tw_eek schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:29:
De lokale krant kwam vandaag binnen. Op de voorpagina staat het artikel 'Zonnepanelen Nieuwland Nieuw'
Het gaat hier over een renovatie van zonnepanelen op 500 woningen en enkele gebouwen zoals een sporthal, scholen en een kinderdagverblijf.
Het project is destijds opgeleverd als 1MW project die 1.000.000 kWh per jaar produceerd, wat overeenkomt met het gemiddelde stroomverbruik van 300 huishoudens.
Met renovatie wordt demontage, revisie en schoonmaak bedoeld om zo het rendement te verhogen.
Eneco en Heilijgers zijn de bedrijven die het project uitvoeren.
Ik denk dat men gewoon wat geld wil verdienen.
Schoonmaken kan toch zonder demontage?
Wat verstaat men onder revisie? Diodes nakijken? Omvormers doormeten?
Frappant is dat men hier wel 1000 als kengetal neemt in plaats van 850 voor de SDE regelingen.
Ook is dit voor mij het eerst artikel waarin een huishouden gemiddeld 3300 kWh uur verstookt. Landelijk maakt men toch gebruik van 3500 kWh. Kan zijn dat 300 huishoudens lekkerder bekt dan 286.
Als ik monteurs zie zal ik nonchelant wat informerende vragen stellen

Het is geen "1 MWp". Het is, zowel
volgens de Eneco site, als volgens het prachtige boek van Bouwmeester en van IJken, wat hier naast me ligt, een project van 1.351 kWp. Dus niet, bij uitgangspunt "1.000 MWh/jaar" en "1 MWp" >>> "1.000 kWh/kW
p.jaar". Maar 1.000.000/1.351 = 740 kWh/kW
p.jaar.
Voor die tijd (1999) geen "vreemde" waarde, gezien het feit dat het om zeer veel verschillende deelprojecten ging, met zeer veel verschillende dakvlakken, oriëntaties, inpassingstoestanden, deelbeschaduwing, en god mag weten wat nog meer.
Bovendien bleek het project zeer ernstige problemen te hebben, waar Copernicus Instituut in Utrecht en Ecofys uitgebreid onderzoek naar hebben gedaan.
In de rapporten noemen ze trouwens 1.323 kWp voor het project en komen ze slechts tot een gemeten opbrengst van 944 MWh/jaar, wat een specifieke opbrengst van nog maar
714 kWh/kWp.jaar zou betekenen. Gerekend werd aanvankelijk op 750-800 kWh/kW
p.jaar...
Zei ook mijn technische noten in
dit artikel.
Vermoed wordt dat er heel wat mis is met de kabelverbindingen, en dat is wat nu waarschijnlijk wordt aangepakt. Dus die "revisie en schoonmaak" is een nogal sterk eufemisme voor: mogelijk de hele kabelzooi gaan vervangen. Benieuwd wat dat voor kostenplaatje gaat geven, want hangt sterk af van de bestaande bekabeling aan de panelen hoe "makkelijk" dat zal gaan. Gaat in ieder geval tijd vreten bij de schuine dak systemen, er zijn ook volledige BIPV daken waar het helemaal feest gaat worden met de renovatie. Het hele dak moet dan stapsgewijs worden ontmanteld...
Mogelijk dat ze ook wat oude omvormer meuk gaan vervangen, het is een van de eerste grootschalige projecten in NL, en er hangen heel wat oude M. bakken daar. Zelfs wat OK4 grut trouwens...
Die door jou genoemde "3.300 kWh/HH" klopt dus ook niet. Het boek van Bouwmeester rept van in totaal 649 woningen waarvan er 501 zonnepanelen (in zeer diverse configuraties en aantallen) hebben.
Er wordt daar ook uitgegaan van niet 1.000 MWh als verwachte opbrengst, maar van 1.139,1 MWh/jaar, waarbij dus oorspronkelijk uitgegaan zou zijn van een specifieke opbrengst van 1.139.100/1.351 (cf. opgave) = 843 kWh/kW
p.jaar. Zou je rekenen met die genoemde "300 huishoudens", zouden die met die "verwachte opbrengst" een jaarverbruik moeten hebben van 1.139.100/300 = 3.797 kWh/HH.
Energie-Nederland rekent in hun stadswarmte rapportages zowel voor "gas" huishoudens, als voor "SV huishoudens" zonder gas aansluiting al jaren met een gemiddeld verbruik rond de ... 4.100 kWh/HH. Op basis van in opdracht gegeven feitelijk verbruiks-onderzoek (extern bureau), waarbij de "extremen" uit de dataset worden gegooid als "niet representatief"...
* edit *
Vooral veel rondvragen daar, ook evt. bewoners. Ik hoor NOOIT iets over gebruikservaringen, en het werd de hoogste tijd dat daar eens knallharte informatie over naar buiten gaat komen. Is een hoop belastinggeld in gegoten daar. Voor het "standaard" 1.340 kWp gedeelte is daar een "kostprijs" bereikt van, schrik niet: 15,20 NLG per Wattpiek. Zelfs exclusief hele dure deelsystemen kwamen ze op 14,70 NLG/Wp. Mag je zelf converteren naar Euri. OK, dat was 1999, maar toch.
[
Voor 5% gewijzigd door
zonnigtype op 18-11-2011 23:41
. Reden: vragen, vragen, en nog eens vragen... ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)