Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.805 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:23:
[...]

Niet aan beginnen, is al heel vaak voorbijgekomen hier. Zonnestroompanelen wil je zo koel mogelijjk laten werken en thermische collectors zo heet mogelijk. Dat spreekt elkaar tegen. Welke temperatuur je ook kiest of op uitkomt, één van beide systemen (waarschijnlijker: beide systemen) werkdt op dat punt niet optimaal.

Volgens mij zijn er mondjesmaat wat PVT-systemen te koop, maar als het grote voordelen zou hebben zou je het wel op grotere schaal zien. Je ziet het nergens, en dat heeft een reden.
Misschien vanaf volgend jaar of 2013 wel systemen die het kunnen.
Zie eerder berichten van suncycle van mij, die paneeltjes worden pas warm en moeten echt gekoeld worden.

@JeroenH
Als je er dichter bij zit (land of Oz) mis je meer van de helicopterview die je nu hebt, tenzij je op het eindpunt zit. Echt de dekking (GSM/Internet (het hebben en snelheid)) in de Outback is zeer belabberd, logisch er woont niemand en "300Km niks" is meer dan normaal in het midden.
Maar als je gaat, veel lol en zie wat voor "state of mind" men daar heeft.

EDIT:
Zeer veel dank voor het verslag van de afgelopen dagen _/-\o_ _/-\o_ , F5 is hier ook een beetje uitgesleten en sites met .com.au zijn druk bezocht

[ Voor 6% gewijzigd door ollie1965 op 23-10-2011 22:50 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
ollie1965 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:48:
@JeroenH
Als je er dichter bij zit (land of Oz) mis je meer van de helicopterview die je nu hebt, tenzij je op het eindpunt zit. Echt de dekking (GSM/Internet (het hebben en snelheid)) in de Outback is zeer belabberd, logisch er woont niemand en "300Km niks" is meer dan normaal in het midden.
Maar als je gaat, veel lol en zie wat voor "state of mind" men daar heeft.
Het is niet mijn bedoeling met een team mee te reizen, want dat zou mijn blik inderdaad enorm vernauwen. Maar vanaf een week voor de start in Darwin, en voor de aankomst van de top-3 in Adelaide moet e.e.a. makkelijk kunnen. Ik hoop vooral op samenwerking met de organisatie.
EDIT:
Zeer veel dank voor het verslag van de afgelopen dagen _/-\o_ _/-\o_ , F5 is hier ook een beetje uitgesleten en sites met .com.au zijn druk bezocht
Geen dank, ik deed het graag. Maar bedankt voor het compliment, je wil niet weten hoeveel complimenten we gehad hebben in de comments op mijn website. En dat werkt enorm motiverend.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verzameld PV vermogen van GoT contribuanten en (al dan niet door hen aangedragen) niet GoT PV projecten:

206,083 kWp GoT
170,769 kWp niet GoT
376,852 kWp totaal

211,041 MWh GoT
208,962 MWh niet GoT
420,003 MWh totaal

Info inschrijving en lijsten hier.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:46:
Wie kan me helpen uit te rekenen hoeveel m3 gas er bij mij verloren gaat in de warme lucht die de mechanische ventilatie afzuigt.

wat gegevens:
- de itho ecofan staat continu op de lage stand. ik denk 50-60m3/uur
- de binnentemperatuur is gemiddeld ca. 18 graden celsius
- de luchtvochtigheid is meestal 60-70%

bedankt
Volgens mij heeft de luchtvochtigheid er niet heel veel mee te maken. De formule die ik heb gevonden, en zelf dus ook gebruik is:

Verlies = ( Tbinnen - Tbuiten ) * VentilatieVolume / Tbuiten

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35
BarryH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:46:
Wie kan me helpen uit te rekenen hoeveel m3 gas er bij mij verloren gaat in de warme lucht die de mechanische ventilatie afzuigt.

wat gegevens:
- de itho ecofan staat continu op de lage stand. ik denk 50-60m3/uur
- de binnentemperatuur is gemiddeld ca. 18 graden celsius
- de luchtvochtigheid is meestal 60-70%

bedankt
Dat is niet zo 123 uit te rekenen lijkt mij.

Welke vertrekken ventileer je?
Is het in al die vertrekken 18C?
Wat is het rendement van je CV ketel en pas je overal hetzelfde afgiftesysteem toe?

Je kunt wellicht uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt om 1 kuub lucht 1 graad te verwarmen. Daarmee kun je globaal je vraag uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:19:
[...]

Krijg jij per dag een ander soort gas? Nee hoor die is vast.
Nog los van het feit dat er wordt gepoogd de verschillen zo beperkt als mogelijk te houden door het mengen van verschillende soorten gas.
De gaskwaliteit is (althans volgens de experts) niet constant van kwaliteit. Hierdoor wordt in de berekening een correctiefactor gebruikt. Op de facturen van Essent, vroeger, werd dit duidelijk aangegeven.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

flitspaal.nl schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 07:40:
[...]

Volgens mij heeft de luchtvochtigheid er niet heel veel mee te maken. De formule die ik heb gevonden, en zelf dus ook gebruik is:

Verlies = ( Tbinnen - Tbuiten ) * VentilatieVolume / Tbuiten
Je kunt je wel afvragen hoeveel meer (of minder) er gestookt zou moeten worden als er geen mechanische afzuiging was (om de vochtigheid te temperen). Dat is volgens mij uiteindelijk de kernvraag.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35
PcDealer schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:43:
[...]

Je kunt je wel afvragen hoeveel meer (of minder) er gestookt zou moeten worden als er geen mechanische afzuiging was (om de vochtigheid te temperen). Dat is volgens mij uiteindelijk de kernvraag.
Je moet bij ventilatie ook niet enkel kijken naar 'hoeveel energie verspil ik', maar ook naar de kwaliteit van de binnenlucht. Daar ventileer je uiteindelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien toch maar eens mijn Thermopane beglazing vervangen door HR++... komt redelijk wat tocht van de ramen af binnenshuis, meer dan van de nieuwe HR++ ramen die destijds geplaatst zijn om defecte of enkelglas ramen te vervangen.
Vind het alleen jammer dat vorig jaar net mijn hele huis vanbuiten geschilderd is :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Schinnen-groen schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:22:
[...]
De gaskwaliteit is (althans volgens de experts) niet constant van kwaliteit. Hierdoor wordt in de berekening een correctiefactor gebruikt. Op de facturen van Essent, vroeger, werd dit duidelijk aangegeven.
Klopt, maar het gaat hooguit om procenten.
PcDealer schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:43:
[...]

Uiteindelijk hoef je die vochtige lucht alleen op temperatuur te houden, dat kost dus minder energie dan koude lucht opwarmen.
FicoF schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:11:
[...]

Je moet bij ventilatie ook niet enkel kijken naar 'hoeveel energie verspil ik', maar ook naar de kwaliteit van de binnenlucht. Daar ventileer je uiteindelijk voor.
Klopt ook. Het geeft ook te denken dat het officiele overheidsadvies na tientallen jaren "kit alles dicht en zet de thermostaat een graadje lager" is veranderd in "houd altijd een raampje open en zet de thermostaat een graadje lager"...
_JGC_ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:24:
Misschien toch maar eens mijn Thermopane beglazing vervangen door HR++... komt redelijk wat tocht van de ramen af binnenshuis, meer dan van de nieuwe HR++ ramen die destijds geplaatst zijn om defecte of enkelglas ramen te vervangen.
Vind het alleen jammer dat vorig jaar net mijn hele huis vanbuiten geschilderd is :(.
Is dikke gordijnen ophangen niet voordeliger/eenvoudiger? Daarmee dek je grofweg de helft van de dag af, en wel de koudste 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:21
_JGC_ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:24:
Niet enkel het glas, waarschijnlijk ook langs de kozijnen enzo.
Bij ons zijn er een paar ramen waar je veel duidelijker het verkeer op straat hoort, en waar onze poezen nooit gaan zitten. Als ik daar enkel het glas zou vervangen, zou het niet veel uitmaken.

Sowieso kan niet elk profiel HR++ glas aan, van gewicht en dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:28

grimson

domeingrommer

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
migjes schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:31:
@Speedfightserv
openterm thermostaat.
ik krijg voor mijn probleem met mijn thermostaat de tip dat ik eens moet kijken naar een knx thermostaat.
daar is een externe aansturing mee mogelijk en is openterm.
moet het ook nog verder uitzoeken.
misschien heb je er wat aan.
Thnx, ben even gaan zoeken maar de prijzen zijn niet misselijk -O-
even kijken of ik een goedkopere versie kan vinden :Y)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Speedfightserv schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:48:
[...]
Thnx, ben even gaan zoeken maar de prijzen zijn niet misselijk -O-
even kijken of ik een goedkopere versie kan vinden :Y)
prijzen zijn er wel ja.
heb jij ook gekeken naar de slimme thermostaat van icy?
de pro verzie kan wat jij zoekt dacht ik.
kosten boven de 400.

of de teben RAMSES 855 top2.
met wat geknutsel is het mischien ook wel iets.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-10-2011 12:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:32:
[...]

Niet enkel het glas, waarschijnlijk ook langs de kozijnen enzo.
Bij ons zijn er een paar ramen waar je veel duidelijker het verkeer op straat hoort, en waar onze poezen nooit gaan zitten. Als ik daar enkel het glas zou vervangen, zou het niet veel uitmaken.

Sowieso kan niet elk profiel HR++ glas aan, van gewicht en dikte.
Kozijnen zullen ook wel wat tochten, maar bij het ouderwetse dubbelglas is het gewoon drama. Ik heb op de voorgevel een stuk van uit mijn hoofd 1.75x2m aan Thermopane dubbelglas zitten, daarnaast een stuk van 1.5x1m HR++, hetzelfde kozijn. Bij het HR++ glas tocht het niet, bij het Thermopane glas tocht het als de ziekte. Overigens bedoel ik met Thermopane ook daadwerkelijk dat type glas. Het staat ook daadwerkelijk in de soldeerrand gegraveerd.
Het profiel kan overigens wel HR++ aan, heb op de bovenverdieping destijds alle enkelglas eruitgehaald en vervangen door HR++, dat zijn op de hoogte na verder dezelfde afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 23:41:
[...]

Het is niet mijn bedoeling met een team mee te reizen, want dat zou mijn blik inderdaad enorm vernauwen. Maar vanaf een week voor de start in Darwin, en voor de aankomst van de top-3 in Adelaide moet e.e.a. makkelijk kunnen. Ik hoop vooral op samenwerking met de organisatie.
Dat zou mooi zijn, mocht je nog een reisgids/organisator nodig hebben?
Met mijn + 40.000Km reis ervaring in Oz durft ik me gerust wel aan te bevelen :) :o
JeroenH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 23:41:
[...]

Geen dank, ik deed het graag. Maar bedankt voor het compliment, je wil niet weten hoeveel complimenten we gehad hebben in de comments op mijn website. En dat werkt enorm motiverend.
Ik zag het ook deels in de comments, maar kon het op een gegeven moment niet meer bijhouden (en zelf ook nog reageren), knap dat je dat in de aanloop wel gelukt is. Je vrouw weet nog wel wie je bent? :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik wil iedereen graag bedanken voor de lovende woorden m.b.t. mijn relaas met de energieleverancier.

Dan nu verder met de evaluatie van mijn eerdere posts (deze en deze) over de vervanging van mijn koelkast en vrieskast door een nieuwe versie.

Eerste conclusie was destijds
TVT:
Verwachte opbrengsten oude apparatuur:
Indesit koelkast 100 euro
Beko Vrieskast 75 euro
Tafelmodel koelkast (wordt verkocht i.v.m. toegenomen koelruimte) 85 euro
Totaal: 260 euro

Totale kosten Liebherr koelkast (verzending, verwijderingsbijdrage etc.): 715 euro.

715-260 = 455 euro.
verschil in energiekosten tussen oude en nieuwe situatie: 194.46 - 47,88 = 146,58

TVT = 3,1 jaar.
Voordelen: nooit meer ontdooien, extra kast ruimte onder de trap, minder energiekosten, nieuw apparaat i.t.t. 6-10 jaar oude apparatuur.

TVT zonder verkoop oude apparatuur = 4,9 jaar.
Tweede post
De trend is dat het verbruik aan het dalen is ten opzichte van de eerste dag (komt door superfrost optie die inmiddels uit staat) en zich zal stabiliseren.
Destijds was het verbruik gebaseerd op de opgegeven cijfers van Liebherr (341kWh per jaar).
Als ik naar maandag kijk zit ik op 0.69kWh voor de gehele dag. En dat is 252kWh per jaar (53 euro tegenover 72 euro).
En dan nu de werkelijke cijfers en conclusie.

liebherr-verbruik-12maanden per dag
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6226/6275753435_9b5bd31aba.jpg

liebherr-verbruik-12maanden per maand
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6225/6276276762_40266ee9c6.jpg

Zoals je ziet is het verbruik in het eerste jaar 313,2 kWh ipv de door Liebherr vermeldde 341kWh per jaar.
0,86 kWh gemiddeld per dag.

Werkelijke terugverdientijd:
Werkelijke opbrengsten oude apparatuur:
Indesit koelkast 90 euro
Beko Vrieskast 85 euro
Tafelmodel koelkast (wordt verkocht i.v.m. toegenomen koelruimte) 85 euro
15 euro voor terugverkoop van gratis matje geleverd bij de liebherr koelkast.
Totaal: 275 euro

Totale kosten Liebherr koelkast (verzending, verwijderingsbijdrage etc.): 715 euro.
715-275 = 440 euro.
verschil in energiekosten tussen oude en nieuwe situatie: 194,46 - 65,77 = 128,69
TVT = 3,4 jaar

Nu zou TVT zonder verkoop oude apparatuur zijn: 5,4 jaar
in de berekening is gebruik gemaakt van het gegeven dat 1kWh 21 euro cent is.

Door het meten van mijn apparatuur ben ik er uiteindelijk achtergekomen dat de vriezer, die op het oog prima functioneerde, eigenlijk defect was. Het stroomverbruik was ver boven de specificaties en de vriezer was constant aan het vriezen terwijl het gebruikelijk is dat er op momenten niet gekoeld wordt tot de temperatuur te ver stijgt.Je zou kunnen zeggen dat 5,4 jaar en 3,4 jaar te lang is om een apparaat terug te verdienen. Bedenk je dan eens wat het mij extra zou hebben gekost als ik niets had gedaan.

Jaar 1: 128,69
Jaar 2: 257,38
Jaar 3: 386,07
Jaar 4: 514,76
Jaar 5: 643,45
Jaar 6: 772,14
Jaar 7: 900,83
Jaar 8: 1029,52

Daarnaast heb ik een vrij dure koelkast uitgekozen. Dit was o.a. vanwege het merk en de inhoud van het vriesgedeelte. Met minder ben je gewoon wellicht 50% goedkoper uit en scheelt het ook de helf in je terugverdientijd, of anders gezegd je geldverspiltijd.

Door 1 aanpassing verdien ik na 8,5 jaar een koelkast + 9 pluggen plugwise set terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
ollie1965 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:11:
Dat zou mooi zijn, mocht je nog een reisgids/organisator nodig hebben?
Met mijn + 40.000Km reis ervaring in Oz durft ik me gerust wel aan te bevelen :) :o
Het is nog pril in dit stadium. Ik hoop er het maximale uit te halen (daarheen gaan). We zullen zien!
Ik zag het ook deels in de comments, maar kon het op een gegeven moment niet meer bijhouden (en zelf ook nog reageren), knap dat je dat in de aanloop wel gelukt is.
Ik had op een gegeven moment wel het gevoel uit een brandslag te drinken ja. Het ging echt boven verwachting goed.
Je vrouw weet nog wel wie je bent? :+
Ja, hoor. Die man die dagenlang achter de computer bivakkeerde, meestal furieus typend en soms in een deuk liggend om een chat bericht, bv. dit:
12:30
Rbt: hey all I'm back, how's it going?

JeroenH: @Rbt: Tokai did not win!. Huge time penalty

JeroenH: It's great!

12:31
Rbt: really?!

Rbt: wow for what?

JeroenH: No

JeroenH: Sorry, that was mean

Taylor Dodson: Mean. So mean. x)

Rbt: f*** you man

Comment From Jimmy Hack (CalSol)
haha

Rbt: yeah I said it

JeroenH: I apologise

Taylor Dodson: Haha, he kinda deserved that.

DiThach: You guys are so silly

12:32
JeroenH: I'm... I'm sorry really I am
(dit was na ongeveer 20-21 uur bijna onafgebroken achter de computer gewerkt te hebben)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Kan iemand mij nog bedrijven aanraden mbt het plaatsen van een PV installatie?
Het liefst een bedrijf met goede referenties EN high-performance panelen van 250Wp+ en dan rond de 13 panelen (3380Wp)

mailen mag naar:
marco [apendingetjes] frijmann [puntdingetje] nl
OF
een DM

Wat zijn nu eigenlijk de voor/na -delen van SDE subsidie en zou met het wel/niet aaraden?

[ Voor 27% gewijzigd door Freemann op 24-10-2011 15:03 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:44:
Wat zijn nu eigenlijk de voor/na -delen van SDE subsidie en zou met het wel/niet aaraden?
Krijg je niet, lijkt me wel een nadeel.

Reden installatie daarvoor te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:40:
Yup AEG draaistroommeter c11h, kan die beter nu ook vernieuwd worden?
flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:42:
Die meter mooi laten hangen!! mooier kan het niet!
Wat mis ik hier, aangezien deze meter op de "Overzicht afgekeurde kilowattuurmeters" staat?
http://www.verispect.nl/f...1-01_afkeur_kWhmeters.pdf
3309 AEG C11H Ja 1969 1991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Het liefst een bedrijf met goede referenties EN high-performance panelen van 250Wp+ en dan rond de 13 panelen (3380Wp)

mailen mag naar:
OF
een DM

Heb je die waarschuwing gelezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:17:
[...]

Heb je die waarschuwing gelezen? ;)
Ik niet, jij ook al niet?

Lees hem dan nog een keer goed door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Pro: Je krijgt een som geld bovenop je saldering als je uit de jackpot hebt getrokken.

Con: Hoogte subsidie is niet vast maar wisselt elk jaar (ongelofelijk ambtelijk georganiseerd, je weet pas na een jaar wat je in het voorafgaande jaar "had moeten krijgen"), extra meterkosten, diverse "instanties" met hun eigen nukken en grillen (netbeheerder, CertiQ [= EL&I], Agentschap NL [= EL&I]). Als je pech hebt gezeur bij leverancier over hoogte termijn bedragen, meterstanden. Je kunt ook mijn dossier er op na lezen (neem minstens een week vrij).

Noot: dit alles geldt voor SDE 2008-2010 (die hopeloos achter lopen bij realisatie, zoals al eind 2007 door mij voorspeld).

Nadeel xxx voor SDE "plus" (SDE 2011): je kon in de eerste (al lang afgesloten) fase slechts voor iets van 4 Eurocent per kWh subsidie krijgen (basisbedrag van 9 cent minus correctiebedrag, was laatste 2 jaar 5,3 cent/kWh). En je kunt slechts vanaf 15 kWp realiseren, anders val je sowieso buiten de boot. Die marginale 4 cent is dan het extra'tje bovenop saldering (die trouwens weer gemaximeerd is op 3x80 Ampère aansluiting - kleinverbruikers dus).

Voorspelling is dat alles langzamerhand dood bloedt voor PV, en in ieder geval voor zonnestroom voor "bovengemiddelde particulier" (nogmaals vanaf 15 kWp, dat zijn 60 modules van 250 Wp/stuk) nauwelijks nog iets zal betekenen. Andere voorspelling: lieden die voor SDE 2011 hebben ingetekend zullen, als het project al door gaat, pas over paar jaar realiseren als modules zo'n beetje gratis bij een omvormer worden weggegeven (overdrachtelijk gesproken).

Van mij mag je het proberen (SDE 2011 is feitelijk gesloten, want overtekend), maar je kunt ook je energie in directe subsidieloze projecten gaan steken (of andere, meer directe vormen van financiering zoeken). Scheelt mogelijk een hoop koppijn. En: je hebt alles in eigen hand. Geen ambtelijke bemoeienis... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

zonnigtype schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:21:
[...]

Pro: Je krijgt een som geld bovenop je saldering als je uit de jackpot hebt getrokken.

Con: Hoogte subsidie is niet vast maar wisselt elk jaar (ongelofelijk ambtelijk georganiseerd, je weet pas na een jaar wat je in het voorafgaande jaar "had moeten krijgen"), extra meterkosten, diverse "instanties" met hun eigen nukken en grillen (netbeheerder, CertiQ [= EL&I], Agentschap NL [= EL&I]). Als je pech hebt gezeur bij leverancier over hoogte termijn bedragen, meterstanden. Je kunt ook mijn dossier er op na lezen (neem minstens een week vrij).

Noot: dit alles geldt voor SDE 2008-2010 (die hopeloos achter lopen bij realisatie, zoals al eind 2007 door mij voorspeld).

Nadeel xxx voor SDE "plus" (SDE 2011): je kon in de eerste (al lang afgesloten) fase slechts voor iets van 4 Eurocent per kWh subsidie krijgen (basisbedrag van 9 cent minus correctiebedrag, was laatste 2 jaar 5,3 cent/kWh). En je kunt slechts vanaf 15 kWp realiseren, anders val je sowieso buiten de boot. Die marginale 4 cent is dan het extra'tje bovenop saldering (die trouwens weer gemaximeerd is op 3x80 Ampère aansluiting - kleinverbruikers dus).

Voorspelling is dat alles langzamerhand dood bloedt voor PV, en in ieder geval voor zonnestroom voor "bovengemiddelde particulier" (nogmaals vanaf 15 kWp, dat zijn 60 modules van 250 Wp/stuk) nauwelijks nog iets zal betekenen. Andere voorspelling: lieden die voor SDE 2011 hebben ingetekend zullen, als het project al door gaat, pas over paar jaar realiseren als modules zo'n beetje gratis bij een omvormer worden weggegeven (overdrachtelijk gesproken).

Van mij mag je het proberen (SDE 2011 is feitelijk gesloten, want overtekend), maar je kunt ook je energie in directe subsidieloze projecten gaan steken (of andere, meer directe vormen van financiering zoeken). Scheelt mogelijk een hoop koppijn. En: je hebt alles in eigen hand. Geen ambtelijke bemoeienis... ;)
Top reactie!
Met een reactie als deze, kunnen we tenminste wat!

Oftewel; jouw advies is om het vooral niet te doen :D

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Freemann schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:17:
[...]

Top reactie!

Je had het al in de eerdere posts kunnen lezen (die werden gepost toen ik nog aan het typen was, hartelijk dank voor de reacties... ;) ): SDE is dichtgegooid voor projecten tot 15 kWp door kernsplijt-geile Verhagen. Dus ik weet niet wat je nu echt van plan bent gezien je suggestie (13 paneeltjes), voor de particuliere markt is SDE "officieel dood verklaard" door EL&I. Het was feitelijk ook nooit een succes, net als al die andere pruts-regelingen in ons land "van overheidswege" (het tijdelijke 2003 stormvloedje was een catastrofe voor de "markt", laten we wel wezen).

In ieder geval veel succes met de "buiten de SDE om" realisatie. En wellicht weet je uit eerdere posts alhier, tegen de tijd van realisatie aan: "pics of het did not happen"...

Veel succes met "het traject", en alvast welkom in het PV-circuit newbees [to be]. Je zult er vast geen spijt van krijgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Freemann schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:17:
[...]

Top reactie!

probeer ook eens www.energiesubsidiewijzer.nl misschien is daar nog iets te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:33:

Veel succes met "het traject", en alvast welkom in het PV-circuit newbees [to be]. Je zult er vast geen spijt van krijgen... :)
Dat zeg jij...

De meesten die PV op het dak hebben, hebben spijt.
Spijt dat ze niet eerder begonnen zijn...
Spijt dat ze niet meer ruimte op het dak hebben...
Spijt dat ze bij de aanschaf van het huis niet op de oriëntatie van het dak hebben gelet....
Spijt dat.....

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Misschien kan ik m'n net geplaatste Sharp panelen er op inruilen :+

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 17:25:
[...]

Misschien kan ik m'n net geplaatste Sharp panelen er op inruilen :+
Neen, want dan "stopt de marktontwikkeling". En die moet juist doorgaan. Jij hebt de toekomst voor je collega's gefinancierd die nog geen PeeVau hebben...

... nou ja, die "nog geen" PeeVau hebben. Kan wel eens sneller gaan gebeuren dan menigeen denkt...

@ericplan

Heb nergens echt "spijt" van. Naast de nodige besognes ook een onbetaalbare hoop lol gehad. Nog steeds, trouwens... :Y

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 24-10-2011 17:37 . Reden: Lol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
ik weet niet of deze hier al bekend is maar wel leuke tool om de potentie van je dak wtb zonnepanelen te bekijken. http://www.comparemysolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
@ Zonnigtype:

Dank voor de vermelding op polderpv :)
Ik zag daar de volgende tekst:

"
Lardman monteerde de 1,52 kWp "KM" (?) panelen helegaar zelf op z'n schuurdak. Mooi systeem, met 3 fannetjes naast de 3 StecaGrid omvormers (2x 500, 1x 300). Schaduw dreiging uit west."

de vraagteken verdient enige uitleg:
De panelen zijn Komaes Solar KM 190 monocrystalline Solar Modules. chinees spul op het fameuze Ningbo complex, onder strikte duitse supervisie, dat dan weer wel.

Omdat de de servers in china nogal traag zijn hier een pdf van een batch eerder:
http://www.solar-premium....M190_Mono%20Datasheet.pdf

en bij de fabrikant op de webzijde: (kan even duren)
http://www.komaes-solar.com/products8.asp

Heb zelf een 0 /+5 gesorteerde batch liggen, waar we erg vrolijk van worden atm.

Hulde aan je website trouwens en dank voor de vermelding :), we zijn hard onderweg naar 60kwh/kwp voor oktober en de maand is nog niet voorbij :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Lardman schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:00:
@ Zonnigtype:

Dank voor de vermelding op polderpv :)
Ik zag daar de volgende tekst:

"
Lardman monteerde de 1,52 kWp "KM" (?) panelen helegaar zelf op z'n schuurdak. Mooi systeem, met 3 fannetjes naast de 3 StecaGrid omvormers (2x 500, 1x 300). Schaduw dreiging uit west."

de vraagteken verdient enige uitleg:
De panelen zijn Komaes Solar KM 190 monocrystalline Solar Modules. chinees spul op het fameuze Ningbo complex, onder strikte duitse supervisie, dat dan weer wel.

Omdat de de servers in china nogal traag zijn hier een pdf van een batch eerder:
http://www.solar-premium....M190_Mono%20Datasheet.pdf

en bij de fabrikant op de webzijde: (kan even duren)
http://www.komaes-solar.com/products8.asp

Heb zelf een 0 /+5 gesorteerde batch liggen, waar we erg vrolijk van worden atm.

Hulde aan je website trouwens en dank voor de vermelding :), we zijn hard onderweg naar 60kwh/kwp voor oktober en de maand is nog niet voorbij :)
Hadie Lardman

Mooi dat het wordt opgemerkt...
Ik ga eerst Vlaanderen ff posten (dit jaar waarschijnlijk al 320 MWp d'r bij gepleurd tot en met juli...), dan pompoensoep maken, dan twee schoonmaak beurten, en dan zien we wel wat er nog aan tijd over is hiero... :P

Als d'r een gaatje is doe ik ff updeetje van die vermelding, en ik heb ook nog andere verplichtingen lopen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:23:
dan twee schoonmaak beurten ..........
Wie of wat ga je een beurt geven op dit vroege tijdstip? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Speksteenkachel schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:42:
[...]

hold it... I don't even want to know those details.. :+
Ben even weg voor het inregelen van een CV-ketel in de straat. De eerste volgeling had zich gemeld ;)

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 24-10-2011 18:54 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Met nog een week oktober te gaan vandaag de opbrengst van oktober 2010 ingehaald en precies uitgekomen op de referentiewaarde voor oktober die ik met PVGIS (de nieuwe database) had berekend.

Leuk overzicht op mijn ZonPHP-site, waar je ziet dat de slechte maanden juli en augustus ruimschoots worden goedgemaakt door de opbrengsten in april en mei.

Overigens pas één reactie gehad op m'n HR++ glas offerte vraag, die ik op 19 oktober bij 6 glasbedrijven hier in de buurt heb geplaatst :( . Misschien nog maar een beetje geduld hebben, blijkbaar werkt de glasbranche nog niet erg digitaal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Heb eindelijk moed bij elkaar geraapt om drainage aan te leggen onder de vloer.
Dit hele weekend onder de vloer doorgebracht en geulen gegraven.\

Heb voor onder het huis een rioolputaansluiting gevonden en daar alles op aangesloten.
Vooraf enkele foto's gemaakt:
http://s1217.photobucket....93/Flippo765/Kruipruimte/

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Kruipruimte/IMG_2995.jpg
Iemand hier verstand van betonrot?
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Kruipruimte/IMG_3008.jpg
Het is nog behoorlijk vochtig maar de luchtvochtigheid(waterpeil) begint al te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 23-09 12:43
@ericplan

Hoe heb jij de logging naar zonPHP nu gedaan?handmatig of automatisch?
Ben er ook weer mee aan het stoeien en wil eigenlijk dat het net zo als zonnestroom.eu gewoon direct van me solarlog site af pikt. maar weet niet hoe ik dit moet doen.

Ook als ik handmatig de bestanden in de map zet krijg ik alleen het grafiek van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De Enymate lijkt nu aardig zijn werk te doen.

Gemeten op de meter: 2,4m3 verbruik. Enymate gemeten 2,53m3. Afwijking dus 5,4%.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 19:25:
@ericplan

Ben er ook weer mee aan het stoeien en wil eigenlijk dat het net zo als zonnestroom.eu gewoon direct van me solarlog site af pikt. maar weet niet hoe ik dit moet doen.

Ook als ik handmatig de bestanden in de map zet krijg ik alleen het grafiek van vandaag.
Je hebt een DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

silvester6 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 19:25:
@ericplan

Wat is zonPHP precies?
Kan ik daar bijvoorbeeld ook data invoeren om van die mooie grafieken mee te genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
zonPHP werkt met: zie link

http://www.zonstraal.be/wiki/ZonPHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de link, ik ga me er eens in verdiepen.
Ziet er zo op het eerste oog ingewikkeld uit.

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-10-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 19:52:
[...]

Wat is zonPHP precies?
Kan ik daar bijvoorbeeld ook data invoeren om van die mooie grafieken mee te genereren?
ZonPHP is een programma om grafieken te genereren. Het is gebaseerd op PHP en MySQL en draait op je eigen website of een vrije hoster. Daarvoor heeft het programma data nodig en die komt bijvoorbeeld van een Sunny Webbox of een solarlog of iets dergelijks. De data wordt bewerkt en opgeslagen in een SQL-database. Voordeel: Als het werkt heb je er geen omkijken meer naar. Nadeel, de grafieken zijn in flash en zijn daarom niet te zien op een iphone of ipad.

@Silvester6, je was me te vroeg af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Is het ook mogelijk om dit programma thuis op je pc toe te passen zonder hoster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Beurzentijd is aangebroken. Komende 10 dagen non-stop op 4 beurzen (afzien!).. stand van vorige keer:

Afbeeldingslocatie: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/299165_10150508169514554_735909553_11346560_1815174969_n.jpg

Nu met Yingli 240 Wp (235's zijn op) en een Panda van 260, op de foto nog een Suntechje. En die SB5000 is een SB 3000HF-30 geworden. We moeten met de tijd mee he.. ;)

Heeft er hier iemand ervaring met het aansluiten van een Kostal Piko omvormer, direct op Internet? Ze hebben standaard een UTP poort en een soort-van-webbox.

[ Voor 17% gewijzigd door SunshineCompany op 24-10-2011 20:19 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ja dit is mogelijk complete uitleg met wampserv zit er bij.
het is wel een paar avondjes knutselen ik heb het een jaar geleden gebruikt als mijn website. tot ik een solarlog kocht. maar vind toch sommige grafieken mooier.

@ericplan ik ben je aan het spammen met DM's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:13:
Beurzentijd is aangebroken. Komende 10 dagen non-stop op 4 beurzen (afzien!).. stand van vorige keer:

[afbeelding]
Hebben jullie ook beurzen in het zuiden, bijv. in Maastricht?
Zou graag eens willen babbelen over gezinsuitbreiding, PV gezien.

[ Voor 25% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-10-2011 20:30 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
flippo765 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 19:21:
Iemand hier verstand van betonrot?
losse roest eraf halen en dan behandelen met een middel wat roestvorming tegengaat. bijv.zink daarna kun je het weer aansmeren.
Ik neem aan dat je eerst een dompelpomp hebt geplaatst voordat je de kruipruimte inging ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mafketel op 24-10-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mafketel schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:37:
[...]

losse roest eraf halen en dan behandelen met een middel wat roestvorming tegengaat. bijv.zink daarna kun je het weer aansmeren.
En als je dat gaat doen, investeer je dan ook in een waterdichte bouwlamp?! Je zal de eerste niet zijn die in een kruipruimte een fatale opdonder krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 24-10-2011 20:49 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:42:
[...]

The price to pay om in een Centraal Wonen project domicilie te hebben verkozen.

Twee schoonmaak beurten eens in de zoveel tijd. Een voor de gemeenschappelijke ruimte, een voor de gang voor ons appartement. Ben alleen nu nog aan het wachten op de betreffende bewoners om die beurten gezamenlijk te doen, zoals de bedoeling is...

... niks om moeilijk over te doen, dus NielsTn ... :+

... er zijn ook andersoortige schoonmaakbeurten. Zoals die in de sauna van gisteren ( :X ), of die van het EcoSuvfie die mijn partner gisteren gereinigd heeft, maar dat is beetje erg off-topic ...

... ja, ja, komt u maarrrrrrrr ....

@SunshineCompany:
Volgens mij "moet" jij een grote foto met een heleboel twiekerts bij elkander, vet grijnzend in de camera (bijv. van NielsTn of van fotograaf Boonstra (ja, dezelfde), met in "onze" handen een paar paneeltjes, op de achtergrond van jouw stand hebben.

Toch? >:)

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 24-10-2011 20:53 . Reden: Help SSC het middelpunt van de beurs te worden... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mailen mag naar:
OF
een DM

Hij heeft idd niet echt de waarschuwing gelezen.
Herhaling :
Waarschuwing:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
En als je de berichten goed bekijkt, dan had je toch al ergens moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:13:
....

Nu met Yingli 240 Wp (235's zijn op) en een Panda van 260, op de foto nog een Suntechje. En die SB5000 is een SB 3000HF-30 geworden. We moeten met de tijd mee he.. ;)
Het is misschien een stomme vraag, maar begrijp ik het goed, dat de Panda iets als 260Wp panelen levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:59:
[...]

Het is misschien een stomme vraag, maar begrijp ik het goed, dat de Panda iets als 260Wp panelen levert?
Zelfs een 265 Wp exemplaar...

... als je hem tenminste "te pakken" kunt krijgen ...

* side note *

Het is dus Yingli die de modules verkoopt ...
... de module lijn heet Panda ...
... en ons bloedeigen ECN heeft daar de technologie voor aangeleverd ...
... Yingli had op Intersolar ook al een leuk proefmodelletje van 315 Wp staan (16,2% moduul rendement) ...

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 24-10-2011 21:07 . Reden: Wie levert, wie zit er achter? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:50:
Hij heeft idd niet echt de waarschuwing gelezen.
Wat is het verschil tussen:
1) Kan iemand mij nog bedrijven aanraden mbt het plaatsen van een PV installatie?
en
2) Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen

1) Is vragen naar ervaringen, doe je bij een consument
2) Is het vragen naar een offerte, doe je bij een leverancier

Lijkt me een flink verschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 18-09 10:42
Hoi allemaal, ik ben in het bezit van een Wurth WE 500 NWR omvormer die het echter vandaag begeven heeft. Is er misschien iemand die er zo een misschien over heeft en evetueel wilt verkopen.
Ik wacht de reaktie's wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
zonnefreak schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:10:
Hoi allemaal, ik ben in het bezit van een Wurth WE 500 NWR omvormer die het echter vandaag begeven heeft. Is er misschien iemand die er zo een misschien over heeft en evetueel wilt verkopen.
Zeer lastig verhaal...

Als je lid bent van Zonnestroom Producenten Vereniging naar technische commissie vragen. Die repareert wel eens van die ouwe bakken, maar of hij nog reserve onderdelen heeft is de vraag...

Wil je persé van iemand anders onderdelen of oude bak overnemen, weet waar je aan begint. Het is vrees ik een aflopende zaak. Advertentie bij ZPV plaatsen? Daar zitten mogelijk nog wat oudere knarren (met respect, mind you, ik ben zelf ook zo'n exemplaar) die met zo'n Würth zijn begonnen en waar mogelijk nog wat van op zolder in een doos ligt... Als je heel erg veel geluk hebt misschien zelfs wel een vroegtijdig afgedankt (doch nog functionerend) exemplaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
Ik vind de vraag van Freemann ook wel kunnen, mede omdat hij verwijst naar zijn persoonlijke email adres.
Vragen naar ervaringen cq advies moet kunnen op een open forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:09:
[...]

1) Kan iemand mij nog bedrijven aanraden mbt het plaatsen van een PV installatie?
en

True.

Als hij op mijn website klikt/kijkt (zie mijn Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/home.gif onder mijn 'naam', dan kan hij al een aardig eindje komen, lijkt mij.
:)

edit :
op dit moment 1 pikant detail : storing in het www-cluster van mijn hoster O+ :P ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnefreak schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:10:
Is een andere omvormer geen alternatief?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

:) Het zijn hele saaie beurzen waar ik sta. Beurzen met kippebroedmachine's, kippenschepmachines, varkensstalluchtwassers, vijvers, stenen vloeren, diervoeders, etc. etc. (Niet alles doorelkaar dan.. ;) ).

't Zuiden is wat te ver weg. Midden-Oost Nederland, af en toe een uitstapje wat Noordelijker.

Had de Panda in 't echie trouwens wat donkerder verwacht. Maar 260Wp, dat is leuk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:21:
[...]

Moet waarschijnlijk complete bekabeling omgegooid worden. Würth werkte als ik het goed heb begrepen met parallelle invoeding van de omvormer, leidend tot hoge ingangs-stroomsterktes. Hangt natuurlijk sterk van systeem af, als de panelen op moeilijk bereikbare plek van hoog schuin dak hangen, ben je de pisang, want dan moet je daar in serie gaan doorkoppelen (of je neemt genoegen met de kabelverliezen en gebruikt de bestaande bekabeling en lust die in huis in serie door).

Info over deze oude bak in de Photon inverter database (supplier en model zelf kiezen; lees disclaimer s.v.p.):

http://www.photon.info/ph...r_en.photon?ActiveID=1241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Weer terug van avondje HR-ketel tweaken.
Straatgenoot wou toch eens mij laten kijken.
Had vorige week de ketel door erkend bedrijf onderhoudsbeurt laten geven.

Kom ik daar (bij de Intergas HR22 Kombi Kompakt):
-staat de ketel continue tapwater vraag te geven (service code 6) terwijl er geen tapwatervraag is!
-CV temperatuur staat op 80 graden C ingesteld....
-de modulerende ingang van de ketel op een aan/uit schakelende klokthermostaat

Na afronding:
-CV temperatuur op 60 graden C gezet
-klokthermostaat op betreffende schakelende ingang van HR_ketel gezet
-In servicemenu de configuratie naar gewoon HR Kombi geplaatst ipv HR KOMBI + Boiler... (en daarmee status code '6' geëlimineerd);.
-CV-pomp van stand 3 (max. pompstand, ca 70 Watt) naar stand 2 (ca 50 Watt) gezet.
-nalooptijd CV-pomp van 1 minuut naar 4 minuten gezet.
-CV-vermogen van 11kW (van de max 22kW) naar 9kW gezet.

resultaat nu een delta-T van ca 15 graden C, en retourtemperatuur < 55 graden C ofcourse.
Helaas kon ik de Heimeier draaiknoppen niet verwijderen, die waren bij oplevering muurvast gedraaid. Het losdraaien ervan levert weer een situatie op dat CV-water begint te druppen. Dus daar maar niets meer mee gedaan.

Weer iets zuiniger huishouden, een enthousiaste eigenaar, die zelfs nu na beetje praten en polsen ook zeer serieus geïnteresseerd is in een starter-setje van 3-4 panelen :) Hij gaat eerst ff achter de Provinciale stimulering in Limburg aan :P

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 24-10-2011 23:22 . Reden: ff een bullet gecorrigeerd. ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 18-09 10:42
Erasmo schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:21

De zonnepanelen zijn parallel geschakeld.
De ingangsspanning zit tussen de 35 volt en de 45 volt
Ingangsstroom loopt wel op tot 20 Amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:09:
[...]

en

offtopic:
1. had de waarschuwing niet gelezen.
2. heb niet om offertes gevraagd, lees hem anders; met welke bedrijven moet ik vooral wel in zee gaan en met welke vooral niet.
3. met alle respect, maar dit topic heeft atm 15663 reacties (en nu +1). Kan hier niet echt de bomen meer van het bos onderscheiden. startposting is erg goed, maar denk dat 15000+ reacties later er een hoop veranderd is qua kennis en ervaringen.
4. er zijn hier een dozijn mensen met een eigen website met daarop ook een bos met bomen ( ;) ) en soms is het handiger om iets te vragen dan de naald in een hooiberg te zoeken :)

Ontopic;
die panda's zijn leuk, maar ze zijn ook een stuk groter dan gemiddelde andere panelen.
Hoe verhoud Wp zich tot het oppervlak van de panelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 24-10-2011 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@Mafketel
Kijk dat zijn goede tips, gewoon de roest tegengaan en behandelen dus.
Pomp was niet nodig, alleen een weg vrijmaken naar de voorkant van het huis waar de rioolaansluiting zit.

@ericplan
Er ligt nu een waterdichte dubbele tl die veel meer licht geeft en iets veiliger is. Bouwlamp word me iets te warm om constant mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnefreak schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:52:
Erasmo schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:21

De zonnepanelen zijn parallel geschakeld.
De ingangsspanning zit tussen de 35 volt en de 45 volt
Ingangsstroom loopt wel op tot 20 Amp.
Daar zijn omvormers voor trouwens! Ik weet dat het merk ( Chinees ) SUN deze omvormers heeft. Er is een SUN-500 die tot 17A slikt en een SUN-1000 die zelfs tot 34,7A slikt bij 35V - 40V.
Dit is hem http://sunshine.en.made-i...0G-WDL-Grid-Inverter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Iemand nog een MEGA-energiezuinige koelkast?

http://www.bol.com/nl/p/e...ml#product_specifications

Deze koelkast van 59.000 kg verbruikt op jaarbasis slechts 284,7 kWh

Hier kan de eenheden-politie van smullen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 24-10-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:57:
[...]

[offtopic]
die panda's zijn leuk, maar ze zijn ook een stuk groter dan gemiddelde andere panelen.
Hoe verhoud Wp zich tot het oppervlak van de panelen?
Nee normale maat 1,66 x 0,99 m. Ik heb er 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Heb vandaag het 15watt E14 lampje vervangen uit mijn koelkast door een 0,5 watt ledlampje van Ikea, € 2,99

Heb niets verteld en tot op heden nog geen commentaar van de vrouw gehad.

Het licht is ruim voldoende (ik heb een tafelmodel koeler)
TVT is natuurlijk erg lang, maar het gevoel dat het mij geeft....
Ik ben er gewoon blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
zonnigtype schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:17:
[...]

Zeer lastig verhaal...

Als je lid bent van Zonnestroom Producenten Vereniging naar technische commissie vragen. Die repareert wel eens van die ouwe bakken, maar of hij nog reserve onderdelen heeft is de vraag...

Wil je persé van iemand anders onderdelen of oude bak overnemen, weet waar je aan begint. Het is vrees ik een aflopende zaak. Advertentie bij ZPV plaatsen? Daar zitten mogelijk nog wat oudere knarren (met respect, mind you, ik ben zelf ook zo'n exemplaar) die met zo'n Würth zijn begonnen en waar mogelijk nog wat van op zolder in een doos ligt... Als je heel erg veel geluk hebt misschien zelfs wel een vroegtijdig afgedankt (doch nog functionerend) exemplaar...
Onze huisreparateur heeft onlangs nog een Wurth Solergy SWE900 Profi gerepareerd. Je kunt je aanmelden via de website en het contactformulier invullen. Ik kan je dan wel in contact brengen met onze huisreparateur.

Graag wel lid worden, zodat we meerdere mensen op weg kunnen helpen. Samen staan we sterk. Net als op dit forum. Ik gebruik de technische kennis van dit forum om onze leden en andere geïnteresseerden op weg te helpen met PV.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NielsTn schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:44:
Weer terug van avondje HR-ketel tweaken.
Straatgenoot wou toch eens mij laten kijken.
Had vorige week de ketel door erkend bedrijf onderhoudsbeurt laten geven.

Kom ik daar (bij de Intergas HR22 Kombi Kompakt):
-staat de ketel continue tapwater vraag te geven (service code 6) terwijl er geen tapwatervraag is!
-CV temperatuur staat op 80 graden C ingesteld....
-de modulerende ingang van de ketel op een aan/uit schakelende klokthermostaat

Na afronding:
-CV temperatuur op 60 graden C gezet
-klokthermostaat op betreffende schakelende ingang van HR_ketel gezet (en daarmee status code '6' geëlimineerd);
-In servicemenu de configuratie naar gewoon HR Kombi geplaatst ipv HR KOMBI + Boiler....
-CV-pomp van stand 3 (max. pompstand) naar stand 2 gezet.
-CV-vermogen van 11kW (van de max 22kW) naar 9kW gezet.

resultaat nu een delta-T van ca 15 graden C, en retourtemperatuur < 55 graden C ofcourse.
Helaas kon ik de Heimeier draaiknoppen niet verwijderen, die waren bij oplevering muurvast gedraaid. Het losdraaien ervan levert weer een situatie op dat CV-water begint te druppen. Dus daar maar niets meer mee gedaan.

Weer iets zuiniger huishouden, een enthousiaste eigenaar, die zelfs nu na beetje praten en polsen ook zeer serieus geïnteresseerd is in een starter-setje van 3-4 panelen :) Hij gaat eerst ff achter de Provinciale stimulering in Limburg aan :P
Ziet er goed uit. Zal binnenkort eens kijken of ik de HRE 28/24 hier nog wat kan tweaken.
Heb vanavond het sloopwerk op de bovenverdieping afgemaakt, vervolgens alle isolatieplaten teruggeplaatst en een deel geisoleerd dat nog open lag. Komende week de laatste m2 op de overloop nog dichtmaken en de laatste paar platen op zolder doen, dan is het boven helemaal geisoleerd, kunnen we dan eens wat aan de afwerking doen.
Ketel doet hier nu 60 graden tapwater, maakt alleen tapwater als er vraag naar is of als ecostand dat denkt te moeten doen, 80 graden aanvoertemperatuur en een modulerende Honeywell thermostaat die ervoor zorgt dat zodra het niet hoeft die 80 graden niet gebruikt gaat worden.
Binnenkort nog een radiator in de badkamer plaatsen, hoeft niet een dik ding te zijn, het hoeft van mij geen 23 graden te zijn daar, maar helemaal onverwarmd de komende winter zie ik niet zitten. Hopelijk kan de elektrische 500W vloerverwarming dan de hele winter uit blijven.

Al met al bij het slopen nog een leiding gevonden met aarding, de enige boven. Blijkbaar van de oude badkamer geweest, komende week maar eens uitzoeken of er nog meer op die groep zit. Zo niet, dan leg ik dat ding gewoon door naar de kast onder het schuine dak van de slaapkamer op het zuiden, mooi plaatsje voor een omvormer met de tijd. Hoeveel Wp kan je eigenlijk aan een groep hangen zonder dat je nog extra groepen moet bijleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

_JGC_ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:18:
[...]

Hoeveel Wp kan je eigenlijk aan een groep hangen zonder dat je nog extra groepen moet bijleggen?
Was dat niet 600Wp max?! Veel meer was het niet dacht ik.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MieJuul schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:22:
[...]

Je mag max 500 Watt invoeden op een bestaande (gemengde) groep. Hoeveel Wp maakt niet uit....al is het doodzonde om 1kWp aan panelen te hebben en af te knijpen op een soladin of steca500 :)
vandaar de fameuze soladin 5/600....
2,25 Ampere x 220 Volt...

daarboven moet een dedicated groep worden ingericht (en bij grote vermogens moet de omvormer direct aan het net gekoppeld worden, dus niet zonder stekker-verbinding, zo uit het hoofd).

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 24-10-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
500W op een gedeelde groep toch? Lijkt me dat je op een dedicated groep wel meer dan dat mag invoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
MieJuul schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:22:
Op een gebruikte groep mag maximaal* 2,25A teruggeleverd worden, dus bij 230V zo'n 517W. In Wp gaat men dan meestal uit dat je daar 600Wp voor nodig hebt.

* ) Tenzij je je vermomd als HRe ketel, dan mag je plots 1000W terugleveren aan een gebruikte groep. 8)7

Bij een vrije (dedicated zeg maar) groep mag je omvormer 16A terugleveren, dus bij 230V is dat 3680W.

[ Voor 13% gewijzigd door AllesKan op 24-10-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is maar goed ook, voor een installatie van 500W ga ik het dak niet op, wil minstens het dubbele of drievoudige neerleggen als ik eraan begin. Dak ligt zo ongeveer pal zuid, dus mooier kan ook niet qua opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter informatie het volgende solar bericht. Het is in het engels geschreven en het gaat over de handel van zonne-panelen :
- Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:44:
Ter informatie het volgende solar bericht. Het is in het engels geschreven en het gaat over de handel van zonne-panelen :
- Link
"Ter informatie".

De reactie van de Chinezen - in dit geval Yingli ...

http://ir.yinglisolar.com...ol-newsArticle&ID=1619902

Verzameld PV vermogen van GoT contribuanten en (al dan niet door hen aangedragen) niet GoT PV projecten, eind 24 oktober 2011:

213,648 kWp GoT
166,019 kWp niet GoT
379,667 kWp totaal

(slechts 2,815 kWp meer dan eind 23 oktobter, plenty of room for lots more!)

Gemelde productie (Nota Bene: van diverse grote projecten is geen productie bekend, productie is sinds start netkoppeling. Je kunt uit de bekende gegevens dus NIET de kWh/kWp specifieke opbrengst berekenen!):

224,5 MWh GoT
201,3 MWh niet GoT
425,9 MWh totaal

5,9 MWh meer dan eind 23 oktober (ibid)

Info inschrijving en lijsten hier.

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 25-10-2011 01:14 . Reden: the ultimate boonstraniaense update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goedemorgen,

We zijn thuis aan het dubben of we de energieprijs bij GS voor drie jaar moeten vastzetten of niet.

Voor de elektriek maakt het niet meer uit, want we spelen waarschijnlijk nagenoeg quitte O+

Voor het gasverbruik zou het zinvol kunnen zijn (jaarverbruik ong. 1600 m3).
We lazen de laatste tijd dat de prijzen weer zullen gaan stijgen. Momenteel hebben we geen contract.

Adviezen zijn welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
NielsTn schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:44:
Na afronding:
(...)
Bedoel je dat de CV-pomp na het stoken van de ketel nog 4 minuten de warmte rond pompt?
Is dat niet wat weinig?

Aangezien jij blijkbaar wel iets van pompen en CV's kent, een vraagje.
Wij hadden een ketel met daaraan een lineaire pomp van 155W (95+60). Als we de verwarming opzetten in het najaar begon die pomp te draaien en dat 24/7 tot ergens rond de zomer.
We hebben ondertussen die pomp laten vervangen (wij zijn huurder) door een Grundfoss Alpha Pro 2, inclusief overal thermostatische kranen.
Als we nu onze thermostaat af zetten, bv de instraling van de zon maakt de living al warm genoeg, of de haard maakt het warm genoeg, dan blijft die pomp wel doordraaien.
Vraag 1: kan ik daar iets aan doen?

Sinds we terug onze verwarming hebben opgezet suizen onze leidingen terug. Ik denk dat het water in de buizen dat veroorzaakt.
Vraag 2: kan ik daar iets aan doen?

Ik zit er niets mee in om te betalen voor advies of voor de uitvoering van bepaalde zaken (oa een pomp vervangen ofzo), maar ik wil eerst weten of het überhaupt de moeite is en wat de afwegingen zijn.

(ik ben trouwens Belg, de kans lijkt me klein dat het voor u de moeite is om tot hier te komen :))
master30 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:02:
Heb vandaag het 15watt E14 lampje vervangen uit mijn koelkast door een 0,5 watt ledlampje van Ikea, € 2,99
TVT is natuurlijk erg lang, maar het gevoel dat het mij geeft....
TVT is 986 uur uw koelkast open hebben. Dat gaat lastig worden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cafe Del Mar op 25-10-2011 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 08:27:

We lazen de laatste tijd dat de prijzen weer zullen gaan stijgen. Momenteel hebben we geen contract.
Ooit opgevallen dat ze/men dat al jaren elk jaar zeggen/zegt?

Ik zou niet vastzetten voordat dat de voorwaarden echt duidelijk zijn. Vastzetten betekent vaak direct een prijsverhoging, bij prijsdalingen geen profijft (tenzij bepaalde Essentproduct), en bij prijsstijgingen die de pan uitrijzen toch verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Eind 2008 maakte Electrabel (in België) veel reclame om een contract op 3 jaar te nemen. Reden? De prijzen op de lange termijn waren aan het dalen (crisis 2008) en dan is een vaste prijs voor 3 jaar heel interessant voor Electrabel.
Ik neem enkel jaarcontracten, als een leverancier me niet zint, stap ik het jaar nadien op. Ik laat me niet vastklikken voor x jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:10:

Ik neem enkel jaarcontracten, als een leverancier in België me niet zint, stap ik het jaar nadien op. Ik laat me niet vastklikken voor x jaar...
Ik hoorde geluiden in Nederland dat jaarcontracten nadien automatisch maandelijks opzegbaar zijn? Ik weet niet of het reeds een wet is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
PcDealer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:19:
Ik hoorde geluiden in Nederland dat jaarcontracten nadien automatisch maandelijks opzegbaar zijn? Ik weet niet of het reeds een wet is geworden.
Als je in België een jaarcontract neemt en niet uitdrukkelijk opzegt, dan zit je terug voor een jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:19:
Gold dat niet alleen voor verzekeringen? Daarvoor is het in ieder geval een paar jaar geleden inderdaad veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flippo765
betonrot.
als ik het goed zie is het niet op de hele vloer?
alleen een stukje wat anders gedaan is.

effe het losse beton weg tikken met een bijtel.
met een staalborstel zoveel mogelijk roest verwijderen.
het ijzer goed insoppen met lood menie. (niet echt milieu vriendelijk maar je moet iets.)
afsmeren met snel cement. (liefst het helle ijzer in 1 keer om kieren te voorkomen.) plamuurmes is je vriend.
beton en ijzer eerst effe nat spuiten met planten spuit om betere hechting te hebben.
(klaar? snel handen wassen. snel cement is niet echt lekker spul)

elektra:
koop een goeie lamp!!!!
water dicht.
water en elektra is geen combi!!!!!!!

riool:
is dat een riool aansluiting of hemelwater afvoer?
een sifon er op aansluiten helpt om vocht en stank uit de kruipruimte te houden.
dat is natuurlijk lastig om die weer een beetje laag te krijgen zodat het water er in stroomt.
maar je kunt makkelijk de buis nog versmallen en dan lukt dat wel.
(het hoeft geen officieel sifon te zijn. met een aantal bochtjes kun je lager uitkomen.)

grond:
zie ik daar de fundering een beetje zweven?
het lijkt op de foto's een aardige kier.
het lijkt op mij dat het een klei achtige ondergrond is?

het puin en die hoop die er licht verwijderen.
de zaak zo herschikken dat het afwatert richting riool.
gooi hierover zoon 5cm metselzand of ander goedkoop en afwaterend wit zand.
rond het riool gooi je een paar zakken grind.

isolatie:
nu de vloer isoleren. met :
eps.
pur.
tonzon.
(staan in mijn volgorde van voorkeur.)
zorg er voor dat je ventilatie gaten open blijven.

afwerking:
gooi een laag schelpen over het zand.

je bent er nog op tijd bij.
dat vloertje is goed te redden.
word een flinke klus maar het moet wel gebeuren.
succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 08:38:
[...]

Bedoel je dat de CV-pomp na het stoken van de ketel nog 4 minuten de warmte rond pompt?
Is dat niet wat weinig?

Als we nu onze thermostaat af zetten, bv de instraling van de zon maakt de living al warm genoeg, of de haard maakt het warm genoeg, dan blijft die pomp wel doordraaien.
Vraag 1: kan ik daar iets aan doen?

Sinds we terug onze verwarming hebben opgezet suizen onze leidingen terug. Ik denk dat het water in de buizen dat veroorzaakt.
Vraag 2: kan ik daar iets aan doen?
Het nadraaien van de pomp is nodig om de warmte uit het branderblok te halen. Dit is het moment waarop na een branderstop de aanvoer zeg nog 3 graden hoger is als de retour. In de praktijk is dit tussen de 1 en de 4 minuten, afhankelijk van de massa van de ketel, en de doorstroming. Voorzie de ketel dus van 2 thermometers, om te bekijken wat het temperatuur gedrag is. Of mischien zijn die al aanwezig.
Met een goede combi thermostaat (liefst modulerend) en ketel is het mogelijk een nadraatijd van de pomp in te stellen.

Stromingsgeruis leiding systeem. Dit probleem kan ontstaan indien het CV water door te kleine openingen stroomt, meestal de radiator ventielen

Oplossing: pomp aftoeren, of op de autostand zetten, de pomp houdt de delta P dan constant. Kijk wel naar de ketel, de delta T mag niet te groot worden maximum 20 K. Hoeveel pompstanden zijn er mogelijk? Is de CV ketel modulerend?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Goedemorgen,

We zijn thuis aan het dubben of we de energieprijs bij GS voor drie jaar moeten vastzetten of niet.

Voor de elektriek maakt het niet meer uit, want we spelen waarschijnlijk nagenoeg quitte O+

Als je lid van de FNV bent, check onderstaande link. Ben je geen lid, bedenk dan of je het wilt (eerste 6 maanden 25 euro, daarna iets van 16 euro per maand).
http://www.greenchoice.nl/fnv/uw-voordeel
Leveringstarief Energiebelasting BTW 19% All-in
Gas € 0,29 € 0,1639 € 0,0862 € 0,5401

Vaste leveringskosten
Leveringstarief BTW 19% All-in
€ 1,67 € 0,32 € 1,99

[ Voor 15% gewijzigd door HellevUUr op 25-10-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Gasschuif schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:01:
Het nadraaien van de pomp is nodig om de warmte uit het branderblok te halen. Dit is het moment waarop na een branderstop de aanvoer zeg nog 3 graden hoger is als de retour. In de praktijk is dit tussen de 1 en de 4 minuten, afhankelijk van de massa van de ketel, en de doorstroming. Voorzie de ketel dus van 2 thermometers, om te bekijken wat het temperatuur gedrag is. Of mischien zijn die al aanwezig.
Met een goede combi thermostaat (liefst modulerend) en ketel is het mogelijk een nadraatijd van de pomp in te stellen.
Het is een stokoude ketel (°1986) op stookolie. De thermostaat is een ouder exemplaar. Ik weet al niet wat "combi" of "modulerend" betekent in dit geval, laat staan of mijn thermostaat dat kan :)
Stromingsgeruis leiding systeem. Dit probleem kan ontstaan indien het CV water door te kleine openingen stroomt, meestal de radiator ventielen

Oplossing: pomp aftoeren, of op de autostand zetten, de pomp houdt de delta P dan constant. Kijk wel naar de ketel, de delta T mag niet te groot worden maximum 20 K. Hoeveel pompstanden zijn er mogelijk?
Ik zie enkel de temperatuur van het water dat de ketel verlaat. De temperatuur van het retourwater is me onbekend.
Hoeveel pompstanden zijn er mogelijk?
De pomp staat op "auto".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Mijn advies : Blijf bij een jaar contract en sluit geen drie jarig contract af. Dan ben je het meest flexibel als het gaat om die prijzen. Er kan altijd een jaar of periode tussen zitten, dat de energie- en gasprijzen lager liggen dan je contract.

Aan de andere kant als de energieprijzen blijven stijgen, je hebt een drie jarig contract en zonne-panelen, dan zal wellicht de terugverdientijd ook langer zijn.

Edit :
Ik heb de een aantal energie- en gasprijzen in een grafiek gezet :
- Energieprijzen:
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/informatie/prijzenchart/index.php

- Gasprijzen :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/informatie/prijzengaschart/index.php

Succes! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

migjes schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:31:
@flippo765
betonrot.
als ik het goed zie is het niet op de hele vloer?
Nee het is de laatste2 meter aan de voorzijde van het huis, voor de rest alleen een beetje schade bij een afvoer.
elektra:
koop een goeie lamp!!!!
water dicht.
Intussen een dubbele waterdichte tl gehaald die veel meer licht geeft als dit oude kaarsje.
riool:
is dat een riool aansluiting of hemelwater afvoer?
Het is een leiding die op een put uitkomt, volgens mij hebben we hier geen gescheiden riool.
Sifon gaat niet meer nodig zijn, aan deze leiding zijn 4 drainageleidingen aangesloten die rond het huis liggen.
grond:
zie ik daar de fundering een beetje zweven?
het lijkt op de foto's een aardige kier.
het lijkt op mij dat het een klei achtige ondergrond is?
Klopt het is een en al klei hier en ja aan de binnenkant zweeft de fundering een beetje.
Ik ga alles uitvlakken als de 2e ring drainage klaar is.
isolatie:
nu de vloer isoleren. met :
eps.
pur.
tonzon.
(staan in mijn volgorde van voorkeur.)
zorg er voor dat je ventilatie gaten open blijven.
Ah, heb hier hetzelfde idee over de volgorde.
Ik wacht eerst tot de luchtvochtigheid gedaald is alvorens te isoleren.
afwerking:
gooi een laag schelpen over het zand.

succes.
Schelpen idd als laatste, anders is het geen doorkomen meer aan onder de vloer.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:32:

Edit :
- Energieprijzen:
[afbeelding]
Ik zie geen variabele transportkosten in je prijzen vermeld tot en met 2008 (die netbeheer in rekening heeft gebracht) ... Bij Liander was dat in 2008 nog 4,138 Eurocent/kWh incl. BTW voor continu tarief...

Zijn die prijzen vanaf je nota gehaald (dan zijn het gemiddelden over de nota periode, geen absolute tarieven), of heb je de primaire tarieven van Min. Fin. en van je leverancier gebruikt?
- Gasprijzen :
[afbeelding]
Ook daar: geen variabele transporttarief component van netbeheer tot en met 2008. Dat was weliswaar weinig, maar hij hoort er wel bij. Bij Liander was het in 2008 1,45 Eurocent/m3(n) incl. BTW voor "Volume transport" in de eerste jaarhelft, en 1,33 Eurocent/m3(n) incl. BTW voor de tweede jaarhelft...

(en vergelijkbare vraag waar vandaan je de tariefcomponenten hebt gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[b][message=36998723,noline]EnergiebewustZL schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @

Edit :
Wat is de makkelijkste manier om zulke mooie grafieken te maken, ik wil graag zoiets maken voor de PV opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:20:
[...]

Wat is de makkelijkste manier om zulke mooie grafieken te maken, ik wil graag zoiets maken voor de PV opbrengsten.
Excelletje of open office als je dat fijner vindt. Talloze opmaak mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Data vanuit de Sunny Beam importeren in Excel en dan eens kijken of er automatisch een grafiek van gemaakt kan worden.
Dat moet te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
HellevUUr schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:05:
[...]

Als je lid van de FNV bent, check onderstaande link. Ben je geen lid, bedenk dan of je het wilt (eerste 6 maanden 25 euro, daarna iets van 16 euro per maand).
http://www.greenchoice.nl/fnv/uw-voordeel

[...]
Ga me hier maar aanmelden 1 jan loopt contract af bij GC dan ga ik met kortings gas naar 60ct en stroom maakt toch niet uit wat ik neem met me 1500 negatief. Vastrecht gaat ook nog iets omlaag.keek verkeerd het scheelt 3,5ct per m2 gas met 1 jaar vast

edit 2
Meld me nu aan voor groen gas FNV voordeel.
De elektra meld ik niet aan die mag van mij zo duur mogelijk wezen

[ Voor 15% gewijzigd door silvester6 op 25-10-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:23:
Excelletje of open office als je dat fijner vindt. Talloze opmaak mogelijkheden...
Inmiddels een handig dokument gevonden om grafieken te maken in Excel.

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-10-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:22:
[...]

Het is een stokoude ketel (°1986) op stookolie. De thermostaat is een ouder exemplaar. Ik weet al niet wat "combi" of "modulerend" betekent in dit geval, laat staan of mijn thermostaat dat kan :)
[...]

Ik zie enkel de temperatuur van het water dat de ketel verlaat. De temperatuur van het retourwater is me onbekend.

[...]

De pomp staat op "auto".
Ik bedoel met combi de samenwewerking tussen ketel en thermostaat. In jou geval zal de ketel aan uit schalelen en van modulatie geen sprake zijn. Probeer de pomp van auto af te halen, en naar een lager vast toerental te gaan.
Let op dat de delta T van de ketel niet te groot wordt. Kijk in de gebruiksaanwijzing van de ketel of een nadraaitijd van de pomp is in te stellen, na het uitschakelen van de thermostaat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flippo765
je hebt de zaak al aardig onder controle zo te lezen.
ja de schelpen als laatste. (tenzij je een geestelijke afwijking hebt.)
(ik twijfel er nog over of het misschien niet handig/slim is om het beton rot gedeelte in te smeren met iets water werend. eurocoat of zo. en dan pas isoleren. afhankelijk van de isolatie methode.)
flinke klus ben je nog wel een aantal weekendjes mee bezig.
maar je zult wel lekker warme voetjes hebben van de winter.

@Cafe Del Mar
c.v. op stookolie jeugd sentiment. :)
is het er ook zo 1 die je start door een knop 5 seconde lang in te drukken?

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-10-2011 13:49 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.