Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Vandaag de tweede digitale kWh-meter aangesloten op de 2e set (6x 190W/SMA1700).
't is dat ik even geen materiaal heb, anders kon ik het S0-signaal vandaag nog activeren voor de realtime logging...

* NielsTn slaat zichzelf: na een week kom ik er per abuis achter dat ik de 'power-schakelaar' op de SMA omvormer er los naast had liggen. opbrengst dus op die set even minder als verwacht, maar hij loopt weer. Met realtime losging had ik dat eerder gespot (als ik niet bij de omvormer in de buurt was, vanaf de werkplek).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ projecten

Nieuwe omvormer hangt nu, de Power-One 3.0.
De SMA 2100 ligt weer in haar doosje te wachten op haar nieuwe plek.

Wat opvalt is; jammer dat de verpakking niet helemaal klopt (mis wat bevestigingsboutjes -O- ), maar verder
SUPER! Veel informatie en instellingen af te lezen en 100% stil.
De SMA maakt een hoog frequent geluid en een klok tikje. Niet hard, wel hoorbaar.

Qua rendement zou de Power-one het fractioneel beter moeten doen, maar dat is minimaal.
Wat wel verschil kan maken in de praktijk is het mpp bereik dat eerder start ( 90v of bij volle belasting 160v )
en bijna even ver ( 530v - 580v) kan lopen als de SMA. Niet dat ik in dat gebied kom met mijn opstelling (8 x 260 Panda).

Anyway, happy *O* en in het voorjaar kan hier dan ook nog een stripje panelen extra op worden aangesloten (1000Wp)....edit voorjaar.. eind feb/begin maart

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zo'n extra stripje past er bij mij ook nog onder.
De 245 Wp Sharps passen met hun lengte van 1,66m echter net niet meer.
Ik zit nu te denken aan de Sharp NU 185.
Deze hebben een lengte van 1,32m en hebben precies dezelfde breedte als de bestaande panelen, dit komt opties mooi over :)

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-11-2011 15:10 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@migjes alweer bedankt voor een heleboel nuttige informatie. De laatste keer dat ik onder de vloer lag (ongeveer een jaar terug) zagen de balken er nog goed uit. Maar ik heb toen eigenlijk alleen gekeken en er niet aan gevoel omdat ik er toen met andere zaken bezig was. Bovendien kan ik niet onder de huiskamer komen er zit geen opening tussen de kruipruimte onder de hal/gang en de huiskamer. Ik zal een latei moeten kopen die aan brengen en dan daar onder een gat in het scheiding muurtje moeten maken voor verdere inspectie.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 20:10

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 09:22:
[...]

Zo hallo.. Wat is dat voor een blunder!? Ze hadden anders mij een bericht kunnen sturen en dan had ik al die zonne-panelen er wel afgehaald en meegenomen. Ik kan ze hier anders nog wel gebruiken en inzetten.

Wat een verspilling. :(
Nou inderdaad, wat een ongelofelijke verspilling dit!
Mij hadden ze ook wel een berichtje mogen sturen, dan was ik wel voor een paar dagen die stalen constructie opgegaan met m'n valbeveiliging om om een flink aantal van die panelen te redden van deze onbegrijpelijke vernietiging :( :( :'(
Kost ze verder niks, (ja, tijd is geld, ik weet het) en ze maken anderen nog blij ook.

Als ik deze beelden zie krijg ik last van oprijzend nekvel en hevige sla en schopneigingen.
Anders gezegd, ik wordt altijd een tikkeltje agressief als ik dit soort dingen vernietigd zie worden die nog makkelijk een tweede leven konden krijgen.

What a waste...... |:(

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Twee miljard kostende pilotinstallatie voor Desertec:
http://www.technischweekb...allatie-voor.173685.lynkx

Twee miljard Euro / 500 MW = 4 Euro/W. (pilot project)
Zeshonderd miljoen euro / 150 MW = 4 Euro/W. (1e fase)
Ik dacht dat zonthermische centrales goedkoper waren dan PV ? zeker op deze schaal.

edit: Marokko heeft wel 2x tot 2.5x zo veel zon, maar dan is het nog steeds 2x zo duur als PV in Duitsland.

[ Voor 13% gewijzigd door jwstolk op 19-11-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@PvPower
is een minder leuk klusje.
maar zal wel lukken denk.
succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:25:
Binnenkort nieuwe recordprijzen diesel?

Wordt voor mij binnenkort echt tijd over te stappen naar een electrische auto. Waar blijven ze? Range van 600km aub.
Tesla S, basisversie vanaf € 38k, 280 km. Uitbreidbaar tot 480 km (€ 18k). 6500 stuks verkocht afgelopen jaar. De snelle uitvoering loopt harder dan een M5.
jp73 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:05:
Het verbruik hier terugbrengen gaat de eerste jaren niet gebeuren.3 kleine kinderen , ik verwacht eerder dat naarmate de kinderen ouder worden het stroomverbruik nog wel gaat stijgen.
Kun je de 5500 kwh verklaren? Heb je geen oude of kapotte koelkast of vriezer staan? Wellicht allerlei pompen die 24/7 draaien? Je kan nogal eens flink besparen met behoud van comfort. Dat energiebesparing comfortverlies oplevert is een fabel wat zeer zorgvuldig is geconstrueerd door de energiebedrijven.

Het is zonde om 1500 euro aan pv uit te geven terwijl je met 300 euro aan bijvoorbeeld een nieuwe koelkast dezelfde besparing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Zo, weer terug van dagje wilgen knotten.

Omdat ik toch langs de Boot van Sint Nicolaas fietste (de Kaag, Leiden noord), kwam de dicht-stemming ook weer op toeren.

N.a.v. een recent "incidentje Dutch style" maar weer een limerick dan (toegevoegd aan m'n artikel over het drama):

Zonnepanelen voor Armageddon

Een sloper van een geflopt Zwols nieuwbouw avontuur

vond schroefjes van zonnepanelen losmaken te duur.

Critici werden op voorhand de mond gesnoerd,

een reuzen kniptang werd al ras aangevoerd.

Vele geknakte modules op straat is retezuur.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ zonnigtype:

Misschien kan volgend bericht je een beetje opfleuren:
http://www.nrc.nl/nieuws/...sele-is-duur-en-onveilig/

Jammer alleen dat er niet in staat dat nieuwe kernsplijterstroom duurder is dan wind op land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:31:
@ zonnigtype:

Misschien kan volgend bericht je een beetje opfleuren:
http://www.nrc.nl/nieuws/...sele-is-duur-en-onveilig/

Jammer alleen dat er niet in staat dat nieuwe kernsplijterstroom duurder is dan wind op land.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW laat desgevraagd weten nog steeds een groot voorstander te zijn van een nieuwe kerncentrale. „Meer dan ooit”, zegt energiewoordvoerder Frits de Groot, „nu we weten wat voor horrorscenario zich aan het voltrekken is met klimaatopwarming.”
De Groot meent net als Wientjes helemaal NIETS van hun duurzaamheids-gel*l. Ze willen uitsluitend goedkope stroom, the only thing that counts. Ze denken dat ze enorme hoeveelheden van die paarse troep voor een prikkie kunnen krijgen, zodra dat onding er eenmaal staat. Dat is hun allereerste prioriteit (Now or Never, BOUWEN, BOUWEN, BOUWEN), en daarom kruipen ze in het achterend van Verhagen. Volgens mij bijna dagelijks...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Tesla S.. dat begint er op te lijken.. :9

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Heel erg goed nieuws trouwens, net uit Zwolle. Ik hoop hierover zo spoedig mogelijk duidelijkheid te krijgen.
Gaat dit toch nog goed komen? We gaan het zien.

Er zijn toch nog bikkels op deze wereld.

Eerst nog reactie afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
SpiceWorm schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:18:
[...]

Kun je de 5500 kwh verklaren? Heb je geen oude of kapotte koelkast of vriezer staan? Wellicht allerlei pompen die 24/7 draaien? Je kan nogal eens flink besparen met behoud van comfort. Dat energiebesparing comfortverlies oplevert is een fabel wat zeer zorgvuldig is geconstrueerd door de energiebedrijven.

Het is zonde om 1500 euro aan pv uit te geven terwijl je met 300 euro aan bijvoorbeeld een nieuwe koelkast dezelfde besparing hebt.
Heel veel was, veel gaat in de droger, die loopt minstens elke dag soms nog vaker, vaatwasser loopt vaak 2 keer per dag. We letten er wel op dat de droger en vaatwasser redelijk vol zijn voor ze aangaan. Verder relatief nieuwe spullen, alleen een wasmachine van 14 jaar maar dat is een Miele die ga ik niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@jp73: warmtepompdroger _> 50%-70% besparing op kwh voor drogen
vaatwasser: ik heb een 15+jaar bosch. het verbruik per wasbeurt (eco 0,9 kwh) is niet zo slecht, maar als je hem niet uit zet, dan gebruikt deze zo 10-15 watt...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

14 jaar oud? Ik zou er meteen een nieuwe ingooien. 500 EUR ben je klaar. Kortere TVT dan van PV, en je hebt een nieuwe.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
jp73 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:59:
Heel veel was, veel gaat in de droger, die loopt minstens elke dag soms nog vaker, vaatwasser loopt vaak 2 keer per dag. We letten er wel op dat de droger en vaatwasser redelijk vol zijn voor ze aangaan. Verder relatief nieuwe spullen, alleen een wasmachine van 14 jaar maar dat is een Miele die ga ik niet vervangen.
Maar dan is nog die 5500 niet makkelijk te verklaren... Ik zou zeggen: ga eerst eens goed meten. Schrijf bijvoorbeeld voor het slapen gaan de stand op en 's ochtends. Het verbruik als je slaapt kan bij wijze van spreken 0 zijn. Misschien lijkt je dat veel werk, maar als ik uit reken hoeveel het bespaart en hoe lang ik er mee bezig ben geweest: zo'n hoog uurloon hebben de meesten van ons niet.
Voorbeeldje: door de pomp van de vloerverwarming van 24/7 @ 90 watt af te halen en de pomp van de ketel tijdens het stookseizoen van 24/7 af te halen, beide pompen op de laagste stand te zetten, en ipv 24 uur 5 uur laten draaien scheelt dat per jaar 250 euro. Ik ben hier een uur mee bezig geweest. Over 10 jaar scheelt dat dus zomaar 2.500 euro. Niet ingrijpen is wel uitgeven.

@Sunshine: heb miele wasmachines gezien van 15 jaar oud die niet veel onder doen voor a labels nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Net bericht van kennissen: gaan 2 setjes met een steca 500 neerleggen (dus 550 of 570 watt ofzo). kosten: eur 2000,- - subsidie bussum (= 2000,-) = gratis stroom.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

PvPower schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 15:19:
@migjes alweer bedankt voor een heleboel nuttige informatie. De laatste keer dat ik onder de vloer lag (ongeveer een jaar terug) zagen de balken er nog goed uit. Maar ik heb toen eigenlijk alleen gekeken en er niet aan gevoel omdat ik er toen met andere zaken bezig was. Bovendien kan ik niet onder de huiskamer komen er zit geen opening tussen de kruipruimte onder de hal/gang en de huiskamer. Ik zal een latei moeten kopen die aan brengen en dan daar onder een gat in het scheiding muurtje moeten maken voor verdere inspectie.
Wij hebben een soortgelijke situatie.
Onze huiskamer heeft een houten vloer, de hal+keuken hebben een stenen vloer.
In de kruipruimte zijn deze 2 ook gescheiden middels een betonnen "muurtje"
Dus theoretisch kan ik ook niet onder de huiskamer komen, ware het niet dat in het verleden een doorgang onder dat "muurtje" door is gegraven.
Lijkt me minder werk dan het gedoe met die latei.
Moet het bij jou wel kunnen natuurlijk.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 10:26
Zijn er hier mensen met een cv ketel met warmtepomp? Heb zelf een daalderop combinair en lees overal,op internet dat deze bakken met stroom verbruikt. Heb nu een wattcher aangeschaft en zie dat dat ding zo'n 550 - 600 watt verbruikt het grootste gedeelte van de dag. Nou lijkt me dat erg veel maar weet niet wat normaal is voor zo'n ding, kan iemand hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@migjes, ja inderdaad een minder fijn klusje maar het zal toch moeten gebeuren. Ik moet zeker weten dat de houten balken en vloer in orde zijn. Indien dit niet zo is zal er toch een piepschuim broodjes vloer met een beton laag er over heen in komen. Mocht dat gebeuren kan ik gelijk gaan nadenken over vloer verwarming.
Maar als de vloer in orde is dan ga ik denk ik zelf isoleren.

@MieJuul, de vloer van de hal wc en wat vroeger de keuken was zijn ook van hout. Het tussen muurtje is gemetseld en voor twee derde staat er een muur op. Ik vermoed dat er een fundering onder ligt. En omdat er gedeeltelijk een muur opstaat en de vloer balken er op rusten plaats ik de latei. Nu de moet nog opbrengen om onder de vloer te duiken.

type fout hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lekker novemberdagje weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

aip

zonnigtype schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:28:
Zo, weer terug van dagje wilgen knotten.

Omdat ik toch langs de Boot van Sint Nicolaas fietste (de Kaag, Leiden noord), kwam de dicht-stemming ook weer op toeren.
uhh. da's niet Leiden noord. Da's Sassem zuid ;-)

En verder: m'n hart brak toen ik t op gs las...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aip schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 21:10:
[...]

uhh. da's niet Leiden noord. Da's Sassem zuid ;-)

En verder: m'n hart brak toen ik t op gs las...
Wij provincie-stedelingen moeten tegenwoordig "groot" leren denken. Dus "de Kaag", die lijkt soms van ons...

... ik denk dat in ieder geval een aanzienlijk deel van de bootjes daar van echte Leienaren zal zijn ...

... al was het natuurlijk op het grondgebied van de gemeente Alkemade dat we wilgen hebben geknot. Als je dat wat zegt: bij boer van Schie (er zijn er echter veel van dat soort daar... :P ). Aan de oostkant van 't Joppe, wat ik "voor het gemak" maar effekes bij "de Kaag" reken (gun dat die stedelingen s.v.p.).

... rustig, geen paniek, er is reeds een "oplossing voor de ellende in Zwolle", een heuse spectaculaire bliksem actie, maar ik kan nu een contactpersoon even niet bereiken. Komt hopelijk vanavond nog wat over op PPV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 13:46

aip

zonnigtype schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 21:51:
[...]

Wij provincie-stedelingen moeten tegenwoordig "groot" leren denken. Dus "de Kaag", die lijkt soms van ons...

... ik denk dat in ieder geval een aanzienlijk deel van de bootjes daar van echte Leienaren zal zijn ...

... al was het natuurlijk op het grondgebied van de gemeente Alkemade dat we wilgen hebben geknot. Als je dat wat zegt: bij boer van Schie (er zijn er echter veel van dat soort daar... :P ). Aan de oostkant van 't Joppe, wat ik "voor het gemak" maar effekes bij "de Kaag" reken (gun dat die stedelingen s.v.p.).

... rustig, geen paniek, er is reeds een "oplossing voor de ellende in Zwolle", een heuse spectaculaire bliksem actie, maar ik kan nu een contactpersoon even niet bereiken. Komt hopelijk vanavond nog wat over op PPV.
Ik weet het, woonde ook een jaar of 15 in Leiden. De Kaag is ook een beetje Leids. Het Joppe ken ik wel.. Wij hadden een dispuutsbootje (ja, ik was/ben er zo een...) in rijpwetering liggen, dus ik kwam er vaak, nu iets te weinig... Boer van Schie zegt me dan weer niets...

Affijn, ben benieuwd naar Zwolle: vernietiging is zo zonde. Da's voor mij een poject in het voorjaar: de oude panelen van mijn zus ('te lelijk') inpassen op onze tabaksschuur in de dordogne... een uitdaging, door de ligging.

edit: het gaat dus om dit huis + schuur hier in het midden. wat uit de luchtfoto niet goed blijkt is de schaduw van een heuvel 100-150 verderop (onderin, zuid/zo)

http://www.geoportail.fr/...ydGUqbDpQaG90b3wxfDEwMHww

we hebben 12 90wp panelen over, plus 1 omvormer, maar alle bomen maken dat er veel schaduw is op de schuur. niet op t huis, maar dat ligt niet gunstig.

[ Voor 15% gewijzigd door aip op 19-11-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Nog een vraagje over de inverters, ik zie grote prijsverschillen tussen een sunnyboy 5000 tl van zon 1900 euro en een SUNNY MINI CENTRAL 6000TL. rond de 700 euro, de laatste zou wat overgemeten zijn, en ik lees iets over Min. input voltage / initial input voltage 330 V / 400 V.

Dit betekend dat de laatste het met weinig zon niet opstart ?

stel dat je 24 * 220 WP panelen op het dak zet met zo'n bunny mini central 6000 tl zou dat werken of kom je toch aan een sunnyboy 5000 tl ?

(er is mij al gewezen op een configuratieprogramma van sma maar dat is alleen voor windows, ik heb al jaren geen windows meer en dat probeer ik zo te houden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
SunshineCompany schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:02:
14 jaar oud? Ik zou er meteen een nieuwe ingooien. 500 EUR ben je klaar. Kortere TVT dan van PV, en je hebt een nieuwe.
Kun je daar een rekensommetje tegenaan gooien? Ik denk dat het vies tegenvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
asvogel schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:53:
[...]

Kun je daar een rekensommetje tegenaan gooien? Ik denk dat het vies tegenvalt...
Bovendien heb je voor 500 euro geen miele, daar zit ook wel verschil in. Mieles zijn gemaakt om dag en nacht te draaien, daar betaal je ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jp73 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:47:
Nog een vraagje over de inverters, ik zie grote prijsverschillen tussen een sunnyboy 5000 tl van zon 1900 euro en een SUNNY MINI CENTRAL 6000TL. rond de 700 euro, de laatste zou wat overgemeten zijn, en ik lees iets over Min. input voltage / initial input voltage 330 V / 400 V.

Dit betekend dat de laatste het met weinig zon niet opstart ?

stel dat je 24 * 220 WP panelen op het dak zet met zo'n bunny mini central 6000 tl zou dat werken of kom je toch aan een sunnyboy 5000 tl ?

(er is mij al gewezen op een configuratieprogramma van sma maar dat is alleen voor windows, ik heb al jaren geen windows meer en dat probeer ik zo te houden )
Het gaat inderdaad niet lekker werken volgens Sunny Design. Draai het in wine.
Je kunt ook de waarden uit de online power one tool gebruiken.
Ik zet de temperatuur wel hoger zodat de celtemperatuur op 70 uitkomt.

Je hebt wel een flink dak zeg..
Bij een dergelijk systeem zijn er andere betere opties. Ook voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jp73 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 23:06:
[...]
Bovendien heb je voor 500 euro geen miele, daar zit ook wel verschil in. Mieles zijn gemaakt om dag en nacht te draaien, daar betaal je ook voor.
Voor 450 heb je een Samsung (A+++) ..... waarom heb je geen Miele tv eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Padvinders redden meeste panelen van Zwolle parkeergarage... _/-\o_

Wel een "maar". Het blijken gezien het etiket wel om laag vermogen hebbende oude ASI modules van Schott Solar te zijn (toen ze nog joint-venture met ... RWE ... hadden), van gestabiliseerd vermogen van 32 Wattpiek.

Dus inderdaad oude modules, maar wel ongebruikt, en nog steeds "zonde om zomaar te slopen".

Ik probeer nog een contactpersoon van de padvinders te bereiken, lukte vanavond niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

ligt het aan mij of werkt de link niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
MieJuul schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 23:41:
ligt het aan mij of werkt de link niet?!
Werkt wel hier, op twee verschillende computers (Firefox).

Vies nakomertje, laatste posting met link op GeenStijl:

Het project heeft WEL subsidie ontvangen, en niet zo'n beetje ook, alleen niet van gemeente Zwolle. Dit in weerwil van de "correctie" die GeenStijl toevoegde n.a.v. reactie gemeente Zwolle:
Budget and financing
The total budget for the PV system of the parking is approximately 313.000 €. The project is financed by Parking Luttenberg B.V. with subsidies of the following partners because of the innovative use of PV in this unique concept:
NOVEM 63.500 €
EU-Energie programme 66.000 €
Essent 40.000 €

Parking Luttenberg B.V. 143.500 €
The national subsidy of 63,500€ (or: 140,000 NLG) from Novem has been assigned.
http://www.pvnord.org/buildings/pv_parking_zwolle/index.html

pdf daar gelinkt:
The municipality of Zwolle is enthusiastic about this project and has approved the plans. Many parking
places have already been let out to the staff members of the hospital.
En dat wilden ze dus effekes aan stukken (laten) knippen.

De waarheid is altijd bitterder dan vaak gekend.

Kunnen de padvinders in ieder geval "fors gesubsidieerde" paneeltjes genieten...

... pikant: naast subsidie van onze über subsidie fabriek Novem (Min. EZ), en zelfs de Europese Unie, ook van Essent.

Essent ging over in handen van RWE.
RWE heeft joint-venture met Schott Solar gehad.
In die tijd zijn die ASI modules gemaakt die daar aan die gevel zijn bevestigd.

... zouden de padvinders een leveringscontract met Energie:Direct, Essent of RWE hebben (allemaal een pot nat...)?

Klein wereldje, hé?

[ Voor 79% gewijzigd door zonnigtype op 20-11-2011 00:05 . Reden: Nog meer bittere waarheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ja, werkt hier inmiddels ook :)

Ben blij dat aan deze zaak toch nog een positief staartje zit, nu kan ik gerust gaan slapen (geintje natuurlijk)

Hulde voor de scouts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

amen! _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-11-2011 09:57 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Enige tijd geleden een horizontale WTW incl. douchebak van marktplaats voor € 200,- gekocht *O* . De oorspronkelijke eigenaren hadden hem uit hun spiksplinternieuwe huis gesloopt want die waren toch wat anders van plan met de badkamer 7(8)7

Gisteren dus geinstalleerd incl. douchecabine en straks nog wat afkitten e.d. Nog niet aan gemeten maar de nieuwe "koud" waterleiding voelt duidelijk meer als zomaar een beetje lauw aan!

Nu ben ik nog op zoek naar een duurzame, maar wel lekkere douchekop. Iemand nog goede ervaringen en suggesties waar ik een (online) kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie dat dat ding zo'n 550 - 600 watt verbruikt het grootste gedeelte van de dag
je mag hem vergelijken met een optimale hr ketel, op 100% (ipv 107/109%)
dan is het even anders : 1m3 is gelijkwaardig aan 8kWh, ofwel 8 uur lang 1000 Watt
de meeste mensen zitten nu al op >4m3 per dag, gelijkwaardig aan 32.000 Wh (32kWh)
als het resultaat anders is, en we vergeten de netverliezen even, dan kan het heel redelijk uitpakken.
verder kun je voor de combinair pv aanschaffen, en voor gas niet.
(tenzij je in de bergermeer woont, dan kun je wel naar russisch h-gas boren,
maar dat blijkt dan ineens niet je eigendom te zijn onder je huis)
wel erg jammer, ik wilde dat dan op de gasmeter aansluiten, zodat ie synchroon gaat achteruitlopen met de ferraris, maar dat schijnt niet te mogen, ongevraagd onder mijn eigendom injecteren, dat schijnt wel te mogen.

het nieuwe compressor station bij besseling in alkmaar staat te loeien,
hoe zou dat zitten met de vergunning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 20:49

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 10:24:
[...]

je mag hem vergelijken met een optimale hr ketel, op 100% (ipv 107/109%)
dan is het even anders : 1m3 is gelijkwaardig aan 8kWh, ofwel 8 uur lang 1000 Watt
de meeste mensen zitten nu al op >4m3 per dag, gelijkwaardig aan 32.000 Wh (32kWh)
als het resultaat anders is, en we vergeten de netverliezen even, dan kan het heel redelijk uitpakken.
verder kun je voor de combinair pv aanschaffen, en voor gas niet.
In €€€ gerekend liggen de verhoudingen wel ff anders natuurlijk: dan is 1 m3 circa 3kWh O-)
Je houdt dan bij 4m3 gas 'maar' 12kWh over. Geen idee wat een combinair daarvoor aan warmte kan produceren eigenlijk. Wint-ie het van een HR keteltje??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)
in €ric-pvt termen krijg ik al 5 jaar 26 tot 31,5 cent de kWh(heeel erg lang vast kontakt) en betaal ik maar 50 cent per m3 (3 jaar vast kontrakt)
11 minuten zon was al een kuubje waard.(goed voor een halve dag huis verwarmen)
€ric-pvt call center hell !

"als hij belt zwijg je en verbind je direkt naar mij door"
de truuk was, midden in de winter, herbevestigen van een vast stroom kontrakt.

de buit is allang binnen, ik hoef het niet meer over tvt of € te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Nog even over omvormers :

deze is nu heel goedkoop te koop op ebay :

http://www.solar-inverter.com/ap/en/296.htm

Delta SOLIVIA 5.0; zelfs tien jaar garantie !

ik heb alles gelezen wat ik kon over dit apparaat, alleen staat nl er niet bij in de lijst landen waarvoor hij geschikt / voorgeprogrammeerd is. Dit kan toch geen probleem zijn denk ik, als hij het in Duitsland of frankrijk doet moet het hier toch ook werken, daar zit toch weinig verschil in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Doen wij het toch vrij goed met 1,601m3 en november to date 2,548m3. Toch doe ikhier vaak de verwarming uit omdat het naar mijn zin te warm is, of onnodig aan staat. Vanmorgen bijvoorbeeld ook de lichten uitgedaan toen ik beneden kwam (mijn uitslaapdag) omdat de zon vol op het raam schijnt.Positief: mijn vrouw heeft toegezegd de kraan uit te laten tijdens het tandenpoetsen. Scheelt weer dagelijks 10-20 liter.

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 20-11-2011 12:32 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
MieJuul schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 20:10:
[...]

Wij hebben een soortgelijke situatie.
Onze huiskamer heeft een houten vloer, de hal+keuken hebben een stenen vloer.
In de kruipruimte zijn deze 2 ook gescheiden middels een betonnen "muurtje"
Dus theoretisch kan ik ook niet onder de huiskamer komen, ware het niet dat in het verleden een doorgang onder dat "muurtje" door is gegraven.
Lijkt me minder werk dan het gedoe met die latei.
Moet het bij jou wel kunnen natuurlijk.
dat betonnen muurtje is waarschijnlijk een betonbalk. die op funderingspalen ligt. die benrgt de belasting van de vloer en de wanden over naar de palen. de gemetselde muur van ...... staat wel op de grond, en niet op palen. dus die brengt de belating van de vloer en muren over op de grond. als je de grond weggraaft dan zakt de muur dus in.. een latei is dan wel nodig, maar zelfs dan nog.. dan krijg je op de plekken naast de latei wel extra belasting op de grond, waardoor die daar meer kan zakken.

als je zoiets wilt doen, zou je een een smal gat moeten maken, en dan tpv waar de deur van de gang /hal naar de woonkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PcDealer schreef op zondag 20 november 2011 @ 12:31:
[...]
Positief: mijn vrouw heeft toegezegd de kraan uit te laten tijdens het tandenpoetsen. Scheelt weer dagelijks 10-20 liter.
Het zijn de kleine dingetjes die het doen. Alleen al de bewustwording van verspilling is goud waard. Ik snap sowieso niet het waterverbruik wat sommige mensen hebben. Ik red mij toch met gemiddeld minder dan 50 liter per dag.

Qua zon: eindelijk eens de omgekeerde wereld. Zon in Groningen en bewolking op veel andere plaatsen. Niet dat ik jullie geen zonneschijn toewens hoor, maar na al die mistige dagen hier in Groningen, ben ik wel blij met wat zon.

Met hulp van Google weer wat mooie verbruiksgrafieken gemaakt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kan de regering / den haag niet ingrijpen bij de subsidies die gemeenten geven? ik vind het op zichokee als een gemeente geld wil investeren in duurzaamheid, maar ik vind wel dat de uitgekeerde subsidie niet hoger mag zijn dan de investering die is gedaan. dan krijg je als burger al gratis een besparing van xx euro per jaar van je gemeente dus daar is niets negatiefs tegen in te brengen lijkt mij.

de subsidie hoeft ook niet gelijk verdeeld te worden over alle bewoners, dus op is op vind ik ook een goeie, ook al zou slechts 1 gegadigde alle subsidie hebben gekregen. het toepassen van duurzame zaken is immers het doel van de gemeente, en niet alle burgers een klein voordeeltje geven.

als dat wel het geval zou zijn, lijkt het mij beter dat die gemeenten een soort opt out regeling invoeren ipv de opt-in. dat er dus op een gegeven moment een regeling in de krant staat, en dat als je niet reageert, dat er dan op een mooie zomerdag zomaar een van d regionale installateurs voor je deur staat een steiger op te bouwen, om PV op het dak van het blok rijtjes woningen te komen leggen, en dat je daar dan niets meer tegen kunt doen. behalve de jaarlijke energiebesparing accepteren, en euros te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zo.. klusje zit er op: de 2e set PV is met Arduino gekoppeld aan internet :)

helaas werkte de oorspronkelijke code (met connectie naar Sonnenertrag) niet (meer), en dus nu even een alternatieve route naar Pvoutput.org gelegd :)

kan ik nu kijken wat de effecten is van de setup van 6x190Wp suntech met SMA 1700 op hellingshoek van ca 50 graden op zuid.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3572&sid=3818

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien een domme vraag, maar vooruit dan:

Stel je hebt een mooi stuk dak op je woonhuis vrij en wilt hier, in een aantal fasen zonnepanelen op leggen.
Je schaft een omvormer aan die geschikt is om het maximaal te willen plaatsen vermogen te verwerken.

De omvormer heb je zo gekozen, dat je een viertal strings kunt aansluiten, 3000 Wp max.
Bij de eerste aanleg plaats je 4 panelen van 200Wp en sluit die aan op de eerste string.

Daarna heb je nog plaats voor 2 extra rijen op je dak, eente voor 3 panelen en eentje voor 2 stuks.

Na een aantal maanden wordt de tweede rij voorzien van 3 panelen van 230 Wp, dezelfde paneelafmeting als rij 1.

Na weer een poosje leg je de laatste 2 panelen van elk 240 Wp, met weer dezelfde paneelafmeting als rij 1.

De situatie is dan:
string 1: 800 Wp
string 2: 690 Wp
string 3: 480 Wp
string 4: leeg, voor toekomstige ideetjes.

Kan dat zomaar? Moeten strings evenredig belast worden?
Wat betekent deze aanpak voor de werking van dit systeem?

Dit is nl. wat ik nog wil gaan doen met PV thuis.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, Geenstijl linkt naar het artikel van PolderPV :)
Nieuwe feiten over de 4 miljoen kostende parkeergarage in Zwolle, die na 7 jaar aanrommelen ongebruikt en incl. 'verouderde' zonnepanelen met de grond gelijk wordt gemaakt. GeenStijl schreef dat het hier om een door de gemeente gefinancierd projectje zou gaan. Was een kleine aanname daar de overheid nu eenmaal een monopolie heeft op dit soort geldverslinde milieuhobby's. 'FOUT!' floot Serge Westerdiep (communicatie-adviseur gemeente Zwolle) ons terug. De faalgarage zou een 'volledig particulier initiatief' zijn en derhalve subsidievrij. Maar dat klopt dus niet. De gemeente Zwolle lijkt inderdaad geen blaam te treffen maar het milieuvriendelijke blok beton heeft wel degelijk gratis geld ontvangen, zo merkte Zwitsal TristanWanders op. Rekent u even mee? 66.000 euro van het EU-Energie programme en 63.500 van NOVEM. Dat is geen persbureau maar een inmiddels overleden agentschapje van het Ministerie van Economische Zaken met als doel de aarde te redden van broeikasgassen. Dat is bij elkaar dus 129.500 taxpoet down the drain voor noppes. En dat niet alleen, volgens de zonnepaneel-watchers van Polderpv.nl slaat de prijs voor die hele installatie ook nog eens ner-gens op. Weten we dat ook weer. En dan tot slot nog even het goede nieuws: De scouting Zwolle heeft inmiddels een deel van de zonnepanelen gedemonteerd en wil ze op hun clubhuis installeren. Is die verouderde scouting techniek toch nog ergens goed voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over die vier stringen op 1 omvormer.
als je 4 strings kunt aansluiten betekent dat niet automatisch dat er vier trackers in zitten.. en volgens mijbep aalt de tracker aan de hand van de binnenkomende stroom/spanning wat het werkpunt wordt.

dus als je maar 1 tracker hebt, kan het zo zijn dat je met slechts 1 string, te weinig spanning levert voor de tracker om op te starten.

als je verder strings " willekeurig" samenstelt kan dat zorgen voor rare situaties als je maar 1 tracker hebt, bijvoorbeeld dat eerst de spanning steeds te laag is om ideaal et werken, en vervolgens de stroom te hoog om op een ideaal punt te gaan werken.

maar als de omvormer gewoon 4 trackers heeft, of misschien 2 ? dan heb je die problemen veel minder.

een string is meestal een aantal in serie geschakelde panelen, twee strings op 1 tracker zijn 2 pararlel geschakelde groepen in serie geschakelde panelen.

eenomvormer waar ej meerdere strings op kunt aansluiten betekent volgens mij alleen dat er meerdere aansluitingen zijn voor de bekabeling, en dan hoef je de bekabeling niet zelf aan elkaar te knopen, voordat het de omvormer in gaat.
wellicht dat een omvormer met meer aansluitingen wel nog de apparte binnenkomende strings beveiligd tegen overspanning of aarding etc.zodat een defect dan niet je hele opbrengst om zeep helpt, en misshien worden de aparte strings, wel appart gemonitord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:27:
Misschien een domme vraag, maar vooruit dan:

Stel je hebt een mooi stuk dak op je woonhuis vrij en wilt hier, in een aantal fasen zonnepanelen op leggen.
Je schaft een omvormer aan die geschikt is om het maximaal te willen plaatsen vermogen te verwerken.

De omvormer heb je zo gekozen, dat je een viertal strings kunt aansluiten, 3000 Wp max.
Bij de eerste aanleg plaats je 4 panelen van 200Wp en sluit die aan op de eerste string.

Daarna heb je nog plaats voor 2 extra rijen op je dak, eente voor 3 panelen en eentje voor 2 stuks.

Na een aantal maanden wordt de tweede rij voorzien van 3 panelen van 230 Wp, dezelfde paneelafmeting als rij 1.

Na weer een poosje leg je de laatste 2 panelen van elk 240 Wp, met weer dezelfde paneelafmeting als rij 1.

De situatie is dan:
string 1: 800 Wp
string 2: 690 Wp
string 3: 480 Wp
string 4: leeg, voor toekomstige ideetjes.

Kan dat zomaar? Moeten strings evenredig belast worden?
Wat betekent deze aanpak voor de werking van dit systeem?

Dit is nl. wat ik nog wil gaan doen met PV thuis.
zal lastig worden, je zal een omvormer moeten vinden met 4 aparte MPP tracker met oog op de diverse vershcillende panelen (karakteristieken zijn verschillend).
vrees dat je toch naar meerdere omvormers zou moeten gaan, of gewoon een minder optimaal werkend geheel accepteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jwstolk schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 16:51:
Twee miljard kostende pilotinstallatie voor Desertec:
http://www.technischweekb...allatie-voor.173685.lynkx

Twee miljard Euro / 500 MW = 4 Euro/W. (pilot project)
Zeshonderd miljoen euro / 150 MW = 4 Euro/W. (1e fase)
Ik dacht dat zonthermische centrales goedkoper waren dan PV ? zeker op deze schaal.

edit: Marokko heeft wel 2x tot 2.5x zo veel zon, maar dan is het nog steeds 2x zo duur als PV in Duitsland.
Het gaat hier niet over Wp, maar het artikel heeft het over W.
Ik neem aan dat dat een nominaal vermogen over de dag is ofzo.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Zo, ik heb ook mijn (zij het bescheiden) pv-installatie aangemeld.
Ligt "alweer" 1.5 week op het dak, maar nog geen tijd gehad om aan te melden ivm vakantie.

Het betreft een 2de hands set van 4x 105Wp Helios paneeltjes met platdakconsoles en 2 gridfit hv omvormers.
Moet alleen alles binnen nog fatsoeneren, maar dat doe ik binnenkort wel in de avonduurtjes.

Dit alles geinstalleerd op m'n garagedak en uitgelijnd op pal zuid.
Niet de meest ideale plek ivm schaduw in de (na)middag van ons huis (of dat van de buren, afhankelijk van het seizoen).
Wellicht dat ik het spul in de toekomst verhuis naar het dak aan de voorkant van het huis, WZW orientatie.

Nu alleen nog kijken hoe ik hier foto's bij krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
Zo ik zit er ook aan vast, heb net een inverter gekocht op ebay.

Delta Soliva 5.0. Ik zag dat deze ook door een aantal nederlandse dealers wordt geleverd dus dat zit wel goed.

Gechecked met een configuratie programmaatje en dat zou prima moeten werken met 2 strings van 12 panelen elk.
In ieder geval een prijs / garantie die niet te kloppen was.

In het voorjaar panelen en de rest kopen en dan het dak op !

:-)

Nu nog kijken hoe ik het loggen ga, solarlog systeem schijnt te kunnen is alleen niet zo goedkoop
misschien dat er hier nog een andere oplossing voor is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@engelbertus en NielsTn:

Bedank voor de info!
Dit betekent dus, dat als je stap-voor-stap een systeem wilt opbouwen je het beste kunt kiezen voor één converter per aangelegde string en die dan aan telkens per string aan net koppelt. Dan heeft elk systeem zijn eigen MPP en ben je ook niet afhankelijk van dezelfde paneelspecs.

Volledig duidelijk en nogmaals d:)b bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 07:36
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:59:
De SMA maakt een hoog frequent geluid en een klok tikje. Niet hard, wel hoorbaar.
Ik heb ook een 2100TL en die van mij piept ook als de neten als de zon schijnt. Niet zo fijn, met name omdat hij op zolder bij m'n bureau hangt. De installateur hoorde niks, zeker vroeger te vaak naar de disco geweest. Verder geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We hebben hier een SMA 3000 TL-20 hangen en die heb ik één keer KLIK horen zeggen, meer niet. Dat was toen ik de netspanning eraf haalde.
Het apparaat stond in de zomer geregeld op zijn maximum, maar nogmaals: geen enkel geluid.

Type-afhankelijk denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Juup schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:49:
[...]

Het gaat hier niet over Wp, maar het artikel heeft het over W.
Ik neem aan dat dat een nominaal vermogen over de dag is ofzo.
volgens de website van Desertec: http://www.desertec.org/?id=65
Heat storage tanks supply energy to the steam cycle at night and especially during times of peak demand.
Het zou dus inderdaad om een nominaal vermogen kunnen gaan, maar ook om een piek vermogen dat tegelijk uit de zon en uit het warmte buffer gehaald kan worden. Op hun eigen website vermelden ze wel netjes dat het duurder is dan PV, maar meer opbrengt doordat ze een groot deel van de energie kunnen leveren tijdens de vraag piek.
"desert electricity could be as competitive as fossil energy in less than ten years"
maar dat geld natuurlijk net zo goed voor PV :)
De stroom uit het pilot project zou lokaal kunnen worden gebruikt, maar zou ook aan Europa geleverd kunnen worden. Ik kan niet terug vinden of er voor het pilot project ook daadwerkelijk een kabel naar Europa gelegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de resultaten liefhebbers :

Sinds een paar dagen heb ik een SunnyBeam er bij. Een flink aantal pagina's terug had ik het er over om de SunnyBeam helemaal, volledig geautomatiseerd te verwerken op mijn website. Dat gaat helaas niet. De SunnyBeam vindt het niet grappig, als die 's avonds wordt aangesproken op de USB-poort. Die mist dan het signaal van mijn SB3000. Zodoende.

Om die gegevens toch uit te lezen worden overdag die gegevens gekopieerd naar een andere plek op mijn netwerk. Daarna kan ik 's avonds met een paar klikken als nog de gegevens uploaden en laten verwerken. Om een lang verhaal verder kort te houden :
- Dagopbrengsten zonne-panelen
en
- Webcam pagina heeft een update gekregen : SunnyBeam!

Prettige zondag verder! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Goed vandaag onder de vloer geweest, en geconstateerd dat de vloer balken en hout droog zijn/is.Er zat een paar gaten ter grote van een halve steen in het tussen muurtje, ik heb daar door heen gekeken naar de balken en het vloerhout van de woonkamer dat ziet er ook nog goed uit.De koud water leiding zit onder het condens.Gelijk drie emmers puin verwijderd. Er ligt nog wel meer maar elke keer wat dan breekt het lijntje niet. Alleen vergeten te meten hoe hoog/dik de balken zijn zodat ik nog niet weet hoe dik de isolatie laag kan worden. ik wel deze voor de zekerheid een paar centimeter vrij houden van het vloerhout en ook van de fundering muren zodat er geen vocht in kan komen. Mijn vriendin kwam met het voorstel om dit samen met mijn zager (haar broer) te doen.Hij heeft een jaren dertig huis met een houten vloer. Dus als jullie een bericht in de krant zien staan over twee middelbare mannetjes die vast zitten onder de vloer van hun huis weet je hoe het komt. Zodra ik hem zie eerst maar eens met hem gaan overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@PvPower
voordat ik zulke berichten in de krant lees.
eerst de vloer stutten.
dan pas gat maken in muurtje. :P

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@PvPower:
Ik ben zelf ook geen grote fan van kruipruimtes etc. Zeker als je er alleen maar tijgerend doorheen kan. Mijn ervaring is dat als je met een paar man bent en zorgt voor voldoende licht m.b.v. verschillende bouwlampen etc., het claustofobisch effect een stuk minder wordt. Zeker als je het samen ook nog een hoop lol maakt!
Heeft niks met leeftijd te maken. Ik ben 56, maar ook op mijn 18-de kroop ik niet fluitend dit soort ruimten in.

p.s. goeie muziek tijdens de klus werkt ook wonderwel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Inderdaad een goede lamp ( 500W ) is erg fijn, en een radiootje onder de vloer. Zo hier ook mijn eigen vloer en die van de buurman geisoleerd. 1 onder de vloer, de ander constant platen isolatie en lijm aanvoeren. Ging perfect.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
o flitspaal.nl een 500W bouwlamp en dat op dit forum. foei.

mischien is dit wel beter.
http://www.olino.org/arti...5/lidl-160-led-hobby-lamp

word in ieder geval niet zo warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:08:

Lol. Tja. We hadden geen LED bouwlamp, agja. die vloerisolatie heeft zich allang terug verdiend :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@migjes ik ben niet van in het wilde weg hakken, eerst voorzichtig de latei er in door de in de voegen te boren van de stenen die er uit gehakt moeten worden voor de latei en dan de rest er uit. Mijn zwager is een paar jaar jonger dan ik ben maar ook de vijftig gepasseerd. maar zo als ik al zei rustig aan dan breekt het lijntje niet. Een LED bouwlamp lijkt me wel wat, die is een stuk minder heet dan zo een van 500 of 1000 watt die ik vroeger in de bouw gebruikt toen ik nog elektro monteur was. Was wel lekker in de winter als je stond te blauwbekken om dat de boel nog niet goed dicht was en het al aardig koud begon te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

migjes schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:08:

Ik ga binnenkort de 30W versie van deze buiten ophangen:
http://www.ledwv.com/en/led-floodlight-10w-p-95.html
IP65 (ook handig in een kruipruimte!) en een heel degelijk ding, metalen wartels, etc.

[ Voor 0% gewijzigd door jwstolk op 20-11-2011 16:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@PvPower
ik heb er zelf nog nooit een latei in gezet.
wel heb ik het mensen zien doen voor een raam.
die gebruikte een soort auto krikken om de boven laag onder druk te zetten.
waar na ze de latei er in schoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Op maandag is een gedeelte van mijn pv installatie geïnstalleerd. De zonne panelen komen wat later. Ze hadden de verkeerde bij zich en de anderen waren nog niet leverbaar. Hier alvast een paar foto`s.

Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/jelle.j.talsma/huis%20kl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/jelle.j.talsma/huis%20kl2.jpg

[ Voor 113% gewijzigd door wie op 20-11-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag heerlijk gewandeld in het mooie Twentse land, toen ik terug kwam een prachtige halve sinus op de Sunny Beam.
Het blijft maar doorgaan met dat mooie weer, het Russische hoge drukgebied is mijn vriend geworden.
Gisteren top, vandaag weer 2,65 kWh/kWp op naar de dag van morgen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-11-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 25-09 16:28
Ik heb de zonneboiler al weer op 50 graden en ben weer een stukkie verder met het hout-cv project. De meeste leidingen liggen nu, nu wordt het een kwestie van monteren.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:08:
Vandaag heerlijk gewandeld in het mooie Twentse land, toen ik terug kwam een prachtige halve sinus op de Sunny Beam.
Het blijft maar doorgaan met dat mooie weer, het Russische hoge drukgebied is mijn vriend geworden.
Gisteren top, vandaag weer 2,65 kWh/kWp op naar de dag van morgen. :)
Dan heb je geluk, hier alleen hele hardnekkige mist, inmiddels is het zicht hier gedaald tot onder de 80 meter :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
jp73 schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:40:
Zo ik zit er ook aan vast, heb net een inverter gekocht op ebay.
Ontzettende held :*) Hulde!
Het oorspronkelijke project plan bestond uit een installatie van maar liefst 27 kWp amorf Si fassades (650 vierkante meter), PV-advies werd door het jaren later aan RWE verkochte (...) Essent gegeven, NOVEM (EZ), Europese Unie, en Essent zelf hebben subsidies verstrekt van maar liefst EUR 169.500. Het project zou zelf 313.000 Euro hebben moeten kosten, wat neer zou komen op een spectaculaire prijs van maar liefst 10,43 Euro per Wp (info van pdf's gelinkt op de PVNord.org pagina).
Volgens mij kon je in 2003 al voor 5 ~ 6 euro inclusief B.T.W. per WP multikristallijne panelen kopen. De panelen op de garage zijn dunnefilm panelen, toen wellicht wat goedkoper.

Exclusief BTW en op deze installatiegrootte moet een prijs van 4 euro/wp mogelijk zijn geweest.

Deze garage is in 2004 gebouwd, kostprijs van 27 kwp in 2004: 27.000*4 = 108.000 euro.
Dan is er nog 105.000 euro over van het SUBSIDIEBEDRAG om het te installeren.

Hier lullen ze zich niet meer uit: dit is fraude.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 20-11-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 20:49

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 11:39:
;)
in €ric-pvt termen krijg ik al 5 jaar 26 tot 31,5 cent de kWh(heeel erg lang vast kontakt) en betaal ik maar 50 cent per m3 (3 jaar vast kontrakt)
11 minuten zon was al een kuubje waard.(goed voor een halve dag huis verwarmen)
€ric-pvt call center hell !

"als hij belt zwijg je en verbind je direkt naar mij door"
de truuk was, midden in de winter, herbevestigen van een vast stroom kontrakt.

de buit is allang binnen, ik hoef het niet meer over tvt of € te hebben.
In navolging van de oud geld en nieuw geld, hebben we hier dus te maken met duurzaam geld.

De duurzame rijke onderscheidt zich van de oude en nieuwe rijke door:
  • het verrijken van zichzelf dmv duurzame subsidies waar verder niemand in geinteresseerd is;
  • het verrijken van zichzelf dmv hoge energiecontracten bij goedwillende energiemaatschappijen;
Overeenkomsten zijn er natuurlijk ook:
  • het niet meer willen praten over €, €€ speelt immers geen rol;
  • het publiekelijk 'showen' van het vermogen, in dit geval door de bling-bling niet IN de garage te plaatsen, maar er pontificaal op te leggen!
d:)b d:)b d:)b

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wie schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:04:
Op maandag is een gedeelte van mijn pv installatie geïnstalleerd. De zonne panelen komen wat later. Ze hadden de verkeerde bij zich en de anderen waren nog niet leverbaar. Hier alvast een paar foto`s.

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb je Clickfit beugels gebruikt? Als montage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:45
@speksteen:

Hier door de mist 0.8kwh, dat is 0.52kwh/kwp. :/

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier 0,863kWh, omgerekend 0,22kWh/kWp * D R A M A T I S C H *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Kritische vraag: krijgen we weer een paar pagina's vol met productie data van ' best' /worst kaas scenario?
Ik bookmark de mensen die ik volg via bv sonnenertrag of hun website.
Scheelt hoop ballast als iemand eens een zoekopdracht op het topic los laat. just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:51:
Kritische vraag: krijgen we weer een paar pagina's vol met productie data van ' best' /worst kaas scenario?
Ik bookmark de mensen die ik volg via bv sonnenertrag of hun website.
Scheelt hoop ballast als iemand eens een zoekopdracht op het topic los laat. just my 2 cents.
+1 :) U heeft gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

flitspaal.nl schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:06:
[...]

Heb je Clickfit beugels gebruikt? Als montage?
Ja heb Clickfit beugels gebruikt.
27 190WP panelen en een SMA SB 5000TL omvormer.

[ Voor 26% gewijzigd door wie op 20-11-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben vergevorderd met nog veel grotere strings tot 600 volt, (niet parralel)
en volledig koperen bekabeling (massief) AC+DC met 3x de vereiste diameter.
verder alle onderbrekingen weg, zelfs pluggen mc4 en pg/stekker verbindingen.
het ziet er goed uit allemaal, de opbrengsten ook
in de mist 3,12 kWh (uit 4800Wp), ondenkbaar voorheen,
dan stonden kleine strings gewoon uit.

400watt ac in dichte mist vind ik geen kattepis, uit 1800Wp
referentie ernaast 3x 185Wp kingsun op een steca : knipperen of uit.

eg : omvormers geopend en de kabel direkt op het board aangesloten 3x6m2, pg stekker weg.
eerst volgende verbinding : de meterkast/automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 19:20 . Reden: no worries, de omvormers hebben ess/lastafschakeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Limburg-Zuid: 0,63 kWh/kWp, maar toch om 14.00 uur de was maar binnengehaald en in de droger gestopt. Veel te vochtig, drogen doet het niet echt meer in deze periode van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 19:14:
ik ben vergevorderd met nog veel grotere strings tot 600 volt, (niet parralel)
en volledig koperen bekabeling (massief) AC+DC met 3x de vereiste diameter.
verder alle onderbrekingen weg, zelfs pluggen mc4 en pg/stekker verbindingen.
het ziet er goed uit allemaal, de opbrengsten ook
in de mist 3,12 kWh (uit 4800Wp), ondenkbaar voorheen,
dan stonden kleine strings gewoon uit.

400watt ac in dichte mist vind ik geen kattepis, uit 1800Wp
referentie ernaast 3x 185Wp kingsun op een steca : knipperen of uit.

eg : omvormers geopend en de kabel direkt op het board aangesloten 3x6m2, pg stekker weg.
eerst volgende verbinding : de meterkast/automaat.
Begrijp ik nu goed dat je extra panelen in een string gooit zodat het opstart voltage eerder gehaald wordt? Is deze setup out-of-spec? Of kan deze configuratie het gehele jaar door draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb binnen spec een enorme grote mpp range,
als de mpp de spanning naar beneden begint te trekken, komt ie aan aardige vermogens,
op 1 omvormer die dat kan.
ipv stroom geven over de kabel, ontstaat de sterke stroom pas in de omvormer hierdoor.
en niet meer en veel omvormertjes, en bij de wat grotere de boel parralel.(eg 2x6)
10 steca`s nemen zo 40 watt.

de tenesol 2500 kan bijvoorbeeld mpp 150-540 volt aan,
en levert vanaf 270 volt pas zijn nominale max vermogen.
ik heb juist op 5,2A het maximale voltage opgezocht (kingsuns)
zo kom ik gemeten (dus niet de stc of sticker) over het seizoen op een gemiddelde mpp spanning van 35,12 volt per paneel.
ik heb dus nu besloten er 12 aan te hangen in string (1x12)
bij 420 volt en 5,2A levert de tenesol dan 2180 watt (met 20% extra ruimte aan de kust)
de oude situatie was 2x6 op een sb2100TL, alhoewel dat best oke was,
vond ik de mpp max de hele tijd maar erg zonde.
http://van.wijk.net/pvt/mppp.jpg
verder heb ik de weerstand gemeten over 24 mc4 connectoren,
en daar werd ik niet echt vrolijk van.
verder heb ik de netimpedantie gemeten, en op basis van de spanningsval het verlies berekend,
ook daar werd ik niet vrolijk van.
de hoofdaansluiting was al opnieuw gedaan met 3 fase en 4x6mm2,
nadat ik de bedrading eruit had geblazen.
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg
nog niet helemaal klaar en tevreden, maar ik heb zin in het voorjaar ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lardman schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:33:
@speksteen:

Hier door de mist 0.8kwh, dat is 0.52kwh/kwp. :/
Op het journaal nu ook dichte mist.
Wat dat betreft hebben we geluk, op dit moment nog sterren aan de hemel hier aan de oostgrens :)

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-11-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
NielsTn schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:19:
zo.. klusje zit er op: de 2e set PV is met Arduino gekoppeld aan internet :)

helaas werkte de oorspronkelijke code (met connectie naar Sonnenertrag) niet (meer), en dus nu even een alternatieve route naar Pvoutput.org gelegd :)

kan ik nu kijken wat de effecten is van de setup van 6x190Wp suntech met SMA 1700 op hellingshoek van ca 50 graden op zuid.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3572&sid=3818
Weet je een gemakkelijke manier?

Ik heb een BPM (digitaal) met optische puls, ideaal dus om uit te lezen.
Het mooiste zou zijn om direct te koppelen en uploaden naar het internet (bijv. pvoutput). Ik heb een eigen website, dus voor evt. opslag van data is dit geen probleem.

Hoe moet je dit aanpakken? Complete pakketten zijn er blijkbaar niet. Ik wil nl. geen extra server aan hebben staan. Ik heb wel een Synology NAS die overdag aanstaat.

Tevens ben ik geen hobby electronica mannetje en na QBasic heb ik nooit meer iets gedaan met programmeren :p.

Resumé: Een complete oplossing voor optische pulse uitlezing incl. koppeling naar het internet.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 19:37:
[...]
verder heb ik de weerstand gemeten over 24 mc4 connectoren,
en daar werd ik niet echt vrolijk van.
Volgens de specs die ik kan vinden moet een goede mc4 connector < 1 mOhm halen (als die nieuw is tenminste). Wat vind jij hoog?
Heb je nu op het dak de draden meteen in de junction-box verbonden, of heb je alleen bij de omvormer de mc4 stekkers er tussenuit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik heb makkelijke junction boxen, de alu is weg, en het is nu h+s solar koper
op de omvormer ook geen mc4 meer maar gewoon wartels, doorvoer zo naar de board connectors.
ik vond 7,023 ohm te hoog,
het is nu 0,23 ohm geworden.

het is tweaken, maar er zijn ook mensen die een rondje met de auto gaan rijden,
dan liever dit, tongetje in de hoek van de mond en op hurken. =genieten

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Is er naast de graaddagenlijst van KWA, nog een bron voor graaddagen (het liefst actueel, per dag)?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Freemann schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:46:
Is er naast de graaddagenlijst van KWA, nog een bron voor graaddagen (het liefst actueel, per dag)?
Natuurlijk, wat dacht je van ons eigen KNMI? http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zie dat het de blauwe bedrading (nul) betreft die in dit geval niet is afgezekerd (oude meterkast)
In mijn geval gebruik ik voor de PV groep een 2-polige automaat (dus niet 1P+N).
Heb je dit in de nieuwe situatie ook aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Top!

Heb/had ff gezocht, maar kon weinig vinden.....
Kan ik weer ff rekenen :D

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
The Wizard schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:29:
[...]

Weet je een gemakkelijke manier?

Ik heb een BPM (digitaal) met optische puls, ideaal dus om uit te lezen.
Het mooiste zou zijn om direct te koppelen en uploaden naar het internet (bijv. pvoutput). Ik heb een eigen website, dus voor evt. opslag van data is dit geen probleem.

Hoe moet je dit aanpakken? Complete pakketten zijn er blijkbaar niet. Ik wil nl. geen extra server aan hebben staan. Ik heb wel een Synology NAS die overdag aanstaat.

Tevens ben ik geen hobby electronica mannetje en na QBasic heb ik nooit meer iets gedaan met programmeren :p.

Resumé: Een complete oplossing voor optische pulse uitlezing incl. koppeling naar het internet.
op mijn site heb ik genoeg al beschreven mbt arduino.
grote uitdaging voor je gaat worden om betrouwbaar optisch het signaal van je BPM af te lezen. Ik signaleer die elektrisch op een interrupt ingang (digital input pin 2/3 zo uit mn hoofd).

op het forum van WWZ (www.wijhebbenzon.nl/forum) is een topic waar je al een basic source kan downloaden voor koppeling naar pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

wie schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:04:

[afbeelding]

[afbeelding]
SB4000 of SB5000? Ben je 3x35A afgezekerd, of vind je selectiviteit gewoon niet zo belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Beste Niels je hebt me heel wat leesvoer bezorgd voor de lange winteravonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:08:
[...]

Beste Niels je hebt me heel wat leesvoer bezorgd voor de lange winteravonden :P
He vervelend voor je! ik ga mezelf stenigen dat ik je zulk onrecht heb aangedaan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dit in de nieuwe situatie ook aangepast?
nee, want dan hadden ze de ferraris uit 2003 3 fasen en dubbeltarief ook meegenomen,
niet dat het stuk is, maar ja, beleid enzo he....
dit gaat zo nog 50 jaar mee....en had ik nu een iskra made in slovenie met plastic zekering.
de monteur raad het ook af, dit is sterker dan 3x25A, en zeker aan te raden bij een zware 3F warmtepomp.
en toen ging het lampje branden ;)

na de meter gewoon een 3P+N
verder heeft hij de oude zekeringen ook vervangen, door iets anders, hoe fijn dat het meer is dan 25A...
mij hoor je nu zeker niet klagen.
verder is de installatie hierna gekeurd en geijkt,
zodat die smoes "ongeijkt" ook niet meer werkt.
de energie leverancier heeft ook een kopie ontvangen, ongevraagd,
om alvast dat gezeur te voorkomen

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 21:27 . Reden: uit de categorie huiswerk gedaan, na lezing polderpv.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
het nieuwe compressor station bij besseling in alkmaar staat te loeien,
hoe zou dat zitten met de vergunning ?
... misschien moest 'ie daarom wel weg? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

SunshineCompany schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:06:
[...]
SB4000 of SB5000? Ben je 3x35A afgezekerd, of vind je selectiviteit gewoon niet zo belangrijk?
3x35a snap ik niet helemaal.
Wort namelijk ook voor mij geïnstalleerd.
SB5000
oost dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wie schreef op zondag 20 november 2011 @ 19:13:
[...]

Ja heb Clickfit beugels gebruikt.
27 190WP panelen en een SMA SB 5000TL omvormer.
Ik wil je niet ongerust maken maar weet je zeker dat 7 beugels per rij voldoende is? Uitgaande van 80x160 panelen in portrait zit je op 9 panelen naast elkaar zit je op ruim 7 meter 20 en dan tel ik de ruimte nodig voor de klemmen nog niet eens mee.

Ik heb voor slechts 3 panelen al 6 beugels per rij gebruikt. En voor de bovenste set van 5 in landscape ( 9 meter ) 15 beugels. Daarnaast wordt bij montage van clickfit sterk aangeraden om op de hoeken 2 beugels vlakbij elkaar te plaatsen omdat daar de meeste windbelasting is.

Ik heb op elke hoek dus 2 beugels naast elkaar zitten, volgende rug van de dakpannen, of de rug daarna wanneer het niet paste. En daarna de tussenruimte bepaald. Ik zit op maximaal 65-70cm ruimte tussen de beugels voor mijn grote set en nog kleiner bij de lagere sets. In dit geval liever 1 beugel teveel dan 1 te weinig als er een keer windkracht 10 of nog harder staat.

Ik weet niet of je de set via een bedrijf hebt gekocht inclusief montage maar ik vrees dat je te weinig beugels hebt gebruikt.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:53:
[...]

Top!

Heb/had ff gezocht, maar kon weinig vinden.....
Kan ik weer ff rekenen :D
@Freemann: Dat is dezelfde link als die ik je eerder vanavond had gemaild, waarmee je de Excel-sheet wekelijks kunt invullen.
Pagina: 1 ... 180 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.