https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Crazyanz, daar heb je ook helemaal gelijk in. Als ik in hun schoenen zou staan, dan zou ik dat ook zo denken.Crazyanz schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:14:
Het is gewoon simpel kijk waar het belang van een energiemaatschappij ligt. Dat is inkomsten uit energie. Klanten met zonnepanelen nemen minder energie af en daar verdienen ze dus minder aan. Ze werken allemaal aan een groen imago want dat staat leuk in marketing uitlatingen maar ik weet zeker dat ze echt niet blij zijn met deze ontwikkeling dat particulieren zelf stroom gaan opwekken.
Wel denk ik ook, dat huidige situatie in de toekomst niet meer hetzelfde zal zijn. Indien je de mogelijkheid (ruimte e.d.) en het geld er voor hebt, dan zou je bijna zelf alles kunnen doen en kan je zogezegd van het net af.
Op de lange termijn denk ik, dat er een cultuur verandering op komst zal komen. Meer en meer mensen zullen op de lange termijn zelf energie gaan opwekken en dit mogelijk ook opslaan in accu-systemen in hun eigen huis. Ook zal in de toekomst er meer zonne- en wind-energieparken gaan ontstaan. Bewoners in flats gaan dan gebruik maken van deze parken en die opgewekte energie slaan ze op in accu-systemen. Gas en water zijn dan nog wel een onderwerp, wat nog later in de toekomst door bijvoobeeld verbouwing van gebouwen zal veranderen.
Wat er dan nog overblijft is de energiebehoefte van de industrie. Hier in Zeeland hebben een aluminium-smelter Zalco. Die heeft flink aantal, elektrische smelovens en heeft dan ook een behoorlijke slok energie nodig. Gelukkig voor Zalco ligt de kerncentrale "om de hoek". Maar Zalco is niet de enige die energie nodig heeft. Alle industrie heeft energie nodig. Waar, hoe gaan we dan die energiebehoefte mee voorzien? Hoe gaan we dat doen dan voor de industrie die 24 uur per dag draait? Hoe gaan we dat allemaal van energie voorzien in de winter-periode? Daar heb ik voor mezelf nog geen antwoord op bedacht.
Het pastte bij mij perfect in de kozijnen, glaslatten werden netjes vervangen door de glaszetters. Ziet er nu verder prima uit.aartw99 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:11:
[...]
1 cm dik. Mooi afgetimmerd dus als dat eraf moet is nog wel een klus.
2,6 cm dik moet ik misschien wel nieuwe kozijnen?
Zal eens een vakman bellen.
Maak anders eens een foto ( detailshot ) van je kozijn aan de buitenkant. Misschien dat dan al in 1x zichtbaar wordt of het wel of niet past.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
ik snap. maar mijn type snelheid is beperkt. en soms moet ik ook nog wel eens werken.
heb je er aan gedacht dat als je een dakkapel wil plaatsen met de maten die jij op geeft je waarschijnlijk meer nodig hebt als een lichte bouwvergunning?
(met plat-dak en 40 cm van beide buren kan het zonder.)
dat kan wel eens een duur geintje worden.
mischien kun je beter voor een steca 500/soladin 500 gaan en dan als je de dakkapel hebt geplaatst een nieuwe set er op. en de oude verkopen of zo.
ik weet wel het rijtje waar je woont en type huis maar ik weet niet welke het van die rij het nu is.
nog dat ik van zonnepanelen verstand heb.
van volgordes heb ik wel verstand. over 5 jaar kan er zoveel verandert zijn dat de planning die je nu maakt misschien dan wel heel dom is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
let op, het seizoen bepaald of je dit nodig hebt.maar heb je dan zoveel PV liggen dat je die 1000 kWh marge regeling nodig hebt?
Nee. Die heb ik niet nodig
bepaal voor jezelf eens what if :
opname in winter - lente - zomer - hersft <versus> plaatsingsmoment
je hebt hem als de meteropnemer komt op 1 september echt wel nodig, na een mooie zomer.
vb :
neanderthaler krijgt de meteropnemer dit jaar op 20 december (veel afname)
neanderthaler krijgt de meteropnemer pas volgend jaar op 1 mei (in de buurt van 0 al)
neanderthaler krijgt de meteropnemer pas in de herfst 2012 (> jaars afrekening) = volledige saldering
Dank voor reactie. Dat gesaldeerd wordt op eigen gebruik daar kan ik nog wel inkomen, daar zijn wel goede redenen voor. Maar ik ben van mening dat particulieren die 'teveel' zonnepanelen op hun dak leggen, gewoon een verkapte energieleverancier worden. Dus heb je dan ook met andere tarieven te maken. Het is ook een systeem wat helemaal niet houdbaar is. Als iedereen 'teveel' panelen op zijn dak legt, wat dan? Daarom is je punt heel goed dat je moet oppassen met tvt, als er teveel wordt opgewekt dan kan het beleid in no time veranderen.antonboonstra schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:01:
[...]
Ik vind dit een terechte kritische vraag. Vandaar dat er ook grenzen zijn gesteld aan het aantal kWh wat je mag terugleveren, om te voorkomen dat je concurreert met grote producenten.
Als je het van de kant van de energieleverancier bekijkt: Zij moeten wettelijk jouw dure stroom inkopen/verrekenen, maar kunnen ze ongeveer de helft daarvan in rekening brengen bij een afnemer. Niet echt eerlijk.
Uiteraard is dat nog lang niet aan de orde, maar ik zie berekeningen langskomen die 10-15 jaar beslaan. In die tijd kan veel veranderen.
Verwijderd
dus als je op 1 september toevallig op je schijf (na de zomer) op -400kWh staat, word je bestolen.
de leverancier heeft immers wel deze stroom elders verkocht.
"ze willen wel uitbetalen bij een digitale meter"
greenchoice gaat nu op de stoel van de wetgever zitten, en maakt ongelijkheden.
greenchoice dient beide type meters gelijk te behandelen, of zoals zij wenst, de klant dan van een gratis geschikte meter te voorzien, zij willen het tenslotte.
dit lijkt een beetje een donnertje-idkaartje.
accu systemen zijn totaal niet (economisch) interessant niet met de huidige techniek in ieder geval. En het ziet er helaas ook niet naar uit dat dit binnen nu en 10 jaar gaat veranderen.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:44:
[...]
Nee. Die heb ik niet nodig.
Met economische reden bedoel ik meer, dat ik elk jaar veel energieverbruik en dus ook een hoge jaarafrekening heb. Na de laatste jaarafrekening had ik daar geen zin meer in en dat heeft mij doen besluiten om zonne-panelen aan te schaffen.
Na de eerste paar maanden opgedane ervaring is bij die 'zonne-paneel-ziekte'(of hoe men het hier ook allemaal noemt) toegeslagen en begon ik plannen te maken om mijn mogelijke verbruik aan energie per jaar te laten zakken naar het 0 punt. Als ik dat zou gaan doen, dan loop ik de kans, dat ik per jaar wel eens wat te veel kWh produceer/opwek.
Die situatie heb ik nagevraagd bij mijn energiemaatschappij en hoe ze daar mee omgaan. Toen kreeg ik het antwoord van : tot 5000 kWh te veel opgewekt, vergoeden ze volledig terug.
Ik weet verder niet, hoe het zal zijn, wanneer ik een digitale meter zou hebben. Is het een beetje duidelijk zo?
[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 26-10-2011 12:06 ]
Vorige week werden we gebeld door een lokale krant en zie hier het resultaat:
http://www.hetkontaktvelu...huizenroute_18493451.html
Hierbij dus ook een uitnodiging aan alle duurzame en niet duurzame tweakerts.
Mooi artikel!MoneyPriest schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:20:
A.s. zaterdag doen we mee met de Veluwe Duurzaam open huizenroute met onze speksteenkachel.
Vorige week werden we gebeld door een lokale krant en zie hier het resultaat:
http://www.hetkontaktvelu...huizenroute_18493451.html
Snap ik! Maar ik ben opzoek naar info, antwoorden, etc waarop ik mijn besluit kan maken/rechtvaardigen.migjes schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:17:
@Freemann
ik snap. maar mijn type snelheid is beperkt. en soms moet ik ook nog wel eens werken.
heb je er aan gedacht dat als je een dakkapel wil plaatsen met de maten die jij op geeft je waarschijnlijk meer nodig hebt als een lichte bouwvergunning?
(met plat-dak en 40 cm van beide buren kan het zonder.)
dat kan wel eens een duur geintje worden.
mischien kun je beter voor een steca 500/soladin 500 gaan en dan als je de dakkapel hebt geplaatst een nieuwe set er op. zen de oude verkopen of o.
ik weet wel het rijtje waar je woont en type huis maar ik weet niet welke het van die rij het nu is.
nog dat ik van zonnepanelen verstand heb.
van volgordes heb ik wel verstand. over 5 jaar kan er zoveel verandert zijn dat de planning die je nu maakt misschien dan wel heel dom is.
Wij moeten zo ie zo een bouwvergunning aanvragen.
De dakkapelen die er al op staan, zijn allemaal voorzien van een schuin dak en een deel is al gevel breed uitgevoerd.
Als wij dan een standaard dakkapel nemen die aan de VROM eisen voldoet, dan wijken wij weer af van "de straat"/"het straatbeeld" en krijgen wij weer gezeur omdat we afwijken.
Daarbij komt dat wij echt een dakkapel willen die gevel breed is en een schuindak heeft. Dit omdat wij dan meer binnen ruimte hebben EN gewoon netjes in het straatbeeld passen. Persoonlijk verwacht ik dan ook weinig problemen met het verkrijgen van zo'n vergunning (niet zo veranderlijk als het weer/gemeentes).
Heb ondertussen naar de Steca en soladin 500 gekeken. Deze kunnen helaas maar 2a3 High Performance zonnepanelen aan. Als ik 14 panelen op het dak leg, dan heb ik 5 tot 7 van deze omvormers nodig.
Ander (ook) nog op/aan -merkingen naar aanleiding van mijn post over de dakindeling?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Ik heb vandaag eens gekeken, welke lucht-CV ik nu daadwerkelijk heb in mijn huurhuis en dat valt niet tegen. Daar zit zelfs een WTW bijVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:27:
warmte terugwinning, google anders eens op wtw lucht ventilatie en misschien ook op wtw water douche
als de lucht cv op zolder staat dan is dat ideaal, neem nu een hete zomer, dan blaas je koelte in,
wellicht aangedreven door je eigen pv-stroom.
dat kan dat domme gas ding niet.
- Lucht-CV
- SWB-HR met Renovent WTW
Daar hoef ik me niet verder druk om te maken, lijkt mij.
Plus alle overige verhalen over saldering en vergoeding.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:43:
geen prima bedrijf, een energiebedrijf, inconsistent, geen meerjaren partner,
veel gepraat en groene kleur, en nu weer dit, chaos, ieder jaar weer anders.
geen prima bedrijf, want zo zijn de regels gelijk aan essent de kolenboer, die geeft ook 9 cent onder 0
oh nee toch niet,
greenchoice verklaart hier openlijk dat ze stroom gaan stelen van ferraris klanten, essent de zwartstoker doet dat zelfs niet.
> helemaal geen prima bedrijf dus, ze geven het zelf aan, en ik benoem even wat ik nu lees.
Het salderen is het verrekenen van bij de leverancier ingekochte stroom door de consument voor het aan de leverancier teruggeleverde stroom van de consument.
Men zegt dat dit tegen dezelfde prijs wordt gedaan. Die prijs wordt genoemd omdat er een tegenrekening wordt opgemaakt voor je te salderen stroom. Als die tegenrekening niet zou worden gemaakt zou de prijs ook niet van toepassing zijn in de door de energiemaatschappij genoemde voorwaarden.
Als je dus 24 cent hoogtarief moet betalen voor 700 kWh en 20 cent laagtarief voor 1000kWh (totaal 1700kWh) en je levert 2000kWh terug dan krijg je dus terug (salderen) 700 kWh a 24 cent en 1000kWh a 20 cent.
De overige 300 kWh heeft niets met salderen te maken.
Het gaat hier om overschot.
Overschot die tegen een redelijke vergoeding betaald moet worden door de energiemaatschappij.
Hierover is tussen mij en EOn gepraat omdat nergens aangegeven stond hoeveel ik terug zou gaan krijgen voor mijn overschot. In mijn ogen was het achteraf bepalen van een prijs door EOn oneerlijk.
Ze hadden op zijn minst deze "redelijke vergoeding" kunnen baseren op de gemiddelde kale stroomprijs tussen hoog en laagtarief en het liefst nog op een bepaald percentage tussen hoog en laag (afhankelijk van een berekening van de "zon" momenten per jaar).
Ik zeg in dit voorbeeld gemiddelde omdat ik slechts 1 teruglevermeter heb terwijl ik een dubbeltarief contract heb.
Hoewel mijn kale stroomprijs nooit onder de 7 cent is geweest hebben ze wel slechts 7 cent per kWh betaald zonder dat ik hierover vantevoren was ingelicht.
Als GC 9 cent betaald voor je overschot dan is dit 2 cent meer dan EOn!
Daarnaast heeft GC de margeregel waardoor je tot 1000kWh overschot in ieder geval dezelfde vergoeding krijgt als je salderings vergoeding. Dit zou dan neerkomen op ongeveer 21 cent i.p.v. 9 cent of erger 7 cent.
Pas dus goed op in welke bewoording je vragen beantwoord worden.
Als er staat dat u tot 5000kWh gesaldeerd krijgt met hetzelfde tarief als waarvoor u afneemt dan betekend dit bij 1000kWh verbruik en 4000 overschot dat dit alleen voor die 1000kWh geldt en die 4000 overschot tegen een "redelijke vergoeding" waarvan je op dient te vragen wat het tarief daarvan is.
Ik hoop dat ik het op deze manier kristal helder heb gemaakt waar de valkuilen zitten.
Eventuele vragen die je kan stellen aan de energiemaatschappij.
Wat is de vergoeding voor teruggeleverde energie in dal/piek/enkel tarief?
Wat is de salderingsgrens?
Wat is de vergoeding voor overschot NA salderen in dal/piek/enkel tarief?
Let hierbij op dat het antwoord niet een lang verhaal wordt waarin niet het specifieke antwoord op je overschot vraag wordt gegeven maar het antwoord op een salderingsvraag wordt gegeven.
Overigens was bellen met Eon tegen lokaal tarief wat mij ontzettend veel geld gescheeld heeft.
Ik ga ook niet meer achter e.e.a. aanbellen omdat zij in hun verrekening een fout in mijn voordeel hebben gemaakt die meer dan voldoende is om die 7 cent per kwh overschot te laten zitten.
Geen slapende honden wakker maken.
Wat graaddagen betreft kwamen we toen aan 175 graadddagen, ongeveer gemiddeld dus.
(gemiddelde op 60 jaar is 170 graaddagen in oktober)
Verwijderd
Bij salderen gaat het niet om de stroomprijs, maar of je de belastingen mee gesaldeerd krijgt.
@eric-pvt
Ik kan meerdere keren per jaar een afrekening opvragen bij GC. Dus ga ik eens goed opletten. Ik denk dat ik dan midden in de zomer een afrekening ga opvragen.
Hoe zijn je nieuwe 195Wp panelen? Zien ze er goed uit? Performance ok?
BTW wat is een faire prijs voor mijn SMA (hij werkt vanaf 18 oktober zoals jullie weten)
Er zit ook een bluetooth module op. Moet nog toch wat op marktplaats vermelden denk ik.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 13:37 . Reden: Hmmm moet ik hier nog wat opschrijven ook? ]
Meer terugleveren dan verbruiken
Als uw huishouden meer energie opwekt dan dat u zelf verbruikt, dan heeft u een negatief saldo ("een netto negatief verbruik") en ontvangt u een vergoeding volgens het zonnestroomtarief. Over deze netto teruglevering ontvangt u geen wettelijke energiebelasting.U ontvangt wel de wettelijke teruggave energiebelasting (REB).Deze is jaarlijks - ong 370 euro
De margeregel is alleen bij een digitale meter geldig.
Conclusie is dus met een ferrarismeter betalen ze volgens de wet uit met een redelijke teruglever vergoeding
Met een digitale meter geven ze zelfs nog extra marge a-1000 kWh per jaar per nota netto
Weer de vraag wat bedoelen ze nu met per jaar per nota ik lees dit als "Per jaar" of "per nota" (2x per jaar mogelijk)
Dit is dus typisch voorbeeld van wat bij netbeheer door NMa wordt gesteld (als te bestrijden beleid): "ongelijkwaardige behandeling van - in theorie - gelijkwaardige afnemers". Want voor die meter heeft vrijwel nooit iemand vrijwillig "gekozen" (het kreng is bovendien nooit jouw eigendom). De pest is dat dit beleid van een leverancier betreft (niet van een netbeheerder, anders had de route richting NMa juristen inkoppertje voor open doel geweest). En dat dat beleid wordt opgesteld (cq. meermalen gewijzigd), omdat de Wetgever het blijft verd*mmen om kristalheldere WETgeving in elkaar te zetten zodat niemand het ooit ook maar in het hoofd zou halen om een "eigen interpretatie" aan die wetgeving te gaan zitten geven...silvester6 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:43:
Het staat heel duidelijk op de site van Greenchoice hoe ze nu omgaan met teruglevering
Als uw huishouden meer energie opwekt dan dat u zelf verbruikt, dan heeft u een negatief saldo ("een netto negatief verbruik") en ontvangt u een vergoeding volgens het zonnestroomtarief. Over deze netto teruglevering ontvangt u geen wettelijke energiebelasting.U ontvangt wel de wettelijke teruggave energiebelasting (REB).Deze is jaarlijks - ong 370 euro
Conclusie is dus met een ferrarismeter betalen ze volgens de wet uit met een redelijke teruglever vergoeding
Met een digitale meter geven ze zelfs nog extra marge a-1000 kWh per jaar per nota netto
Weer de vraag wat bedoelen ze nu met per jaar per nota ik lees dit als "Per jaar" of "per nota" (2x per jaar mogelijk)
... en dus krijg je dit soort ellende, waar we hier echt niet gaan uitkomen, vrees ik.
* edit *
By the way: die teruggavepost energiebelasting heeft helemaal niets met bovenstaande te maken. Die krijg je altijd terug. Van Min. Fin. Heeft een leverancier noch een netbeheerder ook maar een jota iets over te zeggen, en is onafhankelijk van de klant situatie (volle pond voor normale kleinverbruik aansluiting, aangepaste vergoeding voor garageboxen e.d., zie mijn grafiek met de hoogte van die vergoedingen).
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 26-10-2011 13:52 . Reden: Teruggavepost buiten discussie houden ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
En dat is nou net het probleem, die "duidelijkheid" staat er in verschillende vormen.silvester6 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:43:
Het staat heel duidelijk op de site van Greenchoice hoe ze nu omgaan met teruglevering
http://www.greenchoice.nl.../Besparen%20en%20Opwekken
De tekst is door mij vet gemaakt.Wat als ik per saldo meer teruglever dan zelf verbruik?
Heeft u een teruglevermeter (digitale meter)? Greenchoice hanteert hiervoor een unieke margeregel. U kunt maximaal 1000 kWh per jaar of per nota netto meer terugleveren dan u verbruikt en u krijgt daarvoor toch een vergoeding inclusief energiebelasting (REB). U ontvangt jaarlijks een verbruiksnota voor uw stroom- en gasverbruik en een aparte nota voor de teruglevering aan het net. Heeft u een terugdraaimeter (ferrarismeter)? Ook hier geldt de margeregel. Met de terugdraaimeter kunt u tot maximaal -1000 kWh (verbruik-opwekking) leveren aan het net en u krijgt daarvoor toch een vergoeding inclusief energiebelasting (REB). U ontvangt 1 nota voor het netteverbruik. U ontvangt jaarlijks 1 verbruiksnota voor uw stroom- en gasverbruik.
Je moet eens naar huis bellen. Ik zie vermogenspieken langs drijven hier: felle zon en heerlijk witte wattenwolken met van die lekkere reflecties...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
En zo niet hoop ik dat het er op 2-1-2012 nog staat dan verwijs ik naar deze link.
De 2 stukken zijn natuurlijk ook mijn dikke groene klapper in gegaan.
[ Voor 22% gewijzigd door silvester6 op 26-10-2011 14:08 ]
Stel ik heb een garagebox en ik wil daar een elektra aansluiting toepassen van >6 ampere.
Volgens Endinet zijn dit de vaste lasten.
Vastrecht 18 euro per jaar
capaciteitstarief 115,20 per jaar
periodieke aansluitvergoeding 14,17 per jaar
systeemdiensten 4,0125 per jaar
Totaal 151,38
Totaal inc. BTW 180,15
Vastrecht levering (GC) 1,99 per maand inc. BTW
Totaal = 204,03 euro - 119,62 vaste teruggavepost energiebelasting (aansluiting zonder verblijfsfunctie) =
84,41 per jaar voor een aansluiting voor een garagebox.
7,03 euro per maand.
Klopt dit?
Een setje panelen op een Steca500 is net genoeg om de kosten te dekken.
Hierbij is de TVT van die panelen niet van toepassing evenals de kosten voor het aansluiten en installeren van de meter in de garagebox door de netbeheerder.
Je zult dan minimaal 2 steca's neer moeten zetten zodat je in het gunstigste geval 100 euro per jaar verdiend.
Terugverdientijden vinden we hier niet zo belangrijk, dat doe ik ook niet met een nieuwe auto. Het rekenen hieraan is natuurlijk wel leuk.
Het teveel gaan we inzetten om het gasverbruik omlaag te brengen; voor incidentele verwarming dus.
Dit levert altijd nog stukken meer op dan een vergoeding van 6...9 ct per teruggeleverde kWh.
Met de ruim 3 kWp die er sinds vorig jaar ligt, gaan we (tegen alle verwachtingen in) quitte spelen in het afgelopen jaar!

[ Voor 11% gewijzigd door Schinnen-groen op 26-10-2011 14:37 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als ik dat zo bekijk klinkt dat plausibel.HellevUUr schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:22:
@zonnigtype:
Stel ik heb een garagebox en ik wil daar een elektra aansluiting toepassen van >6 ampere.
Volgens Endinet zijn dit de vaste lasten.
Vastrecht 18 euro per jaar
capaciteitstarief 115,20 per jaar
periodieke aansluitvergoeding 14,17 per jaar
systeemdiensten 4,0125 per jaar
Totaal 151,38
Totaal inc. BTW 180,15
Vastrecht levering (GC) 1,99 per maand inc. BTW
Totaal = 204,03 euro - 119,62 vaste teruggavepost energiebelasting (aansluiting zonder verblijfsfunctie) =
84,41 per jaar voor een aansluiting voor een garagebox.
7,03 euro per maand.
Klopt dit?
Een setje panelen op een Steca500 is net genoeg om de kosten te dekken.
Hierbij is de TVT van die panelen niet van toepassing evenals de kosten voor het aansluiten en installeren van de meter in de garagebox door de netbeheerder.
Je zult dan minimaal 2 steca's neer moeten zetten zodat je in het gunstigste geval 100 euro per jaar verdiend.
Op die meter na dan, of wil je een garagebox bij je huis bouwen en op zo'n aparte aansluiting gooien? Verbruik zal gemeten moeten worden, en dat moet "op de aansluiting" (van de box, dus).
Of wil je, zoals een Amsterdammer in de laatste VPRO gids, zelf in de box gaan wonen? Dan zul je wel moeten laten bemeteren uit der aard. Staat tegenover dat je de volle mep voor teruggavepost EB van Min. Fin. krijgt. Of je gelukkig zult worden van langjarig verblijf in een garagebox is dan een tweede...
... creatief zou het beslist zijn. Ik zeg: Green Deal en een Innovatieprijs van Verhagen van het Ministerie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie...
Zijn er geen makkelijker manieren om 100 Euri/jaar te verdienen? OK, ik weet, het is vloeken in de duurzame kerk. Maar de vraag lijkt me legitiem. Projectje met de buurman achter KVB aansluiting, jij panelen betalen, buurman schuift beetje van zijn opwek op contractbasis naar je door??? tismaareenideetje
Ik heb een garagebox om de hoek maar te ver om achter de eigen meter te hangen.zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:40:
[...]
Als ik dat zo bekijk klinkt dat plausibel.
Op die meter na dan, of wil je een garagebox bij je huis bouwen en op zo'n aparte aansluiting gooien? Verbruik zal gemeten moeten worden, en dat moet "op de aansluiting" (van de box, dus).
Of wil je, zoals een Amsterdammer in de laatste VPRO gids, zelf in de box gaan wonen? Dan zul je wel moeten laten bemeteren uit der aard. Staat tegenover dat je de volle mep voor teruggavepost EB van Min. Fin. krijgt. Of je gelukkig zult worden van langjarig verblijf in een garagebox is dan een tweede...
... creatief zou het beslist zijn. Ik zeg: Green Deal en een Innovatieprijs van Verhagen van het Ministerie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie...
Zijn er geen makkelijker manieren om 100 Euri/jaar te verdienen? OK, ik weet, het is vloeken in de duurzame kerk. Maar de vraag lijkt me legitiem. Projectje met de buurman achter KVB aansluiting, jij panelen betalen, buurman schuift beetje van zijn opwek op contractbasis naar je door??? tismaareenideetje
Dan zou ik eventueel de garage kunnen voorzien van elektriciteit (voor het opladen van een scooter bijvoorbeeld). Tegelijkertijd kan ik inkomsten genereren uit de opwek om zodoende de kosten voor de aansluiting weg te strepen.
De vraag is dan inderdaad of ik daarmee die panelen kan "financieren".
Het "verblijven" in de garagebox is verboden en aan alle kanten dichtgetimmerd.
Wellicht dat een eventuele verhuur inc. elektra aansluiting een betere methode is. Probleem is dan wel dat je gedoe kan krijgen over elektra kosten en je eigen panelen.
Misschien iets om over na te denken als panelen voor een appel en een ei bij de lokale lidl liggen.
p.s. ik had je nog een mail gestuurd (2x) met tarieven van netbeheerders.
Interesting. Vraag: beveiliging? Garageboxen zijn nogal braakgevoelig. Zeker met van die mooie glimmende dingetjes aan de - niet zo heel erg moeilijk te bereiken - bovenzijde. Ik ken diverse voorbeelden, maar als het eenmaal "rond gaat zingen" dat die dingen best wel een leuke inkomens-aanvuller (cq. uitgaven-beperker) zijn, ligt hier een gevoelig probleempje...HellevUUr schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:49:
[...]
Ik heb een garagebox om de hoek maar te ver om achter de eigen meter te hangen.
Dan zou ik eventueel de garage kunnen voorzien van elektriciteit (voor het opladen van een scooter bijvoorbeeld). Tegelijkertijd kan ik inkomsten genereren uit de opwek om zodoende de kosten voor de aansluiting weg te strepen.
Kosten gaan omlaag, dat zal op termijn het probleem niet zijn (mits wet- e.a. regelgeving pitfalls).De vraag is dan inderdaad of ik daarmee die panelen kan "financieren".
Blijkbaar bij jullie. Die gast in de VPRO gids is het blijkbaar gelukt. Ruben Jacobs, "het nieuwe wonen", gids nr. 43, zie ook rubriek "Dorst":Het "verblijven" in de garagebox is verboden en aan alle kanten dichtgetimmerd.
http://weblogs.vpro.nl/dorst/het-nieuwe-wonen/
Maar ja, dat is Amsterdam. Sodom en Gomorra heet dat bij ons (sorry ericplan ...
"Gedoe" is er altijd in ons regeltjesland. Bureaucraten gaan hier meestal niet over een nacht ijs...Wellicht dat een eventuele verhuur inc. elektra aansluiting een betere methode is. Probleem is dan wel dat je gedoe kan krijgen over elektra kosten en je eigen panelen.
Kun je leuke dingen mee doen. Bij Scheuten Solar hadden ze in Gelsenkirchen een tafel met zonnecellen gemaakt, zag er leuk uit...Misschien iets om over na te denken als panelen voor een appel en een ei bij de lokale lidl liggen.
Ik krijg "nogal" wat mail. Van de "veeleisende" soort, waar je soms een uur mee bezig bent. Per stuk. Als het niet meer is... (en ook nog computer wisseling gehad, er zit hier gat in de mail activiteiten). Ik kan niet iedereen "helpen". En ik weet niet alles (gelukkig niet). No promises, dan kan het altijd nog meevallen...p.s. ik had je nog een mail gestuurd (2x) met tarieven van netbeheerders.
Nu eerst ff dat geweldige artikel vertalen, waar ik toestemming voor kreeg. Heeft nu prioriteit. Er komen weer leuke dingen aan. Zeker voor de Nederlandse markt...
Dat denken die "provincialen" al gauw over onze stad. Laat ze maar... En laat ze vooral niet denken dat het hier leuk en gezellig is...zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 15:19:
Maar ja, dat is Amsterdam. Sodom en Gomorra heet dat bij ons (sorry ericplan ...)
A'dam PVOutput
Gelukkig is Leiden ook een erg provinciaal (maar studentikoos) ministadje. Houwen zo!ericplan schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 15:59:
[...]
Dat denken die "provincialen" al gauw over onze stad. Laat ze maar... En laat ze vooral niet denken dat het hier leuk en gezellig is...
(back on-topic...)
Wordt dit per jaar, per dag, of .....
Wij verbruiken rond de 3500 kWh per jaar en het plan is om rond de 3kWp op het dak te leggen.
Overdag leveren de panelen energie en daar kan het huis dan mooi op draaien.
Als 's nachts de panelen niets opleveren, dan verbruikt de vijverpomp nog een behoorlijk hap stroom.
Oftewel;
overdag leveren we 9 kWh en verbruiken we 6 kWh, per saldo is dat -3 verbruik
's nachts leveren we 0 kWh en verbruiken we 4 kWh, per saldo is dat 4 verbruik.
totaal zou dat +1 verbruik opleveren.
hebben we dan op de rekening
365 kWh verbruikt
alleen verbruik van 365kWh betalen
of
3285 (9*365) teruggeleverd,
3650 (10*365) verbruikt
krijgen we een vergoeding voor de 3285 kWh en moeten we de volle mep betalen voor de 3650 kWh?
Hoe komt dit nu op de rekening te staan?
De beste meneer wist mij te vertellen dat ik geen subsidie meer krijg omdat er geen meterstanden doorgegeven zijn. rek naar gekeken en idd laatste 2 maand geen subsidie meer ontvangen.
Hij ging er achteraan en volgende week zou ik in 1x het volledige resterende bedrag op de rekening hebben staan en 2012 zou ik weer gewoon subsidie ontvangen.
Moet zeggen dat ze daar toch altijd heel vriendelijk zijn en goed helpen.
Ja, vind je het gek. Als ze dat niet zouden doen, zouden er "morgen al" kamervragen over worden gesteld. Daar heeft Verhagen helemaal geen zin in, want die moet hij dan beantwoorden. En zijn ambtenaren hebben het al zo druk (met het voorbereiden van een Grote Nieuwe Kernsplijter waar alle aandacht naar toe moet gaan)...silvester6 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:12:
Vandaag ook even gebeld met agentchap NL. Met de vraag hoe het met de uitbetaling van de correctie van 2010 zit.
De beste meneer wist mij te vertellen dat ik geen subsidie meer krijg omdat er geen meterstanden doorgegeven zijn. rek naar gekeken en idd laatste 2 maand geen subsidie meer ontvangen.
Hij ging er achteraan en volgende week zou ik in 1x het volledige resterende bedrag op de rekening hebben staan en 2012 zou ik weer gewoon subsidie ontvangen.
Moet zeggen dat ze daar toch altijd heel vriendelijk zijn en goed helpen.
@Freemann:
Er is niets in detail over geregeld in Wet. Dus iedereen prutst er lekker op los...
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 26-10-2011 16:16 . Reden: salderen is prutswerk ]
overschot is verbruik minus opwek en indien >verbruik = overschot per jaarafrekening.Freemann schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:12:
Wat wordt nu als overschot gerekend bij een digitale teller?
Wordt dit per jaar, per dag, of .....
[...]
Hoe komt dit nu op de rekening te staan?
Hoe het op de rekening komt te staan kan je in mijn uitgebreide, nog niet zo lang geleden geplaatste, post vinden waarin de complete rekeningen in op zijn genomen.
Mocht je n.a.v. dat verhaal nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Het maakt mij niet echt uit hoe het precies op de rekening staat, maar meer wat ik nu moet betalen en vergoed krijg.HellevUUr schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:24:
[...]
overschot is verbruik minus opwek en indien >verbruik = overschot per jaarafrekening.
Hoe het op de rekening komt te staan kan je in mijn uitgebreide, nog niet zo lang geleden geplaatste, post vinden waarin de complete rekeningen in op zijn genomen.
Mocht je n.a.v. dat verhaal nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Het gaat mij erom hoe het verrekend wordt.
Als ik overdag een overproductie heb 1kWh en daar (stel) 9c voor krijg en dat ik 's nachts nog 2kWh verbruik en daar 40c voor moet betalen. Dat zou beteken dat ik per jaar 32,85 terug krijg voor de teruglevering en voor de nachtstroom 146 moet betalen. Per saldo betaal ik dan +/- 112 euro.
als alles echter op 1 grote hoop gaat dan wordt die overproductie van mijn verbruik afgetrokken en dan scheelt die 365kWh mij op jaar +/- 83 (0,23*365). Het geen ik dus overdag aan overproductie heb, verbruik ik 's nachts en hoef ik niet voor te betalen omdat het mijn eigen stroom is (geweest).
Je hebt pas overschot als er niets meer te salderen valt op het gebied van dag of nacht stroom.Freemann schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:43:
[...]
Het maakt mij niet echt uit hoe het precies op de rekening staat, maar meer wat ik nu moet betalen en vergoed krijg.
Als ik overdag een overproductie heb 1kWh en daar (stel) 9c voor krijg en dat ik 's nachts nog 2kWh verbruik en daar 40c voor moet betalen. Dat zou beteken dat ik per jaar 32,85 terug krijg voor de teruglevering en voor de nachtstroom 146 moet betalen. Per saldo betaal ik dan +/- 112 euro.
als alles echter op 1 grote hoop gaat dan wordt die overproductie van mijn verbruik afgetrokken en dan scheelt die 365kWh mij op jaar +/- 83 (0,23*365). Het geen ik dus overdag aan overproductie heb, verbruik ik 's nachts en hoef ik niet voor te betalen omdat het mijn eigen stroom is (geweest).
Voor zekerheid zou ik specifiek de vraag stellen bij je energieleverancier.
En dan dit vooral op papier laten zetten.
Het zou vreemd zijn dat als je tegen dag tarief stroom opwekt, je hiervoor aan 't eind van het jaar (na saldering met je dag tarief verbruik) een redelijke vergoeding voor krijgt, terwijl je nog steeds moet betalen voor je te veel opgemaakte nachtstroom.
Ik heb die situatie niet omdat ik maar 1 teller heb voor terugleverin (ondanks dubbeltarief).
Een andere optie is om over te stappen naar enkeltarief als je er zeker van bent dat je meer opwekt dan verbruikt.
Suggestie: doe een voorstel aan Diederik Samsom die namens enkele andere parlementariërs in opdracht (...) van enkele Friese boeren dat beruchte artikel 31-c in de Wet heeft laten proppen in 2004, zonder zich druk te maken over de bizarre gevolgen van die handeling. Die overigens slechts overleefde na enkele belangrijke tekstuele amendementen toen ambtenaren van EZ in de gaten kregen dat hier wel een heel groot potentieel gat in de Rijksbegroting geslagen zou kunnen gaan worden...Freemann schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:43:
[...]
Het maakt mij niet echt uit hoe het precies op de rekening staat, maar meer wat ik nu moet betalen en vergoed krijg.
Volgens mij heeft Diederik al 7 jaar knallende koppijn van dat artikeltje...
* edit *
... hij is niet de enige ...
Verwijderd
1 januari van 11 tot 15.30
1 april van 7.30 tot 17.30
1 juni van 7 uur tot 17.40
1 september van 8.50 tot 17.10
Hoe is dat bij jullie? Valt de schaduw bij jullie vroeger of later op de dag op de PV, of is deze situatie 'normaal'?
"vrijwel" geen last van schaduw op het dak van 't huis, op de schuur is er schaduw in de herfst+winter tot 10:00 ongeveer.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:57:
Deze week hopen we de knoop door te kunnen hakken welke panelen op het dak komen te staan. Ik ben nieuwsgierig of de binnenkort te plaatsen PV in verhouding met andere met een 'normale' hoeveelheid schaduw te maken krijgt of niet. Ter indicatie, want Google Sketchup komt natuurlijk nooit 100% overeen met de werkelijkheid, maar ons dak is als het goed is op de volgende tijden volledig schaduwvrij:
Hoe is dat bij jullie? Valt de schaduw bij jullie vroeger of later op de dag op de PV, of is deze situatie 'normaal'?
Bij mij ongeveer vergelijkbaar. Panelen pal op zuid. Schaduw in de ochtend en avond van de buurpanden, maar alleen hinderlijk van sept-mrt, ongeveer in dezelfde mate als jij schetst.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:57:
Deze week hopen we de knoop door te kunnen hakken welke panelen op het dak komen te staan. Ik ben nieuwsgierig of de binnenkort te plaatsen PV in verhouding met andere met een 'normale' hoeveelheid schaduw te maken krijgt of niet. Ter indicatie, want Google Sketchup komt natuurlijk nooit 100% overeen met de werkelijkheid, maar ons dak is als het goed is op de volgende tijden volledig schaduwvrij:
Bedenk wel dat de maandopbrengst in december een fractie is van de opbrengst in de zomermaanden.
(december 2010 maandopbrengst 20 kWh, dat was afgelopen zomervoorjaar regelmatig de dagopbrengst
Off Topic en toch een beetje On Topic:
Hebben die provincialen de hele Dam volgezet met auto's. Weten ze niet dat daar een parkeerverbod geldt!
http://www.nufoto.nl/foto...-de-dam-in-amsterdam.html
[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 26-10-2011 17:13 . Reden: We hadden helemaal geen zomer! ]
A'dam PVOutput
Ik kan je wel grafieken sturen als je wilt.
[ Voor 5% gewijzigd door HellevUUr op 26-10-2011 17:11 ]
Schaduweffecten bij PPV / Zonnigtype.HellevUUr schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:10:
@ ecowoman Zover ik nu kan zien tot een half uur voor zons ondergang.
Ik kan je wel grafieken sturen als je wilt.
(met grafieken, da's al oud spullie hier)
Is slechts bij 4 modules "een kleine factor" in de wintermaanden. Verder niet van betekenis (panelen op plat dak vierde verdieping woontoren, geen flats tussen ZO en ZW).
Verwijderd
Je betaald aan de ene kant een voorschot voor je verbruik en aan de andere kant krijg je eind jaar je gesaldeerde stroom uitbetaald tegen het volle tarief (incl belastingen).Freemann schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:43:
[...]
Je "overproductie" wordt gesaldeerd met je afname uit het net.
Dat is het wettelijke deel, dat GC nog meer doet in het voordeel van de klant kun je niet vanuit gaan, maar is tussentijds prettig.
Crazyanz schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:14:
Het is gewoon simpel kijk waar het belang van een energiemaatschappij ligt. Dat is inkomsten uit energie. Klanten met zonnepanelen nemen minder energie af en daar verdienen ze dus minder aan. Ze werken allemaal aan een groen imago want dat staat leuk in marketing uitlatingen maar ik weet zeker dat ze echt niet blij zijn met deze ontwikkeling dat particulieren zelf stroom gaan opwekken.
@crazyanz denk je dat energiebedrijven "last" hebben van consumenten met panelen? Ik denk het niet, ze moeten immers ergens de stroom vandaan halen( centrale / markt / wind). Daarnaast zijn de huidige volumes verwaarloosbaar op totaal portfolioniveau. Als de volumes van eigenopwek gaan groeien denk ik juist dat energiebedrijven blij worden van eigen opwek, randvoorwaarden hiervoor zijn: inzicht in opwek en meetbaar en afschakelbaar => voor balanceren.Pietje NL schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:42:
Enige die profiteert van teruglevering is de netbeheerder, want die hoeft minder op te wekken/in te kopen.
Denk dat de oorzaak van de problemen ligt tussen netbeheer en leveranciers.
Helaas door onduidelijke afspraken is de consument de dupe.
@piet nl netbeheerder "verdient" alleen aan transport en meterdiensten. Een netbeheerder transporteerd stroom / gas. Er bevindt zich een hele wereld achter te leverancier om de stroom bij jou thuis te krijgen. O.a de rol van de programmaverantwoordelijke. De programmaverantwoordelijke koopt/ verkoopt energie namens de leverancier. Deze rol is ook verantwoordelijk om aanbod en vraag op elkaar te matchen. De Pv'er moet straks gaan balanceren tussen assets en lokale opwek ( zie o.a. Randvoorwaarden hierboven.). De enige die echt last kan hebben van eigenopwek is de Pv'er. Indien invoeding afwijkt van afname dan is er onbalans, en dat kost geld ( voor energiebedrijf).
Verwijderd
ik betaal daar voor, dat is de afspraak
ik ga het dan ook maar eens proberen in november, en de impact op het gasverbruik bezien.
@Neanderthaler71
nieuwe panelen kom ik later op terug, kan nog weinig zinnigs zeggen.
ik hoop wel dat de i/v curve de kingsuns kan matchen, want die zijn daar wel heeeel erg goed in.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 19:40 . Reden: I/V is temperatuur-prestatie / kingsuns lijken immuun voor hitte ]
Mijn zonnepanelen afschakelbaar?konehead schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:13:
... en afschakelbaar ...
Jij wilt hier virenden maken, dat is duidelijk.
Ondanks de vele recente berichten over salderen en terugleveren tast ik nog steeds een beetje in het duister. Iemand die daar zijn (zonne)licht over kan laten schijnen? Vooral welke 'wet' het nou precies is...asvogel schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:09:
Ik heb bij Electrabel geinformeerd naar hoe zijn omgaan met wat ik teruglever. Ik kreeg de volgende mail terug:
[...]
Afgezien van het feit dat die link niet klopt, vroeg ik me af of het inmiddels niet wettelijk zo was dat ze tot 5000 kWh moeten salderen? Ik heb maar 3525 Wp, dus zo'n vaart zal het niet lopen, maar toch... Verder zeggen ze niets over wat ik krijg als ik meer teruglever dan verbruik, maar dat zal wel een fooi zijn.
Heeft iemand een link naar een officiele tekst waar ik ze mee om de oren kan slaan?
Verwijderd
nee, niet op dit moment. OP z'n vroegst in januari 2012 en anders januari 2013. Want in 2013 heb ik meer dan een jaar lang zonne-panelen in gebruik en ben dan bij die tijd ook heel benieuwd of ik dan te veel zonne-energie geproduceerd hebt of niet. Dan pas kan ik je een duidelijk antwoord geven.asvogel schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:03:
[...]
Ondanks de vele recente berichten over salderen en terugleveren tast ik nog steeds een beetje in het duister. Iemand die daar zijn (zonne)licht over kan laten schijnen? Vooral welke 'wet' het nou precies is...
Verwijderd
Het is toch niet zo heel lastig. Elektriciteitswet 1998, salderen is artikel 31casvogel schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:03:
[...]
Ondanks de vele recente berichten over salderen en terugleveren tast ik nog steeds een beetje in het duister. Iemand die daar zijn (zonne)licht over kan laten schijnen? Vooral welke 'wet' het nou precies is...
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_26-10-2011
You are welcome!
In Duitsland wordt afschakelbaarheid (potentie) verplicht voor grotere installaties. Eerst alle grootste installaties (>100 kWp) stapsgewijs van het net bij problemen, is dat nog niet genoeg ook de installaties tussen 30-100 kWp (moeten daarvoor allemaal afschakel apparatuur hebben, is allemaal tot in detail geregeld, incl. wijze van vergoeding voor de niet genoten Einspeise Vergütungen). Kleinere installaties moeten mee gaan doen aan Einspeise Management. Wat in veel gevallen waarschijnlijk neer zal gaan komen op het afknijpen van het maximale AC vermogen van de omvormers op 70% (is het makkelijkst te realiseren). Dit alles is reeds bij Wet vastgelegd, het EEG versie 2012 gaat 1 januari in. Uitgebreid toegelicht in Photon van september, met alle ter zake geciteerde nieuwe en/of aangepaste artikelen in de Wetstekst. 5 pagina's uitleg, en dat zijn dan alleen nog maar de hoofdzaken...Anne vdr Bom schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:42:
[...]
Mijn zonnepanelen afschakelbaar?![]()
Jij wilt hier virenden maken, dat is duidelijk.
NB: omdat grootste deel van de productie komt uit de lagere instralings-vensters, gaat uiteraard niet 30% van de totale jaarproductie verloren bij die kleinere installaties. Het zal echter beslist niet niets zijn, schattingen lopen op tot zo'n 5% van de jaaropbrengst die straks niet meer genoten kan/"mag" worden, voor installaties van max. 30 kWp.
... dus zo heel erg gek is die opmerking ook weer niet ...
... maar dat is uiteraard UITSLUITEND van toepassing op wereldmarkten als Duitsland die in de richting van netinpassings-problemen groeien ...
... en daar gaan we in ons slakkentempo nog jaaaaaaaaaaaaren over doen, Nederland is nooit ook maar een fractie van "een" wereldmarkt geweest (en daarbij zuipen we ook nog eens elektra als tempeliers) ...
... en dan kunnen we het "tegen die tijd" gewoon overnemen van de Duitsers, die dan al laaaaaaaaang oplossingsrichtingen hebben gevonden voor hun beginnende netprobleempjes (nu al ver over de 19 GWp PV, en dan zwijg ik over de windpower en al het andere heftig producerende groene spullie daar) ....
... dus de waarheid ligt somewhere in between ...
... voor NEEderland meer in de richting van Anne's gedachten, dan in de door konehead uitgesproken no-brainer voor ons poldermoerasje ...
Doordenkertje voor konehead: Ook in Duitsland is een absurde administratieve kermis voor "programma verantwoordelijkheid" al jaren werkzaam. De Grote Grap is nu juist dat afname van stroom en invoeding van zonnestroom FYSIEK van elkaar zijn gescheiden. Dus leveranciers hebben helemaal niets te maken met, en ook geen last van al dat massale ingevoed bij de oosterburen. Want ze hoeven alleen maar te "leveren". Ook aan die al bijna 900.000 decentrale zonnestroom invoeders. Die voor het overgrote merendeel direct invoeden op het laagspanningsnet. De netbeheerders weten behoorlijk nauwkeurig wat er wordt ingevoed, en kunnen moeten daar met netbalancering en netuitbreidingen (verplicht) op inspelen. Staat helemaal los van het "standaard afname" kanaal.
Ook in Duitsland is er trouwens gigantisch verschil tussen eindverbruikers. De voorhanden zijnde "afname profielen" voor kleinverbruikers voldoen daar al net zo min als dat in NL het geval is: het keurslijf dekt al lang de lading niet meer, de ene kleinverbruiker is de ander niet. Zitten gigantische verschillen tussen. En toch ploft "het net" niet. Niet in Nederland. En zelfs (nog) niet in Duitsland, wat op een andere planeet ligt bij de realisatie van hernieuwbare energie (elektra voorop).
De brander is een Weishaupt WL 2/4-A Standard, bouwjaar 1986. De ketel is een Buderus Logana, vermoedelijk van hetzelfde bouwjaar.NielsTn schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:00:
Geen idee, helaas. Als je merk en type/model ketel wilt vermelden, kan ik eens kijken of ik iets via Internet te weten kan komen.
Of is het systeem voorzien van een WAR (weersafhankelijke regeling, dus met een temperatuursensor buiten aangesloten op ketel of thermostaat)? Dan zal de ketel periodiek zachtje ontsteken/branden om de kamer op temperatuur te houden?
Daarnet de pomp op stand "5" gezet, en het suizen is al een stuk minder. Het verbruik dat de pomp nu weergeeft is van de flat 45W naar 16-18W gezakt. Nu hopen dat het met die pompsnelheid nog warm te stoken is. Ik zal dat enkele dagen evalueren.Gasschuif schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:09:
Begin met stand (5) , dit is het laagste setpoint drukgeregeld met leidingcompensatie, als dat lukt naar stand (3) dit is dus eigenlijk stand 1 , ongeregeld,minimum toerental. (zie tekening van de pomplink met de 9 instellingen)
Wat is de meerwaarde van stand "3" tov stand "5"?
Stand "5":
Stand "3":PP1 - Lowest proportional pressure curve:
The duty point of the pump will move up or down on the lowest proportional-pressure curve, see fig. 16,
depending on the heat demand.
The head (pressure) is reduced at falling heat demand and increased at rising heat demand.
(bron: Grundfosliterature 815904)I - Speed I - ALPHA2 runs at a constant speed and consequently on a constant curve.
In speed I, the pump is set to run on the min. curve under all operating conditions. See fig. 16.
Dank, ik ga meteen Electrabel daarmee om hun oren slaan. Ik verwacht niet over de 3000 kWh heen te gaan, maar een principe is ook wat waard!Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:15:
[...]
Het is toch niet zo heel lastig. Elektriciteitswet 1998, salderen is artikel 31c
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_26-10-2011
You are welcome!
Dit (toegegeven: onleesbare) gevalletje, waar zo'n beetje drie jaar over gedaan is (over alle wijzigingen, amendementen, heeeeeeeeeeel veel geouwehoer in de Tweede Kamer, en nog steeds geen schim van het Duitse EEG...). NB: dat is het "oorspronkelijke" stuk, dus. Waar de actualisatie die Neanderthaler71 al aangaf op berust.asvogel schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:03:
[...]
En er is nog veeeeeeeeeel meer veranderd, maar dat kon ik zelfs niet meer volgen. Ik vrees veel parlementariërs ook al lang niet meer... Die wijzigingen in de Elektriciteitswet, Gaswet, Warmtewet,... zijn alleen nog maar door juristen te volgen die er een dagtaak aan hebben.
Verwijderd
Ook van mijn zijde : Dank je wel voor de link.asvogel schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:44:
[...]
Dank, ik ga meteen Electrabel daarmee om hun oren slaan. Ik verwacht niet over de 3000 kWh heen te gaan, maar een principe is ook wat waard!
Ik heb de laatste tijd nog nooit zo vaak op 'Favoriet toevoegen' geklikt, als de laatste paar weken.
Verwijderd
http://www.econo.nl/Category/158-clage.aspx
hotfill`em up
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 21:26 ]
Die dingen zuipen stroom. Dat red je niet met een 1 x 35A of 3 x 25A aansluiting.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:26:
ferraris nl-saldeer dingetjes, speciaal voor de zonneboiler eigenaar die in de winter van zijn kWh`s afmoet :
http://www.econo.nl/Category/158-clage.aspx
hotfill`em up
Dus tenzij je verzwaren naar een capaciteitstarief wat per jaar 500,- extra kost een optie vindt, zou ik er ver vandaan blijven.Technische gegevens:
Multiple Power Systeem MPS voor het instellen van het maximale vermogen van de installatie bij 18 kW, 21 kW, 24 kW of 27 kW Stekker: vaste aansluiting
Spanning: 400V -26 A, 30A, 35, 39 A (18/21/24/27 kW) Beveiliging: IP 25
Bron
[ Voor 5% gewijzigd door AllesKan op 26-10-2011 21:30 ]
Verwijderd
Wat zouden jullie kiezen, prijs per wattpiek maakt niet veel uit.
Of toch maar de Sharp 245? Tikkie duurder, heeft het meerwaarde?
Daar ben ik het ook mee eens, waarom meer op je dak leggen dan je verbruikt?Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:45:
Als je dan minder gebruikt kun je gewoonweg minder op je dak leggen.
Ik probeer m'n installatie in de toekomst nog iets uit te breiden zodat ik rond de 0 kWh uitkom.
Zelf heb ik ook de Sharp 245.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:43:
Philadelphia solar 250 of Senersun 240 ?
Of ze beter of slechter zijn dan een ander merk? Geen idee.
Ik ben puur op m'n gevoel af gegaan dat het bedrijf Sharp al zeer lang in de PV zit en bovendien een zeer groot bedrijf is (zal waarschijnlijk niet zo snel failliet gaan als een onbekende Chinees).
Dit i.v.m. toekomstige garantie zaken.
Maar nogmaals is puur een gevoel
[ Voor 47% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-10-2011 21:58 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Ik heb het nog eens opgezocht en op mijn facturen t/m 2008 staat het vermeld onder "gebruik elektriciteitsnet". Als ik dat dan deel door het aantal kWh, dan zou ik ook gemiddeld rond de 0,04 EURO per kWh uitkomen voor elke genoemde periode (2005, 2006, 2007, 2008).zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:30:
[...]
Rustig maar, hoor, no problem. Energie tarieven zijn nu eenmaal een ongelofelijke chaos. Die volgens mij deels bewust in stand wordt gehouden - de consument zou eens kunnen begrijpen hoe ze daar wat aan zouden kunnen doen. Dat vinden de belanghebbenden natuurlijk niet fijn...
... maar je realiseert je inmiddels wel dat je je marktwaarde van je zonnestroom opwek dus tm. 2008 hebt onderschat? Dat is best relevant bij elektra, gezien die dikke 4 cent die Liander heeft gerekend (de andere netbeheerders zaten daar niet ver vanaf, er was wel wat variatie). Ik reken er in ieder geval al vanaf 2005 (tm. 2008) mee. Ik heb alles doorgerekend, de resultaten van die analyses vind je op mijn financiële pagina's.
.....
Pfff, wat een geneuzel, maar het staat er echt. Ik ga dat zo eens aanpassen op mijn website.
Dat "gebruik elektriciteitsnet", dat is al sinds 1974 ?
Nou, dik 4 euricent/kWh is beslist "geen geneuzel", maar alla, je hebt hem nu door, daar ging het mij om.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:03:
[...]
Ik heb het nog eens opgezocht en op mijn facturen t/m 2008 staat het vermeld onder "gebruik elektriciteitsnet". Als ik dat dan deel door het aantal kWh, dan zou ik ook gemiddeld rond de 0,04 EURO per kWh uitkomen voor elke genoemde periode (2005, 2006, 2007, 2008).
Pfff, wat een geneuzel, maar het staat er echt. Ik ga dat zo eens aanpassen op mijn website.
Let s.v.p. goed op incl./excl. BTW tarifferingen. Ook daar gaan veel mensen blind mee de mist in, door niet goed te lezen. Je moet duivels goed opletten wat er staat. Ik kan uit ervaring spreken, heb heel wat haren uit mijn schedelpan gerukt omdat er weer eens een berekening niet klopte vanwege dat soort pit-falls.
Weet ik niet, toen was ik nog zo bleu als een washandje en wist ik nog helemaal NIETS van de Grote Boze Energie wereld (laat staan van de rest van de planeet, dit terzijde). Je zou het eens na kunnen vragen bij de klerken van het archief van de NMa/Energiekamer, daar hebben ze vast leuk spul liggen voor je. Maar ja, of je daar nou zo blij van wordt...Dat "gebruik elektriciteitsnet", dat is al sinds 1974 ?
Het verplicht salderen is 5000kWh geen 3000kWhasvogel schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:44:
[...]
Dank, ik ga meteen Electrabel daarmee om hun oren slaan. Ik verwacht niet over de 3000 kWh heen te gaan, maar een principe is ook wat waard!
Sterker nog, sommige slimbo's (niet persé van "groene kunne") claimen oneindig te "mogen" salderen onder een kleinverbruik aansluiting omdat ze gaten in de Wet menen te zien.silvester6 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:21:
[...]
Het verplicht salderen is 5000kWh geen 3000kWh
Ben benieuwd wanneer de Jager daar een irritant stokkie tussen gaat steken... (of Verhagen).
Verwijderd
*zucht* Ik kom er net achter, dat zowel bij gas als bij electra het "gebruik van X" ook nog eens variabel is per jaar. Dat wordt in ieder geval twee tabellen aanpassen.zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:19:
[...]
Nou, dik 4 euricent/kWh is beslist "geen geneuzel", maar alla, je hebt hem nu door, daar ging het mij om.
Let s.v.p. goed op incl./excl. BTW tarifferingen. Ook daar gaan veel mensen blind mee de mist in, door niet goed te lezen. Je moet duivels goed opletten wat er staat. Ik kan uit ervaring spreken, heb heel wat haren uit mijn schedelpan gerukt omdat er weer eens een berekening niet klopte vanwege dat soort pit-falls.
[...]
Weet ik niet, toen was ik nog zo bleu als een washandje en wist ik nog helemaal NIETS van de Grote Boze Energie wereld (laat staan van de rest van de planeet, dit terzijde). Je zou het eens na kunnen vragen bij de klerken van het archief van de NMa/Energiekamer, daar hebben ze vast leuk spul liggen voor je. Maar ja, of je daar nou zo blij van wordt...
En die klerken.. nee, die ga ik niet opzoeken. Via de oude jaarafrekeningen van mijn vader kan ik ook nog een eind terugkijken.
bedankt voor de *kuch* informatie *kuch* ....
Snap er echt de ballen van....

Verwijderd
Verwacht toch een redelijk prijsverschil. Heb je de prijslijst van SOLARNRG in je handen?Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:43:
Philadelphia solar 250 of Senersun 240 ?
Wat ga je doen en wat is de Wp prijs daarbij. Besparen is jouw voordeel, niet het mijne
Verwijderd
Ja, dat is er zeker. Dat heb ik al bedacht in mijn gedachte. Alleen moet ik het nog wel programmeren. Het 'resultaat' zal ik nog wel laten zien.Freemann schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:31:
Is er geen formule te maken van dat salderings geneuzel?!
Is de bedoeling ook van EZ/EL&I. Verdeel en heers politiek. Onze wetgeving is voor een belangrijk deel op Frans geneuzel uit Napoleontische tijden gebaseerd...Freemann schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:31:
Is er geen formule te maken van dat salderings geneuzel?!
Verwijderd
Zou het land Nederland dan ook het volgende land worden van euro-crisis? aangezien we een keer zijn overvallen door Frankrijk.zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:33:
[...]
Is de bedoeling ook van EZ/EL&I. Verdeel en heers politiek. Onze wetgeving is voor een belangrijk deel op Frans geneuzel uit Napoleontische tijden gebaseerd...
maar goed, ik ben even programmeren.
Ook dat had ik je kort geleden al laten weten...Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:25:
[...]
*zucht* Ik kom er net achter, dat zowel bij gas als bij electra het "gebruik van X" ook nog eens variabel is per jaar. Dat wordt in ieder geval twee tabellen aanpassen.
zonnigtype in "Duurzame Energie deel 18"
Jammer, had misschien nog wat leuk discussie voer opgeleverd...En die klerken.. nee, die ga ik niet opzoeken.
Graag gedaan. Service to the people...bedankt voor de *kuch* informatie *kuch* ....
![]()
Duurt langVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:35:
[...]
Zou het land Nederland dan ook het volgende land worden van euro-crisis? aangezien we een keer zijn overvallen door Frankrijk.
maar goed, ik ben even programmeren.
Zou echt geweldig zijn, heb me al blauw gezocht naar een formule/duidelijk rekenvoorbeeld. Kon echter weinig tot niets vinden. Alle grote EnergieLeverancier denken het makkelijk te maken door voorbeeld berekening te maken van 10 soms 20 zinnen met een X aantal uitgangswaardes etc. etc.
In stand 5 is de drukregeling nog actief, dus als er radiator ventielen gaan knijpen, en het debiet neemt af, dan toert de pomp terug.Cafe Del Mar schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:41:
Daarnet de pomp op stand "5" gezet, en het suizen is al een stuk minder. Het verbruik dat de pomp nu weergeeft is van de flat 45W naar 16-18W gezakt. Nu hopen dat het met die pompsnelheid nog warm te stoken is. Ik zal dat enkele dagen evalueren.
Wat is de meerwaarde van stand "3" tov stand "5"?
(bron: Grundfosliterature 815904)
In stand 3 (de laagste stand) verbruikt de pomp het minst vermogen, echter hij regelt niet meer, dwz dat bij afname van de flow de geleverde delta P stijgt. Het kan zijn dat dan de flow door de ketel te laag wordt, waardoor de delta T van de ketel te groot wordt. Als de thermostaat vraagt blijft de ketel 100 % vermogen leveren, hij kan immers niet terug moduleren. Een en ander proberen dus.
Als op stand 3 alles nog goed draait, en warm wordt en de ketel gaat niet in storing is dit de voordeligste stand voor E verbruik.
Voorlopig eerst es een tijdje draaien op stand 5, als het stromings geruis aanvaardbaar is dit zo laten.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
klopt. Maar niet iedereen kijkt vanaf de laatste pagina dat die is gebleven met lezen en gaat dan ook niet snel nog eens terug bladeren. Daarnaast zijn die plaatjes dynamisch. Dat betekent : zodra ik iets wijzig aan de data, dan wordt ook automatisch een nieuw plaatje gemaakt.zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:38:
[...]
Ook dat had ik je kort geleden al laten weten...
You wish.[...]
Jammer, had misschien nog wat leuk discussie voer opgeleverd...
Inderdaad. Service to the people. Daarom ga ik ook weer snel verder .. met programmeren ...[...]
Graag gedaan. Service to the people...
Verder; feest! Vandaag 1 jaar mijn eigen PV systeem. 13940Wp (+ tolerantie), 14465 kWh. Niet slecht.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Wat lees ik hier http://www.zonnepanelen.n...teem-small-1080-watt.html
Aha een Soladin 600 met maar liefst 6 x 185Wp aan panelen eraan gekoppeld.
En als dat niet genoeg is kan je ook een optie nemen zodat je met 7 stuks 185 WP paneel uitkomt op 1295Wp.
Klinkt mij welhaast bloeddorstig

Neen, er ligt/lag gewoon 10 GIGAwattpiek aan modules weg te rotten in grote magazijnen, en die moeten plaats maken voor nieuwe (nog betere)...Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:58:
Soms zie je toch vreemde combinaties in setjes in het Nederlandse PV landschap.
En als dat niet genoeg is kan je ook een optie nemen zodat je met 7 stuks 185 WP paneel uitkomt op 1295Wp.

Verwijderd
Zou dat "onbeperkt salderen" met een FUP zijn?SunshineCompany schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:57:
Essent gaat ook over op onbeperkt salderen.
Verder; feest! Vandaag 1 jaar mijn eigen PV systeem. 13940Wp (+ tolerantie), 14465 kWh. Niet slecht.

Verwijderd
lol, terugverdien tijd 6 jaar inclusief subsidies... Dat gaat nog echt lukken voor kleine particulieren.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:58:
Je moet niet alleen afbeeldingen bekijken, maar ook de tekst lezen:Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:58:
Omvormer upgrades *
Standaard uitvoering ( met 2 * Steca 500 omvormer )
Deze set uitvoeren met 2 Mastervolt Soladin omvormers ( verplicht indien Canadian Solar ) +€ 117,81
Deze set uitvoeren met 2 Mastervolt Soladin omvormers + 2 PC link kabels +€ 217,77
Deze set uitvoeren met SMA Sunnyboy 1200 omvormer +€ 227,29
Deze set uitvoeren met SMA sunnyboy 1200 omvormer + Bluetooth piggyback +€ 346,29
Deze set uitvoeren met SMA 1600 TL omvormer +€ 355,81
Verwijderd
Die sluit je gewoon aan op 1 Mastervolt Soladin 600 500..... sure. Zou dat nou smelten of licht geven als een peertjezonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:00:
[...]
Neen, er ligt/lag gewoon 10 GIGAwattpiek aan modules weg te rotten in grote magazijnen, en die moeten plaats maken voor nieuwe (nog betere)...
Verwijderd
Jeetje...hahahaAllesKan schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:02:
[...]
Je moet niet alleen afbeeldingen bekijken, maar ook de tekst lezen:
Omvormer upgrades *
Deze set uitvoeren met 2 Mastervolt Soladin omvormers ( verplicht indien Canadian Solar ) +€ 117,81
Deze set uitvoeren met 2 Mastervolt Soladin omvormers + 2 PC link kabels +€ 217,77
Deze set uitvoeren met SMA sunnyboy 1200 omvormer + Bluetooth piggyback +€ 346,29
oke is al goed
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 23:08 ]
Ja, zet mij ff op een dwaalspoor... Ik zoeken en zoeken en zoeken...
Verwijderd
Inderdaad op solarnrg gekeken. Gaat om een installatie van plm 3000 wattpiek, plat dak. Komt uit op ongeveer 7300 euro all-in (btw, elektra, installatie) voor mij bij de voordelige panelen. Nog niet gekeken of hier een monitor bijzit, lijkt me wel een must om te hebben. Bij de bekende prijsvechter is het 500 minder .Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:33:
[...]
Verwacht toch een redelijk prijsverschil. Heb je de prijslijst van SOLARNRG in je handen?
Wat ga je doen en wat is de Wp prijs daarbij. Besparen is jouw voordeel, niet het mijne
Over "tekst lezen gesproken":AllesKan schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:02:
[...]
Omvormer upgrades *
... en daarbij vergeten we voor het gemak seffekes de heftige vastrechten te vermelden ...Als uw zonnestroomsysteem op jaarbasis net zoveel energie opwekt als dat u verbruikt bedraagt uw nota € 0,- of krijgt u zelfs geld terug van uw energieleverancier.
Toch een vette 245,72 Euri/jaar die ik nu betaal ... Ook al wek ik bijna het gehele verbruik zelf op jaarbasis op ...
Mwagh. 12% meer dan ik nu betaal ... bij zo'n beetje de groenste leverancier ...De huidige prijs voor elektriciteit is c.a. 24 cent per KWh.
*** PROEST ***De afgelopen 10 jaar is de energieprijs gemiddeld met 11% per jaar gestegen – meer dan een verdubbeling in 10 jaar. Wij gaan in onze conservatieve modellen uit van een zeer voorzichtige 7% prijsstijging per jaar.
En ja, hoor, daar is de leugenachtige PBL grafiek weer...
Tja...
Solar Beam a €195,-Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:10:
Nog niet gekeken of hier een monitor bijzit, lijkt me wel een must om te hebben.
Het eerste dat ik doe als ik thuis kom is draaien aan de knop van de Solar Beam
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Om te beginnen begrijp ik niet helemaal waarom je wat dat betreft mij quote, maar soit..
Mijn inziens terecht. Je gebruikt het net als accu. (Zelfs als onderhoudsvrije, vrijwel 100% betrouwbare, 100% rendabele, zonder last van zelfontlading hebbende accu. Mag best een peuleschil (probeer het eens autonoom...) tegenover staan.... en daarbij vergeten we voor het gemak seffekes de heftige vastrechten te vermelden ...
Toch een vette 245,72 Euri/jaar die ik nu betaal ... Ook al wek ik bijna het gehele verbruik zelf op jaarbasis op ...
Verwijderd
Ik ben klaar. De grafieken zijn aangepast.zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:38:
[...]
Ook dat had ik je kort geleden al laten weten...
Electra :
Gas :
Goedgekeurd?
Verwijderd
Het stomme is dat ik het eerder WEL zag maar onduidelijk vond en nu zag ik het FF niet.AllesKan schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:02:
[...]
Omvormer upgrades *
Maar ik lach graag over mezelf, geen problemo

Verwijderd
Ik struikel over de kids als ik op de meterkast af race. (voor de gevoelige onder ons.... dit is een grapje)Speksteenkachel schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:15:
[...]
Solar Beam a €195,-
Het eerste dat ik doe als ik thuis kom is draaien aan de knop van de Solar Beam
Bij de volgende omvormer sluit ik een Solarlog aan. Kan ik op elk moment, ja zelfs op de WC kijken hoe het gaat op het dak.
Je installeer solaranalyzer en je kan echt over ter wereld direct in 1 oogopslag zien wat je opwektVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:26:
[...]
Ik struikel over de kids als ik op de meterkast af race. (voor de gevoelige onder ons.... dit is een grapje)
Bij de volgende sluit ik een Solarlog aan. Kan ik op elk moment, ja zelfs op de WC kijken hoe het gaat.
hij werkt nu met solarlog zonPHP en nog een aantal
Sinds die zonPHP ondersteunt kunnen ook de loggers met een sunnybeam, sunnyreport webbox en nog wat gebruik er van maken.
Verwijderd
Had ook jou installatie gezien in mijn verkenning op het vlak van de solarlog. Ziet er mooi uit.silvester6 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:38:
[...]
Je installeer solaranalyzer en je kan echt over ter wereld direct in 1 oogopslag zien wat je opwekt
hij werkt nu met solarlog zonPHP en nog een aantal
Sinds die zonPHP ondersteunt kunnen ook de loggers met een sunnybeam, sunnyreport webbox en nog wat gebruik er van maken.
Tzt stel ik je nog wel wat vragen.
Ging niet over "die andere" inhoud, maar over het feit dat er "iets te lezen viel waarover iets gezegd kon worden". Stond op dezelfde site, dus ik misbruikte je citaat ff. Hopelijk geen problemo?AllesKan schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:18:
[...]
Om te beginnen begrijp ik niet helemaal waarom je wat dat betreft mij quote, maar soit..
Ging mijn kritiek niet over. Er werd een rekening van nul Euro voorgespiegeld bij "volledig salderen". Dat is laten we het vriendelijk zeggen "niet waar". Want zelfs als je je helemaal lam "saldeert" (of administratief "laat salderen"): die vastrechten betaal je altijd. En daarover werd gezwegen. Foute boel.Mijn inziens terecht. Je gebruikt het net als accu. (Zelfs als onderhoudsvrije, vrijwel 100% betrouwbare, 100% rendabele, zonder last van zelfontlading hebbende accu. Mag best een peuleschil (probeer het eens autonoom...) tegenover staan.
@EnergiebewustZL:
Ik keur uitsluitend mijn eigen grafieken goed. Omdat ik daarvoor alle keiharde data heb. Als ik (later) ontdek dat ik "het" fout heb gedaan, ruk ik nog wat overgebleven haren uit m'n dikke schedelpan...Goedgekeurd?

... en corrigeer de zooi. Als het om zeer ernstige blunders gaat wil ik nog wel eens een zelfbevlekkende opmerking d'r bij zetten ...
... wie zichzelf te serieus neemt komt zichzelf vroeg of laat wel tegen ...
[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 27-10-2011 01:16 . Reden: "r" verwijderd ]
Absoluut niet, dat gaf ik toch al aan?zonnigtype schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:42:
Hopelijk geen problemo?
Als je 1000kWh extra (dus buiten je eigen verbruik) teruglevert die gesaldeerd wordt tegen het normale tarief heb je het vastrecht er toch al uit?Ging mijn kritiek niet over. Er werd een rekening van nul Euro voorgespiegeld bij "volledig salderen". Dat is laten we het vriendelijk zeggen "niet waar". Want zelfs als je je helemaal lam "saldeert" (of administratief "laat salderren"): die vastrechten betaal je altijd. En daarover werd gezwegen. Foute boel.
Alternatief is dat je voor die 1000kWh bv 9 ct/kWh krijgt. Nou zie daar maar eens een autonoom systeem van te onderhouden. (TVT is dan waarschijnlijk in de orde van een millenium.
Solarlog is gewoon univerzeel en makkelijk. Met vragen trek maar aan de bel.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:40:
[...]
Had ook jou installatie gezien in mijn verkenning op het vlak van de solarlog. Ziet er mooi uit.
Tzt stel ik je nog wel wat vragen.
En.bewustZL: Enige tijd geleden had je een idee voor een elektrische auto met zonnepanelen: KansloosVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:18:
Als ze echt eenmaal overgaan op verplicht installeren van die digitale meter, dan wil ik me daarna langzaam van het elektriciteitsnet afkoppelen.
Gas wordt dan nog een uitdaging. Want in dit huurhuis zit een lucht-CV. Als ik dus daar ook van losgekoppeld wil worden, dan moet eerst heel het huis verbouwd worden voor het gebruik van radiatoren etc.
Nu wil je je huurhuis zodanig ombouwen dat je afgekoppeld kan worden van zowel het elektra- als gasnet;
Ik zeg: Kansloos
Ik las toevallig vandaag in de PZC (bijlage over duurzaamheid) dat ze bijv. in Goes huizen willen bouwen zonder gasaansluiting - met warmtepomp dus; misschien een idee om je blik te verruimen
Over onze huur/koophuis discussie: realiseer jij je wel dat je nu al zo,n 14.000 euro hebt uitgegeven aan zonnepanelen?? (ik ga ervan uit dat je geen geld hebt geleend hiervoor, gewoon op 1 spaarrekening)
Ga eens uit van een koophuis - klein dorp - 150.000 euro, dan had je dus al 10% van de vraagprijs gehad
Had je - in je EIGEN huisje - lekker kunnen klussen, zonnepanelen, zonneboiler, wat maakt het uit, lekker eigen baas
By the way, ik realiseer me best wel dat het tegenwoordig niet zo makkelijk is om het financieel rond te krijgen.
Verzameld PV vermogen van GoT contribuanten is ongewijzigd sinds mijn laatste update.
Is de bron opgedroogd?
Zo niet dan melden s.v.p., zie Anton's oproep post.
@Jan-B:
... wellicht gestookt op Borssele II Super Kern Splijter Stroom ?Ik las toevallig vandaag in de PZC (bijlage over duurzaamheid) dat ze bijv. in Goes huizen willen bouwen zonder gasaansluiting - met warmtepomp dus; misschien een idee om je blik te verruimen
Ruime "blik", dat dan weer wel ... (van Delta eeeeuhhh EDF/RWE)
@AllesKan:
Dat werd helemaal niet zo gesteld (ging helemaal niet over door nul heen salderen), in de origineel gequote bron (mijn vetdruk):Als je 1000kWh extra (dus buiten je eigen verbruik) teruglevert die gesaldeerd wordt tegen het normale tarief heb je het vastrecht er toch al uit?
Zorrie, maar dat klopt niet. Er wordt hier niet gerept over "door de nul heen salderen"...De energierekening op € 0,- met Zonnepanelen. Hoe werkt het ?
Dit ### zonnestroom systeem wekt stroom op, c.a. 1000 KWh [ Kilowatt uur ] op jaarbasis. Op het moment dat u minder stroom in uw huis verbruikt dan door het zonnestroom systeem word opgewekt, draait uw elektriciteitsmeter achteruit. Op het moment dat u meer verbruikt dan dat u opwekt ( tijdens de avond en nacht ) draait uw meter vooruit. U zit dus nooit zonder stroom en de stroom die u tijdens uw vakantie heeft opgewekt in de zomermaanden kunt u zonder problemen in de donkere wintermaanden weer verbruiken. Indien u een digitale meter heeft dan zal deze niet achteruit draaien. Deze meters hebben een apart telwerk voor terug levering. Bij de jaarlijkse meteropname worden verbruikte en teruggeleverde energie met elkaar verrekend op de energienota. Als uw zonnestroomsysteem op jaarbasis net zoveel energie opwekt als dat u verbruikt bedraagt uw nota € 0,- of krijgt u zelfs geld terug van uw energieleverancier.
... en de teruggave energiebelasting, waar verder ook niet over wordt gerept (te ingewikkeld?) komt niet van de energieleverancier maar van het Ministerie van Financiën. Eerstgenoemde moet het wel factureren, maar "geeft het geld natuurlijk niet terug", want dat zou suggereren dat de leverancier je ergens mee zou matsen. Die matst niks. Hij/zij is feitelijk een grote facturatie machine voor staatsinkomsten en uitgaven, en mag er een marginale marge aan verdienen genaamd "levering".
Goede nacht!
[ Voor 57% gewijzigd door zonnigtype op 27-10-2011 00:34 . Reden: Het eeuwige salderingsgez*** ]
Verwijderd
Hallo Jan-B,JAN-B schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:07:
[...]
En.bewustZL: Enige tijd geleden had je een idee voor een elektrische auto met zonnepanelen: Kansloos![]()
Nu wil je je huurhuis zodanig ombouwen dat je afgekoppeld kan worden van zowel het elektra- als gasnet;
Ik zeg: KansloosHoe denk jij dat je huisbaas hier over denkt? Het is hier al meer verteld: onafhankelijk van het net werkt niet, altans de komende 10 jaar niet.
Ik las toevallig vandaag in de PZC (bijlage over duurzaamheid) dat ze bijv. in Goes huizen willen bouwen zonder gasaansluiting - met warmtepomp dus; misschien een idee om je blik te verruimen![]()
Over onze huur/koophuis discussie: realiseer jij je wel dat je nu al zo,n 14.000 euro hebt uitgegeven aan zonnepanelen?? (ik ga ervan uit dat je geen geld hebt geleend hiervoor, gewoon op 1 spaarrekening)
Ga eens uit van een koophuis - klein dorp - 150.000 euro, dan had je dus al 10% van de vraagprijs gehad
Had je - in je EIGEN huisje - lekker kunnen klussen, zonnepanelen, zonneboiler, wat maakt het uit, lekker eigen baas
By the way, ik realiseer me best wel dat het tegenwoordig niet zo makkelijk is om het financieel rond te krijgen.
Kansloos om los te koppelen van het net? Ik geef je gelijk, dat het aardig kansloos is. Zeker de komende tijd. Tevens is het inderdaad ook kansloos om mijn huurhuis te verbouwen hiervoor. het heeft niet eens alle benodigde ruimte om te kunnen herbergen.
Jan-B, in mijn gedachte ben ik al 10 jaar verder zal ik maar zeggen. Wanneer mijn ouders het verzorgingshuis in moeten (en hopenlijk zal dat nog lang duren!), dan wil ik wel hun vrij staand huis kopen. Die heeft flink wat vierkante meters aan dak op het zuiden. Met dat idee er bij, zit ik allerlei gekke dingen te verzinnen. Vandaar. Huurhuis is inderdaad gewoon uit den boze zal ik maar zeggen.
De 14.000 eur zal nog lager uit komen. Want de oorspronkelijke installatie van de panelen op WZW was ingeschat net onder 10.000 EUR.. en het is uit eindelijk 8250,35 EUR geworden. Dus een aardig voordeeltje als nog. 14.000 eur is best veel en het komt toch denk ik, dat het voor mij een Sport+ en Hobby+ is geworden.
Duw wie weet kan ik over een 20 tal jaren (of misschien nog wel later) het vrijstaand huis van mijn ouders overkopen. Daar ben ik ook alvast aan het sparen. Zoals je zelf al aangeeft, is het tegenwoordig om financieel dingen rond te krijgen.
Daarnaast ben ik ook alvast aan het sparen voor een elektrische auto of een elektrische auto met diesel generator. Dat ligt er bij die tijd net aan, wat er op de markt is, wanneer mijn huidige vervoermiddel toe aan vervanging is.
In ieder geval bedankt voor je reactie
Oh ja, bij R&B Wonen in Heinkenszand zijn ze ook van plan om huizen van het gas net af te koppelen met warmte pompen e.d. Dus Goes is niet de enige. Dat is allemaal nog toekomst muziek voor mij. Eerst sparen zal ik maar zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2011 03:29 ]
Bedankt voor de informatie!Gasschuif schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:44:
In stand 5 is de drukregeling nog actief, dus als er radiator ventielen gaan knijpen, en het debiet neemt af, dan toert de pomp terug.
In stand 3 (de laagste stand) verbruikt de pomp het minst vermogen, echter hij regelt niet meer, dwz dat bij afname van de flow de geleverde delta P stijgt. Het kan zijn dat dan de flow door de ketel te laag wordt, waardoor de delta T van de ketel te groot wordt. Als de thermostaat vraagt blijft de ketel 100 % vermogen leveren, hij kan immers niet terug moduleren. Een en ander proberen dus.
Als op stand 3 alles nog goed draait, en warm wordt en de ketel gaat niet in storing is dit de voordeligste stand voor E verbruik.
Voorlopig eerst es een tijdje draaien op stand 5, als het stromings geruis aanvaardbaar is dit zo laten.
Deze ochtend was het alleszins even warm als een de voorbije ochtenden met "auto adapt".
Als mijn vrouw het niet merkt, zal er geen verschil zijn. Zij weet dat ik aan het "prutsen" ben, maar ze weet niet exact wat ik doe. Als het plots trager warm wordt, of kouder blijft, zal ze wel roepen. Zij is onbevoordeelder dan ikzelf
Volgens de andere, krijgen we een spectaculair strenge winter als gevolg van het aantal hoge druk gebieden op de noordpool.
Wait and see...
Eerste hit in google. http://www.telegraaf.nl/b...orwinter_op_komst___.html
Volgens velen is het drinkwater veel te duur. De winsten zijn te groot.
Waarschijnlijk heeft men in de toekomst deze winsten erg hard nodig als door het winnen van schalie- en steenkoolgas het drinkwater er aan gaat.
In Twenthe en de achterhoek zijn de nodige vergunningen al verleend om proefboringen te doen. Door een Australisch bedrijf nota bene.
Gelukkig zijn er enkelen wakker en hebben een petitie gestart.
http://www.geldersemilieu...tie/Stop%20proefboringen/
We hadden vorig jaar toch een recordperiode aan sneeuw? En het jaar daarvoor was het recordkoud.internet4me schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 08:52:
Ach dat soort dingen moet je altijd met een korreltje zout nemen. Vorig jaar werd dat ook al voorspeld.![]()
Eerste hit in google. http://www.telegraaf.nl/b...orwinter_op_komst___.html
Maar goed, ik twijfel ook of je de weertrend over een periode van 2-3 maanden kunt voorspellen.
Signatures zijn voor boomers.
Check. Done. Ik hoop van harte dat dat in NL niet gaat gebeuren. Nergens. Er zijn betere methoden om energie op te wekken.tw_eek schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:04:
Gelukkig zijn er enkelen wakker en hebben een petitie gestart.
http://www.geldersemilieu...tie/Stop%20proefboringen/
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.