit de markt prijzen (louter voordelen
Dit belastingstelsel is een manier waarop de efficiency van de vrije markt ingezet kan worden om de wereld te verduurzamen. Want vrije markt staat niet gelijk aan vervuilen. Ons belastingsysteem beloont vervuilen en onduurzaam gedrag.
Groenlinks praat over zo'n systeem, maar is alles behalve dood.
[ Voor 13% gewijzigd door SpiceWorm op 29-11-2011 15:23 ]
Maar leg het maar uit aan wat hier "Henk en Ingrid" genoemd wordt.
- Hoeveel mensen hebben per sé maximaal om de 12 maanden een überphone nodig om zich mens te voelen?
- Hoeveel mensen gaan 3-4 keer per jaar met de auto of het vliegtuig naar een "heel verre bestemming"
- Kijk maar eens rond de kerstperiode en bij uitbreiding het hele jaar door wat er allemaal voor exotische troep in de supermerkt te krijgen is. Asperges in januari, aarbeien in december, druiven in maart, ...Kunnen we echt niet zonder? Komaan zeg...
Leg aan die mensen maar uit dat dat eigenlijk niet zo goed is voor het milieu en voor de maatschappij (u en ik dus). Je zal overladen worden met alle kwalen uit de doos van pandora.
Duurzaam zal de enige manier zijn om te "overleven". Geen kookpotten van IKEA van €50 voor 9 stuks in een setje, die als er iets aan is, toch weggegooid worden. Kookpotten van Demeyere, die 30 jaar garantie geven en die hersteld worden als er iets mis mee is. Weggooien is niet duurzaam.
Geen kleding van een of andere financieel geregeerde (baan)winkel (E5, C&A, Hema, ...) waar een broek minder kost dan enkel maar de stof los kopen in de winkel. Een degelijke broek kopen (Vlaanderen en Nederland waren daar vroeger nummero uno in) en die laten herstellen als het nodig blijkt te zijn.
Als ik om me heen kijk, zijn we daar nog ver af.
Hypocriet als ik ben, zondig ik hier ook tegen. De t-shirts die ik koop zijn gemaakt in Maleisië (een tekening zal ik er niet bij maken), maar ze zijn wel degelijk. Hoeveel transport-km er in totaal aan elke t-shirt kleven, kan ik niet meteen berekenen...
Ik denk dat ook voor Henk en Ingrid er voordeel aan zit. Henk en Ingrid zijn trouwens niet achterlijk, uit een enquête laatst bleek dat 70% echte duurzame energie wil. Mensen willen wel. Er is een klein clubje wat het gefrustreerd tegen houdt, de kerel die op de verjaardag stoom spuit, omdat hij zijn identiteit eraan ontleent veel vlees te eten (dat doen echte mannen!) en hard rijd met z'n grote auto.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:30:
Nog even aangeven dat ik al die "maar" punten echt niet zal missen.
Maar leg het maar uit aan wat hier "Henk en Ingrid" genoemd wordt.
- Hoeveel mensen hebben per sé maximaal om de 12 maanden een überphone nodig om zich mens te voelen?
- Hoeveel mensen gaan 3-4 keer per jaar met de auto of het vliegtuig naar een "heel verre bestemming"
- Kijk maar eens rond de kerstperiode en bij uitbreiding het hele jaar door wat er allemaal voor exotische troep in de supermerkt te krijgen is. Asperges in januari, aarbeien in december, druiven in maart, ...Kunnen we echt niet zonder? Komaan zeg...
Leg aan die mensen maar uit dat dat eigenlijk niet zo goed is voor het milieu en voor de maatschappij (u en ik dus). Je zal overladen worden met alle kwalen uit de doos van pandora.
[...]
Als ik om me heen kijk, zijn we daar nog ver af.
Ook Henk en Ingrid willen dat de natuur beschermd wordt, dat er een gezonde wereld is voor onze kinderen. Alleen met dit belastingsysteem lijkt dat veel te kosten. Wanneer je het om gaat draaien en je werkelijk betaalt voor de kosten van de gemeenschap kom je tot de echte prijs en blijkt opeens dat vervuilen duur is. We komen erachter dat duurzaam uiteindelijk voor iedereen veel goedkoper is, en dat we dus ook geld overhouden voor incidenteel een erg leuke, moeilijk te verduurzamen activiteit als een vliegvakantie of heel veel aardbeien uit de gas-verwarmde kas eten met kerst.
En goedkoop / financieel voordeel dat is waar we als zuinige Hollander druk op zijn! Bonusaanbiedingen! Korting op een nieuwe auto! Nu kopen over 2 jaar betalen! En als die incentive nu eens gelijk loopt met zorg dragen voor de natuur zijn we er volgens mij.
In (weer) andere bewoordingen: Henk en Ingrid hebben gewoon nog niet "het licht gezien".Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:42:
[...]
Als spreker moet je niet gaan klagen over de ontvanger dat hij niet luistert.
Je moet je verplaatsen in de ontvanger en je boodschap op hem afstemmen.
De ontvanger wil niet een verhaal horen dat hij zich moet inspannen of iets moet nalaten wat hij graag doet.
Hij wil juist horen dat hij makkelijk veel geld kan overhouden.
Laat hem dan daarmee beginnen, wie weet krijgt hij de smaak te pakken.
Vroeger hadden ze daar messiassen voor in dienst...

Maar ja, dan komen we op het gebied van de "religie". Ook weer zo'n onderwerp waar de nodige "gevoeligheden" liggen...
Net even de nieuwe fluitketel van het vuur gehaald (de oorzaak van het licht verhoogde kookgas verbruik vanwege defecte oude ketel). M'n oren tuiten d'r nog van. Weer een puntje op de duurzaamheidsbarometer gescoord. Henk en Ingrid: "Wij gaan vooruit". Gaan jullie een stapje met ons mee? Plies?

Moet je voor de gein eens zo'n PV leverancier worden, en nagaan hoeveel mensen offertes aanvragen, vervolgens niets van zich laten horen, niet reageren op e-mail, en als je ze te pakken krijgt melden; 'ja, ik wilde alleen maar even weten hoe duur het was..' (terwijl je dat uitgebreid aan de telefoon hebt besproken..)
Kortom; 90% van de mensen die interesse in PV tonen kopen uiteindelijk NIET, maar verwachten wel dat je alle tijd en moeite in hun steekt. En als je d'r niet achteraan belt zullen ze nooit meer iets van zich laten horen.
[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 29-11-2011 16:29 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Die komen met kerst gewoon direct van het veld in Argentinië of elders op het zuidelijk halfrond ingevlogen naar Europa, hoor. Als het al een "kas" zou betreffen, dan een onverwarmd stukkie grond met een paar stokken en een netje d'r overheen tegen de vogels die ook wel zo'n sappig salsa aardbeitje lusten op z'n tijd...SpiceWorm schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:52:
We komen erachter dat duurzaam uiteindelijk voor iedereen veel goedkoper is, en dat we dus ook geld overhouden voor incidenteel een erg leuke, moeilijk te verduurzamen activiteit als een vliegvakantie of heel veel aardbeien uit de gas-verwarmde kas eten met kerst.
Hier worden geen aardbeien gegeten buiten "het" (noordwest-europese) seizoen...
... maar ja, ik ben van de "verkeerde" klup, dus dat zegt niks ...
Steca Grid Connect UserW.Wonderland schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:35:
[...]
Ik geloof dat je een 2010+ had.
Ik weet niet welk Steca software product je gebruikt en wat voor waarde je waaruit wilt halen maar in theorie is het mogelijk om zowel in de Steca logfiles als de Steca omvormer waardes te wijzigen.
Alle tien minuten waarden bij elkaar opgeteld klopt, maar de dagwaarden zijn volledig door het lint, vandaag zelfs 6,3kWh terwijl het maar 1,05kWh moet zijn.Zelf heb ik wel eens met de User software voor mijn gevoel "onmogelijke" waardes gezien maar bij de ontdekking was er al een week om zodat ik dat niet meer kon controleren.
Intussen ruime ervaring met de StecaGrid maar aantoonbaar foutieve waarden heb ik nog niet gezien.
Heb je de opgetelde 10min.waarden opgeteld en vergeleken met de dagopbrengst?
Ik kan je de export bestanden of de database mailen. Geef maar een dm met je e-mail adres, dan stuur ik ze op.mkleinman schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:38:
[...]
Kan je die bestanden zo uit je Steca halen? Kan je mij een aantal van die bestanden mailen? Dan kan ik jou omvormer ook ondersteunen met jSunnyreports
Bedoel je dat je een service gebouwd hebt, die de Steca uit kan lezen? Daar ben ik dan zeer in geinteresseerd.W.Wonderland schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:02:
[...]
Steca 2010+ (mogelijk ook 1900 en 2000) bestanden worden normaal via het (zwaar gedateerde) StecaGrid Connect User programma (netwerk verbinding) opgehaald en opgeslagen als onderdeel van een Acces bestand.
In dit bestand staan 10min, dag, maand en jaar waarden (10 min waarden moet je minimaal eens per week ophalen anders ben je ze kwijt).
Indien je met de Access bestanden overweg kan kan idereen je helpen (mijn bestanden bevatten wel alle dag/maand/jaar waarden (sinds dit voorjaar) naar 10min waarden zijn verre van kompleet).
Zelf heb ik op dit moment beta's draaien van een compleet nieuw windows programma welke zelf zijn data ophaalt en wegschrijft naar theoretisch elk mogelijk formaat (nu XML variant).
Tweede beta-beta is een microserver (<2Watt DC, dedicated hardware ) welke aan het netwerk hangt en zelf alle gegevens logt. Voordeel hiervan is dat er geen data verloren gaat en ik alle beschikbare data kan loggen. Uitlezen moet uieindellijk weer via het windows programma gaan (of ftp dump naar server)
Dat moet je als leverancier ook niet zeuren als het niets wordt, als je ook niets van je laat horen. Jouw probleem is risico van het ondernemen. Dat is niet uniek aan PV leveranciers, daar hebben alle leveranciers last van.SunshineCompany schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:28:
Je leest hier wel eens geklaag over PV leveranciers; te traag, reageren niet, etc.
Moet je voor de gein eens zo'n PV leverancier worden, en nagaan hoeveel mensen offertes aanvragen, vervolgens niets van zich laten horen, niet reageren op e-mail, en als je ze te pakken krijgt melden; 'ja, ik wilde alleen maar even weten hoe duur het was..' (terwijl je dat uitgebreid aan de telefoon hebt besproken..)
Kortom; 90% van de mensen die interesse in PV tonen kopen uiteindelijk NIET, maar verwachten wel dat je alle tijd en moeite in hun steekt. En als je d'r niet achteraan belt zullen ze nooit meer iets van zich laten horen.
Je ben niet van een verkeerde klup hoor, alleen van een wat extremere klup. Heb niets tegen principes, maar ik hou niet zo erg van extremistenzonnigtype schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:37:
[...]
Die komen met kerst gewoon direct van het veld in Argentinië of elders op het zuidelijk halfrond ingevlogen naar Europa, hoor. Als het al een "kas" zou betreffen, dan een onverwarmd stukkie grond met een paar stokken en een netje d'r overheen tegen de vogels die ook wel zo'n sappig salsa aardbeitje lusten op z'n tijd...
Hier worden geen aardbeien gegeten buiten "het" (noordwest-europese) seizoen...
... maar ja, ik ben van de "verkeerde" klup, dus dat zegt niks ...![]()
[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 29-11-2011 16:42 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik snap er niets van. Verwarming slaat nauwelijks aan, huis is meestal op 20 graden als er iemand thuis is, maar toch is de ervaring dat het juist kouder voelt. Sneller koude handen of voeten.
Tocht kan ik niet ontdekken en zoals aangegeven, de verwarming is meestal koud omdat hij niet aan hoeft te slaan.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Toe maar, die gaat bij de collectie bijnamen. De grens met "terrorist" is inmiddels aan het vervagen, voor je het weet zit ik in het gevang...c70070540 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:39:
Je ben niet van een verkeerde klup hoor, alleen van een wat extremere klup. Heb niets tegen principes, maar ik hou niet zo erg van extremisten
Zou ik daar nog met jullie mogen chatten, of zou dat dan als een staats-ondermijnende activiteit worden gezien?
En wat kan ik daar aan doen???? De WAF voor verder maatregelen neemt alleen maar af.JeroenH schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:48:
Stralingswarmte.
Comfort is een belangrijke reden om mijn maatregelen te nemen.
Tot nu toe
- kieren dichtgemaakt
- HR ketel gehangen
- HR++ glas in heel huis gezet
De isolatie gaat de goede kant op, want om 22u in de avond nog 20 graden, om 8.00 is het nog 17,5 graad. Verwarming niet aangeweest in de tussentijd.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
ja je gaat het loeien van de c.v. ketel een beetje missen.
kun je de temperatuur van de c.v. ketel nog verlagen zo dat i langer draait.
als het huis al echt goed is ge-isoleert kun je de verwarming ook een standje hoger zetten.
kost iets meer gas maar nog altijd minder als niet isoleren.
ik had het heel erg toen ik naar mijn huidige huis verhuisde.
het is effe wennen
oude huis had een gas kachel + een gasrekening.
ik moest de huiskamer swinter altijd naar de 24 graden stoken anders bevroren de leidingen in de keuken.
en het was altijd lekker om na een koude fiets tocht op de gas kachel te gaan zitten.
(soms mis ik dat ook wel eens, maar niet de rekening die daar bij hoorde.)
@zonnigtype
ik denk wel dat je mag chatten met ons,
maar de staat zal het wel eerst door de censuur willen halen.
dan moeten we gewoon eerst 3 weken wachten voordat je antwoord.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De spijker op z'n kop, de fijnste warmte die er is.JeroenH schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:48:
Stralingswarmte.
Waarom denk je dat hier een speksteentje staat te stralen, kan geen radiator tegen op
Heb op internet ook nog een bestand gedownload om het aantal dak materiaal uit rekenen en daar kwam ook uit dat er minimaal twee keer zoveel moesten zijn.
Van de week wort er ook nog een andere meter geplaats.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
"Zelfpersende afvalcontainer op zonne-energie"
(dank voor de compassie, migjes...
Hieruit blijkt toch weer dat je het niet begrepen hebt. Jouw Henk en Truus willen niet luisteren door manier dat ze worden toegesproken.zonnigtype schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:23:
[...]
In (weer) andere bewoordingen: Henk en Ingrid hebben gewoon nog niet "het licht gezien".
Let op: Je bent met 230V bezig!
Uit het artikel:
Na vaststelling van de impedantie van de pomp (V / I = 230 / 0,39) kwam ik uit op zo’n 620 ohm.
De condensator zou een hiermee vergelijkbare impedantie (weerstand) moeten hebben om enig effect te sorteren. Daar voor een condensator geldt dat de impedantie (Z) gelijk is aan 1/ωc, is andersom: C=1/ωZ.
ω (hoeksnelheid) is hierbij gelijk aan 2 x π x f = 2 x 3,14 x 50 = 314.
f (50 hz) is hierbij de frequentie van het lichtnet.
De waarde van C komt hierbij uit op 1 / (314 x 620) = 5 μF.
Bij toepassing van een condensator van (5,5 μF; 450 Volt) bleek de spanning over de pomp nog 156 Volt te bedragen, hetgeen het pompvermogen terugbracht tot ongeveer 46 Watt waarmee het hinderlijk geruis niet meer voorkwam.
Waneer je meerdere condensatoren neemt kunt je ze parallel over elkaar zetten en de waarde's bij elkaar optellen.(ik heb er 1 van 4uF en 1 van 1,5uF)
Eerlijk gejat plaatje:

Heb je de luchtvochtigheid in je huis gemeten?Cyberpope schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:42:
Iemand een verklaring voor het feit dat hoe meer ik isoleer in huis, hoe minder behagelijk het lijkt te worden?
Na het na-isoleren van de spouw moet ik hier veel meer ventileren om de juiste luchtvochtigheid te behouden(40-60%).
Een simpele hygrometer zal niet meer dan 15 euro kosten.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.