Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:56:
[...]

Inmiddels een handig dokument gevonden om grafieken te maken in Excel.
Goed bezig!

Zoals je wel gemerkt hebt, laat ik dat doen via mijn website. Als je het dus voor (alleen) jezelf wilt inzien, dan is Excel een prima idee.

Succes en veel plezier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:48:

@Cafe Del Mar
c.v. op stookolie jeugd sentiment. :)
is het er ook zo 1 die je start door een knop 5 seconde lang in te drukken?
Was ook zo op onze oude gas cv.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:52
Gasschuif schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:10:
Ik bedoel met combi de samenwewerking tussen ketel en thermostaat. In jou geval zal de ketel aan uit schalelen en van modulatie geen sprake zijn. Probeer de pomp van auto af te halen, en naar een lager vast toerental te gaan.
Let op dat de delta T van de ketel niet te groot wordt. Kijk in de gebruiksaanwijzing van de ketel of een nadraaitijd van de pomp is in te stellen, na het uitschakelen van de thermostaat.
De ketel heeft inderdaad 2 standen: aan en uit. Als je bij ons binnen bent, kan je niet missen. Toen we er pas woonden leek het alsof er een trein door de stookruimte denderde. Met de deuren toe valt het nog mee. Je went aan alles :).
Delta T (ik interpreteer dat als temperatuurverschil tussen aanvoer en retour) kan ik (momenteel nog) niet meten, want enkel op het water dat de ketel verlaat zit een thermometer.

Ik heb overigens totaal niet de indruk dat de ketel iets over de pomp te zeggen heeft. De pomp staat een kleine halve meter van de ketel weg. De ketel is zo oud dat ik betwijfel of daar nog een brochure van te vinden is (het is een Buderus of Junkers, weet niet uit het hoofd)

Ik kan wel de pomp op stand 1-2-3 zetten en niet meer op auto. Dat ga ik vanavond eens proberen.
@Cafe Del Mar
c.v. op stookolie jeugd sentiment. :)
is het er ook zo 1 die je start door een knop 5 seconde lang in te drukken?
Sentiment is stookolie zeker niet:
- Troep: Als de tank in onze oprit begint te lekken, zijn we nog niet jarig. Als er bij het vullen gemorst wordt, is het ook dolle pret.
- Niet meten: 1 keer per jaar vullen we onze tank bij, en meer informatie krijg ik ook niet. Hoeveel energie we tussentijds verbruiken: no idea. We hebben ook in een gasgestookte woning gewoond en daar noteerde ik elke week het verbruik. Hier noteer ik elk jaar het verbruik.
- Stilte: de ketel maakt het lawaai van een kudde vee, vergelijk dat met een fluisterstille gasketel...

Nee, wat mij betreft flikker ik die verwarmingsinstallatie meteen buiten. Ons warm water staat nu nog op een elektrische boiler. Ik zou liefst een gasgestookte verwarming + ingebouwde boiler hebben. Zo'n rechtopstaand model.
Mijn huisbaas zal eens lachen als ik met een dergelijke factuur afkom :)
(nieuwe gasleiding + nieuwe ketel + enkele buizen versteken + ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:24:
[...]

De ketel heeft inderdaad 2 standen: aan en uit. Als je bij ons binnen bent, kan je niet missen. Toen we er pas woonden leek het alsof er een trein door de stookruimte denderde. Met de deuren toe valt het nog mee. Je went aan alles :).
Delta T (ik interpreteer dat als temperatuurverschil tussen aanvoer en retour) kan ik (momenteel nog) niet meten, want enkel op het water dat de ketel verlaat zit een thermometer.

Ik heb overigens totaal niet de indruk dat de ketel iets over de pomp te zeggen heeft. De pomp staat een kleine halve meter van de ketel weg. De ketel is zo oud dat ik betwijfel of daar nog een brochure van te vinden is (het is een Buderus of Junkers, weet niet uit het hoofd)

Ik kan wel de pomp op stand 1-2-3 zetten en niet meer op auto. Dat ga ik vanavond eens proberen.

[...]

Sentiment is stookolie zeker niet:
- Troep: Als de tank in onze oprit begint te lekken, zijn we nog niet jarig. Als er bij het vullen gemorst wordt, is het ook dolle pret.
- Niet meten: 1 keer per jaar vullen we onze tank bij, en meer informatie krijg ik ook niet. Hoeveel energie we tussentijds verbruiken: no idea. We hebben ook in een gasgestookte woning gewoond en daar noteerde ik elke week het verbruik. Hier noteer ik elk jaar het verbruik.
- Stilte: de ketel maakt het lawaai van een kudde vee, vergelijk dat met een fluisterstille gasketel...

Nee, wat mij betreft flikker ik die verwarmingsinstallatie meteen buiten. Ons warm water staat nu nog op een elektrische boiler. Ik zou liefst een gasgestookte verwarming + ingebouwde boiler hebben. Zo'n rechtopstaand model.
Mijn huisbaas zal eens lachen als ik met een dergelijke factuur afkom :)
(nieuwe gasleiding + nieuwe ketel + enkele buizen versteken + ...)
Je kan toch op de aanvoerleiding van de mazouttank naar de brander een doorstroommeter plaatsen?
Dan meet je op elk gewenst ogenblik je verbruik. ;)

Een pomp met 3 standen: 1. continue 2. schakelt na bepaalde nalooptijd uit 3. uitstand pomp.
Dit zijn de drie mogelijke instellingen, welke stand 1, 2 of 3 is, even zelf uitvogelen, of is af te lezen op de pomt zelf.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Neanderthaler71 ook vereeuwigd in de PV Newbee galerij op PPV...

... met dank voor de inzending ...

... en succes met het vervolg avontuur ... _/-\o_

** zonnig type vond nog een mapje met eerdere mails van de trotse nieuwe eigenaar, in de import van de oude computer (tja, dat krijg je als je veul mail krijgt)...** 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:37:
Neanderthaler71 ook vereeuwigd in de PV Newbee galerij op PPV...

... met dank voor de inzending ...

** zonnig type vond nog een mapje met eerdere mails van de trotse nieuwe eigenaar, in de import van de oude computer (tja, dat krijg je als je veul mail krijgt)...** 8)7
The "Hall of Fame".... so eine Ehre! *O* *O*

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 16:36 . Reden: Mein Deutsch ist nicht mehr was es einmahl war... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:34:
[...]

The "Hall of Fame".... so eine Ehre! *O* *O*
Drie maal snel achter elkaar "Scheveningen" opdreunen, und Schnell Bitte!

:*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ok even een beetje doorgerekend ....
Zeg maximaal paneeltemperatuur van 20º Celsius
Watergebruik per dag 170l
watertemperatuur zomer 9º Celsius
maximale zonneschijn per dag ongeveer 5kWh/m2 aka 18MJ/m2

( 11º * 170l * 4180J/kgk ) / 18MJ/m2 = 0,43 m2 en dan ga ik er even vanuit dat ik bijna nooit echt koud water nodig heb, wat ook waar is, alleen legionella gooit een beetje roet in het eten ;)

Conclusie voor mij ik gebruik te weinig water om dit te doen. Want ik wil mijn eigen verbruik opwekken aka 2000kWh op jaarbasis dus bij 15% efficiënte panelen heb ik ongeveer 15 m2 nodig

Oftewel bij 170l waterverbruik heb je een paneel temperatuur van ...
18MJ/m2 *15m2 / ( 170l * 4180J/kgk ) + 9º Celsius = 390º Celsius
Ook niet helemaal waar want je hebt nog verdampingswarmte nodig want water is natuurlijk geen water bij die temperatuur.

Je kunt natuurlijk wel een een hele grote bak water neerzetten met een warmtewisselaar inwendig voor lage temperatuur cv circuit en voorverwarmen warm water. En daarnaast een warmtewisselaar naar de lucht om de watertemperatuur te limiteren wat uit de zonnepanelen komt op 30 of 40º Celsius, maar echt handig is het niet.

Een bong op regenwater is dan een veel betere oplossing om je panelen koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:07
De subsidie in Amsterdam (1 euro/Wp, totaal ruim 8 ton beschikbaar) is in 6 vd 7 stadsdelen al volledig vergeven. Tot 2 december kan je je nog inschrijven voor de reservelijst (tenzij je in Nieuw West woont, daar is gewoon nog geld).

Hoe verhoudt animo en 'opbrengst' van de regeling (neergezet vermogen) zich tov andere gemeenten in NL?

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Slechter als in Enschede kan het niet namelijk € 0,00000 aan subsidie.
Tel je zegeningen daar in Amsterdam ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Voorlopig geen proefboring schaliegas in Boxtel
http://nieuws.nl.msn.com/...fboring-schaliegas-boxtel

[ Voor 21% gewijzigd door HellevUUr op 25-10-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:53:
Slechter als in Enschede kan het niet namelijk € 0,00000 aan subsidie.
En dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
Net weer even gesproken met de tekenaar/ingenieur die ons toekomstige (uiteindelijk hopelijk passief-) huis heeft getekend. Ik dacht dat het wel leuk was om even een schetsje te laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://misc.quintinsmits.com/huis-GoT/voorgevel-perspectief.jpg

De voorgevel is gericht op ZZW, het huis kom iets ten oosten van Alkmaar/Heerhugowaard. Helemaal (prefab) houtskeletbouw, het enige beton/steen wat gebruikt gaat worden zit in de (ook prefab) fundering. Ik zal niet de hele rits met gedetailleerde specificaties opnoemen, behalve dan dat met de warmtepomp en de PV-panelen het huis netto helemaal energieneutraal zal zijn.

We zijn nu nog met een aantal bedrijven in onderhandeling over wie het mag gaan bouwen. Zodra alle aanneemovereenkomsten er zijn (we bouwen 't in eigen beheer, dus wij zijn zelf hoofdaannemer) kan de hypotheek erdoor.
Hopelijk gaan in januari of februari de palen de grond in. Deze zomer moet dan het casco er staan. Alles wat daarna moet gebeuren gaan we zelf doen (omdat klussen leuk is en daarnaast om op de kosten te besparen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bahviaan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:48:
De subsidie in Amsterdam (1 euro/Wp, totaal ruim 8 ton beschikbaar) is in 6 vd 7 stadsdelen al volledig vergeven. Tot 2 december kan je je nog inschrijven voor de reservelijst (tenzij je in Nieuw West woont, daar is gewoon nog geld).

Hoe verhoudt animo en 'opbrengst' van de regeling (neergezet vermogen) zich tov andere gemeenten in NL?
Dat zou de Klimaat Monitor moeten bevatten...

http://klimaatmonitor.dat...t.aspx?cat_open_code=c119

Alleen zit daar zo weinig aan data in dat je d'r niks mee kunt (en dat is al een tijdje zo...). Of ik kijk er overheen, het is een "nogal omvangrijke" en slecht te doorgronden database.

Vooral die bizarre optie "Prestatie-indicatoren Gemeenten" >>> "Duurzame Energie" >>> "Percentage zichtbaar geplaatste zonnepanelen-Gerealiseerd" is een feest van inhoudelijke nullen...

... en de rest is ook niet veel. SDE is alleen door Agentschap NL (van het innovatieve EL&I ministerie) uitgegeven beschikkingen, niet het enige wat telt, nl.: snoeiharde re-a-li-sa-tie...

... ach ja, houdt weer wat ambtenaren van de straat ... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En wat was de uitspraak geweest als de Rabo geen computersystemen in die gemeente had staan?
;w

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Quinny schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:06:
Net weer even gesproken met de tekenaar/ingenieur die ons toekomstige (uiteindelijk hopelijk passief-) huis heeft getekend. Ik dacht dat het wel leuk was om even een schetsje te laten zien:
Ziet er prachtig uit!
Laat de tekenaar alleen die 2 reigers die boven de zonnepanelen vliegen even weg gommen :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:24:
[...]

Begin met stand (5) , dit is het laagste setpoint drukgeregeld met leidingcompensatie, als dat lukt naar stand (3) dit is dus eigenlijk stand 1 , ongeregeld,minimum toerental. (zie tekening van de pomplink met de 9 instellingen)

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 25-10-2011 17:15 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:07:
[...]

En wat was de uitspraak geweest als de Rabo geen computersystemen in die gemeente had staan?
;w
De onverbiddelijke logica hiervan is, dat we als de donder moeten gaan maken dat er overal sjieke dure computer knooppunten in het landschap worden neergezet om de schalie-cowboys de pas af te gaan snijden (en ook de kussengas in de grond proppende russische maffia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[afbeelding]

De voorgevel is gericht op ZZW, het huis kom iets ten oosten van Alkmaar/Heerhugowaard. Helemaal (prefab) houtskeletbouw, het enige beton/steen wat gebruikt gaat worden zit in de (ook prefab) fundering. Ik zal niet de hele rits met gedetailleerde specificaties opnoemen, behalve dan dat met de warmtepomp en de PV-panelen het huis netto helemaal energieneutraal zal zijn.

We zijn nu nog met een aantal bedrijven in onderhandeling over wie het mag gaan bouwen. Zodra alle aanneemovereenkomsten er zijn (we bouwen 't in eigen beheer, dus wij zijn zelf hoofdaannemer) kan de hypotheek erdoor.
Hopelijk gaan in januari of februari de palen de grond in. Deze zomer moet dan het casco er staan. Alles wat daarna moet gebeuren gaan we zelf doen (omdat klussen leuk is en daarnaast om op de kosten te besparen).
Het eerste wat me te binnen schiet: respect!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:09:
[...]

Ziet er prachtig uit!
Laat de tekenaar alleen die 2 reigers die boven de zonnepanelen vliegen even weg gommen :o
Mee eensch, alleen lijken het meer prehistorische pterodactylussen ... :*)

Veel succes met de uitvoering! Wanneer kunnen de GoT-ers appeltaart komen eten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:12:
[...]

Veel succes met de uitvoering! Wanneer kunnen de GoT-ers appeltaart komen eten? :9
....en krijgen we een opsomming van al het moois op besparingsgebied dat in dit toekomstige milieuvriendelijke nestje allemaal is opgeborgen? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:12:
[...]

De afstand tot de tekenaar en de vliegende dieren is gewoon kleiner dan die tot het huis. Ofzo...

Deze zomer moet het casco er staan, wat we dan zelf binnen en buiten zullen gaan afwerken. De planning is om eerst de badkamer, slaapkamer, keuken en werkkamer (ik werk thuis) af te maken zodat we er kunnen gaan wonen. Ik denk dat we wel bijna een jaar verder zijn voor we zover zijn dat de woonkamer en de rest van de benedenverdieping ook presenteerbaar zijn...
Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:14:
[...]

....en krijgen we een opsomming van al het moois op besparingsgebied dat in dit toekomstige milieuvriendelijke nestje allemaal is opgeborgen? *O*
Goed dan:

Op de planning staat een CO2 warmtepomp (altijd COP van >5), dit is echter nog niet helemaal zeker, aangezien de warmtevraag van het huis een stuk lager is dan de opbrengst van dit apparaat, een (veel) goedkopere lucht-water warmtepomp zou ook voldoen (wat dan wel weer meer energie verbruikt...). Twijfel...

Daarnaast balansventilatie met een aardwarmtewisselaar, driedubbelglas, douche-WTW, overal LED-verlichting, regenwateropvang met een 7500 liter tank in de grond (voor de toiletten en de tuin).
Er is geen riolering, dus een septische tank met daarbij een helofytenfilter, het water wat hieruit komt gaat ook weer de regenwateropvangtank in.
Op het dak moet ongeveer 5500Wp aan PV komen om ons huidige verbruik + elektrisch koken en een warmtepomp af te dekken. Waarschijnlijk komen we met de nieuwe LED-verlichting en het energiezuinige witgoed wat we willen kopen lager uit, maar dat zien we dan wel weer...

De kavel is bijna 1800m2 groot, waarop we dus een leuke moestuin kunnen gaan onderhouden (op dit moment groeien er tomaten en diverse kruiden in de vensterbank en broccoli en spruiten in bloempotten op 't balkon).

[ Voor 0% gewijzigd door Quinny op 25-10-2011 17:28 . Reden: Autocorrect van Lion... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[afbeelding]
Persoonlijk had ik het liefst de zonnepanelen "geïntegreerd" op het dak gezien :) Of wellicht op het schuine stuk boven de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Bartjuh schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:29:
[...]

Persoonlijk had ik het liefst de zonnepanelen "geïntegreerd" op het dak gezien :) Of wellicht op het schuine stuk boven de dakkapel.
Er komen panelen op het schuine dak én het platte dak. Op het schuine dak zullen 15 panelen van 160x80cm geplaatst kunnen worden, we hebben ±5500Wp nodig, dus bijna 30 panelen...

Voor die 30 panelen is geen plaats als ze allemaal op het schuine deel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Quinny schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:26:

Goed dan:

Op de planning staat een CO2 warmtepomp (altijd COP van >5), dit is echter nog niet helemaal zeker, aangezien de warmtevraag van het huis een stuk lager is dan de opbrengst van dit apparaat, een (veel) goedkopere lucht-water warmtepomp zou ook voldoen (wat dan wel weer meer energie verbruikt...). Twijfel...

Daarnaast balansventilatie met een aardwarmtewisselaar, driedubbelglas, douche-WTW, overal LED-verlichting, regenwateropvang met een 7500 liter tank in de grond (voor de toiletten en de tuin).
Er is geen riolering, dus een septische tank met daarbij een helofytenfilter, het water wat hieruit komt gaat ook weer de regenwateropvangtank in.
Op het dak moet ongeveer 5500Wp aan PV komen om ons huidige verbruik + elektrisch koken en een warmtepomp af te dekken. Waarschijnlijk komen we met de nieuwe LED-verlichting en het energiezuinige witgoed wat we willen kopen lager uit, maar dat zien we dan wel weer...

De kavel is bijna 1800m2 groot, waarop we dus een leuke moestuin kunnen gaan onderhouden (op dit moment groeien er tomaten en diverse kruiden in de vensterbank en broccoli en spruiten in bloempotten op 't balkon).
d:)b

Ik zie nog een hoop PV-fähig dakvlak. Kun je een energie PLUS huis van maken (als je in Duitsland zou wonen, gewoon overschot voor vaste prijs het net op) ... 8)

... of je kunt dan het overschot in een elektrische auto proppen ...

... maar dan heb je weer minder tijd voor je moestuin on-site ...

... dilemma's, dilemma's...

... wel duurzame dilemma's ...

... ik zeg: gaan met die duurzame banaan!
Voor die 30 panelen is geen plaats als ze allemaal op het schuine deel moeten.
Dan zet je ze toch gewoon op de grond neer. Stukkie overkapping voor de witlof - die toch in het donker moet? :P

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 25-10-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Quinny schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:26:
[...]

De afstand tot de tekenaar en de vliegende dieren is gewoon kleiner dan die tot het huis. Ofzo...

Deze zomer moet het casco er staan, wat we dan zelf binnen en buiten zullen gaan afwerken. De planning is om eerst de badkamer, slaapkamer, keuken en werkkamer (ik werk thuis) af te maken zodat we er kunnen gaan wonen. Ik denk dat we wel bijna een jaar verder zijn voor we zover zijn dat de woonkamer en de rest van de benedenverdieping ook presenteerbaar zijn...

[...]

Goed dan:

Bedankt voor de info!!
Ik heb deze post even met copy en paste in een Worddocument gezet, want er zitten een paar goede, voor ons uitvoerbare, ideetjes in. Met name de regenwater opvang en de voorzieningen in de "natte ruimte". Dat wordt ons volgende project.
Bedankt voor de info en hou ons op de hoogte van de vorderingen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:37:
Ik heb bijna mijn volgende omvormer alweer besteld.
Een Power-One Aurora PVI 3.0 OUTD-S. Deze gaat dat de huidige 2100 TL SMA vervangen en biedt de mogelijkheid een 2e onafhankelijke string aan te sluiten voor het schuine dak. Ik wil daar nog eens circa 1000Wp neerleggen.

Moet dan wel mijn SMA 2100 TL in de verkoop doen. Nota bene incl blauwe tand biggenrug...zucht net 6 dagen in bedrijf... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:41:
[...]

Ik heb bijna mijn volgende omvormer alweer besteld.
Een Power-One Aurora PVI 3.0 OUTD-S. Deze gaat dat de huidige 2100 TL SMA vervangen en biedt de mogelijkheid een 2e onafhankelijke string aan te sluiten voor het schuine dak. Ik wil daar nog eens circa 1000Wp neerleggen.

Moet dan wel mijn SMA 2100 TL in de verkoop doen. Nota bene incl blauwe tand biggenrug...zucht net 6 dagen in bedrijf... :X
:)

You have been warned! Zonnestroom: extreem besmettelijk. GoT watchers: BEWARE!

* edit *

En? Wat gaat die wisseltruuk met je "teeveetee" doen? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 25-10-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:33:
[...]

d:)b

Ik zie nog een hoop PV-fähig dakvlak. Kun je een energie PLUS huis van maken (als je in Duitsland zou wonen, gewoon overschot voor vaste prijs het net op) ... 8)

... of je kunt dan het overschot in een elektrische auto proppen ...

... maar dan heb je weer minder tijd voor je moestuin on-site ...

... dilemma's, dilemma's...

... wel duurzame dilemma's ...

... ik zeg: gaan met die duurzame banaan!

[...]

Dan zet je ze toch gewoon op de grond neer. Stukkie overkapping voor de witlof - die toch in het donker moet? :P
Ik denk dat er in ieder geval wel een klein overschot zal zijn. Een elektrische auto staat voor de toekomst op de planning. Eerst maar eens het huis, daarna sparen... Tot die tijd helaas rijden in een niet erg zuinige (maar wel weer erg leuke) benzine auto...
Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:36:
[...]

Bedankt voor de info!!
Ik heb deze post even met copy en paste in een Worddocument gezet, want er zitten een paar goede, voor ons uitvoerbare, ideetjes in. Met name de regenwater opvang en de voorzieningen in de "natte ruimte". Dat wordt ons volgende project.
Bedankt voor de info en hou ons op de hoogte van de vorderingen! d:)b
Ik vergeet altijd nog dingen... Er komt een schakelsysteem tussen de aanvoerleidingen van regenwater en kraanwater richting de toiletten, zodat we deze ook kunnen gebruiken als de tank leeg is. Tussen de pomp en dit schakelapparaat komt ook nog een waterfilter tot 5 micron om eventuele kleine deeltjes uit het regenwater te filteren.

Eigenlijk willen we ook nog een waterontharder op de gewone waterleiding (zoals eerder in dit topic is langs gekomen), alleen weet ik niet wat die kilo's zout die er per jaar doorheen gaan doen met een septictank en het helofytenfilter (wordt het zout omgezet in een andere stof die niet schadelijk is?). Dit zou de hoeveelheid schoonmaakmiddelen die we nodig zouden hebben wel flink kunnen beperken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quinny bij eric-pvt kijken ?
eric-pvt ook erg veel inside info tav het energieplan van de gemeente alkmaar en kontakt personen...
alkmaar ... de gemeente stimuleert dit.
kodi zit in de buurt ! en meer.
individuele subsidie mogelijk zoals in alkmaar west, voor leerplannen,
je moet dan wel de gemeente van je inzichten op de hoogte houden.(no problem)
bel eens op vrijdag met dhr groot van de gemeente en leg je plannen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:32:
quinny bij eric-pvt kijken ?
eric-pvt ook erg veel inside info tav het energieplan van de gemeente alkmaar en kontakt personen...
alkmaar ... de gemeente stimuleert dit.
kodi zit in de buurt ! en meer.
individuele subsidie mogelijk zoals in alkmaar west, voor leerplannen,
je moet dan wel de gemeente van je inzichten op de hoogte houden.(no problem)
bel eens op vrijdag met dhr groot van de gemeente en leg je plannen voor.
We zitten niet in de gemeente Alkmaar, we zitten wat oostelijker. De gemeente waar wij gaan bouwen heeft dit jaar geen subsidie voor duurzame energie (of andere subsidies waarvoor wij in aanmerking zouden komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:07:
[...]

;w
Hetzelfde.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

I've got my doubts....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Quinny schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:47:
[...]
Eigenlijk willen we ook nog een waterontharder op de gewone waterleiding (zoals eerder in dit topic is langs gekomen), alleen weet ik niet wat die kilo's zout die er per jaar doorheen gaan doen met een septictank en het helofytenfilter (wordt het zout omgezet in een andere stof die niet schadelijk is?). Dit zou de hoeveelheid schoonmaakmiddelen die we nodig zouden hebben wel flink kunnen beperken...
Gecopieerd van de Aquacell site, dus even navragen hier en daar.
********************************************************************************************************************************
Afvoerwater van waterontharder op septic tank lozen?
Antwoord: Ja. U kunt het afvoerwater van uw waterontharder lozen in een septic tank. Een septic tank zal niet beschadigd raken door de zoutoplossing. Ook zal het anaërobe proces niet ontregeld worden. Het water, dat een hoger natriumgehalte zal hebben, kan zelfs een positieve werking hebben op bacteriële organismen in de septic tank. Ook zal de hoeveelheid schoonmaakmiddelen die in de septic tank geloosd wordt verminderd worden door gebruik van onthard water.
********************************************************************************************************************************
Het helofytenfilter weet ik niet of dat tegen natrium kan.

Even een beloofde update van de nieuwe CV ketel.

Gisteravond even bijgestookt met de CV (en de houtkachel) toen we thuis kwamen
(Intergas combi HR 22 vervangen door intergas combi HR 28). Hij hangt in een buitenom toegankelijk stookhok, dat is lastig, vandaar dat ik een aantal zaken in de garage wil meten.

De oude meting deed ik met het toerental van de ventilator. Nu, in de nieuwe situatie heb ik een 0-800 mA meter in serie met de ketel opgenomen.

Ik kan nu zien of de ketel draait voor tapwater of CV (pomp aan), en in de CV stand is ook bovenop de pompstroom de ventilator stroom af te lezen, lees de modulatie graad. De thermometer in de rookgas uittrede zit er al jaren, evenals de aanvoer/retour metingen.
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/6416/dsc04094qc.jpg
De thermometers op de meting van de tempereturen zij ook al jaren aanwezig, evenals de intrede buitenlucht temperatuur (uit de warmtewisselaar naar de ketel) De warmtewisselaar is 7 meter concentrische pijp rond 70 rond 130 mm.
De op de magnehelic manometer is ontsteken van de brander zichtbaar, evenals een brander stop (drukpuls)

Een goede zaak van de nieuwe ketel is dat het standby vermogen is gedaald van 10W naar 2 W. Doordat het brander huis nu twee extra water pijpen heeft, is het rendement in deelast nu ietsje hoger. Ook is het opgenomen vermogen van de ventilator wat lager geworden.
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/6331/dsc04095zm.jpg

Aansturing van de ketel werkt met een Honeywell Modulation, ingesteld op een lage stooklijn. Op minimum vermogen met een aanvoer van 40C en retour van 30C is de rooggas temperatuur 32 C. Uit de schoorsteen op het dak c.a. 2 graden kouder. De aangezogen buitenlucht warmt op van 9 C naar 20 C voordat ie de ketel in verdwijnt. Dit zijn betere waardes als de oude ketel

De setting van de fabrieksparameters heb ik aangepast, om metname het rendement wat te verbeteren.

Parameter 3: ingesteld maximum CV vermogen van 99 naar 90
c: minimaal toerental CV van 30 naar 20
d: minimaal toerental WW van 25 naar 20
E: min aanvoert. tijdens OT vraag van 40 naar 30
E(puntje) : OT reactie van 0 naar 1 (ivm pompstop)
F: starttoerental CV bedrijf van70 naar 50
P: antipendel CV bedrijf van 5 naar 3

Minimum stroom bij tapbedrijf is 0,07 A. Alleen de pomp in is 0,17 A. Mininum vermogen pomp en ventilator 0,23 A
Maximum CV bedrijf is 0,33 A (note 90 %) Pomp in stand 1 van 3

de delta T op minimum vermogen is c.a. 9,5 C, op vol vermogen (90%) c.a. 26 C. In huize Gasschuif hangen veel grote radiatoren dus met 40 C is het snel warm. Minimum vermogen gasopname is 700l/h
In de winter zal dit beeld veranderen, de afstand naar de rookgassen zal toenemen, tzt zal ik deze nieuwe waardes nog melden.
Her geluidnivo tov de oude is ook beter, de ketel hoor je nauwelijks. Anders dus als bij Cafe Del Mar, daar schijnt ie fors te bulderen (oliegestookt)

[ Voor 53% gewijzigd door Gasschuif op 25-10-2011 20:38 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hebt aanwijzingen dat de uitsprekende rechter corrupt zou zijn of is het alleen op onderbuikgevoelens gebaseerd?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@quinny beemster-zeevang valt eronder
http://www.mra.nu/default...lenergieloket/id_10988090

energieenwater.net >
Zo'n 360.000 Kinderen uit Fukishama beneden de 18 jaar worden vanaf nu regelmatig onderzocht op schildklierkanker

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 19:50 . Reden: hier gebeurt dat natuurlijk niet - ughe ughe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@flippo765
je hebt de zaak al aardig onder controle zo te lezen.
ja de schelpen als laatste. (tenzij je een geestelijke afwijking hebt.)
(ik twijfel er nog over of het misschien niet handig/slim is om het beton rot gedeelte in te smeren met iets water werend. eurocoat of zo. en dan pas isoleren. afhankelijk van de isolatie methode.)
flinke klus ben je nog wel een aantal weekendjes mee bezig.
maar je zult wel lekker warme voetjes hebben van de winter.
Het gaat aardig, heb nu 2 cirkels drainage liggen(binnen en buitenring) en het waterpeil in de waterput(binnenshuis) is al 10cm gedaald.
Heb al het zeil weggehaald en de kale betondelen met roeststopper ingesmeerd.
Laat het nu 2 weken drogen en hoop dat de luchtvochtigheid onder de 80% komt en er dus geen water meer tegen de vloer/fundatie condenseert.
Daarna de bewapening nogmaals met roeststopper behandelen, insmeren met menie en vervolgens er weer beton tegenaan smeren.
Dat weer een paar weken laten uitharden/drogen en daarna denken aan isoleren...

Waterwerende coating is wel een idee maar dan zou ik de hele vloer doen. Eens kijken wat daar de prijzen van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Wij gaan bouwen in de gemeente Opmeer, nog iets verder naar het noord-oosten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi plekkie !
er zit veel in de regio voor goed advies en mooie spullen,
opmeer valt zowieso in de 1000kWh/kWp range tav PV
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/sq24gem_8110_jaar.png
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/q24gem_8110_jaar.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 22:08
Erasmo schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:37:
[...]
Je hebt aanwijzingen dat de uitsprekende rechter corrupt zou zijn of is het alleen op onderbuikgevoelens gebaseerd?
Zonder verder het vonnis inhoudelijk te hebben gelezen, vermoed ik wel dat het bezwaar van de Rabobank heeft meegeteld. De partij die wil boren kan namelijk niet voor 100% garanderen dat er geen effecten zouden zijn op de stabiliteit van de ondergrond. En er is daar in Boxtel net een spikslpinternieuw (en heel groen!) rekencentrum neergezet, als twincenter van dat in Best (moest binnen een straal van 15 kilometer ofzo ivm lag in het netwerkverkeer van legacy-applicaties, zelfs over glas) zodat al jullie financien er veilig staan. Want dat wordt daar 'bewaard'.
Het risico-aspect en het (maatschappelijk) belang zal de rechter imho wel mee hebben genomen, en als alleen de omwonenden hadden geklaagd wellicht minder. Maar dat weet je nu niet en blijft giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Erasmo:
Ik denk dat Karelprior mijn gevoelens perfect heeft verwoord.
Met dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@flippo765
beton er tegen aansmeren lukt niet.
dat dondert meteen naar beneden.
snel cement gebruiken.
werkt makkelijker en is harder als beton.

2 opties (vast nog wel meer maar die ken ik niet.)
1. impregneer middel +/- een 10tje.
heb je meteen genoeg om de hele straat te doen.
kun je ook de hele vloer mee doen.
2. eurocoat +/- 40 euro.
zou ik niet de hele vloer mee doen allen het stukje met de beton rot.
dit dicht wel heel erg dicht.
dus vocht kan er ook niet meer uit.

normaal gebruik je deze spullen om een douche vloer waterdicht te betegelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 08:38:
[...]

Bedoel je dat de CV-pomp na het stoken van de ketel nog 4 minuten de warmte rond pompt?
Is dat niet wat weinig?
Nee hoor, af-fabriek stond de nalooptijd van de CV pomp op 1 minuut. Ik kon hem tussen de 1 tot 15 minuten na laten lopen. Gezien de kleine installatie denk ik dat 4 minuten naloop mooi is.
Idee is dat de warmtewisselaar van de HR-ketel sneller afkoelt, en dus optimaal weer de verbrandingsgassen kan condenseren (en warmte weer in het CV-circuit halen hierdoor).
[...]
Aangezien jij blijkbaar wel iets van pompen en CV's kent, een vraagje.
Wij hadden een ketel met daaraan een lineaire pomp van 155W (95+60). Als we de verwarming opzetten in het najaar begon die pomp te draaien en dat 24/7 tot ergens rond de zomer.
We hebben ondertussen die pomp laten vervangen (wij zijn huurder) door een Grundfoss Alpha Pro 2, inclusief overal thermostatische kranen.
Als we nu onze thermostaat af zetten, bv de instraling van de zon maakt de living al warm genoeg, of de haard maakt het warm genoeg, dan blijft die pomp wel doordraaien.
Vraag 1: kan ik daar iets aan doen?
Geen idee, helaas. Als je merk en type/model ketel wilt vermelden, kan ik eens kijken of ik iets via Internet te weten kan komen.
Of is het systeem voorzien van een WAR (weersafhankelijke regeling, dus met een temperatuursensor buiten aangesloten op ketel of thermostaat)? Dan zal de ketel periodiek zachtje ontsteken/branden om de kamer op temperatuur te houden?
[...]

Sinds we terug onze verwarming hebben opgezet suizen onze leidingen terug. Ik denk dat het water in de buizen dat veroorzaakt.
Vraag 2: kan ik daar iets aan doen?
Lijkt op een aantal zaken:
-te hoge pompsnelheid/stand. Bij de Intergas staat de CV pomp (3-standen/snelheden) op stand 3, hoogste stand.
Afhankelijk van leidingen, koppelingen, bochten kan je dus bijgeluiden krijgen. Door CV-tuning is een lagere pompstand mogelijk en verdwijnen tik-geluiden bij opwarmen/afkoelen, en ook gesuis in de leidingen. Ook door tragere doorstroming kan er meer warmte afgestaan worden, dus een grotere delta-T (verschil in temperatuur tussen CV-aanvoer en CV-retour (in systeem en per radiator))
-misschien vervuiling bij de buizen: niet afgebraamd, of zo?
[...]
Ik zit er niets mee in om te betalen voor advies of voor de uitvoering van bepaalde zaken (oa een pomp vervangen ofzo), maar ik wil eerst weten of het überhaupt de moeite is en wat de afwegingen zijn.

(ik ben trouwens Belg, de kans lijkt me klein dat het voor u de moeite is om tot hier te komen :))
Helaas, ik ben afhankelijk van OV en de fiets (bewust de (lease-) auto de deur uitgeschoten en een job dichterbij aangenomen.
Wel weet ik dat je contact op kan nemen met cvtuning.nl Ook flitspaal.nl heeft ervaring met Joep (een van de oprichters). Wie weet zijn er ook specialisten in Belgie, dat durf ik zo niet te zeggen.

Prognose op mindergas.nl :
ik zit nu reeds op 670 m3 voor dit jaar. Ben van 850 m3 afgekomen. Dus de Qsolar trekt em wel naar beneden, dat gasverbruik en zon-ondersteunde verwarming die volgens fossiele installateurs niet zou werken met gewone radiatoren :)

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 25-10-2011 21:29 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
De waanzin van het energiedoolhof
Vincent komt erachter dat de dag/nacht omschakeling niet werkt en probeert dit goed te krijgen, ook op financieel gebied. Lijkt op de verhalen van Hellevuur, heel herkenbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 25-10-2011 21:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
"Convenanten hebben in Nederland altijd succes."
De vleesgeworden arrogantie en het boegbeeld van "ondernemend" NEEderland wat zo laag mogelijk kWh en m3 kosten wil, wat het liefst de helft van het Wetboek in een van zijn kolencentrales met biomassa bijstook in de hens zou willen zetten, wat op onze (en generaties na ons) kosten een vette nuke d'r bij wil, die vindt dat Verhagen's Green Deal zo'n beetje de duurzame uitvinding van de eeuw is (waar we vast Duitsland mee gaan verpletteren :N ), die het Duitse EEG impliciet en expliciet haat, wat het dood- en doodzieke concept Nederland Distributieland nog steeds niet ten grave heeft gedragen, die vindt dat Nederland steeds schoner wordt, maar vooral: die vindt dat de Nederlandse Staat het arme bedrijfsleven zo weinig mogelijk in de weg moet zitten, wordt weer eens zonder fundamentele kritiek in de schijnwerpers en op een voetstuk geplaatst.

Oh ja, hij zei ook nog dit:
"We zijn uiteraard voorstander van wind- en zonne-energie, maar zien ook dat dat een lastig proces zal worden. We zijn zo'n klein land, dat bij windenergie altijd iemand er last van heeft. Hetzelfde bij zonne-energie. Dat moet je ergens doen waar veel zon is en kilometers ruimte."
(lees ook verder wat 'ie nog meer zei)

Wientjes: ik heb echt niets, maar dan ook helemaal niets met die man. Nooit gehad ook. Ik krijg spontaan rillingen over mijn rug en kokhals neigingen als daar weer eens wat "uit" komt.

http://www.trouw.nl/tr/nl...e-versnelling-hoger.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

migjes schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:53:
@flippo765
beton er tegen aansmeren lukt niet.
dat dondert meteen naar beneden.
snel cement gebruiken.
werkt makkelijker en is harder als beton.

2 opties (vast nog wel meer maar die ken ik niet.)
1. impregneer middel +/- een 10tje.
heb je meteen genoeg om de hele straat te doen.
kun je ook de hele vloer mee doen.
2. eurocoat +/- 40 euro.
zou ik niet de hele vloer mee doen allen het stukje met de beton rot.
dit dicht wel heel erg dicht.
dus vocht kan er ook niet meer uit.

normaal gebruik je deze spullen om een douche vloer waterdicht te betegelen.
Sorry bedoelde snelcement, de impregneer gaat ertegenaan.
Heeft de meeste voordelen, de minste nadelen en ook nog makkelijk wanneer ik er eps tegenaan ga plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:37:
[...]

De vleesgeworden arrogantie en het boegbeeld van "ondernemend" NEEderland wat zo laag mogelijk kWh en m3 kosten wil, wat het liefst de helft van het Wetboek in een van zijn kolencentrales met biomassa bijstook in de hens zou willen zetten, wat op onze (en generaties na ons) kosten een vette nuke d'r bij wil, die vindt dat Verhagen's Green Deal zo'n beetje de duurzame uitvinding van de eeuw is (waar we vast Duitsland mee gaan verpletteren :N ), die het Duitse EEG impliciet en expliciet haat, wat het dood- en doodzieke concept Nederland Distributieland nog steeds niet ten grave heeft gedragen, die vindt dat Nederland steeds schoner wordt, maar vooral: die vindt dat de Nederlandse Staat het arme bedrijfsleven zo weinig mogelijk in de weg moet zitten, wordt weer eens zonder fundamentele kritiek in de schijnwerpers en op een voetstuk geplaatst.

Oh ja, hij zei ook nog dit:

[...]

(lees ook verder wat 'ie nog meer zei)

Wientjes: ik heb echt niets, maar dan ook helemaal niets met die man. Nooit gehad ook. Ik krijg spontaan rillingen over mijn rug en kokhals neigingen als daar weer eens wat "uit" komt.

http://www.trouw.nl/tr/nl...e-versnelling-hoger.dhtml
Vind je het erg als ik zeg : De connectie met de politiek ben al lang kwijt. Ik doe gewoon mijn ding en de rest zoeken ze maar lekker zelf uit.

Ik sta er over 10 jaar een stuk beter voor dan een hoop andere mensen in Nederland. Bij die tijd zullen veel meer mensen naar mij en andere PV-mensen kijken en zich afvragen : Waarom hebben wij dat niet 10 jaar eerder zonne-panelen op ons dak laten plaatsen? Waarom hebben wij niet eerder viertal accu-packs in ons huis laten monteren, zodat we minder of zelfs totaal niet meer van het elektriciteit afhankelijk zijn? Waarom hebben we dat niet eerder gedaan, zodat ook geen tweede (of bij die tijd wel derde) kerncentrale meer nodig zou zijn geweest?

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

ik heb gewoon plannen om zoveel mogelijk niet afhankelijk te zijn van elektriciteitsnet, gasnet.. Het is jammer dat ik nog water nodig heb.. Anders had ik dat ook nog graag voor mezelf gedaan. Leuk detail : helemaal op mezelf midden in een woonwijk. NIks hutje ergens verweg in een weiland. Maar gewoon, zeer dicht bij de mensen thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
Goedenavond,

Het leek me een mooi moment om een voorwaarde van GreenChoice hier te pasten en uw mening te vragen:

Margeregel: ". Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait."

Betekend dit als het virus toeslaat (dat doet het enorm, heb al jeuk voor meer panelen) dat ik met mijn nu nog 1000 kwh netto stroomverbruik eigenlijk moet gaan affakkelen als ik nulgebruik nader? Of moet ik de afrekening in de winter laten vallen om zo relatief negatief mogelijk uit te vallen? Ik geef toe me nog niet al te hard in deze materie te hebben verdiept, maar zat me aan te melden voor die halve cent korting en las dit zo opeens....

Gaarne uw mening over de zin en onzin van bovengenoemde, voor de complete tekst en contekst :
http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren

dank alvast :)

Edit: als ik deze tekst vergelijk met de vorige variant (zoek op margeregel) dan zie ik dat er toch e.e.a. in de tekst is aangepast. ik denk misschien toch minpuntje voor GC? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Lardman op 25-10-2011 22:03 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Lardman schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:59:
Goedenavond,

Het leek me een mooi moment om een voorwaarde van GreenChoice hier te pasten en uw mening te vragen:
Ik begrijp eruit dat je dus geen geld terug krijgt met een analoge meter, maar daarentegen ook pas gaat betalen zodra je weer boven de 'nul' uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb zwart op wit van Greenchoice dat er ook wordt verrekend met mijn analoge meter. Alleen in geval van overstap naar een andere leverancier kunnen de lagere standen een probleem vormen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:04:
Ik heb zwart op wit van Greenchoice dat er ook wordt verrekend met mijn analoge meter. Alleen in geval van overstap naar een andere leverancier kunnen de lagere standen een probleem vormen.
hmmz, dan gelden dus de voorwaarden op moment van aanmelden. Eens kijken wanneer die verandert zijn?
AllesKan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:02:
[...]

Ik begrijp eruit dat je dus geen geld terug krijgt met een analoge meter, maar daarentegen ook pas gaat betalen zodra je weer boven de 'nul' uitkomt.
Dat is natuurlijk stukken beter dan helemaal nix, maar ten opzichte van de originele regeling van mei 2011 voel ik toch ergens ;w

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ben ik weer :)

Hier images;
1. foto van het dak;
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/img5624kaders1319547019.jpg

Legenda voor de kruizen:
Groen kan misschien weg,
Rood kan weg,
Oranje kan weg, maar zou waar mogelijk moeten/mogen blijven

Hieronder een indeling van het dak met 12 Panda panelen;
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/panelendakindeling1319573049.jpg
Nu zullen er een aantal van jullie de kriebels krijgen van deze indeling, maar het heeft een functie :P

Ons dak krijgt bij lage zon stand (van half oktober) te maken met schaduw. Naar mate de zon (in het seizoen) zakt, neemt de schaduw toe.
Wij overwegen om over een jaar of 5 een dakkapel en deze zal over de volledige breedte van het dak komen met een dakhelling van +/- 20%

Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/panelendakindelingdakkapel1319573049.jpg

Nu heb ik begrepen dat de opbrengst zo hoog is als de zwakste schakel.
Ik zou de panelen dan in een hoog en laag gelegen groep in willen delen. De hoge panelen hebben minder last van schaduw dan de lage panelen.
Ben toen verder gaan lezen en kwam toen bij omvormers met meerdere MPP's en/of Strings.

Stel ik koop "een" omvormer met;
de mogelijkheid om 2 strings aan te sluiten. Staan deze strings dan volledig los van elkaar zodat iedere string een zwakke schakel heeft of is dit per model afhankelijk?

Het is wel mijn bedoeling om rond de 14 panelen te plaatsen. Dit omdat we dan precies 1 groep vol hebben en straks op de dakkapel 100% zon inval hebben.

Zouden jullie het voor nu opdelen (zo ja, welke panelen) of toch in 1 string plaatsen?
Zijn er verder nog voor/na -delen mbt het opdelen van string?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Goedenavond,

Margeregel: ". Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait."

Betekend dit als het virus toeslaat (dat doet het enorm, heb al jeuk voor meer panelen) dat ik met mijn nu nog 1000 kwh netto stroomverbruik eigenlijk moet gaan affakkelen als ik nulgebruik nader? Of moet ik de afrekening in de winter laten vallen om zo relatief negatief mogelijk uit te vallen? Ik geef toe me nog niet al te hard in deze materie te hebben verdiept, maar zat me aan te melden voor die halve cent korting en las dit zo opeens....

Gaarne uw mening over de zin en onzin van bovengenoemde, voor de complete tekst en contekst :

Edit: als ik deze tekst vergelijk met de vorige variant (zoek op margeregel) dan zie ik dat er toch e.e.a. in de tekst is aangepast. ik denk misschien toch minpuntje voor GC? :?
Grrrrrr, precies waar ik al lang bang voor ben.

Mijn download van 30 mei 2011 van die "voorwaarden" (zo vloeibaar als lava, dat blijkt wel weer):
Margeregel
Sommige huishoudens leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar hebben we meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken en energiebelasting (REB) betalen, maar dit in een later jaar netto terugleveren en niet terug krijgen. Deze margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt zowel voor klanten met een digitale meter als een ferrarismeter.

Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.
Met andere woorden: de naïeve klant die "met gunstige voorwaarden instapt" lijkt rechteloos.

Dit kan eigenlijk alleen door een rechter worden recht getrokken. Want dit is gewoon totale willekeur.

Noot: een "energiewet" bestaat helemaal niet in Nederland. We hebben een Elektriciteitswet, een Gaswet, een nog steeds niet geïmplementeerde Warmtewet, etc.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Lardman schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:06:
Dat is natuurlijk stukken beter dan helemaal nix, maar ten opzichte van de originele regeling van mei 2011 voel ik toch ergens ;w
Disclaimer: Dat is wat ik eruit begrijp.

Maar vager kun je het als energieleverancier ook niet omschrijven. Bel ze eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dat zo eens nu volg over GC, dan blijf ik nog wel even bij mijn huidige Energie-, Gas en water leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@Freemann

ik zou ze opdelen, gewoon omdat dat de schaduwproblemen theoretisch beter zou kunnen helpen voorkomen. Leuk hè, dat panelen virus :)

@ Zonnigtype e.a.

zie hier meer verwarring:
http://www.greenchoice.nl.../Besparen%20en%20Opwekken

quote:
Heeft u een terugdraaimeter (ferrarismeter)? Ook hier geldt de margeregel. Met de terugdraaimeter kunt u tot maximaal -1000 kWh (verbruik-opwekking) leveren aan het net en u krijgt daarvoor toch een vergoeding inclusief energiebelasting (REB) /Quote

Spreken ze zichzelf ook lekker tegen, of hebben ze de website verkeerdom geupdate?? 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door Lardman op 25-10-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had mijn betalingen aan greenchoice al op 6 juni volledig stopgezet, ik zag hem al komen.
al mijn afrekeningen waren altijd al negatief, ~2 jaar lang.
als ze door hun regel nu ineens wel geld willen hebben,
dan komen ze het maar halen.
ik heb een getekend zonnestroom kontrakt voor 9 cent per kWh voor 3 jaar tot -5000kWh
lopend tot 1 juli 2013, met een 3 fase ferraris uit 2003
mooie reden om de meteropnemer ook eens te negeren trouwens,
ik fik het anders wel weg, de babykamer en badkamer kan dan lekker extra warm. **
ik sta op -4839 kWh nu, en over 2 maanden start 2012, een nieuw kalenderjaar
zie hier hoe er in nederland oeverloos geleutert word, en niets gedaan,
in mijn huis zit geen rocket science, maar wientjes denkt van wel.

** je overschot inzetten om gas te besparen word steeds slimmer en efficienter in .nl

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Lardman schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:17:
@Freemann

ik zou ze opdelen, gewoon omdat dat de schaduwproblemen theoretisch beter zou kunnen helpen voorkomen. Leuk hè, dat panelen virus :)

@ Zonnigtype e.a.

zie hier meer verwarring:
http://www.greenchoice.nl.../Besparen%20en%20Opwekken

quote:
Heeft u een terugdraaimeter (ferrarismeter)? Ook hier geldt de margeregel. Met de terugdraaimeter kunt u tot maximaal -1000 kWh (verbruik-opwekking) leveren aan het net en u krijgt daarvoor toch een vergoeding inclusief energiebelasting (REB) /Quote

Spreken ze zichzelf ook lekker tegen, of hebben ze de website verkeerdom geupdate?? 8)7
Dank voor de link (onthullend en toch ook weer niet...). Advies aan alle GC klanten met Ferrarismeter: downloaden die pagina, s.v.p. en veilig wegzetten op externe harde schijf. Controleer of de download datum er bij staat. (laat juristen er maar gehakt van maken als er echt problemen door komen)

Ik ga wellicht eens een meeltje d'r aan wagen, want ik vind dit niet kunnen. Zeker niet voor GC. Verder prima bedrijf, laten we dat even voorop stellen (op duurzaam vlak). Maar hun voorwaarden zijn zo glad als een aal...

... mogelijk ook een kwestie van: de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet ...

(wat een slechte zaak zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen prima bedrijf, een energiebedrijf, inconsistent, geen meerjaren partner,
veel gepraat en groene kleur, en nu weer dit, chaos, ieder jaar weer anders.
geen prima bedrijf, want zo zijn de regels gelijk aan essent de kolenboer, die geeft ook 9 cent onder 0
oh nee toch niet,
greenchoice verklaart hier openlijk dat ze stroom gaan stelen van ferraris klanten, essent de zwartstoker doet dat zelfs niet.
> helemaal geen prima bedrijf dus, ze geven het zelf aan, en ik benoem even wat ik nu lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 23-09 12:43
Goh kreeg ik vorige maand hier nog het commentaar dat ik van GC af moest blijven kwa regeling. en dat ze het gewoon goed doen.

Ze zetten nu onder elke mail naar mij dat het een beleid is en dat het beleid per direct veranderd kan worden.
In de energiewet 1998 staat alleen dat ze moeten salderen pas veranderd naar 5000kWh en alles daarna een redelijke teruglever vergoeding.
Ze zetten het extra lastig er in ook met per nota/ per jaar wat is het nu -1000 per jaar of -1000 per nota die je 2x per jaar kan opvragen. maar goed het is NEEderland. Waarom zouden we het makkelijk maken als het moeilijk kan.

Met juristen heeft het geen zin het is een beleid van GC

Ik heb wel 6 mailtjes van GC met elke keer een ander antwoord. Deze had ik nog naar "man die het al zo druk heeft bij GC " willen sturen maar het heeft allemaal geen zin.

Ik ga me er niet meer druk om maken en zie wel wat ik op 2-1-2012 krijg voor mijn negatieve kWh.
Die ik op verzoek ga laten uitbetalen ik zit onder de -1000 voor dit half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35
Goedenavond,

Ik zie even het probleem niet, graag duiding wat je bedoelt.

Ik lees het zo:
Ga je in de min, dan vergoeding tegen zonnestroomtarief.
Marge regel zorgt dat je tot 1000kwh een vergoeding krijgt inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag bij GC maar tot -1000 kWh gaan? Mijn huidige energieprovider gaat tot de -5000 kWh. Ik heb ze daar een vraag over gesteld.

Ik :
Hallo,

Sinds een paar maanden maak ik gebruik van zonne-panelen.Hoe gaan jullie om met situaties, waaruit blijkt, dat de meterstanden een jaar later 250 kWh lager zijn dan de vorige opname? Krijg ik dan de volledige energieprijs van jullie voor de te veel geleverde energie?
Alvast bedankt voor een reactie.

Energieprovider :
Geachte,

Hartelijk dank voor uw bericht.

De opgewekte stroom die niet voor eigen gebruik is, wordt teruggeleverd aan het net. Dit wordt berekend door middel van de standen op de elektriciteitsmeter.

Levert u jaarlijks tot 5.000 kWh aan het elektriciteitsnet dan verrekenen wij dit met uw verbruik (saldering). Uw vergoeding is dan gelijk aan de prijs die u betaalt voor afname van elektriciteit inclusief energiebelasting en BTW.

Levert u jaarlijks meer als 5.000 kWh aan het elektriciteitsnet? Tot 5.000 kWh salderen wij. Boven de 5.000 kWh ontvangt u van ons een vergoeding per kWh van het leveringstarief zonder energiebelasting en BTW.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik heb bij Electrabel geinformeerd naar hoe zijn omgaan met wat ik teruglever. Ik kreeg de volgende mail terug:
Voor teruglevering geldt de volgende regeling. Bij minder dan 3000 kWh teruglevering per jaar wordt het totaal aan teruggeleverde energie afgetrokken van de afgenomen hoeveelheid energie. Het overblijvende verbruik wordt in rekening gebracht.

Bij meer dan 3000 kWh teruglevering (dit is zelden het geval bij consumenten) wordt een aanvullende prijsafspraak gemaakt.

Het beleid voor teruglevering kunt u vinden via de volgende link: http://www.energiekamer.n...rgoedingen_tcm7-86623.pdf.
Afgezien van het feit dat die link niet klopt, vroeg ik me af of het inmiddels niet wettelijk zo was dat ze tot 5000 kWh moeten salderen? Ik heb maar 3525 Wp, dus zo'n vaart zal het niet lopen, maar toch... Verder zeggen ze niets over wat ik krijg als ik meer teruglever dan verbruik, maar dat zal wel een fooi zijn.

Heeft iemand een link naar een officiele tekst waar ik ze mee om de oren kan slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dit is gewoon salderen tot 0 met een max van 5000 zoals de meeste leveranciers
GC zegt dit tot in het oneindige te doen.

maar negatief hebben ze nu dus gewoon aangepast voor een ferraris.
alleen vergeten ze dit er bij te zetten.

Geachte heer,

2: Als ik het dus goed heb gelezen en ik verander niets krijg ik op eigen verzoek (1x per jaar) de negatieve stand uitgekeerd voor de kale stroomprijs.
Dat is correct. dit is op verzoek en anders ontvangt u een 0 nota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:03:
Levert u jaarlijks meer als 5.000 kWh aan het elektriciteitsnet? Tot 5.000 kWh salderen wij. Boven de 5.000 kWh ontvangt u van ons een vergoeding per kWh van het leveringstarief zonder energiebelasting en BTW.
Dat is niet best. :X

Dus als je 7000kWh verbruikt en 6000kWh teruglevert wordt er 5000kWh 1 op 1 verrekend en de andere 1000 kWh zonder energiebelasting en BTW.

(Bij een digitale meter he... Een Ferraris houdt zijn mond wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:43:
geen prima bedrijf, een energiebedrijf, inconsistent, geen meerjaren partner,
veel gepraat en groene kleur, en nu weer dit, chaos, ieder jaar weer anders.
geen prima bedrijf, want zo zijn de regels gelijk aan essent de kolenboer, die geeft ook 9 cent onder 0
oh nee toch niet,
greenchoice verklaart hier openlijk dat ze stroom gaan stelen van ferraris klanten, essent de zwartstoker doet dat zelfs niet.
> helemaal geen prima bedrijf dus, ze geven het zelf aan, en ik benoem even wat ik nu lees.
Nounou, van dik hout zaagt men planken. Niet meteen het groene kindje met het badwater weg gooien s.v.p.

Dan kunnen we beter meteen allemaal direct gaan aanmelden bij de Russische maffia (staat in deze lijst).

Geef ze nog een kans hun fout te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan naar nhec, dat is nu zeker beter als dit niet onmiddelijk verdwijnt.
voor energiebedrijven ken ik geen coulance.
er is tussen mij en greenchoice al genoeg strijd geweest,
ieder jaar weer.
zeg nou zelf, het is toch labiel zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:13:
[...]

Dat is niet best. :X

Dus als je 7000kWh verbruikt en 6000kWh teruglevert wordt er 5000kWh 1 op 1 verrekend en de andere 1000 kWh zonder energiebelasting en BTW.

(Bij een digitale meter he... Een Ferraris houdt zijn mond wel...)
7000 kWh verbruikt.
6000 kWh terug geleverd aan elektriciteitsnet
-------------------------------------
1000 kWh nog steeds verbruikt.
Dan moet ik toch nog steeds voor 1000 kWh betalen.

Stel :
5999 kWh verbruikt
7999 kWh terug geleverd aan elektriciteitsnet
---------------------------
2000 kWh wordt aan mij betaald, volledige energieprijs.

Zo lees ik het. Lees jij dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35
Maar even een noob vraag. Waarom zou een energieleverancier bij mij dure energie inkopen terwijl ze dat ook gewoon kunnen inkopen bij windboeren tegen een lucratief tarief?

Als ik een appelboom in de tuin heb, kan ik toch ook niet bij de AH 10 appels kopen voor 5 euro, vervolgens 15 appels terugbrengen en 7,5 euro terugverwachten?

Ik ben ook pro-PV, staat op de planning in 2012, maar vind het uit best vreemd dat een energieleverancier verplicht is dure stroom in te kopen van PV huishoudens. Eigenlijk ben je dan gewoon een leverancier, dus de BTW die jij terugkrijgt zou je weer moeten afstaan aan de staat. Dat doe je bij gewone bedrijven ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:20:
7000 kWh verbruikt.
6000 kWh terug geleverd aan elektriciteitsnet
-------------------------------------
1000 kWh nog steeds verbruikt.
Dan moet ik toch nog steeds voor 1000 kWh betalen.

Stel :
5999 kWh verbruikt
7999 kWh terug geleverd aan elektriciteitsnet
---------------------------
2000 kWh wordt aan mij betaald, volledige energieprijs.

Zo lees ik het. Lees jij dat anders?
Ja, dat is de instinker zullen we maar zeggen. Er wordt gesaldeerd tot 5000 kWh. (Salderen = verrekenen)

Dus je betaald dan over 7000 het volle pond, krijgt over 5000 het volle pond terug, en over de resterende 1000 teruggeleverde kWh krijg je alleen de kWh prijs terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:18:
zeg nou zelf, het is toch labiel zo ?
Yup. Maar die hele energiemarkt is al sinds de "liberalisering" een zooitje, dus ik verwacht er ook helemaal niks van.

Ook een reden waarom ik niet teveel extra risico ga lopen. Ammenooitniet gaat mijn "teveel" aan zonnestroom voor een dump prijs richting wie dan ook. 21,43 eurocent/kWh it is. 21,43 eurocent/kWh it will be...

... up till Dec. 31, 2011.

Daarna zien we wel weer. Gunstig teken: Vattenfall / NUON gaat levering met weer een paar procentjes opkrikken, de GC automatisch salderings-marktwaarde van mijn zonnestroom danst mee omhoog...

... voor zo lang als het duurt ...

... en ja, HVC Energie B.V. is "een optie" ...

... maar nu nog even niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Een energieleverancier hoeft idd niet volledig te betalen. Maar 1 jaar geleden Werdt mij nog verteld dat alles volledig werd vergoed ook met ferraris. In februari beleid aangepast. In april beleid aangepast. In mei beleid aangepast. In oktober beleid aangepast. Ik ben om het beleid van vorig jaar naar gc heen gegaan. Niet om het vervolgens zo vaak te zien veranderen tot vandaag ik lees dat het een 0 rekening wordt.

Echt waar het is diep droevig en ik ga zeker weer een verslag maken met de zoveelste verandering van hun " greenchoice weet niet hoe ze het aan moeten pakken" beleid van niets.

Ga toch maar is google naar een E kachel om me huis warm te stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:27:
[...]

Ja, dat is de instinker zullen we maar zeggen. Er wordt gesaldeerd tot 5000 kWh. (Salderen = verrekenen)

Dus je betaald dan over 7000 het volle pond, krijgt over 5000 het volle pond terug, en over de resterende 1000 teruggeleverde kWh krijg je alleen de kWh prijs terug.
Dan ga ik het van zelf wel merken. Een detail ben ik nog vergeten te melden : Ik heb een Ferriasmeter. Dus ik kan genieten van een old school terugdraaiende meter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:53:
Dan ga ik het van zelf wel merken. Een detail ben ik nog vergeten te melden : Ik heb een Ferriasmeter. Dus ik kan genieten van een old school terugdraaiende meter. :)
Daarom wordt ook altijd geadviseerd de Ferraris te houden en wil tegelijkertijd je energieleverancier die het liefst zo snel mogelijk omwisselen voor een digitale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:53:
[...]

Had je nog tijd voor een reactie op deze post?

Ben gewoon benieuwd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:16:
[...]

Ik zie geen variabele transportkosten in je prijzen vermeld tot en met 2008 (die netbeheer in rekening heeft gebracht) ... Bij Liander was dat in 2008 nog 4,138 Eurocent/kWh incl. BTW voor continu tarief...

Zijn die prijzen vanaf je nota gehaald (dan zijn het gemiddelden over de nota periode, geen absolute tarieven), of heb je de primaire tarieven van Min. Fin. en van je leverancier gebruikt?

[...]

Ook daar: geen variabele transporttarief component van netbeheer tot en met 2008. Dat was weliswaar weinig, maar hij hoort er wel bij. Bij Liander was het in 2008 1,45 Eurocent/m3(n) incl. BTW voor "Volume transport" in de eerste jaarhelft, en 1,33 Eurocent/m3(n) incl. BTW voor de tweede jaarhelft...

(en vergelijkbare vraag waar vandaan je de tariefcomponenten hebt gehaald).
Allereerst sorry dat ik hier niet op gereageerd heb. het gaat best wel snel zo hier op het forum.

Op beide vragen kan ik antwoorden, dat ik niet gekeken heb naar variabele transport kosten. Daar heb ik totaal niet opgelet en wist dat ook niet, dat het variabel ooit was geweest.

Ik heb puur op de Kale-Gasprijs, gas-belasting en BTW gelet. Meer niet. Dat geldt ook voor de elektriciteit. Zo diep ben ik niet gegaan. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:58:
[...]

Daarom wordt ook altijd geadviseerd de Ferraris te houden en wil tegelijkertijd je energieleverancier die het liefst zo snel mogelijk omwisselen voor een digitale.
Ik heb ook de FAQ pagina volledig uitgeprint en dat in een map bewaard. Als ze echt eenmaal overgaan op verplicht installeren van die digitale meter, dan wil ik me daarna langzaam van het elektriciteitsnet afkoppelen. Daar zitten vast ook wel weer voordelen en nadelen aan vast. Maar ik zal er toch eerst voor moeten sparen.

Gas wordt dan nog een uitdaging. Want in dit huurhuis zit een lucht-CV. Als ik dus daar ook van losgekoppeld wil worden, dan moet eerst heel het huis verbouwd worden voor het gebruik van radiatoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of misschien een warmtepomp (airco type) de lucht cv laten inblazen...aangezogen via een lucht wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:21:
of misschien een warmtepomp (airco type) de lucht cv laten inblazen...aangezogen via een lucht wtw
Lucht wtw? de afkorting WTW is voor mij onbekend. Wat betekent dat?

Maar zoals ik al zei.. De lucht-CV is een andere uitdaging.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warmte terugwinning, google anders eens op wtw lucht ventilatie en misschien ook op wtw water douche
als de lucht cv op zolder staat dan is dat ideaal, neem nu een hete zomer, dan blaas je koelte in,
wellicht aangedreven door je eigen pv-stroom.
dat kan dat domme gas ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:27:
warmte terugwinning, google anders eens op wtw lucht ventilatie en misschien ook op wtw water douche
als de lucht cv op zolder staat dan is dat ideaal, neem nu een hete zomer, dan blaas je koelte in,
wellicht aangedreven door je eigen pv-stroom.
dat kan dat domme gas ding niet.
Dank je voor je reactie.

Voorlopig zal ik er toch voor moeten sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:15:
[...]

Allereerst sorry dat ik hier niet op gereageerd heb. het gaat best wel snel zo hier op het forum.

Op beide vragen kan ik antwoorden, dat ik niet gekeken heb naar variabele transport kosten. Daar heb ik totaal niet opgelet en wist dat ook niet, dat het variabel ooit was geweest.

Ik heb puur op de Kale-Gasprijs, gas-belasting en BTW gelet. Meer niet. Dat geldt ook voor de elektriciteit. Zo diep ben ik niet gegaan. Sorry.
Rustig maar, hoor, no problem. Energie tarieven zijn nu eenmaal een ongelofelijke chaos. Die volgens mij deels bewust in stand wordt gehouden - de consument zou eens kunnen begrijpen hoe ze daar wat aan zouden kunnen doen. Dat vinden de belanghebbenden natuurlijk niet fijn...

... maar je realiseert je inmiddels wel dat je je marktwaarde van je zonnestroom opwek dus tm. 2008 hebt onderschat? Dat is best relevant bij elektra, gezien die dikke 4 cent die Liander heeft gerekend (de andere netbeheerders zaten daar niet ver vanaf, er was wel wat variatie). Ik reken er in ieder geval al vanaf 2005 (tm. 2008) mee. Ik heb alles doorgerekend, de resultaten van die analyses vind je op mijn financiële pagina's. Vooral dit exemplaar:

http://www.polderpv.nl/financien5.htm

Grafiek waarin die opheffing van variabele transportkosten meest duidelijk wordt is deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_grijs_gesplitst.gif

Voor dubbeltarief iets gecompliceerder, ook daarvoor heb ik de ontwikkeling in grafiek gezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_nacht_laag_hoog.gif

Dat is uitgaande van de standaard grijze variabele tarieven bij Vattenfall/NUON, en met transport kosten in het netgebied van Liander (voorheen Continuon). Kan licht afwijken bij andere combi's. Maar het geeft de trends goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Lees ook alle commentaren. De thermostaat ondersteunt geen Opentherm en kan de ketel alleen aan/uit sturen. Of je er in een NL omgeving iets mee bespaart is maar de vraag. Een moderne HR-ketel met modulerende regeling is waarschijnlijk zuiniger.
Overigens goed dat er iets aan de ontwikkeling van thermostaten wordt gedaan. De meeste thermostaten zijn niet intuïtief te bedienen en moeilijk in te stellen. Daar is nog veel te halen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

FicoF schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:23:
Maar even een noob vraag. Waarom zou een energieleverancier bij mij dure energie inkopen terwijl ze dat ook gewoon kunnen inkopen bij windboeren tegen een lucratief tarief?

Als ik een appelboom in de tuin heb, kan ik toch ook niet bij de AH 10 appels kopen voor 5 euro, vervolgens 15 appels terugbrengen en 7,5 euro terugverwachten?

Ik ben ook pro-PV, staat op de planning in 2012, maar vind het uit best vreemd dat een energieleverancier verplicht is dure stroom in te kopen van PV huishoudens. Eigenlijk ben je dan gewoon een leverancier, dus de BTW die jij terugkrijgt zou je weer moeten afstaan aan de staat. Dat doe je bij gewone bedrijven ook.
Ik vind dit een terechte kritische vraag. Vandaar dat er ook grenzen zijn gesteld aan het aantal kWh wat je mag terugleveren, om te voorkomen dat je concurreert met grote producenten.
Als je het van de kant van de energieleverancier bekijkt: Zij moeten wettelijk jouw dure stroom inkopen/verrekenen, maar kunnen ze ongeveer de helft daarvan in rekening brengen bij een afnemer. Niet echt eerlijk.
Bekijk je het van de kant van de consument: Voor je gevoel is het niet eerlijk als je niet precies zoveel krijgt als dat je betaalt voor stroom. Feit is echter dat je het net gebruikt als gratis* stroombuffer, terwijl je zonder net zou moeten investeren in dure accu’s en onderhoud daarvan. (* met gratis bedoel ik dat je niet meer betaald voor je aansluiting dan consumenten die alleen afnemen)

Ik vind het ook gevaarlijk om terugverdientijden van bijvoorbeeld 10 jaar te garanderen. Dit hangt niet alleen af van de veranderende stroomprijs, maar hangt ook af van de regeling m.b.t. saldering. En deze regeling zou best eens kunnen veranderen, als met de dalende PV prijs grote hoeveelheden panelen worden geplaatst bij consumenten. De staat loopt daarmee meer belastingen mis en de energiebedrijven inkomsten. De regeling voor belastingvrije auto’s veranderde ook bij te grote belangstelling en de grote energiebedrijven zullen vast aan het lobbyen gaan…

Let wel, ik heb absoluut geen medelijden met de energieleveranciers. Ze hebben al gigantische hoeveelheden (al dan niet verkapte) subsidie gekregen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@salderen e.d.
Dit is toch helemaal geen probleem voor de normale gebruiker.
Niemand houdt er rekening mee dat je ook nog een flink deel van je zonnestroom direct zelf verbruikt.
Dit valt geheel buiten de salderingsregeling.

Verder is het salderen in de wet gesteld op maximaal 5000 kWh of ter hoogte van het eigen verbruik als dat lager is dan 5000 kWh. De reden dat energieleveranciers aansturen op een 4-tels meter is dat ze eigenlijk niet kunnen aantonen aan de belastingen dat ze zich aan de wet houden. Stel je wekt in de zomer fijn 8000 kWh op en in de winter verstook je die 8000kWh weer aan verwarming (tis maar een voorbeeld). In het geval van een ferraris verreken je dan automatsich 8000kWh en dus meer dan staat aangegeven in de wet. De leverancier kan ook niet vaststellen wat je hebt verbruikt en dus niet of ze wel of niet die EB en BTW moeten teruggeven of niet. Echter de salderingsregeling is gericht op consumenten en niet op een groep die gebruik wil maken van de onmogelijkheden iets vast te stellen bij een bepaalde meter.

Een normale particulier (3600kWh verbruik) kan makkelijk uit met de wetgeving icm een 4 telsmeter.

Voorbeeld

Iemand heeft 3900 Wp op zijn dak (niet de kleinste dus, heb je zelfs een redelijk flink dak voor nodig)
Dit levert 3510 kWh per jaar op Eigenverbruik 20% 702 kWH Resteert 2808 kWh Van het verbruik ad 3600 kWh (modaal verbruik) resteert door eigengebruik 2898 kWH. Max saldering is dan 2898 kWh te salderen is 2808 kWh en dus 100% saldering

Als je dan minder gebruikt kun je gewoonweg minder op je dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Liander mag bij mij gratis de 4 telwerk meter plaatsen en de ferraris mee nemen.
Maar omdat het op GS (mijn) verzoek is moet ik wel even 126,50 euro betalen!! Ik vertik gewoon om maar nog 1 ct uit te geven voor iets wat nog veranderlijker als het weer is Het "beleid" van GREENCHOICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30
Zo ze staan nu hier op het dak om 2860WP te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 12:10

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Graag advies over mijn dubbel glas ramen
In de ramen staat Rapid Pane -K-79-1

lijkt me vrij oud.

geeft ook behoorlijke kouval als de wind erop staat

Wat is de isolatiewaarde van de ramen en is er nu veel beter?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:54:
Liander mag bij mij gratis de 4 telwerk meter plaatsen en de ferraris mee nemen.
Maar omdat het op GS (mijn) verzoek is moet ik wel even 126,50 euro betalen!! Ik vertik gewoon om maar nog 1 ct uit te geven voor iets wat nog veranderlijker als het weer is Het "beleid" van GREENCHOICE.
Zou ik ook niet doen, maar heb je last van je huidige meter?
De wet is in ieder geval wel vast.
Het beleid van Greenchoice zoekt de grenzen op in het voordeel van groen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:55:
Zo ze staan nu hier op het dak om 2860WP te plaatsen.
Goed bezig! :)

het wordt een redelijke zonnige dag vandaag. Dus met een beeeeetje geluk wek je aan het einde van de dag al stroom op en wellicht zie je de meter terugdraaien. Veeel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
aartw99 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:56:
Graag advies over mijn dubbel glas ramen
In de ramen staat Rapid Pane -K-79-1

lijkt me vrij oud.

geeft ook behoorlijke kouval als de wind erop staat

Wat is de isolatiewaarde van de ramen en is er nu veel beter?

Aart
Hoe dik is je huidige dubbele glas? Ik heb twee jaar terug mijn oude dubbele glas in de woonkamer laten vervangen. Het oude dubbele glas was denk ik net 1cm dik en ik merkte ook een behoorlijke kouval van het raam.

Ik heb nu HR++ glas erin zitten met een nieuw, dubbel geisoleerd, rooster, Het is 5 15 6 glas uit m'n hoofd. Dus totaal 26mm dik. En het verschil is zeer duidelijk merkbaar. In gasverbruik niet zo zeer te merken maar wel in comfort in de winter.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:01:
[...]

De eerste reden, dat ik op zonne-panelen heb aangeschaft, is om economische redenen. Dus vanwege mijn eigen portomonee en is de aanschaf van zonne-panelen een goede investering voor op lange termijn.

Dat het ook nog goed is voor het millieu is helemaal top.

GC is ook op zich prima bezig voor groen, maar daar kan je ook in doorslaan en dat merk je dan weer in de reacties hier op het forum.

Wat dat aan gaat ben ik blij, dat ik hier regelmatig kom op het forum. Want ondanks de mooie reclame van diverse energiemaatschappijen kan ik ook op deze manier de andere kant van hun bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 12:10

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

flitspaal.nl schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:07:
[...]

Hoe dik is je huidige dubbele glas? Ik heb twee jaar terug mijn oude dubbele glas in de woonkamer laten vervangen. Het oude dubbele glas was denk ik net 1cm dik en ik merkte ook een behoorlijke kouval van het raam.

Ik heb nu HR++ glas erin zitten met een nieuw, dubbel geisoleerd, rooster, Het is 5 15 6 glas uit m'n hoofd. Dus totaal 26mm dik. En het verschil is zeer duidelijk merkbaar. In gasverbruik niet zo zeer te merken maar wel in comfort in de winter.
1 cm dik. Mooi afgetimmerd dus als dat eraf moet is nog wel een klus.
2,6 cm dik moet ik misschien wel nieuwe kozijnen?
Zal eens een vakman bellen.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:09:
De eerste reden, dat ik op zonne-panelen heb aangeschaft, is om economische redenen. Dus vanwege mijn eigen portomonee en is de aanschaf van zonne-panelen een goede investering voor op lange termijn.

Dat het ook nog goed is voor het millieu is helemaal top.
Prima, maar heb je dan zoveel PV liggen dat je die 1000 kWh marge regeling nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@freeman
ik heb geen goed gevoel bij je zonnepannelen plan.
de hoek van je dak is niet lekker om zo te doen.
en de planning voor een dak kapel is niet getoetst aan vergunning regels.
daar kom je mee in de problemen.

@flippo765
vast succes voor komend weekend.
je bent op de goede weg, maar zal nog wel wat tijd gaan kosten.

@Quinny
als ik je zo hoor.
zou ik de pv laten vallen.
en al het geld steken in de isolatie.
pv leg je later makkelijk aan. (wel voor extra goepen zorgen in de meterkast natuurlijk)
maar de isolatie in je muren kun je nooit meer aanpassen.
waarom zou je een omschakelings-apparaat willen als je 7,5 m3 aan water opslaat?
dat is genoeg om de wc's het hele jaar te kunnen spoelen.
(mocht het een keer in een heel extreem geval toch nodig zijn. dan kun je gewoon met een tuinslang effe bij vullen) 3 m3 buffer zou voldoende moeten zijn om het hele jaar door een wc te kunnen spoelen met 2 personen.
voor tuinwater met zoon grote tuin kun je makkelijk een put graven dan heb je unlimited water.
(je gaat een huis bouwen meeste mensen komen altijd geld te kort op de begroting. het valt altijd tegen.)
het water van de helofytenfilter niet naar je buffer laten lopen dat is vragen om problemen.
is ook niet te doen zonder te pompen. terwijl er voldoen de schoon water uit de lucht valt.
mijn 5 cent.

@saldering/groenkeuze/etc..
wat zou er gaan gebeuren als Brussel toch vind dat we de energie rekening maar per maand moeten gaan betalen?
(ik kan het artikel effe niet zo snel vinden.
gevonden:http://www.plusonline.nl/...energie-per-maand-betalen)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 26-10-2011 10:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30
Het is gewoon simpel kijk waar het belang van een energiemaatschappij ligt. Dat is inkomsten uit energie. Klanten met zonnepanelen nemen minder energie af en daar verdienen ze dus minder aan. Ze werken allemaal aan een groen imago want dat staat leuk in marketing uitlatingen maar ik weet zeker dat ze echt niet blij zijn met deze ontwikkeling dat particulieren zelf stroom gaan opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:01:
[...]

Door het vervangen van de meter wil greenchoice mij de -1500 kWh uitbetalen incl. belastingen zolang het beleid niet veranderd wordt waar ze mij dus geen garantie op kunnen/willen geven.

[ Voor 45% gewijzigd door silvester6 op 26-10-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:31
Enige die profiteert van teruglevering is de netbeheerder, want die hoeft minder op te wekken/in te kopen.
Denk dat de oorzaak van de problemen ligt tussen netbeheer en leveranciers.
Helaas door onduidelijke afspraken is de consument de dupe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:12:
[...]

Prima, maar heb je dan zoveel PV liggen dat je die 1000 kWh marge regeling nodig hebt?
Nee. Die heb ik niet nodig.

Met economische reden bedoel ik meer, dat ik elk jaar veel energieverbruik en dus ook een hoge jaarafrekening heb. Na de laatste jaarafrekening had ik daar geen zin meer in en dat heeft mij doen besluiten om zonne-panelen aan te schaffen.

Na de eerste paar maanden opgedane ervaring is bij die 'zonne-paneel-ziekte'(of hoe men het hier ook allemaal noemt) toegeslagen en begon ik plannen te maken om mijn mogelijke verbruik aan energie per jaar te laten zakken naar het 0 punt. Als ik dat zou gaan doen, dan loop ik de kans, dat ik per jaar wel eens wat te veel kWh produceer/opwek.

Die situatie heb ik nagevraagd bij mijn energiemaatschappij en hoe ze daar mee omgaan. Toen kreeg ik het antwoord van : tot 5000 kWh te veel opgewekt, vergoeden ze volledig terug.

Ik weet verder niet, hoe het zal zijn, wanneer ik een digitale meter zou hebben. Is het een beetje duidelijk zo?
Pagina: 1 ... 158 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.