Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.830 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:04:
@ chiptuning

let wel op dat de verzekering enkel het voertuig verzekerd dat op uw papieren bestaat
als je plots een pak meer pk's hebt, rij je de facto onverzekerd rond

een ex-collega heeft daar een frats mee voorgehad...
hij had een leasing A3 met iets boven de 100pk. Hij liet die chiptunen tot het maximum, tegen de 200pk. Iets later heeft hij zijn A3 rond een boom geplakt. Uit getuigeverslagen bleek dat de auto op die moment iets deed wat een "normale" A3 niet kan. Hij heeft zijn verschrootte A3 zelf mogen betalen, geen verzekering.
Hij had zelf trouwens, wonder boven wonder, niets.
Als je dan denkt dat ie bijgeleerd is, vergeet het. Hij heeft nu een Mercedes S die hij ook gechiptuned heeft.

Ik geef het maar mee als waarschuwing...
:X :X :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
@ HC Solar info:
zonnigtype en neanderthaler71, dank voor de snelle reaktie;
wmb vallen ze dan in de categorie 'kwaliteit moet je maar afwachten' tot het tegendeel bewezen is.
Ik kan natuurlijk altijd de leverancier/installateur aanspreken mocht er wat zijn, die mag tenslotte ook wel wat waarde toevoegen in ruil voor z'n marge (vangt 1500 euro voor setje van 3 panelen, soladin en clickfit).
Na aftrek subsidie resteert een mooi prijsje van 800 euro, dat dan weer wel.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
@timterhorst: of je legt je wens (suntech oid) panelen voor bij de betreffende man, wellicht kun je voor mooi prijsje het merk naar keuze krijgen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
NielsTn, da's een goeie tip, bedankt! net gebeld maar contactpersoon weg, ga ik morgen achteraan.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben aan denken of een hotfill zinvol is voor de vaatwasser en wasmachine. Beide zijn vrij nieuw, dus geen ingebouwd systeem mogelijk. Ik weet niet of op deze types die ik nu heb een hofill kan worden aangesloten, hoe kom ik daarachter?
Vaatwasser draait 7 keer, wasmachine ongeveer 10 keer per week. Zinvol om een hofill aan te sluiten? Wat is de TVT? Voor beiden zit warmwaterleiding ook vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:51:
[...]
Op het Zonstraalforum wordt regelmatig aangegeven dat als vuistregel 20cm rondom wordt aanbevolen. Ik vraag me alleen af of je dit niet kunt verkleinen bij een schuur aangezien die op een lagere hoogte staat dan een woonhuis en daardoor dus minder last zal hebben van windbelasting. Hij wil ze zelf gaan plaatsen, dus dan vind ik het een beetje lullig om bij een installateur te gaan informeren als hij niet van plan is daar ook een aankoop te doen.
Gezien de praktijkervaring bij de Vlamingen, lijkt me die 20 (-30) cm dan een prima maat om aan te houden. Maar als het zelfbouw betreft blijven de risico's voor de bouwer.

ISSO publicatie Zonnestroom voor ontwerper en installateur zegt er niets over (wel: 6 cm. spleet tussen modules en pannen, geen norm maar advies).

Aha, ik heb hier Planning and Installing Photovoltaic Systems liggen van DGS - Deutsche Gesellschaft für Sonnenenergie e.V. 2nd edition 2009/2010.

"Loads"

... in order to minimize the forces exerted on the PV array, the following should be taken into account during planning:
  • The gap between the module surface and the roof covering should not be too large. On the other hand, it must be big enough to ensure sufficient ventilation without trapping leaves, which would prevent the drainage of rain.
  • Modules should not extend beyond the vertical and horizontal lines of the building (roof ridge, eaves and gable). The distance of the array from the edge of the roof should be at least five times as great as the height of the array above the roof surface.
  • Module surfaces should have the same slope as the roof.
  • If the modules are not mounted flush, but with a small gap at the sides, the pressure compensation is easier to achieve. This also avoids whistling sounds caused by the wind."
Vooral tweede punt lijkt me hier van belang. Is verder ook geen "norm", maar uit handboek van de DGS. Da's geen achterlijk kluppie, zullen we maar zeggen... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:32:
[...]

Gezien de praktijkervaring bij de Vlamingen, lijkt me die 20 (-30) cm dan een prima maat om aan te houden. Maar als het zelfbouw betreft blijven de risico's voor de bouwer.

ISSO publicatie Zonnestroom voor ontwerper en installateur zegt er niets over (wel: 6 cm. spleet tussen modules en pannen, geen norm maar advies).

Aha, ik heb hier Planning and Installing Photovoltaic Systems liggen van DGS - Deutsche Gesellschaft für Sonnenenergie e.V. 2nd edition 2009/2010.

"Loads"

... in order to minimize the forces exerted on the PV array, the following should be taken into account during planning:
  • The gap between the module surface and the roof covering should not be too large. On the other hand, it must be big enough to ensure sufficient ventilation without trapping leaves, which would prevent the drainage of rain.
  • Modules should not extend beyond the vertical and horizontal lines of the building (roof ridge, eaves and gable). The distance of the array from the edge of the roof should be at least five times as great as the height of the array above the roof surface.
  • Module surfaces should have the same slope as the roof.
  • If the modules are not mounted flush, but with a small gap at the sides, the pressure compensation is easier to achieve. This also avoids whistling sounds caused by the wind."
Vooral tweede punt lijkt me hier van belang. Is verder ook geen "norm", maar uit handboek van de DGS. Da's geen achterlijk kluppie, zullen we maar zeggen... ;)
Thanks! Het probleem blijft echter dat dit neem ik aan richtlijnen voor een woonhuis zijn en niet voor een schuur (stuk lager, dus minder windbelasting)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:36:
[...]
Thanks! Het probleem blijft echter dat dit neem ik aan richtlijnen voor een woonhuis zijn en niet voor een schuur (stuk lager, dus minder windbelasting)...
Je hoeft op een schuurdak niet per se te ballasten. Je zou ook kunnen werken met rvs scheerlijnen, die aan het frame en de schuur vastgemaakt worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]
Staat er niet bij, het lijkt logisch dat een lagere schuur minder last van de wind zal hebben, maar je zult de typische freak windvlaag maar tegenkomen die daar bij stormachtige wind alsnog komt...

Ze verwijzen voor daklast berekeningen etc. ook nog naar European Standard EN 1991 of Eurocode 1 (EC1). Geen specificaties echter.

Het is allemaal ook niet zulke eenvoudige materie...

http://www.sis.se/upload/632810524005176900.pdf

Ik zou toch een poging wagen bij een installateur (een goeie...). Neen heb je. Ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:01:
[...]

Je hoeft op een schuurdak niet per se te ballasten. Je zou ook kunnen werken met rvs scheerlijnen, die aan het frame en de schuur vastgemaakt worden.
Het gaat om een schuur met een schuin dak van 20 graden, dus ballast is niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Energeia vandaag
"Ik zie dit als steun, hoe zuur men ook is", aldus de CDA-bestuurder. Verhagen zei de kritiek heel onterecht te vinden. "Mevrouw Cramer [oud-PVDA-minister van Vrom Jacqueline Cramer, red.] kreeg veel lof voor haar geweldige milieuverhalen, maar ze kwam niet verder dan 4% groene energie. Wij komen met dit beleid aan de 12%." Voor het bereiken van de verplichte 14% denkt Verhagen aan de inzet van de leveranciersverplichting of het aanscherpen van de SDE+. Later gaf hij nog een sneer naar Cramer. "Moet ik dan weer terug naar de 4% en roepen dat we de gloeilamp moeten verbieden?", zei Verhagen toen hem in zijn ogen op misplaatste wijze gebrek aan daadkracht voor groene energie verweten werd.
Ben blij dat ik niet gekeken heb, gisteren (Groene Heroïne Deal debat).

God, wat vindt deze meneer zich ver boven de rest van het plebs verheven...

... en hij gaat maar wat "trots" zijn als hij die marginale verplichting van Brussel (14% in 2020) op zijn conto mag gaan bijschrijven (als 't ie dan nog ergens is te bekennen in NL). Maakt dan verder geen moer uit hoe die verplichting tot stand gaat komen. Al moeten alle afvalverbranders en steenkolencentrales nokkie nokkie gevuld gaan worden met iets vaags bio's waar de fik in kan: halen gaan we dat (nep)groene doeltje van hem...

:r

* edit *

Voor de goede orde: Cramer noch VROM hebben ook maar een jota te zeggen gehad over duurzame / hernieuwbare / (nep)groene energie. Daar gingen ze helemaal niet over. Dat was voor de volle honderd procent het domein van het Ministerie waar Verhagen zo dolgraag zijn carnavaleske scepter zwaait. Dus Cramer verwijten dat er "toen" nog maar 4% duurzame energie (ook al fors aandeel bijstook in fossiele kolencentrales) was, en dat we "straks" maar liefst 12% "zouden gaan hebben" (???) of zelfs 14% (???), slaat als een tang op een varken. Want het was en is de volledige verantwoordelijkheid van zijn rampzalige ministerie. Wat in de weg zit van de duurzame revolutie die we zo van node hebben...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 22-11-2011 17:39 . Reden: Moest ik ook nog ff kwijt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik was erg blij dat ik met mijn nieuwe abbo bij Ziggo nu ook het kanaal Politiek24 kon ontvangen.
Als part time huisman leek het mij aardig om onder de huishoudelijke werkzaamheden een aantal debatten in de Tweede Kamer te kunnen volgen.
Daar ben ik erg van teruggekomen. Man, wat een poppenkast, wat een vertoon en wat een blamage voor de BV Nederland. :F
Ik kan die Prins Kernafval (hallo Floris W..) eigenlijk niet meer zien! Inderdaad :r

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:34:
Ik was erg blij dat ik met mijn nieuwe abbo bij Ziggo nu ook het kanaal Politiek24 kon ontvangen.
Als part time huisman leek het mij aardig om onder de huishoudelijke werkzaamheden een aantal debatten in de Tweede Kamer te kunnen volgen.
Daar ben ik erg van teruggekomen. Man, wat een poppenkast, wat een vertoon en wat een blamage voor de BV Nederland. :F
Ik kan die Prins Kernafval (hallo Wouter..) eigenlijk niet meer zien! Inderdaad :r
Fijn dat je er ook achter bent.

... ik heb mijn portie ook wel gehad met die gasten (paar keer gekeken, dat is heel erg SLECHT voor je geestelijke gezondheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Zo meteen op NL1, eenvandaag, een stuk over zelfvoorzienend.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:04:
[...]
Het gaat om een schuur met een schuin dak van 20 graden, dus ballast is niet aan de orde.
In de link van Atag, die ik je al eerder per DM stuurde, kan je drie variabelen invoeren om rekening te houden met de windlast.
  • Regio
  • Bebouwd of onbebouwd gebied
  • Hoogte
Daaruit kan je al concluderen dat jouw project in jouw (stads)regio in de laagste categorie valt. Als je niet door de dakbedekking heen wil zou je een soort tafel kunnen maken, die je met tuidraden aan de zijkant van je schuur vastmaakt. Als je wel door het dak wil, moet je aan de slag met consoles, zoals Woodski ze gebruikt heeft.
Dat zou mogelijk kunnen betekenen dat ze niet onder je inboedelverzekering, maar onder je opstalverzekering vallen omdat ze dan vast gemonteerd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 22-11-2011 22:29 . Reden: Link toegevoegd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:05:
[...]

In de link van Atag, die ik je al eerder per DM stuurde, kan je drie variabelen invoeren om rekening te houden met de windlast.
  • Regio
  • Bebouwd of onbebouwd gebied
  • Hoogte
Daaruit kan je al concluderen dat jouw project in jouw (stads)regio in de laagste categorie valt. Als je niet door de dakbedekking heen wil zou je een soort tafel kunnen maken, die je met tuidraden aan de zijkant van je schuur vastmaakt. Als je wel door het dak wil, moet je aan de slag met consoles, zoals Woodski ze gebruikt heeft.
Dat zou mogelijk kunnen betekenen dat ze niet onder je inboedelverzekering, maar onder je opstalverzekering vallen omdat ze dan vast gemonteerd zijn.
Je begrijpt me denk ik verkeerd, want de vraag gaat niet over mijn eigen dak, dus ook niet over de schans, maar om een schuur met een schuin dak in een hoek van 20 graden van een kennis. Het gaat dus niet om een plat dak, maar om een schuin dak. Die tool kon ik trouwens niet vinden met die link naar Atag die je me had gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:36:
[...]

Intrigerend!

Ik zie dat je Enfinity modules hebt, met pseudovierkante monokristallijne cellen. Rendement 14,75% (module niveau).

Photon database laat zich niet uit over de producent van die cellen. Weet jij dat? Canadian Solar? Trina? Wie? Is er iets van een logo te zien op die cellen?
Voor wat ik heb na kunnen gaan, komen de cellen waarschijlijk van ReneSola welke tot voor kort nog
op hun site hadden vermeld dat hun partners Ja Solar en Enfinity zijn, nu staan ze niet meer op de site
vermeld http://www.renesola.com/about_partners.php tevens is het dat bij levering van de panelen
Ja Solar op de verpakking stond aangegeven als maker van al dat moois.

Maar idd met een oem produkt weet je dat nooit zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Maar hoe hoog is het dak dan wel?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:16:
[...]

Maar hoe hoog is het dak dan wel?
Op het hoogste punt ongeveer 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
PClop schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:11:
[...]

Voor wat ik heb na kunnen gaan, komen de cellen waarschijlijk van ReneSola welke tot voor kort nog
op hun site hadden vermeld dat hun partners Ja Solar en Enfinity zijn, nu staan ze niet meer op de site
vermeld http://www.renesola.com/about_partners.php tevens is het dat bij levering van de panelen
Ja Solar op de verpakking stond aangegeven als maker van al dat moois.

Maar idd met een oem produkt weet je dat nooit zeker.
Dat JA Solar zetten ze er niet voor niets op. Dat is een geduchte concurrent voor Suntech aan het worden bij de cellenproductie, extreem hard gegroeid.

Zou me niets verbazen als je die "quasi-mono" cellen van JA Solar in je panelen hebt:

http://www.jasolar.com/webroot/products/

Zou dat kunnen kloppen?

Verschillende fabrikanten zijn bezig met die hoogst interessante technologie om met "multikristallijne" uithardings-bakken monokristallijne cellen te maken. Goedkopere productie methode voor monokristallijn, dan met de klassieke "monocel trekkers" die energie vreten. Ik heb daar niet lang geleden over [url="nieuws_PV76.htm#28juni2011_Suntech_BlackPearl"]bericht[/url], over de ontwikkeling bij concurrent Suntech. Opvallend: allemaal Chinese bedrijven die daar mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Weet je misschien of de Japanse fabrikanten nog iets nieuws op stapel hebben staan?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

@Cafe del Mar; dubbel broodje aap wat je vertelt, meer niet. Chippen kan NOOIT 100+ PK geven, en in een Audi kun je ook zonder te chippen 200 rijden. Kortom; je hoeft 'm niet te chippen om jezelf tegen een boom rijden.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:36:
Weet je misschien of de Japanse fabrikanten nog iets nieuws op stapel hebben staan?
Ik denk dat die kopzorgen genoeg hebben om aan de behoefte op de eigen markt te kunnen voldoen, en dat met een hoge Yen (dus plannen in omringende landen productie op te tuigen, eerder al genoemd voor Panasonic).

Innovatie is daar een doorgaand proces. Solar Frontier zal wel omhoog gaan met het rendement, maar kostenreductie zal bovenaan het verlanglijstje staan: dus volume productie, en dat perfectioneren.

Energeia nochmals over salderen VVE's:
"Het is minder eenvoudig dan het lijkt", zei Verhagen maandag. "Leveranciers zijn verantwoordelijk voor de gegevens van de klant en van VVE-leden staan de gegevens niet centraal geregistreerd". Gezamenlijk opgewekte energie -bijvoorbeeld met zonnepanelen op een appartementencomplex- terugbrengen tot een verrekening op particuliere nota's zou daarom een "administratief moeras" worden volgens Verhagen. Verhagen stelde voor eind 2012 met een afgerond voorstel te komen. Partijgenoot en energiewoordvoerder Marieke van der Werf vond dat te laat. Zij noemde de inspanning van Verhagen "te zwak".

PVDA-Kamerlid Diederik Samsom kwam met een plan op de proppen om iets te regelen via de Wet belasting op milieugrondslag. Volgens hem bieden artikel 47 en 63 ruimte om op dezelfde manier waarop blokverwarming voort VVE's daarin wordt geregeld, iets te regelen voor "blokproductie". "Het gezamenlijk bezit is daarbij hetzelfde principe", zei Samsom. Verhagen deed de toezegging zich hierover te gaan buigen. Het klonk volgens hem als een manier "om iets heel ingewikkelds heel snel te regelen". "Ik ga er naar kijken", aldus Verhagen.
Zou me hogelijk verbazen als daar "snel" iets uit gaat komen, en hoe dat er dan wel zal komen uit te zien.

Ondertussen draaien de willige VVE's duimen en gebeurt er helemaal niets daar (behalve in A'dam, pilot project "over de grenzen van de Wet heen salderen").

Mooie bespaar tip:
Wikipedia: Hooikist
Hebben we al jaaaaaaaren... :*)

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 22-11-2011 18:47 . Reden: Oude piepschuim bak van werk van m'n partner. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een flinke pan met stoofperen in zo'n hooikist zou wat zijn :9

Raar maar waar het is hier nog steeds onbewolkt, aardig koud ook met -1 op dit moment.
Ik zie dat het in Vlissingen +10 is :o

[ Voor 50% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-11-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:11:
Een flinke pan met stoofperen in zo'n hooikist zou wat zijn :9

Raar maar waar het is hier nog steeds onbewolkt, aardig koud ook met -1 op dit moment.
Ik zie dat het in Vlissingen +10 is :o
Bij dat soort temperatuurverschillen krijg ik altijd utopische visioenen van een hele lange buis om daar iets mee aan "warmte te wisselen". In dit geval tussen Enschede en Vlissingen (tussen de Noordkaap en Gibraltar kan ook) .... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:29:
[...]
Ik heb daar niet lang geleden over [url="nieuws_PV76.htm#28juni2011_Suntech_BlackPearl"]bericht[/url], over de ontwikkeling bij concurrent Suntech. Opvallend: allemaal Chinese bedrijven die daar mee bezig zijn.
Bij mij werkt de link niet...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Klaver 4 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:27:
[...]

Bij mij werkt de link niet...
er moet denk ik nog "www.polderpv.nl/" tussen:
http://www.polderpv.nl/ni...ni2011_Suntech_BlackPearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:24:
Bij dat soort temperatuurverschillen krijg ik altijd utopische visioenen van een hele lange buis om daar iets mee aan "warmte te wisselen".
Ik wissel al met Essent warmte uit en daar krijg ik geen visioenen maar nachtmerries van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Ik heb een hoop oude hallogeen spotjes in huis. Deze spotjes zijn 50w per stuk, tijd om te vervangen dus. Het probleem is dat deze spotjes achter een trafo zitten en een aantal van deze trafo's achter een electronische dimmer van ca 600w.

Nu de vraag, als ik de spotjes zou vervangen met LED varianten van een paar watt, wat betekend dit voor het verbruik? Ik ben bang dat de travo's en/of de electronische dimmer de rest van de capaciteit omzet in warmte en dus de besparing zo goed als nihil is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het is verstandig om dan ook een led-trafo te nemen i.v.m. brandgevaar.
Led's dimmen gaat lastig worden, die zijn er wel maar zijn ook weer duurder.

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-11-2011 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:11:
[...]
Je begrijpt me denk ik verkeerd, want de vraag gaat niet over mijn eigen dak, dus ook niet over de schans, maar om een schuur met een schuin dak in een hoek van 20 graden van een kennis. Het gaat dus niet om een plat dak, maar om een schuin dak. Die tool kon ik trouwens niet vinden met die link naar Atag die je me had gestuurd.
Nee, ik begreep je goed. Maar ik kan me voorstellen dat je zonnepanelen monteert op een soort tafel (een schans zonder helling) en dat de oppervlakte min of meer gelijk is aan het schuurdak. Die tafel fixeer je met tuidraden aan je schuur. Om het visueel enigzins acceptabel te houden monteer je aan de zijkanten een "dummy"boeiboord. Dan lijkt het net of de zonnepanelen een deel van het dak zijn. Hier een link naar de bekende brochure.
http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html
Hieronder nog even de stappen om de Atag tool te downloaden. Kiezen voor zakelijk > downloads > ballastberekening. De keuzes zijn paars omcirkeld.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6112/6384443595_9edcabb330_z.jpg
Screen shot 2011-11-22 at 19.34.55 by ericplan, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6036/6384444717_e1fb94b9a6_z.jpg
Screen shot 2011-11-22 at 19.35.14 by ericplan, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6050/6384445395_d61d4bb304_z.jpg
Screen shot 2011-11-22 at 19.35.31 by ericplan, on Flickr

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:41:
Het is verstandig om dan ook een led-trafo te nemen i.v.m. brandgevaar.
Led's dimmen gaat lastig worden.
Het liefst zou ik zelfs zonder trafo willen werken. Het probleem is, is dat de vorige bewoners de trafo's op het plafond hebben gezet en kan er dus niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is lastig inderdaad.
Zelf heb ik een paar 230VAC spots voorzien van een warm witte led (2700k) lamp van Philips, ben ik zeer tevreden over.
Ik heb ook wel een dimbare variant, nadeel wat deze heeft is dat hij een lange voet heeft waarin de electronica zit die hem geschikt maakt voor het dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:01:
Een vraag over het isoleren van een plat dak.

Ik merk nu in mijn bijkeuken een gigantische koudeval. Ik voel letterlijk de kou naar beneden vallen langs de spotjes en de centraaldoos. Voordat ik nu ga hakken en breken om dit aan te pakken.

Ik kan toch ook aan de buitenkant isoleren van het platte dak door bijvoorbeeld EPS platen op het dak te leggen?

En hoeveel ballast moet ik gebruiken per isolatieplaat? is 1 30x30 tegel per EPS plaat voldoende als ballast?

Ik overweeg dan om tijdelijk 6cm of 12cm aan EPS isolatie bovenop het dak te leggen waar mijn bijkeuken zit. Puur om te kijken of dit helpt. Mocht dat echt helpen dan kan ik volgend voorjaar alsnog mijn plafond eruit halen en toch aan de binnenkant met Isover isoleren.
voor omkeerdak kan je beter naar xps kijken vanwege dichtheid/vochtonafhankelijkheid hier een laagje epdm rubber erover en laat de kou/warmte maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
:$

zonnigtiepje zat blijkbaar in een off-line mode te werken.

Excuus...

Suntech: 116,4 miljoen netto verlies in derde kwartaal... :X

Sarasin: alleen Solarworld overleeft in Duitsland ... :X

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 22-11-2011 21:39 . Reden: Oeps. Bloodshed on international market... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een aantal posts laten lezen aan wat vrienden in de stad van de zon,
over het teruglever debacle, en de opinies hier, garnalen en kranen erbij.
zij kochten het huis met 4.6kWp of veel meer, en ervaren die problemen; en zeer ernstig ook.
als mensen dan die posts lezen en hun hand voor hun mond houden, dan is dat het statement wat ik wil overbrengen.

bij deze.
don`t shoot the messenger.

Wikipedia: Stad van de Zon

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:57:
zij kochten het huis met 4.6kWp of veel meer, en ervaren die problemen; en zeer ernstig ook.
als mensen dan die posts lezen en hun hand voor hun mond houden, dan is dat het statement wat ik wil overbrengen.

bij deze.

Jammer dat ik je niet kan PM-en :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:31:
Ben aan denken of een hotfill zinvol is voor de vaatwasser en wasmachine. Beide zijn vrij nieuw, dus geen ingebouwd systeem mogelijk. Ik weet niet of op deze types die ik nu heb een hofill kan worden aangesloten, hoe kom ik daarachter?
Vaatwasser draait 7 keer, wasmachine ongeveer 10 keer per week. Zinvol om een hofill aan te sluiten? Wat is de TVT? Voor beiden zit warmwaterleiding ook vlakbij.
Over de TVT ga ik niks zeggen (1. doe ik bijna niet aan. 2. mijn parameters zouden weer anders zijn dan die van jou).

Maar hotfill op wasmachine is zeer raadzaam vooral als de toevoer kort is, mogelijk gaan collega tweakers alhier al uitrekenen hoeveel liters water je koud en lauw zult invoeden in de wasmachine.
En anders kun je het zelf doen via deze link en doorstappen naar berekeningen. Hoe warmer het dagelijkse programma hoe meer je bespaart. 40% ,moet wel lukken

Hotfill op een vaatwasser is niet altijd voordeliger voor het "wasresultaat", Sommige machines gaan uit van een voorspoeltijd zolang het water nog niet op temperatuur is. Voed je warm water in dan wordt de voorspoeltijd korter en mogelijk het wasresultaat minder. Op mijn machine werd het door de fabrikant afgeraden, op sommige andere modellen kon het (goed wasresultaat). Let ook op dat de meeste koudwaterslangen van wasmachines niet altijd warm water aankunnen. Dus eerst even huiswerk

Mmmm Flitspaal heeft er wel eens berekeningen op gedaan

EDIT Toevoeging
SunshineCompany schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:42:
@Cafe del Mar; dubbel broodje aap wat je vertelt, meer niet. Chippen kan NOOIT 100+ PK geven, en in een Audi kun je ook zonder te chippen 200 rijden. Kortom; je hoeft 'm niet te chippen om jezelf tegen een boom rijden.
Ik weet niet hoe oud je auto is maar let je hier wel even op de eerste link zegt al genoeg.
Bijtelling doe je wel/niet aan als auto van de zaak? Vul anders ook de term "bijtelling" ook toe aan de zoekterm en je krijgt 2x woordwaarde (d.w.z. dubbele aanslag :+ ).

[ Voor 19% gewijzigd door ollie1965 op 22-11-2011 22:24 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ollie1965 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:11:
[...]
Ik weet niet hoe oud je auto is maar let je hier wel even op de eerste link zegt al genoeg.
Bijtelling doe je wel/niet aan als auto van de zaak? Vul anders ook de term "bijtelling" ook toe aan de zoekterm en je krijgt 2x woordwaarde (d.w.z. dubbele aanslag :+ ).
Vriend van mij moet percee zijn Seat Leon 1.2 chippen. Hij wil dit gaan doen met een Chiptuning box en wel om de bovengenoemde reden. De box kun je binnen enkele minuten (de)monteren en hij hoopt hiermee probleem te voorkomen. Echter is meer dan 50% vermogen/koppel winst onrealistisch (via de regulieren kanalen). Meer is mogelijk, maar dan ga je de boel zeer snel naar de knoppen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij deze.

Wat een eikel van een projectontwikkelaar. 4,6kWp is veel te veel in veel gevallen.
En wat voor straf moet hij krijgen dan?
Why is that? Heb je je vest nog niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:58:
[...]

Wat een eikel van een projectontwikkelaar. 4,6kWp is veel te veel in veel gevallen.
En wat voor straf moet hij krijgen dan?
Ach, NUON was project partner, dus het kon niet op toen. Zijn ook de nodige wurgcontracten afgesloten, zo heb ik mij laten vertellen (wil ik nog wel eens meer van te weten komen, een bezoekje Alkmaar staat reeds op het programma... O-) ).

Ook weer hoop MEP geld in gestort (heeft wel bloed zweet en tranen gekost, ze hebben d'r hard genoeg voor geknokt...).

De "halve wereld" is daar komen kijken. Niemand heeft het over "übersized" gedimensioneerde systemen. Iedereen likt zijn lippen af bij zoveel urban PieVie moois. Smullenbrullen, niet zeuren, maar genieten...

Salderings-problemen is voor mietjes (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

bij deze.

Als je dan toch (te veel) elektriciteit wilt gebruiken om je CV/zonneboiler te ondersteunen kan je dat dan niet beter doen met iets dat een COP-waarde heeft boven de 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe ik alleen weet niemand daar iets van, ik zit in een twilight zone.
ik ga het zelf wel ontdekken, er is niets leukers.
maar ook weer niet een te hoge cop, anders houd ik weer over.

teveel pk`s stoer!
teveel verbuiken stoer!
teveel computers hebben stoer!
teveel opwekken ? mietjes ;) nah das raar

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 23:23:

teveel pk`s stoer!
teveel verbuiken stoer!
teveel opwekken ? mietjes ;) nah das naar
Wanneer je dan nog overhoudt zou je nog iets aan klimaat/comfortverbetering kunnen doen in de vorm van koeling in de zomer.

Of elektrisch vervoer (misschien niet voor jou maar als heel heerhugowaard er problemen mee heeft), zal dat sommige zeker uit het negatieve halen en nog veel beter voor het milieu zijn.

Ik bespaar ook overal op maar doe echt me waterbed niet weg (rugklachten en slaapproblemen heb ik er niet voor over).
Zonder waterbed zou ik wel onder de 2500Kwh per jaar komen waar nu 3100.

[ Voor 10% gewijzigd door flippo765 op 22-11-2011 23:50 . Reden: EV ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
ollie1965 schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:41:
Wie kan mij aan waarden helpen van opbrengst tijdens de stookperiode van een systeem.
Wat ik dan zou willen weten is bijvoorbeeld:
Vlakplaat systeem 15 GJ, opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Vacuumbuis systeem 15GJ opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Heatpipe systeem 15GJ opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.

Met dit/deze soort voorbeeld(en) zou ik wat berekeningen kunnen gaan doen voor de vereniging/stichting.
Ik heb een zeer compleet Excel model gebouwd wat ook de ondersteuning in verwarming kan uitrekenen. Het model klopt voor tapwater voor zowel de totale gasbesparing als wel de periode van de dekking. Stuur even je e-mail adres en dan mail ik het je toe.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 23:23:

teveel pk`s stoer!
teveel verbuiken stoer!
teveel opwekken ? mietjes ;) nah das raar
Ik denk oprecht dat in onze hersenen energieverbruik gelijk staat aan status.

[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 23-11-2011 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
@ stoer

Ik vind veel pk's niet stoer. Het is enkel handig als je op de Autobahn plezier wil beleven, meer niet. Is dat plezier nodig, nou nee. Is het leuk. Ik vind van wel.
Ik zou overigens nooit mijn wagen (chip)tunen, ben ik veel te braaf voor. Ik rij momenteel met een Focus met 109pk, niet overdreven dus.
Mensen die veel verbruiken vind ik eerder zielig (geen lange termijnvisie) en dom (veel verbruiken kost veel geld), dan stoer.
Een computer is een werkinstrument, ik zie niet in waarom het stoer zou zijn om veel werkinstrumenten te hebben, tenzij het je job is (pc winkel, sysadmin, ...).
Als je geen duidelijke afspraken hebt met uw energieleverancier omtrent het terugleveren (of uw leverancier verandert de afspraken), dan is teveel opwekken vanuit financieel oogpunt dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 17:06
@Discussie omtrent teruglever vergoeding.
In feite draait het hier om de prijs die je krijgt, de wet zegt een redelijke vergoeding per kWh.
Het woord redelijk zit het probleem wat jij en ik redelijk vinden (+/- ons tarief voor inc. belasting) vinden de leveranciers onredelijk.
Zij kunnen namelijk voor +/- €80 een vol MWh kopen in piek tarief en dan hebben ze nog gegarandeerde levering.
Conclusie van de energieleveranciers wij zijn veel te duur met onze paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 00:42:
[...]
Ik denk oprecht dat in onze hersenen energieverbruik gelijk staat aan status.
Durf ik er nog wel één overheen te gooien.
Hoe lager het IQ hoe stoerder... naar de buitenwereld toe.
Bij ons in de straat telt alleen maar de leasebak.
Hoe groter hoe beter.
En natuurlijk allemaal 's ochtends de auto een kwartier aan zodat de ruiten ontdooid zijn en de auto lekker warm is voordat je naar je werk rijd.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Heb ik teveel gezegd....
Het is al een half uur stil hier. 8)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mike70 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:00:
Heb ik teveel gezegd....
Iedereen is nu een IQ test aan het doen en komt erachter dat-ie best 'stoer' is, maar durft dat niet toe te geven :Y

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Mike70 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:00:
Heb ik teveel gezegd....
sorry ik was ff de auto aan het opwarmen....

bij de blokker autohoes 12 euro;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:25:
@Discussie omtrent teruglever vergoeding.
In feite draait het hier om de prijs die je krijgt, de wet zegt een redelijke vergoeding per kWh.
Het woord redelijk zit het probleem wat jij en ik redelijk vinden (+/- ons tarief voor inc. belasting) vinden de leveranciers onredelijk.
Zij kunnen namelijk voor +/- €80 een vol MWh kopen in piek tarief en dan hebben ze nog gegarandeerde levering.
Conclusie van de energieleveranciers wij zijn veel te duur met onze paneeltjes.
€80 ? dat is 0,08 euro/kWh.... ik betaal 6 cent enkeltarief.

Die veiling van VEH komt zelf nog lager uit en dat zijn de prijzen van nu: 0,05 piek en 0,03 dal hoorde ik?
Heb dat niet zelf geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 27-09 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:12:
[...]

Als er dan toch een nieuw dak komt, een groen dak geen idee voor jouw situatie?
Klinkt interessant inderdaad, maar dat gaat dus nog minimaal 5 jaar, en misschien nog wel langer duren voordat ik daaraan ga beginnen. Dak heeft net nieuw bitumen, ziet er nu goed uit en lekt niet. Alleen die verrekte kou in de bijkeuken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:14:
[...]

Klinkt interessant inderdaad, maar dat gaat dus nog minimaal 5 jaar, en misschien nog wel langer duren voordat ik daaraan ga beginnen. Dak heeft net nieuw bitumen, ziet er nu goed uit en lekt niet. Alleen die verrekte kou in de bijkeuken.
De isolatiewaarde van een groen dak is laag, dus om de kou tegen te gaan zijn er betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ik lees op verschillende plekken dat de prijs van zonnepanelen met wel 70% gedaald is vanwege overcapaciteit. Klopt dit ook voor de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

marz01 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:04:
[...]
bij de blokker autohoes 12 euro;)
Heb je er volgens mij binnen één winter weer uit.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
marz01 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 20:31:
[...]

voor omkeerdak kan je beter naar xps kijken vanwege dichtheid/vochtonafhankelijkheid hier een laagje epdm rubber erover en laat de kou/warmte maar komen :)
Ik wil het in eerste instantie een winter proberen met EPS, ik heb nog wat platen staan. Daar bovenop dus wat 30x30 tegels en kijken of de koudeval minder wordt.

Ik zit nu serieus te overwegen om mijn gehele bijkeuken overnieuw te doen, plafond en wandjes eruit. Opnieuw, en veel dikker, isoleren. En dan weer netjes afwerken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@flitspaal.nl
eps op het dak leggen.
zou het niet doen is zonde van de eps.
het word nat en dan is de isolatie waarde 0.

o ja als het zonnetje er op staat kan het gaan broeien en dat beschadigd de bitumen.

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 23-11-2011 10:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:25:
[...]

Ik wil het in eerste instantie een winter proberen met EPS, ik heb nog wat platen staan. Daar bovenop dus wat 30x30 tegels en kijken of de koudeval minder wordt.

Ik zit nu serieus te overwegen om mijn gehele bijkeuken overnieuw te doen, plafond en wandjes eruit. Opnieuw, en veel dikker, isoleren. En dan weer netjes afwerken.
Zoals Migjes al zei verliest EPS zijn isolatiewaarde als het nat wordt, dus daar zul je wel een oplossing voor moeten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
its a big "no no"

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Hoe kan EPS aka piepschuim zijn isolatiewaarde verliezen als het nat word?
Zijn allemaal losse bolletjes. Zou betekenen dat het als spouwmuur isolatie en als dakisolatie ook niet zou werken door vocht in de buitenlucht.

[ Voor 49% gewijzigd door Pietje NL op 23-11-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
En datzelfde geldt ook voor mijn vloerisolatie onder de vloer. Da's ook EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
er zijn 2 problemen met eps in dit geval

1. de buiten lucht met regen zal langzaam in de eps trekken.
het natte eps heeft dan de zelfde isolatiewaarde als water.
ongeveer 0 dus.
ook zullen er kieren tussen zitten waar het water instroomt.

2. als het zonnetje op de eps schijnt zal het water in de eps gaan koken.
dit kan de bitumen beschadigen.
broei.
zie het als een composthoop maar dan op je dak en bitumen kan daar niet tegen (epdm ook niet).

in geval van een kruipruimte heb je allen te maken met water damp.
als het goed is dan regent het niet in je kruipruimte. :)

eps als dak isolatie is geen probleem.
maar dan moet er wel nog iets over heen om het water dicht te maken.
maar je kunt dat beter met pur/pir of xps platen doen.

ik heb van de zomer het eps(5cm) van mijn platdak afgerukt en vervangen voor pir(6 cm).
en daar over heen een epdm (3,2mm).
isolatie waarde verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
je kan denk ik wel je eps gebruiken en dan epdm erover?
http://www.doehetzelfdak.nl/epdm.html

ik zit met dezelfde ideen te worstelen voor mijn dakkapel van 4m*6m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Ok dat verklaart een hoop, als het buiten ligt snap ik dat er inderdaad vocht in gaat zitten.
Dan zal het inderdaad helpen als je er bv zeil of iets overheen legt ter voorkoming van regen direct op de EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Pietje NL
je valt een beetje vreemd in de discussie.
heb je gelezen dat flitspaal.nl de eps bloot op zen dak wil leggen?
(ik zie dat je het al door hebt.)

@marz01
ik zou er op dit moment niet aan beginnen.
doe dat rond het einde van de lente.
heb je beter weer om het te doen.
zeker als amateur is dat wat prettiger werken. (minder stressvol)
en als je het toch doet voor je dak gebruik dan pur/pir of xps dat isoleert beter als eps(ongeveer factor 2).
als het schuindak op het plate gedeelte uit komt zeker geen eps gebruiken.
s'winters drukt de sneeuw de eps plat. (dat was het probleem met mijn dak. schijnlekkage)
als je het laat doen kost het ongeveer 50 euro per m2 + water uitlopen(50 euro).
pur/pir en xps kun je krijgen met een speciaal laagje er op zodat er meteen epdm op kan.
ik zelf heb een epdm laag er op liggen van 3,2mm dik.
dat is veelste dik ik weet het.
maar mijn buren wouden de isolatie laag niet vernieuwen en moest de epdm over de bitumen heen.
sukkels. (woningbouw vereniging. daar krijgen ze spijt van :) )
omdat het een aardig groot dakkapel is zou ik gaan voor minimaal 1,6mm dik epdm.
lees doehetzelfdak goed door. zal ik ook eens doen. mischien heb ik dan wel meer tips.
(de gamma heeft ook zoon soort service.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 12:13
migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:49:
er zijn 2 problemen met eps in dit geval

1. de buiten lucht met regen zal langzaam in de eps trekken.
het natte eps heeft dan de zelfde isolatiewaarde als water.
ongeveer 0 dus.
Water dat in EPS trekt? Hoe (met alle respect) kom je daar nu bij? Het probleem met onbeschermt EPS op het dak is niet het water, en ook niet de broei (die nogal meevalt met wit EPS), maar de zon. Of beter gezegd: de UV-straling. Deze zorgt ervoor dat onbeschermt EPS uit elkaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blissard bedankt voor de correctie.
ik had moeten zegen 3 problemen.
1 water.
2 broei
3 uv-straling.

welke van de 3 het eerst een probleem op levert vind ik eigenlijk niet zoon interessante discussie.
ik had totaal niet nagedacht over de uv-straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maniak schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:20:
Ik lees op verschillende plekken dat de prijs van zonnepanelen met wel 70% gedaald is vanwege overcapaciteit. Klopt dit ook voor de Nederlandse markt.
70% ? Hangt af van de beginmeetpunt. Ze zijn wel hard gedaald.

http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de fundering volledig wordt omsloten met EPS, wordt het EPS ook ingepakt in bijv. dakleer om te voorkomen dat er vocht in trekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:29:
[...]

Dat JA Solar zetten ze er niet voor niets op. Dat is een geduchte concurrent voor Suntech aan het worden bij de cellenproductie, extreem hard gegroeid.

Zou me niets verbazen als je die "quasi-mono" cellen van JA Solar in je panelen hebt:

http://www.jasolar.com/webroot/products/

Zou dat kunnen kloppen?
Denk van niet, want de cellen in mijn panelen ( enfinity ) zijn duidelijk "8 hoekig " van vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ecowomen
nee dat word meestal niet gedaan.
tenminste niet volledig.
er word wel een lap epdm in de fundering gemetseld om regenwater tegen te gaan.
om er voor te zorgen dat het regenwater de grond in trekt en niet de fundering in.

was je er al een beetje uit met het schuine schuurdakje van kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:45:
@ecowomen
nee dat word meestal niet gedaan.
tenminste niet volledig.
er word wel een lap epdm in de fundering gemetseld om regenwater tegen te gaan.
om er voor te zorgen dat het regenwater de grond in trekt en niet de fundering in.

was je er al een beetje uit met het schuine schuurdakje van kennis?
Toch klopt het wel, want dit heeft de projectleider die de renovatie van een bestaand huis naar passief huis heeft begeleid me verteld. Hij is vorige week bij ons komen kijken om de aandachtspunten bij buitengevelisolatie in onze situatie te bekijken en dit was een van de aandachtspunten. Ik heb het dan dus over naisolatie van een bestaande fundering. Bij de aanleg van een nieuwe fundering waar jij het over hebt, gaat het er ook om dat het vocht niet te snel uit de net gestorte fundering getrokken wordt door de bodem.

Ik verwacht vanavond meer informatie te krijgen van de kennis zelf over zijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ecowoman
dat epdm laagje word pas in gemetseld als de fundering al 2 weken licht.
dat is niet voor het uitdrogen van het beton.
het zorgt er voor dat er geen lucht van uit de kruipruimte de spouwmuur in kan komen.
in de spouw zit dan glaswol en de vloer is dan eps en om die 2 van elkaar af te schermen zit er een laagje epdm tussen wat dan ook meteen naar beneden loopt.

ja bij passieve huizen word dat meer toegepast.
ik weet niet of dat slim is.
ik zelf ben niet zoon grote voorstander van alle soorten passieve huizen.
soms vind ik ze te veel op een plastic zak lijken. te lucht dicht.
zelf ben ik meer een voorstander van earthship/strobalen huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:14:
@ecowoman
dat epdm laagje word pas in gemetseld als de fundering al 2 weken licht.
dat is niet voor het uitdrogen van het beton.
het zorgt er voor dat er geen lucht van uit de kruipruimte de spouwmuur in kan komen.
in de spouw zit dan glaswol en de vloer is dan eps en om die 2 van elkaar af te schermen zit er een laagje epdm tussen wat dan ook meteen naar beneden loopt.
Oke, dan hadden we het over 2 verschillende dingen. Bij het storten moet er wel ook gezorgd worden dat er niet te snel vocht uit het beton weg trekt, maar daar zal neem ik aan over het algemeen een goedkoper materiaal dan EPDM voor worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ecowomen
dat zou je natuurlijk ook kunnen doen met een stukje landbouw plastic dat is wel wat goedkoper als epdm.
(ik heb zelf de afgelopen 20 jaar geen funderingen meer gestort. dus ben ook niet helemaal meer "up to date" met de nieuwste methodes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:23:
@ecowomen
dat zou je natuurlijk ook kunnen doen met een stukje landbouw plastic dat is wel wat goedkoper als epdm.
(ik heb zelf de afgelopen 20 jaar geen funderingen meer gestort. dus ben ook niet helemaal meer "up to date" met de nieuwste methodes.)
Bij de aanleg van de fundering van onze zelfgebouwde werkplaats naast ons huis hebben we ook gewoon plastic gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Volgens http://www.polycel.nl/pagina14#14 is de wateropname van EPS60 na 1 jaar volledige onderdompeling (slechts) 5%. Volgens http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambda.asp is de isolatiewaarde van EPS en XPS ongeveer gelijk. Betere isolatie bereik je met PIR platen. Of met aerogel, hier het verhaal van een early adopter op http://www.theregister.co..._insulation_with_aerogel/. Prijzige stuff overigens. Aerogel specs: http://www.aerogel.com/products/overview-product.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Over (isolatie)materialen gesproken. Ik vind het maar brak wat je als consument (makkelijk en goedkoop) kunt kopen:
• PIR: ligt nergens zomaar even voor het grijpen en wow wat is dat veel duurder dan EPS (of ik heb verkeerd gezocht)
• PE-folie (dampremmend): leuk als je T100 of maar een klein stukje nodig hebt, maar wil je T200 50x2m dan moet je goed zoeken of de hoofdprijs betalen. Voor mezelf komt het er op neer dat ik waarschijnlijk 300m2 ga kopen waarvan ik er ca 70m2 van ga gebruiken.
• plakpennen: zie PE-folie
• steenwol: vriendelijker voor mens en milieu dan glaswol, maar niet te krijgen zonder reflecterende laag aan een zijde?
• EPS: waarom niet makkelijk verkrijgbaar met reflectiefolie aan een zijde? Ik leg er nu zelf maar reflectiefolie op.

Mijn ogenschijnlijk simpele isolatieklus heeft al met al qua logistiek nog flink wat voeten in aarde.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mike70 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:35:
Durf ik er nog wel één overheen te gooien.
Hoe lager het IQ hoe stoerder... naar de buitenwereld toe.
Ik zit in een studentenwereld en het is bizar wat er wordt verspilt. Het is je studententijd dus de tijd van je leven, dus alles moet leuk zijn en je nergens zorgen over maken. Zoiets. Maar ik denk dat het IQ er niet veel mee te maken heeft, eerder de mate van algemene ontwikkeling. Geen idee wat gas of electriciteit kost.
Hier in huis snappen ze ondertussen dat wanneer ze de verarming in de woonkamer dicht draaien de CV voor de verarming boven blijft draaien. En dat de thermostaat dus beneden niet naar 22c hoeft om het boven warm te krijgen... Die 's nachts niet wordt uitgezet. En voor 250 watt aan halogeen staat ook nogal eens een nachtje aan.
En wel verbaast zijn over een hoge energierekening. En in de supermarkt alleen spullen in de bonus kopen.
}:O :O. Met de auto naar de AH want de c1000 op de hoek is wel duur.

Iemand vond me laatst cynisch. En ik vond dat hij gelijk had.
Op een feest / borrel vertel ik niet meer wat m'n studie (energie en milieutechniek) inhoud, want binnen 3 minuten is de sfeer weg en krijgen mensen ruzie over electrische auto's of over biologisch vlees / vegetarisch eten.

Heb besloten dat ik me er minder druk over problemen ga maken, maar enkel ga werken aan oplossingen. Misschien zetten al deze oplossingen bij elkaar zoden aan de dijk, misschien is het allemaal hopeloos te laat (ik ben er bang voor). Maar we willen blijkbaar de aarde slopen ten koste van alles.

We roepen dat geld niet belangrijk is. Maar als het puntje bij paaltje komt is het belangrijker dan alles. We zijn zelfs bereid onze leefomgeving onleefbaar te maken. Alle soorten die dat in de geschiedenis van de aarde hebben gedaan zijn er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Laatst online: 25-02 20:48
@rakapul
Die PIR platen zijn bijna nog makkelijker tweedehands van Marktplaats te krijgen dan elders. Veelal van bouwrecycle bedrijven zag ik laatst. Volgens mij kwam ik laatst iets van EUR 6 per m2 tegen. Pin me er niet op vast. Sommige (PIR) platen zijn dan wel weer onhandelbaar lang met 5 meter omdat ze vers uit een bedrijfsloods zijn gehaald. Die prijs voor 6cm dikte komt (natte vinger in de lucht) volgens mij overeen met 6cm dik EPS, en je hebt er dan betere isolatie voor terug met idem dikte.

En misschien dat je dat teveel aan folie dan zelf weer op Marktplaats kan zetten. Er zijn vast meer mensen in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:36:
[...]

Ik zit in een studentenwereld en het is bizar wat er wordt verspilt. Het is je studententijd dus de tijd van je leven, dus alles moet leuk zijn en je nergens zorgen over maken. Zoiets. Maar ik denk dat het IQ er niet veel mee te maken heeft, eerder de mate van algemene ontwikkeling. Geen idee wat gas of electriciteit kost.
Hier in huis snappen ze ondertussen dat wanneer ze de verarming in de woonkamer dicht draaien de CV voor de verarming boven blijft draaien. En dat de thermostaat dus beneden niet naar 22c hoeft om het boven warm te krijgen... Die 's nachts niet wordt uitgezet. En voor 250 watt aan halogeen staat ook nogal eens een nachtje aan.
En wel verbaast zijn over een hoge energierekening. En in de supermarkt alleen spullen in de bonus kopen.
}:O :O
Hier genoemd als stoer/henk&ingrid. Zo is het leven idd, herken het van vroeg en moet ook kunnen.
Iedereen doet gekken dingen en maakt gelukkig fouten.
:)
Op een feest / borrel vertel ik niet meer wat m'n studie (energie en milieutechniek) inhoud, want binnen 3 minuten is de sfeer weg en krijgen mensen ruzie over electrische auto's of over biologisch vlees / vegetarisch eten.
ook herkenbaar. Als je bij vrienden/familie/kennissen over het milieu begint, dan is het;
Ach als de buurman het doet, dan doe ik het ook. Over 60 jaar zien "ze" maar verder.
Als je dan antwoord geeft;
"ze" kunnen wel je (klein)kinderen zijn.
Dan krijg je te horen:
Ja hé, we zijn hier gezellig samen, moet het allemaal zo zwaar?!

Dan denk ik:
Wij kunnen nog zo lekker warm/kneus/gezellig samen zijn. Wie zegt dat jouw/mijn (klein)kinderen dat nog kunnen?
Heb besloten dat ik me er minder druk over problemen ga maken, maar enkel ga werken aan oplossingen. Misschien zetten al deze oplossingen bij elkaar zoden aan de dijk, misschien is het allemaal hopeloos te laat (ik ben er bang voor). Maar we willen blijkbaar de aarde slopen ten koste van alles.
tja.... ik let op besparingen, maar als ik dan 's nachts langs een kantoorpand rij wat 100% verlicht is, dan denk ik ook wel is...... Waar ben ik nu meer bezig met mijn 10 spaarlampjes (waardoor ik nog meer moet stoken tov gloeilampen).
We roepen dat geld niet belangrijk is. Maar als het puntje bij paaltje komt is het belangrijker dan alles.
_/-\o_
We zijn zelfs bereid onze leefomgeving onleefbaar te maken. Alle soorten die dat in de geschiedenis van de aarde hebben gedaan zijn er niet meer.
:Y

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:26
Failed...

Geen enkele reactie van mijn buren op mijn plan om gezamenlijk isolatie te laten plaatsen. Geen één, nul, nada, zip, niets.

Dat maakt wel een deuk in mijn humeur en vertrouwen in de toekomst van de mensheid kan ik je vertellen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Ik heb een zeer compleet Excel model gebouwd wat ook de ondersteuning in verwarming kan uitrekenen. Het model klopt voor tapwater voor zowel de totale gasbesparing als wel de periode van de dekking. Stuur even je e-mail adres en dan mail ik het je toe.
Al bij voorbaat dank, maar hoe contact ik jou?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ollie1965 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:59:
[...]

Al bij voorbaat dank, maar hoe contact ik jou?
Direct Message ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@_jorrit_
klopt helemaal wat je zegt.
alleen word er in die test (eps onder dompelen) niet het mee genomen dat het ook nog vriest buiten.
bij vorst zet het water uit en schuurt het eps waardoor er nog meer water in komt.

isolatiewaarde xps en eps gelijk.
klopt alleen doet eps meer warmte of kouw vasthouden.
pir is het beste voor een omgekeert dakisolatie.

Aerogel weet jij waar je het kunt kopen ik zou er graag eens mee willen testen.

@Rukapul
ramp zalig wil ik het zeker noemen.
dan heb je geld en wil je iets doen.
kun je het nergens krijgen.
laatst een paar uur rond moeten fietsen om aan een stukje koper te komen.
eindelijk gevonden willen ze niet aan particulieren leveren.
gelukkig heb ik een eigen bedrijfje dus geen probleem.
maar wat een moeite voor een 10tje.

en de regering vind het maar vreemd dat het slecht gaat met de economie.
(ik ben het adres effe kwijt maar in de buurt van Boxtel is een bedrijfje wat afgekeurde isolatie materialen verkoopt. dat is goed genoeg voor de doe het zelver en goedkoper.)

@SpiceWorm
kop omhoog.
rug recht.
effe diep ademhalen
"youre the man!!!"
(ik snap het maar al te goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:57:
Failed...

Geen enkele reactie van mijn buren op mijn plan om gezamenlijk isolatie te laten plaatsen. Geen één, nul, nada, zip, niets.

Dat maakt wel een deuk in mijn humeur en vertrouwen in de toekomst van de mensheid kan ik je vertellen.
Om je humeur weer een beetje op te vijzelen, mijn collega's hebben hun huis afgelopen maandag laten na-isoleren door Koston. Hun spouw is voorzien van HR parels. Bij hun is het bespaarvirus ook toegeslagen en ze zijn nu dolenthousiast. Ze zien nu ook in dat ze wat moeten doen voor hun kinderen en dat het nergens voor nodig is om te verspillen als je er vrij eenvoudig wat aan kan doen.
SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:36:
[...]

}:O :O. Met de auto naar de AH want de c1000 op de hoek is wel duur.

We roepen dat geld niet belangrijk is. Maar als het puntje bij paaltje komt is het belangrijker dan alles. We zijn zelfs bereid onze leefomgeving onleefbaar te maken. Alle soorten die dat in de geschiedenis van de aarde hebben gedaan zijn er niet meer.
Klinkt heel bekend en ik moet eerlijk bekennen dat ik mij daar ook schuldig aan heb gemaakt in mijn studententijd.

Is dat niet vrij eenvoudig op te lossen door in studentenhuizen in elke kamer een energiemeter op te hangen en iedereen betaald zijn/haar eigen energie? Dat is denk ik de enige manier om bewustwording te kweken. Pas dan zie je wat een kWh kost.

[ Voor 59% gewijzigd door mkleinman op 23-11-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:57:
Failed...

Vergeet niet dat jij qua inzicht waarschijnlijk een heel stuk voorloopt op je buren. Met een brief is het toch moeilijker om vastgeroeste denkbeelden/vooroordelen weg te nemen. Dat gaat in een gesprek toch vaak een stuk makkelijker (hoewel je dan ook het risico loopt bot te vangen, maar dan weet je in ieder geval welke vragen/vooroordelen ze hebben en dan kun je daarop inspelen door het geven van de benodigde informatie in het gesprek). Gewoon proberen alsnog met mensen te praten en dan hoop ik dat je daarmee in ieder geval mensen verder aan het denken zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:26
migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:02:
Aerogel weet jij waar je het kunt kopen ik zou er graag eens mee willen testen.
O.a. op ebay, maar holy shit wat is dat spul duur. Daar ga je je huis niet mee isoleren.

@flitspaal Da's mooi, gefeliciteerd maar ik ben even keihard met mijn neus op de feiten gedrukt: ik woon in een door-en-door fossiele buurt. Tien minuten je Mercedes S (bij mij voor de deur geparkeerd natuurlijk) met draaiende motor krabben is heel normaal maar een paar honderd euro in de toekomst investeren is er niet bij.

Bah.

Bah.

Bah.

Ik krijg zin om het maar helemaal op te geven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38

bij deze.

Die mensen waren bij de aankoop van hun woning niet op de hoogte over de regelgeving omtrent salderen? Waarom is het opeens een probleem en een debacle? Ik snap dat niet.

Mijn punt is: als we eindeloos willen salderen, zal de overheid een terugleverprijs moeten garanderen. Subsidie zoals in Duitsland het geval is, overigens een prima idee. Ik begrijp alleen niet dat mensen die bewust energieleverancier worden, niet akkoord gaan met een terugleverprijs, waarvan de hoogte van te voren bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:09:
[...]

Bah.

Bah.

Ik krijg zin om het maar helemaal op te geven.
Alle beetjes helpen. Je ziet vast heel veel mensen die zonder na te denken energie en van alles over de balk smijten, maar er zijn ook andere dingen te zien. Anderzijds hoop je soms stiekem dat de energieprijzen echt de pan uit gaan rijzen. maar ja, de negatieve gevolgen daarvan zijn erger dan de positieve...

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

:o en dat werkt in de ICT :F

Gaat in een hoekje staan en komt over 10 minuten er weer uit

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:31:
Over (isolatie)materialen gesproken. Ik vind het maar brak wat je als consument (makkelijk en goedkoop) kunt kopen:
• PIR: ligt nergens zomaar even voor het grijpen en wow wat is dat veel duurder dan EPS (of ik heb verkeerd gezocht)
• PE-folie (dampremmend): leuk als je T100 of maar een klein stukje nodig hebt, maar wil je T200 50x2m dan moet je goed zoeken of de hoofdprijs betalen. Voor mezelf komt het er op neer dat ik waarschijnlijk 300m2 ga kopen waarvan ik er ca 70m2 van ga gebruiken.
• steenwol: vriendelijker voor mens en milieu dan glaswol, maar niet te krijgen zonder reflecterende laag aan een zijde?
• EPS: waarom niet makkelijk verkrijgbaar met reflectiefolie aan een zijde? Ik leg er nu zelf maar reflectiefolie op.

Mijn ogenschijnlijk simpele isolatieklus heeft al met al qua logistiek nog flink wat voeten in aarde.
pir ligt inderdaad niet bij de meeste bouwmarkten, bij hornbach en bouwcenter is al veel meer keus
voor folies;
http://www.isolatiemateri...folie-50x2100m2-p-35.html
http://www.installand.nl/...tie/dampregulerend-folie/
http://www.bouwcenter.nl/...ps-isolatieplaten/folies/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Er zijn hier een aantal mensen die Delta Olivia omvormers hebben bij hun pv systeem.

Met welke landinstellingen hebben jullie dit draaien, omdat nederland er niet tussen zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ollie1965 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:23:
[...]

:o en dat werkt in de ICT :F

Gaat in een hoekje staan en komt over 10 minuten er weer uit
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:31:

Ik heb destijds tweedekeus PIR 6cm dik laten bezorgen door een isolatiehandel. Zo uit mijn hoofd moest dat 7,50 ex BTW per m2 kosten, platen zijn 240x120cm. Later heb ik zelf nog plaatjes van 120x60 opgehaald van 4cm, aangezien ik in een slaapkamer niet meer dan 5cm ruimte heb op sommige plaatsen. Bezorgkosten waren iets van 25 euro, ze moesten vanaf de andere kant van Friesland komen zowat (Hallum -> Langezwaag).
Toen ik ging shoppen om 4cm PIR heb ik eerst even bij Gamma, Formido en Praxis gekeken, maar geen van allen had geschikt materiaal. Enige wat ik daar kon krijgen was EPS, veel te duur XPS en verder vrijwel alleen maar glaswol en steenwol van de verkeerde dikte. Verder betaal je bij de bouwmarkt gewoon de hoofdprijs, voor EPS in de bouwmarkt haal je PIR bij een isolatiehandel. Met hout overigens niet anders, voor de prijs van een paar balken bij de gamma doe je een hele ruimte bij de houthandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik was van de zomer nog op de motor-club.
(geen satudara/hels angels maar sleutel club.)
daar eens rond gevraagd naar pv/zonneboilers etc...
een aantal mensen hadden al een zonneboiler.
en vele hadden al ge-isoleert.
en vaak nog niet eens met slechte methodes maar flink en rigoureus.

zo als de oude piet zei:
"ge kunt beter oe huis isoleren.
want dan hedde meer geld om in bier te investeren."

ik vond het niet slecht van die grease monky's.

nu henk en ingrid nog.

Pagina: 1 ... 183 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.