Hmmm. Een rookgastemperatuur van rond de 65graden (bij de standaard 75/65 instelling) komt toch wel verdacht veel overeen met het rendement op bovenwaarde wat ik bij de meeste HR ketels zie, zo'n 96%.SpiceWorm schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:46:
[...]
Ice-T plaatste het volgende grafiekje:
Oftewel het verschil tussen 30c retour en 45c retour maakt zomaar 5% uit. (Ervan uitgaande dat de grafiek klopt)
Nu zit mijn Calenta, en vele andere op een onderwaarde van 107-109%.
Uit een folder: (

Het precieze rendement is van het label af te lezen. Er zijn drie labels voor HR-ketels:
HR 100 (rendement minimaal 100% op onderwaarde en 90% op bovenwaarde);
HR 104 (rendement minimaal 104% op onderwaarde en 93,5% op bovenwaarde);
HR 107 (rendement minimaal 107% op onderwaarde en 96% op bovenwaarde) (gangbaar)
Als ik dit ff lees, dan zou je niet boven de 100 + 10 = 110% kunnen komen.
Toch komt de grafiek daarboven uit
Ooo, wacht even. Men gaat uit van een omgevingstemperatuur van 25 graden, en dan kom je netjes richting die 109% uit. Zou het dan zo zijn dat als je je luchttoevoer of rookgasafvoer weet te koelen naar 0 graden, je het rendement kunt opkrikken naar die 112% (Wow, 3% besparing!!) ??
Krijg ik ook niks voor het feit dat ik mijn best heb gedaanNee, helaas, u gaat niet door voor de wasmachine!
Daarmee bevestig je dus feitelijk wat in de grafiek zichtbaar is, als ik ervan uitga dat de retour dan tussen de 20 en 42graden zal zijn in jou geval.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:03:
[...]
bij zon verwarmde retour en laag stoken, waarbij de retour mag dalen tot 18c,
haal ik de hoogst gemeten rendementen tussen aanvoer 30 en 52 graden.
de automaat regelt de rest.
deze november is de 3weg klep de boiler in vreselijk vaak open gegaan.
elke situatie is anders, maar aanvoer 52c lijkt wel een breekpunt,
daarboven is het rendement gewoonweg slecht, van een HR
ps :
ik geloof folders echt niet meer, ze praten je een bepaalde richting op alsof het waarheid is.
ik meet, folders zijn bagger.
[ Voor 31% gewijzigd door Mars Warrior op 21-11-2011 20:12 . Reden: Foldertje toegevoegd ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs