Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
@ enkele of dubbele meter

€126 is een schijntje.
In onze vorige huurwoning heb ik bij onze netbeheerder (Eandis, België) gevraagd wat het zou kosten om een dubbele meter te laten installeren. Inclusief BTW was het net geen €450...

[ Voor 6% gewijzigd door Cafe Del Mar op 25-11-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
dat is als de hele meter vervangen moet worden.
die van mij hoeft alleen het tweede qaudrant te gaan tellen. das volgens mij een simpele handeling, al zal er misschien wel een mannetje voor moeten langskomen, wat ook weer niet 126 euro per.. 15 minuten? met reistijd 45 minuten? duurt, moet kosten... lijkt mij.

over meterkast gesproken. ik heb nu een ubee modem van ziggo, zonder draadloos etc. en een apparte router, beide gebruiken zo te zien 8 watt. de router wil ik wel kwijt, en in de plaats een ubee moden van ziggo met wifi etc.

heeft iemand al eens gemeten hoeveel die ubee modems met wifi verbruiken?

[ Voor 32% gewijzigd door engelbertus op 25-11-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:42:
@ enkele of dubbele meter

€126 is een schijntje.
In onze vorige huurwoning heb ik bij onze netbeheerder (Eandis, België) gevraagd wat het zou kosten om een dubbele meter te laten installeren. Inclusief BTW was het net geen €450...
Ik heb vorig jaar mijn meter laten vervangen voor 3 fase, zat automatisch ook dubbeltarief op.
25A was te weinig en met de toeslag voor de capaciteit 35A+ is het goedkoper om 3fase te nemen als je toch de groepenkast toch moet vernieuwen :P

Liander vraagt voor een aanpassing, verzwaring, uitbreiding etc € 162 (standaard tarief) maakt niet zoveel uit of ze dan ook de meter vervangen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
lekker is dat weer
dan wacht is wel tot de slimme meter wordt geplaatst. mogen ze dan gelijk dubbel tarief aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo. SD kaartje besteld voor mijn nieuwe servertje. Toch 1 van 32gb. Ik kan niet wachten om ermee te pielen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

heeft iemand al eens gemeten hoeveel die ubee modems met wifi verbruiken?
Zal hem vanavond eens meten, heb hier de router al weggedaan en maak alleen gebruik van de wifi van de Ubee.

De reikwijdte is wel minder maar heb toch niet zoveel nodig draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@KC27 @Mars Warrior
Bedankt voor jullie post over besparing op gasverbruik door HR++ Het is uiteraard te doen om de comfortverhoging. Dat het bespaart is wel zeker.
@Flitspaal
Zo is zo'n servertje natuurlijk nog veel leuker. Zuinig, betaalbaar en goede specs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan die weg met of zonder de ok4?
zonder, zoals ik je al mailde,
ze zitten nu 2x3 op een steca 500, en das heeeel efficient

/edit
de definitieve beschikking van subsidie is binnen,
beetje dubbel gevoel over....50 cent incl btw all-in voor 1.5kWp,
per Wp. het is gewoon te erg, tov andere gemeentes.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:34:
ik heb greenchoice gevraagd hoe e.e.a. gerege;d moest worden als ik dag / nachttarief wilde hebben.
voor greenchoice ( de leverancier) is dit een administratieve handeling, en kost het geen geld, maar om het tweede telwerk te activeren moet ik bij liander zijn, en die brengt wel kosten in rekening. ik heb nu een iskra meter met 4 quadranten, waarvan er dus slechts 1 telt.

wat me wel verbaasde is dat de greenchoice medewerker mij vertelde dat je tegenwoordig een enkel tarief contract kunt hebben, als beide telwerken lopen.
dus als de netbeheerder voortaan gewoon standaard 2 telwerken laat lopen zou dat veel handiger zijn.
greenchoice kon ook niet veel zeggen over of het voor mij voordeliger was een dubbel-tarief contract te hebben, en evenmin wat een "meterwissel" oid bij liander kost.
ik heb dus zelf even gebeld, en dan schrik je toch dat zoiets gewoon 126 eruo nog wat moet kosten, inclusief btw.

dat betekent dat ik maar liefst 10% voordeel moeten hebben met dubbel tarief, om die kosten er in 1 jaar uit te hebben, terwijl ik niet eens weet of dit uberhaupt iets gaat opleveren.
als ik op vergelijkingssites kijk dan zie je vaak slechts een euro of 20 verschil tussen een enkel of dubbel tarief aansluiting.. met het oog op slimme meters e.d. die je waarschijnlijk wel binnen nu en bijvoorbeeld 5 jaar opgedrongen zullen worden, moet ik het dus ook in zon soort van tijd terug hebben verdiend lijkt mij. anders lost het niks op, dat dubbele tarief. en ik gebruik al slechts 1900 kwh per jaar.
erg raar

kan iemand bevestigen dat het tarief voor een meterwissel bij liander daadwerkelijk 126 euro kost ??
Geloof me maar, het levert je geen zak op. Je levert enorm in op comfort omdat je niet meer kunt grootverbruiken op momenten dat het jouw uitkomt, en daarnaast ga je ooit in je leven nog een keer erg naar wakker worden (of helemaal niet :X) als blijkt dat je wasmachine, droger of vaatwasser 's nachts in de fik is gevlogen omdat jij zo nodig bij nacht op laagtarief je was moest doen.
Ik heb over vorig jaar wel een whopping 30 euro bespaard tov enkeltarief, en dat was met 33% hoogtarief en 66% laagtarief. Dit jaar is het voordeel nog weer veel kleiner, omdat de tarieven dichter bijelkaar zijn geschoven. Waar je vroeger "voor half geld" je was deed, zit er nu nog maar 2,5 cent tussen hoog/laag en ligt het enkeltarief daartussenin.

Ik heb me in Augustus bij overstap naar Eneco ook meteen maar over laten zetten naar enkeltarief, beide meters lopen nog steeds, maar bij de afrekening tellen ze die gewoon op en rekenen ze dat af tegen enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:42:
Trouwens,

Klein feestje hier, onze zoneboiler viert vandaag z'n 3e verjaardag :)
tijd vliegt :)
heb je de anode al eens vervangen? of bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

:?Zonneboiler, anode vervangen? Heb ook een zonneboiler, maar over anode-inspecties of nog erger anode vervanging is mij niets bekend.
Die dingen zijn toch onderhoudsvrij?
Maak me niet gek :?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
sander817 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:17:
[...]

Nee nog niet, dan moet mijn boiler leeg, en tja.. ik heb nog geen aftapkraantje.. :X

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:17:
[...]

Ik begreep 1 keer in de 5 jaar vervangen maar denk dat ik volgend jaar (3 jaar) een blik werp en zorg dat ik er 1 paraat heb.

Heb jij hem al eens bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 15:47:
[...]

zonder, zoals ik je al mailde,
ze zitten nu 2x3 op een steca 500, en das heeeel efficient

/edit
de definitieve beschikking van subsidie is binnen,
beetje dubbel gevoel over....50 cent incl btw all-in voor 1.5kWp,
per Wp. het is gewoon te erg, tov andere gemeentes.
Weet niet wie je gemaild hebt, maar mij niet in ieder geval ;)
Toch bedankt voor de opheldering :)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan was jij het niet die polderpv benaderde, voor mijn emailadres.
heb je de anode al eens vervangen?
een actieve anode is onderhoudsvrij zoals een correx,
en enkel gebruikt in friesland noord holland en een deel van zuid holland,
als je daar niet woont, hoeft een anode ook niet.
(vanwege de hardheid van het water)

http://www.golantec.be/sy...20opgedrukte%20stroom.htm

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

De Ubee gebruikt bij mij in rust zo'n 10W, tijdens downloaden rond de 13W.
Ik heb geen 'n' apparaten dus ik kan hem niet Full-load testen.

Hiervoor had ik een motorola modem met een sitecom router.
Dit gebruikte tussen de 15 en 25W.

Qua energieverbruik en stabiliteit (nadat ziggo langs was geweest) ben ik wel tevreden met de Ubee.
Het bereik is wel stukken minder, maar ik kom toch zelden achterin de tuin met me laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok.
dan zou ik dus 6 watt kunnen besparen, als ik zelf een ubee ga kopen op MP. dan moet die wel heel erg goedkoop zijn als ik dat verschil ga overbruggen..
ik wacht wel tot @home hem uit zichzelf naar me toe stuurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Gemeente Velsen geeft subsidie op zonnepanelen komende maand. Het betreft een set van 3 panelen met omvormer erbij voor 809 euro na aftrek van 690 euro subsidie.

http://www.velsen.nl/Artikel/Subsidie-op-zonnepanelen.htm

Verdere details zoals merk, afmetingen, hoeveel Wp, met of zonder bevestiging en dergelijke kan ik niet vinden. Iemand misschien meer inzicht hierin? Anders ga ik eens bellen om te kijken of het wat is of niet.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
MrScratch schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 19:15:
Gemeente Velsen geeft subsidie op zonnepanelen komende maand. Het betreft een set van 3 panelen met omvormer erbij voor 809 euro na aftrek van 690 euro subsidie.

http://www.velsen.nl/Artikel/Subsidie-op-zonnepanelen.htm

Verdere details zoals merk, afmetingen, hoeveel Wp, met of zonder bevestiging en dergelijke kan ik niet vinden. Iemand misschien meer inzicht hierin? Anders ga ik eens bellen om te kijken of het wat is of niet.
http://www.kapiteinbv.nl/pv-panelen-zonne-energie.html

Hc Solar Hcp 690, 3 panelen 230 Wp, 1 omvormer Soladin 600, kabelset

Data sheet paneel: http://5746.static.secure...794fB034BW94J95SJ209g.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 25-11-2011 19:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
trekker22 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:35:
[...]

kwam uit op luxasolar.nl en info gevraagd:

HR + + glas heeft een U waarde van 1,1 W/m²K zoals u zelf al aangeeft. Door toepassing van de folie verbeterd dit naar 0,97 W/m²K.
Dat is als nog 12% procent wat aanzienlijk is gezien het glas al erg goed isoleert. Maar dit wijkt natuurlijk wel sterk af van het rendement bij enkel of dubbel glas waar je het hebt over respectievelijk 57% en 45%.

Is het nog de moeite om folie er tegen aan te gooien, zal het comfort er op vooruit gaan?
En daar mee bedoel ik niet te snel warm in de zomer en niet te koud in de winter..

Ergens gelezen dat de kosten rond de 75 euro de M2 zijn inclusief de installatie.. Das nie weinig :)

Of toch alleen gaan voor screens aan de binnenzijde... Of beiden....?
75m2 voor een beetje vage folie? volgens mij kan je dan beter gelijk naar hr+++glas gaan kijken Ug 0,6
het dak valt denk ik ook nog wel flink winst te behalen door bijvoorbeeld een omkeerdak.

Maar in jouw specefieke vrijstaande woning zou ik eerst warmtebeelden laten maken van je woning en kijken waar nu echt de problemen zitten.
http://warmtecheck.nl/
Verder kan je ook je cv waterzijdig laten inregelen en controleren
http://www.cvtuning.nl/particulier/werkzaamheden

[ Voor 4% gewijzigd door marz01 op 25-11-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor het 5e jaar achtereen presteert liander de netbeheerder het nu wederom !
gas stand klopt, meterstand stroom : 95478kWh verbruikt
jaja u leest het goed. (ik ben consument he, geen aluminium smelterij)

dit is precies 99999 - 4521 kWh* = 95478
* de achteruitgedraaide ferraris stand tov vorig jaar
volgt u het nog ?
ik wel, zelden zulke domme ezels gezien.
ze denken dat mijn verbruik weer klokkie rond is gegaan,
ondanks aanmelden zonnepanelen in 2007
#pek en veren
#fail
#epic fail

leverancier (gc) was al gewaarschuwd, en wees me er ook op,
gelukkig een getekende opname verklaring hier.
nederland anno 2011

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Dank. Dat is het inderdaad. Even inlezen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:28:

volgt u het nog ?
#pek en veren
#fail
#epic fail

nederland anno 2011
Je hebt iig weinig aan je foto's/bewijzen dat de meterstand klopt, ze gaan er nu gewoon mee akkoord.
Is het niet mogelijk om je aan te melden bij de KvK als leverancier en vervolgens lever je je eigen stroom en verkoop de rest door?

Je zou er gek van worden en vervolgens gaan dromen over milieuvriendelijke opslag om je te laten uitschrijven. Ik wel iig

[ Voor 5% gewijzigd door flippo765 op 25-11-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 23-09 12:43

volgt u het nog ?
#pek en veren
#fail
#epic fail

nederland anno 2011
Het hele systeem werkt gewoon niet.
Ik heb nu 2 maand geleden gevraagd of ze mijn meter kosteloos willen vervangen zodat iedereen er beter van wordt. En dat ik van het gebel met hen af wil zijn. na 2 maand niets gehoord te hebben over mijn proef case maar weer is gebeld.
Ze gaat me nu elke 2 weken even op de hoogte houden ook als er geen nieuw is. de totale koste voor liander zijn al duurder nu dan ff die stomme domme meter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
_JGC_ schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:13:
[...]

Geloof me maar, het levert je geen zak op. Je levert enorm in op comfort omdat je niet meer kunt grootverbruiken op momenten dat het jouw uitkomt, en daarnaast ga je ooit in je leven nog een keer erg naar wakker worden (of helemaal niet :X) als blijkt dat je wasmachine, droger of vaatwasser 's nachts in de fik is gevlogen omdat jij zo nodig bij nacht op laagtarief je was moest doen.
Ik heb over vorig jaar wel een whopping 30 euro bespaard tov enkeltarief, en dat was met 33% hoogtarief en 66% laagtarief. Dit jaar is het voordeel nog weer veel kleiner, omdat de tarieven dichter bijelkaar zijn geschoven. Waar je vroeger "voor half geld" je was deed, zit er nu nog maar 2,5 cent tussen hoog/laag en ligt het enkeltarief daartussenin.

Ik heb me in Augustus bij overstap naar Eneco ook meteen maar over laten zetten naar enkeltarief, beide meters lopen nog steeds, maar bij de afrekening tellen ze die gewoon op en rekenen ze dat af tegen enkeltarief.
Dank voor reactie op het dubbeltarief sprookje. Was vroegah misschien geen sprookje, maar de glitters zijn nu wel van het sprookje af. Nog maar weer eens een keertje mijn grafiek van exacte Vattenfall/NUON tarieven dan weer. Variabel grijs / avondactief tarief ("nachtactief tarief" scheelt daar weinig mee):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_avond_laag_hoog.gif

Verschil hoog/laag wordt steeds kleiner en je moet wel een heel gek stroom verbruik patroon hebben om dat er nog "uit te gaan halen". Zeg maar gewoon: vergeet het maar als die gasten van de netbeheerder daadwerkelijk voor het omzetten van een schakelaar bij je het durven om 160 euri in rekening te gaan brengen...

... want dat bedrag moet je dus met het "verschil in prijs" gaan goedmaken. Ik zou zeggen: vroeg gaan slapen en alle apparaten uit i.p.v. tegen de tarief klippen op gaan zitten "selectief consumeren".

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vanmorgen stond er een grote vrachtwagen met aanhanger voor de deur. De chauffeur twijfelde even of hij op het juiste adres was, maar even later was de 8m3 EPS uitgeladen.

Vandaag vooral bezig geweest met puin verwijderen uit de kruipruimte wat zelfs met hulptroepen nog een flinke klus bleek:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/kruipruimte_puin.jpg

Aangezien puin plus aanharken van verdiept paadje pas klaar was toen het donker was heb ik de hele boel maar gecanceld. Heb er glas- cq gevelisolatie van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/gevel_eps.jpg
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@silvester6 Je hebt een DM

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rukapul schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:30:
Vanmorgen stond er een grote vrachtwagen met aanhanger voor de deur. De chauffeur twijfelde even of hij op het juiste adres was, maar even later was de 8m3 EPS uitgeladen.

Vandaag vooral bezig geweest met puin verwijderen uit de kruipruimte wat zelfs met hulptroepen nog een flinke klus bleek:
[afbeelding]

Aangezien puin plus aanharken van verdiept paadje pas klaar was toen het donker was heb ik de hele boel maar gecanceld. Heb er glas- cq gevelisolatie van gemaakt:
[afbeelding]
:P
Ik wou dat mijn kruipruimte er zo uit zag!
Ben er 2 dagen bezig geweest om drainage aan te leggen en zit nu te wachten tot het klimaat er beter word.

Na 2 maanden is de relatieve luchtvochtigheid van 99% naar 97% gedaald.
De temperatuur blijf tussen de 15 en 17,5 graden, verlies hier dus heel veel warmte.
Hoop echt dat ik dit voorjaar nog kan beginnen met isoleren maar heb er een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou er gek van worden
ik heb er wel lol in, steeds dezelfde mensen aan de lijn... steeds hetzelfde probleem.
greenchoice ook leuk... "jemig zo weinig gas hoe flik je dat nou".
ik : ja mooi he.
de stroom word gewoon kale leveringsprijs onder 0
nu eerst ondanks het betalen van meetdienst nu zelf de meetdienst weer rechtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

volgt u het nog ?
#pek en veren
#fail
#epic fail

nederland anno 2011
Dit is een kafkaesk horror verhaal. Zelf heb ik het zelf ook meegemaakt. (-1000 kWh per jaar)
5 keer achter elkaar is te bizar voor woorden. Gaat het nog wel goedkomen hier in Nederland vraag je je soms af.

Gelukkig had ik na een oeverloze mail/telefoon converstie tussen Stedin en Eneco eindelijk een persoon aan mijn zijde die het begreep en mij niet weer terug het boze bos instuurde, toen was het snel opgelost.
Ik ga je dus sterkte en volharding en uiteidelijk succes toewensen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
En wat staat er bij robkds in de hal te wachten? Jawel, weer 585 Wp voor op het dak. We zullen eens kijken hoe lang het duurt voor die op het dak gaan liggen. Ik denk binnen enkele dagen :*)

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
marz01 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:02:
[...]

75m2 voor een beetje vage folie? volgens mij kan je dan beter gelijk naar hr+++glas gaan kijken Ug 0,6
het dak valt denk ik ook nog wel flink winst te behalen door bijvoorbeeld een omkeerdak.

Maar in jouw specefieke vrijstaande woning zou ik eerst warmtebeelden laten maken van je woning en kijken waar nu echt de problemen zitten.
http://warmtecheck.nl/
Verder kan je ook je cv waterzijdig laten inregelen en controleren
http://www.cvtuning.nl/particulier/werkzaamheden
thanks

cv tuning stond al op de planning, die warmtecheck voor 100 euro lijkt me wel wat! en dan kijken wat nodig is

maar hr++++++++ is kozijnen aanpassen / verven / breken etc etc etc, kan ik net zo goed hele keuken/bijkeuken afbreken en daar heb ik geen trek in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Rukapul schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:30:
40m2 kruipruimte, 20cm dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Raedthuys (wind turbine project ontwikkelaar) gaat ook duurzame elektra (van eigen windturbines) leveren, vergunning is binnen:

http://www.nma.nl/documen...esluit_elektriciteit.aspx

Zoals met alles in NL: gaat ook aan de "groene" kant een groot gekkenhuis worden met onvergelijkbare contracten, is mijn inschatting.

Welkom op de "geliberaliseerde" stroommarkt van piratenland Nederland.

Gas vergunning schijnen ze mee bezig te zijn volgens Energeia...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Geen gas meer afnemen, is ook gewoon mogelijk in Nederland :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:19:
Geen gas meer afnemen, is ook gewoon mogelijk in Nederland :)
Ja, maar dan word je als "leverancier van energie" niet serieus genomen in gasrotonde bij uitstek, NL... :+

** edit **
Nog ff een hart onder de riem van stoom uit de oren krijgende eric-pvt...

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 25-11-2011 22:27 . Reden: Tegen netbeheerders is geen kruid gewassen. Hoewel... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kun jij niet overgaan op elektrisch koken en die kookgasaansluiting de deur uit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou lekker hoor, bovenop de gasrotonde hier,
maar als je een afslag neemt, komen er veel duurzame verkeersdrempels.

hoe kom ik er ook bij om bovenop de gasrotonde hernieuwbare energie op te wekken,
das eigenlijk vloeken in de kerk van verhagen.

@spek
ik doe mijn best, komt allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
flippo765 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:35:
[...]

Ben er 2 dagen bezig geweest om drainage aan te leggen en zit nu te wachten tot het klimaat er beter word.

De temperatuur blijf tussen de 15 en 17,5 graden, verlies hier dus heel veel warmte.
Hoop echt dat ik dit voorjaar nog kan beginnen met isoleren maar heb er een hard hoofd in.
Wat een drama. Kun je de ventilatie niet verhogen? (Ik heb voor mezelf een ventillator erbij gezet om een minder geventilleerd deel van de kruipruimte meer verse lucht aan te laten zuigen.)

Het viel mij ook op hoe warm de kruipruimte was. Ik ben terwijl het enorm koud was buiten er geweest en had het er gewoon warm.
_jorrit_ schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:45:
[...]

40m2 kruipruimte, 20cm dik?
ca 55m2, 15cm tussen de balken, 12 cm onder de balken, rest gaat tegen de muren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gasopslag
voor wie het nog niet wist, de loterijlanden zijn van natuurmonumenten
http://www.natuurmonumenten.nl/content/loterijlanden
en daar gaat verhagen in boren, de hoeder des vaderlands,
en in dat gat mag poetin lekker klaar komen.

natuurmonumenten, dat is die organisatie die de mooiste plekjes van nederland beheerd,
en die is dus tegen, en ik dus ook als donateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 10:45
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:37:
[...]

ik heb er wel lol in, steeds dezelfde mensen aan de lijn... steeds hetzelfde probleem.
greenchoice ook leuk... "jemig zo weinig gas hoe flik je dat nou".
ik : ja mooi he.
de stroom word gewoon kale leveringsprijs onder 0
nu eerst ondanks het betalen van meetdienst nu zelf de meetdienst weer rechtzetten.
Wat betreft het betalen voor meetdienst: Liander levert toch eigenlijk gewoon wanprestatie als ze niet normaal de meterstand kunnen verwerken. Betaalde bedragen voor meetdienst terug vorderen, desnoods met een kort geding? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:29:
[...]
Dank voor reactie op het dubbeltarief sprookje. Was vroegah misschien geen sprookje, maar de glitters zijn nu wel van het sprookje af. Nog maar weer eens een keertje mijn grafiek van exacte Vattenfall/NUON tarieven dan weer. Variabel grijs / avondactief tarief ("nachtactief tarief" scheelt daar weinig mee):
...
Verschil hoog/laag wordt steeds kleiner en je moet wel een heel gek stroom verbruik patroon hebben om dat er nog "uit te gaan halen". Zeg maar gewoon: vergeet het maar als die gasten van de netbeheerder daadwerkelijk voor het omzetten van een schakelaar bij je het durven om 160 euri in rekening te gaan brengen...

... want dat bedrag moet je dus met het "verschil in prijs" gaan goedmaken. Ik zou zeggen: vroeg gaan slapen en alle apparaten uit i.p.v. tegen de tarief klippen op gaan zitten "selectief consumeren".
'k heb meegedaan aan een collectieve energieaankoop via EigenHuis/ichooser die gewonnen is door NEM. Wel hoge vaste kosten (6.99/mnd voor zowel gas en electra) maar fabelachtige kale prijzen (incl BTW!)
enkel tarief: 0.04403;
hoog/laag 0.04902/0.03992 en
gas 0.39032,
zowel voor 1 jaar vast als 3 jaar vast. Als dit een voorbode is voor de komende jaren, dan is investeren in duurzame energie alleen nog maar een vorm van gelegaliseerde belasting ontduiking. Nou ja, je betaalt toch al allerlei belastingen over je investering, toch? ;)

Oh ja, ze noemen de stroom ook nog groen omdat ie elders groen wordt opgewekt; noorwegen of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:20:
[...]

'k heb meegedaan aan een collectieve energieaankoop via EigenHuis/ichooser die gewonnen is door NEM. Wel hoge vaste kosten (6.99/mnd voor zowel gas en electra) maar fabelachtige kale prijzen (incl BTW!)
enkel tarief: 0.04403;
hoog/laag 0.04902/0.03992 en
gas 0.39032,
zowel voor 1 jaar vast als 3 jaar vast. Als dit een voorbode is voor de komende jaren, dan is investeren in duurzame energie alleen nog maar een vorm van gelegaliseerde belasting ontduiking. Nou ja, je betaalt toch al allerlei belastingen over je investering, toch? ;)
Hmmm. Ik zou nog niet dood bij dat kluppie gevonden willen worden, maar het is een vrij land. Daar betaal je niet voor energie afname. Daar betaal je voor wanprestatie, om de call-center miepen van te kunnen betalen ("vastrecht levering" noemen ze dat, mijn GROOTJE: de allergrootste piratenpost van allemaal daar...).

En, zoals al ongeveer tigduizendmaal bij TROS Radar forum onderdeel energiebedrijven is duidelijk gemaakt. Officieel heet dat kluppie "NL Energie". En niet de NEM. Anders krijg je mogelijk ruzie met Spek, die voor dat bedrijf werkt. Ze worden gek bij de NEM van die al jaren voortdurende "spraakverwarring"...
Procedure
5. De Nederlandse Energie Maatschappij B.V. handelende onder de naam Nederlandse
Energie Maatschappij (hierna: NL Energie) heeft op 27 april 2005 een aanvraag ingediend
bij de Directie Toezicht Energie van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (hierna: DTe)
voor een vergunning tot levering van elektriciteit aan kleinverbruikers op grond van artikel
95d, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998.
Uit dit officiële document bij de NMa: "leveringsvergunning Nederlandse Energie Maatschappij"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ah, dank voor het melden, is inderdaad NL Energie en geen NEM Siemens.
Geen ruzie hoor ik ben de vriendelijkheid zelve *;

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-11-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:32:
Ah, dank voor het melden, is inderdaad NL Energie en geen NEM.
Geen ruzie hoor ik ben de vriendelijkheid zelve *;
Jullie hebben gelijk.
Maar waar het mij om ging is dat ze deze prijzen durven te hanteren. En daar nog hun nek over durven uit te steken, 3 jaar lang. Zo helpt NL-Energie ons nog om van de nachtmerrie Borsele-2 af te komen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je zult bij die club je zonnestroomoverschot maar terugleveren met zulk tarieven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:37:
[...]

Jullie hebben gelijk.
Maar waar het mij om ging is dat ze deze prijzen durven te hanteren. En daar nog hun nek over durven uit te steken, 3 jaar lang. Zo helpt NL-Energie ons nog om van de nachtmerrie Borsele-2 af te komen :*)
Tja, je kunt inderdaad alles recht praten wat krom is.

Al zou het wel leuke vorm van "collateral damage" zijn, toegegeven (met tegenzin, dat dan weer wel... >:) ).

One of MANY....
Bedenk dat die chaos bij dat bedrijf, hun soort van bedrijfsvoering is. Ze proberen door een bewust georganiseerde chaos, de klant op te zadelen met onjuiste (en uiteraard te hoge) rekeningen, in de hoop dat die klant gaat betalen. Zo halen ze hun winsten binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die man op dat forum gaat al gelijk in de fout. :o
"Gevecht met NEM! NL Energie Graag advies!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie site, maar hebben jullie ook het "energieverbruik per hoofd" gekozen? dan ziet het plaatje er ineens heel anders uit... Geeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:44:
[...]

Die man op dat forum gaat al gelijk in de fout. :o
"Gevecht met NEM! NL Energie Graag advies!"
Zoals ik al zei: "one of many". Men blijft blijkbaar liever hardleers en papagaait elkaar na zonder iets te leren.

Lees ook deze (nogmaals "one of many", ik heb eens een draad, wat zeg ik, ankerkabel, van zo'n 500 pagina's - uitsluitend over NL Energie in de meest verschrikkelijke hoogtepunten van de telemarketeer piraterij tijd - bij TROS Radar zien verdwijnen omdat het iedereen blijkbaar teveel werd...):

http://www.quotenet.nl/bi...oen-boete-onevenredig.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb het toch maar even gemeld op dat forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:41:
[...]
Tja, je kunt inderdaad alles recht praten wat krom is.

Al zou het wel leuke vorm van "collateral damage" zijn, toegegeven (met tegenzin, dat dan weer wel... >:) ).

One of MANY....
[...]
Mooie term "collateral damage". Ik weet zeker dat de andere aanbieders naar aanleiding hiervan zich eens flink achter de oren zullen krabben. Waar gaan we komende jaren naar toe...

Het kan ook zo zijn dat NLE zich flink in deze hap gaat verslikken, er schijnen ruim 60,000 mensen te hebben ingeschreven voor deze actie. Niet iedereen doet mee natuurlijk. En ze zijn nu ook heel open en eerlijk over de hoge maandelijkse vaste lasten, dat was in het verleden wel anders...

De communicatie van deze club is ver onder peil, dat geef ik toe. En dat callcenter ook. Maar via het webformulier krijg je wel wat voor elkaar als dat nodig mocht zijn.
Ze hebben ons afgelopen 4 jaar altijd geheel correcte rekeningen gestuurd, ik heb ze (uren werk overigens) tot op de cent doorgerekend - en heb niets aan te merken.

En salderen doen ze ook al perfect (dat doe ik al voor ze, ze kunnen toch niet met de 4 getallen van Liander overweg, er zijn maar 2 vakjes om in te vullen (voor hoog en laag). Ik weet niet of ze weten wat ze moeten doen met teruglevering.

Sinds wij van gas naar verwarming op stroom (Aard-Warmtepomp) zijn overgegaan is ons elektra verbruik flink omhoog gegaan, en consumeren wij vrijwel alle ca 3100kwh/jaar aan zonPV zelf.

Kortom, ben je een forse netto gebruiker, en kun je leven met een matig tot slecht communicerend bedrijf, dan blijft deze club een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 00:07:

En salderen doen ze ook al perfect (dat doe ik al voor ze, ze kunnen toch niet met de 4 getallen van Liander overweg, er zijn maar 2 vakjes om in te vullen (voor hoog en laag). Ik weet niet of ze weten wat ze moeten doen met teruglevering.
Kijken of Woodski morgen op tijd op is om zijn visie op dat verhaal te geven...

Hij had daar meermalen over gepost.

O.a. deze.
En deze.

... O-)

Kreeg vandaag trouwens weer eens mail van iemand die "ontdekte" dat zijn onder de modules bevestigde OK4tjes allemaal defect waren...

... had ze van Eneco gekocht (zo lijkt het).

... vervangingsacties zijn alweer van vier jaar geleden, 2007 ... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2011 00:17 . Reden: Laatkomertje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippo765 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:35:
[...]

Idem hier, kruipruimte is altijd vochtig. Komend voorjaar de tuin aanpakken, dan is de hoofdoorzaak van het water in mijn kruipruimte weg: een greppel die bij regen vol komt te staan met water dat niet weg kan komen en vervolgens ondergronds mijn kruipruimte inloopt.
Buurman heeft zijn deel al dichtgegooid en heeft sindsdien geen last meer van water in zijn kruipruimte. Water zoekt wel een andere weg, achter de greppel ligt een strookje bomen en een slootje, daar kan ook prima water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij nl-enerige krijg je lage tarieven op papier vooraf,
maar je betaald altijd een hoge prijs achteraf.
wat die hoge prijs is, verschilt per klant, en dat is de chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:48:
Mooie site, maar hebben jullie ook het "energieverbruik per hoofd" gekozen? dan ziet het plaatje er ineens heel anders uit... Geeft te denken.
Staat er toch al. Ik zou niet weten wat ik moet denken, behalve dat een NL-er veeeeel meer verbruik gemiddelde dan een Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Beste wel verschillen met de ons omringende landen: (jammer dat de laatste 3 jaar er niet bij zit)
http://www.google.nl/publ...1290726000000&hl=nl&dl=nl
Ik neem aan dat dit het totaal is, inclusief industrie, straatverlichting, etc.
Het dipje van Duitsland rond 1990 zal wel met de DDR te maken hebben.
Engeland valt heel erg mee, ondanks alle elektrische kachels, elektrisch koken en lage kwh prijs. Misschien door de standaard TL-lamp als keuken verlichting.
(India zit nu nog een stuk lager dan China....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:40:
een actieve anode is onderhoudsvrij zoals een correx,
en enkel gebruikt in friesland noord holland en een deel van zuid holland,
als je daar niet woont, hoeft een anode ook niet.
(vanwege de hardheid van het water)
Waar heb je die informatie vandaan? Want heb hier zo'n 'mooie' sunsystems boiler waar vanalles mis mee is, maar het lijkt erop dat er ook geen onderdelen meer te leveren zijn. En meneer sunsystems beantwoord uiteraard de telefoon en/of mail niet meer... Dus als dat klopt wat hier boven staat hoeven wij ons geen zorgen te maken over de verkalking van de spiralen en is de boiler over 5 jaar niet waardeloos geworden.

edit: we zijn nu zover dat we plannen maken om via de rechter de koop alsnog te ontbinden. Hij mag z'n kloteboiler hier op komen halen als hij hem nog wil. Voor alsnog werkt het systeem wel, maar sunsystems houdt zich aan geen enkele, redelijk overeengekomen afspraak (o.a. nalevering van anodes). Hij heeft toegegeven dat hij dit model boiler eigenlijk nooit had moeten verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door SpiceWorm op 26-11-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

_JGC_ schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 00:56:
[...]

Idem hier, kruipruimte is altijd vochtig. Komend voorjaar de tuin aanpakken, dan is de hoofdoorzaak van het water in mijn kruipruimte weg: een greppel die bij regen vol komt te staan met water dat niet weg kan komen en vervolgens ondergronds mijn kruipruimte inloopt.
Buurman heeft zijn deel al dichtgegooid en heeft sindsdien geen last meer van water in zijn kruipruimte. Water zoekt wel een andere weg, achter de greppel ligt een strookje bomen en een slootje, daar kan ook prima water in.
Sinds de drainage is aangesloten heeft het niet meer geregend, misschien dat de weg nog gevonden moet worden door het water en dat het nu in de klei achterblijft(wel alles omgespit).
Beste wel verschillen met de ons omringende landen: (jammer dat de laatste 3 jaar er niet bij zit)
Wat goed te zien is aan de meest rechterzijde dat het overal(omliggend) afneemt behalve Frankrijk en Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 11:46:
[...]

Waar heb je die informatie vandaan? Want heb hier zo'n 'mooie' sunsystems boiler waar vanalles mis mee is, maar het lijkt erop dat er ook geen onderdelen meer te leveren zijn. En meneer sunsystems beantwoord uiteraard de telefoon en/of mail niet meer... Dus als dat klopt wat hier boven staat hoeven wij ons geen zorgen te maken over de verkalking van de spiralen en is de boiler over 5 jaar niet waardeloos geworden.

edit: we zijn nu zover dat we plannen maken om via de rechter de koop alsnog te ontbinden. Hij mag z'n kloteboiler hier op komen halen als hij hem nog wil. Voor alsnog werkt het systeem wel, maar sunsystems houdt zich aan geen enkele, redelijk overeengekomen afspraak (o.a. nalevering van anodes). Hij heeft toegegeven dat hij dit model boiler eigenlijk nooit had moeten verkopen.
Whow, heftig, wat voor merk/type boiler heb je? Volgens mij had ik die vraag al eens eerder gesteld? Ik ben zelf heel erg blij met m'n WOLF boiler. ( SEM-300 ).

Hou ons ajb op de hoogte.

http://www.wolf-heiztechn...11_Speichersysteme_DE.pdf

En dan de SEM-2 ( 300 ). Dat is de boiler die ik boven heb staan.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 11:55:
Whow, heftig, wat voor merk/type boiler heb je? Volgens mij had ik die vraag al eens eerder gesteld? Ik ben zelf heel erg blij met m'n WOLF boiler. ( SEM-300 ).

Geen merk/type bekend, staat ook niks op. Geen documentatie bij gekregen ook. Het is een RVS 300 liter boiler met dubbele spiraal en die was vooral flink lichter wat ons goed uit kwam bij het installeren. Ik geloof ook 100 euro goedkoper. Komt uit Frankrijk.
Maar we hebben er al flink gedoe mee gehad: het electrisch element zit met een tussenmaat en bizar grote dop/steek sleutel vast en is van koper en moest goed vast. Oftewel je zit met gereedschap wat niet past, te draaien aan een zacht koperen dop die ondertussen redelijk beschadigd is. We hebben het ding naar heel wat gereedschapszaken mee genomen en die hadden geen idee. Het gereedschap mag ook niet te groot zijn aangezien de boiler zelf dan in de weg zit.
Ondertussen bleef het ding lekken en moest hij nog steeds vaster. Uiteindelijk via een mechanisatiebedrijf een rare dop gevonden die er enig sinds op past. Gelukkig het ding lekdicht gekregen, maar zijn bang voor het moment dat hij een keer los moet...

Vervolgens heeft de sunsystems installateur nog één van de 4 spiraal-boiler doorvoeren stuk gedraaid, en moest er een nieuwe trompetaansluting gemaakt worden (wat diezelfde installateur wel weer netjes gedaan had). Oftewel de tweede spiraal is nog onbruikbaar om een WP op aan te sluiten of om eventueel de verwarming aan te sluiten. Nu zijn dit dingen waar we wel mee kunnen leven (soms heb je gewoon pech en is niet alles in het leven optimaal) maar als er ook geen anodes te leveren zijn (ook weer speciale maat zo lijkt het) en de boiler het over 5 jaar niet meer doet dan is dat een beste wanprestatie.

Owja, er zijn 3~4 vacuumbuizen van de 72 lek. Die zouden onder garantie vervangen moeten worden, maar dat is lastig als de leverancier z'n afspraken niet na komt. Je snapt, we zijn niet zo tevreden over sunsystems. Goedkoop is duurkoop blijkt hier, want de installateur is veel extra tijd kwijt geweest. Nog los van de gehele overstroming en 20.000 euro schade in huis omdat diezelfde installateur een leiding niet goed vast had gezet ... Je begrijpt dat dit een project is waar het nodige mis is gegaan, en er dreigt nog meer mis te gaan.

Godzijdank draait het ding nu als een tierelier en bied hij ruim 9 maanden per jaar 100% tapwater dekking en dat is ontzettend comfortabel. De gasketel hoeft niet aan hoeft als de zon ook maar een beetje geschenen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 11:46:
[...]

Meestal is een "nette" aangetekende brief van een rechtsbijstandverzekering al voldoende. Als je die niet hebt een advocaat. Het is altijd goed dat als hij een uitlating doet in die sfeer "had ik niet mogen verkopen", die goed vast te leggen. Dit maakt het makkelijker om toch wat van de gevolgschade terug te krijgen.

Gezien de door jou geleden schade zou ik niet te laag inzetten. Hij verkoopt willens en wetens ondeugdelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 12:21:
[...]

Owja, er zijn 3~4 vacuumbuizen van de 72 lek. Die zouden onder garantie vervangen moeten worden, maar dat is lastig als de leverancier z'n afspraken niet na komt. Je snapt, we zijn niet zo tevreden over sunsystems. Goedkoop is duurkoop blijkt hier, want de installateur is veel extra tijd kwijt geweest. Nog los van de gehele overstroming en 20.000 euro schade in huis omdat diezelfde installateur een leiding niet goed vast had gezet ... Je begrijpt dat dit een project is waar het nodige mis is gegaan, en er dreigt nog meer mis te gaan.
Buizen lek? Ze zijn wit uitgeslagen aan de binnenkant? Gingen ze allemaal in 1x of over een periode? Hier recentelijk op het dak geweest en alle 48 buizen hier zien er nog goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 12:34:
Buizen lek? Ze zijn wit uitgeslagen aan de binnenkant? Gingen ze allemaal in 1x of over een periode? Hier recentelijk op het dak geweest en alle 48 buizen hier zien er nog goed uit.
Weet het niet of het in één keer is gegaan, maar je kan het het beste zien als er nog rijp op de buizen zit. Er zijn dan 3 buizen duidelijk eerder schoon dan de rest, en eentje hobbelt er een beetje achteraan.
Als je die niet hebt een advocaat.
Dat lijkt me een goede, dank daarvoor. Uiteraard heeft hij nooit op schrift gezegd dat hij het niet had moeten verkopen, maar in een onbewaakt ogenblik aan de telefoon (toen we nog wel contact hadden).

@ flits: wil je mij nog een en ander aan gegevens sturen van jouw systeem? Als je het er aan toe hebt wil ik nog wel uitleg geven over de bedachte logica, weet alleen niet hoe lang ik nog tijd heb.

[ Voor 30% gewijzigd door SpiceWorm op 26-11-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
weet iemand hier iets van liggende zonnepanelen?

Gister iemand gesproken die thuis is in die wereld en hier in adviseert

- liggende zonnepanelen op plat dak
- geen verzwaring nodig voor windvlagen, wordt op dak vast gelegd
- geen frames nodig
- dak hoeft niet verstevigd te worden qua constructie (wat mij zo 1500-2000 euro scheelt!)
- opbrengst 85% tov van in schuine stand (valt me nog mee)

Als dit echt zo is leg ik ze plat neer en spaar die 2000 euro uit en dan maar iets minder opbrengst.

Wie heeft er wel eens van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

trekker22 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:04:

- geen frames nodig
- dak hoeft niet verstevigd te worden qua constructie (wat mij zo 1500-2000 euro scheelt!)

Als dit echt zo is leg ik ze plat neer en spaar die 2000 euro uit en dan maar iets minder opbrengst.

Ja, dat vraag ik mij ook wel eens af. Maar dat valt natuurlijk gewoon te berekenen (danwel numeriek).

Want; plat kan je veel meer kwijt, heb je nooit last van schaduw, en gebruik je altijd elke cm2 van de irradiation op het dak. Schuin moet je bepaalde afstand van elkaar zetten, en afhankelijk van stand zon (moment dag, en seizoen) wordt er meer of minder irradiation niet gebruikt.

Maar het ligt voornamelijk aan de totaalprijs, het zou best eens kunnen dat nu (met < 1€/Wp voor PV paneel) het wel eens in het voordeel kan vallen van gewoon plat neerleggen. Hoe lager de prijs hoe gunstiger plat neerleggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm

- geen frames nodig

Eric's experimenten geven aan dat 20 graden een stuk voordeliger lijkt dan de 36 graden mantra, dit vanwege diffuus licht tijdens bewolking. Dus ik weet niet of die 85% tov 36 graden 'optimaal' geld? Hoe groot wordt je installatie? Dan kun je wellicht inschatten wat de goedkoopste zonnestroom levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:26:
[...]

Eric's experimenten geven aan dat 20 graden een stuk voordeliger lijkt dan de 36 graden mantra, dit vanwege diffuus licht tijdens bewolking. Dus ik weet niet of die 85% tov 36 graden 'optimaal' geld? Hoe groot wordt je installatie? Dan kun je wellicht inschatten wat de goedkoopste zonnestroom levert.
ik wil voor 4000kw per jaar gaan opwekken, ga eens opvragen wat de kosten hier voor zouden zijn..

Het niet hoeven rommelen aan dakconstructie staat me wel aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel moet je er dan rekening mee houden dat de panelen niet schoonregenen. Dus regelmatig het dak op om te poetsen (dus daar ruimte voor openhouden).

En ik zou ze niet 100% plat leggen, want dan blijft er een laagje regenwater op staan, lijkt mij ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

- geen frames nodig

Toch niet de Solyndra's? Dat is niet zo'n goed plan. Verder moet je bij vlakke plaatsing rekening houden met vervuiling en wordt in sommige gevallen geen garantie gegeven. Het mooiste ballastloze systeem is (zo uit m'n hoofd) een amorf Si systeem van Schott? Daar liggen twee panelen rug aan rug onder een hoek van 15 graden. (kan op m'n smartphone niet zo snel een link vinden, Zonnigtype?)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- geen frames nodig

Flat fix light, dat is 13 graden hh. Heb je geen aanvullende ballast nodig EN regen en vervuiling lopen er iets af. (minder dan bij 20 graden natuurlijk..)

Maakt wel veel uit qua opbrengst, en met het oog op de toekomst, verdeling over het jaar wordt egaler.
http://www.click-fit.nl/download/FLATFIX-LIGHT_DATABLAD.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:02:
[...]

Flat fix light, dat is 13 graden hh. Heb je geen aanvullende ballast nodig EN regen en vervuiling lopen er iets af. (minder dan 20 graden natuurlijk..)

Maakt wel veel uit qua opbrengst, en met het oog op de toekomst, verdeling over het jaar wordt egaler.
ok mooi om te zien dat er dus ook systemen zijn die nauwelijks dakbelasting geven! Eens goed op orienteren dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
"Help! De meteropnemer komt eerder langs."

Bovenstaande was mijn reactie toen ik vandaag een brief van mijn netwerkbeheerder (Edinet) in de bus kreeg, dat ik komende maand de meteropnemer kan verwachten. Normaal komt hij altijd in maart.

Het zit nl. zo: mijn verbruik ligt maar marginaal hoger dan wat ik verwacht op te wekken met mijn zonnepanelen. Dit jaar heb ik nog extra veel opgewekt door het goede voorjaar/najaar.

Hierdoor staat mijn Ferrarismeter sinds de vorige opname (dit jaar maart) ca. 500 kWh in de min.

Dit "probleem" verwachtte ik met de komende donkere december- en januarimaand voor de deur op te kunnen lossen, maar als komende week de opnemer voor de deur staat gaat dat dus niet lukken.

Wat moet ik nu doen om eea soepel te laten verlopen? Ik zit bij GC, dus zou in principe op 1000 kWh coulance mogen rekenen. Maar doen ze dit ook met een Ferrarismeter? Moet ik nu verplicht aan de slimme meter?

Alvast bedankt

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:05:
[...]

ok mooi om te zien dat er dus ook systemen zijn die nauwelijks dakbelasting geven! Eens goed op orienteren dus!
Zijn wel meer systemen die zonder of bijna zonder ballast werken.
Alleen een oost west systeem zou ik in jou situatie niet overwegen. Dus wel op zuid richten ivm met vrije of niet vrije hemel.

Ook is het op die aanbouw niet al te hoog, bij mij staat het wel 10m hoog. Dat is een ander verhaal dan als je op 2,5 meter zit met een rugdekking vanuit het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonlichtstad schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:10:

Gerbrand
<ironie>
Neem afscheid van je vrienden en kennissen. Lees wat boeken over hoe je een krijgsgevangenkamp overleeft. <ironie>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 15:22

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Zonlichtstad schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:10:Ik zit bij GC, dus zou in principe op 1000 kWh coulance mogen rekenen. Maar doen ze dit ook met een Ferrarismeter? Moet ik nu verplicht aan de slimme meter?
Die 1000 kWh coulance/margeregeling, daar had ik dit jaar ook op gehoopt. Niet dus.
Zoals altijd heb ik wat verbruikt in het laagtarief (ca. 200 kWh), maar het normaaltarief is zo'n 800 kWh lager uitgekomen.

Wat doet Greenchoice: je betaalt voor de afgenomen 200 kWh, de teruggeleverde 800 kWh is... weg... foetsie.
Geen vergoeding, nog geen bedankje. Natuurlijk ligt dit niet aan Greenchoice, maar aan de netbeheerder (dat was vorig jaar het verhaal).

Ik ben nu aan het mailen met GC waarom dit zo werkt, ondanks de aangekondigde soepelheid op hun site. Dat wil niet echt vlotten, ik krijg een soort semi-automatische reply dat ze verheugd zijn dat ik mijn eigen energie wil opwekken en of ik maar direct een factuur van de panelen wil opsturen.
Duh... da's vele jaren geleden al gebeurd.

Het blijft nu even stil van het GC front :/

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
trekker22 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:05:
[...]

begrijp ik het goed dat de pv boven de keuken en terras komen te staan?

als dat zo is dan zie ik geen enkel probleem om zonder het dak te versterken daar pv neer te zetten.

der moet ook een dak dekker over heen kunnen lopen zonder dat het instort.
dus kun je makkelijk pv installeren dat is nog altijd lichter als een dakdekker per m2.
maar ik begrijp de redenering niet dat daar voor het dak moet worden versterkt.

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 26-11-2011 15:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Simpele zonneboilerverwarmingsondersteuning (ja ik ben bang dat het één woord is ;)) Migjes (via Flits) bedankt voor je tekencomponenten ;)

simpele CV ondersteuning ZB

Hiervoor moet aangeschaft worden (tov een CV systeem en zonneboiler)
- extra thermostaat (20 euro), event. klokthermostaat
- 3 weg klep (50 euro)
- regelelektronica 3 weg klep (ZB of CV retour warmer schakeling)
- wat buizenwerk

Voordelen dit systeem:
- Als er warmtevraag is dan komt het primair uit de boiler
- Boiler wordt niet met gas verwarmd (om vervolgens weer af te koelen)
- Verwarmen met enkel zonnewarmte is mogelijk door extra thermostaat 'Zo warm mogelijk op zon'
- Pompen draaien enkel wanneer nuttig
- Warmte zonneboiler wordt enkel gebruikt wanneer er vraag is (van één van beide thermostaten)
- Naadloze overgang van CV warmte en ZB warmte
- Geen warmteverbruik als je geen behoefte hebt
- Geen extra pompen of warmtewisselaars aanschaffen.
- Niet enkel warmte wanneer de ZB draait
- Zoveel mogelijk gebruik bestaande installatie
- Weinig onderdelen dus goedkoop en simpel

Twee thermostaten, één die enkel de zonnewarmte regelt en één die de originele functie houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 26-11-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:31:
Simpele zonneboilerverwarmingsondersteuning (ja ik ben bang dat het één woord is ;)) Migjes (via Flits) bedankt voor je tekencomponenten ;)

[afbeelding]

Hiervoor moet aangeschaft worden (tov een CV systeem en zonneboiler)
- extra thermostaat (20 euro), event. klokthermostaat
- 3 weg klep (50 euro)
- regelelektronica 3 weg klep (ZB of CV retour warmer schakeling)
- wat buizenwerk

Voordelen dit systeem:
- Als er warmtevraag is dan komt het primair uit de boiler
- Boiler wordt niet met gas verwarmd (om vervolgens weer af te koelen)
- Verwarmen met enkel zonnewarmte is mogelijk door extra thermostaat 'Zo warm mogelijk op zon'
- Pompen draaien enkel wanneer nuttig
- Warmte zonneboiler wordt enkel gebruikt wanneer er vraag is (van één van beide thermostaten)
- Naadloze overgang van CV warmte en ZB warmte
- Geen warmteverbruik als je geen behoefte hebt
- Geen extra pompen of warmtewisselaars aanschaffen.
- Niet enkel warmte wanneer de ZB draait
- Zoveel mogelijk gebruik bestaande installatie
- Weinig onderdelen dus goedkoop en simpel

Twee thermostaten, één die enkel de zonnewarmte regelt en één die de originele functie houdt.
Volgens mij heeft deze setup 1 joekel van een probleem. Namelijk de pomp in de CV, die wordt nu geregeld door de electronica van de CVketel. Ik weet niet of je daar eenvoudig op kan inhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpiceWorm
als ik naar flitspaal.nl zijn cijfers kijk dan zal het niet vaak zijn dat dit schema erg vaak gebruikt zal worden.

ik zit te denken voor flitspaal.nl meer aan een systeem waar bij.
als er warmte vraag is in de huiskamer.( dus temperatuur is lager als 23 graden)
dan sla de boiler over en via een warmtewisselaar verwarm het cv water. (de verwarming moet dan wel uit staan)
dan is de vloerverwarming (die er nog niet is) het 2e boiler vat.(ik ga effe er van uit dat dat ongeveer 1000 liter beton is.)
is de huiskamer warm genoeg ga verder met de boiler.

voordelen:
zelfs in december en januarie zie ik dan tijden die de zonneboiler effectief kan benutten.
temperaturen die je dan rond pompt zijn dan ook hoger dus efficienter voor het electra gebruik.

nadelen:
je verwarmt je huis ook op momenten als je niet thuis bent. (met vloer verwarming is dat niet erg.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:09

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ik heb mijn retour altijd door de boiler lopen (eigenlijk als probeersel en nog niet aangepast). Het heeft inderdaad wel het nadeel dat de boiler opgewarmd wordt wanneer de retour warmer is als de boiler, maar of ik dat nou echt een groot nadeel vind ben ik nog niet over uit. Het grootste voordeel vind ik dat het systeem simpel is. Geen extra onderdelen benodigd, die dus ook niet stuk kunnen gaan.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SpiceWorm schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:31:
Kleine opmerking: Je hebt de 3-weg klep verkeerd getekend. De 'volledig open poort' hoort niet boven, maar onder.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:47:
Volgens mij heeft deze setup 1 joekel van een probleem. Namelijk de pomp in de CV, die wordt nu geregeld door de electronica van de CVketel. Ik weet niet of je daar eenvoudig op kan inhaken.
De meeste ketels sturen de pomp via een relais aan. Voor een relais maakt het niet uit of er parallel aan hem nog een 230 v verbinding wordt gelegd (wel moet de polariteit goed zijn, anders heb je sluiting). Mocht de ketel bijvoorbeeld een PWM uitgang hebben kun je die uit zetten en er desnoods nog een relais op zetten (maar hier moeten de elektronica mannen even bijspringen), zodat je de elektronica van de ketel niet onverwacht met 230v laat kennismaken.
migjes schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:49:
@SpiceWorm
als ik naar flitspaal.nl zijn cijfers kijk dan zal het niet vaak zijn dat dit schema erg vaak gebruikt zal worden.
Waar zou de extra opbrengst in moeten zitten? Want de ZB kan de gehele winter z'n warmte wel in het vat kwijt.
JopieE schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:53:
Ik heb mijn retour altijd door de boiler lopen (eigenlijk als probeersel en nog niet aangepast). Het heeft inderdaad wel het nadeel dat de boiler opgewarmd wordt wanneer de retour warmer is als de boiler, maar of ik dat nou echt een groot nadeel vind ben ik nog niet over uit. Het grootste voordeel vind ik dat het systeem simpel is. Geen extra onderdelen benodigd, die dus ook niet stuk kunnen gaan.
Het zal idd ook werken maar je bent met gas een boiler aan het opwarmen, waardoor de ZB zelf minder rendement draait, en het vat kan daarna weer loos afkoelen. Plus daarbij dat de verwarming minder snel reageert en je hem eerder aan moet zetten. Dus nee het is alles behalve optimaal. Ten koste van twee extra componenten, maar een 3 weg klep gaat niet zo snel kapot. En als de aanstuur elektronica kapot gaat is er niets aan de hand, zet je de klep met de hand goed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog een kleine update over de 3350MX

http://robosavvy.com/forum/viewtopic.php?t=7479

Also I captured the effective consumption (pretty low!):
-Bios, Windows Boot: 4.1 - 4.6W
-Normal operation inside Windows XP: 4.7 - 4.8W
-Turn off your pc screen (I guess VGA mode, and idle): 3.6 - 3.7W

Dus normaal gebruik binnen Windows zonder monitor 3,6 - 3,7W. WHOEHA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je die informatie vandaan?
atag servicedesk te lichtenvoorde en het waterleiding bedrijf PWN noord holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpiceWorm
in jouw systeem zul je regelmatig water van 25 graden moeten rond pompen. (delta t van 5)
met mijn voorstel denk ik dat je een 30 tot 40 graden haalt. (delta t van 10-20)
dat is veel interessanter om elektra te gebruiken voor het rond pompen.

zeker als je bedenkt dat de boiler in de moeilijke maanden amper over de 25 graden komt.
dan is het eigenlijk al niet meer waart om het rond te gaan pompen.

(ook als je vloerverwarming hebt, want dan wil je een pomp schakelaar en die reageren pas bij +/- 26 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 11:55:
[...]

http://www.wolf-heiztechn...11_Speichersysteme_DE.pdf

En dan de SEM-2 ( 300 ). Dat is de boiler die ik boven heb staan.
Maar heeft iemand die anode nou al eens bekeken na X jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:50:
[...]

Toch niet de Solyndra's? Dat is niet zo'n goed plan. Verder moet je bij vlakke plaatsing rekening houden met vervuiling en wordt in sommige gevallen geen garantie gegeven. Het mooiste ballastloze systeem is (zo uit m'n hoofd) een amorf Si systeem van Schott? Daar liggen twee panelen rug aan rug onder een hoek van 15 graden. (kan op m'n smartphone niet zo snel een link vinden, Zonnigtype?)
Neen, je bedoelt het Ost-West dunnelaag systeem van Schüco:

http://www.polderpv.nl/ni...E_van_Rijksgebouwendienst
http://www.polderpv.nl/ni..._sporthallen_peevee_manie

Sporthal Rijssen oost-west systeem, wat Consolidated plaatste.

http://rijssen-holten.chr...86/news/view/482689/43765

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF9397.jpg
foto genomen tijdens Energie 2009 beurs in Brabanthallen, Den Bosch, bij Consolidated stand.

Siderea.nl was trouwens niet erg onder de indruk van de claims... (pers. comm.).

Er zijn tegenwoordig heel veel ballastloze systemen in de handel, gros is in windtunnels getest en heeft de nodige TÜV certificaten e.d. Vooral rondshoppen in Duitsland, dat is de markt voor dat soort innovaties. En Clickfit, inderdaad niet te vergeten. Maar die zijn Einsame Spitze in ons land (hebben nooit subsidie gekregen van ons "innovatie" ministerie...).

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2011 18:35 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:57:
Nog een kleine update over de 3350MX

http://robosavvy.com/forum/viewtopic.php?t=7479

Also I captured the effective consumption (pretty low!):
-Bios, Windows Boot: 4.1 - 4.6W
-Normal operation inside Windows XP: 4.7 - 4.8W
-Turn off your pc screen (I guess VGA mode, and idle): 3.6 - 3.7W

Dus normaal gebruik binnen Windows zonder monitor 3,6 - 3,7W. WHOEHA..
Toch wel een interessant ding.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:02:
[...]

Flat fix light, dat is 13 graden hh. Heb je geen aanvullende ballast nodig EN regen en vervuiling lopen er iets af. (minder dan bij 20 graden natuurlijk..)

Zo stond 'ie d'r op Intersolar bij, van de zomer:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF4038_Clickfit.jpg

(op de achtergrond Vincent en Theo, die goed boerden tijdens de beurs... ;) - zonnigtype is geen zakelijke relatie maar komt daar graag op de koffie, en om de laatste sappige wandelgangen verhalen uit te wisselen...)

Het beroemde Q-Cells was ook niet vies van zelfs een kristallijne Ost-West set-up in hun stand op Intersolar:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF4064_QCells.jpg

Detail:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF4065_QCells.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2011 19:13 . Reden: Q-Cells ook oost-west ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeker als je bedenkt dat de boiler in de moeilijke maanden amper over de 25 graden komt.
dan is het eigenlijk al niet meer waart om het rond te gaan pompen.
dat moet dan december worden die moeilijke tijd,
ik douche (3pers) de boiler al naar 27 graden * , en vanmiddag was ie bijna 38 onderin,
afkoelen ? de cv liep de hele dag door, dus dat piekje is ook alweer afgeroomd.

* douche WTW voor velen is dit normaal gesproken afval warmte in het riool, ik neem het dus niet mee in de besparing, maar zie het als collector opwek, dat rekent stukken makkelijker,
want de boiler geeft output in Gj en niet in input.
Maar heeft iemand die anode nou al eens bekeken na X jaar?
ja, ik jaarlijks, ik laat aan het begin van het seizoen ~maart altijd even zonder druk de leiding achterwaards lopen via de aftap kraan van de watermeter, dan loopt de verontreiniging ook meteen uit de zeefjes.
dan controleer ik ook even de top-boilerklep en de anode.
al 5 jaar lang - geen nieuws - niks aan de hand.
ik maak ook meteen een foto, dan heb ik een referentie.
http://van.wijk.net/pvt/qinside.jpg
als de anode goed werkt heb je geen zwarte stippen of erger.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:22:
[...]
ja, ik jaarlijks, ik laat aan het begin van het seizoen ~maart altijd even zonder druk de leiding achterwaards lopen via de aftap kraan van de watermeter, dan loopt de verontreiniging ook meteen uit de zeefjes.
dan controleer ik ook even de top-boilerklep en de anode.
al 5 jaar lang - geen nieuws - niks aan de hand.
ik maak ook meteen een foto, dan heb ik een referentie.
http://van.wijk.net/pvt/qinside.jpg
als de anode goed werkt heb je geen zwarte stippen of erger.
Dus na 5 jaar nog geen verschil in de anode. Wordt hij aldoor kleiner of neemt de werking gewoon af?

Goede tip via de aftapkraan, ga ik de volgende keer ook doen. En wie had hier ook al weer geen aftapkraan op de boiler zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 18:33:
[...]

Neen, je bedoelt het Ost-West dunnelaag systeem van Schüco:

http://www.polderpv.nl/ni...E_van_Rijksgebouwendienst
http://www.polderpv.nl/ni..._sporthallen_peevee_manie

Sporthal Rijssen oost-west systeem, wat Consolidated plaatste.

http://rijssen-holten.chr...86/news/view/482689/43765

[afbeelding]
foto genomen tijdens Energie 2009 beurs in Brabanthallen, Den Bosch, bij Consolidated stand.
Die bedoelde ik inderdaad, visueel zeer aantrekkelijk, zou er graag m'n dak mee vol leggen. Kan me nauwelijks voorstellen dat de Welstand bezwaar maakt, of het zou de kleur van de steunplaat moeten zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Zonlichtstad schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:10:

Bovenstaande was mijn reactie toen ik vandaag een brief van mijn netwerkbeheerder (Edinet) in de bus kreeg, dat ik komende maand de meteropnemer kan verwachten. Normaal komt hij altijd in maart.

Het zit nl. zo: mijn verbruik ligt maar marginaal hoger dan wat ik verwacht op te wekken met mijn zonnepanelen. Dit jaar heb ik nog extra veel opgewekt door het goede voorjaar/najaar.

Hierdoor staat mijn Ferrarismeter sinds de vorige opname (dit jaar maart) ca. 500 kWh in de min.

Dit "probleem" verwachtte ik met de komende donkere december- en januarimaand voor de deur op te kunnen lossen, maar als komende week de opnemer voor de deur staat gaat dat dus niet lukken.

Wat moet ik nu doen om eea soepel te laten verlopen? Ik zit bij GC, dus zou in principe op 1000 kWh coulance mogen rekenen. Maar doen ze dit ook met een Ferrarismeter? Moet ik nu verplicht aan de slimme meter?

Alvast bedankt

Gerbrand
Niets doen gewoon de meter op laten nemen.

Als je komend jaar(en) die 500kWh gewoon weer verbruikt is er niets aan de hand.
Je zou als je constant jaar in jaar uit negatief zit om een verzoek kunnen vragen om je negatieve standen te laten uitbetalen tegen de terugleververgoeding ca. 9ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
silvester6 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:59:
[...]

Niets doen gewoon de meter op laten nemen.
In deze thread lees ik regelmatig verhalen over mensen die plotseling 99xxx kWh moeten aftikken of mensen bij wie het teveel geproduceerde eenvoudig administratief op nul wordt gezet. Dus vraag me af of het zo simpel is.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
GC zet het op 0 en rekent pas weer af op het moment dat je boven 0 uit komt.
Hoe edinet er zelf mee omgaat heb ik geen ervaring mee misschien anderen hier.
GC heeft in meerdere brieven aangegeven een 0 stand aan te houden tot je weer in de + komt.
op verzoek kan je het overschot laten uitbetalen tegen 9ct.

maar ik weet niet of deze meter opname ook je jaarlijkse afrekening is met GC die kan namelijk best op een andere tijd van het jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus na 5 jaar nog geen verschil in de anode. Wordt hij aldoor kleiner of neemt de werking gewoon af?
er gebeurt niets hier, ik heb een actieve zwerfstroom anode.
het enige risico hiervan is wat waterstofgas in de boiler,
bij langdurige stilstand.
opofferingsanodes moet je wel controleren of vervangen na 4/8 jaar.

ik heb deze :
http://www.viessmann.nl/e...oom%20anode%207265008.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ericplan schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:51:
[...]

Die bedoelde ik inderdaad, visueel zeer aantrekkelijk, zou er graag m'n dak mee vol leggen. Kan me nauwelijks voorstellen dat de Welstand bezwaar maakt, of het zou de kleur van de steunplaat moeten zijn.
gaat bij mij niet werken, is laag plat dak met daar achter hoog huis.

ga maar eens wat rondneuzen inzake clickfit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Je hebt ook weer een DM met de foutmelding
Ik mail je even het pakket wat in de naam map ZONZIEN zit. waar zonPHP naar verwijst

[ Voor 18% gewijzigd door silvester6 op 26-11-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Voor mensen die hun kruipruimte oid willen isoleren:
Een partij piepschuim blokken bij BVA
Ik gok een kuub of 2-3
Wel nog ff een hotknife regelen om ze in de juiste dikte te snijden.
Ook leuk voor een Passivhaus voor de kids in de tuin!
Pagina: 1 ... 186 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.