Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:35:
zo als de oude piet zei:
"ge kunt beter oe huis isoleren.
want dan hedde meer geld om in bier te investeren."

ik vond het niet slecht van die grease monky's.
_/-\o_ :9~ _O-

Volkomen mee eens :9

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 12:58

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:09:
[...]

O.a. op ebay, maar holy shit wat is dat spul duur. Daar ga je je huis niet mee isoleren.

@flitspaal Da's mooi, gefeliciteerd maar ik ben even keihard met mijn neus op de feiten gedrukt: ik woon in een door-en-door fossiele buurt. Tien minuten je Mercedes S (bij mij voor de deur geparkeerd natuurlijk) met draaiende motor krabben is heel normaal maar een paar honderd euro in de toekomst investeren is er niet bij.

Bah.

Bah.

Bah.

Ik krijg zin om het maar helemaal op te geven.
Jeroen, Jammer dat je je buren niet (makkelijk) meekrijgt maar denk ook aan wat je WEL voor elkaar hebt gekregen. Via je website en je bijdrages via dit forum heb je zeker meerdere mensen op het bespaar en opwek-pad gezet.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
Leuke discussie die isolatie.

ik ga over een paar weken ook mijn zolder en dakkapel volledig isoleren.

ik heb nu pir platen gevonden bij een bedrijf voor € 6,55 per m2 (5 cm dik) met beide zijden aluminium folie.
Maar het is dan toch veel slimmer om steenwol te nemen? die heeft een hogere isolatie waarde ( als je 10 cm dik neem) dan pir, en ook nog eens een stuk goedkoper. ongeveer 5,50 per m2 bij de karwei..

of heeft pir zoveel meer voordelen?

en betreft het dakkapel, ik lees hier heel veel over dat de isolatie niet van onderen mag worden aangebracht inverband met vocht.
Nu zit er bij mij een grote houte plaat waarop de dakbedekking is aangebracht, daaronder zitten balken. Als ik tussen de balken nou helemaal vol stop met steenwol dan zit er toch geen lucht meer tussen en kan er ook geen vocht ophopen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:57:
Failed...

Geen enkele reactie van mijn buren op mijn plan om gezamenlijk isolatie te laten plaatsen. Geen één, nul, nada, zip, niets.

Dat maakt wel een deuk in mijn humeur en vertrouwen in de toekomst van de mensheid kan ik je vertellen.
He Jeroen, ik vind het erg goed dat je het oppakt en zo lokaal je nek uit te steekt. Ik denk alleen dat je met dit soort dingen niet op korte termijn verandering moet verwachten. Zo'n brief (?) komt binnen en wordt op z'n best binnen twee weken gelezen. Daarna heeft het nog 3 weken nodig om te bezinken en zijn mensen het allang weer vergeten. Mensen houden niet van verandering en moeten wennen aan nieuwe ideeën. Wat ik bij mezelf merk is dat wanneer ik de uitkomst van zoiets los laat ik een stuk relaxter kan zijn. En ook is het lastig een waardeoordeel te hebben wanneer mensen je plan niet uitvoeren. Dat ruiken ze en gooien bij voorbaat al de kont in de krib.
Ik zou zeggen ga over een paar weken eens langs, maak een afspraak voor koffie en verkoop het product (comfort, geld, waardestijging woning, etc (...)).
migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:02:
@SpiceWorm
kop omhoog.
rug recht.
effe diep ademhalen
"youre the man!!!"
(ik snap het maar al te goed.)
Dank je wel :)
flitspaal.nl schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:05:
Is dat niet vrij eenvoudig op te lossen door in studentenhuizen in elke kamer een energiemeter op te hangen en iedereen betaald zijn/haar eigen energie? Dat is denk ik de enige manier om bewustwording te kweken. Pas dan zie je wat een kWh kost.
Ja, maar dat kost... je raad het al: geld. Plus dat mensen het eigenlijk helemaal niet willen weten. We stoppen ons hoofd onder de grond.
Mijn omslagpunt kwam bij (twee dagen en twee feestjes later, sja, je bent student of je bent het niet ;)) toen ik sprak met (een erg leuke trouwens) vrouw die dacht dat we er over 100 of 150 jaar sowieso niet meer waren. En toen dacht ik wellicht heb je gelijk. Moet ik nu m'n eigen leven ook verpesten door cynisch te zijn? Vanaf dat moment kijk ik positiever tegen het geheel aan omdat ik het resultaat los kan laten.

@ flits: je zonneboiler op de cv aansluiten moet volgens mij vrij eenvoudig kunnen. (na aanleiding weblog van flits).
Ik denk dat je een heel eind komt met de controller van sunsystems. Er zit (op de uitgebreide regeling iig) een aansluiting voor elektrische naverwarming op (verder: ZBNV). Deze schakelt in onder een instelbare temperatuur. Op het moment dat de boiler warm genoeg is (30c bijvoorbeeld) gaat de elec. naverwarming uit, en loopt het CV circuit via de boiler.

Op deze ZBNV zet je ook een NIET poort. Dat kan met een relais. Dat relais gaat dicht wanneer er geen stroom op staat en de verbruiker van dat relais gaat dus aan. Dus wanneer de ZBNV uit gaat, omdat de boiler warm genoeg is gaat je relais aan.

Daarnaast regel je nog een extra thermostaat (heel mooi idee Flits! vanaf hier ZBT). De cv pomp moet dan in logische termen als volgt worden aangesloten (ZBT & relais) OF CV-electronica. Let wel op 230 volt polariteit!

Zo kun je dus verwarmen zonder dat je gas verbruikt (ala eric-pvt getune qsolar) met een minimaal aan componenten en investering. Wanneer de gewone thermostaat (CVT) vind dat het te koud is gaat de ketel mee doen, deze stuurt de pomp en de brander aan. De pomp draaide al (of niet) maar dat maakt niet uit. De ketel gaat nu warmte uit gas toevoegen. Het enige wat nu over blijft is dat de CV ketel nu via de retour ook de ZB weer gaat opwarmen. De 3 weg klep moet nu weer dicht.

Compleet
ZBNV AND !CVT voor de 3weg klep
(ZBT AND !ZBNV) OR CVT voor de CV pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 23-11-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
_JGC_ schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:31:
[...]

Ik heb destijds tweedekeus PIR 6cm dik laten bezorgen door een isolatiehandel. Zo uit mijn hoofd moest dat 7,50 ex BTW per m2 kosten, platen zijn 240x120cm.
PIR blijft dan een kapitaal kosten: ca 125 euro/m3 ex btw. Ter vergelijking: ik heb EPS bij Raab Karcher vooriets van 45 euro/m3 ex btw. 3x zo duur, maar niet 3x zoveel isolatie. Enige reden om PIR te nemen is dus als je weinig ruimte hebt of wat van de andere eigenschappen nodig hebt.
Speedfightserv schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:51:

ik heb nu pir platen gevonden bij een bedrijf voor € 6,55 per m2 (5 cm dik) met beide zijden aluminium folie.
Maar het is dan toch veel slimmer om steenwol te nemen? die heeft een hogere isolatie waarde ( als je 10 cm dik neem) dan pir, en ook nog eens een stuk goedkoper. ongeveer 5,50 per m2 bij de karwei..

en betreft het dakkapel, ik lees hier heel veel over dat de isolatie niet van onderen mag worden aangebracht inverband met vocht.
Nu zit er bij mij een grote houte plaat waarop de dakbedekking is aangebracht, daaronder zitten balken. Als ik tussen de balken nou helemaal vol stop met steenwol dan zit er toch geen lucht meer tussen en kan er ook geen vocht ophopen?
Steenwol heeft als voordeel dat het ook geluid beter isoleert. Handig voor als je ook vliegtuigen / verkeer in de buurt hebt.

Afaik heb je ook niets aan de aluminiumfolie aan beide zijden van de PIR als het direct ingeklemd wordt (tenzij je het puur als dampwerende laag gebruikt). Reflecterende folie heeft qua isolatie pas zin bij minimaal een overgang naar lucht :) (Vandaar dat ik het bij m'n vloerisolatie wel ga toepassen icm EPS, want ik houd een spouw over.)

Als je wat meer materiaal nodig hebt dan zou ik sowieos bij een paar zaken een offerte aanvragen ipv het blind bij de Karwei te halen :)

Zoals eerder gezegd in dit topic moet je heel erg uitkijken met isolatie van platte daken van binnenuit. Ik laat het aan de experts hier over om daarop in te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48

en betreft het dakkapel, ik lees hier heel veel over dat de isolatie van van onderen wordt aangebracht inverband met vocht.
Nu zit er bij mij een grote houte plaat waarop de dakbedekking is aangebracht, daaronder zitten balken. Als ik die nou helemaal vol stop met steenwol dan zit er toch geen lucht meer tussen en kan er ook geen vocht ophopen?
PIR heeft meer isolatie per dikte. Waar jij 9cm steenwol voor nodig hebt kan je toe met 6cm PIR. Voordeel van PIR is dat het zijn isolatie behoudt als het nat wordt en dat het vormvast is. Zo heb ik bijvoorbeeld al ruim een jaar PIR tussen de balken van mijn dak geklemd zonder het hoeven af te werken, dat gaat je niet lukken met steenwol. Nadeel is wel dat het een enorm gemier is om het aan te brengen, ik heb tegenwoordig een zwaaihaak om de "haakse" hoeken in mijn huis op te meten, en zelfs dan ga je de mist nog in omdat diverse wanden naast scheef ook nog eens krom zijn :X.

Verder mag je het platdak van je dakkapel niet van onderen isoleren, maar moet je dat aanbrengen tussen dakbeschot en dakbedekking. Dan zit je wederom aan dingen als PIR vast, want door het gewicht van je dakbedekking zakt je steenwol in, en inelkaargedrukt steenwol isoleert niet.

Voordeel van PIR vind ik vooral dat het vormvast is. Mijn dakkapel bestaat uit balken van 7cm dik met aan de binnenkant spaanplaat en aan de buitenkant planken. Toen ik de binnenkant eraf sloopte omdat het spaanplaat lelijk was geworden (veel vochtplekken, verder schots en scheef), vond ik daartussen 8cm glaswol dat helemaal vochtig was geworden en stampvol zat met schimmel. Toen vervolgens mijn vader de schrabber op de buitenkant van het hout zette sijpelde het water er gewoon uit, dat hout zat er nog maar 2 jaar op, maar als we het niet aangepakt hadden was het gewoon binnen 5 jaar helemaal verrot geweest.

Ik heb nu dus het glaswol verwijderd en vervangen door 6cm PIR. Achter het PIR is nog 1cm ruimte aanwezig voor ventilatie. Her en der zijn extra steunplanken voor het daklood aangebracht, daar heb ik geisoleerd met 4cm PIR (5cm ruimte). Omdat PIR vormvast is en niet gevoelig is voor vocht blijft dat gewoon zo hangen als het nu hangt en kan het hout fatsoenlijk ventileren. Steenwol of glaswol gaat daar gewoon inzakken waardoor je alsnog problemen krijgt. Daarnaast moet ik de eerste bouwmarkt nog vinden die glas/steenwol verkoopt met minder dan 8cm dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:00:
Steenwol heeft als voordeel dat het ook geluid beter isoleert. Handig voor als je ook vliegtuigen / verkeer in de buurt hebt.
Zijn er mensen die spijt hebben van PIR onder het dak vanwege regengeluid, waar het met Rockwool beter zou worden gedempt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Weet niet wat je storend vind aan regengeluid, maargoed, ik heb bijna mijn hele leven onder 2,5cm XPS geslapen, meeste lawaai kwam nog altijd van het Velux raampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Failed...

Geen enkele reactie van mijn buren op mijn plan om gezamenlijk isolatie te laten plaatsen. Geen één, nul, nada, zip, niets.

Dat maakt wel een deuk in mijn humeur en vertrouwen in de toekomst van de mensheid kan ik je vertellen.
Join the club! mijn gemeente (en vooral inwoners) is ook fossiel (what's new in Nee-derland).

ter indicatie: van ca. 16.000 inwoners, en honderden straten doen ca. 30 woningen (max....)
mee met een educatieve actie als klimaatstraatfeest. Ook na flyeren, emailen, aanspreken: nada respons.

Dus ik bespaar mij de moeite (en energie ;) ). en blog vrolijk verder.
Uiteindelijk is er 1 huishouden in mijn straat wat gaat starten met 6 PV panelen :)
(maar ze zijn niet representatief voor de omgeving als je kijkt naar het profiel als in opleiding/ontwikkeling)

straks verandert het van Nee-derland naar Need-erland.: need money to sustain comfort etc

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 23-11-2011 14:22 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:13:
(maar ze zijn niet representatief voor de omgeving als je kijkt naar het profiel als in opleiding/ontwikkeling)
Wij slimmere dan de rest..... tikkeltje hautain?

Volgens mij moet je alleen die mensen helpen die willen.
Het veranderen van een opvatting van een persoon moet een eigen inzicht zijn. Die kun je niet van buitenaf erin argumenteren. Dit wekt een contra reactie op. (groene maffia, geitewollen sokken brigade....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
_JGC_ schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:12:
Weet niet wat je storend vind aan regengeluid, maargoed, ik heb bijna mijn hele leven onder 2,5cm XPS geslapen, meeste lawaai kwam nog altijd van het Velux raampje.
Hahah ik geef toe dat ik liever wakker word van regen dan van de subwoofer van de buren. Volgens mij zijn er wel normen voor binnenklimaat en geluidsbelasting. Alhoewel ik gelijk toegeef er het fijne niet vanaf te weten. Aangezien het hier nogal vaak regent is het nachtrusttechnisch misschien minder optimaal voor een slaapvertrek. O-)
Weg met de dakramen!!!11!eleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Failed...

Hier soortgelijke ervaringen.
Ik heb een paar maanden geleden een stukje over PV (incl. foto's) in de plaatselijke buurtkrant geschreven. Met aan het eind een uitnodiging aan geïnteresseerden om e.e.a. eens te komen bekijken. Telefoonnummer + emailadres vermeld. En wat denk je? Welgeteld 1 stel van de 2000 huishoudens waar de krant bezorgd wordt heeft gereageerd en is ook komen kijken.

Ook mensen in de naaste omgeving vinden het allemaal erg interessant, maar tot daden komen ze niet. Onbegrijpelijk!

Troost je met de gedachte dat jij (samen met een groep "pioniers"(in verhouding tot de grote massa)) goed bezig bent. Heel langzaam zullen de anderen ook het licht zien. :)

Eens zal de wal het schip keren.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
ik heb iemand gevraagd of het verstandig is mijn CV ketel 11 jaar oud nefit te vervangen door Atag + zonneboiler om ook meteen vloerverwarming mee op te warmen, dit als deel van reactie:
Zonneboilers werken over het algemeen alleen voor de warmwatervoorziening (drinkwater) en het aansluiten op de cv installatie heeft alleen zin bij toepassing van een compleet LTV (lage temperatuur verwarmingssysteem). Omdat echter alleen de begane grond voorzien is van vloerverwarming zal dit geen grote besparingen op gaan leveren.
de meeste mensen hebben toch alleen vloerverwarming beneden en niet boven???
Voor zonneboilers geldt eigenlijk als stelregel: per 2 personen die het huis bewonen: 1 collector van 2,5m2.

Besparing per jaar: ongeveer 150 euro per collector. Deze besparing wordt wel elk jaar meer door de stijgende gasprijs (7% per jaar).

Kosten installatie: afhankelijk van situatie 3000 tot 6000 euro inclusief b.t.w. als richtprijs.
ik zou met zicht op toekomst (2 kinderen gepland:)) meteen 2 collectoren plaatsen, verstandig?

Verder vind ik die richtprijs 3.000 - 6.000 wel heel onnauwkeurig en de terugverdientijd wel heel lang?
De ketel zal aangezien zijn leeftijd (11 jaar) best vervangen mogen worden. Als hij in goede toestand is kan hij ook mooi gecombineerd worden met een solar systeem van nefit of een ander merk aangezien de ketel en het solarsysteem los van elkaar kunnen staan.

De Q solar van atag heeft echter de retourwateropwarming CV ingebouwd zitten maar ik betwijfel of dit in uw woonhuissituatie volledig tot zijn recht komt.
Wanneer komt een Q Solar best tot zijn recht? Voor alleen warmwatervoorziening lijkt het me niet echt nuttig / terug te verdienen, maar wel icm vloerverwarming. (Herfst / Winterzon kan water voor vloer toch opwarmen, of lukt dat niet als je om 10.00 de woning op 20 graden wil hebben?

Paar isolatiebedrijven gebeld, maar meeste melden dat met woning 2000 weinig/niks te doen valt. Manders Totaal BV uit Helmond komt toch even bij me kijken, wat er mogelijk is. Grootste probleem naar mijn idee is onze keuken die aan de buitenwand geheel van glas is, wel HR++ maar gewoon ontzettend koud en tochtig aanvoelt. (Bovenop platdak van hout zal ook niet echt isoleren??)

Maar ik blijf er mee bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:27:
[...]

Wij slimmere dan de rest..... tikkeltje hautain?
Nope, maar een afgestudeerd HEAO-er bedrijfsinformatica is wel degelijk ander niveau als (kort door de bocht) magazijnwerk verricht of in de bouw werkt als timmerman. dat bedoel ik er mee

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Speedfightserv
zie _JGC_ zijn verhaal.
glaswol kan soms ook.
maar meestal zijn dakkapellen te dun gebouwd voor glaswol + ontluchting.
houd wel rekening met een damp dichte laag.
ik weet niet of _JGC_ die er tussen had zitten?
dat zou ook wel eens het probleem kunen zijn geweest.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
trekker22 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:29:
ik heb iemand gevraagd of het verstandig is mijn CV ketel 11 jaar oud nefit te vervangen door Atag + zonneboiler om ook meteen vloerverwarming mee op te warmen, dit als deel van reactie:

[...]

de meeste mensen hebben toch alleen vloerverwarming beneden en niet boven???
Hier verwarm ik met LTV op normale radiatoren. Mijn wens is om nog eens naar Jaga low h2o over te stappen.
je kan ipv vloerverwarming dus ook LTV radiatoren inzetten.
[...]

ik zou met zicht op toekomst (2 kinderen gepland:)) meteen 2 collectoren plaatsen, verstandig?

Verder vind ik die richtprijs 3.000 - 6.000 wel heel onnauwkeurig en de terugverdientijd wel heel lang?

[...]
Ga voor 3 (of 4 collectorplaten), je wilt mn in het najaar (korte dagen, bewolking) elke Joule opvangen voor warmte. Ben zelf blij met 3 platen op 380 liter buffer

tvt voor mij: oneindig. dagelijks onbeperkt douchen: onbetaalbaar ;)
Wanneer komt een Q Solar best tot zijn recht? Voor alleen warmwatervoorziening lijkt het me niet echt nuttig / terug te verdienen, maar wel icm vloerverwarming. (Herfst / Winterzon kan water voor vloer toch opwarmen, of lukt dat niet als je om 10.00 de woning op 20 graden wil hebben?
Hier nog steeds alleen gasondersteuning voor CV aan staan, douchen red ik nog met zonneschijn (al gaat het nu kritisch worden).
belangrijk is: massa buffervat, dus ga voor groot. my 2 cents
Paar isolatiebedrijven gebeld, maar meeste melden dat met woning 2000 weinig/niks te doen valt. Manders Totaal BV uit Helmond komt toch even bij me kijken, wat er mogelijk is. Grootste probleem naar mijn idee is onze keuken die aan de buitenwand geheel van glas is, wel HR++ maar gewoon ontzettend koud en tochtig aanvoelt. (Bovenop platdak van hout zal ook niet echt isoleren??)

Maar ik blijf er mee bezig!
HR++ van 1,6 of HR++ van 1,1 zit wel fors verschil in, o.a. in die koude.
welk glas zit er in (staat op de strips tussen de platen)?
(beiden soorten 1,6 en 1,1 zijn gewoon als HR++ geclassificeerd, het is dus kwestie van goed doorvragen en specificeren bij de glasboer, anders komt er gewoon 1,6 in...)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 23-11-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
algemene tip voor het checken van wat voor glas heb ik in mijn raam.

hou er een aansteker bij.
zie je 1 vlammetje in de reflectie = enkel glas.
zie je 2 vlammetjes in de reflectie = dubbel glas.
zie je 2 vlammetjes in de reflectie en 1 vlammetje is anders gekleurt = dubbelglas + een metaal laagje (vroeger heten dat hr++).

bij 3 dubbel glas? wil iemand dat eens proberen?
heb geen idee of je ook zou kunnen zien of het glas gevuld is met een gas(argon b.v.).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:34:
Hier nog steeds alleen gasondersteuning voor CV aan staan, douchen red ik nog met zonneschijn (al gaat het nu kritisch worden).
@Niels: Je hebt dit al een paar keer gezegd, maar ik snap dat niet helemaal. Misschien maak ik een denkfout, maar ik zou het andersom verwachten. Voor douchen wordt het toch opgewarmd tot 60C, dus dan is daarvoor toch juist de gasondersteuning voor nodig? Je vat haalt al een tijdje geen 60C meer als ik het goed heb, dus ik zou verwachten dat je voor de LTV nog voor een groot deel uit de voeten kunt zonder gasondersteuning, maar juist voor het tapwater wel gasondersteuning nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:46:
[...]
@Niels: Je hebt dit al een paar keer gezegd, maar ik snap dat niet helemaal. Misschien maak ik een denkfout, maar ik zou het andersom verwachten. Voor douchen wordt het toch opgewarmd tot 60C, dus dan is daarvoor toch juist de gasondersteuning voor nodig? Je vat haalt al een tijdje geen 60C meer als ik het goed heb, dus ik zou verwachten dat je voor de LTV nog voor een groot deel uit de voeten kunt zonder gasondersteuning, maar juist voor het tapwater wel gasondersteuning nodig hebt.
komt de 'legionella' topic weer aan. Ik kan prima en comfortabel douchen met 45-50 graden. dagelijkse flow is geen probleem voor die legionella-bedreiging.
bovenste deel is nog langer warm dan het deeel van CV-support.
daarom hoop ik tzt naar Jaga te kunnen overgaaan (maar ja...eerst ff sparen na de upgrade van PV)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 23-11-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:44:
algemene tip voor het checken van wat voor glas heb ik in mijn raam.

hou er een aansteker bij.
zie je 1 vlammetje in de reflectie = enkel glas.
zie je 2 vlammetjes in de reflectie = dubbel glas.
zie je 2 vlammetjes in de reflectie en 1 vlammetje is anders gekleurt = dubbelglas + een metaal laagje (vroeger heten dat hr++).

bij 3 dubbel glas? wil iemand dat eens proberen?
heb geen idee of je ook zou kunnen zien of het glas gevuld is met een gas(argon b.v.).
HR+ en ++ zijn toch altijd met "een" gas gevuld?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Freemann
nop.
soms moet het zo goedkoop en wordt er verkeert bezuinigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:48:
[...]

komt de 'legionella' topic weer aan. Ik kan prima en comfortabel douchen met 45-50 graden. dagelijkse flow is geen probleem voor die legionella-bedreiging.
daarom hoop ik tzt naar Jaga te kunnen overgaaan (maar ja...eerst ff sparen na de upgrade van PV)
Ik ben net als jij niet zo bang voor die legionella, maar ik dacht dat de cv-ketel het wel altijd ter preventie op 60C bracht en je dit niet lager in kon stellen. Als dat bij jou wel kan, dan ga ik eens kijken of ik het hier ook nog efficienter in kan stellen :)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NielsTn schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:34:
HR++ van 1,6 of HR++ van 1,1 zit wel fors verschil in, o.a. in die koude.
welk glas zit er in (staat op de strips tussen de platen)?
(beiden soorten 1,6 en 1,1 zijn gewoon als HR++ geclassificeerd, het is dus kwestie van goed doorvragen en specificeren bij de glasboer, anders komt er gewoon 1,6 in...)
vziw zijn de huidige eisen aan HR++ glas toch al een tijdje minimaal 1.2 en is HR+ minimaal 1.6...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:52:
[...]
Ik ben net als jij niet zo bang voor die legionella, maar ik dacht dat de cv-ketel het wel altijd ter preventie op 60C bracht en je dit niet lager in kon stellen. Als dat bij jou wel kan, dan ga ik eens kijken of ik het hier ook nog efficienter in kan stellen :)
ik kan het legionella programma schedulen (plannen) etc.
maar hier staat ie altijd al uit :)
it is soooo tweakable, zo'n Qsolar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:52:
[...]

vziw zijn de huidige eisen aan HR++ glas toch al een tijdje minimaal 1.2 en is HR+ minimaal 1.6...
m ook de langgolvige stralingswarmte (alle warmte die in een huis opgewekt wordt is langgolvig) tegen te houden, wordt het glas steeds vaker van een dun metaallaagje voorzien. Dit type beglazing heet HR-glas. Het laagje metaal is zo dun, dat het nauwelijks waar te nemen is, het laat het zichtbare licht voor het grootste deel door (lichttransmissie LTA circa 79%). Hoe effectiever dit metaallaagje werkt, hoe beter de isolatiewaarde. Om het verschil in werking aan te duiden wordt het HR, HR+ of HR++ glas genoemd. Hierbij zit het verschil tussen "HR+" en "HR++" in de dikte van de argongas gevulde ruimte (spouw) tussen de glasplaten. Glas met een spouw van 9mm - 12mm geldt als HR+ en vanaf 15mm mag het HR++ genoemd worden. Modern HR++ glas (5-15-4, argongas gevuld) heeft een U-waarde (warmte transmissie) van 1,1 W/m2K volgens de norm EN 1279. Een veel voorkomend probleem is dat het huidige HR++ glas te dik is om in houten deuren en ramen te plaatsen. Hierdoor gebruikt met voor deze toepassing meestal HR+ (9-12mm argongas spouw) in draaiende delen.

Zonlicht is kortgolvig en wordt door de coating voor het grootste deel doorgelaten(zontoetredingsfactor ZTA = ± 63%). Zodra zonlicht op een voorwerp valt wordt het omgezet in langgolvige warmte.

De coating wordt onder vacuüm op het glas gesputterd. Het werkzame metaal is zilver, maar er worden andere metalen gebruikt voor de hechting op het glas en tegen de zichtbare reflectie, bijvoorbeeld zink.

Dubbel glas kan ook zonwerend zijn. De metaallaagjes zijn dan dikker en uit meerdere metalen opgebouwd. De zontoetredingsfactor (ZTA) kan dan teruggebracht worden tot wel 20 %. De lichttransmissie (LTA) gaat dan echter ook omlaag.

Drievoudig glas met coatings en gasvulling kan een U-waarde bereiken tot wel 0,5 W/m2K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:31:
@Speedfightserv
zie _JGC_ zijn verhaal.
glaswol kan soms ook.
maar meestal zijn dakkapellen te dun gebouwd voor glaswol + ontluchting.
houd wel rekening met een damp dichte laag.
ik weet niet of _JGC_ die er tussen had zitten?
dat zou ook wel eens het probleem kunen zijn geweest.
Dampdichte laag? Nog nooit van gehoord. [sarcasme]Weet je wat goed isoleert? Kozijnen met Trespa platen met een opstaand randje van 2,5cm voldrukken met 8cm glaswol en dan houten planken eroverheen slaan.[/sarcasme] Wat dat betreft ben ik blij dat mijn spouwmuren nog leeg zijn, anders had daar nu ook PUR in gezeten.

[ Voor 1% gewijzigd door _JGC_ op 23-11-2011 14:56 . Reden: Sarcasme-tags toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:51:
@Freemann
nop.
soms moet het zo goedkoop en wordt er verkeert bezuinigt.
oke.... dan zou ik ook graag weten hoe ik er achter kom :)

Maar normaal gesproken hoort HR+ en ++ te zijn gevuld met "een" gas (bijvoorkeur Argon), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Freemann schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:55:
[...]

Maar normaal gesproken hoort HR+ en ++ te zijn gevuld met "een" gas (bijvoorkeur Argon), toch?
staat vaak in de metalen strip tussen de ruiten geplaatst: merk, type/fabrikant, etc.
medium Ar is argon. staat er bij mij ook gewoon in

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 23-11-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@freeman
zie NielsTn zijn post.
hij typt sneller als mijn schaduw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:57:
@freeman
zie NielsTn zijn post.
ik heb het ook zooooo druk op mijn werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:48:
De 2e spiraal voor de cv-support loopt bij ons trouwens boven door de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:09:
[...]
@flitspaal Da's mooi, gefeliciteerd maar ik ben even keihard met mijn neus op de feiten gedrukt: ik woon in een door-en-door fossiele buurt. Tien minuten je Mercedes S (bij mij voor de deur geparkeerd natuurlijk) met draaiende motor krabben is heel normaal maar een paar honderd euro in de toekomst investeren is er niet bij.

Bah.

Bah.

Bah.

Ik krijg zin om het maar helemaal op te geven.
Join the club.
Ik ben helaas niet de enige die nogal gefrustreerd klinkt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:58:
Compleet
ZBNV AND !CVT voor de 3weg klep
(ZBT AND !ZBNV) OR CVT voor de CV pomp.
Helaas een foutje. ZBNV moet !ZBNV zijn. Dat is lastig dus hernoemen naar ZBH (zonneboiler heet). En het systeem kan verder geoptimaliseerd worden: De retour gaat nu niet door de boiler gaat wanneer de CV aan het verwarmen is. Nieuwe schakelaar: ZBHR, zonneboiler heter dan retour. Weet nog niet hoe je die in electronica moet uitvoeren, maar dat is vast simpel te maken.

ZBHR -> 3 weg klep
(ZBT AND ZBH) OR CVT voor de CV ketel pomp.

ZBT = termostaat zonnboiler
ZBH = zonneboiler hot (NIET elec naverwarming zonneboiler)
CVT = thermostaat CV

Ben ik nog te volgen?

[ Voor 12% gewijzigd door SpiceWorm op 23-11-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:57:
@freeman
zie NielsTn zijn post.
NielsTn schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:56:
[...]

staat vaak in de metalen strip tussen de ruiten geplaatst: merk, type/fabrikant, etc.
medium Ar is argon. staat er bij mij ook gewoon in
TOP!

iemand ervaring met het volgende:
http://www.omappedia.com/wiki/PandaBoard
Het ding kan middels een usb-poort gevoed worden.
Is geschikt om ubuntu ARM te draaien
Boot van een SD-card

Beschikt over:
RS-232
Camera connector
SD/MMC-slot
AUDIO in/out
USB2.0-voeding
DVI
HDMI
10/100 Eth & 2xUSB hostpoorten
LCD connector
WLAN-Bluetooth

Theoretisch kan hij op een gemiddelde smartphone lader draaien (0,5A bij 5V)
Mijn idee is om er een simpel servertje van te maken en het kale bord kost zo'n €190

AANVULLING:
het idee is om daar het volgende mee te gaan doen:
Ubuntu als OS
Hierop wil ik domotiga, wat weer samen kan werken met Plugwise(tbv stroomloggin) en [url]rfxcom[/url](gas,water loggin en stukje domitica)

[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 23-11-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
Freemann schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:49:
HR+ en ++ zijn toch altijd met "een" gas gevuld?
Volgens de afleverbon van de glasboer een week geleden:
  • HR: een U tussen 2,0 en 1,6
  • HR+: een U tussen 1,2 en 1,6
  • HR++: een U minder dan 1.2 W/m2K
Ik had glas besteld met 12mm spouw en zit nu met een HR+ ruit van U=1.3. Volgens dezelfde bon. Ik heb nu 5-12-6 met argon. Als ik het goed uitreken met 3,5m2 ruit en 20 graden deltaT dan is het verschil tussen U=1,3 en 1,1 aan warmteverlies respectievelijk 91W of 78W. Met U=1.6 glas zit je dan op warmteverlies van 112W voor een ruit van 3,5m2.
Dat uitrekenen die ik vanwege mijn cognitieve dissonantie: Ach wat is nou 13W op een hele ruit. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpiceWorm
ik ben het niet helemaal eens met je oplossing voor flitspaal.nl.
ik heb een ander plan voor hem in mijn hooft maar krijg het nog niet helemaal rond gebreid.
maar goed om de discussie wat makkelijker te maken zou het handig zijn als je de gegevens van flitspaal ook zou hebben. (het zijn allen zijn gegevens. dus ik ga je ze niet geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Freemann schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:55:
[...]

Zoals al eerder gezegd: Normaliter staat (soms moeilijk te lezen) het type glas in de alu rand gedrukt. Soms moet je je hoofd even 180 graden draaien om het te kunnen lezen 8)
Vanaf BRL 2202 (2006) geld dat HR++ op een U van < 1,2 mag zitten. De daarvoor geldende norm is meen ik uit 1995/1996 en toen golden andere normen voor de HR(+/++) classificaties.

Met de huidige normen is HR+/++ en +++ enkel haalbaar door de toepassing van Argon. Krypton is nog iets beter, of haalt bij kleinere spouw tov Argon dezelfde U maar is f***ing duur en vaak scheelt het maar een U van 0,1, iets dat je op jaarbasis (in m3 gas) nu niet ontzettend gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mars Warrior schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:12:
[...]

Zoals al eerder gezegd: Normaliter staat (soms moeilijk te lezen) het type glas in de alu rand gedrukt. Soms moet je je hoofd even 180 graden draaien om het te kunnen lezen 8)
Vanaf BRL 2202 (2006) geld dat HR++ op een U van < 1,2 mag zitten. De daarvoor geldende norm is meen ik uit 1995/1996 en toen golden andere normen voor de HR(+/++) classificaties.

Met de huidige normen is HR+/++ en +++ enkel haalbaar door de toepassing van Argon. Krypton is nog iets beter, of haalt bij kleinere spouw tov Argon dezelfde U maar is f***ing duur en vaak scheelt het maar een U van 0,1, iets dat je op jaarbasis (in m3 gas) nu niet ontzettend gaat merken.
Weet van het bestaan van de "inprint", maar ben benieuwd hoe ik achter het gas kom.

Het zijn HR++ ramen uit 12-2008(dit staat in de print) en mag dus (op basis van jouw reactie) aannemen dat er op z'n minst Argon in zit.
Ik ga het thuis is goed bestuderen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Freemann schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:15:
[...]

Weet van het bestaan van de "inprint", maar ben benieuwd hoe ik achter het gas kom.

Het zijn HR++ ramen uit 12-2008(dit staat in de print) en mag dus (op basis van jouw reactie) aannemen dat er op z'n minst Argon in zit.
Ik ga het thuis is goed bestuderen:)
deze zit in mijn woning:
http://nl.saint-gobain-gl...av2=Double%20pane&id=1905

wellicht afhankelijk van de leverancier nog meer terug te vinden in de specs van recente ruiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Freemann
als je nu niet achter het glas zit zul je het wel koud hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Freemann schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:15:
;)

Zit nu heerlijk achter normaal dubbelglas (overheidsgebouw :) )

werkplek zit in uitstekend deel van het gebouw, bovenste verdieping, plat dak, ramen op het westen (weinig zon)...
resultaat:
DIK met de kachel aan....

[ Voor 47% gewijzigd door Freemann op 23-11-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
migjes schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:11:
@SpiceWorm
ik ben het niet helemaal eens met je oplossing voor flitspaal.nl.
ik heb een ander plan voor hem in mijn hooft maar krijg het nog niet helemaal rond gebreid.
maar goed om de discussie wat makkelijker te maken zou het handig zijn als je de gegevens van flitspaal ook zou hebben. (het zijn allen zijn gegevens. dus ik ga je ze niet geven.)
Haha ik voel me net een vrouw, ik word rete nieuwschierig :P was net zo blij met m'n KISS oplossing 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Spiceworm: had je mijn vraag nog gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dat is idd de betreffende sheet. Je kan bij het invoeren van de graaddagen spelen met de lengte van je stookseizoen (door bijvoorbeeld in september / oktober geen graaddagen in te voeren en voor november maar de helft wanneer je halverwege november de kachel aan zet). Voor die specifieke installatie waar ik hem voor gemaakt had blijkt hij vrij goed de tapwaterdekking te voorspellen. In oktober precies 100% dekking, het loopt er telkens om, en november tussen de 40 en 50 graden (~70% dekking voorspeld). Februari / maart het zelfde verhaal.

Brekend nieuws: ben voor twee bedrijven aan het doorrekenen wat PV zonder subsidie oplevert.
Met gebruik van Vamil, MIA, EIA, 1,60 € / wp geïnstalleerd, in 20 jaar volledig afgeschreven geeft een ALL-IN prijs van 6,6 cent / kWh. TVT inschatting: 8 jaar en een beetje. In 30 jaar volledig afschrijven geeft een all-in prijs van 4,6 cent / kWh. Ze betalen nu zo'n 14~15 cent / kWh. (alle prijzen excl. BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:10:
[...]

Dat is idd de betreffende sheet. Je kan bij het invoeren van de graaddagen spelen met de lengte van je stookseizoen (door bijvoorbeeld in september / oktober geen graaddagen in te voeren en voor november maar de helft wanneer je halverwege november de kachel aan zet). Voor die specifieke installatie waar ik hem voor gemaakt had blijkt hij vrij goed de tapwaterdekking te voorspellen. In oktober precies 100% dekking, het loopt er telkens om, en november tussen de 40 en 50 graden (~70% dekking voorspeld). Februari / maart het zelfde verhaal.
Die sheet is niet de laatste volgens mij. Je hebt hem nl. eens aangepast nav commentaar / metingen van mijn kant dat de benodigde m3 voor tapwater in de zomer een stuk lager is dan in de winter doordat een moderne HR ketel ook op tapwater moduleert, en dus bij een warmere aanvoer veeeeeeel minder gas nodig heeft / maand 8)

Bij mij varieert het op die manier van 10m3 / maand in de zomer tot zo'n 30m3 / maand in de winter...

Dus voordat iemand weer enorme besparingen aan een zonneboiler gaat toewijzen en zich op die manier rijk rekent...maar weer even de hint dat een (groot) deel van de vaak aan de zb toegeschreven besparing gewoon de zon op het huis is en het warmere drinkwater :X :X

Nootje:
Ik dacht ook (maar kan zijn dat ik dat zelf ooit heb zitten wijzigen, kan ik ff niet meer terugvinden) dat er een verschil werd gemaakt tussen:
  • Rendement tapwater (zeg 90%);
  • Rendement verwarming, waarbij ipv de bovenwaarde (96%), gebruik gemaakt wordt van de onderwaarde (107%) van de HR ketel, inclusief daarmee de aanpassing van het aantal MJ/m3 van 31,65 naar ergens in de 35,nog-wat...
Overigens hebben deze (detail)wijzigingen in het nootje misschien geen enorme invloed op je totale berekening, veel meer dan 10% zal het niet uitmaken denk ik.

Het aanpassen van de graaddagen (bepalen van je stookseizoen) en de variabele tapwaterbehoefte zijn van grotere invloed... In ons geval moet ik de graaddagen tussen mei en oktober op 0 zetten, en voor april en oktober rond de 50%, waarmee ik totaal zo'n 400 graaddagen kwijtraak.

De sheet gaat daarmee van een berekende besparing van 430 m3 gas terug naar 260 m3 gas ;(

[ Voor 24% gewijzigd door Mars Warrior op 23-11-2011 17:06 . Reden: Nootje erbij, altijd lekker met de sint ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
bij de normale bouwmarkten heb je wel vaak 10-25% kortingsdagen, op die manier heb ik dus van de week bij de gamma 40m2 eps 6cm gehaald, prijs p/m2 3,20euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:22:
Die sheet is niet de laatste volgens mij. Je hebt hem nl. eens aangepast nav commentaar / metingen van mijn kant dat de benodigde m3 voor tapwater in de zomer een stuk lager is dan in de winter doordat een moderne HR ketel ook op tapwater moduleert, en dus bij een warmere aanvoer veeeeeeel minder gas nodig heeft / maand 8)

Bij mij varieert het op die manier van 10m3 / maand in de zomer tot zo'n 30m3 / maand in de winter...

Dus voordat iemand weer enorme besparingen aan een zonneboiler gaat toewijzen en zich op die manier rijk rekent...maar weer even de hint dat een (groot) deel van de vaak aan de zb toegeschreven besparing gewoon de zon op het huis is en het warmere drinkwater :X :X
Als dit niet de laatste versie is, dan wil ik graag de nieuwste hebben. Trouwens, als wat jij zegt klopt, dan kan ik juist meer besparing krijgen dan ik met de sheet had uitgerekend. Ik ben namelijk bij de berekening van het aantal m3 gas wat ik per jaar verbruik voor tapwater, uitgegaan van het aantal m3 gas dat ik in de zomer per week verbruik voor tapwater. Als dat dus hoger ligt in de winter (wat logisch klinkt) dan is de mogelijke besparing dus hoger i.p.v. lager. Als de winter voorbij is, ben ik benieuwd waar ik uiteindelijk op uit ga komen.

MarsWarrior: jij had zonder zonneboiler geloof ik 30% besparing in oktober/november? Als ik in de sheet naar oktober en november kijk, dan is mijn besparing nu al veel hoger dan voorspeld. Over de afgelopen 5 weken heb ik met de zonneboiler en de Tonzon kruipruimteisolatie die nog niet helemaal af is (maar ja dat is ook al zo'n maatregel waar veel mensen niet in geloven :X ) een besparing van 57% behaald, gecorrigeerd naar gewogen graaddagen. Toch beduidend meer dan jouw 30% die dan alleen aan instraling van de zon op de ramen toegeschreven zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

marz01 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:22:
bij de normale bouwmarkten heb je wel vaak 10-25% kortingsdagen, op die manier heb ik dus van de week bij de gamma 40m2 eps 6cm gehaald, prijs p/m2 3,20euro :)
Dat is niet duur.

Heb zelf 60m2 EPS 10cm voor €6,50m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
ik heb een vraag voor de mensen met plugwise temperatuur / luchtvochtigheidssensor.

als je daarvan een grafiek maakt, kun je die dan bijvoorbeeld tegelijk met je energieverbuik van bijvoorbeeld de cv ketel of de ventilator in 1 beeld laten zien? dat zou ik wel een erg prettig ovverzicht vinden ipv t emoeten heen en weer schakelen tussen verschillende grafieken.

en kun j emet bijvoorbeeld 2 van die sensoren, deze ook tegelijk in 1 grafiek weergeven? en dan bedoel ik in de standaard source software, en niet via een export in excel oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mensen waren bij de aankoop van hun woning niet op de hoogte over de regelgeving omtrent salderen? Waarom is het opeens een probleem en een debacle? Ik snap dat niet.

Mijn punt is: als we eindeloos willen salderen, zal de overheid een terugleverprijs moeten garanderen. Subsidie zoals in Duitsland het geval is, overigens een prima idee. Ik begrijp alleen niet dat mensen die bewust energieleverancier worden, niet akkoord gaan met een terugleverprijs, waarvan de hoogte van te voren bekend is.
duitsland heeft een feed-in, geen subsidie
wij zouden dat moeten hebben, maar zijn er simpelweg te dom voor, want iedereen blijft het maar subsidie noemen. Wikipedia: Feed-in tariff

salderen is heel aardig, dat je dat recht hebt, maar het lijkt me ook vrij normaal om in je eigen behoefte te mogen voorzien. ik ben netto leverancier op saldo, hiervoor heb ik een getekend kontrakt met greenchoice.
daar waar eerst ik marktprijs kreeg tot -5000kWh is dit verandert in -1000kWh, en nu helemaal 0
ik krijg niets meer. nul nada noppes niks, maar saldeer wel.

echter vermeld het terugleverkontrakt dat NA de saldeergrens (= eigenverbruik) er 9 cent betaald word.
hier ga ik ze aan houden, want het is een overeenkomst.
ik heb geen tijd om dagelijks hun site te lezen, ze rotzooien maar wat aan,
aan hun verdienmodel heb ik schijt, net zoals alle energiebedrijven aan mij.
ze gaan het verliezen, want ik heb de leverancier al gevraagd wanneer ze mij hebben verwittigd van de wijziging ?eenzijdig?. (dat kunnen ze niet overleggen)
verder staat in de algemene voorwaarden MIJN kale leveringsprijs, en daarom heb ik een dik duur vast kontrakt.
inmiddels zitten we al in fase 2 van de geschillen commissie, en het water staat aan hun lippen,
omdat ze terugkrabbelen, en het onderhands willen regelen.
zoals je zegt, ik ben leverancier, en energieleveranciers in nederland misdragen zich flink,
ik ben dus geheel markt conform bezig.

die vrienden van me aan de evenaar in heerhugowaard hebben over 4 jaar 74.000kWh op het net gezet,
er is nooit gesaldeert, er is niets betaald.
oxxio verschoont zich met : we hebben alleen een afname kontrakt.
inmiddels hebben ze mijn tanden al gevoeld, als zaakwaarnemer
en willen ze het nu snel onderhands regelen
er is 7000 euro geboden, als het niet in de media komt,
nou bij deze oxxio, eat your heart out.
en wat had oxxio gedaan als ik niet had geholpen ?

het is tijd voor een feed in voor nederland,
sunsystems dumpte nog wat 1 eur/Wp panelen voor een collega bij me,
hij heeft in een maand 1500kWp verkocht, pv = onder marktprijs voor burgers,
kern en kolen gaan verliezen, zodra vervuiling in de prijs word meegenomen.
want ja, milieuwinst is gratis, en gratis is geen linkse hobby, het is gratis,
ook rechtsom. ****

@spiceworm, niet te triest he, het missionaris standje werkt niet,
henk en ingrid in de golf even wegzetten met "laat maar jongen, dat kun jij toch niet betalen"
werkt steeds beter. vooral henk het ego mannetje gaat dan in overdrive.
hij kan het zich immers allemaal veroorloven... nou ja 1 paneeltje niet natuurlijk,
tenzij hij zijn comfort card gebruikt, die al vet rood staat,
maar dan gaat ingrid piepen, want ze wil nieuwe laarzen.(het 4e paar deze winter)

**** geld geld geld, ach, als milieuwinst je niet interesseert,
steek dan ook je ketel en autouitlaat in je huiskamer of compartiment,
dan lost het vuil probleem zichzelf letterlijk vanzelf op.
ik zie de wereld toch een beetje als onze huiskamer, dat kan beter mensen !

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Failed...

Dat is jammer om te lezen, maar stiekem had ik het wel verwacht.
Ter vergelijking : In het lokale dorpskrantje had ik een artikel geplaatst over zonne-panelen. Wel geteld twee matige reacties en één serieuze reactie. Die heeft uiteindelijk ook zonne-panelen geplaatst. Daarna een artikel in de lokale woonkrant. Korte opleving van aantal bezoekers gezien op mijn website (voor een dag). Daarna was de storm aan reacties weer voorbij. Daar is het dan ook mee gebleven.

Er is wel een lichtpuntje. Gisterenavond werd ik opgebeld door mijn vader. Want hij was op zoek naar de energiespecialist. :) Hij had een actie brief ontvangen wilde van gedachte wisselen daarover. Het ging dan vooral om de prijzen voor energie en gas. Ik heb toen o.a. de historie van de prijsontwikkeling laten zien. Toch wel leuk, dat hij op zoek was naar de energiespecialist. :)

In heel dit energie gebeuren ga ik dan ook lekker verder mijn eigen gang en spam ik via een monitor bij mijn voordeur de laatste ontwikkelingen van mijn Hobby+ . Na verloop van tijd zal men er steeds meer en meer over gaan denken en dan toch iets aan gaan doen. Zelf verwacht ik nog geen veranderingen binnen nu en twee jaar.. Dat zal veel langer gaan duren.

Sterkte verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo effe een PV parkje bouwen.

http://www.solarserver.de...in-datong-city-bauen.html

China style.. bigger, better and bolder

(1GWp !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kan ook leuk en lokaal :
http://www.energiestrijd.nl/alkmaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:31:
Zo effe een PV parkje bouwen.

http://www.solarserver.de...in-datong-city-bauen.html

China style.. bigger, better and bolder

(1GWp !)
Had ik van de week ook gelezen, echter is het park pas over enkele jaren volledig operationeel.
Het is de vraag of de chinezen dan nog geld hebben om het (af) te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:10:
[...]

Brekend nieuws: ben voor twee bedrijven aan het doorrekenen wat PV zonder subsidie oplevert.
Met gebruik van Vamil, MIA, EIA, 1,60 € / wp geïnstalleerd, in 20 jaar volledig afgeschreven geeft een ALL-IN prijs van 6,6 cent / kWh. TVT inschatting: 8 jaar en een beetje. In 30 jaar volledig afschrijven geeft een all-in prijs van 4,6 cent / kWh. Ze betalen nu zo'n 14~15 cent / kWh. (alle prijzen excl. BTW).
Wat is hier 'brekend' aan? En verder kun je geen Vamil / MIA toepassen. Verder; vergeet je niet dat ze winstbelasting moeten betalen over de opgewekte stroom? Oh, en minder MKB vrijstelling. Eventueel variabel deel zorgtoeslag meerekenen bij IB.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een woordjes zeg, het lijkt defensie wel.
gek genoeg weet ik ook nog wat ze betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik sta op een beurs deze dagen.. veel mensen met geld, maar 't gros wil 't niet hebben op de mooie pannetjes.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Nog een leuke:
http://www.digitimes.com/pda/a20111121PD212.html

Ben benieuwd wat dat op korter en langer termijn met de Wp/€ gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:10

MieJuul

3970Wp

SunshineCompany schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:19:
Ik sta op een beurs deze dagen.. veel mensen met geld, maar 't gros wil 't niet hebben op de mooie pannetjes.
In mijn geval precies andersom; wil het wel hebben, alleen geen geld ;)
Zal nog een tijdje door moeten sparen.
Tot die tijd geniet ik van mijn 4 onlangs aangeschafte 2de hands paneeltjes.
Gaat natuurlijk niet hard met 420Wp, maar ach, wat geeft dat.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je nog wat shelletjes wilt, ik doe er binnenkort 6 weg voor weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Dit moet ik toch even delen:

MIT Natuurkunde professor Walter Lewin
YouTube: walter lewin on harvesting energy in different ways

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Vocht hoopt zich op doordat vochtige warme lucht afkoelt. Steenwol laat prima lucht door, of er lucht achter zit is niet relevant.

Je moet er dus voor zorgen dat er geen vochtige lucht je constructie in komt en daar afkoelt. Daar hebben ze folies voor. In de meeste gevallen is de constructie naar buiten minder luchtdicht dan die aan de binnenkant, en vocht kan dan naar buiten ontsnappen. Omdat je in dit geval moet uitkijken dat je geen vochtige lucht insluit (tussen folie en dakbedekking) kun je ventileren tussen dakbedekking en isolatie, of kun je gebruik maken van klimaatfolie. Bij die laatste hangt de doorlaatbaarheid af van de relatieve luchtvochtigheid. In de winter dus laag, in de zomer droog. Ingevangen vocht kan dan weer uit de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Na het drastisch omlaag brengen van de elektriciteitsrekening is het tijd geworden voor het gasverbruik.
Op dit moment verstoken we met een hr ketel 1100-1300 m3 gas per jaar :( .

Geld kan je op de spaarrekening laten staan. Je kan het ook gebruiken.

Na lang speuren, wikken en wegen, rustig nadenken over de beste oplossing heb ik gekozen voor deze kachel:

Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/mOcto50-2ild1x.jpg

Er zijn mensen die denken dat het een grafsteen is. Sommige vinden hem gewoon lelijk. Maar gek genoeg heb ik veel sympatie voor dit soort kachels. Een strak design dat past in een woonkamer met strak meubilair. De doorsnede is 50 cm en is 140cm hoog.
Hij komt op een plek in de woonkamer te staan, niet prominent, waar de kachel zijn/haar warmte kan afgeven aan het zitgedeelte, de eethoek en de keuken. Het is een flinke bijverwarming van max 8kW.

Waar het in principe om gaat is het rendement van 85%. Twee uurtjes stoken om 345kg speksteen op te warmen om vervolgens 8 uur plezier te beleven van de aangename warmte die naar het schijnt beter voor je is dan conventionele warmte van radiatoren. Per stookbeurt 1kg hout per 100 kg spek. Met ongeveer 350kg per kuub (gestort niet gestapeld) heb ik 100 stookbeurtjes.
Er staat al een kuubje eiken te wachten :9

De kachel is nu nog een bouwpakket van heel veel speksteen, vijf metalen ringen, 30 metalen strookjes en de deur. Er wordt niets gemetseld. Het is net lego. :P

Vrijdag wordt het isoduct kanaal geplaatst, dan weet ik precies waar de kachel moet komen en kan ik gaan bouwen.

Laat de winter maar komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:18:
[...]
Als dit niet de laatste versie is, dan wil ik graag de nieuwste hebben. Trouwens, als wat jij zegt klopt, dan kan ik juist meer besparing krijgen dan ik met de sheet had uitgerekend. Ik ben namelijk bij de berekening van het aantal m3 gas wat ik per jaar verbruik voor tapwater, uitgegaan van het aantal m3 gas dat ik in de zomer per week verbruik voor tapwater. Als dat dus hoger ligt in de winter (wat logisch klinkt) dan is de mogelijke besparing dus hoger i.p.v. lager. Als de winter voorbij is, ben ik benieuwd waar ik uiteindelijk op uit ga komen.
Hebben, hebben, hebben, tsssssssssssssssssss, beetje materialistische instelling hoor O-)

Als jij inderdaad voor je verbruik van een zomermeting bent uitgegaan, en je ketel moduleert ook op tapwater, dan is het inderdaad logisch dat er meer gas voor nodig is om water van 6 graden op 60 graden te krijgen dan water van 20 graden :D :D

Er is hier op het forum wel eens gesproken over dat je met enkel een boilervat en dubbele spiraal je met het hoge rendement van je cv tapwater kun voorverwarmen tot zeg 20-30 graden (weinig verliezen met kamertemperatuur!!), je het rendement op tapwater een stuk kunt verbeteren.
MarsWarrior: jij had zonder zonneboiler geloof ik 30% besparing in oktober/november? Als ik in de sheet naar oktober en november kijk, dan is mijn besparing nu al veel hoger dan voorspeld. Over de afgelopen 5 weken heb ik met de zonneboiler en de Tonzon kruipruimteisolatie die nog niet helemaal af is (maar ja dat is ook al zo'n maatregel waar veel mensen niet in geloven :X ) een besparing van 57% behaald, gecorrigeerd naar gewogen graaddagen. Toch beduidend meer dan jouw 30% die dan alleen aan instraling van de zon op de ramen toegeschreven zou moeten worden.
Yep, ik zit voor november nog steeds op 30% minder m3 / gewogen graaddag dan vorig jaar en zie geen andere oorzaak behalve dat de zon meer wattjes tegen de gevel en door de ramen heeft lopen gooien.

Dit is overigens ook nog iets om in de sheet mee rekening te houden, al weet ik niet wat het effect is.
Jij weet ook als geen ander dat die gewogen graaddagen factoren nergens op slaan, maar in de sheet wordt hier natuurlijk wel vanuit gegaan om het aandeel gas in een maand procentueel te bepalen!

Echter je besparing is natuurlijk wel ff anders als je in de ene maand maar 0,25 m3 / graaddag er doorheen jaagt, terwijl dat in de andere maand 0,40 m3 / graaddag is.
Bij ons is het m3 / graaddag verbruik in oktober en november ook steevast een stuk lager dan in de qua gewogen graaddag factor overeenkomende maanden maart en februari...

Als alles goed gaat dan hebben we eind dit jaar / begin volgend jaar 12m2 3 voudig glas ipv 9m3 enkel glas en zijn oude radiatoren vervangen door Jaga DBE's, dus volgend jaar zullen de verhoudingen weer anders gaan liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[b]tw_eek schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:59:[ Twee uurtjes stoken om 345kg speksteen op te warmen om vervolgens 8 uur plezier te beleven van de aangename warmte
Dat gaat je in de praktijk denk ik niet lukken want daar heeft deze kachel te weinig massa (= opslagcappaciteit) voor.
2000kg komt eerder in de buurt daar ben ik zelf wel achter :)
Neemt niet weg dat je er veel plezier aan gaat beleven, de kachel gewoon langzaam door blijven stoken tot de gewenste woonkamertemperatuur bereikt is en dan pas stoppen met stoken.
[b]tw_eek schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:59:[ plezier te beleven van de aangename warmte die naar het schijnt beter voor je is dan conventionele warmte van radiatoren.
Dat is een ding wat zeker is, speksteenwarmte is veel aangenamer dan radiator warmte bovendien krijg je er een goed binnenklimaat door.
Als je goed stookt door droog hout te gebruiken in kleine (niet ronde) stukken en zorgt dat er altijd een rooster ergens open staat gaat het helemaal goed komen.

Als je veel info wilt weten over speksteenkachels lees onderstaand forum maar eens door, daar is een schat aan informatie te vinden.
Maar eh, trek er wel een paar winteravonden voor uit 8)
http://www.ecobouwers.be/...hels-tulikivi-nunnauuni-0

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-11-2011 23:23 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ verhaal HR++ en hoger glas

De kleur van het vlammetje is niet altijd meer een goede indicatie doordat de metaal laag dunner wordt aangebracht (en soms ander materiaal) waardoor het kleurverschil minder wordt.

En dat 3 laags glas?
Sorry, nog nooit geprobeerd wat het oplevert met de vlamtest waarschijnlijk 3 vlammen met enkele lichte verkleuringen.
Gasvulling alhier is Argon en een klein beetje krypton (nee geen superman activiteiten alhier :+ ).
Ug waarde is 0,5 maar Ug 0,4 is ook al mogelijk volgens de producent/leverancier van mijn glas
Dat zal er volgend jaar dan ook wel gaan komen op de begane grond als we genoeg geld overhouden na de dakrenovatie (dan heeft het hele huis 3 laags).
De glaszetters zullen wel weer sterk taalgebruik hebben tijdens het zetten (met lift en 3 man duwen trekken om het in positie te krijgen) maar ja je moet wat over hebben voor een duurzamere woning ;)
Dat wordt een kleine verbetering :+ op het verbruik. Van Ug 5,8 (ja enkel glas nog op de begane grond) naar 0,4 waarschijnlijk zo'n 280M3 besparing aan gas (op 1600M3)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hoeveel kost dat drievoudige glas je? (En tweevoudig?) En loont het echt om op verdiepingen waar je niet tot nauwelijks stookt toch drievoudig te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:24:
Hoeveel kost dat drievoudige glas je? (En tweevoudig?) En loont het echt om op verdiepingen waar je niet tot nauwelijks stookt toch drievoudig te plaatsen?
Dat is precies de denkfout die ik jarenlang heb gemaakt. "Ik hoef mijn enkel glas boven niet te vervangen, want ik stook boven niet." |:( Fout 1: ik had op deze manier in feite plafondverkoeling in de woonkamer. Fout 2: dat de radiatoren boven altijd op vorstbeveiling stonden, betekent niet dat je dan niet stookt boven! Voel maar eens midden in de nacht of die radiator warm is: ja dus! Zeker als je met het raam open slaapt, zoals wij (helaas levert met raam dicht slapen met ventilatieroosters open bij ons nog teveel vochtschimmel op de muren op). We hebben nu geen radiatoren meer boven.
Mars Warrior schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:01:
Hebben, hebben, hebben, tsssssssssssssssssss, beetje materialistische instelling hoor O-)
_O-
Er is hier op het forum wel eens gesproken over dat je met enkel een boilervat en dubbele spiraal je met het hoge rendement van je cv tapwater kun voorverwarmen tot zeg 20-30 graden (weinig verliezen met kamertemperatuur!!), je het rendement op tapwater een stuk kunt verbeteren.
In mijn geval is het dan dus niet alleen een cv-support maar ook een verbetering van het rendement op het tapwater. *O*
Yep, ik zit voor november nog steeds op 30% minder m3 / gewogen graaddag dan vorig jaar en zie geen andere oorzaak behalve dat de zon meer wattjes tegen de gevel en door de ramen heeft lopen gooien.

Dit is overigens ook nog iets om in de sheet mee rekening te houden, al weet ik niet wat het effect is.
Jij weet ook als geen ander dat die gewogen graaddagen factoren nergens op slaan, maar in de sheet wordt hier natuurlijk wel vanuit gegaan om het aandeel gas in een maand procentueel te bepalen!

Echter je besparing is natuurlijk wel ff anders als je in de ene maand maar 0,25 m3 / graaddag er doorheen jaagt, terwijl dat in de andere maand 0,40 m3 / graaddag is.
Bij ons is het m3 / graaddag verbruik in oktober en november ook steevast een stuk lager dan in de qua gewogen graaddag factor overeenkomende maanden maart en februari...
De m3/graaddag over deze periode was (zowel met mijn eigen als de officiele methode) vorig jaar om deze tijd hoger i.p.v. lager dan waar ik uiteindelijk aan het eind van het stookseizoen op uit kwam. Nu de zonneboiler erbij is gekomen, verwacht ik dat het verschil per maand wat groter gaat zijn, omdat ik nu in voor- en najaar dubbelop profijt heb van de zon (opwarming door zoninstraling door de ramen en hogere temperatuur van de heatpipes), dus ik durf nog geen uitspraken te doen waar we na de winter uiteindelijk op uit gaan komen. Als de huidige besparing de hele winter zou doorzetten, zou de besparing absurd zijn. Ik verwacht dat het besparingspercentage zal afnemen naarmate de winter vordert. Ik kan op dit moment alleen nog maar concluderen dat de afgelopen periode veel beter is verlopen dan ik had verwacht. En ik mag nog hopen... :*)
P.S.: gewogen graaddagfactor is in oktober 1.0 en in maart 0.8, dus die maanden komen niet overeen.
Als alles goed gaat dan hebben we eind dit jaar / begin volgend jaar 12m2 3 voudig glas ipv 9m3 enkel glas en zijn oude radiatoren vervangen door Jaga DBE's, dus volgend jaar zullen de verhoudingen weer anders gaan liggen...
_/-\o_ Ik heb spijt dat ik vorig jaar niet voor HR+++ ben gegaan i.p.v. HR++...

• Rukapul
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:53:
[...]
Dat is precies de denkfout die ik jarenlang heb gemaakt. "Ik hoef mijn enkel glas boven niet te vervangen, want ik stook boven niet." |:( Fout 1: ik had op deze manier in feite plafondverkoeling in de woonkamer. Fout 2: dat de radiatoren boven altijd op vorstbeveiling stonden, betekent niet dat je dan niet stookt boven! Voel maar eens midden in de nacht of die radiator warm is: ja dus! Zeker als je met het raam open slaapt, zoals wij (helaas levert met raam dicht slapen met ventialtieroosters open bij ons nog teveel vochtschimmel op de muren op).
Juist om die denkfout niet te begaan stel ik de vraag :+ Dan bedoel ik dus specifiek 2-voudig vs 3-voudig boven. Met >50m2 glas ben ik graag goed op de hoogte :)

As we speak is het hier nu 17 graden met enkel glas en dat zal morgenochtend ca 16 graden zijn. En ja, die warmte moet van beneden komen + wat er lokaal gegenereert wordt, maar dat valt mee.
We hebben nu geen radiatoren meer boven.
Dat is nog eens radicaal :P

Verwijderd

Rukapul schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:16:
Juist om die denkfout niet te begaan stel ik de vraag :+ Dan bedoel ik dus specifiek 2-voudig vs 3-voudig boven. Met >50m2 glas ben ik graag goed op de hoogte :)
Beneden hadden we wel al goed dubbel glas en hebben dat vervangen door HR++. De glaszetter dacht dat we daar niet echt wat mee gingen besparen. Het heeft me verbaasd wat het alleen al aan comfortverbetering heeft opgeleverd. Daar had ik graag HR+++ gehad!

@geen radiatoren boven: we gebruiken de bovenverdieping eigenlijk alleen om te slapen en hebben een open trap, dus het is niet steenkoud boven. Wel lekker fris, wat we juist prettig vinden in de slaapkamer.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mike70 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:00:
Heb ik teveel gezegd....
Het is al een half uur stil hier. 8)
Valt nu pas in het forum na de Vlaamse stats weer ff te hebben bijgewerkt (was weer flink door buffelen geblazen).

Mijn hersencellen zijn op volle toeren aan het werken. Gaat niet vanzelf, moet hard aan getrokken worden hier.

Verder geen leasebak voor nodig. Kzouniewetuh waarvoor, en dan moet ik me nog laten rijden ook, want nooit zo'n roze papiertje/kartonnetje gehad hiero...

Zo, ik zie dat er hier ook weer "eventjes" doorgelezen kan worden. Ben je even weg, loop je zo weer vele pagina's achter... :D

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Tegenwoordig zit ik op 49 euro voor gas en licht,
Na allerlei maatregelen en kleine en grote investeringen.
Veel lezen hier, veel gedaan, veel geklust.
Ben er best trots op, ik heb ook al rond de 200 euro per mnd gezeten.

Nu krijg ik verwijten dat door mensen zoals mij de energieprijs nog duurder word.
Dan lag ik maar, ik zeg ik hoop dat het nog veel duurder word,
Of ik ben een eco figuur, pff het is voor mij ook een leuke hobby hoor.
Ik geef mijn spaarcenten liever uit aan een setje pv, dan een nieuwe tv.
Altijd maar die kortzichtige reacties.

De meeste mensen weten nog steeds niet wat ze per mnd betalen en wat alles kost.
Sommige beginnen te luisteren als ik vertel dat ik van 200+ naar 50- per mnd ben gegaan.
Dikwijls vertel ik over sluipverbruik, simpele oplossingen als het kopen van wat goedkope stekkerschakelaartjes van 89 cent en ledlampen van 3-4 euro bij de Action. Ik koop zelfs die dingen en geef ze weg.

Soms vraag ik me af waar ik het voor doe, ik heb het voor mijn eigen immers goed voor elkaar.
Eens zien of ik volgend jaar op nog minder als 49 per mnd kan uitkomen.
Ik blijf puzzelen en experimenteren.

Draai ik door? heb zelfs een ledlampje in de koelkast gekocht, haha (2,99 ikea)

• zonnigtype
PClop schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:43:
[...]

Denk van niet, want de cellen in mijn panelen ( enfinity ) zijn duidelijk "8 hoekig " van vorm.
(n.a.v. monokristallijne modules)

Aha, dan heb je een "klassiek" paneel. Verder geen probleem uiteraard, maar zou leuk zijn geweest als iemand al panelen zou hebben met die "pseudo" monokristallijne cellen. Ben benieuwd hoe marktfähig die cellen gaan worden namelijk. Moet echt forse kostenreductie kunnen geven voor de producenten voordat ze het echt willen gaan vermarkten. Technisch zal e.e.a. ook nog wel - what's in a saying - verder moeten uitkristalliseren voordat er commerciële modules van gemaakt gaan worden...

Failed...

Gelukkig is er altijd tweakers nog...

... er zijn altijd "mensen" (ras: Homo sapiens sapiens, al mag je die soort/ras toevoegingen gevoeglijk wegstrepen) overgebleven na de zoveelste ecologische ramp die dat stomme beest over zichzelf heeft afgeroepen. De kunst is om bij die overblijvers te geraken... ;)

@Zeer "leuke" misser van degene die de "geen rechten aan te ontlenen" notulen van maandag heeft zitten tikken (energie / G[r]EEN Deal overleg Tweede Kamer). Stukkie over de aftrap door Samsom (PvdA), zoek de fouten / blunders:
Greenpeace heeft ooit uitgerekend dat er op de wereld 100 extra joule beschikbaar is aan duurzame biomassa. Ik neem dat maar als maat voor de meest radicale opvatting over hoe duurzaam biomassa kan en moet zijn. Wij verbruiken in dit land ongeveer een halve joule. Daarvan één tweehonderdste in dit land op een verantwoorde manier opstoken, moet dus lukken. Ik denk dat dat kan.
http://www.tweedekamer.nl...14-1112_tcm118-225705.doc

Ik ga er maar van uit dat die kapitale blunders (wrsch. van stenograaf die geen benul van energie eenheden heeft) in de "Handelingen van de Tweede Kamer" (de gecorrigeerde officiële TK stukken, duurt wel even) allemaal goed zullen gaan komen.

Zo niet: dan worden het wellicht "historische vergissingen" voor een ieder om na te vlooien en er smakelijk over te lachen... ;(

[ Voor 58% gewijzigd door zonnigtype op 24-11-2011 01:53 . Reden: Armageddon is nigh... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:16:
[...]

As we speak is het hier nu 17 graden met enkel glas en dat zal morgenochtend ca 16 graden zijn. En ja, die warmte moet van beneden komen + wat er lokaal gegenereert wordt, maar dat valt mee.
Op deze site kan je online uitrekenen wat HR++ of triple glas kost.
https://www.i4glass.com/index.php?page=Stap1
Bedenk dat je het met dat bedrag nog niet geplaatst hebt, zoals ik momenteel uit diverse offertes moet ervaren :-(.

A'dam PVOutput

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

zijn er mensen die hun huis nageisoleerd hebben waarvan de spouw al voorzien is van glaswol?
Volgens sommige isolatiebedrijven kunnen er daardoor vochtproblemen ontstaan omdat de naisolatie niet overal even dik aan te brengen is

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

ericplan schreef op donderdag 24 november 2011 @ 07:42:
[...]

Op deze site kan je online uitrekenen wat HR++ of triple glas kost.
https://www.i4glass.com/index.php?page=Stap1
Bedenk dat je het met dat bedrag nog niet geplaatst hebt, zoals ik momenteel uit diverse offertes moet ervaren :-(.
De dikte van het glas wat daar gegeven wordt (4mm aan buitenzijde) voldoet in vele delen van Nederland niet aan de windbelasting berekening. Tevens is het Ug 0,7. Maar voor een start is het een goede vergelijk.

En ja dat plaatsen ik weet het, buiten een tillift, binnen een tillift en 3 man aan het werk (bij een plaatje van 2,95M x 1,40M) .
Tevens moet je echt bekijken of je kozijn profielen het houden met al dat gewicht, nu ziet het er wel goed uit maar over 5 jaar? De meeste kijken namelijk of het in de sponning past (met eventueel opfrezen ).

EDIT Toevoeging
sander817 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 08:21:
zijn er mensen die hun huis nageisoleerd hebben waarvan de spouw al voorzien is van glaswol?
Volgens sommige isolatiebedrijven kunnen er daardoor vochtproblemen ontstaan omdat de naisolatie niet overal even dik aan te brengen is
Ja, steenwolvlokken in een 5cm brede spouw, naisolatie aan de binnenzijde met een waarde van RD 2,7 (95mm) en een dampdichte folie laag van Miofol.
Ja, de redenatie klopt het dauwpunt wordt verplaatst. Maar dan heb je wel al problemen van vocht intreding door je muren. Van binnen naar buiten mag er geen vocht komen (om de al veel genoemde reden hier).

[ Voor 28% gewijzigd door ollie1965 op 24-11-2011 08:34 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Speksteenkachel schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:19:
[...]

Dat gaat je in de praktijk denk ik niet lukken want daar heeft deze kachel te weinig massa (= opslagcappaciteit) voor.
2000kg komt eerder in de buurt daar ben ik zelf wel achter :)
Dat is waar, met een 345 kg speksteenkachel ga je het niet halen. Waar je op doelt is dat 2000kg genoeg is voor een hoofdverwarming waarvan je maar 1x per dag hoeft te stoken.

In mijn geval vind ik het belangrijk dat de warmte binnen een paar uur beschikbaar is en het is niet nodig dat de massa 24 uur warmte blijft afgeven. Daar zijn we gewoonweg te weinig voor thuis.
Dit soort kachels is prima te gebruiken als bijverwarming. En als we gaan verhuizen kan de kachel zonder problemen mee. Probeer dat eens met een nuna.. of tuli.., die finnen bouwen zowiezo hun huis om de verwarming en in de NL moet de verwarming komen waar we het minst last van hebben met alle pijpen en radiatoren.

Van het forum op ecobouwers.be ben ik op de hoogte. Leuke en goede info daar te lezen.

[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 24-11-2011 08:46 . Reden: meer info ]

• NielsTn
Ik vrees dat ik vandaag/morgen ook voor douchen nu met gas moet gaan verwarmen...
* NielsTn hoopt stiekum op een dag (of 2-3-4 ;) ) heldere hemel en stralend zonnetje....

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
zonnigtype schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:46:

@Zeer "leuke" misser van degene die de "geen rechten aan te ontlenen" notulen van maandag heeft zitten tikken (energie / G[r]EEN Deal overleg Tweede Kamer). Stukkie over de aftrap door Samsom (PvdA), zoek de fouten / blunders:
[...]
http://www.tweedekamer.nl...14-1112_tcm118-225705.doc
Misschien werd er gesproken over "exa" en hoorde de stenograag "extra"

• Mars Warrior

Mars Warrior

Rukapul schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:24:
Glasprijs:
Het glas kost relatief gezien geen ruk als je de totale kosten van kozijn en plaatsing meerekent.

Bij een grote glashandel kost HR++ glas niet meer dan een € 30 / m2.
Triple glas bevat de helft meer glas, en dat zie je ook direct terug in de prijs, het is grofweg de helft duurder.

Afhankelijk van hoogte / laagte plaatsing moet je, zoals wij, veiligheidsglas hebben, en dat is net ff wat duurder: rond de €60 / m2 voor HR++ en een €95 voor triple in de dunste glasmaten.

Het triple glas dat bij ons komt heeft een U van 0,7 en is totaal zo'n 50mm dik (!!!). De kozijnen zijn 90mm dik, bijna 2x zo dik als standaard kozijnen en deuren!

Het plaatsen gaat met een kraan & wat sterke mannen: volgens de ARBO mogen ze 15kg dragen, terwijl de ruiten ruim 100kg per stuk wegen. Het kozijn krijgt daarmee een 1000 (!!!) kg voor zijn kiezen, wel even iets om rekening mee te houden.

Welke U?:
Standaard (en betaalbaar) triple glas (passief huis keurmerk) heeft een U van 0,5 - 0,7 en een relatief hoge ZTA van 0,5-0,6).
Wij zijn uitgekomen op de U van 0,7. Voor een kleinere U hadden we òf krypton moeten toepassen, òf de dikte van de kozijnen nogmaals moeten verhogen. De kosten daarvan wogen van geen kant op tegen de extra besparing van een kuub of 10-20 op jaarbasis.

De grootste klapper is dat je enkel glas van U=5 vervangt en dan maakt relatief gezien een U van 0,7 of 0,6 eigenlijk niet of nauwelijks nog wat uit.

Besef verder dat je met HR+++ (triple) glas in de praktijk vaak op een NEGATIEVE U gaat uitkomen als je de warmtewinst door de ruiten ook meerekent: deze is vaak hoger dan het warmteverlies.
Geen muur die daar tegenop kan!

Waar triple glas?:
Wij hebben op de 1ste en 2de verdieping nu bijna overal HR++ glas omdat dat in de bestaande kozijnen pastte (na wat kleine modificaties) en het feit dat er bijna niet gestookt wordt.
De paar kuub extra / m2 was het derhalve de extra investering niet waard, temeer daar ik het HR++ glas zelf heb kunnen zetten, en dat voor triple niet ging...

Beneden wordt natuurlijk wel gestookt, en hebben we dus wel gekozen voor triple beglazing vanwege de relatief lage extra investering tov HR++ omdat er toch al nieuwe kozijnen moesten komen en eea sowieso versterkt moest worden.

Samengevat:
Als je portemonnee geen belemmering is zou ik overal triple glas aanraden.
In alle andere gevallen wordt het een afweging tussen de investering en wat het aan comfort en besparing oplevert waarbij je moet beseffen dat HR++ glas goedkoop is, vaak in bestaande kozijnen inpasbaar is en al een flinke verbetering is tov gewoon dubbelglas of zelfs enkelglas.

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op donderdag 24 november 2011 @ 09:30:
[...]

Misschien werd er gesproken over "exa" en hoorde de stenograag "extra"
U heeft de hoofdprijs gewonnen *O* (maar er staat nog iets grondig fout). Toch vind ik het "nogal" een blunder, en moet ik nog zien of het gerepareerd zal zijn in de officiële Kamerstukken. Want als het daar een keer fout in vermeld staat, ga ik d'r natuurlijk wel een screendumpje van maken. Iets met een titel "zisz isz zse nezzerlenzz" of zo...

* edit *

Jouw typo is ook een hele leuke... _O-

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 24-11-2011 10:38 . Reden: typo op typo houdt de sjeu d'r in... ]

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Laatst een recamespot gezien voor een bedrijf dat taalcursussen organiseert.

Je ziet een chef een nieuwe persoon aan de radio/radar zetten en wat uitleg geven over hoe alles werkt. Je hebt vrij snel door dat het geen West-Europees type is die aan de radio mag gaan zitten. De chef gaat weg.
Plots komt er een oproep op de radio: "Mayday, we are sinking. We are sinking.
De kerel aan de radio antwoord: "Whoat arre ayou zthinking of"

Hilarisch.

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Hier een linkje naar een artikel in een krant op Curacao over PV. Het staat daar nog in de kinderschoenen.
Elektriciteit is daar duur drink water ook. OB betekent omzet belasting zo iets als BTW.

http://www.amigoe.com/cur...-na-85-jaar-terugverdiend

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• SpiceWorm
Prins kernafval geeft tonnen weg! Nu met extra winkans en troostprijzen voor iedereen die mee doet!

http://www.wineenmegaton.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 24-11-2011 11:36 ]

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

PvPower schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:30:
Hier een linkje naar een artikel in een krant op Curacao over PV. Het staat daar nog in de kinderschoenen.
Elektriciteit is daar duur drink water ook. OB betekent omzet belasting zo iets als BTW.

http://www.amigoe.com/cur...-na-85-jaar-terugverdiend
'Een gemiddeld huishouden verbruikt ongeveer 800 kWh per maand'
Das nogal veel voor een familie op de tropische eilanden.
Airco???
SpiceWorm schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:36:
Prins kernafval geeft tonnen weg! Nu met extra winkans en troostprijzen voor iedereen die mee doet!

http://www.wineenmegaton.nl/
Ik win ook nooit wat. :X

[ Voor 23% gewijzigd door Mike70 op 24-11-2011 11:38 ]

www.mijnzon.info

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
@Zonnepanelen curaçao

De meest waarschijnlijke oorzaken wat mij betreft.
1) Airco's
2) Koelkasten
3) Korte dagen dus veel lamp-uren
4) Warmwater opwek?? (Mijn oma heeft alleen koud water in huis)

Op curaçao hebben ze voor mensen met betalingsproblemen al wel pre-paid stroom (met tegoedkaarten) dus bewustwording is misschien wel beter dan in NL.
Want je kan thuis komen van het werk en het licht staat uit gaat automatisch moet je eerst opwaarderen.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 24-11-2011 11:47 ]

• PvPower
@Mike70, ja airco in de slaapkamers. in mijn jeugd eerst spuiten tegen de muggen daarna de airco aan (ongeveer een uur, de zon was al onder ongeveer tussen 19:00 en 19:30) dan de airco uit of op een laag pitje als je ging slapen. Arme mensen hebben ventilatoren in hun slaapkamer wat ook een hoop kost. Een andere opvreter is de koelkast. (vaak een groot Amerikaans model. En dan is er de televisie (ook die is vaak van het model status symbool)

Leonbong was me te snel af.

[ Voor 3% gewijzigd door PvPower op 24-11-2011 11:48 ]

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

leonbong schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:42:
@Zonnepanelen curaçao
Een koelkast op de antillenen maakt ook overuren het is ook maar kort licht op een dag en geen gasaansluiting voor warm drinkwater

Dus de zijn waarschijnlijk
1) Airco's
2) Koelkasten
3) Korte dagen
4) Warmwater opwek?? (Mijn oma heeft alleen koud water in huis)
Hmmm....

Goh. Daar sta ik van te kijken.
Dan valt er inderdaad nog flink wat te besparen.
Wat ik wel leuk vond is dat ze praten over oude Euro's (Gulden)

www.mijnzon.info

• NielsTn
in de benedenwindse eilanden wordt gewoon als betaalmiddel gulden gehanteerd.
Eigen munteenheid, erfenis van ons verleden .

• PvPower
@Mike70, ja ze hebben daar nog de gulden. De zon schijnt daar niet zo lang als bij ons zomers, maar het gemiddelde aantal zonne uren ligt natuurlijk hoger, op het ogenblik veel regen daar.

nu was NielsTN me te snel af

[ Voor 7% gewijzigd door PvPower op 24-11-2011 11:52 ]

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Mike70 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:47:
[...]

Wat ik wel leuk vond is dat ze praten over oude Euro's (Gulden)
Waar denk je waar ze nog mee betalen?

Ik zit er nu een tijdje voor werk en had graag gehad dat ik mijn panelen mee kon nemen. Alleen wordt het gebruik hiervan nog meer tegen gewerkt dan in NL. Tot nu toe deed Aqualectra je gewoon afsluiten incl. water. En dat kon zomaar omdat ze toch de enige zijn.

Gasloos

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:50:
in de benedenwindse eilanden wordt gewoon als betaalmiddel gulden gehanteerd.
Eigen munteenheid, erfenis van ons verleden .
Ik behoud me van elk commentaar op dit punt. Voordat we weer op één of twee andere discussies hier komen.

www.mijnzon.info

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
JopieE schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:52:
[...]

Waar denk je waar ze nog mee betalen?

Ik zit er nu een tijdje voor werk en had graag gehad dat ik mijn panelen mee kon nemen. Alleen wordt het gebruik hiervan nog meer tegen gewerkt dan in NL. Tot nu toe deed Aqualectra je gewoon afsluiten incl. water. En dat kon zomaar omdat ze toch de enige zijn.
8)7 lijkt me redelijk vreemde gang van zaken, curacao is nu toch een gemeente van NL (of juist niet? ik volg het allemaal niet meer daar) dus zouden zelfde regels moeten gelden als hier?

Kan het ergens wel begrijpen als je daar in 5 jaar je investering terug heb bij zoon hoog verbruik tegen zulke prijzen dan zullen ze hun winst snel zien kelderen :P

[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 24-11-2011 11:59 ]

• PvPower
Aruba, Curacao en st.Maarten zijn net als Nederland zelfstandige landen binnen het Koninkrijk
Bonaire, Saba en st Eustatius zijn bizondere gemeenten van Nederland. Maar laten we hier geen discussie starten over hoe het Koninkrijk in elkaar zit. Het gaat hier om duurzame energie.

Verwijderd

Mars Warrior schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:08[u]

Afhankelijk van hoogte / laagte plaatsing moet je, zoals wij, veiligheidsglas hebben.

Het glas dat bij ons komt heeft een U van 0,7 en is totaal zo'n 50mm dik (!!!).
De kozijnen zijn 90mm dik, bijna 2x zo dik als standaard kozijnen en deuren!

Geachte Mars Warrior,

Ben van plan mijn erkerkozijn te gaan vervangen met een nieuw kozijn met driedubbel glas
en lees over uw driedubbel glas van 50 mm dikte
Ben benieuwd naar de samenstelling van het glas en het merk en de relatie hoogte/laagte en veiligheidsglas
Verder zou ik graag een tekening (doorsnede) van uw kozijn als dat mogelijk is.

Ik ben van plan mijn erker kozijn zelf te gaan maken, dus lijkt het mij leuk om te zien hoe uw 50 mm dikke glas in het kozijn is geplaatst
m vr gr
vddcanon

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:53:
Had ik van de week ook gelezen, echter is het park pas over enkele jaren volledig operationeel.
Het is de vraag of de chinezen dan nog geld hebben om het (af) te maken.
De grootste PV installatie _/-\o_ is anders ook recentelijk aan het net gegaan in China.
http://newscontent.cctv.com/news.jsp?fileId=120151

Die in Canada is meer dan 2 x zo klein.
De Chinezen hebben de dikste beurs zolang de VS niet failliet gaan.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:36:
[...]

De grootste PV installatie _/-\o_ is anders ook recentelijk aan het net gegaan..
http://newscontent.cctv.com/news.jsp?fileId=120151

Die in Canada is meer dan 2 x zo klein.
De Chinezen hebben de dikste beurs zolang de VS niet failliet gaat.
lekker bezig overal :)

Tja en het is te hopen dat de vastgoed bel aldaar niet knap.
Las gisteravond dat china in 2020 zo'n 50GW aan solarpower wil hebben.

Zit net te kijken naar de energie consumptie van China (cijfers 2008) 24.800 TWh :/
Nederland zit op "maar" 104 TWh, de chineesjes gebruiken dus "maar" 238 keer zoveel energie.

per inwoner (hoop dat de berekening klopt):
24800 / 1 333 = 18.6
104 / 16 = 6.5
Onze Chinese vrienden gebruiken dus 3x zoveel energie als wij in het westen.
En dan nog in oog beschouw nemend, dat de helft van de Chinezen op het platte land leven met paard en wagen(als ze dat al hebben).

• ZeRoC00L
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:50:
[...]

24800 / 1 333 = 18.6
104 / 16 = 6.5
En dan nog in oog beschouw nemend, dat de helft van de Chinezen op het platte land leven met paard en wagen(als ze dat al hebben).
Al die fabrieken in China die spullen voor het westen maken moeten natuurlijk ook ergens op draaien....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:50:
[...]

lekker bezig overal :)

Tja en het is te hopen dat de vastgoed bel aldaar niet knap.
Las gisteravond dat china in 2020 zo'n 50GW aan solarpower wil hebben.

Zit net te kijken naar de energie consumptie van China (cijfers 2008) 24.800 TWh :/
Nederland zit op "maar" 104 TWh, de chineesjes gebruiken dus "maar" 238 keer zoveel energie.

24800 / 1 333 = 18.6
104 / 16 = 6.5
http://www.google.nl/publ...ifdim=country&hl=nl&dl=nl

Je komt er vast wel achter wat er mis ging. ;)
Pagina: 1 ... 184 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.