8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
wellicht hadden ze de panelen wel op die frames kunnen laten en dan zo in zn geheel het dak van het scouting gebouw op (scheelt weer clickfitspul...en veel kleine moertjes..)
[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 20-11-2011 22:12 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heb de set via een bedrijf gekocht inclusief montage.flitspaal.nl schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:58:
[...]
Ik weet niet of je de set via een bedrijf hebt gekocht inclusief montage maar ik vrees dat je te weinig beugels hebt gebruikt.
Just my 2 cents.
Neem aan dat het dan voldoende is. Zo niet zijn zij aansprakelijk voor de gevolgen.
7 rijen van negen panelen.
Verwijderd
ik zou ze daarvan maar even op de hoogte stellen.
tevens moet de windzone in acht genomen worden,
waarin je woont, en op 25 jaar moet de set het ergste kunnen overleven, dus ook de freak windhoos onweersbui.
Ik begin bij Trias Energetica voor ze, dus voorstel is.
1. isolatie,
2. isolatie,
3. isolatie.
Waarom valt er veel te halen? Omdat het gebouw een rekenfactor heeft van 1,06 (Graaddagen/M3 gas), en dan te bedenken dat het gebouw 2-3 dagen per week gebruikt wordt........
Douchen, verwaarloosbaar, koken zeer weinig, warm water voorziening zeer weinig
Daar valt veel te halen met dak (muur?) isolatie. Vervelende is het duurt nog even eer het dak vervangen gaat worden vanwege einde van de levensduur.
Ik denk niet dat ik ze op andere gedachten kan brengen om het eerder te doen, ik ga wel werken aan een rekenmodel voor de warmte last van het gebouw, en wie weet zo toch een mooie (daar komt ie) TVT te laten zien.
Ik wil ze verder nog 2 dingen laten zien:
- PV
Fluitje van een cent, hier hadden ze zelf ook al voor ingeschreven voor de Green Choice actie van PV (helaas mis gepakt). - Zonneboiler systeem voor ruimte verwarming
Oei dat is andere koek
Wat ik dan zou willen weten is bijvoorbeeld:
Vlakplaat systeem 15 GJ, opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Vacuumbuis systeem 15GJ opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Heatpipe systeem 15GJ opbrengst van 1 oktober tot 1 april 2010/2011 is XX GJ.
Met dit/deze soort voorbeeld(en) zou ik wat berekeningen kunnen gaan doen voor de vereniging/stichting.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
En als ze dit niet met je overlegt hebben, en jij er geen toestemming voor gegeven hebt, vind ik het zeer onprofessioneel. Geen enkel gerenommeerd bedrijf zou dit doen, en je verzekering vind dit bij brand ook niet tof.
Nogmaals; heb je 3x35A heb ik niets gezegd (alhoewel er dan nog steeds niet genoeg selectiviteit is..). Er moet hier dus of met 2x een SMA omvormer gewerkt worden, of met bijv. een 3-fasige Kostal Piko. Maargoed, dan zullen ze de concurrentie wel niet aan kunnen. Oh, wacht, dan bezuinig je toch gewoon op dakhaken? (Even eerlijk; 6 haken houdt niet over, maar is ook niet schokkend weinig.)
Even wat anders.. 'Agent Lisbon', uit de geniale serie 'The Mentalist' rijdt in seizoen 4 in een... Volt!

Hebbuh! Oh, nee, ik ga voor de Tesla S.
[ Voor 13% gewijzigd door SunshineCompany op 20-11-2011 22:49 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
neem aan dat ik een standaart metrkast hebSunshineCompany schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:42:
Het bedrijf houdt zich in ieder geval niet aan de NEN regels.. als je een standaard meterkast hebt (wat zeer waarschijnlijk is) mag er geen SB5000 geplaatst worden, deze geeft 22 Ampere op 1 fase af, moet dus afgezekerd worden met 25 Ampere.. terwijl dat je hoofdzekeringen ook zijn. In normale taal; er zit te weinig verschil (0,0) tussen je tussenzekeringen en je hoofdzekeringen (behalve als je 3x35A hebt).
En als ze dit niet met je overlegt hebben, en jij er geen toestemming voor gegeven hebt, vind ik het zeer onprofessioneel. Geen enkel gerenommeerd bedrijf zou dit doen, en je verzekering vind dit bij brand ook niet tof.
Nogmaals; heb je 3x35A heb ik niets gezegd (alhoewel er dan nog steeds niet genoeg selectiviteit is..). Er moet hier dus of met 2x een SMA omvormer gewerkt worden, of met bijv. een 3-fasige Kostal Piko. Maargoed, dan zullen ze de concurrentie wel niet aan kunnen. Oh, wacht, dan bezuinig je toch gewoon op dakhaken?
er is verder geen overleg geweest.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
of op je jaarafrekening,BarryH schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:55:
@wie: op je meter moet je aansluitwaarde staan...b.v. 3x25A
of op de bouwtekening van het huis.
(PS: de hoofdzekering/aansluitwaarde kan op verzoek in nederland verhoogd/verlaagd worden)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
staat 3*25a op de meter. Is dat dan goed.NielsTn schreef op zondag 20 november 2011 @ 23:08:
[...]
of op je jaarafrekening,
of op de bouwtekening van het huis.
(PS: de hoofdzekering/aansluitwaarde kan op verzoek in nederland verhoogd/verlaagd worden)
Je kunt ook je netbeheerder bellen. Dat heeft me nog een best wel grappig gesprek opgeleverd met (toen nog) NRE/Endinet in Eindhoven. Blijkbaar doe ik het met een magere 25A
[/quote]
* edit *
Sorrie, verkeerde quote gebruikt...

@wie
Zie post Sunshine Company. Zeer waarschijnlijk in het geheel niet.staat 3*25a op de meter. Is dat dan goed.
Ik zie ook code (Enermet) TY120 op je meter staan.
Die vind ik alleen, met 2 "uitvoeringen", op dit document van Zwitsers ijkwezen (pp. 176 en 177):
http://www.metas.ch/metas...he_Energie/el_zaehler.pdf
Volgens mij (maar ik kan me hier beslist vergissen) is dit een digitale meter die:
(a) niet kan terugdraaien;
(b) de netinvoeding NIET kan vastleggen omdat teruglevertelwerken (lijken te) ontbreken.
Ik zou dus als de donder maken dat je volledig schriftelijk uitsluitsel krijgt van je netbeheerder:
(c) wat voor aansluiting je hebt, moet volgens SSC minimaal 3x35 Ampèrre zijn voor die omvormer (?);
(d) hoogstwaarschijnlijk metervervanging, maar dat moet uit hun harde meter data blijken.
Vervanging meter "op aanvraag" gaat geld kosten. In combinatie met verzwaren aansluiting nog het nodige meer.
Zorg dat je alles hard elektrisch en alles schriftelijk aftikt voordat je dat hele dak gaat volgooien met dikke zonnepaneeltjes...
... als je leverancier je over dit alles in het ongewisse heeft gelaten, zou ik daar ook maar eens een heleboel erg kritische vragen gaan stellen, hoe dat allemaal "zit". Ook daar: alles schriftelijk aftikken.
Sterkte...
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 20-11-2011 23:31 . Reden: wrong quote ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mail? Mail? ooooo jaaa, mailVerwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:02:
[...]
@Freemann: Dat is dezelfde link als die ik je eerder vanavond had gemaild, waarmee je de Excel-sheet wekelijks kunt invullen.
Ik ga is ff je verha(a)l(en) lezen en op voorhand: DANK!
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Het is deels wel beantwoord, hoop dat ik het nog wat duidelijker kan maken:Schinnen-groen schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:27:
Kan dat zomaar? Moeten strings evenredig belast worden?
Wat betekent deze aanpak voor de werking van dit systeem?
Dit is nl. wat ik nog wil gaan doen met PV thuis.
Tracker - ingang - array - string
Een string is een pakket in serie geschakelde panelen. Wil je meerdere strings samenvoegen binnen een array dan moeten die gelijk zijn in panelen en uitrichting. Sommige omvormers hebben meerdere ingangen per tracker, ook wat er dan daarop wordt aangesloten moet helemaal gelijk zijn. Als je trackers hebt die onderling verschillend kunnen worden belast (niet altijd zo) dan kunnen hierop verschillende arrays (qua panelen en/of qua uitrichting).
Bij mij draait hier de power-one 3.0 voorlopig op 1 string, later kan ik uitbreiden op de andere string.
Een omvormer met bijvoorbeeld 3 trackers en een beperkt vermogen is bijna niet te vinden. De enige die daar in de buurt komt is de AEG Protect PV 4600. Niet echt een populair geval.
Daar kun je iets van 3 x 1600Wp op aansluiten. Ook dan zijn de strings al snel groter dan in je voorbeeld.
Ziet er erg standaard uit. Onder de meter zit de hoofdautomaat, die is 1 fase! Daarop kan je gewoon aflezen wat de waarde is, dat is op je foto net niet meer te zien. Ik vermoed 35A.wie schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:54:
[...]
neem aan dat ik een standaart metrkast heb
[afbeelding]
A'dam PVOutput
Verwijderd
Moet even een nieuwe batterij voor mijn meter halen. Vraag me af wat ik heb qua weerstand alu+Yingli.Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:44:
ja, ik heb makkelijke junction boxen, de alu is weg, en het is nu h+s solar koper
op de omvormer ook geen mc4 meer maar gewoon wartels, doorvoer zo naar de board connectors.
ik vond 7,023 ohm te hoog,
het is nu 0,23 ohm geworden.
Dus daar kom ik op terug!

Ik vond Sunclix er heel redelijk (best goed dus) uitzien qua constructie. Veerbelasting.
Nu heb ik gewone MC4, de verbinding alu naar de steker is gevoelsmatig niet buitengewoon, maar dat kan meevallen natuurlijk. Daarom dus wel benieuwd.
Max.dagopbrengst (kWh/kWp) Max.maandopbrengst (kWh/kWp) Beste dag Beste maand
6,43 146,39 3-5-2011 mei-11
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik dacht de nieuwere huizen tegenwoordig op 40A zijn afgezekerd, tenminste bij mij wel (bj 2000)SunshineCompany schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:42:
Het bedrijf houdt zich in ieder geval niet aan de NEN regels.. als je een standaard meterkast hebt (wat zeer waarschijnlijk is) mag er geen SB5000 geplaatst worden, deze geeft 22 Ampere op 1 fase af, moet dus afgezekerd worden met 25 Ampere.. terwijl dat je hoofdzekeringen ook zijn. In normale taal; er zit te weinig verschil (0,0) tussen je tussenzekeringen en je hoofdzekeringen (behalve als je 3x35A hebt).
Nogmaals; heb je 3x35A heb ik niets gezegd (alhoewel er dan nog steeds niet genoeg selectiviteit is..). Er moet hier dus of met 2x een SMA omvormer gewerkt worden, of met bijv. een 3-fasige Kostal Piko. Maargoed, dan zullen ze de concurrentie wel niet aan kunnen. Oh, wacht, dan bezuinig je toch gewoon op dakhaken? (Even eerlijk; 6 haken houdt niet over, maar is ook niet schokkend weinig.)
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb 1x63A thuis (bj 2001).The Wizard schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:14:
Ik dacht de nieuwere huizen tegenwoordig op 40A zijn afgezekerd, tenminste bij mij wel (bj 2000)
Ik heb gewoon 1x35A thuis. (En op de houder van de hoofdzekering staat 63A
[ Voor 17% gewijzigd door Cruise Control op 21-11-2011 19:48 ]
Verwijderd
Leuke link: http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/
Sleep naar je locatie vul langste en korste (of andere) dag in Sunrise en Sunset aanvinken.
Kun je zien wat voor pad de zon bewandeld per datum.
Verwijderd
bron: http://www.rtl.nl/(/actue...huis-energiezuinig-is.xml
SP: LAGERE OZB VOOR ENERGIEZUINIG HUISHOUDEN
De partij denkt met deze prikkel het energieverbruik in huizen op korte termijn met 20% te kunnen verlagen. SP-Kamerlid Paulus Jansen gaat deze zogenoemde bonus-malus-regeling voorstellen tijdens het wetgevingsoverleg energie, meldt Trouw.
Dubbel glas
Jansen wil dat gemeenten vanaf 2014 bij de heffing van de ozb letten op het energielabel. Als huizenbezitters beter scoren dan gemiddeld omdat ze bijvoorbeeld dubbel glas en een energiezuinige verwarmingsketel hebben, dan krijgen ze bijvoorbeeld 10% korting op de ozb. Wie gebruik maakt van zonnepanelen, kan de korting zelfs zien oplopen tot 20%.
Meer ozb voor energieslurpers
De regeling werkt ook de andere kant op. Huizen die veel energie verspillen, krijgen een toeslag van 10 tot 20% op de ozb. Dat maakt ‘investeren in energiebesparing aantrekkelijker’, aldus Jansen.
Dus de energielabel controleers gaan heel rijk worden dan???Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:39:
Dit voorstel gaat het natuurlijk niet halen, gaat de overheid hier wel over? De gemeenten bepalen toch hoogte OZB?
bron: http://www.rtl.nl/(/actue...huis-energiezuinig-is.xml
[...]
Immers iedereen moet/wil dan een up-to-date labeltje aan zijn huis hebben hangen lijkt me...en dat dus bij elke significante wijziging aan je huis die gevolgen heeft voor het label...
Verder is de OZB een belastingmaatregel, dus er moet nog steeds wel evenveel binnenkomen.
Als dus iedereen (ik hoop niet natuurlijk) in ene gaat isoleren en zuinig lopen doen met energie gaat òf de korting eraan, òf het OZB tarief omhoog
[ Voor 15% gewijzigd door Mars Warrior op 21-11-2011 09:45 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Wat zal dat kosten dan. Moet iedereen apart een controle laten uitvoeren ofzo...ik zie praktisch gezien daar veel bezwaren aan. Zeker ook omdat de kwaliteit van zo een controle slecht gebeurt.
Blijft natuurlijk wel een goede insteek. De onzuinige huizen worden extra belast. Ach.. Het is tenminste iets.
[ Voor 20% gewijzigd door internet4me op 21-11-2011 10:26 ]
Misschien iets voor de Zwolse scouts, samen met een omvormer met gebruikssporen?SunshineCompany schreef op maandag 21 november 2011 @ 08:55:
Nog iemand interesse in een beursmodel Sunny Beam? Ongebruikt, maar met gebruikerssporen. Via PM.
Zit natuurlijk wel met garantieaanspraken. Ik mag niet eens de stekker van mijn Sunpowers afknippen, laat staan dat ik iets in de Junctionbox doe.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 08:14:
[...]
Moet even een nieuwe batterij voor mijn meter halen. Vraag me af wat ik heb qua weerstand alu+Yingli.
Dus daar kom ik op terug!
Ik vond Sunclix er heel redelijk (best goed dus) uitzien qua constructie. Veerbelasting.
Nu heb ik gewone MC4, de verbinding alu naar de steker is gevoelsmatig niet buitengewoon, maar dat kan meevallen natuurlijk. Daarom dus wel benieuwd.
[ Voor 52% gewijzigd door ericplan op 21-11-2011 10:00 ]
A'dam PVOutput
ik weet niet of ik daar blij mee ga zijn.
ik gebruik maar 600m3 aan gas maar het label is toch type c.
ook vind ik de regels van de energie labels een beetje ondoorzichtig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb hier overigens nog een classic Piggyback liggen ( dus niet bluetooth ). Dan is de set compleet voor iemand die de Sunnybeam wil gebruikenSunshineCompany schreef op maandag 21 november 2011 @ 08:55:
Nog iemand interesse in een beursmodel Sunny Beam? Ongebruikt, maar met gebruikerssporen. Via PM.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verder zit ik te denken over mijn Nefit EcomLine HR ketel die 10-11 jaar oud is. Is het de moeite met een zonneboiler te gaan werken, en dan meteen de ketel te vervangen?
Levert zou oude ketel nog wat op als restwaarde? Zijn nieuwere ketels nog stukken zuiniger?
Ik heb een prachtig schuin dak precies op het zuiden op de plaats waar de ketel nu hangt. Verder op de beneden verdieping vloerverwarming, dus buiten warm water, hoop ik ook op de verwarmingskosten te besparen (vroege lente / begin winter).
Hoe staat het met de TVT indien je zelf totaal niet technisch bent en alles uitbesteed?
Ik kom uit op de SolarLine uit van Nefit, zijn er betere concurrende merken? Is er iets van een keurmerk van zonneboiler installateurs?
Hoop vragen, maar wil serieus de energie rekening omlaag hebben:)
Jij kan toch gewoon het vermogen van je hoofdzekering aflezen.wie schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:54:
[...]
neem aan dat ik een standaart metrkast heb
Zo te zien is het een enkelfasige meterkast.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 21-11-2011 10:51 ]
Verder zit ik te denken over mijn Nefit EcomLine HR ketel die 10-11 jaar oud is. Is het de moeite met een zonneboiler te gaan werken, en dan meteen de ketel te vervangen?
Kan, zijn er storingen? is ie vaak stuk? anders nog even aanhouden?
Levert zou oude ketel nog wat op als restwaarde? Zijn nieuwere ketels nog stukken zuiniger?
restwaarde? nul... niks. misschien kun je verpatsen op marktplaats maar ja...
wellicht overwegen naar LTV-radiatoren en lagere stooktemperaturen (als je isolatie OK is)
Hoe staat het met de TVT indien je zelf totaal niet technisch bent en alles uitbesteed?
geen idee... met de qsolar kan ik overschot aan energie als CV-ondersteuning inzetten, dus gunstiger imho dan een standaard zonneboiler
Ik kom uit op de SolarLine uit van Nefit, zijn er betere concurrende merken? Is er iets van een keurmerk van zonneboiler installateurs?
<kuch> Atag
Hier aardig aan het besparen: van ca 850 m3 per jaar naar 500 (en d'r onder) dit jaar (peildatum 1-1 tm 31-12
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Ik had precies dezelfde ketel, als het goed is met een boilertje.....die blijft hij continu warm houden.....ik heb nu een intergas zonder boiler......scheelt 50% in kwh per jaar en gas moet nog blijken maar verwacht 20% minder.trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:45:
contact opgenomen met diverser isolatiebedrijven om eens rond te komen kijken of er nog wat te besparen valt door na-isolatie!
Ik heb een prachtig schuin dak precies op het zuiden op de plaats waar de ketel nu hangt. Verder op de beneden verdieping vloerverwarming, dus buiten warm water, hoop ik ook op de verwarmingskosten te besparen (vroege lente / begin winter).
Het is een slecht voorstel. Onze woningvoorraad is een gegeven en het duurt nog wel even voor dat het onzuinige deel is afgeschreven.internet4me schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:48:
@variabele woz waarde.
Wat zal dat kosten dan. Moet iedereen apart een controle laten uitvoeren ofzo...ik zie praktisch gezien daar veel bezwaren aan. Zeker ook omdat de kwaliteit van zo een controle slecht gebeurt.
Blijft natuurlijk wel een goede insteek. De onzuinige huizen worden extra belast. Ach.. Het is tenminste iets.
Bovenstaande accepterend zijn er ruwweg twee realistische doelen:
• stimuleer eigenaren om na-isolatie waar redelijk mogelijk toe te passen, maar niet meer (een jaren '70 woning zal in een normaal geval nooit het niveau van een '2010'-woning halen)
• stimuleer optimalisatie van gebruik van woningen op basis van energieverbruik (een niet zo energiezuinig huis is meer geschikt voor niet-intensieve bewoning)
Etc.
Bovenstaande bereik je echter niet via een vaste belasting (daarvan daalt alleen maar de waarde van die woningen en schiet het milieu niets op), maar des te meer door te richten op na-isolatie (bijvoorbeeld per woninggeneratie een 'act or explain'-beleid) en natuurlijk de juiste prijs te rekenen voor daadwerkelijk verbruikte energie.
Verwijderd
Hoe is je rekening nu dan?trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:45:
Hoe is je verbruik opgebouwd? (tapwater, verwarming)
Gezinssamenstelling en hoe lang blijft die zo?
Hoe groot is dat (prachtige) dak?
Kun je een DWTW plaatsen?
Heb je PV, ben je dat van plan ook te plaatsen? Wat is je E-verbruik?
En nog allerlei vragen....
Vind je alleen gas besparing belangrijk of geldbesparing of hoe zie je die prioriteit?
Nog dank voor die update, ik heb meerdere zaken toegevoegd aan mijn "scout" scoop artikel (van een dag eerder). Mooie foto's daar, maar daar ben je een lokaal weblog voor naturellemente.Speksteenkachel schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:03:
Hier nog wat aanvullende info over Zwolle.
http://www.weblogzwolle.nl/content/view/26518/1/
Ik vraag me alleen af zou die Scoutinggroep geen Ferraris hebben hangen of probeert een of andere slimmerik hun een nieuwe meter aan te praten
Goed nieuws uit Leiden. Kyocera mag van mij op een ereplaats.
Na eerst de verkeerde flashdata binnen gekregen te hebben, kreeg ik vandaag de goeie.
Article SerialNo15 Pmax(W)
056F1G0266 KC50 49,5
056F1G0267 KC50 49,2
(rest gegevens weggelaten)
Dat betekent dat er minder nominaal vermogen in zit dan de 50 Wp die ik volgens "stickerwaarde" had aangenomen als STC waarde. En dat dus de specifieke opbrengst van die dingen (kWh/kWp) per periode hoger uitpakt dan ik tot nu toe al heb gemeten.
Mijn Kyocera'tjes doen het dus nog beter dan reeds bevroed. En beslist beter dan de olieboer zusjes op hetzelfde dak. Ik denk niet dat de paar graad meer westwaarts daar de oorzaak van kan zijn. NB: de 2 modules (49,5 + 49,2 = 98,7 Wp) zijn in serie geschakeld op een OK4'tje. Alle olieboer knapen zijn per stuk op een OK4 geschakeld, alles parallel.
Compliment voor uitstekende service van het "A-merk" ("bankable"
zonnigtype heeft de modules niet gekocht maar gekregen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
In mijn geval zou het max verschil 77 euro per jaar zijn tussen 20% bonus en 10% malus.
Het effect van de feitelijke besparing is er nu ook en die is een stuk groter.
Dus waarom zou dit dan opeens het door de SP genoemde ''grote effect'' hebben?
Ik heb liever dat mensen ''authentiek'' gemotiveerd worden. Het gaat mij ook niet om het label maar om het verbruik en daarin speelt de bewoner een veel grotere rol dan de sticker.
Mjah. Dan mag daar best wat voor verzonnen komen, maar dan liever met de wortel en stok methode: hulp met het plan, uitvoering en evt financiering (in Eindhoven is er in elk geval goedkope financiering beschikbaar). En specifiek voor verhuur is er best wat mogelijk via de huurwet.NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:56:
@Rukapul: ik sprak er pas mensen over, maaar ze klagen: er is geen geld voor renovatie/isolatie (als het al een eigen woning betreft), en indien men huurt zit men hier (regio venlo) aan de onderkant van de samenleving, met woningcorporaties die weinig doen....
Kijk, ik wil best m'n woning van z'n F-label ontdoen (in progress) en zou wat (financiele) aansporing best wel redelijk vinden, maar als ik dan het redelijke isolatieniveau voor dit type woning heb bereikt (C-label?) dan heb ik natuurlijk weinig trek om alsnog een hogere belasting te betalen dan een nieuwe A++ woning, want dat stimuleert gewoon niets wat ook daadwerkelijk duurzaam is.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
En als ze wel wat doen klagen de huurders over de huurverhoging die daarvoor noodzakelijk is..NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:56:
en indien men huurt zit men hier (regio venlo) aan de onderkant van de samenleving, met woningcorporaties die weinig doen....
Welke keus heeft een cooperatie als de huurders (een deel) niet willen? (uitgaande van een klantgerichte organisatie)
Sommige huurders zullen wel willen, maar andere ook niet. Renovatie is doorgaans kostenefficient als je het oppakt van A tot Z. Dat geeft dan een flinke huurverhoging.
iets doen kost initieel geld, maar gaat geld besparen.
zit volgens eigen prognose op 1700-1800m3; 2 personen, vloerverwarming op 19,5 's nachts en 20 overdag... Warm water verbruik 7-8m3 per week..NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:51:
contact opgenomen met diverser isolatiebedrijven om eens rond te komen kijken of er nog wat te besparen valt door na-isolatie!
In jaar gebruik nooit storingen, keer schoon laten maken. Voor mij gewoon een overwegingen of het iets is al duurzame investering, tuurlijk moet het geen extra geld kosten.
wellicht overwegen naar LTV-radiatoren en lagere stooktemperaturen (als je isolatie OK is)
Ik heb slechts 2 radiatoren die in gebruik zijn (rest vloerverwarming) : grote verwarming bij de voorraam; kleine radiator in de keuken... Heb kort gekeken naar LTV...
geen idee... met de qsolar kan ik overschot aan energie als CV-ondersteuning inzetten, dus gunstiger imho dan een standaard zonneboiler
Zo eentje zou ik op zijn minst willen hebben, die ook voor vloerverwarming kan zorgen!
<kuch> Atag
Hier aardig aan het besparen: van ca 850 m3 per jaar naar 500 (en d'r onder) dit jaar (peildatum 1-1 tm 31-12
intergas, atag, nefit, zoveel verschillende meningen altijd als ik er op googleVerwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:52:
[...]
Ik had precies dezelfde ketel, als het goed is met een boilertje.....die blijft hij continu warm houden.....ik heb nu een intergas zonder boiler......scheelt 50% in kwh per jaar en gas moet nog blijken maar verwacht 20% minder.
of geheel naar warmtepomp met grondbron?trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:16:
[...]
intergas, atag, nefit, zoveel verschillende meningen altijd als ik er op googleWil het in ieder geval combineren met een zonneboiler, gemerkt dat hier zoveel zon op dak valt!
kan gas de deur uit (koken op inductie bv)
rekening nu: 1800m3, het is wel een zacht jaar geweest; woning 700M3 inhoud uit 2000 met HR ecomline ketel van nefit + vloerverwarmingVerwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:56:
[...]
Hoe is je rekening nu dan?
Hoe is je verbruik opgebouwd? (tapwater, verwarming)
Gezinssamenstelling en hoe lang blijft die zo?
Hoe groot is dat (prachtige) dak?
Kun je een DWTW plaatsen?
Heb je PV, ben je dat van plan ook te plaatsen? Wat is je E-verbruik?
En nog allerlei vragen....
Vind je alleen gas besparing belangrijk of geldbesparing of hoe zie je die prioriteit?
tapwater in de zomer constant 7-8m3 per week, kuub per dag; douchen niet al te zuinig (5-10minuten toch wel)
2 volwassen personen, binnen nu en paar jaar met zijn 3 is de planning
grootte dak: schuin, meter of 8 breed en dan schuin omhoog, zit wel een dakkapel in....
DWTW: is dat ingrijpend in de badkamer? Want over jaartje of 6 wordt gehele badkamer vervangen, dus geen idee of dat interessant is
PV wil ik ook nog gaan plaatsen op platdak van de keuken die ook geheel op zuiden is gericht, echter moet hier ook de dragende constructie aangepast worden, dus twijfel ik nog even over.
dat lijkt me wel een gehele indringende oplossing? Moet je heel veel aanpassingen doen lijkt me, bij zonneboiler is het alleen plaatsen en ketel vervangen...NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:20:
[...]
of geheel naar warmtepomp met grondbron?
kan gas de deur uit (koken op inductie bv)
Bij nieuwbouw had ik hier zeker naar gekeken!
Verwijderd
Eh 7000 liter water water? Per week?trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:14:
Warm water verbruik 7-8m3 per week..[/b]
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 11:27 ]
7-8 m3 per week, dat is 416 m3 warm water per jaar?? Das veul.trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:14:
[...]
zit volgens eigen prognose op 1700-1800m3; 2 personen, vloerverwarming op 19,5 's nachts en 20 overdag... Warm water verbruik 7-8m3 per week..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik douche ook 5-10 minuten, maar ons verbruik (2 volwassenen, 2 kinderen) is 1m3 per drie dagen.trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:22:
[...]
tapwater in de zomer constant 7-8m3 per week, kuub per dag; douchen niet al te zuinig (5-10minuten toch wel)
2 volwassen personen, binnen nu en paar jaar met zijn 3 is de planning
grootte dak: schuin, meter of 8 breed en dan schuin omhoog, zit wel een dakkapel in....
nee nee, 7-8 kuub gas voor warm water (douche bad voor 2 personen) + koken...
valt mee, kameraad heeft 3 bronnen laten boren (ca 85-90 meter diep),trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:24:
[...]
dat lijkt me wel een gehele indringende oplossing? Moet je heel veel aanpassingen doen lijkt me, bij zonneboiler is het alleen plaatsen en ketel vervangen...
Bij nieuwbouw had ik hier zeker naar gekeken!
een 500+ liter buffervat + warmtepomp laten plaatsen in jaren 70 woning.
je mag alleen je tuin daarna wel even opnieuw aanleggen
met koken+oven+douchen zat ik van de zomer gemiddeld op 6,5m3 gas per week.PcDealer schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:30:
[...]
Ik douche ook 5-10 minuten, maar ons verbruik (2 volwassenen, 2 kinderen) is 1m3 per drie dagen.
Vond het zelf ook veel en had geen idee wat die ketel allemaal aan het doen was...
hmmm klinkt me wat ingrijpend, beter zou ik een zeer efficiente ketel hebben samen met een zonneboiler...NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:35:
[...]
valt mee, kameraad heeft 3 bronnen laten boren (ca 85-90 meter diep),
gas raakt op... duurzame elektriciteit kun je lokaal winnentrekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:37:
[...]
hmmm klinkt me wat ingrijpend, beter zou ik een zeer efficiente ketel hebben samen met een zonneboiler...
nog maar te zwijgen over de stijgende gasprijs (en belastingen, en overige kosten)
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 21-11-2011 11:38 ]
heb nog eens over je huis zitten nadenken.
heb geen goedkope oplossing voor je maar ach waarom niet.
je zou de achter gedeelte van je huis ook een metertje de tuin in kunnen bouwen ongeveer gelijk met het balkon.
kun je gelijk de glas isolatie aanpakken.
dan kun je om je balkon een extra isolatie laag doen.(heb je wel een opstapje van uit de slaapkamer naar je balkon.)
dan kun je de zaak wel meteen goed aan pakken.
dat scheelt een paar flinke koude bruggen en je hebt er een aantal m2 bij.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Nu is het duidelijk 7 a 8 kuub gas voor warm water per week.trekker22 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:36:
[...]
met koken+oven+douchen zat ik van de zomer gemiddeld op 6,5m3 gas per week.
Vond het zelf ook veel en had geen idee wat die ketel allemaal aan het doen was...
Vroeg me al af of je de toiletten doortrok met warmwater..
Hoeveel ruimte heb je nu, aan het oppervlak. voor zo'n bron nodig?NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:35:
[...]
valt mee, kameraad heeft 3 bronnen laten boren (ca 85-90 meter diep),
Kan je dat in een redelijk voortuin (4x2,5) kwijt of ....
Heb echt geen idee wat dat allemaal doet
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
ruimte tussen de bronnen is ca 3-4 meter van elkaar (in een lijn of in matrix verband).Freemann schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:45:
[...]
Hoeveel ruimte heb je nu, aan het oppervlak. voor zo'n bron nodig?
Kan je dat in een redelijk voortuin (4x2,5) kwijt of ....
Heb echt geen idee wat dat allemaal doet
afstand bron naar pomp is max 7 meter zo uit mijn boofd bij de betreffende kameraad.
langer kan ook, maar goed, ik beschrijf kort zijn situatie.
je kan ook 2 bronnen laten boren, maar dan bv veel dieper, eea is afhankelijk van de bodemsamenstelling
en oa grondwaterpeil/
[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 21-11-2011 12:45 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
en installatie van warmtepomp (materiaal+uurloon)
Verwijderd
Moet je denken aan 12.500 a 15.000 euro. (offertes hier toen op basis van 1 en 2 boringen, 6 kW toestel)Speedfightserv schreef op maandag 21 november 2011 @ 12:47:
hoe veel kost dat ongeveer? 3 putten en een warmtepomp met materiaal etc?
Omdat mijn SV toch goedkoper is (all-in) daarom er vanaf gezien.
Uitgaande van 20 jaar annuiteit en onderhoudskosten WP op nihil over 20 jaar.
Het hangt natuurlijk sterk af van je situatie
Zo ben ik er achter gekomen dat een brood bakken in een heteluchtoven ongveer 1kWh kost, in een broodmachine is dat 0,4kWh. Initieel pakt ie 3500W en blijkbaar heeft ie nadien veel minder te stoken, want op 45minuten haalt ie 1kWh.
Een tijdje geleden (tientallen pagina's terug) was daar een vraag over. Nu heb ik dus cijfermateriaal
Verwijderd
Volgens mij zat het dichter bij de 10 dan 15 als ik het me goed herinner (ben er tijdens de Solar Days geweest). Dit bedrag was volgens mij ook inclusief heatpipes. Hou er wel rekening mee dat je je huis met een aanvoertemperatuur van max. 35C moet kunnen verwarmen wil een warmtepomp rendabel zijn. Ik ga deze winter de aanvoertemperatuur verlagen om te kijken of dat haalbaar is hier (heb het nu verlaagd naar 40C). Als de gevelisolatie door gaat, dan zal het zeker lukken met 35C.NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:02:
ik gok tussen de 10k en 15k. incl 3 bronnen boren,
en installatie van warmtepomp (materiaal+uurloon)
Verwijderd
Ik ookNielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:16:
@ecowoman: ik noem ook bedrag excl. (toenmalige, anno 2010) subsidies.
Op hoeveel graden stond de heteluchtoven bij het bakken van dat brood?Cafe Del Mar schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:05:
Zo ben ik er achter gekomen dat een brood bakken in een heteluchtoven ongveer 1kWh kost, in een broodmachine is dat 0,4kWh. Initieel pakt ie 3500W en blijkbaar heeft ie nadien veel minder te stoken, want op 45minuten haalt ie 1kWh.
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 13:31 . Reden: verbruik heteluchtoven ]
http://pvoutput.org/compa...818&sid1=3817&dt=20111121
dan geeft zo'n kleine set de grote behoorlijk het nakijken
Verwijderd
Wij hebben dat natuurlijk al tijden.
http://www.reuters.com/ar...les-idUSTRE7AH1JH20111118
Interesting, maar:Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:01:
Spanje gaat ook salderen voor de kleine installaties.
Wij hebben dat natuurlijk al tijden.
http://www.reuters.com/ar...les-idUSTRE7AH1JH20111118
De laatste: ja. Maar soms ook per staat verschillend van opzet, je struikelt daar over verschillende "incentives" en "net metering modellen" (in California mag je 1 MW aan hernieuwbaar vermogen salderen, mag desnoods ook een kleine windturbien zijn).Net metering is already on the statute books in Germany and several U.S. states
De eerste: Forget it but. Het "Selbstverbrauch model" in Duitsland is rabiaat anders geregeld dan net metering in USA. In Duitsland wordt ALTIJD de leverancier gepasseerd en moet de netbeheerder de Einspeise Vergütungen uitbetalen. De leverancier heeft er geen drol over te zeggen. Daarom is het (grootste deel nog steeds bij de oosterburen: alle invoeding het net op) een succes...
Verwijderd
Het is wel fijn voor de decentrale gedachte, als je daaraan hecht.zonnigtype schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:07:
De eerste: Forget it but. Het "Selbstverbrauch model"
De grote veldinstallaties mochten wel door de burgers worden betaald, maar daarin deelnemen is
veel lastiger. Dat is iets voor projectontwikkelaars en rijken.
Voorts gaat het ook om het potentieel, het niet gebruiken van grond, maar juist van daken.
Opwekken dichtbij verbruik... het voorkomen van bureaucratie.
Heel veel voordelen. Netmetering is prachtig. In een land als Spanje helemaal leuk. Ik ken de E-prijs niet daar, ik verwacht hem wel lager dan bij ons voor particulieren. Zonnetje erbij, komt wel goed.
edit stroom in Spanje voor particulier 15 cent! Dus heel rendabel met die bak zon daar!
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 14:18 ]
Yup, ging mijn reactie dan ook niet over. Ging over de essentiële verschillen tussen de ondersteunings-regimes.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:16:
[...]
Het is wel fijn voor de decentrale gedachte, als je daaraan hecht.
Klopt, alleen betaalde het rijk direct (geen omslag systeem via de stroomprijzen), ze subsidieerden ook nog de stroom van burgers, dus dat werd een groot onbetaalbaar gekkenhuis. En dus ging het mes er in. Niet zo'n beetje ook, de kop werd er afgehakt. Met veel geweld.De grote veldinstallaties mochten wel door de burgers worden betaald, maar daarin deelnemen is
veel lastiger. Dat is iets voor projectontwikkelaars en rijken.
Zo'n beetje de duurste installaties werden daar door alle grote investeerders neergeplempt, en ze likken nu hun wonden in Spanje omdat maar een beperkt deel nog maar onder die absurde veel te hoge invoedingstarieven valt. De rest moeten ze voor kolenfooi "verkopen op de markt".
Overigens zijn er meerdere projecten daar waar burgers gewoon in konden participeren hoor, dat gebeurt overal waar er "vaste verwachtingen" zijn middels invoedings-vergoedingen. Alleen hebben die ook een knauw gekregen, want de opbrengst wordt minder dan verwacht vanwege de heftige ingrepen door de Spaanse regering (al in 2009). Ook Triodos heeft af moeten schrijven op een klein 4 MWp project bij Toledo via het Renewable Europe Fund, maar die portfolio is zo wijd uitgespreid over verschillende landen en technologieën (veel wind ook, en biovergisters), dat het effect klein is gebleven. (voor de zuiverheid: ik heb aandelen in dat fonds, niet veel, mooi experiment, heb nog vraag gesteld over Toledo tijdens laatste bijeenkomst, maar Triodos bleek het huiswerk prima te hebben gedaan en risico's goed afgedekt)
Ja, dat was al de insteek van branche organisatie woordvoerder Anta toen het debacle in 2008 in volle glorie zich begon af te tekenen: "we moeten naar de daken". Fijn dat het licht nu daar weer gaat branden.Voorts gaat het ook om het potentieel, het niet gebruiken van grond, maar juist van daken.
Opwekken dichtbij verbruik... het voorkomen van bureaucratie.
Alles zal reg kommen. Maar een utopie bestaat niet. Zeker niet op energie gebied. Daarvoor leven er teveel haaien en machtspooiers op deze planeet...Heel veel voordelen. Netmetering is prachtig. In een land als Spanje helemaal leuk. Ik ken de E-prijs niet daar, ik verwacht hem wel lager dan bij ons voor particulieren. Zonnetje erbij, komt wel goed.
Dagmeter: 121kWh

Nachtmeter 534kWh

Gas: 1077m3

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
http://www.reuters.com/ar...sia-idUSTRE7AH1N620111118
Japanse productie wordt te duur door dure Yen, Panasonic wil (onbevestigd nog) forse productie uitbreiding in Maleisië. Panasonic is eigenaar van het ook op dit forum geprezen high-power modules leverende Sanyo.
Omzetten in post-Fukushima Japan bij de cellen/module boeren: going down this year... Dat is zuur...
First Solar (USA) en Q-Cells (BRD) hebben al productielokaties in Maleisië. Gaan er vast meer worden daar...
Verwijderd
Als ik het goed heb dan is het rendement van een HR ketel op 40/30 en 55/45 hetzelfde, namelijk ergens tussen de 107 en 109%.
Stelling 1:
Het verlagen van de temperaturen van 55/45 naar 40/30 levert vanuit ketel rendement gezien geen enkele winst vwb gasverbruik.
Stelling 2:
Het verlagen van de temperaturen van 55/45 naar 40/30 levert weliswaar vanuit ketel rendement gezien geen enkele winst vwb gasverbruik, maar door minder start/stops wordt het totale gasverbruik wel degelijk omlaaggebracht omdat elke start van de ketel extra gasverbruik oplevert.
Stelling 3:
Afhankelijk van de isolatie (het warmteverlies) van de woning kan het totale verbruik bij 40/30 zelfs hoger worden omdat de ketel continue (of in ieder geval heel lang) moet branden om de woning op temperatuur te krijgen en vervolgens te houden.
Stelling 3:
Bij veel warmteverlies kan het dus zelfs efficienter (en noodzakelijk omdat je het anders niet warm krijgt) zijn om de temperatuur te verhogen, ondanks het afnemende ketel rendement.
Stelling 4:
Indien stelling 1 en 2 kloppen, dan is de enige manier (gegeven de woning, isolatie en binnentemperatuur etc.) om het gasverbruik te verlagen het toepassen van zeer efficiente radiatoren/convectoren die:
- sneller warmte afgeven aan de lucht;
- meer warmte afgeven aan de lucht;
Klopt van bovenstaande wat??
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Die stond dus raar te kijken?flitspaal.nl schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:28:
De meteropnemer is hier net geweest.Vorig jaar was hij hier 24-11, nu dus 21-11. Totaal verbruik:
Dagmeter: 121kWh![]()
Nachtmeter 534kWh![]()
Gas: 1077m3![]()
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij mij staan ze nooit raar te kijken. Ze kunnen - in theorie - zo in mijn meterkast gluren (huurappartementen complex, meterkast op twintig meter van mijn appartement...).
De laatste keer stond die meteropnemer echter wel raar te kijken. Want ik had het slot vervangen.

zonnigtiepje houdt niet van op sluwe meters beluste pottenkijkers in zijn keurig opgeruimde meterkast, zonder dat 'ie d'r bovenop staat...
Ik neem aan dat die man langs tig huishoudens gaat en dus ook in de regel meer van die milieu-prettige-verbruiken tegenkomt?
Als een meteropnemer raar gaat kijken, dan is dat volgens mij "op instructie" van de baas.
Later bleek de (vloer)verwarming zelfs stuk sinds de installatie
Hoop trouwens dat je vader hiedoor niet in de kou heeft gezeten...
[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-11-2011 16:03 ]
Heb een 3*25A aansluitingericplan schreef op maandag 21 november 2011 @ 08:07:
[...]
Ziet er erg standaard uit. Onder de meter zit de hoofdautomaat, die is 1 fase! Daarop kan je gewoon aflezen wat de waarde is, dat is op je foto net niet meer te zien. Ik vermoed 35A.
Op de hooft zekering staat D40 en dat is volgens mij 40A.
Heb gebeld met de netbeheerder en het blijkt dat ik voor terug levering een andere meter nodig heb.
Uiteraard. Mijn reactie was ook slechts bedoeld ter illustratie dat bijzondere situaties toch vaak bepaalde verwachtingspatronen doorkruisen en dat er dan vreemd gekeken wordt of zelfs nader onderzoek wordt gedaan.Schinnen-groen schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:02:
Ik bedoel eigenlijk dat als je tegen die meneer zegt dat je PV hebt (en dat ook is geregistreerd), er toch geen wenkbrauwen meer omhoog mogen gaan.
Hoop trouwens dat je vader hiedoor niet in de kou heeft gezeten...
LOL. De zon op de pui + buren maken het zo warm dat hij zelfs hartje winter de ramen openzet om de boel af te laten koelen.
(post-)Fukushima in all its bare aspects.
http://www.power-eng.com/...er/fukushima%20report.pdf
Dat strookt dus niet met elkaar. Dan heb je een enkelfasige aansluiting afgezekerd op 40A.wie schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:05:
[...]
Heb een 3*25A aansluiting
Heb gebeld met de netbeheerder en het blijkt dat ik voor terug levering een andere meter nodig heb.
Op je meter moet het ook staan. Zie je verwijzingen naar 380V, 3-fasen?, 400V?
op de hooft zekering staat.flitspaal.nl schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:09:
[...]
Dat strookt dus niet met elkaar. Dan heb je een enkelfasige aansluiting afgezekerd op 40A.
Op je meter moet het ook staan. Zie je verwijzingen naar 380V, 3-fasen?, 400V?
D40
230/400~
E81S D40/E
Haar antwoord:
"No, only the poor people of the world"
.....
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
En laten wij over enkele decennia niet meer de rijkste/welvarendste regio van de wereld meer zijn... (althans dat is de voorspelling).JeroenH schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:36:
Ik hielp net een Engelse collega die veel met CO2-projecten werkt met een IT-probleem, en tijdens het wachten op een download stelde ik de vraag (voor de grap) "How is the CO2-business going, are we all going to die?".
Haar antwoord:
.....
Ice-T plaatste het volgende grafiekje:Mars Warrior schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:08:
Even een controlevraag.
Als ik het goed heb dan is het rendement van een HR ketel op 40/30 en 55/45 hetzelfde, namelijk ergens tussen de 107 en 109%.

Oftewel het verschil tussen 30c retour en 45c retour maakt zomaar 5% uit. (Ervan uitgaande dat de grafiek klopt)
Rendementverhoging door toepassing van minder starts kan alleen indien er beetjes aardgas niet of onvolledig verbranden op een zeker moment. Bij de stop is dat erg onwaarschijnlijk en bij een goed ontwerp lijkt het mij bij de start ook onwaarschijnlijk. Zolang het aardgas volledig wordt verbrand komt de warmte vrij in het branderblok en wordt deze warmte in het CV systeem gepompt. Misschien een keuringsinstituut bellen of de ketels hierop worden getest?Stelling 2:
Het verlagen van de temperaturen van 55/45 naar 40/30 levert weliswaar vanuit ketel rendement gezien geen enkele winst vwb gasverbruik, maar door minder start/stops wordt het totale gasverbruik wel degelijk omlaaggebracht omdat elke start van de ketel extra gasverbruik oplevert.
De tijdsduur waarin een bepaalde hoeveelheid warmte wordt geproduceerd heeft geen invloed op het rendement daarvan. Er is slechts één situatie waarin langdurig stoken nadelig kan zijn: wanneer de CV leidingen in onverwarmde ruimtes toch warm zijn. Dan verlies je over de stooktijd continue een hoeveelheid warmte, en verlaag je dus de netto geleverde warmte. Maar bij een hogere stooktemperatuur verliezen de leidingen weer meer warmte, dus waar dit optimum ligt zal per huishouden gemeten of berekend moeten worden.Stelling 3:
Afhankelijk van de isolatie (het warmteverlies) van de woning kan het totale verbruik bij 40/30 zelfs hoger worden omdat de ketel continue (of in ieder geval heel lang) moet branden om de woning op temperatuur te krijgen en vervolgens te houden.
Daarnaast verbruik je met meer draaiuren meer stroom: de pomp van je cv moet het grotere volume laagwaardige warmte wel verpompen.
Nee, is in feite dezelfde stelling als stelling 3. Wel moet de temperatuur omhoog wanneer je het niet warm krijgt, wanneer je bijv. geen ltv radiatoren hebt of dat je huis niet goed geïsoleerd is.Stelling 4:
Bij veel warmteverlies kan het dus zelfs efficienter (en noodzakelijk omdat je het anders niet warm krijgt) zijn om de temperatuur te verhogen, ondanks het afnemende ketel rendement.
Wanneer je het huis niet warm krijgt bij een bepaalde keteltemperatuur kun je het huis beter isoleren of meer afgiftecapaciteit plaatsen. Meer afgifte capaciteit ontstaat inderdaad bij meer en snellere afgifte van warmte aan de lucht.Stelling 5:
Indien stelling 1 en 2 kloppen, dan is de enige manier (gegeven de woning, isolatie en binnentemperatuur etc.) om het gasverbruik te verlagen het toepassen van zeer efficiente radiatoren/convectoren die:
- sneller warmte afgeven aan de lucht;
- meer warmte afgeven aan de lucht;
Nee, helaas, u gaat niet door voor de wasmachine!Klopt van bovenstaande wat??
Dat is een samenvatting van mijn gedachten van afgelopen maand...JeroenH schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:36:
Ik hielp net een Engelse collega die veel met CO2-projecten werkt met een IT-probleem, en tijdens het wachten op een download stelde ik de vraag (voor de grap) "How is the CO2-business going, are we all going to die?".
Haar antwoord:
Ik heb zelf ook een aantal jaar meterstanden opgenomen toen ik student was.Destijds had ik het vorige verbruik en moest ik het huidige verbruik berekenen. Bij meer dan 15% hoger/lager moest ik vragen hoe dit kwam en in een vakje noteren.Schinnen-groen schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:46:
Waarom zou een meteropnemer raar staan te kijken?
Ik neem aan dat die man langs tig huishoudens gaat en dus ook in de regel meer van die milieu-prettige-verbruiken tegenkomt?
Als een meteropnemer raar gaat kijken, dan is dat volgens mij "op instructie" van de baas.
Gekke zaken gezien. 1 persoonshuishouden.. 5kWh verbruikt.. Meter kapot. 3 persoonshuishouden.. 21.000kWh.. Vijver,, waterbed,, joekel van een stereo. erbij... of mensen die 90.000m3 gas zouden hebben verbruikt volgens de meter. ( meter kapot
Ook bij genoeg lekkende gasmeters gestaan. Brrrrr wat heb ik een hekel aan die lucht gekregen.
In sommige opzichten zijn we dat al niet meer ben ik bang (en dan vooral in niet door de klassieke economie meetbare opzichten).Freemann schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:42:
En laten wij over enkele decennia niet meer de rijkste/welvarendste regio van de wereld meer zijn... (althans dat is de voorspelling).
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat kan natuurlijk ook, even niet aan gedacht.flitspaal.nl schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:56:
[...]
Ik heb zelf ook een aantal jaar meterstanden opgenomen toen ik student was.Destijds had ik het vorige verbruik en moest ik het huidige verbruik berekenen. Bij meer dan 15% hoger/lager moest ik vragen hoe dit kwam en in een vakje noteren.
Gekke zaken gezien. 1 persoonshuishouden.. 5kWh verbruikt.. Meter kapot. 3 persoonshuishouden.. 21.000kWh.. Vijver,, waterbed,, joekel van een stereo. erbij... of mensen die 90.000m3 gas zouden hebben verbruikt volgens de meter. ( meter kapot)
Ook bij genoeg lekkende gasmeters gestaan. Brrrrr wat heb ik een hekel aan die lucht gekregen.
En hoe is de relatie tussen de temperatuur van het retourwater en de rookgassen?SpiceWorm schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:46:
[...]
Oftewel het verschil tussen 30c retour en 45c retour maakt zomaar 5% uit. (Ervan uitgaande dat de grafiek klopt)
Bij mij staat de keteltemperatuur nog steeds op 60c, de retour schat ik (heb hier geen geschikte meter voor) op zo'n 40 à 45c. Ik neem aan dat in mijn geval de rookgassen nog veel warmer zijn. Moeilijk zelf te constateren, de pijp zal wel dubbelwandig zijn (?).
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Pfoe, status: inconclusivewie schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:35:
[...]
op de hooft zekering staat.
D40
230/400~
E81S D40/E
Kan je anders een detailfoto maken van je hoofdschakelaar en van je electriciteitsmeter? Van welk jaar is je meterkast?
Het gaat dan vooral om het feit dat wij ons steeds verder uit de marktprijzen ten opzichten van "opkomende" economieën, de luchtbel die vastgoed heet (in groten delen van Europa), de enorme afhankelijkheid en gebruik van energie. Deze vorm van energie zal de economische groei remmen en mogelijk zelf laten krimpen.JeroenH schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:04:
[...]
In sommige opzichten zijn we dat al niet meer ben ik bang (en dan vooral in niet door de klassieke economie meetbare opzichten).
Europa wekt de energie voor een groot deel op uit fossiele brandstof. Op korter termijn (10 a 20 jaar) kunnen de noordelijke landen niet onafhankelijk en volledig overschakelen op duurzame energie. Zuidelijke landen kunnen heel veel doen met zonne-energie (las last een stuk van een tiener ventje die griekenland tot zonnestroom leverancier van europa wilde bombarderen).
Ik zeg net:
"Op korter termijn (10 a 20 jaar) kunnen de noordelijke landen niet onafhankelijk en volledig overschakelen op duurzame energie"
Dit zeg ik omdat wij geen enorme waterkracht centrales kunnen bouwen zoals China,Amerika,Brazilie etc.
Wij qua zonnepaneel (prijs) afhankelijk zijn van de lage lonen landen (china,japan,india etc). Zodra deze landen export heffing gaan opleggen of producties terug gaan schroeven. Dit kunnen ze doen omdat de voorraden te groot zijn,het niet meer winstgevend (genoeg) is etc. Windenergie gaat op kortertermijn ook geen GigaWatts opwekken (te weinig geschikte plaatsen of anders zorgen natuur organisaties er wel voor dat het JAREN vertraagt). En qua opbouwen van deze energieproductie faciliteiten, zijn we nu ook weer afhankelijk van (grote) hoeveelheden (fossiele) energie/bouw/grond stoffen.
Al met al draait onze energievraag/welvaart ons de nek om. Bezuinigen (op alle fronten economisch, energie ,schulden, etc) is het sleutelwoord.
Met een goede warmtewisselaar zal het verschil tussen rookgas temperatuur en het retourwater temperatuur niet groter dan een paar graden te zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er vanuit ben gegaan dat deze warmtewisselaar in alle ketels 'goed' is. Maar zelfs met een slechte warmtewisselaar blijft mijn verhaal staan, het rendement over-all wordt enkel lager.Klaver 4 schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:27:
En hoe is de relatie tussen de temperatuur van het retourwater en de rookgassen?
Ik had niet anders verwacht. Volgens deze cijferaars gaan we - zonder verdere maatregelen (hoor ik daar een Duits EEG?Doordat de Green Deals er op gericht zijn om bestaande belemmeringen op het gebied van wetgeving, financiering en coördinatie weg te nemen, is het waarschijnlijk dat hierdoor het aandeel hernieuwbare energie hoger in de bandbreedte van 9 -12 procent komt te liggen die in de Verkenning voor de motie-Halsema was geraamd. Het is echter vrijwel uitgesloten dat de Green Deals het beleidstekort ten opzichte van de Europese doelstelling – een aandeel van 14 procent hernieuwbare energie – weten te dichten, omdat ze niet voorzien in de aanvullende financiële middelen die daarvoor nodig zijn, bovenop de jaarlijks beschikbare 1,4 miljard euro.

Ben benieuwd wat voor boetes Brussel aan dat slome landje aan de Noordzee durft op te leggen, in dat "verre" jaar 2020...
... en welke Regenten die boetes dan aan het plebs zullen gaan "uitleggen"...
ik ben van een oude vr ketel naar een remeha calenta gegaan; besparing is echt 50%NielsTn schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:51:
<kuch> Atag
oude ketel zit vol met koper wat al een straatwaarde van 200 euro is, ze ruimen maar al te graag gratis je oude rommel op bij instaleren
Verwijderd
bij zon verwarmde retour en laag stoken, waarbij de retour mag dalen tot 18c,Klopt van bovenstaande wat??
Nee, helaas, u gaat niet door voor de wasmachine
haal ik de hoogst gemeten rendementen tussen aanvoer 30 en 52 graden.
de automaat regelt de rest.
deze november is de 3weg klep de boiler in vreselijk vaak open gegaan.
elke situatie is anders, maar aanvoer 52c lijkt wel een breekpunt,
daarboven is het rendement gewoonweg slecht, van een HR
(ik heb een atag sc25)
de douche wtw die de boiler gewoonweg op 25c+ houd zorgt bij een lage aanvoer ook voor veel cv-afroming.
conventioneel fossiel is het leuk praten over rendementen en temperaturen, maar je opties zijn marginaal.
ik weet zeker dat elke zonnestraal sinds 1 september in de cv is verdwenen,
maar alleen met deze optie, een te warme retour zou dat effect niet hebben gehad,
de retour zou dan warmer zijn dan de collector.
ps :
ik geloof folders echt niet meer, ze praten je een bepaalde richting op alsof het waarheid is.
ik meet, folders zijn bagger.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 19:05 ]
zoveel koper zit er echt niet in een doorsnee projectketel als een intergas hoor...veelal een alu warmtewisselaar.marz01 schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:54:
[...]
ik ben van een oude vr ketel naar een remeha calenta gegaan; besparing is echt 50%
oude ketel zit vol met koper wat al een straatwaarde van 200 euro is, ze ruimen maar al te graag gratis je oude rommel op bij instaleren
Zoals Flitspaal al zei, vreemd. De hoofdzekering op de foto is vrij zeker een 1-fase model. Dat strookt niet met wat je zelf zegt over 3*25Awie schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:05:
[...]
Heb een 3*25A aansluiting
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.