Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt wel eens gevraagd naar het effect van PV op het energielabel.
Vandaar dat ik onderstaande stukje alhier wel interessant vond.
Wat is het effect van PV op de EPC of EPN of het Energielabel?
De bijdrage die PV kan leveren aan het verlagen van de EPC is afhankelijk van het type woning en het oppervlak van het systeem. Er zit een maximum aan de EPC-verlaging. Circa 4 m2 kan voor een nieuwbouwwoning 0,04 tot 0,07 bijdragen. Grotere systemen geven een bijdrage van maximaal 0,2 a 0,25. Voor gebouwen hebben PV systemen van + 90m2 een EPC verlaging van 4 % tot gevolg. Zie de website van AgentschapNL voor meer info: www.agentschapNL.nl
Grappig is overigens dat de gemeente Amsterdam op deze pagina naar Polderboyskie verwijst voor informatie.
Het effect is me wel ongeveer bekent, mij maakt het eigenlijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@PvPower
marmoleum kan genoeg ademen.
is dus geen probleem.
ga je het zelf doen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn installatie is net technisch gecontorleerd en gekeurd, dit naar aanleiding van problemen met de CV ketel. De electrotechnisch monteur had een opmerking over mijn PV installatie. Hij stelde dat het verplicht is om vanaf 600Wp minimaal 4mm2 kabel te moeten hebben liggen naar de omvormers.

In mijn geval met 3.8kWp was ik sowieso verplicht om 4mm2 te leggen volgens NEN1010. Is dit echt zo?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

flitspaal.nl schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:12:
Mijn installatie is net technisch gecontorleerd en gekeurd, dit naar aanleiding van problemen met de CV ketel. De electrotechnisch monteur had een opmerking over mijn PV installatie. Hij stelde dat het verplicht is om vanaf 600Wp minimaal 4mm2 kabel te moeten hebben liggen naar de omvormers.

In mijn geval met 3.8kWp was ik sowieso verplicht om 4mm2 te leggen volgens NEN1010. Is dit echt zo?
Bedoel je dan van de meterkast naar de omvormer(s) of van de panelen naar de omvormer(s)

Heb op onderstaande link wel wat gevonden, misschien heb je er iets aan:
http://www.enexis.nl/site/content/installatie_zonnepanelen_of_pv.jsp

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik er nu wat van gelezen heb is de verplichting alleen van toepassing tussen de BPM en de meter.
Sommige netwerkbeheerders tolereren ook 2,5 mm2 zoals Enexis. Staat op hun site.

Dat is het deel wat valt onder het beheer van de netwerkbeheerder.
Heb jij niet mee te maken. (helaas de nen1010 zo bestellen is wat kostbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Binnenkort nieuwe recordprijzen diesel?

Wordt voor mij binnenkort echt tijd over te stappen naar een electrische auto. Waar blijven ze? Range van 600km aub.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, bij Liander was het verplicht om 4 mm2 tussen de BPM en de meterkast te hebben, vanaf de BPM (via de lastschakelaar) mocht gewoon 2,5mm2, wat natuurlijk ook klopt met de rest van je huisinstallatie aangezien 2,5mm2 gewoon 16A mag hebben.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:25:
Binnenkort nieuwe recordprijzen diesel?
Binnenkort nieuwe recordprijzen alles van en met aardolie gemaakt is (lees: alles behalve echt geluk)?
Wordt voor mij binnenkort echt tijd over te stappen naar een electrische auto. Waar blijven ze? Range van 600km aub.
Dat zal nog wel even duren zolang we vasthouden aan auto's van 1500+ kg waar voornamelijk maar één persoon in rijdt.

Ik denk zelf dat 600km actieradius nog wel een tijdje in de toekomst ligt.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 08:55:
Er wordt wel eens gevraagd naar het effect van PV op het energielabel.
Vandaar dat ik onderstaande stukje alhier wel interessant vond.
Ik begrijp dat het energielabel alleen over structurele zaken gaat en dat PV er daarom in zit, maar ik vind het feitelijk een gebrek aan het energielabel dat het besparing niet meeneemt. De halvering van ons stroomverbruik heeft (veel) minder gekost dan de PV-installatie die de rest opwekt. Daarbij is besparing vrijwel altijd duurzamer dan opwek, dus het zou, als het energielabel échte duurzaamheid wil bevorderen, eigenlijk goed zijn dat ook mee te nemen.

Utopie natuurlijk...

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 18-11-2011 10:31 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mag ook een 1-persoons auto zijn hoor, geen probleem. Soort overdekte motor. Maar moet wel degelijk rijden, goede wegligging hebben, veilig zijn en vooral comfortabel zijn. Ik wil absoluut niet op bovenstaande punten inleveren. Oh, en een fatsoenlijke topsnelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 18-11-2011 10:36 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:32:
Mag ook een 1-persoons auto zijn hoor, geen probleem. Soort overdekte motor. Maar moet wel degelijk rijden, goede wegligging hebben, veilig zijn en vooral comfortabel zijn. Ik wil absoluut niet op bovenstaande punten inleveren.
Afbeeldingslocatie: http://www.moteurnature.com/zvisu/2007/news07/1litre2_big.jpg

Wikipedia: Volkswagen 1-litre car

Gewicht: 290 kg - tweehonderdnegentig kilo!

(niet te koop, er zijn één of twee prototypes van gemaakt)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 18-11-2011 10:38 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Perfect! Doe mij er maar 1. Volledig van carbon dan, dus mooi ligt, snelle electromotor erin.. jep, ik vind het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 20:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:38:
Perfect! Doe mij er maar 1. Volledig van carbon dan, dus mooi ligt, snelle electromotor erin.. jep, ik vind het goed.
Niet te koop dus en ik vraag me af of iets dergelijks op korte termijn voor een redelijke prijs te koop gaat komen. Met redelijk bedoel ik dan: zeker niet duurder dan een Aygo o.i.d. (zeg: € 10000 consumentenprijs).

Ook is dit model veel te "raar". Hoezeer de automobielindustrie ook zijn best doet om elk nieuw model als "uniek" te verkopen zijn natuurlijk 99% van alle auto's identiek. Echt unieke auto's verkopen niet, dat is vaak gebleken.

Een groot bedrijf als VW gaat hier zijn vingers echt niet aan branden. Ze houden de mensen die in de markt zijn voor een "duurzame" auto (voorzover dat kan) zoet met dit soort flashy prototypes maar blijven echte productie voor zich uitschuiven.

Ik verwacht daar nog niet heel snel verandering in. Mensen veranderen niet zo snel, helaas, en automobielbedrijven verkopen wat mensen willen.

-edit-

Maar ik zou zeggen, maar je wens kenbaar bij je lokale VW dealer en kijk wat ze er van zeggen. Hoe meer mensen om dit soort voertuigen vragen hoe groter wellicht de kans is dat ze ook daadwerkelijk op de markt komen.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 18-11-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dus ik wil teveel? Het mag klein en licht zijn, maar geen Aygo. Wel een BMW Z4.

Afbeeldingslocatie: http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/z4/z4/2009/allfacts/prices_service/_shared/img/serviceconcept_introduction.jpg

Maar dan van carbon?, en mag een 1-seater zijn, dus smaller. En elektrisch. En vooruit, geen 600km range, maar 400. Daar doe ik het voor. En mag ook wel duurder zijn dan 10.000 EUR.

Nougoed, ik snap het al. Ik stap zo wel weer gewoon in m'n 1:16,7 diesel. Maargoed, daar past wel een Yingli paneel, banners en een TV achterin. En dat is wel zo praktisch als je op een beurs staat..

[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 18-11-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:55:
Dus ik wil teveel? Het mag klein en licht zijn, maar geen Aygo.
Waarom niet? Rijdt prima, brengt je heel goedkoop (nou ja, relatief dan) van A naar B. Ik rijd er wel eens mee, vnid het een fijne auto. Zou niet weten wat er mis mee is.

-edit-

Ah ja, grote spullen meenemen is een probleem in een kleine auto. Maar ja, je rijdt de rest van de tijd wel in een onnodig grote auto. Lastig probleem.
Maar dan van carbon?
Ik zie carbon nog niet zo snel ingezet worden in serieproductie - en serieproductie is nodig voor betaalbaarheid. Staal en aluminium zijn makkelijk machinaal te verwerken (wordt al dik een halve eeuw op - te - grote schaal gedaan) maar voor carbon zijn dergelijke productiemethoden er nog niet.
, en mag een 1-seater zijn, dus smaller. En elektrisch. En vooruit, geen 600km range, maar 400. Daar doe ik het voor.
400 km, nog een jaartje of twee, drie wachten. Wie weet. Maar reken niet op betaalbaarheid, helemaal als elektrisch rijden normaal wordt. Dan vallen de steuntjes in de rug van de overheid weg en mag je betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 18-11-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 18:38

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:00:
[...]
400 km, nog een jaartje of twee, drie wachten. Wie weet. Maar reken niet op betaalbaarheid, helemaal als elektrisch rijden normaal wordt. Dan vallen de steuntjes in de rug van de overheid weg en mag je betalen.
Zie je de accutechniek zodanig verbeteren de komende 2-3 jaar dat de range verdubbeld - verdrievoudigd, of zullen de accupakketten groter worden (met weer het nadeel van stijgend gewicht etc)?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de Loremo een wat reëler concept. Die is er ook in een EV variant.

Aber reichweite nog nicht groß genug... :S

http://www.loremo.com/02der02_varianten.htm

Superleicht bauweise...

In de diesel variant 1 op 50.. is ook uit te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterB schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:07:
Zie je de accutechniek zodanig verbeteren de komende 2-3 jaar dat de range verdubbeld - verdrievoudigd, of zullen de accupakketten groter worden (met weer het nadeel van stijgend gewicht etc)?
250km is nu al mogelijk (bv. Roadster maar ook Twike). 400km is minder dan een verdubbeling. Als we nou eens eindelijk veel lichtere auto's gaan rijden hoeven de accu's niet eens zo heel veel beter te worden om aan 400 km te komen.

(en moet je eens kijken wat een verlaging van de maximumsnelheid op de snelweg met de actieradius doet... maar dat is natuurlijk een heilig huisje)

Loremo... mooi spul maar het begint steeds meer op vapourware te lijken. Serieproductie is nog lang niet in zicht en die prijzen die ze noemen zijn uitsluitend mogelijk bij grootschalige serieproductie.

-edit-

Van wikipedia:
The project should be considered currently inactive. No plans to restart development are currently known.
Dus....

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 18-11-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 10:18

Thyzz

-=leeg=-

SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:42:
[...]

Te traag, en toch nog maar 240km range.
De vertaling is niet correct. 0-60 (in miles) = 0 - ~100 km/h. Hij kan 120 mph rijden (~190km/h)
blijft alleen de 150 miles (240km) range over.

edit: Op de website hebben ze het zelfs over 200miles range (~320km)

[ Voor 10% gewijzigd door Thyzz op 18-11-2011 11:37 ]

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb alleen de inleiding gelezen en de eerste paar pagina's gescand, maar dit ziet er heel interessant uit:

http://www.solarwebsite.n...ie-climate-scepticism.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tomos.nl/pages/nieuws/nieuwdeelite

Electrische scooter... sjongejonge.. met cruise control.

Er was hier iemand op zoek naar een redelijke kwaliteit e-scooter. Dit ziet er redelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
The Wizard schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:25:
Klopt, bij Liander was het verplicht om 4 mm2 tussen de BPM en de meterkast te hebben, vanaf de BPM (via de lastschakelaar) mocht gewoon 2,5mm2, wat natuurlijk ook klopt met de rest van je huisinstallatie aangezien 2,5mm2 gewoon 16A mag hebben.
Bij Liander staat in hun huidige documentatie inmiddels 6mm2 tussen de werkschakelaar en groepenkast indien je een BPM wilt plaatsen (Juli 2011) overige diktes (vanaf werkschakelaar) volgens NEN1010
Letterlijke tekst waarvoor je ook een vinkje moet zetten bij plaatsing BPM:
  • De bekabeling (6mm2) is aangebracht van de werkschakelaar naar het meterbord en van het meterbord naar de groepenkast met een lus van tenminste 20 cm door het meterbord.

[ Voor 3% gewijzigd door W.Wonderland op 18-11-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:03
Dit laatste komt omdat op het stroomcircuit tussen meterbord en BPM alleen de hoofdzekering hebt dus er kan in theorie 40A op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
2 jaar geleden was dit nog niet zo, dus ondertussen al weer aangepast... Waarom in vredesnaam 6 mm2? Dit gaat nergens meer over, we praten hier over installaties van max 3,6 kW.

Edit: de BPM is afgezekerd met 16A, vanaf de BPM loopt de kabel naar de zekering en dan pas naar de hoofdzekering.

[ Voor 35% gewijzigd door The Wizard op 18-11-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:38:
Ik heb alleen de inleiding gelezen en de eerste paar pagina's gescand, maar dit ziet er heel interessant uit:

http://www.solarwebsite.n...ie-climate-scepticism.pdf
Inderdaad interessant.
De energietransitie als 'beweging‘ van onderaf (bottom-up) is in volle gang. Duizend bloemen bloeien: overal en nergens worden duurzame initiatieven genomen. Plannen en projecten voor zonnepanelen, elektrische voertuigen, recycling, lokale energiebedrijven en noem maar op, schieten uit de grond als krokussen in de lente. Het moet gezegd worden: de beweging naar duurzaamheid van onderaf is enthousiast, gemotiveerd en professioneel (Hawken, 2008).
Maar de 'top-down‘-support blijft uit: sturing en randvoorwaarden die bovenlangs worden vastgelegd, zoals internalisatie van maatschappelijke kosten. Deze blijft beperkt, bestaande stimuleringsregelingen worden afgebouwd, verschillende nieuwe basislastcentrales worden uit de grond gestampt die de businesscase voor duurzame energie ondermijnen (Van Soest & Wiltink, 2009). Het speelveld voor duurzame energie is en blijft ongelijk (De Vries, 2008), (De Groene Zaak, 2011).
De energietransitie als beweging wordt door de zittende machten gedoogd zolang deze niet wezenlijk aan de belangen knaagt. De energietransitie als beweging is toelaatbaar als deze past in het denkraam van het neoliberalisme: het staat burgers en bedrijven vrij initiatieven te nemen voor zonnedaken, windturbines en besparingsprogramma‘s, maar zodra er overheden aan te pas moeten komen wordt het tricky: overheidsinterventies om de energietransitie verder te helpen, in het bijzonder als het gaat om opties die bedoeld zijn om de uitstoot van CO2 te verminderen, passen juist niet in dat neoliberale denkkader (zie Drie verhalen in een plot, blz. 20 en verder).

En daar zit precies de kneep: als structurele of systemische veranderingen uitblijven, kan een beweging bottom-up, hoe sterk ook, nooit een economie opleveren die binnen de grenzen van de veerkracht van de mondiale ecosystemen blijft
De tegenkrachten tegen klimaatbeleid en energietransitie zijn veel sterker dan de voorstanders hiervan altijd dachten, de campagnes zijn veel beter georganiseerd en gefinancierd dan werd gemeend, en veel effectiever dan iemand destijds voor mogelijk hield.
Zogeheten echokamers werden bedacht: lege organisaties die niets anders doen dan beweringen van andere (lobby)bronnen herhalen en herhalen, net zo lang tot de berichten waar en juist lijken te zijn, en ook tot de reguliere media doordringen. Vooral vandaag de dag, met internetgebaseerde media die volop ter beschikking staan, is het uiterst gemakkelijk een echokamer te maken.
Het bekende conservatieve weblog De Dagelijkse Standaard is zo‘n klimaatechokamer, die op zijn beurt veelvuldig materiaal vertaalt en herhaalt van andere echokamers, zoals het Europäische Institut für Klima und Energie, EIKE. Dat blijkt bij nader onderzoek geen instituut te zijn, maar slechts een website, een postbus en een telefoonnummer. De president van EIKE, dr. Holger Thuss, is tevens president van CFACT Europe, een dochter van de Amerikaanse denktank Committee for a Constructive Tomorrow, CFACT, medegefinancierd door o.a. Chevron en ExxonMobil
"Binnen 40 jaar volledig fossielvrij, het kan", laten de maatschappelijke organisaties telkens door gedegen bureaus en instituten voorrekenen. Maar de vele rapporten worden op zijn best als biomassa in kolencentrales meegestookt. Vanuit het dominante denkraam worden ze volstrekt niet geloofd.

[ Voor 25% gewijzigd door antonboonstra op 18-11-2011 14:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
Voor een goede montage van de bedrading in de klemmen van de productiemeter is bedrading van
tenminste 6mm2 nodig. De 6mm2 bepaling is alleen van toepassing op het leidinggedeelte van de
groepschakelaar/automaat tot de werkschakelaar.

Voor de rest van het circuit geldt:
Uiteraard dient de elektrische installatie en de omgeving aan geldende voorschriften zoals NEN1010 en NEN3140 en de Arbo-regels te voldoen. Bij het dimensioneren van de installatie dient rekening te worden gehouden met de capaciteit van de netaansluiting.

Zelf had ik gelukkig al alles in 6mm2 uitgerust omdat prijsverschil tussen 4mm2 en 6mm2 minimaal was (op een 4kWp installatie)
Grondkabel (Nieuw) incl verzenden 20m YMvKas 2x6mm2+aarde voor 60 Euro.

Edit: (naar aanleiding van enkele reacties hieronder) De 6mm lijkt dus alleen een eis van Liander te zijn ivm de door hun gebruikte BPM. Voor het gedeelte waar zij niet aan hoeven te werken verwijzen ze ook naar de huidige NEN normen. Deze NEN normen veranderen inderdaad "geregeld" maar ik denk dat de 6mm2 daar niet uit voortvloeit (vermogens technisch).

[ Voor 16% gewijzigd door W.Wonderland op 18-11-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wel vreemd dat dit 2 jaar geleden nog niet zo was. Veranderd die NEN zo vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:29:
[...]

In het vorige jaar (periode) was het een warme, hete zomer en toen maakte ik veeel gebruik van de airco.. en dan gaat het best wel hard naast een computer die 24/7 draait :)
Die airco staat toch niet 24/7 aan? Als ik het had, zou ik het alleen gebruiken om de ergste hitte/vochtigheid weg te nemen en dan uit. Net als in een auto. Ik kan er niet tegen als het de hele tijd aan staat voor niets. En het verbruikt ook veel.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:55:
Dus ik wil teveel? Het mag klein en licht zijn, maar geen Aygo. Wel een BMW Z4.
Nee, jij wilt niet teveel, als ze onderstaande ontwikkeling eens even echt doorzetten, dan heb jij exact wat je wilt, namelijk een lichte auto, enorm bereik en heel weinig uitstoot:

New gasoline engine design has 4x efficiency of pistons

The Wave Disk Generator revolutionizes auto efficiency at lower vehicle costs. Currently, 15% of automobile fuel is used for propulsion; the other 85% is wasted. A Wave Disk Generator hybrid uses 60% of fuel for vehicle propulsion.
MSU’s shock wave combustion generator is the size of a cooking pot and generates electricity very efficiently. This revolutionary generator replaces today’s 1,000 pounds of engine, transmission, cooling system, emissions, and fluids resulting in a lighter, more fuel-efficient electric vehicle. This technology provides 500-mile-plus driving range, is 30% lighter, and 30% less expensive than current, new plug-in hybrid vehicles. It overcomes the cost, weight, and driving range challenges of battery-powered electric vehicles.

This development exceeds national CO2 emission reduction goals for transportation. A 90% reduction is calculated in CO2 emissions versus gasoline engine vehicles. Wave Disk Generator application scales as small as motor scooters and as large as delivery trucks, due to its small size, low weight, and low cost. This technology enables us to radically improve the atmosphere and human health of major global cities.

Het is alleen de vraag of dit echt is, want veel verder dan een prototype is men nog niet :? :? :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 20:15
antonboonstra schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:38:
[...]

Ik weet niet waar ik aan begonnen ben, maar de kolommen staan d'r bij...
NielsTn, Yilar en zonnigtype hebben als het goed is ook beheerdersrechten, dus kunnen de dag- én maandtoppers ook toevoegen.
Cijfertjes uit Amsterdam
Maximaal gemeten dagopbrengst (kWh/kWp)Maximaal gemeten maandopbrengst (kWh/kWp)Beste dagBeste maand
6,714285714138,0603-06-2011mei-2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
@The Wizzard: de NEN1010 wordt geregeld bijgewerkt met stand van laatste zaken. Geregelde updates zijn er altijd (lang leve mijn MTS elektro-ervaring).

eea afhankelijk van bv wetgeving maar ook technieken (PV is in opkomst dus dan moet er ook daar aandacht aan besteed worden bij de installatietechniek)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 28-09 13:46

aip

Mars Warrior schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 14:08:
[...]

Het is alleen de vraag of dit echt is, want veel verder dan een prototype is men nog niet :? :? :?
Michigan State University is misschien geen MIT, maar echt lijkt het wel. De vraag is of het prototype (dat eind dit jaar klaar zou moeten zijn) een 'bijna gebruiksklaar' of een 'experimenteel' prototype is. Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crap, ik kon geen bod plaatsen op Ebay vanwege beperkingen in de verzending naar NL. Anders had ik Delta Solivia 3.3 voor 270 euro gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 14:35:
Crap, ik kon geen bod plaatsen op Ebay vanwege beperkingen in de verzending naar NL. Anders had ik Delta Solivia 3.3 voor 270 euro gehad...
Kijk naar de volgende..(geen garantie , wel nieuw) http://www.ebay.de/itm/We...336e2a042e#ht_1774wt_1344

Volgens mij vergist hij zich in de Niederspannungs Regelung. Bij installaties onder de 30kW
zijn er geen belangrijke aanpassingen.

Anyway dat hele verhaal is toch niet van toepassing in NL en al helemaal niet op een huisinstallatie. Prima te gebruiken dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de tip, ik hou hem in de gaten. Ik zal m'n tante eens vragen, die woont in Duitsland, of ze het pakketje voor me op wil vangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nieuwe wasmachine is besteld. Het wordt niet de Electrolux hot and cold 147310 maar de opvolger de EWH 147313 :)

Iemand hier nog belang bij een MS1002 warm/koud voorschakelapparaat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als je een automaat in de meterkast hebt van 16A dan is je installatie voor 2,5mm2 juist afgezekerd.
Al heb je er een PV vermogen van 6kWp achter hangen de automaat is de beveiliging en die gaat er echt wel uit bij stromen > 16A ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-11-2011 15:48 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
Speksteenkachel schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:47:
[...]
Als je een automaat in de meterkast hebt van 16A dan is je installatie voor 2,5mm2 juist afgezekerd.
Al heb je er een PV vermogen van 6kWp achter hangen de automaat is de beveiliging en die gaat er echt wel uit bij stromen > 16A ;)
Gaat volgens mij niet helemaal op.
Indien er een lek in je kabel ontstaat kan hier het vermogen van de 6KWp omvormer van de ene kant (stel 26A) in lopen en vanaf je meterkast 16A. En de draaddiameter van 26A is ??
Dat bij een hele kabel de zekering eruit vliegt na x tijd staat vast. Maar er kan meer gebeuren.
Diameter moet geschikt zijn voor die maximale stroom en het is voor zover ik het juist onthouden heb zelfs verboden om dit zo aan te sluiten (vanaf een bepaald vermogen (bv een 5000W omvormer op een 16A groep).
Situatie van max 600W omvormer met een stekker op een bestaande groep is volgens mij vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat bedoel je met "lek in de kabel" :?
We hebben ook nog zoiets als een aardlekschakelaar in de meterkast zitten tegenwoordig :)
Bovendien mag je geen andere apparaten aansluiten op de PV groep, dus de automaat van 16A blijft leidend in deze.

De SMA site heeft het totaal geinstalleerd PV vermogen in Duitsland inmiddels ook bijgewerkt.
30-9-2011: 20,68 GWp _/-\o_
Zou in 2011 de 25 GWp nog in het zicht komen :P
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

[ Voor 63% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-11-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
Ongewenste stoomafnemer tussen Fase en Nul waarbij Aarde niet betrokken is ?

Ik kan me voorstellen dat de eis is dat een kabeldikte geschikt moet zijn voor de maximaal mogelijke stroom welke mogelijk is
Een 16A zekering klapt er pas na 1 minuut uit bij een zekering van 16A met B-karakterestiek (1.5In) als ik het diagram goed lees.
Maar.... Ik weet het niet, kan ook zomaar zijn dat NEN1010 zegt: alles na een 16A zekering is min.2.5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@migjes goed te weten dat Marmoleum ventileert. Onder het Marmoleum liggen mdf platen in verband gelegd met een lijmlaag tussen de platen. Dus een plaat op vloer gelegd met de lijmlaag naar boven een er naast en de volgende rij beginnen met een halve plaat daar tegen aan dan een hele plaat en dan een hele plaat met de lijm laag naar benden die in verband met de ander platen ligt.Zo is er een hele vloer gelegd.
Daaronder ligt weer een laag folie tussen de houten vloer en de mdf platen. Deze folie was ook geleverd door Forbo.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 14:35:
Je kunt de aanbieder zelf natuurlijk benaderen of je het rechtstreeks, buiten Ebay om kunt kopen. Ik was met de Sunways net te laat op Ebay en heb het zo geregeld. Vandaag ontvangen, maar er zit wel een klein deukje in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

W.Wonderland schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:00:
Ongewenste stoomafnemer tussen Fase en Nul waarbij Aarde niet betrokken is ?
Er zitten geen andere verbruikers op de PV groep, een ongewenste verbinding tussen fase en nul kan alleen maar ontstaan door keiharde kortsluiting.
Kortstondig kan er door 2,5mm2 wel veel meer stroom gaan dan 16A zoals bijvoorbeeld bij kortsluiting gebeurd.
Waar je wel rekening mee moet houden is de kabellengte.
Stel je hebt een kabel van 100m zitten tussen omvormer en automaat dan moet de kabeldiameter hier wel op worden aangepast.
Bij normale situaties omvormer op zolder en meterkast beneden is er geen probleem.
W.Wonderland schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:00:
Maar.... Ik weet het niet, kan ook zomaar zijn dat NEN1010 zegt: alles na een 16A zekering is min.2.5mm2.
Volgens het berekeningsprogramma kabel++ kom je op de volgende waardes bij 230VAC en een lengte tussen 10-15 meter afgezekerd met een B16 automaat.

16A: 2,5mm2
20A: 2,5mm2
25A: 4mm2
32A: 6mm2

Op onderstaande link kun je ook nog een beetje spelen met spanning, stroom, kabeldiameter, spanningsverlies.
http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

[ Voor 64% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-11-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is in nederland een beetje normale netimpedantie in ohm ?

ik heb 0,7 op zolder (aparte fase/en groep)
en 1.22 in de garage (30 meter verderop)
0,5 in de meterkast

lijkt me wel goed, ik heb uitzicht op het verdeelstation +/- 50 meter verderop.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op onderstaand dokument van SMA staan een paar leuke grafiekjes over netimpedantie, spanningsniveau en vermogen.
Als voorbeeld wordt jou netimpedantie op zolder van 0,7 ohm aangehaald :)
http://files.sma.de/dl/7418/Netzanschluss-UNL083010.pdf

Leuke installatie in Almere erbij, PV is niet meer te stoppen.
http://www.almerevandaag....n-op-sporthal-in-FBK-park

[ Voor 50% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-11-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nen1010 verklaart ook veel he, met die diameters....
anyways, ik ga tegen dat probleem aanlopen,
impedantie - diameter - lengte
dus ik denk dat ik ook maar aan de 6mm2+ ga.
maar lager dan 0,5 ga ik hem niet krijgen

niemand hier die zijn impedantie weet (uit de omvormer of zo) ?

de netimpedantie, en daaropvolgende spanning van de omvormer Uac, staan in direkte relatie tot het gedrag van de mpp en de temperatuur

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

De lease-rijders worden voorlopig ook niet erg meer gemotiveerd om elektrisch te gaan rijden.

http://www.energieportal....jaren-vertraagd-7411.html

En ook parkeren blijft dezelfde prijs:
http://frontpage.fok.nl/n...rder-voor-vieze-auto.html

Nou is een geparkeerde fossiele auto ook co2-vrij......

[ Voor 31% gewijzigd door flippo765 op 18-11-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gij zult bij uw dealer blijven zoals een verslaafde dat betaamd.
shell en gasunie zorgen voor u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
De lokale krant kwam vandaag binnen. Op de voorpagina staat het artikel 'Zonnepanelen Nieuwland Nieuw'

Het gaat hier over een renovatie van zonnepanelen op 500 woningen en enkele gebouwen zoals een sporthal, scholen en een kinderdagverblijf.
Het project is destijds opgeleverd als 1MW project die 1.000.000 kWh per jaar produceerd, wat overeenkomt met het gemiddelde stroomverbruik van 300 huishoudens.
Met renovatie wordt demontage, revisie en schoonmaak bedoeld om zo het rendement te verhogen.
Eneco en Heilijgers zijn de bedrijven die het project uitvoeren.

Ik denk dat men gewoon wat geld wil verdienen.
Schoonmaken kan toch zonder demontage?
Wat verstaat men onder revisie? Diodes nakijken? Omvormers doormeten?

Frappant is dat men hier wel 1000 als kengetal neemt in plaats van 850 voor de SDE regelingen.
Ook is dit voor mij het eerst artikel waarin een huishouden gemiddeld 3300 kWh uur verstookt. Landelijk maakt men toch gebruik van 3500 kWh. Kan zijn dat 300 huishoudens lekkerder bekt dan 286.

Als ik monteurs zie zal ik nonchelant wat informerende vragen stellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Wij hebben dit jaar voor <+:) maar één wens: en dat is dat het rondom zijn verjaardag droog is!

In dat geval gaat bij ons nl. van de keuken het dak eraf, en wordt dit met wat hulp van een kraan grotendeels vervangen door zo'n 1000kg aan 3 voudige dakbeglazing _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Met rotweer wordt het pas volgend jaar :|

Het is voor de aannemer de 1ste keer dat hij dit soort beglazing bij een woning in Nederland monteert, waar het net over de grens (duitsland/belgie) natuurlijk al heel gewoon is!
Maar daar, gaf hij aan, vindt je bij nieuwe woningen ook steeds minder gasaansluitingen, en steeds meer warmtepompen, zonneboilers en geintegreerde zonnecellen op het dak (ipv traditionele dakbedekking). :Y

Oftewel: Nederland loopt ver achter, maar dat wisten we natuurlijk al :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Ik ben dit topic al een hele poos aan het volgen en zit te overwegen of ik een pv installatie op het dak zal leggen komend voorjaar.
Als ik over de laatste 2 jaar kijk heb ik een gebruik van 5200 KwH. Dit zou ongeveer afgedekt moeten worden.

De installatie van panelen e.d. zou ik zelf gaan doen, toch om de kosten zo laag mogelijk te houden. nu heb ik wat pakketten bekeken bij verschillende aanbieders en daar word bijvoorbeeld een Sunny Boy 5000 TL-20 inverteer aangeboden. Deze kost rond de 1900 euro. Nu begrijp ik dat qua levensduur de inverter de zwakste schakel is en dus zou hier een lagere kostprijs prettig zijn. Op ebay duitsland kom ik dan deze inverter tegen SMA SMC 5000A voor 850 euro. Dat is een heel verschil.
Zit hier nou een groot verschil in qua inverters ?

En voor de installatie wat is ongeveer de maximale afstand tussen inverter en zonnepanelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Voor de echte tweakers onder ons: Sensationele prijsdoorbraak: zonnecellen € 0,55 per Wp !!

En voor de wat mindere tweakers onder ons: het kan ook voor €0,95 per Wp voor een stel 220W ET-Solars

Man, man waar gaat dat heen met die prijzen. Zouden die dombo's in Alkmaar nog steeds €1,00 subsidie per Wp geven? Dan hoef je ze niet eens meer op het dak te leggen om winst te maken op zonnestroom :X :X

@eric-pvt: heb jij eigenlijk Jaga's met DBE? Of de DBE loze varianten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja hoor alkmaar draait lekker door, ik denk dat snoekie zijn 600 gratis weepee`s al binnen heeft
ik had bijna onder de subsidie prijs gekocht, dus ik ben me maar te buiten gegaan aan wat veel te dure omvormers, om nog in aanmerking te komen.
en meest saillant is nog dat ik; omdat ik nu wel genoeg marktverstorende subsidie op pv heb ontvangen,
helemaal achteraan ben gaan staan. (en toch gewoon weer gekregen)
en nog steeds zijn er subsidies over, velen zelfs bijv in de gemeente bergen.
in alkmaar wonen iets van 45.000 mensen, en dan komen er maar 180 opdagen,
triest toch ?
in alkmaar betaald men liever langdurig voor kolenstroom dan de gratis uitgedeelde 600Wp,
hieruit blijkt ook dat tvt een slap lui excuus is, en helemaal geen issue,
zelfs als het bijna gratis is, doet niemand wat.

ik heb jaga zonder DBE, gewoon ltv low-h2o,
de DBE word door de qsolar geregeld ism de brainq.

(DBE is een soort booster techniek)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jp73 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 20:22:
Ik ben dit topic al een hele poos aan het volgen en zit te overwegen of ik een pv installatie op het dak zal leggen komend voorjaar.
Als ik over de laatste 2 jaar kijk heb ik een gebruik van 5200 KwH. Dit zou ongeveer afgedekt moeten worden.
..
tip: ga eerst kijken of je je verbruik kan terugbrengen (sluipverbruik, gedrag etc.)
dat zijn de snelste en goedkoopste besparingen :)

momenteel is mindergas.nl weer positief aan het rekenen : prognose van 1-1 tm 31-12 dit jaar(2011) staat nu rond de 512 m3. :)
* NielsTn maakt vreugdedans

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 18-11-2011 21:36 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:33:
[...]

tip: ga eerst kijken of je je verbruik kan terugbrengen (sluipverbruik, gedrag etc.)
Tevens is het zeker zinvol om een PV installatie aan te leggen / te laten plaatsen op je dak.

Ik zit hier met 14x 240Wp zonne-panelen. Deze liggen sinds 26 mei op mijn dak. Dit heeft mijn verbruik met 3100 kWh verlaagd. Dat is het verschil tussen de schatting, die mijn energieprovider van mij maakte, en de daadwerkelijk opgegeven energieverbruik. het verschil is dan best wel fors! :)

Natuurlijk kan je ook nog op andere dingen bezuiningen. Maar het plaatsen van een PV installatie is zeker een aanrader. Kijk anders eens op mijn website .
Mocht je heel snel een indruk willen krijgen, dan kan je ook kijken op mijn "Beamer-presentatie-pagina's"

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Yingli verkoop ik particulier al < 1,00 / Wp ex. BTW. Panelen worden een steeds kleiner aandeel van de totale installatie. Prijsdalingen hebben dus steeds minder invloed op de totaalprijs. Arbeid, marge, transportkosten en materiaal gaan steeds zwaarder wegen.

Moet je voor de gein eens 96x Yingli 240Wp installeren op een CS20TL, schuin dak. Dan krijg je een Wp prijs waar elke boer van droomt. Binnenkort de CS30TL, zet daar 35kWp op, en je zit met een 'goedkoop' paneel van bijv. LDK of Canadian op een Wp prijs van 1,30 Eur / Wp compleet geinstalleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:33:
ja hoor alkmaar draait lekker door, ik denk dat snoekie zijn 600 gratis weepee`s al binnen heeft
ik had bijna onder de subsidie prijs gekocht, dus ik ben me maar te buiten gegaan aan wat veel te dure omvormers, om nog in aanmerking te komen.
en meest saillant is nog dat ik; omdat ik nu wel genoeg marktverstorende subsidie op pv heb ontvangen,
helemaal achteraan ben gaan staan. (en toch gewoon weer gekregen)
en nog steeds zijn er subsidies over, velen zelfs bijv in de gemeente bergen.
in alkmaar wonen iets van 45.000 mensen, en dan komen er maar 180 opdagen,
triest toch ?
in alkmaar betaald men liever langdurig voor kolenstroom dan de gratis uitgedeelde 600Wp,
hieruit blijkt ook dat tvt een slap lui excuus is, en helemaal geen issue,
zelfs als het bijna gratis is, doet niemand wat.
Mijn hemel, 180 man 7(8)7 7(8)7 7(8)7
Dat moet je hier niet proberen...
Nu hebben wij een weekendje in Bergen gelogeerd, telt dat ook mee om voor subsidie in aanmerking te komen en mogen wij dan op plek 181 deze in ontvangst nemen *O*
ik heb jaga zonder DBE, gewoon ltv low-h2o,
de DBE word door de qsolar geregeld ism de brainq.

(DBE is een soort booster techniek)
Aha. Hier een gewone ketel natuurlijk, dus die pruttelt gewoon op zijn eigen gangetje.
De DBE's zouden volgens Jaga zo'n 2 tot 3x meer vermogen kunnen leveren als het nodig is, en zo naast het huis een stuk sneller opwarmen ook tot een 12 - 30% lager energieverbruik leiden. De 1ste is het doel (anders moeten we hele dikke radiatoren nemen), de tweede is mooi meegenomen...
[...]
momenteel is mindergas.nl weer positief aan het rekenen : prognose van 1-1 tm 31-12 dit jaar(2011) staat nu rond de 512 m3. :)
* NielsTn maakt vreugdedans
Hmmm, da's dan toch 12 m3 boven de grens dat je minder belasting hoeft te betalen over je gas???
Of ben ik aan het raaskallen en haal ik vanalles door elkaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Vandaag viel hier een actiekrantje op de mat 'meer met minder Oostburg'. De gemeente geeft 3500 euro extra subsidie (boven op de meer met minder subsidie) voor woningen die twee energielabel-stappen zuiniger worden. Nu vroeg ik mij af, kan een label A woning nog zuiniger worden? Dus A++ of zo??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:50:
[...]
Hmmm, da's dan toch 12 m3 boven de grens dat je minder belasting hoeft te betalen over je gas???
Of ben ik aan het raaskallen en haal ik vanalles door elkaar :X
neee, nog goed in de gaten, target van <500 m3 probeer ik de komende 6 weken te halen :)
op normale comfortabele wijze dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:58:
[...]

neee, nog goed in de gaten, target van <500 m3 probeer ik de komende 6 weken te halen :)
op normale comfortabele wijze dus!
Go for it! Ergens volgend jaar hoop ik ook goed mee te kunnen doen m.b.v. zonne-boiler voor tap-water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:56:
Vandaag viel hier een actiekrantje op de mat 'meer met minder Oostburg'. De gemeente geeft 3500 euro extra subsidie (boven op de meer met minder subsidie) voor woningen die twee energielabel-stappen zuiniger worden. Nu vroeg ik mij af, kan een label A woning nog zuiniger worden? Dus A++ of zo??
8)7 3500 Euro? Doen! Ja, voor A staat 0.71-1.05, voor A++ staat < of gelijk aan 0.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
[...]

Het verbruik hier terugbrengen gaat de eerste jaren niet gebeuren.3 kleine kinderen , ik verwacht eerder dat naarmate de kinderen ouder worden het stroomverbruik nog wel gaat stijgen.

Maar iemand die het verschil weet tussen deze 2 inverters ?

Sunny Boy 5000 TL

En de

Sunny mini central 5000A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:03:
[...]
8)7 3500 Euro? Doen! Ja, voor A staat 0.71-1.05, voor A++ staat < of gelijk aan 0.5
Ok! Eeuuuhmm en wat kan ik daar voor doen? Mijn woning is gebouwd volgens EPC 0,8. Daarna heb ik een 8,8GJ zonneboiler geplaatst en 5,18 kWp aan zonnepaneeltjes...Wat helpt mijn EPC nog verder omlaag?? Een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:02:
[...]

Go for it! Ergens volgend jaar hoop ik ook goed mee te kunnen doen m.b.v. zonne-boiler voor tap-water :)
de qsolar bewijst zich: tapwater is dagelijks nog zonverwarmd (zelfs deze weken), dus nul gas voor tapwater.
Gecombineerd met slow (sudderend) de woning opwarmen, gordijnen op zuid open houdend overdag,
is er minimaal nog gas nodig.

maar zoals ik al aangaf.. nu twijfelen om de gewone radiatoren maar eens door LTV-varianten vervangen? misschien in stages (eerst woonkamer+ keuken + badkamer, de rest t.z.t (als in over enkele jaren?)).
dilemma's enne.... had ik al verteld dat die duurzame energie een verslavende hobby is :+

@mightyM: een windmolen? moet wel wat doen daar in Zeeland :P

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 18-11-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

jp73 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:05:
[...]

Het verbruik hier terugbrengen gaat de eerste jaren niet gebeuren.3 kleine kinderen , ik verwacht eerder dat naarmate de kinderen ouder worden het stroomverbruik nog wel gaat stijgen.

Maar iemand die het verschil weet tussen deze 2 inverters ?

Sunny Boy 5000 TL

En de

Sunny mini central 5000A
Sunny Boy 5000TL heeft geen transformator en een iets beter rendement dan de SMC 5000A.
De SMC 5000A heeft wel een transformator, weegt (o.a. daardoor) 65 kilo, en kan gebruikt worden bij Sunpower panelen die (door de speciale cellen ) aan de plus pool geaard moeten worden.
Natuurlijk kan je de SMC5000A ook voor normale panelen gebuiken.
Heb zelf de SMC5000A.

Gebruik de configurator van SMA en de gegevens van de panelen die je wil gebuiken, en je ziet zo welke configuratie er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
NielsTn schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:08:
[...]

de qsolar bewijst zich: tapwater is dagelijks nog zonverwarmd (zelfs deze weken), dus nul gas voor tapwater.
Gecombineerd met slow (sudderend) de woning opwarmen, gordijnen op zuid open houdend overdag,
is er minimaal nog gas nodig.

maar zoals ik al aangaf.. nu twijfelen om de gewone radiatoren maar eens door LTV-varianten vervangen? misschien in stages (eerst woonkamer+ keuken + badkamer, de rest t.z.t (als in over enkele jaren?)).
dilemma's enne.... had ik al verteld dat die duurzame energie een verslavende hobby is :+

@mightyM: een windmolen? moet wel wat doen daar in Zeeland :P
Nou een windmolen zou ik kunnen doen, maar dan echt voor de sier.. Het testveld Schoondijke is hier 4 km verderop, en jullie weten allemaal hoe succesvol die kleine molentjes daar zijn...

Zou drievoudig glas nog helpen voor de energielabel? Of toch maar balansventilatie ipv CO2 gestuurde ventilatie? Of de rest van mijn dak volleggen met PV?? Ik heb echt geen idee wat voor effect dat heeft op je label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:13:
[...]

Nou een windmolen zou ik kunnen doen, maar dan echt voor de sier.. Het testveld Schoondijke is hier 4 km verderop, en jullie weten allemaal hoe succesvol die kleine molentjes daar zijn...

Zou drievoudig glas nog helpen voor de energielabel? Of toch maar balansventilatie ipv CO2 gestuurde ventilatie? Of de rest van mijn dak volleggen met PV?? Ik heb echt geen idee wat voor effect dat heeft op je label.
heb je iets met WTW op ventilatie & douche al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
NielsTn schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:16:
[...]

heb je iets met WTW op ventilatie & douche al?
Nee, nog geen WTW, maar CO2 gestuurde centrale afzuiging geeft ook EPC reductie, toen ik het huis aan het bouwen was gaf WTW voor ventilatie in den lande zoveel problemen, dat ik dit bewust niet heb toegepast. Het leidingwerk is hier dus ook niet op ingericht. WTW op douchewater zou nog kunnen, alleen heb je dan een standleiding voor je douchewater nodig, bij ons is dat een grote buis waar ook de WC op zit aangesloten.

Kortom, beide aanpassingen hebben nogal wat impact... ik zou nog wel een warmtepompboiler kunnen plaatsen, dan win ik nog iets uit de ventilatielucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:08:
[...]

... enne.... had ik al verteld dat die duurzame energie een verslavende hobby is :+
nee, niet echt, denk ik. Maar ik ben er ook verslaafd aan geworden zeg maar. Sinds gisteren zijn er nog eens 8x 240Wp zonne-panelen geplaatst. Helaas was de inverter niet op tijd binnen :'( , anders had ik daar nu vandaag ook weer wat opbrengst van kunnen binnen halen. 8)

Daarnais het geld op en ga ik beginnen aan het sparen voor een zonne-boiler.. Daarna een EV en daarna? geeen idee nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Foto's? ;)

En natuurlijk even aanmelden op onderstaande lijst.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het enige nadeel van EV is dat je weer zoveel PV moet aanschaffen, dat past niet bij veel mensen. Veel mensen kunnen net hun eigen verbruik op wekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Speksteen; jij hebt toch die installatie bij mij om de hoek die elke keer zoveel kWh/kWp haalt? Heb jij niet gewoon een ander paneel liggen ofzo? Ik snap niet dat ik 2,5 haal, en jij 3,5 terwijl we zo dicht bij elkaar wonen. Of maakt mijn 20 graden dan nu zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto's komen er, zodra de PV installatie compleet is natuurlijk. :)

Dat andere doe ik dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:27:
@Speksteen; jij hebt toch die installatie bij mij om de hoek die elke keer zoveel kWh/kWp haalt? Heb jij niet gewoon een ander paneel liggen ofzo? Ik snap niet dat ik 2,5 haal, en jij 3,5 terwijl we zo dicht bij elkaar wonen. Of maakt mijn 20 graden dan nu zoveel uit?
Hier liggen dan ook Bankable trippel A+++ Sharp panelen ;)

Maar alle gekheid op een stokje.
De hoek zal er zeker mee te maken hebben, schuin pannendak tussen 35 en 40 graden, zuid.
Ook bemetering speelt mee, gemeten met Sunny Beam terwijl jij misschien een geijkte meter hebt.
Ik zal eens proberen of ik via m'n werkgever een geijkte meter kan lenen om het verschil te bepalen met een Sunny Beam.
Ik gok dat de SB 8% te veel aangeeft t.o.v. geijkte meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hehe, daar kunnen mijn goedkope Chineesjes niet tegenop nee..

:P

Goed, ik meet niet. Ik lees af. Dat mag volgens sommigen hier ook al niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aflezen op m'n SMA geeft dezelfde waarde als op de Sunny Beam.
Aankomend voorjaar moeten we maar eens weer vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag trouwens op een huisbeurs gestaan. Badkamers, vloeren, wat isolatie, etc. etc. (en PV 8) ). Veel mensen die net nieuw hebben gebouwd. Mijn eerste vraag dan; 'en, energieneutraal gebouwd'? Het gros kijkt je aan alsof ze water zien branden, of snappen me uberhaupt niet. Sjonge jonge, hoe stom kun je zijn. Nieuwbouwen, en dan niet e-neutraal bouwen. 't Is zo simpel. Zonnecollectoren, ww, houtkachel, isolatie, pv, klaar. Kost je 30-40k EUR extra (voor een groot huis), maar dat verdien je in 10-12 jaar zeker weer terug. Zo niet eerder.
Speksteenkachel schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:40:
Aflezen op m'n SMA geeft dezelfde waarde als op de Sunny Beam.
Aankomend voorjaar moeten we maar eens weer vergelijken.
Ik verwacht dat jij elke keer op mijn live-monitor aan 't gluren bent.. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door SunshineCompany op 18-11-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Dat zijn zo te zien string-ribbon cellen. Die konden wel eens (mijn inschatting: zeer waarschijnlijk) van Evergreen Solar zijn.

Evergreen Solar is failliet.

Vandaar, wellicht... :X

... niet zo "sensationeel", dus ...

... de een zijn dood is de ander ... >:)
Man, man waar gaat dat heen met die prijzen.
Down, down, down. :/
Zouden die dombo's in Alkmaar nog steeds €1,00 subsidie per Wp geven? Dan hoef je ze niet eens meer op het dak te leggen om winst te maken op zonnestroom :X :X
Er zijn nog veel ergere dombo's. Die geven anderhalve Euri gratis weg. Erger nog: soms zelfs meer, in het zeer recente verleden. Ze bestaan nog steeds, die oliedombo's...

... en verwoesten daarbij de markt.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:03:
[...]
Wij zijn van Label B naar A+ gegaan. Volgens de energieprestatie adviseur het hoogst haalbare voor
een bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:27:
Inmiddels hoor ik de stukken tand in het rond vliegen, hier in het verre Leiden... >:) >:) >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:51:
[...]

Wij zijn van Label B naar A+ gegaan. Volgens de energieprestatie adviseur het hoogst haalbare voor
een bestaande woning.
Op mijn label staat de categorie A++ wel genoemd. A+ heeft 0.51-0.70, A++ dus < of gelijk aan 0.50. En hoezo 'voor een bestaande woning'? Ben vorige week naar een bestaande woning geweest die tot passief huis is verbouwd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Professionele interesse.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
mightym schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:13:
[...]

Vereniging Zeeuwind initiatiefnemer van dat testveld gaat bij voldoende belangstelling eigen stroom van enkele grote molens direct aan leden leveren. Dit wel via een contract bij Greenchoice.
Ben benieuwd naar deze constructie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:42:
Vandaag trouwens op een huisbeurs gestaan. Badkamers, vloeren, wat isolatie, etc. etc. (en PV 8) ). Veel mensen die net nieuw hebben gebouwd. Mijn eerste vraag dan; 'en, energieneutraal gebouwd'? Het gros kijkt je aan alsof ze water zien branden, of snappen me uberhaupt niet. Sjonge jonge, hoe stom kun je zijn. Nieuwbouwen, en dan niet e-neutraal bouwen. 't Is zo simpel. Zonnecollectoren, ww, houtkachel, isolatie, pv, klaar. Kost je 30-40k EUR extra (voor een groot huis), maar dat verdien je in 10-12 jaar zeker weer terug. Zo niet eerder.
Energie neutraal kan inderdaad. Gewoon geen fossiel gebruiken en E-gebruik opwekken door PV. Zorg voor weinig transmissieverlies, warmte opwekken door warmtepomp en zon.

Mooi voorbeeld is het buitenhuis, directeur van DWA heeft deze laten bouwen. Ik kwam een PDF lijst tegen met technieken die daarin zijn toegepast.

Probleem is dat de bank kijkt naar de hypotheekkosten, niet naar de woonlasten. Ik zeg het altijd zo, cijfers uit de lucht gegrepen:
Huis A: 800 euro hypotheek + 200 euro energielasten (standaard huis)
Huis B: 900 euro hypotheeklasten en 50 euro energielasten (duurzamer EPC 0,4 ongeveer)

Als ik zou moeten financieren zou ik kiezen voor B. Hypotheeklast blijft hetzelfde, energielasten gaan stijgen.

Probleem is dat mensen momenteel niet zoveel meer kunnen lenen. Dus wat ze kunnen lenen investeren ze in het huis, en niet in het duurzaam maken van het huis. Vandaag is trouwens wel bekend geworden dat hypotheekruimte voor energiezuinige huizen is aangepast. http://www.lente-akkoord....uinige-woningen-verhoogd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
tw_eek schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:29:
De lokale krant kwam vandaag binnen. Op de voorpagina staat het artikel 'Zonnepanelen Nieuwland Nieuw'

Het gaat hier over een renovatie van zonnepanelen op 500 woningen en enkele gebouwen zoals een sporthal, scholen en een kinderdagverblijf.
Het project is destijds opgeleverd als 1MW project die 1.000.000 kWh per jaar produceerd, wat overeenkomt met het gemiddelde stroomverbruik van 300 huishoudens.
Met renovatie wordt demontage, revisie en schoonmaak bedoeld om zo het rendement te verhogen.
Eneco en Heilijgers zijn de bedrijven die het project uitvoeren.

Ik denk dat men gewoon wat geld wil verdienen.
Schoonmaken kan toch zonder demontage?
Wat verstaat men onder revisie? Diodes nakijken? Omvormers doormeten?

Frappant is dat men hier wel 1000 als kengetal neemt in plaats van 850 voor de SDE regelingen.
Ook is dit voor mij het eerst artikel waarin een huishouden gemiddeld 3300 kWh uur verstookt. Landelijk maakt men toch gebruik van 3500 kWh. Kan zijn dat 300 huishoudens lekkerder bekt dan 286.

Als ik monteurs zie zal ik nonchelant wat informerende vragen stellen >:)
Het is geen "1 MWp". Het is, zowel volgens de Eneco site, als volgens het prachtige boek van Bouwmeester en van IJken, wat hier naast me ligt, een project van 1.351 kWp. Dus niet, bij uitgangspunt "1.000 MWh/jaar" en "1 MWp" >>> "1.000 kWh/kWp.jaar". Maar 1.000.000/1.351 = 740 kWh/kWp.jaar.

Voor die tijd (1999) geen "vreemde" waarde, gezien het feit dat het om zeer veel verschillende deelprojecten ging, met zeer veel verschillende dakvlakken, oriëntaties, inpassingstoestanden, deelbeschaduwing, en god mag weten wat nog meer.

Bovendien bleek het project zeer ernstige problemen te hebben, waar Copernicus Instituut in Utrecht en Ecofys uitgebreid onderzoek naar hebben gedaan.

In de rapporten noemen ze trouwens 1.323 kWp voor het project en komen ze slechts tot een gemeten opbrengst van 944 MWh/jaar, wat een specifieke opbrengst van nog maar 714 kWh/kWp.jaar zou betekenen. Gerekend werd aanvankelijk op 750-800 kWh/kWp.jaar...

Zei ook mijn technische noten in dit artikel.

Vermoed wordt dat er heel wat mis is met de kabelverbindingen, en dat is wat nu waarschijnlijk wordt aangepakt. Dus die "revisie en schoonmaak" is een nogal sterk eufemisme voor: mogelijk de hele kabelzooi gaan vervangen. Benieuwd wat dat voor kostenplaatje gaat geven, want hangt sterk af van de bestaande bekabeling aan de panelen hoe "makkelijk" dat zal gaan. Gaat in ieder geval tijd vreten bij de schuine dak systemen, er zijn ook volledige BIPV daken waar het helemaal feest gaat worden met de renovatie. Het hele dak moet dan stapsgewijs worden ontmanteld...

Mogelijk dat ze ook wat oude omvormer meuk gaan vervangen, het is een van de eerste grootschalige projecten in NL, en er hangen heel wat oude M. bakken daar. Zelfs wat OK4 grut trouwens...

Die door jou genoemde "3.300 kWh/HH" klopt dus ook niet. Het boek van Bouwmeester rept van in totaal 649 woningen waarvan er 501 zonnepanelen (in zeer diverse configuraties en aantallen) hebben.

Er wordt daar ook uitgegaan van niet 1.000 MWh als verwachte opbrengst, maar van 1.139,1 MWh/jaar, waarbij dus oorspronkelijk uitgegaan zou zijn van een specifieke opbrengst van 1.139.100/1.351 (cf. opgave) = 843 kWh/kWp.jaar. Zou je rekenen met die genoemde "300 huishoudens", zouden die met die "verwachte opbrengst" een jaarverbruik moeten hebben van 1.139.100/300 = 3.797 kWh/HH.

Energie-Nederland rekent in hun stadswarmte rapportages zowel voor "gas" huishoudens, als voor "SV huishoudens" zonder gas aansluiting al jaren met een gemiddeld verbruik rond de ... 4.100 kWh/HH. Op basis van in opdracht gegeven feitelijk verbruiks-onderzoek (extern bureau), waarbij de "extremen" uit de dataset worden gegooid als "niet representatief"...

* edit *
Vooral veel rondvragen daar, ook evt. bewoners. Ik hoor NOOIT iets over gebruikservaringen, en het werd de hoogste tijd dat daar eens knallharte informatie over naar buiten gaat komen. Is een hoop belastinggeld in gegoten daar. Voor het "standaard" 1.340 kWp gedeelte is daar een "kostprijs" bereikt van, schrik niet: 15,20 NLG per Wattpiek. Zelfs exclusief hele dure deelsystemen kwamen ze op 14,70 NLG/Wp. Mag je zelf converteren naar Euri. OK, dat was 1999, maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 18-11-2011 23:41 . Reden: vragen, vragen, en nog eens vragen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Volledige update van de beroemde "SDE Tarief Componenten Tabel" tot en met SDE 2011 "voorlopige correctie en subsidie bedragen voor het jaar 2012" op mijn site, met uiteraard analyse van alle bureaucratie.

Althans: van "een paar aspecten van die bureaucratie"... 8)7

http://www.polderpv.nl/ni...ctie_en_subsidie_SDE_2012

Energieenwater.net:
Groene tijgers
Het salderingsprobleem is alom bekend. Komende maandag tijdens een debat in de Kamer, wordt er weer een poging ondernomen om saldering voor de meter mogelijk te maken. Meer op systeem-niveau is de verwevenheid van het ministerie van Economische Zaken met de fossiele energie-industrie een probleem. Wat is de oplossing daarvoor? Kluin denkt dat die ligt in het verenigen van de krachten van duurzame mensen. "Het enige wat helpt is hard bonken, we zitten op een kantelpunt".

[ Voor 50% gewijzigd door zonnigtype op 19-11-2011 00:27 . Reden: Bonken, bonken, en nog eens: bonken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als in alkmaar of edam pv gratis word weggegeven, komen henk en ingrid nog niet,
hoeveel zin heeft bonken als de maatschappij word overgoten met bewuste onbenulligheid,
en subversief lachen.
onbenulligheid is the way to go, na mij de zondvloed.(pownews)
een mooi voorbeeld hiervan is het cda,
ze gelasten een onderzoek naar de overheids ict, maar dat ze zelf hier bestuurlijk verantwoordelijk voor zijn,
daarvan neemt men grote afstand, ondanks dat ze 8 jaar aan de macht zijn, eindverantwoordelijk dus.
sector energie : zelfde verhaal (zie verhagen / v/d hoeven)
we starten gewoon een topteam toppie topsector topenergie, top gedaan, dan lijkt het alsof er wat aan gedaan word.

Wikipedia: Cognitieve dissonantie

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Meridiaan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:51:
[...]

een bestaande woning.
Dat durf ik toch te betwijfelen, ons huis zit rondom al dik in de isolatie (Houtskelet met 20 cm isolatiemateriaal). Samen met de PV ben ik met een eenvoudige warmtepomp volledig energieneutraal. Maar of dat voldoende is voor een A++ label??? I don't know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat zijn de algemene tips om een bestaande cv installatie zo zuinig mogelijk in te regelen?
1: gewenste temp in kleine stappen verhogen, ik zie op mijn lcd 0,1,2 of 3 vlammetjes.
2: iets met de naloopcirculatie van de pomp (scheelt ook in kWh)
3: iets met condensatie/retourtemp of zo?

Wie kan mij van info voorzien? Ik wil graag onder de 500m3blijven tot en met mei 2012.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 19-11-2011 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zonnepanelen Terreur In Zwolle...

... ik ga maar weer eens woest wilgen knotten ... :F :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PcDealer : Maak je misschien al gebruik van een zonne-boiler? Misschien dat een zonne-boiler die zowel warm water levert voor je CV als ook voor je tapwater een optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo hallo.. Wat is dat voor een blunder!? Ze hadden anders mij een bericht kunnen sturen en dan had ik al die zonne-panelen er wel afgehaald en meegenomen. Ik kan ze hier anders nog wel gebruiken en inzetten.

Wat een verspilling. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 09:16:
@PcDealer : Maak je misschien al gebruik van een zonne-boiler? Misschien dat een zonne-boiler die zowel warm water levert voor je CV als ook voor je tapwater een optie voor je?
Heb ik, maar weet niet of die ook op de cv is aangesloten. Haal een rendement van 40% tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:33:
Gratis is wat overdreven maar idd ze liggen hier al op het (af) dak, en de maandelijkse rekening van RWE is netto nihil....hier heb ik wel wat meer voor moeten doen dan alleen wat pv en zonneboiler (nieuwe cv, HR++ glas)

Deze maand eens aan de buurman gevraagd waarom hij meteen het zonnescherm uit zet als de zon begint te schijnen, had geen zin in zon in de woonkamer en de cv staat toch uit overdag?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 09:27 . Reden: buurman ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Wat een stel onbenullen. :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 09:23:
[...]

Heb ik, maar weet niet of die ook op de cv is aangesloten. Haal een rendement van 40% tot nog toe.
Ok, daar weet ik verder nog iets te weinig van af. Tot zover ik weet zou het kunnen weten, door het aantal spiralen, wat er in je buffervat gaat. Als het er twee zouden zijn, dan zou er één voor je tapwater kunnen zijn en één spiraal is dan aangesloten op je CV.

Verder dan dit houdt mijn kennis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
We zitten hier nu op 342 m3 verbruik in dit jaar, de prognose geeft 435 m3 aan, we zitten nu op 0,15 m3/graaddag, deze maand op 0,10 m3/graaddag. Dit alles zonder bijzondere verwarming, gewoon een paar convectorputten met een HR ketel waarbij we ook het warm water van betrekken. Wel een goed ingeregelde WTW waardoor het in de slaapkamers in principe nooit onder de 16 graden komt. We stoken daar ook nooit.
Gewoon slim spelen met de verwarming en anticiperen. Dubbele schuifpui op het ZW doet wonderen.
Overdag (als we thuis zijn) staat ie op 18,5 en 's avonds op 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een Agpo Econpact 225c i.c.m. Aquasol 3. Volgens mij is het collecltoroppervlak op het dak 5,5m2. Vrij standaard denk ik. Ik zie in de handleiding na pomp nalooptijd aanpassen en ook 's nachts de pomp automatisch uit zetten. Maar wat als de temperatuur niet is aangepast (moet handmatig) vanuit de kamerthermostaat?

Inhoud boiler is 97 liter en heeft 1 warmtewisselaar.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 19-11-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@PvPower
die folie kan dampopen of dampdicht zijn.
hij behoort op zoon vloer dampopen te zijn.
is hij dat niet had je eigenlijk al problemen moeten hebben(volgens de regeltjes.)
ik neem aan dat je de balken een keer hebt geinspecteert?
geen balken die een beetje vochtig aan voelen?
check ook goed de punten waar de balken de fundering in gaan.
ik neem effe aan dat je fundering is gemetseld.
doet die fundering water omhoog zuigen?

als je niet helemaal zeker bent van de vocht problemen dan kun je ook de isolatie een centimeter van de fundering af houden zodat het condens water daar weg kan.

ik zelf heb de glaswol al een keer vast gezet met oude pellets.
kost wat meer moeite maar was wel goedkoop.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1 ... 179 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.