Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.836 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:46:
[...]

Ice-T plaatste het volgende grafiekje:

Afbeeldingslocatie: http://www.gaswarmtepompboek.nl/wp-content/uploads/2010/11/image2P17.jpg
Oftewel het verschil tussen 30c retour en 45c retour maakt zomaar 5% uit. (Ervan uitgaande dat de grafiek klopt)
Hmmm. Een rookgastemperatuur van rond de 65graden (bij de standaard 75/65 instelling) komt toch wel verdacht veel overeen met het rendement op bovenwaarde wat ik bij de meeste HR ketels zie, zo'n 96%.

Nu zit mijn Calenta, en vele andere op een onderwaarde van 107-109%.

Uit een folder: ( O-) O-), even goed opletten!! )

Het precieze rendement is van het label af te lezen. Er zijn drie labels voor HR-ketels:

HR 100 (rendement minimaal 100% op onderwaarde en 90% op bovenwaarde);
HR 104 (rendement minimaal 104% op onderwaarde en 93,5% op bovenwaarde);
HR 107 (rendement minimaal 107% op onderwaarde en 96% op bovenwaarde) (gangbaar)

Als ik dit ff lees, dan zou je niet boven de 100 + 10 = 110% kunnen komen.
Toch komt de grafiek daarboven uit :? :? :?

Ooo, wacht even. Men gaat uit van een omgevingstemperatuur van 25 graden, en dan kom je netjes richting die 109% uit. Zou het dan zo zijn dat als je je luchttoevoer of rookgasafvoer weet te koelen naar 0 graden, je het rendement kunt opkrikken naar die 112% (Wow, 3% besparing!!) ??
Nee, helaas, u gaat niet door voor de wasmachine! }:O
Krijg ik ook niks voor het feit dat ik mijn best heb gedaan :( :(
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:03:
[...]
bij zon verwarmde retour en laag stoken, waarbij de retour mag dalen tot 18c,
haal ik de hoogst gemeten rendementen tussen aanvoer 30 en 52 graden.
de automaat regelt de rest.
deze november is de 3weg klep de boiler in vreselijk vaak open gegaan.
elke situatie is anders, maar aanvoer 52c lijkt wel een breekpunt,
daarboven is het rendement gewoonweg slecht, van een HR
Daarmee bevestig je dus feitelijk wat in de grafiek zichtbaar is, als ik ervan uitga dat de retour dan tussen de 20 en 42graden zal zijn in jou geval.
ps :
ik geloof folders echt niet meer, ze praten je een bepaalde richting op alsof het waarheid is.
ik meet, folders zijn bagger.
_/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Mars Warrior op 21-11-2011 20:12 . Reden: Foldertje toegevoegd ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

zonnigtype schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:09:

Special Report on the Nuclear Accident at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Station

http://www.power-eng.com/...er/fukushima%20report.pdf
Zeer interessant en uitgebreid. Daarom gehouden tot de management samenvatting en wat andere pagina's.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus rendement op bovenwaarde is dan ruim boven de 109%?? Of ben ik het nu echt kwijt
nee ik ben het kwijt, de bovenwaarde is met zon (gemeten in Gj)
en die is 143% dus ik weet het niet.
wat ik wel weet na 5 jaar meten en instellen is dat 52c max aanvoer de meest efficiente is voor een atag sc25/38 (en shr II ook)

op een qsolar kan je snel bij strenge vorst even : mode step + + + doen, (zonder toegangscode)
elke + is 1 graad verhogen (en - weer verlagen)
dit is de sneltoets om de aanvoer snel te verhogen.
(het rendement daalt boven de 55c extreem snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

wie schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:35:
[...]

op de hooft zekering staat.

D40
230/400~
E81S D40/E
Aan de breedte te zien is het een 2 polige automaat en die is geschikt voor 2 fasen 400VAC
Kortom:
2-polige automaat is geschikt voor 2 fasen 400VAC maar ook geschikt voor 230VAC fase/nul
1-polige + N automaat is alleen geschikt voor 230VAC fase/nul, deze automaat heeft wel dezelfde bouwbreedte als een 2 polige automaat.
In de praktijk zul je gewoon 230VAC hebben, 40A met D karakteristiek.
Dit is wel een zeer trage automaat dus met de selectiviteit zit het wel goed.
Er van uitgaande dat de PV groep een B automaat gaat krijgen met een lager amperage. :)

Zelf heb ik voor m'n PV groep een 2 polige B16 automaat gebruikt. (dus geen 1P+N).

Vandaag weer een topdag qua opbrengst, als je buienradar hebt gevolgd (tab zon&wolken) dan is er in zuid-oost Twente net een helder stukje te zien :)
Een collega woont 40km naar het westen (Bathmen) en daar was het de hele dag mistig, dezelfde situatie als gisteren en eergisteren.
Situatie is op de SMA site ook mooi te zien met een piek vandaag van 7,2GW, waar praten we over op 21 november.
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

[ Voor 46% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2011 20:08 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even over jaarafrekening, teveel opbrengst en GC:
(eric-pvt, schiet maar...)

verzonden mail naar GC:

Beste Greenchoice,

Mijn vrouw en ik zijn al jaren klant bij u. Vorig jaar hebben we besloten om zo'n €10.000,- te investeren in een PV-installatie. De voorwaarden bij u als energieleverancier gaven hiervoor de doorslag. We hebben ons ook meteen bij u aangemeld als bezitter van een PV installatie. De grootte van de installatie was dusdanig dat, bij nog wat meer bezuinigen onzerzijds, het kWh-verbruik op nul zou kunnen komen. Nu, na bijna een jaar en veel extra energiemaatregelen, komen we deze maand waarschijnlijk uit op een negaief verbruik. Volgens de bij u geldende afspraken betekent dit dat een aantal kWh door u zal worden vergoed op basis van hetzelfde tarief als wij betalen voor afgenomen kWh's. Nu lees ik ineens op uw site dat deze afspraken zijn aangepast. Hier zijn wij niet van op de hoogte gesteld en verwachten dus dat ons negatief verbruik zal worden verwerkt zoals vorig jaar werd aangegeven. Het betreft hier ongeveer 150-200 kWh. Gezien het prachtige weer de afgelopen maanden zou het volgend jaar zeer goed mogelijk zijn dat we aan onze opwekking tekort komen. Greenchoice had juist een regeling die ervoor zorgt dat dit "gezwabber-om-de-nul" op een goede manier wordt opgelost door tot 1000 kWh dit op de nota te verrekenen.
We zouden dan ook graag een bevestiging van u ontvangen dat deze, in dit jaar, aan het net geleverde kWh's voor de kWh-prijs, incl., worden vergoed.

Hopende op een snelle reactie uwerzijds,

Met vriendelijke groet,

De reactie van GC (na twee weken..):

Geachte heer en mevrouw............,

Hoe er precies wordt afgerekend hangt af van uw meter.

Analoge meter; Wanneer u een analoge meter (zwart met een draaischijf) heeft dan loopt de meter voor uit wanneer u energie van het net afneemt en achteruit wanneer u energie teruglevert. Wanneer u ‘om de nu zwabbert’ dan betekent dit en u dit jaar door een goede zomer netto teruglevert dan rekenen we af op dezelfde standen als vorig jaar (0 verbruik) omdat we er van uit gaan dat u bij een minder zomer netto energie gaat afnemen. U rekent dus ieder jaar alleen het vastrecht en gas af.

Digitale meter; Bij een digitale meter kan dit niet omdat deze de teruglevering apart registreert. Het leveringstelwerk loopt dus altijd vooruit. U kunt daarom bij een digitale meter 1.000kWh per jaar netto terugleveren inclusief energiebelasting.

Als u consequent meer produceert dan dat u nodig heeft (wat wij nooit aanraden) dan zo het met de huidige marge regel van 1.000kWh bij een digitale meter voordeliger kunnen zijn om met een digitale meter af te rekenen.

Voor klanten zoals u die rond de nul zitten, maakt het dus niet uit of u een analoge meter of een digitale meter heeft.
Uw netbeheerder geeft aan dat er maar 2 telwerken op uw meter zitten. Daaruit concluderen wij dat u een analoge meter heeft en dus volgens optie 1 af zult rekenen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sierk Hennes

Ik kan van dit antwoord met de beste wil van de wereld geen chocola maken.
Wordt er nu wel betaald of niet bij een teveel productie?
Wordt een teveel productie verwerkt in het volgend jaar als er nog wat betaald moet worden?
Kijken we dit jaar niet naar een teveel aan opbrengst PV, maar volgend jaar ook niet naar een tekort aan PV opbrengst?

Ik snap er echt de ballen van!! 8)7 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Schinnen-groen schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:30:
Even over jaarafrekening, teveel opbrengst en GC:
[...]
Ik snap er echt de ballen van!! 8)7 8)7
Wat mijn 3 hercencellen hiervan begrijpen is het volgende:
- Met een analoge (ferraris) meter, wordt er NIET door 0 gesaldeerd;
- Met een digitale meter tot 1000kWh

maar ik kan er volledig naast zitten met zo'n verhaal...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap er echt de ballen van!!
greenchoice weigert ook in jouw geval een redelijke teruglever vergoeding te geven, conform de wet,
en steelt je zonnestroom.(hoe groen is dat?)
je kunt gaan procederen, maar dat is sinds kort voor burgers ook heel duur geworden.
zoals jeroenh zegt : vet armoedig

die meter, is niet jouw meter, hij is van de netbeheerder,
maar je bent nu wel een mauro-meter man geworden,
je meter is net even op de verkeerde plek geboren, op de verkeerde plaats.
wie verteld me even de wet waarin dit geoorloofd is ?

welkom in de club van zonnestroom loosers,
maar voor 190 euries heb je een digitale hoor !
weer niet je eigendom, wel betalen en huren (unieke fossiele constructie & verdienmodel)
trap er niet in, houd je ferraris (die saldeert ook een miljoen kWh als het moet)
kortom, niet getreurd, gewoon naar BCC en even die rad 150 electrische kachel halen,
en ik wens je een warme kerst ! en begin op 0 in het nieuwe jaar.

doe als verhagen, gedoog het.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 21:11 . Reden: zo groen is nederland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:04:
[...]
kortom, niet getreurd, gewoon naar BCC en even die rad 150 electrische kachel halen,

enne die erad150 van Bcc/EricPVT-OK keurmerk die doet het hier ook prima :P
* NielsTn klikt em nog eens aan voor een uur of 3 op 1500 Watt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artikel 95c
1....
2.Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.
3.Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.

Volgens besluit nummer 102252-1 onder de naam Beleidsregel redelijke terugleververgoedingen vergunninghouders elektriciteit van de Nederlandse Mededingings Autoriteit, Directie Toezicht energie (DTe/NMa-Energiekamer) (2006) dient de leverancier voor aan het net teruggeleverde duurzaam opgewekte stroom een vergoeding te geven die redelijk is. Onder redelijk wordt verstaan een vergoeding die niet lager is dan de prijs die een leverancier redelijkerwijs zelf op de markt zou betalen indien hij zelf deze elektriciteit zou moeten inkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mars Warrior schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:41:
[...]

Wat mijn 3 hercencellen hiervan begrijpen is het volgende:
- Met een analoge (ferraris) meter, wordt er NIET door 0 gesaldeerd;
- Met een digitale meter tot 1000kWh

maar ik kan er volledig naast zitten met zo'n verhaal...
De spijker op z'n kop maar volgens mij zijn er ook mensen die met Ferraris wel onder 0 uitbetaald krijgen.
Ra ra hoe kan dit :? (begrijp me goed dat misgun ik ze niet hoor).

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meer : (zie pagina 4 van 7)
http://www.edsn.nl/docs/A...ij_teruglevering_v1.0.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:04:
[...]

greenchoice weigert ook in jouw geval een redelijke teruglever vergoeding te geven, conform de wet,
en steelt je zonnestroom.(hoe groen is dat?)
je kunt gaan procederen, maar dat is sinds kort voor burgers ook heel duur geworden.
zoals jeroenh zegt : vet armoedig

die meter, is niet jouw meter, hij is van de netbeheerder,
maar je bent nu wel een mauro-meter man geworden,
je meter is net even op de verkeerde plek geboren, op de verkeerde plaats.
wie verteld me even de wet waarin dit geoorloofd is ?

welkom in de club van zonnestroom loosers,
maar voor 190 euries heb je een digitale hoor !
weer niet je eigendom, wel betalen en huren (unieke fossiele constructie & verdienmodel)
trap er niet in, houd je ferraris (die saldeert ook een miljoen kWh als het moet)

Het is vast de knuppel in het hoenderhok smijten;
Wederom gaan mijn nekharen recht overeind staan van dit soort "groene" reactie/gedachten gangen/geblabla.

Het is niet GC/overheid/e-levercier/etc/wie dan ook/henk/ingrid zijn/hun/haar/de/het/een schuld dat er hier mensen zijn die meer op hun dak hebben liggen dan ze zelf gebruiken en daarmee de "regeltjes"/spelregels van teruglevering overtreden.

Houd je aan de spelregels,zoek de grenzen op, ga er niet overheen en er zijn geen problemen.

Excuus voor mijn reactie.
Maar bij het opstoken is niemand gebaad en daarmee schaad jij ook mijn milieu!! :X

(edit)
trek X panelen van je dak, verkoop ze, jij krijgt centjes, jouw salderings probleem is opgelost, Henk leg ze op zijn dak, Henk wekt met de van jouw gekochte panelen groene stroom op, Henk betaald minder €, Henk is groen bezig, hij blij, milieu blij, jij blij dat henk groen is/denk, jij blij dat henk blij is, milieu blij, conclusie;
Iedereen blij!
(/edit)

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 21-11-2011 21:46 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stroom was toch gewoon stroom ?
ga jij nu ineens over spelregeltjes praten,
lees de wet dan, we hebben recht op een terugleververgoeding, gelijk minimaal de kale leveringsprijs.
op de huur-meter van de netbeheerder (geen vrije keuze dus)
saldering gaat tot 0
eronder artikel 95c
opstoken ? laat me niet lachen.
niemand is door de leverancier van de wijziging op de hoogte gesteld,
dat kan dus zomaar eenzijdig vind je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Freeman: het was helemaal niet de bedoeling om meer op te wekken dan noodzakelijk. Sterker nog, de planning was dat wij nog zo'n 200 kWh zouden moeten betalen per jaar.
"Helaas" is de apparatuur die we in onze nieuwe keuken hebben ingebouwd (voor veel geld, dat weer wel) toch zuiniger dan we hadden ingeschat.
Dat we dit jaar in de plus zitten qua energieopbrengst is niet ons streven geweest. Als we volgend jaar in de min zitten moeten we bijbetalen. Dit jaar zitten we in de plus en zijn we die energie kwijt.
Heel fijn. Die wordt dus nu gebruikt om het huis bij te verwarmen totdat die hoeveelheid op is. Dat salderen wij dus op de m3 gas. Salderen kunnen wij ook.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:05:
[...]

Heb een 3*25A aansluiting
Op de hooft zekering staat D40 en dat is volgens mij 40A.

Heb gebeld met de netbeheerder en het blijkt dat ik voor terug levering een andere meter nodig heb.
Dat zeggen ze standaard. Op die (sluwe) manier kunnen ze dan die slimme, digitale meter bij jou installeren en op afstand van alles gaan uitlezen. Ik zou zeggen : niet doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:49:
@Freeman: het was helemaal niet de bedoeling om meer op te wekken dan noodzakelijk. Sterker nog, de planning was dat wij nog zo'n 200 kWh zouden moeten betalen per jaar.
"Helaas" is de apparatuur die we in onze nieuwe keuken hebben ingebouwd (voor veel geld, dat weer wel) toch zuiniger dan we hadden ingeschat.
Dat we dit jaar in de plus zitten qua energieopbrengst is niet ons streven geweest. Als we volgend jaar in de min zitten moeten we bijbetalen. Dit jaar zitten we in de plus en zijn we die energie kwijt.
Heel fijn. Die wordt dus nu gebruikt om het huis bij te verwarmen totdat die hoeveelheid op is. Dat salderen wij dus op de m3 gas. Salderen kunnen wij ook.
Was ook niet persoonlijk bedoelt :)

Het gaat mij om het volgende:
Ik wek in de zomer teveel stroom op. Deze stroom wordt dan door mijn buurman verbruikt voor zijn wasmachine.
Oftewel de door mij, teveel, opgewekte stroom wordt DIRECT verbruikt op het net.

Wanneer iemand nu op 1ste kerstdag een 2kW straalkachel aanzet, dan moet die kolencentrale extra draaien.
Oftewel; Doordat men teveel zonnestroom productie, veroorzaakt men meer CO2 uitstoot.

Diefstal is Diefstal, regeltjes zijn regeltjes. Iedereen moet zich aan de wet houden ook de eerder genoemde partijen. Maar het is wachten op terugdraaien van regeltjes(BPM, bijtelling, Koop-subsidie,etc). Als dat zo is, dan moet men niet gaan jammeren, maar actie ondernemen.

Heb altijd geleerd dat je met huilie niet verder komt in het leven. Hoofd gestoten? Aai over je bol en doorlopen maar :)

Geldt, hoe zuur het ook is, ook voor PV.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Was dit ook al eens langsgekomen over het salderen?

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1488

Volgen doe ik het allang niet meer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer iemand nu op 1ste kerstdag een 2kW straalkachel aanzet, dan moet die kolencentrale extra draaien.
Oftewel; Doordat men teveel zonnestroom productie, veroorzaakt men meer CO2 uitstoot.
ik koop toch groene stroom bij greenchoice, komt die nu toch ineens uit een kolencentrale ?
ik trek niets van het dak, henk en ingrid, waarbij henk in een elektrische rolstoel zit mag mijn stroom gratis hebben.
het was toch de bedoeling dat er meer groene kWhtjes op het net kwamen of niet ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:47:

lees de wet dan, we hebben recht op een terugleververgoeding, gelijk minimaal de kale leveringsprijs.
In de wet staat
Artikel 31c
....Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.

Artikel 95c
1.Bepalingen die zijn opgenomen in overeenkomsten inzake levering van elektriciteit aan afnemers die beschikken over een aansluiting op het net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80A en die tot doel hebben de opwekking van duurzame elektriciteit te verbieden zijn onverbindend.
2.Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.
3.Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
4.Bij algemene maatregel van het bestuur kunnen nadere regels worden gesteld omtrent de door een houder van een vergunning te betalen redelijke vergoeding bedoeld in het derde lid.
Lezen blijft een kunst. Windmolenstroom doet bijvoorbeeld 3,5 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:59:
[...]

ik koop toch groene stroom bij greenchoice, komt die nu toch ineens uit een kolencentrale ?
ik trek niets van het dak, henk en ingrid, waarbij henk in een elektrische rolstoel zit mag mijn stroom gratis hebben.
"Hoorde" ;) laatst iets langskomen over afkopen van emissierechten, groene stroom, kolencentrales,etc.
Er is bij lange na niet genoeg groenestroom capaciteit in de wereldbeschikbaar om iedereen die groene stroom afneemt dat ook te leveren. Maar door het planten van boompjes/afkopen van emissierechten, wordt kolenstroom ineens groenestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Vandaag met oxxio gebeld om door te geven dat we zonnepanelen hebben en die begonnen gelijk over een meter met terugleverfunctie. Nou hebben wij gewoon een ferraris meter die ook terug kan lopen en aangezien wij helaas ruim minder opwekken dan gebruiken (2860wp op dak en 4-5000kwh verbruik) zou dat moeten volstaan maar daar was de telefoonmiep het niet mee eens.

Nou is er nog niets geregistreerd omdat ik volgens de telefoonmiep nu contact moest opnemen met de netbeheerder voor zoon meter maar ik heb nu zo iets van waarom zou ik het mezelf moeilijk gaan maken met nieuwe meters als alles nu ook goed werkt.

Nu vroeg ik me af of je verplicht ben om door te geven dat je zonnepanelen heb immers wordt de opgewekte energie nu automatisch van ons verbruik afgetrokken en betalen we gewoon netjes de rekening voor de resterende 2-3000kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Hoorde";) laatst
gelukkig .. dat je het maar weet.
1 kWh uit een kolencentrale is dus meer waard, dan 1 kWh uit een zonnepaneel.
ik krijg zelfs geen 1 cent ervoor, en iedereen links of rechtsom mag zijn mening daarop baseren.
kloppen doet het in ieder geval voor geen meter, en of we dit willen volhouden,
dat is vraag 2, de tijd doet de rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
Zojuist 40m2 eps60 van 6cm dik gehaald, die kan tegen mijn bestaande 6cm broodjes eps kruipruimte aan.
kosten 125 euro bij de gamma

Nu nog kijken of raab karcher of bouwcenter isolatiepluggen verkoopt en gelijk Insta-Stik MP polyurethaan spuitlijm met pistool meenemen.

En dan heb ik komende week de tijd om lekker in mijn flink opgehoogde kruipruimte te spelen (schade door zand spuiten herstellen en plakken van extra platen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:20:
[...]

De spijker op z'n kop maar volgens mij zijn er ook mensen die met Ferraris wel onder 0 uitbetaald krijgen.
Ra ra hoe kan dit :? (begrijp me goed dat misgun ik ze niet hoor).
Ik begrijp je, dat je het mij en andere niet misgunt. Ik ben dan ook zeer benieuwd, wat de Delta gaat doen met mijn verlaagde energieverbruik. In januari weet ik meer. :)

ps. Ik sta sinds vandaag weer op de meterstand van 26 mei 2011 (datum plaatsing zonne-panelen). Dat is meer dan 5 maanden geleden. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lezen blijft een kunst.
greenchoice heeft de hoogste teruglever vergoeding van 9 cent,
maar hoe je die nu krijgt, vind ik op de site niet meer terug.
http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren
ik heb een getekend terugleverkontrakt waar het op staat.
het is op dit gebied en een zootje aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:12:
[...]

Had de hoogste terugleververgoeding?

Wat is hoeft niet eeuwig zo te blijven.. (ook van toepassing op PV paneelprijzen <+:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:05:
Vandaag met oxxio gebeld om door te geven dat we zonnepanelen hebben en die begonnen gelijk over een meter met terugleverfunctie. Nou hebben wij gewoon een ferraris meter die ook terug kan lopen en aangezien wij helaas ruim minder opwekken dan gebruiken (2860wp op dak en 4-5000kwh verbruik) zou dat moeten volstaan maar daar was de telefoonmiep het niet mee eens.

Nou is er nog niets geregistreerd omdat ik volgens de telefoonmiep nu contact moest opnemen met de netbeheerder voor zoon meter maar ik heb nu zo iets van waarom zou ik het mezelf moeilijk gaan maken met nieuwe meters als alles nu ook goed werkt.

Nu vroeg ik me af of je verplicht ben om door te geven dat je zonnepanelen heb immers wordt de opgewekte energie nu automatisch van ons verbruik afgetrokken en betalen we gewoon netjes de rekening voor de resterende 2-3000kwh
Ik had het eerst ook aan de netbeheerder doorgegeven. Toen kreeg een of andere persoon aan de lijn, die mij niet begreep en meteen over SDE-regeling ging praten. Die dacht, dat ik een of ander bedrijf was of zo. Hoe dan ook : communicatie liep gewoon niet. Mijn gevoel was toen ook : Heb ik hier met een oude sok te maken? (sorry voor de wat directe commentaar, maar zo kwam het toen over)

Vervolgens terug gegaan naar Delta (mijn energieprovider) en daar tot twee keer toe aangegeven, dat ik zonne-panelen heb. Daar is ook twee keer bevestigend op gereageerd. Daarna heb ik het er ook bijgelaten. De mailtjes heb ik hier elektronisch bewaard. Dan kan ik daarmee aangeven, dat ik het gemeld heb.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@neander
maar even een briefje of mailtje is wel aardig dan toch ?
ook aan de ondernemers bijvoorbeeld,
anders kloppen die sites niet...
http://www.energieker.nl/bedrijven/partners/

als de fiscus dit zou doen ... nou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Crazyanz schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:05:
Vandaag met oxxio gebeld om door te geven dat we zonnepanelen hebben en die begonnen gelijk over een meter met terugleverfunctie.
Wie is je netbeheerder?
Zij gaan over de meter niet je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:20:
@neander
maar even een briefje of mailtje is wel aardig dan toch ?
ook aan de ondernemers bijvoorbeeld,
anders kloppen die sites niet...
http://www.energieker.nl/bedrijven/partners/

als de fiscus dit zou doen ... nou...
Dat ZOU kunnen natuurlijk, zou wel aardig zijn...

De fiscus heeft een andere machtsverhouding met burgers dan een bedrijf. Vandaar dat de borging van de rechten van de burger in die relatie beter geregeld is en moet zijn.

edit: moet nog batterij aanschaffen voor mijn meter.....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ Zonneboiler personen onder jullie
Mogelijk ondergesneeuwd in andere discussies. Graag reacties
ollie1965 schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:41:
<KNIP>
Ik wil ze verder nog 2 dingen laten zien:
  1. PV
    Fluitje van een cent, hier hadden ze zelf ook al voor ingeschreven voor de Green Choice actie van PV (helaas mis gepakt).
  2. Zonneboiler systeem voor ruimte verwarming
    Oei dat is andere koek
Wie kan mij aan waarden helpen van opbrengst tijdens de stookperiode van een systeem.
Wat ik dan zou willen weten is bijvoorbeeld:
Vlakplaat systeem 15 GJ, opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Vacuumbuis systeem 15GJ opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Heatpipe systeem 15GJ opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.

Met dit/deze soort voorbeeld(en) zou ik wat berekeningen kunnen gaan doen voor de vereniging/stichting.
En dan kwam ik er nog achter dat ik "niet duurzame aandelen" :$ had, verkopen dus, en ik dacht aan investeren in iets van een "wind coörperatie" of een duurzaam aandelen pakket.
Zijn er nog andere dan Zeewind, Windvogel?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bemeteren van je opbrengst.
Volgens enkelen hier zijn de waardes die je rechtstreeks van je omvormer/sunny beam afleest te rooskleurig.
Maar een klasse 1 meter blijkt ineens 10x minder nauwkeurig te zijn dan gedacht.
Plugwise dan maar proberen, nou eh nee, als je onderstaand berichtje leest bij Floris val je ook van je stoel.
Tja bemeteren is een lastige zaak, voorlopig maar gewoon via de Sunny Beam :)
http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Hier zijn wij niet van op de hoogte gesteld en verwachten dus dat ons negatief verbruik zal worden verwerkt zoals vorig jaar werd aangegeven. Het betreft hier ongeveer 150-200 kWh. Gezien het prachtige weer de afgelopen maanden zou het volgend jaar zeer goed mogelijk zijn dat we aan onze opwekking tekort komen.
Dus je houdt er rekening mee dat je volgend jaar minder zelf produceert dan je gebruikt en dus van GC moet bijkopen.
...... dan betekent dit en u dit jaar door een goede zomer netto teruglevert dan rekenen we af op dezelfde standen als vorig jaar (0 verbruik) omdat we er van uit gaan dat u bij een minder zomer netto energie gaat afnemen. U rekent dus ieder jaar alleen het vastrecht en gas af.
Volgens mij betekent dit dat ze dezelfde standen hanteren als vorig jaar en dat je overschot dus doorschuift naar volgend jaar.
Produceer je volgend jaar zelf minder (wat volgens jou heel goed mogelijk is) dan nemen ze weer dezelfde tellerstanden als dit jaar en vorig jaar. Per slado dus steeds 0 en per saldo krijg je dus voor iedere door jouzelf geproduceerde kWh dezelfde prijs!
Alleen als je ieder jaar meer produceert dan je gebruikt gaat het uit de pas lopen en wordt je "kWh-buffer" vol.

Dat kun je dan tegen die tijd bekijken. Misschien koop je er wel een electrisch apparaat bij ;)
En vergeet niet: je panelen gaan ook ieder jaar een beetje minder produceren...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
waarschinlijk klopt de zekering, en heb je 1 fase afgezekerd op 40 ampere, maar heb je een "contract" tot maximaal 3x25 ampere, alles tot en met 3x 25 ampere kost hetzelfde, en is in feite het zelfde "contract" /abonnement / tarrief( caoaciteitstarief).
maar wil je meer fasen of hoger afgezekerd, dan moet je natuurlijk wel betalen voor het verbouwen van de meterkast ( zekering, meter)

dat laagste capaciteitstarief gaat tot 1x 35 ampere of 3,25 ampere. door een 1 fase aansluiting dan met 40 ampere af te zekeren, kan een kapotte zekering allen betekenen dat de woning teveel heeft getrokken, en dta bij problemen de oorzaak bij de klant ligt. das handig om te weten voor de netbeheerder, want die weet dan meteen dat ze niks hoeven te doen en dat de klant overal voor moet betalen.
Speksteenkachel schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:45:
[...]

Aan de breedte te zien is het een 2 polige automaat en die is geschikt voor 2 fasen 400VAC
Kortom:
2-polige automaat is geschikt voor 2 fasen 400VAC maar ook geschikt voor 230VAC fase/nul
1-polige + N automaat is alleen geschikt voor 230VAC fase/nul, deze automaat heeft wel dezelfde bouwbreedte als een 2 polige automaat.
In de praktijk zul je gewoon 230VAC hebben, 40A met D karakteristiek.
Dit is wel een zeer trage automaat dus met de selectiviteit zit het wel goed.
Er van uitgaande dat de PV groep een B automaat gaat krijgen met een lager amperage. :)

Zelf heb ik voor m'n PV groep een 2 polige B16 automaat gebruikt. (dus geen 1P+N).

Vandaag weer een topdag qua opbrengst, als je buienradar hebt gevolgd (tab zon&wolken) dan is er in zuid-oost Twente net een helder stukje te zien :)
Een collega woont 40km naar het westen (Bathmen) en daar was het de hele dag mistig, dezelfde situatie als gisteren en eergisteren.
Situatie is op de SMA site ook mooi te zien met een piek vandaag van 7,2GW, waar praten we over op 21 november.
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 21-11-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 26-09 17:20
vandaag op het werk ook weer een discussie over zonnepanelen / collectoren. meningen gingen vn, dat verdien je nooit teerug, tvt is minsten 10 tot 15 jaar, investering is wel 8000 euro voor pv en dus duur.

een ander geloofde niet dat je daarmee in 10 jaar de kosten er uit kon halen door te besparen op je elektriciteitsrekening en een ander "wees" op de berichten van de consumentenbond dat leveranciers helemaal niets betalen voor de teruggeleverde stroom, weer een ander begreep niet echt hoe e.e.a. dn zou werken met terugleveren, en nog iemand anders vond dat je die panelen en zo alleen in bouwplannen zag verschijnen voor het idee, en dat het niks oplevert ( nee, vast niet, voor de ouderwetse projectinstallateur, die zit niet te wachten op het installeren van extra groepen en panelen die welliswaar goedkoop zijn tegenwoordig, maar daardoor met een normale marge, niet veel opleveren tegenover het extra werk. ( e.e.a. naar aanleidng van een vraag of een bepaald dak een pv / zonneboilerinstallatie zou kunnen dragen)

wat sommigen wel "wisten"is dat een warmtepomp met wat gaten in je tuin een zekere weg was om er iets aan te verdienen..

volgens mij is als je iets wilt verdienen aan je investering,je het beste in pv kunt installeren, je hebt altijd stroom nodig, en pv doet het alijd, het levert in iedergeval een vaste hoeveelheid kWh;s op per jaar. en je kunt het zo klein en groot instaleren als je zelf wilt.

een te kleine warmtepomp kost alleen maar geld en is vrij lastig in te passen lijkt mij, en een zonneboiler.. die kost "wel" 3000"euro.. beetje raar dat ze dan liever 6000 euro investeren in wat gaten in de grond, en er dan nog een paar duizend bij willen doen voor boiler, warmtepomp, en de extra hoge stroomrekening ook nog wel willen betalen, om er nog iets op te kunnen verdienen.

maar eeh.. voor bedrijven, wat zijn dan de regelingen waar je allemaal voordeel bij zou kunnen hebben als je investeert in duurzame energie?, en wat (in het kort) houden die regels dan in? het heeft toch voornamelijk te maken met de belasting oid?

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 21-11-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 26-09 10:38
Ik lees die salderingsvraagstukken altijd met bewondering. Er worden vaak hele gekke vergelijking gemaakt, zag laatst iets op youtube over vergelijk met een volkstuin. Het principe van salderen vind ik prima, stimuleert de duurzame opwekking van elektriciteit die we keihard nodig hebben. Maar vergeet niet dat je als zonnepanelen bezitter gewoon een leverancier bent, die wel een hele hoge prijs voor de geleverde stroom krijgt. Ik vind dat prima, maar dat bedrijfsmodel gaat geen stand houden aankomende decennia. Tenzij we écht werk maken van decentrale energieopwekking en smart grids.

Geldt die salderingsregel overigens enkel voor duurzaam opgewekte stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Speksteenkachel schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:28:
[...]

Wie is je netbeheerder?
Zij gaan over de meter niet je energieleverancier.
Ik woon in den haag dus dat zou Stedin moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar vergeet niet dat je als zonnepanelen bezitter gewoon een leverancier bent
ik vind het maar heel vreemd dat frans bouwer met een hottub en de drogerslang uit het raam vrijgesteld is van alle commentaren, en dat als ik eenzelfde hoeveelheid stroom op het net zet,
ik ineens tegen allerlei vangrails van vastgeroeste meningen oploop.
voor een consument is 9999kWh de ene kant op hetzelfde als 9999kWh de andere kant op.
het is peanuts als je kijkt naar de dagelijkse industriele hoeveelheden.
er zijn limieten voor 9999kWh terug,
en er zijn geen limieten voor 9999kWh teveel verbruiken.
opmerkelijk of niet ?

duitsers die ik spreek lachen zich helemaal rot om ons hautaine toontje,
en ze eindigen alemaal met : wacht maar tot je gas op is.

een bos wortelen uit de tuin is zelf geoogst, dat is de volkstuin vergelijking,
een kWh laat zich ook makkelijk oogsten anno 2011
de bos wortelen geef ik ook zo aan een vriend, een kWh ineens niet.
ach, thuis beleggen via internet was anno 1995 ook nog ondenkbaar
het komt wel goed, alleen in nederland wel erg laat allemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Meridiaan schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:56:
[...]

Was dit ook al eens langsgekomen over het salderen?

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1488

Volgen doe ik het allang niet meer. 8)7
Ja, bij mij was die al lang langsgekomen. Dat was weer hart arbeiten geblazen in het salderings-moeras...

Snappet-nu: het is helemaal de bedoeling niet dat wij het (nog) volgen. Als we het zouden "kunnen" volgen, zou the unspeakable thing genaamd PV namelijk wel eens veel succes kunnen gaan hebben. En dat mag blijkbaar niet gaan gebeuren...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:27:
[...]

ik vind het maar heel vreemd dat frans bouwer met een hottub en de drogerslang uit het raam vrijgesteld is van alle commentaren, en dat als ik eenzelfde hoeveelheid stroom op het net zet,
ik ineens tegen allerlei vangrails van vastgeroeste meningen oploop.
voor een consument is 9999kWh de ene kant op hetzelfde als 9999kWh de andere kant op.
het is peanuts als je kijkt naar de dagelijkse industriele hoeveelheden.
er zijn limieten voor 9999kWh terug,
en er zijn geen limieten voor 9999kWh teveel verbruiken.
opmerkelijk of niet ?

duitsers die ik spreek lachen zich helemaal rot om ons hautaine toontje,
en ze eindigen alemaal met : wacht maar tot je gas op is.
Ik begrijp het bruggetje naar Frans Bouwer, industrie, vastgeroeste meningen en drogerslangen niet echt. Met je panelen op je dak wordt je toch leverancier van groene stroom? In bijna alle business modellen is het toch redelijk normaal dat een leverancier minder voor haar product krijgt dan een consument voor datzelfde product betaald? Ik snap dat probleem niet zo.

Of je moet als overheid die productie willen stimuleren en een extra vergoeding uitkeren per kWh. Maar om het energiebedrijf de schuld te geven vind ik te makkelijk. Die verdient namelijk aan het verschil [verkoop kWh] - [inkoop kWh]. Die woede moet je dus niet botvieren op die energiebedrijven, maar op anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 07:36
Ik zit na 1 jaar PV nu op -450kWh hoog en +400kWh laag tarief, op mijn elektronische teller met teruglevering. Ik dacht eerst dat het dus voordeliger zou zijn om op 1 tarief over te gaan maar nu ik (ook) heb gelezen dat GC tot -1000kWh netjes terugbetaalt laat ik het nog even zitten zo. De eindafrekening v.w.b. de teruglevering verwacht ik binnenkort, als het toch anders gaat meld ik me wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerb op 22-11-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:12:
vandaag op het werk ook weer een discussie over zonnepanelen / collectoren. meningen gingen vn, dat verdien je nooit teerug, tvt is minsten 10 tot 15 jaar, investering is wel 8000 euro voor pv en dus duur.

een ander geloofde niet dat je daarmee in 10 jaar de kosten er uit kon halen door te besparen op je elektriciteitsrekening en een ander "wees" op de berichten van de consumentenbond dat leveranciers helemaal niets betalen voor de teruggeleverde stroom, weer een ander begreep niet echt hoe e.e.a. dn zou werken met terugleveren, en nog iemand anders vond dat je die panelen en zo alleen in bouwplannen zag verschijnen voor het idee, en dat het niks oplevert ( nee, vast niet, voor de ouderwetse projectinstallateur, die zit niet te wachten op het installeren van extra groepen en panelen die welliswaar goedkoop zijn tegenwoordig, ..

wat sommigen wel "wisten"is dat een warmtepomp met wat gaten in je tuin een zekere weg was om er iets aan te verdienen..

volgens mij is als je iets wilt verdienen aan je investering,je het beste in pv kunt installeren, je hebt altijd stroom nodig, en pv doet het alijd, het levert in iedergeval een vaste hoeveelheid kWh;s op per jaar. en je kunt het zo klein en groot instaleren als je zelf wilt.

beetje raar dat ze dan liever 6000 euro investeren in wat gaten in de grond, en er dan nog een paar duizend bij willen doen voor boiler, warmtepomp, en de extra hoge stroomrekening ook nog wel willen betalen, om er nog iets op te kunnen verdienen.
Heel herkenbaar, heb van de week ook de eerste buurtbewoner aan de deur gehad die toch veel vragen had in die hoek, alhoewel hij wel wou plaatsen.

Iets anders is dat verhaal met die warmtepomp. Schijnbaar is het idee heel sterk. Ik heb dit eens goed uitgezocht een aantal jaar terug en ben toen tot de conclusie gekomen dat de investering zorgt voor veel te hoge ''kapitaallasten'' (rente + afschrijving). Mijn vergelijking gaat dan met SV, wat zelfs wat duurder is dan stoken met gas.

Ik ga uit van 4% rente, WP functioneert 20 jaar zonder 1 euro onderhoud en is dan afgeschreven. De bron schrijf ik niet af (alhoewel deze langer meegaat is deze stelling heel ''vriendelijk'' voor de bron.
Kapitaallasten 833,19 per jaar. (prijs WP + bron en aansluiting zie TB-ferwert)
Cop tapwater op 3.5 (ubergunstig) en de Cop op ruimteverwarming op 4.5 (ook heel netjes voor een praktijkwaarde met deze warmtepomp) geeft 1942 kWh verbruik jaarlijks met een kost van 408 euro.
Totaal 1241 per jaar. Verbruik hierbij afgesteld op mijn woning.
12GJ tapverwarming (iets stijging verbruik tov historisch ivm 1 extra bewonertje) en 16GJ ruimteverwarming.
De SV rekening is 423,44 + 672,56 (obv tarieven heden) = 1096 euro totaal.

Een warmtepomp zou me dus 145 euro per jaar EXTRA kosten tov SV. Dan ga ik al uit van geen onderhoud WP en geen afschrijving op de bron. Alle fabriekswaarden worden in dit voorbeeld of gehaald of zelfs overtroffen. Ik verwacht met name dat de tapwaterkant nog wel duurder zal uitvallen met de WP.

WP = zelfs duurder dan SV De risico's van de investering zelfs nog buiten beschouwing gelaten.
Dit is de situatie voor een goed geisoleerde rijtjeswoning / C type ventilatie. Natuurlijk zal de berekening voornaamlijk voor grotere huizen gunstiger gaan uitvallen voor een WP of bij huizen die minder geisoleerd zijn met een lager tapwaterverbruik... enz. Alleen mijn situatie is heel erg doorsnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:07:
[...]

gelukkig .. dat je het maar weet.
1 kWh uit een kolencentrale is dus meer waard, dan 1 kWh uit een zonnepaneel.
ik krijg zelfs geen 1 cent ervoor, en iedereen links of rechtsom mag zijn mening daarop baseren.
kloppen doet het in ieder geval voor geen meter, en of we dit willen volhouden,
dat is vraag 2, de tijd doet de rest wel.
laat kreeg ik hier op mijn falie omdat ik alleen maar over TVT&€ sprak en PV leg je neer voor het milieu en niet voor je Portemonnee.

Nu lees ik bij andere dat het puur en alleen maar om de centen gaat.

Het gaat mij er niet om of de stroom uit een kolen,waterkracht,zonnen, goethermische of wat dan ook voor centrale komt. Het gaat mij erom dat als iets/iemand/bedrijf/particulier meer produceert dan er vraag naar is of dat hij mag, dan krijgt hij problemen.

Nu is de overheid zo coulant om in de wet op te nemen dat je terug mag leveren en dan gaan we nog mieren met z'n allen.

Laat ik het zo vragen;
STEL(ik weet even niet hoelang jouw panelen op je dak liggen en ik ga uit van 6 jaar), maar STEL:
Als er 6 jaar geleden nog geen teruglever mogelijkheid was, had je toen ook al zoveel panelen op je dak gelegd.

Ik neem aan van niet, want niemand is een dief van zijn eigen portemonnee. Nu veranderen de regeltjes(of niet) en daar zullen wij ons aan aan moeten passen. Houd iets/iemand/bedrijf/particulier zich niet aan de regeltjes dan mag je hem daarop wijzen en eventueel op vervolgen.

Met huilie/klagen/zeuren/zeiken/miepen/snotteren kom je niet verder in het leven.

Ik weet nu al dat ik nooit zoveel (met de huidige kWp/m2 opbrengst) op kan wekken als dat ik kwijt kan op mijn dak. Maar ook al zou ik het kunnen, dan zou ik het nog niet doen.

Onze auto is nu 12 jaar oud, zou vervangen mogen worden omdat er hoge onderhoudskosten zijn. Echter heb ik vorige jaar al besloten om hem niet te vervangen ondanks het WegenBelasting vrij verhaal. Je kon toen al op je klompen aanvoelen dat de vijrstelling van WB zoveel geld gaat kosten dat het teruggedraaid gaat worden. Gevolg voor mij zou zijn;
Kortertermijn:
€250 WB winst in 2 jaar en daarbij kost de auto afschrijving a 20% de eerste 2 jaar. Zeg dat hij €12000, dan kost de afschrijving mij al €2400.
Daarna:
moet ik toch weer €120 wegenbelasting betalen en schrijf de auto daarna zo'n 5% per jaar af.

Nu:
Rijd ik een SlOpel Corsa, 12 jaar oud, rest afschrijving 0,weinig , wegenbelasting €120.

Conclusie;
Niets is eeuwig en vaak zijn zulk soort regelingen (terugleververgoeding, WB-vrij, koop-subsidie, etc) alleen maar stimuleringsregelingen om producten/diensten voet aan de grond te geven.

Als PV de komende 5 jaar echt door gaat zetten, dan zie ik de terugleververgoeding deels of zelf volledig verdwijnen. Het kost de overheid gewoon teveel geld(gemiste belastingen) en daarmee komen andere basisvoorzieningen in het gedrang.

Dan nog even over de groene stroom productie en het verbruik in NL:
2.700.000 nederlanders namen groene stroom af
bij een gem. gebruik van 3500 kWh
komt dat totaal op 9.450.000.000 kWh
oftewel 9.450 tWh
Volgens TenneT verbruikte NL in 2010 104 tWh aan stroom
Volgen Wiki produceerde NL in 2010 zo'n 9.9 tWh aan "groene stroom" (incl. biomassa, lichtgroene stroom dus)
Volgen Wiki produceerde NL in 2010 zo'n 4.5 tWh aan "groene stroom" (excl. biomassa)

resume;
in NL kunnen wij ons (met biomassa) net aan zelf voorzien van groene stroom. Halen we hier biomassa vanaf, dan kunnen wij maar maar voor 45% in ons eigen groene stroom voorzien. De rest wordt met certificaten gekocht en dat kan uiteindelijk "groene" waterkracht energie zijn uit Scandinavische stuwmeren zijn. Waarbij het water in de nacht met kolen-energie weer teruggepompt is in het stuwmeer.....

Las ook nog op Renewable_energy#Growth_of_renewables, dat PV de afgelopen 5 jaar met 60% per jaar is gegroeid (wereldwijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp het bruggetje naar Frans Bouwer, industrie, vastgeroeste meningen en drogerslangen niet echt. Met je panelen op je dak wordt je toch leverancier van groene stroom? In bijna alle business modellen is het toch redelijk normaal dat een leverancier minder voor haar product krijgt dan een consument voor datzelfde product betaald? Ik snap dat probleem niet zo.
je legt woorden in mijn mond die ik niet heb gezegd.
ik krijg helemaal niets voor de stroom, het word afgenomen,
ik zeur niet over de prijs, ik krijg niets 0 nada noppes.
de stroom word elders verkocht en er word ook weer belasting over geheven.
en dat alles, omdat er ineens regels bestaan die niet bestaan, en er ook ineens verschillen bestaan,
tussen burgers en de meter van de netbeheerder.
over woede heb ik het ook niet gehad, ik mag op zijn minst verontwaardigt zijn dat kWh`s worden gejat nu,
en kWh`s zijn kwartjes en stroom is gewoon stroom.
niets is geen redelijke terugleverings vergoeding zoals gesteld in de wet,
niemand staat boven de wet.

ondertussen moeten we energie besparen, waarbij je dus ineens teveel overhoud, als je pv hebt.
de beschermende maatregelen voor energiebedrijven zijn er dus, de burger is blijkbaar vogelvrij.
ik hoef niets meer dan de kale leveringsprijs, maar 0 is niet aanvaardbaar, dat is diefstal.

en het comment hierboven is ook bijzonder, het gaat voorbij aan de hogere waarde van een schone kWh,
die niet tot uitting komt, afval zoals zwavel cadmium etc word over het land uitgestort.
ook hier staat ineens weer een toeschrijving dat het puur om het geld gaat, niemand behalve de spreker heeft dat genoemd.
minder vies mag enige stimulering genieten, daar zijn we het wel over eens, maar dat blijkt dus niet.

ik stond gister in de mist windstil in de file bij de coentunnel, onder de rook van de kolencentrale,
en 10.000 extra uitlaten.... is dat wat we onze kinderen willen meegeven ?
ik wilde daar zo snel mogelijk weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 08:09 . Reden: wat willen we nu precies in nederland ? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Even de definitie/uitleg van diestal:
Wikipedia: Diefstal

Ik ga 's ochtends werken, zet de buitenkraan open en vind het wel prima (ik vang namelijk regenwater op).
Vervolgens denkt de buurman/dunea; He dat is leuk, dat ga ik opvangen en zelf gebruik OF zelf verkopen.

Wie is hier nu een dief of niet slim bezig?

Mijn buurman/dunea is absoluut geen dief, ik ben wel de gene die niet slim bezig. Ik laat water de openbare ruimte instromen en mijn buurman haalt water uit de openbare ruimte.

Ik zal, als ik er achter kom dat mijn buurman het water gebruikt, wel de kraan dicht draaien. Wil namelijk niet dat mijn buurman beter wordt van mijn water.

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en een ezel stoot zich niet 2 keer aan de zelfde steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben het met Eric-PVT eens. Wanneer je een windmolen hebt verkoop je de stroom aan het stroomnet voor prijs X.

Wanneer je met zonnepanelen stroom terugzet het net in krijg je niets. Het is en blijft krom.

Doordat wij zuiniger gaan leven heb ik ineens een stroomoverschot ipv dat ik op 0 uit kom. Kom ik op 0 dan krijg ik dezelfde prijs wat een kWh normaal kost. Kom ik onder de 0 dan krijg ik ineens helemaal niets en moet ik maar zonnepanelen wegdoen? Ik wil gewoon voor het deel stroom wat ik teruglever een eerlijke vergoeding net zoals andere producenten.

Op dit moment is het met de kromme regels in Nederland financieel aantrekkelijker om een electrische kachel aan te zetten en het overschot maar af te fakkelen om maar op 0 uit te komen. Waar heeft het milieu nu meer baat bij? Bij het feit dat er afgefakkeld wordt? Of dat ik een duurzame vergoeding krijg voor mijn stroomoverschot?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Crazyanz schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:12:
Ik woon in den haag dus dat zou Stedin moeten zijn?
Gewoon eens gaan bellen met Stedin en zeggen dat je zonnepanelen hebt en maar eens aanhoren wat ze te melden hebben.
In mijn geval bij Enexis werd me de keuze gedaan of gratis metervervanging met teruglevertelwerk of de draaischijfmeter behouden die vanzelf terugdraait.
Na de aanmelding bij Enexis kreeg ik een bevestiging in de bus.
Een kopie van deze bevestiging als pdf bestand doorgestuurd naar Greenchoice.
Van hun daarna ook weer een bevestiging gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 08:43:
Ik ben het met Eric-PVT eens. Wanneer je een windmolen hebt verkoop je de stroom aan het stroomnet voor prijs X.

Wanneer je met zonnepanelen stroom terugzet het net in krijg je niets. Het is en blijft krom.
Dat is niet krom, als jij een windmolen neerzet van x ton of zelf x miljoen, dan ga je afspraken maken met partijen. Als je PV hebt, dan kom je in eerste instantie onder de regulier geldende regeltjes te vallen. Wil je ander(?!), dan moet je afspraken maken. Vervolgens moet je erop toe zien dat beide partijen de afspraken nakomen. Bij de windmolen zal er een min/max oogst afgesproken worden, bij PV kun je dit ook doen. Vervolgens spreek je de prijs/boete af voor het geval je hier niet aan voldoet.
Doordat wij zuiniger gaan leven heb ik ineens een stroomoverschot ipv dat ik op 0 uit kom. Kom ik op 0 dan krijg ik dezelfde prijs wat een kWh normaal kost. Kom ik onder de 0 dan krijg ik ineens helemaal niets en moet ik maar zonnepanelen wegdoen? Ik wil gewoon voor het deel stroom wat ik teruglever een eerlijke vergoeding net zoals andere producenten.
Ik woon nu 20 km. van mijn werk. Als ik op 5km. ga wonen (en dan fiets/OV een serieuze optie is), dan heb ik een auto over. Ik kan huilie doen dat hij mij geld kost, ik de staat (WB) en Verzekeraar subsidieer, maar ik kan ook de auto verkopen. De spelregels veranderen en ik kan het niet meer verkopen dat ik een auto voor de deur heb staan.
Op dit moment is het met de kromme regels in Nederland financieel aantrekkelijker om een electrische kachel aan te zetten en het overschot maar af te fakkelen om maar op 0 uit te komen. Waar heeft het milieu nu meer baat bij? Bij het feit dat er afgefakkeld wordt? Of dat ik een duurzame vergoeding krijg voor mijn stroomoverschot?
Ik geef toe dat de regels krom zijn, maar affakkelen is voor niemand goed. Enige oplossing is om minder te produceren (dit zou mijn persoonlijke keuze zijn), door panelen te verkopen, PV (tijdelijk) afkoppelen, etc.
Het milieu is er pas echt gebaat bij als pers. X niet overproduceert en pers. Y er efficient gebruik maakt (panelen verkopen).

Uiteindelijk zal dit een "never ending discussion" worden, niemand gaat het (door verschillende belangen) winnen/verliezen. Volgens mij zou daarom deze discussie ook verbannen moeten worden uit dit topic (net als de TVT, actuele/record/top/hoogste dag productie, etc). Het is een puur persoonlijke situatie, die alleen de betreffende persoon zelf aan kan pakken/oplossen (ik wil het niet weten dat iemand mijn milieu/leefomgeving af gaat fakkelen).

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 22-11-2011 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het je puur om het mileu zou gaan, dan zou jij gewoon je overproductie leveren op het net (daarvoor niets terugkrijgend) .........

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wet schrijft een redelijke vergoeding voor. Het is duidelijk dat er in het geval van Eric E-productie is met PV. Gezien de bepalingen in de wet zou men moeten kunnen vaststellen hoeveel hij produceert en hoeveel hij afneemt uit het net. Omdat hij een ferraris heeft KAN de leverancier dit niet.

Hier zit een heikel punt, over welke productie mag worden gesaldeerd? Over welke productie dient die redelijke vergoeding te gaan? Dat de ferraris op nul staat geeft hier geen uitsluitsel over.

Verder, wat zou die redelijke vergoeding zijn? Zoals gezegd voor Wind-E zitten de prijzen op 3,5 cent. De mate van inpasbaarheid daarvan is hoger dan van een klein PV systeem.
Wellicht is een redelijke prijs gezien de leveringscondities niet hoger dan 2 cent.

Affakkelen gebeurd gewoon met stroom uit het net. Het CO2 gehalte daarvan wijzigt alleen door de opwekpraktijk en die heeft niets te maken met certificaten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
engelbertus schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:56:
waarschinlijk klopt de zekering, en heb je 1 fase afgezekerd op 40 ampere, maar heb je een "contract" tot maximaal 3x25 ampere, alles tot en met 3x 25 ampere kost hetzelfde, en is in feite het zelfde "contract" /abonnement / tarrief( caoaciteitstarief).
maar wil je meer fasen of hoger afgezekerd, dan moet je natuurlijk wel betalen voor het verbouwen van de meterkast ( zekering, meter)

dat laagste capaciteitstarief gaat tot 1x 35 ampere of 3,25 ampere. door een 1 fase aansluiting dan met 40 ampere af te zekeren, kan een kapotte zekering allen betekenen dat de woning teveel heeft getrokken, en dta bij problemen de oorzaak bij de klant ligt. das handig om te weten voor de netbeheerder, want die weet dan meteen dat ze niks hoeven te doen en dat de klant overal voor moet betalen.

[...]
3x25A of 1x40A is inderdaad hetzelfde tarief.
Maar als ik de eerdere foto van de meterkast bekijk is het enkelfasig afgezekerd met een installatieautomaat je kan deze dus zelf ook weer inschakelen. Dus er zijn geen kosten als deze afschakeld.
Meestal is het een installatieautomaat met een C-karaketerastiek althans zo is het in mijn huis.

Ik heb 1x40A en mijn ouders hebben 3x25A en we betalen hetzelfde aan vastrecht.
Mijn ouders kunnen ook zelf de hoofzekeringen weer in schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 22-11-2011 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmorgen heb ik mijn actuele meterstanden telefonisch doorgegeven aan Greenchoice.
Als de factuur binnen is, dan zal ik de gegevens posten.

Volgens de helpdeskmedewerker is er een speciaal team aanwezig die zich alleen maar bezig houdt met vragen over PV. Ze zijn te benaderen via e-mail: zonvast@greenchoice.nl.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:00
Net gebeld met isolatiebedrijf, had afgelopen week ook al een contactformulier ingevuld, maar daar waren ze nog niet aan toegekomen. Ze hebben het stervensdruk op dit moment. Woensdag 14 december komen ze hier een gat in de muur boren en gaan ze met een camera kijken wat er zoal mogelijk is.
Geen idee wat het gaat kosten en of en hoeveel subsidie ervoor geschoven gaat worden, maar dat laatste zullen ze dan allemaal voor me regelen. Gaat mij erom dat ik minder ga stoken en dat het minder gaat tochten. Nu met die mist is het wel lekker, want zolang die mist hangt waait het niet en tocht het hier ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik denk niet dat je met spouwmuur isolatie een tochprobleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 08:05:
[...]je legt woorden in mijn mond die ik niet heb gezegd.
ik krijg helemaal niets voor de stroom, het word afgenomen,
ik zeur niet over de prijs, ik krijg niets 0 nada noppes.
de stroom word elders verkocht en er word ook weer belasting over geheven.
Jij noemt het afgenomen, ik zeg dat jij teveel levert. Als ik afspraken maak met mijn groenteboer dat ik elke week 10 komkommers mag leveren, ik lever elke week 15. Dan is het toch geen diefstal als hij die komkommers gewoon doorverkoopt, zonder die aan mij te betalen? Wat je als leverancier dan moet doen, is andere afspraken maken met je afnemer.
ondertussen moeten we energie besparen, waarbij je dus ineens teveel overhoud, als je pv hebt.
de beschermende maatregelen voor energiebedrijven zijn er dus, de burger is blijkbaar vogelvrij.
ik hoef niets meer dan de kale leveringsprijs, maar 0 is niet aanvaardbaar, dat is diefstal.
Daarom moet je ook aan Trias Energetica doen. Eerst je geld investeren in zoveel mogelijk besparen, daarna het resterend verbruik zelf opwekken. Mocht je toch meer opwekken dan je verbruikt, krijg je daar gewoon een vergoeding voor volgens GC.
ik stond gister in de mist windstil in de file bij de coentunnel, onder de rook van de kolencentrale,
en 10.000 extra uitlaten.... is dat wat we onze kinderen willen meegeven ?
ik wilde daar zo snel mogelijk weg.
Het gaat mij om het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ook niet als het hier gewoon dwars door de muur waait? Met spouwmuurisolatie maken ze dat ding dicht, dan lijkt me niet dat er veel tocht meer langs kan komen. Op de bovenverdieping is er een voorzetwand aangebracht, daar tocht het ook niet van de muren, is puur hier in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
FicoF schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:57:
[...]
Wat je als leverancier dan moet doen, is andere afspraken maken met je afnemer.

[...]
Klinkt simpel, maar zo liggen de machtsverhoudingen niet. Boeren hebben ook weinig te zeggen over de prijs die ze van supermarkten krijgen. Als kleine leverancier ben je helaas niet krachtig genoeg om prijzen af te dwingen, het is voor de energiemaatschappij zoveel makkelijker om je dan maar naar een concurrent te laten gaan, ze zullen er geen traan om laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 18:38
Een analoge meter zal automatisch salderen maar mag niet van de wet

Digitale meter; Bij een digitale meter kan dit niet omdat deze de teruglevering apart registreert. Het leveringstelwerk loopt dus altijd vooruit. U kunt daarom bij een digitale meter 1.000kWh per jaar netto terugleveren inclusief energiebelasting.

Mijn digitale meter zal echt niet 100% alles registreren
Simpelweg omdat een groot stuk opbengst PV direct naar eigen verbruik gaat.
Warmtepomp, wasmachine, vaatwasser etc.

Dus stiekum toch verborgen salderen.
Bijzonder dat overal staat dat dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:57:
Ook niet als het hier gewoon dwars door de muur waait? Met spouwmuurisolatie maken ze dat ding dicht, dan lijkt me niet dat er veel tocht meer langs kan komen. Op de bovenverdieping is er een voorzetwand aangebracht, daar tocht het ook niet van de muren, is puur hier in de woonkamer.
Dwars door de muur waaien? Is het voegwerk dan zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:01:
Een analoge meter zal automatisch salderen maar mag niet van de wet

Mijn digitale meter zal echt niet 100% alles registreren
Simpelweg omdat een groot stuk opbengst PV direct naar eigen verbruik gaat.
Warmtepomp, wasmachine, vaatwasser etc.

Dus stiekum toch verborgen salderen.
Bijzonder dat overal staat dat dit niet kan.
Eigenverbruik ! Het mooiste dat er is, namelijk echte winst voor het milieu.
Dat het niet zou kunnen heb ik nergens gezien, ook heb ik het wel eens hier in voorbeelden gepost.

Salderen doe je met je afname uit het net en niet met je verbruik. In dat licht zijn de regels echt HEEL ruim en ZEER goed.
Toch zal het best even duren voordat hierop wordt ingegrepen. Particulier verbruik is maar 20% van het geheel. Van de particulieren kan maar ? 30% ? PV plaatsen en daarvan zal misschien 50% het ook doen in de verschillende stadia van economisch voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Roamor schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:00:
[...]

Klinkt simpel, maar zo liggen de machtsverhoudingen niet. Boeren hebben ook weinig te zeggen over de prijs die ze van supermarkten krijgen. Als kleine leverancier ben je helaas niet krachtig genoeg om prijzen af te dwingen, het is voor de energiemaatschappij zoveel makkelijker om je dan maar naar een concurrent te laten gaan, ze zullen er geen traan om laten.
Als grote leverancier heb je weinig te zeggen, dat klopt.

Ik heb een tijdje Aquarium kreeften & garnalen gekweekt. Deze verkocht ik aan particulieren, maar ook aan kleine aquarium winkels. Ik had een afspraak met 1 winkel dat hij 1 x in de maand 10 kreeftjes afnam voor €50.
Op een gegeven moment had ik echter zoveel kreeftjes, dat ik ze niet meer kwijt raakte. Ben toen naar mijn vast afnemer gegaan met de vraag: wil je afspraak herzien en meer afnemen? 15 stuks voor €60? Dat wilde hij wel, want de vraag was hoog en zijn andere inkoop duurder. Later wilde hij niks meer van mij afnemen omdat ik te duur was, hij had een andere goedkoper leverancier gevonden.

Ik raakte vervolgens mij kreeftjes moeizaam kwijt en heb ze toen tegen dumpprijzen op marktplaats verkocht.
Op dat moment had ik 2 aquarium staan met deze kreeftjes, later heb ik 1 aquarium voor de fun ingericht. Dit omdat 2 aquarium teveel produceerde en het niet meer rendabel was qua tijd/geld/energie/plezier.

Nu staat dit ene aquarium puur voor de fun in de woonkamer en heb ik er fun/plezier van. Hoef me niet druk te maken om afnemers, dumpprijzen (weggeven/diefstal uit eigen portemonnee) etc.

Puur fun :D

Ik ga niet aan groothandels verkopen etc.
Oftewel; trek een snoertje naar de buurman(is al een geopperd ) ;-) Mag ook niet, maar ik mag ook niet kweken en zwart verkopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 22-11-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Roamor schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:00:
[...]

Boeren richten in dat geval een eigen coöperatie op (Frieslandcampina, Agrico, Suikerunie). Tijd dat PV panelen bezitters zich gaan verenigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

FicoF schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:10:
[...]

Boeren richten in dat geval een eigen coöperatie op (Frieslandcampina, Agrico, Suikerunie). Tijd dat PV panelen bezitters zich gaan verenigen?
Dat zou ook een goede optie zijn :) Sluit je aan bij een toko die jou betaald voor je productie.
Al zullen daar weer allemaal haken en ogen aan zitten.

Zo mooi als het was/is, zal het niet worden/blijven.

Al met al zijn er genoeg opties(geopperd) om het probleem op te lossen.

Ik stel voor;
Stop met roeien tegen de stroming in, draai je boot en ga gezellig met ons meer naar een beter milieu :)

[ Voor 30% gewijzigd door Freemann op 22-11-2011 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Schinnen-groen schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:01:
[...]
Dwars door de muur waaien? Is het voegwerk dan zo slecht?
Ik heb eerder het idee dat er op de aansluiting van kozijnen en spouwmuur veel te winnen is. In de hoek waar mijn thermostaat hangt komt er gewoon tocht vanaf de muur, aan de andere kant van het dunne tussenwandje zit een kozijn met vanaf de grond hout en daarboven een raam. Achter dat hout zit wel plastic en piepschuim, maar of dat veel tegenhoudt... verder is baksteen en voegwerk niet zo winddicht als je zou willen. Bij moderne huizen heb je er geen last van omdat er tussen de muren isolatiemateriaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
er is een verschil tussen tocht en koudeval/straling.

een koudeval/straling is bij bv slecht isolerende ramen merkbaar; het lijkt daar af te koelen.

tocht is luchtverplaatsing die koud aanvoelt

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Een vraag over het isoleren van een plat dak.

Ik merk nu in mijn bijkeuken een gigantische koudeval. Ik voel letterlijk de kou naar beneden vallen langs de spotjes en de centraaldoos. Voordat ik nu ga hakken en breken om dit aan te pakken.

Ik kan toch ook aan de buitenkant isoleren van het platte dak door bijvoorbeeld EPS platen op het dak te leggen?

En hoeveel ballast moet ik gebruiken per isolatieplaat? is 1 30x30 tegel per EPS plaat voldoende als ballast?

Ik overweeg dan om tijdelijk 6cm of 12cm aan EPS isolatie bovenop het dak te leggen waar mijn bijkeuken zit. Puur om te kijken of dit helpt. Mocht dat echt helpen dan kan ik volgend voorjaar alsnog mijn plafond eruit halen en toch aan de binnenkant met Isover isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Plat dak mag je niet van onder isoleren, dat moet altijd van boven, anders is in no-time je dakhout verrot. Je zult dus je dakbedekking eraf moeten halen, isolatie aan moeten brengen en dan nieuwe dakbedekking moeten leggen.
Weet niet in hoeverre je plafond verlaagd is tov van dak, maar als je daar flink wat ruimte hebt zitten zou je ervoor kunnen zorgen dat het in de tussenruimte kan ventileren en leg je vervolgens wat EPS of glaswol op je verlaagde plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:01:
Een vraag over het isoleren van een plat dak.

Ik merk nu in mijn bijkeuken een gigantische koudeval. Ik voel letterlijk de kou naar beneden vallen langs de spotjes en de centraaldoos. Voordat ik nu ga hakken en breken om dit aan te pakken.

Ik kan toch ook aan de buitenkant isoleren van het platte dak door bijvoorbeeld EPS platen op het dak te leggen?

En hoeveel ballast moet ik gebruiken per isolatieplaat? is 1 30x30 tegel per EPS plaat voldoende als ballast?

Ik overweeg dan om tijdelijk 6cm of 12cm aan EPS isolatie bovenop het dak te leggen waar mijn bijkeuken zit. Puur om te kijken of dit helpt. Mocht dat echt helpen dan kan ik volgend voorjaar alsnog mijn plafond eruit halen en toch aan de binnenkant met Isover isoleren.
Kijk eens naar omgekeerd dak isolatie voor platte daken. Zeker geen isolatie aan de binnenkant aanbrengen vanwege de condensatie die op gaat treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:08:
Plat dak mag je niet van onder isoleren, dat moet altijd van boven, anders is in no-time je dakhout verrot. Je zult dus je dakbedekking eraf moeten halen, isolatie aan moeten brengen en dan nieuwe dakbedekking moeten leggen.
Weet niet in hoeverre je plafond verlaagd is tov van dak, maar als je daar flink wat ruimte hebt zitten zou je ervoor kunnen zorgen dat het in de tussenruimte kan ventileren en leg je vervolgens wat EPS of glaswol op je verlaagde plafond.
Isover heeft inmiddels een systeem waarbij je wel de binnenkant van een platdak mag en kan isoleren. Ik wil eigenlijk eerst aan de buitenkant proberen te isoleren, tijdelijk, om te kijken wat het effect is. Voor hetzelfde zit mijn probleem in mijn dakbeschot aansluiting waar het tocht. Dat wil ik eigenlijk eerst weten voordat ik mijn verlaagde plafond eruit sloop.

Er is redelijk wat ruimte beschikbaar in mijn verlaagde plafond. Zeker een cm of 15 a 20. Hoeveel cm moet ik vrijlaten voor ventilatie van het dakbeschot?

Het liefste zou ik nieuw dakbeschot plaatsen, probleem is dat mijn platte dak net is voorzien van nieuw bitumen. Dakdekker gaf toen al wel aan dat dakbeschot op sommige plekken slecht was maar nog wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@salderings problemen.
het zaak je is erg krom en niet makkelijk maar ik zie het zo.
met een farismeter:
mag je 5000kWh opwekken per jaar.
en je ziet maar hoe je dat op maakt.
met een digitale meter:
mag je maar 1000kWh over hebben na aftrek jaarverbruik.
en je ziet maar hoe je dat op maakt.
uiteindelijk geld verdienen met pv panelen dat gaat niet. je kunt alleen maar besparen.

ik kan mij best voorstellen dat energie bedrijven langzaam een beetje bang beginnen te worden voor pv panelen. vandaag de dag kun je al een steca500 + pannelen kopen voor 1000 euro mischien kost dat over 2 jaar maar 500 euro. dan gaat iedereen het doen en dat gaat hun winst kosten.

het is natuurlijk vrij aan iedereen om ook pv panelen tegen de gevel te hangen en zo te zorgen dat je ook in de winter nog wat opbrengst hebt. het is minder effectief maar zo kun je wel meer stroom voor je zelf opwekken en heb je minder salderings-problemen. als we lang genoeg door blijven experimenteren kunnen we misschien over 20 jaar wel naar een loskoppeling van het net toe. maar dat kan nog wel effe duren met de huidige techniek.

ik heb iemand wel eens horen opperen om een accu voor de omvormer te hangen.
wat zou het toch mooi zijn om een steca 500 / soladin 500 te kunnen gebruiken met 1000Wp en een accu die er voor zorgt dat de omvormer 24 uur per dag stroom levert. het zou in ieder geval een mooie oplossing zijn voor veel woningbouw huizen. maar ik ben niet slim genoeg om het te kunnen bouwen.

@flitspaal.nl
per m2 moet er 60 kilo op liggen.
dus ik gok effe 3 stoep tegels per eps plaat van 100 x 50.
ik zou het alleen niet doen wat het word vochtig en dan werkt de isolatie niet meer.
last van water op een plat dak is een simpele oplossing voor. gewoon een laag epdm er op leggen.
dan maakt dat niet meer uit en is milieu vriendelijker als bitumen.
gewoon het dak van onder uit isoleren dat kan zonder problemen met de juiste methodes.
waarschijnlijk komt er gewoon tocht tussen de bovenlaag en onderlaag van je dak.
dat is eigenlijk pretig want dat maakt isoleren wat makkelijker je kunt de isolatie luchten.
de kier die je moet open laten is eerder afhankelijk van de balk dikte en isolatie materiaal wat je wil gebruiken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:49:
mooi om te zien: 1 set op 20 graden hellingshoek, 1 op ca 50 graden hellingshoek:

http://pvoutput.org/compa...818&sid1=3817&dt=20111121

dan geeft zo'n kleine set de grote behoorlijk het nakijken :)
Weet je wel zeker dat de parameters kloppen die je in de Arduino voed, want ook al gun ik je
van harte een systeem welke 100% beter presteert dan de rest van de wereld,
zou ik als ik jou was, gaan voor een eerlijke bemetering, wat nu volgens mij niet zo is.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

http://www.zonnestroomopb...chstp190/16489/17126.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Schinnen-groen
Als je het verhaal van GC leest, kan het ook als volgt worden geinterpreteerd:
Analoge meter, dan geen terugbetaling door GC bij netto teruglevering.
Digitale meter, dan saldering tot een produktie van 1000kWh.
Dus alles dat er meer op de meter staat dan 1000 per jaar, is gewoon weg.
En let wel, alleen als je opwek direct wordt verbruikt zal er geen registratie op een telwerk komen.
Als je in die situatie een wasdroger s'nachts laat draaien, kun je best ruim boven de 1000kWh opwek komen.
Maar saldering vindt niet plaats.
Zo kan ik het dus ook lezen en dat is nog meer niet conform de wet.
Helaas is in onze "rechtstaat" gelijk hebben iets heel anders dan gelijk krijgen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PClop schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:03:
[...]

Weet je wel zeker dat de parameters kloppen die je in de Arduino voed, want ook al gun ik je
van harte een systeem welke 100% beter presteert dan de rest van de wereld,
zou ik als ik jou was, gaan voor een eerlijke bemetering, wat nu volgens mij niet zo is.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

http://www.zonnestroomopb...chstp190/16489/17126.html
De bemetering klopt, pulsjes geteld komen overeen met de digitale kWh-meter (S0-signaal).
Dagstanden zijn overeenkomstig op display en wat ik uit de arduino haal.

zoals ik zeg: hellingshoek is bij de suntech ca 50 graden, dus lage zonnestand = hogere instraling.
en de 3kWh/kWp klopt ook (arduino praat direct dageljkse met sonnenertrag.eu).

standen van NL worden bepaald door ALLE NL-geregistreerde sonnenertag systemen,
van provincie de systemen die in de provincie staan,
en dat vergeleken met eigen systeem, KAN dus wel.

PS: dit zijn de hoog-presterende suntechpanelen waar siderea en zonnigtype ook al eens vragen over gesteld hebben en onsite alles hebben bekeken. Moet dus een 190Wp paneel van suntech zijn met minimaal +4% STC waarde.
zie hier: toen ze allen 1 string vormden o.a: http://www.zonnestroomopb...nergynow/16489/16211.html

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 22-11-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@nielsTn
waarom zitten die 6 paneeltjes eigenlijk op een sb1700 en niet een sb1200?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:12:
[...]

Nogmaals.

GC betaalt "op verzoek" de negatieve standen uit bij een ferrarismeter. Hierdoor voldoen ze gewoon aan de wet. Enige wat ze zeggen is dat ze het niet automatisch doen voor de mensen die rond die 0 "zwabbelen"
En ze geven aan dat je beter een digitale meter kan nemen als je de all in prijs wil hebben.

maar op 1 januari ga ik het ondervinden en kijken wat mijn grote vrienden doen. ik zit weer op -945kwh door het mooie mooie oktober en november maand.

Edit:
Het salderen doen ze ook gewoon goed alleen is de uitleg elke keer anders.
Hier staat het goed uitgelegd http://dewiki.nl/index.php/Salderen

[ Voor 10% gewijzigd door silvester6 op 22-11-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
migjes schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:44:
@nielsTn
waarom zitten die 6 paneeltjes eigenlijk op een sb1700 en niet een sb1200?
heel eenvoudig: de omvormer had ik over van de periode van 6x 190Wp,

nu zijn er 3 op west op een soladin geplaatst,
en 6 vol op zuid op een sma 1700.
ja ik weet het niet optimaal, maar altijd nog veel rendabeler dan saaie fossiele dakpannen :)

dus eigenlijk: omdat ik die had liggen die omvormer :) (luxeprobleem hehehe)

de sb1200 heb ik ook nog tot beschikking, maar die is op de set van mijn ouders (4x 280Wp Suntech) geplaatst. Als zij willen uitbreiden is een eenvoudige wissel makkelijk :)
misschien ook makkelijker ivm de startup-spanning: bij de sb1200 rond de 100 Volt, bij de Sb1700 rond de 160 volt (zo uit het hoofd)

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 22-11-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NielsTn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:49:
[...]

heel eenvoudig: de omvormer had ik over van de periode van 6x 190Wp,

nu zijn er 3 op west op een soladin geplaatst,
en 6 vol op zuid op een sma 1700.
ja ik weet het niet optimaal, maar altijd nog veel rendabeler dan saaie fossiele dakpannen :)

dus eigenlijk: omdat ik die had liggen die omvormer :) (luxeprobleem hehehe)

de sb1200 heb ik ook nog tot beschikking, maar die is op de set van mijn ouders (4x 280Wp Suntech) geplaatst. Als zij willen uitbreiden is een eenvoudige wissel makkelijk :)
misschien ook makkelijker ivm de startup-spanning: bij de sb1200 rond de 100 Volt, bij de Sb1700 rond de 160 volt (zo uit het hoofd)
lol.
is duidelijk.
ik zat ook te kijken naar dat soort panelen heb alleen nog geen prijs gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De jaarafrekening van Essent is er, verbruik is gedaald :)

2008-2009 3.051 kWh, 1.467m3
2009-2010 3.135 kWh, 1.668m3
2010-2011 2.771 kWh, 1.437m3 :D

Volgend jaar verwacht ik een nog lager verbruik ivm aangepakte sluipverbruik paar maanden terug, de lagere temps ingesteld in de CV-ketel en het vervangen van de 24/7 download-pc voor een zuiniger model.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De zon schijnt er weer lustig op los *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:36:
[...]

De bemetering klopt, pulsjes geteld komen overeen met de digitale kWh-meter (S0-signaal).
Dagstanden zijn overeenkomstig op display en wat ik uit de arduino haal.

zoals ik zeg: hellingshoek is bij de suntech ca 50 graden, dus lage zonnestand = hogere instraling.
en de 3kWh/kWp klopt ook (arduino praat direct dageljkse met sonnenertrag.eu).

standen van NL worden bepaald door ALLE NL-geregistreerde sonnenertag systemen,
van provincie de systemen die in de provincie staan,
en dat vergeleken met eigen systeem, KAN dus wel.

PS: dit zijn de hoog-presterende suntechpanelen waar siderea en zonnigtype ook al eens vragen over gesteld hebben en onsite alles hebben bekeken. Moet dus een 190Wp paneel van suntech zijn met minimaal +4% STC waarde.
zie hier: toen ze allen 1 string vormden o.a: http://www.zonnestroomopb...nergynow/16489/16211.html
Idd, ik zie het nu ook dat je met die 50 graden momenteel de zon er loodrecht op hebt staan
( als hij schijnt grrrr ) en dat het dus wel gewoon kan.

Zelf ben ik pas een jaar bezig met zonnestroom, dus kan ik nog veel leren dubt mie zo,
en nog bedankt voor je snelle les en uitleg.

B.t.w. mijn handel is hier te zien http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ het terugleveren/produceren verhaal.

Als je overproductie hebt en je wilt er aan verdienen, prima maak afspraken en laat ze nakomen.
Niet nakomen > aanmanen > aanmanen > advocaat. En mogelijk een rechtsgang.

Ik zie het probleem niet, de "salderingswet" is volgens mij voor iets anders bedoeld.
Als je echt doorzet met produceren ga er dan ook vanuit dat de blauwe envelop/KVK (enz enz) om de hoek komen kijken. Want jij bent een leverancier van een product en staat dus in de boeken bij een andere partij die netjes omzetbelasting betaald (en alle andere dingen).

Ofwel blijf bij de kleintjes ("salderingswet") en je kunt bijna niks eisen, of ga voor groter maar verwacht ook andere verplichtingen.

Oh ja, in Australie weten ze ook hoe ze je moeten vinden als je van "meerdere walletjes wilt eten" (mede met dank aan JeroenH voor de link).
Van NL weet ik ook dat er in de kelder* steeds meer gekoppeld wordt.

* "in de kelder/via de kelder" is een blauwe enveloppen term voor de automatische controle van je aangifte (en andere belastingwetgeving), alles eerste lijn informatie van iemand die bij B/CICT werkt

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 26-09 12:47
@ "gezwabber-om-de-nul"

Mij lijkt dat antwoord zonneklaar.
Als je in 2011 een negatief saldo hebt, wordt er rekening gehouden met "0", hoewel je in de praktijk -150kWh had.
Als je volgend jaar dan een positief saldo hebt, kan je dat uitvlakken.

Reëel:
2011: -150kWh
2012: +220kWh

Factuur
2011: 0kWh
2012: +70kWh

Lijkt me fair. Heb je systematisch onder 0, dan is het niet "gezwabber-om-de-nul", maar overproductie. Heb je soms boven, soms onder de 0, dan zal het over een langere periode elkaar wel opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat was ook even mijn inschatting van de e-mail. Duidelijk is het echter niet echt. Vanmiddag nogmaals een mail gestuurd met verzoek om een duidelijkere uitleg.
We wachten af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Intrigerend!

Ik zie dat je Enfinity modules hebt, met pseudovierkante monokristallijne cellen. Rendement 14,75% (module niveau).

Photon database laat zich niet uit over de producent van die cellen. Weet jij dat? Canadian Solar? Trina? Wie? Is er iets van een logo te zien op die cellen?

Enfinity is een van de grootste panelen plaatsers geweest in Vlaanderen (maar hebben aangekondigd dat ze daar niks meer doen vanwege de forse degressie van de waarde van de groencertificaten). Zitten vooral in lucratieve buitenlandse markten, ook al in China...

Is dus een "OEM" product, maar zeer waarschijnlijk een erg goed OEM product...

Byzondere installatie, kompelementen! (uniek in NL, mogelijk?)

@Cafe Del Mar
Lijkt me fair. Heb je systematisch onder 0, dan is het niet "gezwabber-om-de-nul", maar overproductie. Heb je soms boven, soms onder de 0, dan zal het over een langere periode elkaar wel opheffen.
Ik weet dat er in Vlaanderen ook "slechts" tot de nul wordt gesaldeerd, maar daarbij niet vergeten te vermelden dat de zonnestroom producenten wel een flinke waarde voor door de regionale netbeheerder te verstrekken groencertificaten krijgen. Momenteel (kleine installaties) 27 Eurocent/kWh, per 1 januari wordt dat nog steeds een zeer lucratieve 25 eurocent/kWh, BOVENOP de saldering ["tot nul"].

Daar kunnen "wij zielige polderlanders" alleen maar van dromen. Dus de landelijke verschillen zijn en blijven wezenlijk en zeer groot. En we blijven ons hier maar wentelen in "modellen" die ons geen revolutie blijven bezorgen. Lekker veilig achter de aansluiting blijven mierenn**ken en vooral niet "over"produceren. Terwijl in Duitsland nog steeds bij het gros van de inmiddels 1.000.000 installaties de stroom 100 procent direct het net op gaat. Buiten het bereik van de (niet met saldering geconfronteerde) leveranciers en de Staat om... Want "salderen" kennen ze helemaal niet in BRD.

Hoezo "over"productie?

We zijn gewoon gek dat we het nog pikken...

Slechts een keer "over" productie gehad, 34 kWh in de min, werd door GC gewoon "door de nul heen gesaldeerd", dus volle mep incl. energiebelasting en BTW. Met Ferraris. Maar dat was weer twee jaar geleden. Lijkt wel een eeuwigheid...

[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 22-11-2011 15:00 . Reden: Fundamentele verschillen Vlaanderen <<>> NL ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Mijn gemeente heeft weer een subsidie aktie a.s. donderdag maar nou hoor ik dat hun huisleverancier/installateur deze keer HC Solar panelen 230 Wp gaat inzetten (waar ze vorige jaren Suntechs leverden). Denk dat het zoiets wordt:
http://www.hcsolar.com/up...1312363251_YHq1GeluC1.pdf

Kan verder weinig info vinden over kwaliteit etc., weet iemand hier iets meer over deze panelen ?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
timterhorst schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:59:
Mijn gemeente heeft weer een subsidie aktie a.s. donderdag maar nou hoor ik dat hun huisleverancier/installateur deze keer HC Solar panelen 230 Wp gaat inzetten (waar ze vorige jaren Suntechs leverden). Denk dat het zoiets wordt:

Kan verder weinig info vinden over kwaliteit etc., weet iemand hier iets meer over deze panelen ?
Nooit van gehoord, hoeft niks te zeggen.
HC Solar was invested by SANMA GROUP with current USD 22.6 million registered capital specializing in the production of solar cells and solar modules.

SANMA GROUP is a large-scale group corporation with six wholly-owned constituent companies, namely, Zhejiang Sanma Knitting Co., Ltd., Zhejiang Wending Trading Co., Ltd., China Bridge International Ltd., Zhejiang Almighty Chemical Fiber Co., Ltd., Zhejiang Sanma Nylon Tech. (Stock) Co., Ltd., and HC Solar Power Co.,Ltd(HC Solar).
Volgens website "plan", volgens Intersolar 2011 catalogus "with 250 MW capacity" (in 2011). Capaciteit is nog geen productie. Ze komen niet als cellen fabrikant voor in het overzicht van Photon in april 2011.

ENF heeft nu al 770 Chinese module producenten in de lijst staan... Ze zouden volgens ENF in 2009 nog maar 40 MWp hebben verkocht, 2010 staat helaas geen opgave voor:

http://www.enf.cn/pv/6334c.html

Een van velen, zo lijkt het. Niets over te zeggen (ze gebruiken deels Europese apparatuur, maar dat doen ze allemaal...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:13:
[...]

Isover heeft inmiddels een systeem waarbij je wel de binnenkant van een platdak mag en kan isoleren. Ik wil eigenlijk eerst aan de buitenkant proberen te isoleren, tijdelijk, om te kijken wat het effect is. Voor hetzelfde zit mijn probleem in mijn dakbeschot aansluiting waar het tocht. Dat wil ik eigenlijk eerst weten voordat ik mijn verlaagde plafond eruit sloop.

Er is redelijk wat ruimte beschikbaar in mijn verlaagde plafond. Zeker een cm of 15 a 20. Hoeveel cm moet ik vrijlaten voor ventilatie van het dakbeschot?

Het liefste zou ik nieuw dakbeschot plaatsen, probleem is dat mijn platte dak net is voorzien van nieuw bitumen. Dakdekker gaf toen al wel aan dat dakbeschot op sommige plekken slecht was maar nog wel kon.
Als er dan toch een nieuw dak komt, een groen dak geen idee voor jouw situatie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timterhorst schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:59:

Ik neem even aan dat wat er staat op het productblad ook waar is, dat zul je ook moeten checken.
De productgarantie is EU verzekerd bij Zurich insurance. Blijft de vraag waar de vermogensgarantie is ondergebracht. Waarschijnlijk in China.
Effectieve garantie zou dan 10 jaar zijn.

Ik kan het merk niet terugvinden in de moduul database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend hebben we de eerste shii-take van het boomstammetje in de tuin geoogst. Op het moment mag ik ze zelf niet, maar mijn vriend vond ze erg lekker (minder uitgedroogd dan die je in de winkel koopt).

Wellicht is mijn vraag ondergesneeuwd geraakt onder de salderingsdiscussies? Een kennis van mij wil graag PV gaan plaatsen op zijn schuur.
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:59:
Moet je bij een schuur met een schuin dak van 20 graden ook minimaal 20cm rondom afstand houden tot de dakranden bij het plaatsen van PV, of kun je dichter bij de rand plaatsen omdat de windbelasting minder is bij een schuur die uiteraard veel minder hoog is dan een woonhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:27:
Dit weekend hebben we de eerste shii-take van het boomstammetje in de tuin geoogst. Op het moment mag ik ze zelf niet, maar mijn vriend vond ze erg lekker (minder uitgedroogd dan die je in de winkel koopt).

Wellicht is mijn vraag ondergesneeuwd geraakt onder de salderingsdiscussies? Een kennis van mij wil graag PV gaan plaatsen op zijn schuur.

[...]
Dit is wat VROM over de plaatsings"condities" zegt:

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html
3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,
dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle
kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet
worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;
Lees s.v.p. vooral ook de rest van die brochure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat mij niet om wel of niet vergunningsvrij, maar om de veilige afstand i.v.m. de windbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:38:
[...]
Het gaat mij niet om wel of niet vergunningsvrij, maar om de veilige afstand i.v.m. de windbelasting.
Voor zover ik weet zijn de regels daarvoor niet 'algemeen' opgelegd (en mag je in principe tot strak op de rand plaatsen) maar moet je natuurlijk wel de normen van de fabrikant van het materiaal volgen. Bij platdaksystemen bijvoorbeeld hoeveel ballast je moet aanbrengen (bij verschillende hoogtes), bij schuin dak tot hoever je de dakrand mag naderen. Zal dus ook verschil in kunnen zitten tussen verschillende systemen.

Edit: Ha bijna identieke reactie van zonnigtype :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:38:
[...]
Volgens mij zijn daar geen "normen" voor. Maar ik zou daarvoor eens een ervaren installateur raadplegen. Natuurlijk niet helemaal tot de dakrand. Vooral goede en genoeg dakhaken. In Duitsland worden ze soms tot vlak bij de goot of dakrand (ja, zelfs soms er overheen... 8)7 ) gemonteerd. Heb er nog geen specifieke problemen over gehoord, of "afstand vuistregels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
@ Schinnen-groen

Ik begrijp dat het een principekwestie is om je ferrarismeter te houden. Slechts bij een hogere teruglevering dan 5000 kWh op jaarbasis is er een mogelijk geldelijk voordeel van deze meter te verwachten. (buiten het feit dat wellicht mechanische saldering te prefereren is boven administratieve) Er even vanuit gaande dat je in Schinnen woont, dan heb je te maken met Enexis als netbeheerder. Indien je bij Enexis aangeeft dat je vanwege salderingsproblemen/zonnepanelen plaatsing een "meter met teruglever registratie" wilt zullen ze je ferrarismeter kostenloos vervangen. Dan ben je van het gezeur af. Al mis je dan wel de visuele kick van het terugdraaiende schijfje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:48:
[...]

Volgens mij zijn daar geen "normen" voor. Maar ik zou daarvoor eens een ervaren installateur raadplegen. Natuurlijk niet helemaal tot de dakrand. Vooral goede en genoeg dakhaken. In Duitsland worden ze soms tot vlak bij de goot of dakrand (ja, zelfs soms er overheen... 8)7 ) gemonteerd. Heb er nog geen specifieke problemen over gehoord, of "afstand vuistregels".
Op het Zonstraalforum wordt regelmatig aangegeven dat als vuistregel 20cm rondom wordt aanbevolen. Ik vraag me alleen af of je dit niet kunt verkleinen bij een schuur aangezien die op een lagere hoogte staat dan een woonhuis en daardoor dus minder last zal hebben van windbelasting. Hij wil ze zelf gaan plaatsen, dus dan vind ik het een beetje lullig om bij een installateur te gaan informeren als hij niet van plan is daar ook een aankoop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:51:
[...]
Op het Zonstraalforum wordt regelmatig aangegeven dat als vuistregel 20cm rondom wordt aanbevolen. Ik vraag me alleen af of je dit niet kunt verkleinen bij een schuur aangezien die op een lagere hoogte staat dan een woonhuis en daardoor dus minder last zal hebben van windbelasting. Hij wil ze zelf gaan plaatsen, dus dan vind ik het een beetje lullig om bij een installateur te gaan informeren als hij niet van plan is daar ook een aankoop te doen.
Ieder paneel 20cm rondom vrij? Meen je dat of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:52:
[...]

Ieder paneel 20cm rondom vrij? Meen je dat of lees ik het verkeerd?
Niet ieder paneel afzonderlijk, maar het geheel, dus het bovenste paneel 20 cm onder de nok, het onderste paneel 20cm van de dakgoot en dus ook 20cm vrij houden aan de linker- en rechterzijkant van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik laat op dit moment mijn turbodiesel chipchunen, meer vermogen en 10-20% besparing op verbruik. Terugverdientijd: 20.000km (half jaar dus).

Kosten: 225 EUR inc. BTW.

0,8 liter / 100km besparing, wellicht 1,0 liter.

[ Voor 22% gewijzigd door SunshineCompany op 22-11-2011 15:58 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 26-09 12:47
@ chiptuning

let wel op dat de verzekering enkel het voertuig verzekerd dat op uw papieren bestaat
als je plots een pak meer pk's hebt, rij je de facto onverzekerd rond

een ex-collega heeft daar een frats mee voorgehad...
hij had een leasing A3 met iets boven de 100pk. Hij liet die chiptunen tot het maximum, tegen de 200pk. Iets later heeft hij zijn A3 rond een boom geplakt. Uit getuigeverslagen bleek dat de auto op die moment iets deed wat een "normale" A3 niet kan. Hij heeft zijn verschrootte A3 zelf mogen betalen, geen verzekering.
Hij had zelf trouwens, wonder boven wonder, niets.
Als je dan denkt dat ie bijgeleerd is, vergeet het. Hij heeft nu een Mercedes S die hij ook gechiptuned heeft.

Ik geef het maar mee als waarschuwing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:55:
[...]
Niet ieder paneel afzonderlijk, maar het geheel, dus het bovenste paneel 20 cm onder de nok, het onderste paneel 20cm van de dakgoot en dus ook 20cm vrij houden aan de linker- en rechterzijkant van het dak.
Onze gemeente geeft 30 cm aan (mee gebeld bij de aanleg). Maar ze zijn niet zo streng ;)

Wel zorgen dat het water van de panelen ook IN de afvoergoot terecht komt. Dus naar de goot toe, voldoende afstand houden (> 30 cm).

Pagina: 1 ... 182 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.